Zonder meer info over wat wat voor soort mulitplex (licht, zwaar) en eventuele doorgroeiplannen zou ik zeggen dat 4mm multiplex praktisch gezien op de grens tussen een stevige diode en CO2 ligt. Als het budget het toelaat, zou ik zelf dan voor CO2 gaan. 4mm
licht multiplex
kan met een 10-20W diode laser, maar je hebt geen headroom. Wil je een keer 5-6mm doen dan is dat armoe, plus het zal niet snel gaan.
Afzuiging en koeling zijn wel een ding, ik woon in een appartement en gebruik hem het liefst uit het raam.
Dat is verstandig. De meeste diodelasers worden zonder behuizing en afzuiging geleverd (wat een slechte zaak is) maar bij de wat meer degelijke merken kun je dat als optie kopen. Zelfbouw is ook goed te doen, daar zijn best wat voorbeelden van te vinden hier in het topic. Ik heb een omkasting van hout gemaakt, en de afzuiging van een badkamerfan en zo'n wasdroger harmonicaslang.
CO2 lasers zitten altijd wel in iets van een omkasting, hoe de afzuiging is geregeld varieert enorm, da's goed kijken en (denk ik) al gauw denken aan zelfbouw.
Als dat niet kan moet hij in de berging, da's wel tekens 7 trappen heen en weer plus de wifi is daar niet al te sterk.
Wifi is fijn om te hebben maar niet strikt noodzakelijk. Mijn lasersnijder staat in de schuur, en daar laat ik mijn laptop niet staan. Ik ontwerp binnen in huis, op mijn mooie 32" monitoren, en als ik wil gaan snijden neem ik de laptop mee naar de schuur en sluit ik hem op de USB kabel van de lasersnijder aan. Ik heb daar ook nauwelijks wifi, maar dat hindert het werken met de lasersnijder dus niet. Het is meer dat bv YT video's kijken terwijl de lasersnijder bezig is niet lekker gaat

Het budget is nu tegen de 2000, maar ik kan nog wat langer sparen.
Mijn Atomstack + air assist was € 650, en ik schat dat ik er voor € 200-250 aan omkasting, afzuiging, verlichting e.d. bij heb gekocht. Dat bleef dus onder de € 1000. Voor een beetje CO2-laser ben je flink meer kwijt....
Wat ik belangrijk vind is dat het ding niet stil komt te staan en ik het zelf niet kan repareren. Want wat dan? Opsturen naar de fabrikant? Onderhoudscontract? Daar lees ik maar weinig over. Zijn lasercutters tegenwoordig zo simpel om als nerd te onderhouden? Hoe werkt dat?
Over CO2-lasers kan ik weinig zeggen, want geen ervaring mee. Diode lasers zijn simpel en modulair. De unit heeft maar een paar complexe componenten (laserkop, controle unit, stappenmotoren), de rest is puur mechanisch waaraan je kunt zien wat er mis is als het niet werkt. Daar kan niet zo veel verkeerd gaan, is mijn ervaring. Onderhoud, ik haal af en toe eens een doekje over de diverse onderdelen van de laser om het stof/as/roet eraf te halen, en eens in de zoveel tijd haal ik laserkop uit elkaar om die grondig schoon te maken (
voor,
na). Na een jaar in een hete/koude schuur zie ik dat het plastic van de harmonicaslang bros begint te worden, ik denk dat ik daar eens een nieuwe voor moet kopen.
Ik zit in Twente, en de lasercutter van de hackerspace was een ouwetje van BRM geloof ik, maar die jongens zijn er voor bedrijven; way out of my league.
Jammer dat er niemand opstaat die zo'n ding onder zijn hoede neemt... maar ja.
Als je een niet-zo-dikke laser hebt <= 10 watt, en licht hout snijdt, dan zal het je misschien wel lukken, maar is het praktisch? En wordt het mooi? Ik vind het een grensgeval.
Scheelt een bak aan gedoe en onderhoud.
Ik weet dat CO2-buizen niet het eeuwige leven hebben, en dat je dat als "running cost" moet zien, maar ik heb geen idee hoeveel euro per maand je daarvoor opzij zou moeten zetten. Aan de andere kant: ik gebruik mijn 10 watt diode vrijwel altijd op 100%, daarmee zal die ook niet het eeuwige leven hebben. Echter, na ruim een jaar behoorlijk intensief gebruik merk ik nog niets van vermogensmindering o.i.d.
Het verder onderhoud zal toch wel vergelijkbaar zijn tussen diode/CO2? Beetje schoonmaken, lenzen/spiegels reinigen? Of zie ik wat over het hoofd bij CO2?
[
Voor 11% gewijzigd door
JeroenH op 03-07-2023 09:29
]