Ontzettend bedankt voor de reacties allemaal! 
Voor de volledigheid is hier mijn huidige setup:

Multiplex plank met een tochtstrip die ik in het schuifraam klem.
Dat is het proberen zeker waard! Ik zie dat iemand hier exact hetzelfde model mobiele airco heeft als ik (Inventum AC905W)naftebakje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:49:
Heb je je mobiele airco al omgebouwd naar een weekend model (aparte toe- en afvoerslang voor buitenlucht, zie topic op tweakers)?
Dat scheelt enorm in koeling, misschien is dat voldoende en ben je voor een appel en een ei weer fris.
Voor de volledigheid is hier mijn huidige setup:

Multiplex plank met een tochtstrip die ik in het schuifraam klem.
Ik ben niet zo van het impulsieve, dus alvorens een set te bestellen had ik dat sowieso van te voren even uitgezocht haha. Ik ga sowieso denk ik wat offertes opvragen om te kijken hoeveel dat scheelt tov gedeelte zelf doen.Rowwan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:06:
[...]
Ik zou dit eerst even goed uitzoeken. Een collega van mij heeft dit vorig jaar ook geprobeerd en die bedrijven zijn moeilijk te vinden (kan regio gebonden zijn natuurlijk). Als het je al lukt om ze te vinden, vragen ze zoveel geld dat je net zo goed door hun de complete installatie kunt laten installeren. Bedrijven zitten vaak niet te wachten op dit soort werk.
Sedum dak heb ik ook naar gekeken maar dat loopt ook alweer snel redelijk in de prijzen. Iets wat ik sowieso nog ga proberen is wit landbouw plastic op het dak te leggen als het weer zo'n heet weer wordt.sypie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:38:
[...]
Geen idee wat jouw dak kan hebben maar omtoveren tot en sedum dak kan het in ieder geval al een flink stuk koeler maken. Waarmee die er niet in komt hoef je ook niet weg te koelen.
Ja, zo'n monoblock leek al een beetje too good to be true en een net-niet oplossing.netappie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:53:
Let op dat zo'n monoblock binnen je herrie probleem niet oplost.
Als deze op vol vermogen moet draaien is het niet prettig, en aangezien je weinig afstand van de unit hebt kan je er spijt van krijgen.
De woning is een vrijstaande mobiele woonunit die ik via marktplaats heb gekocht, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er aan isolatie (in het dak) zit. Ga ik eens naar kijken, bedankt voor de tips!netappie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:53:Laatste advies (en eigenlijk eerste) is om te kijken of je isolatie op orde is. Een mobiele airco krijgt een ruimte gemakkelijk en snel koel als dat op orde is, dus daar heb ik ernstige twijfels over. Vooral een plat dak is bij felle zon niet bij te benen qua warmte als je daar een beetje piepschuim en bitumen op hebt liggen.
Omdat je toch handig lijkt te zijn, zou ik als het inderdaad ondermaats is het dak zelf isoleren met dikke PIR platen die aan beide kanten een aluminium warmte reflecterende laag hebben en dan met EPDM afwerken zodat je er 35 jaar geen omkijken meer naar hebt. Bijvoorbeeld een Hornbach heeft dit voor redelijke prijzen op voorraad liggen en het stelt echt niet veel voor als je handig bent.
Toevoeging: Als je niet aan het dak mag komen (huur/gedeeld) dan kan je met veel dikker steenwol bij voldoende hoogte ook binnen isoleren. Dan gewoon vast maken met balkjes en gipsplaten en weer afwerken. Eventueel kan je ook maar 1 ruimte isoleren en koelen en accepteren dat de andere ruimtes warm blijven. Dat scheelt veel kosten.