Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:47:
[...]

Ik heb zelf een 40w laser en kan met mijn laser met gemak door 6mm heen in 1 keer. Je moet echter wel oppassen dan je met de snelheid niet te langzaam gaat omdat je anders gaat verbranden.
En ik heb een ontwerp gehad waarbij de laser elke keer terug kwam in een centraal punt waardoor daar de hitte bleef zitten ook de boel verbrande.

Ik zou denk ik meerdere passes kiezen in plaats van te langzaam. Maar dat is dan weer een weegschaal effect waar je de balans in moet vinden
Klopt, maar met 5W kun je veel langzamer bewegen dan met 40W.

Je kunt wel 20 passes doen met 5W op 50% en dan relatief snel, maar als het materiaal het toelaat, lekker 100% draaien en dan de sweetspot zoeken qua snelheid (niet verschroeien) en aantal passes.

Goede opmerking wel met terug komen naar een punt, dat brengt de temperatuur ook omhoog inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Accretion @Garrettvr Ik probeer inderdaad de balans te vinden waarbij ik ergens de aanname deed dat meerdere passes met lagere power beter zou zijn dan hogere power en minder passes, maar dat zal per materiaal verschillen. Ik ga de balans eens proberen te vinden met een hoger percentage, te beginnen met 100% en 1 pass, eens zien wat dat doet. Aangezien ik geen air assist heb, kan ik me ook voorstellen dat een hoger percentage al snel wat lelijkere randen oplevert. Maar, kwestie van proberen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:29:
kan ik me ook voorstellen dat een hoger percentage al snel wat lelijkere randen oplevert.
Wat als je de eerste (paar) passes op een lagere sterkte doet en de rest met hogere sterkte?

Dan voorkom je wellicht dat je zo'n bruine kringen krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

100% 75mm en 4 passes.

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2IgsVkJw_p7-zY8OuyrAIJy114=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mHF1AJPgNNKLBDZ0tRDYaI7.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oicknFT-R7MXDJjkTCMMSRpTcuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fejgOMhiM0TORNZpza8nlf1m.jpg?f=fotoalbum_large

Voorkant is prima, achterkant behoorlijk zwart, maar, niet volledig door.
Het hout ligt op een honeycomb bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Ik ben nog al een n00b op laser gebied; vandaar dat ik hier een vraag stel :+

Ik wil een laser kopen om zwart pla te kunnen “graveren”. Nu heb ik wat onderzoek al gedaan en zo te zien heb ik een ir laser nodig. Wat ik wil bereiken is om op mijn pla behuizingen teksten en logo’s te kunnen pew-pew-en (i.p.v. multicolor prints). Nou zit ik te kijken naar de Xtool f1 of zelfs de ultra.

Mijn business case is dat ik sneller single material cases print en daarna laseren, dan multicolor (heb de Prusa XL, dus op zich niet langzaam). Maar het graveren zelf moet niet te langzaam zijn.

Nu zie ik met de search tool dat er hier meerderen zijn die een f1 of zelfs de ultra hebben.

Wat zijn jullie ervaringen en advies hier over?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanvanderkolk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-07 11:11
Goede morgen,

Wij hebben een ontwerp dat wij willen snijden wat prima ging in onze 10W ellegoo Phecda maar problemen geeft in onze 60w co2 laser.

De instellingen voor het snij en graveerresultaat is geen probleem, die hebben we al bepaald met de lightburn materialtest.

We zien dat bij het snijden van het "raster" een offset ontstaat waardoor de opvolgende stappen niet meet netjes uitlijnen. Nu heb ik het ontwerp ook zonder het "raster" gesneden en toen is er geen offset ontstaan dus ik ben er wel 100% zeker van dat deze laag de offset genereerd.

Nu zou ik graag deze offset niet meer willen, hoe kan ik dat het beste aanvliegen.
Het volgende heb ik al gedaan/geprobeert:
- Pulleys controlleren op speling
- Tandriemen spannen
- Haaksheid van gantry controlleren
- Versnellingen in zowel x als y as drastisch verlagen
- Snelheid van "raster" verlagen

Mij lijkt het aannemelijk dat de stepper-driver / controller hier stappen mist waardoor dit voorkomt. maar hoe kunnen we dit oplossen?

Mocht iemand een idee hebben wat het zou kunnen oplossen dan horen wij dat graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AersuAxpHL2PeS7MkN8P3gJ4YOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4u2kAO5TOai59XryLuBF1V3y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
daanvanderkolk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:11:
We zien dat bij het snijden van het "raster" een offset ontstaat waardoor de opvolgende stappen niet meet netjes uitlijnen. Nu heb ik het ontwerp ook zonder het "raster" gesneden en toen is er geen offset ontstaan dus ik ben er wel 100% zeker van dat deze laag de offset genereerd.
Dat is inderdaad een raar iets. Er lijkt een offset in het beginpunt van de laag te zitten. Daardoor niet goed gaat. Heb je het al eens geprobeerd met een kleiner stuk van het patroon en het snijden? Wat zijn dan de resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
@daanvanderkolk ik look nogal eens te kloten met de layers in lightburn. heb je hetzelfde probleem als je op een nieuwe layer een nieuw raster aanmaakt?

Als testje kan snel ff wat tekenen om te kijken of je offset daar ook in zit.

Als die goed gaat zou ik de bestaande layer copy-pasten naar de nieuwe en kijken of het nog steeds goed gaat. Gaat dat fout dan zou ik de layer exporteren als path of beter nog; het origineel importeren op de nieuwe layer als je die nog hebt. Ander je export importeren en op de juiste positie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itamservice
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-07 20:22
Beste allen,
Sinds 2 jaar werkt ik met lasergraveren. Het eerste jaar met een sculpfun S6 Pro. Verschillende projecten in hout gegraveerd met Grbl en daarna met Lightburn.
Vorig jaar begon de laser opeens minder goed te werken en liet strepen achter. Ik dacht dat de laser misschien 'op ' zou zijn en besloot meteen maar up te graden naar een betere lasermodule, de S30 PRO .
Maar helaas doet deze module hetzelfde :'(

Zowel bij teksten als bij foto's of vector bestanden lijkt het dat de laser gedeeltes 'overslaat' waardoor er strepen zichtbaar worden. Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd (langzamer en sneller laseren, minder en meer intensiteit. Maar ik kom er maar niet achter waar het hem in zit.
Wie kan mij helpen?
Groetjes Stephanie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v60MlSe_pLXfVinHP-JwzETlqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsSSICSuPSfoTpgiWHGnJqCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVKqVChUIUtjEyacsYeBwUYBgKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCwXpGYP8SOXwfvEDSoe3b81.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxkNFAQ8nvI3Ho7LKQvwFltXg0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NWTugooW2d95q7x6cUFrdgr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPbmz3TY1GaKfrMRYvotU-MS_mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKqHvtV7D06HZLVYXdB5pWXE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyneP2hyprl4xUKDYhcoNL8Nngg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbpg0LgknUbdoq6OrqP3eS1O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Itamservice Heb je een update gehad van je computer met betrekking tot de drivers van de laser? Of windows? Het lijkt op een onderbreking in de gegevensstroom naar je diode-laser. Of doe je het vanaf een SD-kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:33

3_s

RensJ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:31:
[...]

Update:

Paar van die krijtspuitbusjes binnen gekregen en even getest. Als je dat er egaal op doet en goed laat drogen, werkt dat prima.

Heb wel 2 laagjes lichtblauw krijt gedaan (was met een bierglas bezig en zakt wel wat naar beneden, dus vandaar 2x laagje verf erop gespoten). Drogen heb ik op 10 seconden in de magnetron gedaan (had haast).

Na het graveren (1x op 100P en 60mm/s en 180 lijntjes per cm op Xtool S1 40W) echt een goed voelbare (en scherpe) gravure.

Ga binnenkort nog eens knoeien met wat huis tuin en keuken oplossingen (bv boter of water op het glas en dan een poedertje van wat houtskool en tarwebloem erop oid.
Heb je hier nog ervaring mee?
Er is me gevraagd om enkele glazen te maken, tegen dit weekend. Ik heb nog wel ergens gewone verf, maar weet niet goed hoe vlot dat van het glas gaat?
Is het duidelijk leesbaar, als je zo'n krijt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

3_s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Er is me gevraagd om enkele glazen te maken, tegen dit weekend. Ik heb nog wel ergens gewone verf, maar weet niet goed hoe vlot dat van het glas gaat?
Ik ben niet de persoon waarop je reageert, maar hieronder mijn bevindingen:

Ik gebruik zelf een spuitbus matte zwarte verf die ik nog had liggen van de gamma.

Verf op waterbasis gaat met warm water en schrobben d'r wel van af.

Leesbaar zal ook wel liggen aan de instellingen van de laser, maar ik heb daar nog niet zo veel mee geëxperimenteerd.

Omdat het glas is en doorzichtig is, zie je het eigenlijk alleen goed op een donkere achtergrond, of als je zwart servetje in het glas doet.

Als je het echt goed leesbaar wil hebben, moet je praktisch gezien ondoorzichtige lijnen hebben, alleen ook geen idee hoe.

Dat is i.i.g mijn ervaring met diode, wellicht dat fiber of co2 een ander soort/wittere verandering in het glas maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFmOhhu8AnZlUt37IpyXua3uUvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnm1RONuLfLCW9rY3oLscGWl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY8pe3TVeZUWxN22Y-y2mshaNBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkCPZ2WLNKnztoaQLMK9abNO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

M.b.t. graveren op glas, blijkbaar krijgen mensen ook goede resultaten met bepaalde merken 'tempura paint'.
YouTube: The Key to Engraving Glass on a Diode Laser

Durf niet te zeggen of het veel beter gaat zijn als de verf van de gamma of dat het gewoon aan mijn settings ligt.
Ik heb niet veel platte glazen om te testen en geen roller voor ronde glazen.

Ook interessant feitje is dat je ook zwart kan graveren op glas (of witte tegels) met TiO2
Zie:
YouTube: Black Engraving on Glass Atomstack X12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@Accretion Dat is wel tof, maar voor een volgende keer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Accretion schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:04:
[...]
Als je het echt goed leesbaar wil hebben, moet je praktisch gezien ondoorzichtige lijnen hebben, alleen ook geen idee hoe.
Daar is de "vul"-functie voor. Dat is alsof je een afbeelding graveert in het glas. In de meeste pakketten heb je de mogelijkheid om vlakken te vullen. Dit principe is ook van toepassing bij andere materialen. Niet alleen voor glas :)
Accretion schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:04:
[...]
Dat is i.i.g mijn ervaring met diode, wellicht dat fiber of co2 een ander soort/wittere verandering in het glas maakt.
In principe niet. Dat maakt niet uit. Alle lasertypes branden een stuk van het materiaal weg. De diepte van het wegbranden ligt aan het vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 23-07-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
@daanvanderkolk @Itamservice zijn jullie problemen opgelost? Ik was gewoon nieuwsgierig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
3_s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Werkt best prima met krijt, maar ik ben toch terug gegaan naar tempera verf. Gewoon van die kinderverf die ze op basisscholen op de ruiten smeren. Lost direct op onder een warme kraan en uitstekende gravures.

Ik heb ook nog zo'n zakje titaandioxide. Daarmee zou je zwarte gravures kunnen krijgen op glas en keramiek. Heb dat echter nog niet op glas getest. Ik zou dan daar een mengseltje van maken met wat oplosbare knutsellijm. Dat op de glazen kwasten, drogen, graveren en weer afwassen. Misschien gaan dat ook wel goed door het te mengen met wat van die tempura verf.

Het gaat er in ieder geval om dat de laser iets weg kan graveren en het glas mag dus niet meer transparant zijn.

titaandioxide:

https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

lijm:

https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

verf:

https://www.amazon.nl/Lef...rf%2Caps%2C55&sr=8-4&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Het laseren was goed gelukt, met gewone spuitverf (wel aceton nodig om te verwijderen).
Ik vind het steeds moeilijk om iets goed uit te lijnen, dus heb enkele pogingen nodig gehad.
En, uiteraard, vergat soms te spiegelen.

Al bij al was het resultaat goed. Ik heb geen deftige foto genomen, die probeer ik nog toe te voegen.
Het ging over Duvel-glazen. Gelukkig was het gewone tekst, want denk niet dat een figuurtje mooi had geworden (vervormd).

Die titaandioxide ga ik nog eens een andere keer testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:12
Ik weet niet of het hier mag maar ik heb mijn laser aangeboden in vraag en aanbod.
Atezr P20 plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben75
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-08 16:47
Wegens problemen met mijn arm kan ik steeds moeilijker met een handfiguurzaag iets uit hout zagen. Daardoor werd ik opmerkzaam gemaakt op een laser houtsnijmachine.
Zodoende kwam ik op een Mecpow X3 Pro 10W Lasergraveermachine
Zijn er mensen die een dergelijke machine in gebruik hebben en die mij eventueel van dienst kunnen zijn om een laser houtsnijmachine uit te kunnen kiezen?
Niet te moeilijk voor mij maken, want ik ben hierin echt een beginneling.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
LaerGRBL software die ik zou kunnen gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ben75 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:24:
Wegens problemen met mijn arm kan ik steeds moeilijker met een handfiguurzaag iets uit hout zagen. Daardoor werd ik opmerkzaam gemaakt op een laser houtsnijmachine.
Zodoende kwam ik op een Mecpow X3 Pro 10W Lasergraveermachine
Zijn er mensen die een dergelijke machine in gebruik hebben en die mij eventueel van dienst kunnen zijn om een laser houtsnijmachine uit te kunnen kiezen?
Niet te moeilijk voor mij maken, want ik ben hierin echt een beginneling.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
LaerGRBL software die ik zou kunnen gaan gebruiken
Hoe dik hout wil je snijden?

Een 10W laser is vooral leuk voor graveren of ’snijden' (kurk of leer o.i.d) maar niet echt 'zagen' en zeker niet zonder dat het heel lang duurt vanwege meerdere passes of lagere snelheid.

LaserGRBL is ook niet echt beginner-vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben75
Bedankt voor de reactie. Ik gebruik hoofdzakelijk 3 en 5 mm multiplex hout.
Is daarmee uw vraag beantwoord?
De software wordt bij een aantal van die laser houtsnijmachines aangeboden.
Ik weet niet beter of dat de juiste software is. Als er een betere (gemakkelijker) software, dan houd ik mij zeker aanbevolen
U roept maar. Want zoals ik al meldde, ben ik een absolute beginner.
Momenteel gebruik ik voor mijn modellen een pdf als voorkeur. Die kan ik schalen naar de grootte die ik op het hout wil hebben.
Wellicht is dat ook een overweging?
Ben benieuwd wat u mij te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ben75 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:34:
Bedankt voor de reactie. Ik gebruik hoofdzakelijk 3 en 5 mm multiplex hout.
Ik heb eigenlijk nog nooit multiplex gesneden, maar blijkt zelfs met 5 watt prima te kunnen.
Waarschijnlijk niet heel snel, maar zolang je geen productie draait is dat prima.
bron: YouTube: 5W vs 10W - Twice as Good? Longer RAY5 diode lader
De software wordt bij een aantal van die laser houtsnijmachines aangeboden.
Ik weet niet beter of dat de juiste software is. Als er een betere (gemakkelijker) software, dan houd ik mij zeker aanbevolen
Je bedoelt dat LaserGRBL bijgeleverd wordt? Dat is een gratis programma welke door heel veel lasers ondersteunt wordt.

Eigenlijk van alleen X-Tool weet ik dat daar goede software bijgeleverd wordt.
Blijkbaar heeft Falcon ook 'Falcon Design Space', wist ik niet eens :)
Lightburn wordt door praktisch iedereen gebruikt, die is wel betaald, maar ook wel echt zijn geld waard.
Momenteel gebruik ik voor mijn modellen een pdf als voorkeur. Die kan ik schalen naar de grootte die ik op het hout wil hebben.
Ik geloof niet dat LaserGRBL direct PDF's kan laseren, het komt er waarschijnlijk op neer dat je het met een programma als InkScape om moet zetten naar een vector/lijn-tekening (.svg) om vervolgens in LaserGRBL te kunnen laden.

Volgens deze video kan je wel PDF's inladen in LightBurn.
U roept maar. Want zoals ik al meldde, ben ik een absolute beginner.
Wij zijn ook geen orakel(s), het blijft een hobby waarbij je veel moet uitproberen/tweaken voor het beste resultaat.

De laser die je nu gevonden hebt is 'open', daar zit geen behuizing of afzuiging bij.
Binnenhuis gaat dit erg stinken en je wilt eigenlijk ook niet het risico lopen dat de laser iets anders raakt dan je project, je moet dan eigenlijk altijd een (volwaardige laserproof) bril op als je in dezelfde ruimte bent als de laser.

Daarnaast heb ik ook geen ervaring met het merk.

Waar ik naar toe wil is, ja voor de hobby kun je instappen met een laser van 200eu.
Maar dat is eigenlijk niet de moeite waard als je niet ook 100eu hebt liggen voor Lightburn (die kun je ook een maand gratis proberen).

Alleen als je nu eigenlijk al weet dat je het veel gaat gebruiken, zou ik iets met behuizing/afzuiging nemen.
Daarnaast zijn de duurdere merken vanuit fabriek al beter afgesteld en/of hebben ze handige functies zoals ingebouwde camera voor het uitlijnen e.d.

De Creality Falcon A1 vindt ik persoonlijk erg mooi.
De X-Tool S1 is een stukje duurder, maar als je echt productie wil draaien, lijkt me die nog beter dan de Creality.
Het voordeel (naast afzuiging) is dat m'n laser direct stopt als ik de klep open doe o.i.d.

Alhoewel ik eerlijk moet toegeven, als je een garage met slot hebt en je d'r een mini-pc met webcam op aansluit, kun je een onbeschermde laser gebruiken en deze op afstand in de gaten houden.
Als je bij een fatsoenlijke webwinkel besteld kun je moeilijk mis gaan met 200eu, dan kun je hem altijd nog retourneren.
Zou alleen niet zo snel op Aliexpress een laser kopen voor 200eu.

• Ben75
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Het filmpje op YouTube rustig 3x bekeken en daar veel van opgestoken. Nogmaals mijn dank hiervoor.
Op een streekmarkt in Raalte heb ik een demo gezien van een lasersnijmachine. Ik heb er destijds een foto van gemaakt en deze eens boven water gehaald. Het is een
ACMER P1 6W Lasergraveermachine bij Amazon.nl €199,00
Hij haalde er allerlei mooie houten figuren uit. Akkoord soms duurde het lang, maar aangezien ik al geruime tijd AOWer ben, heb ik alle tijd.
Aangezien deze laser 6W heeft, denk ik dat ik met u eens ben dat het voldoende is voor multiplex.
Bovenstaande machine wordt geleverd met
Besturingssoftware: app LightBurn/LaserGRBL/ACMER (Android) / MKS (iOS)
Ondersteunde bestandsformaten: JPG, SVG, PNG, BMP, G-code, CAD, AI, CDR, DWG enz.
Ik kan mijn pdf dus zo omzetten naar JPG en dan snijden?

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 19:29
@Ben75
Weet je zeker dat het de 6W variant was?
Zo te zien kan je de laserkop wisselen met andere vermogens en daarmee dus ook 10W of 20W versies hebben. Als de kop volledig oranje was, was het inderdaad de 6W.
Op amazon.nl zie ik die overigens voor €299,- en daar zit geen lightburn bij inbegrepen, hij is alleen compatible met lightburn (en laserGRBL en die apps).
overigens verwacht ik ook niet dat je JPG direct kan snijden.
Voor snijden heb je echt vector (dus lijnen) nodig, niet een afbeelding.
Vaak kan je (in lightburn in ieder geval wel) je afbeelding traceren om er lijnen van te maken.
graveren kan wel met JPG.

• Ben75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZe9P26adIDYSIF9ey1zsGyIcbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg1WhgeHVMflD5y8VTKixGOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bestandsformaten: NC, DXF, BMP, JPG, PNG enz.
Besturingssystemen: MacOS, Windows, Linux.
Besturingssoftware: LightBurn, LaserGRBL, ACMER app.

Als ik dit zo lees, kan de software overweg met een JPG bestand.
Of zet het programma dit om naar vector?

• Ben75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHgo0OpXAGwRfb5l9QMPQvTs-Rk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TbWLn45eweVaxKjwEWiEIbRY.jpg?f=user_large

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 19:29
Ja Lightburn en laserGRBL kunnen omgaan met JPG, maar standaard alleen om te graveren, niet om te snijden.
Voor het snijden moet het eerst omgezet worden naar vector, wat in Lightburn zo kan:
https://forum.lightburnso...tline-of-an-image/15234/2
en bij laserGRBL zo:
https://lasergrbl.com/usa...mport/vectorization-tool/

dit is dus nog een extra actie die je zelf moet doen

• Ben75
ok heel duidelijk. bedankt voor alle input

• RonnieKo
@Ben75 Let op bij wat lichtere machines: Je zal dan meerdere keren over een werkstuk moeten om een bepaalde dikte zoals 3 of 4 mm te snijden. Dit omdat de straal anders niet sterk genoeg is.

Lightburn is een pakket dat veel gebruikt wordt. Die dien je wel aan te schaffen. Dat kost wel bij de eerste aanschaf een bepaald bedrag. Na een jaar stopt de ondersteuning. Dan kan je voor een lager bedrag eventueel ondersteuning bijkomen. De licentie verlengen. Als hij verloopt blijft de software wel werken.

PDF en JPG kan je bijvoorbeeld in Lightburn gebruiken om te graveren. Je zal inderdaad moeten overtrekken om te kunnen snijden. Dat kan via Lightburn maar je moet dan bijvoorbeeld rekening houden dat de lijnen niet zo strak zijn als je SVG of DXF-bestanden gebruikt. Dat zijn namelijk vector-bestanden.

BIj het model wat je laat zien zit geen luchtpomp (air assist) dat is altijd wel handig om een beter en net werkstuk te krijgen. Onder andere de randen van het snijden zullen iets netter zijn.

Over de behuizing: Je moet echt een behuizing en afvoer c.q. afzuiging hebben. Liefst naar buiten. Dit omdat er veel fijnstof en rookgassen vrijkomen bij het laseren. Zowel MDF als Multiplex hebben een hars / lijm in het materiaal zitten. Dat is zeer vervelend als fijnstof. De machine wordt er ontzettend vuil van. Zonder behuizing dat ook nooit zo gaan snijden. Je wil niet dat het vrij het huis in gaat. En vanuit de behuizing dan de rookgassen en fijnstof afvoeren. Bij voorkeur naar buiten. Anders via een Bofa-filter. Met MDF en multiplex kan dat wel voor zorgen dat je zeer regelmatig de filters mag vervangen.

Over het onderhoud van de machine: Je moet rekening houden dat je erg regelmatig de machine netjes mag maken. Gewoon goed onderhouden omdat de boel door het snijden smerig wordt.

Trouwens: Een werkvlak van 130x130mm is niet echt groot. Ik weet niet of je daar blij van gaat worden als je ook echt grotere dingen wil gaan maken.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 21-08-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Ik heb hier nog een "Gweike Cloud Pro" staan, die weg mag. Iemand van jullie enig idee waar ik zoiets kan verkopen :P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Marktplaats? Facebook Marketplace? Hier op V&A of op het V&A-forum?

Of is het een verkapte vraag om te kijken of iemand in dit topic interesse heeft?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste