Samsung UE55MU7000 of Samsung UE55NU7100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:45
De kogel is door de kerk, ik mag een nieuwe tv uitzoeken _/-\o_ :9~ Op dit moment hebben we een 47 inch LG 47LB670V-ZA en we willen graag naar 55 inch toestel.

Oled en Oled is op dit moment te duur maar we zoeken iets wat hier dicht bij in de buurt komt voor een prijs onder de duizend euro (liefst een stukje eronder).

Het toestel wordt pas dit najaar aangeschaft ivm een naderende verhuizing.

We kijken voornamelijk reguliere tv en sport (formule 1 en voetbal). Daarnaast kijken we nog zo nu en dan een film/serie op full HD (*mkv bestanden) via mijn Synology nas.

Na wat uitzoekwerk ben ik uitgekomen op de volgende modellen:
Samsung UE55MU7000 (hierna genoemd 7000)
Samsung UE55NU7100 (hierna genoemd 7100)

plus/min punten 7000:
+ Ultra HD premium
+ 100 Hz
+ 4x HDMI
- 2017 model
- zilver (liever zwart)
- one connect box (we willen in het nieuwe huis de randapparatuur in de meterkast zetten er moet ca 5 meter overbrugt worden)

plus/min punten 7100:
+ zwart
+ aansluitingen achter in de tv
+ 2018 model
- 3x HDMI (heb hieraan precies genoeg)
- 50 Hz

Bovenstaande plus en min punten zijn dingen die mij opvallen. Ik ben niet heel bekend met tv hardware. Zo weet ik bijvoorbeeld niet of Ultra HD premium echt een toegevoegde waarde is of dat dit een marketing term is. Volgens mij is 100Hz wel beter als 50Hz. Daarnaast ga ik nog even bij Samsung navragen hoelang de ' one connect box kabel' is aangezien ik ca 5 meter nodig heb (anders ga ik een andere oplossing bedenken).

Mijn vraag aan jullie; zijn er eigenschappen van deze twee tv's die duidelijk het verschil maken die ik als 'leek' nog niet gezien heb? Wellicht staar ik mij nu blind op deze twee modellen en hebben jullie nog een tip voor een ander model/merk?

©2004

Beste antwoord (via hk12nl op 20-07-2018 10:04)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19
Oled en Qled vind je te duur (snap ik). Dus je zoekt een tv voor onder de € 1.000 wat er in de buurt komt. De tv's die je noemt komen niet in de buurt van die high-end Oled en Qled tv's (no offense natuurlijk :) )

Als je een LCD tv zoekt die wellicht in de buurt komt van Oled en zelfs beter is dan de Qleds van 2017, kijk dan ook eens naar de Sony 55 inch XE90. Als je daar wat voor gaat rondbellen/mailen kun je die wellicht voor € 1.000 krijgen. Dat is een betere tv dan de MU7000, maar ook wel weer een stukje duurder.

Het is de vraag waar jij waarde aan hecht. Wil je een indrukwekkende HDR weergave, omdat je films met HDR kijkt en met games daar ook van wil genieten dan is het zonde om een tv te kopen die de optie wel heeft, maar niet het kleurbereik en helderheid weer kan geven wat HDR indrukwekkend maakt. De XE90 kan een veel hogere helderheid weergeven dan de MU7000, waardoor HDR beter tot zijn recht komt op de Sony. Kleurbereik van beiden is redelijk gelijkwaardig. Boeit je dat allemaal niet, dan is de MU7000 natuurlijk een prima tv, al zou ik denk ik wat meer uitgeven zodat je meteen van alle nieuwe technieken kunt genieten. Kun je de fullHD films op je NAS vervangen voor de 4K HDR varianten :)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag, ongeacht welke TV je koopt; waarom zet je je receiver, decoder, game console en andere zaken allemaal 5 meter verderop in een meterkast?

Ik zal ongetwijfeld iets missen in je startpost maar het klinkt een beetje als problemen zoeken ipv een fijne kijkervaring realiseren?

/edit: in reviews: Samsung 55" Q7F - Kan Qled de strijd met oled aan? is de One Connect kabel 5m maar dat zal vast wel in de handleiding staan van de 7000?

[ Voor 33% gewijzigd door MAX3400 op 17-07-2018 19:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
MAX3400 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:42:
Domme vraag, ongeacht welke TV je koopt; waarom zet je je receiver, decoder, game console en andere zaken allemaal 5 meter verderop in een meterkast?

Ik zal ongetwijfeld iets missen in je startpost maar het klinkt een beetje als problemen zoeken ipv een fijne kijkervaring realiseren?
We willen geen meubel meer onder de tv. Harmony hub regelt de zaken prima op afstand. Nu staat alles ook in een dicht kastje onder de tv welke nooit open gaat. Kan dus ook prima 5 meter verder. 5 meter kabels zitten er al tussen. d:)b

Ik zie zelf geen problemen :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
De 7100 serie van 2018 is de 6000 serie van vorig jaar.
Dus echt een instapmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Grandisimo schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:28:
De 7100 serie van 2018 is de 6000 serie van vorig jaar.
Dus echt een instapmodel.
Dus de 7000 is het betere model alleen van vorig jaar en daarom waarschijnlijk nu goedkoper als ik je goed begrijp

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 21:27
Beste,

Inderdaad voor de 7000 serie gaan. Ik heb van de week een 7009 opgehaald bij gamingoase voor 699,- Volgens AVforums en @Grandisimo is de 7100 het instap model van vorig jaar en zou de 7xxx serie van 2017 veel beter beeld kwaliteit moeten geven.

Edit~
Daarbij heeft de MU7000 een 10bit paneel.. waarbij de 7100 volgens mij gewoon een 8bit paneel heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door James25 op 18-07-2018 07:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Oled en Qled vind je te duur (snap ik). Dus je zoekt een tv voor onder de € 1.000 wat er in de buurt komt. De tv's die je noemt komen niet in de buurt van die high-end Oled en Qled tv's (no offense natuurlijk :) )

Als je een LCD tv zoekt die wellicht in de buurt komt van Oled en zelfs beter is dan de Qleds van 2017, kijk dan ook eens naar de Sony 55 inch XE90. Als je daar wat voor gaat rondbellen/mailen kun je die wellicht voor € 1.000 krijgen. Dat is een betere tv dan de MU7000, maar ook wel weer een stukje duurder.

Het is de vraag waar jij waarde aan hecht. Wil je een indrukwekkende HDR weergave, omdat je films met HDR kijkt en met games daar ook van wil genieten dan is het zonde om een tv te kopen die de optie wel heeft, maar niet het kleurbereik en helderheid weer kan geven wat HDR indrukwekkend maakt. De XE90 kan een veel hogere helderheid weergeven dan de MU7000, waardoor HDR beter tot zijn recht komt op de Sony. Kleurbereik van beiden is redelijk gelijkwaardig. Boeit je dat allemaal niet, dan is de MU7000 natuurlijk een prima tv, al zou ik denk ik wat meer uitgeven zodat je meteen van alle nieuwe technieken kunt genieten. Kun je de fullHD films op je NAS vervangen voor de 4K HDR varianten :)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Hulleman schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:10:

Thx voor je uitgebreide reactie! Goeie tip, hier kan ik zeker wat mee. Zo zie je toch maar weer dat je als consument snel naar de merken wordt getrokken die ook veel aan marketing doen :)

Qua rondbellen/mailen: dit is nieuw voor mij met tv's. Afdingen niet. :9 Mail je dan een aantal online partijen met de vraag wat voor aanbieding ze kunnen doen?

Edit: Met XE90 bedoel je toch de KD-55XE9005B?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
harm12nl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:41:
[...]

Thx voor je uitgebreide reactie! Goeie tip, hier kan ik zeker wat mee. Zo zie je toch maar weer dat je als consument snel naar de merken wordt getrokken die ook veel aan marketing doen :)

Qua rondbellen/mailen: dit is nieuw voor mij met tv's. Afdingen niet. :9 Mail je dan een aantal online partijen met de vraag wat voor aanbieding ze kunnen doen?

Edit: Met XE90 bedoel je toch de KD-55XE9005B?
Ja de KD 55XE9005 is een XE90 model. De 05 erachter zal wel iets zeggen over de kleur of voet ofzo.
Wat je kan doen is dit topic checken https://gathering.tweaker...list_messages/1755109/102. Daar komen wel wat prijzen voorbij. Ik heb het niet helemaal scherp, maar volgens mij is het mogelijk om de 55XE9005 voor iets onder de € 1.000 te krijgen. Gewoon wat winkels mailen voor een prijs. Mail Smits, AO, Foka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Hulleman schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:05:
[...]

Ja de KD 55XE9005 is een XE90 model. De 05 erachter zal wel iets zeggen over de kleur of voet ofzo.
Wat je kan doen is dit topic checken https://gathering.tweaker...list_messages/1755109/102. Daar komen wel wat prijzen voorbij. Ik heb het niet helemaal scherp, maar volgens mij is het mogelijk om de 55XE9005 voor iets onder de € 1.000 te krijgen. Gewoon wat winkels mailen voor een prijs. Mail Smits, AO, Foka.
Thx! Ik ga er even induiken. Had al contact gehad ondertussen met plattetv.nl. Die gaven aan dat ze dit model niet meer konden leveren. Als alternatief gaven ze de Samsung UE55MU7070 aan met de volgende opmerking t.o.v. de Sony:

De Samsung UE55MU7070 is voorzien van een beter panel voor de snelheid van beeldverwerking, heeft een beter kleuren contrast en een snellere processor met stabielere software. Tevens voorzien van de nieuwste techniek HDR. wat zorgt voor een nog realistischer kleuren pallet en contrasten.

|:(

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
harm12nl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:31:
[...]

Thx! Ik ga er even induiken. Had al contact gehad ondertussen met plattetv.nl. Die gaven aan dat ze dit model niet meer konden leveren. Als alternatief gaven ze de Samsung UE55MU7070 aan met de volgende opmerking t.o.v. de Sony:

De Samsung UE55MU7070 is voorzien van een beter panel voor de snelheid van beeldverwerking, heeft een beter kleuren contrast en een snellere processor met stabielere software. Tevens voorzien van de nieuwste techniek HDR. wat zorgt voor een nog realistischer kleuren pallet en contrasten.

|:(
Zou kunnen dat die Sony niet overal meer leverbaar is. Maar het argument is echt gelul van plattetv.nl. Rtings.com (gerenommeerde reviewsite) heeft zowel de MU7000 als de XE90 gereviewd. De XE90 komt daar veel beter uit en dat is niet op basis van subjectieve waarnemingen. Daarnaast is de XE90 van Sony wereldwijd sowieso erg goed onthaalt als LCD tv.

De MU7000 is ook wel een prima tv hoor. Maar die moet wel echt fors goedkoper zijn dan de XE90. Stel je kan de MU70xx voor € 700 krijgen en de XE90 voor € 1.000, dan kun je voor die € 300 prijsverschil bijvoorbeeld ook nog wat anders moois kopen zoals een XoneX (beetje bijleggen). Heb je meteen een console die 4K HDR games af kan spelen en een UHD blu-ray speler :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@harm12nl Dit topic betreft aankoopadvies dus heb ik het naar Consumentenelektronica Aankoopadvies verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Hulleman schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:46:
[...]

Zou kunnen dat die Sony niet overal meer leverbaar is. Maar het argument is echt gelul van plattetv.nl. Rtings.com (gerenommeerde reviewsite) heeft zowel de MU7000 als de XE90 gereviewd. De XE90 komt daar veel beter uit en dat is niet op basis van subjectieve waarnemingen. Daarnaast is de XE90 van Sony wereldwijd sowieso erg goed onthaalt als LCD tv.
Dat dacht ik dus ook al :) Ik lees inderdaad een hoop positieve reactie over dit toestel.
Hulleman schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:46:
[...]

De MU7000 is ook wel een prima tv hoor. Maar die moet wel echt fors goedkoper zijn dan de XE90. Stel je kan de MU70xx voor € 700 krijgen en de XE90 voor € 1.000, dan kun je voor die € 300 prijsverschil bijvoorbeeld ook nog wat anders moois kopen zoals een XoneX (beetje bijleggen). Heb je meteen een console die 4K HDR games af kan spelen en een UHD blu-ray speler :P
Hahaha ja dat is ook nog een optie :)
S1NN3D schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:12:
@harm12nl Dit topic betreft aankoopadvies dus heb ik het naar Consumentenelektronica Aankoopadvies verplaatst.
Thx!

Edit: Ik lees nog wel het eea over kijkhoek bij diverse tv's. Wat is hiervan waar in de praktijk? Gaat deze echt zo hard achteruit? We hebben 1 stoel op een plek tussen de 90 en 140 graden staan van de tv. Voor zover ik lees hebben alle moderne tv's (behalve Oled) hier last van..

[ Voor 9% gewijzigd door hk12nl op 18-07-2018 14:44 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:48
Sony

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
harm12nl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:42:
[...]
Edit: Ik lees nog wel het eea over kijkhoek bij diverse tv's. Wat is hiervan waar in de praktijk? Gaat deze echt zo hard achteruit? We hebben 1 stoel op een plek tussen de 90 en 140 graden staan van de tv. Voor zover ik lees hebben alle moderne tv's (behalve Oled) hier last van..
Verschilt per paneel en welke techniek wordt gebruikt. Een IPS paneel (LCD techniek) heeft redelijk goede kijkhoek. Volgens mij hebben o.a. iphones/ipads een IPS paneel. Nadeel van IPS is een belabberd contrast (vooral slechte zwartwaardes). Een VA paneel (LCD techniek) heeft een veel beter contrast, maar een mindere kijkhoek. Ik zou altijd de voorkeur geven aan een VA paneel (sony XE 90 bijvoorbeeld) boven een IPS paneel bij een tv. Contrast is king en maakt het beeld indrukwekkend. Anders gewoon eens de mediamarkt binnen lopen en wat mederwerkers vragen welke tv's een IPS en een VA paneel hebben. Kun je het ervaren.

OLED is weer een heel andere techniek. Die heeft een oneindig contrast (zwart = zwart) en een perfecte kijkhoek. Dat is het mooie van een OLED. Tov LCD is het nadeel van OLED dat de helderheid van LCD hoger is, waardoor LCD in een hele lichte omgeving beter tot zijn recht kan komen. OLED kan last krijgen van onevenredige slijtage van de oleds (burn-in) bij statisch materiaal. LCD heeft last van blooming (lichte waas in donkere beelden door de backlight) of van DSE (dirty screen effect). Lijkt net alsof er vlekken in het beeld zitten (bij voetbal vaak goed te zien). Staat trouwens wel buiten kijf dat OLED LCD gewoon de baas is en de beste van de twee technieken is als het aankomt op het neerzetten van een indrukwekkend plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Hulleman schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:30:
[...]

Verschilt per paneel en welke techniek wordt gebruikt. Een IPS paneel (LCD techniek) heeft redelijk goede kijkhoek. Volgens mij hebben o.a. iphones/ipads een IPS paneel. Nadeel van IPS is een belabberd contrast (vooral slechte zwartwaardes). Een VA paneel (LCD techniek) heeft een veel beter contrast, maar een mindere kijkhoek. Ik zou altijd de voorkeur geven aan een VA paneel (sony XE 90 bijvoorbeeld) boven een IPS paneel bij een tv. Contrast is king en maakt het beeld indrukwekkend. Anders gewoon eens de mediamarkt binnen lopen en wat mederwerkers vragen welke tv's een IPS en een VA paneel hebben. Kun je het ervaren.

OLED is weer een heel andere techniek. Die heeft een oneindig contrast (zwart = zwart) en een perfecte kijkhoek. Dat is het mooie van een OLED. Tov LCD is het nadeel van OLED dat de helderheid van LCD hoger is, waardoor LCD in een hele lichte omgeving beter tot zijn recht kan komen. OLED kan last krijgen van onevenredige slijtage van de oleds (burn-in) bij statisch materiaal. LCD heeft last van blooming (lichte waas in donkere beelden door de backlight) of van DSE (dirty screen effect). Lijkt net alsof er vlekken in het beeld zitten (bij voetbal vaak goed te zien). Staat trouwens wel buiten kijf dat OLED LCD gewoon de baas is en de beste van de twee technieken is als het aankomt op het neerzetten van een indrukwekkend plaatje.
Thx voor je uitgebreide antwoorden. Er wordt mij steeds meer duidelijk zo. d:)b Zelf uiteraard ook niet stil gezeten en ook nog flink wat info verzameld.

Ik ben zelf ook aan het twijfelen geslagen en heb nu de Samsung QE55Q6F (2018) op het oog. Heb de tv pas over 2 of 3 maanden nodig dus ik hoop dan dat ik hem voor rond de € 1000,- ergens aan kan treffen met wat rondbellen/mailen. En anders wordt het de Sony denk ik. :)

Gister ook even in de Mediamarkt geweest en een aantal kijkhoeken getest. Viel mij alles mee. Uiteraard hou ik er rekening mee dat een tv in een winkel anders overkomt dan bij je thuis qua omgevingslicht, speciale modus etc.

[ Voor 6% gewijzigd door hk12nl op 20-07-2018 12:54 ]

©2004

Pagina: 1