Welkom in het graveer en snij topic!

Dit is het topic voor alle vragen, ervaringen en aankoopadvies rondom laser graveer/snij machines (Ik noem het graag "Laserbanken")
Ik hoor vaak dat er genoeg tweakers een laser thuis hebben staan, van zelfbouw projecten tot chineze apparaten, of zoals de laser van mij een professionele unit.
Dit topic is dus niet voor welke laserpen je het best voor je kat kan kopen
Veiligheid

Let alsjeblieft echt goed op met lasers.
De laser, maar ook de reflectie ervan is zeer schadelijk voor de ogen!!
Nu kan je zelf wel een bril op doen, maar let er ook op dat omstanders ook per ongeluk in deze reflectie kan kijken.
Wat is een laserbank
Laserbanken zijn er in verschillende vormen en gradaties kwa kracht.In bijna alle gevallen licht de laserbuis stationair achter in de constructie van de bank, en wordt de laser door middel van spiegels gestuurd richting het te laseren object
Laser bronnen
- Diode-lasers,
Vermogen van 0.5 tot +/-100Watt let op veel leveranciers adverteren met elektrisch vermogen en niet optisch. (30Watt elektrisch β 5.5Watt optisch) - CO2-lasers DC (Glas),
Vermogen van 30 tot +/- 300Watt - CO2-lasers RF (Metaal),
Vermogen van 40W tot 5kW - Fiber-lasers,
Vermogen van 1kW tot +/-15kW
Laserstraal sturing
- Cartesian/CoreXY Diode,
een laserkop wordt door een x en een y geleiding over het werkveld bewogen de Diode-laserbron zit meteen op de laserkop gemonteerd. - Cartesian/CoreXY Spiegels,
een laserkop wordt door een x en een y geleiding over het werkveld bewogen en de laserstraal wordt vanuit een stationaire bron met behulp van spiegels naar de laserkop gestuurd. - Cartesian/CoreXY Fiber,
een laserkop wordt door een x en een y geleiding over het werkveld bewogen en de laserstraal wordt vanuit een stationaire bron met behulp van een glasvezel naar de laserkop gestuurd. - Galv,
Hierbij word de laserstraal van uit 1 punt met behulp van 1 snel bewegende spiegel gestuurd.
Watt kan er bij welke wattage: (pin mij er niet exact op vast)
5W leuk voor papier
10W Craft-karton en dunne leersoorten

20W Graveren van hout, kunststoffen en snijden van dun materiaal (4mm)

30W Steensoorten als Marmer, Glas & Geanodiseerd aluminium graveren en tot 6mm dik snijden

40W alle bovenstaande + snijden tot 8mm

50W Idem en tot 10mm snijden
60W Idem en tot 12mm snijden
Wat kan je allemaal graveren? (met een CO2 laser)
- Geanodiseerd Aluminium
- Glas (ook gehard glas)
- Steen (Graniet, Marmer e.d.)
- Kunststoffen (LET OP: GEEN PVC HOUDENDE MATERIALEN)
- Hout
- Kurk
- Leer
- Karton
En wat valt er te snijden? (met een CO2 laser)
- Kunststoffen (Plexi, Acryl e.d., GEEN PVC)
- Hout
- Leer
- Karton
- Papier
Maar waarom dan geen PVC?
Bij het verbranden van PVC ontstaat chloorgas, buiten dat dit de machine aantast is dit ook extreem slecht voor de gezondheid.<topic start is nog in aanbouw

[ Voor 56% gewijzigd door Rickbhs op 17-06-2024 11:46 ]
Meer ππΌππ, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord