55" 4K HDR TV, LCD met FALD of OLED?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 07:07
Ik zoek een?
55" 4K TV met HDR.

Ik zit op ongeveer 2,5 tot 3 meter afstand van de televisie. 55" is in mijn ogen een mooie maat in mijn niet al te grote woonkamer.

De TV zal een 40"
Sony Bravia KDL-40W705C gaan vervangen die richting de slaapkamer zal gaan.

Nu twijfel ik erg tussen wat extra geld uitgeven en een OLED TV kopen, of gaan voor een LCD met FALD.

Wat is je budget?
+- 1000€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films kijken en te gamen via een Xbox One X, er zal ook op zijn tijd ook wat reguliere kabelTV gekeken worden via de Horizon Box.

Beeldkwaliteit is het belangrijkste. Een goede kleurweergave en contrast bij gebruik van HDR content is ook van belang. Een lage input lag in game mode is een pre, graag 30ms of lager. Er is een lichte voorkeur voor LG met WebOS.

Wat heb je zelf al gevonden?
- LG 55SK8500PLA € 989,-
De TV waar ik het meeste naar toe leun. Full Array Local Dimming, goede kleurweergave, IPS paneel en goede responsetijden.

Sony KD-55XF9005 € 995,-
De Sony tegenhanger van de LG SK8500. Betere FALD met bijbehorend contrast en zwartwaardes. Maar mindere kijkhoeken door het VA paneel en op 1080P 60Hz een hoge inputlag van 40+ms.

Hoewel ik de meeste games in 4K zal spelen (waar de inputlag met 20ms vergelijkbaar is met de LG), twijfel ik hier toch door.

- LG OLED55B8PLA € 1.174,-
De OLED tegenhanger. Eigenlijk in alle opzichten superieur. Iets minder hoge peak brightness, maar zou het qua zwartwaarden meer dan goed maken.

Vind hem duur omdat hij de voor mij psychologische grens van €1000,- over gaat. Ook ben ik bang voor image retention en burn-in, omdat ik wel eens meerdere uren achter elkaar dezelfde game zal spelen.

LG OLED55C7V € 1.149,-
Hoger segment OLED uit 2017. Prijs ongeveer gelijk aan de B8, maar volgens Rtings.com is de B8 beter.

Sony KD-55XF8599 € 845,-
Een stuk goedkoper, maar geen FALD en daarom minder interessant.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zoals eerder aangegeven twijfel ik of ik er 200€ extra tegen aan moet gooien en OLED moet kopen. De TV zal gebruikt worden in de woonkamer waar er alleen vroeg in de ochtend direct zonlicht op staat. TV zal vaker overdag en 's avonds aan staan.

In hoeverre is OLED echt de paar honderd euro extra waard? En zal de prijs van een B8 OLED nog veel meer richting de 1000€ zakken als straks de modellen van dit jaar uitkomen?

Beste antwoord (via dubbeldekkert op 26-01-2019 11:36)

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wellicht helpt de prijs in je keuze. De OLED tv's gaan vaak voor een lager bedrag weg dan dat ze in de pricewatch staan. Als je de winkels even belt, krijg je vaak een betere prijs. Zie bijvoorbeeld dit topic over de prijzen van OLED tv's: [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Bijvoorbeeld je noemt de LG C7 voor 1149. Ik heb de C8 voor 1199.

[ Voor 9% gewijzigd door TwArbo op 26-01-2019 10:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

OLED geeft in alle situaties, behalve in felverlichte of zonovergoten ruimtes een (veel) beter resultaat. Het contrast is veel en veel hoger, dus het is het enige platform dat op dit moment overtuigend HDR weergeeft. Je moet voor goede HDR ervaring wel kunnen profiteren van de sterke kant van OLED (oneindig diep zwart) en dus in een wat verduisterde kamer kijken, klein lampje aan kan uiteraard wel)

Een OLED doet het overdag overigens prima met content die ik overdag kijk (ik kijk F1 overdag, zon schijnt in de woonkamer, dat ziet er prima en contrastrijk uit), alleen als je donkere films of series kijkt, is dat overdag met zon in de kamer niet zo chill, denk aan game of thrones. Dan trek ik een gordijntje dicht. Meer vanwege reflecties dan door slecht beeld overigens.

Daarnaast moet je je over je angst voor image retention heen kunt stappen. Dit is volledig je eigen keus. De rest van je vragen heb ik een christallen bol voor nodig. OLED's dalen vast nog wel wat. Ik heb de mijne (philips POS9002) 8 maanden geleden voor 1100 kunnen kopen. Dus het zal vast ooit weleens onder de 1000 komen. Maar dat is een beetje een open deur.

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 26-01-2019 09:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wellicht helpt de prijs in je keuze. De OLED tv's gaan vaak voor een lager bedrag weg dan dat ze in de pricewatch staan. Als je de winkels even belt, krijg je vaak een betere prijs. Zie bijvoorbeeld dit topic over de prijzen van OLED tv's: [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

[ Voor 9% gewijzigd door TwArbo op 26-01-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:55

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

FALD geeft bij daglicht beter beeld, OLED in het donker. In het donker heb je met FALD weer halo's rondom lichte dingen in beeld. Dus het is maar net waar je prio's liggen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 07:07
TwArbo schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:01:

Topic even doorgespit en Foka een mail gestuurd of er ruimte is voor onderhandelen met de B8.

Edit: Foka en andere winkels wilden niet zakken met de de prijs voor de 55B8. Heb hem dus vandaag maar bij de lokale MediaMarkt opgepikt.

Erg blij met m'n aankoop! Topic kan dicht.

[ Voor 13% gewijzigd door dubbeldekkert op 26-01-2019 19:35 ]