Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste
Acties:

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:34
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik had het ook al eerder in het topic gelezen :) Ik ga na het isoleren en het plaatsen van de Innova maar eens kijken hoe het gaat. Ik heb eerder de ruimte ( ongeisoleerd dus) verwarmd met een Unico easy HP, die had een verwarmingsvermogen van 1,8 kwh, de Innova 2,36. Ik hield het in de winter met de Unico tot een graad of 3 buiten warm in huis. We stoken eerlijk gezegd ook niet heel veel, de thermostaat gaat niet boven de 17 graden. De infraroodpanelen hangen we op als we te kort gaan komen naar ons gevoel. Elektra bereid ik in de verbouwing al voor.

• KoenVW76
rweust schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:40:
[...]

Het grote nadeel van de ELEC als hoofdverwarming is dat deze bij -10 °C buitentemperatuur stopt met verwarmen, ook het elektrisch verwarmingselement volgens de handleiding, dat kan kennelijk niet onafhankelijk van de condensor werken. Strenge vorst begint bij -10 °C. Iets wat bijna ieder jaar toch wel een keer voorkomt 's nachts ergens in Nederland en bij een hoofdverwarming is het dan extra vervelend dat er dan dus helemaal niet meer verwarmd wordt, terwijl dit juist zo hard nodig is.

[Afbeelding]
(grafiek uit de post van 10 augustus 2020)
Ik lees in de handleiding van de elec dit:

Als u het apparaat in stille modus wilt gebruiken, kan
het worden geactiveerd met "alleen element", zonder de
compressor, gewoon door de nachtmodus in te stellen
door op de knop te drukken

Klinkt wel alsof je daarmee alleen het verwarmingselement inschakelt, onafhankelijk van de compressor dus. Ik ga het zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:41
Hopelijk, minimal outside temperature bij operating limits was altijd -10 C DB (droge bol temperatuur) in heating mode en dat staat er nog steeds in de nieuwe installatiehandleiding bij de specs (al is nu het minteken weggevallen, duidelijk een drukfoutje). Kan mij herinneren dat het apparaat dan gewoon helemaal stopte met verwarmen. Dan kan hij ook de buitentemperatuur niet meer meten, de sensor zit binnen in de kast vlak voor de buitenlucht door verdamper wordt geblazen, en het apparaat moet dus handmatig weer gestart worden in verwarmingsmodus, als het buiten minder koud is.

Misschien is er bij de nieuwe ELEC met R32 ipv A410A koelmiddel wel wat veranderd en werkt in de stille modus de 900 W elektrische verwarming dan wel door. Zoals ik het nu lees, verwarm je op deze nachtstand, in stille modus bij temperaturen hoger dan -10 C echter ook alleen met het 900W elektrisch element, dus zonder de warmtepomp. Ik bezit echter geen ELEC, misschien anderen wel?

Misschien zinvol om na te vragen bij jouw leverancier, er zijn misschien ook meer mensen hier in geïnteresseerd.

Uiteraard veel succes met dit project en houd ons aub op de hoogte van de bevindingen.

[ Voor 23% gewijzigd door rweust op 18-08-2022 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsvogeLeo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
Hallo, ben flink aan het lezen geslagen in dit topic en al heel veel wijzer geworden van met name de verhandelingen van rweust.

Heb het plan om een Innova 2.0 Inverter 12HP elec 2.35 kW onder de vensterbank in de huiskamer op te hangen ter vervanging van een kolomradiator. Nu is de ruimte onder de vensterbank beperkt, slechts 545 mm. Met wat kunst- en vliegwerk is dit op te hogen tot 568 mm. De Innova is 549 mm hoog, theoretisch zou dit voldoende moeten zijn.

Mijn vraag; kan dit of heeft het apparaat om een of andere reden meer vrije ruimte nodig?

En dan nog een vraag over het geluid, het gaat in dit forum vrijwel alleen over het geluid buiten. Ik wil heel graag weten wat de geluidsproductie binnen is en dan met name tijdens de verwarmfunctie.

Ik wil hem dus echt als warmtepomp gebruiken, mocht het buiten te koud worden dan kan de convectorput aan de andere kant van de huiskamer bijspringen.

Alvast dank,
Leo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16
@IJsvogeLeo Ik heb ook weinig ruimte onder de vensterbank, dus ik ben al eens op zoek gegaan. Op Youtube zijn wat installatiefilmpjes te vinden en daar kan je zien dat je aan de bovenkant iets ruimte nodig hebt om de kast op de montagebeugel te hangen.
Onder heb je wat ruimte nodig om de condensafvoerbuis door de muur te geleiden.
En het is ook wel handig als je onder het apparaat door kan stofzuigen.

Ik ben van plan om een verticale versie naast het raam te gaan plaatsen. Komt ook beter uit met de luchtstroom.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:21
IJsvogeLeo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:55:Met wat kunst- en vliegwerk is dit op te hogen tot 568 mm. De Innova is 549 mm hoog, theoretisch zou dit voldoende moeten zijn.

Mijn vraag; kan dit of heeft het apparaat om een of andere reden meer vrije ruimte nodig?
Kijk even op deze pagina, daarop staan screenshots uit de installatiehandleiding: https://www.itecluchtreiniger.nl/monoblock-airco-installeren

MT Venus 5.12KWh V151 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Bovenaan zit het aanzuigrooster voor de binnenventilatie. Dat moet je dus vrij houden en niet afdekken door de Innova een paar centimeter onder een (deels) overlappende vensterbank te monteren. Daarnaast moet je het dakvormige filter, wat onder dat rooster over de verdamper ligt, kunnen verwijderen en reinigen.

Onderaan is het wel handig dat je de condensafvoer kunt bereiken. Voor montage en eventueel aftappen/schoonmaken (eventueel doorprikken van een verstopte condensleiding naar buiten) moet je er wel met de handen onder kunnen komen.

Het apparaat op de grond zetten geeft resonatie in de vloer. Deze hangt dan niet meer met schuimdemping er tussen tegen de muur. Op een harde vloer gaat dit geheid meer lawaai opleveren.

Je hebt het hier over nog geen 2 cm totale ruimte. Dus 1cm boven en 1 cm onder het apparaat, dat lijkt mij hoe dan ook te weinig. Je hebt al meer hoogte nodig om hem over de haken aan de muur te kunnen hangen.

[ Voor 47% gewijzigd door rweust op 23-08-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:32
Hier in de buurt heeft iemand een monoblock airco en wat een bak herrie maken die dingen op buiten alsof je de heledag de afzuigkap op vol vermogen hebt staan, dit geluid is fors meer dan een split airco.

Er moet best veel lucht door de buizen heen en dat hoor je.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2022 18:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:47
Dat is mijn ervaring toch niet, en ik heb er hier 2 staan.
Bij het opspoelen maken die inderdaad wat lawaai, maar dat vermindert sterk (binnen de 30 sec.) bij normaal gebruik : lees : op stand 1 of auto.
En met de hittegolf van verleden week heb ik er geen enkele op maximum moeten zetten.
Wij beschikken eveneens over een afzuigkap die 480 m3 per uur afzuigt en, bij vol vermogen, meer herrie buiten veroorzaakt dan de Innova's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@p38cyq De unit staat 1 woningblok verderop op de begane grond (50-100 meter) maar toch redelijk hoorbaar in de slaapkamer ondanks er ook nog bebossing tussen staat.

480 m3/uur is niet mis, technisch is het onmogelijk dat jouw afzuigkap meer geluid maakt of er moet wel een heel belabbert rooster op zitten.

Ik vind het een prachtig uitvinding maar ben er behoorlijk van geschrokken, verwachting was dat die dingen stiller waren dan een split unit.

Edit: het gaat om mijn bevinding je kan wel met cijfers smijten maar elk mens is anders kwa gehoor.

[ Voor 162% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2022 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rweust
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:07:
@p38cyq De unit staat 1 woningblok verderop op de begane grond (50-100 meter) maar toch redelijk hoorbaar in de slaapkamer ondanks er ook nog bebossing tussen staat.

480 m3/uur is niet mis, technisch is het onmogelijk dat jouw afzuigkap meer geluid maakt of er moet wel een heel belabbert rooster op zitten.

Ik vind het een prachtig uitvinding maar ben er behoorlijk van geschrokken, verwachting was dat die dingen stiller waren dan een split unit.
De Innova maakt op vol vermogen zo'n 45 dBA brongeluid buiten. Handmatig, bewust op dual power gezet 51 dBA, maar dat doet ie maar een half uur, daarna schakelt ie altijd terug. Ik heb al veel vaker op dit forum uitgelegd wat brongeluid is en hoe door resonanties en reflecties over harde gevels een geluidsniveau buiten soms harder uit kan pakken, zie ook mijn posts van 14 en 15 juli 2021. Absoluut stil zijn ze niet en je moet bij de uitblaasroosters echt wel rekening houden met buren, zoals in mijn allereerste post op dit forum van 12 maart 2020 al aangegeven, maar met dit soort verhalen, ben jij de grote overdrijver en niet @p38cyq

Maar de Innova's blazen normaal uit een rooster, waardoor het geluid de eerste paar meter zich als een lijnbron ipv puntbron kan gedragen. Verder spelen soms reflecties en soms ook resonanties, als deze niet aan een solide muur hangt. Bij mij geldt ook (wel aan een solide, stenen muur opgehangen) op 1 meter afstand 47 dBA, wat ik ooit zelf gemeten heb met een geijkte, professionele dB meter van mijn werk, op 2m afstand nog 43 dBA en op 4 meter afstand minder dan 40 dBA. Bij een geluidspuntbron neemt per verdubbeling van de afstand het geluidsniveau 6 dBA af. Laten we hier ivm mogelijke reflecties en een korte blaaslijn ipv puntbon even 4 tot 6 dBA afname nemen. Dus op 8 meter afstand nog 34 tot 36 dBA en op 16 meter nog 28 tot 32 dBA, Op 32 meter afstand nog 22 tot 28 dBA, en zo door.

Het is dus onmogelijk dat jij op 50 tot 100 meter afstand, vrij zicht, met begroeiing er tussen, nog last hebt van de uitblaas van een normaal functionerende Innova, zoals jij hier even scandeert. Hetzij, je woont in een tunnel.

Het kan ook misschien een ander, veel gammeler merk 2-duct zijn of misschien is er een lager van een ventilator kapot, loopt er iets aan, ligt de demping er uit of is de rotary compressor aan het overlijden. Waarschijnlijker is echter dat in jouw beleving, ondanks dat het geluidsniveau, zeker op 10m afstand of meer, ver onder de nieuwste, stilste nachtnormen van de buitenunits van splits valt, het toch een enorme "bak herrie" betreft.

Misschien kun je als klager, en kennelijk geen bezitter van een Innova (waar dit forum wel over gaat) iets meer uitzoeken en wat meer informatie vermelden, voor je zo botweg een goed functionerend apparaat even neersabelt. Welk merk en type apparaat betreft het? Hoe is deze geplaatst? Aan een solide stenen muur? Staan er veel reflecterende gevels of harde bebouwing omheen? Ligt er veel harde bestrating tussen? Etcetera.

Mister Evil, zonder dit soort info kunnen wij niet veel met jouw geklaag en voor even lekker de frustratie luchten, ben je echt verkeerd op een tweakers forum.

Trouwens, de gewone (normaal fluisterstille) balansafzuiging van een keuken staat al minimaal op 75 m3/h continu afgesteld, wettelijk verplicht. Dat een goede afzuigkap dus 480 m3/h aan kookluchtjes uitblaast, is heel goed mogelijk en geen onzin, zoals jij ook even impliceert. @p38cyq heeft hier gewoon gelijk !

[ Voor 5% gewijzigd door rweust op 24-08-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@rweust Ik geef mijn ervaring zodat anderen nadenken dat er ook nadelen zijn en niet alleen kijken naar wat op papier staat, het gaat om de frequentie van het geluid waardoor het voor de mens luider klinkt, de unit mag weliswaar 47 dBA maken maar doordat je lucht door buizen blaast en gaatjes klinkt het toch harder voor de mens.

Deze Daikin buitenunit blijft onder de 40 dBA tenzij mist op buiten, een meting uitvoeren valt niet mee gezien het overstemd wordt door de omgevingsgeluid in de woonwijk, met open slaapkamer raam niet te horen terwijl de Innova wel kan horen.

Een grotere unit betekend niet automatisch stiller dat is een hardnekkig misverstand.

Een buitenunit kan je ook kasten waardoor ze nog stiller worden, net als hier nog een functie op zit van buitenunit stil.

De innova is een prachtig uitvinding als je echt geen buitenunit mag plaatsen, een plakbandje voor monumentale panden bijvoorbeeld, vergelijkbaar met mobiele airco,s maar dan met aanzuigbuis waardoor ze efficiënter werken.

De capaciteit van de Innova speelt zeker mee die moet er harder tegen werken en zal eerder op vollast draaien.

Nogmaals edit:
@rweust Deze heeft wel degelijk een stille buitenunit modus, een jumper op de buitenunit maar ook een optie die ik kan inschakelen(niet te verwarren met fluisterstand van de binnenunit).
Je kijkt naar de verkeerde handleiding vermoedelijk.

En ieder mens is verschillend jij kan niet zomaar zeggen wat voor een ander vervelend geluid is.
splits hebben heel veel voordelen zoals geen grote gaten in de gevel en in algemeen stiller, een Innova plaats je alleen als het echt niet anders kan.

[ Voor 255% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2022 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:24:
@rweust Ik geef alleen mijn ervaring zodat anderen nadenken dat er ook nadelen zijn en niet alleen kijken naar wat op papier staat, het gaat om de frequentie van het geluid waardoor het voor de mens luider klinkt, de unit wat ze hier hebben meet ik ook 47 dBA maar toch klinkt het veel harder.

Wind wat je door kleine gaatjes blaast maakt altijd een herrie.

Deze buitenunit hier blijft onder de 40 dBA in praktijk tenzij mist, een meting uitvoeren valt niet mee gezien het overstemd wordt door de omgevingsgeluid wordt door de omgevingsgeluid.

Deze Daikin kan maar tot 49 dBA en dat is in powerfull stand.
Een grotere unit betekend niet automatisch stiller dat is een hardnekkig misverstand.
De Daikin FTXM35M/RXM35M die je eerder aangaf voor je jouw post wijzigde, heeft dus geen stille buitenunit, die levert een brongeluid van 61 dBA buiten op volvermogen op 1m afstand gemeten. Staat gewoon in de specs van Daikin. Je staat versteld bij hoeveel buitenunits, ook moderne, het brongeluid op vol vermogen, ondanks nieuwe normen, nog hoger uitvalt dan de door mij bij de Innova gemeten 47 dBA op 1 m afstand. Waarschijnlijk komt ie bij jou dus zelden op vol vermogen, het is ook een veel grotere 4kW unit.

Als bij 40 dBA de meting al moeilijk is wegens overstemmen door omgevingsgeluid, dan staat jouw buitenunit bepaald niet in een rustige omgeving en lijkt alles wat lawaai maakt stiller. Verder hebben we het hier over dBA, die A staat bij de decibellen voor de correctiecurve, waarbij dus al rekening is gehouden met de frequenties waar onze oren gevoeliger voor zijn. Ofwel de meter corrigeert dit al, hoef jij niet nog een keer te doen. Tonaal geluid met meer vaste frequenties, zoals brommen, fluiten, meetrillen,..., wordt door ons juist als storender ervaren, daar geleden tegenwoordig dus zwaardere geluidsnormen voor. Blaasgeluid en ruis hoort hier niet bij.

Wat je hier dus allemaal als argument aanvoert, klopt niet. Veel emotie, gevoel en valse aannames, weinig realiteit. En dat papier, dat klopt dus echt wel.

Als je de Innova alleen op een lager vermogen gebruikt, dan maakt ie ook veel minder lawaai. Met een terug geregelde 4KW unit ben je dus niet bepaald objectief aan het vergelijken.

De nieuwe Mitsubishi split met wel een vergelijkbaar 2,5 kW koelvermogen op mijn werk, doet 56 dBA op zijn buitenunit. Als ik er naast sta buiten, is dit op vol vermogen echt wel een flink hoger geluidsniveau dan het geblaas van de Innova en je hoort bij deze, op 2m hoogte aan de buitenmuur hangende, Mitsubishi buitenunit ook weldegelijk de compressor brommen.

Bij multi-splits (vanaf 2 binnenunits of meer) worden ze in verhouding tot de Innova's stiller, dan wordt de buitenunit groter, kan de ventilator minder toeren maken en valt de omkasting ook beter te dempen. Waar 2 of meer werkende Innova's dan het nadeel hebben dat ze meerdere geluidsbronnen veroorzaken. Maar bij single splits met vergelijkbaar koelvermogen, wordt je er vrij druk mee om een stillere te vinden.

Splits hebben wel het voordeel dat de buitenunit soms beter te plaatsen is, verder weg of om een hoekje waar een buurman er minder last van heeft. Maar ik hou hier over op, ik val iedere keer in herhaling.

[ Voor 75% gewijzigd door rweust op 24-08-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Ik heb de verticale Innova (Rinnova) en deze maakt buiten zeker wel meer geluid dan mijn single split Panasonic Etherea (middelste range van Panasonic volgens mij)
Dit in verwarmingstoestand. En ik moet wel zeggen, ik heb niet de originele roosters erbij, dit zal vast iets stiller werken.
Maar ik ben niet zo overtuigd dat een airco zonder buitenunit stiller is dan de buitenunit :+
Er zullen zeker buitenunits zijn van goedkopere airco's die lawaaieriger zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
De Panasonic KIT-Z35-VKE (midrange 3,5 KW) is inderdaad een vrij stille. Die doet maximaal 48 dBA brongeluid op 1m afstand van de buitenunit, volgens de leverancier. Dit zou dus ongeveer vergelijkbaar zijn met het geluidsniveau buiten van de horizontale Innova 2.0 12HP. Leveranciers liegen ook niet over dat brongeluid, voldoen aan strengere geluidsnormen is in veel landen (nu ook in Nederland bij nieuw geplaatste buitenunits) verplicht. Bij overlast van warmtepomp en airco buitenunits wordt er dus veelal gemeten en liegen komt dan toch wel uit.

Maar ook hier geldt, je hebt het dan wel over een apparaat met beduidend meer koelvermogen, die zal dus waarschijnlijk minder vaak op vol vermogen komen. De kleinere Innova heeft een ingebouwde condensor en die begint dus vrijwel altijd even op meer vermogen te blazen, maar zoals ook al door anderen aangegeven, dat regelt ie snel terug met de inverter en PWM gestuurde ventilatoren.

Persoonlijk lijken mij de verticale Innova's niet ideaal. Binnen en buitenshuis zijn ze inderdaad een stuk lawaaieriger dan de horizontale Innova's, zelfs buiten 58 dBA op vol vermogen, volgens de specs van Innova zelf. Dat is maar liefst 13 dBA meer dan het brongeluid van de horizontale Innova buiten. Daarnaast verneem ik wel eens dat hun koelprestaties in de praktijk ook tegenvallen, waarschijnlijk door de ook afwijkende uitblaas binnen. Hier klopt dus jouw bevinding @!null

Voor de goede orde, ik heb het hier over de Innova 2.0 10HP en 12HP inverter, de moderne, horizontale, platte design uitvoering, in de gedempte omkasting. Daar geeft Innova dus buiten 45 dBA op vol vermogen op (niet dual power, dat is 51 dBA). Ik heb gemeten 47 dBA op 1 meter afstand, aan een massieve muur met harde bestrating er onder en een hout-beton schutting er naast. En dan lijkt dat dus aardig te kloppen, wat Innova opgeeft. Velen meten verkeerd, houden geen rekening met reflecties en meten dan ook nog in de volle uitblazende luchtstroom, de rond de microfoon ruisende lucht (soms ook nog zonder goede windkap) verstoort dan de geluidsmeting veel te veel.

Het 47 dBA uitblazen van de flinke warme luchtstroom van een vol koelende Innova kan zeker vervelend zijn voor de buurman, als hij op enkele meters afstand op zijn rustige balkonnetje of terrasje zit of als hij tijdens een rustige nacht zijn slaapkamerraam op enkele meters afstand van de uitblaas open doet bij warm weer. Maar verkijk je dus niet op de overlast die een buitenunit van een "stille" split in dezelfde situatie veroorzaakt. De dBA's aan opgegeven brongeluid op vol vermogen van deze buitenunits door de leveranciers zelf maken dit al meer dan voldoende duidelijk.

Veel geluidsoverlast problemen hebben dan ook vooral te maken met beleving, maar goed gemeten dBA's met een goede, geijkte meter liegen niet. Net als leveranciers zeer zelden liegen over het brongeluid in hun specs. Maar hier ik val ik weer in herhaling.

[ Voor 77% gewijzigd door rweust op 24-08-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja het zou best kunnen dat de verticale lawaaierig is. Even goed wel 160mm gaten maar de lucht gaat er anders doorheen.

Mijn Panasonic is overigens een 2.5kW dus het lijkt behoorlijk op elkaar. Buitenunit is waarschijnlijk wel ook gemaakt voor iets meer vermogen?

Een bekende van me krijgt een Omnia airco zonder buitenunit. Ben benieuwd naar de ervaringen, maar die heeft in ieder geval 200mm gaten dus ben benieuwd hoe het buiten klinkt.

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-06 08:56

nitrodesign

There is more joy on a ...

Deze post mag verwijderd worden.

[ Voor 97% gewijzigd door nitrodesign op 25-08-2022 15:37 ]

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

• IJsvogeLeo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
rweust schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:48:
Bovenaan zit het aanzuigrooster voor de binnenventilatie. Dat moet je dus vrij houden en niet afdekken door de Innova een paar centimeter onder een (deels) overlappende vensterbank te monteren. Daarnaast moet je het dakvormige filter, wat onder dat rooster over de verdamper ligt, kunnen verwijderen en reinigen.

Onderaan is het wel handig dat je de condensafvoer kunt bereiken. Voor montage en eventueel aftappen/schoonmaken (eventueel doorprikken van een verstopte condensleiding naar buiten) moet je er wel met de handen onder kunnen komen.

Het apparaat op de grond zetten geeft resonatie in de vloer. Deze hangt dan niet meer met schuimdemping er tussen tegen de muur. Op een harde vloer gaat dit geheid meer lawaai opleveren.

Je hebt het hier over nog geen 2 cm totale ruimte. Dus 1cm boven en 1 cm onder het apparaat, dat lijkt mij hoe dan ook te weinig. Je hebt al meer hoogte nodig om hem over de haken aan de muur te kunnen hangen.
Dank voor je uiteenzetting,duidelijk dat ik op zoek moet naar een andere oplossing.

• Demannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-09-2022
Ik ben mij via het forum aan het inlezen geweest omtrent de innova en zie dat er veel gesproken wordt over het geluid van de innova door de luchtkanalen naar buiten toe.

Ik vroeg mij echter af hoe het zit met het geluid van buiten naar binnen toe, ik zit namelijk met enkele hanen in de buurt die 's ochtends wel wat geluid maken. Ik kan mij voorstellen dat als je 2 gaten van 165mm in je gevel boort (door baksteen en isolatie) en deze afsluit met een rooster van enkele mm dik dat dit ook wat geluidsoverlast in omgekeerde richting kan veroorzaken?

Verder vroeg ik mij af of je in de winter serieuze warmteverliezen krijgt via deze kanalen?

Iemand enige ervaring hiermee?

Alvast bedankt!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 20:42

spacy

+++

Ik heb hier ondertussen een les geleerd.

Wanneer je een zolder kantoor hebt, onder een schuine wand, met een dakraam op het zuiden, dan is een zonnewering aan de buitenkant van het raam misschien wel een snellere oplossing om de temperatuur aangenaam te houden.

Mijn Innova MINI 9HP, moet er flink tegen werken dat ie amper de temperatuur van de ruimte onder de buiten temperatuur kan houden, zoveel warmte komt er van het schuine dak, maar vooral van het dakraam.
Hier gaat dus een zonnewering in de bestelling, in de hoop dat de situatie voor de airco hier iets makkelijker wordt. :+

Want qua rare weer extremen, verwacht ik wel dat dit volgende zomer gewoon het nieuwe normaal is...
Demannn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:06:
Ik vroeg mij echter af hoe het zit met het geluid van buiten naar binnen toe, ik zit namelijk met enkele hanen in de buurt die 's ochtends wel wat geluid maken. Ik kan mij voorstellen dat als je 2 gaten van 165mm in je gevel boort (door baksteen en isolatie) en deze afsluit met een rooster van enkele mm dik dat dit ook wat geluidsoverlast in omgekeerde richting kan veroorzaken?
Ik kan voorlopig alleen op het geluid nog maar antwoord geven.
Ik heb het niet gemerkt, er rijdt hier soms best wat verkeer door de straat, en mijn unit hangt naast mijn buro, maar het is mij nog niet opgevallen dat ik het straat geluid daarvan hoor komen. Bovendien dat flinke stofuizger geluid buiten de woning wanneer de airco aanstaat heb je binnen ook geen last last van.

Mijn winter ervaring moet nog komen, ook iets waar ik nog benieuwd naar ben.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:05
Zoals ik het lees was de 12HP meer geschikt voor jouw situatie @spacy.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 15:43
Hier ook een tevreden Innova 12HP gebruiker. :*)

Gekocht bij monoblockspecialist.nl. Voor aankoop heb ik een paar keer met de eigenaar gebeld en hij dacht goed mee en heeft ons uitstekend geholpen.

Wij hebben de airco nu een jaar op de slaapkamer hangen; jaren '30 huis, van binnenuit geisoleerd puntdak met dakkapel. Het gaat om een hoekwoning, dus de Innova hangt tegen de buitenmuur. Ik heb de gaten zelf geboord. Dat ging prima met een gehuurde diamantboor bij BOELS. Wel een klusje dat je niet in een uurtje gedaan moet willen hebben en handig is om met zijn 2-en te doen. De bijgeleverde roosters kun je van binnenuit plaatsen.

Bij ons kan het zomaar tegen de 30 graden worden op zolder. Zo'n 20 minuten voor het slapen zet ik de airco op maximaal vermogen (dual power). Na 20 min is verschil met de aanliggende ruimte echt groot en is de ruimte mooi koel. Vervolgens op nachtmodus. Dat is stil zat. Ik slaap er dan nog geen meter vanaf.

De airco ziet er strak uit, maakt een solide en kwalitatief goede indruk. Ja, je hoort de luchtverplaatsing, zeker als je hem stevig opstookt. Maar dan hoor je een ventilator ook. En het is geen vervelend geluid. De compressor is ontzettend stil.

• spacy

spacy

+++

Jazsie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:54:
Zoals ik het lees was de 12HP meer geschikt voor jouw situatie @spacy.
Nee ik denk dat ik wel de juiste keuze heb gemaakt, maar zoals ik schreef sowieso de warmte van het dakraam echt moet aanpakken. Binnenkort kan ik het opnieuw testen met zonwering. 8)

Mijn ruimte naast het buro was overigens best beperkt, waardoor de kleinere breedte van de mini wel zo fijn is.

[ Voor 13% gewijzigd door spacy op 25-08-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacqseit
  • Laatst online: 26-08-2022
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het voorpaneel van de innova 2. 0 verwijder.
Stap 1 is het rooster aan de bovenkant, stap 2 is iets naar voren trekken maar het is niet duidelijk wat.
Er lekt water uit en ik wil graag controleren waar dat vandaan komt.

Mvg. Jacqueline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
jacqseit schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:22:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het voorpaneel van de innova 2. 0 verwijder.
Stap 1 is het rooster aan de bovenkant, stap 2 is iets naar voren trekken maar het is niet duidelijk wat.
Er lekt water uit en ik wil graag controleren waar dat vandaan komt.

Mvg. Jacqueline
Jazeker,

Je ziet onder het rooster aan de voorkant, links en rechts in de hoek, twee zeskant schoenen waar je ook een kruiskopschoevendraaier in kan zetten, dat zijn ST 4.2 plaatschoeven. Die moeten er uit. Dan kun je de voorplaat iets optillen en dan naar voren verwijderen.

Dan zie je nog een plaat met rondom diezelfde ST 4.2 plaatschroeven. Voor je die losdraait even goed controleren of je de stekker er echt uit hebt.

Na verwijderen van die plaat ben je in het apparaat. De zwarte bak onderin, onder de condensor, is de condenspan. Het deksel valt ook los te schroeven. Voor je de slangen van de pomp en stekkers van vlotters en klep losmaakt, goede foto's maken van de draden en waar wat aan vast zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufwmd1P091BcQvw_NtHRzhZQ8to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgWFIgeBhpjCTpM3m2RVvrcJ.jpg?f=fotoalbum_large

In de post van 31 mei 2021 staan de componenten duidelijker aangegeven.

Kijk of er geen algen, schimmel, stof, rond de vlotters zitten en deze vrij kunnen bewegen. Kijk of de pomp niet verstopt zit en of de klep die het gat in de bodem afsluit niet vast zit. Ook de condensafvoer naar buiten controleren en eventueel doorprikken. Ik heb hier wel eens nesten van metselbijen in gehad. Zie mijn post van 25 januari 2021.

Hier komt meestal condenslekkage vandaan, maar het kan ook hoger wegkomen en door door stofpluizen verstopte goten onder de verdamper. Ook de slangen naar de condenspan controleren op verstopping (zijn doorzichtig).

Als je alles weer dichtschroeft is het bij plaatschroeven belangrijk dat je eerst met de hand goed de draad in de plaat opzoekt, voor je ze vastdraait, anders heb je kans dat je ze dol draait. Geen accuboormachine gebruiken, altijd met de kruiskop schroevendraaier of dop aandraaien, gewoon handvast is voldoende.

Succes Jacqueline, het is niet zo moeilijk, als het lijkt.

[ Voor 24% gewijzigd door rweust op 27-08-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:05
spacy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Nee ik denk dat ik wel de juiste keuze heb gemaakt, maar zoals ik schreef sowieso de warmte van het dakraam echt moet aanpakken. Binnenkort kan ik het opnieuw testen met zonwering. 8)

Mijn ruimte naast het buro was overigens best beperkt, waardoor de kleinere breedte van de mini wel zo fijn is.
Klopt, warmte buiten houden is natuurlijk belangrijk. Ben benieuwd of het daarmee gaat lukken.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cosmic.Dancer
  • Laatst online: 27-08-2022
Signor Doekie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:46:

Toch weer in storing gevallen. De waterbak weer vol. Het lijkt er op dat de sollenoid dienst weigert. Binnenkort de boel maar even open schroeven. Tot dan maar een slangetje op de nood aftap met een bakje.
Maar de boodschap in de installatie manual dat er boven de 23 graden geen condens afvoer op hoeft is nu wel bewezen onzin.
Ik had hetzelfde probleem. De importeur aangeschreven of ze een nieuwe solenoid konden leveren. Hun reactie:

"Ik neem aan dat je de klep bedoeld die open moet gaan als de condenswaterbak vol is.
Wij halen zelf de klep er altijd uit om problemen te voorkomen, lekkages of gepruttel in de unit."

en

"Ik ben het nu al een paar keer tegen gekomen. Wij hebben de klep (2 schroefjes) los gemaakt, daarna transparant kapje verwijden en de rubber afdichting. De klep zou ik aan de stekkertjes laten zitten en met een ty-rib ergens vast zetten. Voordeel is dat het condenswater gelijkmatig naar buiten duppelt en de condenspomp niet meer aan gaat, dus stiller."

Ik snap die hele opstelling van het water over de heat echanger pompen en een solenoid als overstort toch al niet.....

P.s. ik zou een groot bakje nemen. Wij hebben een keer in een nacht een 5 liter fles over laten lopen met deze noodoplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Cosmic.Dancer op 27-08-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Cosmic.Dancer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:47:
[...]
Ik snap die hele opstelling van het water over de heat echanger pompen en een solenoid als overstort toch al niet.....
Is door rweust in "Innova 2.0 monoblock airco" al eens keurig uitgelegd:
rweust schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:35:
[...]
Let ook even op het condenssysteem (groen in het systeemschema). Condens wat ontstaat op de koude verdamper wordt in de condenspan opgevangen en weer over de warme condensor gepompt. Dit betreft een zg. natte condensor bij koelinstallaties. Dit levert wat meer efficiëntie op bij de condensor (koelt beter bij een compactere bouw) en voert ook gelijk het condens via verdamping in de warme lucht naar buiten af. De condensklep onder de pan gaat alleen open na uitschakelen van de airco (helemaal leeglopen na gebruik om vuil af te voeren en schimmelvorming / bacteriegroei te voorkomen).
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
spacy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:17:
Ik heb hier ondertussen een les geleerd.

Wanneer je een zolder kantoor hebt, onder een schuine wand, met een dakraam op het zuiden, dan is een zonnewering aan de buitenkant van het raam misschien wel een snellere oplossing om de temperatuur aangenaam te houden.

Mijn Innova MINI 9HP, moet er flink tegen werken dat ie amper de temperatuur van de ruimte onder de buiten temperatuur kan houden, zoveel warmte komt er van het schuine dak, maar vooral van het dakraam.
Hier gaat dus een zonnewering in de bestelling, in de hoop dat de situatie voor de airco hier iets makkelijker wordt. :+
2,3kw koelvermogen hoe gigantisch groot is dat dakraam wel niet?
Welke ruimtetemp hou je aan en hoe groot is je zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
mr_evil08 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:47:
[...]

2,3kw koelvermogen hoe gigantisch groot is dat dakraam wel niet?
Welke ruimtetemp hou je aan en hoe groot is je zolder.
Net een paar posts geleden op 15 augustus 2022 allemaal laten zien. Wel even een leuk voorbeeld zo'n zolder. De rekentabellen vind je in die post.

Een dak wat na 1975, maar voor 1992 is gebouwd is matig geïsoleerd. Zo'n pannendak stroomt 0,8W aan warmte per m2 per graad C temperatuurverschil door naar binnen. Veel van binnenuit nageïsoleerde zolders hebben vergelijkbare isolatiewaardes.

Een schuin zadeldak van een niet te grote woning op een zolder van 6 x 8 m heeft aan de zonzijde een oppervlak van 8 x 4,5m = 36 m2. Minus een dakraam van 1,2 m2 is dit 34,8 m2

Bij een temperatuur buiten van 30 C, wordt een donker pannendak wel 50 C in de zon en dan is er dus een temperatuurverschil van 30 C met binnen. Ergo, door dit dakdeel in de zon, stoomt 0,8 W/m2.C x 35 m2 x 30 C = 840 W aan warmte continu door naar binnen.

De zon staat hoog zomers, dus dat andere dakdeel ligt ook nog in de zon, al zal dit iets minder heet worden, neem hier de halfschaduw correctiewaarde. Dan stroomt door dit dakdeel dus 0,8 W/m2.C x 36 m2 x 20 C = 576 W aan warmte naar binnen.

Dan een dakraam. Tussen 1975 en 1992 betrof dit eerste generatie isolatieglas met een isolatiewaarde van 2,8 W/m2.C. Het dakraam is met 1,2 m2 niet al te groot. Dan stroomt door conductie bij een buitentemperatuur van 30 C en binnen 20 C er 2,8 W/m2.C x 1,2 m2 x 10 C = 34 W naar binnen. Maar de directe zonnestraling doet veel meer.

Door een dakraam op het zuiden stroomt puur door radiatie (straling) 880 W/m2 x 1,2 m2 x 0,62 E-doorlaat = 655 W naar binnen. Samen met de warmtestroom door conductie veroorzaakt dit dakraam dan een warmtestroom van 689 W.

Dan nog de matig geïsoleerde zijmuren van deze zolder samen 6 x 3 m = 18 m2. Hierdoor stroomt 0,8 W/m2.C x 18 m2 x 10 C = 144 W de ruimte in. Heb je buren achter deze zijmuren, maar hebben die het wel 30 C zomers op zolder, dan wordt dit dus geen lagere warmtestroom.

We gaan er even van uit dat onder de vloer van de zolder ruimtes liggen die zomers ook wel iets warmer worden dan de gewenste 20 C, neem 23 C. Door een 6 x 8 m houten zoldervloer stroomt dan 6,0 W/m2.C x 48 m2 x 3 C = 864 W de zolder in.

Ofwel, om deze 8 x 6 m zolder, met donkere pannen bekleed zadeldak en houten vloer, bij 30 C buitentemperatuur en volle zon, op 20 C graden te kunnen houden is totaal ruim 3,1 kW aan koelvermogen nodig. Dit wordt minder bij redelijk goed geïsoleerde huizen van na 1992, met geïsoleerde dakelementen, betere spouwisolatie, betonnen zoldervloeren, beter isolatieglas, enz. Maar verkijk je dus niet op het benodigde koelvermogen voor een zolder in de zomer.

[ Voor 3% gewijzigd door rweust op 28-08-2022 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Dank voor je uitvoerige berekening @rweust.

De woning heeft '91 als bouwjaar.
De zolder hebben we gesplitst bij de nok.

Je merkt dit ook aan de temperatuur in de 2 ruimtes. Mijn kantoorhelft is op de zomerdagen al snel 5'c warmer dan de andere helft, wat een slaapkamer voor een van de kids gaat worden.

Bovendien heeft dit warmere deel een open verbinding naar het trapgat en de rest van het huis. Alle warmte kan dus nog vrij naar zolder stromen. En hier hangt ook nog een omvormer van de zonnepanelen. Die ook nog een beetje warmte genereerd. Gelukkig houden de panelen op het dak daardoor een deel van de zonnewarmte tegen. Maar zoals ik al schreef. De grote boosdoener is het directe zonlicht wat op en door het dakraam heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
spacy schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:47:
Dank voor je uitvoerige berekening @rweust.

De woning heeft '91 als bouwjaar.
De zolder hebben we gesplitst bij de nok.

Je merkt dit ook aan de temperatuur in de 2 ruimtes. Mijn kantoorhelft is op de zomerdagen al snel 5'c warmer dan de andere helft, wat een slaapkamer voor een van de kids gaat worden.

Bovendien heeft dit warmere deel een open verbinding naar het trapgat en de rest van het huis. Alle warmte kan dus nog vrij naar zolder stromen. En hier hangt ook nog een omvormer van de zonnepanelen. Die ook nog een beetje warmte genereerd. Gelukkig houden de panelen op het dak daardoor een deel van de zonnewarmte tegen. Maar zoals ik al schreef. De grote boosdoener is het directe zonlicht wat op en door het dakraam heen komt.
Doet hoofdzakelijk de zonnepanelen omvormer hier, sinds hij er hangt zijn de zomers aanmerkelijk warmer geworden op zolder.

Af te lezen op de voeler van de heteluchtverwarming, die was altijd tot 25c nu 28+ maar ook naar zolder toe lopen voel je het al.
Panelen op het dak is het koeler heb je dus niks aan als de omvormer ook op zolder hangt.

@rweust Bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 28-08-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@spacy

Ja, met open trapgaten koel je de overloop en zelfs de hal daar weer onder ook vrolijk mee. Ze worden ook kouder dan de zolder, omdat de koele lucht wegzakt naar beneden. Dit vreet allemaal koelvermogen, velen plaatsen daarom nog een deur of een grote scharnierende plaat, als luik over dit trapgat.

Een zonnepaneel kan in Nedeland echt goed 60 C worden, zomers flink energie leverend. Temperaturen van zonnepanelen mogen zelfs oplopen tot 85 C. Ga er dus niet van uit dat die dakpannen, er vaak vlak achter, veel koeler blijven, dan de 50 C in de volle zon uit het voorbeeld. Dat betreft een verkeerde aanname. Mensen houden dan geen rekening met het rendement van het paneel zelf en de warmte ontwikkeling.

Die trafoloze omvormers hebben vaak een rendement van 92% of meer. Zijn ze op een enkele 16A groep in de meterkast aangesloten, leveren ze dus nooit meer dan 3680 W elektrisch vermogen aan het net. Ofwel, produceren, met 8% hiervan, niet meer dan 300 W aan warmte.

Niet verwaarloosbaar, maar ook niet de warmtestroom van een 1,2 m2 dubbelglas dakraam op het zuiden, dat is al ruim 2x zo groot zomers. Dat heb je dus goed gezien. Het dakraam is hier het makkelijks aan te pakken met bv een oprollende, zon reflecterende screen aan de buitenzijde. Bij Velux ramen, vaak standaard te koop.

Maar jouw huis valt dus in de bouwbesluitregelingen van mijn voorbeeld zolder. Deze woningen zijn geïsoleerd, vaak met glas- of steenwol in de spouw en achter het dakbeschot, maar niet zo goed, als vanaf 1992 gebouwde woningen of nog veel beter geïsoleerde woningen vanaf 2012. Deze tussen 1975 en 1992 gebouwde woningen noemt men tegenwoordig daarom matig geïsoleerd.

Zou je in mijn voorbeeldzolder de vuistregel toepassen om airco vermogen uit te rekenen, dan gaan velen van een airco vermogen van 40 W per m3 uit, de gemiddeld geïsoleerde woning, er zit immers isolatie, maar voor zomers een zolder koelen, die voor 1992 is geïsoleerd, is dit dan echt te weinig.

Tegenwoordig blijkt het overigens ook nog wel eens warmer te kunnen worden in Nederland dan 30 C buiten.

[ Voor 43% gewijzigd door rweust op 28-08-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

rweust schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:52:
@spacy

Ja, met open trapgaten koel je de overloop en zelfs de hal daar weer onder ook vrolijk mee. Ze worden ook kouder dan de zolder, omdat de koele lucht wegzakt naar beneden. Dit vreet allemaal koelvermogen, velen plaatsen daarom nog een deur of een grote scharnierende plaat, als luik over dit trapgat.
Een deur voor de trap naar zolder zit inderdaad nog steeds in de planning, ;) ook om op de stook kosten te besparen met het oog op de winter en de gasprijzen. De zolder kan ik straks verwarmen met de Innova.

Maar zoals jij terecht hier vaker noemt. Je hebt in elke ruimte te maken met allerlei factoren. En een aantal aanpasbare daarvan staan hier dus nog op de Todo list.

In de winter zal ik een nieuwe update posten, hoe het verwarmen gaat.

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:38
Ik was op zoek naar een oplossing voor de nogal felle display. Eerder vandaag bij de action een privacy screenprotector gehaald voor een smartphone. Kostte me 2 euro. Zojuist getest in een donkere slaapkamer door ervoor te houden. Scheelt een hele hoop en de touchfunctie blijft behouden. Nu alleen nog op maat zien te snijden en dan monteren.

[ Voor 5% gewijzigd door remcodh078 op 14-09-2022 18:31 ]

• remcodh078
Even een mededeling voor de mensen met een mini 9HP. Er blijken units in omloop te zijn waarbij onvoldoende koelvloeistof rond gaat o.i.d. Zoiets heb ik vernomen van waar wij hem gekocht hebben. Die van ons koelde erg slecht en maakte erg veel geluid. Verder waren er ook andere dingen mis met de unit. Hij is vervangen door een nieuwe en koelt nu stukken beter en geen lawaai.

• spacy

spacy

+++

remcodh078 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:29:
Even een mededeling voor de mensen met een mini 9HP. Er blijken units in omloop te zijn waarbij onvoldoende koelvloeistof rond gaat o.i.d. Zoiets heb ik vernomen van waar wij hem gekocht hebben. Die van ons koelde erg slecht en maakte erg veel geluid. Verder waren er ook andere dingen mis met de unit. Hij is vervangen door een nieuwe en koelt nu stukken beter en geen lawaai.
Klinkt als een slechte batch, dat kan elke fabrikant wel eens gebeuren.

Ik had sinds de installatie al wel wat twijfels over de prestatie van de MINI hier, maar het probleem is wat je in dit topic wel meer leest, dat het lastig vergelijken is, omdat ik ook niet weet wat een 'gezond' apparaat kan presteren.

En ja er is een test beschrijving van Innova waarbij je de temperatuur meet van de verschillende luchtstromen, en uit die metingen :'( heb ik de conclusie getrokken om contact op te nemen met de leverancier. Dit contact verloopt positief! maar heb het bovenstaande verhaal (nog) niet gehoord als verklaring.
...Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanGee
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-01-2024
JanGee schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:22:
[...]

Dank voor je reactie!

We gaan in elk geval kijken of het beter werkt als je m bij het naar bed gaan iets verhoogd in temperatuur.

Toch nog even check: dat er sprake is van het af en toe opstarten van de compressor begrijp ik ( en nu nog iets meer met je uitleg), alleen de stevigheid van het geluid daarvan vind ik wel pittig. Je kunt het het beste vergelijken met een soort doffe dreun. Overigens soms veel zachter dan andere momenten. Net alsof er een warm water geiser aan gaat en de branders starten.
Ik wil nog even een update geven nav eerder reactie over het teveel geluid maken van de compressor bij het starten (en dan soms wel 6 keer per uur, met name als temperatuur bereikt was of in nachtstand).

Na de divere tips te hebben opgevolgd (dank @rweust) hebben we twee dingen gedaan: met de leverancier geschakeld en tot dat er een oplossing was gewoon 4 uur voordat we ging slapen de Innova 2.0 9HP Mini aangezet. Als we gingen slapen deze we hem maar uit. En eventueel s nachts op de zeer warme nachten weer een uurtje aan. Maar goed.. dat was dus niet de bedoeling.

De afstemming met de leverancier was wat stroef: een monteur kwam en die vertelde doodleuk dat dit normaal was....... (wat ik echt niet kon geloven voor een zeer deugdelijk afgewerkt en verzorgd product als de Innova; na wat navraag hier op dit forum etc) Na aandringen en meerdere telefoontjes met de bedrijfsleider is eind augustus een nieuwe geleverd en de oude terug gegaan naar Innova.

Resultaat: en een stiller monoblock en geen last meer van het "dreunende" opstarten van de compressor. Ja je kunt nog steeds horen dat de compressor schakelt maar dit is substantieel zachter, je hoort het alleen nog in de verte. Ook konden we dit aanschakelen horen als we beneden in de woonkamer zaten. Dit is nu ook verleden tijd. Verder hebben we de indruk dat ook het koeler stiller en sneller gebeurd.

Dus uiteindelijk zijn we toch erg blij met onze keuze voor innova hp 9 mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Waarschijnlijk heeft er vloeistof in de koelcompressor gezeten. Dit kan gebeuren, als het apparaat te ver gekanteld wordt of plat neergelegd. Daarna opstarten betekent dat de koelcompressor vloeistof moet verpompen ipv gas. Daar is ie niet op gemaakt en dat levert schade op aan zijn afdichtingen, passingen, lagers, ed.

Soms lopen ze snel kapot na zo'n vloeistof start, soms overleven ze dit redelijk en soms blijven ze inwendig lekken, waardoor ze minder druk leveren, slechter presteren, meer lawaai maken, met meer slag starten, etcetera. Hoe dan ook, starten na plat vervoer, te ver kantelen, ed. is zeer slecht voor de koelcompressor. Een dag wachten na vervoer, of na montage, voor starten kan al veel verhelpen, maar Innova heeft gewoon rechtop vervoer en opslag voor geschreven.

Dit te ver kantelen of plat neerleggen hoeft echt niet bij jou gebeurd te zijn en de Mini betreft ook een kleinere doos dan de HP 10, 12 of 15. Die leggen transporteurs, installateurs, en groothandels sneller ergens even plat weg. Achter het rechter zijpaneel zit soms een kantelindicator, zie de post van @r03n_d van 30 juli 2022.

Al is de Mini een vrij nieuw apparaat van Innova en schijnen er ook nog wel wat kinderziektes te zijn geweest. Maar ik twijfel bij het verhaal van "verkeerde gasvulling" bij eerdere modellen, wat sommige verkopers en installateurs kennelijk aangegeven, ook nog wel eens of dit niet toch gewoon een vloeistofstart van de compressor door handeling, transport of foute montage is geweest.

[ Voor 17% gewijzigd door rweust op 19-09-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

De leverancier heeft mijn toestel omgeruild volgens garantie, het defecte toestel gaat terug naar fabriek voor onderzoek. De nieuwe doet het inmiddels prima.
Erg goede service! :-D

Vandaag was pas weer de eerste thuiswerkdag, dus heb hem vanmorgen aangezet, en aangezien ons huis een beetje was afgekoeld na het koude weekend is inmiddel de verwarmingsmodus aan de beurt.
De eerste ervaring van de verwarmingsmodus is goed, de lucht in de ruimte warmt op volgens verwachting wat betreft de snelheid en het geluid, nou ja bijna dan...

...want er resoneert soms iets, vermoedelijk met frontpaneel, dit varieert tussen de sneheden. Ik hoor het ook pas wanneer alle fans en compressor werken, dus ruim na de start, wanneer het klepje opengaat en vervolgens de lucht aan de voorkant ook begint te blazen. En daarmee begint dan ook dit 'rateltje', misschien wel de beste beschrijving van het geluid. Als ik een beetje tegen tegen het frontpaneel duw op bepaalde punten is het soms ook meteen weg.
Op alleen ventilatiestand is het er niet, dus een oorzaak is mogelijk dat de compressor iets trilt wat mogelijk dit weer veroorzaakt?

Dus ik was even benieuwd hoe en of ik eenvoudig het frontpaneel kan verwijderen om zo op zoek te gaan naar de exacte oorzaak. Is dit iets dat ik eenvoudig kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
spacy schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:39:
Dus ik was even benieuwd hoe en of ik eenvoudig het frontpaneel kan verwijderen om zo op zoek te gaan naar de exacte oorzaak. Is dit iets dat ik eenvoudig kan doen?
Zowel in de handleiding als in dit topic meermaals beschreven: haal het losliggende rooster los bovenop de unit (deze ratelt soms ook trouwens). Hieronder zitten 2 kruiskopschroeven, draai deze los. Trek nu het paneel ietsje naar voren, je zal merken dat hij nabij het display vastgeplakt zit met dubbelzijdig tape, trek hem voorzichtig los. Daarna til je het paneel omhoog en is ie los.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 14:56
spacy schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:39:...want er resoneert soms iets, vermoedelijk met frontpaneel
Check, als je 'm open hebt, even op losse schroeven. Ik beschrijf hier ook geratel, veroorzaakt door op Italiaanse wijze schroeven aan te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 15:43
remcodh078 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:21:
Ik was op zoek naar een oplossing voor de nogal felle display. Eerder vandaag bij de action een privacy screenprotector gehaald voor een smartphone. Kostte me 2 euro. Zojuist getest in een donkere slaapkamer door ervoor te houden. Scheelt een hele hoop en de touchfunctie blijft behouden. Nu alleen nog op maat zien te snijden en dan monteren.
Je kunt dimmen/helderheid in stellingen wijzigen door de nachtstand knop 10 sec. in te drukken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5xI1W-Hzbz7AxcsiA36xWmW7yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0BnoJeYfD2IcU2JXekFKs3k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
Ik ben het! schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:43:
[...]

Je kunt dimmen/helderheid in stellingen wijzigen door de nachtstand knop 10 sec. in te drukken :P

[Afbeelding]
Daarmee schakel je de lichtsensor juist uit en brandt de display op maximale helderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
r03n_d schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:04:
[...]

Daarmee schakel je de lichtsensor juist uit en brandt de display op maximale helderheid.
Je kan daarmee uitschakelen EN inschakelen. Display geeft dat aan met "ds of "En" oftewel disabled of enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
JukeboxBill schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:42:
[...]

Je kan daarmee uitschakelen EN inschakelen. Display geeft dat aan met "ds of "En" oftewel disabled of enabled.
Feitelijk correct, maar hij staat standaard aan. Dus als "de standaard" al te fel is biedt dit geen oplossing. Voor vrijwel alle mensen zal deze optie de display alleen maar feller maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Deze week mijn eerste Innova 2.0 10HP opgehangen in mijn werkplaats.
Ik heb hem in een raamopening geplaatst zodat ik zonder gaten achter te laten de airco weer kan weghalen als het niet bevalt.
Raamopening heb ik dichtgemaakt met aan de binnenkant MDF plaat 22 mm (lekker zwaar voor demping) en buiten watervast multiplex en trespa bekleding. Er tussen in zit een houten frame en de holle ruimte is helemaal volgestopt met steenwol.
In de raamsponning zit beglazingsband voor een luchtdichte afsluiting.
Het geheel zit zodanig dat ik het kan weghalen zonder schroefgaten of andere schade achter te laten zodat het raam er zo weer in terug kan.
Ik moest ook nog een uitsparing in de MDF plaat maken omdat er achterop het apparaat een buis met isolatie een cm uitstak over een lengte van ca. 15 cm. Daar ging de kast op steunen bij het ophangen en sloten de luchtkanalen niet goed aan.
De originele kunststof buitenroosters heb ik gelijk maar vervangen door aluminium roosters met fijnmazig gaas, want die plastic klepjes en dat houtjetouwtje gedoe met die kettinkjes en veren vind ik een klungelconstructie.

Ik ga de Innova alleen gebruiken voor verwarming i.p.v. de gasgevelkachel. Die zit er nog wel als backup, want als het buiten onder nul wordt, dan doet die Innova niet veel meer en de COP wordt een stuk minder.

Gisteren en vandaag nog bezig geweest met het netwerk en de app. Was ook nog een hoop gezoek en experimenteren maar het werkt nu zoals ik wil met een vast IP adres voor de airco, zodat ik hem ook in Homeassistant kan opnemen met deze integratie
https://github.com/danielrivard/homeassistant-innova
Ik heb er nog geen automatiseringen mee gemaakt maar de temperatuur instellen via het dashboard werkt.

Ik vraag mij nog wel af of de bediening nu via de server van Innova in Italië loopt of dat het binnen mijn thuisnetwerk blijft. In de app heb ik wel bediening op afstand ingeschakeld omdat ik anders geen vast IP adres kon instellen.
Het reageert i.i.g. snel genoeg.

Omdat ik ook een paar Aquara temperatuursensors in de werkplaats heb hangen, viel het mij al wel op dat de thermostaat van de airco een grote afwijking heeft.
De airco staat nu op 20 graden ingesteld en de ruimte is ca 16 a 17 graden. Op zich niet zo'n ramp want de laagst instelbare temperatuur van 16 graden vond ik toch al te hoog voor mijn doel.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 24-09-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
De originele kunststof buitenroosters heb ik gelijk maar vervangen door aluminium roosters met fijnmazig gaas,
Let wel dat fijnmazig gaas vlug "geclogged" raakt, daarom dat ik de mijne (al 2 jaar in dienst) vervangen heb door grofmazig gaas.
Zelf gebruik ik 2x Innova 12 HP met "Elec" en ben er nu, in het herfstseizoen, tevreden van. Buiten wel meerdere ml condenswater.
Als je de Innova App gebruikt (bediening via Internet) dan is het wel degelijk via de Innova server; een onjuist serienummer ingeven bv. resulteert in "illegal" en verder niet meer te bedienen via de Windows app, die zelf helemaal niet betrouwbaar is.
Het doet mij plezier dat je er in geslaagd bent een vast IP adres voor de unit te verkrijgen, bij mij lukt dat niet meer, tijdelijk wel maar het is een heel gedoe om de reset van de WiFi module uit te voeren waarna deze tijdelijk een bijzonder zwak signaal (AP modus) uitzendt, niet gemakkelijk om ermee te verbinden.
Deze Innova's werken vrij goed, maar op gebied van netwerk heel wat minder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
Liever het rooster dat verstopt raakt dan dat die zooi in je unit komt lijkt mij? Ik woon naast een wilg die nogal veel pluis kan verliezen, dat houd ik toch liever buiten m’n unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodh078
Ik ben het! schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt. Daar ben ik van op de hoogte. De sensor staat bij mij aan. Het display is echter zelfs te fel wanneer de airco uitstaat. Bij ons hangt hij hoog aan de muur en vlak naast het bed. Mijn oplossing met de privacy screenprotector lost het grotendeels op. Ter indicatie, voorheen scheen er zelfs bij uitstaan van de airco aardig wat licht op het plafond en nu vrijwel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
p38cyq schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:12:
De originele kunststof buitenroosters heb ik gelijk maar vervangen door aluminium roosters met fijnmazig gaas,
Let wel dat fijnmazig gaas vlug "geclogged" raakt, daarom dat ik de mijne (al 2 jaar in dienst) vervangen heb door grofmazig gaas.
Bedankt voor de waarschuwing. De roosters zitten ongeveer op ooghoogte dus ik kan het makkelijk in de gaten houden.
. . .
Als je de Innova App gebruikt (bediening via Internet) dan is het wel degelijk via de Innova server; een onjuist serienummer ingeven bv. resulteert in "illegal" en verder niet meer te bedienen via de Windows app, die zelf helemaal niet betrouwbaar is.
Dat vermoeden had ik al, want de verbinding valt regelmatig uit, terwijl ik het WiFi netwerk hier juist nog heb uitgebreid met een repeater vlak bij de Innova.
Het doet mij plezier dat je er in geslaagd bent een vast IP adres voor de unit te verkrijgen, bij mij lukt dat niet meer, tijdelijk wel maar het is een heel gedoe om de reset van de WiFi module uit te voeren waarna deze tijdelijk een bijzonder zwak signaal (AP modus) uitzendt, niet gemakkelijk om ermee te verbinden.
Deze Innova's werken vrij goed, maar op gebied van netwerk heel wat minder....
Ik heb het nu een paar keer moeten resetten vanwege al mijn experimenten, dus ik heb er routine in.
Maar door die brakke verbinding met de server van Innova is het niet betrouwbaar genoeg om iets te gaan automatiseren in HA. Ik ben nu aan het kijken naar een IR blaster die je kan aansturen via WiFi.

Vandaag ben ik een poos aan het werk geweest in de buurt van de airco. Hij maakt een irritant reutelend geluid. Het lijkt op een waterpomp met een klein beetje water in het rotorhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesHart
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-03-2023
Vorige week mijn nieuwe Innova 12HP voor het eerst op verwarmen gezet en net als bij JukeboxBill constateer ik een irritant borrelend/reutelend geluid. Net of er water wordt rondgepompt. Heeft nu een weekje s'avonds gedraaid en borrelend geluid wordt helaas niet minder. Is dit normaal ? Effect is dat ik steeds vaker naar toilet moet ivm stromend water geluid. ;) Wie kan verklaren wat er aan de hand is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@CeesHart
Er is mij verteld dat het borrelen normaal is en veroorzaakt wordt doordat bij opstarten in verwarmingsstand warme lucht door de opvangbak voor het condens wordt geblazen. Dat duurt ca. 5 minuten.
Ik begrijp alleen niet waarom er water in de opvangbak staat als je een afvoer naar buiten hebt. Misschien is dat om het condenswater op temperatuur te houden voordat het wordt geloosd, zodat het niet kan bevriezen.
Eigenlijk zou er dan een thermometer in moeten zitten die constateert of er werkelijk bevriezingsgevaar is.
Want nu is dat lang nog niet het geval.

Ik was van plan om er ook nog eentje in mijn slaapkamer te zetten, maar ik begin te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 13:27
Heb sinds kort een 10hp, hier hetzelfde tijdens verwarmen. Mij is ook verteld dat dit condenswater is. Hij hangt in een bijkamer/kantoor, daar kan ik leven met het geluid. Ik had nog plannen om er eventueel een in de woonkamer te hangen, dat is van de baan, daar vind ik het echt te storend voor.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Normaal wordt in verwarmingsmodus het bevriezen van het condenswater bij de (koude) verdamper voorkomen door een verwarmingselement onder de condenspan (drain pan heating). Dit element werkt gewoon met de warmte van het gecomprimeerde koelmiddel in de airco (R410A of R32) wat hier door stroomt. De condensafvoer klep moet normaal ook open staan in verwarmingsmodus. De pan moet gewoon continu leeg lopen, zoveel condens mag niet achter blijven. In mijn posts van 10 augustus 2020 is dit verder uitgelegd.

https://gathering.tweaker...message/63364750#63364750

Het lijkt mij dus niet dat er bewust warme lucht door de condenspan wordt geblazen om bevriezing te voorkomen. Ook staat bij de vrij nieuwe 15HP nog steeds de oude drain pan heating in de plaatjes getekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WzoLYygznesxF1UDRlEhVDxWvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ACAyuo9fyXbYfuJM7tnkxTOV.png?f=fotoalbum_large

Wel raadt Innova een sifon aan in de condensafvoer in hun installatiehandleiding (pag. 21), zelfs minimaal 300 mm lager om middels een kleine waterkolom lucht aanzuigen via de geopende condensklep te voorkomen. Deze sifon weglaten kan in verwarmingsmodus langduriger geborrel veroorzaken, maar dan dus door aangezogen buitenlucht door de condensafvoer, waarin door onvoldoende afvoer dus toch wat water aanwezig blijft.

Binnen in het apparaat blaast de kanaalventilator vrij hard buitenlucht over het deksel van de drainpan door de verdamper (in verwarmingsmodus) die daar bovenop staat. Dat kan goed een kleine onderdruk onderin de condenspan veroorzaken.

Ik heb zelf ook geen sifon gelaatst, gebruik de Innova's al drie jaar en heb maar zelden wat geborrel gehoord, heel af en toe bij opstarten. Bij mij houdt dit ook altijd vrij snel op in verwarmingsmodus, dan is kennelijk de pan wel leeg. Misschien dat een wat langere condensafvoer, op onvoldoende afschot geboord (Innova schijft minimaal 3 graden voor, ik boor zelf nog wat schuiner weg) en slechte doorloop (ik gebruik een 16 mm pvc pijpje ipv die slappe siliconen slang) meer water kan doen achterblijven in de pan en afvoer, en dus meer geborrel kan veroorzaken? Kijk ook goed de bocht onderaan de Innova na, daar kan ook een klein beetje water in blijven staan bij onvoldoende afschot en doorvoer, vrij makkelijk te controleren door het stopje hier even open te maken.

Waarschijnlijk dus, dat hier, bij mensen die dit soort geborrel problemen langdurig ondervinden, nog wel wat aan de condensafvoer valt te verbeteren: korter, een wat ruimere diameter pvc pijpje gebruiken, beter afschot, zodat deze overal, altijd helemaal leeg loopt en voldoende ruimte laat om aangezogen lucht en condensdruppels elkaar te laten passeren, of toch de sifon plaatsen die Innova voorschrijft? Je kunt ook de condensafvoer, als test, even kort afdoppen buiten. Houdt het geborrel binnen dan op, dan weet je in ieder geval zeker de oorzaak. Dan moet je dus wat aan de condensafvoer doen.

Het probleem speelt overigens, alleen in verwarmingsmodus. In airco bedrijf is de condensafvoer klep normaal gesloten en voert de Innova condens af via verdamping over zijn condensor, zie mijn post van 5 juli 2021.

https://gathering.tweaker...message/67949428#67949428

[ Voor 45% gewijzigd door rweust op 08-10-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het geborrel is er ook als er nog helemaal geen water uit de condensafvoer komt. Het klinkt aan de bovenkant van de airco bij het rooster trouwens ook luider.
Er komt sowieso weinig water uit, ook als ik de dop vlak onder de airco er uit haal.
Ik merk ook niets van vacuum trekken aan het eind van de slang.

Helaas kan ik het voorpaneel er niet zonder geweld afkrijgen. Ik heb ergens gelezen dat die vastgelijmd zit in de buurt van het display. Dan zou ik kunnen kijken of in de wateropvangbak water staat en de afvoer inwendig misschien verstopt zit.

De montagehandleiding is met betrekking tot de afvoer ook wat tegenstrijdig.
Als je kiest voor een opvangbak zonder afvoer naar buiten, dan wordt aangeraden om de afvoerslang boven het wateroppervlak te houden.
Maar als je een buitenafvoer met sifon gebruikt, dan zou je juist het uiteinde onder water moeten houden om te voorkomen dat er lucht in het vacuumsysteem kan komen en om geen luchtjes uit het riool in de airco te laten komen.
Dat laatste lijkt logisch maar waar moeten die luchtjes vandaan komen als je een sifon gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Het gaat om die voorgeschreven 300 mm hoogte voor de sifon, dat biedt voldoende tegendruk (0,03 bar) tegen aanzuigen van buitenlucht en mee terugkomend condens. De sifon loopt dan na een tijdje vanzelf vol en sluit dan voldoende af om verder geborrel te voorkomen. Een externe opvangbak staat er meestal vlak naast of pal onder, dan heb je minder hoogte, maar heb je vaak ook minder probleem met condenswater wat in de kortere leiding achterblijft, deels teruggezogen wordt en gaat opborrelen in de pan of leiding. Vandaar hier wel het voorschrift om de slang niet onder water in de bak te laten eindigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avj4B804myVwF5JR8o2zWwi5qX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HxswQwhr6ILPbsSyY328GuJQ.jpg?f=user_large

Een drukverschil van maximaal 30 mbar ga je ook niet echt als vacuum voelen, als je het stopje onder aan de bocht opent, natuurlijk. Verder is er maar heel weinig water in een condensafvoer leiding, die niet voldoende doorstroomt of is doorgezakt, nodig om borrelende geluiden te veroorzaken. Borrelen hoor je links bovenin de Innova, omdat daar de condensslang aan de goten van de verdamper (in airco bedrijf) begint die naar de condenspan loopt, De enige open verbinding met de condenspan en de afvoer dus, tenminste in verwarmend bedrijf, als de sifon die daar inwendig tussen zit is opgedroogd en leeggezogen. Het is weldegelijk condenswater wat deels terug borrelt in de afvoerslang of pan wat je hoort. Voor de rest is alles dicht met isolatie rond dit binnenwerk van de Innova, logisch dat je op andere plekken rond het apparaat dan dus minder geborrel hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GYrOVy0s5KmwEqhoewCW4fZUbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BTPTcvIhtSiANH2ChoCJyBpO.jpg?f=user_large

Maar test dit anders gewoon zelf even, door de condensleiding buiten even af te doppen of de siliconen slang even goed dicht te knijpen tijdens geborrel, zoals ik al eerder aangaf. Stopt dit geborrel binnen dan, dan hoeven we deze discussie toch niet verder te voeren? Dan is aangezogen lucht door de condensleiding de oorzaak van het geborrel in combinatie met achtergebleven condenswater. Hoef je het apparaat ook echt niet voor open te maken. Het display is overigens niet met de omkasting verlijmd, er zitten twee schoeven boven in de Innova. In dit topic is ook al vaker vermeld hoe je de voorplaat verwijderd, recent nog https://gathering.tweaker...message/72559482#72559482 ,
maar staat ook wel in de installatiehandleiding.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer, als antwoord op problemen, een oorzaak aan te geven en je aan een oplossing te helpen, geen discussie te winnen of Innova's te verkopen.

Die slliconen slang aan de Innova is slap en niet altijd ideaal als condensafvoer, omdat deze makkelijk in een bocht gaat zakken (bv. in de spouw) of soms ergens in de muur deels dichtknijpt en dan een restrictie vormt waar condenswater de aangezogen buitenlucht niet meer makkelijk kan passeren, deels teruggezogen wordt en vervelend, hoorbaar opborrelt in de afvoerslang of zelfs de condenspan.

Een recht grijs, 16mm (5/8") PVC pijpje, goed op afschot door de muur geboord, waar je de siliconen bocht onderaan de Innova direct om heen kunt schuiven en zo gemonteerd dat alles makkelijk, netjes en snel leeg loopt, lost ook zonder sifon al veel op, tenminste naar mijn ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whQN1ZG3fa5Mp60Sa_SlUW-gQAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kV1MJYBg5S2mithRSLptEWmt.jpg?f=fotoalbum_large

Wel daarbij even letten op overactieve metselbijen, maar daar is ook wel wat aan te doen https://gathering.tweaker...message/65845926#65845926

[ Voor 45% gewijzigd door rweust op 15-10-2022 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesHart
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-03-2023
CeesHart schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:36:
Vorige week mijn nieuwe Innova 12HP voor het eerst op verwarmen gezet en net als bij JukeboxBill constateer ik een irritant borrelend/reutelend geluid. Net of er water wordt rondgepompt. Heeft nu een weekje s'avonds gedraaid en borrelend geluid wordt helaas niet minder. Is dit normaal ? Effect is dat ik steeds vaker naar toilet moet ivm stromend water geluid. ;) Wie kan verklaren wat er aan de hand is
Proef op de som genomen en condensleiding buiten even afgedopt. Gevolg borrelend geluid is verdwenen. precies zoals rweust aangaf. Dus borrelend geluid is condenswater.
Voordat ik ga experimenteren met condensafvoer heb eerst geprobeerd enige instellingen te veranderen. Ik heb hierbij de automatische modus geselecteerd (3 snelheidsbalken die op het scherm omhoog en omlaag bewegen). Resultaat bij mij is dat na ongeveer een half uur het gereutel verdwenen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Op automatisch vermogen regelt de warmtevraag het toerental van de ventilatoren sterk, zowel de radiaal (binnenlucht)ventilator, als de centrifugaal ventilator die de buitenluchtstroom via de kanalen door de verdamper (in verwarmend bedrijf) over de condenspan blaast.

Tijdens rustiger ventilator bedrijf, minder warmtevraag, stijgt dan de druk in de condenspan weer iets en krijgt het condenswater de kans om nog wat meer weg te lopen. Op een gegeven moment houdt het geborrel dan soms op, maar dat het geborrel wel langdurig aanhoudt op vaste vermogensinstellingen, betekent wel dat hier een probleem met goed weglopen van condens aanwezig is.

Dit langdurig geborrel speelt alleen in verwarmend bedrijf, zoals in eerdere posts ook al aangegeven waarom. Het kan dus best lang duren voor het probleem zich kenbaar maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door rweust op 13-10-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Voor wat betreft het borrelen van de Innova (zelf geen last van overigens), dit is wat Brink adviseert voor hun WTW-units:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDEJMUnjB-wut3H6cbhDMEXT8AQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEnFs8RadHpYQUnUcp3GhxwD.png?f=fotoalbum_large

Als je bijna geen condenswater krijgt tijdens verwarmen, dan moet er iets mis zijn. Voordat ik de afvoer had aangesloten op het riool, had ik er tijdelijk een emmer onder staan. Het is echt bizar hoeveel water er afgevoerd wordt tijdens verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Deze laatste sifon oplossing laat al zien dat het borrelen van de condensafvoer kennelijk niet een specifiek Innova probleem betreft, maar gewoon met de aanleg van de condensafvoer te maken heeft. Buitenunits van warmtepompen kennen dit probleem dus ook.

Let er alleen wel op dat, indien er voor kiest de condensafvoer onder water in een sifon te laten eindigen, de sifon wel minimaal 300 mm diep onder de aftap van de Innova zit. Anders krijg je nog steeds problemen dat het condenswater teruggezogen kan worden tot in de condenspan binnenin de Innova

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 14-10-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 23:06

Det

Ik wil niks afdoen aan de bevindingen van CeesHart dat het borrelen stopt als de condensafvoer afgedopt wordt, maar de Innova installatie handleiding van mijn 2.0 Mini zegt:
Drainage occurs by gravity. For this reason, it is essential for the discharge pipe to have at least a 3% minimum slope in every point. The pipe to be used can be rigid or flexible with a minimum inner diameter of 16 mm. If the line flows into a sewer system, it is necessary to add a siphon before placing the pipe into the main drain. This siphon must be placed at least 300 mm under the mouth of the appliance.
Bold toegevoegd door mij. Dus alleen als je 'm aan het riool hangt zou een sifon nodig zijn. Dan lijkt me de functie van sifon het voorkomen van stankoverlast, niet van geborrel.

Maar goed, mijn 2.0 Mini is dus binnen, dinsdag komt een boorbedrijf de gaten boren. Ik laat jullie weten of ie borrelt na installatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rweust
Zoals ook al, nu meermaals, door mij aangegeven, voldoet een 16 mm pvc pijpje, direct naar buiten, onder voldoende afschot geboord, zonder dus "doorzakkers", samengeknepen restricties of slecht aangesloten siliconen bochten van de afvoer uit de Innova, waarin water kan blijven staan, ook om dit geborrel probleem op te lossen.

Een lager geplaatste sifon, mits deze voldoende water bevat, vandaar ook de oplossing van Brink gepost door @TCMR , helpt echter weldegelijk tegen aanzuigen van lucht door het water. De leiding kan zich bij de Innova dan immers vullen met een 300 mm waterkolom, wat tot 30 mbar tegendruk genereert en op deze manier lucht aanzuigen en geborrel voldoende voorkomt.

Een sifon toepassen hoeft dus niet bij de Innova, mits de condensafvoer maar goed is aangelegd, maar kan wel bijdragen tot de oplossing van het geborrel probleem, indien dit niet het geval is.

Oorzaak geborrel: water achterblijvend in de condensleiding of condenspan, waarbij de aangezogen lucht niet vrij kan passeren. Nu ook bewezen door anderen, met dank aan @CeesHart.

Oplossing: reeds meermaals genoemd.

Probleem: niet specifiek Innova gebonden, met dank aan de post van @TCMR, het betreft geen storing in het apparaat, geen functioneel en ook geen structureel probleem in het ontwerp van het apparaat, zoals een enkeling impliceerde.

Tevreden zo?

[ Voor 75% gewijzigd door rweust op 16-10-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Er gebeurde vanochtend iets vreemds: Innova 12HP stond, net als andere dagen, te verwarmen in verwarmingsstand (rode balk, 21 graden) en auto-modus voor ventilatorsnelheid (knipperende snelheidsbalkjes). En toen opeens begon ie te pingen. Alsof iemand op de afstandsbediening klikte, maar die lag gewoon naast me op m'n bureau. Een beetje random, ventilatoren stopten, en de klep ging dicht. Hij bleef maar pingen, en dan verscheen er 1 en dan opeens 31 graden als insteltemperatuur.
Heel eigenaardig. Alien electronics? Hij wilde ook niet in stand-by, maar na een tijdje heb ik 'm toch in "A"-stand weer op kunnen starten. Met lage ventilatorsnelheid eigenlijk wel een prima stand.
Hij draait nu eigenlijk weer normaal (verwarmingsstand, auto-snelheid), maar hij was wel even de weg kwijt.

Ga voor de zekerheid toch even de filter checken. Die zit zo hoog dat ik er met een ladder bij moet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik ben inmiddels begonnen met het plaatsen van mijn 12 hp elec in een bestaand kozijn met ingebouwde geluidsdempers. Het wordt een wat diepere vensterbank op deze manier maar dat is geen probleem. Ik ga de kast nog flink verstevigen om resoneren te voorkomen en vul hem daarna met glaswol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmTH5fxbWtoxXFFwvg6hUTEPG3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S67pnjHjOBSOYM6c78fgOi7u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zexFaOkkQkZAYzwMAANlLLaOs5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAk6a9yOzjJRziKiPJNcfBKl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ8DdzFsHzxqZ1QAM7fGvjMGFx4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pD6gdWextUNBTxvdej5oL9lS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Ipv glaswol kun je ook katoenisolatie overwegen. Dit is wat zwaarder en dichter dan glaswol en dempt daardoor geluid en trillingen beter uit. Het is van vermalen kleding gemaakt, o.a. oude spijkerbroeken. Merknaam Metisse, gewoon bij de lokale bouwmarkt te koop.

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 21-10-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
KoenVW76 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:43:
Ik ben inmiddels begonnen met het plaatsen van mijn 12 hp elec in een bestaand kozijn met ingebouwde geluidsdempers.
Kijk, da's de ware Tweakers-spirit, daar houden we van (y) Hou ons op de hoogte van het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 11:10
Ik heb inmiddels ook een 10HP in de slaapkamer hangen en over het algemeen erg tevreden, alleen die irritante piep/chime bij het inschakelen vind ik erg irritant, vrouwlief wordt daar ook wakker van wanneer ik hem inschakel...
Weet iemand of er de mogelijk is deze uit te schakelen of zachter te zetten? Ik kon het in de handleiding of in dit topic zo gauw niet vinden...

Mochten mensen nog twijfelen om deze zelf op te hangen, dit is goed zelf te doen en spaart een hoop kosten uit... Heb zelf, na lang wikken en wegen, een diamantboor bij Amazon besteld en hiermee aan de slag te gaan... (Wel een dagje druk mee geweest)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoenVW76
De innova staat inmiddels even te proefdraaien maar ik ben heel erg tevreden over het geluid dat buiten te horen is. In onderstaand filmpje heb ik hem in de verwarmingsmodus staan. De dB meter op mijn telefoon geeft op een afstand van 1 meter ( schuin zodat ik niet in de luchtstroom sta) een gemiddelde van 42dB. Tegenover een gemiddelde van 36 dB als hij uit staat. Ik weet alleen niet hoe accuraat de app is maar het geeft in ieder geval een idee.

Weet iemand of de omgevingstemperatuursensor te ijken is? De app geeft aan dat de temperatuur 3 graden hoger is dan mijn thermostaat in de kamer die op zo'n 6 meter afstand hangt. Waardoor hij dus ook veel te vroeg afslaat.

[ Voor 17% gewijzigd door KoenVW76 op 22-10-2022 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
[b]KoenVW76 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:49:
Weet iemand of de omgevingstemperatuursensor te ijken is? De app geeft aan dat de temperatuur 3 graden hoger is dan mijn thermostaat in de kamer die op zo'n 6 meter afstand hangt. Waardoor hij dus ook veel te vroeg afslaat.
Dan zet je toch de temperatuur van de Innova hoger? In mijn geval ging ik ervan uit dat het komt omdat de machine zelf de grootste aanzuiger van opgewarmde lucht (hij hangt hoog) is, en de weergave wel klopt, alleen dat de gemeten temperatuur nogal "lokaal" is. Een thermometer die in de richting van de "gooi" van de uitblaasklep staat, meet ook een aardig hoge temperatuur, maar de kamerthermostaat blijft achter. Ik vind het logisch. Lucht uit warmte verspreid zich anders in een ruimte dan bijv. convectie van radiatoren.

Maar ik kan me voorstellen dat je gevoelsmatig de twee getallen gelijk wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 14:17
Zit een behoorlijke afronding op naar boven idd. 20.1 is al gauw 21. En die 20.1 is op nog geen meter afstand gemeten. Geen idee hoe dit te compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik heb het idee dat wat ik ervaar, want de temperatuur die hij meet schiet ook veel te hard omhoog bij het verwarmen, een probleem van de elec versie is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBcUZlu3zWA1CE-pTNKL7QeUsn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mb0Qhc7H1PnE6pyNXCqp55xn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qecLxFBBvhvcnb8Iv2TxOXtUebM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWEntOSFbGyvXo6p1g6o8zzc.jpg?f=fotoalbum_tile

De innova warmt aan de inlaat kan behoorlijk op, en ik vermoed dat de straling daarvan uit invloed heeft op de sensor die daar gemonteerd zit. Het kan dat het elektrisch element hier voor verantwoordelijk is, ik ga hem nog even testen met het element uit.

Misschien dat ik de sensor kan verplaatsen of kan afschermen zodat hij minder gevoelig is voor de warmte straling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
KoenVW76 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:35:
Misschien dat ik de sensor kan verplaatsen of kan afschermen zodat hij minder gevoelig is voor de warmte straling.
Je kunt eens proberen een stukje aluminiumfolie om de sensor te wikkelen. Wel strak en netjes, zodat de glimmende kant van de folie de warmtestraling meer reflecteert en de sensor deze minder absorbeert. Aluminiumfolie heeft een lage emissiviteit, iets van 0,05 of minder.

Door het strak om de sensor te wikkelen blijft de warmteoverdracht door convectie wel in stand. De temperatuur van de langsstromende lucht zou dan wel eens beter gemeten kunnen worden. Radiatorfolie kan ook, maar dan wel zonder die isolerende schuimlaag. De warmteoverdracht door convectie met de langsstromende lucht moet immers zo goed mogelijk in stand blijven, ook oppassen met teveel aan lijm, kit, ed. dus. Ook die EHBO reddingsdekens (PET folie met een "goud" of metaallaagje, een paar euro bij de drogist) kunnen goed werken. Door hun lage emissiviteit, stralen ze slecht warmte uit, maar absorberen dit dus ook slecht (stralingswet van Kirchhoff).

Ik heb zelf wel eens een sensor op een telescoop in een vergulde cinch bus (uitgeboorde "gouden" Tulp/RCA aansluiting) gemonteerd. Door radiatie rondom naar de open, koude, heldere hemel, wees deze sensor 's nachts bijna 4 graden Celsius te lage buitenlucht temperatuur aan. De dauwverwarming van de optiek regelde daardoor veel te fel. Na plaatsing van de buitenlucht sensor in een vergulde bus, deels nog open van voren, bedroeg de afwijking nog slechts 0,4 C.

[ Voor 18% gewijzigd door rweust op 24-10-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Bedankt voor de tip, ik heb de sensor omwikkeld maar het heeft geen merkbaar effect. Even een voorbeeld:

Om 13:30 is de temperatuur in huis 19,1 graden volgens de kamerthermostaat
De innova geeft aan 19 graden. ( dit was na een nacht uit staan)
Ik stel de temperatuur in op 23 graden

om 14:05 geeft de innova al een omgevingstemperatuur aan van 24 graden en slaat af.
De temperatuur in huis is nu 20.1 graden

Dit is zonder het gebruik van het elektrische element.

Oftewel niet erg praktisch. Wellicht dat dit anders is als het kouder is, in de praktijk ga ik niet verwarmen tot 23 graden. Ik heb even contact opgenomen met de verkoper.

Edit: ik heb de uitbaasrichting nog veranderd, zodat deze meer naar beneden/ rechtdoor blaast in plaats van omhoog/rechtdoor. Ik kan mij voorstellen dat hij dan minder zijn eigen warme lucht aanzuigt.

[ Voor 21% gewijzigd door KoenVW76 op 25-10-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
KoenVW76 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:09:
Bedankt voor de tip, ik heb de sensor omwikkeld maar het heeft geen merkbaar effect. Even een voorbeeld:
Dan is absorptie van straling door warmere componenten in de buurt dus niet het probleem. Maar eh, je gaf eerder aan dat het meten van een te hoge temperatuur vooral optrad bij de ELEC met het elektrisch element aan.
KoenVW76 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:09:
Edit: ik heb de uitbaasrichting nog veranderd, zodat deze meer naar beneden/ rechtdoor blaast in plaats van omhoog/rechtdoor. Ik kan mij voorstellen dat hij dan minder zijn eigen warme lucht aanzuigt.
Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat dit wel één van de eerste dingen zou zijn die je geprobeerd zou hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door rweust op 25-10-2022 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet of het al besproken is. Maar er is hier dus een nieuwe versie van de (R)innova 2.0?
Welicht is het alleen de verticale Rinnova, maar ze hebben eindelijk de logische stap gemaakt waar ik al jaren over nadacht, namelijk verse lucht ook toevoeren van buiten. Dan heb je dus Airco+WTW ventilatie in 1.

En ik lees ook een COP van 4.4 bij -5 buiten en 20 graden binnen. Dat is even serieus beter dan een COP van 3 boven 0, en onder 0 gewoon elektrisch.

Geluid staat nog steeds op 41 db, jammer dat ze niet de tredes hebben laten zien en laten zien wat de laagste stand doet.

Ik vind mijn Rinnova op zich okee voor de kinder slaapkamer, maar niet enorm tevreden over. Maar met de WTW ventilatie unit en veel betere werking (COP) van warmtepomp is het een stuk serieuzer product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Leuke ontwikkeling en bedankt voor de post @!null

Persoon lijk snap ik, dat het meer energie lijkt op te leveren, indien je warmte uit de binnenlucht onttrekt en deze lucht flink afkoelt voor je naar buiten blaast. Maar de energie die je daarbij wint betreft nog steeds maximaal het temperatuurverschil tussen buitenlucht temperatuur en de nog koudere lucht die je dus naar buiten uitblaast x de volumestroom aan lucht die je uitblaast x de warmtecapaciteit van die lucht. Je moet immers de koude buitenlucht ook weer meer verwarmen voor je deze de veel warmere kamer in kan blazen.

Daar verlies je het voordeel van warmere binnenlucht met koudere buitenlucht uitwisselen dus weer. Bovendien bevat de warmere binnenlucht meestal in absolute zin veel meer vocht dan de buitenlucht, we ventileren immers niet voor niets. Buitenlucht van -5 C bij 80% RV bevat 2,7 gram vocht per m3, binnenlucht van 20 C bij 50% RV bevat maar liefst 8,6 gram vocht per m3. Hierdoor moet in verwarmend bedrijf met vochtige binnenlucht over de verdamper, deze veel vaker ontdooid worden bij lagere buitentemperaturen. Dat kost verwarmend rendement van de warmtepomp.

Het blijft dus een ventilatie-unit, met een warmtepomp. Waar zit het energie voordeel dan wel? Nou, deze unit kan flink ventileren, 320 m3/h, en dus in airco bedrijf, bij 's nachts koudere buitenlucht, puur door ventilatie een warmere kamer afkoelen, waar de normale Innova dus nog wel zijn compressor zou gebruiken. Het omgekeerde geldt ook in verwarmend bedrijf, als door opkomende of doorbrekende zon de temperatuur van de buitenlucht even hoger is dan die in de kamer. Tijdelijke omstandigheden, waar voordeel bij valt te halen.

In de energieberekening word ook het "normale" verlies van de centraal ventilatiesysteem (warmere lucht naar buiten blazen en koude door de roosters naar binnen laten) als winst meegenomen, ga ik van uit. Maar zoveel energie is dit nu ook weer niet. Een woonkamer/keuken wordt wettelijk met minimaal met 75 m3/h geventileerd. Bij 10 C temperatuurverschil tussen binnen- en buitenlucht verlies je uit deze woonkamer/keuken dus 191 W aan warmte, zie mijn eerdere post https://gathering.tweaker...message/72439262#72439262

Dus, als je al warmtebalansventilatie hebt in een woning, dan biedt deze Rinnova weinig energievoordeel meer. Ik zie ook geen veel grotere condensor en verdamper dan in de normale horizontale Innova 2.0 12HP. Dus of deze nieuwe unit werkelijk een zo veel hoger rendement biedt, als warmtepomp? Verder voordeel zit meer in de warmte uitwisseling door ventilatie en dan met name voor ruimtes waar normaal weinig ramen open kunnen om tijdens koelen te profiteren van koelere nachtelijke zomerlucht of tijdens verwarmen van warmere voorjaarslucht in de loop van de dag.

Ook geldt bij dit soort ventilatie units dat je regelmatig filters moet reinigen, die zitten er zeker voor, anders blaas je allerlei stof en vuil van buiten naar binnen. Zonder regelmatig gereinigde filters krijg je dezelfde microbiologische problemen, als sommigen bij balansventilatie al ondervinden.

[ Voor 17% gewijzigd door rweust op 02-11-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je mist het echt grote voordeel, gewoon 1 apparaat voor alles. De echte "air conditioner" dus ook de lucht ververst, zelfs met monitoring.

Overigens zitten er wat aannames in, tenminste, ik heb nog niet goed gekeken of hier los een WTW bij inzit, dan klopt niet alles wat je zegt. Je hebt een Tegnis DCU_W, die heeft echt een WTW met een mini warmtepomp erbij, die doet dat wel.

Ik vind het niks meer dan een logische combinatie om volledig gedecentraliseerd met 1 apparaat per ruimte. Want zo'n Type C ventilatie is toch altijd een beetje twijfelachtig, die zuigt toch niet alles goed af, is altijd een compromis.
En ventilatieroosters waaien vaak door.

Dit is gewoon nieuwe stijl bouwen, luchtdichtbouwen en controle van de ruimte, per ruimte dus.

Een ventilatiesysteem dat de ruimte monitoort waar die in hangt en daarop reageert is superieur aan alle andere ventilatie oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
!null schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:35:
Overigens zitten er wat aannames in, tenminste, ik heb nog niet goed gekeken of hier los een WTW bij inzit, dan klopt niet alles wat je zegt. Je hebt een Tegnis DCU_W, die heeft echt een WTW met een mini warmtepomp erbij, die doet dat wel.
Er zit volgens de documentatie geen losse WTW in deze Rinnova, als je hiermee tenminste zo'n lucht-lucht warmtewisselaar bedoelt als in balansventilatie. Er zit wel een warmtepomp in, net als in de gewone Innova's. Het energievoordeel t.o.v. de gewone split warmtepomp of de 2-duct Innova's treedt dus op als je door gewone ventilatie, zonder dat de compressor van de warmtepomp loopt dus, de ruimte kunt koelen of verwarmen met de buitenlucht. Daar is dan juist geen lucht-lucht warmtewisselaar bij nodig. Voor dit soort situaties bezitten WTW balanssystemen daarom een bypass om hun warmtewisselaar heen. Daarnaast heb je energie voordeel door warmte uit de ventilatielucht, tenminste als je geen WTW balansventilatie bezit.

Wat klopt er verder dan niet in die aanname van mij?
Ik vind het niks meer dan een logische combinatie om volledig gedecentraliseerd met 1 apparaat per ruimte.
Verder is één apparaat voor ventilatie prima in een woning en voldoet de Rinnova hier ook makkelijk voor meerdere ruimtes of zelfs een hele woning met een verse lucht ventilatiecapaciteit van maar liefst 320 m3/h, maar een koelvermogen van slechts 2,4 KW is dan juist weer veel te weinig voor een hele woning of voor meerdere ruimtes. Ik zie dan het één apparaat voordeel per ruimte toch weer veel minder in.
Want zo'n Type C ventilatie is toch altijd een beetje twijfelachtig, die zuigt toch niet alles goed af, is altijd een compromis.
En ventilatieroosters waaien vaak door.
Nemen we even geen balansventilatie, maar de gewone oude centaalafzuiging met toevoerroosters. Die staat voor een woonkamer/keuken ingesteld op zo'n 75 m3/h aan ventilatiecapaciteit. Voor een m3 lucht geldt een warmtecapaciteit van 918 J/C. Als het buiten vriest, verlies je hier dus 75 m3/h x 918 J/C.m3 x 20 C /3600 = 383 W aan warmte. Bij een COP van 4 haalt die Rinnova hier dus ongeveer 286 W aan warmte uit terug.

Let wel, dit geldt bij temperaturen rond het vriespunt buiten en bij de aanzienlijke ventilatie van woonkamer en keuken. Daarnaast ventileert de Rinnova ook door, indien deze woonkamer en keuken op temperatuur zijn. Zonder warmtevraag blaast de Rinnova warme lucht (hopelijk wel met wat teruggeregeld volume) dus gewoon naar buiten en verlies je nog steeds warmte door ventilatie. In de praktijk zal de Rinnova, als het buiten vriest, bij 75 m3/h ventilatie van een woonkamer/keuken, dan misschien net iets van 150 W gemiddeld aan warmte terug winnen

Het is dus niet zo heel spannend wat de Rinnova hier presteert. Een gewone WTW balansventilatie met lucht-lucht warmtewisselaar bezit geen doorwaaiende roosters, maar ook geen stroom verbruikende compressor, haalt daarentegen doorlopend de warmte uit de ventilatielucht en pakt dan ook nog het hele huis mee (badkamer en toilet doen samen ook 75 m3/h). Die haalt, bij vorst buiten, zelfs bij maar 70% rendement (sommigen halen ruim 80%) over zijn lucht-lucht warmtewisselaar, al gauw 535 W aan warmte uit de ventilatielucht van de hele woning.

Nadeel van een centrale WTW balansventilatie betreft de toevoerleidingen naar de verblijfsruimten, die kunnen bij renovatie vaak niet aangelegd worden in een bestaande woning. Maar daar zijn ook andere oplossingen voor, zoals decentrale WTW ventilatie units (die zijn prima te combineren met een regeling en koeling/verwarming per ruimte) of een WTW systeem wat de warmte uit de centraalafzuiging haalt en deze gebruikt voor voorverwarmen van CV en tapwater, een ventilatiewarmtepomp.

[ Voor 105% gewijzigd door rweust op 06-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikd
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-12-2022
Hallo,

Wij overwegen om op de slaapkamers van onze kinderen de bestaande elektrische verwarming te vervangen door een Innova 2.0 elec. Onze voornaamste zorg is het geluid, aangezien deze voornamelijk 's nachts zou moeten draaien.

Weten jullie of er ergens in België een showroom is waar Innova modellen staan opgesteld? Of is er misschien iemand die deze modellen heeft staan en waar ik eens zou mogen komen luisteren? Dat zou super zijn! (Ter info: ik woon in Boutersem, bij Leuven).

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Hendrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
rweust schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:03:
[...]

Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat dit wel één van de eerste dingen zou zijn die je geprobeerd zou hebben.
Achteraf gezien is het inderdaad een voor de hand liggende oplossing. Vanavond opnieuw getest en hij werkt nu een stuk beter. Al moet ik zeggen dat ik ook last heb van het geborrel. Als hij op vol vermogen draait hoor ik het niet, wel even bij het opstarten en nadat de temperatuur ( bijna) is bereikt. Klinkt een beetje als een doorlopend toilet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
KoenVW76 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:16:
[...]
Al moet ik zeggen dat ik ook last heb van het geborrel. Als hij op vol vermogen draait hoor ik het niet, wel even bij het opstarten en nadat de temperatuur ( bijna) is bereikt. Klinkt een beetje als een doorlopend toilet...
Kijk even een paar posts terug op dit forum topic, vanaf 5 oktober, net 4 weken geleden, is er veel gezegd over dit geborrel, wat de oorzaak is en ook wat je er aan kunt doen, n.l. de condensafvoer verbeteren.

Dit forum heeft een zoekfunctie, in het algemeen wordt die echter weinig gebruikt. Ik snap dat het voor velen veel makkelijker is om een vraag of probleem gewoon te posten, maar we vallen daardoor wel regelmatig in herhaling. Veel is dus al eerder aan de orde geweest en het vervuilt zo'n topic enorm, om iedere keer hetzelfde onderwerp te behandelen en hetzelfde antwoord te moeten geven.

Mijn verzoek aan mensen met vragen of problemen, zoek eerst eens met wat trefwoorden, bovenin deze Tweakers webpagina, in dit actieve topic, voor je de vraag stelt. Veel is immers in drie jaar tijd al lang beantwoord. Dat voorkomt dat verschillende mensen dezelfde vraag of hetzelfde probleem iedere keer opnieuw posten. Het topic wordt dan niet onnodig groot en blijft ook veel overzichtelijker voor mensen die wel dit forum wat actiever volgen, uitgebreider lezen en informatie of antwoorden zoeken.

[ Voor 56% gewijzigd door rweust op 07-11-2022 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik snap wat je zegt, ik heb dit topic echter van begin tot het einde doorgelezen voordat ik de Innova besteld heb. Ik kan niet heel veel anders doen aan de condens afvoer dan hoe die nu zit, zoals bijvoorbeeld meer hoogteverschil aanbrengen want het afvoerpijpje zit nu buiten al op het laagst mogelijke punt. Zijn er mensen die het borrelen hebben verholpen door de afvoer anders aan te leggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik ben toch nog aan de slag gegaan met de condensafvoer, maar ook de slang zeer schuin naar beneden laat lopen maakt geen verschil. Ik heb gebeld met Itec, de partij waar ik hem gekocht heb en die herkennen het probleem en melden dat ze in de laatste batches meer over dit probleem horen. Ik ga teruggebeld worden door een monteur van hen, ik zal laten weten wat hier uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Bedankt voor deze info. Dit kan inderdaad een technisch probleem zijn met de laatste batches, gezien ik 2 Innova2.0 al 2 jaar in dienst heb en deze dit fenomeen niet vertonen (afloop is 3° naar beneden).

Serienummers zijn IN2049XXX en IN2055XXX.
Wijkt jouw S/N hier ver van af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
p38cyq schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:20:
Bedankt voor deze info. Dit kan inderdaad een technisch probleem zijn met de laatste batches, gezien ik 2 Innova2.0 al 2 jaar in dienst heb en deze dit fenomeen niet vertonen (afloop is 3° naar beneden).

Serienummers zijn IN2049XXX en IN2055XXX.
Wijkt jouw S/N hier ver van af?
Jawel, IN22135XXX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
Dat is er inderdaad een heel eind van weg en is mogelijk de oorzaak (andere FW? andere onderdelen?)

Laat het ons weten (interessant voor de andere forumleden) als de Itec mensen je al dan niet een oplossing kunnen aanbieden.

Zoniet beschik ik over de rechtstreekse emails van de technisch verantwoordelijken bij Innova Srl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
KoenVW76 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:11:
Ik ben toch nog aan de slag gegaan met de condensafvoer, maar ook de slang zeer schuin naar beneden laat lopen maakt geen verschil. Ik heb gebeld met Itec, de partij waar ik hem gekocht heb en die herkennen het probleem en melden dat ze in de laatste batches meer over dit probleem horen. Ik ga teruggebeld worden door een monteur van hen, ik zal laten weten wat hier uit gaat komen.
Voor je aan verschillen in series, batches en mogelijke recente wijzigingen door Innova aan het inwendige van de condensafvoer gaat denken, probeer eens gewoon het ontstoppingsdopje onder het apparaat in de siliconen bocht aan de condensafvoer helemaal te verwijderen.

Condensafvoer direct helemaal open, zonder de verdere invloed van die lange slappe slang er aan dus, bakje er onder en de Innova aan zetten op verwarmen.

Is er dan even kort wat geborrel, loopt er wat condens in het bakje en houdt dan even later het geborrel op, dan weet je dus dat er nog echt wel wat aan deze afvoer valt te verbeteren.

Probeer dit eens uit, kost nauwelijks moeite.

Mijn ervaring, en die van veel anderen, is dat een recht 16 mm PVC pijpje, op 3 tot 5 graden afschot direct naar buiten een veel betere condensafvoer garandeert, dan die slappe siliconen slang. Dit door de altijd open, ruimere, vrije doorvoer, recht zonder mogelijkheid tot zakken, waarin water kan blijven staan en zonder extra restricties door platknijpen of vervormen. Zoals ook al allemaal al eerder aangegeven, overigens

Jouw vraag in dit topic moet je misschien dus anders stellen: "Zijn er mensen die, met een recht 16 mm PVC pijpje, als condensafvoer, netjes aansluitend op de siliconen bocht onder het apparaat en op minimaal 3 graden afschot naar buiten, nog langdurig last hebben van geborrel in de verwarmingsmodus?"
Ik niet, bij drie apparaten niet !

Ik weet wel dat veel installateurs deze moeite niet doen met een PVC pijpje als goede, harde en rechte condensafvoer. Die siliconen slang schuift zonder verdere moeite door een geboord gat en zit er immers door Innova geleverd bij, nietwaar? Lekker snel klaar en bij problemen kun je uiteraard naar de leverancier van het apparaat wijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door rweust op 10-11-2022 20:30 ]

• KoenVW76
Bedankt voor je reactie, ik heb de slang direct naar beneden laten hangen vanaf het punt onder de innova naar een bak op de vloer. Daarmee een veel groter afschot gemaakt dan de 3 graden. Alsnog behoorlijk wat geborrel en lopend water geluid. Ik zie niet in hoe ik de afvoer nog beter dan dat zou kunnen maken. Ik heb verschillende hoeken geprobeerd. Ik kan nog proberen de slang er helemaal af te halen, maar ook al werkt het dan wel zonder geborrel, ik kan niet standaard een bak onder de innova gaan zetten.

Ik ben echt niet op zoek naar problemen maar het kan toch gewoon zijn dat er iets mis is met de condensafvoer in het apparaat zelf? Vooral als de leverancier bevestigd dat er meerdere innova's met dit probleem zijn.

• rweust
Probeer het stopje verwijderen eens. 1 Minuut werk, dan praten we verder, na jouw bevindingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoenVW76

Ik kan er ook niet iets anders van maken... Itec meld dat ze het probleem neergelegd hebben bij de fabriek, en ze zijn in afwachting van een reactie. Nogmaals ze hebben dus meerdere meldingen van klanten hierover. Ze vermoeden dat het met een firmware update opgelost zou kunnen gaan worden. Het is nog even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
En dit borrelen houdt niet op na maximaal 5 minuten met het stopje open?

Zo niet, dan nog één ding proberen. Stopje er weer op en siliconenslang ook afdoppen of goed plat dichtknijpen onder de Innova. Geen lucht meer toelaten door de condensafvoer terug de pan in. Stopt het borrelen dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
rweust schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:57:
En dit borrelen houdt niet op na maximaal 5 minuten met het stopje open?

Zo niet, dan nog één ding proberen. Stopje er weer op en siliconenslang ook afdoppen of goed plat dichtknijpen onder de Innova. Geen lucht meer toelaten door de condensafvoer terug de pan in. Stopt het borrelen dan wel?
Net nog geprobeerd, met het stopje open stopt het borrelen even na ongeveer 8 minuten als de innova op vol vermogen draait. Zodra de doeltemperatuur is ( bijna) is bereikt en hij minder hard gaat blazen komt het weer terug. Dat borrelen hoor je aan de andere kant van de woonkamer nog.

Ook als ik dan tijdens het borrelen de slang helemaal afsluit met beiden dopjes gaat het geborrel door. ( zo'n 10 minuten laten zitten)

Bedankt voor het meedenken in ieder geval hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Vreemd, dan wordt er dus nog ergens anders lucht aangezogen dan uit de condensafvoerleiding. Dit kan via de inwendige slang van de condensgoten bovenin het apparaat naar de condenspan onderin gebeuren, maar in verwarmend bedrijf zit de verdamper niet bovenin het apparaat. Dat is de condensor geworden en die wordt dan warm, daar ontstaat in verwarmend bedrijf dus helemaal geen condens.

Verder geldt dat met het bodemstopje helemaal open ook niet veel onderdruk meer in de condenspan zou mogen ontstaan, waardoor lucht ergens anders vandaan aangezogen wordt.

Er zit wel een sifon in deze inwendige slang, geïsoleerd met een stukje schuim, maar om die te bereiken moet het apparaat open. Misschien kun je dan beter, als test, eerst even wat water in die goten gieten. Door het rooster op de Innova te verwijderen zie je rechts voorin een stukje van die condensgoot en het gat waar die slang aan zit. Probeer met een stukje slang, trechtertje, of zoiets, hier eens een klein, half kopje water door te gieten. Probeer zeker niet te veel te morsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orskaXKVQ4z6_yJxJryCRnPK2ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHv7zRqFGLgqVipTSUjj00vL.jpg?f=fotoalbum_large

Door die inwendige sifon wat meer te vullen, kun je zien of dit het geborrel daarna in verwarmend bedrijf stopt. Het lijkt mij wel zinvol om te bepalen of die inwendige sifon bij jou dit geborrel veroorzaakt, aangezien afdoppen van de condensafvoerleiding naar buiten geen resultaat heeft, in tegenstelling tot mijzelf en anderen. Misschien dat, bij laag niveau in deze sifon, er tussen de condenspan en radiaalventilator bovenin het apparaat toch nog wat drukverschil ontstaat om lucht door die sifon te laten borrelen. Een vuil stoffilter kan hier overigens ook bijdragen aan een groter drukverschil.

Normaal, in alleen verwarmend bedrijf, droogt die sifon op een gegeven moment ook wel op, dan zou dit geborrel dus ook moeten stoppen, ook al duurt dit soms wat langer. Tenzij je de Innova dus weer regelmatig, tussen verwarmen door, in airco bedrijf gebruikt, of op de "A" stand ipv het "zonnetje" of "sneeuwvlokje". Die "A" stand gebruik ik zelf nooit. De Innova is in eerste instantie een airco. Je kunt er ook mee verwarmen, maar dat beperkt al veel meer (vooral bij lagere buitentemperaturen is er weinig rendement en bij -10 C buiten stopt het apparaat met verwarmen). Automatisch laten omschakelen tussen koelen en verwarmen, wat de "A" stand doet, geeft ook veel meer regelproblemen bij bepaalde temperaturen..

Mocht je toch het apparaat open willen maken, dan kun je de verdamper binnenin wel goed nakijken, die staat bovenop op de condenspan, wordt koud in verwarmend bedrijf en daar ontstaat dan dus de condens. Als die verdamper zijn condens niet goed afvoert naar de pan en de pan niet naar buiten, dan veroorzaakt die krachtige centrifugaalventilator binnenin wel voldoende drukverschil om nog ergens binnen bij de condenspan of in afvoer geborrel te doen ontstaan. Het geluid komt dan bij een opgedroogde inwendige sifon, uiteraard ook uit die slang aan die goot rechts bovenin het apparaat, zie foto.

[ Voor 80% gewijzigd door rweust op 12-11-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Bedankt voor het meedenken, itec meld dat een van de modellen die zij zelf hadden staan ook borrelt en die retour is gegaan naar innova voor onderzoek. Ze zijn in afwachting van een reactie. Ik ga dat afwachten, ik kan hem nu gewoon nog gebruiken in de tussentijd. Ik vind water gieten in een elektrisch apparaat of hem open maken net even iets te spannend als ik gewoon garantie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanishd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-12-2023
Ik,heb dit toestel nu zo’n 2,5 jaar en had nog nooit een borrelend geluid, totdat ik eergisteren het eens op A had gezet, dit voor de eerste keer. Na een half uurtje begon dat ding te borrelen (rechtsboven) dat het een lust was.
Dus die automatische stand zal hier niet meer gebruikt worden 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adesnaijer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 14:17
Had de vraag over het borrelen bij de leverancier neergelegd. Hieronder zijn antwoord:

Een borrelend geluid wordt veroorzaakt, zoals aangegeven in de handleiding, door dat u een luxe airco heeft met ‘anti bevries functie’ van het condenswater systeem. De airco blaast als het buiten kouder wordt, warme lucht in de condenswater opvang reservoir onder in de airco. Dit kan een borrelend geluid geven als het water verdampt of afgevoerd is door de waterdrain. Men kan dit oplossen door de airco een tijdje op KOELEN te zetten, (moet het niet te koud buiten zijn) of door boven bij de luchtfilter, een beetje water in het witte afvoergootje te gieten (voorzichtig). Hierdoor wordt het water reservoir en het water sifon in de airco weer gevuld met water en zal het “borrelen” stoppen. Meestal komt dit 1 á 2 x per seizoen voor als men overgaat van koelen naar verwarmen.

Door de airco te laten koelen, wordt er op “natuurlijke wijze’ weer condenswater geproduceerd, en zal de condenswater opvangbak en het sifon vanuit de airco vanzelf weer gevuld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:28

Jerra

Beunhaas in wording

Dag allemaal,

mogelijk een stom vraagje maar zal ik hier binnenkort ook de ervaringen plaatsen van mijn Profile (Gamma/Karwei) Monoblock, is zeer gelijkend aan de Qlima WDH 129, van Qlima lijkt de WDH 229 weer heel erg op een Innova. Echter veel dikker? Beide units zijn wel 20,5 cm!

Bij monoblockspecialist lijkt die weel heel erg op de Nova wat ook weer verdacht veel op InNOVA lijkt ;)

Ik vraag het omdat dit eigenlijk het enige forum is wat ik vond wat echt barst van de monoblock airco kennis (en ja heb het topic van begin tot eind doorgelezen).
Indien gewenst dit topic echt clean te houden op alleen Innova's zal ik dat respecteren natuurlijk!

[ Voor 18% gewijzigd door Jerra op 16-11-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
Adesnaijer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:05:
Had de vraag over het borrelen bij de leverancier neergelegd. Hieronder zijn antwoord:

Een borrelend geluid wordt veroorzaakt, zoals aangegeven in de handleiding, door dat u een luxe airco heeft met ‘anti bevries functie’ van het condenswater systeem. De airco blaast als het buiten kouder wordt, warme lucht in de condenswater opvang reservoir onder in de airco. Dit kan een borrelend geluid geven als het water verdampt of afgevoerd is door de waterdrain. Men kan dit oplossen door de airco een tijdje op KOELEN te zetten, (moet het niet te koud buiten zijn) of door boven bij de luchtfilter, een beetje water in het witte afvoergootje te gieten (voorzichtig). Hierdoor wordt het water reservoir en het water sifon in de airco weer gevuld met water en zal het “borrelen” stoppen. Meestal komt dit 1 á 2 x per seizoen voor als men overgaat van koelen naar verwarmen.

Door de airco te laten koelen, wordt er op “natuurlijke wijze’ weer condenswater geproduceerd, en zal de condenswater opvangbak en het sifon vanuit de airco vanzelf weer gevuld worden.
Klinkt als "it's not a bug, it's a feature".. Maar wel bedankt voor je bericht!

• KoenVW76
Mijn nieuwsgierigheid heeft het toch gewonnen en ik heb met een trechtertje een half kopje water in het condens gootje gegoten. Dat heeft helaas niets veranderd aan het geborrel. Toch maar verder even afwachten op de reactie van Innova ;)
Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste