Toon posts:

Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 09:10

Mortum

Bancounter: 34

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02-2022

Hobbybob123

Welkom in het graveer en snij topic!

Dit is het topic voor alle vragen, ervaringen en aankoopadvies rondom laser graveer/snij machines (Ik noem het graag "Laserbanken")
Ik hoor vaak dat er genoeg tweakers een laser thuis hebben staan, van zelfbouw projecten tot chineze apparaten, of zoals de laser van mij een professionele unit.

Dit topic is dus niet voor welke laserpen je het best voor je kat kan kopen :+
Veiligheid

Let alsjeblieft echt goed op met lasers.
De laser, maar ook de reflectie ervan is zeer schadelijk voor de ogen!!
Nu kan je zelf wel een bril op doen, maar let er ook op dat omstanders ook per ongeluk in deze reflectie kan kijken.
Wat is een laserbank
Laserbanken zijn er in verschillende vormen en gradaties kwa kracht.
In bijna alle gevallen licht de laserbuis stationair achter in de constructie van de bank, en wordt de laser door middel van spiegels gestuurd richting het te laseren object

Je heb 3 hoofdgroepen:
  • CO2-lasers, het meest voorkomende, betaalbare type
  • Fiber-lasers, deze zijn in staat om in metaal te etsen
  • Galvo-lasers, hierbij heb je geen bewegende kop, maar word de laser gestuurd door snel bewegende spiegels
Type CO2 buizen
  • Glazen buizen, deze zijn voornamelijk goedkoop, maar functioneren prima
  • Aluminium buizen, veel duurder, maar schakelen veel sneller, waar een glazen buis na-gloeit is een Alu-buis heel direct, bijkomend voordeel is dat ze bestendiger zijn voor transport en een lange levensduur hebben.
Watt kan er bij welke wattage: (pin mij er niet exact op vast)
5W leuk voor papier

10W Craft-karton en dunne leersoorten

20W Graveren van hout, kunststoffen en snijden van dun materiaal (4mm)

30W Steensoorten als Marmer, Glas & Geanodiseerd aluminium graveren en tot 6mm dik snijden

40W alle bovenstaande + snijden tot 8mm

50W Idem en tot 10mm snijden

60W Idem en tot 12mm snijden
Wat kan je allemaal graveren? (met een CO2 laser)
  • Geanodiseerd Aluminium
  • Glas (ook gehard glas)
  • Steen (Graniet, Marmer e.d.)
  • Kunststoffen (LET OP: GEEN PVC HOUDENDE MATERIALEN)
  • Hout
  • Kurk
  • Leer
  • Karton
En wat valt er te snijden? (met een CO2 laser)
  • Kunststoffen (Plexi, Acryl e.d., GEEN PVC)
  • Hout
  • Leer
  • Karton
  • Papier
Maar waarom dan geen PVC?
Bij het verbranden van PVC ontstaat chloorgas, buiten dat dit de machine aantast is dit ook extreem slecht voor de gezondheid.

<topic start is nog in aanbouw :Y , mede auteurs zijn welkom! :) (vooral iemand die ervaring heeft met fiber-lasers en/of Galvo>

[Voor 40% gewijzigd door Mortum op 26-08-2019 09:39]

Foto-, Laser- en Livestreamnerd MEUK Discord

• Mortum

Mortum

Topicstarter
Ik heb zelf na ervaringen met een (hele oude) BRM laser en heel lang kriebelen begin vorig jaar een Epilog Helix 60W CO2 laser gekocht.

Voor mij was doorslaggevend om voor dit apparaat te kiezen hoe mooi deze foto's in hout konden graveren, en hoe gebruiksvriendelijk de drivers zijn! (+ een bijkomend voordeel dat het bedrijf een kantoor in Utrecht heeft)

Je zou als je de laser nu ziet niet zeggen dat deze "maar 1 jaar" is, ik heb hem ondertussen flink op zijn donder gegeven met verschillende materialen :+

Wat mij enkel nog steeds niet lukt is om een foto mooi in glas of plexiglas te graveren -O-

[Voor 96% gewijzigd door Mortum op 15-08-2019 12:21]

• Hobbybob123
Hi Mortum,

Dank voor je uitnodiging voor dit leuke topic.
Ik heb een 100W lasercutter (zelfgebouwd) met een bed van 1260x630mm.
Eerst aangestuurd met Laos, daarna Smoothie i.c.m. met Lightburn en nu een RUIDA controller erin.
De reden van de RUIDA was tweeledig, graveren op een Smoothieboard ging langzaam (is nu sneller geworden door aanpassingen die de maker van Lightburn heeft gemaakt) en mijn laserbuis voeding was niet 3.3V compatible, Smoothie is 3.3V dus had ik een levelshifter nodig om de buis goed aan te kunnen sturen, werkte wel maar powercurve was niet echt heel voorspelbaar. Nu dus een RUIDA met 5V output en alles is mooi te controleren.

Lightburn is echt superfijne software, ik ken degene die het geschreven hebt ook persoonlijk en ben net vorige week bij hem langs geweest in NY op bezoek om ook wat nieuwe features die ik bedacht had te bespreken. Wil je er meer over weten vraag het me gerust.

Tevens sinds enkele weken een Fiber laser gekocht met 30W Raycus module aangezien de golflengte van deze laser 1064Nm is kan je hier metaal mee markeren/graveren en dun materiaal zelfs snijden.
Deze laser werkt met het programma EZCAD en ik hoop nog steeds dat de maker van Lightburn ooit Fiberlasers gaat ondersteunen, want dat is toch wel weer terug naar het stenen tijdperk.
Maar wel erg leuk om je eigen metalen onderzetters, flessenopeners, challengecoins etc te kunnen maken.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:47
Ik ben van plan deze winter een laser graveer machine te bouwen. Misschien kan iemand mij uit eigen ervaring vertellen welke onderdelen te kiezen en valkuilen voor op te passen. Jaren geleden zelf een 3d printer gebouwd. Hier was de keuze op de prusa i3 gevallen omdat 1. Opensource. Ik heb een andere 3d printer gebruikt om een groot aantal onderdelen zelf te printen. 2. Grote community. Ik kon voor veel onderdelen uit een veelvoud alternatieven kiezen met ieder een eigen motivatie.3 duidelijke documentatie. Er zijn genoeg instructies om van start te gaan.

Nou wil ik de 3D printer gebruiken om het eea zelf te maken voor de laser graveerder.
Ik zit te denken om een laser van +- 3 watt te gebruiken.
30x30 cm oppervlak lijkt me voldoende. Zijn er op dit gebied populaire modellen (prusa equivalent in deze markt.) welk controller bord is aan te bevelen? Totale kosten. Ik denk dat onder de 200 makkelijk moet kunnen.

Als laatste in de OP mis ik nog een kopje veiligheid aangezien dit (vooral bij zelfbouw) niet onderschat mag worden.

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 19:45
cctl01 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:55:
Ik ben van plan deze winter een laser graveer machine te bouwen. Misschien kan iemand mij uit eigen ervaring vertellen welke onderdelen te kiezen en valkuilen voor op te passen. Jaren geleden zelf een 3d printer gebouwd. Hier was de keuze op de prusa i3 gevallen omdat 1. Opensource. Ik heb een andere 3d printer gebruikt om een groot aantal onderdelen zelf te printen. 2. Grote community. Ik kon voor veel onderdelen uit een veelvoud alternatieven kiezen met ieder een eigen motivatie.3 duidelijke documentatie. Er zijn genoeg instructies om van start te gaan.

Nou wil ik de 3D printer gebruiken om het eea zelf te maken voor de laser graveerder.
Ik zit te denken om een laser van +- 3 watt te gebruiken.
30x30 cm oppervlak lijkt me voldoende. Zijn er op dit gebied populaire modellen (prusa equivalent in deze markt.) welk controller bord is aan te bevelen? Totale kosten. Ik denk dat onder de 200 makkelijk moet kunnen.

Als laatste in de OP mis ik nog een kopje veiligheid aangezien dit (vooral bij zelfbouw) niet onderschat mag worden.
Ik zie op youtube steeds vaker fimpjes voorbij komen met eleksmaker laser graveerders er in. Ik kan zelf niet oordelen of het wat is, maar wellicht is het voldoende om mee te starten?

Ik zal binnenkort eens wat foto's van mijn build plaatsen. Ik ben bezig aan een zelfbouw CO2 laser van 1m * 1.50m :+

• Mortum

Mortum

Topicstarter
cctl01 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:55:
Ik ben van plan deze winter een laser graveer machine te bouwen. Misschien kan iemand mij uit eigen ervaring vertellen welke onderdelen te kiezen en valkuilen voor op te passen.
Ik had @Hobbybob123 gevraagd bij dit topic te komen omdat hij meerdere laserbanken heeft gemaakt :)

Hoewel ik mijn laser wel 4x per jaar demonteer om schoon te maken, heb ik nog niet echt ervaring met het zelf bouwen van een dergelijke installatie..
(staat op de bucket-list :+)

Ik zal de OP aanpassen met zo iets dergelijks:

Let alsjeblieft echt goed op met lasers
De laser, maar ook de reflectie ervan is zeer schadelijk voor de ogen!!
Nu kan je zelf wel een bril op doen, maar let er ook op dat omstanders ook per ongeluk in deze reflectie kan kijken.

(FYI, voor wie mijn laser kent, de glasplaat op de helix is speciaal ontwikkeld om de schadelijke golflengtes op te vangen)

[Voor 21% gewijzigd door Mortum op 26-08-2019 09:37]

• foekie01
Mortum schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:34:
[...]

(FYI, voor wie mijn laser kent, de glasplaat op de helix is speciaal ontwikkeld om de schadelijke golflengtes op te vangen)
Welke glasplaat heb jij dan? Ik heb een CO2 laser en daar zou een acrylaat (plexiglas) plaat moeten voldoen?
P.s. heb je meer informatie over jouw laser?

[Voor 6% gewijzigd door foekie01 op 27-08-2019 08:08]

• Mortum

Mortum

Topicstarter
foekie01 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:07:
[...]

Welke glasplaat heb jij dan? Ik heb een CO2 laser en daar zou een acrylaat (plexiglas) plaat moeten voldoen?
P.s. heb je meer informatie over jouw laser?
Mij is in iedergeval verteld dat de glasplaat wel iets van behandeling nodig heeft, en toegegeven, dat heb ik altijd als waarheid aangenomen daar het opzich wel geloofwaardig klonk :P

een laser veiligheidsbril heeft toch ook een aparte coating?

Maar daarom ook dit draadje, dan kunnen ook gelijk alle misverstanden getackeld worden :Y

[Voor 6% gewijzigd door Mortum op 27-08-2019 08:18]

• foekie01
Ik heb mij door de wijze heren op het internet laten vertellen dat plexiglas de golflengte van CO2 (10,600 nm) blokkeert. CO2 zit in het IR spectrum en plexiglas blokkeert IR.

Ik heb me ook laten vertellen dat de CO2 brilletjes met van die fancy spiegelende glazen en flitsende kleurtjes niet veel beter/anders zijn dan een standaard, acrylaat, veiligheidsbril van de bouwmarkt.

Er bestaan wel gecertificeerde veiligheidspanelen en die zijn dan ook een stuk duurder. Die kenmerken zich o.a. door een gedefinieerde OD classificatie. Ik denk dat dit spul ook in gecertificeerde lasers zit. Gezien de prijs denk ik in ieder geval wel :+

Mijn 40W CO2 hobby laser kwam ook met niet meer dan een oranje plexiglas plaat :?

Ik ben geen expert en moet af gaan op de informatie op internet, maar wellicht kan iemand ons hierbij helpen?

[Voor 3% gewijzigd door foekie01 op 28-08-2019 08:14]

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:30
Als eigenaar van een 3D printer heb ik al aardig wat mogelijkheden om zelf dingen te maken. Graveren vindt ik niet zo interessant en het snijden van hout ook niet.

Het enige dat ik nog heel graag zou hebben is iets dat plaatstaal kan snijden. Volgens mij is dat voor dergelijke hobby/zelfbouw laser nog iets te veel gevraagd.

Of zijn er momenteel al (betaalbare) oplossingen die staal en/of aluminium van een mm of 4 kunnen snijden?

• Mortum

Mortum

Topicstarter
SuperKris schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:01:
Of zijn er momenteel al (betaalbare) oplossingen die staal en/of aluminium van een mm of 4 kunnen snijden?
Om dat betaalbaar te kunnen zit je eerder aan een CNC freesbankje te denken.

Lasers die dat kunnen kosten vergelijkbaar aan een appartement in een binnenstad :+

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 00:46
Plasma snijder kan je ook zelf bouwen:P Daar kan je ook een hoop mee. Met metaal. Probleem is vaak de kosten voor de grote tafel. En je hebt behoorlijk vermogen nodig in je plasma snijder.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
foekie01 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:38:
Ik heb mij door de wijze heren op het internet laten vertellen dat plexiglas de golflengte van CO2 (10,600 nm) blokkeert. CO2 zit in het UV spectrum en plexiglas blokkeert UV. Tenzij je UV doorlatend plexiglas koopt natuurlijk.

Mijn 40W CO2 hobby laser kwam ook met niet meer dan een oranje plexiglas plaat :?

Ik ben geen expert en moet af gaan op de informatie op internet, maar wellicht kan iemand ons hierbij helpen?
Dat is infrarood, geen uv trouwens, maar ja plexiglas blokkeert/absorbeert die golflengte dat zie je aan de extreme lokale verhitting en en rook ontwikkeling :Y) als die plaat dus dik genoeg is komt daar geen ir doorheen.

Maar wat is exact je vraag waar je hulp bij wil.

• foekie01
Rmg schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 06:56:
[...]

Dat is infrarood, geen uv trouwens, maar ja plexiglas blokkeert/absorbeert die golflengte dat zie je aan de extreme lokale verhitting en en rook ontwikkeling :Y) als die plaat dus dik genoeg is komt daar geen ir doorheen.

Maar wat is exact je vraag waar je hulp bij wil.
Correct. Dit is inderdaad infrarood. Mijn fout 8)7 .Aangepast.
De platen die ik nu wil gaan gebruiken zijn 8mm dik. Dit zou ruim voldoende moeten zijn?

Vraag twee is of deze normale plexiglas platen goed genoeg zijn. Of moet je echt zo'n gecertificeerde plaat kopen?

[Voor 10% gewijzigd door foekie01 op 28-08-2019 08:15]

• Rmg
  • Nu online
foekie01 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:13:
[...]

Vraag twee is of deze normale plexiglas platen goed genoeg zijn. Of moet je echt zo'n gecertificeerde plaat kopen?
Tjah, dat is een lastige om goed te beantwoorden, Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben om het in mijn eigen persoonlijke te plaatsen.
Met een (chinese) 40watt laser moet je al je best doen om door 8mm plexiglass te komen.
Je beam komt nooit in focus op je kap, dus daar kom je nooit door heen.

Daarbij neem ik wel bij aan dat je in de buurt bent bij je laser als je aan het graveren bent dus je optijd kan ingrijpen als er iets mis zou gaan en in een afgesloten kamer staat waar anderen er niet bij komen en er nooit iemand anders aan zit zonder kennis / toezicht.

Voor een professioneel bedrijf? Dan zou ik zeker extra betalen voor de certificatie, er is een grotere kans dat dat ding continue draait en grotere kans op onkundige mensen in de buurt.

En als je complete magazijn is afgefikt zoals bij kiwi electronics laatst wil je geen discussie met je verzekeraar over of de beschermkap wel een gecertificeerde was.

• foekie01
Rmg schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:02:
[...]

Tjah, dat is een lastige om goed te beantwoorden, Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben om het in mijn eigen persoonlijke te plaatsen.
Met een (chinese) 40watt laser moet je al je best doen om door 8mm plexiglass te komen.
Je beam komt nooit in focus op je kap, dus daar kom je nooit door heen.

Daarbij neem ik wel bij aan dat je in de buurt bent bij je laser als je aan het graveren bent dus je optijd kan ingrijpen als er iets mis zou gaan en in een afgesloten kamer staat waar anderen er niet bij komen en er nooit iemand anders aan zit zonder kennis / toezicht.

Voor een professioneel bedrijf? Dan zou ik zeker extra betalen voor de certificatie, er is een grotere kans dat dat ding continue draait en grotere kans op onkundige mensen in de buurt.

En als je complete magazijn is afgefikt zoals bij kiwi electronics laatst wil je geen discussie met je verzekeraar over of de beschermkap wel een gecertificeerde was.
Ok, kan ik mij helemaal in vinden. Ik ben in de buurt, laser staat in een dichte ruimte met deur en mijn vriendin blijft er van af en komt alleen in de buurt als ik wat wil showen.

Als bedrijf zijnde is dat wel een goeie ja. Goed voorbeeld van Kiwi overigens. Dat wil je echt niet.

Ik ben gerust gesteld, dank! _/-\o_

• Hobbybob123
In mijn zelfgebouwde laser heb ik een deksel van Lexaan (poly carbonaat) gemaakt.
Waarom ? Omdat lexaan super beroerd snijd en er ook giftige gassen vanaf komen als je het wil snijden.
De laserstraal (zoals hierboven terecht wordt aangegeven) zal nooit gefocussed je deksel raken (het zijn altijd reflecties en sterk gedivergeerd) dus als het materiaal al niet lekker te snijden is met een gefocusde straal, zal het dus ook wel doen als deksel was mijn redenatie.

Voor diegene hierboven die ook een machine wilde bouwen:
Wij (een paar vrienden en ik) hebben ooit 4 van die machines gebouwd, waarvan er 1 nu bij onze hackerspace Bitlair.nl (Amersfoort) staat, eentje bij een andere vriend, eentje bij mij thuis.
De laatste is in opbouw bij Hack42.nl (Arnhemse hackerspace) die zelf verbeteringen hebben bedacht en waar ik al mijn fails gedeeld heb, dus dat kan ook nog eens een mooie machine worden.
De machine die wij gebouwd hebben is een opgeschaalde versie van www.buildlog.net
Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik dingen zeker anders doen!
Iig. zou ik een beweegbar bed maken.

Paar dingetjes om in het achterhoofd te houden bij zelfbouw:
Heel vroeg in het proces een buis kopen, heeft mij best tegengewerkt.
De buizen , zelfs als ze op de plank liggen , worden slechter (Co2 verlaat langzaam door het glas de buis).
Toen ik eindelijk echt zo ver was dat de machine echt snij klaar was, was de buis in 2 weken stuk....
Dus of doorbouwen, of later pas bestellen.

Controller:
Ik ben begonnen met een LAOS controller, nederlands product, maar slechts 30 stuks wereldwijd in gebruik (o.a. bij onze hackerspace in Amersfoort). Opensource, maar door de kleine userbase weinig support en veel uitzoeken.

Daarna ben ik naar een Smoothieboard gegaan: grote userbase, veel support, veel over te vinden.
Maar smoothieboard is een 3.3V bord. Mijn oudere laservoeding was niet 3.3V compliant dus moet je met levelshifters werken. Dat kreeg ik nooit lekker werkend, powercurve was in het middengebied best goed, maar onder en zeker boven de 70% was 70-,80 of 90 allemaal even zwart.... Dus weinig "regelbereik".

Later ben ik naar een RUIDA controller overgestapt, dit is een professionele controller, maar geen opensource zoals bovenstaande controllers, maar dat interesseerde me niet, ik wilde gewoon een mooi regelbereik hebben van 0-100%, Snelheid bij graveren (smoothieboard kon tot voor kort nog maar 800 instructies vooruit kijken) beetje hoge resolutiefoto is 1000 gcodes per seconde dus ging ie soms haperen.
Ruida ging echt vele malen sneller en kon ik wel tot 500mm/s mee laseren, waarbij ik bij Smoothie zo rond de 250mm/s de max wel had bereikt.
Tevens heeft de Ruida een continu na stroomuitval functie, gaat het een keer mis midden in een 7 uur durende graveer job kan ie verder gaan waar ie was. Dat kan handig zijn.
Verder kan je over usb en ethernet files sturen en kan je er ook rechtstreeks een USB in stoppen zodat je zonder pc ook kan snijden of graveren. Een grafisch scherm laat alle instellingen en voortgang duidelijk zien. EN, voor mij een van de belangrijkste redenen: Lightburn software is er perfect voor geschreven!

Software:
Als je een lasercutter koopt zit er afh. van de software een (chinees) software pakket bij:
Bij Ruida krijg je RDWorks
Bij Trocen Lasercut of laserdrw (haal ik altijd door elkaar)
en bij Leetro Laserdrw (of lasercut, zie boven).

Hoe dan ook, Zowel Ruida als Trocen worden nu ondersteund door Lightburn.
Je kan lightburn een maand gratis gebruiken en daarna is registratie 40 dollar voor de Gcode (smoothieboard) versie of 80 dollar voor een DSP (Ruida, Trocen) voor het eerste jaar. Daarna kan je het gewoon blijven gebruiken, maar wil je ook de nieuwe features die worden ontwikkeld kost continuering 30 dollar per jaar. De reden dat ik zo enthousiast ben is dat ik ooit de software vertaald heb en afgelopen zomer bij de ontwikkelaar in NY ben langs geweest. Gepraatr over nieuwe ontwikkelingen en wat features aangedragen. Zeer toegankelijk en stabiele software:
www.lightburnsoftware.com
(oh en ik heb geen aandelen in LB, ben gewoon super enthousiast!)

Maximaal vermogen limiteren:
Nooit je buis op vol vermogen gebruiken. Dat verkort de levensduur ernstig! Veel controllers (ook Smoothie) stellen je in staat om een maximum in te stellen. Bijv. 80%. Als je dan in je software zegt 100% dan is het dus eigenlijk 100% van 80% dus 80% van je maximum vermogen. Ja., dat maakt dat je door minder dik hout kan snijden,maar je buis gaat echt veel langer mee.

Koeling: Laserbuizen willen niet te warm worden. Mijn eerste buis koelde ik met een overklok radiator van een pc met 3x 12CM fans erop. Niets koeling dus, je kan op deze manier niet onder kamertemperatuur koelen. Resultaat: eerste buis ging 564 uur mee. Nu inmiddels een professionele chiller (ook in de hackerspace) en de buis gaat al vele uren mee, wellicht dat we al over de 2000 uur zijn en alles doet het perfect, geen power afname merkbaar...

Afstellen spiegels / onderhoud spiegels:
Goed afstellen van alle spiegels maakt dat de laser over het hele bed precies / nauwkeurig en ook overal even diep kan snijden. "Slordig" afstellen maakt dat er bijv. 1 hoek is waar de laser minder snijd.
Dus dan is alles netjes los gesneden, haal je de plaat eruit en blijkt er toch een gedeelde waar de laser niet door het hout heen is. Soms nog te corrigeren met een afbreekmesje dat je het object los snijd, als het echt te ondiep is kan je het hout wegdonderen (of je moet hem precies hebben neergelegd, bijv. tegen de linealen, dan kan je dezelfde job nog eens sturen, dan komt hij er soms wel doorheen. Maar dat blijft geklooi, gewoon netjes afstellen dus.

Onderhoud: vuile spiegels maken ook dat je steeds langzamer moet gaan snijden om dezelfde dieptes te halen, als je dus denkt HEE gek dit hout sneed ik vorige week met snelheid X en moet nu op snelheid X-1 dan moet je je spiegels waarschijnlik schoonmaken. Aan het einde van de levensduur van je buis gebeurt dit ook, dus als je weet dat je spiegels schoon zijn, dan kan het dus ook je buis zijn.

Lens: de laatste lens is de lens die de beam focussed op je werkstuk.
Deze zit wat verder verborgen maar als deze vies is en je maakt hem niet schoon kan ie zelfs breken (er komt 40-200W op in een intense straal., de vervuiling neemt de hitte op en KNAP! einde lens...

Zo maar wat zaken die ik de afgelopen jaren geleerd hebt, door schade en schande wijs.
Zodat jullie hier niet tegenaan hoeven te lopen.

Sinds 1 maand heb ik ook een fiber laser (deze heb ik wel gekocht) waarmee ik metaal kan graveren.
Gisteren een snijtestje gedaan 0.3mm rvs kon ik in ruim 1 minuut een rondje in laseren.
Dus verwacht niet dat je heel dik aluminium snel kan snijden, maar heel klein werk (dun metaal) met heel veel passes rond gaan kan wel. Volgende test is om te zien of ik ook SMD Stencils kan maken ;-)

Vragen? Stel ze vooral en ik zal ze zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

Een keertje langskomen op onze hackerspace Bitlair.nl ?
We zijn op woensdag en zondags open (check onze website links boven of we open zijn) Meestal zijn we er op woensdag einde middag wel 16.30u tot 0.00u en zondags meestal ook wel van 14-15u tot 0.00u of later... Kom je speciaal om de laser te zien stuur me dan even PM dan krijg je de proper rondleiding met uitleg, mijn fails en verbeteringen.

[Voor 7% gewijzigd door Hobbybob123 op 28-08-2019 14:45]

• sander666
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-05 20:29
Hi iedereen,

Ik heb het topic gelezen maar kom mijn vraag nog niet tegen. Ik wil graag winkelwagenmuntjes gaan graveren. Ik vermoed dat zij van aluminium zijn. Ik lees dat ik dan 20W of 30W moet hebben. Snijden is niet nodig maar zou wel leuk zijn.

Ik zie op alieexpress een paar 20w apparaten staan. Kan iemand mij vertellen of ik daarmee kan doen ik wat ik zou willen.

Hieronder een voorbeeld van wat ik gezien heb:https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_60

Alvast dank voor de reactie!

Groet,
Sander

• Mortum

Mortum

Topicstarter
sander666 schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:42:
Hi iedereen,

Ik heb het topic gelezen maar kom mijn vraag nog niet tegen. Ik wil graag winkelwagenmuntjes gaan graveren. Ik vermoed dat zij van aluminium zijn. Ik lees dat ik dan 20W of 30W moet hebben. Snijden is niet nodig maar zou wel leuk zijn.

Ik zie op alieexpress een paar 20w apparaten staan. Kan iemand mij vertellen of ik daarmee kan doen ik wat ik zou willen.

Hieronder een voorbeeld van wat ik gezien heb:https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_60

Alvast dank voor de reactie!

Groet,
Sander
Whoops! niet door gehad dat het topic toch langzaam vaart ging maken.

Kan je iets specifieker zijn? een CO2 laser gaat aluminium niet kunnen graveren.

Maar geanodiseerd aluminium red je wel met ongeveer 20watt en de snelheid teruggeschroefd.

@Hobbybob123 heeft meen ik een fiber laser staan, die kan misschien wel wat meer info geven.
(zelf geen ervaring met fiber-lasers)

[Voor 5% gewijzigd door Mortum op 07-10-2019 13:00]

• Hobbybob123
Jazeker, ik heb zowel een 100W zelfbouw laser en een gekochte 30W raycus fiber laser waarmee ik metaal kan graveren. Voor de vraag om met een diode laser een muntje te graveren: wellicht als het een geanodiseerd winkelmuntje is dat je de anodisatielaag weg kan halen (daar heb je niet veel vermogen voor nodig en kan zowel met CO2 als met fiber). Diode laser weet ik niet zeker, zou kunnen zijn dat het muntje de energie absorbeert en dus alleen warm wordt en niet de coating eraf brand.

Ik sta op het punt om 300 munten te graveren met mijn fiber laser. Dit zijn messing munten en afhankelijk van hoeveel passes, kan je heel oppervlakkig tot echt de diepte in graveren.

• Raammeester
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02-2020
Hey guys
Ik heb een firma van ramen en deuren en wil graag de namen van de klanten in metalen sleutelhangers laseren/graveren.
Welke apparaat heb ik hier voor nodig om dit te doen?

Thx!

[Voor 9% gewijzigd door Raammeester op 25-01-2020 16:25]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Harrie

NederVlaming

Ik heb deze machine gezien. Lijkt mij interessant, maarvasn de andere kant toch ook gevaarlijk? Zo'n open machine, met toch wel een redelijk krachtige laser? Geen CO2 dus op andere golflengte.

https://m.gearbest.com/la...hine/pp_009731781853.html

• Rmg
  • Nu online
Raammeester schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:06:
Hey guys
Ik heb een firma van ramen en deuren en wil graag de namen van de klanten in metalen sleutelhangers laseren/graveren.
Welke apparaat heb ik hier voor nodig om dit te doen?

Thx!
Een fiber laser zoals dit https://h5.aliexpress.com....searchResult.32857961832
Meer info : https://www.spilasers.com...rking-with-a-fiber-laser/
Harrie schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:28:
Ik heb deze machine gezien. Lijkt mij interessant, maarvasn de andere kant toch ook gevaarlijk? Zo'n open machine, met toch wel een redelijk krachtige laser? Geen CO2 dus op andere golflengte.

https://m.gearbest.com/la...hine/pp_009731781853.html
Jah, dat heeft wel risicos zoals in de beschrijving staat is een goeie laser veiligheids bril een must.

• Skibby
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-05 21:25
Hi all,

Ik heb de topic starter gelezen maar ben op zoek naar nog meer resources (ben nog in de orientatiefase).

Mijn plan is om in bamboemateriaal (of ander mooi hout) tekst en tekeningen te laseren. Het is een hobby project en ik wil het thuis kunnen doen (geen fablab oid in de buurt). Hoeft niet snel, als het er maar netjes uit ziet.

Is er apparatuur van onder de E 300 waarmee ik fatsoenlijke kwaliteit kan behalen? Het zou een bonus zijn als ik met die machine ook zou kunnen snijden of frezen (tot 6mm dik).

Ik probeerde hier zelf informatie over te vinden maar het is lastig of ik weet niet de goede trefwoorden want ben nog niet zo thuis in het wereldje.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 23:27

SA007

Moderator Tweaking
Graveren kan je op zich met een goedkope paar watt laserdiode, als je naar een CO2 laser gaat kom je er echt niet met 300 euro (daar heb je de buis net voor).

Als je er ook mee wil snijden/frezen zou je daarop de focus leggen en de laserkop 'erbij' bouwen.

Er zijn wat mooie ontwerpen om bijv een bovenfrees over een schuin staande plaat te bewegen met 2 flinke stappenmotoren, dat lukt wellicht voor een 300 euro budget.

Klok is stuk :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-04 16:41
Hallo Allen,

Ik ben van plan om een EleksLaser A3 Pro 2500mW te kopen. Gewoon om lekker mee te hobbyen, experimenteren.

Deze unit komt zonder enige vorm van behuizing, die wil ik dan ook zelf maken. Daarbij wil ik o.a. zorgen voor afzuiging, maar óók voor goede bescherming van de ogen. Kent iemand een adresje waar je in kleine oplagen en formaten (plexi)glas/acrylaat kan bestellen dat goed beschermt tegen deze laser met een golflengte van 445nm?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 511810

Skibby schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:55:
Hi all,

Ik heb de topic starter gelezen maar ben op zoek naar nog meer resources (ben nog in de orientatiefase).

Mijn plan is om in bamboemateriaal (of ander mooi hout) tekst en tekeningen te laseren. Het is een hobby project en ik wil het thuis kunnen doen (geen fablab oid in de buurt). Hoeft niet snel, als het er maar netjes uit ziet.

Is er apparatuur van onder de E 300 waarmee ik fatsoenlijke kwaliteit kan behalen? Het zou een bonus zijn als ik met die machine ook zou kunnen snijden of frezen (tot 6mm dik).

Ik probeerde hier zelf informatie over te vinden maar het is lastig of ik weet niet de goede trefwoorden want ben nog niet zo thuis in het wereldje.
Hoi, ik heb verleden jaar deze gekocht (verzending met DHL uit polen, dus minder kans op kapotte buis)
https://www.ebay.de/itm/C...091c10:g:ePAAAOSwNjJdebHa

ietsje boven de 300 euro, maar als je de laser op 6 mA begrenst kun je er lang mee doen en kun je heel netjes graveren in hout en dergelijke materialen. Snelheid 100 mm/s, dus gaat best rap.
Mechanisch is de mijne in ieder geval best wel goed, wat eruit komt ziet er retestrak uit.

minpuntjes/dingetjes om (snel) aan te passen als je 'm hebt:
1) secundaire stopkontacten voor blower/waterpomp omkatten naar 220 V modellen (ff doos van Gamma op schroeven)
2) aarde in het systeem nalopen en waar nodig verbeteren/aandraaien/verf weghalen
3) schakelaar voor klepopening (laser cut-out) toevoegen
4) fabrieksinstelling laser vermogen terugschroeven voor levensduur
5 aquarium bak oid met demi water vullen, pomp erin, netjes afsluiten zodat er geen vuil in komt. Er is een hele hoop geschreven op internet over waterbehandeling, ik heb gewoon demiwater gehaald en de bak afgesloten met een plaat, zodat er in ieder geval niets in kan kruipen/vliegen/vallen, water heb ik net (1 dag geleden) voor de eerste keer vervangen in een half jaar tijd. Geen kraanwater, dat geleid (te veel) en kan doorslag veroorzaken.

Ik kan met dit ding kunststof en hout (tot een paar millimeter) snijden, als je herhaaldelijk wilt snijden om door grotere diktes te gaan zou ik naast de afzuiging ook een flinke luchtstroom op het onderwerp blazen bij de laser. Ik heb dat nog niet gedaan vanwege verstoring van de xy constructie en de eventuele beweging van het onderwerp.

Ik heb er zelfs al visite kaartjes op kersenhout mee 'gedrukt'. Gaat perfect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 21:56
Ga voor je water reservoir voor iets wat zo veel mogelijk licht dicht is, dat is de simpelste methode om algengroei te beperken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beugeldop
Anoniem: 511810 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:08:
[...]

5 aquarium bak oid met demi water vullen, pomp erin, netjes afsluiten zodat er geen vuil in komt. Er is een hele hoop geschreven op internet over waterbehandeling, ik heb gewoon demiwater gehaald en de bak afgesloten met een plaat, zodat er in ieder geval niets in kan kruipen/vliegen/vallen, water heb ik net (1 dag geleden) voor de eerste keer vervangen in een half jaar tijd. Geen kraanwater, dat geleid (te veel) en kan doorslag veroorzaken.
Is het gebruiken van een externe waterbron noodzakelijk voor dit apparaat, of is dat een upgrade t.o.v. het standaard geleverde.

[Voor 5% gewijzigd door beugeldop op 07-07-2020 11:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sine
Bron?

Je moet warmte afvoeren uit de laserbuis, die is watergekoeld. Dus daar heb je een waterloopje voor nodig.
Meer dan een flinke emmer en het bijgeleverde pompje hoeft dat niet te zijn.

Als je veel gaat snijden dan zul je wat moeten doen om de warmte af te kunnen voeren. (een paar koel-elementen in de emmer gooien is een simpele optie)
Die buizen blijven het liefst onder de 20 graden.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beugeldop
Helder!

Uit de afbeeldingen en de (Duitse) omschrijving had ik niet begrepen dat er buiten dit apparaat dus ergens een aparte 'emmer' met koelwater moet staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 511810

beugeldop schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Is het gebruiken van een externe waterbron noodzakelijk voor dit apparaat, of is dat een upgrade t.o.v. het standaard geleverde.
Een externe koeling is wel noodzakelijk ja.
Als je de buis niet koelt zal ie waarschijnlijk binnen minuten falen.
mijn specifiek buisje (40 W) heeft aan rondpompen van 15 l water genoeg koeling, geen radiator of actieve koeling nodig, soms staat ie wel eens een uur of 2 aan.

• Saido
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:35
Iemand van jullie ervaring met het volgende en is dit wat?
https://www.cncworld.nl/c...sist-red-point-p-122.html

• foekie01
Dat ziet er uit als een gepimpte K40. K40 koop je voor ongeveer 300 piek en dan kun je nog heel veel verbouwen om aan dat bedrag te komen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KenpachigoRuffy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08-2020
Heeft er iemand een goede tip voor afplaktape om rookverkleuring tegen te gaan? Ik gebruik momenteel papieren afplaktape van het merk Tesa. Dit werkt prima, alleen is de tape slechts 50mm breed. Wat dus wilt zeggen dat ik meerdere strips moet gebruiken. Het geeft extra werk om ze naadloos langs elkaar te plakken. Ook bij het verwijderen van de tape geeft dit extra werk.

Ik ben dus op zoek naar een papieren afplaktape van 210 a 300mm breed.

• beugeldop
KenpachigoRuffy schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:18:
Heeft er iemand een goede tip voor afplaktape om rookverkleuring tegen te gaan? Ik gebruik momenteel papieren afplaktape van het merk Tesa. Dit werkt prima, alleen is de tape slechts 50mm breed. Wat dus wilt zeggen dat ik meerdere strips moet gebruiken. Het geeft extra werk om ze naadloos langs elkaar te plakken. Ook bij het verwijderen van de tape geeft dit extra werk.

Ik ben dus op zoek naar een papieren afplaktape van 210 a 300mm breed.
Ik kom tot 150mm:
https://www.tapeconcurren...en-033mm-150mm-x-25-meter

Of: 500mm
https://www.tapeconcurren...en-033mm-500mm-x-25-meter

Echt goedkoop is het overigens niet...

• Mortum

Mortum

Topicstarter

• beugeldop
Dat is al een stuk schappelijker qua prijs. Is dit dan ook erg dun, dat lijkt me voordelig zeker als je een niet zo krachtige laser gebruikt.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Harrie

NederVlaming

beugeldop schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:32:
Helder!

Uit de afbeeldingen en de (Duitse) omschrijving had ik niet begrepen dat er buiten dit apparaat dus ergens een aparte 'emmer' met koelwater moet staan.
Die EleksMaker is een diode laser, en geen CO2 buis laser. Dus ik denk dat het ook inderdaad niet hoeft.
Ik had ook nog de Ortur LaserMaster 2 gezien, lijkt me een vergelijkbaar apparaat, nog iets schappelijker geprijsd.

• beugeldop
Harrie schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:08:
[...]

Ik had ook nog de Ortur LaserMaster 2 gezien, lijkt me een vergelijkbaar apparaat, nog iets schappelijker geprijsd.
Die heb ik inderdaad ook gezien, maar ik heb daar geen leverancier kunnen vinden in NL. Daarmee risico dat je gezeur krijgt bij de douane, en een naheffing voor de inklaringskosten en btw.

Ik ben zelf voor de Elekslaser A3 Pro gegaan, besteld bij amazon.nl :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 21:19
Heeft er hier iemand misschien ooit een plasma snijder omgebouwd naar cnc of is zoiets niet te doen?

• Postbus7
  • Laatst online: 20-07-2020
Goedemiddag,

Wie kan mij helpen?
Ik heb een Ruida laser en ik heb altijd gewerkt met RD works. Ik heb vorige week de trail versie van Lightburn geïnstalleerd en ik ben onder de indruk van het softwarepakket. Ik zit alleen met een probleem.
Het programma heeft mijn laser herkend, alleen ik kan niet werken daar waar ik de laser plaats. Als ik huidige positie aan vink, dan krijg ik een foutmelding. Ik kan alleen in Light burn gebruik maken van de functie absolute coördinaten. Weet iemand wat ik fout doe?

Alvast bedankt.

Groet, Janet

• KenpachigoRuffy
Thanks @Mortum
Ik was deze site reeds tegen gekomen maar had niet gekeken in de "zandstraal categorie". Ik gebruik momenteel reeds Tesa papier tap en plak A4'tjes af. Dus deze is perfect.

Thanks @beugeldop

Is dit een plastieken tape? Of ook van papier? Heb je toevallig een foto'je van een gelasered voorwerp waar de tape nog op plakt?

• beugeldop
KenpachigoRuffy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:37:
Thanks @beugeldop

Is dit een plastieken tape? Of ook van papier? Heb je toevallig een foto'je van een gelasered voorwerp waar de tape nog op plakt?
Ik heb deze tape zelf (nog) niet in gebruik, uit de beschrijving blijkt dat het wel om papieren tape gaat:

tesa 4432 is een speciale maskeringstape met een taaie, bestendige, gestabiliseerde papieren rug en sterk kleefmiddel.

• KenpachigoRuffy
beugeldop schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Ik heb deze tape zelf (nog) niet in gebruik, uit de beschrijving blijkt dat het wel om papieren tape gaat:

tesa 4432 is een speciale maskeringstape met een taaie, bestendige, gestabiliseerde papieren rug en sterk kleefmiddel.
Oeps, namen verwisseld :) . De Tesa tape gebruik ik momenteel reeds en werkt prima.

De vraag was eigenlijk voor @Mortum. Alhoewel de Tesa tape goed werkt heb ik ook interesse in de applicatie tape aangezien deze tape een factor 5 goedkoper is (per m²).

• Mortum

Mortum

Topicstarter
KenpachigoRuffy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:37:
Thanks @Mortum
Papier, het brand ook zonder merkwaardige residu weg is mijn ervaring.

Ik gebruik het vooral om de neerslag van roet te voorkomen, of als iets nog geverfd wordt na het graveren/scoren

Dus bijvoorbeeld:

Helaas heb ik geen voorbeeld voorhanden waar de tape op het materiaal zit, momenteel aan het werk :)

Het ziet er gewoon uit als breed schilderstape

[Voor 10% gewijzigd door Mortum op 21-07-2020 11:11]

• beugeldop
Mortum schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Ik gebruik het vooral om de neerslag van roet te voorkomen, of als iets nog geverfd wordt na het graveren/scoren
Vind dat wel een interessante opmerking. Voor hout gebruik ik geen tape, en zou dat ook niet zo snel doen, maar wel goede usecase die je noemt mbt roet.

Zijn de foto's ook afgeplakt geweest?

• Mortum

Mortum

Topicstarter
beugeldop schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Vind dat wel een interessante opmerking. Voor hout gebruik ik geen tape, en zou dat ook niet zo snel doen, maar wel goede usecase die je noemt mbt roet.

Zijn de foto's ook afgeplakt geweest?
voor foto's niet, tenzij het een foto is die heel licht is (en dus niet overal de laser aan staat)

Over het algemeen wordt de neerslag weggebrand tijdens het graveren (ik graveer altijd in richting van de afzuiging) Maar als je met logo's/vectorbestanden e.d. werkt op hout met een sterk contrast tussen elementen dan plak ik het wel af.

• beugeldop
Mortum schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:17:
[...]

voor foto's niet, tenzij het een foto is die heel licht is (en dus niet overal de laser aan staat)
Haha ik bedoelde of het hout op de voorbeeld foto's die je deelde afgeplakt is geweest ;)

• Mortum

Mortum

Topicstarter
beugeldop schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Haha ik bedoelde of het hout op de voorbeeld foto's die je deelde afgeplakt is geweest ;)
ahh ja, dat hangende bord is met de tape er op na het graveren met zwarte verf ingespoten voor extra contrast.

Die "wijnkoeler" gewoon enkel vanwegen neerslag.

• Micropuller
  • Laatst online: 12-04 02:06
Hallo, ik ben nieuw hier en heb dit topic gevonden, omdat ik op zoek was naar informatie m.b.t. veiligheidsbrillen voor het werken met CO2 lasers.
Als ik het goed begrijp (en ik heb ook al vergelijkbare info gevonden), valt het allemaal wel mee, zolang je niet rechtstreeks in de lens kijkt ;)

Nog iets anders waar ik benieuwd naar ben is de koeling.
Ik heb een Chinese 50W CO2 laser besteld (komt hopelijk volgende week binnen) en heb niet veel zin in gedoe met een bak water met een losse pomp erin.
Nu zit ik dus te dubben tussen een CW-3000 (passieve), of een CW-5000 (actieve) chiller.
Beide zijn (uiteraard) Chinese clones, maar ik neem aan voor hobbygebruik goed genoeg.
Maar heb ik echt actieve koeling nodig? (de laser komt waarschijnlijk in mijn schuur te staan) Gezien wat ik hier lees, zou een CW-3000 misschien ook al afdoende zijn voor incidenteel snijwerk?

• Sine
Een CW 3000 is een pomp, radiator en ventilator.
Met een belabberd koelvermogen, want de radiator is niet meer dan een opgevouwen pijp.

Het zou niet mijn eerste keuze zijn, als je wilt koelen zorg dan voor een koeler. Voor klein snijwerk is een flinke emmer ook een oplossing.

Repareren doe je zo.

• Micropuller
Ik weet het, daarom stel ik een CW-3000 ook min of meer gelijk aan een luxe versie van een bak water met een pomp erin.
Ik kan een (clone) CW-3000 kopen voor €150,- en een (clone) CW-5000 voor iets meer dan het dubbele.
Op zich wel te doen, maar aangezien er dus ook een hoop mensen werken met een emmer water, geef ik die €150,- liever aan iets anders uit, als het niet echt noodzakelijk is.

• Sine
Wat heet noodzakelijk, het is beter voor je buis het eea wat koeler te houden (ik heb ergens sub-20 graden gelezen, ik meen op k40.se, maar die is momenteel down)
Dat gaat je in de zomer met een luchtkoeler nooit lukken natuurlijk.

Repareren doe je zo.

• Micropuller
Dat vind ik ook het lastige. De één zegt dat je rond de 15 graden moet blijven, de ander houdt maximaal 25 graden aan en als ik me niet vergis heb ik Russ van SabarMultimedia in een filmjpe wel eens zien zeggen dat hij liever niet over de 40 graden heen gaat. Ik snap dat als je uren achter elkaar aan het werk bent en/of een laser van 80W of meer hebt, een echte koeler noodzakelijk is. Maar als je af-en-toe een dingetje uit wil snijden en je laser is maar 50W (waarschijnlijk eerder 40W) is een CW-5000 misschien wel overkill..
Maar dat weet ik niet zeker, dus vandaar de vraag of er ervaringsdeskundigen zijn.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 11:33
Skibby schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:55:

Als je een locatie in de buurt zoekt, zoek dan naar een service om "naambordjes" of "huisnummers" te graveren. Vaak zijn die te vinden bij een ijzerwarenhandel, gereedschapwinkel of doe-het-zelf zaak.

Zo'n service heeft over het algemeen gewoon een degelijke lasertafel staan, en kunnen dus in principe snijden en graveren wat ze maar willen. Als ze een beetje meedenkend zijn kun je daar dan ook prima terecht voor je hobby-projectjes en dergelijke.

• Micropuller
Knoop doorgehakt, CW-5000 it is. Nu nog hopen dat alles netjes aankomt en werkt...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
In het kort, langste levenduur haal je op een graad of 15-19, let wel op dat je niet in de buurt van het dauwpunt komt, dan kan je overslag krijgen door condens op je buis.
Boven de 25 graden gaat de levensduur wel achteruit en de 30 graden wil je eigenlijk niet komen, van wat ik vind gaat daar ongeveer de levensduur door de helft.

Dat gezegd, je moet de afgenomen levensduur door minder optimale temperaturen in verhouding zien met de prijs van je buis, een CW-5000 is niet bepaald gratis, voor 500 euro kan je wellicht best een verminderde levensduur accepteren.
Bij zo'n K40 laser verdien je een echte chiller niet terug op meer levensduur in de buis en denk dat het voor een 50W ook niet echt vermoed ik.
Buizen gaan ook kapot door ouder worden en gebruikt worden, denk dat je van je gebruik moet bepalen of het een goed idee is.
Als je van plan bent 'm uren per dag te laten draaien is een chiller een goed idee, al is het maar omdat bij een stabiele termperatuur de output van de buis ook constant is en je dus niet continue met het vermogen aan het prutsen bent.

Mbt de aircoolers, bouw die gewoon zelf een van een (meegeleverde) pomp, een reservoir en een waterkoel radiator voor pc's, dat spul is stukken goedkoper.
Zo'n cw-3000 kost ook nog 100-150 euro, terwijl je voor 2 tientjes een radiator heb en voor een tientje een pomp, kan je vaak nog in de behuizing van de laser erbij bouwen ook.

• style2k
  • Laatst online: 15-05 17:51
hoi

ik ben ook opzoek naar een laser .
en nu heb ik dus op ebay en amazon gekeken . maar weet iemand waar ik het beste een laser kan bestellen .
bedoel heeft iemand een verkoper die die aan kan raden die chinese laser machines verkoopt ??
ik zoek zelf in eerste instantie een 60 watt 60x40 cm is opzich ook groot genoeg .
kom er alleen nog niet uit zelf wat ik het beste kan doen .

hmm

• Sine
Ik heb zelf een k40 via amazon besteld, puur omdat je dan zeker niet met inklaring en garantiemoeilijkheden zit.

Repareren doe je zo.

• style2k
ik ben aan kijken naar deze .

https://www.amazon.nl/ZEL...e-improvement&sr=1-3&th=1

maar kan ik ook de verkoper checken ? kwa hoe lang die daar lid is etc ? er staan geen recenties bij en kan ook nie vinden hoelang die al op amazon.nl verkoopt enzo.en ja uiteindelijk komt alles uit chiina :)

hmm

• style2k
ik heb er inmiddels 1 besteld maar ben op zoek naar een cw5000 .
waar kan ik die het beste halen in Europa ? heb overal gekeken enige manier als ik een orginele wil is via china . maar alles bij elkaar zit ik snel aan de 700 plus euro. en op ebay en amazon zie ik prijzen van 1200-2000 voorbij komne . normaal kun je ze bij cloudray bestellen via duitsland maar de duitse voorraad is op dit moment 0 en ze weten nog iet wanneer die aangevuld is . je ziet chillers genoeg voorbij komen maar het zijn allemaal clones dus dat gaat em ook niet worden .
waar kan ik het beste kijken en zijn er evt europese alternatieven van , want eigenlijk is het niet meer dan een waterpomp met koeiling he :)

hmm

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik snap ook niet helemaal waarom kleine chillers zo duur zijn, ik vermoed vanwege de niche markt.

De componenten zijn best goedkoop maar zelf bouwen valt een beetje tegen.

Je kan een chiller voor andere toepassingen aanpassen, je kan bijv kijken naar een 2e hands waterkoeler en daar een pomp+reservoir aan gooien, dan kom je een heel eind voor < 100 euro.

Of een groot reservoir in een koelkast zetten, heeft alleen wel als nadeel dat een koelkast niet heel veel koelvermogen heeft, dus je kan dan niet de hele dag doorlaseren zegmaar.

• style2k
nee idd en te koud is ook niet goed vanwege condens die je krijgt dan in de laser buis . dus moet wel iets hebben wat de temperatuur goed gaat houden zeg maar . naja oizo ben ik niet van plan om hele dagen te laseren hoor . paar uur per dag is meer dan genoeg .maar moet toch wat goeds hebben voor de koeling .en de genuine s&a apparaten zijn in Europa uit de voorraad dus daarom zijn die waarschijnlijk overal zo duur

hmm

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ja, je zal altijd een andere thermostaat erop moeten zetten, maar dat is het makkelijke deel.

Simpele zelfbouw is een kleine vrieskist vinden, andere thermostaat erop op een graad of 15, vullen met water, paar gaten in de deksel en dompelpompje erin gooien en aan de laser hangen. Maar een beetje vrieskist is ook al snel 350 euro.
Tafelmodel koelkast/vriezer is een stuk goedkoper maar of je dat waterdicht krijgt is een volgende vraag.

Ben zelf wel aan het prutsen met compleet zelf chillers bouwen, inclusief het compressordeel, maar nog niks gebouwd wat goed genoeg werkt voor een lasersnijder.

• style2k
ja heb ook gekeken naar ideen voor zelfbouw maar ik ben daar net niet technish genoeg voor .
en dat gaat voor mij ook te lang duren voor ik een werkend iets heb denk ik :)
en 15 graden is dat ook niet te laag? heb begrepen dat 20 graden goed is . als kouder word heb je kans op condens in de buis toch?

[Voor 27% gewijzigd door style2k op 10-09-2020 23:11]

hmm

• Sine
In de buis gaat het niet snel condenseren, daar zit co2. Mijn waterloopje blijft op 15o zonder problemen.

Repareren doe je zo.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Condens in de buis krijg je inderdaad niet, wel op de leidingen en buitenkant en spiegels, combo water+tientalle kV's van de laservoeding is geen goed idee.

• style2k
ik he toch een cw 5000 kunnen krijgen . maar nu wil ik buiten dat de cw5000 aangeeft hoe de temperatuur is die naar de laserbuis toegaat ook een temperatuur meter tussen waar het water weer terug de koeler ingaat en de laser kunnen zien hoe warm het water ook echt is wat er weer terug naar de koeler gaat ,.
wat is hiervoor de beste manier ? heb gezocht naar censors maar daar zitten kabeltjes aan met cencor sprieten maar hoe verwerk je dat daar. ik heb zitten denken aan een tstuk met ingebouwde temp cencor maar die krijg ik niet echt gevonden .iemand een idee hoe dat beste te regelen is ?

hmm

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als er een metalen koppelstuk zit kan je er een normale temperatuursensor met een beetje koelpasta op plakken.
Verschil tussen dat koppelstuk en het water is minimaal en je hoeft geen water-onderdelen los te trekken.
Enige nadeel is dat je wat vertraging hebt omdat dat koppelstuk moet opwarmen/afkoelen maar dat moet je water ook.

• Bob1971
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-11-2020
Net lid geworden van deze groep. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die mn spiegels van mn co2 laser wil afstellen. Desnoods tegen betaling. Ik heb het al meerdere malen geprobeerd, maar krijg steeds meer de neiging om m uit het raam te gooien. Wie o wie. Omgeving Hoorn-Noord Holland

[Voor 3% gewijzigd door SA007 op 23-11-2020 16:54. Reden: Werving binnen het forum is niet toegestaan.]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat soort vragen is Vraag en Aanbod voor, binnen het forum om (betaalde) diensten vragen is niet de bedoeling.

Maar spiegels afstelling is inderdaad best wat uren priegelwerk maar dat is toch iets wat je (zeker met goedkope machines) met enige regelmaat zal moeten doen.
Als je de machine verplaatst of onderdelen vervangt moet je al snel ook je spiegels stellen.

• Jazzvh
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-12-2021
Ik heb een vraag. Ik wil heel graag plexiglas gaan snijden om mallen te gaan maken voor epoxy werken. Dus ik hoef niet dikker dan max 3-4mm te door te laseren. Dus om mee te beginnen is dit dan een laser dat ik zou kunnen gebruiken?

https://a.aliexpress.com/_BSLFtU

Alsvast bedankt

• Sine
@Jazzvh
Nee, dat lijkt me geen goed idee. Al was het maar omdat het ding niet omkast is en je dus geen mogelijkheid hebt om de dampen af te voeren.
En plexi dampen zijn echt nasty, die wil je afvoeren.

Ik zou zelf voor een k40 gaan als je plexi wilt doen.

Wat wil je overigens voor een mallen maken? Als dat gewoon rechte stukken zijn is een laser wellicht niet de beste optie.

-edit-

Ik weet ook niet hoe ze bij 30W komen?

In de specs staat "Optical Power Output: 7.5W (7500mW)", dat is echt een ding om te graveren en heeft veel te weinig power om te snijden.

[Voor 23% gewijzigd door Sine op 06-01-2021 00:31]

Repareren doe je zo.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk 30W voeding meegeleverd...

En inderdaad, dit is een graveermachientje, hier wacht materiaal mee gaan snijden ben je lang bezig, en het is een blauwe laser, denk dat je daar nieteens goed mee in/door plexiglas komt.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 11:30
Heeft iemand ervaring met de Ortur Laser Master 2. Lijkt me wel een leuke machine om wat lichter dingen (3mm plexiglas) te snijden.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dit is een nog minder krachtigere laser dan die @Jazzvh hierboven quote.

Een 5.5W laser kan niet fatsoenlijk snijden en een blauwe laser kan je geen plexiglas mee snijden/graveren (want transparant).

Daaraast is een 5.5W laser iets waar je heel graag een behuizing omheen wil hebben...

• GJFVV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-05 18:10
Ik heb sinds kort een 40 watt laser en heb de spiegels gekalibreerd aan de hand van dit filmpje:
YouTube: Laser Cutter Mirror Alignment

Dit hele proces gaat prima maar als ik daarna de lens terug plaats blijkt dat de laser toch niet helemaal recht snijd. De zijkanten van de uitgesneden onderdelen zijn namelijk niet helemaal haaks. Ik heb dit onder andere geconstateerd bij het snijden van MDF van 5 mm en van berken multiplex van 4mm.

De afwijking is ongeveer zo groot dat als ik een uitgesneden plaatje van 5 cm hoog op de zijkant naast een winkelhaak zet de onderkant van het plaatje netjes tegen de winkelhaak staat maar de bovenkant er 2 mm vanaf zit. Ik hoop dat dit een beetje te volgen is, desgewenst licht ik het natuurlijk graag toe...

Heeft iemand tips?

[Voor 26% gewijzigd door GJFVV op 10-01-2021 16:23]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 18:46
Dat zou als ik het goed begrijp betekenen dat de laser head niet goed verticaal staat afgesteld (of het laserbed is niet waterpas).

• GJFVV
hansvk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:21:
Dat zou als ik het goed begrijp betekenen dat de laser head niet goed verticaal staat afgesteld (of het laserbed is niet waterpas).

[Afbeelding]
Bedankt voor de reactie! De laserkop staat haaks (90 graden) ten opzichte van het bed. Ik heb dit bij zowel de zijkant als de achterkant van de kop gecontroleerd.

Ook zou de laserstraal op het midden van de lens moeten vallen zo ver ik het begrijp. Want als ik de lens weghaal komt het licht precies uit het midden van het buisje waar de lens opgeschroefd wordt.

[Voor 16% gewijzigd door GJFVV op 11-01-2021 16:18]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 18:46
Dan lijkt het traject van de laserstraal tot de laserkop in orde. Dan zou de volgende logische redenatie zijn dat de lens niet goed in de laserkop zit (niet precies 45° t.o.v. de laserstraal of misschien op zijn kop).

• Jokke3D
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-05-2021
GJFVV schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Bedankt voor de reactie! De laserkop staat haaks (90 graden) ten opzichte van het bed. Ik heb dit bij zowel de zijkant als de achterkant van de kop gecontroleerd.

Ook zou de laserstraal op het midden van de lens moeten vallen zo ver ik het begrijp. Want als ik de lens weghaal komt het licht precies uit het midden van het buisje waar de lens opgeschroefd wordt.
Ik heb je calibratievideo niet volledig bekeken maar het midden van de spiegel raken is het doel maar dit kan je niet altijd bereiken met gewoon aan de schroeven rond de spiegels te draaien. Ik heb spiegel 2 en 3 (waarbij 1 bij de laser zelf zit en de rest genummerd volgens de weg die het licht volgt) moeten in hoogte aanpassen.
Start dus met spiegel 1 en 2 loodrecht op te lijnen zodat je straal op hetzelfde punt land dicht bij de laser als ver weg van de laser. Je zal vermoedelijk de hoogte moeten aanpassen van de spiegelhouder. Daarna doe je het zelfde voor spiegel 2 en 3 (links en rechts in je werkoppervlak).

Eens ik doorhad dat de schroefjes op je spiegel niet voldoende waren en je ook met de hoogte van de spiegel zelf moet spelen was mijn laser vrij snel correct opgezet. De schuine randen zijn volgens mij dan ook het gevolg van de laser die wel goed staat aan de linkerkant/bovenkant van je werkstuk maar daarna door spiegel 3 schuiner en schuiner op je lens terecht komt.

• frankbuurlage
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:51
Ik heb een Ortur laser master 2 - 20w besteld, lijkt mij een leuke toevoeging op mijn hobby. Van de fabrikant begrepen dat ik het nieuwe model ga krijgen waarbij de lens? anders is zodat het minder gedoe is om te focussen.

Hoe dan ook, ik ben mij bewust van de beperkingen van een diode laser. Mocht iemand ook deze laser hebben of een vergelijkbare, ik kom graag in contact, ik heb enorm veel filmpjes bekeken maar omdat ik nog helemaal niet thuis ben in de materie begrijp ik niet alles.

• MrDayOff
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 06:07
Beste mede Tweakers,

Ik wil graag een tekst in plexi-glas laten graveren, waarbij ik dan een ledstrip aan de bovenkant wil zetten zodat de tekst oplicht.

Wie van de lasergraveer bezitters wil dat voor mij voor een leuke prijs regelen?
Dit is natuurlijk een vraag voor Vraag en Aanbod.
Formaat plexi zal iets van 20x40cm.

Technisch moet ik eerst nog iets maken waar het plexiglas in kan en ledstrip in zit, maar ik plaats alvast een post.

[Voor 8% gewijzigd door SA007 op 17-01-2021 15:58]

• Sine
Het zat me toch niet helemaal lekker, de snijranden waren niet helemaal haaks, en de X-as had een duidelijke wobbel in het snijpatroon.

De oorzaak van probleem 2 was snel duidelijk, de wieltjes waarop het X-karretje loopt zijn niet rond, je ziet het ding gewoon golven. Probleem 1 werd vanzelf duidelijk toen ik wat verder ging spitten in het apparaat, werkelijk niets aan het ding is recht, haaks of vlak.

Ok, dus tijd voor upgrades.

De duurdere machines hebben een mooie lineaire kogelomloop rail in plaats van die wonky constructie met wieltjes. Banggood had een heel mooie aanbieding voor zo'n geleider, een prijsje waarvoor je nog eens wat kunt proberen.
Voor hele 17 euro inclusief verzendkosten ben je de trotse eigenaar van een heuse 30cm lange lineaire geleider met kogel omploop: https://www.banggood.com/...-CNC-Parts-p-1156260.html

Het bestellen van zo'n ding is makkelijk, maar dan begint de ellende pas, die duurdere machines hebben een heel andere gantry en aandrijving. En als je het eea passend wilt maken op de k40 kom je het een en ander aan het verbouwen.
De enige goede optie (buiten een hele nieuwe drager en motor mount maken) is dan de je nieuwe rail bovenop de bestaande geleider schroeven. Gezien er dan van de verdere constructie niets meer past moest er ook een nieuw plaatje komen om de kop te dragen.

Ket koppelen van de verbinding met de riem heb ik een beetje ge-macgyver-ed, ik gebruk (een stuk van) de oude slee die op zijn beurt met een paar M4 afstandsbussen aan de nieuwe plaat hangt.

Mooi is anders .. maar het werkt beter dan verwacht.

Nadeel twee van deze constructie, je lensmount komt meer dan een centimeter hoger dan origineel,dus ook je spiegels en de laserbuis moeten een stuk omhoog.
Ik heb nog overwogen een extra plaatje te maken en die hele lenshouder voor de rail te laten zakken, maar dan zat het bestaande frame in de weg en werd de werkruimte kleiner.
Dus dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de rest aangepast aan mijn freubelwerk.
De montage van de 2e spiegel was toch al waardeloos, dus ook die meteen maar aangepakt met een X-Y verstelbaar stukje aluminium.

En dan kom je bij het volgende probleem, je 2e spiegel staat nu zo hoog dat hij het deksel raakt (oeps)

De hele draagconstructie was toch al veel te slapjes naar mijn smaak, dus heb ik de dremel erbij gepakt en het bestaande blik er uit geslepen. Beide dragers zijn maar met drie puntjes vastgepikt, dus met een half uurtje vloeken heb je ze er uit.
Die wapper-dragers waren ook een probleem in mijn geval, als er een beetje kracht op kwam plopte de bodem als een koektrommel en was de hele uitlijning om zeep.

In een poging het ding sowieso wat stabieler te maken heb ik een 5mm dikke plaat aluminium (oude kastdeur) op de bodem gelegd, en daar een paar stevige alu-extrusie profielen op geschroefd, achteraf had ik die plaat beter onder tegen de bodem kunnen schroeven, dat had me nog 5mm ruimte opgeleverd en het zelfde effect gehad, voortschrijdend inzicht heet dat geloof ik.

Die nieuwe draagconstructie is laag genoeg dat de 2e spiegel vrij blijft van het deksel, en het ding is 800% steviger, en ook niet onbelangrijk, vlak en haaks.
Extra bonus: je kunt nu het hele frame zijdelings verschuiven om het eea uit te richten.

De buis en 1e spiegel moeten ook nog steeds een eindje (dat eindje blijkt 11mm) omhoog, met een paar blokjes onder de spiegel en buis mount is dat ook opgelost.
Nu ik daar toch aan het knoeien ben heb ik meteen mijn (af fabriek) gebroken buisklemmen vervangen door een paar o-ringen, en een flow switch mee ingebouwd.
De buishouders zijn met het zwarte inbusje in hoogte verstelbaar, dat is een boutje door het blokje heen wat zich afzet op de bodem. De schroeven die het blokje tegen de kast houden zijn voorzien van veren waardoor het geheel verstelbaar is geworden.

Oje, bijna vergeten ..
Het resultaat? Mooie rechte en haakse sneden. Ik zal eens kijken of ik een blokje uit de rommelbak kan vissen voor een voor en na shot.
Kost je een dik weekend ... maar je krijgt er een heel andere machine voor terug. Het kan aan mij liggen, maar het uitlijnen van de spiegels lijkt nu ook een stuk makkelijker / sneller te gaan.

[Voor 8% gewijzigd door Sine op 16-01-2021 20:27]

Repareren doe je zo.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ziet er goed uit :)

Wat is je ervaring met die flowswitch, heb eenzelfde in een k40 laser gehad en dat werkte voor geen meter.
Weet alleen niet of ik nu een maandagochtend model van die flowswitch gehad heb of niet.

• Sine

Buiten dat het er beter uit ziet werkt het ook beter. Het volgende op de lijst zijn een frontpaneel en een verstelbaar bed.

Die flowswitch werkt hier prima, veel meer dan een magneetje op een schuifje is het ook niet. En ik heb me er zelf al eens op betrapt dat ik de koelwater pomp niet gestart had, dus het ding is geen overbodige luxe.

Nu gaat de pomp direct aan met de laser, maar dan nog kan er nog steeds wat falen natuurlijk.

Repareren doe je zo.

• Sine
Het testje van gisteravond is ook droog ... en hoewel het een redelijk idee geeft van wat de mogelijkheden zijn is het eindresultaat toch een beetje teleurstellend.

Het idee werkt, alleen de zwarte verf is niet erg aardig voor het plexi en het wordt een grote haarscheuren-bende.
Probleem twee, de pigment stiften (voor blauw en wit) lossen de zwarte verf op.

Maar hey het idee is er, nu nog geschikte materialen ;)
Het zwart was overigens een spuitbusje mat-zwart van de action.

[Voor 6% gewijzigd door Sine op 18-01-2021 13:30]

Repareren doe je zo.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:30
Vraagje! Zijn er hier mensen die een formaat van 960x83mm zouden kunnen snijden in 3mm dik PE?

Het gaat om een nagenoeg recht stuk met een klein hapje er uit. Een sierstrip voor mijn oude VW LT28 die ik aan het restaureren ben.

• Sine
Nee, dat valt buiten het bereik van mijn laser(tje) Maar iedere kunststofboer moet je aan zo'n strip kunnen helpen, als je dat hapje er zelf uit kunt halen kost het geen drol (anders ws ook niet veel meer)

Ik ben ondertussen wel nog wat verder aan het hobbyen geweest, en heb een acceptabel genoeg resultaat behaald om er een frontplaatje mee te durven maken.

Het is nog steeds ver van perfect, maar een stuk beter dan het originele frontpaneel wat ik vol gaten geragged had.

Repareren doe je zo.

• GJFVV
hansvk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:56:
Dan lijkt het traject van de laserstraal tot de laserkop in orde. Dan zou de volgende logische redenatie zijn dat de lens niet goed in de laserkop zit (niet precies 45° t.o.v. de laserstraal of misschien op zijn kop).
Dank je voor het meedenken!

Ik ben er nu pas achter dat het bed verbogen is, dus dat ga ik eerst maar oplossen. Wellicht dat dit ook mijn kalibratie parten speelde.

• Sine
Jep, dat was bij mij ook het geval, vandaar die ALU plaat en profielen op de bodem. Ik kreeg die koektrommel anders niet stabiel.

Repareren doe je zo.

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-12-2022
Voor een bevriend koppel ben ik opzoek naar een laser graveer machine.

Ze hebben onlangs een restaurant geopend en wouden graag hun borden, serveer borden, mokken, etc graveren met hun logo.

Maw:
Borden
schorten
Eventueel kledij? Maar da kan zeker niet?

Welke machine zou hier qua prijs kwaliteit kunnen gebruiken?
En kan je met zo’n machine ook de kartonnen zakken ook graveren of moeten we hiervoor naast iets anders kijken?

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 23:36

nitrodesign

There is more joy on a ...

Hallo Mede Tweakers,

Ik wil graag hobby matig uitbreiden met DIY producten om zelf het e.e.a. te kunnen realiseren. Momenteel beschik al over een 3D printer en Plotter.

Het volgende waar ik in wil investeren in een laser grafeer machine. Mijn budget is max +/- € 2500,-.
De rede waarom zoveel geld is als volgt, ik wil een apparaat waar weinig tweaken en tunen voor nodig is en die iedereen kan bedienen.

Hierbij een voorbeeld voor 3D printen, als je een Creality CR-10 zou kopen moet je zelf nog het e.e.a. tunen en tweaken elke keer (bed level, ander materiaal andere instellingen handmatig instellen, hobby apparaat, gaat nog wel eens kapot of dergelijke). Als je dan een Ultimaker zou kopen daarin tegen, heb je veel minder last van deze problemen, alles wordt zo goed als zelf geregeld en dergelijke.

Hierbij ben ik dus op zoek naar een laser in het hogere segment waarbij je in 3 klikken een resultaat kan krijgen.

Wat ik ook graag wil is een enclosure apparaat zodat het veilig is voor je ogen en dat een kind bijwijzen dit kan doen zonder dat iemand een oog kwijt raakt.

Waar ik naar heb zitten kijken is het volgende:
  • Muse
  • Snapmaker 2.0
  • Flux
  • Dremel digilab
  • Glowforge
Hopelijk hebben jullie ervaring met een van deze apparaten of zijn er nog andere alternatieven.

Grtz,

Nitro

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

• GJFVV
JustSys schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:42:
Voor een bevriend koppel ben ik opzoek naar een laser graveer machine.

Ze hebben onlangs een restaurant geopend en wouden graag hun borden, serveer borden, mokken, etc graveren met hun logo.

Maw:
Borden
schorten
Eventueel kledij? Maar da kan zeker niet?

Welke machine zou hier qua prijs kwaliteit kunnen gebruiken?
En kan je met zo’n machine ook de kartonnen zakken ook graveren of moeten we hiervoor naast iets anders kijken?
Hebben ze al een paar artikelen laten laseren om een beeld te krijgen of dit echt is wat ze willen?

• GJFVV
nitrodesign schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:29:
Hallo Mede Tweakers,

Ik wil graag hobby matig uitbreiden met DIY producten om zelf het e.e.a. te kunnen realiseren. Momenteel beschik al over een 3D printer en Plotter.

Het volgende waar ik in wil investeren in een laser grafeer machine. Mijn budget is max +/- € 2500,-.
De rede waarom zoveel geld is als volgt, ik wil een apparaat waar weinig tweaken en tunen voor nodig is en die iedereen kan bedienen.

Hierbij een voorbeeld voor 3D printen, als je een Creality CR-10 zou kopen moet je zelf nog het e.e.a. tunen en tweaken elke keer (bed level, ander materiaal andere instellingen handmatig instellen, hobby apparaat, gaat nog wel eens kapot of dergelijke). Als je dan een Ultimaker zou kopen daarin tegen, heb je veel minder last van deze problemen, alles wordt zo goed als zelf geregeld en dergelijke.

Hierbij ben ik dus op zoek naar een laser in het hogere segment waarbij je in 3 klikken een resultaat kan krijgen.

Wat ik ook graag wil is een enclosure apparaat zodat het veilig is voor je ogen en dat een kind bijwijzen dit kan doen zonder dat iemand een oog kwijt raakt.

Waar ik naar heb zitten kijken is het volgende:
  • Muse
  • Snapmaker 2.0
  • Flux
  • Dremel digilab
  • Glowforge
Hopelijk hebben jullie ervaring met een van deze apparaten of zijn er nog andere alternatieven.

Grtz,

Nitro
Nee sorry ik heb alleen ervaring in een lager segment waar je bereid moet zijn enigszins te knutselen. Maar ik ben wel benieuwd of je nog tegen vraagstukken aanloopt. Ik wil altijd mijn mening geven. :D

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-12-2022
GJFVV schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Hebben ze al een paar artikelen laten laseren om een beeld te krijgen of dit echt is wat ze willen?
Nee nog niet, ze willen zoals mokken, borden, hout en ledere schorten laseren/graveren omdat dit mooier oogt... Ik had hun al voorgesteld om stickers te gebruiken :) maar ze vinden da te goedkoop :)

• Sine
Putjes schieten in borden is hygienisch gezien misschien ook niet het beste idee.

Repareren doe je zo.

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Dat en het klinkt als tech support. :+
"Kan je van de week even 20 sets bestek voor ons laseren? Een bord voor het voor, hoofd en nagerecht, elk een vork, mes en lepel want soep enzo"

• GJFVV
JustSys schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:28:
[...]

Nee nog niet, ze willen zoals mokken, borden, hout en ledere schorten laseren/graveren omdat dit mooier oogt... Ik had hun al voorgesteld om stickers te gebruiken :) maar ze vinden da te goedkoop :)
Ik denk dat je betreft hout en leer en karton prima met een k40 laser aan de slag kan gaan. Maar voor voorwerpen als mokken heb je wel extra tools nodig (een rotary bed) tenzij er alleen op de onderkant iets moet komen te staan. Het is welicht handig bedenk ik me nu als de gene die er mee aan de slag gaat ook een beetje uit de voeten kan met vector bestanden. Ik gebruik zelf adobe illustrator bijvoorbeeld.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee