Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • pomp0m
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 11:05
Een Trotec Speedy 100R is veilig mits deze in originele staat is. Trotec is een van de paar merken die alles zo veel mogelijk volgens het boekje doen en alle certificaten op orde hebben.

Dit is een machine met 10600nm golflengte wat inderdaad volle absorbtie heeft op de meesten helder transparante kunstoffen/glas.

Je kan Trotec een inzicht aanvraag sturen voor het meetrapport voor de laserklasse uit het technisch dossier, daar moet het meetprocess in staan waar ze de ruiten meten. Dat kan even duren want een technisch dossier opvraag gaat nooit vlot maar ze zullen het normaal wel uitvoeren (het technisch dossier moet altijd opvraagbaar zijn voor inzage).

edit: Als je alsnog voor eigen gemoeds toestand een laserveiligheidsbril wilt halen kan je dat het beste doen bij een van de nederlandse inspectiebureaus, https://www.dutchoptical.eu/ of https://www.laprocon.nl/
Als je de machine aangeeft met welke laserbron (je kan een foto van de typeplaat doorsturen) dan kunnen ze de juiste bril aanwijzen.

[ Voor 24% gewijzigd door pomp0m op 11-06-2026 20:47 ]


  • nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 12:34

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik ben aan het kijken naar de Xtool S1 met 40W en de 2W IR.

Is het nog een goede koop, kijkend ook naar de huidige "aanbieding". Het ding is al een tijd op de markt en ik weet niet hoe snel deze markt zich (nog) ontwikkeld zoals dat de 3d printwereld erg hard gaat.

Daarnaast hoe nodig is de losse afzuiging en CO2 "brandblusser"? Qua afzuiging kan ik wel zelf wat bouwen; Ik heb kilo's aan koolstof liggen en 3d printer, ding komt naast een raam te staan op 11M hoogte zonder directe ramen van buren, dus alleen een ventilator zou ook werken lijkt me. Ik vind losse afzuigng wel erg duur voor wat het eigenlijk doet.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders


  • RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 18:05
nhimf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:29:
Is het nog een goede koop, kijkend ook naar de huidige "aanbieding". Het ding is al een tijd op de markt en ik weet niet hoe snel deze markt zich (nog) ontwikkeld zoals dat de 3d printwereld erg hard gaat.
De ontwikkelingen gaan iets minder hard dan bij de 3D-printers. Met deze laser kan je de koppen aanpassen. Dus mogelijk kunnen er ook "zwaardere" koppen nog gebruikt worden. Al is 40W al een behoorlijke kop. Je moet ook kijken hoe fijn je het een en ander kan graveren / snijden. Bij veel vermogen kan het brandpunt groter zijn dan bij de lagere vermogens.
nhimf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:29:
Daarnaast hoe nodig is de losse afzuiging en CO2 "brandblusser"? Qua afzuiging kan ik wel zelf wat bouwen; Ik heb kilo's aan koolstof liggen en 3d printer, ding komt naast een raam te staan op 11M hoogte zonder directe ramen van buren, dus alleen een ventilator zou ook werken lijkt me. Ik vind losse afzuigng wel erg duur voor wat het eigenlijk doet.
Zou wel een afvoer naar buiten willen hebben. Met filters heb ik niet zo'n goede ervaring. Waren bij mij altijd heel snel verstopt / vol. Daarom nu gewoon een standaard afzuiger naar buiten. Die trekst gewoon lucht door de machine naar buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 17-06-2026 11:42 ]


  • nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 12:34

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

RonnieKo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:40:
[...]


De ontwikkelingen gaan iets minder hard dan bij de 3D-printers. Met deze laser kan je de koppen aanpassen. Dus mogelijk kunnen er ook "zwaardere" koppen nog gebruikt worden. Al is 40W al een behoorlijke kop. Je moet ook kijken hoe fijn je het een en ander kan graveren / snijden. Bij veel vermogen kan het brandpunt groter zijn dan bij de lagere vermogens.
Dat weet ik vandaar ook in eerste instantie die IR, die is en fijn, en goed voor metaal. De 20W kop zou ik evt later bij kunnen kopen. Maar ik hoorde al dat 40W een hele deftige is als je ook echt wilt snijden en idd 20W (of lager) vooral handig is voor engraven.
Zou wel een afvoer naar buiten willen hebben. Met filters heb ik niet zo'n goede ervaring. Waren bij mij altijd heel snel verstopt / vol. Daarom nu gewoon een standaard afzuiger naar buiten. Die trekst gewoon lucht door de machine naar buiten.
Ja dat is dan het idee, "gewoon" een slang naar buiten. Evt met een fan in de slang. Raam zit hoog en relatief ver van andere ramen dus niet dat het direct via een ander raam naar binnen wordt getrokken.
Mijn idee was ook dat filters vooral handig/nuttig zijn als je geen optie hebt om naar buiten af te voeren.


Kleine toevoeging:
Ik zat er aan te denken om mijn Bambulab H2C de laser upgrade te geven. Maar men raadde mij dat af omdat het toch op den duur problemen gaat geven, ondanks dat Bambulab het vrij goed uitgedacht heeft. Kijk ik naar de prijs dan is de Xtool helemaal niet (veel) duurder dan de H2C upgraden. Dus vandaar dat ik op de Xtool S1 uitkwam. Deze staat daarnaast ook goed aangeschreven. Dus, los van de ruimte, is dat een win-win ;)

[ Voor 14% gewijzigd door nhimf op 17-06-2026 12:13 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders


  • RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 18:05
nhimf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:53:
[...]
Ik zat er aan te denken om mijn Bambulab H2C de laser upgrade te geven. Maar men raadde mij dat af omdat het toch op den duur problemen gaat geven, ondanks dat Bambulab het vrij goed uitgedacht heeft. Kijk ik naar de prijs dan is de Xtool helemaal niet (veel) duurder dan de H2C upgraden. Dus vandaar dat ik op de Xtool S1 uitkwam. Deze staat daarnaast ook goed aangeschreven. Dus, los van de ruimte, is dat een win-win ;)
Hoe oud is je oude laser. Je krijgt na verloop van tijd dat onderdelen gaan slijten en mogelijk vervangen moeten worden. Als je nu de kans krijgt zou ik voor een nieuwe gaan.

  • nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 12:34

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

RonnieKo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:26:
[...]


Hoe oud is je oude laser. Je krijgt na verloop van tijd dat onderdelen gaan slijten en mogelijk vervangen moeten worden. Als je nu de kans krijgt zou ik voor een nieuwe gaan.
Nou ik ben vers in de markt =) De H2C heeft nog geen laser erin zitten dus dan moet ik het volledige upgrade pakket kopen. Daarnaast is de S1 groter qua oppervlakte van het werkgebied, lijkt wat flexibeler qua opzets en je vervuild je 3dprinter niet. Dus alleen maar redenen om voor een losse te gaan, behalve dat er NOG WEER een apparaat bij komt =)

Ik vroeg me vooral af of de S1 echt zo goed is als het lijkt en of het niet een bijna EOL model is. Prijs lijkt nu erg gunstig voor een vrij compleet pakket.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders


  • RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 18:05
nhimf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:44:
[...]
Dus alleen maar redenen om voor een losse te gaan, behalve dat er NOG WEER een apparaat bij komt =)
Ach.. hier staat ook nu een 3D-printer naast de lasersnijder.
nhimf schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:44:
[...]
Ik vroeg me vooral af of de S1 echt zo goed is als het lijkt en of het niet een bijna EOL model is. Prijs lijkt nu erg gunstig voor een vrij compleet pakket.
EOL is niet erg. Als je alles mee kan wat je wilt dan is dat toch goed? Over een paar jaar wil je mogelijk groter / zwaarder dan kan altijd een nieuw apparaat in huis komen.

  • nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 12:34

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

RonnieKo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:25:
[...]


Ach.. hier staat ook nu een 3D-printer naast de lasersnijder.


[...]


EOL is niet erg. Als je alles mee kan wat je wilt dan is dat toch goed? Over een paar jaar wil je mogelijk groter / zwaarder dan kan altijd een nieuw apparaat in huis komen.
Nou in principe niet, maar niets zo lullig als je net een apparaat kopt en het nieuwe model komt een week later ;) Sommige bedrijven gaan er verder prima mee om en je kan ondanks EOL prima mee blijven werken, maar anderen die trekken effectief de stekker er uit. Maar anyway ik denk dat ik wel blij zal worden van de S1 =)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders


  • Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:11
Kleine toevoeging:
Ik zat er aan te denken om mijn Bambulab H2C de laser upgrade te geven. Maar men raadde mij dat af omdat het toch op den duur problemen gaat geven, ondanks dat Bambulab het vrij goed uitgedacht heeft. Kijk ik naar de prijs dan is de Xtool helemaal niet (veel) duurder dan de H2C upgraden. Dus vandaar dat ik op de Xtool S1 uitkwam. Deze staat daarnaast ook goed aangeschreven. Dus, los van de ruimte, is dat een win-win ;)
Voor zover ik weet verdiend het van oudsher de voorkeur om voor een dedicated machine te gaan als je er iets specifiek mee wilt gaan doen.

Ik zou een meer-in-1 machine alleen in overweging nemen als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld vanwege ruimtegebrek.

Ik sta trouwens te kijken van de mogelijkheden van die xTool lasersnijders. Ik heb de productvideo van de xTool P2S bekeken en ik zag dat die machine in staat is om tijdens het lasergraveren van de binnenkant van een houten kom in staat is om automatisch op de Z-as te manoeuvreren (focal length adjusting). Dat vind ik nogal wat voor een machine die stukken goedkoper is dan de peperdure Trotec die ik gewend ben en die dat, voor zover ik weet, niet kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-06-2026 17:40 ]

Een taboe is altijd intrigerend Zowel het onderwerp als de manier waarop er door mensen op gereageerd wordt.


  • nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 12:34

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Uruk-Hai schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Voor zover ik weet verdiend het van oudsher de voorkeur om voor een dedicated machine te gaan als je er iets specifiek mee wilt gaan doen.

Ik zou een meer-in-1 machine alleen in overweging nemen als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld vanwege ruimtegebrek.
Daar ben ik het mee eens. Daarbij ben ik niet van (verkeerd) besparen. Ervaring leert dat goed spul kopen ook echt helpt om niet gefrustreerd te raken en in geval van hobbies deze voortijdig te stoppen.
Ik sta trouwens te kijken van de mogelijkheden van die xTool lasersnijders. Ik heb de productvideo van de xTool P2S bekeken en ik zag dat die machine in staat is om tijdens het lasergraveren van de binnenkant van een houten kom in staat is om automatisch op de Z-as te manoeuvreren (focal length adjusting). Dat vind ik nogal wat voor een machine die stukken goedkoper is dan de peperdure Trotec die ik gewend ben en die dat, voor zover ik weet, niet kan.
Die is mij dan wel weer echt te duur :9

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders


  • Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:11
Tja, ik heb de xTool P2S op het oog als opvolger van een veel duurdere Trotec die ongeveer hetzelfde formaat aan kan.

Een taboe is altijd intrigerend Zowel het onderwerp als de manier waarop er door mensen op gereageerd wordt.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste