Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:26
!null schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:18:
In jouw geval zou ik ook de optie bekijken om overal gewone airco's te plaatsen, al dan niet vloermodellen zodat ze op plaats van radiatoren kunnen.
Dat gaat dus niet aangezien ik geen geïsoleerde leidingen kan leggen in dit huis zonder grof te moeten verbouwen. Meer buitenunits is ook geen optie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:14
ArcticLight schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:16:
Hoi, ik ben bij dit topic uitgekomen via een vraag die ik hier gesteld heb: Multi-split airco plaatsen En nu ben ik aan het bekijken of een Innova Monoblock airco wat voor mij is.

Mijn situatie: ik woon momenteel in een woonunit van 12 bij 3m. Plat dak en enkel glas, ontzettend warm met dit weer. De Innova spreekt me aan vanwege de eenvoudige installatie en het feit dat je geen leidingen hoeft te leggen, maar ik heb slechts budget voor één exemplaar en ik weet niet zeker of dat voldoende capaciteit is om de hele woning te koelen. Of dat ik dan toch beter voor een multi-split systeem kan gaan.

Ik heb op steekwoorden gezocht in het topic maar niet echt wat kunnen vinden, excuses als mijn (of soortgelijke) vraag al eens gesteld is!
Is jouw platte dak goed geisoleerd? Is de bouwverunning voor deze woonunit van na 2012, beduidend hogere isolatievoorschriften in het bouwbesluit? Anders wordt het krap met een Innova 2.0 12HP. Platte daken warmen zomers extreem op in de zon. Het temperatuurverschil met binnen kan dan meer dan 35 C worden over een vrij groot oppervlak. Plat dak met mindere isolatie en warme buren vragen bij 36m2 en 2,5m plafondhoogte meer koelvermogen dan 2,3 KW

Ik zou echter ook niet een te zware airco installeren, want je slaapt in dezelfde ruimte. 's Nachts is dit koelvermogen niet nodig, een te zwaar vermogen airco gaat dan aan en uit schakelen, pendelen. De Innova regelt zijn toerentallen, maar dit op en af toeren hoor je wel in een stille slaapkamer. Een goede split kan binnen stiller zijn, maar dan zit je dus weer met buren en de strenge geluidsnormen die tegenwoordig voor buitenunits gelden. De Innova blaast buiten overigens ook behoorlijk.

Hangt dus zwaar van jouw isolatie en situatie af (warme buren, ook beneden, buitenmuren,...) of zomers op hete dagen de binnentemperatuur ook 22 C zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
CurlyMo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:33:
[...]

Dat gaat dus niet aangezien ik geen geïsoleerde leidingen kan leggen in dit huis zonder grof te moeten verbouwen. Meer buitenunits is ook geen optie.
Ok. Het is dan toch echt veel makkelijker om gewoon een warmtepomp te plaatsen en daarmee ook te koelen middels LTV en fans. En dan de temperatuur boven het dauwpunt in te stellen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-03 13:53
rweust schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Is jouw platte dak goed geisoleerd? Is de bouwverunning voor deze woonunit van na 2012, beduidend hogere isolatievoorschriften in het bouwbesluit. Anders wordt het krap met een Innova 2.0 12HP. Platte daken warmen zomers extreem op in de zon. Het temperatuurverschil met binnen kan dan meer dan 35 C worden over een vrij groot oppervlak. Plat dak met mindere isolatie en warme buren vragen bij 36m2 en 2,5m plafondhoogte meer koelvermogen dan 2,3 KW

Ik zou echter ook niet een te zware airco installeren, want je slaapt in dezelfde ruimte. 's Nachts is dit koelvermogen niet nodig, een te zwaar vermogen airco gaat dan aan en uit schakelen, pendelen. De Innova regelt zijn toerentallen, maar dit op en af toeren hoor je wel in een stille slaapkamer. Een goede split kan binnen stiller zijn, maar dan zit je dus weer met buren en de strenge geluidsnormen die tegenwoordig voor buitenunits gelden. De Innova blaast buiten overigens ook behoorlijk.

Hangt dus zwaar van jouw isolatie en situatie af (warme buren, ook beneden, buitenmuren,...) of zomers op hete dagen de binnentemperatuur ook 22 C zal blijven.
toon volledige bericht
Ik heb geen idee hoe goed deze woonunit geïsoleerd is of uit welk jaar die stamt. Ik had wegens omstandigheden een woonruimte nodig en deze heb ik vanaf Marktplaats gekocht. Ik woon momenteel in de zeer ruime achtertuin van mijn ouders (buitengebied). Geen buren oid om rekening mee te houden. Maar ik denk dat de Innova dan niet de meest geschikte oplossing gaat zijn voor mijn situatie. Heel erg bedankt voor je reactie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heeft iemand al geprobeerd om de H2O versie op de CV te draaien met de koelmodus van een warmtepomp actief?
Ben erg benieuwd naar het verbruik per stuk om de bovenverdieping te koelen ;)
Kan in de specificaties zo 123 niet vinden wat de deltaT is bij 10-15gr invoer en of de warmtepomp die bij kan houden zonder buffer.

https://www.itecluchtrein...monoblock-innova-h2o-15hp

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanGee
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-01-2024
sinds enkele weken ene innova 2.0 9HP. Qua geluid is het blazen van lucht en het varieren daarin redelijk overzichtelijk. Wat ons echter stoort is dat we een paar keer per uur merken dat de compressor echt aanschakelt, dit geeft duidelijk meer geluid dan het blazen (incl het moduleren daarvan). Herkent iemand het issue van een paar keer per uur starten van de compressor? of klopt dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
JanGee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:50:
Herkent iemand het issue van een paar keer per uur starten van de compressor? of klopt dit niet?
Ja, dat herken ik, dat heet pendelen. Er is dan te weinig vermogen nodig om jouw ruimte te koelen en het toerental van de compressor komt onder het minimale toerental uit, waarbij een rotary compressor nog voldoende goed werkt. De compressor gaat dan even uit, om later als de temperatuur van de ruimte weer genoeg is opgelopen om wel weer even met voldoende toerental te kunnen koelen, weer aan te gaan. Bij de Innova 2.0 blijft de kanaalventilator wel op zacht toerental doordraaien, maar die toert bij inschakelen vaak ook weer op, dat kun je ook horen. Dat dit een paar keer per uur gebeurt, is dus normaal.

Daar is regeltechnisch ook weinig meer aan te doen en eerlijk gezegd merk je dit bij een Innova 2.0 Inverter alleen in een stille slaapkamer. Ik moet er ook altijd even aan wennen, als ik de airco na lange tijd weer eens gebruik, maar na één nacht slaap ik er wel weer doorheen. Als je het erg vervelend vindt, kun je de kamer beter een twee uur voor je gaat slapen al goed koelen om daarna de airco op iets hogere temperatuur met minimaal vermogen (één blokje) in te stellen. Dan begint dit regelen vaak pas, als je al ingeslapen bent.

De nachtstand van de Innova 2.0 schakelt ook niet altijd opnieuw goed in op minimaal vermogen. Nadat je de airco op deze nachtstand en laag vermogen hebt uitgeschakeld, start deze altijd weer op nachtstand met automatisch vermogen (wandelende blokjes). Beter kun je de airco handmatig op minimaal vermogen houden bij pendelproblemen, ik gebruik de nachtstand meestal niet eens.

Je bent hier de eerste met een Innova 2.0 9HP Mini, denk ik. Die is al veel beter dan de 8HP, want de 9HP Mini heeft inverters om de toeren van de compressor netjes te moduleren. In een slaapkamer is een airco met relatief weinig vermogen ook de beste keus om dit soort pendelgedrag zo veel mogelijk te voorkomen. De 8HP is echter nog een harde aan/uit airco. Dus vol toerental compressor of niets, dat is veel minder ideaal in een slaapkamer.

[ Voor 9% gewijzigd door rweust op 22-06-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JF1991
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-07-2022
Goedemiddag allen,

Ik was op zoek naar wat technische achtergrond over mijn reeds zelf geinstalleerde monoblock. Na wat googlen kwam ik al snel op deze pagina, middels de zoekfunitte heb ik al geprobeerd om het antwoord op mijn vraag te vinden maar dat is helaas nog niet gelukt.

Het betreft een TC Como 2.0 12 HP

De vraag is als volgt:

Bij dagen waar het boven de 30'C buiten temperatuur is en de temperatuur op de monoblock instel op 22'C. Krijg ik na een aantal uur condenswater dat onder uit het monoblock lekt. Daar waar de condens slang aansluiting zit. De slang voert op dat moment dus niet het condens af via de slang naar buiten. Als ik de plug uit de "emergency" drain haal komt hier ook geen water uit.

Op minder warme dagen (< 30'C buiten temp) vind ik het sowieso vreemd dat er geen water uit de condensafvoerslang loopt wanneer de unit in bedrijf is. Dit is pas het geval als de unit uit staat. Dit zou mij vertellen dat het condens niet wordt afgevoerd door de slang maar met de lucht door het uitblaas rooster, klopt mijn conclusie? Op deze minder warme dagen ervaar ik overigens geen problemen ook al draait de unit dan meerdere uren.

En is daarmee de mijn bovenstaande praktijk voorbeeld te ambiteus? Dus binnen een temperatuur vragen van 22'C terwijl het buiten > 30'C is?

Ik hoor graag hoe iemand anders hier tegenaan kijkt.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Condens wordt bij de Innova 2.0 in koelbedrijf in het apparaat opgevangen en over de warme condensor gepompt. Dit zorgt voor extra koeling van die condensor door verdamping en verbetert dus het rendement, daarnaast voert het inderdaad condens naar buiten af via de warme lucht uit het uitblaaskanaal.

Dat er tijdens aircobedrijf dus geen condens uit het apparaat komt, is normaal bij de Innova 2.0. Bij uitschakelen laat deze echter wel de condenspan (opvang onderin) leeglopen. Dit kan bij de Como dus hetzelfde zijn. Zie ook mijn post van 5 juli 2021, daarin staat in groen de werking van het condenssysteem.

Water onderuit het apparaat om de condensafvoer heen is echter niet normaal. Dat lijkt er meer op dat er iets verstopt zit, waardoor er iets overloopt. Misschien zit de pomp wat verstopt of zit er een vlotter schakelaar vast? Het kan echter ook zijn dat de slang aansluiting onderaan de pan lekt of een kunststof deel hier (na stoten of belasting) gescheurd is. Je zult de airco dus moeten openmaken en even goed moeten bekijken

Dit is niet erg ingewikkeld, als je voorzichtig en een beetje handig bent. In mijn post van 6 juli 2021 heb ik dit al eens gedaan. Het condenssysteem onderin kan ook vrij makkelijk van boven open geschroefd en schoongemaakt worden. Tenminste bij de Innova.

[ Voor 5% gewijzigd door rweust op 23-06-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JF1991
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-07-2022
Hoi

Bedankt je snelle reactie. Ik deel je gedachte over een eventuele storing bij de pomp of vlotterschakeling. Ik heb er al even naar gekeken en alle schuifstekkers zitten op hun plek etc.

Maar ik dacht ook dat dit eigenlijk niet de oorzaak kan zijn omdat wanneer de unit uit staat het condens wel gewoon door de slang wordt afgevoerd, en hiervoor moeten de pomp en vlotterschakeling ook functioneren.

Ik zit te denken om even met de fabrikant te bellen en dit voor te leggen. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Voor het leeglopen na uitschakelen heeft de Innova geen vlotter stand nodig. Ook geen pomp, overigens. De klep gaat dan gewoon altijd lang genoeg open om de hele pan goed leeg te laten lopen tot de koude verdamper genoeg is opgewarmd en er geen nieuw condens meer ontstaat.

Een vervuilde vlotter kan kleven en dit kan er voor zorgen dat een pomp niet inschakelt en er iets overloopt in het apparaat. Een verstopping voor of achter een pomp kan ook zorgen dat bij te veel condensvorming niet genoeg weggepompt wordt. Zelf zou ik dit in ieder geval even checken.

De Innova heeft twee vlotter schakelaars. Ik ga er van uit dat de één voor minimum niveau geldt, die voorkomt dat de pomp droog gaat lopen, en de ander maximum niveau betreft, te lang bekrachtigen zou dan een "OF" overflow storing moeten geven. Tenminste bij de Innova.

Als je er voor zorgt dat het apparaat eerst goed is losgekoppeld van het 230V net, kun je één van de vlakstekkers op de vlotter losnemen en met een Multimeter makkelijk controleren of de vlotters nog goed schakelen bij bewegen.

Ook de terugslagklep in de leiding na de pomp in de slang even controleren, als deze niet meer goed werkt kan er bij uitschakelen van de pomp ook veel condens teruglopen. Dit kan misschien ook af en toe die kleine condens overstroming veroorzaken.

[ Voor 26% gewijzigd door rweust op 24-06-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanGee
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-01-2024
rweust schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:16:
[...]

Ja, dat herken ik, dat heet pendelen. Er is dan te weinig vermogen nodig om jouw ruimte te koelen en het toerental van de compressor komt onder het minimale toerental uit, waarbij een rotary compressor nog voldoende goed werkt. De compressor gaat dan even uit, om later als de temperatuur van de ruimte weer genoeg is opgelopen om wel weer even met voldoende toerental te kunnen koelen, weer aan te gaan. Bij de Innova 2.0 blijft de kanaalventilator wel op zacht toerental doordraaien, maar die toert bij inschakelen vaak ook weer op, dat kun je ook horen. Dat dit een paar keer per uur gebeurt, is dus normaal.

Daar is regeltechnisch ook weinig meer aan te doen en eerlijk gezegd merk je dit bij een Innova 2.0 Inverter alleen in een stille slaapkamer. Ik moet er ook altijd even aan wennen, als ik de airco na lange tijd weer eens gebruik, maar na één nacht slaap ik er wel weer doorheen. Als je het erg vervelend vindt, kun je de kamer beter een twee uur voor je gaat slapen al goed koelen om daarna de airco op iets hogere temperatuur met minimaal vermogen (één blokje) in te stellen. Dan begint dit regelen vaak pas, als je al ingeslapen bent.

De nachtstand van de Innova 2.0 schakelt ook niet altijd opnieuw goed in op minimaal vermogen. Nadat je de airco op deze nachtstand en laag vermogen hebt uitgeschakeld, start deze altijd weer op nachtstand met automatisch vermogen (wandelende blokjes). Beter kun je de airco handmatig op minimaal vermogen houden bij pendelproblemen, ik gebruik de nachtstand meestal niet eens.

Je bent hier de eerste met een Innova 2.0 9HP Mini, denk ik. Die is al veel beter dan de 8HP, want de 9HP Mini heeft inverters om de toeren van de compressor netjes te moduleren. In een slaapkamer is een airco met relatief weinig vermogen ook de beste keus om dit soort pendelgedrag zo veel mogelijk te voorkomen. De 8HP is echter nog een harde aan/uit airco. Dus vol toerental compressor of niets, dat is veel minder ideaal in een slaapkamer.
toon volledige bericht
Dank voor je reactie!

We gaan in elk geval kijken of het beter werkt als je m bij het naar bed gaan iets verhoogd in temperatuur.

Toch nog even check: dat er sprake is van het af en toe opstarten van de compressor begrijp ik ( en nu nog iets meer met je uitleg), alleen de stevigheid van het geluid daarvan vind ik wel pittig. Je kunt het het beste vergelijken met een soort doffe dreun. Overigens soms veel zachter dan andere momenten. Net alsof er een warm water geiser aan gaat en de branders starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
En op laag vermogen zetten, een doffe inschakeldreun mag dan niet voorkomen. Overigens wel de transportschroeven van de compressor verwijderd? Er zijn geen vleugelmoer-achtige bouten meer te zien aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:21
In welke modellen zitten die compressor transport schroeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
lanticster schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:31:
In welke modellen zitten die compressor transport schroeven ?
In alle 2.0 horizontale modelen. Ik denk ook de 9HP mini, want die heeft dezelfde rotary type compressor. Links van onder zijn er twee bouten met vleugelkop door de bodem omhoog geschroefd, die trekken de compressor vast op zijn rubbers om te veel slingeren en beschadiging van de leidingen te voorkomen tijdens transport. Kun je zien en voelen, als je met je hoofd op de vloer gaat liggen. Die vleugelkopbouten kun je er met de hand uitdraaien. Ze moeten er ook helemaal uit, anders werkt de rubber geluiddemping van de compressor niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 17:23
rweust schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:25:
[...]
In alle 2.0 horizontale modelen.
Dit weekend zelf mijn 12HP ELEC opgehangen, maar daar zitten geen vleugelbouten in. Ik zie wel 3 “kale” bouten uitsteken, maar daar kan je niks mee omdat er geen kop op zit. In de installatie handleiding wordt ook niet over deze bouten gesproken. In een oudere versie van de installatie handleiding die ik op internet vond werd er wel over gesproken. Misschien is het ontwerp aangepast?

[ Voor 24% gewijzigd door r03n_d op 26-06-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Dat zal zeker zijn aangepast, die transportbouten waren twee jaar geleden nog voorzien van een papieren label. Toch werden ze wel eens vergeten te verwijderen. Op zich dan niet zo veel aan de hand, maar de airco maakte wel veel meer lawaai.

Die drie uitstekende, kale draadeinden zijn van de compressorophanging met rubbers Bij de oude modellen, steekt er maar één uit, in de andere twee gaten zaten deze transportbouten met vleugelkop, die je er dus uit moest draaien. Nu bij nieuwere modellen kennelijk niet meer nodig, dus, bedankt voor de toevoeging.

[ Voor 42% gewijzigd door rweust op 27-06-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:36
Hallo . Ik ben ook geïnteresseerd in de Innova 2.0 H2O. Ik heb een water/water warmtepomp en met een extern cv-zijdig buffervat. Ook heb ik op de vloerverwarmingsverdeler nog een groep over. Vanwege de condenswaterafvoer zit ik een met een uitdaging met het aansluiten van de Innova. Maar ik zag dat er ook een pompje bij te krijgen is om het condenswater weg te voeren.

De vloerverwarming en het cv-zijdig buffervat staan natuurlijk onder druk. Is het mogelijk om hier de bronkoppeling te maken denken jullie?

Ik zou de condensafvoer met een pomp kunnen nemen en de afvoer afpompen naar een aansluiting in het washok. De bron temp is dan de temperatuur van de vloerverwarming/vloerkoeling. De warmtepomp zorgt voor een bepaalde temperatuur en dumpt te warmte dan in de bron van de warmtepomp.

Na deze vakantie wil ik beginnen met het plaatsten van screens tegen lichtinval in de zomermaanden. Verder wil ik beginnen met de Innova in de kamer op de 2e verdieping omdat alleen die kamer nu nog opwarmt in de zomer. De rest van het huis blijft lekker koel. De screens moeten de stijging van de temperatuur afremmen. De Innova moet dan de rest van het werk leveren, ondersteund door de vloerkoeling.
Vanwege de isolatiewaarde van de muur wil ik geen gaten boren door de muur. Niet voor een split en zeker niet die tunnels voor de andere Innova's.

Ik lees in de topic veel praat over deze optie maar heb nergens online nog een review gelezen van een werkend systeem. Wel heb ik van Itec luchtreiniging een PowerPoint prestatie mogen ontvangen en daar stond de opstelling die ik voor ogen heb ook in omschreven. Zijn er wellicht anderen met een idee hoe de Innova aan te sluiten. Wellicht op een buffervat of boiler?

Alvast dank voor uw tijd

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

r03n_d schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:20:
[...]

Dit weekend zelf mijn 12HP ELEC opgehangen, maar daar zitten geen vleugelbouten in. Ik zie wel 3 “kale” bouten uitsteken, maar daar kan je niks mee omdat er geen kop op zit. In de installatie handleiding wordt ook niet over deze bouten gesproken. In een oudere versie van de installatie handleiding die ik op internet vond werd er wel over gesproken. Misschien is het ontwerp aangepast?
Heb een paar maanden terug zowel de 12HP als ook de 12HP ELEC geinstalleerd. bij de ELEC zaten bij mij ook geen transportbouten, terwijl de "normale" 12HP deze wel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogmaals!
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-04 19:29
Hallo iedereen, ik neem aan dat ik niet de enigste ben hier met WiFi problemen… je kunt de app onmogelijk gebruiken als hij het doet doet hij het maar voor max 2 dagen… iemand een oplossing voor dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
Nogmaals! schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:12:
Hallo iedereen, ik neem aan dat ik niet de enigste ben hier met WiFi problemen… je kunt de app onmogelijk gebruiken als hij het doet doet hij het maar voor max 2 dagen… iemand een oplossing voor dit probleem?
Ik zit met het zelfde probleem. De oplossing hier is “bediening op afstand” niet inschakelen.. Maar dan kan je dus alleen vanuit huis het apparaat bedienen door over te schakelen naar zijn eigen netwerk.

Edit: ik heb een tip voor de mensen die de display te fel vinden. Ik heb zelf een “proefstaaltje” hiervan besteld en voor de display geplaatst. Het scheelt aanzienlijk: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3Au8EVVk3OpDBQqwQL_oFhE1OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnTOygBSnpJMIBtTLOWoplHw.jpg?f=fotoalbum_large
Enige nadeel, het touchpaneel doet het niet meer. Voor de bediening is dat geen probleem, maar voor het eventueel wijzigen van instellingen zul je dus het voorpaneel los moeten halen.

[ Voor 43% gewijzigd door r03n_d op 03-07-2022 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:23

spacy

+++

Ik ga hier deze week op zolder een 2.0 9HP mini installeren, o.a. naar aanleiding van positieve reviews van andere Innova units die ik hier in dit topic las.

De bedoeling is vooral om het thuiswerk kantoor en een nog te realiseren slaapkamer aangenaam te houden tijdens de zomerdagen.
Maar ook om tijdens winterdagen alleen de zolder te verwarmen en niet de rest van het huis wanneer de rest van het gezin niet thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Nogmaals! schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:12:
De internet verbinding met de server van Innova is niet altijd even ideaal. Soms werk de app niet, dan blijft de melding "Toestel controleren" lang hangen, maar meestal werkt ie een paar uur daarna wel weer gewoon. Wij gebruiken de app hier nu drie jaar, op drie verschillende Android gebruikers met drie airco's, maar echt opnieuw installeren is nooit nodig geweest tot nu toe.

Ofwel, vervellend dat het opstarten van de app soms blijft hangen, hopelijk lost Innova dit nog wel op, maar gewoon later weer proberen blijft hier een veel beter advies dan herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
Is er iemand die ook het probleem heeft dat de klep (lucht geleider/swing) na uitschakeling niet helemaal dicht gaat? Ik heb al gepoogd een soort reset uit te voeren door de plaatsing-instelling nogmaals op “down” in te stellen (swing knop op display ingedrukt houden), maar dat mocht niet baten. Probleem is bij mij ontstaan nadat ik de unit een keer vrij vlot na elkaar aan- en weer uit zette. Misschien even de stroom er helemaal af halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
r03n_d schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:55:
Is er iemand die ook het probleem heeft dat de klep (lucht geleider/swing) na uitschakeling niet helemaal dicht gaat?
Probeer eens even op een andere modus te schakelen. Ik heb dit een keer na verwarmen gehad, ruim een kwartier na uitschakelen ging de klep nog niet dicht. Ook toen had ik even kort ingeschakeld en weer uitgeschakeld.

Daarna maar even op koelen gezet, even meer dan een uur zo laten draaien en uitgezet. Toen ging de swivel klep gewoon wel weer dicht bij uitzetten. Geen idee waar dit vandaan komt, maar het komt niet vaak voor (ik heb nu 3 jaar 3 Innova's) en bleek bij mij snel te verhelpen.

[ Voor 8% gewijzigd door rweust op 05-07-2022 18:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-12-2024
r03n_d schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:55:
Is er iemand die ook het probleem heeft dat de klep (lucht geleider/swing) na uitschakeling niet helemaal dicht gaat? Ik heb al gepoogd een soort reset uit te voeren door de plaatsing-instelling nogmaals op “down” in te stellen (swing knop op display ingedrukt houden), maar dat mocht niet baten. Probleem is bij mij ontstaan nadat ik de unit een keer vrij vlot na elkaar aan- en weer uit zette. Misschien even de stroom er helemaal af halen?
Veelvoorkomend probleempje..:
Dit kan je makkelijk oplossen door aan de rechterkant (de mantel) bij de uitvoer met een dremel (of vijltje) een klein stukje van de mantel te halen.
Dan blijft het randje van de mantel tegen het wokkeltje drukken waardoor hij niet helemaal lekker sluit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdyW72KW3owWuXgd-q6eoPF-9t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdEgBbDm6RCK2kfm57Kw2QOc.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de bovenzijde even de kap (bij het filter) eraf halen, daaronder zitten links als rechts 1 schroef.
deze 2 schroeven even eruit draaien (denk aan een schroevendraaier met magneet!) en dan kan je de voorkap eraf halen (boven naar voren te trekken en hem er dan voorzichtig af halen ..)
daarna kan je dat lipje van de kap.
Denk er wel aan dat je de vingers op het display houd met het eraf halen van de mantel, deze is gevoelig en zit vaak vastgeplakt aan de mantel!
Geen zin om te schroeven? Kan ook...
Simpele oplossing maar het werkt, gewoon een stukje van 0.5/0.6mm (ongeveer lucifer dikte) achter de mantel drukken ter hoogte van het getekend rondje, ben je er ook vanaf.
Graag gedaan :)
Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door WeAreTheFuture op 05-07-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Dat kan dus heel goed de oorzaak zijn. Als de swivel klep nog koud is, na een flinke tijd airco gebruik, is het aluminium van de klep iets gekrompen en sluit deze altijd makkelijk.

Na een paar keer kort aan/uit of (in mijn geval) even kort verwarmen, is de swivel klep wat uitgezet, maar de omkasting nog niet, dan klemt ie soms.

Oplossen zoals BarryT aangeeft, of even de omkasting er af nemen en opnieuw, heel iets verschoven terugplaatsen kan ook al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Vandaag de mini 9.0 aangesloten.

Mijn eerste ervaring is dat ik de meegeleverde plastic buitenmuur roosters niet erg mooi vind, dit zal ik op termijn nog gaan vervangen door vaste metalen roosters.

Bovendien is het apparaat buiten best luidruchtig op hogere snelheden, nu is dat niet direct een probleem, want ik vermoed dat voor mijn situatie de laagste en soms de middelste stand prima volstaat.

Maar ik ga nog wel een decibelmeting doen binnenkort.

Verder de bediening is makkelijk, een mooie apparaat, makkelijke installatie en het geluid binnen is prima te doen om naast te werken, vooral als er overdag toch een radio aanstaat ;)
Nog wel even afwachten hoeveel condenswater het gaat produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Met een decibelmeter kun je alleen het brongeluid van een apparaat meten, als je dit apparaat in een echoloze, akoestische ruimte opstelt.

Bij jou thuis reflecteert geluid over plafond en muren (soms ook nog de vloer), trilt er van alles mee (resonantie) en zul je interferentie ervaren. Je zult dan dus altijd een hoger geluidsniveau meten dan het door de fabrikant opgegeven brongeluid.

Geldt voor ieder apparaat overigens, niet alleen voor deze Innova airco. Fabrikanten vermelden brongeluid om apparaten tov elkaar te kunnen vergelijken op geproduceerd geluid, niet om een waarde te geven die in jouw kamer gaat gelden.

Dit is overigens ook al vaker aan de orde geweest in dit topic, zie ook mijn post van 14 en 15 juli 2021.

[ Voor 8% gewijzigd door rweust op 06-07-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:26
Heeft iemand ervaring met installateurs van Innova airco's in het zuiden van het land? Ik heb een aantal lokale bedrijven gebeld maar die reageren niet of hebben geen zin in de klus omdat ze er geen ervaring mee hebben. Ik heb wel een bedrijf gevonden wat verder weg maar die vragen meer dan 500 euro (incl. BTW) voor de installatie en dat vind ik wel wat prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Silvos schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:32:
Heeft iemand ervaring met installateurs van Innova airco's in het zuiden van het land? Ik heb een aantal lokale bedrijven gebeld maar die reageren niet of hebben geen zin in de klus omdat ze er geen ervaring mee hebben. Ik heb wel een bedrijf gevonden wat verder weg maar die vragen meer dan 500 euro (incl. BTW) voor de installatie en dat vind ik wel wat prijzig.
Alleen het boren voor de 2 stuks 162 mm kanalen door baksteen en kalkzandsteen buitenmuur met een professionele diamant/widia kernboor, inclusief goede stofafzuiging, kost al gauw 250 euro, als je het laat doen. Dan is de resterende 250 euro voor reiskosten en montage echt niet te veel, zeker niet als ze met 2 man komen.

Een nieuwe wandcontactdoos (stopcontact) in de buurt monteren kost vaak ook al weer meer.

[ Voor 10% gewijzigd door rweust op 07-07-2022 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Hier heb ik ook alleen de 2 gaten laten boren, de schatting vooraf was 150 exclusief.
Probleem hier was wel dat ze geen boormaat 162 hadden, en ik heb er nu 2 gaten van 160mm in zitten, wat bijna te krap is om de buitenroosters volgens instructie aan te kunnen brengen, maar aangezien ik toch nog andere roosters ga doen, ga ik dat later dit jaar nog mooi oplossen.
Voor dit bedrag kun je als echt klusser ook zelf wel een 162mm boorkop vinden waarmee je dit kan doen.

Electra doe ik altijd zelf, dus zou niet weten wat daar normaal voor gerekend wordt. ;)

De rest van de installatie is erg eenvoudig, gaatjes boren, bevestigingsbeugel ophangen, en daar het apparaat weer aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Zo'n boormachine huren kost 56 EUR per dag (neem een krachtige, minimaal geschikt voor 200 mm diameter en beton), dan nog een forfait er bij van 72 euro per 162mm diamant kernboor, boorlengte 400 mm, en moet je er vaak verplicht een statief bij huren. Zonder ervaring, verhuurt men dit soort zware boormachines en diameters diamantboren liever niet zonder statief, veiligheidsissue. Komt er weer 35 euro bij.

En dan ben je er nog niet, want als je jouw bouwmarkt "alles"stofzuigertje hierop aansluit, kom je er achter dat die zo'n hoeveelheid droog stof totaal niet aan kan, warm loopt en binnen 5 min. de geest geeft. Dus weer 30 euro voor een zware stofzuiger huren.

Bij elkaar ben je dan aan huur 193 euro huur kwijt, om er achter te komen dat dit soort diameters gaten, droog, door een vrij harde baksteen boren toch echt niet zo simpel is, als je dat niet eerder hebt gedaan. Indien je dit voor 150 euro kunt laten doen, is dat erg goedkoop, daar zou ik niet lang over na hoeven denken.

[ Voor 8% gewijzigd door rweust op 07-07-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:07
Hier gewoon een dimantenboor gekocht van 100-125 EUR op een standaard boor en gewone normale stofzuiger. Gaat prima.

Scheelt een hoop geld als je meerdere gaten moet maken (zelfs al bij 1 airco plaatsen ben je goedkoper uit).

Maar oke, je moet geen 2 linker handen hebben ;).

150,-- exclusief zou ik het ook gewoon laten doen maar 500,-- inclusief vind ik toch wel prijzig hoor...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Ligt er aan waar je door heen moet, een waaibomen kwaliteit baksteen wil vaak nog wel. Gasbeton stelt niets voor, kalkzandsteen gaat echt al moeizaam met een goedkope 162mm kernboor op een gewone boormachine, maar mijn gevel bleek een harde, vochtwerende baksteen in de rollaag te bezitten, deels verglaasde klei, wat nog veel moeizamer boorde. Daar was je met zo'n goedkope Chinese kernboor op een gewone boormachine echt niet door gekomen. Beton wordt weer een heel ander verhaal, dat moet je vaak nat boren, anders wil het niet eens.

En jouw gewone stofzuiger, die heeft het nu misschien overleefd, maar echt zijn beste tijd gehad na zo'n bouwstof avontuur, wacht maar af.

Maar goed, iedereen mag natuurlijk alles zelf proberen, ik zou echter nooit voor een paar tientjes op boorwerk bezuinigen en het risico nemen dat er stukken uitbrokkelen aan de buitenkant van de gevel. Nu liggen er bij mij keurig 6 bakstenen, uitgeboorde proppen in de schuur, die zo weer passend in de gevel vallen te lijmen, mochten de Innova's ooit verdwijnen.

[ Voor 26% gewijzigd door rweust op 09-07-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Stofzuiger wordt al ruim 4-5 jaar voor dit soort doeleinde gebruikt en werkt nog steeds top... beste tijd heeft ie dan :D.
Maak er maar paar honderd van ipv paar tientjes, dat vind ik wel de moeite.
Maar ieder zijn portemonnee is anders ;).

Uiteraard zijn er meer factoren die meetellen dan enkel de kosten. Spoor ook niemand aan om het zelf te doen, geef enkel aan dat het wel mogelijk is.

Ennuh het was echt geen Chinese kernboor ;).

Overigens, de 12HP op wieltjes met 2 slangen eraan van ruim 5 meter werkte perfect.
Mooie tijdelijke oplossing voordat ie aan de muur hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
WeAreTheFuture schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:45:
[...]

Veelvoorkomend probleempje..:
Dit kan je makkelijk oplossen door aan de rechterkant (de mantel) bij de uitvoer met een dremel (of vijltje) een klein stukje van de mantel te halen. […]
Thanks voor deze tip. Uiteindelijk heb ik, terwijl het front er nog op zat met alle schroeven er in, hard aan de rechter zijkant geduwd, daar waar je de cirkel had gezet. Hierbij waarschijnlijk een fractie ruimte gecreëerd waarna het klepje weer functioneert zoals het hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enoteboom
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-02 12:33
Goedendag allemaal,

Ook hier aan het oriënteren op een airco unit en omdat wij in een appartement zitten, zijn wij ook gebonden aan een Monoblock. Nou zijn ook wij uitgekomen bij het merk Innova, alleen zit ik heel erg te dubben over de capaciteit.

* De ruimte is 36m3.
* Het betreft een klein kantoor waarvan de lange zijde 4,50 meter lang is.
* Hier is de gehele bovenzijde van deze muur eerste generatie dubbelglas, maar geen HR++.
* Op deze muur staat merendeels van de dag de zon vrolijk te schijnen. Ik heb screens aan de binnenkant.
* Alle overige zijden + plafond en vloer zijn goed geïsoleerd, want het is een appartement en daar zitten gewoon andere woningen.

Volgens meerdere websites moest ik de capaciteit berekenen door de inhoud van ruimte te te vermenigvuldigen met 30,40 of 50. 30 bij een goed geïsoleerde ruimte en 50 bij een zolder/plat dak/slechte isolatie.

Als ik de berekening doe volgens de laagste isolatiewaarde van 50, dan heb ik 1800 wat nodig.

Nou mijn vraag:

- Is de koelcapaciteit die Innova opgeeft een beetje realistisch of flink naar boven afgerond zoals elke fabrikant tegenwoordig zijn product de hemel in prijst? Dus is de Innova 2.0 10 HP 2.0 kw sterk genoeg?

- En is monoblockexpert nog de beste winkel hiervoor? (ik meende dit ergens gelezen te hebben ivm eigen voorraad en service)

Bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
Zelf besteld bij monoblockexpert monoblockspecialist simpelweg omdat dit de enige leverancier lijkt te zijn die voorraad heeft. Daarnaast heb ik het apparaat nergens anders goedkoper gezien. Op de website staat ook tot hoeveel kuub het apparaat gebruikt kan worden. Met de 10HP zit je dus meer dan goed.

[ Voor 4% gewijzigd door r03n_d op 11-07-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
rweust schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:01:
Zo'n boormachine huren kost 56 EUR per dag (neem een krachtige, minimaal geschikt voor 200 mm diameter en beton), dan nog een forfait er bij van 72 euro per 162mm diamant kernboor, boorlengte 400 mm, en moet je er vaak verplicht een statief bij huren. Zonder ervaring, verhuurt men dit soort zware boormachines en diameters diamantboren liever niet zonder statief, veiligheidsissue. Komt er weer 35 euro bij.

En dan ben je er nog niet, want als je jouw bouwmarkt "alles"stofzuigertje hierop aansluit, kom je er achter dat die zo'n hoeveelheid droog stof totaal niet aan kan, warm loopt en binnen 5 min. de geest geeft. Dus weer 30 euro voor een zware stofzuiger huren.

Bij elkaar ben je dan aan huur 193 euro huur kwijt, om er achter te komen dat dit soort diameters gaten, droog, door een vrij harde baksteen boren toch echt niet zo simpel is, als je dat niet eerder hebt gedaan. Indien je dit voor 150 euro kunt laten doen, is dat erg goedkoop, daar zou ik niet lang over na hoeven denken.
Ik heb bij een andere woning, niet gerelateerd aan Innova, wellicht ook 160mm nodig door stenen muur. Daar hergebruik ik dan smallere gaten van de cv ketel (die weg gaat).
Voor bestaande gaten groter maken is een statief wel mooi denk ik?

Toch denk ik dat ik het ook liever uitbesteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
r03n_d schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:31:
Zelf besteld bij monoblockexpert simpelweg omdat dit de enige leverancier lijkt te zijn die voorraad heeft. Daarnaast heb ik het apparaat nergens anders goedkoper gezien. Op de website staat ook tot hoeveel kuub het apparaat gebruikt kan worden. Met de 10HP zit je dus meer dan goed.
Monoblockexpert had drie jaar geleden zelf geen voorraad, het betrof iemand (flink op leeftijd, overigens) die vanaf zijn huis in Weert werkt. Hij bestelde bij een groothandel in Barendrecht en liet die ook gewoon bij zijn klant bezorgen, dropshipping achtige constructie. Garantie wil dan wel eens moeilijk gaan, is ook mijn eigen ervaring. Ik kreeg één Innova 2.0 10HP, als zijnde nieuw, geleverd door die groothandel, waar echter onderdelen uit ontbraken, die duidelijk eerder (onkundig) gedemonteerd was geweest en waarvan ruim de helft van de ST4.2 plaatschroeven bij opnieuw monteren dolgedraaid waren. Het plaatwerk rammelde in de kast en die airco moest dus retour. Het is toen wel opgelost, ik kon dik 6 weken na retourneren een nieuwe Innova 2.0 ophalen bij zijn huis in Weert, maar een, naar ik dacht duidelijk garantie geval, verliep behoorlijk moeizaam via Monoblockexpert en die groothandel.

Monoblockspecialist had toen wel eigen voorraad. Ook geen grote firma in Boekelo bij Enschede, maar doet meer zelf, ook installeren en handelt ook gewoon zelf garantie af. Naar ervaring van enkelen hier, doet hij dat netjes. Hij heeft ook een aandeel in een showroom en komt op mij kundiger en meer betrokken over.

Dit zijn verschillende bedrijven. Vroeger werkten ze samen, maar al 3 jaar niet meer. Ik ken ze allebei van de 3 Innova's die ik toen heb gekocht.

Als je ook goed naar de websites kijkt zie je al kleine verschillen. Monoblockexpert adverteert bijvoorbeeld met 2 stuks 8HP voor 1800 euro, maar dit zijn aan/uit airco's, geen inverters, zoals de 10HP, 12HP, 15HP en 9HP mini allemaal wel zijn, en niet zo geschikt voor lichte slapers. Dat deze Innova 2.0 8HP airco's perfect voor een slaapkamer geschikt zijn, zoals hij schrijft, zal niet iedereen het mee eens zijn.

Monoblockspecialist vermeldt netjes bij de product thumbnail van de 8HP direct al dat het aan/uit airco's betreft en raadt ze nergens voor een slaapkamer aan. In de tekst benadrukt hij nogmaals vetgedrukt dat de 8HP geen inverter airco betreft. Voor een niet te groot kantoor, kleine zitkamer of keuken zullen ze overigens wel goed kunnen voldoen.

[ Voor 33% gewijzigd door rweust op 11-07-2022 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@rweust Misschien een idee om toch eens een goede topic start te maken? Hoeft niet zo mega uitgebreid, maar even een overzichtje.
Een tabelletje maken, en dan ook welke fabrikanten gelijk zijn. (TC Como?)

Wellicht moet het dan een Monoblock Airco topic heten. Volgens mij prima om dit topic om te dopen met hulp van admins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
!null schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:36:
@rweust Misschien een idee om toch eens een goede topic start te maken? Hoeft niet zo mega uitgebreid, maar even een overzichtje.
Een tabelletje maken, en dan ook welke fabrikanten gelijk zijn. (TC Como?)

Wellicht moet het dan een Monoblock Airco topic heten. Volgens mij prima om dit topic om te dopen met hulp van admins.
Ik ben niet de starter van dit topic, maar naar mijn ervaring vervuilt ieder topic, door mensen die dezelfde vragen veelvuldig opnieuw stellen, weinig moeite nemen om voorgaande berichten of zelfs maar een online handleiding van een fabrikant te lezen. Vragen is gewoon makkelijker dan uitzoeken. Soms is uitzoeken ook gewoon te lastig.

Op een gegeven moment wordt een topic dan ook zo groot, dat alles lezen bijna ondoenlijk wordt. Hier is weinig aan te doen en ook een beknopt overzicht opnieuw starten gaat dit niet voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door rweust op 11-07-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja daar heb je misschien gelijk in. Het vragen gebeurt in ieder geval.

Wat dat betreft, vraag van mijn kant die ik niet in de handleiding vond: Wat is het (waterzijdige) temp bereik van die H2O versie? Ik vraag me af of hij niet op glycol zou kunnen draaien wat hij lekker naar de -10 of weet ik het wat zou kunnen brengen, dat je alleen nog een water/glycol buitenunit hoeft te gebruiken, en geen twee traps raket met nog een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Ik ken de H2O ook alleen uit de documentatie en daarin staat volgens mij dat water bij verwarmen minimaal 5 C moet zijn en de flow maximaal 620 L/h bedraagt bij een drukverschil van 1,2 bar.

Met de soortelijke warmte van water kom je dan bij 5C in en 2C watertemperatuur uit op 2160 W aan warmte uit wat er uit dit water onttrokken wordt, samen met wat compressor vermogen kom je dan nog boven het nominaal verwarmingsvermogen van 2,4 KW uit.

Op dual power wordt dit uitgaande water echter nog iets kouder dan 2 C en zit je al dicht tegen bevriezingsgevaar van de verdamper (water/koelmiddel warmtewisselaar). Dikke kans dat de Innova H2O op dual power bij 5 C inkomend water dus al wat terug regelt in verwarmingsvermogen tot de verdamper weer hoog genoeg in temperatuur is opgelopen

[ Voor 139% gewijzigd door rweust op 11-07-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
rweust schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:36:
Ik ken de H2O ook alleen uit de documentatie en daarin staat volgens mij dat water bij verwarmen minimaal 5 C moet zijn en de flow maximaal 620 L/h bedraagt bij een drukverschil van 1,2 bar.
Ik heb het bij Itec gevraagd. We zullen zien.
Ik denk dat hij dusdanig identiek is aan de luchtversie, dat hij ook gewoon stopt bij 2 graden o.i.d. op de verdamper. Ook al is de verdamper nu een waterwarmtewisselaar.

Edit: Ah dat heb jij even snel aangepast haha, mijn vraag was dus overbodig. Ik heb er overheen gelezen blijkbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 11-07-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51

Det

Ik overweeg een Innova 9HP Mini aan te schaffen maar zit een beetje knijp met de hoogte. Ik heb een, denk ik, heel mooi plekje direct op het kozijn. Het is een trespa (oid) paneel, dus gaten boren is een eitje. Alleen de hoogte dus, vanaf de tegelvloer tot de rand van de glaslat is 585mm. De 9HP Mini is 549 hoog, en ik wil 'm ca. 10 mm onder de glaslat hangen. Dan hou ik 25mm over. De handleiding zegt dat je 50 mm moet hebben aan de onderkant. Iemand een idee hoe belangrijk die maat is? Zit er iets aan de onderzijde van de unit? Of heb je die ruimte nodig om b.v. het frontpaneel te demonteren?

Zoals je ziet is er verder rondom zat ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOTWonL9mkxw6nDUQkop0inJdDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxnOYKK4aNsmS0qUuRt1vQjw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Det schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:50:
...Iemand een idee hoe belangrijk die maat is? Zit er iets aan de onderzijde van de unit? Of heb je die ruimte nodig om b.v. het frontpaneel te demonteren?
Aan de onderkant van het apparaat zit de condensafvoer, ik vermoed dat dat de belangrijkste reden is, maar misschien dat een van de andere eigenaren van een andere unit kan uitleggen waarom je die bodemruimte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:54
Ik zit er aan te denken om de 12 Elec versie aan te schaffen, het is voor mij alleen niet helemaal duidelijk wanneer het extra verwarmingselement nou wel of niet aan staat. Dit lees ik in de handleiding:

Als de nachtmodus niet is geselecteerd, wordt het element ingeschakeld, samen met de compressor, als:

• de 2.0-eenheid werkt met de warmtepomp (verwarmingsmodus);
• de kamertemperatuur is ≤ 24 ° C;
• de kamertemperatuur is 2 ° C lager dan de richtwaarde <
• de interne spoeltemperatuur is ≤ 44 ° C
• de ventilatie is ingeschakeld en stabiel;
• er zijn geen alarmen of storingen gerelateerd aan de ventilatie, kamertemperatuursonde en temperatuurspoel.

Dat hij inschakelt bij een verschil van 2 graden tussen de kamertempratuur en de ingestelde temperatuur snap ik, maar hij schakelt dus ook altijd in als de kamertemperatuur lager is dan 24 graden? Dan staat het element dus eigenlijk altijd aan in de verwarmingsmodus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
KoenVW76 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:04:

Dat hij inschakelt bij een verschil van 2 graden tussen de kamertempratuur en de ingestelde temperatuur snap ik, maar hij schakelt dus ook altijd in als de kamertemperatuur lager is dan 24 graden? Dan staat het element dus eigenlijk altijd aan in de verwarmingsmodus?
Nee, zoals ik het lees schakelt het elektrisch verwarmingselement in, als er warmtevraag is en als de condensor van de warmtepomp met zijn temperatuur niet meer boven de 44 C uit kan komen. Dat geldt dus alleen als het heel koud is buiten en er weinig warmte meer uit de buitenlucht onttrokken kan worden.

Bij een te klein verschil tussen ingestelde (soll) en werkelijke (ist) temperatuur van de ruimte zal het elektrisch verwarmingselement inderdaad ook niet bijspringen en dus ook niet als de ruimte met 24 C al voldoende warm is.

Verder moet de radiaal ventilator bovenin het apparaat al een tijdje draaien en de gemeten ruimte temperatuur (wordt in de aangezogen lucht gemeten) redelijk stabiel zijn om dit elektrisch verwarmingselement erbij in te kunnen schakelen.

[ Voor 25% gewijzigd door rweust op 12-07-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

spacy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Aan de onderkant van het apparaat zit de condensafvoer, ik vermoed dat dat de belangrijkste reden is, maar misschien dat een van de andere eigenaren van een andere unit kan uitleggen waarom je die bodemruimte nodig hebt.
Dank! Handleiding nog beter bestudeert en denk dat ik 't gevonden heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOOmtF-_DxyoZDaspYdRctdljZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KtytbcIBSyNYSATQgKRnmYdH.jpg?f=user_large

De condensdrain zit dus echt onder de unit. Het installatiesjabloon laat dat gaatje zien alsof ie in de kast zelf zit, maar na flink inzoomen op de tekening wordt er een hoogtemaat van 555mm getoond. Het sjaboon (en de condensdrain) steekt blijkbaar onder de geinstalleerde unit uit.

Jammer maar helaas. Maar... blij dat ik geen miskoop heb gedaan, dan maar op zoek naar andere monoblock opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
585 - 555 - 10 = 20mm onderin, moet toch passen?

Onderkant is standaard open waar afdekplaten voor te krijgen is voor als je de airco hoger zou plaatsen, dan zie je de afvoer ook niet meer, ik zou dus zeggen dat de afvoer niet onder het apparaat uit komt.

Wellicht dat iemand hier die ook de Mini heeft dit kan bevestigen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r03n_d
Jazsie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:42:
585 - 555 - 10 = 20mm onderin, moet toch passen?

Onderkant is standaard open waar afdekplaten voor te krijgen is voor als je de airco hoger zou plaatsen, dan zie je de afvoer ook niet meer, ik zou dus zeggen dat de afvoer niet onder het apparaat uit komt.

Wellicht dat iemand hier die ook de Mini heeft dit kan bevestigen...
Ik heb dan wel geen mini, maar de afvoer komt wel onder het apparaat uit, maar past bij mij wel binnen de buitenste afmetingen van het apparaat. Ik zou denken dat het erg krap wordt, maar wel moet passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eKoy4GHfG9kRJKbL9v425QDc80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xetTUsvZaBHZatqPkPiev5JU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Effe goed lezen @r03n_d wat ik type ;).

Ok, misschien verkeerd geformuleerd. Komt aan de onderkant uit maar binnen de maten en steekt niet uit.

Krap wordt het wel maar moet inderdaad passen, vanuit gaande dat de opzet bij de Mini het zelfde is.

[ Voor 73% gewijzigd door Jazsie op 13-07-2022 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

r03n_d schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 06:49:
[...]

Ik heb dan wel geen mini, maar de afvoer komt wel onder het apparaat uit, maar past bij mij wel binnen de buitenste afmetingen van het apparaat. Ik zou denken dat het erg krap wordt, maar wel moet passen.

[Afbeelding]
Bij mijn mini ziet het er precies hetzelfde uit, ik denk dat de onderkant van deze apparaten daarom ook gewoon identiek is.
In theorie zou ik zeggen dat je hem dus zelfs op de grond zou kunnen zetten, hij heeft hiervoor tijdens transport ook 4 rubberen voetjes. Maar dan kun je op die momenten dus niet de zijafvoer van je condensafvoer benaderen. Waarvan het nut mij ook niet helemaal duidelijk is, mogelijk een noodoplossing bij dichtvriezen van de consensafvoer route naar buiten toe ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r03n_d
Jazsie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 06:57:
Effe goed lezen @r03n_d wat ik type ;).

Ok, misschien verkeerd geformuleerd. Komt aan de onderkant uit maar binnen de maten en steekt niet uit.

Krap wordt het wel maar moet inderdaad passen, vanuit gaande dat de opzet bij de Mini het zelfde is.
Ja dat bedoelde ik ook met "past bij mij wel binnen de buitenste afmetingen van het apparaat". Dus ik denk dat het moet lukken. Zal even gepriegel zijn om de afvoer aan te sluiten, maar als hij zit zit ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Dank voor alle reacties! Ik denk dat ik het sjabloon maar eens 1:1 ga uittekenen op een plaatje triplex en kijken hoe het uitkomt. Ik wil liefst niet in het kozijn boren, alleen in het trespa paneel, dus het zal krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Det schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:29:
Dank voor alle reacties! Ik denk dat ik het sjabloon maar eens 1:1 ga uittekenen op een plaatje triplex en kijken hoe het uitkomt. Ik wil liefst niet in het kozijn boren, alleen in het trespa paneel, dus het zal krap worden.
Er zijn ook wel showmodellen te vinden in NL, sommige webshops bieden dit soort service aan om apparaten werkend te zien. Misschien helpt je dat om een goede keuze te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Goeie! Ik zie dat Itec (Twello) en Monoblockspecialist (Wijchen) beide een showroom hebben, had ik niet verwacht. Niet direct om de hoek voor mij, ik zoek nog even door, maar wel een veilig gevoel om zelf even de rolmaat er naast te kunnen houden voor aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 14:25
Voor de huidige gebruikers : kijk zeker het inlaatfilter eens na.
Verleden week met temperaturen tot 28°c geconfronteerd, geen probleem, de Innova 2.0 doet dit op één been.
Toch de inlaat eens gecontroleerd gezien de temperaturen vanaf morgen en overmorgen voorspeld worden als zijnde 32...38°C.
Het inlaatfilter (standaard geleverd door de invoerder) geprobeerd te stofzuigen (met een fijne bek), helaas de pluisjes niet kunnen verwijderen.
Rooster dan maar er uit genomen, zie bijlage.
Probeer nu een ander filter te zetten met wat grotere mazen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9LEFgPqX65Svz26PUjbTUdVj0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCH3o1mMxJ59N6w72Q1dkPmm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:10
p38cyq schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:14:
Voor de huidige gebruikers : kijk zeker het inlaatfilter eens na.
Verleden week met temperaturen tot 28°c geconfronteerd, geen probleem, de Innova 2.0 doet dit op één been.
Toch de inlaat eens gecontroleerd gezien de temperaturen vanaf morgen en overmorgen voorspeld worden als zijnde 32...38°C.
Het inlaatfilter (standaard geleverd door de invoerder) geprobeerd te stofzuigen (met een fijne bek), helaas de pluisjes niet kunnen verwijderen.
Rooster dan maar er uit genomen, zie bijlage.
Probeer nu een ander filter te zetten met wat grotere mazen.[Afbeelding]
Grotere mazen lijkt mij geen goed idee. Dan krijg je die troep verder weg in het systeem, waar het moeilijker schoonmaken is.
Gewoon wat regelmatiger schoonmaken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Maaswijdte 2 tot 3 mm weert de meeste insecten en rommel voldoende. De overlast hangt er sterk van af waar en hoe je woont, vooral pluizen van populieren en wilgen zijn berucht in het verstoppen van filters en condensors. Grotere mazen in de aanzuigroosters gaat nauwelijks helpen tegen verstopping door deze pluizen, en inderdaad dan verzamelen de pluizen zich voor de lamellen van de condensor binnenin, zijn dan ook nog wel te verwijderen, overigens, maar dan moet de kast even open.

Heb je veel populieren of wilgen in de buurt, dan moet je vaker de aanzuigroosters of lamellen van de condensor nakijken. Bij mij blijft één keer per jaar even afborstelen gelukkig voldoende.

[ Voor 27% gewijzigd door rweust op 17-07-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_zooi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 11:47
Ik heb sinds twee dagen ook een Innova 2.0 10HP op mijn slaapkamer hangen maar krijg sterk de indruk dat er iets niet in orde is.

Het gaat om een slaapkamer van ~15m2, met 2 buitenmuren, 1 raam met gesloten rolluik en een lage installatie van de unit. Tijdens de installatie heb ik rekening gehouden met de minimale afstanden tov onderkant en zijkant van de unit. Als roosters heb ik de aluminium roosters met gaas.

Nadat ik dit topic meerdere malen heb doorgelezen besef ik mij goed dat de ene ruimte de ander niet is, echter geloof ik dat mijn probleem niet gerelateerd is aan de ruimte.

Het probleem is als volgt:

Ik heb verschillende tests gedaan op de manuele koel stand (sneeuwvlokje), manuele verwarming stand (zonnetje) en de automatische stand. Allen geven dezelfde resultaten: de uitlaat temperatuur is gelijk aan de inlaat temperatuur, ongeacht stand en setpoint. Dit is het geval na enkele minuten, enkele tientallen minuten, enkele uren, etc.

Ik neem aan dat, en las dit ook ergens in dit topic, de uitlaat temperatuur altijd wel minimaal enkele graden zou moeten verschillen tov de inlaat temperatuur ook wanneer de airco misschien niet geschikt zou zijn voor deze ruimte, dit is dus niet het geval.

Enkele dingen die ik gedaan heb in de hoop iets wijzer te worden:

- Ik heb de unit een reset gegeven.
- Ik heb de kap verwijderd om te kijken of er misschien iets zichtbaar niet in orde was (stiekem hopend op een los stekkertje oid :) maar heb niks vreemds gezien.
- De verdamper (condensor indien verwarmen) is zowel in koel- als verwarming stand gelijk aan de temperatuur in de ruimte, wat aansluit bij de constatering dat de uitlaat temperatuur gelijk is aan de temperatuur in de ruimte. Ik zou verwachten dat deze normaal gesproken koud aanvoelt bij koelen en warm bij verwarmen?
- Ik zie tijdens het koelen geen condens in de gootjes naast de verdamper, deze zijn helemaal droog. Logisch, gezien het punt hierboven, maar niet normaal denk ik.
- De compressor was 60 graden toen ik de kap eraf had, dus doet wel iets :?
- De externe uitlaat (buiten) blaast, in koel stand, koude lucht. Ik weet echter niet of dit voelbaar warm zou moeten zijn.

Ik maak deze post voornamelijk in de hoop dat iemand misschien mijn bevindingen en vermoedens kan bevestigen of ontkrachten en eventueel een idee heeft wat er mis zou kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door dj_zooi op 18-07-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Als een verdamper niet meer koud wordt, een condensor niet meer warm en de unit verder gewoon alles doet (ook de compressor loopt), dan lijkt het er sterk op dat je het koelmiddel (R410A of R32 gas) bent kwijtgeraakt en er gewoon lucht rondgepompt wordt. Ofwel, deze unit lijkt mij lek. Soms zie je dit doordat er ergens olie (normaal zit dit smeermiddel van de compressor door het koelmiddel) zichtbaar wordt. Zeker niet te lang meer laten draaien dus en retourneren deze monoblock airco.

Als je de set temperatuur in koelbedrijf (sneeuwvlokje) 2 C minder of nog lager zet dan die in de ruimte, voel je na een paar minuten al zeker warme lucht uitgeblazen worden buiten, ook binnen voel je dan koude lucht uit het apparaat blazen.

[ Voor 20% gewijzigd door rweust op 18-07-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_zooi
Bedankt voor je reactie, hier was ik al bang voor. Hopelijk verloopt het garantie proces een beetje soepel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
dj_zooi schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:37:
Bedankt voor je reactie, hier was ik al bang voor. Hopelijk verloopt het garantie proces een beetje soepel :/
Bij wie heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_zooi
rweust schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:38:
[...]

Bij wie heb je hem gekocht?
Bij monoblockspecialist.

Maar hij is vorig jaar al hier afgeleverd en heb hem, door omstandigheden, nu pas opgehangen. Heeft ruim een jaar, nieuw in de doos, op de slaapkamer gestaan. Dat maakt het misschien wat lastiger, we zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
Na montage duurde het bij mij ook vrij lang voor de compressor aansloeg. Ik heb minuten de zelfde temperatuur gevoeld, totdat hij opeens aansloeg. Daarna is het aanslaan altijd vlot gebeurd. Wellicht een overbodige vraag, maar heb je de unit al gewoon een kwartier aangehad op de laagste koel-temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_zooi
r03n_d schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:31:
Na montage duurde het bij mij ook vrij lang voor de compressor aansloeg. Ik heb minuten de zelfde temperatuur gevoeld, totdat hij opeens aansloeg. Daarna is het aanslaan altijd vlot gebeurd. Wellicht een overbodige vraag, maar heb je de unit al gewoon een kwartier aangehad op de laagste koel-temperatuur?
Ja, de unit heeft vandaag zelfs 10 uur gedraaid op 16 graden.

Hoe kan ik herkennen dat de compressor aanslaat? Of is de 60 graden die ik gemeten heb een teken dat deze zijn werk doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
dj_zooi schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:39:
[...]

Ja, de unit heeft vandaag zelfs 10 uur gedraaid op 16 graden.

Hoe kan ik herkennen dat de compressor aanslaat? Of is de 60 graden die ik gemeten heb een teken dat deze zijn werk doet?
Als de compressor niet aanslaat maakt de unit een geluidsvolume dat heel erg lijk op het binnengeluid van een split-unit. Zodra de compressor aanslaat merk je dat het geluid duidelijk toeneemt. Dit verschil zou hoorbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_zooi
r03n_d schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Als de compressor niet aanslaat maakt de unit een geluidsvolume dat heel erg lijk op het binnengeluid van een split-unit. Zodra de compressor aanslaat merk je dat het geluid duidelijk toeneemt. Dit verschil zou hoorbaar moeten zijn.
Zojuist getest: wanneer ik hem op "fan only" mode zet spint de kleine fan mooi op. Vervolgens schakel ik naar koelmodus (setpoint 16C) en spint na een tijdje ook de grote fan op, daardoor maakt de unit meer lawaai. Op dat moment hoor ik niets anders dan beide fans, heb +- 15 minuten zitten luisteren.

Ik ga contact opnemen met de monoblockspecialist, want het lijkt er toch sterk op dat er iets niet klopt met de compressor en/of de vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
dj_zooi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:47:
[...]
Ik ga contact opnemen met de monoblockspecialist, want het lijkt er toch sterk op dat er iets niet klopt met de compressor en/of de vloeistof.
Dat lijkt mij op dit moment, met het verhaal wat je beschrijft, de beste weg ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@dj_zooi: Je unit is defect, je hebt garantie dus gewoon contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Jongens, nooit een compressor van een koelunit, als airco, vriezer, ed. of een warmtepomp uren lang laten draaien zonder dat de condensor warm wordt en/of verdamper koud. Als het koelmiddel (R410A of R32 gas) uit het koelcircuit is ontsnapt door een lek, raak je ook olie kwijt en werkt ook het opzuigen en vernevelen van het smeermiddel (olie) in dit koelmiddel in de accumulator niet meer goed.

Er wordt dan lucht rondgepompt, zonder dat de compressor voldoende smering krijgt. Indien de unit, bij flinke warmte of koude vraag, hooguit 15 minuten na aanzetten, nog niet warm of koud wordt, is het vrij duidelijk dat er iets ernstigs, als bv. een koelmiddel lek, aan de hand is. De compressor dan uren zonder smering door laten lopen kan deze nodeloos beschadigen.

Er zijn drie "normale" redenen waarom je bij draaiende compressor geen kou of warmte voelt:

1. De unit is zijn verdamper aan het ontdooien. Dit kan alleen in verwarmend bedrijf optreden bij lage buitentemperaturen <7 C, maar pas als de unit al een tijd in bedrijf is geweest. De compressor loopt wel tijdens verdamper ontdooien, beide ventilatoren niet.

2. Het apparaat is aan het omschakelen van verwarmend naar koelend bedrijf, of vice versa. Dan moeten de verdamper en (natte) condensor goed drogen, goed op temperatuur komen en het condens netjes afgevoerd zijn, anders kan een verdamper gaan bevriezen. Dit duurt hooguit een minuut of 10, en alleen als je dus net omgeschakeld hebt (in de "A" stand kan dit omschakelen automatisch gebeuren).

3. Er zit nog veel koelmiddel als vloeistof voor de compressor, meestal door schudden tijdens transport of kantelen tijdens montage. De koeling door verdamping werkt pas goed als deze vloeistof weer in de accumulator is beland en de rest van het koelmiddel in het systeem is verdampt.
Te veel vloeistof kan schadelijk zijn voor de compressor (die is alleen gemaakt om gas te comprimeren en kan vastlopen of zijn afdichtingen flink beschadigen bij vloeistofslag en daarna zijn druk niet meer halen). Daarom is het verstandig om een koelend apparaat eerst een flink aantal uren te laten rusten en het koelmiddel binnenin te laten terugzakken en verdampen voor je het apparaat de eerste keer inschakelt, zoals ook in iedere handleiding staat, en zeker niet plat neer te leggen of te ver te kantelen bij montage.

Innova kan in zijn programmering misschien rekening hebben gehouden met de eerste keer inschakelen door dan heel rustig in kleine stapjes te gaan pompen en het gas eerst goed te laten verdampen voor het apparaat echt in koelend of verwarmend bedrijf gaat. Dit zou dan wel nieuw zijn, bij mijn 3 apparaten heb ik dit vertraagd eerste keer inschakelen nooit echt opgemerkt.

Het lijkt mij dat je een koelmiddel lek hebt, maar een beschadigde compressor die zijn druk niet meer haalt door een vloeistofslag in de compressor zou ook nog een reden kunnen zijn. Dit laatste is helaas vaak een handeling en/of inbedrijfname fout.

[ Voor 25% gewijzigd door rweust op 18-07-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
dj_zooi schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:45:
[...]

Bij monoblockspecialist.

Maar hij is vorig jaar al hier afgeleverd en heb hem, door omstandigheden, nu pas opgehangen. Heeft ruim een jaar, nieuw in de doos, op de slaapkamer gestaan. Dat maakt het misschien wat lastiger, we zullen zien :)
Ruim een jaar is lang, maar Rob van de Brug is een redelijke man met goede service, naar mijn ervaring. Als je gewoon open en eerlijk bent naar wat er gebeurt is, komen jullie er wel uit met een oplossing. Laat je het ons even weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enoteboom
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-02 12:33
Zojuist een telefonisch advies gesprek gevoerd met Rob van monoblockspecialist en je hoort toch direct dat daar een giga hoeveelheid ervaring en kennis zit als het gaat om de Monoblocks. _/-\o_

Nu heeft hij mij prima geholpen met mij vragen, maar ik wilde jullie de volgende feiten/tips niet onthouden.

Afwatering Monoblock
* Overal lees je terug dat de Innova enkel bij koelen geen afwatering nodig heeft. Dit is onjuist en wordt helaas wel veel geadverteerd |:( . (Niet bij Monoblockspecialist)

Het klimaat in Italie (waar deze geproduceerd worden) is anders dan in Nederland. Wij hebben een veel vochtiger klimaat. De airco verdampt het vocht tijdens het koelproces, maar als je harder koelt dan 5C ten opzichte van de buitenlucht is er een grote kans dat de hoeveelheid vocht niet meer verdampt kan worden.

Rob adviseert ALTIJD een een afwateringspijpje in afschot te monteren.

Vernevelaar
Nu bestaan er ook vernevelaar die het extra vocht extra vernevelen en uitblazen via een derde gat als je geen afwatering kan plaatsen, maar deze resoneert sterk en de kans op trillingen is zeer groot.

Afwateringspomp
Ook bestaan er kleine pompjes die het water weg kunnen pompen als er geen pijpje op afschot gemonteerd kunnen worden. Rob was hier duidelijk geen fan van, omdat het pompje een continue gorgelend geluid maakt. Als je de airco (zoals ik) in een kantoor plaatst kan dat geluid weleens als zeer irritant ervaren worden.

Geen idee of men dit al wist, maar ik wilde dit jullie niet onthouden. Helemaal dat je eigenlijk niet zonder afwatering kan terwijl (andere) websites dit wel zo promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Inzichten veranderen kennelijk. Rob van de Brug gaf mij 2,5 jaar geleden persoonlijk aan dat de condens afvoer niet nodig zou zijn, als je de Innova 2.0 alleen op koelend bedrijf zou gebruiken. Ook Innova vermeldde dit toen in de handleiding.

Het vocht, wat de Innova in koelend bedrijf produceert, komt van zijn verdamper, en die zit bij koelend bedrijf boven in het apparaat waar lucht uit jouw binnenruimte over circuleert. Ofwel het condens wat de Innova 2.0 afvoert komt uit jouw binnenruimte. Is die erg vochtig, ligt het dauwpunt in die ruimte dus maar een aantal graden onder de werkelijke temperatuur van die ruimte, en is de verdamper veel kouder dan dit dauwpunt, dan wordt er dus erg veel condenswater geproduceerd op de verdamper.

Dit geldt voor iedere binnenunit van een airco overigens. De Innova voert dit condenswater echter niet standaard naar buiten af, maar vangt dit water weer op en pompt dit over zijn warme condensor in het apparaat. Hier verdampt het weer, helpt mee om de condensor extra te koelen, waardoor deze wat meer koelvermogen levert bij kleinere afmetingen, en wordt het verdampte condens naar buiten geblazen met de warme lucht. Zie ook mijn post van 5 juli 2021 voor de werking van dit systeem.

Bij erg vochtige lucht buiten zal er, ondanks de hogere temperatuur van de condensor tov de buitenlucht, wat minder makkelijk vocht over de condensor verdampen dan in drogere omstandigheden buiten. Ook buitentemperatuur en vochtigheid spelen dus wat mee in het wel of niet door verdamping kunnen afvoeren van de geproduceerde hoeveelheid condenswater, zij het beduidend minder van invloed dan de vochtigheid binnen.

Het is dus niet alleen een verhaal van benodigd koelvermogen en omgeving waar je woont, wat het voldoende door verdamping afvoeren van condenswater betreft, maar vooral de vochtigheid binnen in de ruimte die je koelt maakt uit. Ik heb de condensafvoer ook geïnstalleerd en ben er achter gekomen dat de Innova 2.0 zijn condenspan (zie post 5 juli 2021) altijd helemaal leeg laat lopen na uitschakelen uit koelend bedrijf. Hier kan dan wel een halve liter condenswater in één keer uitkomen. Als je mogelijkheid hebt voor condensafvoer, dan valt het dus inderdaad aan te raden om deze aan te sluiten.

Heb je echt geen mogelijkheid om condens af te voeren, dan kun je deze Innova 2.0 echter ook wel installeren. Je moet alleen dan een dop, kogelkraantje, o.i.d. onderaan het apparaat maken, waarmee je de condenspan dus altijd afsluit. Geeft de Innova 2.0 dan een melding "OF" op zijn display (overflow) en gaat ie uit, dan is de condenspan onder omstandigheden toch te vol geworden en zul je condenswater moeten af tappen. Je kunt de Innova 2.0 dan ook niet meer vlak boven de vloer monteren, maar moet dus rekening houden met dit af kunnen tappen van de condenspan.

Sommigen hebben deze ervaring al, maar dit vollopen van de condenspan zal bij deze Innova 2.0 in Nederland ook niet zo vaak gebeuren. De vochtigheid en temperatuur binnen in de ruimte moet dan behoorlijk hoog zijn. Er moet toch voldoende koelvermogen nodig zijn, waarbij de condensor niet warm genoeg wordt om bij, eveneens vochtige lucht buiten, genoeg vocht af te kunnen voeren door verdamping. Omstandigheden die normaal ook niet zo vaak voorkomen bij airco gebruik. Extra condenspompjes lijken mij hiervoor echt niet nodig. Wel moet je er aan denken dat je de condenspan zelf af en toe aftapt, zeker indien je het apparaat een tijd lang niet gebruikt. Dit om schimmelvormig en bacteriegroei te voorkomen.

Indien je de Innova 2.0 ook voor verwarmen wilt gebruiken, zul je altijd condens moeten afvoeren en wel continu. Dan is condensafvoer dus onontbeerlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 19-07-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Misschien een vreemde vraag, maar kan iemand bevestigen dat in de verwarmende modus de lucht uit het rechter gat ( van buiten gezien) blaast? Is dat eigenlijk andersom is in de koelmodus?

Ik ben afgelopen zaterdag langs geweest bij Itec in Twello en een 12hp elec besteld. De verkoper vertelde dat er ook een modus was om het inschakelen van het extra verwarmingselement met 20 minuten te vertragen, middels een verborgen menu. Weet iemand daar meer over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
KoenVW76 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:15:
Misschien een vreemde vraag, maar kan iemand bevestigen dat in de verwarmende modus de lucht uit het rechter gat ( van buiten gezien) blaast? Is dat eigenlijk andersom is in de koelmodus?

Ik ben afgelopen zaterdag langs geweest bij Itec in Twello en een 12hp elec besteld. De verkoper vertelde dat er ook een modus was om het inschakelen van het extra verwarmingselement met 20 minuten te vertragen, middels een verborgen menu. Weet iemand daar meer over?
De lucht blaast altijd uit het linker kanaal naar buiten, koude lucht in verwarmingsmodus en warme lucht in koelend bedrijf. Het rechter aanzuigkanaal (van buiten af gezien) is de aanzuig, hier zit het centrum van de centrifugaal kanaalventilator direct achter. De aanzuig- en blaasrichting valt bij centrifugaalventilatoren ook niet om te draaien.

Kijk nog eens goed naar de werking van de 12HP, zoals omschreven in mijn post van 5 juli 2021, dan zie je dat de condensor kanaalventilator (verdamper in verwarmend bedrijf) de luchtstroom ook helemaal niet hoeft om te draaien bij omschakelen van koelend naar verwarmend bedrijf of omgekeerd.

De ELEC heeft een extra verwarmingselement, de gewone Innova 2.0 12HP niet. De menu instellingen (zeker in verborgen menu's) van de Innova 2.0 12HP ELEC kan ik je niet mee helpen. Maar dan die verkoper van Itec dan toch wel, neem ik aan?

[ Voor 23% gewijzigd door rweust op 19-07-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-04 14:39
Zit dit topic al een poosje te volgen en sinds vorige week de Innova 2.0 12HP ELEC geïnstalleerd en ik moet zeggen dat hij zich gisteren met die hitte kranig heeft gedragen. Om 7 uur is hij aangegaan vanwege thuiswerken en heb hem op het Automatsche programma gezet met een temp. van 26 graden. Rond 09:15 schakelt hij voor het eerst de compressor in en houd zo op deze stand de hele dag de temp rond de 26 graden. Compressor slaat ook niet meer uit dan en zo heeft hij tot 21:30 een dag verbruik van nog geen 6KWh. Geen idee of dit veel of weinig is, omdat ik nog geen ervaring heb met koelen.

Wel zou ik hem vanuit Domoticz willen kunnen sturen, omdat de App op zowel Android als iOs de verbinding nogal eens kwijt raakt. Ook via 4G is dit zo. Machine zelf zit wel in WiFi, want antwoord op een ping request.
Is er daarom wellicht iemand bekend met het aansturen van het ding met http commando's en heeft een API gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Heeft iemand ervaring met de Innova monoblock met aan/af voer van lucht via een schuin dak? Mijn slaapkamer zit onder een pannendak, dus horizontaal 2 pijpjes naar buiten gaat denk ik niet, een verplaatsbare airco wil ik niet (ik kan de warmte nergens naar buiten kwijt), en een splitunit met de buitenunit op het dak wil mijn VVE niet. Een monoblock met hooguit 2 zwarte pijpjes die uit het dak steken wil ik gaan voorstellen.

Als volgt heb ik in gedachten, pijpjes uiteraard met iets van een rooster/kapje erop tegen blad/regenwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Ep5veeneVDwVX2Rh4DXR9rwq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 11:12
FastFred schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:04:
Heeft iemand ervaring met de Innova monoblock met aan/af voer van lucht via een schuin dak? Mijn slaapkamer zit onder een pannendak, dus horizontaal 2 pijpjes naar buiten gaat denk ik niet, een verplaatsbare airco wil ik niet (ik kan de warmte nergens naar buiten kwijt), en een splitunit met de buitenunit op het dak wil mijn VVE niet. Een monoblock met hooguit 2 zwarte pijpjes die uit het dak steken wil ik gaan voorstellen.

Als volgt heb ik in gedachten, pijpjes uiteraard met iets van een rooster/kapje erop tegen blad/regenwater.

[Afbeelding]
Je zou misschien ook kunnen werken met een horizontale dakdoorvoer? Zo hoef je geen bocht te maken. Een bocht mag denk ik niet(weet dit niet zeker, ben mij nog aan in inlezen over de monoblock airco's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Adesnaijer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:30:
Zit dit topic al een poosje te volgen en sinds vorige week de Innova 2.0 12HP ELEC geïnstalleerd en ik moet zeggen dat hij zich gisteren met die hitte kranig heeft gedragen. Om 7 uur is hij aangegaan vanwege thuiswerken en heb hem op het Automatsche programma gezet met een temp. van 26 graden. Rond 09:15 schakelt hij voor het eerst de compressor in en houd zo op deze stand de hele dag de temp rond de 26 graden. Compressor slaat ook niet meer uit dan en zo heeft hij tot 21:30 een dag verbruik van nog geen 6KWh. Geen idee of dit veel of weinig is, omdat ik nog geen ervaring heb met koelen.

Wel zou ik hem vanuit Domoticz willen kunnen sturen, omdat de App op zowel Android als iOs de verbinding nogal eens kwijt raakt. Ook via 4G is dit zo. Machine zelf zit wel in WiFi, want antwoord op een ping request.
Is er daarom wellicht iemand bekend met het aansturen van het ding met http commando's en heeft een API gevonden?
Lijkt mij veel. Ik heb hier 24 uur lang drie woonlagen 140 m2 met 3 split units op 23 graden gehouden tegen 11 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:38

Als volgt heb ik in gedachten, pijpjes uiteraard met iets van een rooster/kapje erop tegen blad/regenwater.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olj1-Hc0G0sp4V8u9Y5niBg83NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpZQetWsIl7mOHNny3k2OteH.jpg?f=fotoalbum_large

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat is hoe ik mijn Splendid Olympia heb gemonteerd. Met een ventilatie pijp van 160mm voor de aanzuig met een filter er voor en de uitblaas via een lamellenrooster op het dakbeschot en een ventilatiepan hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Helaas heeft mijn Splendid Olympia Unico gisteren op de eerste dag dat ie echt moest werken de geest gegeven. Van de vier leds blinken de linker twee, een groene en een gele, om de 5 sec. Niets over te vinden in de handleiding en op het www. De leverancier inmiddels een bericht gedaan,maar die heeft ook geen haast om te reageren.
Ben eigenlijk wel een beetje klaar met dit soort apparaten en ga in het najaar een multisplit aanschaffen van een gerenommeerd merk.

Edit: te vroeg gehuilebalkt.
Ondanks dat de fabrikant zegt dat een condens afvoer boven de 23 graden niet nodig is, is dit dus toch nodig, ook bij 36 graden en een rv van 10%. Net de waterbak via de nood aftap leeg laten lopen (die met fatsoenlijke Hollandse vingers niet open te krijgen is zonder de ombouw te demonteren) en zie hier, hij doet het weer.
Helaas was de beschreven led code hiervoor iets afwijkend dan de code op de machine. Lekker duidelijk weer, maar hij doet het weer. :+

Toch weer in storing gevallen. De waterbak weer vol. Het lijkt er op dat de sollenoid dienst weigert. Binnenkort de boel maar even open schroeven. Tot dan maar een slangetje op de nood aftap met een bakje.
Maar de boodschap in de installatie manual dat er boven de 23 graden geen condens afvoer op hoeft is nu wel bewezen onzin.

[ Voor 48% gewijzigd door Signor Doekie op 20-07-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Matomatisch schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Je zou misschien ook kunnen werken met een horizontale dakdoorvoer? Zo hoef je geen bocht te maken. Een bocht mag denk ik niet(weet dit niet zeker, ben mij nog aan in inlezen over de monoblock airco's)
Dat zou ook kunnen, maar ik weet niet of er iets bestaat waarbij regen en blad buiten gehouden wordt zodat dat niet de buis in kan lopen. Vandaar dat ik 2 pijpjes naar boven in gedachten had, met een afdekkapje erop zoals je die ook van je mechanische ventilatie en CV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]
Er is al iemand je voor die dit heeft. Effe opzoeken in dit topic :)

Kan gewoon dus maar wordt natuurlijk niet aanbevolen door de fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 20-07-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
FastFred schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Dat zou ook kunnen, maar ik weet niet of er iets bestaat waarbij regen en blad buiten gehouden wordt zodat dat niet de buis in kan lopen. Vandaar dat ik 2 pijpjes naar boven in gedachten had, met een afdekkapje erop zoals je die ook van je mechanische ventilatie en CV hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmnCLF1AizUBq6o23-uUvEz802s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0f0O0GW5IkjyTAWBJ0ZkFPAH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1l6pSaljKPiNfaiJMblKIrkKrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjQbAsBldFiqy30rXi4q0CUi.jpg?f=fotoalbum_large

Duidelijker kan ik het niet maken. Dit werkt gewoon (mits de waterbak niet vol gelopen is :+ )
En als je even de moeite had genomen om het topic door te lezen was je deze ook tegen gekomen.

https://sites.google.com/view/project-airco/homepage

[ Voor 5% gewijzigd door Signor Doekie op 20-07-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
rweust schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:21:
[...]

De ELEC heeft een extra verwarmingselement, de gewone Innova 2.0 12HP niet. De menu instellingen (zeker in verborgen menu's) van de Innova 2.0 12HP ELEC kan ik je niet mee helpen. Maar dan die verkoper van Itec dan toch wel, neem ik aan?
Ik heb inderdaad nog even contact gehad met Itec, het kan inderdaad:

Fh is de stand waarin er 20 minuten vertraging wordt toegepast, bij Fo is de heater uitgeschakeld, en in rE gaat de heater direct aan als er 2 graden of meer verschil is tussen de ingestelde en gemeten temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gU6nJr_8ZVTfQQz84j77GDqnWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4G9xC7Ii7FmrYcHzMvWbQX9Y.png?f=fotoalbum_large

Ik zag trouwens dat de modellen zijn vernieuwd en vanaf nu zijn gevuld met R32 i.p.v r410a als koudemiddel. Als ik het goed lees zou dat ook een kleine efficiency gain geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Signor Doekie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Duidelijker kan ik het niet maken. Dit werkt gewoon (mits de waterbak niet vol gelopen is :+ )
En als je even de moeite had genomen om het topic door te lezen was je deze ook tegen gekomen.

https://sites.google.com/view/project-airco/homepage
Voor zo'n installatie heb ik helemaal geen plek joh :P Dat verticale wandje wat ik getekend heb waar die monoblock zou moeten komen is krap een meter hoog en er is geen manier om achter dat wandje te komen.

De grootste uitdaging wordt nog het formaat/de inhoud van de ruimte, 5 meter lang en 4 meter breed schat ik zo en de nok van het dak is 4 meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gewoon direct omhoog gaan, lijkt mij geen probleem dat het maar 1 meter hoog is.

5x4x4 = 80m³ (voor het gemak), de 12HP is geschikt voor 48m² (120m³), afhankelijk van de omstandigheden.

Als je denkt dat dit niet genoeg is kan je altijd nog voor de 15HP gaan, heb je wat extra capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Jazsie ik heb ff de lasermeter van werk geleend en ruimte opgemeten.

Slaapkamer geheel onder pannendak.
Breed: 3.8m
Lengte: 6.2m
Hoogste punt in dak: 3.8m

Ook de woonkamer ff meegepakt, dat is een gemakkelijkere ruimte, kom ik op 52m³ uit, met open keuken totaal 66m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Neem aan dat dit aparte ruimtes zijn, dan zou de 12HP voldoende moeten zijn als je van de berekening uit gaat.

Alleen onder een schuin dak is het meestal warmer/kouder (uiteraard afhankelijk van de isolatie).
Iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Jazsie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:32:
Gewoon direct omhoog gaan, lijkt mij geen probleem dat het maar 1 meter hoog is.

5x4x4 = 80m³ (voor het gemak), de 12HP is geschikt voor 48m² (120m³), afhankelijk van de omstandigheden.
Ik ga het niet tot in detail uitrekenen, maar 3.8 x 6.2 x 3.8 is 89m³. Zit de ruimte onder schuin dak moet je ongeveer de helft daarvan rekenen zegt Google, dan moet een 12HP voldoende zijn lijkt me, misschien een 10HP zelfs (max 103m³)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
FastFred schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Ik ga het niet tot in detail uitrekenen, maar 3.8 x 6.2 x 3.8 is 89m³. Zit de ruimte onder schuin dak moet je ongeveer de helft daarvan rekenen zegt Google, dan moet een 12HP voldoende zijn lijkt me, misschien een 10HP zelfs (max 103m³)
Een schuin dak betekent vaak dat dakpannen meer dan 50 C kunnen worden in de zon in de zomer. Het hangt er dan van af hoe dik de isolatie is, om te bepalen hoeveel warmte er deze ruimte binnen stroomt. Het is echter meestal aanzienlijk meer dan bij een gewone buitenmuur.

Bij schuine en platte daken in de volle zon, gaan deze simpele volume berekeningetjes dus niet op. Dan moet je meer koelvermogen installeren, tenzij je een Rc 6.0 geisoleerd dak bezit, volgens het laatste bouwbesluit, met minimaal 200 mm dik PIR schuim isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien751124
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-02-2023
Goedemorgen,

Wij wonen in een residentie en hebben na goedkeuring van alle mede-eigenaren, om gaten in de gevel te boren, een Innova HP 2.0 laten installeren in onze slaapkamer. Is voor ons de enigste enigste optie om airco in de slaapkamer te installeren aangezien we geen buitenuniversitair aan de gevel mogen hangen en ons balkon aan de andere kant van het appartement ligt.
We hebben dus gekozen voor Innova HP 2.0, voorwaarde was wel dat de gaten worden afgedekt met ventilatieroosters in de kleur van de gevel (zie foto) voor de uniformiteit.
Vorige week hebben we de airco op hoogste stand laten draaien voor het slapen gaan. Van de week werd ik aangesproken door buur aan de overkant op zelfde verdieping of de airco altijd zoveel geluid maakt?
Ook binnen vind ik dat de airco veel geluid maakt, is niet mogelijk om te slapen met airco op laagste stand of nachtstand?
Enige wat ik mij kan bedenken is dat de airco meer geluid maakt doordat er meer luchtweerstand is met gesloten rooster. Maar ik kan niet vergelijken natuurlijk….
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Wij beschikken over 2 stuks van de Innova 2.0 12HP.
Bij warm tot zeer warm weer draaien ze continu, maar met de ventilator wel in de laagste stand (1 balkje).
Het geluid, zowel binnen als buiten, is zeer aanvaardbaar.
Wat bedoel je met een gesloten rooster? Er is geen foto in je bericht bijgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien751124
Oeps, blijkbaar vergeten op invoegen te drukken 😬
Dit is de link naar het rooster, hoop dat het nu wel zichtbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEGdV69FHTNNS7W9xiPYsUhiD54=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y8hXyQB1p4k3aoaufUhfiIFU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
Dit zijn geen originele roosters, en gezien de soort van openingen waarschijnlijk helemaal niet efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien751124
Daar had ik al schrik voor☹️
Andere buur heeft 15 jaar geleden, toen appartementen in aanbouw waren, door bouwheer een monoblock airco laten installeren op haar slaapkamer. Is qua oppervlakte en indeling identiek aan ons appartement.
Deze monoblock is voorzien van deze roosters, vandaar dat wij er ook aan vasthangen…
Bij deze buur staat geen gebouw tegenover de gaten van de airco, daarom dat het waarschijnlijk niemand stoort
Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste