Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Matti7950 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:16:
@ Sissos

Ik zie dat anders, 7900 xt kon uiteindelijk makkelijk aan 750€ staan (wel niet lager, is duidelijk dat lager amd niet wou, bv 6950 xt heeft 650€ bereikt een keer zelfs 600€.

7900 xt heeft chiplets (goedkoper) maar heel chaotisch setup, alles moet aan mekaar gezet worden qua chips, dat zijn ook kosten é... En 20gb vs 16gb nu (en GDDR6 is nu heus goedkoper dan toen).
Chiplets zijn goedkoper, wanneer de yields belabberd zijn, of doordat je daardoor minder masks hoeft te kopen (meer gebruiken van chiplets voor verschillende product families).

Maar de chiplet zelf heeft extra overhead aan IO (moet communiceren met andere chiplets, en dat is lastiger dan op een chip communiceren), en uiteraard zijn de interconnects ook niet gratis. De meest simpele kosten weinig, maar dan ga je met bandbreedte problemen uitkomen.

Onder de streep is het chiplet experiment voor consumenten GPUs redelijk mislukt kunnen we wel zeggen denk ik. En daarmee wil ik niet zeggen dat het niet in de toekomst alsnog zal komen, maar vooralsnog blijven we lekker monolitisch.

En verder is er genoeg marge om goedkoper te gaan zitten, maar als het enige resultaat is dat Nvidia dan prijzen verlaagd, dan kost het vooral eigen marge, en dat vinden aandeelhouders niet leuk, en levert nou ook niet veel op. Enige hoop is dat Nvidia niet lager dan wil gaan zitten omdat ze toch liever wafers besteden aan datacenters, en je dus wel meer marktaandeel kan krijgen. Maar goed, ik betwijfel het of we agressief geprijsde (AMD) GPUs gaan zien anytime soon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
@DaniëlWW2 Dat is natuurlijk duidelijk en begrijpt iedereen, alleen wijst zo weinig er tot nu toe op dat ze dat inderdaad aan het doen zijn of dat ze dat echt willen, ik in ieder geval mis simpelweg commitment, het straalt allemaal gewoon niets uit de laatste weken.

Daarnaast hadden ze dan dit hele dansje imho niet hoeven opvoeren, dit voor $550 (als het dan ook echt $550 is, en verkrijgbaar is), als de laatste geruchten kloppen qua performance is gewoon een goed product, wat de consument toch wel koopt. Iets wat ik destijds ook al zei, als je echt marktaandeel wil winnen, lever dan simpelweg wat deze markt nodig heeft: Een goed product voor een goede prijs en goed verkrijgbaar, dat verkoopt zichzelf in een GPU markt is al jaren op zijn best 'matig' voor alles dat geen halo Sku is.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 15-02-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb ook werkelijk geen flauw idee waar ze nu weer mee bezig zijn.
Maar er zijn valide redenen te bedenken en geven waarom de RX9070 series dus helemaal niet zo duur moeten zijn, buiten wensdenken. En dat wou ik wel gezegd hebben. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
Voor mij zijn het 'laagste AIB prijzen over langere termijn (meer dan 3 maanden aangehouden, om uitschieters te voorkomen). Bv 6950 xt was 700-800€, maar hij heeft 6 maanden aan 650€ gestaan, dan zie ik 650€ als prijs.

Punt is wel, Nvidia en AMD zijn enorm gierig om oude generaties niet meer te laten overlappen en 'uitverkoop' te moeten doen, is duidelijk dat 7900xt zo goed als zeker geen 650€ of lager wordt (maar kan altijd, blijf hopen).

MSRP, founders edition, amd shop modellen: Ik heb deze opgegeven, ze zijn gewoon 'lucht' en bestaan niet. Zeg het aan 50 mensen, en die proberen allemaal, waarschijnlijk maar 1 die er in slaagt een te krijgen voor de bedoelde prijs. Hoewel founders edities serieus verbeterd zijn, vind ik ze nog wel wat overlaten soms aan bv airflow en geluid (zeker bij Amd), dus zelfs 'goedkope' kaart (bv Gigabyte windforce x3, xfx merc 310 of powercolour hellhoud) zie ik als 'instap' = goedkoopste modellen. Soms zijn ze ook nauwelijks duurder dan msrp/founders kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:05
Matti7950 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:04:
Voor mij zijn het 'laagste AIB prijzen over langere termijn (meer dan 3 maanden aangehouden, om uitschieters te voorkomen). Bv 6950 xt was 700-800€, maar hij heeft 6 maanden aan 650€ gestaan, dan zie ik 650€ als prijs.
De €650 was destijds een dump-prijs om van oude voorraad af te komen. Dat is ongetwijfeld zonder marge of zelfs met verlies verkocht, dus geen prijs om als referentie te nemen.
Ik schat dat €900-€1000 een reële goede prijs voor zo'n kaart zou zijn geweest.
Het was in 2021-2022 een halo product met een behoorlijk grote chip van 520 mm2 en een goed PCB ontwerp waar niet op beknibbeld is. O.a. met 16x TDA21472 70A vrm's van hoge kwaliteit (de RX6950XT heeft een klasse hoger aan boord: TDA21490's 90A stages).

Ter vergelijking de 7900XTX heeft een composiet chip van 529 mm2. En verder meer van alles. Dus dan is de €900-€1100 prijs nog niet zo gek voor een high end product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:47
Mars Warrior schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Tsja, zijn er veel andere keuzes dan?

Als ze de prijs initieel te hoog maken dan komt dat in elke review terecht (slechte prijs/prestatie) en lopen er ook weer mensen te klagen en moet AMD de prijzen verlagen.

Dat gezeur hebben ze nu waarschijnlijk niet: als de prijs/prestatie goed is, dan wordt dat punt hopelijk door reviewers overgeslagen en gaat het echt wat de kaart kan en hoe deze in het totale speelveld past.
Ok en leg dit verhaal nu nog eens uit, maar dan met Nvidia. It makes no sense!

Feit dat AMD wacht laat zien hoe weinig vertrouwen er is in eigen line-up. De enige reden dat de prijs/prestatie goed lijkt te zijn is omdat ze net iets goedkoper zijn. Dit doen ze niet om de klant te bedienen, maar enkel omdat ze gewoon maximaal willen verdienen en hopen dat dit uitgelicht gaat worden in reviews. Zelfde zie je ook al jaren met features, AMD zit compleet stil en gaat pas iets doen als Nvidia ze dwingt. 2 tot 4 jaar later komen ze met een open alternatief en is het veel te laat om daar nog indruk mee te maken. Too little too late as always.

Ik blijf erbij, als AMD marktaandeel wil hebben dan moeten ze killer features gaan ontwikkelen en structureel Nvidia in diskrediet brengen door een dijk van product uit te brengen tegen een prijs waar wij als consument niet meer omheen kunnen. Op dit moment betalen letterlijk 9 op de 10 kopers liever 100 tot 150 extra aan Nvidia taks dan ze uberhaupt AMD overwegen. Raster op gelijk niveau is gewoon niet meer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Mars Warrior schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Zou een mooie stap zijn, zeker nu meer LLM's voor AMD geschikt gemaakt worden. Dan hoef je voor een aardige LLM geen absurd dure 5090 te kopen, maar neem je gewoon een 9070 XT 8)

In veel gevallen namelijk kan een GPU qua processing power best grotere modellen draaien, maar wordt deze beperkt door VRAM, waardoor het weer traag wordt. Dat nVidia dit al jaren kunstmatig beperkt weten we, dus het zou best een mooie actie zijn van AMD mocht dit gerucht kloppen.

Mijn 4060 Ti doet nu afhankelijk van de prompt 4-20 tokens/sec voor bijv. Mistral Small 22B. Voor hele kleine modellen topt het op 30 tokens/sec. Harder gaat de 4060 Ti niet.
Als ik het volgende mag geloven is de 7900XTX snel zat in dingen zoals Ollama:
https://news.ycombinator.com/item?id=42905082
Met het 32b model van deepseek die 25t/s doet.

Ik kan bevestigen dat de modellen zolang ze in het geheugen blijven erg snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:15:
[...]

Als ik het volgende mag geloven is de 7900XTX snel zat in dingen zoals Ollama:
https://news.ycombinator.com/item?id=42905082
Met het 32b model van deepseek die 25t/s doet.

Ik kan bevestigen dat de modellen zolang ze in het geheugen blijven erg snel zijn.
Ik draai DS 32b q4 en nog wat andere modellen in die grote, maar dat gaat als de brandweer op een XTX.
Beter dan de online diensten.
Zolang je maar niet boven de 20GB gaat.

Nu aan het experimenteren met RAG erbij :)

Mijn uren Fortnite zijn afgelopen twee weken dramatisch door het stoeien ermee O-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Sp3ci3s8472 @raymondw

Ik ben totaal niet bezig met dat soort modellen, maar wat zou zoiets doen op een 4090, 5090 als vergelijking? Om even een beetje een referentie kader te creëren over hoe goed de 7000 serie daarin is, en hoe goed / slecht de 9000 mogelijk kan zijn, want 16GB. Maakt dat bijv. de 9000 serie totaal oninteressant voor AI werk, wat goed voor gamers kan zijn, maar bijv. minder goed voor AMD, want je toch ook echt veel AI enthousiaste tegenwoordig consumenten kaarten kopen.

Edit: Na wat googlen zie je bijv. AMD en Nvidia hele verschillende resultaten posten....

AMD:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/gmtVVrVvQQUFwkCE.jpg

Nvidia:

Afbeeldingslocatie: https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2025/02/2025-02-04-image-4.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 16-02-2025 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:33:
@Sp3ci3s8472 @raymondw

Ik ben totaal niet bezig met dat soort modellen, maar wat zou zoiets doen op een 4090, 5090 als vergelijking? Om even een beetje een referentie kader te creëren over hoe goed de 7000 serie daarin is, en hoe goed / slecht de 9000 mogelijk kan zijn, want 16GB. Maakt dat bijv. de 9000 serie totaal oninteressant voor AI werk, wat goed voor gamers kan zijn, maar bijv. minder goed voor AMD, want je toch ook echt veel AI enthousiaste tegenwoordig consumenten kaarten kopen.

Edit: Na wat googlen zie je bijv. AMD en Nvidia hele verschillende resultaten posten....

AMD:

[Afbeelding]

Nvidia:

[Afbeelding]
Denkt dat het grote verschil te verklaren is dat Nvidia in de benchmark INT4 gebruikt. Verbeter mij maar als ik fout zit, maar bij de 7xxx van AMD is INT4 net zo snel als INT8.
https://www.medoid.ai/blo...gh-on-model-quantization/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 03:17:
[...]

Denkt dat het grote verschil te verklaren is dat Nvidia in de benchmark INT4 gebruikt. Verbeter mij maar als ik fout zit, maar bij de 7xxx van AMD is INT4 net zo snel als INT8.
https://www.medoid.ai/blo...gh-on-model-quantization/
Is dat niet FP4, waar RDNA3 geen native support voor heeft? Wat ook juist hetgeen is waarom mogelijk FRS4 minder potentie heeft op RDNA3.
Ik meende dat Int4 gewoon supported is op RDNA3

Zie ook bijv: https://community.amd.com...provements-on/ba-p/686157

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 16-02-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Is dat niet FP4, waar RDNA3 geen native support voor heeft? Wat ook juist hetgeen is waarom mogelijk FRS4 minder potentie heeft op RDNA3.
Ik meende dat Int4 gewoon supported is op RDNA3

Zie ook bijv: https://community.amd.com...provements-on/ba-p/686157
Ik dacht dat INT4 wel supported is, maar dat ze er geen performance winst mee hebben (vergeleken met INT8) en volgens mij Nvidia wel.
Ik zou dat even moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:04

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Ik dacht dat INT4 wel supported is, maar dat ze er geen performance winst mee hebben (vergeleken met INT8) en volgens mij Nvidia wel.
Als dezelfde registers INT4 en INT8 kunnen, dan zal de winst 0 zijn, maar als ze gesplitst kunnen worden dan zal de theoretische winst dus een factor 2 zijn. Zelfde met FP32 die bijv. ook 2xFP16 kunnen doen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Nog even verder gekeken, maar dit geeft volgens mij aan dat Int4 inderdaad factor 2 is van Int8:

https://gpuopen.com/learn/wmma_on_rdna3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 16:10
Is het nog de moeite om een 7900xt aan te schaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matti7950
Ja en neen. 20gb ram is beter, dus dat heb je al. Geheugenbandbreedte is hoger dan 9070 xt, maar het lijkt (zeg wel lijkt, want review moeten bevestigen) dat 9070 xt daar geen last van heeft, monolitic design + infinity cache lijkt op te lossen.

Qua prestaties zal het niet ver uit mekaar liggen zonder verrassingen, max 15% verschil (= trager) dan 9070 xt. Tenzij weer verrassing. 7900xtx prestaties geloof ik niet (kan wel).

Dan de prijs. 9070 xt is nog nooit zo onzeker gewest qua prijs. Wel mogen we 500 euro's nu wel zeker schrappen en 900€ ook (bevestiging Frank azor himself), met hoe duur Nvidia nu is en vraag en aanbod, Aib markup, scalping zie ik hem zeker 800€ gaan bij launch, maar daarna? 700€ is de max die ze na 3-5 maanden kunnen vragen en ik vind dat al veel. Want ze zeggen al heel RDNA 4 'wij doen alleen midrange en het zal menens zijn en interresant' plus amd heeft maar 10% marktaandeel. Dusja mijn gevoel zegt (nadat de scalping, aib, retailer shop markup shit over is, omdat voorraad te hoog is en ze moeten zaken tot 'marktprijs in evenwicht' dat het zal landen op 620€. Dat zou moeten interessanter zijn dan 7900xt, maar zekerheid is er niet, en je krijgt meer RAM.

Bovendien is 7900xt enigste kaart (samen met 7900 XTX) die door Nvidia hoge tekorten niet extreem in prijs lijkt te steigen. Hij wordt dus met dezelfde prijs stuk interessanter qua vergelijking met Nvidia.

9070 XT zal zuiniger zijn in sommige scenarios (als je hem lichtjes downklokked zonder twijfel) dan 7900 xt, die laatste is lomper qua design (chiplet) en dus minder zuinig, alleen de hoge klokt vrezet wat power (9070 xt), 9070 xt zal ook betere Ray tracing en FSR 4 hebben, en ook wat betere decoding. Geef je heir niet om blijft 7900 xt heel interessant (ik twijfel ook namelijk).

de 9070 zou heel interessant moeten worden, zo goed als break even (min of plus 8% max) met 7900xt, in principe zou deze kaart betere prijs prestaies als 9070 xt moeten bieden (bv 7900 gre was ook zo), maar de huidige geruchten duwen hem hoog genoeg om 'maar' 100€ goedkoper te zijn dan XT. Hiervoor zie ik 2 redenen, AMD openet hard op 9070 xt en negeert voorlopig 9070 wat (maar die zal heus aangroeien, elke bin die wat slechter is komt daar terecht), ook zou hij pak sneller dan 5070 kunnen zijn, terwijl 5070 ti en 9070 xt break even lijken te worden. En door scalping en andere shit, worden goedkopere kaarten meestal mindere interessant (vraag aanbod helemaal krom). Maar binnen pakweg 4 maanden zou hij naar mijn mening 150-200€ goedkoper dan XT moeten zijn (tenzij die laatste ook heel scherp en overwacht daalt onder 590; dan max 475 als laagste prijs voor non XT, bij hogere prijzen, 150+ € verschil.

Voor mij persoonlijk zijn er 3 opties:

7900 xt word zoals 6950xt, toch in uitverkoop gezet en land op 650€ (is m'n target prijs namelijk), word best interessant, zeker als je nieuwe features niet nodig hebt. Wel lastiger zuinig te krijgen (kan wel).

9070: door de hele uphype, tekorten, Nvidia die heel greedy is (2000€ 5080's) kan de 9070 XT teveel naar high-end neigen en daardoor duurder worden, dat maakt dat de 9070 de enigste prijs prestatie kaart is die blijft in middensegment. (7800xt /7900 gre opvolger zeg maar). Dan is het duidelijk: deze is de te kopen kaart.

9070 xt: Amd lijkt niet echt te wegen wat te willen doen, voor de jaarwisseling hype van nieuwe kaarten, zette het sterk in op 'RDNA 4 is eenvoudig, prijs kwaliteit en... kaart 'voor de massa'. Dat allemaal suggereert 530-660€ voor mij (AIB, MSRP model moet daardoor nog goedkoper), maar nu laatste tijd (zeker bij launch althans) steigt het gevoel dat het 800€ kaart word, heel veel internet mensen zeggen ook direct 'ja dat is goeie prijs' dat kan Amd op foute ideëen zetten (maanden geleden was alles boven 600$ nog 'dead on arivall' reacties, nu komen er meer mensen zoals Dennis die prijsverhoging keihard aanvaarden). Dusja kan alle kanten op. Gevoel zegt goedkoopste op launch 730€, snel uitverkocht 800€, amd beseft dat ze meer moeten produceren, ongeduldigen kopen 5070 (ti), er komt meer voorraad, hype gaat klein beetje liggen, en dan zien we echte prijs, die land voor hellhound (instapper maar geen msrp model, merc 310 enzovoort) op 630-700€, als amd echt marktaandeel will pushen ze (maar niet direct) 550€ uiteindelijk. Maar dat is pure speculatie, hoop en lage kans. Aan 800€ vind ik dit de kaart niet waard, je kon 4070 ti super maar dan jaar geleden voor bijna gelijke prijs kopen. Ja Nvidia heeft markt heel slecht gemaakt nu maar AMD moet dat niet volgen, de 7900xt moet ook verslaan worden, of mensen kopen niets nieuws. Daardoor zie ik max 700€, om met betere features/prestaties, gelijke prijs aan markt te komen (4gb minder helpt ook niet). vanaf 630€ word het interessant. Nog niet spotgoedkoop maar dan heb je met inflatie, andere shit, etc en zeer goeie kaart voor 1440p en goede voor 4k eindelijk lager dan 900€ segment. 7900xt begon eindelijk aan de verbetering, maar is nu end of life en stijgt al.

De kaart moet ook beter aanvoelen dan 7800 xt (of de non 9070 xt moet dat toch) dus veel meer dan 500€ voor beide kaarten gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Matti7950 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:15:

Dan de prijs. 9070 xt is nog nooit zo onzeker gewest qua prijs. Wel mogen we 500 euro's nu wel zeker schrappen en 900€ ook (bevestiging Frank azor himself).
Dat heeft Azor nooit gezegd, die had het over $899, niet over €899 (heel verschillend, over EU prijzen heeft hij zich niet uitgelaten), immers een verloopprijs van $899 op de Amerikaanse markt is hier met de koers van vandaag, met onze BTW €1037

Als Frank Azor dus zelf dat het geen $899 betekent dat zoveel als dat het in Euro geen €1049 of iets in die strekking zal worden vandaag de dag voor het MSRP model.
nu komen er meer mensen zoals Dennis die prijsverhoging keihard aanvaarden)
Ik neem maar even aan dat je mij hier niet mee bedoeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:24
Sjonniebwoi schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:17:
Is het nog de moeite om een 7900xt aan te schaffen?
Zeker, hele goeie kaart. De 9070 serie zal waarschijnlijk qua prestaties niet veel ontlopen en zeker de komende maanden niet echt goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Dennism schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Dat heeft Azor nooit gezegd, die had het over $899, niet over €899 (heel verschillend, over EU prijzen heeft hij zich niet uitgelaten), immers een verloopprijs van $899 op de Amerikaanse markt is hier met de koers van vandaag, met onze BTW €1037

Als Frank Azor dus zelf dat het geen $899 betekent dat zoveel als dat het in Euro geen €1049 of iets in die strekking zal worden vandaag de dag voor het MSRP model.

[...]

Ik neem maar even aan dat je mij hier niet mee bedoeld :P
Nogmaals een 7900xt kost evenveel in € (max +60) dan dollars. Dusja, vind die vergelijkingen scheef lopen (Newegg en microcenter, piekprijzen bij beide continenten afgevlakt en ultra korte promoties uitgesloten).

Het word geen 899$ betekent zoveel als het word geen 970 euro in europa, en de manier waarop hij het zij sprak boekdelen dat doe je heus niet als het maar 100$ gaat schelen uiteindelijk. Vanaf het 750$ is (en is ook advies prijs Nvidia 5070 ti) dan kan het moeilijk over de 800$ gaan (dit is wel zonder hype, early adoption greed enzovoort) beetje de status zoals 7900xt nu staat, dat is duidelijk de laagste prijs dat amd/aib willen, en de markt zet niet genoeg druk op hem om hem omhoog te schieten, eigenlijk is alleen de 7900 GRE (end of life) te hoog op dit moment, bij Nvidia wel anders.

Bij Nvidia had je 'echte' 999$ 4080 en in europa minstens 1130, nemen we onbetrouwbare merken + shops weg, was het 1250€... groter verschil dan amd in de dollar euro marge.

7900 xt MSRP is 900$... als we Dennis lijn doortrekken moet de kaart 1000€ kosten en zal deze nooit lager stabiliseren... kijk nu 719€ XFX merc 310 (al hele tijd, dus betrouwbare prijs), laagste in amerika (met kortere voorraad dan europa, dus minder betrouwbaar) 660$ (piek laagste prijs in EU bij megekko 680€).

[ Voor 9% gewijzigd door Matti7950 op 17-02-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:09
Matti7950 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:39:
[...]

Nogmaals een 7900xt kost evenveel in € (max +60) dan dollars. Dusja, vind die vergelijkingen scheef lopen (Newegg en microcenter, piekprijzen bij beide continenten afgevlakt en ultra korte promoties uitgesloten).

Het word geen 899$ betekent zoveel als het word geen 970 euro in europa, en de manier waarop hij het zij sprak boekdelen dat doe je heus niet als het maar 100$ gaat schelen uiteindelijk. Vanaf het 750$ is (en is ook advies prijs Nvidia 5070 ti) dan kan het moeilijk over de 800$ gaan (dit is wel zonder hype, early adoption greed enzovoort) beetje de status zoals 7900xt nu staat, dat is duidelijk de laagste prijs dat amd/aib willen, en de markt zet niet genoeg druk op hem om hem omhoog te schieten, eigenlijk is alleen de 7900 GRE (end of life) te hoog op dit moment, bij Nvidia wel anders.

Bij Nvidia had je 'echte' 999$ 4080 en in europa minstens 1130, nemen we onbetrouwbare merken + shops weg, was het 1250€... groter verschil dan amd in de dollar euro marge.

7900 xt MSRP is 900$... als we Dennis lijn doortrekken moet de kaart 1000€ kosten en zal deze nooit lager stabiliseren... kijk nu 719€ XFX merc 310 (al hele tijd, dus betrouwbare prijs), laagste in amerika (met kortere voorraad dan europa, dus minder betrouwbaar) 660$ (piek laagste prijs in EU bij megekko 680€).
Msrp is ook een soort minimum adviesprijs. Zeker in het begin zit het hier in euro's ver boven en is het dus dollar msrp prijs + 21% btw.

Als de verkoop terugloopt zakken de prijzen maar dat is meestal niet al in de eerste 6 mnd. Eerst zakken de absurd verhoogde prijzen naar "normaal".

De XT kwam veel te duur op de markt en zakte wat eerder. Nvidia stemt de vraag en aanbod steeds scherp af waardoor er eerder minder geproduceerd wordt dan dat de prijs zakt. Dus duurt het langer en zakt het ook minder.

Maar zoals al vaker gezegd: verwacht geen cadeautjes van Amd. Die gaan net zo goed zoveel mogelijk willen verdienen. Dat ze marktaandeel willen en bereid zijn om scherper te gaan wil niet zeggen dat ze niks willen verdienen.

Als je 85%-90% van wat de concurrentie heeft moet aanbieden voor 50% van de prijs kan je beter uit de markt stappen want dat is onhoudbaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Matti7950 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:39:

Dat is iets dat ik nooit gezegd of geclaimed heb, sterker nog, bij AMD is het aannemelijk dat prijzen lager stabiliseren dan MSRP na enige tijd omdat ze vaak er een handje van hebben 'te hoog' in te zetten in de markt. Ook zo met de 7900XT, waardoor je een enorme firesale hebt gezien om die kaarten überhaupt aan de man te kunnen brengen.

Dat is echter compleet wat anders dan dat ik zeg, ik kijk namelijk niet naar de prijzen op het diepte punt, immers is het diepte punt niet interessant wanneer je kijkt naar een launch.

Waar Frank Azor het over heeft is AMD's MSRP, dus de prijs van AMD's kaarten op launch day, dat zijn normaliter bij AMD de goedkoopste kaarten. Die worden dus geen $899 (Ik weet trouwens niet hoe je bij €970 komt, maar 899 * 0,952924, de koers op dit moment, en dat * 1,21 is afgerond €1037 en niet €970).

En AMD's EU launch prijzen zijn altijd AMD's dollar MSRP * de dollar koers en dat *1,21 en dan afronden naar een standaard winkelprijs (dus een 9 op het eind, bijv €1039 in dit geval) voor Nederland.

En wat ik dus bedoelde is dat afgaande op Frank Azor's Tweet, dat AMD's MSRP voor NL niet hoger zal zijn dan €1039 (hopelijk een flink stuk lager natuurlijk), maar dat betekent niet dat AIB modellen niet een stuk duurder zullen gaan zijn dan AMD's MSRP kaarten.

En wat de prijzen na release doen, wie het weet mag het zeggen. Ik hoop in ieder geval voor AMD dat hun 9000 serie goed genoeg is dat er dit keer geen fire sales nodig zijn zoals bij o.a. de 7900XT en dat de prijzen wat minder volatiel zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:25:
[...]
Dat is iets dat ik nooit gezegd of geclaimed heb, sterker nog, bij AMD is het aannemelijk dat prijzen lager stabiliseren dan MSRP na enige tijd omdat ze vaak er een handje van hebben 'te hoog' in te zetten in de markt. Ook zo met de 7900XT, waardoor je een enorme firesale hebt gezien om die kaarten überhaupt aan de man te kunnen brengen.
Dat zou typisch AMD zijn, de kaarten weer te duur maken waardoor ze lauwe reviews krijgen, niemand de kaarten koopt en ze alsnog de prijs omlaag moeten brengen omdat ze ze anders niet aan de bakstenen kwijt kunnen. AMD marketing, ik heb nog nooit iemand zichzelf met zulke precisie in de voet zien schieten.

Als je soms van HardwareUnboxed hoort wat de communicatie met AMD is voordat de prijs vast staat.... elke keer verbaast dat de kaarten niet verkopen omdat ze te veel vragen ten opzichte van Nvidia.

Ik heb er een hard hoofd in dat AMD een juiste prijs kiest en ik ga zeker geen kaart kopen die trager is dan een 7900XTX voor dezelfde prijs die ik er 2 jaar geleden voor heb betaald 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Nog iets, MSRP word in 'launch reviews' gebruikt. Lagere prijzen (later of hogere) zelden. Hardware unboxed heeft al zeker 5x in hun podcast (de laatste het duidelijkst) gezegd, dat als amd te hoog msrp inzet, ze de start en 'momentum', review mind share verliezen. Ook al gebeurt er vraag en aanbod price spike, gewoon msrp al op 800€ zetten is niet slim. Zeker niet in 10% amd, vs 90% Nvidia markt, maar we zullen zien.

Amd houd ook van early aoption tax en dan interessant maken (zie ryzen cpu's, gpu's soms etc). Probleem is dat ze RDNA zo hard als 'midrange for the masses' hebben gepromoot.

Daardoor moet minsten een van de de (9070 dus) echt goedkoop zijn. Bv in 500€ klasse word plots de 7800xt héér en meester, niets kome in z'n buurt op dit moment). Dat kan ook niet bedoeling zijn voor mensen die FSR4 enzovoort willen.

Maar het kan alle kanten uit, we zullen zien.

Welke 1440p (heel goed) 4k (instap met lagere settings), zoals 7900 xt beetje, kaart zou jij kopen nu en binnen 4 maand Dennis met wat jij denk dat de prijzen zullen zijn?

Zal amd dit keer 'amd never misses an opportunity to miss an opportunity' waarmaken of als fout weg zetten, we zullen zien e ;)

Ik ben niet ongeduldig (tenzij kaart stuk gaat), dus amd mag zelfs van mij '1000 € in begin vragen, maar eens de teneur zoals bij 7900 xt(x) is moeten zo volop 630 € nastreven. Als amd homerun wilt doen, dan kunnen ze niet hoog starten (870$ msrp), dat dood gewoon de interesse in de kaart, de hype zit op prijs /prestatie, dat weggooien is zonde. Als aib teveel in begin vragen so be it, is niet amd's fout als later prijs stabiliseert.

[ Voor 20% gewijzigd door Matti7950 op 18-02-2025 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Matti7950 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 03:46:

Nog iets, MSRP word in 'launch reviews' gebruikt. Lagere prijzen (later of hogere) zelden. Hardware unboxed heeft al zeker 5x in hun podcast (de laatste het duidelijkst) gezegd, dat als amd te hoog msrp inzet, ze de start en 'momentum', review mind share verliezen. Ook al gebeurt er vraag en aanbod price spike, gewoon msrp al op 800€ zetten is niet slim. Zeker niet in 10% amd, vs 90% Nvidia markt, maar we zullen zien.
Dat klopt niet helemaal, Hardware Unboxed heeft bijvoorbeeld in iedere launch review, maar ook in iedere review daarna waarin de kaart wordt meegenomen een overzicht van zowel de prijs / frame verhoudingen wanneer je kijkt naar MSRP, het MSRP van AMD en Nvidia is immers vaak stabiel over een generatie of slechts onderhevig aan kleine wijzigingen door bijvoorbeeld veranderende wisselkoersen.

Maar ze hebben ook een overzicht van de prijs / frame verhoudingen met de op dat moment geldende retail prijzen.
Welke 1440p (heel goed) 4k (instap met lagere settings), zoals 7900 xt beetje, kaart zou jij kopen nu en binnen 4 maand Dennis met wat jij denk dat de prijzen zullen zijn?
Ik vermoed geen, tenzij er echt een goede deal langskomt. Ik heb er tot nu toe weinig vertrouwen in dat we hier goede launch prijzen gaan zien, tenzij je mogelijk geluk hebt met een reference kaart van een van beide fabrikanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:51
Nu er steeds meer info rond de 5070 Ti naar buiten komt, denk ik nu meer dat de 9070XT qua prestaties positief gaat verassen. Qua prijs ben ik steeds minder positief, dusdanig zo dat ik maar een 7900XT heb gekocht. Gezien de houding van webshops heb ik er geen moeite mee die kaart op het laatste moment terug te sturen als de prijs van de 9070XT echt scherp wordt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-09 20:55
*knip* dit hoort in aankoopadvies thuis. Dit heeft niks met nieuw te maken.

[ Voor 88% gewijzigd door br00ky op 18-02-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
Ik hoor via Techlinked dat de geruchten zeggen dat de 9070 (niet XT) rond de €650 zal zitten? TF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
dooder39 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:10:
Ik hoor via Techlinked dat de geruchten zeggen dat de 9070 (niet XT) rond de €650 zal zitten? TF?
Dat zou een introductie prijs van rond de $550-$560 zijn give or take. Lijkt me duur voor een non-XT, tenzij ze daarmee een dik AIB model bedoelen niet de AMD reference kaart.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 19-02-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Weet niet wat ik hier nu weer van moet vinden: https://videocardz.com/ne...the-day-rtx-5070-launches

Waarom lijkt het toch dat AMD hun kaarten niet in de Nvidia reviews wil hebben, terwijl er potentieel een uitstekende kans zou moeten liggen om je eigen kaarten er goed uit te laten komen als bij NVidia de 5070 en de 5070Ti de stappen in raster niet groot gaan zijn en vrijwel alles uit de software (AI) moet komen.

Iedereen die straks een 5070 / 5070Ti review googled zal AMD's kaarten niet tegenkomen, je moet dan dus specifiek op AMD reviews gaan zoeken, waar welke niet ingewijde doet dat. Ik heb echt geen idee. Veel mensen die ik ken, die bijv. wel gamen, maar niet in zoverre op de hoogte zijn die komen echt niet verder dan Nvidia op videokaart gebied.

je zou verwachten dat je zoiets doet wanneer je product niet gunstig uit de vergelijking komt. Terwijl het er juist al maar meer op lijkt dat als AMD de kaarten goed in de markt weet te zetten, de raster performance op orde lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En de RTX5070Ti lijkt toch iets beter dan verwacht.
Niet zo snel als een RTX5080, maar toch wel wat sneller dan de RTX4070Ti Super. Nog steeds een dramatische gen over gen verbetering, maar beter dan niks.

De RX9070XT gaat zo denk ik niet (veel) sneller zijn. Dat drukt de prijzen daarvan misschien dan nog.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:19:
En de RTX5070Ti lijkt toch iets beter dan verwacht.
Je verwijst dan naar de reviews die zeggen "DON'T BUY"??
Niet zo snel als een RTX5080, maar toch wel wat sneller dan de RTX4070Ti Super. Nog steeds een dramatische gen over gen verbetering, maar beter dan niks.

De RX9070XT gaat zo denk ik niet (veel) sneller zijn. Dat drukt de prijzen daarvan misschien dan nog.
Als de 9070XT rond de 7900XTX uitkomt, dan zijn ze ongeveer gelijkwaardig lijkt het. En met de initiele prijzen van de 5070Ti kan de 9070XT best een paar honderd € goedkoper blijken te zijn.

Maar dan reken ik ff niet met de Franse slag van AMD :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:48:
[...]

En waarom zeggen die dat? Vanwege de MSRP + prestaties, of vanwege de huidige prijzen die waarschijnlijk erg hoog gaan zijn. (Oké bijna zeker als ik lees dat voorraden hiervan ook erg beperkt zijn, maar het is nog onder embargo).

Dan €2000 voor een RTX5080 veel te duur is tov de prestaties hoeft weinig discussie over te zijn. Maar het lijkt mij ook erg pessimistisch om aan te nemen dat ze zo gaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
De 5080 is voor msrp "ok", dus net onder de 1200 euro. Anders echt niet.

De 5070ti is ook voor msrp "ok". OC model zit circa op 4080 super niveau en dus is 900 een miniscule verbetering tov de 4080 (was soms te krijgen voor net boven de 1000 euro). Duurder is dus gewoon ook kolder.

De nieuwe RT cores voegen bijzonder weinig toe ook, dus er is nu echt ruimte voor AMD om een inhaalslag te maken met RT.

Concurreren met de 5070ti moet mogelijk zijn. En kunnen ze er direct al voldoende leveren dan kunnen ze zeker scoren voor 800 euro max. Zeker omdat de 5070ti voorlopig slecht leverbaar zal zijn dus 1000-1250 euro gok ik voorlopig voor de 5070ti?

Nvidia melkt nu wel heel hard, er moet dus een opening zijn voor AMD. Let's not F... this up!

[ Voor 15% gewijzigd door meljor op 19-02-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mars Warrior schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:48:
[...]

[...]

Als de 9070XT rond de 7900XTX uitkomt, dan zijn ze ongeveer gelijkwaardig lijkt het. En met de initiele prijzen van de 5070Ti kan de 9070XT best een paar honderd € goedkoper blijken te zijn.

Maar dan reken ik ff niet met de Franse slag van AMD :D
Nee, naar dat ik de prestatiesprong nog slechter had verwacht. Ze halen uit 6% extra SM's toch ruim 10% sneller. Dat was tegen de verwachting. :P
En dat kan de prijs die AMD durft te vragen, misschien nog wat beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:17:
[...]
Nee, naar dat ik de prestatiesprong nog slechter had verwacht. Ze halen uit 6% extra SM's toch ruim 10% sneller. Dat was tegen de verwachting. :P
Aha. Die 4% zal dan dankzij GDDR7 zijn neem ik aan.
De 5080 is ook niet veel sneller, maar wel heel veel duurder.
En dat kan de prijs die AMD durft te vragen, misschien nog wat beperken.
Die hebben nog ff de tijd om te rekenen en rekenen wat hun prijs gaat worden. Neem aan dat zijzelf de vergelijkende grafieken met de 5070/50570Ti al uitgebreid op hun scherm hebben staan.

En wij maar wachten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Aangezien ze gewoon brutaal 1450 en nog veel hoger vragen nu voor een 5070ti ga ik er vanuit dat ook de AMD kaarten bij de webshops onbetaalbaar worden de komende maanden.

De prijs maakt dus voorlopig niets uit, een Azerty, Amazon, Megekko etc. Gaat daar toch minimaal 400 bij opdrukken.

De wereld is gek geworden. In december kon je nog een 4080 kopen voor net boven de 1000 euro. Nu koop je een nagenoeg zelfde kaart (5070ti) voor 1450+ ?

Om dit tegen te gaan zouden Nvidia en Amd veel meer founders moeten aanbieden in hun eigen shops, zodat de AIB versies niet heel veel duurder verkocht KUNNEN worden.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:55
meljor schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:49:
Aangezien ze gewoon brutaal 1450 en nog veel hoger vragen nu voor een 5070ti ga ik er vanuit dat ook de AMD kaarten bij de webshops onbetaalbaar worden de komende maanden.

De prijs maakt dus voorlopig niets uit, een Azerty, Amazon, Megekko etc. Gaat daar toch minimaal 400 bij opdrukken.

De wereld is gek geworden. In december kon je nog een 4080 kopen voor net boven de 1000 euro. Nu koop je een nagenoeg zelfde kaart (5070ti) voor 1450+ ?

Om dit tegen te gaan zouden Nvidia en Amd veel meer founders moeten aanbieden in hun eigen shops, zodat de AIB versies niet heel veel duurder verkocht KUNNEN worden.
Hopelijk betekend het dat er minder gekocht gaat worden waardoor de kaarten op de plank blijven liggen bij de winkels.
W.b.t. de 5070ti lees ik toch op meerdere websites wel dat de maat aardig vol lijkt voor veel mensen.
Ik weet wel dat ik dit niet ga betalen voor deze klasse videokaarten; Nvidia of AMD.
Mijn 6800XT maakt mij steeds blijer na dit soort prijsstijgingen en die kaart heb ik al bijna 3 jaar en voor een bodemprijs (was nog steeds veel geld) gekocht.

AMD heeft meer en meer een gouden kans om marktaandeel te winnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:58:
[...]
Dat dachten mensen ook bij de 2000, de 3000 en de 4000 series. In die periode is AMD dgpu marktaandeel gedaald van bijna 30% naar 10%. Als AMD een hoger marktaandeel wil, zal het meer moeten doen dan hopen op kados van Nvidia. Dat werkt overduidelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
[...]

Hopelijk betekend het dat er minder gekocht gaat worden waardoor de kaarten op de plank blijven liggen bij de winkels.
W.b.t. de 5070ti lees ik toch op meerdere websites wel dat de maat aardig vol lijkt voor veel mensen.
Ik weet wel dat ik dit niet ga betalen voor deze klasse videokaarten; Nvidia of AMD.
Mijn 6800XT maakt mij steeds blijer na dit soort prijsstijgingen en die kaart heb ik al bijna 3 jaar en voor een bodemprijs (was nog steeds veel geld) gekocht.

Ik wilde voor een 5090 gaan maar zag de bui wel hangen na een aantal berichten over weinig kaarten etc. Dus ben voor een 6mnd oude 4090 gegaan voor 1500. Veel geld maar stukken goedkoper en achteraf een zeer goede deal!

M'n 2e systeem heeft een xtx en die wilde ik eventueel ook vervangen voor een gebruikte 4090 OF een nieuwe 5080. Na verkoop van de xtx zou ik dan 2 zeer sterke kaarten hebben voor minder dan alleen een 5090 :)

Maar met deze gekte heeft het geen zin, bovendien is het puur luxe want ook de xtx alleen is al een erg snelle kaart (2 jaar veel plezier van gehad).

Mocht er geen goede deal langs komen dan kan ik het prima zo laten. Ik hoef gelukkig helemaal niks.
Maar ben ook liefhebber natuurlijk en nieuwsgierig naar AMD. Tegen beter weten in hoop je toch op een verrassing.

• Razkin
Mijn 7900XT backup plan is niet langer van toepassing. De Hellhound versie is al een kleine variant, maar past helaas niet in een Fractal Node 605.

Nu maar hopen dat er 9070XT varianten zijn van max L330 en B115 :/ Zo snel heb ik nog geen afmetingen van de verschillende kaarten gevonden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooder39
[...]
Je weet wat ze zeggen: AMD never misses an opportunity to miss an opportunity.

Ik hou mijn adem niet in dat het dit keer anders zal zijn. Ik zit ondertussen maar alvast te zoeken naar een 7000 serie GPU.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• meljor
Ik vrees ook dat het niet uitmaakt wat de 9070xt kan of gaat kosten.

De xtx is gewoon overal beschikbaar en toch geven velen liever 500+ meer uit voor een Nvidia kaart die ook nog es nauwelijks tot niet te vinden is.

Tis echt te hopen dat fsr nu stukken beter is en vooral ook RT.

In raster is de xtx soms zelfs sneller dan de 5080. Dus zonder alle truukjes is het gewoon een prima capabele kaart, ook voor 4K.
Amd wordt gewoon vaak niet eens overwogen en dat is erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Maar dat imho dan ook een van AMD's zwaktes, de ruwe performance hebben ze wel, maar ze weten dat niet succesvol te verkopen, daarnaast lijkt men in vele gevallen hun aankopen niet meer (alleen) op raster te baseren, kopers lijken ook steeds meer te kijken naar zaken als DLSS, Raytracing en andere features. En als je dan geen feature parity hebt, en qua raytracing tot nu toe altijd minimaal een generatie achter liep krijg je het lastig.

Dus ja, zeker eens dat AMD het juist op die vlakken beter moet doen, en dat lijken ze ook te gaan doen. Nu alleen hopen dat het ook genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Dennism schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:57:
Maar dat imho dan ook een van AMD's zwaktes, de ruwe performance hebben ze wel, maar ze weten dat niet succesvol te verkopen, daarnaast lijkt men in vele gevallen hun aankopen niet meer (alleen) op raster te baseren, kopers lijken ook steeds meer te kijken naar zaken als DLSS, Raytracing en andere features. En als je dan geen feature parity hebt, en qua raytracing tot nu toe altijd minimaal een generatie achter liep krijg je het lastig.

Dus ja, zeker eens dat AMD het juist op die vlakken beter moet doen, en dat lijken ze ook te gaan doen. Nu alleen hopen dat het ook genoeg is.
Aangezien NV baby stapjes heeft gemaakt deze generatie qua RT moet AMD toch veel dichterbij kunnen komen.
Dlss4 nog niet geprobeerd maar schijnt wel veel beter te zijn. Ik draai zelf native maar voor veel mensen is het belangrijk dus fsr moet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Aangezien NV baby stapjes heeft gemaakt deze generatie qua RT moet AMD toch veel dichterbij kunnen komen.
Dlss4 nog niet geprobeerd maar schijnt wel veel beter te zijn. Ik draai zelf native maar voor veel mensen is het belangrijk dus fsr moet goed zijn.
Ik denk niet alleen dat FSR veel moet verbeteren (daar lijkt in ieder geval enige sprake van te zijn gezien de preview), maar ook dat ze vooral moeten werken aan het in iedere game te krijgen. Ik gebruik zelf ook (nog) geen scaling met de 6900XT, maar ik heb ook vaak het gevoel dat zeker de nieuwere FSR versies nog maar in relatief weinig games zitten vergeleken met DLSS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
https://forums.anandtech....68/page-323#post-41400285

Prebuild van iBUYPOWER laat +300 dollar zien als je op het oog een vergelijkbaar systeem vergelijkt op de GPU na. Een 9070XT zou dan ~300 meer kosten dan een 7800XT.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

meljor schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Volgensmij zijn er drie dingen te scheiden. Een is de RT hardware zelf, twee is het DLSS model en de supercomputer waar dat op draait en drie is ondersteuning in de games zelf.

De stap in hardware lijkt deze generatie niet heel groot te zijn en is met RDNA4 wellicht redelijk bij te benen voor AMD. Voor mij is meer de vraag of ze ook qua Model en ondersteuning in games de stap kunnen zetten.

Het Transformermodel is iha toch wel een flinke stap vooruit. Daar zit denk ik heel veel kapitaal in geinvesteerd. En ondersteuning in games blijft stuk lastiger als je marktaandeel inmiddels wel erg laag is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Help!!!! schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Het Transformermodel is iha toch wel een flinke stap vooruit. Daar zit denk ik heel veel kapitaal in geinvesteerd. En ondersteuning in games blijft stuk lastiger als je marktaandeel inmiddels wel erg laag is.
Het heeft zijn voordelen en nadelen. De review van GamersNexus waar ze het transformer model met het oude CNN vergelijken laat zien dat het op sommige punten toch minder is dan het oude model. Het is zeker een stap in de juiste richting.

Eigenlijk hoop ik dat we weer van dingen af kunnen stappen die op meerdere frames zijn gebaseerd, dus temporal. Ik haat dat haast elk spel tegenwoordig TAA gebruikt, en de enige manier om dat een beetje beter te maken is een vorm van DLSS of FSR.
Geef mij gewoon SMAA, en doe onderzoek of specular aliasing op een andere manier kan worden opgelost.

De beste oplossing is voor mij nu gewoon het spel op 1.5x of 2x de resolutie te draaien en dan te downscalen.... want ik wijger TAA aan te zetten.
Dit kan ook prima op Linux met https://github.com/ValveSoftware/gamescope en dan de bicubic filter patch.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 21-02-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En hier is de Sapphire RX 9070 XT met Nitro+ koeler:

https://videocardz.com/ne...someone-already-bought-it

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Blijkbaar geen reference kaarten van AMD deze keer. https://videocardz.com/ne...be-available-for-purchase

Ben benieuwd wat dat gaan doen voor de prijzen daar juist AMD's reference kaarten normaliter voor een redelijke hoeveelheid MSRP kaarten zorgen bij launch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arnos88
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-09 11:02
Mn eerste PC build met voor nu een 7800XT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osWLuvZdQnXWcpg5_tJ41P-387Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0jaTll2VzCvtNb9wUyaKI9l.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar wil ik wel upgraden naar een sterkere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Het heeft zijn voordelen en nadelen. De review van GamersNexus waar ze het transformer model met het oude CNN vergelijken laat zien dat het op sommige punten toch minder is dan het oude model. Het is zeker een stap in de juiste richting.

Eigenlijk hoop ik dat we weer van dingen af kunnen stappen die op meerdere frames zijn gebaseerd, dus temporal. Ik haat dat haast elk spel tegenwoordig TAA gebruikt, en de enige manier om dat een beetje beter te maken is een vorm van DLSS of FSR.
Geef mij gewoon SMAA, en doe onderzoek of specular aliasing op een andere manier kan worden opgelost.

De beste oplossing is voor mij nu gewoon het spel op 1.5x of 2x de resolutie te draaien en dan te downscalen.... want ik wijger TAA aan te zetten.
Dit kan ook prima op Linux met https://github.com/ValveSoftware/gamescope en dan de bicubic filter patch.
En dat is precies waarom dat soort videos problematisch zijn. Mensen gebruiken deze video om conclusies te trekken die je op basis van die video helemaal niet kan trekken.

GN heeft overduidelijk een video gemaakt om een aantal problemen met upscaling/framegen te laten zien. An sich geen probleem zou je zeggen, kan zelfs behulpzaam zijn. Maar voor wie is die informatie precies belangrijk?

Als een speler een keuze wil maken welke form van AA (en dergelijke) te gebruiken, is het belangrijk wat het verschil is tussen bijvoorbeeld DLSS, FSR TAA, DSR, MSAA, etc, met alle voor en nadelen, en opportunity costs. Alleen een video over de graphische artifacts van één van die technieken helpt daar niet echt bij. Alles wat GN bewezen heeft, is dat upscaling/framegen niet perfect is (verrassing?).

Super sampling is uiteraard veruit de beste manier van antialiasing. Als je opportunity cost volledig negeert, of niet relevant is voor het spel wat je speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
cnieuweboer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:36:
[...]

En dat is precies waarom dat soort videos problematisch zijn. Mensen gebruiken deze video om conclusies te trekken die je op basis van die video helemaal niet kan trekken.

GN heeft overduidelijk een video gemaakt om een aantal problemen met upscaling/framegen te laten zien. An sich geen probleem zou je zeggen, kan zelfs behulpzaam zijn. Maar voor wie is die informatie precies belangrijk?

Als een speler een keuze wil maken welke form van AA (en dergelijke) te gebruiken, is het belangrijk wat het verschil is tussen bijvoorbeeld DLSS, FSR TAA, DSR, MSAA, etc, met alle voor en nadelen, en opportunity costs. Alleen een video over de graphische artifacts van één van die technieken helpt daar niet echt bij. Alles wat GN bewezen heeft, is dat upscaling/framegen niet perfect is (verrassing?).

Super sampling is uiteraard veruit de beste manier van antialiasing. Als je opportunity cost volledig negeert, of niet relevant is voor het spel wat je speelt.
Aangezien het deze generatie verkocht wordt als DE oplossing is het dus wel een test waard. En dat mensen dan weten dat het allesbehalve perfect is is dus goed.

Verder lijkt het me logisch dat je alle mogelijkheden zelf gaat uittesten in de games die je speelt tot je de juiste settings voor JOU hebt.

Ik heb niks met upscaling, framegen etc. Goede AA is prima op verder native res.

De hoeveelheid opties is eigenlijk wel extreem nu. Finetuning mogelijkheden is heel fijn maar het aantal dingen aan/uit zetten en testen wordt steeds meer.... Zal ook eerlijk toegeven dat ik zowel in de AMD driver als in de NV driver meer dan de helft van de opties nooit getest heb.

"Vroegah" was het simpel: hoogste resolutie, ultra settings zoveel mogelijk en AA op 4x, AF op 16x was voldoende op mijn pc's :+

[ Voor 16% gewijzigd door meljor op 22-02-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Opvallend dat zelfs een AMD-only AIB voor de 12VHWPR connector gaat deze generatie (iig voor hun high-end).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:29
Nu nog even de prijs afwachten dan wordt dit misschien de upgrade voor mijn Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT. Ik zie ook gelukkig dat deze een 16 pins power connector heeft zoals de 5700 XT :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
luxzenburcht schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Nu nog even de prijs afwachten dan wordt dit misschien de upgrade voor mijn Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT. Ik zie ook gelukkig dat deze een 16 pins power connector heeft zoals de 5700 XT :) .
Ik geloof niet dat er 5700XT's zijn met een 16 pins power connector. 2x 8 pin vermoed ik dan, maar dat zijn andere connectoren dan de nieuwe 16 pin connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
luxzenburcht schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:35:
[...]

De 5700XT heeft een 2x8 pins connector, dat is niet hetzelfde als de 16-pins connector :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:29
Oh das wel balen, ik dacht inderdaad hetzelfde als 2*8 8)7. Ik heb momenteel een Corsair RM750x (2019) voeding, zou deze dan ook vervangen moeten worden of kan ik dan een nieuwe connector gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
luxzenburcht schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:45:
Oh das wel balen, ik dacht inderdaad hetzelfde als 2*8 8)7. Ik heb momenteel een Corsair RM750x (2019) voeding, zou deze dan ook vervangen moeten worden of kan ik dan een nieuwe connector gebruiken?
Wat ik zo snel vind, kan je een Corsair type 4 12VHPWR kabel kopen. Maar er zal gegarandeerd ook een verloopstekker worden meegeleverd voor je huidige voeding kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Navi 48 zou 350mm2 zijn, niet 390mm2.
Daarmee zeer vergelijkbaar qua formaat met Navi 22 (335mm2) en Navi 32 (346mm2).
https://videocardz.com/pi...rs-more-than-nvidia-gb203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:01
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:46:
Daarmee zeer vergelijkbaar qua formaat met Navi 22 (335mm2) en Navi 32 (346mm2).
En wat houdt dat precies in? voor mij als leek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:46:
Dat zou inderdaad een flink verschil zijn, en mooi voor AMD. Wel een enorm hogere density dan, terwijl TSMC een winst van +-6% lijkt aan te geven tussen 5N en 4N op het vlak van density improvement (en je zou verwachten dat ze dan kiezen voor het best te vermarkten verschil) zou in dat artikel het kleinste verschil (109 > 138) al +- 26% verschil zijn.

Edit: Schrap dat mogelijk, Videocards lijkt in hun berekening niet alleen naar de compute die te kijken, maar ook naar de dies geproduceerd op oudere nodes, wat hun berekening scheef trekt.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 22-02-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ambition88 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:54:
[...]

En wat houdt dat precies in? voor mij als leek. :)
Chip is kleiner, dus goedkoper te maken dan een RTX5070Ti of RTX5080. En vermoedelijk niet (veel) duurder om te maken dan Navi 32, de RX7800XT dus. Nu lijkt Navi 48 zeker iets langzamer dan den RTX5080 te zijn. Maar of die langzamer dan de RTX5070Ti is, is de vraag. Maar Navi 48 zou ook zomaar richting de 50% sneller kunnen zijn dan Navi 32, wat echt een enorme stap zou zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-02-2025 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Thx. Ik had het filmpje van GN nog niet gezien. Zij zijn relatief wel het meest kritisch van alle 'reviews' die ik tot nu toe gezien hebt. HUB: DLSS 4 Upscaling is Amazing (@4K) is weer wat positiever.

Kort door de bocht kun je misschien zeggen dat DLSS4 Transformer meer als een soort texure sharpening filter overkomt. Echter ik houd van scherp en evt. bewegings artifacts ben ik volgensmij wat minder gevoelig voor.
Moet het zelf nog even uitproberen maar heb moment geen games geinstalleerd die het gebruiken omdat ik nu wat oudere games speel.

Ben ook geen fan van TAA en vooral niet als je gedwongen wordt.

Vroeger was het simpel, je had MSAA of SSAA. Alhoewel meer keuze zo zijn voordelen heeft zijn zijn er inmiddels zoveel varianten en oplossingen dat veel gamers denk ik eigenlijk geen flauw idee meer hebben wat de voor- en nadelen van alles zijn. Ook ik struggle daar inmiddels een beetje mee. Daar ligt nog wel een kans om dat in games / drivers beter te documenteren.

--------
De bredere analyse van Igor's Lab over de GPU markt vond ik best goed. Niet dat er heel veel nieuws in staat maar het slaat denk ik wel de spijker redelijk op de kop.

Vrij vertaald uit mijn hoofd:
We zullen waarschijnlijk moeten accepteren dat er niet zulke grote vernieuwingen meer (mogelijk) zijn in pure raster en dat prijzen hoog zijn. Maar tegelijkertijd is de noodzaak van een nieuwe GPU om de 1 a 2 jaar/elke generatie zelfs voor de enthusiast daardoor niet echt rationeel meer. Zij zouden er goed aan doen om kritischer naar hun eigen gedrag te kijken. We laten ons teveel gek maken.

Standing still or marching forward? A few of our own thoughts on graphics card development, prices and lemmings | Editorial

Zeg nooit nooit maar zelf zie ik ook niet direct de noodzaak van een 5090 terwijl ik normaal gesproken best regelmatig upgrade (maar niet perse elke generatie want probeer ook wel naar toegevoegde waarde te kijken in mijn usecase.)
Want er lijken voorlopig niet veel games in mijn aandachtsgebied uit te gaan komen die de extra power nodig hebben en ik ben nu vooral games uit backlog aan het spelen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Volgens de benches van AMD zelf (op videocardz) lijkt het het volgende toch te worden:

9070xt in raster ongeveer tussen de xt en de xtx, in RT ongeveer 4070ti super en dus in RT duidelijk sneller dan xtx. Uiteraard per titel wat uitschieters beide kanten op.

Lijkt me dus dat wanneer ze in NL de xt verkopen voor 700-750 ze een kaart aanbieden voor de prijs van een 7900xt die in alles beter is maar alleen minder Vram heeft.

Denk echter nog steeds dat het hier 800 gaat worden. De officiële prijs van de 5070ti is hier 900 dus met 800 gaan ze het niet redden...

Voor 900 ga je voorlopig natuurlijk nog geen 5070ti vinden maar dat komt uiteindelijk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door meljor op 23-02-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
meljor schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:03:
Volgens de benches van AMD zelf (op videocardz) lijkt het het volgende toch te worden:

9070xt in raster ongeveer tussen de xt en de xtx, in RT ongeveer 4070ti super en dus in RT duidelijk sneller dan xtx. Uiteraard per titel wat uitschieters beide kanten op.

Lijkt me dus dat wanneer ze in NL de xt verkopen voor 700-750 ze een kaart aanbieden voor de prijs van een 7900xt die in alles beter is maar alleen minder Vram heeft.

Denk echter nog steeds dat het hier 800 gaat worden. De officiële prijs van de 5070ti is hier 900 dus met 800 gaan ze het niet redden...

Voor 900 ga je voorlopig natuurlijk nog geen 5070ti vinden maar dat komt uiteindelijk wel.
Ik zit ook in dubio. Waarom zou ik wachten op de 9070XT als die minder snel en minder VRAM heeft dan de 2 jaar oude 7900XTX?Ik zie nu een hellhound voor 900 euro staan en raytracing geef ik niet zoveel om.

Zou wel balen zijn als FSR 4 alleen naar de nieuwe generatie kaarten komt, maar dat lijkt me sterk toch?

Kom van een 2080 af.

Keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ambition88 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:19:
[Zou wel balen zijn als FSR 4 alleen naar de nieuwe generatie kaarten komt, maar dat lijkt me sterk toch?
Het staat al wel vast dat FSR4 alleen naar de nieuwe generatie komt. FSR4 gebruikt machine-learning spul en heeft daarvoor de nieuwe matrix cores nodig (gewoon NVidia's tensor cores, maar hé, zo mogen ze niet heten).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
bwerg schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Het staat al wel vast dat FSR4 alleen naar de nieuwe generatie komt. FSR4 gebruikt machine-learning spul en heeft daarvoor de nieuwe matrix cores nodig (gewoon NVidia's tensor cores, maar hé, zo mogen ze niet heten).
https://videocardz.com/ne...x-7800-xt-and-rx-7900-gre

Volgens dit artikel begrijp ik juist het tegenovergestelde, of is er hierna nog andere communicatie geweest?

Ben al maanden aan het wachten met het bestellen van mn nieuwe pc, altijd Nvidia gehad, maar hoe meer ik lees over de 5000 serie hoe meer ik denk laat maar. Als er geen nieuwe AMD kaarten zouden uitkomen binnen een paar weken, had ik al de trekker over gehaald en een 7900XTX besteld. Zal je zien dat ik wacht en deze zomteen overal is uitverkocht en de 9070XT minder snel is en duurder wordt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En de slides lijkt te lekken.
AMD zou 42% sneller dan de RX7900GRE claimen. Dat is RX7900XTX niveau.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2025/02/RX9070XT-VS-7900GRE-4K-768x140.jpg
https://videocardz.com/ne...erage-than-7900-gre-at-4k

Dus kijken of ze wat geleerd hebben van Navi 31 of dat ze zo besluiten om zichzelf ditmaal in de voet te schieten. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 20:49
DaniëlWW2 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:20:

[Afbeelding]

Dus kijken of ze wat geleerd hebben van Navi 31 of dat ze zo besluiten om zichzelf ditmaal in de voet te schieten. :z
Dat ze een vergelijking maken met de GRE, het hoge midden-segment van de vorige generatie, zou dan toch weleens positief kunnen uitvallen qua prijs. De 7900XT GRE werd geïntroduceerd voor 619€. Dan leveren ze wel echt wat moois af. A man can hope 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88

[Afbeelding]

Ben wel benieuwd, aangezien ze zelf geen reference model maken, op welke kaart/clocks dit dan gebaseerd is. Wellicht kan Sapphire bc nog wat extra procentjes eruit persen. If the price is right..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:28

MazeWing

The plot thickens...

of dat ze zo besluiten om zichzelf ditmaal in de voet te schieten. :z
Hun voet is inmiddels toch al een gatenkaas??

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MazeWing schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Hun voet is inmiddels toch al een gatenkaas??
Er is misschien nog een klein stompje over. En ze kunnen heel goed mikken daar. :Y)
greenlizzard schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Dat ze een vergelijking maken met de GRE, het hoge midden-segment van de vorige generatie, zou dan toch weleens positief kunnen uitvallen qua prijs. De 7900XT GRE werd geïntroduceerd voor 619€. Dan leveren ze wel echt wat moois af. A man can hope 😄
Tja, als ze dan ook $550 doen voor de MSRP van de RX9070XT en iets van $470 voor de RX9070. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 20:49
DaniëlWW2 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Er is misschien nog een klein stompje over. En ze kunnen heel goed mikken daar. :Y)

[...]

Tja, als ze dan ook $550 doen voor de MSRP van de RX9070XT en iets van $470 voor de RX9070. :z
En laten we eerlijk zijn. Zo gek zijn die prijzen niet. Zetten ze hoger in zit je al snel op 7900XT prijzen (Hellhound gaat momenteel voor 699€) en dan krijg je dus minder RAM en een beetje meer performance, maar FSR4, voor 700+, dan mag je gewoon niet echt van vooruitgang spreken. We gaan het zien 😜, maar rond de GRE qua prijs (voor de 9070 XT) is waar ze moeten zitten willen ze het goed doen (heel veel lager zal het sowieso niet worden verwacht ik).

[ Voor 10% gewijzigd door greenlizzard op 23-02-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Geef me geen valse hoop aub :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik denk dat ze zelf ook wel weten dat vergelijken met de 7900xt (met een MSRP van $899, huidige prijs €699/~$650) lastig zou zijn, juist vanwege die prijs. MSRP met MSRP vergelijken gaat lastig, vooral als de kaarten niet voor MSRP (of juist meer in't geval van Nvidia) over de toonbank gaan, zie de vele videos over de "MSRP" van de 5070ti.
En een vergelijking met de 7900XT zou inderdaad ook scheef zijn t.o.v. de hoeveelheid vram.
Vanuit marketing gezien is het beter om te zeggen: "Veel betere raster/rt met zelfde vram/prijs (GRE)" dan "Iets beter raster, beter rt, lagere prijs (vanuit msrp gezien,straatprijs wellicht niet), maar ook minder vram" (XT)
Ik blijf hopen op GRE-prijzen, maar het zou me niet verbazen als die Hellhound voor €699 competitief blijkt te zijn met de 9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:24
[...]

[...]

Kom nou, dat lijkt mij echt wensdenken. Ik verwacht dat 1: deze kaarten nauwelijks beter verkrijgbaar zullen zijn dan de Nvidia tegenhangers, en 2: een marktprijs van minimaal €900 voor een 9070xt de komende vier maanden na release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

AMD zal prijs pakken die pas bij hun productie capaciteit. Het heeft geen zin om ultra lage dump prijs te pakken. Voor market share als niet kan leveren. Naast dat wel lage MSRP maar hoge straat prijzen krijgt.
Goede prijs is prijs met degelijke marge. Want Radeon team moet aan CEO zien dat naast omzet ook profit zijn. Als je ooit weer Radeon high-end wilt zien moet AMD ook beloond worden. En dump prijs is parasiteren.
Commercieel bezig zijn is dat conform de markt prijst. Niet dump en Robin hood mooi weer speelt. Daar betaal je de dure TSMC Allocatie niet mee laat staan top node. Wat er al lang niet meer in zit. AMD kan beter investeren en alloceren voor APU om betere suply in Laptop markt. Zodat sterker staat in OEM. In de retail wordt minste geringste laten vallen als baksteen. Als de prijzen hoog zijn en valt buiten mijn budget houd in dat meer 9070 klant ben dan 9070XT. Ik zou ook niet te veel blind staren op hoger cijfer. Loon heeft ook beetje inflatie compensatie gehad. Tov 2018 is getal 700 == 550 afhankelijk hoe goed inflatie gecompenseerd bent wat afhankelijk is in welke CAO je zit. Dat valt meestal wat tegen. Maar dat is niet AMD probleem.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

OMD

JoeB2C schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Kom nou, dat lijkt mij echt wensdenken. Ik verwacht dat 1: deze kaarten nauwelijks beter verkrijgbaar zullen zijn dan de Nvidia tegenhangers, en 2: een marktprijs van minimaal €900 voor een 9070xt de komende vier maanden na release.
Nou ja, ze leveren al wel de kaarten sinds januari aan retailers. Kan nog best wel is zo zijn dan de voorraad een stuk beter is dan het groene kamp.

Wie zal het zeggen :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Ik ben intussen overtuigd dat ik voor AMD zal gaan, mits de prijs meevalt... En velen zullen ongetwijfeld denken zoals mij.

Gaat AMD het laatste beetje eigen voet eraf schieten of gaan ze eindelijk weer marktaandeel claimen? Spannende tijden, dames en heren.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:13
Ambition88 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Ben wel benieuwd, aangezien ze zelf geen reference model maken, op welke kaart/clocks dit dan gebaseerd is. Wellicht kan Sapphire bc nog wat extra procentjes eruit persen. If the price is right..
Dit was ook mijn gedachte en dat maakt die leak gelijk ook zo niets zeggend.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

FDMK schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:46:
[...]
Dit was ook mijn gedachte en dat maakt die leak gelijk ook zo niets zeggend.
Hoezo?

Lijkt me toch vanzelfsprekend dat AMD kaarten heeft gemaakt om te testen en drivers te ontwikkelen en testen, of zouden ze ook daarbij volledig van een AIB afhankelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Dit soort vergelijkingen zijn normaliter altijd gebaseerd op de specs van het non-oc model, dus de door AMD e specifiëren minimale frequenties e.d. De modellen die normaliter op MSRP verkocht worden (als er geen schaarste is).

OC modellen zullen er dan normaal gesproken inderdaad wat meer uithalen nog, maar natuurlijk ook duurder zijn. Over het algemeen zijn die OC kaarten het echter vaak rationeel gezien niet waard (tenzij je specifiek die kaart wil voor de looks oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

En aangezien AMD geen referentiekaarten op de markt zal brengen hoeven die fabrikanten ook niet te concurreren met de relatief lagere prijs die AMD normaliter hanteert.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 24-02-2025 10:32 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 15:03
Lockon schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:58:
Ik denk dat ze zelf ook wel weten dat vergelijken met de 7900xt (met een MSRP van $899, huidige prijs €699/~$650) lastig zou zijn, juist vanwege die prijs. MSRP met MSRP vergelijken gaat lastig, vooral als de kaarten niet voor MSRP (of juist meer in't geval van Nvidia) over de toonbank gaan, zie de vele videos over de "MSRP" van de 5070ti.
En een vergelijking met de 7900XT zou inderdaad ook scheef zijn t.o.v. de hoeveelheid vram.
Vanuit marketing gezien is het beter om te zeggen: "Veel betere raster/rt met zelfde vram/prijs (GRE)" dan "Iets beter raster, beter rt, lagere prijs (vanuit msrp gezien,straatprijs wellicht niet), maar ook minder vram" (XT)
Ik blijf hopen op GRE-prijzen, maar het zou me niet verbazen als die Hellhound voor €699 competitief blijkt te zijn met de 9070XT
De vraag is wat de meerwaarde van het extra VRAM van de 7900 XT is. 16GB is in dit segment toch echt wel genoeg eigenlijk, het grote voordeel van de 20GB VRAM zie ik dan ook vooral in het feit dat dit voor meer bandbreedte en dus prestaties zorgt. Maar corrigeer me gerust als er games / scenarios zijn waar je wel over de 16GB heengaat.

De GRE was natuurlijk wel behoorlijk op bandbreedte beperkt. Dus de keuze om de GRE hier aan te laten treden in de vergelijken is evenwel logisch als mogelijk vertekenend. Daarnaast neem ik de getallen van AMD wel met een korreltje zout, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat dit niet een flinke dosis hopium biedt :)

Bij gelijke prestaties zou ik dus sowieso die 4GB extra VRAM laten liggen, mocht FSR4 de verwachtingen inlossen. Image quality is voor mij een belangrijk iets, FSR schiet hierin helaas gewoon tekort. Zeker temporal artifacts, shimmering en ook gewoon het wegvallen van particles, dat zijn me doornen in het oog. Op dat vlak aan kunnen haken zou echt een reuzensprong zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Azerty heeft de prijzen van de xtx met 50 euro omhoog gegooid. Geen idee of ik daar teveel achter moet zoeken, maar wel opvallend zo vlak voor de presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 00:04
Ambition88 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:51:
Azerty heeft de prijzen van de xtx met 50 euro omhoog gegooid. Geen idee of ik daar teveel achter moet zoeken, maar wel opvallend zo vlak voor de presentatie.
Raar. Je zou verwachten dat ze de resterende 'oude generatie' voorraad zsm mogelijk kwijt willen.
Maargoed, gezien de prijzen die zij voor nieuwe RTX producten hanteren verwachten ze misschien voor AMD kaarten straks ook woekerprijzen te kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik denk eerder dat ze de prijs omhoog hebben gegooid ivm de 5070ti. Als je die voor 1.4k( 8)7) kan aanbieden kun je de (soortvan) concurrent ook wel iets duurder maken,zullen ze wel denken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Ah de aap is uit de mouw. Er is nu een actie dat je bij de aanschaf van een XTX kaart, Monster hunter wilds er gratis (50 euro dus) bij krijgt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ambition88 op 25-02-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Ambition88 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:39:
Ah de aap is uit de mouw. Er is nu een actie dat je bij de aanschaf van een XTX kaart, Monster hunter wilds er gratis (50 euro dus) bij krijgt. :)
En gelijk is die Hellhound van 909 op op Megekko. Zou productie al volledig over zijn? Ik acht de kans groot dat AMD met iets van $649 MSRP komt maar dat het in Nederland weer lekker €900 gaat worden. Zelfs als de 9070XT dan op 7900XTX niveau zit kan je je afvragen of je niet liever de XTX had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Ambition88 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:39:
Niet alleen bij de XTX, maar ook bij 77/78/7900 XT zo te zien: https://www.amd.com/en/wh...er-wilds-game-bundle.html

Ik zag ook op Reddit dit artikel voorbij komen. Als dat klopt zal "sub $700" wel $699 voor de 9070XT betekenen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 02:28
De 9070 XT is gewoon de opvolger van de 7800 XT toch? Dan lijkt mij 500-550 euro redelijke wat de 7800xt nu kost.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 14:55
Gek ik zou toch aan 6700xt en 7700xt prijzen denken zelf...
Iets met de noemer midrange en de naamgeving xx70.
Voor $700 mogen ze de kaarten houden in mijn geval.
Dan houdt mijn 6800XT het hopelijk vol tot UDNA.

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
https://videocardz.com/ne...ng-on-sub-700-price-point

Iets van een indicatie.

Zelf denk ik dat de prijs $649 voor de XT wordt en 549 voor de non-XT variant. 599 voor de XT zou echt top zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Ambition88 op 25-02-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Super Cow schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:28:
De 9070 XT is gewoon de opvolger van de 7800 XT toch?
Ik denk het niet, AMD maakt namelijk de vergelijking met de RX 7900 GRE.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ambition88 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:53:

Iets van een indicatie.

Zelf denk ik dat de prijs $649 voor de XT wordt en 549 voor de non-XT variant. 599 voor de XT zou echt top zijn.
Niet heel hoopgevend, dat gaat gewoon teleurstellend zijn vermoed ik met zo'n slide, want dan verwacht ik geen $550 maximaal voor RX 9070XT (want dan hoef je geen <$700 op te nemen in het plaatje, maar kan je ook gewoon <$600 neerzetten).

Die bestbuy rumor helpt dan ook niet mee:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/yevof7fa87le1.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:57:
[...]

Ik denk het niet, AMD maakt namelijk de vergelijking met de RX 7900 GRE.
Dat zijn wel 2 Sku's die elkaar niet veel doen qua positionering, dat AMD vergelijkt met de Sku met het hogere nummer is denk ik logisch bij zulke kleine verschillen om marketing redenen. Afhankelijk van de resolutie zit er zo'n 4-8% verschil tussen, en zo'n 10% prijsverschil kijkende naar de AMD $ MSRP's, $449 v.s. $549 (waarbij de GRE ooit omgerekend $649 was bij introductie in China, maar in de US nooit een hoger MSRP dan $549 heeft gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

Iets van een indicatie.

Bij $599 ga je hier al naar de 650-700 euro voor een kaart (op zijn minst en als er 0 prijsstuwende marktwerking is, dus mogelijk niet heel waarschijnlijk). Had je dan niet gewoon beter een tijd geleden een 7900XT gekocht en alvast een flinke tijd plezier gehad van je kaart?

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 25-02-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

OMD

Iets van een indicatie.

Dan hadden ze wel sub 650 price point gemaakt. Zal dus wel eerder 629 en 699 zijn

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.