Toon posts:

Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Dat is veel geld voor een K40 met een rotary.

Het ding heeft zelfs nog geen lineaire geleiders en mechanische eindschakelaars. Voor dat geld moet je wat beters kunnen krijgen.

De texten op de website lijken overigens letterlijk door een vertaler getrokken.

[Voor 28% gewijzigd door Sine op 23-12-2022 21:50]

Repareren doe je zo.

• Niek1111
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
@Sine

Heeft u wellicht enkele suggesties voor me waar ik naar kan kijken? Ben absoluut een beginner op dit gebied.

Groet,

Niek

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
Ook hun 3018PRO cnc verkopen ze voor €750, terwijl exact hetzelfde toestel voor iets van een €200 gaat op Banggood en co

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 07:34
@Niek1111 als je een echte tweaker bent en al wat ervaring hebt met 3d printers (om)bouwen. En graag verdiept hoe lasermachine's werken. Maar niet veel budget het zou ik zeggen ga voor een K40.

Als je het echt een plug and play oplossing wil en het echt bedrijfsmatig wil gebruiken. Zit je aan hele andere machines te kijken en ben je met 1000 niet klaar.

Eigenlijk bij alle machines heb je ook nog de aanschaf van afzuiging+koeling

Heb er zelf geen ervaring mee maar je kunt is kijken naar een Beamo

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-01 17:04
Ja dat is een goede basisvraag @Niek1111: ben je op zoek naar "het moet in 1x en betrouwbaar werken, en ik snap dat dat wat kost" of "tweaken is prima, zodat ik wat minder hoef uit te geven"? Vanaf dat punt is er misschien wat zinniger advies te geven.

Marktplaats is ook een optie om te kijken. Ik heb bv met mijn broer samen serieus zitten kijken naar een gebruikte 100W CO2 laser. Uiteindelijk laten gaan vanwege formaat (was geen desktop apparaat zeg maar), maar als we daar uit waren gekomen hadden we het denk ik wel gedaan.

Wat heb je verder al gedaan om je te informeren? Ik neem aan dat je Youtube al wel hebt leeggekeken v.w.b. "engraving glass" e.d.?

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Kwibus_90
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-01 09:04
Inmiddels wat pagina’s doorgenomen op dit topic en ben even benieuwd naar jullie mening:

Ik wil als ‘semi-professionele’ hobby wat gecoate metalen producten gaan customizen. Namen en logo’s graveren voor wie dat leuk vind. Het graveren gebeurt dus eigenlijk in de powdercoating en niet zozeer het metaal zelf.

Ik heb een budget zo rond de 500 euro, zou leuk zijn om voor dat geld ook een rotary te hebben. Ik weet dat ik voor dat geld geen professionele machine kan verwachten, maar wat raden jullie me aan? Ik kom online wat diode lasers tegen in deze prijsklasse, waaronder de Sculpfun s9/s10, twotrees ts2/ts3, ortur laser master 3 en xtool d1.

Zit daar iets bij wat jullie me aan zouden raden? Belangrijk zijn natuurlijk (bouw)kwaliteit en handelbaarheid (ik ben echt een beginner). Ik heb momenteel nog een lichte voorkeur voor de ts3, puur op basis van de gesloten box, maar wellicht zijn er hier mensen met andere ervaringen of zijn er andere/betere opties dan een diodelaser voor mijn doeleinden?

[Voor 8% gewijzigd door Kwibus_90 op 24-12-2022 21:49]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:54
Kwibus_90 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:39:
Belangrijk zijn natuurlijk (bouw)kwaliteit en handelbaarheid (ik ben echt een beginner).
tja... voor 500 euro wil je een goede bouwkwaliteit hebben. Daar zit wel een bepaalde verhouding in. Je zegt ook dat je het "semi-prof" wil gaan doen. Dan is het belangrijk dat je snel ook reserve-onderdelen voor je apparaat hebt. En als het ding niet meer goed functioneert gerepareerd kan worden. Is het dan slim om bij een Chinees / Taiwanees / Amerikaan te bestellen? Of zoek je een bedrijf met vestigingen in Europa? Of kan je bedrijf rustig een paar week "plat" liggen omdat de onderdelen uit verre oorden moet komen? Dat zal je ook zelf moeten bepalen.

Bovenstaande geldt ook voor @Niek1111 Als hij een bedrijfje wil starten zal je ook over dat soort dingen mogen nadenken. Een apparaat is zo aangeschaft. De rest (onderhoud e.d.) komt er dan nog bij.
Kwibus_90 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:39:
Ik heb momenteel nog een lichte voorkeur voor de ts3, puur op basis van de gesloten box, ?
Je bent voor de 500 euro nog niet helemaal klaar. Zou meteen ook kijken naar de kosten voor het interne filter. En hoe goed dit filter functioneert en dat blijft is nog even de vraag.

[Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 25-12-2022 07:46]

• Kwibus_90
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-01 09:04
RonnieKo schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:41:
[...]

tja... voor 500 euro wil je een goede bouwkwaliteit hebben. Daar zit wel een bepaalde verhouding in. Je zegt ook dat je het "semi-prof" wil gaan doen. Dan is het belangrijk dat je snel ook reserve-onderdelen voor je apparaat hebt. En als het ding niet meer goed functioneert gerepareerd kan worden. Is het dan slim om bij een Chinees / Taiwanees / Amerikaan te bestellen? Of zoek je een bedrijf met vestigingen in Europa?
[...]
Je bent voor de 500 euro nog niet helemaal klaar. Zou meteen ook kijken naar de kosten voor het interne filter. En hoe goed dit filter functioneert en dat blijft is nog even de vraag.
Hé @RonnieKo, goede punten, dank daarvoor. Ik verwacht natuurlijk niet dat een machine van 500 euro 10 jaar meegaat, maar als ik daar iig een jaar zorgeloos mee zou kunnen werken dan zou dat mooi zijn. Geeft mij de mogelijkheid om te kijken of zoiets van de grond komt, zonder direct een bizarre investering te doen.

Ik begreep van de door mij genoemde merken dat de meesten ook een warehouse in de EU hebben, ik zou dus - in theorie - relatief snel aan reserve onderdelen moeten komen. Rest nog wel de vraag hoelang zo’n machine van grofweg 500 euro probleemloos blijft werken (ongeveer).

Het interne filter van de ts3 is - zoals ik het lees - niet heel spectaculair, maar er zou een manier zijn om de ventilatoren om te draaien en ipv het filter een slang te gebruiken om de lucht af te voeren.

• RonnieKo
Kwibus_90 schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:47:
[...]
Rest nog wel de vraag hoelang zo’n machine van grofweg 500 euro probleemloos blijft werken (ongeveer).
Tja. Ik heb geen ervaring met veroudering van diodelasers. Ik weet wel dat CO2-buizen erg afhankelijk zijn van kwaliteit en leeftijd vanwege het gas wat er in zit. Bij een goede behandeling zal een jaar geen probleem zijn. Goed onderhoud is belangrijk. Smerige machine betekent ook smerige werkstukken maar ook toekomstige problemen. Dus gewoon regelmatig onderhoud plegen dan leeft een machine langer.
Kwibus_90 schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:47:
[...]
Het interne filter van de ts3 is - zoals ik het lees - niet heel spectaculair, maar er zou een manier zijn om de ventilatoren om te draaien en ipv het filter een slang te gebruiken om de lucht af te voeren.
Dat zou de beste optie zijn. Gewoon naar buiten blazen. Dan heb je het spul niet binnen. Dat is met een (slecht werkend) filter nog maar afwachten of dat allemaal goed is.

• Sine
Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met de levensduur van laserbuizen?

Ik heb mijn k40-bakje sinds mei 20, ondertussen zitten er zo'n 50 branduren op de buis en ik merk nog niets van terugloop in vermogen.
Nu heb ik het buisje wel altijd lief behandeld, max 20mA (meetstal 16 of minder) en de buistemperatuur altijd onder de 20o gehouden.

Repareren doe je zo.

• RonnieKo
Sine schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:28:
Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met de levensduur van laserbuizen?
Goed. Ik heb mijn machine versleten voor de levensduur van de buis. :) Ze zeggen dat een buis iets van 5 jaar goed is en dat het daarna afneemt. Ik heb daar nog geen problemen mee ondervonden. Zit met iets van 27mA te snijden. Dat is ook een beetje buisafhankelijk hoe veel vermogen het kan hebben.

• Sine
De machine versleten? Hoe doe je dat?

Repareren doe je zo.

• RonnieKo
Veel mee werken en op een gegeven ogenblik zijn de banden en tandwielen op. Je merkt dat het allemaal een keer aan vervanging toe is. Ondanks dat je de boel goed schoon houdt. De firmware aansturing is dan al 5 jaar oud, uit gefaseerd. De computersoftware die erbij zit is verouderd en geen update meer voor te krijgen. Nieuwere software werkt ook niet met de oude aansturing. Wat je met de machine produceert zit meer tegen het seriematig werk dat je mag uitbesteden om de juiste aantallen op tijd te halen. Dan weet je dat je machine eigenlijk niet meer voldoet aan jou eerste oorspronkelijke wensen en versleten is.

Wil je dan 1000 euro plus investeren in een machine of krijg je een goede inruil en een goede machine die bij de tijd is? En ook nog eens met betere software overweg kan? Dan is de keuze niet moeilijk.

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-01 14:28
Korte update rond het meten van het fijnstof in de werkkamer tijdens het laseren

Vandaag de nieuwe lading ESP32's en de SDS011 ontvangen.
Meteen aan de slag gegaan en geconfigureerd met ESPHome en Home Assistant. Binnen de 5 min werkende gekregen! Nu wel nog een betere behuizing voorzien en wat pinnetjes solderen op een PCB misschien...

Dit zijn de waarden in mijn bureau, straks eens het geheel naar de werkkamer van mijn vrouw verplaatsen en dan wat in de gaten houden doorheen de tijd.
De samplerate staat nu op 1 min, geen idee of het nut heeft die hoger of lager te zetten.

Om de schaal van de meter te bepalen heb ik onderstaande classificering gebruikt van OpenElectronics

EDIT
Na 5 min in de laserkamer is het al wat gestegen naar de gele zone. Binnenkort eens een grafiek maken doorheen de tijd.

[Voor 10% gewijzigd door RailHenk87 op 30-12-2022 16:42]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn hier ook hobbyisten die ervaring hebben met schuim snijden? Je moet dan denken aan het snijden van schuim voor racklades, voor bijvoorbeeld microfoons, in-ear kastjes, batterijen etc.

• RonnieKo
Ja, het niets niet anders dan snijden van MDF. Alleen wat andere instellingen voor je machine.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus een kwestie van tekenen en proberen?

Ik teken doorgaans met SolidWorks, geen idee of dat ook geschikt is om richting een lasersnijder te sturen?

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 19:33
Vanuit SolidWorks kun je je ontwerp als DXF exporteren. Met een programma als Inkscape zul je misschien nog wat nabewerking moeten doen, maar heel ingewikkeld is dat niet.

Mogelijk was je hem al tegengekomen, maar hier is een handleiding van iemand die iets vergelijkbaars doet.

• RonnieKo
sypie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:03:
Dus een kwestie van tekenen en proberen?
Ja, dat is het.
sypie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:03:
Ik teken doorgaans met SolidWorks, geen idee of dat ook geschikt is om richting een lasersnijder te sturen?
Wat al aangegeven: SolidWorks kan DXF-bestanden exporteren. Deze lees je in de meeste laser-programma's in. Rechtstreeks naar een controller komt niet meer zo vaak voor bij de hobbymachines, er zit vaak een programma tussen. In dat programma stel je de parameters in.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-01 17:04
Een collega van mij vroeg ik dit na kon maken met mijn lasersnijder. Dat zag er niet al te ingewikkeld uit, en na naar schatting twee uur tekenen en een half uurtje laseren rolde er dit uit:

Leuk speelgoed voor de kinderen om ze kennis te laten maken met geheimschrift, en nog met een leuk historisch kantje ook: de vorm van het ding is hetzelfde als die van de rotors in de Enigma encryptiemachine die het Duitse leger in de tweede wereldoorlog gebruikten.

Gewoon, van 3mm Gamma meubelplaat :)

[Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 21-01-2023 16:34]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee