Ik heb eigenlijk nog nooit multiplex gesneden, maar blijkt zelfs met 5 watt prima te kunnen.
Waarschijnlijk niet heel snel, maar zolang je geen productie draait is dat prima.
bron:
YouTube: 5W vs 10W - Twice as Good? Longer RAY5 diode laderBen75 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:34:
De software wordt bij een aantal van die laser houtsnijmachines aangeboden.
Ik weet niet beter of dat de juiste software is. Als er een betere (gemakkelijker) software, dan houd ik mij zeker aanbevolen
Je bedoelt dat LaserGRBL bijgeleverd wordt? Dat is een gratis programma welke door heel veel lasers ondersteunt wordt.
Eigenlijk van alleen X-Tool weet ik dat daar goede software bijgeleverd wordt.
Blijkbaar heeft Falcon ook 'Falcon Design Space', wist ik niet eens

Lightburn wordt door praktisch iedereen gebruikt, die is wel betaald, maar ook wel echt zijn geld waard.
Ik geloof niet dat LaserGRBL direct PDF's kan laseren, het komt er waarschijnlijk op neer dat je het met een programma als InkScape om moet zetten naar een vector/lijn-tekening (.svg) om vervolgens in LaserGRBL te kunnen laden.
Volgens
deze video kan je wel PDF's inladen in LightBurn.
Wij zijn ook geen orakel(s), het blijft een hobby waarbij je veel moet uitproberen/tweaken voor het beste resultaat.
De laser die je nu gevonden hebt is 'open', daar zit geen behuizing of afzuiging bij.
Binnenhuis gaat dit erg stinken en je wilt eigenlijk ook niet het risico lopen dat de laser iets anders raakt dan je project, je moet dan eigenlijk altijd een (volwaardige laserproof) bril op als je in dezelfde ruimte bent als de laser.
Daarnaast heb ik ook geen ervaring met het merk.
Waar ik naar toe wil is, ja voor de hobby kun je instappen met een laser van 200eu.
Maar dat is eigenlijk niet de moeite waard als je niet ook 100eu hebt liggen voor Lightburn (die kun je ook een maand gratis proberen).
Alleen als je nu eigenlijk al weet dat je het veel gaat gebruiken, zou ik iets met behuizing/afzuiging nemen.
Daarnaast zijn de duurdere merken vanuit fabriek al beter afgesteld en/of hebben ze handige functies zoals ingebouwde camera voor het uitlijnen e.d.
De
Creality Falcon A1 vindt ik persoonlijk erg mooi.
De
X-Tool S1 is een stukje duurder, maar als je echt productie wil draaien, lijkt me die nog beter dan de Creality.
Het voordeel (naast afzuiging) is dat m'n laser direct stopt als ik de klep open doe o.i.d.
Alhoewel ik eerlijk moet toegeven, als je een garage met slot hebt en je d'r een mini-pc met webcam op aansluit, kun je een onbeschermde laser gebruiken en deze op afstand in de gaten houden.
Als je bij een fatsoenlijke webwinkel besteld kun je moeilijk mis gaan met 200eu, dan kun je hem altijd nog retourneren.
Zou alleen niet zo snel op Aliexpress een laser kopen voor 200eu.