Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
AMD heeft Hardware Unboxed om prijsadvies gevraagd.

Like WTF.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25
Tricolores schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:56:

Like WTF.
It should be down under, mate. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 09:14
Tricolores schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:56:

Like WTF.
Serieus, of als Meme omdat HWU al weken / dagen prijsadvies aan het geven is. Zou eigenlijk leuker zijn als Meme, dan wanneer het serieus is, want wanneer serieus laat dat wel weer incompetentie zien natuurlijk. Maar als Meme kan je er wel wat mee als marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26
HugoBoss1985 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:01:
[...]

It should be down under, mate. :+
Dan word het alsnog upside down hier O-)

Ik heb al wel weer gezien hoe laat het is. "Less then $600" = $599 of $549 = €690 - €633 voor een 9070.
De XT zal dan wel €699 MSRP worden = €807 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 18:06
Als de 9070XT zich echt kan meten of dichtbij de 7900xtx komt dan zal de prijs daar ook naar zijn. Dus ik ga voor de xt uit van 800-900 euro en gezien de vraag en aanbod zou ik er ook niet raar van staan te kijken als het ze dadelijk voor nog meer in de winkels/webshops liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
KraveN schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:38:
Als de 9070XT zich echt kan meten of dichtbij de 7900xtx komt dan zal de prijs daar ook naar zijn. Dus ik ga voor de xt uit van 800-900 euro en gezien de vraag en aanbod zou ik er ook niet raar van staan te kijken als het ze dadelijk voor nog meer in de winkels/webshops liggen.
Maar dat is toch eigenlijk totaal niet logisch (En daarom zou het me niet verbazen als AMD het toch laat gebeuren), dan heb je immers gen on gen geen enkele verbetering (net als dat Nvidia dat amper heeft) in prijs / perf. Nvidia kan dat over het algemeen hebben, want die hebben 90% marktaandeel.

AMD heeft dat niet, en met 20% betere prijs / perf dan Nvidia verloren ze nog steeds marktaandeel. De 7000 serie heeft alleen maar marktaandeel verloren. Op welke wijze zou je dan verwachten dat een 7900XTX met een andere naam, maar quasi gelijke performance 2 jaar later wel een succes gaat zijn de strijd om marktaandeel.

Daarnaast zal AMD afgemaakt worden in de pers als ze hun xx70 klasse kaart ook ineens ook maar in de buurt van het Nvidia 5070Ti MSRP gaat zetten. Nivida wordt dat al niet in dank afgenomen, maar die kunnen nog schermen dat ze de 'Apple' van de GPU's zijn momenteel en 90% marktaandeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42

OMD

Dennism schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Maar dat is toch eigenlijk totaal niet logisch (En daarom zou het me niet verbazen als AMD het toch laat gebeuren), dan heb je immers gen on gen geen enkele verbetering (net als dat Nvidia dat amper heeft) in prijs / perf. Nvidia kan dat over het algemeen hebben, want die hebben 90% marktaandeel.

AMD heeft dat niet, en met 20% betere prijs / perf dan Nvidia verloren ze nog steeds marktaandeel. De 7000 serie heeft alleen maar marktaandeel verloren. Op welke wijze zou je dan verwachten dat een 7900XTX met een andere naam, maar quasi gelijke performance 2 jaar later wel een succes gaat zijn de strijd om marktaandeel.

Daarnaast zal AMD afgemaakt worden in de pers als ze hun xx70 klasse kaart ook ineens ook maar in de buurt van het Nvidia 5070Ti MSRP gaat zetten. Nivida wordt dat al niet in dank afgenomen, maar die kunnen nog schermen dat ze de 'Apple' van de GPU's zijn momenteel en 90% marktaandeel hebben.
Ligt eraan hoe je bekijkt. De 7900xtx was het parade paardje. AMD heeft aangegeven alleen nog midrange te doen en als een 699 kaart dan presteert als het vorige topmodel is het toch precies zoals mensen willen?

Je hebt nu alleen geen high end kaart om het te vergelijken.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03:22
Zelfde prijs als XTX of 699 usd is DOA.
Het verleden heeft al bewezen dat mensen dan gewoon een nvidia, of in dit geval een 5070ti kopen voor circa 200 euro meer, want brandname + features. AMD Heeft ook aangegeven deze kaarten meer accessible te maken voor gamers, dus lijkt mij heel erg sterk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
OMD schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Ligt eraan hoe je bekijkt. De 7900xtx was het parade paardje. AMD heeft aangegeven alleen nog midrange te doen en als een 699 kaart dan presteert als het vorige topmodel is het toch precies zoals mensen willen?

Je hebt nu alleen geen high end kaart om het te vergelijken.
Het probleem is dat, als die bedragen kloppen, die $699 hier +- €800, en dat is dan voor de goedkoopste kaarten (en die moeten dan ook nog maar eens op voorraad zijn), de kans is dus aanzienlijk, dat net als bij de 5000 serie kaarten, die kaarten hier dus geen €800 gaan kosten, maar (flink) meer.

En als ik dan vandaag een 7900XTX kan kopen voor €914 met 24GB geheugen (via Tweakers pricewatch gevonden https://nl.nbb.com/nl/p/a...3x-dp/a1062672?nbbct=4111 ), waarom zou ik dan deze kaart als 'goed' moeten zien.

Als die kaart hier volgende week voor €650 tot maximaal €699 in de winkel zou moeten liggen, en men de kaart ook daadwerkelijk voor dat geld kan kopen is het een ander verhaal. Maar geloof ik op het moment niet direct in dat we dat gaan zien.

Daarnaast voor hoeveel hoeveel mensen is €600-€700 of zelfs (flink) meer nog 'Midrange' bij AMD. Je kan er wel een 'Midrange' naam op plakken, maar als het dan flink duurder is dan je vorige midrange modellen van 1,5 jaar geleden (7700XT - 7800XT) hoeveel mensen gaan het dan nog zien als 'Midrange' ook al noem je het zelf zo.

Nogmaals, AMD is geen Nvidia in deze markt. Nvidia kan zich dat soort fratsen veroorloven bij de consument, want ze blijven wel kopen. AMD kan dat duidelijk niet, want geen spreekwoordelijke hond heeft de laatste generatie(s) AMD gekocht, immers als voldoende mensen je product zouden kopen, zou je als AMD zijnde niet constant marktaandeel verliezen. En met dit soort prijzen zie ik daar niet de ommekeer in komen.

Nu heb ik het voor AMD graag mis, maar ik denk dat ze veel scherper moeten zijn met de prijzen willen ze echt een deuk slaan in Nvidia's grip op deze markt en weer naar een fatsoenlijk markt aandeel gaan. En dat is niet je MSRP $50 of $100 lager zetten dan Nvidia en 'call it a day', want dan zitten we over een half jaar ofzo weer met een firesale aan AMD kaarten en berichten dat ze nog steeds op rond de 10% marktaandeel zitten (of misschien wel slechter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Daarnaast is "kopen mensen liever NVIDIA" ook niet de enige vraag. "Gaan mensen überhaupt een kaart kopen met deze prijzen" is een veel belangrijkere. Er is nu hype en FOMO, maar dat gaat ook niet de rest van de generatie duren, en voor 70/midrange kaarten heb ik toch een bepaalde verwachting van de prijs.

Ik heb nu een 5700XT en ben een beetje aan het kijken naar upgrades. Als ik kan kiezen tussen een €800 9070 XT of een €1000 5070 Ti ga ik niet nadenken of de 5070 de extra 200 euro waard is, dan besluit ik gewoon dat dit bizarre prijzen zijn voor "midrange" en wacht ik nog wat langer of koop ik (2de hands) een RX 7000 kaart. Misschien dat UDNA goedkoper wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Inviscid schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:25:
Daarnaast is "kopen mensen liever NVIDIA" ook niet de enige vraag. "Gaan mensen überhaupt een kaart kopen met deze prijzen" is een veel belangrijkere. Er is nu hype en FOMO, maar dat gaat ook niet de rest van de generatie duren, en voor 70/midrange kaarten heb ik toch een bepaalde verwachting van de prijs.

Ik heb nu een 5700XT en ben een beetje aan het kijken naar upgrades. Als ik kan kiezen tussen een €800 9070 XT of een €1000 5070 Ti ga ik niet nadenken of de 5070 de extra 200 euro waard is, dan besluit ik gewoon dat dit bizarre prijzen zijn voor "midrange" en wacht ik nog wat langer of koop ik (2de hands) een RX 7000 kaart. Misschien dat UDNA goedkoper wordt :+
7800XT voor €450 is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Inviscid Deze prijzen zijn al een tijdje de nieuwe realiteit. Dit gaat nooit meer anders worden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:48:
@Inviscid Deze prijzen zijn al een tijdje de nieuwe realiteit. Dit gaat nooit meer anders worden.
De RX 7700 XT was rond de €500 (adviesprijs €509/$449 - later $419) en was een tijd voor ~€400 verkrijgbaar. Als ze nu met $700 aankomen is dat letterlijk >50% extra voor de "midrange".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Inviscid schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:27:
[...]

De RX 7700 XT was rond de €500 (adviesprijs €509/$449 - later $419) en was een tijd voor ~€400 verkrijgbaar. Als ze nu met $700 aankomen is dat letterlijk >50% extra voor de "midrange".
Er zijn globaal gezien vier routes naar meer prestaties:
1. kleinere nodes
2. grotere chips, hier lopen de grootste chips tegen hun grenzen aan (5090)
3. chiplets, maar dit lijkt vooralsnog geen echt haalbare kaart. AMD heeft het geprobeerd, maar kon het niet bolwerken voor de compute en zit dus nog steeds met een grotendeels monolitische compute chiplet. De vraag is of je ooit de synchronisatieproblemen die compute chiplets tot nu toe hebben ondervonden als het om real time grafische zaken gaat kan overwinnen, en dat is toch wel de hoofdfocus van een consumenten GPU.
4. een radicaal ander paradigma, de laatste keer was de shader revolutie, nu alweer zo'n 25 jaar geleden, en ik heb nog niet van een nieuw paradigma gehoord dat de shaders van de troon gaat stoten.

De vraag is of je ooit terug zal gaan naar de prijsniveaus van voor 2020, want de kosten zullen met nieuwere nodes alleen maar hoger worden en door de AI boom is het aanbod van wafers nu krap t.o.v. de vraag, en dat zal nog wel even zo blijven, denk ik. Dus in die markt is er meer inflatie en ook een enorme zak geld om die inflatie nog wel even aan te laten houden. Na verloop van tijd is er geen weg terug meer.

[ Voor 24% gewijzigd door ocf81 op 26-02-2025 17:21 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Inviscid schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Ja, al denk ik eerder dat je de 7900 GRE als voorganger van de 9070 XT moet zien (adviesprijs 619€). Uitgaande van de relatief gunstige grootte van de chip en het gebruik van GDDR6 i.p.v. GDDR7 moet AMD met gemak de kaarten goed in de markt kunnen zetten. Tevens mag je van een nieuwe generatie verwachten dat je voor hetzelfde geld meer prestaties krijgt. Vraag is of ze dat doen en voldoende volume aan kaarten hebben liggen (goede prijs = hogere vraag = hogere prijs als volume niet toereikend is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Ik zie heel veel mensen de term DOA gebruiken(videocardz staat er helemaal vol mee bijvoorbeeld). Heeft dat een andere betekenis tegenwoordig dan wat eigenlijk betekent?

Dead (defect) On Arrival heeft toch niets met de launchprice te maken. Heb ik met m’n leeftijd iets gemist? :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
OMD schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:30:
Ik zie heel veel mensen de term DOA gebruiken(videocardz staat er helemaal vol mee bijvoorbeeld). Heeft dat een andere betekenis tegenwoordig dan wat eigenlijk betekent?

Defect (dead) On Arrival heeft toch niets met de launchprice te maken. Heb ik met m’n leeftijd iets gemist? :)
DoA als in, op dat prijspunt / met die launch prijs wordt het weer een mislukking wordt daar mee bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Denk dat het een enorme misvatting is om te denken "70 serie" is 7700xt en dus 9070(xt).

De 7700xt stond nooit tegenover de 4070(ti).

Nu is dat aangepast in de benaming. Dus de klasse is hoger en de prestaties dus ook. Prijs zal dus ook hoger zijn.

En je mag idd vanwege het verleden verwachten dat je meer prestaties krijgt voor circa dezelfde prijs.

De 5070ti is ook ietsje sneller en msrp ietsje lager. Echter is het bij de 5080 en 5090 niet bepaald zo. 5080 is 20% duurder en 13% sneller, 5090 is 20% duurder maar nog wel 25-30% sneller. Deze generatie biedt dus weinig extra voor je euro's.

Dan stellig verwachten dat AMD dat wel moet doen is misschien niet helemaal redelijk. Als ze een stuk meer bieden voor hetzelfde geld (tov gre) dan is dat alweer beter dan wat Nvidia biedt. Veel meer bieden EN goedkoper lijkt me teveel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13

Dead (defect) On Arrival heeft toch niets met de launchprice te maken. Heb ik met m’n leeftijd iets gemist? :)
Dead on arrival, dat heb ik er in ieder geval van gemaakt. Maar ik vind al die termen ook maar moeilijk bij te houden, het zal wel de leeftijd zijn. 😅😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
JappieR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Dead on arrival, dat heb ik er in ieder geval van gemaakt. Maar ik vind al die termen ook maar moeilijk bij te houden, het zal wel de leeftijd zijn. 😅😆
De term laat ook weinig aan de verbeelding over toch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:06:

Dan stellig verwachten dat AMD dat wel moet doen is misschien niet helemaal redelijk. Als ze een stuk meer bieden voor hetzelfde geld (tov gre) dan is dat alweer beter dan wat Nvidia biedt. Veel meer bieden EN goedkoper lijkt me teveel gevraagd?
Het hangt er volledig vanaf wat AMD wil bereiken. Zijn ze tevreden met 10% marktaandeel of misschien iets meer als het 'mag' van Nvidia, moeten ze vooral door blijven gaan met wat ze deden, maar zoals een deel van de techpress, andere hardware enthousiasts maar ook wij hier al tijden concluderen, dat het 20% meer value bieden dan Nvidia niet werkt. Ze blijven marktaandeel en dus relevatie in de markt verliezen.

Wil je terug gaan vechten en daadwerkelijk de handschoen oppakken en marktaandeel terug halen zal je in DiY dus nog meer value moeten bieden. Steve van HuB is hier echt uitgesproken in de laatste tijd en denkt dat de bovengrens van AMD's prijsrange op 30%+ value moet zitten t.o.v. Nvidia's MSRP's, zodat Nvidia niet ineens terug kan slaan met meer Supply als AMD zo'n value inderdaad zal bieden, maar dus ook echt wat met de prijzen moet doen dan willen ze voorkomen dat AMD die value kan bieden.

En dat waarschijnlijk niet een generatie, maar meerdere achter elkaar, en pas dan zal AMD ook waarschijnlijk pas weer meer mindshare krijgen om ook weer in de populaire laptops en prebuilds te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ja snap ik en is misschien ook wel logisch. Maar ga je het redden als prijsvechter? Dat vraag ik me af. Denk dat je product gewoon goed moet zijn en minstens goed genoeg.

Nvidia heeft het vooral op (software) innovatie gewonnen de afgelopen generaties, en daarvoor al met goede betrokkenheid bij games. Denk dat op die manier ook erg veel te winnen valt nog.

Heb geen ervaring met de 5700xt maar die was misschien niet zo best destijds, heb wel ervaring met de rx6600, 6700xt, 6800xt en 6900xt en toen waren de drivers voor mij echt prima. Later de 7900xt en xtx naast elkaar gehad en ook toen gewoon prima drivers en geen problemen.

Het is jammer dat de stempel van "slechte drivers" maar moeilijk weggaat, hier zouden ze ook iets over moeten marketen. Enige wat echt beter kan is snellere ondersteuning voor nieuwste games (ookal draaien ze wel goed, optimalisatie komt vaak laat tov NV).

En het eeuwige "erachter aan lopen" zowel qua performance als features (en prijs) is jammer. Denk echt dat ze capabel genoeg zijn om de extra stap te maken.

Maar denk niet dat prijsvechten ze verder gaat brengen. Hele volksstammen vechten om een 5080 voor een veel te hoge prijs en maar zeer weinig vooruitgang tov de veel beter geprijsde 4080 die ook al te duur was.... Blijkbaar is de prijs niet altijd belangrijk. Midden segment wel wat meer maar Nvidia heeft net als Intel veel "blinde" volgers, er bestaat niets anders.

Wil je indruk maken dan moet je echt met iets goeds komen, de Action voor videokaarten worden is echt niet genoeg.

Ik ben nog steeds fan en gun ze het beste, voor nu draai ik NV en Amd naast elkaar met uiteraard x3d cpu's :)
Maar hoop echt dat ze wat relevanter kunnen worden in deze zieke markt. Ook had ik goede hoop voor de Intel b770 maar die is ook nergens te bekennen.

[ Voor 76% gewijzigd door meljor op 26-02-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 14:27

Dead of arrival, dus dood voordat het op de schappen staat. Te duur en dus zal niemand het kopen.

Ik zelf ga maximaal tot 700 euro voor de 9070 xt. Meer dan dat en het is dus DOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is een modern synoniem voor overpriced, wat dan weer inhoud dat degene graag gezien had dat de prijs lager was geweest.
Ook dit topic gaat nogal vaak over prijzen..

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-02-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Techkeizer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Dead of arrival, dus dood voordat het op de schappen staat. Te duur en dus zal niemand het kopen.

Ik zelf ga maximaal tot 700 euro voor de 9070 xt. Meer dan dat en het is dus DOA.
Dat is dus niet wat het betekent.

Dead on arrival gaat het om een product wat defect is bij aankomst bij consument of leverancier.

Geen idee hoe mensen bij een andere betekenis komen. Van origine is het een medische term.

Wikipedia: Dead on arrival

Onverkoopbaar (unsellable) is hier eerder aan de orde of AMD moet allemaal defecte units versturen die niemand kan gebruiken. Heeft totaal helemaal niets te maken met waarde.

Maar goed, dit gaat een beetje off-topic. Snap wat Olaf zegt wel dat het een beetje wordt gezien als synoniem. Vond het gewoon apart. Lang met DOA’s gewerkt, vandaar :)

Ik kijk in ieder geval uit naar de reviews. Nvidia heb ik nu echt een afkeer tegen en wil mijn 3080 graag vervangen voor een stukje sneller en zuiniger. De 9070XT klinkt voor mij best aanlokkelijk. Bijna 7900XTX prestaties (wat een flinke bump is tov de 3080) voor een acceptabele prijs (tov de 5000 serie van Nvidia)

[ Voor 25% gewijzigd door OMD op 26-02-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volledige specificaties zouden dit zijn:
https://videocardz.com/ne...t-and-rx-9070-gpus-leaked

Qua prijzen, tja ik zie wel of AMD besluit of ze deze generatie wel videokaarten willen verkopen of die 10% marktaandeel wel best vinden. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Same here. De echte hype en haast voor deze generatie is sowieso al flink afgenomen, ondanks ik toch van plan ben om op korte termijn te upgraden mits de prijzen oke zijn.

Ik ga er trouwens stiekem ook wel vanuit, wanneer je 1 van de top tier kaarten haalt met een boost van 3100mhz dat de XT variant even snel is als de XTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik neem ff aan dat het niet nep is wat ik vond…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aexCW_DQEOuahZ6GiT3l8fvaZLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tZKgINJ1YADi2RmJUGGWdbZa.png?f=fotoalbum_large

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:32
Mars Warrior schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:53:
Ik neem ff aan dat het niet nep is wat ik vond…

[Afbeelding]
Dit zijn wss gewoon de prijzen die amd gaat hanteren. Devrijden dat good old amd zijn hardware goedkoop prijsde want underdog zijn long gone. Ze vragen a merk prijzen voor b videokaarten (qua features, drivers en hardware zelf zijn prima), en dat is ook deels de reden voor de kuil waar ze nu in zitten.

Ze moeten competitief worden in de belangrijkste segmenten (budget en midden dus, mss midden-hoog) met knetter lage prijzen. Desnoods tijdelijk. En keihard inzetten op features.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Die prijzen zijn onzin. In geen enkele wereld zal het budgetmodel van powercolor aka the reaper 200 euro meer kosten dan een sapphire kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ambition88 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:11:
Die prijzen zijn onzin. In geen enkele wereld zal het budgetmodel van powercolor aka the reaper 200 euro meer kosten dan een sapphire kaart.
Je bedoelt de prijzen kunnen best kloppen, maar de kaarten zijn verwisseld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 14:27
OMD schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Dat is dus niet wat het betekent.

Dead on arrival gaat het om een product wat defect is bij aankomst bij consument of leverancier.

Geen idee hoe mensen bij een andere betekenis komen. Van origine is het een medische term.

Wikipedia: Dead on arrival

Onverkoopbaar (unsellable) is hier eerder aan de orde of AMD moet allemaal defecte units versturen die niemand kan gebruiken. Heeft totaal helemaal niets te maken met waarde.

Maar goed, dit gaat een beetje off-topic. Snap wat Olaf zegt wel dat het een beetje wordt gezien als synoniem. Vond het gewoon apart. Lang met DOA’s gewerkt, vandaar :)

Ik kijk in ieder geval uit naar de reviews. Nvidia heb ik nu echt een afkeer tegen en wil mijn 3080 graag vervangen voor een stukje sneller en zuiniger. De 9070XT klinkt voor mij best aanlokkelijk. Bijna 7900XTX prestaties (wat een flinke bump is tov de 3080) voor een acceptabele prijs (tov de 5000 serie van Nvidia)
I know, ik heb zelf ook bij een retailer gewerkt lol. Bedoelde meer dat het een synoniem is van de daadwerkelijke betekenis van DOA:)

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:55
Inviscid schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:25:

Zit in het zelfde schuitje als jij en ik denk er ook zo over. Ik koop dan ook eerder een last gen mid-range. Of misschien zelfs gewoon a budget-range (aangezien die sws al een upgrade zal zijn tegenover mijn 5700XT) en dat ik dan over een jaar of 2/3 weer een nieuwe PC ga bouwen en hopen dat de markt dan misschien iets minder ruk is.

Edit: Overigens zijn er geruchten dat eind maart er een RTX5060 TI 16GB zal gaan komen. Dus AMD moet daar ook rekening mee gaan houden met hun prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door dooder39 op 27-02-2025 00:37 ]

• Luuk.u
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-07 15:17
Ik heb vorige week een 7900XT build samengesteld en de prijs is nu met 200 euro gestegen, wat mijn koop stopt. Ik weet dat de prijzen van GPU's waarschijnlijk nooit meer normaal worden maar dit is echt vervelend. Heb vrijwel 0 hoop in de 9070

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Yup, we are screwed. :P

Ze zijn blijkbaar echt rond aan het vragen hoeveel ze moeten vragen voor de RX 9070 series. Boodschap hier is vrij duidelijk, zo weinig mogelijk om marktaandeel te winnen en te profiteren van Nvidia hun puinzooi.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• KraveN
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:06:
[YouTube: AMD, Don't Screw This Up]
Ze zijn blijkbaar echt rond aan het vragen hoeveel ze moeten vragen voor de RX 9070 series. Boodschap hier is vrij duidelijk, zo weinig mogelijk om marktaandeel te winnen en te profiteren van Nvidia hun puinzooi.
De vraag is of ze nog iets met die boodschap gaan doen. Ik ben bang dat de hoge piefen andere doelen hebben samen met de aandeelhouders. En dan ook nog 1 a 2 dagen voor de onthulling :)

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:06:
[YouTube: AMD, Don't Screw This Up]
Jezus, dat is echt wel heel slecht dan zoals ik gister al aangaf. Leuk als ze dat voor de marketing meme zouden doen, maar als het serieus is, hoe incompetent ben je dan je eigen markt in te schatten.....

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:38:
[...]

Jezus, dat is echt wel heel slecht dan zoals ik gister al aangaf. Leuk als ze dat voor de marketing meme zouden doen, maar als het serieus is, hoe incompetent ben je dan je eigen markt in te schatten.....
Advanced Marketing Disasters. :z :')
Maar het lijkt erop dat mensen lager in de boom bij Radeon, het wel begrijpen en proberen een fatsoenlijkere prijs te krijgen. Maar of de top het daar begrijpt is de vraag. Daar lijkt deze video ook op te doelen. Misschien krijgen ze het zo door bij de top dat ze dus geen $700 moeten gaan vragen voor een RX9070XT of zo. Maar ik koester weinig hoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:48
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:44:
[...]

Advanced Marketing Disasters. :z :')
Maar het lijkt erop dat mensen lager in de boom bij Radeon, het wel begrijpen en proberen een fatsoenlijkere prijs te krijgen. Maar of de top het daar begrijpt is de vraag. Daar lijkt deze video ook op te doelen. Misschien krijgen ze het zo door bij de top dat ze dus geen $700 moeten gaan vragen voor een RX9070XT of zo. Maar ik koester weinig hoop.
De vraag is natuurlijk wel of ze uberhaupt aan de eventuele vraag zouden kunnen voldoen. Je ziet dat die Intel-kaartjes ook vrij positief werden ontvangen (ondanks een nog altijd maar net acceptabele prijs), maar als er dan verder weinig voorraad is, zet dat ook weinig zoden aan de dijk. Denk dat voor AMD andere producten wellicht simpelweg meer opleveren en ze dus maar beperkte productiecapaciteit hebben en een nog lagere prijs niet zinvol is?

Geen idee of dit overigens in die video aan bod is gekomen, heb maar een deel bekeken, maar is lastig bij te houden als er telkens video's van 30 minuten maken over dingen die ook in 5 minuten gezegd kunnen worden. Dat zouden ze wel kunnen verbeteren (maja, ook daar geldt waarschijnlijk dat algoritme needs langere video's dus maar uitrekken voor meer geld, beetje ironisch wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambition88
Een marktonderzoek is niet perse slecht toch? Bevestigt alleen maar dat ze wel de intentie hebben om voor marktaandeel te gaan met scherpe prijzen. Of het gaat gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Snowdog schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:02:
[...]

De vraag is natuurlijk wel of ze uberhaupt aan de eventuele vraag zouden kunnen voldoen. Je ziet dat die Intel-kaartjes ook vrij positief werden ontvangen (ondanks een nog altijd maar net acceptabele prijs), maar als er dan verder weinig voorraad is, zet dat ook weinig zoden aan de dijk. Denk dat voor AMD andere producten wellicht simpelweg meer opleveren en ze dus maar beperkte productiecapaciteit hebben en een nog lagere prijs niet zinvol is?

Geen idee of dit overigens in die video aan bod is gekomen, heb maar een deel bekeken, maar is lastig bij te houden als er telkens video's van 30 minuten maken over dingen die ook in 5 minuten gezegd kunnen worden. Dat zouden ze wel kunnen verbeteren (maja, ook daar geldt waarschijnlijk dat algoritme needs langere video's dus maar uitrekken voor meer geld, beetje ironisch wel).
Dat kwam niet voorbij. Maar dat roept de vraag op waarom er nog Radeon dGPU's zijn?
Want met 10% marktaandeel moeten ze al hun R&D bekostigen voor een fractie van de omzet die Nvidia binnenhaalt. Dat is niet levensvatbaar. Nu is RDNA4 al een fors uitgeklede generatie. We weten nu dat Navi 48 een 357mm2 chip is. Navi 44 lijkt een Navi 48 door de helft gehakt te worden qua configuratie. Daarmee zal AMD al honderden miljoenen besparen op het productie gereed maken van die chips tegenover RDNA3. En als er een RDNA5 is en net niet dan al UDNA gaat worden, dan lijkt dat wederom een midrange generatie te zijn. Daarnaast speelt ook dat ze nu nog op 5/4nm zitten. Dat is niet meer de leading edge node, waardoor die op volle capaciteit zit, eigenlijk nog meer capaciteit verkrijgt omdat er nog steeds meer machines online worden gebracht en er ook klanten naar de volgende node gaan. Ook zit een deel van Zen 5 al op 3nm, namelijk Zen 5c met 16 cores per chiplet. Die gaan naar high dense Epyc CPU's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

De markt rekent met premiums of discounts. Voor een bepaalde merk, type,... betaal je tientallen procenten meer (voor Nvidia GeForce kunnen ze blijkbaar veelvouden MSRP bieden) en voor bepaalde merk, type,... moet je tientallen procenten korting krijgen.

Voor de AMD Radeon GPU's bestaat de 30% discount-regel wegens het gat in features, software support, mindshare,... RTX 5070 Ti heeft 749 dollar MSRP en 30% eraf is 524 dollar. Korting naar 25% reduceren, verhoogt de prijs naar 562 dollar MSRP.

Wat kan AMD doen om de marktwaardering van hun GPU's te verhogen en minder discount? Zorg dat de game developers en softwarebedrijven niet denken in termen van "Met Nvidia GeForce support bedienen we 80, 90,... % van de markt, waarom nog moeite voor de laatste restjes doen?".

Om serieus genomen te worden, moest het marktaandeel maal 2, 3, 4,... totdat voor elke verkochte Radeon 2 GeForce verkocht wordt en dan zijn ze gelijkwaardig in de markt zonder tientallen procenten korting voor een bepaalde merk.

Eenmaal er geen discount-regel op Radeon staat en het wordt serieus genomen, dan kan AMD voor high-end gaan en bijhorende high-end pricing met dikke marges.

• Tricolores
AMD kan alles veel doen vergeten met een gigantisch competitieve prijszetting en weer marktaandeel innemen... Of ze kunnen de nagel in hun eigen doodskist slaan en onder de 10% marktaandeel zakken.

What's it gonna be boys?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Tricolores schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:02:
AMD kan alles veel doen vergeten met een gigantisch competitieve prijszetting en weer marktaandeel innemen... Of ze kunnen de nagel in hun eigen doodskist slaan en onder de 10% marktaandeel zakken.

What's it gonna be boys?
Dat wordt dan denk ik ook onze (de gamers) nagel in de doodskist als je ziet wat Nvidia (de markt) nu al doet met de prijzen.
Hopelijk komt Intel nog met wat leuks maar als AMD onder de 8% marktaandeel valt (zeg maar helemaal wegvalt) dan ben ik bang dat we wellicht op zoek naar een andere hobby kunnen.
Of we mogen dan echt de resolutie en wat details een standje lager/uit zetten.
Tenzij je voor Jensen voorover wilt bukken en absurde bedragen bovenop MSRP wilt betalen.

Ik vind het nog wel spannend.

Geen idee of AMD het nog wel zo boeiend/belangrijk vind (ze hebben het al tot 8% laten zakken eind 2024 las ik ergens...) als je bij Nvidia echt de focus ziet liggen op AI en datacenters.

Als AMD echt al die maanden voorraad heeft opgebouwd en de drivers en FSR4 in orde heeft gemaakt dan hebben ze het t.o.v. Nvidia wel meesterlijk gedaan.
Alhoewel de schaarste daar wellicht bewust is gecreëerd zijn alle software en hardware issues bij Nvidia van een andere planeet deze generatie.

[ Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-02-2025 10:19 ]

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

MazeWing

The plot thickens...

HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Dat wordt dan denk ik ook onze (de gamers) nagel in de doodskist als je ziet wat Nvidia (de markt) nu al doet met de prijzen.
Hopelijk komt Intel nog met wat leuks maar als AMD onder de 8% marktaandeel valt (zeg maar helemaal wegvalt) dan ben ik bang dat we wellicht op zoek naar een andere hobby kunnen.
Of we mogen dan echt de resolutie en wat details een standje lager/uit zetten.
Tenzij je voor Jensen voorover wilt bukken en absurde bedragen bovenop MSRP wilt betalen.

Ik vind het nog wel spannend.

Geen idee of AMD het nog wel zo boeiend/belangrijk vind (ze hebben het al tot 8% laten zakken eind 2024...) als je bij Nvidia echt de focus ziet liggen op AI en datacenters.

Als AMD echt al die maanden voorraad heeft opgebouwd en de drivers en FSR4 in orde heeft gemaakt dan hebben ze het t.o.v. Nvidia wel meesterlijk gedaan.
Alhoewel de schaarste daar wellicht bewust is gecreëerd zijn alle software en hardware issues bij Nvidia van een andere planeet deze generatie.
Ik denk dat je er uiteindelijk niet te veel van moet verwachten. Waarschijnlijk wordt het weer een opeenstapeling van gemiste kansen en "net niet" momenten.

Als ze gaan concurreren op prijs dan zal Nvidia waarschijnlijk zonder problemen reageren door de prijzen te verlagen. Het enige dat AMD kan hebben dat zwaar in hun voordeel kan werken is voldoende voorraad en ervoor te zorgen dat deze ook voor MSRP prijzen verkocht gaan worden. Als ze dat voor elkaar krijgen dan komen ze er zelfs mee weg als de prijs vergelijkbaar is met de MSRP van de 5070ti FE

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• OMD

OMD

MazeWing schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat je er uiteindelijk niet te veel van moet verwachten. Waarschijnlijk wordt het weer een opeenstapeling van gemiste kansen en "net niet" momenten.

Als ze gaan concurreren op prijs dan zal Nvidia waarschijnlijk zonder problemen reageren door de prijzen te verlagen. Het enige dat AMD kan hebben dat zwaar in hun voordeel kan werken is voldoende voorraad en ervoor te zorgen dat deze ook voor MSRP prijzen verkocht gaan worden. Als ze dat voor elkaar krijgen dan komen ze er zelfs mee weg als de prijs vergelijkbaar is met de MSRP van de 5070ti FE
Als Nvidia zomaar de prijzen verlaagd heb je een ander probleem:

- Consumenten die zich compleet genaaid voelen
- Aandeelhouders die vragen stellen.

Dit is niet zomaar iets wat je "even" doet.

• greenlizzard
Ik denk dat als AMD positief verrast, dat dit ook veel goodwill creëert, zowel onder gamers als reviewsites, wat ook als NVIDIA de prijzen verlaagt zal zorgen voor een groter marktaandeel (zeker als beschikbaarheid op orde is). Met 10% marktaandeel sta je niet aan de kant van het plukken, maar moet je echt investeren wil je enig verschil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is niet dat het gaat over ineens de GPU prijzen met 2x laten dalen. Maar als Nvidia €50-€100 van de prijs afhaalt, dan gaan consumenten zich echt niet compleet genaaid voelen (want als eerst heb je altijd fluctuaties, en daarnaast zitten degene die nu hebben gekocht toch gigantisch ver boven de MSRP).
En de aandeelhouders? Die maken zich sowieso niet druk om de consumentenmarkt. En aandeelhouders gaan echt geen vragen stellen elke keer dat een bedrijf prijzen wijzigt omdat de concurrentie iets goedkoper in de markt heeft gezet.

Ik verwacht zelf eerder dat binnen 'redelijkheid', Nvidia graag ziet dat AMD marktaandeel wat hoger wordt. En natuurlijk willen ze geen 50%, maar een AMD die groot genoeg is dat er geen overheidsorganisaties beginnen te voelen of daar geen monopolie aan de hand is, zullen ze graag zien. En als AMD straks onder de 10% wegzakt, en Nvidia 90% marktaandeel heeft, dan is er flinke kans dat dat gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
Als ze 799-849 voor de 9070 XT vragen, en afgaande op de leaks is de 9070 XT relatief hetzelfde als een 7900 XTX en 5070 TI, dan hebben ze nu nog heel veel marge door de hoge msrp op nvidia kaarten.
Eens Nvidia prijzen zakken kunnen ze hopelijk zelf ook zakken om toch meer dan 50, en mss zelfs minstens 100, euro onder Nvidia te blijven.

Ik hoop echt dat ze een winnaar hebben en op alle vlakken het gewoon een goeie kaart is, aan een normale prijs.. want de huidige trend is maar voor 1 bedrijf goed, en niemand anders.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:01:
Volledige specificaties zouden dit zijn:
https://videocardz.com/ne...t-and-rx-9070-gpus-leaked

Qua prijzen, tja ik zie wel of AMD besluit of ze deze generatie wel videokaarten willen verkopen of die 10% marktaandeel wel best vinden. :z
De grootte is gewoon nagenoeg gelijk aan de chip van de 7800XT, de basics zijn ook nagenoeg gelijk:
346 m2 (7800XT) vs 357 9070(XT)
16 GB VRAM
256 bit bus
64 MB level 3 cache
624 vs 640 GB/s

Puur de kostprijs voor het maken van de chip zou dus even hoog moeten zijn als die van een 7800XT.

Ik ben benieuwd hoe hoog ze de prijs maken. Zeker omdat ze dat eigenlijk niet helemaal zelf in de hand hebben. Ze kunnen alleen de prijs bedenken die ze aan partners rekenen, ze maken ze immers niet zelf. De partners bepalen uiteindelijk hun eigen prijs (waar de prijs van AMD natuurlijk een onderdeel van is).

• HugoBoss1985
White Feather schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:29:
[...]

De grootte is gewoon nagenoeg gelijk aan de chip van de 7800XT, de basics zijn ook nagenoeg gelijk:
16 GB VRAM
256 bit bus
48 MB level 3 cache
624 vs 640 GB/s

Puur de kostprijs voor het maken van de chip zou dus even hoog moeten zijn als die van een 7800XT.

Ik ben benieuwd hoe hoog ze de prijs maken. Zeker omdat ze dat eigenlijk niet helemaal zelf in de hand hebben. Ze kunnen alleen de prijs bedenken die ze aan partners rekenen, ze maken ze immers niet zelf. De partners bepalen uiteindelijk hun eigen prijs (waar de prijs van AMD natuurlijk een onderdeel van is).
Ik begrijp dan ook niet zo goed dat/waarom meneer Frank Azor uitspraken heeft gedaan over een maximum prijs.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Ik begrijp dan ook niet zo goed dat/waarom meneer Frank Azor uitspraken heeft gedaan over een maximum prijs.
Ja, dat heeft hij slechts gedeeltelijk in eigen hand. Het zou bijna hetzelfde moeten kosten om een 7800XT kaart te maken als een 9070XT-kaart.

De 7800XT heeft een TBP van 265 watt, maar dat is de standaard kaart, de merk-kaarten (AIB's?) verbruiken vaak wat meer.

De 9070XT zou 304 watt TBP hebben en ik neem aan dat dat gebaseerd is op standaardwaarden, niet op de kaarten van anderen. Het stroomverbruik zou dus wat hoger kunnen liggen dan van een 7800XT en daarmee het bord ietsje duurder maken (betere koeling nodig).

Maar het enige dat Frank Azor in eigen beheer heeft is de prijs die AMD rekent en de hoeveelheid die het levert.

Hoeveel er gevraagd gaat worden (en dus prijzen opdrijft) en hoeveel AIB's op de prijs leggen is totaal niet bekend.

Maar morgen zouden we meer moeten weten toch, 28 feb?

Ik zit nog een beetje in dubio, ik heb een 5700XT en die doet het eigenlijk nog prima op 1440P. Maar ja, heeft geen Raytracing (wat nu nodig wordt voor sommige games en ik vind het ook wel leuk om dat eens te zien). Maar wordt het nu een 7800XT, 7900XT (die flink in prijs aan het stijgen is) of een 9070 (XT)?

• meljor
Nvidia heeft dat toch ook niet in de hand? Verplichten dat er minimaal 1 standaard msrp kaart gemaakt wordt, meer kunnen ze niet doen.

Asus maakt toch ook een veel duurdere astral etc?

Of de msrp kaart leverbaar is is het volgende...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

White Feather schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:29:
[...]

16 GB VRAM
256 bit bus
48 MB level 3 cache
624 vs 640 GB/s

Yup en daarom zou ik een (forse) prijsverhoging ook niet te verdedigen vinden. Er veranderd wel iets in dat het monolithisch 5nm is vs. chiplet. De kosten voor die 357mm zullen iets hoger liggen, maar de chiplets packagen hoeft niet meer en dat scheelt elders weer kosten. Ik vermoed dat Navi 48 uiteindelijk iets duurder kan zijn, maar niet veel. Ook zijn die gequote prijzen die wel eens langskomen, vermoedelijk niet accuraat. AMD schijnt een vrij goede relatie met TSMC te hebben en geniet vermoedelijk ook (forse) volumekortingen.

Als ik dan heel snel een inschatting van Navi 48 in een calculator gooi, tja iets meer dan 160 chips. Zelfs als AMD $17.000 per wafer zou betalen, wat ik eigenlijk betwijfel, dan is het iets meer dan $100 per chip. Op een volwassen process, zouden de yields erg goed moeten zijn. Dit zijn echt geen chips die ze een paar honderd dollar per stuk gaan kosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBeaUKNiY1qSVDsnYKwinmVZW8s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5ppNjLCeMibenraPBH4vvt4y.jpg?f=user_large
HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Frank Azor lijkt soms ook niet te begrijpen waarom hij dingen zegt. :z

• HugoBoss1985
Wanneer komt er een RX 9xxx series prijzen & levertijden topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26
Dennism schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:38:
[...]

Dat was mijn 1e gedachte ook, maar nu ik er langer over nadenk is het eigenlijk zo gek nog niet, liever dit dan doen alsof men de wijsheid in pacht heeft. Met zo weinig marktaandeel kunnen ze geen misser meer veroorloven. In zekere zin hebben ze voor de GPU divisie een Ryzen moment nodig.

Onder radeon gebruikers worden ook survey's gehouden (kan je volgens mij ook zelf indienen), maar eigenlijk zouden ze dit beter aan de Nvidia gebruikers moeten richten om inzicht te krijgen wat nou de doorslaggevende redenen waarom om niet voor een AMD product te kiezen.
Anyway, dit geeft mij toch weer een beetje hoop dat het deze keer niet weer een cliche -50$ MSRP Nvidia wordt.
[...]

Dat zal zeker een afweging zijn. Nu zijn er wel twee factoren waardoor het bij AMD minder snel een probleem zal worden.

1) De uitgestelde launch heeft veel tijd gegeven om voorraad op te bouwen (in i.i.g. bij de groothandel).
2) AMD heeft 6 grote AIB partners vs. 2 bij Intel.

Marktaandeel terug krijgen heeft alleen zin als er een lange termijn strategie is. Dan moet AMD ook echt willen concurreren met UDNA. Heel agressief op de prijs in zetten met break-even zie ik niet zo snel gebeuren. Het wordt voor de volgende generatie anders lastig om een hogere prijs te 'verkopen'.
Het is aan AMD dus gelegen om een gulden middenweg te kiezen tussen break-even en de prijs van Nvidia. Hopelijk schatten de reviewers dit goed in en luistert AMD naar het advies.
meljor schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:47:
Nvidia heeft dat toch ook niet in de hand? Verplichten dat er minimaal 1 standaard msrp kaart gemaakt wordt, meer kunnen ze niet doen.

Asus maakt toch ook een veel duurdere astral etc?

Of de msrp kaart leverbaar is is het volgende...
In zekere zin ook weer wel. Nvidia is zo groot dat het behoorlijke druk kan uitoefenen op een AIB.
Prijsafspraken zijn verboden, maar Nvidia kan wel besluiten hoeveel het aan een AIB levert of zelfs ervoor kiezen om de eigen productiecapaciteit uit te breiden. Het zal alleen niet snel gebeuren denk ik, zolang de belangen van de AIB overeenkomen met de belangen van Nvidia. Kortweg $$$.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je ziet dat die Intel-kaartjes ook vrij positief werden ontvangen (ondanks een nog altijd maar net acceptabele prijs), maar als er dan verder weinig voorraad is, zet dat ook weinig zoden aan de dijk.
Volgens mij verkoopt Intel ze onder kostprijs en willen ze er daarom niet teveel van verkopen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD

OMD

FSR4 nieuws:

https://videocardz.com/ne...-at-launch-heres-the-list

Alleen voor 9000+ kaarten.

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Als AMD voor €700+ een kaart uitbrengt met dezelfde rt en 20-30% snellere raster als een 5070, zouden veel mensen denk ik voor de goedkopere 5070 kiezen. Niet alleen vanwege de prijs, maar het is Nvidia en waarom met beperktere kennis zou je de AMD nemen? Dan zou hij goedkoper moeten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Nature op 27-02-2025 19:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:48
De prijs lijkt bekend te zijn: https://videocardz.com/ne...9-rx-9070-at-4499-rmb-549

Geschat wordt $599 voor de 9070 xt en $549 voor de 9070, dat is iig goedkoper dan de high-end van vorige generatie, maar vs de 7800 XT en 7900 GRE toch wat hoger. Persoonlijk denk ik echter toch dat het best een ok-ish prijs is als de XTX in raster inderdaad wordt geëvenaard en RT/FSR4 ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Snowdog schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 04:37:
De prijs lijkt bekend te zijn: https://videocardz.com/ne...9-rx-9070-at-4499-rmb-549

Geschat wordt $599 voor de 9070 xt en $549 voor de 9070, dat is iig goedkoper dan de high-end van vorige generatie, maar vs de 7800 XT en 7900 GRE toch wat hoger. Persoonlijk denk ik echter toch dat het best een ok-ish prijs is als de XTX in raster inderdaad wordt geëvenaard en RT/FSR4 ok is.
Dan nu nog de vraag voor hoeveel komen ze in Nederland in de winkel! Wat wordt de prestatie en hoeveel voorraad is er!

700 voor de xtx met 21% btw en omgerekend van euro naar dollar? Maar ze zullen wel duurder worden.

[ Voor 6% gewijzigd door KraveN op 28-02-2025 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
4070ti (=5070?) RT met 5070ti Raster ongeveer? Voor de prijs van een 5070 is nog redelijk voor de XT.

De non-x klinkt bij voorbaat al te duur dan, net als destijds de 7900xt. Die zal dan snel dalen in prijs lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Snowdog schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 04:37:

In ieder geval zou dat niet dramatisch zijn, maar nog steeds te hoog. $550 voor de 9070XT kan je accepteren, maar $550 voor de RX9070 niet. Dat is de bijna klassieke 56CU/87,5% cut. TDP lijkt ook fors beperkt te worden, waardoor 20% langzamer goed mogelijk is. Wie gaat er precies $50 minder betalen voor een videokaart die zoveel langzamer is? Die gaat nooit standhouden op $50 minder. Dat moet eerder $80 minder zijn. Denk rond de $450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Die chinese prijzen zijn toch inclusief 13% BTW?

Dus hoezo rekenen ze die zomaar om naar dollars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mars Warrior schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:56:
Die chinese prijzen zijn toch inclusief 13% BTW?

Dus hoezo rekenen ze die zomaar om naar dollars?
Het is nog steeds een schatting/verwachting w.b.t. de dollarprijzen denk ik.
Nog een paar uurtjes dan weten we het.
Ik hoop op prijzen van de 6800XT toen de bodem bereikt was voor de mooie AIB's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:08:
[...]
Het is nog steeds een schatting/verwachting w.b.t. de dollarprijzen denk ik.
Nog een paar uurtjes dan weten we het.
Ik hoop op prijzen van de 6800XT toen de bodem bereikt was voor de mooie AIB's.
Yep, en dan nog de werkelijke winkelprijzen 8)

Als de 9070 wel gewoon leverbaar blijkt te zijn kan het zomaar 300-400 euro schelen met de 5070Ti, tenzij winkels wederom een flinke marge pakken in het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:56:
[...]

In ieder geval zou dat niet dramatisch zijn, maar nog steeds te hoog. $550 voor de 9070XT kan je accepteren, maar $550 voor de RX9070 niet. Dat is de bijna klassieke 56CU/87,5% cut. TDP lijkt ook fors beperkt te worden, waardoor 20% langzamer goed mogelijk is. Wie gaat er precies $50 minder betalen voor een videokaart die zoveel langzamer is? Die gaat nooit standhouden op $50 minder. Dat moet eerder $80 minder zijn. Denk rond de $450.
Zolang de yields goed zijn, is de hele 9070 natuurlijk nauwelijks goedkoper in productie dan de 9070XT. Je kan wat goedkopere voedingscircuits op het PCB zetten, en daar eindigt het redelijk mee.

Ik vermoed dat de 9070 er vooral is om de 9070XT aantrekkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mars Warrior schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:13:
[...]

Yep, en dan nog de werkelijke winkelprijzen 8)

Als de 9070 wel gewoon leverbaar blijkt te zijn kan het zomaar 300-400 euro schelen met de 5070Ti, tenzij winkels wederom een flinke marge pakken in het begin.
De winkelprijzen... tja jij en ik dachten hetzelfde.
En de BTW en het verzend proces en tariffs.
Als/of dat nog uit gaat maken.

Als AMD zoveel €100'en onder de 5070ti zit hebben ze gamer market share terug.
Ik denk/hoop zelf €150-200 minder op het MSRP.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-02-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:18:
[...]

Zolang de yields goed zijn, is de hele 9070 natuurlijk nauwelijks goedkoper in productie dan de 9070XT. Je kan wat goedkopere voedingscircuits op het PCB zetten, en daar eindigt het redelijk mee.

Ik vermoed dat de 9070 er vooral is om de 9070XT aantrekkelijker te maken.
En hoe liep dat af met de RX7700XT? ;)
Want die werd uiteindelijk ook in prijs verlaagt van $450 naar $420 om een gat van $80 te creëren. Want niemand kocht de RX7700XT. Als je vooral de volle chip wil verkopen, dan kan je ook gewoon beide chips verkopen voor een redelijke prijs. En als eentje op is, dan kunnen consumenten de ander kopen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:26:
[...]

Want die werd uiteindelijk ook in prijs verlaagt van $450 naar $420 om een gat van $80 te creëren. Want niemand kocht de RX7700XT. Als je vooral de volle chip wil verkopen, dan kan je ook gewoon beide chips verkopen voor een redelijke prijs. En als eentje op is, dan kunnen consumenten de ander kopen. :z
De 7700XT had ook het nadeel van 12gb vs 16gb.
Een 6800 non-XT vond/vind ik lang een betere keuze.
Het vram is nu gelijk.
Misschien maken de Aib's/winkels het prijsverschil tussen de 9070 en 9070XT interessanter.
Zoals jij aangaf vind ik €50 apart.
Zeker als het zoveel prestaties scheelt.
Als AMD de chips weggeeft a la Intel dan begrijp ik €50 wel maar voor de de consument is het shit.

Het lagere stroomverbruik van een 9070 is misschien juist een pluspunt voor velen met een kleine behuizing.
En minder stroom kosten en opwarming van je game room.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-02-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:26:
[...]

Maar iig qua productie kosten, is de redelijke prijs dus zo ongeveer identiek voor de beide kaarten.

En als een kaart bijna op is, dan gaan uiteraard webwinkels prijzen verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:23:

Als AMD zoveel €100'en onder de 5070ti zit hebben ze gamer market share terug.
Ik denk/hoop zelf €150-200 minder op het MSRP.
Dat moet nog maar blijken natuurlijk. Prijs is maar 1 ding, je moet ook volume hebben om marketshare terug te halen, en daarnaast de gunst van de koper. In de Tweakers niche zul je dan wel snel zien dat AMD wat kaarten verkoopt als de prijs echt goed is, maar die kopen de kaarten ook sowieso wel, gewoon vanuit de hobby. Volgens mij was de 7000 serie, hoe beroerd die lancering ook was, ook gewoon (bijna) uitverkocht dag 1.

De grote vraag zal zijn, mits het product goed is, en de prijs daadwerkelijk goed is, kan AMD het 'grote' publiek bereiken. Denk aan de mensen die niet dagelijks de techreviewers volgen, maar gewoon naar een bestbuy of een microcenter gaan om een kaart uit het schap te pakken, of die enkel prebuilds kopen. Immers die markt heb je ook nodig als je significant share wil winnen gedurende een hele generatie (en die daarna) zodat ze ook aan de install base kunnen werken. Die staat er immers ook niet al te best voor, wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de Steam Survey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Dennism schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:35:
[...]

Dat moet nog maar blijken natuurlijk. Prijs is maar 1 ding, je moet ook volume hebben om marketshare terug te halen, en daarnaast de gunst van de koper. In de Tweakers niche zul je dan wel snel zien dat AMD wat kaarten verkoopt als de prijs echt goed is, maar die kopen de kaarten ook sowieso wel, gewoon vanuit de hobby. Volgens mij was de 7000 serie, hoe beroerd die lancering ook was, ook gewoon (bijna) uitverkocht dag 1.

De grote vraag zal zijn, mits het product goed is, en de prijs daadwerkelijk goed is, kan AMD het 'grote' publiek bereiken. Denk aan de mensen die niet dagelijks de techreviewers volgen, maar gewoon naar een bestbuy of een microcenter gaan om een kaart uit het schap te pakken, of die enkel prebuilds kopen. Immers die markt heb je ook nodig als je significant share wil winnen gedurende een hele generatie (en die daarna) zodat ze ook aan de install base kunnen werken. Die staat er immers ook niet al te best voor, wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de Steam Survey.
Uiteraard.
Laten we hopen dat er ruime voorraad is.
Nvidia heeft AMD wel een open doel gegeven om de gunfactor te pikken onder de gamers.
De RTX 5000 series vind ik een grote clusterfuck.
Hopelijk zien de gamers dat en onthouden ze het.
Als het prijskaartje in de winkelschappen dan ook nog mooi is heeft AMD een win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Deze kaarten liggen al een paar maanden bij retailers in het magazijn. Supply zou daarmee veel beter moeten zijn dan Nvidia kaarten. En als die ongeletterde koper de microcenter binnen loopt en de groene kaarten zijn niet te koop, dan ligt er een goedkoper rood alternatief klaar. Met de geschetste prijs van 599 t.o.v. de 749 (in realiteit 900) dollar van de 5070Ti, denk ik dat AMD best een goede kans maakt om van de 10% marktaandeel af te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Waar ik eerder een onduidelijk (geen) antwoord kreeg van Powercolor over het TIM op de 9000 series.

https://videocardz.com/pr...llhound-and-reaper-series

Hun hele line-up krijgt Honeywell PTM7950.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-02-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Edmin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:47:
Deze kaarten liggen al een paar maanden bij retailers in het magazijn. Supply zou daarmee veel beter moeten zijn dan Nvidia kaarten. En als die ongeletterde koper de microcenter binnen loopt en de groene kaarten zijn niet te koop, dan ligt er een goedkoper rood alternatief klaar. Met de geschetste prijs van 599 t.o.v. de 749 (in realiteit 900) dollar van de 5070Ti, denk ik dat AMD best een goede kans maakt om van de 10% marktaandeel af te komen.
Om van die 10 af te komen zou ook niet zo lastig moeten zijn als je product ook maar enigszins fatsoenlijk is. Maar van de 10 af, is natuurlijk niet voldoende, wil je serieus share maken, zal je over een complete generatie miljoenen kaarten meer moeten verkopen dan dat ze de laatste tijd gedaan hebben, niet een spreekwoordelijke 'handvol' in de launch maand omdat je mogelijk wat meer supply hebt dan de concurrent.

Waar nog bij komt dat Nvidia normaliter geen Intel is, en over het algemeen wel directe reactie heeft op 'aanvallen' op hun markt positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dennism schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:06:
[...]

[...]wil je serieus share maken, zal je over een complete generatie miljoenen kaarten meer moeten verkopen dan dat ze de laatste tijd gedaan hebben, niet een spreekwoordelijke 'handvol' in de launch maand omdat je mogelijk wat meer supply hebt dan de concurrent.
[...]
' mogelijk wat meer supply' is naar alle waarschijnlijkheid een behoorlijke understatement. Nvidia leveranties gaan nog maanden problemen opleveren, omdat de productie pas net is omgezet en de prio naar de AI rekencentra gaat. De RTX kaarten liggen al langere tijd te wachten en de bberichten zijn ook dat de productie simpelweg eerder is gestart dan die van NV.
Indien de performance van de 9070XT inderdaad gelijk is aan die van de 5070Ti, is een 150 dollar lagere prijs m.i. voldoende (maar minder is altijd beter) om icm verkrijgbaarheid het marktaandeel te laten stijgen. Zelfs als NV in staat is om te reageren door de prijs te verlagen, is het dan maar de vraag of dat voldoende is omdat er voorlopig geen supply is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Edmin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:17:
[...]

' mogelijk wat meer supply' is naar alle waarschijnlijkheid een behoorlijke understatement. Nvidia leveranties gaan nog maanden problemen opleveren, omdat de productie pas net is omgezet en de prio naar de AI rekencentra gaat. De RTX kaarten liggen al langere tijd te wachten en de bberichten zijn ook dat de productie simpelweg eerder is gestart dan die van NV.
Indien de performance van de 9070XT inderdaad gelijk is aan die van de 5070Ti, is een 150 dollar lagere prijs m.i. voldoende (maar minder is altijd beter) om icm verkrijgbaarheid het marktaandeel te laten stijgen. Zelfs als NV in staat is om te reageren door de prijs te verlagen, is het dan maar de vraag of dat voldoende is omdat er voorlopig geen supply is.
Dat is nu een moment opname voor w.b.t. AMD.
@Dennism doelt ook (met name) op hoe het verloop tot aan UDNA.

Ik kan me voorstellen dat het bij Nvidia problematisch blijft gezien het gebrek aan interesse in de gaming markt (althans, zo lijkt het mij).

Ik ga er wel gewoon vanuit dat er in eerste instantie flink wat gamers nu afhaken (al afgehaakt waren) bij Nvidia en bij AMD gaan kopen.
Je ziet in het Nvidia topic ook regelmatig dat men al een 7900XTX gehaald heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-02-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Natuurlijk zal het een langetermijnverhaal worden. Van 45% naar 10% kelderen ging ook niet in 1 generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Edmin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Mijn punt is dat het nog altijd een druppel is van wat nodig gaat zijn. Normaliter shippen GPU fabrikanten een 100-200k kaarten in de eerste paar maanden. Laat dat nu, door de mogelijke opbouw, mogelijk iets meer zijn dan normaal. Niemand weet immers hoeveel wafers AMD gespendeerd heeft, want als je 10% share hebt, en je verkopen vallen al jaren tegen, ga je dan een enorm risico nemen door heel veel up front the produceren? Dat kan, maar zeker is het absoluut niet.

hou er daarnaast ook rekening mee dat voor market share men niet alleen kijkt naar dGPU's in de losse kaart verkoop, maar ook naar prebuilds en laptops met dGPU's. Neem dat dus ook mee in je verwachtingen. Want hoeveel design wins heeft AMD al voor de RX 9000 serie in laptop? En bij de Boutique en grote OEM PC builders.

Ik zou dus zeker niet teveel lezen in die foto's van een paar pallets kaarten die we gezien hebben. Het is goed mogelijk dat ze wat meer supply hebben dan normaal, maar ik acht het ook gewoon mogelijk dat het meer lijkt dan normaal omdat het eerder bij de retailers stond. Maar zelfs laat het een 100000 kaarten meer zijn dan normaal, dat is op het grote plaatje echt niet veel.

Binnen nu en een maand krijgen we mogelijk al een eerste glimp, want de Q4 2024 market share cijfers komen eraan, en er inderdaad al voorraad opgebouwd is in dat segment zal dat dus mogelijk al zichtbaar zijn (want als het al bij de retailers staat, is het ook al ergens verkocht in het kanaal en kan dat dus gemeten worden voor de cijfers. En daarna natuurlijk de periode eind april tot eind mei, wanneer de Q1 2025 market share cijfers komen. Dan zullen we pas echt zien of Nvidia inderdaad 'niets' shipt of dat het net als de voorgaande keren dat men dit claimde ze alsnog veel en veel meer chips shipten dan de concurrentie.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 28-02-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Dennism schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:27:
[...]

Mijn punt is dat het nog altijd een druppel is van wat nodig gaat zijn. Normaliter shippen GPU fabrikanten een 100-200k kaarten in de eerste paar maanden. Laat dat nu, door de mogelijke opbouw, mogelijk iets meer zijn dan normaal. Niemand weet immers hoeveel wafers AMD gespendeerd heeft, want als je 10% share hebt, en je verkopen vallen al jaren tegen, ga je dan een enorm risico nemen door heel veel up front the produceren? Dat kan, maar zeker is het absoluut niet.

hou er daarnaast ook rekening mee dat voor market share men niet alleen kijkt naar dGPU's in de losse kaart verkoop, maar ook naar prebuilds en laptops met dGPU's. Neem dat dus ook mee in je verwachtingen. Want hoeveel design wins heeft AMD al voor de RX 9000 serie in laptop? En bij de Boutique en grote OEM PC builders.

Ik zou dus zeker niet teveel lezen in die foto's van een paar pallets kaarten die we gezien hebben. Het is goed mogelijk dat ze wat meer supply hebben dan normaal, maar ik acht het ook gewoon mogelijk dat het meer lijkt dan normaal omdat het eerder bij de retailers stond. Maar zelfs laat het een 100000 kaarten meer zijn dan normaal, dat is op het grote plaatje echt niet veel.

Binnen nu en een maand krijgen we mogelijk al een eerste glimp, want de Q4 2024 market share cijfers komen eraan, en er inderdaad al voorraad opgebouwd is in dat segment zal dat dus mogelijk al zichtbaar zijn (want als het al bij de retailers staat, is het ook al ergens verkocht in het kanaal en kan dat dus gemeten worden voor de cijfers. En daarna natuurlijk de periode eind april tot eind mei, wanneer de Q1 2025 market share cijfers komen. Dan zullen we pas echt zien of Nvidia inderdaad 'niets' shipt of dat het net als de voorgaande keren dat men dit claimde ze alsnog veel en veel meer chips shipten dan de concurrentie.
Zou het (10% marketshare) ook nog invloed hebben om de welwillendheid van de chipbakkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greenlizzard
We gaan het vanmiddag zien, maar als dit zich inderdaad vertaald naar 599$ / 549$, dan hoeft NVIDIA wat betreft concurrentie met de 9070 slechts 50$ van de 5070 af te halen, misschien niet eens. 9070 XT voor 599$ is aardig. Ben benieuwd naar de presentatie en of de winkels gelijk hun prijzen updaten, zodat we weten wat we straks gaan afrekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:33:
[...]

Zou het (10% marketshare) ook nog invloed hebben om de welwillendheid van de chipbakkers?
Nee, normaal gesproken niet want AMD koopt die wafer capaciteit. Waar AMD dat voor inzet zal TSMC geen fluit uitmaken, als AMD teveel produceert van 1 product en blijft zitten met die dies krijgt TSMC haar geld wel.

Wel kan het invloed hebben op de partners verder in de keten. Hoe gewillig gaat een AIB zijn om bijvoorbeeld heel veel AMD chips af te nemen voor lancering, terwijl ze al jaren matige verkoop zien. Daar kan dan wel wat smeermiddel (lees geld, MDF bijvoorbeeld) nodig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 28-02-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Dennism schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Nee, normaal gesproken niet want AMD koopt die wafer capaciteit. Waar AMD dat voor inzet zal TSMC geen fluit uitmaken, als AMD teveel produceert van 1 product en blijft zitten met die dies krijgt TSMC haar geld wel.

Wel kan het invloed hebben op de partners verder in de keten. Hoe gewillig gaat een AIB zijn om bijvoorbeeld heel veel AMD chips af te nemen voor lancering, terwijl ze al jaren matige verkoop zien. Daar kan dan wel wat smeermiddel (lees geld, MDF bijvoorbeeld) nodig zijn.
Merci.

Volgende vragen dan :)
Wordt die productiecapaciteit ingekocht (contract) voor gedurende de hele productielevensduur van in dit geval de 9070 en 9070 XT?
Zeg dan zo'n +/- 2 jaar?
Of kan daar binnenin de periode nog in bijgestuurd worden?
Vandaar ook mijn eerdere vraag... kan TSMC dan ook "nee, helaas" verkopen aan AMD als AMD méér wilt kopen (opschalen)?
Stel dat alles al gereserveerd is voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
https://videocardz.com/ne...er-than-rx-7900-gre-at-4k

42% sneller dan een 7900GRE op 4k :)

Zo'n 51% versus een 6900XT, waar mijn 6800XT met UV en OC iets over heen gaat.
Wellicht toch een leuke upgrade voor mijn 6800XT.
Nog niet zo leuk als van de RTX 2070 naar de 6800XT (ruim 100%).

[ Voor 42% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-02-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:05

lasharor

7 december 2004

Ik ben benieuwd of er vandaag ook iets gaat worden aangekondigd met betrekking tot VR gaming. Zover ik begrijp loopt AMD hier nog steeds een stuk achter vergeleken met Nvidia. Voor mijn usecase is dat eigenlijk het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

lasharor schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:48:
Ik ben benieuwd of er vandaag ook iets gaat worden aangekondigd met betrekking tot VR gaming. Zover ik begrijp loopt AMD hier nog steeds een stuk achter vergeleken met Nvidia. Voor mijn usecase is dat eigenlijk het belangrijkste.
Het laatste jaar lees ik juist dat AMD met VR een stuk verbeterd is. Hier een voorbeeld:
https://www.pcmag.com/picks/the-best-graphics-cards-for-vr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Edmin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Het laatste jaar lees ik juist dat AMD met VR een stuk verbeterd is. Hier een voorbeeld:
https://www.pcmag.com/picks/the-best-graphics-cards-for-vr
Maar dat lijkt gewoon een lijstje te zijn op basis van ruwe specs? Ik zie geen enkele review daar.

De laatste echt uitgebreide review voor VR die mij bekend is, is al wat jaren geleden, maar in principe gewoon relevant nog voor vorige generatie: https://babeltechreviews....-vs-rtx-4080-50-games-vr/. Daarin is het verschil in VR tussen een 4080 en 7900XTX gigantisch.

Komt nog bij dat de populairste VR headsets gestreamde data krijgen, en de Nvidia encoders zijn over het algemeen beter dan de AMD encoders. Dus van de vorige generatie, als het hoofddoel VR is, is Nvidia een nobrainer. Helaas doet babeltech geen VR reviews meer, dus hooguit gaan we wat Youtubers krijgen die het vergelijken, met een beetje geluk eentje die het een beetje fatsoenlijk doet. (Ik snap dat VR niche is, maar tegelijk hebben we 148 reviewers die exact dezelfde reguliere games benchmarken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Merci.

Volgende vragen dan :)
Wordt die productiecapaciteit ingekocht (contract) voor gedurende de hele productielevensduur van in dit geval de 9070 en 9070 XT?
Zeg dan zo'n +/- 2 jaar?
Of kan daar binnenin de periode nog in bijgestuurd worden?
Vandaar ook mijn eerdere vraag... kan TSMC dan ook "nee, helaas" verkopen aan AMD als AMD méér wilt kopen (opschalen)?
Stel dat alles al gereserveerd is voor een ander.
Dat kan ik niet exact beantwoorden, want ik zit niet in die business. Maar voor zover ik het begrijp is het inderdaad, zeker op de populaire nodes (jaren) van te voren al capaciteit inkopen, en als je dan wil uitbreiden maar hopen dat er meer beschikbaar is (of snel komt).Kijk je naar de berichtgeving hangt dat voornamelijk van de node af, nieuwere nodes is vaak minder capaciteit, bij TSCM heeft Apple daar normaliter ook nog voorrang, dus daar zie je inderdaad vaak te weinig capaciteit. Ik neem bijv. ook dat dit een van de redenen van Nvidia is geweest om op 4N te blijven, er zou niet genoeg 3nm capaciteit zijn om aan de vraag te voldoen voor Nvidia's producten.

AMD zit, net als Nvidia voor RDNA4 ook op een 5nm klasse node, waar TSMC's 5 en 4nm nodes onder vallen. Dat is nu een vrij volwassen node, met veel capaciteit, maar ook veel concurrentie. Nvidia zit er met al hun producten deze generatie (ook hun AI datacenter chips), AMD zit er met Zen en RDNA, Intel zit er geloof ik ook nog, net als Qualcomm (volgens mij gaat pas de Elite 2 naar 3nm) en andere mobile SoC fabrikanten.

Ik zou dus echt geen idee hebben hoeveel AMD kan opschalen mochten ze dat willen buiten de contracten die ze al hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Qua marketshare zal de 9070 waarschijnlijk ook niet de belangrijkste zijn. Denk dat de 60 serie ruimschoots meer verkoopt bij Nvidia en dus moet vooral die serie ook top zijn bij AMD.

Blijft een feit dat relatief weinig mensen 600+ euro uitgeven aan een gpu voor spelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Kunnen we de presentatie ergens volgen? Zoja, waar en hoelaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Tricolores schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:40:
Kunnen we de presentatie ergens volgen? Zoja, waar en hoelaat?

om 14:00 lijkt het te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
https://videocardz.com/ne...9-rx-9070-at-4499-rmb-549

599 euro voor 9070XT? Als dat waar is dan heeft AMD toch iets gedaan wat ik niet had verwacht.
Kom maar op met die kaart :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greenlizzard
ArcticWolf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:52:

599 euro voor 9070XT? Als dat waar is dan heeft AMD toch iets gedaan wat ik niet had verwacht.
Vergeet de BTW niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ArcticWolf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:52:

Waar haal je 599 euro uit dat artikel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
$599,- is hier 730,- dollar hier dus 702,- euro als ik het zo even snel bereken.

beter rekenen.

[ Voor 27% gewijzigd door Bad Brains op 28-02-2025 11:02 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 14:14

Japser

Jeej!

Waarom is bij de 9070(XT) er zo weinig "ophef" over 16GB VRAM t.o.v. de 5080 serie? Is dat omdat de 9070 een meer mid range spec kaart is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Japser schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:05:
Waarom is bij de 9070(XT) er zo weinig "ophef" over 16GB VRAM t.o.v. de 5080 serie? Is dat omdat de 9070 een meer mid range spec kaart is?
Ja.
Maar ik vind er nu wel wat van aangezien de prestaties naar verwachting in de buurt van de 7900XTX en 4080 (S?) liggen.
Dus in feite mag hier wel hetzelfde argument (ophef) opgaan, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
https://videocardz.com/ne...power-connector-confirmed

De Sapphire Nitro+ (in ieder geval de XT?) heeft toch een 16 pin connector.
Lijkt mij ook een redelijk strakke buiging van de kabel binnen de videokaart... dat wordt bij Nvidia/de voedingen i.c.m. deze stekker en kabel pietje precies uitgelegd in de handleiding...

Wat vind men hier ervan dat deze AMD kaarten deze stekker meekrijgen?
Een argument om deze over te slaan?
Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.