Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
rweust schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:23:
Ik heb mijn 160 mm, hoge doorlaat, aluminium lamellenroosters bij www.ventilatieshop.com gehaald. Kosten minder dan 14 euro per stuk.
Geweldige tip. Mijn 12HP hangt al sinds 2018 en ik heb eerlijk gezegd over het hoofd gezien dat er inderdaad van alles naar binnen zou kunnen kruipen. Het plaatsen heb ik indertijd uitbesteed en heb toen die standaardkleppen genomen. Nu wil ik eigenlijk ook heel graag dergelijke lamellenroosters, en dan met muizengaas in plaats van de kleppen.

Vraag me alleen af hoe ik dat voor elkaar moet krijgen zonder het apparaat van de muur te moeten halen om de kleppen te verwijderen. Is daar een slim truukje voor?

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vanishd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-12-2023
@Dinmi , hier heeft een vriend dit voor mij gedaan, langs buiten. Gewoon een beetje het plastic (rond gedeelte) naar buiten trekken en plooien, de haakjes van dat veertje losmaken en de alu roosters plaatsen. Heel makkelijk volgens mij, maar ik ben geen handige Harry ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanishd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzVoxzl7QpZKDOhZ_1Murx0M36A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tf00FjHp5KC30HFJpvTSi0aB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
@Vanishd Ah, dat klinkt inderdaad eenvoudig en logisch, maar ik ben helaas geen handige Harriët ;-). Maar op dezelfde manier zou het dan ook weer ongedaan gemaakt kunnen worden lijkt me, voor het geval het allemaal toch niet past/lukt.

Dat ziet er mooi, strak uit zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Dinmi op 16-06-2021 16:36 ]

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06 21:03
Van buitenaf kan dit zo, maar de airco hoeft vaak ook niet van de muur. Als je de condensafvoer uit de muur kunt schuiven of los kunt maken van een pvc pijpje, zoals bij mij, dan hoef je onder de airco maar één schroef uit de muur te draaien en kantel je het hele apparaat zo 25 - 30 graden naar voren.

Je kunt er dan zo met je hand achter en de veertjes met de staalkabeltjes, waarmee de buitenventielen aangespannen worden, makkelijk op gevoel loswippen. Van buiten haal je de ventielen met kabels en al er netjes uit en kan er ook niets meer tussen de condensor ventilator komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanishd
@Dinmi , jazeker, als je dit voorzichtig doet, of laat doen ;) is alles terug te plaatsen. Hier heeft hij wel een soort silicone nog rond gezet (die verwijderd kan worden) omdat bij de installatie een brokje steen was losgekomen. Dit om het ongedierte buiten te houden.
Gekocht bij ventilatieland.

[ Voor 5% gewijzigd door Vanishd op 16-06-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
@rweust Op die manier haal je wel alles netjes weg, maar voor dat kantelen ben ik wat huiverig. Ben alleen en heb artrose in mijn handen.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-06 07:38
@rweust : vandaag een hoop pluisjes gevonden in de inlaat, ongeveer 50% was afgesloten, desondanks bleef de unit zeer goed werken (24°C deze morgen om 10 u, nu 29°C), binnentemp bleef ongewijzigd op 22°C..
Pluisjes verwijderd, geen merkbaar verschil.
De invoer heeft fijnmazig gaas; zou het kwaad kunnen het fijnmazige te vervangen door grover gaas?

@dimmi : je kan er ook vanaf buiten in en de kabeltjes loswippen, tenminste als je muur niet te dik is.

[ Voor 4% gewijzigd door p38cyq op 16-06-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
p38cyq schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:48:
@rweust : vandaag een hoop pluisjes gevonden in de inlaat, ongeveer 50% was afgesloten, desondanks bleef de unit zeer goed werken (24°C deze morgen om 10 u, nu 29°C), binnentemp bleef ongewijzigd op 22°C..
Pluisjes verwijderd, geen merkbaar verschil.
De invoer heeft fijnmazig gaas; zou het kwaad kunnen het fijnmazige te vervangen door grover gaas?
Nee, kan gewoon grover gaas in, alleen dan loop je risico met nestelende wespen en metselbijen bij te grote gaten en open roosters. Die pluizen komen voornamelijk van wilgen en populieren in het voorjaar, dit duurt niet lang en is hier al weer voorbij. Vorig jaar heb ik één keer de 2.5 - 3 mm maaswijdte roosters schoon gemaakt, nu doe ik dit waarschijnlijk twee keer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rweust
Ik heb gekozen voor gegoten aluminium lammelenroosters met grof gaas er achter (1cm opening, ze zijn ook met fijn gaas te koop, maar dan zit dit er vast aan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56Zx_EyCLNtS7cZAgizOTB3tols=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XiaR1lFN80e2ZiEh2cIi33jb.png?f=user_large

Deze lamellenroosters klemmen bij mij, omdat ik hierachter uit een stuk fijnmazig RVS gaas (2,5 - 3 mm maaswijdte) een insectenrooster heb geknipt met vier oren er aan die de roosters vastklemmen in het kanaal van de Innova. De lamellenroosters wip je los met een grote schroevendraaier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1u0vp9fCFr8f5YNPhN0g-sc6zw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SYo08pg9L1uDwcSWer6JYtd4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCfDMQj3lgcCiFTvU3F6uL-ehEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VISeLKJr4jbzH8gfGhYWlmUn.jpg?f=fotoalbum_large

Het leek aardig dicht met wilg en populier pluizen, maar dit is in de praktijk minder dan 25% en in het voorjaar duren die pluizen meestal maar twee weken. Even twee vegen borstelen met de stoffer en het insectenrooster is weer schoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqX5-wtRPycROi_9IDQWA8IKuQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xHA6D3MIKE4VMkWbxaMVrLDq.png?f=user_large

Dan het aluminium lamellenrooster weer licht op zijn plaats kloppen. Er is bij mij zo geen kit nodig, klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiXkPWMYpzrD91iW_my7ymDIvQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhOyCZSOtxXxWStITyG31Zs5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
@rweust Hartelijk dank voor de verhelderende foto's. Hier geen wilgen of populieren, wel muizen. Ik denk dat ik het ga proberen met de lamellen met het fijne gaas en dan het muizengaas aan de buitenkant over de lamellen heen. Zou dat werken?

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
*Knip*, laat die vervelende opmerking eens achterwegen

[ Voor 72% gewijzigd door Zeehond op 18-06-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Dinmi schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:19:
@rweust Hartelijk dank voor de verhelderende foto's. Hier geen wilgen of populieren, wel muizen. Ik denk dat ik het ga proberen met de lamellen met het fijne gaas en dan het muizengaas aan de buitenkant over de lamellen heen. Zou dat werken?
Lijkt mij geen probleem, misschien wat moeilijker om dit netjes te krijgen.

Je kunt trouwens ook roosters kopen met fijnmazig gaas er al achter:
https://www.ventilatiesho...0mm-inclusief-gaas-zwart/

Deze zijn misschien wat moeilijker schoon te krijgen, maar waarschijnlijk niets wat niet met een spuitbusje perslucht van de Action van 2 euro goed valt op te lossen. Je moet ze dan alleen nog goed in kanalen van de Innova laten klemmen.

[ Voor 36% gewijzigd door rweust op 17-06-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Trouwens, nog even een tip over het klemmen van deze lamellenroosters, mocht de 162mm booropening net wat te groot uitvallen.

Deze aluminium lamellenroosters hoeven dan niet met siliconenkit vast te worden gezet. De witte plastic plaat die bij de Innova zit waar je de kanalen uit rolt, is van polystyreen. Dit is dezelfde kunststof waar onze modelbouwvliegtuigjes van vroeger uit bestonden. Als je dus in een speelgoedzaak een tubetje modelbouwlijm voor plastic bouwpakketten koopt voor een paar euro, dan kun je hiermee een paar stukjes polystyreen, die je knipt uit de stukken die je over hebt van deze kunststof kanaalplaat, aan de binnenkant in de gevelopening lijmen.

Polystyreenlijm lost het oppervlak van de plaat op, de kunststof smelt bijna aan elkaar en dit geeft een hele goede verbinding, sterk genoeg om roosters in te klemmen en dit aan te kloppen. Alleen als je hier al siliconen aan hebt gesmeerd kan dit wel eens moeilijker gaan (oppassen met schoonmaken met aceton, dit lost polystyreen ook zeer goed op). Probeer dit allemaal wel eerst even op een stukje uit, voor je aan de kanalen gaat lijmen, misschien heeft Innova ondertussen weer voor een andere kunststof gekozen.

Een paar vierkantjes polystyreen aan de binnenkant van het kanaal geplakt (bv. 4 stuks op de plaatsen waar bij mij de oren van het insectengaas zitten op bovenstaande foto), even 24 uur laten drogen, en dan klemt het lamellenrooster daarna wel. Geen kit meer nodig, geen gesmeer en het rooster is altijd weer los te krijgen om schoon te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 17-06-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09-2024
rweust schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:07:
Er is nog een nadeel van een Innova vlak tegen het plafond hangen. De aanzuigluchtstroom gaat op een gegeven moment vuilvlekken tegen je plafond veroorzaken boven je Innova, vooral als er gerookt wordt in de ruimte. Bij niet rokers zou ik al minimaal 20 cm aanhouden, bij rokers zeker 10 cm meer.

De swivelklep naar beneden gericht laten, dan treedt ook weinig menging op en haalt de Innova zijn koelvermogen wel. Staat hier echter weer een kast pal onder, dan is deze opstelling weer niet ideaal Je verstoort dan misschien de naar beneden gerichte, koele luchtstroom te veel.
Het valt uiteindelijk mee want de kast zelf is 48cm diepte. En daarnaast is mijn woonkamer 5 meter breed en 10 meter lengte. De airco wordt op midden van de woonkamer neergezet. Ik hoef de klep niet helemaal naar beneden richten want de kou gaat vanzelf naar beneden dus beetje schuin naar beneden gericht is prima. Ik gebruik dit vooral bij hittegolf. Mijn woning is goed geïsoleerd maar na 2-3 dagen extreem warm wordt binnen ook warm en dan duurt enkele dagen voordat warmte weg is. Dat is wel een nadeel van goede geïsoleerd woningen. Ik hoef overigens niet naar 19 graden maar 23 graden binnen is prima te doen.

Ik zit denken om aluminium folie (moet nog uit zoeken of het in witte kleur mogelijk is) bij stuk plafond boven de innova zetten zodat er geen/minder vuil hangen boven de innova.
Er wordt binnen niet gerookt (wel elektrisch roken). Dus 17,5cm ruimte valt wel mee (beter dan 12cm ruimte zeg maar) maar ga nog rustig over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:11
Franske84 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:27:
[...]
Ik zit denken om aluminium folie (moet nog uit zoeken of het in witte kleur mogelijk is)
Ik heb toevallig hier van de winter naar zitten kijken om een infraroodpaneel te laten weerkaatsen op een schuin dak. Viel me nog niet mee. Het best is inderdaad wel follie (echt dun), maar ik geloof dat een kleurtje erop dan weer minder gunstig is. En ja, zo van die kale alu-folie in je huis geplakt, dan denken gasten weer snel dat je een 5G-wappie bent ;)

Vandaag draait m'n Innova 12HP als een "prima föhntje":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buQOTf8upiZggvFfaeOhhqJgA9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXj0siHP2HpcznEsdjuUPvF2.jpg?f=user_large

Je ziet wel dat waar de compressor zit, er nog best wat warmte lekt, zeker aan de onderkant (ook te voelen).

Ik las gister dit in een nieuwsartikel over warmte op de werkplek:
Volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is in de zomer 'de ideale temperatuur' tussen de 23 en 26 graden. "Bij temperaturen boven de 26 graden is er sprake van een extra lichamelijke belasting en behoort men na te denken over maatregelen.”
Ik vind 26 hier ook precies de grens waarop ik me niet meer goed kan concentreren. Maar 20 graden in de zomer, dat is me echt even te "chill"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
TCMR schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Ik heb toevallig hier van de winter naar zitten kijken om een infraroodpaneel te laten weerkaatsen op een schuin dak. Viel me nog niet mee. Het best is inderdaad wel follie (echt dun), maar ik geloof dat een kleurtje erop dan weer minder gunstig is. En ja, zo van die kale alu-folie in je huis geplakt, dan denken gasten weer snel dat je een 5G-wappie bent ;)
Precies. Daarom dacht ik witte Alu zodat het niet opvalt maar ik kan ook stuk plastic op plafond zetten. Als die vuil is en niet weg kan halen dan is die plastic plaat richting naar plastic afval. Ach wacht even af tot hp15 leverbaar is dan ga ik nog keer goed verdiepen en nadenken. Als buiten 30+ is dan moet die airco zorgen dat in woonkamer 23-24 graden blijft. Nu is hier zonder airco al richting 26 graden. Gistermiddag was 24 naar 25 graden gegaan.
Elk hittedag, een graden erbij binnen. En na hitte zakt het langzaam, vaak 1 graden per dag naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@TCMR Mooie warmtebeelden en erg leuk om te zien, dank je wel.

Dat warmtelek is er, maar reken eens uit hoeveel Watt aan warmtestroom dit betreft. Je hebt een oppervlak van een paar dm2 met een deltaT van 8,6 K (tenminste als de kamer 20 C is). Door convectie en radiatie stroomt hier minder dan 10 Watt aan warmte jouw kamer in. Niet in verhouding tot de 2400 Watt koelvermogen die de Innova 2.0 12HP zelf kan leveren aan de uitblazende koude lucht (en die zie je niet op de warmtebeeldcamera).

Niet iets om je erg druk over te maken dus, valt eigenlijk best wel mee dat hier rond de compressor de behuizing maar 8,6 C warmer wordt. Het overgrote deel van de warmte (99%) wordt dus erg netjes naar buiten geblazen.

Even ter vergelijk. Als je zelf in je zwembroek in deze kamer gaat staan, dan ben je 37 C, is er dus sprake van een dubbel zo hoge deltaT van 17 K en een heel veel groter oppervlak (ruim 1,7 m2) en stroomt er ongeveer 200W aan warmte deze kamer in. Reken maar uit, als je 2500 Kcal per dag eet = 10,5 MJ per 24 uur, dan verbrand je gemiddeld 120 J/s, ofwel 120W, 's nachts minder, overdag meer. In je zwembroek in een 20 C kamer heb je het niet al te warm warm en zal het warmteverlies nog iets meer zijn.

Ik ga dit niet voordoen en hier zeker geen foto's van posten, mijn warmteverlies zal echter nog wat groter zijn, dit wil ik jullie niet aan doen.
;)

[ Voor 24% gewijzigd door rweust op 18-06-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-06 13:57

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Werd vanmiddag door een collega gewezen op het bestaan dat die monoblock units. Want een ventilator koelt natuurlijk niet, een split-unit kan ik niet fatsoenlijk kwijt (zo'n puist aan de straatkant vind ik echt geen gezicht)... dit is een mooie middenweg.

Elk jaar weer concluderen dat ik echt heel slecht slaap met die warmte. Het hoeft echt geen 20 graden te worden, maar 23 ipv 28 is al heel welkom :)

Als ik het goed begrijp zou zo'n Innova 2.0 12HP netjes moeten werken voor een slaapkamer van 3,7 x 3,7 x 2,4 (14m2, 33m3).

Hier lees ik praktisch alleen maar positieve verhalen. Tuurlijk, een split-unit werkt beter en zuiniger, maar is ook weer een stuk duurder. Zijn er nog serieuze nadelen te benoemen die ik in mijn enthousiasme over het hoofd zou kunnen zien?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Geluid 's nachts in een stille slaapkamer. Ik zou zeggen begin eens vooraan te lezen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-06 13:57

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

rweust schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:45:
Geluid 's nachts in een stille slaapkamer. Ik zou zeggen begin eens vooraan te lezen in dit topic.
Okee vooruit, die had ik moeten noemen als 'gezien'. Maar die is natuurlijk te verwachten... het actieve component zit dan aan de binnenkant, dus die hoor je. Het was hoe dan ook niet de bedoeling een airco 's nachts aan te laten staan. Als de boel maar acceptabel is op het moment dat we in slaap willen vallen.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Kaastosti schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Okee vooruit, die had ik moeten noemen als 'gezien'. Maar die is natuurlijk te verwachten... het actieve component zit dan aan de binnenkant, dus die hoor je. Het was hoe dan ook niet de bedoeling een airco 's nachts aan te laten staan. Als de boel maar acceptabel is op het moment dat we in slaap willen vallen.
Tja, en het probleem is alleen dat acceptabel dus niet voor iedereen hetzelfde is. Geluid is helaas ook behoorlijk subjectief, waar de één makkelijk bij inslaapt, ergert de ander zich dood.

Als jouw slaapkamer goed geïsoleerd is, niet direct onder een of plat schuin dak met hete dakbedekking zomers, niet onder een warme zolder met houten vloer, geen dunne gipswandjes naar andere warmere ruimtes en fatsoenlijk isolatieglas bezit, zonder enorm glasoppervlak, dan kun je inderdaad doen wat ik meestal ook doe: koelen tot je gaat slapen en deze unit alleen bij een hittegolf 's nachts aan laten staan. In het laatste geval zul je echter wel even aan het op- en aftoeren van de condensorventilator moeten wennen. Tenminste dat geldt voor mij, mijn 17-jarige zoon heeft weer nergens last van en laat hem bij warm weer altijd aan staan in de nachtstand.

EDIT: Als je de airco op de nachtmodus hebt uitgeschakeld, dan start deze bij opnieuw aanzetten ook weer in op de nachtmodus. Het display geeft dan echter automatische vermogensmodus aan, wandelende blokjes. De nachtmodus een keer uitzetten en weer aanzetten, zet de airco weer op laagvermogen, kleinste blokje.

[ Voor 10% gewijzigd door rweust op 26-07-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15

Yucon

*broem*

Nou, dat begon lekker. Ik heb er zojuist 3 geplaatst en een half uurtje later had ik een boze buurman aan de deur vanwege het geluid. Binnen vielen ze inderdaad wel mee wat betreft geluid.

Waarschijnlijk speelde het mee dat ik ze aanzette in een huis dat flink warm was. Daardoor draaiden ze allemaal op vol vermogen, maar dit was toch niet helemaal hoe ik het voor me gezien had. Eens kijken hoe het morgen gaat als ik ze veel vroeger aanzet zodat ze beter op deellast kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 20:26
rweust schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:57:
Kortom in verwarmend bedrijf heb je zeker condensafvoer nodig. In koelend bedrijf hoeft dit niet bij deze Innova, (mits buitentemperatuur meer dan 23 C, zegt Innova). Het condens wordt dan over de "natte condensor"gepompt, verdampt en met de warme lucht naar buiten afgevoerd.

Als je de airco alleen in koelend bedrijf gebruikt, kun je de condensafvoer dus afdoppen aan de onderkant, recht onder de elektrische plunjerklep. Laat je deze open en hang je er een emmer o.i.d. onder, dan zul je merken dat na bij iedere keer uitschakelen deze Innova de pan wel leeg laat lopen en komt dit condens wel in je emmer. Er kan ook een beetje langs het plunjerklepje lekken.

Afdoppen kan, mits allen bij gebruik in koelend bedrijf, en dan is een emmer, colafles o.i.d. eronder niet nodig. Bij mij bleek één van de condensafvoeren volledig dichtgemetseld door de rosse metselbij (zie paar post terug), kwam geen condens meer door. Toch bleef de Innova gewoon flink werken tijdens de hittegolf vorige zomer en daarna in koelend bedrijf. Hij verdampte zijn condens dus netjes en voerde dit met de warme lucht mee af naar buiten. Nooit gemerkt dat deze afvoer al een hele tijd dichtzat, ook nooit lekkage of "OF" (overflow van de condenspan) foutmeling op het display.
Goed stuk hoor, maar bij ons werkt het schijnbaar anders. Na een of max twee dagen koelen (nooit verwarmen, doen we niet) gaan beide units (12 HP en 10 HP) standaard op OF en moet hij leeg lopen voor de unit weer functioneert. Dit is geen uitzondering, maar zoals de Innova bij ons functioneert. We hebben geen condensafvoer naar buiten, was bij ons niet te realiseren zonder lange leiding langs het huis. En het zou niet nodig zijn bij alleen koelen aldus importeur/verkoper; praktijk is alleen anders. De installateur gaf later ook toe dat de verkoper hier geen realistisch beeld van schetste. De Innova's bevallen alsnog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Yucon schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:19:
Nou, dat begon lekker. Ik heb er zojuist 3 geplaatst en een half uurtje later had ik een boze buurman aan de deur vanwege het geluid. Binnen vielen ze inderdaad wel mee wat betreft geluid.

Waarschijnlijk speelde het mee dat ik ze aanzette in een huis dat flink warm was. Daardoor draaiden ze allemaal op vol vermogen, maar dit was toch niet helemaal hoe ik het voor me gezien had. Eens kijken hoe het morgen gaat als ik ze veel vroeger aanzet zodat ze beter op deellast kunnen draaien.
De meeste split buitenunits maken nog meer lawaai dan 45 dB op vol vermogen (geen dual power). Zoals eerder aangegeven, is het brongeluid wat alle airco leveranciers opgeven. Plaatselijk kan geluid nog veel erger uitpakken, vooral als de energie niet rondom vrij weg kan, maar reflecteert tegen harde vlakken of dat er zaken mee resoneren, waardoor het geluid geen puntbron meer is.

Je kunt ook zelf de airco op minder vermogen starten, ipv op automaat (wandelende blokjes) of nog erger, dual power (knipperende blokjes), kun je hem op één blokje of twee zetten.

Ik waarschuw altijd voor geluid, vanaf mijn eerste post, maar kan helaas niet bepalen wat de één acceptabel vindt en de ander niet. 45 dB brongeluid zegt dan niet zo veel, de omstandigheden en beleving zijn voor iedereen anders. De Innova's zijn echter ook niet de luidruchtigste airco's buitenshuis en het is ook geen tonaal geluid (brommen of fluiten) waarvoor nog strengere geluidsnormen gelden sind 1 januari 2021.

Zoals ook al aangegeven, moet je deze Innova's niet laten uitblazen op een plaats waar jouw buurman een paar meter verder van zijn terras of balkon geniet of zijn slaapkamerraam heeft, wat hij in warme nachten graag open laat. Dan is 45 dB nog steeds veel lawaai. Één ding weet je echter wel zeker, een split buitenunit met 60 dB brongeluid had op die plaats beslist meer lawaai gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door rweust op 02-08-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Dieken Taffert schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Goed stuk hoor, maar bij ons werkt het schijnbaar anders. Na een of max twee dagen koelen (nooit verwarmen, doen we niet) gaan beide units (12 HP en 10 HP) standaard op OF en moet hij leeg lopen voor de unit weer functioneert. Dit is geen uitzondering, maar zoals de Innova bij ons functioneert. We hebben geen condensafvoer naar buiten, was bij ons niet te realiseren zonder lange leiding langs het huis. En het zou niet nodig zijn bij alleen koelen aldus importeur/verkoper; praktijk is alleen anders. De installateur gaf later ook toe dat de verkoper hier geen realistisch beeld van schetste. De Innova's bevallen alsnog prima.
Niet alleen de verkoper beweert dit, maar ook Innova zelf. De enige restrictie die men stelt is dat het warmer buiten is dan 23 C, kijk maar na in de installation manual (pagina 5 en 10).

"With a simple action on the touch screen display, the
"heating" function can be deactivated: the appliance will
then operate in "cooling" only, without the need for the
condensate discharge pipe. "

"For cooling only appliances, this pipe must be connected
if the appliance is intended for use with low external
temperatures (below 23°C)."

Het vocht komt binnen uit jouw huis. Wel vreemde omstandigheden dat dit vocht niet over de warme condensor verdampt kan worden en met de warme lucht naar buiten geblazen, veel monoblocks (ook one-ducts) gebruiken al jaren dit natte condensor principe en hebben geen condenstankje meer. Zoals ook al gezegd in eerdere posts, Dit is niet nieuw.

Je gebruikt de airco toch echt wel alleen in koelbedrijf, sneeuwvlokje, zoals ook al vaker aangegeven, in automaat (A) of verwarmingsbedrijf (zonnetje) werkt dit niet! Dan zit je condenspan inderdaad zo vol, als die afgedopt is, staat ook duidelijk in de handleiding. Om te voorkomen dat dit per ongeluk gebeurt kun je de Innova ook in Cooling Only mode zetten, staat wel in de handleiding (pagina 8 van de user manual bovenaan, 1.4).

Wat je beslist ook niet aan mag hebben staan betreft de continues drain. Dit is de mogelijkheid om de condensklep continu open te zetten, zodat condens er continu uit loopt en de condenspomp niet gebruikt wordt om de condensor nat te houden. Dit heet de seasons change procedure en wordt voor de nebulizer 3.0 (luchtbevochtiger) gebruikt (pagina 9 van de user manual bovenaan, 1.9).

Bij mij werkt dit condens verdampen overigens wel, zij het per ongeluk, want één condensafvoer bleek vorig voorjaar compleet dichtgemetseld door metselbijen, kwam niets meer door, toch een jaar lang geen last gehad en niets van gemerkt, alle condens werd netjes verdampt.

Misschien heb je een heel vochtig huis? Waarom kun je trouwens wel de warme lucht door de muur naar buiten afvoeren en kan het condens niet door dezelfde muur naar buiten? Zit hier een terras oid onder?

[ Voor 23% gewijzigd door rweust op 02-08-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
Iets anders, hebben jullie ervaring met innova HP 15 H2O?

Ik las bij itec site en heb begrepen dat het mogelijk aansluiten bij CV systeem? Klopt dit of is het gewoon een verkooppraatjes? Als het wel aan kunnen sluiten met CV systeem dan is wel een goed idee. Dan zal ik bovenverdieping alle radiators vervangen en in winter kunnen ze lekker verwarmen door CV, zoals nu geval is met radiators, en in zomer airco gebruiken. Koude water stromen binnen CV systeem (geen waterverbruik). Wordt water niet warmer als je innova H2O gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Franske84 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:31:
Iets anders, hebben jullie ervaring met innova HP 15 H2O?

Ik las bij itec site en heb begrepen dat het mogelijk aansluiten bij CV systeem? Klopt dit of is het gewoon een verkooppraatjes? Als het wel aan kunnen sluiten met CV systeem dan is wel een goed idee. Dan zal ik bovenverdieping alle radiators vervangen en in winter kunnen ze lekker verwarmen door CV, zoals nu geval is met radiators, en in zomer airco gebruiken. Koude water stromen binnen CV systeem (geen waterverbruik). Wordt water niet warmer als je innova H2O gaat gebruiken?
Geen ervaring, maar er zijn al langer airco/warmtepompen met hierachter een fancoil unit die je op het CV circuit kunt aansluiten voor verwarming, de FCU types van Innova. De kasten van Innova worden dan echter wel flink dikker.

De H2O versie is, voor zover ik kan zien, voor aansluiting op grondwater, warmte in de grond stoppen ipv naar buiten blazen dus en er 's winters weer uit halen, niet voor aansluiting op de CV. Dit mag overigens lang niet overal in Nederland, buiten dat, kun je bij mineraal houdend grondwater (kalk, ijzer, ed.) ook wel problemen krijgen met aangroei in grondwaterpomp, leidingen en warmtewisselaar. Je kunt wel kiezen voor een gesloten circuit met een flink vlak aan dieper ingegraven Tyleenbuis, mits je een grote tuin of klein weilandje bezit.

Kijk eens op de site van Innova zelf, ipv Itec: https://www.innovaenergie.com/en/

[ Voor 22% gewijzigd door rweust op 18-06-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
rweust schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:27:
@TCMR Even ter vergelijk. Als je zelf in je zwembroek in deze kamer gaat staan
Daarom trek ik altijd eerst een dikke donsjas aan voordat ik de airco aanzet. Zo hou ik de ruimte tenminste koel ;)

Maar ik heb er inderdaad geen moeite mee dat de kast zelf wat opwarmt. Ik zie met m'n camera veel ergere "koude-lekken" bij m'n inbouw-halogeenspots. In de winter zijn het duidelijke koude-spots, nu als de zon er op staat te beuken: duidelijke hot-spots. Dus die ga ik binnenkort een keer aanpakken. Teveel isolatie rond die gaten weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Dieken Taffert schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:58:[...]Na een of max twee dagen koelen (nooit verwarmen, doen we niet) gaan beide units (12 HP en 10 HP) standaard op OF en moet hij leeg lopen voor de unit weer functioneert.
Vandaag is het misschien niet echt representatief weer, maar het is buiten wel meer dan 23 graden, alleen is het binnen en buiten supervochtig (vanochtend 64% volgens mijn Testo hygrometer, bij 25 graden). Ik heb net m'n Innova 12HP uitgeschakeld (inmiddels 54% relatieve luchtvochtigheid) en hoorde nog een tijdje flink wat condenswater door de leiding lopen (die loost op het riool binnen, samen met WTW-unit en CV-ketel, die allemaal vrij dicht bij elkaar hangen). Dus ja, ik zou als ik jou was zeker een voorziening maken voor condensafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
rweust schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:27:
[...]De H2O versie is, voor zover ik kan zien, voor aansluiting op grondwater, warmte in de grond stoppen ipv naar buiten blazen dus en er 's winters weer uit halen
Nee, was het maar waar. Het is een apparaat dat leiding- of grondwater "verbruikt" door er extra mee te koelen, en het dan in de rioolafvoer dumpt. Een bizar concept waar ik met m'n hoofd echt niet bij kan. Zomers worden telkens droger, (drink)water telkens schaarser. En dan dit.
Zowel waterbeheerders als leidingwaterbedrijven zullen niet blij zijn als jij op die manier leiding- of grondwater verbruikt (door het nagenoeg direct het riool in te lozen).

Ik weet dat er meerdere merken zijn die zo'n allesbehalve duurzame "oplossing" aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
TCMR schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Vandaag is het misschien niet echt representatief weer, maar het is buiten wel meer dan 23 graden, alleen is het binnen en buiten supervochtig (vanochtend 64% volgens mijn Testo hygrometer, bij 25 graden). Ik heb net m'n Innova 12HP uitgeschakeld (inmiddels 54% relatieve luchtvochtigheid) en hoorde nog een tijdje flink wat condenswater door de leiding lopen (die loost op het riool binnen, samen met WTW-unit en CV-ketel, die allemaal vrij dicht bij elkaar hangen). Dus ja, ik zou als ik jou was zeker een voorziening maken voor condensafvoer.
Zie mij eerdere posts @TCMR . De Innova laat standaard zijn condenspan helemaal leeglopen, als je hem uitzet. Dit om schimmelvorming en bacteriegroei (Legionella, belangrijker in warmere landen) te vermijden. Hiervoor heeft ie een elektrische klep onderin zijn condenspan. Bij volledig afdoppen kies je er voor dit condens te bewaren om de volgende keer over de warme condensor te pompen, te verdampen en naar buiten te blazen of via natuurlijke weg te verdampen. Dit kan volgens Innova (installation manual) en ook bij mij gaf dit een jaar geen problemen, maar kennelijk zijn er die er wel storingen door krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
rweust schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:42:
[...]
Zie mij eerdere posts @TCMR . De Innova laat standaard zijn condenspan helemaal leeglopen, als je hem uitzet.
Oh, top. Die had ik even gemist. Ik ben een van de weinigen die deze enorme thread (vorig jaar dan toch) helemaal heeft doorgelezen (dat kon toen nog ;), maar dit wist ik niet meer. Goed om te weten, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
TCMR schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:40:
[...]

Nee, was het maar waar. Het is een apparaat dat leiding- of grondwater "verbruikt" door er extra mee te koelen, en het dan in de rioolafvoer dumpt. Een bizar concept waar ik met m'n hoofd echt niet bij kan. Zomers worden telkens droger, (drink)water telkens schaarser. En dan dit.
Zowel waterbeheerders als leidingwaterbedrijven zullen niet blij zijn als jij op die manier leiding- of grondwater verbruikt (door het nagenoeg direct het riool in te lozen).

Ik weet dat er meerdere merken zijn die zo'n allesbehalve duurzame "oplossing" aanbieden.
Maar ipv in het riool dumpen kan dit dan toch ook gewoon weer terug de grond in, als het grondwater betreft? Dan is dit nog niet zo'n gek principe.

In Nederland wil men met grondwater koelen of verwarmen overigens bijna nergens meer toestaan, men is toch bang voor vervuiling. Daarnaast bevat ons grondwater veel mineralen, wat aangroeiproblemen geeft in pompen, leidingen en warmtewisselaars. Sommige installateurs bouwen daarom een gesloten circuit voor warmte in of uit de bodem (veld met honderden meters redelijk diep ingegraven Tyleenbuis), met een eigen pomp en reservoir zou ie hier toch ook op kunnen koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Ik zit hier opnieuw met een pak pluisjes in de inlaat, en dat na twee dagen (zie voorgaande), en leef in een buitenwijk van Brussel (dus geen bossen of zo). Ik overweeg dan ook om het fijnmazig rooster te verwijderen, want het opruimen van deze pluisjes van de standaard geleverde alu inlaat is niet echt eenvoudig.
Blijkbaar is dit fijnmazig net in het rooster niet echt nodig gezien vele units geleverd werden met de verticale plastic kleppen - geheel zonder filter.
@rweust : kan het kwaad dit filter definitief te verwijderen? Want wat gebeurt er met de binnengezogen lucht werkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
p38cyq schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:20:
Ik zit hier opnieuw met een pak pluisjes in de inlaat, en dat na twee dagen (zie voorgaande), en leef in een buitenwijk van Brussel (dus geen bossen of zo). Ik overweeg dan ook om het fijnmazig rooster te verwijderen, want het opruimen van deze pluisjes van de standaard geleverde alu inlaat is niet echt eenvoudig.
Blijkbaar is dit fijnmazig net in het rooster niet echt nodig gezien vele units geleverd werden met de verticale plastic kleppen - geheel zonder filter.
@rweust : kan het kwaad dit filter definitief te verwijderen? Want wat gebeurt er met de binnengezogen lucht werkelijk?
Nee, zoals je al aangeeft doet Innova dit ook. Alleen sluiten de kleppen wel meer bij geen gebruik van de airco. Nestelende insecten krijgen dan wat minder kans dan bij continu open ducts, maar als je niet veel wespen en metselbijen hebt, dan kun je het proberen.

Als je veel pluizen hebt, dan kunnen die wel naar binnen gezogen worden en verzamelen op en in de condensor. Dit kan soms wat problemen geven, ook bij grotere industriële condensors, overigens. Misschien aan het eind van het jaar de Innova van voren even open maken en de condensor en condenspan schoon maken. Met een beetje handigheid en beleid (altijd de netspanning er af, plaatschroeven nooit met de accuboor aandraaien, etc) lukt dit je wel.

Bij condensors gaat veel rommel er normaal gewoon door heen en weer naar buiten. Wat er soms tegenaan gaat (bladeren) valt er vaak weer af en gaat er bij een volgende start van de ventilator wel weer langs.

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 18-06-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
Thank you sir! Ik appreciëer jouw antwoord bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sokar24
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-01-2024
Toch wel dankzij dit topic een innova 2.0 12hp aangeaschaft. Thanks voor tips.

Dan een vraag, de innova hangt voor ons bed, boven de verwarming (die eigenlijk altijd uit staat). Ik heb daarom nogal wat last van het display licht. Is daar wat aan te doen? Weet iemand hoe je dat licht uit kunt schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
sokar24 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:06:
Weet iemand hoe je dat licht uit kunt schakelen?
In de user manual pagina 8 staat:
"De helderheidssensor van het display kan worden uitgeschakeld (te allen tijde de maximale helderheid behouden) door de nachtknop () gedurende 10 seconden ingedrukt te houden. "ds" (uitgeschakeld) of "En" (ingeschakeld) verschijnt op het display."
Volgens mij heb ik dit ook gedaan, maar helemaal uit gaat ie volgens mij nooit. Maar hij brandt wel minder fel. Al vind ik het niet belangrijk, want hij hangt op kantoor, hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinmi
Goed, ik heb de standaardkleppen vervangen door fijnmazige roosters. Helaas kreeg ik het niet voorelkaar het muizengaas te bevestigen. Ook past het rooster net niet, maar heb dat even simplistisch opgelost door tape op de binnenrand van het rooster te plakken. Zitten niet muurvast, maar ze vallen er ook niet makkelijk uit. Ik had wel blad aan de binnenkant dus meteen maar even goed uitgeveegd. Fijn, geen slakken en grotere insecten meer.
Ik heb de lamellen naar boven gericht omdat de in-en uitlaat dicht boven de grond zijn. Als de buurman klaagt (wat hij niet zal doen), kan ik ze alsnog omdraaien.
Blij met de tips hier!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNOeoIyWD3nsyynMR-MQc1hkUW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWr0AVTwPQApfQTTOIWN1czw.jpg?f=fotoalbum_large

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Dirkzwager
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik lees verschillende afstanden wat betreft het plaatsen van het apparaat mbt de muur. Van 3 cm afstand tot 20 cm. Iemand enig idee wat de minimale afstand is? Ideale plek is namelijk met minimale ruimte aan weerszijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
D.Dirkzwager schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:44:
enig idee wat de minimale afstand is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qs8N1Htr0FqN6HnneEQwYiFi2pA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GYIB97ypMml8DL2Lfkqhomh.png?f=fotoalbum_large

Maar dit komt uit "Rev 08" van de installatiehandleiding. Ik heb al gezien dat daar soms dingen in veranderen. Je vindt de "nieuwste" (Rev 02?) handleiding zo op de site van innovaenergie.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Dirkzwager
Top,dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
rweust schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Geen ervaring, maar er zijn al langer airco/warmtepompen met hierachter een fancoil unit die je op het CV circuit kunt aansluiten voor verwarming, de FCU types van Innova. De kasten van Innova worden dan echter wel flink dikker.

De H2O versie is, voor zover ik kan zien, voor aansluiting op grondwater, warmte in de grond stoppen ipv naar buiten blazen dus en er 's winters weer uit halen, niet voor aansluiting op de CV. Dit mag overigens lang niet overal in Nederland, buiten dat, kun je bij mineraal houdend grondwater (kalk, ijzer, ed.) ook wel problemen krijgen met aangroei in grondwaterpomp, leidingen en warmtewisselaar. Je kunt wel kiezen voor een gesloten circuit met een flink vlak aan dieper ingegraven Tyleenbuis, mits je een grote tuin of klein weilandje bezit.

Kijk eens op de site van Innova zelf, ipv Itec: https://www.innovaenergie.com/en/
Dan klopt de info van itec niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGf8nbAGCj-YNHHGEMtesOTgfnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Awu3CnJ8uDDx68Qw7miDxtqK.png?f=fotoalbum_large

In ieder geval bedankt voor de uitleg. Fcu was ik al op de hoogte maar is inderdaad te dik. Ik wacht gerust af op nieuwere modellen en die zullen (hoop ik) slanker worden. Innova 15HP is er nog niet dus zal waarschijnlijk na mijn vakantie beschikbaar en voor deze zomer is te laat. Na zomervakantie ga ik eentje aanschaffen en plaatsen.
Voor de bovenverdieping wacht ik nog een jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
TCMR schreef op zondag 20 juni 2021 @ 07:05:
[...]

[Afbeelding]

Maar dit komt uit "Rev 08" van de installatiehandleiding. Ik heb al gezien dat daar soms dingen in veranderen. Je vindt de "nieuwste" (Rev 02?) handleiding zo op de site van innovaenergie.com
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTn1alEUjhLEYgAPZzxq9FZak9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zS5tMdpmewVOVSZf8azZI1qO.png?f=fotoalbum_large
Dit is van innova 12hp...
Richting 200mm is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Dirkzwager
Franske84 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]
Dit is van innova 12hp...
Richting 200mm is beter
Maar nergens kan ik vinden waarom er zoveel afstand moet worden gehouden. Ik heb maar een smal muurtje waar hij op moet komen, en links van de muur dus geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
D.Dirkzwager schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:14:
[...]

Maar nergens kan ik vinden waarom er zoveel afstand moet worden gehouden. Ik heb maar een smal muurtje waar hij op moet komen, en links van de muur dus geen ruimte.
Gaat meer om warme lucht innemen en koude lucht blazen. Daarnaast schijnt dat er mogelijk vuile vlekken bovenop als je te dichtbij bij plafond zet. Zie berichten hierover bij de vorige pagina (of 2 pagina's eerder).
Hoeveel mm ruimte kan bij je? Ik heb 175mm ruimte over bovenop. Meer zit helaas niet in en andere plaatsen zijn niet mogelijk (wel 80cm breed maar ik moet toch een 15hp versie hebben ivm 135m3 ruimte).

Hoeveel M2/M3 heb je? Ik vermoed dat er bij 10hp of 8hp misschien wel mogelijk bij 100/120mm ruimte bovenop.

Iets anders, bij 15HP zit R32 koelmiddel en is stuk beter dan r410a.
Bron: https://www.airflow.nl/koudemiddel-info-r32-vs-r410a/
Alleen is 12HP stukje zuiniger dan 15HP qua de stroomverbruik..

[ Voor 17% gewijzigd door Franske84 op 21-06-2021 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
De ruimte aan de zijkanten heeft meer te maken met dat er niet vol langs de muur wordt uitgeblazen en deze gekoelde lucht dan daarboven weer aangezogen wordt, hierdoor ontstaan meetfouten, daarnaast met het kunnen verwijderen van de zijpanelen. Links zit de voeding en gelijkrichter hier achter voor de inverters en motoren, vandaar dat men hier ook graag 6 cm ruimte aanhoudt.

Maar ga je hem en dicht tegen het plafond en strak op enkele centimeters opgesloten tussen twee muren ophangen dan? Beschrijf de situatie en jouw probleem eens wat beter.

Het rooster aan de bovenzijde zuigt aan en moet goed warme lucht uit de ruimte kunnen trekken, daaronder moet via de swivelklep de koude lucht goed de ruimte ingeblazen kunnen worden. De Innova tussen twee muren smal opsluiten en dan ook nog aan de bovenzijde beperken is natuurlijk wat anders dan dat je hem in hoog in de hoek hangt of dat er aan beide zijden een raam zit met een gordijn. Dit laatste beperkt veel minder.

Bij echt ruimte gebrek is er ook nog de smallere 9HP Mini en er is een verticale uitvoering van de 12HP (schijnt wel iets meer lawaai te maken). Kijk anders eens op de site van Innova (zie post van 18 juni 2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 21:28
@rweust:
Ik zit ook in het ander mobiele airco topic (ombouw 1 naar 2 slangen) te lezen.
Alleen het geluid probleem lost zich daarmee niet helemaal mee op.

Nu was ik aan het denken om dus de 12HP model op wielen te zetten, de flexieble slangen op de in/uit gang en een slang voor de waterafvoer.

Moet geen probleem zijn lijkt me?

Dit zou een mooie oplossing zijn aangezien deze stuk stiller zijn dan een mobiele airco.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Dirkzwager
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrBUbxC8JGLkJn80E-LyAMjClE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqjXknJblxHZHMDY0WVTzitY.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een muurtje met weinig centimeters aan weerszijden. Qua hoogte wil ik hem in jem halverwege de muur plaatsen,dus onder en boven is er meer dan genoeg ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@D.Dirkzwager

[ Voor 95% gewijzigd door rweust op 21-06-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Je hebt wat meer kans op vuil op de wanden aan de zijkant door de aanzuig en uitblaas, maar verder niet zo'n probleem lijkt mij, als je aan de bovenkant voldoende ruimte laat. Hoeveel cm heb je over aan de zijkanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Jazsie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:13:
@rweust:

Nu was ik aan het denken om dus de 12HP model op wielen te zetten, de flexieble slangen op de in/uit gang en een slang voor de waterafvoer.

Dit zou een mooie oplossing zijn aangezien deze stuk stiller zijn dan een mobiele airco.
Beetje wild plan, de Innova is aan de achterzijde beslist niet afgewerkt en hoort hier te hangen tegen isolerend en geluiddempend schuim ipv op wielen te staan tijdens zijn werking. De kast is niet zwaar uitgevoerd en misschien te slap. Het is niet simpel flenzen aan de openingen aan de achterzijde te monteren. Verder heb ik geen idee welke slangen op welke lengte nog goed gaan.

Kan je hier verder niet bij helpen, helaas. Ik zou dit niet eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
rweust schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:19:
[...]

Beetje wild plan, de Innova is aan de achterzijde beslist niet afgewerkt en hoort hier te hangen tegen isolerend en geluiddempend schuim ipv op wielen te staan tijdens zijn werking. De kast is niet zwaar uitgevoerd en misschien te slap. Het is niet simpel flensen aan de openingen aan de achterzijde te monteren. Verder heb ik geen idee welke slangen op welke lengte nog goed gaan.

Kan je hier verder niet bij helpen, helaas. Ik zou dit niet eens proberen.
Gaan we gewoon doen, of het nu aan de muur hangt of aan een plaat met wielen, zolang je maar niet gaat schuiven tijdens de werking (maar dat doe je ook niet met een mobiele airco) moet dit geen probleem zijn :).

Toch bedankt voor je mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:46
@rweust:

Ik zit aan dezelfde opzet te denken. Een plaat multiplex van ca105cm x 60cm en hierop een achterwand van multiplex met een schoor aan beide zijden en zo uitlijnen dat het zwaartepunt van de airco in het midden ligt van de constructie. Een paar zwenkwielen er onder en klaar is Klara.
Alleen nog een extra gat in mijn dakbeschot erbij maken en een extra ventilatie pijp, dan kan mijn nieuwe keralit gevel ongeschonden blijven
Bij mij wordt vandaag deze geleverd: Monoblock Klimagerät Unico Air Inverter 8 SF 1,8 kW | 6000 BTU
Ongeveer dezelfde specificaties maar alleen koelen en minder vermogen. In Duitsland besteld voor minder dan duizend euries. Eens kijken of dit beter gaat bevallen als de straaljager die nu op mijn slaapkamer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Signor Doekie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Ik zit aan dezelfde opzet te denken. Een plaat multiplex van ca105cm x 60cm en hierop een achterwand van multiplex met een schoor aan beide zijden en zo uitlijnen dat het zwaartepunt van de airco in het midden ligt van de constructie. Een paar zwenkwielen er onder en klaar is Klara.
Alleen nog een extra gat in mijn dakbeschot erbij maken en een extra ventilatie pijp, dan kan mijn nieuwe keralit gevel ongeschonden blijven
Bij mij wordt vandaag deze geleverd: Monoblock Klimagerät Unico Air Inverter 8 SF 1,8 kW | 6000 BTU
Ongeveer dezelfde specificaties maar alleen koelen en minder vermogen. In Duitsland besteld voor minder dan duizend euries. Eens kijken of dit beter gaat bevallen als de straaljager die nu op mijn slaapkamer staat.
Ja precies dat dus :)

Foto's en hoor graag het resultaat ! (<1000,-- vs 2000,-- is nogal een verschil)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Signor Doekie
Jazsie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Ja precies dat dus :)

Foto's en hoor graag het resultaat ! (<1000,-- vs 2000,-- is nogal een verschil)
Besteld bij klimaworld. https://www.klimaworld.co...inverter-8-sf-2-3-kw.html
Deze kan alleen koelen en is maar 1.8kW maar dat is voor de slaapkamer van ca 15m2 ruim voldoende.
Voor verwarmen heb ik inmiddels een l/w warmtepomp.
Als de boel is geïnstalleerd meld ik me wel weer met de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Dirkzwager
rweust schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:10:
Je hebt wat meer kans op vuil op de wanden aan de zijkant door de aanzuig en uitblaas, maar verder niet zo'n probleem lijkt mij, als je aan de bovenkant voldoende ruimte laat. Hoeveel cm heb je over aan de zijkanten?
4,5 cm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Zo nauw komt die 6 cm ruimte aan de zijkant niet. Je laat boven de Innova ook veel meer ruimte dan 20 cm, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
@rweust:
Nu was ik aan het denken om dus de 12HP model op wielen te zetten, de flexieble slangen op de in/uit gang
Kijk, dit is de ware tweakers-spirit! Ik ben heel benieuwd hoe ver je komt, graag resultaat posten.

Ik wil je er wel op wijzen dat de fabrikant zegt: buizen niet langer dan een meter, en geen bochten. Als je met flexibele slangen gaat werken zul je moeten compenseren voor de enorme extra weerstand van een flexibele slang t.o.v. starre buis. Dus 200mm slangen lijken me het minimum. En isoleren natuurlijk, die slangen, anders lek je warmte in je gekoelde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TCMR schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:55:
[...]

Kijk, dit is de ware tweakers-spirit! Ik ben heel benieuwd hoe ver je komt, graag resultaat posten.

Ik wil je er wel op wijzen dat de fabrikant zegt: buizen niet langer dan een meter, en geen bochten. Als je met flexibele slangen gaat werken zul je moeten compenseren voor de enorme extra weerstand van een flexibele slang t.o.v. starre buis. Dus 200mm slangen lijken me het minimum. En isoleren natuurlijk, die slangen, anders lek je warmte in je gekoelde ruimte.
Doe ik :)

Verwacht niet echt problemen mits ik de slangen gewoonweg zo kort mogelijk houd.

Ondertussen zitten overwegen om voor de 15HP te gaan, die is nog niet op voorraad helaas.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rweust
Vandaag de Innova 2.0 open gemaakt om te kijken of er vuil en stof bij de condensor zat na meer dan een jaar gebruik. Niets aan de hand, condenspan bleek schoon en het gaas in de inlaatroosters werkt prima. Maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de een systeemschema van de werking te schetsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eCNgNuzGNFaQJnjAwHizueCXeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKanxs14ULdLq7cyrai9iOlS.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de mensen die niet bekend zijn met de werking van airco's of warmtepompen een korte uitleg. Hier voor koelend bedrijf.

1. De compressor pompt het gas uit de accumulator op tot een hoge druk, bij R410A koudemiddel is dit gauw ergens tussen de 15 en 25 bar, één en ander afhankelijk van benodigd koelvermogen en temperaturen.

Net als bij jouw fietspomp wordt dit gas flink warm bij comprimeren.

2. Via de 4-Weg omkeerklep (koelend of verwarmend bedrijf) komt dit warme gas bij de condensor. Hier wordt door de centrifugaalventilator van de condensor bij deze 2-duct monoblocks dus buitenlucht aangezogen, door de warme condensor geblazen en opgewarmde lucht wordt door het tweede kanaal weer naar buiten geblazen.

Bij de condensor wordt dus warmte afgevoerd naar buiten. In normaal koelbedrijf al gauw enkele kilowatts bij een 12HP. Dit is dus niet alleen het vermogen van de compressor wat aan warmte wordt afgevoerd, het compressorvermogen zal hier iets van 700W maximaal zijn. Meer warmte kan er door de compressor door druk opvoeren en verdichten dus niet in het gas gestopt zijn.

Er gebeurt in de condensor echter ook wat met het R410A gas. Dit gas staat onder hoge druk en koelt af, waardoor er druppeltjes vloeistof gaan condenseren in het gas. Het gas wordt een damp. Bij dit condenseren komt veel warmte vrij die ook door de condensor naar buiten wordt afgevoerd. Bij de Innova 2.0 12HP zorgt dit condenseren er dus voor dat er nog eens tot 2,4 KW (tijdelijk 3,1 KW op dual power) aan warmte naar buiten wordt geblazen.

3. Nu komt deze damp bij het expansieventiel. Dit ventiel knijpt de doorstroming flink, waardoor aan de compressorkant een hoge druk blijft staan van 15 tot 25 bar, maar aan de andere kant van dit expansieventiel de druk flink lager is, gewoonlijk iets van 9 bar bij R410A koudemiddel.

Bij deze veel lagere druk willen de druppeltjes vloeistof in de damp weer verdampen, maar hebben hiervoor warmte nodig. Deze warmte halen ze bij de verdamper uit de omgeving, de te koelen ruimte dus.

4. De verdamper koelt dus flink af en de radiaalventilator van de verdamper zuigt continu warmere lucht uit jouw binnenomgeving door de verdamper om de druppeltjes in de damp van voldoende warmte te voorzien om weer tot gas in het R410A koudemiddel te verdampen.

Hier stroomt bij de Innova 2.0 12HP dus weer tot 2,4 KW (tijdelijk 3,1KW op dual power) aan warmte uit de binnenomgeving in dit koudemiddel. Deze door de verdamper afgekoelde lucht blaast nu jouw woonkamer, kantoor of slaapkamer in.

5. Het R410A koudemiddel is nu weer gas geworden en stroomt onder lage druk (ca. 9 bar) door een keerklep en de 4-Weg omkeerklep weer terug naar de accumulator voor de compressor.

Ik heb geen filter / waterafscheider kunnen vinden in het circuit (heb echter ook niet alles los gehad wat netjes in de isolatie was geplakt), dus waarschijnlijk zit er een filter met vochtabsorptie packs in de accumulator. Dit is "for life" overigens, hoef je je niet druk om te maken.

Let ook even op het condenssysteem (groen in het systeemschema). Condens wat ontstaat op de koude verdamper wordt in de condenspan opgevangen en weer over de warme condensor gepompt. Dit betreft een zg. natte condensor bij koelinstallaties. Dit levert wat meer efficiëntie op bij de condensor (koelt beter bij een compactere bouw) en voert ook gelijk het condens via verdamping in de warme lucht naar buiten af. De condensklep onder de pan gaat alleen open na uitschakelen van de airco (helemaal leeglopen na gebruik om vuil af te voeren en schimmelvorming / bacteriegroei te voorkomen).

De Innova heeft ook een stelmotor of spoel voor zijn expansieventiel, afhankelijk van de temperatuur van de verdamper, toerental van de compressor (inverter gestuurd) en het benodigde koelvermogen wordt de doorstroming geknepen of juist weer wat verruimd. Bevriezen van de verdamper wordt zo voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door rweust op 15-08-2021 14:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rweust
En dan nog ééntje om te zien wat de 4-weg omkeerklep doet. Precies wat de naam zegt, hij keert de doorstroming om, nu gaat de Innova 2.0 12HP verwarmen ipv koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbUcvAcvlx2yRQwB5z-ZnouqTj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXJRkkJnT6F0PnQQmlAtEWjc.jpg?f=fotoalbum_large

De verdamper wordt nu condensor en de warmte wordt dus niet naar buiten afgevoerd, maar stroomt nu jouw woonkamer, kantoor of slaapkamer in.

Het expansieventiel is een bi-directional type, het werkt dus voor beide doorstroomrichtingen (koelend en verwarmend bedrijf).

Er ontstaat geen condens meer bovenin het apparaat, de condens ontstaat nu op de verdamper (voorheen condensor) direct boven de condenspan. Deze verdamper moet de warmte om de druppeltjes in de R410A damp te laten verdampen nu uit de buitenlucht halen en wordt dus goed koud.

Om te voorkomen dat de verdamper dichtvriest bij lage buitenlucht temperaturen, zal dan af en toe gestopt moeten worden met dit verwarmend bedrijf om de verdamper te laten ontdooien, zie hier onderaan voor de uitleg van deze ontdooiprocedure.

De condenspan wordt verwarmd door een spiraal onder de pan waar het hoge druk R410A koelmiddel (samengeperst door de compressor, dus warm) via een keerklep nu door heen stroomt, ook wel "drain pan heating" genoemd. Het ontdooide condens loopt door de condensafvoer direct door naar buiten, de condensklep staat continu open in verwarmend bedrijf.

Uit dit schema blijkt ook waarom airco's minder geschikt zijn om te verwarmen bij lage buitenlucht temperaturen. Normaal wordt de verdamper enkele graden boven het vriespunt gehouden om bevriezen te voorkomen. Hier haalt de verdamper warmte uit de buitenlucht die dan dus nog warmer moet zijn. Tot een 7 °C buitentemperatuur werkt dit allemaal nog, maar daaronder zal de verdamper onder het vriespunt uitkomen en dicht kunnen vriezen met ijs (ontstaan door vocht in de buitenlucht).

Om de zoveel tijd wordt dan de verwarmende werking weer omgeschakeld, de radiaalventilator in de condensor (voorheen verdamper) uitgeschakeld, het expansieventiel verder geopend en daalt hier de druk, waardoor het koelmiddel niet meer condenseert bovenin de Innova.

De centrifugaalventilator binnenin de Innova, die buitenlucht door de verdamper blaast, wordt vervolgens ook even helemaal uitgeschakeld. De warmte die de compressor in het gas heeft gestopt bij comprimeren, komt nu eerst bij de verdamper aan en wordt nu gebruikt om de verdamper verder te ontdooien.

Het aangegroeide ijs op de verdamper wordt gesmolten en condens direct afgevoerd via de condenspan en leiding naar buiten. Hoe kouder de buitenlucht hoe vaker en langer dit moet gebeuren en hoe lager het verwarmingsrendement wordt. Bij -10 °C buitenlucht temperatuur stopt de Innova 2.0 12HP helemaal met verwarmen.

Bij airco's in koelend bedrijf moet de condensor dus de warmte ontwikkeld door de compressor naar buiten afvoeren en beperkt dit het koelrendement (toch nog energieklasse A+ bij de 12HP). Bij verwarmen is het rendement echter lager door het regelmatig moeten gebruiken van het compressorvermogen om de verdamper te ontdooien (klasse A bij de 12HP).

[ Voor 77% gewijzigd door rweust op 15-11-2021 10:37 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rweust
Nu even alle componenten (voor zover zichtbaar) in het apparaat zelf geïdentificeerd. Gangbaar is om ze bij airco's te noemen, als bij hun functie in koelend bedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8kjL6DRIdIWmn7jJZ7zjE3aQdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK8EZl5X51oKUYekJ1WPRaWY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao38vZFCWm5ZWbvT_iVI0JTdKcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHT3pydMbMNEGaCR6q9UKaw1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp2rNxLDeIK01Zzo1C-aEDflz2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOifaevI1dxVGDekYwwFw4Xo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFuiN86MVDsJiuXAu1Ufcvk4ob4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihuVuIk30VnzB8NcQgqdJt3y.jpg?f=fotoalbum_large

De Innova 2.0 12HP is als 2-duct monoblock erg compact gebouwd. Dit moet ook om de kast slechts 16,5 cm diep te houden, 55 cm hoog en slechts een meter breed. Nadeel is echter dat niet alle componenten goed bereikbaar of zelfs maar zichtbaar zijn. Er is ook aandacht besteed aan isolatie en geluiddemping (mufflers om de leidingen, dempers onder de compressor).

Op onderstaande foto zie je dat het expansieventiel niet, wat helemaal achterin zit. Ook de compressor valt bijna weg. De sifon die voor eventuele stankafsluiting zorgt in de condensleiding vanaf de verdamper zit wel vooraan en kan eventueel schoongemaakt worden. Ook condensor, ventilator en condenspan zijn goed bereikbaar en eventueel te reinigen.

Maar heb je iets met het koelsysteem zelf, bv. lekkage, een defecte compressor, 4-weg omkeerklep of expansieventiel, dan is deze Innova niet meer makkelijk te repareren. Standaard test- of vulaansluitingen voor het R410A koelmiddel zijn niet aanwezig en het geheel is zeer compact in elkaar gesoldeerd. Bij een defect aan het koelsysteem zul je, net als bij de koel-vriescombinatie thuis, snel tot vervanging moeten overgaan. Voordeel is echter weer dat, in tegenstelling tot splits, geen lange slangen en koppelingen zijn opgenomen in het systeem, alles is korte koperleiding. De mogelijkheden om gas te verliezen tijdens zijn leven, zijn weer veel minder bij zo'n compact, dichtgesoldeerd systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcuCJuxX7IYC3OOkB6B43nyka5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAuBHIhm1yp4adRyUqKD9r4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dan ook niet zinvol om periodiek een koeltechnicus voor onderhoud bij deze Innova te halen. Hij kan niets met het koudemiddel in het systeem, dit zit er voor "eeuwig" in en is dicht gesoldeerd. Bij zo'n kleine hoeveelheid R410A koudemiddel in het systeem (0,56 kg) is periodiek onderhoud ook niet verplicht. Meer dan kast inwendig, ventilatoren, condensor, kanalen en condenssysteem reinigen kan hij toch niet doen. Daarnaast zal hij het stoffilter op de verdamper nakijken en hier eventueel de verdamper nog uitwendig reinigen. Dit kun je, als je een beetje handig bent, dus ook allemaal zelf.

Één en ander afhankelijk van hoe je woont en of er veel vuil van buiten aangezogen wordt, maar op bovenstaande foto's (zijn van een 10HP overigens) is alleen wat los vuil bij de condensor weggezogen, de kast zelf en de condenspan waren na een jaar gebruik dus nog helemaal schoon. Ik heb wel insectenroosters in de inlaat, maar jaarlijks lijkt mij dit onderhoud dus niet nodig.

Kom echter niet op het "goede" idee om een chloor- of reinigingstablet in de condenspan te mieteren (veel airco monteurs doen dit preventief). Deze Innova heeft een natte condensor en pompt dit condenswater weer over de aluminium condensor, die door de chemicaliën uit zo'n tablet anders veel te veel aangetast wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door rweust op 07-07-2021 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Hier verder nog een handleiding, van de Remko KTW 240 DC. Een 2-duct monoblock die bij onze Duitse buren verkocht wordt, niet veel goedkoper dan de Innova 2.0 12HP hier overigens. Lijkt mij dezelfde als de bij ons verkochte Thermo Comfort Como. De Remko en Como vertonen enorme overeenkomsten met de Innova 2.0 12HP, specificaties zijn gelijk, beide hebben ook en inverter gestuurde compressor en heel veel componenten blijken gelijk, alleen het kastdesign is minder mooi (meer plastic, minder vlak en strak) en er is zo te zien geen wifi en app om deze 2-duct monoblocks via internet aan te sturen.

Het elektrisch aansluitschema op pagina 18 is echter wel uitgebreider, mist in de Innova handleiding en komt volledig overeen met de Innova 2.0, zo ver ik kan zien. De handleiding is in het Nederlands en ook volledig toepasbaar op de Innova 2.0, display en IR afstandsbediening zijn dezelfde.

https://www.remko.de/inde...bef691b68d42e12&download=

In het elektrisch aansluitschema op pagina 18 vind je ook alle componenten en onderdelen, door mij hierboven aangeduid in systeemschema en op foto's, terug. Thermoactuator (6) is van de condensklep. De explosietekening met onderdelenbeschrijving vanaf pagina 25 verduidelijkt ook veel.

[ Voor 20% gewijzigd door rweust op 07-07-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D vd
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-12-2022
Wat zijn jullie ervaringen met de ontvochtigingsfuncite van de innova 2.0 12hp? Bij ons maakt hij de kamer vooral heel koud en hij krijgt de luchtvochtigheid niet lager dan 63%, ook loopt er zeker geen liter water per uur condens uit het afvoer slangetje zoals aangegeven bij de specs. Is dit normaal? Wat ook teleurstellend is het verschil van de werkelijke temperatuur in de kamer vs hoeveel het volgens de innova is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

rweust schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:07:

Het is dan ook niet zinvol om periodiek een koeltechnicus voor onderhoud bij deze Innova te halen. Hij kan niets met het koudemiddel in het systeem, dit zit er voor "eeuwig" in en is dicht gesoldeerd.
Mooie post d:)b

Maar je maakt me toch nieuwsgierig. Hoe kan een gevuld systeem dichtgesoldeerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Yucon schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:57:
[...]

Mooie post d:)b

Maar je maakt me toch nieuwsgierig. Hoe kan een gevuld systeem dichtgesoldeerd worden?
Uiteraard wordt het leidingwerk onder stikstof in elkaar gesoldeerd en zal er ergens een vulnippel en ontluchtingsnippel zijn, maar deze zijn niet in zicht of bereikbaar gehouden bij de Innova 2.0, zover ik kan zien en zeer waarschijnlijk dus ook niet toegerust om opnieuw te gebruiken. Kan van alles zijn wat als éénmalig als nippel wordt gebruikt. Een pijpje dichtknijpen na vullen en met soldeer afdichten heb ik wel eens gezien bij een reparatie en opnieuw vullen van een koelunit bij een grote vriezer, wel al flink wat jaren terug. Maar eerlijk gezegd dus geen idee hoe Innova dit nu doet.

[ Voor 8% gewijzigd door rweust op 10-07-2021 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
D vd schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:47:
Wat zijn jullie ervaringen met de ontvochtigingsfuncite van de innova 2.0 12hp? Bij ons maakt hij de kamer vooral heel koud en hij krijgt de luchtvochtigheid niet lager dan 63%, ook loopt er zeker geen liter water per uur condens uit het afvoer slangetje zoals aangegeven bij de specs. Is dit normaal?
De Innova kan ontvochtigen, maar is, net als iedere airco, niet vergelijkbaar met een koude-luchtdroger. Een koude-luchtdroger koelt eerst de lucht flink af, laat vocht condenseren en warmt de lucht daarna weer op. Dit laatste opwarmen doet de koude-luchtdroger met zijn condensor (zie mijn post hierboven over de werking van de Innova in koelend bedrijf). De Innova kan dit opwarmen echter niet, die blaast warme lucht van zijn condensor naar buiten. Een split kan dit overigens ook niet, want zijn buitenunit met condensor staat immers al buiten.

Het enige wat de Innova (of iedere andere airco) bij ontvochtigen dus kan doen is bij minimaal koelvermogen (toch nog 900W bij de 12HP, gebruikt dan iets van 250W aan stroom) zijn verdamperventilator erg langzaam laten draaien en weinig lucht de kamer in blazen, die echter wel flink koud is. Het is dus allemaal heel normaal wat jij beschrijft. Een airco droogt de lucht, maar niet extreem en ook niet zonder de kamer kouder te maken. In combinatie met een normale CV verwarming, die je dan dus wel aan moet zetten, en wat tijd kan zo'n airco de lucht echter wel een stuk droger krijgen.

In een m3 lucht van 21 °C kan maximaal 19 g vocht zijn opgenomen voor dit condenseert. Indien dit het geval is, heb je het over 100% RV (relatieve vochtigheid). Geen idee hoeveel m3 jouw woonkamer is, maar dat er geen liter vocht per uur wordt afgescheiden, kan dus wel kloppen. Een gemiddelde woonkamer van 80 m3 van 100% RV naar 63% RV (bij 21 °C dus 12 g vocht per m3) brengen levert totaal dus iets meer dan 0,5L condens op. Heb je een kleinere woonkamer, begin je met een lagere relatieve luchtvochtigheid of gaat ontvochtigen meerdere uren duren, dan loopt er dus slechts een fractie van deze 0,5L per uur aan condens uit de Innova.

Trouwens relatieve vochtigheid (RV, RH in het Engels) is een verhouding, waar niet voor niets het woordje "relatief" in staat. Deze is namelijk afhankelijk van de temperatuur. Het is de verhouding vocht die een m3 lucht werkelijk bevat, gedeeld door de hoeveelheid vocht die een m3 lucht bij de huidige temperatuur maximaal zou kunnen bevatten.

Bovengenoemde 19 g vocht is het maximale wat een m3 lucht kan bevatten bij 21 °C zonder dat condensatie op treedt. Koelt jouw Innova de kamer bij het ontvochtigen echter af tot 18 °C, dan is dit nog maar 16 g vocht wat maximaal opgenomen kan worden in een m3 lucht. Meet je bij die temperatuur dan een RV van 63%, dan zit er dus werkelijk 0,63 x 16 g = 10 g vocht in een m3 lucht. Laat je jouw CV de kamer weer op 21 °C stoken, dan zul je merken dat de RV verder daalt naar 10 g / 19 g = iets meer dan 50% en dat is dan beslist geen slecht resultaat.

Geen enkele airco is dus te vergelijken met een echte koude-luchtdroger, absorptiedroger of bouwdroger. Die kunnen veel meer lucht circuleren om te ontvochtigen en koelen de ruimte inderdaad niet af. Het rendement is ook veel beter, omdat ze geen warmte naar buiten blazen en de CV niet hoeft bij te springen. Geen enkele koude-luchtdroger of airco zal echter zijn verdamper zo koud maken dat deze kan bevriezen. De meeste zullen stoppen bij 4 of 5 °C boven vriespunt. Bij 5 °C bevat een m3 lucht nog steeds iets van 7 g vocht. Reken je dit om naar 21 °C dan is 7 g / 19 g = iets van 35% tot 40% RV dus het minimum wat je kunt halen met een koude-luchtdroger of airco die je een vochtige ruimte laat ontvochtigen. Dit is al erg droge lucht.

Dit hierboven geldt allemaal voor afgesloten ruimtes. Haal je via mechanische ventilatie zomers continu relatief vochtige of 's winters relatief droge lucht naar binnen, dan heeft dit ook flink invloed op de relatieve vochtigheid binnen in jouw woonkamer en kan jouw RV meter toch wel weer heel andere waarden laten zien en de Innova ook weer veel meer of minder condens afscheiden.

[ Voor 99% gewijzigd door rweust op 09-07-2021 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
D vd schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:47:
Wat ook teleurstellend is het verschil van de werkelijke temperatuur in de kamer vs hoeveel het volgens de innova is.
Over het verschil in werkelijke ruimtetemperatuur (ook vaak behoorlijk afhankelijk van waar je in de ruimte meet, overigens) en wat de Innova meet en in zijn app aangeeft, is ook al eerder wat geschreven in dit topic. Je zult waarschijnlijk al gemerkt hebben dat dit bij een wat langer uitstaand apparaat wel redelijk klopt, maar bij een koelend apparaat de door de Innova gemeten ruimtetemperatuur aan de lage kant is.

Bij lage montage zal de temperatuur die de koelende Innova meet altijd lager zijn dan de gemiddelde ruimte temperatuur. Zie ook in mijn bovenstaande post, in de eerste foto staat linksboven de sensor waarmee de Innova de temperatuur van de aangezogen lucht uit de binnenruimte meet. De uitgeblazen, koude lucht beïnvloedt bij lage plaatsing deze meting meer. Bij lage plaatsing kan de koude lucht niet wegzakken, omdat de vloer hier vlak onder zit en is het dus heel normaal dat je de airco een paar graden lager in moet stellen dan de te bereiken ruimtetemperatuur.

Plaats je de Innova hoog aan de muur, dan kan de koude lucht wel beter weg, wordt aan het plafond meer warmere lucht weggehaald en hoeft dit dus niet. Bij hoge plaatsing zul je bij iedere airco echter merken dat de temperatuur bij verwarmen dan niet meer klopt. In de praktijk werkt de lage plaatsing echter prima, mits je de temperatuur bij koelen maar zo'n 2 °C lager instelt dan wat je wilt bereiken.

Jouw teleurstelling ligt hier hier dus niet echt aan het apparaat, maar meer aan jouw, helaas niet zo reële, verwachtingen van airco's, sorry. Ik hoop echter wel dat je aan deze uitleg wat hebt. Jouw airco lijkt mij echter prima in orde, ook wat ontvochtigen betreft.
:/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D vd
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-12-2022
Zeer duidelijk, bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
D vd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:26:
Zeer duidelijk, bedankt voor de uitleg!
Graag gedaan, zeker bij zo'n sportieve reactie.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.Dirkzwager
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_5dY2bEgcW_rCXKDvhoLDqN0xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbdiEal1P4Rr5iWLx9QvVtsd.jpg?f=fotoalbum_large
De innova's hangen, op zolder en in de slaapkamer! Nog even kijken hoe we de condensslang het beste kunnen afdoppen. Het is nog niet echt warm,maar ben blij met de koude lucht die eruit komt! Geluid valt me mee,slaap ik prima op.De 12 op zolder is wel stiller dan de 10 bij ons. Het enige wat tegenvalt is het volume buiten. Hopelijk geen klagende buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Mooi opgehangen.

Ze maken trouwens als bron allebei prakisch hetzelfde geluid, de 10HP is iets stiller dan de 12HP wat brongeluidsdruk betreft. Het verschil zit in de wanden, plafonds en vloeren waar geluid reflecteert en opnieuw bij jouw oren of dB meter terecht komt. Bekleding, dichtheid en oriëntatie van de reflecterende vlakken maakt hier veel uit.

Daarnaast maakt resonantie ook verschil, de ene muur is de andere niet wat meetrillen betreft. Een puntbron straalt rondom bolvormig het geluid uit. Hiervan vang je normaal maar een klein deel op. Indien echter een heel vlak resoneert, komt veel meer geluid bij jouw oren of dB meter terecht.

Dan is er nog de beleving. In een stille slaapkamer maakt elk geluid 's nachts meer indruk dan hetzelfde geluid in een ruime zolder.

[ Voor 54% gewijzigd door rweust op 12-07-2021 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.Dirkzwager
Bedankt voor je antwoord. Ik vind het indrukwekkend hoe ver jouw technische kennis rijkt. Op internet valt er weinig informatie te vinden over innova's ( in het Nederlands) en dan kom je al snel hier terecht. Niet de plek voor leken zoals ik,maar de informatie die je bezit,word toch maar gedeeld. Mijn dank daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Dank je wel, ik ben techneut, maar mijn kennis is vrij algemeen. Ik vind het echter vooral leuk om zaken uit te zoeken. Ook wat geluid betreft bestaat wel wat onbegrip over de waarden die Innova opgeeft. Dit betreft echter het brongeluidsniveau, wat fabrikanten van apparaten opgeven in dB(A). Dit betreft de decibel geluidsniveau tabel gecorrigeerd met de gevoeligheid van het menselijk oor. Ons oor is namelijk gevoelig voor zachte geluiden, maar minder gevoelig voor harde en weer meer voor bepaalde frequenties dan voor andere.

Wat is dan precies het brongeluid van een apparaat? Nou, eigenlijk dit !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuwSSZlM1o4ppckW9A_OsvserrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVeNo7l3h3nYhELCyP12m3MS.jpg?f=fotoalbum_large

In het vrije veld, even er van uit gaand dat het er doodstil is, met gras wat elke mogelijke geluidsreflectie volledig dempt, stel je een radiootje op en ga je op enige afstand luisteren. Je merkt al snel dat je dit radiootje behoorlijk hard moet zetten om de muziek goed te horen. Dit is ook logisch, want van al het muziekvermogen bereikt maar een klein deel jouw oor, de rest straalt rondom weg.

Fabrikanten meten ook zo de geluidsniveaus, ze doen dit in een akoestische ruimte, waar bijna geen omgevingsgeluid de metingen kan beïnvloeden. De wanden, plafonds en vloeren zijn allemaal voorzien van geluiddempend materiaal, wat bijna geen geluid reflecteert, opnieuw om de meting niet te beïnvloeden. Hieronder zo’n echoloze, akoestische ruimte waar Stihl een meting doet aan het brongeluid van een kettingzaag. Het ziet er vrij glad en wit uit, maar het betreft rondom dempend materiaal, inclusief de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggrsYWgO17aHlpqDldY2k221FRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GHHSAMDCG8L4bPuPekFgz36W.jpg?f=user_large

Innova heeft ongetwijfeld ook zo het brongeluid bepaald, wel met de monoblock opgehangen aan een massieve wand, voorzien van dempend materiaal, om het lawaai van de aanzuig en uitblaas naar buiten de binnenmeting zo weinig mogelijk te laten verstoren en omgekeerd. Innova meet het geluidsniveau in dB(A) op één meter afstand en hoogte rond het apparaat en vermeldt de hoogste meetwaarde in de documentatie voor de 12HP:

Op laag vermogen: binnen 27 dB(A)
Op hoog vermogen: binnen 33 dB(A)
Op dual-power: binnen 41 dB(A)

Waarom meten fabrikanten dan zo het geluid, dit is toch geen realiteit? Ja en nee, fabrikanten kunnen moeilijk rekening houden met de ruimte en omgeving waarin het apparaat komt te hangen. Binnen heeft niet iedereen dezelfde ruimte en zeker niet dezelfde inrichting (gordijnen, vloerbedekking, meubels, etc. dempen), verder kunnen er naast reflecties ook nog resonanties en interferenties optreden wat de geluidsniveaus in de ruimte verder kan beïnvloeden. Ook buiten geldt dit allemaal (muren, daken, schuttingen en bestrating reflecteren, struiken, bomen en gras dempen). Puur het brongeluid bepalen geeft ook de eerlijkste maat om apparatuur van verschillende leveranciers wat geluidsproductie betreft met elkaar te kunnen vergelijken.

Zou je het radiootje uit het eerdere buitenvoorbeeld op hetzelfde volume nu binnen in een kamer met reflecterende wanden opstellen en ga je op dezelfde afstand luisteren, dan klinkt de muziek veel harder. Dit is ook logisch want geluidsgolven weerkaatsen over meerdere wanden, tegen het plafond en ook de vloer (indien hier geen dik tapijt ligt). Veel meer van het muziekvermogen bereikt nu jouw oor. Je zult de volumeknop al snel enkele strepen terug moeten draaien om het geluidsniveau binnen als gelijk aan buiten in het vrije veld te ervaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fk3BGS-FR0gOln-h4FnUmoEMmNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DoGb3WtmC0AJ1BlYfLBN4RZ.jpg?f=fotoalbum_large

Indien ons oor geluid als twee keer zo hard ervaart, komt dit al overeen met 10 dB(A). Het zou zo maar kunnen dat het radiootje in een kleinere, weinig gedempte ruimte twee keer zo hard klinkt. Zou je dus op een meter afstand van de Innova 2.0 12HP monoblock met een dB-meter in zo'n ruimte het geluidsniveau gaan meten, dan moet je dus niet raar opkijken dat je, alleen door refelecties al, waarden vindt die 10 dB hoger uitvallen, dan wat Innova als brongeluidsniveau opgeeft.

Daarnaast kan ook nog resonantie een rol spelen, vooral bij apparaten die opgehangen zijn aan plaatwanden kan de constructie bij bepaalde frequenties goed meetrillen. Er is dan geen sprake meer van een puntbron die geluid rondom uitstraalt, maar er is sprake van een lijn of zelfs een heel vlak wat geluid produceert. Opnieuw bereikt veel meer van het muziekvermogen jouw oor dan bij een puntbron het geval zou zijn geweest, waarbij bepaalde frequenties ook nog overheersen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBfQTDNpybd0ovWdqhpuCPEHwqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeRBw0rPHHJXONUEIld6ZkJg.jpg?f=fotoalbum_large

Met een dB-handmeter, binnen in jouw slaapkamer, controleren of de geluidsniveaus die Innova opgeeft kloppen, is dus vrij zinloos, die waarden zijn door de fabrikant compleet anders bepaald. Tenzij je een zwaar over-de-top, hippie-inrichting met hoogpolig tapijt, overal dikke wandkleden en vele, dikke lagen kaasdoek langs het plafond verkiest, kom je waarschijnlijk niet echt in de buurt van het brongeluid van het apparaat uit. Een ander veel gemaakte fout is meten in de volle uitstromende luchtstroming, deze stromende lucht om en botsend tegen de microfoon van de meter verstoort ook de meting van de geluidsniveaus.

Optoerend in de nachtstand, komt de Innova bij mij thuis, gemeten op één meter afstand van het apparaat, niet boven de 35 dB(A) in de slaapkamer (tapijt, gordijnen, geverfde muren, gestuct plafond), ondanks wat reflecties dus, en dat is nog steeds behoorlijk stil. Zeker voor blazende apparaten als airco's. Al varieert het volume wel weer eens bij de Innova. Vooral aan het optoeren van de kanaalventilator binnenin, meer moeten koelen, als de slaapkamer toch weer wat opwarmt, wat je 's nachts in een stille slaapkamer nog goed kunt horen, moeten sommigen wel wennen.

EDIT: Als je de airco op de nachtmodus hebt uitgeschakeld, dan start deze bij opnieuw aanzetten ook weer in op de nachtmodus. Het display geeft dan echter automatische vermogensmodus aan, wandelende blokjes. De nachtmodus een keer uitzetten en weer aanzetten, zet de airco weer op laagvermogen, kleinste blokje.

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 10-08-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Hoe zit dat nu buiten met geluid van de Innova 2.0 12HP? Vooral in verband met de buren.

Er zijn strengere, wettelijk geluidsnormen opgenomen in het bouwbesluit, waaraan nieuw geplaatste airco’s en warmtepompen sinds 1 april 2021 moeten voldoen. Dit geldt voor buitenunits, maar kun je als norm ook wel aanhouden voor de uitblaas van de Innova 2-duct monoblocks. Op de erfgrens mag zo’n apparaat overdag slechts 45 dB aan geluidsniveau veroorzaken, ’s nachts tussen 19.00 en 7.00 uur is slechts 40 dB toegestaan. Is er sprake van tonaal geluid, geluid met overheersende, vaste frequenties er in, zoals brommen, fluiten, gieren of piepen, dan gelden strengere geluidsniveaunormen van 40 dB op de erfgrens overdag en 35 dB ’s nachts.

De Innova veroorzaakt voornamelijk ruis- en blaasgeluid, dit is niet tonaal. Voor de Innova geldt dus dat zij op de erfgrens overdag dus 45 dB geluidsniveau mogen veroorzaken en ’s nachts 40 dB. Innova geeft voor de 12HP de volgende waarden voor de brongeluidsniveaus, gemeten op één meter afstand van de uitblaas buiten.

Op laag vermogen: buiten 38 dB(A)
Op hoog vermogen: buiten 45 dB(A)
Op dual-power: buiten 51 dB(A)

We zien dat de uitblaas van de Innova 2.0 12 HP op vol vermogen niet meer dan 45 dB(A) aan brongeluid veroorzaakt op 1 m afstand. Dual-power laten we even buiten beschouwing (dit is een kleine koelvermogen boost die maar tijdelijk werkt). Op 2 m afstand zou dit theoretisch 6 dB minder zijn door verdubbeling van de afstand tov de bron, waarmee je op die afstand dus ook al aan de nachtnorm zou voldoen. Ware het niet dat de uitblaas niet helemaal een puntbron is. De lucht blaast vrij wild uit het muurrooster en verspreidt het geluid meer. Daarnaast kan er nog resonantie in de gevel optreden (bij een bakstenen gevel minder van invloed) en zullen er nog reflecties optreden door bestrating en muren in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AywGlGmyPzE_iFpPDtDSLazg-Vg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VCHNrmdVyf5Gkjz3EzsGovHl.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaand voorbeeld zitten de roosters laag. Op 1 m afstand wordt 47 dB(A) geluidsniveau gemeten, iets meer dan het opgegeven brongeluid. Op 2 meter afstand van bovenstaand uitblaasrooster wordt nog steeds een geluidsniveau van 44dB(A) gemeten, deels door reflectie van de bestrating, maar ook door dat de hard uitblazende lucht uit dit rooster in de gevel zich niet helemaal als een puntbron gedraagt. Pas op een 5 m afstand van dit uitblaasrooster wordt de nachtnorm van 40 dB(A) gehaald met deze Innova 2.0 12HP op vol vermogen.

In de eerdere post ook al vermeld, meet geen geluidsniveau in de volle luchtstroom. De tegen de microfoon van de meter botsende en hier rondom heen stromende lucht veroorzaakt makkelijk meetfouten van 5 dB(A). Meet dus iets naast de luchtstroom, op een plaats waar je deze niet meer hard tegen je hand voelt blazen en met een goede windkap om de microfoon van de meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trcM9X1sKmPs_gG0P5YzqEZgGK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LkI40vjPnO8F5kNjvZVa4nbK.png?f=user_large

De andere uitblaasroosters zitten op 3,5 m hoogte aan de gevel. Ook hier geldt op 1 m afstand van het uitblaasrooster een geluidsniveau van 47 dB(A) met de Innova op vol vermogen. Misschien maken deze aluminium lamellenroosters ook iets meer lawaai dan de originele kunststof Innova klepventielen, het verschil is echter klein met het opgegeven brongeluid. Op 2 m afstand bedraagt het geluidniveau nog 43 dB(A) en op 4 m afstand wordt de nachtnorm van 40 dB(A) gehaald. Iets minder last van reflecties hier, hoog aan deze vrije gevel, maar 40 dB(A) blijft nog steeds een behoorlijk aanwezig blaasgeluid voor de buurman. Die hier echter alleen zijn garage heeft aan de erfgrens en ook geen ramen.

Op nachtmodus en laag vermogen voldoet de Innova snel aan de nachtnorm van 40 dB, indien de erfgrens van de buurman 2 meter of meer verwijderd is van de uitblaas. Dit geldt natuurlijk niet voor uitblazen in steegjes of op plaatsen tussen twee dichter op elkaar staande muren, harde schuttingen of gevels, waar dus meer sprake kan zijn van reflecties.

Overdag is een afstand van 2 m tot de erfgrens van de buurman meestal ook voldoende om de dagnorm van 45 dB te halen, zelfs met de Innova 2.0 12HP op vol vermogen. Wil je ook na 19.00 uur de Innova op vol vermogen kunnen gebruiken, houd dan, bij lage plaatsing boven harde bestrating, 5 m afstand van uitblaasrooster tot erfgrens aan (wel even letten op verder mogelijke reflecties, garages, harde schuttingen, gevels van buren, etc.). Bij plaatsing hoog aan een vrije gevel is 4 m afstand tot de erfgrens vaak voldoende om bij vol vermogen aan de nachtnorm van maximaal 40 dB te voldoen.

Maar feit blijft dat deze uitblaasroosters wel hoorbaar zijn. Aan deze nieuwe strenge normen voldoen, wil niet zeggen dat de buurman er geen last van kan hebben, indien zijn terrasje, balkonnetje of slaapkamerraam zich er vlak bij bevindt. Goed overleg en meewerken door op verzoek de airco wat lager in koelvermogen te schakelen, blijft het devies.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 10-08-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Denk overigens niet dat buitenunits van split-airco's en warmtepompen minder beperkingen ondervinden om aan deze nieuwe geluidsnormen te voldoen. Deze buitenunits willen wel eens tonaal geluid veroorzaken (vooral als brommen van de compressor, gieren van de inverter of fluiten van het expansieventiel buiten overheerst), dat is hinderlijker en dan gelden dus de strengere geluidsnormen. Ook overdag moet dan de 40 dB(A) op de erfgrens gehaald worden en 's nachts mag maar 35 dB(A) aan geluidsniveau meetbaar zijn (zie ook hierboven).

Nieuwe buitennits op 2 meter van de erfgrens zetten gaat vanaf 1 april jl. dus echt niet meer voldoen, zelfs de stilste types op de markt prodcueren nog iets van 45 dB(A) geluidsniveau. Daarnaast worden deze units vaak op een plat dak neergezet en kan geluidsnorm overschrijding ontstaan door resonaties van dakbeplating en reflectie tegen een gevel. Ophangen aan beugels voor een harde gevel geeft echter ook weer een harder geluidsniveau door reflecties. Hier moet nu echt veel beter naar geluid gekeken worden dan men tot nu toe gewend was. Er worden weerbestendige, geluidsdempende omkastingen aangeboden waarmee men de buitenunit op wat afstand van de erfgrenzen, in de tuin kan plaatsen.

[ Voor 33% gewijzigd door rweust op 26-07-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Wederom zeer toffe informatie @rweust, "helaas" hebben we onze Innova's deze zomer nog niet echt nodig... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
TCMR schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:55:
Wederom zeer toffe informatie @rweust, "helaas" hebben we onze Innova's deze zomer nog niet echt nodig... :P
Dank je wel 😃

Valt hier in het Oosten nog wel mee, al een paar nachtjes lekker bij geslapen en ook al een paar keer later in de middag toch een paar uurtjes aangezet in woonkamer en kamer van mijn zoon. Niet vergelijkbaar met de hittegolf van vorig jaar, daar heb je zonder meer gelijk in, maar bij vochtig weer met temperaturen boven de 26 C soms toch wel even fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Ik ben benieuwd wat het effect is als je een ventilatiebuis geluiddemper plaatst. Die zijn redelijk goedkoop (~20 euro voor 200mm, bijvoorbeeld voor de 15HP). Hoop vooral dat het niet te veel negatief effect heeft op het koelingsvermogen. Heeft iemand dit al eens getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Jeoh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:48:
Ik ben benieuwd wat het effect is als je een ventilatiebuis geluiddemper plaatst. Die zijn redelijk goedkoop (~20 euro voor 200mm, bijvoorbeeld voor de 15HP). Hoop vooral dat het niet te veel negatief effect heeft op het koelingsvermogen. Heeft iemand dit al eens getest?
Leuk idee, de uitblaas maakt het meeste lawaai. Al is de luchtsnelheid in de kanalen heel veel groter dan bij een ventilatiesysteem, waarvoor deze dempers gemaakt zijn. Het is natuurlijk wel een behoorlijke obstructie die je plaatst, zelfs met alle gaten open, nog maar iets van 40% doorlaat.

Zelf niet geprobeerd of dit goed gaat, maar let er bij dit soort foam dempers verder op dat er door de Innova ook meer vochtige lucht naar buiten wordt geblazen, zie mijn eerdere post van 5 juli 2021 over hoe de condensafvoer werkt met de condenspan, pomp en natte condensor. Schimmelvorming en bacteriegroei moet je dan ook goed in de gaten houden.

[ Voor 20% gewijzigd door rweust op 27-07-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Gaat het om wat de apparaten in de praktijk veroorzaken, of wat ze technisch kunnen veroorzaken? Dit voornamelijk omdat je die boost mode in de eerste post achterwege laat. Kun je wat betreft de officiële richtlijnen ook zo selectief shoppen met de argumentatie "ja maar ik beloof hem nooit op dual boost te zetten?"

Ik ging er namelijk een beetje vanuit dat het hetzelfde principe is als een brommertje op de rollenbank. Leuk dat je altijd maar half gas rijdt maar hij kan toch echt 70 terwijl de maximum constructiesnelheid 45 mag zijn. Dus boete.

En hoe werkt het als je twee naast elkaar zet. Twee maken meer geluid dan 1. Ik heb de indruk dat je het dan nog steeds op basis van 1 enkele moet beoordelen, klopt dat?

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 27-07-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:56
Yucon schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:26:
Gaat het om wat de apparaten in de praktijk veroorzaken, of wat ze technisch kunnen veroorzaken? Dit voornamelijk omdat je die boost mode in de eerste post achterwege laat. Kun je wat betreft de officiële richtlijnen ook zo selectief shoppen met de argumentatie "ja maar ik beloof hem nooit op dual boost te zetten?"

Ik ging er namelijk een beetje vanuit dat het hetzelfde principe is als een brommertje op de rollenbank. Leuk dat je altijd maar half gas rijdt maar hij kan toch echt 70 terwijl de maximum constructiesnelheid 45 mag zijn. Dus boete.

En hoe werkt het als je twee naast elkaar zet. Twee maken meer geluid dan 1. Ik heb de indruk dat je het dan nog steeds op basis van 1 enkele moet beoordelen, klopt dat?
Puntje bij paaltje gaat het om het geluidsniveau op de erfgrens, mochten er problemen zijn met de buren lijkt het me dat dit in de praktijk gemeten moet worden. Dan word er gekeken naar het totale geluid wat er word veroorzaakt door alle apparatuur.

Ik had ongelijk; dit zijn de richtlijnen: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

[ Voor 8% gewijzigd door sjaakwortel op 27-07-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sjaakwortel schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:37:
[...]

Puntje bij paaltje gaat het om het geluidsniveau op de erfgrens, mochten er problemen zijn met de buren lijkt het me dat dit in de praktijk gemeten moet worden. Dan word er gekeken naar het totale geluid wat er word veroorzaakt door alle apparatuur.

Ik had ongelijk; dit zijn de richtlijnen: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Inderdaad op vol vermogen. Ook niet onredelijk lijkt me. Al zou het mooi zijn als ze door middel van andere firmware alsnog een begrenzer zouden kunnen krijgen en zo een lager maximumgeluid zouden krijgen.
Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag
of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat
bepaald is op een lager (nominaal) vermogen
en dit is wat betreft per stuk of allemaal samen
Verder kan de rekentool alleen worden gebruikt bij de bepaling van het geluid van één buitenunit.
Dit is in overeenstemming met het Bouwbesluit 2012 dat alleen eisen stelt aan een afzonderlijke
buitenunit en geen rekening houdt met meerdere units en cumulatie. Voor situaties met meerdere
buitenunits op één perceel moet advies gevraagd worden van een geluiddeskundige.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 27-07-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
De boost mode heet dual-power en in de handleiding kun je lezen dat na ca. een half uur de Innova weer terugschakelt naar gewoon hoog vermogen, wat ie langdurig vol kan houden. Geen idee hoe de overheid of rechtspraak met dit soort handmatige en zeer tijdelijke boostfuncties omgaat, maar wat geluidbelasting betreft valt dit bij mij echt wel onder het kopje "zeer incidenteel". Ik gebruik de dual‐power nooit en ik denk met mij vele anderen.

Op mijn werk heb ik wel met milieu‐ en geluidbelasting van omwonenden te maken gehad en daar mogen afspraken, als na 19.00 uur niet meer in containers storten, geen vrachtwagenverkeer meer, haldeuren zo veel mogelijk dicht houden en afzuiging lager zetten, gewoon wel. Ze worden besproken, in de aanbevelingen van de geluidsrapportage gezet en geautoriseerd door de gemeente.

Verder geldt dat er verschillende normen zijn in het bouwbesluit voor geluid geproduceerd overdag en geluid geproduceerd 's nachts. Men gaat er dus in de wet al van uit dat een airco of warmtepomp ook een stand of gebruik kan hebben waarin het 's nachts minder geluid produceert. Het lijkt mij dat gebruik van een nachtmodus dan wel degelijk een optie betreft. In ieder geval de dual-power modus 's nachts niet gebruiken lijkt mij wettelijk dan zeer verdedigbaar.
Ik zie niet in waarom je buurman er dan zomaar van uit zou mogen gaan dat je je toch niet aan deze afspraken houdt. Ik heb gelukkig niet zo'n relatie met mijn buurman, maar bij beschuldiging van overtreding zal hij toch ook wat moeten kunnen aantonen, lijkt mij. In zoverre is dit allemaal niet vergelijkbaar met een opgevoerd brommertje, daar is sprake van een wettelijke begrenzing die er af gehaald is en waar je voor bestraft wordt, niet voor te hard rijden. Een Porsche kan ook over de 250 km/uur, maar dat wil niet zeggen dat de bestuurder altijd maar in overtreding is.

Het bouwbesluit is harder en hanteert een standaard rekentool en meetvoorschriften, uitgaand van vol vermogen. Maar de vraag is of dit besluit zo op de Innova zo van toepassing is? Ik heb alleen gerefereerd naar de nieuwe normen voor de airco geluidsniveaus ivm met eventuele burendiscussie. Kijk je puur juridisch naar de tekst in dit bouwbesluit, dan is er bij de Innova geen sprake van een "buiten opgestelde installatie voor warmte of koude opwekking". Het apparaat staat immers volledig binnen, alleen een uitblaaskanaal gaat naar buiten en veroorzaakt geluid. Dat je hier dan, door afspraken met jouw buurman, toch netjes op de bouwbesluit normen probeert uit te komen, lijkt mij dus niet iets waar een gemeente jouw op aan zal spreken, laat staan gaat handhaven.
Verdubbeling van het vermogen (twee apparaten dus) geeft theoretisch 3 dB meer. Niet gemeten, geldt ook alleen weer bij puntbronnen bij elkaar in de buurt.

Ik pretendeer overigens nergens een geluidsdeskundige te zijn, noch advies te geven over juridische zaken. Wel geef ik aan hoe de Innova's in mijn situatie redelijk aan de bedoeling van de normen voldoen wat geluidsniveaus betreft en hoe je discussie met je buren misschien wat kunt beperken.

[ Voor 57% gewijzigd door rweust op 02-04-2022 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Gaat het om wat de apparaten in de praktijk veroorzaken, of wat ze technisch kunnen veroorzaken?
Dit is een goede vraag, heeft wel wat verdere aanvulling nodig, als het gaat om wat juridisch mag wat geluid buiten veroorzaakt door de Innova's betreft. Ik heb het volgende kunnen vinden.

Monumentale panden en beschermde omgevingen even daar gelaten, is voor plaatsen van een Innova binnen in de woning en boren van een aanzuig‐ en uitblaaskanaal geen vergunning of melding nodig. Bij plaatsing van een buitenunit van airco of warmtepomp zou een gemeente al een vergunning kunnen eisen onder de huidige wet (aanpassing aan het bebouwde buitenvolume, aanpassing van het aanzicht), maar gemeentes doen dit (nog) bijna nergens.

Bedrijven hebben een omgevingsvergunning nodig met betrekking tot het activiteitenbesluit (vroeger de hinderwetvergunning), anders mag men niet produceren, verwerken of andere activiteiten uitvoeren. Een gemeente kan dan, als voorwaarde bij deze vergunning, geluidsmetingen naar het activiteitenbesluit verlangen met beoordeling door een gerenommeerd akoestisch bureau. Bij gevoelige objecten, zoals dichtbij gelegen woningen, mag hier op de gevel overdag (van 7.00 tot 19.00 uur) niet meer dan 50 dB(A) aan geluidsniveau gemeten worden, daarna niet meer dan 45 dB en 's nachts (vanaf 23.00 uur) niet meer dan 40 dB. Binnen in het gevoelige object mag overdag, met ramen en deuren gesloten, niet meer dan 35 dB worden gemeten, 's nachts (tussen 23.00 en 7.00 uur) binnen niet meer dan 25 dB.

Wettelijke grenswaarden aan geluidsniveaus veroorzaakt door apparatuur geplaatst door een particulier aan of bij woningen bestonden echter niet tot 1 april 2021, alleen voor ventilatie-installaties bestaan geluidsnormen in het bouwbesluit over wat binnen in verblijfsruimten nog hoorbaar mag zijn (30dB). Zeer de vraag is echter of split, 2-duct monoblock airco's en warmtepompen ventilatie-apparatuur betreffen? Ze verversen meestal geen lucht, daarnaast gelden de grenswaarden voor geluid in de verblijfsruimten van de veroorzaker zelf, niet bij de buren.

Voor buitenunits van airco's en warmtepompen heeft men daarom m.i.v. 1 april 2021 strengere normen en methoden om geluidsniveaus op de erfgrens te bepalen in het bouwbesluit opgenomen, zie mijn post van 15 juli 2021. Gemeenten zijn wat bouwregelgeving betreft het bevoegd gezag wat gaat over controle en handhaving. Hierdoor worden leveranciers en installateurs veel meer gedwongen rekening te houden met deze geluidsnormen en is eenvoudiger vast te stellen of het apparaat voldoet. Verder kan een gemeente van degene die de buitenunit plaatst een meting of berekening eisen en zelfs verwijdering afdwingen, ook bij particulieren, indien niet aangetoond kan worden dat een na 1 april 2021 geplaatste buitenunit aan het bouwbesluit voldoet.

Voor de Innova 2-duct monoblock geldt deze nieuwe aanvulling op het bouwbesluit echter niet, het is immers geen buiten de scheidingsconstructie van het bouwwerk opgestelde installatie voor warmte of koude opwekking. De Innova wordt geheel binnen de woning geplaatst. De nieuwe geluidsnormen voor buitenunits van airco's en warmtepompen lijken ideaal, als richtlijn om aan te voldoen ivm buren, maar het ziet er niet naar uit dat iemand voldoen aan dit bouwbesluit wettelijk kan gaan eisen voor de Innova 2-duct monoblocks.

Na klachten, kan de gemeente bij plaatsing van een Innova bij een particulier dus niet naar het bouwbesluit handhaven (immers niet van toepassing) of een vergunning weigeren (immers niet nodig). Alleen een plaatselijke verordening (APV) van een gemeente kan dan nog van toepassing zijn. Vaak in de vorm van een zeer algemene vangnetbepaling, iets als: "Het is verboden buiten een inrichting op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt." (naar kenniscentrum InfoMil).

Opnieuw speelt hier al weer het probleem dat de Innova 2-duct monoblock airco niet buiten de inrichting (woning, kantoor, kantine, etc.) geplaatst is, maar binnen. In hoeverre de genoemde geluidshinder veroorzakende handelingen dan van toepassing zijn op de Innova is ook zeer de vraag. Sommige plaatselijke verordeningen kennen misschien wat meer uitbreidingen, wat geluidshinder veroorzaakt door uitblazende ventilatie-apparatuur of andere installaties betreft. De gemeente zal echter niet snel hierop gaan handhaven, zeker als het geschil tussen twee particulieren speelt, en de politie treedt alleen op bij zeer duidelijke overlast en excessen (openbare orde). Dan zullen degenen die de hinder ondervinden dus zelf met bewijs (waaronder zeker geluidsmetingen en advies uitgevoerd door een gerenommeerd bureau) naar de civiele rechter moeten stappen.

Die rechter zal dan moeten vaststellen in hoeverre deze geluidshinder onrechtmatige overlast is. Is de plaatselijke verordening wel van toepassing op de Innova? Hoe structureel is deze overlast en bij welke geluidsniveaus is deze onaanvaardbaar? Gelden dan, als referentie voor onaanvaardbaar, de grenswaarden van geluid veroorzaakt door bedrijven op woningen uit het activiteitenbesluit, die voor ventilatie uit het bouwbesluit, de nieuwe airco en warmtepomp buitenunit geluidsniveau normen uit het bouwbesluit of toch andere, bv. uit een APV of andere plaatselijke milieu- en omgevingsverordening? Je hebt in deze situatie, als veroorzaker, echter ook inspraak over hoe je de overlast kunt beperken. Een maatregel treffen, als na 19.00 uur de Innova alleen op lager vermogen gebruiken is wettelijk dan gewoon toegestaan en zelfs ook gebruikelijk.

Een discussie over geluidshinder door een Innova 2-duct monoblock tot een rechtszaak laten komen lijkt dus behoorlijk zinloos, voor beide partijen, want er zijn veel te veel onduidelijkheden. De Innova goed installeren, met de gevelkanalen rekening houden met je buren, er naar streven om netjes aan de nieuwe, strenge geluidsnormen uit het bouwbesluit voor buitenunits te voldoen, goed overleg plegen met je buren en eventueel wat extra maatregelen nemen om eventuele geluidshinder verder te beperken blijft een veel betere oplossing.

[ Voor 72% gewijzigd door rweust op 12-08-2021 09:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Is iemand wel eens in de pakketten gedoken van deze Innova's? Om te kijken of we hem kunnen aansturen. Uiteraard kan dat via de app, maar om het te integreren met iets anders wel interessant.
Ik heb er helaas niet veel tijd voor en nog niet veel tijd ingestoken, maar wat ik al wel zie is:

- de app maakt verbinding met innovaenergy.cloud middels beveiligde verbinding, en dus niet rechtstreeks met het apparaat.
- het apparaat komt op als een ESP_xxxx wat duidt op de bekende ESP wifi boardjes die er ergens in zullen zitten.
- je kunt over http (zonder beveiliging) naar het IP adres van het apparaat, maar dan krijg je alleen maar terug dat je pad niet is gevonden. Vermoedelijk kun je daar wel wat ophalen aan informatie als je wat paden weet.
- bij een discovery op het wifi voor nieuwe Innova's probeert hij gewoon ieder IP adres uit op port 7 voor een echo en gaat daarna wat op http proberen.

Hierdoor zie ik al dat je dus naar het Innova IP address kan gaan en dan http://192.168.0.142/api/v/1/status als pad. Hierbij krijg je al mooi wat info terug over de status. Waarbij sp = setpoint en t = actuele temperatuur (en waarschijnlijk ook werkmodus en ventilatiesnelheid etc.

code:
1
{"success":true,"sw":{"V":"1.0.42"},"UID":"84:f3:eb:XX:XX:XX","deviceType": "001","time":{"d":4,"m":9,"y":2021,"h":12,"i":9},"net":{"ip":"192.168.0.142","sub":"255.255.255.0","gw":"192.168.0.1","dhcp":"1"},"setup":{"serial":"IN18XXXX","name":""},"RESULT":{"sp":21,"wm":0,"cfg_lastWorkingMode":0,"ps":1,"fs":0,"fr":7,"cm":0,"a":[],"t":20,"cp":0,"nm":0,"ns":0,"cloudStatus":4,"connectionStatus":2,"cloudConfig":1, "timerStatus":0, "heatingDisabled":0, "coolingDisabled":0, "hotelMode":0, "kl":0, "heatingResistance":1, "inputFlags":0,"ncc":0, "pwd":"", "heap":XXXXX, "ccv":0, "cci":0, "daynumber":0, "uptime":1765, "uscm":0, "lastRefresh":1}}

(XXXX = gemaskeerd door mij)

Hier moet je dan iets naar toe kunnen posten, volgens dit wat ik op internet vind maar helaas geen navolging heeft:
I bought a new AC Unit (Innova 2.0) , and I have been able to sniff the api from their app. Now I don't know how to solve this problem: The api usually is setup like this GET ip/api/v/1/status or POST ip/api/v/1/power/on

But when it comes to setting a temperature the api delivered: POST ip/api/v/1/set/setpoint ; and then in the data "field" it said "p_temp=27' (for setting 27 degrees).
Edit nr 3:
Hier iemand die het al is gelukt om hem aan te sturen, zei het wat meer via de cloud:
https://community.home-as...l-sensor-s-please/67581/5

Het is dus een Restful API en je moet gewoon lekker posten. Ik heb hem zojuist onder controle vanaf mijn linux command line 8) gewoon lokaal, niet via de cloud.

Naast de boven genoemde Json met alle status info is dit het belangrijkste lijstje om het apparaat te laten doen wat je wil:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  innova_setpoint: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' --data 'p_temp={{states.input_number.innova_inputsettemp.state}}' http://1.2.3.4/api/v/1/set/setpoint"
  innova_setpoint_16: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' --data 'p_temp=16' http://1.2.3.4/api/v/1/set/setpoint"
  innova_setpoint_17: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' --data 'p_temp=17' http://1.2.3.4/api/v/1/set/setpoint"
t/m
  innova_setpoint_27: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' --data 'p_temp=27' http://1.2.3.4/api/v/1/set/setpoint"
  innova_setpoint_28: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' --data 'p_temp=28' http://1.2.3.4/api/v/1/set/setpoint"
  innova_setmode_on: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -X POST http://1.2.3.4/api/v/1/power/on"
  innova_setmode_off: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -X POST http://1.2.3.4/api/v/1/power/off"
  innova_setmode_heat: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -X POST http://1.2.3.4/api/v/1/set/mode/heating"
  innova_setmode_cool: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -X POST http://1.2.3.4/api/v/1/set/mode/cooling"
  innova_setmode_dry: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -X POST http://1.2.3.4/api/v/1/set/mode/drying"
  innova_setmode_fan: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -X POST http://1.2.3.4/api/v/1/set/mode/fanonly"
  innova_setmode_auto: "curl --header 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -X POST http://1.2.3.4/api/v/1/set/mode/auto"

[ Voor 104% gewijzigd door !null op 04-09-2021 12:34 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Signor Doekie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Als de boel is geïnstalleerd meld ik me wel weer met de resultaten.
Ik zit ook te kijken naar deze unit, hoe bevalt hij?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Signor Doekie
Tja, wat zal ik zeggen, hij doet het goed en het wordt lekker koel in mijn hokje en heeft t.o.v. van de losse mobiele airco met een slang weinig herrie.
Maaarrrre, het is niet zo warm geweest deze zomer dus hij heeft niet aan gestaan anders dan even testen en voor het slapengaan na een nachtdienst even. Dus niet tijdens het slapen. Maar opzich is het een goede keus als een split niet tot de mogelijkheden hoort. Voor mij is dit een goede keuze geweest.
Ik heb hem in een inbouwkast geplaatst, lekker uit het zicht. Om te voorkomen dat hij ging pendelen heb ik voorlopig een stuk karton er bovenop gezet. De koude lucht werd gelijk weer aangezogen omdat de unit wat ver achterin de kast hangt.
Om toch nog wat frisse lucht in de kamer te krijgen heb op de filterbox, die ik er tussen heb gezet, een ventilatieventiel gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2LlEcvtCCwQEP7vzwDpvOpv2ZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIlSGH2FuvD6ttgMlW93VR7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olj1-Hc0G0sp4V8u9Y5niBg83NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpZQetWsIl7mOHNny3k2OteH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 08-10-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Laatst online: 27-06 13:08
Signor Doekie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:13:
Tja, wat zal ik zeggen, hij doet het goed en het wordt lekker koel in mijn hokje en heeft t.o.v. van de losse mobiele airco met een slang weinig herrie.
Maaarrrre, het is niet zo warm geweest deze zomer dus hij heeft niet aan gestaan anders dan even testen en voor het slapengaan na een nachtdienst even. Dus niet tijdens het slapen. Maar opzich is het een goede keus als een split niet tot de mogelijkheden hoort. Voor mij is dit een goede keuze geweest.
Ik heb hem in een inbouwkast geplaatst, lekker uit het zicht. Om te voorkomen dat hij ging pendelen heb ik voorlopig een stuk karton er bovenop gezet. De koude lucht werd gelijk weer aangezogen omdat de unit wat ver achterin de kast hangt.
Om toch nog wat frisse lucht in de kamer te krijgen heb op de filterbox, die ik er tussen heb gezet, een ventilatieventiel gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rare vraag wellicht, maar je belemmert de werking van zo'n apparaat toch als je 'm in de kast zet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Signor Doekie
Er zit zeker nog 20cm vrije ruimte achter de airco. Door nu aan de bovenzijde de aangezogen lucht te blokkeren wordt deze vanzelf via de achter en onderzijde aangezogen en het blijkt te werken.
Je moet natuurlijk wel de deur open laten als je hem aanzet. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Signor Doekie op 13-10-2021 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Leuke 2-duct monoblock, die Klimagerät Unico Air Inverter 8 SF. Leuke prijs ook, net iets meer dan 1000 euro.

Het is natuurlijk alleen een airco, geen verwarmingsmodus, al is verwarmen met de Innova's bij echt lagere buitentemperaturen (rond het vriespunt) energetisch ook niet meer interessant en kun je er nooit bij extreme kou als hoofdverwarming op vertrouwen, bij -10 C buitentemperatuur schakelt de Innova uit, ook de Elec.

Thuis heb ik alleen vloerverwarming op de benedenverdieping, geen radiatoren. Perfecte verwarming, alleen als het 's middags net aangenaam is buiten, het 's avonds afkoelt en de tuindeuren langer open zijn geweest, dan daalt in de woonkamer de temperatuur toch en duurt het weer even 2 uur voor de vloer weer comfortabel bijstookt. Dit zijn momenten dat mijn vrouw toch wel eens de Innova even op bijverwarmen zet. Hier is ie perfect voor, even als tijdelijke bijverwarming tijdens afkoelende najaars en voorjaars avonden.

Wel heeft deze Unico dus een inverter gestuurde compressor en dat is een voordeel, in geluid, maar ook wat inschakelbelasting van jouw meterkastgroep betreft. Je kunt dan gewoon ook andere zware stroomgebruikers accepteren en hoeft geen extra groep in de meterkast te bedraden. De Innova lijkt echter wel weer stiller, scheelt toch 5 dBA in brongeluid op vol vermogen binnen en dat is best wel merkbaar.

Het koelvermogen van de Unico is echter weer wat beperkt. Vergelijkbaar met de 8HP van Innova, die heeft echter geen inverter en bezit nog een aan/uit compressor, dat is een flink nadeel. De nieuwe Innova 2.0 9HP mini heeft wel een inverter gestuurde compressor en is ook weer 20 cm kleiner, maar wel weer ruim 500 euro duurder.

Persoonlijk vind ik de vormgeving van de Innova ook veruit te preferenen boven deze Unico Air Inverter 8 SF. In een kast geen probleem, maar zo aan de wand in de woonkamer? Daarnaast werkt de app van de Innova's ook wel handig en kun je bij warm weer op afstand de airco's vast aan zetten voor je naar huis gaat.

Kijk je naar het type van Unico wat wel kan verwarmen, de Unico Air Inverter 8 HP en neem je optie er ook nog bij voor wifi bediening, dan is het verschil met de wel strakker vormgegeven, ook 20 cm kleinere en wat stillere Innova 2.0 9HP mini nog maar zo'n 200 tot 300 euro (afhankelijk van waar je hem koopt).

Het is dus allemaal afhankelijk van wat je wilt en wat je belangrijk vindt. In een slaakamer of klein kantoor, lijkt mij de Monoblock Klimagerät Unico Air Inverter 8 SF, puur als onafhankelijke airco, wel weer een erg leuke en prijsgunstige toepassing.

[ Voor 34% gewijzigd door rweust op 19-12-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Laatst online: 27-06 13:08
rweust schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:04:
al is verwarmen met de Innova's bij echt lagere buitentemperaturen (rond het vriespunt) energetisch ook niet meer interessant en kun je er nooit bij extreme kou als hoofdverwarming op vertrouwen, bij -10 C buitentemperatuur schakelt de Innova uit, ook de Elec.
Is dat zo? Wat is dan de toegevoegde waarde van het verwarmingselement? Daar moet je juist op kunnen vertrouwen als je niet meer op de warmtepomp kunt vertrouwen. Ik overweeg de Innova voor in mijn goed (volgens permanent Bouwbesluit) geïsoleerde tiny house, maar als ik het zo lees heb ik nog wel een extra warmtebron nodig voor de écht koude dagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
renskerenske schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:24:
[...]

Is dat zo? Wat is dan de toegevoegde waarde van het verwarmingselement? Daar moet je juist op kunnen vertrouwen als je niet meer op de warmtepomp kunt vertrouwen. Ik overweeg de Innova voor in mijn goed (volgens permanent Bouwbesluit) geïsoleerde tiny house, maar als ik het zo lees heb ik nog wel een extra warmtebron nodig voor de écht koude dagen?
Ja, klopt. Is trouwens ook al eerder aan de orde geweest in dit topic, zie ook mijn post van 30 juni 2020.

Airco's die als verwarmende warmtepomp werken halen hun warmte uit de lucht. Hiervoor is een temperatuurverschil nodig en moet de verdamper dus kouder zijn dan de buitenlucht, anders werkt dit niet. Tot een buitentemperatuur van een graad of 7 C gaat dit prima dan kun je nog steeds 2,35 kW verwarmingsvermogen uit een 12 HP halen, waar je dus zo'n 800W aan compressorvermogen kwijt bent.

Onder deze 7 C buitentemperatuur kan de verdamper echter gaan bevriezen, dan draait dus af en toe de werking weer om, wordt het expansieventiel verder geopend en wordt de warmte veroorzaakt door het vermogen van de compressor gebruikt om de verdamper weer te ontdooien. Hoe kouder het wordt hoe vaker dit moet gebeuren om dichtvriezen van de verdamper te voorkomen en daalt dus het rendement. Bij -2 C buitentemperatuur is de warmtepomp opbrengst gedaald tot 1,65 KW en bij -7 C tot 1,2 KW.

In de catalogus van Innova staat dit op pagina 24 voor de 12HP.
https://www.innovaenergie.com/en/docs/cataloghi/

De Elec heeft een extra 1000 W elektrisch verwarmingselement ingebouwd en levert dan dus meer verwarmingsvermogen, zo'n 3,3 kW bij 7 C buitentemperatuur of hoger en 2,0 KW bij -7 C vrieskou buiten, maar gebruikt dan ook meer stroom door het verwarmingselement: 800 W compresorvermogen + 1000 W verwarmingselement + ventilatoren.

Bij -7 C buitentemperatuur levert zo'n airco als verwarmende warmtepomp dus nauwelijks een beter rendement dan een gewoon elektrisch ventilatorkacheltje. Onder de -10 C buitentemperatuur stopt de 12HP met verwarmen, dan kan hij zijn condensor niet meer genoeg ijsvrij houden en zijn koudemiddel wordt te koud.

Ook de Elec stopt dan met verwarmen, staat ook in de catalogus, onderaan de technical datasheet op pagina 41. Ik neem aan dat ook bij de Elec het koelmiddel moet blijven stromen door de condensor, anders daar plaatselijk te warm kan worden door het elektrische verwarmingselement.

In mijn post van 5 juli 2021 staat hoe de Innova 2.0 12 HP in koelend bedrijf werkt, in de tweede post van die dag staat verwarmend bedrijf uitgelegd. Kijk dit anders even door.

Ook split airco's zijn vaak niet in staat om bij vrieskou met enig rendement te verwarmen, het blijft dan bijverwarming. Ze schakelen wel soms bij nog iets lagere temperaturen pas uit door toepassing van een ander koudemiddel. Maar soms ook door werking om te draaien en warmte uit de woning te gebruiken om verdamper in de buitenunit te ontdooien. Van enig verwarmend rendement is dan zeker geen sprake meer en een gewoon elektrisch ventilatorkacheltje kan dan wel eens zuiniger zijn.

Daarnaast moet je bij plaatsing er nog letten dat de verdamper buiten van een airco niet dicht sneeuwt. Als er geen buitenlucht meer doorheen wordt geblazen, valt hier ook geen warmte meer uit te halen en werkt jouw warmtepomp verwarming niet meer. Ook de Innova kan gevoelig voor dichtsneeuwen zijn wat zijn aanzuigrooster betreft.

Wil je bij vrieskou verwarmen moet je naar een echte warmtepomp, die zijn een stuk groter, zeker wat verdamper betreft, vriezen en sneeuwen minder makkelijk dicht, halen lagere temperaturen door een ander koudemiddel, maar halen ook bij echte vrieskou beduidend minder rendement en produceren dan minder warmte. Vaak bezitten ze ook een elektrische backup verwarming (met COP 1.0 dus) die dan in komt.

Nee, bij echt koud weer en sneeuw gaat een airco als warmtepomp het niet meer redden om een huis, ook al is dit tiny, te verwarmen. Je hebt dan backup verwarming nodig, zorg voor voldoende elektrische aansluiting hiervoor, of zorg voor een ander soort backup verwarming met pellets, gas, olie, etc.

[ Voor 30% gewijzigd door rweust op 15-11-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Nu het wat frisser wordt wilde ik m'n 10HP gebruiken om te verwarmen, maar echt lekker warm wordt hij niet. Af en toe komt er wel een tijdje een warme vlaag uit maar daarna blaast hij weer een hele tijd koude lucht. Het begint met warm en daarna koud, tot het weer even warm wordt. Maar de verhouding is over het geheel zo dat hij langer koude dan warme lucht blaast.

Nu begreep ik dat die koude lucht even veroorzaakt kan worden door de ontdooifunctie. Maar toch niet zo lang? Hoe lang duurt dat bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Nee, bij temperaturen nog ruim boven nul, moet ie niet zo vaak gaan ontdooien. Je hebt hem toch wel op de echte verwarmingsstand staan, Heating only mode "zonnetje" en niet op de well-being automaat "A", waarbij bij te hoge binnenruimte temperatuur de 10HP weer zelf omschakelt naar koelen?

Kijk verder eens goed in de handleiding of je hem niet per ongeluk op bijvoorbeeld "cool only" mode hebt geschakeld (pagina 8, hoofdsuk 1.4).

Daarnaast moet je de temperatuur misschien iets hoger instellen, dan je wilt bereiken en kijken of de 10HP dan wel blijft verwarmen. Misschien is de hysterese nog wat te klein voor de ruimte, waardoor de verwarming pendelt.

De 10HP heeft een inverter, maar kent toch een minium verwarmingsvermogen van 710W. Een aardig kacheltje dus, ook op minimaal vermogen. Indien door dit vermogen de temperatuur rond de 10HP snel oploopt, zal deze een tijdje uitschakelen, tot de temperatuur weer voldoende is gezakt. Dit is dan normaal, als jouw ruimte dit verwarmingsvermogen niet nodig heeft.

[ Voor 41% gewijzigd door rweust op 12-11-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Nee hij staat echt op het zonnetje. De andere twee hebben deze herfst nog niet verwarmd.. ik zal het gedrag onderling eens vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

rweust schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:16:
De 10HP heeft een inverter, maar kent toch een minium verwarmingsvermogen van 710W. Een aardig kacheltje dus, ook op minimaal vermogen. Indien door dit vermogen de temperatuur rond de 10HP snel oploopt, zal deze een tijdje uitschakelen, tot de temperatuur weer voldoende is gezakt. Dit is dan normaal, als jouw ruimte dit verwarmingsvermogen niet nodig heeft.
Dat kan ik me inderdaad voorstellen. Voorheen gebruikte ik een oliegevuld kacheltje van 500 watt dat de helft van de tijd uitschakelde met deze temperaturen. Het is een kleine ruimte.. de monoblockspecialist was ervan overtuigd dat dit absoluut probleemloos moest kunnen.

Maar het voelt koud aan. Ik volg je gedachtegang, maar hoort hij dan ook koude lucht te blijven blazen op momenten dat hij niet hoeft te verwarmen? Je zou verwachten dat hij de ventilator dan ook stop zou zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 12-11-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Die van ons gaat vaak even uit tijdens verwarmen. Hij blijft dan niet ventileren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste