Toon posts:

Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
Ultraco schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:09:
Mocht iemand al een 410*400mm rasterpatroon hebben liggen hou ik me aanbevolen voor tips.
Dat heb je in lightburn toch zo getekend? Verticale lijn tekenen, array van maken, horizontale lijn tekenen, array van maken, en je bent eigenlijk al klaar. Als je het fancy wil maken zet je er nog de maten in cm onder en naast....

Bij mijn eerste lasersnijder (chinesium 4.5W) had ik ook een raster gelaserd maar om eerlijk te zijn gebruikte ik het nooit. Bij mij huidige laser heb ik een metalen rooster zodat de rook weg kan, en ik mis een gelaserd raster niet. Maar ik graveer dan ook bijna nooit series, in mijn geval graveer ik meestal iets waarna ik het ook uitsnijd. Dan maakt de positionering niet zoveel uit.

Een paar weken geleden heb ik 30 customized sleuterhangertjes zitten maken, toen heb ik een stuk hout met kleine lijmklemmen vastgezet aan het metalen rooster, daar één sleutelhanger uitgesneden, en vervolgens de al eerdere gemaakte blank elke keer in die uitsparing gelegd. Dat werkte prima.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Ultraco
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:20
JeroenH schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:20:
[...]

Dat heb je in lightburn toch zo getekend? Verticale lijn tekenen, array van maken, horizontale lijn tekenen, array van maken, en je bent eigenlijk al klaar. Als je het fancy wil maken zet je er nog de maten in cm onder en naast....

Bij mijn eerste lasersnijder (chinesium 4.5W) had ik ook een raster gelaserd maar om eerlijk te zijn gebruikte ik het nooit. Bij mij huidige laser heb ik een metalen rooster zodat de rook weg kan, en ik mis een gelaserd raster niet. Maar ik graveer dan ook bijna nooit series, in mijn geval graveer ik meestal iets waarna ik het ook uitsnijd. Dan maakt de positionering niet zoveel uit.

Een paar weken geleden heb ik 30 customized sleuterhangertjes zitten maken, toen heb ik een stuk hout met kleine lijmklemmen vastgezet aan het metalen rooster, daar één sleutelhanger uitgesneden, en vervolgens de al eerdere gemaakte blank elke keer in die uitsparing gelegd. Dat werkte prima.
Dank Jeroen, ben in deze topic nog echt de rookie, maar klinkt inderdaad vrij eenvoudig. Ik ga er van het weekend mee aan de slag! Goed weekend.

• JeroenH
De array functie zit in Lightburn* hier (met rood aangegeven:

Je kunt er een object (in dit geval een lijn, maar het kan van alles zijn - die zeshoekjes in het kruidenrekje heb ik ook met deze functie gemaakt) heel makkelijk mee "vermenigvuldigen" in een regelmatig patroon.

* Ik ga er vanuit dat je lightburn gebruikt/gaat gebruiken. Je kunt het een maand gratis gebruiken. Ik zou niets beters weten

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:36
even domme vraag maar heeft iemand een goede tekening/bouwplannen voor een kast te maken waarin ik mijn laser kan gebruiken (atomstack x7)

• JeroenH
BomBer_BeN schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:58:
even domme vraag maar heeft iemand een goede tekening/bouwplannen voor een kast te maken waarin ik mijn laser kan gebruiken (atomstack x7)
Een tekening oid heb ik niet voor je. maar dit is wat ik voor mijn X7 gebouwd heb:

De grondplaat is een 18 of 20mm dik stuk triplex wat ik een keer in een container gevonden heb. Is zwaar en stevig. De opbouw is van 8mm triplex van de Gamma. Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik niets vooraf getekend, ik ben gewoon vanaf de grondplaat gaan bouwen. Alle verbindingen zijn gelijmd en geschroefd, hier en daar gespijkerd. Het handvat van het deksel, de houder voor de luchtpomp, een paar gestapelde ringen waar ik de afvoerslang in duw, de rondjes die de krachten van de schroeven op het plexiglas verdelen en natuurlijk het opschrift zijn met de lasersnijder gemaakt.

Voorop zitten een paar 8mm gaten om lucht aan te voeren. Werkt goed, tijdens het snijden ruik je in principe niets - tot je het deksel open doet natuurlijk.

-edit-

Het enige wat er nog aan ontbreekt is verlichting; ik moet nog eens een paar meter LED-strip bestellen en die aan de binnenkant monteren.

[Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 27-09-2022 09:04]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ugchel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:09:
Misschien een longshot om hier te vragen, maar toch. Weet iemand of er plekken zijn waar je, al dan niet op abonnementsbasis, gebruik kunt maken van ‘dit soort’ apparatuur? Ik wil soms wel eens iets maken/bewerken, ik heb bijvoorbeeld wat projecten voor een uv-printer en zo’n lasersnijder komt in sommige plannen ook wel van pas, maar eer ik al die apparaten aangeschaft heb ben ik een godsvermogen verder.

Voor sleutelen aan auto’s kun je soms terecht in van die open werkplaatsen en voor o.a. lasapparatuur kun je wel eens bij creatieve ateliers/broedplaatsen terecht. Bestaat zoiets ook landelijk (of regio Apeldoorn…) voor dit soort apparatuur? (Waar je dus al dan niet onder begeleiding aan je eigen knutselprojecten kunt werken.)
Is https://maak-lab.nl/ wellicht aan te rijden voor je?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-03 19:20

WFvN

Van den Brink Koeltechniek

Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt. Alleen heb ik meer scharnieren gebruikt. Ik kan de voorkant alleen omhoog kantelen. Ook heb ik bovenop helemaal achteraan een scharnier maar ook midden bovenop. Op deze manier kan ik dus de voorkant openen of de voorkant verder omhoog drukken waarbij ook de helft van de bovenkant omhoog klapt. Voorkant en de voorste helft van de bovenkant leg ik dan op de achterste helft van de bovenkant. De zijkanten heb ik ook opgedeeld in twee stukken zodat ik de voorste helften naar achter kan klappen
Als ik dat allemaal doe heb ik dus alleen de achterste helft van de bekisting nog dicht en de voorste helft dus helemaal open. Handig als ik bijvoorbeeld wat werkzaamheden wil doen aan de laser of als ik langere objecten wil doen. Als ze dan niet te breed zijn kunnen die aan de zijkanten dus uitsteken.

Afzuiging heb ik gedaan met een oude afzuig unit van mijn huis. Denk dat ik nog liggen en dus nu op de laserbehuizing aangesloten. Het geheel staat op een verrijdbaar frame. Ook onder de laser en schakelkast met daarin atx voeding en raspberry pi met daarop octoprint.

Verlichting, ventilatie, air assist (aquarium pomp van 15 euro) en ook de voeding van de laser kan ik regelen met de raspberry.

Endstops voor x en y met inductieve sensor in plaats van de standaard microswitches bevalt me uitstekend. Zeer nauwkeurig en zeer blijven netjes op hun plek zitten; de microswitches werden tekens en klein beetje verder geschoven bij homing, dus het 0-punt verschoof :X

Dingen die nog in de planning staan zijn en z-motor met een capacitieve sensor voor kalibratie. En uiteraard ook een eindstop voor de z.

• Roy_T
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 22:40
Zo, de 60W CO2 laser van MetaQuip is binnen (60 * 40cm). Normaal lurk ik hier alleen, maar kon het niet laten ‘m te showen :)

Ik gebruik ‘m voor (prototypes voor) commerciële ideeën/projecten, en af en toe hobbymatig.

Ik heb geen afvoer naar buiten, dus er zit een BOFA Access filter bij dat echt geweldig werkt. Letterlijk geen vuiltje aan de lucht.

[Voor 8% gewijzigd door Roy_T op 30-09-2022 20:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Roy_T schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:29:
Zo, de 60W CO2 laser van MetaQuip is binnen (60 * 40cm). Normaal lurk ik hier alleen, maar kon het niet laten ‘m te showen :)

Ik gebruik ‘m voor (prototypes voor) commerciële ideeën/projecten, en af en toe hobbymatig.

Ik heb geen afvoer naar buiten, dus er zit een BOFA Access filter bij dat echt geweldig werkt. Letterlijk geen vuiltje aan de lucht.
Dat ziet er toch wel een stuk professioneler uit :9

Ben wel benieuwd hoe jouw filters met mijn verbrandleergeur uit de voeten zouden kunnen.

Ik ben dol op mijn laser. Ik maak al een paar jaar zelf mijn riemhoesjes van leer voor mijn telefoon, zakgereedschap en multitool. Voorheen maakte ik een mal om het leer in vorm te persen. Best een tijdrovende klus. Daarna de boel in elkaar naaien en op maat snijden, dat laatste ook weer lastig om netjes te doen.

Deze keer heb ik het anders aangepakt. Eerst een model ontworpen bestaande uit platte vlakken leer. Dit model gesneden met de laser. Gaten voor het naaien ook direct meegelaserd. Vervolgens leer zeiknat gemaakt en de boel een elkaar genaaid. Superstrak past de boel in elkaar. Direct ook mijn zelfontworpen 'logo' in het leer gelaserd. Laatste stappen zijn de flap over het hoesje vormen, dus nu het buigpunt nat aan het maken zodat het makkelijker wil buigen. Dan het hele zwikkie laten drogen en 2 setjes magneten erop lijmen voor de sluiting.

[Voor 13% gewijzigd door WFvN op 02-10-2022 22:29]

• WFvN

WFvN

BomBer_BeN schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:58:
Aanvullend op mijn vorige bericht.....

|:( Ik had bouwtekeningen van dat ding gemaakt..... Bij deze alsnog

15mm multiplex van de Hornbach

Dit zijn de maten voor het zagen van de plaat. Uit één plaat kun je dus de hele behuizing halen. Voor de zaagsnedes is nog ruimte genoeg over. 1 van de gezaagde panelen is over. Je hebt:
1 bodemplaat
2 bovenplaten
4 zijplaten
1 voorplaat
1 achterplaat

Vracht scharnieren erbij (2 links, 2 rechts, deksel 2 voor, 2 midden, 2 achter, 10 scharnieren in totaal dus)

Ik heb hem met deuvels en schroeven in elkaar gezet. Geen lijm gebruikt want mocht ik hem willen verplaatsen, dan kan ik hem weer uit elkaar schroeven.

Van het complete frame heb ik geen specifieke tekeningen. Gewoon wat balken aan elkaar geschroefd ongeveer zoals op de tekening. Ik heb mijne dus verrijdbaar gemaakt. De afzuiging heb ik ook anders dan in de tekening.

Naderhand heb ik nog wel een kleine wijziging gemaakt trouwens. In de tekening kan je de voorkant alleen omhoog klappen als minimaal ook de voorste helft van de bovenkant meebeweegt. Om alleen de voorkant klapbaar te maken heb ik op het scharnierende punt beide platen 45 graden afgeschuind en de bovenste plaat 1,5cm ingekort. Zo kan de voorkant 180 graden omhoog klappen zonder dat de bovenkant ook mee hoeft te bewegen.

Uiteindelijk maak ik daar maar weinig gebruik van.

Bovenop de zijkanten heb ik 2 kleine groeven gemaakt waar de voorkant achter kan haken.

De zijkanten gebruik ik best veel. Als je een object vrij nauwkeurig wil plaatsen, is die extra ruimte om te kijken links en rechts erg aangenaam

[Voor 9% gewijzigd door WFvN op 03-10-2022 18:32]

• JeroenH
Roy_T schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:29:
Oeh, dat is volgens mij een mooie. Zou ik graag willen hebben... ik ben op zich tevreden over mijn 10W diodelaser, maar wat meer snelheid en de mogelijkheid wat dikker materiaal te snijden zou ik wel willen. Alleen vind ik het nog echt duur voor puur hobbygebruik.

Zou er voor CO2 lasers een prijsdaling in zitten, al was het maar als gevolg van toegenomen concurrentie door diodelasers? Of zullen diodelasers doorontwikkeld worden tot het punt dat ze qua vermogen kunnen concurreren met CO2-lasers? Of staat er een andere technolie in de coulissen te trappelen om door te breken, zoals fiber-lasers?

• Roy_T
WFvN schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:17:

Ben wel benieuwd hoe jouw filters met mijn verbrandleergeur uit de voeten zouden kunnen.
Ik denk dat dat wel goed zit. MDF, verlijmd multiplex, acrylaat: alles is volledig geurvrij (afgezien van de restjes bij het open trekken van de kap; misschien moet ik iets geduldiger zijn). Er zitten zowel een HEPA-filter als een koolstoffilter in (plus iets dat grotere deeltjes vangt).
JeroenH schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:53:

Oeh, dat is volgens mij een mooie. Zou ik graag willen hebben... ik ben op zich tevreden over mijn 10W diodelaser, maar wat meer snelheid en de mogelijkheid wat dikker materiaal te snijden zou ik wel willen. Alleen vind ik het nog echt duur voor puur hobbygebruik.
Ja, dat kan ik me voorstellen. Deze kostte tegen de 6000 euro excl. btw, inclusief filter, compressor, chiller en transport/plaatsing/afstelling/inbedrijfstelling (plus wat extra's zoals extra LED erin en voorbereiding voor een rotatie-unit). Puur voor de hobby moet je er wel heel veel plezier uit halen. Op de rest van je vragen heb ik geen antwoord trouwens :)

[Voor 3% gewijzigd door Roy_T op 03-10-2022 16:56]

• Roy_T
Ik heb trouwen ook een tweedehands 50W Raycus fiber laser tegen een goede prijs op de kop kunnen tikken. Volgens de verkoper werkte 'ie niet met Lightburn, maar alleen op Windows 7 zolang je niet verbonden bent met het internet. Dat klonk niet helemaal als zuivere koffie ;)

Uiteindelijk bleek er een clone Ezcad2 controller in te zitten. Ik heb bij Cloudray Laser een origineel Ezcad2 board gekocht, en tada: werkt als een zonnetje in Lightburn 8)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:45
[...]
Zou er voor CO2 lasers een prijsdaling in zitten, al was het maar als gevolg van toegenomen concurrentie door diodelasers?
Nee, denk het niet. Maar professionele CO2-lasers zullen niet veel in prijs zakken. Als ik zie wat de eerste laser heeft gekost en de huidige zit daar niet veel verschil in. Het ding is technisch gezien zijn er veel verbeteringen geweest. Daardoor betrouwbaarder dan de eerste modellen. Wat je wel ziet is dat de echte lagere wattages van de CO2-lasers niet meer zo veel aangeboden worden. Je kan nog wel wat aan zelfbouw doen om de prijs wat te drukken. Alleen om zo'n machine goed af te stellen en ook zo te houden kost wat meer tijd en energie.
[...]
Of zullen diodelasers doorontwikkeld worden tot het punt dat ze qua vermogen kunnen concurreren met CO2-lasers? Of staat er een andere technolie in de coulissen te trappelen om door te breken, zoals fiber-lasers?
Dat is koffiedik kijken. De wattages zullen wel omhoog gaan. Of ze helemaal de CO2-buizen kunnen vervangen dat zal koffiedik kijken blijven.

[Voor 0% gewijzigd door RonnieKo op 07-10-2022 14:54. Reden: typo]

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
Ik zoek naar een simpele manier om dobbelstenen te graveren en fiches maken van hout of plexiglas.

Ik ben met wat vrienden bordspellen aan het maken en we zijn nu zover dat we de interesse van enkele publishers hebben. Maar dat terzijde.

Voor prototypes van playtests is het handig als we zelf elke keer een stuk of 20 dobbelstenen kunnen maken en een honderdtal fiches. (Dobbelstenen schilderen met een verf stift zag ik als tip)

Nu zit ik te kijken naar de sculpfun s9. Zou zoiets mijn behoefte kunnen vervullen? Met afzuiging en air nozzle(?)

Ik heb gestudeerd als vormgever dus vector tools hebben geen geheimen voor mij.

Something something

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jup klinkt als iets waar een diodelaser mee uit de weg kan. Maar als het maar voor 1 project is kun je het ook eerst bij een lokaal fablab/makerspace proberen.

• SeenD
Erasmo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:43:
Jup klinkt als iets waar een diodelaser mee uit de weg kan. Maar als het maar voor 1 project is kun je het ook eerst bij een lokaal fablab/makerspace proberen.
Nah, het is niet eenmalig, maar waarschijnlijk paar keer per maand aanpassingen doen en nieuwe prototypes maken.
Bedankt iig voor het bevestigen dat dit daarmee wel moet lukken. We kunnen de kosten onder de onderneming gooien. En als dit bevalt dan misschien eens kijken naar een professionelere oplossing over een jaar. :)

Met prototypes voor testen met gebruikers is het vaak hoe realistischer de prototype hoe waardevoller de feedback.

[Voor 8% gewijzigd door SeenD op 13-10-2022 12:51]

Something something

• WFvN

WFvN

SeenD schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:14:
Nu zit ik te kijken naar de sculpfun s9. Zou zoiets mijn behoefte kunnen vervullen? Met afzuiging en air nozzle(?)
ik heb de S9 en inmiddels de S10 laser er los bij gekocht. Mijn advies: ga voor de S10. Toch echt meer power. Betekent meer snelheid maar ook grotere diktes als je (fiches) wil snijden (of dunnere op hogere snelheid).

Ter illustratie: ik heb een deegroller van beukenhout met de S10 onder handen genomen om er een patroon in te graveren. Netto zitten de 'ingebrande' gaten van de gewenste vormen er haarscherp maar ook retediep in.

Voor alleen de dobbelstenen graveren zou de S9 een uitstekende keuze zijn maar als je echt wil snijden (wat overigens ook goed wil met de S9, daar niet van!), ga voor de S10. Je hebt toch echt meer mogelijkheden.

Met de S9 heb ik transparant antraciet plexiglas gesneden. dikte geloof ik 5 mm. Daar at de S9 toch echt wel moeite mee.

Berkenmultiplex wil ook best goed maar bijvoorbeeld 6mm moet je toch wel een paar keer overheen om door het hout te komen. Vandaar advies S10

• SeenD
WFvN schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

ik heb de S9 en inmiddels de S10 laser er los bij gekocht. Mijn advies: ga voor de S10. Toch echt meer power. Betekent meer snelheid maar ook grotere diktes als je (fiches) wil snijden (of dunnere op hogere snelheid).

Ter illustratie: ik heb een deegroller van beukenhout met de S10 onder handen genomen om er een patroon in te graveren. Netto zitten de 'ingebrande' gaten van de gewenste vormen er haarscherp maar ook retediep in.

Voor alleen de dobbelstenen graveren zou de S9 een uitstekende keuze zijn maar als je echt wil snijden (wat overigens ook goed wil met de S9, daar niet van!), ga voor de S10. Je hebt toch echt meer mogelijkheden.

Met de S9 heb ik transparant antraciet plexiglas gesneden. dikte geloof ik 5 mm. Daar at de S9 toch echt wel moeite mee.

Berkenmultiplex wil ook best goed maar bijvoorbeeld 6mm moet je toch wel een paar keer overheen om door het hout te komen. Vandaar advies S10
Ik denk dat ik wel gewoon de 3mm dikte aanhou van de gamma of andere bouwmarkt platen en het daarmee doe, lijkt me voldoende voor mijn usecase voor de komende tijd. Thanks voor de reactie. :)

Something something

• harmpie21
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 19:10
Hallo,

Meld mij hier nu ook gezien ik nu een paar dagen de WAINLUX JL3 heb gekocht.
Echter hebben jullie tips hoe ik een klein voorwerp recht eronder kan zetten? Nu gaat deze 9 van de 10 x scheef gelaserd worden.
Werkafmetingen is: 370*410mm
En met een object van 50*30mm is dit best moeilijk.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• RonnieKo
Dan zal je moeten zorgen dat je het voorwerp ergens tegenaan kan leggen. En dat haaks ten opzichte van de assen / armen. Mogelijk eerst het apparaat vast maken op een houten ondergrond. Zodat deze niet kan verschuiven. Dan later een paar richtlijnen in laser de bodem laseren. Dan heb je een vaste hoek om je werkstuk uit te lijnen.

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

[Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 15-10-2022 14:39]

• harmpie21
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 19:10
Dat is wel een goede tip ja, ga daar eens naar kijken. Thanks!!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• JeroenH
Maintenance day!

Ik had het idee dat ik mijn lasersnijder steeds langzamer moest laten snijden om door 3mm Gamma triplex heen te komen, en soms bleven er zwarte, kleverige "vlokjes" op mijn werkstukken achter.

De laserkop daarom even van het frame gehaald, en daar trof ik dit aan:

Dit is na vijf maanden redelijk intensief gebruik de eerste keer dat ik hier goed naar kijk, en het blijkt dat ik dat iets vaker moet doen ;)

Alle losse onderdelen van de onderkant van de kop gehaald:

Het is naar spul wat er op zit, zwart/bruin en erg kleverig. Na wat boenen met vele wattenstaafjes met isopropyl-alcohol later ziet het er allemaal een stuk frisser uit:

En gelijk er weer tegenaan!

• JeroenH
Omdat ik sommige van mijn laser werkstukken een kleurtje wilde geven, naar een paar soorten beits gekeken. Grote potten bij de Gamma zijn nogal duur (en te groot), daarom bij een hobby webshop dit setje besteld.

Om te kijken hoe het uitpakte dit test-werkstukje gemaakt:

(Vergeten dat vernis gewoon transparant is, die had ik beter achterwege kunnen laten...)

De foto overdrijft de kleuren enigszins en de witbalans is maar zozo, maar het contrast met blank hout is prima en hier kan ik wel wat mee.

• RonnieKo
JeroenH schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:30:
Het is naar spul wat er op zit, zwart/bruin en erg kleverig
Als je veel MDF gesneden hebt is het een combinatie van hars en houtdeeltjes. Als je ook nog eens lakboard gesneden hebt zit er ook nog wel plastieke deeltjes bij. De hars maakt het kleverig. Het is inderdaad verstandig om het regelmatiger schoon te maken. Met alcohol en / of ontvetter kan het goed schoongemaakt worden.
JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:06:
Grote potten bij de Gamma zijn nogal duur (en te groot), daarom bij een hobby webshop dit setje besteld.
Mooi resultaat :) Het setje vernis is ook interessant. Dat je transparant-vernis ook gedaan hebt is niet erg. Je kan dan wel het resultaat bekijken wat het doet. Het werkstuk wordt wat donkerder. Je kan namelijk nu de letters wel makkelijker met verf vullen.

• JeroenH
RonnieKo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:45:
Als je veel MDF gesneden hebt is het een combinatie van hars en houtdeeltjes. Als je ook nog eens lakboard gesneden hebt zit er ook nog wel plastieke deeltjes bij. De hars maakt het kleverig. Het is inderdaad verstandig om het regelmatiger schoon te maken. Met alcohol en / of ontvetter kan het goed schoongemaakt worden.
Ik snijd 100% triplex, daar zit ook lijm in natuurlijk. Het is me wel duidelijk dat ik wat vaker in de laserkop moet kijken en het schoon moet maken.

• RonnieKo
JeroenH schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:59:
[...]
Ik snijd 100% triplex, daar zit ook lijm in natuurlijk. Het is me wel duidelijk dat ik wat vaker in de laserkop moet kijken en het schoon moet maken.
Jep, dat is net zo goor spul als MDF. Ook harslijm. Bij CO2-machines is het wat makkelijker. Daar is de kop wat makkelijker schoon te houden. Tenminste je kan het sneller zien. Ik zie dat je extra lucht bij de kop hebt. Hoe zwaar is de luchtpomp? Mogelijk helpt meer lucht om de boel wat schoner te houden.

• JeroenH
RonnieKo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:01:
Jep, dat is net zo goor spul als MDF. Ook harslijm. Bij CO2-machines is het wat makkelijker. Daar is de kop wat makkelijker schoon te houden. Tenminste je kan het sneller zien. Ik zie dat je extra lucht bij de kop hebt. Hoe zwaar is de luchtpomp? Mogelijk helpt meer lucht om de boel wat schoner te houden.
Het is de luchtpomp die ik met de lasersnijder bij Atomstack meebesteld heb. Ik laat hem bij de meeste klussen op (naar schatting) 80-90% draaien, ook een beetje vanwege het geluid. Misschien moet ik hem toch maar altijd op 100% zetten.

-edit-

Overigens was het lensje van de laser vrijwel brandschoon, dus daar helpt de air assist wel echt bij.

[Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 19-10-2022 14:14]

• RonnieKo
JeroenH schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:14:
[...]
Overigens was het lensje van de laser vrijwel brandschoon, dus daar helpt de air assist wel echt bij.
Dat is in ieder geval goed om te weten dat de lens niet smerig wordt. Een zwaardere luchtstroom kan er mogelijk voorzorgen dat de resten wat verder weg worden geblazen. Daardoor de afzuiging in komen. Dan zou je machine ook iets minder vuil moeten worden.

De meeste CO2-lasers heb je een messenbed of een honingraat waardoor bij het snijden de rook / snijdeeltjes onder het werkstuk kunnen worden weggezogen. Een goede luchtstroom vanuit de kop helpt daar dan bij. De afzuiging zit dan ook aan de onderzijde. Misschien kan een messenbed of een honingraat dan ook nog helpen. Goed, dat zal dan wat experimenteren zijn.

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:30
Hoi, Mijn vrouw heeft een Cricut Explore 3 machine. Dit is geen laser maar een snijmachine. Ik snap dat ik in een verkeerd topic zit, maar ik kon zo snel niet iets anders vinden.

Mijn vraag is, welke software gebruiken jullie voor het aansturen en ontwerpen. De software bij de Cricut is namelijk best cut. ;) In die zin, je krijgt steeds popups om dingen te kopen en een abonnement af te sluiten en anders kun je niet zo veel met de machine. Dus ik dacht, er moeten toch goede alternatieven bestaan om zo'n machine aan te sturen?

• JeroenH
DeDooieVent schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:25:
Hoi, Mijn vrouw heeft een Cricut Explore 3 machine. Dit is geen laser maar een snijmachine. Ik snap dat ik in een verkeerd topic zit, maar ik kon zo snel niet iets anders vinden.

Mijn vraag is, welke software gebruiken jullie voor het aansturen en ontwerpen. De software bij de Cricut is namelijk best cut. ;) In die zin, je krijgt steeds popups om dingen te kopen en een abonnement af te sluiten en anders kun je niet zo veel met de machine. Dus ik dacht, er moeten toch goede alternatieven bestaan om zo'n machine aan te sturen?
Ik gebruik Lightburn, wordt volgens mij heel veel gebruikt door mensen met een hobby-lasersnijder. Ik heb echter even zitten googlen, deze software ondersteunt geen vinylsnijders*

Ook even gegoogled naar alternatieve software voor zo'n Cricut, had je wellicht zelf ook al gedaan. Als ik het zo lees is dit ding nogal gesloten. Ik vind wel wat hackpogingen met een aangepaste firmware, waarna je iets als Sure Cut kunt gebruiken, maar in zo'n avontuur moet je maar net zin hebben. Sure Cut ondersteunt de Cricut wel, maar alleen om te ontwerpen, het daadwerkelijke snijden heeft dan weer dit voorbehoud:
* Sure Cuts a Lot cannot directly cut with the Cricut Explore/Maker or Brother ScanNCut. You can only use Sure Cuts A Lot to create your design and then export as a compatible file format to use in Cricut Design Space or a USB drive for the Brother ScanNCut.
Klinkt alsof er geen eenvoudige oplossing voor je probleem is. Als ooit de aanschaf van een nieuwe snijder aan de orde is, misschien kijken of er een meer "open" apparaat te koop is....

* Ter info: vinyl snijden met een lasersnijder is geen goed idee, dit produceert gevaarlijke en corrosieve gassen. Google maar naar iets als "laser cutter vinyl".

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:30
JeroenH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Ik gebruik Lightburn, wordt volgens mij heel veel gebruikt door mensen met een hobby-lasersnijder. Ik heb echter even zitten googlen, deze software ondersteunt geen vinylsnijders*

Ook even gegoogled naar alternatieve software voor zo'n Cricut, had je wellicht zelf ook al gedaan. Als ik het zo lees is dit ding nogal gesloten. Ik vind wel wat hackpogingen met een aangepaste firmware, waarna je iets als Sure Cut kunt gebruiken, maar in zo'n avontuur moet je maar net zin hebben. Sure Cut ondersteunt de Cricut wel, maar alleen om te ontwerpen, het daadwerkelijke snijden heeft dan weer dit voorbehoud:

[...]

Klinkt alsof er geen eenvoudige oplossing voor je probleem is. Als ooit de aanschaf van een nieuwe snijder aan de orde is, misschien kijken of er een meer "open" apparaat te koop is....

* Ter info: vinyl snijden met een lasersnijder is geen goed idee, dit produceert gevaarlijke en corrosieve gassen. Google maar naar iets als "laser cutter vinyl".
Ja, en, ja... je hebt helemaal gelijk, we zijn destijds voor de features gegaan met het idee dat de software vast zou voldoen. Helaas een grotere val dan Apple, werkelijk alles microtransacties en compleet gesloten omgeving. Nu zou dat op zich nog wel te doen zijn, maar de software die ze bieden is zo slecht en onbruikbaar, dat hadden we niet verwacht. het is namelijk niet dat ze raketonderdelen ermee snijdt, maar zelfs eenvoudige dingen zijn bijna ondoenlijk in die DS.

En ja, we hebben gekeken naar alternatieven en kwamen inderdaad tot de conclusie die jij ook trekt, maar goed... Tweakers blijft wel tweakers en ik dacht, ach mss zeggen ze hier van ja hey duh.. je moet dit dat gebruiken he.. RTFM dit dat :D

maar ik kon al niets vinden hier, dus nou ja.. niet geschoten is altijd mis denk ik dan

in ieder geval bedankt

Edit, btw ik zag iets met het sytem boardje vervangen voor een arduino achtige oplossing, ik ga me daar eens in inlezen, mss wordt het wel een topic :D

[Voor 3% gewijzigd door DeDooieVent op 20-10-2022 10:10]

• JeroenH
DeDooieVent schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:08:

Edit, btw ik zag iets met het sytem boardje vervangen voor een arduino achtige oplossing, ik ga me daar eens in inlezen, mss wordt het wel een topic :D
Dat is de Tweaker-spirit! :Y) Succes. En wie weet heeft iemand die hier meeleest nog een tip.

• JeroenH
Bij de Ikea voor € 2,50 per twee een paar onderzetters gekocht, om eens te kijken of daarmee wat leuks te doen valt met de lasersnijder. Dat valt niet tegen:

Ook een snijplank gekocht, een paar tests gedaan (op de achterkant):

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja die liep ik de laatste keer mis toen ik er was.

Heb hier ondertussen een klein beetje lopen snijden voor het eerst, wel nog wat charring aangezien ik nog geen honeycomb en air assist heb gemaakt, maar viel desalniettemin niet tegen :)

Trial van Lightburn is afgelopen, maar voorlopig is de software van Xtool acceptabel voor simpel werk. Het enige wat hier een uitdaging blijft is goed uitlijnen, maar daarvoor kun je denk ik het beste op een stukje opofferbaar hout een mooi grid engraven. Dat is wel een van de nadelen van de Xtool, hij weet niet waar ie is tov het frame.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 23:15

GeeBee

Oddball

Ik ben op zoek naar van die ronde led-houders waar je plexiglas/acryl platen in kunt stoppen met je eigen graveerwerk er op. Liefst RGB met afstandsbediening.
Op Bol kan ik alleen complete sets met acryl-afbeeldingen vinden à €25 en verder alleen wel lege houders kunnen vinden op Amazon/Ali enz.

Weet iemand een Nederlandse leverancier?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Roy_T
GeeBee schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:55:
Weet iemand een Nederlandse leverancier?
Als het om de snelheid gaat: Amazon heeft ze ook. Maar de leverancier daar haalt ze, net zoals iedere Nederlandse leverancier, ook gewoon via AliExpress of Alibaba naar hier. Als je de tijd hebt zou ik dus gewoon daar bestellen.

• RonnieKo
Erasmo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:47:
Trial van Lightburn is afgelopen, maar voorlopig is de software van Xtool acceptabel voor simpel werk. Het enige wat hier een uitdaging blijft is goed uitlijnen, maar daarvoor kun je denk ik het beste op een stukje opofferbaar hout een mooi grid engraven. Dat is wel een van de nadelen van de Xtool, hij weet niet waar ie is tov het frame.
Hoe bedoel je dat? Je snijdt toch vanaf een bepaalde positie die je zelf kan instellen of is het bij Xtool altijd "absoluut". Dus altijd vanaf het 0,0 punt?

Over Lightburn: Je hoeft in principe maar één keer de licentie aan te schaffen. Daarna blijft deze werken. Je hebt alleen geen updates meer. Als ik zie dat ik mijn Lightburnlicentie (dsp) voor nog geen 70 dollar aangeschaft heb zijn ze wel wat duurder geworden bij de eerste aanschaf.

[Voor 19% gewijzigd door RonnieKo op 07-11-2022 07:22]

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:57
Je moet een laser toch altijd op home kunnen zetten? En dan weet ie toch waar hij is?

Iemand een idee hoe je met lasergrbl als je meerdere bestanden tegelijk inlaadt (apend file) dat je dan één van die bestanden nog kan verzetten/wijzigen?

Als ik nu 4 dingetjes laadt en de vierde klopt niet, kan ik van voor af aan beginnen. Lijkt me dat het moet kunnen werken.

Verder wil ik graag fotos gaan laseren. Ik werk nu vooral met eikenhout en dat is daar wat te grof voor. Je krijgt kleurverschil door de nerf. Zit te kijken om Essen te proberen, dat is wat rustiger. Iemand daar ervaring mee?

• Ultraco

Hier wordt ik toch wel vrolijk van, zicht op het werk en geen stank meer.

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:36
weet iemand (heb het zelf nog niet uitgeprobeerd) als de lightburn bridge ook een licentie gebruikt of is die vrij van een licentie? want heb nog ergens een oude pi liggen die ik hiervoor wil inzetten.

• JeroenH
Ultraco schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 02:49:
[Afbeelding]

DAT ziet er strak uit. Omdat ik veel met hout werk, er ook redelijk goed in ben en hout heb staan heb ik nooit verder gedacht dan hout om een omkasting te maken - wel met een plexiglas raampje. Maar geheel van plexiglas zou nooit in me opgekomen zijn.

Echt heel nice!

Omdat mijn omkasting van hout is (... ;) ) had ik drie 10W LED strips besteld plus een 12V netvoeding. Die zijn gisteren eindelijk binnengekomen, die zal ik het weekend monteren. Dan kan ik ook goed zien hoe het snijden vordert B)

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-03 08:44
Dag Mede-tweakers

Mijn vrouw is sinds begin dit jaar haar eigen zaak gestart met het verkopen van houten decoratie. Ze maakt alles uit 3.6mm multiplex uit de lokale doe-het-zelf zaak (graveren en snijden).
Initieel een Flux Beamo gekocht omwille van het gebruiksgemak (mijn vrouw is niet technisch aangelegd) maar nu zijn we wat aan het rondkijken om een tweede toestel aan te kopen om meer en sneller te kunnen produceren.
Ik ben me wat aan het verdiepen in de verschillende lasers en merk dat vele machines een pak goedkoper zijn dan de beamo (2.7k) in aankoop.
Nu vraag ik me af of die ook geschikt zijn voor mijn partner in gebruik?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan de volgende combo: laser en chiller
wat samen komt op een fractie van de prijs van de beamo. Zijn er technische verschillen die ik mis?

Ik vermoed dat we hierbij dan ook lightburn moeten aanschaffen om de laser aan te sturen, maar dat kost nu ook niet zoveel.

Zou het gebruiksgemak van dit soort toestel vergelijkbaar zijn met de beamo?
Het feit dat er een camera in dat toestel zit waarmee je het ontwerp mooi kan positioneren op het stukje hout dat je in de machine legt is natuurlijk wel handig.
Dit is iets wat de goedkopere machines missen denk ik.

Nog andere zaken waar we aandachtig voor moeten zijn?

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:03
Waar je naar vergelijkt is een laser die vaak K40 genoemd wordt,
deze kun je standaard niet aansturen met Lightburn, maar wel met bv. K40Whisperer.

Ik heb zelf geen ervaring met een Flux Beamo maar als ik ze zo zie is het een K40 met veel luxere functies als
HoneyComb liniair rails enz.
als je goed wil en kunt tweaken kun je veel van deze zaken natuurlijk ook op een K40 zetten. maar out of the box, is een K40 heel kaal

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51

Boullie

Da Bulster

RailHenk87 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:20:
Nu vraag ik me af of die ook geschikt zijn voor mijn partner in gebruik?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan de volgende combo: laser en chiller
wat samen komt op een fractie van de prijs van de beamo. Zijn er technische verschillen die ik mis?

Zou het gebruiksgemak van dit soort toestel vergelijkbaar zijn met de beamo?
Ik zou het niet doen.
De laser die je aangeeft is eigenlijk een K40. Dat is een bekende Laser. Uit de doos moet je hopen dat je hem goed kunt instellen en alles niet schots en scheef is zoals bij veel mensen. Het is meer een hobbyproject dan een laser die uit de doos goed werkt. Aangezien hij voor productie is zou ik het daarom niet doen.
De chiller die je doorgeeft is volgens mij een paar radiatoren met wat fans in een omkasting en chilled dus helemaal niet. Lager dan de omgevingstemperatuur zal hij dus niet komen. om lager dan de omgevingstemperatuur te gaan moet je 1 hebben die actief koelt net als een koelkast/airco.

PS: weet niet wat je ROI(Return of Investment) voor een laser is maar als het voor (klein)zakelijk gebruik is zou ik eerder een 2e beamo erbij kopen als de eerste bevalt

[Voor 5% gewijzigd door Boullie op 14-11-2022 11:38]

Boullie

• Rickbhs
@Boullie de chiller die @RailHenk87 doorgeeft is een CW-5000 die heeft wel een actieve koeling
de CW-3000 is er 1 zonder

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51

Boullie

Da Bulster

Rickbhs schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:43:
@Boullie de chiller die @RailHenk87 doorgeeft is een CW-5000 die heeft wel een actieve koeling
de CW-3000 is er 1 zonder
Ah ja, je hebt gelijk. Zat te zoeken maar kon het echt niet vinden.

Boullie

• RonnieKo
RailHenk87 schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:20:
Initieel een Flux Beamo gekocht omwille van het gebruiksgemak (mijn vrouw is niet technisch aangelegd) maar nu zijn we wat aan het rondkijken om een tweede toestel aan te kopen om meer en sneller te kunnen produceren.
Zou gewoon bij Flux Beamo blijven. Het is een investering, maar als binnen een jaar de investering van de Flux eruit is dan zou een tweede geen probleem moeten zijn of in ieder geval denkt over een tweede machine dan is het mogelijk wel rendabel te krijgen.

Als je nu alle instellingen voor de machine kent / weet is het gewoon lastig om met twee totaal verschillende machines te gaan werken. Of de tweede machine moet een dusdanig voordeel geven zoals meer vermogen, groter werkgebied, betere lenzen e.d. dat je die als hoofdmachine gaat inzetten i.p.v. van de Flux Beamo. Een andere optie is om de Flux Beamo in te ruilen voor een ander type die sneller werkt.

Zet samen met je vrouw de wensen en eisen op een rijtje. Dan vergelijken met wat je nu hebt. Wat je graag zou willen hebben. Wat er te krijgen is. Dan kom je uit bij een bepaalde machine.

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-03 09:18

bartijn2

Fixing the world

Dag Medetweakers,

We zijn bij ons op het werk bezig met het kenmerken van onze hardware.
Denk hierbij aan de laptops, ipads en monitoren, hiervoor gebruikten we in het verleden altijd assettags die zogenaamd niet te verwijderen waren. Uiteraard valt dit altijd tegen en zijn ze redelijk eenvoudig te verwijderen en redelijk duur in aanschaf.

Een marketing collega kwam met het geniale idee om een laser graveer machine te gebruiken. Dit klinkt ons als nerds natuurlijk fantastisch in de oren, maar is een "simpele" machine als dit: https://www.amazon.nl/Scu...er+pro%2Caps%2C73&sr=8-28 daar een beetje goed voor te gebruiken?

Of zit ik echt helemaal verkeerd te denken en moet het budget met een 1000 euro omhoog voor iets werkbaars?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• RonnieKo
Goed, je kan bepaalde dingen niet goed graveren met bepaalde lasers. PVC laseren is niet gezond. Soms is metaal niet zonder hulpmiddelen zoals een spray. Over hoeveel artikelen gaat het trouwens?

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-03 09:18

bartijn2

Fixing the world

Bedankt voor je reactie, momenteel gaat het om 150 laptops en 40 iPads.

En verder natuurlijk alles wat we tegenkomen en waar we mee willen experimenteren

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• RonnieKo
Met die aantallen wordt het mogelijk wel interessant om een apparaat aan te schaffen. Wat ik al aangaf: Niet alle materialen zijn goed te laseren. Let als bedrijf op de machinerichtlijn. Deze is van toepassing voor machines bij bedrijven. Zeker met lasersnijders e.d. Of dan een hobbymachine zoals aangegeven voldoet aan deze richtlijn is de vraag. Ook Arbo-richtlijnen zijn dan van belang. Je zal mogelijk iets moeten doen met afzuiging e.d.

• RailHenk87
RonnieKo schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:14:
[...]

Zou gewoon bij Flux Beamo blijven. Het is een investering, maar als binnen een jaar de investering van de Flux eruit is dan zou een tweede geen probleem moeten zijn of in ieder geval denkt over een tweede machine dan is het mogelijk wel rendabel te krijgen.

Als je nu alle instellingen voor de machine kent / weet is het gewoon lastig om met twee totaal verschillende machines te gaan werken. Of de tweede machine moet een dusdanig voordeel geven zoals meer vermogen, groter werkgebied, betere lenzen e.d. dat je die als hoofdmachine gaat inzetten i.p.v. van de Flux Beamo. Een andere optie is om de Flux Beamo in te ruilen voor een ander type die sneller werkt.

Zet samen met je vrouw de wensen en eisen op een rijtje. Dan vergelijken met wat je nu hebt. Wat je graag zou willen hebben. Wat er te krijgen is. Dan kom je uit bij een bepaalde machine.
Bedankt voor de input en de extra aandachtspunten! Duidelijk niet de piste die we willen bewandelen dus.

I kwam op internet ook Lasergraaf.nl tegen, zijn er mede-tweakers die ervaring hebben met hun producten en support?
De verdeler van Flux/Beamo is hier maar 15km vandaan in België, dus dat is handig als er problemen zijn. Tilburg is iets verder rijden.

• RonnieKo
Lasergraaf ken ik van heel lang geleden (meer dan 10 jaar terug). Toen hadden ze Chinese lasers die ze importeren en eventueel aanpassen naar de Europese eisen. Dat doen veel leveranciers. Er zijn maar een paar "echte" bouwers die in de EU zelf produceren. Hoe hun producten nu zijn kan ik niet beoordelen.

• Jacko85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:37
bartijn2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:16:
Bedankt voor je reactie, momenteel gaat het om 150 laptops en 40 iPads.

En verder natuurlijk alles wat we tegenkomen en waar we mee willen experimenteren
De sculpfun s9 doet het prima op deze apparatuur. Onder het mom van "ik heb hem zelf ook". Deze versie heb ik voor 320 gekocht in de aanbieding. Ik gebruik hem op alles eigenlijk (behalve PVC of Vinyl). Instellingen zijn key!
Uitproberen op een proefstuk en het proefstuk laten liggen zodat je er eventueel nog een keer overheen kunt laseren. Totdat je de juiste instellingen hebt en tevreden bent met het resultaat. Lightburn kan ik, zoals velen, als software aanraden.

let alleen wel op bij de kunststof deksels van de laptops. Die gaan niet automatisch goed en kunnen vervormen door de hitte. De metalen behuizing van telefoons (en Ipads?) gaan doorgaans prima.

Ik weet niet of de machinerichtlijnen gelden voor dit gebruik. Je maakt tenslotte zelf geen machines, je gebruikt ze alleen. Veiligheid en gezondheid voor de gebruikers (Arbo) is mogelijk wél relevant (koop er een goede bril bij!). Als je weg wilt blijven van richtlijnen (volgens mij is de Sculpfun niet CE gecert.) dan kun je op dit forum denk ik genoeg mensen vinden die het voor je willen doen, wel voor meer dan €1000 vermoed ik ;)

• Jacko85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:37
Ultraco schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 02:49:
[Afbeelding]

Gaaf, welke platen heb je gebruikt? En filteren die het juiste lichtspectrum weg?
Hij staat bij mij in de garage en moet de deur op slot doen wanneer hij aan het laseren is zodat bezoekers (of de kinderen) geen oog schade oplopen.. |:(

• RonnieKo
Jacko85 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:56:
...]

Ik weet niet of de machinerichtlijnen gelden voor dit gebruik. Je maakt tenslotte zelf geen machines, je gebruikt ze alleen.
Je mag als bedrijf alleen machines gebruiken die voldoen aan de machinerichtlijn. Daar zit de adder onder het gras. Als je als bedrijf een Chinees apparaat via een buitenlandse niet Europese webwinkel koopt ben je aan het importeren en zelf verantwoordelijk voor alle regelgeving. Als het apparaat binnen komt moet je zelf controleren of het een en ander voldoet aan de wetgeving. Je mag daar niet zo maar vanuit gaan. Er is een onderzoeksplicht. Dit omdat je je mensen er mee laat werken.

Maar ook bijvoorbeeld de machine op "klosjes" zetten om hogere onderdelen te laseren is al een "modificatie".
Jacko85 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:56:
Veiligheid en gezondheid voor de gebruikers (Arbo) is mogelijk wél relevant (koop er een goede bril bij!). Als je weg wilt blijven van richtlijnen (volgens mij is de Sculpfun niet CE gecert.) dan kun je op dit forum denk ik genoeg mensen vinden die het voor je willen doen, wel voor meer dan €1000 vermoed ik ;)
De arbo-wetgeving is voor een bedrijf altijd relevant. Zelfs als werknemer heb je een bepaalde eigen verplichting om veilig te werken. Dat betekent bijvoorbeeld zelf vragen om PBM's en opleiding als je iets moet bedienen. Het gaat allemaal behoorlijk ver. Dat is allemaal van een andere orde.

• Roy_T
RailHenk87 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:57:

I kwam op internet ook Lasergraaf.nl tegen, zijn er mede-tweakers die ervaring hebben met hun producten en support?
Dat is in principe een dozenschuiver volgens mij met rebranded hardware en geen eigen ontwerp, maar dat weet ik niet helemaal zeker moet ik bekennen. Zelf heb ik een machine van MetaQuip (zie een stukje terug in dit topic), redelijk dicht bij de grens met België. Ook hun machines komen uit China, maar wel naar eigen ontwerp, met laatste assemblage en testen in Nederland.

• Ultraco
Jacko85 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:01:
[...]

Gaaf, welke platen heb je gebruikt? En filteren die het juiste lichtspectrum weg?
Hij staat bij mij in de garage en moet de deur op slot doen wanneer hij aan het laseren is zodat bezoekers (of de kinderen) geen oog schade oplopen.. |:(
Goede vraag, het zijn platen van Gutta (oa verkrijgbaar bij de grotere bouwmarkten) wat het qua lichtspectrum doet weet ik niet. Ik heb zelf dan ook altijd nog een extra bril op.

Mocht je er wel wat over lezen/vinden hou ik me aanbevolen. Voor mij ging het voornamelijk om het filteren van het blauwe licht, een afgesloten ruimte creëren en zicht om het werkstuk. Als hij aan staat ben ik wel in de buurt maar zit er met de rug naar toe.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03 10:16
Wie heeft er ervaring met het ontwerpen van te lasersnijden bouwpakketten van 3mm en 4mm platen?

Wij willen als school onze leerlingen dit makkelijk aan kunnen leren, maar ik kan dit zelf niet eens, laat staan dat ik leerlingen kan vertellen hoe dit moet.

Als ontwerpsoftware gebruiken wij Inkscape.

[Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-11-2022 01:14]

• RonnieKo
Uruk-Hai schreef op zondag 20 november 2022 @ 01:14:
Wie heeft er ervaring met het ontwerpen van te lasersnijden bouwpakketten van 3mm en 4mm platen?
Wat voor een bouwpakketten moeten het zijn? Zelf doe ik veel met 3 en 4mm MDF. Het is niet anders dan andere materialen. Je moet zorgen voor dat de nokjes en gaten zodanig zijn dat deze in elkaar passen.

Ik zie dat je met 3D-prints aan de gang bent. Dan moet een bouwpakketje maken geen probleem zijn. Met de meeste 3D-pakketten kan je 2D uit trekken om deze te snijden.

[Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 20-11-2022 11:54]

• Ultraco
Nvm

[Voor 98% gewijzigd door Ultraco op 23-11-2022 17:50. Reden: Oplossing gewoon op google gevonden...]

• tmmke
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-01 16:38
Hey,
Ik zou graag vezelplaat op maat maken, het gaat dan om een Novapress plaat van 1mm dik. Deze is gemaakt van aramidevezels. Ik dacht dat ik dit zou kunnen doen met een snijmachine (heb een Brother CutNScan gekocht hiervoor, omdat men vrouw er dan ook hobby zaken mee kon doen). Helaas kan deze machine hier niet door snijden.

Ik ben nu dus even aan het kijken of dit met een laser cutter wel zou gaan? Mijn oog is gevallen op een Snapmaker omdat ik dan ook meteen een 3D printer en CNC machine heb. Heeft hier iemand ervaring mee?
Is er iemand in de buurt van Antwerpen die toevallig een snapmaker heeft staan en waar ik even zou mogen langs komen om te zien of het werkt?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RonnieKo schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:18:
[...]

Hoe bedoel je dat? Je snijdt toch vanaf een bepaalde positie die je zelf kan instellen of is het bij Xtool altijd "absoluut". Dus altijd vanaf het 0,0 punt?

Over Lightburn: Je hoeft in principe maar één keer de licentie aan te schaffen. Daarna blijft deze werken. Je hebt alleen geen updates meer. Als ik zie dat ik mijn Lightburnlicentie (dsp) voor nog geen 70 dollar aangeschaft heb zijn ze wel wat duurder geworden bij de eerste aanschaf.
De begint op het punt waar jij wilt van je opdracht, linksboven, in het midden enzo. Ik bedoelde dat de laser niet weet waar de kop is als ie begint. Dus hij gaat gewoon de gcode afwerken of de kop nu in het midden staat of linksboven maakt niet uit.

Dus laatst een paar onderzetters gedaan, en zonder rig is het wel lastig om consistent in het midden te blijven. Bij de volgende batch laser ik eerst uit een stukje mal een cirkel van 8cm doorsnee zodat je daar de onderzetters in kan leggen, en dan linksboven een stukje kruis om de laser met de hand mee uit te lijnen.

Dit is trouwens een vrij goedkope honingraat toch?
https://www.amazon.nl/SCU...erapparaat/dp/B09NY3YNKZ/

Wilde eerst zelf aan de slag met een ovenrooster oid maar voor 3 tientjes...

• GeeBee

GeeBee

Oddball

tmmke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:50:
Helaas kan deze machine hier niet door snijden.
Ook niet met meerdere passes?

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Uruk-Hai schreef op zondag 20 november 2022 @ 01:14:

Wij willen als school onze leerlingen dit makkelijk aan kunnen leren, maar ik kan dit zelf niet eens, laat staan dat ik leerlingen kan vertellen hoe dit moet.

Als ontwerpsoftware gebruiken wij Inkscape.
Moeten ze zelf een bouwpakket kunnen ontwerpen?

Begin met een kubus.

Leergesprek:
Rekening houden met de materiaaldikte.
Positie van de tandverbinding.
Diepte en hoogte tandverbinding is de materiaaldikte.

Ontwerpschetsen, altijd eerst op papier dan pas de laptop/ pc. Leerlingen vliegen veel te snel naar het scherm zonder een goed idee van wat ze willen/moeten doen.
Geen schermpjes in deze fase.

Maten van een kubus, de zijvlakken met/ zonder materiaaldikte, waar komen de vertandingen?
Teken een uitslag en zet de vertandingen er in.
Uitprinten en plakken, laten zien. Kloppen de vertandingen?

<go/no-go moment inplannen>
Zonder goedkeuring niet verder.

Dan op de laptop/pc tekenen (kennen ze inkscape al, ken je het zelf al?)
Laseren
In elkaar zetten en de fouten opzoeken en versie 2

Dan zelf iets maken.

Je kunt ook een (gratis) kant-en-klare tekening downloaden, uitprinten en door leerlingen laten inmeten en overtekenen in Inkscape. Leer je ook heel veel van.
Ik kijk vaak op dxfdownloads.com of 3axis.co

Maar eerst.. zelf doen! Steek er tijd in. Niets is zo frustrerend voor leerlingen én docenten als bij vragen niet verder komen dan "Ik weet het zelf ook niet, kijk maar even op YouTube". Geloof me...

[Voor 26% gewijzigd door GeeBee op 26-11-2022 16:14]

• RonnieKo
Erasmo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:26:
[...]

De begint op het punt waar jij wilt van je opdracht, linksboven, in het midden enzo. Ik bedoelde dat de laser niet weet waar de kop is als ie begint. Dus hij gaat gewoon de gcode afwerken of de kop nu in het midden staat of linksboven maakt niet uit.
Nu begrijp ik wat je bedoeld. De meeste software (en controllers) hebben de mogelijkheid om vanaf een 0-punt te werken. Niet alleen vanaf "waar de kop" staat. Dit kan soms handig zijn als je veel dezelfde dingen moet maken. Dan kan je ook makkelijk een mal gebruiken. Dit omdat het 0-punt bekend is.
Erasmo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:26:
[...]
Dus laatst een paar onderzetters gedaan, en zonder rig is het wel lastig om consistent in het midden te blijven. Bij de volgende batch laser ik eerst uit een stukje mal een cirkel van 8cm doorsnee zodat je daar de onderzetters in kan leggen, en dan linksboven een stukje kruis om de laser met de hand mee uit te lijnen.
Dat is zeker een manier. Bij veel dingen die "gelijk" moeten zijn is het inderdaad makkelijker om een legmal te hebben.
Ben niet zo thuis in de prijzen van honingraat. Het lijkt een wat "grove" uitvoering. De raten zijn niet echt klein. Dat maakt op zich niet uit. Kleine stukjes vallen sneller naar beneden.

• tmmke
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-01 16:38
GeeBee schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:57:
[...]

Ook niet met meerdere passes?
Spijtig genoeg niet. Of toch niet met 8 passes.

Maar ondertussen hebben we toch een laser cutter zelf aangeschaft, en het loopt als een trein.
Al mocht het materiaal niet veel dikker zijn denk ik. We zitten bijna op het maximale vermogen om er door te geraken. (het is een 60W CO2 laser)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RonnieKo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:59:
[...]

Nu begrijp ik wat je bedoeld. De meeste software (en controllers) hebben de mogelijkheid om vanaf een 0-punt te werken. Niet alleen vanaf "waar de kop" staat. Dit kan soms handig zijn als je veel dezelfde dingen moet maken. Dan kan je ook makkelijk een mal gebruiken. Dit omdat het 0-punt bekend is.

[...]

Dat is zeker een manier. Bij veel dingen die "gelijk" moeten zijn is het inderdaad makkelijker om een legmal te hebben.

[...]

Ben niet zo thuis in de prijzen van honingraat. Het lijkt een wat "grove" uitvoering. De raten zijn niet echt klein. Dat maakt op zich niet uit. Kleine stukjes vallen sneller naar beneden.
Xtool weet voor zover ik weet niet waar de kop is tov. de gantry.

Ben nog aan het nadenken over hoe een mal systeem te maken voor serie productie van spul als onderzetters en bier openers. Waarschijnlijk een plaat waar de xtool met zijn voeten in staat en dan in het midden een mal om de mallen in te leggen :P

Omdat ik wel voornamelijk ga graveren, voor air assist voor de occasionele snijklussen is een aquariumpomp al voldoende toch?

• Ultraco
Plezier van een sculpfun S10 is van korte duur geweest...
Stekker naar de laserkop + bedrading heeft de nodige warmte gezien...

[Voor 4% gewijzigd door Ultraco op 01-12-2022 15:58. Reden: Toevoeging]

• RailHenk87
Aankoop van een nieuwe laser is even on hold gezet. Blijkbaar waren de spiegeltjes van de Beamo niet goed uitgelijnd waardoor het doorbranden een stuk langer duurde. Door die langere brandtijd waren we aan het uitkijken naar een 60W laser om het vlotter te laten verlopen.

Geen idee hoe ze uit balans geraakt zijn, ik vermoed door trillingen van het zware vrachtverkeer in de straat.

• RonnieKo
Erasmo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:34:
[...]
Omdat ik wel voornamelijk ga graveren, voor air assist voor de occasionele snijklussen is een aquariumpomp al voldoende toch?
Daar zijn de meningen over verdeeld :) Meer luchtstroom betekent ook meer stof in de rest van de ruimte. De een goede afzuiging nodig. Die wil je namelijk niet overal in de ruimte hebben.

Bij graveren wordt inderdaad vaak de luchtstroom iets beperkt. Bij snijden meestal meer luchtstroom. Daar is wel links / rechts wat informatie over te vinden over het hoe en wat.

• RonnieKo
RailHenk87 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:43:
Geen idee hoe ze uit balans geraakt zijn, ik vermoed door trillingen van het zware vrachtverkeer in de straat.
Kan ook het apparaat zelf zijn. Bij een slappe constructie kunnen steppenmotor's kunnen ook trillingen geven. Of met het schoonmaken iets te hard geduwd waardoor ze niet meer uitgelijnd zijn.

• RailHenk87
Nu het wat frisser aan het worden is, lijkt het ons opportuun om niet meer de laseruitlaat door het raam naar buiten te blazen, maar een filter in te schakelen.
We hebben dus een Fux Beamo en van uit Flux raden ze natuurlijk hun eigen filter aan, maar ik vroeg me af of er hier mogelijks andere modelletjes worden aangeraden?
1200 euro voor een blikken doos met een ventilator en die filters lijkt mee veel geld, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja en nee. Een goede soldeerdampafzuiger betaal je ook zo een rug voor. Hoevaak staat de laser te stampen? Anders heb je zo van wat resthout wat gemaakt om te zorgen dat je de uitlaat door het raam kan doen zonder al te veel tocht.

• RailHenk87
Stamptijd: ieder dag van ‘s ochtends tot ‘s avonds, business gaat goed tijdens de eindejaarsperiode!
Dus dan is het wel een correcte prijs om daar +1000€ voor neer te leggen.
Maar misschien beter niet die van Flux, want ik weet niet goed of die ook met andere lasers kan werken.
Straks na het eten even wat opzoeken.

• RonnieKo
RailHenk87 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:06:
Nu het wat frisser aan het worden is, lijkt het ons opportuun om niet meer de laseruitlaat door het raam naar buiten te blazen, maar een filter in te schakelen.
Een filter is mooi om te gebruiken maar erg afhankelijk van het materiaal dat je snijdt of graveert. Zelf vond ik het niet fijn omdat de rookgeur toch sterk aanwezig was en ik het filter relatief vaak moest vervangen.
RailHenk87 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:06:
1200 euro voor een blikken doos met een ventilator en die filters lijkt mee veel geld, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Dat valt wel mee voor een goede "filterdoos" betaal je toch wel wat. De aanschaf is niet het enige. Je moet ook rekening houden met het vervangen van het filter door nieuwe. Afhankelijk van het materiaal dat je bewerkt kan je met enige regelmaat het filter vervangen. Kijk dus ook naar de prijs van de filters.

• RailHenk87
Bedankt voor de tips! Het gaat om uitsluitend 3.6mm multiplex dat we snijden, dus combo van hout en lijm veronderstel ik?

• RonnieKo
Jep, de combo van hout en lijm kan het maken dat je mogelijk wat sneller de filters mag vervangen. Als je dat een beetje in de gaten houdt is dat niet erg. Ik vond het bij mij te snel gaan met betrekking tot vervangen.

• Jurgle
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-03 18:08

Jurgle

100% Compatible

Hallo,

Mocht ik iets dubbel posten hoor ik het graag, de zoekfunctie van Tweakers op de term 'iDraw' binnen dit topic geeft mij terug dat de zoekopdracht te zwaar is?

Ik ben van plan om mijn iDraw 2.0 te voorzien van een laserkop. Daarom ben ik mij aan het inlezen over de (on)mogelijkheden, liep tegen dit topic aan en dacht een paar vragen die ik heb misschien wel hier te kunnen stellen.

1) Met verbazing lees ik het start-topic dat gaat over vele malen hogere vermogens dan dat ik dacht legaal te zijn in de EU (tot 500mW), maar misschien is dat omdat dit misschien alleen laserpointers betreft. Is er wet- en regelgeving over het bezig/gebruik van lasers (als particulier)?

2) Op de site van de iDraw plotter staan drie laserkoppen te koop, van 500mW, 1600mW en 2500mW. Als ik de startpost van dit topic lees lijk ik hier eigenlijk weinig mee te kunnen, of zie ik iets over het hoofd?

My opinions may have changed but not the fact that I am right ― Ashleigh Brilliant

• JeroenH
Jurgle schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:49:
1) Met verbazing lees ik het start-topic dat gaat over vele malen hogere vermogens dan dat ik dacht legaal te zijn in de EU (tot 500mW), maar misschien is dat omdat dit misschien alleen laserpointers betreft. Is er wet- en regelgeving over het bezig/gebruik van lasers (als particulier)?
IANAL, maar voorzover ik weet geldt die wetgving voor laserpointers. Ten eerste zijn in diode-lasersnijders de lasers geen echte lasers (geen coherent licht), maar feitelijk hele felle LEDs waarvan het licht zodanig gebundeld wordt dat er mee gegraveerd en gesneden kan worden. Ten tweede zijn het geen laserpointers (niet handheld) dus misschien dat ze ook daardoor buiten de wetgeving vallen.

Verder zijn naar mening geheel open diode-lasersnijders (alleen een frame zonder omkasting) onveilig, en zouden zo niet verkocht moeten worden. Een omkasting is nodig voor zowel laserveiligheid als voor een goede afvoer van rookgas.
2) Op de site van de iDraw plotter staan drie laserkoppen te koop, van 500mW, 1600mW en 2500mW. Als ik de startpost van dit topic lees lijk ik hier eigenlijk weinig mee te kunnen, of zie ik iets over het hoofd?
Dat zie je wel goed denk ik. Met 2.5w (optisch) kun je graveren en misschien papier en karton snijden, maar hout kun je vergeten. Misschien dat heel licht en heel dun balsa nét lukt met veel passes. Mijn eerste lasersnijder had een vermogen van 4.5w (optisch) en daarmee kon ik nét (en met heel veel geduld) door licht 3mm triplex snijden. Ik heb nu een 10w (optisch) laser, en dat gaat net wat comfortabeler, maar snel is het nog steeds niet te noemen.

(En dat ik overal krampachtig "optisch" achter zet is omdat veel fabrikanten de zaak proberen te flessen en in hun marketing-uitgingen schermen met termen als "60W-equivalent". Laat je niet foppen, wat telt is het optische vermogen van je laserkop.)

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:56
Hi,

Even een vraagje van een lurker (geïnteresseerd in het onderwerp, geen plek/tijd om mee te doen).
Ik kreeg een vraag van een buurvrouw, die zoekt voor der man een plattegrond van hout van ons dorp. Zijn er hier mensen die ik de bestanden kan sturen en deze kan lasersnijden voor mij (en het dan opsturen) tegen betaling vanzelfsprekend ??

www.weitjerock.com

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:34
Klein_Kipje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:23:
Hi,

Even een vraagje van een lurker (geïnteresseerd in het onderwerp, geen plek/tijd om mee te doen).
Ik kreeg een vraag van een buurvrouw, die zoekt voor der man een plattegrond van hout van ons dorp. Zijn er hier mensen die ik de bestanden kan sturen en deze kan lasersnijden voor mij (en het dan opsturen) tegen betaling vanzelfsprekend ??
Denk dat Etsy of Laserbeest hier de beter optie in is. Ik verwacht niet dat er heel veel mensen zijn die dit commercieel op willen pakken, gezien er een hoop 'maren' aan verbonden zijn.

Iets laseren is niet click and done. Je hebt materiaal keuze, formaat, graveringsdiepte, stijl en nog wel een hele zwik aan variabelen.

Nu ik er bij nadenk, kom ook geregeld op facebook mensen die het aanbieden op marketplace. Lokaal dan wel, in de verkoophoek 'insertdorp/stad/streek'.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Rickbhs
@Klein_Kipje ik weet dat een bedrijfje bij mij in de buurt zoiets doet vonpino

• RonnieKo
EJonk schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:04:
[...]
Denk dat Etsy of Laserbeest hier de beter optie in is. Ik verwacht niet dat er heel veel mensen zijn die dit commercieel op willen pakken, gezien er een hoop 'maren' aan verbonden zijn.
Ik doe wel soms wat maatwerk voor mensen "snijden en/of graveren". Alleen de komende maanden geen tijd :) Geen interesse om er nog een klus bij te hebben. Eerst maar eens de rest aan hobbyprojecten afmaken. :P
EJonk schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:04:
[...]
Iets laseren is niet click and done. Je hebt materiaal keuze, formaat, graveringsdiepte, stijl en nog wel een hele zwik aan variabelen.
Jep. Het kost inderdaad wel wat moeite. Een "aanbieding" moet gemaakt worden op basis wat je aangeleverd krijgt. En ook goed vragen wat iemand wil hebben. Je bent er meestal langer mee bezig dan je van te voren verwacht.

Er zijn zat kleine bedrijfjes die dit soort dingen aanleveren. Ook plattegronden van dorpen en steden. Dat is behoorlijk populair aan het worden.

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:34
RonnieKo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:00:
[...]

Ik doe wel soms wat maatwerk voor mensen "snijden en/of graveren". Alleen de komende maanden geen tijd :) Geen interesse om er nog een klus bij te hebben. Eerst maar eens de rest aan hobbyprojecten afmaken. :P
*Ding ;)

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RonnieKo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:00:
[...]

[...]

Jep. Het kost inderdaad wel wat moeite. Een "aanbieding" moet gemaakt worden op basis wat je aangeleverd krijgt. En ook goed vragen wat iemand wil hebben. Je bent er meestal langer mee bezig dan je van te voren verwacht.

Er zijn zat kleine bedrijfjes die dit soort dingen aanleveren. Ook plattegronden van dorpen en steden. Dat is behoorlijk populair aan het worden.
Snap ook wel waarom. De eerste keer is het even prutsen om alles goed te krijgen maar als de workflow op orde is gaat het sneller, en plattegronden als Utrecht kun je na het maken on demand tig keer snijden voor andere klanten.

• RonnieKo
@Erasmo : Ja, je moet eerst de workflow goed hebben. Dan is het inderdaad plaat in de machine, instellen, bestand laden en dan gaan. Je kan mogelijk het nog wel een paar keer verkopen. Dat is geen probleem. Dan begint het op werken te lijken ;) Goed, eerst nog tig hobbyprojecten afmaken :D

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat uitvogelen is ook wel leuk, ben nu iets verder met een onderzetterhouder en dat maakt het leven wat makkelijk.

Ja het is voornamelijk een hobby maar als ik op Etsy de laser kan terugverdienen zou dat wel leuk zijn, en als ik de prijzen van de meeste winkels zie moet dat prima te doen zijn.

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-03 19:08
ik heb hier redelijk wat gelezen over laser cutters/ engravers. Wat is volgens jullie de beste plug and play laser? beamo en laserbox heb ik gevonden. waar moet je vooral op letten?

• RailHenk87
Wij zijn in februari van dit jaar gestart met een Beamo. Mijn vrouw is niet zo technisch aangelegd maar kan er ondertussen al zeer vlot mee werken.

Het toestel werkt op zich prima, al hebben we het wel al moeten binnenbrengen voor een reparatie.
Van de ene dag op de andere weigerde het ding dienst. Binnengebracht bij de winkel die er met spoed naar ging kijken (wat ze hebben gedaan), maar helaas geen tijdelijk vervangtoestel beschikbaar.
Dit zou wel handig geweest zijn aangezien mijn vrouw het toestel voor haar zaak gebruikt.
Die service mag in mijn ogen wel aangeboden worden (desnoods met een huurkost) voor een toestel van die prijs.
Na 3 dagen was het euvel verholpen, maar wilde de wifi niet werken. Toch besloten het af te halen om verder te kunnen.
Op een rustiger moment hebben we de beamo nog eens binnengebracht en een dagje later wilde de wifi wel weer werken. Nu draait ie weer als een zonnetje!

Ik kom er voornamelijk aan te pas als er technische zaken moeten nagekeken worden: water bijvullen, spiegels afstellen, etc.

Iets wat voor haar ook wel een drempel was, was leren werken met een foto/tekenprogramma om ontwerpen te maken. Beam studio is in mijn ogen vrij beperkt in mogelijkheden om zaken te ontwerpen.
Wij ontwerpen in Pixelmator Pro (enkel op Mac beschikbaar denk ik) en zetten het dan over naar Beam Studio om te graveren/snijden.

We moeten vrij veel snijden, en kijken nu toch stilletjes richting een krachtiger toestel dat sneller kan snijden dan de Beamo. We moeten vaak de 3.6mm multiplex meermaals branden voor het helemaal doorgesneden is.

Als er een nieuw toestel gekocht wordt zullen we vermoedelijk een toestel nemen dat met universele software kan werken zoals Lightburn, maar dat zien we dan wel.

We hebben tot nu toe de uitlaat altijd door het raam naar buiten laten blazen, maar gezien de vriestemperaturen hebben we nu een 2dehandse Beam Air aangeschaft. De nieuwe filters voor er in zijn besteld, maar nog niet aangekomen. Ben benieuwd of die goed zal filteren.

• RonnieKo
hurricurry schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:57:
ik heb hier redelijk wat gelezen over laser cutters/ engravers. Wat is volgens jullie de beste plug and play laser? beamo en laserbox heb ik gevonden. waar moet je vooral op letten?
Wat versta je onder "Plug & Play"? Als je een compleet systeem koopt is het vaak "Plug & Play". Stekkers, aansluiten, software installeren en eventueel controle op de instellingen. Daarna is het gaan :) En wat wil je met je nieuwe laser allemaal gaan doen? Dat is ook iets om rekening mee te houden.

• assifv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:32
Interessant om je ervaringen te lezen met de Beamo @RailHenk87 . Wij hebben sinds een half jaar op mijn werk het grotere broertje van Flux, de Hexa. Het eerste apparaat wat we kregen was dead on arrival. Het tweede apparaat leek het goed te doen, maar kreeg na een aantal maanden ook kuren: de lijnen in Y-richting deden het minder goed als in de X-richting. Twee monteurs langsgeweerst, maar die konden het ook niet oplossen. Inmiddels hebben we dus het derde apparaat staan. Nu hopen we dat deze het wel goed blijft doen, maar ik heb inmiddels mijn twijfels over de quality control bij Flux... de apparaten zien er mooi uit maar telkens duiken er nieuwe problemen op.
Ik vind dat wel bijzonder als ik het vergelijk met mijn 3D printer van 220 euro, die draait al jaren als een zonnetje terwijl het voor een groot deel dezelfde soort techniek is. Bij een apparaat van 5000 euro (of meer inmiddels met inflatie) verwacht je wel dat het dan minstens even stabiel draait)

• RailHenk87
Goed om ook anderen hun ervaringen te lezen @assifv !

Het grootste pluspunt voor de lasers van Flux is dat de verdeler/hersteller maar op een kwartiertje rijden is van hier, dus bij problemen kunnen we het toestel wel even snel binnenbrengen.
Ik weet niet vanaf welk formaat toestel de service op locatie uitgevoerd wordt?
Want dat is iets wat mijn vrouw wel vreest, dat we helemaal naar regio Tilburg gaan mogen rijden bij problemen met een toestel dat van bijvoorbeeld Lasergraaf komt.

We hebben sinds gisteren de Beam Air luchtfilter in gebruik genomen en merken toch wel nog een duidelijke brandgeur bij het snijden zoals @RonnieKo aangaf. Hoe intens zetten we de ventilator van de filter best? Op het hardste? Of eerder de zachtere stand? Of maakt dat niet veel uit?
Op zn hardst lijkt het wel alsof er een jet gaat vertrekken in de kamer 😀

• RonnieKo
@RailHenk87 Dat vond ik nog een ander nadeel van zo'n Bofa / Filter. Ik weet niet welk type je hebt. En welk geluidsniveau daar bij hoort. Daarom heb ik gewoon lekker naar buiten toe met de afzuiger. Hoe koud het ook is ;)

De intensiteit van het afzuigen moet je afstemmen op de rook in je machine. Als deze bij een lager afzuigniveau nog goed weggezogen wordt zou ik dat aanhouden. Je wil de rook niet teveel in je machine houden. Mogelijk moet door het vuil worden van het filter de afzuiging dan iets harder draaien maar daar kom je snel genoeg achter.

[Voor 42% gewijzigd door RonnieKo op 22-12-2022 13:40]

• JeroenH
RailHenk87 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:49:
We hebben sinds gisteren de Beam Air luchtfilter in gebruik genomen en merken toch wel nog een duidelijke brandgeur bij het snijden
Ik heb geen ervaring met deze luchtfilters, maar ik lees wel vaker dat het de geur maar gedeeltelijk wegneemt. Ik denk ook dat als je een fijnstofmeter in de ruimte waar je lasert zou plaatsen er nog best wat ongezond fijnstof vrijkomt. Ik heb wel eens het idee dat best veel kopers van lasersnijders de veiligheidszaken (laser, vrijkomende stoffen, brand) onderschatten.

Voor mijn Atomstack X7 ben ik blij dat ik er voor heb gekozen een afzuiging naar buiten te maken. Nul geur, tenzij ik de ongeduldig ben en na afloop van een job de klep te snel open doe :P

• RailHenk87
Top, bedankt voor de input, in onze nieuwe huis hebben we een uitvoer naar buiten voorzien die mooi afgesloten is. Tot nu toe was het een plank met een gat in dat niet goed in het raam past van ons huurhuis. Uitkijken naar de verhuis!

De rook wordt al mooi uit de beamo weggezogen door de ventilator in de beamo zelf. Dan nog eens de Beam Air die aanzuigt zorgt er voor dat alle rook mooi verdwijnt.

@JeroenH Aanraders voor een fijnstofmeter? Zou fijn zijn mocht die ook mooi integreren in Home Assistant voor de logging en opvolging! Ik zal dit weekend eens wat rondkijken. Een snelle zoektocht heeft alvast opgeleverd dat er prijzen zijn van 200 euro :) tot en met 5000 euro :|
Aangezien mijn vrouw dit als hoofdactiviteit doet moeten we wel investeren in dit soort zaken.

Filter is dit model: Flux Beam Air met 4 filters geïntegreerd.

• JeroenH
RailHenk87 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:21:
@JeroenH Aanraders voor een fijnstofmeter? Zou fijn zijn mocht die ook mooi integreren in Home Assistant voor de logging en opvolging! Ik zal dit weekend eens wat rondkijken. Een snelle zoektocht heeft alvast opgeleverd dat er prijzen zijn van 200 euro :) tot en met 5000 euro :|
Aangezien mijn vrouw dit als hoofdactiviteit doet moeten we wel investeren in dit soort zaken.
Ik bouw ze zelf met een SDS011 fijnstofsensor, en een ESP32 met ESPHOME erop. Integreert supermakkelijk met Home Assistant (wat ik ook heb).

https://esphome.io/components/sensor/sds011.html

En dan laser je er natuurlijk een mooie behuizing omheen à la dit ;) :

(heb even geen foto bij de hand van de fijnstof-versie)

• RailHenk87
Heerlijk, bedankt! Ga ik mee aan de slag!

• Niek1111
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Geachte lezer,

Ik heb echt nul verstand van lazer graveermachine’s maar wil met mijn start-up glazen flessen, glaswerk graveren.

Ik had enkele machine gevonden zoals eentje op techcnc.nl maar geen flauw idee of deze geschikt is voor mijn wens. Daarnaast mochten jullie enkele suggesties hebben met een prijskaartje rond de 1000€ zou ik die erg waarderen.

Hieronder de link van de machine die ik had gevonden. Alvast bedankt

https://www.techcnc.nl/co...0OHwYmEAQYAyABEgIbrfD_BwE

Groet,

Niek
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee