Multi-split airco plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• ArcticLight
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-06 11:13
Ontzettend bedankt voor de reacties allemaal! :)
naftebakje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:49:
Heb je je mobiele airco al omgebouwd naar een weekend model (aparte toe- en afvoerslang voor buitenlucht, zie topic op tweakers)?
Dat scheelt enorm in koeling, misschien is dat voldoende en ben je voor een appel en een ei weer fris.
Dat is het proberen zeker waard! Ik zie dat iemand hier exact hetzelfde model mobiele airco heeft als ik (Inventum AC905W)
Voor de volledigheid is hier mijn huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kmDZ9wB/image.png
Multiplex plank met een tochtstrip die ik in het schuifraam klem.
Rowwan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:06:
[...]

Ik zou dit eerst even goed uitzoeken. Een collega van mij heeft dit vorig jaar ook geprobeerd en die bedrijven zijn moeilijk te vinden (kan regio gebonden zijn natuurlijk). Als het je al lukt om ze te vinden, vragen ze zoveel geld dat je net zo goed door hun de complete installatie kunt laten installeren. Bedrijven zitten vaak niet te wachten op dit soort werk.
Ik ben niet zo van het impulsieve, dus alvorens een set te bestellen had ik dat sowieso van te voren even uitgezocht haha. Ik ga sowieso denk ik wat offertes opvragen om te kijken hoeveel dat scheelt tov gedeelte zelf doen.
sypie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Geen idee wat jouw dak kan hebben maar omtoveren tot en sedum dak kan het in ieder geval al een flink stuk koeler maken. Waarmee die er niet in komt hoef je ook niet weg te koelen.
Sedum dak heb ik ook naar gekeken maar dat loopt ook alweer snel redelijk in de prijzen. Iets wat ik sowieso nog ga proberen is wit landbouw plastic op het dak te leggen als het weer zo'n heet weer wordt.
netappie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:53:
Let op dat zo'n monoblock binnen je herrie probleem niet oplost.

Als deze op vol vermogen moet draaien is het niet prettig, en aangezien je weinig afstand van de unit hebt kan je er spijt van krijgen.
Ja, zo'n monoblock leek al een beetje too good to be true en een net-niet oplossing.
netappie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:53:Laatste advies (en eigenlijk eerste) is om te kijken of je isolatie op orde is. Een mobiele airco krijgt een ruimte gemakkelijk en snel koel als dat op orde is, dus daar heb ik ernstige twijfels over. Vooral een plat dak is bij felle zon niet bij te benen qua warmte als je daar een beetje piepschuim en bitumen op hebt liggen.

Omdat je toch handig lijkt te zijn, zou ik als het inderdaad ondermaats is het dak zelf isoleren met dikke PIR platen die aan beide kanten een aluminium warmte reflecterende laag hebben en dan met EPDM afwerken zodat je er 35 jaar geen omkijken meer naar hebt. Bijvoorbeeld een Hornbach heeft dit voor redelijke prijzen op voorraad liggen en het stelt echt niet veel voor als je handig bent.

Toevoeging: Als je niet aan het dak mag komen (huur/gedeeld) dan kan je met veel dikker steenwol bij voldoende hoogte ook binnen isoleren. Dan gewoon vast maken met balkjes en gipsplaten en weer afwerken. Eventueel kan je ook maar 1 ruimte isoleren en koelen en accepteren dat de andere ruimtes warm blijven. Dat scheelt veel kosten.
De woning is een vrijstaande mobiele woonunit die ik via marktplaats heb gekocht, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er aan isolatie (in het dak) zit. Ga ik eens naar kijken, bedankt voor de tips!

• ArcticLight
Xer0X schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:48:

*knip, dit soort adviezen mogen hier niet gegeven worden. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

De berekening die wij meestal aanhouden is het aantal kuub maal 30. Dus als je woning 12m x 3m x 3m is zou je een buitenunit van ongeveer 3,2KW moeten hebben. Maar je moet eigenlijk de maten van het vertrek nemen waar de binnenunit komt te hangen.

Mensen vinden die een airco alleen inbedrijf stellen zijn inderdaad lastig te vinden. Dat komt omdat een gedeelte van de winst die we maken op zo'n klus ook zit een de marge op het materiaal. Kom je alleen in bedrijfstellen dan zou je al gauw 100,- per uur moeten rekenen ofzo. En dat vind men nou eenmaal te duur.
Ook zit je dan met het feit dat als en wat kapot gaat de klant, ook al heeft men het zelf geïnstalleerd, toch de schuld bij de inbedrijfsteller gaat leggen. En daar zit niet 1 koeltechnisch bedrijf op te wachten.

Zie net dat je zegt dat het niet zo best geïsoleerd is. Je zou het dan X 35 moeten doen. Kom je op 3,7KW
Deze units van Qlima lijken inclusief bedrijfstelling door een monteur te komen:
https://www.cvtotaal.nl/qlima-sc5325-split-unit-airco.html
Ben nu aan het overwegen om maar twee van deze units aan te schaffen, een voor de woonkamer/keuken en een voor de slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J5Qwm2W/Schermafbeelding-2022-06-19-om-16-10-02.png

Overigens niet helemaal gerelateerd, maar ik heb mijn mobiele airco zojuist op een plankje op een paar blokken schuimrubber gezet. Bleek dat de trillingen icm houten vloer behoorlijk wat herrie maakte :+

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2022 16:46 ]

• ArcticLight
netappie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:22:
Als je de investering niet door kan verkopen bij verhuizen dan is het mogelijk slimmer om 1 ruimte van binnen te isoleren die warm/koel moet blijven. PIR en EPDM zijn namelijk niet bepaald gratis en je kan het niet meenemen.

Je kan meten hoeveel ruimte er tussen het dak en het plafond zit en of daar nog veel ruimte tussen zit (meet vanaf de bovenkant van het glas tot het plafond in die kamer en buiten van dat glas tot het dak om het verschil te bepalen). Als dat veel is (6+cm) kan je met kloppen testen of de ruimte gevuld of hol is, en dus af te pellen en te vullen met isolatiemateriaal (dikke laag steenwol is goedkoper dan dunner PIR).

Van buiten kan je het dak ook anders aanpakken. Bijvoorbeeld rd elastodeck: YouTube: Hoe een bitumineus dak renoveren en waterdicht maken?
Dat zal vanzelfsprekend niet geweldig isoleren, maar wel lekkages oplossen en voorkomen en in een lichte kleur de zonnewarmte minder opnemen.

Technisch is het de mindere optie, maar misschien is investeren in de ideale oplossing niet in verhouding tot de rest van de constructie.
Ik zal eens opmeten hoeveel ruimte er tussen dak en plafond is, en of ik kan achterhalen of en wat voor isolatie er tussen zit. Vooral EPDM blijkt het duurste van de klus te worden.. Mocht ik er pir platen op gaan zetten dan moet ik er sowieso voor zorgen dat voldoende dakopstand overhoudt zoals @Tieske al aangaf.
Misschien dat ik eerst eens ga proberen of wit landbouwplastic op het dak effect heeft. In ieder geval ontzettend bedankt voor het meedenken!
markvw schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:47:
Dat platte dak is best een probleem. Ik heb zelf een zeer goed geïsoleerde patiobungalow gehad en als de warmte er eenmaal in zat ging die er ook niet meer uit. Isoleren is dus altijd goed, maar kan dus ook tegen je werken.
Ja, hetzelfde herken ik bij mijn ouders thuis nadat ze de spouwmuren hebben laten isoleren. Maar in de huidige situatie krijg ik de kamer niet eens koel om mee te beginnen, dus lijkt isoleren me altijd nog stap 1.
netappie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:51:
Ik kan niet zien wat er op de zuidkant ligt, maar een muur is goedkoper isoleren dan een raam. Dat kan gemakkelijk van buiten, zodat je geen ruimte verlies of meubels hoeft te schuiven en voor nu alleen de zuidkant kan doen die het meeste oplevert.

Wel iets duurder als je meteen kunststof afwerking wilt plaatsen, maar als je nu hout hebt, dan heb je daar ook nooit meer onderhoud aan en je kan het indien gewenst meteen wat steviger en mooier maken.

Edit: meteen een idee: als je toch met het dak bezig bent kan je een veranda maken. Dan kan je het uiterlijk toch iets opleuken, het is functioneel en geeft schaduw in de zomer als dit toevallig pal op het zuiden ligt.
De ligging is als volgt
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/28Pssz9/situatie.jpg
Het zwart omrande vlak is een schuur met zadeldak, maar daar heb ik dus wel een beetje schaduw van. Denk dat het gros van de warmte toch via het dak naar binnen komt.

Volgens Google is het nu 22 graden buiten hier, maar in mijn woonkamer is het al 28

---

En voordat ik de mods op mijn (platte :+ ) dak heb, ik ben dus niet op zoek naar advies over hoe zelf de inbedrijfstelling van een airco installatie te doen!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-07 09:11
ThinkPad schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:50:
[mbr]@-DarkShadow- @eltweako @ArcticLight @Firstconnection
@Erik15678

Ik heb een aantal reacties verwijderd danwel gecensureerd. Het is zoals @Zeehond namelijk al aangaf niet toegestaan in NL om zelf een airco in bedrijf te stellen. Tips hoe dit te doen vallen daar ook onder. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"[/mbr]
Bedankt voor de update en mijn excuses als ik de illusie gewekt heb dat je het in Nederland zelf mag doen. Laten we duidelijk zijn inderdaad, je mag de airco prima zelf plaatsen, maar het in bedrijf stellen moet door een erkende f-gassen installateur.

Er zijn airco's op de markt met voorgevulde leidingen die je (volgens mij) wel zelf in gebruik mag stellen. Deze hebben onderstaande koppelingen. Nadeel is wel dat je de leidingen niet op maat kunt maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoOTMEWs3yfMMEDiwYWsXaSmHsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NzkLkKCex92PSVxnvQB7fB47.png?f=user_large
Pagina: 1