Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Twan V schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:26:
Met zo'n zware kap zul je denk ik met een gasveer moeten werken. Of een paaltje om hem open te houden, zoals de motorkap van veel auto's ook hebben.
Zo'n paaltje als een motorkap is zo'n gek idee nog niet inderdaad. Proberen waard.
Een gasveer is inderdaad leuker, maar een goedkope voldoet helaas niet. Wellicht is dit nog een optie, die heeft opengeklapt een soort van vergrendeling
https://www.hornbach.nl/p...verzinkt-2-stuks/5800352/

[ Voor 26% gewijzigd door JBS op 07-01-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JBS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Zo'n paaltje als een motorkap is zo'n gek idee nog niet inderdaad. Proberen waard.
Een gasveer is inderdaad leuker, maar een goedkope voldoet helaas niet. Wellicht is dit nog een optie, die heeft opengeklapt een soort van vergrendeling
https://www.hornbach.nl/p...verzinkt-2-stuks/5800352/
Een zakje met stenen over een katrol heen is ook minder mooi, maar wel goedkoper :)

Je kunt ook overwegen om de het bovenstuk uit een lichter materiaal te maken, of dat je 'm voor de helft kunt openklappen, niet beste voorbeeld, maar ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YhxMyvedC99eBsrl4hbuZqD7ec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jsy78UhdiiZRRcVlLdWzAXB8.png?f=user_large

En in ergste geval kan het voorste gedeelte dan nog naar voren klappen, voor betere toegang.

[ Voor 5% gewijzigd door Accretion op 07-01-2025 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
ik heb de p2s van xtool besteld, hij komt deze week binnen. Hopelijk kan ik jullie snel de resultaten delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyWithMeh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-03 18:14
Hey iedereen, ik probeer mijn Shapeoko te verkopen maar ik krijg maar niet genoeg mensen die geintresseerd zijn. Ik ga ook op Tweakers nu een ad zetten, maar hebben jullie misschien advies over nog meer plekken waar ik kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
FlyWithMeh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 03:03:
ik probeer mijn Shapeoko te verkopen maar ik krijg maar niet genoeg mensen die geintresseerd zijn. Ik ga ook op Tweakers nu een ad zetten, maar hebben jullie misschien advies over nog meer plekken waar ik kan kijken?
Wil je de hele machine verkopen? Of alleen onderdelen? Heb je al ook CNC-zone Forum geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyWithMeh
De hele machine, met bitjes en al. Goeie, nee, nog niet! Ga ik direct naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
Voor de knutselaars die regelmatig met (zwart) karton werken. Stond gisteren bij de Karwei voor wat nieuwe plakjes (gaat hard met de hout voorraad :)). Toen liep ik langs de stucloop (€19 voor een rol van 35M2) en dat is karton met een laagje PE kunststof.

Gelijk maar een rol meegenomen en dat werkt uitstekend! Nadeel is dat het donker antraciet is en niet volledig zwart, maar voordeel is dat het door het laagje PE een stuk steviger is.

Heb nu wat testjes gedaan op 60pwr en 150mm/s op mijn 40W diode en dat werkt goed om zeer precies uit te snijden. Had wat haast, daarom wat hoog in vermogen, zal eens kijken wat een betere instelling is (denk dat 20% en 80mm oid ook al prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Laatst online: 09:55

Fjeze

AllesPerfect!

Is het verschil in randen erg groot tussen een CO2 laser en een Diode laser? Vooral qua zwarte randen.

Ik heb nu een Sculpfun S30 Ultra 22w. Ik zit te twijfelen om over te stappen Sculpfun S70 Max of een CO2 100w laser.

Hier mensen met advies? Qua gemak, onderhoud, kwaliteit, resultaat, snelheid en dergelijke?

Fly or Die

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:12
JBS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:19:
Voor diegene hier die een DIY behuizing gemaakt hebben voor 'n machine: Welke scharnieren/klepsteun hebben jullie gebruikt die sterk genoeg zijn om de houten klep (OSB met kunststof raampje in mijn geval) geopend te houden?

[Afbeelding]
Twee gasveertjes van de Praxis werken uitstekend op een kap van 90 cm breed en 47 cm hoog MDF 18 mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsVLJp6nwQTdF0muO13fwrsudVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ry7wEATqumkegj1WT9IeBpA9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAfo4vDs_H8G5vkIw9jPJH0iDkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4iwT9DiJ8diPybiMqbvS9hm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Pedro_Newbie Heb je daar toevallig de link naar het specifieke product nog van?
Ik had nog twee van deze https://www.hornbach.nl/p...ift-basic-260-mm/7832616/ liggen, maar daarmee valt de klep regelmatig alsnog dicht.

Het lijken deze https://www.praxis.nl/ijz...isveer-243mm-11kg/5593982 te zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 08-01-2025 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobiwankevogi
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-02 18:30
Even korte intro. Ik ben docent op het mbo. 5 jaar 3d print ervaring. Op het makerlab op een andere locatie hebben we een protec r500. Ik heb even gekeken en het is volgens mij een 100 watt co2 laser, als ik er naast zit corrigeer me gerust. Ik heb wat 6mm mdf gesneden en dit ging voor zover ik kon zien prima. Alleen bij het verwijderen van het mdf was rechterhelft niet helemaal doorgesneden/gelaserd. Probleem is dat de beheerder van het makerlab er niet meer is. En nu wil ik zelf graag dit probleem oplossen. Ik heb ivm de thuissituatie helaas niet genoeg tijd om alles zelf uit te pluizen. Alle hulp en tips om dit op te lossen en instellingen voor mdf snijden zijn welkom. TLDR: protec 500 laser gaat rechts niet helemaal door de plaat van 6mm mdf. Help. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:02
Dat klinkt alsof de spiegels niet goed uitgelijnd zijn.
Dan komt de laserstraal niet volledig door de lens en dan mis je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Heb je je air assist luchtpomp nou in de omkasting staan? Ik heb die van mij juist buiten de omkasting geplaatst zodat hij schone lucht aanzuigt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyWithMeh
jobiwankevogi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:56:
Even korte intro. Ik ben docent op het mbo. 5 jaar 3d print ervaring. Op het makerlab op een andere locatie hebben we een protec r500. Ik heb even gekeken en het is volgens mij een 100 watt co2 laser, als ik er naast zit corrigeer me gerust. Ik heb wat 6mm mdf gesneden en dit ging voor zover ik kon zien prima. Alleen bij het verwijderen van het mdf was rechterhelft niet helemaal doorgesneden/gelaserd. Probleem is dat de beheerder van het makerlab er niet meer is. En nu wil ik zelf graag dit probleem oplossen. Ik heb ivm de thuissituatie helaas niet genoeg tijd om alles zelf uit te pluizen. Alle hulp en tips om dit op te lossen en instellingen voor mdf snijden zijn welkom. TLDR: protec 500 laser gaat rechts niet helemaal door de plaat van 6mm mdf. Help. Bedankt.
Ik zou eerst eens controleren of het bed nog wel level staat! Als een hoek hoger of lager staat, komt 'ie er niet goed doorheen omdat de brandpuntafstand niet meer in het materiaal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
JeroenH schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Heb je je air assist luchtpomp nou in de omkasting staan? Ik heb die van mij juist buiten de omkasting geplaatst zodat hij schone lucht aanzuigt.
Hij staat nu inderdaad (nog) in de kast omdat ik 'm nogal veel herrie vind maken buiten de kast, op de kast resoneert ie nogal want het is een mooie klankkast. Ik moet hem nog verplaatsen met een flinke geluidsisolatie eronder maar ja dat zijn van die klussies waarvan je denkt: Ach dat komt wel een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobiwankevogi
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-02 18:30
FlyWithMeh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Ik zou eerst eens controleren of het bed nog wel level staat! Als een hoek hoger of lager staat, komt 'ie er niet goed doorheen omdat de brandpuntafstand niet meer in het materiaal ligt.
Duidelijk, dus wel een beetje overeenkomsten met 3d printers. Ik neem aan dat ik dat in de handleiding kan vinden? Het is wel een groot apparaat. Maar ik ga op onderzoek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 18:13
Ik heb bij ons op het werk geopperd om een laser graveer apparaat te bestellen,wij graveren vaak rvs tag labeltjes waar nummers op staan.
Het is uiteindelijk een Xtool S1 blue 40W geworden icm een 2W 1064 laser voor het graven in metalen.
Was een aanbieding voor €3000 en hier zat eigenlijk alles bij wat op hun site stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPpcKWTZPEGLwzYtv_Vz5i0V4Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwECNsGOyIVS1wOiUVjf4L6m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:10
Ik heb gezocht op dit forum maar vindt nog geen 'sluitende' antwoorden: ik wil eens een witte tegel graveren, maar vraag me af met welke verf jullie de beste ervaringen hebben? In Amerikaanse tutorials zie ik allemaal producten voorbijkomen die hier niet te krijgen zijn óf erg veel kosten. Rust-oleum chalky white lijkt goed te zijn volgens wat ik hier lees maar ik vind het niet meteen bij ons (België) in de DHZ ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Titanium dioxide oplossen in IPA en dat op de tegel nevelen. Goed laten drogen en dan laseren.
Titanium dioxide deze b.v. https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2E8Q8XQ2GVP4P&psc=1

Let goed op de prijzen want die ik toon is per kilo maar er zijn er ook die het voor een ons vragen.
Op het Lightburn software forum staat ook het nodige. Zoek maar eens op “Titanium oxide white tile”

Ook een zoekterm Norton white tile zal de nodige links opleveren die je verder op weg kunnen helpen

[ Voor 10% gewijzigd door Pedro_Newbie op 19-01-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:10
Pedro_Newbie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:16:
Titanium dioxide oplossen in IPA en dat op de tegel nevelen. Goed laten drogen en dan laseren.
Titanium dioxide deze b.v. https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2E8Q8XQ2GVP4P&psc=1

Let goed op de prijzen want die ik toon is per kilo maar er zijn er ook die het voor een ons vragen.
Op het Lightburn software forum staat ook het nodige. Zoek maar eens op “Titanium oxide white tile”

Ook een zoekterm Norton white tile zal de nodige links opleveren die je verder op weg kunnen helpen
Ah, bedankt, aan poeder had ik nog niet gedacht (nog niet ver genoeg gelezen op het LightBurn-forum :P ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Laatst online: 22-09 18:13
Zo graveer apparaat heeft een plekje gekregen. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwUzrEpeH3qCJIT6-KD735UTcu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRe0Sq5mHRb3UuaqefzUJUbj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOy-3MgPhJYNBMjBbcYHDg8nK-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsEqeTjEFMhHve5g26VkXdPf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Sind vorige week in bezig van een XTool S1 40 Watt, leuke leercurve. Machine neemt halve werkbank in me mini schuur in beslag en gelijk een adapter geprint om de rook zo naar buiten af te voeren. Nu in conclaaf met hun support of de factuur naar mij overgeheveld kan worden want zit nog ruim jaar garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mutsje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:43:
Sind vorige week in bezig van een XTool S1 40 Watt, leuke leercurve. Machine neemt halve werkbank in me mini schuur in beslag en gelijk een adapter geprint om de rook zo naar buiten af te voeren. Nu in conclaaf met hun support of de factuur naar mij overgeheveld kan worden want zit nog ruim jaar garantie op.
Je hebt hem tweedehands gekocht?
Ik heb een tijdje marktplaats in de gaten gehouden maar daar heb ik er geen voorbij zien komen.

Ik vond de 20w/40w nieuw toch echt wat te duur, zeker gezien ik bij Creality een goede deal kreeg voor de 22w.

___

Ik heb gisteren ook de Creality Falcon2 Pro 22W inelkaar gezet, best een grote unit; maar heb d'r een mooie plek voor gevoden.

Binnenkort eens proberen om wat papier te laseren, om een gevoel te krijgen voor het apparaat.
En dan beginnen met wat stukje overgebleven hout e.d.

___
Gebruik je het eigen programma van XTool of LaserGRBL of Lightburn?

De eerste optie is er voor Creality niet, dus iets stijlere leercurve, maar d'r is genoeg over te vinden.

M.b.t garantie, in theorie moet elk bedrijf dat in Nederland verkoopt, voldoen aan de Nederlandse wetgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

@Accretion ik had het geluk dat die toevallig in mijn tijdlijn kwam. Verkoper had het als X Tool ipv XTool erin gezet. gekocht voor 1350. Nu aan het kijken of ik de invoice op mijn naam kan krijgen gezien apparaat van 23-2-2024 is en dus nog garantie heeft. Mis alleen de magneetdingen om platen enzo vast te zetten op het rooster. Er staan wel XTool op marktplaats momenteel maar vage advertenties, nieuw maar geen factuur kunnen overhandigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat gebruiken jullie als onderlaag?
Ik wil graag de schuiflade van de Falcon2 Pro netjes houden.

Ik zat zelf te denken aan een siliconen mat of misschien zelfs gipsplaat. (Op internet stond iets over een cement plaat die ze vaak als ondergrond voor tegels gebruiken)

Of misschien zelfs een (matte) keramische tegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Accretion schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:14:
Wat gebruiken jullie als onderlaag?
Ik wil graag de schuiflade van de Falcon2 Pro netjes houden.

Ik zat zelf te denken aan een siliconen mat of misschien zelfs gipsplaat. (Op internet stond iets over een cement plaat die ze vaak als ondergrond voor tegels gebruiken)

Of misschien zelfs een (matte) keramische tegel?
De honingraat welke bij de machine zat. Ik krijg daardoor geen burnmarks op de bodem van de bak.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ngangatar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:45:
[...]
De honingraat welke bij de machine zat. Ik krijg daardoor geen burnmarks op de bodem van de bak.
Hmm, ik dacht dat dat alleen was als ondersteuning, maar dat je daar wel doorheen lasert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Laatst online: 08:40
Ik heb een honingraad + stalen plaat geleverd gekregen. Dus van beneden naar boven;
1. Stalen plaat
2. Honingraad
3. laser :)

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Vraag: Heeft hier iemand een 40w laser en leisteen gegraveerd?
Ik ben op zoek naar een richtlijn qua settings. Kom wel wat tegen op internet maar is veelal 10/20w machines.

Heb een Creality Falcon2 40w (waar ik overigens zeer tevreden over ben!)

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:18:
Vraag: Heeft hier iemand een 40w laser en leisteen gegraveerd?
Ik ben op zoek naar een richtlijn qua settings. Kom wel wat tegen op internet maar is veelal 10/20w machines.

Heb een Creality Falcon2 40w (waar ik overigens zeer tevreden over ben!)
Is het voor 40w niet gewoon de helft van de power settings die men voor 22w gebruikt?

Maar je kunt zo'n 'proeftabel' met snelheid vs power maken.

Als je dan met grote stappen begint, kun je daarna 'inzoomen' op het gebied met de beste resultaten; met kleinere stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:25:
[...]

Is het voor 40w niet gewoon de helft van de power settings die men voor 22w gebruikt?

Maar je kunt zo'n 'proeftabel' met snelheid vs power maken.

Als je dan met grote stappen begint, kun je daarna 'inzoomen' op het gebied met de beste resultaten; met kleinere stappen.
Dat was de volgende stap inderdaad.
Naast de hoeveel power heb je ook nog te maken met de snelheid en daar heb ik ook nog mijn twijfels over.

We gaan wat proberen! Bedankt voor het reageren!

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Accretion schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:18:
[...]

Hmm, ik dacht dat dat alleen was als ondersteuning, maar dat je daar wel doorheen lasert.
Wellicht bij een heel dunne als die er zijn. Met die van xtool heb ik er geen last van iig.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:28:
[...]
Dat was de volgende stap inderdaad.
Naast de hoeveel power heb je ook nog te maken met de snelheid en daar heb ik ook nog mijn twijfels over.
In theorie maakt de snelheid tussen een 20watt laser op 100% en een 40watt laser op 50% niets uit?
Of ja, voor hetzelfde resultaat kun je 'm in principe op dezelfde snelheid zetten?

Ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt om een materiaal test te doen.

Deze video is heel fijn: YouTube: Laser Engrave Photos Like a Pro!

Ik ben momenteel ook zelf wat van die test-tabelletjes aan het maken.
Nu op een oud schapje van een ikea-kast welke we waarschijnlijk toch niet meer in elkaar gaan zetten.

Het voelt wel een beetje als pionieren, gezien ik niet heel veel bronnen bestudeerd heb en probeer te 'bedenken' en te 'begrijpen' (maar ook vooral door trial&error, ik heb genoeg stukken van dit hout)

De eerste test wast op 5 lijnen/mm, maar dan zie je de individuele streepjes.
Met meer lijnen per mm heb je in theorie een hogere resolutie maar duurt het wel langer.
Alleen als je lijnen over elkaar heen komen, ben je eigenlijk gewoon twee keer hetzelfde aan het laseren.
Gezien de laser volgens specificatie 0.1mm 'spot' heeft, zou 10 lijnen per mm ideaal moeten zijn.

Als de blokjes er 'vloeiend' uit zien en je de individuele lijnen (net) niet meer kan zien, verwacht ik die setting eigenlijk altijd gelijk te moeten/willen houden.

Volgende stap is het limiet van snelheid van de machine opzoeken.
Dus eerst met stappen van ~1000mm/s verhogen totdat je geen verschil meer ziet/hoort.
En misschien dan iets eronder.

Als ik dan een nieuw materiaal neem, kan ik een tabel maken met bijvoorbeeld:

10 lijnen-per-mm (afhankelijk van wanneer je individuele lijnen niet meer ziet)
4.000 tot 10.000 mm/s (als 10.000 het limiet van de machine is)

De power is afhankelijk van het materiaal, dikte en bovenstaande snelheid.
Ik moet nog een beetje een gevoel krijgen m.b.t sterkte.

Maar in het ergste geval is het gewoon een tabel maken van 5% t/m 75% o.i.d en dan 'inzoomen' op de bandbreedte waar het resultaat het mooiste is.

[ Voor 55% gewijzigd door Accretion op 08-02-2025 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik heb deze week eindelijk mijn p2s in gebruik genomen. Ik had hem al 3 a 4 weken in de doos ind e schuur staan, maar moest toch echt eerst even een goede werkplek ervoor maken, want hij is best groot. En qua afzuiging wilde ik het ook gewoon goed hebben.
Omdat ik het toch echt een te grote gok vond om direct bij xtool.eu te bestellen had ik een Nederlandse leverancier gevonden. In Ijselstein (onder die zendmast zowat) zit een bedrijfje FilRight, die zijn xtool dealer. Daar ben ik eerst heen gegaan voor een demo. Ook van de F1 en F1 Ultra, alleen deed deze het tijdens mijn bezoek helaas niet. Gezien alles nieuw was en ik toch even op mijn busget moest letten heb ik naast alle aantrekkelijke aanbiedingen van combisets toch gekozen om voor enkel de P2S te gaan. niet de rotator, niet de conveyor etc. Eerst maar eens kijken wat het apparaat zelf doet. Als die braderie brouwsels ga ik uiteindelijk niet veel tijd aan besteden vooralsnog en zijn er al 1000 in een dozijn websites van. Ik wilde gewoon hout en plexiglas snijden.
Omdat ik in een hok zonder ramen zit helaas en ik wat huiverig ben voor de lucht reiniger, heb ik besloten gewoon lekker een kernboormachine te huren en een gat van 90 in de buiten gevel te choppen. Hup gewoon direct naar buiten die stank. Easy peazy.
Nou alles werd begin van het jaar keurig door DHL op een pallet geleverd.
Wat me opviel bij het uitpakken is de netheid van de verpakking. HEt is echt top verpakt, alles mooi keurig in foam, boekjes, accessoires. Echt veel aandacht aan besteed. Alles zit erbij.
Het in bedrijfsstellen is wel even wat werk. Dat is geen uurtje werk. Ik heb er een inline duct fan bij gekocht die de lucht naar buiten jast. Dat ding werkt draadloos dmv een bluetooth dongle die je achte rin de p2S steek. Installatie fluitje van een cent.
Dan levert Xtool er standaard de fire safety set bij. Goed idee. Een brand detectie systeem wat autonoom kan besluiten dmv 4 grote CO2 patronen een groot vuur in de P2S te blussen. Wat hier naar mijn mening wel erg te kort aan schiet is de beetje knullige manier van installeren. Je moet met kabel clips en 3M plakkertjes de sensoren monteren is alle draden gaan gewoon via de klep naar een status boxje voorop de P2S. De draden gaan zeker een keer kapot door het vaak openen en sluiten van de klep.
Maar eigenliojk is dat wel het enige wat ik te klagen heb. Ik heb nu even wat standaard probeersels gedaan, hout, karton, plexi, leisteen. Werkt allemaal als een tierelier. Ook de Xtool Creative Space software is super duidelijk. Enige minpuntje is dat ik niet via ethernet kan connecten, weet niet waarom. Wifi kan wel maar enkel nadat ik mijn mesh hotspots op 2.4GHz only had gezet. Hier moet ik nog even achteraan.
Qua vermogen is hij ok. voor 10mm plexi is 55 echt te weinig, maar met 2 of zeker 3 passen gaat hij ook daar mooi doorheen. Kortom ik zeg een aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjNj4rUM0IqfiqrHvjKkRpgtenA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjKU5rkluOwZ8DwgxykwANaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJkqfRR6KDqubpdYw5XrvaXoE-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ol4SrueGw3VYZsw2jyNV4vZX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/innGXWaLR_Ool-a1LXGCr5Zrwls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhqoAanHHCCiVTumDdCGnQdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXNUK3mr96ZIl-TL_1Pi_Ztv9Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4QKAAJK0xEuEeXOB72IPUz7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Wellicht dat jullie mij de juiste richting in kunnen sturen.
Ik heb een Creality Falcon 2 40w laser.

Nu wil ik graag op leisteen iets moois maken met een afbeelding. Zo heb ik mij al ingelezen in verschillende technieken binnen lightburn om de afbeeldingen aan te passen m.b.t. Jarvis, grijstinten etc. Ook het negatief maken van de afbeelding is mij bekend.

Echter krijg ik geen 'details' van de afbeelding maar meer een witte waas (alsof hij te krachtig is voor het fijnere werk). Zijn er voor Leisteen nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden zoals brandtpunt (deze is bij mij 0.1-0.15mm.

Wat is jullie werkwijze en instellingen voor leisteen graveren?

De afbeelding in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7qtcsuHaRRLAnc9XytdHuXVeXo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wn5rB8YrlGCeGE9Y63JZL0TD.jpg?f=user_large?

[ Voor 14% gewijzigd door Garrettvr op 21-02-2025 08:54 ]

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 19:29
@Garrettvr
Heb je wel een materiaaltest gedaan?
Ik merk zelf met mijn 20W diode dat de grijstinten al best veel verandert binnen 5% vermogen, dus als je gewoon te hoog zit in vermogen zal de leisteen wel te wit worden en niet echt contrast hebben.
Heb je een foto van een materiaaltest en hoe de afbeelding er nu uitziet als je hem graveert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
DennisDeMennis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:33:
@Garrettvr
Heb je wel een materiaaltest gedaan?
Ik merk zelf met mijn 20W diode dat de grijstinten al best veel verandert binnen 5% vermogen, dus als je gewoon te hoog zit in vermogen zal de leisteen wel te wit worden en niet echt contrast hebben.
Heb je een foto van een materiaaltest en hoe de afbeelding er nu uitziet als je hem graveert?
Materiaaltest wel gedaan, maar ik denk dat ik de max waardes nog wat naar beneden moet schroeven.
Er zit een 'precision mode' op de laser, hierdoor wordt hij nauwkeuriger qua brandpunt en gaat het max vermogen terug naar 22w. Misschien moet ik dit even proberen.

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
Garrettvr schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:09:
[...]

hierdoor wordt hij nauwkeuriger qua brandpunt en gaat het max vermogen terug naar 22w.
Dat is denk ik inderdaad ook wel handig. Volgens mij zit ik met mijn 20W op max 40% voor leisteen, hangt natuurlijk af van je snelheid, maar de volledige 40W ga je niet nodig hebben.

Edit:
Dit is mijn post toen ik experimenteerde met leisteen:
DennisDeMennis in "Het laser- graveer- en snijhoekje"
Zie ook de test links waarbij het van 10-15% is op 3000/4000 mm/min en je al best een groot contrast hebt.
Voor dunnere lijntje heb je wel een hoger vermogen dan bij zo'n vol vak, dus daarom kom ik effectief wel op een hoger vermogen uit dan die 10-15%.

[ Voor 33% gewijzigd door DennisDeMennis op 21-02-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:26
Ik wil voor een project een grote hoeveelheid vierkantjes uit 3mm dik (wol)vilt snijden. Heeft iemand hier ervaring met het snijden van vilt met een lasercutter? Is dat iets wat werkt?
Ik kan online veel vinden over allerlei materialen, maar vilt is maar spaarzaam te vinden. Het lijkt op zich mogelijk, maar praktijkervaringen zouden wel helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pomp0m
  • Laatst online: 15-09 18:14
Vilt is goed te doen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2CduDz1ZIAU4Dv2pK_ySh7H1-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOtd6nt05BH24lYLmrHgdV6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N77-E1svsJewX4rVLBvA-1ogtIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWBKPE3NDCMJSd0osnmr92mM.jpg?f=fotoalbum_large
Na de vrijmibo vul ik wel aan dit is Effe snel in de loop

[ Voor 3% gewijzigd door pomp0m op 28-02-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik zou graag een kapstok met namen maken, zoals onderstaand voorbeeld. Nu heb ik "slechts" een ATOMSTACK A5 M50 Pro, dus snijden door dik hout gaat 'm niet worden. Iemand hier met een vergelijkbare machine die al eens getest heeft wat voor dikker zachter hout wel haarbaar is om te snijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yKmjhZW_EYDR1kLZkmvwcxA028=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vf4dpmrugFw3krCqLJ0NyL3T.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief is zoiets waarbij de namen uit 3mm multiplex gaan, dat lukt natuurlijk wel netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKrmeGS8MWAy8UtDeVhObk-taJY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xNiv8QgqP1BG7vGZF2tHyVwO.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 02-03-2025 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

JBS schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:47:
Ik zou graag een kapstok met namen maken, zoals onderstaand voorbeeld. Nu heb ik "slechts" een ATOMSTACK A5 M50 Pro, dus snijden door dik hout gaat 'm niet worden. Iemand hier met een vergelijkbare machine die al eens getest heeft wat voor dikker zachter hout wel haarbaar is om te snijden?

[Afbeelding]

Alternatief is zoiets waarbij de namen uit 3mm multiplex gaan, dat lukt natuurlijk wel netjes.

[Afbeelding]
Je kan ook meerdere dunne letters snijden en dan op elkaar lijmen als je laser niet door één dik stuk hout komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ischium schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Je kan ook meerdere dunne letters snijden en dan op elkaar lijmen als je laser niet door één dik stuk hout komt.
Praktisch gezien kun je dan toch ook gewoon meerdere passes doen over een dikker stuk heen?
Maar geen idee of het effect hetzelfde is :)

Ik heb me zojuist een van deze platen besteld, ziet er uit alsof het heel makkelijk is om op deze manier borden/plaatjes e.d. te maken.

YouTube: Laser Cutting&Engraving Demonstration on ABS Plastic Sheet Two Tone ...

En daarnaast wat kurk rondes om onderzetters te maken, bedenk me nu dat ik beter een kurk vel had kunnen bestellen, maar ach.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JBS schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:47:
Ik zou graag een kapstok met namen maken, zoals onderstaand voorbeeld.
[...]
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Laubs%C3%A4ge.jpg/260px-Laubs%C3%A4ge.jpg

Wikipedia: Figuurzaag

;)

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Accretion schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Praktisch gezien kun je dan toch ook gewoon meerdere passes doen over een dikker stuk heen?
Maar geen idee of het effect hetzelfde is :)

Ik heb me zojuist een van deze platen besteld, ziet er uit alsof het heel makkelijk is om op deze manier borden/plaatjes e.d. te maken.

YouTube: Laser Cutting&Engraving Demonstration on ABS Plastic Sheet Two Tone ...

En daarnaast wat kurk rondes om onderzetters te maken, bedenk me nu dat ik beter een kurk vel had kunnen bestellen, maar ach.
Tot op zeker hoogte, ja. (pun intended) Je zit met twee dingen, je laser sterkte, en focus punt.

Na een bepaalde diepte ben je voorbij waar je laser het meeste geconcentreerd is, en dus zwakker en zwakker word, waardoor je gewoon niet meer de power hebt om het hout weg te branden.

Daarnaast zit je met dat de kerf van een Laser niet recht is. Hoe dikker het materiaal hoe meer je werkstuk er als een trapezoid er uit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Haha ja, goed punt. Heb 't zelfs met een elektrische fuguurzaag geprobeerd, maar zo strak rond als met de laser lukt nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
Maar ook met de laser krijg je ook niet zulke randen. Die zullen altijd zwart zijn. Je kunt ook evt een deel met de laser doen en een deel met de zaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Na heel wat klooien heb ik toch een prima setup gemaakt om kurk onderzetters te maken met LaserGRBL.

In Inkscape heb ik een 2x3 grid gemaakt van rondjes van 10cm.
Ik heb vervolgens een houten plaat in de kruising van het frame gedrukt en vervolgens die rondjes op de plaat gelaserd.

Nu kan ik op die plekken de kurk-onderzetters plaatsen en het bestand aanpassen met de afbeelding die ik op de onderzetters wil hebben; vervolgens laser ik dus exact op de plek waar ik de afbeelding wil hebben.

--
Blijkbaar kun je ook relatief goedkoop kurk op rol kopen bij isolatie webshops, stuk goedkoper dan allemaal losse rondjes kopen, geloof ik.

Ik ga in de cloud maar eens een mapje maken met verschillende templates, instellingen en winkels voor materiaalsoorten e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Iemand een idee waarom bij de 'cut test' in Lightburn op de Creality Falcon2 de hoeken wel goed gesneden worden maar richting het midden van het vierkant niet?

De hoekjes worden wellicht iets warmer omdat de lijnen dichterbij elkaar zitten, maar denk niet dat het verschil zo groot zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIai7gOzYg0TdfbsF3dC0VH4tgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXo795XNsYet8E2GjtfWjoDn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDeMennis
mogelijk staat "Constant power" of iets dergelijks aan?
Bij de hoeken moet de laser natuurlijk afremmen en weer accelereren. Als het laservermogen hetzelfde blijft heeft hij dus langer de tijd om daar door te snijden dan in het midden waar de laser op snelheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DennisDeMennis schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:12:
mogelijk staat "Constant power" of iets dergelijks aan?
Bij de hoeken moet de laser natuurlijk afremmen en weer accelereren. Als het laservermogen hetzelfde blijft heeft hij dus langer de tijd om daar door te snijden dan in het midden waar de laser op snelheid is.
Hmm, als ik thuis ben idd die setting eens bekijken.

Bij LaserGRBL was er wel flink verschil bij afbeeldingen tussen constant power / dynamic power.
Alleen heb ik die setting nog niet gezien in Lightburn.

Volgensmij doet Lightburn bij fill (of bij afbeeldingen) ook een soort rennende start; waarbij de laser inschakelt tijdens het bewegen en na uitschakelen nog een stukje door beweegt (i.p.v richting het eind van de afbeelding afremmen).

Maar het probleem is ook zichtbaar op de lagere snelheden en in theorie zou de Falcon2 best snel moeten zijn (al geloof ik niks van de fabrieksopgave).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwkSLHXtWmVOEPzUFMk74f_7ZPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Syi7FBo8wRUsyzFzObyPoxkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:01:
Iemand een idee waarom bij de 'cut test' in Lightburn op de Creality Falcon2 de hoeken wel goed gesneden worden maar richting het midden van het vierkant niet?

De hoekjes worden wellicht iets warmer omdat de lijnen dichterbij elkaar zitten, maar denk niet dat het verschil zo groot zou moeten zijn.

[Afbeelding]
Dat valt mij ook op bij diverse testen. Heb het ook bij uitsnijden van diverse projectne gezien. Dat de 'langzame' gedeelten net doorgesneden worden en de lange/rechte stukken net niet.

Het langzamer bewegen bij hoeken/rondingen zou m.i. een logische verklaring kunnen zijn.

Heb overigens zelf ook een Creality Falcon2 40w. O+

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Dat valt mij ook op bij diverse testen. Heb het ook bij uitsnijden van diverse projectne gezien. Dat de 'langzame' gedeelten net doorgesneden worden en de lange/rechte stukken net niet.

Het langzamer bewegen bij hoeken/rondingen zou m.i. een logische verklaring kunnen zijn.

Persoonlijk vindt ik het opmerkelijk dat ook bij de 600mm/s het probleem net zo veel zichtbaar is als bij de andere snelheden, daar gaat m'n theorie een beetje stuk.

Of zou hij de bochten echt niet met 600mm/s kunnen nemen?

@DennisDeMennis die 'Constant Power' vindt ik wel terug in LaserGRBL maar niet in de settings van lightburn; de test was ook gedaan met lightburn.

De settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu60KSMpykMmHsmFl__33CiXCqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35qJDMXOF1N2YFiLttSTznN2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUjj_gzsrQgasTqDRHVBbhRAG9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaBavWKZh7eyp8apKI6xVsMb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qF3PMbU8gOfu91cYk3Y0jTHCmHg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2FkElX6JBJGGhGzTQ0hQzX7n.jpg?f=user_large

Ik heb hier gewoon Constant Power staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
Precies, dat is inderdaad waar ik hem ook heb.
Ik weet niet of er nog een verschil zit tussen de ‘gewone layer’ en de layer als je er vanuit de material test generator naartoe gaat.

@Accretion zou je dit eens willen controleren?
https://forum.lightburnso...ht-burn-settings/93238/10
Vooral het stukje over de device en GRBL-LPC / gewoon GRBL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DennisDeMennis schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:39:
Precies, dat is inderdaad waar ik hem ook heb.
Ik weet niet of er nog een verschil zit tussen de ‘gewone layer’ en de layer als je er vanuit de material test generator naartoe gaat.

@Accretion zou je dit eens willen controleren?
https://forum.lightburnso...ht-burn-settings/93238/10
Vooral het stukje over de device en GRBL-LPC / gewoon GRBL
Oof!

Excuses, ik heb eerst LaserGRBL gebruikt maar ben nu Lightburn aan het testen.
Ik had er niet over na gedacht om opnieuw de handleiding te lezen :)

D'r zit gewoon een bestand bij de Falcon2 waarmee je settings kunt importeren in Lightburn...

Het resultaat is een stuk beter, al heb ik een heel brede range gebruikt.

Denk dat een volgende test tussen de 2000-1000 speed een mooi resultaat geeft, maar daarvoor kan ik een tweede test met die limieten doen.

Super bedankt i.i.g, ik wist dat er iets mis was maar het lag dus aan mijzelf :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR3W1XOyUTiK78aUvgaJgmXO2V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AOEpyFIGpkzxMSBUaVn2VQf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:53:
[...]
Is dat de versie zonder behuizing?

Heb ik ook even over getwijfeld, die 22W is i.i.g genoeg om het e.e.a te graveren en dun/langzaam te snijden.

Zonder behuizing vindt ik toch wat eng :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:58:
[...]

Is dat de versie zonder behuizing?

Heb ik ook even over getwijfeld, die 22W is i.i.g genoeg om het e.e.a te graveren en dun/langzaam te snijden.

Zonder behuizing vindt ik toch wat eng :)
Zonder behuizing inderdaad. Die heb ik er bij besteld van Creality maar die is nogal… cheap.
Ga binnenkort een houten behuizing maken met goede afzuiging.

Toch kleine opmerking: de behuizing van Creality is al een hele verbetering t.o.v. geen behuizing maar kan dus beter!

[ Voor 11% gewijzigd door Garrettvr op 21-03-2025 12:23 ]

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 15:15
Technische vraag: ik gebruik een Creality Falcon 2 Pro lasersnijder, dus met overdekte kap en ingebouwde camera. Nu is het USB_C aansluitbusje van de camera bovenin de kap afgebroken ( het is ook een klungelige constructie ), en ik heb geen beeld meer.
De enige optie lijkt me de aanschaf van een nieuwe camera, maar op de site van Creality is een losse module niet te vinden, en de klantenservice van Creality is dermate slecht dat ik daar ook geen antwoord van verwacht te krijgen.
Ik zie op Ali Express wel wat alternatieven langskomen voor heel weinig geld, maar dergelijke camera's hebben allemaal een veel hogere inbouwhoogte nodig dan dat de vaste kap van de Falcon toelaat ( anders krijg ik niet het volledige werkveld van 50x50 cm erop en lukt het kalibreren niet).
Kan iemand mij vertellen welke camera ik zou kunnen gebruiken? Ik heb wel in Lightburn gekeken en daar komt een camera uit die ik zou kunnen gebruiken qua inbouwhoogte ( max 27 cm vanaf de bovenkant van mijn Honeycomb), maar die is gelijk weer €90
Of zou ik ergens een nieuw kabeltje van mij PC naar de camara op de kop kunnen tikken? Het stekkertje ( vrouwtje) op de camera is ong 6 mm breed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwogKJMfiHx4dDgOPCloR8hWOgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8qySe1MMbfSspcpbRJ82Shih.jpg?f=user_large

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ischium schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Heb 4mm nog niet geprobeerd, maar nu inderdaad voor 2x 2mm gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8bf9a2cFrPx5YrNW5kESe2MDFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfBC61UdIwOpHP0ofhUmY92w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Geinspireerd door het onderstaande 'alternatieve gastenboek', wou ik toch even proberen om glas te graveren met de Creality Falcon 2 Pro 22W, gelukkig is daar een goede uitleg video voor.

Ik was initieel bang dat je geen glas kan graveren omdat je 'er doorheen schijnt', maar ik had nog wat spuitverf liggen (deze, al verwacht ik dat elk soort zwarte verf prima zal werken).

Het spuiten van de verf is eigenlijk best simpel en na het graveren kun je het er met heet water simpelweg vanaf wassen.

In lightburn heb ik een cirkel en vierkant over elkaar heengezet en toen 'samengevoegd' tot een soort banner en daarna met lettertype 'ink free' wat tekst toegevoegd als test.

Het laseren is qua uitlijnen natuurlijk even lastig, maar de settings verder hetzelfde als in de video: 1500mm/min, 40% (8.8W uit 22W?), 5% overscan, 0.09mm line interval, 1 passes.

Het voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZiDgexZV6_KiFIIy1sFF2PoMIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/nk6uSA0XZWVsdxXJpgpUq17Z.webp?f=user_large

Het resultaat (voordat de verf verwijderd werd; en daarna):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY8pe3TVeZUWxN22Y-y2mshaNBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkCPZ2WLNKnztoaQLMK9abNO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFmOhhu8AnZlUt37IpyXua3uUvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnm1RONuLfLCW9rY3oLscGWl.jpg?f=fotoalbum_tile

Het valt dus eigenlijk best mee, met een diode laser kun je prima glas graveren, het is niet eens veel extra werk.
Alleen nu baal ik wel een beetje dat ik geen rotary heb, gegraveerde wijnglazen met gegraveerde onderzetters zijn ook wel leuke cadeaus / details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gisteren met een Material Test de beste settings gezocht voor deze keer 4mm multiplex, 70%/175 en 11x gaat goed. Helemaal door en door.

Met exact die settings vervolgens een projectje gestart, maar totaal ander resultaat. Er niet doorheen, nog niet misschien. Snelheid eenheid is gelijk tussen Material Test en Lightburn settings (mm/m). Twee keer geprobeerd, met vlak materiaal, beide keren nagenoeg hetzelfde.

Herkent iemand een dergelijk verschil tussen Material Test en een echte run?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWTdZEd23lHHZfS7L7WNUG5ArtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLsdhBLofh4oWfQaRHSHF4ks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxzASCrDaLVSqObKk_jGVoaeQuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYOwnpwhciIRGZzkQbHQsTeI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:22:
Herkent iemand een dergelijk verschil tussen Material Test en een echte run?
De tijd tussen de verschillende passes zal bij de test een stuk korter zijn, omdat het 'object' een stuk kleiner is?
Dan blijft het materiaal warmer tussen verschillende passes en snij je d'r sneller doorheen?

Bij de test met kurk hierboven was het resultaat uit de materiaal test wel goed repliceerbaar, maar heb hout nog niet geprobeerd.

__

Ik zou het hout op e.o.a manier vast tapen of met magneten aan de honeycomb.

Na de run kun je dan proberen om de letter er uit te tillen (zonder dat de rest beweegt.
Als dat niet lukt, doe je een paar passes extra.
Het lijkt mij namelijk behoorlijk lastig om dat stuk hout nu weer exact op dezelfde plek terug te leggen :)

Dan weet je in theorie voor de volgende keer hoeveel passes totaal je nodig hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 06-04-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Accretion Ah goed punt over de tijd tussen de passes, daar zit wat in.
Terugleggen zodat ie exact gelijk ligt gaat 'm inderdaad niet worden. Laten liggen, proberen of alles los zit, en daarna eventueel nog meer passes kan ik eens proberen. Het hout heb ik al "vast" liggen met van die drukkers die in de Honeycomb gaan. Benieuwd of een nieuwe pass in een nieuwe opdracht exact op dezelfde plek zal plaatsvinden nadat ie "home" geweest is.

Het suffe is dan wel, wat hebben we dan nog aan 'n Material Test :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD7GyJ5yZvmyNhau9A3mxfxbWdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBhNMKfkBtuEuaYdg2YpseTB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 06-04-2025 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik neem ook aan dat tussen de test en het project de lens niet behoorlijk vies geworden is o.i.d.
JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:22:
Gisteren met een Material Test de beste settings gezocht voor deze keer 4mm multiplex, 70%/175 en 11x gaat goed. Helemaal door en door.
Hieronder een quote van iemand met dezelfde laser die 90mm/m en 100% draait in 3 passes.

Denk dat je met hogere power en langzamer bewegen, de laser meer tijd krijgt om er consistent door heen te gaan / ben je minder afhankelijk van meerdere passes of de temperatuur van vorige pass.

Je moet bij het laseren van hout wel goed in de gaten houden of het niet in de fik vliegt, was dat de reden om de power naar beneden te schroeven en de passes omhoog?
I have an Atomstack A5 M50 Pro that I got last Christmas. I purchased some plywood at a Menards lumber / home store. It measures 3.8 mm thick and I can cut it with my Atomstack Laser. I used air assist and settings of 90mm minute and 100% power, and 3 passes. It worked well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:06:
Het suffe is dan wel, wat hebben we dan nog aan 'n Material Test :P
Het is een vrij kleine test met maar een paar waardes en met relatief veel passes, dan wordt dat effect natuurlijk versterkt.

Persoonlijk zou ik als eerste een test doen met één pass op 100% en dan verschillende snelheden.

En dan zoek je een snelheid op waarbij het hout niet te veel verschroeit (en zeker niet in de fik vliegt) en dan testen hoeveel passes je moet doen voordat je er doorheen bent.

Bij dunner materiaal of bij graveren of bij een sterkere laser zou je nog onder de 100% kunnen gaan, maar denk dat je met 5W het beste wat kan spelen met de snelheden om meer of minder te laseren.

Met de laser op 50% moet je óf dubbel zoveel passes óf dubbel zo langzaam bewegen voor hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:22:
[...]

Het is een vrij kleine test met maar een paar waardes en met relatief veel passes, dan wordt dat effect natuurlijk versterkt.

Persoonlijk zou ik als eerste een test doen met één pass op 100% en dan verschillende snelheden.

En dan zoek je een snelheid op waarbij het hout niet te veel verschroeit (en zeker niet in de fik vliegt) en dan testen hoeveel passes je moet doen voordat je er doorheen bent.

Bij dunner materiaal of bij graveren of bij een sterkere laser zou je nog onder de 100% kunnen gaan, maar denk dat je met 5W het beste wat kan spelen met de snelheden om meer of minder te laseren.

Met de laser op 50% moet je óf dubbel zoveel passes óf dubbel zo langzaam bewegen voor hetzelfde resultaat.
Ik heb zelf een 40w laser en kan met mijn laser met gemak door 6mm heen in 1 keer. Je moet echter wel oppassen dan je met de snelheid niet te langzaam gaat omdat je anders gaat verbranden.
En ik heb een ontwerp gehad waarbij de laser elke keer terug kwam in een centraal punt waardoor daar de hitte bleef zitten ook de boel verbrande.

Ik zou denk ik meerdere passes kiezen in plaats van te langzaam. Maar dat is dan weer een weegschaal effect waar je de balans in moet vinden

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:47:
[...]

Ik heb zelf een 40w laser en kan met mijn laser met gemak door 6mm heen in 1 keer. Je moet echter wel oppassen dan je met de snelheid niet te langzaam gaat omdat je anders gaat verbranden.
En ik heb een ontwerp gehad waarbij de laser elke keer terug kwam in een centraal punt waardoor daar de hitte bleef zitten ook de boel verbrande.

Ik zou denk ik meerdere passes kiezen in plaats van te langzaam. Maar dat is dan weer een weegschaal effect waar je de balans in moet vinden
Klopt, maar met 5W kun je veel langzamer bewegen dan met 40W.

Je kunt wel 20 passes doen met 5W op 50% en dan relatief snel, maar als het materiaal het toelaat, lekker 100% draaien en dan de sweetspot zoeken qua snelheid (niet verschroeien) en aantal passes.

Goede opmerking wel met terug komen naar een punt, dat brengt de temperatuur ook omhoog inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Accretion @Garrettvr Ik probeer inderdaad de balans te vinden waarbij ik ergens de aanname deed dat meerdere passes met lagere power beter zou zijn dan hogere power en minder passes, maar dat zal per materiaal verschillen. Ik ga de balans eens proberen te vinden met een hoger percentage, te beginnen met 100% en 1 pass, eens zien wat dat doet. Aangezien ik geen air assist heb, kan ik me ook voorstellen dat een hoger percentage al snel wat lelijkere randen oplevert. Maar, kwestie van proberen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:29:
kan ik me ook voorstellen dat een hoger percentage al snel wat lelijkere randen oplevert.
Wat als je de eerste (paar) passes op een lagere sterkte doet en de rest met hogere sterkte?

Dan voorkom je wellicht dat je zo'n bruine kringen krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

100% 75mm en 4 passes.

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2IgsVkJw_p7-zY8OuyrAIJy114=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mHF1AJPgNNKLBDZ0tRDYaI7.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oicknFT-R7MXDJjkTCMMSRpTcuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fejgOMhiM0TORNZpza8nlf1m.jpg?f=fotoalbum_large

Voorkant is prima, achterkant behoorlijk zwart, maar, niet volledig door.
Het hout ligt op een honeycomb bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Ik ben nog al een n00b op laser gebied; vandaar dat ik hier een vraag stel :+

Ik wil een laser kopen om zwart pla te kunnen “graveren”. Nu heb ik wat onderzoek al gedaan en zo te zien heb ik een ir laser nodig. Wat ik wil bereiken is om op mijn pla behuizingen teksten en logo’s te kunnen pew-pew-en (i.p.v. multicolor prints). Nou zit ik te kijken naar de Xtool f1 of zelfs de ultra.

Mijn business case is dat ik sneller single material cases print en daarna laseren, dan multicolor (heb de Prusa XL, dus op zich niet langzaam). Maar het graveren zelf moet niet te langzaam zijn.

Nu zie ik met de search tool dat er hier meerderen zijn die een f1 of zelfs de ultra hebben.

Wat zijn jullie ervaringen en advies hier over?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanvanderkolk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-07 11:11
Goede morgen,

Wij hebben een ontwerp dat wij willen snijden wat prima ging in onze 10W ellegoo Phecda maar problemen geeft in onze 60w co2 laser.

De instellingen voor het snij en graveerresultaat is geen probleem, die hebben we al bepaald met de lightburn materialtest.

We zien dat bij het snijden van het "raster" een offset ontstaat waardoor de opvolgende stappen niet meet netjes uitlijnen. Nu heb ik het ontwerp ook zonder het "raster" gesneden en toen is er geen offset ontstaan dus ik ben er wel 100% zeker van dat deze laag de offset genereerd.

Nu zou ik graag deze offset niet meer willen, hoe kan ik dat het beste aanvliegen.
Het volgende heb ik al gedaan/geprobeert:
- Pulleys controlleren op speling
- Tandriemen spannen
- Haaksheid van gantry controlleren
- Versnellingen in zowel x als y as drastisch verlagen
- Snelheid van "raster" verlagen

Mij lijkt het aannemelijk dat de stepper-driver / controller hier stappen mist waardoor dit voorkomt. maar hoe kunnen we dit oplossen?

Mocht iemand een idee hebben wat het zou kunnen oplossen dan horen wij dat graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AersuAxpHL2PeS7MkN8P3gJ4YOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4u2kAO5TOai59XryLuBF1V3y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
daanvanderkolk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:11:
We zien dat bij het snijden van het "raster" een offset ontstaat waardoor de opvolgende stappen niet meet netjes uitlijnen. Nu heb ik het ontwerp ook zonder het "raster" gesneden en toen is er geen offset ontstaan dus ik ben er wel 100% zeker van dat deze laag de offset genereerd.
Dat is inderdaad een raar iets. Er lijkt een offset in het beginpunt van de laag te zitten. Daardoor niet goed gaat. Heb je het al eens geprobeerd met een kleiner stuk van het patroon en het snijden? Wat zijn dan de resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 18:55
@daanvanderkolk ik look nogal eens te kloten met de layers in lightburn. heb je hetzelfde probleem als je op een nieuwe layer een nieuw raster aanmaakt?

Als testje kan snel ff wat tekenen om te kijken of je offset daar ook in zit.

Als die goed gaat zou ik de bestaande layer copy-pasten naar de nieuwe en kijken of het nog steeds goed gaat. Gaat dat fout dan zou ik de layer exporteren als path of beter nog; het origineel importeren op de nieuwe layer als je die nog hebt. Ander je export importeren en op de juiste positie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itamservice
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-07 20:22
Beste allen,
Sinds 2 jaar werkt ik met lasergraveren. Het eerste jaar met een sculpfun S6 Pro. Verschillende projecten in hout gegraveerd met Grbl en daarna met Lightburn.
Vorig jaar begon de laser opeens minder goed te werken en liet strepen achter. Ik dacht dat de laser misschien 'op ' zou zijn en besloot meteen maar up te graden naar een betere lasermodule, de S30 PRO .
Maar helaas doet deze module hetzelfde :'(

Zowel bij teksten als bij foto's of vector bestanden lijkt het dat de laser gedeeltes 'overslaat' waardoor er strepen zichtbaar worden. Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd (langzamer en sneller laseren, minder en meer intensiteit. Maar ik kom er maar niet achter waar het hem in zit.
Wie kan mij helpen?
Groetjes Stephanie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v60MlSe_pLXfVinHP-JwzETlqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsSSICSuPSfoTpgiWHGnJqCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVKqVChUIUtjEyacsYeBwUYBgKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCwXpGYP8SOXwfvEDSoe3b81.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxkNFAQ8nvI3Ho7LKQvwFltXg0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NWTugooW2d95q7x6cUFrdgr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPbmz3TY1GaKfrMRYvotU-MS_mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKqHvtV7D06HZLVYXdB5pWXE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyneP2hyprl4xUKDYhcoNL8Nngg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbpg0LgknUbdoq6OrqP3eS1O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Itamservice Heb je een update gehad van je computer met betrekking tot de drivers van de laser? Of windows? Het lijkt op een onderbreking in de gegevensstroom naar je diode-laser. Of doe je het vanaf een SD-kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:59

3_s

RensJ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:31:
[...]

Update:

Paar van die krijtspuitbusjes binnen gekregen en even getest. Als je dat er egaal op doet en goed laat drogen, werkt dat prima.

Heb wel 2 laagjes lichtblauw krijt gedaan (was met een bierglas bezig en zakt wel wat naar beneden, dus vandaar 2x laagje verf erop gespoten). Drogen heb ik op 10 seconden in de magnetron gedaan (had haast).

Na het graveren (1x op 100P en 60mm/s en 180 lijntjes per cm op Xtool S1 40W) echt een goed voelbare (en scherpe) gravure.

Ga binnenkort nog eens knoeien met wat huis tuin en keuken oplossingen (bv boter of water op het glas en dan een poedertje van wat houtskool en tarwebloem erop oid.
Heb je hier nog ervaring mee?
Er is me gevraagd om enkele glazen te maken, tegen dit weekend. Ik heb nog wel ergens gewone verf, maar weet niet goed hoe vlot dat van het glas gaat?
Is het duidelijk leesbaar, als je zo'n krijt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

3_s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Er is me gevraagd om enkele glazen te maken, tegen dit weekend. Ik heb nog wel ergens gewone verf, maar weet niet goed hoe vlot dat van het glas gaat?
Ik ben niet de persoon waarop je reageert, maar hieronder mijn bevindingen:

Ik gebruik zelf een spuitbus matte zwarte verf die ik nog had liggen van de gamma.

Verf op waterbasis gaat met warm water en schrobben d'r wel van af.

Leesbaar zal ook wel liggen aan de instellingen van de laser, maar ik heb daar nog niet zo veel mee geëxperimenteerd.

Omdat het glas is en doorzichtig is, zie je het eigenlijk alleen goed op een donkere achtergrond, of als je zwart servetje in het glas doet.

Als je het echt goed leesbaar wil hebben, moet je praktisch gezien ondoorzichtige lijnen hebben, alleen ook geen idee hoe.

Dat is i.i.g mijn ervaring met diode, wellicht dat fiber of co2 een ander soort/wittere verandering in het glas maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFmOhhu8AnZlUt37IpyXua3uUvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnm1RONuLfLCW9rY3oLscGWl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY8pe3TVeZUWxN22Y-y2mshaNBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkCPZ2WLNKnztoaQLMK9abNO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

M.b.t. graveren op glas, blijkbaar krijgen mensen ook goede resultaten met bepaalde merken 'tempura paint'.
YouTube: The Key to Engraving Glass on a Diode Laser

Durf niet te zeggen of het veel beter gaat zijn als de verf van de gamma of dat het gewoon aan mijn settings ligt.
Ik heb niet veel platte glazen om te testen en geen roller voor ronde glazen.

Ook interessant feitje is dat je ook zwart kan graveren op glas (of witte tegels) met TiO2
Zie:
YouTube: Black Engraving on Glass Atomstack X12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@Accretion Dat is wel tof, maar voor een volgende keer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Accretion schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:04:
[...]
Als je het echt goed leesbaar wil hebben, moet je praktisch gezien ondoorzichtige lijnen hebben, alleen ook geen idee hoe.
Daar is de "vul"-functie voor. Dat is alsof je een afbeelding graveert in het glas. In de meeste pakketten heb je de mogelijkheid om vlakken te vullen. Dit principe is ook van toepassing bij andere materialen. Niet alleen voor glas :)
Accretion schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:04:
[...]
Dat is i.i.g mijn ervaring met diode, wellicht dat fiber of co2 een ander soort/wittere verandering in het glas maakt.
In principe niet. Dat maakt niet uit. Alle lasertypes branden een stuk van het materiaal weg. De diepte van het wegbranden ligt aan het vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 23-07-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 18:55
@daanvanderkolk @Itamservice zijn jullie problemen opgelost? Ik was gewoon nieuwsgierig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
3_s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Werkt best prima met krijt, maar ik ben toch terug gegaan naar tempera verf. Gewoon van die kinderverf die ze op basisscholen op de ruiten smeren. Lost direct op onder een warme kraan en uitstekende gravures.

Ik heb ook nog zo'n zakje titaandioxide. Daarmee zou je zwarte gravures kunnen krijgen op glas en keramiek. Heb dat echter nog niet op glas getest. Ik zou dan daar een mengseltje van maken met wat oplosbare knutsellijm. Dat op de glazen kwasten, drogen, graveren en weer afwassen. Misschien gaan dat ook wel goed door het te mengen met wat van die tempura verf.

Het gaat er in ieder geval om dat de laser iets weg kan graveren en het glas mag dus niet meer transparant zijn.

titaandioxide:

https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

lijm:

https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

verf:

https://www.amazon.nl/Lef...rf%2Caps%2C55&sr=8-4&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Het laseren was goed gelukt, met gewone spuitverf (wel aceton nodig om te verwijderen).
Ik vind het steeds moeilijk om iets goed uit te lijnen, dus heb enkele pogingen nodig gehad.
En, uiteraard, vergat soms te spiegelen.

Al bij al was het resultaat goed. Ik heb geen deftige foto genomen, die probeer ik nog toe te voegen.
Het ging over Duvel-glazen. Gelukkig was het gewone tekst, want denk niet dat een figuurtje mooi had geworden (vervormd).

Die titaandioxide ga ik nog eens een andere keer testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Ik weet niet of het hier mag maar ik heb mijn laser aangeboden in vraag en aanbod.
Atezr P20 plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben75
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-08 16:47
Wegens problemen met mijn arm kan ik steeds moeilijker met een handfiguurzaag iets uit hout zagen. Daardoor werd ik opmerkzaam gemaakt op een laser houtsnijmachine.
Zodoende kwam ik op een Mecpow X3 Pro 10W Lasergraveermachine
Zijn er mensen die een dergelijke machine in gebruik hebben en die mij eventueel van dienst kunnen zijn om een laser houtsnijmachine uit te kunnen kiezen?
Niet te moeilijk voor mij maken, want ik ben hierin echt een beginneling.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
LaerGRBL software die ik zou kunnen gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ben75 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:24:
Wegens problemen met mijn arm kan ik steeds moeilijker met een handfiguurzaag iets uit hout zagen. Daardoor werd ik opmerkzaam gemaakt op een laser houtsnijmachine.
Zodoende kwam ik op een Mecpow X3 Pro 10W Lasergraveermachine
Zijn er mensen die een dergelijke machine in gebruik hebben en die mij eventueel van dienst kunnen zijn om een laser houtsnijmachine uit te kunnen kiezen?
Niet te moeilijk voor mij maken, want ik ben hierin echt een beginneling.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
LaerGRBL software die ik zou kunnen gaan gebruiken
Hoe dik hout wil je snijden?

Een 10W laser is vooral leuk voor graveren of ’snijden' (kurk of leer o.i.d) maar niet echt 'zagen' en zeker niet zonder dat het heel lang duurt vanwege meerdere passes of lagere snelheid.

LaserGRBL is ook niet echt beginner-vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben75
Bedankt voor de reactie. Ik gebruik hoofdzakelijk 3 en 5 mm multiplex hout.
Is daarmee uw vraag beantwoord?
De software wordt bij een aantal van die laser houtsnijmachines aangeboden.
Ik weet niet beter of dat de juiste software is. Als er een betere (gemakkelijker) software, dan houd ik mij zeker aanbevolen
U roept maar. Want zoals ik al meldde, ben ik een absolute beginner.
Momenteel gebruik ik voor mijn modellen een pdf als voorkeur. Die kan ik schalen naar de grootte die ik op het hout wil hebben.
Wellicht is dat ook een overweging?
Ben benieuwd wat u mij te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ben75 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:34:
Bedankt voor de reactie. Ik gebruik hoofdzakelijk 3 en 5 mm multiplex hout.
Ik heb eigenlijk nog nooit multiplex gesneden, maar blijkt zelfs met 5 watt prima te kunnen.
Waarschijnlijk niet heel snel, maar zolang je geen productie draait is dat prima.
bron: YouTube: 5W vs 10W - Twice as Good? Longer RAY5 diode lader
De software wordt bij een aantal van die laser houtsnijmachines aangeboden.
Ik weet niet beter of dat de juiste software is. Als er een betere (gemakkelijker) software, dan houd ik mij zeker aanbevolen
Je bedoelt dat LaserGRBL bijgeleverd wordt? Dat is een gratis programma welke door heel veel lasers ondersteunt wordt.

Eigenlijk van alleen X-Tool weet ik dat daar goede software bijgeleverd wordt.
Blijkbaar heeft Falcon ook 'Falcon Design Space', wist ik niet eens :)
Lightburn wordt door praktisch iedereen gebruikt, die is wel betaald, maar ook wel echt zijn geld waard.
Momenteel gebruik ik voor mijn modellen een pdf als voorkeur. Die kan ik schalen naar de grootte die ik op het hout wil hebben.
Ik geloof niet dat LaserGRBL direct PDF's kan laseren, het komt er waarschijnlijk op neer dat je het met een programma als InkScape om moet zetten naar een vector/lijn-tekening (.svg) om vervolgens in LaserGRBL te kunnen laden.

Volgens deze video kan je wel PDF's inladen in LightBurn.
U roept maar. Want zoals ik al meldde, ben ik een absolute beginner.
Wij zijn ook geen orakel(s), het blijft een hobby waarbij je veel moet uitproberen/tweaken voor het beste resultaat.

De laser die je nu gevonden hebt is 'open', daar zit geen behuizing of afzuiging bij.
Binnenhuis gaat dit erg stinken en je wilt eigenlijk ook niet het risico lopen dat de laser iets anders raakt dan je project, je moet dan eigenlijk altijd een (volwaardige laserproof) bril op als je in dezelfde ruimte bent als de laser.

Daarnaast heb ik ook geen ervaring met het merk.

Waar ik naar toe wil is, ja voor de hobby kun je instappen met een laser van 200eu.
Maar dat is eigenlijk niet de moeite waard als je niet ook 100eu hebt liggen voor Lightburn (die kun je ook een maand gratis proberen).

Alleen als je nu eigenlijk al weet dat je het veel gaat gebruiken, zou ik iets met behuizing/afzuiging nemen.
Daarnaast zijn de duurdere merken vanuit fabriek al beter afgesteld en/of hebben ze handige functies zoals ingebouwde camera voor het uitlijnen e.d.

De Creality Falcon A1 vindt ik persoonlijk erg mooi.
De X-Tool S1 is een stukje duurder, maar als je echt productie wil draaien, lijkt me die nog beter dan de Creality.
Het voordeel (naast afzuiging) is dat m'n laser direct stopt als ik de klep open doe o.i.d.

Alhoewel ik eerlijk moet toegeven, als je een garage met slot hebt en je d'r een mini-pc met webcam op aansluit, kun je een onbeschermde laser gebruiken en deze op afstand in de gaten houden.
Als je bij een fatsoenlijke webwinkel besteld kun je moeilijk mis gaan met 200eu, dan kun je hem altijd nog retourneren.
Zou alleen niet zo snel op Aliexpress een laser kopen voor 200eu.

• Ben75
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Het filmpje op YouTube rustig 3x bekeken en daar veel van opgestoken. Nogmaals mijn dank hiervoor.
Op een streekmarkt in Raalte heb ik een demo gezien van een lasersnijmachine. Ik heb er destijds een foto van gemaakt en deze eens boven water gehaald. Het is een
ACMER P1 6W Lasergraveermachine bij Amazon.nl €199,00
Hij haalde er allerlei mooie houten figuren uit. Akkoord soms duurde het lang, maar aangezien ik al geruime tijd AOWer ben, heb ik alle tijd.
Aangezien deze laser 6W heeft, denk ik dat ik met u eens ben dat het voldoende is voor multiplex.
Bovenstaande machine wordt geleverd met
Besturingssoftware: app LightBurn/LaserGRBL/ACMER (Android) / MKS (iOS)
Ondersteunde bestandsformaten: JPG, SVG, PNG, BMP, G-code, CAD, AI, CDR, DWG enz.
Ik kan mijn pdf dus zo omzetten naar JPG en dan snijden?

• DennisDeMennis
@Ben75
Weet je zeker dat het de 6W variant was?
Zo te zien kan je de laserkop wisselen met andere vermogens en daarmee dus ook 10W of 20W versies hebben. Als de kop volledig oranje was, was het inderdaad de 6W.
Op amazon.nl zie ik die overigens voor €299,- en daar zit geen lightburn bij inbegrepen, hij is alleen compatible met lightburn (en laserGRBL en die apps).
overigens verwacht ik ook niet dat je JPG direct kan snijden.
Voor snijden heb je echt vector (dus lijnen) nodig, niet een afbeelding.
Vaak kan je (in lightburn in ieder geval wel) je afbeelding traceren om er lijnen van te maken.
graveren kan wel met JPG.

• Ben75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZe9P26adIDYSIF9ey1zsGyIcbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg1WhgeHVMflD5y8VTKixGOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bestandsformaten: NC, DXF, BMP, JPG, PNG enz.
Besturingssystemen: MacOS, Windows, Linux.
Besturingssoftware: LightBurn, LaserGRBL, ACMER app.

Als ik dit zo lees, kan de software overweg met een JPG bestand.
Of zet het programma dit om naar vector?

• Ben75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHgo0OpXAGwRfb5l9QMPQvTs-Rk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TbWLn45eweVaxKjwEWiEIbRY.jpg?f=user_large

• DennisDeMennis
Ja Lightburn en laserGRBL kunnen omgaan met JPG, maar standaard alleen om te graveren, niet om te snijden.
Voor het snijden moet het eerst omgezet worden naar vector, wat in Lightburn zo kan:
https://forum.lightburnso...tline-of-an-image/15234/2
en bij laserGRBL zo:
https://lasergrbl.com/usa...mport/vectorization-tool/

dit is dus nog een extra actie die je zelf moet doen

• Ben75
ok heel duidelijk. bedankt voor alle input

• RonnieKo
@Ben75 Let op bij wat lichtere machines: Je zal dan meerdere keren over een werkstuk moeten om een bepaalde dikte zoals 3 of 4 mm te snijden. Dit omdat de straal anders niet sterk genoeg is.

Lightburn is een pakket dat veel gebruikt wordt. Die dien je wel aan te schaffen. Dat kost wel bij de eerste aanschaf een bepaald bedrag. Na een jaar stopt de ondersteuning. Dan kan je voor een lager bedrag eventueel ondersteuning bijkomen. De licentie verlengen. Als hij verloopt blijft de software wel werken.

PDF en JPG kan je bijvoorbeeld in Lightburn gebruiken om te graveren. Je zal inderdaad moeten overtrekken om te kunnen snijden. Dat kan via Lightburn maar je moet dan bijvoorbeeld rekening houden dat de lijnen niet zo strak zijn als je SVG of DXF-bestanden gebruikt. Dat zijn namelijk vector-bestanden.

BIj het model wat je laat zien zit geen luchtpomp (air assist) dat is altijd wel handig om een beter en net werkstuk te krijgen. Onder andere de randen van het snijden zullen iets netter zijn.

Over de behuizing: Je moet echt een behuizing en afvoer c.q. afzuiging hebben. Liefst naar buiten. Dit omdat er veel fijnstof en rookgassen vrijkomen bij het laseren. Zowel MDF als Multiplex hebben een hars / lijm in het materiaal zitten. Dat is zeer vervelend als fijnstof. De machine wordt er ontzettend vuil van. Zonder behuizing dat ook nooit zo gaan snijden. Je wil niet dat het vrij het huis in gaat. En vanuit de behuizing dan de rookgassen en fijnstof afvoeren. Bij voorkeur naar buiten. Anders via een Bofa-filter. Met MDF en multiplex kan dat wel voor zorgen dat je zeer regelmatig de filters mag vervangen.

Over het onderhoud van de machine: Je moet rekening houden dat je erg regelmatig de machine netjes mag maken. Gewoon goed onderhouden omdat de boel door het snijden smerig wordt.

Trouwens: Een werkvlak van 130x130mm is niet echt groot. Ik weet niet of je daar blij van gaat worden als je ook echt grotere dingen wil gaan maken.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 21-08-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Ik heb hier nog een "Gweike Cloud Pro" staan, die weg mag. Iemand van jullie enig idee waar ik zoiets kan verkopen :P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Marktplaats? Facebook Marketplace? Hier op V&A of op het V&A-forum?

Of is het een verkapte vraag om te kijken of iemand in dit topic interesse heeft?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste