Multi-split airco plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-03 13:53
Beste tweakers,

Ik woon sinds een paar weken in een woonunit/keet. Zoals jullie ongetwijfeld gemerkt zullen hebben is het op het moment warm. Zo ook in mijn verblijf. Plat, zwart bitumen dak + zon = oventje. Momenteel heb ik een mobiele airco maar die krijgt het helaas niet koel in huis, plus het ding maakt behoorlijk wat herrie.

Dus ben ik aan het kijken naar een multi-split airco unit. Ik dacht aan twee binnenunits, een voor in de woonkamer/keuken en een voor in de slaapkamer. De buitenunit wil ik op het dak plaatsen. Bijkomend voordeel van de airco units is dat ze natuurlijk ook kunnen verwarmen, dus kan ik mijn elektrische kachels ook de deur uitdoen.

Ik ben zelf redelijk handig en het gros van het installatie-werk wil ik zelf gaan doen. Van wat ik heb opgezocht lijkt het meeste me redelijk recht-toe-recht-aan.

Dan de keuze van de airco set. De afmetingen van mijn woning zijn 12 bij 3 meter. Aangezien er dus niet zo'n grote oppervlakte gekoeld hoeft te worden, kom ik dan weg met zoiets:
https://www.climamarket.e...s25tadhra-thc-2u50s2sm1fa
Of is het verstandiger om voor een set te gaan met iets meer capaciteit, bijv:
https://www.climamarket.e...s35tadhra-thc-3u55s2sr3fa

Is een set met hogere capaciteit bijv. stiller (fijner op de slaapkamer)?

Een ding wat mij ook nog niet helemaal duidelijk is; worden de binnenunits van stroom voorzien vanuit de buitenunit of hebben deze ieder hun eigen stroomaansluiting?

Als er verder nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden en verdere tips zijn zeer welkom! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Als je het zelf wilt doen dan kun je eens kijken naar een monoblock airco: Innova 2.0 monoblock airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Meestal gaat de stroom voor de binnenunit via de buiten unit.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 02:54

Guldan

Thee-Nerd

Voor de meeste split units dien je tegenwoordig gecertificeerd te zijn.

In het lucht/lucht warmtepomp topic staat wel een capaciteit berekening. Ik weet hem helaas niet uit mijn hoofd.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
Rukapul schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:38:
Als je het zelf wilt doen dan kun je eens kijken naar een monoblock airco: Innova 2.0 monoblock airco
Dat ziet er ook wel interessant uit, bedankt voor het delen! De eenvoudige installatie spreekt me erg aan, maar vanwege budget zal het dan bij 1 unit blijven. Dat zal gezien de verwarm/koelcapaciteit waarschijnlijk ook wel voldoende zijn, maar dan moet ik even bepalen waar ik de unit tactisch ga plaatsen.
jack zomer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:46:
Meestal gaat de stroom voor de binnenunit via de buiten unit.
Top, bedankt!
Guldan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:14:
Voor de meeste split units dien je tegenwoordig gecertificeerd te zijn.

In het lucht/lucht warmtepomp topic staat wel een capaciteit berekening. Ik weet hem helaas niet uit mijn hoofd.
Ja, dat heb ik inderdaad ook gelezen. Voor het vullen van het koelgas zal ik dan inderdaad een gecertificeerd bedrijf moeten inschakelen. Ik ga de berekening eens zoeken, bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Heb je je mobiele airco al omgebouwd naar een weekend model (aparte toe- en afvoerslang voor buitenlucht, zie topic op tweakers)?
Dat scheelt enorm in koeling, misschien is dat voldoende en ben je voor een appel en een ei weer fris.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:45
ArcticLight schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:28:
[...]

Ja, dat heb ik inderdaad ook gelezen. Voor het vullen van het koelgas zal ik dan inderdaad een gecertificeerd bedrijf moeten inschakelen. Ik ga de berekening eens zoeken, bedankt voor je reactie!
Ik zou dit eerst even goed uitzoeken. Een collega van mij heeft dit vorig jaar ook geprobeerd en die bedrijven zijn moeilijk te vinden (kan regio gebonden zijn natuurlijk). Als het je al lukt om ze te vinden, vragen ze zoveel geld dat je net zo goed door hun de complete installatie kunt laten installeren. Bedrijven zitten vaak niet te wachten op dit soort werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:42
Rowwan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:06:
[...]

Ik zou dit eerst even goed uitzoeken. Een collega van mij heeft dit vorig jaar ook geprobeerd en die bedrijven zijn moeilijk te vinden (kan regio gebonden zijn natuurlijk). Als het je al lukt om ze te vinden, vragen ze zoveel geld dat je net zo goed door hun de complete installatie kunt laten installeren. Bedrijven zitten vaak niet te wachten op dit soort werk.
klopt maar er zijn wel kleine ondernemers die alleen Inbedrijfstellingen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ArcticLight schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:31: Plat, zwart bitumen dak + zon = oventje.
Geen idee wat jouw dak kan hebben maar omtoveren tot en sedum dak kan het in ieder geval al een flink stuk koeler maken. Waarmee die er niet in komt hoef je ook niet weg te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:19
Ligone schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:30:
[...]

*knip, dit soort adviezen mogen hier niet gegeven worden. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Ook dat mag niet meer.
Dat valt namelijk ook onder “inbedrijfstelling”, en is ook met de wet in 2019 afgekapt voor consumenten.
Je kan ze nog wel kopen, alleen is de verkoper verplicht om een affiche mee te geven dat inbedrijfstelling door een gecertificeerd vakman gedaan moet worden (anders geen garantie)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 10:34

Ligone

Moeha!

Het mag dus "wel" maar je verliest je garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 11:16
Let op dat zo'n monoblock binnen je herrie probleem niet oplost.

Als deze op vol vermogen moet draaien is het niet prettig, en aangezien je weinig afstand van de unit hebt kan je er spijt van krijgen.

Voor een split unit zou ik toch aanraden om een deskundige in te schakelen. De correcte plaatsing en sizing kunnen een groot verschil maken in je rendement en beleving.

Daarnaast is het met een totaalprijs dan ook niet jouw probleem als er iets mis gaat tijdens plaatsen of achteraf problemen ontstaan. Je kan je dan gewoon beroepen op consumentengarantie zonder dat jouw rol daarin volgens de fabrikant in twijfel getrokken word.

Laatste advies (en eigenlijk eerste) is om te kijken of je isolatie op orde is. Een mobiele airco krijgt een ruimte gemakkelijk en snel koel als dat op orde is, dus daar heb ik ernstige twijfels over. Vooral een plat dak is bij felle zon niet bij te benen qua warmte als je daar een beetje piepschuim en bitumen op hebt liggen.

Omdat je toch handig lijkt te zijn, zou ik als het inderdaad ondermaats is het dak zelf isoleren met dikke PIR platen die aan beide kanten een aluminium warmte reflecterende laag hebben en dan met EPDM afwerken zodat je er 35 jaar geen omkijken meer naar hebt. Bijvoorbeeld een Hornbach heeft dit voor redelijke prijzen op voorraad liggen en het stelt echt niet veel voor als je handig bent.

Toevoeging: Als je niet aan het dak mag komen (huur/gedeeld) dan kan je met veel dikker steenwol bij voldoende hoogte ook binnen isoleren. Dan gewoon vast maken met balkjes en gipsplaten en weer afwerken. Eventueel kan je ook maar 1 ruimte isoleren en koelen en accepteren dat de andere ruimtes warm blijven. Dat scheelt veel kosten. Met slechte isolatie een airco uitkiezen om de warmte uit een woning weg te pompen is net als een waterpomp uitkiezen om te voorkomen dat de lekke Titanic zinkt.

[ Voor 14% gewijzigd door netappie op 19-06-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticLight
Ontzettend bedankt voor de reacties allemaal! :)
naftebakje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:49:
Heb je je mobiele airco al omgebouwd naar een weekend model (aparte toe- en afvoerslang voor buitenlucht, zie topic op tweakers)?
Dat scheelt enorm in koeling, misschien is dat voldoende en ben je voor een appel en een ei weer fris.
Dat is het proberen zeker waard! Ik zie dat iemand hier exact hetzelfde model mobiele airco heeft als ik (Inventum AC905W)
Voor de volledigheid is hier mijn huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kmDZ9wB/image.png
Multiplex plank met een tochtstrip die ik in het schuifraam klem.
Rowwan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:06:
[...]

Ik ben niet zo van het impulsieve, dus alvorens een set te bestellen had ik dat sowieso van te voren even uitgezocht haha. Ik ga sowieso denk ik wat offertes opvragen om te kijken hoeveel dat scheelt tov gedeelte zelf doen.
sypie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Geen idee wat jouw dak kan hebben maar omtoveren tot en sedum dak kan het in ieder geval al een flink stuk koeler maken. Waarmee die er niet in komt hoef je ook niet weg te koelen.
Sedum dak heb ik ook naar gekeken maar dat loopt ook alweer snel redelijk in de prijzen. Iets wat ik sowieso nog ga proberen is wit landbouw plastic op het dak te leggen als het weer zo'n heet weer wordt.
netappie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:53:
Let op dat zo'n monoblock binnen je herrie probleem niet oplost.

Als deze op vol vermogen moet draaien is het niet prettig, en aangezien je weinig afstand van de unit hebt kan je er spijt van krijgen.
Ja, zo'n monoblock leek al een beetje too good to be true en een net-niet oplossing.
netappie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:53:Laatste advies (en eigenlijk eerste) is om te kijken of je isolatie op orde is. Een mobiele airco krijgt een ruimte gemakkelijk en snel koel als dat op orde is, dus daar heb ik ernstige twijfels over. Vooral een plat dak is bij felle zon niet bij te benen qua warmte als je daar een beetje piepschuim en bitumen op hebt liggen.

Omdat je toch handig lijkt te zijn, zou ik als het inderdaad ondermaats is het dak zelf isoleren met dikke PIR platen die aan beide kanten een aluminium warmte reflecterende laag hebben en dan met EPDM afwerken zodat je er 35 jaar geen omkijken meer naar hebt. Bijvoorbeeld een Hornbach heeft dit voor redelijke prijzen op voorraad liggen en het stelt echt niet veel voor als je handig bent.

Toevoeging: Als je niet aan het dak mag komen (huur/gedeeld) dan kan je met veel dikker steenwol bij voldoende hoogte ook binnen isoleren. Dan gewoon vast maken met balkjes en gipsplaten en weer afwerken. Eventueel kan je ook maar 1 ruimte isoleren en koelen en accepteren dat de andere ruimtes warm blijven. Dat scheelt veel kosten.
De woning is een vrijstaande mobiele woonunit die ik via marktplaats heb gekocht, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er aan isolatie (in het dak) zit. Ga ik eens naar kijken, bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
ArcticLight schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:25:
Ontzettend bedankt voor de reacties allemaal! :)

[...]

Dat is het proberen zeker waard! Ik zie dat iemand hier exact hetzelfde model mobiele airco heeft als ik (Inventum AC905W)
Voor de volledigheid is hier mijn huidige setup:
[Afbeelding]
Multiplex plank met een tochtstrip die ik in het schuifraam klem.

[...]

Ik ben niet zo van het impulsieve, dus alvorens een set te bestellen had ik dat sowieso van te voren even uitgezocht haha. Ik ga sowieso denk ik wat offertes opvragen om te kijken hoeveel dat scheelt tov gedeelte zelf doen.

[...]

Sedum dak heb ik ook naar gekeken maar dat loopt ook alweer snel redelijk in de prijzen. Iets wat ik sowieso nog ga proberen is wit landbouw plastic op het dak te leggen als het weer zo'n heet weer wordt.

[...]

Ja, zo'n monoblock leek al een beetje too good to be true en een net-niet oplossing.

[...]

De woning is een vrijstaande mobiele woonunit die ik via marktplaats heb gekocht, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er aan isolatie (in het dak) zit. Ga ik eens naar kijken, bedankt voor de tips!
toon volledige bericht
Ik heb toevallig zelf ook een AC905W op zolder staan die nu via een ventilatiepijp de warme natte lucht naar buiten blaast. Via het aanzuigkanaal haalt het de warmte dus uit de ruimte en stuurt alleen droge koele lucht terug.Die truuk met een aanzuigkanaal is wel grappig, maar ik zou het eerder gebruiken om de warmste lucht op plafondhoogte uit de ruimte zelf te halen. Aanzuiging van buitenlucht is een beetje zonde van een airco, dat kan een badkamer ventilator van 20 euro ook en dan kan je die gewoon uit zetten als de lucht buiten warmer is dan binnen of als enige aan als het buiten lekker afgekoeld is.

Een sedum dak kan ook handig zijn, maar hou rekening met het gewicht. Dat spul weegt niet niks. PIR platen zijn echt geweldig. Je kan ze met messing-groef krijgen en een verpakking past gewoon in een beetje auto. Met de handzaag krijg je ze precies op maat en je kan ze met een beetje geluk zo op de bestaande bitumen laag schroeven (schroeven met plaatje). Daarna even lijmspray toepassen en een EPDM rol op maat laten leveren. Je hebt nog wel afwatering nodig, maar ook daarvoor zijn prachtige oplossingen.

Als ik de foto zo zie, dan is dat raam enkel glas. Isolatiewaarde daarvan is ook niet best. Je kan relatief goedkoop zonwerende folie kopen en daar een voorzetraam mee maken zodat je wat meer licht hebt dan met het rolluik dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 01:30
netappie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:52:
[...]
Aanzuiging van buitenlucht is een beetje zonde van een airco, dat kan een badkamer ventilator van 20 euro ook en dan kan je die gewoon uit zetten als de lucht buiten warmer is dan binnen of als enige aan als het buiten lekker afgekoeld is.
Het nadeel van warmte "uit de ruimte zuigen" middels het aanzuigkanaal is dat de lucht die je naar buiten blaast, vervangen wordt door andere lucht. Anders zou je in je kamer een vacuüm krijgen. In de praktijk trek je dus warme lucht door kieren en spleten de ruimte in, die vervolgens ook weer gekoeld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticLight
Bedankt voor de tip! Dat klinkt inderdaad wel als een eenvoudig systeem.
Als ik de foto zo zie, dan is dat raam enkel glas. Isolatiewaarde daarvan is ook niet best. Je kan relatief goedkoop zonwerende folie kopen en daar een voorzetraam mee maken zodat je wat meer licht hebt dan met het rolluik dicht.
Het is inderdaad enkel glas. Gezien het hier best snel afkoelt als het buiten koud is denk ik dat de isolatie niet zo best is.
theblindman schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Het nadeel van warmte "uit de ruimte zuigen" middels het aanzuigkanaal is dat de lucht die je naar buiten blaast, vervangen wordt door andere lucht. Anders zou je in je kamer een vacuüm krijgen. In de praktijk trek je dus warme lucht door kieren en spleten de ruimte in, die vervolgens ook weer gekoeld moet worden.
Dus ik kan het beste een buis toevoegen die de lucht van buiten aanzuigt zoals bijvoorbeeld hier is gedaan?

---

Ik denk dat ik voor nu even voor de goedkope 'makkelijke' oplossingen ga om te kijken hoe dat werkt. Dat wil zeggen; bij warm weer wit plastic op het dak tegen de zon, en zo'n ombouw voor mijn mobiele airco fixen zodat die lucht van buiten aanzuigt.

Als dat niks is ga ik verder kijken. Moet zeggen dat het wel erg aanlokkelijk klinkt om gewoon 1 of 2 split units erop te knallen, zoals bijvoorbeeld die van Qlima die @Firstconnection aandroeg, en er dan 'klaar' mee te zijn. Wat betreft alle reacties over de inbedrijfstelling van de airco's, dat ga ik sowieso niet zelf doen maar laat ik een vakman voor komen!

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2022 16:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:18

Xer0X

Gotha know??

*knip, dit soort adviezen mogen hier niet gegeven worden. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

De berekening die wij meestal aanhouden is het aantal kuub maal 30. Dus als je woning 12m x 3m x 3m is zou je een buitenunit van ongeveer 3,2KW moeten hebben. Maar je moet eigenlijk de maten van het vertrek nemen waar de binnenunit komt te hangen.

Mensen vinden die een airco alleen inbedrijf stellen zijn inderdaad lastig te vinden. Dat komt omdat een gedeelte van de winst die we maken op zo'n klus ook zit een de marge op het materiaal. Kom je alleen in bedrijfstellen dan zou je al gauw 100,- per uur moeten rekenen ofzo. En dat vind men nou eenmaal te duur.
Ook zit je dan met het feit dat als en wat kapot gaat de klant, ook al heeft men het zelf geïnstalleerd, toch de schuld bij de inbedrijfsteller gaat leggen. En daar zit niet 1 koeltechnisch bedrijf op te wachten.

Zie net dat je zegt dat het niet zo best geïsoleerd is. Je zou het dan X 35 moeten doen. Kom je op 3,7KW

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]
Aanzuiging van buitenlucht is een beetje zonde van een airco, dat kan een badkamer ventilator van 20 euro ook en dan kan je die gewoon uit zetten als de lucht buiten warmer is dan binnen of als enige aan als het buiten lekker afgekoeld is.
Een airco heeft 2 gescheiden luchtstromen elk met hun eigen aanvoer en afvoer.

Een stroom langs de evaporator die dient om lucht te koelen (en ontvochtigen): daar wil je dus warme lucht uit de ruimte aanzuigen, koelen en dan terug de ruimte in blazen.

Een stroom langs de condensor (om het koelmiddel weer terug te koelen en laten condenseren alvorens het weer naar de evaporator stroomt). Dat is het deel dat bij een split unit buiten hangt. Bij een monoblock wordt dat gewoonlijk gedaan met lucht uit de ruimte, die dan vervolgens naar buiten wordt afgevoerd. Maar zoals hierboven ook al genoemd: die afgevoerde lucht wordt natuurlijk gewoon aangevuld door lucht van elders in huis / buiten je kamer in te zuigen via kieren en spleten.

Het is exact dat tweede circuit dat mensen dus aanpassen om lucht direct van buiten aan te zuigen (in plaats van via kieren en spleten waardoor je kamer dus opwarmt), de condensor te koelen en dan warme lucht naar buiten te blazen. Die lucht die van buiten wordt aangezogen wordt dus juist niet je kamer ingeblazen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:03
Ik heb hier uitvoerig mee geëxperimenteerd, maar het effect is matig. Het levert enorm veel herrie op, het stroomverbruik is hoog, en zodra je de airco uitzet warmt alles in rap tempo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Orion84 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Een airco heeft 2 gescheiden luchtstromen elk met hun eigen aanvoer en afvoer.

Een stroom langs de evaporator die dient om lucht te koelen (en ontvochtigen): daar wil je dus warme lucht uit de ruimte aanzuigen, koelen en dan terug de ruimte in blazen.

Een stroom langs de condensor (om het koelmiddel weer terug te koelen en laten condenseren alvorens het weer naar de evaporator stroomt). Dat is het deel dat bij een split unit buiten hangt. Bij een monoblock wordt dat gewoonlijk gedaan met lucht uit de ruimte, die dan vervolgens naar buiten wordt afgevoerd. Maar zoals hierboven ook al genoemd: die afgevoerde lucht wordt natuurlijk gewoon aangevuld door lucht van elders in huis / buiten je kamer in te zuigen via kieren en spleten.

Het is exact dat tweede circuit dat mensen dus aanpassen om lucht direct van buiten aan te zuigen (in plaats van via kieren en spleten waardoor je kamer dus opwarmt), de condensor te koelen en dan warme lucht naar buiten te blazen. Die lucht die van buiten wordt aangezogen wordt dus juist niet je kamer ingeblazen.
toon volledige bericht
Ah, mooi als de luchtstroom voor koelen apart aan te voeren is. Ik denk dat ik die gewoon uit een andere ruimte laat trekken zoals de overloop (nu via kier onder de deur).

Ventileren moet toch wel, en met hele hoge temperaturen buiten heb ik niet het idee dat buitenlucht heel veel gaat helpen met de efficientie. Alleen dan staat de airco aan in die zonnige kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
Xer0X schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:48:

De berekening die wij meestal aanhouden is het aantal kuub maal 30. Dus als je woning 12m x 3m x 3m is zou je een buitenunit van ongeveer 3,2KW moeten hebben. Maar je moet eigenlijk de maten van het vertrek nemen waar de binnenunit komt te hangen.

Mensen vinden die een airco alleen inbedrijf stellen zijn inderdaad lastig te vinden. Dat komt omdat een gedeelte van de winst die we maken op zo'n klus ook zit een de marge op het materiaal. Kom je alleen in bedrijfstellen dan zou je al gauw 100,- per uur moeten rekenen ofzo. En dat vind men nou eenmaal te duur.
Ook zit je dan met het feit dat als en wat kapot gaat de klant, ook al heeft men het zelf geïnstalleerd, toch de schuld bij de inbedrijfsteller gaat leggen. En daar zit niet 1 koeltechnisch bedrijf op te wachten.

Zie net dat je zegt dat het niet zo best geïsoleerd is. Je zou het dan X 35 moeten doen. Kom je op 3,7KW
Deze units van Qlima lijken inclusief bedrijfstelling door een monteur te komen:
https://www.cvtotaal.nl/qlima-sc5325-split-unit-airco.html
Ben nu aan het overwegen om maar twee van deze units aan te schaffen, een voor de woonkamer/keuken en een voor de slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J5Qwm2W/Schermafbeelding-2022-06-19-om-16-10-02.png

Overigens niet helemaal gerelateerd, maar ik heb mijn mobiele airco zojuist op een plankje op een paar blokken schuimrubber gezet. Bleek dat de trillingen icm houten vloer behoorlijk wat herrie maakte :+

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2022 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ArcticLight schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:13:
[...]

Deze units van Qlima lijken inclusief bedrijfstelling door een monteur te komen:
Ben nu aan het overwegen om maar twee van deze units aan te schaffen, een voor de woonkamer/keuken en een voor de slaapkamer
[Afbeelding]

Overigens niet helemaal gerelateerd, maar ik heb mijn mobiele airco zojuist op een plankje op een paar blokken schuimrubber gezet. Bleek dat de trillingen icm houten vloer behoorlijk wat herrie maakte :+
ik heb nu een paar jaar een Qlima (5232) omdat het een tijdelijke oplossing is en goedkoop moest. persoonlijk zou ik gewoon een Amerk kopen na verloop van tijd gaan er bij mijn Qlima steeds meer dingen geluid maken. schoonmaken doe ik zelf net zoals bij een mitsubishi in de familie en die blijft toch een stuk stiller/constanter. maargoed n=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

[Afbeelding]

Als ik het plaatje zo zie dan denk ik dat een betere of extra airco niet veel op gaat leveren.
Je huidige airco kan volgens de specificaties tot 80m3 koelen. En met 36 m2 kom je daar dicht in de buurt.

In de praktijk heb ik een woonkamer van 50 m2 (grofweg 120 m3) op het zuiden al heel prettig gekregen met 30 graden buiten.

Het verschil is dat bij jou de zon de hele dag op het platte dak staat te branden.dus ongeacht de zonrichting van de kamers gaat dat enorm veel energie doorgeven bij slecht isoleren.

In de winter is het vermoedelijk niet gemakkelijk warm te krijgen op een bewolkte dag en mag je dus alvast gaan sparen voor de gas/stroom rekening als je er wilt wonen.

Een goed zonwerend dak gaat je dus ook in de winter helpen en dat moet je gewoon niet half doen. Er zijn subsidies als he het laat doen, maar of je dat er met het huidige arbeidsloon en de drukte in die markt uit haalt, is maar de vraag.

Muren en ramen zijn bij een plat dak dan relatief bijzaak, en je kan dat beperken tot 1 ruimte om te testen wat genoeg is.

Overigens kan je EPDM ook in een lichtere reflecterende kleur krijgen.

Als je nu zwart bitumen hebt liggen dan zou ik meteen checken of het nog heel is. Dakdekkers zijn namelijk heel blij met de baangarantie die kwetsbare bitumen oplevert. Het gaat net te vaak stuk bij extreme temperaturen of mechanische belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
netappie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:22:
[...]

Als ik het plaatje zo zie dan denk ik dat een betere of extra airco niet veel op gaat leveren.
Je huidige airco kan volgens de specificaties tot 80m3 koelen. En met 36 m2 kom je daar dicht in de buurt.

In de praktijk heb ik een woonkamer van 50 m2 (grofweg 120 m3) op het zuiden al heel prettig gekregen met 30 graden buiten.

Het verschil is dat bij jou de zon de hele dag op het platte dak staat te branden.dus ongeacht de zonrichting van de kamers gaat dat enorm veel energie doorgeven bij slecht isoleren.

In de winter is het vermoedelijk niet gemakkelijk warm te krijgen op een bewolkte dag en mag je dus alvast gaan sparen voor de gas/stroom rekening als je er wilt wonen.

Een goed zonwerend dak gaat je dus ook in de winter helpen en dat moet je gewoon niet half doen. Er zijn subsidies als he het laat doen, maar of je dat er met het huidige arbeidsloon en de drukte in die markt uit haalt, is maar de vraag.

Muren en ramen zijn bij een plat dak dan relatief bijzaak, en je kan dat beperken tot 1 ruimte om te testen wat genoeg is.

Overigens kan je EPDM ook in een lichtere reflecterende kleur krijgen.

Als je nu zwart bitumen hebt liggen dan zou ik meteen checken of het nog heel is. Dakdekkers zijn namelijk heel blij met de baangarantie die kwetsbare bitumen oplevert. Het gaat net te vaak stuk bij extreme temperaturen of mechanische belasting.
toon volledige bericht
Ja, hoe meer ik er over nadenk, denk ik dat je inderdaad gelijk hebt. Een zwaardere airconditioning unit is dan niet het probleem bij de bron aanpakken, namelijk de isolatie. Dan ga ik voor nu het eens proberen met de extra aanzuig-slang aan de airco, en het dak isoleren met de tips die ik in dit topic heb gekregen. Binnenkort maar eens naar de Hornbach dan.. jippie ja ja jippie jippie jeej :)

Dank allen voor jullie input! Als ik updates heb dan zal ik ze hier nog vermelden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Stap één is isoleren. Ik weet niet welke mogelijkheden je hebt om het dak verder te isoleren? Daar haal je gewoonweg de meeste winst. Gezien de huidige energieprijzen is een investering in isolatie snel terugverdient. Zodra de boel beter is geïsoleerd dan kun je toe met kleinere (airconditioner) lucht/lucht warmtepomp.

Zie ook het forumtopic Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Een koelvermogen van van 2,5 kW en 3,5 kW is vrij standaard. Het elektrische vermogen van dergelijke units ligt afhankelijk van het rendement rond de 0,6 tot 1,0 kW.

Bij een multi-split systeem is het gebruikelijk om de buitenunit te onderdimensioneren ten opzichte van de som van het vermogen van de binnenunits. Doorgaans draaien de binnenunits namelijk niet tegelijk op vol vermogen. Twee 2,5 kW binnenunits passen bijvoorbeeld prima op een 4 kW multi-split buitenunit. Bij koelen kun je daar heel ver in gaan. Met betrekking tot verwarmen is het verstandig om daar minder ver in te gaan. Zodra de buitentemperatuur afneemt neemt ook het rendement van de lucht/lucht warmtepomp af en dan is zal het vermogen van de buitenunit dit moeten compenseren.

Een 4 kW buitenunit zal pakweg 1,1 kW elektrische energie gebruiken wanneer deze op maximaal vermogen draait. Dat kan zonder problemen op een bestaande elektragroep worden bijgeprikt.

Afhankelijk van de isolatie en het oppervlakte van de ruimte(s) kun je wellicht toe met een 1,5 kW of 2,0 kW unit. Die vermogens vind je bij multi-split systemen maar kom je niet tegen bij single-split systemen. Ik zou 2,5 kW in beginsel als uitgangspunt aanhouden.

Een split airconditioner, single-split of multi-split maakt niet uit, mag je zelf niet in bedrijf stellen, dat mag alleen een f-gassen gecertificeerd bedrijf. Je mag wel de units plaatsen, de leidingen leggen en de boel afwerken. De laatste stappen die ik hierna beschrijf mag je niet zelf doen. Wanneer de f-gassen monteur komt dan zal deze de installatie afpersen met stikstof en de leidingen doorblazen. Daarna wordt de installatie vacuüm gemaakt en als het vacuüm gedurende een voorgeschreven tijd heeft gestaan dan zal de f-gassen installateur het koelmiddel in de leidingen laten lopen. Dit gedeelte mag je zelf dus niet doen.

Het voordeel van single-split systemen is dat deze onafhankelijk van elkaar werken. Het nadeel is dan de f-gassen monteur twee installaties in bedrijf moet stellen en dus wat langer bezig is.

Een monoblock heeft als voordeel dat je er geen f-gassen installateur aan te pas komt. Nadeel is wel dat een monoblock over het algemeen meer hoorbaar is dan een split-systeem.

Houdt je huidige elektrische kacheltjes nog achter de hand. Bij een hele strenge winter met buitentemperaturen onder de -10 graden ga je die wellicht nodig hebben om een beetje bij te verwarmen. Lang niet op vol vermogen, hooguit op 1/3 van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

[Afbeelding]

Wetgeving schrijft voor dat de verkoper van een split-systeem airconditioner moet administreren welk f-gassen gecertificeerd bedrijf de installatie in gebruik gaat stellen. Als ze dat niet kunnen aantonen dan lopen ze kans een flinke boete te krijgen. Om de administratie eenvoudig te houden verkopen veel bedrijven daarom apparatuur inclusief het in bedrijf stellen.

Koop je een split-systeem dan moet je dus vooraf weten wie het in bedrijf gaat stellen. Daarna mag je pas de apparatuur aanschaffen.

Alleen een f-gassen gecertificeerd bedrijf mag koeltechnische handelingen verrichten aan dergelijke systemen. Ieder ander persoon begaat een milieudelict, dit is een strafrechtelijk vergrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
FrankHe schreef op maandag 20 juni 2022 @ 06:50:
Stap één is isoleren. Ik weet niet welke mogelijkheden je hebt om het dak verder te isoleren? Daar haal je gewoonweg de meeste winst. Gezien de huidige energieprijzen is een investering in isolatie snel terugverdient. Zodra de boel beter is geïsoleerd dan kun je toe met kleinere (airconditioner) lucht/lucht warmtepomp.

Zie ook het forumtopic Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Een koelvermogen van van 2,5 kW en 3,5 kW is vrij standaard. Het elektrische vermogen van dergelijke units ligt afhankelijk van het rendement rond de 0,6 tot 1,0 kW.

Bij een multi-split systeem is het gebruikelijk om de buitenunit te onderdimensioneren ten opzichte van de som van het vermogen van de binnenunits. Doorgaans draaien de binnenunits namelijk niet tegelijk op vol vermogen. Twee 2,5 kW binnenunits passen bijvoorbeeld prima op een 4 kW multi-split buitenunit. Bij koelen kun je daar heel ver in gaan. Met betrekking tot verwarmen is het verstandig om daar minder ver in te gaan. Zodra de buitentemperatuur afneemt neemt ook het rendement van de lucht/lucht warmtepomp af en dan is zal het vermogen van de buitenunit dit moeten compenseren.

Een 4 kW buitenunit zal pakweg 1,1 kW elektrische energie gebruiken wanneer deze op maximaal vermogen draait. Dat kan zonder problemen op een bestaande elektragroep worden bijgeprikt.

Afhankelijk van de isolatie en het oppervlakte van de ruimte(s) kun je wellicht toe met een 1,5 kW of 2,0 kW unit. Die vermogens vind je bij multi-split systemen maar kom je niet tegen bij single-split systemen. Ik zou 2,5 kW in beginsel als uitgangspunt aanhouden.

Een split airconditioner, single-split of multi-split maakt niet uit, mag je zelf niet in bedrijf stellen, dat mag alleen een f-gassen gecertificeerd bedrijf. Je mag wel de units plaatsen, de leidingen leggen en de boel afwerken. De laatste stappen die ik hierna beschrijf mag je niet zelf doen. Wanneer de f-gassen monteur komt dan zal deze de installatie afpersen met stikstof en de leidingen doorblazen. Daarna wordt de installatie vacuüm gemaakt en als het vacuüm gedurende een voorgeschreven tijd heeft gestaan dan zal de f-gassen installateur het koelmiddel in de leidingen laten lopen. Dit gedeelte mag je zelf dus niet doen.

Het voordeel van single-split systemen is dat deze onafhankelijk van elkaar werken. Het nadeel is dan de f-gassen monteur twee installaties in bedrijf moet stellen en dus wat langer bezig is.

Een monoblock heeft als voordeel dat je er geen f-gassen installateur aan te pas komt. Nadeel is wel dat een monoblock over het algemeen meer hoorbaar is dan een split-systeem.

Houdt je huidige elektrische kacheltjes nog achter de hand. Bij een hele strenge winter met buitentemperaturen onder de -10 graden ga je die wellicht nodig hebben om een beetje bij te verwarmen. Lang niet op vol vermogen, hooguit op 1/3 van het vermogen.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben nu aan het bekijken hoe ik het dak het beste kan isoleren. Waarschijnlijk met PIR platen en EPDM, maar ik ben nog even aan het uitzoeken of ik daarvoor de bestaande bitumen voor moet verwijderen. Ik hoop dat ik na het isoleren uit de voeten kan met mijn huidige mobiele airco en de kacheltjes (olieradiator trouwens, verkeerd getypt), dan scheelt dat de investering in een vaste airco unit. Ik verwacht dat ik hier nog wel een paar jaar zit, maar het is geen woning waar ik op de lange termijn wil blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-05 10:24
Je bestaande bitumen kun je het beste laten zitten zolang dit nog waterdicht is.
Het is een prima dampremmer, en je kunt je de moeite besparen.
Als je gaat naisoleren, zorg wel dat je voldoende dakopstand behoudt, voor als er weer eens een hoosbui komt. Je wilt niet bij een kleine bui al allemaal water langs je gevel hebben lopen.
Je zou deze eventueel kunnen vergroten dmv een boeiplank tegen de zijkant met een houten kepwr (5c7 balk) erachter en dit nejtes inplakken / bedekken met epdm en een daktrim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 09:29
*Knip*, zie Zeehond in "Multi-split airco plaatsen"

[ Voor 94% gewijzigd door Zeehond op 20-06-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
ArcticLight schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:20:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben nu aan het bekijken hoe ik het dak het beste kan isoleren. Waarschijnlijk met PIR platen en EPDM, maar ik ben nog even aan het uitzoeken of ik daarvoor de bestaande bitumen voor moet verwijderen. Ik hoop dat ik na het isoleren uit de voeten kan met mijn huidige mobiele airco en de kacheltjes (olieradiator trouwens, verkeerd getypt), dan scheelt dat de investering in een vaste airco unit. Ik verwacht dat ik hier nog wel een paar jaar zit, maar het is geen woning waar ik op de lange termijn wil blijven wonen.
Als je de investering niet door kan verkopen bij verhuizen dan is het mogelijk slimmer om 1 ruimte van binnen te isoleren die warm/koel moet blijven. PIR en EPDM zijn namelijk niet bepaald gratis en je kan het niet meenemen.

Je kan meten hoeveel ruimte er tussen het dak en het plafond zit en of daar nog veel ruimte tussen zit (meet vanaf de bovenkant van het glas tot het plafond in die kamer en buiten van dat glas tot het dak om het verschil te bepalen). Als dat veel is (6+cm) kan je met kloppen testen of de ruimte gevuld of hol is, en dus af te pellen en te vullen met isolatiemateriaal (dikke laag steenwol is goedkoper dan dunner PIR).

Van buiten kan je het dak ook anders aanpakken. Bijvoorbeeld rd elastodeck: YouTube: Hoe een bitumineus dak renoveren en waterdicht maken?
Dat zal vanzelfsprekend niet geweldig isoleren, maar wel lekkages oplossen en voorkomen en in een lichte kleur de zonnewarmte minder opnemen.

Technisch is het de mindere optie, maar misschien is investeren in de ideale oplossing niet in verhouding tot de rest van de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 08:33

SeatRider

Hips don't lie

Heb je een linkje naar dit topic, kon hem zo gauw niet vinden (met de keywords die je aandraagt).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SeatRider schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:30:
[...]

Heb je een linkje naar dit topic, kon hem zo gauw niet vinden (met de keywords die je aandraagt).
Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 07:28
Ik heb er nu 5 geplaatst in mijn leven waarvan 3x multi-split en het was iedere keer een groot succes.
ArcticLight schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:31:
Plat, zwart bitumen dak + zon = oventje. Momenteel heb ik een mobiele airco maar die krijgt het helaas niet koel in huis, plus het ding maakt behoorlijk wat herrie.
Dat platte dak is best een probleem. Ik heb zelf een zeer goed geïsoleerde patiobungalow gehad en als de warmte er eenmaal in zat ging die er ook niet meer uit. Isoleren is dus altijd goed, maar kan dus ook tegen je werken.

Die mobiele airco's kun je niet vergelijken met een split airco. Bij split zit de pomp buiten en zijn veel stiller.
Is een set met hogere capaciteit bijv. stiller (fijner op de slaapkamer)?
Ik denk dat je zelfs bij een 9000 btu airco al vind dat de airco erg koud kan zijn in een slaapkamer.
Een ding wat mij ook nog niet helemaal duidelijk is; worden de binnenunits van stroom voorzien vanuit de buitenunit of hebben deze ieder hun eigen stroomaansluiting?
Klopt. Samen met de gasleidingen loopt er een stroomkabel mee naar de binnenunits. Alleen de buitenunit is direct van 230V voorzien.
Als er verder nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden en verdere tips zijn zeer welkom! :)
*Knip*, zie Zeehond in "Multi-split airco plaatsen"

Ik heb zelf gekozen voor een systeem met wifi omdat ik de airco dan ook aan mijn home-automation kon koppelen (Homey).

*knip, zie Zeehond in "Multi-split airco plaatsen"

[ Voor 28% gewijzigd door Zeehond op 20-06-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:18

Xer0X

Gotha know??

Als je niet vacuüm trekt dan zal een gedeelte van je condensor niet meedoen. Bij koelen is dat de buiten unit. Ook zal de persdruk aanzienlijk hoger zijn, dit komt de stroom opname niet ten goede zullen we maar zeggen. Ook zal de eind compressie temperatuur (de temperatuur van van de hete leiding) veel hoger zijn. Deze mag maximaal iets van 90c zijn. Je airco zal dus veel eerder aftoeren om die temperatuur in bedwang te houden.
*knip*, zie Zeehond in "Multi-split airco plaatsen"

[ Voor 38% gewijzigd door Zeehond op 20-06-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
Nog iets om rekening mee te houden:

Behalve 2 buizen voor aanvoer en retour gas/vloeistof en de stroomkabel moet er ook een condenswater-afvoer afwaterend naar buiten gemaakt worden. Tijdens het koelen druppelt deze stevig door.

Zeker met een doorvoer naar het dak moet de condensslang dus de andere kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
Om even terug te komen op vacuüm trekken (kookpunt verlagen). Dit doet men om het vocht uit het systeem te krijgen.

De buitenunits worden geleverd inclusief vloeistof en kun je dus niet vacuüm trekken. Die R32 heb je namelijk nodig en ik neem aan dat de fabriek prima snapt wat ze doen.

De binnen-units worden vacuüm geleverd (bij Gree inclusief controlenippel met rood indicator-pinnetje).

Dat betekend dat alleen de buis niet vacuüm is geweest en bij het koppelen van de binnenunit er op dat moment ook buitenlucht aangezogen zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Airco's vind je uitgebreid hier Huishoudelijke waren en Duurzame energie en installaties. Duwtje naar HHW.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Modbreak:! Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]
[Afbeelding]
Nog even naar dat plaatje gekeken.

Als je de ruimtes voor en na de warmste uren wilt koelen met buitenlucht, dan kan je boven de woonkamerdeur een flinke ventllator (of meerdere kleine) inbouwen. die de andere vertrekken via de gang leeg zuigt en met overdruk de warme woonkamer lucht ook naar buiten blaast.

Door deuren selectief open te zetten kan je zo bijvoorbeeld in de avond alle te warme lucht uit slaapkamer 1 trekken terwijl de badkamer warm blijft en een voorgekoeld kantoor (slaapkamer 2, want lekker klein) dicht blijft.
Dan kan je met een paar bluetooth thermometers zien wanneer het buiten koeler is en je slaapkamer veel zuiniger koelen met buitenlucht dan met een airco gaat lukken. Omgekeerd zou ik niet aanraden ivm de open keuken. In de ochtend kan je er juist voor kiezen om het kleinere kantoor koud te laten trekken, aangezien de airco daar vast niet in de nacht aan staat en een warme slaapkamer overdag geen probleem is.

Horren zijn dan wel handig, anders doe je nog geen oog dicht.

Ik kan niet zien wat er op de zuidkant ligt, maar een muur is goedkoper isoleren dan een raam. Dat kan gemakkelijk van buiten, zodat je geen ruimte verlies of meubels hoeft te schuiven en voor nu alleen de zuidkant kan doen die het meeste oplevert.

Wel iets duurder als je meteen kunststof afwerking wilt plaatsen, maar als je nu hout hebt, dan heb je daar ook nooit meer onderhoud aan en je kan het indien gewenst meteen wat steviger en mooier maken.

Edit: meteen een idee: als je toch met het dak bezig bent kan je een veranda maken. Dan kan je het uiterlijk toch iets opleuken, het is functioneel en geeft schaduw in de zomer als dit toevallig pal op het zuiden ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 20-06-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
netappie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:22:
Als je de investering niet door kan verkopen bij verhuizen dan is het mogelijk slimmer om 1 ruimte van binnen te isoleren die warm/koel moet blijven. PIR en EPDM zijn namelijk niet bepaald gratis en je kan het niet meenemen.

Je kan meten hoeveel ruimte er tussen het dak en het plafond zit en of daar nog veel ruimte tussen zit (meet vanaf de bovenkant van het glas tot het plafond in die kamer en buiten van dat glas tot het dak om het verschil te bepalen). Als dat veel is (6+cm) kan je met kloppen testen of de ruimte gevuld of hol is, en dus af te pellen en te vullen met isolatiemateriaal (dikke laag steenwol is goedkoper dan dunner PIR).

Van buiten kan je het dak ook anders aanpakken. Bijvoorbeeld rd elastodeck: YouTube: Hoe een bitumineus dak renoveren en waterdicht maken?
Dat zal vanzelfsprekend niet geweldig isoleren, maar wel lekkages oplossen en voorkomen en in een lichte kleur de zonnewarmte minder opnemen.

Technisch is het de mindere optie, maar misschien is investeren in de ideale oplossing niet in verhouding tot de rest van de constructie.
Ik zal eens opmeten hoeveel ruimte er tussen dak en plafond is, en of ik kan achterhalen of en wat voor isolatie er tussen zit. Vooral EPDM blijkt het duurste van de klus te worden.. Mocht ik er pir platen op gaan zetten dan moet ik er sowieso voor zorgen dat voldoende dakopstand overhoudt zoals @Tieske al aangaf.
Misschien dat ik eerst eens ga proberen of wit landbouwplastic op het dak effect heeft. In ieder geval ontzettend bedankt voor het meedenken!
markvw schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:47:
Dat platte dak is best een probleem. Ik heb zelf een zeer goed geïsoleerde patiobungalow gehad en als de warmte er eenmaal in zat ging die er ook niet meer uit. Isoleren is dus altijd goed, maar kan dus ook tegen je werken.
Ja, hetzelfde herken ik bij mijn ouders thuis nadat ze de spouwmuren hebben laten isoleren. Maar in de huidige situatie krijg ik de kamer niet eens koel om mee te beginnen, dus lijkt isoleren me altijd nog stap 1.
netappie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:51:
Ik kan niet zien wat er op de zuidkant ligt, maar een muur is goedkoper isoleren dan een raam. Dat kan gemakkelijk van buiten, zodat je geen ruimte verlies of meubels hoeft te schuiven en voor nu alleen de zuidkant kan doen die het meeste oplevert.

Wel iets duurder als je meteen kunststof afwerking wilt plaatsen, maar als je nu hout hebt, dan heb je daar ook nooit meer onderhoud aan en je kan het indien gewenst meteen wat steviger en mooier maken.

Edit: meteen een idee: als je toch met het dak bezig bent kan je een veranda maken. Dan kan je het uiterlijk toch iets opleuken, het is functioneel en geeft schaduw in de zomer als dit toevallig pal op het zuiden ligt.
De ligging is als volgt
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/28Pssz9/situatie.jpg
Het zwart omrande vlak is een schuur met zadeldak, maar daar heb ik dus wel een beetje schaduw van. Denk dat het gros van de warmte toch via het dak naar binnen komt.

Volgens Google is het nu 22 graden buiten hier, maar in mijn woonkamer is het al 28

---

En voordat ik de mods op mijn (platte :+ ) dak heb, ik ben dus niet op zoek naar advies over hoe zelf de inbedrijfstelling van een airco installatie te doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Ik ken bouwvakkers die water op het dak van de bouwkeet lieten lopen. Dan wordt het dak veel minder warm omdat het opwarmen van dat water enorm langzaam gaat door verdamping en het dak daardoor veel minder warm wordt.
Kost wat water maar scheelt je een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
ArcticLight schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:16:
[...]

Ik zal eens opmeten hoeveel ruimte er tussen dak en plafond is, en of ik kan achterhalen of en wat voor isolatie er tussen zit. Vooral EPDM blijkt het duurste van de klus te worden.. Mocht ik er pir platen op gaan zetten dan moet ik er sowieso voor zorgen dat voldoende dakopstand overhoudt zoals @Tieske al aangaf.
Misschien dat ik eerst eens ga proberen of wit landbouwplastic op het dak effect heeft. In ieder geval ontzettend bedankt voor het meedenken!

[...]

Ja, hetzelfde herken ik bij mijn ouders thuis nadat ze de spouwmuren hebben laten isoleren. Maar in de huidige situatie krijg ik de kamer niet eens koel om mee te beginnen, dus lijkt isoleren me altijd nog stap 1.

[...]

De ligging is als volgt
[Afbeelding]
Het zwart omrande vlak is een schuur met zadeldak, maar daar heb ik dus wel een beetje schaduw van. Denk dat het gros van de warmte toch via het dak naar binnen komt.

Volgens Google is het nu 22 graden buiten hier, maar in mijn woonkamer is het al 28

---

En voordat ik de mods op mijn (platte :+ ) dak heb, ik ben dus niet op zoek naar advies over hoe zelf de inbedrijfstelling van een airco installatie te doen!
toon volledige bericht
Je kan die dakopstand zelf verhogen met multiplex en PIR om te vullen als je ze dik en stevig wilt hebben. Daarna vouw je de EPDM er gewoon omheen (zoeken op youtube).

Ik denk dat je inderdaad vooral zon vangt via het dak, maar slaapkamer 1 is waarschijnlijk bloedheet. Je kan ook extra ventilatie boven/naast de voordeur maken voor nog selectiever koelen van een kamer met buitenlucht. Dan heb je geen hete lucht door je woonkamer als de slaapkamer een oventje is.

Ik heb zelf een dakkapel op het zuiden geïsoleerd die de temperatuur in die ruimte zo'n 7 graden warmer maakte dan buiten. Daar zat gewoon een zielig laagje piepschuim in. Nu is het op die kamer heel lang vele graden koeler dan buiten met alleen 14 cm PIR toevoegen en wat zonwerende gordijnen. Ga er maar van uit dat 36m2 schaduwloos plat dak isoleren die temperatuur in de zomer flink omlaag brengt. De ramen kan je ook met eenvoudige klapluiken beschermen aangezien alles op de begane grond ligt. Of inderdaad het dak wat verlengen als je daar toch bezig bent zodat je binnen wel indirect licht hebt en een plekje om droog en koel buiten te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
@-DarkShadow- @eltweako @ArcticLight @Firstconnection
@Erik15678

Ik heb een aantal reacties verwijderd danwel gecensureerd. Het is zoals @Zeehond namelijk al aangaf niet toegestaan in NL om zelf een airco in bedrijf te stellen. Tips hoe dit te doen vallen daar ook onder. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
ThinkPad schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:50:
[mbr]@-DarkShadow- @eltweako @ArcticLight @Firstconnection
@Erik15678

Ik heb een aantal reacties verwijderd danwel gecensureerd. Het is zoals @Zeehond namelijk al aangaf niet toegestaan in NL om zelf een airco in bedrijf te stellen. Tips hoe dit te doen vallen daar ook onder. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"[/mbr]
Helemaal mee eens. Als je dat soort dingen zelf wilt doen ga je maar op cursus en examen. Overigens voor een echte techneut mogelijk wel lonend want er is flink tekort aan vakmensen, dus je kan veel bijverdienen aan je hobby. Zo gek duur is het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-05 10:49
@Erik15678

Ik heb een aantal reacties verwijderd danwel gecensureerd. Het is zoals @Zeehond namelijk al aangaf niet toegestaan in NL om zelf een airco in bedrijf te stellen. Tips hoe dit te doen vallen daar ook onder. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"[/mbr]
Dan had je mijn bericht niet goed gelezen, ik zei daar juist in dat er een gecertificeerde monteur aan te pas kwam, dat er boetes aan hangen etc etc, sorry, maar mijn bericht heb je dan niet gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:38
@Erik15678

Bedankt voor de update en mijn excuses als ik de illusie gewekt heb dat je het in Nederland zelf mag doen. Laten we duidelijk zijn inderdaad, je mag de airco prima zelf plaatsen, maar het in bedrijf stellen moet door een erkende f-gassen installateur.

Er zijn airco's op de markt met voorgevulde leidingen die je (volgens mij) wel zelf in gebruik mag stellen. Deze hebben onderstaande koppelingen. Nadeel is wel dat je de leidingen niet op maat kunt maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoOTMEWs3yfMMEDiwYWsXaSmHsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NzkLkKCex92PSVxnvQB7fB47.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
eltweako schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Bedankt voor de update en mijn excuses als ik de illusie gewekt heb dat je het in Nederland zelf mag doen. Laten we duidelijk zijn inderdaad, je mag de airco prima zelf plaatsen, maar het in bedrijf stellen moet door een erkende f-gassen installateur.

Er zijn airco's op de markt met voorgevulde leidingen die je (volgens mij) wel zelf in gebruik mag stellen. Deze hebben onderstaande koppelingen. Nadeel is wel dat je de leidingen niet op maat kunt maken.

[Afbeelding]
Ik weet niet in hoeverre deze snelkoppelingen nog zijn toegestaan? Die dingen willen nog wel eens lekken en dat is nu juist niet de bedoeling met f-gassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
ArcticLight schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:16:
[...]

[...]

[...]

De ligging is als volgt
[Afbeelding]

---

toon volledige bericht
Zoals eerde besproken als eerste het dak (extra) isoleren.

Aan de zuidkant zou je een raamfolie kunnen overwegen waarmee je zonlicht weerkaatst. Ook zou je aan de zuid-zuidwest-gevel schuttingpanelen / tuinschermen kunnen overwegen. Plaats deze op pakweg 15 cm afstand van de buitenmuur en je vangt de zon af waardoor de muur minder warm wordt. In de winter doen deze panelen niets wat betreft isolatie, tenzij je die 15 cm ruimte opvult met stilstaande lucht, luchtkussens, EPS-platen, PU-hardschuimplaten of glaswol / steenwol. Maar dat is wellicht een beetje omslachtig.

Verder zou je horren kunnen plaatsen zodat je in de nacht ramen open kunt zetten voor ventilatie. Als je dan rond, net voor, zonsopgang even uit bed stapt en de ramen sluit dan blijft het binnen langer koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
Zeehond schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:53:
[modbreak]
! Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren.
[/modbreak]
Beste Zeehond (en andere mede-tweakers),

Voor zover ik heb kunnen onderzoeken zijn er geen aanvullende eisen voor split airco unit met minder dan 3 liter gas. Dit is de informatie die ik bij meerdere leveranciers op hun sites vind. Dit zijn uiteraard niet de beste bronnen, maar de tekst uit de wet kan ik niet vinden. (site 1, site 2, site 3)

Ik wil hiermee niet zeiken of irritatie opwekken (en ben blij met het goede werk van de moderators), maar ik wil oprecht weten wat nu wel of niet is toegestaan.

Wat ik wel kan vinden is dat installatiebedrijven gecertificeerd moeten zijn om met F-gassen te mogen werken. Dit klinkt mij in de oren als een NEN1010 eis voor elektra terwijl je als consument je hele huis mag bekabelen met 1 kleur draad.

Is er iemand die het wetsartikel kan aanwijzen dat je als consument zelf geen airco tot 3 liter gas mag installeren? En valt de minder milieu-belastende R32 daar dan ook onder?

Alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door markvw op 23-06-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
@markvw Dit lijkt mij voldoende informatie toch:

https://www.ilent.nl/actu...-het-zelf-airco%E2%80%99s
https://www.ilent.nl/actu...99s-onvoldoende-nageleefd ?
Vanaf 1 juli tot en met 15 september gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleren of webwinkels, witgoedzaken en bouwmarkten zich houden aan de wettelijke regels. Zo mag een airconditioning met een binnen- en buitenelement (de zogeheten voorgevulde split airco) alleen door gecertificeerde installateurs worden geïnstalleerd. Dit moet bij de verkoop aan consumenten worden verteld en kunnen worden aangetoond door de kopers.
Je lijkt nu eerder 'andersom' te willen zoeken in jouw voordeel :P Maar het mag gewoon niet bij een split. Ongeacht welk koelmiddel of hoeveelheid koelmiddel.

De eerste twee sites geven dat ook aan. De laatste ook min of meer. Daar spreken ze ook over systemen met snelkoppelingen, maar die zijn volgens mij al een aantal jaren niet meer te koop.

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
Dank je, daar was ik naar op zoek en dit ziet er zeker uit als een betrouwbare bron.

Even doorklikken naar de link op de 1e site die je gaf kwam terecht bij de regelgeving:
Bij wijze van afwijking van de eerste alinea van lid 1 is, tot en met 31 december 2016, apparatuur die minder dan 3 kg gefluoreerde broeikasgassen bevat of hermetisch afgesloten apparatuur die als zodanig is geëtiketteerd en minder dan 6 kg gefluoreerde broeikasgassen bevat, niet onderworpen aan de voorschriften betreffende controle op lekken.
Oftewel; voor 2017 was het nog wel legaal.... Dat betekend dat ik tenminste 1 (misschien wel 2) installatie(s) illegaal heb geplaatst...
In het vervolg dus alles plaatsen en de gecertificeerde monteur de zooi gas-technisch aan laten sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door markvw op 23-06-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoscoCooling
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-07-2022
Voor het installeren van een airconditioning hoef niet gecertificeerd te zijn, maar voor handelingen met het koelgas dien je wel een opleiding te volgen. Je kan dus eenvoudig een airco zelfbouwpakket aankopen met een opstart.

Minder eenvoudig is een zelfbouwpakket kopen zonder opstart, dan kan een koeltechnieker gaan zoeken en deze zijn niet zo blij met dit soort werken.

Het dimensioneren van een airco gebeurt met een koellast berekening of het gebruik van vuistregels bv 100W/m2 slecht geisoleerd
70W/m2 redelijk
enz..

De binnenunit en buitenunit word verbonden met een stuurkabel en 2 koperen leidingen. De binnenunit is voorzien van een condensafvoer en deze moet aflopend naar buiten gevoerd worden. Let op indien een rioleringsbuis = verplicht sifon (agressieve dampen schaden de airco).

De buitenunit wordt of op rubberen blokken of op een muurbeugel geplaatst en voorzien van een voedingskabel.

Wil je graag nog meer informatie kijk dan even op *KNIP* SPAM

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 01-07-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
VoscoCooling schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:23:
Voor het installeren van een airconditioning hoef niet gecertificeerd te zijn, maar voor handelingen met het koelgas dien je wel een opleiding te volgen. Je kan dus eenvoudig een airco zelfbouwpakket aankopen met een opstart.

[...]
De verkoper van de apparatuur is tegenwoordig dacht ik verplicht om te administreren welke f-gassen installateur de verkochte apparatuur in bedrijf gaat stellen. Wanneer ze deze administratie niet hebben en niet kunnen aantonen wie de installatie in bedrijf stelt / heeft gesteld dan lopen ze kans een flinke boete te ontvangen. Dus eerst iemand vinden die de installatie in bedrijf gaat stellen en dan met die informatie pas de apparatuur aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 19:57
Het dak wit verven met rooftopcoat van raw paints kan misschien ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-04 17:07
misschien niet de juiste/meest up to date topic, maar misschien dat iemand mij kan helpen. paar jaar geleden heb ik een multi split airco besteld uit italie (samsung wind-free avant), maar nog niet geinstalleerd / laten installeren omdat ik er achteraf toch wel een beetje tegenop zag. vorige week had ik via werkspot een airco monteur laten komen kijken wat de mogelijkheden zijn. het liefst heb ik de buiten-unit op mijn platte dak naast de afvoeren (rioolbeluchting, cv en ventilatieafvoer) daar is nog wat plek, de rest van het dak zit vol met zonnepanelen. Op zich is dat geen probleem, maar vanuit de woonkamer, moet er 2x door een verdiepingsvloer heen die van gewapend beton is (pak h'm beet 25cm dik per verdiepingsvloer). ik wil het liefst zoveel mogelijk zelf doen (voorbereiden o.a. dus met gaten). de monteur had het er over dat het met verdiepingsvloer met een watergekoelde gatenzaag van 60mm doorgeboord moet worden. dit was dus 1 van de redenen dat ik tegen de installatie op zag. Maar nou zat ik van de week te denken. is het ook mogelijk om per leiding (1/4, 3/8, grootste binnen unit 3,5kw) een gat te maken met een betonboor van 30mm (sds max 4-snijder 400mm lengte en dus diameter 30mm) per leiding. eerst een kleiner gaat boren (16mm betonboor, aangezien ik ook bij andere binnen-unit naar buiten moet voor condens afvoer, wat een maat heeft van 16mm). dus voor de verdiepingsvloer 4 gaten van 16mm waarvan 2 uitboren naar 30mm. 4 gaten zijn dan voor de 2 leidingen; 1/4 leiding en 3/8 leiding. andere 2 16mm gaten voor stroom en condens. condens afvoer is overigens niet noodzakelijk door verdiepingsvloer naar boven te gaan, dus 3 gaten naar boven zou voldoende moeten zijn.

maar de vraag is, is het mogelijk om een gat per leiding te boren en zo ja, is het 30mm voldoende (inclusief isolatie eromheen)?. het is ook lastig te vinden wat de diameter is van een 1/4 leiding inclusief isolatie. ik zag maar bij 1 dat het om totaal diamater van 28mm zou gaan.

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Ik heb moeite om het juiste topic te vinden voor mijn vraag maar heb - gezien de eerdere discussie over 'overdimensioneren' wel het idee dat men het antwoord weet op de volgende vraag;

Als ik een multi split unit met drie poorten aanschaf. Moet ik dan alle drie de poorten gebruiken (dus drie binnenunits) of kan ik ook maar twee poorten gebruiken (dus twee binnenunits)?

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@mortadelo technische zou het kunnen, als je de isolatie er goed over de gehele lengte heel af kan krijgen.

Maar mijn advies, loop niet te kloten en laat een betonboorder in een dal uurtje de gaten maken. Ik was er 100euro voor kwijt voor 3 gaten.

@Websphinxie ik verwacht dat het geen probleem is. Maar geef geen garantie dat dit voor elk merk zo is.

Hier een Daikin buitenunit met 5 aansluitingen waar 4 binnen units op aangesloten zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door jack zomer op 28-09-2022 21:58 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
@jack zomer dank voor je reactie. Ik zou inderdaad ook verwachten dat het aantal uitgangen niet per definitie overeen hoeft te komen met de hoeveelheid binnenunits.
Een dichte poort levert gewoon niet (en kost dus ook geen capaciteit/koudemiddel).

Ik ga verder op onderzoek uit. Verwarmen met airco (inverter) klinkt bij ons met een enorme overproductie zonnestroom als een no-brainer.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Pagina: 1