Ja en neen. 20gb ram is beter, dus dat heb je al. Geheugenbandbreedte is hoger dan 9070 xt, maar het lijkt (zeg wel lijkt, want review moeten bevestigen) dat 9070 xt daar geen last van heeft, monolitic design + infinity cache lijkt op te lossen.
Qua prestaties zal het niet ver uit mekaar liggen zonder verrassingen, max 15% verschil (= trager) dan 9070 xt. Tenzij weer verrassing. 7900xtx prestaties geloof ik niet (kan wel).
Dan de prijs. 9070 xt is nog nooit zo onzeker gewest qua prijs. Wel mogen we 500 euro's nu wel zeker schrappen en 900€ ook (bevestiging Frank azor himself), met hoe duur Nvidia nu is en vraag en aanbod, Aib markup, scalping zie ik hem zeker 800€ gaan bij launch, maar daarna? 700€ is de max die ze na 3-5 maanden kunnen vragen en ik vind dat al veel. Want ze zeggen al heel RDNA 4 'wij doen alleen midrange en het zal menens zijn en interresant' plus amd heeft maar 10% marktaandeel. Dusja mijn gevoel zegt (nadat de scalping, aib, retailer shop markup shit over is, omdat voorraad te hoog is en ze moeten zaken tot 'marktprijs in evenwicht' dat het zal landen op 620€. Dat zou moeten interessanter zijn dan 7900xt, maar zekerheid is er niet, en je krijgt meer RAM.
Bovendien is 7900xt enigste kaart (samen met 7900 XTX) die door Nvidia hoge tekorten niet extreem in prijs lijkt te steigen. Hij wordt dus met dezelfde prijs stuk interessanter qua vergelijking met Nvidia.
9070 XT zal zuiniger zijn in sommige scenarios (als je hem lichtjes downklokked zonder twijfel) dan 7900 xt, die laatste is lomper qua design (chiplet) en dus minder zuinig, alleen de hoge klokt vrezet wat power (9070 xt), 9070 xt zal ook betere Ray tracing en FSR 4 hebben, en ook wat betere decoding. Geef je heir niet om blijft 7900 xt heel interessant (ik twijfel ook namelijk).
de 9070 zou heel interessant moeten worden, zo goed als break even (min of plus 8% max) met 7900xt, in principe zou deze kaart betere prijs prestaies als 9070 xt moeten bieden (bv 7900 gre was ook zo), maar de huidige geruchten duwen hem hoog genoeg om 'maar' 100€ goedkoper te zijn dan XT. Hiervoor zie ik 2 redenen, AMD openet hard op 9070 xt en negeert voorlopig 9070 wat (maar die zal heus aangroeien, elke bin die wat slechter is komt daar terecht), ook zou hij pak sneller dan 5070 kunnen zijn, terwijl 5070 ti en 9070 xt break even lijken te worden. En door scalping en andere shit, worden goedkopere kaarten meestal mindere interessant (vraag aanbod helemaal krom). Maar binnen pakweg 4 maanden zou hij naar mijn mening 150-200€ goedkoper dan XT moeten zijn (tenzij die laatste ook heel scherp en overwacht daalt onder 590; dan max 475 als laagste prijs voor non XT, bij hogere prijzen, 150+ € verschil.
Voor mij persoonlijk zijn er 3 opties:
7900 xt word zoals 6950xt, toch in uitverkoop gezet en land op 650€ (is m'n target prijs namelijk), word best interessant, zeker als je nieuwe features niet nodig hebt. Wel lastiger zuinig te krijgen (kan wel).
9070: door de hele uphype, tekorten, Nvidia die heel greedy is (2000€ 5080's) kan de 9070 XT teveel naar high-end neigen en daardoor duurder worden, dat maakt dat de 9070 de enigste prijs prestatie kaart is die blijft in middensegment. (7800xt /7900 gre opvolger zeg maar). Dan is het duidelijk: deze is de te kopen kaart.
9070 xt: Amd lijkt niet echt te wegen wat te willen doen, voor de jaarwisseling hype van nieuwe kaarten, zette het sterk in op 'RDNA 4 is eenvoudig, prijs kwaliteit en... kaart 'voor de massa'. Dat allemaal suggereert 530-660€ voor mij (AIB, MSRP model moet daardoor nog goedkoper), maar nu laatste tijd (zeker bij launch althans) steigt het gevoel dat het 800€ kaart word, heel veel internet mensen zeggen ook direct 'ja dat is goeie prijs' dat kan Amd op foute ideëen zetten (maanden geleden was alles boven 600$ nog 'dead on arivall' reacties, nu komen er meer mensen zoals Dennis die prijsverhoging keihard aanvaarden). Dusja kan alle kanten op. Gevoel zegt goedkoopste op launch 730€, snel uitverkocht 800€, amd beseft dat ze meer moeten produceren, ongeduldigen kopen 5070 (ti), er komt meer voorraad, hype gaat klein beetje liggen, en dan zien we echte prijs, die land voor hellhound (instapper maar geen msrp model, merc 310 enzovoort) op 630-700€, als amd echt marktaandeel will pushen ze (maar niet direct) 550€ uiteindelijk. Maar dat is pure speculatie, hoop en lage kans. Aan 800€ vind ik dit de kaart niet waard, je kon 4070 ti super maar dan jaar geleden voor bijna gelijke prijs kopen. Ja Nvidia heeft markt heel slecht gemaakt nu maar AMD moet dat niet volgen, de 7900xt moet ook verslaan worden, of mensen kopen niets nieuws. Daardoor zie ik max 700€, om met betere features/prestaties, gelijke prijs aan markt te komen (4gb minder helpt ook niet). vanaf 630€ word het interessant. Nog niet spotgoedkoop maar dan heb je met inflatie, andere shit, etc en zeer goeie kaart voor 1440p en goede voor 4k eindelijk lager dan 900€ segment. 7900xt begon eindelijk aan de verbetering, maar is nu end of life en stijgt al.
De kaart moet ook beter aanvoelen dan 7800 xt (of de non 9070 xt moet dat toch) dus veel meer dan 500€ voor beide kaarten gaat niet.