Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
Zaten er bij mij gewoon bij, in hetzelfde zakje als de roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23
Rakward schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:57:
Ik heb mijn Innova binnengekregen, maar er zitten geen kettinkjes bij om de roosters vast te zetten, staan wel in de handleiding.

Verkoper zegt dat deze er niet bij zitten en dat het de bedoeling is dat je de roosters met Tec7 vastzet. :?
Is het misschien een retour geval en de vorige klant is ze vergeten.

Mocht je er met de verkoper niet snel genoeg uitkomen: ik heb ze niet gebruikt, want ik heb er roosters met fijn gaas ingezet.
Morgen moet ik toch naar de brievenbus, dan kan ik ze gelijk opsturen. Ik hoef alleen de postzegels vergoed te krijgen.
Dan kan je i.i.g. snel verder.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 14:20
JukeboxBill schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Is het misschien een retour geval en de vorige klant is ze vergeten.

Mocht je er met de verkoper niet snel genoeg uitkomen: ik heb ze niet gebruikt, want ik heb er roosters met fijn gaas ingezet.
Morgen moet ik toch naar de brievenbus, dan kan ik ze gelijk opsturen. Ik hoef alleen de postzegels vergoed te krijgen.
Dan kan je i.i.g. snel verder.
Bedankt maar ik hoef ze niet snel te hebben want voorlopig maak ik de opstelling als mobiele airco.

Qua kost is het niks om zelf te kopen, maar ik vind het raar dat de verkoper zegt dat ik ze apart moet bestellen en als ik naar de prijs vraag zegt hij dat ze het niet in hun gamma hebben.

Retour lijkt me raar, de roosters en accessoires zitten allemaal in originele verpakking en doos zag goed uit. Wel mistte de kantelindicator ook want er was een sticker die aangaf dat er eentje zou zijn maar nergens te zien, ook niks afgescheurd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
@Rakward Welke firma is dat? Ik ben nog steeds in de markt voor zo'n Innova, maar heb weinig trek in dat niveau van serviceverlening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leo-01
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-08 19:34
Rakward, Verkoper zegt dat deze er niet bij zitten en dat het de bedoeling is dat je de roosters met Tec7 vastzet. KLOPT die zijn er niet bij en ikzelf wilde dat zelfs niet. hebben kan na een tijde kapot gaan he. Ik heb wel de buitenrooster beide met een zift geplaatst, om ongedierte aan beide kanten te weren. Heb beide met zift gevraagd aan de installateur en gekregen Ik heb de roosters geplakt met doorschijnende siliconen, veel vlugger los te krijgen om eventueel de binnenkant buis zuiver te maken. Spijtig genoeg kan men ze niet vast boren / schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
Heb een vraag, ik heb 3 x Innova 2.0 12 DC ELEC .
Stomme vraag ?? Ben voor de eerste keer aan het koelen en als ze afslaan blazen deze niet meer naar buiten toe maar draait de ventilators verder met de binnen lucht denk ik. Is dat normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 22:47
De truck met de oude roosters was dat je ze van binnenuit hoog in de gevel kunt plaatsen, zonder ladder er bij van buiten. Je kunt ze dubbel klappen van binnenuit door het kanaal steken, buiten uit laten klappen en dan met de kettinkjes, eveneens van binnenuit, tegen de buitengevel trekken.

Hoef je er dus niet van buitenaf bij. Nadeel vond ik echter dat die klepventiel roosters door harde wind wel eens opgegeblazen werden en niet helemaal goed afgesloten waren tegen nestelende insecten.

De nieuwe roosters zijn gegoten aluminium lamellenroosters. Die kun je niet meer van binnenuit plaatsen, want die passen niet meer door het kanaal. Klemmen of inderdaad vastzetten met kit dus. Er zitten dan ook geen kettinkjes of ook maar bevestigingen voor kettinkjes meer aan de roosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Leo-01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:12:
Heb een vraag, ik heb 3 x Innova 2.0 12 DC ELEC .
Stomme vraag ?? Ben voor de eerste keer aan het koelen en als ze afslaan blazen deze niet meer naar buiten toe maar draait de ventilators verder met de binnen lucht denk ik. Is dat normaal.
Zo stom is die vraag niet, want ik zit daar ook mee.
In verwarming stand gaat de airco helemaal uit en klep dicht, dus ik verwacht dat die ook bij koeling stand uit zou gaan bij het bereiken van de ingestelde temperatuur.

Kan er ook niets over vinden in de handleiding.
Ook allerlei instellingen al geprobeerd, maar airco blijft lichtelijk blazen (en stroom verbruiken).

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 21-06-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
rbaidjoe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:53:
@Rakward Welke firma is dat? Ik ben nog steeds in de markt voor zo'n Innova, maar heb weinig trek in dat niveau van serviceverlening.
Aeroconsult.be, maar ik lees in de andere reacties dat het dus blijkbaar normaal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Rakward schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Aeroconsult.be, maar ik lees in de andere reacties dat het dus blijkbaar normaal is...
Je hebt daar dus ook de roosters met gaas bij zitten?

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGs2_qodTia40pDoOVcwMqHSWnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CKCED20pDZZZtbdHC82SKmT2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Laatst online: 10-09 08:38
Hier kun je nog wel klaproosters nabestellen voor de liefhebber (of tot noodzaak gedoemde :) )
https://www.groenehoedduu...ngen-monoblock-aicoo.html

edit: ziet er uit als een vouwrooster, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. De klapelementen lijken wel te ontbreken. Maar lijkt dus wel vouwbaar voor als je van binnenuit wil/moet installeren.

edit: of een pre installatie kit kopen. Bij Thermocomfort artikelnr: TC 5950057
Zie ook: https://thermocomfort.be/...nnova_italia_2021_opt.pdf

[ Voor 56% gewijzigd door rbaidjoe op 21-06-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leo-01
JukeboxBill
Ik heb het gevonden denk ik, in de gebruiksaanwijzing staat onderstaande geschreven dat de ventilator zelfs blijft draaien als de setpoint is bereikt.
Denk dat ze bedoelen met setpoint als de kamer op temperatuur is dat deze zonder compressor aan blijft draaien maar vind nergens waar deze dan de lucht gaat halen, ik denk de circulatie van in huis.
- Het is mogelijk om de gewenste temperatuur in te stellen tussen 16 en 31 ° C en, als deze temperatuur lager is dan de kamertemperatuur, start de compressor na drie minuten (maximum) en begint het apparaat met het afgeven van koele lucht, terwijl de ventilatie actief blijft, zelfs als de setpoint is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Leo-01
Toch maar eens een nieuwe bril gaan aan laten meten ;) Helemaal overheen gelezen.

Het klopt dat alleen de binnenlucht wordt gecirculeerd, want buiten bij de roosters voel ik op dat moment ook geen lucht stromen.
Het is dus geen bug, maar een feature.
Bedankt voor de oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
JukeboxBill schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:59:
[...]

Zo stom is die vraag niet, want ik zit daar ook mee.
In verwarming stand gaat de airco helemaal uit en klep dicht, dus ik verwacht dat die ook bij koeling stand uit zou gaan bij het bereiken van de ingestelde temperatuur.

Kan er ook niets over vinden in de handleiding.
Ook allerlei instellingen al geprobeerd, maar airco blijft lichtelijk blazen (en stroom verbruiken).
Tijdens koelen wordt bij iedere airco binnenlucht over een koude verdamper opnieuw de binnenruimte in geblazen. Er ontstaat normaal ook condens op die koude verdamper, dat wordt afgevoerd. Bij de Innova 2-duct monoblock wordt hier de warme condensor binnenin het apparaat extra mee gekoeld, verdampt dit condens en wordt met de warme lucht mee naar buiten geblazen. Bij de binnenunit van een split wordt dit condens door een slangetje, continu druppelend naar een afvoer of naar buiten gepompt of gevoerd.

Een airco die niet meer koelt heeft echter nog steeds een natte verdamper, daarom laat men de radiaalventilator van een binnenunit van een split, of van een Innova, vaak doordraaien, zolang het apparaat aan staat. Ook al is er even geen koudevraag meer, dan droogt ie beter en dat voorkomt schimmel en bacteriegroei, maar ook blijft het geluid dan monotoon en wisselt de luchtstroom niet voelbaar.

Dat in verwarmend bedrijf de Innova de swivelklep wel af en toe sluit, heeft met de ontdooicyclus te maken. De koude verdamper zit nu niet meer bovenin het apparaat, maar binnenin en haalt warmte uit de buitenlucht. De werking van het apparaat is immers omgekeerd t.o.v. koelend bedrijf. Bij buitenlucht temperaturen onder de 7 C kan die nog koudere verdamper gaan bevriezen. Tijdens ontdooien draait het apparaat de werking weer even om, om tijdelijk die verdamper weer wat op te warmen, zodat het aangegroeide ijs er af smelt.

In verwarmend bedrijf wordt binnenlucht over de warme condensor bovenin het apparaat de binnenruimte in geblazen. Alleen tijdens ontdooien wordt deze weer koud (wordt dan even weer verdamper). Die koude lucht wil je binnen niet tijdens verwarmend bedrijf, dus gaat dan de radiaalventilator even uit en de swivelklep dicht. Er bestaat ook geen condens/vochtprobleem bovenin het apparaat in verwarmend bedrijf, die condensor is normaal immers warm.

Het is overigens niet zo dat de Innova 2.0 lucht van buiten naar binnen blaast of vice versa. Circulatie over de binnenlucht middels radiaalventlator achter de swivelklep is volledig gescheiden van het buitenluchtsysteem middels de veel grotere centrifugaalventilator door de gevelkanalen.

Zie deze post in dit topic voor de werking van de Innova tijdens koelend, als ook verwarmend bedrijf:
https://gathering.tweaker...message/67949428#67949428

En deze voor meer uitleg over de ontdooifunctie in verwarmend bedrijf:
https://gathering.tweaker...message/69429800#69429800

[ Voor 40% gewijzigd door rweust op 23-06-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rakward
JukeboxBill schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:26:
[...]

Je hebt daar dus ook de roosters met gaas bij zitten?

Zoiets:

[Afbeelding]
Ja, maar een fijner mesh

foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uezHeLo64BooVnzNxc33n3r1VDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8yn68yukBrY5n2ZMblzqYRx7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dan is het logisch dat er geen kettingen meer bij zitten en is de handleiding daar nog niet op aangepast.
Maar dat laatste had de verkoper er ook bij kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
Ik heb ook het grijze rooster met gaas, maar bij mij hebben ze de kettinkjes van de standaard roosters gebruikt om van binnenuit ook deze roosters vast te kunnen zetten. Vraag me niet precies hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Beste Tweakers,

Nu het lekker warm is buiten en ik mijn 9HP mini weer gebruik, beginnen ook mijn vraagtekens mbt de airco weer te komen. Misschien dat iemand hier mij kan helpen. Ongeacht hoe warm het buiten is, de airco komt nooit onder de 21 graden. Ik zou het toch graag wat koeler willen hebben. Is dit op de een of andere manier mogelijk? Daarnaast maakt deze unit een soort van snel tikkend geluid en doet dit alleen wanneer hij op standje één ventilatorsnelheid staat tijdens het koelen. Helaas is standje één de enige stand die we later op de avond kunnen gebruiken, aangezien het luchtgeluid buiten anders te hard is voor de buren. Echter kunnen wij door het tikkende geluid er zelf niet mee slapen en het is überhaupt een vervelend geluid om te horen. Valt hier misschien iets aan te doen? Als laatste ben ik benieuwd of het zin heeft om bijv. een dun dempend materiaal aan te brengen in de luchtkanalen om het luchtgeluid buiten te minderen. Ik denk hierbij aan een dunne rubberen mat op te rollen in plaats van de standaard kunstof bekleding in de kanalen. Alvast bedankt en ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rweust
@remcodh078

Wat koelvermogen betreft wordt vaak de fout gemaakt dat mensen denken dat één kleine airco wel genoeg is voor één kleine kamer in een woning bij echt langdurig warm weer. Echter, hoe groter het temperatuurverschil met de omringende, ongekoelde ruimtes wordt, hoe meer warmte er door ongeïsoleerde binnenmuren, vloeren en plafonds, zoals gipsplaat of gasbeton scheidingswanden, houten of kanaalplaat zoldervloeren, de gekoelde kamer in stroomt. Op een gegeven moment ontstaat er een evenwicht en is het koelvermogen van de 9HP Mini niet meer afdoende om de ruimte verder af te koelen.

Ooit heb ik hier wel een rekenvoorbeeld geplaatst waarmee je deze warmtestromen beter kunt inschatten om het koelvermogen te bepalen: https://gathering.tweaker...message/72439262#72439262

Verder geldt dat een laag geplaatste airco wat lager ingesteld moet worden dan de temperatuur die je wilt bereiken. De koude lucht kan, in tegenstelling tot een hoog aan de wand gemonteerde airco immers niet wegzakken. Dit is snel 2 graden lager bij koelen.

De Innova heeft koper gesoldeerde leidingen binnenin, geen koppelingen of slangen, en een volledig gesloten compressor. Net als koelkasten, vriezers, ed. wordt dus niet snel koelmiddel (gas) verloren. Weglekkend koelmiddel is bij de Innova dus niet snel een oorzaak van teruglopend koelvermogen. Als dit door scheuren of breuk onverhoopt wel gebeurt, koelt de airco al snel helemaal niet meer en bij lekkage ruik je vaak een penetrante geur van koelmiddel en smeermiddel.

Een Innova die toch minder koelt kan wel een versmeerde of deels verstopte condensor hebben, pluizen van planten en bomen zijn dan soms een bekende oorzaak. Hiervoor moet de Innova wel open om hem schoon te kunnen maken. Kun je ook gelijk nakijken wat er mee rammelt, dat is namelijk ook niet normaal. Er wordt nogal wild lucht door het apparaat geblazen, een los hangende kabel, aangezogen blaadje of takje, oid. kan eventueel geratel veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvsn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 14:12
Ik ben aan het overwegen om een Innova 2.0 monoblock airco te installeren op mijn slaapkamer (split is quasi ondoenbaar), maar twijfel nog of de geluidsproductie in de laagste stand toch niet te luid gaat zijn om mee in te slapen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als ik eens mocht komen kijken, woon zelf in de buurt van Hasselt (BE).

[ Voor 0% gewijzigd door kvsn op 03-07-2023 23:36 . Reden: onbedoelde smiley in post geslopen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbeijers
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
kvsn schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:35:
Ik ben aan het overwegen om een Innova 2.0 monoblock airco te installeren op mijn slaapkamer (split is quasi ondoenbaar), maar twijfel nog of de geluidsproductie in de laagste stand toch niet te luid gaat zijn om mee in te slapen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als ik eens mocht komen kijken, woon zelf in de buurt van Hasselt (BE).
Ik ben heel licht slaperig en een slechte slaper, maar na ongeveer 1 week was ik er gewend aan en sliep ik heerlijk in 16 graden. Hij maakt dus geluid, maar je kan er aan wennen. Enige irritante is dat het geen constant hetzelfde geluid is , maar soms harder en zachter ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
rbeijers schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Ik ben heel licht slaperig en een slechte slaper, maar na ongeveer 1 week was ik er gewend aan en sliep ik heerlijk in 16 graden. Hij maakt dus geluid, maar je kan er aan wennen. Enige irritante is dat het geen constant hetzelfde geluid is , maar soms harder en zachter ..
Mee eens, het geluid binnen valt bij de horizontale Innova's erg mee. De problemen ontstaan meer buiten, zeker indien buren op minder dan 5m van de uitblaas zich met hun terras of open slaapkamerraam bevinden. Één en ander ook erg afhankelijk van de buitenomgeving en persoonlijke beleving, maar dit geldt vaak ook voor een buitenunit van een split. Wonend aan een drukke straat valt het blaasgeluid van een Innova op vol vermogen nauwelijks op, wonend tussen de weilanden hoor je hem op 10m afstand nog goed.

Om geluidsbeleving te testen gebruiken akoestische deskundigen vaak geluidsbronnen, speakers die ruis-, fluit-, slag- of bromgeluid met een vast geluidsniveau produceren. Die opgesteld geven dan ook gelijk een goede indruk van de extra dB in geluidsniveau's veroorzaakt door reflecties en resonanties in een ruimte of door de omgeving.

Er vallen wel samples van blaas- en ruisgeluiden te vinden op internet. Die weergeven via een bluetooth speaker, ongeveer afgeregeld op 27 dB op 2m afstand (brongeluid van een Innova binnen in akoestisch dode ruimte), geeft een aardige indicatie over het minimale geluidsniveau in jouw kamer.

27 dB is weinig geluid, de Innova gaat echter wel af en toe uit, als de ingestelde temperatuur bereikt is, en weer aan als er weer koeling nodig is. Inverters en compressoren werken niet bij hele lage toerentallen. Op vol vermogen zou dit 33 dB aan geluid binnen zijn en op dual-power zelfs 41 dB, maar dat gebruik je niet als je wilt slapen, dan zet je de Innova op minimaal vermogen.

Zie ook mijn post over geluid:
https://gathering.tweaker...message/68049930#68049930

Dit zijn nog 1m afstand geluidsniveau's, die zijn erg afhankelijk van de microfoonpositie. Tegenwoordig vermeldt Innova de 2m afstand waarde.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 04-07-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvsn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 14:12
rbeijers schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:16:
Als ik het goed begrijp is er dus geen optie om hem continu te laten draaien op laag vermogen maar kijkt hij altijd naar de temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbeijers
  • Nu online
kvsn schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Als ik het goed begrijp is er dus geen optie om hem continu te laten draaien op laag vermogen maar kijkt hij altijd naar de temperatuur?
Ja, je zet hem dan op koelen en op standje 1. Maar dan nog gaat hij af en toe zacht en dan weer wat harder. Maar dit went goed hoor. Volgens mij als je terug leest dan is dat volgens mij uitgelegd. Dacht dat het te maken had met de condensator. Maar ik ben er echt blij mee en zou zo een nieuwe nemen. Dus als je twijfelt gewoon doen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

rbeijers schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:48:
[...]

Ja, je zet hem dan op koelen en op standje 1. Maar dan nog gaat hij af en toe zacht en dan weer wat harder. Maar dit went goed hoor. Volgens mij als je terug leest dan is dat volgens mij uitgelegd. Dacht dat het te maken had met de condensator. Maar ik ben er echt blij mee en zou zo een nieuwe nemen. Dus als je twijfelt gewoon doen!!!
Hij staat wel bij het aanzetten standaard op variabel, en volgens mij kun je daar helaas niets aan doen. Jammer. Of heeft iemand toch een trucje hiervoor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
kvsn schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Bij een split zit in de binnenunit alleen een radiaalventilator en een verdamper die in koelend bedrijf koud wordt. De radiaalventilator circuleert de binnenlucht over deze verdamper en draait altijd door, zolang het apparaat aan staat, wat een vrij continu, monotoon geluid veroorzaakt. De verdamper wordt koud, afhankelijk van hoeveel koelvermogen er nodig is. Het benodigde koelvermogen wordt bij iedere zelfstandige airco altijd geregeld door de gemeten binnentemperatuur en de op het apparaat ingestelde temperatuur (setpoint).

Bij de Innova 2.0 werkt dit precies zo, alleen die heeft geen buitenunit. Dus zit er binnen in de Innova 2.0 monoduct onder die radiaalventilator en verdamper nog een compartiment met een compressor en een centrifugaal ventilator die buitenlucht door de kanalen door een condensor blaast. Die centrifugaalventilator is PWM toerengeregeld, net als vaak de ventilator in buitenunits van splits. De compressor heeft een inverter, eveneens zoals bij de nieuwste splits.

Dit zit dus allemaal binnen in de kast bij de Innova 2.0 en is behoorlijk goed gedempt. Zoals al aangegeven, is 27 dBA brongeluid al erg weinig. De radiaalventilator draait bij de Innova 2.0 in koelend bedrijf ook gewoon door, wat het zachte geluid aan blazen in de binnenruimte veroorzaakt. Alleen de compressor moet natuurlijk wel uit bij weinig vraag aan koelvermogen (een inverter kan er niet voor zorgen dat een compressor erg langzaam draaiend nog goed werkt, er zit dus een ondergrens aan het minimale toerental) en de centrifugaalventilator regelt ook de stroom aan buitenluchtlucht door de kanalen en de temperatuur van de condensor binnenin.

Dat regelen van compressor en centrifugaalventilator binnenin valt normaal binnen niet op, vanwege het weinige geluid en de goede demping bij de Innova. Bij een split hoor je dit geregel alleen buiten, omdat die onderdelen daarbij nu eenmaal in een buitenunit zitten. Alleen 's nachts in een stille slaapkamer kun je dit regelen van de compressor bij de Innova dus wel horen, net als de variatie in door het apparaat geblazen buitenlucht. Dat heeft dus allemaal niets met een instelling te maken, maar gewoon met hoe een airco werkt.

Het is trouwens niet zo dat de Innova altijd "variabel" werkt. Je kunt, inclusief dual-power, 4 vermogensstanden kiezen en op de laagtse stand (vaak meer dan voldoende voor een slaapkamer 's nachts) produceert de Innova uiteraard ook het minste geluid. Er zullen altijd hele moeilijke slapers zijn, maar veruit de meeste mensen kunnen na een dag, of twee, gewenning al goed slapen naast een koelende Innova 2.0 monoduct op minimaal vermogen. Maar ben je een echt moeilijke slaper en lig je van ieder geluidje wakker, neem dan een split.

Het pendelen van een airco, bij de Innova dus binnen beter hoorbaar dan bij een split, wordt overigens vaak veroorzaakt doordat mensen een te groot koelvermogen in een te krappe ruimte (slaapkamer) hebben geïnstalleerd. Het minimale toerental waarop de inverter de compressor nog kan sturen, zorgt er dan nog steeds voor dat de kamer snel de ingestelde temperatuur bereikt, ondanks dit laagst ingestelde koelvermogen. Dan gaat de compressor dus uit, tot de temperatuur weer toeneemt, en dan gaat ie op een gegeven moment weer aan, enz. Een 12HP in een slaapkamer zal dit penderlen dus sneller veroorzaken. Neem voor een slaapkamer dus eerder een 10HP of 9HP Mini, tenzij deze ruimte slecht geïsoleerd is of er veel warmte van ongekoelde ruimten er om heen de slaapkamer kan binnen stromen.

[ Voor 23% gewijzigd door rweust op 06-07-2023 14:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rakward
Eindelijk mijn karretje gemaakt voor mobiele opstelling, bij deze wat foto's. Het kan allemaal beter maar ik wou voorlopig gewoon iets dat werkte. Misschien wordt hij naderhand vast opgesteld, anders maak ik nog wel een betere kar.

Thermische foto's erbij voor de liefhebbers.

Kar gemaakt met meubelplaat en een oude balk ingefreesd. Wielen zijn overkill qua kracht(50kg draagkracht/stuk denk ik)maar daardoor makkelijk te verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od_H0IF4G7eQrEUbR1hUe3OzSTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmmu2Wg7pXTaTni8lutd3TFD.jpg?f=fotoalbum_large

Detail van hoe plaat vastzit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_YpxvNMXonrwP34zWcZX-uacSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NRPbCZaZYzz9c1Vmbco0SEr.jpg?f=fotoalbum_large

Plaat voor raamopening van 12mm multiplex met roosters tegen regen, misschien nog gaas toevoegen tegen insecten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gz0S7Fq2QwnwpQJJTInmhRV9Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMgoflgqucOk4pyhI8P1oboo.jpg?f=fotoalbum_large

Vooraanzicht thermisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9XeVG5rjbNy_5BCiDufowJ_VwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1olgJ3bMOdYhG1peTaoeWuW.jpg?f=fotoalbum_large

Zijaanzicht thermisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG8pMgUFtLnbDOrV3NCCeMTDkvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aHcOoPRta42bouL5RpLsUWr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Die roosters hebben te weinig luchtdoorlaat voor dit doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
ThinkPad schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:47:
Klopt, je kunt beter gevelkappen kiezen in deze situatie en de inlaat iets wegdraaien van de uitlaat. Verder zal de uitlaatslang isoleren ook nog een zinvolle hoeveelheid koelvermogen besparen. Ik schat dat je hier bij een 20 C warmere afvoerslang over die lengte in de woonkamer iets van 150 W verliest. Maar verder een leuke opstelling. Trilt de Innova zo niet te veel?

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 06-07-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gezien het temperatuurverloop in de afvoerslang is het water naar de zee dragen als die slang door de te koelen ruimte loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 13:49
(jarig!)
Ik zou er akoestisch/thermisch geïsoleerde slangen tussen zetten: https://www.ventilatielan...e-ventilatieslang-5-meter

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rakward
ThinkPad schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:47:
Ik heb de roosters er even af gehaald en toen leek de uitlaatslang wel koeler te zijn. Heb nu wel juist wat muggengaas erover gedaan.
rweust schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:43:
[...]
Trilt de Innova zo niet te veel?
Ik merk niks van trillen?
JukeboxBill schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:33:
Gezien het temperatuurverloop in de afvoerslang is het water naar de zee dragen als die slang door de te koelen ruimte loopt.
Achteraf gezien had ik misschien beter ge-isoleerde afvoerbuizen genomen maar de kamer is wel al van 25°C naar 17°C gegaan. Misschien bestel ik nog wel de thermische ge-isoleerde slangen.

De slangen zijn makkelijk af te koppelen, ze schuiven in een onderste houder en dan 2 schuifgrendels vast zetten. Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQLSOdFkhY5piIwY4IJoPRMrw9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRLY3R5KE0lIcpX175XcO6DA.jpg?f=fotoalbum_large
Negeer het losse behang aub, huis van 1960, we zijn aant sparen voor de renovatie :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEMnOz58qOIQU2yATWpB4L-mB6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHGw92WMrrXMu17we84EHiu8.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet misschien niet uit maar werkt wel handig voor de plaat in/uit te nemen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rakward op 06-07-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
  • Laatst online: 24-08 15:23
Dacht echt dat mijn topic het geen week zou uithouden en nu die laatste posts hier. Verbazingwekkend. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
JukeboxBill schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:33:
Zo erg is dit nu ook weer niet. Uiteraard is er zo verlies, maar blijf het allemaal wel een beetje in verhouding zien.

@Rakward heeft de kamer van 25 C naar 17 C terug weten te koelen. Dat zal dus grotendeels op nominaal vol koelvermogen zijn gebeurd, zo'n 2,3 KW bij een 12HP. Een afvoerslang die daarbij 20 C warmer wordt dan de binnenruimte veroorzaakt over zo'n lengte en oppervlak dan ongeveer 150 W aan warmte wat de kamer weer binnen stroomt. Dan praat je dus over 6,5% rendementsverlies bij het koelen, door een paar meter ongeïsoleerde spiraalslang als warme lucht afvoer te gebruiken.

Het thermische plaatje laat overigens goed zien dat het aluminium reflecterende oppervlak van de spiraalslang weinig warmte uitstraalt. De IR temperatuurmeter pikt hier mauwelijks warmte op en laat net iets meer dan 22 C zien aan het buitenoppervlak van deze afvoerslang. Bij de aansluitingen zie je echter dat er weldegelijk 42 C warme lucht door die slang naar buiten wordt geblazen. Het reflecterende aluminium oppervlak van deze spiraalslang heeft dus in werkelijkheid, ondanks wat de IR meter aangeeft, weldegelijk een temperatuur van 42 C, straalt echter nauwelijks warmte uit door de lage emissiviteit van het glimmende aluminium oppervlak. De lucht om de slang heen wordt echter wel opgewarmd door natuurlijke convectie. In contact met dit warmere oppervlak wordt deze lucht warmer en stijgt op, wat weer nieuwe koudere lucht aanvoert en zo een een warmtestroom de kamer in veroorzaakt.

@Rakward heeft hier een deel (normaliter ongeveer de helft) van de isolatie dus al bereikt door een spiraalslang te kiezen voor zijn afvoer die een glimmend aluminium oppervlak heeft met lage emissiviteit. Er stroomt door radiatie nauwelijks warmte vanuit de warme afvoerslang zijn ruimte in, alleen nog wel door convectie. Hier toch nog maximaal zo'n 150 W.

[ Voor 42% gewijzigd door rweust op 08-07-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
rweust schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Dan praat je dus over 6,5% rendementsverlies bij het koelen, door een paar meter ongeïsoleerde spiraalslang als warme lucht afvoer te gebruiken.
Gelukkig is de stroom overdag gratis dankzij mijn pas geplaatse PV-installatie. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Wel leuk om hier deze 2-duct Innova 2.0 monoblock, door @Rakward omgebouwd naar een mobiel systeem, eens te vergelijken met de 1-duct monoblocks met maar één afvoerslang, de standaard mobiele airco's.

Stel dat het buiten zo'n 30 C was toen @Rakward deze thermische meting op vol nominaal vermogen deed. De lucht wordt met 42 C uitgeblazen dus zo'n 12 C in temperatuur verhoogd. Er wordt door een12HP dan 2300 W aan warmte vanuit zijn koelvermogen afgevoerd. met nog zo'n 700 W elektrisch vermogen nodig voor compressor en centrifugaalventilator, samen 3000 W. Per minuut is dit 180 kJ aan energie.

Om één m3 droge lucht 1 C in temperatuur te verhogen is zo'n 1,29 kJ aan energie nodig. Voor een verhoging van 12 C is dit dus 15,5 kJ. De centrifugaalventilator zal hier dus 180 / 15,5 = 11,6 m3 lucht per minuut door de slangen en warme condensor binnenin de Innova blazen. Ter vergelijk, dat is ca. 6x meer dan een centraalafzuiging van een kleine gezinswoning normaal continu afvoert.

De gewone mobiele airco, met maar één afvoerslang dus en geen luchtaanvoer van buiten, zou deze 11,6 m3 per minuut aan lucht dus uit de te koelen ruimte moeten halen. Deze aangevoerde lucht is echter geen 30 C, maar stel 22 C binnen. Als de uitgeblazen lucht wel 42 C blijft, kan de 1-duct monoblock met 12/20 deel van de volumestroom aan lucht toe. De 1-duct monoblock zou dan 7,0 m3 per minuut aan lucht uit de binnenruimte nodig hebben om zijn condensor te koelen en hoeft dus minder hard naar buiten te blazen.

Echter, deze 7,0 m3/min naar buiten geblazen lucht wordt wel van buiten de kamer in gezogen. Die buitenlucht is 8 C warmer dan de lucht in de te koelen ruimte. Er wordt door deze 1-duct monoblock, zonder aparte buitenlucht aanvoer, dus 7,0 m3/min x 8 C x 1,29 kJ/m3.C / 60 s = 1200 W aan warmte van buiten toegevoerd aan de te koelen ruimte.

Waar @Rakward in zijn constructie met ongeïsoleerde spiraalslangen nog dik 93% van het 2300 W koelvermogen van zijn 2-duct Innova 2.0 12HP monoblock ten goede weet te laten komen aan het koelen van de ruimte, zou een vergelijkbare mobiele airco met één afvoerslang (1-duct monoblock) in deze situatie slechts 48% van zijn koelvermogen werkelijk toe laten komen aan het koelen van de ruimte. In dit laatste geval praten we dus pas echt over "water naar de zee dragen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MickRossi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-07 11:03
Zou het efficiënter zijn als de innova een meter hoger zou zitten, waardoor de slang korter kan zijn? Of maakt dat niet zoveel uit?
(Even los van de geïsoleerde slang)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
MickRossi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:02:
Zou het efficiënter zijn als de innova een meter hoger zou zitten, waardoor de slang korter kan zijn? Of maakt dat niet zoveel uit?
(Even los van de geïsoleerde slang)
Ja, door de slang korter te maken, verklein je het oppervlak wat warmte uitstraalt naar de kamer (radiatie), als ook het oppervlak wat de lucht er omheen opwarmt en de kamer in laat stromen (convectie). Alleen door het glimmende aluminium oppervlak met lage emissiviteit heeft @Rakward zijn opstelling al nauwelijks last van de waterstroom door radiatie en blijft alleen nog convectie over. In bovengenoemde situatie zo'n 150 W.

De slang in lengte halveren zou ook de convectie warmtestroom halveren, die is lineair afhankelijk van het oppervlak. Bij een Innova 2.0 12HP op vol vermogen (2300 W) zou dit dus in bovenstaande situatie zo'n 75 W aan koelvermogen schelen. In stroomverbruik kom je echter een factor 3,5 lager uit, en als de airco normaal gemiddeld op 25% van zijn vol nominaal vermogen draait, scheelt dit nog weer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbeijers
  • Nu online
Tovenaar schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Ik gebruik 's avonds en /'s nachts de app of home assistant om de airco te besturen, geen nare pingels of hard geluid...
Hoe heb jij home assistant werkend gekregen voor de airco? Ik kan hem niet activeren of vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 10:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbeijers
  • Nu online
Thx. Ze hebben het er niet makkelijk voor gemaakt iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelles
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-10-2023
Goedemiddag,

Een week geleden lieten wij 2 monoblocks installeren op onze eerste verdieping (slaapkamers).
Wij kozen hoofdzakelijk voor Innova voor het esthetische, geen kabelgoten e.d. op de muren.
Geluid buiten enz. was ik van op de hoogte en geen issue voor ons.

Eéntje werd geplaatst aan de zijkant van de geval en de andere aan de achtergevel (boven ons terras).
De achtergevel op aanraden van de installateur, aangezien je hem best niet naast je hoofdeinde plaatst in de slaapkamer.
Allemaal goed en wel, dit weekend 30°C dus tijd om een keer goed te testen.

Nu merken we een groot verschil in geluid (binnen) tussen de 2 units, degene aan de achtergevel maakt andere nare geluiden waardoor we deze onmogelijk kunnen opzetten voor te slapen (geen lichte slapers).
Daarnaast verliest deze geregeld water/condens buiten, een plas van +/- 1 meter doorsnee op ons terras terwijl de andere unit geen druppel lost (enkel een straaltje bij uitschakelen).

Heb zelf al een keer de luchtvochtigheid gemeten in beide kamers en die zit meestal rond de 50%.

Vandaag terug contact opgenomen met de installateur en zonder al te veel verwijten te maken, krijgen wij enkel antwoorden die rond de pot draaien.
"De lucht is vochtiger in de 1ne kamer t.o.v. de andere kamer"
"Deuren van kamers sluiten, ruimte op de gewenste temperatuur laten komen en ontvochtigen, nadien in nachtstand zetten voor het geluid" (dit maakt overigens een nog irritanter geluid, dan de gewone standen)

Met dit soort antwoorden zijn we natuurlijk niet veel, en we denken dat er effectief iets mis is met het toestel.
Is het normaal dat er constant condenswater boven mijn terras lekt? Misschien ben ik verkeerd, maar je mag toch van een erkend installateur verwachten dat ze dit weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 10:16
Nelles schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:04:
Nu merken we een groot verschil in geluid (binnen) tussen de 2 units, degene aan de achtergevel maakt andere nare geluiden waardoor we deze onmogelijk kunnen opzetten voor te slapen (geen lichte slapers).
Daarnaast verliest deze geregeld water/condens buiten, een plas van +/- 1 meter doorsnee op ons terras terwijl de andere unit geen druppel lost (enkel een straaltje bij uitschakelen).
Lijkt me dat de unit misschien niet helemaal top is, wij hebben een 10 op de slaapkamer (https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit) en een 12 op de werkkamer (https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit).

Beiden zitten bij ons qua geluid en vochtafdrijving gelijk (en vocht is minimaal).

Slapen gaat ook prima met de 10 op de slaapkamer, hebben we hem wel op de nachtstand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
Er komt bij mij ook wel wat wat vocht uit maar dat is toch normaal? Ik denk een halve liter op een 3 tal uur? Bij koelen naar koudste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innova12hpelec
  • Laatst online: 11-07-2023
Ik heb sinds kort ook een Innova laten installeren in onze living, na een update van de leverancier werd het borrelend geluid weggenomen bij verwarmen. Nu ik al af en toe de koelmodus heb gebruikt merk ik wel een ander probleem op. De ventilatorsnelheid regelt zich niet als ik de balkjes verander (van 3 naar 1 of omgekeerd). Hierop wacht ik al enige tijd op een reactie. Ik overweeg om 1 op de slaapkamer te hangen maar niet als de ventilator telkens op de hoogste stand zit te blazen.

Nog een tip. Mijn inlaatrooster zat vol met pluizen, ik heb deze zeer gemakkelijk weg gekregen met een oude tandenborstel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelles
Rakward schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:48:
Er komt bij mij ook wel wat wat vocht uit maar dat is toch normaal? Ik denk een halve liter op een 3 tal uur? Bij koelen naar koudste stand.
Achteraf bekeken is dat normaal ja, maar ik had daar zelf nooit bij stil gestaan. Of toch niet bij constant gedruppel. (wat slechts 1 van de 2 units doet)
Ik heb de plaatsers 2 opties gegeven, zijgevel of achtergevel en hun raden de achterkant aan, achteraf bekeken toch niet zo slim dan, de zijgevel had geen issue geweest voor condens...
Maar ligt dit aan mij of schiet de leverancier daar te kort, volgens mij horen hun daar toch deftig advies over te geven.

Volgens hun is het constant gedruppel ook een setting in het toestel zelf, had hier al eens iets gelezen over een klep van de condenstank die dan constant open zou staan. Echter hebben die plaatsers nooit iets van settings aangepast.

Buiten de condensafvoer zitten we ook nog met het verschil in geluid (binnen), gisteren even gemeten met telefoon 50-55dB (geen idee hoe nauwkeurig dit is) in nachtstand ... dat is toch wat anders dan opgegeven.

Ben benieuwd of er hier mensen gelijkaardige problemen hebben, aan de antwoorden die ik krijg van onze leverancier merk ik al dat ze niet erg geneigd zijn om dit op te gaan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Nelles schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:04:
...
....
Zijn de schoeven (vleugelmoeren) waarmee de compressor tijdens transport werd vastgezet in zijn dempers, onderaan het apparaat wel helemaal verwijderd? Bij vroegere modellen waren dit er drie, tegenwoordig horen ze er niet meer op te zitten, naar ik meen. Kun je makkelijk controleren door rechts goed onder het apparaat te kijken en te controleren of er draadstangen met nog vleugelmoeren er op uitsteken. Een niet goed gedempte compressor kan beduidend meer geluid veroorzaken.

Verder is geluid behoorlijk subjectief. Het brongeluid van het apparaat moet zo'n 27 dB(A) zijn op de laagste vermogensstand en op 2 m afstand binnen gemeten. In een kamer moet je echter niet gek opkijken dat door reflecties al snel 10 dB(A) meer gemeten wordt door een dB-meter. Vooral bij veel harde wanden, plafonds en vloeren kan dit snel nog hoger uitvallen. Ook een ophanging aan een plaatwand of pui veroorzaakt een hoger geluidsniveau door resonantie, dan dat het apparaat opgehangen is aan een volstenen of betonnen muur.

Een tweede, veel gemaakte fout is dat men in de volle luchtstroom meet, met een microfoon zonder goede windkap. De tegen de microfoon en meter botsende lucht veroorzaakt dan ook soms een ruis, binnen, op 1 m afstand ook nog snel 6 dB(A).

De Innova hoort in koelend bedrijf zijn condens te verzamelen in zijn condenspan en over zijn condensor binnenin te verdampen en op deze manier af te voeren naar buiten. Pas als het apparaat uitgeschakeld wordt laat de Innova na koelend bedrijf zijn condenspan helemaal leeglopen en ontstaat er vaak wel een grote plas buiten. Alleen als de condenspan dreigt over te lopen (bij hoge luchtvochtgheid binnen en buiten) kan er soms tussendoor in koelend bedrijf condens geloosd worden.

Probeer dit eens uit met de Innova op de "sneeuwvlokje" stand (alleen koelend bedrijf) en kijk eens na wanneer er precies condens geloosd wordt. Gebruik bij warm weer dus niet de "A" stand, waarin ook omgeschakeld kan worden naar verwarmend bedrijf. De "A" stand gebruik ik nooit, de temperatuurregeling werkt veel indirecter om regelmatig omschakelen te voorkomen. In kleinere ruimtes kan dit toch beduidend meer problemen veroorzaken, er kan dan ook meer lawaai ontstaan en, in verwarmend bedrijf, wordt dus wel doorlopend condens geloosd.

[ Voor 5% gewijzigd door rweust op 12-07-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelles
rweust schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Zijn de schoeven (vleugelmoeren) waarmee de compressor tijdens transport werd vastgezet in zijn dempers, onderaan het apparaat wel helemaal verwijderd? Bij vroegere modellen waren dit er drie, tegenwoordig horen ze er niet meer op te zitten, naar ik meen. Kun je makkelijk controleren door rechts goed onder het apparaat te kijken en te controleren of er draadstangen met nog vleugelmoeren er op uitsteken. Een niet goed gedempte compressor kan beduidend meer geluid veroorzaken.

Verder is geluid behoorlijk subjectief. Het brongeluid van het apparaat moet zo'n 27 dB(A) zijn op de laagste vermogensstand en op 2 m afstand binnen gemeten. In een kamer moet je echter niet gek opkijken dat door reflecties al snel 10 dB(A) meer gemeten wordt door een dB-meter. Vooral bij veel harde wanden, plafonds en vloeren kan dit snel nog hoger uitvallen. Ook een ophanging aan een plaatwand of pui veroorzaakt een hoger geluidsniveau door resonantie, dan dat het apparaat opgehangen is aan een volstenen of betonnen muur.

Een tweede, veel gemaakte fout is dat men in de volle luchtstroom meet, met een microfoon zonder goede windkap. De tegen de microfoon en meter botsende lucht veroorzaakt dan ook soms een ruis, binnen, op 1 m afstand ook nog snel 6 dB(A).

De Innova hoort in koelend bedrijf zijn condens te verzamelen in zijn condenspan en over zijn condensor binnenin te verdampen en op deze manier af te voeren naar buiten. Pas als het apparaat uitgeschakeld wordt laat de Innova na koelend bedrijf zijn condenspan helemaal leeglopen en ontstaat er vaak wel een grote plas buiten. Alleen als de condenspan dreigt over te lopen (bij hoge luchtvochtgheid binnen en buiten) kan er soms tussendoor in koelend bedrijf condens geloosd worden.

Probeer dit eens uit met de Innova op de "sneeuwvlokje" stand (alleen koelend bedrijf) en kijk eens na wanneer er precies condens geloosd wordt. Gebruik bij warm weer dus niet de "A" stand, waarin ook omgeschakeld kan worden naar verwarmend bedrijf. De "A" stand gebruik ik nooit, de temperatuurregeling werkt veel indirecter om regelmatig omschakelen te voorkomen. In kleinere ruimtes kan dit toch beduidend meer problemen veroorzaken, er kan dan ook meer lawaai ontstaan en, in verwarmend bedrijf, wordt dus wel doorlopend condens geloosd.
Bedankt voor uw antwoord.

Wij gebruiken momenteel enkel de koel stand (sneeuwvlokje), gisteren ook het toestel eens naar fabrieksinstelling gezet, had zelf nog niets aangepast, maar dit gewoon om te testen.

Merken helaas weinig verschil, hij blijft praktisch elke minuut condens lozen ondanks een luchtvochtigheid binnen van lager dan 40%.

Vleugelmoeren zitten er volgens mij niet (hangt op hoogte).

Hier nog een korte video:
https://streamable.com/5bycwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@Nelles

Er lijkt mij toch echt iets niet in orde met deze Innova. Het geluid is te zacht in dit filmpje om goed te kunnen horen of er wat mis is. Wat geluidsniveau betreft is één en ander ook erg afhankelijk van hoe het apparaat is opgehangen, aan wat voor een stevige wand en hoeveel geluid de ruimte zelf reflecteert, maar doorlopend condens lozen hoort eigenlijk niet in koelend bedrijf. Natuurlijk kan zo'n bodemklep in de condenspan misschien een klein beetje lekken, maar dan praten we over hooguit wat druppeltjes per minuut.

Je kunt eerst eens controleren of de condenspompinstelling wel goed staat. Zie ook deze link over de 12HP ELEC in dit forumtopic over borrelnde geluiden tijdens verwarmend bedrijf (inmiddels opgelost door Innova):
https://gathering.tweaker...message/73575378#73575378
De pomp moet normaal op "EN", enabled staan. Ik weet niet of de reset naar fabrieksinstellingen dit goed hersteld.

Probeer daarna eens de condensafvoer eens helemaal af te sluiten, een goed afdichtend stopje in de leiding en laat het apparaat een flink aantal uren, van 's morgens tot 's avonds, goed doorkoelen, niet uitzetten. Als het apparaat dan afslaat op de "OF", overflow, melding dan weet je dat de condenspan is volgelopen in het apparaat en er meer mis is met het oppompen, verdampen van het condens over de warme condensor binnenin en door de kanalen naar buitenblazen van dit vocht. Dat is dan sowieso een reden voor reparatie of vervanging onder garantie.

Het lijkt op de video of er veel meer op het display brandt dan alleen setpoint, koelmodus, temperatuurverschil en vermogen, ook de "A", maar ik neem aan dat veroorzaakt wordt door het daglicht op het display in jouw filmpje.

[ Voor 18% gewijzigd door rweust op 15-07-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelles
rweust schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:59:
@Nelles

Er lijkt mij toch echt iets niet in orde met deze Innova. Het geluid is te zacht in dit filmpje om goed te kunnen horen of er wat mis is. Wat geluidsniveau betreft is één en ander ook erg afhankelijk van hoe het apparaat is opgehangen, aan wat voor een stevige wand en hoeveel geluid de ruimte zelf reflecteert, maar doorlopend condens lozen hoort eigenlijk niet in koelend bedrijf. Natuurlijk kan zo'n plunjeklep in de condenspan misschien een klein beetje lekken, maar dan praten we over hooguit wat druppeltjes per minuut.

Je kunt eerst eens controleren of de condenspompinstelling wel goed staat. Zie ook deze link over de 12HP ELEC in dit forumtopic over borrelnde geluiden tijdens verwarmend bedrijf (inmiddels opgelost door Innova):
De pomp moet normaal op "EN", enabled staan. Ik weet niet of de reset naar fabrieksinstellingen dit goed hersteld.

Probeer daarna eens de condensafvoer eens helemaal af te sluiten, een goed afdichtend stopje in de leiding en laat het apparaat een flink aantal uren, van 's morgens tot 's avonds, goed doorkoelen, niet uitzetten. Als het apparaat dan afslaat op de "OF", overflow, melding dan weet je dat de condenspan is volgelopen in het apparaat en er meer mis is met het oppompen, verdampen van het condens over de warme condensor binnenin en door de kanalen naar buitenblazen van dit vocht. Dat is dan sowieso een reden voor reparatie of vervanging onder garantie.

Het lijkt op de video of er veel meer op het display brandt dan alleen setpoint, koelmodus, temperatuurverschil en vermogen, ook de "A", maar ik neem aan dat veroorzaakt wordt door het daglicht op het display in jouw filmpje.
Bedankt voor het antwoord, de setting staat op "EN" dus dat lijkt allemaal correct.
Dit weekend een keer met het stopje proberen en anders maar terug naar de installateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDoedel
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-09-2024
@Nelles
Wij gebruiken momenteel enkel de koel stand (sneeuwvlokje), gisteren ook het toestel eens naar fabrieksinstelling gezet, had zelf nog niets aangepast, maar dit gewoon om te testen.

Hallo Nelles, hier hetzelfde probleem, maar hoe krijg ik het toestel terug naar de fabrieksinstelling?

groetjes Jan

[ Voor 39% gewijzigd door JanDoedel op 12-08-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDoedel
Innova12hpelec schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:27:
Ik heb sinds kort ook een Innova laten installeren in onze living, na een update van de leverancier werd het borrelend geluid weggenomen bij verwarmen. Nu ik al af en toe de koelmodus heb gebruikt merk ik wel een ander probleem op. De ventilatorsnelheid regelt zich niet als ik de balkjes verander (van 3 naar 1 of omgekeerd). Hierop wacht ik al enige tijd op een reactie. Ik overweeg om 1 op de slaapkamer te hangen maar niet als de ventilator telkens op de hoogste stand zit te blazen.

Nog een tip. Mijn inlaatrooster zat vol met pluizen, ik heb deze zeer gemakkelijk weg gekregen met een oude tandenborstel :)
Tip: zet het toestel eens op de ontvochtigingsstand (icoon-druppel) en u zult heerlijk slapen, dit is namelijk precies dezelfde stand als standje 1 op koelen, behalve dan dat de setpoint temperatuur geen invloed heeft op het uitblazen, dus geen wisselende toeren tijdens het slapen .De compressor zal wel iets sneller draaien en dus meer koelen. Hier zult u echter geen hinder van ondervinden tijdens uw slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDoedel
rweust schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:59:
@Nelles

Er lijkt mij toch echt iets niet in orde met deze Innova. Het geluid is te zacht in dit filmpje om goed te kunnen horen of er wat mis is. Wat geluidsniveau betreft is één en ander ook erg afhankelijk van hoe het apparaat is opgehangen, aan wat voor een stevige wand en hoeveel geluid de ruimte zelf reflecteert, maar doorlopend condens lozen hoort eigenlijk niet in koelend bedrijf. Natuurlijk kan zo'n bodemklep in de condenspan misschien een klein beetje lekken, maar dan praten we over hooguit wat druppeltjes per minuut.

@rweust hoe doe ik een fabrieksinstellingen reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdesmet
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik was gisteren in een showroom om het geluid te beluisteren dat een Innova 12HP buiten produceert.
Ik heb gehoord dat het vooral de aanzuigopening is waarachter de aanzuigventilator zich bevindt die het veruit het meeste geluid produceert. De omstandigheden waarin ik heb geluisterd zijn de slechtst mogelijke, vermits alles opgesteld stond in een binnenruimte.
Mijn vraag is echter of het normaal is dat deze aanzuigventilator buiten steeds hetzelfde geluid produceert of je nu kiest voor ventilatiestand 1,2 of 3 of ontvochtigen?

• rweust
mdesmet schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:08:
Ik was gisteren in een showroom om het geluid te beluisteren dat een Innova 12HP buiten produceert.
Ik heb gehoord dat het vooral de aanzuigopening is waarachter de aanzuigventilator zich bevindt die het veruit het meeste geluid produceert. De omstandigheden waarin ik heb geluisterd zijn de slechtst mogelijke, vermits alles opgesteld stond in een binnenruimte.
Mijn vraag is echter of het normaal is dat deze aanzuigventilator buiten steeds hetzelfde geluid produceert of je nu kiest voor ventilatiestand 1,2 of 3 of ontvochtigen?
Nee, ook die centrifugaalventilator direct achter het inlaatkanaal is PWM geregeld en zal zijn toerental reduceren, indien er minder koelvermogen nodig is. Dat maakt beduidend minder lawaai. Wel is het zo dat, als je de Innova net aanzet, deze altijd eerst op vol toeren begint te blazen buiten en ook zijn compressor op het ingestelde vermogen aanzet. Tot ook de koeling goed werkt, de condensor genoeg koelt binnenin het apparaat om de kanaalventilator terug te laten regelen of het verschil tussen set point en gemeten ruimtetemperatuur klein genoeg wordt, als ook voldoende snel terugloopt, om het koelvermogen verder terug te kunnen regelen.

Had je de Innova op minimaal vermogen gezet (één blokje in display) en even een tijdje gewacht na het aanzetten van de Innova, had je gemerkt dat ook buiten het blaasgeluid beduidend af zal nemen. Zelfs met die hoge buitentemperaturen van afgelopen dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door rweust op 13-09-2023 11:53 ]

• mdesmet
Dat had ik inderdaad ook begrepen uit al je duidelijke vorige uitleg. Ik zal dit opnieuw laten testen want ik was in de showroom de eerste die zich zorgen maakte over het geluid buiten.
Om de Innova nu snel in 900W stabiel te laten werken. Zou ik niet best het idee van JanDoedel volgen en de Innova in stand "ontvochtigen" laten zetten? Is 30 minuten stabilisatietijd genoeg?
Daarnaast. Ik heb het apparaat nog niet in mijn bezit. Heb ik het goed begrepen dat die blokjes een verschillende functie krijgen naargelang de mode die je kiest. Dus bijvoorbeeld bij ventileren is het effectief een "fan speed" zoals in de handleiding beschreven. Maar in modus "koelen" gaat het om een viervoudige koelvermogen instelling, met door Innova vastgelegde snelheidsregelingen van de ventilatoren zonder dat de gebruiker hier vat op heeft?
De medewerker kon in stand "ontvochtigen" kiezen voor verschillende blokjes 1-2-3 terwijl de handleiding vermeld dat de "fanspeed" geblokkeerd staat in stand 1. Klopt het dat je wel visueel kunt wijzigen op het display maar dat het apparaat daarmee geen rekening houdt?

• rweust
Geluid buiten is bij de Innova weldegelijk een issue, net als bij buitenunits van split airco's, overigens.
Zelf zou ik bij afstanden van 5m of minder vanaf de roosters tot een terras of open slaapkamerraam van een buurman echt al voor lagere vermogensstanden en goed overleg kiezen.

Boven de 10m afstand, vanaf de roorsters tot een plek waar een buurman liever van zijn rust geniet, hoef je je bij de meeste buren geen zorgen over geluidsoverlast meer te maken. Dan heeft die buurman, ook op vol vermogen, weinig last meer van de uitblaas en kanaalventilator van de Innova. Al zullen er altijd mensen blijven met nog gevoeliger oren. Één en ander ook afhankelijk van hoe stil of lawaaiig de omgeving normaal al is en wat er nog aan demping of obstakels buiten aanwezig zijn.
Zie ook:
https://gathering.tweaker...message/68049930#68049930
https://gathering.tweaker...message/68059886#68059886
https://gathering.tweaker...message/68188318#68188318

De handleiding van de nieuwere Innova's geeft overigens iets afwijkende geluidsniveau's op, tegenwoordig op 2m afstand brongeluid gemeten door Innova.

Wat de ontvochtigingsstand betreft ben ik overvraagd. Het lijkt mij niet dat dit op vol vermogen moet kunnen werken, zoals de handleiding al aangeeft. Een verdamper koud genoeg houden, zodat er veel condens op ontstaat is voldoende, daar is geen vol koel- en zeker geen vol ventilatorvermogen voor nodig. Het kan zijn dat de vermogensinstelling nog wel het maximaal vermogen van de (inverter geregelde) compressor inwendig begrenst en de blokjes op het display dit aangeven, maar het kan ook een gebruikersinterfacing foutje van de programmeur zijn. De radiaalventilator binnen zal in ieder geval nooit hard draaien op de onvochtigingsstand. Je wilt nu immers vocht uit de lucht halen, niet de binnenruimte flink koelen. Verder lijkt mij dit niet iets om je erg druk over te maken.

Ik gebruik de ontvochtigingsstand eigenlijk nooit om te kunnen slapen met de Innova aan, ook de nachtstand niet. Ik slaap bij deze hittegolven prima met de 10HP in de slaapkamer gewoon op minimaal vermogen.

[ Voor 10% gewijzigd door rweust op 14-09-2023 18:49 ]

• mdesmet
In een vorig bericht van 2021 heb je eens de geluidsdrukwaarden buiten opgegeven op die Innova zelf ergens had gepubliceerd.
Op laag vermogen: buiten 38 dB(A)
Op hoog vermogen: buiten 45 dB(A)
Op dual-power: buiten 51 dB(A)
Tenzij ik erover heb gekeken vind ik deze gegevens vandaag bij Innova niet terug.
Phantonman gaf ooit eens een link naar Innova USA maar die werkt helaas niet meer.
Bezit jij in één of andere (misschien wel dan oudere) publicatie nog die geluidsdrukgegevens buiten van Innova? Zo ja zou je die mij kunnen bezorgen?
Let wel ik vraag dit niet omdat ik twijfel aan hetgeen je schreef en zelf hebt nagemeten.
Ik had graag deze gepubliceerde gegevens voor een andere technische reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantoman
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 02:52
Ik heb jou gisteren een PB gestuurd hierover, maar ik neem aan dat je het over het hoofd heb gezien. Dit zei ik nog:
... Innova heeft nu een andere naam in de VS. Zie https://ephoca.com/documentation/ . Blijkbaar zijn de nieuwe modellen nu wel wat stiller als ik naar de dB waardes kijk in de "AIO Brochure" (pagina 45):

Outdoor dB(A) 28 - 52

Hier kon ik wel nog de oude specificaties vinden:
https://www.nyc.gov/asset...(A)(2)_PTAC_Heat_Pump.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:43
Ik wil ook een Innova gaan installeren. Ik had graag jullie input gehoord over hoe ik de installatie moet aanpakken bij onze gevel met natuursteen leien. Ik was van plan om op de plaats van de gaten de leien weg te nemen, maar weet nog niet goed hoe ik dan de afwerking rondom moet doen. Hoe zouden jullie het aanpakken? Het geheel moet wel waterdicht blijven natuurlijk.

Onze woning is houtskelet, de gaten kan ik dus makkelijk zelf maken.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bALC2DMB7S8qfXw8Y_CEBRaHXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YzWInSDQF7IjIi7ilt3OJSy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Matomatisch schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:49:
Ik wil ook een Innova gaan installeren. Ik had graag jullie input gehoord over hoe ik de installatie moet aanpakken bij onze gevel met natuursteen leien. Ik was van plan om op de plaats van de gaten de leien weg te nemen, maar weet nog niet goed hoe ik dan de afwerking rondom moet doen. Hoe zouden jullie het aanpakken? Het geheel moet wel waterdicht blijven natuurlijk.

Onze woning is houtskelet, de gaten kan ik dus makkelijk zelf maken.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Die gevelleien lijken mij erg dun. Zelfs al krijg je het voor elkaar om hier precies ronde gaten van 162 mm op de juiste plek in te maken, dan krijg je zo'n pijp rondom moeilijk afgedicht. Daar kan dan water achter jouw leien komen, zeker bij die opgerolde vellen die Innova als pijp gebruikt. Plus dat je geen wanddikte hebt rond die gaten, waarin je roosters goed kunt klemmen.

Ik denk dat je beter een aluminium of zinken plaat op maat kunt laten maken met twee 162 mm openingen er in op de juiste afstand. Een goede plaat- of zinkwerker kan dan kragen met voldoende diepte maken voor klemmen van de roosters, eventueel met kappen half overlappend over die gaten, waardoor ze niet inregenen. Onderaan kan die plaat omgezet worden, waardoor die over de daaronder gelegen leien valt en aan de zijkant moet er met gootstukken gewerkt worden met kozijnband achter de overlappende leien.

Net als dat raam op jouw foto tussen de leien valt of zoals een dakdoorvoer op een pannendak werkt. Aluminium kun je in kleur laten moffelen, zink wordt vanzelf meer matgrijs op den duur.

Één en ander wel goed uitmeten en op schets zetten. Je ontkomt er dan ook niet aan, ben ik bang, om van binnen eerst een gaatje door de muur te boren en te kijken hoe je achter die leien precies uitkomt. De positie van de leien bepaalt dan binnen de plaats van de Innova.

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 25-09-2023 15:27 ]

• Leo-01
Ik heb een vraag, heb vandaag mijne 3 x Innova 2.0 12HPelec Monoblock Warmtepompen de filter gekuist.
Heb ook het voorpaneel afgenomen met de gedachte om ook bv de ventilators en andere plaatsen het stof weg te halen met een stofzuiger.
Nu alles was dicht en achter het voorpaneel zat nog een gegalvaniseerde plaat die alles afdekte en heb de schroeven losgedraaid maar de plaat kwam niet los, denk dat deze nog eens vastgelijmd zit om bv trillingen te voorkomen denk ik ????
Heb deze plaat niet durven los te maken om de binnenkant te onderhouden.
Nu mijn vraag is, is het genoeg dat men de filter aan de bovenkant zuiver maakt en heeft er iemand deze plaat al verwijderd om te zien of alles achter de plaat zuiver is, zoals de ventilator enz.
Wie heeft daar ervaring mee, losmaken of niet enz.
Ik heb buiten op beide in en blaasuitgang een originele inoxe zeeft gezet om het vuil + ongedierte buiten te houden.
Heb bang dat ik dan mijn garantie verlies als ik deze plaat toch loswrik / losmaak.
BEDANKT Leo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
@Leo-01

Dat je garantie verliest is zeer wel mogelijk, als je deze plaat los maakt. Normaal hoeft dit ook zeker het eerste jaar niet te worden gedaan, tenzij je problemen hebt.

Ik heb hem na bijna twee jaar gebruik wel eens open gemaakt, omdat metselbijen de condensafvoer tot de condensklep (bodemklep van de condenspan) hadden dichtgemetseld. Naast die openmaken kon ik gelijk kijken of de condensor misschien een schoonmaak nodig had, maar daar bleek niets aan de hand.

Zie ook de eerdere info in dit forum topic zelf:
https://gathering.tweaker...message/67953374#67953374

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDrWgX6f4AZlB5i1U3P7vL0L6XI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ssibmDBMFbKeN5grj6t2O6rn.jpg?f=user_large

Die plaat kan er af, maar wel goed alle plaatschroeven rondom losmaken. Wees ook voorzichtig met die ST4.2 plaatschroeven. Met de hand losdraaien en ook weer niet te vast aandraaien. De plaat is dun en, zeker met een accu-schroefboor, draai je de draad snel kapot en de schroef dol. Er zit verder gewoon celrubber pakkingband achter die plaat, bij mij zat die zeker niet vast gekit.

[ Voor 51% gewijzigd door rweust op 27-09-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Beste @rweust,

Het is een tijd geleden dat je mij dit uitgebreide antwoord hebt gestuurd. Daar ben ik nooit op teruggekomen. Bij deze bedankt!

Mijn conclusie was dat er naar de airco gekeken moest worden. Gisteren is de airco vervangen voor nu de derde en hopelijk laatste unit.

Ik denk van wel aangezien deze tot nu toe als een zonnetje lijkt te draaien. Geen bijgeluiden, veel stiller en ik hoop ook een stuk beter qua koeling. Dat ga ik nog testen.
rweust schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:35:
@remcodh078

Wat koelvermogen betreft wordt vaak de fout gemaakt dat mensen denken dat één kleine airco wel genoeg is voor één kleine kamer in een woning bij echt langdurig warm weer. Echter, hoe groter het temperatuurverschil met de omringende, ongekoelde ruimtes wordt, hoe meer warmte er door ongeïsoleerde binnenmuren, vloeren en plafonds, zoals gipsplaat of gasbeton scheidingswanden, houten of kanaalplaat zoldervloeren, de gekoelde kamer in stroomt. Op een gegeven moment ontstaat er een evenwicht en is het koelvermogen van de 9HP Mini niet meer afdoende om de ruimte verder af te koelen.

Ooit heb ik hier wel een rekenvoorbeeld geplaatst waarmee je deze warmtestromen beter kunt inschatten om het koelvermogen te bepalen: https://gathering.tweaker...message/72439262#72439262

Verder geldt dat een laag geplaatste airco wat lager ingesteld moet worden dan de temperatuur die je wilt bereiken. De koude lucht kan, in tegenstelling tot een hoog aan de wand gemonteerde airco immers niet wegzakken. Dit is snel 2 graden lager bij koelen.

De Innova heeft koper gesoldeerde leidingen binnenin, geen koppelingen of slangen, en een volledig gesloten compressor. Net als koelkasten, vriezers, ed. wordt dus niet snel koelmiddel (gas) verloren. Weglekkend koelmiddel is bij de Innova dus niet snel een oorzaak van teruglopend koelvermogen. Als dit door scheuren of breuk onverhoopt wel gebeurt, koelt de airco al snel helemaal niet meer en bij lekkage ruik je vaak een penetrante geur van koelmiddel en smeermiddel.

Een Innova die toch minder koelt kan wel een versmeerde of deels verstopte condensor hebben, pluizen van planten en bomen zijn dan soms een bekende oorzaak. Hiervoor moet de Innova wel open om hem schoon te kunnen maken. Kun je ook gelijk nakijken wat er mee rammelt, dat is namelijk ook niet normaal. Er wordt nogal wild lucht door het apparaat geblazen, een los hangende kabel, aangezogen blaadje of takje, oid. kan eventueel geratel veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
Vorige week heb ik onze Innova 10 HP geïnstalleerd in onze toekomstige slaapkamer. Op de bovenverdieping is de gevel bekleed met natuursteen leien(zie mijn vorige post). Ik heb zoals @rweust aangaf eerst een gat door de muur naar buiten geboord waar de gaten moeten komen om het middelpunt van de gaten te bepalen. Nadien heb ik de roosters afgetekend op de leien en de leien verwijderd van de gevel. Omdat wij een houtskelet woning hebben kon ik de gaten makkelijk maken langs binnen en buiten. Wat ik had afgetekend op de leien heb ik met een klein boortje allemaal gaatjes geboord en de gaten eruit geklopt. Ik zal later nog foto’s posten.

Ook langs binnen hangt de Innova stevig aan de muur. De muur bestaat uit een gipsplaat met daarachter een spaanplaat. Ik heb Fischer Duotec 10 pluggen gebruikt om de beugel vast te schroeven, die zou volgens de fabrikant bij houten beplating tot 70kg kunnen houden. Daar waar een steunbalk zit heb ik de beugel rechtstreeks in de balk geschroefd met grote schroeven. Dit komt m.i. niet meer los.

Wanneer de Innova aanstaat is er geen resonantie te horen binnen. Ook elders in de woning horen we het toestel niet trillen o.i.d. Wel merk ik een hoorbaar piepgeluid wanneer ik de Innova op de laagste stand zet. Het is ook hoorbaar in de “alleen ventileren” modus, dus ik kan uitsluiten dat het piepgeluid komt van het aanzuigen of uitblazen van lucht uit de gaten. Zit er een dwarsventilator in de uitblaasgleuf? Het geluid komt enkel helemaal van rechts uit de gleuf, maar ik kan niet goed zien wat er daar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Er zit rechts van de uitblaas opening niets wat kan piepen in de "alleen ventilatie" stand. De compressor loopt dan immers niet. Het stappenmotortje van de swivelklep zit links. Ik neem aan dat het niet aanlopen van de swivelklep tegen de behuizing is, die zet je normaal stil, dat had je wel al gemerkt.

De circulatie van de binnenlucht wordt door een dwarsstroomventilator verzorgd achter de hele breedte van de uitblaasopening. De motor zit overigens links, maar misschien dat trillingen door de lange waaier verspreid worden. Bij PWM regeling van de ventilator wordt een blokgolf als voeding gestuurd, dat kan op lage toerentallen soms voor zachte bijgeluiden van de motor zorgen, afhankelijk van de frequentie kan dit ook wel eens als een gieren of fluiten klinken. Sommige motoren hebben hier meer last van dan andere, ook al zijn de types gelijk en komen ze uit dezelfde fabriek. Zolang het zacht en niet hinderlijk is, is dit niet iets om je erg druk over te maken.

Het zou ook nog een lager kunnen zijn, wat je hier hoort, maar dan wordt het geluid op hogere toerentallen van de ventilator vaak erger. Als dit bij harder blazen dus juist stopt, lijkt het mij geen lager. Een defect lager gaat ook door de tijd steeds meer lawaai maken. Je kunt dus ook nog rustig even afwachten, zolang je nog garantie hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 14-10-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Vraag van een andere soort. Mijn oog is gevallen op de Rinnova 2.0 met HRV/WTW unit erin. Ik heb er vooral oren naar omdat ik een hoge capaciteit decentrale WTW unit zoek. Daar zijn er niet heel veel van, en deze is prijstechnisch best interessant. De optie om te verwarmen zal niet/nauwelijks gebruikt worden. Koelen is echter wel een mooie bonus.

mbv de zoekfunctie lees ik wel wat terug over de WTW optie in de Rinnova, maar voornamelijk dat deze niet al te efficient is (iemand rekende het voor in Watt teruggewonnen warmte, wat circa 1/5e van centrale WTW was qua rendement). Zijn er mede-tweakers die dit model hebben en wat kunnen zeggen over puur de ventilatie met WTW functie? :)

Wat ik vaak hoor is issues met het geluid van de unit binnen. Dat zou ik hier mogelijk kunnen mitigeren doordat ik hem vrij ver bij de zithoek vandaan kan plaatsen (bijkeuken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlukkiePanda
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
Dag allemaal, zoekende naar een oplossing voor mijn 'probleem' kwam ik hier terecht.
47 pagina's Innova 2.0! :)
Ik dacht, als er al iets over geschreven is, moet dat hier zijn. Maar, al lezende (en ik denk niet dat ik alle pagina's doorgebladerd heb) kwam ik nog geen soortgelijke ervaringen tegen. Vandaar, het volgende..

Sinds kort hebben we de 12HP Elec en sinds vandaag gebruiken we hem als bijverwarming.
Hij hangt in de woonkamer en een stukje verderop zit de thermostaat van de cv. Die draaiden we 's avonds als het kouder werd van 17 naar 19 graden. Ook vandaag stond deze op 17 en dus startte ik de Innova en stelde die in op 19. Na 5 minuten had ik het idee dat er niks gebeurde.
Na een zoektochtje kwam ik bij de app terecht en daar stond het, "Omgevingstemperatuur 20 graden."
Een verschil van 3 graden met de thermostaat (en de gewone thermometer) in de woonkamer.
Uiteraard was de vervolgtest, de Innova op 22 graden zetten. En toen pakte hij keurig de draad op en binnen een paar minuten liet de cv-thermostaat al 18,5 graden zien!

Om het lange verhaal kort te houden; is dit de manier om met de Innova te werken? 3 graden hoger denken? Ik kan het me haast niet voorstellen, dus ben ik even nieuwsgierig naar gebruikerservaringen en wellicht oplossingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Heb je al gecontroleerd met een losse thermometer?
Kan zijn dat ook de kamerthermostaat afwijkt, maar in de andere richting dan de Innova en dan wordt het verschil vanzelf groter.

Overigens klopt het wel dat de werkelijke ruimtetemperatuur kan afwijken van de ingestelde temperatuur op de Innova. Is in dit topic ook wel eens aan de orde gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 14-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlukkiePanda
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik schreef al, 47 pagina's (sinds 2019)! Het kan best zijn dat ik ergens overheen gelezen heb. O-)

Onze woonkamer is een beetje Z-vormig. De Innova hangt dan zeg maar op de kop van een van de pootjes terwijl de thermostaat om de hoek in het middenstuk hangt. Daar in de buurt hangt ook een ouderwetse analoge thermometer en die twee gaan gelijk op. Dus (bijvoorbeeld) allebei 17 terwijl Innova 20 volhoudt.

Dat er iets verschil kan zijn klinkt wel logisch maar 3 graden vond ik vrij pittig. Het was leuk geweest (zou leuk zijn?) als je dat verschil kon inprogrammeren in de Innova zodat die ook denkt dat het 17 graden is. :)

Edit: Tussen haakjes, het gaat dus niet om de ingestelde temperatuur maar de temperatuur die de Innova in de omgeving meet!
De thermostaat meet 17.
Die thermometer die er in de buurt hangt meet 17.
Maar de Innova, een klein stukje verder meet 20. En weigert dus te starten als ik hem instel op 19.

[ Voor 19% gewijzigd door PlukkiePanda op 14-10-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ja, dat is een probleem met die 'eeuwigdurende' topics, en dit is nog niet eens de langste. Je kan ook zoeken in 1 topic, maar het is de kunst om de juiste zoektermen te bedenken. Maakt verder ook niet uit.

Als je even omhoog scrollt naar de post van rweust 27 september en de foto bekijkt, dan zie je de temperatuursensor aangegeven. Die zit in de behuizing en kan dus nooit exact de ruimtetemperatuur meten.
Dus als de airco ook nog eens in een "uithoek" van de kamer hangt dan krijg je dus die afwijking.
Maar 3 graden vind ik ook wel wat veel.
Niet dat het een oplossing is, maar als je de analoge thermometer eens een poosje in de buurt van de airco hangt? Kan zijn dat die "poot" van de Z iets warmer is (door de zon ?) dan de rest van de kamer en dat daardoor de airco niet aanslaat.
Edit: Tussen haakjes, het gaat dus niet om de ingestelde temperatuur maar de temperatuur die de Innova in de omgeving meet!
De display op de airco geeft de ingestelde temperatuur, niet de gemeten temperatuur.

Ik heb een HP10 in de werkplaats van 4,5x6 meter hangen en daar wordt de temperatuur vrij goed tussen +/- 1 graad t.o.v. de ingestelde temperatuur gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D300s
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:30
In sept. 2020 naar aanleiding va dit topic voor een Innova 2.p 12HP inverter gekocht. Werkt prima tot we van de week de heater wilde aanzetten. Maar via de afstandsbediening en via het scherm kunnen wij de verwarmings optie niet aankrijgen. Ook op stand A verwarmd de Innova niet.

Filters gereinigd en alles nagelopen maar helaas zonder resultaat.

Via de App niet geprobeerd want deze koppeling valt na verloop van tijd telkens weg na instellen. De app heb ik dus niet in gebruik.

Airco werkt prima.
Iemand tips om dit probleem aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@D300s Daar liep ik laatst ook tegen aan.
Je moet knop A op het apparaat zelf 5 seconden ingedrukt houden totdat HC verschijnt op het display. Daarna nog eens kort op A drukken en herhalen totdat er HO (heating only) verschijnt.
Vervolgens een poosje wachten totdat het apparaat de gewone display weer vertoont.

Staat overigens in de handleiding bij punt 1.4.
Als ik daar niet in had gekeken, zou ik nu nog aan het zoeken zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 19-10-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D300s
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:30
Deze had ik wel gezien maar duidelijk niet goed uitgevoerd. Op het scherm leek de A niet goed te reageren. Die kon ik alleen activeren via de remote.
Maar na een aantal pogingen toch gelukt om de heater functie weer aan te krijgen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ook wij zijn van plan om een monoblock airco te laten plaatsen, echter geen Innova maar eentje van Olimpia Splendid. Dit omdat onze installateur enkel Olimpia Splendid als merk voert als het aankomt op monoblocks.

Ons oog is gevallen op een Unico Air met R32 gas en inverter. Deze is leverbaar in 2 uitvoeringen ’20 HP’ en ’25 HP’. Ik twijfel tussen beide, vandaar deze post.
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/BUfoRiGO90.png/raw

De kamer waarin de Unico Air komt te hangen is 3.7 x 3.1 x 2.4 m = 27,5 m3 en ligt op het westen. Het betreft een rijtjeshuis uit 2017 en is dus goed geïsoleerd. De bedoeling is om de Unico Air ook als hoofdverwarming te gebruiken. Gezien de geringe oppervlakte moet dat lukken.
Ik heb de calculator die in het Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 topic wordt aangeraden ingevuld. Daaruit komt een warmtevraag van 1.07 kW. Zodoende neig ik naar de 20 HP. Het prijsverschil met de 25 HP is echter gering, zodoende twijfel ik wat nu wijsheid is. Ik wil pendelgedrag voorkomen, maar tegelijkertijd wil ik ook het geluid zo laag mogelijk houden. Helpt het dan om toch voor de 25 HP te kiezen, met het idee dat deze dan minder hard hoeft te werken als de 20 HP?

[ Voor 6% gewijzigd door Freekers op 22-10-2023 17:47 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Freekers
Als je de kans op pendelen wil verkleinen dan zal je de 20HP moeten nemen, want die heeft een lager minimum verwarmingscapaciteit.
In dat opzicht kan je beter een Innova hebben, want die hebben een nog lager minimum afgifte, ergens in de buurt van 0,75 kW.
Wat geluid betreft zou het niet veel uit moeten maken welke van de Olimpia's je neemt. Die gegevens zijn nagenoeg gelijk. Alleen het max. luchtdebiet van de HP25 is wat lager, dus dat zou die ene decibel kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
JukeboxBill schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:04:
@Freekers
Als je de kans op pendelen wil verkleinen dan zal je de 20HP moeten nemen, want die heeft een lager minimum verwarmingscapaciteit.
In dat opzicht kan je beter een Innova hebben, want die hebben een nog lager minimum afgifte, ergens in de buurt van 0,75 kW.
Wat geluid betreft zou het niet veel uit moeten maken welke van de Olimpia's je neemt. Die gegevens zijn nagenoeg gelijk. Alleen het max. luchtdebiet van de HP25 is wat lager, dus dat zou die ene decibel kunnen verklaren.
Zou niet mijn advies zijn. Het probleem bij verwarmen met een airco is dat het benodigde vermogen 's winters veel groter is, dan zomers om te koelen. Het temperatuurverschil tussen een woonkamer en vrieskou bedraagt immers snel 20 C in de winter, waar dit zomers voor koelen veel kleiner is. Als je in de zomer lekker wilt slapen in een 19 C gekoelde slaapkamer hoeft een airco immers niet hard te werken bij nachtelijke buitentemperaturen van iets boven de 20 C.

Voor verwarmen in de winter heb je dus een airco met flink vermogen nodig, maar gaat deze in de zomer altijd meer pendelen, vooral tijdens koelen 's nachts. Dat is inherent aan elkaar en valt niet te vermijden.

Bij de Innova zit de compressor in het apparaat en kun je ook de luchtstroom aan buitenlucht door het apparaat in een stille slaapkamer weldegelijk horen. Lichte slapers kunnen dus zomers hinder ondervinden van het pendelen. Dit wordt erger als het apparaat ook nog is uitgelegd op 's winters deze ruimte moeten verwarmen met een beduidend groter vermogen.

Mijn advies, koop een split, als je voor hoofdverwarming gaat, die pendelt dan zomers buiten en dat hoor je zelf niet. Het pendelen is bij invertergestuurde airco's overigens niet schadelijk, alleen soms hinderlijk. Zet de buitenunit dus wel op voldoende afstand van de buren.

Zoals al vaker hier door mij aangegeven, de Innova 2-duct monoblock is leuk als af en toe bijverwarming, maar als hoofdverwarming veel minder geschikt. Bij -10 C buitentemperatuur of lager schakelt de Innova ook nog uit, net wanneer je vol verwarmingsvermogen nodig hebt. Het zijn in eerste instantie airco's om zomers te koelen, zo worden ze ook verkocht.

Vergeet je de hoofdverwarming functie, dan voldoet een 9HP Mini al snel voor het zomers koelen van een 12 m2 slaapkamer in een moderne woning. Met een inverter teruggeregeld, minimaal koelvermogen van 700 W, zal ook de 9HP Mini af en toe uit en weer aan gaan tijdens een warme zomernacht, maar dat minder actieve pendelgedrag valt in de praktijk voor de meeste mensen wel bij te slapen, zeker na wat gewenning, ook gezien de goede geluidsdemping.

Dit zal voor de Olimpia Splendid 20HP wel iets anders zijn. Met een minimaal koelvermogen, volgens de hier geposte specs van nog steeds 1500W, gaat die tijdens een warme zomernacht zeker veel frequenter pendelen in zo'n kleine kamer, maar laten we dit topic ook bij de Innova houden.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 29-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
Ik heb 3 Innova's 12 HP Elec, en gebruik ze nu ook als verwarming wat zeer goed lukt met een buiten temperatuur van nu 10 graden. Hebben jullie ook het probleem dat als deze gaat uitvallen omdat bv de temperatuur van 20 graden bereikt is dat deze een tijdje voor het uitvallen koude lucht geeft ?? Wat vervelend is voor mijn madam, tocht. Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 11:50
Wij gebruiken hier 2x 12 HP Elec als bijverwarming (verbruiken hierdoor veel minder gas). Zonnepanelen + Batterij dus eigenlijk gratis.
Eens de gewenste temperatuur bereikt sluiten deze Innova's zichzelf af. Hier geen koude lucht voor het uitvallen, rooster gaat gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
p38cyq BEDANKT.
Bij mij voel ik een 10 tal sec koudere lucht juist voor de klep / rooster dicht gaat, Voel eens juist voor deze klep dicht gaat eerst warme lucht +- 32 graden heb ik al gemeten en van warm naar koude lucht juist voor de klep dicht gaat. Bij alle 3 mijn 12 HP elec.
Ik geloofde het ook niet en nu heb ik het een 10 tal keer op gelet en ja juist voor de klep dicht gaat een 15 tal seconden is de lucht veel kouder. Dus een zeer groot verschil aan warmte. Probeer het maar eens ben benieuwd, ik juist nog gedaan.
Ik heb 42 panelen (10 kVa) en verwarm mijn huis al een 12 jaar gratis met Super Ser Straalkachels en die ik nu nog niet aan staan. Ook koken, wassen plassen, warm water kort gezegd mijn volledige energie verbruik van mijn huis en ik had Accumulatie Kachels die ik begin verleden jaar heb moten afbreken wegens onbetaalbaar en heb de 3 Innova's in de plaats gehangen. Heb geen gas, of mazout alleen een allesbrander (antraciet kolen / hout kachel) die ik af en toe gebruik en eigenlijk in de 12 jaar maar een maand heb gebruikt als ik niet toekom met mijne stroom. Voorlopig nog tot 2025 een terugdraaiende teller die ze me / ons gaan afpakken en vervangen door een digitale dief. Dus 12 jaar geleden een zeer goede investering gedaan en krijg 20 jaar (- 12 jaar he) dus nog +- 8 jaar nog groencertificaten voor. Beste investering ooit alleen dure panelen en voor 42 stuks heb ik toen 22.500 € betaald wat allang is terugverdient
.

[ Voor 46% gewijzigd door Leo-01 op 26-10-2023 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 22:15

RgR

Ik heb sinds een paar dagen een Innova 2.0 12HP in mijn woonkamer en ben erg blij met hoe snel en hoe goedkoop hij verwarmt in vergelijking met mijn CV ketel. Wel merk ik dat ik de hoeveelheid condens die moet worden afgevoerd nogal onderschat heb B). Ik woon in een bovenwoning en het afvoerslangetje druppelt (nou ja, stroomt dus eigenlijk) op het raam en de vensterbank van mijn benedenbuurman, die dat begrijpelijk niet zo fijn vindt.

Hebben jullie nog creatieve tips om dit probleem op te lossen? Ik heb dit topic grotendeels doorgelezen en ook nog specifiek naar 'condenspan' gezocht en ben al heel veel wijzer geworden door alle uitleg van oa rweust, waarvoor dank!

Zelf denk ik aan deze opties:

- 1: Buiten een bakje onder de afvoerslang zetten en deze elke x uur legen (dit doe ik nu en werkt op zich prima, er zit gelukkig een soort vensterbank onder de plek van de slang waar een klein bakje perfect op past, maar het is natuurlijk niet ideaal)

- 2: Het slangetje verlengen zodat het water op een plek naar beneden komt waar niemand er last van heeft (ga ik nog verder over nadenken maar ik zie tot nu toe zo gauw geen nette manier)

- 3: In verwarmingsbedrijf ook de condenspan van het apparaat gebruiken totdat deze vol is (in plaats van standaard al het water meteen naar buiten laten lopen). Als ik het goed heb begrepen kan dit ingesteld worden in het toestel. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of je dan op het moment dat er een 'OF'-overflowfout komt op de een of andere manier gecontroleerd de pan leeg kan laten lopen via de afvoerslang buiten, zodat ik er alleen op die momenten een bakje onder kan zetten (uit sommige reacties dacht ik op te maken dat bij overflow de pan alleen binnen, 'onderin' het apparaat, leeg kan worden gemaakt; dat is in mijn geval dan weer lastig omdat hij vrij dicht boven de vloer is gemonteerd. Maar ik heb dus wel een afvoerslangetje naar buiten die ik best op door mij gecontroleerde momenten zou willen gebruiken hiervoor als dat kan).

Optie 3 lijkt mij fijner dan de huidige optie 1, tenzij de interne condenspan heel klein is of het aftappen lastig is.

Of zou ik voor hetzelfde resultaat de afvoerslang gewoon zonder problemen dicht kunnen klemmen en dan dus steeds bij een overflow de klem even gecontroleerd met een bakje onder de slang kunnen lossen?

Hoop dat er iemand is met dezelfde kneuterige situatie en een fijne oplossing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dominique
  • Laatst online: 22-11-2023
Beste allen

Heeft iemand toevallig de installatie plan (sjabloon)voor de boringen op overschot liggen

En heeft er iemand 2 binnenflenzen liggen of weet waar je die apart kan kopen?

Is voor Innova 2.0 ho12
Mvg Dominique

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
"- 3: In verwarmingsbedrijf ook de condenspan van het apparaat gebruiken totdat deze vol is (in plaats van standaard al het water meteen naar buiten laten lopen). Als ik het goed heb begrepen kan dit ingesteld worden in het toestel."

@RgR
Nee, dit gaat niet. Alleen in koelend bedrijf spaart de Innova zijn condens in de pan op en gebruikt dit om over de warme condensor te pompen, dit te laten verdampen, de warme condensor zo extra te koelen, en het vocht met de opgewarmde lucht mee naar buiten te blazen. In airco bedrijf loopt er zo normaal geen condens naar buiten (tenzij het binnen heel vochtig is), maar laat het apparaat wel zijn condenspan leeglopen na uitzetten. Dan komt er overigens ook een sloot uit.

In verwarmend bedrijf moet alle condens wel afgevoerd worden, en ook continu, anders vriest de koude verdamper binnenin (voorheen condensor, de werking is omgedraaid) veel te snel dicht (buitenluchtstroom blokkerende ijsvorming). Je zult dus iets aan de condensafvoer buiten moeten doen.

Met een slang die continu afloopt er aan, valt dit waarschijnlijk wel om het raam van de buurman te leiden.

[ Voor 5% gewijzigd door rweust op 30-10-2023 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dominique schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:49:
Beste allen

Heeft iemand toevallig de installatie plan (sjabloon)voor de boringen op overschot liggen

En heeft er iemand 2 binnenflenzen liggen of weet waar je die apart kan kopen?

Is voor Innova 2.0 ho12
Mvg Dominique
Innova 2.0 ho12 ? Is dat die met wateraansluiting?

Als het een gewone HP12 is, dan heb ik die sjabloon nog liggen. In de installatiehandleiding staat ook wel een matentekening om zelf de maten uit te zetten.
Stuur maar een PB als je nog belangstelling hebt.

Flenzen kan ik je niet aan helpen. Misschien bij www.monoblockspecialist.nl of www.itecluchtreiniger.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31
mocht je trouwens in Venetië rondlopen, moet je maar eens opletten hoeveel roostertjes er naast elkaar zitten in de gevels... echt overal. zal dus wel innova of soortgelijk zijn

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leo-01
Ik heb ook nog een sjabloon liggen op ware grootte.
@RgR
Antwoord op RgR =
Ik zou zeker nooit een bakje hangen waar het condenswater loopt maar bv wel een afvoerbuis plaatsen en deze zeker niet te klein nemen want alles kan toevriezen he.
Op een dag kan er meerdere liters water continu uitlopen bij het verwarmen en oppassen dat het slangetje niet toevriest. Ik heb de mijne afvoerslangen zelfs geïsoleerd omdat ze nog kunnen dichtvriezen al draagt het slangetje goed af.
Telkens de slang nat word vriest het overblijvende water vast en begint het water weer te lopen vriest dat weer een en zo vroeg of laat is het volledig toegevroren heb ik ondervonden toen ik de mijne een 2 namiddagen getest heb toen het vroor buiten en waren er zelfs ijspegels aan.

[ Voor 56% gewijzigd door Leo-01 op 31-10-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
Iemand Interesse, ??

Ik wil mijn 3 x Innova 2.0 12 DC Elec met een bijverwarming van 1 kW verkopen die een jaar oud zijn en nog een jaar garantie hebben. (Factuur word meegeleverd)
Ik heb ze 2.200 € het stuk betaald, en de verkoopprijs is bespreekbaar met de eventuele verkoper.
Deze zijn gegarandeerd in het totaal nog geen maand gebruikt zowel om te koelen en verwarmen.
Ik heb deze eigenlijk gekocht om alleen te verwarmen want mijn huis is goed geïsoleerd en heb buiten zonnescreens buiten aan mijn vensters en daarom is het in de zomer koel genoeg in huis en heb ik de Innova’s maar alleen een paar dagen laten koelen om ze te testen.
De 2.0 ELEC integreert een 1kW elektrisch verwarmingselement die de warmtepomp bijstaat voor extra verwarmende werking voor als er veel verwarmend vermogen gevraagd is bij bv vriestemperaturen.
Nu ben ik aan het verwarmen met mijn Super Ser straalkachels en spaar ik bewust mijn Innova’s omdat ik 10 kVa (42) zonnepanelen heb met een terugdraaiende teller tot 2025 en grote overschotten heb die op moeten zijn want anders ben ik mijn overschotten kwijt telkens er een meteropname word gedaan in Belgie.

REDEN VAN VERKOOP =
Ik heb in huis geen extra verwarming op gas of mazout, alleen een paar Super Ser straalkachels van 2kW die ik in de winter moet bovenhalen telkens dat het te hard vriest om eventueel bij te verwarmen.

Daarom wil ik de nieuw modellen Innova 2.0 12 DC Elec met met een extra 2 kW elektrisch verwarmingselement kopen die pas +-1/2 jaar uit zijn omdat deze met 2 kW elektrisch verwarmingselement van 2kW om extra reserve en zekerheid van consistente verwarming te hebben zonder dat ik telkens mijn Straalkachels of Kolen Antraciet Kachel moet bij verwarmen bij zeer koude temperaturen onder Nul.
Deze maakt de Innova 2.0 (2kW) ELEC met een extra 2 kW elektrisch verwarmingselement geschikt voor toepassing het hele jaar door in ruimten waar de Monoblok warmtepomp als enige verwarmingsbron gebruikt wordt, zoals ik nu aan de hand heb.

Als ik de Innova 2.0 12 DC Elec met een extra 2 kW elektrisch verwarmingselement koop moet ik alleen het apparaat uit de doos hebben en al de rest word dan nog nieuw verpakt meegeleverd met de mijne aan de eventuele koper van mijn toestellen want alles is het zelfde alleen dat er dan een 1 kW verwarmingselement in zit in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
@Matomatisch
Heb het bericht gevonden en beantwoord. Zo verwarm ik nu tot begin 2025. En als ze me een digitale meter door mijne strot duwen is dat gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIUmx9y2XKnEOTa1Azz_11xIrlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FC5WSY5fKE34AYJUFMLgKs7p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsO_oVMyJJFwddX-XNhdseRggo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mr0g399CJUczOwn2ZbjrzKGT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 157% gewijzigd door Leo-01 op 02-11-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominique
  • Laatst online: 22-11-2023
Beste

Heb bij deze nog een vraag
Ik heb namelijk een uitblaaskit Links gekocht
Kan iemand mij even helpen hoe ik deze het beste monteer op de muur zijn er beugels ofzo voorzien zijn hier namelijk niet bij

Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dominique schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:38:
Beste

Heb bij deze nog een vraag
Ik heb namelijk een uitblaaskit Links gekocht
Kan iemand mij even helpen hoe ik deze het beste monteer op de muur zijn er beugels ofzo voorzien zijn hier namelijk niet bij

Mvg
Installatie handleiding:
https://www.innovaenergie...e_sx_l00772_rev_04_en.pdf

Ik heb het idee dat je die kast in een zelf gemaakte behuizing moet inbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 08-11-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowreader
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-11-2023
In onze VvE zijn worden de gaten in de gevel als grootste bezwaar gezien bij monoblock-aircos. MEnsen vinde de gaten en roosters lelijk (ik geeft ze geen ongelijk). De buitenmuren zijn van baksteen. We zouden de roosters kunnen camoufleren. Maar zijn er ook alternatieven? Bijvoorbeeld een rooster van bakstenen? Ook zijn er suskasten geïnstalleerd in de apartementen. Kunnen die dienen als afvoer (monoblock ipv een suskast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:07
Bij mij blijft de swivel half open staan nadat de airco uitgezet wordt als hij heeft verwarmd. Door de warmte zal de boel net een beetje aanlopen, want het motortje probeert het wel.

Heeft iemand hier tips voor? Of kan je die swivel er gewoon uit schuiven en even afvijlen?

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
rweust schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:55:
Goed geïsoleerd, mijn huis is in 2001 gebouwd, dus al overal HR++ dubbelglas en Rc = 3.0 m2.K/W vloer-, spouw- en dakisolatie. Het zijn er drie geworden, omdat het drie te koelen ruimten betreft: 2x een slaapkamer en 1x een woonkamer, de laatste is 50 m2 met open keuken er aan vast. Voor de woonkamer zal de 12HP nog wat te klein zijn. Ik probeer dit echter eerst eens uit, eventueel kan ik er nog een bijplaatsen.
Hoe bevallen ze nu, 3 jaar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
r03n_d schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:26:
Bij mij blijft de swivel half open staan nadat de airco uitgezet wordt als hij heeft verwarmd. Door de warmte zal de boel net een beetje aanlopen, want het motortje probeert het wel.

Heeft iemand hier tips voor? Of kan je die swivel er gewoon uit schuiven en even afvijlen?
Dat is een bekend probleem, wat soms opduikt, ook al vaker aan de orde geweest hier op dit forum, overigens. Als de Innova koelt zomers, heeft bijna niemand hier last van, ga je echter flink verwarmen, zet die metalen swivelklep soms wat meer uit dan de omkasting

De metalen kap van de Innova drukt dan zijdelings tegen de swivelklep. Even de kap loshalen (twee schroeven boven onder het rooster) en heel iets verschoven opnieuw monteren verhelpt dit vaak al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Sarcomorbato schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:44:
[...]

Hoe bevallen ze nu, 3 jaar verder?
Prima, ruim drie jaar totaal geen problemen. Al gebruik ik de Innova's vooral waar ze voor gemaakt zijn, als airco's om te koelen zomers. Ik verwarm er nauwelijks mee, alleen af en toe kort als bijverwarming tijdens 's avonds flink afkoelen in voor- of najaar. In de winter gebruik ik gewoon de HR++ ketel en vloerverwarming in mijn goed geïsoleerde huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Prima, ruim drie jaar totaal geen problemen. Al gebruik ik de Innova's vooral waar ze voor gemaakt zijn, als airco's om te koelen zomers. Ik verwarm er nauwelijks mee, alleen af en toe kort als bijverwarming tijdens 's avonds flink afkoelen in voor- of najaar. In de winter gebruik ik gewoon de HR++ ketel en vloerverwarming in mijn goed geïsoleerde huis.
[/quote]

Dank. Heb je het wel eens geprobeerd bij vorst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
Sarcomorbato schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:30:
[/quote]

Tenzij je de Elec versie hebt die een elektrisch verwarmingselement heeft, kan de Innova niet verwarmen onder 0°C. Ook bij temperaturen onder de 10°C heb ik ondervonden dat het verwarmend vermogen als snel verminderd.(is overigens geen verrassing, staat zo ook vermeld op de website van monoblockspecialist)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Matomatisch schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:14:
[...]

Tenzij je de Elec versie hebt die een elektrisch verwarmingselement heeft, kan de Innova niet verwarmen onder 0°C. Ook bij temperaturen onder de 10°C heb ik ondervonden dat het verwarmend vermogen als snel verminderd.(is overigens geen verrassing, staat zo ook vermeld op de website van monoblockspecialist)
Dat klopt niet. De Innova kan verwarmen tot buitenlucht temperaturen van -10 C. Alleen net als voor alle warmtepompen geldt, loopt zijn rendement bij alsmaar lagere buitentemperaturen wel steeds verder terug.

Bij -7 C levert de Innova 12HP nog maar zo'n 1,1 KW verwarmingsvermogen, waar dit bij +7 C nog 2,4 KW was. Een 12HP verbruikt bij lage buitentemperaturen nog steeds zo'n 620W elektrisch vermogen. Daarnaast moet de Innova regelmatig zijn verdamper binnenin ontdooien, 10 min. tot een kwartier per uur bij flinke vorst. Dan verwarmt ie dus ook niet, maar verbruikt wel wat stroom. Al met al mag je blij zijn, als je er 1,4x de warmte uithaalt dan je er aan elektrisch vermogen in stopt bij -7 C buitenlucht temperaturen.

De ELEC bevat gewoon een 900W elektrisch verwarmingselement achter de tangentiaal ventilator voor de binnenruimte (nieuwe typen hebben een iets groter element). Daarmee wordt de afgegeven warmte nog wat opgekrikt, maar kost dus precies evenveel elektrisch vermogen extra.

De oude ELEC's stoppen trouwens met verwarmen bij buitentemperaturen van -10 C of lager. Ook het elektrisch element schakelt dan af. De nieuwe typen schijnen dit laatste niet meer te doen, als je ze handmatig op ventilatie- of nachtinstelling zet, maar dan gedraagt de Innova zich dus als gewoon elektrisch ventilatorkacheltje, met bijbehorend slechtere rendement.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 01-12-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
rweust schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:36:
[...]

Dat klopt niet. De Innova kan verwarmen tot buitenlucht temperaturen van -10 C. Alleen net als voor alle warmtepompen geldt, loopt zijn rendement flink terug.

Bij -7 C levert de Innova nog zo'n 1,1 KW verwarmingsvermogen. Een normale Innova, verbruikt dan bijna 700W elektrischvermogen. Daarnaast moet de Innova regelmatig zijn verdamper binnenin ontdooien, 10 min. tot een kwartier per uur bij flinke vorst. Dan verwarmt ie dus ook niet. Al met al mag je blij zijn, als je er 1,4x de warmte uithaalt dan je er aan elektrisch vermogen in stopt bij temperaturen van -7 C buitenlucht.

De ELEC bevat gewoon een 1000W elektrisch verwarmingselement achter de tangentiaal ventilator voor de binnenruimte (nieuwe typen hebben een iets groter element). Daarmee wordt de afgegeven warmte nog wat opgekrikt, maar kost dus precies evenveel elektrisch vermogen extra.

De oude ELEC's stoppen trouwens ook net verwarmen bij buitentemperaturen van -10 C of lager. Ook het elektrisch element, de nieuwe typen schijnen dit niet meer te doen, als je ze handmatig op ventilatie instelling zet, maar dan gedraagt de Innova zich dus als elektrisch ventilator kacheltje, met bijbehorend rendement.
Mijn excuses voor de fout, je hebt inderdaad gelijk dat hij tot -7°C gaat. Ik heb wat zitten mailen met monoblockspecialist wegens wat problemen met onze Innova. Daar vermelde hij dat vanaf +7°C het verwarmend vermogen afneemt tot NUL(zo staat het in de mail). Daaruit interpreteerde ik dat hij onder de 0°C niet meer zou verwarmen.

De problemen die wij hebben is dat vorig weekend er plots een luider als anders brommend geluid kwam uit onze Innova. De swivelklep stond open maar de tangentiaal ventilator draaide niet. Het was toen ook tegen het vriespunt dus ik ging ervan uit dat dit te koud was. Was dit luider gebrom het ontdooien van de verdamper? Ik had die vraag gesteld aan monoblockspecialist, maar daar kwam geen antwoord op.(wel op mijn andere vragen overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Sarcomorbato schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:30:
[/quote]

Ja, maar net als voor veel airco's die voor verwarmen worden gebruikt geldt, loopt het rendement flink terug bij lagere buitenlucht temperaturen. Verwarmen gaat, maar tot -10 C, daaronder gaat de Innova uit. Verder heeft de Innova in verwarmend bedrijf een kleine, ingebouwde condensor die dan vrij snel kan bevriezen en dus vaak ontdooid moet worden. Dat kost allemaal ook verwarmingsvermogen en levert ook een minder rendement.

De Innova is leuk als bijverwarming, als het niet al te hard vriest, maar veel minder geschikt als hoofdverwarming. Wil je een beter rendement en meer warmte bij strenge vorst? Koop dan geen airco, maar een echte warmtepomp, die hebben een veel grotere verdamper, halen dus beduidend meer warmte uit de buitenlucht en hoeven veel minder vaak te ontdooien.
Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste