Het laser- graveer- en snijhoekje

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 23:41
Dat is veel geld voor een K40 met een rotary.

Het ding heeft zelfs nog geen lineaire geleiders en mechanische eindschakelaars. Voor dat geld moet je wat beters kunnen krijgen.

De texten op de website lijken overigens letterlijk door een vertaler getrokken.

[ Voor 28% gewijzigd door Sine op 23-12-2022 21:50 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek1111
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
@Sine

Heeft u wellicht enkele suggesties voor me waar ik naar kan kijken? Ben absoluut een beginner op dit gebied.

Groet,

Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Ook hun 3018PRO cnc verkopen ze voor €750, terwijl exact hetzelfde toestel voor iets van een €200 gaat op Banggood en co

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:31
@Niek1111 als je een echte tweaker bent en al wat ervaring hebt met 3d printers (om)bouwen. En graag verdiept hoe lasermachine's werken. Maar niet veel budget het zou ik zeggen ga voor een K40.

Als je het echt een plug and play oplossing wil en het echt bedrijfsmatig wil gebruiken. Zit je aan hele andere machines te kijken en ben je met 1000 niet klaar.

Eigenlijk bij alle machines heb je ook nog de aanschaf van afzuiging+koeling

Heb er zelf geen ervaring mee maar je kunt is kijken naar een Beamo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ja dat is een goede basisvraag @Niek1111: ben je op zoek naar "het moet in 1x en betrouwbaar werken, en ik snap dat dat wat kost" of "tweaken is prima, zodat ik wat minder hoef uit te geven"? Vanaf dat punt is er misschien wat zinniger advies te geven.

Marktplaats is ook een optie om te kijken. Ik heb bv met mijn broer samen serieus zitten kijken naar een gebruikte 100W CO2 laser. Uiteindelijk laten gaan vanwege formaat (was geen desktop apparaat zeg maar), maar als we daar uit waren gekomen hadden we het denk ik wel gedaan.

Wat heb je verder al gedaan om je te informeren? Ik neem aan dat je Youtube al wel hebt leeggekeken v.w.b. "engraving glass" e.d.?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-01 12:54
Inmiddels wat pagina’s doorgenomen op dit topic en ben even benieuwd naar jullie mening:

Ik wil als ‘semi-professionele’ hobby wat gecoate metalen producten gaan customizen. Namen en logo’s graveren voor wie dat leuk vind. Het graveren gebeurt dus eigenlijk in de powdercoating en niet zozeer het metaal zelf.

Ik heb een budget zo rond de 500 euro, zou leuk zijn om voor dat geld ook een rotary te hebben. Ik weet dat ik voor dat geld geen professionele machine kan verwachten, maar wat raden jullie me aan? Ik kom online wat diode lasers tegen in deze prijsklasse, waaronder de Sculpfun s9/s10, twotrees ts2/ts3, ortur laser master 3 en xtool d1.

Zit daar iets bij wat jullie me aan zouden raden? Belangrijk zijn natuurlijk (bouw)kwaliteit en handelbaarheid (ik ben echt een beginner). Ik heb momenteel nog een lichte voorkeur voor de ts3, puur op basis van de gesloten box, maar wellicht zijn er hier mensen met andere ervaringen of zijn er andere/betere opties dan een diodelaser voor mijn doeleinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Kwibus_90 op 24-12-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:12
Kwibus_90 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:39:
Belangrijk zijn natuurlijk (bouw)kwaliteit en handelbaarheid (ik ben echt een beginner).
tja... voor 500 euro wil je een goede bouwkwaliteit hebben. Daar zit wel een bepaalde verhouding in. Je zegt ook dat je het "semi-prof" wil gaan doen. Dan is het belangrijk dat je snel ook reserve-onderdelen voor je apparaat hebt. En als het ding niet meer goed functioneert gerepareerd kan worden. Is het dan slim om bij een Chinees / Taiwanees / Amerikaan te bestellen? Of zoek je een bedrijf met vestigingen in Europa? Of kan je bedrijf rustig een paar week "plat" liggen omdat de onderdelen uit verre oorden moet komen? Dat zal je ook zelf moeten bepalen.

Bovenstaande geldt ook voor @Niek1111 Als hij een bedrijfje wil starten zal je ook over dat soort dingen mogen nadenken. Een apparaat is zo aangeschaft. De rest (onderhoud e.d.) komt er dan nog bij.
Kwibus_90 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:39:
Ik heb momenteel nog een lichte voorkeur voor de ts3, puur op basis van de gesloten box, ?
Je bent voor de 500 euro nog niet helemaal klaar. Zou meteen ook kijken naar de kosten voor het interne filter. En hoe goed dit filter functioneert en dat blijft is nog even de vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 25-12-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-01 12:54
RonnieKo schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:41:
[...]

tja... voor 500 euro wil je een goede bouwkwaliteit hebben. Daar zit wel een bepaalde verhouding in. Je zegt ook dat je het "semi-prof" wil gaan doen. Dan is het belangrijk dat je snel ook reserve-onderdelen voor je apparaat hebt. En als het ding niet meer goed functioneert gerepareerd kan worden. Is het dan slim om bij een Chinees / Taiwanees / Amerikaan te bestellen? Of zoek je een bedrijf met vestigingen in Europa?
[...]
Je bent voor de 500 euro nog niet helemaal klaar. Zou meteen ook kijken naar de kosten voor het interne filter. En hoe goed dit filter functioneert en dat blijft is nog even de vraag.
Hé @RonnieKo, goede punten, dank daarvoor. Ik verwacht natuurlijk niet dat een machine van 500 euro 10 jaar meegaat, maar als ik daar iig een jaar zorgeloos mee zou kunnen werken dan zou dat mooi zijn. Geeft mij de mogelijkheid om te kijken of zoiets van de grond komt, zonder direct een bizarre investering te doen.

Ik begreep van de door mij genoemde merken dat de meesten ook een warehouse in de EU hebben, ik zou dus - in theorie - relatief snel aan reserve onderdelen moeten komen. Rest nog wel de vraag hoelang zo’n machine van grofweg 500 euro probleemloos blijft werken (ongeveer).

Het interne filter van de ts3 is - zoals ik het lees - niet heel spectaculair, maar er zou een manier zijn om de ventilatoren om te draaien en ipv het filter een slang te gebruiken om de lucht af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Kwibus_90 schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:47:
[...]
Rest nog wel de vraag hoelang zo’n machine van grofweg 500 euro probleemloos blijft werken (ongeveer).
Tja. Ik heb geen ervaring met veroudering van diodelasers. Ik weet wel dat CO2-buizen erg afhankelijk zijn van kwaliteit en leeftijd vanwege het gas wat er in zit. Bij een goede behandeling zal een jaar geen probleem zijn. Goed onderhoud is belangrijk. Smerige machine betekent ook smerige werkstukken maar ook toekomstige problemen. Dus gewoon regelmatig onderhoud plegen dan leeft een machine langer.
Kwibus_90 schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:47:
[...]
Het interne filter van de ts3 is - zoals ik het lees - niet heel spectaculair, maar er zou een manier zijn om de ventilatoren om te draaien en ipv het filter een slang te gebruiken om de lucht af te voeren.
Dat zou de beste optie zijn. Gewoon naar buiten blazen. Dan heb je het spul niet binnen. Dat is met een (slecht werkend) filter nog maar afwachten of dat allemaal goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met de levensduur van laserbuizen?

Ik heb mijn k40-bakje sinds mei 20, ondertussen zitten er zo'n 50 branduren op de buis en ik merk nog niets van terugloop in vermogen.
Nu heb ik het buisje wel altijd lief behandeld, max 20mA (meetstal 16 of minder) en de buistemperatuur altijd onder de 20o gehouden.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Sine schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:28:
Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met de levensduur van laserbuizen?
Goed. Ik heb mijn machine versleten voor de levensduur van de buis. :) Ze zeggen dat een buis iets van 5 jaar goed is en dat het daarna afneemt. Ik heb daar nog geen problemen mee ondervonden. Zit met iets van 27mA te snijden. Dat is ook een beetje buisafhankelijk hoe veel vermogen het kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De machine versleten? Hoe doe je dat?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Veel mee werken en op een gegeven ogenblik zijn de banden en tandwielen op. Je merkt dat het allemaal een keer aan vervanging toe is. Ondanks dat je de boel goed schoon houdt. De firmware aansturing is dan al 5 jaar oud, uit gefaseerd. De computersoftware die erbij zit is verouderd en geen update meer voor te krijgen. Nieuwere software werkt ook niet met de oude aansturing. Wat je met de machine produceert zit meer tegen het seriematig werk dat je mag uitbesteden om de juiste aantallen op tijd te halen. Dan weet je dat je machine eigenlijk niet meer voldoet aan jou eerste oorspronkelijke wensen en versleten is.

Wil je dan 1000 euro plus investeren in een machine of krijg je een goede inruil en een goede machine die bij de tijd is? En ook nog eens met betere software overweg kan? Dan is de keuze niet moeilijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:18
Korte update rond het meten van het fijnstof in de werkkamer tijdens het laseren

Vandaag de nieuwe lading ESP32's en de SDS011 ontvangen.
Meteen aan de slag gegaan en geconfigureerd met ESPHome en Home Assistant. Binnen de 5 min werkende gekregen! Nu wel nog een betere behuizing voorzien en wat pinnetjes solderen op een PCB misschien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn11dijBVyP9Kr4E8mRi7Xu96sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHsHszD2c6MtLlU4vPKTiREe.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de waarden in mijn bureau, straks eens het geheel naar de werkkamer van mijn vrouw verplaatsen en dan wat in de gaten houden doorheen de tijd.
De samplerate staat nu op 1 min, geen idee of het nut heeft die hoger of lager te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQDHP4xnMAbVnMFkAPrdR2myYUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KE58ChA9qG0HPIkSPuMGWti0.png?f=user_large

Om de schaal van de meter te bepalen heb ik onderstaande classificering gebruikt van OpenElectronics
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbhZlY_BgXw9MgivGW43POQN-x0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DW7RC2OKlfGEjYkaZY81Jlg9.png?f=user_large

EDIT
Na 5 min in de laserkamer is het al wat gestegen naar de gele zone. Binnenkort eens een grafiek maken doorheen de tijd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSdIQyLg0fcE74vpiTikyXkK86I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GA9HPTixABxWLADLleSkBg19.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door RailHenk87 op 30-12-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn hier ook hobbyisten die ervaring hebben met schuim snijden? Je moet dan denken aan het snijden van schuim voor racklades, voor bijvoorbeeld microfoons, in-ear kastjes, batterijen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ja, het niets niet anders dan snijden van MDF. Alleen wat andere instellingen voor je machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus een kwestie van tekenen en proberen?

Ik teken doorgaans met SolidWorks, geen idee of dat ook geschikt is om richting een lasersnijder te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
Vanuit SolidWorks kun je je ontwerp als DXF exporteren. Met een programma als Inkscape zul je misschien nog wat nabewerking moeten doen, maar heel ingewikkeld is dat niet.

Mogelijk was je hem al tegengekomen, maar hier is een handleiding van iemand die iets vergelijkbaars doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
sypie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:03:
Dus een kwestie van tekenen en proberen?
Ja, dat is het.
sypie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:03:
Ik teken doorgaans met SolidWorks, geen idee of dat ook geschikt is om richting een lasersnijder te sturen?
Wat al aangegeven: SolidWorks kan DXF-bestanden exporteren. Deze lees je in de meeste laser-programma's in. Rechtstreeks naar een controller komt niet meer zo vaak voor bij de hobbymachines, er zit vaak een programma tussen. In dat programma stel je de parameters in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Een collega van mij vroeg ik dit na kon maken met mijn lasersnijder. Dat zag er niet al te ingewikkeld uit, en na naar schatting twee uur tekenen en een half uurtje laseren rolde er dit uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/MafExuxHV79FbaiVEvY8ZtrZ.png

Leuk speelgoed voor de kinderen om ze kennis te laten maken met geheimschrift, en nog met een leuk historisch kantje ook: de vorm van het ding is hetzelfde als die van de rotors in de Enigma encryptiemachine die het Duitse leger in de tweede wereldoorlog gebruikten.

Gewoon, van 3mm Gamma meubelplaat :)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 21-01-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcia
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-01-2024
Iemand ervaringen met zeep graveren? Ik ben gestart met het graveren van zeep met mijn diode laser. Wanneer ik graveerwerk op zeep zie kleurt deze wit bij mij komt de gravure bol te staan dus geen inkerving en de kleur van de zeep blijft ook de kleur van de gravure? Iemand tips bij het graveren van zeep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb in het begin van alles in de lasersnijder gelegd, maar aan zeep had ik nooit gedacht.

Kan het zijn dat wat je gezien hebt met CO2 lasers gedaan is (andere kleur licht / golflengte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 07:54

GeeBee

Oddball

Zeep heb ik nog nooit gezien. Koekjes wel :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
GeeBee schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:39:
Zeep heb ik nog nooit gezien. Koekjes wel :)
Brood heb ik wel eens mee geëxperimenteerd. Rook lekker weet ik nog :) (koekjes zullen wel nóg lekkerder ruiken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sorry als naar bekende weg vraag. Maar via search en OP kwam ik er niet uit;

Is er een soort marktplaats/community waar men hobby matig machine “productie” tijd kunt kopen? Of iets laten maken? Door een particulier of tweaker? Voor 3D printen heb ik wel zo iets gevonden, maar zoek eigenlijk voor hout snijden/laser

[ Voor 23% gewijzigd door himlims_ op 04-02-2023 20:43 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 21:20
Iemand ervaring met het uitsnijden van carbon fiber plaatjes? Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:38:
[...]

Brood heb ik wel eens mee geëxperimenteerd. Rook lekker weet ik nog :) (koekjes zullen wel nóg lekkerder ruiken!)
Tortilla's werken ook goed, en die zijn nog lekker plat ook.
himlims_ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:42:
Sorry als naar bekende weg vraag. Maar via search en OP kwam ik er niet uit;

Is er een soort marktplaats/community waar men hobby matig machine “productie” tijd kunt kopen? Of iets laten maken? Door een particulier of tweaker? Voor 3D printen heb ik wel zo iets gevonden, maar zoek eigenlijk voor hout snijden/laser
Ja hoor, maar wat zoek je precies. Puur machinetijd of wil je gewoon een design geven en laserwerk ontvangen?
AriGold schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:10:
Lijkt me lastig, je moet er wel doorheen kunnen komen maar ik denk dat je moeilijheden gaat krijgen met de epoxy die het bij elkaar houdt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Erasmo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:24:
Ja hoor, maar wat zoek je precies. Puur machinetijd of wil je gewoon een design geven en laserwerk ontvangen?
zocht een soort 'hub' waar vraag en aanbod samen komt; aantal tekst bordjes voor bruiloft, denk design aanleveren en ophalen/ontvangen praktisch is. meekijken/frotten ook prima :)

@Slungelkmurf dit zocht ik - inmiddels contact gelegd met een tweaker hier, zal vast wel goed komen. dank je

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 06-02-2023 14:47 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slungelkmurf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 16:41
himlims_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:38:
[...]

zocht een soort 'hub' waar vraag en aanbod samen komt; aantal tekst bordjes voor bruiloft, denk design aanleveren en ophalen/ontvangen praktisch is. meekijken/frotten ook prima :)
Misschien contact opnemen met een FabLab?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyWithMeh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-03 18:14
himlims_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:38:
[...]

@Slungelkmurf dit zocht ik - inmiddels contact gelegd met een tweaker hier, zal vast wel goed komen. dank je
Hee, ik heb mijn werkplaats in Utrecht. Je mag bij ons altijd komen prutsen als er geen opdrachten op onze machines staan hoor! We hebben CO2 en UV lasers staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyWithMeh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-03 18:14
AriGold schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:10:
Ja, op de CNC. Met de laser heb ik 't nooit geprobeerd. Als je 't frezen wilt, dan moet je trouwens wel echt goede afzuiging en een goed masker hebben, dat wil je echt niet inademen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Hoi,

Ik ben al een tijdje aanwezig op tweakers, maar meer op de achtergrond.
Nu zit ik met een vraagje.

Mijn schoonpa is modelbouwer en zou willen graveren/cutten. In verschillende materialen (voornamelijk hout/kunststof).

Ik zie momenteel het bos door de bomen niet meer. Ik ben technisch aangelegd maar ik kan geen besluit nemen. Wat of welk toestel zou men mij aanraden ? Het cutten van materialen zou zeer interessant zijn. Budget heb ik geen idee van, maar niets +1000.

Kan iemand me eventueel opweg helpen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Erebus1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:12:
Als € 1000 het maximum is heb je het bijna automatisch over een diode-laser (xtools, atomstack, etc). Een goede CO2-laser waar je niet al te veel aan hoeft te tweaken is voor onder dat bedrag denk ik niet goed te vinden. Voor iets héél basics heb je het dan over €2500+

Als voorbeeld kost deze Atomstack A20 met een 20w diode-laser incl air assist € 860. Ik heb zijn kleine broertje van 10W, en ben daar behoorlijk gelukkig mee. Het is echter wel zo dat je je zult moet realiseren wat de beperkingen zijn.

(het volgende dus met 10W): Hout is probleemloos te graveren. Snijden gaat me goed af tot 3mm licht hout, dikker/zwaarder hout is gewoon een heel traag proces, met veel roet enz. Met 20W kan dat misschien wel tot 4/5mm, maar dat weet ik niet. Kunststof is het in mijn ervaring niet bij uitstek geschikt voor. Transparant acryl schijnt het gewoon doorheen, andere soort plastic smelten, vervormen en stinken. Ik snijd/graveer bijna uitsluitend hout met mijn laser.

Besef ook goed dat een lasersnijder een apparaat is met een (flinke) leercurve. De dingen die ik nu met enig gemak maak, mislukten twee jaar terug de hele tijd. Het is een kwestie van het apparaat en de materialen te leren kennen. Overigens ben ik begonnen met een goedkope 5W diode laser om in te schatten of lasersnijden iets voor me was. Het apparaat was ronduit slecht, maar leerde me wel de mogelijkheden in te schatten. Dat kan ook een route zijn.

Ik raad aan veel Youtube video's te kijken van onafhankelijke reviewers. Die snijden vaak ook diverse diktes en soorten materialen zodat je van een apparaat een beetje in kunt schatten of het voor jouw toepassing geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Laatst online: 19:20
Ik zit geruime tijd al mee lezen in dit forum en lees over verschilende typen lasers en laser sterktes.

Nu heb ik dit model gezien en wordt hier wel enthousiast van maar gezien bedragen die ik voorbij zie komen vraag ik mij af of het te mooi is om waar te zijn:

https://omtechlaser.uk/co...graver-cutter-usb-32sb-uk

Wat vinden jullie?

Groetjes van G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Garrettvr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:13:
vraag ik mij af of het te mooi is om waar te zijn:
Ik denk dat dat voornamelijk afhangt van je verwachtingen. Dit lijkt me een K40 kloon, en dat betekent dat je na aankoop best wat zaken zult moeten Tweaken (€€€) voordat je aan de gang kunt.

Voordat je zoiets doet zou ik me flink verdiepen in onafhankelijk reviews. Twee naar mijn idee interessante reviews van dit apparaat waar ik zo even over struikelde zijn deze:
Do not buy any of these lasers thinking that it's going to be a finished product. They are ALL a starting point. I give this one 4/5 for overall rating based mainly on value. They can be had much cheaper on ebay, but I bought through amazon for the security of being able to return it. You decide if that is worth the extra $100 give or take.
This laser is one of the more recent models and works fine with some modifications. I am still using the stock mirrors and lens, but these are marginal quality and upgrades are recommended. The alignment out of the box was marginal at best. There are a few good websites to guide you through realigning the mirrors. The laser itself and cooling system seem fine. The exhaust fan is almost useless. It may be sufficient for very small projects, but anything more, and you'll get smoke in the room. I ended up cutting a much larger port in the back of the case and adding more fans. I will not that as far as I know, these issues are common with all of this type of laser, so I'm not badmouthing this one, just know what you are getting into with any of them.
The software is garbage. Don't even install it. Get Inkscape and K40 whisperer. They are both free, have tons of youtube videos for help, and are far superior to the packaged crap.
Lastly, safety. This one has a nice emergency stop button in case things go south. This is nice, but there is no automatic kill switch if someone accidentally opens the main hatch while running. Again, I believe this is all of these lasers, but be aware of this.
It is a K40 and most importantly I knew not to expect the world's greatest machine. it arrived with the box a little beat up but it was packaged securely and it was double boxed with plenty if padding. on the cosmetics, it did have one scratch along the top. on the I side, the bed had wiggled its way loose during shipping so I had to take the rest of it apart to find all the screws and spacers but everything did go back together with no issues. The combination of K40 Whisperer and Inkscape is not the easiest to learn or understand but there are plenty of tutorials on you tube. now out of the box this machine will do most of your basic light duty stuff. the mirrors were not perfectly aligned but it worked. to get the most out of this machine EXPECT to do the upgrades such as new mirrors, an air assist, new bed, modifications to the exhaust vent and fan, adding an ammeter, a new board if you want to use Lightburn. Also a new water pump, maybe a chiller, a small lab jack and table,, and adding a small compressor for the air assist. this list can go on and on. It all depends on what you want this machine for but what you should get out of this is that this machine is highly customizable. you should also know that you will need to learn how to align the mirrors and that can be difficult if you are not patient. Also and most importantly check and double check the entire system when you buy it. mine had a crappy splice job b on the ground wire that runs from the tube to the power supply. It was two wires twisted together with a loose wrapping of electrical tape. That cod have been very dangerous if the tape had fallen off and the ground wires rest against the enclosure. so why not give it one star after all this?? Because I bought it knowing I would have to do some work to it when I got it. if you want or expect a perfect machine, this is not it. for that expect to pay thousands not under 500. Hope this helps but not discourages.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 02-03-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slungelkmurf
Hoi,

Ik ben al een tijdje aanwezig op tweakers, maar meer op de achtergrond.
Nu zit ik met een vraagje.

Mijn schoonpa is modelbouwer en zou willen graveren/cutten. In verschillende materialen (voornamelijk hout/kunststof).

Ik zie momenteel het bos door de bomen niet meer. Ik ben technisch aangelegd maar ik kan geen besluit nemen. Wat of welk toestel zou men mij aanraden ? Het cutten van materialen zou zeer interessant zijn. Budget heb ik geen idee van, maar niets +1000.

Hallo,

Ik zat een paar jaar geleden in een soortgelijke situatie. Op een FabLab had ik wat geëxperimenteerd met een 100W CO2 laser. Op KickStarter komen regelmatig 'betaalbare' apparaten voorbij met. Ik heb op een gegeven moment toch overstag gegaan met de Cubiio 2. Dat is een 'A4'-fomaat diode lasersnijder/graveerder met een paar leuke features als autofocus en 'makkelijke' apps.

Mijn ervaring met Kickstarter projecten is dat als de software een belangrijk onderdeel is, dat het al snel niet meer onderhouden wordt. Zo ook met de Cubiio 2. Gelukkig lijkt ondersteuning voor LightBurn te komen. Ik hoor regelmatig goede geluiden over dat programma en ga het kopen zodra er een release is die mijn apparaat ondersteunt. De meegeleverde telefoonapps en windows utility zijn niet echt gebruikersvriendelijk.
Als je zoekt op ervaringen lees je ook dat erg goedkope apparaten en 'universele' apparaten die ook bijvoorbeeld met een mesje of freeskop kunnen werken vaak mindere kwaliteit geven.

Een (5 Watt) diode laser is gewoon goed in het graveren van allerlei soorten hout. (Foto)karton en papier snijden gaat ook prima. Het snijden wordt al minder handig als je dikker dan 2 mm hout gaat gebruiken. Je kan gewoon meerdere keren de contouren laten volgen en voor hobby is dat misschien ok, maar dat duurt soms uren, wat op een 100 Watt CO laser minuten duurt. Het is niet altijd een factor 20 wat je op basis van vermogen zou verwachten. Bovendien 'slijt' elke laser vaak relatief snel op vol vermogen.

Mijn adviezen:
  • Kijk een keer op een FabLab of andere makerspace. (stuur een DM als je in Wageningen wilt kijken)
  • Koop een apparaat met controller die LightBurn ondersteunt
  • Ga niet voor de allergoedkoopste opties
  • Vraag je af of je (regelmatig) door meer dan 2 mm wilt snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Hoe handig is hij zelf? Een apparaat aanschaffen is één ding :) Daarna is het zelf tekenen. Er zijn weinig losse tekeningen op internet te vinden met betrekking tot modelbouw. Daarna is het apparaat gebruiken (instellen en onderhouden). Je ziet veel mensen beginnen met een (Chinese) K40. Een apparaat om leuk mee te experimenteren en testen. Niet geschikt voor echte productie als je spul wil verkopen. Leuk voor de hobby. Een diodelaser kan ook goed. Dan snij je materiaal tot een paar millimeter. Dat is goed genoeg voor de modelbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Garrettvr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:13:
Nu heb ik dit model gezien en wordt hier wel enthousiast van maar gezien bedragen die ik voorbij zie komen vraag ik mij af of het te mooi is om waar te zijn:
.....

Wat vinden jullie?
Wat wil je er mee gaan doen? Dat is meer de vraag. Het lijkt een aangepaste Chinese K40. Of je daar veel van mag verwachten ligt aan jezelf. Leuk om mee te experimenteren maar het zal geen hoogvlieger zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door RonnieKo op 16-03-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 13:22
JeroenH schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Als € 1000 het maximum is heb je het bijna automatisch over een diode-laser (xtools, atomstack, etc). Een goede CO2-laser waar je niet al te veel aan hoeft te tweaken is voor onder dat bedrag denk ik niet goed te vinden. Voor iets héél basics heb je het dan over €2500+

(het volgende dus met 10W): Hout is probleemloos te graveren. Snijden gaat me goed af tot 3mm licht hout, dikker/zwaarder hout is gewoon een heel traag proces, met veel roet enz. Met 20W kan dat misschien wel tot 4/5mm, maar dat weet ik niet. Kunststof is het in mijn ervaring niet bij uitstek geschikt voor. Transparant acryl schijnt het gewoon doorheen, andere soort plastic smelten, vervormen en stinken. Ik snijd/graveer bijna uitsluitend hout met mijn laser.

Ik raad aan veel Youtube video's te kijken van onafhankelijke reviewers. Die snijden vaak ook diverse diktes en soorten materialen zodat je van een apparaat een beetje in kunt schatten of het voor jouw toepassing geschikt is.
voor modelbouw kun je prima uit met een diodelaser. ik snijd met een 5W (optisch vermogen) diodelaser (Sculpfun S9) in 5 passes door 5mm berken multiplex zonder air assist. Het roet voorkom ik door het houten plaatje te ondersteunen (blokjes) zodat de rook weg kan zodra de laser door het hout is. dus met jouw budget heb je een prachtig complete 10W diodelaser met air assist. leercurve is inderdaad best stijl maar met Lightburn en Youtube is het goed te doen en blijft het leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
iemand ervaring met het graveren/ markeren van messing? het lukt me nog niet goed. een klein (dun) plaatje ging aardig goed met de Cermark LMM 6000 spray (niet kopen, veeeeeeeel te duur) maar op een dikkere grotere plaat krijg ik nog steeds teleurstellende resultaten. ik dacht "mooi handig dat spul, fire and forget" maar nee..

ik denk dat ik als laatste redmiddel toch maar een test array moet maken, maar ik vermoed dat 5 W optisch vermogen niet voldoende is voor een dikke plaat. dat deze als heatsink werkt waardoor de hitte te snel wegvloeit. ben benieuwd of iemand dit wel goed voor elkaar krijgt en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Jacko85 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:44:
ik snijd met een 5W (optisch vermogen) diodelaser (Sculpfun S9) in 5 passes door 5mm berken multiplex zonder air assist.
Mag ik vragen met welke settings je dat doet? Ik neem aan 100%, en hoeveel mm/min? Misschien moet ik het weer eens proberen, maar met mijn 10W Atomstack X7 Pro lukte dikker dan 3mm licht triplex me niet goed.
Het roet voorkom ik door het houten plaatje te ondersteunen (blokjes) zodat de rook weg kan zodra de laser door het hout is.
Ik laser op een rooster, dus de rook kan weg, maar toch wordt het flink roetig zodra ik met meerdere passes aan de gang moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 20:50

Hakker

a.k.a The Dude

Air assist is handig. Ik ben creatiever bezig gegaan en heb 2 40mm tunnel fans aan mijn Ortur laser gemod samen met een mount model op thingiverse. Ze zijn aan de fan van de laser gesoldeerd. Het voordeel is vooral een stuk minder herrie van een pomp want de meeste maken best wel geluid een ander is omdat ik het zelf in de schuur doet vanwege rook is dat ik mijn laser zo mee kan nemen naar binnen.

Om echt te snijden gebruik ik zelf 100mm op 80-90% en dan de nodige passes en ik zet de laser ietsje lager dus ipv de 3 cm ga ik er 1-2mm lager

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 23:17
Heren ik denk dat jullie mij de goede richting op kunnen sturen

Ik heb een stuk aluminium daar wil ik onze namen uit laten lazeren ( denk ik dat dat het mooiste is )

Erik en susanne ( dan wel in een mooi lettertype maar dat kan hier kennelijk niet)
aan beide zijde en dan intern ledverlichting plaatsen

het alu is ongeveer 2mm dik
waar kan ik dat laten doen zoiets ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxltfeOp2HnON6uTgV5zmPdhkfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjxZiSkao4osT7eiMMDs49z2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m300sZc03upaeFF3fYx5UWYZhI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXOv4yIvFBQZgRoewnZ3nPGW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko85
JeroenH schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Mag ik vragen met welke settings je dat doet? Ik neem aan 100%, en hoeveel mm/min? Misschien moet ik het weer eens proberen, maar met mijn 10W Atomstack X7 Pro lukte dikker dan 3mm licht triplex me niet goed.

[...]

Ik laser op een rooster, dus de rook kan weg, maar toch wordt het flink roetig zodra ik met meerdere passes aan de gang moet.
ik snijd 3mm op 300mm/min @100% en in 3 passes
5mm ook op 300mm/min @100% en in 5 passes
sommige houtnerfen blijken erg eigenwijs en hard, indien nodig dan stuur ik hem voor de zekerheid nog een keer rond.

Let wel: hardhout triplex gaat moeilijker (logisch) en moet in meerdere passes. levert ook meer roet op.

zoals hieronder ook wordt vermeld, ik stel de laserkop ook 1-2 mm lager af dan 'normaal'.
en let ook op dat het raster of de houten plaat goed recht is. ik zoek zelf altijd de meest rechte platen uit bij de bouwmarkt. Dat valt niet altijd mee 8)7

Roet valt me reuze mee en kun je zonder air assist verder voorkomen door het werkstuk af te plakken met simpel schilderstape (50mm breed).

Moet misschien toch eens nagaan denken over een air-assist module.
Binnnenkort haal ik mijn setup even uit elkaar om 'onderhoud' te plegen. De tandriemen en geleide wielen lijken behoorlijk te slijten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
Hakker schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:37:
Air assist is handig. Ik ben creatiever bezig gegaan en heb 2 40mm tunnel fans aan mijn Ortur laser gemod samen met een mount model op thingiverse. Ze zijn aan de fan van de laser gesoldeerd. Het voordeel is vooral een stuk minder herrie van een pomp want de meeste maken best wel geluid een ander is omdat ik het zelf in de schuur doet vanwege rook is dat ik mijn laser zo mee kan nemen naar binnen.

Om echt te snijden gebruik ik zelf 100mm op 80-90% en dan de nodige passes en ik zet de laser ietsje lager dus ipv de 3 cm ga ik er 1-2mm lager
@Hakker: Waarom niet op 100%? belasting van de bekabeling en 'regeltechniek'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 20:50

Hakker

a.k.a The Dude

100% is niet super voor je laser daarnaast zorgt het voornamelijk voor meer rook maar niet voor een veel betere gang. Het is mijn geval ook een 5watt laser dus niet heel bijzonder.

Schilderstape aan de voor en achter kant is inderdaad een goede tip en gebruik ik ook al een tijdje wel goed aanduwen anders komt het onder de tape alsnog met roet liggen. Ik wil nog een keer naar een 20 of 40 watt diode laser kijken.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Laatst online: 29-04 09:59
Wat hebben jullie qua luchtafzuiging? Die toestellen voor afzuiging (zonder afvoer naar buiten) lijken bijna even duur als de laser zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
ik heb nu als test draaien:
- de grootste kunststof opbergbox van de Action (20 euro). daar heb ik de voorkant uitgezaagd en die dient nu als klep. boven in heb ik een gat rond 100mm gezaagd.
- een eenvoudige buisventilator van de bouwmarkt. deze heb ik in het gat gelijmd met een lijmpistool.
- PVC rioolbuis, een verloop, sok, en 90° bocht als kort afvoerkanaal
- een stuk kunststof flexibele afzuigslang die ik door het dakraam naar buiten breng.

allemaal low-budget om te kijken of het werkt. totaal circa €50 en werkt als een trein. Enige upgrade die ik daar nog aan zou willen doen is een sterkere afzuigventilator met meer flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Laatst online: 19:20
Jacko85 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:08:
- de grootste kunststof opbergbox van de Action (20 euro). daar heb ik de voorkant uitgezaagd en die dient nu als klep. boven in heb ik een gat rond 100mm gezaagd.
- een eenvoudige buisventilator van de bouwmarkt. deze heb ik in het gat gelijmd met een lijmpistool.
- een stuk kunststof flexibele afzuigslang die ik door het dakraam naar buiten breng.

allemaal low-budget om te kijken of het werkt. totaal circa €50 en werkt als een trein. Enige upgrade die ik daar nog aan zou willen doen is een sterkere afzuigventilator met meer flow.
Heb je een foto? Ben benieuwd!

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slungelkmurf
Jacko85 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:08:

Heb je ook nagedacht over roetaanslag op de ventilator en brandveiligheid? Meestal hebben dit soort systemen een filter voor de ventilator die een groot gedeelte uit de aangezogen lucht haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jacko85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWy8UTCts6TGGtr7jcuTpQZGxjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xk95HrZD1UwVMWWaJtgdDhy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HivWhCZ1zmEVifQT5AsQDNAfAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2qCz2f9cfB4nm7BQ259b9F8.jpg?f=fotoalbum_large

wel nagedacht over roetafzuiging, maar niet toegepast. We verwerken de opdrachten hobbymatig, soms seriematig. Het is mij niet de moeite waard om (dure) filtering toe te passen. De vervuiling van de ventilator valt me nog enigszins mee. de aanslag (ook op de laser zelf) verwijder je super eenvoudig met gewoon water en indien nodig een druppeltje afwasmiddel.

bij een upgrade van ventilator (meer opvoerhoogte) span ik er wel een afzuigkapfiltertje voor. Zon ding dat je uit kunt knippen. Die kun je makkelijk vervangen en dan blijft de ventilator schoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
Jacko85 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:01:
iemand ervaring met het graveren/ markeren van messing? het lukt me nog niet goed. een klein (dun) plaatje ging aardig goed met de Cermark LMM 6000 spray (niet kopen, veeeeeeeel te duur) maar op een dikkere grotere plaat krijg ik nog steeds teleurstellende resultaten. ik dacht "mooi handig dat spul, fire and forget" maar nee..

ik denk dat ik als laatste redmiddel toch maar een test array moet maken, maar ik vermoed dat 5 W optisch vermogen niet voldoende is voor een dikke plaat. dat deze als heatsink werkt waardoor de hitte te snel wegvloeit. ben benieuwd of iemand dit wel goed voor elkaar krijgt en hoe.
Dit gaat niet goed met een 5W diodelaser. zelfs op 10mm/min @ 100% blijft het niet zitten, je poetst het er zo van af. Jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:22
vonkkie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:51:
Heren ik denk dat jullie mij de goede richting op kunnen sturen

Ik heb een stuk aluminium daar wil ik onze namen uit laten lazeren ( denk ik dat dat het mooiste is )

Erik en susanne ( dan wel in een mooi lettertype maar dat kan hier kennelijk niet)
aan beide zijde en dan intern ledverlichting plaatsen

het alu is ongeveer 2mm dik
waar kan ik dat laten doen zoiets ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik aluminium laten watersnijden (aquajet) dat geeft het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 23:17
Ok weet ik waar ik naar opzoek moet
Eens kijken naar een firma die dat doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:59
2mm Alu kan je echt prima lasersnijden. (Wij snijden tot ca. 12mm dik) Maar dan moet je wel een industriële CO2 of fiber hebben staan.
Vaak zijn dit soort apparaten alleen geschikt voor plaatmateriaal, en niet voor een hoog U profiel van je foto.
Maar met wat tweaken kan je de kammen verlagen of de laserkop omhoog zetten.
Watersnijden is ook zeker mogelijk, maar een stuk trager en duurder waarschijnlijk.

Houd met je lettertype rekening met lossende parts. Een O wordt bv. een rondje, je zult bruggetjes/stegs moeten laten staan in de contouren om de binnenste delen vast te houden.
Of je moet achter de uitgesneden contouren inderdaad iets van plexiglas plakken waar je de binnenste delen van die letters dan weer inplakt.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeEs op 24-03-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:37
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een 20w diode laser en heb aan het begin een multiplex plaat bij de praxis gehaald wat prima werkt, maar ben toch benieuwd wat andere houtsoorten en met andere kleuren voor resultaten opleveren.
Helaas kan ik bij de gangbare bouwmarkten geen grote variatie vinden in de houtsoorten die ze verkopen in platen van max 5mm dik (denk het maximum wat ik comfortabel zou kunnen snijden)

Bij mij laser kreeg ik ook 3 testplaatjes van licht hout, maar ik kan dit online verder slecht vinden.

Ik heb 1 webwinkel gevonden met onder andere ‘figuurzaaghout’ wat er nog het meeste op lijkt:
https://www.greenbasic.nl/product/figuurzaaghout-3mm-a3/

Heeft iemand tips waar nog meer dit soort platen te koop zijn? Of wat voor hout er makkelijk gebruikt kan worden?
Ik zie online ook wel eens walnoot wat er heel mooi uitziet, maar dit kan ik helemaal nergens vinden..

Verder zag ik in dit topic dit:
JeroenH schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:06:
Omdat ik sommige van mijn laser werkstukken een kleurtje wilde geven, naar een paar soorten beits gekeken. Grote potten bij de Gamma zijn nogal duur (en te groot), daarom bij een hobby webshop dit setje besteld.

Om te kijken hoe het uitpakte dit test-werkstukje gemaakt:

[Afbeelding]

(Vergeten dat vernis gewoon transparant is, die had ik beter achterwege kunnen laten...)

De foto overdrijft de kleuren enigszins en de witbalans is maar zozo, maar het contrast met blank hout is prima en hier kan ik wel wat mee.
Weet iemand (of @JeroenH ) of je eerst beitst en daarna graveert of andersom?
En maakt het hout hier nog uit? Kan dit met multiplex hardhout of iets?

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
DennisDeMennis schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:04:
Heeft iemand tips waar nog meer dit soort platen te koop zijn? Of wat voor hout er makkelijk gebruikt kan worden?
Ik zie online ook wel eens walnoot wat er heel mooi uitziet, maar dit kan ik helemaal nergens vinden..
Niet goedkoop (helemaal niet zelfs), maar Laserbeest in Delft heeft heel veel soorten mooi hout.

Ik heb wel eens wat samples besteld en mee gespeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbfvVq-D2JlbKVto3_0z0a6HccQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOgttBeey8zXfi26Tv4VXeHQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb wel eens een stapel 3mm populierentriplex bij ze besteld (wat ze nu niet meer hebben zie ik), dat is was wel heel mooi uniform en recht hout. Nogal een verschil met goedkoop Gamma meubelplaat. Alle waar is naar zijn geld ;)
Weet iemand (of @JeroenH ) of je eerst beitst en daarna graveert of andersom?
Ik snij/graveer altijd eerst, assembleer het object, en beits het dan. Ik heb nog nooit gebeitst hout gelaserd. Het zou denk ik wel kunnen, geen idee wat het resultaat is. Misschien meer rookontwikkeling/laserkop sneller vies? Ik zou zeggen uitproberen en laat het ons hier weten. :)
En maakt het hout hier nog uit? Kan dit met multiplex hardhout of iets?
Wat, beitsen? Snijden/graveren? Beitsen kan natuurlijk, resultaat zal variëren. Hard/zwaar hout is (bij gelijke dikte) moeilijker te snijden dan zacht/licht hout. Bij graveren zal het verschil kleiner zijn, maar je zult voor een gelijk resultaat je laservermogen hoger moeten zetten en/of met minder mm/min moeten graveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
Ah top, heel erg bedankt voor je reactie.
Ik zie dat je inderdaad makkelijk 5 (gratis?) samples kan bestellen, dus denk dat ik dat eerst in ieder geval ga doen.
Dat gefineerd mdf ziet er wel goed uit, maar neem aan dat je daar niet te diep moet graveren omdat je anders weer bij de mdf uit komt? of zie je daar dan toch niks meer van door het branden?

Ik heb gisteravond stukjes van mijn multiplex plaat van de praxis gebeitst met 3 soorten die we in de schuur hadden liggen, dus dat ga ik dit weekend wel uitproberen.
Ik had wel gelezen dat je bij terpentine-basis wel uit moet kijken voor brandgevaar als dat niet goed genoeg opgedroogd/ingetrokken is, dus ik gebruik alleen op waterbasis.

Mijn laatste opmerking sloeg op het beitsen zelf, aangezien ik hier weinig verstand van heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Probleem: de oplaadbare batterijen van het kinderspeelgoed slingeren rond, zonder dat duidelijk is of een batterij vol of leeg is.

Oplossing: laser cutter to the rescue

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj1LfBrivdCPEnpKf6PBOYNBQmc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sK5h8QruNrOKdLzflI1SKPLZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Enige probleem is dat er nu bij het organiseren meer batterijen boven water komen dan ik dacht dat we hadden, ik had het beter 4x4 kunnen maken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:28
Ik ben van plan om binnenkort een lasergraveermachine te kopen. Nu dacht ik dat een Longer Ray5 10w met airassist en honeycomb plaat een leuke startset zou kunnen zijn. Ook wil ik een ombouw maken met afzuiging van bv plexiglas om het huis niet vol rook te zetten. Nu ben ik een absolute starter en leek op dit gebied dus ik weet niet of dit een goeie keus/startset is of dat ik misschien beter voor een ander merk kan gaan. De totale kosten maken mij niet zo heel veel uit, een hobby kost nu eenmaal geld. Ik dacht rond €800 dat ik dan wel een eindje kom.
Wie kan deze newbie een beetje adviseren of ik op de goede weg ben of de Longer misschien beter links kan laten liggen en voor iets anders te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Pedro_Newbie schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:14:
Ik ben van plan om binnenkort een lasergraveermachine te kopen.
Leuk! Welkom (alvast ;) ) bij de club.
Nu dacht ik dat een Longer Ray5 10w met airassist en honeycomb plaat een leuke startset zou kunnen zijn.
Ik ken het specifieke apparaat niet, maar met 10W is het sowieso goed beginnen. Voor graveren is het meer dan genoeg, wat betekent dat je wat hogere snelheden kunt halen. Als je je de beperkingen realiseert is snijden van 3-4mm licht hout ook heel goed mogelijk.

Ik zou sowieso veel reviews zoeken (en uiteraard goed kijken of dat wel echte reviews lijken), kijk of er lasersnij-youtubers zijn die het apparaat reviewen, enz.

Tip: koop er een air assist bij. Dat zorgt voor mooier graveren (minder bruine waaiers) en beter snijden (sneller, dikker hout, minder roet).
Ook wil ik een ombouw maken met afzuiging van bv plexiglas om het huis niet vol rook te zetten.
Slim! Niet iedereen snapt dat een lasersnijder nogal een ander apparaat is dan bv. een 3D printer, en de houtrook en fijnstof zijn echt niet goed voor de gezondheid. Een goede afzuiging is echt belangrijk.
Nu ben ik een absolute starter en leek op dit gebied dus ik weet niet of dit een goeie keus/startset is of dat ik misschien beter voor een ander merk kan gaan. De totale kosten maken mij niet zo heel veel uit, een hobby kost nu eenmaal geld. Ik dacht rond €800 dat ik dan wel een eindje kom.
Wie kan deze newbie een beetje adviseren of ik op de goede weg ben of de Longer misschien beter links kan laten liggen en voor iets anders te gaan.
Ik heb geen ervaring met dit specifieke apparaat dus ik kan je niets met zekerheid zeggen. Maar als de (echte) reviews overwegend positief zijn, lijkt het me een prima apparaat. Niet alleen om mee te beginnen, je kunt er naar mijn idee ver mee komen. Ik heb mijn 10W laser (een Atomstack, zie mijn signature) nu een jaar. Ik zit echt wel eens verlekkerd te kijken naar de 30W lasers die nu op de markt beginnen te komen, maar als ik realistisch ben heb ik met deze laser nog heel veel groeiruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generalmayor
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-05-2023
Hallo ik zoek advies over een lasersnijder. Ik had eerste deze gekocht maar die was kapot gegaan en de leverancier had een erg slechte service waarna ik hem weg heb gedaan. https://www.amazon.nl/gp/...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1 nu ben ik alsnog opzoek naar een budget lasersnijder om 3 tot 4mm dik plexiglas uit te kunnen snijden. Iemand suggesties welke en waar ik een moet halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laythian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 00:39
JeroenH schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:08:
Probleem: de oplaadbare batterijen van het kinderspeelgoed slingeren rond, zonder dat duidelijk is of een batterij vol of leeg is.

[Afbeelding]

Enige probleem is dat er nu bij het organiseren meer batterijen boven water komen dan ik dacht dat we hadden, ik had het beter 4x4 kunnen maken 😉
Super vet dit.

Ben zelf ook van plan om hiermee te starten maar weet nog niet hoe en waar. Wil graag een boekhouder maken voor me zelf en als het bevalt als hobby doorzetten, zoiets zeg maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGuxQ3wlBK4EpYQIRWbmHkMwLL0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z0OtcqnR3Ym0r0FgQUDYRfX5.png?f=user_large

Zou zoiets met een laser machine gemaakt kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Laythian schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:27:
Het uitsnijden van die boompjes zonder meer. Wat ze hebben gedaan om de "bladeren" van die bomen te kleuren weet ik niet, maar dat lijkt me eerder diverse kleuren beits dan een lasereffect.

Die grondplaat is vrij dik, kan met een laser, hoe hoger vermogen hoe beter dat gaat. Meerdere lagen dun hout kan ook prima. En anders figuurzagen :)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 18-04-2023 16:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slungelkmurf
Laythian schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:27:
[...]

Super vet dit.

Ben zelf ook van plan om hiermee te starten maar weet nog niet hoe en waar. Wil graag een boekhouder maken voor me zelf en als het bevalt als hobby doorzetten, zoiets zeg maar:

[Afbeelding]

Sterker nog, ik weet wel zeker dat dit met een lasersnijder gemaakt is. Ik maak zelf ook soortgelijke dingen.
Je kan met de meeste lasersnijders ook graveren, zoals de bladeren gemaakt zijn.
De laser brandt dan allemaal lijntjes boven elkaar en varieert de sterkte van de laser.
Hoe meer vermogen hoe donkerder en/of hoe meer materiaal weg wordt gehaald.
Hieronder voorbeelden van berkentriplex en een schijfje 'brandhout' uit perenboom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umd1hA4qYhYWnRal90ZOtewlgxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saaMwqTtDw3F95QiQ3CKbZCf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slungelkmurf
Als je in meer detail wilt weten over hoe dit werkt, kan ik je de Tutorial #3 van LightBurn aanraden.
Helaas ondersteunen de door mij gebruikte 100 Watt CO2 Laser en de 5 Watt diode laser geen LightBurn :/ , waardoor ik meer zelf moet aanpassen/experimenteren in de bestanden die ik naar de apparaten stuur. Ik gebruik daarvoor meestal Paint.NET en InkScape, maar andere programma's zijn ook prima.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Afgelopen weekend een tijd zitten bedenken, tekenen en snijden: een custom draagbaar soldeerbout-kastje, met ruimte voor dun draad, soldeer, desoleerstrip, krimpkous, reserve soldeerboutpunten, klein kniptangetje e.d. Gemaakt met mijn Atomstack X7 Pro. Hout is 3mm meubelplaat van de Gamma, de bodem is dubbel voor extra stevigheid. Alleen nog twee kleine rechthoekjes snijden om de voorkant onderaan netjes te maken, en in de beits zetten, en dan is-ie helemaal klaar.

Als ik iets wil solderen hoef ik nu niet meer 3x heen en weer naar de schuur te lopen om te pakken wat ik nodig heb; alles in één unit, netjes opgeborgen.

En: ik word blijkbaar steeds beter, geen reken- of tekenfoutjes gemaakt zodat iets niet aansloot, alles in één keer goed passend gesneden. Al doende leert men zeg maar. (8>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3M2L3AMIlIHB2ktaoGwDTjyh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:29
Hoi Tweakers,

Ik breek even in in jullie topic. Ik heb helemaal geen verstand van lasersnijden of graveren, maar iemand wil zijn laser ruilen tegen een oude PC. Het gaat volgens hem om het volgende model:

https://www.bol.com/nl/nl...ngraver/9300000003457174/

Is dit iets, of is het gewoon een prul? Ik krijg het ding werkend te zien, maar ben eerst toch even benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDeMennis
Ik zie dat hij 'maar' 2,5W is, wat wel echt heel weinig is.
Ik zou even voor jezelf bedenken wat je ermee wil gaan doen, want veel meer dan heel licht graveren gaat het niet worden (en helemaal geen transparante materialen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:29
DennisDeMennis schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:01:
Ik zou even voor jezelf bedenken wat je ermee wil gaan doen, want veel meer dan heel licht graveren gaat het niet worden (en helemaal geen transparante materialen)
Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Het ding wordt me aangeboden als ruilwaar op een oude pc via marktplaats. Het is een leuke gadget, maar tot 2 uur geleden had ik er nooit over nagedacht om zo'n apparaat te bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko85
DennisDeMennis schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:01:
2,5 W kun je eigenlijk niet zoveel mee of het gaat tergend langzaam. maar misschien kun je er een sterkere kop bij krijgen via amazon of rechtstreeks uit China. Kosten daarvan: ca €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Preciesśwat @DennisDeMennis zegt, voor licht graveren in zachte materialen (zacht hout, karton) is zo'n ding bruikbaar, maar vergeet ook niet:
  • Bij goedkope apparaten is de positionering vaak ook niet zo heel best. Vierkanten worden paralellorgrammen, cirkels worden ovaal, en schuine lijnen worden trapjes. (als je pech hebt)
  • Met alleen het apparaat ben je er niet. Wat je ook echt nodig hebt is een omkasting en luchtafzuiging naar buiten.
  • Met de software die meeleveren (bijna altijd lasergrbl) kun je de basics. Wil je leuke dingen doen, zit je echt al gauw tegen de beperkingen aan, en zul je moet kijken naar iets als Lightburn.
  • Het is een apparaat met een leercurve.
Het is denk ik ook maar net wat je verwacht. Verwacht je hier een tijdje mee te spelen en zo eens te snuffelen aan lasergraveren, en vind je dat een goede deal als ruil voor de PC? Dan kun je het best doen. Denk je echter dat je hier wel mee verder wil, dan zou ik eerlijk gezegd wat hoger in de markt kijken.

Ik ben zelf begonnen met een cheapie 4.5w en dat is het absolute minimum om licht en dun materiaal te kunnen snijden. Veel van geleerd, dat wel. Nu heb ik een 10W Atomstack, en ben ik langzaam wat geld opzij aan het zetten om over ongeveer een jaar wat stevigers te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Om eens kennis te maken met laser graveren en snijden heb ik een ATOMSTACK A5 M50 PRO besteld, naast mijn 3D printer lijkt het me wel eens leuk om te ervaren wat er op dit gebied mogelijk is. Ik heb er niet per se ontzettend hoge verwachtingen van, maar bijvoorbeeld dun/zacht hout zou geen probleem moeten zijn volgens mij.

Nu weet ik inmiddels dat een goede bril (OD6+ als ik het goed gelezen heb) essentieel is, en dat de bij de de ATOMSTACK geleverde bril eigenlijk niet goed genoeg is. Klopt dat? Iemand een tip voor een goedkoop model dat wél voldoet?

Ander belangrijk punt is de behuizing en luchtafzuiging. Nu wil ik de machine in eerste instantie eens in de garage gebruiken, daar is het eenvoudig om deuren en/of ramen open te zetten. Is een behuizing dan met name belangrijk om te voorkomen dat je, of iemand anders, per ongeluk zonder bril in de laser(reflectie) kijkt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sine
Probleem: de oplaadbare batterijen van het kinderspeelgoed slingeren rond
Goed voorbeeld doet volgen.

Een traytje voor AA en AAA's en een tweede voor 18650's en 26650's En met z'n tweeën passen ze gezellig in een ikea bakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaT1yCB8je2C4v886ldDdQZNnzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb2UK4juMlsiFJ4aDov1z5ul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIaotw9M-ikIbEvfDFZS9XkrSzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYE9D1CQGNrM15epGphAQeZU.jpg?f=fotoalbum_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
JBS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:33:
Ander belangrijk punt is de behuizing en luchtafzuiging. Nu wil ik de machine in eerste instantie eens in de garage gebruiken, daar is het eenvoudig om deuren en/of ramen open te zetten.
Dan nog zou ik goede afzuiging naar buiten (en een behuizing) aanraden. Je staat zelf ook in die rook, en houtrook is nou niet het meest gezonde spul om in te ademen.
Is een behuizing dan met name belangrijk om te voorkomen dat je, of iemand anders, per ongeluk zonder bril in de laser(reflectie) kijkt?
Ik beschouw beide doelen als even belangrijk: bescherming tegen de houtrook, en bescherming tegen ontsnappende laser*stralen. Ik heb er zelf één gemaakt, maar vanwege de laserstralen alleen een klein raam aan de bovenkant. Dat verkleint de kans op het ontsnappen van laserstralen m.i. voldoende. Als de laser bezig is met de kast dicht doe ik dan ook geen bril op.

Naar mijn mening is een behuizing + afzuiging essentieel, en ik vind het dan ook eigenlijk geen goede zaak dat lasersnijders zonder worden verkocht....

* Diode-lasersnijders hebben geen echte laser, maar eigenlijk één of meerdere heel felle LEDs. Iets minder gevaarlijk (want niet coherent) maar bij de gebruikte vermogens zeker niet ongevaarlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
Nu weet ik inmiddels dat een goede bril (OD6+ als ik het goed gelezen heb) essentieel is, en dat de bij de de ATOMSTACK geleverde bril eigenlijk niet goed genoeg is. Klopt dat? Iemand een tip voor een goedkoop model dat wél voldoet?
Eigenlijk zouden lasers zonder kast er om heen niet verkocht mogen worden. Zeker niet vanwege de gevaren zoals verblinding, brandwonden, rookgassen, fijnstof e.d.
Ander belangrijk punt is de behuizing en luchtafzuiging. Nu wil ik de machine in eerste instantie eens in de garage gebruiken, daar is het eenvoudig om deuren en/of ramen open te zetten. Is een behuizing dan met name belangrijk om te voorkomen dat je, of iemand anders, per ongeluk zonder bril in de laser(reflectie) kijkt?
Belangrijk voor je gezondheid. Je wilt niet in de rookgassen staan. Daarnaast komt er ook fijnstof vrij. Dat wil je ook niet geheel vrij in de ruimte hebben zweven. In wezen ben je fikkie aan het stoken binnenshuis. Dat doe je ook niet zonder goede rookafvoer. Een goede kast erom heen en een goede afzuiging zal (bijna) meer kosten dan je hele lasermachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Sine schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:37:
[...]

Goed voorbeeld doet volgen.

Een traytje voor AA en AAA's en een tweede voor 18650's en 26650's En met z'n tweeën passen ze gezellig in een ikea bakje.
Goed idee, ook in combinatie met dat bakje. Die gaat op de ToPrint lijst d:)b

Hier in huis hebben we tot nu toe twee opbergdoosjes in gebruik: eentje voor opgeladen batterijen, eentje voor de lege. Grote puinhoop in die doosjes, dus dit is een mooie verbetering. Bij de houdertjes moet ik dan direct denken aan de conventie van dopjes op aansluitingen van battery packs voor drones en modelbouw. Rood dopje, groen dopje. Eentje is voor lege packs, de ander voor vol. Zoiets voor de houdertjes: aparte kleur houder voor lege en voor volle batterijen.

Ik moet alleen nog ff nagaan wat de conventie ook al weer is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RonnieKo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:13:
Eigenlijk zouden lasers zonder kast er om heen niet verkocht mogen worden. Zeker niet vanwege de gevaren zoals verblinding, brandwonden, rookgassen, fijnstof e.d.
Een lasersnijder is in dit opzicht niet vergelijkbaar met bv een 3D-printer, al doet de marketing van de betaalbare diodelasersnijders maar wat graag lijken dat dat wel zo is. Het is geen apparaat wat je zo even in de woonkamer neerzet.

Ik ben het 100% met je eens dat een behuizing eigenlijk altijd standaard aangeboden zou moeten worden.
Een goede kast erom heen en een goede afzuiging zal (bijna) meer kosten dan je hele lasermachine.
Dat hangt er ook een beetje vanaf hoe je e.e.a. uitvoert natuurlijk, en of je alles nieuw moet kopen, maar het zal wat geld kosten ja. Ik schat in dat mijn omkasting + rookgasafvoer alles bij elkaar zo'n € 200 gekost heeft? Hout, scharnieren, plexiglas, verlichting, badkamerventilator, harmonicaslang, diverse snoeren/draden/stekkers/schroeven, het tikt aan. Mijn Atomstack was € 650. Maar hiermee kan ik mijn lasersnijder met gemak én met een gerust hart gebruiken.

Het enige risico wat ik in mijn situatie "medium" acht is brandgevaar. Als de laser om voor reden dan ook een keer stil blijft staan, en op 100% een stuk hout in de fik zet (terwijl de air assist lekker verse lucht op de brandhaard blaast), dan is het niet ondenkbaar dat de hele houten omkasting (en daarna mijn schuur) ook in vlammen op gaat. Daarom ga ik nooit weg als ik aan het laseren ben, en ben ik nog van plan een webcam in de omkasting te monteren, zodat ik vanuit huis kan zien hoe het laseren gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 31-05-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@JeroenH @RonnieKo Dank voor jullie reacties over oogbescherming, behuizing en afzuiging.
Atomstack zegt overigens zelf onderstaande over oogbescherming op de A5 M50 Pro productpagina zie ik nu.
1. Eye protection flame retardant filter panoramic glass: The flame retardant filter panoramic glass can filter 97% of ultraviolet light, which is very good for your eyes. You and the people around you don't need to wear goggles, and you can watch the laser engraving clearly. Reduce the cost of your goggles and the inconvenience of wearing goggles, the glass is flame retardant and safer to use.
Bron: https://www.atomstack.com...-for-wood-metal-410x400mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
JBS schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:23:
Atomstack zegt overigens zelf onderstaande over oogbescherming op de A5 M50 Pro productpagina zie ik nu.
Tip: Je wilt niet te lang en te veel in het brandpuntje kijken. Dat is ook niet echt lekker. En ja, ik heb er ervaring mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

RonnieKo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:43:
[...]

Tip: Je wilt niet te lang en te veel in het brandpuntje kijken. Dat is ook niet echt lekker. En ja, ik heb er ervaring mee :)
Die waarschuwingen lees ik inderdaad ook in de manual, hoewel ik me daar al wel van bewust was :) Tip voor 'n bril?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Nee helaas niet, Ik gebruik geen speciale bril. Mijn machine heeft een metalen kast met alleen bovenop een doorkijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riven
  • Registratie: November 2007
Ik heb recentelijk een Omtech 70 watt met 75x40cm graveer oppervlakte aangeschaft als upgrade van de Atomstack A5 die ik op dit moment nog gebruik, hopelijk dit weekend eindelijk eens aanslingeren.

Had een Vevor CW5200 besteld, maar deze werd geleverd alsof de vrachtwagen van de pakketdienst er een aantal keren overheen was gereden :X Totaal niet bruikbaar meer, alles misvormd en lekte zelfs gas toen ik 'm uit de doos haalde. Gelukkig na wat heen en weer gemail aankoopbedrag terug gekregen, toch proberen ze je eerst af te kopen met €130, €260 vervolgens €320 en na door te blijven zeuren alles terug..

Nu toch maar voor een S&A CW5200 gegaan bij een dealer in de buurt, deze ga ik vanmiddag afhalen. Gezien de recentelijke ervaring bij Vevor weet ik nu ook wat ik van hun klantenservice kan verwachten en blijft ik hier ver weg en betaal ik toch liever iets meer voor een beetje service :w

Upgrades die nog op de planning staan:
  • Ingebouwde ventilator upgraden
  • Airassist upgraden naar compressor
Ventilator, buis en beugels zijn al onderweg dus hopelijk hier snel mee aan de gang. Hebben jullie nog tips voor een goede stille compressor voor de airassist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:23

[Afbeelding]

Heb ook zoiets gemaakt maar dan zet ik de lege met de + naar beneden en de volle naar boven. Kan je ook nog verduidelijken met een gegraveerd symbooltje erop evt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:14

jantjeharing

Seriële monomanist

JBS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:44:
[...]
Die waarschuwingen lees ik inderdaad ook in de manual, hoewel ik me daar al wel van bewust was :) Tip voor 'n bril?
Ik kan me voorstellen dat de intensiteit in de categorie zonsverduistering valt. Wat jullie?

Als in: Een lasbril is overkill maar kijken door een cd'tje (of twee) precies goed?

De golflengte van de diode 'lasers' (goed punt @JeroenH ) is wat betreft netvlies schade wel aan de gevaarlijke kant van het spectrum: ~450 nm. De vrij specifieke golflengtes van de ledjes zijn gelijk ook een voordeel, omdat je daarop kan filteren door vensters te gebruiken die vooral (of liever alleen) licht doorlaten aan de andere, rode, kant van het spectrum.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 22:36
Om erachter te komen met welke settings je per materiaal het beste en mooiste resultaat haalt, zie ik regelmatig tests voorbij komen. Wat is jullie favoriete materiaal test bestand?

Of gebruiken jullie iets dergelijks vanuit Lightburn?

[ Voor 31% gewijzigd door jantje888 op 18-06-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
jantjeharing schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:35:
[...]
Ik kan me voorstellen dat de intensiteit in de categorie zonsverduistering valt. Wat jullie? Als in: Een lasbril is overkill maar kijken door een cd'tje (of twee) precies goed?
Een lasbril is inderdaad overkill. Zorg voor een degelijke afscherming bij de lasermachine en dan heb je er minder last van. Zie ook de professionelere machines.
jantje888 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:18:
Wat is jullie favoriete materiaal test bestand?
Ik heb er zelf een gemaakt. Deze gebruik ik in principe voor alle (nieuwe) materialen om te testen. Daarnaast vaak ook nog wel een teststukje van het werk wat ik moet maken. Dit om de instellingen soms wat fijner af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Riven schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
Upgrades die nog op de planning staan:
  • Ingebouwde ventilator upgraden
  • Airassist upgraden naar compressor
Ventilator, buis en beugels zijn al onderweg dus hopelijk hier snel mee aan de gang. Hebben jullie nog tips voor een goede stille compressor voor de airassist?
Als je voor een "losse" ventilator gaat weet ik niet of de ventilator in de machine nog zin heeft.

Een stille compressor? Hoeveel lucht moet hij geven? Er zijn mensen die een aquariumpompje gebruiken om alleen maar wat lucht bij de laserstraal te hebben. Anderen zetten er een standaard airbrush of drukvatcompressor erop om een constante stroom lucht te hebben.

Het belangrijkste is meestal hoe je de compressor plaatst. Als je die vastzet op een wand of bureau zal je meer last van resonantie hebben dan als deze los op bijvoorbeeld rubberenvoetjes en een betonvloer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdRfaith
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08-2023
Hoi iedereen,

Ik wil graag beginnen met het graveren van hout en andere materialen. Nu ben ik na lang zoeken op de sculpfun s30 ultra gevallen i.v.m. het grote werk oppervlakte (600mm × 600mm).
Heeft iemand ervaring met dit apparaat en ook met sculpfun als bedrijf zijnde?

Ik hoor graag ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ook ik sluit me aan bij deze club: ik wil een eigen lasercutter gaan kopen.

Ik heb als grafisch ontwerper jarenlange ervaring met het maken van vectoren. Als oud-lid van een hackerspace heb ik meerdere dingen zelf uit de lasercutter laten komen. Grootste ergernis is dat de laser niet precies scherp staat, en je mooie machine dus door steeds minder dik hout heen komt, je alles maar 2x gaat snijden, of hardhandig uit gaat drukken met stukgaan als gevolg. Onderhoud, dat was bij de space nogal een hekel punt. De machine heeft daar jarenlang stilgestaan omdat niemand er wat mee kon of durfde te doen (want: laser, hè). Ook ik zie intensief onderhoud niet gebeuren. Zelfbouw is dus helemaal geen optie.

Het geluk is dat ik door al mijn ervaring vloeiend ben in de voorbereiding, en qua machine 99% zeker weet wat ik wil.

Wat ik zoek is een laser die multiplex plaatjes t/m 4mm kan snijden, 300x400mm is ruim genoeg.
Afzuiging en koeling zijn wel een ding, ik woon in een appartement en gebruik hem het liefst uit het raam. Als dat niet kan moet hij in de berging, da's wel tekens 7 trappen heen en weer plus de wifi is daar niet al te sterk.
Het budget is nu tegen de 2000, maar ik kan nog wat langer sparen. Wat ik belangrijk vind is dat het ding niet stil komt te staan en ik het zelf niet kan repareren. Want wat dan? Opsturen naar de fabrikant? Onderhoudscontract? Daar lees ik maar weinig over. Zijn lasercutters tegenwoordig zo simpel om als nerd te onderhouden? Hoe werkt dat?

Ik zit in Twente, en de lasercutter van de hackerspace was een ouwetje van BRM geloof ik, maar die jongens zijn er voor bedrijven; way out of my league.

Mag ik wat advies, en wat kan ik bijdragen aan dit topic? Ik heb al wat inventieve meuk in huis staan dat ik wel met jullie wil delen :P - zoals een kruidenrekje, een balkonhek, tweede foto.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dark Blue schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:48:
Wat ik zoek is een laser die multiplex plaatjes t/m 4mm kan snijden, 300x400mm is ruim genoeg.
Afzuiging en koeling zijn wel een ding, ik woon in een appartement en gebruik hem het liefst uit het raam. Als dat niet kan moet hij in de berging, da's wel tekens 7 trappen heen en weer plus de wifi is daar niet al te sterk.
Reken voor het snijden van materiaal bij een CO2-laser: ongeveer 10Watt per mm materiaal zoals MDF en multiplex. Dan kom je op 40 / 50 / 60 Watt CO2-laser voor 4mm dikte. Koeling: tot ongeveer 60Watt heb je vaak een CW3000-koeler. Dat is eigenlijk een veredelde bak water met een ventilator. Dus bij warm weer is het niet lager te krijgen dan de omgevingstemperatuur. Een tip is om die te vervangen door CW5000 of CW5200. Dat zijn koelers die echt koelen. De afzuiging: De standaard chineesafzuiger is goed maar luidruchtig. Met multiplex en MDF mag je die vaak schoonmaken. Je kan dan ook kijken naar andere types afzuigingen. Zoals buisafzuigers. Zelfde geldt voor de luchtpomp.

Ruimte: In het appartement? Zou het zelf niet doen. Ooit een kleine BRM in een slaapkamer gehad. Je blijft altijd wel iets van een brandlucht ruiken. Ook vanwege rookgassen en (fijn)stof is het niet echt handig. De meeste controllers kunnen ook met USB werken. Dan is het gewoon bestanden boven gereed maken en beneden snijden als je hem in de bering hebt staan.
Het budget is nu tegen de 2000, maar ik kan nog wat langer sparen. Wat ik belangrijk vind is dat het ding niet stil komt te staan en ik het zelf niet kan repareren. Want wat dan? Opsturen naar de fabrikant? Onderhoudscontract? Daar lees ik maar weinig over. Zijn lasercutters tegenwoordig zo simpel om als nerd te onderhouden? Hoe werkt dat?
De prijzen van machines zijn de laatste jaren wel omhoog gegaan. Dat zie je ook terug in de prijzen voor de tweedehands machines. Zou kijken naar een tweedehands BRM (thuislaser) / Metaquip / RD-laser / Lionlaser of een andere bekendere leverancier. Met een Ruida-controller dan kan je namelijk standaard lasersoftware gebruiken. Een Trotec is mogelijk buiten bereik :) Onderhoud is goed zelf te doen. Dat is vooral schoonmaken van de machine en afzuiging. Het afstellen e.d. is ook goed te doen. Zelfs het vervangen van de buis is niet de moeilijkste klus. Goed schoonmaken en afstellen is het belangrijkste. Bedrijven doen ook wel op verzoek op locatie onderhoud aan een apparaat doen zonder een abbo of zo. Opsturen is niet echt handig :)

Het enige nadeel van een tweedehands kan zijn dat je een oudere buis of versleten buis krijgt. Of een oude controller. Daar is het dan even op letten. De buis mag je dan vervangen. Ook de beveiliging is dan vaak wat anders dan bij de nieuwere modellen.
Ik zit in Twente, en de lasercutter van de hackerspace was een ouwetje van BRM geloof ik, maar die jongens zijn er voor bedrijven; way out of my league.
BRM had ooit ook een particuliere BRM-thuislaser in het assortiment zitten. Mogelijk zijn die nog tweedehands te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als het 4mm is kom je er met een diode ook wel doorheen. Scheelt een bak aan gedoe en onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Nouja, die bak moet je er dan zelf nog wel omheen maken ;) ik zou niet gaan pielen met een diode doosje. Zeker als je dikker en wellicht ook nog eens wat anders wilt laseren.

De afzuiging van die Chineesjes is naar mijn ervaring (zwaar) onder de maat. Ik heb een 2ehands woonhuis venttilatiebox van mp geplukt en die staat het op vol vermogen het dak uit te duwen. Dat is zeker weten geen overbodige luxe.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Erasmo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:01:
Als het 4mm is kom je er met een diode ook wel doorheen. Scheelt een bak aan gedoe en onderhoud.
Dan mag nog aan de gang met een afzuiging. Daarmee een "bak" om het apparaat om zo min mogelijk rookgas en fijnstof in de kamer te krijgen. Gedoe blijf je dus houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Zonder meer info over wat wat voor soort mulitplex (licht, zwaar) en eventuele doorgroeiplannen zou ik zeggen dat 4mm multiplex praktisch gezien op de grens tussen een stevige diode en CO2 ligt. Als het budget het toelaat, zou ik zelf dan voor CO2 gaan. 4mm licht multiplex kan met een 10-20W diode laser, maar je hebt geen headroom. Wil je een keer 5-6mm doen dan is dat armoe, plus het zal niet snel gaan.
Afzuiging en koeling zijn wel een ding, ik woon in een appartement en gebruik hem het liefst uit het raam.
Dat is verstandig. De meeste diodelasers worden zonder behuizing en afzuiging geleverd (wat een slechte zaak is) maar bij de wat meer degelijke merken kun je dat als optie kopen. Zelfbouw is ook goed te doen, daar zijn best wat voorbeelden van te vinden hier in het topic. Ik heb een omkasting van hout gemaakt, en de afzuiging van een badkamerfan en zo'n wasdroger harmonicaslang.

CO2 lasers zitten altijd wel in iets van een omkasting, hoe de afzuiging is geregeld varieert enorm, da's goed kijken en (denk ik) al gauw denken aan zelfbouw.
Als dat niet kan moet hij in de berging, da's wel tekens 7 trappen heen en weer plus de wifi is daar niet al te sterk.
Wifi is fijn om te hebben maar niet strikt noodzakelijk. Mijn lasersnijder staat in de schuur, en daar laat ik mijn laptop niet staan. Ik ontwerp binnen in huis, op mijn mooie 32" monitoren, en als ik wil gaan snijden neem ik de laptop mee naar de schuur en sluit ik hem op de USB kabel van de lasersnijder aan. Ik heb daar ook nauwelijks wifi, maar dat hindert het werken met de lasersnijder dus niet. Het is meer dat bv YT video's kijken terwijl de lasersnijder bezig is niet lekker gaat :P
Het budget is nu tegen de 2000, maar ik kan nog wat langer sparen.
Mijn Atomstack + air assist was € 650, en ik schat dat ik er voor € 200-250 aan omkasting, afzuiging, verlichting e.d. bij heb gekocht. Dat bleef dus onder de € 1000. Voor een beetje CO2-laser ben je flink meer kwijt....
Wat ik belangrijk vind is dat het ding niet stil komt te staan en ik het zelf niet kan repareren. Want wat dan? Opsturen naar de fabrikant? Onderhoudscontract? Daar lees ik maar weinig over. Zijn lasercutters tegenwoordig zo simpel om als nerd te onderhouden? Hoe werkt dat?
Over CO2-lasers kan ik weinig zeggen, want geen ervaring mee. Diode lasers zijn simpel en modulair. De unit heeft maar een paar complexe componenten (laserkop, controle unit, stappenmotoren), de rest is puur mechanisch waaraan je kunt zien wat er mis is als het niet werkt. Daar kan niet zo veel verkeerd gaan, is mijn ervaring. Onderhoud, ik haal af en toe eens een doekje over de diverse onderdelen van de laser om het stof/as/roet eraf te halen, en eens in de zoveel tijd haal ik laserkop uit elkaar om die grondig schoon te maken (voor, na). Na een jaar in een hete/koude schuur zie ik dat het plastic van de harmonicaslang bros begint te worden, ik denk dat ik daar eens een nieuwe voor moet kopen.
Jammer dat er niemand opstaat die zo'n ding onder zijn hoede neemt... maar ja.
Erasmo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:01:
Als het 4mm is kom je er met een diode ook wel doorheen.
Als je een niet-zo-dikke laser hebt <= 10 watt, en licht hout snijdt, dan zal het je misschien wel lukken, maar is het praktisch? En wordt het mooi? Ik vind het een grensgeval.
Scheelt een bak aan gedoe en onderhoud.
Ik weet dat CO2-buizen niet het eeuwige leven hebben, en dat je dat als "running cost" moet zien, maar ik heb geen idee hoeveel euro per maand je daarvoor opzij zou moeten zetten. Aan de andere kant: ik gebruik mijn 10 watt diode vrijwel altijd op 100%, daarmee zal die ook niet het eeuwige leven hebben. Echter, na ruim een jaar behoorlijk intensief gebruik merk ik nog niets van vermogensmindering o.i.d.

Het verder onderhoud zal toch wel vergelijkbaar zijn tussen diode/CO2? Beetje schoonmaken, lenzen/spiegels reinigen? Of zie ik wat over het hoofd bij CO2?

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 03-07-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
JeroenH schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:25:
Ik weet dat CO2-buizen niet het eeuwige leven hebben, en dat je dat als "running cost" moet zien, maar ik heb geen idee hoeveel euro per maand je daarvoor opzij zou moeten zetten.
Klopt. Een CO2-buis heeft een aantal werkuren. Ligt een beetje aan het type wattage en merk buis. Van 1000 uur tot meer dan 2500 uur en meer. Daarnaast is de leeftijd een dingetje. ze zeggen dat een buis na 4 tot 5 jaar vervangen mag worden. Ik heb mijn CO2 laser met 5 jaar vervangen. Ik zat tegen een nieuwe buis aan.
Het verder onderhoud zal toch wel vergelijkbaar zijn tussen diode/CO2? Beetje schoonmaken, lenzen/spiegels reinigen? Of zie ik wat over het hoofd bij CO2?
Bij een CO2 laser mag je inderdaad denken aan:
- Schoonmaken van binnenzijde machine;
- Schoonmaken werkvlak machine;
- Schoonmaken lenzen / spiegels;
- Schoonmaken afzuiging;
- Uitlijnen / afstellen spiegels / lenzen;

Voor de rest niet echt iets spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Als je een niet-zo-dikke laser hebt <= 10 watt, en licht hout snijdt, dan zal het je misschien wel lukken, maar is het praktisch? En wordt het mooi? Ik vind het een grensgeval.
Je hebt tegenwoordig 40W diodelasers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Erasmo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:04:
Je hebt tegenwoordig 40W diodelasers.
Yep, ik weet het, maar ik heb mijn 10 watt voor mijn gevoel nog maar net ;)

Als het goed is komt vandaag de Atomstack A40 Pro (en er zijn ook andere) uit, dat is een 40+ watt diode laser. Ik ben wel geld opzij aan het zetten om over ± 1 jaar zoiets te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:28
Ik heb zelf maar een omkasting gemaakt voor m’n Atezr P20 plus. Uiteindelijk is het een giga kast geworden van 85x90x45cm zodat ik ook nog een beetje ruimte in de kast heb voor de voeding, airassist, wat los spul zoals magneten, honeycomb-klemmetjes etc. In de kast zit een badkamerventilator met een buis naar een plexiglas voorzetraam voor de afvoer van de rook en stof. Al met al gaat zo’n kast ook aardig in de papieren lopen qua kosten voor hout, plexiglas raampjes etc.
M’n vrouw had ‘m niet zo groot verwacht maar ik heb nu wel een hele kamer voor m’n hobbygedoe😂
Ook nog 2 fotootjes van m’n eerste pogingen op aluminium cardholders. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAfo4vDs_H8G5vkIw9jPJH0iDkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4iwT9DiJ8diPybiMqbvS9hm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFHKQZtQ-cC7eUHNLYicj5aLUhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrP6a4t1WhJG9yhjlPYIUDIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My5BWiYmH8a75dCX5ssFkdkVyK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2Fz4yCnluBFS2uaB4eLSWgo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGoLRVooAzWaEwBg_Us_VfWmHTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrqiKft5iWyD7gWcyNCeCr39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPyci-MgnUBvlcjAAXcQtLqVcoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHZZqYTUV906yGA8mO89qE8s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFVfZLFLBt1f2lgQHsIyOt9qOrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9e6cMsU5wOFTpltlmmXfUFjI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@Pedro_Newbie Ziet er netjes uit. Ook mooie resultaten. Even twee vragen: Ruik je nu de machine goed als je aan het laseren bent? Of valt dat mee? En hoe zit het bij het raam? Door het glas? Of is het een andere oplossing?

Ben aan het nadenken over een diode-snijder naast de CO2-snijder voor het lichtere werk.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 03-07-2023 15:50 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste