Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:32
Sniels schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:55:
[...]
Wij gaan nu eerst even verder met een nog meer huis-, tuin-, en keukengebruik instap modelletje... Laserpecker of zoiets.
Dat is wel een klein formaat. Goed wel leuk om wat uit te proberen. Je zou ook naar Algolaser kunnen kijken. Zit met de kleine apparaten ook in hetzelfde als de LaserPecker.
Sniels schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:55:
[...]
Mijn vrouw heeft even geen zin meer in de technische kant en wil creatief aan de gang.
Kan ik mij voorstellen. Heb er ook eentje thuis zitten die niets met het technische te maken wil hebben. Alleen met de "leuke" dingen, lees: het maken en bewerken.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje hier. Ik heb een Creality Falcon A1 Pro, super tevreden mee. Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is de rookafvoer goed dicht te krijgen. Vanuit de laser gaat er een slang, welke ik vervolgens met een verloopstuk dat ik geprint heb over laat gaan in een grotere diameter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2-zODQkvrc068yEqg9GKg-1o-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwM9kMoVnWQtlOmdLLjwrDhd.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, ik krijg het niet goed dicht: er blijft altijd een beetje rook langs de aansluitingen lekken. Hoe hebben jullie dat opgelost? De zilveren slang gaat naar een dakdoorvoer direct naar buiten. Ik merk nu dat als ik goed aan het snijden ben dat er op een gegeven moment rook hangt (je ziet het bij de verlichting). Voor strakker krijg ik de slangenklemmen ook niet. Ik weet nog dat ik bij een dieselkachel dit probleem ook had en dat het eigenlijk pas opgelost was als ik voldoende trek had, maar ik plaats liever niet nog een extra buisventilator in het traject.

[ Voor 11% gewijzigd door leejoow op 11-12-2025 16:27 ]

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-12-2025
leejoow schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:26:
Even een vraagje hier. Ik heb een Creality Falcon A1 Pro, super tevreden mee. Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is de rookafvoer goed dicht te krijgen. Vanuit de laser gaat er een slang, welke ik vervolgens met een verloopstuk dat ik geprint heb over laat gaan in een grotere diameter.

[Afbeelding]

Echter, ik krijg het niet goed dicht: er blijft altijd een beetje rook langs de aansluitingen lekken. Hoe hebben jullie dat opgelost? De zilveren slang gaat naar een dakdoorvoer direct naar buiten. Ik merk nu dat als ik goed aan het snijden ben dat er op een gegeven moment rook hangt (je ziet het bij de verlichting). Voor strakker krijg ik de slangenklemmen ook niet. Ik weet nog dat ik bij een dieselkachel dit probleem ook had en dat het eigenlijk pas opgelost was als ik voldoende trek had, maar ik plaats liever niet nog een extra buisventilator in het traject.
Wat je vaak ziet bij o.a. (oude) afzuigkappen is van dat zilveren plaktape om de aansluiting van de slang op het verloopgedeelte om het luchtdicht te maken. De slangenklem is dan enkel om de boel op de plek te houden.
Ik zou dat eens proberen :)

Foto er bij voor de verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://www.hodi.nl/media/4d/4d/43/1601017724/Aluminium-Tape-1.jpg

Het heet dus aluminiumtape O+

Groetjes van G

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dat is een goed idee, even mijn verloop wat groter maken zodat ik contactoppervlak heb! Tape heb ik nog wel liggen, ik laat het weten of het werkt :)

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03

[Afbeelding]

Je hebt waarschijnlijk je ventilator nu aan het begin van je afzuiging zitten (Dicht bij de machine) waardoor hij overdruk creëert in je buis. waardoor hij de rook er op de punten waar hij niet goed aansluit de rook eruit kan blazen.
Idealiter plaats je de ventilator zo dichtmogelijk bij je dakdoorvoer zodat je afZUIGslang ;) ook daadwerkelijk onderdruk heeft.
op de punten waar hij niet goed aansluit op je koppelstuk zal hij nu valse lucht naar binnen zuigen i.p.v. rook naar buiten blazen.

Dat is het nadeel van die spiraalslangen, die krijg je met alleen een slangenklem helaas nooit 100% dicht gedrukt omdat er net naast de staaldraad geen druk gezet kan worden door de slangenklem.
Goede tape gaat inderdaad je vriend zijn.

Dus eerst de slang op je koppelstuk, dán tape eromheen en als laatste nog de slangenklem als je zeker wilt zijn dat hij er niet af gaat schuiven.

[ Voor 4% gewijzigd door MaD_co op 12-12-2025 09:24 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik weet niet hoe lang de 'buis' is. Houdt er rekening dat de fan in het apparaat niet de allersterkste is. Bij een beetje wind buiten kan het zo maar zijn dat je fan de lucht gewoon niet voldoende weggewerkt krijgt.

• Rickbhs
en kontroleer de buis of er niet toevalig kleine gaatjes in zitten, vooral bij aluminium buis kan er al snel een beschadiging in komen

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Gisteren bedacht ik me opeens dat ik nog een buisventilator in de kelder heb, deze even uit de afzuiging gesloopt en gemonteerd bij de laser. Dit werkt inderdaad een heel stuk beter. Meteen een nieuwe ventilator besteld en wat materiaal om deze mooi te monteren.

Vanmorgen ook druk geweest met een stukje huisvlijt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTT13fod6NSRDwWhuKBRf1HTJyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMO7V5rhXm8WSguLJYcpv9Nr.jpg?f=fotoalbum_large

Een houder voor een laser om zo makkelijker uit te kunnen lijnen. Het model ga ik nog op printables zetten, maar hij staat in elk geval wel in de webshop mocht iemand dezelfde laser hebben en geen 3d printer (https://www.laserandlayer...r-creality-falcon-a1-pro/)

• RonnieKo
Echter, ik krijg het niet goed dicht: er blijft altijd een beetje rook langs de aansluitingen lekken. Hoe hebben jullie dat opgelost? De zilveren slang gaat naar een dakdoorvoer direct naar buiten.
Ik heb vaste stalen buizen aan de doorvoer.
Voor strakker krijg ik de slangenklemmen ook niet.
Met flexibele buizen op elkaar is het moeilijk met klemmen. Ik heb twee hele kleine stukjes flexibel. Van de ventilator aan beide zijden naar de vaste afvoerbuizen en van de machine naar binnen. De rest is vaste afvoerbuizen van rond 150mm. Kleinere diameter is bij zwaardere machines niet lekker.
maar ik plaats liever niet nog een extra buisventilator in het traject.
Zou de ventilator van de laser vervangen door eentje die inderdaad wat dichter bij de afvoer zit. Dan zuig je meer aan. Bij lekkende klemmen of buis zuig je wat meer valse lucht aan.

• RonnieKo
MaD_co schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:23:
[...]
Idealiter plaats je de ventilator zo dichtmogelijk bij je dakdoorvoer zodat je afZUIGslang ;) ook daadwerkelijk onderdruk heeft.
Klopt. Aangezien je de afzuiging regelmatig moet schoonmaken is het verstandig dat het ding wel op een handige plekt hangt waar je makkelijk bij kan komen.
MaD_co schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:23:
[...]
Dus eerst de slang op je koppelstuk, dán tape eromheen en als laatste nog de slangenklem als je zeker wilt zijn dat hij er niet af gaat schuiven.
Dat dus :) De slang moet ook wel relatief strak om de buis zitten. Dat helpt ook heel goed. Bij mezelf zit de slang heel strak om de stalem spiro buis 150mm. Er zit nog een goede klem om maar of dat veel zou helpen.

• RonnieKo
leejoow schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:42:
Gisteren bedacht ik me opeens dat ik nog een buisventilator in de kelder heb, deze even uit de afzuiging gesloopt en gemonteerd bij de laser. Dit werkt inderdaad een heel stuk beter. Meteen een nieuwe ventilator b
Zorg voor een goede logische plaats van de ventilator. Als je behoorlijk wat aan het laseren gaat dan mag je de boel wel iedere 3 tot 4 maanden schoonmaken. Zeker als je MDF of multiplex aan het snijden gaat. Dat geeft een goede mix van hars / lijm met houtresten.

Zelf een afsluitklep in de afvoer zitten. Deze werkte goed tot dat ik merkte dat door regen in de boel een beetje aan het kleven was. De boel schoongemaakt en hij functioneert weer goed.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Afzuiging zit er 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbD99OYk74kqRw7Z3q2PKJkvRuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYN9gYs2DHcwFYjURrV3EI7O.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste dagen veel hangertjes aan het maken, erg leuk om te doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOePB1FgcyiPZ5XdYQWWe9LGAT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hp3Hi1gQSk0YAvSd2lsgK81m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen nog niet een goede bron van snijplanken gevonden om te graveren. Hebben jullie daar nog tips voor?

• RonnieKo
Netjes! Zou nog even kijken of je wat folietape bij de montagezijde van de afzuiging plakken. Nu heb je kans dat je lucht lekt. Je weet dat je een verloop van 150mm naar 100mm hebt? In ijzer/staal? Daar zit meestal een afdichting in zodat deze luchtdicht is. De flexibele buis kan je dan zo op zetten met klemmen.

De plek van de afzuiging zal voor jou wel logisch zijn. Voor mij niet zo te bepalen hoe goed kan je erbij om hem schoon te maken. Zelf zou ik hem aan de linkerzijde achter de machine geplaatst hebben. Het hout wat je snijdt bevat vaak lijm / hars en kleine deeltjes. Daar kan je afzuiging goed smerig van worden. Mijn afzuiging wordt één keer in de 4 tot 5 maanden goed schoongemaakt. Al doe ik het nu al wel vaker omdat ik meer bezig ben. Vaak is het een vast stramien: Laserkop, snijvlak (messen) en dan de afzuiging. Dan komt daar nog één keer in de zoveel tijd ook nog de terugslagklep bij om schoon te maken. Deze zat laatst vast.
leejoow schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:59:
Ik heb alleen nog niet een goede bron van snijplanken gevonden om te graveren. Hebben jullie daar nog tips voor?
Ik zou eens kijken bij de Ikea. Daar destijds een serie planken gehaald om te graveren. Toen aan de familie gegeven met hun naam erin. Sommige leven nog na 8 jaar of zo. Ondanks vaatwasser e.d.

[ Voor 43% gewijzigd door RonnieKo op 22-12-2025 09:53 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

RonnieKo schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:13:
[...]

Netjes! Zou nog even kijken of je wat folietape bij de montagezijde van de afzuiging plakken. Nu heb je kans dat je lucht lekt. Je weet dat je een verloop van 150mm naar 100mm hebt? In ijzer/staal? Daar zit meestal een afdichting in zodat deze luchtdicht is. De flexibele buis kan je dan zo op zetten met klemmen.

De plek van de afzuiging zal voor jou wel logisch zijn. Voor mij niet zo te bepalen hoe goed kan je erbij om hem schoon te maken. Zelf zou ik hem aan de linkerzijde achter de machine geplaatst hebben. Het hout wat je snijdt bevat vaak lijm / hars en kleine deeltjes. Daar kan je afzuiging goed smerig van worden. Mijn afzuiging wordt één keer in de 4 tot 5 maanden goed schoongemaakt. Al doe ik het nu al wel vaker omdat ik meer bezig ben. Vaak is het een vast stramien: Laserkop, snijvlak (messen) en dan de afzuiging. Dan komt daar nog één keer in de zoveel tijd ook nog de terugslagklep bij om schoon te maken. Deze zat laatst vast.

[...]

Ik zou eens kijken bij de Ikea. Daar destijds een serie planken gehaald om te graveren. Toen aan de familie gegeven met hun naam erin. Sommige leven nog na 8 jaar of zo. Ondanks vaatwasser e.d.
Alle koppeling zijn met rubber, in principe zouden die af moeten sluiten. Aan de perszijde heb ik wel de ventilator met tape vast gezet. De slang vanuit de laser is 60mm, daar heb ik een verloop voor geprint.

Ik kan de ventilator zo heel makkelijk weg halen, alleen even de tape loshalen aan de perszijde. Wel ruik is nog steeds een rooklucht, dus ik moet nog even op zoek naar waar het toch nog kan lekken.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03
leejoow schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:29:
[...]

Alle koppeling zijn met rubber, in principe zouden die af moeten sluiten. Aan de perszijde heb ik wel de ventilator met tape vast gezet. De slang vanuit de laser is 60mm, daar heb ik een verloop voor geprint.

Ik kan de ventilator zo heel makkelijk weg halen, alleen even de tape loshalen aan de perszijde. Wel ruik is nog steeds een rooklucht, dus ik moet nog even op zoek naar waar het toch nog kan lekken.
Als ik mag gokken, ga ik voor onderstaande punt.
Lijkt veel ruimte te hebben aan 1 zijde, misschien sluit de rubber daardoor niet helemaal lekker af.

Wat ook kan is dat je door het naar buiten blazen van de lucht je onderdruk krijgt in je ruimte.
Als de lucht die naar binnen gezogen wordt vlakbij de uitblaaspijp kan het dus ook goed zijn dat je daardoor een rooklu ht hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZqpX0GfACfDpLjltUZaVI2YNgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nHGfhV0wa9OGhntFfPbiQRV.jpg?f=fotoalbum_large

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• RonnieKo
leejoow schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:29:
[...]
Dat kan zeker nog wel aanwezig zijn. Je ruikt bijna altijd wel wat. Hout dat gebrand is en dat blijft liggen zorgt voor de geur in de ruimte. Een diameter van 60mm is niet veel. Je oppervlakte van de 150mm buis is minimaal 6 keer groter. Daar kan veel meer volume door. Hoe veel kuub kan je afvoer weg zuigen? Waar zit de ingang voor de afzuiging in je machine? Hoe gaat de rook door je machine? Bij mij zuigt de machine aan de onderzijde af. Wel met een gat van 150mm. Daardoor zie bijna geen rook aan de bovenzijde. Als je snijdt heb ik de rook aan de onderzijde. Dan zuigt deze meteen goed af. Dan heb je ook minder geur in de machine en de ruimte. Met veel meer volume door de machine moet je ook veel meer mogelijkheden hebben om lucht binnen te laten. Dus hoe heb je dat geregeld?

En kijk ook even naar waar @MaD_co op wees. Kan zijn maar met eat afdichting zou dat niet zo snel moeten zijn.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een systeem met 100mm, 195m3 / uur buisventilator. De 60mm is de uitgang van de Creality Falcon zelf (deze zit in de achterwand), deze heb ik met een kort stukje 60mm naar het verloop naar 100mm zitten.

Bij gebruik van de honeycomb blijft daar de rook in hangen (wordt wel afgezogen, maar biljft nog een tijdje naroken). Ik wil binnenkort testen met snijden zonder honeycomb maar met een meer open structuur (op een paar pinnen in de hoeken), eens kijken of de rook dan ook sneller weg is. De machine zelf heb ik verder niet aangepast. Rook zie ik niet in de ruimte, ook niet als ik met een lamp echt langs de verschillende plekken in het traject ga (dat was wel toen ik enkel de ventilator gebruiker die op de machine zelf zit, toen perste het eruit).

• RonnieKo
leejoow schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:15:
Ik heb een systeem met 100mm, 195m3 / uur buisventilator. De 60mm is de uitgang van de Creality Falcon zelf (deze zit in de achterwand), deze heb ik met een kort stukje 60mm naar het verloop naar 100mm zitten.
195 m3 voor zo'n machine zou voldoende moeten zijn.
Bij gebruik van de honeycomb blijft daar de rook in hangen (wordt wel afgezogen, maar biljft nog een tijdje naroken). Ik wil binnenkort testen met snijden zonder honeycomb maar met een meer open structuur (op een paar pinnen in de hoeken), eens kijken of de rook dan ook sneller weg is.
Een meer open structuur gaat je niet helpen. Je moet zorgen voor een bepaalde luchtstroom door de machine. Je werkstuk moet in de luchtstroom liggen / aanwezig zijn om de rook goed af te voeren.
De machine zelf heb ik verder niet aangepast.
Of dat echt nodig is de vraag.
Rook zie ik niet in de ruimte, ook niet als ik met een lamp echt langs de verschillende plekken in het traject ga (dat was wel toen ik enkel de ventilator gebruiker die op de machine zelf zit, toen perste het eruit).
De geur kan ook zonder rook gebeuren. Daarom gaf ik al aan: Opslag van gebrand materiaal kan ook al zorgen voor de lucht. Zeker als de ruimte afgesloten is. Platen die overblijven na het branden zitten ook brandranden aan, die blijven ruitken. Houd de neus er maar bij. Bij langer laten liggen van die platen gaat de ruimte ook ruiken naar de brandgeur.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb het gevonden: de aansluiting naar de dakdoorvoer lekte iets. Ik ben een plaat MDF gaan snijden in allemaal kleine vierkantjes en overal gaan ruiken. Tussen mijn plafond rook ik duidelijk de lucht van verbrand MDF. Buis beter bevestigd en ook extra getaped en nu ruik ik niets meer. Alleen misschien de afvoer een wat langere pijp op zetten omdat inderdaad de toevoer van lucht wel enigszins in de buurt zit.

Wel mooi om te zien wat een rook eruit komt tijdens het snijden trouwens 😅

Gisteren ook de laserkop even uit elkaar gehaald, de koelribben zaten helemaal vol met zooi. Hopelijk gaat dat ook wat beter nu de afzuiging beter op orde is

• RonnieKo
leejoow schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:01:
Ik heb het gevonden: de aansluiting naar de dakdoorvoer lekte iets. Ik ben een plaat MDF gaan snijden in allemaal kleine vierkantjes en overal gaan ruiken. Tussen mijn plafond rook ik duidelijk de lucht van verbrand MDF. Buis beter bevestigd en ook extra getaped en nu ruik ik niets meer.
Mooi dat je het gevonden hebt.
Alleen misschien de afvoer een wat langere pijp op zetten omdat inderdaad de toevoer van lucht wel enigszins in de buurt zit.
Ligt aan de windrichting denk ik zo. Als de wind over de aanvoer eerst gaat heb je geen last. Anders mogelijk wel iets.
Wel mooi om te zien wat een rook eruit komt tijdens het snijden trouwens 😅
Jep. Dat is wel aardig om te zien. Zelf kan ik altijd wel zien waar hij mee bezig is. Dus graveren, snijden of de kop verplaatsen. Dan zie je meer of minder rook.
Gisteren ook de laserkop even uit elkaar gehaald, de koelribben zaten helemaal vol met zooi. Hopelijk gaat dat ook wat beter nu de afzuiging beter op orde is
Dat zal zeker meehelpen. Maar kijk vooral hoe de luchtstroom in de machine is. Dat is een belangrijke factor. Mijn oude machine werd veel smerigere dan deze. De luchtstroom is beter. Zit in de kop ook een extra luchtondersteuning? Dat helpt ook wel om minder aanslag / trope in de kop.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 26-12-2025 11:51 ]

• Garrettvr
Heren, even een vraagje vanuit mijn kant.
Naast het feit dat ik enorm tevreden ben over mijn Falcon 2 40w laser mis ik toch een camera.
Ik zie het voordeel er wel van maar nu de vraag: welk merk en model gebruiken jullie als camera?
En klopt het dat de Creality Falcon 2 geen camera aansluiting heeft en dat ik daarmee de camera apart moet aansluiten op de laser?

Daarnaast nog tips/tricks voor het instellen?

Groetjes van G

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik moet zeggen, ik heb een camera op de Falcon A1 Pro, maar die heb ik nog nooit gebruikt. Nu ik een externe kruislaser op de kop heb gemonteerd kan ik heel simpel uitlijnen.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste