Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:53
Dit lijkt mij toch een instelling verhaal. Dus gewoon even alles goed nakijken. De 10HP staat al op verwarmen "zonnetje". Ook even nakijken of deze op heating and cooling mode staat, in ieder geval niet op cooling only (pagina 8 in de handleiding).

Vergeet ook vooral niet om de filters goed schoon te maken. Het stoffilter bovenin het apparaat kan soms schoon lijken, als je er van boven in kijkt, maar na verwijderen blijkt dit soms toch behoorlijk vervuild (schoonmaken kan onder de kraan, zie handleiding). Net als eventuele vervuilde roosters in de aanzuigleiding buiten of misschien toch bladeren en pluizen die zich in de Innova hebben opgehoopt, kan een verstoring in de luchtstroom, binnen of buiten, ook pendelen veroorzaken. Dit staat ook wel in de handleiding, als een mogelijke oorzaak van niet goed koelen of verwarmen.

Is dit allemaal in orde? Dan de temperatuur even flink hoger zetten en kijken of de 10HP dan wel goed blijft verwarmen. Doet de 10HP dit, dan kun je even nakijken of de verschillende vermogensstanden nog wat uitmaken in comfort (minder hard blazen van de ventialtor bovenin)

De 10HP verwarmt wel volgens jouw beschrijving en echt koelen (als airco dus) doet ie kennelijk ook niet. Het lijkt mij dat er weinig met het apparaat aan de hand is en de ingestelde temperatuur gewoon bereikt is, waardoor de ventilator bovenin wel blijft draaien, maar de compressor stopt. De lucht voelt dan koeler aan, maar is dan echt niet kouder dan de ruimte zelf. Even later springt de verwarming dan gewoon weer aan.

Dit is dan geen ontdooien dus, maar pendelen, doordat de ruimte klein is en bij deze buitentemperaturen nog te weinig verwarmingsvermogen nodig heeft. Weinig aan te doen, waarschijnlijk werkt de laagste vermogensstand (één blokje) het beste wat comfort en pendelen betreft.

[ Voor 85% gewijzigd door rweust op 15-11-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
!null schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:51:
Die van ons gaat vaak even uit tijdens verwarmen. Hij blijft dan niet ventileren.
Dat heeft wel weer meer met ontdooien van de verdamper die de warmte uit de buitenlucht haalt te maken. In verwarmingsbedrijf zit de condensor boven in de 10HP, normaal blaast die warmte naar binnen.

Bij ontdooien van de verdamper, wordt de koelmiddelstroom omgedraaid, zodat alle compressorwarmte weer bij de verdamper komt om deze te ontdooien. Het expansieventiel gaat verder open, waardoor de condensor niet te ver afkoelt en jouw binnenruimte gaat koelen ipv verwarmen. De radiaalventilator voor de binnenruimte gaat dan ook niet aan.

Kijk anders even in mijn post van 5 juli 2021, daarin staat beschreven hoe de 10HP en 12HP in verwarmingsmodus werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door rweust op 15-11-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
@rweust ik bedoelde dit in een situatie waarin hij de boel alleen maar op temperatuur hoeft te houden maar zelfs de laagste stand te veel is voor continu. Dan stopt hij met ventileren en alles. Zo af en toe gaat hij dan maar heel kort aan om het op temperatuur te houden.
Gaat niet om ijsvorming.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 13-11-2021 09:04 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
!null schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:04:
@rweust ik bedoelde dit in een situatie waarin hij de boel alleen maar op temperatuur hoeft te houden maar zelfs de laagste stand te veel is voor continu. Dan stopt hij met ventileren en alles. Zo af en toe gaat hij dan maar heel kort aan om het op temperatuur te houden.
Gaat niet om ijsvorming.
Het hangt van de buitentemperatuur en het benodigde vermogen af, wat de Innova gaat doen bij verwarmen. Bij buitentemperaturen van 7 C of kouder moet er gewoon altijd rekening mee worden gehouden dat een verdamper (in verwarmingsmodus) dicht kan gaan vriezen en zullen de 2.0 monoblocks dan af en toe ontdooiprocedures starten, afhankelijk van de temperatuur van het retourgas uit de verdamper. Hoe kouder het wordt buiten en hoe meer verwarmingsvermogen er nodig is, hoe vaker en langer ze zullen ontdooien. Hierbij draait de radiaalventilator bovenin bij de condensor die de binnenruimte verwarmt normaal niet.

Is die ontdooiprocedure klaar, dan hangt het van de binnentemperatuur af of er weer verwarmd moet worden. Het is logisch dat de radiaalventilator dan wel weer gaat draaien. De temperatuursensor van de binnenruimte zit pal boven de condensor (kun je zien zitten als je het stoffilter schoon maakt) en alles zal eerst weer op temperatuur moeten komen voor deze sensor de binnenruimtetemperatuur goed kan meten.

Dit speelt ook tijdens verwarmen, alleen als de radiaalventilator voor de binnenruimte draait kan de Innova de binnenruimte temperatuur goed meten.

De enige reden voor het echt stoppen van de radiaalventilator voor de binnenruimte is dus tijdens de ontdooifunctie in de verwarmingsmodus. Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn, bv. na flink zon door de ramen, dat er lange tijd helemaal geen verwarming nodig is geweest. Als alle componenten in de Innova intern op kamertemperatuur zijn, dan hoeft de radiaalventilator ook niet te blijven draaien, maar dan staat de verwarming dus gewoon op standby.

Misschien dat een flinke temperatuur overshoot bij verwarmen het apparaat ook doet besluiten om even alles weer op temperatuur en tot rust te laten komen, maar dan heb je dus zelfs met 710W als minimum verwarmingsvermogen nog veel te veel vermogen in een kleine ruimte geïnstalleerd.

Het lijkt mij echter niet dat er wat aan de Innova mankeert, zolang de ruimte goed op temperatuur wordt gehouden. Pendelen hoort er bij, indien verwarmingen op minimale stand, nog steeds meer vermogen bezitten dan de ruimte eigenlijk nodig heeft, zeker bij huidige buitentemperaturen. Er zullen ook wachttijden geprogrammeerd zijn om te voorkomen dat dit pendelen te snel gaat. De ontdooifunctie van de verdamper zal regelmatiger inkomen, als buitentemperaturen onder de 7 C komen, ook normaal, zowel bij splits als bij deze 2.0 monoblocks.

[ Voor 18% gewijzigd door rweust op 15-11-2021 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Goed, toch even een verdere uitleg. De Innova kent dus drie bedrijfsvormen:

I. Koelend bedrijf, werkt dus al airco.
Dit is al besproken in mijn post van 5 juli 2021, dus hier even alleen het principe schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze5q6FT3abDunN-fErcFUuWvRAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVLsZXtXHFUXUEhO727ENK6K.jpg?f=fotoalbum_large

II. Verwarmend bedrijf, werkt dus als warmtepomp.
Let op dat de 4-weg omkeerklep hier de koudemiddelstroom door het apparaat omkeert. Wat in aircobedrijf de binnenruimte koelende verdamper was, is nu dus de condensor geworden, en wat in aircobedrijf de warmte naar buiten afvoerende condensor was, is nu dus de verdamper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izD6VwBIO8fsOPDOzqwuXyQhbZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhdwkV7ewNGqKIb06yFo7JZN.jpg?f=fotoalbum_large

1. De compressor pompt het gas uit de accumulator op tot een hoge druk, bij R410A koudemiddel is dit gauw ergens tussen de 15 en 25 bar, één en ander afhankelijk van benodigd verwarmingsvermogen en temperaturen.

Net als bij jouw fietspomp wordt dit gas flink warm bij comprimeren. Deze warmte wordt verderop voor een klein deel gebruikt om de condenspan wat te verwarmen. Bij buitenlucht temperaturen onder het vriespunt zou de condensafvoer anders dicht kunnen vriezen.

2. Via de 4-Weg omkeerklep komt dit warme gas bij de condensor. Hier wordt door de radiaalventilator in de condensor dus lucht uit de binnenruimte aangezogen, door de warme condensor gevoerd en opgewarmd weer jouw kamer in geblazen.

Er gebeurt in de condensor echter ook wat met het R410A gas. Dit gas staat onder hoge druk en koelt hier af, waardoor er druppeltjes vloeistof gaan condenseren in het gas. Het gas wordt een damp. Bij dit condenseren komt veel warmte vrij die ook door de condensor in jouw kamer wordt geblazen. Samen met het compressorvermogen wordt dus tot 2,4 kW jouw kamer in geblazen bij een 12HP, tijdelijk op dual power zelfs tot 3,1 kW.

3. Nu komt deze damp bij het expansieventiel. Dit ventiel knijpt de doorstroming flink, waardoor aan de compressorkant een hoge druk blijft staan van 15 tot 25 bar, maar aan de andere kant van dit expansieventiel de druk flink lager is, gewoonlijk iets van 9 bar bij R410A koudemiddel.

Bij deze veel lagere druk willen de druppeltjes vloeistof in de damp weer verdampen, maar hebben hiervoor warmte nodig. Deze warmte halen ze bij de verdamper uit de buitenlucht.

4. De verdamper koelt dus flink af en de centrifugaalventilator van de verdamper zuigt continu buitenlucht aan en blaast dit door de verdamper. Dit om de druppeltjes in de damp van voldoende warmte te voorzien, om weer tot gas in het R410A koudemiddel te kunnen verdampen.

Hier neemt koudemiddel dus ca. 2 KW aan warmte uit de buitenlucht op. Deze door de verdamper afgekoelde lucht blaast door het andere gevelkanaal weer naar buiten.

5. Het R410A koudemiddel is nu weer gas geworden en stroomt onder lage druk (ca. 9 bar) door de 4-Weg omkeerklep weer terug naar de accumulator voor de compressor.

III. Verdamper ontdooiend bedrijf.

De verdamper moet kouder zijn dan de buitenlucht, anders stroomt er geen warmte uit de buitenlucht het warmtepomp systeem in. Een aantal graden temperatuurverschil met de buitenlucht is nodig, voor goed rendement dus een ΔT van 7 °C. Indien het koudemiddel in de verdamper onder het vriespunt uit komt, kan de verdamper dicht vriezen met vocht uit de lucht. Door deze ijsvorming op de verdamper blaast er minder buitenlucht door en verwarmt de warmtepomp dus minder goed.

Bij buitenlucht temperaturen onder de 7 °C kan het dus noodzakelijk zijn dat de Innova 2.0 af en toe zijn verdamper moet gaan ontdooien. Dit doet doet het apparaat door de koudemiddelstroom weer om te schakelen met de 4-weg omkeerklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcyHD9bymTcqwJqzd528yjxi-x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQ9WUYStgOuan81JohgrYubz.jpg?f=fotoalbum_large

1. Het hete, onder duk staande koudemiddel (gas) vanuit de compressor komt nu bij de bevroren verdamper. Het ijs zal hier gaan smelten en de temperatuur van de verdamper neemt weer toe. Het smeltwater loopt in de condenspan.

2. De centrifugaalventilator, die normaal de buitenlucht aanzuigt en door de verdamper blaast, blijft uit. Men wil immers de verdamper zelf zo snel mogelijk ontdooien, niet de buitenlucht weer opwarmen.

3. Het koudemiddel zal hierdoor afkoelen, maar het expansieventiel wordt nu wel wat verder geopend dan normaal. Er wordt voorkomen dat er te veel dampdruppeltjes ontstaan. Het koudemiddel blijft dus voornamelijk een gas.

4. Bij de condensor (nog steeds de verwarmend bedrijf aanduiding) zullen weinig tot geen dampdruppeltjes kunnen verdampen, waardoor deze dus niet te ver afkoelt. De radiaalventilator hoeft daarom ook niet aan en jouw binnenruimte wordt niet onnodig gekoeld. We bevinden ons immers nog in verwarmend bedrijf. Het expansieventiel regelt hier de temperatuur, deze gaat verder open, indien deze condensor te koud wordt tijdens ontdooien en verder dicht, als deze te warm blijft.

5. Het afgekoelde gas stroomt hierna weer terug naar de accumulator van de compressor.

Tijdens de ontdooifunctie wordt dus voornamelijk het compressorvermogen zelf (200 tot zo'n 700W) gebruikt om de verdamper te ontdooien. Er wordt normaliter geen warmte uit de binnenomgeving onttrokken. Wel is de condensor hierdoor afgekoeld en voelt de lucht eerst koud aan, als de radiaalventilator na deze ontdooiprocedure weer gaat draaien en in de binnenruimte blaast, maar dit zal snel veranderen, als er verwarmingsvermogen geleverd moet worden.

Deze ondooiprocedure valt normaal ook makkelijk te herkennen. De centrifugaalventilator die normaal de buitenlucht aanzuigt en door de kanalen weer naar buiten blaast, draait niet. De radiaalventilator die de binnenruimte verwarmt is ook uit. Geen activiteit van de ventilatoren dus, maar de compressor werkt wel, deze is vrij stil, maar kun je vlak bij de omkasting wel horen brommen.

Zo'n ontdooiprocedure kan snel 10 minuten duren, soms nog langer als het echt goed koud is buiten. Pas als de verdamper weer een tijdje boven nul is geweest, al het aangegroeide ijs is ontdooid en door de condensafvoer is weggelopen, wordt deze procedure afgesloten en gaat de Innova 2.0 weer verder met verwarmen.

[ Voor 76% gewijzigd door rweust op 18-11-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarlot
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb dit topic al een tijdje gevolgd omdat ik geïnteresseerd ben in monoblocks. In verband met schuine wanden is een hogewand airco voor ons huis geen optie.
Op het internet vind ik toch best wel tegenstrijdige reviews over monoblocks, variërend van “fluisterstil” tot “best wel lawaaierig”
Als ik de omschrijvingen van de Innova apparaten bekijk, vind ik daar voor mij verwarrende info vwb het geluidsniveau: minimaal 27 - maximaal 39 dB, maar tegelijkertijd ook geluidsniveau binnenshuis 57 dB.
Is er misschien iemand in dit topic die ooit zelf het geluidsniveau van zijn Innova heeft gemeten? 57 dB is niet een niveau waarbij je rustig een telefoongesprek kunt voeren.
Stel dat een slaapkamer/kantoor (35 m3 - heel goed geïsoleerd) bij een buitentemperatuur van 5°C binnen 17,5° C is, hoeveel tijd heeft een Innova dan nodig om de temperatuur omhoog te brengen tot 21°c?
Voor mij zijn dit zeer praktische vragen, waarop ik helaas nog geen antwoord heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:33
re : communicatieprobleem met de Innova 2.0.

Ik gebruik 2x Innova 2.0 en bestuur die via WiFi (Windows 10 pc, Windows app Innova due Zero); dit werkt meestal maar niet altijd.
Blijkbaar is de afstand router/airco's op het randje (- 75...- 85 dBm RSSI gemeten, tel daar nog bij dat de WiFi antenne van de toestellen in een kooi van Faraday zit....).
Andere laptops in huis lijden aan hetzelfde probleem, dus de router voorzien van 2 mesh apparaten.

Signaalsterkte is nu super goed, met inbegrip van roaming, op alle plaatsen thuis.Laptops functioneren terug aan mooie snelheden (> 75 Mbps)

Helaas kan ik nu helemaal geen verbinding meer krijgen met de airco's, de Innova App antwoordt in het menu "Geavanceerd" : Functie alleen maar beschikbaar als u met hetzelfde WiFi netwerk als het apparaat verbonden bent".

Iemand een inzicht in deze materie? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Sjarlot schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:29:
Op het internet vind ik toch best wel tegenstrijdige reviews over monoblocks, variërend van “fluisterstil” tot “best wel lawaaierig”
Als ik de omschrijvingen van de Innova apparaten bekijk, vind ik daar voor mij verwarrende info vwb het geluidsniveau: minimaal 27 - maximaal 39 dB, maar tegelijkertijd ook geluidsniveau binnenshuis 57 dB.
Is er misschien iemand in dit topic die ooit zelf het geluidsniveau van zijn Innova heeft gemeten? 57 dB is niet een niveau waarbij je rustig een telefoongesprek kunt voeren.
In mijn post van 14 juli 2021 heb ik al uitgelegd waarom geluid bij iedereen anders gemeten wordt en dit dus weinig zin heeft om te willen vergelijken. Het brongeluid van het apparaat opgegeven door de fabrikant klopt wel, alleen reflecties, interferentie en resonanties zijn in iedere ruimte anders en kunnen het aantal dB flink verhogen. Dan nog het feit dat in de volle luchtstroom meten ook flink verhoogde waarden geeft (de lucht botst tegen en ruist om de microfoon) en je snapt hopelijk dat jouw vraag niet simpel te beantwoorden is.

Een gesprek voeren, tv kijken of radio luisteren gaat altijd bij de Innova, zoveel lawaai maken ze binnen echt niet. Buiten zijn ze (net als splits) wel lawaaieriger. Er bij inslapen vraagt bij mij een dagje gewenning, maar lukt mij daarna op de nachtstand ook wel. Ben je echter een moeilijke slaper, neem dan de stilste split binnenunit die je kunt vinden. In een stille slaapkamer hoor je het blazen door de Innova altijd wel en het op- en aftoeren ook.

Bij twijfel kun je ook gewoon zelf gaan luisteren in een showroom, natuurlijk.

Over het koelend vermogen is ook al genoeg gezegd in vele posts, net als over voorwaarden die hier bij gelden. Ook hier geldt dat de ene ruimte de andere niet is en isolatie van het huis weinig zegt over invloed van aansluitende ruimtes er om heen, platte of schuine daken met volle zon er op, ramen waar veel zon door komt, aanwezigheid van warmte veroorzakend apparatuur, etc. Ook geen zo te beantwoorden vraag, dus.

Normaal gaat een 12HP wat koelen betreft echt wel goed in een ruimte van 35 m2 en een 10HP ook nog wel (minder kans op pendelen, 's nachts constanter). Maar is die ruimte bij jou wel normaal? Veel schuine wanden doet mij vermoeden dat het een zolder betreft en daar kunnen dakpannen aan de buitenkant zomers tot 50 C worden.

Wat verwarmen betreft is de Innova geschikt als bijverwarming, maar niet aan te raden als hoofdverwarming. Ook al genoeg over gezegd in eerdere posts. Is jouw ruimte geschikt om met een 1000 W elektrisch ventilator kacheltje goed op temperatuur te krijgen en te houden, ook bij vrieskou buiten? Dan voldoet de Innova verwarmend ook, maar tot -10 C buitenlucht temperatuur, daaronder gaat ie echt uit.

Lees eerdere posts hierover anders nog eens goed door.

[ Voor 23% gewijzigd door rweust op 16-12-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
p38cyq schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:04:
re : communicatieprobleem met de Innova 2.0.

Helaas kan ik nu helemaal geen verbinding meer krijgen met de airco's, de Innova App antwoordt in het menu "Geavanceerd" : Functie alleen maar beschikbaar als u met hetzelfde WiFi netwerk als het apparaat verbonden bent".

Iemand een inzicht in deze materie? Bedankt!
Je moet de Innova terugzetten naar de fabrieksinstellingen (handleiding) en met een mobiel apparaat met de app er op direct contact zoeken met het wifi netwerk van de Innova. Zorg dat dit mobiele apparaat niet op een ander sterker netwerk overschakelen kan tijdens doorlopen van de installatie procedure. Dus in de Android instellingen het netwerk van de Innova even vast zetten (als voorkeur, overschakelen naar sterkere netwerken even uit).

Dan alles ingeven van jouw mobiele netwerk, SSID en WW en het moet werken. De Innova werkt niet met 5GHz Wifi, meen ik, dus het AP moet wel 2.4GHz uitzenden. Verder moeten de AP's dezelfde SSID hebben, anders verbind je misschien net met de verst weg gelegen.

Daarna het Android apparaat weer terugzetten op zijn normale wifi instellingen en de app moet het apparaat kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
@rweust Bedankt!

- Ik gebruik de Windows App en dus niet de Android, maar het principe van de instellingen is gelijkaardig.
- rSt ingesteld op beide Innova's, de SSID van de Innova is onvindbaar, komt niet meer online (check met InSSIDer.)
- Beide Innova's krijgen geen IP adres meer (check met Advanced IP scanner). (stand On)
- Mesh netwerk (2.4 + 5 GHz, zelfde SSID en WW)) werkt perfect op alle andere toestellen hier (pc, laptop, gsm, TV enz).

Misschien dat @!null hier iets meer van weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@p38cyq Geen idee helaas. Ik zou ook een fabrieksreset doen en dan verder kijken, ik weet hier niet meer dan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Zoals vermeld gebeurt er niets via een fabrieks-reset. Helaas.
Toch bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Nog een laatste poging gewaagd, systeem in reset gezet, dan de stekker uitgetrokken, opnieuw opgestart but to no avail.

Mail verstuurd naar de fabriek (Innova srl); indien ik een antwoord ontvang weten jullie het ook.

En voor de geïnteresseerden : ik kan een kopie bezorgen van de Innova 2.0 install voor Windows en MAC gebruikers.

[ Voor 21% gewijzigd door p38cyq op 10-12-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Ken je niet iemand met een Android toestel? Ieder oud tabletje voldoet. Ik kan me moeilijk voorstellen dat beide Innova's na de fabrieksinstelling reset geen netwerk meer uitzenden. Het lijkt mij meer iets in Windows wat door de mesh AP's wordt onderdrukt, waardoor je de Innova's niet meer ziet. Dat hun wifi module tegelijk ontregeld en dan defect raakt, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Ja, ik heb zelf een Android toestel, een Samsung Galaxy, deze vindt geen enkele SSID met Innova XXX, wel een pak andere netwerken.
Ook met InSSIDer netwerk analyzer, een serie andere netwerken, maar niets wat met Innova te maken heeft.
Ik kan met grote zekerheid zeggen dat geen van beide Innova 2.0, zelfs na een reset, geen netwerk meer uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
p38cyq schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:02:
Ja, ik heb zelf een Android toestel, een Samsung Galaxy, deze vindt geen enkele SSID met Innova XXX, wel een pak andere netwerken.
Ook met InSSIDer netwerk analyzer, een serie andere netwerken, maar niets wat met Innova te maken heeft.
Ik kan met grote zekerheid zeggen dat geen van beide Innova 2.0, zelfs na een reset, geen netwerk meer uitzenden.
Ik zie de Innova's ook niet op het netwerk in een app als wifi analyzer. Dat is normaal nadat de de wifi installatie is voltooid dan wordt de Innova gewoon een gebruiker en loopt communicatie via jouw wifi, internet, de server van Innova en jouw verbonden apps. In de router zie je ze vaak wel in de lijst met aangesloten IP-adressen op jouw netwerk, waaronder de Innova. Maar na een reset moet deze Innova SSID lokaal wel zichtbaar zijn. Heb je wel echt goed gereset? Pagina 24 van de handleiding.

Zorg er voor dat je de Innova's één voor éen aanmeldt. Als je er meerdere hebt, moet je die dus allemaal helemaal uitzetten (netsnoer uit het stopcontact) op één na. Dan het onderstaande volgen voor dit éne toestel. Tot die aangemeld is, volledig via de app te bedienen, dan zet je deze uit, de volgende aan en begin je opnieuw met dit volgende toestel.

De aan/uit knop op het display 10 sec vast houden (op het apparaat zelf dus, niet de AB). Dan komt er "On" op het display te staan als wifi van de Innova actief is. Staat er "OFF" dan is dit gelijk jouw probleem, dan is wifi uitgeschakeld op de Innova. De knop dan loslaten. Kort de aan/uit knop indrukken wisselt On, OFF en rSt. Die laatste op het display laten staan en weer minimaal 10 seconden wachten, als deze rSt melding verdwenen is. Dan pas is de Innova gereset naar fabrieksinstellingen.

Daarna het netwerk van de Innova zelf opzoeken en van voor af aan beginnen met de app en wifi installatie. Ik zie overigens alleen Android en iOS staan als app bediening in de manual. Wordt Windows aansturing überhaupt wel ondersteund door Innova? Verwijder uit alle Windows Innova app software de Innova apparaten eens, verwijder daarna deze software en begin eens helemaal opnieuw met op één Android apparaat de app te installeren en met een geresette Innova.

Stekker uit het apparaat halen is zinloos, dat reset niets van deze wifi instellingen. Ik zou dit ook zeker nooit doen tijdens doorlopen van een reset procedure, dat kan wel de instellingen onherstelbaar beschadigen.

Werkt dit allemaal niet, dan is de situatie redelijk uitzichtloos, misschien dat de fabriek dan nog wat kan doen?

[ Voor 23% gewijzigd door rweust op 03-04-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Ik zie de Innova's ook niet op het netwerk in een app als wifi analyzer. Dat is normaal nadat de de wifi installatie is voltooid dan wordt de SSID van de Innova verborgen.
Maar na een reset moet deze Innova SSID wel zichtbaar zijn. Heb je wel echt gereset? Pagina 24van de handleiding.
->ja hoor, meerdere malen.

De aan/uit knop op het display 10 sec vast houden (op het apparaat zelf dus, niet de AB). Dan komt er "On" op het display te staan als wifi van de Innova actief is.
Staat er "OFF" dan is dit gelijk jouw probleem, dan is wifi uitgeschakeld op de Innova.
-> staat, na rSt, op "On".

De knop dan loslaten. Kort de aan/uit knop indrukken wisselt On, OFF en rSt. Die laatste op het display laten staan en weer minimaal 10 seconden wachten, als deze rSt melding verdwenen is.
Dan pas is de Innova gereset naar fabrieksinstellingen.
-> gedaan, to no avail.

Daarna het netwerk van de Innova zelf opzoeken en van voor af aan beginnen met de app en wifi installatie. Ik zie overigens alleen Android en IOs staan als app bediening in de manual.
-> het netwerk van de Innova, zelfs met da Android app kan ik niet vinden, wel een serie andere.

Wordt Windows aansturing überhaupt wel ondersteund door Innova?
-> ja hoor, download : https://www.innovaenergie...les/2794/twopointzero.zip

Verwijder uit alle Windows Innova app software de Innova apparaten eens,
-> OK, gedaan, Innova aparaten verwijderd..

verwijder daarna deze software
-> OK.

en begin eens helemaal opnieuw met op één Android apparat de app te installeren en met een geresette Innova.
- OK, uitgevoerd.

Werkt dit allemaal niet, dan is de situatie redelijk uitzichtloos, misschien dat de fabriek dan nog wat kan doen?
-> mail werd verstuurd naar de fabriek......

Het Innova netwerk blijft onvindbaar, de vroegere IP adressen van beide apparaten zijn ook onvindbaar (dit is waarschijnlijk normaal gezien de apparaten verwijderd werden.)
Maar normaliter zouden deze units toch over een default IP beschikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Waarschijnlijk wel, maar na de reset doet de Innova niets met aanwezige netwerken. Hij zend alleen zelf een SSID uit met een naam, als 2.0, Innova of Due er in als ik me goed herinner. Dit is een lokaal vrij toegankelijk netwerk dus een Android of iOS toestel kan hier verbinding mee leggen. Daarna doet de Innova app op het toestel de rest.

Het maakt op dat moment dus nog niets uit wat er aan netwerk is geïnstalleerd bij jouw thuis, tenzij er iets verschrikkelijk staat te storen. De reset wordt vanuit het apparaat zelf gegenereerd. Daarom is het ook zo gek dat dit allemaal niet meer lukt.

Wel moet je voorkomen dat het Android of iOS toestel zelf overschakelt naar een ander netwerk dan die van de Innova tijdens de installatie. Dit is de meest voorkomende storing tijdens wifi installatie van de Innova, maar hier ben jij nog niet eens aangeland.

Het lijkt er meer op dat er iets op dit wifi kanaal van de Innova alles compleet wegdrukt of er een flink netwerk conflict ontstaat, misschien dat er iets automatisch contact maakt met deze Innova SSID's, zonder de app die het dan overmeemt, waardoor de boel vast loopt in de wifi module van de Innova's, tenminste als de reset wel goed is gelukt.

Mesh heb ik zelf geen ervaring mee, mijn AP's zijn bedraad naar de router, maar dat lijkt mij hier niet het probleem, dat gaat over de communicatie tussen de AP's zelf. Een virus is onwaarschijnlijk, de Innova bezit niet echt een operating systeem, zo te zien. Alles lijkt meer microprocessor gestuurd via een vast programma, en dat programma draait, anders doet de regelaar van de Innova het niet. Misschien dat de wifi module van de Innova zelf is vastgelopen, maar dan moet een reset vanuit de Innova microprocessor gegenereerd normaal wel kunnen helpen.

Je kunt je wifi netwerk thuis eens compleet uitschakelen (alle AP's en router even echt uit, zonder voeding dus) en kijken of je na een reset dan met een lokaal Android apparaat wel een netwerk SSID van een Innova ziet.

[ Voor 34% gewijzigd door rweust op 11-12-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Alles uitgevoerd, er is geen Innova2.0 te vinden zelfs met AP's en router uitgeschakeld. Wifi vindt wel een serie andere SSID's, maar op een zodanig laag niveau dat er geen verbinding mee kan gemaakt worden.
Android app vindt de Innova evenmin; ik vermoed dat een reset-knop geen enkel effect heeft behalve dan een visuele indicatie van rSt.
Ook rSt > 10 sec ingedrukt houden resulteert in geen enkel effect.

Ik ga nu eens het toestel openvijzen en zien of de wifi module niet op een andere manier kan gereset worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
p38cyq schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:20:

Android app vindt de Innova evenmin; ik vermoed dat een reset-knop geen enkel effect heeft behalve dan een visuele indicatie van rSt.
Ook rSt > 10 sec ingedrukt houden resulteert in geen enkel effect.
Die rSt werkte bij mij weldegelijk, ooit een paar keer moeten gebruiken en opnieuw inloggen met de fabrieksinstellingen. Maar goed, ik weet ook niet wat hier aan de hand is. Vreemd is ook dat beide Innova's nu in één keer bij jou nu geen netwerk creëren na een reset.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Ben bezig met het openen van de unit (1) foto's volgen.
@rweust je hebt enige tijd geleden een duits alternatief (eigenlijk identiek) vermeld, ik herinner mij dat er daar een complete layout van de Innova 2.0 beschikbaar was ook met alle onderdelen, met inbegrip van de WiFi module? Wil mij hier mijn geheugen opfrissen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Het elektrisch schema van de Remko serie KWT heeft sterke overeenkomsten met de Innova 2.0 12HP en is volgens mij identiek. Het elektrisch schema was wat uitgebreider opgezet in hun handleiding, dan bij Innova. Echter staat hier ook losse geen wifi-module op, die kan dus gewoon geïntegreerd zijn in de besturingsprint.

https://www.remko.de/nl/p...tioners/serie-kwt/#c11774

Helaas werkt de link niet meer en is de PDF beschadigd, als je de handleiding probeert te downloaden en te openen op deze Duitse site. Ik heb nog een werkende PDF van deze handleiding, maar die laat geen afbeelding uit zich kopieren (momentopname en kopieren is beveiligd).

Stuur me maar een PM met een emailadres, als je deze Remko serie KWT handleiding witl hebben, maar zoals gezegd, de wifimodule staat niet op dit schema, helaas. De grote vraag blijft ook of die wifi-modules wel het probleem vormen, natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door rweust op 12-12-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Middels jouw info : hier de link naar de parts-layout : https://www.gebruikershan...w-handleiding-920004.html

En blijkt dus inderdaad dat er geen losse wifi-module aanwezig is, deze is geïntegreerd in de besturingsprint. ( onderdeel # 4).

De besturingsprint verwijderd, blijkt dat de WiFi-unit een ESP-015 S-series is (datasheet: https://www.microchip.ua/wireless/esp01.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE18myf12b6RtiC8lIbSlv01qlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpUMHwsBw5KtYTS8m2merYks.jpg?f=fotoalbum_large :

Nu nog nakijken hoe deze wifi-chip kan gereset worden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Grappig, gewoon een standaard ESP8266 module. Misschien kan iemand een Innova plugin bouwen voor de Tasmota ESP8266 firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Dank u wel, maar hoe kan ik deze eenvoudig resetten? Via de reset van het apparaat gebeurt er niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Probleem opgelost, na wat email verkeer stuurt de invoerder mij 2 nieuwe displays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 12:33
Iemand ideeën op tips?

Bij wind aan de voorzijde van ons huis. Maakt de Innova 2.0 een hoge (wind) fluittoon. Als deze uit staat.
Net of er iets op de tocht staat. De Innova sluit goed aan op de pijpen met roosters.
Maar ik heb toch het idee dat er ergens iets moet zitten waar dan van buiten naar binnen lucht door Ontsnapt.
Ik heb rechts onder waar je twee vleugelmoeren weg moest halen al wat toch gevonden maar bij het afdichten van deze 2 gaatjes is het geluid er nog steeds.
Iemand ideeën?
Ik hoor het graag van u.
Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
ThinkPadd schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:48:
Grappig, gewoon een standaard ESP8266 module. Misschien kan iemand een Innova plugin bouwen voor de Tasmota ESP8266 firmware.
Ik heb eerder in dit topic al de lokale API data gedeeld, waarmee je hem kan integreren in je eigen oplossing.
Andere firmware erop lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57

Yucon

*broem*

!null schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:31:
[...]

Ik heb eerder in dit topic al de lokale API data gedeeld, waarmee je hem kan integreren in je eigen oplossing.
Andere firmware erop lijkt me niet nodig.
klopt, die was handig. Op de ventilatorsnelheid had ik nog even zitten puzzelen omdat innova de parameternaam wat onhandig gekozen had. Die is namelijk 'value'. Dus mocht iemand anders op dat punt ook even klem zitten:

je maakt een POST naar <ip nr>/api/v1/set/fan en dan stuur je als parameter een parameter met de naam 'value' mee en als waarde een 1, 2 of 3 voor de snelheid. Wat variabel of boost snelheid is kan ik in m'n notities even niet terugvinden maar dat zal dan wel een 0 of een 4 of zoiets zijn.

Wat ik niet heb kunnen vinden is hoe je de gemeten actuele temperatuur opvraagt. Weet iemand dat? In <ip>/api/v/1/status zit hij niet maar de innova telefoonapp geeft hem wel weer. Het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@Yucon

Even voor mijn begrip, hiermee stuur je toch alleen instructies naar de regelaar (verwarmen/koelen, setpoint, etc.) of lees je een status of meetwaardes uit (unit aan/uit, temperatuur, etc.)?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het knap en interessant om dit te ontrafelen, maar wat willen jullie eigenlijk gaan doen met deze communicatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

rweust schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:34:
@Yucon

Even voor mijn begrip, hiermee stuur je toch alleen instructies naar de regelaar (verwarmen/koelen, setpoint, etc.) of lees je een status of meetwaardes uit (unit aan/uit, temperatuur, etc.)?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het knap en interessant om dit te ontrafelen, maar wat willen jullie eigenlijk gaan doen met deze communicatie?
De standaard reden dat mensen dit doen is om ze in een centraal domoticasysteem mee te nemen. Voor mij persoonlijk speelt mee dat ik ze wil balanceren. Ze zijn flink overgedimensioneerd voor de slaapkamers waar ze in hangen, dus ik wil ze om beurten en alleen op de laagste stand aan laten gaan om zo ervoor te zorgen dat het geluid buiten binnen de perken blijft.

Het uitlezen heb ik niet perse nodig. Aan de andere kant bedacht ik dat ze dat wel gewoon meten en blijkbaar doorsturen dus in dat geval spaart het een losse temperatuursensor per kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Voor een IT'er is dit een zeer interessant onderwerp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:20

snoei

kabels... :D

De actuele temp zit wel in het bericht /api/v/1/status erbij.
achter de "t": is de actuele gemeten temperatuur.

@rweust status opvragen / aansturen van airco doe ik om deze volledig in mijn loxone huisautomatisering op te nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door snoei op 05-01-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Zijn er hier mensen die de Innova App 2.0 Windows gebruiken?
Zo ja, graag ervaringen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-06 20:39
Zijn er hier mensen met ervaring wat betreft het verwarmen met de Innova? Ik zit er aan te denken om een 15HP versie te kopen voor het verwarmen van mijn woonkamer ( 30m2). Ik begrijp dat als het echt koud is het vermogen lager is. Ik zou het dan willen oplossen door die enkele week dat het hard vriest bij te verwarmen met een elektrische kachel o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
KoenVW76 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:02:
Zijn er hier mensen met ervaring wat betreft het verwarmen met de Innova? Ik zit er aan te denken om een 15HP versie te kopen voor het verwarmen van mijn woonkamer ( 30m2). Ik begrijp dat als het echt koud is het vermogen lager is. Ik zou het dan willen oplossen door die enkele week dat het hard vriest bij te verwarmen met een elektrische kachel o.i.d.
Hier gekozen voor een Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W deze kan tot -15° verwarmen.
Om het hier in appartement van 75m2, behalve de slaapkamers, warm te houden koste de afgelopen week zo’n 3 kWh per dag.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier heb ik inmiddels een paar maanden een 10HP innova hangen om in eerste instantie een slecht ge-isoleerde kamer op vraag te verwarmen, deze gaat in de lente ge-isoleerd worden. Werkte op zich wel goed, maar wat opviel was de enorme bak herrie buiten. Dat zal bij airco gebruik wel veel en veel minder zijn, dan hoeft ie geen 30 graden verschil te maken en kun je zo zonder suskast wel goed werken. Maar verwarmen is toch heel iets anders en dat was prioriteit.
Dus ben ik een ruime suskast gaan maken, leuk experiment. Het is wel raar, dan had je natuurlijk ook een airco met buitenunit kunnen kopen, helaas,of niet, ik zal het nooit weten, heb ik niet gedaan. Je weet natuurlijk ook niet welk lawaai een split buitenunit gemaakt had bij 0 graden buiten. Deze 2 pijpjes zijn wel beter beheersbaar dan een grote buitenunit, ga die maar eens dempen....
In ieder geval, de ruime suskast werkt wel erg goed hier.
Hier 2 geluidsopnames van op 2 meter afstand, op vol vermogen. De eerste zonder suskast, de 2de met.
1. https://drive.google.com/...iGIM0K2Y/view?usp=sharing
2. https://drive.google.com/...BbQfJr-0/view?usp=sharing

3D render van de kast zoals ik die ben gaan maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/623ZtUfveaJy0ZNGtSikgWB_9Lo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B6y0oFuuA9O7z3JFFAIVK3nS.png?f=user_large

De kast is 30 cm diep en de rest 60x60 cm. Betonplex met binnenin noppenschuim bovenin (blijft evt vuil ook mooi in hangen denk ik), staat op 2 stoeptegels.
De muurkant is open (de cirkels zijn ter illustratie , dat zijn de gaten in de muur) en staat tegen de muur , gekit, niet aan de muur bevestigd.

De openingen ( allebei 30x15 cm = 450 cm2 groot) zijn afgedekt met horgaas, in de muurgaten zitten geen roosters meer.
De inlaatopening die de grootste herrie veroorzaakt (daarin zit de ventilator) is naar achteren gericht, de uitblaas opzij (de lange kant), zie foto , WIP (work in progress) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtb5wgkaBxiwZBZeP41bUT_hBJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgFq6KM6u3n1mOEqMCCj4DZC.jpg?f=fotoalbum_large

Komt nog epdm bovenop en een plantenbak, vandaar dat ie op stoeptegels staat en niet aan de muur. Er komen ook nog meer planten bij.

Verder heb ik op een eenvoudige manier gemeten wat ie zonder suskast en met doet en meet geen verschil in temperatuur en opgenomen vermogen en werkt nog steeds goed.

Bovenbuurvrouw blij en wij blij.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@joezzt Ik heb alle 2, en ik kan zeggen dat mijn buitenunit minder herrie maakt dan de Innova buiten. Bij hetzelfde afgegeven vermogen.

Het geluid is overigens wel anders. Dus als je een buitenunit op een lullig dun dakje zet komen daar potentieel trillingen van door, wat je met de Innova afblaas weer niet hebt. Maar goed, een Innova kan zelf ook iets trillen. Maar let wel, ik heb een staande Innova, dus die is misschien net ietsje anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob de Bouwer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-03-2022
Ik overweeg een Innova monoblock in de slaapkamer te monteren, heeft iemand ervaring met "de overlast in geluid" door de luchtkanalen? Ik woon aan een redelijk drukke weg, het geluid van binnen naar buiten is dus geen probleem maar ik heb wel enige twijfel over het geluid van buiten naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31
KoenVW76 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:02:
Zijn er hier mensen met ervaring wat betreft het verwarmen met de Innova?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat hij bij verwarmen wel veel herrie (binnen) maakt. Koelen is veel stiller. Vermoedelijk komt dit door het verschil in dimensionering van de componenten (condensor, verdamper) die zijn afgestemd op koelen, niet op verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
joezzt schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:30:
Dus ben ik een ruime suskast gaan maken, leuk experiment.
Geniaal. Ziet er netjes uit. Zou zelf misschien niet zo snel de inlaat zo dicht boven de grond gedaan hebben, maar zo kreeg je natuurlijk de grootste lengte.

[ Voor 21% gewijzigd door TCMR op 22-03-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
!null schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:28:
@joezzt Ik heb alle 2, en ik kan zeggen dat mijn buitenunit minder herrie maakt dan de Innova buiten. Bij hetzelfde afgegeven vermogen.

Het geluid is overigens wel anders. Dus als je een buitenunit op een lullig dun dakje zet komen daar potentieel trillingen van door, wat je met de Innova afblaas weer niet hebt. Maar goed, een Innova kan zelf ook iets trillen. Maar let wel, ik heb een staande Innova, dus die is misschien net ietsje anders.
Ja, dBA waardes zeggen zo weinig. Ik zou graag zien dat er geluidsopnames door de fabrikanten gedeeld worden. Dan heb je nog variatie in het veld en na montage, maar je weet van te voren een beetje waar je aan toe bent. Dat gaat dan natuurlijk wel weer potentieel veel discussie tussen klant en installateur veroorzaken, oeps.
In mijn situatie komt de kamer eigenlijk bijna niet op een fijne gevoelstemperatuur door de slechte isolatie. Voornamelijk door de ongeisoleerde vloer (12 graden) op de koude grond en hoogte van 3,3 meter. Dus hij/zij/het ding bleef wel heel lang op maximum vermogen lopen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@joezzt Dus je hebt de 2.5 of 3kw vermogen echt lang nodig.

Hoe dan ook, ik vind vooral het argument geen buitenunit nodig van toepassing voor situaties waarin dit fysiek onmogelijk of onwenselijk is.

Geluidsproductie buiten het huis is naar mijn idee geen reden om voor een Innova te gaan versus een buitenunit, want het is niet stiller buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben001
  • Laatst online: 09-12-2023
Bij de discussie over de plaatsing van een Innova 2.0 airco unit binnen een VvE zijn er twee vragen die ook via de brochure niet goed kunnen worden beantwoord.
De eerste vraag gaat natuurlijk over de geluidsproductie. In de brochure is er geen enkel getal te vinden over de geluidsproductie aan de buitenzijde (dus de uitlaten) van het apparaat voor koelen en verwarmen van een slaapkamer. Het betreft hier de slaapruimte die direct ligt aan de slaapkamers van andere bewoners. Heeft iemand goede data over deze geluidsproductie (db(A)) gevonden en beschikbaar? Ik realiseer mij dat dit getal ook niet alles zegt, maar het is een goed uitgangspunt voor verder discussie.

Een andere vraag betreft de afvoer van water langs de gevel van het gebouw (dus ook de langs onderliggende slaapkamers). Kan iemand mij in eenvoudige woorden uitleggen hoe dat werkt bij dit apparaat? De fabrikant claimt geen afvoer van vocht, dus kennelijk alleen waternevel? Maar is dat voor alle bedrijfsomstandigheden het geval?

Ik ben erg benieuwd. Misschien ook een verwijzing naar een ander antwoord binnen deze discussiegroep want dit lijken mij geen nieuwe vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Lees de topics hiervoor eens goed, er zijn diverse posts met links naar deze technische folders met daarin brongeluidsproductie (ook buiten) geplaatst. Over binnengeluid is ook al het nodige geschreven. Wel is belangrijk dat je snapt wat er brongeluid van een apparaat is, zonder deze kennis (ook in dit topic te vinden) is iedere discussie over geluidsbeleving echt compleet zinloos.

Ook over condensafvoer vind je de antwoorden in dit topic. Je moet alleen wel de moeite nemen dit topic van het begin af aan door te willen nemen. Mensen die iedere keer aan het eind dezelfde, al lang beantwoorde vragen plaatsen maken zo'n topic helaas alleen maar nodeloos langer.

Het leven houdt soms in dat je iets meer moeite moet doen voor antwoorden, succes.

[ Voor 35% gewijzigd door rweust op 29-03-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben001
  • Laatst online: 09-12-2023
rweust, dank voor je antwoord. Ik zal de "meer moeite" uiteraard doen.
Het zijn wel hele lappen tekst om door te werken en niet altijd antwoorden op mijn vragen.
Een deel had ik al doorgeworsteld.
Ik ben (goed) bekend met geluid dus dat zou moeten lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Vanwege de sportieve reactie:

In de post van 14 juni 2020 staat de link naar een Amerikaanse brochure
https://innova-usa.com/wp...oads/2020/01/Brochure.pdf

Hierin staat netjes het brongeluid van het apparaat, zowel binnen, als buiten, ook in posts van voor die datum is dit al eerder vermeld. Op één meter afstand van de roosters, afgeschermd van de luchtstroom en in een akoestisch dode ruimte gemeten bedraagt dit brongeluid buiten dus 45 dB(A) op vol vermogen en 51 dB(A) op dual power bij de 2.0 12HP.

In mijn post van 14 juli 2021 staat waarom fabrikanten brongeluid opgeven en wat dit is. In mijn posts van 15 en 28 juli 2021 staat waarom je wettelijk waarschijnlijk geen probleem hebt met de geluidsproductie van de Innova 2.0. Het is geen buiten opgesteld apparaat !

Maar bij jouw voorgestelde toepassing bevinden zich slaapkamers van bewoners vlak naast elkaar en boven elkaar. Dit gaat bij openstaande ramen geheid overlast van de uitblazen opleveren, zelfs bij 45 dBA of minder. Ik zou hier voor een multiunit split kiezen met erg stille, centrale buitenunit, bv. midden op het dak van het complex

Condensafvoer is het nodige over gezegd, in mijn post van 5 juli 2021 staat precies beschreven hoe de Innova 2.0 zijn condens afvoert in koelend bedrijf, verdampend over de natte condensor, maar in verwarmend bedrijf is dus wel condensafvoer naar buiten nodig. Ook laat de Innova 2.0 zijn condens pan leeg lopen bij uitschakelen. Ook na koelend bedrijf komt er dan dus iets van een halve liter naar beneden lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantoman
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:14
Ben001 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:21:
Bij de discussie over de plaatsing van een Innova 2.0 airco unit binnen een VvE zijn er twee vragen die ook via de brochure niet goed kunnen worden beantwoord.
De eerste vraag gaat natuurlijk over de geluidsproductie. In de brochure is er geen enkel getal te vinden over de geluidsproductie aan de buitenzijde (dus de uitlaten) van het apparaat voor koelen en verwarmen van een slaapkamer. Het betreft hier de slaapruimte die direct ligt aan de slaapkamers van andere bewoners. Heeft iemand goede data over deze geluidsproductie (db(A)) gevonden en beschikbaar? Ik realiseer mij dat dit getal ook niet alles zegt, maar het is een goed uitgangspunt voor verder discussie.

Een andere vraag betreft de afvoer van water langs de gevel van het gebouw (dus ook de langs onderliggende slaapkamers). Kan iemand mij in eenvoudige woorden uitleggen hoe dat werkt bij dit apparaat? De fabrikant claimt geen afvoer van vocht, dus kennelijk alleen waternevel? Maar is dat voor alle bedrijfsomstandigheden het geval?

Ik ben erg benieuwd. Misschien ook een verwijzing naar een ander antwoord binnen deze discussiegroep want dit lijken mij geen nieuwe vragen.
Zie ook mijn situatie hier: Phantoman in "Innova 2.0 monoblock airco"

Zit op zolder en ligt ook naast de slaapkamer van de buren, maar de buren hebben er geen last van. Zoals ik wel aangaf woon ik bij een hoofdweg, dus het geluid van de airco is het minst van onze zorgen :) Misschien kun de geluidsopname van @joezzt in een loop afspelen op een luidspreker en kijken of je buren hiervan last hebben. Dan moet jet het wel op de juiste db(A) afspelen.

Wat betreft de afvoer, wat @rweust beschrijft bij het uitschakelen van de airco is ook niet onbelangrijk. Er komt best veel water uit. Als je buren hebt die onder jou wonen, dan zouden ze dat niet fijn vinden ... of hun plantjes moeten net onder de afvoer liggen :) Innova had een tijdje geleden ook een soort emmer die je aan de onderkant kon bevestigen waardoor je geen gat door de muur voor de afvoer moest boren, maar het is blijkbaar geen groot succes geworden. Ik kan het nergens meer vinden. Ik zag wel dat sommige verkopers dit nu oplossen met een condenswaterpomp .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:25
Ik heb ook belangstelling om een Innova Monoblock te kopen, maar als ik de diverse berichten in dit topic goed heb begrepen, gaat de bediening met de app via de server van Innova "in de cloud".
Is dat ook het geval als je de afstandbediening gebruikt? Of werkt die niet met wifi?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
De Innova 2.0 app (Android of Windows) gebruikt inderdaad de server van de fabrikant.
De afstandsbediening gebruikt Bluetooth, dus enkel je lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
p38cyq schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:26:
De Innova 2.0 app (Android of Windows) gebruikt inderdaad de server van de fabrikant.
De afstandsbediening gebruikt Bluetooth, dus enkel je lokale netwerk.
Ouderwetse IR, geen Bluetooth AB bij mij.
De airco heeft ook nog een Touchscreen voor bediening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

rweust schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:05:
[...]

Ouderwetse IR, geen Bleutooth AB bij mij.
De airco heeft ook nog een Touchscreen voor bediening..
Inderdaad, en een API die je aan kunt roepen als je hem in je domotica op wil nemen. Dat werkt wel echt lokaal en heeft geen cloud nodig. Je kunt er ook vrij eenvoudig een cloudloze smartphone app omheen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Yucon schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:08:
[...]

Inderdaad, en een API die je aan kunt roepen als je hem in je domotica op wil nemen. Dat werkt wel echt lokaal en heeft geen cloud nodig. Je kunt er ook vrij eenvoudig een cloudloze smartphone app omheen maken.
Dat was eigenlijk ook de achterliggende gedachte van mijn vraag. De airco, in principe alleen voor verwarming, komt in mijn werkplaats, die naast het huis staat.
Het lijkt mij wel handig als ik de airco vanuit huis kan bedienen in Homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
p38cyq schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:18:

. . .

Eerste resultaten bij verwarming zijn goed, en dat bij een minimaal stroomverbruik (bij "full power" van 2 gelijktijdig gebruikte units, 1 in de living, een 2e in de keuken) tijdelijk niet eens 1 kW per unit, zakt naar ong. 500 W bij normaal gebruik. Vanaf de ingestelde temperatuur bereikt is moduleren de units tussen de 200...500 Watt.

. . .
Bedankt voor deze informatie.
Weet je inmiddels nog wat meer over het stroomverbruik?
In de documentatie van de Innova monoblock 2.0 HP10 wordt voor verwarmen een opgenomen vermogen van 0,64 kW opgegeven. Het is niet duidelijk bij welke stand dat is.
Volgens een leverancier, die ik daar over heb gemaild, zou dat stroomverbruik ook bij de minimale warmteafgifte van 0,71 kW het geval zijn. Dat zou dan een COP van ca. 1,1 opleveren en dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19
Yucon schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:53:
[...]

Ik ben met precies hetzelfde bezig. Uiteindelijk heb ik besloten het op te lossen met dmv zo'n innova 1 van die 3 ruimtes te koelen en met spirobuizen, een vlinderklep en een buismotor circulatie tussen die drie ruimtes te maken. Als de buismotor voldoende debiet heeft denkt het hele systeem gewoon dat het 1 grote ruimte is.

Het twijfelpunt is nog of ik de middelste overloopruimte ga koelen en buismotoren/vlinderkleppen naar beide andere kantoorruimtes maak of dat ik het meestgebruikte kantoor ga koelen en een* een buis met 1 motor naar het andere kantoor maak.

*feitelijk twee, aanvoer en afvoer
Het is een beetje een kickje, maar is dit uiteindelijk gelukt/heb je de foto's nog ;) Ik zou ook graag de luchtaanvoer van de luchtverversing op mijn slaapkamers hergebruiken, vandaar :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Brent schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Het is een beetje een kickje, maar is dit uiteindelijk gelukt/heb je de foto's nog ;) Ik zou ook graag de luchtaanvoer van de luchtverversing op mijn slaapkamers hergebruiken, vandaar :)
Nee, ik ben het pas in de herfst gaan doen en sindsdien is het nog niet warm geweest. Nu is het gewoon even een losse slang als test.. Ik hoop je over een maand ofzo te kunnen laten weten hoe het gaat. Op zich heb ik er wel steeds meer vertrouwen in gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Yucon schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Nee, ik ben het pas in de herfst gaan doen en sindsdien is het nog niet warm geweest. Nu is het gewoon even een losse slang als test.. Ik hoop je over een maand ofzo te kunnen laten weten hoe het gaat. Op zich heb ik er wel steeds meer vertrouwen in gekregen.
Je verwarmt er dus niet mee? Dat zou ik dan ook eigenlijk willen doen namelijk.

Iets anders, misschien kijk ik niet goed, maar ik zie nergens een monoblock die ook lucht ververst (en dan meteen wtw doet), klopt dat? Ik zou er 1 hangen op zolder, waar nu geen mechanische luchtverversing is, en op zich als ik toch gaten aan het boren ben zou het mooi zijn als 1 apparaat beide functies zou kunnen verrichten. Weet iemand of er zo'n unit bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Brent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:56:
[...]
Je verwarmt er dus niet mee?
Ik wel. Gaat redelijk, maar is niet bepaald geruisloos, afhankelijk van hoe koud het buiten is (koud = meer vermogen nodig = meer herrie).
Iets anders, misschien kijk ik niet goed, maar ik zie nergens een monoblock die ook lucht ververst
Nee, dat doet geen enkele airco, zover ik weet. Het is rondpompen van binnenlucht. Als je er buitenlucht aan toe zou voegen gaat het rendement (ofwel koelen ofwel verwarmen), natuurlijk stukken achteruit. Ik heb overigens wel een aparte WTW-unit, en vang dus een groot deel van dat warmteverlies weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
TCMR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Ik wel. Gaat redelijk, maar is niet bepaald geruisloos, afhankelijk van hoe koud het buiten is (koud = meer vermogen nodig = meer herrie).
Voor de zolder (=kantoor) is dat niet zo'n punt, en voor de slaapkamers zou ik m dus ergens anders hangen en met (bestaande) buizen de lucht de kamers in pompen. Is dat laatste ook de luid denk je?
[...]

Nee, dat doet geen enkele airco, zover ik weet. Het is rondpompen van binnenlucht. Als je er buitenlucht aan toe zou voegen gaat het rendement (ofwel koelen ofwel verwarmen), natuurlijk stukken achteruit. Ik heb overigens wel een aparte WTW-unit, en vang dus een groot deel van dat warmteverlies weer op.
Om het rendement te verbeteren zou je beide functies moeten combineren, en omdat je al een luchtstroom van buiten naar binnen en weer terug aanlegt, is het ergens logisch dit dan meteen met dat kanaal te doen. Je onttrekt al warmte danwel koude uit de buitenlucht, dit zou je dan ook kunnen doen met de lucht die je naar buiten pompt. Zeker, het wordt er iets ingewikkelder van, maar om nu 4 gaten te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Brent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:08:
Is dat laatste ook de luid denk je?
Dat zullen we alleen maar weten als jij het uitgeprobeerd hebt, en het ons hier laat weten, vrees ik ;)
Om het rendement te verbeteren zou je beide functies moeten combineren
Zeker, je zou in het uitblaaskanaal van je WTW een koel-/verwarmings element moeten zetten. Maar daarmee ben je er niet. Want wat als dat element helemaal dichtvriest bij koelen? Zo'n airco heeft daar oplossingen voor aan boord. Verder denk ik dat het debiet van een gemiddeld WTW-ventiel niet in de buurt komt van wat zo'n Innova aan luchtverplaatsing realiseert. Daarom denk ik dat meerdere ruimtes verwarmen/koelen met één zo'n monoblock niet echt een succes gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
TCMR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Dat zullen we alleen maar weten als jij het uitgeprobeerd hebt, en het ons hier laat weten, vrees ik ;)
Ik wacht dan eerst nog even @Yucon af ;) Maar op zolder (en enkel ten behoeve van de zolder) zal die wss snel komen.
[...]

Zeker, je zou in het uitblaaskanaal van je WTW een koel-/verwarmings element moeten zetten. Maar daarmee ben je er niet. Want wat als dat element helemaal dichtvriest bij koelen? Zo'n airco heeft daar oplossingen voor aan boord. Verder denk ik dat het debiet van een gemiddeld WTW-ventiel niet in de buurt komt van wat zo'n Innova aan luchtverplaatsing realiseert. Daarom denk ik dat meerdere ruimtes verwarmen/koelen met één zo'n monoblock niet echt een succes gaat worden.
Zolang je het ding voor 1 ruimte gebruikt zou het toch ook niet onmogelijk moeten zijn. De wtw zal inderdaad een veel kleiner debiet hebben dan de airco/verwarm functie, maar daar is een ventiel op aan te passen. Zou je zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:17
@Brent
Ik heb achter mijn unit een filter box geplaatst waar ik aan de zijkant een gat heb gemaakt en hier een verstelbaar ventiel in heb gezet. Dit doet datgene wat jij voor ogen hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olj1-Hc0G0sp4V8u9Y5niBg83NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpZQetWsIl7mOHNny3k2OteH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
@Signor Doekie Even kijken hoor, wat gebeurt hier? Je zuigt binnenlucht de airco in en daarna naar buiten? Hoe komt verse lucht dan je huis in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Een raam of ventilatie rooster op een kiertje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Signor Doekie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:25:
Een raam of ventilatie rooster op een kiertje. :+
Juist ja ;) Een soort halve wtw dus, je wint warmte uit de 'afvoer', maar geeft het niet direct af aan de invoer, maar via de interne circulatie van de unit. Eigenlijk niet zo gek. Heb nog steeds ergens een gat nodig voor aanvoer dan, moet ik even over nadenken ik dat zou moeten fixen. Het idee is natuurlijk dat ramen gesloten blijven voor de beste werking van de airco/verwarmingsfunctie. Mijn (30 jaar oude) zolderisolatie ademt redelijk, dus misschien is dat genoeg :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
Brent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:17:
[...]De wtw zal inderdaad een veel kleiner debiet hebben dan de airco/verwarm functie, maar daar is een ventiel op aan te passen. Zou je zeggen ;)
Ja, ik schreef "ventiel", maar bedoelde natuurlijk ook de buisdiameter etc. De buizen naar de Innova mogen niet langer zijn dan 1 m en een minimale diameter hebben van 160 mm, bij voorkeur natuurlijk meer. Bij WTW-systemen zijn de aftakkingen vaak maar 125 mm, en de buizen veel langer.

@Signor Doekie Leuk, ik hou van creatieve oplossingen, maar wat zien we hier eigenlijk? Is dat een in- of uitlaatventiel? En flexibele buis is nooit een goed idee natuurlijk. En waar is de isolatie om de kanalen? Zowel bij koelen (condensatie) als verwarmen (warmteverlies in een zo te zien onverwarmde ruimte) wel aan te raden.

Ik doe verslag van mijn voorbereidingen van de luchtkanalen op:

https://sites.google.com/view/project-airco/homepage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
De zolderkamer waar ik de airconditioning heb hangen is goed geïsoleerd en luchtdicht. Ik had hier eerst een mobiele unit staan met de afvoer door het dakbeschot en als ik de deur en ramen dicht deed trok de boel zo vacuüm dat ik de deur bijna niet meer open kreeg. :)
Om toch nog een beetje ventilatie te krijgen ben ik op dit idee gekomen bij het monteren van de Inova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Signor Doekie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:37:
Ik had hier eerst een mobiele unit staan met de afvoer door het dakbeschot en als ik de deur en ramen dicht deed trok de boel zo vacuüm dat ik de deur bijna niet meer open kreeg. :)
Haha, ja het "wonder" van de 1-slangs mobiele airco. In jouw geval werd meteen duidelijk waarom dat zulke ondingen zijn, maar veel mensen blijven ze kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
De filterbox zit natuurlijk op de aanzuig van de buitenlucht van de airco waarbij deze via het ventiel een beetje lucht uit de ruimte trekt waar deze in staat. Het is een Olympia Splendid die enkel maar koelt en slechts sporadisch aan staat. De aan en afvoer gaan door het dakbeschot. Het isoleren van de flexibele buizen is in mijn geval niet echt nodig daar dit gedeelte achter het knieschot zit en derhalve de ruimte aan de andere kant nauwelijks weer verwarmt mede door de afzuiging van de lucht aan deze kant. De unit vervangt een mobile airco dus het rendement is aanzienlijk verbeterd waarbij ik tevens nog iets ventilatie heb als ik hier na mijn nachtdiensten van mijn welverdiende rust geniet.

[ Voor 8% gewijzigd door Signor Doekie op 04-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
TCMR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Ja, ik schreef "ventiel", maar bedoelde natuurlijk ook de buisdiameter etc. De buizen naar de Innova mogen niet langer zijn dan 1 m en een minimale diameter hebben van 160 mm, bij voorkeur natuurlijk meer. Bij WTW-systemen zijn de aftakkingen vaak maar 125 mm, en de buizen veel langer.
Nog een reden dat integratie in de unit mij zo slim lijkt. Uiteraard enkel ter verversing van de ruimte waar die dan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Signor Doekie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:50:
De filterbox zit natuurlijk op de aanzuig van de buitenlucht van de airco waarbij deze via het ventiel een beetje lucht uit de ruimte trekt waar deze in staat. Het is een Olympia Splendid die enkel maar koelt en slechts sporadisch aan staat. De aan en afvoer gaan door het dakbeschot. Het isoleren van de flexibele buizen is in mijn geval niet echt nodig daar dit gedeelte achter het knieschot zit en derhalve de ruimte aan de andere kant nauwelijks weer verwarmt mede door de afzuiging van de lucht aan deze kant. De unit vervangt een mobile airco dus het rendement is aanzienlijk verbeterd waarbij ik tevens nog iets ventilatie heb als ik hier na mijn nachtdiensten van mijn welverdiende rust geniet.
Het is in elk geval een leuk idee, de ideale situatie is in veel (oudere) woningen toch niet te realiseren. Mijn huidige luchtverversing heeft aanvoer en afvoer ver uit elkaar bijv (was niet veel aan te doen), dus wtw kon helaas helaas niet. Met dit truukje zou ik toch iets aan efficientie kunnen terugwinnen, al zit de afvoer ook weer ver van de logische locatie van de (theoretische) monoblock op zolder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Brent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Je verwarmt er dus niet mee? Dat zou ik dan ook eigenlijk willen doen namelijk.
Jawel, alleen is die tweede ruimte afgelopen winter bijna niet gebruikt en dus het circulatiesysteem ook niet. Verwarmen gaat prima.

Vanaf deze maand verandert dat ivm een nieuwe functie waardoor die tweede werkkamer weer meer gebruikt gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
JukeboxBill schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:19:
[...]

Dat was eigenlijk ook de achterliggende gedachte van mijn vraag. De airco, in principe alleen voor verwarming, komt in mijn werkplaats, die naast het huis staat.
Het lijkt mij wel handig als ik de airco vanuit huis kan bedienen in Homeassistant.
Zoek even in dit topic op API, ik heb er een uitgebreide post over gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-06 20:39
Heb je een idee hoeveel m3 je per uur op deze manier afzuigt? Wel een interessante idee, wat misschien omgekeerd in een verwarmende functie ook zou moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OoopsMisclick
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-02-2024
Bij onze laatste algemene vergardering voor ons appartementsblok, is het goedgekeurd om een Innova 2.0 te installeren. De traditionele airco blijft afgekeurd voor de nabije toekomst...

"Toevallig" is het elektriciteitsbedrijf ook een installateur van deze innova's.
Dat gezegd zijnde, ik heb even nagevraagd wat hij vraagt voor de levering+installatie en dat viel toch wel wat tegen.

Ik wil namelijk één verticale & één mini installeren. Hiervoor rekent hij 2 keer een 700€ "installatietoeslag" aan.
Dat vind ik wel erg zwaar doorgerekend en duwt alles richting 5,5k euro.

Heeft iemand een bedrijf dat ze kunnen aanraden?
Heb online bv wel al dit bedrijf gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Voor de zolder (=kantoor) is dat niet zo'n punt, en voor de slaapkamers zou ik m dus ergens anders hangen en met (bestaande) buizen de lucht de kamers in pompen. Is dat laatste ook de luid denk je?

[...]
Mijn huidige mobiele airco heb ik zo aangesloten. Airco in de badkamer met de raam open, slang naar buiten voor afvoer warmte en een slang op de uitvoer die de slaapkamer in gaat.
Geluid is een enorme verbetering, hoor de airco niet meer wel duidelijk een soort van lucht stroom/wind. Ik stoor mij er niet aan, airco in de slaapkamer maakt echt enorm meer herrie.

Nu aan het kijken of ik een Innova kan plaatsen direct in de slaapkamer, vraag mij alleen af of ik straks dan weer de compressor ga horen dan enkel de lucht stroom...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
@Jazsie Wat voor airco is dat? Een mobiele airco's met een buis voor de kou uit (en dus lucht via een rooster inzuigen) heb ik nog nooit gezien. Die zou ik idd ook zo kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D vd
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-12-2022
Zijn er hier mensen die ook de ervaring hebben dat hun innova monoblock airco meer lawaai maakt dan dat die vroeger deed?

Heb zo de indruk dat toen we de onze nieuw hadden die toch wel stiller functioneerde dan dat die nu doet.

Als de compressor aanslaat is er een heel irritante hoge frequentie piep en hoor je toch wel redelijk luid de compressor zelf.

Zou dit onder garantie vallen?

Het gaat gaat hier specifiek over een TC Innova

(Je denkt dat je een innova koopt en koopt een T.C “Innova”)

Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Brent schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:39:
@Jazsie Wat voor airco is dat? Een mobiele airco's met een buis voor de kou uit (en dus lucht via een rooster inzuigen) heb ik nog nooit gezien. Die zou ik idd ook zo kunnen aansluiten.
Deze heb ik: https://www.airsain.nl/mobiele-airco-fral-fsc14-std/

En dan nog een extra buis+kapje erbij (losse kit), je kan ook de afvoer gebruiken als aanvoer maar dan moet je de airco buiten zetten, iets wat bij mij niet gaat.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:25
De eerste verdieping van mijn woning heeft een oppervlakte van 52m^2. Ik zit er over te denken een Innova te nemen, en vraag me af of ik dan twee vliegen in een klap kan slaan.

Mijn slaapkamer zit op het noorden en daar zou ik de Innova (10 of 12HP?) willen ophangen, zodat deze in de richting van de deur naar de overloop blaast. Ik werk veel thuis en zit dan overdag op mijn kantoor (linksboven). Derde slaapkamer doet dienst als logeerkamer en is meestal leeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xo3xlGGVr167baXDJVNb5up-2ns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kKROys76ikcPklsTBE2mM6dH.png?f=user_large

Zou ik in mijn kantoor nog lol hebben van de koeling van de Innova? Twee units wordt wat duur en in mijn kantoor kan ik hem sowieso maar slecht kwijt. Ramen zijn 1m^2 per stuk, HR++ en rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Laatst online: 16:22
rweust schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:35:
@Roel Gielissen
Ik heb ook voor een PVC (Hostalit) pijpje van 16 mm gekozen voor de condensafvoer door de muur, de siliconen slang uit de 12HP klemt hier mooi strak omheen.
Misschien een stomme vraag, maar de installatiehandleiding spreekt over een minimale binnendiameter van 16mm, en vervolgens een boorgat van ook 16mm. Bij gebruikt van jouw type buis, is 16mm de totale diameter of de binnendiameter? Ik ben niet zo thuis in de maatvoering van buizen..

MT Venus 5.12KWh V151 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:02
Topic helemaal doorlezen :)

Best wel interesse in zo'n monoblock airco ( Innova 2.0 15HP H2O) in de slaapkamer maar zou dan liefst onze radiator ermee willen vervangen want anders staat de kamer te vol en is niet zo mooi 2 radiator look-a-likes naast elkaar :)
Ook wat ongerust over het inkomend geluid van de straatkant met zo'n 2 gaten in de gevel :s en met deze versie dien je geen gaten te boren dus nog beter :)

Aangezien ik er de radiator mee wil vervangen zou ik de monoblock airo op de cv-leidingen willen aansluiten. Anders liggen de leidingen hier maar lelijk onaangesloten te liggen.

Is het dus mogelijk om de Innova 2.0 15HP H2O (met doseerklep en aansluitkit? welke nodig?) aan de bestaande cv leidingen te koppelen?

Op itecluchtreiniger.nl staat volgende bij de monoblock airco op water:

Gebruik van het bestaande CV systeem om water aan en af te voeren t.b.v. verwarming en koeling.
Andere berichten zouden dit tegenspreken?

Met deze monoblock airco op water zou men ook niet afhankelijk zijn van de buitentemperatuur als ik het goed heb? Kamer wordt nooit kouder als 14-15 graden in de winter (spouwmuurisolatie, dubbelglas) dus hij zou het normaal wel kunnen trekken.

Bedankt als iemand me een besluitend antwoord kan geven op men vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Sunz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:59:
Topic helemaal door[ge]lezen :)
Ja vast :)
Best wel interesse in zo'n monoblock airco ( Innova 2.0 15HP H2O)
Ik dacht dat de H2O continu leidingwater gebruikte om te koelen. Zo had ik dat op 18 juni 2021 al gemeld. Maar ik zie nu dat ze ook een "loop" adviseren. Aha, en waar komt die warmte/koelte dan vandaan? Out of thin air? Een COP van 6.39, eh... kan hier iemand met meer verstand van zaken iets zinnigs over zeggen. Is dit niet gewoon jokkebrokken? Zo kan ik ook een hoge COP krijgen: een gasgestookt toestel de zaak al laten voorverwarmen.
in de slaapkamer maar zou dan liefst onze radiator ermee willen vervangen
Ik zou afstappen van het idee dat je je slaapkamer moet verwarmen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, en ik ken niemand die het doet (behalve mensen met kinderen die overdag op hun kamer zitten). De Innova 2.0 maakt best wat herrie als je 'm als verwarming gebruikt, is mijn ervaring. Momenteel draait ie ter verkoeling, en dat is behoorlijk stil.
Gebruik van het bestaande CV systeem om water aan en af te voeren t.b.v. verwarming en koeling.
Hoe kom jij in de zomer aan voldoende koud water in je CV systeem?

Van wat ik er vorig jaar over heb gelezen zijn dit soort "H2O"-systemen bedacht voor plaatsen waar ze moeilijk door een gevel kunnen (klassieke panden/hotels). Het idee is dat ze dan continu leidingwater (!!!) dat een lagere temperatuur heeft door het toestel laten lopen. Kun je het voorstellen, op een planeet waar droogte telkens een groter probleem wordt? Als ik me vergis, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
TCMR schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Ja vast :)

[...]

Ik dacht dat de H2O continu leidingwater gebruikte om te koelen. Zo had ik dat op 18 juni 2021 al gemeld. Maar ik zie nu dat ze ook een "loop" adviseren. Aha, en waar komt die warmte/koelte dan vandaan? Out of thin air? Een COP van 6.39, eh... kan hier iemand met meer verstand van zaken iets zinnigs over zeggen. Is dit niet gewoon jokkebrokken? Zo kan ik ook een hoge COP krijgen: een gasgestookt toestel de zaak al laten voorverwarmen.

[...]

Ik zou afstappen van het idee dat je je slaapkamer moet verwarmen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, en ik ken niemand die het doet (behalve mensen met kinderen die overdag op hun kamer zitten). De Innova 2.0 maakt best wat herrie als je 'm als verwarming gebruikt, is mijn ervaring. Momenteel draait ie ter verkoeling, en dat is behoorlijk stil.

[...]

Hoe kom jij in de zomer aan voldoende koud water in je CV systeem?

Van wat ik er vorig jaar over heb gelezen zijn dit soort "H2O"-systemen bedacht voor plaatsen waar ze moeilijk door een gevel kunnen (klassieke panden/hotels). Het idee is dat ze dan continu leidingwater (!!!) dat een lagere temperatuur heeft door het toestel laten lopen. Kun je het voorstellen, op een planeet waar droogte telkens een groter probleem wordt? Als ik me vergis, hoor ik het graag.
Echt wel hoor! :Y Helemaal doorgelezen (had het nog aangepast, had het dus toch de eerste keer juist |:( ).
Had er nog nergens anders een beduidend antwoord op kunnen vinden dus vandaar men vraag. Hoe het werkt enzo heb ik dus ook geen idee over. Ik dacht idd aan een closed loop systeem maar waar de koelte dan moet van komen heb ik ook het raden naar :s .

Om er continu water te laten doorstromen gaan we idd niet doen. Maar het kwam wel mooi uit :)
Verwarmen in de slaapkamer doen we ook niet echt maar in de winter zet ik hem via Tadoo wel een uurtje voor slapengaan op 18,5 graden. Gewoon om even de kilte te breken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Bedoel je voor verwarmen niet gewoon de Innova 10 of 12HP 2.0 + FCU ? Een fan coil unit is een convector met ventilator voor jouw CV water die binnenin de Innova airco-warmtepomp geplaatst is. Hiermee kun je dus via warm CV water de ruimte verwarmen in de winter, al dan niet in combinatie met de warmtepomp.

De radiator wordt dan vervangen door de FCU unit in het apparaat en het past dus meestal wel onder de vensterbank. De Innova 10 of 12HP + FCU is wel dikker dan de normale Innova 12HP.

https://www.innovaenergie...it/2.0-verticale/2.0-fcu/

Robert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Verwarmen staat eig op de 2de plaats. Leuk als het er bijzit maar echt verwarmen hoeft ie niet te doen. Enkel uurtje voor slapengaan dat het weer 18 graden is is voldoende. Zou dus normaal ook prima kunnen met een gewone 10 of 12HP.

Wil em gewoon kunnen aansluiten op de CV leidingen want moest ik een Innova plaatsen zou hij op de plek komen waar de radiator nu hangt. Als ik die CV leidingen zo zou moeten laten liggen kies ik liever voor een gewone airco.
Vrouwtje zie het ook niet echt zitten om 160mm gaten in de gevel te laten boren :s (moet ook trouwens met een gewone airco maar soit :) ) en ben ook een beetje bang van het extra bijkomend straatlawaai. Iemand hier iets meer te zeggen?

Vandaar dus de voorkeur voor de H20 versie. Aangesloten op een CV zou dit dus een closed-loop systeem zijn? Weet niet hoe het dan met het waterverbruik zit?

De Innova met FCU komt hier alleszins niet binnen. Dubbel zo dik :s Vind ik echt te lomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
De denkfout die hier gemaakt wordt is dat deze Innova 15HP H2O airco geen water koelt, maar gewoon de lucht in jouw kamer met de radiaal ventilator. Dat water koelt de condensor van de airco, wordt dan dus warm en die warmte (ruim 3,5 KW) moet je weer afvoeren naar buiten. Het is dus een water-lucht systeem, geen lucht-water.

De "loop" die men bij deze H2O airco dan bedoelt betreft het oppompen van koud water en weer warmer laten teruglopen. Dat kan grondwater zijn, maar bv ook water uit een koelvijver, sloot of riviertje. Helaas zit je bij zo'n "open loop" met kalk- en mineraalafzetting en filters die je regelmatig moet reinigen. Kraanwater als koelwater gebruiken en warmer in het riool weg laten lopen kan, maar is nodeloos verspillend en geeft op den duur trouwens ook nog problemen met kalkafzetting.

Deze "open loop" mag echter lang niet overal, zeker niet in Nederland (legionella, thermische milieuvervuiling, vervuiling van grondwater), vandaar dat hier vaak wordt gekozen voor een grote lus van tyleenbuis vrij diep onder de grond in een weiland of grote tuin, hierin wordt het water rondgepompt en vindt warmteoverdracht over een groot oppervlak met grond plaats. Deze lus of "loop" is dan gesloten, "closed" dus. Al zal hier altijd een groot expansievat, buffertank-cascade oid. nodig zijn om dit systeem vol te houden door uitzetting van water bij verschillende temperaturen.

Voordeel is dat je dan, ipv een grootte luchtblazende buitenunit, een in de grond gegraven grote lus bezit buiten, met centraal watersysteem, bv in de kelder, waarmee je dus verschillende Innova's H2O zomers kunt laten koelen en 's winters laten verwarmen. Zonder kanalen in de gevel die lucht zuigen en blazen, maar met 1/2“ leidingen naar de units voor koelwater.

Deze H2O airco op jouw CV systeem aansluiten gaat dus geen andere kamers koelen, integendeel. Daar is ie niet voor gemaakt (en jouw CV ook niet overigens, die warmte kan de CV zomers nergens kwijt).

[ Voor 53% gewijzigd door rweust op 19-06-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
r03n_d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:29:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar de installatiehandleiding spreekt over een minimale binnendiameter van 16mm, en vervolgens een boorgat van ook 16mm. Bij gebruikt van jouw type buis, is 16mm de totale diameter of de binnendiameter? Ik ben niet zo thuis in de maatvoering van buizen..
De condensafvoer van de Innova is een siliconen rubber slang. Die is erg elastisch en kun je dus uitrekken en een stukje over een 16mm PVC pijpje schuiven. Inderdaad, 16 mm is de buitenmaat van dit PVC pijpje en dit dicht dan goed af. Een 16mm betonboor maakt het gat altijd iets groter dan 16 mm dus dit pijpje past er dan prima door. De siliconen rubber slang van de Innova is echter ook lang genoeg en kan ook direct door het geboorde gat, dit ziet er alleen iets frommeliger uit.

Maar er is ook een voordeel aan deze slang zelf door de muur voeren, kwam ik achter. Die zachte rubber is misschien iets minder aantrekkelijk voor allerlei insecten die zich anders graag in de hardere PVC pijp nestelen. Ik heb dit PVC pijpje met een rubber flapje moeten afdichten om hier jaarlijks terugkomende verstoppingsproblemen te voorkomen door de, hier overactieve, rosse metselbij.

Zie ook mijn post van 25 januari 2021.

Robert.

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 18-06-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-03 13:53
Hoi, ik ben bij dit topic uitgekomen via een vraag die ik hier gesteld heb: Multi-split airco plaatsen En nu ben ik aan het bekijken of een Innova Monoblock airco wat voor mij is.

Mijn situatie: ik woon momenteel in een woonunit van 12 bij 3m. Plat dak en enkel glas, ontzettend warm met dit weer. De Innova spreekt me aan vanwege de eenvoudige installatie en het feit dat je geen leidingen hoeft te leggen, maar ik heb slechts budget voor één exemplaar en ik weet niet zeker of dat voldoende capaciteit is om de hele woning te koelen. Of dat ik dan toch beter voor een multi-split systeem kan gaan.

Ik heb op steekwoorden gezocht in het topic maar niet echt wat kunnen vinden, excuses als mijn (of soortgelijke) vraag al eens gesteld is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Hee die h2o versie kende ik nog niet, leuk ding!
Ik zou die dan inderdaad met een gesloten loop toepassen in grond of sloot.
Inderdaad wel praktische toepassing voor kennis met woonboot.
Qua verwarming is het wel interessant dat de bron hopelijk op temperatuur blijft waarin de Innova warmtepomp nog werkt (dus boven 0 en geen defrosts). De hele winter door.

Echter zou het wel wat goedkoper moeten zijn, want je kunt voor deze prijzen makkelijk een single split airco hebben, gewoon met buitenunit, die tot -15 werkt en veel betere COP heeft (efficienter is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Klopt het dan dat je de closed loop ook met een WP zou kunnen aansturen op je bestaande CV leidingwerk zonder gedoe met condenserende leidingen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
CurlyMo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:00:
Klopt het dan dat je de closed loop ook met een WP zou kunnen aansturen op je bestaande CV leidingwerk zonder gedoe met condenserende leidingen?
Ja met een warmtepomp erbij zou kunnen als je geen grond of water bron hebt. De vraag is of het het waard is?

De vraag is wat voor retour temp de Innova op afregelt. Wellicht regelt hij daar helemaal niks.

Hoe dan ook kun je het zelf beïnvloeden door de pompsnelheid te verhogen als het dreigt te gaan condenseren.

Verder hebben de Innova's een lokale API op de wifi. Dus daarmee kun je vaststellen dat ze aangezet zijn en wat er moet gebeuren (koelen of verwarmen)
Daarnaast zou deze h2o versie wellicht nog wat extra velden kunnen hebben maar dat zal wel niet.

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 19-06-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Laatst online: 16:22
rweust schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:06:
[...]
Die zachte rubber is misschien iets minder aantrekkelijk voor allerlei insecten die zich anders graag in de hardere PVC pijp nestelen. Ik heb dit PVC pijpje met een rubber flapje moeten afdichten om hier jaarlijks terugkomende verstoppingsproblemen te voorkomen door de, hier overactieve, rosse metselbij.

Zie ook mijn post van 25 januari 2021.

Robert.
Dank, ik ga er komend weekend mee aan de slag.

MT Venus 5.12KWh V151 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
!null schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Ja met een warmtepomp erbij zou kunnen als je geen grond of water bron hebt. De vraag is of het het waard is?
Het zou mooi zijn als je 18 graden door de leiding kan laten lopen. De innova dit vervolgens weer opwarmt naar 25 o.i.d. maar er wel met zijn interne WP 10 graden van kan maken voor koeling en dat die 25 graden dan weer naar beneden wordt gebracht naar 18 met de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
CurlyMo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Het zou mooi zijn als je 18 graden door de leiding kan laten lopen. De innova dit vervolgens weer opwarmt naar 25 o.i.d. maar er wel met zijn interne WP 10 graden van kan maken voor koeling en dat die 25 graden dan weer naar beneden wordt gebracht naar 18 met de WP.
Maar waarom niet rechtstreeks warmtepomp op LTV radiatoren met fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
!null schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Maar waarom niet rechtstreeks warmtepomp op LTV radiatoren met fans?
Omdat ik geen geïsoleerde leidingen heb lopen door het huis en ook geen mogelijkheid die te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
CurlyMo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Omdat ik geen geïsoleerde leidingen heb lopen door het huis en ook geen mogelijkheid die te leggen.
Dus jouw voornaamste zorg is condens op de leidingen in koelbedrijf?

Als je alleen een warmtepomp hebt en LTV radiatoren met fans is het eigenlijk makkelijker. Want je kun gewoon de temperatuur instellen voor koelbedrijf. Dat hij niet lager dan zoveel graden mag gaan.

Door het te combineren met de Innova's wordt het juist ingewikkelder. In zowel koelen als verwarmen bedrijf. Minder controle over leiding temperatuur.

Wel is het afvoeren van condens alleen met airco's zoals de Innova. Dus koelcapaciteit is dan wel beter.
Echter wordt het allemaal ingewikkelder en duurder.

Ik vind deze Innova h2o juist interessant als je een grondbron doet of een waterbron hebt. Dat zal dan een hoog DIY gehalte hebben denk ik om kosten laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
!null schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Dus jouw voornaamste zorg is condens op de leidingen in koelbedrijf?
Klopt, en dat door houten vloeren heen is niet handig.
Als je alleen een warmtepomp hebt en LTV radiatoren met fans is het eigenlijk makkelijker. Want je kun gewoon de temperatuur instellen voor koelbedrijf. Dat hij niet lager dan zoveel graden mag gaan.
Punt is dus dat met een Ta van 18 graden dat koelen niet bijster veel zoden aan de dijk zet. Het voordeel van Innova's zou kunnen zijn dat die intern alsnog 10 graden maakt van die 18 graden Ta waardoor de Tr zeg 23 graden wordt. De WP heeft dan ook daadwerkelijk wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@CurlyMo Ik denk dat het wel lager kan dan 18 graden maar wellicht niet altijd.

In jouw geval zou ik ook de optie bekijken om overal gewone airco's te plaatsen, al dan niet vloermodellen zodat ze op plaats van radiatoren kunnen.
Dat zal echt tot een veel stiller en efficiënter resultaat leiden. Innova's zijn prima maar niet de stilste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
!null schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:55:
Hee die h2o versie kende ik nog niet, leuk ding!
Ik zou die dan inderdaad met een gesloten loop toepassen in grond of sloot.
Inderdaad wel praktische toepassing voor kennis met woonboot.
Qua verwarming is het wel interessant dat de bron hopelijk op temperatuur blijft waarin de Innova warmtepomp nog werkt (dus boven 0 en geen defrosts). De hele winter door.

Echter zou het wel wat goedkoper moeten zijn, want je kunt voor deze prijzen makkelijk een single split airco hebben, gewoon met buitenunit, die tot -15 werkt en veel betere COP heeft (efficienter is).
Oppervlaktewater gebruiken om een condensor van een airco te koelen betreft een "open loop" waterkoeling.
Denk echter ook aan de watertemperatuur die in de winter nodig is voor het verwarmen met zo'n Innova 15HP H2O als warmtepomp. Dit mag echt niet te laag zijn, ruim aantal graden boven nul, anders vriest deze verdamper (voorheen condensor in airco bedrijf) alsnog vrolijk dicht. Dat "geen last van defrost" is dus discutabel, als je een woonboot wilt gaan verwarmen met kanaalwater van net een paar graden boven nul.

[ Voor 3% gewijzigd door rweust op 19-06-2022 11:32 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste