Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-05 13:57
Hey Tweakers, sinds kort ook lid van het clubje lasersnijders! Na al een tweetal jaar aan het 3D printen te zijn, kriebelde het wel om me te verdiepen in snijden en graveren.

Om nog niet direct al te grote kosten te maken, zocht ik voor een machine rond de 400-500 euro. De 2 opties die ik overwoog waren de K40 en Ortur Laser Master 2. Ik koos uiteindelijk voor de laatste omdat ik voor een eerste ervaring niet te veel wilde moeten modden voordat ik aan de slag kon.

De machine is leuk, zit goed ineen maar is natuurlijk budget en verwacht dus geen super geavanceerde dingen. Hij werkt wel gewoon goed en complexloos met Lightburn.

Het enige nadeel, maar dat weet je op voorhand, is dat het een diode laser is. Ik kocht de 20W versie en daarmee valt super goed op verschillende materialen te graveren, als ze maar donker genoeg zijn of je ze een donkere coat geeft.

Snijden is een iets lastiger verhaal. Donker acrylaat en multiplex tot 3mm gaan, MDF blijkt lastig te zijn. Het vereist ook meerdere passes, waardoor het allemaal wat langer duurt. Maar goed, als 3D printer ben ik dat wel gewoon.

Ik denk dat ik op de lange termijn nog wel de K40 zal aanschaffen, maar de LM2 houdt me voorlopig wel even zoet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:42
Dat is het probleem bij die lasers, men zet daar vrolijk het opgenomen vermogen op, het ding doet 5W aan licht, daar ga je inderdaad niet veel mee snijden.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-05 13:57
Sine schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:10:
Dat is het probleem bij die lasers, men zet daar vrolijk het opgenomen vermogen op, het ding diet 5W aan licht, daar ga je inderdaad niet veel mee snijden.
Klopt, maar ze zijn bij Ortur wel eerlijk genoeg om naast de input power van 20W ook de output power op te lijsten, maar die staat natuurlijk enkel in de specs en niet in de naam. Voor een Chinese laser is hij ook erg goed gedocumenteerd en de handleiding is redelijk duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erin1234
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-04-2021
Joe! Wie kan mij helpen?
Mijn verticale lijnen zijn niet recht en met golfjes.
Zowel bij een vierkant als bij een cirkel. De cirkel sluit ook niet aan.
Rechts lijkt er meer last van te hebben.
Ik heb alle banden al strakker gezet en alle spiegels zitten gewoon vast. Hoe kan ik dit verhelpen? Help!

Zie foto hieronder.

Mijn dank is groot.
80w 70x50 lasermachine met Ruida controller

P.s. met het graveren van een afbeelding vergeet hij regelmatig 1 lijntje, zou dat ook hiermee te maken kunnen hebben? Of zou dat aan vlakvulling van Lightburn kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNjrsRiYmaQMK6W_Xcjt3LP2jVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7IybF7wQG6pC4dVTTIJ9Hqt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Erin1234 op 22-04-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 17:55

rayx

HUH?

Trilling van de laserkop.
Glijdt de kop wel lekker over de buis/stang? (teflonspray er op?)
kabel naar de kop niet te stug?
Staat ie stabiel?

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erin1234
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-04-2021
Dankje! Volgens mij heeft hij genoeg vet, maar ik zal nog even teflon spray kopen en erop spuiten. Hij staat op een vlakke ondergrond en staat standaard op poten met wielen, geen idee hoe ik dat stabieler kan maken. Ik kan de kabel naar de kop nog even bekijken, goeie tip. Ik vind het zo opmerkelijk dat hij horizontaal dit niet heeft en verticaal wel, dan zou je denken dat die banden links en rechts niet lekker gaan. Die heb ik inmiddels 3 keer gecheckt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-05 16:13
Waar halen jullie zo je materialen om te branden?
Houtjes etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoboots
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-07-2023
Hoi Hoi,
Ik meld me hier ook even, na een tijdje een NEJE master gebruikt te hebben, heb ik sinds een klein jaar een Raycus Fiber Laser van 30watt gekocht, omdat ik metaal wilde graveren. Machine werkt perfect maar helaas is er relatief weinig informatie te vinden als je wel tegen zaken aanloopt. Hopelijk kan ik hier wat lotgenoten treffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 09:47
shamp0o schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:41:
Waar halen jullie zo je materialen om te branden?
Houtjes etc?
Greenbasic! Leuke shop met mooie materialen!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 14:52
Hoi iedereen!

Ik heb sinds kort een Laser Master 2 (20watt) en ben bezig met een bekisting.

Aan de boven kant wil ik graag een kijkluik maken (30x40cm) maar ik kan niet vinden of standaard oranje plexiglas hiervoor geschikt is (445nw) en wat voor een dikte het zou moeten hebben.

Ik zat te kijken naar YouTube: Ortur LASER Master 2 ENCLOSURE - Ultimate Diode Laser Setup maar helaas geeft hij dat niet aan.
EJonk schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:11:
[...]

Greenbasic! Leuke shop met mooie materialen!
Daar ga ik maar even shoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
Hallo allemaal,

(Ik hoop dat mijn vraag hier mag)
Hoe "beschermen" jullie het graveerwerk in aluminium?

Ik heb voor een diy speaker een paneeltje gemaakt van aluminium en dat legergroen gespoten daar verolgens alle graphics en texten in laten lazergraveren. Super strak resultaat, maar hoe ga ik het alu beschermen tegen oxidatie en het graveerwerk tegen eventueele beschadigingen door gebruik?
Een matte blanke spuit lak van bv motip of kan ik beter voor iets anders gaan of juist er beter helemaal niks aan doen? (hecht blanke lak wel goed op het kale aluminium bv. ? )
Het paneel komt binnenin een metalen munitiekist dus heeft geen last van weersinvloeden oid.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MNRq8cm/IMG-20210522-135745.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Hmm, dat ziet er erg goed uit.

Als de lak stevig genoeg hecht aan het alu zou ik me daar verder geen zorgen over maken. alu vormt een eigen (doorzichtige) oxidehuid waardoor het niet verder oxideert.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
Dank, misschien inderdaad wel het veiligste om er niks meer aan te doen. Zou er erg van balen als ik het nu nog zou verpesten met een blanke lak die niet goed hecht oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-05 22:45
Mijn vriendin wil graag hondenpenningen zelf gaan graveren, wat raden jullie aan als graveermachine? Of beter gewoon met de hand graveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 14:52
marcovit schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:09:
Aan de boven kant wil ik graag een kijkluik maken (30x40cm) maar ik kan niet vinden of standaard oranje plexiglas hiervoor geschikt is (445nw) en wat voor een dikte het zou moeten hebben.
Een oranje 3mm lijkt genoeg te zijn.
Het is natuurlijk geen vervanging voor een goede bril maar dit zijn de resultaten.

Met plexiglas, zonder en met bril (190-540nm OD7).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzz-FNEsh4FBADPgCuKgsqxA56w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxzELCeumKVX3O69HRGZStte.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuK3uNZoowY2YDrrA60fcgMeZyo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NdyOABCahX066yBIsR7Fjug.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JatHA5pyySGmpxztWVa4QmQq0Uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9SPqQmIbCiC2DKBbgCYYYgT.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kon hem niet scherper krijgen want de bril zat voor mijn mobiel. -O-
Met een combinatie van bril en plexiglas zag ik geen verschil, tussen bril en plexiglas kwam er minder door de plexiglas heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadvanboven
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een lasercutter om frontpaneeltjes te snijden. Het is 2mm dik kunststof waar rechthoeken voor LCD-displays in moeten komen (gat van 64x14mm). Welke cutter heb ik daarvoor nodig? Materiaal is zwart Polystyrene.

Betreft deze boxen: https://www.reichelt.nl/n...js-eurobox-gr-p50433.html
Datasheet: https://cdn-reichelt.de/d...t/C800/EURO-BOX%23DON.pdf

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
PS lasersnijden is niet het beste idee ooit, dat kun je beter met een CNC freesje doen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:09

SA007

Moderator Tweaking
Eens, ps geeft best een hoop meuk, het gaat wel maar als je er een apparaat voor gaat kopen is een lasersnijder niet de beste optie.

Andere optie zou een gatpons kunnen zijn, als je altijd hetzelfde moet doen is dat verreweg het snelst en het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:57
aadvanboven schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:57:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een lasercutter om frontpaneeltjes te snijden. Het is 2mm dik kunststof waar rechthoeken voor LCD-displays in moeten komen (gat van 64x14mm). Welke cutter heb ik daarvoor nodig? Materiaal is zwart Polystyrene.

thx!
Hoeveel moet je er doen?

En het frontpaneeltje moet natuurlijk wel makkelijk los te halen zijn voor de meeste opties.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
aadvanboven schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:57:
Hallo allemaal,

thx!
Ik heb voor diezelfde boxen gewoon een pcb laten maken ipv de bijgeleverde frontplaatjes. Daar kun je zo alles uit laten frezen zoals je wilt. Goed koper gaat het niet denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Ik ben ook weer eens met plexi frontplaatjes aan het stunten geweest.
De achterkant (zwart) spuiten, daar de opdruk (in spiegelbeeld) in weg laseren, en dat overspuiten met de gewenste kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZWTQX_7SfPu6qX2J8Eiff1j6lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hlnDazmDgsxUE5oXiafZ38O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO-xx5tcpz7nnpy-87o9Z5OVJD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF3dGgkYKjVgJXKp8Rq6o64e.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat is prima, alleen is het gelaserde plexi erg gevoelig voor de verf (Edding 5200 acryl spray paint)
Maar het door laseren toch al gestreste plexi kan de verf er niet bij hebben. zodra je het spuit komen er barstjes in, als basis laag op het niet gelaserde plexi werkt het perfect.

Iemand enig idee van een (bij voorkeur spuit) verf die wat vriendelijker is voor plexi (PMMA)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rKBKznFACjwH4KzaekhOja8Ih4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91pLW4ux9UnI1u5z8TLk54UF.jpg?f=fotoalbum_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSahin
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-07-2021
Hoihoi
Is er toevallig iemand
Die tegen betaling uiteraard.
Uitleg kan komen geven/ snijden wil echt niet lukken🤦‍♀️
Graveren gaat redelijk maar snijden komt die maar niet door.. weken al scheel geworden van youtube filmpjes 😂
-tekstborden + sleutelhangers van mdf 6mm ,taarttoppers 3a4mm met naam van plexi snijden is de missie.
-omgeving Rotterdam
-50w laser 30x50cm (2dehands aangeschaft)
-lightburn software
Mail:------------------------
#Alvast super bedankt

Modbreak:Hiervoor is Vraag en aanbod.

[ Voor 9% gewijzigd door SA007 op 26-07-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
Na een paar avonden frustratie, ga ik toch maar deze hulplijn inzetten. Ik krijg het niet voor elkaar om de intensiteit van mijn laser te regelen.

Ik heb een LA03-5500 laser die ik tot op heden enkel op vol vermogen gebruikt heb om geanodiseerd aluminium te graveren. Op de laser zit echter ook een TTL-poort. Hiermee zou de intensiteit via PWM te regelen moeten zijn.

Wanneer ik de TTL-ingang van de laser aansluit op de PWM-uitgang van mijn GRBL controlebordje (Aruino Nano kloon), de laser van spanning voorzie en via de software de intensiteit varieer, blijft de laser echter uit. Laser en bordje hebben overigens een gemeenschappelijke aarde.

Wanneer ik een LEDje tussen PWM-out en GND hang, zie ik wel gewoon de lichtsterkte variëren overeenkomstig de waarde die ik via de software uitstuur. Software en PWM-uitgang werken dus naar behoren naar mijn idee.

Wanneer ik de TTL-lijn lostrek terwijl de laser aanstaat, gaat de laser op vol vermogen branden (niet mijn idee van een veilige fallback state maar goed... zal wel een legacy reden hebben o.i.d.). Wanneer ik de TTL-lijn weer op PWM-out aansluit gaat de laser weer uit. Het lijkt er dus op dat de TTL-ingang op de laser wel gewoon werkt.

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat en waarom de laser zich niet laat dimmen?

Edit: De laser laat zich wel via de TTL-lijn dimmen wanneer ik deze met PWM aanstuur door een losse Arduino. Mijn vermoeden is dat het controlebordje de PWM-uitgang wel naar GND kan trekken (uit) maar niet naar 5V (aan), waardoor de laser niet over de vereiste drempelwaarde komt om aan te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Crisium op 06-08-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 08:37
Als ik de gelinkte pagina goed begrijp, is de intensiteit niet te regelen.
...
5. This laser module is compatible with our EleksMaker machine. You can use a DC TO 2 PIN connector to do it. (Can not adjust laser intention.)
Staat trouwens ook vermeld in de kolom met eigenschappen:
TTL/PWM Modulation NO

[ Voor 16% gewijzigd door erazer33 op 05-08-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
Uit de recensies destijds, bleek dat dit wel gewoon kon. Mede daarom heb ik hem ook gekocht. Ik zou geen echte tweaker zijn als ik het het niet toch zou proberen werkend te krijgen.

Het feit dat het ontkoppelen van de TTL poort de laser laat aangaan geeft mij toch moed. Het handmatig ont- en aankoppelen is in wezen 1 puls in plaats van een hele reeks pulsen. Ik denk dan ook dat het wel kan, maar dat het probleem ergens anders zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Wellicht wel aan/uit, maar is het een en ander te traag om te kunnen PWM-en.

Ik heb zelf vandaag eens crea bea lopen stunten met leistenen onderzetters, en die laseren verbazend makkelijk.

Dit is 500mm/s op 5mA (met een K40)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O30JDr3jYSDe1mZ9-3ISZCOJrDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXg5AINmX6LS3OOa2jAGlQcv.jpg?f=fotoalbum_large
Sine schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:09:

Het resultaat is prima, alleen is het gelaserde plexi erg gevoelig voor de verf (Edding 5200 acryl spray paint)
Maar het door laseren toch al gestreste plexi kan de verf er niet bij hebben. zodra je het spuit komen er barstjes in, als basis laag op het niet gelaserde plexi werkt het perfect.

Iemand enig idee van een (bij voorkeur spuit) verf die wat vriendelijker is voor plexi (PMMA)?

[Afbeelding]
Niemand een werkend alternatief?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
PMMA lijmen kan o.a. met DCM, wellicht kun je een verf op basis van DCM gebruiken? Staat er op de spuitbus welk oplosmiddel er in zit?

Ik zou verwachten dat een dergelijk oplosmiddel de spanning in de toplaag doet verminderen doordat het de polymeerketens tijdelijk makkelijker t.o.v. elkaar laat verschuiven en daarmee mechanisch laat ontladen.

Aan de andere kant, misschien is het juist het mechanisch ontladen terwijl het drogen nog gaande is, dat voor de scheurtjes zorgt? In dat geval is het zoeken naar een oplosmiddel waar PMMA niet in oplost, bijv. water of ethanol.

Edit: Wikipedia adviseert om eerst te ontlaten om de spanning uit je materiaal te krijgen, alvorens het in contact te brengen met oplosmiddelen. In het geval van Wikipedia om te lijmen, in jouw geval om te verven.
Even ammonium-based glass-cleaner and almost everything short of soap-and-water produces similar undesirable crazing, sometimes over the entire surface of the cut parts, at great distances from the stressed edge.[24] Annealing the PMMA sheet/parts is therefore an obligatory post-processing step when intending to chemically bond lasercut parts together.

[ Voor 37% gewijzigd door Crisium op 05-08-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ah, crap annealing vergt weer extra meuk, en op 105-110 graden is dat eng dicht bij het punt waarop je pmma noodles krijgt.

Maar het is een experimentje waard.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
Een egaal stickervel achter je plaat i.p.v. verf, is dat misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De basislaag is niet het probleem, de kleuren waarmee ik de weggelaserde verf invul zorgen voor de haarscheurtjes.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
Dat begrijp ik, maar zou je daarvoor niet een egale sticker kunnen gebruiken in plaats van het met verf in te vullen? Dan zie je de kleur van de sticker door wat je weggebrand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:41
Hoi allemaal, ik ben me aan het verdiepen in een laser graveermachine. Toepassing is vooral het graveren in hout, eigenlijk wordt het een uitbreiding op onze pyrografie hobby. Ik zou dus met een apparaat met weinig vermogen toe komen. Het addertje onder het gras is alleen dat ik 1200mm lengte werkstuk zou willen kunnen verwerken en de machines die dat kunnen duur zijn omdat ze meestal navenant meer vermogen hebben. Zijn er opties in grotere apparaten met relatief laag vermogen? En dus een relatief vriendelijk prijskaartje?

Mvg Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
Het aanpassen van de lengte is betrekkelijk eenvoudig. Het vergt langere tandriemen, extrusieprofielen en een kleine aanpassing in je GRBL code. Mogelijk moet je een motorkabeltje verlengen, maar dat is ook niet heel ingewikkeld.

Je zou kunnen kijken of een goedkoop, (maar te klein) model samen met deze extra onderdelen niet goedkoper is dan een kant en klaar groot model. Ook zie ik af en toe op marktplaats machines verschijnen van mensen die met de hobby stoppen. Ook daar kun je even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Vergeet ook niet een maat betere spiegelhouders, afstelling wordt flink moeilijker als je assen langer worden.

Alteratief als je met erg weinig vermogen toe kan is om een laserdiode te pakken ipv een laserbuis, dan kan je met veel minder precisiematerialen een goed systeem bouwen, dan kan je met wat simpele riempjes en steppers prima een grote lasergraveermachine bouwen.
Je plaatst dan de laser + koeling geheel op het bewegende deel dus hoef je niet meer exacte uitlijning te hebben op je assen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:41
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen kaas gegeten heb van zelfbouw, ik dacht kant en klaar wat te kopen of hooguit wat in elkaar zetten. M'n vriendin en ik maken voor de hobby dingen met een pyrografie pen en dit lijkt me een mooie uitbreiding daarop. Ben helemaal nieuw in deze wereld, zit zelf in de bouw.

Mvg Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokowood
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-08-2021
goede morgen,

ik wil een Ortus Lasermaster 2 kopen. Ik wil namelijk, o.a. handgedraaide bieropeners graveren.
die hebben geen recht oppervlak (zoals foto laat zien). Kan deze laser op een aflopend oppervlak toch een duidelijke afbeelding graveren?

dank vast
Tom / Tokowood

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXlIxK2DHQpQi2AvgDAhjwBE7hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YhHPKyBe6wL5tSMnvqBDYtsQ.jpg?f=user_large

Modbreak:Deze vraagw as in Advies laser module CNC laser geplaatst, hier is beter passend.

[ Voor 10% gewijzigd door SA007 op 29-08-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:28

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
tokowood schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:02:
goede morgen,

ik wil een Ortus Lasermaster 2 kopen. Ik wil namelijk, o.a. handgedraaide bieropeners graveren.
die hebben geen recht oppervlak (zoals foto laat zien). Kan deze laser op een aflopend oppervlak toch een duidelijke afbeelding graveren?

dank vast
Tom / Tokowood

[Afbeelding]

[modbreak]Deze vraagw as in Advies laser module CNC laser geplaatst, hier is beter passend.[/modbreak]
Jawel hoor, ik weet van mijn laser dat de graveringen een hoogteverschil van 5mm mag hebben voor het lelijk wordt.

dus dan moet je de gravering wel wat kleiner houden, of een rotatie unit hebben.

(oops, had helemaal niet door dat dit draadje nog leefde :$)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sine
Tijd voor een beetje crea-bea

Probleem:
Kringen op de werkbank veroorzaakt door glazen met hydraterende vloeistof.

Oplossing:
Een paar stukjes leisteen van de AC-tion, met wat kleine aanpassingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGgddO9UQI34cIdrp3yGbV9X2so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BRNcMA3ziQrGCr7kmwSTbVM.jpg?f=fotoalbum_large

Oldschool 8)

Naar een idee van:
https://www.evilgeniuslabs.org/macrochips

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 21:33
@Sine

Mag ik vragen waar je de vector bestanden vandaan hebt?
De site waar je naar linkte heeft slechts enkele designs beschikbaar helaas.

Erg leuk idee en sowieso bedankt voor het delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
@PVG555
Afbeeldingen van het internet, en die al dan niet gevectored, ik bak met k40 whisperer, dus als je een grayscale of zw/w afbeelding gebruikt werkt dat ook prima.

Ik heb hier wat ik tot nu toe heb neergezet, niet alles is perfect, doe er wat leuks mee :)
https://www.circuitsonlin...w/message/2307626#2307626

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 21:33
Sine schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:08:
@PVG555
Afbeeldingen van het internet, en die al dan niet gevectored, ik bak met k40 whisperer, dus als je een grayscale of zw/w afbeelding gebruikt werkt dat ook prima.

Ik heb hier wat ik tot nu toe heb neergezet, niet alles is perfect, doe er wat leuks mee :)
https://www.circuitsonlin...w/message/2307626#2307626
Thanks! :)

Ik ga even kijken of het mij een beetje wil lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 16:00
Is er iemand hier die een fiber heeft staan met EZcad ? of in ieder geval een galvo laser welke soort bron maakt niet uit.
Als er maar EZcad als software word gebruikt.

Ik heb namelijk met m'n co2 lasers lasercut en dat werkt prima met vectoren werken als in letters mooi scherp graveren.

De galvo lasers die ik heb staan werken met EZcad, alleen krijg ik daar lastig de vectoren mooi strak.
Met name type plaatjes van bijvoorbeeld inhoud van een tank en dergelijke informatie.

Heb een SVG ontvangen , welke ik kan exporteren naar .AI . DXF . PLT en nog verschillende bestanden , toch lijkt het dat er punten verdwijnen zodra ik ze in EZcad op Hatch zet ( hatch is het inkleuren alsware van vormen /letters/cijfers door de laser)

Als je niet met EZcad werkt zal dit wel als abracadabra klinken.

Hier een klein filmpje, als je naar bijv de E kijkt zie je dat die niet mooi scherp zijn maar zelfs een beetje vervormd en de C. ( rvs is het materiaal)

Dit gebeurd met een vector bestand waar de letters in staan, als ik in EZcad zelf de tekst zou aanmaken en dan hatch zien ze er super strak uit.
[YouTube: Fiber laser vector hatch is not nice and sharp on the edges]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:25
Hoi,

Geen ervaring met EZCad wel met SVG's en CAD-programma's. Dat is niet altijd een goede combinatie. De Autocad-versies waar ik mee werkte konden niet zo lekker overweg met SVG-bestanden. Heb je het al eens via een programma als Lightburn en dan exporteren naar DXF. Dan kan je eens kijken of het dan strakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashed
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08-2023
Dag allen,

Graag zou ik mijn photoshop/ontwerp hobby willen uitbreiden richting het laser graveren maar vooral ook snijden. Ik kijk hier al een tijdje naar en de mogelijkheden lijken me super!

Helaas is mijn budget niet heel groot en ben daarom bang dat een CO2 laser er niet inzit. Momenteel neig ik richting deze laser: ATOMSTACK A5 Pro 40w.
Ik wil hem dus vooral gebruiken voor het snijden van hout. Ik zat zelf te denken aan +/- 3mm MDF/multiplex gefineerd.

Wat mij erg tof lijkt om te kunnen maken zou zoiets zijn:
https://www.galahdesigns....ie-hout/23-310-eiken.html
Maar ook de welbekende 3d puzzels spreken mij aan:
https://scaleddimensions....sk-decor-gift-for-cyclist

Kunnen jullie mij verder op weg helpen? Zit ik een beetje in de juiste richting te denken? Hebben jullie nog tips voordat ik overga op koop?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Met zo'n laser kan je graveren, en dat was het.
Wellicht dat je dun fineer/karton kan snijden, maar indrukwekkend zijn ze niet.

De '40W' die genoemd wordt bij deze modules is ingangpower, niet uitgang zoals bij een co2 laser gebruikt wordt. De uitgang is maar 5.3W.

Overigens koop je voor niet heel veel meer tegenwoordig een co2 laser nieuw:
[url=https://www.aliexpress.com/item/4000432721518.html]voorbeeldp/url]

Ook hierbij, het is goedkoop spul, er is genoeg te verbeteren, er is voor de k40 lasers een los topic:
K40 Laser engraver/cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Niet met zo'n open frame ding gaan knullen als je wilt snijden inderdaad.

Zeker als je dat binnen wilt doen MOET het in een omkasting met stevige afzuiging. Je verdampt het materiaal wat je wegsnijdt.

En de prijs van een k40 is inderdaad vergelijkbaar.
Ik zou hem zelf (ivm met service garantie ed) via amazon oid kopen, dit is de goedkoopste die ik momenteel kan vinden;:
https://www.amazon.de/-/e...ng-Engraver/dp/B09JJV5TX6

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashed
Bedankt voor de reactie!

Ik had al gezien dat het aangeraden wordt om er zelf (of 1 te kopen) een kast omheen te bouwen.
Deze k40 lijkt me opzich een prima ding. Maar met 30 bij 20cm kan ik die kaart natuurlijk wel vergeten. Of ik moet hem wat kleiner maken :P

Gebruiken jullie dit ding? En hebben jullie misschien voorbeelden van hoe je toch wat groots kan maken zonder dat je goed kunt zien dat het aparte delen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Met een kaart is het wat minder tricky, je kunt natuurlijk over de landsgrenzen doorsnijden en ze dan weer aan elkaar fabrieken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashed
hmm ja, dat is zeker waar. Al kost het wel heel wat meer tijd in het ontwerpen :) Moet ik nog rekening houden met een bepaalde dikte van een grens? Hoe dik snijdt de gemiddelde laser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Is dit nog het meest actieve draadje van lasersnijden en graveren? Ik ben hier geïnteresseerd in en wil graag wat informatie opdoen vooraleer ik begin te kopen. Ik preferereer niet zelf te moeten bouwen vanaf nul maar als het genoeg voordelen heeft wil ik het wel overwegen. Zijn er kant en klare machines voor consumenten die door hout kunnen snijden? Liefst wat dikker dan enkele mm. En liefst stukken hout groter dan een onderzettertje.

Ik zit te kijken naar lasermachines, maar misschien is een cnc machine nuttiger. Pfoe, dat wordt even opzoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Hyloba op 09-02-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:20
Ik denk het.
het is afhankelijk van je ervaring en technische kennis/inzicht.(bv met 3D printers) er zijn kant en klare machines en daar geld hoe groter en hoe meer vermogen hoe duurder.
een K40 is een Laser waarmee voor een budgetprijs door hout van enkele millimeters kunt snijden 20x30 cm. afhankelijk van houtsoort en instellingen.
daar onder heb je meestal open frame diode lasers om te graveren of papier snijden.
zelf heb ik een Diode laser en een K40. BV.met de K40 kan ik met 3mm multiplex berken snijden met 2gangen
5mm met 4 gangen.
wil je dikker dan heb je meer vermogen nodig of meerdere gangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Rickbhs schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:16:
Ik denk het.
het is afhankelijk van je ervaring en technische kennis/inzicht.(bv met 3D printers) er zijn kant en klare machines en daar geld hoe groter en hoe meer vermogen hoe duurder.
een K40 is een Laser waarmee voor een budgetprijs door hout van enkele millimeters kunt snijden 20x30 cm. afhankelijk van houtsoort en instellingen.
daar onder heb je meestal open frame diode lasers om te graveren of papier snijden.
zelf heb ik een Diode laser en een K40. BV.met de K40 kan ik met 3mm multiplex berken snijden met 2gangen
5mm met 4 gangen.
wil je dikker dan heb je meer vermogen nodig of meerdere gangen
Bedankt voor de info! Na wat opzoeken zou ik mij een budget CO2 laser aanschaffen. Als het ooit nodig zou zijn kan ik nog steeds upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Hoi,

Ook maar wat informatie geven. Ervaring met een aantal lasersnijders.
Hyloba schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:27:
Ik preferereer niet zelf te moeten bouwen vanaf nul maar als het genoeg voordelen heeft wil ik het wel overwegen.
Zelfbouw kan. Alleen het kost veel tijd. En dan vooral het afstellen en inregelen van je machine. Als je een beetje handig bent en netjes kan werken dan is het te doen. Zelf heb ik het niet gedaan. Dit omdat ik een nette machine wilde waar ik niet iedere keer aan het aanpassen mag om de instellingen goed te krijgen. Kwa kosten zit hij mogelijk op 50% goedkoper dan wat ik was. Ik heb een groot deel betaald voor gemak :) Bij mij was het afleveren en binnen een halfuurtje werkte hij goed. Dat heeft bij de zelfbouwmachine heeft dat meer tijd gekost :D
Zijn er kant en klare machines voor consumenten die door hout kunnen snijden? Liefst wat dikker dan enkele mm. En liefst stukken hout groter dan een onderzettertje.
Wat is "iets dikker"? Reken met MDF ongeveer 10 watt per mm materiaal om het een beetje netjes te snijden. En met netjes snijden bedoel ik niet een zwart verkoolde zijkant :) Wil je 10mm snijden dan mag je aan de gang met 130 - 150 watt machines. Ook bij de stukken hout groter dan een onderzetter mag je steeds dieper in de geldbuidel reiken. En wat is groter dan een onderzetter :) Met een goede 400x600 kom je ver.

Bij kant en klare machines kom je dan in de duurdere categorie kwa machines. Dan heb je het over serieuze investeringen.

Naast de machine heb je nog wat extra kosten waar je aan mag denken:
- Rookafvoer: Je wilt de rookgassen echt niet filteren en binnen laten circuleren. Ik heb bijvoorbeeld een gat in de muur waar de afvoer doorzit. Deze blaast rechtstreeks naar buiten. Mogelijk is de standaard afzuiging ook niet voldoende.

- Koeling: bij de lagere wattages (tot 60 watt) lijkt een CW-3000 aardig. De CW-3000 is niet meer dan een bak water met een pomp en een ventilator om het water tot op de omgevingstemperatuur te koelen. Bij langere snijsessies schiet de temperatuur bij 18 tot 20 graden (te snel) omhoog. Dan mag je lang wachten tot je weer kan werken. Dan is het overwegen van een zwaardere koeling bijna een zekere optie.
Rickbhs schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:16:
het is afhankelijk van je ervaring en technische kennis/inzicht.(bv met 3D printers)
Het uitwerken van ontwerpen kan je op verschillende manieren doen. Via de (bijgeleverde) lasersoftware zoals RDWorks en/of Lightburn. Dat is basic of via CAD. Dan heb je het over Autocad, Fusion of ander Vector tekenprogramma die DXF-bestanden kan afleveren. Dan heb je wel een beetje inzicht nodig in het tekenen en hoe objecten in elkaar zitten. Het is ook leren van hoe materialen reageren op de laserstraal. Dat allemaal kan leren mogelijk het technisch inzicht wat minder. Al lijkt het soms moeilijker dan dat het is.
Ik zit te kijken naar lasermachines, maar misschien is een cnc machine nuttiger. Pfoe, dat wordt even opzoeken.
Mogelijk wel. Wat wil je er precies mee gaan doen? Ik zou eens een kijkje nemen bij een plaatselijk fablab om eens te ervaren wat een lasermachine doet, kan en informatie inwinnen.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmdepruijss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-02 13:24
Hallo forumlezers,

ik heb een vraag. ik ben op zoek naar een vertrouwelijke verkoper van fiber lasergraveerders. ik vind het persoonlijk erg moeilijk om de juiste verkoper te benaderen en het is niet bepaald gemakkelijk om de eerste de beste persoon een hoog bedrag te betalen. kan iemand mij hiermee helpen? ik ben op zoek naar een verkoper die verkoopt in / naar de EU. met de juiste certificaten die vereist zijn in de EU (bijv. CE of ISO:9001)

Zelf ben ik opzoek naar een 30W fiber laser raycus voor oppervlakkig graveer werk, bijvoorbeeld metalen plaatjes

heeft iemand ervaring met import, de juiste aankoop en een bedrijf wat te vertrouwen is.

Graag hoop ik dat iemand mij op weg zou kunnen helpen,

Groetjes Gmdepruijss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb via via mensen gehoord met goede ervaringen met hpclaser in engeland, maar dat is geen heel recente kennis.

Wel kan ik je zeggen dat CE en ISO9001 beide niks zeggen over de kwalteit of betrouwbaarheid van een product.
CE is een fabrikant die over zijn eigen product zegt 'dit voldoet aan de eisen om de europese markt op de mogen' maar hier zit niks aan testen aan vast. Iedereen kan dus een 'CE' sticker op een product plakken en zeggen dat het goed genoeg is (wel is de importeur aansprakelijk als het niet zo blijkt te zijn, maar handhaving hierop is schaars).

ISO9001 zegt 'we kunnen een proces heel consistent doen', of dat proces een bruikbaar of veilig product oplevert is helemaal niet relevant. daarnaast kan een bedrijf een klein subproces van hun productie laten keuren en zeggen 'we hebben iso9001'. Bijv het controleren van grondstoffen ofzo.

ISO9001 zegt wel wat meer dan CE, het moet namelijk wel door een externe partij gedaan worden en moet regelmatig herhaald worden, dus de bedrijven die het doen zijn over het algemeen beter bezig dan zonder maar het is zeker geen kwaliteitsstempel.

Ik kan ook geeneen relevante standaard of certificering die hier wel zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmdepruijss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-02 13:24
@SA007 Bedankt voor je reactie, idd erg handig om te weten wat de certificaten inhouden, met de CE ben ik idd wel bekend. Met de ISO:9001 niet zo, dus dank!
Ken je toevallig iemand die ervaring heeft met Alibaba (of is er een stiekeme meelezer die ervaring heeft). Zelf had ik namelijk zoiets als dit op het oog:

- https://dutch.alibaba.com...lesale.0.0.42f021912oChUJ
- https://dutch.alibaba.com...er.d_title.1a1b61a463cvgP

En stel ik zou via Alibaba kopen, waar zou ik nog meer op moeten letten, zou het bijvoorbeeld handig zijn om een importagent in te huren, of is er een verzekering.

Ik weet dat deze dingen allemaal online op te zoeken zijn alleen krijg ik dan niet een eventuele ervaring van een persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Hoi,
Gmdepruijss schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:29:
ik heb een vraag. ik ben op zoek naar een vertrouwelijke verkoper van fiber lasergraveerders. ik vind het persoonlijk erg moeilijk om de juiste verkoper te benaderen en het is niet bepaald gemakkelijk om de eerste de beste persoon een hoog bedrag te betalen.
Een beetje moeite insteken dan kom je ver. Je kan bij heel veel bedrijven (zoals Trotec, Lasergraaf, Metaquip, RDLasers en BRM-lasers) gewoon op bezoek om eens te kijken wat ze leveren. Zo ben ik bij verschillende bedrijven geweest om eens te praten en te zien wat de apparaten doen. Het kost je wel even een middagje of wat om wat bezoeken af te leggen. Goed, je geeft ook een behoorlijk bedrag uit.
Gmdepruijss schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:46:
@SA007
En stel ik zou via Alibaba kopen, waar zou ik nog meer op moeten letten, zou het bijvoorbeeld handig zijn om een importagent in te huren, of is er een verzekering.

Ik weet dat deze dingen allemaal online op te zoeken zijn alleen krijg ik dan niet een eventuele ervaring van een persoon.
Waarom wil je zo'n ding zelf uit China halen? Na je eerste post is het een beetje apart dat je een Nederlands bedrijf niet vertrouwd. Maar wel de plaatselijke Chinees bedrijf op Alibaba / AliExpress Je moet goed nadenken of je juist dat net wil. Je mag bij zelf import zelf een boel dingen uitzoeken. Je zal hem zelf moeten in elkaar zetten, installeren, afstellen, e.d. Buiten al het andere gedoe van eventueel verzenden, douane e.d.

Koop je bij een Nederlands bedrijf dan kunnen ze hem voor je installeren, afstellen en uitleg geven. Dan heb je ook garantie op het product. Dan kan je ook terugvallen op de service van een bedrijf. Bij geschillen is het altijd makkelijker praten met een Nederlands bedrijf dan met een Chinees bedrijf.

Je zal voor jezelf keuzes moeten maken. Zet het eens op een rijtje. Wat wil ik? En hoeveel kost het bij de diverse Nederlandse bedrijven, wat kost het bij de Chinese aanbieders? Wat zijn de voor- en nadelen van kopen in Nederland? Wat zijn de voor- en nadelen van kopen bij een Chinese aanbieder. Dan zal daar een bepaalde prijs voor koop bij Nederlands bedrijf en koop bij Chinees bedrijf uit komen. Dan kan je afwegen of het allemaal waard is om bijvoorbeeld uit China te halen of gewoon in Nederland te kopen.

Groet

[ Voor 1% gewijzigd door RonnieKo op 19-04-2022 07:44 . Reden: een kleine toevoeging aan het eind. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:06

Osxy

Holy crap on a cracker

nitrodesign schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:29:
Hallo Mede Tweakers,

Ik wil graag hobby matig uitbreiden met DIY producten om zelf het e.e.a. te kunnen realiseren. Momenteel beschik al over een 3D printer en Plotter.

Het volgende waar ik in wil investeren in een laser grafeer machine. Mijn budget is max +/- € 2500,-.
De rede waarom zoveel geld is als volgt, ik wil een apparaat waar weinig tweaken en tunen voor nodig is en die iedereen kan bedienen.
Ben je nog geslaagd in je zoektocht? Wat is het geworden uiteindelijk.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 08:11

nitrodesign

There is more joy on a ...

@Osxy Ja zeker, wij hebben gekozen voor de Flux Beamo.
Dit is een eenvoudig apparaat waarmee je heel gemakkelijk m.b.v. de camera je product ziet liggen en daar je object overheen zet en dan kun je het laseren.

Omdat mijn vrouw hem ook gebruikt, was het zaak om een kind eenvoudige machine aan te schaffen.
Dit voldoet ook aan de verwachtingen.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:06

Osxy

Holy crap on a cracker

nitrodesign schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:39:
Dit is een eenvoudig apparaat waarmee je heel gemakkelijk m.b.v. de camera je product ziet liggen en daar je object overheen zet en dan kun je het laseren.

Omdat mijn vrouw hem ook gebruikt, was het zaak om een kind eenvoudige machine aan te schaffen.
Het zal hier tussen een Flux Beamo gaan of een K40 en ja dat zijn hele andere klasse apparaten, zal ook echt gemak vs goedkope entrypoint zijn.

Waar haalt iedereen hier zijn materialen? Zoals plexi, hout etc. Met mijn zoektocht ben ik nog geen echte aanbieder tegen gekomen die dit overduidelijk aanbied voor laser cutters in NL. Mogelijk is de markt te klein.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Wij maken met ons bedrijfje gepersonaliseerde artikelen, denk hierbij aan:
  • Sleutelhanger
  • Onderzetters
  • Dienbladen
  • Wenskaarten
  • Naamborden
Maar waar je kan kijken is naar groothandel websites.
Wij hebben ooit wel eens besteld bij Plottermoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomJans
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:25
Materiaal haal meestal bij een van de onderstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Osxy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:49:
Het zal hier tussen een Flux Beamo gaan of een K40 en ja dat zijn hele andere klasse apparaten, zal ook echt gemak vs goedkope entrypoint zijn.
Nou ook tussen: Wil je experimenteren met de machine of niet. Met een K40 zal je veel meer zelf moeten afstellen en instellen dan met Flux. Of is een diode-variant goed voor je toepassingen. Een K40 kan je wel zelf opwaarderen en aanpassen met andere onderdelen. Dat is echt meer hobbymatig. Dat zal met een kant en klaar model zoals de Flux Beamo minder zijn. Het is maar net waar je interesse ligt.
Osxy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:49:
Waar haalt iedereen hier zijn materialen? Zoals plexi, hout etc. Met mijn zoektocht ben ik nog geen echte aanbieder tegen gekomen die dit overduidelijk aanbied voor laser cutters in NL. Mogelijk is de markt te klein.
Je kan eens kijken bij de standaard webwinkels zoals Lasersheets en Laserbeest.nl. Maar wat heb je nodig en hoe groot? Ik haal namelijk bepaalde zaken bij de plaatselijke (goede) bouwmarkt. Ander spul via kunststofhandelaren. Of bijvoorbeeld websites voor kunstenaars alla van beek art en Architekturbedraf.de. Maar ook de betere modelbouwwinkel heeft veel (plaat)materiaal waar je wel wat mee kan experimenteren. Het is maar net wat ik nodig heb.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 19-04-2022 07:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyWithMeh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-03 18:14
Kwam net deze thread tegen! Ik heb op mijn eigen werkplaats verschillende CO2 en UV-lasers staan (resp. 100, 180, 5 en 10w) wat CNCs en een legertje aan 3Dprinters. Als ik een keer iemand kan helpen of iemand vragen heeft, dan laat maar weten.

In ander nieuws: Ik hoorde vandaag een roddel dat Lightburn bezig is om Ezcad2 en 3 UV-lasers aan te gaan sturen. Dat zou zo top zijn <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomJans
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:25
Dat Lightburn bezig is om galvo lasers te ondersteunen zou ik geen roddel meer noemen. Tenminste Ezcad2 controllers.

https://lightburnsoftware...-for-galvo-marking-lasers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 23:07
FlyWithMeh schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:59:
Kwam net deze thread tegen! Ik heb op mijn eigen werkplaats verschillende CO2 en UV-lasers staan (resp. 100, 180, 5 en 10w) wat CNCs en een legertje aan 3Dprinters. Als ik een keer iemand kan helpen of iemand vragen heeft, dan laat maar weten.

In ander nieuws: Ik hoorde vandaag een roddel dat Lightburn bezig is om Ezcad2 en 3 UV-lasers aan te gaan sturen. Dat zou zo top zijn <3
Tof aanbod, welke hoek van het land zit je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb sinds enige tijd ook een laser engraver/cutter. In mijn geval een Sculpfun S9. Prachtig apparaat maar heb wel wat modificaties aangebracht.
  1. End stops gemaakt, hiervoor 4mm inductive sensors gebruikt
  2. Kabelrupsen (of hoe heten die dingen) voor de kabels en de slang voor air assist
  3. Behuizing met afzuiging en vaste metalen plaat onder de laser
  4. Rooster om objecten op vaste plekken te kunnen plaatsen
  5. Klein doosje schakelaar en 2 poorten voor stappenmotors. De ene voor de Y as, de andere voor de roller om ronde objecten te kunnen graveren. Met de schakelaar kan ik kiezen tussen de 2 motoren.
  6. Aansturing met een Raspberry Pi 2B. Wat knoppen voor ventilatie, licht, ATX-voeding standby zetten, etc.
  7. Air assist (goedkope aquarium luchtpomp van de Hornbach)
  8. Air assist nozzle systeem om snel van nozzle te kunnen wisselen (grote opening, kleine opening, dicht op het opperlvak of juist hoger erboven). Met behulp van een E3D nozzle heb ik een prachtig dunne straal lucht rondom de laserstraal.
Mijn nieuwste knutselwerkje: Nozzle wisselen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Sculpfun S9 E3D Quick nozzle swap

12mm vuren snijden:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Sculpfun S9 cutting 12mm Wood with my E3D nozzle air assist

Bekijk op YouTube
Sculpfun S9 with my E3D nozzle air assist cutting 12mm Wood

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_SQa-2U2Ywvhv5Q0aiwf374bfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6ZirrGm5g8tJ7r1BeLryKLd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6WtKtRfkAVADl-I3jwdJ4VG1EM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYXSs4mmJomXIBJCywwVeYvs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akS_AtrhumnI6fKGnDYWsqKqUjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1563t7gur0ka602t3XT2blw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoLJvLTAA-n1qVY2kxezGRth7Tw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgGRg3mykY7eDJF5VxC7danw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YneNLBjmvVDLv1MV3SP_JA_JGb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfwlhnjwt91K7K4S9QbgzUuG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjW5XndHAuZY06OaLmFeKn7TWgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVa7xFhOHrmf65nxXxKEbUxg.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 59% gewijzigd door WFvN op 18-05-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamerPhil
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-04 09:34
Welke budget laser raden jullie aan voor plexiglas 3-4mm?

zou ±300mm x 200mm groot moeten kunnen laseren.

😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Volgens mij, als je niet alleen zwart wil snijden, zal je in ieder geval uit komen op een CO2 laser. Welke? Geen idee.

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 19-05-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamerPhil
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-04 09:34
🤔 Of een laser die dit materiaal netjes gesneden krijgt??
Afmetingen 20x30cm
https://www.lasersheets.n...ekleurd-2/mdf-zwart-3-mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

MDF is best wel compact. Maar 4mm MDF standaard kleur doet mijn Sculpfun S9 gewoon netjes vind ik. Zwart zal (vanwege de donkerdere kleur) nog een stukje vlotter gaan gok ik.

Bekijk op YouTube
MDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
@GamerPhil voor plexiglas 3-4mm met een afmeting van 200x300 zit je in het bereik van een K40 CO2 Laser
hiermee lukt MDF ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
plexi en diodelaser gaat het iig niet worden, die schijnt er gewoon doorheen.

Maar tot 10mm plexi heb ik al gedaan met een K40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1E6OWIZWi-PXdQgOIcbg0tjRxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdbAWjq0uKQUSUhC6ajiRf1H.jpg?f=fotoalbum_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:06
Voor mijn werk wil ik een aantal Merge Cubes laseren, zoals hier het origineel in kunststof.

De app herkent dit met gemak, dus het contrast tussen het blanke hout en het gegraveerde is ruim voldoende. Werkt dus. Ter conservering zou ik dit graag op een manier coaten met een blanke lak zodat het contrast tussen de kleuren ook goed blijft. Is de go-to blanke, matte houtlak van de lokale Karwei meteen al prima of zouden jullie iets anders adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:28
Ik ben momenteel aan het rondkijken om aluminium (of brass) te laten snijden en graveren, maar overal waar ik kijk is het of niet mogelijk om te graveren, of materiaal niet beschikbaar (want metaal), of een hoge MOQ.

Het is voor een klein projectje van mijzelf. Heeft iemand een tip waar ik dit kan doen zonder dat ik een hardverzakking krijg van de prijs, en ook nog in de EU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Alu snijden gaat denk ik het beste met een watersnijmachine, genoeg bedrijven die dat voor schappelijke prijzen doen.
Graveren met water gaat niet echt lekker, echt netjes wordt het niet, wordt meer gebruikt om assemblageinfo of partnr op het item te zetten.
Wat wel een goede optie is voor graveren is verven/anodideren en die laag weggraveren, dat gaat best netjes met een normale co2 laser (nog nooit met een diode geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

SA007 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:41:
Wat wel een goede optie is voor graveren is verven/anodideren en die laag weggraveren, dat gaat best netjes met een normale co2 laser (nog nooit met een diode geprobeerd).
Met diode gaat dit ook uitstekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
Aluminium is ook goed te snijden en te graveren. Messing is daar in tegen beter op een watersnijmachine te doen. Over het algemeen zijn de snijkosten van een watersnijmachine wat hoger dan een laser,
Bij mij op het werk wordt het volgende meestal aangehouden:
Staal&RVS <25mm laser : >25 plasmasnijder
Aluminium <20mm laser :>20 watersnijder
Andere metalen+ kunststoffen met een watersnijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:45

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Zijn graveermachientjes zoals bijvoorbeeld de Sculpfun S9 en Atomstack A5 goed te vergroten? Het eerste probleem wat ik zie is dat de profieltjes (20x20?)waar de rolletjes over lopen bij een langere lengte op een gegeven moment teveel gaan doorbuigen. Heeft iemand een idee hoelang dat goed gaat?
De profieltjes, tandriempjes en het aandrijfasje onder de gantry, is allemaal universeel verkrijgbaar in een grotere lengtes neem ik aan?

Sculpfun S9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beH2BiMjEIZu876hdMoywb5zyEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xRA1Qkz7AlG2keo7oCUczE3l.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Er is een uitbreidingsset te koop die de diepte van 420mm naar 950mm maakt. De Y-balken en de Y-tandriemen worden dan volledig vervangen
https://www.amazon.nl/Uit...d=pla-1651597922085&psc=1

Geen ervaring mee overigens. Maar ik zit me te bedenken dat je zelf natuurlijk nog best wel groter kan gaan. Tegen doorbuigen zou je dan bijvoorbeeld 20-40 kunnen gebruiken in plaats van de 20-20 die het frame nu heeft. Als je dan die 20-40 rechtop zet, heb je ook bij grotere lengtes geen last van doorhangen.

[ Voor 25% gewijzigd door WFvN op 22-05-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

WFvN schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:39:
Er is een uitbreidingsset te koop die de diepte van 420mm naar 950mm maakt. De Y-balken en de Y-tandriemen worden dan volledig vervangen
https://www.amazon.nl/Uit...d=pla-1651597922085&psc=1

Geen ervaring mee overigens. Maar ik zit me te bedenken dat je zelf natuurlijk nog best wel groter kan gaan. Tegen doorbuigen zou je dan bijvoorbeeld 20-40 kunnen gebruiken in plaats van de 20-20 die het frame nu heeft. Als je dan die 20-40 rechtop zet, heb je ook bij grotere lengtes geen last van doorhangen.
Leuk die uitbreidingsset om te zien dat het geen punt is om te upscalen, ik wil echter naar minimaal 120x80cm. Ik zou dan inderdaad groter profiel kunnen pakken, vergt wel iets meer aanpassing.

Is dit profiel, tandriem en aandrijfasje wel gewoon universeel verkrijgbaar in grotere lengtes? Ik bedoel de rolletjes bv die over de profielen lopen en de tandwieltjes is per merk uitwisselbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:57
PaPa schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Leuk die uitbreidingsset om te zien dat het geen punt is om te upscalen, ik wil echter naar minimaal 120x80cm. Ik zou dan inderdaad groter profiel kunnen pakken, vergt wel iets meer aanpassing.

Is dit profiel, tandriem en aandrijfasje wel gewoon universeel verkrijgbaar in grotere lengtes? Ik bedoel de rolletjes bv die over de profielen lopen en de tandwieltjes is per merk uitwisselbaar?
Zou wel afvragen of je niet beter van scratch kan gaan bouwen....

Zoveel groter... Wat blijft er dan nog over van het originele machientje? Meer massa, zijn de huidige motoren dan nog wel sterk genoeg? Moet je over dubbel de lengte dan geen beter systeem hebben om je riemen te spannen? Enz

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Jampot007 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Zou wel afvragen of je niet beter van scratch kan gaan bouwen....

Zoveel groter... Wat blijft er dan nog over van het originele machientje? Meer massa, zijn de huidige motoren dan nog wel sterk genoeg? Moet je over dubbel de lengte dan geen beter systeem hebben om je riemen te spannen? Enz
Goede punten die je noemt, zelfbouw is zeker een optie maar gaat wel veel tijd in zitten. Plug and play heeft zo z'n voordelen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb al bijna 2 jaar een 4.5W diode lasersnijder, en daarmee heb ik leuke dingetjes kunnen maken voor mijn hobbyprojecten. Maar de laser is gewoon niet zo sterk, en bij 3mm (licht) triplex houdt het daadwerkerlijk snijden wel op, als ik een beetje nette snijranden wil.

Eerder deze week heb ik een Atomstack X7 Pro 50W* besteld, en die wordt als het goed is straks bezorgd. Dit apparaat heeft een 10W (optisch) laser, intern is de lichtopbrengst van twee diodes samengevoegd om dit vermogen te halen. Ik heb er een air assist bij gekocht, voor (hopelijk) nog nettere snijranden.

Ik heb al Lightburn, dus daarmee kan ik al uit de voeten.

Ik heb er zin in om mee aan de gang te gaan! Hopelijk kan ik er wat dikker (t/m 4mm zou mooi zijn) en zwaarder hout mee snijden, zodat ik gewoon triplex van de Gamma kan gebruiken. Dat is een stuk goedkoper dan licht berkentriplex wat ik tot nu toe speciaal besteld heb.

* 50W = gelogen natuurlijk, maar dat lijkt gangbaar te zijn in de wereld van de diode-lasers

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 09:47
JeroenH schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:07:

* 50W = gelogen natuurlijk, maar dat lijkt gangbaar te zijn in de wereld van de diode-lasers
Nouja, geen leugens, maar misleiding. Het is totaal opgenomen vermogen. Wel heb ik ernstig mijn twijfels bij de claim dat hij door 20mm dik hout heen kan snijden. Misschien als je de hele dag er voor neemt ja.

Maar, de prijs is wel aantrekkelijk vergeleken met een beetje de standaard CO2 laser.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
EJonk schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:26:
[...]

Nouja, geen leugens, maar misleiding. Het is totaal opgenomen vermogen. Wel heb ik ernstig mijn twijfels bij de claim dat hij door 20mm dik hout heen kan snijden. Misschien als je de hele dag er voor neemt ja.

Maar, de prijs is wel aantrekkelijk vergeleken met een beetje de standaard CO2 laser.
... en als je pikzwarte beroete snijranden voor lief neemt.

20mm (of zelfs de 15mm waarmee ze adverteren) is absolute }:O -shit natuurlijk, en daarom houd ik mijn verwachtingen bescheiden met 4mm ;) Alles wat het meer kan is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,
BobB schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:25:
De app herkent dit met gemak, dus het contrast tussen het blanke hout en het gegraveerde is ruim voldoende. Werkt dus. Ter conservering zou ik dit graag op een manier coaten met een blanke lak zodat het contrast tussen de kleuren ook goed blijft. Is de go-to blanke, matte houtlak van de lokale Karwei meteen al prima of zouden jullie iets anders adviseren?
Ja, is prima. Wil je wat slijtvast kan je bijvoorbeeld ook jachtlak gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,
PaPa schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:35:
Goede punten die je noemt, zelfbouw is zeker een optie maar gaat wel veel tijd in zitten. Plug and play heeft zo z'n voordelen wat dat betreft.
Denk dat het ombouwen ook veel tijd gaat kosten.Je mag je afvragen hoe nauwkeurig is de machine met de uitbreidingen. Precies wat @Jampot007 al aangeeft over de motoren en banden. Daar zal het een en ander ook invloed op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,
JeroenH schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:07:
Ik heb er zin in om mee aan de gang te gaan! Hopelijk kan ik er wat dikker (t/m 4mm zou mooi zijn) en zwaarder hout mee snijden, zodat ik gewoon triplex van de Gamma kan gebruiken. Dat is een stuk goedkoper dan licht berkentriplex wat ik tot nu toe speciaal besteld heb.
Kan ik mij voorstellen dat je er zin hebt om het apparaat uit te proberen. Bij de grote bouwmarkten zit nog wel eens wat kwaliteitsverschil in triplex. Soms heb je wat meer vermogen nodig dan de andere keer. Dat ligt dan helemaal aan het lijmen en houtsoort van de platen. Ook is niet altijd de plaat recht. Dat kan soms ook wel een dingetje zijn bij bouwmarkt platen. Het is altijd een beetje experimenteren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RonnieKo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:49:
hoi,
Kan ik mij voorstellen dat je er zin hebt om het apparaat uit te proberen. Bij de grote bouwmarkten zit nog wel eens wat kwaliteitsverschil in triplex. Soms heb je wat meer vermogen nodig dan de andere keer. Dat ligt dan helemaal aan het lijmen en houtsoort van de platen. Ook is niet altijd de plaat recht. Dat kan soms ook wel een dingetje zijn bij bouwmarkt platen. Het is altijd een beetje experimenteren. :)
Ik heb al wat leuks gemaakt afgelopen weekend, maar daarna te druk gehad om het hier even te posten. TLDR; het is een fantastisch apparaat. 4mm Gamma triplex snijden is geen probleem op 300mm/min 1 pass, zonder beroete randen en ik heb zelfs al wat in metaal (een keukenmes) gegraveerd. Ik zal zsm wat foto's posten.

Krom hout is altijd een probleem (niet alleen bij de bouwmarkt, zelfs bij Laserbeest vandaan), maar ik ga voor deze lasersnijder nog een echt goed metalen onderbord maken, en ik zorg er dan voor dat ik het hout kan klemmen zodat het onder de laser in ieder geval recht ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Na wat simpele test-rondjes en vierkantjes op verschillende snelheden/sterktes, als eerste dit gemaakt van een gegenereerde file van boxes.py:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2BGdM664WL8KgemY12FkO0eZYk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AiVfaXZgqKF2V929Y58cDBW.jpg?f=fotoalbum_medium

Het schuifje gaat een beetje stroef, ik moet er nog eens langs met kaarsvet maar verder werkt het prima, en alles past perfect in elkaar.

Vervolgens zelf wat getekend, een nieuw, gepersonaliseerd huisje voor de cavia's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSUUB5xQBySGGPJMyqWCT3XyG_Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVGmce1uGD9VGR0iOkNM8uvL.jpg?f=fotoalbum_medium

Het snijden was allemaal 100% / 300mm/min, het graveren was 20% / 500mm/min, beiden 1 pass. 99% van de snijlijnen waren compleet door, ik hoefde nauwelijks na te bewerken. Dat was bij mijn oude laser (4.5W) wel anders. En de snijranden zijn bruin, maar niet beroet, geven niet af als je er met je vinger langs gaat.

Dit kleine (15x15mm) tekeningetje in een Ikea-keukenmes gegraveerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC9BvIGl2FDOUVuoAxo5DsAAnRI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LF1mxGWoXfkIkJxwEB4DCZag.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat ging op 100% / 30mm/min, en daarmee duurde dit kleine plaatje bijna een uur. Maar het ziet er wel echt goed uit! Iets minder diep zou ook nog kunnen, ik schat dat het nog wel met 60mm/min kan ook, en misschien kunnen de lijntjes ook nog wel 2x zo ver uit elkaar. Dan zou dit in een kwartier kunnen.

Al met al tot nu toe 100% tevreden met het apparaat. Door de air assist ook niet van die bruine waaiers op het hout. De komende tijd maar veel experimenteren :9

Het betreft dus een Atomstack X7 Pro 50W met extra aangeschafte air assist.

Als het zo goed blijft werken denk ik dat ik op termijn nog wel eens deze accessoire aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,

Mooi resultaat!
JeroenH schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:33:
[...]
en ik heb zelfs al wat in metaal (een keukenmes) gegraveerd. Ik zal zsm wat foto's posten.
Gewoon blank in de laser? Dit omdat bij CO2-lasers het niet echt verstandig is om zomaar staal te laseren zonder voorbereidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

RonnieKo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:49:
Gewoon blank in de laser? Dit omdat bij CO2-lasers het niet echt verstandig is om zomaar staal te laseren zonder voorbereidingen.
Ik weet niet wat hij gedaan heeft maar ikzelf laser ook RVS. Wel even ontvetten en schoon maken maar verdere voorbereiding dan dat is niet nodig. Geen zwarte verf ofzo spuiten maar inderdaad gewoon blank laseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RonnieKo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:49:
hoi,

Mooi resultaat!

Ja inderdaad, gewoon blank in de laser. Schoongemaakt met een keukenrol met glassex ;) Ging veel beter dan ik vooraf had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ben net zoals @Osxy ook op zoek naar een laser grafeer machine. Er zullen gepersonaliseerde artikelen worden gemaakt zoals:
  • Pennen
  • Onderzetters
  • Planken
Glazen graveren zal ook mooi zijn maar volgens mij is dat best een uitdaging.

Dankzij @nitrodesign ook gekeken naar de Flux Beamo.
nitrodesign schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:39:

Nu is het niet precies de eenvoud waar ik naar op zoek ben maar ik ben op zoek naar iets betrouwbaars. In eerste instantie zat ik te kijken naar een K40 maar dat is mij niet iets te veel hobbyen.

Weet niet of het bestaat maar is er ook een apparaat dat tussen de K40 en de Flux Beamo in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
Eigenlijk niet, er zijn wel alternatieven die in de buurt zitten van de Beamo maar niet meteen veel goedkoper,
eigenlijk is een Flux Beamo een K40 alleen dan zijn alle onderdelen verbetert, met eigen software en hebben meerdere support punten in de EU,

De K40 is gewoon Budget van Budget zonder garanties, voor dat hij werkt moet je eerst hobbyen, om de kwaliteit en veiligheid te verhogen nog meer hobbyen en voor support, ben je aangewezen op enthousiastelingen (gelukkig zijn er daar wel aardig wat van).

en dat verklaart naar mijn idee een groot deel van het prijs verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Flux Beamo is een goed en betrouwbaar apparaat. Gebruik hem nu langer dan 1 jaar zonder problemen. Klein beetje onderhoud maar een stabiel goed product.

Wat betreft het graveren van glazen gaat heel eenvoudig met de Flux, er is een add on beschikbaar die klik je onder je Flux (https://www.fluxlasers.com/beamo-rotary-extend.html).

Maar wat weerhoud jou ervan om een Flux aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Mag ik vragen wat je voor onderhoud doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Radical1980 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:40:
Glazen graveren zal ook mooi zijn maar volgens mij is dat best een uitdaging.
Valt reuze mee vind ik. (5W diode laser)

Glas ontvetten. Dan dun laagje zwarte verf erop spuiten En dan branden maar. Wel verstandig om natuurlijk eerst wat te testen met de snelheid en het vermogen. Ik doe het op 240mm/min en 75%. Ik ben gewoon begonnen met de vele Hakpotjes, mayonaisepotjes, etc.

De Sculpfun S9 heeft best een lang stuk laserstraal waarmee je kan branden. Dus kleinere afbeeldingen kan je best op een glas graveren ook al is het glas rond. Maar ik heb ook zo'n roller om ronde voorwerpen te doen.

Wat géén goed idee is met zo'n roller waar je een voorwerp op legt is na het branden nog een rand om de gevulde vlakken graveren; dan gaat de roller dus heen en weer en dan gaat je glas aan de 'wandel' waardoor de lijnen niet meer mooi om de gevulde vlakken komen. Dus alléén vlakken graveren, of in ieder geval dat bij het branden de roller maar één kant op beweegt.

Spiegels heb ik ook wel gedaan. Ook glas gebrand vanaf de voorkant en vanaf de achterkant door het glas heen.

Bruin glas is me nog niet gelukt. Telkens knapt het glas (ook bij lagere vermogens; tot nu toe geen sweet spot gevonden qua instellingen)

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 02-06-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Dat zijn nuttige tips, thanks, ik wil ook nog wel eens met glas aan de gang.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste