Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:56
Ruiken doe je het (bijna) niet als je de kast maar dicht laat. Als het klaar is kan je beter even de kast dicht laten en de ventilator laten lopen. Als je de kast open doet ruik je wel iets. De slang gaat naar een raam dat ik openzet en dan een voorzet plexiglasraam van 68x125 cm waar ik een gat heb laten zagen van 100mm doorsnee. Op het raam zit tochtband en in het kozijn 8 klemmetjes waarmee het raam muurvast zit en ook heel goed afgesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcEFzoSmoOOeQQy6OiTcD4wPOpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASg2KxxyH3CJsEpSZcHnSVnu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJeT9vSq5oNwE1snQWm5XZkuu-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9wSVZHNxXIhgSBZbQ1exoq4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
ik zie dat m'n plaatjes gedraaid zijn, nou ja je snapt het wel neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:12
Top! Dank! dat maakt het een en ander ook weer duidelijker. Een mooie oplossing zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:29
Pedro_Newbie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:54:
De slang gaat naar een raam dat ik openzet en dan een voorzet plexiglasraam van 68x125 cm waar ik een gat heb laten zagen van 100mm doorsnee. Op het raam zit tochtband en in het kozijn 8 klemmetjes waarmee het raam muurvast zit en ook heel goed afgesloten
Dat is sjiek gemaakt! Echt heel mooi.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Pedro_Newbie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:31:
Ik heb zelf maar een omkasting gemaakt voor m’n Atezr P20 plus. Uiteindelijk is het een giga kast geworden van 85x90x45cm zodat ik ook nog een beetje ruimte in de kast heb voor de voeding, airassist, wat los spul zoals magneten, honeycomb-klemmetjes etc. In de kast zit een badkamerventilator met een buis naar een plexiglas voorzetraam voor de afvoer van de rook en stof. Al met al gaat zo’n kast ook aardig in de papieren lopen qua kosten voor hout, plexiglas raampjes etc.
M’n vrouw had ‘m niet zo groot verwacht maar ik heb nu wel een hele kamer voor m’n hobbygedoe😂
Ook nog 2 fotootjes van m’n eerste pogingen op aluminium cardholders. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Ik heb nu zo'n creality enclosure met een beamair filter, maar heb toch nog wel wat geur, zelfs met 'no smell laser rubber' en overweeg om toch een meer gesloten box te bouwen.

Welk plexi heb je hiervoor gebruikt?
En ontsnapt er geen stank via je aanzuigrooster?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Ik heb dit plexiglas gebruikt: https://www.amazon.nl/gp/...ge=nl_NL&ref_=as_li_ss_tl
Belangrijk is wel dat je de juiste kiest, namelijk 2C04

Een test van verschillend plexiglas voor lasers vind je hier: YouTube: DIY Laser : Taugt günstiges Plexiglas als Sichtschutz?
Het filmpje start bij het oranje glas, wat ik gebruikt heb

Een Duits youtube filmpje wat ik ongeveer als basis heb gebruikt voor mijn kast: YouTube: So baust du eine Einhausung mit Sichtschutz für einen Gravurlaser se...

Als je afzuigventilator genoeg vermogen heeft zou er niets uit de inlaatroosters mogen ontsnappen qua rook. Feit is wel als het laseren klaar is en je opent de kast meteen dan ruik je het wel uiteraard. Gewoon even de kast dichtlaten en de badkamerventilator z'n werk laten doen maar ook ruik je dan nog wel iets bij het openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:49
Ik ben nu een weekje aan het stoeien met mijn xTool D1 Pro, maar ik merk dat mijn honeycomb sneller vies wordt dan ik had verwacht. Ik lees in Engelstalige groepen wel veel info over schoonmaken, maar met allemaal producten die hier niet verkrijgbaar zijn (vaak om gezondheidsredenen 😁). Waarmee maken jullie je honeycomb schoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Gewoon met water en afwasmiddel. Eventueel hoge drukspuit. Anders met dasty. Dat werkt ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
RonnieKo schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:28:
Gewoon met water en afwasmiddel. Eventueel hoge drukpunt. Anders met dasty. Dat werkt ook goed
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Zijn er nog gebruikers die in Lightburn een camera gebruiken en zo ja welke mount gebruik je dan. Ik heb bij Ome Alie een cameraatje besteld DEZE en nu zoek ik een mount om hem te bevestiging. Nou kan ik er een bestellen bij Lightburn maar die kost me plm. 28 euro + verzendkosten uit de USA en met een beetje pech ook invoerrechten + handlingskosten bij PostNL. Dus veel meer dan het cameraatje zelf kost.
Weet iemand of ik deze ook ergens in Nederland kan kopen of ergens kan laten 3D printen want de files zijn te krijgen op Thingiverse.
Zelf heb ik dus geen 3d printer en ken ook niemand die dit zou kunnen doen. Als ik het ergens wil laten printen wat mag zoiets dan ongeveer kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Pedro_Newbie schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:03:
Weet iemand of ik deze ook ergens in Nederland kan kopen of ergens kan laten 3D printen want de files zijn te krijgen op Thingiverse.
Zelf heb ik dus geen 3d printer en ken ook niemand die dit zou kunnen doen. Als ik het ergens wil laten printen wat mag zoiets dan ongeveer kosten?
Eens een kijkje nemen bij een FabLab in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Het fenomeen FabLab ken(de) ik niet, ik zie dat er in Haarlem wel iets is waar ik waarschijnlijk wel terecht kan. Ik ga daar eens informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 13:22
Dark Blue schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:48:
Ook ik sluit me aan bij deze club: ik wil een eigen lasercutter gaan kopen.

Wat ik zoek is een laser die multiplex plaatjes t/m 4mm kan snijden, 300x400mm is ruim genoeg. Zijn lasercutters tegenwoordig zo simpel om als nerd te onderhouden? Hoe werkt dat?

Ik zit in Twente, en de lasercutter van de hackerspace was een ouwetje van BRM geloof ik, maar die jongens zijn er voor bedrijven; way out of my league.
Ik denk dat een sculpfun S30 Pro Max (20W optisch vermogen) of de Ultra (33W optisch geloof ik)

daar kom je echt prima door 4mm heen. Ik heb nu een 5W optische laser (sculpfun S9) en die lukt dat al in een aantal keer. die gebruik ik nu een jaar en qua onderhoud goed te doen. af en toe de lasermodule eraf halen en afstoffen/ schoonmaken met een vochtige doek.
Als tussenoplossing zou je voor de S10 kunnen gaan die heeft al een verbeterde geleidingsrail en is een stuk goedkoper.
voor een paar tientjes heb je de afzuiging ook redelijk in orde:
Jacko85 in "Het laser- graveer- en snijhoekje"

Ik ga binnenkort upgraden naar een S30 Pro max of ultra. Ik zag in vergelijkingsvideo's dat deze het nog steeds beter doet dan de AtomStak. dan kan ik ook mooi bij mijn merk blijven :) en kan ik weer een tijdje vooruit.
jij in Twente, ik in Salland. is het oosten ook goed vertegenwoordigd hier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Pedro_Newbie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:39:
Het fenomeen FabLab ken(de) ik niet, ik zie dat er in Haarlem wel iets is waar ik waarschijnlijk wel terecht kan. Ik ga daar eens informeren.
Ik heb eens daar geïnformeerd en kreeg een offerte voor ruim €42, voor opstartkosten werd al €15 gerekend. Het printen zelf was €17,5 aan uren en €1 materiaal de rest was kosten en BTW.
Ik probeer het wel anders op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Pedro_Newbie Dat valt nog wel mee. Neem je eigen uurloon eens als basis. Dan is 15 euro opstartkosten niet veel. Een beetje afhankelijk van het printen: een euro of 1,5 tot 3 euro per uur is normaal. Als iets 10 uur printen is dan zit je snel aan dat soort bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Wat precies onder opstartkosten wordt verstaan weet ik niet, het laden van de .stl files?
Het printen zou 5 uur zijn à € 3,50 excl. BTW, toeslag kleine order en € 1 aan materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Laden van de STL-bestand, slices e.d. voorbereidingen voor het printen. Dat soort dingen. Daar ben je al snel 15 minuten mee bezig. Bij laserbestanden mag je ook inladen, controleren. de machine opstarten, materiaal erin e.d. Geen gekker prijs voor 3,50 per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Hey, ik wist niet dat dit zo'n populaire hobby was. Fijn om een forum te vinden hierover.
Ik heb met interesse al een deel van het forum doorgelezen en zie vooral veel adviezen over kracht van diode en de noodzaak voor goede afzuiging.
Ik krijg binnenkort deze :

https://www.geekmaxi.com/...et-luchtpompset-3606.html

Hier staat dus bij "luchtpompset", maar ik kan weinig details vinden daarover.
Mijn gedachte was om de machine onder de overkapping buiten te gebruiken. Gaat dat genoeg zijn om wat knutselwerk te kunnen doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:20
hrigteri schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:22:
Hey, ik wist niet dat dit zo'n populaire hobby was. Fijn om een forum te vinden hierover.
Ik heb met interesse al een deel van het forum doorgelezen en zie vooral veel adviezen over kracht van diode en de noodzaak voor goede afzuiging.
Ik krijg binnenkort deze :

https://www.geekmaxi.com/...et-luchtpompset-3606.html

Mijn gedachte was om de machine onder de overkapping buiten te gebruiken. Gaat dat genoeg zijn om wat knutselwerk te kunnen doen ?
Ziet er leuk uit, veel features.
Jouw vraag, is zoals ik hem lees: is mijn laser straks sterk genoeg om de dingen te kunnen snijden die ik wil gaan snijden.
10 Watt laser is niet heel sterk maar zal je wel de standaard dingetjes mee kunnen doen. Volgens mij is er in dit topic al het e.e.a. gezegd over wat je wel en niet met een 10watt laser kan doen.

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
De luchtpomp is het kastje naast de machine op de foto's. Zal niet veel meer zijn dan een aquariapompje. Zorgt ervoor dat er minder brandresidu bij de diodekop blijft hangen. Dat hoeft niet al te krachtig te zijn.
Kan. Maar bedenk dat het in de winter niet echt handig zal zijn. Dit of de machine goed tegen de kou en vocht kan is de vraag. En daardoor afwijkingen gaat krijgen. Een omgeving met wat meer constante temperatuur is beter voor apparaten. Goed, hoeveel last je daar van gaat krijgen ligt aan hoe nauwkeurig je wilt gaan werken.

Een beetje afhankelijk van de hoogte van de overkapping zou je minder last van de rookgas en dampen moeten hebben. Alleen eigenlijk zou je het niet moeten willen. Iets verder afvoeren van waar je bent is beter.

Of de machine goed genoeg gaat zijn voor je knutselwerk? Dat ligt eraan wat je wil gaan doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 19-07-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Onder een overkapping zonder de rook en fijn stof af te voeren lijkt mij niet handig, het pompje is alleen om je snijvlak een beetje beter te laten zijn maar helpt je niet met het afvoeren van de rook.
Als je een beetje uitgebreid patroon aan het laseren bent dan kan er behoorlijk veel rook vrijkomen, dat blijft dan lekker hangen onder de overkapping, ik zou er dan op z'n minst een behoorlijk grote ventilator laten blazen om het rook een beetje af te voeren. Maar het is wel een leuke hobby!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 23:18
Hier gebruik ik mijn laser machientje ook erg vaak, vooral erg leuk om cadeaus te personaliseren of leuke aandenkens te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmFQqtb6a3jlDoqGFftWxx5K-h4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDZIWEAyZw00rm6vPmsFy4ZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MTwu3SiQpRy8ufxxXARN2INme4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mli8XHlVJB7l5x6Ml6AaJdSd.jpg?f=fotoalbum_large

Een tip, de baboo onderzetters (4 stuks voor €1,49), van de action lenen zich erg om wat leuks van te maken! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Plof op 19-07-2023 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Mijn meest recente wat grotere project. Een RVS plaat van 60cm bij 90cm voorzien van 7 foto's.

Mijn laser heb ik wel aangepast door de y-as ruim te verdubbelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3Bfl0-xShjWG0rBfllGVKiJuX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeqJ0W5wMSJE2DDlZOcdEOpI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tof! Lijkt me lastig om de meerdere kleuren uit te vogelen maar uiteindelijk een mooi resultaat.
Matthis schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Mooi! Ik heb nu zo'n creality enclosure met een beamair filter, maar heb toch nog wel wat geur, zelfs met 'no smell laser rubber' en overweeg om toch een meer gesloten box te bouwen.

Welk plexi heb je hiervoor gebruikt?
En ontsnapt er geen stank via je aanzuigrooster?
Ik heb altijd deze er naast staan:
https://www.ikea.com/nl/n...d-luchtreiniger-10498221/
En na het laseren een paar uur nadraaien om de laatste luchtjes uit de lucht te halen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
Ik heb hier intussen in België enkele winkels gevonden om hout te bestellen, maar vind niet altijd mijn gading (ofwel te dun, ofwel te klein, ...). Zijn er online shops (al dan niet in België) die jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:52
Wij werken hier vooral met simpele 3,6mm multiplex van de doe-het-zelf-zaak.
Grote panelen kopen en die vervolgens in kleinere stukken zagen. Eerst met de handcirkelzaag tot hanteerbare stukken (een groot paneel in 4 gelijke delen) en dan met de tafelzaag in gelijke stukjes.

Maar dat is wel voor een productieomgeving, niet zozeer voor een hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
Elpenoor schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:13:
Zijn er online shops (al dan niet in België) die jullie aanraden?
Lasersheets.nl / eu
Archtitekturbedarf DE.

Zo zijn wel meer. Maar ik haal het voornamelijk bij de plaatstelijk houthandel / bouwmarkt. Die zaagt net netjes op de juist maat voor mij :)

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 31-07-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Greenbasic.nl heb ik laatst MDF 3mm besteld, was goeie kwaliteit
https://www.greenbasic.nl...f-3mm-400-x-600-10-stuks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb mijn vriendin bijdrage geleverd voor een laser cutter. Hebben nu de Flux Beambox Pro staan.

Twee dingen waar we tegenaanlopen.

1. Dat het stinkt, weten we :+ maar de buiten hebben meer last van een slang uit het raam gooien dan we dachten :D , nu zijn er een aantal opties. De een hoeft de ander niet uit te sluiten. Namelijk. Een simpele filter plaatsen in de buis (we hebben er al een extra buisventilator op). We hebben nog een oud afvoerkanaal door het dak (dus hoger) waar we ‘m op kunnen aansluiten (evt in combinatie met het filter). Of we kunnen ‘m aansluiten op de mechanische ventilatie. Nadeel van het laatste is dat de hoeveelheid stof de boel sneller kan laten volstoppen, en weet niet of dit verstandig is. De MV unit is een iets grotere Itho Daaldrop voor afzuiging badkamers, verder word deze voor niets anders gebruikt. (Ooit afzuiging beneden, al zou die liefst weer terug moeten). Wat zouden jullie doen?

2. Dit ding zou door mdf als boter moeten snijden, maar 5mm lukt niet, ook 3mm hardhout plywood lukt niet. Ik gok zelf dat het kwestie van afstellen van de spiegels zijn,… mn vriendin wilt er nog ff niet aan. Het is namelijk een k*twerk :D ik gok dat dit wel het geval is. Wat denken jullie?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Erasmo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:48:
Tof! Lijkt me lastig om de meerdere kleuren uit te vogelen maar uiteindelijk een mooi resultaat.
Als je met kleuren bedoeld verschillende grijstinten dan valt het wel mee. Met Lightburn heb ik de grijswaarden foto's gewoon gebrand met jarvispatroon. Zwart is volledig gevuld en wit uiteraard helemaal niet gevuld maar alle verschillende grijswaarden zijn gewoon meer of minder zwarte puntjes per vierkante millimeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
gitaarwerk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:44:
Of we kunnen ‘m aansluiten op de mechanische ventilatie. Nadeel van het laatste is dat de hoeveelheid stof de boel sneller kan laten volstoppen, en weet niet of dit verstandig is. De MV unit is een iets grotere Itho Daaldrop voor afzuiging badkamers, verder word deze voor niets anders gebruikt. (Ooit afzuiging beneden, al zou die liefst weer terug moeten). Wat zouden jullie doen?
Dat nooit doen. Nooit op de afzuiging van binnen zetten. Dan kan je die na een goed jaar vervangen. Eigen buis naar buiten.
gitaarwerk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:44:
2. Dit ding zou door mdf als boter moeten snijden, maar 5mm lukt niet, ook 3mm hardhout plywood lukt niet. Ik gok zelf dat het kwestie van afstellen van de spiegels zijn,… mn vriendin wilt er nog ff niet aan. Het is namelijk een k*twerk :D ik gok dat dit wel het geval is. Wat denken jullie?
Goed, wat is het vermogen? 50Watt? Voor MDF heb je ongeveer per mm is ongeveer een vermogen van 10Watt nodig. Dan eigenlijk nog iets meer. Met een 40Watt laser kan je ongeveer 3 - 4mm MDF snijden. Dan is snelheid en vermogen van belang. Dus wat zijn je instellingen?

Normaal wordt zo'n ding netjes bij het afleveren op orde (afstelling) gemaakt. Dan is het met een uurtje ook wel helemaal netjes. Als dat niet gedaan is dan zal je hem inderdaad mogen afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

RonnieKo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:51:
Dat nooit doen. Nooit op de afzuiging van binnen zetten. Dan kan je die na een goed jaar vervangen. Eigen buis naar buiten.
Thanks, duidelijk verhaal. Dan dus door eigen buis naar buiten :Y)
Goed, wat is het vermogen? 50Watt? Voor MDF heb je ongeveer per mm is ongeveer een vermogen van 10Watt nodig. Dan eigenlijk nog iets meer. Met een 40Watt laser kan je ongeveer 3 - 4mm MDF snijden. Dan is snelheid en vermogen van belang. Dus wat zijn je instellingen?

Normaal wordt zo'n ding netjes bij het afleveren op orde (afstelling) gemaakt. Dan is het met een uurtje ook wel helemaal netjes. Als dat niet gedaan is dan zal je hem inderdaad mogen afstellen.
50W. we moeten inderdaad nog wat meer proberen, maar voordat we inderdaad een uur kwijt zijn met opnieuw afstellen is het fijn te weten. We zouden dan 5mm moeten kunnen halen. Het is inderdaad niet afgesteld bij levering, dus dan gaan we dit doen. Thanks voor de info!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Over de afzuiging: Ik maak de afzuiger hier gemiddeld 4 keer per jaar goed schoon. Soms wat meer. Vooral als ik wat meer gesneden heb. Als je het niet doet dan loopt je afzuiger gewoon vast. Dus gewoon een aparte buis naar buiten.
gitaarwerk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:38:
50W. we moeten inderdaad nog wat meer proberen, maar voordat we inderdaad een uur kwijt zijn met opnieuw afstellen is het fijn te weten. We zouden dan 5mm moeten kunnen halen. Het is inderdaad niet afgesteld bij levering, dus dan gaan we dit doen. Thanks voor de info!
O... dat opnieuw afstellen. Dat zal je vaker moeten doen. Net als schoonmaken. Daar wordt je vanzelf handiger in. :)

Het ligt trouwens ook aan het materiaal of je die 5mm kan snijden. Er zit veel verschil tussen de verschillende soorten MDF. Het kan per bouwmarkt / leverancier verschillen. Je kan eens bij Lasersheets een proefpakket MDF bestellen. Dan kan je wat experimenteren.

[ Voor 19% gewijzigd door RonnieKo op 04-08-2023 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:27

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
RonnieKo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:10:
Over de afzuiging: Ik maak de afzuiger hier gemiddeld 4 keer per jaar goed schoon. Soms wat meer. Vooral als ik wat meer gesneden heb. Als je het niet doet dan loopt je afzuiger gewoon vast. Dus gewoon een aparte buis naar buiten.
Dat doe je beter dan mij, ik heb mijn laser nu 4+ jaar en moet hem binnenkort toch echt even openmaken en schoonmaken. (dit wordt de eerste wasbeurt)

Maar toegegeven, van steen en glas wordt hij niet zo heel vies.. voornamelijk kunststof en hout met veel lijm (MDF, MPX etc.)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
Plof schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:48:
Een tip, de baboo onderzetters (4 stuks voor €1,49), van de action lenen zich erg om wat leuks van te maken! _/-\o_
Xenos heeft vaak ook Leistenen ondersetters 4 voor €1, doen het ook erg leuk!

• RonnieKo
Mortum schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Dat doe je beter dan mij, ik heb mijn laser nu 4+ jaar en moet hem binnenkort toch echt even openmaken en schoonmaken. (dit wordt de eerste wasbeurt)

Maar toegegeven, van steen en glas wordt hij niet zo heel vies.. voornamelijk kunststof en hout met veel lijm (MDF, MPX etc.)
Dan heb je geluk. Normaal stof is inderdaad een stuk minder. Het is bij mij vooral de lijm in het hout wat de zooi veroorzaakt. En het ligt een beetje aan het aantal draaiuren :) Ik heb het vuil trouwens liever in de afzuiging zitten dan dat de machine erg aan het vervuilen is. Deze machine wordt al een stuk minder vuil dan de oude machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 11:04
Mortum schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Xenos heeft vaak ook Leistenen ondersetters 4 voor €1, doen het ook erg leuk!
De bamboe van de Action kende ik ook nog maar net (zijn op zich handig voor pockets en inlays door de dikte, alleen veel knoesten die het lastig maken).

Ik wil op zich ook wel experimenteren met leisteen, waar dit wel als een goede deal klinkt!
Wat is 'vaak'? ik zie ze op de website niet staan, maar hebben ze ze wel in de winkel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
In de winkel heb ik ze ook niet kunnen vinden de laatste keer dat ik er was (vorige week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
hmm ik moet zeggen dat ik er vorig jaar echt continu over struikelde in Alkmaar, heb toen gelijk 80st gehaald, sinds dien niet meer geweest dus het kan zijn dat ze uit het assortiment zijn :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-05 21:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEdmerK92R_GGrNe5ay56FeGzGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMGVwhrvf8lUlvDh7esg11fd.jpg?f=fotoalbum_large

Deze leisteen is gedaan met een 10W diodelaser op 900mm/m op 80%.

Daarna met blanke lak afgewerkt, hangt nu al een jaar buiten, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis2plus
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Goedemorgen allemaal. Ik ben nieuw hier. Leuk forum met al heel veel nuttige info :-)

Gelijk even een vraag; Op mijn werk staat een CO2 laser van 100w Ik heb een groene plaat kunststof met een dun laagje wit aan de bovenkant. Ik wil de witte laag eraf laseren om zo letters te maken, maar wat er gebeurt is het volgende; De stof die van het wit afkomt slaat gelijk neer op het groen wat gelijk vast gaat zitten. De groene letters worden dus hartstikke dof.

Ik heb diverse instellingen gewijzigd (snelheid verhogen, snelheid verlagen, meer vermogen, minder vermogen, in 1 keer graveren of meerdere keren) maar het probleem blijft zich voordoen.

De laser heeft perslucht bij de laser, dus dat zou de stof moeten wegblazen zou je denken.

Iemand een goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Dennis2plus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:46:
Gelijk even een vraag; Op mijn werk staat een CO2 laser van 100w Ik heb een groene plaat kunststof met een dun laagje wit aan de bovenkant.
Eerste vraag: Wat voor een soort kunststof is het?
Ik wil de witte laag eraf laseren om zo letters te maken, maar wat er gebeurt is het volgende; De stof die van het wit afkomt slaat gelijk neer op het groen wat gelijk vast gaat zitten. De groene letters worden dus hartstikke dof.
Zit het dan ook meteen weer vast? Kan je het witte residu niet er afvegen? Of afblazen? Of afwassen? Het blijft echt vastzitten op het groene deel?
De laser heeft perslucht bij de laser, dus dat zou de stof moeten wegblazen zou je denken.
De afzuiging moet ook meedoen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Laatst online: 07:46
zie je echt wit stof zitten of is het alleen een dof oppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis2plus
Alvast bedankt voor de reacties. Hier wat meer informatie:

De laser is een MetaQuip MQ1060H-100W (https://www.metaquip.nl/p...graveermachine-productie/)

Het materiaal dat ik gebruik is LaserMax Evergreen/White (https://www.hecht.nl/product/10296/lasermax_evergreenwhite)

Het witte stof op het gegraveerde deel zit dan ook vast. Op het niet gegraveerde delen kan ik het wegvegen.

De afzuiging staat aan, al is het alleen maar voor de geur ;-). Maar die afzuiging zit vooral onder het meteriaal,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gutgut
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 19:57
Maak je misschien te zware passes maw te hoog vermogen? misschien smelt het wel gelijk vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
Als ik het goed heb is het speciaal materiaal waar je een boven laag er vanaf zou kunnen branden. Ik denk dat je veel te langzaam en met teveel vermogen graveert. Misschien smelt het basis materiaal net iets sneller waardoor de witte laag niet de kans krijgt te verdampen.

Zou de laser sneller zetten evt minder vermogen. En misschien 2 of 3 keer(passes)

• Dennis2plus
Ik heb langzaam laseren geprobeerd met hoog vermogen (maar dan snijd hij er doorheen). Langzaam met laag vermogen en dan meerdere keren. Snel met laag vermogen en meerdere keren, snel met hoog vermogen, enz.

Overigens geeft hij wel het beste resultaat met laag vermogen, snel en dan meerdere keren.

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:31
plak er een folie over zoals bij plexi en daarna eraf nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis2plus
Erebus1 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:32:
plak er een folie over zoals bij plexi en daarna eraf nemen ?
Ga ik proberen. Goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Plof schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:48:
Hier gebruik ik mijn laser machientje ook erg vaak, vooral erg leuk om cadeaus te personaliseren of leuke aandenkens te maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dank voor de tip van de bamboe van de Action. Ik heb 2 setjes onderzetters gekocht om mee te gaan spelen.

Wat ik me afvraag hoe je die klompjes graveert? Ik ging ervanuit dat met een gewone diode laser je alleen rechte/platte oppervlakken kunt graveren. Of heb jij een professioneel apparaat die ook over welvingen/rondingen heen kan bewegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 23:18
hrigteri schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 01:55:
[...]

Dank voor de tip van de bamboe van de Action. Ik heb 2 setjes onderzetters gekocht om mee te gaan spelen.

Wat ik me afvraag hoe je die klompjes graveert? Ik ging ervanuit dat met een gewone diode laser je alleen rechte/platte oppervlakken kunt graveren. Of heb jij een professioneel apparaat die ook over welvingen/rondingen heen kan bewegen?
Goeie vraag, wat betreft die klompen. Dit is meer een beetje trial en error geweest. Ik kom er achter als ik hem op het midden van de "bolling" focus en de laser vrij langzaam zet en op maximaal vermogen, dat het goed resultaat oplevert.

Dit gaat het beste als je simpele logo's hebt, echt verschillende grijstinten of fijne lijnen is dan niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 08:37
Voor m'n bus wil ik grote panelen snijden. Een laser snijder voor dat formaat aanschaffen vind ik een beetje duur. Zou het te doen zijn om een kleine laser op de plaat te zetten en daar de vormen die ik nodig heb stuksgewijs uit te snijden? Dus de rechte stukken met de zaag uitzagen, en op de plaats waar de gaten moeten komen, de laser neerzetten en uitsnijden.

Gaat om 3 mm multiplex trouwens.

Een voorbeeld van een paneel:

Afbeeldingslocatie: https://reprowesty.com/wp-content/uploads/2020/03/Kick-panel-rechts.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
zou mogelijk kunnen zijn, maar het meest lastigste is dan het exact goed positioneren van de laser, en neem aan dat het niet om grotere series gaat en als je de buitenkanten toch moet zagen, zou ik dat met de gaten ook gewoon doen.
nadeel van een laser is dat je "zwarte randen krijgt"en dat ook weer zou moeten nabewerken.

tenzij je gewoon een laser wilt voor de hobby, en dat je hier mee de aankoop mee wil verantwoorden,

persoonlijk heb ik zelf een laser staan, maar denk dat ik voor zulke gaten in panelen toch voor een zaag zou gaan,

Als je veel kleine gaten die je mooi gelijkmatig wilt hebben of complexe vormen is het wel handig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 20:36

GeeBee

Oddball

Uitlijnen van de verschillende jobs lijkt me dan wel een dingetje worden.
Ik zou eerst eens gaan kijken of er een Fablab/ makespace/ school in de buurt is met een grote snijder.
Wij hebben op onze school een Epilog met een bed van 80 x 50 inch en we zijn vast niet de enige.

[ Voor 122% gewijzigd door GeeBee op 01-09-2023 12:01 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Thoit schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:16:
Zou het te doen zijn om een kleine laser op de plaat te zetten en daar de vormen die ik nodig heb stuksgewijs uit te snijden?
Als je zorgt voor een goede ondergrond, en als je laser door dit hout heen komt, zie ik niet waarom dat niet zou kunnen. Ik graveer wel eens iets in een deksel van een doosje o.i.d., en dan merk ik wel dat je iets wil snijden/graveren t.o.v. een gegeven referentiekader (in jouw geval de buitenkant die je zelf uitzaagt) het erg lastig is dit nauwkeurig uitgelijnd te krijgen. Ik krijg een nauwkeurigheid van meer dan 1-2 mm bijna niet voor elkaar, en een halve graad gedraaid ontkom ik soms ook niet aan (kan aan mij liggen). Maakt voor dit wellicht niet zoveel uit, maar is iets om op te letten.

Je zou vooraf eens kunnen oefenen met een stuk karton, dat is zo gedaan, en dan weet je in ieder geval of het fysiek uitkomt.

Dat gezegd hebbende; ben je denk je niet sneller uit als je het gewoon met een decoupeerzaag doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 08:37
Bedankt voor de reacties. Decoupeerzaag e.d. heb ik uiteraard wel, maar daar krijg je vaak niet zo'n mooie afwerking mee als dat je het met een CNC zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrigteri
Hey guys, ik heb een review van de Mecpow X3 Pro en behuizing FC1 en honeycomb werkblad geschreven. Het waren mijn eerste stapjes in de wondere wereld van lasergraveermachines. Ik ben vooral flink wat frustratie verder over "out of bounds" meldingen van LightBurn en driver uitdagingen ;-)
Ondertussen heb ik ook aardig wat nieuwe dingen geleerd, vooral dankzij dit forum.

Omdat ik 3 producten in 1 review heb staan en een hele introductie tot laser-graveren weet ik nog niet helemaal zeker hoe ik de inhoud van deze review ook op Tweakers ga posten maar dat is nog wel de bedoeling. Maar aan jullie eigenlijk vooral de vraag om eens kritisch te kijken naar wat ik geschreven heb, Ben ik iets vergeten, slaat het nergens op, of kom ik aardig in de goede richting?
Mijn review : https://spotontech.nl/gadget/mecpow-x3-pro-10w-laser-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
hrigteri schreef op maandag 4 september 2023 @ 00:39:
Ben ik iets vergeten, slaat het nergens op, of kom ik aardig in de goede richting?
Mooie review wat mij betreft! Wat ik nog mis: hoe makkelijk of moeilijk is het om de laser te focussen en schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
hrigteri schreef op maandag 4 september 2023 @ 00:39:
Ben ik iets vergeten, slaat het nergens op, of kom ik aardig in de goede richting?
Een aardige review. Mogelijk omdat je hem maar een beperkte tijd in bruikleen hebt gehad is de vraag of je bepaalde zaken kan ervaren. Zoals als wat eerder al aangegeven is: Het onderhoud. Wat moet er allemaal gedaan worden? Zoals het schoonmaken van de honingraat?

Heb je een test gedaan met het snijden van materialen? Dus hoe dik materiaal kan je snijden met de 10W-laser? Zo te zien heb je alleen maar een gravure gemaakt. Ronde voorwerpen kan je met een "rotatie module of roterende rol" graveren. Mogelijk heeft deze versie geen losse aansluiting om deze aan te sluiten.

Over de behuizing: Werkt dat goed met de rits? Gaat het makkelijk open en dicht? Is het werk nog goed zichtbaar? Of moet je zorgen voor extra licht? Is het een beetje stevig? Blijft het allemaal een beetje stabiel staan? Zelfde geldt voor de laser zelf. Moet je hem vast maken op de werkbank of plaat vanwege verschuiven? Het ding mag geen mm tijdens het laseren verschuiven.

Over veiligheid heb je een test gedaan met de noodknop? Is deze gemakkelijk te bedienen? Zit deze op een logische plek? Ook als je er nog een behuizing om heen hebt staan? Kan je er dan nog bij? Of moet je de stekker eruit trekken?

Je hebt volgens mij niet echt iets gesneden. Dan had je kunnen zien of de ventilatie / luchtafvoer zijn werk echt goed doet. Graveren geeft niet zoveel rook. Snijden is daarin veel heftiger. Ik heb namelijk mijn twijfels met zo'n kleine PC-ventilator als afzuiging. Hoe ziet de setup eruit als het helemaal staat. Zeker omdat je er een behuizing bij hebt. Zit de besturingskast / luchtpomp erbij in of juist niet. Een overzichtsfoto zou dan aardig zijn.

Bij de minpunten zie ik wel iets over "eerste investering" alleen mis ik het punt van de afvoer van rookgassen. Terwijl je dat wel in de conclusie en tekst aangeeft. Het nadeel van twee stroomadapters voor lucht en laser komen niet terug in de minpunten. Wordt wel als een nadeel in de tekst gezegd.

Persoonlijk zou ik met een kleiner werkstuk begonnen zijn. Dan krijg je wat meer gevoel bij dan meteen een groot werkstuk. Trouwens is het wel multiplex wat je gelaserd hebt? Is het geen MDF? Voor multiplex ziet het er te bruin uit.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 04-09-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Dank voor je comments! Ik kreeg de behuizing pas binnen op het moment dat reviewperiode al bijna verlopen was. Hadden ze erg onhandig gedaan. Dus ik heb de machine 3 weken wachtend op de behuizing gehad staan en uiteindelijk alleen wat pogingen met graveren gedaan omdat ik de behuizing niet had.
Die behuizing is wel prima, rits gaat heel goed open dicht en je kan er makkelijk naar binnen kijken.
Die noodstop knop binnen in de behuizing is inderdaad een heel goed punt, daar had ik niet aan gedacht. Knop werkt wel goed, een van mn verprutste werkstukjes is omdat ik per ongeluk de knop indrukte door er een kabel overheen te leggen :D

Maar door bovenstaande dus inderdaad nog geen enkele snij uit kunnen voeren.
Ik mag waarschijnlijk het apparaat nu nog 2 weken langer houden, dus kan ik alsnog wat gaan snijden en dat alsnog proberen. Deze week voor werk op pad dus allemaal minder handige planning :)

Anyway, dank voor jullie feedback, zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Afgelopen weekend diverse Material Tests gedaan vanuit Lightburn, erg handig om zo de ideale instellingen voor graveren en snijden te vinden. In dit geval voor het hier bekende 3mm multiplex van de Gamma.

Twee vragen daarover:
  1. Wat me opviel na het toepassen van de ideaal lijkende instellingen vanuit de Material Test: Bij het daadwerkelijk werk waren de snij lijnen niet zo door-en-door als in de Material Test en ook het het resultaat van het graveren was wat lichter. Spelen de instellingen onder 'Edit material setting' (2) hierbij wellicht nog een rol? Is dat een rondje bovenop de ingestelde rondes in het eerste scherm (1)? Zie voor de volledigheid hieronder een screenshot van het scherm waar ik het over heb.
  2. Ondanks dat ik na een aantal Material Tests de juiste instellingen voor graveren en snijden heb gevonden, worstel ik wat met de verhouding snelheid vs power. Iemand hier die ook een ATOMSTACK A5 M50 PRO gebruikt die zijn/haar instellingen voor 3mm multiplex eens wil delen? Snijden deed ik nu met 250 mm/min en 70% power. Graveren met 1800 mm/min en 25% power.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4yE9gSqzRceniWqDEfUgvAGVN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvvITwAFF0GTnekqSJ78Qwog.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
Mijn ervaring met alle houtsoorten en snijden is dat je de laser wat meer oompf moet geven dan een perfect geeikte situatie, met multiplex zit je met variatie in lijmlagen en knoesten, met andere platen zit je met verschillende dichtheden van de jaarringen e.d.

Ik snij 3mm met de settings van 6mm, daarmee kan ik 90% van de variaties wel tackelen

[ Voor 14% gewijzigd door Mortum op 19-09-2023 12:25 ]

• Vendetta
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-12-2023
Let ook op de werking/kromming in houten platen. Je laser raakt snel uit focus en zal (zeker als je plaat een golfplaat is minder goed snijden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 07:48
jantjeharing schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de intensiteit in de categorie zonsverduistering valt. Wat jullie?

Als in: Een lasbril is overkill maar kijken door een cd'tje (of twee) precies goed?

De golflengte van de diode 'lasers' (goed punt @JeroenH ) is wat betreft netvlies schade wel aan de gevaarlijke kant van het spectrum: ~450 nm. De vrij specifieke golflengtes van de ledjes zijn gelijk ook een voordeel, omdat je daarop kan filteren door vensters te gebruiken die vooral (of liever alleen) licht doorlaten aan de andere, rode, kant van het spectrum.
Voor de industriële lasers op mijn werk gaat op dat de solid state bronnen (fiber lasers) in een spectrum zitten dat via allerlei oppervlaktes (waaronder het plafond) sterker reflecteert zonder dat de bundel daarbij verstrooid raakt (divergeert). Dat is gevaarlijk voor je ogen. Solid state laserapplicaties zijn daarom volledig omkast.

Bij CO2 zijn machines niet altijd volledig omkast, en is het sterk afhankelijk van de applicatie en het materiaal dat gesneden wordt welke veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Materialen zoals koper mogen bijv volgens CO2 leverancierspec niet gesneden worden ivm reflectie van het materiaal terug de snijkop in.

Werk bij het gebruik met lasers niet met cd's of lasbrillen als bescherming. Je hebt een bril of afscherming nodig die het licht van je specifieke laserbron filtert. Doordat laserstraling monochroom is (alle straling is van dezelfde uniforme golflengte), is het mogelijk laserstraling met het juiste glas volledig te filteren. Dat is dus een ander principe dan een zonnebril of cd die de sterkte van het licht 'afzwakt'.

Als het materiaal de monochrome golflengte van de laserstraling niet doorlaat, passeert de laserstraling het glas in het geheel niet. Dat is wat je wil.

CO2 en fiber hebben verschillende golflengtes en dus verschillende brillen/glas nodig. Lasbrillen zijn gemaakt voor ander en minder intens licht dan een laserbron.

[ Voor 14% gewijzigd door JasperE op 01-10-2023 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:34
Goedemiddag tweakers,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een lasersnijder die plexiglas kan snijden. (Smoked) dus licht getint.
Hier zullen vast laser snijders voor zijn maar ik zie zoveel op het internet staan... Dat ik niet meer weet hoe of wat.

Wat ik graag zal willen:
Laser snijder voor plexiglas max 3mm dik
50x50cm? kleiner mag ook
Ik zal er best zelf aan willen knutselen / upgraden.
Budget: Geen idee wat zo iets moet gaan kosten. Het moet goed werken maar mag ook wel wat hobby tijd kosten vind ik niet zo erg.

Kunnen jullie mij een klein beetje de goede richting in schoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
@KevinSetz als ik het goed heb zijn diode lasers wat minder geschikt voor plexiglas. Dan zit je al snel te kijken naar co2 lasers. En de goedkoopste opties zijn K40 lasers. Maar die hebben een beperkt bereik van 300x200. En hebben wel wat gesleutel nodig. Maar genoeg vermogen om 3mm te snijden. Voor 500x500mm berijk zit je al snel te kijken naar machines die een heel stuk duurder zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 16:00
Je heb 3 hoofdgroepen:

CO2-lasers, het meest voorkomende, betaalbare type
Fiber-lasers, deze zijn in staat om in metaal te etsen
Galvo-lasers, hierbij heb je geen bewegende kop, maar word de laser gestuurd door snel bewegende spiegels

Dit klopt niet helemaal

Galvo laser is alleen de soort overbrenging van de lens tot het materiaal ( galvo gaan er 2 kleine motortjes met spiegeltjes heen en weer die het geen graveren of snijden wat je de opdracht voor aanmaakt)

De "noem het oude manier" is zoals een inkjet printer heen en weer gaat die de snij kop verplaatst met de lens en dan de snede of afbeelding achterlaat. (meest goedkope manier vaak ook en langzaam)

Dan kan je de laser weer onderverdelen in:

co2 - vele organische materialen te snijden/graveren

Fiber - metaal snijden/graveren en snijden gebeurd vooral op de "oude manier" en afbeeldingen graveren via een galvo kop i.v.m. snelheid gok ik zomaar alleen hier is het formaat beperkt door vermogen en vervorming van de lens op en bepaalde afstand.

Uv - deze noemen ze wel de koude laser , glas , metaal , eigenlijk bijna alles kan je graveren en de resolutie is vele malen scherper/hoger als de fiber nog

Dan heb je de kleine machines die je op aliexpress koopt de diode lasers, volgens mij kan je dit het beste vergelijken met een co2/fiber combinatie alleen metaal snijden kan je dacht ik vergeten.
Dit is ook zeer traag, nog veel trager wat ik meegemaakt heb als co2

Ik heb al een jaar of 12 a 13 dit soort speelgoed staan ondertussen en blijf uitbreiden, alle machines hierboven genoemd tot 2Kw fiber heb ik staan ( al is die nog niet aangesloten)

Verbeter of vul mij aan waar ik mis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
JasperE schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:14:
[...]

Voor de industriële lasers op mijn werk gaat op dat de solid state bronnen (fiber lasers) in een spectrum zitten dat via allerlei oppervlaktes (waaronder het plafond) sterker reflecteert zonder dat de bundel daarbij verstrooid raakt (divergeert). Dat is gevaarlijk voor je ogen. Solid state laserapplicaties zijn daarom volledig omkast.

Bij CO2 zijn machines niet altijd volledig omkast, en is het sterk afhankelijk van de applicatie en het materiaal dat gesneden wordt welke veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Materialen zoals koper mogen bijv volgens CO2 leverancierspec niet gesneden worden ivm reflectie van het materiaal terug de snijkop in.

Werk bij het gebruik met lasers niet met cd's of lasbrillen als bescherming. Je hebt een bril of afscherming nodig die het licht van je specifieke laserbron filtert. Doordat laserstraling monochroom is (alle straling is van dezelfde uniforme golflengte), is het mogelijk laserstraling met het juiste glas volledig te filteren. Dat is dus een ander principe dan een zonnebril of cd die de sterkte van het licht 'afzwakt'.

Als het materiaal de monochrome golflengte van de laserstraling niet doorlaat, passeert de laserstraling het glas in het geheel niet. Dat is wat je wil.

CO2 en fiber hebben verschillende golflengtes en dus verschillende brillen/glas nodig. Lasbrillen zijn gemaakt voor ander en minder intens licht dan een laserbron.
Ik heb voor mijn machines deze brillen aangeschaft, vergeet ook met fiber laser en hoog vermogen niet dat je je huid ook beschermen moet vanwege de plasmaboog die je creëert ( roest verwijder laser bijvoorbeeld of laser lassen)
https://www.newport.com/p/LV-R14.T1M01

https://lasersafety.com/p...y_curr_tax=20-product_cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-12-2023
@KevinSetz
Een co2 laser lijkt me hier de beste optie voor.
Houdt ook rekening met welk soort plexiglas je wilt snijden.
De keuze hierin kan verschil in je eindproduct en dampen (geur) creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperE
vincenttor schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:06:
Je heb 3 hoofdgroepen:

CO2-lasers, het meest voorkomende, betaalbare type
Fiber-lasers, deze zijn in staat om in metaal te etsen
Galvo-lasers, hierbij heb je geen bewegende kop, maar word de laser gestuurd door snel bewegende spiegels
Met een CO2 laser kan je ook metaal snijden, dat doen bedrijven op industriële schaal al sinds de jaren 80. De twee machines in dit filmpje zijn beiden 3kW CO2 lasers.

Fiber is economisch gezien vaak een betere optie, voor een CO2 laser is vaak een zwaardere/duurdere installatie nodig met meer componenten.

Het laatste decennium zie je in de industrie een opkomst in fiber/solidstate. Vooral populair omdat de machines veel lichter kunnen worden uitgevoerd. Namelijk met een fiberstring van laserbron naar laserkop, in plaats een complex geheel aan dure precies uitgelijnde spiegels in een stabiel, zwaar, en dus ook duur en relatief traag gantry systeem. Ook heeft een solid state laser een vele malen beter energetisch rendement dan een CO2 laser. De CO2 laser zit volgens mij zo rond de 10% elektrisch rendement van elektrisch vermogen naar laservermogen. En bij fiber is de laserbeam uit de bron zelf smaller en daardoor in een 'puntigere beam' met scherpere hoek na de lens, beter op een klein focuspunt te focussen waardoor je met minder vermogen al sneller kan snijden. Althans, dat heeft een trumpf laser onderzoeker me ooit verteld. (Dit is waarsch. de reden dat je noemt dat je met fiber metaal kan snijden in het 'consumenten'-segment lasers.)

Als je meer wil weten over co2 vs. fiber zou ik dit eens lezen:
https://www.bystronic.com...130204-co2-vs-fiber-laser

Hier ook in relatief simpele bewoording wat nu juist laser geschikt maakt als snij- of scheidingstechniek, met ook wat uitleg over de drie belangrijke eigenschappen van laserlicht die daarbij relevant zijn (monochroom/coherent/directioneel):
https://www.contour.eu/plaatbewerking/lasersnijden/laser/

[ Voor 11% gewijzigd door JasperE op 06-10-2023 11:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincenttor
JasperE schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Met een CO2 laser kan je ook metaal snijden, dat doen bedrijven op industriële schaal al sinds de jaren 80. De twee machines in dit filmpje zijn beiden 3kW CO2 lasers.
[YouTube: Wat is Lasersnijden? - Contour FAQ]

Fiber is economisch gezien vaak een betere optie, voor een CO2 laser is vaak een zwaardere/duurdere installatie nodig met meer componenten.

Het laatste decennium zie je in de industrie een opkomst in fiber/solidstate. Vooral populair omdat de machines veel lichter kunnen worden uitgevoerd. Namelijk met een fiberstring van laserbron naar laserkop, in plaats een complex geheel aan dure precies uitgelijnde spiegels in een stabiel, zwaar, en dus ook duur en relatief traag gantry systeem. Ook heeft een solid state laser een vele malen beter energetisch rendement dan een CO2 laser. De CO2 laser zit volgens mij zo rond de 10% elektrisch rendement van elektrisch vermogen naar laservermogen. En bij fiber is de laserbeam uit de bron zelf smaller en daardoor in een 'puntigere beam' met scherpere hoek na de lens, beter op een klein focuspunt te focussen waardoor je met minder vermogen al sneller kan snijden. Althans, dat heeft een trumpf laser onderzoeker me ooit verteld. (Dit is waarsch. de reden dat je noemt dat je met fiber metaal kan snijden in het 'consumenten'-segment lasers.)

Als je meer wil weten over co2 vs. fiber zou ik dit eens lezen:
https://www.bystronic.com...130204-co2-vs-fiber-laser

Hier ook in relatief simpele bewoording wat nu juist laser geschikt maakt als snij- of scheidingstechniek, met ook wat uitleg over de drie belangrijke eigenschappen van laserlicht die daarbij relevant zijn (monochroom/coherent/directioneel):
https://www.contour.eu/plaatbewerking/lasersnijden/laser/
Je hebt gelijk was er even bij ingeschoten, ik heb variërend van 40w RF tot buis 150w co2 laser staan maar dat heeft weinig zin met snijden van metalen helemaal zonder gassen.
Fiber is stuk sneller met snijden en de snede vind ik zelf schoner zelfs zonder gas ook is het vermogen en de machine vele malen kleiner qua formaat en energie verbruik.

Dit is overigens uit de hand gelopen hobby voor mij welke ooit eens geld gaat opleveren gok ik :)

edit: dit is mijn "consumenten laser" :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5Y19ewAfFPjCfDNVzb0LSSoql8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aCDFfXcI56D2KJ2RPo9ITQ0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door vincenttor op 06-10-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperE
vincenttor schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:10:
de snede vind ik zelf schoner zelfs zonder gas
Geloof ik, bepalend voor de CO2 snijkwaliteit is het gehele complex van spiegels en africhting daarvan om de laserstraal zo strak mogelijk bij de lens te krijgen en ook stabiel te houden bij bewegende delen. Vandaar ook de dure/zware gantry. Bij industriële lasers wordt daar dan veel aandacht (kosten) aan besteed.

Ook heb je in de CO2 resonator met een kleine batterij aan industriële gascilinders te maken (helium/stikstof/CO2 uit mijn hoofd) wat niet bij iedere CO2 bron zo geregeld zal zijn.

In de postprocessor komt de afronding van hoeken ook nauwer met CO2. Postprocessoren ronden haakse hoeken af met een kleine radius. Als je die instelling aanpast zal een fiber bij een volledig haaks aangestuurde CNC hoek minder snel vastlopen (vastlassen in de hoek). Volgens mij komt dat door de puntigere focus beam waarin ik hier eerder al over schreef.

Misschien is fiber beter voor exotherm brandsnijden (zuurstof) en co2 beter voor smeltsnijden (stikstof) gezien fiberstraling beter geabsorbeerd wordt (kleinere golflengte dan co2) en je dus op een kleiner oppervlak met een scherpere piercing kan wegbranden dan bij CO2 het geval is.

Met industriele lasers ben je met CO2 lasers veel meer aan het tweaken in de snijinstellingen, met name de verticale positie van het focuspunt en de snijgasdruk zijn dan belangrijke settings. Bij fiber zit je op de 'standaard' fabrieksinstellingen snijtabelken al sneller goed met complexe contouren (met trumpf lasers althans). Dus ook dat heeft nog invloed.
dit is mijn "consumenten laser" :P
Prachtig om te zien dat mensen dat in hun garage zetten :)

[ Voor 40% gewijzigd door JasperE op 06-10-2023 23:52 . Reden: Nieuwe ideeen over verschi co2/fiber ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De CNC frees wordt niet zo vaak meer gebruikt zo te zien? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdYUam3KzT5-4I_gfdIZS26R_00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRbdfc0tJsJu133tYhEYf3Wv.jpg?f=fotoalbum_large

Ben eens aan de slag gegaan met de bamboe onderzetters van de Action, op snazzy maps een kaartje gemaakt en deze omgezet naar vector. Vervolgens op kleur uitgesplitst naar iets van 30 lagen en het geeft een best mooi resultaat. Je kan het lastig zien op de foto maar de straten vormen bijna een labyrint voor mieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimves
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik denk erover om een laser graveer machine te kopen. Liefst een wat zwaardere meer dan 60W? De machine wil ik als hobby en om een klein bedrijfje op te zetten. Echter je ziet door de bomen het bos niet meer. Ik heb voorlopig een paar vragen.

1) Welke machines zijn aan te bevelen.
2) Is 60W of meer ook thuis te gebruiken. (i.v.m. elektra aansluiting)
3) En dus, kan de gemiddelde machine worden aangesloten op een 1 fase meterkast met 16A.

Als deze vraag niet hier thuishoort, vertel me dan waar ik deze moet plaatsen.

Alvast bedankt
Gerard Gerbracht
mail weg ivm spambots, we hebben prima DM's hier

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 18-10-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Wimves schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:45:
1) Welke machines zijn aan te bevelen.
Wat wil je er mee gaan doen? Dat is meer de vraag. Dus wat wil je gaan snijden? Vanuit daar kan je bepalen de zwaarte en grootte van de machine. Of je een diode of co2-machine nodig hebt.
2) Is 60W of meer ook thuis te gebruiken. (i.v.m. elektra aansluiting) 3) En dus, kan de gemiddelde machine worden aangesloten op een 1 fase meterkast met 16A.
Normaal gesproken geen probleem. Hier draait het ook op 1 fase. Een machine zal tussen de 1000 en 2000 Watt verbruiken. Dat is dan Machine, koeling, luchtpomp en afzuiging.

Andere zaken zijn denk ik belangrijker dan de stroom. Dus wat ga je doen met de afzuiging / filteren van de lucht e.d. dat is veel belangrijker.
xxxxxx@gmail.com (mailen mag ook)
Zou mailadres weglaten. Je wilt niet te veel onnodige mails in je mailbox.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 16-10-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimves
Beste RonnieKo,

Ik denk erover om vooral hout te graveren, en dun hout te snijden. Maar ook andere materialen zoals leer en perspex. Ik wil wel wat grotere stukken kunnen graveren, dus groter dan 40x40 of zo. In eerste instantie als hobby, maar met de optie om er een bedrijfje in te beginnen.
De afzuiging weet ik ook niet veel van. Ik neem aan dat zo'n machine behoorlijk wat geur produceert.

Misschien kan ik een keer ergens kijken, naar een draaiend systeem. Ik zie je advies graag tegemoet.

Groeten
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Wimves schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:12:
Ik denk erover om vooral hout te graveren, en dun hout te snijden.
Graveren kan vaak al met een diodelaser. Wat is dun hout in jouw opzicht? 1mm? 9mm of 18mm dik? Dat maakt nog al een verschil voor de machine en welk type je mag schaffen.
Maar ook andere materialen zoals leer en perspex.
Dat moet geen probleem zijn voor zowel diode als CO2. Het zit hem dan vooral in de diktes die je wil snijden.
Ik wil wel wat grotere stukken kunnen graveren, dus groter dan 40x40 of zo.
Bij diodelasers haal je die afmetingen al snel. Bij CO2-lasers zit je vaak bij de duurdere modellen aan die afmetingen. Ligt ook een beetje aan de zwaarte van de buis.
De afzuiging weet ik ook niet veel van. Ik neem aan dat zo'n machine behoorlijk wat geur produceert.
Jep, zo'n ding wil je eigenlijk niet in je woonkamer thuis hebben. In basis ben je gewoon spul aan het wegfikken. Daar komt zoals altijd fijnstof, rook en roet bij vrij. Dat moet afgevoerd worden. Dan is een afzuiging wel heel handig. Beter is om een lasersnijder in een aparte ruimte te hebben die je goed kan ventileren.

Een ding werkend zien? Kijk eens bij een Fablab in de buurt. Dan kan je eens zien wat er allemaal bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimves
Beste RonnieKo,

Bedankt voor je tips, ik ga eerst eens bij zo'n Fablab kijken. Er zit er een vlak in de buurt bij mij.

Groeten
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:39
Erasmo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:22:

[Afbeelding]

Ben eens aan de slag gegaan met de bamboe onderzetters van de Action, op snazzy maps een kaartje gemaakt en deze omgezet naar vector. Vervolgens op kleur uitgesplitst naar iets van 30 lagen en het geeft een best mooi resultaat. Je kan het lastig zien op de foto maar de straten vormen bijna een labyrint voor mieren.
Gaaf project! Toevallig is mijn zelfgebouwde CNC zo goed als af (gebaseerd op de IndyMill), wat voor bitjes heb je gebruikt, ziet er erg klein uit allemaal. Daarnaast zat ik even te kijken op Snazzy Maps, welke kaart heb je gepakt? Lijkt mij leuk om eens wat mee te prutsen. Eerder al wel een met OpenStreetMap en Blender wat geprobeerd, maar dit is denk ik beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 14:09
Welke style heb je gebruikt?
Erasmo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:22:

[Afbeelding]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Glowforge. Helaas niet als vector te downloaden op snazzy maps.
Batino schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Gaaf project! Toevallig is mijn zelfgebouwde CNC zo goed als af (gebaseerd op de IndyMill), wat voor bitjes heb je gebruikt, ziet er erg klein uit allemaal. Daarnaast zat ik even te kijken op Snazzy Maps, welke kaart heb je gepakt? Lijkt mij leuk om eens wat mee te prutsen. Eerder al wel een met OpenStreetMap en Blender wat geprobeerd, maar dit is denk ik beter te doen.
Geen bitjes, volledig met licht ;) bamboe is echt een klasse apart met laseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik denk dat mijn lasersnijder kapot is :(

Ik heb een Atomstack X7 Pro, gekocht in mei 2022, anderhalf jaar oud nu dus. Altijd veel plezier van gehad, binnen de grenzen van een 10W-diodelaser heb ik er heel leuke dingen mee kunnen maken. Niet absurd veel uren gemaakt, wel daadwerkelijk gebruikt.

Sinds een tijdje echter stopt de laser er tijdens het snijden er steeds vaker zomaar mee, Dat vandaag eens grondig getroubleshoot:

* Console van Lightburn bekeken; daar staat niets opvallends. Hij begint aan de job, en uit niets in de console blijkt dat er een probleem is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZCP7EwFh7hkAvmIbcOdNHBycac=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/fdW175a1Kr8PXl8DpmGCyIx4.png?f=fotoalbum_small

* USB-kabel vervangen, probleem treedt ook op
* Andere laptop geprobeerd, probleem treedt ook op
* LaserGRBL geprobeerd, probleem treedt ook op
* Seriële terminal geprobeerd, kale Gcode naar de laser gestuurd, probleem treedt ook op
* Met een föhn in de behuizing e.e.a. een tijdje opgewarmd (laser staat in de schuur, maar probleem was er ook in de warmere dagen, en ik heb vorige winter geen problemen gehad), probleem treedt ook op

Heel specifiek gebeurt er het volgende:

Laser schakelt normaal in.
Lightburn start, en over de juiste COM-poort is er communicatie met de laser (zie screenshot hierboven)
Een frame tracen gaat vaak goed, maar maar één keer, tweede keer is er duidelijk geen communicatie meer met de laser en gebeurt er niets.
Als ik na een normale laser/lightburn startup een job start begint de laser daar wel aan, maar stopt na een seconde of 30 (varieert).

De COM-poort in Windows verdwijnt niet als dit optreedt.

Heeft iemand nog ideeën wat ik zou kunnen proberen? Ik denk zelf dat de conclusie op basis van bovenstaande wel gerechtvaardigd is dat de controller kapot is, ja toch?

Ik ben bang dat ik er achter moet gaan komen hoe goed/slecht de aftersales van Atomstack is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32

Boullie

Da Bulster

Heb besloten om mijn niet gebruikte K40 weg te gaan doen. Heb er nu al 3 jaar niks mee gedaan en hij staat maar te verstoffen. Nu maar afwachten wat mensen er nog voor willen bieden.
Ga denk ik maar sparen voor een Xtool S1 of iets dergelijks. Daarvan kan de 40 watt variant ook heel wat en het is gelijk een compleet pakket zonder gehannes.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
JeroenH schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:27:
Ik denk dat mijn lasersnijder kapot is :(
* Seriële terminal geprobeerd, kale Gcode naar de laser gestuurd, probleem treedt ook op
* Met een föhn in de behuizing e.e.a. een tijdje opgewarmd (laser staat in de schuur, maar probleem was er ook in de warmere dagen, en ik heb vorige winter geen problemen gehad), probleem treedt ook op
Er zit volgens mij ook nog een slot voor een SD-card? Of niet? Zo ja: probeer eens een bestand op een SD-card of die wel goed gaat. Dat is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk888
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 16:40
Hallo beste tweakers !

ik dacht dat het makkelijk was maar helaas. Hoe bepaal je de capaciteit van je afzuiging voor je laser ?
Best tevreden over de POLAR van OMTECH maar de afzuiging welke geadviseerd is 'waardeloos' : XF-180

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPaZrUldx3-ZQb1Cu1mXPgV8Oa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQb5jIOIzliZi4AJKVp34tjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95HB-SpZYzPu5rBSRdt7KlITxSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F0a6yOvwxvwAg7odDLvzBxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPDhqJDNCE6tpPV6MO0BwIuq_bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wva8x5SajWCjaZ38OL1ggbcc.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen een minuut staat de kamer vol rook en gaat mijn meter door het plafond !

Dat je binnen helemaal niets ruikt is een utopie denk ik, dus het plan is om de uitlaat van de afzuiging naar buiten te leiden.
De laser is een 50w model en ik ben benieuwd naar jullie afzuig systemen!

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Henk888 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:46:
Best tevreden over de POLAR van OMTECH maar de afzuiging welke geadviseerd is 'waardeloos' : XF-180
Wie heeft die geadviseerd? De leverancier van je laser? Heeft hij deze geïnstalleerd en getest? Heeft het wel goed gewerkt? Heb je de filters al eens vervangen?
Binnen een minuut staat de kamer vol rook en gaat mijn meter door het plafond !
Komt de rook uit de machine of uit het filter? Als de rook uit de machine komt dan is het volume van de afzuiging niet groot genoeg. Waar zit de afzuiging? In het filter of zit er een losse tussen?
Dat je binnen helemaal niets ruikt is een utopie denk ik, dus het plan is om de uitlaat van de afzuiging naar buiten te leiden.
Binnen niets ruiken? Dat kan wel. Alleen dan praat over andere bofa's die iets meer geld kosten. Naar buiten is in dat opzicht een makkelijkere uitweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk888
Hallo RonnieKo,

Alle filters zijn nieuw , ja de mensen van OMTECH hebben deze afzuiging geadviseerd.
Ik heb voldoende flow om de rook uit te machine te trekken. Je ziet de rook bijna niet tijdens snijden in de machine.
De afzuiging zit in dat witte kastje op de eerste foto, de ventilator zit onderin met aan de onderzijde een rooster.
De rook komt uit dat rooster onderin.
Heb je ervaring met een BOFA ? en zo ja welke ? En wat voor laser heb je ?

groetjes

H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Henk888 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:31:
Alle filters zijn nieuw , ja de mensen van OMTECH hebben deze afzuiging geadviseerd.
Heb je daar het probleem al eens voorgelegd? Wat geven die aan?
Ik heb voldoende flow om de rook uit te machine te trekken. Je ziet de rook bijna niet tijdens snijden in de machine. De afzuiging zit in dat witte kastje op de eerste foto, de ventilator zit onderin met aan de onderzijde een rooster. De rook komt uit dat rooster onderin.
Hoeveel m3/uur is de afzuiging? En hoeveel m3/uur kan de filter aan? Als die niet op elkaar afgestemd zijn dan gaat het ook niet goed.
Heb je ervaring met een BOFA ? en zo ja welke ? En wat voor laser heb je ?
Niet veel ervaring met een bofa. Alleen op een beurs waar de laser (60 watt) stond te werken. Toen rook je ook niets. Zelf gaat de afzuiging bij mij direct naar buiten. Dat na een experiment met zo'n zelfde soort filter als wat jij hebt. Dat werkte niet goed voor mij. Dus direct naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk888
Dankje RonnieKo,

Het lijkt er inderdaad op dat de filter (180 m3) niet past bij de blower (600 m3)
Maar alle onderdelen zijn van de leverancier; Rest My Case.

Naar buiten is inderdaad het snelste (& goedkoopste).

Ruik je het buiten wanneer je bezig bent? nog geen issues gehad met de buren ?

groetjes

p.s. zojuist antwoord van de leverancier "...de filter is inderdaad niet geschikt..." Mag 'm terug sturen.

Goede service dat wel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 13:22
* Console van Lightburn bekeken; daar staat niets opvallends. Hij begint aan de job, en uit niets in de console blijkt dat er een probleem is:
[Afbeelding]

Ik ervaar hetzelfde probleem met de Sculpfun S9, ook 1,5 jaar oud. Na wat troubleshooting kwam ik erachter dat mijn USB poort in de laptop gaar is. Met de kabel in een andere USB poort heb ik het probleem vééél minder. Maar in die poort zit de kabel ook vrij los. Zo nu en dan treed het probleem nog op. Ik schaf binnen enkele weken een nieuwe laptop aan en kan dan opnieuw bekijken of het aan de USB poorten, de kabel of aan de controller van de snijder ligt.

Bij mijn nieuwe Sculpfun S30 Ultra die via Bluetooth wordt aangestuurd heb ik het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Henk888 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:43:
Het lijkt er inderdaad op dat de filter (180 m3) niet past bij de blower (600 m3) Maar alle onderdelen zijn van de leverancier; Rest My Case.
Dat idee had ik al. Dit omdat je aangaf dat de lucht wel goed weggezogen werd en de rook via het filter naar buiten komt. De afzuiging heeft dan een te groot debiet. Daarom heb ik mijn spul bij een Nederlandse leverancier aangeschaft. Al was een buitenlandse firma iets kosten efficiënter geweest. :)
Naar buiten is inderdaad het snelste (& goedkoopste). Ruik je het buiten wanneer je bezig bent? nog geen issues gehad met de buren ?
Ja zeker ruik je het buiten als ik bezig ben. Als je geen gekke dingen snijdt als kunststof ruikt het als een houtstook. Zelfs de rook zie je goed. In de oude situatie zo goed dat ik de buren al een keer aan de deur heb gehad om te vragen of er geen brand was. Dus ja, de buurtjes goed informeren is een must. Gelukkig hebben de buurtjes hier bijna allemaal een houtkachel. Dus ze zijn wel wat gewend. Na een verbouwing is dat nu al minder. Op een korte termijn zal het nog beter gaan. De afvoerpijp komt dan nog beter naar buiten. Dat wil zeggen: door het dak i.p.v. door de muur. Dat zal zeker minder last geven. Dus ja, dat kan een klein dingetje zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 13-11-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
RonnieKo schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:40:
Er zit volgens mij ook nog een slot voor een SD-card? Of niet? Zo ja: probeer eens een bestand op een SD-card of die wel goed gaat. Dat is het proberen waard.
Dat is een goeie! Omdat ik nooit via die manier werk (alles met Lightburn) had ik daar niet aan gedacht.

Ik heb dus maar het LDC-schermpje opgezocht en aangekoppeld, die doet het ook niet, geeft alleen een wit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MP_DLG_jqwGG8ynqjxNC_g0TtE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2ALHjdpXIqjtHVKVpj1Rfdn.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb dat schermpje alleen net na het uitpakken aangesloten gehad (het werkte toen, weet ik nog) maar al gauw afgekoppeld er weggelegd.

N.a.v. hiervan maar Atomstack gemaild, en tot mijn aangename verrassing binnen een uur een inhoudelijk antwoord:
Hi user,

First of all, please confirm the red emergencey button on controller is up state, not pressed down
If this is not the problem, according to your comments below, it is possible the motherboard fails

Apologises for the inconvenience.

Appreciate your cooperation!

Willow
Shenzhen AtomStack Technologies Co., Ltd.
Voor de vorm nog even die knop getest, paar keer ingedruk en weer gelost; dat lost het natuurlijk niet op. Maar gevraagd hoe ik de controller kan laten vervangen....
Naar buiten is inderdaad het snelste (& goedkoopste).
Volgens mij is het gewoon het beste om rookgassen van een lasersnijder altijd naar buiten af te voeren. Ik heb nog weinig goeds gelezen over die filters.
Ruik je het buiten wanneer je bezig bent? nog geen issues gehad met de buren ?
Dat kan idd wel een dingetje zijn ja. Mijn lasersnijder staat in de schuur, en ik leid de buis met rookgassen naar de achterzijde van de schuur, tegen het fietsgangentje aan. Geen problemen met de buren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Zijn er hier toevallig mensen met een Creality enclosure? Deze https://store.creality.co...-cover-for-laser-engraver of https://store.creality.co...er-engraver-enclosure-pro?
Ziet er best handig (en betaalbaar) uit, maar het oranje deel waar je doorheen kunt kijken ziet er op de foto strak uit, maar lijkt in de praktijk ook gewoon een kreukelig materiaal te zijn waardoor het doorkijk-gehalte volgens mij behoorlijk afneemt? En, werkte dat open ritsen een beetje handig in de praktijk?

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 14-11-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 19:54

jantjeharing

Seriële monomanist

JBS schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:19:
Zijn er hier toevallig mensen met een Creality enclosure? Deze https://store.creality.co...-cover-for-laser-engraver of https://store.creality.co...er-engraver-enclosure-pro?
Ziet er best handig (en betaalbaar) uit, maar het oranje deel waar je doorheen kunt kijken ziet er op de foto strak uit, maar lijkt in de praktijk ook gewoon een kreukelig materiaal te zijn waardoor het doorkijk-gehalte volgens mij behoorlijk afneemt? En, werkte dat open ritsen een beetje handig in de praktijk?
Ja, ook aan getwijfeld bij het aanschaffen van mn Falcon2 22W. Uiteindelijk toch bij de kunstofshop voor 30,- twee oranje acrylpaneeltjes besteld van 150x400x8. Snelle levering. Blij mee. :)

(edit: Als raampjes in mn mdf enclosure.)

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

jantjeharing schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:28:
[...]

Ja, ook aan getwijfeld bij het aanschaffen van mn Falcon2 22W. Uiteindelijk toch bij de kunstofshop voor 30,- twee oranje acrylpaneeltjes besteld van 150x400x8. Snelle levering. Blij mee. :)

(edit: Als raampjes in mn mdf enclosure.)
Heb je toevallig een foto en/of beschrijving van wat je gemaakt hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenH schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:57:
N.a.v. hiervan maar Atomstack gemaild, en tot mijn aangename verrassing binnen een uur een inhoudelijk antwoord:
Verder gemaild met Atomstack, echt snelle inhoudelijke reacties, valt me in dat opzicht niets tegen. Wel jammer dat de conclusie is dat ik à € 45 maar een nieuw mainboard voor de controller moet kopen. Maar ja, niet in de EU gekocht, dus dat is wat het is.

Ik heb nog wel even gevraagd of het mogelijk is een zwaardere 20W laser module uit de X20 hierop aan te sluiten. Ze lieten weten dat dit kon en dat dit mainboard identiek is aan die uit de X20, alleen een andere firmware. Ik had me niet gerealiseerd dat je firmwares van de website kon downloaden, en dus ook geen idee welke firmware ik momenteel heb. Ik ga (hopelijk vanavond) dus als laatste nog even proberen of ik een FW update uit kan voeren, en of dat helpt. Als daar niets uitkomt bestel ik maar een mainboard, en als alles weer werkt upgrade ik misschien wel naar de 20W.

-edit-

Dat wordt nog wat :P :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/YOI1vSykAsGTrpHtiBkOSTbA.png

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 15-11-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
JBS schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:19:
En, werkte dat open ritsen een beetje handig in de praktijk?
Ik had die vraag ook al gesteld bij een eerder bericht over een review geplaatst. Bij dit soort dingen is veiligheid een aandachtspunt. Bij deze behuizingen is brandveiligheid en machineveligheid belangrijk. Als er fik in komt moet je snel kunnen handelen. Of dan een rits openritsen makkelijk gaat. Zelfde als de veiligheidsknop deze zit ook in de behuizing. Dat is ook een aandachtspuntje. Als je eerst de behuizing moet openen om de knop te bedienen. Dat is ook niet handig.

Bij lasers met behuizing zit er een veiligheidsknop aan de buitenzijde. Ook als je de klep open doet valt de machine dood. Dat is allemaal voor de veiligheid. Afzuiging is eigenlijk ook voor de veiligheid. Het is en blijft gek dat de apparaten niet compleet verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 19:54

jantjeharing

Seriële monomanist

JBS schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:39:
[...]
Heb je toevallig een foto en/of beschrijving van wat je gemaakt hebt?
Nou ben gewoon wat aan het flansen hoor. Ik zal vanavond wat foto's maken.

Bottom line:
Had nog wat stukken 6mm mdf liggen, wat vuren latten die ik gerecycled heb van een lattenbodem. Nog 1,5 meter pianoscharnier nodig en een flens om mn oude operatiekamer-rookafzuiger aan te sluiten. :*)

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
RonnieKo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:30:
Afzuiging is eigenlijk ook voor de veiligheid.
Het wordt steeds duidelijker dat de stoffen in houtrook-gassen echt niet gezond zijn, dus dit is 100% waar.
Het is en blijft gek dat de apparaten niet compleet verkocht worden.
Gezien het feit dat het altijd in meer of mindere mate om geld draait is het misschien niet gek, maar wel een heel slechte zaak. Standaard zou moeten zijn afzuiging naar buiten, een behuizing die beschermt tegen ontsnappen van rook, laserlicht blokkeert, en de laser uitschakelt bij openen. Vlamdetectie zou een mooie extra zijn, al lees ik hier en daar dat false positives veel voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk888
Dankje RonnieKo,

Heb nu een BOFA, dat gaat een stuk beter !

groetjes

H
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste