Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 15:24
In lightburn zet ik dan meestal de snelheid van de laser heel laag.
Dan de laser heel zachtjes aan zetten 'M106 S5'
Daarna druk ik op Frame vierkant/rond in Lightburn en kan ik precies zien in welk gebied de laser gaat branden.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
TLDR, kun je met een lasersnijder fysio tape op maat snijden of wordt dat een vieze stinkende bende?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja, wellicht. Ligt aan de precieze tape. Wat wil je er precies mee gaan doen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Op de random eerste hit van een webshop zie ik 'katoen en acryllijm', wat volgens mij prima gaat.
Stinken doet het altijd wel :)

Je wil vooral wegblijven van dingen met pvc/polycarbonaal/chloorverbindingen, ow en vlees stink ook verschikkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het komt er zeker doorheen, dat is het probleem niet. Onlangs ook zelfs een rolgordijn op maat gemaakt.
JBS schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:48:
Wat gebruiken jullie als ondergrond waarop de afmetingen te zien zijn zodat je je werkstuk precies op de juiste plek kunt positioneren ten opzichte van je ontwerp in bijvoorbeeld Lightburn? Natuurlijk kun je zoiets ook zelf graveren, maar mogelijk is er iets handigs kant-en-klaars voor?
De camera in de laser 😅

Je kan een snijmat gebruiken, maar een rastertje maken is 5 minuten werk. Als je 100x hetzelfde ding gaat maken kun je beter een jig bedenken.

• 205Gutmann
Erasmo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:44:
Ja, wellicht. Ligt aan de precieze tape. Wat wil je er precies mee gaan doen?
Mijn dochtertje heeft diabetes type 1.
Ze heeft een sensor op haar arm en een infuusje op haar buik, om te zorgen dat dat tijdens het spelen een beetje blijft zitten, plakken we het af met fysio tape.
Daar zijn speciale op maat gemaakte stickers voor, maar die zijn redelijk kostbaar en redelijk saai qua prints.
Voor het infuusje gaat het om een ronde sticker met een gat erin, voor de sensor is het een grotere ronde/ovale sticker.
Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waarmee ik die stickers zelf op maat kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

205Gutmann schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Ze heeft een sensor op haar arm en een infuusje op haar buik, om te zorgen dat dat tijdens het spelen een beetje blijft zitten, plakken we het af met fysio tape.
Daar zijn speciale op maat gemaakte stickers voor, maar die zijn redelijk kostbaar en redelijk saai qua prints.
Voor het infuusje gaat het om een ronde sticker met een gat erin, voor de sensor is het een grotere ronde/ovale sticker.
Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waarmee ik die stickers zelf op maat kan maken.
Wellicht een cricut of een die cutter met de juiste mal? Ik heb overigens geen idee hoe dik die tape is.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat was ook mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

[...]

Hierbij een link. Het is out of the box denken maar er zijn 1000+ vormen dus ik vermoed dat er voor jullie ook de juiste zal zijn. In deze demo zie je dat er een keur aan materialen gesneden kan worden binnen een paar seconden. En de aanschafprijs is verwaarloosbaar i.v.m. een laser.

https://youtu.be/Dm3gXawiFiU?si=mt_lCnvnw9t39Zxj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Ngangatar Bedankt voor het meedenken, dat ziet er wel uit als iets waar ik wat mee kan. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roches
Je kunt het inderdaad met de laser uitsnijden, hier ff testje gedaan, rookt weinig en ruikt alsof je een papiertje verbrand.

Hier de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71NetOYp7stMS--226EqROdz--0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9HhZmEzq64zU3vbuia7aTSD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 21:19
Wat gebruiken jullie als ondergrond waarop de afmetingen te zien zijn zodat je je werkstuk precies op de juiste plek kunt positioneren ten opzichte van je ontwerp in bijvoorbeeld Lightburn? Natuurlijk kun je zoiets ook zelf graveren, maar mogelijk is er iets handigs kant-en-klaars voor?
Ik heb een mdf plaat onder mijn laser waar ik een raster op heb gelaserd.
Welke laser heb je? Ik heb een lightburn bestand liggen met het raster. Ook cirkels etc... kun je zo van me krijgen echter is die wel 400x400mm.

Stuur anders een pb als je interesse hebt want ik denk niet dat ik hier bestanden kan droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 17:36
Hey allemaal.
Ik ben op zoek naar plaatmateriaal wat wordt gebruikt om van die standaard naamplaatjes op je buitendeur te maken.
Dit is 2mm dik en de basis is zwart met een witte toplaag die je weglasert.
Iemand enig idee hoe dit heet en waar ik het kan kopen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Ik kom o.a. deze tegen:
https://www.kunststofshop.nl/graveerplaten/g-63

Waarschijnlijk een goed startpunt om meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 21:19
https://we.tl/t-YJXni5D4x1

bij deze de 400x400 grids met cirkels en dergelijke voor het graveren van je ondergrond.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Ergens een kopie van een jig vandaan gehaald, aangepast en nu zeer relaxed sleutelhangers voor het werk maken :).

De crosshair rechts onderin gebruik ik voor het uitlijnen. Een kind kan de was doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzBRVA-9usT8JDKtC084VVtvZdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOEq6JbMWKjs5Tv4RblQxRk8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h_s-h2VoVHSPDtSsL8g_Ae1pZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tq7BfW287CtUfw6pIEUCrtl9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
[...]
1) Je kan het doen met een (diode) laser. Dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb van alles met mijn CO2-lasers gesneden. Voor een laser mag je nog andere dingen regelen zoals afzuiging e.d. je bent toch dingen aan het verbranden. Afhankelijk van het model zal er een behuizing om heen mogen. Ook in huis is het niet altijd even wenselijk. Dit vanwege stof / geur / rook. Daar zal iets meer bij komen kijken dan alleen even "aanschaffen".

2) Je kan eens kijken naar een Shilouette Cameo pensnijder. Daarmee kan je ook verschillende materialen snijden. Dat werkt met een mesje. Dat is allemaal niet iets simpeler als een laser. Het enige is dat ik even iet weet of de gewenste diepte gehaald wordt. Mijn vriendin deed wel boeklon e.d. met het ding. Dan heb je niet meer nodig dan alleen de snijplotter. Geen afzuiging e.d.

Mogelijk kan je links en rechts eens kijken. Misschien bij een fablab in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 21-08-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dat probleem heb ik eigenlijk niet. Ik gebruik bijna altijd "oorsprong gebruiker" of "Huidige positie". Dat is een instelling bij Lightburn. Dus waar de kop staat begint mijn laser met graveren en snijden. Daarnaast voer ik eigenlijk altijd wel een "frame" (kader) uit om te kijken of alles op het materiaal past. Alleen in sommige gevallen gebruik ik een "mal" om materiaal op de juiste plek te houden voor het graveren / snijden. Vaak doe ik het materiaal met de randen van het werkvlak uitlijnen om het goed recht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 08:09
Heeft iemand al een geprobeerd om op en door eetpapier te laseren ?.

Lijkt me een leuk idee voor custom cupcake-tjes

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Klein_Kipje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:37:
Heeft iemand al een geprobeerd om op en door eetpapier te laseren ?.

Lijkt me een leuk idee voor custom cupcake-tjes
Nog niet geprobeerd. Wel door "kalk-papier". Dat gaf een klein "brandrandje" aan en op het materiaal. Denk dat daar ook de uitdaging zit. Wil je dat? Of is snijden met een snijplotter beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 08:09
RonnieKo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Nog niet geprobeerd. Wel door "kalk-papier". Dat gaf een klein "brandrandje" aan en op het materiaal. Denk dat daar ook de uitdaging zit. Wil je dat? Of is snijden met een snijplotter beter?
Dat zal waarschijnlijk wel beter zijn, maar die heb ik niet :P

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Klein_Kipje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:53:
[...]
Dat zal waarschijnlijk wel beter zijn, maar die heb ik niet :P
Dat is te begrijpen :) Hier toevallig wel mogelijkheid om uit te wijken. Een luxeprobleem om maar zo te zeggen. Ik bedoel te zeggen: Het is toch iets wat kan je kan opeten. Dan is het de vraag of het wenselijk is om te branden. Natuurlijk gebeurd dat ook bij bakken en braden :)

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-09 12:13
Dit topic eens door zitten lezen omdat mijn vriendin een laser machine wil kopen. Ze kijkt momenteel vooral naar de xTool S1 20 Watt. Ze gaat voornamelijk kleinere accessoires graveren.
Ik vind dit interessant omdat het mij leuk lijkt om de glazen zijpanelen van een pc te kunnen graveren.
Nu is mijn vraag. Gaat dat lukken de de S1 qua type laser en formaat? Ik ben vooral bang dat er niet genoeg ruimte is in het apparaat voor een glazen zijpaneel.
Zijn er eventueel betere opties voor dit werk?

edit: nvm. na research de xtool f1 gekocht omdat die een dubbele laser heeft en ik toch niet ga snijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Jasper_S1985 op 06-09-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
Tegenwoordig gebruik ik LightBurn in plaats van de default Neje Software. Meer mogelijkheden en logischere bediening vind ik zo! :)

Tegenwoordig gebruik ik een Neje Master 2S. Op internet zie ik dat hier wel verschillende extension kit's voor te verkrijgen zijn. (Rails, belts en kabel).

Maar ik zie door het bomen het bos niet helemaal meer, welke zal ik hier precies voor moeten hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PDUb-pCpVIvpk03OthYIS6HcqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZAWoIwW5pSyO960tptask6E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37

Pixelmagic

Ubergeek

Jasper_S1985 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:55:
Dit topic eens door zitten lezen omdat mijn vriendin een laser machine wil kopen. Ze kijkt momenteel vooral naar de xTool S1 20 Watt. Ze gaat voornamelijk kleinere accessoires graveren.
Ik vind dit interessant omdat het mij leuk lijkt om de glazen zijpanelen van een pc te kunnen graveren.
Nu is mijn vraag. Gaat dat lukken de de S1 qua type laser en formaat? Ik ben vooral bang dat er niet genoeg ruimte is in het apparaat voor een glazen zijpaneel.
Zijn er eventueel betere opties voor dit werk?

edit: nvm. na research de xtool f1 gekocht omdat die een dubbele laser heeft en ik toch niet ga snijden.
De F1 heb ik ook pas gekocht, ondertussen de nodige alu kaartjes, sleutelhangers, allerlei electronica en meer bewerkt. Waar ga je hem voor gebruiken ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
Pixelmagic schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:29:
[...]

De F1 heb ik ook pas gekocht, ondertussen de nodige alu kaartjes, sleutelhangers, allerlei electronica en meer bewerkt. Waar ga je hem voor gebruiken ?
Voornamelijk voor het graveren van allerlei accessoires voor een klein bedrijfje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het lijkt erop dat de bamboe onderzetters uit het assortiment zijn bij de Action. Heeft iemand toevallig al een alternatief gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:46
Erasmo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:52:
Het lijkt erop dat de bamboe onderzetters uit het assortiment zijn bij de Action. Heeft iemand toevallig al een alternatief gevonden?
Misschien heeft de Xenos ook dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 12:49
Ik ben voor de hobby vaak plexiglas nodig om precies te zijn smoked 3mm dik, Dit laat ik altijd snijden bij een plexiglas boer en dat bevalt prima alleen is de levertijd vaak 2 week of langer. Nu lijkt het mij leuk om zelf zo'n apparaat te hebben.

Nu heb ik deze gevonden: Laser snijder

Is dit apparaat geschikt om 3mm smoked (transparant) acrylaat te snijden? of moet ik echt denken aan duurdere machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

KevinSetz schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:04:
Ik ben voor de hobby vaak plexiglas nodig om precies te zijn smoked 3mm dik, Dit laat ik altijd snijden bij een plexiglas boer en dat bevalt prima alleen is de levertijd vaak 2 week of langer. Nu lijkt het mij leuk om zelf zo'n apparaat te hebben.

Nu heb ik deze gevonden: Laser snijder

Is dit apparaat geschikt om 3mm smoked (transparant) acrylaat te snijden? of moet ik echt denken aan duurdere machines?
Een diode laser is niet geschikt om door transparant acryl heen te gaan.

Ik heb op youtube wel eens gezien dat ze dit wel voor elkaar krijgen door er zwart papier/verf etc onder te leggen/doen, maar dan nog was de error marge vrij hoog. Mijn 20w xtool komt iig niet door transparant acryl heen.

Wil je dit goed kunnen doen heb je inderdaad een duurdere co2 laser nodig naar mijn weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:30

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
KevinSetz schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:04:

Nu heb ik deze gevonden: [helelangeURL]
5,5w met een 90W effect :')

Leuke marketing babbel, maar echt een gevalletje van te mooi om waar te zijn.

Met zo'n open constructie zijn trouwens nog een aantal dingen zeer belangrijk:
- hoe ga je de afzuiging doen?
- hoe ga je iedereen in dezelfde ruimte beschermen tegen reflecties? (ook met 5,5W heb je iemand zo blind)

en verder precies wat Ngangatar zei.

(Het is verder wel echt een hele leuke hobbie, maar je kan beter iets duurder instappen)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 12:49
Mortum schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:45:
[...]

5,5w met een 90W effect :')

Leuke marketing babbel, maar echt een gevalletje van te mooi om waar te zijn.

Met zo'n open constructie zijn trouwens nog een aantal dingen zeer belangrijk:
- hoe ga je de afzuiging doen?
- hoe ga je iedereen in dezelfde ruimte beschermen tegen reflecties? (ook met 5,5W heb je iemand zo blind)

en verder precies wat Ngangatar zei.

(Het is verder wel echt een hele leuke hobbie, maar je kan beter iets duurder instappen)
Afzuiging is geen probleem, Op zolder is mijn hele werkplek met een vloot aan 3D printers die ook een afzuiging systeem hebben O-)

Alleen deze laser hobby zal ik er graag nog naast willen zetten. Hebben jullie aanraders? het werk oppervlakte hoeft niet heel groot te zijn tussen de 25 - 40cm is groot genoeg voor mij.

Ik hoor graag jullie suggesties en het liefst compleet zodat ik er gelijk mee aan de slag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

KevinSetz schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:11:
[...]

Afzuiging is geen probleem, Op zolder is mijn hele werkplek met een vloot aan 3D printers die ook een afzuiging systeem hebben O-)

Alleen deze laser hobby zal ik er graag nog naast willen zetten. Hebben jullie aanraders? het werk oppervlakte hoeft niet heel groot te zijn tussen de 25 - 40cm is groot genoeg voor mij.

Ik hoor graag jullie suggesties en het liefst compleet zodat ik er gelijk mee aan de slag kan.
Sorry, ik kan je geen advies geven hiermee aangezien ik alleen een xTool diode laser heb en geen ervaringen met een co2 laser.

Die dingen zijn overigens significant duurder, daarvoor ga je in budget aardig omhoog.

Heb je al wat YouTubes bekeken welke gaan over transparante en witte acryllics? Let goed op dat het niet over donkere acryl gaat zoals zwart of groen, dat kunnen namelijk meerdere types lasermachines.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
KevinSetz schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:11:
[...]

Goed, kijk eens naar een tweedehands CO2-laser. Een metaquip desktop of zo. Een K40 zou ik niet zo snel nemen omdat je constant aan het afstellen bent. Daarnaast moet je bij een K40 geluk hebben met de buis dat deze het gewenste vermogen levert. 40 watt met CO2 is meer dan voldoende om 3mm Acrylaat te snijden. Dat kan goed. Alleen het budget zal iets ruimer zijn.

Daarnaast krijg je naast afzuiging ook nog een luchtpomp en waterkoeling bij. Neem dan voor de waterkoeling geen CW3000 maar een CW5200. De CW3000 is niet meer dan een bak water die gekoeld wordt. CW5200 is dan echt een koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:51
Zelfs met de discutabele buis die bij mijn k40 geleverd werd kon ik (in meerdere passes) prima 8mm plexi snijden.
Niet heel recht, dat gaat je met de originele lens niet lukken.

Nu heb ik er een 45W buis in gefreubelt, en die heeft duidelijk veel minder moeite met snijden dan de originele luie buis. Enige nadeel ... die is wat langer, maar daar hebben ze gatenzagen voor uitgevonden. De originele laser voeding heeft er geen enkele moeite mee (en heb ik nog steeds begrensd op 20mA max, wel zo aardig voor het buisje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CtzJke8Almf92HN9xqyfuZuACI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeeIEUnUw7kA9NAJOyXAmxTw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-arwXWc_YiufvT2jWetgHAyRu8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2EC1XiAtsu6AHxOLWaBai2T.png?f=fotoalbum_large

Maar als je 'plug and play' wilt dan is een K40 waarschijnlijk niet voor jou ;)

Repareren doe je zo.

• RonnieKo
Sine schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:35:
Zelfs met de discutabele buis die bij mijn k40 geleverd werd kon ik (in meerdere passes) prima 8mm plexi snijden. Niet heel recht, dat gaat je met de originele lens niet lukken.
Met meerdere gangen over het werkstuk kan er soms wat verschillen in de positie komen. Daardoor zie je dat het niet "recht" gaat worden.
Nu heb ik er een 45W buis in gefreubelt, en die heeft duidelijk veel minder moeite met snijden dan de originele luie buis.
Inderdaad 40 - 45W is toch wel het minimum voor een CO2-laser om een beetje materiaal te kunnen snijden. Met zo'n buis kan je 3 - 4 MDF in één keer snijden. Al moet je je afvragen of dat dan weer mooi wordt. :)
Maar als je 'plug and play' wilt dan is een K40 waarschijnlijk niet voor jou ;)
Klopt. Voor de de hobby bob die wel wil testen en kijken hoe zo'n apparaat werkt zijn het mooie dingen. Zeker als je weet hoe je het ding strak moet afstellen. Als je wat meer productie wil maken zal je sneller overstappen op iets meer "plug 'n' play. Dan is de kennis over het afstellen van je machine zoals de K40 een hele goede pro is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:27
Heeft iemand hier ervaring met poederlak in combinatie met een (diode)laser? Ik heb op YouTube al regelmatig filmpjes voorbij zien komen (YouTube: Achieving Stunning Color-Filled Engraving) en zou het eens willen testen, maar ik vind niet zo direct waar ik dergelijk poederlakpoeder in een beperkte hoeveelheid kan verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Elpenoor schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:14:
maar ik vind niet zo direct waar ik dergelijk poederlakpoeder in een beperkte hoeveelheid kan verkrijgen.
Als ik op het merk in de aangehaalde video via google opzoek dan zie ik een aantal speciale websites / winkels voor sportvissen. Blijkbaar wordt het gebruikt voor het kleuren van kunstaas en dobbers. Dus eens daar kijken. Of stap eens een kunstenaarswinkel binnen om daar eens te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:48
maar ik vind niet zo direct waar ik dergelijk poederlakpoeder in een beperkte hoeveelheid kan verkrijgen.
of probeer te vragen bij een poedercoatings bedrijf in de buurt of je een klein beetje poeder mag hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacko85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-09 13:53
Heeft iemand hier ervaring met poederlak in combinatie met een (diode)laser? Ik heb op YouTube al regelmatig filmpjes voorbij zien komen (YouTube: Achieving Stunning Color-Filled Engraving) en zou het eens willen testen, maar ik vind niet zo direct waar ik dergelijk poederlakpoeder in een beperkte hoeveelheid kan verkrijgen.
ja heb ik ervaring mee. is een gigantisch gehannes en het resultaat valt zonder nabewerking erg tegen. foutmarge is erg groot.

ik heb nog wat poeder over. goud, zilver en zwart (geloof ik). kan ik wel opsturen...

[ Voor 6% gewijzigd door Jacko85 op 01-10-2024 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elpenoor
Jacko85 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

ja heb ik ervaring mee. is een gigantisch gehannes en het resultaat valt zonder nabewerking erg tegen. foutmarge is erg groot.

ik heb nog wat poeder over. goud, zilver en zwart (geloof ik). kan ik wel opsturen...
Ah, goed om weten dat het - zoals gebruikelijk - veel minder vlot gaat dan in die filmpjes. Ik bedenk me ook wel dat als dat poeder gaat rondvliegen in de behuizing door de airassist ... Toch maar niet proberen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:04

Fjeze

AllesPerfect!

Elpenoor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

Ah, goed om weten dat het - zoals gebruikelijk - veel minder vlot gaat dan in die filmpjes. Ik bedenk me ook wel dat als dat poeder gaat rondvliegen in de behuizing door de airassist ... Toch maar niet proberen dan :)
In het filmpje wordt ook gezegd dat je de air assist uit moet zetten. Maar als ik het zo zie is de optie van laseren en daarna de poeder met een verfbranden langzaam opwarmen een stuk beter, en dan heb je dus ook geen poeder in je machine.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Ik ben momenteel ook aan het kijken om mijn Diode laser (Sculpfun S30 Ultra 22W) in te ruilen voor een CO2 laser.
Nu zie ik bijvoorbeeld de Xtool P2 en de nieuwe Atomstack Hurricane voorbij komen. Wat zijn jullie gedachtes over deze laser t.o.v. bijvoorbeeld het desktopmodel van Metaquip?

Qua bediening en functies/gimmics zijn deze 2 machines natuurlijk wel goed uitgerust, maar hoe is de kwaliteit van deze machines t.o.v. bijvoorbeeld een metaquip?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryschippers
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-08 11:28
Weet er iemand een gratis programma, wat samen werkt met scanlinux?

Onze laser werkt niet meer door een software foutmelding en we zouden m graag aan de praat willen krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
Elpenoor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

Je moet dat poeder niet erin proberen te laseren. Pak gewoon zo'n hitte gun van de gamma. Alleen dan alleen op hitte en niet op blazen zetten. Gaat om een beetje hitte zodat het smelt.

Staat wel een filmpje online waarin ze dat ook doen. zie bv YouTube: Paint filling your engraving with Powder Paint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkdiabolik
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo allemaal,

Sinds een paar jaar heb ik een Laser cutter Comgrow Z1 10 Watt, en deze werkte altijd naar behoren.
Maar helaas een paar weken geleden is hij tijdens het graveren gestopt, heb geprobeerd de laser weer opnieuw op te starten maar helaas ik krijg hem niet meer herkend in Lightburn of in LaserGRBL.
Als ik hem opstart zie ik aan de voorzijde dat het groene lampje ook niet meer werkt, ik vermoed nu dat het mainboard misschien wel defect kan zijn, is er misschien iemand die mij hiermee kan helpen.

Met vriendelijke groet
Wiebe Korte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
RensJ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:30:
[...]

Je moet dat poeder niet erin proberen te laseren. Pak gewoon zo'n hitte gun van de gamma. Alleen dan alleen op hitte en niet op blazen zetten. Gaat om een beetje hitte zodat het smelt.

Staat wel een filmpje online waarin ze dat ook doen. zie bv YouTube: Paint filling your engraving with Powder Paint
Dat ziet er inderdaad 'beheersbaarder' uit. Toch maar even uitproberen wanneer ik tijd heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Ik ben opzoek naar een upgrade voor mijn laser, momenteel heb ik een Scuplfun S30 Ultra 22W. Ik merk vooral met snijden dat hij er wat langer over doet, en wat meer verbranding op de randen heeft.
Nu wil ik graag over stappen op een CO2 laser, en dan een desktop model.
Ik heb de Xtool P2S, de Atomstack Hurricane en bijvoorbeeld een Metaquip Lite2+ gezien.

Iemand hier advies voor welke machine te kiezen, en waarom voor die?

Zoals ik het zie bieden de Xtool P2S en de Atomstack Hurricane veel extra opties met camera's, software en dergelijke maar ziet de Metaquip er weer een stuk industrieler (professioneler) uit.

Iemand advies/ervaring hiermee?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
Iemand met de Xtool S1 40W?

Ik zit al 10 dagen op het apparaat te wachten en moet het dus nog doen met youtube :)

Daarop zie ik dat de S1 prima op RVS kan graveren, maar ik ben benieuwd naar het verschil met of zonder markingspray op RVS te graveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slungelkmurf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-09 10:25
Mijn ervaring met graveren van RVS (weliswaar andere 100W machine) is dat het heel erg afhangt van het materiaal. Bestek (broodmes) laat bijna geen markering achter, terwijl bepaalde RVS onderzetters van de Xenos mooie resultaten laten zien. Soms is de markering donkergrijs, andere keren meer als een olievlek op water, omdat de dikte van de oxidatielaag dan in ordegrootte van zichtbaar licht is. In het algemeen als het metaal een beetje 'zwarte glans' heeft, gaat het beter.
Een ander ding is dat bij sprayloos graveren het metaal plaatselijk verwarmt wordt, waardoor het kan gaan vervormen door uitzetten aan één zijde van het oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
Iemand ervaring met dubbelzijdig tape om te snijden als het achterop bv triplex zit? En dan bij voorkeur iets van dubbelzijdige vellen in plaats van gewone tape.

Als in, verschillende lagen die op elkaar moeten en geen zin in geknoei met lijm.

Beginner hier, dus andere tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
ervaring met snijden? Is dat naderhand een beetje los te krijgen of smelt de rand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
RensJ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:48:
Iemand ervaring met dubbelzijdig tape om te snijden als het achterop bv triplex zit? En dan bij voorkeur iets van dubbelzijdige vellen in plaats van gewone tape.
Smelten zou niet moeten. Goed ik heb ervaring met bijvoorbeeld boeklon en schilderstape op mdf en natuurlijk met acrylaat met aan twee zijden plastic. Dat is niets anders dan de dikte "dubbelzijdig tape". Het is vooral hoe sterk je laser er doorgaat. Die 0,5mm of nog minder zal je laser niet merken als je hem zo afstelt dat er iets vermogen over is. Dan is allen de vraag of je de tape juist bovenop of onderop moet doen.

Als je iets sterker vermogen en meer er doorgaat blijft deze wel los. Is mijn ervaring met eigenlijk veel materialen.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 18-10-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Fjeze schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:22:
Zoals ik het zie bieden de Xtool P2S en de Atomstack Hurricane veel extra opties met camera's, software en dergelijke maar ziet de Metaquip er weer een stuk industrieler (professioneler) uit.
Metaquip zit in Nederland. Mogelijk iets makkelijker communiceren. Het is ook een machine met veel "chinese" onderdelen. Je kan via internet wel bij Cloudray (Aliexpress) onderdelen zoals spiegels en lenzen vinden. Bij Metaquip zijn ook extra's te krijgen zoals camera's. (werkt o.a. in combinatie met Lightburn) De Metaquip werkt met o.a. Lightburn. Dat is eigenlijk wel een standaard programma die voor veel soorten en merken lasers geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

RonnieKo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Metaquip zit in Nederland. Mogelijk iets makkelijker communiceren. Het is ook een machine met veel "chinese" onderdelen. Je kan via internet wel bij Cloudray (Aliexpress) onderdelen zoals spiegels en lenzen vinden. Bij Metaquip zijn ook extra's te krijgen zoals camera's. (werkt o.a. in combinatie met Lightburn) De Metaquip werkt met o.a. Lightburn. Dat is eigenlijk wel een standaard programma die voor veel soorten en merken lasers geschikt is.
Ja om een of andere reden lijkt mij de MetaQuip wat meer industrieel en dus misschien kwalitatief beter. Aan de andere kant de Xtool P2S en de Atomstack Hurricane zijn iets goedkoper en bieden volgens mij veel value for money qua opties ook. (Vind vooral de doorvoer functie erg interessant voor grotere/langere materialen).

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Fjeze schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:40:
[...]
Ja om een of andere reden lijkt mij de MetaQuip wat meer industrieel en dus misschien kwalitatief beter.
Klopt. Ze zitten meer aan de zakelijke kant van het spectrum. Of het kwalitatief beter is dan de andere merken durf ik niet te zeggen. Zelf een ander merk. Vergeleken met wat ik eerder gezien heb is het net iets anders. Of het beter is? Tja, die van mij is eigenlijk ook een Chinees maar door een Nederlands bedrijf aangepast en gecontroleerd. Het voordeel is dat je een goed contact in Nederland hebt.
Fjeze schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:40:
[...]
(Vind vooral de doorvoer functie erg interessant voor grotere/langere materialen).
Dat is aardige optie. Alleen goed bedenken dat je systeem op een bepaalde plaats staat. En daarop afgesteld is. Dus vlak e.d. Voor de doorvoerfunctie heb je ruimte achter de machine nodig (en eventueel ook voor de machine). Dus doe je voor maar een paar keer de machine al zover naar voren zetten? Of juist niet?

Mijn machine heeft hem ook. Ik kan nu een bepaalde lengte (iets van 1,20 meter) kwijt. Als ik meer lengte nodig heb moet ik hem naar voren zetten. Dan moet ik ook de machine weer controleren of het goed staat. De afvoerslang en de slangen voor de koeling e.d. halen dat goed :)

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 19-10-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik overweeg een honeycomb bed voor m'n laser. Het gaat om een bescheiden Atomstack A5 M50. Wat voor iets adviseren jullie? Liefst een eenvoudige, betaalbare maar goed genoeg.

Iets als dit bijvoorbeeld?
https://a.aliexpress.com/_EvkOSNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
JBS schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:53:
Wat voor iets adviseren jullie? Liefst een eenvoudige, betaalbare maar goed genoeg.
Maakt eigenlijk niet uit welke je gaat gebruiken. Mijn laser kan het standaard bed in hoogte verstellen (dus een Z-as) dat heeft volgens mij die van jou niet. Dan maakt het niet uit. Met geen bed wat je in hoogte kan stellen dan zal je zelf aan de gang mogen met verhogers e.d. Als je er voor zorgt dat de lucht aan de onderzijde kan worden afgezogen dan heb je geen rook naar boven. Dus je mag rekening houden met de dikte van de honingraatplateau en eventueel een goede spleet om lucht weg te zuigen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonnieKo op 21-10-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

RonnieKo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

Maakt eigenlijk niet uit welke je gaat gebruiken. Mijn laser kan het standaard bed in hoogte verstellen (dus een Z-as) dat heeft volgens mij die van jou niet. Dan maakt het niet uit. Met geen bed wat je in hoogte kan stellen dan zal je zelf aan de gang mogen met verhogers e.d. Als je er voor zorgt dat de lucht aan de onderzijde kan worden afgezogen dan heb je geen rook naar boven. Dus je mag rekening houden met de dikte van de honingraatplateau en eventueel een goede spleet om lucht weg te zuigen.
Mijn Atomstack A5 M50 heeft geen vast print bed maar de kop is (handmatig met een stelschroef) in hoogte verstelbaar. Te veel dikte van een aanvullend honingraat bed zou ik eventueel kunnen compenseren door iets onder de vier hoeken van het frame van de printer te leggen.

Die van m'n AliExpress ziet er wat mij betreft wel prima uit, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
JBS schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:50:
[...]
Mijn Atomstack A5 M50 heeft geen vast print bed maar de kop is (handmatig met een stelschroef) in hoogte verstelbaar. Te veel dikte van een aanvullend honingraat bed zou ik eventueel kunnen compenseren door iets onder de vier hoeken van het frame van de printer te leggen.
Beter is om de machine wat hoger te zetten. Dan houd je de mogelijkheid om te stellen van de kop over. De honingraat wat hoogte (ruimte) van de onderplaat te geven. Dan kan de lucht van onderen weggezogen worden.
JBS schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:50:
[...]
Die van m'n AliExpress ziet er wat mij betreft wel prima uit, toch?
Honingraat is Honingraat. Wat wil je verwachten van wat staal / aluminium? Het voornaamste is dat het bij je werkbereik past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
iemand ervaring met glas graveren met een 40w diode?

Heb het nu gedaan met een zwarte tempura verf en een kwastje, maar dan is een gelijke laag nog wat lastig aan te brengen. Resultaat is overigens prima, maar kan vast makkelijker.

Zijn er bijvoorbeeld primer/grondverf spuitbussen die achteraf makkelijk te verwijderen zijn? Die markeringsprays zijn erg aan de prijs, maar die zorgt er ook gelijk voor dat die verf in de gravure komt en dat hoeft van mij niet echt.

Ben dus met name opzoek naar een (voordelige) oplossing die eenvoudig een dunne egale laag aanbrengt en dan een witte gravure achterlaat en waar de overgebleven verf eenvoudig te verwijderen is.

Tijdens het typen van dit bericht ook nog even aan het zoeken geweest, maar kan het bijvoorbeeld met een krijtspray? Dat spul heb je voor €2 per 175 ml en is oplosbaar met een beetje water. En zou de kleur van de spray dan nog veel uitmaken (hoe donkerder hoe beter denk ik)?

Heb eventueel ook wel beschikking over een compressor met een verfspuit (en kan dus die tempura eventueel verdunnen en daarmee aanbrengen). Maar een spuitbusje lijkt me op het moment iets praktischer (laser en compressor op 2 verschillende locaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
Heeft iemand toevallig een leuk alternatief voor de xTool Air Purifier? Hij is nogal aan de prijs en ik lees nogal veel matige reviews. Ik heb geen probleem om te betalen voor een goed product maar als er goedkopere alternatieven zijn die ook prima zijn dan is dat natuurlijk erg mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensJ
RensJ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:19:
iemand ervaring met glas graveren met een 40w diode?

Heb het nu gedaan met een zwarte tempura verf en een kwastje, maar dan is een gelijke laag nog wat lastig aan te brengen. Resultaat is overigens prima, maar kan vast makkelijker.

Zijn er bijvoorbeeld primer/grondverf spuitbussen die achteraf makkelijk te verwijderen zijn? Die markeringsprays zijn erg aan de prijs, maar die zorgt er ook gelijk voor dat die verf in de gravure komt en dat hoeft van mij niet echt.

Ben dus met name opzoek naar een (voordelige) oplossing die eenvoudig een dunne egale laag aanbrengt en dan een witte gravure achterlaat en waar de overgebleven verf eenvoudig te verwijderen is.

Tijdens het typen van dit bericht ook nog even aan het zoeken geweest, maar kan het bijvoorbeeld met een krijtspray? Dat spul heb je voor €2 per 175 ml en is oplosbaar met een beetje water. En zou de kleur van de spray dan nog veel uitmaken (hoe donkerder hoe beter denk ik)?

Heb eventueel ook wel beschikking over een compressor met een verfspuit (en kan dus die tempura eventueel verdunnen en daarmee aanbrengen). Maar een spuitbusje lijkt me op het moment iets praktischer (laser en compressor op 2 verschillende locaties).
Update:

Paar van die krijtspuitbusjes binnen gekregen en even getest. Als je dat er egaal op doet en goed laat drogen, werkt dat prima.

Heb wel 2 laagjes lichtblauw krijt gedaan (was met een bierglas bezig en zakt wel wat naar beneden, dus vandaar 2x laagje verf erop gespoten). Drogen heb ik op 10 seconden in de magnetron gedaan (had haast).

Na het graveren (1x op 100P en 60mm/s en 180 lijntjes per cm op Xtool S1 40W) echt een goed voelbare (en scherpe) gravure.

Ga binnenkort nog eens knoeien met wat huis tuin en keuken oplossingen (bv boter of water op het glas en dan een poedertje van wat houtskool en tarwebloem erop oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:13
Jasper_S1985 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:29:
Heeft iemand toevallig een leuk alternatief voor de xTool Air Purifier? Hij is nogal aan de prijs en ik lees nogal veel matige reviews. Ik heb geen probleem om te betalen voor een goed product maar als er goedkopere alternatieven zijn die ook prima zijn dan is dat natuurlijk erg mooi :)
Afvoer naar buiten. Ik heb in het begin geploeterd met filters, maar m.i. is afvoer naar buiten de gold standard.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
JeroenH schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:34:
[...]

Afvoer naar buiten. Ik heb in het begin geploeterd met filters, maar m.i. is afvoer naar buiten de gold standard.
Weet iemand hoe dit bijvoorbeeld werkt op de markt of een buitenevenement? Ik kan in principe een slang bovenuit mijn tent laten lopen. Denk dat weinig mensen er dan last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Jasper_S1985 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:29:
Inderdaad: Afvoer naar buiten. De lucht laten circuleren en zuiveren kan maar dan blijf je bezig met het vervangen van het filter.
Jasper_S1985 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:45:
[...]
Weet iemand hoe dit bijvoorbeeld werkt op de markt of een buitenevenement? Ik kan in principe een slang bovenuit mijn tent laten lopen. Denk dat weinig mensen er dan last van hebben?
Goed, je bent aan het branden. Daar komt rook en rookgeur bij vrij. Of je het mag doen is natuurlijk even de vraag wat er in de regelementen van de markt en het evenement staat. Ik zou gewoon informeren bij de organisatie en/of marktmeester of je het op die manier mag doen.

Of het handig is om met de kou (en neerslag) je apparaat op een open stand te hebben staan werken is de vraag. Als je het wil doen om "gepersonaliseerde" items te kunnen verkopen: Leuk maar denk goed na over of het goed is voor je apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eschaaper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05 19:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vKaws2jcxS8arCaji1WE32yOI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHmQwfB82bTN8ExcdJ7NVdXF.jpg?f=fotoalbum_large

Goedendag. Ik heb sinds een tijdje een laser cutter/graveer apparaat, zelf gebouwd. Hij doet het eigenlijk heel goed. Maar hoe groter ik het kader maak om bijvoorbeeld iets uit te snijden hoe groter het verloop naar rechts en naar onder. Je kan dus niet een plaatje die niets scherp genoeg is, opnieuw gaan graveren omdat hij verlopen is. Er loopt niets aan. ik heb alle schroeven nog een keer aangehaald. Het frame is haaks. Kan dit ook een instelling zijn in Lasergrbl?

Dit is het frame, je kan het vinden op aliexpress
Ccu 10w lasergraveur cnc voor hout/leer/metaal/acryl lasergravure snijmachine a3 formaat

Alvast hartelijk dank voor reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
eschaaper schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:33:
Maar hoe groter ik het kader maak om bijvoorbeeld iets uit te snijden hoe groter het verloop naar rechts en naar onder. Je kan dus niet een plaatje die niets scherp genoeg is, opnieuw gaan graveren omdat hij verlopen is. Er loopt niets aan. ik heb alle schroeven nog een keer aangehaald. Het frame is haaks. Kan dit ook een instelling zijn in Lasergrbl?
De lengte ben breedte tussen wat je in het tekenprogramma invoert en wat de laser doet kloppen niet. Welke controller gebruik je? En heb je die gekalibreerd op de juiste lengte en met de juiste stappen van je stappenmotor e.d.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickbhs
eschaaper schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:33:
[Afbeelding]

Goedendag. Ik heb sinds een tijdje een laser cutter/graveer apparaat, zelf gebouwd. Hij doet het eigenlijk heel goed. Maar hoe groter ik het kader maak om bijvoorbeeld iets uit te snijden hoe groter het verloop naar rechts en naar onder. Je kan dus niet een plaatje die niets scherp genoeg is, opnieuw gaan graveren omdat hij verlopen is. Er loopt niets aan. ik heb alle schroeven nog een keer aangehaald. Het frame is haaks. Kan dit ook een instelling zijn in Lasergrbl?

Dit is het frame, je kan het vinden op aliexpress
Ccu 10w lasergraveur cnc voor hout/leer/metaal/acryl lasergravure snijmachine a3 formaat

Alvast hartelijk dank voor reacties
Dit is heeft vooral te maken dat de motoren stappen missen,
als alles soepel loopt kan het nog zijn dat de acceleratie te snel staat,
(welke controller en welke software gebruik je)
zijn de motoren/ Stepper drivers wel goed ingesteld?
misschien kun je kijken naar andere micro stepping instellingen (afhankelijk van het controlerbord of dit mogelik is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik overweeg al heel lang om een laser snijder aan te schaffen, maar tot nu toe is de noodzaak nooit heel hoog geweest. Echter vond ik dat voordat ik mijn 3d printer kocht ook niet, maar als je er eenmaal 1 hebt, onstaan er vaak ook tal van nieuwe mogelijkheden.
Ik wil hem zakelijk aanschaffen voor wat R&D werk. Het zou mooi zijn als ik er nog neven inkomsten uit zou kunnen halen in die tijd dat hij anders ook maar ongebruikt stof zou staan te happen. Denk daarbij aan laser cutting of graveren van whatever.
Ik heb mijn oog laten vallen op de P2S van Xtool. Wat me aan deze snijder aanstaat is het volgende:
* groot werk bed (35*60)
* optie tot doorvoeren van langer materiaal tot ongeveer 60cm breed
* optionele rotary tool
* mogelijkheid bodem te openen en zo hogere producten te graveren die anders niet onder de laser head zouden kunnen
* prijs / feature verhouding

enkele onzekerheden:
* ik denk redelijk nieuwe speler, er zijn best wat reviews, maar in hoe verre zijn die gesponsord
* het is voor zover ik kan zien niet echt een Nederlandse leverancier, al zag ik wel 1 partij in Nederland die hem verkoopt, alleen minder gunstig geprijsd. Dus hoe zit het met garantie etc.

Ik zag dat er in dit topic iemand was die recent een ander model van Xtool had aangeschaft. Hoe is daar de ervaring mee?
Voor de PS2 of P2 zijn denk ik geen mensen die hun ervaringen doorover kunnen delen, maar wie weet.

Ik heb ook gekeken naar een Metaquip, die oogt degelijker en minder fancy is lijkt meer een modelltje doen wat ik moet doen en goed en geen poespas, maar die is qua prijs een stuk duurder en heeft veel minder mogelijkheden. Nu is goedkoop duurkoop meestal, maar deze xtools lijkt me ook weer geen gevalletje aliexpres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eschaaper
hartelijk dank voor de reacties. ik gebruik Makerbase MKS DLC32 en ts35r display. Naar mijn idee had ik voordat ik veranderingen aanbracht in hoeveel stappen per mm geen afwijking. Maar nadat ik de waardes van t100 tot t105 in lasergrbl heb aangepast lijkt dit te zijn ontstaan. Maar ik weet niet meer hoe wat de orginele waardes waren. Misschien moet ik inderdaad de versnelling lager zetten. Maar dat heb ik eigenlijk niet veranderd. Ik heb dus alleen de het aantal stappen per mm aangepast om ook een overeenkomende grootte te krijgen als wat ik in voer. Ik heb de instellingen onderstaand toegevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI8-gl9GvvkzI4Kd0CUDivAElos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AxiXZVKbzQCu9yIxsiNdFGc.jpg?f=fotoalbum_large

$0=6
$1=25
$2=1
$3=3
$4=0
$5=1
$6=0
$10=1
$11=0.010
$12=0.002
$13=0
$20=0
$21=1
$22=1
$23=5
$24=300.000
$25=1000.000
$26=250.000
$27=1.000
$28=1000.000
$30=1000.000
$31=0.000
$32=1
$50=1
$38=1
$40=1
$100=105.000
$101=105.000
$102=105.000
$103=105.000
$104=105.000
$105=105.000
$110=6000.000
$111=6000.000
$112=6000.000
$113=1000.000
$114=1000.000
$115=1000.000
$120=500.000
$121=500.000
$122=500.000
$123=200.000
$124=200.000
$125=200.000
$130=450.000
$131=450.000
$132=50.000
$133=300.000
$134=300.000
$135=300.000

[ Voor 3% gewijzigd door eschaaper op 19-11-2024 17:38 . Reden: fout in mijn zin ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
Ik zie zo snel geen waardes die extreem staan,
je kunt proberen als je de versnelling lager zet of hij beter wordt, en controleer ook evt je bedrading, als een stappenmotor niet goed verbonden kun je ook zo iets krijgen. of een kapotte driver.

print je via usb of via de SD kaart? je zou evt de ander optie ook kunne proberen om usb/pc problemen uit tesluiten

en als ik het zo zie heb je een CoreXY systeem en hij verloopt naar 1 hoek, dus ik denk het probleem is bij 1 motor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
eschaaper schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:36:
hartelijk dank voor de reacties. ik gebruik Makerbase MKS DLC32 en ts35r display. Naar mijn idee had ik voordat ik veranderingen aanbracht in hoeveel stappen per mm geen afwijking. Maar nadat ik de waardes van t100 tot t105 in lasergrbl heb aangepast lijkt dit te zijn ontstaan.
De waarden vind je niet ergens meer terug? Dat is dan wel vervelend. Je kan ook eens kijken naar Lightburn. Die kan overweg met de MKS DLC32. Zie ook deze link: MKS DLC32 setup. Lightburn kan je een maand of zo proberen. Dan kan je kijken of de standaard waardes vanuit Lightburn wel goed zijn. Die kan je dan weer voor je andere programma gebruiken.

Wat ook al aangegeven is: Andere versnelling wil ook wel helpen. Je kan eens kijken waarbij je zoveel verschil krijgt. Of het bij de hogere snelheden is of juist bij de lagere. En of het in het midden dezelfde afwijking is.

[ Voor 20% gewijzigd door RonnieKo op 21-11-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@cowandchicken Even afgaande op het volgende:
cowandchicken schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:33:
Ik wil hem zakelijk aanschaffen voor wat R&D werk. Het zou mooi zijn als ik er nog neven inkomsten uit zou kunnen halen in die tijd dat hij anders ook maar ongebruikt stof zou staan te happen. Denk daarbij aan laser cutting of graveren van whatever.
Dan is een hele dure om wat R&D te doen niet echt nodig. Je wil dan wat kunnen uitproberen. In principe geen grote productie rondes.
cowandchicken schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:33:
Ik heb ook gekeken naar een Metaquip, die oogt degelijker en minder fancy is lijkt meer een modelltje doen wat ik moet doen en goed en geen poespas, maar die is qua prijs een stuk duurder en heeft veel minder mogelijkheden.
De Metaquip is een meer industruele machine. Dat betekent meer voor productiewerk. Je kan hem goed uren achter elkaar laten werken. Deze machines zijn gewoon goed. Ken een aantal mensen met zo'n machine. Die zijn tevreden over het apparaat. Het voordeel is dan ook dat je ondersteuning vanaf een Nederlands bedrijf hebt. Dus makkelijk vragen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb even snel gezocht in dit topic maar lees er weinig over terug.

Het lijkt mij leuk om borrelplanken en/of bijvoorbeeld bierviltjes te laseren als cadeautjes/presentjes voor de verenigingen en medewerkers daarvan bij ons in het dorp.
Of zo'n heel dun houten hangers voor in de kerstboom / achter het raam als decoratie.

Echter, ook lijkt het mij ook leuk om met een 3D printer bijpassende ornamenten e.d. te maken. Of dingen zoals beker/controller-houders, behuizingen voor electronica projectjes of onderdelen voor mini-robot-arm/rover e.d. te printen.

Ik heb voldoende ruimte in de garage en/of kelder en mogelijk voor afzuiging en/of timmeren van behuizing.

Het leek mij interessant om als instap een 3D printer te zoeken waar je ook een laser op kunt monteren.
Ik begrijp dat je dan geen (dik) hout kunt snijden en zeker geen glas of metaal kunt graveren.

Maar heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar doel en multi-functionele setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Accretion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:53:
Het leek mij interessant om als instap een 3D printer te zoeken waar je ook een laser op kunt monteren.
Ik begrijp dat je dan geen (dik) hout kunt snijden en zeker geen glas of metaal kunt graveren.

Maar heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar doel en multi-functionele setup?
Denk niet dat een handige combinatie is. Ik ken wel de CNC-variant dus laser en CNC-frees Dat is makkelijker te realiseren dan met 3D-printen. Denk bijvoorbeeld aan de hoogte van je 3D-werk. Je zal toch echt met twee verschillende machines aan de gang moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
Accretion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:53:

Persoonlijk ben ik op die manier begonnen met graveren, Ik had een 3D printer, daar heb een diode laser op gezet.

en uiteindelijk wou ik wat meer en ben voor een aparte laser gegaan.

het had een hoog tweak gehalte, ondertussen zie ik wel is apperaten langs komen die kunnen Printen frezen en laseren, en zullen wat makkelijker zijn. maar het blijft een beetje behelpen

laseren en 3D printen hebben veel techniken gemeen, maar software en instellingen zijn geoptimaliseerd voor 1 functie. en laseren krijg je rook en smeer in je machiene, en met 3D printen wil je een zo schoon moglijke omgeving.

ik zou aanbevelen 2 aparte machines tenzij je weinig budget hebt het leuker vind om te sleutelen aan de machine. dan de producten die je er uit haalt.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Rickbhs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:01:
laseren en 3D printen hebben veel techniken gemeen, maar software en instellingen zijn geoptimaliseerd voor 1 functie. en laseren krijg je rook en smeer in je machiene, en met 3D printen wil je een zo schoon moglijke omgeving.

ik zou aanbevelen 2 aparte machines tenzij je weinig budget hebt het leuker vind om te sleutelen aan de machine. dan de producten die je er uit haalt.
Dat is wel een goed punt inderdaad.

Ik twijfel een beetje omdat 'iedereen' tegenwoordig een 3D printer heeft en d'r helemaal gek van is, vandaar de optie voor combinatie.
Terwijl ik juist denk dat je met een laser veel leukere decoraties en presentjes kunt maken.
Met een 3D-printer is het al snel een plastic prulletje, terwijl iets 'gegraveerd' leuk/persoonlijk kan zijn.

I.i.g bedankt voor de feedback, ik neig nu toch meer naar een dedicated laser (en optioneel later 3D printer bijkopen).
Wellicht dat ik marktplaats even in de gaten houdt (maar wel rekening houdt met kosten voor vervangen van de buis), genoeg mensen die na een tijdje hobbyen het spul weer verkopen :)

• JeroenH
Accretion schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:26:
Terwijl ik juist denk dat je met een laser veel leukere decoraties en presentjes kunt maken.
Met een 3D-printer is het al snel een plastic prulletje, terwijl iets 'gegraveerd' leuk/persoonlijk kan zijn.
Ik heb al meerdere jaren lasersnijders en ben een groot fan van de techniek geworden. Ik ben er inmiddels ook redelijk handig mee, vaak kloppen mijn tekeningen in één keer ;)

Afgelopen zomer heb ik een 3D printer gekocht, een Creality Ender-3 V3 SE, omdat ik daar goede dingen over gelezen had. Precies zoals jij nu denkt leek een 3D printer me een leuke aanvulling op een lasersnijder, omdat je daarmee natuurlijk niet alles kunt maken. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb hem na een maand of vier weer verkocht. Twee redenen: ik vond de techniek niet betrouwbaar, een setting die op dag 1 goed werkt, mislukt op dag 2, zelfs met een identiek werkstuk. Te veel variabelen, te veel tweaken. Mijn lasersnijder is veel robuuster, of het nou 30 graden of 0 graden is in de schuur, het werkstuk lukt altijd. Tweede reden is dat ik er achter kwam dat ik plastic geen leuk materiaal vind. Precies wat jij schrijft, ik vond het prullen.

Daarmee niet gezegd dat je niet aan 3D printen moet beginnen, als het je ligt en je hebt het geduld (of geluk) dat je je printer goed ingeregeld krijgt dan is het misschien een fijne techniek. Als je het materiaal dan ook nog leuk vindt dan heb je er vast veel lol aan.

Maar ik houd het lekker bij hout en lasers :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• eschaaper
@Rickbhs @RonnieKo Dank voor de reactie. Inmiddels ben ik erachter dat alleen onder een bepaalde snelheid hij een afwijking krijg. Bv op 1200mm/s blijft het perfect 4 x een groot rondje zonder verloop. Maar op 180mm/s verloopt hij dus een klein beetje. Ik zit nu te twijfelen of misschien de eerste waarde van 6 naar 10 moet. Dat is de puls tijd per stap. Misschien dat dus bij een lage snelheid deze pulstijd misschien te kort is waardoor heel soms een stap niet afgemaakt word? Ik zie bij andere voorbeelden dat hier 10 staat. Misschien dat ik het maar moet accepteren. Verder blijft het wel echt een gaaf ding. Voor niet teveel geld is dit een lasersnijder met a3 formaat wat je kan meenemen en tot 10mm hout kan snijden als hij 2 keer hetzelfde rondje maakt dan:p. Maar graveren gaat top. en tot 5mm hout snijd hij perfect. en staal en RVS graveert hij ook op een lage snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:46
JeroenH schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:14:
[...]

Ik heb al meerdere jaren lasersnijders en ben een groot fan van de techniek geworden. Ik ben er inmiddels ook redelijk handig mee, vaak kloppen mijn tekeningen in één keer ;)

Afgelopen zomer heb ik een 3D printer gekocht, een Creality Ender-3 V3 SE, omdat ik daar goede dingen over gelezen had. Precies zoals jij nu denkt leek een 3D printer me een leuke aanvulling op een lasersnijder, omdat je daarmee natuurlijk niet alles kunt maken. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb hem na een maand of vier weer verkocht. Twee redenen: ik vond de techniek niet betrouwbaar, een setting die op dag 1 goed werkt, mislukt op dag 2, zelfs met een identiek werkstuk. Te veel variabelen, te veel tweaken. Mijn lasersnijder is veel robuuster, of het nou 30 graden of 0 graden is in de schuur, het werkstuk lukt altijd. Tweede reden is dat ik er achter kwam dat ik plastic geen leuk materiaal vind. Precies wat jij schrijft, ik vond het prullen.

Daarmee niet gezegd dat je niet aan 3D printen moet beginnen, als het je ligt en je hebt het geduld (of geluk) dat je je printer goed ingeregeld krijgt dan is het misschien een fijne techniek. Als je het materiaal dan ook nog leuk vindt dan heb je er vast veel lol aan.

Maar ik houd het lekker bij hout en lasers :P
Hier is het precies andersom. Ik heb inmiddels 4 3d printers en 1 laser die lekker stof aan het verzamelen is op zolder. Ik lees juist af en toe mee in dit topic om wat ideeën op te doen zodat ik dat ding wellicht nog eens ga gebruiken. :P

Toegegeven; het is geen heel fatsoenlijke laser. Een totem s. Tegenover een degelijke 3d printer (bambu X1C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
Het zijn 2 totaal verschillende dingen voor verschillende toepassingen.
Dat een 3d printer minder betrouwbaar is is klets. Ligt gewoon aan de kwaliteit van de printer. Een laser snijder van 500.- is prul, een 3d printer ook.
Ik heb al jaren een ultimaker S3. Dat was een behoorlijk dure printer en zeker vandaag de dag zijn er een hoop printer die aardig in de buurt komen voor veel minder. MAar toch vind ik de print kwaliteit van mijn printer nog steeds mooier en betrouwbaarder als die uit een Creality Max die ze op het werk hebben. Dat ding is alleen wel 10x sneller dus als het niet zo op schoonheid komt maar puur functioneel, zou ik ook voor die creality gaan.

Ik vind het leuk om dingen te engineeren en fabrieken. Een overweeg ook keer op keer wat ik nu aan moet schaffen. Mijn conclusie uiteindelijk is dat het allemaal wenselijk is. De 3d printer heb ik en ben ik inmiddels machtig. Ik denk dat ik nu voor de laser cutter ga. Dan nog mis ik denk ik nog steeds een CNC machientje. Maar overweeg ook wat je tegenwoordig goedkoop in china kan uitbesteden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

CrystalViriS schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:40:
[...]

Hier is het precies andersom. Ik heb inmiddels 4 3d printers en 1 laser die lekker stof aan het verzamelen is op zolder. Ik lees juist af en toe mee in dit topic om wat ideeën op te doen zodat ik dat ding wellicht nog eens ga gebruiken. :P

Toegegeven; het is geen heel fatsoenlijke laser. Een totem s. Tegenover een degelijke 3d printer (bambu X1C).
En hier is de 3d printer juist weer de deur uitgegaan en ben ik vooral druk met de laser snijder :). Heerlijk al die verschillende momenten in de diverse hobbies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Ngangatar schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:55:
En hier is de 3d printer juist weer de deur uitgegaan en ben ik vooral druk met de laser snijder :). Heerlijk al die verschillende momenten in de diverse hobbies.
Ja precies. Ik heb geen spijt van mijn experiment met 3D printen. Heel anders leren denken bij het 3D ontwerpen, niet in platte objecten waarvan je naderhand een 3D object assembleert, maar échte 3D-objecten. Alleen het resultaat beviel me uiteindelijk niet. Dat is ook waardevol om te weten :)

Ik denk dat ik breien maar eens probeer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

JeroenH schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:01:
[...]

Ja precies. Ik heb geen spijt van mijn experiment met 3D printen. Heel anders leren denken bij het 3D ontwerpen, niet in platte objecten waarvan je naderhand een 3D object assembleert, maar échte 3D-objecten. Alleen het resultaat beviel me uiteindelijk niet. Dat is ook waardevol om te weten :)

Ik denk dat ik breien maar eens probeer :P
Ik gebruikte 3 printen om miniaturen te printen om die vervolgens te schilderen. Maar ik kwam er achter dat dat miniatuurwerk echt te priegelig voor me was en ik op den duur moeite had om te blijven focussen. Maar zoals jij ook al zegt, veel van mogen leren, erg leuk.

Toen ik hoorde dat een vriendin graag aan de gang wilde met 3D printing, was het makkelijk, die is hier de printer, overgebleven materialen en een wash/cure station op wezen halen in ruil voor een gezellige en lekkere lunch met haar en haar vriend.

Wellicht komt er hier ooit nog een filament printer in huis, minder gedoe en dan puur voor gebruiksvoorwerpen/onderdelen, niet meer voor miniatuurwerk.

Oh en breien is zo 1840, tegenwoordig is het haken ;). Was pas op de KreaDoe, ik denk dat er wel 40 stands waren puur met specialisatie en alles wat met haken/crochet te maken heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Ngangatar schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:08:
Oh en breien is zo 1840, tegenwoordig is het haken ;). Was pas op de KreaDoe, ik denk dat er wel 40 stands waren puur met specialisatie en alles wat met haken/crochet te maken heeft.
Mijn moeder haakt de mooiste dingen. En off-topic, vorig jaar belde ze me op met "de computer zegt dat de harde schijf vol is". Ik: "hoe dan?!? Je hebt een terabyte disk!"

Afijn, er is dus een hele online wereld waar ik geen weet van had, en mijn moeder had via een uitwisselnetwerk van gelijkgestemden vele honderden gigabytes aan haakpatronen gedownload "voor je weet maar nooit". Fantastisch :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

JeroenH schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:14:
[...]

Mijn moeder haakt de mooiste dingen. En off-topic, vorig jaar belde ze me op met "de computer zegt dat de harde schijf vol is". Ik: "hoe dan?!? Je hebt een terabyte disk!"

Afijn, er is dus een hele online wereld waar ik geen weet van had, en mijn moeder had via een uitwisselnetwerk van gelijkgestemden vele honderden gigabytes aan haakpatronen gedownload "voor je weet maar nooit". Fantastisch :o
Geen idee hoe het met de rechten zit, maar indexeren en er een website van maken, GitHaak.net lijkt nog vrij te zijn 8)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
hoe is jullie ervaring met XTOOL/ hebben jullie het daar rechtstreeks besteld of via een NL supplier?
Ik heb ze enkele mails met vragen gestuurd, maar krijg daar 0,0 antwoord op. Ze zijn erg goed in hun marketing, maar zijn ze ook ok in hun support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

cowandchicken schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:27:
hoe is jullie ervaring met XTOOL/ hebben jullie het daar rechtstreeks besteld of via een NL supplier?
Ik heb ze enkele mails met vragen gestuurd, maar krijg daar 0,0 antwoord op. Ze zijn erg goed in hun marketing, maar zijn ze ook ok in hun support?
Ik heb daar rechtstreeks gekocht. Binnen een dag antwoord met vragen over de S1 en prima afhandeling op 1 klein puntje na, dat was een backorder van wat hout wat niet op voorraad was, verder een goede ervaring. Ik zou er zo weer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eschaaper
@RonnieKo

Nog voor de info! Ik heb het verlopen weten op te lossen. Het was achteraf heel simpel. Ik heb de puls tijd van 6 naar 10 veranderd. Ik denk dat wanneer ik wilde snijden en de snelheid onder de 300 zette, door de te korte pulstijd hij iets kon verlopen. Dus hopelijk kan hier iemand anders ook wat mee.

Maar hartelijk dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

cowandchicken schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:29:
Ligt gewoon aan de kwaliteit van de printer. Een laser snijder van 500.- is prul, een 3d printer ook.
Voor 500eu kun je toch een prima 3D printer of deze krijgen?

Voor de hobby / maken van leuke ornamentjes zoals pokemons e.d., beker/controller/telefoon-houder of vervangend batterij-klepje voor je afstandsbediening? Ik begrijp dat je dan geen printer hebt die carbonfiber print of dat je toch blijft zien dat het object opgebouwd is uit laagjes (of je moet resin printen, maar dan heb je voor die prijs een klein volume).

Maar die printers zijn toch prima instap in de hobby om wat ervaring op te doen en wat leuke items te maken?
Ik snap dat je niet professionele onderdelen gaat maken om te verkopen, maar wat leuke gimmicks/oefenen werkt prima.

Netzoals een drone of camera van ~400eu prima is voor de hobby, maar dan weer niet als professioneel (lucht)fotograaf.

______

Als je zo'n K40 kunt oppikken voor ~400-500eu welke goed werkt / upgrades heeft (lees advertentie) klinkt dat niet als een slechte deal. Voor dat type is ook genoeg informatie te vinden op het internet om e.e.a te tweaken.

Enige echte alternatief is de 'AtomStack A20-max'?

Volgens internet is 'Glowforge Spark' ook een optie maar met 6w-diode en beperkt oppervlakte is die ook niet heel denderend.

Maar bovenstaande opties zouden prima moeten werken om:
Logo's/tekst te graveren op borrelplank / houten-sleutelhanger / onderzetters / leren riem/portomonnee
Snijden van (kerst?) ornamenten uit dun balsahout, zo'n kerst-klokje/sneeuwvlok/bal voor in de boom / achter het raam.

Kan me voorstellen dat ze niet zo goed werken om:
Afbeeldingen te graveren (traploos sterkte van laser aanpassen)
Grote objecten te laseren.
Bepaalde materialen niet kunnen graveren, zoals glas en metaal.

Zo'n X-Tool is meteen 2600eu, dat lijkt mij alleen de moeite waard als je ook daadwerkelijk een webshopje maakt en de gegraveerde meuk verkoopt?
Dus voor commercieel / professional gebruik, begrijp ik het wel, dat is ook een logischere businesscase.

Voor de (beginnende) hobbyist is dat m.i. een (te) bittere pil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
cowandchicken schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:27:
Had je mijn PM antwoord op je vraag gezien? Ik zou ze bellen. Een beller is sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Accretion schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:57:
[...]
Zo'n X-Tool is meteen 2600eu, dat lijkt mij alleen de moeite waard als je ook daadwerkelijk een webshopje maakt en de gegraveerde meuk verkoopt?
Dus voor commercieel / professional gebruik, begrijp ik het wel, dat is ook een logischere businesscase.

Tja. Ik ben in de tijd begonnen met de hobby dat de machines erg duur waren. De diodelasers waren er nog niet. Dus een CO2-laser was toen het enige "betaalbare". Met de goedkope Chinese diodelasers kan je leuk aan de hobby. Dat zeker. Zal je wat meer productie willen draaien kom je op de wat andere machines uit.

Het jammere is dat je bij de goedkope diodelasers zelf mag zorgen voor een goede afscherming en afzuiging e.d. Anders is het niet echt fijn (en veilig) in gebruik. Dan heb je weer een bedrag er bovenop. Voor 3D-printers geldt eigenlijk hetzelfde. De goedkopere printers zijn goed om in te stappen en uit te proberen. Je komt vanzelf op een punt dat je iets anders wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

[...]

Voor 500eu kun je toch een prima 3D printer of deze krijgen?

Voor de hobby / maken van leuke ornamentjes zoals pokemons e.d., beker/controller/telefoon-houder of vervangend batterij-klepje voor je afstandsbediening? Ik begrijp dat je dan geen printer hebt die carbonfiber print of dat je toch blijft zien dat het object opgebouwd is uit laagjes (of je moet resin printen, maar dan heb je voor die prijs een klein volume).

Maar die printers zijn toch prima instap in de hobby om wat ervaring op te doen en wat leuke items te maken?
Ik snap dat je niet professionele onderdelen gaat maken om te verkopen, maar wat leuke gimmicks/oefenen werkt prima.

Netzoals een drone of camera van ~400eu prima is voor de hobby, maar dan weer niet als professioneel (lucht)fotograaf.

______

Als je zo'n K40 kunt oppikken voor ~400-500eu welke goed werkt / upgrades heeft (lees advertentie) klinkt dat niet als een slechte deal. Voor dat type is ook genoeg informatie te vinden op het internet om e.e.a te tweaken.

Enige echte alternatief is de 'AtomStack A20-max'?

Volgens internet is 'Glowforge Spark' ook een optie maar met 6w-diode en beperkt oppervlakte is die ook niet heel denderend.

Maar bovenstaande opties zouden prima moeten werken om:
Logo's/tekst te graveren op borrelplank / houten-sleutelhanger / onderzetters / leren riem/portomonnee
Snijden van (kerst?) ornamenten uit dun balsahout, zo'n kerst-klokje/sneeuwvlok/bal voor in de boom / achter het raam.

Kan me voorstellen dat ze niet zo goed werken om:
Afbeeldingen te graveren (traploos sterkte van laser aanpassen)
Grote objecten te laseren.
Bepaalde materialen niet kunnen graveren, zoals glas en metaal.

Wat de xtool en de prijs betreft ben ik het niet met je eens. Ik heb dat ding zonder commerciële bedoelingen en geniet er volop van. Een hobby mag toch gewoon geld kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
[...]
Hoeft geen slechte deal te zijn. Daar werkend zien is altijd goed. Dan kom je thuis en mag je de boel weer compleet goed stellen. Dus alle spiegels en de lens. Dit omdat het transport de boel weer kan ontregelen. Die ervaring heb ik er mee.

Als je zo'n ding aanschaft is het zaak om vooral uitleg te krijgen over het afstellen, onderhoud en schoonmaken van de machine. En je weet even niet hoe er met de buis is omgegaan. Wat voor branduren de buis heeft met welke spanning (mA) en de koeling daarvan. Een nieuwe buis kan dan meer kosten dan de hele machine :) Daar zit het meer de crux dan een stuk hout onder de laser te gooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
eschaaper schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:42:
Nog voor de info! Ik heb het verlopen weten op te lossen. Het was achteraf heel simpel. Ik heb de puls tijd van 6 naar 10 veranderd. Ik denk dat wanneer ik wilde snijden en de snelheid onder de 300 zette, door de te korte pulstijd hij iets kon verlopen. Dus hopelijk kan hier iemand anders ook wat mee.
Altijd goed dat het nu opgelost is. In combinatie met het aantal stappen geeft pulsduur geeft namelijk de afstand die je laserkop maakt. Dan kan je inderdaad wel een afwijking krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 15:27
Ik ben al lang aan het twijfelen over een laser cutter... heb al paar 3D printers. Vooral om hout te snijden, misschien andere materialen? En graveren.

Wat zijn volgens jullie de aanraders op dit moment? Misschien Black Friday prijsjes? En welke software? Lightburn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

AlainG schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:28:
Ik ben al lang aan het twijfelen over een laser cutter... heb al paar 3D printers. Vooral om hout te snijden, misschien andere materialen? En graveren.

Wat zijn volgens jullie de aanraders op dit moment? Misschien Black Friday prijsjes? En welke software? Lightburn?
Een klein stukje naar boven heb ik een vergelijkbare vraag gesteld.

D'r zijn goedkope/Chinese CO2 lasers te vinden tweedehands, maar het duurste onderdeel welke aan slijtage onderhevig is en het komt wat precieser m.b.t koeling/afstelling.

Momenteel overweeg ik een simpele X/Y diode-laser, vanwege de genoemde nadelen.
Die lijken ook erg veel op een 3D printer.
Je moet eigenlijk wel zelf nog een afzuiging en/of behuizing knutselen of bijkopen, want je wil die laser wel in een behuizing houden.

Op markplaats lijkt de Atomstack A5 heel goedkoop op te pikken te zijn (ook nieuw niet heel duur), weet alleen niet of dat een reden heeft :)

Creality heeft ook een 'Falcon' lijn en die lijkt mij ook erg geschikt, prijs varieert wel sterk per model en add-on.

Maar verder lijkt men hier vooral fan van 'X-Tool', alleen kan ik die nergens vinden voor ~500-1000eu.

---

Misschien heb je wat aan mijn geratel, ik moet toegeven dat ik d'r wel 0 verstand van heb.

Het is wel lastig om advies te geven als je geen richting geeft van je budget en over welke materialen je wil laseren ben je ook iets vaag :)

Maar lees je eerst eens in in de verschillen tussen Diode / CO2 / Fiber - lasers.
(Ik heb zelf even snel gekeken, maar Acryl/Glas/Metaal en dikker hout of sneller snijden kan beter met CO2)

Een beetje vergelijkbaar met:
"Ik wil een 3D printer"
Oke, leuk, maar hoe groot moet het printbed zijn, welke materialen wil je printen (ABS/PLA?), wil je laagjes printen of zo'n resin, wat wil je d'r aan uitgeven en vindt je het erg om zelf te knutselen of moet het 'out of the box'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Accretion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:56:
[...]

Een klein stukje naar boven heb ik een vergelijkbare vraag gesteld.

D'r zijn goedkope/Chinese CO2 lasers te vinden tweedehands, maar het duurste onderdeel welke aan slijtage onderhevig is en het komt wat precieser m.b.t koeling/afstelling.

Momenteel overweeg ik een simpele X/Y diode-laser, vanwege de genoemde nadelen.
Die lijken ook erg veel op een 3D printer.
Je moet eigenlijk wel zelf nog een afzuiging en/of behuizing knutselen of bijkopen, want je wil die laser wel in een behuizing houden.

Op markplaats lijkt de Atomstack A5 heel goedkoop op te pikken te zijn (ook nieuw niet heel duur), weet alleen niet of dat een reden heeft :)

Creality heeft ook een 'Falcon' lijn en die lijkt mij ook erg geschikt, prijs varieert wel sterk per model en add-on.

Maar verder lijkt men hier vooral fan van 'X-Tool', alleen kan ik die nergens vinden voor ~500-1000eu.

---

Misschien heb je wat aan mijn geratel, ik moet toegeven dat ik d'r wel 0 verstand van heb.

Het is wel lastig om advies te geven als je geen richting geeft van je budget en over welke materialen je wil laseren ben je ook iets vaag :)

Maar lees je eerst eens in in de verschillen tussen Diode / CO2 / Fiber - lasers.
(Ik heb zelf even snel gekeken, maar Acryl/Glas/Metaal en dikker hout of sneller snijden kan beter met CO2)

Een beetje vergelijkbaar met:
"Ik wil een 3D printer"
Oke, leuk, maar hoe groot moet het printbed zijn, welke materialen wil je printen (ABS/PLA?), wil je laagjes printen of zo'n resin, wat wil je d'r aan uitgeven en vindt je het erg om zelf te knutselen of moet het 'out of the box'
Nog geen jaar geleden had ik dezelfde vragen, wellicht hebben jullie iets aan die post en de reacties daarna: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78175250

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste