Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
JeroenH schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:48:
dus als laatste nog even proberen of ik een FW update uit kan voeren, en of dat helpt.
Het lijkt erop dat dit het probleem verholpen heeft! De FW update ging goed (moet je ook altijd maar afwachten), en bij even paar testacties stopte de X7 niet met reageren. Ik heb nu geen tijd om degelijk te testen of om wat groters te laseren, maar ik heb goede hoop. Dat zou een meevaller zijn :9

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 14:57

jantjeharing

Seriële monomanist

JBS schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:39:
[...]
Heb je toevallig een foto en/of beschrijving van wat je gemaakt hebt?
Denk een bovenkant en piano scharnieren erbij. :)
Straks kan je dan de panelen met de vensters allebei wegklappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyBT5ECiGwQwy33Qc8zyWbt1Om0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zkJp3Eo3q2mkL7VzLDjnSpMD.jpg?f=user_large

Raise the Goblet of Rock

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
[...]
Verder gemaild met Atomstack, echt snelle inhoudelijke reacties, valt me in dat opzicht niets tegen. Wel jammer dat de conclusie is dat ik à € 45 maar een nieuw mainboard voor de controller moet kopen. Maar ja, niet in de EU gekocht, dus dat is wat het is.
Valt mij nog mee. Al is het natuurlijk wel zuur dat je machine na zo'n relatief korte tijd het begeeft. Wel aardig dat je met een firmwareupdate naar een zwaardere kop kan. Dat betekend ook dat de voeding dat al reeds aan kan. :)

• RonnieKo
jantjeharing schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:50:
[...]
Denk een bovenkant en piano scharnieren erbij. :) Straks kan je dan de panelen met de vensters allebei wegklappen.
Zorg je ook nog voor dat je aan de voorzijde en/of aan de zijkanten nog iets van roosters of spleten komen? Je moet niet alles geheel dicht hebben. De afzuiging moet genoeg lucht kunnen aanzuigen om goed te werken.

Over de positie van de afzuiging: Iets lager dan het werkstuk is mooi. Dan zuig je de rook naar beneden weg. Zeker bij snijden en airassist zal de rook aan de onderzijde vrij komen.

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

RonnieKo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:44:
[...]

Zorg je ook nog voor dat je aan de voorzijde en/of aan de zijkanten nog iets van roosters of spleten komen? Je moet niet alles geheel dicht hebben. De afzuiging moet genoeg lucht kunnen aanzuigen om goed te werken.

Over de positie van de afzuiging: Iets lager dan het werkstuk is mooi. Dan zuig je de rook naar beneden weg. Zeker bij snijden en airassist zal de rook aan de onderzijde vrij komen.
Thanks! Aan de hand van je tip zit ik nu te denken de afzuiging aan te sluiten op een dubbele bodem met gaatjes onder het werkgebied..

Gisteren snijtest gedaan met open voorkant. Als een zuurkast zeg maar. Dat werkte ook al heel goed. :)

Raise the Goblet of Rock

• RonnieKo
jantjeharing schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:49:
[...]
Thanks! Aan de hand van je tip zit ik nu te denken de afzuiging aan te sluiten op een dubbele bodem met gaatjes onder het werkgebied..
Kijk eens naar een honingraat bedding om je werkstuk op te leggen. Of eventueel een messenbed.
jantjeharing schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:49:
[...]
Gisteren snijtest gedaan met open voorkant. Als een zuurkast zeg maar. Dat werkte ook al heel goed. :)
Mooi. Het is inderdaad hoe je de luchtstroom kan geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Mocht je een Xtool laser willen kopen, ook daar hebben ze Black Friday aanbiedingen.

https://www.xtool.eu/pages/black-friday-cyber-monday

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 13:43

nitrodesign

There is more joy on a ...

Dit is inderdaad niet de juiste plek, voor verkoop hebben we namelijk het V&A gedeelte,
https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 83% gewijzigd door _ferry_ op 09-12-2023 08:05 ]

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-09 16:21
knip. Advertentie+discussie gaarne buiten het topic

[ Voor 91% gewijzigd door _ferry_ op 09-12-2023 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Als daar niets uitkomt bestel ik maar een mainboard,
Grrrrr, dat wordt een naar verhaal. FW-update van het oude board ging goed, maar loste het probleem niet op. Nieuw controllerboard besteld à € 45, die arriveerde na twee weken (terwijl de track & trace de hele tijd aangaf "niet ontvangen van verzender" :( ). Board ingebouwd, wil het flashen niet lukken. ESP32 wordt gezien, dus er is seriële communicatie, maar stopt met een onduidelijke foutmelding. Ik werk veel met ESP32's, met ESPHOME en micropython, dus ik weet denk ik wel wat ik daar aan kan troubleshooten - maar ik weet dus ook wanneer het er naar uitziet dat het gewoon niet gaat werken. En dat gevoel heb ik nu :(

Ik heb maar weer een mail naar support gestuurd, maar ik begin het gevoel te krijgen dat mijn Atomstack zijn langste tijd gehad heeft - en dat dit mijn laatste Atomstack lasersnijder was. Maar goed, even afwachten maar tot hij het raam uit gaat.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
JeroenH schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:36:
Grrrrr, dat wordt een naar verhaal.
... wat misschien beter afloopt dan ik dacht :)

Af en aan hier nog mee bezig geweest, het lukte me maar niet de controller te flashen :( Vandaag voor het eerst een paar uur achter elkaar tijd om te troubleshooten. Atomstack support had me gevraagd een video te maken van het hele proces, nou ja fair enough. Als "baseline" eerst het oude/defecte controller board geflasht, dat ging goed. Toen het nieuwe board eraan, volgens mij niets anders gedaan dan de tien voorgaande keren... en de flash lukte 8)7

De lasersnijder heeft net eerst een test "droog" gedaan (laser op 10% en een hele run van een klein werkstuk) en daarbij is het proces geheel voltooid. Dat geeft hoop. Nu bezig met het hetzelfde werkstuk "voor het echie", fingers crossed. Het apparaat zal mijn vertrouwen wel moeten terugwinnen, maar het begin ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookmc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-01-2024
Voor eerste probeersels om rvs bestek te graveren wil ik een goedkope lasergraveermachine kopen (ong. €200 - €300 ).
Ik kan nergens een goede test vinden.
Weet iemand een test of vergelijkend overzicht van verschillende machines?
Twijfel nu tussen sculpfun, longer ray5, creality. Maar misschien is er wel meer en beter...

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dermati2628
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik ben op zoek naar een lasergraveermachine, +- 500 -700€. Deze zal hoofdzakelijk gebruikt worden als hobby (student architectuur om karton te snijden, graveren en snijden van berkenplex, graveren metaal,....). Wie kan ervaringen delen? Ik kom merken tegen als atomstack, sculpfun, vevor, Tooca,.... wat met de verschillende wattages 10W, 20W? Is air assist een absolute must? Een honingraat nodig? Wat met service na verkoop? Wat zijn betrouwbare verkopers? Wat is een absolute aanrdaree, wat is brol? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:55

Fjeze

AllesPerfect!

Erasmo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:22:
De CNC frees wordt niet zo vaak meer gebruikt zo te zien? :P

[Afbeelding]

Ben eens aan de slag gegaan met de bamboe onderzetters van de Action, op snazzy maps een kaartje gemaakt en deze omgezet naar vector. Vervolgens op kleur uitgesplitst naar iets van 30 lagen en het geeft een best mooi resultaat. Je kan het lastig zien op de foto maar de straten vormen bijna een labyrint voor mieren.
Dit ziet er wel mooi uit! Kan jij mij eens helpen/uitleggen hoe je dit hebt aangepakt? Ik zou er graag een van mijn eigen stad maken.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:20
voor @spookmc en @dermati2628 het is veel afhankelijk of je technisch onderlegd, creatief bent of dat het out of the box moet werken.
een 200-300 euro laser zal niet genoeg vermogen hebben om schoon RVS te graveren, maar misschien lukt het wel met speciale Markeringssprays of experimenteren met verschillende middeltjes,
Belangrijk is om te weten dat bij merken als een atomstack, sculpfun de aangegeven wattages de input vermogen is van een Diode laser,
de diode laser 10/20W input daar mee kun je goed karton/heel dun hout snijden en graveren,
wil je meer dan meer vermogen, BV 3/5mm berkenplex met een 30W CO2 laser is goed te doen,
air assist en andere accessoires zijn niet noodzakelijk, maar maken het resultaat makkelijker en mooier, waarbij air assist de eerste upgrade zou zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
spookmc schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:22:
Voor eerste probeersels om rvs bestek te graveren wil ik een goedkope lasergraveermachine kopen (ong. €200 - €300 ).
Ik kan nergens een goede test vinden.
Weet iemand een test of vergelijkend overzicht van verschillende machines?
Twijfel nu tussen sculpfun, longer ray5, creality. Maar misschien is er wel meer en beter...
Zoek eens op "Stainless Steel diode laser" dan zal je wel wat dingen tegenkomen. Het blijft soms wat meer prutsen met markingverf. Dat is al gezegd.
dermati2628 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:00:
Ik ben op zoek naar een lasergraveermachine, +- 500 -700€. Deze zal hoofdzakelijk gebruikt worden als hobby (student architectuur om karton te snijden, graveren en snijden van berkenplex, graveren metaal,....). Wie kan ervaringen delen? Ik kom merken tegen als atomstack, sculpfun, vevor, Tooca,.... wat met de verschillende wattages 10W, 20W? Is air assist een absolute must? Een honingraat nodig? Wat met service na verkoop? Wat zijn betrouwbare verkopers? Wat is een absolute aanrdaree, wat is brol? Alvast bedankt
Voor dun karton is een simpele diode laser meer dan zat van 10W. Mogelijk ook wel dun berkenplex. Wil je 3 / 4 / 6 mm dan mag je naar de zwaardere lasers grijpen. Metaal graveren: Zie eerdere opmerking. Hoe groter de wattage hoe dikker het materiaal is wat je kan snijden.

Wat heb je zeker nodig: Een afzuiging. Alles wat zonder omhulsel en zonder afzuiging wordt verkocht mag je dat zelf allemaal bijregelen. Je wilt geen verbrandingsgassen en fijnstof in de ruimte houden. Dat is niet goed voor je gezondheid. Dus een omhulsel om het apparaat en een goede afzuiging zijn het eerste waar je aan mag denken. Het ding staat bij mij niets voor niets in de schuur met een 400 m3/uur afzuiging.

Airassist: Leuk, zorgt voor een betere snijlijn en afvoer van rookgassen en fijnstof van het werkstuk.
Honginraat: Leuk, zorgt voor dat de afvoer van rookgassen en fijnstof naar beneden kan gaan. Alleen dan zal je afzuiging dat ook moeten zijn. En het zorgt ervoor dat je geen doorslag op je werkstuk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Fjeze schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:20:
[...]
Dit ziet er wel mooi uit! Kan jij mij eens helpen/uitleggen hoe je dit hebt aangepakt? Ik zou er graag een van mijn eigen stad maken.
Ga naar de website Snazzymaps.com. Daar kan je een map van je stad maken. Deze kan je exporteren en inlezen in bijvoorbeeld Lightburn. Dan kan je daar instellen wat je wil graveren en wat je wil snijden. Het een en ander is afhankelijk van je laser en programma waarmee je je laser aanstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Inderdaad via snazzy maps, en dan iedere kleur een aparte pass maken. Voor de rest is het ook een hoop experimenteren van wat wel/niet werkt met jouw laser/materiaal.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Vast herkenbaar: de brandlucht die aan een houten werkstuk blijft hangen na het snijden en ook na weken nog best wel sterk te ruiken is. Doen jullie iets specifieks om die geur te laten verdwijnen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
JBS schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:41:
Vast herkenbaar: de brandlucht die aan een houten werkstuk blijft hangen na het snijden en ook na weken nog best wel sterk te ruiken is. Doen jullie iets specifieks om die geur te laten verdwijnen?
Ik weet maar twee dingen die helpen:

Wachten, al herken ik "weken" niet helemaal, in mijn ervaring is 90% met een paar dagen wel weg. Maar wellicht is dat materiaal-afhankelijk, ik werk bijna uitsluitend met Gamma 3mm meubelplaat.

De zwarte snijrand wegschuren, helpt ook wel. Maar daar moet je maar net zin in hebben, het mooie van lasersnijden is juist dat een werkstuk over het algemeen niet zoveel nabewerking nodig heeft.

-edit-

Oh en schilderen of beitsen helpt vast ook, maar ik schilder of beits bijna nooit iets wat ik maak, dus dat weet ik niet goed.

/-edit

Ik heb op verzoek van mijn zoon een lamp gemaakt, mijn eerste project wat niet vierkant was, dus dat was even diep nadenken bij het tekenen in Lightburn :P Maar zowaar in één keer goed getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byrs-6oaAWwmxbxWlQVbp6TNasY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5q2lW7ubMrete1AN3Doqm61T.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6c1fusCqsBNph12qli68YFWLEo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JMzJWRegzEzvOL6CHu9CHzVT.png?f=fotoalbum_medium

Dit was V1. V2 wordt groter en met (veel) meer lamellen, dat ziet er mooier uit. Misschien ook nog meer horizontale schijven. Oh, en in het kader van "al doende leert men" krijgt V2 een open onderkant óf één of meerdere verwijderbare lamellen zodat de lamp er in kan zonder twee lamellen bijna te hoeven breken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 25-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

Het afstemmen van snelheid/vermogen en hoeveelheid 'passes' om zo weinig mogelijk verkoling te krijgen doet het meest in mijn ervaring. Even schuren helpt ook zeker, en ik smeer eigenlijk altijd iets van olie er op (na evt. verlijmen). Tung olie werkt heel fijn:

https://www.gamma.nl/asso...-tungoil-250-ml/p/B586499

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

jantjeharing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Het afstemmen van snelheid/vermogen en hoeveelheid 'passes' om zo weinig mogelijk verkoling te krijgen doet het meest in mijn ervaring. Even schuren helpt ook zeker, en ik smeer eigenlijk altijd iets van olie er op (na evt. verlijmen). Tung olie werkt heel fijn:

https://www.gamma.nl/asso...-tungoil-250-ml/p/B586499
Goeie tip! Ik merk dat ik bij het snijden door 3mm multiplex van de gamma en zo'n hardboard achterkant van een fotolijst er flink doorheen ga, krachtiger dan nodig, vooral te zien in de plaat die eronder ligt. Adviseer je dan meer passes met lagere kracht, of hogere kracht en minder passes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

RonnieKo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:44:
[...]

Plaats je de afzuiging dan eigenlijk in de bodem? Dat lijkt mij wat lastig namelijk (kan wel natuurlijk met een gat in je werktafel of iets dergelijks...

Ik wil ook een behuizing maken voor mijn Sculpfun S30 Ultra 22W, en vooral ook ivm de afzuiging dan. Wellicht nog wat tips? Ik ben nog helemaal vrij om hem te maken, nog geen begin gemaakt.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

JBS schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:00:
[...]
Goeie tip! Ik merk dat ik bij het snijden door 3mm multiplex van de gamma en zo'n hardboard achterkant van een fotolijst er flink doorheen ga, krachtiger dan nodig, vooral te zien in de plaat die eronder ligt. Adviseer je dan meer passes met lagere kracht, of hogere kracht en minder passes?
Meer passes op lager vermogen geeft veel minder verbranding is mijn ervaring. Tenminste met mijn S30 Ultra 22W.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Fjeze schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:56:
Plaats je de afzuiging dan eigenlijk in de bodem? Dat lijkt mij wat lastig namelijk (kan wel natuurlijk met een gat in je werktafel of iets dergelijks...

Ik wil ook een behuizing maken voor mijn Sculpfun S30 Ultra 22W, en vooral ook ivm de afzuiging dan. Wellicht nog wat tips? Ik ben nog helemaal vrij om hem te maken, nog geen begin gemaakt.
Ik heb deze behuizing gemaakt voor mijn Atomstack X7 Pro (10 watt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig2jyzsSUGi0oIYqrFgXlgnVwZ0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDPlQLZntnJK70Nzh9RKJLuL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IXSwwnrVjDsOC-FGMRnruYUl80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MHlxkOBuES4e61MBlnQ22eG.jpg?f=fotoalbum_medium

Na het maken van deze foto's heb ik links en rechts nog LED-strips gemonteerd van 10 watt elk, dan zie ik beter wat ik doe :)

Ik heb een rooster onderin zodat de werkstukken verhoogd liggen en de rook goed weg kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHYFb8nJDcQaWvk1d4axbOIi1i4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LmHbFl9ndoBN4NkVmqi3tQn.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit rooster ligt op veel te veel schroeven :P

De badkamer-ventilator zit aan het einde van de slang, dus direct op de afvoer naar buiten. Op die manier staat het hele systeem (slang + behuizing) onder onderdruk, zodat er nergens door een kiertje of scheurtje rook weglekt.

Deze behuizing werkt voor mij erg goed.

Het venster is van gewoon transparant [geen idee wat voor kunststof]. Dit biedt geen extra bescherming tegen ontsnappen van "laser"licht, maar dat is een klein risico wat ik accepteer. Sowieso is het geen echter laserlicht, de laserkop heeft extra afscherming rondom het brandpunt en het raampje zit alleen bovenop. Het licht moet wel heel raar reflecteren wil het gebundeld naar boven toe uit het raampje kunnen ontsnappen.

Brandgevaar lijkt me een groter risico doordat ik het ding van hout gemaakt heb. De afzuiging trekt lekker verse lucht naar binnen.... als-ie ooit gaat, gaat-ie goed :) Daarom laat ik hem nooit lang alleen als hij bezig is.
JBS schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:00:
[...]
Ik zie het hetzelfde als Fjeze: in mijn ervaring geeft het minder roet als je meerdere passes op wat hogere snelheid doet dan één pass met lage snelheid. Voor echt snijden van 3mm hout breng ik het vermogen nooit terug, altijd 100%, het duurt met 10 watt nu al zo lang ;)

Ik moet maar eens wat geld opzij gaan zetten voor de volgende snijder, de ontwikkelingen in diode-"lasers" gaan hard. Atomstack biedt al een 70 watt snijder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-09 13:53
Ik werk veelal met berken multiplex en dat spoel ik na het snijden eigenlijk gewoon af onder de kraan. sponsje erbij om de randen goed te raken en met handdoekje droog maken. werkt prima, brandlucht is niet helemaal weg maar scheelt énorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
In de vriezer leggen. Dan is het met twee / drie dagen weg. Of inderdaad schilderen en/of schuren van de randen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 26-01-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Fjeze schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:56:
[...]

De constructie van mijn nieuwe en ook oude apparaat is zo dat de afzuiging onder aan de achterkant in de bak zit. De oude CO2-laser had al een hoogte van 600mm. De nieuwe heeft een hoogte van 1200mm. Met een messenbed als basis of aanvullend een hongingraat. Lucht wordt dus via het messenbed / honingraat naar beneden afgezogen. Bora doet dat nu ook ook met het fornuis alleen dan aan de zijkant.

Als je dan nog een goede airassist hebt dan worden met het snijden de deeltjes naar beneden geblazen in plaats van door de kast. Een goede afzuiging zorgt voor minder zooi in de kast en op het werkstuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Hoop is een gevaarlijk iets :/ Mijn X7 pro heeft het een tijdje goed gedaan met de nieuwe controller, zie mijn post over die lamp van eind januari, en ook dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ee8GpXA248WvWDLP9vcubImHrE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeDyjUfrbxw2xR27SXM17UNG.jpg?f=fotoalbum_medium

Joepie.

Maar sinds eenpaar dagen heb ik het originele probleem weer terug: het snijden/graveren stopt soms zo maar, en dat steeds vaker. Deze testrondjes van 5m diameter, slechts de helft lukte :/ :/ :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOo5jaDrGY8DqlDm96JVF5c1Pm0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nIMEZQuq4bU3e10uNCz6WbMC.png?f=fotoalbum_medium

Maar ook een groter werkstuk van bijna 40x40 cm mislukte, kan het hout zo wegsodemieteren. !@#$%^&*()

Echt frustrerend. Mail gestuurd naar support. Er moet nu echt wat goeds komen anders is het einde Atomstack. Geheel kosteloos nog een ander controllerboar proberen wil ik nog wel doen, maar iets minder dan dat en het wordt sparen voor een andere (ander merk dan ook). Dan maar even niet lasersnijden.

Dat moest ik even kwijt. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben bezig om een mooie cartografische snijplank te maken maar ik heb wat problemen. Ik heb diverse settings gebruikt in snazzy maps en krijg er maar geen mooie vector van gebakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfqKzU6cetkbek2UNvC2vU3QYO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OM7tk01hFePHNQHyR70h0SFv.jpg?f=fotoalbum_large
Op de normale graveerstand krijg je niet echt een geweldig effect, wat ik meestal doe is eerst graveren en dan met een vector haarlijn overgaan hier en daar om het detail mooi te krijgen. Maar zowel online vectorisers als coral draw kunnen er niet mee overweg. Wellicht is de resolutie van Snazzy toch te klein en moet ik meer inzoomen en screenshots maken en het aan elkaar gaan pixelperfecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Ik ben sinds een paar dagen mezelf aan het inlezen om een laser cutter te kopen. Maar door de grote verscheidenheid aan keuzes, kom ik eens hier kijken of er goede tips te verkrijgen zijn.

Om een beetje advies te krijgen, is een uitleg nodig van wat en waar ik het apparaat voor wil gaan gebruiken:

Waar:
  • Binnenshuis, dus een externe behuizing dient ofwel al aanwezig te zijn, ofwel aan te schaffen te zijn. De afzuigslang zal dan via een raam naar buiten toe gaan.
Wat:
  • Paper crafting: regelmatig met erg veel fijn detail, inclusief de mogelijkheid tot vouwlijnen op cardstock (160-300 grams).
  • Leatherwork: Ik wil een 2e poging gaan doen tot het maken van kwaliteits leren voorwerpen als wallets etc. Dit heb ik al een paar keer gedaan met de hand (het uitsnijden) maar dit is precies het werkje in deze hobby wat ik echt niet leuk vind. Al het werk wat daarna komt is echt zen voor me.
  • Graveren: de eerste 2 hobbies, vooral leatherwork, is zeer goed te combineren met graveren, denk hierbij aan een logo, customized cadeaus , met namen of initialen etc.
Nice to have, maar geen must have:
Dik hout is leuk maar absoluut geen must have, meer zo van "het is eventueel meegenomen als het kan" maar geen deal breaker dus.

Als ik een fijne prijs kwaliteit verhouding zoek, dan ben ik volgens mij aangewezen op een Diode laser, waarbij voor het fijnere werk men vaak aanraadt om een 5, 10 of maximaal 20w te nemen.

Bekeken merken:
Wat heb ik al bekeken.

Sculpfun
Ik kwam via mijn zwager uit bij Sculfun S9, die heeft er eentje staan en zal deze week voor mij een paar leren lapjes bewerken als test. Dit apparaat is inmiddels een jaartje oud minimaal en ik wilde kijken wat er verder nog te vinden is. Bijvoorbeeld airflow maakt bij graveerwerk en fijn snijwerk een groot verschil zag ik en dat heeft de Sculpfun niet.

Glowforge
Als ik wat merken afloop, dan valt de GlowForge diode serie af voor mij. Glowforge heeft hun eigen eco-systeem en software, iets wat mijn Cricut ook heeft en ik ben geen fan van maandelijks een subscriptie waar dat niet nodig is.

XTool
Kijkende naar Xtool, dan zou de D1 pro 10W iets voor me kunnen zijn (out of stock momenteel), maar daar komen dan losse modules bij voor de ombouw, air assist etc waardoor de gunstig lijkende prijs van 550 euro alsnog naar de 1000 gaat. De D1 20W komt in totaal dan op ongeveer 1400 euro uit, wat een eerlijker vergelijk is tov de prijs van de hieronder genoemde S1.
De S1 in de 20W, hun nieuwe serie zou dan erg mooi zijn, maar tevens met de 1800 euro meer zijn dan ik eigenlijk wilde uitgeven. Dan heb ik echter wel alles wat ik volgens mij nodig heb, incl ombouw, air assist en een heerlijk groot werkveld van 50 x 33 cm met een 0.08 * 0.06 mm spot, wanneer ik de 20w versie kies.

Creality
Creality heeft de "oude" Falcon 10W en de nieuwe Falcon 2 22W welke nu 720 euro is. Als ik de ombouw en honeycomb erbij reken kom ik op ruim 900 euro. Deze heeft echter een laserspot van 0.1mm tov de 0.06 van de eerder genoemde modellen/merken.
Is er hier iemand die ervaring heeft met het verschil tussen 0.1 en 0.06-0.08mm spot nauwkeurigheid? Merk je dat echt of is dit verwaarloosbaar? Aangezien ik nog met fijne toepassingen bezig ben soms is dit wel van belang voor me. Bijvoorbeeld bij de sewing holes in leather projects. Hieronder een image voor diegenen die denken, waar heeft hij het in vredesnaam over ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5XhoyJqWa5imuz0kljNcaS_m40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fYLgJ5TX4ohHGigvyOaFLkQq.png?f=user_large

Wellicht heeft iemand nog een merk als idee/toevoeging waar ik nog overheen heb gelezen de afgelopen week? Af ben ik wellicht iets belangrijks compleet vergeten in de berg info die ik over mijzelf heen heb gestort?

[ Voor 9% gewijzigd door Ngangatar op 18-02-2024 12:30 ]

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:06
Voor leer moet je er ook rekening mee houden dat de randen effectief verkoold zijn, waardoor je nog best veel nabewerking moet doen om nette randen te krijgen. Ook zou ik zeker aan een behuizing met afzuiging denken, want van de dingen die ik tot nu toe gelasered heb is leer met een ruime marge degene die het meest stinkt.
Verder denk ik dat elke 10-20W (input) diode laser voor jouw doeleinden wel zouden moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Mr_x007 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:40:
Voor leer moet je er ook rekening mee houden dat de randen effectief verkoold zijn, waardoor je nog best veel nabewerking moet doen om nette randen te krijgen. Ook zou ik zeker aan een behuizing met afzuiging denken, want van de dingen die ik tot nu toe gelasered heb is leer met een ruime marge degene die het meest stinkt.
Verder denk ik dat elke 10-20W (input) diode laser voor jouw doeleinden wel zouden moeten voldoen.
Ik heb inmiddels de voorbeelden terug gehad en die zien er vrij goed uit, maar inderdaad charred aan de buitenkant. Ben nu wat flimpjes aan het kijken van wat tubers die eerlijk zijn over hun resultaten en dat settings echt bepalend zijn voor je eindproduct. Hopelijk zitten daar nog wat mooie voorbeelden bij die me over de streep kunnen trekken.

Ik kreeg overigens dezelfde feedback als welke jij gaf, leer stinkt meer dan welk ander materiaal ook dat ze gebruikt hebben. Dus ja, mijn aanvankelijke plan om er eentje met ombouw en afzuiging te willen kopen is een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joe-black
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 19:01

joe-black

D.O.A.

Ngangatar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:13:
Ik ben sinds een paar dagen mezelf aan het inlezen om een laser cutter te kopen. Maar door de grote verscheidenheid aan keuzes, kom ik eens hier kijken of er goede tips te verkrijgen zijn.

........

Wellicht heeft iemand nog een merk als idee/toevoeging waar ik nog overheen heb gelezen de afgelopen week? Af ben ik wellicht iets belangrijks compleet vergeten in de berg info die ik over mijzelf heen heb gestort?
Acmer -> https://acmerlaser.com/
Heb ik zelf sinds een maand in huis, hele goede kwaliteit, redelijk geprijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Erasmo schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:17:
Wellicht is de resolutie van Snazzy toch te klein en moet ik meer inzoomen en screenshots maken en het aan elkaar gaan pixelperfecten?
Ik denk dat het dat is. Ik heb voor een paar collega's die afscheid namen wel eens een plattegrond gemaakt, zoals bv deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG7xWKXKb8Hz4X50O5Q1ivg_tbw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lsxm4H4WS8c7VUwbnVHVijKo.jpg?f=fotoalbum_medium

Vanwege de lage resolutie van Snazzymaps weet ik nog dat ik bovenstaande kaart en vier stukken geëxporteerd heb, en vervolgens in paint.net aan elkaar gepuzzeld heb. Ik heb het plaatje niet naar vector omgezet, maar gewoon als bitmap laten graveren. Duurde bij deze, de eerste die ik maakte, iets van 28 uur of zo :X De plattegronden daarna gingen sneller omdat ik de settings leerde optimaliseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmmm het blijft aankloten. Heb best wel een grote PNG weten te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtTcv9te7tBYFP1ft6SNtJxxlZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OMJuGLK97sTrmnXcU13DuzXs.png?f=fotoalbum_large

Maar het blijft aanrommelen. Terwijl het toch niet zo moeilijk hoeft te zijn, 4 kleuren. Maar nu krijg je weer allemaal van die mini puntjes op de vector, en de laser denkt dat ie er 38 uur mee bezig is. Helaas is er niet gewoon een tootje waar je een stuk kaart kan aanwijzen en dat dan een vector uitspuugt.

[ Voor 8% gewijzigd door Erasmo op 21-02-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ngangatar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:10:
[...]
Ik heb inmiddels de voorbeelden terug gehad en die zien er vrij goed uit, maar inderdaad charred aan de buitenkant. Ben nu wat flimpjes aan het kijken van wat tubers die eerlijk zijn over hun resultaten en dat settings echt bepalend zijn voor je eindproduct. Hopelijk zitten daar nog wat mooie voorbeelden bij die me over de streep kunnen trekken.
Dat is een bekend "probleem". Veel laserfabrikanten geven aan kan makkelijk door een bepaalde dikte van materiaal. Dan met meerdere keren erover heen of heel langzaam. Dan krijg je problemen met de zijkant die helemaal verkoold. Dan kan lucht bij de laserstraal helpen om dat te verminderen. Oftewel "Airassist". Dat gaat niet altijd meer helpen. Je hebt dan het materiaal zelf nog. Leer is een natuur product waarvan de samenstelling mogelijk iets kan verschillen en ook de dikte mogelijk. Dan heb je liever wat "over" om de verschillen op te vangen. Dat blijft een kwestie van uitproberen.
Ngangatar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:10:
Ik kreeg overigens dezelfde feedback als welke jij gaf, leer stinkt meer dan welk ander materiaal ook dat ze gebruikt hebben. Dus ja, mijn aanvankelijke plan om er eentje met ombouw en afzuiging te willen kopen is een must.
Ik heb een lasersnijder met een grote afzuiging in een slaapkamer gehad. Deze is binnen 3 week naar de schuur verhuisd. Dit omdat het hele huis stonk naar verbrand hout of papier. Ondanks de 200+ m3/uur afzuiging naar buiten de lucht weg zoog. Daar heeft het ding goed 5 jaar zonder geur overlast gewerkt :) Zou er goed over nadenken of je dat wil.

De manier van afzuigen is ook belangrijk. Hoe gaat de lucht en hoeveel door de machine.

Voor jouw gebruik zou een nette diodelaser (10 tot 20 watt) voor papier en karton meer dan voldoende moeten zijn. Voor graveren en snijden van (dun) karton en papier heb je niet zoveel vermogen nodig. Leer misschien ook wel. Maar wil je echt dat gaan doen dan zou ik bij gebruikers of fablab's kijken en uitproberen.

• RonnieKo
Erasmo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:32:
Maar het blijft aanrommelen. Terwijl het toch niet zo moeilijk hoeft te zijn, 4 kleuren. Maar nu krijg je weer allemaal van die mini puntjes op de vector, en de laser denkt dat ie er 38 uur mee bezig is. Helaas is er niet gewoon een tootje waar je een stuk kaart kan aanwijzen en dat dan een vector uitspuugt.
En wat als je hem laat overtrekken door Lightburn? En/of in AutoCad of ander CAD-programma? Dan krijg je nette vector-bestanden. Zelf doe ik veel meuk omzetten met bijvoorbeeld Autocad en/of Lightburn. Voor Nederland kan je mogelijk iets met QGis en PDok (viewer) om DXF bestanden te maken en deze in te lezen. In PDok staat de BGT van Nederland. Dat is wel een hele gedetailleerde ondergrond voor Nederland.

• RonnieKo
Erasmo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:32:
Hmmm het blijft aankloten. Heb best wel een grote PNG weten te maken:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8QIo5gc7ACKDzM1yDvmGb8NPhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VScgMmFyvJWiFBpsGqBckOYK.png?f=fotoalbum_large

Even een vlotte haal door Lightburn met "overtrekken".

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

RonnieKo schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Dat is een bekend "probleem". Veel laserfabrikanten geven aan kan makkelijk door een bepaalde dikte van materiaal. Dan met meerdere keren erover heen of heel langzaam. Dan krijg je problemen met de zijkant die helemaal verkoold. Dan kan lucht bij de laserstraal helpen om dat te verminderen. Oftewel "Airassist". Dat gaat niet altijd meer helpen. Je hebt dan het materiaal zelf nog. Leer is een natuur product waarvan de samenstelling mogelijk iets kan verschillen en ook de dikte mogelijk. Dan heb je liever wat "over" om de verschillen op te vangen. Dat blijft een kwestie van uitproberen.

[...]

Ik heb een lasersnijder met een grote afzuiging in een slaapkamer gehad. Deze is binnen 3 week naar de schuur verhuisd. Dit omdat het hele huis stonk naar verbrand hout of papier. Ondanks de 200+ m3/uur afzuiging naar buiten de lucht weg zoog. Daar heeft het ding goed 5 jaar zonder geur overlast gewerkt :) Zou er goed over nadenken of je dat wil.

De manier van afzuigen is ook belangrijk. Hoe gaat de lucht en hoeveel door de machine.

Voor jouw gebruik zou een nette diodelaser (10 tot 20 watt) voor papier en karton meer dan voldoende moeten zijn. Voor graveren en snijden van (dun) karton en papier heb je niet zoveel vermogen nodig. Leer misschien ook wel. Maar wil je echt dat gaan doen dan zou ik bij gebruikers of fablab's kijken en uitproberen.
Thanks! En ja de lucht gaat een issue worden wellicht maar die gok neem ik. Ik heb al een alternatieve plek om te knutselen inmiddels.

Op dit moment gaat de voorkeur uit naar de creality falcon2 pro, de enclosed one. Dus niet met een los aan te schaffen kap maar eentje die van zichzelf compleet embedded is. Er staan echter ook nog een xtool en een rolly mk2 waar ik komend weekend op wil inlezen. Bij alle merken overigens de 10-22w uitvoering idd, niet de 30-40.

Qua leer gaat het om Max 2 tot 2.5mm en die laatste echt bij grote uitzondering. Veelal zal het ong 1.6 vegan tanned leer zijn of kurkleer.

Tx voor je uitgebreide reactie 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

@Ngangatar De enclosure en honeycomb bed, etc. ruiken ook nog een tijdje sterk na. Dit is al met hout zo. Kan me voorstellen dat nepleer niet veel beter ruikt na het snijden. Ik ruik het nog zeker 1 á 2 dagen in de ruimte waar ik gewerkt heb. En dan heb ik de afzuiging zeg vijf minuten na het snijden uitgezet.

Ik heb de Falcon 22W nu een paar maanden. FWIW (eerste lasersnijder voor mij): Heel erg tevreden over. De 0,1mm spotgrootte is in ieder geval bij mij precies 0,1mm. Heb ik gemerkt met "compensatie snijtestjes" door 9mm hardhout multiplex. Dus geen verkooppraatje.
En wat dat betreft: Het verschil tussen 0,06mm en 0,1mm is voor sewing holes niet relevant. Voor een kleinere spot moet je per slot ook compenseren (aan de goeie kant van de lijn snijden, zeg maar.). Alleen iets minder. Focus is wat dat betreft een stuk belangrijker.
De spotgrootte is denk ik belangrijker bij graveren van plaatjes bijvoorbeeld. Daarbij kan de resolutie belangrijk zijn. Bij graveren van een foto op een relatief klein oppervlak bijvoorbeeld.

Let wel dat fabrikanten in het verleden wel eens alleen de korte zijde van een rechthoekige spot hebben vermeld. Weet niet of dat nog steeds speelt.

Het hogere vermogen heb je niet nodig voor donkere materialen van de dikte die je voor ogen hebt. Maar hou wel rekening met dat materialen van lichtere kleur minder makkelijk kunnen gaan met lagere vermogens. Misschien dat iemand anders daar wat nuttigs over kan toevoegen.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Thanks, fijne input en bevestiging.

Wat betreft het graveerwerk met de falcon2. Heb je daar zelf inmiddels ook ervaring mee?

Ik denk dan aan letters & graphics. Geen pictures, dat is een mogelijkheid met lasers die me niet heel erg trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

Ngangatar schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:32:
Thanks, fijne input en bevestiging.

Wat betreft het graveerwerk met de falcon2. Heb je daar zelf inmiddels ook ervaring mee?

Ik denk dan aan letters & graphics. Geen pictures, dat is een mogelijkheid met lasers die me niet heel erg trekt.
Ja hoor, ik graveer ook met de Falcon2. Geen foto's maar vector gebaseerde graphics inderdaad. Naamplaatjes, etc.
Ben ik heel erg tevreden over maar heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Nog nooit een andere snijder gebruikt.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ngangatar schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:32:

Graveren van letters e.d. zijn snijlijnen met minder vermogen en verschil in snelheid. Dus als je snijdt op 100% vermogen en 27 mm/s en je komt door 4mm MDF dan zal je met 25% vermogen en een snelheid van 300mm/s een dunne graveerlijn hebben. Wil je een vlak graveren dan is hetzelfde verhaal.

Plaatjes graveren is niet veel anders. Lightburn en andere software regelen dat voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ngangatar schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:52:
[...]
Thanks! En ja de lucht gaat een issue worden wellicht maar die gok neem ik. Ik heb al een alternatieve plek om te knutselen inmiddels.
Neem die plek maar in gebruik :) Wat ook al aangegeven is: De lucht is niet altijd zo maar uit de machine. Een machine mag je goed schoonhouden wil je niet te veel stank hebben. MDF, Triplex / Multiplex hebben allemaal een hars en/of lijm dat is vaak heel smerig spul. Maar wel goed schoon te maken met allesreiniger, glassex, dasty, e.d. Bij mij wordt het water in de schoonmaakemmer compleet zwart na het schoonmaken van de messen en honingraat. Dat is vaak na een dagje snijden van MDF, multiplex en karton. De afzuiging is dan ook een aandachtspunt. Deze moet je echt regelmatig schoonmaken om te zorgen dat deze goed blijft werken. En neem liever een afzuiging met veel meer kuubs/uur afzuiging dan een hele lichte.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 23-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

RonnieKo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Neem die plek maar in gebruik :) Wat ook al aangegeven is: De lucht is niet altijd zo maar uit de machine. Een machine mag je goed schoonhouden wil je niet te veel stank hebben. MDF, Triplex / Multiplex hebben allemaal een hars en/of lijm dat is vaak heel smerig spul. Maar wel goed schoon te maken met allesreiniger, glassex, dasty, e.d. Bij mij wordt het water in de schoonmaakemmer compleet zwart na het schoonmaken van de messen en honingraat. Dat is vaak na een dagje snijden van MDF, multiplex en karton. De afzuiging is dan ook een aandachtspunt. Deze moet je echt regelmatig schoonmaken om te zorgen dat deze goed blijft werken. En neem liever een afzuiging met veel meer kuubs/uur afzuiging dan een hele lichte.
Normaal worden mijn lijstjes kleiner tot er nog 1 op staat en die koop ik, maar dit keert duurt het iets langer merk ik :).
  • Xtool S1 20W staat nog op de lijst maar word me net een tik te duur vermoedelijk, aangezien er redelijk mooie alternatieven zijn.
  • Glowforge is volledig afgevallen, ben geen fan van afgesloten eco-systemen. Heb met een cricut daar ooit al mijn vingers aan gebrand.
  • De Creality 22W Falcon 2 staat nog op de lijst.
  • Nieuw op de lijst is de Roly LaserMatic MK2 en de
  • WeCreat Vision met een heerlijke autofocus tot 140mm.
Dus feitelijk zijn er dan 4 systemen nog in de race, met allemaal hun eigen voordelen. De een een wat groter werkoppervlak, de ander een auto-lift, etc. Gelukkig komt er een erg drukke maand aan op het werk, dus ik kan nog even rustig nadenken, heb niet heel veel tijd om ermee te spelen dus bestellen kan nog wel even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ngangatar schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Dus feitelijk zijn er dan 4 systemen nog in de race, met allemaal hun eigen voordelen. De een een wat groter werkoppervlak, de ander een auto-lift, etc. Gelukkig komt er een erg drukke maand aan op het werk, dus ik kan nog even rustig nadenken, heb niet heel veel tijd om ermee te spelen dus bestellen kan nog wel even wachten.
Inderdaad rustig om naast elkaar te zetten en te overdenken. Sommige functies kunnen handig zijn zoals autofocus. Dat went snel. Groter werkoppervlak is vaak ook wel fijn. Bij sommige machines zorgt het afremmen en versnellen van de kop een minder groot werkoppervlak bij het graveren. Dat kan soms wel een cm of 2 tot 5 per kant schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
Ngangatar schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:30:
[...]

Normaal worden mijn lijstjes kleiner tot er nog 1 op staat en die koop ik, maar dit keert duurt het iets langer merk ik :).
  • Xtool S1 20W staat nog op de lijst maar word me net een tik te duur vermoedelijk, aangezien er redelijk mooie alternatieven zijn.
  • Glowforge is volledig afgevallen, ben geen fan van afgesloten eco-systemen. Heb met een cricut daar ooit al mijn vingers aan gebrand.
  • De Creality 22W Falcon 2 staat nog op de lijst.
  • Nieuw op de lijst is de Roly LaserMatic MK2 en de
  • WeCreat Vision met een heerlijke autofocus tot 140mm.
En een atomstack dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Mooie machine, die wanneer je de enclosure erbij neemt, een mooie toevoeging aan dit rijtje is. Als ik echter naar het complete plaatje kijk en de recensies meeneem van enkele youtubers, waaronder bijvoorbeeld de clack shack die erg tevreden is over de AtomStack, dan zijn ze zonder uitzondering meer te spreken over de Roly MK2. De Atomshack was dus eigenlijk al afgevallen voor mij.

De XTool overigens ook, dus het gaat nu nog tussen de Falcon2, De Wecreate en de Roly MK2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ngangatar schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:00:
[...]
Mooie machine, die wanneer je de enclosure erbij neemt, een mooie toevoeging aan dit rijtje is.
Zeker een behuizing meenemen. Hier stond laatst iemand die een "test" had gedaan met een machine met een losse behuizing. Daar had ik nog wel wat opmerkingen op. Zoals dat de veiligheidsknop dan in de behuizing zat in plaats daarbuiten. Dat zijn zaken die je eigenlijk niet wil. Je wil de machine ten alle tijden compleet uit kunnen zetten. Je zal niet de eerste zijn met brand in de machine. En ja ik heb ervaring :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

RonnieKo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:16:
[...]

Zeker een behuizing meenemen. Hier stond laatst iemand die een "test" had gedaan met een machine met een losse behuizing. Daar had ik nog wel wat opmerkingen op. Zoals dat de veiligheidsknop dan in de behuizing zat in plaats daarbuiten. Dat zijn zaken die je eigenlijk niet wil. Je wil de machine ten alle tijden compleet uit kunnen zetten. Je zal niet de eerste zijn met brand in de machine. En ja ik heb ervaring :)
Zowel qua reuk, brandgevaar, geluid, er zijn zoveel voordelen aan een kap dat die (wat mij betreft) zeker opwegen tegen een model zonder kap. Al begrijp ik het heel goed dat wanneer iemand gekocht heeft zonder kap, omdat die pas vrij recent op de markt goed verkrijgbaar zijn, dat dat niet direct de hoogste prio heeft :).

Maar aangezien ik toch nog moet aanschaffen is het een no-brainer. Sterker nog, ik neig zelfs meer naar modellen welke ontworpen zijn met een ombouw in gedachten, als naar modellen waar een ombouw later bij bedacht is. De laatste category heeft vaak een open onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

Ik ben zelf ook wat aan het kijken en er is momenteel een sculpfun icube onderweg na wat reviews op youtube te hebben gezien.
Klein kubusje met 5w laser, filters en 13x13cm werkoppervlak.
Niet heel geschikt om mee te snijden, kan wel maar als ik de reviews mag geloven wel netjes voor graveren en door het filter ook ‘binnen’ te gebruiken.
Mocht hij toch teveel rotzooi eruit gooien dan kan je redelijk makkelijk via 3d printen een slangaansluiting maken.
Leuk als beginnersmachine om wat mee te oefenen en via alie niet heel duur.
https://sculpfun.com/prod...ne?variant=43345150148786

Vandaag zag ik ook deze op youtube voorbijkomen, Genmitsu L8, 20 of 40w.
Volledig gesloten met camera voor makkelijk plaatsen van je ontwerpen, rookgasafvoer via een buis, bijgeleverde airassist en honeycomb vloer.
Fabrikant schijnt al langere tijd cnc machines te maken en is qua prijs ook netjes geloof ik.
Een aantal reviews gaf al aan dat de 20w qua output beter presteert dan een 20w van andere fabrikanten, instelling kunnen lager of sneller.

YouTube: The all new Sainsmart Genmitsu L8

Ik zag in een andere post van jou een lijstje met de wecreat vision, die wordt helaas alleen nog maar in de US of Canada geleverd.
Ik heb contact gezocht met de helpdesk en die geven aan dat ze wel aan het kijken zijn en met enkele maanden naar Europa willen gaan leveren.
Dit is op de site niet duidelijk terug te vinden en je kan gewoon je winkelkar vullen en afrekenen terwijl ze dus niet leveren….
Ngangatar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:13:

Om een beetje advies te krijgen, is een uitleg nodig van wat en waar ik het apparaat voor wil gaan gebruiken:

Waar:
  • Binnenshuis, dus een externe behuizing dient ofwel al aanwezig te zijn, ofwel aan te schaffen te zijn. De afzuigslang zal dan via een raam naar buiten toe gaan.
Wat:
  • Paper crafting: regelmatig met erg veel fijn detail, inclusief de mogelijkheid tot vouwlijnen op cardstock (160-300 grams).
  • Leatherwork: Ik wil een 2e poging gaan doen tot het maken van kwaliteits leren voorwerpen als wallets etc. Dit heb ik al een paar keer gedaan met de hand (het uitsnijden) maar dit is precies het werkje in deze hobby wat ik echt niet leuk vind. Al het werk wat daarna komt is echt zen voor me.
  • Graveren: de eerste 2 hobbies, vooral leatherwork, is zeer goed te combineren met graveren, denk hierbij aan een logo, customized cadeaus , met namen of initialen etc.
Nice to have, maar geen must have:
Dik hout is leuk maar absoluut geen must have, meer zo van "het is eventueel meegenomen als het kan" maar geen deal breaker dus.

Als ik een fijne prijs kwaliteit verhouding zoek, dan ben ik volgens mij aangewezen op een Diode laser, waarbij voor het fijnere werk men vaak aanraadt om een 5, 10 of maximaal 20w te nemen.

Bekeken merken:
Wat heb ik al bekeken.

Sculpfun
Ik kwam via mijn zwager uit bij Sculfun S9, die heeft er eentje staan en zal deze week voor mij een paar leren lapjes bewerken als test. Dit apparaat is inmiddels een jaartje oud minimaal en ik wilde kijken wat er verder nog te vinden is. Bijvoorbeeld airflow maakt bij graveerwerk en fijn snijwerk een groot verschil zag ik en dat heeft de Sculpfun niet.

Glowforge
Als ik wat merken afloop, dan valt de GlowForge diode serie af voor mij. Glowforge heeft hun eigen eco-systeem en software, iets wat mijn Cricut ook heeft en ik ben geen fan van maandelijks een subscriptie waar dat niet nodig is.

XTool
Kijkende naar Xtool, dan zou de D1 pro 10W iets voor me kunnen zijn (out of stock momenteel), maar daar komen dan losse modules bij voor de ombouw, air assist etc waardoor de gunstig lijkende prijs van 550 euro alsnog naar de 1000 gaat. De D1 20W komt in totaal dan op ongeveer 1400 euro uit, wat een eerlijker vergelijk is tov de prijs van de hieronder genoemde S1.
De S1 in de 20W, hun nieuwe serie zou dan erg mooi zijn, maar tevens met de 1800 euro meer zijn dan ik eigenlijk wilde uitgeven. Dan heb ik echter wel alles wat ik volgens mij nodig heb, incl ombouw, air assist en een heerlijk groot werkveld van 50 x 33 cm met een 0.08 * 0.06 mm spot, wanneer ik de 20w versie kies.

Creality
Creality heeft de "oude" Falcon 10W en de nieuwe Falcon 2 22W welke nu 720 euro is. Als ik de ombouw en honeycomb erbij reken kom ik op ruim 900 euro. Deze heeft echter een laserspot van 0.1mm tov de 0.06 van de eerder genoemde modellen/merken.
Is er hier iemand die ervaring heeft met het verschil tussen 0.1 en 0.06-0.08mm spot nauwkeurigheid? Merk je dat echt of is dit verwaarloosbaar? Aangezien ik nog met fijne toepassingen bezig ben soms is dit wel van belang voor me. Bijvoorbeeld bij de sewing holes in leather projects. Hieronder een image voor diegenen die denken, waar heeft hij het in vredesnaam over ;).

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door ShockWave op 28-02-2024 22:16 ]

Star Citizen referralcode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

ShockWave schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:42:
Ik ben zelf ook wat aan het kijken en er is momenteel een sculpfun icube onderweg na wat reviews op youtube te hebben gezien.
Klein kubusje met 5w laser, filters en 13x13cm werkoppervlak.
Niet heel geschikt om mee te snijden, kan wel maar als ik de reviews mag geloven wel netjes voor graveren en door het filter ook ‘binnen’ te gebruiken.
Mocht hij toch teveel rotzooi eruit gooien dan kan je redelijk makkelijk via 3d printen een slangaansluiting maken.
Leuk als beginnersmachine om wat mee te oefenen en via alie niet heel duur.
https://sculpfun.com/prod...ne?variant=43345150148786

Vandaag zag ik ook deze op youtube voorbijkomen, Genmitsu L8, 20 of 40w.
Volledig gesloten met camera voor makkelijk plaatsen van je ontwerpen, rookgasafvoer via een buis, bijgeleverde airassist en honeycomb vloer.
Fabrikant schijnt al langere tijd cnc machines te maken en is qua prijs ook netjes geloof ik.
Een aantal reviews gaf al aan dat de 20w qua output beter presteert dan een 20w van andere fabrikanten, instelling kunnen lager of sneller.

YouTube: The all new Sainsmart Genmitsu L8

Ik zag in een andere post van jou een lijstje met de wecreat vision, die wordt helaas alleen nog maar in de US of Canada geleverd.
Ik heb contact gezocht met de helpdesk en die geven aan dat ze wel aan het kijken zijn en met enkele maanden naar Europa willen gaan leveren.
Dit is op de site niet duidelijk terug te vinden en je kan gewoon je winkelkar vullen en afrekenen terwijl ze dus niet leveren….

[...]
Mooie post!

De iCube van Sculpfun zal hem voor mij niet worden, erg leuk ding maar echt een te klein werkoppervlakte. Maar inderdaad, wanneer je voornamelijk kleinere dingen graveert, dan is het een mooi alternatief.

De Genmitsu had ik gezien, maar die viel eigenlijk na het zien en lezen van de comments op de video van Clack Shack al weer af. De Roly MK2 wordt in de comments beter genoemd qua bouwkwaliteit en de maker van deze video reageerde daar bevestigend op, dat de Roly een betere aanschaf is. En die is niet heel veel duurder. Tevens ook minder knoppen etc.

Fijne info over de WeCreate, daar kan daar voorlopig even een streep doorheen. Wel jammer want die autofocus is een mooie feature en bijna de enige reden waarom de Roly MK2 niet al aangeschaft is ;).

Met een paar dagen/weken is overigens ook de xTool 10W S1 leverbaar, en dan wil ik even kijken of de specs (op de 10/20w na) hetzelfde is. Want dat is dan ook nog een serieuze kandidaat. Vooralsnog, de Roly op 1.

[ Voor 3% gewijzigd door Ngangatar op 29-02-2024 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

De Roly MK2 kwam ik na mijn post hier pas tegen en die komt in heel veel reviews erg goed naar voren oa bij de clack shack en Valley Forged die laatste gebruikt de machine al vele maanden voor dagelijks werk.
Er zit aan de voor en achterkant een gleuf voor langere voorwerpen en bij de 20 of 30 watt modellen zit er een 10watt knop op voor het terugschakelen voor graveren.
De 20>10 watt geeft een mooier graveer resultaat dan de 30>10 watt zag ik op hun eigen site.
Uiteraard wel sneller en dikker snijden met de 30watt.
Tevens lineaire rails op alle assen welke toch een langdurig beter en onderhoudsarmer resultaat geven qua precisie dan de rubberen rollers welke je vaak tegen komt. (wat langer 3d printervaring met dat soort materiaal)
Ook net een filmpje gezien hoe je de laser schoon moet maken en schijnt ook erg makkelijk te gaan.
Deze staat bij mij momenteel ook op nr1 mocht ik door willen gaan.

Wecreat was ook mijn eerste machine die ik zag en ziet er voor een beginner erg vriendelijk uit.
Alleen na wat langer zoeken toch wat minpunten tegengekomen, (nog) geen verzending naar Europa en de software wordt ook erg negatief over gesproken als in erg beperkt en niet geschikt voor andere dan de eigen software, lightburn bestanden kunnen wel geüpload worden naar de wecreat software maar niet direct printen vanuit lightburn.
Autofocus is idd wel een pluspunt, bij het snijden zakt hij ook telkens iets bij elke pass waardoor het brandpunt behouden blijft en je theoretisch dikker kan snijden met een zwakkere laser.

Hier gister de icube gearriveerd maar nog even geen tijd gehad om hem aan te slingeren, wel de action geplunderd voor wat testmateriaal van kurk, leisteen, bamboe, rvs asbak en mdf onderzetters.
Ngangatar schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Mooie post!

De iCube van Sculpfun zal hem voor mij niet worden, erg leuk ding maar echt een te klein werkoppervlakte. Maar inderdaad, wanneer je voornamelijk kleinere dingen graveert, dan is het een mooi alternatief.

De Genmitsu had ik gezien, maar die viel eigenlijk na het zien en lezen van de comments op de video van Clack Shack al weer af. De Roly MK2 wordt in de comments beter genoemd qua bouwkwaliteit en de maker van deze video reageerde daar bevestigend op, dat de Roly een betere aanschaf is. En die is niet heel veel duurder. Tevens ook minder knoppen etc.

Fijne info over de WeCreate, daar kan daar voorlopig even een streep doorheen. Wel jammer want die autofocus is een mooie feature en bijna de enige reden waarom de Roly MK2 niet al aangeschaft is ;).

Met een paar dagen/weken is overigens ook de xTool 10W S1 leverbaar, en dan wil ik even kijken of de specs (op de 10/20w na) hetzelfde is. Want dat is dan ook nog een serieuze kandidaat. Vooralsnog, de Roly op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

ShockWave schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:52:
De Roly MK2 kwam ik na mijn post hier pas tegen en die komt in heel veel reviews erg goed naar voren oa bij de clack shack en Valley Forged die laatste gebruikt de machine al vele maanden voor dagelijks werk.
Er zit aan de voor en achterkant een gleuf voor langere voorwerpen en bij de 20 of 30 watt modellen zit er een 10watt knop op voor het terugschakelen voor graveren.
De 20>10 watt geeft een mooier graveer resultaat dan de 30>10 watt zag ik op hun eigen site.
Uiteraard wel sneller en dikker snijden met de 30watt.
Tevens lineaire rails op alle assen welke toch een langdurig beter en onderhoudsarmer resultaat geven qua precisie dan de rubberen rollers welke je vaak tegen komt. (wat langer 3d printervaring met dat soort materiaal)
Ook net een filmpje gezien hoe je de laser schoon moet maken en schijnt ook erg makkelijk te gaan.
Deze staat bij mij momenteel ook op nr1 mocht ik door willen gaan.

Wecreat was ook mijn eerste machine die ik zag en ziet er voor een beginner erg vriendelijk uit.
Alleen na wat langer zoeken toch wat minpunten tegengekomen, (nog) geen verzending naar Europa en de software wordt ook erg negatief over gesproken als in erg beperkt en niet geschikt voor andere dan de eigen software, lightburn bestanden kunnen wel geüpload worden naar de wecreat software maar niet direct printen vanuit lightburn.
Autofocus is idd wel een pluspunt, bij het snijden zakt hij ook telkens iets bij elke pass waardoor het brandpunt behouden blijft en je theoretisch dikker kan snijden met een zwakkere laser.

Hier gister de icube gearriveerd maar nog even geen tijd gehad om hem aan te slingeren, wel de action geplunderd voor wat testmateriaal van kurk, leisteen, bamboe, rvs asbak en mdf onderzetters.

[...]
Valley Forged, wat kan die gozer ouwehoeren, maar inderdaad alles met de Roly en veel van wat ik zelf ook wil doen.

Succes met de iCube, laat wat resultaten zien ajb en lachen dat je de action hebt leeggekocht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
ShockWave schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:52:
Veel plezier met je Icube! Succes met testen. Schrijf goed op welke instellingen je dan gebruikt. Dat is altijd goed voor later. Let op bij spul van de action, maar ook van andere leveranciers. Je graveer en snij resultaten vallen of staan met het materiaal en de instellingen. Als het iets andere samenstelling is zoals bijvoorbeeld bij MDF kan het resultaat heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
Roly gekocht,? De 30w was weer op stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Dank voor de tips, ik had wel al begrepen dat je bij ieder nieuw materiaal je het beste eerst een proef sessie kan doen met die vakjes voor snelheid en hoeveel % laserlicht om te bepalen wat het beste uitkomt.
Kan je in lightburn geen profielen opslaan met materiaalinstellingen?
Dat zou het wel makkelijker maken als je meer van hetzelfde materiaal gaat graveren of snijden hoewel er altijd verschillen kunnen zijn door fabricageprocessen.
Mocht het ooit tot productie komen dan ben ik wel van plan om bij dezelfde leverancier qua materiaal te blijven voor de hoop op een constante in materiaal.
Dit doe ik ook bij mijn 3d prints.
RonnieKo schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Veel plezier met je Icube! Succes met testen. Schrijf goed op welke instellingen je dan gebruikt. Dat is altijd goed voor later. Let op bij spul van de action, maar ook van andere leveranciers. Je graveer en snij resultaten vallen of staan met het materiaal en de instellingen. Als het iets andere samenstelling is zoals bijvoorbeeld bij MDF kan het resultaat heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
ShockWave schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:10:
Dat zou het wel makkelijker maken als je meer van hetzelfde materiaal gaat graveren of snijden hoewel er altijd verschillen kunnen zijn door fabricageprocessen.
Dat zit er zeker in. Geen probleem. Je kan een hele mooie bieb aanleggen. Ik ben altijd van om het ook nog elders of te kunnen exporteren. Mocht er ooit iets misgaan.
Mocht het ooit tot productie komen dan ben ik wel van plan om bij dezelfde leverancier qua materiaal te blijven voor de hoop op een constante in materiaal.
Dat is dan belangrijker dan een materiaal dat mogelijk een paar cent goedkoper is. De lasertijd is vaak de hoogste kosten bij het laseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Dank voor de tips, ik had wel al begrepen dat je bij ieder nieuw materiaal je het beste eerst een proef sessie kan doen met die vakjes voor snelheid en hoeveel % laserlicht om te bepalen wat het beste uitkomt.

[...]
IKEA spul schijnt al wat constanter te zijn in kwaliteit dan Action.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Tier list vwb Enclosed Diode lasers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

RonnieKo schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:15:

Dat zit er zeker in. Geen probleem. Je kan een hele mooie bieb aanleggen. Ik ben altijd van om het ook nog elders of te kunnen exporteren. Mocht er ooit iets misgaan.

Dat is dan belangrijker dan een materiaal dat mogelijk een paar cent goedkoper is. De lasertijd is vaak de hoogste kosten bij het laseren.
Nice dat je profielen kan maken en opslaan en wat betreft werktijd van een machine dat ken ik ja.
Voor mijn 3d prints heb ik spreadsheets waarop ik ontwerptijd, machine tijd en oa materiaalgebruik op invul om tot een prijs te komen, afschrijvings- en onderhoudskostenvan de machine drukken idd het meest op de rekening.
Qua berekening van mijn eigen uurprijs voor ontwerp of bewerking zit ik echt laag maarja je moet ergens beginnen en alsnog ben je te duur vindt men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Vandaag de Sculpfun Icube 5W uitgeprobeerd, eerste stappen in het lasergraveren en werken met Lightburn.
Onderstaande testprint...verkeerde instellingen, eerst alleen lijntjes toen de boel anders ingesteld met infill en gewoon over de eerste poging heengraveren.
Daarbij kwam ik erachter dat de snelheid te laag was voor het vermogen, de boel maar gestopt voordat er echt brand ontstaat en de startsnelheid wat verhoogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GcgbCEpe4-9sjGUf-0GSOc2A0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QifBkStmKBlumEi3wLWxF6wr.jpg?f=fotoalbum_large

2e poging met het multiplex ging al wat beter maar toch nog even spelen met de instellingen en het MDF ziet er al veel beter uit en de leisteen vind ik ook niet verkeerd eruitzien.
Edit: ik kom er net achter dat ik de focus helemaal niet heb uitgelijnd bij de leisteen, dat is wel een puntje waar ik op moet letten bij elk nieuw materiaal :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilgm68nBoRQePKFux2pMnuZ4398=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GgKXqha3vMUmvH25lbx0gEY.jpg?f=fotoalbum_large

Geur viel wel mee tijdens graveren, je ruikt het wel als je met hout bezig bent alleen mijn luchtsensor schoot richting de 140pm in het rood terwijl ik normaal op 4pm zit :X
Goed ventileren dus.

Er waren maar 2 testplaatjes bijgeleverd dus nu maar even naar de Gamma.

[ Voor 4% gewijzigd door ShockWave op 03-03-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
ShockWave schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:08:
Daarbij kwam ik erachter dat de snelheid te laag was voor het vermogen, de boel maar gestopt voordat er echt brand ontstaat en de startsnelheid wat verhoogd.
Dat merk je wel :) Met airassist kan je veel voorkomen. Niet alles maar helpt goed tegen "brand". Evaring mee :)

[Afbeelding]
Edit: ik kom er net achter dat ik de focus helemaal niet heb uitgelijnd bij de leisteen, dat is wel een puntje waar ik op moet letten bij elk nieuw materiaal :F
Focus is inderdaad goed instellen. Bij sommige machines en bijvoorbeeld CO2 lasers is wat meer ruimte. Degene met een mooie strakke lens is er iets minder hoogteruimte om te spelen.
Geur viel wel mee tijdens graveren, je ruikt het wel als je met hout bezig bent alleen mijn luchtsensor schoot richting de 140pm in het rood terwijl ik normaal op 4pm zit :X Goed ventileren dus.
Jep, daarom goed ventileren. Vaak ook na het laseren even wat meer ventileren. Trouwens welke luchtsensor gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

RonnieKo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Dat merk je wel :) Met airassist kan je veel voorkomen. Niet alles maar helpt goed tegen "brand". Evaring mee :)
Op deze machine zit geen airassist, alleen wat de koelingfan langs het laserblok blaast, daarom ook minder geschikt voor snijden.
RonnieKo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:41:

Jep, daarom goed ventileren. Vaak ook na het laseren even wat meer ventileren. Trouwens welke luchtsensor gebruik je?
Ik heb hier de Ikea vindstyrka staan, die met display, welke gekoppeld is aan homeassistant waardoor je makkelijk in een grafiek terug kan kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 19:29
Een paar weken terug zag ik dat ze bij de action nieuwe leisteen onderzetters hadden, dus meteen wezen kijken. 4x langs geweest zonder dat ze ze hadden, maar gister ineens wel, dus setje meegenomen.
Gistermiddag testpatroon gemaakt op de minst mooie en vandaag wat patronen op 2 andere.
Met een 20W diode kan je echt nog flink te sterk laseren, dus mijn eerste testpatroon had gewoon wat gekristalliseerde stukjes :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6yzp0-QnV9l7ljVPiHdXJvTfE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBgBrqEv9uSPwv5X9sfgxn6I.jpg?f=fotoalbum_large
De 2e keer op de achterkant ging beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHp5udZNOT_YtaenctVQmqd5Dpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMjeR9S0eXMrCa8VUoCNpW93.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna op de voorkant een stukje tussen 10-15% vermogen op 2 snelheden nog een keer getest wat wel een mooie gradatie geeft.

Daarna dit patroon met een constante waarde gegraveerd, mooi passend bij pasen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF_OepmDdIPe2j4mvbyXlKKifeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DREWsTuoyrC66yDjEmOReVx8.jpg?f=fotoalbum_large

En als laatste een eigen foto op variabel vermogen tussen 7-15%. Eerst op 4000mm/min, maar toen zag je eigenlijk niks, dus toen nog een keer op 1500mm/min, zelfde vermogen.
Denk alleen dat ik de afbeelding groter had kunnen maken zodat je de lege stukken aan de zijkant niet hebt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfyetttcqeHjivHsoqmME78_BmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys7NLeFS9DMnzdiyRBjTf8Lc.jpg?f=fotoalbum_large

Valt me al met al niet tegen. De hoeveelheid detail met de sterren is nog verrassend hoog en de onderzetters zijn ook nog redelijk vlak, wat me verbaasd voor de prijs.

Nu hopen dat deze post er niet voor zorgt dat ze voortaan constant uitverkocht zijn bij mij in de buurt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryschippers
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-08 11:28
hoi allemaal,

ik ben nieuw hier op dit onderwerp.

op mijn werk, (dagbesteding in tricht) hebben wij een laser staan, (ooit eens gekregen of gekocht van een bedrijf), ik en de begelijdster die er het meeste mee werkt, weet alleen hoe ze hout moeten branden (graveren zeg maar) de software licentie kost hun zo'n 500 a 600 euro per jaar... en dat voor allen maar hout graveren!

ik heb het idee om er meer mee te doen: usb stick en dergelijke graveren vor bedrijven (logo er op enzo)

maar weet niet echt goed hoe dit aan te pakken... het is vor zover ik weet een laser van masca id.
veel informatie is er over onze machine helaas niet te vinden (waarschijnlijk te oud)

mijn broertje beloofd al heel lang om er eens naar te kijken, maar heeft tijd te kort van wege zijn opleiding en werkenleren baan.

vandaar dat ik dus maar deze vraag stel...

foto's van het type nummer kan ik sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pomp0m
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 18:14
Masca Id zijn mooie maar prijzige 'industrie' machines. Merendeel werken hun met 1064nm lasers al hebben ze ook andere bronnen, als het zo'n bron is dan zijn usb sticks goed te doen. Indien er wat meer info kan komen over het type machine dan is het graven naar de specs goed te doen en kan ik best wat tips/sturing beantwoorden

Voetnoot vooraf uit eerlijkheid!: Ik ben zelf r&d manager bij een lasermachine fabrikant (niet Masca Id).
Bij Tweakers opereer ik niet uit dienst van het bedrijf ik zit hier voor mijn passie met lasers (wat ouder is als het bedrijf).

[ Voor 26% gewijzigd door pomp0m op 10-04-2024 20:43 . Reden: belangrijke footnote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is het niet toevallig de licentie voor een grafisch programma oid?

Onze Epilog draait bv het liefst met corel draw(en ondersteund lightburn niet ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theconsul
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 08:49
Hallo,

Heb helemaal geen ervaring met laser graveringen.

Heb nog van een vorig project een pâar honderd RVS drinkbekers die zwart gecoat zijn.

Laatst had ik stickers besteld om deze van een logo te voorzien maar dat lijkt nergens op. Nu was het idee om deze te lasergraveren en daarna dat toestel te gebruiken als hobby en gewoon fun.

Ik zie heel wat toestellen van 200 tot duizenden euros. Graag wil ik dit toch wat beperken, dus een graveermachine, extensions in de hoogte denk ik dan en een roller omdat de drinkbekers rond zijnn en beetje conisch.

Welke laser graveermachine kunnen jullie eventueel aanraden die me niet ineens failliet laat gaan maar toch degelijkw erk levert voor die zwart gecoate drinbekers?

Hartelijkd ank

Roger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryschippers
Erasmo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:48:
Is het niet toevallig de licentie voor een grafisch programma oid?

Onze Epilog draait bv het liefst met corel draw(en ondersteund lightburn niet ;( )
de software is om de laser aan te sturen dmv scanlinux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryschippers
pomp0m schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:39:
Masca Id zijn mooie maar prijzige 'industrie' machines. Merendeel werken hun met 1064nm lasers al hebben ze ook andere bronnen, als het zo'n bron is dan zijn usb sticks goed te doen. Indien er wat meer info kan komen over het type machine dan is het graven naar de specs goed te doen en kan ik best wat tips/sturing beantwoorden

Voetnoot vooraf uit eerlijkheid!: Ik ben zelf r&d manager bij een lasermachine fabrikant (niet Masca Id).
Bij Tweakers opereer ik niet uit dienst van het bedrijf ik zit hier voor mijn passie met lasers (wat ouder is als het bedrijf).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doGOGFEc0GH56SAP6vZJT0VYHs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL0q4KpCubGhPGoyzbeBkoYf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Hallo allemaal,
Voor een project ben ik aan het zoeken naar oplossing om kleine paneeltjes te maken, waarin kleine schakelaars en LED diodes moeten komen.

Nu zijn er verschillende oplossingen, 3D printen, Aluminium en Hout.

Nu leek mij voor mijn project hout laser snijden de beste oplossing.
Is er toevallig iemand in de buurt van Gorinchem, waar ik een keertje mee kan kijken die een laser snijder heeft voor het resultaat?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pomp0m
Ik zie dat de K-1000 series toch een CO2 laser is (10,6), dan is hout goed te doen maar metalische soorten zijn met deze vermogens niet te graveren, je kan het het echter wel markeren. Daar heb je dan een spray zoals CerMark voor nodig. Dat is altijd erg dure spray en het brengt wel veel warmte in dus dat zal getest moeten worden. en de kostprijs van de spray komt bij het product. Geverft of gecoat staal echter is niet zo moeilijk, dan brand je gewoon de bovenste coating er af zodat het blanke staal eronder zichtbaar wordt.

De software is optioneel daarom zal het waarschijnlijk ook licentiegebonden zijn. De kernsituaties waar deze machines op ingezet worden is voor lopende band werk, normaal zou zo'n model dus aan een PLC + database gekoppeld worden om m&m's verpakkingen de scheur oogjes snijden terwijl ze voorbij vliegen (bijvoorbeeld).

Ik heb zelf nog niet de mogelijkheid gehad om met deze software te werken maar een CO2 laser is een basisbegrip vanuit mijn perspectief, als je een dm stuurt kan ik je misschien online opweg helpen met instellingen en mogelijkheden.

Wat je ook kan proberen is contact opnemen met Koenig & Bauer, zij verkopen ook deze modellen onder hun eigen merknaam. Misschien willen ze je verder helpen, wie niet vraagt wie niet wint.
https://coding.koenig-bauer.com/en/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
theconsul schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:30:
Welke laser graveermachine kunnen jullie eventueel aanraden die me niet ineens failliet laat gaan maar toch degelijkw erk levert voor die zwart gecoate drinbekers?
Vraag eens bij een fablab in de buurt. Je zit met het coaten. Je zou het met een diode-laser kunnen doen maar of dat echt goed gaat is even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
WeHoDo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:57:
Nu leek mij voor mijn project hout laser snijden de beste oplossing.
Is er toevallig iemand in de buurt van Gorinchem, waar ik een keertje mee kan kijken die een laser snijder heeft voor het resultaat?
Waarom lijkt lasersnijden de juiste oplossing? Voor metaal snijden heb je een speciale laser nodig. Voor de andere producten: Hout en kunststof kunnen veel lasers wel aan. Dan is de dikte voor de stekte van de laser bepalend. Een Fablab in de de buurt zou je wel kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pomp0m
Fablabs zijn inderdaad voor het incidenteel bewerken en voor inspiratie/ervaring (cursussen) erg goed, voor een startende in de markt die een idee heeft maar nog niet de juiste oplossing is het de place to be.

check hier voor locaties van FabLabs, ze staan er niet allemaal tussen want men moet zichzelf aanmelden maar je hebt goed kans dat je er een in de buurt vindt.
https://fablab.nl/fablabs-in-de-benelux/

Indien je echt staal wilt snijden zijn er tegenwoordig webshop systemen. Ik kom uit de achterhoek dus voor mij de bekenste is 24/7 tailorsteel die levert in de benelux en duitsland en is aardig netjes geprijst, al zijn enkelstuks natuurlijk altijd erg kostelijk.
https://www.247tailorsteel.com/nl

Voor de hout en kunstoffen zijn dezelfde oplossingen bij bijvoorbeeld
https://www.bmtec.nl/ met hun CutWise oplossingen.

Dit zijn er wat die ik zelf ken maar er zijn natuurlijk meer!

Zelf een machine inkopen kan heel snel uit, ik ken veel ervaringen dat de machine zich binnen 3 maanden, vaak zelfs binnen weken terug verdient. Maar dat is alleen als je 'businessplan' (uit de hand gelopen hobby) voorbij de proto/idee fase is. En dan is een diodelaser het meestal niet meer waard. Dan kan je heel makkelijk met lease/lening of eigen geld een machine van rond de 10k kopen om je bedrijf te kickstarten.

Zit je nog niet in dat vertrouwensniveau neem dan een dienst af i.p.v. een machine, de sub € 5.000,- machines zijn bijna allemaal niet ce en al helemaal niet IEC60825 gekeurd dus je koopt je risico.

[ Voor 23% gewijzigd door pomp0m op 21-04-2024 13:05 . Reden: aanvulling veiligheids afwegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
RonnieKo schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:54:
[...]

Waarom lijkt lasersnijden de juiste oplossing? Voor metaal snijden heb je een speciale laser nodig. Voor de andere producten: Hout en kunststof kunnen veel lasers wel aan. Dan is de dikte voor de stekte van de laser bepalend. Een Fablab in de de buurt zou je wel kunnen helpen.
Thx voor je reactie.
Waarom hout?
Omdat dit denk ik het makkelijkste (na) te bewerken is en te monteren is.
Ook dient deze geschilderd te worden.
En omdat hout overal wel verkrijgbaar is en goedkoop is. (dunne plaatjes (multiplex van 4 tot 5 mm dik).

Maar wellicht heb je een beter idee.
Het gaat namelijk om een hobby project, om een FCU van een Airbus A320 na te maken.
De autopiloot paneel. Deze bestaat uit 5 lossen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
WeHoDo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:07:
[...]
Het gaat namelijk om een hobby project, om een FCU van een Airbus A320 na te maken.
Ah... ik had niet opgemaakt dat je het hout zou willen. 5mm multplex moet goed kunnen. Het is dan goed te bewerken. Dat moet geen probleem zijn.

Als je het zelf wil tekenen en dan wil snijden moet dat geen problemen geven. Dat kan je dan bij bijvoorbeeld een laserservice goed krijgen. Dan zou ik als tip meegeven: Print even 1 op 1 uit en knip hem uit om te proberen of het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pomp0m
WeHoDo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:07:
[...]

Thx voor je reactie.
Waarom hout?
Omdat dit denk ik het makkelijkste (na) te bewerken is en te monteren is.
Ook dient deze geschilderd te worden.
En omdat hout overal wel verkrijgbaar is en goedkoop is. (dunne plaatjes (multiplex van 4 tot 5 mm dik).

Maar wellicht heb je een beter idee.
Oe dat zijn leuke projecten, dan is denk ik kunstof een mooiere oplossing. Dit zou gewoon uit een plaatje PP-H te maken Dat is erg hard en glad dus het oppervlak lijkt meer als staal, ook over tijd. Daardoor lijkt het een aardig stuk authentieker.
Ook ik PP-H te lassen en te bewerken met laser en verspanende bewerkingen zoals boren en vrezen, ook is het zoals staal te buigen, gewoon met een verwarmings element.
Vooral het lassen zal het opstaande kanten werk erg stevig maken.
https://www.vinkkunststof...polypropeen/pp-h-vinplast

[ Voor 6% gewijzigd door pomp0m op 21-04-2024 19:25 . Reden: link voor materiaal ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
RonnieKo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:20:
[...]

Ah... ik had niet opgemaakt dat je het hout zou willen. 5mm multplex moet goed kunnen. Het is dan goed te bewerken. Dat moet geen probleem zijn.

Als je het zelf wil tekenen en dan wil snijden moet dat geen problemen geven. Dat kan je dan bij bijvoorbeeld een laserservice goed krijgen. Dan zou ik als tip meegeven: Print even 1 op 1 uit en knip hem uit om te proberen of het past.
Klopt, ik heb e.e.a. al op (simpel) karton met een stanley mes ingesneden.
Deze is ook al op maat. Het moet eigenlijk alleen op stevigere ondergrond komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
pomp0m schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:23:
[...]

Oe dat zijn leuke projecten, dan is denk ik kunstof een mooiere oplossing. Dit zou gewoon uit een plaatje PP-H te maken Dat is erg hard en glad dus het oppervlak lijkt meer als staal, ook over tijd. Daardoor lijkt het een aardig stuk authentieker.
Ook ik PP-H te lassen en te bewerken met laser en verspanende bewerkingen zoals boren en vrezen, ook is het zoals staal te buigen, gewoon met een verwarmings element.
Vooral het lassen zal het opstaande kanten werk erg stevig maken.
https://www.vinkkunststof...polypropeen/pp-h-vinplast
Kunststof / 3D print zat ik ook te denken, maar is dat niet (veel) kostbaarder om te maken dan hout?
Ik bedoel, het hoeft niet 100% te zijn. Maar de kosten voor een paar panelen moeten niet de pan uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Gewoon uittekenen en dan laten snijden. Dat moet geen probleem zijn. Als je het niet zelf kan tekenen komen er vaak tekenkosten bij. Als je een beetje handig bent is FreeCad of een ander simpel CAD-programma met een DXF uitvoer goed genoeg.

Kunststof is duurder dan hout. Je kan mooi MDF met een mooie kunststof laag krijgen. Dan valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
RonnieKo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:29:
Gewoon uittekenen en dan laten snijden. Dat moet geen probleem zijn. Als je het niet zelf kan tekenen komen er vaak tekenkosten bij. Als je een beetje handig bent is FreeCad of een ander simpel CAD-programma met een DXF uitvoer goed genoeg.

Kunststof is duurder dan hout. Je kan mooi MDF met een mooie kunststof laag krijgen. Dan valt het wel mee.
Stel, ik zou een eigen houtlaser / cutter willen hebben. Welke zou dan genoeg zijn?
Bij de grote blauwe webshop zie ik ze rond 200 euro. Is dat wat?
Omdat ik dan wellicht meerdere dingen wil maken.

Of is het beter om naar een fablab locatie te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pomp0m
WeHoDo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:28:
[...]

Kunststof / 3D print zat ik ook te denken, maar is dat niet (veel) kostbaarder om te maken dan hout?
Ik bedoel, het hoeft niet 100% te zijn. Maar de kosten voor een paar panelen moeten niet de pan uitlopen.
3 jaar geleden was ik gelijk met je akkoord gegaan maar tegenwoordig is hout heel erg duur geworden dus kan kunstof en stuk beter meekomen, een 2x1meterx3mm plaat gamma hout (goedkoop) zit op ~€30, een kunstofplaat ~€50.
WeHoDo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:33:
[...]

Stel, ik zou een eigen houtlaser / cutter willen hebben. Welke zou dan genoeg zijn?
Bij de grote blauwe webshop zie ik ze rond 200 euro. Is dat wat?
Omdat ik dan wellicht meerdere dingen wil maken.

Ik zou dan eerder naar een fablab gaan. Zelf zal ik nooit deze modellen aandragen (i.v.m. veiligheid) en bij een fablab krijg je meer dat je een lijn kan snijden/graveren, je kan er ervaringen ontmoeten en soortgelijke mensen, ideeën opdoen en hulp krijgen. Dat is heel wat meer waard als een machine die incidenteel gaat produceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
WeHoDo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:33:
[...]
Stel, ik zou een eigen houtlaser / cutter willen hebben. Welke zou dan genoeg zijn? Bij de grote blauwe webshop zie ik ze rond 200 euro. Is dat wat? Omdat ik dan wellicht meerdere dingen wil maken.

Goed, met de 200 euro ben je er nog niet. Er zit geen omkasting om. Die mag er nog om heen. Een goede afzuiging mist. Die mag je ook nog aanschaffen. In de woning gebruiken dan is het advies: Niet doen. Wijk uit naar een aparte ruimte die je goed kan ventileren. Je wilt eigenlijk zo'n apparaat niet in huis hebben. Dit omdat je toch aan het verbranden bent. De kleine deeltjes en rook zijn niet goed voor je. Bij de deeltjes van ikea gaat het ding van waarde 1 - 2 naar 600 als ik aan het snijden ben. Met de afzuiging aan en dan na een minuut na snijden weer richting "normaal". Dus daarom een goede afzuiging. Ik heb achter die van mij een 400 - 600 m3 afzuiger... Veel meer meer dan de eerste laser. Dus het 3 dubbele ben je dan wel kwijt.

O ja: De tijd die je nodig hebt om te testen en het apparaat onder controle te krijgen is ook nog niet meegerekend. :)

Dan is een fablab interesanter om te doen. Of bij een snijservice het een en ander laten doen kan goedkoper en makkelijker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Ik heb eindelijk mijn keuze gemaakt. Had iets meer tijd van de week en heb mijn keuze terug kunnen brengen tot maar 1 keuze uiteindelijk en die is gisteren besteld.

De Roly MK2 heeft lang bovenaan het lijstje gestaan, maar uiteindelijk heeft het feit dat de Roly niet lekker samenwerkt met de combinatie WiFi/Lightburn de doorslag gegeven om voor de Xtool S1 20 Watt te kiezen. Ook de helpdesk van Roly (topgasten) gaven dit ruiterlijk toe.
Een 2e reden was dat de Xtool workarea groot genoeg is om een A3+ papierformaat in te leggen, en aangezien ik nog wel eens met papercrafting bezig ben was dat een mooie bijkomstigheid.

Wat mij betreft was/is de Xtool iets te duur in vergelijk met andere merken, maar tegelijkertijd zit er een aardig stukje bouwkwaliteit in, dus de bestelling is geplaatst, samen met een bergje 3 mm hout van diverse soorten en een paar kleuren acrylic welke door een Diode laser gesneden kunnen worden.

Weekje wachten en dan kunnen we hopelijk aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik verstuur nog wel eens wat en probeer nu uit overtollig karton mooie opvulling te snijden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mxHhW14rHxWaE1tOszeIie9Tjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzeYLignBm27s3lW3nHsYOSf.jpg?f=fotoalbum_large

Design is zo gedaan, paar vierkantjes is meestal genoeg, alleen het snijden blijft lastig. Hij gaat vaak net niet door het onderste laagje, ook met meerdere passes. Meer vermogen gebruiken kan maar is wel gevaarlijk want dan vliegt het nog wel eens in de hens. Doe het nu met een stanlymesje afwerken, maar als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Erasmo schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:31:
Ik verstuur nog wel eens wat en probeer nu uit overtollig karton mooie opvulling te snijden:

[Afbeelding]

Design is zo gedaan, paar vierkantjes is meestal genoeg, alleen het snijden blijft lastig. Hij gaat vaak net niet door het onderste laagje, ook met meerdere passes. Meer vermogen gebruiken kan maar is wel gevaarlijk want dan vliegt het nog wel eens in de hens. Doe het nu met een stanlymesje afwerken, maar als iemand tips heeft hoor ik het graag.
De lens iets lager zetten dan je normaal zou doen. dus bv ipv 3cm 2,5cm gebruiken of zelfs 2.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja ik zet hem nu al een tikje lager dan de AF doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-09 13:53
theconsul schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:30:
Hallo,

Heb helemaal geen ervaring met laser graveringen.

Heb nog van een vorig project een pâar honderd RVS drinkbekers die zwart gecoat zijn.

Laatst had ik stickers besteld om deze van een logo te voorzien maar dat lijkt nergens op. Nu was het idee om deze te lasergraveren en daarna dat toestel te gebruiken als hobby en gewoon fun.

Ik zie heel wat toestellen van 200 tot duizenden euros. Graag wil ik dit toch wat beperken, dus een graveermachine, extensions in de hoogte denk ik dan en een roller omdat de drinkbekers rond zijnn en beetje conisch.

Hartelijkd ank

Roger
denken we niet te moeilijk hier? Ik neem aan dat je de coating van het RVS af wilt branden zodat er een logo zichtbaar wordt. Dat kan prima met een diodelasertje van 5W optisch vermogen of hoger (kun je sneller). Merken: Sculpfun S9, S10, S30, (gebruik ik zelf), Xtool of andere merken in dit topic. samen met een rotary tool gaat dat als de brandweer. kosten moet je denken aan €400 zonder afzuiging, misschien kun je het in een goed geventileerde ruimte of buiten doen. Als het alleen maar is om die paar honderd drinkbekers te doen.. reken wel op een wat langere draaitijd per stuk. Als je snel massaproductie wil dan kun je het beter uitbesteden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Gisteren de S1 binnengekregen.

Vanmorgen begonnen om de diverse soorten plywood en MDF een rastertje te geven om op terug te kunnen vallen. Al zal het altijd weer een beetje bijsturen worden, het blijft hout. Maar dit geeft mij als noob wat meer inzicht iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyfEDs0Dtv7aODlhfcmHpLctQqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nesoaSKG76FXKe4UdORMbrwF.jpg?f=fotoalbum_large

*Edit: en kreeg van een maatje gelijk de vraag of ik een backplate kon maken voor zijn Nest thermostaat. Dus hij heeft me de maten doorgegeven en de tekst die er op moest komen. Leuk eerste oefenprojectje en ik ga hem zo nog een keertje maken, maar dan iets netter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tA2rFwyxsKO313R2dZ42xggkPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD19wSGlwjICgY8mlLuCldYH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Ngangatar op 05-05-2024 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Onder het mom van creatief met toepassingen van je laser, eentje die ik op Youtobe nog niet ben tegengekomen :).

1 van mijn hobbies is watercolour verf. Probleem is echter, ik kan echt niet tekenen en dus haal ik er niet het plezier uit wat ik wel zou willen. Mijn lasercutter geeft me daarin meer mogelijkheden om eigen coloring books te maken.

Er zijn coloringbooks voor adults te koop, echter altijd op normaal papier, wat gewoon niet geschikt is. Dus wat ik nu als poging heb gedaan is het nemen van een image op Leonardo.AI, oftewel ik kan maken wat ik zelf wil, dit omzetten naar zwart wit, omzetten naar SVG en dan "printen" op handgeschept watercolour papier, wat ik een prachtige papiersoort vind.

Het was nog even vogelen met de settings. Op het onderste plaatje zie je een score resultaat en een engrave resultaat.

AI image en color reference:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RJTqr2fnsbUWLJ1rl3WyomFClQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ov2fucrJ5U7LBtcfDPI2K48c.jpg?f=fotoalbum_large

Na het omzetten naar zwart/wit & SVG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shdaoQJVXI9qWuSRDED4Sx2KEpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYVGMP3ht8Fhw9J7gh7q85XQ.jpg?f=fotoalbum_large

Na het scoren & engraven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nicsqpqVaGNdneyu2HCVymS117Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwHV8qNlnEZzxYRgVUUAMr9T.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is allemaal op A5 formaat ter oefening. Maar 1 van de redenen om voor de xTool S1 te kiezen was omdat ik dan A3+ papier kan gaan gebruiken.

Het getoonde plaatje is overigens niet de stijl die ik zoek en zelf wil maken, dit was gewoon de eerste die ik tegenkwam en mee aan de gang ging om te kijken of dit zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:01
Ngangatar schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:39:
Gisteren de S1 binnengekregen.

Vanmorgen begonnen om de diverse soorten plywood en MDF een rastertje te geven om op terug te kunnen vallen. Al zal het altijd weer een beetje bijsturen worden, het blijft hout. Maar dit geeft mij als noob wat meer inzicht iig.

[Afbeelding]
Mooie stukjes triplex! Waar koop je die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Springuin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Mooie stukjes triplex! Waar koop je die?
Die heb ik heel lui gelijk besteld bij de xTool, omdat ik eerst wat wilde kopen wat zij aanraden/verkopen op hun site. Binnenkort ga ik wel eens op amazon etc kijken, voorlopig liggen hier nog 80+ stukken plywood en MDF in een stuk of 6 varianten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
In mei 2022 kocht ik een Atomstack X7 Pro, maar na iets meer dan een jaar kreeg die de nare klacht dat die soms gewoon stilviel.

Daar nog een tijd aan geknutseld, omdat ik best tevreden was over het apparaat, zelfs nog een nieuwe controller gekocht (geen garantie natuurlijk... :( ) maar het bleek in de praktijk onoplosbaar.

Wat nieuws dan maar? Dat is toch niet goedkoop, zeker al anderhalf jaar na aanschaf van de Atomstack. Gelukkig kwam @Erasmo als reddende engel, ik mocht voor een zacht prijsje zijn Xtool D1 Pro overnemen.

Daar ben ik nu al weer een tijdje zeer gelukkig mee. Ondanks dat zowel de Xtool als de Atomstack volgens de sticker een laser hebben met 10 watt optisch vermogen, kan ik met de Xtool het hout waar ik standaard mee werk (3mm Gamma timmerplaat) ongeveer twee keer zo snel snijden als met de Atomstack. Ik kan zelfs 5mm licht multiplex snijden, wat met de Atomstack slechts heel langzaam en met veel roet mogelijk was. Ik ben dus achteraf wat minder blij met de Atomstack :X Maar hey, al doende leert men.

De Xtool paste gelukkig zonder aanpassingen in de omkasting die ik had gemaakt, dus ik kon gewoon verder gaan waar ik was gebleven, maar dan beter/sneller!

Zeer bedankt @Erasmo !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFrHEym6J2z40mL5X5k9n4XqHwQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NwtpztYy6eCIWQn2z31N0Hu3.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6wGbCI9AJFgt8PzRWe_hNVGjqc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fq4EmSIhMVyPHVc5A1BfVwaw.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb de Atomstack via markplaats voor een paar tientjes via marktplaats verkocht, met uiteraard een eerlijke vermelding van de klacht enz. Een knutselaar wilde zich er wel aan wagen, dus dat avontuur is nu volledig achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Leuke projecten op je foto’s. En ik lig dubbel om je caviahuis 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ngangatar schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:47:
En ik lig dubbel om je caviahuis 😂
Thanks, al waren er twee zaken waar ik geen rekening mee gehouden had. Ten eerste zijn cavia's niet bijster slim, en trap lopen is ze niet makkelijk te leren, zelfs met lekkere hapjes op de bovenverdieping. Ten tweede had ik er niet bij stilgestaan dat ze niet alleen boven zouden poepen (wat droge keuteltjes zijn) maar ook plassen. Gelukkig had ik al gelijk een losse inlegvloer ontworpen, maar die zal vaker moeten vervangen dan ik dacht ;)

Maar het staat wel leuk, en ze hebben nu meer leeg grond oppervlak in hun kooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:07

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
DennisDeMennis schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:28:

Valt me al met al niet tegen. De hoeveelheid detail met de sterren is nog verrassend hoog en de onderzetters zijn ook nog redelijk vlak, wat me verbaasd voor de prijs.
#laat maar mooi resultaat al!

Die onderzetters zijn leuk ja, ik heb iets van 40 setjes vierkante leisteen onderzetters hier in de kast liggen :P

Voor afbeeldingen gebruik ik een workflow die 90% gebaseerd is op deze handleiding: https://support.epiloglaser.com/article/ka-01250/ Met als belangrijkste stap: omzetten naar 1-bit en "Dithering"

(met leisteen wil je alleen de afbeeldingen nog negatief maken, en spelen met je contrast voor het mooiste bereik in het eindresultaat, LET OP dat je wel zorgt dat de resolutie van de afbeelding 1 op 1 is met het eindproduct, als je na ditheren gaat schalen word de afbeelding wazig)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:07

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
Ngangatar schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Die heb ik heel lui gelijk besteld bij de xTool, omdat ik eerst wat wilde kopen wat zij aanraden/verkopen op hun site. Binnenkort ga ik wel eens op amazon etc kijken, voorlopig liggen hier nog 80+ stukken plywood en MDF in een stuk of 6 varianten.
Amazon e.d. verkopen veel ellende met knoesten e.d. verstopt tussen de lagen.

Tot nu toe heb ik maar 2 adresjes waar ik multiplex kan krijgen met een redelijk vaste kwaliteit:
The Root (BE)
Opitec

The Root heeft in mijn ervaring het beste kwaliteitsspul, maar Opitec is vaak wel sneller met leveren.

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste