leejoow schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:26:
Even een vraagje hier. Ik heb een Creality Falcon A1 Pro, super tevreden mee. Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is de rookafvoer goed dicht te krijgen. Vanuit de laser gaat er een slang, welke ik vervolgens met een verloopstuk dat ik geprint heb over laat gaan in een grotere diameter.
[Afbeelding]
Echter, ik krijg het niet goed dicht: er blijft altijd een beetje rook langs de aansluitingen lekken. Hoe hebben jullie dat opgelost? De zilveren slang gaat naar een dakdoorvoer direct naar buiten. Ik merk nu dat als ik goed aan het snijden ben dat er op een gegeven moment rook hangt (je ziet het bij de verlichting). Voor strakker krijg ik de slangenklemmen ook niet. Ik weet nog dat ik bij een dieselkachel dit probleem ook had en dat het eigenlijk pas opgelost was als ik voldoende trek had, maar ik plaats liever niet nog een extra buisventilator in het traject.
Je hebt waarschijnlijk je ventilator nu aan het begin van je afzuiging zitten (Dicht bij de machine) waardoor hij overdruk creëert in je buis. waardoor hij de rook er op de punten waar hij niet goed aansluit de rook eruit kan blazen.
Idealiter plaats je de ventilator zo dichtmogelijk bij je dakdoorvoer zodat je afZUIGslang

ook daadwerkelijk onderdruk heeft.
op de punten waar hij niet goed aansluit op je koppelstuk zal hij nu valse lucht naar binnen zuigen i.p.v. rook naar buiten blazen.
Dat is het nadeel van die spiraalslangen, die krijg je met alleen een slangenklem helaas nooit 100% dicht gedrukt omdat er net naast de staaldraad geen druk gezet kan worden door de slangenklem.
Goede tape gaat inderdaad je vriend zijn.
Dus eerst de slang op je koppelstuk, dán tape eromheen en als laatste nog de slangenklem als je zeker wilt zijn dat hij er niet af gaat schuiven.
[
Voor 4% gewijzigd door
MaD_co op 12-12-2025 09:24
]
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346