Ik heb een vraag over vendor lock-in in het laser -en graveerwereldje.
Voor ik die vraag stel wil ik eerst even uitweiden over wat we hebben en hoe we dat gebruiken, want dit is mijn eerste bericht in dit topic (voor zover ik mij op dit moment kan herinneren):
Ik werk op een middelbare school met een peperdure lasersnijder en een eveneens peperdure verrijdbare afzuigunit van het merk
Trotec. De lasersnijder is samen met de toenmalige afzuig unit door een voormalige docent van onze school in 2018 tweedehands aangekocht voor meer dan tienduizend euro.
De lasersnijder in kwestie is een Trotec Speedy 100R. Die heeft een werkstuk oppervlakte van 300 x 600 mm.
De rode laser die er in zit is niet erg krachtig. Veel dieper dan 5mm kan hij niet snijden in populieren triplex.
Wij gebruiken op school noodgedwongen 4mm triplex, omdat 3mm niet meer leverbaar is. De 3mm triplex die we altijd bestelden bleek namelijk uit Rusland te komen.
Enfin, we gebruiken dus triplex waar onze lasersnijder nog nét redelijk netjes doorheen komt.
De oude afzuig unit is een Trotec Mistral. Het type nummer heb ik op mijn werk (waar ik nu niet ben).
In 2025 raakte de afzuigunit defect en zelf repareren ging niet. We hebben hem helemaal open gemaakt. Dat was nogal een werk omdat het bestaat uit o.a. een loodzwaar middendeel vanwege de (er los in liggende) koolstofkorrels die er in zitten. In het onderste deel zitten de ventilator en de printplaten. Doormeten van de printplaten en kwetsbare en makkelijk vervangbare onderdelen gaf geen indicatie van een defect, maar toch deed het ding het niet meer.
Bestellen van de nieuwe afzuigunit bleek zelfs met onderwijskorting zo'n 4000 euro te kosten.
Aansluiting van de nieuwe unit op de lasersnijder gaat net als bij de oude unit via een seriële kabel.
Toen ik die nieuwe afzuiging bestelde vroeg mijn contactpersoon van Trotec Nederland dit:
"Willen jullie niet liever meteen een nieuwe lasersnijder bij bestellen? Die van jullie is namelijk van 2007."
Ik heb hem vriendelijk bedankt voor het aanbod, oftewel ik ben daar niet op in gegaan.
Nu is mijn vraag: weet iemand hier of ik mezelf met de aanschaf van die nieuwe afzuiging van Trotec in de vingers heb gesneden (want als de lasersnijder stuk gaat wil ik denk ik liever een nieuwe en veel goedkopere zoals bijvoorbeeld van het Chinese xTool) of kan die afzuiging waarschijnlijk ook voor andere merken lasersnijders gebruikt worden?
Dus stel bijvoorbeeld een xTool S1 i.c.m. met die afzuiging van Trotec?
[
Voor 14% gewijzigd door
Uruk-Hai op 14-03-2026 01:02
]
Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3