Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 22:21
Ik heb wel mijn ernstige twijfels over dat "warme lucht blazen" verhaal om bevriezing van de condenspan te voorkomen, zoals al eerder uitgelegd in post https://gathering.tweaker...message/73030678#73030678

In verwarmend bedrijf werkt de "drain pan heating" anders bij warmtepompen, ook bij de Innova 2.0 HP dus, als die ipv airco in verwarmend bedrijf wordt gebruikt.

Zo'n verwarmingselement onder de pan, een koperen pijpje in een spiraal gelegd, gevoed door het warme R32 of R410A koelmiddel zelf, valt immers veel makkelijker te realiseren, dan verwarmen van de condenspan met warme lucht. Die warme lucht is daar nergens in de buurt aanwezig met die (ijs)koude verdamper bovenop die condenspan en zou dan speciaal gemaakt moeten worden door bv een elektrisch element en ventilator.

Logisch? Nee, het lijkt mij een indianenverhaal. Bovendien zit in de Innova's die ik gezien heb nog gewoon de oude drain pan heating. Die werkt goed, net als in heel veel andere warmtepompen.

[ Voor 5% gewijzigd door rweust op 19-11-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
KoenVW76 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:40:
Mijn nieuwsgierigheid heeft het toch gewonnen en ik heb met een trechtertje een half kopje water in het condens gootje gegoten. Dat heeft helaas niets veranderd aan het geborrel. Toch maar verder even afwachten op de reactie van Innova ;)
Dit blijft een vreemd verhaal. Ik geloof je wel, maar een oorzaak vinden wordt wel steeds lastiger zo.

Een Innova die in koelend bedrijf niet borrelt, maar in verwarmend bedrijf wel, heeft dus voldoende waterkolomhoogte in deze sifon in het apparaat om geborrel te voorkomen. In koelend bedrijf ontstaat de condens bovenin het apparaat en vult de sifon binnenin vanzelf. De condensklep onderin de condenspan is in koelend bedrijf dicht, dus eventuele problemen met de condensafvoer (meestal dus de oorzaak van geborrel) spelen dan niet.

Het kan zijn dat er helemaal iets fout is met de montage van die sifon in het apparaat bij jou, maar dan zou je in koelend bedrijf dus ook last moeten hebben van geborrel, zeker als vermogen op- of terugregelt, waardoor water weer wat kan stijgen en terug kan zakken in een sifon.

Deze geborrel klachten spelen echter lang niet bij iedereen en dan nog alleen in verwarmend bedrijf. Dan zou vullen van die sifon, die deels op kan drogen in verwarmend bedrijf, dus moeten helpen. Buiten sifon en condenspan mag verder nergens condenswater worden verzameld in het apparaat.

Meer oorzaken van geborrel zijn er dus niet. Behalve de condensafvoer dan, maar als daar dus water in blijft staan of slecht weg kan lopen betreft het een installatiefout. Dat hebben we bij jou al uitgesloten, doordat tijdelijk even afsluiten van de condensafvoer niet hielp, aftapstopje onder het apparaat openen ook niet, overigens.

Trouwens, iedere Innova kan weldegelijk even een paar minuten borrelen bij aanzetten in verwarmend bedrijf, dan gaat de condensklep onder in de pan open en start de kanaalventilator op vol toeren. Maar bij een goede condensafvoer loopt het restant in de pan wel leeg, kan de aangezogen lucht zijn weg weer, zonder veel water tegen te komen, vinden en stopt dit geborrel.

De sifon zou helemaal gevuld ook geen geborrel mogen veroorzaken. Helemaal opgedroogd bij gebruik uitsluitend in verwarmend bedrijf (zonnetje stand) ook niet meer, overigens, al kan dat opdrogen wel een aantal weken duren.

[ Voor 20% gewijzigd door rweust op 19-11-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:02
rweust schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:36:
[...]

Dit blijft een vreemd verhaal. Ik geloof je wel, maar een oorzaak vinden wordt wel steeds lastiger zo.

Een Innova die in koelend bedrijf niet borrelt, maar in verwarmend bedrijf wel, heeft dus voldoende waterkolomhoogte in deze sifon in het apparaat om geborrel te voorkomen. In koelend bedrijf ontstaat de condens bovenin het apparaat en vult de sifon binnenin vanzelf. De condensklep onderin de condenspan is in koelend bedrijf dicht, dus eventuele problemen met de condensafvoer (meestal dus de oorzaak van geborrel) spelen dan niet.

Het kan zijn dat er helemaal iets fout is met de montage van die sifon in het apparaat bij jou, maar dan zou je in koelend bedrijf dus ook last moeten hebben van geborrel, zeker als vermogen op- of terugregelt, waardoor water weer wat kan stijgen en terug kan zakken in een sifon.

Deze geborrel klachten spelen echter lang niet bij iedereen en dan nog alleen in verwarmend bedrijf. Dan zou vullen van die sifon, die deels op kan drogen in verwarmend bedrijf, dus moeten helpen. Buiten sifon en condenspan mag verder nergens condenswater worden verzameld in het apparaat.

Meer oorzaken van geborrel zijn er dus niet. Behalve de condensafvoer dan, maar als daar dus water in blijft staan of slecht weg kan lopen betreft het een installatiefout. Dat hebben we bij jou al uitgesloten, doordat tijdelijk even afsluiten van de condensafvoer niet hielp, aftapstopje onder het apparaat openen ook niet, overigens.

Trouwens, iedere Innova kan weldegelijk even een paar minuten borrelen bij aanzetten in verwarmend bedrijf, dan gaat de condensklep onder in de pan open en start de kanaalventilator op vol toeren. Maar bij een goede condensafvoer loopt het restant in de pan wel leeg, kan de aangezogen lucht zijn weg weer, zonder veel water tegen te komen, vinden en stopt dit geborrel.

De sifon zou helemaal gevuld ook geen geborrel mogen veroorzaken. Helemaal opgedroogd bij gebruik uitsluitend in verwarmend bedrijf (zonnetje stand) ook niet meer, overigens, al kan dat opdrogen wel een aantal weken duren.
toon volledige bericht
Ik kan wel zeggen dat ik alles heb geprobeerd om hem zonder borrelen in de verwarmende modus te kunnen gebruiken. Ik vind het prima als het apparaat even borrelt als je hem aan zet, maar het blijft gewoon terugkomen als het apparaat wat rustiger gaat draaien. Ik vind wel dat je kan verwachten dat hij dan zonder borrelen moet kunnen werken. Ik heb van alles geprobeerd ook met de condensafvoer maar zonder resultaat. Itec denkt dat het met een software update opgelost zou kunnen worden, wellicht via de server van Innova of dat een printplaat vervangen moet worden. Ik zie het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Even voor de goede orde, in koelend bedrijf (sneeuwvlokje) borrelt ie bij jou dus niet? Als ie in airco bedrijf namelijk ook borrelt, dan lijkt mij meer iets met die die sifon in het apparaat niet in orde (hangt scheef tussen de condens afvoerslang, verkeerd om gemonteerd, o.i.d.).

Het blijft bij jou inderdaad een lastig verhaal. Het is echter een nieuw apparaat, dus inderdaad gewoon onder garantie melden bij de leverancier.

[ Voor 77% gewijzigd door rweust op 21-11-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03 21:20
Beste Forum leden,

Ik heb een maand geleden 3 x Innova 2.0 12HP ELEC gekocht die werken gelukkig met Gas R32.
Ik heb bij 2 stuks ook problemen met borrelen van het condenswater en heb jullie raad hier al opgevolgd en krijg het geborrel niet weg.
Heb de installateur al een paar keer aangesproken en er zou een technieker langs komen en dat is natuurlijk nog niet gebeurd.
Ze hebben me alleen gezegd / verteld dat men de condens pomp kan afzetten met dit hieronder te doen op het display =
1) 15 sec op het IJskristal drukken tot er EN komt te staan.
2) Dan Terug 15 sec op het IJskristal drukken tot er DS komt te staan.
3) Dan niets meer doen tot het apparaat / display dit aangenomen heeft.
Dit staat er in onderstaande link geschreven om de pomp af te zetten en heb dit gedaan maar hoor het geborrel nog altijd.
Mijn vraag, wie kan er mij helpen en heeft iemand dit ook al gedaan om de pomp bij verwarmen af te zetten, het geluid is vervelend.

Na lang zoeken heb ik de onderstaande link ergens gevonden die / dat over de condenspomp gaat.
Dit staat er letterlijk geschreven =
- De juiste instelling voor gebruik met deze pomp is te selecteren door de Cooling knop (kristal icoontje) 15 seconden lang in te drukken, er verschijnt dan “EN” in het display, door dezelfde knop nogmaals in te drukken verschijnt er “DS” in het display.
Dit is de stand waarin het water permanent wegloopt, door enkele seconden te wachten zonder een knop in te drukken is deze stand dan geselecteerd.
Ze schrijven ook letterlijk dat de waterafvoerklep al open staat bij het instellen van de Innova op verwarmen = Zie hieronder
In de verwarmingsstand staat de waterafvoerklep al automatisch permanent open.
https://www.itecluchtrein...oads/download/link/id/235

[ Voor 3% gewijzigd door Leo-01 op 23-11-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adesnaijer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 15:28
Vanavond toch het advies van de leverancier maar eens opgevolgd.
Een paar minuten op koelen gezet en daarna op verwarmen. Tot nu toe geen geborrel meer gehoord.
Ben benieuwd hoelang hij dit volhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy1978
  • Laatst online: 12-03-2023
Hallo,ik ben nieuw hier en ik heb sedert 2 dagen ook een innova airco 12 Hp elec......
Helaas bij mij ook na 1 avond warmteafgifte al het probleem van borrelen bij mij en inmiddels alle bovenstaande remedies geprobeerd.
Het borrelen is echt storend en hij blijft dit continu doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy1978
https://www.transfernow.net/dl/20221128IVm2Wkpi/yeO37Q2s
Hier een poging om een filmpje te tonen over het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Dat klinkt vrijwel hetzelfde als bij mij, dat gorgelende geluid heb ik ook regelmatig. Heb je al contact gehad met je leverancier? Het lijkt er op dat er een batch met dit probleem is, dat bevestigde Itec ook. ( het bedrijf waar ik hem gekocht heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Het uitzetten van de condenspomp heeft normaal in verwarmend bedrijf geen zin, die hoort dan namelijk al uit te zijn. In verwarmend bedrijf staat de condensklep van de pan ook continu open en valt er niets aan water op te pompen over de condensor, nu dus verdamper. Die verdamper is koud en hoeft niet gekoeld te worden met water wat er overheen gepompt wordt en verdampt. Deze open condensklep zie je ook mooi op het filmpje van @KoenVW76 , de afvoer met stopje open blijft druppelen, de condenspan loopt weldegelijk helemaal leeg.

Dat uitzetten van die condenspomp gebeurt normaal alleen in airco bedrijf bij mensen die een Innova met ingebouwde luchtbevochtiger hebben. Daar wordt dan condenswater voor verzameld. Die mensen heb ik nog niet voorbij zien komen op dit forum. Voor al het "gewone volk" moet die condenspomp in koelend bedrijf normaal wel op ENabled gezet worden, anders gaat ie onnodig veel condens door de afvoer lozen.

Maar goed, het lijkt er sterk op dat er wel iets mis is met deze batch aan Innova's. Een foutief doorlopende condenspomp lijkt het echter niet, volgens de bevindingen van @Leo-01 en @Adesnaijer. Die laatste bevinding, een tijd op koelen zetten helpt wel tegen geborrel, wijst wel weer op de inwendige sifon. In airco bedrijf ontstaat weer condens bovenin het apparaat bij de verdamper (tenminste, als jouw woonkamer niet te droge lucht heeft) wat de sifon in het apparaat weer vult en afsluit. Maar dat water in gieten werkte bij @KoenVW76 juist weer niet ???

Hopelijk geeft de fabriek uitkomst, anders komen we er niet zomaar uit.

[ Voor 26% gewijzigd door rweust op 29-11-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy1978
Koen ,ik heb vandaag een mail gestuurd met het bijhorende filmpje....ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy1978
Vandaag antwoord gekregen ,dit probleem zou na enkele keren het toestel te gebruiken verminderen:

Bedankt voor je mail en bijhorend filmpje.

Je toestel is een + ELEC. Dit betekent dat er elektrische weerstand voor extra verwarming in je toestel voorzien is. Deze weerstand kan mogelijks nog een beetje water bevatten wat het geluid veroorzaakt.

Gelieve uw toestel een aantal keer te gebruiken, na een aantal keer dient dit probleem zich vanzelf op te lossen.

Indien het probleem zich zou blijven voordoen, zullen we je in contact brengen met de service-afdeling van de invoerder die de garantie waarborgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoenVW76
Dat het elektrische element water zou bevatten lijkt mij erg onwaarschijnlijk, ik denk dat je dan met grotere problemen zou zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innova12hpelec
  • Laatst online: 11-07-2023
Beste,

Sinds maandag 28 november ook een nieuwe Innova 12HP Elec in de living laten installeren, maakt meer lawaai dan gedacht, vooral het borrelend geluid bij het verwarmen is storen. Ik kan dit lawaai wel wegkrijgen door de nachtmodus in te schakelen, dan gebruikt hij enkel de elektrische weerstand om te verwarmen.
Mijn installateur komt binnenkort eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-05 18:25
Het is ondertussen duidelijk geworden (als je dit topic al wat gelezen hebt) dat er problemen zijn met de recent geproduceerde batches van Innova, die van pakweg ong. het laatste jaar.

De fabriek heeft ondertussen een firmware patch uitgebracht.

Best is je rechtstreeks te wenden tot de invoerder, je installateur kan dit zomaar niet zelf oplossen: het gaat hier niet over een technisch probleem maar wel over een onjuiste software in de laatste toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy1978
Inmiddels een mail gestuurd naar de invoerder hier voor België (Engels groep) met een filmpje van het probleem.
Hopelijk is het een snelle simpele fix zodat we eindelijk kunnen genieten van onze aankoop ipv kopzorgen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 20:59

spacy

+++

Hier nu een aantal weken onderweg met kouder weer, en mijn Innova MINI 9 verwarmt de thuiswerkplek op zolder prima. Ik zet hem altijd op standje 2. Helaas onthoud het deze setting niet.... En ja zowel koelen als verwarmen gaat gepaard met het bekende aircogeluid/warmtepomp geluid, maar ik vind het geluidsniveau prima acceptabel. Hier geen last van geborrel of andere issues.

Ik kan nu eindelijk concluderen dat ik blij ben met mijn aankoop, en op zowel warme als koude dagen dit apparaat netjes doet wat het moet doen!
Ook is het contact dat ik eerder dit jaar met de leverancier gehad heb netjes en snel verlopen.

Ben je op zoek naar een 'stille verwarming'? dan kun je denk ik beter op zoek naar infrarood panelen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-05 19:55
Vraagje, hoe worden die dingen eigenlijk geplaatst op de zolderverdieping? Kan dat gewoon binnenuit of moet er een steiger komen of zo? Hoe worden anders de ventilatieroosters gezet? (en vallend puin en zo?) iemand ervaring daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:51
Als je ook maar even wat documentatie had opgezocht, dan had je het antwoord direct gevonden.
Het van binnenuit plaatsen is een van de belangrijkste verkoopargumenten en dat je geen STEK-installateur nodig hebt.
Op Youtube staan wat filmpjes over het installeren. Dat kan je ook zien hoe dat met de roosters werkt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 20:59

spacy

+++

GabeNewell333 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:18:
Vraagje, hoe worden die dingen eigenlijk geplaatst op de zolderverdieping? Kan dat gewoon binnenuit of moet er een steiger komen of zo? Hoe worden anders de ventilatieroosters gezet? (en vallend puin en zo?) iemand ervaring daar mee?
Ik heb 2 gaten laten boren in de buitenmuur, sommigen doen dat zelfs zelf. Dat gebeurt inderdaad van binnenuit.
En het apparaat van ruim 40kg de trap op gesjouwd. Een beetje klusser kan het zelf op zijn plaats hangen aan die betreffende muur en zorgen dat er een wandcontactdoos in de buurt aanwezig is.

De ventilatieroosters en buiswand kun je inderdaad van binnenuit aanbrengen, maar die zijn van kunstof. Ik ga ze nog vervangen door metalen exemplaren. Daarvoor zal ik wel een ladder op moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
Zojuist stond de temperatuur meting in de app op 5 graden en verscheen er service modus onderin de app.
Hij stond op 20 graden en deed niets. Heb hem z'n gang maar even laten gaan en is nu weer normaal in bedrijf. Zijn er misschien meerdere mensen die dit hebben gezien en wat zou het kunnen betekenen. Worden ze wellicht van een firmware update voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik heb nog niets gezien over dat er een update is uitgebracht, nog even even afwachten lijkt mij. Of hebben jullie daar bronnen voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Naar ik meen worden alleen commando's en instellingen door de app naar de Innova server gestuurd. Die worden dan via datzelfde internet door de Innova airco geladen. De Innova airco stuurt zijn gemeten temperaturen en instellingen terug naar de server, die de app dan weer ontvangt.

Domotica gebruikers hebben dit al uitgeplozen op dit forum, maar het betreft alleen commando's, instellingen en meetwaarden die gecommuniceerd worden, een firmware upgrade is volgens mij niet mogelijk via internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Die innova-controls heb ik uitgeprobeerd in Homeassistant.
Het probleem is echter dat het WiFi signaal van de Innova voortdurend uitvalt. Zelfs met een accesspunt vlak bij het apparaat.
Overigens heb ik het vermoeden dat die update een van de vele smoezen zijn om het geborrel te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Het probleem is echter dat het WiFi signaal van de Innova voortdurend uitvalt. Zelfs met een accesspunt vlak bij het apparaat.

Correct, werd hier reeds gesignaleerd !. In mijn geval gratis nieuwe WiFi modules gekregen van de invoerder. Alleszins zit de ESP-01S Wifi in een kooi van Faraday, dus het bereik is zeker niet optimaal.

Overigens heb ik het vermoeden dat die update een van de vele smoezen zijn om het geborrel te verklaren.

Niet correct. De Nederlandse invoerder heeft al vermeld dat de fabriek hiervoor een software patch uitrolt. De effectiviteit hiervan moet nog wel blijken.

Misschien toch eerst de laatste tientallen reacties hierover lezen....vooraleer je zelf reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Ik heb de Innova op het oosten, dus ook de gaten in de muur. Staat nu lekker de koude wind op.
Wat de app als omgevingstemperatuur aangeeft is soms echt heel koud, als de Innova niet draait.
Volgens mij moet het normaal in de buurt komen van temperatuur binnen, maar met oostenwind erop geeft hij hele lage temperaturen aan.
Verder doet hij het prima als ik hem aanzet, dus geen probleem.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
Hier zitten de roosters op het zuiden en de temperatuur meting in de app geeft soms 4 graden aan, terwijl de sensor binnen zit. Ook als hij in bedrijf is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
De Innova heeft 4 temperatuursensoren.

De binnentemperatuursensor zit boven de verdamper bovenin (in airco bedrijf). Die zie je zitten als je het rooster optilt en het stoffilter verwijdert. Zonder dat de radiaalventilator bovenin draait, de swivelklep open is en er dus binnenlucht langs deze sensor wordt gezogen, is die temperatuurmeting niet erg betrouwbaar.

De buitenlucht temperatuursensor zit vlak voor de condensor (in airco bedrijf) binnenin achter de centrifugaal kanaalventilator. Als die laatste niet draait, is dus ook die meting niet betrouwbaar

Dan wordt nog de temperatuur van het koelmiddel (R410A of R32) wat de verdamper verlaat gemeten. Dit mag niet te koud worden, anders kan de verdamper dichtvriezen met bevroren condenswater. De airco stuurt zijn compressor en ventilatoren om een te koude verdamper te voorkomen en kan ook zijn expansieventiel verder openen tijdens een ontdooifunctie, en zo de verdamperdruk (tijdelijk) verlagen. Dit laatste is nodig indien het buiten minder dan 7 C wordt.

Ook de temperatuur van het koelmiddel wat de condensor verlaat wordt gemeten tbv de warmtepomp regeling (aansturing compressor en ventilatoren).

Bij een uitstaande airco of verwarming zeggen deze temperatuurwaarden van de sensoren dus weinig. Het is dan ook de vraag of ze, naast goed gemeten, überhaupt goed bijgehouden worden, als de Innova uitgeschakeld is. Die variabelen met meetwaarden verstuurd van de Innova naar de server, zijn bij een uitgeschakelde Innova immers ongedefinieerd.

De app laat alleen de binnenlucht temperatuursensor zien, als de Innova stand-by staat. Die zit wel boven een EPS schuimblok maar kan weldegelijk iets beïnvloed worden door koude wind die 's winters binnen door het apparaat blaast. Er wordt dan immers geen binnenlucht langs de sensor gezogen door de radiaalventilator bovenin het apparaat.

Niet iets om je erg druk over te maken, overigens, dat warmteverlies door die Innova, zelfs niet bij koude, harde, door het apparaat geblazen wind. Over een plaat met een oppervlak van 0,5 m2, wat de Innova zo'n beetje heeft binnen, met PE schuim geïsoleerd, verlies je, als het vriest buiten (20 C temperatuurverschil met binnen) dan misschien net 15 W aan energie.

[ Voor 30% gewijzigd door rweust op 07-12-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Adesnaijer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:05:
Hier zitten de roosters op het zuiden en de temperatuur meting in de app geeft soms 4 graden aan, terwijl de sensor binnen zit. Ook als hij in bedrijf is…
Ik neem aan dat de temperatuur die de innova in het scherm aangeeft, van de sensor die bij de luchtinlaat binnen boven zit is. Als die zo laag komt is er dan niet iets mis met de isolatie binnen het apparaat zelf? Ik heb zelf geen probleem namelijk met zo'n lage temperatuurmeting bij koude buitentemperatuur. Heb je geen tocht langs de aansluiting van de innova tegen de muur bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
Beste Forum Leden,
Ik heb vandaag antwoord gehad van ITEC Nederland dat het probleem van het geborrel van de Innova’s 2.0 12 HP Elec GEEN condenswater / condens systeem probleem is en ze bevestigen dat het in / aan het koelsysteem ligt.
Het geborrel probleem / meldingen is begonnen vanaf de nieuwe vullingen van hun apparaten met het nieuwe gas R32.
Innova heeft het probleem gevonden en is dit aan het oplossen in hun productie.
Ik heb mijn leverancier dit onderstaande bericht ook doorgestuurd en als ze het probleem met de al verkochte Innova’s 2.0 12 HP Elec niet kunnen oplossen moeten ze me maar 3 nieuwe Innova’s leveren waar ze het probleem wel opgelost hebben want het geborrel is om ervan zot te worden.
Mijn Innova’s zijn nog geen 2 maanden oud en als ze het probleem niet kunnen oplossen zal ik 3 nieuwe eisen in garantie.
Volgens mij is dat geborrel niet goed voor de compressor want er kan zelfs lucht zitten in het gas circuit / systeem.
ITEC Nederland raad me zelfs aan om GEEN Innova meer te kopen tot ze in de productie het geborrel probleem hebben opgelost.

Antwoord van ITEC Nederland =
Bedankt voor uw bericht.
Er is sinds een aantal weken inderdaad een probleem naar voren gekomen bij de innova’s die op het nieuwe R32 gas draaien.
Het geborrel wat u hoort zit niet in het condens systeem (dit zou namelijk gemakkelijk te verhelpen zijn) maar in het koelsysteem. De oorzaak hiervan is reeds gevonden en ze zijn bij Innova nu druk bezig om dit probleem te verhelpen en ook aan te passen in hun productie zodat het geborrel niet meer te horen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Leo-01 op 05-12-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
Antwoord van ITEC Nederland =
Bedankt voor uw bericht.
Er is sinds een aantal weken inderdaad een probleem naar voren gekomen bij de innova’s die op het nieuwe R32 gas draaien.
Het geborrel wat u hoort zit niet in het condens systeem (dit zou namelijk gemakkelijk te verhelpen zijn) maar in het koelsysteem. De oorzaak hiervan is reeds gevonden en ze zijn bij Innova nu druk bezig om dit probleem te verhelpen en ook aan te passen in hun productie zodat het geborrel niet meer te horen is.

Dat is toch geen antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
KoenVW76 schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:50:
[...]

Ik neem aan dat de temperatuur die de innova in het scherm aangeeft, van de sensor die bij de luchtinlaat binnen boven zit is. Als die zo laag komt is er dan niet iets mis met de isolatie binnen het apparaat zelf? Ik heb zelf geen probleem namelijk met zo'n lage temperatuurmeting bij koude buitentemperatuur. Heb je geen tocht langs de aansluiting van de innova tegen de muur bijvoorbeeld?
Geen tocht of valse lucht langs de machine. Getest met een stokje wierook. De rook gaat recht omhoog als hij uit staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
Blijkbaar is het daar een rommeltje bij de invoerder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
p38cyq schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:26:

Correct, werd hier reeds gesignaleerd !. In mijn geval gratis nieuwe WiFi modules gekregen van de invoerder. Alleszins zit de ESP-01S Wifi in een kooi van Faraday, dus het bereik is zeker niet optimaal.
Heb je daar een betere ontvangst mee gekregen? Ik zat er al over te denken om de ESP module naar buiten te brengen met een kabeltje. Maar dan wel als de garantie is verlopen.
Misschien toch eerst de laatste tientallen reacties hierover lezen....vooraleer je zelf reageert.
Ik lees al sinds het voorjaar mee, toen ik over de aanschaf van een Innova ging nadenken.

Dus geen smoes, maar wel een rommeltje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Het probleem dat ik ondervond was dat de initiële verbinding met de Innova bijzonder moeilijk was (ik gebruik de Windows App). De ESP module zendt, in eerste instantie, zijn eigen SSID uit (Innova
of Clima). Het is dan een AP met een eigen IP.

Eens deze verbinding (moeizaam) gemaakt werd, wordt de module een Wlan Client (STA, station) en verbindt dan met jouw AP; en dat is dan een veel betere verbinding gezien de Innova dan verbonden is met jouw netwerk, en niet meer als stand-alone werkt.

Als jouw netwerk OK is zou eea. vlekkeloos moeten werken. Kijk anders eens de RSSI van die unit(s) na.

Bij mijn weten kan de ESP niet naar buiten gebracht worden...helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adesnaijer
Recht tegenover de Innova staat een bank op een meter of 3 afstand en wanneer je daar zit, zit je eigenlijk direct in de luchtstroom. Dit is niet echt behaaglijk te noemen. De klep aan de voorkant heb ik nu omgedraaid zodat de luchtstroom naar beneden gericht is en over de vloer blaast. Dit zorgt voor een veel betere warmte verspreiding in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanishd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-12-2023
Adesnaijer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:07:
Recht tegenover de Innova staat een bank op een meter of 3 afstand en wanneer je daar zit, zit je eigenlijk direct in de luchtstroom. Dit is niet echt behaaglijk te noemen. De klep aan de voorkant heb ik nu omgedraaid zodat de luchtstroom naar beneden gericht is en over de vloer blaast. Dit zorgt voor een veel betere warmte verspreiding in de ruimte.
Hallo @Adesnaijer , kan je mij vertellen of dit moeilijk is, die klep omdraaien ? Want dit zou ik dus ook heel graag doen. Ben wel geen echte klusser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adesnaijer
Vanishd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:44:
[...]

Hallo @Adesnaijer , kan je mij vertellen of dit moeilijk is, die klep omdraaien ? Want dit zou ik dus ook heel graag doen. Ben wel geen echte klusser.
Als de kap eraf is, zit er aan de rechterkant een ophanging waar de klep in kan draaien. Die moet los en omgedraaid worden, zodat de aanslag aan de onderkant komt te zitten. Dus niet de klep zelf omdraaien. Die blijft op z'n plaats. Verder moet je als de machine uitstaat op de display de knop voor de klepbeweging ingedrukt houden tot deze op UP staat. Na een aantal seconden wordt deze instelling dan opgeslagen. Staat ook in de handleiding hoe je dit kan doen, onder Aanpassing van de installatie van de onderste muur naar de bovenwand

[ Voor 3% gewijzigd door Adesnaijer op 06-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amy
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-12-2022

Amy

Goedemorgen,

In het huis waar ik net ben komen wonen verwarmen wij het huis enkel met de Innova 2.0 en hebben wij geen gas. Toch is de energierekening erg hoog. Wij zetten en de Innova verwarmingen aan, maar ook nog de thermostaat. Ik vroeg me af of dit wel daadwerkelijk moet, of dat de verwarmingen ook al werken als je enkel de Innova blocks zelf aanzet. Hebben mensen hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Amy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:20:
Goedemorgen,

In het huis waar ik net ben komen wonen verwarmen wij het huis enkel met de Innova 2.0 en hebben wij geen gas. Toch is de energierekening erg hoog. Wij zetten en de Innova verwarmingen aan, maar ook nog de thermostaat. Ik vroeg me af of dit wel daadwerkelijk moet, of dat de verwarmingen ook al werken als je enkel de Innova blocks zelf aanzet. Hebben mensen hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
Dit is afhankelijk van heel veel factoren, hoe groot is je huis, hoe heet stook je het, hoe goed is het geïsoleerd en nog veel meer.... Maar je hebt het naast de innova ook nog over een thermostaat dus je hebt nog een verwarmingssysteem naast de innova?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amy
  • Laatst online: 07-12-2022

Amy

Hi Koen,

Dank voor je reactie! Het huis is niet heel groot en 1.5 jaar geleden helemaal verbouwd en opnieuw geïsoleerd, nieuwe kozijnen etc. Als het goed is hebben we geen extra verwarmingssysteem naast de Innova, dus vandaar dat ik me afvroeg of meer mensen die aanzetten om de Innova aan te laten slaan, of dat dat los van elkaar staat. Die zetten we nu namelijk aan met het idee dat dat moet om de Innova blocks aan te laten slaan, maar als ik de handleiding zo lees is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikd
  • Laatst online: 23-12-2022
Hallo,

Even ter info: ik heb eergisteren 2 Innova 2.0 Elec units geïnstalleerd op de kamers van onze kinderen ter vervanging van een elektrische convector. Voorlopig heb ik nog geen geborrel gehoord en ben ik zeer tevreden van de apparaten. Horen jullie dat geborrel onmiddellijk bij het verwarmen, of duurt dat even? Mss is het nog niet koud genoeg geweest?

Voor wie interesse heeft: ik heb deze gekocht via een italiaanse webshop (www.calindogroup.it) voor 1420€/stuk, terwijl je ze in Belgie of Nederland meestal rond de 2000€ betaald. Best een groot verschil. Verzendingskosten voor de 2 units waren ongeveer 90€, dus dat viel ook al mee.

groeten,
Hendrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Misschien nog van een vorige batch.... die hebben dat probleem niet. Wat zijn de serienummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikd
Enig idee waar ik dat kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Rooster bovenaan er af halen, dan links bevindt zich het identificatieplaatje. Het SN is IN20xxxxx of similair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hendrikd
Ok, dan heb ik: IN2008906 en IN2008862. Mss moeten de mensen met "geborrel" ook eens hun serienummers posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Goed idee.
De mijne zijn IN204xxxx en IN205xxxx, zonder geborrel, iemand anders heeft ook zijn sn gepost enkele tijd geleden, ik zoek het op.

Gevonden: was IN22135XXX (mét geborrel)

[ Voor 18% gewijzigd door p38cyq op 07-12-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikd
Sterk, dan heb ik blijkbaar vrij lage nummers. Maar goed, in dit geval mss beter, want dan heb ik geen geborrel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
De mijne heeft IN22103XXX met geborrel, type 10HP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 11:13
IN221035XX met geborrel, ook een 10hp

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Bij geborrel problemen dien je een paar zaken te controleren, even in goede volgorde:

Innova in airco (koelende) bedrijfstoestand

De Innova gaat op verschillende manieren met zijn condens om. Tijdens koelend (airco) bedrijf ontstaat het condens bovenin het apparaat op de koude verdamper. Dit condens wordt in witte goten onder de verdamper opgevangen en vult dan een sifon (niet zichtbaar op de foto hieronder). Daarna druppelt het door naar de opvang, de condenspan onderin, waar de condensor dus bovenop staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UANYZlCy8BMIBnJwKEBRFa0E8OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAeElhmxYTV3TzgSEJbh4ukL.jpg?f=fotoalbum_large

Het condens wordt in de condenspan verzameld en door de condenspomp, via een terugslagklep, over de warme condensor gepompt. Het condenswater verdampt en, samen met de flink door de condensor geblazen stroom aan buitenlucht, helpt dit de condensor te koelen. De condensklep sluit de pan onderin dus af in koelend bedrijf en laat geen water door naar de afvoer. Alleen nadat het apparaat uitgeschakeld wordt, laat de Innova zijn condenspan even helemaal leeglopen.

Door die flinke centrifugaal ventilator wordt lucht van buiten aangezogen, door de condensor binnenin het apparaat geblazen en gaat opgewarmd weer naar buiten. Door deze grote luchtstroom over de pan en zijn deksel kan er een kleine onderdruk in de condenspan ontstaan. Indien de sifon niet vol genoeg is gelopen met condenswater, kan hier wat lucht doorheen aangezogen worden, wat dus weer geborrel kan veroorzaken.

Controleer of de Innova in airco bedrijf (koelend, sneeuwvlokje op de afstandsbediening) ook een borrelend geluid maakt.

Je kunt de Innova dan rustig even een tijdje de kamer een paar graden laten afkoelen om te zien of de sifon dan door condens alsnog gevuld wordt en het geborrel stopt.

Indien de Innova blijft borrelen, kan het nog zijn dat de lucht te droog is om genoeg condens te doen ontstaan. Je kunt dan de sifon ook een keer zelf met wat water vullen. Dit doe je door het rooster bovenop te verwijderen, eventueel het stoffilter (kunststof gaas dakvormig) verwijderen en niet meer dan een half theekopje water in de afvoer van de goot te gieten (zie foto hieronder). Probeer niet te morsen, een van een plastic vel gevouwen trechtertje of gietertje met slangetje kunnen goed helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-ln95JKWKKYYxJl3S51yToJTCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lY9YZAnNPWZQ2gtMe8R3kqX5.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat de Innova in koelend (airco) bedrijf, ondanks een tijdje draaien en bijvullen van de sifon, gewoon door met borrelen, dan is er echt wat anders aan de hand en kun je stoppen met deze controle.

Er kan dan iets mis zijn met de condenspomp of zijn niveauregeling, waardoor die geborrel veroorzaakt. Daarvoor moet het apparaat open, dat moet je niet doen bij een nieuw apparaat, onder garantie.

Er werd hier in het forum ook een mogelijk probleem met vloeistof in het R32 koelmiddel genoemd, maar het betreft hier een compressorsysteem met een accumulator, waarin vloeistof weldegelijk van de damp- en gasfase wordt gescheiden (zie afbeelding hieronder, de accumulator zit vlak voor de compressor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax70v9rPMRowiRsMFPMlQ0XZFRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLyKXD7AN9pvnwuOKONCINrR.jpg?f=fotoalbum_large

Dat in zo’n systeem het koelmiddel voor borrelende geluiden zorgt, zou kunnen betekenen dat de compressor vloeistof door het systeem pompt. Vloeistof verpompen pakt echter meestal dramatisch uit voor een compressor, die is gemaakt voor gas, gaat dan brommen en/of ratelen en op den duur kapot.

Het kan ook zijn dat de accumulator niet goed voor het type koelmiddel en de hoeveelheid in het circuit is uitgelegd. Er kan dan met het aangezogen gas en de opgezogen smeerolie, toch te veel aan vloeibaar koelmiddel mee komen (door de orifice, een kleine caviteit/opening onderin de accumulator, wat dient om de zich daar verzamelende smeerolie te doseren en aan te laten zuigen door de compressor). Dit zou echter een slordige ontwerpfout betreffen, wat men overigens ook niet snel even op zou kunnen lossen met nieuwe firmware.

Soms borrelen airco's over hun koelmiddel, indien er veel lucht in het systeem aanwezig is. De condensatie wordt dan nadelig beïnvloed, waardoor drukken soms ook te ver op kunnen lopen. Dit duidt meestal op een lek in het koelsysteem of ondeskundig vullen. Dit valt niet snel te verwachten bij nieuwe airco's die verder gewoon werken.

De laatste, iets waarschijnlijkere mogelijkheid is, dat er door een foute regelaar i.p.v. voornamelijk damp, te veel aan (koel)vloeistof in de condensor condenseert en dit in het koelsysteem hoorbaar wordt. Dit laatste gebeurt bij te hoge condensordruk in combinatie met te lage condensortemperatuur, wat dus normaal ook niet voorkomt, hetzij er is iets mis met de compressor / expansieventiel regeling, al dan niet in combinatie met de aansturing van de ventilatoren. Zolang het geen hardware probleem betreft, zou dit met een firmware upgrade dus wel goed te verhelpen zijn.

Indien de Innova met zekerheid niet borrelt in airco (koelend) bedrijf, maar alleen in verwarmend bedrijf gaan we door naar die bedrijfstoestand.

Innova in verwarmende bedrijfstoestand

In verwarmend bedrijf ontstaat het condens niet meer bovenin, maar binnenin het apparaat op de koude verdamper (voorheen condensor, de werking is in verwarmend bedrijf immers omgedraaid). Het condens loopt dan direct de condenspan in, waar deze verdamper dus bovenop staat (zie foto hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI4h-n7gnkQh6cjd_4DiGcXbpvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uu22os6CS6QnSutVvNf2ULSb.jpg?f=fotoalbum_large

De condensklep staat continu open in verwarmend bedrijf en de condenspomp staat uit. De verdamper is koud en daar wil je geen condenswater overheen pompen, dat verdampt dan immers niet en kan alleen maar aanvriezen en voor extra benodigde ontdooicycli van de verdamper zorgen.

Dat condenswater moet dus zo snel mogelijk weg naar buiten, vandaar dat de condensklep in verwarmend bedrijf continu open blijft staan en de condenspan nog wat extra verwarmd wordt tegen bevriezen van dit condenswater. Onder de condenspan zit een koperen leiding gevouwen, waar warm koelmiddel (R410A of R32) vanuit de compressor door stroomt.

Net als in koelend bedrijf, blaast de centrifugaalventilator weer flink buitenlucht door de verdamper (voorheen de condensor in koelend bedrijf). Dit kan dus weer een kleine onderdruk in de condenspan veroorzaken. Omdat nu echter de condensafvoer continu open staat, kan er lucht aangezogen worden door die afvoer, wat dus niet gebeurde in koelend (airco) bedrijf, vanwege de gesloten condensklep.

Nu komen we bij de meest voorkomende oorzaak van borrelende geluiden bij warmtepompen, n.l. de condensafvoer. Indien deze niet goed op afschot loopt, niet recht loopt, doorzakt of gewoon te krap is uitgevoerd, kan het condenswater niet goed weglopen en kan er lucht door het condens gezogen worden, wat dus borrelende geluiden in de afvoerleiding kan veroorzaken. Het is zelfs mogelijk dat een deel van het condenswater terug gezogen wordt en weer opborrelt in de condenspan.

De Innova is naar binnen toe dicht, geïsoleerd en gedempt uitgevoerd. In verwarmend bedrijf droogt echter de sifon in het apparaat wel op (er ontstaat immers geen condens meer bovenin het apparaat, dat is nu de warme condensor geworden). Geluiden die in de condenspan of -afvoer ontstaan kunnen dus door die opgedroogde sifon rechts bovenin het apparaat wel hoorbaar worden.

Controleer bij borrelende geluiden in verwarmend bedrijf (zonnetje op de afstandsbediening) altijd de condensafvoer.

Loopt deze wel op 3 tot 5 graden afschot? Loopt deze recht? Is de doorvoer groot genoeg, zodat condenswater en aangezogen lucht elkaar goed kunnen passeren? Zakt deze niet ergens door (b.v. in de spouw)? Blijft er geen water in de siliconenrubber aansluitbocht onderaan het apparaat staan?
Over het algemeen voldoet een hard 16 mm PVC pijpje naar buiten beter dan die slappe siliconen slang van Innova.

Problemen met de condensafvoer, wat borrelende geluiden veroorzaken betreft, vallen overigens snel vast te stellen. Indien de Innova in verwarmend bedrijf flink blijft borrelen, hoef je alleen maar even de condensafvoer leiding af te doppen, zodat er geen lucht meer door aangezogen kan worden. Stopt dit borrelen dan onmiddellijk? Dan is de condensafvoer dus de oorzaak.

Indien de condensafvoer buiten slecht bereikbaar is, kun je bij borrelende geluiden in verwarmend bedrijf er ook voor kiezen om eens het ontstoppingstoppje onderaan het apparaat helemaal te openen (zie foto hieronder, wel eerst een bakje onder zetten). Dan laat je makkelijker lucht toe tot de condenspan en zou bij problemen met de condensafvoer het geborrel dus ook moeten ophouden. Er mogen overigens geen slokken water uit komen en zou (bij voldoende luchtvochtigheid buiten) ook rustig wat condens in het bakje moeten blijven druppelen, de condensklep moet immers open staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bs7COXgiFf23_PSahv5gNnbORE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DUV2SRtIRl7KAIlPLcqoWfK.jpg?f=fotoalbum_large

Het is trouwens normaal, dat een Innova, die een tijd niet gebruikt is, nog wat condens verzameld heeft en, na aanzetten in verwarmend bedrijf, wel een paar minuten borrelt voor dit water goed weggelopen is uit de condenspan.

Helpt dit allemaal niet en blijft de Innova borrelende geluiden maken, dan kun je nog proberen of een te ver opgedroogde sifon, met een weinig achtergebleven restwater, de oorzaak van het geborrel is. Dit valt vast te stellen door de sifon wat bij te vullen (Innova een tijdje op airco zetten of met de hand de sifon wat vullen met water, zie de beschrijving onder koelend bedrijf).

Mocht dit allemaal ook niet helpen, dan zou het R32 koelmiddel in het koelsysteem misschien dit geborrel kunnen veroorzaken, zoals al omschreven onder koelend bedrijf. Waarbij dan ook nog opgemerkt moet worden, dat dit geborrel dan nu kennelijk alleen in verwarmend bedrijf optreedt en bij deze oorzaak dan ook de stromingsrichting van het koelmiddel door het apparaat nog uitmaakt.

In ieder geval ligt het probleem dan bij Innova en niet aan de installatie. Mocht er echt te veel condensatie in de condensor optreden, waardoor daar vloeistof i.p.v. damp ontstaat, wat dit geborrel veroorzaakt, zie afbeelding hieronder) lijkt er dus iets mis met de compressor / expansieventiel regeling, maar dan dus vooral in verwarmend bedrijf. Iets wat met een firmware update hopelijk wel te verhelpen valt. Dat blijft even gissen en afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmJ-5l1wguVbPrQ_oSqdltrzlcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhe9VofCPBDTnQ9x0STxGW7o.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er sterk op dat bepaalde IN221.... serienummers van Innova dit geborrel probleem dus blijven vertonen, maar je kunt dus wel, met weinig moeite en zonder dat het apparaat open hoeft, enkele andere, bekende oorzaken en installatiefouten eerst zelf uit sluiten.

Succes.

[ Voor 108% gewijzigd door rweust op 08-02-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy1978
De mijne borrelt ook gretig en heeft nummer IN221495xx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 19:41
IN21113875, 12HP ELEC, geen geborrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
Hier één uit 2022 met nummer 2204xxxx. Zit R32 gas in en borrelt als hij pas aanstaat. Na een poosje is het wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Ook een 10 HP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adesnaijer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Summiez
  • Laatst online: 01-02-2024
Hey iedereen,

Ik heb een vraag ivm mijn Innova 12 elec.

De eerste weken deed hij het perfect. Warmde lekker op zonder probleem.

Nu de laatste dagen krijgen we het niet warmer dan 18 graden. Het is maar een ruimte van 18m2 dus door de extra koude buiten kan het toch niet zijn?

Wat ik raar vind is dat als ik vroeger de aircoheater op 'zonnetje' zette en vollebak liet blazen. Ging het verbruiksmetertje helemaal int rood staan (balkje naast temperatuur). Maar als ik nu op 30 graden en zonnetje sta dan is het balke maar voor 1/3de rood? Iets lijkt mij niet te kloppen?

Mvg,
Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Summiez Je zou hem even aan een stroommeter kunnen hangen. Kan je het verbruik aflezen om te controleren of het elektrisch element nog werkt. Een HP12 op vol vermogen zonder elektrisch element vraagt ca. 720 Watt, bij ingeschakeld element komt daar nog ca. 1000 Watt bij.

Maar bij mijn Innova HP10 zonder elec loopt de COP ook sterk terug bij buitentemperaturen rond het vriespunt, en is veel lager dan de specificaties aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
Summiez schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:51:
Hey iedereen,

Ik heb een vraag ivm mijn Innova 12 elec.

De eerste weken deed hij het perfect. Warmde lekker op zonder probleem.

Nu de laatste dagen krijgen we het niet warmer dan 18 graden. Het is maar een ruimte van 18m2 dus door de extra koude buiten kan het toch niet zijn?

Wat ik raar vind is dat als ik vroeger de aircoheater op 'zonnetje' zette en vollebak liet blazen. Ging het verbruiksmetertje helemaal int rood staan (balkje naast temperatuur). Maar als ik nu op 30 graden en zonnetje sta dan is het balke maar voor 1/3de rood? Iets lijkt mij niet te kloppen?

Mvg,
Sven
Bij mij zat de uitblaas vanmorgen deels dicht met ijs, waardoor hij hier ook niet meer op vol vermogen kon draaien, niet handig...
Wellicht was dat bij jou ook aan de hand? Heb em even op koelen gezet, toen was t zo weg, nu draait ie weer normaal.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:05:
@Summiez Je zou hem even aan een stroommeter kunnen hangen. Kan je het verbruik aflezen om te controleren of het elektrisch element nog werkt. Een HP12 op vol vermogen zonder elektrisch element vraagt ca. 720 Watt, bij ingeschakeld element komt daar nog ca. 1000 Watt bij.

Maar bij mijn Innova HP10 zonder elec loopt de COP ook sterk terug bij buitentemperaturen rond het vriespunt, en is veel lager dan de specificaties aangeven.
Ik ben er achter gekomen door hem aan een stroommeter te hangen dat het elektrische element bij mijn 12HP Elec niet werkt. Verbruik komt namelijk in geen enkele situatie boven de 800 watt. Mijn verkoper weet er van, we wachten alleen af wat er uit het onderzoek voor het borrelen komt want het is een beetje zonde om wellicht 2x de Innova te vervangen. Even aan een stroommeter hangen als je een Elec hebt is dus geen overbodige luxe. Hoe weet je dat de COP lager is dan Innova aangeeft trouwens? Is er een manier om dat te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Summiez schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:51:

De nieuwe Elec heeft volgens mij ook de mogelijkheid om alleen met zijn verwarmingselement te verwarmen. Op nachtstand gaat ie ook nooit op vol vermogen en doet dit volgens mij bij lagere buitentemperaturen. Probeer eens of dit zo blijft, indien je handmatig het aircovermogen op vol zet en meet dan het opgenomen vermogen nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
De COP gaat hard onderuit bij lagere buitentemperaturen, onder de +7 C buitenlucht temperatuur kan de verdamper al onder de nul graden komen en zal er af en toe een ontdooicyclus worden uitgevoerd door de Innova (herkenbaar aan ventilatoren die uit gaan, terwijl de compressor blijft werken). Hoe kouder het wordt hoe vaker en langer de Innova moet ontdooien. De COP zal dus afnemen onder de +7 C buiten.

Bij -2 C buitentemperatuur is de afgegeven warmte door de warmtepomp al gedaald van 2,35 kW naar 1,55 kW. Bij -7 C buitentemperatuur, is dit nog maar 1,1 kW en bij -10 C buitentemperatuur stopt de Innova zelfs met verwarmen.

De Elec heeft een 900 W verwarmingselement, dat vermogen kun je er dan dus bij optellen, maar daar daalt de COP natuurlijk wel weer verder van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
KoenVW76 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:57:
[...]
. . .
Hoe weet je dat de COP lager is dan Innova aangeeft trouwens? Is er een manier om dat te testen?
Het is niet geheel wetenschappelijk onderbouwd, maar bij mij hangt de Innova in een vrijstaande werkplaats van ca. 4,5 x 6 meter met een puntdakje.
Ik kan dus zonder invloed van aangrenzende kamers vergelijken tussen de airco en een elektrisch blaaskacheltje.
Ik heb dat een aantal keren gedaan als ik daar niet hoef te zijn, zodat het ook niet wordt beïnvloed doordat de deur telkens opengaat, behalve dan een keer om de airco uit te zetten en de kachel aan te zetten.
Omschakelen doe ik dan om 3 of 4 uur 's middags en laat de kachel dan nog 2 uur verwarmen op dezelfde constante temperatuur die op dat moment is bereikt.
Als dan ook nog de buitentemperatuur en de windsnelheid min of meer constant is, dan krijg je een redelijke indicatie van de COP door van beide het energiegebruik te vergelijken.

Het COP-verloop, afhankelijk van de buitentemperatuur, heb ik op basis van deze grafiek uit de documentatie bepaald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIO0SqwirDkN0k89uzI9lK1hIsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ULAOC0rHQfSMJvLk0xCy4Te.jpg?f=fotoalbum_large

en daar zelf een duidelijker afleesbare grafiek van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKk7-VmDp9sBlA3TAeFFMOTAung=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MYkHjic1xUG6WkDUuqxt97Q5.jpg?f=user_large

Het zijn wel de gegevens van de HP12, maar voor de HP10 zal het COP-verloop niet veel verschillen.

Deze resultaten uit Homeassistant zijn van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lrLI5YsGv5Rrm6ZaJz76lc3vUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOAE6A9AS7PGDGico31HLRkx.jpg?f=fotoalbum_large

T-sensor extra is de binnentemperatuur, gemeten op ca. 3,5 meter afstand van de Innova. Het blaaskacheltje staat onder de Innova, met de blaasrichting iets afgewend omdat de luchtstroom van het kacheltje groter is dan die van de Innova.

Het gemiddelde van de laatste 2 uur Innova is 450 Wu en van de kachel is dat 790 Wu.
De COP is dus 790/450 = 1,76 terwijl dat volgens de specificaties bij 0 graden buitentemperatuur 2,5 moet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 10-12-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
rweust schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:10:
[...]

De nieuwe Elec heeft volgens mij ook de mogelijkheid om alleen met zijn verwarmingselement te verwarmen. Op nachtstand gaat ie ook nooit op vol vermogen en doet dit volgens mij bij lagere buitentemperaturen. Probeer eens of dit zo blijft, indien je handmatig het aircovermogen op vol zet en meet dan het opgenomen vermogen nog eens.
Op de nachtstand gebruikt de Elec alléén het verwarmingselement aldus de handleiding. Op die manier kan je makkelijk testen of hij werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leo-01
p38cyq Klopt, ik heb 3 x Innova 2.0 12HP Elec (Met R32 Gas en dit staat ook op het typeplaatje geschreven met het serienummer = 1) IN2212-6439 + 2) IN2212-6429 + 3) IN2212-6434.Dus die beginnen met IN IN2212- ..... zijn die ze met het gas R32 gevuld hebben en deze hebben het probleem van het geborrel, ze zijn een 2 maanden geleden geplaatst. Heb vandaag een mail in het Italiaans gestuurd naar INNOVA SRL in Italië en als ik antwoord krijg zal ik het hier posten. Naar het schijnt heeft ITEC Nederland mij gezegd dat ze het probleem in Italië kennen + hebben gevonden en dat dit komt bij de apparaten waar het R32 gas in zit en ze het in de productie aan het oplossen zijn. Dus zou hert geborrel niet komen van het condenswater. Volgens mij bijna zeker dat de types = IN204xxxx en IN205xxxx geen R32 gas in zit en er geen geborrel ontstaat, kan iemand dit bevestigen die een Innova hebben die NIET beginnen met IN2212-..... enz. Bedankt Leo-1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik heb bijgehouden van wie hier de type nrs. hebben gepost:

IN2008906 nee
IN2008862 nee
IN204xxxx nee
IN205xxxx nee
IN22135XXX ja 10HP
IN22103XXX ja 10HP
IN221035XX ja 10HP
IN221495xx ja 12HP elec
IN2204xxxx soms 12HP elec
IN2212-6439 ja 12HP elec
IN2212-6429 ja 12HP elec
IN2212-6434 ja 12HP elec

nee = niet borrelen.

@Leo-01 tot dusver klopt je veronderstelling dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r03n_d
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:06:
Ik heb bijgehouden van wie hier de type nrs. hebben gepost:

IN2008906 nee
IN2008862 nee
IN204xxxx nee
IN205xxxx nee
IN22135XXX ja 10HP
IN22103XXX ja 10HP
IN221035XX ja 10HP
IN221495xx ja 12HP elec
IN2204xxxx soms 12HP elec
IN2212-6439 ja 12HP elec
IN2212-6429 ja 12HP elec
IN2212-6434 ja 12HP elec

nee = niet borrelen.

@Leo-01 tot dusver klopt je veronderstelling dus.
toon volledige bericht
Die van mij heb je niet genoteerd; IN21113875, 12HP ELEC, geen geborrel.
Zojuist gecheckt, R410 gas. So far klopt de hypothese.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:41
hier een 12 hp elec. IN22152157 ook geborrel/suizen.
Leverancier zegt dat het komt door het R32 gas in de compressor, dit was eerder R10 gas maar dat mocht niet meer om de een of andere reden. Hij zegt dat er in de komende 2 weken een oplossing komt vanuit italië. Ze zijn aan het kijken of het met een software update opgelost kan worden. Als dat niet lukt, en ik vermoed dat dat niet gaat lukken, dan wordt het een terugroepactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Bedankt voor je antwoord @appelflap1992
Komt de reactie van je invoerder? België of Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
p38cyq schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:10:
Bedankt voor je antwoord @appelflap1992
Komt de reactie van je invoerder? België of Nederland?
Heb hem gekocht via monoblockspecialist.nl en die koopt rechtstreeks uit Italië

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adesnaijer
appelflap1992 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:10:
[...]

Heb hem gekocht via monoblockspecialist.nl en die koopt rechtstreeks uit Italië
Die leverancier gaf mij de tip om hem even op koelen te zetten of de witte goot te vullen met water. Zie reactie hierboven. Is een paar weken geleden, maar nu een heel ander inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbeijers
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 17:48
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken heb ik ook de Innova 12hp elec. Tot nu toe wel blij mee, maar na het lezen vanaf pagina 1 toch wat vragen/opmerkingen;

1. Serienummer is IN22152201 en deze borrelt ook
2. Wifi is niet of amper (via het internet) te bereiken (ik las naar fabrieksinstellingen gaan en opnieuw instellen. Dit ga ik nog proberen), maar hebben jullie een tip hoe ik voor elkaar moet krijgen dat ik hem via die app in 1x, ook via het internet, kan aanzetten?
3. Het scherm blijft erg veel licht geven. Ik las iemand die folie erachter had gedaan en ik heb zelf die ene instelling al proberen aan te passen. Maar waarom zit hier niet gewoon een knop voor op? Beeldscherm uit bv? Lijkt me toch softwarematig te regelen?

Tot zover. Hopelijk koelt hij goed in de zomer. Dit kan ik nu met deze temperaturen niet goed testen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adesnaijer
@rbeijers: ik had de Innova 12 HP elec 2 dagen voor de heetste dag van het jaar geplaatst. In de achtertuin heb ik 40,2 gemeten en de airco stond op 26 graden. Hij hield dit goed vol.

Op dit moment verbruikt mijn 12 HP 1150 Watt en lijkt dus enkel het verwarmingselement in bedrijf te zijn, zonder dat er een compressor aanstaat. In deze situatie hoor ik nog steeds een geborrel, wat dus zou betekenen dat het geborrel niet door het soort gas komt. Of is dit een verkeerde redenering...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appelflap1992
Adesnaijer schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:47:
[...]

Die leverancier gaf mij de tip om hem even op koelen te zetten of de witte goot te vullen met water. Zie reactie hierboven. Is een paar weken geleden, maar nu een heel ander inzicht.
Dat zei hij eerst bij mij ook. Dat was een week of 2 geleden. Ik heb dat gedaan, en water bijgevuld met een slangetje maar hielp beiden niet dus heb ik hem weer gebelt en toen vertelde hij dat het aan het gas ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
2. Wifi is niet of amper (via het internet) te bereiken (ik las naar fabrieksinstellingen gaan en opnieuw instellen. Dit ga ik nog proberen), maar hebben jullie een tip hoe ik voor elkaar moet krijgen dat ik hem via die app in 1x, ook via het internet, kan aanzetten?

In 1x gaat dat niet. Je verbindt eerst met zijn eigen netwerk (SSID is dan Innova of Clima), dan ga je in "afstandsbediening" en verbind je de unit met je eigen netwerk.

3. Het scherm blijft erg veel licht geven. Ik las iemand die folie erachter had gedaan en ik heb zelf die ene instelling al proberen aan te passen. Maar waarom zit hier niet gewoon een knop voor op? Beeldscherm uit bv? Lijkt me toch softwarematig te regelen?

De helderheidsregeling van het display : lees je handleiding op pagina 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hendrikd
Die helderheid is bij mij ook een probleem. Mijn dochter heeft nogal snel last van teveel licht, en schakelt nu gewoon de verwaming uit 's nachts. Het 'automatisch dimmen' zoals in de handleiding beschreven lijkt niet veel te doen, het display blijft veel licht geven.
Ik heb op amazon een afdekfolie besteld en zal laten weten of deze het probleem kan verhelpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbeijers
p38cyq schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:46:

In 1x gaat dat niet. Je verbindt eerst met zijn eigen netwerk (SSID is dan Innova of Clima), dan ga je in "afstandsbediening" en verbind je de unit met je eigen netwerk.
Ja dit had ik dus al gedaan. Als ik er naast sta doet hij het wel, maar vanaf mijn bed kan ik hem in toestellen niet meer benaderen.

De helderheidsregeling van het display : lees je handleiding op pagina 8.
Ik lees hierboven exact waar ik dus ook tegen aan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

JJJ

Zijn er hier ook mensen die de Innova gebruiken als hoofdverwarming (ook met deze koudere dagen)? Zo ja, hoe bevalt dit? Qua geluid en comfort?

Ik ben benieuwd of hij in staat is een woonkamer (~100 m3) op temperatuur (19 graden) te houden met dit weer of dat ik er goed aan zou doen wat IR panelen te installeren voor de zeldzame koude momenten in het jaar.

Ik weet dat de COP rap achteruit loopt bij lagere omgevingstemperaturen dus volgens mij kan hij effectief maar ~1.2 kW verwarmen rond vriespunt. Weet ook niet of de defrosts ook verlaging geven van comfort in de tussentijd?

[ Voor 23% gewijzigd door JJJ op 13-12-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
rbeijers schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:32:
Ik lees hierboven exact waar ik dus ook tegen aan loop.
Dat wat jij zoekt kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
JJJ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:46:
Zijn er hier ook mensen die de Innova gebruiken als hoofdverwarming (ook met deze koudere dagen)? Zo ja, hoe bevalt dit? Qua geluid en comfort?

Ik ben benieuwd of hij in staat is een woonkamer (~100 m3) op temperatuur (19 graden) te houden met dit weer of dat ik er goed aan zou doen wat IR panelen te installeren voor de zeldzame koude momenten in het jaar.

Ik weet dat de COP rap achteruit loopt bij lagere omgevingstemperaturen dus volgens mij kan hij effectief maar ~1.2 kW verwarmen rond vriespunt. Weet ook niet of de defrosts ook verlaging geven van comfort in de tussentijd?
Ten eerste zijn ze niet bedoeld als hoofdverwarming voor de winterse dagen onder nul.

Ik weet niet of dit regel is maar dit is mijn ervaring bij buitentemperatuur omstreeks het vriespunt en binnentemperatuur ca 16 graden. Hoger hoeft niet want het is een werkplaats van 80m3
De defrosts duren ca 12 minuten en dan heb je geen verwarming. Bij opwarmen is dat om de 3 kwartier en als de ruimte eenmaal op temperatuur is dan ongeveer elk uur. Na de defrost gaat de blower weer aan, maar in eerste instantie komt er tamelijk koele lucht uit. Niet lekker als je er vlak bij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
JJJ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:46:

Ik heb hem in combinatie met infraroodpanelen hangen als hoofdverwarming. Mijn woonkamer is ook ongeveer 100m3 waarbij ik maar 2 buitengevels heb, aangezien ik aan alle kanten buren heb behalve onder. Ik heb deze zomer ook flink geïsoleerd met pir platen overal waar het maar kon, dikke gordijnen, en een kleine WTW en kierdichting.

Ik heb een 12 HP die de ruimte goed kan verwarmen, maar met deze buitentemperaturen ben ik blij dat ik nog een infraroodpaneel heb hangen boven de zithoek. Als ik de 12HP ( zou eigenlijk een elec moeten zijn maar het elektrisch element werkt niet, gaat vervangen worden) alleen zou hebben kom ik bij sterke vorst wel tekort.

Voor mijn woning is het tot nu toe prima, zolang de temperatuur niet te ver zakt kan de 12HP het aan, wordt het te koud gaan de infraroodpanelen er bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-05 06:43
Beste gebruikers van de innova monoblocks,

Mijn oom heeft sinds gisteren een innova 15hp (zonder elec) geïnstalleerd om zijn schuur te verwarmen. In deze ruimte is het momenteel ongeveer 5 graden en het probleem dat zich voordoet is dat er geen warmte uit de unit komt.

Na het aanzetten op de A stand gaat na een aantal seconde de uitblaas dicht en vervolgens hoor je een ventilator in het apparaat flink werken. Buiten is het merkbaar dat er lucht wordt aangezogen, maar binnen gebeurd er na 30minuten wachten nog steeds niets. Dus geen warmte productie en de uitblaas blijft gesloten. Aan en uitzetten resulteert in hetzelfde gedrag.

Kunnen jullie als ervaren gebruikers dit gedrag verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Mrdelange A betekent automatische stand. Beter is om hem op alleen verwarmen te zetten. Dat is de knop met een soort zonnetje.
Kan ook zijn dat het nu te koud is binnen om hem te laten opstarten.

Logisch dat met "Aan en uitzetten" het apparaat niet werkt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 13-12-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
@JukeboxBill Dankjewel, dan gaan we dat eens proberen. Mocht dat niet werken dan wachten we tot dit weekend met hopelijk iets hogere buitentemperaturen.

Uhh ja, natuurlijk… 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
@rbeijers : Ja dit had ik dus al gedaan. Als ik er naast sta doet hij het wel, maar vanaf mijn bed kan ik hem in toestellen niet meer benaderen.

Dat is vreemd. Ben je er zeker van dat je met de Innova op je eigen netwerk zit? En dat je op je bed voldoende WiFi bereik hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbeijers
p38cyq schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:04:
@rbeijers : Ja dit had ik dus al gedaan. Als ik er naast sta doet hij het wel, maar vanaf mijn bed kan ik hem in toestellen niet meer benaderen.

Dat is vreemd. Ben je er zeker van dat je met de Innova op je eigen netwerk zit? En dat je op je bed voldoende WiFi bereik hebt?
Ja ik ga ook expres op mijn 2.4 GHz netwerk zitten. Maar als ik tijd heb ga ik hem even naar fabrieksinstellingen zetten...dat hij iets stabieler is. Welke app(s) gebruiken jullie voor de benadering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
rbeijers schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:39:
[...]

Ja ik ga ook expres op mijn 2.4 GHz netwerk zitten. Maar als ik tijd heb ga ik hem even naar fabrieksinstellingen zetten...dat hij iets stabieler is. Welke app(s) gebruiken jullie voor de benadering?
Hier de standaard app van Innova. Ben benieuwd met welke andere apps te bedienen is. Vindt de Innova app nou niet zo heel erg uitblinken in mogelijkheden en gebruikersgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
Gebruik hier enkel de home assistant intergratie, vind de app ook niet zo denderend. Gelukkig nog nooit verbindingsproblemen gehad hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
Baf1982 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:22:
Gebruik hier enkel de home assistant intergratie, vind de app ook niet zo denderend. Gelukkig nog nooit verbindingsproblemen gehad hier.
Draai hier zelf Domoticz en is helaas geen Innova plugin beschikbaar. Heb nog wel een RaspPi liggen waar HA opgezet kan worden. Kan je hiermee in tijdsblokken een temp. instellen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baf1982
Adesnaijer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:48:
[...]

Draai hier zelf Domoticz en is helaas geen Innova plugin beschikbaar. Heb nog wel een RaspPi liggen waar HA opgezet kan worden. Kan je hiermee in tijdsblokken een temp. instellen bijvoorbeeld?
Ja dat kan je met een paar automatiseringen wel inrichten als je wilt, geen probleem.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCd4c1Fc4wN4HEFOEzVrmgVoHDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmRxMk2ir6N80m7qFpE9NOKl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni2dyFg_X1_k_nzUDfpDjExBGWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIud7JcadHGEynzSlTu1VElE.jpg?f=fotoalbum_large

• p38cyq
rbeijers schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:39:
[...]

Resetten kan zeker geen kwaad.
Hier wordt de Windows App gebruikt, eigenlijk dezelfde als de Android App maar dan met een verschillend OS.
Werkt perfect binnen het MESH netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Mrdelange schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:18:

.....
Na het aanzetten op de A stand gaat na een aantal seconde de uitblaas dicht en vervolgens hoor je een ventilator in het apparaat flink werken. Buiten is het merkbaar dat er lucht wordt aangezogen, maar binnen gebeurd er na 30minuten wachten nog steeds niets. Dus geen warmte productie en de uitblaas blijft gesloten. Aan en uitzetten resulteert in hetzelfde gedrag.

Kunnen jullie als ervaren gebruikers dit gedrag verklaren?
Dat eerst even dicht gaan na aanzetten in verwarmend bedrijf is normaal. Na omschakelen van bedrijf, koelen naar verwarmen of omgekeerd, heeft het apparaat even nodig om alles inwendig af te koelen en drogen. Maar dit duurt enkele minuten.

Een ontdooicyclus bij koude buitentemperaturen herken je aan het feit dat de compressor loopt, maar de ventilatoren niet. De swivelklep is dan dicht, de radiaalventilator voor binnen staat uit en de kanaalventilator van de buitenlucht mag dan zeker niet draaien. Een verdamper ontdooicyclus duurt, ook bij echt koud weer, meestal niet langer dan een kwartier.

Is het bij jouw oom niet gewoon de swivelklep die wat klemt tegen de behuizing? Daardoor gaan soms de ventilatoren aan, maar gaat de klep niet goed open. Dan wordt (in verwarmend bedrijf) de condensor bovenin te warm en regelt de warmtepomp zijn vermogen terug.

Valt meestal simpel op te lossen door de kap van de machine los te maken (twee plaatschroeven onder het rooster los en de kap iets oplichten) en deze iets verschoven weer te monteren.

Die swivelklep zet uit in verwarmend bedrijf en kan dan wel eens gaan klemmen, waar hij dit in airco bedrijf (waar de Innova dus eigenlijk voor gemaakt is) niet doet.

En inderdaad, de A stand (verwarmen en koelen) liever niet gebruiken. Gewoon koelen (sneeuwvlokje) of verwarmen (zonnetje) regelt veel beter. Dan hoeft het apparaat geen grote hysterese aan te houden om te vaak omschakelen van bedrijf te voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door rweust op 15-12-2022 21:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Leo-01
Ik heb gisteren Innova in Storo in Italië gebeld want ik kreeg geen fatsoenlijk antwoord van hen, heb een zekere Nicola Rossi gesproken van de technische dienst waar ik het probleem heb uitgelegd en hij had er nog niets van gehoord. Ik heb hem alles terug doorgestuurd dat ik naar info@innovaenergie.com al heb gestuurd MET een video mp.4 waar het geluid op staat zodat ze kunnen horen wat een vervelend geluid dat we hebben.
Hij heeft me beloofd dat hij het zou onderzoeken en me op de hoogte houden. Ik ben benieuwd en zal ik het hier posten.

Caro Nicola Rossi,
Io ho contatto con più di cento persone su un forum che scrivano e discutiamo del problema dei Innova HP10 + HP12 ELEC che hanno anche questo fastidioso rumore spumeggiante come se ci fosse aria nel circuito dove ce il gas R32.
Questo e il forum in Olanda. == Innova 2.0 monoblock airco
Prima pensavano che proveniva del acqua condensata + pompa ma i Tecnici qui in Belgio e in Olanda dicono che non e questo il problema en non sanno come risolvere i nostri problemi.
E tutti hanno / abbiamo questo problema quando mettiamo l’airco su riscaldare en non fa il rumore se lo mettiamo su raffreddare.
Abbiamo scoperto che tutti questi con il numero di Matricola + Serial Numero qui sotto abbiamo tutti questo problema =
Ecco qui sotto i numeri di matricola con il problema del rumore spumeggiante
come i mie 3 Innova 2.0 HP12 ELEC.
IN22135XXX -10HP
IN22103XXX -10HP
IN221035XX -10HP
IN221495xx - 12HP Elec
IN2204xxxx - 12HP Elec
IN2212-6439 - 12HP Elec
IN2212-6429 - 12HP Elec
IN2212-6434 - 12HP Elec
IN2111-3875 - 12HP Elec
IN2215-2157 - 12HP Elec

Grazie ……..

[ Voor 21% gewijzigd door Leo-01 op 16-12-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Goed bezig @Leo-01 . Raar dat hij nog niet van het probleem af wist. Geeft geen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Goed bezig inderdaad, ben benieuwd wat daar uit gaat komen... Kan mij voorstellen dat het niet zomaar opgelost is. Itec gaf bij mij ook aan dat het naar alle waarschijnlijkheid ergens begin volgend jaar zou worden als er een reparatie/omruil komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
rweust schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:39:
[...]

Dat eerst even dicht gaan na aanzetten in verwarmend bedrijf is normaal. Na omschakelen van bedrijf, koelen naar verwarmen of omgekeerd, heeft het apparaat even nodig om alles inwendig af te koelen en drogen. Maar dit duurt enkele minuten.

Een ontdooicyclus bij koude buitentemperaturen herken je aan het feit dat de compressor loopt, maar de ventilatoren niet. De swivelklep is dan dicht, de radiaalventilator voor binnen staat uit en de kanaalventilator van de buitenlucht mag dan zeker niet draaien. Een verdamper ontdooicyclus duurt, ook bij echt koud weer, meestal niet langer dan een kwartier.

Is het bij jouw oom niet gewoon de swivelklep die wat klemt tegen de behuizing? Daardoor gaan soms de ventilatoren aan, maar gaat de klep niet goed open. Dan wordt (in verwarmend bedrijf) de condensor bovenin te warm en regelt de warmtepomp zijn vermogen terug.

Valt meestal simpel op te lossen door de kap van de machine los te maken (twee plaatschroeven onder het rooster los en de kap iets oplichten) en deze iets verschoven weer te monteren.

Die swivelklep zet uit in verwarmend bedrijf en kan dan wel eens gaan klemmen, waar hij dit in airco bedrijf (waar de Innova dus eigenlijk voor gemaakt is) niet doet.

En inderdaad, de A stand (verwarmen en koelen) liever niet gebruiken. Gewoon koelen (sneeuwvlokje) of verwarmen (zonnetje) regelt veel beter. Dan hoeft het apparaat geen grote hysterese aan te houden om te vaak omschakelen van bedrijf te voorkomen.
toon volledige bericht
Dankjewel voor de duidelijke uitleg! Top. Hier hebben we wat aan. Voor de zekerheid hebben we de unit vandaag binnen in huis getest en uiteindelijk wordt de unit daar wel warm. Dus het lijkt inderdaad op een te koude omgevingstemperatuur in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocatrix
  • Laatst online: 08-05-2024
Heeft er iemand al voor gehad dat de condensatiepijp dicht vriest. Verleden week door de extreme vrieskou was dit bij ons wel het geval. Al het condensatie vocht kwam langs binnen eruit. Gevolg : een ganse plas water.
Kan dit verholpen worden?
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Bij mij hing er de eerste ochtend dat het flink had gevroren een grote ijspegel aan het pijpje.
Ik had de airco op de tijdklok laten inschakelen, dus in eerste instantie niet opgemerkt.
Ik had nog geen lekkage binnen en kon het ijs uit het pijpje kneden.

Maar de rest van de tijd heb ik de airco uitgezet, ook omdat de COP bedroevend laag was.
Gelukkig heb ik de gasgevelkachel nog en ondanks de hoge gasprijs is dat met strenge vorst voordeliger om de werkplaats i.i.g. vorstvrij (ca. 10 gr.) te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Cocatrix schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:51:
Heeft er iemand al voor gehad dat de condensatiepijp dicht vriest. Verleden week door de extreme vrieskou was dit bij ons wel het geval. Al het condensatie vocht kwam langs binnen eruit. Gevolg : een ganse plas water.
Kan dit verholpen worden?
Bedankt.
Het is ook raar dat er binnen water uit loopt. De condenspan heeft een vlotterschakelaar die, als de pan dreigt over te lopen, het apparaat tijdig uit moet schakelen. Je krijgt dan een "OF" melding op het display, overflow.

Als dit niet gebeurt, is er iets mis met die vlotter, die is dan defect, vervuild of ook vastgevroren, bijvoorbeeld omdat de consdenspan verwarming niet goed werkt. Dat er buiten aan de uitloop ijs aanvriest kan bij dit soort strenge vorst wel gebeuren. De condensleiding op voldoende afschot laten lopen, helpt ook.

De Innova is trouwens niet gemaakt om bij strenge vorst goed te verwarmen. Zijn rendement is laag bij temperaturen van -5 tot -10 C onder nul en bij -10 C stopt ie helemaal met verwarmen. Dit is al veel vaker aangegeven op dit forum.
Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste