Ik denk dat mijn lasersnijder kapot is
Ik heb een
Atomstack X7 Pro, gekocht in mei 2022, anderhalf jaar oud nu dus. Altijd veel plezier van gehad, binnen de grenzen van een 10W-diodelaser heb ik er heel leuke dingen mee kunnen maken. Niet absurd veel uren gemaakt, wel daadwerkelijk gebruikt.
Sinds een tijdje echter stopt de laser er tijdens het snijden er steeds vaker zomaar mee, Dat vandaag eens grondig getroubleshoot:
* Console van Lightburn bekeken; daar staat niets opvallends. Hij begint aan de job, en uit niets in de console blijkt dat er een probleem is:
* USB-kabel vervangen, probleem treedt ook op
* Andere laptop geprobeerd, probleem treedt ook op
* LaserGRBL geprobeerd, probleem treedt ook op
* Seriële terminal geprobeerd, kale Gcode naar de laser gestuurd, probleem treedt ook op
* Met een föhn in de behuizing e.e.a. een tijdje opgewarmd (laser staat in de schuur, maar probleem was er ook in de warmere dagen, en ik heb vorige winter geen problemen gehad), probleem treedt ook op
Heel specifiek gebeurt er het volgende:
Laser schakelt normaal in.
Lightburn start, en over de juiste COM-poort is er communicatie met de laser (zie screenshot hierboven)
Een frame tracen gaat vaak goed, maar maar één keer, tweede keer is er duidelijk geen communicatie meer met de laser en gebeurt er niets.
Als ik na een normale laser/lightburn startup een job start begint de laser daar wel aan, maar stopt na een seconde of 30 (varieert).
De COM-poort in Windows verdwijnt niet als dit optreedt.
Heeft iemand nog ideeën wat ik zou kunnen proberen? Ik denk zelf dat de conclusie op basis van bovenstaande wel gerechtvaardigd is dat de controller kapot is, ja toch?
Ik ben bang dat ik er achter moet gaan komen hoe goed/slecht de aftersales van Atomstack is.....