Ik treed je absoluut bij wat The Root betreft!Mortum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:21:
[...]
Amazon e.d. verkopen veel ellende met knoesten e.d. verstopt tussen de lagen.
Tot nu toe heb ik maar 2 adresjes waar ik multiplex kan krijgen met een redelijk vaste kwaliteit:
The Root (BE)
Opitec
The Root heeft in mijn ervaring het beste kwaliteitsspul, maar Opitec is vaak wel sneller met leveren.
He,
Ik kon het zo snel niet vinden, maar heeft iemand ervaring met het laser graveren van spiegels. Ik wil spiegels aan de achterkant laseren, zodat ik led verlichting achter de spiegel kan plaatsen.
Ik heb een 5 watt simpele laser staan en die doet het redelijk op spiegels met een zwarte achterkant. Maar de meeste spiegels die ik gebruik, zijn wat duurdere spiegels met een groene achterkant. Daar lijkt het wel of er een soort filmlaagje overheen zit. Ik kom er wel doorheen, maar er blijven toch spots achter, dus het is niet smooth. Maakt niet uit welke speed of power is selecteer, je ziet dan wel dat die dieper graveert, maar niet smooth.
Heeft iemand ervaring hiermee, ik wil dus nu kijken voor een goede laser machine, maar dat moet er dan wel een zijn, die deze spiegels scherp en smooth kan laseren. Iedere tip is welkom. Ik hoor het graag.
Ik kon het zo snel niet vinden, maar heeft iemand ervaring met het laser graveren van spiegels. Ik wil spiegels aan de achterkant laseren, zodat ik led verlichting achter de spiegel kan plaatsen.
Ik heb een 5 watt simpele laser staan en die doet het redelijk op spiegels met een zwarte achterkant. Maar de meeste spiegels die ik gebruik, zijn wat duurdere spiegels met een groene achterkant. Daar lijkt het wel of er een soort filmlaagje overheen zit. Ik kom er wel doorheen, maar er blijven toch spots achter, dus het is niet smooth. Maakt niet uit welke speed of power is selecteer, je ziet dan wel dat die dieper graveert, maar niet smooth.
Heeft iemand ervaring hiermee, ik wil dus nu kijken voor een goede laser machine, maar dat moet er dan wel een zijn, die deze spiegels scherp en smooth kan laseren. Iedere tip is welkom. Ik hoor het graag.
Genoeg ervaring met glas, maar spiegels is ook niet heel bijzonder als ik google mag gelovenDeze Frans schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:46:
He,
Heeft iemand ervaring hiermee,
5Watt is wat aan de lichte kant, maar dat kan je eventueel nog oplossen door je opdracht 2 of meerdere keren achter elkaar uit te voeren op hetzelde materiaal (hij brand steeds meer dan weg van de film)
Resolutie van je stappenmotoren is hierin je vriend, de laserdiode/buis gaat enkel aan en uit, de motoren bepalen of elke pixel op de juiste plek worden geprojecteerd (door de spiegel van de laser zelf in positie te brengen).ik wil dus nu kijken voor een goede laser machine, maar dat moet er dan wel een zijn, die deze spiegels scherp en smooth kan laseren. Iedere tip is welkom. Ik hoor het graag.
Meer ππΌππ, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava
Kan je een foto laten zien? En inderdaad wat al aangegeven is: meerdere keren over het werkstuk kan zeker helpen.Deze Frans schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:46:
Ik kom er wel doorheen, maar er blijven toch spots achter, dus het is niet smooth. Maakt niet uit welke speed of power is selecteer, je ziet dan wel dat die dieper graveert, maar niet smooth.
Hoeveel geld wil je uitgeven? En wil je een diodelaser of toch een CO2 laser? En inderdaad de steppenmotors, de aandrijfriem, de aansturing zijn allemaal van belang voor een soepele en resolutie van jeDeze Frans schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:46:
Ziet er erg leuk uit, heb je deze zelf ontworpen of was dit een patroon?
Overal en nergens wat images vandaag gehaald en zelf een beetje op de "juiste" plekken gezet.Pedro_Newbie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:57:
Ziet er erg leuk uit, heb je deze zelf ontworpen of was dit een patroon?
De gitaar was kant en klaar als image van Etsy en kan ik vanaf nu gebruiken om zelf andere songteksten in te zetten wanneer nodig.
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
Je ziet wel eens plexiglas gegraveerd met daaronder LED verlichting, zoiets als hieronder.
Kun je plexiglas op een dergelijke manier graveren met een 5W laser van bijvoorbeeld een ATOMSTACK M5 A5 PRO?
Kun je plexiglas op een dergelijke manier graveren met een 5W laser van bijvoorbeeld een ATOMSTACK M5 A5 PRO?
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/izCoQLxfDVSd5j0oOIwQcVno.gif?f=user_large)
Ik zie het nu pas, wil je misschien delen waar je het materiaal gekocht hebt ?Ngangatar schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:38:
Voor vrienden 2 theelicht houders gemaakt, maar dan wel voor een theelichtje op batterijen. Ontwerp komt van Etsy en het is gemaakt van 3mm walnut en rosewood MDF, icm vellum papier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Triplex en mdf bij xtool. Vellum papier bij bol.Pixelmagic schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:06:
[...]
Ik zie het nu pas, wil je misschien delen waar je het materiaal gekocht hebt ?
Goedemorgen,
Ik ben al lange tijd een gluurder in dit topic en het idee van een eigen laser graveer machine speelt ook al geruime tijd door mijn hoofd en kan het niet loslaten.
Heb besloten om mij goed te verdiepen de mogelijkheden maar de keuze is reuze.
Mijn uitgangspunten zijn als volgt:
- Gesloten case (hoeft niet perfect te zijn, kan later altijd nog iets maken.
- 20 watt power zodat je wat meer mogelijkheden hebt qua graveren en snijden.
- Ligthburn compatible. Wil niet gelocked zitten in maatwerksoftware van de leverancier.
- Airassist voor een beter/mooier resultaat
- bedrag van max β¬1000,- omdat ik niet weet of deze potentiΓ«le hobby wel aanslaat
De apparaten die ik gevonden heb en grotendeels voldoen aan de lijst hierboven;
- xTool S1 20w, mooi apparaat maar te duur voor nu
- Creality Falcon2 22watt inclusief case en wat accessoires. Komt op ong. β¬1000,-
- SCULPFUN S30 Ultra 22W inclusief case en wat accessoires. Iets goedkoper. Oogt ook iets minder dan Creality Falcon2.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Creality Falcon2 22watt
Wat is jullie mening bij dit lijstje en bij mijn keuze?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groet Gerrit
Ik ben al lange tijd een gluurder in dit topic en het idee van een eigen laser graveer machine speelt ook al geruime tijd door mijn hoofd en kan het niet loslaten.
- Ligthburn compatible. Wil niet gelocked zitten in maatwerksoftware van de leverancier.
- bedrag van max β¬1000,- omdat ik niet weet of deze potentiΓ«le hobby wel aanslaat
- Creality Falcon2 22watt inclusief case en wat accessoires. Komt op ong. β¬1000,-
- SCULPFUN S30 Ultra 22W inclusief case en wat accessoires. Iets goedkoper. Oogt ook iets minder dan Creality Falcon2.
Groet Gerrit
Groetjes van G
Ik had 3 maanden terug dezelfde vraag met een beetje hetzelfde budget in gedachten. Ik ben uiteindelijk toch duurder terecht gekomen bij de xTool 20w.Garrettvr schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:48:
Goedemorgen,
Groet Gerrit
Ga je hem aansluiten via wifi of usb? Want in geval van usb is de Roly Mk2 nog een mooie optie? En usb omdat deze via wifi niet lightburn compatible is en ik meen via USB wel.
Als dat ook geen optie voor je is dan is de creality een prima optie.
Connectiviteit nog niet aan gedacht om heel eerlijk te zijn. USB is mogelijk, we zijn Tweakers immers en een nuc'je is snel gevonden om toch wat remote te kunnen doen.Ngangatar schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:19:
[...]
Ik had 3 maanden terug dezelfde vraag met een beetje hetzelfde budget in gedachten. Ik ben uiteindelijk toch duurder terecht gekomen bij de xTool 20w.
Ga je hem aansluiten via wifi of usb? Want in geval van usb is de Roly Mk2 nog een mooie optie? En usb omdat deze via wifi niet lightburn compatible is en ik meen via USB wel.
Als dat ook geen optie voor je is dan is de creality een prima optie.
Hoe bevalt de xTool?
Groetjes van G
Dat kan zeker. Alleen ik weet uit ervaring dat je graag bij de laser wil blijven. Een laser is niet echt een apparaat om echt alleen te laten. Dit omdat je toch echt dingen aan het wegbranden bent. Met USB zou geen echt probleem zijn. Netwerk kan wel gewoon lekker handig zijn. Dat is mijn ervaring.Garrettvr schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:11:
[...]
Connectiviteit nog niet aan gedacht om heel eerlijk te zijn. USB is mogelijk, we zijn Tweakers immers en een nuc'je is snel gevonden om toch wat remote te kunnen doen.
[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 12-06-2024 14:34 ]
Denk goed na over waar je hem zet. En de gassen die vrijkomen. Het afvoeren van rook is toch wel belangrijk. Een goede ventilatie van de ruimte is aan te bevelen. Bij mij gaat het aantal deeltjes (PM 2.5) zeer wisselend omhoog van 3 - 7 tot waardes van 700 - 800. Als je dan wat langer wacht na het laseren dan gaat het wel weer rap naar beneden. Dat zegt mij dat er een goede afzuiging aanwezig moet zijn.Garrettvr schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:48:
Als je niet wil snijden: Ja, dat is geen probleem. Het graveren is minder afhankelijk van het vermogen dan het snijden. Als je wil snijden dan is het wel afhankelijk van je vermogen.JBS schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:41:
Je ziet wel eens plexiglas gegraveerd met daaronder LED verlichting, zoiets als hieronder.
Hier wil ik graag voor @Garrettvr echt de noodzaak van alertheid benadrukken.RonnieKo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:33:
[...]
Dat kan zeker. Alleen ik weet uit ervaring dat je graag bij de laser wil blijven. Een laser is niet echt een apparaat om echt alleen te laten. Dit omdat je toch echt dingen aan het wegbranden bent. Met USB zou geen echt probleem zijn. Netwerk kan wel gewoon lekker handig zijn. Dat is mijn ervaring.
Ik heb ook al 2x een brandje in mijn laser gehad welke zonder ingreep permanente schade zou hebben veroorzaakt.
Kunststof wat in de brand vliegt, of multiplex waarbij men royaal lijm bij heeft gebruikt blijven ten alle tijden een risico.
Heel goed en bedankt voor het attenderen. Better safe then sorry
Groetjes van G
Ook dit Polystyreenglas spul bijvoorbeeld? https://www.hornbach.nl/p...-500x1500-ca-2mm/1477823/RonnieKo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:44:
[...]
Als je niet wil snijden: Ja, dat is geen probleem. Het graveren is minder afhankelijk van het vermogen dan het snijden. Als je wil snijden dan is het wel afhankelijk van je vermogen.
Snijden met de laser is inderdaad niet nodig, enkel een dergelijke witte gravering.
Hebben jullie ook een brandblussertje nabij de laser staan, ik denk er zelf over om minimaal een 2 kilo CO2 blusser aan te schaffen, geen schuimblusser in ieder geval want dan kan je meteen alles weggooien
Bedenk met transparante materialen vooral dat een diode-laser hier gewoon recht doorheen schijnt en dus eigenlijk niks doet.JBS schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:54:
[...]
Ook dit Polystyreenglas spul bijvoorbeeld? https://www.hornbach.nl/p...-500x1500-ca-2mm/1477823/
Snijden met de laser is inderdaad niet nodig, enkel een dergelijke witte gravering.
Het vermogen zelf maakt inderdaad niet zo veel uit voor graveren, maar in dit geval met diode+transparante materialen zul je wel iets vooraf met je materiaal moeten doen zodat de laser er niet meer doorheen schijnt.
(zwarte brandveilige verf bijvoorbeeld)
De xTool bevalt super. Ik heb alleen geen referentie aangezien dit mijn 1e laser is. Maar een kind kan de was doen met dit ding. Ben nog tegen geen enkel issue aangelopen.Garrettvr schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:11:
[...]
Connectiviteit nog niet aan gedacht om heel eerlijk te zijn. USB is mogelijk, we zijn Tweakers immers en een nuc'je is snel gevonden om toch wat remote te kunnen doen.
Hoe bevalt de xTool?
Ik was bang dat ik het ontbreken van de camera als probleem zou ervaren maar ik merk dat ik de manier van de S1, markeren met de laserprinter, echt geweldig vind werken.
Ik werk voornamelijk in creative space, simpel stuk software wat prima werkt echter.
Ja, ik heb een klein brandblussertje staan. Gelukkig nog nooit gebruikt. Al wel een paar keer materiaal wat vlam vatte. Dat ging gelukkig goed. Maar je wilt het gewoon niet hebben.Pedro_Newbie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:11:
Hebben jullie ook een brandblussertje nabij de laser staan, ik denk er zelf over om minimaal een 2 kilo CO2 blusser aan te schaffen, geen schuimblusser in ieder geval want dan kan je meteen alles weggooien
Dank voor de tip. Zie dat er ook wel eens zwart papier gebruikt wordt. Ik zal binnenkort eens een poging wagen.DennisDeMennis schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:13:
[...]
Bedenk met transparante materialen vooral dat een diode-laser hier gewoon recht doorheen schijnt en dus eigenlijk niks doet.
Het vermogen zelf maakt inderdaad niet zo veel uit voor graveren, maar in dit geval met diode+transparante materialen zul je wel iets vooraf met je materiaal moeten doen zodat de laser er niet meer doorheen schijnt.
(zwarte brandveilige verf bijvoorbeeld)
Dit klopt niet helemaal. Transparante materialen laten licht door in het licht spectrum wat wij kunnen zien. Veel lasers werken in andere golflengtes. Als ik het goed heb is bv standaard acrylglas doorzichtig tot 400nm. Dus alles daarboven komt er niet door heen. En veel graveer diode lasers zijn 450nm dus die zouden dat gewoon kunnen snijden/graveren.
Een co2 laser zit weer aan de andere kant van het spectrum. Ieder materiaal reageert weer anders op verschillende golflengtes
Een co2 laser zit weer aan de andere kant van het spectrum. Ieder materiaal reageert weer anders op verschillende golflengtes
Dit onderschrijf ik 100%. Ik zou zelfs willen stellen: begin niet aan een lasersnijder als je geen rookgasafvoer naar buiten kunt maken. Bij een bedrijf waar ik gewerkt heb waren ze eerst aan het aanmodderen met zo'n filter, maar het bleef stinken en het kan gewoon niet gezond zijn. Uiteindelijk heeft iemand een rond gat in de buitenmuur gezaagd en een afvoerfan geplaatst. Dat is het enige wat goed werkt.RonnieKo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:39:
[...]
Denk goed na over waar je hem zet. En de gassen die vrijkomen. Het afvoeren van rook is toch wel belangrijk. Een goede ventilatie van de ruimte is aan te bevelen. Bij mij gaat het aantal deeltjes (PM 2.5) zeer wisselend omhoog van 3 - 7 tot waardes van 700 - 800. Als je dan wat langer wacht na het laseren dan gaat het wel weer rap naar beneden. Dat zegt mij dat er een goede afzuiging aanwezig moet zijn.
Brandblusser in de buurt is ook zeker een goed idee, en de lasersnijder niet alleen laten ook. Common sense dingetjes zeg maar.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Het is inderdaad gewoon testen. Daarom is de vraag of je er doorheen wil of alleen het oppervlakte wil graveren.JBS schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:53:
[...]
Dank voor de tip. Zie dat er ook wel eens zwart papier gebruikt wordt. Ik zal binnenkort eens een poging wagen.
Hangt ook een beetje af van het filter, ik heb zo een BOFA Oracle staan die echt wel goed zijn werk doet. (2 stages, eerst een groot papierfilter en daarna een HEPA filter)JeroenH schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:01:
[...]
Dit onderschrijf ik 100%. Ik zou zelfs willen stellen: begin niet aan een lasersnijder als je geen rookgasafvoer naar buiten kunt maken. Bij een bedrijf waar ik gewerkt heb waren ze eerst aan het aanmodderen met zo'n filter, maar het bleef stinken en het kan gewoon niet gezond zijn. Uiteindelijk heeft iemand een rond gat in de buitenmuur gezaagd en een afvoerfan geplaatst. Dat is het enige wat goed werkt.
Brandblusser in de buurt is ook zeker een goed idee, en de lasersnijder niet alleen laten ook. Common sense dingetjes zeg maar.
nadeel, je betaalt er wel een dikke premium voor (filterpakketje kost snel β¬600 ex. BTW)
Maar luchtafvoer naar buiten is 1 ding, ik zou er wel iets tussenhangen kwa filter zodat je niet je buren boos aan de deur krijgt. (de afvoer kan enorm sterk ruiken, zeker met kunststoffen)
Overigens, de TS is sterk gebasseerd op eigen ervaringen en die zijn beperkt tot Co2 lasers, heeft iemand zin om mede-TS te worden en het verhaaltje uit te breiden naar diode en andere vormen van lasers? (Galvo, fiber e.d.)
@Mortum De laatste tijd gaat het ook vaker over diode lasers, daar staat nu nog weinig over in.
Ik wil best de TS aanvullen met kennis wat ik evt. heb.
zelf heb ik een diode en CO2 laser, en op mijn werk hebben ze fiber lasers (voor metaal). alleen werk ik daar niet direct mee
zelf heb ik een diode en CO2 laser, en op mijn werk hebben ze fiber lasers (voor metaal). alleen werk ik daar niet direct mee
Top! bij dezeRickbhs schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:33:
@Mortum De laatste tijd gaat het ook vaker over diode lasers, daar staat nu nog weinig over in.
Knap zeg! Welke tolerantie houd jij aan voor werken met inleg? (OK, verschilt uiteraard van laser tot laser, maar ik ben op dit vlak zelf nog wat zoekende ...)Ngangatar schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:30:
Nog een Diode laser projectje, was voor de eerste keer dat ik met "inlay" een beetje aan de gang ga, dus er is nog genoeg ruimte tot verbetering.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het getest eerst met een simpel cirkeltje waaruit ik een ster had gesneden. Vervolgens heb ik die ster nogmaals een aantal keer gesneden met een outward kerf van 0.1, 0.12, 0.15 en 0.20. De 0.15 paste er precies in, met een beetje gezonde pressie.Elpenoor schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:54:
[...]
Knap zeg! Welke tolerantie houd jij aan voor werken met inleg? (OK, verschilt uiteraard van laser tot laser, maar ik ben op dit vlak zelf nog wat zoekende ...)
Dit op een diode 20w xTool s1.
Dat is het zeker om iets uit te zoeken. Zelfde geldt als iets precies een bepaalde afmeting moet zijn. Dan zal je rekening moeten houden met de straaldikte.Elpenoor schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:54:
[...]
OK, verschilt uiteraard van laser tot laser, maar ik ben op dit vlak zelf nog wat zoekende ...
Mijn epilog zit met zijn standaardlens op 0.2mm (deze lens gebruik ik voor 95% van het werk)
Volgens mij zit het gross van de lasers tussen de 0.1 en 0.25mm
@Ngangatar, is dit gewoon materiaal volledig door en door gesneden en daarna weer in elkaar geplakt? of ben je met een fineer aan de gang geweest?
Hoedanook, voor een eerste test een zeer mooi resultaat!
@Rickbhs heeft ondertussen de TS ook al gedeeltelijk onder handen genomen, dus daar komt ook steeds meer up-to-date informatie bij
Thanks Rick!
@Ngangatar, is dit gewoon materiaal volledig door en door gesneden en daarna weer in elkaar geplakt? of ben je met een fineer aan de gang geweest?
@Rickbhs heeft ondertussen de TS ook al gedeeltelijk onder handen genomen, dus daar komt ook steeds meer up-to-date informatie bij

[ Voor 17% gewijzigd door Mortum op 18-06-2024 07:50 ]
Inderdaad het eerste. Volledig doorsnijden en dan puzzelen.Mortum schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:48:
Mijn epilog zit met zijn standaardlens op 0.2mm (deze lens gebruik ik voor 95% van het werk)
@Rickbhs heeft ondertussen de TS ook al gedeeltelijk onder handen genomen, dus daar komt ook steeds meer up-to-date informatie bijThanks Rick!
Binnenkort wil ik inderdaad fineer gebruiken, dat geeft veel meer mogelijkheden. Maar is ook weer wat moeilijker om het deep engraving mooi constant op de dikte van het fineer te krijgen, vermoed ik, maar misschien valt het heel erg mee.
En ik heb ook wat edding spuitbussen besteld om te testen hoe dat effect is icm minimaal deep engraving mvg afplaktape.
Mijn workflow, neem een wat dikker fineer (0.3mm) en als basisplaat een materiaal met een vrij constante nerf.Ngangatar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:04:
[...]
Maar is ook weer wat moeilijker om het deep engraving mooi constant op de dikte van het fineer te krijgen, vermoed ik, maar misschien valt het heel erg mee.
Graveren op een kracht waar je een diepte van gemiddeld 0.1-0.2 diepte krijgt, volgooien met lijm, fineer er op en dan met een tegel (of iets anders hard en glad) met flink wat gewicht 8 uur laten rusten.
Daarna met een fijn schuurpapier opschuren tot glad, en aflakken.
Ik heb thuis een marmer tegel en een gewicht van 25kg speciaal hiervoor
Bedankt voor het aangeven van de dikte en je workflow.Mortum schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:11:
[...]
Mijn workflow, neem een wat dikker fineer (0.3mm) en als basisplaat een materiaal met een vrij constante nerf.
Graveren op een kracht waar je een diepte van gemiddeld 0.1-0.2 diepte krijgt, volgooien met lijm, fineer er op en dan met een tegel (of iets anders hard en glad) met flink wat gewicht 8 uur laten rusten.
Daarna met een fijn schuurpapier opschuren tot glad, en aflakken.
Ik heb thuis een marmer tegel en een gewicht van 25kg speciaal hiervoor
Nu ben ik nieuwsgierig naar een screenshot van een project π
Ngangatar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:03:
[...]
Bedankt voor het aangeven van de dikte en je workflow.
Nu ben ik nieuwsgierig naar een screenshot van een project π

Wel een ander projectje:
Bordje aftapen met 30cm breed tape, graveren, inspuiten met zwarte verf en na drogen licht opschuren en lakken.
/f/image/8bnFggtHaJZL44hJB9JxRhiZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Mortum op 18-06-2024 10:09 ]
Ziet er strak uit, heb je voordat je inspuit met zwarte verf, eerst nog een laagje transparant gedaan om het hout af te dekken en βbleedingβ te voorkomen?Mortum schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:35:
[...]
![]()
[...]
ken je dat? dat je voor iemand anders lekker aan het knutselen ben, en dan totaal vergeet foto's te maken?
![]()
Wel een ander projectje:
Bordje aftapen met 30cm breed tape, graveren, inspuiten met zwarte verf en na drogen licht opschuren en lakken.
[Afbeelding]
Nope, totaal vergeten maar het materiaal van deze bordjes lijkt zo dicht dat het niets opnam.Ngangatar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:59:
[...]
Ziet er strak uit, heb je voordat je inspuit met zwarte verf, eerst nog een laagje transparant gedaan om het hout af te dekken en βbleedingβ te voorkomen?
(Opitec lijkt ze alleen niet meer te verkopen

Wat al aangegeven is: iets minder diep graveren. Dan de fineer er in lijmen en schuren. Het is iets meer werk dan alleen iets dieper inleggen. Het constante is natuurlijk afhankelijk van de vlakheid van de te graveren plaat. De afstelling van het werkblad, hoe vlak is deze. Hoe recht zijn de armen van waar de laserkop (diode) of de lensbuis en laatste spiegel (co2) op zitten. Daar kunnen nog wel eens afwijkingen in zitten. Bij CO2 lasers is het ook wat doe de laser op de verschillende plekken van het bed. Daar kan ook nog wel eens verschil in zitten.Ngangatar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:04:
[...]
Binnenkort wil ik inderdaad fineer gebruiken, dat geeft veel meer mogelijkheden. Maar is ook weer wat moeilijker om het deep engraving mooi constant op de dikte van het fineer te krijgen, vermoed ik, maar misschien valt het heel erg mee.
Dat zijn altijd mooie testen om te doen.Ngangatar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:04:
[...]
En ik heb ook wat edding spuitbussen besteld om te testen hoe dat effect is icm minimaal deep engraving mvg afplaktape.
Ik weet niet of je "standaard" plankjes gebruikt of dat je gewoon platen nodig hebt. Zelf bestel ik nog wel regelmatig bij Architekturbedarf voor materialen. Die hebben een keur aan materialen.Mortum schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:07:
[...]
(Opitec lijkt ze alleen niet meer te verkopen)
Hallo luitjes,
Gisteren besloten mij ook te wagen aan een laser en een longer ray5 10watt aangeschaft.
Samen met een honeycomb bed, airassist, rotary tool en behuizing.
Zal nog wel een weekje duren voor hij binnen is maar ik heb alles hier alvast doorgelezen en zal mij te zijner tijd wel komen mengen met mijn bevindingen.
Ondertussen alvast hier en daar wat aan het verzamelen om straks te graveren!
Gisteren besloten mij ook te wagen aan een laser en een longer ray5 10watt aangeschaft.
Zal nog wel een weekje duren voor hij binnen is maar ik heb alles hier alvast doorgelezen en zal mij te zijner tijd wel komen mengen met mijn bevindingen.
[ Voor 8% gewijzigd door jarnoz op 19-06-2024 15:19 ]
Leuk en welkom bij de clubjarnoz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:19:
Hallo luitjes,
Hoe heb je je rookgasafvoer georganiseerd?
Ik ga alles in de schuur zetten en dan met een softbox afzuiger (6m3/h) van een oude groene Vinger hobby (niet doorvertellen)JeroenH schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:45:
[...]
Leuk en welkom bij de club
Hoe heb je je rookgasafvoer georganiseerd?

Geinig hoe je bij elke vraag die je krijgt, denkt.... Hoe kan dit eventueel met de laser?
Zo kreeg ik de vraag van de week of ik een a4 papiertje kon printen met daarop de mogelijkheid om per week bij te houden of iemand physio oefeningen doet. Tja, waarom het jezelf makkelijk maken?
Ik had wat ideetjes op Etsy gezien, maar niets naar mijn zin, dus ben in Xtool Creative Space (ik vermoed dat Lightburn nog veel beter geschikt zal zijn) aan het tekenen gegaan en na een dag printen, graveren en verven kwam dit er als prototype uit:
:strip_exif()/f/image/I19jbxhw9WXpDnusbUniOSDa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O2lwJJVYD7ZEfABPIdl8TF4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b9au927HtOPT3kf8VnojtNh5.jpg?f=fotoalbum_large)
Inclusief ophanghaakjes mochten ze dat willen, en een aftekenlatje voor de boorgaatjes.
Zo kreeg ik de vraag van de week of ik een a4 papiertje kon printen met daarop de mogelijkheid om per week bij te houden of iemand physio oefeningen doet. Tja, waarom het jezelf makkelijk maken?
Ik had wat ideetjes op Etsy gezien, maar niets naar mijn zin, dus ben in Xtool Creative Space (ik vermoed dat Lightburn nog veel beter geschikt zal zijn) aan het tekenen gegaan en na een dag printen, graveren en verven kwam dit er als prototype uit:
:strip_exif()/f/image/I19jbxhw9WXpDnusbUniOSDa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O2lwJJVYD7ZEfABPIdl8TF4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b9au927HtOPT3kf8VnojtNh5.jpg?f=fotoalbum_large)
Inclusief ophanghaakjes mochten ze dat willen, en een aftekenlatje voor de boorgaatjes.
Prachtig! En heel slim ontworpen.
Vandaag heb ik mijn honingraat binnen gekregen! Nu wachten op de rest pfff wat is het soms toch vervelend dat er niet gewoon een winkel om de hoek is waar ik gewoon even naartoe kan rijden haha.
Vandaag heb ik mijn honingraat binnen gekregen! Nu wachten op de rest pfff wat is het soms toch vervelend dat er niet gewoon een winkel om de hoek is waar ik gewoon even naartoe kan rijden haha.
Nou alles is binnen! Moet alleen de behuizing en de afzuiger nog even installeren maar dat kan ook morgen of overmorgen haha.
Wilde graag meteen aan de slag dus de laser aan het werk gezet.
Ik ben gegaan voor de longer ray5 10watt die ik als het nodig is ook nog kan upgraden naar 20watt mocht het nodig zijn.
:strip_exif()/f/image/fAhewxH8ndBt56Q0v5syif3G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h4qlrb2mqmXZqmD0RKuLisi5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wilde graag meteen aan de slag dus de laser aan het werk gezet.
Ik ben gegaan voor de longer ray5 10watt die ik als het nodig is ook nog kan upgraden naar 20watt mocht het nodig zijn.
:strip_exif()/f/image/fAhewxH8ndBt56Q0v5syif3G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h4qlrb2mqmXZqmD0RKuLisi5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iiLqNCuUQcXhTEUPUhT2zHfA.jpg?f=fotoalbum_large)
Is inmiddels in gebruik en de fysiotherapeut vroeg of ik er nog een paar wil maken. π.jarnoz schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:53:
Prachtig! En heel slim ontworpen.
Mogelijk kan je kijken of je een andere afzuiger er tussen kan zetten. 6 m3/uur is niet veel. Dan zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld een badkamerafzuiger. Dan heb je wat meer afzuigvermogen.jarnoz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:16:
[...]
Ik ga alles in de schuur zetten en dan met een softbox afzuiger (6m3/h) van een oude groene Vinger hobby (niet doorvertellen)![]()
afzuigen naar buiten.
Oeps het is een 600m3 afzuiger dat scheelt nogal haha.RonnieKo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:16:
[...]
Mogelijk kan je kijken of je een andere afzuiger er tussen kan zetten. 6 m3/uur is niet veel. Dan zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld een badkamerafzuiger. Dan heb je wat meer afzuigvermogen.
Kijk dat zijn toch de beste complimenten die je kan krijgen.Ngangatar schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:00:
[...]
Is inmiddels in gebruik en de fysiotherapeut vroeg of ik er nog een paar wil maken. π.
Ik ben nu aan het experimenteren met een spiegel haha.
Dat wil weljarnoz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:48:
[...]
Oeps het is een 600m3 afzuiger dat scheelt nogal haha.

[ Voor 13% gewijzigd door RonnieKo op 24-06-2024 11:01 ]
Dat is het voordeel van oude kweekspullen hebben haha heb namelijk ook nog een regelaar voor dat ding om hem langzamer te laten sfzuigen.RonnieKo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:00:
[...]
Dat wil welHier ook een 470 - 600 m3/uur afzuiger tussen. Dat werkt heel goed. Het voordeel is ook dat deze wat schoner blijft dan degene met wat lager afzuigvermogen. Een nadeel is dat je kleine onderdelen wel in een groot frame moet houden. Anders zitten ze in de afzuiging
Spiegels graveren is me gelukt! Had op youtube een leuke video gezien waar ze de achterkant weer verven en daar kun je perfect een gewenst logo mee voor elkaar krijgen die uit meerdere kleuren bestaat. Kost wel een hoop tijd maar ach.
:strip_exif()/f/image/2M2wqWqXiMkOTB99yizUo39D.jpg?f=fotoalbum_large)
Goedendag. Ik werk op een grafisch bedrijf waar sinds vorig jaar een lasermachine staat van het merk BRM. (BRM 90130) Het is een 100 wat laser. Ik heb al heel wat producten gemaakt met de machine, maar loop tegen het volgende probleem aan.
Ik wil ook jeans laseren, maar krijg niet het witte effect wat je wel ziet op meerdere filmpjes en afbeeldingen op het sociale media. Als ik laser op jeans zie je eerder een bruinachtige afbeelding. Logisch! de jeans wordt immers een beetje verbrand. Mijn instellingen in de scanmodus zijn rond de 300 speed en tussen 20 tot 40 % power.
Ik heb ook al eens gelezen dat je in de FILL modus moet laseren, maar ik kan die modus in het softwareprogramma LaserWork niet vinden. Ik gebruik het bestand TIFF. Moet ik misschien werken met een ander bestand of iets dergelijks om in de FILL modus te kunnen graferen/markeren?
Ik wil ook jeans laseren, maar krijg niet het witte effect wat je wel ziet op meerdere filmpjes en afbeeldingen op het sociale media. Als ik laser op jeans zie je eerder een bruinachtige afbeelding. Logisch! de jeans wordt immers een beetje verbrand. Mijn instellingen in de scanmodus zijn rond de 300 speed en tussen 20 tot 40 % power.
Ik heb ook al eens gelezen dat je in de FILL modus moet laseren, maar ik kan die modus in het softwareprogramma LaserWork niet vinden. Ik gebruik het bestand TIFF. Moet ik misschien werken met een ander bestand of iets dergelijks om in de FILL modus te kunnen graferen/markeren?
Ik heb eens gezocht en vind een paar plekken die die soort lasers aanbieden:
https://www.alibaba.com/p...-denim_1600458036404.html
https://www.alibaba.com/p...Print_10000013510093.html
Beide zijn ook CO2 laser, maar pulsed RF co2, denk dat het 'm daarin zit.
Pulsed RF laser geven geen constant vermogen zoals een normale laserbuis maar hele korte felle pieken.
Zie op het filmpje ook dat er een scanning head in zit en geen x/y as zegmaar.
Denk dat dat de truc is om het verbranden te voorkomen.
De laserenergie zijn dus op een klein stukje een hele hoge intense piek maar geen continue vermogen.
Wat de 'FILL' modus precies doet weet ik niet, maar ik zou een proberen om de speed zo hoog mogelijk te krijgen en kijken of je kan zorgen dat de hitte wegblijft.
https://www.alibaba.com/p...-denim_1600458036404.html
https://www.alibaba.com/p...Print_10000013510093.html
Beide zijn ook CO2 laser, maar pulsed RF co2, denk dat het 'm daarin zit.
Pulsed RF laser geven geen constant vermogen zoals een normale laserbuis maar hele korte felle pieken.
Zie op het filmpje ook dat er een scanning head in zit en geen x/y as zegmaar.
Denk dat dat de truc is om het verbranden te voorkomen.
De laserenergie zijn dus op een klein stukje een hele hoge intense piek maar geen continue vermogen.
Wat de 'FILL' modus precies doet weet ik niet, maar ik zou een proberen om de speed zo hoog mogelijk te krijgen en kijken of je kan zorgen dat de hitte wegblijft.
Toeval bestaat niet zeg ik maar want ik zag de aanwezigheid van dit forum op de homepage van Tweakers en ik ben nu toevallig bezig met een hobby projectje waar ik iemand zoek die toegang heeft tot de kunststof materialen en de apparatuur voor een uitsnijden van letters uit het kunststof op een plaat van dan 90x90cm. Dat is best groot.
Mocht er hier iemand zijn dan hoor ik het graag in een DM!
Mocht er hier iemand zijn dan hoor ik het graag in een DM!
Het is al een heel tijd geleden dat ik iets met LaserWork voor BRM gedaan heb. De BRM is namelijk de deur uit. Vlakgraveren in de mogelijkheden. In het engels wordt dat dus "Fill" genoemd. Ik zou kijken of je de TFF kan omzetten naar een lijnen-bestand zoals SVG / DXF en dan weer inlezen in LaserWork. Voor vlakgraveren moet het vlak gesloten zijn. Dan kan je deze in een aparte laag aangeven dat het gegraveerd moet worden. De andere lagen kunnen dan snijlijnen zijn. Of graveerlijnen met minder vermogen.ebdrachten schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:21:
Kijk eens bij een snijservice zoals Snijlab of bij een Fablab in de buurt. Die kunnen je vast verder helpen.LiquidSebbey schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:08:
waar ik iemand zoek die toegang heeft tot de kunststof materialen en de apparatuur voor een uitsnijden van letters uit het kunststof op een plaat van dan 90x90cm. Dat is best groot.
De Fill functie heet in LaserWork 'Scan', het is altijd per software een beetje kijken welke namen er bedacht zijn voor dezelfde bewerkingen.ebdrachten schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:21:
Goedendag. Ik werk op een grafisch bedrijf waar sinds vorig jaar een lasermachine staat van het merk BRM. (BRM 90130) Het is een 100 wat laser. Ik heb al heel wat producten gemaakt met de machine, maar loop tegen het volgende probleem aan.
Laserwork: Scan
RDWork: Scan
LightBurn: Fill
Ruby: Engrave
Icaro: Raster
Voor het jeans effect kan je het beste hoge snelheid en lucht gebruiken. De bruining is door een te hoge haz (Heat Affected Zone) Dat kan doordat het teveel warmte ontvangt en te langzaam afkoelt. Door sneller te gaan (600-700) heeft het materiaal korter de tijd om de warmte te laten absorberen in het materiaal. En door de lucht wat harder te zetten koel je het sneller af.
Een indicatie voor de instellingen kan je vinden op de pagina
https://www.brmlasers.nl/...averen-100-w-co%e2%82%82/
Als je daar de instellingen voor Leer gebruikt zit je al in de richting, al vereist het nog wel wat finetunen.
haha nice! kurk ruikt altijd zo lekker vers uit de laser vandaanNgangatar schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:01:
Tevens voor het werk voor de gein een stel koffie onderzetters gemaakt.
De tekst mag je als blije rakker opvatten of met enig cynisme.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke resin heb jij gebruikt bij die snijplank?, op een paar kleine plekjes na ziet het er zeer strak uit! erg gaaf!
Thanks, 2 componenten resin, met een 1/2 verhouding. Eentje die men gebruikt voor tafels enzo. Had ik niet moeten doen, ik heb me compleet gek staan schuren met een excentrisch machientje.Mortum schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:03:
[...]
haha nice! kurk ruikt altijd zo lekker vers uit de laser vandaan
Welke resin heb jij gebruikt bij die snijplank, op een paar kleine plekjes na ziet het er zeer strak uit! erg gaaf!
Misschien een vraag die hier al veel vaker is langsgekomen maar ik weet niet echt hoe ik er op moet zoeken?
Kan je met bijvoorbeeld een Twotrees TTS-55 Pro een plaat graveren groter is dan de machine?
Dat je hem zeg maar op een tafelblad legt en dat hij daarin dan een logo graveert?
Of moet het werkstuk echt verhoogt in de laser liggen?
Kan je met bijvoorbeeld een Twotrees TTS-55 Pro een plaat graveren groter is dan de machine?
Dat je hem zeg maar op een tafelblad legt en dat hij daarin dan een logo graveert?
Als ik zo zie is de normale plek waar hij lasert maar de dikte van het materiaal hoger dan het blad waar hij opstaat.
En op de demoplaatjes die ik zie heeft hij nog plenty z-as ruimte, dus verwacht dat je prima op een tafel kan graveren.
Btw, ik ken de machine nu net van 2 plaatjes, dus kan zijn dat het verder compleet afval is, er is zoveel keus in de open-frame diodelasertjes, zou zo niet kunnen zeggen waar je naar moet kijken voor kwaliteit.
En op de demoplaatjes die ik zie heeft hij nog plenty z-as ruimte, dus verwacht dat je prima op een tafel kan graveren.
Btw, ik ken de machine nu net van 2 plaatjes, dus kan zijn dat het verder compleet afval is, er is zoveel keus in de open-frame diodelasertjes, zou zo niet kunnen zeggen waar je naar moet kijken voor kwaliteit.
Zolang je de kop zo ver naar beneden kan doen dat de focus op de tafel is lijkt mij het geen probleem. Als ik even naar mijn eigen cheapo laser kijk heb ik die ruimte duidelijk. Zelfs met verhoogde pootjes.
blup
Welke woorden gebruik je om de ai met een dergelijke stijl tekening te komen? Ik heb een redelijke goed plaatje maar ik blijf maar realistisch ingekleurde tekeningen krijgen. Ik heb termen als outline, no fill, karikatuur etc gebruikt maar helaas geen succesNgangatar schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:56:
Een goedkoop bambooplankje deep engraved en gevuld met resin.
Het plaatje is "zelf" gemaakt met Leonardo AI. Leuk om de laser en AI te combineren.
[Afbeelding]
Vector, flat, illustration, sketch, line drawing.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:22:
[...]
Welke woorden gebruik je om de ai met een dergelijke stijl tekening te komen? Ik heb een redelijke goed plaatje maar ik blijf maar realistisch ingekleurde tekeningen krijgen. Ik heb termen als outline, no fill, karikatuur etc gebruikt maar helaas geen succes
Zou je misschien de gehele opdracht willen tonen, dus ook wat het plaatje zelf maakt ?Ngangatar schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:31:
[...]
Vector, flat, illustration, sketch, line drawing.
Volgens mij stel je de Diode-blok op de juiste hoogte. Dus het zou geen probleem moeten zijn. Het zal even proberen zijn hoe stabiel hij staat. Maar een vlakke plaat moet geen probleem zijn denk ik zo. Het is een standaard open frame machine. Zelf zou ik het alleen doen in een goed geventileerde ruimte. Met goede afzuiging e.d. Met zo los graveren heb je veel "stof" in de ruimte.HMR90 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:40:
Die heb ik niet meer in mijn historie staan op Leonardo. Wat ik niet meer gebruik delete ik altijd daarna. Heb maar een stuk of 8 prompts opgeslagen en die zijn voor compleet andere toepassingen.Pixelmagic schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:18:
[...]
Zou je misschien de gehele opdracht willen tonen, dus ook wat het plaatje zelf maakt ?
Ik krijg het helaas ook op Leo Adri niet voor elkaar om de outline alleen te krijgen. Zelfs als ik βall white backgroundβ toevoeg word er vrolijk een achtergrondje ingekleurdNgangatar schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:04:
[...]
Die heb ik niet meer in mijn historie staan op Leonardo. Wat ik niet meer gebruik delete ik altijd daarna. Heb maar een stuk of 8 prompts opgeslagen en die zijn voor compleet andere toepassingen.
Speel je ook met elements? Settings en dergelijke? Of bijvoorbeeld met de nieuwe Phoenix engine?sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:35:
[...]
Ik krijg het helaas ook op Leo Adri niet voor elkaar om de outline alleen te krijgen. Zelfs als ik βall white backgroundβ toevoeg word er vrolijk een achtergrondje ingekleurd
Ik zal de vraag dan maar stellen: Heb je dat plaatje van die kok en de groenten nog? Die vind ik erg mooi...Ngangatar schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:04:
[...]
Die heb ik niet meer in mijn historie staan op Leonardo. Wat ik niet meer gebruik delete ik altijd daarna. Heb maar een stuk of 8 prompts opgeslagen en die zijn voor compleet andere toepassingen.
Jazeker, als SVG.roches schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:46:
[...]
Ik zal de vraag dan maar stellen: Heb je dat plaatje van die kok en de groenten nog? Die vind ik erg mooi...
Stuur me jouw email adres in een PM en ik stuur je hem toe. Het is een vrij klein bestand van 138kb.
Ook voor @Pixelmagicroches schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:46:
[...]
Ik zal de vraag dan maar stellen: Heb je dat plaatje van die kok en de groenten nog? Die vind ik erg mooi...
Ik heb nog wat pogingen gedaan in Leonardo.ai, omdat ik daarna ook wat moeite had met linework maken voor graveerwerk. Maar heb er nu eentje gevonden welke consistent redelijk goede resultaten levert, met minimale nabewerking.
Ik kreeg een verzoek voor een snijplank met een mythical dragon, met cherry blossom. Nu maakt het onderwerp niet veel uit, maar de weg daar naartoe wel, inclusief prompt en instellingen.
Mijn settings in Leonardo:
Preset: Leonardo Phoenix
Preset style: Sketch (B&W)
Contrast: High
De prompt: A stunningly intricate SVG black tattoo art piece features a mythical dragon intertwining with cherry blossoms. This digital illustration showcases expert linework. Bold and detailed, this masterpiece exudes a sense of elegance and mystique, making it a standout example of modern tattoo artistry.
De keywoorden waar het hier om draait en welke ik opgaf naast de woorden mythical dragon en cherry blossom:
SVG Black Tattoo
Illustration
Linework
(De rest heeft de prompt enhancer toegevoegd, waarna ik elke verwijzing naar een shade of kleur weer heb weggehaald
Er zijn manieren om deze keywords zelfs meer naar voren te laten komen qua resultaat, maar daar moet ik me nog even op inlezen, ik ben maar een noob en probeer gewoon het een en ander.
Het resultaat:
:strip_exif()/f/image/XIkUGnAewV6VZwQDcl1CM74T.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna in een bewerkingsprogramma, of in een online background remover, ff de achtergrond weghalen.
:strip_exif()/f/image/sBRIGy4lc7ntSV3lb2o0tSXD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben er van overtuigd dat er nog veel betere en of makkelijker manieren zijn en wie weet willen mensen die delen, maar dit werkt voor mij op dit moment best goed met deep engraving. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.
[ Voor 3% gewijzigd door Ngangatar op 29-07-2024 21:07 ]
Leuke plaatjes alleen er klopt weinig van de anatomie van de draak haharoches schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:02:
Ik heb vandaag een beetje zitten spelen met Amuse 2.0, daar komen met jouw prompt toch leuke plaatjes uit.[Afbeelding]
Draken bestaan niet!jarnoz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 01:33:
[...]
Leuke plaatjes alleen er klopt weinig van de anatomie van de draak haha

Tegenwoordig heb ik naast mijn 3 watt ook een 10 watt, dus 4mm multiplex snijden kan gewoon!
Hebben jullie nog suggesties waar ik (gratis) snij bestanden kan downloaden? Bijvoorbeeld om een kistje/puzzel/oid te snijden?
Ben helaas zelf nog niet erg goed in digitaal tekenen.
Hebben jullie nog suggesties waar ik (gratis) snij bestanden kan downloaden? Bijvoorbeeld om een kistje/puzzel/oid te snijden?
Voor puzzels: Jigsaw Puzzle. Kan je SVG-bestand meemaken. Deze inlezen in het programma. Eventueel een foto of ander plaatsje eronder en je hebt een puzzel. Al verschillende meegemaakt. Erg leuk om te doen.Plof schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:02:
Mogelijk heb je hier iets aan voor dozen: Boxes.py Zelf geen ervaring mee.
[ Voor 15% gewijzigd door RonnieKo op 07-08-2024 10:17 ]
Kijk, vooral die laatste link is erg leuk, bedankt joh! Op die manier kan ik lekker ontdekken hoe die snijdt, werkt, instellingen etc, leuk!RonnieKo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:10:
[...]
Voor puzzels: Jigsaw Puzzle. Kan je SVG-bestand meemaken. Deze inlezen in het programma. Eventueel een foto of ander plaatsje eronder en je hebt een puzzel. Al verschillende meegemaakt. Erg leuk om te doen.
Mogelijk heb je hier iets aan voor dozen: Boxes.py Zelf geen ervaring mee.
Kijk eens op 3axis.comPlof schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:02:
Tegenwoordig heb ik naast mijn 3 watt ook een 10 watt, dus 4mm multiplex snijden kan gewoon!
Heb daar wat leuke 3d dierenpuzzels vandaan.
:strip_exif()/f/image/S7wUqXjs8R3W1ECK5gLCS1kR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P3gERBFe7knTeX33DQh1K18h.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja sorry de laatste was gevallen en mist wat stukjes haha.
Ik zit nog wel eens te grasduinen in dit rijtje links:Plof schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:02:
Hebben jullie nog suggesties waar ik (gratis) snij bestanden kan downloaden?
https://www.ponoko.com/free-laser-cutting-files-templates
https://www.freepatternsarea.com/
https://3axis.co/free-vectors/free+laser+cutting+projects
https://www.freevector.us/
https://www.librarylaser.com/
https://en.makercase.com/
https://www.thingiverse.com
https://all3dp.com/2/free-laser-cut-files-designs-templates/
Dat was ik ook niet toen ik mijn eerste lasersnijder kocht. Nu wel, of althans een stuk beter. Het geheim: gewoon doen. En af en toe wat snijden wat niet in elkaar past omdat je een denkfout gemaakt hebt met de karteltjesBen helaas zelf nog niet erg goed in digitaal tekenen.
Als je er interesse in hebt kan je het wel onder de knie krijgen. Neem een gratis CAD-programma en ga daar wat mee aan het proberen. Het is wat @JeroenH al aangeeft. Het is leren met vallen en op staan. Een paar keer proef snijden. Dan achter komen dat het niet goed is of juist wel. Zorg dus voor veel "proefmateriaal". Goedkoop hout / karton e.d. dat je gewoon kan testen wat je ontworpen hebt. Dan later in het echte goede materiaal. Het kost wat tijd maar je krijgt er dan ook veel voor terug.Plof schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:02:
[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 11-08-2024 10:02 ]
Dit bijvoorbeeld. Ik gebruik dit materiaal heel veel. Als ik het koop neem ik altijd wel mijn schuifmaat mee (want de dikte varieert tussen de 2,8 en 3,3 mm) en ik zoek de meest rechte uit.RonnieKo schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:02:
Zorg dus voor veel "proefmateriaal". Goedkoop hout / karton e.d. dat je gewoon kan testen wat je ontworpen hebt.
Op maat laten snijden in de bouwmarkt naar de gewenste maat voor de snijder is het fijn testmateriaal. Het grootste nadeel is inderdaad dat het niet altijd even recht is. Dan zou je naar MDF moeten uitwijken. Dat kan ook. Ook niet duur. Je zal wel daarbij moeten opletten welk soort MDF je hebt. Er zit nog wel wat verschil tussen de bouwmarkten. Ook van dezelfde formule maar andere plaats.JeroenH schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
Dit bijvoorbeeld. Ik gebruik dit materiaal heel veel. Als ik het koop neem ik altijd wel mijn schuifmaat mee (want de dikte varieert tussen de 2,8 en 3,3 mm) en ik zoek de meest rechte uit.
Al heb ik hier bijna een complete houtvoorraad liggen van diverse soorten en diktes. Verzameld in de afgelopen jaren. Ook andere materialen. Oude stukken gebruik ik mooi als test materiaal. Die bewaar ik dan ook voor later gebruik.
[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 11-08-2024 10:25 ]
Ik ben soms wel een uur bezig alle mooie plaatjes uit te zoeken en als ze net nog een beschadiging hebben dan roep ik iemand en krijg ik bij de karwei direct 50 procent korting!JeroenH schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
Dit bijvoorbeeld. Ik gebruik dit materiaal heel veel. Als ik het koop neem ik altijd wel mijn schuifmaat mee (want de dikte varieert tussen de 2,8 en 3,3 mm) en ik zoek de meest rechte uit.
Dus vmgewoon soms ook gewoon brutaal om korting vragen loont!
Zijn er hier ook mensen uit BelgiΓ« (regio Antwerpen) die misschien nog een Waterschiller nodig hebben?
Ik kwam deze veiling tegen, staan een paar CW-5200 chillers op, met momenteel het hoogste bod rond 80 euro. (Daar komt wel nog btw en veilingkosten bij)
https://www.auctim.com/or...ions/search?query=Chiller
https://www.auctim.com/or...er_cw_5200&ai_back_page=5
Het lijkt een veiling van een helehoop Vevor materiaal, helaas zie ik er nog geen cnc laser plotters bijstaan. Wel ook een helehoop snijplotters.
Ik kwam deze veiling tegen, staan een paar CW-5200 chillers op, met momenteel het hoogste bod rond 80 euro. (Daar komt wel nog btw en veilingkosten bij)
Het lijkt een veiling van een helehoop Vevor materiaal, helaas zie ik er nog geen cnc laser plotters bijstaan. Wel ook een helehoop snijplotters.
[ Voor 31% gewijzigd door Harrie op 12-08-2024 17:08 ]
Let op! Dat zijn geen echte Teyu chillers. Of ze goed zijn kan ik niet zeggen maar de echte hebben op elk los component (display, dop, knop, etc) hun S&A logo staan. Ik zal geen oordeel vellen over deze productkwaliteit maar hoop je wel een onderbouwde keuze te kunnen geven.Harrie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:05:
Zijn er hier ook mensen uit BelgiΓ« (regio Antwerpen) die misschien nog een Waterschiller nodig hebben?
Het kan best zijn dat deze chillers goed werken maar het kan ook zo zijn dat deze binnen een jaartje overlijden/verkeerd (illegaal) gas gebruiken, specs niet halen enzovoort.
De naam CW-5000, CW-5200, CW-**** komen origineel van Teyu S&A af, daar is de kwaliteit van deze producten bewezen maar andere merken impersoneren om van de populairiteit mee te genieten. Maar niet alle concullega's van Teyu hebben een kwalitatief product als belangrijk standpunt staan.
Check de benamingen van de componenten:
/f/image/OSydyNXHGKjDEABRoMg9VaDh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door pomp0m op 12-08-2024 17:20 . Reden: typo ]
Aan het spelen met Aluminium business cards, met een diode laser. Leuk om te doen, maar nog ff spelen met settings.
Origineel:
:strip_exif()/f/image/qY9XPeec3YLH3OwAdGmRkiWX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/guF7aiJGKrgWIZMLK2fe3VnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat: (de foto is erg slecht, morgen even met licht proberen. In het echt ziet het er heel scherp en goed uit.
Origineel:
:strip_exif()/f/image/qY9XPeec3YLH3OwAdGmRkiWX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/guF7aiJGKrgWIZMLK2fe3VnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat: (de foto is erg slecht, morgen even met licht proberen. In het echt ziet het er heel scherp en goed uit.
:strip_exif()/f/image/iPsXmJlwxVwTfhObO9xKkE7w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Ngangatar op 12-08-2024 20:36 ]
Wat gebruiken jullie als ondergrond waarop de afmetingen te zien zijn zodat je je werkstuk precies op de juiste plek kunt positioneren ten opzichte van je ontwerp in bijvoorbeeld Lightburn? Natuurlijk kun je zoiets ook zelf graveren, maar mogelijk is er iets handigs kant-en-klaars voor?
Bij de Xtool s1 moet je voordat je gaat graveren middels βmarkingβ aangeven waar de edges van je werkoppervlak zitten door dit met de laser aan βte wijzenβ. Daarna is het een fluitje van een cent om goed te centreren. Klinkt als aardig wat werk maar kost je maximaal een halve minuut. En dan doe je rustig aan zelfs.JBS schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:48:
Wat gebruiken jullie als ondergrond waarop de afmetingen te zien zijn zodat je je werkstuk precies op de juiste plek kunt positioneren ten opzichte van je ontwerp in bijvoorbeeld Lightburn? Natuurlijk kun je zoiets ook zelf graveren, maar mogelijk is er iets handigs kant-en-klaars voor?
Ik vind het een heerlijke methode.