Advies laser module CNC laser

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik heb een CNC frees en ik wil graag de stap maken richting lasersnijden van hout. Nu zie ik online heel veel vragen en antwoorden, maar wat ik eigenlijk mis is een stukje overzicht/advies over welk wattage laser voor welk type hout en wat de sterkte en dan met name ook de passes voor positief of negatief effect hebben.

Als ik het goed begrijp kan een 3.5W laser module (blauw) in ongeveer 4 passes door 4mm multiplex snijden (~350mm/min). Nu kun je zeggen ik doe 4 passes, laag vermogen, korte blootstelling aan laser maar dus meer tijd nodig om iets te snijden. Ik neem aan minder last van verbranding?

Wat je ook kunt zeggen is ik koop een zwaardere laser (8W, 10W, 15W ?) en ik doe één pass. Hier krijg je dus een veel krachtigere blootstelling aan de laser, maar je gaat er wel in één keer doorheen. Ik kan me voor stellen dat dit wellicht wat bijwerking kan hebben? Bijvoorbeeld meer verbranding zichtbaar bij eindproduct? Meer rookontwikkeling? Wellicht iets van artifacts?

Ik ben een beetje zoekende naar een antwoord en ik hoop dat jullie mij wellicht kunnen adviseren over welke module te kopen met welk vermogen en het aantal passes en waar op te letten bij het kopen van een laser (koeling, form factor, kwaliteit...?)

Heeft het zin om een krachtige laser te kopen of moet ik gewoon binnen de 3.5/5.5W range blijven? Moet ik investeren in een duurdere, krachtigere, laser? Moet ik ergens anders op letten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
GRBL controller

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via foekie01 op 13-05-2019 14:47)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bloodhoundje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:54:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld, in ieder geval kan het geen kwaad deze paginas eens door te nemen :7 :
https://lasergods.com/co2-laser-engraver-safety/
http://blog.phillips-safe...ements-for-laser-workers/
Hoe zit dat met feiten? Zijn die ook verdeeld? Je eerste linkje begint doodleuk over CO2-lasers en schade aan de retina. Netvlies, in goed Nederlands. Probleem is dat je cornea 10.640 nm simpelweg niet doorlaat en er dus geen schade aan je retina op kan treden. Dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is, je kunt een prachtig gat in je cornea (hoornvlies) branden, maar dat wat 908nm en 1064nm enzo gevaarlijk maakt is simpelweg niet eens mogelijk met 10.640 nm.

Er is meer mis met de informatie die ze geven. Zoals @killercow ook aangeeft is de bundel uit je doorsnee CO2-laser breed en dus niet heel erg intens. Pas in de laatste centimeters tussen laserhead en doelwit is er sprake van focus. Voorbij die focus doet je bundel niet zoveel meer, omdat 'ie te zeer uit focus is. (Anders zou je altijd ook door de bodem van de CNC-machine en de vloer eronder snijden.) Alle adviezen over "coherence and low divergence angle" gaan niet of nauwelijks op voor CO2-lasers.

De les die hier te leren valt is dat je juist als je iets op internet leest je kritisch moet zijn over wat je leest. Het zou zomaar onzin kunnen zijn.

Linkje twee zou je zomaar aan kunnen zien voor informatie van die gloeilampenfabriek uit Eindhoven, maar Philips en Phillips zijn twee verschillende namen. Nummer twee verkoopt ondermeer laser-brillen. Nogal wiedes dat ze zeggen dat je altijd een bril moet dragen, en dan vooral eentje die zij je verkocht hebben.

@foekie01 Ik heb een paar weken terug een 3018 CNC engraver en een 2.5W laser besteld. De laser heb ik al, en er zitten inmiddels brandplekken op het behang, en de CNC is nog niet eens aangekomen. :+

Het grootste probleem met 405nm lasers is de kleur. En het grote voordeel van 10.640nm lasers (CO2) is de kleur.
Als je in 10.640nm zou kunnen kijken is de wereld zwart of wit. Maar toch vooral zwart. Staal is zwart, dus met 60W of 100W kun je dunne staalplaat snijden.
Je kunt de wereld in 405nm met je eigen ogen zien. Zet een paars brilletje op. Alles wat zwart is kun je goed bewerken met je laser. Alles wat niet zwart is, is slecht of niet te bewerken met een laser. Staal is helder paars in je 405nm wereld en dus niet te snijden. Donkere houtsoorten of donkere plastics doen het prima.
Licht gekleurd hout of wit papier doen iets anders. Die absorberen een deel van het licht en verkleuren daardoor, en als ze donkerbruin geworden zijn, zijn ze opeens prima te snijden. Je moet ze dus eerst verkolen voordat je kunt snijden. Als je hout wilt snijden met 405nm lasers met een relatief laag vermogen moet je in de rook zitten.

Als je berkenmultiplex wilt snijden wil je liever een 10W CO2-laser dan een 100W 405nm laser.

Maar wat is er mis met relatief goedkoop ervaring opdoen? Klooi lekker een end heen met goedkoop spul van banggood.com en ontdek zelf wat wel werkt en wat niet. Bestel een laser, verzamel hout, en maak een stel youtube-video's over wat je kunt doen met 405nm. Als het aanslaat kun je je Patreon-supporters laten lappen voor een K40. :+

En over laser safety: een 10W 405nm laser komt niet door dun aluminium heen. Dus: bouw een kap voor je CNC uit dun aluminium plaat en profiel, en maak een kijkgaatje met rood of oranje perspex als je wilt zien wat er gebeurt. Veel veiliger en veel comfortabeler dan een laserbril van onduidelijke kwaliteit.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb een sterk vermoeden dat je niet geschoold bent in lasers, en als dat zo is dan adviseer ik met klem om dit idee te laten vallen. Dit zijn klasse 4 lasers, hartstikke gevaarlijk om mee te werken. Die laser hoeft maar 1 keer te reflecteren (via glas of metaal) in je ogen en je bent blind. Doe het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Flake schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:13:
Ik heb een sterk vermoeden dat je niet geschoold bent in lasers, en als dat zo is dan adviseer ik met klem om dit idee te laten vallen. Dit zijn klasse 4 lasers, hartstikke gevaarlijk om mee te werken. Die laser hoeft maar 1 keer te reflecteren (via glas of metaal) in je ogen en je bent blind. Doe het niet.
Dank voor het uiten van jouw zorgen. Ik ben niet geschoold in lasers, nee. Daarom wil ik me er graag wel in verdiepen. Vandaar ook dat ik graag even na vraag voordat ik iets ga kopen/doen. Ik kan wel blindelings een module bestellen, maar zonder goed advies ga ik dat niet doen.

Veiligheidsmaatregelen zal ik zeker toepassen indien ik zo'n module bestel. De CNC staat in een afgesloten ruimte, behuizing met laser-werende beplating bouwen is geen probleem. CNC frezen is lomp voor dun hout en ik wil dat wel graag uitvoeren, mijn idee was d.m.v. een laser. Wellicht beter alternatief?

Zou jij mij op weg kunnen/willen helpen om mij hier meer in te verdiepen?

[ Voor 23% gewijzigd door foekie01 op 10-05-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je hier serieus werk van wil maken, dan zul je de accreditatie tot laser safety officer moeten halen. Zonder LSO mag een klasse 4 laser niet worden toegepast en dat is maar goed ook, ondanks dat je ze via internet zo in huis kan halen. Ik heb wel wat ervaring met lasers maar die bevoegdheid heb ik ook niet, dus je accreditatie behalen en alsjeblieft niet te gaan experimenteren is het enige zinnige advies wat ik je kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:08
foekie01 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:20:
[...]

Dank voor het uiten van jouw zorgen. Ik ben niet geschoold in lasers, nee. Daarom wil ik me er graag wel in verdiepen. Vandaar ook dat ik graag even na vraag voordat ik iets ga kopen/doen. Ik kan wel blindelings een module bestellen, maar zonder goed advies ga ik dat niet doen.

Veiligheidsmaatregelen zal ik zeker toepassen indien ik zo'n module bestel. De CNC staat in een afgesloten ruimte, behuizing met laser-werende beplating bouwen is geen probleem. CNC frezen is lomp voor dun hout en ik wil dat wel graag uitvoeren, mijn idee was d.m.v. een laser. Wellicht beter alternatief?

Zou jij mij op weg kunnen/willen helpen om mij hier meer in te verdiepen?
Met alleen "laser-werende beplating" ga je het niet redden, met een laser moet je ook rekening houden met een goede afzuiginstallatie. Dampen van het weggebrande plastic/lijmen in hout etc kunnen zeer giftige stoffen bevatten. Daarnaast beschadigen sommige van deze dampen het glas / de spiegels in je laser setup (er komt aanslag op de spiegel/het glas waardoor de hitte zich hierop gaat ontwikkelen en het inbrand).

Daarnaast nog het bijkomende stuk brandgevaar etc.

Als je echt besluit door te gaan, dan zou ik eerder wat meer geld investeren en een profi lasersnijder kopen. Mocht je on a budget een china-lasersnijder kopen in behuizing, dan zou ik 0 vertrouwen hebben in het "veiligheidsglas" dat zij erin zetten / de bril die ze meeleveren en voor beide in nederland bij een gereformeerd bedrijf dit beschermmateriaal kopen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bloodhoundje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:36:
[...]

Mocht je on a budget een china-lasersnijder kopen in behuizing, dan zou ik 0 vertrouwen hebben in het "veiligheidsglas" dat zij erin zetten / de bril die ze meeleveren en voor beide in nederland bij een gereformeerd bedrijf dit beschermmateriaal kopen. d:)b
Dat laatste lijkt mij niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 05-05 07:57

killercow

eth0

Ik heb een zelfbouw lasercutter gemaakt, inderdaad met een buis vanaf het 'internet'.

Een 60w c02 buis is al best redelijk, je grootste uitdagingen gaan echter niet de laser zijn, dat is vrij simpel allemaal. Beplating / laser-werend plexiglas is makkelijk genoeg te verzinnen en te bouwen.
Wel inderdaad altjid een bril op, maar ook dat levert maar een beperkte verdediging op.

Het fabeltje dat zo'n laserstraal je binnen een seconde blind maakt is onzin. Je hebt op de c02 frequency geen knipperreflex, maar de 60w komt ook niet als een gecentreerde bundel uit de buis. Het is al snel een straal met een diameter van enkele millimeters. Pas door de spiegels vlak bij je te snijden materiaal wordt het een gefocusseerde lichtstraal die kan snijden. Strooilicht van weerkaatsing is al binnen enkele millimeters vanaf die kop helemaal niet meer gefocusseerd, en daarmee stukken minder krachtig.

Ik heb m'n hand wel eens onder de kop gehad, en dat heeft op die plek een klein blaartje opgeleverd voordat ik doorhad dat het wat warmpjes werd.

Het grotere probleem gaat zijn dat je freesmachine niet ontwikkeld is voor dit werk, hij is veel te log en zwaar om snel en knap te bewegen voor iets dat een productieve laser gaat zijn. De optics moeten daarbij netjes alligned zijn, wat op een lichte machine niet zo'n issue is, maar op een grotere zwaardere machine al snel betekend dat je nog meer stijfheid wilt toevoegen, of juist nog trager wilt gaan bewegen dan je bij frezen al doet. Een frees heeft namelijk wel een ankerpunt in je materiaal, maar een setje spiegels dat wiebelt versterken elkaars afwijking met wat pech waardoor je allerlei gekke zwabbers krijgt.

Delen arceren / graferen anders lijntjes trekken is ook best onhandig door en snelle wisselen van richting, iets wat je freesmachine ook niet heel tof vindt gok ik. Al kun je dat natuurlijk best proberen door een gcode file naar je cnc te sturen alsof je aan het laseren bent.

Verder is het afzuigen van rookgassen (laminair als het kan) en het afblazen bij de lens een belangrijke toevoeging, zonder dat ben je alleen maar heel hard rook aan het opwarmen met je laser, en meteen ook je lens aan het coaten met narigheid waardoor die het niet lang zal volhouden.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Flake schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:32:
Als je hier serieus werk van wil maken, dan zul je de accreditatie tot laser safety officer moeten halen. Zonder LSO mag een klasse 4 laser niet worden toegepast en dat is maar goed ook, ondanks dat je ze via internet zo in huis kan halen. Ik heb wel wat ervaring met lasers maar die bevoegdheid heb ik ook niet, dus je accreditatie behalen en alsjeblieft niet te gaan experimenteren is het enige zinnige advies wat ik je kan geven.
Dank voor de tip. Ik was niet op de hoogte van deze cursus. Ik zag ook een cursus basis laserveiligheid, die je vooraf de cursus LSO kunt/moet bijwonen. Totaal iets van 2000 piek. Veel geld voor wat hobby spullen te snijden, maar wel een zinvolle investering.
Bloodhoundje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:36:
[...]

Met alleen "laser-werende beplating" ga je het niet redden, met een laser moet je ook rekening houden met een goede afzuiginstallatie. Dampen van het weggebrande plastic/lijmen in hout etc kunnen zeer giftige stoffen bevatten. Daarnaast beschadigen sommige van deze dampen het glas / de spiegels in je laser setup (er komt aanslag op de spiegel/het glas waardoor de hitte zich hierop gaat ontwikkelen en het inbrand).

Daarnaast nog het bijkomende stuk brandgevaar etc.

Als je echt besluit door te gaan, dan zou ik eerder wat meer geld investeren en een profi lasersnijder kopen. Mocht je on a budget een china-lasersnijder kopen in behuizing, dan zou ik 0 vertrouwen hebben in het "veiligheidsglas" dat zij erin zetten / de bril die ze meeleveren en voor beide in nederland bij een gereformeerd bedrijf dit beschermmateriaal kopen. d:)b
Eens, de afzuiging is ook al iets waar ik naar aan het kijken ben. Eventueel kan ik deze doorvoeren door de muur of via het dak. Zeker voor multiplex/MDF is dat een zeer verstandige keuze. Voor het frezen van Multiplex/MDF heb ik een goede afzuiging aangeschaft.

De dampen die bij lasersnijden vrij komen zie ik vaker weggeblazen worden middels een compressor + blaasstuk aan de z-as. Is dat voldoende?

Brandgevaar heb ik met de frees ook, daar zijn voorzorgsmaatregelen voor getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:08
Piepersnijder schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:44:
[...]

Dat laatste lijkt mij niet echt nodig.
Daar zijn de meningen over verdeeld, in ieder geval kan het geen kwaad deze paginas eens door te nemen :7 :

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nut en noodzaak van goede beschermingsmiddelen betwist ik niet. Maar om daarvoor naar een gereformeerd bedrijf te gaan …..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:17
Piepersnijder schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:58:
Nut en noodzaak van goede beschermingsmiddelen betwist ik niet. Maar om daarvoor naar een gereformeerd bedrijf te gaan …..

Zou voor zoiets gaan als ik met lasers zou gaan werken. Veiligheid boven alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 12:48
killercow schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:50:

Het fabeltje dat zo'n laserstraal je binnen een seconde blind maakt is onzin. Je hebt op de c02 frequency geen knipperreflex, maar de 60w komt ook niet als een gecentreerde bundel uit de buis. Het is al snel een straal met een diameter van enkele millimeters. Pas door de spiegels vlak bij je te snijden materiaal wordt het een gefocusseerde lichtstraal die kan snijden. Strooilicht van weerkaatsing is al binnen enkele millimeters vanaf die kop helemaal niet meer gefocusseerd, en daarmee stukken minder krachtig.
Sry maar dit is echt niet helemaal waar wat je hier zegt, tis echt geen fabeltje maar wel sterk afhankelijk van het type laser en de sterkte. Nee je wordt niet in 1 keer blind nee maar je kan er echt wel oogbeschadiging door oplopen ook van een ongebundelde CO2 laser. dus loop dit aub niet te verkondigen want juist hier door kunnen er slachtoffers komen als die alle veiligheids argumenten in de wind slaan want is toch een fabeltje....

Als je had gezegd ik wil het een beetje nuanceren ala maar zeggen dat het een fabeltje is..... net een stap te ver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bloodhoundje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:54:
[...]

Hoe zit dat met feiten? Zijn die ook verdeeld? Je eerste linkje begint doodleuk over CO2-lasers en schade aan de retina. Netvlies, in goed Nederlands. Probleem is dat je cornea 10.640 nm simpelweg niet doorlaat en er dus geen schade aan je retina op kan treden. Dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is, je kunt een prachtig gat in je cornea (hoornvlies) branden, maar dat wat 908nm en 1064nm enzo gevaarlijk maakt is simpelweg niet eens mogelijk met 10.640 nm.

Er is meer mis met de informatie die ze geven. Zoals @killercow ook aangeeft is de bundel uit je doorsnee CO2-laser breed en dus niet heel erg intens. Pas in de laatste centimeters tussen laserhead en doelwit is er sprake van focus. Voorbij die focus doet je bundel niet zoveel meer, omdat 'ie te zeer uit focus is. (Anders zou je altijd ook door de bodem van de CNC-machine en de vloer eronder snijden.) Alle adviezen over "coherence and low divergence angle" gaan niet of nauwelijks op voor CO2-lasers.

De les die hier te leren valt is dat je juist als je iets op internet leest je kritisch moet zijn over wat je leest. Het zou zomaar onzin kunnen zijn.

Linkje twee zou je zomaar aan kunnen zien voor informatie van die gloeilampenfabriek uit Eindhoven, maar Philips en Phillips zijn twee verschillende namen. Nummer twee verkoopt ondermeer laser-brillen. Nogal wiedes dat ze zeggen dat je altijd een bril moet dragen, en dan vooral eentje die zij je verkocht hebben.

@foekie01 Ik heb een paar weken terug een 3018 CNC engraver en een 2.5W laser besteld. De laser heb ik al, en er zitten inmiddels brandplekken op het behang, en de CNC is nog niet eens aangekomen. :+

Het grootste probleem met 405nm lasers is de kleur. En het grote voordeel van 10.640nm lasers (CO2) is de kleur.
Als je in 10.640nm zou kunnen kijken is de wereld zwart of wit. Maar toch vooral zwart. Staal is zwart, dus met 60W of 100W kun je dunne staalplaat snijden.
Je kunt de wereld in 405nm met je eigen ogen zien. Zet een paars brilletje op. Alles wat zwart is kun je goed bewerken met je laser. Alles wat niet zwart is, is slecht of niet te bewerken met een laser. Staal is helder paars in je 405nm wereld en dus niet te snijden. Donkere houtsoorten of donkere plastics doen het prima.
Licht gekleurd hout of wit papier doen iets anders. Die absorberen een deel van het licht en verkleuren daardoor, en als ze donkerbruin geworden zijn, zijn ze opeens prima te snijden. Je moet ze dus eerst verkolen voordat je kunt snijden. Als je hout wilt snijden met 405nm lasers met een relatief laag vermogen moet je in de rook zitten.

Als je berkenmultiplex wilt snijden wil je liever een 10W CO2-laser dan een 100W 405nm laser.

Maar wat is er mis met relatief goedkoop ervaring opdoen? Klooi lekker een end heen met goedkoop spul van banggood.com en ontdek zelf wat wel werkt en wat niet. Bestel een laser, verzamel hout, en maak een stel youtube-video's over wat je kunt doen met 405nm. Als het aanslaat kun je je Patreon-supporters laten lappen voor een K40. :+

En over laser safety: een 10W 405nm laser komt niet door dun aluminium heen. Dus: bouw een kap voor je CNC uit dun aluminium plaat en profiel, en maak een kijkgaatje met rood of oranje perspex als je wilt zien wat er gebeurt. Veel veiliger en veel comfortabeler dan een laserbril van onduidelijke kwaliteit.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1