Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:01
Dank voor de tips, ik had vorige discussies niet gevonden... Ik heb nog niet meer info over toepassing omdat het kijken wordt een beetje wat ik er mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
ik heb mijn oog laten vallen op de x-tools modellen.
Ze zijn wellicht wel net een prijsklasse te duur voor de hobby.
Afgelopen week ben ik bij een Nederlandse distributeur gaan kijken voor wat snelle demo's en ik moet zeggen zeker wel aardig spul. Vind het nog wat moeilijk om een echt goede commerciele toepassing te zien, gezien er al zoveel aanbieders zijn en toen ik gisteren ging kijken om plexiglas te bestellen, was de meerprijs om daar whatever uit te laten snijden echt minimaal, dus ik denk dat het echt voornamelijk een investering voor jezelf gaat zijn als stuk verlengt gereedschap van een ontwerp dienst ofzo.

Ik had afgelopen vrijdag begrepen dat het type laser wel bepalend is voor het materiaal wat je kan snijden.
CO2 is perfect voor alle soorten en kleuren plexiglas, hout en kan ook glas graveren (maar dan enkel de buitenkant)
Voor RVS, of metalen the graveren is een fiber of IR diode laser weer wat beter. Ik begreep dat je met een diode laser weer niet alle kleuren (lees transparant) plexiglas kan snijden.
Ik heb er zelf ook nog geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Klopt, een diode-laser heeft moeite met het snijden van bepaalde kleuren plexiglas vanwege de manier waarop verschillende kleuren licht absorberen of reflecteren. Hieronder een overzicht van kleuren plexiglas die een diode-laser doorgaans niet goed kan snijden:

Transparante kleuren.
Heldere transparante plexiglas: Laat het laserlicht gewoon door zonder voldoende absorptie, waardoor snijden niet effectief is.
Licht getinte transparante plexiglas (zoals blauw of grijs): Zelfde probleem als helder plexiglas.

Wit plexiglas
Wit of melkachtig wit: Reflecteert een groot deel van het laserlicht, waardoor het lastig is om voldoende warmte te genereren om te snijden.

Reflecterende of spiegelfinishes
Reflecterende oppervlakken kunnen het laserlicht weerkaatsen, waardoor de laserstraal niet goed in het materiaal dringt.

Donker gekleurd plexiglas, afhankelijk van de golflengte
Groen: Vaak slecht absorptieprofiel voor veelgebruikte golflengtes van diode-lasers (zoals 450 nm).
Blauw: Kan ook lastig zijn, afhankelijk van de specifieke golflengte van de laser.

Wat kan een diode-laser meestal wél goed snijden?
Zwart plexiglas: Absorbeert het meeste licht en kan gemakkelijk worden gesneden.
Donkergrijs plexiglas: Wordt meestal goed gesneden, omdat het licht voldoende absorbeert.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

cowandchicken schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:03:
Voor RVS, of metalen the graveren is een fiber of IR diode laser weer wat beter. Ik begreep dat je met een diode laser weer niet alle kleuren (lees transparant) plexiglas kan snijden.
Ik heb er zelf ook nog geen ervaring mee.
Let overigens goed op met de IR Diode laser modules zoals de xTool F1. Sommige zijn nogal "zwak" en prima geschikt om naamplaatjes te graveren, maar als je bijvoorbeeld zelf koperen coins wilt graveren met een 3d diepte effect (deep engraving), zal je zwaarder nodig hebben dan de xTool F1 met maar 2w infrared vermogen. Dan moet je al naar de F1 Ultra, omdat die ook fiber kan met 20w vermogen. Vanwege de fiber module kan de F1 Ultra dan ook veel meer verschillende metalen materialen aan.

Voor onderstaande video heb je echt fiber nodig, voor zover ik weet. Ik heb dit zelf ook nooit kunnen doen omdat mijn machine (xTool S1) dit niet aan kan. Ik ben erg blij met deze laser, maar de toepasssingen zijn beperkt qua materialen omdat het nu eenmaal een diode is.

[ Voor 19% gewijzigd door Ngangatar op 02-12-2024 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:12
AlainG schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:28:
Ik ben al lang aan het twijfelen over een laser cutter... heb al paar 3D printers. Vooral om hout te snijden, misschien andere materialen? En graveren.
Helemaal afhankelijk van hoe dik je wil graveren. Met de huidige diodelasers van behoorlijk wattage kan je redelijk dik materiaal snijden. Normaal gesproken wordt voor MDF ongeveer 10W per millimeter dik materiaal aangehouden bij CO2-lasers.

Helemaal blind varen op de specs en de dikte van de materialen niet helemaal doen. Dit omdat je een bepaalde gradatie van verbranding op de rand wil hebben. Mijn 100W CO2-laser kan rustig door 15mm Multiplex snijden. Is de rand mooi? Ja en nee. Zou het niet zo verkopen aan een derde. Maar 6 en 9 mm gaat hartstikke mooi en goed.
Ben wel fan van Lightburn. Heb ook gewerkt met RDworks en andere programma's. Ik gebruik de laserprogramma's vooral om de DXF-bestanden naar de laser te krijgen. Ik werk wat makkelijker met een echt CAD-programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Vind het nog wat moeilijk om een echt goede commerciele toepassing te zien, gezien er al zoveel aanbieders zijn en toen ik gisteren ging kijken om plexiglas te bestellen, was de meerprijs om daar whatever uit te laten snijden echt minimaal, dus ik denk dat het echt voornamelijk een investering voor jezelf gaat zijn als stuk verlengt gereedschap van een ontwerp dienst ofzo.
Dat zeker. Zelf voor de hobby een behoorlijk apparaat. Zo ingerold om maar zo te zeggen. Nu met klusjes verdien ik het apparaat "terug". Dat duurt gewoon even. Voor de rest is het een mooi apparaat om mee te werken. Leuk klussen inderdaaad.
Ik had afgelopen vrijdag begrepen dat het type laser wel bepalend is voor het materiaal wat je kan snijden.
Klopt helemaal. Precies wat al eerder is uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26
Garrettvr schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:48:
Goedemorgen,

Ik ben al lange tijd een gluurder in dit topic en het idee van een eigen laser graveer machine speelt ook al geruime tijd door mijn hoofd en kan het niet loslaten.

Heb besloten om mij goed te verdiepen de mogelijkheden maar de keuze is reuze.
Mijn uitgangspunten zijn als volgt:
- Gesloten case (hoeft niet perfect te zijn, kan later altijd nog iets maken.
- 20 watt power zodat je wat meer mogelijkheden hebt qua graveren en snijden.
- Ligthburn compatible. Wil niet gelocked zitten in maatwerksoftware van de leverancier.
- Airassist voor een beter/mooier resultaat
- bedrag van max €1000,- omdat ik niet weet of deze potentiële hobby wel aanslaat ;)

De apparaten die ik gevonden heb en grotendeels voldoen aan de lijst hierboven;
- xTool S1 20w, mooi apparaat maar te duur voor nu
- Creality Falcon2 22watt inclusief case en wat accessoires. Komt op ong. €1000,-
- SCULPFUN S30 Ultra 22W inclusief case en wat accessoires. Iets goedkoper. Oogt ook iets minder dan Creality Falcon2.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Creality Falcon2 22watt

Wat is jullie mening bij dit lijstje en bij mijn keuze?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet Gerrit
Hah kijk toch is! Ik heb met BlackFriday een Creality Falcon2 40w besteld >:)
Extra onderdelen zijn ook onderweg zoals een behuizing waarin de stof netjes wordt afgezogen, moet enkel nog even een honingraad bestellen. iemand daar nog tips voor? Zijn merkloze net zo goed als de originele van Creality?

Ik ben in ieder geval blij :D

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:38:
[...]

Hah kijk toch is! Ik heb met BlackFriday een Creality Falcon2 40w besteld >:)
Extra onderdelen zijn ook onderweg zoals een behuizing waarin de stof netjes wordt afgezogen, moet enkel nog even een honingraad bestellen. iemand daar nog tips voor? Zijn merkloze net zo goed als de originele van Creality?

Ik ben in ieder geval blij :D
Oef, niet aan gedacht.

Ik was nog in de veronderstelling dat ik d'r wel een van marktplaats af zou halen, helemaal niet gekeken naar Black Friday.

Wat heb je d'r voor betaald en/of wat zat er bij het pakket?

Ik zie dat hij nog bij een aantal winkels te bestellen is voor €800,- t/m 5 dec, maar weet niet of dat een goede deal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:46:
[...]

Oef, niet aan gedacht.

Ik was nog in de veronderstelling dat ik d'r wel een van marktplaats af zou halen, helemaal niet gekeken naar Black Friday.

Wat heb je d'r voor betaald en/of wat zat er bij het pakket?

Ik zie dat hij nog bij een aantal winkels te bestellen is voor €800,- t/m 5 dec, maar weet niet of dat een goede deal is.
Ik heb hem besteld bij tomtop.com: https://www.tomtop.com/p-...6778-819821853.1733346778
Wanneer je duitse warehouse kiest en de code LAUFA4 toepast in het winkelmandje kom je uit op €689,-
Zelf heb ik €606,- betaald.

Groetjes van G

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 23:18
Afgelopen zaterdag het lasermachientje ook functioneel gebruikt. Overal bordjes gemaakt welk materiaal waar moet staan, voor bij scouting. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMojZUlWR74hPvUmtaHl7ePUkuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xji2tUWKhPZUBz1YczapJFyH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zie hier in het topic leuke dingen voorbij komen, zelfs tegeltjes/metaal die gelaserd worden door 5W diodes?

Kun je met 20w of 40w wel direct op metaal/tegels printen zonder eerst een verflaag toe te voegen?

Vooralsnog lijkt alleen de materiaaldikte/snelheid verschil te maken met 20w en 40w, maar niet daadwerkelijk verschil in mogelijkheden (qua graveren). Ik denk dat ik meer zou graveren dan daadwerkelijk (dik) materiaal snijden.
Garrettvr schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:13:
[...]

Ik heb hem besteld bij tomtop.com: https://www.tomtop.com/p-...6778-819821853.1733346778
Wanneer je duitse warehouse kiest en de code LAUFA4 toepast in het winkelmandje kom je uit op €689,-
Zelf heb ik €606,- betaald.
Heb je 'm al ontvangen?
Ik ben heel benieuwd, deze staat namelijk bovenaan mijn lijst.

De AtomStack A20 Pro klinkt ook aantrekkelijk, maar lees in dit topic en op het internet toch wat problemen met AtomStack en Creality ken ik van de 3D printers als iets wat ook in de opensource community veel gebruikt wordt (en veel upgrades/mogelijkheden/ondersteuning heeft).

Een K40 van marktplaats blijft een optie, maar voor eerste laser denk ik dat een diode het fijnste werkt, zo'n CO2 is wel leuk om met Arduino/Pi te upgraden en zelf compressor/waterkoeling toe te voegen of een andere controller te installeren, maar als eerste laser zoek ik iets wat gewoon werkt :)
Ngangatar schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:33:
[...]
Wat de xtool en de prijs betreft ben ik het niet met je eens. Ik heb dat ding zonder commerciële bedoelingen en geniet er volop van. Een hobby mag toch gewoon geld kosten?
Dat zeker, maar voor mij, als eerste laser, gaat het iets boven mijn budget.
Als ik zeker zou weten dat ik d'r veel gebruik van ga maken en wellicht zelfs het e.e.a ga verkopen, dan zou ik potentieel ook direct een X-Tool kopen (of een professionele variant van Creality).

Maar wie weet, misschien koop ik een Creality; maar verkoop ik die na een jaar (of koop ik d'r een X-Tool bij) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Accretion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:42:
Ik zie hier in het topic leuke dingen voorbij komen, zelfs tegeltjes/metaal die gelaserd worden door 5W diodes?

Kun je met 20w of 40w wel direct op metaal/tegels printen zonder eerst een verflaag toe te voegen?

Vooralsnog lijkt alleen de materiaaldikte/snelheid verschil te maken met 20w en 40w, maar niet daadwerkelijk verschil in mogelijkheden (qua graveren). Ik denk dat ik meer zou graveren dan daadwerkelijk (dik) materiaal snijden.

[...]

Heb je 'm al ontvangen?
Ik ben heel benieuwd, deze staat namelijk bovenaan mijn lijst.

De AtomStack A20 Pro klinkt ook aantrekkelijk, maar lees in dit topic en op het internet toch wat problemen met AtomStack en Creality ken ik van de 3D printers als iets wat ook in de opensource community veel gebruikt wordt (en veel upgrades/mogelijkheden/ondersteuning heeft).

Een K40 van marktplaats blijft een optie, maar voor eerste laser denk ik dat een diode het fijnste werkt, zo'n CO2 is wel leuk om met Arduino/Pi te upgraden en zelf compressor/waterkoeling toe te voegen of een andere controller te installeren, maar als eerste laser zoek ik iets wat gewoon werkt :)

[...]

Dat zeker, maar voor mij, als eerste laser, gaat het iets boven mijn budget.
Als ik zeker zou weten dat ik d'r veel gebruik van ga maken en wellicht zelfs het e.e.a ga verkopen, dan zou ik potentieel ook direct een X-Tool kopen (of een professionele variant van Creality).

Maar wie weet, misschien koop ik een Creality; maar verkoop ik die na een jaar (of koop ik d'r een X-Tool bij) :P
Ik begrijp je volkomen en het is een goede afweging. Mijn uitgangspunt is alleen compleet anders.

Het was ook mijn eerste laser en net als bij andere hobbies geef ik dan vaak iets extra uit, omdat ik anders “bang” ben dat een mindere uitvoering dusdanig het plezier voor mij verpest dat ik er helemaal klaar mee ben voor ik er goed mee begonnen ben.

Veel plezier iig met wat je ook kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heeft iemand een idee waar je plastic kunt kopen welke 455nm filtert of tegen beschermd?

Ik overweeg om zelf een behuizing te bouwen, maar ik kan helemaal niets vinden in Europa, alleen maar websites van Amerikaanse bedrijven :/

De Falcon2 deal met 'behuizing' is uitverkocht en de Falcon2 Pro is ruim 300euro duurder (meer dan de helft meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Laatst online: 05-06 14:42
Accretion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:38:
Heeft iemand een idee waar je plastic kunt kopen welke 455nm filtert of tegen beschermd?

Ik overweeg om zelf een behuizing te bouwen, maar ik kan helemaal niets vinden in Europa, alleen maar websites van Amerikaanse bedrijven :/

De Falcon2 deal met 'behuizing' is uitverkocht en de Falcon2 Pro is ruim 300euro duurder (meer dan de helft meer)
Norm
https://www.cepro.eu/nl/c...g-curtains-certification/

Plaat
https://www.cepro.eu/nl/product/impact-plaat/

Volg dit forum nu een week, zit ook aan het een of ander te denken. Wellicht in de lashoek, lasschermen of platen. Misschien kun je zelf op maat laseren 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Karmusch schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:25:
[...]

Norm
https://www.cepro.eu/nl/c...g-curtains-certification/

Plaat
https://www.cepro.eu/nl/product/impact-plaat/

Volg dit forum nu een week, zit ook aan het een of ander te denken. Wellicht in de lashoek, lasschermen of platen. Misschien kun je zelf op maat laseren 😂
Mijn eerste gedachte was dat zo'n anti-laser-scherm lastig zou zijn om te snijden.
Maar van de andere kant, die absorbeerd juist wel de laser dus zou prima moeten kunnen.
En anders maar zagen.

Ik ging vandaag even zitten om hem te bestellen, maar zie nu echter dat ik de heletijd op de Amerikaanse website aan het kijken was...

Die actie voor 22w van 500$ klonk ideaal voor mij, maar die kan ik niet bestellen.
In Europa is de 22w 769eu en de 22w pro 869eu momenteel...

Dus wachten op een aanbieding voor de normale variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Laatst online: 14:31
Let op zo'n las scherm werkt niet voor alle lasers.. sommige lasers zitten of in het IR spectrum of meer richting het zichtbare deel.
De certificering is gericht op lassen niet op lasers
Bij lassen heb je geen geconcentreerde straal
En als ik het zo lees laat het vanaf 313 tot 600 steeds meer straling door. Dus bij 455nm zit je op de misschien de helft.
Dus geeft ongeveer net zoveel garantie als andere gekleurde actylglas platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:00
Ik ben op zoek naar een klein stukje aankoopadvies.
Mijn vrouw zou graag een lasercutter willen, zelf voel ik er niet zo veel voor, maar ieder zijn hobby.
Uiteraard mag ik dan weer wel uitzoeken welke goed geschikt is voor d'r, dus wend ik mij graag naar de community die er meer verstand van heeft dan ik.
Uiteraard heb ik al wat voor onderzoek gedaan.

Ze wil graag voornamelijk graveren, meeste 'woodies' voor geocachen, maar ik zie haar ook broodplanken, bordjes, mogelijk zelfs bekers willen graveren.
Qua snijden denk ik dat het op zich wel meevalt zal geen heel spannend project worden.

Dingen die ik belangrijk vindt zijn enclosure, niks geen geklier met een bril oid, we hebben geen speciale ruimte waar de cutter komt te staan, ik denk zelfs dat ik hem het liefst buiten zou zetten (binnen opbergen natuurlijk) ivm geur, brand, licht, huisdieren, kinderen etc. Garage / hobby kamer is niet aanwezig.

Ik heb de review van b.v. de Flacon 2 Pro gekeken, plastic wat compleet krom trekt en hout wat deels vast blijft zitten waardoor de laserkop het hele project op sleep neemt, da's niks. Dus wellicht iets om het project vast te zetten?

Autofocus lijkt me prettig om mee te werken gezien verschillende materialen en diktes

Qua oppervlakte denk ik zelfs dat 10x10 al zat zou moeten zijn? Hoeft allemaal niet zo extreem.
mág wel, maar hoeft zeker niet.

Aansturing vanaf PC, geen geklier op de mobiel
Eventueel via cloud, maar SD kaart of USB is prima

Budget; het is hobbymatig, geen commerciele bedoelingen, dus denk ik zelf aan max €1000, weet niet of dat heel realistisch is voor deze eisen, ik zie te veel machines en prijzen die wel héél erg uit elkaar lopen. Dat gecombineerd met dat ik niet precies weet hoe ik die eisen moet omzetten naar machine specs ... Lastig Lastig!
Wellicht hebben jullie suggesties, of ideeën.
BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zilverdael80 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:41:

Ze wil graag voornamelijk graveren

Dingen die ik belangrijk vindt zijn enclosure

Ik heb de review van b.v. de Flacon 2 Pro gekeken

Wil je ook doorzichtig glas/plastic snijden/graveren?
Met een diode laser kun je alleen doorzichtig spul graveren als je het eerst zwart verft (en daarna weer de verf verwijderd)
Maar snijden van doorzichtig plastic gaat niet, dan heb je een CO2 laser nodig.
Als je (onbewerkt) metaal wil graveren heb je een 'fiber laser' nodig.

De 'Falcon2 Pro' is inderdaad iets meer een budget optie, qua software/bouwkwaliteit wat minder, maar goedkoper / sterkere laser, maar nog steeds een relatief respectabel/bekend merk.

Als je echt iets 'out of the box' wil X-Tool P1 10W.

Dit is wel echt een goede vergelijking.

Persoonlijk vindt ik 10W wel het minimale, voor graveren werkt het waarschijnlijk goed (of zelfs beter), maar het kan zijn dat het snijden (of graveren) zelfs wat langer duurt.
Als je met 20W 100mm/s doet op 100% power, dan heb je met een 10W waarschijnlijk 50mm/s op 100% nodig voor dezelfde output.

Enige andere opties zijn een open laser met daar zo een 'tentje' omheen en/of zelf een behuizing bouwen.
Een 'AtomStack A10 Pro' pik je op voor <300eu, dus houdt je nog best wat budget over voor een enclosure.

Ik durf echter niet te zeggen of zo'n S1 veel geluid maakt (ik denk dat elke laser veel geluid maakt, maar ik denk dat de S1 minder geluid maakt dan de meeste).

Dus het is een beetje de vraag of je iets 'kant-en-klaar' wil hebben wat praktisch plug-in-and-play is of meer iets waar je zelf ook nog e.e.a aan moet afstellen.

Daarnaast, als je graag foto's e.d. op hout maakt o.i.d, met een laser kun je eigenlijk alleen donkere/zwarttinten maken, maar je kunt met bepaald fotopapier ook een zelfde effect krijgen (en zelfs in kleur) voor een minder grote investering.

[ Voor 5% gewijzigd door Accretion op 17-12-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb bij xTool nog eens nagevraagd wat hun beste prijs is voor een 20W.

Maar ze geven aan dat hun Christmas sale a 1.500,- de beste prijs is, maar dat vindt ik persoonlijk belachelijk veel duurder dan de 10W die staat op 1.050,-

De Falcon2 Pro 22w is met €869,00 is heel lastig te negeren.

Vanavond toch maar even kijken wat het verschil is tussen 10W en 20W qua snijden, beide opties (10W of Falcon2) voelen momenteel als een compromis, maar 1.500,- gaat over mijn budget.

Weet iemand historische prijzen van de xTool 20W? Zijn er ooit betere deals geweest (i.e. is het de moeite waard om te wachten?)
Ik kan alleen de Amerikaanse prijzen vinden, maar lijkt er op dat de 20W nooit echt veel duurder is geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 17-12-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Zilverdael80 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:41:
Mijn vrouw zou graag een lasercutter willen, zelf voel ik er niet zo veel voor, maar ieder zijn hobby.
Uiteraard mag ik dan weer wel uitzoeken welke goed geschikt is voor d'r, dus wend ik mij graag naar de community die er meer verstand van heeft dan ik.
Uiteraard heb ik al wat voor onderzoek gedaan.

Ze wil graag voornamelijk graveren, meeste 'woodies' voor geocachen, maar ik zie haar ook broodplanken, bordjes, mogelijk zelfs bekers willen graveren.
Qua snijden denk ik dat het op zich wel meevalt zal geen heel spannend project worden.

Dingen die ik belangrijk vindt zijn enclosure, niks geen geklier met een bril oid, we hebben geen speciale ruimte waar de cutter komt te staan, ik denk zelfs dat ik hem het liefst buiten zou zetten (binnen opbergen natuurlijk) ivm geur, brand, licht, huisdieren, kinderen etc. Garage / hobby kamer is niet aanwezig.

Ik heb de review van b.v. de Flacon 2 Pro gekeken, plastic wat compleet krom trekt en hout wat deels vast blijft zitten waardoor de laserkop het hele project op sleep neemt, da's niks. Dus wellicht iets om het project vast te zetten?

Autofocus lijkt me prettig om mee te werken gezien verschillende materialen en diktes

Qua oppervlakte denk ik zelfs dat 10x10 al zat zou moeten zijn? Hoeft allemaal niet zo extreem.
mág wel, maar hoeft zeker niet.

Aansturing vanaf PC, geen geklier op de mobiel
Eventueel via cloud, maar SD kaart of USB is prima

Budget; het is hobbymatig, geen commerciele bedoelingen, dus denk ik zelf aan max €1000, weet niet of dat heel realistisch is voor deze eisen, ik zie te veel machines en prijzen die wel héél erg uit elkaar lopen. Dat gecombineerd met dat ik niet precies weet hoe ik die eisen moet omzetten naar machine specs ... Lastig Lastig!
BVD
xTool stond ook heel lang boven aan mijn lijstje maar wanneer ik toch kritisch ging kijken naar de mogelijkheden (zoals gebruik van software en power van het apparaat) in combinatie met de prijs ben ik uitgekomen op mijn Creality Falcon 2 40w laser.

xTool software ken ik niet maar heb mij inmiddels wel zover ingelezen dat Lightburn een veel gebruikte programma is waar veel over te vinden valt en voor de Creality zijn ook nog leuke add-ons te koop zoals een stofkap, rotatiemodule voor bekers/glazen etc.

Heb nog niet mijn volledige aandacht op de machine kunnen leggen omwille van drukte dus doet het iets minder pijn gezien ik dus wat minder geld heb betaald ;)

Groetjes van G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, klinkt een beetje als Windows vs Mac.

De xTool heeft een leuke functie om ongelijke ondergrond te meten en daarop af te stemmen (en dus soort autofocus).
En je kunt de kop handmatig naar de hoeken van het oppervlak bewegen, zodat hij direct weet waar hij moet laseren.

Het lijkt dat de xTool sneller is en/of makkelijker / meer gimmicks.
Maar bij Creality/Falcon krijg je meer laser voor minder geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zojuist toch maar de Creality Falcon2 Pro - 22W besteld :)

Ik verwacht niet dat de 20w xTool binnen afzienbare tijd <1400eu komt en dat ligt gewoon buiten mijn budget.
Wellicht, als ik heel veel graveer met de Falcon2, dat ik later een xTool 10w koop voor erbij.

Maar dan praten we over een goed draaiende graveer-service, waar ik eigenlijk totaal geen zin in heb, mag best een hobby blijven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickbhs
Hobby's mogen geld kosten. maar ik heb meer hobby's dan geld😬. Zo valt een CW5000 ed buiten mijn budget.
Mijn K40 laser staat in een slecht/ niet geïsoleerde schuur. Daar door word. Het zomers te warm en in de winter te koud voor de laser.
Om het water toch actief te koelen had met meerdere peltier elementen een koeler gemaakt.
Dit werkte redelijk. Tot een schuur temperatuur van 25°c daar boven had het te weinig koelend vermogen. Maar wel een stroom verbruik van ca. 400Watt

Nu had ik toevallig een oude koelkast staan. Op internet had ik nog geen voorbeelden gevonden of het zou kunnen lukken en werken. Een koelkast als water chiller.

De koelkast was er 1 waar van de achterwand koud werd. Voorzichtig heb ik de verdamper compressor en radiator, Uit de koelkast gesloopt.
Toen heb ik een smalle lage bak gemaakt waar de verdamper net in past. Met rond om isolatie. Tegen de verdamper heb ik een koperen buis gelegd.
De pomp heb ik boven op de bak gezet. En de radiator voorzichtig geslepen en in een 4 kant gebogen en als een tunnel neergelegd.
Aan de zijkant staat een waterpomp, verwarmingselement enz. Voor de aansturing gebruik ik een ESP32C6. Met zigbee integratie naar Home Assistant voor de bediening en het uitlezen van verschillende sensoren.
Omdat het in de schuur ook onder 0 kan worden kan hij aanspringen om te zorgen dat de laser beschermt is tegen bevriezing.

Kwa koelend vermogen kom ik nu op ca 100 Watt constant. Heb het nog niet kunnen testen bij 30°c omgeving. Maar verwacht dat dit beter presteert dan mijn oude situatie. Wel merk ik dat systeem wat langzamer reageert dan de oude. Maar dat is te verwachten met zo'n systeem.

Dit is natuurlijk nu niet een professioneel systeem of 100% optimaal maar hoop dat anderen hier iets aan hebben.

Hier nog even een fotootje voor de beeldvorming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opvG2YsZ7kfU6UYtNMAYe0b04Co=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gwCwhIJQEzlO2pPA3C7dsOhW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Rickbhs schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:14:
Kwa koelend vermogen kom ik nu op ca 100 Watt constant. Heb het nog niet kunnen testen bij 30°c omgeving. Maar verwacht dat dit beter presteert dan mijn oude situatie. Wel merk ik dat systeem wat langzamer reageert dan de oude. Maar dat is te verwachten met zo'n systeem.
Een mooie oplossing! Een echte Tweakers-oplossing. _/-\o_ Dat het mogelijk wat traag reageert kan je mogelijk het inslagpunt wat vroeger laten ingaan. Dan gaat de temperatuur nog wel omhoog als hij gaat werken maar daarna zal het genoeg vermogen krijgen om te koelen. Er zit een iets van een vertraging in door de hoeveelheid water.

Bij een CW5000/5200 is hetzelfde effect. Zodra deze aangaat zal de temperatuur eerst nog een 0,1 - 02, graad omhoog, even stabiliseren en daarna vlot omlaag. Op het punt van "uit" stopt hij en gaat de temperatuur nog iets omlaag (0,1 - 0,2 graad). Daarna rustig omhoog en het proces begint weer opnieuw. Er zit wat reactietijd in het water. Dat blijf je toch wel houden. Zie ook maar eens bij de olie van auto's. Daar zie je vaak dat de olie ook eerst warmer wordt en daarna iets zakt en op een constante temperatuur gaat blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
Ja dat weet ik 😜denk geeft het nog even aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Wij hebben besloten aan de laser-snijder te gaan, maar ik merk dat ik het lastig vind om te kiezen wat het worden moet.

Doel:
Vooral snijden van hout, met absoluut minimum 6 mm berken multiplex, liever minimaal 9 mm, en als het ff kan zelfs 12 of 15 mm. 40x60 cm lijkt de ideale maat qua werk-oppervlak. Andere materialen dan hout zullen echt bijzaak zijn. We willen zo min mogelijk moeten rommelen; het moet eigenlijk gewoon makkelijk en goed werken. Zo min mogelijk onderhoud, gedoe en gepriegel. Natuurlijk wel wat, maar het liefst gewoon uitpakken/aanzetten en gaan.

Graveren zal in ons geval ook bijzaak zijn. Af en toe een plaatje maar enkel daarvoor zou ik niet meer uit willen geven.

Wat we graag willen is een tafelmodel laser want het apparaat moet in een redelijk volle schuur komen te staan. (in zo'n grote magazijn-stelling-kast)

Het is aantrekkelijk om makkelijke software mee te krijgen maar voor mij geen vereiste. Het is voor mij een vereiste dat het apparaat met lightburn overweg kan. Voor mijn partner zal het echter wel gelden dat 'hoe makkelijker de software, hoe beter'.

In mijn zoektocht kwam ik als optie tegen:

Creality Falcon 2 pro (60W). Het oppervlak van 40 x 40 zou het absolute minimum zijn maar ik merk dat het me tegenstaat dat ik her en der echt negatieve zaken lees over de behuizing. Ook het feit dat het een diode-laser is staat me eigenlijk niet aan; je zou maar net wel een keer een stuk acryl willen bewerken.

Xtool P2(S) (55W). In principe dacht ik dat dit de winnaar zou worden in mijn zoektocht. Het checkt een hoop boxes maar navragen gaf me slechts een twijfelachtige reacitie op het kunnen snijden van 9 mm berk-multiplex.

Toen was ik duidelijk opgemerkt door het algoritme dus kreeg ik tig filmpjes voorgeschoteld van andere merken. Deze viel me positief op:

Onelaser X(RF). Deze laser lijkt een goede bouwkwaliteit te hebben en ook heb ik het idee dat er goed nagedacht is over onderhoud etc. Hij lijkt flink op de Xtool en heeft ook een 55W buis. Hier dus opnieuw de twijfel. Naast de glazen buis hebben ze echter ook een metalen buis-versie (RF) van 38W. Deze zou qua kracht zelfs iets sterker of goed vergelijkbaar moeten zijn met de 55W glazen buis. Volgens Onelaser zou die RF-versie wel door 9 mm moeten kunnen komen, maar 12 mm was echt geen optie. De RF versie zou verder sneller/preciezer zijn, beiden zie ik vooral als voordelig voor graveren; voor mij niet het belangrijkst. Dat een RF-laser ook een veel grotere levensduur heeft, dat vind ik wel heel interessant.

Ik kwam op aanraden ook nog bij Gweike terecht, die hebben ook interessante apparaten maar om de een of andere reden trekken die me totaal niet.

Als ik voor zekerheid zou willen gaan qua capaciteiten, dan heb ik het gevoel dat ik eigenlijk minimaal 80W aan glazen buis zou moeten inzetten; maar er lijken geen tafelmodellen te zijn die dit hebben. Als ik daar van af stap, dan zijn er meer opties. Naast de afmeting die dan een probleem kan vormen, komt dan ook het budget/richtprijs van max 5000,- snel in de knel.

Lang verhaal kort: Wat zijn julile gedachten; waar zouden jullie - met jullie ervaring op dit vlak - op letten bij het maken van een keuze? Hoe denken jullie over wat minimaal aan vermogen benodigd is om zeker te zijn van het in 1 keer doorsnijden van die 9 mm, of liever nog 12 mm plaat?

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 11:04
hm, eerlijk gezegd klinkt het wel alsof je een beetje onrealistische verwachtingen hebt van lasers.
De combinatie van tafelmodel, werkgebied van 40x60 en de dikte van 9-15mm in 1x kunnen snijden ga je denk ik gewoon niet vinden.
voor die diktes heb je denk ik echt minimaal 100W nodig, wat je niet in diodes gaat vinden (al ging daar je voorkeur sowieso al niet naar lees ik).
Dan dat formaat en vermogen als tafelmodel past denk ik gewoon niet..
beide CO2 lasers die je linkt hebben ook wel een kleiner bed dan je zelf zou willen, namelijk maar 35cm diep.

de reden voor geen diode vind ik ook wel apart:
je zou maar net wel een keer een stuk acryl willen bewerken.
Terwijl je aan het begin zegt:
Andere materialen dan hout zullen echt bijzaak zijn.
Dat laatste lees ik als:
"is geen dealbreaker"
Maar je beschouwd het blijkbaar wel als dealbreaker.

Atomstack en Ikier hebben beide ook wel een 70W diode (Ikier met behuizing, atomstack zonder) die ook wel een groter werkgebied hebben dan de falcon.
Atomstack heeft dan ook nog de Max, die echt nog 4x zo groot is, Moet je alleen zelf een behuizing regelen.
Ik heb zelf een 20W diode, en op zich kan je daarmee ook wel 9mm multiplex snijden, het kost je alleen een stuk meer tijd omdat je meerdere passes moet doen.
Ik verwacht dat je met geen van bovenstaande machines in 1x goed kan snijden, laat staan dat je een mooie afwerking erbij krijgt.

Een relevantere vraag vanuit mij zou zijn:
Is een CNC frees niet toepasselijker?

Zeker als je toch alleen maar gaat snijden, is dat denk ik sneller, en kan je een stuk dieper met minder moeite en mooiere afwerking dan welke laser dan ook dat zou kunnen.
Je zal alleen niet zulke kleine details kunnen doen als met een laser, maar denk dat met 9-15mm multiplex dat toch al lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Ik snap je reactie.

eea is natuurlijk altijd genuanceerder dan hoe je het opschrijft. (en dat geldt in dit geval voor mijn eigen verhaal)

Hetgene dat ik eigenlijk wil, dat lijkt niet te bestaan; dat was ook de conclusie die ik getrokken had na eigen speurwerk. Het is altijd consessies doen en juist daarom mijn vraag ook hier. Het zou heel goed kunnen dat ik iets over het hoofd gezien heb in mijn denken. Je geeft aan dat je verwacht dat er minimaal 100W nodig is voor die diktes; ik vrees dat je daar gelijk in hebt en wat dat betreft bevestig je mijn eigen vermoeden; dank.

Op dit moment verwacht ik inderdaad vooral gefocust te zijn op hout. Ik weet echter niet wat de toekomst brengen zal, daarom zou ik het fijn vinden als het wel kan. Diode zie ik nergens op meer dan 60W (enkel Creality) en omdat dat dus nauwelijks meer vermogen geeft dan de genoemde buizen, voelt dat nu vooral als te beperkend.

Het besluit om te gaan lasersnijden is juist voortgekomen uit het feit dat we al een CNC-frees hebben staan. Daar willen we echter geregeld vormen uithalen die te precies zijn (te kleine hoekjes hebben etc). De productietijd, de hoeveelheid nabewerking en de hoeveelheid fouten (afgebroken hoekjes en daardoor niet meer bruikbaar bv) is te hoog. Wij verwachten dat een lasersnijder dat probleem op kan lossen. 'Alleen maar snijden' klinkt ook wat kort door de bocht. Enkele lijnen zetten (als op een kleurplaat) wil ik zeker wel en zal ook dikwijls gebeuren. Ik verwacht vooral geen fotorealistische afbeeldingen te gaan graveren etc.

Ik heb nog niet nagedacht over meerdere passes. Dat zou een oplossing zijn als het niet te veel aan de snijkwaliteit inboet; Kun je daar meer over vertellen?

Hiernaast zal ik ook even kijken naar de genoemde merken, dank voor die ook.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickbhs
Als ik dit hoor wil je kleine hoekjes. Bij een dikke snij diepte. Denk dat dit ook problemen gaat geven. Voor die plaat diktes heb je denk ik ook 100w+ nodig. Maar dat is ook niet alles. Met veel minder kom je er ook door heen met meerdere passes.
Bij die dikke snij diktes is de focus lengte van de laser veel belangrijker. De laserstraal moet over de totale dikte zo smal mogelijk zijn.
Anders krijg je scheve snijlijnen
Dat is meestal bij laser koppen met een hoge focus afstand.
Daardoor wordt de laser machine een stuk hoger. En minder desktop formaat.

Een RF hebben meestal een smallere laser straal dan een glas buis. Of fiber maar €€€

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
elmoxx schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:57:
Doel:
Vooral snijden van hout, met absoluut minimum 6 mm berken multiplex, liever minimaal 9 mm, en als het ff kan zelfs 12 of 15 mm. 40x60 cm lijkt de ideale maat qua werk-oppervlak. Andere materialen dan hout zullen echt bijzaak zijn.
Voor 12 - 15mm heb je een zware machine nodig. Minimaal 100W of meer in CO2. Lager kan wel maar dan zal je mogelijk meerdere passages mogen maken om door het hout te kunnen. Wat meespeelt is dan ook de dikte. Je zal dan mogelijk naar een andere lens moeten gaan 63mm of 101mm lens om goed recht door het materiaal te kunnen.

Met een 100W of meerdere passages kan je goed door 12mm gaan. Of de rand dan mooi gaat worden is de vraag. Dat is vaak het probleem. Je wilt wat snelheid hebben om een mooie bruine snijrand te krijgen. Niet een zwart verkoolde rand.
We willen zo min mogelijk moeten rommelen; het moet eigenlijk gewoon makkelijk en goed werken. Zo min mogelijk onderhoud, gedoe en gepriegel. Natuurlijk wel wat, maar het liefst gewoon uitpakken/aanzetten en gaan.
Een laser geeft altijd onderhoud. Je moet denken aan het schoonmaken van de machine na verloop van tijd. Stof en hars van bijvoorbeeld het multiplex blijft overal aan zitten. Daarnaast zal je dan ook de spiegels en lenzen mogen schoonmaken. Na het schoonmaken is het vaak wat afstellen van de lenzen.
Graveren zal in ons geval ook bijzaak zijn. Af en toe een plaatje maar enkel daarvoor zou ik niet meer uit willen geven.
Met een machine is altijd goed graveren. Daar hoef je niets bijzonder aan te doen.
Wat we graag willen is een tafelmodel laser want het apparaat moet in een redelijk volle schuur komen te staan. (in zo'n grote magazijn-stelling-kast)
Met een tafel model is het misschien wat moeilijker om wat dikker materiaal te snijden. Je moet ook rekening houden met de afvoer naar buiten of een goede Bafo om de rook te filteren of af te voeren. Bij een CO2-laser heb je dan een goede waterkoeler nodig.
Lang verhaal kort: Wat zijn julile gedachten; waar zouden jullie - met jullie ervaring op dit vlak - op letten bij het maken van een keuze? Hoe denken jullie over wat minimaal aan vermogen benodigd is om zeker te zijn van het in 1 keer doorsnijden van die 9 mm, of liever nog 12 mm plaat?
Zie eerdere zaken in dit bericht en eerdere berichten :)
elmoxx schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:22:
Hetgene dat ik eigenlijk wil, dat lijkt niet te bestaan; dat was ook de conclusie die ik getrokken had na eigen speurwerk. Het is altijd consessies doen en juist daarom mijn vraag ook hier. Het zou heel goed kunnen dat ik iets over het hoofd gezien heb in mijn denken. Je geeft aan dat je verwacht dat er minimaal 100W nodig is voor die diktes; ik vrees dat je daar gelijk in hebt en wat dat betreft bevestig je mijn eigen vermoeden; dank.
Uit mijn eigen ervaring: Zeker heb je 100W nodig :)
Op dit moment verwacht ik inderdaad vooral gefocust te zijn op hout. Ik weet echter niet wat de toekomst brengen zal, daarom zou ik het fijn vinden als het wel kan. Diode zie ik nergens op meer dan 60W (enkel Creality) en omdat dat dus nauwelijks meer vermogen geeft dan de genoemde buizen, voelt dat nu vooral als te beperkend.
Diodes zijn net iets anders dan CO2-lasers. Je kan bijna niet het wattage 1 op 1 vergelijken. Er zit echt een verschil tussen.
Het besluit om te gaan lasersnijden is juist voortgekomen uit het feit dat we al een CNC-frees hebben staan. Daar willen we echter geregeld vormen uithalen die te precies zijn (te kleine hoekjes hebben etc). De productietijd, de hoeveelheid nabewerking en de hoeveelheid fouten (afgebroken hoekjes en daardoor niet meer bruikbaar bv) is te hoog. Wij verwachten dat een lasersnijder dat probleem op kan lossen. 'Alleen maar snijden' klinkt ook wat kort door de bocht. Enkele lijnen zetten (als op een kleurplaat) wil ik zeker wel en zal ook dikwijls gebeuren. Ik verwacht vooral geen fotorealistische afbeeldingen te gaan graveren etc.
Spreek af met een gespecialiseerd bedrijf die lasersnijders levert. Er zijn genoeg te vinden. Als bedrijf zit je nog aan wat extra zaken met betreft tot veiligheid, arbo-technische zaken, onderhoud, verhelpen storingen.
Ik heb nog niet nagedacht over meerdere passes. Dat zou een oplossing zijn als het niet te veel aan de snijkwaliteit inboet; Kun je daar meer over vertellen?
Het kan een oplossing zijn. Maar hangt helemaal af van de machine en hoe nauwkeurig het mag zijn. Het zal altijd een combinatie zijn van snelheid en het vermogen van de machine.

Als je een te lichte machine neemt dan gaat het juist meer werk geven dan een CNC-frees. Dit heeft te maken met de zijkanten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Voor diegene hier die een DIY behuizing gemaakt hebben voor 'n machine: Welke scharnieren/klepsteun hebben jullie gebruikt die sterk genoeg zijn om de houten klep (OSB met kunststof raampje in mijn geval) geopend te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg4cDheUeRGF3A_3fg_JhCq49kA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wtnyszuQrjhF4pfuyYmAHzMM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 07-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Twan V

...en er stralend uitzien

Met zo'n zware kap zul je denk ik met een gasveer moeten werken. Of een paaltje om hem open te houden, zoals de motorkap van veel auto's ook hebben.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Twan V schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:26:
Met zo'n zware kap zul je denk ik met een gasveer moeten werken. Of een paaltje om hem open te houden, zoals de motorkap van veel auto's ook hebben.
Zo'n paaltje als een motorkap is zo'n gek idee nog niet inderdaad. Proberen waard.
Een gasveer is inderdaad leuker, maar een goedkope voldoet helaas niet. Wellicht is dit nog een optie, die heeft opengeklapt een soort van vergrendeling
https://www.hornbach.nl/p...verzinkt-2-stuks/5800352/

[ Voor 26% gewijzigd door JBS op 07-01-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JBS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Zo'n paaltje als een motorkap is zo'n gek idee nog niet inderdaad. Proberen waard.
Een gasveer is inderdaad leuker, maar een goedkope voldoet helaas niet. Wellicht is dit nog een optie, die heeft opengeklapt een soort van vergrendeling
https://www.hornbach.nl/p...verzinkt-2-stuks/5800352/
Een zakje met stenen over een katrol heen is ook minder mooi, maar wel goedkoper :)

Je kunt ook overwegen om de het bovenstuk uit een lichter materiaal te maken, of dat je 'm voor de helft kunt openklappen, niet beste voorbeeld, maar ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YhxMyvedC99eBsrl4hbuZqD7ec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jsy78UhdiiZRRcVlLdWzAXB8.png?f=user_large

En in ergste geval kan het voorste gedeelte dan nog naar voren klappen, voor betere toegang.

[ Voor 5% gewijzigd door Accretion op 07-01-2025 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cowandchicken
ik heb de p2s van xtool besteld, hij komt deze week binnen. Hopelijk kan ik jullie snel de resultaten delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyWithMeh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-03 18:14
Hey iedereen, ik probeer mijn Shapeoko te verkopen maar ik krijg maar niet genoeg mensen die geintresseerd zijn. Ik ga ook op Tweakers nu een ad zetten, maar hebben jullie misschien advies over nog meer plekken waar ik kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
FlyWithMeh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 03:03:
ik probeer mijn Shapeoko te verkopen maar ik krijg maar niet genoeg mensen die geintresseerd zijn. Ik ga ook op Tweakers nu een ad zetten, maar hebben jullie misschien advies over nog meer plekken waar ik kan kijken?
Wil je de hele machine verkopen? Of alleen onderdelen? Heb je al ook CNC-zone Forum geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyWithMeh
De hele machine, met bitjes en al. Goeie, nee, nog niet! Ga ik direct naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-02 10:49
Voor de knutselaars die regelmatig met (zwart) karton werken. Stond gisteren bij de Karwei voor wat nieuwe plakjes (gaat hard met de hout voorraad :)). Toen liep ik langs de stucloop (€19 voor een rol van 35M2) en dat is karton met een laagje PE kunststof.

Gelijk maar een rol meegenomen en dat werkt uitstekend! Nadeel is dat het donker antraciet is en niet volledig zwart, maar voordeel is dat het door het laagje PE een stuk steviger is.

Heb nu wat testjes gedaan op 60pwr en 150mm/s op mijn 40W diode en dat werkt goed om zeer precies uit te snijden. Had wat haast, daarom wat hoog in vermogen, zal eens kijken wat een betere instelling is (denk dat 20% en 80mm oid ook al prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Laatst online: 13:52

Fjeze

AllesPerfect!

Is het verschil in randen erg groot tussen een CO2 laser en een Diode laser? Vooral qua zwarte randen.

Ik heb nu een Sculpfun S30 Ultra 22w. Ik zit te twijfelen om over te stappen Sculpfun S70 Max of een CO2 100w laser.

Hier mensen met advies? Qua gemak, onderhoud, kwaliteit, resultaat, snelheid en dergelijke?

Fly or Die

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:32
JBS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:19:
Voor diegene hier die een DIY behuizing gemaakt hebben voor 'n machine: Welke scharnieren/klepsteun hebben jullie gebruikt die sterk genoeg zijn om de houten klep (OSB met kunststof raampje in mijn geval) geopend te houden?

[Afbeelding]
Twee gasveertjes van de Praxis werken uitstekend op een kap van 90 cm breed en 47 cm hoog MDF 18 mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsVLJp6nwQTdF0muO13fwrsudVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ry7wEATqumkegj1WT9IeBpA9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAfo4vDs_H8G5vkIw9jPJH0iDkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4iwT9DiJ8diPybiMqbvS9hm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Pedro_Newbie Heb je daar toevallig de link naar het specifieke product nog van?
Ik had nog twee van deze https://www.hornbach.nl/p...ift-basic-260-mm/7832616/ liggen, maar daarmee valt de klep regelmatig alsnog dicht.

Het lijken deze https://www.praxis.nl/ijz...isveer-243mm-11kg/5593982 te zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 08-01-2025 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobiwankevogi
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-02 18:30
Even korte intro. Ik ben docent op het mbo. 5 jaar 3d print ervaring. Op het makerlab op een andere locatie hebben we een protec r500. Ik heb even gekeken en het is volgens mij een 100 watt co2 laser, als ik er naast zit corrigeer me gerust. Ik heb wat 6mm mdf gesneden en dit ging voor zover ik kon zien prima. Alleen bij het verwijderen van het mdf was rechterhelft niet helemaal doorgesneden/gelaserd. Probleem is dat de beheerder van het makerlab er niet meer is. En nu wil ik zelf graag dit probleem oplossen. Ik heb ivm de thuissituatie helaas niet genoeg tijd om alles zelf uit te pluizen. Alle hulp en tips om dit op te lossen en instellingen voor mdf snijden zijn welkom. TLDR: protec 500 laser gaat rechts niet helemaal door de plaat van 6mm mdf. Help. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
Dat klinkt alsof de spiegels niet goed uitgelijnd zijn.
Dan komt de laserstraal niet volledig door de lens en dan mis je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:04
Heb je je air assist luchtpomp nou in de omkasting staan? Ik heb die van mij juist buiten de omkasting geplaatst zodat hij schone lucht aanzuigt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyWithMeh
jobiwankevogi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:56:
Even korte intro. Ik ben docent op het mbo. 5 jaar 3d print ervaring. Op het makerlab op een andere locatie hebben we een protec r500. Ik heb even gekeken en het is volgens mij een 100 watt co2 laser, als ik er naast zit corrigeer me gerust. Ik heb wat 6mm mdf gesneden en dit ging voor zover ik kon zien prima. Alleen bij het verwijderen van het mdf was rechterhelft niet helemaal doorgesneden/gelaserd. Probleem is dat de beheerder van het makerlab er niet meer is. En nu wil ik zelf graag dit probleem oplossen. Ik heb ivm de thuissituatie helaas niet genoeg tijd om alles zelf uit te pluizen. Alle hulp en tips om dit op te lossen en instellingen voor mdf snijden zijn welkom. TLDR: protec 500 laser gaat rechts niet helemaal door de plaat van 6mm mdf. Help. Bedankt.
Ik zou eerst eens controleren of het bed nog wel level staat! Als een hoek hoger of lager staat, komt 'ie er niet goed doorheen omdat de brandpuntafstand niet meer in het materiaal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
JeroenH schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Heb je je air assist luchtpomp nou in de omkasting staan? Ik heb die van mij juist buiten de omkasting geplaatst zodat hij schone lucht aanzuigt.
Hij staat nu inderdaad (nog) in de kast omdat ik 'm nogal veel herrie vind maken buiten de kast, op de kast resoneert ie nogal want het is een mooie klankkast. Ik moet hem nog verplaatsen met een flinke geluidsisolatie eronder maar ja dat zijn van die klussies waarvan je denkt: Ach dat komt wel een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobiwankevogi
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-02 18:30
FlyWithMeh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Ik zou eerst eens controleren of het bed nog wel level staat! Als een hoek hoger of lager staat, komt 'ie er niet goed doorheen omdat de brandpuntafstand niet meer in het materiaal ligt.
Duidelijk, dus wel een beetje overeenkomsten met 3d printers. Ik neem aan dat ik dat in de handleiding kan vinden? Het is wel een groot apparaat. Maar ik ga op onderzoek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 12:39
Ik heb bij ons op het werk geopperd om een laser graveer apparaat te bestellen,wij graveren vaak rvs tag labeltjes waar nummers op staan.
Het is uiteindelijk een Xtool S1 blue 40W geworden icm een 2W 1064 laser voor het graven in metalen.
Was een aanbieding voor €3000 en hier zat eigenlijk alles bij wat op hun site stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPpcKWTZPEGLwzYtv_Vz5i0V4Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwECNsGOyIVS1wOiUVjf4L6m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:26
Ik heb gezocht op dit forum maar vindt nog geen 'sluitende' antwoorden: ik wil eens een witte tegel graveren, maar vraag me af met welke verf jullie de beste ervaringen hebben? In Amerikaanse tutorials zie ik allemaal producten voorbijkomen die hier niet te krijgen zijn óf erg veel kosten. Rust-oleum chalky white lijkt goed te zijn volgens wat ik hier lees maar ik vind het niet meteen bij ons (België) in de DHZ ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Titanium dioxide oplossen in IPA en dat op de tegel nevelen. Goed laten drogen en dan laseren.
Titanium dioxide deze b.v. https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2E8Q8XQ2GVP4P&psc=1

Let goed op de prijzen want die ik toon is per kilo maar er zijn er ook die het voor een ons vragen.
Op het Lightburn software forum staat ook het nodige. Zoek maar eens op “Titanium oxide white tile”

Ook een zoekterm Norton white tile zal de nodige links opleveren die je verder op weg kunnen helpen

[ Voor 10% gewijzigd door Pedro_Newbie op 19-01-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:26
Pedro_Newbie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:16:
Titanium dioxide oplossen in IPA en dat op de tegel nevelen. Goed laten drogen en dan laseren.
Titanium dioxide deze b.v. https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2E8Q8XQ2GVP4P&psc=1

Let goed op de prijzen want die ik toon is per kilo maar er zijn er ook die het voor een ons vragen.
Op het Lightburn software forum staat ook het nodige. Zoek maar eens op “Titanium oxide white tile”

Ook een zoekterm Norton white tile zal de nodige links opleveren die je verder op weg kunnen helpen
Ah, bedankt, aan poeder had ik nog niet gedacht (nog niet ver genoeg gelezen op het LightBurn-forum :P ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Laatst online: 07-06 12:39
Zo graveer apparaat heeft een plekje gekregen. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwUzrEpeH3qCJIT6-KD735UTcu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRe0Sq5mHRb3UuaqefzUJUbj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOy-3MgPhJYNBMjBbcYHDg8nK-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsEqeTjEFMhHve5g26VkXdPf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Sind vorige week in bezig van een XTool S1 40 Watt, leuke leercurve. Machine neemt halve werkbank in me mini schuur in beslag en gelijk een adapter geprint om de rook zo naar buiten af te voeren. Nu in conclaaf met hun support of de factuur naar mij overgeheveld kan worden want zit nog ruim jaar garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mutsje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:43:
Sind vorige week in bezig van een XTool S1 40 Watt, leuke leercurve. Machine neemt halve werkbank in me mini schuur in beslag en gelijk een adapter geprint om de rook zo naar buiten af te voeren. Nu in conclaaf met hun support of de factuur naar mij overgeheveld kan worden want zit nog ruim jaar garantie op.
Je hebt hem tweedehands gekocht?
Ik heb een tijdje marktplaats in de gaten gehouden maar daar heb ik er geen voorbij zien komen.

Ik vond de 20w/40w nieuw toch echt wat te duur, zeker gezien ik bij Creality een goede deal kreeg voor de 22w.

___

Ik heb gisteren ook de Creality Falcon2 Pro 22W inelkaar gezet, best een grote unit; maar heb d'r een mooie plek voor gevoden.

Binnenkort eens proberen om wat papier te laseren, om een gevoel te krijgen voor het apparaat.
En dan beginnen met wat stukje overgebleven hout e.d.

___
Gebruik je het eigen programma van XTool of LaserGRBL of Lightburn?

De eerste optie is er voor Creality niet, dus iets stijlere leercurve, maar d'r is genoeg over te vinden.

M.b.t garantie, in theorie moet elk bedrijf dat in Nederland verkoopt, voldoen aan de Nederlandse wetgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

@Accretion ik had het geluk dat die toevallig in mijn tijdlijn kwam. Verkoper had het als X Tool ipv XTool erin gezet. gekocht voor 1350. Nu aan het kijken of ik de invoice op mijn naam kan krijgen gezien apparaat van 23-2-2024 is en dus nog garantie heeft. Mis alleen de magneetdingen om platen enzo vast te zetten op het rooster. Er staan wel XTool op marktplaats momenteel maar vage advertenties, nieuw maar geen factuur kunnen overhandigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat gebruiken jullie als onderlaag?
Ik wil graag de schuiflade van de Falcon2 Pro netjes houden.

Ik zat zelf te denken aan een siliconen mat of misschien zelfs gipsplaat. (Op internet stond iets over een cement plaat die ze vaak als ondergrond voor tegels gebruiken)

Of misschien zelfs een (matte) keramische tegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Accretion schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:14:
Wat gebruiken jullie als onderlaag?
Ik wil graag de schuiflade van de Falcon2 Pro netjes houden.

Ik zat zelf te denken aan een siliconen mat of misschien zelfs gipsplaat. (Op internet stond iets over een cement plaat die ze vaak als ondergrond voor tegels gebruiken)

Of misschien zelfs een (matte) keramische tegel?
De honingraat welke bij de machine zat. Ik krijg daardoor geen burnmarks op de bodem van de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ngangatar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:45:
[...]
De honingraat welke bij de machine zat. Ik krijg daardoor geen burnmarks op de bodem van de bak.
Hmm, ik dacht dat dat alleen was als ondersteuning, maar dat je daar wel doorheen lasert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Ik heb een honingraad + stalen plaat geleverd gekregen. Dus van beneden naar boven;
1. Stalen plaat
2. Honingraad
3. laser :)

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Vraag: Heeft hier iemand een 40w laser en leisteen gegraveerd?
Ik ben op zoek naar een richtlijn qua settings. Kom wel wat tegen op internet maar is veelal 10/20w machines.

Heb een Creality Falcon2 40w (waar ik overigens zeer tevreden over ben!)

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:18:
Vraag: Heeft hier iemand een 40w laser en leisteen gegraveerd?
Ik ben op zoek naar een richtlijn qua settings. Kom wel wat tegen op internet maar is veelal 10/20w machines.

Heb een Creality Falcon2 40w (waar ik overigens zeer tevreden over ben!)
Is het voor 40w niet gewoon de helft van de power settings die men voor 22w gebruikt?

Maar je kunt zo'n 'proeftabel' met snelheid vs power maken.

Als je dan met grote stappen begint, kun je daarna 'inzoomen' op het gebied met de beste resultaten; met kleinere stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:25:
[...]

Is het voor 40w niet gewoon de helft van de power settings die men voor 22w gebruikt?

Maar je kunt zo'n 'proeftabel' met snelheid vs power maken.

Als je dan met grote stappen begint, kun je daarna 'inzoomen' op het gebied met de beste resultaten; met kleinere stappen.
Dat was de volgende stap inderdaad.
Naast de hoeveel power heb je ook nog te maken met de snelheid en daar heb ik ook nog mijn twijfels over.

We gaan wat proberen! Bedankt voor het reageren!

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Accretion schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:18:
[...]

Hmm, ik dacht dat dat alleen was als ondersteuning, maar dat je daar wel doorheen lasert.
Wellicht bij een heel dunne als die er zijn. Met die van xtool heb ik er geen last van iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:28:
[...]
Dat was de volgende stap inderdaad.
Naast de hoeveel power heb je ook nog te maken met de snelheid en daar heb ik ook nog mijn twijfels over.
In theorie maakt de snelheid tussen een 20watt laser op 100% en een 40watt laser op 50% niets uit?
Of ja, voor hetzelfde resultaat kun je 'm in principe op dezelfde snelheid zetten?

Ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt om een materiaal test te doen.

Deze video is heel fijn: YouTube: Laser Engrave Photos Like a Pro!

Ik ben momenteel ook zelf wat van die test-tabelletjes aan het maken.
Nu op een oud schapje van een ikea-kast welke we waarschijnlijk toch niet meer in elkaar gaan zetten.

Het voelt wel een beetje als pionieren, gezien ik niet heel veel bronnen bestudeerd heb en probeer te 'bedenken' en te 'begrijpen' (maar ook vooral door trial&error, ik heb genoeg stukken van dit hout)

De eerste test wast op 5 lijnen/mm, maar dan zie je de individuele streepjes.
Met meer lijnen per mm heb je in theorie een hogere resolutie maar duurt het wel langer.
Alleen als je lijnen over elkaar heen komen, ben je eigenlijk gewoon twee keer hetzelfde aan het laseren.
Gezien de laser volgens specificatie 0.1mm 'spot' heeft, zou 10 lijnen per mm ideaal moeten zijn.

Als de blokjes er 'vloeiend' uit zien en je de individuele lijnen (net) niet meer kan zien, verwacht ik die setting eigenlijk altijd gelijk te moeten/willen houden.

Volgende stap is het limiet van snelheid van de machine opzoeken.
Dus eerst met stappen van ~1000mm/s verhogen totdat je geen verschil meer ziet/hoort.
En misschien dan iets eronder.

Als ik dan een nieuw materiaal neem, kan ik een tabel maken met bijvoorbeeld:

10 lijnen-per-mm (afhankelijk van wanneer je individuele lijnen niet meer ziet)
4.000 tot 10.000 mm/s (als 10.000 het limiet van de machine is)

De power is afhankelijk van het materiaal, dikte en bovenstaande snelheid.
Ik moet nog een beetje een gevoel krijgen m.b.t sterkte.

Maar in het ergste geval is het gewoon een tabel maken van 5% t/m 75% o.i.d en dan 'inzoomen' op de bandbreedte waar het resultaat het mooiste is.

[ Voor 55% gewijzigd door Accretion op 08-02-2025 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cowandchicken
Ik heb deze week eindelijk mijn p2s in gebruik genomen. Ik had hem al 3 a 4 weken in de doos ind e schuur staan, maar moest toch echt eerst even een goede werkplek ervoor maken, want hij is best groot. En qua afzuiging wilde ik het ook gewoon goed hebben.
Omdat ik het toch echt een te grote gok vond om direct bij xtool.eu te bestellen had ik een Nederlandse leverancier gevonden. In Ijselstein (onder die zendmast zowat) zit een bedrijfje FilRight, die zijn xtool dealer. Daar ben ik eerst heen gegaan voor een demo. Ook van de F1 en F1 Ultra, alleen deed deze het tijdens mijn bezoek helaas niet. Gezien alles nieuw was en ik toch even op mijn busget moest letten heb ik naast alle aantrekkelijke aanbiedingen van combisets toch gekozen om voor enkel de P2S te gaan. niet de rotator, niet de conveyor etc. Eerst maar eens kijken wat het apparaat zelf doet. Als die braderie brouwsels ga ik uiteindelijk niet veel tijd aan besteden vooralsnog en zijn er al 1000 in een dozijn websites van. Ik wilde gewoon hout en plexiglas snijden.
Omdat ik in een hok zonder ramen zit helaas en ik wat huiverig ben voor de lucht reiniger, heb ik besloten gewoon lekker een kernboormachine te huren en een gat van 90 in de buiten gevel te choppen. Hup gewoon direct naar buiten die stank. Easy peazy.
Nou alles werd begin van het jaar keurig door DHL op een pallet geleverd.
Wat me opviel bij het uitpakken is de netheid van de verpakking. HEt is echt top verpakt, alles mooi keurig in foam, boekjes, accessoires. Echt veel aandacht aan besteed. Alles zit erbij.
Het in bedrijfsstellen is wel even wat werk. Dat is geen uurtje werk. Ik heb er een inline duct fan bij gekocht die de lucht naar buiten jast. Dat ding werkt draadloos dmv een bluetooth dongle die je achte rin de p2S steek. Installatie fluitje van een cent.
Dan levert Xtool er standaard de fire safety set bij. Goed idee. Een brand detectie systeem wat autonoom kan besluiten dmv 4 grote CO2 patronen een groot vuur in de P2S te blussen. Wat hier naar mijn mening wel erg te kort aan schiet is de beetje knullige manier van installeren. Je moet met kabel clips en 3M plakkertjes de sensoren monteren is alle draden gaan gewoon via de klep naar een status boxje voorop de P2S. De draden gaan zeker een keer kapot door het vaak openen en sluiten van de klep.
Maar eigenliojk is dat wel het enige wat ik te klagen heb. Ik heb nu even wat standaard probeersels gedaan, hout, karton, plexi, leisteen. Werkt allemaal als een tierelier. Ook de Xtool Creative Space software is super duidelijk. Enige minpuntje is dat ik niet via ethernet kan connecten, weet niet waarom. Wifi kan wel maar enkel nadat ik mijn mesh hotspots op 2.4GHz only had gezet. Hier moet ik nog even achteraan.
Qua vermogen is hij ok. voor 10mm plexi is 55 echt te weinig, maar met 2 of zeker 3 passen gaat hij ook daar mooi doorheen. Kortom ik zeg een aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjNj4rUM0IqfiqrHvjKkRpgtenA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjKU5rkluOwZ8DwgxykwANaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJkqfRR6KDqubpdYw5XrvaXoE-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ol4SrueGw3VYZsw2jyNV4vZX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/innGXWaLR_Ool-a1LXGCr5Zrwls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhqoAanHHCCiVTumDdCGnQdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXNUK3mr96ZIl-TL_1Pi_Ztv9Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4QKAAJK0xEuEeXOB72IPUz7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Wellicht dat jullie mij de juiste richting in kunnen sturen.
Ik heb een Creality Falcon 2 40w laser.

Nu wil ik graag op leisteen iets moois maken met een afbeelding. Zo heb ik mij al ingelezen in verschillende technieken binnen lightburn om de afbeeldingen aan te passen m.b.t. Jarvis, grijstinten etc. Ook het negatief maken van de afbeelding is mij bekend.

Echter krijg ik geen 'details' van de afbeelding maar meer een witte waas (alsof hij te krachtig is voor het fijnere werk). Zijn er voor Leisteen nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden zoals brandtpunt (deze is bij mij 0.1-0.15mm.

Wat is jullie werkwijze en instellingen voor leisteen graveren?

De afbeelding in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7qtcsuHaRRLAnc9XytdHuXVeXo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wn5rB8YrlGCeGE9Y63JZL0TD.jpg?f=user_large?

[ Voor 14% gewijzigd door Garrettvr op 21-02-2025 08:54 ]

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
@Garrettvr
Heb je wel een materiaaltest gedaan?
Ik merk zelf met mijn 20W diode dat de grijstinten al best veel verandert binnen 5% vermogen, dus als je gewoon te hoog zit in vermogen zal de leisteen wel te wit worden en niet echt contrast hebben.
Heb je een foto van een materiaaltest en hoe de afbeelding er nu uitziet als je hem graveert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
DennisDeMennis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:33:
@Garrettvr
Heb je wel een materiaaltest gedaan?
Ik merk zelf met mijn 20W diode dat de grijstinten al best veel verandert binnen 5% vermogen, dus als je gewoon te hoog zit in vermogen zal de leisteen wel te wit worden en niet echt contrast hebben.
Heb je een foto van een materiaaltest en hoe de afbeelding er nu uitziet als je hem graveert?
Materiaaltest wel gedaan, maar ik denk dat ik de max waardes nog wat naar beneden moet schroeven.
Er zit een 'precision mode' op de laser, hierdoor wordt hij nauwkeuriger qua brandpunt en gaat het max vermogen terug naar 22w. Misschien moet ik dit even proberen.

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
Garrettvr schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:09:
[...]

hierdoor wordt hij nauwkeuriger qua brandpunt en gaat het max vermogen terug naar 22w.
Dat is denk ik inderdaad ook wel handig. Volgens mij zit ik met mijn 20W op max 40% voor leisteen, hangt natuurlijk af van je snelheid, maar de volledige 40W ga je niet nodig hebben.

Edit:
Dit is mijn post toen ik experimenteerde met leisteen:
DennisDeMennis in "Het laser- graveer- en snijhoekje"
Zie ook de test links waarbij het van 10-15% is op 3000/4000 mm/min en je al best een groot contrast hebt.
Voor dunnere lijntje heb je wel een hoger vermogen dan bij zo'n vol vak, dus daarom kom ik effectief wel op een hoger vermogen uit dan die 10-15%.

[ Voor 33% gewijzigd door DennisDeMennis op 21-02-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:48
Ik wil voor een project een grote hoeveelheid vierkantjes uit 3mm dik (wol)vilt snijden. Heeft iemand hier ervaring met het snijden van vilt met een lasercutter? Is dat iets wat werkt?
Ik kan online veel vinden over allerlei materialen, maar vilt is maar spaarzaam te vinden. Het lijkt op zich mogelijk, maar praktijkervaringen zouden wel helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pomp0m
  • Laatst online: 06-06 06:15
Vilt is goed te doen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2CduDz1ZIAU4Dv2pK_ySh7H1-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOtd6nt05BH24lYLmrHgdV6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N77-E1svsJewX4rVLBvA-1ogtIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWBKPE3NDCMJSd0osnmr92mM.jpg?f=fotoalbum_large
Na de vrijmibo vul ik wel aan dit is Effe snel in de loop

[ Voor 3% gewijzigd door pomp0m op 28-02-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik zou graag een kapstok met namen maken, zoals onderstaand voorbeeld. Nu heb ik "slechts" een ATOMSTACK A5 M50 Pro, dus snijden door dik hout gaat 'm niet worden. Iemand hier met een vergelijkbare machine die al eens getest heeft wat voor dikker zachter hout wel haarbaar is om te snijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yKmjhZW_EYDR1kLZkmvwcxA028=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vf4dpmrugFw3krCqLJ0NyL3T.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief is zoiets waarbij de namen uit 3mm multiplex gaan, dat lukt natuurlijk wel netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKrmeGS8MWAy8UtDeVhObk-taJY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xNiv8QgqP1BG7vGZF2tHyVwO.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 02-03-2025 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

JBS schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:47:
Ik zou graag een kapstok met namen maken, zoals onderstaand voorbeeld. Nu heb ik "slechts" een ATOMSTACK A5 M50 Pro, dus snijden door dik hout gaat 'm niet worden. Iemand hier met een vergelijkbare machine die al eens getest heeft wat voor dikker zachter hout wel haarbaar is om te snijden?

[Afbeelding]

Alternatief is zoiets waarbij de namen uit 3mm multiplex gaan, dat lukt natuurlijk wel netjes.

[Afbeelding]
Je kan ook meerdere dunne letters snijden en dan op elkaar lijmen als je laser niet door één dik stuk hout komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ischium schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Je kan ook meerdere dunne letters snijden en dan op elkaar lijmen als je laser niet door één dik stuk hout komt.
Praktisch gezien kun je dan toch ook gewoon meerdere passes doen over een dikker stuk heen?
Maar geen idee of het effect hetzelfde is :)

Ik heb me zojuist een van deze platen besteld, ziet er uit alsof het heel makkelijk is om op deze manier borden/plaatjes e.d. te maken.

YouTube: Laser Cutting&Engraving Demonstration on ABS Plastic Sheet Two Tone ...

En daarnaast wat kurk rondes om onderzetters te maken, bedenk me nu dat ik beter een kurk vel had kunnen bestellen, maar ach.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JBS schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:47:
Ik zou graag een kapstok met namen maken, zoals onderstaand voorbeeld.
[...]
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Laubs%C3%A4ge.jpg/260px-Laubs%C3%A4ge.jpg

Wikipedia: Figuurzaag

;)

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Accretion schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Praktisch gezien kun je dan toch ook gewoon meerdere passes doen over een dikker stuk heen?
Maar geen idee of het effect hetzelfde is :)

Ik heb me zojuist een van deze platen besteld, ziet er uit alsof het heel makkelijk is om op deze manier borden/plaatjes e.d. te maken.

YouTube: Laser Cutting&Engraving Demonstration on ABS Plastic Sheet Two Tone ...

En daarnaast wat kurk rondes om onderzetters te maken, bedenk me nu dat ik beter een kurk vel had kunnen bestellen, maar ach.
Tot op zeker hoogte, ja. (pun intended) Je zit met twee dingen, je laser sterkte, en focus punt.

Na een bepaalde diepte ben je voorbij waar je laser het meeste geconcentreerd is, en dus zwakker en zwakker word, waardoor je gewoon niet meer de power hebt om het hout weg te branden.

Daarnaast zit je met dat de kerf van een Laser niet recht is. Hoe dikker het materiaal hoe meer je werkstuk er als een trapezoid er uit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Haha ja, goed punt. Heb 't zelfs met een elektrische fuguurzaag geprobeerd, maar zo strak rond als met de laser lukt nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
Maar ook met de laser krijg je ook niet zulke randen. Die zullen altijd zwart zijn. Je kunt ook evt een deel met de laser doen en een deel met de zaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Na heel wat klooien heb ik toch een prima setup gemaakt om kurk onderzetters te maken met LaserGRBL.

In Inkscape heb ik een 2x3 grid gemaakt van rondjes van 10cm.
Ik heb vervolgens een houten plaat in de kruising van het frame gedrukt en vervolgens die rondjes op de plaat gelaserd.

Nu kan ik op die plekken de kurk-onderzetters plaatsen en het bestand aanpassen met de afbeelding die ik op de onderzetters wil hebben; vervolgens laser ik dus exact op de plek waar ik de afbeelding wil hebben.

--
Blijkbaar kun je ook relatief goedkoop kurk op rol kopen bij isolatie webshops, stuk goedkoper dan allemaal losse rondjes kopen, geloof ik.

Ik ga in de cloud maar eens een mapje maken met verschillende templates, instellingen en winkels voor materiaalsoorten e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Iemand een idee waarom bij de 'cut test' in Lightburn op de Creality Falcon2 de hoeken wel goed gesneden worden maar richting het midden van het vierkant niet?

De hoekjes worden wellicht iets warmer omdat de lijnen dichterbij elkaar zitten, maar denk niet dat het verschil zo groot zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIai7gOzYg0TdfbsF3dC0VH4tgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXo795XNsYet8E2GjtfWjoDn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDeMennis
mogelijk staat "Constant power" of iets dergelijks aan?
Bij de hoeken moet de laser natuurlijk afremmen en weer accelereren. Als het laservermogen hetzelfde blijft heeft hij dus langer de tijd om daar door te snijden dan in het midden waar de laser op snelheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DennisDeMennis schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:12:
mogelijk staat "Constant power" of iets dergelijks aan?
Bij de hoeken moet de laser natuurlijk afremmen en weer accelereren. Als het laservermogen hetzelfde blijft heeft hij dus langer de tijd om daar door te snijden dan in het midden waar de laser op snelheid is.
Hmm, als ik thuis ben idd die setting eens bekijken.

Bij LaserGRBL was er wel flink verschil bij afbeeldingen tussen constant power / dynamic power.
Alleen heb ik die setting nog niet gezien in Lightburn.

Volgensmij doet Lightburn bij fill (of bij afbeeldingen) ook een soort rennende start; waarbij de laser inschakelt tijdens het bewegen en na uitschakelen nog een stukje door beweegt (i.p.v richting het eind van de afbeelding afremmen).

Maar het probleem is ook zichtbaar op de lagere snelheden en in theorie zou de Falcon2 best snel moeten zijn (al geloof ik niks van de fabrieksopgave).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwkSLHXtWmVOEPzUFMk74f_7ZPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Syi7FBo8wRUsyzFzObyPoxkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:01:
Iemand een idee waarom bij de 'cut test' in Lightburn op de Creality Falcon2 de hoeken wel goed gesneden worden maar richting het midden van het vierkant niet?

De hoekjes worden wellicht iets warmer omdat de lijnen dichterbij elkaar zitten, maar denk niet dat het verschil zo groot zou moeten zijn.

[Afbeelding]
Dat valt mij ook op bij diverse testen. Heb het ook bij uitsnijden van diverse projectne gezien. Dat de 'langzame' gedeelten net doorgesneden worden en de lange/rechte stukken net niet.

Het langzamer bewegen bij hoeken/rondingen zou m.i. een logische verklaring kunnen zijn.

Heb overigens zelf ook een Creality Falcon2 40w. O+

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Dat valt mij ook op bij diverse testen. Heb het ook bij uitsnijden van diverse projectne gezien. Dat de 'langzame' gedeelten net doorgesneden worden en de lange/rechte stukken net niet.

Het langzamer bewegen bij hoeken/rondingen zou m.i. een logische verklaring kunnen zijn.

Persoonlijk vindt ik het opmerkelijk dat ook bij de 600mm/s het probleem net zo veel zichtbaar is als bij de andere snelheden, daar gaat m'n theorie een beetje stuk.

Of zou hij de bochten echt niet met 600mm/s kunnen nemen?

@DennisDeMennis die 'Constant Power' vindt ik wel terug in LaserGRBL maar niet in de settings van lightburn; de test was ook gedaan met lightburn.

De settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu60KSMpykMmHsmFl__33CiXCqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35qJDMXOF1N2YFiLttSTznN2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUjj_gzsrQgasTqDRHVBbhRAG9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaBavWKZh7eyp8apKI6xVsMb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qF3PMbU8gOfu91cYk3Y0jTHCmHg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2FkElX6JBJGGhGzTQ0hQzX7n.jpg?f=user_large

Ik heb hier gewoon Constant Power staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
Precies, dat is inderdaad waar ik hem ook heb.
Ik weet niet of er nog een verschil zit tussen de ‘gewone layer’ en de layer als je er vanuit de material test generator naartoe gaat.

@Accretion zou je dit eens willen controleren?
https://forum.lightburnso...ht-burn-settings/93238/10
Vooral het stukje over de device en GRBL-LPC / gewoon GRBL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DennisDeMennis schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:39:
Precies, dat is inderdaad waar ik hem ook heb.
Ik weet niet of er nog een verschil zit tussen de ‘gewone layer’ en de layer als je er vanuit de material test generator naartoe gaat.

@Accretion zou je dit eens willen controleren?
https://forum.lightburnso...ht-burn-settings/93238/10
Vooral het stukje over de device en GRBL-LPC / gewoon GRBL
Oof!

Excuses, ik heb eerst LaserGRBL gebruikt maar ben nu Lightburn aan het testen.
Ik had er niet over na gedacht om opnieuw de handleiding te lezen :)

D'r zit gewoon een bestand bij de Falcon2 waarmee je settings kunt importeren in Lightburn...

Het resultaat is een stuk beter, al heb ik een heel brede range gebruikt.

Denk dat een volgende test tussen de 2000-1000 speed een mooi resultaat geeft, maar daarvoor kan ik een tweede test met die limieten doen.

Super bedankt i.i.g, ik wist dat er iets mis was maar het lag dus aan mijzelf :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR3W1XOyUTiK78aUvgaJgmXO2V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AOEpyFIGpkzxMSBUaVn2VQf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Garrettvr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:53:
[...]
Is dat de versie zonder behuizing?

Heb ik ook even over getwijfeld, die 22W is i.i.g genoeg om het e.e.a te graveren en dun/langzaam te snijden.

Zonder behuizing vindt ik toch wat eng :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:58:
[...]

Is dat de versie zonder behuizing?

Heb ik ook even over getwijfeld, die 22W is i.i.g genoeg om het e.e.a te graveren en dun/langzaam te snijden.

Zonder behuizing vindt ik toch wat eng :)
Zonder behuizing inderdaad. Die heb ik er bij besteld van Creality maar die is nogal… cheap.
Ga binnenkort een houten behuizing maken met goede afzuiging.

Toch kleine opmerking: de behuizing van Creality is al een hele verbetering t.o.v. geen behuizing maar kan dus beter!

[ Voor 11% gewijzigd door Garrettvr op 21-03-2025 12:23 ]

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:24
Technische vraag: ik gebruik een Creality Falcon 2 Pro lasersnijder, dus met overdekte kap en ingebouwde camera. Nu is het USB_C aansluitbusje van de camera bovenin de kap afgebroken ( het is ook een klungelige constructie ), en ik heb geen beeld meer.
De enige optie lijkt me de aanschaf van een nieuwe camera, maar op de site van Creality is een losse module niet te vinden, en de klantenservice van Creality is dermate slecht dat ik daar ook geen antwoord van verwacht te krijgen.
Ik zie op Ali Express wel wat alternatieven langskomen voor heel weinig geld, maar dergelijke camera's hebben allemaal een veel hogere inbouwhoogte nodig dan dat de vaste kap van de Falcon toelaat ( anders krijg ik niet het volledige werkveld van 50x50 cm erop en lukt het kalibreren niet).
Kan iemand mij vertellen welke camera ik zou kunnen gebruiken? Ik heb wel in Lightburn gekeken en daar komt een camera uit die ik zou kunnen gebruiken qua inbouwhoogte ( max 27 cm vanaf de bovenkant van mijn Honeycomb), maar die is gelijk weer €90
Of zou ik ergens een nieuw kabeltje van mij PC naar de camara op de kop kunnen tikken? Het stekkertje ( vrouwtje) op de camera is ong 6 mm breed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwogKJMfiHx4dDgOPCloR8hWOgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8qySe1MMbfSspcpbRJ82Shih.jpg?f=user_large

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ischium schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Heb 4mm nog niet geprobeerd, maar nu inderdaad voor 2x 2mm gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8bf9a2cFrPx5YrNW5kESe2MDFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfBC61UdIwOpHP0ofhUmY92w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Geinspireerd door het onderstaande 'alternatieve gastenboek', wou ik toch even proberen om glas te graveren met de Creality Falcon 2 Pro 22W, gelukkig is daar een goede uitleg video voor.

Ik was initieel bang dat je geen glas kan graveren omdat je 'er doorheen schijnt', maar ik had nog wat spuitverf liggen (deze, al verwacht ik dat elk soort zwarte verf prima zal werken).

Het spuiten van de verf is eigenlijk best simpel en na het graveren kun je het er met heet water simpelweg vanaf wassen.

In lightburn heb ik een cirkel en vierkant over elkaar heengezet en toen 'samengevoegd' tot een soort banner en daarna met lettertype 'ink free' wat tekst toegevoegd als test.

Het laseren is qua uitlijnen natuurlijk even lastig, maar de settings verder hetzelfde als in de video: 1500mm/min, 40% (8.8W uit 22W?), 5% overscan, 0.09mm line interval, 1 passes.

Het voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZiDgexZV6_KiFIIy1sFF2PoMIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/nk6uSA0XZWVsdxXJpgpUq17Z.webp?f=user_large

Het resultaat (voordat de verf verwijderd werd; en daarna):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY8pe3TVeZUWxN22Y-y2mshaNBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkCPZ2WLNKnztoaQLMK9abNO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFmOhhu8AnZlUt37IpyXua3uUvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnm1RONuLfLCW9rY3oLscGWl.jpg?f=fotoalbum_tile

Het valt dus eigenlijk best mee, met een diode laser kun je prima glas graveren, het is niet eens veel extra werk.
Alleen nu baal ik wel een beetje dat ik geen rotary heb, gegraveerde wijnglazen met gegraveerde onderzetters zijn ook wel leuke cadeaus / details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gisteren met een Material Test de beste settings gezocht voor deze keer 4mm multiplex, 70%/175 en 11x gaat goed. Helemaal door en door.

Met exact die settings vervolgens een projectje gestart, maar totaal ander resultaat. Er niet doorheen, nog niet misschien. Snelheid eenheid is gelijk tussen Material Test en Lightburn settings (mm/m). Twee keer geprobeerd, met vlak materiaal, beide keren nagenoeg hetzelfde.

Herkent iemand een dergelijk verschil tussen Material Test en een echte run?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWTdZEd23lHHZfS7L7WNUG5ArtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLsdhBLofh4oWfQaRHSHF4ks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxzASCrDaLVSqObKk_jGVoaeQuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYOwnpwhciIRGZzkQbHQsTeI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:22:
Herkent iemand een dergelijk verschil tussen Material Test en een echte run?
De tijd tussen de verschillende passes zal bij de test een stuk korter zijn, omdat het 'object' een stuk kleiner is?
Dan blijft het materiaal warmer tussen verschillende passes en snij je d'r sneller doorheen?

Bij de test met kurk hierboven was het resultaat uit de materiaal test wel goed repliceerbaar, maar heb hout nog niet geprobeerd.

__

Ik zou het hout op e.o.a manier vast tapen of met magneten aan de honeycomb.

Na de run kun je dan proberen om de letter er uit te tillen (zonder dat de rest beweegt.
Als dat niet lukt, doe je een paar passes extra.
Het lijkt mij namelijk behoorlijk lastig om dat stuk hout nu weer exact op dezelfde plek terug te leggen :)

Dan weet je in theorie voor de volgende keer hoeveel passes totaal je nodig hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 06-04-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Accretion Ah goed punt over de tijd tussen de passes, daar zit wat in.
Terugleggen zodat ie exact gelijk ligt gaat 'm inderdaad niet worden. Laten liggen, proberen of alles los zit, en daarna eventueel nog meer passes kan ik eens proberen. Het hout heb ik al "vast" liggen met van die drukkers die in de Honeycomb gaan. Benieuwd of een nieuwe pass in een nieuwe opdracht exact op dezelfde plek zal plaatsvinden nadat ie "home" geweest is.

Het suffe is dan wel, wat hebben we dan nog aan 'n Material Test :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD7GyJ5yZvmyNhau9A3mxfxbWdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBhNMKfkBtuEuaYdg2YpseTB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 06-04-2025 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik neem ook aan dat tussen de test en het project de lens niet behoorlijk vies geworden is o.i.d.
JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:22:
Gisteren met een Material Test de beste settings gezocht voor deze keer 4mm multiplex, 70%/175 en 11x gaat goed. Helemaal door en door.
Hieronder een quote van iemand met dezelfde laser die 90mm/m en 100% draait in 3 passes.

Denk dat je met hogere power en langzamer bewegen, de laser meer tijd krijgt om er consistent door heen te gaan / ben je minder afhankelijk van meerdere passes of de temperatuur van vorige pass.

Je moet bij het laseren van hout wel goed in de gaten houden of het niet in de fik vliegt, was dat de reden om de power naar beneden te schroeven en de passes omhoog?
I have an Atomstack A5 M50 Pro that I got last Christmas. I purchased some plywood at a Menards lumber / home store. It measures 3.8 mm thick and I can cut it with my Atomstack Laser. I used air assist and settings of 90mm minute and 100% power, and 3 passes. It worked well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:06:
Het suffe is dan wel, wat hebben we dan nog aan 'n Material Test :P
Het is een vrij kleine test met maar een paar waardes en met relatief veel passes, dan wordt dat effect natuurlijk versterkt.

Persoonlijk zou ik als eerste een test doen met één pass op 100% en dan verschillende snelheden.

En dan zoek je een snelheid op waarbij het hout niet te veel verschroeit (en zeker niet in de fik vliegt) en dan testen hoeveel passes je moet doen voordat je er doorheen bent.

Bij dunner materiaal of bij graveren of bij een sterkere laser zou je nog onder de 100% kunnen gaan, maar denk dat je met 5W het beste wat kan spelen met de snelheden om meer of minder te laseren.

Met de laser op 50% moet je óf dubbel zoveel passes óf dubbel zo langzaam bewegen voor hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
Accretion schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:22:
[...]

Het is een vrij kleine test met maar een paar waardes en met relatief veel passes, dan wordt dat effect natuurlijk versterkt.

Persoonlijk zou ik als eerste een test doen met één pass op 100% en dan verschillende snelheden.

En dan zoek je een snelheid op waarbij het hout niet te veel verschroeit (en zeker niet in de fik vliegt) en dan testen hoeveel passes je moet doen voordat je er doorheen bent.

Bij dunner materiaal of bij graveren of bij een sterkere laser zou je nog onder de 100% kunnen gaan, maar denk dat je met 5W het beste wat kan spelen met de snelheden om meer of minder te laseren.

Met de laser op 50% moet je óf dubbel zoveel passes óf dubbel zo langzaam bewegen voor hetzelfde resultaat.
Ik heb zelf een 40w laser en kan met mijn laser met gemak door 6mm heen in 1 keer. Je moet echter wel oppassen dan je met de snelheid niet te langzaam gaat omdat je anders gaat verbranden.
En ik heb een ontwerp gehad waarbij de laser elke keer terug kwam in een centraal punt waardoor daar de hitte bleef zitten ook de boel verbrande.

Ik zou denk ik meerdere passes kiezen in plaats van te langzaam. Maar dat is dan weer een weegschaal effect waar je de balans in moet vinden

Groetjes van G

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste