Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-05 18:25
De originele roosters kan je toch wit verven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFeB8cglkCDfjqDBHGNeJVN_4PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRvUHLxu8upJ3WfPoxd0pu2D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 13:58

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb vorig jaar eentje geinstalleerd in de woonkamer. Ik schrok me een ongeluk over de herrie dat het maakte buiten. De buren waren er ook niet blij mee, als ze de tuindeur open hadden konden ze het geblaas binnen nog horen. Ik vond het ook onacceptabel, ook al zou ik vrijstaand wonen.

Via een growshop heb ik 2 geluidsdempers besteld en er een klein konijnenhokje omheen gebouwd _O-

Ik was verbaast over hoe effectief het werkt. Ik blij, buren blij, ik was erg opgelucht. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2vL82L_-mc5oKxj8fayaqsxTek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Heep52lLjTZ6bspRwV5xxC84.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZoWh0fFNj7dssu7xRTwK6VoGOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXGOjdhW0iEUaRtQoF8laV81.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeK9M7u6AFfs8bkJCPMtTQMYgFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rHdnTtzvtxqvUTUNbWjRlwsO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@ocdaan Erg handig is dit niet, warme lucht blaast ie uit en zuigt ie ook weer in, dus de warmte kan die niet kwijt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het is niet 1 open ruimte, er zijn 2 compartimenten. De uitgang is wat je op de foto zien. Ingaand is aan de andere kant, vanuit de onderkant. Ik heb er zelfs een luchtfilter van de auto in zitten bij de ingaande kant. Er is over nagedacht ;)

// Zo staat het er nu bij, hierboven waren oude fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qbWak1nYId-zPxiGb1AslYlKDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/710kkW3gvL7lnNW76mmB58uu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mbg9t1Wr6mZ81XoaTVkIkEug68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ueo3tCZAGCKOONtBNrKzmp9X.jpg?f=fotoalbum_large

Met de zelfie cam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJF8dIRLx5ciFpGeaY5lnre8xGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byIH9pywmIMxBRpWHvrSmTbD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door ocdaan op 29-07-2022 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj_zooi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 13:14
rweust schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:21:
[...]

Ruim een jaar is lang, maar Rob van de Brug is een redelijke man met goede service, naar mijn ervaring. Als je gewoon open en eerlijk bent naar wat er gebeurt is, komen jullie er wel uit met een oplossing. Laat je het ons even weten?
Het koste een klein beetje overtuiging van mijn kant dat de unit echt defect is, maar vervolgens is het netjes opgelost. Gister zijn ze een nieuwe unit komen brengen en hebben de oude meegenomen, transportkosten waren voor mijn rekening maar daar heb ik begrip voor.

Zojuist de nieuwe unit ingeschakeld en deze blaast na 2 minuten al koude lucht van 10C, dat lijkt er meer op :)

Ik hoor bij deze unit ook meer geluiden bij het inschakelen/opstarten, dus ik denk dat de vorige unit inderdaad de compressor niet (succesvol) inschakelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien751124
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-02-2023
Ik woon op de eerste verdieping van een appartementencomplex, dus hokje is geen optie bij ons.
We hebben net voor een airco zonder buitenunit gekozen omdat we niets tegen de gevel mogen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het lijkt er op dat je in ieder geval meer open roosters moet hebben. Maar het probleem met de herrie ga je er niet mee oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:03
Lien751124 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:17:
Ik woon op de eerste verdieping van een appartementencomplex, dus hokje is geen optie bij ons.
We hebben net voor een airco zonder buitenunit gekozen omdat we niets tegen de gevel mogen hangen.
Je vermeld niet welk model je hebt, de aan/uit of inverter versie.

De inverter versie maakt minder geluid naarmate hij minder "hard" hoef te werken.

Verder zoals de rest al aangeven zijn de roosters veel te beperkt.

Maar ondanks dat maakt het inderdaad toch aardig wat geluid op vol vermogen...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oech
  • Laatst online: 20-08-2022
ocdaan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:52:
Ik heb vorig jaar eentje geinstalleerd in de woonkamer. Ik schrok me een ongeluk over de herrie dat het maakte buiten. De buren waren er ook niet blij mee, als ze de tuindeur open hadden konden ze het geblaas binnen nog horen. Ik vond het ook onacceptabel, ook al zou ik vrijstaand wonen.

Via een growshop heb ik 2 geluidsdempers besteld en er een klein konijnenhokje omheen gebouwd _O-

Ik was verbaast over hoe effectief het werkt. Ik blij, buren blij, ik was erg opgelucht. *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ocdaan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook bij mij levert de innova 12 hp airco nogal wat geluidsoverlast buiten op. Op een afstand van ruim 12 meter schuin onder de airco meet ik 50 dB op de zachtste stand.

@ocdaan weet jij hoeveel dB's er bij jouw oplossing over zijn en of de geluidsoverlast vnl. van de uitblazende of de ingaande kant is ?

De airco zit bij mij in de wand van de dakkapel en als alternatief voor de geluiddemper zit ik eraan te denken de afvoer (en evt aanvoer) te verlengen middels een geluiddempende buis naar het dak zodat de lucht niet meer de tuin in wordt geblazen maar over het dak de lucht in . Ik heb geen flauw idee of dit gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Trouwens wel bedankt @ocdaan voor de foto's, ik was iets te snel op basis van 1 foto :) komt vast door de hitte.

En daarnaast ook bedankt voor het aangeven dat het toch behoorlijk wat herrie maakt, een kennis van mij vroeg hierna om in zijn chalet te gebruiken, je kan je voorstellen dat op een camping het in de nacht muisstil is en je dat soort zaken behoorlijk hoort galmen.

Reden dat ie voor deze wilde gaan was meer om onder het gedoe van een monteur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Maakt niet uit Vorkie ;-)

Ik heb geen metingen gedaan en ik weet ook niet of er veel verschil is tussen ingang en uitgang. Ik weet wel dat mijn oplossing erg goed werkt. Echt van onacceptabele herrie tot een lichte achtergrondruis.

// Bij een chalet kan je ook makkelijk een demperbox ophangen toch? Ik heb ook voor de Innova gekozen omdat ik het zelf kon installeren. Ik heb zelf de gaten geboord, dat kon makkelijk omdat er bij ons hout onder de ramen zit. Dus de installatie bij een chalet zal net zo makkelijk zijn, demperbox er bij en klaar toch. :)

[ Voor 41% gewijzigd door ocdaan op 29-07-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 10:02
ocdaan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:50:
Het is niet 1 open ruimte, er zijn 2 compartimenten. De uitgang is wat je op de foto zien. Ingaand is aan de andere kant, vanuit de onderkant. Ik heb er zelfs een luchtfilter van de auto in zitten bij de ingaande kant. Er is over nagedacht ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met de zelfie cam:
[Afbeelding]
Gaaf gedaan, ik zat ook aan zulke dempers te denken. Kan je anders een filmpje met en zonder maken? Dat zou wel een grove indruk geven wat het verschil is. Ik ben erg benieuwd:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Dat is me wat teveel gedoe maar neem maar van me aan het het erg goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien751124
Jazsie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:38:
[...]

Je vermeld niet welk model je hebt, de aan/uit of inverter versie.

De inverter versie maakt minder geluid naarmate hij minder "hard" hoef te werken.

Verder zoals de rest al aangeven zijn de roosters veel te beperkt.

Maar ondanks dat maakt het inderdaad toch aardig wat geluid op vol vermogen...
Ik heb een Innova 2.0 HP12 inverter versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien751124
Het is me duidelijk dat we de schoeproosters moeten vervangen door de originelen stalen roosters.
Maar zou het helpen als we de lamellen van de rooster verticaal plaatsen ipv van horizontaal zodat de lucht langs de gevel wordt weggeblazen ipv vooruit tegen het ander appartementsgebouw?
Zou dit verschil maken in geluidshinder voor de overburen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Geluid kan je niet zodanig richten lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door ocdaan op 29-07-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Lien751124 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:08:
[...]

Ik heb een Innova 2.0 HP12 inverter versie
Op nachtstand maakt ie als goed is minder geluid maar of dat voldoende is....

Zoals je al zelf aankaart zou ik eerst de roosters aanpassen.
Eventueel anders richten kan je altijd proberen (niet geschoten is altijd mis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:48
Lien751124 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:25:
Het is me duidelijk dat we de schoeproosters moeten vervangen door de originelen stalen roosters.
Maar zou het helpen als we de lamellen van de rooster verticaal plaatsen ipv van horizontaal zodat de lucht langs de gevel wordt weggeblazen ipv vooruit tegen het ander appartementsgebouw?
Ik denk het niet. Wat ik bij veel mensen hier zie, die geluidproblemen ervaren met een Innova 2.0, is dat de apparaten absoluut niet aan een massieve muur bevestigd zijn. Ze hangen aan een dunne plaatwand of aan een pui (een kozijn met een plaat tot op de vloer en met glas er boven). Dan gaat er van alles meetrillen, resoneren en vormt de geluidsbron absoluut geen puntbron, zoals een muuruitlaat, meer, maar zelfs een compleet vlak, dit doet geluid veel verder dragen en dus ook de dB meter veel meer uitslaan.

Het tweede is, dat er soms een ook weinig leiding door de "muur" tussen inlaat en geluid producerende binnenzijde van het apparaat zit en idem voor de uitlaat. Vlak de dempende weking van zo'n 25 tot 35 cm kunststof kanaal strak in een massieve spouwmuur geboord, in combinatie met het met dempingsmateriaal beklede binnenvolume van de hele Innova, ook niet uit. Door de geluidsproducerende onderdelen vlak achter de gevelopeningen te plaatsen, kun je een groot deel van deze demping naar de buitenwereld te niet doen. Suskasten of dempers buiten plaatsen kan dan wel helpen.

En dan nog de roosters zelf. Indien je de openingen te klein neemt, krijg je meer drukopbouw in het apparaat aan de uitlaat en juist meer vacuüm aan de inlaat. De kanaalventilator krijgt het dan erg moeilijk en gaat vol draaien, de koeling van de condensor loopt toch terug en de compressor moet ook harde werken, wat allemaal dus behoorlijk meer geluid oplevert.

Als de Innova gewoon gemonteerd wordt op de manier waarvoor ie gemaakt is en met de goede roosters, dan produceert de Innova 2.0 12HP in mijn situatie, buiten, op gewoon vol vermogen (geen dual power) 47 dBA op een meter afstand van de massieve muur, bij de roosters. Op 4m afstand is dit bij mij dan terugelopen naar 40 dBA. Dus ook bij mij speelt buiten nog reflectie door bestrating, schutting en woning van de buren mee, anders was dit geluid op 4 m afstand beslist een stuk lager geweest.

Wel goed meten, een smartphone met zijn microfoontje vol in de luchtstroom houden, geeft bv. nooit een goede dB meting. Echte dB meters hebben flinke ruiskappen om dit aanzienlijk verstorende geluid door botsen van de lucht tegen de microfoon uit dempen.

Een en ander omschreven in mijn posts van 14 en 15 juli 2021 over geluid in dit topic. Lees het eens door, kijk waar jouw situatie duidelijk verschilt en probeer daar hopelijk nog wat aan te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door rweust op 30-07-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 20:59

spacy

+++

Je kan ook nog bolroosters overwegen, ik heb dat ook al gezien aan een huis, maar weet niet of je dat veel helpt bij het richten van geluid, en de VvE zal wel niet akkoord zijn. Maar minder weerstand is natuurlijk wel minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

In mijn situatie was het echt een blazend geluid, in mijn belevenis niet resonerend. Als een stofzuiger maar dan zonder het motorgeluid. Ik heb de installatie precies volgens het boekje gedaan, kokers gemaakt van die plastic vellen die je er bij krijgt en de roosters gebruikt welke geleverd werden. Ik kan natuurlijk niet goed beoordelen waar ik iets anders (of beter) had kunnen doen of wat de variabelen zijn dat het geluid sterker maakt. Maar ik baalde er wel gigantisch van (mijn buren ook), zoveel herrie had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Bij de plaatsing van iedere airco of warmtepomp, ook bij buitenunits van splits, moet je goed op de situatie buiten en de buren letten. Hier kan veel plaatselijk van invloed zijn, reflecties tussen gevels of over harde bestrating doet geluid snel verdubbelen over dezelfde afstand, resonantie doet ook veel. Wil je veilig blijven houdt dan 10m afstand tot de buren aan of blaas uit op een plek waar de buren geen last hebben, anders moet je middels het ingestelde vermogen rekening gaan houden met de buren en afspraken maken. Dit is in dit topic allemaal in de eerste posts van 5 en 6 juni 2020 al aan de orde geweest en dus uitgebreider op 14 en 15 juli 2021.

Geluid is al erg veel over geschreven in dit topic, dus wel op letten, als je een Innova plaatst. Trouwens buitenunits van splits zijn ook niet altijd stiller, die blazen ook en vaak ook nog met een brommende compressor, dit veroorzaakt minstens net zo veel geluidsproblemen, zo niet meer. Je moet op vol vermogen toch 3 KW (op dual power zelfs 3,7 KW) aan warmte afvoeren naar de buitenlucht, dat redt geen enkele airco, 2-duct of met buitenunit, zonder veel lucht te verplaatsen.

Aan de apparaten ligt het niet, dat opgegeven, geproduceerde brongeluid klopt wel. Veel geluidsproblemen ontstaan al door de beleving, 47 dBA op één meter afstand is flink hoorbaar geluid, zeker in een stille omgeving. Inderdaad een blazend geluid, op vol vermogen net wat meer dan de uitlaat van een afzuigkap, maar een stofzuiger is echt wel flink overdreven. Daarnaast weten veel mensen niet wat brongeluid is, gaan met een eigen dB metertje of smartphone aan de gang en meten dan ook nog verkeerd, gevolg is dan altijd teleurstelling.

Verder maakt bij het geluid dus ook de installatie weldegelijk uit. Bij @ocdaan is sprake van een plaat in een pui, waardoor hij naar buiten gaat, dus waarschijnlijk speelt resonantie daar een veel grotere rol dan bij een massievere muur het geval was geweest. Een plaat of heel kozijn, inclusief glas, gaat dan als vlakbron fungeren, wat het geluid veel verder doet dragen, met beduidend hogere geluidsniveau's over de afstand tot gevolg dan bij een puntbron (de muurroosters) het geval was geweest.

Daarnaast zit er erg weinig kanaal tussen de in-uitlaat van de roosters en de geluid producerende componenten (ventilator, compressor) binnenin de Innova. Door de dempers te plaatsen heeft hij de geluidsniveau's weer een flink aantal dB doen zakken, maar een ideale installatie betrof dit dit in eerste instantie niet wat geluid betreft.

Binnen zal er dan ook zeker meer geluid ervaren worden.

[ Voor 41% gewijzigd door rweust op 30-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Toch zijn splits veel en veel stiller dan de innova’s. De splits hebben een veel groter oppervlak en kunnen daarmee veel meer lucht verplaatsen tegen een veel lagere snelheid dan de diameter van buizen van de innovas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Een grote fan is stiller dan een kleine fan, dat weet iedere tweaker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Naafkap schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:49:
Toch zijn splits veel en veel stiller dan de innova’s. De splits hebben een veel groter oppervlak en kunnen daarmee veel meer lucht verplaatsen tegen een veel lagere snelheid dan de diameter van buizen van de innovas.
Binnen zijn ze stiller, omdat de compressor, de condensor en de ventilator zich dus buiten bevinden. Maar heel veel spit buitenunits zijn eveneens compact gebouwd, daar is de condensor niet eens zo heel veel groter en de ventilator ook niet, en dan zit er niet eens zo'n gesloten, gedempte omkasting omheen, als de Innova heeft. Daarbij bevindt zich de compressor ook nog buiten. Ergo, veel spit airco buitenunits zijn echt niet stiller dan 45 dB(A) gemeten in brongeluid (vol vermogen), zoek maar op in de specs.

Daarnaast veroorzaken deze buitenunits ook veel hogere geluidsniveau problemen door resonantie (als ze met hun brommende compressor op een plat dak geplaatst worden) en met reflectie (als ze aan beugels tegen een harde muur gemonteerd worden). Echt wel meer dan de uitblazende Innova.

Nee, laat je niet domweg verleiden. Buitenunits van splits zijn, op een paar duurdere uitzonderingen na, beslist niet stiller dan deze Innova's. Bovendien dienen buitenunits van splits ook nog aan de nieuwe geluidsnormen uit het bouwbesluit te voldoen en die zijn streng, overdag max. 45 dB(A) op de erfgrens, 's nachts max. 40 dB(A). Veel split buitenunits veroorzaken ook nog tonaal geluid (brommen, gieren, fluiten) wat meer overlast veroorzaakt en dan moeten ze nog -5 dB(A) stiller zijn op de erfgrens.

De Innova betreft volgens deze wet echter geen buiten opgesteld apparaat t.b.v. verwarming of koeling, daarvoor gelden deze wettelijke geluidsnormen dus niet. Al is het zeer verstandig om toch hier aan te houden, om je buren niet te veel tot last te zijn. Wat dus ook wel mogelijk moet zijn, als je er maar goed over nadenkt voor je hem aanschaft en plaatst en dit topic even goed doorneemt ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Nu online
Ik heb ervaring met beide. De buitenunit van een split is veel stiller door het grotere oppervlak. De innova’s verkozen het logischerwijs doordat de oppervlakte van de buizen veel kleiner is dan het fanoppervlak van een split. Compressorgeluid van een split is ondergeschikt aan het ‘blaasgeluid’ van de innova’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Naafkap schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:14:
Ik heb ervaring met beide. De buitenunit van een split is veel stiller door het grotere oppervlak. De innova’s verkozen het logischerwijs doordat de oppervlakte van de buizen veel kleiner is dan het fanoppervlak van een split. Compressorgeluid van een split is ondergeschikt aan het ‘blaasgeluid’ van de innova’s.
Ik heb ook ervaring met beide (en met grote industriële koelsystemen, maar dit terzijde) en brongeluid wordt gewoon in de specs van split units opgegeven door de leverancier. Vermeld die van jouw buitenunit eens, dan vergelijk je pas goed.

Een vrij nieuwe Mitsubishi met 2,5 KW koelvermogen op mijn werk doet 56 dB(A) aan brongeluid over zijn buitenunit. De Innova 2.0 12HP (vergelijkbaar 2,4 KW koelvermogen) veroorzaakt dus 45 dB(A) op vol vermogen en 51 dB(A) op dual-power (wat ie dus niet lang vol houdt). Welke is dan stiller volgens jou? Zelfs zonder bij de split buitenunit rekening te houden met tonaal compressor geluid, resonanties bij plaatsing op een plat dak of reflecties bij monteren aan beugels tegen een gevel, wint de Innova dit toch al.

In de praktijk maakt 10 dB(A) pas een hoorbare verdubbeling van de geluidsbeleving uit, dus staar je ook niet blind op een paar dB meer of minder. Wel is het zo dat een buitenunit van een split wat flexibeler te plaatsen is, soms net om een hoekje, waardoor een buurman er minder last van heeft.

Maar ik verkoop geen Innova's en hoef ze ook niet te verdedigen. Iedereen mag ook rustig zijn negatieve ervaringen vermelden. Alleen indien er overdreven wordt, vergeleken met stofzuigers of gegeneraliseerd wordt, waar splits dus heel veel merken en apparaten betreft en omstandigheden wat resonantie en reflectie van geluid betreft buiten bij iedereen dus anders zijn, zal ik reageren.

Voor iedere klager over de geluidsbeleving van de Innova's staan ook genoeg tevreden gebruikers, die zich van te voren meer verdiept hebben, en het allemaal best mee vinden vallen. Het is ook jammer om een topic alleen door klachten en beleving van enkelen te laten vertekenen, nietwaar?

[ Voor 50% gewijzigd door rweust op 30-07-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Nu online
Het zijn ook prima machines, en ideaal qua esthetica buiten. Nadeel is gewoon natuurkundig: veel luchtverplaatsing door een kleine buis veroorzaakt nu eenmaal meer geluid dan een split.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het is jammer dat je steeds zo moet reageren rweust, je maakt het er zo ook niet echt gezelliger op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Naafkap schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:25:
Het zijn ook prima machines, en ideaal qua esthetica buiten. Nadeel is gewoon natuurkundig: veel luchtverplaatsing door een kleine buis veroorzaakt nu eenmaal meer geluid dan een split.
En dat is dus in de meeste gevallen niet zo, zie mijn uitleg hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 19:41
Naafkap schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:14:
Ook hier ervaring met beiden. Hiervoor een split op een plat dak, nu een mono op een stenen buitenmuur. Een split kan op lagere niveaus juist een brommend geluid geven wat gaat resoneren. Dat is met trillingsdempers allemaal wel weer te verbeteren, maar als je een split op een tegel monteert kan dat voor de buren een net zo vervelend geluid opleveren.

Edit: uiteindelijk had ik bij de splitunit dus een klagende buurvrouw, en bij de monoblock nu niet. Ja vanaf buiten hoor je de monoblock best duidelijk, maar de buren horen het op hun slaapkamer niet.

Over het onderwerp geluid: ik ben aan de slag gegaan met geluidsdempend materiaal (ik had nog over na toepassing in de auto). Daar is Innova erg spaarzaam mee geweest viel me op. Vanavond even afwachten hoe het gaat, maar ik heb dit materiaal achter het frontpaneel geplakt, en aan de binnenkant van de 2 zijpanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LZsoHavNCB0zF3RqbQz-pDREac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmkX8nlbruUeENNnPmEDutlU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam ook nog deze tegen aan de rechter binnenkant. Nuttig voor zo’n garantiegeval zoals hier laatst werd besproken van @dj_zooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V7BTLENfSMlm06VeeiQ0Hdyqhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSBwtOtFqzh0nOOkDZARaAY0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door r03n_d op 30-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
ocdaan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:34:
Het is jammer dat je steeds zo moet reageren rweust, je maakt het er zo ook niet echt gezelliger op helaas.
Ik geef je uitleg bij geluid, de theorie, praktijk en beleving. Jouw post over het gigantisch balen van de vele herrie en het vergelijken met het geluid van een stofzuiger buiten, vraagt natuurlijk ook om reactie.

Ik houd dit echter technisch, geef antwoord op wat er bij jou aan de hand is (meer geluidsoverlast door installatie in een pui ipv aan een massieve muur) en verwijs ook naar informatie die in dit topic al beschikbaar was, dus wat is het probleem? Mag een discussie binnen een discussieforum tegenwoordig niet meer?

[ Voor 112% gewijzigd door rweust op 30-07-2022 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

rweust schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:18:
[...]
vergeleken met stofzuigers
Ik vind dit anders een erg treffende vergelijking. Het venijn zit er gewoon in dat die papieren specs maar voor heel weinig mensen te lezen zijn. Je zou verwachten dat tweakers bovengemiddeld goed dit soort dingen kunnen interpreteren.. maar dit topic toont goed aan dat dat bij dit onderwerp niet het geval is.

Nu is het grote punt dat die innova's als relatief stil verkocht worden. Ze zijn blijkbaar inderdaad vrij stil voor een monoblock, alleen maken monoblocks per definitie gewoon vrij veel lawaai. Als het gewoon eens wat vaker zo simpel gesteld wordt ipv allerlei moeilijke specs waar driekwart de implicaties niet van snapt hadden we een stuk minder misverstanden in dit topic.

En ja. Je doet je enorm veel moeite om het goed uit te leggen, oprecht petje af daarvoor. Maar de ondertoon neigt in alle eerlijkheid regelmatig wel een beetje richting een sneer dat de lezer dom is. En dat is het punt wat de sfeer niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Dat spijt me dan, maar als je het voor de zoveelste keer in hetzelfde topic opnieuw moet uitleggen, begrijp je hopelijk ook wel mijn moedeloosheid soms.

Ik verwijs ook regelmatig naar een eerdere post en, als ik daarna in een reactie merk dat geen moeite is gedaan dit terug te zoeken en te lezen, laat ik dit merken. Het heeft dus weinig met iemand "dom vinden" te maken, maar eerder met iemand "gemakzuchtig vinden."

Innova's zijn binnen niet stiller dan binnenunits van splits, daar is iedereen het over eens en wordt ook al sinds het begin van dit topic vermeld. De vergelijking met 1-duct monoblocks is zinloos, die verschillen veel te veel in geluidsproductie per merk of model en produceren inderdaad vaak meer geluid.

Dat Innova's buiten meer lawaai maken dan de buitenunits van splits valt dus ook niet te generaliseren. Bovendien is dit veelal dus niet zo, want zelfs enkel in brongeluid (dan houd je dus geen rekening met resonanties, reflecties en tonaal geluid, waar split buitenunits allemaal slechter in presteren) produceren heel veel buitenunits al meer geluid.

Tegenvallen van de geluidsniveau's buiten ligt dus niet aan het apparaat, maar aan de beleving, installatie of de omgeving. Anders kan ik het niet maken en het vergelijk met split buitenunits, die over het algemeen stiller zouden zijn, gaat dus mank.

Dit ligt dus ook niet aan die zg "papieren specs" of aan zg. "tweakers" die hier geen goed advies over dit apparaat kunnen geven op dit forum. Die specs van de Innova kloppen gewoon, die adviezen staan er en veel forumleden hebben ook al veel meer mogelijkheden uit deze Innova's gehaald dan ik ooit had verwacht.

Maar geluidsbeleving is behoorlijk subjectief, kennelijk zijn dB waarden dit voor sommigen ook en valt ook het vergelijken van verschillende soorten situaties met wat men zelf verwacht sommigen eveneens moeilijk. Net als het verdiepen in de al tijden aanwezige info op dit forum, voor men tot eigen installatie over gaat, die soms ook nog afwijkt van het gangbare. Ook daar kan het apparaat echter weinig aan doen, indien het resultaat daarna tegenvalt en ik ook niet.

[ Voor 29% gewijzigd door rweust op 31-07-2022 01:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
rweust schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:34:
[...]

En dat is dus in de meeste gevallen niet zo, zie mijn uitleg hierboven.
Helaas is het in de praktijk toch vrijwel -altijd- wel zo.

Beiden types hebben een ander soort geluid. Bij split is dit vooral resonantie cq trillingen/brommen.
Dit kan je in 95% gemakkelijk oplossen door bv trillingsdempers te plaatsen.

Het geluid van de Innova (ofja alle monoblocks van dit type) is het "wind" geluid dat je hoort en dat is toch echt velen malen luider dan een split unit.
En zoals je al zelf aangeeft moeilijk op te lossen.

Ik was echt zelf ook stom verbaasd toen ik hoorde wat voor geruis (lees het wind geluid) er af kwam toen ik het voor de eerste keer deed aanzetten, dit omdat het apparaat inderdaad als zijnde stille airco wordt verkocht wat ook zeker zo is voor dit type airco voor de binnenzijde maar helaas niet voor de "buiten zijde".
Heb ook een mobiele airco en het "geruis"van deze is gewoon stukken minder in vergelijking, iets wat ik ook verwachtte van de Innova maar helaas (de Innova koelt daarentegen wel veel en veel beter).

Sterk aan het denken om de methode van @ocdaan ook te gaan proberen gezien positieve ervaring mbt "Pijp geluidsdemper".

Moet je inderdaad wel de plek ervoor hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Geluidsniveau in hoorbaar geluid, gecorrigeerd voor de frequenties waar onze oren gevoeliger voor zijn, drukken we uit in dB(A) niet in subjectieve uitspraken als geruis, blaasgeluid, "mijn indruk", "in de praktijk", ed.

Houdt eens een goede dB meter met windkap op één meter iets schuin naast de roosters (niet in de volle luchtstroom, dan meet je alsnog fout) bij een Innova die wat vrijer en hoger aan een gemetselde gevel zit, zonder te veel invloed van reflecties van de grond of bebouwing in de buurt en dus zonder te veel resonanties van de gevel of constructie waar de Innova aan hangt. Doe daarna hetzelfde nog een op bv 4 meter afstand van het apparaat.

Gedaan? Ik wel, in mijn post van 15 juli 2021 al. Dan krijg je redelijk betrouwbare waarden om te vergelijken met het brongeluid wat de fabrikant op geeft. Die blijken dus gewoon aardig te kloppen voor een Innova 2.0 12 HP.

Wijkt het geluidsniveau buiten bij jou af, dan valt de installatie dus niet te vergelijken. De Innova hangt niet aan een vrij massieve muur, maar aan een mee resonerende pui of plaatwand, de geluidsproducerende componenten bevinden zich te dicht achter de roosteropeningen, er zijn andere kanalen toegepast ipv de kunststof koker geboord in een vrij massieve wand of de roosters bezitten te weinig doorlaat.

Ook de omstandigheden tot de buren kunnen afwijken. Vooral reflecties tussen muren van dichter bij elkaar geplaatste bebouwing kunnen geluidsniveau's behoorlijk verhogen, maar harde bestrating, wat hardere schuttingen, ed. doen dit ook.

Zeker, omdat jij stelt dat je de Innova binnen dus wel als vrij stil ervaart (?), maar buiten als lawaaieriger dan een split buitenunit (die dus echt niet stil zijn, en in de praktijk juist meer klachten opleveren) moet er bij jou ook wel iets afwijken in de installatie van deze Innova of in de omgeving veel sprake zijn van reflecties.

Stuur eens foto's of beschrijf jouw installatie en omgeving buiten eens.

Vergelijkingen met mobiele of 1- duct airco's gaan mank, die produceren binnen veel meer geluid en blazen minder hard uit, ook vanwege het lagere koelvermogen. Uit zo'n lange flexibele slang komt dan buiten uiteraard ook minder geluid.

[ Voor 17% gewijzigd door rweust op 03-08-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Sorry maar het geruis (ja ik noem het zo) is gewoon veel beter hoorbaar en dus luider dan een split unit.

Ondertussen al bij diverse locaties geweest waar de Innova hangt en ook daar het zelfde "probleem".

Genoeg medetweakers die hier het zelfde zeggen. Dat het geruis (jaja ik blijf het zo noemen) gewoonweg in de praktijk enorm veel geluid maakt in vergelijking met een split unit.

Stop gewoon met oorzaken opnoemen waar het aan ligt. Dit is gewoon inhert aan de opbouw waar ook verder niks mis mee is maar was handiger geweest als dit duidelijker was aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Jazsie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:49:
Sorry maar het geruis (ja ik noem het zo) is gewoon veel beter hoorbaar en dus luider dan een split unit.

Ondertussen al bij diverse locaties geweest waar de Innova hangt en ook daar het zelfde "probleem".

Genoeg medetweakers die hier het zelfde zeggen. Dat het geruis (jaja ik blijf het zo noemen) gewoonweg in de praktijk enorm veel geluid maakt in vergelijking met een split unit.

Stop gewoon met oorzaken opnoemen waar het aan ligt. Dit is gewoon inhert aan de opbouw waar ook verder niks mis mee is maar was handiger geweest als dit duidelijker was aangegeven.
Jammer dat het jouw installatie en omgeving dus niet wilt beschrijven, dan valt een eerlijk en objectief oordeel dus niet te geven, evenals een oorzaak, en blijft de discussie in geluidsbeleving hangen. Ook de stelling dat een split buitenunit minder geluid produceert dan de Innova valt niet eerlijk en objectief te controleren, als merk en type buitenunit, ondanks mijn verzoek, niet worden opgegeven. Die brongeluidsproductie, op vol vermogen, wordt namelijk gewoon in de specs vermeld door fabrikanten.

Inderdaad zinloos om dan over te oordelen. Waar de één makkelijk bij inslaapt, ligt de ander dus van wakker. Het grote probleem bij geluidsbeleving, dB's zijn eerlijker.

Ik stop hier ook mee, genoeg (opnieuw) uitgelegd over waarom sommigen, naast beleving, nog meer problemen met geluid kunnen ervaren. Geldt ook voor buitenunits van splits, dus doe er je voordeel mee.

[ Voor 18% gewijzigd door rweust op 31-07-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Het blijft meer geluid maken dan een buiten unit van een split airco. Zoals vermeld dit al bij meerdere locatie's gezien/gehoord. En ook al laten we de vergelijking met een split airco buiten beschouwing.... de luchtstroom dat er doorheen gaat maakt gewoon veel geluid.

Het is jammer dat je dat niet gewoon wilt toegeven.

Ik heb geen uitleg gevraagd, heb het hele topic door gelezen en je bijdrage wordt gewaardeerd (ook de reden dat ik er 1 heb) maar het "buiten" geluid is gewoon een dingetje waar je op moet letten.

Laten we het inderdaad maar op geluidsbeleving houden en vooral onze medetweakers het advies geven dat ze voor aanschaf het geluid checken in de praktijk op een locatie :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r03n_d
Let it go guys. Maar serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 20:59

spacy

+++

Ik vind het wel grappig dat hier op tweakers de eerste discussies over geluid al ontstaan. Begrijp me goed, het gaat straks in het straatbeeld niet alleen over Innova's, maar over alle airco en warmtepompen. Waar woonwijken met de gas CV ketels nog altijd vrij stil waren, hoogstens wat auto verkeer, klussende buren, spelende kinderen of blaffende honden, gaan we binnen enkele jaren het geruis van deze warmtepomp technieken echt wel veel meer merken, ondanks alle regelgeving. De rijdende rechter gaat straks niet meer over bomen maar over dit geluid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Terug naar het echte probleem en hierbij dus mijn advies.

@Lien751124

Hier kun je de goede ventilatieroosters bestellen. Je zit op hoogte, dus ik zou grofmazig gaas en hoge vrije doorlaat kiezen. Je hebt dan wel kans dat je eens in de twee jaar de Innova open moet maken en de condensor binnenin moet reinigen met zachte borstel en stofzuiger, maar dit valt goed zelf te doen.
De roosters klemmen normaal met een paar stripjes rubberfolie oid goed in de kanalen, maar ik zou ze op hoogte wel wat montagekit meegeven. Je kunt ze spuiten in de kleur die je wilt, veel verfzaken geven advies over een aluminium primer en zoeken een spuitbus op de juiste kleur voor je uit.

https://www.ventilatiesho...mazig-gaas-hoge-doorlaat/

Dan hangt de Innova bij jou misschien ook aan een pui of plaatwand ipv aan een meer massieve muur. Dit geeft altijd meer geluidsniveau, zowel buiten, als binnen door resonantie, maar ook door de korte kanaallengte tussen Innova en de roosters.

Als je de mogelijkheid hebt om de Innova wat verder naar binnen te halen dmv een stevige, dikkere en zwaardere multiplex plaat, zou ik dit niet nalaten. In een pui zit meestal onderin een 25 mm dikke geïsoleerde plaat ipv glas in het kozijn. De ruimte tussen deze plaat en de nieuwe dikke multiplex plaat en rond de kanalen kun je stevig opvullen met een wat zwaardere isolatie, bv flink samengedrukte katoenisolatie. Dat dempt het meetrillen van die onderplaat in de pui hopelijk wat meer en is hier te verkrijgen:

https://www.gamma.nl/asso...-4-5-cm-9-36-m2/p/B133669

Probeer ook de kanalen naar buiten zo lang mogelijk te houden. Heb je nieuwe kunststof platen nodig om deze kanalen uit te rollen, dan voldoet 1mm polystyreen plaat. Hier bijvoorbeeld te verkrijgen:

https://kunststofshop.nl/...0x600x1mm/a-3356-20000027

Ik zou beginnen met de roosters. Helpt dit allemaal onvoldoende, dan heb je waarschijnlijk veel last van reflecties tussen de bebouwing en over harde bestrating, wat ook op afstand nog te hoge geluidsniveau's veroorzaakt. Dat kun je alleen maar oplossen door afspraken met de buren te maken. Op laag vermogen ingesteld (één blokje) koelt de Innova meestal nog wel voldoende en is het geluid buiten ook laag. Bij een hittegolf zet je hem voluit, maar dan zijn ramen van buren meestal wel dicht en zitten ze ook niet buiten.

Succes.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 31-07-2022 22:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Jazsie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:50:
[...]
Sterk aan het denken om de methode van @ocdaan ook te gaan proberen gezien positieve ervaring mbt "Pijp geluidsdemper".

Moet je inderdaad wel de plek ervoor hebben...
Dat laatste valt nog maar te bezien. Zeker als de keus nog gemaakt moet worden kun je er namelijk nog voor kiezen om het gat in de muur groter te laten boren en die demper direct de muur in te schuiven. 30cm is ongeveer de dikte van een gemiddelde muur+spouw dus dat zou een geweldige oplossing kunnen zijn.

Op dezelfde manier vraag ik me af of het zou kunnen werken om een schuimplaat evenwijdig op zeg 5-10 cm afstand aan de gevel op te hangen recht voor het gat. Zo kijk je niet recht in het gat. De lucht en daarmee het geluid moet vanwege die plaat de hoek om, en hoewel ik het fijne er niet van weet bestaat er volgens mij plaatmateriaal dat geluid absorbeert.

Vanwege dit soort dingen vind ik ook dat we eens uit die welles/nietes modus moeten komen. Volgens mij is iedereen het over een paar dingen eens:

- innova's zijn prachtige apparaten, maar ze kunnen onder omstandigheden geluidsoverlast veroorzaken

- splits eventueel ook, maar dat is verder niet relevant hier

- het is vooraf redelijk in te schatten of je er problemen mee zult hebben. Hoewel er ook allerlei akoestische eigenschappen mee spelen kun je volgens mij best stellen dat 9 van de 10 probleemsituaties komen door a) te weinig afstand tot de buren, of b) buren die sowieso al wat 'moeilijk' zijn. Of c) een optelsom van a+b natuurlijk. Oerhollandse rijtjeshuizen zijn aan de achterkant in ieder geval tricky

- dempers hebben nut, waarbij het nog wat lastig te benoemen is hoeveel dat dan wel niet is

- softwarematig is ook nog wat te doen met een DIY oplossing. Zo kun je ze geforceerd in de laagste stand vast zetten

En daarnaast ben ik volgens mij nog 1 bullet vergeten maar het valt me maar niet meer in wat dat was. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom.

Ik stel voor dat we van hieruit, bij voorkeur met een paar mensen, een nieuwe OP gaan schrijven en vooruit gaan kijken: 'wat zijn de do's en don'ts van deze mooie apparaten'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
Dat noem ik graag "vooruitschrijdend inzicht", mail van deze middag, bedankt hiervoor @rweust

Heb de roosters al enige tijd vervangen door die van ventilatieshop.nl, deze zijn grofmazig en kunnen hierdoor veel beter "in en uit-ademen". Zie mijn vorige post terzake, die fijnmazige roosters geraken veel te vlug verstopt waardoor de compressor harder moet werken - met een hoger geluid als gevolg.

Verder nog een algemene aanbeveling, zoals al voordien hier vermeld, start de Innova 2.0 op vanaf je weet dat de temperatuur gaat stijgen : eens het te warm wordt in de betreffende ruimte moet de unit veel harder werken om de overtollige warmte (toch ettelijke m3) weg te werken, weeral eens met een hogere geluidsproductie als gevolg.

Start de unit op in de kleinste stand (één balkje), en afhankelijk van de binnentemperatuur kan hij al vlug 8---9°C in de binnenruimte blazen - met weinig geluidsproductie.

Na een tijdje zet ik hem op automatisch (3 lopende balkjes) en zal hij zelf ventilatorsnelheid resp. koelvermogen aanpassen; gezien de binnentemperatuur reeds aangepast werd gaat eea. niet met grote veranderingen gepaard - en evenmin met sterk vergrote geluidsproducties, gezien hij vergrootte temperatuursstijgingen gemakkelijk kan opvangen.

Wij hebben hier 2 van deze units in dienst (living + keuken), naar algemene tevredenheid - ook die van mijn echtgenote :) die allergisch is voor lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
Yucon schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Dat laatste valt nog maar te bezien. Zeker als de keus nog gemaakt moet worden kun je er namelijk nog voor kiezen om het gat in de muur groter te laten boren en die demper direct de muur in te schuiven. 30cm is ongeveer de dikte van een gemiddelde muur+spouw dus dat zou een geweldige oplossing kunnen zijn.
Dat is een heel goed idee, ik ga eind oktopber en 12 hp elec installeren in een bestaand kozijn dat ik ook gelijk wil isoleren. 2 van die 30cm dempers direct in de muur zou een goede oplossing zijn. In plaats van die witte kunststof vellen om de buis mee te maken. Ik zal wat foto's plaatsen als ik het ga maken. De dempers zijn besteld:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lien751124
@rweust
Dank u wel voor de alle moeite en de duidelijke uitleg.
De Innova is geïnstalleerd tegen een massieve buitenmuur.
Ik ga aan de slag met de roosters, had zelf ook aan roosters met grofmazig gaas gedacht omdat deze minder luchtweerstand geven dan fijnmazig.
Zoals ik al eerder schreef hebben we onze Innova sinds 4 weken hangen en zijn we nog zoekend naar een goede manier om de kamer te koelen.
We hebben tot nog toe 2 uur voor slapen gaan de airco ingeschakeld, waardoor hij harder moet werken om de gewenste temperatuur te bereiken.
Ga zoals p38cyp schrijft de airco vroeger inschakelen zodra de temperatuur in de kamer begint op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enoteboom
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-02 12:33
Iemand hier in de buurt van randstad die een Innova 2.0 10hp of 12hp heeft hangen?

Ook ik maak mij zorgen over de geluidsproductie. Niet in vergelijking met split units, maar gewoon de geluidsproductie van een monoblock an sich. Mijn VVE gaat binnenkort stemmen of ik een Innova op mag hangen en ik ben de eerste die dit gaat proberen, dus ik wil wel zeker weten dat het geen problemen op gaat leveren.

Ik wil daarom dan ook gewoon een keertje luisteren naar zo'n ding. Op de hoge stand en op de nachtstand.

Iemand die deze vreemdeling hierin kan/wil faciliteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Luisteren kan, maar ik woon in Enschede. De showroom in Wijchen van Monoblockspecialist is dan ook gewoon een optie vanuit de randstad.

Maar zoals meermaals gesteld in dit topic, het maakt dus voor het buitengeluid erg uit hoe de situatie buiten naar de buren bij jou is. Geluid reflecteert tegen muren en harde bestrating. Één puntbron van 45 dB worden er dan snel vele. Daarnaast speelt resonantie ook mee, indien de Innova niet aan een vrij massieve muur is opgehangen.

"Even bij een ander luisteren" geeft dus geen garantie dat geluid bij jou niet tegenvalt. Uitproberen bij één woning wel, indien de situatie tenminste voor alle andere woningen vergelijkbaar is.

Alleen dan zit je ook nog met beleving. Zijn mensen in appartementen rust gewend en zit je op korte afstand van elkaar, dan zou ik niet aan een Innova beginnen, zeker niet als jouw buurman 's nachts graag met open raam slaapt of balkonnetje net 5 meter naast jouw roosters zit.

Zit je met de appartementen aan een weg of straat, waar ook 's nachts behoorlijk wat verkeer is, dan wordt dit anders en vormt wat extra blaasgeluid meestal geen probleem. Al blijft het een feit dat geluid waar de één makkelijk bij inslaapt, de ander uren wakker kan houden.

Dit geldt overigens ook voor een split buitenunit, die mag je van veel VVE's daarom ook niet zomaar op jouw balkon of aan jouw gevel plaatsen. Dat heeft echt niet alleen esthetische redenen.

Een Innova 2.0 12HP moet (inclusief zijn compressorvermogen) toch continu 3,1 KW aan warmte af voeren op vol vermogen (meer dan een flinke straalkachel) en kort op dual power zelfs bijna 4 KW, dit redt ie echt niet zonder flink te blazen.

De laagvermogen stand (één blokje, nachtstand gebruik je dan niet, dan gaat de airco na 6 uur uit) kan dan wel uitkomst bieden. Dit scheelt veel in geluid, ruim 14dB(A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enoteboom
rweust schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:17:
Luisteren kan, maar ik woon in Enschede. De showroom in Wijchen van Monoblockspecialist is dan ook gewoon een optie vanuit de randstad.

Maar zoals meermaals gesteld in dit topic, het maakt dus voor het buitengeluid erg uit hoe de situatie buiten naar de buren bij jou is. Geluid reflecteert tegen muren en harde bestrating. Één puntbron van 45 dB worden er dan snel vele. Daarnaast speelt resonantie ook mee, indien de Innova niet aan een vrij massieve muur is opgehangen.

"Even bij een ander luisteren" geeft dus geen garantie dat geluid bij jou niet tegenvalt. Uitproberen bij één woning wel, indien de situatie tenminste voor alle andere woningen vergelijkbaar is.

Alleen dan zit je ook nog met beleving. Zijn mensen in appartementen rust gewend en zit je op korte afstand van elkaar, dan zou ik niet aan een Innova beginnen, zeker niet als jouw buurman 's nachts graag met open raam slaapt of balkonnetje net 5 meter naast jouw roosters zit.

Zit je met de appartementen aan een weg of straat, waar ook 's nachts behoorlijk wat verkeer is, dan wordt dit anders en vormt wat extra blaasgeluid meestal geen probleem. Al blijft het een feit dat geluid waar de één makkelijk bij inslaapt, de ander uren wakker kan houden.

Dit geldt overigens ook voor een split buitenunit, die mag je van veel VVE's daarom ook niet zomaar op jouw balkon of aan jouw gevel plaatsen. Dat heeft echt niet alleen esthetische redenen.

Een Innova 2.0 12HP moet (inclusief zijn compressorvermogen) toch continu 3,1 KW aan warmte af voeren op vol vermogen (meer dan een flinke straalkachel) en kort op dual power zelfs 3,5 KW, dit redt ie echt niet zonder flink te blazen.

De laagvermogen stand (één blokje, nachtstand gebruik je dan niet, dan gaat de airco na 6 uur uit) kan dan wel uitkomst bieden. Dit scheelt veel in geluid, ruim 14dB(A).
Bedankt voor je antwoord. En ik begrijp dat er een grote hoeveelheid factoren meespelen in de beleving van geluid. Van resonantie tot frequentie's tot weerkaatsen op verschillende oppervlakten.

Alleen heb ik nu geen enkel referentiekader, behalve jullie ervaringen. Ik zou het gewoon graag willen ervaren en mijn beslissingen daar verder op baseren.

Het plan dus ver is dat de Innova geïnstalleerd gaat worden in een kozijn paneel onder de ramen zoals te zien is hieronder. Dit is onze galerij in het complex.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/140/475/698_2160.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
In een pui of kozijn krijg je zeker meer last van resonantie en die gallerij met harde relingbeplating gaat zeker ook reflecties naar de buren opleveren. Als hier aan de voorzijde geen slaapkamers van buren binnen 10 m van de roosters zitten, kun je het misschien overwegen, anders is mijn advies, niet doen.

[ Voor 14% gewijzigd door rweust op 03-08-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enoteboom
rweust schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:38:
In een pui of kozijn krijg je zeker meer last van resonantie en die gallerij met harde relingbeplating gaat zeker ook reflecties naar de buren opleveren. Als hier aan de voorzijde geen slaapkamers van buren binnen 10 m van de roosters zitten, kun je het misschien overwegen, anders is mijn advies, niet doen.
Probleem is dat juist alle slaapkamers aan deze zijde zitten. Alleen zijn wij niet van plan om de airco nachts aan te zetten. Alleen bij extreme temperaturen of een uurtje of twee voordat we gaan slapen.

De kans is groter dat deze primair overdag draait als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Tja, met afspraken met buren kun je veel opvangen, maar ga er niet van uit dat geluidsniveau's in dit soort situaties vanzelf wel mee zullen vallen.

Geldt voor alle geluidproducerende ventilatie- of koelapparatuur die je hier aan de voorzijde op zo'n gallerij met slaapkamers zou willen opstellen.

Komen luisteren heeft denk ik weinig zin, mijn situatie buiten en naar de buren is echt compleet anders en ook in een showroom hangt ie echt niet zo.

Binnen krijg je bij deze ophanging ook zeker meer resonanties. Mocht je dit toch willen uitproberen, gebruik dan een dikke multiplex plaat, 25 mm of meer, hoe zwaarder hoe beter, aan de binnenzijde en vul dit vak tussen deze multiplex plaat en de gevelplaten in de pui strak op met veel er flink tussen geperste zwaardere katoenisolatie. Eenmaal gemonteerd, boor je dan de kanalen hierdoor. Één en ander zoals in een post hierboven al uitgelegd. Je dempt dan hopelijk het meetrillen van deze gevelplaten in die pui meer uit.

Het mee resoneren van het grote glasoppervlak in die pui kun je echter weinig aan doen, dat gaat hogere geluidsniveau's opleveren. Daarnaast is die gallerij buiten "hard", vloer, plafond en relingbeplating. Grote kans dat hier dus behoorlijke reflecties optreden, als je hier de roosters van de Innova laag laat uitblazen. Ik ben bang dat dit bij gevoelige slapers aan buren op kortere afstand, met eventueel hun raam op een kier, dus niet mee gaat vallen, zeker niet op vol vermogen.

Hoe groot is die slaapkamer die je wilt koelen? Een HP10 of een mini alleen op laag vermogen gebruiken kan dan misschien wel werken.

[ Voor 70% gewijzigd door rweust op 05-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1806034

Mijn ervaring is dat het inderdaad op vol vermogen behoorlijk ruist. Maar dat doet het apparaat dan ook niet zoveel. Zeker richting de avond/nacht dan zal het vermogen afnemen.
Zorg dat je de airco iets eerder aan zet zodat het ding niet om 12 uur 's nachts nog voluit moet gaan blazen.

Ophangen aan een goede stevige muur is wel nodig, anders krijg je gegarandeerd last van trillingsgeluid via de muren.

Ik heb in mijn 'flat' nog geen negatieve reacties gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
enoteboom schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Probleem is dat juist alle slaapkamers aan deze zijde zitten. Alleen zijn wij niet van plan om de airco nachts aan te zetten. Alleen bij extreme temperaturen of een uurtje of twee voordat we gaan slapen.

De kans is groter dat deze primair overdag draait als ik thuis ben.
Kan je niet beter gewoon een oude verrijdbare airco nemen? Dan boor je een gat waar je de slang aan vast kan maken. Die airco's geven beduidend minder geluidsoverlast buiten. Binnen maken die wel meer geluid, maar als je hem toch "maar even" aanzet zou dat wat mij betreft de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Weet er ook iemand of de Innova 2.0 12HP over een temperatuur sensor beschikt aan zijn inlaat? En in hoeverre deze zijn werking beïnvloedt?

Een voorbeeld : buiten is het 20 °C, binnen is het 25°C, en de airco wordt ingesteld op 23°C (in de modus koelen).

Ik bemerk dat hij dan niet echt koelt, maar eerder gewone frisse lucht rondstuurt. En zeldzaam toch enige tijd 18°C blaast.

Ondertussen bijzonder tevreden hiervan, laatste week/deze week zeer hoge temperaturen (30° gemiddeld tijdens meerdere dagen), de beide Innova's koelen meer dan correct, en niet eens op "full power", meestal op "auto" of op één streepje kwestie van geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Als je meten van de temperatuur van de buitenlucht bedoelt? Ja, dat doet de Innova. Achter de centrifugaal ventilator in het apparaat, vlak voor de condensor, zit een temperatuursensor die de temperatuur van de lucht meet voor die door de condensor wordt geblazen.

Werkt op dezelfde manier als de binnentemperatuur sensor. Die zit pal boven de verdamper en meet voor de lucht er door gezogen wordt. Die sensor kun je wel zien zitten, als je het rooster bovenin de Innova optilt en het stoffilter verwijderd. Alleen de radiaal ventilator voor de binnenlucht zit achter deze verdamper en zuigt de lucht er dus door.

Ofwel, de Innova weet de buitenlucht en de binnenlucht temperatuur. Maar eh, met 2 C temperatuurverschil setpoint - ist temperatuur zal geen enkele airco hard gaan koelen. Daarnaast moet je de Innova standaard iets lager instellen in setpoint, omdat deze meestal niet hoog aan de muur gemonteerd zit.

[ Voor 14% gewijzigd door rweust op 04-08-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Dank u wel voor deze verheldering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
Er zit nu een hittegolf aan te komen.
Misschien interessant voor de deelnemers hier om hun ervaringen te posten?
Zo in de stijl van :
- Oppervlakte van de te koelen ruimte;
- In hoeverre geïsoleerd? Buitenscreens? Locatie? (Zuiden of anders?)
- Tevreden van de prestaties van de Innova 2.0? (10-12 HP), of niet? Opmerkingen?
- Plaatsing van de unit? Bovenaan een binnenwand? Onderaan? Evt. verticaal?
- Tevreden van het geluidsniveau? Binnen? Buiten?
- Tevreden van de afstandsbediening, meerbepaald het setpoint? (gevraagde temperatuur vs. echte binnentemperatuur)
- Tevreden van het electriciteitsverbruik?
- Suggesties voor de gebruikers?
- Enz.

[ Voor 10% gewijzigd door p38cyq op 09-08-2022 19:42 ]

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Wat een gedoe zeg als je in een appartement woont.

Een buiten unit mag niet van de VVE op mijn balkon. Deze type binnen airo`s maken blijkbaar net zo veel of meer herrie dan een buiten unit, dat is ook niet handig met de buren.

Onze flat heeft geen gedeelde rookafvoer, dus een nieuwe C.V is ook een pain in the butt op het moment en het is al een 17 jaar oude niet HR variant c.v ketel...

Lol ja zo kom ik wel gasloos :/

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Maken deze Innova`s 2.0`s net zo veel herrie met verwarmen als verkoelen? zit daar nog een verschil tussen in het geluid productie?

• KoenVW76
ocdaan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met de zelfie cam:
[Afbeelding]
Ik had nog een vraagje over deze oplossing, blokkeer je de luchtstroom niet te veel? Ik zie wel dat je een gat hebt gemaakt aan de zijkant maar ik kan mij voorstellen dat het "botsen" van de lucht veel weerstand oplevert. Of valt dat in de praktijk wel mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Denk maar aan hoe het bij een auto of motorfiets werkt. Een luchtfilter behuizing heeft ook altijd een redelijk groot volume voor de opening waar het aangezogen wordt. Met hetzelfde idee heb ik deze oplossing gemaakt. De kist heeft redelijk volume om aan te zuigen en de doorvoer van en naar buiten is groot genoeg. Hij blaast de lucht aan zijkant weg en zuigt het aan de onderkant aan.

// voor de duidelijkheid. De dempers doen het werk. De kist is voornamelijk om de dempers tegen de weersinvloeden te beschermen. Toen ik de dempers gewoon los in de gaten had hangen werkte dat al erg goed. Ik vind het lastig te beoordelen in hoeverre de kist ook nog een dempende werking heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door ocdaan op 11-08-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-10-2024
Wij hebben sinds ruim 1 week 2 monoblocks hangen van het merk Coolbuddy (gewoon de Invise WZ-32 met een andere naam.)
Ze werken perfect,alleen het uitblaas geluid is nogal fors. (zoals we allemaal nu weten onderhand :-))
Zou het gebruik van Inno dempers iets toevoegen? (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qhl9pImAJgd9IZWwj8iLjINFHjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7xC40C3qNhv4lQEwS4CTiYMc.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Rob Hotton op 14-08-2022 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
Rob Hotton schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:10:
Wij hebben sinds ruim 1 week 2 monoblocks hangen van het merk Coolbuddy (gewoon de Invise WZ-32 met een andere naam.)
Ze werken perfect,alleen het uitblaas geluid is nogal fors. (zoals we allemaal nu weten onderhand :-))
Zou het gebruik van Inno dempers iets toevoegen? (zie foto).

[Afbeelding]

Als ik met een db meter buiten meet dan kom ik op 44db als de airco uit staat. Slaat hij vol aan dan meet ik 68db.Ik meet dan 20cm vanaf de uitlaat. Je zou dan zeggen dat het verschil (dus die 24db) het geluid is wat de airco maakt. Maar heb zo het gevoel dat dit zo niet werkt :-)
Ik heb eerder een Unico easy HP gehad, zelfde idee als de Innova maar dan goedkoper en minder krachtig. Daar had ik twee van die dempers in gezet, het deed wel iets maar verwacht er niet heel veel van. Ik zou zeggen puur op gevoel 10-15% reductie in geluid. Maar ze kosten dan ook niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
KoenVW76 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Ik heb eerder een Unico easy HP gehad, zelfde idee als de Innova maar dan goedkoper en minder krachtig. Daar had ik twee van die dempers in gezet, het deed wel iets maar verwacht er niet heel veel van. Ik zou zeggen puur op gevoel 10-15% reductie in geluid. Maar ze kosten dan ook niks :)
10%-15% kan net genoeg zijn.
Ik vraag we dan wel af wat het effect dat de lucht doorlaat kleiner wordt.
Het effect met name op de monoblock en zijn werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OoopsMisclick
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-02-2024
ik heb ook 2 verticale innova 2.0 geinstalleerd in mijn appartement (super isolatie, eenmaal warm, is het warm).
Slaapkamer is wel kouder (25m²) - dat is dus ok!

In de living, 40m², voel je wel dat er lucht circuleert en het frisser is.
Echter, de gevraagde temperatuur haalt ie niet met 33° buiten.
Ik krijg de kamer op een 25° en daar stopt ie zo wat - ik vermoed dat de muren ect nog te warm zijn om lager te gaan. Ik vermoed ook dat het aparaat zelf niet lager kan want hij moet zichtzelf nog gekoeld krijgen.

Ik ben niet 100% tevreden, maar ze hangen hier nu dus no way back...

[ Voor 4% gewijzigd door OoopsMisclick op 14-08-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
Wat ik helaas nergens terug kan vinden is hoeveel dB winst de diverse oplossingen opbrengen. Of heb ik iets gemist?
Ik heb vandaag een geluiddemper besteld en zodra ik deze binnen heb ga ik het verschil meten en zal ik dat delen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
rweust schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Ik denk het niet. Wat ik bij veel mensen hier zie, die geluidproblemen ervaren met een Innova 2.0, is dat de apparaten absoluut niet aan een massieve muur bevestigd zijn. Ze hangen aan een dunne plaatwand of aan een pui (een kozijn met een plaat tot op de vloer en met glas er boven). Dan gaat er van alles meetrillen, resoneren en vormt de geluidsbron absoluut geen puntbron, zoals een muuruitlaat, meer, maar zelfs een compleet vlak, dit doet geluid veel verder dragen en dus ook de dB meter veel meer uitslaan.
In mijn geval hangt de monoblock aan een 1.5 steens klampmuur dus veel massiever gaat het niet worden. Maar de uitstromende lucht is de boosdoener,misschien geholpen door het feit dat ik een pvc buis rond 160 heb gebruikt als doorvoer.Ik hoop de de bestelde demper een oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Hotton
OoopsMisclick schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:28:
ik heb ook 2 verticale innova 2.0 geinstalleerd in mijn appartement (super isolatie, eenmaal warm, is het warm).
Slaapkamer is wel kouder (25m²) - dat is dus ok!

In de living, 40m², voel je wel dat er lucht circuleert en het frisser is.
Echter, de gevraagde temperatuur haalt ie niet met 33° buiten.
Ik krijg de kamer op een 25° en daar stopt ie zo wat - ik vermoed dat de muren ect nog te warm zijn om lager te gaan. Ik vermoed ook dat het aparaat zelf niet lager kan want hij moet zichtzelf nog gekoeld krijgen.

Ik ben niet 100% tevreden, maar ze hangen hier nu dus no way back...
Waarschijnlijk begrijp ik je bericht verkeerd :-),maar zo te lezen presteert de gekozen monoblock op zijn max. De Innova heeft 10.500 BTU je woonkamer is 104m3 (is nieuwbouw begrijp ik,dus de plafond hoogte is 2.6m) In het gunstigste geval heb je 10.608 BTU nodig en in het ongunstigste geval 14.144BTU
En als je dan nog steeds 8 graden omlaag weet te brengen dan mag je eigenlijk in je handjes knijpen.

Jouw monoblock geef duidelijk aan dat het ruimtes tot 120m3 kan koelen al naar gelang de omstandigheden. Een beperkende omstandigheid is in elk geval die 33 graden buiten temperatuur :-).
Kortom ik denk dat je niets te klagen hebt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rob Hotton schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Waarschijnlijk begrijp ik je bericht verkeerd :-),maar zo te lezen presteert de gekozen monoblock op zijn max. De Innova heeft 10.500 BTU je woonkamer is 104m3 (is nieuwbouw begrijp ik,dus de plafond hoogte is 2.6m) In het gunstigste geval heb je 10.608 BTU nodig en in het ongunstigste geval 14.144BTU
En als je dan nog steeds 8 graden omlaag weet te brengen dan mag je eigenlijk in je handjes knijpen.

Jouw monoblock geef duidelijk aan dat het ruimtes tot 120m3 kan koelen al naar gelang de omstandigheden. Een beperkende omstandigheid is in elk geval die 33 graden buiten temperatuur :-).
Kortom ik denk dat je niets te klagen hebt :-)
Als ie de 12HP heeft hangen wel ja, anders zit je nog lager. Welk model er hangt is niet aangegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
Jazsie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

Als ie de 12HP heeft hangen wel ja, anders zit je nog lager. Welk model er hangt is niet aangegeven...
Ik ben maar uitgegaan van het meest positieve,als het een andere is (kleiner) tja dan is het al helemaal perfect.
:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
Waarom worden mijn berichten bij elkaar gevoegd terwijl ik ze apart maak en verstuur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:48
Rob Hotton schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:43:
Waarom worden mijn berichten bij elkaar gevoegd terwijl ik ze apart maak en verstuur??
Omdat je meerdere berichten achter elkaar verstuurd. Vroeger werd je ervoor op de vingers getikt omdat het enorm irritant las. Tegenwoordig worden je posts dan allemaal onder elkaar gezet . Wel met een aparte time stamp. ;)

On topic: Weet iemand waarom er maar zo weinig monoblock airco's zijn? Het is een best interessant ontwerp voor mensen die niets aan de buitenkant mogen/kunnen hangen. Ik vind bjiv. NIets van Mitsubishi, Daikin, LG, Samsung, Hitachi etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
t14wo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Omdat je meerdere berichten achter elkaar verstuurd. Vroeger werd je ervoor op de vingers getikt omdat het enorm irritant las. Tegenwoordig worden je posts dan allemaal onder elkaar gezet . Wel met een aparte time stamp. ;)

On topic: Weet iemand waarom er maar zo weinig monoblock airco's zijn? Het is een best interessant ontwerp voor mensen die niets aan de buitenkant mogen/kunnen hangen. Ik vind bjiv. NIets van Mitsubishi, Daikin, LG, Samsung, Hitachi etc.
Hmm ok ga er op letten,want zelfs met aparte time stamp is het annoying.

On Topic:
Toen ik mijn zoektocht begon ( paar maanden geleden) was er meer dan voldoende te vinden.Maar ook weer niet zoveel dat je door de bomen het bos niet meer zag. Dat maakt kiezen wel iets makkelijker.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Coolbuddy Plus oftewel de Invise WZ-32. Rede is dat ik ook wil kunnen verwarmen en deze kan dat dmv een extra element tot -15. En natuurlijk de prijs die ik zeer laag vind. Na advies ingewonnen te hebben bij monoblockairco.com werd mij de Invise WZ-32 geadviseerd ondanks dat dit de meest prijs gunstigste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:48
Rob Hotton schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

On Topic:
Toen ik mijn zoektocht begon ( paar maanden geleden) was er meer dan voldoende te vinden.Maar ook weer niet zoveel dat je door de bomen het bos niet meer zag. Dat maakt kiezen wel iets makkelijker.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Coolbuddy Plus oftewel de Invise WZ-32. Rede is dat ik ook wil kunnen verwarmen en deze kan dat dmv een extra element tot -15. En natuurlijk de prijs die ik zeer laag vind. Na advies ingewonnen te hebben bij monoblockairco.com werd mij de Invise WZ-32 geadviseerd ondanks dat dit de meest prijs gunstigste was.
Vanuit vroeger was het dus ook not-done om meerdere posts achter elkaar te doen. Als je meerdere reacties wil plaatsen, doe je dat in 1 post.

Als ik op monoblock.com kijk, zie ik daar alleen maar vage C-merken waar ik nog nooit van gehoord heb. En als er geen enkel A-merk (Panasonic, Daikin, Mitsubishi) een monoblock in het assortiment heeft, wordt ik toch wat zenuwachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
Panasonic en LG zitten wel in de monoblock warmtepompen. Je zou dan verwachten dat zij ook monoblock airco’s kunnen maken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
Rob Hotton schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:56:
[...]
Wees blij, want voor je medetweaker zijn al die losse berichten eerder “annoying”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
t14wo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Als ik op monoblock.com kijk, zie ik daar alleen maar vage C-merken waar ik nog nooit van gehoord heb. En als er geen enkel A-merk (Panasonic, Daikin, Mitsubishi) een monoblock in het assortiment heeft, wordt ik toch wat zenuwachtig.
Ik heb hem :-) De merken die jij opnoemt hebben helemaal geen monoblocks zoals ik bedoel en waar dit topic over gaat (met name het merk Innova.) Ik moet je helaas mededelen dat ik het concept A merk een beetje volksverlakkerij vind. Neem bv Panasonic,in mijn jeugd was dit een C merk goedkoop afspeel spul.
De kwaliteit van een B of C merk (of een wit merk) is niet per definitie slechter dan een A merk. Maar nog belangrijker is dat de kwaliteit van een A merk niet per definitie beter is dan een B of C merk.
Een merk die deze A status wil geeft veel geld uit aan reclame, en als je maar zorgt dat verdelers deals krijgen waar ze geen nee tegen kunnen zeggen dan kun je van elk merk een A merk maken puur doordat het overal te krijgen is, dus zal het wel goed zijn. En de kosten zie ze kwijt waren aan de reclame en dealtjes sluiten worden uiteindelijk door de consument betaald.

[ Voor 19% gewijzigd door Rob Hotton op 15-08-2022 16:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rweust
Koelvermogen

Om een minimaal benodigd koelvermogen van een airco te bepalen, moeten we weten hoeveel warmte er op een vol zomerse dag een ruimte in kan stromen. De randvoorwaarden zijn door sommigen hierboven al duidelijk gesteld: buitentemperatuur op de hete middag van 14 augustus 2022 bedraagt T buiten = 33 °C, binnen willen we T inw = 23 °C kunnen vasthouden.

We nemen hier de woonkamer volgens bijgevoegde plattegrond en bepalen voor alle vier de windrichtingen de warmtestromen door muren, vensters, vloer, plafond en ventilatie. De berekeningen worden in dit voorbeeld volledig uitgewerkt en de tabellen bevatten ook waarden voor andere situaties. Doe er jouw voordeel mee en kijk bij te weinig koelvermogen problemen goed na wat er dus flink afwijkt in jouw situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIsOAqqt1_YCjGzuTNnzW3MNgbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7tyaRxtJb7NpdKNwdsmsPu2.jpg?f=fotoalbum_large

....

[ Voor 3% gewijzigd door rweust op 15-08-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Zuidzijde situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifbV--h98i50h8JjPWY2DEMSS84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IX8frnw77KOqZH1LhXowu7m2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Xxo92oNIf2oQ8y1LdWPdysjpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTtGBVJdQ4SjyuEEkHs3dRNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCpXCM0j2UFD_vja-8l_DoYkgP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8rbWVuB1wvBfRYlaStOgf31k.jpg?f=user_large
....

[ Voor 67% gewijzigd door rweust op 15-08-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Westzijde situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SgomFACXuUFHTYWXJQ_Jj2qhUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EOhamfysjX8DWVIkClZ5jEbt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_flBV1aCe1GMhddnX4QfMXv1LFg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ZWEmAkwxDXkZn1akEGZWvfD.jpg?f=user_large
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Noordzijde situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJmVCOpM75F4BABDeiYd-gKMa_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xP9NYE3rMR25kqFNQnl48JM2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIXvP9mdQo7y2Gab5l0bi4dClK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j81of9MnARPwbk2H26plktt8.jpg?f=user_large
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Oostzijde situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyKZuFD2fyPhi-k9G9Uk6WLYHqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gd0gm1t4a2CoKuvfywOpT1Sp.jpg?f=user_large
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Warmtestroom door plat dak erker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVClAI8frRpsAsk-2kUPTrIaqgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYtqqbR9Pztf8CliwOEP0tCS.jpg?f=fotoalbum_large
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Warmtestroom door binnenmuur oostzijde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QfgrMoCYS5lftWmz3cdMWHpZ-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Q1A9xhhNizUvvBTP49fvnCa.jpg?f=user_large
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Warmtestroom door vloer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHJWDJddER9EWZf57Nb9j3HTpBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PNi48meJ1AMvUrQ3hSyT8Fq0.jpg?f=user_large
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Warmtestroom door plafond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQPkMMQg3fTIvcNgSKZ-hnfzE6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rGNOPba8E4DxrfbIo6cysTuJ.jpg?f=user_large
....

[ Voor 19% gewijzigd door rweust op 15-08-2022 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Resterende warmtestromen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qItiXx7urQY-zfoD-5Qy3GcLoH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mfNUp1lSk9Vjj2XN8aTtICt7.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door rweust op 02-11-2022 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Alle 14 warmtestromen deze woonkamer in kunnen we nu bij elkaar tellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kF5MC1WT7_V5MTAtwOPXZdqfn4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/msqT3HNCI1sC32szYOced7Rq.jpg?f=user_large

Conclusie:

Ofwel, één Innova 2.0 12HP met een koelvermogen van 2,4 KW (nominaal vol vermogen, zonder dual-power) kan, tijdens een hittegolf met een middagtemperatuur van 33 °C, zoals gisteren 14 augustus 2022, ook na een langere periode van warme dagen, de woonkamer van deze redelijk geïsoleerde woning uit 2002 toch net mooi op 23 °C houden. Dat blijkt dus ook in de praktijk, tijdens de twee hittegolven van de afgelopen 3 jaar.

Deze hoge warmtestroom geldt echter alleen in de middag, tijdens de hoogste 33 °C buitentemperaturen en met volle zon zuid. De airco wordt pas rond 12.00 uur aangezet, indien de temperatuur in de woonkamer boven de 23 °C dreigt op te gaan lopen. Tijdens de warmste daguren van 13.00 tot 15.30 uur draait deze dan vrijwel voluit om daarna weer in vermogen terug te regelen. ’s Avonds rond 21.00 uur wordt de airco in de woonkamer weer uitgezet. De airco’s (2x Innova 2.0 10HP) boven in de slaapkamers worden daarna om 22.00 uur aangezet om deze slaapkamers voor de nacht te koelen. Gedurende de late avond en nacht koelt de woonkamer dan af naar 22 °C of heel iets daaronder.

Dit blijkt heel goed werkbaar, ook tijdens de hittegolven van tegenwoordig en het valt dus absoluut mee dat één Innova 2.0 12HP met 2,4 KW toch genoeg koelvermogen levert om een woonkamer/keuken van 56,4 m2 met 147 m3 inhoud voldoende koel te kunnen houden.

[ Voor 8% gewijzigd door rweust op 02-11-2022 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Resumerend:

Let wel, het betreft hier een redelijk geïsoleerde woning uit 2002 en de slaapkamers boven deze woonkamer worden dus laat in de avond en 's nachts met airco's gekoeld en door rolluiken ook overdag niet te warm (net 2,5 °C meer dan de woonkamer).

Zou je deze zelfde woonkamer nemen, in een woning van voor 1975, met ongeïsoleerde spouwmuren, eerste generatie dubbelglas of voorzetramen, een houten verdiepingsvloer met gipsplaatplafond, een van buiten nageïsoleerd erkerdak en een ongeïsoleerde betonvloer voor de begane grond, dan kom je op de volgende warmtestromen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_W61mEATJtkbX18NJT6Y6aV5wA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cmZVLOY2BO5yvWDaW0et5NeT.jpg?f=user_large

Deze identieke woonkamer, echter in een oudere, slechter geïsoleerde woning, zou twee stuks zwaardere Innova 2.0 15HP airco’s met ieder 2,9 KW nominaal koelvermogen nodig hebben om in dezelfde hittegolfomstandigheden met buitentemperaturen van 33 °C deze woonkamer/keuken van 56,4 m2 en 147 m3 inhoud binnen op 23 °C te kunnen houden, ca. 2,5x meer koelvermogen.

Wees dus voorzichtig met vuistregeltjes en inschattingen om koelvermogen te bepalen. Iets gedetailleerder alle warmtestromen uitrekenen is best even werk, maar het is ook echt geen raketwetenschap. Bovendien zitten er altijd één of twee tussen die veel groter blijken uit te vallen dan verwacht.

Probeer dit dus eens voor jouw situatie en kijk waar die grote warmtestromen zitten, waardoor jouw airco misschien toch koelvermogen te kort komt.

PS. Wil je mijn ervaring weten? Koelvermogen te kort komen ligt bijna nooit aan de airco of het door de fabrikant opgegeven koelvermogen, dat klopt eigenlijk altijd wel.

[ Voor 18% gewijzigd door rweust op 02-11-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Hotton
@rweust Weer een geweldig verhaal,als je het niet erg vind sla ik 80% over. Ik lees sinds een paar dagen dit topic en jou bijdragen zijn vaak zeer waardevol,maar soms ook erg langdradig en iets te uitgebreid.
Maar vooral doorgaan ik haal er for the time being uit wat ik denk te willen gebruiken en de rest neem ik voor kennisgeving aan.
Nu ff over je bericht: Voor mij zijn vuistregeltjes en inschattingen genoeg hulp.
Mijn monoblock heeft 11000 BTU volgens de fabriek opgave genoeg voor ruim 100m3.
Een gedeelte van mijn woonkamer is 60m3 en kan door middel van een schuifdeur gespitst worden van de andere 60m3. Gisteren was het toen we thuis kwamen 32 graden in de woonkamer (aan 2 zijden veel glas)
Binnen 10 min. na opstarten van de airco was het 26 graden en prima te doen.

Kortom @rweust vooral zo doorgaan maar hou het luchtig 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rweust
Rob Hotton schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:56:

Kortom @rweust vooral zo doorgaan maar hou het luchtig :-)
Helaas, jij hebt geen problemen bij een hittegolf, maar anderen duidelijk wel. Benodigd koelvermogen berekenen komt meer bij kijken en valt dus ook niet kort uit te leggen. Voor de mensen met koelvermogen problemen is mijn uitleg en ook voor anderen die zich wel graag wat meer in iets verdiepen voor ze tot een dure aanschaf over gaan. De mensen, die het bij voorbaat al te veel leeswerk vinden, slaan het maar over, geen probleem.

Ik ben niet de topic starter, maar wel de eerste die ervaringen met deze Innova's, als antwoord op de vraag van de starter, beschreef en het topic gaat sinds 3 jaar altijd dus al over de Innova's, de ervaringen, de problemen, de oorzaken en de eventuele oplossingen. Leuke discussies over andere merken, opvattingen over forum layout of waarde van A, B of C leveranciers indelingen stoor ik mij niet aan, maar laat die mensen dan niet het gevoel krijgen dat hun luchtige discussie hier meer hoort en mijn bijdragen dan dus minder. Dat wordt dan toch wel een wat arrogant oordeel, nietwaar?

Mijn andere (uitvoerige) post betreffen geluid (ook soms een lastig probleem), regelgeving omtrent geluid en de werking van de Innova's, inclusief foto's met componenten en flow schema's, ook voor verwarming en ontdooifuncties.

Verder is dit een tweakers forum, dus jouw oproep om de posts vooral luchtig te houden en minder technisch of minder uitgebreid zaken uit te leggen, past hier ook niet helemaal. Wil je makkelijker vermaak of gezellig kletsen, dan zijn er inderdaad beter passende fora dan deze.

[ Voor 21% gewijzigd door rweust op 17-08-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Hotton
@rweust Laat ook maar 8)7

[ Voor 100% gewijzigd door Rob Hotton op 15-08-2022 23:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeoh
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

@rweust Superinteressante post, een stuk handiger dan "kubieke meters * isolatiefactor".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
@Jeoh: je kon het niet beter zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Bij het resetten van de WiFi module blijkt er buiten de ON, OFF, en RST functies ook een ander symbool tevoorschijn te komen, nl. 00o ?
Dus na het 10 sec indrukken van de aan/uit toets verschijnt er resp. On, Off, 00o en dan rSt.
Het gaat hier over een nieuwe WiFi module, door de invoerder gratis onder waarborg vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Jeoh schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:19:
@rweust Superinteressante post, een stuk handiger dan "kubieke meters * isolatiefactor".
Dank je wel dat je het wel gelezen hebt en waardeert, daar doe ik het voor.

Zou je deze volume x isolatiefactor vuistregel los laten op bovenstaande woonkamer/keuken met een inhoud van 147 m3, dan kom je bij de goed geïsoleerde woning uit op een benodigd airco koelvermogen van 4,4 KW. Bijna 2x te veel dus, wat ook blijkt uit dat één 12HP, bij een hittegolf en 33 C buitentemperatuur, het in de praktijk toch nog redt. Zelfs in een woning van toch 20 jaar oud.

Bij de slecht geïsoleerde woning, zou deze zelfde woonkamer/keuken volgens de vuistregel op 7,4 KW aan benodigd koelvermogen uitkomen. Nog steeds 2 KW te veel aan koelvermogen, voor een woning van na 1930. Vaak is aan dit soort woningen wel iets gedaan aan isolatie en tochtwering, middels voorzetramen en/of enkelglas wat is vervangen door dubbelglas, isolatie van buiten af op een plat dak, geplaats bij vervanging van het dakleer, etcetera.

Vuistregels generaliseren gewoon te veel en nemen daardoor vaak te hoge marges aan.

Bovendien maakt mijn voorbeeld hopelijk duidelijk, dat niet alleen de isolatie van de buitenschil bijdraagt aan het benodigde koelvermogen van een airco, maar de warmtestromen vanuit aangrenzende, ongekoelde ruimtes door binnenmuren, plafonds en vloeren ook niet onderschat of genegeerd kunnen worden. Net als de invloed van zomerse zonnestraling op daken, gevels en door vensters, wat in dit voorbeeld zo hopelijk ook iets grijpbaarder is geworden.

[ Voor 22% gewijzigd door rweust op 16-08-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
p38cyq schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:24:
Bij het resetten van de WiFi module blijkt er buiten de ON, OFF, en RST functies ook een ander symbool tevoorschijn te komen, nl. 00o ?
Dus na het 10 sec indrukken van de aan/uit toets verschijnt er resp. On, Off, 00o en dan rSt.
Het gaat hier over een nieuwe WiFi module, door de invoerder gratis onder waarborg vervangen.
Ik heb geen idee wat 00o betekent, de nieuwe handleiding van de R32 gevulde Innova's zegt er ook niets over. Alleen de rSt, On en Off worden vermeld. Als ik mag gokken, lijkt het op een nul setting of fabrieksinstelling.

Krijg je het trouwens voor elkaar om de Innova's weer via de server en de app te bedienen met deze nieuwe wifi-module? Ik kan mij herinneren dat er twee bij jou op netwerkbediening uitvielen na installatie van een nieuw Mesh wifi systeem, of vergis ik mij hier in?

[ Voor 14% gewijzigd door rweust op 16-08-2022 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p38cyq
Ja hoor, de nieuwe modules hebben het WiFi probleem volledig opgelost, ik kan nu vanuit mijn bureau de 2 Innova's "consulteren" en volledig bedienen via de Windows app op mijn pc.

Het was wat omslachtig om ze in het thuisnetwerk te krijgen (alhoewel Mesh) omdat het bereik van de WiFi-modules zeer beperkt is: zijn eigenlijk opgesloten in een metalen behuizing (kooi van Faraday), en de ingebouwde antenne is ook niet de meest efficiënte.

Verder was de originele SSID niet "Innova2.0" maar wel "Clima".

De module in kwestie is een ESP-01S, blijkbaar nogal bekend op Tweakers hier, en bevindt zich rechts van het display.

En de stand 00o durf ik niet onmiddellijk uit te proberen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE18myf12b6RtiC8lIbSlv01qlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpUMHwsBw5KtYTS8m2merYks.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door p38cyq op 17-08-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Zijn er mensen met een 12HP elec versie die hem gebruiken als hoofdverwarming? Zo ja kan je je ervaringen delen, en een schets geven van je situatie? Ben ook benieuwd hoeveel kwh's je hebt verbruikt :) Ik wil ga hem eind oktober installeren, en kijken of ik nog een infraroodpaneel boven de zithoek plaats als backup. Het gaat om een portiekwoning waarvan ik alleen de woonkamer wil verwarmen, zo'n 35m2. Die ik ook flink ga naisoleren met pir platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
KoenVW76 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:24:
Zijn er mensen met een 12HP elec versie die hem gebruiken als hoofdverwarming? Zo ja kan je je ervaringen delen, en een schets geven van je situatie? Ben ook benieuwd hoeveel kwh's je hebt verbruikt :) Ik wil ga hem eind oktober installeren, en kijken of ik nog een infraroodpaneel boven de zithoek plaats als backup. Het gaat om een portiekwoning waarvan ik alleen de woonkamer wil verwarmen, zo'n 35m2. Die ik ook flink ga naisoleren met pir platen.
Het grote nadeel van de ELEC als hoofdverwarming is dat deze bij -10 °C buitentemperatuur stopt met verwarmen, ook het elektrisch verwarmingselement volgens de handleiding, dat kan kennelijk niet onafhankelijk van de condensor werken. Strenge vorst begint bij -10 °C. Iets wat bijna ieder jaar toch wel een keer voorkomt 's nachts ergens in Nederland en bij een hoofdverwarming is het dan extra vervelend dat er dan dus helemaal niet meer verwarmd wordt, terwijl dit juist zo hard nodig is.

Verder hebben alle airco's in verwarmend bedrijf moeite om uit koude buitenlucht nog warmte te halen en loopt onder de 7 °C (let op, boven nul) dus het rendement en het verwarmingsvermogen van de 12HP ELEC langzaam terug, van 3,3 KW (inclusief elektrisch verwarmingselement) tot net 1,5 KW vlak boven de -10 °C. Bij die laagste buitentemperatuur is de COP dus ook gedaald tot slechts iets boven de 1. Een klein elektrisch ventilator kacheltje van drie tientjes van de Hema heeft dan bijna hetzelfde rendement en vermogen, als deze airco in verwarmend bedrijf.

Dit heeft ook te maken met het steeds vaker hun verdamper moeten ontdooien bij lagere buitentemperaturen. Hoe dit werkt en waarom is beschreven in mijn post van 14 november 2021. Ook warmtepompen voor verwarming kennen dit probleem, maar zijn vaak met een veel grotere verdamper uitgevoerd en hebben wat meer overcapaciteit.

De ELEC kan goed werken als bijverwarming bij wat hogere buitentemperaturen, nog ruim boven het vriespunt en af en toe lichte nachtvorst. Dan heeft ie ook een beter rendement, maar bij echt strengere vorst moet je dus wel een backup verwarming hebben met meer vermogen. Ofwel, jouw IR paneel moet voldoende capaciteit bezitten om bij strenge vorst juist als hoofdverwarming te kunnen dienen. Ik hoop dat je dit wel meegekregen hebt uit eerdere posts in dit topic.

Reken je dus niet al te rijk wat stroomverbruik bij koud weer betreft en je moet jouw verwarming dus andersom uitleggen dan je hierboven beschrijft. Dat flinke IR paneel heb je echt nodig, als je geen andere verwarmingsmogelijkheid hebt dan deze ELEC. Gelukkig ga je ook flink isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsvri6pQztCCETbz31QzpRRz5PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwggtIvnjxNde4ht4qa2eczU.jpg?f=fotoalbum_large
(grafiek uit de post van 10 augustus 2020)

[ Voor 26% gewijzigd door rweust op 18-08-2022 19:53 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste