Dennism schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:27:
Als je €675 also euro MSRP wil vanuit AMD zit je wel te kijken naar een maximaal $ MSRP van $585 op het moment. Aangezien AMD op launch day altijd werkt met Europrijs = dollar prijs omrekenen naar euro's + 21% en dan afronden op het dichtstbijzijnde 'leuke' bedrag.
Nu zegt AMD dat het geen $899 zal zijn, maar $585 is dan wel weer een heel stuk lager dan wat tot nu toe geleaked is de laatste dagen.
Klopt niet altijd é die +21% bv 7900 xt is 'geëindigd' in 660$, hier in Europa 680€. Maar 700 dollar/euro newegg vs tweakers goedkoopste kaart (meestal hellhoud, ervoor ook nog saphire puls), die zowel in amerika als hier voor ruime tijd beschikbaar was, al moet ik zeggen dat het lang 750€ was, dus +50€ markup

Dus geen +21%. Dat zou al 847€ ongeveer moeten zijn. Is ook vraag gedreven, 7900 xt vraag was héél slecht, tot nu, nu plots wil iedereen die nu kaart nodig heeft zo'n kaart omdat Nvidia value extreem slechte is, en dus weer +60€ voor Hellhoud.
Bij launch + marktwerking heb je wel gelijk dat wij die +21% (in realiteit vaak +16% door nog wat betere euro vs dollar) moeten betalen, maar na 'rust in de markt' lijkt soms toch € equals dollar zijn ding te doen niet altijd, hangt af van concurrentieniveau op markt. (en om te concurreren moet er véél voorraad zijn).
Vergeet ook niet dat er een recessie is, ook in gaming land. De enigste reden voor deze extreem hoge prijzen is dat AI blij is om te hele koek over te nemen voor nog grotere winst. Maar als je 'lage productie' hoge prijs hanteert als Amd, hoe kun je dan ooit nog 20% marktaandeel krijzen? Niet é. Pas op, op launch zie ik het niet goedkomen, Amd kaarten, met beetje zin voor overdrijving zullen zeker uitverkocht zijn, gewoon al door slechte 'alle nvidia kaarten' stock, en lage 7000 series stock.
Nujah misschien stoppen mensen met 7900xt te kopen, zak hij weer in prijs, raakt hij niet verkocht door launch 9070 xt en zakt hij plots naar 600€. Dan heeft hij eindelijk de prijs die ik wil bereikt

ik klok hem wat lager (ik haat die 330 wat power usage), dus dan heb ik alles wat ik wil, alleen jammer van FSR4 maar kan zonder, eerlijk gezegd.
We zien wel, het zijn rare gpu tijden, moeilijk om ergens begrip van te hebben, bv AIB zijn extreem gierig op zelfs 'verouderde' 4080, maar niet op 7900 xtx, beetje raar, of ze zijn wel gierig maar is nog actieve 'al verkochte' voorraad, voor AIB gierigheid, dat kan ook.
Maar wat doen AIB's dan met 7800xt/7900 GRE achtige kaart? (9070 non XT dus)? Die kan onmogelijk voor 600€ of meer verkocht worden, zelfs GRE vind je nu nog voor 640€ (was lang 580€), ook zij moeten toch bepaalde vraag/aanbod/dit is de prijs voor dat marktsegment'- regels respecteren? (de launch uitgenomen natuurlijk, FOMO kan prijzen altijd slechter maken).
[
Voor 38% gewijzigd door
Matti7950 op 15-02-2025 14:40
]