Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 10:24
hoi,
Rickbhs schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:30:
De K40 is gewoon Budget van Budget zonder garanties, voor dat hij werkt moet je eerst hobbyen, om de kwaliteit en veiligheid te verhogen nog meer hobbyen en voor support, ben je aangewezen op enthousiastelingen (gelukkig zijn er daar wel aardig wat van). en dat verklaart naar mijn idee een groot deel van het prijs verschil
Inderdaad dat is het vooral. Je mag vooral zelf aan de gang. Dat hoeft niet erg te zijn. Je moet het willen. Je kan goed met een K40 beginnen om te kijken of het laseren wat is. Dan kan je overstappen op andere machines en je oude K40 weer verkopen.
JeroenH schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:34:
[...]
Mag ik vragen wat je voor onderhoud doet?
Bij alle lasers geldt: Schoonhouden en eventueel smeren. Bij het laseren komt fijnstof / vuil vrij. Bij mdf en multiplex is het bijvoorbeeld hars. Deze heeft nog wel eens de neiging om in de machine te gaan zitten. Schoonmaken dus. :) Daarnaast is het soms wat afstellen van de machine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18
Nadat ik al wat leuke dingetjes gemaakt heb, vandaag bij de lokale Gamma een stapeltje 3mm triplex (2.7mm in het echt) gehaald. Omdat ik hier voorlopig het meeste mee zal maken maar even de tijd genomen om een testplankje voor zowel snijden als graveren te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiSio5yKx1cmcMVJCPVE-7Ic7Ww=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJY12gfoVYSJZXw2dFF7Y4zh.jpg?f=fotoalbum_medium

Volgens mij voor een diodelaser helemaal niet gek.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@JeroenH : Dat is zeker niet gek. Weet niet welk programma je gebruikt. In Lightburn heb je een bibliotheek optie voor je materiaal met diverse diktes e.d. Dat is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JeroenH schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Dat zijn nuttige tips, thanks, ik wil ook nog wel eens met glas aan de gang.
Maar toch net niet goed genoeg ben ik bang. Vanavond wilde ik maar eens wat gereedschap van het werk graveren zodat het herkenbaar is. Begonnen met een mooie zijkniptang. Maar na graveren op 50 mm per minuut en 100% was er niks te zien (terwijl dat met bijvoorbeeld een mes wel het geval is). Blijkbaar is dit toch zodanig veel massa dat de boel niet warm genoeg wordt. Dus een tweede poging gedaan deze keer met eerst zwarte verf erop. En dan werkt het wel.

Met andere woorden: rvs en staal graveren wil best goed. Als het dun materiaal is waarbij er niet te veel warmte wordt opgenomen door omringend materiaal dan kan het uitstekend zonder voorbewerking behalve dan misschien ontvetten. Maar als het gaat om toch wat massief rvs of staal dan moet je blijkbaar toch echt eerst even een laagje zwarte verf aanbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNWIqcCsSmCYlONnegulEvcxQds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXMvEsdaMxqhrCJkmx435osb.jpg?f=fotoalbum_large
Resultaat is wat teleurstellend. Gebrand op 25mm/min 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsWkHgJpUNlOcl5XKuATuv6XpZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDaLLLu99JpC53TK4Gt3p190.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door WFvN op 07-06-2022 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JeroenH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:40:
Nadat ik al wat leuke dingetjes gemaakt heb, vandaag bij de lokale Gamma een stapeltje 3mm triplex (2.7mm in het echt) gehaald. Omdat ik hier voorlopig het meeste mee zal maken maar even de tijd genomen om een testplankje voor zowel snijden als graveren te maken:

[Afbeelding]

Volgens mij voor een diodelaser helemaal niet gek.
Nice! 1 pass denk ik? Mooi weinig rooksporen ook. Inderdaad helemaal niet gek, verre van gek zelfs.

Ik twijfel erover om ook een 10W aan te schaffen. Mijn 5W is leuk maar nog sterker kan geen kwaad wat mij betreft. De opvolger van de S9 is er nu ook, de S10. Ook die heeft weer een enorm lang snijbereik. En ik twijfel nog over complete laser of voor alleen de laserkop. Choices, choices....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
RonnieKo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:34:
@JeroenH : Dat is zeker niet gek. Weet niet welk programma je gebruikt. In Lightburn heb je een bibliotheek optie voor je materiaal met diverse diktes e.d. Dat is wel handig.
Ik gebruik inderdaad (alweer een tijdje) Lightburn, maar die bibliotheek wist ik niet, zeer bedankt voor de tip!
WFvN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Nice! 1 pass denk ik? Mooi weinig rooksporen ook. Inderdaad helemaal niet gek, verre van gek zelfs.
Yep, 1 pass, had ik er wel even bij kunnen zetten op het plankje. Bij het snijden van hout is meer dan 1 pass naar mijn mening een faal, je hebt dan gelijk zoveel roet enz. Gelukkig kom ik voor mijn projectjes heel goed uit met 3-4mm licht triplex, en dat is met 10W goed te doen.
Ik twijfel erover om ook een 10W aan te schaffen. Mijn 5W is leuk maar nog sterker kan geen kwaad wat mij betreft. De opvolger van de S9 is er nu ook, de S10. Ook die heeft weer een enorm lang snijbereik. En ik twijfel nog over complete laser of voor alleen de laserkop. Choices, choices....
Mijn vorige laser was 4.5W en dit is echt veel comfortabeler. Héél misschien heb ik een héél klein beetje spijt dat ik niet voor de 20W gegaan ben..... Deze komt standaard incl air assist en zou in totaal "maar" ± € 400 duurder geweest zijn. Maar het is hobby, dus voorlopig is dit voor mij prima.

Dit lange weekend ook nog wat experimenten gedaan.

Ik heb een hele doos met metalen labeltjes, die zaten een keer bij een set slagletters. Ik weet niet van wat voor materiaal ze zijn, maar gezien het lichte gewicht en het gemak waarmee ze vervormen denk ik dat ze van aluminium zijn. "Kaal" laseren werkt niet, dat had ik al gauw door. Dus even zwart gespoten, en gelaserd op 30mm/min 100%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRzKsVBNEzm6FFflytaW-8Oifds=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mVezo3DuU3NocdBbSRgtAaG5.png?f=fotoalbum_medium

Dat zag er niet gek uit, maar jammer genoeg bleef er na het verwijderen van de verf niets over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfi0NwoZ1Q6OQkogvlUDZYoP3ak=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YJOtrIXI46Byl4xCNcMHZzsT.png?f=fotoalbum_medium

Toen mijn eerste afbeeldingen in hout gegraveerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7PUSRABGi8GlBCOWrJl9EuMCD0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NRblPl7jrAzJ2fYXGxNHXBg.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat gaat makkelijk en goed, al zie ik nu dat triplex hier niet het meest briljante materiaal voor is. Als je door een laag heen lasert zie je de laagje eronder en dat geeft wat onvoorspelbare effecten, dus ik moet dit nog een keer proberen in "echt" hout.

De banaan is voor schaal ;) maar die bracht me later nog op een idee, wat ook heel goed bleek te werken :P :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZmbY8A6sKnsYKQGlHTonfEjHYA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AU8GZP6NyVcqYYZfxj2K2Mes.jpg?f=fotoalbum_medium

De uitdeelkadootjes van mijn kinderen gaan naar een heel ander niveau de eerstvolgende keer ;)

[ Voor 42% gewijzigd door JeroenH op 07-06-2022 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 16:25

nitrodesign

There is more joy on a ...

Een keer in de zoveel tijd controleren of de laser nog gebalanceerd is, en om de zoveel tijd het water verversen en oliën wat geolied dient te worden.
JeroenH schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Mag ik vragen wat je voor onderhoud doet?

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RonnieKo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:51:
Bij alle lasers geldt: Schoonhouden en eventueel smeren.
Ik heb gisteren de laserkop eens even van de machine afgehaald (simpel klusje). Inderdaad al best een vieze bende daarbinnen van stof (as) en een dik kleverig goedje (hars/lijm, denk ik). Schoongemaakt met een keukenrol en een wattenstaafje met alcohol. Dit zal ik af en toe moeten doen. De rest van het mechaniek (loopwielen, tandriem, etc) zijn nog brandschoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JeroenH schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:09:
Ik heb gisteren de laserkop eens even van de machine afgehaald (simpel klusje). Inderdaad al best een vieze bende daarbinnen van stof (as) en een dik kleverig goedje (hars/lijm, denk ik). Schoongemaakt met een keukenrol en een wattenstaafje met alcohol.
Sinds ik air assist heb gemaakt, blijft mijn laser lens schoon. Geen wonder want de 'kamer' waar de lens in zit, heeft continu overdruk met de enige uitgang voor de lucht aan de onderkant waar de laserstraal de 'kamer' verlaat. Luchtpompje bij de Hornbach kost geen drol (€15) én is zéér acceptabel qua geluid én heeft ook nog eens een flink debiet van 200L/h
JeroenH schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:28:
Mijn vorige laser was 4.5W en dit is echt veel comfortabeler. Héél misschien heb ik een héél klein beetje spijt dat ik niet voor de 20W gegaan ben..... Deze komt standaard incl air assist en zou in totaal "maar" ± € 400 duurder geweest zijn. Maar het is hobby, dus voorlopig is dit voor mij prima.
Prijsverschil tussen 10 en 20 watt is toch wel flink groot inderdaad. Maar je hebt me wel lekker gemaakt met je verhaal. Toch maar een Sculpfun S10 10watt module besteld. Net geen €240.

Ik ben toch weer gegaan voor dit merk omdat ze met de S9 toch echt wel hebben waargemaakt dat hun laserstraal zeer nauw is over een grotere afstand. Bij de s10 beloven ze dat weer met een nog grotere afstand. Ik ben razend benieuwd.

[ Voor 40% gewijzigd door WFvN op 08-06-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,
[...]
Ik heb gisteren de laserkop eens even van de machine afgehaald (simpel klusje). Inderdaad al best een vieze bende daarbinnen van stof (as) en een dik kleverig goedje (hars/lijm, denk ik).
Klopt. MDF en multiplex hebben hars / lijm. Dat geeft bij het gebruik in een laser een bepaalde "aanslag". Als de afzuiging niet helemaal goed is gaat dat door de hele machine zitten. Voor de kop geeft zoals aangegeven dan iets van "airassist" minder problemen. Bij CO2-lasers mag je alsnog de lens één keer in de zoveel tijd schoonmaken.
[...]
Schoongemaakt met een keukenrol en een wattenstaafje met alcohol. Dit zal ik af en toe moeten doen.
Met keukenrol zou ik iets oppassen. Ik zou kijken naar doekjes voor het schoonmaken van brillen. Dit in verband met krassen.
[...]
De rest van het mechaniek (loopwielen, tandriem, etc) zijn nog brandschoon.
Die worden meestal niet zo smerig. Je kan eens kijken naar de geleiders en de plaat / messen / honingraat waar je de boel op lasert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb trouwens een beetje zitten googlen over de te verwachten levensduur van diode-lasers. Daar is niet veel "harde" info over te vinden (of ik zoek niet goed). Hier en daar wat mensen die voor de zekerheid maar niet of niet te veel op 100% laseren, maar geen onderbouwde cijfers van de fabrikanten of onafhankelijke testen.

Met mijn Atomstack 10W doe ik bijna alles op 100%, met materiaal van enige dikte zit je daar nou eenmaal snel aan om er met een redelijke snelheid doorheen te komen. Je kunt het wel op 50% doen maar dan is de laser 2x zo lang aan (maar wel koeler, dat snap ik). Ik denk dat ik het maar moet ervaren hoe lang de diodes mee gaan....

Net met een warmtebeeldcamera een opname gemaakt van de laser aan het werk, hier is hij een minuut of 10 op 100% aan het laseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C1yjeG3kWLGcpvs9xz1GD7j8Ls=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hu3zJy6gWAos3ZNpzFSXi75J.jpg?f=fotoalbum_medium

Die temp van 37 graden is niet supernauwkeurig denk ik, van aluminium is door een warmtebeeldcamera niet makkelijk de temperatuur te bepalen, maar het zal er wel in de buurt zitten. Ik moet er nog eens een dof plakbandje op plakken en dan kijken wat daar uitkomt. Ik ben benieuwd hoe heet die diodes zelf zijn, maar daar kom ik niet achter, ik denk eerlijk gezegd best heet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,
JeroenH schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:36:
Ik heb trouwens een beetje zitten googlen over de te verwachten levensduur van diode-lasers. Daar is niet veel "harde" info over te vinden (of ik zoek niet goed). Hier en daar wat mensen die voor de zekerheid maar niet of niet te veel op 100% laseren, maar geen onderbouwde cijfers van de fabrikanten of onafhankelijke testen.
Met CO2-lasers (buizen dus) wordt ook vaak aangegeven niet constant op 100% te laseren. Dat zou ook niet goed zijn voor de levensduur van de buis. Daar ligt het ook aan een aantal factoren zoals de kwaliteit van de buis, de koeling e.d. Bij diodelasers zal het niet anders zijn. De kwaliteit van de lasermodule en de koeling zijn van invloed.

Zaken als extra lucht bij de kop, afzuiging en kast om de machine helpen om de de temperatuur wat lager te houden. Dan creëer je een luchtstroom door de machine die de kop in een luchtstroom zet. Zie het als bij een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Grrrrrrrrr ......

Als ik mensen een advies mag geven bij de aanschaf van een laser..... zorg ervoor dat de stuurprint een flink buffer heeft.

Zojuist een opdracht aangezet met letters vullen outlinen. Beide snelheden op 1800 mm/min bij 100% vermogen. Maar omdat de hoeveelheid data niet snel genoeg verwerkt kan worden, staat het vermogen nog altijd op 100% maar de beweegsnelheid is bij lange na geen 1800 mm/min. Dus finaal door het materiaal heen gegraveerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 16:12
Zojuist toevallig dit snijhoekje op Tweakers ontdekt. Ik heb een Snapmaker 3-in-1 printer (A350). Dat ding kun je dus zowel als 3D printer of als laser of als CNC gebruiken. Dat laatste heb ik nog nooit gebruikt. Ik gebruikt hem vooral als 3D printer. De laser module die erbij zat, is een 1600mW diode en daarmee kom je niet verder dan papier en karton snijden en een beetje hout graveren. Van Snapmaker kreeg ik ook een aantal 3mm MDF en (zwarte) acrylplaatjes. Om door dat MDF heen te komen is bijna niet te doen. Duurt met tientallen passes eeuwig. Zwart acryl was met 8-12 passes wel te snijden. Duurt even maar resultaat is wel mooi scherp.

Nadeel van zo'n diode laser is wel dat hij geen wit of transparant acryl kan snijden. Dat zou ik nou juist graag doen omdat ik panels maak voor een flightsim cockpit. Witte acryl op maat snijden, dan zwart spuiten en vervolgens tekst er weer uit laseren. Dat kan dus niet en had ik me voor de aanschaf niet gerealiseerd. Die panels laat ik dus door een vriend met een CO2 laser maken. Ik heb zelf geen plaats voor zo'n grote CO2 laser en ook geen zin in alles wat je daar nog allemaal aan moet tweaken en upgraden.

Je moet wel opletten met wat je probeert te snijden. Vorige week een 2mm plaatje acryl geprobeerd dat ik ergens op Aliexpress als test besteld had. Geen idee wat voor materiaal het echt was, maar in ieder geval troep. Moeilijk doorheen te komen en ontzettende stank. Na een paar uur stonk de garage enorm (kan moeilijk ventileren daar) en ik met mijn domme kop daar een tijdje in gezeten. 's Nachts werd ik wakker met enorme migraine en moest overgeven. Schijnbaar dus toch echt troep ingeademd. Wijze les. Let dus op!

Nu heeft Snapmaker een nieuwe laser module voor deze printer. Die is 10W (2x5W). Dat is uitgangsvermogen, andere leveranciers noemen dit soms 40W of 50W. Die nieuwe lasermodule kost rond de 400 euro.Volgens Snapmaker zou die module in één pass door 8mm berken moeten kunnen snijden. Ik kan nog nauwelijks echte reviews/ervaringen vinden. Voor mijn cockpit zou ik graag houten onderdelen precies op maat maken van 3mm of 5mm multiplex, eventueel een enkele keer ook 8mm. Zou dat met zo'n laser goed te doen zijn? Als dat echt kan zonder uren te laseren met vele passes, heb ik die 400 euro er wel voor over. Maar ik ben een beetje bang dat ik achteraf teleurgesteld ben.

Heeft iemand al ervaring met een 10W diode laser en het snijden van multiplex van 5mm of zelfs 8mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Na een paar uur stonk de garage enorm (kan moeilijk ventileren daar) en ik met mijn domme kop daar een tijdje in gezeten. 's Nachts werd ik wakker met enorme migraine en moest overgeven. Schijnbaar dus toch echt troep ingeademd. Wijze les. Let dus op!
Andere wijze les: ventileren ;) Ik moet voor mijn Atomstack nog een omkasting maken, maar die krijgt een actieve afzuiging naar buiten toe. Naar mijn mening kun je niet fatsoenlijk laseren zonder een goede afzuiging.....
wildpicture schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:20:
Heeft iemand al ervaring met een 10W diode laser en het snijden van multiplex van 5mm of zelfs 8mm?
Ik heb een Atomstack X7 Pro (10w laser) en ik snijd daarmee met enig gemak in 1 pass 3/4mm licht triplex, meestal op 200-300mm per minuut/100%. Ik denk dat 5mm licht triplex ook nog wel moet kunnen, misschien met iets verlagen van de snelheid, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Merk ook op dat de zwaarte van het materiaal sterk uitmaakt. Ik heb hier ook 4mm zwaarder triplex staan, daar kom ik met bovenstaande settings niet in 1 pass doorheen.

Als test heb ik in het begin geprobeerd door 8mm Gamma-triplex heen te snijden. Dat kostte meerdere passes, ik ben vergeten hoeveel en ook met welke snelheid ik het deed.... Ik kwam er uiteindelijk doorheen maar het resultaat was niet mooi, heel veel roet en de diameter van het rondje wat ik uitsneed was aan de achterkant meetbaar kleiner dan aan de voorkant. Ik vond dat niet heel hoopvol dus ben er niet mee verder gegaan.

(edit) Al het bovenstaande met air assist trouwens, dat maakt ook een wereld van verschil.

Ik ben bang dat 8 mm snijden voorlopig nog het terrein van CO2 lasers is.

-edit-

Overigens voor mijn laser een net rooster gemaakt waar de werkstukken op kunnen liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHYFb8nJDcQaWvk1d4axbOIi1i4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LmHbFl9ndoBN4NkVmqi3tQn.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor nog geen € 20 (een doos schroeven en een rooster, beiden van de Gamma) en twee uur nauwkeurig schroeven op identieke lengte voorboren/indraaien, en het rooster aan paar schroeven vast solderen, werkt dit echt prima. De onderlaag is simpel aluminiumfolie, daar doet de laser geheel niets mee dus dat kan gewoon. Als het hout krom is (wat bij de Gamma nogal eens zo is...) kan ik het ook eenvoudig aan het rooster vastzetten met kleine lijmklemmetjes.

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 22-06-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
JeroenH schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:32:
Andere wijze les: ventileren ;) Ik moet voor mijn Atomstack nog een omkasting maken, maar die krijgt een actieve afzuiging naar buiten toe. Naar mijn mening kun je niet fatsoenlijk laseren zonder een goede afzuiging.....
Klopt helemaal. Probleem is dat ik vanuit mijn garage niet goed kan ventileren. Eigenlijk alleen door de grote garagedeur open te zetten. Maar die wil ik niet uren open laten staan terwijl ik er zelf niet bij ben. Door het dak of de (spouw)muur boren heb ik ook niet zoveel zin in. Teveel gedoe voor die paar keer dat ik een laser zou gebruiken.
Ik ben bang dat 8 mm snijden voorlopig nog het terrein van CO2 lasers is.
Daar ben ik ook bang voor. Maar ik kan weinig ervaringen met 10W diode lasers vinden.
Overigens voor mijn laser een net rooster gemaakt waar de werkstukken op kunnen liggen:
Heel mooi gemaakt ! Wat een werk! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wildpicture schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:14:
Heel mooi gemaakt ! Wat een werk! _/-\o_
De schroeven staan 3cm uit elkaar. Dat is achteraf een beetje overdreven, 6cm had ook goed geweest, maar ja ik doe ook maar wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wildpicture schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:14:
Daar ben ik ook bang voor. Maar ik kan weinig ervaringen met 10W diode lasers vinden.
Ik heb het zonet even uitgeprobeerd. Stukje Gamma-triplex, wat 8mm heet maar in werkelijkheid bijna 9mm dik is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9U88uN5c4SAKjhJzlXmHWQLaiTE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HcmdLdyWvvHRW5wb5CfpkAD.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is 1 pass op 100% en 100 mm/min:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSxGT3Vjubyu-mJn_T1su5SPIBs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAEvBGGY6RKHNesyPJ9M4Pam.jpg?f=fotoalbum_medium

Toen ik dat zag dacht ik, hmmmm da's toch niet gek, misschien nog een pass en dan zijn we er wel doorheen. Nou, nee, na 7 passes was ik er nog niet doorheen (beroete rondje in het midden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INu9U7ZCzky3noQsrO5ZymsO3QM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46yjuxIdGEo1E2qDew1CAMpP.jpg?f=fotoalbum_medium

Het werd na 7 passes zo heet dat het daadwerkelijk in de fik ging, ik hoorde de air assist de vlammetjes aanwakkeren. Het werkstuk was behoorlijk heet, en hier had het misschien al 20 seconden gelegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pO6T2yjao00ZWw_ZC1e7Wa-afo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOKKZREh9iVYITYhhS7ceFhE.jpg?f=fotoalbum_medium

Kortom, tenzij ik nog iets anders kan doen met de settings is 8mm snijden (in ieder geval dit middelzware triplex) niet goed mogelijk met de Atomstack X7 Pro..... Als iemand nog tips heeft voor wat ik nog anders zou kunnen doen dan wil ik dat wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Dank je om dit uit te proberen!

In de beschrijvingen van de leverancier hebben ze het telkens over basswood. Dat is lindehout en volgens mij is dat heel zacht. Multiplex zal waarschijnlijk veel moeilijker zijn. De leverancier zegt dat je 1,5mm basswood in één keer kunt snijden met 600mm/m. Maximale dikte voor één keer is 5mm. Voor 8mm moet je dan twee passes maken. Maar dat is dus met heel zacht hout en niet met multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja basswood is lindehout, en dat is heel licht, wordt gebruikt voor houtsnijden enz (met een mes bedoel ik). Het is maar iets zwaarder dan balsahout. Ik snap dat ze het daarmee demonstreren, het ziet er indrukwekkend uit maar het bevestigt wat ik zelf ook al uitvond: de zwaarte van het materiaal maakt heel veel uit voor hoe goed het te snijden is met een gegeven laser.

Ik heb overigens bij Laserbeest wel een paar samples 3mm MDF besteld met een fineer van beuken, noten, eiken en kersen om te kijken of ik dat goed kan snijden met mijn laser. Als dat goed werkt is dat mooier om te zien dan Gamma-triplex. Ik zal dat hier wel even posten als het binnen is en ik heb tijd gehad om er mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Om aan te sluitten bij JeroenH:

Inderaad enorm veel verschil tussen hout en hout. Dat lindemultiplex gaat enorm gemakkelijk (kan je alsnog leuke dingen mee maken; het is nog best stevig). Berkenmultiplex gaat ook zeker niet onaardig. Maar ga je aan de slag met bijvoorbeeld Hornbach powerplex, daar valt bijna niet doorheen te komen. MDF is trouwens ook enorm pittig.

Deze wil vrij mooi:
https://www.gamma.nl/asso...-3-mm-122x61-cm/p/B818520
https://www.gamma.nl/asso...-5-mm-122x61-cm/p/B818521

Volgens mij is dit linden. Is niet allemaal even vlak trouwens. Wel iets om rekening mee te houden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
WFvN schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:47:
Deze wil vrij mooi:
https://www.gamma.nl/asso...-3-mm-122x61-cm/p/B818520
https://www.gamma.nl/asso...-5-mm-122x61-cm/p/B818521

Volgens mij is dit linden. Is niet allemaal even vlak trouwens. Wel iets om rekening mee te houden!
Dat is precies wat ik voor al mijn projectjes tot nu toe gebruik :) Laatst een stapel gehaald, wel de lichtste eruit gezocht en je drukt het nodig netjes uit: de meesten zijn zo krom als een hoepel. De min of meer rechte gebruik ik voor werkstukken die vlak moeten zijn, de kromme gebruik ik op plekken waar ze rechtgetrokken worden door andere delen van het voorwerp.

Zo heb ik hiervoor een zo vlak mogelijk stuk gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG7xWKXKb8Hz4X50O5Q1ivg_tbw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lsxm4H4WS8c7VUwbnVHVijKo.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar kon ik hiervoor wat makkelijk een krom stuk gebruiken omdat het elkaar allemaal wel rechttrekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yDjTjSEL9mzSi6tqvLjKX5YmRo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPK3feniHDimrg7oyRO2S6gz.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N50nJMn0QY8dECz67clm8ZaQtQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaCfnZMR4Onn5nb8QGP4yI8C.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Rickbhs schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:30:
Eigenlijk niet, er zijn wel alternatieven die in de buurt zitten van de Beamo maar niet meteen veel goedkoper,
eigenlijk is een Flux Beamo een K40 alleen dan zijn alle onderdelen verbetert, met eigen software en hebben meerdere support punten in de EU,

De K40 is gewoon Budget van Budget zonder garanties, voor dat hij werkt moet je eerst hobbyen, om de kwaliteit en veiligheid te verhogen nog meer hobbyen en voor support, ben je aangewezen op enthousiastelingen (gelukkig zijn er daar wel aardig wat van).

en dat verklaart naar mijn idee een groot deel van het prijs verschil
Zoals jij het beschrijft, kijk ik exact tegen de K40 aan die zijn te vinden. Zelf vind ik het hobbyen geen probleem maar aangezien ik het graveren samen met iemand anders op wil pakken, zal ik er iets van tijdsdruk ontstaan. Daarom zoek ik een apparaat waar je direct mee aan de slag kunt zodat de nadruk komt te liggen op het graveren en minder op het hobbyen :)
nitrodesign schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:21:
Flux Beamo is een goed en betrouwbaar apparaat. Gebruik hem nu langer dan 1 jaar zonder problemen. Klein beetje onderhoud maar een stabiel goed product.

Wat betreft het graveren van glazen gaat heel eenvoudig met de Flux, er is een add on beschikbaar die klik je onder je Flux (https://www.fluxlasers.com/beamo-rotary-extend.html).

Maar wat weerhoud jou ervan om een Flux aan te schaffen?
De prijs van de Flux Beamo is wat mij weerhoudt. Het is toch 2195 euro exclusief btw. Nu begrijp ik dat je daar een stabiel product voor terug krijgt. Toch is het wel even een bedrag.
WFvN schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Valt reuze mee vind ik. (5W diode laser)

Glas ontvetten. Dan dun laagje zwarte verf erop spuiten En dan branden maar. Wel verstandig om natuurlijk eerst wat te testen met de snelheid en het vermogen. Ik doe het op 240mm/min en 75%. Ik ben gewoon begonnen met de vele Hakpotjes, mayonaisepotjes, etc.

De Sculpfun S9 heeft best een lang stuk laserstraal waarmee je kan branden. Dus kleinere afbeeldingen kan je best op een glas graveren ook al is het glas rond. Maar ik heb ook zo'n roller om ronde voorwerpen te doen.

Wat géén goed idee is met zo'n roller waar je een voorwerp op legt is na het branden nog een rand om de gevulde vlakken graveren; dan gaat de roller dus heen en weer en dan gaat je glas aan de 'wandel' waardoor de lijnen niet meer mooi om de gevulde vlakken komen. Dus alléén vlakken graveren, of in ieder geval dat bij het branden de roller maar één kant op beweegt.

Spiegels heb ik ook wel gedaan. Ook glas gebrand vanaf de voorkant en vanaf de achterkant door het glas heen.

Bruin glas is me nog niet gelukt. Telkens knapt het glas (ook bij lagere vermogens; tot nu toe geen sweet spot gevonden qua instellingen)
Bedankt voor de beschrijving. Dat glas graveren kan dus! Neem het mee in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Die kaart is moooooooi!

Dat buiggedoe van dat bakje/boek heb ik ook geprobeerd maar nog niet echt in geslaagd. Meestal breekt het bij mij. (eerlijk is eerlijk, was eigenlijk een van de eerste dingen die ik deed, wellicht dat ik nu beter zal slagen). Maar ook dat: moooooooi.
Radical1980 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:23:
Bedankt voor de beschrijving. Dat glas graveren kan dus! Neem het mee in de overweging.
Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2k2fmdDX4RK-nfveaZkVoXZ0mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGgwR1mKT3h17JU4Iow3oVFn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 23-06-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thanks! De voorbereiding was een berg werk, vooral de kaart nabewerken, en het laseren heeft meer dan 23 uur geduurd omdat ik het niet op 100% deed :P de volgende moet in een kwart van de tijd kunnen.
Dat buiggedoe van dat bakje/boek heb ik ook geprobeerd maar nog niet echt in geslaagd. Meestal breekt het bij mij. (eerlijk is eerlijk, was eigenlijk een van de eerste dingen die ik deed, wellicht dat ik nu beter zal slagen). Maar ook dat: moooooooi.
Dit is dan ook de tweede versie, de eerste was gebroken ;) Dat soort ellende gebeurt iedereen.

De samples van Laserbeest zijn binnengekomen, het weekend maar eens kijken wat ik daarmee kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmequvfuQ4f8MnJi8AO25reOBKM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76zl6i447ah1OSrapa8AmjhA.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Vanochtend de tijd genomen om een testpatroon te tekenen, en dit in alle samples te laseren.

Om te beginnen uit een stukje resthout een opening gesneden die 0,1mm ruimer was dan de maat van de samples, zodat ik ze allemaal op exact dezelfde plek op het werkvlak kon plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG3amQhdqO1HmYOQJOVt2zpeSjo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlkX83r3X1LcvDyY6LDW7de3.jpg?f=fotoalbum_medium

Toen dit kleine tooltje gemaakt, waarmee ik de laser enigszins nauwkeurig op een plek kan zetten. Omdat de laser flink "omkapseld" is en geen rode positioneringslaser heeft is dat niet zo makkelijk, maar hiermee gaat het prima, in combinatie met de positioneringstool in Lightburn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pupKVOpIP8DcTw4z5DOTjG5y-TY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RZUdfWXQao7gRxiMJ0I96F6.jpg?f=fotoalbum_medium

Toen ik dat eenmaal rond had, het volgende patroon gelaserd, de bovenste achtr rondjes voor snijden, de onderste acht voor graveren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HP4MwOBrdNS1bCmOa5L-avO138=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WJfVJeMcPpbPMFxOsXrc8VZC.png?f=fotoalbum_medium

Dat kwam er als volgt uit:

(voorkant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbfvVq-D2JlbKVto3_0z0a6HccQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOgttBeey8zXfi26Tv4VXeHQ.jpg?f=fotoalbum_medium

(achterkant, zelfde volgorde op de foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2BrKf7mCkcSIP3Gn_vTNrmVZXI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNtJ9tHSaAi4t9V70rmyy5M7.jpg?f=fotoalbum_medium

Paar observaties:
  • Kurk snijden is met mijn laser niet te doen. Graveren zou kunnen. Ik was toch niet van plan, ik heb de sample gewoon als extra besteld.
  • In de MDF-varianten zijn de resultaten min of meer gelijk: snijden en graveren gaan prima, v.w.b. snijsnelheid is er een optimum, bij wat zwaarder (langzamer) graveren wel vrij veel rookwaaiers ondanks air assist.
Als ik dus een keer iets extra mooi wil maken, zou het dus mogelijk zijn het van dit soort gefineerd MDF te maken. Het is alleen wel jammer dat het peperduur is, zo kost een plaat 3mm MDF van 900x600mm € 37,17, en zo'n zelfde plaat met bamboe fineer zelfs € 56,96. Ter vergelijk: een plaat 3mm Gamma timmerhout van 1200 x 600mm kost iets meer dan € 6. Heel andere kwaliteit, dat is duidelijk, maar toch.

Maar het is goed om te weten dat het kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC8PXnEEPGjUatE1rfSLWvBbYUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taHjZLSehR2nKJLpwhf80WeH.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren mijn Sculpfun S10 laserkop ontvangen. Er zit een soort beugel bij om deze kop op het S9 frame te monteren. Dat ding is 89 gram zwaar. Ik zoek de oorzaak van bovenstaand probleem dan ook in eerste instantie daarin.

De foto toont een testbestand die 25 vakjes snijdt op verschillende vermogens en verschillende snelheden. En dat doet hij meerdere keren na elkaar. Dus 25 vakjes snijden, dan opnieuw diezelfde 25 vakjes snijden, enz.

Maar in de Y richting verloopt de boel ;(

Versnelling al van 1000 naar 500 gezet maar dat maakt geen verschil.

250 mm/s² proberen dan maar

Tips zijn welkom

[Edit]
Blijkbaar had octoprint de versnelling weer teruggezet van 500 naar 1000 want ik heb ook 250 geprobeerd maar ook dat haalde niets uit. Dus wilde ik op 100 mm per seconde kwadraat proberen. Ineens stond de 1000 weer terug. Dus weer op 500 gezet en opnieuw opgestart. Nu wel succes. 3 passes op 300mm/min met 90% vermogen dwars door 4mm MDF _/-\o_ een zelfs bij 70% net door. Bij 50% een paar dunne randjes nog vast maar fatsoenlijk uit te drukken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM7vdYoWaEnUF4IE8UlIzx1cwQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAppieDvVVosd5qhvkPYT36m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door WFvN op 25-06-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
-edit-

Jammer, geen idee wat het kan zijn.... :/

[ Voor 142% gewijzigd door JeroenH op 25-06-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Grrrrrrrrrr dat was hem dus toch niet. Met geluk blijkbaar een keer wel recht geprint. Dus nogmaals versnelling op 250 gezet. En dat is goed zichtbaar bij travelen over grotere afstand; je ziet en hoort hem versnellen en vertragen. Maar die 250 werkt dus niet.

Jouw meerdere keren handmatig een opdracht aanzetten (in mijn geval gewoon vierkantje, startpunt huidige positie) gaat goed.

Ook een opdracht gemaakt met absolute positie. Dus homen, dan snijden aan de andere kant van het laserframe, homen, laseren, homen, etc. Ook geen probleem.

Riemspanning lijkt me ook goed; als ik tegen een 'vrij' stuk riem druk, voel ik vrijwel direct weerstand.

Tanden overslaan had gekund maar de tanden zijn 2mm, de afstand tussen de 'verspringingen' is 1mm, het lijkt daarom toch wat anders te zijn.

Ik ga nu de maximum snelheid van de assen maar eens terug schroeven van 6000 naar 1800. Versnellingen ook maar op 250 houden om te zien wat dat totaalplaatje uitmaakt.

[edit]
Helaas ook niet.

Volgende poging: maximum vermogen zetten op 50%. Dezelfde snijopdracht maar nu met kwart versnelling, maximumsnelheid meer dan 60% langzamer EN nu dus vermogen terug geschroefd.

[edit2]
Weer niet goed,

Dan maar helemaal terug naar waar ik vandaan gekomen ben. Oude laserkop erop, alle instellingen weer terug zetten naar zoals het was. Volgende poging ;(

[Edited]
Ook niet

Riemen wat losser gezet. En de stekkers van de Y-as maar eens wat aangedrukt. Voor hetzelfde geld mist hij soms wat stappen door een slechte verbinding

[edit 4]
voorzichtig vreugdesprongetje..... het lijkt er toch op dat het een slechte verbinding was in een stekker of in de Y-as schakelaar die ik heb aangebracht. Nu 10x achter elkaar succesvol gelaserd zonder verspringen

[ Voor 27% gewijzigd door WFvN op 25-06-2022 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Pfff daar had ik het ook niet zo gauw bedacht. Fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Het lijkt er inmiddels toch wel op.

Na een succesvolle sessie met de oude instellingen en de oude 5W laserkop (die vandaag eerder dus ook problemen gaf) heb ik de 10W kop gemonteerd. Eerste run...... X-as zelfde problemen maar Y-as goed. Stekker van de X-motor los en weer vast en opnieuw starten. En jawel, goede sessie met nieuwe kop, oude instellingen, X-as goed en Y-as goed.

Waarom de X-as nu problemen gaf? Ik heb de slang voor de airassist vervangen voor een flink wat dikkere versie. Die moest door de 'rupsgoot' en die komt.... jawel.... langs de stekker van de X-motor. Ik moet nog een stuk rupsgoot doen langs de Y-as dus mogelijk weer problemen maar nu denk ik toch wel zeker te weten waar ik moe zoeken :+

[Edit]

}:| En toch weer verkeerd snijden :X nu zowel X als Y

Nog iets wat ik heb aangepast: dikkere slang voor airassist. Die nu maar eens uit de kabelrups gehaald en zo vrij mogelijk laten bungelen. Kleine kans aangezien die slang niet zo mooi regelmatig kan laten verspringen ;(

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 26-06-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Hoi,

@WFvN Een dikkere slang geeft mogelijk wat meer weerstand als het niet zo flexibel is als de oude. Deze heeft waarschijnlijk wat meer ruimte nodig om te buigen waardoor het niet altijd goed gaat. Zit de verschuiving over het gehele werkblad of alleen op bepaalde locatie?

Even een vraag: Wat voor een slang diameter had je er inzitten? En voor welke diameter vervangen? Heb je dan ook de luchtpomp vervangen?
JeroenH schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:43:
[...]
Zo heb ik hiervoor een zo vlak mogelijk stuk gebruikt:

[Afbeelding]
Hoe heb je de map gemaakt? Er zijn volgens mij verschillende manieren om het te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 27-06-2022 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
RonnieKo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:11:
Hoe heb je de map gemaakt? Er zijn volgens mij verschillende manieren om het te doen.
Ik heb de instructies in deze video gevolgd:

De kaart met https://snazzymaps.com/ gemaakt, en dat werkte goed. Reken wel op flink wat nabewerking om allerlei kleine paadjes die in stukjes gehakt worden enz te verwijderen. En met een diodelaser duurt het daadwerkelijk laseren een eeuwigheid, maar goed, da's gewoon wachten tot het klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@JeroenH Dank! De video bekeken. Dat is een methode die bekend voorkomt :) Voor mezelf nog niet geprobeerd. Dat moet wel gaan lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zit regelmatig een beetje rond to googlen om ideeën op te doen voor dingen om te maken met mijn lasersnijder. Daarbij kwam ik deze tegen.

Ik heb hem nagetekend in Lightburn, en deze gesneden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO5GHFDSrr7p0ghOA8sZ6IddFb8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np0W9viwe8dCVRufMbEhguVk.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSoNNDun7hAtGd8LLo-r0fNM714=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQDy9BWPvTChFv0eATLrIDcB.jpg?f=fotoalbum_medium

(Alleen het sluitsysteem van het deksel verkeerdom gemaakt, je moet hem linksom draaien om hem open te maken - in V2 herstel ik dit)

Als ik iemand een flesje wijn kado wil doen kan ik er nu iets moois gepersonaliseerds van maken. Gewoon van Gamma-hout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Netjes! Leuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Gisteravond dit gemaakt (en net het label er op geplakt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opBWwemSz3KhkpfWy4YfhaaIuAo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWg2U1pEUoHUEmwpPNVKQVe4.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier kan ik een Rolling Stones fan blij mee maken :)

Ik ben echt hoe langer hoe blijer met mijn lasersnijder, ik word ook steeds handiger en sneller in dingen tekenen in Lightburn. Ik denk dat dit ding me in totaal (tekenen in LB + laseren + spuiten* + label maken) zo'n 2½ uur gekost heeft. (wachten op laseren en wachten op verf drogen niet meegerekend)

* En spuiten = schuren + primer + lak, dus gedaan "zoals het hoort"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 11:31
Bij Filamentz.nl hebben ze de nieuwe xTool M1 op voorraad. Iemand daarmee ervaring? Kickstarter pagina ziet er goed uit en op Facebook redelijk lovende reviews voor zover te zien.

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als ik het goed zie is dat een apparaat wat een laser en een snijmesje combineert? Interessant. Ik zie dat voor een meerprijs een 10W laser te krijgen is, als je hout wil snijden zou ik dat altijd doen. Werkvlak is 385*300mm, niet gek.

Als ik even google zie ik dat de xtool D1 (ander apparaat) niet ondersteund wordt door Lightburn, ik zou verwachten dat dat dan ook voor de M1 geldt. Dat zou ik een minpunt vinden, maar dat kan voor iedereen anders zijn. Als de meegeleverde software "de cloud" nodig heeft om te kunnen functioneren (m.a.w. fabrikant failliet/fabrikant zet cloud uit want het wordt wel tijd om geld te verdienen aan het volgende apparaat = apparaat onbruikbaar) zou dat voor mij een breekpunt zijn.

Verder zie ik dat voor de D1 optioneel een air assist leverbaar is, echter ik zie op de pagina van de M1 geen air assist, en ik zie dat ook niet als optie. Iets om te onderzoeken hoe dat zit. Ik heb sinds een tijdje air assist, en het maakt echt een wereld van verschil, heb ik gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JeroenH schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:02:
Ik ben echt hoe langer hoe blijer met mijn lasersnijder, ik word ook steeds handiger en sneller in dingen tekenen in Lightburn. Ik denk dat dit ding me in totaal (tekenen in LB + laseren + spuiten* + label maken) zo'n 2½ uur gekost heeft. (wachten op laseren en wachten op verf drogen niet meegerekend)
Ik zie ook steeds meer mogelijkheden.

Even snel een testmal maken bijvoorbeeld. Voor m'n zwager heb ik voor een RC auto een versteviging gemaakt voor op de 'motorkap' omdat he kunststof van de kap te snel kapot gaat. Dus met de 3D printer een soort beugel gemaakt voor versteviging. Maar omdat de motorkap wat exotische rondingen heeft, heb ik eerst een dwarsdoorsnede getracht te tekenen. Even snel die dwarsdoorsnede laseren met karton of stukje resthout en passen maar. Niet goed? Paar maten aanpassen, Paar seconden laseren en passen maar weer. En eenmaal de maten klaar in één keer het 3D model printen (Wat wel tyfus lang duurt soms).

Ook een ATX-voeding inbouwen in een kast. Gewoon even snel een tekening maken van de voeding met de gaten op de juiste plek. Snijden maar, dan de mal gebrúiken om mooi strak alle schroefgaten op de juiste plek af te kunnen tekenen. Ideaal gewoon.

Maar ook:
64 vaks pennenbakje gemaakt voor m'n vrouw
Tegels met foto gegraveerd voor een familie met 2 overleden mensen
Plankjes branden met huisnummers en afbeeldingen voor woningen
Glazen gegraveerd voor m'n vrouw
Glas in fotolijstjes met 'tegelspreuken'

Alleen afbeeldingen duren gewoon lang om te laseren. Vermoedelijk grotendeels omdat mijn stuurprint niet snel genoeg de data kan overbrengen (nu Bamboe snijplank aan het laseren als cadeautje maar op 1000 mm/min met maar 10% vermogen en in werkelijkheid haalt hij die 1000 mm/min niet; volgens mij schaalt Lightburn (legaal gekocht; dik het geld waard!) het vermogen zelf omlaag); 10x zo snel op 100% gaat natuurlijk een stuk vlotter :+ maar dat wil mijn laser dus niet ;( ) Dus misschien toch maar eens een andere stuurprint bestellen op Ali en direct ook wat sterkere motoren. En dan gewoon graveren op 1000 mm/min of nog sneller met 100% vermogen >:)

Mocht iemand een goede tip hebben voor een goede GRBL print en sterkere motoren dan de Nema17 (ik vermoed Nema23? Alleen geen idee hoe dat zit met die drivers)
Misschien dan ook direct een Z-motor erbij en automatische kalibratie :D

Even terug grijpend op mijn ellende met verlopende prints: sinds ik de stekkers van de motoren heb losgetrokken en weer vast gedrukt, alle opdrachten weer netjes gekalibreed gegraveerd/gesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WFvN schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:27:
Tegels met foto gegraveerd voor een familie met 2 overleden mensen
Met je Sculpfun S9? Zou je eens iets meer kunnen vertellen over hoe je dat gedaan hebt? Ik zou ook wel eens zoiets willen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-05 13:00

eagle00789

Est. November 2005

Ik heb zelf al een tijd deze (ouder model hiervan) staan: ALI Linkje Cnc Router 3018 met lazer engraver module
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed werkend software pakket hiervoor.
Ik gebruik nu grblcontrol Candle maar ik vind het niet de meest intuitieve software. Ik krijg het niet voor elkaar om met deze software de cnc aan te sturen. net alsof hij weigert om correct met het apparaat te babbelen.
Als ik Pronterface gebruik, dan reageert de CNC wel probleemloos op de commando's dus de firmware is correct,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 07:51
je linkje werkt niet bij mij, maar als ik zoek op 3018 dan moet het een GRBL bord zijn,
als je juist cnc wilt kun je is kijken naar OpenBuilds CONTROL (heb geen ervaring hier mee)

voor alleen laseren kun je LaserGRBL proberen,
of Lightburn (betaald)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JeroenH schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Met je Sculpfun S9? Zou je eens iets meer kunnen vertellen over hoe je dat gedaan hebt? Ik zou ook wel eens zoiets willen proberen.
Met de 5W Sculpfun S9 ja.

Gewoon een standaard witte glanzende tegel gekocht bij de Hornbach. stuk of 30 tegels van 20x15 ofzo voor een paar euro dus je kan nog wat verknallen zonder dat het je de kop kost.

Witte glanzende spuitverf (spuitbus) van de Action. Kost ook geen drol.

Tegel ontvetten. Dan de te graveren kant in spuiten met de witte verf. Gewoon een laag heen en weer en een laag op en neer. Dan laten drogen.

Vervolgens tegel op de laser leggen, hoogte instellen en laseren maar.

Eerst wat testjes gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvceNbgmh-7WBMCr1qaV7CCw2h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsUzFwCWuWcerONW9Lw2dKUX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg niet elke sessie zoals ik het wil. Ik weet nog niet waar het aan ligt. Dikte van de verflaag? Misschien niet goed ontvet? Geen idee.

Wat mij opgevallen is dat je vanaf laag vermogen naar hoger vermogen ene steeds donkerder effect krijgt (niet zo vreemd.....) maar dat op een gegeven moment bij verhogen van het vermogen het effect juist weer lichter wordt! Op een gegeven moment fik je gewoon de hele glazuurlaag eraf.

Ik heb een foto in grijswaarden gegraveerd. Was zeker niet onaardig. Wel lastig met het vinden van het bereik van laag tot hoog vermogen om van wit naar zo donker mogelijk te gaan; bijna geen doen.
Vandaar dat je beter bijvoorbeeld Jarvis of zoiets kan gebruiken (Lightburn) waarbij je een zwart-wit afbeelding maakt maar door de dichtheid van de zwarte puntjes de 'grijswaarden' kan maken.

[edit]
Het is veel spelen met lijnafstand, snelheid en vermogen en zelfs hoogte van de laser. Ik sluit niet uit dat je met air assist ook nog invloed kan uitoefenen.

In het mooiste geval heb je dat de laser de witte lak zo ongeveer in de glazuurlaag brandt. Je hebt dan (uitgaande van de testprint) een glanzend zwart vlak. Die krijg je met staalwol of aceton NIET weg.

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 02-07-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHdesign
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-08-2022
Goedemorgen
Ik heb een vraagje
Ik heb sinds kort een atomstack A10 pro met uitbreiding aangeschaft
Maar ik krijg hem niet ingesteld met parameters en zo en het nul punt van de X en de Y as
hij blijft maar tegen de kant aan lopen met geratel aan toe
wie kan mij helpen om dit op de juiste manier in te stellen
ik gebruik de volgende programma's
Laser GRBL en lightburn
hoop spoedig een reactie te krijgen
Groet Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:30
Ik ben sinds kort in het bezit van een Sculpfun S9. Ik heb meteen even een behuizing gebouwd met afzuiging en oranje plexiglas om het wat gebruiksvriendelijker te maken.

Nu heb ik wat filmpjes gezien over de Norton White Tile methode om te graveren op tegels. De verf die je daar voor nodig hebt moet titaan dioxide bezitten. Dit is essentieel om het ets proces op gang te brengen. Echter vind ik nergens verf dat TiO2 bevat..
Weet iemand een locatie waar deze spuitverf te krijgen is? Of eventueel een naam van de geschikte verf?

RUST-OLEUM PAINTER'S TOUCH 2X ULTRA COVER schijnt goed te zijn, maar die krijg ik online niet uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
Weet iemand een locatie waar deze spuitverf te krijgen is? Of eventueel een naam van de geschikte verf?
Het is een veel gebruikt pigment in witte verf, dus ik zou het gewoon even proberen met wat goedkope witte spuitverf. Grote kans dat er eentje bij zit die werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BizzieBis
Bij deze een aantal foto's van mijn creatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ysRMiiIKmwG8uh6KtIc8zHSJv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoWRfON28eqv78TjYJZYw4m6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4ELk3GxOqhGI_2JgSKuVbU0yQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BN0AEfNrvXhgG57GlaByClbP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdjfPJOTe_016jcfnWwDWvAtDEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZfe7opFALuRZk5DaMtBQiMR.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb een aantal dingen aangepast/toegevoegd:

* Home switches voor X en Y as.
* Kabelrups (3D print) voor Y-as
* Kabelrups voor X-as (Gekocht want printen duurde wel erg lang ;))
* 8MP Overview camera
* ESP32 Cam als proces monitor
* Sonoff Mini met drukknop. Om alles in/uit te kunnen schakelen via drukknop en Domoticz.
* 120mm buisventilator t.b.v afzuiging naar buiten toe.

Komende tijd wil ik nog een eigen air-assist gaan maken met een goedkoop pompje.

Ook zijn er nieuwe wieltjes onderweg ter vervanging van de zachte, zwarte wielen. Die worden opgegeten als een malle. Dit terwijl de spanning op de wielen echt maar minimaal is.

De home switches zal ik nog vervangen door optical switches. Dan kan ik wat sneller homen zonder de boel te slopen. En daarbij ben ik niet zo te spreken over de kwaliteit van de huidige mechanische switches.

Daarna wordt het tijd om eens wat te gaan laseren. De S9 heeft slechts 2 uurtjes gedraaid tot nu toe :9

-----

@Crisium Bedankt, ik zal het eens bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door BizzieBis op 04-08-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BizzieBis schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:15:
Bij deze een aantal foto's van mijn creatie
Wat een SUPERstrak gebouwde set heb je daar, echt heel netjes. Met gasveren en nog lampjes aan de binnenkant ook.

Werkt die computer fan goed qua afzuiging? Omdat ik destijds had gelezen dat dat meestal maar matig werkt heb ik aan de andere kant van de flexibele buis (bij de uitlaat) een badkamerfan. Dat werkt echt heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BizzieBis
@JeroenH Thanks

Ik had veel tijd te doden omdat ik de ventilatie nog niet op orde had en dat was voor mij een vereiste. Dus daarom maar extra tijd besteed aan het netjes maken van alles, en custom brackets tekenen en printen. Normaal haast ik alles bij elkaar om maar zo snel mogelijk te kunnen beginnen :9

De PC ventilatie staat op non-actief. Ik heb een bestaande 20W 120mm buisventilator aan het systeem toegevoegd. Die zuigt behoorlijk goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1B8lW52rFsajy6WpwYPB7EQDNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxxileWLqGtPA99KyRbRxnwV.jpg?f=fotoalbum_large

Even een adapter geprint, en gaan met die banaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BizzieBis
Mijn eerste poging een tegel te graveren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9Jp9vFEjTtd0_iU9Vs5w-t6Qtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIXQmCr7ELfDgFItWRGWDEsB.jpg?f=fotoalbum_large

Een zeer geslaagde actie als je het mij vraagt.
Let wel, de verf is er al afgehaald. Dus dit is het eindresultaat.
Het valt je misschien op dat er her en der stukken ontbreken. Dat is vanwege een 3D geprinte air assist nozzle die langzaam aan het opbranden was |:( Om de zoveel mm een smeulende prop PETG in de laserstraal...
En die wavy lines ga ik ook nog een keer fixen. Dat valt verder niet op bij het graveren van foto's.

Morgen eens proberen om er een mooi plaatje op te krijgen.

Nog vergeten... De sleutel tot dit succes zat hem in de verf. Ik heb twee soorten getest:
1. RUST-OLEUM PEARLY WHITE SPRAY 400 ML
Geen succes. Deze verf bevat ≤3% titaan dioxide.
2. RUST-OLEUM CHALKY FINISH MEUBELVERF KRIJTWIT SPUITBUS 0.4 LTR
Bingo, succes! Deze verf bevat ≤10% titaan dioxide. Je hoort echt een 'snerpend' hoogfrequent geluid als de laser de verf raakt. Dat duid wel op een heftige reactie. Ik heb flink met een scalpel over de gravering gekrast, geen spoortje van te zien.

Dus met verf 2 gaat het super. Kost je ongeveer €10. En met een beetje thinner spoel je het naderhand er zo van af.
Ik had ook geen geduld om de verf 24 uur uit te laten harden, zoals veel op internet geadviseerd wordt. Gewoon na 2 uur de laser er op >:)

Morgen geef ik verf 1 nog een nieuwe kans, dit maal na 24 uur uitharden.

[ Voor 33% gewijzigd door BizzieBis op 10-08-2022 23:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BizzieBis
Ik ga me voorlopig nog bezig houden met de tegeltjes. Het is leuk en ik heb er nog zo'n 39 :9

In werkelijkheid ziet het er mooier uit dan op de foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNId1-Nt2VeakB3hm7sBhG9pcI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLoL4yR8RKjA11KWzE440cSI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SshotUzMj2Wrauy9Y8dwyhFxhjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uaZSVxMYXxg9FLt2L5HjVxg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb nog een oude defecte gravograph lasergraveerder staan.
Hiervan is de 'buis' defect (is/was een rf co2 laser, 35w).

Nu denk ik eraan om deze machine compleet om te bouwen en hier een silicium laser in te zetten van 5W (bijv een sculptfun s10 laser head).

Mijn idee voor deze build zou vooral een machine met een leuk werkbereik (het origineel heeft een bereik van ~50x40cm iirc) maar die triviaal te transporteren is.
Dat houdt dus in dat de machine prima op zijn zijkant moet kunnen, alles ingebouwd moet hebben, of makkelijk aan te koppelen aan luchtfilters/air assist etc.
Maar ook redelijk stil is (om 'm overal zonder klachten te gebruiken).

De originele machine is een soortvan tank met motors dus daar verwacht ik weinig problemen.

Zijn er nog mensen met bijv suggesties voor afzuiging/filtering om dat compact te houden, ik zat misschien te denken aan een afzuigslang om de kop heen zodat de afzuiging een veel dunnere buis kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 13:53
BizzieBis schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:30:
Ik ben sinds kort in het bezit van een Sculpfun S9. Ik heb meteen even een behuizing gebouwd met afzuiging en oranje plexiglas om het wat gebruiksvriendelijker te maken.

Nu heb ik wat filmpjes gezien over de Norton White Tile methode om te graveren op tegels. De verf die je daar voor nodig hebt moet titaan dioxide bezitten. Dit is essentieel om het ets proces op gang te brengen. Echter vind ik nergens verf dat TiO2 bevat..

RUST-OLEUM PAINTER'S TOUCH 2X ULTRA COVER schijnt goed te zijn, maar die krijg ik online niet uitgehaald.
Wat voor plexiglas heb je precies gebruikt?
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren, maar is mij nog niet helemaal duidelijk wel plexiglas het beste is te gebruiken en hoe goed deze filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
Mr_x007 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Wat voor plexiglas heb je precies gebruikt?
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren, maar is mij nog niet helemaal duidelijk wel plexiglas het beste is te gebruiken en hoe goed deze filteren.
Ik heb dit filmpje bekeken en toen besloten oranje (2C04) plexiglas te bestellen.

Plexiglas komt van Amazon: https://amzn.eu/d/2CqHT7j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben aan het oriënteren op een laser graveerder die ook een klein beetje moet kunnen snijden. Voor ik alle Chinese merken met elkaar ga vergelijken wil ik eerst een goed wensenlijstje maken zodat ik geen honderden modellen hoef te vergelijken en ik geen belangrijke functie vergeet.

Het doel is om dingen als broodplanken, tegeltjes en glazen etc te graveren en niet al te dik hout te kunnen snijden (5mm oid). Metaal kunnen graveren zou tof zijn maar geen vereiste.

Vooralsnog:
Simpel: Diode is het beste voor een beginner?
Zonder cloudintegratie: Ik wil niet afhankelijk zijn van externe servers, Lightburn lijkt de beste optie om de machines aan te sturen?
Glazen: Zo'n roller kun je het beste tegelijkertijd met de laser zelf kopen
Air-assist: Eigenlijk wel een must have.

Mis ik nog andere dingen? Wat me ook opviel was dat er amper lasers op MP of VA te koop staan, waar je met 3D printers meestal wel een leuke gebruikte kan scoren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 17:06

TMoose

Mooooooose !!

Ik heb vorig jaar de al genoemde xtool M1 gebacked op kickstarter. De 10W versie is in mei uitgeleverd, maar vanwege een lange reis pas afgelopen week uit kunnen pakken.

Laserbewerken is voor mij iig een nieuwe tak van sport, dus wat dat betreft heb ik nog niet veel informatie te delen, maar gezien de eerdere vragen; Er wordt gewerkt aan lightburn compatibiliteit. (https://github.com/fritzw/xtm1_toolkit)

Ondertussen zijn er ook 3rd party air assist kit verkrijgbaar, geprint of uit aluminium.

Ik heb tijdens de kickstarter rond de E700 betaald. Dat is het voor mij waard. Maar als ik prijzen van E1500 zie, dan is de stap naar CO2 al weer een stuk kleiner, en zou ik dat serieus overwegen.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion3dnl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Iemand die mij op weg kan helpen met het zoeken van een betrouwbare leverancier op Ali-express voor het aanleveren van een complete co2 laser van 100w of 130w met een werkmaat van 100x80 of 130x90? Levering vanuit Pools warehouse heeft de voorkeur en 5200 chiller ook. Hoop echt op wat reacties, bedankt alvast.

• JeroenH
TMoose schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:05:
dan is de stap naar CO2 al weer een stuk kleiner, en zou ik dat serieus overwegen.
Ik ben tot nu toe dik tevreden met mijn diode laser, maar uit algemene nieuwsgierigheid: CO2 buizen gaan niet heel lang mee toch? Als ik het goed heb lekt het gas er langzaam uit, en is het op een gegeven moment niet meer genoeg oid. De buis moet dus periodiek vervangen, wat best een kostenpost is.

Nu gaan diodes wellicht ook niet eeuwig mee (ik heb mijn Atomstack X7 Pro nog niet lang genoeg om daar last van gehad te hebben) maar hoe zouden de lopende kosten van een CO2 en diode laser zich tot elkaar verhouden?

-edit-

En dan zag ik laatst ook nog ergens een lasersnijder met een "RF laser*". Met google vind ik niet veel over wat dat precies is. Weet iemand hier daar meer van?

* Ja, de presentatrice heeft een... opvallende... stijl. Focus op de content, men of culture, ;) want die is serieus goed.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 01-09-2022 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 17:06

TMoose

Mooooooose !!

Die RF buizen zijn blijkbaar CO2 lasers in een metalen omhuizing die 20.000 uur mee zouden moeten gaan.

Ook diodelasers hebben vaak een levensduur van 10.000 uur, dus niet het eeuwige leven.

Grote voordeel van CO2 is de golflengte waardoor je ook veel optisch transparante materialen kunt snijden. Daarnaast is het vermogen van een CO2 laser al gauw significant meer dan wat er verkrijgbaar is qua diodelasers (Voor de instapprijzen waar wij het hier over hebben......)

Mij bevalt de M1 tot nu toe ook prima )

[ Voor 4% gewijzigd door TMoose op 01-09-2022 14:08 ]

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 07:51
En door dat ze in een metalen behuizing zitten kunnen ze vaak ook nog lucht gekoeld worden.

• RonnieKo
Motion3dnl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:58:
Iemand die mij op weg kan helpen met het zoeken van een betrouwbare leverancier op Ali-express voor het aanleveren van een complete co2 laser van 100w of 130w met een werkmaat van 100x80 of 130x90? Levering vanuit Pools warehouse heeft de voorkeur en 5200 chiller ook. Hoop echt op wat reacties, bedankt alvast.
Waarom een Ali-express? Het is een behoorlijk bedrag wat je gaat uitgeven. Je krijgt dan zelf nihil-support. Dus als er iets mis is dan kan je het zelf oplossen. Ook het installeren, instellen en afstellen mag je zelf doen. Je kan ook eens kijken naar een tweedehands model van een Nederlandse leverancier. Trouwens: De maat 100x80cm komt mij niet zo vaak voor. Het is dan vaker 60x90cm en 130x90cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb wat verder gezocht en ben uiteindelijk op de Xtool D1 Pro uitgekomen. Ik zal voorlopig toch meer graveren dan snijden en als ik wat moet snijden dan kan ik de CO2 laser op de hogeschool gebruiken.
Waarom de Xtool? Om toch vooruit te kijken zitten dingen als air assist etc wellicht toch in het vooruitzicht de komende jaren, en hun IR head heeft ook potentie. Voor de rest wil ik ook best wel wat ronde dingen gaan graveren en ze hebben daar imho een van de betere accessoires voor. Ik zit op het moment in een levensfase dat Plug&Play ook wel fijn is en daar heb ik best wel wat extra centjes voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentwee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-04 21:27
Ik ben serieus een Comgrow Z1 10watt aan het overwegen. Net geen 300 euro voor een 10 watt diode laser, te mooi om waar te zijn?
Iemand hier toevallig al ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak. Er is een Xtool D1 pro onderweg naar huize Erasmo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb vorige week een omkasting voor mijn lasersnijder gemaakt (omdat ik op de familiedag van mijn werk sleutelhangers voor de kinderen heb zitten maken, en het me met leken in de buurt veiliger leek e.e.a. goed af te schermen) en gisteren de kast voorzien van het Atomstack logo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w6HQbTKFf2HstWC8SgrSX-8sqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHggmuMRg44gvjw8wVthCsDk.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSBGOD6j5oAk5oYQsEB4FgGhZNw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4R6KNYR3Ts8l2BtvzTBpUcKR.jpg?f=fotoalbum_medium

De letters rood gespoten en met behulp van het stuk hout waar ze uit kwamen op de kast gelijmd. Wat kan dat strak worden zeg! En dat gewoon van 3mm licht Gamma-triplex.

De sleutelhangers maken was trouwens een groot succes, ik denk dat ik er voor 30 kinderen eentje gemaakt heb. Ik had de avond ervoor al flink wat blanks gemaakt, zodat ik nadat een kind een plaatje via Google images had uitgezocht alleen hoefde de graveren. Dat was in drie minuten per sleutelhanger gebeurd. Misschien dat ik dit met Koningsdag voor € 1 per stuk ook wel doe op de oprit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nu met de omkisting kun je het doen, ik zou het niet zo doen met de kale laser :P

Heb je de sleutelhangers op hout of op metaal gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:07:
Nu met de omkisting kun je het doen, ik zou het niet zo doen met de kale laser :P
Nee, zeker niet, kun je niet maken als er kinderen rondlopen. Plus, ik zat op mijn eigen kantoor, ik wilde niet op maandagochtend in de houtrookgeur zitten ;)
Heb je de sleutelhangers op hout of op metaal gedaan?
Hout. Aluminium doet mijn laser helemaal niets op, staal wel maar het duurt een eeuwigheid, plus ik kan het niet snijden. Ik had uit 3mm Gamma triplex de avond ervoor 40 blanks gesneden, en die zaterdag bijna allemaal gegraveerd met de meest uiteenlopende afbeeldingen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dxxugGSRstaJ1n3H8olFGB5TY0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Lv298OHHLDu95xn9oIRfhfFW.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah ik weet niet hoe lang ze mee gaan als een sleutelhangerring in dat gaatje kracht gaat uitoefenen, maar goed ze zijn meer als gimmick bedoelt denk ik.

Ik was me al wat aan het inlezen op metaal graveren met een diode, het is opzich wel te doen maar je moet inderdaad geduld hebben en vaak het oppervlakte voorbereiden met een coating. Daarom is het graveren van gepoedercoate spulletje denk ik ook zo populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:45:
Ah ik weet niet hoe lang ze mee gaan als een sleutelhangerring in dat gaatje kracht gaat uitoefenen, maar goed ze zijn meer als gimmick bedoelt denk ik.
Dat klopt, erg stevig is het niet. Maar het ziet er leuk uit :)
Ik was me al wat aan het inlezen op metaal graveren met een diode, het is opzich wel te doen maar je moet inderdaad geduld hebben en vaak het oppervlakte voorbereiden met een coating. Daarom is het graveren van gepoedercoate spulletje denk ik ook zo populair.
Ja wat je dan feitelijk doet is de poedercoating graveren en niet het metaal ;) Ik heb als test een mes en een schaar gegraveerd, en hoeveel het goed lukt duurt het echt een eeuwigheid. Ga ik niet al te vaak doen. 2-3+ uur stampen op 100% neemt waarschijnlijk ook wel een merkbare hap uit de levensduur van de laser als je dat regelmatig doet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo de laser is binnen en gebouwd. Bouwen was een fluitje van een cent. De vlamdetectie is nogal triggerhappy, zelfs voor de laser aan stond ging ie al af! Daarna op low gezet en de eerste testjob aangezet, halverwege ging ie helaas weer af. Daarna de vlamdetectie helemaal uitgezet en op 50% power nog een keer de job gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5WQbmRup6GYdkvrp3gfvL_4ifs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fh72xNsfVd9JGSQWjsTmYWBH.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog even afstellen en leren maar er wordt iets geproduceerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentwee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-04 21:27
JeroenH schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:28:
Nee, zeker niet, kun je niet maken als er kinderen rondlopen. Plus, ik zat op mijn eigen kantoor, ik wilde niet op maandagochtend in de houtrookgeur zitten ;)
Heb je er iets van afzuiging op voorzien ook dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jeroentwee schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:10:
Heb je er iets van afzuiging op voorzien ook dan?
Ja, het is op de foto's niet te zien, maar via een harmonicaslang en een badkamerfan zuig ik de lucht uit de omkasting af.
Dat klinkt interessant, kun je daar iets meer over vertellen? Wat voor lasersnijder heb je?

-edit-

Ah, ik zie het al in de post boven mijn foto's, een Xtool D1 pro. Als ik een beetje google zijn er wel meer mensen met problemen met onterechte flame alerts.

[ Voor 41% gewijzigd door JeroenH op 13-09-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:19:
[...]

Ah, ik zie het al in de post boven mijn foto's, een Xtool D1 pro. Als ik een beetje google zijn er wel meer mensen met problemen met onterechte flame alerts.
Inderdaad, binnenkort maar eens een aquariumpomp scoren voor air assist maar de nozzle is al voorbereid, en dat is wel handig.

Van wat ik nu lees zou het kunnen komen omdat ie in de zon stond, deze week maar eens verder experimenteren als ik weer tijd heb. Wat trouwens erg leuk is is de sample pack die ze erbij hebben gedaan met allemaal materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:36
Ik ben aan het twijfelen om een machine aan te schaffen. In het kort: snijden van wat hout, hout graveren en als het een beetje graver van (gepoedercoat) alluminium. Tips naar welke machine ik het beste kan kijken / in verdiepen?

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:14
Ik heb pas de atomstack x7 gekocht heb hem sinds vrijdag in gebruik dikste hout wat ik al gesneden heb is 5mm multiplex graveren doet die ook goed gepoedercoat aluminium heb ik nog niet geprobeerd. Maar top apparaatje heb hem wel via atomstack zelf gekocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het ligt aan de dikte van het hout, ik zou er sowieso eentje met (ondersteuning voor) air assist nemen. Maar het klinkt wel alsof je aan een diode genoeg hebt. Gecoat metaal is ook geen probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBhQbjcGhJAMq1WXwtN8agIFF18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRYPsM6JHWbGm3qfMOJzX98Q.jpg?f=fotoalbum_large

• RonnieKo
Psvrandy schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:00:
Ik ben aan het twijfelen om een machine aan te schaffen. In het kort: snijden van wat hout, hout graveren en als het een beetje graver van (gepoedercoat) alluminium. Tips naar welke machine ik het beste kan kijken / in verdiepen?
Wat wil je allemaal gaan doen met de laser? Dus wat wil je gaan snijden en graveren? En hoe dik materiaal en welk materiaal wil je gaan snijden. Dat is het belangrijkste waar je naar mag kijken. Een CO2-laser voor metaal is duur. Met een gewone CO2-buis mag je met spray en coatings aan de gang om metalen te kunnen graveren. Bij een diodelaser is dat vaak wel een optie om te doen maar kan je vaak minder dik hout snijden. Dat zijn de snelle afwegingen.

Bij een CO2 laser heb je dan vaak nog een afzuiging, air assist en koeling als losse onderdelen erbij. Bij een diodelaser vervalt de koeling. Een afzuiging en air assist blijft aan te bevelen.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 14-09-2022 08:37 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Xtool komt trouwens ook binnenkort met een IR kop dus qua metaal zou je daar ook snor mee zitten.

Vandaag voor het eerst glas gedaan, beetje vingerverf van de HEMA en het pakte zowaar, daarna even afspoelen en tekst op glas. Tijd om thuis maar eens alle weckpotten voor meel etc te labelen :P

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:36
RonnieKo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:35:
[...]

Wat wil je allemaal gaan doen met de laser? Dus wat wil je gaan snijden en graveren? En hoe dik materiaal en welk materiaal wil je gaan snijden.
Het hout wat ik wil snijden zal naar verwachting max 10mm zijn. Het ijzer/alluminium wat ik wil graveren is allemaal gepoedercoat. Dit zullen voornamelijk body's van zaklampen zijn en misschien een enkele hondenpenning.

Zoals met alles geld natuurlijk dat je ergens mee moet beginnen voordat je ermee kan groeien. Dus hoe en wat in de toekomst geen idee.

Wat zijn de opties die er zijn? Heb je wat voorbeelden wat je zou aanraden om in te verdiepen? Heb met een laser graveermachine zelf nog niet gewerkt. Maar werk zelf in de Metaal met CNC draai en freesbanken, dus als ik weet waarna ik moet kijken zal het vast wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Psvrandy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:55:
[...]
Het hout wat ik wil snijden zal naar verwachting max 10mm zijn. Het ijzer/alluminium wat ik wil graveren is allemaal gepoedercoat. Dit zullen voornamelijk body's van zaklampen zijn en misschien een enkele hondenpenning.
10mm is een behoorlijke dikte. Voor CO2-lasers geldt vuistregel van 10W per MM dikte om in één keer door houtachtig materiaal te komen. Dan kan je zelf uitrekenen wat je ongeveer aan wattage nodig hebt bij CO2-lasers. Bij diodelasers zijn die waardes anders. Je kan namelijk ook nog een paar keer over het werkstuk om zo dieper te gaan. Alleen of de snijsnede dan mooi wordt is de vraag.

Of het dan realistisch is om 10mm te willen snijden met een hobbymachine te doen is de vraag.

• Ultraco
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-04 23:06
Bij toeval op deze topic gestuit, als eigenaar van een wijnwinkel lijkt het ons leuk om gepersonaliseerde kisten/ deksels aan te bieden.
Alleen het aanbod is reuze, we zullen voornamelijk graveren en dus niet snijden..

Daarnaast zoeken we iets wat qua snelheid ook nog mee kan komen, gaan we het dan redden met bijv een sculpfun s9 of s10? Of moeten we dan al groter en duurder denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Waar wil je het ding neerzetten? In de winkel? Dan is afscherming e.d. wel handig. Als je alleen in de ruimte bent en je blijft erbij dan is zo'n ding niet gek. Maar zijn er klanten bij e.d. dan zou ik een machine met meer afscherming en afzuiging kiezen.

Kijk ook eens hier: Brand New Sculpfun S10 Laser Engraver Hands-on Review – Better Than The Sculpfun S9?.

• Ultraco
RonnieKo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:59:
Waar wil je het ding neerzetten? In de winkel? Dan is afscherming e.d. wel handig. Als je alleen in de ruimte bent en je blijft erbij dan is zo'n ding niet gek. Maar zijn er klanten bij e.d. dan zou ik een machine met meer afscherming en afzuiging kiezen.

Kijk ook eens hier: Brand New Sculpfun S10 Laser Engraver Hands-on Review – Better Than The Sculpfun S9?.
Bedoeling is inderdaad in een aparte ruimte, dus zullen geen klanten bij zijn. Afzuiging is reeds aanwezig.
Dank voor de link, staat veel info en vergelijk materiaal op.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh dan zit je met een goede diodelaser goed. Als je een beetje goede workflow opgezet kun je in minuten een naam ontwerpen en gegraveerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Erasmo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:11:
Oh dan zit je met een goede diodelaser goed. Als je een beetje goede workflow opgezet kun je in minuten een naam ontwerpen en gegraveerd hebben.
Dat is wel waar we voor gaan, nu nog even kijken waar we hem gaan aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Succes met een keuze.

Ook met een diode laser is het verstandig om een goede afscherming en afzuiging te hebben. Dat werkt allemaal net iets fijner. Dan heb je de stank en (fijnstof) deeltjes niet door de hele ruimte heen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 19-09-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraco
RonnieKo schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:45:
Succes met een keuze.

Ook met een diode laser is het verstandig om een goede afscherming en afzuiging te hebben. Dat werkt allemaal net iets fijner. Dan heb je de stank en (fijnstof) deeltjes niet door de hele ruimte heen.
We gaan er een mooie kast omheen maken, buisventilator is al reeds aanwezig.
Het gaat naar alle waarschijnlijkheid de S10 worden, geekbuying bied hem scherp aan.
Voor mij een vrij onbekende site dus pakken hem even mee via de paypal kopersbescherming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ultraco schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:51:
[...]

We gaan er een mooie kast omheen maken, buisventilator is al reeds aanwezig.
Het gaat naar alle waarschijnlijkheid de S10 worden, geekbuying bied hem scherp aan.
Voor mij een vrij onbekende site dus pakken hem even mee via de paypal kopersbescherming.
Geen slechte keuze voor de rest, geekbuying is geen scammy sit voor de rest. In een winkel/productie omgeving wil je geen hobby/diy materieel, het spul moet draaien en daar betaal je soms een premium voor.

Ik zou zeggen hou voorlopig wat kartonnen dozen en kistjes apart dan kun je alvast oefenen, de settings zijn zo uitgedoktert maar een workflow opzetten duurt even. In jouw geval kun je bijvoorbeeld een paar rechthoeken graveren waarmee je dan de wijndoos altijd in de zelfde positie kan leggen, dan is het een kwestie van de tekst inbonken en gaan met die banaan.

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:54

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
Ohh wat krijg ik weer de kriebels om dingen te gaan maken nu ik dit topic weer doorlees.

Toevallig ga ik (ik gok dit weekend) even met marmer spelen, en als dat project klaar is gaat de laser eens helemaal uit elkaar voor de grote schoonmaak.

Wat geeft dat multiplex en kunststof toch een bende in je luchtafvoerkanalen :P

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien een longshot om hier te vragen, maar toch. Weet iemand of er plekken zijn waar je, al dan niet op abonnementsbasis, gebruik kunt maken van ‘dit soort’ apparatuur? Ik wil soms wel eens iets maken/bewerken, ik heb bijvoorbeeld wat projecten voor een uv-printer en zo’n lasersnijder komt in sommige plannen ook wel van pas, maar eer ik al die apparaten aangeschaft heb ben ik een godsvermogen verder.

Voor sleutelen aan auto’s kun je soms terecht in van die open werkplaatsen en voor o.a. lasapparatuur kun je wel eens bij creatieve ateliers/broedplaatsen terecht. Bestaat zoiets ook landelijk (of regio Apeldoorn…) voor dit soort apparatuur? (Waar je dus al dan niet onder begeleiding aan je eigen knutselprojecten kunt werken.)

[ Voor 6% gewijzigd door Ugchel op 21-09-2022 19:10 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
Daarvoor kun je bijvoorbeeld naar een FabLab of Hackerspace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Erasmo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:36:
[...]

Geen slechte keuze voor de rest, geekbuying is geen scammy sit voor de rest. In een winkel/productie omgeving wil je geen hobby/diy materieel, het spul moet draaien en daar betaal je soms een premium voor.

Ik zou zeggen hou voorlopig wat kartonnen dozen en kistjes apart dan kun je alvast oefenen, de settings zijn zo uitgedoktert maar een workflow opzetten duurt even. In jouw geval kun je bijvoorbeeld een paar rechthoeken graveren waarmee je dan de wijndoos altijd in de zelfde positie kan leggen, dan is het een kwestie van de tekst inbonken en gaan met die banaan.
Hier zat ik ook al aan te denken om een plaat onder de machine in gridpatroon te branden. Zodat de uitlijning altijd goed is. Het spul komt als het goed is vanmiddag binnen dus kunnen mooi oefenen van het weekend. ;)

Inmiddels druk met het bestuderen van lightburn en youtube, al zie je op veel filmpjes dat men zonder te meten het werkstuk er maar onder legt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BomBer_BeN
de fire functie aanzetten in lightburn is een goed hulp middel dan zet die de laser op minimum sterkte maar dan zie je het puntje rondom het frame gaan als je erop klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
BomBer_BeN schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:35:
de fire functie aanzetten in lightburn is een goed hulp middel dan zet die de laser op minimum sterkte maar dan zie je het puntje rondom het frame gaan als je erop klikt.
Inderdaad gelezen en gezien, maar zegt verder niet veel over de uitlijning. Wellicht denk ik te moeilijk, we gaan het ondervinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BomBer_BeN
dat probleem ondervind ik ook nog zie er ook die een winkelhaak gebruiken voor het uitlijnen en inderdaad zo een gridpatroon, door te blijven oefenen zal het ooit wel goed gaan denk ik maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Tuurlijk! Al doende leert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BomBer_BeN schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:45:
dat probleem ondervind ik ook nog zie er ook die een winkelhaak gebruiken voor het uitlijnen en inderdaad zo een gridpatroon, door te blijven oefenen zal het ooit wel goed gaan denk ik maar
Precies! En uit zo'n plaat van € 7,20 haal ik drie plaatjes van 40x40cm en drie plaatjes van 40x20cm. Daarmee is het goedkoop oefenen ;)

En niet alleen oefenen, het is ook goed genoeg voor dit soort geinige dingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGiRv0BzPxHAs8JGYqKk5gKb_Yk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGbAjtB7dyUUnrAmNTgH6Pes.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BomBer_BeN
JeroenH schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:55:
[...]

Precies! En uit zo'n plaat van € 7,20 haal ik drie plaatjes van 40x40cm en drie plaatjes van 40x20cm. Daarmee is het goedkoop oefenen ;)

En niet alleen oefenen, het is ook goed genoeg voor dit soort geinige dingen:

[Afbeelding]
nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Mocht iemand al een 410*400mm rasterpatroon hebben liggen hou ik me aanbevolen voor tips.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste