Zou je hem kunnen sturen naar snaijer@gmail.com? BVDbrrrrr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:58:
Oké, Verzonden.
Heb u een DM gestuurdbrrrrr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:10:
O-tilby wel email op theaters zetten of mij mailen
Of naar mailadres verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door O_Tiby op 03-05-2023 07:58 ]
Ik ben ook aan het overwegen om een Innova 2.0 voor de slaapkamers aan te schaffen maar kwam ook deze tegen: Innova 2.0 H2o.. heeft iemand hier ervaring mee?
Met deze schijn je geen gaten te hoeven boren maar wel een aansluiting voor op de waterleiding en afvoer..
Hij vraagt dan ook naar de Innova die op water kan worden aangesloten. Er zijn er wel een paar in dit topic die dat model hebben meen ik?brrrrr schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:31:
Op lucht met twee gaten is innova monoblock geen aanrader. Binnen toch aardige herrie als het nacht is en buiten helemaal. Als je deze koopt dan een meter dempende slang aanbrengen buiten om klagende buren te voorkomen.
MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp
Die "helemaal aardige herrie" kan een buitenunit van een split beslist ook maken. Er is al vaker wat geschreven over het geluid wat de Innova's maken, o.a. hier:brrrrr schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:31:
Op lucht met twee gaten is innova monoblock geen aanrader. Binnen toch aardige herrie als het nacht is en buiten helemaal. Als je deze koopt dan een meter dempende slang aanbrengen buiten om klagende buren te voorkomen.
https://gathering.tweaker...message/68049930#68049930
https://gathering.tweaker...message/68059886#68059886
Zoek in de documentatie maar eens op wat het brongeluid van een buitenunit van een split airco is, op vol vermogen. Je zult merken dat er veel zijn die minstens net zo'n overlast, zo niet meer, voor de buren veroorzaken. Veel buitenunits krijg je het bij plaatsen zeker ook moeilijk mee om die aan de nieuwse geluidsnormen op de erfscheiding te laten voldoen.
Binnenunits van splits zijn wel stiller dan de Innova, dat komt omdat er geen kanaalventilator en compressor in de binnenunit zitten. Al zijn die ook goed gedempt en kan ik er wel door heen slapen. Zo veel "herrie" is 27 dB brongeluid op laag vermogen nu ook weer niet. Door een airco echter niet goed uit te leggen, te veel geïnstalleerd koelvermogen t.o.v. de grootte van de ruimte, kan ook een inverter gestuurde airco soms niet meer laag genoeg terugregelen en gaat uit en later weer aan. Dit pendelen kan soms wel een nachtje gewenning vragen. Vooral mensen die hun Innova 2.0 monoblock in de winter als warmtepomp willen gebruiken en dan dus veel verwarmingsvermogen voor bij koud weer geïnstalleerd hebben, lopen zomers bij airco gebruik dus meer tegen dit soort pendelproblemen op.
Maar goed, dat bij de Innova als airco kunnen slapen of niet, is wel persoonlijk. Net als de overlast is die de buren eventueel ervaren. Daarnaast zijn omstandigheden (buren erg dichtbij, veel harde reflecterende materialen, stille omgeving, 's nachts open slaapkamer ramen, etc.) en manier van installeren (resonerende plaatmuren, meetrillende daken, te veel geïnstalleerd vermogen, ed.) dus evenens enorm van invloed op het ervaren van deze overlast. Het zou prettig zijn, als mensen dit allemaal wel even vermelden, voor ze het over "binnen een aardige herrie en buiten helemaal" hebben.
Ook wat geluid betreft is de Innova 2.0, als airco, best wel een aanrader. Ik ben het hier dan ook absoluut niet met jouw oordeel eens. Je vergelijkt nergens met een ander apparaat en spreekt alleen maar een gevoelsmatig oordeel uit. Al moet je bij plaatsing van een Innova 2.0 dus weldegelijk op geluid letten, zoals helemaal in het begin van dit topic al duidelijk vermeld, maar dat geldt dus zeker ook voor andere warmtepompen en split airco's.
[ Voor 13% gewijzigd door rweust op 28-04-2023 18:30 ]
Ik denk niet dat veel mensen hier deze H2O airco bezitten. Via leidingwater en rioolafvoer koelen veroorzaakt een enorm waterverbruik en is niet gebruikelijk bij dit soort apparaten. Ze worden dus aangesloten op een eigen waterbron of opgepompt oppervlaktewater wat dan, gefilterd en door de airco opgewarmd, weer terug gaat de beek, rivier of grond in.Audi-RS4 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:26:
Interessant topic!
Ik ben ook aan het overwegen om een Innova 2.0 voor de slaapkamers aan te schaffen maar kwam ook deze tegen: Innova 2.0 H2o.. heeft iemand hier ervaring mee?
Met deze schijn je geen gaten te hoeven boren maar wel een aansluiting voor op de waterleiding en afvoer..
Dit mag in Nederland niet zomaar, i.v.m. risico op (grond)watervervuiling en ook bacteriële (Legionella) besmetting. Wat wel kan is een eigen (gesloten) waterreservoir met PE leidinglussen door de grond, onder een tuin, een weiland o.i.d., om zomers de warmte af te voeren of om 's winters warmte uit te ontrekken. Dat is echter nogal een omvangrijk systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door rweust op 28-04-2023 18:37 ]
Ik was zelf ook eens op zoek naar deze info in dit topic.Audi-RS4 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:26:
Interessant topic!
Ik wilde het bij mij via een buffervat op de vloerverwarmingsverdeler aansluiten en dus in de winter een warme aanvoer en ik de zomer een koude aanvoer middels vloerkoeling. Mijn struikelblok is de condenswaterafvoer. Ik wil ze op de drie woonlagen in de kamers verwerken.
Idee is om de energie uit het huis op te slaan in een buffer en daar uiteindelijk mijn warmtepomp mee voeden.
Ik zou dan het condenswater apart moet zien te verwerken.
Het mooiste is natuurlijk om het met het bronwater meenweg te pompen, alleen is dat in mijn opstelling dus geen optie. Wel op een boot of open bron. Of idd via het afvoerwater als de bron de waterleiding van de woning is.
Als ik hier een oplossing voor vind dan kan ik dat verwerken in mijn verbouwplannen. Want zo'n waterloop creëren is niet eenvoudig, vooral als je niet van zichtbaar leidingwerk houdt.
De installateur van mijn warmtepomp heeft al mijn ideeën door mij toegestuurd gekregen, maar onbekend met de techniek en had geen zin daar verandering in te brengen. Dus daarom dat ik het toen hier probeerde. Zonder succes helaas.
Ik hoop dat jij meer succes hebt ermee.
Wat ik wel weet, is als het puur om verwarmen gaat kan je het zelf als radiator vervanger gebruiken. Radiator weg en H2O op die plek. Wellicht eerst bron water vervangen
[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 28-04-2023 21:42 ]
Dit snap ik niet goed. De Innova 2.0 H2O is nog steeds een airconditioner die koude lucht circuleert over de binnenruimte. Het is een water/lucht warmtepomp, echter geen water/water type en ook geen lucht/water type. Met het water wordt zomers in airco bedrijf de warmte afgevoerd, waar de koude binnenlucht mee gemaakt wordt. Aan het water wordt 's winters in verwarmend bedrijf de warmte onttrokken, waar dan de warme binnenlucht mee gemaakt wordt.jurgen purgen schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:40:
[...]
Ik was zelf ook eens op zoek naar deze info in dit topic.
Ik wilde het bij mij via een buffervat op de vloerverwarmingsverdeler aansluiten en dus in de winter een warme aanvoer en ik de zomer een koude aanvoer middels vloerkoeling. Mijn struikelblok is de condenswaterafvoer. Ik wil ze op de drie woonlagen in de kamers verwerken.
Idee is om de energie uit het huis op te slaan in een buffer en daar uiteindelijk mijn warmtepomp mee voeden.
.....
Wat heb je er dan aan, om zomers de afgevoerde warmte op te gaan slaan in een buffervat voor de vloerverwarming en wat heb je er 's winters dan aan, om aan het water van de vloerverwarming juist warmte te gaan onttrekken? Of wil je proberen die warmte een half jaar lang in een grote buffer te bewaren?
[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 28-04-2023 22:33 ]
Wellicht is mijn uitleg wat kort geweest. Ik heb wel een erg specifieke situatie. Here we gorweust schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:17:
[...]
Dit snap ik niet helemaal. De Innova 2.0 H2O is nog steeds een airconditioner die koude lucht circuleert over de binnenruimte. Het is een water/lucht warmte pomp, geen water/water en ook geen lucht/water. Met het water wordt zomers de warmte afgevoerd, waar de koude binnenlucht mee gemaakt wordt, en aan het water wordt 's winters de warmte onttrokken, waar dan de warme binnenlucht mee gemaakt wordt.
Wat heb je er aan, om zomers de afvoerwarmte op te gaan slaan in een buffervat voor de vloerverwarming en wat heb je er 's winters aan, om aan het water van de vloerverwarming juist warmte te gaan onttrekken?

Het buffervat is slechts bedoeld voor het cv-medium. Hetzelfde als de vloerverwarming. Op mijn retour zit een buffervat waar de retouren van twee verdelers samen komen.
Dit buffervat/vloerverwarming wordt dus verwarmd of gekoeld. Verwarmd in de winter en gekoeld in de zomer.
In de zomer is de retour uit de H2O dus warmer dan zn aanvoer. energie geoogst.
Mijn warmtepomp koelt het vat en onttrekt dus de warmte uit het cv-medium. deze kWht's gaan naar een buffer voor de warmtepomp in de kruipruimte. En geeft daar koude voor terug. Warmte is nu opgeslagen,
als mijn wp warm water gaat maken onttrekt hij warmte uit deze buffer. Warmte die ik eerder erin gestopt heb. In latente vorm dan. Er ligt een buffer van 10m3 water. Dus wil ik weten hoeveel kWht's erin gepompt gaan worden. Ik wil niet het koelvermogen verliezen door een te warme aanvoer richting de buffer te sturen. Ik kan middels pvt nachtkoelen. Tijdens de nacht-uren voert het systeem dan warmte af over mijn zonnepanelen. de wp warmt als het ware de panelen op met mijn bronmeduim om daar warmte uit te verliezen.
dit gedeelte is allemaal geen probeem en al draaiende.
Wat ik wil is een airco die ik ook in de winter kan gebruiken naast mijn vloerverwarming. Met de vloerverwarming in de vloer sla ik dus warmte op in de kern van het gebouw en met de airco geef ik op bepaalde momenten even de ruimte een go-over. het huis heeft nu al een constante en egale temp verdeling.Dus het is geen noodzaak dat ie kan verwarmen. Het probleem ontstaat in de zomer als ik wil gaan koelen.
De energie moet eerst uit de kern van het gebouw wil de vloerkoeling effectief werken. Dus dat is een nog trager proces dan verwarmen. De buffer warmt dan ook al aardig op en daarom dus veel nachtkoeling waar het kan. Om hier een proces naast te leggen dat de lucht in de ruimte aanpakt en ook die energie dumpt in de kruipruimtebuffer is de way to go. Alleen dan moet ik bedenken hoe ik van mijn condenswaterafvoer moet regelen. Dat zal op een eigen leidingnet moeten wil je het centraal kunnen verwerken. Anders per ruimte een oplossing. Wegpompen is helaas geen optie. Opvangen op de plek gaat ook niet goed gaan want ze komen natuurlijk tegen binnenwanden.
ik hoop dat dit wat duidelijker is
Dat vloerverwarming buffervat is puur een werkmedium. Dat wil je zomers dus koud genoeg hebben om te koelen en 's winters warm genoeg om het huis te kunnen verwarmen. Dit verwarmen of koelen van het water in dit vloerverwarming buffervat doe je met thermische zonnepanelen. Verwarmen overdag met zon, of koelen 's nachts door radiatie naar de koude hemel. Dat laatste is een veel minder efficiënt proces met deze panelen, de directe zonnestraling geeft overdag immers veel meer energie.
Een warmtepomp is extra, om warmte uit de 10 m3 kruipruimte buffer naar het vloerverwarming buffervat te transporteren tijdens verwarmen en voldoende in temperatuur te verhogen, of omgekeerd, om zomers dit vloerverwarming buffervat te kunnen koelen en de warmte weer naar de kruipruimte te brengen. Die warmtepomp verzorgt ook het warme tapwater.
Er ontstaat echter een overgangsperiode aan het begin van de zomer. Dan moet het werkmedium water in het vloerverwarming buffervat nog warm genoeg zijn om 's nachts mee te kunnen verwarmen, maar blijft dit overdag net te warm om goed mee te kunnen koelen.
Heb ik het zo?
Dan lijkt het niet zo zinvol om, indien je soms overdag nog wat koelvermogen te kort komt en een ruimte extra wilt gaan koelen, deze warmte naar het vloerverwarming buffervat af te voeren en dit dus weer mee op te warmen. Dat laatste belast de thermische panelen op het dak 's nachts meer met warmte afvoer, die redden het al nauwelijks wat koelen betreft, dus komt de warmtepomp dan meer in. Je hebt dan wel wat warmte bewaard, naar de kruipruimte gebracht, maar tegen een veel slechter rendement.
Dit extra koelen kan zinvol zijn met de Innova 2.0 H2O, maar dan moet je die warmte dus wel direct naar de kruipruimte buffer af kunnen voeren. Als dit alleen naar het vloerverwarming buffervat kan, lijkt het mij niet meer logisch om een H2O te nemen. Dan kun je net zo goed gewone Innova 2.0 lucht/lucht warmtepompen in een buitenmuur plaatsen (als dit wil) en deze zo veel mogelijk overdag op de zonne-energie uit jouw PVT panelen laten draaien.
Condensafvoer heb je echt wel nodig bij de Innova 2.0 in aircogebruik. Indien je niet naar buiten kunt door de muur, zal er dus een leiding voor getrokken moeten worden. Er zijn wel kleine airco condesnafvoer opvoerpompsetjes te koop. In de Innova gaan die waarschijnlijk niet passen. Daarmee kan dan iets in of achter de binnenmuur gemaakt worden, of soms onder de vloer, van waar uit zo'n pompsetje condens door een slangetje ergens naar een afvoer kan pompen.
Je heb het deels correct. 1 deel is bv dat de wp niet extra is, maar juist leidend. De regeling en aansturing van alle pompen doet de wp. Ik bepaal hoe de bepaalde bronnen gebruikt worden.
Het buffervat heeft de temp van de retouren van de verdelers. Dus vaak een paar graden weg van de aanvoer of eigenlijk meer de temp van de woning. Om te verwarmen is er nog zat energie in dit cv-medium want de woning is 20,5 graden. als er geen verwarming van het cv medium nodig is draait het systeem dus op deze buffer. zo blijven de vloeren een bepaalde aanvoer krigen en koelt het water niet af in de vloeren.
De pvt is 1 van de bronnen vd wp. Die schakel ik naar wil in en uit. In auto doet het systeem het zelf, maar ik draai niet in auto.
Tijdens de zomer is het trage koelproces aan de gang en dit is een nagenoeg constant proces. Stopt alleen bij SWW-productie. Om de buffer koel te houden in de zomer is idd nacht-koeling( ik noem het affakkelen) nodig. Maar de buffer zelf is na de winter ijskoud.
Ik kan de benodigde energie middels pvt, sww of warmteproductie voor de cv idd uit de kruipruimtebuffer onttrekken. Of als ik een zwembad had met een groot genoeg volume kon ik daar de gewonnen warmte door de wp heen laten sturen. De woning dient dan als bron.
De buffer in de kruipruimte is in de winter door mijn toedoen, ontkoppeld van de pvt. Geen regeneratie. Ik heb mijn buffer een tijdje ingevroren gehad. Dit om een koude buffer te hebben om in de overgangsperiode die u aangeeft.
Mijn wp opstelling werd deze winter getest door mij om te zoeken naar limieten. Ik wilde weten wanneer mijn buffer zonder energie kwam. Bleek dat ik vanaf 8 januari tot half maart op kruipruimte buffer kon draaien. Slechte COP. Dat wel maar heb genoeg salderingsruimte. Huidige SCOP voor dit jaar 3,975. November had ik een COP van 6,263
De buffer is dus koud zat om passief mee te koelen en actief mee te verwarmen. In koel-modus wordt de energie dus idd constant naar de kruipruimte gevoerd om zo altijd een koude aanvoer te verzorgen. Het bronmedium van de wp met de onttrokken energie uit het cv-medium reist dan idd door de wp heen naar de buffer.
De H2O krijg dus actief warmte als de vloerverwarming gevoed wordt, maar heeft nog zat energie in het buffervat om zelf energie uit het cv-medium te onttrekken. En in de zomer wordt er koud water door de vloerverwarming gepompt. Nadat dit warmte heeft opgehaald komt het bij het buffervat. Door een hogere flow verwarmt het water niet te veel en is er nog ruimte voor de H2O om warmte te dumpen.
Een Ander idee was zelf om alle H2O's op een aparte verdeler te zetten of zelfs een eigen buffervat. Alles aangestuurd door de wp-regeling. Als 2e klimaatzone of verdelergroep, om zo het condenswater mee te laten pompen. Bij Itec krijg je een setje ingebouwd mee uit de zaak. Er kan dan door de wp een andere temp naar deze groep gestuurd worden. Maar als klimaatzone 1 verwarmd wordt kan zone 2 niet koelen. Dus het is of koelen of verwarmen. Ik zie het zelf niet gebeuren dat je zal verwarmen en koelen tegeljjk. Het condenswater wordt dan mee gepompt en op een overdruk mechanische afgevoerd naar het riool. Zo blijft de druk op het systeem gelijk. Zonde van het schone water. Had zo in de wc's gebruikt kunnen worden maar dit verlies moet maar geaccepteerd worden.
Ik loop al sinds 2019 met de ideeën. Gelukkig is er nog het een en ander af te ronden voordat we hiermee beginnen. De vloerkoeling werkt, maar de buffer was vorig jaar te warm de winter uitgekomen en dus al snel op temp. Tijdens testen van mij had ik ook teveel warmte de kruipruimtebuffer ingetrokken. Het affakkelen bleek mogelijk en nodig en zo zijn we de zomermaanden enigszins gekoeld doorgekomen maar we hebben meer koelvermogen nodig. Daarom toen mijn vraag.
Een oplossing is dat ik in een dode hoek van het huis wellicht een afvoer van helemaal boven van het huis, of eigenlijk meer vanaf de vloer van de 2e verdieping een standleiding te maken waar alle units op afstorten. Wellicht de trapkast in verwerken en daar het water opvangen. Tbv ramen zemen en andere doeleinden waar kalkvrij water handig is. Met een overloop naar het riool. Misschien een luchtbel erin voor zuurstof in het water.
Na de ervaringen tot nu denk ik zelf dat een groot buffervat het beste zou kunnen zijn omdat de warmte hier ook middels een spiraal aan het cv-medium onttrokken kan worden voor SWW productie. Dit echter alleen in de zomer. Anders onttrek je warmte uit je cv installatie.
De koud water in vd wp loopt dan eerst door het spiraal in de te warme buffer. Onttrekt warmte en gaat warm de wp in. Minder energie nodig om tot de gewenste temp voor SWW te komen.En zo is het cv medium dus gekoeld. De aanvoer voor de H2O komt dan van de onderkant van het vat waar het koude water uit het warme water gezakt is.
Dit is een beetje waar ik nu zit qua bedenksel.
Je hoort er al een beetje uit dat het mij meer gaat om energiestromen in en om de woning in te zetten voor verwarming en koeling. Circulair werken.
p.s. Let even op de veschillen in de termen bron-medium en cv-medium
Mvg Jurgen
[ Voor 17% gewijzigd door jurgen purgen op 29-04-2023 12:43 ]
Het is een ooooo mailadres verwijderdbrrrrr schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:00:
0_tiby doet het niet. Ook jij via Leo.
[ Voor 10% gewijzigd door O_Tiby op 03-05-2023 07:58 ]
Als ik dit zie dan vraag ik mij even af of het verstandig is om een Innova in mijn nog te bouwen 'tuinkamer' moet toepassen.Heesemans schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:27:
Matomatisch, er zit een scheiding tussen in- en uitlaat. Ook via de grond geeft veel geluid dus is dat dicht met geluidswerend materiaal. De opening is 225 cm2 en de in- en uitlaat is per stuk 200 cm2. Uiteraard wat verlies hierdoor maar minder geluid. Was niet tevreden over de echo tussen de huizen en heb er extra demper aangebracht. Scheelt veel in echo maar kan de innova niet op automaat zetten of dual. Dat geeft toch teveel herrie in de avond. Maar stand 3 is nu niet hinderlijk meer voor de buren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even de context bij bovenstaande regel; ik wil aan ons schuurtje een 'tuinkamer' maken (2.3x4m). Het lijkt mij mooi om hier ook te kunnen werken overdag. Ipv in huis een kantoortje, kan ik dan 'in de tuin zitten'. Ik dacht dan een Innova 2.0 12hp in deze tuinkamer te maken zodat ik kan koelen in de zomer en verwarmen in de winter. Echter is dit op 20cm van de erfscheiding/schutting. De buren hebben daarachter op 3m een terras.
Ik lees verschillende verhalen over het geluid. We hebben al airco's in huis (split units), en vindt het geluid hiervan meevallen. De buitenunit is soms hoorbaar, maar echt hinderlijk niet. Ik zal de Innova niet 's nachts aan hebben, alleen overdag. Zouden jullie dit afraden, of valt het voor mijn toepassing allemaal wel mee en is het een goede oplossing?
Alvast bedankt!
Een terras van de buren op 3,2 meter afstand van de in- en uitlaat van de Innova 2.0 en op slechts 20 cm van de erfgrens is vragen om problemen met geluidsoverlast. Ook als je hier een buitenunit van een spilt airco op deze afstand van het terras van jouw buren neer zou zetten zou dit dus niet snel goed gaan.O_Tiby schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:48:
[...]
....
Ik dacht dan een Innova 2.0 12hp in deze tuinkamer te maken zodat ik kan koelen in de zomer en verwarmen in de winter. Echter is dit op 20cm van de erfscheiding/schutting. De buren hebben daarachter op 3m een terras.
De geluidsnormen zijn strenger tegenwoordig, Op de erfgrens gemeten, mag je overdag maar 45 dB(A) aan geluid veroorzaken, met het buitenunit op vol vermogen. Zoals eerder aangegeven, valt door reflecties tegen gevels, harde bestrating en bebouwing, als door resonanties, het geluid vaak een stuk harder uit.dan het opgegeven brongeluid van het apparaat. Een buitenunit van een split veroorzaakt vaak tonaal geluid (brommen, fluiten, ed.). Dan wordt de dagnorm nog aangescherpt naar maximaal 40 dB(A) aan geproduceerd geluid op vol vermogen op de erfgrens. Voor het ruis- en blaasgeluid van de Innova 2.0 geldt dit niet.
De nachtnormen (tussen 19.00 en 7.00 uur) zijn nog zwaarder, dan mag een buitenunit van een airco of warmtepomp maar 40 dB(A) op vol vermogen op de erfgrens produceren en een tonaal geluid veroorzakende buitenunit slechts 35 dB(A).
Het mooie is dat deze nieuwe geluidsnormen wettelijk waarschijnlijk niet van toepassing zijn op de Innova 2.0. Dat betreft immers geen "apparaat buiten opgesteld t.b.v. koelen of verwarmen", de Innova is binnen gemonteerd en bezit alleen een luchtinlaat en uitlaat. Maar je wilt ook de buren niet tot last zijn en dan zijn deze geluidsnormen echt wel het minimum waaraan je moet kunnen voldoen. Op gereduceerd vermogen daalt natuurlijk het aantal dB(A) maar dat heb je ook nodig om de buren te vriend te houden bij een slaapkamerraam of terras op een aantal meters afstand van de erfgrens.
In jouw geval zou ik op zoek naar een split met de stilste buitenunit die je kunt vinden en een locatie waar de buren er het minste last van hebben om deze buitenunit te plaatsen. Enige afstand kunnen houden tot erfgrens, al dan niet terras of ramen van de buren valt dan zeker ook aan te raden. Een goede geluidsdempende omkasting kan ook 10 dB(A) in geluidsproductie schelen.
[ Voor 11% gewijzigd door rweust op 01-05-2023 21:23 ]
Ik begrijp de regelgeving. Maar probeer het ook even te vertalen naar de praktijk. Er zullen maar weinig momenten zijn dat ik daar werk en de unit aan heb en zij op het terras zitten. Heeft het nog zin om met die dempende flexbuizen de luchtstroom parallel aan de schutting te laten lopen. Dus een verticale schoorsteen te maken van 4m lang bijv. weg van het terras en verder de tuin in. Of blijft dan het geluid nog steeds hangen bij de uitvoer door de muur?
Toch nog even een creatief stapje proberen te bedenken.
Als het puur een blaasgeluid is dan is dat redelijk stuurbaar. Ik heb als experiment wel eens een tunnel voor een buitenunit gelegd en het blaasgeluid werd duidelijk minder bij de unit zelf. Maar geen garanties en je zult met een flinke diameter aan de gang moeten. Voordeel is dat je ongeveer elk materiaal kunt gebruiken.O_Tiby schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:23:
Dank voor de duidelijke reacties. Maakt het nog veel verschil wanneer je hem niet op vol vermogen draait?
Ik begrijp de regelgeving. Maar probeer het ook even te vertalen naar de praktijk. Er zullen maar weinig momenten zijn dat ik daar werk en de unit aan heb en zij op het terras zitten. Heeft het nog zin om met die dempende flexbuizen de luchtstroom parallel aan de schutting te laten lopen. Dus een verticale schoorsteen te maken van 4m lang bijv. weg van het terras en verder de tuin in. Of blijft dan het geluid nog steeds hangen bij de uitvoer door de muur?
Grofweg kun je stellen dat per afstand verdubbeling het geluid 6 dB(A) zakt, maar dat geldt dus bij puntbronnen in het vrije veld en zeker niet tussen gebouwen met harde reflecties, boven harde bestrating en bij metrillende muren of daken, resonanties, waardoor meerdere lijnbronnen kunnen ontstaan of de luchtuitblaas zelf die meer een lijnbron loodrecht op de gevel genereert. In mijn geval bleek bij lage roosters aan de gevel pas op 5m afstand het geluidsniveau onder de nachtnorm van 40 dB(A) op vol vermogen te zijn gezakt.
De situatie bij een tweede Innova 2.0 met roosters hoger aan de gevel, bleek heel iets gunstiger, daar de reflectie van de bestrating minder meespeelde. Die haalde op 4m afstand van de in- en uitlaat de nachtnorm van maximaal 40 dB(A) op vol vermogen.
Zie https://gathering.tweaker...message/68059886#68059886
Deze 40 dB(A) is echter nog veel te veel geluid, indien mijn buurman daar direct achter de erfscheiding op een paar meter afstand nog zijn terrasje had gehad of een slaapkamer raam, wat hij bij warm weer graag 's nachts open had gezet. Dan moet je echt flink terugregelen in vermogen en daar afspraken over maken. Of inderdaad een geluidsdempende voorziening maken.
[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 01-05-2023 21:56 ]
Dat gaat zeker dempen, de vraag is alleen of het genoeg is. De lengte maakt na een meter of twee niet veel meer uit, verwacht ik, als je dempende buis gebruikt. Met zo'n terras er een paar meter achter zou ik niet boven de 30 tot 35 dB(A) op de erfgrens willen gaan. Één en ander ook afhankelijk van de beleving van jouw buurman en hoe rustig de omgeving normaal is. Reken dat op laag vermogen het geluid van de Innova zo'n 7 dB(A) lager uitvalt. Dat lijkt weinig, maar maakt een groot verschil in geluidsbeleving.O_Tiby schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:23:
Dank voor de duidelijke reacties. Maakt het nog veel verschil wanneer je hem niet op vol vermogen draait?
Wel heb ik bakstenen muren van 32 cm dik. Ga je door minder dikke muren, dan maakt de Innova ook al meer lawaai buiten, vanwege de kortere doorvoeren. Ophangen aan dunne plaatwanden kan ook redelijk funest uitpakken, vanwege resonantie. Er zijn hier voorbeelden die tegen een pui (kozijn) een dikke, zware multiplex plaat hebben gemonteerd, daarachter stijf opgevuld met dempende katoenisolatie en daar gewoon de opgerolde kunststof doorvoeren van de Innova door. Dit bleek wel te werken.
Jazsie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:52:
Neen, dan zou je de WTW versie moeten nemen.
[ Voor 97% gewijzigd door p38cyq op 05-05-2023 19:32 ]
:strip_exif()/f/image/jntzkkenNCVD7XPbqrlkjdqM.jpg?f=fotoalbum_large)
Jazeker, jouw vraag waarme je ooit dit topic startte, is zeker beantwoord ondertussen.Merion schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:15:
Verbaasd dat mijn topic uit 2019 nog steeds actief is. Ben dus zeker niet de enige met dat probleem 😃. Heb uiteindelijk een LG split unit geplaatst, maar toch mooi dat de ervaringen met die Innova toch wel overwegend positief zijn, iig niet meer die verschrikkelijke monoblok rammelbakken van weleer.
[Afbeelding]
Leuke oplossing ook voor een klein muurtje, die LG console binnenunit.
Rammelbakken zijn de Innova's zeker niet meer. Geluid blijft wel altijd een issue, de plaatsing, de ruimte en de omgeving maken enorm veel uit in de beleving. Wel lijkt het er in dit forum op dat de verticale Innova's 2.0 meer lawaaibeleving opleverden, dan de horizontale versies. Die laatste worden toch als stiller ervaren, ook al is nu volgens de laatste specificaties hun brongeluid hetzelfde. De uitblaas zit anders bij de verticale Innova's, bovenop, terwijl de intake aan de voorkant zit. Misschien dat reflecties tegen een harder plafond hier een rol spelen, waar de intake misschien ook meer geluid van binnen uit het apparaat doorlaat.
Maar dit topic is zeker nog actief, airco's blijven in trek met die steeds warmer wordende zomers en niet iedereen wil of kan een buitenunit plaatsen. Bij mij voldoen 3 stuks Innova 2.0 horizontale monoblocks al meer dan drie jaar prima, 2x een 10HP op de slaapkamers en een 12HP in de woonkamer. Ook al heerlijk koel een hele hete zomer overleefd, waarbij toch de 40 C buitentemperatuur werd aangetikt, in Nederland notabene. Ik gebruik ze wel voornamelijk als airco, hooguit een keer als bijverwarming tijdens afkoelende najaarsavonden of in een opwarmend voorjaar. Als hoofdverwarming vind ik ze minder geschikt, maar dat geldt dus ook voor veel splits.
[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 16-05-2023 22:00 ]
Er zijn twee dingen wat we graag anders zouden willen; het scherm volledig kunnen dimmen en het bevestigingsgeluid uitzetten. Heb nergens kunnen vinden dat dit kan, weet iemand dit toevallig?
:strip_exif()/f/image/39jYRWYcfXg9DYd3sjoyzHoc.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks voor je reactie. Begreep dat er wel een lichtsensor aanwezig is die afhankelijk van de hoeveelheid licht het scherm dimt. Zou graag nog verder willen dimmen. Voor de kleine is het nog niet zo erg, maar we zijn ook het kijken naar fancoils van Innova. Vermoed dat deze dezelfde techniek gebruiken als de airco's. Zal het anders in het fancoiltopic vragen.brrrrr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:01:
Scherm kan alleen fel. Niet te dimmen. Stukje karton wellicht. Geluid blijft helaas of zoemerdraden los maken.
Je kan er verduisteringsfolie tussen plakken als je de kap van de voorkant loshaalt. Op die manier werkt de afstandsbediening wel nog gewoon. Verder dimmen is geen optie.Alxwin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:18:
[...]
Thanks voor je reactie. Begreep dat er wel een lichtsensor aanwezig is die afhankelijk van de hoeveelheid licht het scherm dimt. Zou graag nog verder willen dimmen. Voor de kleine is het nog niet zo erg, maar we zijn ook het kijken naar fancoils van Innova. Vermoed dat deze dezelfde techniek gebruiken als de airco's. Zal het anders in het fancoiltopic vragen.
Kan het kwaad om de uitlaten te verlengen met flexibele buis zodat ik deze voorlopig aansluit op een plaat in de raamopening? Ik heb met laten vertellen dat dit bij airco's soms problemen kan opleveren.
Ok, maar waarom dan?brrrrr schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:39:
Zou ik niet doen!
De Innova's zijn gemaakt om te hangen aan hun frame niet om op de rubber voetjes te staan. Dat kan wel even, neezetten voor montage. Maar gaat overmatige trillingen en geluidsproblemen opleveren, indien je ze op hun voetjes aan zet. Langdurig is dit ongewenst en kan zelfs leiden tot scheuren van mechanisch te veel met trilling belaste koelmiddelleidingen, verbindingen en componenten binnenin.
Er zijn wel mensen geweest op dit forum die een houten bok op wielen hebben gemaakt, met een dikke plaat er op, waar een 2-duct monoblock wandairco dan aanhangt en spiraalslang hebben gebruikt om deze aan te sluiten op aan- en afvoer. Ze kunnnen de 2-duct monoblock airco dan in en uit een kast rollen, indien nodig. Geen idee of dit op termijn ook nog goed bevalt.
Met kortere stukken spiraalslang aansluiten, met voldoende diameter (160 mm) en doorlaat (niet te veel bochten), zal niet gauw een probleem vormen. Misschien gaat dit zelfs wel tot een lengte van een meter of twee, uitproberen dus. Hooguit kun je wel iets last krijgen van condens wat in bochten in de slangen blijft staan. Zorg er dus ook voor dat dit niet terug kan lopen het apparaat in. Het grootste probleem vormt dus het goed ophangen van het apparaat bij tijdelijke aansluiting.
Deze vraag vroeg ik vorig jaar ook kreeg het zelfde antwoord van @rweust nu,Rakward schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:12:
Ik zou graag deze monoblock willen kopen om de huidige "mobiele" airco te vervangen maar ik kan deze voorlopig nog niet definitief installeren (aanpassen raam-opening, oude chauffage-buizen die in de weg zitten, ....)
Kan het kwaad om de uitlaten te verlengen met flexibele buis zodat ik deze voorlopig aansluit op een plaat in de raamopening? Ik heb met laten vertellen dat dit bij airco's soms problemen kan opleveren.
Ik heb het dus gewoon gedaan en kan prima !
Hier is ook een post te vinden van een mede tweaker die de Innova aan een binnenmuur op zolder heeft hangen en de in/uit laat verlengd heeft door het dakdoorvoer, dat geeft nog meer weerstand.
Houten frame gemaakt met wielen. Multiplex plaat erop, daar de beugel op met de Innova.
Verlengd met 2x2 meter flexieble slang.
Heeft goed zijn werk gedaan en koelt velen malen beter dan een mobiele airco (die van mij had ik ook nog omgebouwd naar 2 slangen).
Wegens omstandigheden de Innova verkocht en zit weer met mijn oude mobiele airco maar daar heb ik nu toch spijt van
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ja. Ik had de leverancier al gemaild. Die stuurde dat het soms problemen geeft met een Fritzbox. Van alles geprobeerd, maar als ik hem terug breng naar fabrieksinstellingen dan kan ik hem vinden, maar daarna niet meerp38cyq schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:40:
Ja hoor, werkt perfect hier. Wat bedoel je met "ik kan hem elke keer niet vinden" ? Is WiFi ingeschakeld op je innova?
Je moet uiteraard eerst de app installeren.rbeijers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:53:
Heeft iemand al die wifi aan de praat gekregen met de Innova? Want ik kan hem elke keer niet vinden via de Lan en via de Wan...
Dan moet je voorkomen dat jouw Android apparaat, waarmee je de verbinding legt, overschakelt naar eigen (vaak sterkere) thuisnetwerk. Automatisch verbinden met je eigen huisnetwerk moet je dus eerst uitzetten in de instellingen van het eigen Android apparaat. Dit is belangrijk, tijdens installeren wil je niet dat jouw Android apparaat de verbinding met de Innova verbreekt.
Dan moet je kijken of de wifi in de Innova aan staat. Hoe je deze aanzet, staat wel in de handleiding, pagina 24. Voor de nieuwe apparaten:
To activate the WiFi network:
• Press and hold in the "power on" button on the air conditioner (Dus niet op de AB !)
display for 10 seconds. When the word “On” appears
on the display, release the button.
• If you do not touch anything for another 10", the 2.0
WiFi is active and remains visible and usable with the
last configured name.
Na de eerste keer aanzetten van de Innova, moet je jouw Android apparaat laten zoeken naar een netwerknaam met "Innova", "Clima" of "Due' er in en hiermee laten verbinden. De Innova moet bij eerste in gebruik name, als een wifi Acces Point zichtbaar zijn.
Dan de app starten en installatie uit de handleiding strikt volgen, o.a. netwerkwachtwoord van jouw eigen thuisnetwerk opgeven. Daarna is de Innova dus geen AP meer, maar een wifi client geworden. Dan zie je de Innova dus niet meer bij de beschikbare wifi netwerken staan, maar heeft ie een eigen IP-adres als gebruiker in jouw eigen thuisnetwerk gekregen.
Daarna het Android apparaat weer naar het huisnetwerk terugzetten en automaisch laten overschakelen, door automatisch verbinden met eigen huisnetwerk weer aan te zetten de instellingen.
Daarna kan je via de app en eigen thuisnetwerk verbinding de Innova bedienen en verder installeren.
Je kunt de wifi instellingen van de Innova ook resetten op de Innova zelf, staat ook in de gebruiker handleiding, pagina 24. Dit moet je doen als b.v. wifi huisnetwerk wachtwoord is veranderd. Dan wordt de Innova weer een wifi Acces Point en begint installatie dus weer van voren af aan.
[ Voor 15% gewijzigd door rweust op 11-06-2023 14:04 ]
Bedankt voor de infoJazsie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:24:
[...]
Deze vraag vroeg ik vorig jaar ook kreeg het zelfde antwoord van @rweust nu,
Ik heb het dus gewoon gedaan en kan prima !
Ik ben nog aan het bekijken tot bij welke max buitentemperatuur de Innova kan koelen, maar in de handleiding staat dit enkel voor de binnentemperatuur? Zie Operating Limits Internal, Ambient Temperature.
Als het echt buiten te warm is kan hij normaal de warmte van de binnenlucht toch ook niet afgeven? Zelfs met compressie/expansie?
Trouwens een beetje wazig, volgens mij staat de oude text er nog onder in die handleiding.
/f/image/NtOWrXLYrRLW9eebYeotab8L.png?f=fotoalbum_large)
Het is misschien goed te vermelden welke Innova app je gebruikt? Die van Windows of de Android versie?
Dit koelen gaat, naar eigen ervaring, prima tot buitentemperaturen die de 40,7 C in Nederland aantikken (juli 2022). Maar het betreft hier Italiaanse airco's, die zijn ontworpen voor een klimaatzone waar het dus nog warmer dan in Nedeland kan worden. Ik zou me hier dus echt niet druk om maken.Rakward schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:14:
[...]
Ik ben nog aan het bekijken tot bij welke max buitentemperatuur de Innova kan koelen, maar in de handleiding staat dit enkel voor de binnentemperatuur? Zie Operating Limits Internal, Ambient Temperature.
Als het echt buiten te warm is kan hij normaal de warmte van de binnenlucht toch ook niet afgeven? Zelfs met compressie/expansie?
...
Verder geldt dat alle airco's op een gegeven moment koelvermogen gaan inleveren, als ze moeilijker hun condensor kunnen koelen door warme buitenlucht. Dit gaat echter heel geleidelijk en wordt op een geven moment beperkt door de maximale systeemdruk en druk die de compressor kan halen.
De Innova heeft trouwens ook nog een "natte condensor", ofwel hij gebruikt het condenswater wat van de verdamper komt om over de warme condensor te pompen. Dit verdampende (en naar buiten geblazen) condenswater helpt dan extra mee om de condensor te koelen.
De condensatiedruk bij R410A airco's (oude type Innova 2.0) bedraagt bij 40 C dus 23,0 bar. Voor het nieuwe R32 koelmiddel wijkt dit met 23,6 bar nauwlijks af, nieuwere R32 Innova's koelen dus niet slechter bij extreem warm weer t.o.v. de oudere R410A types. Ik meen dat de Innova's blijven koelen tot condensortemperaturen van zelfs 60 C, zoals de meeste airco's.
Maar dan moet je jezelf natuurlijk ook afvragen hoe vaak het echt meer dan 40 C buiten wordt in Nederland.
[ Voor 9% gewijzigd door rweust op 11-06-2023 17:00 ]
Thanks. Dit alles had ik inderdaad al gedaan. Ik zie hem ook in de Android app. En als ik dan druk op het oogje in de app kan hij geen verbinding maken...snap er niks vanrweust schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:23:
[...]
Je moet uiteraard eerst de app installeren.
Dan moet je voorkomen dat jouw Android apparaat, waarmee je de verbinding legt, overschakelt naar eigen (vaak sterkere) thuisnetwerk. Automatisch verbinden met je eigen huisnetwerk moet je dus eerst uitzetten in de instellingen van het eigen Android apparaat. Dit is belangrijk, tijdens installeren wil je niet dat jouw Android apparaat de verbinding met de Innova verbreekt.
Dan moet je kijken of de wifi in de Innova aan staat. Hoe je deze aanzet, staat wel in de handleiding, pagina 24. Voor de nieuwe apparaten:
To activate the WiFi network:
• Press and hold in the "power on" button on the air conditioner (Dus niet op de AB !)
display for 10 seconds. When the word “On” appears
on the display, release the button.
• If you do not touch anything for another 10", the 2.0
WiFi is active and remains visible and usable with the
last configured name.
Na de eerste keer aanzetten van de Innova, moet je jouw Android apparaat laten zoeken naar een netwerknaam met "Innova", "Clima" of "Due' er in en hiermee laten verbinden. De Innova moet bij eerste in gebruik name, als een wifi Acces Point zichtbaar zijn.
Dan de app starten en installatie uit de handleiding strikt volgen, o.a. netwerkwachtwoord van jouw eigen thuisnetwerk opgeven. Daarna is de Innova dus geen AP meer, maar een wifi client geworden. Dan zie je de Innova dus niet meer bij de beschikbare wifi netwerken staan, maar heeft ie een eigen IP-adres als gebruiker in jouw eigen thuisnetwerk gekregen.
Daarna het Android apparaat weer naar het huisnetwerk terugzetten en automaisch laten overschakelen, door automatisch verbinden met eigen huisnetwerk weer aan te zetten de instellingen.
Daarna kan je via de app en eigen thuisnetwerk verbinding de Innova bedienen en verder installeren.
Je kunt de wifi instellingen van de Innova ook resetten op de Innova zelf, staat ook in de gebruiker handleiding, pagina 24. Dit moet je doen als b.v. wifi huisnetwerk wachtwoord is veranderd. Dan wordt de Innova weer een wifi Acces Point en begint installatie dus weer van voren af aan.
Als ik hem opnieuw installeer zie ik dat wel. Heb hem de naam airco gegeven dus ik zie hem bij toestellen staan, maar hij kan dan niet verbindenp38cyq schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:22:
Dus als je gaat naar "beschikbare WiFi netwerken" vind je gaan Innova of Clima als SSID?
Heb je wel het 2,4 GHz wifi netwerk goed aan staan in die modem, niet alleen 5 GHz band? Ik heb ook een Fritzbox, wel een ouder type, daarin kan ik het 2,4 GHz wifi netwerk ook uitzetten. Bij mij verbindt het ESP bordje in de Innova zich met de Wi-Fi b+n+g / Wi-Fi 4 standaard in de Fritzbox en gewoon WPA2 encryptie.rbeijers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Thanks. Dit alles had ik inderdaad al gedaan. Ik zie hem ook in de Android app. En als ik dan druk op het oogje in de app kan hij geen verbinding maken...snap er niks van
Het lijkt inderdaad meer een modem/huisnetwerk probleem, als eerdere netwerk verbinding rechtstreeks tussen Android apparaat en Innova als AP wel is gelukt.
Ik begrijp dat je de Android app gebruikt.
Als je in het menu "geavanceerd" kijkt, zie je dan dat : DHCP aanstaat, en je een IP adres toegewezen krijgt van je modem/router?
Ja ik heb beiden aan staan met ook een andere naamrweust schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Heb je wel het 2,4 GHz wifi netwerk goed aan staan in die modem, niet alleen 5 GHz band? Ik heb ook een Fritzbox, wel een ouder type, daarin kan ik het 2,4 GHz wifi netwerk ook uitzetten. Bij mij verbindt het ESP bordje in de Innova zich met de Wi-Fi b+n+g / Wi-Fi 4 standaard in de Fritzbox en gewoon WPA2 encryptie.
Het lijkt inderdaad meer een modem/huisnetwerk probleem, als eerdere netwerk verbinding rechtstreeks tussen Android apparaat en Innova als AP wel is gelukt.
Succes nog!
Dank voor de reactie, ik woon in België en dank dat het hier ook niet warmer dan 40°C is geworden, maar ik wil gewoon futureproof ingesteld zijn.rweust schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:41:
[...]
Dit koelen gaat, naar eigen ervaring, prima tot buitentemperaturen die de 40,7 C in Nederland aantikken (juli 2022). Maar het betreft hier Italiaanse airco's, die zijn ontworpen voor een klimaatzone waar het dus nog warmer dan in Nedeland kan worden. Ik zou me hier dus echt niet druk om maken.
Verder geldt dat alle airco's op een gegeven moment koelvermogen gaan inleveren, als ze moeilijker hun condensor kunnen koelen door warme buitenlucht. Dit gaat echter heel geleidelijk en wordt op een geven moment beperkt door de maximale systeemdruk en druk die de compressor kan halen.
De Innova heeft trouwens ook nog een "natte condensor", ofwel hij gebruikt het condenswater wat van de verdamper komt om over de warme condensor te pompen. Dit verdampende (en naar buiten geblazen) condenswater helpt dan extra mee om de condensor te koelen.
De condensatiedruk bij R410A airco's (oude type Innova 2.0) bedraagt bij 40 C dus 23,0 bar. Voor het nieuwe R32 koelmiddel wijkt dit met 23,6 bar nauwlijks af, nieuwere R32 Innova's koelen dus niet slechter bij extreem warm weer t.o.v. de oudere R410A types. Ik meen dat de Innova's blijven koelen tot condensortemperaturen van zelfs 60 C, zoals de meeste airco's.
Maar dan moet je jezelf natuurlijk ook afvragen hoe vaak het echt meer dan 40 C buiten wordt in Nederland.
Dat hoeft niet meer, want eerlijk gezegd weet ik de oorzaak van het probleem ook niet meer. Neem maar over.p38cyq schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:33:
Ik laat het hier verder over aan @rweust, want het is altijd moeilijk om met 2 personen te reageren op hetzelfde onderwerp.
Succes nog!
Behalve dan, dat soms de Innova server wel eens wat problemen kende in het verleden en een tijdje wachten dit soort verbindingsproblemen soms ook weer vanzelf oploste. Maar nu heb ik geen problemen met de Innova's bedienen via de app.
Ja excuus. Ben niet thuis dus kon even niet kijken hoe de dhcp staat...maar wel even goed. Ik ga hier thuis even naar kijken. Ik had wel een mailtje gehad dat ik iets met b + g moest doen op mijn eigen router. Maar snapte niet precies wat ze daar precies mee bedoelde.p38cyq schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:42:
De Innova WiFi is dus geen AP meer, maar client. Dat is goed.
Ik begrijp dat je de Android app gebruikt.
Als je in het menu "geavanceerd" kijkt, zie je dan dat : DHCP aanstaat, en je een IP adres toegewezen krijgt van je modem/router?
Update: Ik ben naar geavanceerd gegaan, maar daar zegt hij: Functie alleen beschikbaar als u met hetzelfde Wifi netwerk als het toestel verbonden bent....maar dat ben ik. Gekke is opeens nu de airco aan staat kan ik hem wel openen. Ben benieuwd of dit zo blijft, want ik kon hem al weken niet benaderen.
Update2: 10 minuten later en ik kan de airco niet meer benaderen, terwijl hij nog steeds aan staat....

[ Voor 25% gewijzigd door rbeijers op 11-06-2023 20:52 ]
Probeer eens met behulp van Google een instelling in de Fritzbox te vinden die goed werkt met ESP bordjes met netwerkmodule als cliënt. Die zijn heel gangbaar en zitten ook in de Innova. Misschien dat je de nieuwste wifi "ax" standaard (Wifi 6) voor het 2,4 GHz netwerk wel terug moet zetten naar de b+g+n standaard (Wifi 4).
Kijk ook even na in de router of de DHCP server in de Fritzbox de IP adressen naar de ESP bordjes van de Innova wel goed toewijst en hier niets dubbel of buiten een bereik valt. Ook hier kan een Google zoekopdracht nuttig zijn om dit beter te begrijpen.
[ Voor 26% gewijzigd door rweust op 12-06-2023 10:48 ]
Hallo allemaal, ik heb dit topic met veel aandacht gelezen en veel geleerd, ik overweeg ook om zo'n mooi toestel aan te schaffen en te laten installeren, t'is te zeggen, toch de gaten laten boren, de rest doe ik zelf welLeo-01 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:19:
TECHNICAL DETAILS INNOVA - 2021
Heb een interessante PDF. bestand, naam = TECHNICAL DETAILS INNOVA - 2021 heb dit pas gekregen van Mijn Innova Invoerder, is wel van 2021 maar interessant, met elektrische schema’s enz. van bijna alle modellen. Wel in het Engels.
Kan hier geen .Pdf bestand plaatsen kan dat ??
Kunnen jullie dit lezen / openen en eraf halen, ik wel maar misschien omdat ik in mijn mail kan van Telenet.??
Het zijn 91 Blz.
Er staan ook 10 verborgen menu's om de Innova te configureren zoals bv Alleen verwarmen of koelen zetten, wijzigen van °F/°C switching, .....
== https://mail.telenet.be/s...o&loc=nl&id=385053&part=4
Ik heb ook wel interesse in dat pdf bestandje met die verborgen menu's...
Ik gebruik 's avonds en /'s nachts de app of home assistant om de airco te besturen, geen nare pingels of hard geluid...Alxwin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:56:
Wij hebben sinds vorige week een Innova Mini 9HP in de kinderkamer hangen. Deze uit Italië gehaald, was er verrassend snel! Hebben gekozen voor de grijze roosters. De Betonboorder heeft de gaten geboord (steen) en tevens de unit geïnstalleerd. Tot op heden heel blij mee! Reden om voor de 9HP te gaan is het feit dat dit de enige R290 unit van Innova is. Daarnaast is hij veel stiller dan vergelijkbare R290 monoblock airco's. In de praktijk vind ik het geluid ook echt minimaal.
Er zijn twee dingen wat we graag anders zouden willen; het scherm volledig kunnen dimmen en het bevestigingsgeluid uitzetten. Heb nergens kunnen vinden dat dit kan, weet iemand dit toevallig?
[Afbeelding]
Even een kort vraagje nog hierover, want zit nu achter de laptop. Er staan geen namen bij in mijn fritz.box wifi lijst. Wel staan er twee apparaten met namen die beginnen met PC. Is dat de Innova? Want dan kan ik namelijk even kijken naar die b g n.rweust schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:31:
Jouw 2,4 GHz wifi netwerk moet in de router zo ingesteld staan dat deze de "b" standaard ondersteund, de allereerste wifi standaard met 11 Mbps bandbreedte, als ook de "g" standaard die een betere bandbreedte kent van 54 Mbps, en normaal ook de "n" standaard, die de samenwerking met het nieuwe 5 GHz wifi netwerk ondersteund. Dit wordt ook wel Wifi 4 genoemd
Probeer eens met behulp van Google een instelling in de Fritzbox te vinden die goed werkt met ESP bordjes met netwerkmodule als cliënt. Die zijn heel gangbaar en zitten ook in de Innova. Misschien dat je de nieuwste wifi "ax" standaard (Wifi 6) voor het 2,4 GHz netwerk wel terug moet zetten naar de b+g+n standaard (Wifi 4).
Kijk ook even na in de router of de DHCP server in de Fritzbox de IP adressen naar de ESP bordjes van de Innova wel goed toewijst en hier niets dubbel of buiten een bereik valt. Ook hier kan een Google zoekopdracht nuttig zijn om dit beter te begrijpen.
Ah gevonden. Werkt gelijk zeg!!! Lekker. Hij stond namelijk bij de 2.4 op g+n, dus de b stond er niet bij. Kon nu gelijk inloggen in 1x. Maar...dat was vorige keer ook, dus ga het een paar keer proberen. Als ik niet meer reageer dan werkt het haha....en dan erg bedankt
[ Voor 9% gewijzigd door rbeijers op 12-06-2023 18:49 ]
Als je een rockwool plaat zoals hieronder voor de openingen op een afstand van 10 cm evenwijdig aan de gevel maakt wordt heel veel van het geluid door dat ding geabsorbeerd. Zojuist heb ik het getest door hem er los voor te houden. Dat werkte echt perfect dus nu heb ik een frame ervoor gemaakt. Zolang dat ventilerend is denk ik dat het wat betreft vocht geen probleem zou moeten zijn. Als ik hem morgen ga ophangen zal ik wat foto's posten.
https://www.isolatiemater...0i-rW_j-4-NRoCw80QAvD_BwE
[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 12-06-2023 21:12 ]
Ik heb 2 jaar geleden ook een Innova 12HP aangeschaft en altijd heel tevreden van geweest, maar dit jaar is er een probleem. Ik heb het gevoel dat hij veel minder koelt dan vorig jaar, eigenlijk wordt mijn ruimte amper kouder. Alvorens ik mijn installateur laat langskomen (die het nu toch veel te druk heeft), heeft er iemand van jullie een idee wat er mis zou kunnen zijn? Ik heb de filter en het roostertje bovenaan het toestel al goed gereinigd, maar zonder merkbare verbetering. Zijn er nog zaken die ik kan doen of uitproberen?
Welke temperatuur heeft de lucht op de hoogste stand (stand 3 ventilator, 16 graden gewenste temperatuur) bij jullie? Ik ga dit namiddag eens meten.
Wat ik mij ook nog afvraag, maar los van mijn probleen hierboven: in de app kan je het toestal op fan only zetten. Circuleert hij dan enkel binnenlucht of haalt hij verse (en eventueel koele, maar vooral zuivere) lucht vanbuiten naar binnen?
Bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door JapertjeJap op 13-06-2023 13:51 ]
Kan ik diagnostics ofzo extracten? En de "verborgen" instellingen bekijken en eventueel terug naar de defaults gaan? Tot hiertoe heb ik enkel de afstandsbediening en app gebruikt.
[ Voor 14% gewijzigd door JapertjeJap op 13-06-2023 14:28 ]
Ik heb eens de temperatuur van de uitgeblazen lucht gemeten (met een eenvoudige digitale thermometer, het zal niet perfect zijn, maar het geeft een indicatie).
Op het begin, ongeveer het eerste kwartier, is de lucht voelbaar koel en 20 graden gemeten. Dat lijkt mij in orde, vooral rekening houdende met het feit dat het toestel bevestigd is aan een muur die op dit moment al enige tijd in de volle zon staat. Dus de gevraagde temperatuur van 16 graden wordt niet gehaald, maar is onder deze omstandigheden waarschijnlijk te veel gevraagd.
Na een kwartier gebeurt er "iets" in het toestel, je voelt en hoort een mechanishe beweging/schok en vanaf dan is de lucht niet meer koel. Ik meette toen 24 graden, maar ik ben redelijk snel gestopt, want het was duidelijk gewoon luchtverplaatsing, geen koeling meer.
Wat er dan precies gebeurt na een kwartier is mij het raden. Iemand een idee? Als ik moet gokken is het precies alsof er dan een poort wordt gesloten en het toestel vanaf dan in fan only mode komt, maar dat is dus een pure gok.
[ Voor 14% gewijzigd door JapertjeJap op 13-06-2023 14:57 ]
Maar de vorige 2 jaren had ik daar geen last van, en misschien verwacht ik te veel, maar je zou toch mogen denken dat de airco kan koelen, ook al is het warm?
Zojuist eens gecheckt : buitentemp 28, set 19, uitblaastemp : 13,2 (schommelt wat, is enigzins sinusoidaal).
Het toestel schakelt zijn compressor uit, dat veroorzaakt de kleine slag die je soms hoort of voelt. Dat dit aan te hoge buitentempertuur ligt, lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Zoals al eerder gezegd, zijn dit Italiaanse airco's, ontworpen voor een warmere klimaatzone dan Nederland en de meeste R410A en R32 airco's kunnen tot een condensortemperatuur van 60 C nog gewoon werken.JapertjeJap schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:50:
...
Na een kwartier gebeurt er "iets" in het toestel, je voelt en hoort een mechanishe beweging/schok en vanaf dan is de lucht niet meer koel. Ik meette toen 24 graden, maar ik ben redelijk snel gestopt, want het was duidelijk gewoon luchtverplaatsing, geen koeling meer.
Wat er dan precies gebeurt na een kwartier is mij het raden. Iemand een idee? Als ik moet gokken is het precies alsof er dan een poort wordt gesloten en het toestel vanaf dan in fan only mode komt, maar dat is dus een pure gok.
Het meest waarschijnlijke is, dat de airco vindt dat hij zijn setpoint (ingestelde temperatuur van de binnenruimte) al genoeg genaderd is of deze te snel nadert. De Innova's 2.0 zijn inverter airco's (behalve de 8HP). Ofwel, het toerental van de compressor wordt teruggeregeld, als er minder koelvermogen nodig is. Dit werkt echter niet onbeperkt tot hele lage toerentallen, dan werkt de compressor niet meer efficiënt genoeg om de hogere condensordruk te kunnen halen en wordt ook de motor te warm, dan schakelt de compressor dus helemaal uit en gaat weer aan, als er voldoende vraag naar koelvermogen is.
De Innova meet de temperatuur van de binnenruimte door de aangezogen lucht te meten (temperatuursensor zit boven de verdamper, onder het stoffilter onder het rooster bovenop). Deze meetwaarde nadert op een gegeven moment dus het setpoint. Hoe sneller de meetwaarde het setpoint gaat naderen, hoe eerder de airco ook reageert door zijn koelvermogen al vast wat terug te regelen. De regeling in een inverter airco (PID-regeling) zal er dus naar streven dat de meetwaarde zo constant mogelijk blijft, indien eenmaal het setpoint wordt bereikt, en hier zijn koelvermogen (toerental van de compressor) op aan passen.
Bij jou wordt waarschijnlijk de instelling deze PID regeling verstoord, ofwel de meetwaarde (binnenlucht temperatuur) reageert niet goed op de regeling van het koelvermogen. Ik geef even, ook voor anderen op dit forum, de volledige volgorde met alles wat je zelf kunt controleren (deels heb jij dit al gedaan).
1. Zet de airco op de koelstand (sneeuwvlokje). Geen "A" stand gebruiken, dat beïnvloedt een PID regeling erg ongunstig, is mijn ervaring.
2. Zet het setpoint eens laag, minimaal 7 graden lager dan de ruimte temperatuur en zet de Innova op maximaal beschikbaar vermogen (drie blokjes, continu aan), geen dual-power. Dan moet de airco vol gaan koelen en dit ook een tijd volhouden, zonder terug te regelen in vermogen of compressor zelfs uit te schakelen, mits de ruimte groot genoeg is, uiteraard.
3. Kijk eens na of er geen obstakels zijn of invloeden, waardoor de Innova zijn eigen gekoelde lucht te veel aanzuigt door het rooster bovenop. Een andere stand van een swivel-klep kan hier soms al een verschil maken, montage onder een te ver overstekende vensterbank kan ook ongunstig zijn.
4. Maak het stofrooster en de verdamper (voorzichtig dun aluminium) bovenin eens goed schoon. Kijk na of de radiaalventilator de lucht naar de binnenruimte goed uitblaast en goed draait. Om te proberen, kun je de airco ook even zonder stoffilter op de verdamper en rooster laten draaien.
5. Kijk eens naar de temperatuursensor van de binnenlucht. Deze zit bovenop de verdamper in een witte kunststof houder. De sensor mag zeker niet tegen koud wordende delen van de verdamper of leidingen aan komen. De witte kunststof houder moet ook iets vrij liggen van de lamellen van de verdamper. Het moet er allemaal uit zien als de foto hieronder, de sensor (zwarte bolletje) moet vrij hangen in zijn houder, maar mag ook niet te veel uit de kunststof houder steken en direct boven de koude lamellen van de verdamper zweven.
Ook met het stoffilter teruggeplaatst, moet de sensor door het filter nog goed zichtbaar zijn, geen obstakels of randen van het filter er voor. De luchtstroom door dit filter moet die sensor goed kunnen bereiken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2xwLtCVZzdj0Zl5eJtvyRLz7.png?f=user_large)
6. Als dit allemaal in orde lijkt kan er ook nog een probleem zijn met de condensor. Indien je geen fijnmazige roosters voor het inlaatkanaal buiten hebt, kan de condensor binnenin ook wel eens verstopt zijn door pluizen. Daar hebben bomen dit voorjaar wel meer last van gehad, dan vorig jaar. Ondanks de grote luchtstroom die je buiten voelt, kan de lucht binnenin meer om de verstopte condensor heen gaan dan er door. Dan kan zo'n condensor toch te heet worden (boven de 60 C) en dan schakelt de airco ook uit. De meeste airco's geven dan een foutmelding, ik weet echter niet zeker of de Innova 2.0 dan een E4 storing geeft (fout condensor temperatuuropnemer volgens de, technisch vrij slecht naar het Engels vertaalde, handleiding).
Om dit te bepalen moet de Innova echter open. De kap moet er af en de grote verzinkt stalen plaat aan de voorkant moet gedemonteerd worden (een aantal ST4.2 plaatschroeven rondom losdraaien). Let op, dat de stekker dan uit het stopcontact is, voor je hier aan begint, en doe dit beslist niet met een accuboormachine. De schroefdraad in het plaatwerk beschadigt snel. Verder is dit niet zo moeilijk. Je kunt de condensor binnenin dan eventueel reinigen met een zeer zachte kwast en de stofzuiger (voorzichtig, op wat afstand en niet de ventilator met de stofzuiger op hoge toerenntallen rond laten draaien).
7. Als laatste een opmerking, dat de Innova 2.0 wel een "natte condensor" heeft. Ofwel, als er voldoende vocht uit de binnenruimte ontrokken kan worden, wat bovenin condenseert op de koude verdamper, dan wordt dit binnenin de Innova gebruikt om de over de warme condensor te pompen. Bij voldoende luchtvochtigheid binnen, wordt de condensor dan dus extra gekoeld door het condens weer te laten verdampen en naar buiten te blazen. Het uitgeblazen vermogen aan koude lucht naar de binnenruimte, wat je dan verliest door dat condenserende vocht op de verdamper, win je dan weer terug in extra koelvermogen over de condensor.
Als er iets met dit opvoerende condenssysteem mis is, kun je bij een vochtige binnenruimte ook merken dat er tot zo'n 300W minder koelvermogen beschikbaar is. Indien de Innova toch opengemaakt is om zijn condensor te reinigen, kun je beter ook even nagaan of er geen versmering of verstopping bij condenspomp en condenspan zichtbaar zijn. Indien de Innova tijdens koelend bedrijf (dus niet na uitschakelen) al condens naar buiten laat lopen door de afvoer, kan dit ook een indicatie zijn dat er met dit "natte condensor" systeem wat mis is.
[ Voor 16% gewijzigd door rweust op 14-06-2023 19:47 ]
:strip_exif()/f/image/iN3UEytroUIIBr26Ulzo33sI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NvXv0pOO7WmNzdS6G5Bkgzme.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EJsGYqhKwtqtYGBlIUrHZaUv.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder was me even ontglipt dat je de kanten natuurlijk gescheiden moet houden. Daarom even een snelle fix
:strip_exif()/f/image/itvakCFwALG6Pjz1A8uyYCqh.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkt geweldig. De derde foto is op 5 meter afstand genomen en daar hoor je als de airco op de laagste stand staat met deze demper erop een geluid dat vergelijkbaar is met een jaren-90 desktop pc. Bij de definitieve versie ga ik denk ik de zijkant aan de kant van de dichtsbijzijnde buurman ook met rockwool dichtmaken zodat het geluid ook niet meer die kant op gaat. Op die manier kun je een beetje spelen waar je het heen wil sturen.
[ Voor 5% gewijzigd door KoenVW76 op 14-06-2023 23:07 ]
Dan is het echte dempingseffect van Rockwool weg, vrees ik. In geluidsstudio's is Rockwool ook nog steeds de absolute topper, maar daar spannen ze dan wel stof overheen, bij voorkeur stof die geen Rockwoolvezels doorlaat (want die wil je niet).KoenVW76 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:07:
Gaaf gedaan, ben je niet bang dat het rockwool nat wordt met een regenbui? Je zou hem deels kunnen afschermen met een folie aan de buitenkant onder de planken.
Ik vind het een geniale Tweakers-waardige oplossing, maar:
1. Inderdaad, natte Rockwool, dat wil je niet
2. Kan het hele ding niet een kwart kleiner? Bij de "akoestische retourplaat" (zo heet zo'n ding officieel) van een Brink heteluchtverwarmer is deze ook niet groter dan de luchtinvoer die de herrie veroorzaakt. Verkijk je niet op de hoeveelheid geluid die compleet geabsorbeerd wordt in zo'n dikke plaat Rockwool.
Ik probeer een keuze te maken tussen de Innova en de TC COMO voor het 2.0 12HP model.
@JF1991
Jij had een TC COMO met een condens probleem. Is dat uiteindelijk opgelost? Ben je tevreden met de TC COMO, of had je wellicht toch liever een Innova gehad?
@Citroen Had jij nou een TC COMO, of was het gelukt je order te cancellen en heb je nu een Innova hangen? En ben je tevreden?
Ik probeer mijn vingers er achter te krijgen of de meerprijs voor de Innova zich voor mij ook uit in een bepaalde vorm van meerwaarde
Nee ik ben van dat idee afgestapt en heb nu boven onderstaande configuratie van Mitsubishi Electric hangen.rbaidjoe schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:58:
Zijn er mensen met ervaringen met de TC COMO?
Ik probeer een keuze te maken tussen de Innova en de TC COMO voor het 2.0 12HP model.
@JF1991
Jij had een TC COMO met een condens probleem. Is dat uiteindelijk opgelost? Ben je tevreden met de TC COMO, of had je wellicht toch liever een Innova gehad?
@Citroen Had jij nou een TC COMO, of was het gelukt je order te cancellen en heb je nu een Innova hangen? En ben je tevreden?
Ik probeer mijn vingers er achter te krijgen of de meerprijs voor de Innova zich voor mij ook uit in een bepaalde vorm van meerwaarde
2x MSZ-AP25VGK
1x MFZ-KT25VG
aangesloten op een buitenunit MXZ-3F54VF.
Heeft me een 6K gekost met installatie dus volgens mij niet beduidend veel meer dan 3x zo'n Innova.
Volgens mij blijft een degelijke splitter toch de betere oplossing naar koelefficiëntie en lawaai.
[ Voor 19% gewijzigd door brrrrr op 16-06-2023 16:56 ]
Die rockwool had ik nog staan, dus ik dacht 'probeer het eens'. Het idee erachter is verder dat het toch wel redelijk ingepakt is en dat het daarnaast ook weer droog kan waaien. Vandaar ook bewust de afstand tussen plaat en bekisting. Maar het is voorlopig nog een test en ik sta zeker open voor alternatievenbrrrrr schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:54:
Ik heb Easy Whisper gekocht als demper. Kan tegen regen. 5 cm dik en 120 x 60. Lijkt mij beter. Succes. Deze reactie hoor bij de demper met rockwol.
Dat blijft gokken, maar ik denk dat dat niet zomaar kan. Hoe groter de plaat, hoe groter de rand en daarmee wordt de stroomsnelheid lager. Je moet volgens mij namelijk niet eens perse het geluid dat uit die gaten komt dempen maar vooral ook zorgen dat je op de nieuwe uitstroomopeningen niet opnieuw vers geluid opwekt. Maar dat is een aanname van mijn kant. Waar ik wel nog verbaasd over ben is dat als je als het ware door de plaat heen luistert er nog steeds geluid recht doorheen komt. Dat had ik niet verwacht.TCMR schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 06:59:
[...]
2. Kan het hele ding niet een kwart kleiner? Bij de "akoestische retourplaat" (zo heet zo'n ding officieel) van een Brink heteluchtverwarmer is deze ook niet groter dan de luchtinvoer die de herrie veroorzaakt. Verkijk je niet op de hoeveelheid geluid die compleet geabsorbeerd wordt in zo'n dikke plaat Rockwool.
[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 17-06-2023 08:44 ]
Je had ook even in de manual kunnen kijken, onder de technische specs. Voor het R32 model:brrrrr schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:21:
Aircofunctie Innova. Heel warm buiten, 31 graden, zet ik de airco aan op 16 graden doet ie het niet. Zet ik de airco aan op 24 graden doet ie het heel goed. Was een probleem. Dacht iemand dat airco stuk was.
Minimum cooling temperature ambiant: 18 C
Maximum cooling temperature ambiant: 32 C
Van 18 tot 32 C binnentemperatuur kun je dus de airco laten koelen. Buitentemperatruen zitten ook grenzen aan voor koelen, al zijn die een stuk ruimer, van -5 tot 43 C.
Verkoper zegt dat deze er niet bij zitten en dat het de bedoeling is dat je de roosters met Tec7 vastzet.