Ik geraak er ECHT niet uit! aanschaf nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refuge
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo iedereen,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen..
Ik heb al ontzettend veel video's gekeken en iedere thread over zowel QLED als OLED gelezen op dit forum.
Ik ben gestrand tussen de LG C8 en de Samsung Q9FN
Ik zit nog met de volgende issues:

LG OLED:
Inbranden / strepen die komen en gaan / verminderde helderheid over tijd
24P SDR content judder
Black Crush

Samsung QLED FALD:
Kijkhoek te nipt
Prijs tov OLED
Geen dolby vision, geen DTS?

Iemand dat mij de juiste richting uit stuurt?
De nieuwe reeks 2019 QLEDs zouden een verbeterde kijkhoek hebben, maar de instap reeks heeft dan weer slechts 96 zones ipv 420 van de 2018 generatie.
Maar hier gaan ze dan weer 3000 euro voor vragen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik had hetzelfde probleem.

Ben naar een winkel gegaan en een half uur voor de schermen gaan staat en bevonden dat ik persoonlijk geen verschil zag tussen de schermen.

Ben voor een Q9FN gegaan.

De enige reden daarvoor was dat ik wel eens een paar uur achter elkaar game en de tv op een plek staat waar er overdag veel licht is.

Gisteren geinstaleerd en ik ben tevreden.

Zelf kijken vind ik steeds het beste, het kan best zijn dat x een echtere weergave heeft dat y, maar jij moet het ook nog mooi vinden en dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Overgeef Dave schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:02:
Ben naar een winkel gegaan en een half uur voor de schermen gaan staat en bevonden dat ik persoonlijk geen verschil zag tussen de schermen.

Ben voor een Q9FN gegaan.
Zeg dan niets...

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 10-03-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik denk dat het begint bij duidelijk krijgen wat je wilt. Hoe belangrijk is DTS? Welke kijkhoek heb je nodig? Wat is het budget? Etc.

Zelf ben ik erg tevreden met mijn c7 (al 2 jaar oid) Geen inbranden of andere issues. Ik verwacht eigenlijk met beide schermen normaalgesproken geen issues.

Je kunt de schermen even bij Mediamarkt oid gaan bekijken. Wellicht dat uiterlijk ook nog een rol speelt. Let wel op dat de instelling en gebruikte demo beelden niet altijd optimaal zijn. Vraag eventueel een verkoper om hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ik moet eigenlijk zeggen dat dat een van de betere manieren is om een tv te kiezen...

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
M2M schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:03:
[...]

Ik moet eigenlijk zeggen dat dat een van de betere manieren is om een tv te kiezen...
Nee, juist niet. In de winkels staan alle tv’s op maximale helderheid met live colour op het hoogste standje + perfecte demo materiaal.

In het kort: de situatie die nooit van toepassing is in je woonkamer.

Zodra je een avondje thuis voor de buis zit, begint het ellende met blooming en clouding.

[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 10-03-2019 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Is dit een moeilijke keuze voor je?

Tenzij je de TV noodgedwongen in de zon moet neerzetten, zou ik altijd voor de OLED gaan.

De QLED is duurder, en heeft als enige pluspunten:
- hogere helderheid (leuk, maar persoonlijk vind ik een 2017 OLED paneel al méér dan fel genoeg)
- geen kans op inbranden (voor als je urenlang gamed met HUD aan, of als je het leuk vind om naar statische content te kijken?)

Mocht je er écht niet tussen kunnen kiezen, wacht nog even op de eerste microLED televisies.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Refuge Nog iets wat je mee moet nemen: OLED begint pas vanaf 55 inch, en dat was voor mij (gezien de 3 meter kijkafstand) te groot. Ik ben voor de Q9FN gegaan omdat die ook leverbaar is in 49 inch. De perfecte grootte voor mijn kijkafstand.

Bovendien was deze €400 goedkoper dan de goedkoopste OLED-tv op dat moment. Al met al denk ik wel dat OLED mooier is, al kan die weer een stuk minder helder dan een QLED-tv.

Je kunt zo'n tv natuurlijk thuis ook een uurtje of 2 uitproberen en dan onder WKOA terugsturen mocht ie je toch niet bevallen. Dan kun je precies zien hoe de tv er thuis uit ziet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2019 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Beide zijn gewoon goede tv's

Zelf al jaren een B6 hangen. Waarop ik ook game. En geen last van inbranden of strepen of wat dan ook.
En het is nog steeds genieten.

Het probleem met TV's vergelijken in een winkel is dat de lichtomstandigheden totaal anders zijn dan thuis.
En dat de afstelling ook vaak niet optimaal is. Waardoor het beeld thuis er heel anders uit kan zien.

OLED heeft nog steeds een hoog contrast bereik en natuurlijke kleuren. En kan prima overweg met HDR ondanks de mindere Max Brightness.
Mijn OLED heeft veel minder last van licht van buiten en reflecties dan mijn Panasonic Plasma hiervoor.

Echter heb je met LCD (QLED) nog minder last van licht van buiten.
Kijk je vaak overdag of in een erg lichte omgeving zou de voorkeur meestal richting LCD gaan.

Zelf kijk ik en game ik ook overdag.
Maar meestal toch 's avonds. En vind ik persoonlijk OLED mooier dan welke LCD ook.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Maakt niet in welke toepassing je zit, ga voor een oled. Ik was ook eerst voor een goede lcd tv gegaan ivm zonlicht en helderheid van de tv.

Ik heb nu een oled en het maakt echt niet uit qua helderheid want = geen backlight. Het is gewoon next-level techniek.

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 10-03-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DarkSide schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:11:
Beide zijn gewoon goede tv's

<knip>
Dit dus.
Welke tv je ook koopt, je zal er geen spijt van hebben.

Dus knoop doorhakken (neem de tips over gaming en omgeving waar de tv komt te staan vooral ter harte) en bestel er een. :)

Veel plezier met je nieuwe tv!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Refuge schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:44:
LG OLED:
Inbranden / strepen die komen en gaan / verminderde helderheid over tijd
Ik heb sinds december 2015 een LG OLED en niets gemerkt van inbranden of strepen. Nog steeds enorm tevreden met de beeldkwaliteit. De helderheid is ook niet minder geworden in mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat is mooi natuurlijk voor je, maar dat veranderd niet dat inbranden een issue is bij OLEDs. Daarom zitten er een hoop dingen in om dat te voorkomen: Automatische screensavers bij statische content, pixel shift, in standby schijnt hij weer ook wat te doen, etc. Kijk je graag films dan is er niks aan de hand. Volgens mij zijn de meeste zender logos nu ook zo gemaakt hier rekening mee te houden. Speel je eens een spel 20 uur om hem dan te verruilen voor een ander spel, dan moet het ook wel allemaal goed gaan. Speel je alleen een spel 500 uur, dan zou ik toch wel erg bang zijn voor inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

500 uur is ruim 20 dagen achter elkaar.
Ookal zou je alleen 1 spel spelen en niets iets anders kijken.
Moet de TV ook uit.
TIjdens deze fase wordt er ook een cleaning gedaan.

Ja, OLED is gevoeliger voor inbranden.
Nee het is niet zo dat dit altijd gebeurt.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het jou niet kan overkomen. Net als ik rij al 100.000km zonder problemen in mijn auto. En jij moet naar 20.000km al 3x naar de garage.

Voor sommige mensen is de kennis dat inbranden kan gebeuren al reden genoeg om geen OLED te nemen. Puur voor de gemoedsrust.

Uiteindelijk heb je gewoon altijd een beetje geluk nodig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sissors schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:18:
Dat is mooi natuurlijk voor je, maar dat veranderd niet dat inbranden een issue is bij OLEDs. Daarom zitten er een hoop dingen in om dat te voorkomen: Automatische screensavers bij statische content, pixel shift, in standby schijnt hij weer ook wat te doen, etc. Kijk je graag films dan is er niks aan de hand. Volgens mij zijn de meeste zender logos nu ook zo gemaakt hier rekening mee te houden. Speel je eens een spel 20 uur om hem dan te verruilen voor een ander spel, dan moet het ook wel allemaal goed gaan. Speel je alleen een spel 500 uur, dan zou ik toch wel erg bang zijn voor inbranden.
YouTube: One Year Update - OLED Burn-in Test – RTINGS.com

Zie ook deze test van Rtings. Mocht je de godganse dag CNN op hebben staan, dan ben je beter af met een LCD. Als je een OLED gebruikt waarvoor ie bedoeld is (gewoon prachtige films kijken), dan heb je nergens last van.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DarkSide schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:25:
500 uur is ruim 20 dagen achter elkaar.
Ookal zou je alleen 1 spel spelen en niets iets anders kijken.
Moet de TV ook uit.
TIjdens deze fase wordt er ook een cleaning gedaan.
Uiteraard bedoel ik niet in één lange sessie, maar gewoon over een tijd. Die cleanings zullen vast helpen, maar het is beperkt. Als je veel specifieke elementen op je scherm hebt kan het inbranden, zo simpel is het.

En dan is het leuk als hier iemand claimt dat er geen probleem is zolang je maar hem gebruikt waar hij voor bedoeld is, prachtige films kijken, maar sommige mensen doen meerdere dingen met een TV. Dat je prachtige films kijkt betekend niet dat je ook niet andere dingen ermee doet. En juist bij die prachtige films wil je niet nog de restanten van de HUD van je spel zien.

(Overigens even gecheckt, op de PC heb ik zelf net onder de 600 uur aan BF4 zitten, en geloof me dat er zat mensen zijn die heel veel langer hebben gespeeld, dus dat zijn echt geen onrealistische getallen om rekening mee te houden als je een console gamer bent die redelijk honkvast is wat betreft spellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Sissors schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:53:
[...]

Uiteraard bedoel ik niet in één lange sessie, maar gewoon over een tijd. Die cleanings zullen vast helpen, maar het is beperkt. Als je veel specifieke elementen op je scherm hebt kan het inbranden, zo simpel is het.

En dan is het leuk als hier iemand claimt dat er geen probleem is zolang je maar hem gebruikt waar hij voor bedoeld is, prachtige films kijken, maar sommige mensen doen meerdere dingen met een TV. Dat je prachtige films kijkt betekend niet dat je ook niet andere dingen ermee doet. En juist bij die prachtige films wil je niet nog de restanten van de HUD van je spel zien.

(Overigens even gecheckt, op de PC heb ik zelf net onder de 600 uur aan BF4 zitten, en geloof me dat er zat mensen zijn die heel veel langer hebben gespeeld, dus dat zijn echt geen onrealistische getallen om rekening mee te houden als je een console gamer bent die redelijk honkvast is wat betreft spellen).
Waar hij op doelt en ik me ook mateloos aan stoor is het feit dat er gedaan wordt of je ALTIJD, HOE DAN OOK dingen ingebrand zal krijgen als je een OLED neemt. Dat is gewoon onzin.

Ja, er zijn gevallen van inbranden bekend. Maar met normaal gebruik is de kans daarop minimaal. Want juist door dat normale gebruik zal er geen inbranden plaats kunnen vinden: je speelt 10 uur een spelletje. Leuk. Daarna kijk je het journaal en ga je naar bed. Alleen dat al is genoeg om inbranden te voorkomen.

En ja, er zijn gamers die weet ik hoe lang achter elkaar spelen. Leuk voor ze, maar dat valt niet onder normaal (!) gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vraag mij af, wat heb je aan DTS of DD op een TV. De twee speakertjes die in TV's zitten zijn over het algemeen al nauwelijks toereikend om normaal geluid te produceren. Wil je dergelijke audio formaten gaan gebruiken, koop dan een receiver met het juiste aantal speakers.

De speakers van mijn nu bijna 10 jaar oude Panasonic plasma TV hebben bijelkaar misschien een week geluid gemaakt. Audio wordt bij mij verzorgd door een Pioneer receiver en 7 B&W sepakers met een BK subwoofer. Daar hebben de DTS en DD audio formaten tenminste de mogelijkheid tot hun recht te komen.

Verder wat betreft OLED en voorheen plasma schermen, zie de reactie boven mij van Pietervs.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refuge
Bedankt iedereen.
Het zal hoogstwaarschijnlijk een OLED worden,
Ik wacht nog even de c9 release af en de reviews van de nieuwe qled.
Aangezien ik een 55inch model moet nemen zal OLED ook beter zijn aangezien de samsung 55inch QLED véél minder backlight zones heeft dan de 65 inch versie.

Tv staat in living naast een raam, binnenkort met gordijnpanelen.
Maar film zie ik altijd savonds dus met minder licht.
Gamen doe ik op pc dus is minder een issue.

Enige dat mij nog een beetje doet twijfelen is de weergave van 24p sdr content op oled.
Iemand die daar ervaring mee heeft?
Vooral dit stukje schrikt mij toch af:
YouTube: LG C8 OLED vs Samsung Q9FN QLED 2018 TV Comparison
vooral het panning shot op de maan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refuge
_Dune_ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:04:
Ik vraag mij af, wat heb je aan DTS of DD op een TV. De twee speakertjes die in TV's zitten zijn over het algemeen al nauwelijks toereikend om normaal geluid te produceren. Wil je dergelijke audio formaten gaan gebruiken, koop dan een receiver met het juiste aantal speakers.

De speakers van mijn nu bijna 10 jaar oude Panasonic plasma TV hebben bijelkaar misschien een week geluid gemaakt. Audio wordt bij mij verzorgd door een Pioneer receiver en 7 B&W sepakers met een BK subwoofer. Daar hebben de DTS en DD audio formaten tenminste de mogelijkheid tot hun recht te komen.

Verder wat betreft OLED en voorheen plasma schermen, zie de reactie boven mij van Pietervs.
Misschien zit ik inderdaad vast aan mijn huidige setup waarop ik DTS doorgeef via de TV aan de soundbar, in een nieuwe setup zal ik via ARC werken en dit geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
Pietervs schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:00:
Maar met normaal gebruik is de kans daarop minimaal. Want juist door dat normale gebruik zal er geen inbranden plaats kunnen vinden: je speelt 10 uur een spelletje. Leuk. Daarna kijk je het journaal en ga je naar bed. Alleen dat al is genoeg om inbranden te voorkomen.
Dat is dus niet waar, het is meer wat DarkSide zegt.

Na het zien van het vreselijk inbranden bij mijn vader, kies ik zelf liever voor qled. Al is de kans statistisch irrationeel. Maar het geeft mij een goed gevoel dat LCD niet inbranden en de kleuren goed blijven.

Overigens heeft mijn vader wel netjes een nieuw paneel gekregen van LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

WokeBroke schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:18:
[...]

Na het zien van het vreselijk inbranden bij mijn vader, kies ik zelf liever voor qled. Al is de kans statistisch irrationeel. Maar het geeft mij een goed gevoel dat LCD niet inbranden en de kleuren goed blijven.

Wat was er dan precies ingebrand en Hoelang staat de TV bij jouw vader aan (achtereen), mogelijk op dezelfde zender? Met andere woorden hoe is het gebruik? Daarnaast aangezien het paneel gewoon vervangen is, kan het ook zijn dat jouw vader gewoon pech had met een minder kwaliteit paneel.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
_Dune_ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:26:
[...]

Wat was er dan precies ingebrand en Hoelang staat de TV bij jouw vader aan (achtereen), mogelijk op dezelfde zender? Met andere woorden hoe is het gebruik? Daarnaast aangezien het paneel gewoon vervangen is, kan het ook zijn dat jouw vader gewoon pech had met een minder kwaliteit paneel.
Ik heb de lijst niet meer met wat er allemaal ingebrand was. Sowieso RTL boulevard logo(nee mijn vader heeft niet alle afleveringen achter elkaar terug gekeken.) De 2 health bars van fortnite, SBS en NL1 logo. En een grote donkere vlek in het midden.

En ja de tv stond wel vaak lang aan. Maar sowieso wel altijd smidags wel even uit.

[ Voor 6% gewijzigd door WokeBroke op 10-03-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:18:
Zo, dit zijn wel hele extreme voorbeelden he?
20 uur achter elkaar hetzelfde spel spelen doen ze waarschijnlijk nog alleen in china. Beetje jammer dat je met zulke voorbeelden moet komen om oled de grond in te boren.

Plus je zegt eigenlijk zelf al dat de kans klein is op inbranden. Inderdaad er komen screensavers met statische content. Er is een pixelshift en de tv doet wat ‘dingen’ als ie uitstaat. Perftect toch!

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 10-03-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Dat is wel een hele lijst. En ik vermoed dan ook gewoon pech.
Net als een kennis die ook geen OLED wou een een Sony LCD kocht. Welke na 4 maanden groene artifacts begon te vertonen.

Dit werd gewoon onder garantie omgeruild en hij kijkt nu al weer ruim een jaar zonder problemen naar zijn LCD.

Maar we gaan behoorlijk oftopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 06:55

liberque

Vrijzinnig!

.. en precies dat. Ik zou zelf ook wel heel erg graag over willen stappen op OLED, maar als ik naar mijn huidig gebruik kijk met de LCD dan ben ook ik erg bang voor inbranden. Televisie zelf boeit me namelijk niet zo, maar mijn Nvidia shield staat braaf altijd op Plex, Netflix, Spotify etc. en het gebeurt regelmatig dat ik gewoon in slaap val. Wordt ik dan een paar uurtjes wakker dan staat Spotify of Plex nog leuk op de TV aan met een zeer statisch scherm. Na 4 uur pas schakelt de TV uit zichzelf uit.

Ik wil me in dat soort gevallen niet wakkerschrikken en me zorgen maken over inbranden. Ook al is die kans normaal gezien klein door mijn gebruik is gewoon de kans groter en dat maakt dat ik me zorgen moet maken om mijn televisie... en laat ik dat nu juist niet willen bij een relatief duur apparaat. Mijn apparatuur mag gewoon niet de oorzaak zijn dat ik mezelf aan moet passen aan die apparatuur - dat is gewoon omgekeerde wereld. Dus ik blijf braaf bij LCD totdat het probleem met inbranden bij OLED gewoon opgelost is.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

liberque schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:03:
.. en precies dat. Ik zou zelf ook wel heel erg graag over willen stappen op OLED, maar als ik naar mijn huidig gebruik kijk met de LCD dan ben ook ik erg bang voor inbranden. Televisie zelf boeit me namelijk niet zo, maar mijn Nvidia shield staat braaf altijd op Plex, Netflix, Spotify etc. en het gebeurt regelmatig dat ik gewoon in slaap val. Wordt ik dan een paar uurtjes wakker dan staat Spotify of Plex nog leuk op de TV aan met een zeer statisch scherm. Na 4 uur pas schakelt de TV uit zichzelf uit.

Ik wil me in dat soort gevallen niet wakkerschrikken en me zorgen maken over inbranden. Ook al is die kans normaal gezien klein door mijn gebruik is gewoon de kans groter en dat maakt dat ik me zorgen moet maken om mijn televisie... en laat ik dat nu juist niet willen bij een relatief duur apparaat. Mijn apparatuur mag gewoon niet de oorzaak zijn dat ik mezelf aan moet passen aan die apparatuur - dat is gewoon omgekeerde wereld. Dus ik blijf braaf bij LCD totdat het probleem met inbranden bij OLED gewoon opgelost is.
En daarom gaat mijn LG vanzelf minder fel branden.
Of zet hij de screensaver op.
Ik kijk netflix. Zet hem op pause oid. Vergeet ik de TV en ga ik met de honden lopen in het bos (of val je in slaap) wordt ik wakker met een "vuurwerk show".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hamazaki schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:06:
[...]

Nee, juist niet. In de winkels staan alle tv’s op maximale helderheid met live colour op het hoogste standje + perfecte demo materiaal.

Zodra je een avondje thuis voor de buis zit, begint het ellende met blooming en clouding.
Valide punten als het ging over blind een winkel binnenstappen, maar we hebben het hier over 2 specifieke modellen waar op basis van alle andere factoren (prijs, reviews) het gewoon niet lukt te knoop door te hakken. Dan is de TV gewoon zien en kijken hoe het ding 'voelt', hoe ziet het er nou in het echt uit t.o.v. de rest qua frames bezels voetstuk etc. toch wel een aardige manier. Uiteraard kan je wel even overleggen met de verkoper om te vragen wat de instellingen zijn en of de verzadiging inderdaad op standje max staat. Echter stellen dat ellende met blooming en clouding gaat ontstaan lijkt me niet helemaal terecht want dat was denk ik wel uit het vooronderzoek gebleken van TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 06:55

liberque

Vrijzinnig!

DarkSide schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:05:
[...]

En daarom gaat mijn LG vanzelf minder fel branden.
Of zet hij de screensaver op.
Ik kijk netflix. Zet hem op pause oid. Vergeet ik de TV en ga ik met de honden lopen in het bos (of val je in slaap) wordt ik wakker met een "vuurwerk show".
Natuurlijk hebben deze televisies bescherming voor inbranden met dimmen. screensavers etc. maar dan moet het wel gegarandeerd werken. De Nvidia shield heeft immers ook zo'n dim functie en hoewel die vaak werkt - werkt die ook vaak niet. Het ligt er maar net aan wat voor software je aan het draaien ben. Net zoals mijn televisie: zoals ik al zei moet die ook na 4 uur uitgaan zonder input. Toch komt het voor dat ik na 8/9 uur slapen wakker wordt en deze nog vrolijk aan staat. Ik vind dat soort oplossingen simpelweg niet betrouwbaar genoeg. Je zal maar net een verrotte app op je tv geinstalleerd hebben staan die terwijl je in slaap kukelt ervoor zorgt dat het OS van je TV hangt (gebeurt vaker dan je denkt). Jippie het wordt dan wel onder garantie gemaakt, maar dan moet je weer bellen / het toestel opsturen of een dag thuisblijven voor een monteur etc. etc. Ik zie dat allemaal niet zo zitten.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
Gewoon een c8, voor dat geld is er toch niks beters. 1299 ofzo bij Smits Arnhem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

WokeBroke schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:18:
[...]

N=1?

Zoals ik al zei: bij normaal gebruik is de kans op inbranden minimaal. Daarmee zeg ik niet dat er nooit iets in zal branden.

Ook jij doet nu weer voorkomen of er ALTIJD inbranden plaats zal vinden, simpelweg omdat je vader een slecht paneel had. Sorry, maar dat is gewoon onzin: er zijn inmiddels honderdduizenden? Miljoenen? OLED tv's verkocht, als inbranden de standaard zou zijn zou LG er wel mee gestopt zijn en zouden andere merken niet ook begonnen zijn aan het verkopen van OLEDs... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
Pietervs schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:05:
[...]

N=1?

Zoals ik al zei: bij normaal gebruik is de kans op inbranden minimaal. Daarmee zeg ik niet dat er nooit iets in zal branden.

Ook jij doet nu weer voorkomen of er ALTIJD inbranden plaats zal vinden, simpelweg omdat je vader een slecht paneel had. Sorry, maar dat is gewoon onzin: er zijn inmiddels honderdduizenden? Miljoenen? OLED tv's verkocht, als inbranden de standaard zou zijn zou LG er wel mee gestopt zijn en zouden andere merken niet ook begonnen zijn aan het verkopen van OLEDs... :)
Hu?

Ik zeg netjes dat mijn angst irrationeel is. En jij hebt gezegd "Alleen dat al is genoeg om inbranden te voorkomen." Waar geen enkele nuance in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

WokeBroke schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:16:
[...]

Hu?

Ik zeg netjes dat mijn angst irrationeel is. En jij hebt gezegd "Alleen dat al is genoeg om inbranden te voorkomen." Waar geen enkele nuance in zit.
Wordt een welles-nietes discussie. De nuancering gaf ik daarvoor al en daarna nogmaals: bij normaal gebruik. Lijkt mij voldoende nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

liberque schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Natuurlijk hebben deze televisies bescherming voor inbranden met dimmen. screensavers etc. maar dan moet het wel gegarandeerd werken. De Nvidia shield heeft immers ook zo'n dim functie en hoewel die vaak werkt - werkt die ook vaak niet. Het ligt er maar net aan wat voor software je aan het draaien ben. Net zoals mijn televisie: zoals ik al zei moet die ook na 4 uur uitgaan zonder input. Toch komt het voor dat ik na 8/9 uur slapen wakker wordt en deze nog vrolijk aan staat. Ik vind dat soort oplossingen simpelweg niet betrouwbaar genoeg. Je zal maar net een verrotte app op je tv geinstalleerd hebben staan die terwijl je in slaap kukelt ervoor zorgt dat het OS van je TV hangt (gebeurt vaker dan je denkt). Jippie het wordt dan wel onder garantie gemaakt, maar dan moet je weer bellen / het toestel opsturen of een dag thuisblijven voor een monteur etc. etc. Ik zie dat allemaal niet zo zitten.
Ben wel benieuwd wat voor brakke apps jij dan installeert.

Spotify, Netflix, Plex: bij mij kickt de screensaver bij een statisch scherm steevast na 10 minuten in. En na twee uur vraagt ie sowieso om een bevestiging via de afstandbediening, dus langer dan twee uur kan ie nooit aanstaan zonder dat je ervoor ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Hamazaki schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:06:
[...]

Ik heb het niet met je eens. Als alles op max helderheid, live colour en perfect demo materiaal is, kun je een prima vergelijking maken. Het alternatief is een systeemselectie maken, allemaal bestellen, een weekje testen en 4 exemplaren terugsturen. Ook geen praktische oplossing.

Uitgaan van reviews, specificaties, previews en technisch klinkende marketing terminologie, inclusief de mening van de gemiddelde internetgebruiker over qled/oled/lcd refreshrates en wel of geen 4k op <50" leidt in mijn ogen tot een veel schevere persoonlijke mening. Afhankelijk van wat je waar leest, krijg je een verhaal te zien die maar net in een bepaald straatje valt. En dan hebben we het nog niet gehad over gesponsorde advertorials die als veredelde review te boek worden gezet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hamazaki schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:41:
[...]

Zo, dit zijn wel hele extreme voorbeelden he?
20 uur achter elkaar hetzelfde spel spelen doen ze waarschijnlijk nog alleen in china. Beetje jammer dat je met zulke voorbeelden moet komen om oled de grond in te boren.
Het gaat bij inbranden niet om de tijd achter elkaar maar de totale tijd. Dus 5x een sessie van 4 uur is net zo slecht als 1x 20 uur. Op zich wel iets om rekening mee te houden. Dingen als pixel shifting doen niet genoeg om dit op te lossen voor vaste UI elementen die meer dan 4-5 pixels groot zijn. Anders zou je het effect gewoon zien.

Overigens zou ik ook voor OLED gaan hoor, en er gewoon rekening mee houden. Ja het is een risico maar er staan ook veel voordelen tegenover zoals de perfecte zwartwaarden :9 Ik heb momenteel geen TV en denk ook over een B8 of C8 OLED (helaas zijn de prijzen hier in Spanje 3-400 euro hoger :( - geen webshop concurrentie zoals in Nederland ) en ik kijk al jaren al mijn series op een Galaxy Tab S met ook een OLED scherm op maximale helderheid. Nog steeds geen inbranden te zien. Zelfs niet van de zwarte randen van de 21:9 content, had ik wel een beetje verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 10-03-2019 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf een LG E6 55" sinds najaar 2016, en geen inbrandverschijnselen of een beeld dat niet helder genoeg meer is. Dus denk dat deze OLED nadelen nogal overdreven worden. Enige veroudering is de smart software van de TV maar dat los je op met een Apple TV 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik dacht dat WebOS juist als een van de betere beschouwd werd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Refuge schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:44:
De nieuwe reeks 2019 QLEDs zouden een verbeterde kijkhoek hebben, maar de instap reeks heeft dan weer slechts 96 zones ipv 420 van de 2018 generatie.
Maar hier gaan ze dan weer 3000 euro voor vragen 8)7
De Q8DN hoort ook in het rijtje en die had 40 zones
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:11:
@Refuge Nog iets wat je mee moet nemen: OLED begint pas vanaf 55 inch, en dat was voor mij (gezien de 3 meter kijkafstand) te groot. Ik ben voor de Q9FN gegaan omdat die ook leverbaar is in 49 inch. De perfecte grootte voor mijn kijkafstand.
Volgens mij hebben ze bij jou de doos op de kop laten zien: een 49" Q9FN bestaat helemaal niet; wel een 49Q6FN ;) . En in tegenstelling tot de betere QLED modellen is er wel een 48" OLED op komst ...

[ Voor 4% gewijzigd door apis29 op 10-03-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Vaak ben je te bang. Heb hier de C7 en nog geen moment spijt van gehad, belachelijk mooi beeld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apis29 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:37:

[...]

Volgens mij hebben ze bij jou de doos op de kop laten zien: een 49" Q9FN bestaat helemaal niet; wel een 49Q6FN ;) . En in tegenstelling tot de betere QLED modellen is er wel een 48" OLED op komst ...
Ah damn, je hebt gelijk _/-\o_ Ik heb inderdaad de Q6FN.
En ik las inderdaad van de week dat er een 48 inch OLED-tv aan kwam. Ik kijk het nog even aan, maar ik vind het wel een hele mooie afmeting. 55 inch lijkt me echt net te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Vergeet niet dat het heel snel went.
Ik kwam van 42" af en ging naar 55" toe.
Bij de doos had ik zo iets van OMG wat groot.
Na de eerste film gekeken te hebben dacht ik : was hij maar groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey B
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-12-2021
Oled is zwarter, qled is helderder. Oled kan inbranden, qled slechtere kijkhoek. Zo valt er altijd wel iets te zeggen. Beide tv’s zijn gewoon top. En als je zo inzit met inbranden, koop dan een qled, einde discussie en nooit geen kopzorgen hiervoor. En het zwart op een qled is nu ook weer niet zo slecht hoor. En als we de nieuwe qled q90r van Samsung mogen geloven: zeer goede kijkhoek en nog betere zwartwaarden EN geen inbranden. Voor mij is de keus snel gemaakt. Qled heeft als LED tv zijn duurzaamheid al bewezen. Van oled weet men dit nog niet, want de oudste oled is nog maar vier jaar oud... Qled heeft geen pixels die verouderen. Waarom heeft qled levenslange garantie tegen inbranden en bestaat dit bij Oled niet? En kleuren van qled zijn nog steeds prachtiger dan de oled. Als je alleen maar voor het zwart moet gaan op je tv...dan moet je oled kopen...En dan de helderheid: qled haalt wel een piek tot 2000 nits. Oled haalt de 1000 niet eens... (meestal rond 800 nits). En films zijn gemaakt voor tot 4000 nits piek weer te geven. Maar je zal zien dat een Oled bezitter dit allemaal niet wil toegeven. Ik wil gerust iets van mijn zwart opgeven voor een heldere tv waar ik mij om niets moet zorgen maken. Komt er nog bij dat de qled maar een fijn kabeltje heeft naar een one-connectbox, waar je bij een oled toch wel tig kabels naar je tv moet trekken. Zeker als je de tv ophangt, maakt dit een groot verschil. Ook kan je qled plat tegen muur ophangen, zonder een keep ertussen. Bij oled kan dit nooit, want onderkant is altijd dikker dan bovenkant. Het oog wil ook wat hé. Bij oled is die zelfs zo smal, dat je bang zou krijgen om hem af te stoffen. En waarom een tv zo smal als die dan 10 cm van de muur hangt.
Tot slot: al eens de zwarte banden gezien op een qled q9f? Is niet perfect, maar toch wel nog altijd redelijk zwart hoor, dankzij de full aray local dimming. En kijkhoek op q9f verslecht alleen op de zwartwaarde enorm. Kleur vervaagt pas onder zeer scherpe hoek. En zelf zit ik meestal recht voor mijn tv, dus kijkhoek is enkel voor bezoekers, maar een tv is voor mezelf en niet voor mijn bezoekers bedoeld. Tot zover mijn betoog. Ik wacht tot de nieuwe q90r iets zakt in prijs en zal dan resoluut voor deze gaan. Want er wordt al voorspeld dat deze een echte oled killer / concurrent zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:04
Mickey B schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:29:
Oled is zwarter, qled is helderder. Oled kan inbranden, qled slechtere kijkhoek. Zo valt er altijd wel iets te zeggen. Beide tv’s zijn gewoon top. En als je zo inzit met inbranden, koop dan een qled, einde discussie en nooit geen kopzorgen hiervoor. En het zwart op een qled is nu ook weer niet zo slecht hoor. En als we de nieuwe qled q90r van Samsung mogen geloven: zeer goede kijkhoek en nog betere zwartwaarden EN geen inbranden. Voor mij is de keus snel gemaakt. Qled heeft als LED tv zijn duurzaamheid al bewezen. Van oled weet men dit nog niet, want de oudste oled is nog maar vier jaar oud... Qled heeft geen pixels die verouderen. Waarom heeft qled levenslange garantie tegen inbranden en bestaat dit bij Oled niet? En kleuren van qled zijn nog steeds prachtiger dan de oled. Als je alleen maar voor het zwart moet gaan op je tv...dan moet je oled kopen...En dan de helderheid: qled haalt wel een piek tot 2000 nits. Oled haalt de 1000 niet eens... (meestal rond 800 nits). En films zijn gemaakt voor tot 4000 nits piek weer te geven. Maar je zal zien dat een Oled bezitter dit allemaal niet wil toegeven. Ik wil gerust iets van mijn zwart opgeven voor een heldere tv waar ik mij om niets moet zorgen maken. Komt er nog bij dat de qled maar een fijn kabeltje heeft naar een one-connectbox, waar je bij een oled toch wel tig kabels naar je tv moet trekken. Zeker als je de tv ophangt, maakt dit een groot verschil. Ook kan je qled plat tegen muur ophangen, zonder een keep ertussen. Bij oled kan dit nooit, want onderkant is altijd dikker dan bovenkant. Het oog wil ook wat hé. Bij oled is die zelfs zo smal, dat je bang zou krijgen om hem af te stoffen. En waarom een tv zo smal als die dan 10 cm van de muur hangt.
Tot slot: al eens de zwarte banden gezien op een qled q9f? Is niet perfect, maar toch wel nog altijd redelijk zwart hoor, dankzij de full aray local dimming. En kijkhoek op q9f verslecht alleen op de zwartwaarde enorm. Kleur vervaagt pas onder zeer scherpe hoek. En zelf zit ik meestal recht voor mijn tv, dus kijkhoek is enkel voor bezoekers, maar een tv is voor mezelf en niet voor mijn bezoekers bedoeld. Tot zover mijn betoog. Ik wacht tot de nieuwe q90r iets zakt in prijs en zal dan resoluut voor deze gaan. Want er wordt al voorspeld dat deze een echte oled killer / concurrent zou kunnen zijn...
Je hebt wat mooie punten, maar enkele van je punten zijn net zo makkelijk te weerleggen. Ik heb mijn tv in mijn slaapkamer bijvoorbeeld, meestal met de gordijnen dicht. Meer dan 1000 nits peak heb je niet nodig, ookal zou dit wel zo bedoeld zijn. Inbrandgevaar is aanwezig, maar is niet het enorme struikelblok dat sommige je hier wijs willen maken. Daarnaast geven veel shops 5 jaar garantie.

Bottom line is inderdaad, in lichte omstandigheden is qled waarschijnlijk de betere keus. Kijk je echter puur vanuit beelkwaliteit, zal qled nooit in de buurt komen van OLED. Zoals je zelf al zegt, ben je bang voor inbranden of kijk je (veel) tv in dag(licht), ga voor qled. Zo niet, dan is in 99% van de gevallen oled de juiste keus.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik heb al meer de 3 jaar een Oledtv (LG55E6V), en echt nog niet het kleinste spoortje van inbranden gehad.
Dat inbrandverhaal wordt zo overdreven, bij een klein beetje normaal gebruik hoef je hier niet bang voor te zijn.
Het beeld van de huidige 8-serie kan nog helderder dan de 6-serie, maar ik ben nooit aan helderheid tekort gekomen. Ook niet met Hdr of Dolby Vision.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Overgeef Dave schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:02:

M2M schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:03:
[...]

M2M schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:53:
[...]

Ik heb het niet met je eens. Als alles op max helderheid, live colour en perfect demo materiaal is, kun je een prima vergelijking maken
In een gemiddelde winkel kun je geen televisies op beeldkwaliteit beoordelen. Naast dat de toestellen ingesteld zijn op de winkelmodus waarin alles fel en extreem ingesteld staat om de aandacht te trekken - want aandacht trekken verkoopt goed - zul je ook last hebben van de omgeving. Veel toestellen naast elkaar geplaatst, een grote ruimte, veel omgevingslicht. Hetgeen wat je daar dan ziet, is niet representatief voor wat je thuis zult zien.

Een goed voorbeeld is het beeldformaat, iets wat velen wel zullen herkennen. Door de grote ruimtes die winkels vaak hebben en de vele toestellen die naast elkaar worden geplaatst, lijken toestellen individueel een stuk kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. Eenmaal thuis waar het toestel in de (woon)kamer staat, is het toestel ineens veel groter dan je had verwacht. Gelukkig wennen de meeste mensen al zeer snel aan het grote formaat en eenmaal gewend, willen de meesten ook niet meer terug naar kleiner.
WokeBroke schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:32:
[...]

Ik heb de lijst niet meer met wat er allemaal ingebrand was. Sowieso RTL boulevard logo(nee mijn vader heeft niet alle afleveringen achter elkaar terug gekeken.) De 2 health bars van fortnite, SBS en NL1 logo. En een grote donkere vlek in het midden.
Als die logo's allemaal in hebben kunnen branden inclusief Fortnite HUD, moet er wel iets goed mis zijn met het paneel. Zo'n donkere vlek in het midden geeft al aan dat daar vermoedelijk sprake van is.
Pagina: 1