Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:13
meljor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:07:
[...]

900 dollar hahahaha, dat is met btw hier de prijs waar je de goedkoopste 4080 super voor koopt. Wie had gedacht dat de 4080 super nog es een redelijke deal zou worden!
Ik had mijn post net nog ge-edit met één zin.
Dit kan ook een truuk (nieuwe gen. prijzen overdrijven) zijn om nog snel de 7000 series de hemel in te prijzen/te verkopen.
Recent zijn er wat 7000 kaartjes €20 goedkoper geworden (poe poe!).

Maar wie weet had AMD Nvidia prijzen overschat.
Midrange vind ik dan wel een rare noemer en de vergelijking met 7900XT en XTX vind ik ook krom als AMD die op slides naast elkaar zetten (raster gelijk, RT hoger???) maar wel dit soort bedragen er bovenop doen.
Nouja erbovenop, t.a.v. nu dan... eerder hetzelfde vragen als die kaarten rond/ vlak na release.

Maar toch onder de $1000 dus AMD is (Frank Azor) is wel eerlijk geweest :+

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:44
HugoBoss1985 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Ik had mijn post net nog ge-edit met één zin.
Dit kan ook een truuk (nieuwe gen. prijzen overdrijven) zijn om nog snel de 7000 series de hemel in te prijzen/te verkopen.
Recent zijn er wat 7000 kaartjes €20 goedkoper geworden (poe poe!).

Maar wie weet had AMD Nvidia prijzen overschat.
Midrange vind ik dan wel een rare noemer en de vergelijking met 7900XT en XTX vind ik ook krom als AMD die op slides naast elkaar zetten (raster gelijk, RT hoger???) maar wel dit soort bedragen er bovenop doen.
Nouja erbovenop, t.a.v. nu dan... eerder hetzelfde vragen als die kaarten rond/ vlak na release.

Maar toch onder de $1000 dus AMD is (Frank Azor) is wel eerlijk geweest :+
Vergeet de 24gb vram niet, de xtx is een prima deal als ze enigszins die kant op willen qua prijs met de 9070xt. RT zal wellicht iets beter worden maar alsnog Nvidia niet matchen.

Maar wel weer bijzonder, blijkbaar had men bij AMD een voor Nvidia NOG kleinere uplift verwacht? OF een NOG hogere prijs??

[ Voor 5% gewijzigd door meljor op 27-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
meljor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Vergeet de 24gb vram niet, de xtx is een prima deal als ze enigszins die kant op willen qua prijs met de 9070xt. RT zal wellicht iets beter worden maar alsnog Nvidia niet matchen.
In een normale markt (zoals vroeger) is/wordt een oude gen ook goedkoper t.a.v. een nieuwe gen.
Als je geen 6800 XT - 6950 XT hebt zijn het mooie kaarten.
Vanaf een 6800 XT zou je het meeste merken van een upgrade naar een 7900 XTX.
Naar een 7900 XT vond ik tegenvallen/het niet waard.
Met 20GB+ ben je meer future proof dan met 16gb w.b.t. vram.

We hebben het onder aan de streep, volgens AMD, over midrange kaarten.
Maar dit vind ik geen midrange prijzen.

Ik lees heel veel dat men speculeert dat AMD verwacht had Nvidia hogere bedragen zou vragen voor de 5070 - 5070ti.
In hoeverre die genoemde, MSRP, bedragen spookprijzen blijken te zijn, dat is afwachten (5080, 5090 werkelijke prijzen...)

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
HugoBoss1985 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:26:
[...]

In een normale markt (zoals vroeger) is/wordt een oude gen ook goedkoper t.a.v. een nieuwe gen.

Ik lees heel veel dat men speculeert dat AMD verwacht had Nvidia hogere bedragen zou vragen voor de 5070 - 5070ti.
In hoeverre die genoemde, MSRP, bedragen spookprijzen blijken te zijn, dat is afwachten (5080, 5090 werkelijke prijzen...)
Ik had destijds ook op een hogere uplift gehoopt maar van 6900xt naar 7900xtx was gemiddeld toch nog zo'n 50% , kan je nu alleen maar van dromen...

De 7900xt zat in mijn 2e systeem. Was een Asus tuf die super stil was en met undervolt/overclock aardig in de buurt kwam vande stock waardes van mijn xtx. Voor de prijs dus ook best prima.

Komt ook omdat de XtX (xfx merc) door mij bij launch gekocht is voor maar liefst 1350 euro. De xt een dik jaar later 2ehands voor 700 ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
meljor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Ik had destijds ook op een hogere uplift gehoopt maar van 6900xt naar 7900xtx was gemiddeld toch nog zo'n 50% , kan je nu alleen maar van dromen...

De 7900xt zat in mijn 2e systeem. Was een Asus tuf die super stil was en met undervolt/overclock aardig in de buurt kwam vande stock waardes van mijn xtx. Voor de prijs dus ook best prima.

Komt ook omdat de XtX (xfx merc) door mij bij launch gekocht is voor maar liefst 1350 euro. De xt een dik jaar later 2ehands voor 700 ofzo.
offtopic:
Mmm ja toch nog aardig wat (meer dan ik schetste/dacht) uplift en natuurlijk meer (genoeg) vram.

Die TUF ook gehad, zeer goede kaart inderdaad.
Nog kort mee in de top 100 Steel Nomand hall of fame 7900 XT gestaan met de mijne ;)

Een 7900XT Hellhound kost nu nieuw 679, zonder cashback of games. Op zich een aardige prijs.
Tweedehands moet het (i.v.m. €679 nieuw) wel wat lager liggen.
Ik zou er niet niet meer dan €600 voor betalen... erg dichtbij een gloednieuw prijs.
Afijn een Hellhound is een instap 7900 XT met 2 power connectors maar wel 3 jaar garantie hier-en-daar.

Ik denk dat alle koelers van de AIB 7900XT's ruim voldoende zijn dus zou ik puur naar prijs en garantie kijken.

Was het iemand anders ook opgevallen dat de X-brace van de 9070 (XT) kaart er weer heel anders (asymetrisch op sommige kaarten) uitziet?
Bij de Red Devil zit de gpu heel dicht op de pci-e connector.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 17:34
meljor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Maar wel weer bijzonder, blijkbaar had men bij AMD een voor Nvidia NOG kleinere uplift verwacht? OF een NOG hogere prijs??
NVIDIA heeft haar AIB partners verbaasd met de prijzen. MSI was verrast met de lage prijs voor de RTX 5070. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom AIB partners (veel) duurder zullen zijn dan de NVIDIA FE kaarten.

Blijkbaar hebben ze AMD ook verrast. Alles was aanwezig om de RX 9070 serie te aankondigen, toch hadden ze dat deel weggelaten en nu de release/launch te verplaatsen naar 23 maart. Tijd om de prestaties wat te aanpassen en prijzen wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
NeverSettle schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:40:
[...]

NVIDIA heeft haar AIB partners verbaasd met de prijzen. MSI was verrast met de lage prijs voor de RTX 5070. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom AIB partners (veel) duurder zullen zijn dan de NVIDIA FE kaarten.

Blijkbaar hebben ze AMD ook verrast. Alles was aanwezig om de RX 9070 serie te aankondigen, toch hadden ze dat deel weggelaten en nu de release/launch te verplaatsen naar 23 maart. Tijd om de prestaties wat te aanpassen en prijzen wijzigen?
Ja maar wat wilden ze eerst dan vragen? De uplift zal max 15% zijn en misschien wel minder. Iets betere RT en FG. 550 dollar betekent hier voor een AIB versie circa 700 euro terwijl de 4070 op veel plaatsen onder de 600 euro te krijgen is.... Meer vragen leek me dan ook geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
meljor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Ja maar wat wilden ze eerst dan vragen? De uplift zal max 15% zijn en misschien wel minder. Iets betere RT en FG. 550 dollar betekent hier voor een AIB versie circa 700 euro terwijl de 4070 op veel plaatsen onder de 600 euro te krijgen is.... Meer vragen leek me dan ook geen optie
Precies, en we hebben natuurlijk inflatie, en ik weet niet hoeveel duurder de GDDR7 is, maar wat Nvidia maakt is (los van de 5090) vergelijkbare die size als de 40XX serie, in hetzelfde proces wat ondertussen volwassener is geworden en dus goedkoper / hogere yields.

Dat zal tegenwoordig niet meer zo zijn dat het veel goedkoper wordt, maar iig ook niet duurder. Dus tja, hoeveel duurder hadden de AIBs dan precies verwacht dat een kaart wordt met wat betere prestaties, maar nou niet een schokkend verschil? En misschien wisten de AIBs dat niet, maar ik neem toch aan dat ook Nvidia ze niet veel meer rekent voor een 5070 dan een 4070 die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:54
Sissors schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:19:
En misschien wisten de AIBs dat niet, maar ik neem toch aan dat ook Nvidia ze niet veel meer rekent voor een 5070 dan een 4070 die.
Dat verwacht ik eigenlijk ook niet, zowel de 4070 als de 5070 zijn op geen relatief vergelijkbare node gefabriceerd daar al die nodes deel uitmaken van de 5nm familie van TSMC. De node gebruikt voor Blackwell is misschien iets duurder, maar de 5070 die is ook 10% kleiner en de node is meer volwassen en dus ga je er meer van uit een wafer halen.

GDDR7 zal vermoed ik wat duurder zijn, maar zo heel vreemd is die $549 prijs toch ook niet weer niet, al had men waarschijnlijk aan $599 gedacht als introductie prijs of iets in die richting voor de goedkoopste Sku's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:13
Ik zat op de website van webwinkel caps en zie dat veel 7900xtx kaarten in prijs zijn verlaagd. Bij zoeken op de site zie je de "oude prijzen" maar bij doorklikken naar het product zie je een veel lagere prijs. Bij de meeste -€100,-. Zou dit actief vanuit AMD worden gepusht om de sales te boosten tot maart?

Edit: nog wat context gegeven

[ Voor 33% gewijzigd door Stijnd op 28-01-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat kan goed, ongewoon is het in ieder geval niet om het 'kanaal' schoon te spoelen voordat een nieuwe generatie uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Stijnd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:44:
Ik zat op de website van webwinkel caps en zie dat veel 7900xtx kaarten in prijs zijn verlaagd. Bij de meeste -€100,-. Zou dit actief vanuit AMD worden gepusht om de sales te boosten tot maart?
offtopic:
Meestal tientjes werk en in oktober vorig jaar heb ik w.b.t. sommige modellen lagere prijzen gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-01-2025 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De schadebeperkingsmachine draait weer. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:33:
De schadebeperkingsmachine draait weer. :z
[Twitter]
Snap eigenlijk niet waarom ze hem dat laten Tweeten, na de '$10', en het 'zelfs ik heb een 6800XT kunnen kopen, het is dus helemaal niet moeilijk er een te krijgen' debacles ga je die man toch niets meer laten zeggen dat ook maar enigzins betrouwbaar of geloofwaardig moet overkomen. Die man is wat dat betreft toch echt alle credits wel kwijt lijkt me.

Na zo'n tweet als deze zou ik eerder geloven dat het wel het plan was :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 28-01-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:07
Het kan van twee kanten worden bekeken.
Misschien hadden ze wel een veel hogere 'startprijs' in gedachten :+
De geruchten zullen wel een kern van waarheid hebben. Als de verkopers zo tegen de haren ingestreken worden dat ze zich uitlaten via media, kan dat alleen betekenen dat ze met kosten worden opgejaagd / met onverkoopbare voorraad zitten.

De 7900XTX Nitro blijkt toch maar weer een waardevolle koop te zijn geweest voor €1100 + Starfield game. 1.5 jaar later en het is nu pas onder de psychologische grens van €1000 gedoken. Nou ja het is ook wel heel snel vanaf een +€1600 startprijs gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Maakt ook eigenlijk niet uit wat ze vragen, de webshops doen er toch nog wel weer een flinke schep bovenop, met als bij de 7000 serie of de Nvidia kaarten.

Als je in het andere topic de 5080 prijzen ziet langskomen dan zie je dat het nu echt belachelijke vormen aan gaat nemen. Tot 600 euro erbovenop voor een andere koeler is toch echt belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als deze nVidia prijzen kloppen, dan kan AMD toch rustig €1.000 of meer vragen voor de 9070XT?

Of zouden de 5070Ti prijzen daadwerkelijk laag blijven? Dat zou een enorm prijsgat zijn dan tussen de 5080 en 5070Ti.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Alza.de Preise:

RTX 5090:

MSI Ventus 3X OC: 2399 EUR
MSI Gaming Trio OC: 2929 EUR
MSI Vanguard SOC: 2949 EUR
MSI Suprim SOC: 2979 EUR
MSI Suprim Liquid SOC: 3009 EUR

RTX 5080:

Gigabyte Windforce OC SFF: 1449 EUR
Gigabyte Gaming OC: 1689 EUR
Gigabyte AERO OC SFF (weiß): 1689 EUR
Gigabyte AORUS Master (schwarz + weiß auch): 1769 EUR
Gigabyte AORUS (AIO): 1959 EUR
Gigabyte AORUS (custom loop): 1959 EUR

Asus Prime O16G: 1459 EUR
Asus TUF O16G: 1719 EUR
Asus ROG Astral O16G: 1849 EUR

Gainward Phantom: 1329,90 EUR
Palit Gamerock: 1349,90 EUR
Gainward Phantom GS: 1369,90 EUR

MSI Ventus 3X OC Plus: 1409 EUR
MSI Ventus 3X OC White: 1709 EUR
MSI Vanguard SOC: 1779 EUR
MSI Gaming TRIO OC White: 1749 EUR
MSI Suprim SOC: 1849 EUR

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
@meljor
De marges bij de PC webshops zijn echt niet zo groot als men denkt. Het is niet zoals bij TV's waar het de facto standaard lijkt te zijn om op de prijs af te (moeten) dingen. Daarnaast is de concurrentie ook groot. Het zal eerder de fabrikant & tussenhandel zijn waar redelijk verdient wordt.

Het is wel absurd te noemen dat bijv. een 5090FE met een zéér extravagant en duur koelerontwerp (het is o.a. gemaakt uit een blok aluminium dat wordt weg gefreesd) + beste en meeste onderdelen op de PCB (ook duur), een $400 lagere MSRP heeft dan een vlaggenschip van MSI of Asus met een minder en goedkoper ontwerp.
De marge die Nvidia vraagt voor haar chips moet gigantisch zijn.

Edit:
Hmm bij nader inzien is het aannemelijk dat het frame m.b.v. spuitgieten is gemaakt en daarna bewerkt.
In ieder geval blijft het relatief duur om te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door CMT op 28-01-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
CMT schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:54:
@meljor
De marges bij de PC webshops zijn echt niet zo groot als men denkt. Het is niet zoals bij TV's waar het de facto standaard lijkt te zijn om op de prijs af te (moeten) dingen. Daarnaast is de concurrentie ook groot. Het zal eerder de fabrikant & tussenhandel zijn waar redelijk verdient wordt.

Het is wel absurd te noemen dat bijv. een 5090FE met een zéér extravagant en duur koelerontwerp (het is o.a. gemaakt uit een blok aluminium dat wordt weg gefreesd) + beste en meeste onderdelen op de PCB (ook duur), een $400 lagere MSRP heeft dan een vlaggenschip van MSI of Asus met een minder en goedkoper ontwerp.
Ik zie dat anders. Als ze weinig verdienen aan een basic kaart op msrp, dan verdienen ze dus MEGA aan de luxe modellen waar qua materiaal echt niet veel meer op zit.

Hoe kan het dat tones.be bij faillissement/sluiting mij een 4060ti verkoopt voor bijna de helft van de prijs? Als ze inkoop echt zo duur zijn dan was de hele partij wel naar een andere shop gegaan of door het moederbedrijf verkocht die nog wel bestaat.

Denk dat er genoeg verdiend wordt en dat er vooral bij launch flink wat extra bij op gedrukt wordt. Ik zou het als fabrikant en/of webshop ook doen hoor, maar de prijzen worden bizar hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
De vraag is wie er wat aan verdiend. Dit soort claims komt natuurlijk regelmatig voorbij rond launches. En ik heb zeker geen toegang tot alle prijs informatie in het distributie kanaal. Maar met de prijs informatie die ik zo nu en dan wel heb, krijg ik niet het idee dat de webshops nu zelf de prijzen zover opdrijven als waar ze soms van beticht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Dennism schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:31:
De vraag is wie er wat aan verdiend. Dit soort claims komt natuurlijk regelmatig voorbij rond launches. En ik heb zeker geen toegang tot alle prijs informatie in het distributie kanaal. Maar met de prijs informatie die ik zo nu en dan wel heb, krijg ik niet het idee dat de webshops nu zelf de prijzen zover opdrijven als waar ze soms van beticht worden.
Nvidia ook niet, de prijsafspraken voor chips + mem kits zijn vast, die zeggen vast niet je betaald 200 meer als je het op een strix (oid) gebruikt.
En je ziet toch vaak duidelijk dat bijv. Megekko heel snel de prijs aanpast als dingen populair zijn of bij launches gewoon 1 a 2 uren wacht en dan met een hoge prijs komt. Lijkt me sterk dat de inkoop dan ineens duurder was.

Maar zoals gezegd, ik zou het ook doen, handel is handel maar maakt het voor de consument niet leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:20
Heb nog steeds m'n wensenlijstje niet aangepast kwa GPU en ik denk dat ik toch voor een 7900XTX (of toch nog wachten op de 5070Ti) ga.
Het geheugen vind ik een groot pluspunt, want ik speel vaak games met mods (a la Skyrim met 4K textures/ENB en alles verder maxed out) en dan krijg je die 11GB van m'n 1080Ti vrij snel vol.
Ze zijn nu ook redelijk goed geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Nvidia ook niet, de prijsafspraken voor chips + mem kits zijn vast, die zeggen vast niet je betaald 200 meer als je het op een strix (oid) gebruikt.
En je ziet toch vaak duidelijk dat bijv. Megekko heel snel de prijs aanpast als dingen populair zijn of bij launches gewoon 1 a 2 uren wacht en dan met een hoge prijs komt. Lijkt me sterk dat de inkoop dan ineens duurder was.

Maar zoals gezegd, ik zou het ook doen, handel is handel maar maakt het voor de consument niet leuker.
Als het voorraad producten waarbij ze nog voorraad hebben terwijl de prijzen aangepast worden niet nee, maar was ik bijv. tijdens de 3000 serie wel eens zag was dat de prijs omhoog ging zodra het uitverkocht was, en dat was dan wel weer redelijk te herleiden met prijsstijgingen die ik ook zag gebeuren bij distributeurs waar ik op dat moment toegang tot had. Maar dan werd wel de winkel uitgemaakt voor scalper, terwijl dat, in ieder geval op dat moment, niet terecht leek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44

MazeWing

The plot thickens...

Sinds de 3000-serie heeft de gehele keten (nvidia, groothandels en winkels) gezien dat de kaarten voor honderden euro’s extra nog steeds als warme broodjes over de toonbank gingen.

Sindsdien pakt iedereen meer marge en is alles aanzienlijk duurder geworden. Uiteraard wordt dit weer weggezet onder het mom van “inflatie” maar ik weet 1000% zeker dat de marges voor iedereen aanzienlijk hoger zijn geworden sindsdien.

Vraag en aanbod is gewoon helemaal uit z’n verband gerukt sinds corona. Dit zie je bij alles dat ook maar enigszins (mogelijk) populair gaat worden. Of het nu om nieuwe producten gaat, retro zaken, etc. En dan heb je nog het fenomeen genaamd scalpers die het nog eens erger maken dan het al is….

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
MazeWing schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:20:
Sinds de 3000-serie heeft de gehele keten (nvidia, groothandels en winkels) gezien dat de kaarten voor honderden euro’s extra nog steeds als warme broodjes over de toonbank gingen.

Sindsdien pakt iedereen meer marge en is alles aanzienlijk duurder geworden. Uiteraard wordt dit weer weggezet onder het mom van “inflatie” maar ik weet 1000% zeker dat de marges voor iedereen aanzienlijk hoger zijn geworden sindsdien.

Vraag en aanbod is gewoon helemaal uit z’n verband gerukt sinds corona. Dit zie je bij alles dat ook maar enigszins (mogelijk) populair gaat worden. Of het nu om nieuwe producten gaat, retro zaken, etc. En dan heb je nog het fenomeen genaamd scalpers die het nog eens erger maken dan het al is….
Ik had indertijd een 3060ti overgekocht van iemand die er €850 voor heeft betaald. Ik kan me voorstellen dat zo'n winkeleigenaar zich een levensstijl heeft aangemeten waarvan hij niet graag terug gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

CMT schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:54:
@meljor

Edit:
Hmm bij nader inzien is het aannemelijk dat het frame m.b.v. spuitgieten is gemaakt en daarna bewerkt.
In ieder geval blijft het relatief duur om te maken.
Juist omdat de PC hardware webshops normaal gezien kleine marges hebben en ze mogen eindelijk eens een keertje poen scheppen, dan grijpen ze naar de kans van hun leven.

De groothandelaar/importeur ziet de winkels teveel marge pakken en verhogen de prijzen om wat marge naar zich toe te trekken.

De fabrikanten van grafische kaarten willen ook wat marge naar zich toe trekken.

Zolang ze genoeg koopdruk/FOMO is, kunnen de prijzen zoals de koersen opgedrukt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
HugoBoss1985 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:26:
[...]

AMD was er van overtuigd dat Nvidia hogere prijzen zou vragen met betere prestaties. Toen ze op de hoogte kwamen van het tegendeel, besloten ze dat de prijs van de RX 9070 hoger moest zijn, omdat ze nu weten dat deze vergelijkbaar zal presteren met een RTX 5070 Ti voor $749. Als AMD een prijs van $499 van plan was, gooien ze een hoop geld weg.

Dus de prijs omhoog, maar ja, board partners niet blij omdat ze:
  • veel units willen verkopen, massa is kassa voor hen (met maar 10-20% marge)
  • ze nog geld terug krijgen van AMD voor het inkopen van de RX 7000 kaarten
Het resultaat is uitstel tot eind Q1, board partners krijgen tijd om hun RX 7000 kaarten te verkopen, ik verwacht aardige kortingen. Vervolgens zal de prijs van een RX 9070 niet minder dan $649 worden. Een goede prijs voor prestaties à la RTX 4080 non-super, maar zal niet de tweedehands markt prijzen om zeep helpen.

Nvidia blijft gewoon op $749 voor de RX 5070 Ti, want Nvidia.

Overigens is de RTX 5080 eigenlijk een RTX 5070 qua chip.
De RTX 5070 is eigenlijk een RTX 5060 qua chip.
Er is geen RTX 5080 deze generatie.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is het omgekeerde van wat de andere geruchten beweren. En nu wil ik de andere geruchten wel met een enorme lading zout nemen, maar dat de AIBs niet blij zijn omdat hun producten veel meer waard blijken te zijn? Dat gaat er bij mij niet in. En natuurlijk, ze willen veel producten verkopen, maar hopelijk wil AMD dat ook, en als ze zichzelf de markt uit prijzen worden ze zelf er ook niet beter van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Sissors schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:23:
Dat is het omgekeerde van wat de andere geruchten beweren. En nu wil ik de andere geruchten wel met een enorme lading zout nemen, maar dat de AIBs niet blij zijn omdat hun producten veel meer waard blijken te zijn? Dat gaat er bij mij niet in. En natuurlijk, ze willen veel producten verkopen, maar hopelijk wil AMD dat ook, en als ze zichzelf de markt uit prijzen worden ze zelf er ook niet beter van.
Probleem is dat de AIBs niet in hun eentje over de prijzen gaan, zelfs nadat ze de chips al gekregen hebben van AMD en ze de kaarten al gemaakt hebben. Zij willen natuurlijk vasthouden aan een lagere Bill of Materials voor de chipkosten, voor het gemak ~$250, zodat ze voor $500 - $700+ kunnen verkopen, met meer winst vanaf ~10% ($50 van de $500). Overige componenten, arbeid etc. is dan $200.

Maar AMD heeft nu seller's remorse en prijscontrole, waarmee ze de prijs van de reeds geleverde (maar nog niet betaalde) chips alsnog kunnen verhogen. Naar bijvoorbeeld $340, zodat de board partners vanaf $600 moeten gaan zitten voor ~10% winst ($60 van de $600).

Of AMD nog "openstaande korting" heeft goed te maken bij de AIB partners weet ik niet zeker, dat is van MLID. Maar dat maakt niet uit voor het prijs (per prestatie) argument. Als AMD bij CES te hoog zou zitten qua prijs, hadden ze later kunnen verlagen. Maar als ze te laag hadden gezeten en gecommuniceerd, dan hadden ze nu niet meer omhoog gekund.

Dus: hun voorgenomen prijs moet wel te laag zijn geweest, en ze zijn verrast door Nvidia.

edit: maar de reden is inderdaad dat AIB partners gewoon minder inkoopkosten willen betalen (wat ze was voorgespiegeld door AMD), niet per se massa.

[ Voor 4% gewijzigd door sunsmountain op 31-01-2025 23:37 ]

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

FSR4 lijkt dus te werken met FP8 instructies met WMMA voor acceleratie.
https://videocardz.com/ne...rs-support-for-rdna4-only

Dat verklaard waarom het eerst voor RDNA4 zou zijn. Die ondersteunt dit. RDNA3 ondersteunt niet lager dan FP16. Dat betekent dat RDNA3 het wel zou moeten kunnen, maar de berekeningen met hogere precisie zal uitvoeren. Waarschijnlijk zal RDNA4 128 ops per cycle doet met FP8 en RDNA3 beperkt is tot 64 ops per cycle met FP16. Dat zal uiteindelijk ten koste van frame rates of kwaliteit gaan omdat RDNA3 zo in theorie, twee keer zo lang bezig is.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7700-xt-pure/images/arch7.jpg

RDNA2 ondersteunt geen WMMA en heeft geen FP8 ondersteuning. Tja, ik denk dat FSR4 er niet voor gaat komen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:46:

RDNA2 ondersteunt geen WMMA en heeft geen FP8 ondersteuning. Tja, ik denk dat FSR4 er niet voor gaat komen...
Hoewel niet onverwacht, weet ik niet of het een slimme zet is van AMD. Zelfs Nvidia brengt de DLSS4 verbeteringen grotendeels naar Turing en Ampere (met uitzondering van framegen), AMD loopt al achter en als je dan ook nog eens je kaarten minder lang support dan de concurrentie waardoor je bestaande kaarten potentieel relatief gezien terrein kunnen verliezen op hun Nvidia tegenhangers weet ik niet of dat vertrouwen schept bij bezitters van een RDNA2 kaart (en mogelijk RDNA3, als die ook niet de volledige implementatie krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:06
Dennism schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Hoewel niet onverwacht, weet ik niet of het een slimme zet is van AMD. Zelfs Nvidia brengt de DLSS4 verbeteringen grotendeels naar Turing en Ampere (met uitzondering van framegen), AMD loopt al achter en als je dan ook nog eens je kaarten minder lang support dan de concurrentie waardoor je bestaande kaarten potentieel relatief gezien terrein kunnen verliezen op hun Nvidia tegenhangers weet ik niet of dat vertrouwen schept bij bezitters van een RDNA2 kaart (en mogelijk RDNA3, als die ook niet de volledige implementatie krijgen).
Omdat ze zelf ook zien dat ze achter lopen moeten ze dus nieuwe hardware features maken om de achterstand in te lopen. Daarbij is de consequentie dat oudere videokaarten de nieuwe zaken niet ondersteunen. Als ze ooit Nvidia in willen halen is dat nu eenmaal een noodzakelijk kwaad, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Wat moeten ze er precies aan gaan doen? RDNA2 heeft de hardware er niet voor. Als AMD het toch voor elkaar zou krijgen om dit te ondersteunen op RDNA1/2, dan ga je waarschijnlijk weinig verbetering in framerates zien over native. Wat is het punt dan nog, anders dan zeggen dat het kan? Ja, misschien doen ze het daarom (uiteindelijk) wel, maar ik verwacht geen wonderen.

RDNA3 is een ander verhaal. Daar zit WMMA functionaliteit in, alleen minder goed dan RDNA4. Het interessante daar is dat RDNA3 waarschijnlijk perfect in staat is om zowel DLSS als XeSS te draaien in de exclusieve modi van Nvidia en Intel, maar dit niet kan want verkeerd merk. Want RDNA3 heeft er zeker de hardware voor, aangezien DLSS en XeSS meer op INT instructies werken. Omgedraaid kunnen Ada Lovelace en Blackwell, waarschijnlijk ook FSR4 aan omdat die ook FP8 ondersteunen in hun tensor cores. Maar dat zie ik ook niet gebeuren.

Verder heeftt AMD gekozen voor een aanpak waar FSR4 op driver niveau, over een FSR3 implementatie in een game gelegd word. Dat is voor de eindgebruiker niet heel anders dan wat Intel met hun exclusieve XeSS versie voor hun hardware doet. AMD doet het eigenlijk nog een stuk slimmer omdat ze zo aardig wat backwards compatibiliteit inbouwen en toch een exclusieve, verbeterde upscaling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Wat moeten ze er precies aan gaan doen? RDNA2 heeft de hardware er niet voor. Als AMD het toch voor elkaar zou krijgen om dit te ondersteunen op RDNA1/2, dan ga je waarschijnlijk weinig verbetering in framerates zien over native. Wat is het punt dan nog, anders dan zeggen dat het kan? Ja, misschien doen ze het daarom (uiteindelijk) wel, maar ik verwacht geen wonderen.
En dat is nu net een beetje het probleem hier, dat ze niet kunnen is logisch, daarom geef ik aan, niet onverwacht, juist omdat RDNA2 de hardware niet heeft. Maar ik vind het dus niet slim dat ze iedere keer voor een andere aanpak kiezen waardoor ze dus geen langere termijn visie lijken te hebben gehad door de generaties heen, iets dat Nvidia ogenschijnlijk wel heeft gehad. En dat is juist normaliter wat de AMD adept van AMD verwacht, fine wine en dergelijke, hoe langer je de kaart gebruikt, hoe verder deze wegloopt van Nvidia, niet dat Nvidia een langere backwards support gaat leveren dan AMD. En gaat dan straks bijv. RDNA4 in de toekomst ook zoiets krijgen waarmee ze snel breken, want UDNA. Mijn vertrouwen in de RTG zou, als ik een feature als dit zou gebruiken, er niet groter op worden.

Bij Nvidia lijkt er ook iets van een impact te zijn in CNN tegenover Transformer model, echter lossen ze dat op van ongeveer -6% geloof ik op Turing tot -3% op Blackwell, maar lost dat zichzelf op doordat je met Transformer betere kwaliteit hebt en je dus een preset lager kan, terwijl je beeld kwaliteit volgens de reviewers beter wordt.

Edit: Een ander punt dat ik eerder al maakte toen AMD FSR4 aankondigde (maar we nog niets wisten van de vereisten), was ook nog dat ik vermoed dat RDNA2 gebruikers hier mogelijk niet blij mee zullen omdat ze RDNA2 kaarten nog tot vrij kort geleden actief verkocht hebben, het is dan lastiger een statement te maken dat ze 4+ jaar oud zijn, wanneer je ze zelf nog tot geloof ik ruim binnen 2024 verkocht hebt.

Een ander punt is natuurlijk ook nog dat AMD's marketing in het verleden wat jabs gedaan heeft naar Nvidia met support voor FSR op 'alle kaarten' terwijl het nadeel volgens hun was dat Nvidia's DLSS op maar een beperkt aantal kaarten werkte, het dan zelf ook ineens heel erg gaan beperken komt dan ook niet publicitair niet heel goed over imho, al zullen ze mogelijk het geluk hebben dat niet heel veel mensen zich dat nog herinneren.

Wat ik uiteindelijk graag bij de RTG zou zien is lange termijn visie, niet iedere keer wat anders proberen, maar gewoon net als bij Ryzen met een grotendeels duidelijke visie het traject in gaan. Nvidia zal dan lastiger te verslaan zijn, want ze zijn niet het Intel van 2016 tot nu. Maar ik weet ook niet of dat hoeft, met gewoon een goed product, met een goede prijsstelling moet je ook langzaam maar zeker share kunnen winnen in deze markt.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 01-02-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:42:
[...]

En dat is nu net een beetje het probleem hier, dat ze niet kunnen is logisch, daarom geef ik aan, niet onverwacht, juist omdat RDNA2 de hardware niet heeft. Maar ik vind het dus niet slim dat ze iedere keer voor een andere aanpak kiezen waardoor ze dus geen langere termijn visie lijken te hebben gehad door de generaties heen, iets dat Nvidia ogenschijnlijk wel heeft gehad. En dat is juist normaliter wat de AMD adept van AMD verwacht, fine wine en dergelijke, hoe langer je de kaart gebruikt, hoe verder deze wegloopt van Nvidia, niet dat Nvidia een langere backwards support gaat leveren dan AMD. En gaat dan straks bijv. RDNA4 in de toekomst ook zoiets krijgen waarmee ze snel breken, want UDNA. Mijn vertrouwen in de RTG zou, als ik een feature als dit zou gebruiken, er niet groter op worden.

Bij Nvidia lijkt er ook iets van een impact te zijn in CNN tegenover Transformer model, echter lossen ze dat op van ongeveer -6% geloof ik op Turing tot -3% op Blackwell, maar lost dat zichzelf op doordat je met Transformer betere kwaliteit hebt en je dus een preset lager kan, terwijl je beeld kwaliteit volgens de reviewers beter wordt.

Edit: Een ander punt dat ik eerder al maakte toen AMD FSR4 aankondigde (maar we nog niets wisten van de vereisten), was ook nog dat ik vermoed dat RDNA2 gebruikers hier mogelijk niet blij mee zullen omdat ze RDNA2 kaarten nog tot vrij kort geleden actief verkocht hebben, het is dan lastiger een statement te maken dat ze 4+ jaar oud zijn, wanneer je ze zelf nog tot geloof ik ruim binnen 2024 verkocht hebt.

Een ander punt is natuurlijk ook nog dat AMD's marketing in het verleden wat jabs gedaan heeft naar Nvidia met support voor FSR op 'alle kaarten' terwijl het nadeel volgens hun was dat Nvidia's DLSS op maar een beperkt aantal kaarten werkte, het dan zelf ook ineens heel erg gaan beperken komt dan ook niet publicitair niet heel goed over imho, al zullen ze mogelijk het geluk hebben dat niet heel veel mensen zich dat nog herinneren.
En AMD ondersteunt FSR upscaling op alle videokaarten. ;)
Maar dit is oneerlijk naar AMD. Toen RDNA ontwikkeld werd, was het bedrijf zowat failliet. Desondanks hebben ze na het voltooien van Zen 1, vrijwel heel GCN weggegooid en hebben ze een geheel nieuwe architectuur ontwikkeld in RDNA wat een enorme sprong voorwaarts was. En ze weten tot dusver ook elke generatie die architectuur verder te verbeteren in relevante gaming workloads, in tegenstelling tot Nvidia.

Ze zijn vermoedelijk hiervoor gefinancierd dor Microsoft en Sony. Die hebben niet om dedicated matrix hardware gevraagd, dus dat kregen ze ook niet. Nvidia introduceerde dit in 2018 op hun gaming GPU's en AMD heeft bij de eerste mogelijkheid meteen gereageerd. Dit terwijl de originele versie van DLSS zo slecht was, dat Nvidia liever wil dat je vergeet dat het ooit bestaan heeft. Dat was RDNA3 en die architectuur zal al op grote lijnen ontworpen zijn voordat Nvidia met DLSS2 kwam in begin 2020. Als FSR4 niet beschikbaar komt voor RDNA3, dan is er wel een probleem.

Daarnaast doet Intel hetzelfde met XeSS. Die houden ook de best presterende versie beperkt tot hun hardware. En dat zijn dus niet zoveel mensen die goed gebruik kunnen maken van XeSS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Ik zie RDNA2 niet zo negatief als iemand die anderhalf jaar geleden een RX 6800 XT kocht voor prijs/performance-verhouding en 16GB VRAM. Ik wist in 2023 dat de 3de verjaardag van de release aan het naderen was.

Wie een RTX 3070 8GB of RTX 3080 10GB gekocht heeft, voelde het einde van 8GB VRAM hard aankomen en de games willen graag over 12GB VRAM gaan. Zelfs 16GB VRAM wordt overschreden.

RT? Dat gebruikt meer VRAM. DLSS? Dat gebruikt meer VRAM. Dan is het nodig dat Nvidia een doekje voor het bloeden geeft, ze beloven dat DLSS4 zuiniger met de VRAM is.

Te weinig VRAM op een RTX 3070 of 3080 is pijnlijker dan geen FSR4 voor mijn RX 6800 XT. Ik speel op 1440p met FSR Quality aan en kan aantal jaren verder met UE5 games zoals The Finals, Fortnite,... Vermoedelijk tot in 2028 en de release van de volgende generatie game consoles, Unreal Engine 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:26:

Daarnaast doet Intel hetzelfde met XeSS. Die houden ook de best presterende versie beperkt tot hun hardware. En dat zijn dus niet zoveel mensen die goed gebruik kunnen maken van XeSS.
Maar dat vind ik dan weer minder een probleem, ik zie bijvoorbeeld als aandeelhouder die 'FRS draait op alle kaarten' marketing die gedaan is eerder als een bedreiging dan als een kans, waar ik vooral 'bang' voor ben is dat AMD straks weer 'poor volta' achtige commentaren gaat krijgen omdat klanten ontevreden gaan zijn omdat AMD minder support levert dan dat ze verwachten van AMD. Denk bijvoorbeeld aan klanten die in 2023 / 2024 nog een 6000 serie kaart verkocht is, ik kan me goed voorstellen dat zo'n klant meer verwacht van AMD. En of die verwachtingen dan 100% terecht zijn of niet is een 2de, maar dat soort marketing jabs werken dan mijn inziens niet mee. Die jabs kan je simpelweg beter niet maken als je zelf binnen afzienbare tijd hetzelfde gaat doen als de concurrentie.

Van mij mag AMD FRS (welke versie dan ook) gewoon exclusief maken (maar had dat dan liever bij de eerste release gedaan), net als Nvidia dat doet en in mindere mate Intel (al heeft Intel wel een fallback heeft voor andere merken), maar zorg (mijn inziens in ieder geval) wel voor een deugdelijke support voor oudere generaties die minstens op het niveau is als de support van de concurrentie, juist bij iets dat klanten belangrijk lijken te vinden als upscaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:26:
[...]

En AMD ondersteunt FSR upscaling op alle videokaarten. ;)
Maar dit is oneerlijk naar AMD. Toen RDNA ontwikkeld werd, was het bedrijf zowat failliet. Desondanks hebben ze na het voltooien van Zen 1, vrijwel heel GCN weggegooid en hebben ze een geheel nieuwe architectuur ontwikkeld in RDNA wat een enorme sprong voorwaarts was. En ze weten tot dusver ook elke generatie die architectuur verder te verbeteren in relevante gaming workloads, in tegenstelling tot Nvidia.
Dat is natuurlijk makkelijk afgeven op Nvidia, maar het zou leuk zijn als die verbeteringen ertoe zouden leiden dat AMD ook Nvidia kon verslaan. Even los van de extra opties die Nvidia heeft, maar gewoon puur op rauwe performance lukt dat ook nog niet.

Een 7900XTX is (eindelijk) redelijk vergelijkbaar aan Nvidia qua stroom efficientie en goed vergelijkbaar met een RTX4080. En een veel grotere die is ervoor nodig. Dus AMD gaat zonder verdere stappen tov Nvidia nooit de mogelijkheid krijgen een prijzenoorlog te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Dennism schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Maar dat vind ik dan weer minder een probleem, ik zie bijvoorbeeld als aandeelhouder die 'FRS draait op alle kaarten' marketing die gedaan is eerder als een bedreiging dan als een kans, waar ik vooral 'bang' voor ben is dat AMD straks weer 'poor volta' achtige commentaren gaat krijgen omdat klanten ontevreden gaan zijn omdat AMD minder support levert dan dat ze verwachten van AMD. Denk bijvoorbeeld aan klanten die in 2023 / 2024 nog een 6000 serie kaart verkocht is, ik kan me goed voorstellen dat zo'n klant meer verwacht van AMD. En of die verwachtingen dan 100% terecht zijn of niet is een 2de, maar dat soort marketing jabs werken dan mijn inziens niet mee. Die jabs kan je simpelweg beter niet maken als je zelf binnen afzienbare tijd hetzelfde gaat doen als de concurrentie.

Van mij mag AMD FRS (welke versie dan ook) gewoon exclusief maken (maar had dat dan liever bij de eerste release gedaan), net als Nvidia dat doet en in mindere mate Intel (al heeft Intel wel een fallback heeft voor andere merken), maar zorg (mijn inziens in ieder geval) wel voor een deugdelijke support voor oudere generaties die minstens op het niveau is als de support van de concurrentie, juist bij iets dat klanten belangrijk lijken te vinden als upscaling.
Als hoofdzakelijk AMD gebruiker kijk ik er toch anders tegenaan. Dat er FRS3 met FG ook voor RDNA2 kwam, was voor mij een grote verrassing en leuke bonus. Daarmee is er echt nieuw leven in de kaarten geblazen en de destijds riante 16GB ram heeft zich ook uitbetaald.
Als consument vind ik niet dat je kan verwachten dat nieuwe features maar blijven komen voor een oude generatie. Tenzij het alleen een software matige reden is om zo een nieuw product 'uniek' op de markt te kunnen zetten.

Ik kan mij ook niet herinneren dat AMD een belofte heeft gemaakt over dat nieuwere versies van FSR backwards compatible blijven met alle hardware generaties. Wel dat FSR en AMF voor oude hardware beschikbaar kwam. Je hebt op dit moment een vorm van FG voor zelfs een RX580. Iets wat je niet van Nvidia kan zeggen. Over AMD's marketing uitspraken is iedereen het wel unaniem eens denk ik ;).

Wat Nvidia gedaan heeft met Pascal ben ik daarentegen nog niet vergeten.
Integer scaling en Freesync zou zogenaamd niet mogelijk zijn en werd wel met Turing geïntroduceerd.
Iets waar ze later op terug gekrabbeld zijn, toen de concurrentie dat wel mogelijk maakte en een voordeel kreeg. Je ziet ook nu dat Nvidia een beetje de weg opgaat van AMD door FG op driver niveau mogelijk te maken (weg van exclusieve optical flow units).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
https://videocardz.com/ne...ll-go-on-sale-early-march

Begin maart voor de 9070 (XT?) (genoemd als "enthousiast" tier), confirmed door mevrouw Sue herself.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-02-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ben benieuwd, het 'Enthousiast tier' vond ik ook al opvallen, dat is normaliter niet het midrange segment waar ze eerst claimden achteraan te gaan, en die tier associeer ik tegenwoordig ook niet meer met <€500 videokaarten, en ik vermoed AMD ook niet. Denk dat de laatste enthousiast tier GPU's die op enig moment <€500 waren terwijl ze nog de nieuwste generatie waren de GTX1080 geweest is met de AMD tegenhangers. Al wat dat toen misschien al niet 'Enthousiast' meer omdat de 1080Ti dat segment eigenlijk toen al bediende.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 05-02-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Dennism schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:39:
Ben benieuwd, het 'Enthousiast tier' vond ik ook al opvallen, dat is normaliter niet het midrange segment waar ze eerst claimden achteraan te gaan, en die tier associeer ik tegenwoordig ook niet meer met <€500 videokaarten, en ik vermoed AMD ook niet. Denk dat de laatste enthousiast tier GPU's die op enig moment <€500 waren terwijl ze nog de nieuwste generatie waren de GTX1080 geweest is met de AMD tegenhangers. Al wat dat toen misschien al niet 'Enthousiast' meer omdat de 1080Ti dat segment eigenlijk toen al bediende.
Ze zegt ook: "technology that will bring high-quality 4K gaming to mainstream players."

Ze kan daar ook middelmatige gamers mee bedoelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:20
Zou ook dan pas de prijs bekend gemaakt gaan worden?
Want dat is eigenlijk toch waar het om draait voor de 9070 series. Ze weten wat Nvidia gaat doen kwa prijzen.
Als ze ermee wachten dan verliezen ze mogelijk verkopen aan Nvidia. Als ze die 9070 serie (heel) scherp kunnen aanbieden dan kan het denk ik heel wat kan opleveren voor AMD.
Ik ben heel benieuwd in ieder geval, het lukt me nog wel om tot begin maart te wachten kwa GPU keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
Allez, nog de kortste maand van het jaar door en we zijn er, zie het wel zitten. Zelfs als AMD de kaarten te duur verkoopt, vind ik de prestaties heel interessant, en met GDDR6 (dat minstens 33% goedkoper is dan GDDR7 volgens MLID) moet amd toch de kaarten goedkoop (is het niet bij launch dan maar later) in de markt zetten.

Denk ook dat 9070 xt beste allround kaart van AMD tot zover word, zag ook een chart, dat 9070 xt op 220 watt, 88% presteert van wat er op 320 wat presteert, Dat zou hem alsnog pak sneller dan 7900 GRE maken die ook 220 wat verbruikt. In slechte geval koop iets in trend van 9060 xt, om brug te maken naar hopelijke 'big' UMDA 1, en 3 nanometer (die nu overgeslagen word), node verkleiningen zijn waarschijnlijk onze laatste 'grote' prestatie sprongen voor toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:37
Tadream schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:27:
Zou ook dan pas de prijs bekend gemaakt gaan worden?
Want dat is eigenlijk toch waar het om draait voor de 9070 series. Ze weten wat Nvidia gaat doen kwa prijzen.
Als ze ermee wachten dan verliezen ze mogelijk verkopen aan Nvidia. Als ze die 9070 serie (heel) scherp kunnen aanbieden dan kan het denk ik heel wat kan opleveren voor AMD.
Ik ben heel benieuwd in ieder geval, het lukt me nog wel om tot begin maart te wachten kwa GPU keuze.
Ik ben ook aan het wachten... Ze mogen nu toch stilaan gaan komen met die prijszetting, waar wachten ze nog op? Ze weten vrijwel alles van de Nvidia kant uit, of gaan ze effectief wachten op benchmarks van de 70-series om daarop hun prijs te baseren?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik wil de TDP wel weten, heb een 650W voeding mijn 5800X3D en 6800XT geen problemen mee maar wil toch ff zeker weten.

Prijs, ik gok gewoon +/-800 euro hier in Nederland voor de XT versie.
Hopen dat de voorraden genoeg is en er geen absurde Azerty/Megekko tax op komt.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Er zijn kaarten met 2x 8 pin connector (basis versies), die zullen zeker niet teveel verbruiken. Ook de kloks van de 9070 zijn pak lager dan 9070 xt, dus die eerste kan veilige keuze zijn. 12-14% trager, in beste geval 9% trager (dan XT), heeft 12.5% minder cores, en wat minder klokspeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Derr_Hans schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:06:
Ik wil de TDP wel weten, heb een 650W voeding mijn 5800X3D en 6800XT geen problemen mee maar wil toch ff zeker weten.

Prijs, ik gok gewoon +/-800 euro hier in Nederland voor de XT versie.
Hopen dat de voorraden genoeg is en er geen absurde Azerty/Megekko tax op komt.
Achthonderd euro? Dat lijkt me toch een beetje teveel van het goede.
Als ze echt Nvidia willen kloppen, moet daar nog een stuk vanaf.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Tricolores schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Ik hoop dat AMD zich aan haar woord (het woord van meneer Azor) houdt w.b.t. het maximale bedrag.
Maar gezien de (vraag)prijzen van de 5080 vind ik €800 nog aan de lage en kan AMD daar al ruim Nvidia mee kloppen als de 9070 XT op 4080 Super of nog meer in de buurt van de 5080 komt (qua raster).

Dan praat je al over zo'n €400 verschil t.a.v. een AIB 5080 van rond de €1200 (nu lastig om ze daar voor te vinden).

Voor €800 heeft AMD denk ik wel last van de eigen 7900XTX (of andersom) met veel meer (toekomst bestendig) VRAM.

Als de 9070 XT rond de 5070Ti prestaties zit heb je wellicht een punt, veel mensen zullen voor die +/- €100 (de prijs die Nvidia noemt) meer misschien een 5070Ti kopen.
Zeker als die eerder "uitgebracht" wordt... wat niet betekend dat het voor iedereen beschikbaar is.

[ Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-02-2025 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:28
Voor het eerst in jaren overweeg ik weer een AMD GPU te kopen voor een tweede systeem. Niet omdat AMD het nou zo goed voor elkaar heeft, maar omdat die vermomde 5070 TI van nVidia met achterlijke adviesprijs en momenteel nog idiotere marktprijs hier echt niet in komt.

Als AMD nVidia volgt en hun prijs baseert op de vermomde 5070ti van 1200+ euro dan koop ik tweedehands wel iets. Voor een 9070XT net zo snel als de 5070 Ti heb ik voor een degelijk AIB model 800,- over. Dat zou dan wel een kaart moeten zijn die de 4070 Ti super met klinkende cijfer sverslaat, iets wat geen zekerheid is als ik de berichten rondom de 5070 ti zo lees.

Ik verwacht niet dat AMD met iets komt dat op het niveau van een 4080 Super zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Ik hoop dat AMD zich aan haar woord (het woord van meneer Azor) houdt w.b.t. het maximale bedrag.
Maar gezien de (vraag)prijzen van de 5080 vind ik €800 nog aan de lage en kan AMD daar al ruim Nvidia mee kloppen als de 9070 XT op 4080 Super of nog meer in de buurt van de 5080 komt (qua raster).

Dan praat je al over zo'n €400 verschil t.a.v. een AIB 5080 van rond de €1200 (nu lastig om ze daar voor te vinden).
Best wel lachen: de vraagprijs van de niet-verkrijgbare 5080 zit nu rond de €2.000 _/-\o_
Voor €800 heeft AMD denk ik wel last van de eigen 7900XTX (of andersom) met veel meer (toekomst bestendig) VRAM.

Als de 9070 XT rond de 5070Ti prestaties zit heb je wellicht een punt, veel mensen zullen voor die +/- €100 (de prijs die Nvidia noemt) meer misschien een 5070Ti kopen.
Zeker als die eerder "uitgebracht" wordt... wat niet betekend dat het voor iedereen beschikbaar is.
Met al die aankomende paper-launches van nVidia kan AMD redelijk hoog inzetten vrees ik, en daarna rustig zakken naar meer normale prijzen mochten de nVidia kaarten daadwerkelijk weer normale prijzen laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
De xtx is in raster zeer waarschijnlijk gewoon sneller en heeft ook nog 24Gb vram.

Deze kaart kan je al vinden voor 850-900 euro.

Een nieuwe kaart met wat betere RT (maar zeer waarschijnlijk minder sterke RT als NV) met "slechts" 16Gb mag niet meer kosten dan de huidige 7900XT 20Gb.

Ietsje betere raster, iets betere RT en wat minder Vram dan de XT. Het zal ook op dat prijspunt geen bijzondere hardloper zijn.

Dat is denk ik het grootste nadeel voor Amd: de 7000 serie is belangrijk gedaald in prijs. Vanaf 700 heb je de 7900XT in NL.

Willen ze echt knallen dan moeten ze max 600 euro vragen (incl. dus de belasting hier). Ik denk niet dat dat lukt.

Kort geleden was het normaal, bijvoorbeeld een goedkopere 1070 die sneller was EN meer Vram had dan een 980ti. Tegenwoordig krijg je 10% meer voor 20% meer geld (4080 naar 5080).

En blijkbaar is dat ook geen probleem, hier en daar betaald men blijkbaar graag 70% !!!! meer.....Amd ziet dit ook.

Of de webshops denken: F you Amd, das veeeeel te goedkoop dus we doen er zelf wel een paar honderd bij .....

[ Voor 45% gewijzigd door meljor op 11-02-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben stiekem ook wel benieuwd of RDNA4 wat meer te bieden zal hebben op het gebied van kunstmatige intelligentie. Ik ben zo langzamerhand toch wel nieuwsgierig aan het worden naar wat je met zelf gehoste AI kan. Eerdere tests laten zien dat nVidia echt mijlenver voorloopt op AMD als het om videokaarten voor consumenten gaat, en dan heb ik het niet alleen over de x090-versies.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 17-09 22:46
Ik vind de prijsdiscussie weeral vreemd.
RTX5080 is officieel eigenlijk 1200, maar op dit moment in de praktijk inderdaad eerder 2000.
De 5070Ti zou rond de 900 moeten zijn maar zal waarschijnlijk ook wel een stuk meer worden.

Dus áls er inderdaad een RX9070XT voor 700-800 wijd verkrijgbaar is met vergelijkbare performance als de 1000-1100 5070Ti mag je nog zoveel roepen en klagen, het is 300-400 euro goedkoper. Da's heel veel. Geen "$50 below nvidia" of "100 euro onder nvidia" memes. Veel als-en, want we weten nog niks.

Maar suggeren dat een 9070XT enkel voor max 600 euro een goeie deal is gaat er bij mij niet in 8)7 Da's halve prijs. Hallo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46
Arrigi schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:04:
RTX5080 is officieel eigenlijk 1200, maar op dit moment in de praktijk inderdaad eerder 2000.
De 5070Ti zou rond de 900 moeten zijn maar zal waarschijnlijk ook wel een stuk meer worden.

Dus áls er inderdaad een RX9070XT voor 700-800 wijd verkrijgbaar is met vergelijkbare performance als de 1000-1100 5070Ti mag je nog zoveel roepen en klagen, het is 300-400 euro goedkoper. Da's heel veel. Geen "$50 below nvidia" of "100 euro onder nvidia" memes. Veel als-en, want we weten nog niks.

Maar suggeren dat een 9070XT enkel voor max 600 euro een goeie deal is gaat er bij mij niet in 8)7 Da's halve prijs. Hallo.
Is maar net wat je hebt. Ik ga echt geen 800 euro betalen voor een magere upgrade wat deze kaart gaat zijn. Als je al een snelle gpu hebt is 800 euro dus te duur heb je nog niet iets dat redelijk snel is ben je waarschijnlijk ook niet iemand die in die prijs range gaat shoppen dus het is een zeer lastig segment om te vullen.
Voor 600 ben ik geïnteresseerd als de idle en peak power draws goed zijn en anders wacht ik gewoon weer 2 jaar. Het deel dat voor 800 een gpu koopt is niet heel groot en als zeker niet het deel dat AMD koopt. De rest zal gewoon wachten tot er iets beters of goedkopers uit komt/een prijs zakt.

AMD zal net als Intel een flinke fles water bij de wijn moeten doen en gezien de prijzen die Intel vraagt en het feit dat ze deze kaart niet met verlies verkopen zit er genoeg marge in videokaarten als ze echt marktaandeel willen winnen. Zo niet staat Intel straks 2de op de lijst en AMD bungelt dan ergens onderaan.

Maar AMD lijkt behoorlijk hardleers en daarom hebben ze zo veel marktaandeel verloren op gpu gebied. De conclusie van HUB was dan ook dat ze flinke compromissen moeten doen. Ik zie het alleen somber in voor de GPU divisie van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Mits de RX 9070 XT wel verkocht zal worden voor de standaardprijs, we weten nog niet hoeveel aanbod er zal zijn van uit AMD. Tijdens de coronaperiode waren de AMD videokaarten ook fors duurder dan de MSRP.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor

Jij hebt liever voor 800 een langzamere 16gb kaart met iets betere raytracing dan een snellere 24gb die 50-100 meer kost en inmiddels al 2 jaar op de markt is? Das toch geen goede deal? Daar winnen ze niks mee.

En de Nvidia gekte gaat snel weer over. De 4080 was destijds een VEEL grotere sprong dan nu de 5080. En de 4080 werd al snel slecht verkocht en dus vervangen voor de goedkopere 4080 super. Dit houdt dus echt geen stand, ze mogen binnenkort blij zijn met msrp prijzen voor de 5080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik las net een gerucht dat er een 9070 XT met 32 (gaming kaart, geen pro kaart) zou komen in Q2 2025.

https://videocardz.com/ne...9000-gpu-with-32gb-memory

[ Voor 33% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-02-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
HugoBoss1985 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:10:
Ik las net een gerucht dat er een 9070 XT met 32 (gaming kaart, geen pro kaart) zou komen in Q2 2025.

Ja, gekke actie als dat waar is. Had dan ook de high-end chip uitgebracht. Grote kans dat die sneller was geweest dan de 5080 gezien de kleine uplift daarvan. Echt jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Hun vlaggenschip destijds, toen ik me hier aanmeldde, 9700pro en ook de 9800xt had verschillende vram groottes en non xt en xt varianten, tis alsof hun namen hier naar hinten, wie weet...

Ik had een 9500 ati die naar een pro te flashen viel, daarna met een mod naar 9700pro en wat clusters extra, en daarna een modded bios met 9800xt speeds, damned time flies when you're havin' Fun..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
SAiN ONeZ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:53:
Hun vlaggenschip destijds, toen ik me hier aanmeldde, 9700pro en ook de 9800xt had verschillende vram groottes en non xt en xt varianten, tis alsof hun namen hier naar hinten, wie weet...

Ik had een 9500 ati die naar een pro te flashen viel, daarna met een mod naar 9700pro en wat clusters extra, en daarna een modded bios met 9800xt speeds, damned time flies when you're havin' Fun..
Mooie tijden :)

GeForce 4 ti4200 die voorzien waren van betere cores en ti4600 ramchips.

Net als wat later de GeForce 6800le unlocken naar 6800GT core + max overklokken.

Nvidia kwam met een 7800GS eerst als max agp kaart terwijl gainward gewoon een "verborgen" 7900gt versie maakte van de 7800GS

Athlon xp unlocken met potlood of van een 3 core een 4 core maken later,
Of de befaamde celeron 300A@450mhz.

Ik mis dat soort dingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

HugoBoss1985 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:10:

Zou een mooie stap zijn, zeker nu meer LLM's voor AMD geschikt gemaakt worden. Dan hoef je voor een aardige LLM geen absurd dure 5090 te kopen, maar neem je gewoon een 9070 XT 8)

In veel gevallen namelijk kan een GPU qua processing power best grotere modellen draaien, maar wordt deze beperkt door VRAM, waardoor het weer traag wordt. Dat nVidia dit al jaren kunstmatig beperkt weten we, dus het zou best een mooie actie zijn van AMD mocht dit gerucht kloppen.

Mijn 4060 Ti doet nu afhankelijk van de prompt 4-20 tokens/sec voor bijv. Mistral Small 22B. Voor hele kleine modellen topt het op 30 tokens/sec. Harder gaat de 4060 Ti niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tricolores schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Ik hoop het niet, hoop echt dat het €700,- of minder gaat worden.
Enigste wat ze hebben gezegt dat $899,- nooit de bedoeling was.

Wellicht doen ze dit keer niet de nvidea price - 50 maar gok dat het geen nvidea price -150 wordt.
Maar heb echt zo'n vermoeden dat het €800 gaat worden.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Met de zwakte van de Euro, die ik zo snel ook niet meer sterk zie worden, zal de prijs eerder €900 à €1000 worden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Derr_Hans schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:59:
[...]

Ik hoop het niet, hoop echt dat het €700,- of minder gaat worden.
Enigste wat ze hebben gezegt dat $899,- nooit de bedoeling was.

Wellicht doen ze dit keer niet de nvidea price - 50 maar gok dat het geen nvidea price -150 wordt.
Maar heb echt zo'n vermoeden dat het €800 gaat worden.
Vergeet de extra 21% btw hier niet, die komt er sowieso overheen. Dus boven de 800 euro verwacht ik wel. Maar of ze daar de oorlog mee kunnen winnen?

[ Voor 4% gewijzigd door meljor op 12-02-2025 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
U vraagt, wij draaien.

Hierbij een prijzen leak (!) in CAD met USD omrekening erbij.

https://videocardz.com/ne...97-usd-rx-9070-at-586-usd

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-02-2025 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Zitten we toch aardig goed met de ramingen ^^. 9700XT ≈ €850 - €1000 inclusief btw.
Stiekem had ik wel gehoopt op €200 minder, maar ja AMD is AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miccamw2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 15:38
HugoBoss1985 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:03:
U vraagt, wij draaien.

Hierbij een prijzen leak (!) in CAD met USD omrekening erbij.

https://videocardz.com/ne...97-usd-rx-9070-at-586-usd
Zag het ook al voorbij komen, zou toch wel pijnlijk zijn dat de 9070XT 800-1000€ zou zijn voor ons inc. belasting, dat zou betekenen dat de 7900XTX de betere keuze is tenzij RT, maar de prijzen voor de XTX gaan sinds de 50xx launch ook al rustig aan omhoog.

Ik zit te kijken voor een upgrade van m'n 2060 super, overwoog eerst een 4070 super, wilde toen de 5080 afwachten, maar die prijzen zijn mij te gortig en zie die niet (snel) onder de 1300€ duiken. Zit nu de specs/benchmarks en prijs van de 9070XT af te wachten en dan de afweging 9070 XT vs 7900 XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CMT schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:19:
Zitten we toch aardig goed met de ramingen ^^. 9700XT ≈ €850 - €1000 inclusief btw.
Als inderdaad de prijzen gaan worden ben ik benieuwd hoe 'Doa' dat gaat zijn ten opzichte van de 7900XTX, immers als AMD's eigen slide klopt verslaat dit de XTX niet, maar gaat wel in dezelfde prijsrange vallen. En dan moeten we nog hopen dat de prijzen in de EU bij de shops 1:1 zijn qua omreken factor en niet zoals bij Nvidia ook nog eens fors duurder lijken te zijn die, met uitzondering van de FE's. Mogelijk direct een reden waarom we ook de XTX voorraad zien afnemen en prijzen zien toenemen.

Afbeeldingslocatie: https://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2025/01/amd-rdna-4-positioning.jpg

Dat zou wel weer heel 'des AMD's' zijn. Dus hopelijk trekken ze ergens nog een konijn uit de hoge hoed, door of meer performance te bieden dan de eigen slide doet voorspellen of dat deze pricing toch niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Kansloos, maar was er al bang voor. Hopelijk is het niet waar.

Maar mindere raster, minder Vram en iets betere RT voor de (huidige) prijs van een xtx is volledig kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

meljor schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:51:
Kansloos, maar was er al bang voor. Hopelijk is het niet waar.

Maar mindere raster, minder Vram en iets betere RT voor de (huidige) prijs van een xtx is volledig kansloos.
En wat als die XTX straks niet meer te koop is, en nVidia nog steeds €1.500 vraagt voor een 5080, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Mars Warrior schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:00:
[...]

En wat als die XTX straks niet meer te koop is, en nVidia nog steeds €1.500 vraagt voor een 5080, wat dan?
Dan had je 1-2 jaar geleden een XTX of 4080 Super moeten kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mars Warrior schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Dan heb je achter het net gevist ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:36
M.b.t. de XTX, ik hou deze voorlopig af, neem ik daarmee een risico. Nee. Als een fabrikant het gezond vindt om een product niet te leveren (Les 1 economie: nee verkopen) of te degraderen. Fine with that. Koop ik je product niet. De andere kant Nvidia, ook die manier van handel drijven keur ik af. Blijkbaar zitten zowel AMD als Nvidia in een luxepositie. NOFOMO hier ;)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Matti7950
CMT schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:19:
Dat zeg je, maar goedkoopste 7900 xt in newegg is 680$ (exclusief btw), goedkoopste 7900 xt was kort 680€ redelijk lang 700€ nu 735€, das nauwelijks +55€ versus dollar. Alleen bij laag aanbod, hoge vraag komt er bij EU wat bij.

2 weken na launch is 800€ zeker realistisch, door wat er nu met scalping achtige toestanden met Nvidia kaarten gebeurt. Maar op launch is 680-730€ (bedoelde prijs na afleiding dollar MSRP, en btw en AIB winst) is realistisch denk ik. (kan ook meteen Nvidia achtig zijn maar dat zou pr ramp voor Amd zijn).

Probleem voor AMD is 7900 GRE en XT. Die waren 580 € en 730€, de nieuwe kaarten zijn niet sneller, alleen moderner qua feature, en... AMD heeft geen extra VRAM dit keer. AMD koopt ook verouderde gdddr6 chips (lees= pak goedkoper). Sorry maar 800€ (zeker 6 maanden na launch) is slecht van Amd, mensen vergeten laatste generatie heus niet.

Maar jah Nvidia opent natuurlijk een zware deur op dit moment met slechtste voorraad ooit voor high-end kaarten (oude en nieuwe zijn allemaal weg en mega overpriced). En bedrijven zijn bedrijven. Maar wat na 100 000 9070 xt verkocht aan 800€? No way dat mensen dan blijven kopen, voorraad blijft liggen en amd moet ook nog marktaandeel terugkopen, daarvoor moet je aanwezig zijn (en sterk) in 490-720€ segment. Misschien dat de 9070 stiekeme extreme prijs prestatie bied en de 9070 xt (800€) z'n afgang red.

En wij hebben geen tarifs vergeet dat niet, dus als in America verkoop stilvalt gouden kans op europa met grote voorraad te veroveren.

[ Voor 56% gewijzigd door Matti7950 op 13-02-2025 14:34 ]

• Tricolores
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Dat is het hele punt natuurlijk. Voor honderd euro minder gaan mensen geen AMD kopen, dat is helaas de realiteit. Ze moeten veel agressiever zijn in hun prijszetting om marktaandeel terug te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Matti7950 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 03:42:

En wij hebben geen tarifs vergeet dat niet, dus als in America verkoop stilvalt gouden kans op europa met grote voorraad te veroveren.
Hou er wel rekening mee dat, helaas, tariffs in een globale markt vaak niet zo werken :P

Voorbeeld (gefingeerde cijfers), als een fabrikant alleen in de US importeert en verkoopt zal je inderdaad zien dat de US consument dat tariff normaliter moet dragen. Zeg het product kostte voorheen $1000, er komt een tariff waardoor de prijs met $100 duurder moet worden, de verkoper in de US zal, als hij niets van het tariff zelf absorbeert vanuit zijn marge nu $1100 gaan vragen. Jammer voor de Amerikaanse consument, maar ook een risico voor die verkoper, immers de kans is groot dat wanneer het product 10% duurder wordt, er minder afzet zal zijn.

En wat zie je dus vaak gebeuren in een globale markt bij zulke tariffs, dat ze globaal verdisconteert worden in de prijs zodat de 'pijn' verdeeld kan worden, waardoor er niet ineens op bijvoorbeeld alleen de US markt de prijzen omhoog schieten omdat die een tariff instellen, immers willen de fabrikanten en de rest van die keten zo'n belangrijke markt als de US niet zien krimpen.

En wat doen ze dan dus, in plaats van dat die $1000 GPU in de US $1100 wordt door de tariff, maken ze hem bijvoorbeeld $1020 in de US, en dan ook 20 euro duurder in Europa (waar wij dan ook nog weer eens BTW over betalen), 15-20 pond duurder in de UK en ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:52

Nikeo

Jawelles

Een fatsoenlijke 7800xt heb je voor ongeveer 520€ (479 laagste prijs voor het goedkoopste model)

Ik denk dat, als je die nu zou kopen, je wbt prijs kwaliteit geen spijt gaat krijgen als de 9070xt uitkomt. Een kennis heeft er net een gekocht op amazon en hij kan hem 30 dagen lang terugsturen. Zo lang legt hij hem op de plank in afwachting van de prijzen van de 9070 en xt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Dennism schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Als inderdaad de prijzen gaan worden ben ik benieuwd hoe 'Doa' dat gaat zijn ten opzichte van de 7900XTX, immers als AMD's eigen slide klopt verslaat dit de XTX niet, maar gaat wel in dezelfde prijsrange vallen. En dan moeten we nog hopen dat de prijzen in de EU bij de shops 1:1 zijn qua omreken factor en niet zoals bij Nvidia ook nog eens fors duurder lijken te zijn die, met uitzondering van de FE's. Mogelijk direct een reden waarom we ook de XTX voorraad zien afnemen en prijzen zien toenemen.

[Afbeelding]

Dat zou wel weer heel 'des AMD's' zijn. Dus hopelijk trekken ze ergens nog een konijn uit de hoge hoed, door of meer performance te bieden dan de eigen slide doet voorspellen of dat deze pricing toch niet klopt.
Het zou mij niet verbazen als AMD de release uitgesteld heeft om o.a. de oude voorraad weg te werken.
Mijn onderbuik gevoel zegt dat ze elk graantje gaan proberen mee te pikken van de situatie die Nvidia heeft gecreëerd. Dat zag je ook bij de vorige launch. Toen het niet meer verkocht ging het hard in prijs omlaag.
De 7900XTX Nitro heb ik ca. een half jaar later voor €1099.- + Starfield weten te krijgen.

Je zou ook van de RTX5080 zeggen dat het redelijk DOA is met de huidige vraagprijzen en toch zijn er genoeg die de absurde bedragen blijven betalen..het is bijna waanzin te noemen. De RTX4080 was voor minder aan geen hond te verkopen. Sommigen lijken ook wel geïndoctrineerd te zijn door de jarenlange veel te hoge MRSP en dat dan een goede prijs te vinden.
Matti7950 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 03:42:
[...]
Maar jah amd opent natuurlijk een zware deur op dit moment met slechtste voorraad ooit voor high-end kaarten (oude en nieuwe zijn allemaal weg en mega overpriced). En bedrijven zijn bedrijven. Maar wat na 100 000 9070 xt verkocht aan 800€? No way dat mensen dan blijven kopen, voorraad blijft liggen en amd moet ook nog marktaandeel terugkopen, daarvoor moet je aanwezig zijn (en sterk) in 490-720€ segment. Misschien dat de 9070 stiekeme extreme prijs prestatie bied en de 9070 xt (800€) z'n afgang red.

We zullen wel zien waar het schip strand. Zolang de prijzen bij Nvidia niet 'normaliseren' verwacht ik dat AMD gewoon hoog in blijft zetten. De voorraad 7900XTX is al bijna opgedroogd dus met de 9070XT hebben ze binnenkort redelijk vrij spel. Wat betreft de Trump belasting zie ik het somber in. Bedrijven hebben de neiging om elke vorm van belasting gewoon door te berekenen aan de klant/consument.
Aangezien Europa van Amerikaanse bedrijven moet inkopen zal de $ MSRP wel aangepast worden en ons indirect raken. Tenzij men hier genoegen neemt met minder marge. En dat zal dan weer afhangen van de vraag & aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:28
Er beginnen steeds meer "placeholder" prijzen van 1000+ euro op te duiken voor de 9070XT. Laten we er positief naar kijken en het zien als een teken dat we een 5080 concurrent hebben |:(

https://www.ep-mediastore...0-xt-16g-oc-p-466269.html

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Razkin schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:47:
Er beginnen steeds meer "placeholder" prijzen van 1000+ euro op te duiken voor de 9070XT. Laten we er positief naar kijken en het zien als een teken dat we een 5080 concurrent hebben |:(

https://www.ep-mediastore...0-xt-16g-oc-p-466269.html
Die €1.079 is mooi in lijn met de 5070 Ti prijzen van € 1.149 tot zelfs € 1.399 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 17-09 22:46
meljor schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Jij hebt liever voor 800 een langzamere 16gb kaart met iets betere raytracing dan een snellere 24gb die 50-100 meer kost en inmiddels al 2 jaar op de markt is? Das toch geen goede deal? Daar winnen ze niks mee.

En de Nvidia gekte gaat snel weer over. De 4080 was destijds een VEEL grotere sprong dan nu de 5080. En de 4080 werd al snel slecht verkocht en dus vervangen voor de goedkopere 4080 super. Dit houdt dus echt geen stand, ze mogen binnenkort blij zijn met msrp prijzen voor de 5080.
Voor een lagere prijs een kaart die waarschijnlijk (we weten het nog niet) gelijkaardig presteert in raster en beter in RT + FSR4 ondersteunt... terwijl het alternatief nóg duurder is? Of de goedkopere niet-XT.

Nja, waarom niet? Voor iemand die al een 7900 heeft is het niet zo interessant. Voor zij die mid-range 6000 of nog erger hebben echt wel.
Verder zie ik ook niet echt alternatieven. We kunnen blijven wachten op een moderne 300 euro RX480.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Arrigi schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Voor een lagere prijs een kaart die waarschijnlijk (we weten het nog niet) gelijkaardig presteert in raster en beter in RT + FSR4 ondersteunt... terwijl het alternatief nóg duurder is? Of de goedkopere niet-XT.

Nja, waarom niet? Voor iemand die al een 7900 heeft is het niet zo interessant. Voor zij die mid-range 6000 of nog erger hebben echt wel.
Verder zie ik ook niet echt alternatieven. We kunnen blijven wachten op een moderne 300 euro RX480.
Gelijkwaardig in raster als een xt misschien. RT gaat het niveau van Nvidia nog niet halen en fsr ook niet. Ik heb beide beschikbaar en hoewel dlss wat beter is dan fsr is het beide niks (vind ik). Dus als beide een stap omhoog gaan kan dlss misschien eindelijk "goed genoeg" zijn en loopt Amd daar wederom achteraan..

9070xt gaat geen verkeerde kaart worden hoor tegenover een 4070(ti). Denk alleen dat de prijs gaat tegenvallen en dan was en blijft een xtx de betere keuze.

En dan schieten we met Amd deze generatie ook niks op, net als de 5080 en 5070(ti).

Maar hey, ik laat me graag verrassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 19:54
Als ik de nieuwe lijn zie van Nvidia en AMD dan ben ik blij dat ik de 7900GRE heb gekocht voor 599 euro. (en dat deed al pijn om eerlijk te zijn)
Ik zie de nieuwe modellen weinig toevoegen behalve wat snelheid maar met een prijskaartje van 2-3x

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:13
Gisteren was er een 7900XTX drop op Amazon.de voor €888. Ik heb hem na lang twijfelen gekocht. Mocht de 9700XT toch zo goed zijn, en beschikbaar zijn dan kan ik altijd nog kijken of ik de XTX terugstuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Blijkbaar is het nu zeker dat 28 februari 'het announcement' event is voor RDNA4 kaarten.

@ Duchy welke kaart heb je gekocht? Hier in Benelux kort 870€ maar nu al pak meer.

[ Voor 33% gewijzigd door Matti7950 op 15-02-2025 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Wederom weer wat mooie leaks op Videocardz.

Iemand heeft een Gigabyte 9070 XT in handen gekregen, uitgepakt en maten genomen (en hij staat/stond te koop voor €1600).
Er staat ook een leak (!) release date (6 maart) voor de non-XT kaart vermeld.

Dus AMD kijkt toch echt de kat uit de boom en released na de 5070Ti (XT) en de 5070 (non-XT).

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-02-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnos88
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-09 11:02
Dutchy007 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:55:
Gisteren was er een 7900XTX drop op Amazon.de voor €888. Ik heb hem na lang twijfelen gekocht. Mocht de 9700XT toch zo goed zijn, en beschikbaar zijn dan kan ik altijd nog kijken of ik de XTX terugstuur...
Ik krijg een 7800XT binnen vandaag. FF kijken wat er binnen nu en een maand gebeurd, zit al sinds eind november zonder gpu. Leuk man je eerste PC bouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:13
Matti7950 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 03:50:
Blijkbaar is het nu zeker dat 28 februari 'het announcement' event is voor RDNA4 kaarten.

@ Duchy welke kaart heb je gekocht? Hier in Benelux kort 870€ maar nu al pak meer.
ASUS Dual Radeon RX 7900 XTX OC Edition. Ik zie dat NBB.com hem voor iets meer in de aanbieding heeft. Mindfactory.de heeft ook nog andere kaarten als opties, maar die verzenden niet naar NL. Dan moet je met mailboxde aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:57
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:15:
Dus AMD kijkt toch echt de kat uit de boom en released na de 5070Ti (XT) en de 5070 (non-XT).
En wederom gaat AMD dus geen enkele poging doen om een product zelfverzekerd op de markt te zetten. De tactiek blijft dus simpelweg een fractie goedkoper te moeten zijn en stilletjes hopen dat de consument het een goede deal gaat vinden. Stel je voor dat ze een keer lef gaan tonen ipv lauw achter Nvidia aan blijven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sjekneck schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:16:
[...]

En wederom gaat AMD dus geen enkele poging doen om een product zelfverzekerd op de markt te zetten. De tactiek blijft dus simpelweg een fractie goedkoper te moeten zijn en stilletjes hopen dat de consument het een goede deal gaat vinden. Stel je voor dat ze een keer lef gaan tonen ipv lauw achter Nvidia aan blijven lopen.
Tsja, zijn er veel andere keuzes dan?

Als ze de prijs initieel te hoog maken dan komt dat in elke review terecht (slechte prijs/prestatie) en lopen er ook weer mensen te klagen en moet AMD de prijzen verlagen.

Dat gezeur hebben ze nu waarschijnlijk niet: als de prijs/prestatie goed is, dan wordt dat punt hopelijk door reviewers overgeslagen en gaat het echt wat de kaart kan en hoe deze in het totale speelveld past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nou ja, als ze een heel efficient ontwerp hebben kunnen ze het zo scherp in de markt zetten dat Nvidia niet mee wil gaan in de prijzenslag, en dan kunnen ze marktaandeel winnen.

Er is alleen één probleem: Het is niet een heel efficient ontwerp. Gebaseerd op foto's is de verwachting dat de 9070's een die size hebben die vergelijkbaar is met een 5080. Nu is hun VRAM wel wat goedkoper, maar onder de streep zullen de ruwe kosten van een 5080/5070ti en een 9070/9070XT niet zover uit elkaar liggen. En een 5070 heeft zelfs een kleinere die. Dus ze hebben simpelweg niet een geweldige positie om een prijzenoorlog te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Mars Warrior schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Tsja, zijn er veel andere keuzes dan?

Als ze de prijs initieel te hoog maken dan komt dat in elke review terecht (slechte prijs/prestatie) en lopen er ook weer mensen te klagen en moet AMD de prijzen verlagen.

Dat gezeur hebben ze nu waarschijnlijk niet: als de prijs/prestatie goed is, dan wordt dat punt hopelijk door reviewers overgeslagen en gaat het echt wat de kaart kan en hoe deze in het totale speelveld past.
Moeten ze natuurlijk wel zorgen dat de prijs laag genoeg is om een aanzienlijk deel van de markt te verleiden niet voor Nvidia te kiezen, en dat de kaarten ook echt voor die prijs verkocht worden waarmee ze gaan komen op de event en dat er volume is. Je ziet reviewers immers steeds meer ageren naar de MSRP's van de AIB's die vaak flink hoger liggen dan de MSRP's van bijvoorbeeld Nvidia, maar ook AIB's en dan heb je nog de andere partijen die momenteel allemaal een stuk van de taart willen, waardoor je ziet dat nieuwe GPU's weer voor flink hogere bedragen weggaan dan de MSRP's zouden doen vermoeden en dus veel reviewers in de reviews steeds vaker aangeven dat men niet moet uitgaan van de MSRP's die de chipbakkers erop plakken.

Ik zie memes al weer komen wanneer bepaalde Sku's wel een startprijs van $899 of omgerekend naar euro's een vergelijkbare prijs zouden hebben (aangezien dit in het betreffende artikel teruggerekend is van gelekte EU prijzen is uit Bulgarije, waardoor er mogelijk al BTW in zit)
https://x.com/AzorFrank/status/1884017421134225410

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 15-02-2025 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matti7950
@ Sissos

Ik zie dat anders, 7900 xt kon uiteindelijk makkelijk aan 750€ staan (wel niet lager, is duidelijk dat lager amd niet wou, bv 6950 xt heeft 650€ bereikt een keer zelfs 600€.

7900 xt heeft chiplets (goedkoper) maar heel chaotisch setup, alles moet aan mekaar gezet worden qua chips, dat zijn ook kosten é... En 20gb vs 16gb nu (en GDDR6 is nu heus goedkoper dan toen).

Dan is er ook nog de line up, hoe meer kaarten hoe meer Driver/ software support nodig is. Alles duid er op dat er maar 4 kaarten zijn, en dat ze gewoon voor 9070 alles naast elkaar in grootte verdubbeld hebben. Dit word de makkelijkste line up ooit om software matig te supporten : (lees goedkoper).

Ik zeg niet dat amd het zal doen of moet doen... Maar 630€ is zeer goed mogelijk volgens mij.

En dan is er nog iets, 7000 series heeft Amd achteloos gekeken naar marktaandeel, nu zal dat wel anders zijn, nog meer zakken is uit boze. Ook console verkopen zijn héél laag, misschien komt er silicon vrij dat voor gpu's kan gebruikt worden voor gaming markt en kan amd zo meer produceren om 'fomo - te lage productie = hogere prijzen' tegen te houden.

Hoe meer ik alles zo beetje bekijk hoe meer ik zekerder word van het prijs bereik, al is de 9070 een moeilijke. Als die GRE level word, qua prijs/prestaties, moet het bijna 500€ of lager worden, is het 7800xt successor, eerder 530-560€, 600€ kan, maar dan eerder inflated niet MSRP prijs, als 9070 xt 800€ wordt.

De 9070 XT ga ik opslitsing in 'slechte voorraad' en goeie voorraad omdat Nvidia wel duidelijk heeft gemaakt dat dit belangrijk is, zelfs 4080 zijn +300€.

9070 XT 'slechte voorraad' 800-1000€ (hoger zie ik maar heel kort gebeuren omdat Nameshare (zit bij Nvidia) toch tegen heeft. Ook zie ik de 7900 xtx performance geruchten als cherry picking bv die black ops data, als dat een van weinige waarnemingen is, is het sowiso eerder 4080 -3%, want er zijn nog games als black myth wuking die de kaarten zeker naar beneden trekken.

9070 XT goede voorraad: Slechtste prijs 800€, hoger zal echt niet pakken bij mensen, bv je kon onlangs nog 4070 ti super kopen voor 930€, die mensen gaan nu niet wachten om zoveel voor amd te betalen. Ook hoe snel de 9070 xt ook is, het is een budget achtige kaart, geen extra ram, geen Gddr7, overklokking voor snelheid (wel wat ipc), oudere node (4 nanometer). Maar zeker na eerste 4 maanden kan de 800€ onmogelijk standhouden, zelfs 700€ word veel maar is mogelijk als amd hem eerder als XTX opvolger dan XT opvolger ziet (7900's). 650-670€ lijkt me veel realistischere prijs. Want hiermee ben je goedkoper dan 7900 xt (toch iets waar mensen op wachten), niet te veel duurder als 7800 xt en 7900 GRE, en zeker sneller. Hogere msrp dan dit is uit den boze want Hardware unboxed en vele anderen zijn vurig boos op Amd voor hoge launch prijzen en ze verprutsen ook de openingsreviews hiermee, dus hogere 'bedoelde' prijs dan 675€ zie ik als een fout van Amd (voor henzelf). Vraag en aanbod kan natuurlijk nog roet in eten gooien, zeker nu Nvidia waarschijnlijk slechtste verkoop in tijden bij launch heeft. Maar eerlijk Amd kan gerust (AIB, heel m'n prijzen zijn AIB en niet msrp/founders editie) gerust 630€ targetten met kaart. 500-590€ zou met véél geluk kunnen maar dat zie ik niet meer goedkomen. 630€ omdat ik er bij blijf dat 9070 xt minstens 100€ goedkoper is om te maken dan 7900 xt, dus hiermee kunnen ze zelfde winstmarge najagen. Deze prijs zal pas lukken nadat voorraad er gewoon is, en dat interesse bij mensen lager geworden is, dit laatste is moeilijke omdat zowel amd als Nvidia's 'oudere kaarten' (en 5000 series nvidia) slechter beschikbaar zijn.

Kortom: 800-1000€: slechte marktomstandigheden, gieriger amd. 630-750€ als Amd doet wat ze moeten doen, competitief zijn, niet te gierig zijn, goedkoop produceren (GDDR6 moet echt wel goedkoop in te kopen zijn nu bv), en als ze wat markt aandeel willen jatten. Amd kan zich ook niet veroorloven om even gierig als Nvidia te zijn (dat wil zeggen 5080 -15% prijs), of zelfs zo gierig als 7900 xt launch. Dus buiten launch zie ik 800€ als onrealistisch voor Amd zelf, tenzij ze wafers willen switchen van gaming markt naar AI/epic chips. Maar dan gooien ze bijna handdoek in ring voor Radeon divisie. 500-590€ niet realistisch, zeker met btw, zwakkere euro, en handelsoorlog door rekenenen, en gierige AIB's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Als je €675 also euro MSRP wil vanuit AMD zit je wel te kijken naar een maximaal $ MSRP van $585 op het moment. Aangezien AMD op launch day altijd werkt met Europrijs = dollar prijs omrekenen naar euro's + 21% en dan afronden op het dichtstbijzijnde 'leuke' bedrag.

Nu zegt AMD dat het geen $899 zal zijn, maar $585 is dan wel weer een heel stuk lager dan wat tot nu toe geleaked is de laatste dagen.

Als je hier kijkt bijv. die je XFX's 'MSRP' Model op $749 staan, dat zou hier €859 of €869 worden als die leak zou kloppen.

https://videocardz.com/pi...-in-leaked-amazon-listing

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 15-02-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Dennism schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:27:
Als je €675 also euro MSRP wil vanuit AMD zit je wel te kijken naar een maximaal $ MSRP van $585 op het moment. Aangezien AMD op launch day altijd werkt met Europrijs = dollar prijs omrekenen naar euro's + 21% en dan afronden op het dichtstbijzijnde 'leuke' bedrag.

Nu zegt AMD dat het geen $899 zal zijn, maar $585 is dan wel weer een heel stuk lager dan wat tot nu toe geleaked is de laatste dagen.
Klopt niet altijd é die +21% bv 7900 xt is 'geëindigd' in 660$, hier in Europa 680€. Maar 700 dollar/euro newegg vs tweakers goedkoopste kaart (meestal hellhoud, ervoor ook nog saphire puls), die zowel in amerika als hier voor ruime tijd beschikbaar was, al moet ik zeggen dat het lang 750€ was, dus +50€ markup :D Dus geen +21%. Dat zou al 847€ ongeveer moeten zijn. Is ook vraag gedreven, 7900 xt vraag was héél slecht, tot nu, nu plots wil iedereen die nu kaart nodig heeft zo'n kaart omdat Nvidia value extreem slechte is, en dus weer +60€ voor Hellhoud.

Bij launch + marktwerking heb je wel gelijk dat wij die +21% (in realiteit vaak +16% door nog wat betere euro vs dollar) moeten betalen, maar na 'rust in de markt' lijkt soms toch € equals dollar zijn ding te doen niet altijd, hangt af van concurrentieniveau op markt. (en om te concurreren moet er véél voorraad zijn).

Vergeet ook niet dat er een recessie is, ook in gaming land. De enigste reden voor deze extreem hoge prijzen is dat AI blij is om te hele koek over te nemen voor nog grotere winst. Maar als je 'lage productie' hoge prijs hanteert als Amd, hoe kun je dan ooit nog 20% marktaandeel krijzen? Niet é. Pas op, op launch zie ik het niet goedkomen, Amd kaarten, met beetje zin voor overdrijving zullen zeker uitverkocht zijn, gewoon al door slechte 'alle nvidia kaarten' stock, en lage 7000 series stock.

Nujah misschien stoppen mensen met 7900xt te kopen, zak hij weer in prijs, raakt hij niet verkocht door launch 9070 xt en zakt hij plots naar 600€. Dan heeft hij eindelijk de prijs die ik wil bereikt :D ik klok hem wat lager (ik haat die 330 wat power usage), dus dan heb ik alles wat ik wil, alleen jammer van FSR4 maar kan zonder, eerlijk gezegd.

We zien wel, het zijn rare gpu tijden, moeilijk om ergens begrip van te hebben, bv AIB zijn extreem gierig op zelfs 'verouderde' 4080, maar niet op 7900 xtx, beetje raar, of ze zijn wel gierig maar is nog actieve 'al verkochte' voorraad, voor AIB gierigheid, dat kan ook.

Maar wat doen AIB's dan met 7800xt/7900 GRE achtige kaart? (9070 non XT dus)? Die kan onmogelijk voor 600€ of meer verkocht worden, zelfs GRE vind je nu nog voor 640€ (was lang 580€), ook zij moeten toch bepaalde vraag/aanbod/dit is de prijs voor dat marktsegment'- regels respecteren? (de launch uitgenomen natuurlijk, FOMO kan prijzen altijd slechter maken).

[ Voor 38% gewijzigd door Matti7950 op 15-02-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Matti7950 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Klopt niet altijd é die +21% bv 7900 xt is 'geëindigd' in 660$, hier in Europa 680€ maar 700 dollar/euro (newegg vs tweakers goedkoopste kaart (meestal hellhoud, ervoor ook nog saphire puls). Dus geen +21%. Dat zou al 847€ ongeveer moeten zijn. Is ook vraag gedreven, 7900 xt vraag was héél slecht, tot nu, nu plots wil iedereen die nu kaart nodig heeft zo'n kaart omdat Nvidia value extreem slechte is, en dus weer +60€ voor Hellhoud.

Bij launch + marktwerking heb je wel gelijk dat wij die +21% (in realiteit vaak +16% door nog wat betere euro vs dollar) moeten betalen, maar na 'rust in de markt' lijkt soms toch € equals dollar zijn ding te doen niet altijd, hangt af van concurrentieniveau op markt. (en om te concurreren moet er véél voorraad zijn).
Ik heb het niet over de laagste prijzen gedurende een generatie, en in dit voorbeeld ook niet over AIB prijzen, maar over de prijzen in de AMD Shop op launch day. Dat is tot nu toe altijd dollar omrekenen naar euro prijs (vandaag zou dat zijn dollar prijs x 0,95 en dan *1,21) . Wat er maanden laten in een firesale gebeurt is voor launch day niet heel erg interessant, als dat prijs patroon van de 7000 serie weer gebeurt betekent dat simpelweg dat er amper vraag is en AMD de boel aan de spreekwoordelijke straatstenen niet kwijt raakt en dat de 9000 serie dus ook weer een flater is. Laten we hopen voor AMD dat dit niet het geval gaat zijn en ze deze generatie geen idioot prijs gestunt nodig hebben om wat kaarten te verkopen. Ze moeten share willen deze generatie, dat gaat als dat gebeurt niet echt lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, ik wil toch opmerken dat Navi 48 er niet slecht uit lijkt te zijn. Niet dat we veel weten, maar toch.
Het gaat weer eens de klassieke 64CU/4096ALU worden en clock speeds lijken richting de 3GHz te gaan. Kijk je dus naar 24,5TFOPS en daarmee zit je rond de RX7900XT. Nu komt AMD in de regel wel met functioneel meetbare verbeteringen in architectuur. Het is niet tientallen procenten, maar meestal wel iets meetbaar,s dus niet een paar procent. Komen ze daar nu weer mee, tja dan zitten ze waarschijnlijk al dicht tegen de RX7900XTX aan. Navi 48 is weer monolithisch en de clock speeds gaan omhoog, wat in ieder geval al een effect op de snelheid van de caches zal hebben. Zo vermoed ik, komen ze weg met een 256 bit bus en goedkoper GDDR6.

Tegenover staan de RTX5070Ti en RTX5070. Tja, alles wat we weten en rondgaat in geruchten, suggereert dat die niet veel meer dan 10% sneller dan een RTX4070Ti Super gaat zijn. Navi 48 kan heel goed iets sneller zijn. De RTX5070, tja ik heb ernstige twijfels of die zelfs de RTX4070 Super of RX7800XT gaat halen qua prestatieniveau. Leuk dat die chip kleiner is, er zit ook niks op.

RX9070 lijkt dan alweer weer 56CU/3584ALU te worden. Hoe origineel. :z
Dat is dus weer eens 87,5% van de volle chip. Zeg wat clock speed eraf en maak er 15% langzamer van. Tja, ik zou echt niet verbaast zijn als deze rond de RTX4070Ti Super gaat presteren en zomaar 15-20% sneller gaat zijn dan de RTX5070. Ik zie de RX9070 eerder dichterbij de RTX5070Ti zitten dan de RTX5070.

En als dit klopt, dan is dat het dilemma voor AMD. Blackwell is zo zwak dat AMD waarschijnlijk eerder gaat overpresteren ten opzichte van interne verwachtingen. Wat nu? Gaan ze geprojecteerde prijzen aanhouden en zetten ze Navi 48 in de markt als de Navi 32 vervanger, wat Navi 48 is? Of gaan ze omhoog?

Navi 48 is iets groter dan Navi 32, maar niet veel. Het lijkt 350mm2 om 390mm2 te worden. De 350mm2 was chiplet waar voor en nadelen aan zitten. Navi 48 is monolitisch. Ik denk dat het kostenverschil niet bijzonder groot zal zijn tussen de twee, zeker niet om bijvoorbeeld $700 te rechtvaardigen voor de RX9070XT. Maar de vraag is en blijft, gaan ze die nu in de markt zetten als RX7800XT vervanger, dus $500, misschien $550, of gaan ze nu omhoog in prijs omdat Blackwell gewoon niks is?

En stel ze doen nu gewoon eens niet dom en kiezen voor $550. Dat is 73,33% van de MSRP van de RTX5070Ti. Dan kom je eindelijk bij een prijsverschil waar mensen misschien eens overwegen om niet voor de standaard Nvidia te gaan. Want er steeds $50 a $100 onder de prijs gaan zitten, is echt zo'n succes. :z

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/XrUgZGUeXWa2afwyQMtK6g-970-80.png.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:54:

Navi 48 is iets groter dan Navi 32, maar niet veel. Het lijkt 350mm2 om 390mm2 te worden. De 350mm2 was chiplet waar voor en nadelen aan zitten. Navi 48 is monolitisch. Ik denk dat het kostenverschil niet bijzonder groot zal zijn tussen de twee, zeker niet om bijvoorbeeld $700 te rechtvaardigen voor de RX9070XT. Maar de vraag is en blijft, gaan ze die nu in de markt zetten als RX7800XT vervanger, dus $500, misschien $550, of gaan ze nu omhoog in prijs omdat Blackwell gewoon niks is?

En stel ze doen nu gewoon eens niet dom en kiezen voor $550. Dat is 73,33% van de MSRP van de RTX5070Ti. Dan kom je eindelijk bij een prijsverschil waar mensen misschien eens overwegen om niet voor de standaard Nvidia te gaan. Want er steeds $50 a $100 onder de prijs gaan zitten, is echt zo'n succes. :z

[Afbeelding]
Die $550 zou natuurlijk voor de consument heel mooi zijn, maar ik vraag me wel af of AMD dat zou willen, tenzij ze 'gedwongen' worden. Als immers die 390mm2 klopt, is dat groter dan een GB203 op dezelfde node. Dan zouden ze dus, als de geruchten correct zijn minder performance per mm2 uit het silicon halen dan Nvida (wat volgens mij ook wel eens anders is geweest wanneer de node vergelijkbaar was), maar ze zouden dan ook $550 vragen voor iets groters dan waar Nvidia $999 voor vraagt, dat moet toch ergens enorme pijn doen bij de engineers. Nu is $50-$100 minder dom, daar is iedereen het denk ik wel over eens, maar 45% 'korting' ten opzichte van de concurrentie is wel weer heel veel. Goed voor marketshare vermoed ik in zo'n geval, maar halen ze dan nog wel de marge die je wil halen op een product als dit, zelfs tijdens een marketshare play.

Intel zie je immers hun potentieel 'veel te dure' qua perf/mm2 B580 ook niet leveren voor $250

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit gaat niet om wat mooi voor de consument is.
Ze zijn bij Radeon naar 10% marktaandeel gezakt. MSI is al gestopt als AIB (niet dat ik die mis) en de kosten voor elke nieuwe generatie zullen alleen maar oplopen, zowel qua R&D als productie van videokaarten. Dat moeten ze uitsmeren over steeds minder videokaarten die ze verkopen. En dan moeten ze ook nog eens blijven innoveren op hardware en software.

Dit is een doodlopende weg. Als ze niet terug weten te komen naar een meer leefbare 30% of meer, dan is het over een paar generaties misschien wel gedaan met discrete Radeon GPU's. Je kan niet 3x zoveel omzet gaan halen uit je 10% marktaandeel om het te kunnen blijven betalen. Waarom denk je dat er geen high end RDNA4 is? En voor de volgende generatie lijkt er ook geen high end verwacht te worden. Ze kunnen dit gewoon niet meer betalen omdat ze het niet terugverdienen.

Navi 44 is waarschijnlijk Navi 48 door de helft gehakt, dus 32CU/2048/128 bit bus. Ook dat zal zo zijn om kosten te besparen. Ik vermoed dat ze deze generatie dus eigenlijk maar een configuratie hebben ontworpen en die doormidden hakken/twee aan elkaar plakken. RDNA3 had nog drie aparte configuraties. RDNA2 had er ook drie en dan Navi 24 wat een doormidden gehakte Navi 23 is.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-02-2025 15:30 ]

Pagina: 1 ... 100 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.