Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:31:
Ik heb FSR 3.x met framegen even aangezet op Cyberpunk 2077, het was een microstutter hell met als bonus input lag (terwijl ik VRR aanheb staan). Misschien dat sommige mensen hier niet gevoelig voor zijn maar het voelt voor mij echt niet smooth aan.Naast de constante flickering die je door FSR sowieso al krijgt heb ik besloten dit de komende paar jaar niet meer te gaan gebruiken :+ .
Gewoon alle RT uit en beetje de optimized settings van HU en ik zit ruim boven wat ik minimaal stel als framerate (100fps).
Het is bij Nvidia niets beter, voelt precies hetzelfde aan (daar had ik het ook voornamelijk over, heb na de switch terug naar AMD niet eens de moeite genomen het te testen :')). Frame interpolatie is gewoon meh. Maar omdat de groene gigant het als het nieuwe gesneden brood weet te verkopen gaat het helaas niet weg en zullen devs er meer op meer vertrouwen om fatsoenlijke "performance" te produceren. Afgrijselijk.
Heb wel eens lezingen van Carmack gezien, erg interessant!
De man is gewoon verrekte slim. En fijn om naar te luisteren. Hij, Cerny, Johan Andersson zijn een aantal van m'n favorieten. Sjoerd de Jong is als dev ook fijn, maar hij ratelt af en toe iets te rap :p
Is dat op Windows nog steeds zo'n probleem dan? Ik update iets van 2x per maand en zit dus eigenlijk altijd op de allerlaatste kernel en drivers op Linux en ik ervaar eigenlijk nooit problemen met spellen.
Ik heb nergens last van. Enkel een keer gehad dat de PC niet uit slaapstand wilde komen, maar dat had ik met m'n 3080 en 1080 Ti ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:31:
[...]

Ik heb FSR 3.x met framegen even aangezet op Cyberpunk 2077, het was een microstutter hell met als bonus input lag (terwijl ik VRR aanheb staan). Misschien dat sommige mensen hier niet gevoelig voor zijn maar het voelt voor mij echt niet smooth aan.Naast de constante flickering die je door FSR sowieso al krijgt heb ik besloten dit de komende paar jaar niet meer te gaan gebruiken :+ .
Gewoon alle RT uit en beetje de optimized settings van HU en ik zit ruim boven wat ik minimaal stel als framerate (100fps).

Kleine kantekening is dat ik op Linux zit, maar gezien het zonder FSR wel allemaal soepel draait met VRR lijkt het mij daar niet aan te liggen.

Heb wel eens lezingen van Carmack gezien, erg interessant!

[...]

Is dat op Windows nog steeds zo'n probleem dan? Ik update iets van 2x per maand en zit dus eigenlijk altijd op de allerlaatste kernel en drivers op Linux en ik ervaar eigenlijk nooit problemen met spellen.

[...]

Ik heb echt zo'n zwaar vermoeden dat de eerste batch RX 5700 een probleem hadden en dit was niet software. Die van mij heeft nooit stabiel gelopen, maar ik kon het niet vastpinnen wat het precies was tot ik een 6900 XT in hetzelfde systeem deed en ineens alles stabiel was. Mijn 7900 XTX draait ook altijd stabiel, enige probleem dat ik heb ondervonden dat de drivers nog niet beschikbaar waren op Linux direct na launch :P.
Mijn 5700 XT heb ik aan mijn broertje gegeven en daar was hij ook niet stabiel....
Ik heb de 5700 van de eerste batch (reference card zelfs) en ik hoor hem niet en is superstabiel. Ja, als ik die fan op 100% zet dan stijgt hij op (en komt er waarschijnlijk nu een bult stof uit de case) maar tijdens spellen is 'ie niet hoorbaar. Mogelijk als ik er heel erg op ga letten, maar hij zit in een fractal case met demping op de sidepanels.

Ik heb hooguit 1x per ~6 maanden een keer een bsod maar dat kan net zo goed ram/cpu/windows zijn. Meestal voel ik het al aan komen als windows weer ergens een memory leak heeft ofzo.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:34
Sissors schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre VRAM limieten bij Nvidia echt een VRAM issue zijn, of gewoon devs niet niet fatsoenlijk optimaliseren. Tegelijk maakt dat als gebruiker weinig uit, het resultaat is hetzelfde, mindere gebruikservaring dan van de concurrent met meer VRAM.

En dit is hetzelfde: Misschien komt het probleem wel ergens anders door, maar onder de streep werkt het dan niet betrouwbaar met AMD, maar wel met de concurrent. En dat is wat je uitmaakt als gebruiker.

Als hij nu duidelijk aangaf ook waar het probleem lag, dan is het één ding. Maar onverklaarbare crashende drivers en freezes zou ik niet als een 'zegen' om schrijven.
Eens, je wilt gewoon een stabiel systeem en de meeste mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in troubleshooting. Het moet out of the box werken. Als je systeem voorheen, ondanks een slechte configuratie, goed werkte, maar met de nieuwe GPU niet meer. Dan ligt het aan de nieuwe GPU.

Maar goed, nog een reden waarom ik hoop dat gaming op Linux zich doorzet: Het speelt AMD in de kaart, punt not intended, want het werkt gewoon.

Dat gezegd hebbende, heb ik ook op Linux wel wat moeten tweaken. Misschien dat het exemplarisch is voor de game die ik vrijwel uitsluitend speel (Helldivers 2), maar ik krijg met geen mogelijkheid m'n GPU naar z'n boostclocks. Bijkomend voordeel: In plaats van de opgegeven 240W verbruikt hij maar zo'n 160W en is fluisterstil. De prestaties zijn misschien hooguit 10% minder. Daar kan ik wel mee leven.

Ik gok dat het bij de 9070 niet anders zal zijn: Zuipen in boost-mode, maar met base clocks een relatief zuinige, stille kaart. Als de 9070 Ti inderdaad geen extra shaders mee gaat krijgen, lijkt me de 9070 voor mij persoonlijk alleen daarom al de logischere keuze zolang je niet aan je eigen zonnepanelen hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:26:
Dus in Oekraine hebben ze zelfs al RX9700 series videokaarten op voorraad, klaar voor verkoop. Maar we horen niks van AMD. :P

[Afbeelding]
https://videocardz.com/ne...ing-video-ahead-of-launch
Zeggen ze niks verkeerds, is het weer niet goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
Meeste geruchten geven 9070 xt 500 meer shaders (rond 4000) dan 9070 (3500 plusminus). Ik zie dat ook als meest logisch, kunnen ze slecht werkend chips als 9070 verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 01:46
Geruchten gaan rond dat de 9700xt 599 dollar gaat kosten en de 9700 non-xt 499 dollar. Beetje zwakjes naar mijn mening, want dat is 700 euro hier. Letterlijk hetzelfde als een 7900xt en bijna dezelfde performance..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 22:46
Ik vermoed dat er vandaag gezien andere ongoing business ook geen aankondigingen zullen komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Arrigi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:25:
Ik vermoed dat er vandaag gezien andere ongoing business ook geen aankondigingen zullen komen...
MAGA: Make AMD Great Again!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Niet geloven en niet willen geloven zijn ook twee verschillende zaken.
Ik zei niet dat je ongelijk had.

Ik vind je theoriëen goed.
Bijkomend potentieel voordeel is dat je een 9070 met goede binning wellicht aardig dichtbij een 9070 XT kan krijgen met overklokken :P
Daar krijg ik ook weer retro gevoelens van (Radeon 9000 AGP kaartjes).

Ik vind het bij AMD en Nvidia dit keer wel weer bijzondere releases qua VRAM.
Maar ik moet niet vergeten dat het bij AMD geen hoogste segment release is.

https://videocardz.com/ne...mc-n3e-node-claims-leaker
Hier nog een interessante leak over UDNA, wellicht tweede kwartaal volgend jaar al (gerucht).

Ik las ook dat er in de UK schijnbaar al 9070 op voorraad in de retail liggen.

Ik had overigens PowerColor een e-mail gestuurd met de vraag of dat ze thermal paste, pcm of liquid metal gaan toepassen op hun RX9000 series.
Daar kreeg ik geen (duidelijk) antwoord op.

"Dear User,

Thanks for your asking the really appreciate your interests to PowerColor.

For your information, our default setting of fan / PCB along with thermal mediums are the optimal combination for heat transfer.

We also recommend to check the PC case air flow, adjust the fan curve by Radeon software.

Make sure there’s enough cold air flow through graphic card.

Thanks for your inquiry from PowerColor website."

De Red Devil valt voor mij toch wellicht af omdat ik nu weet dat hun flow-through koeling voor een groot deel geblokkeerd wordt door een Red Devil logo...
Looks before functionality.
Wat betreft UDNA / RDNA5, blijf ik toch denken aan 2 dingen:
- het geannuleerde Navi41 / 4C design met 9+ chiplets

https://videocardz.com/ne...has-been-partially-leaked

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2023/08/AMD-NAVI-4C-HERO-1200x624.jpg

https://videocardz.com/ne...high-end-rdna4-gpu-design

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2023/08/NAVI-4X-RDNA4-AMD-1200x432.png

in combinatie met:
- een gedachte van High Yield dat Zen 6 (en APU's) wel eens de I/O die kan combineren met de 3D v-cache. Ze schalen immers beide minder goed met nieuwe procesnodes, terwijl de logica / cores wel goed schalen.

Dat laatste is natuurlijk interessant om minder latency te krijgen in games, desktop gebruik, waar soms over geklaagd wordt (de vermeende "AMDip").

We weten van RDNA3 dat de chiplet benadering niet ideaal werkte, dus de afstand tussen cache & shaders/ALU's wil je zo klein mogelijk houden. We weten met Zen5 dat de CCX's (chiplet met de cores en L1, L2, L3 cache) al ontworpen zijn voor hybrid bonding met de 3D V-cache, een snelle koppeling op korte afstand. Qua timing vermoeden we dat zowel Zen6 als UDNA eind 2026 zullen verschijnen.

Om nu het beste van deze inzichten te combineren, zou UDNA (en Zen6) wel eens kunnen gaan werken met een vereenvoudigd "duaal" chiplet design:
- 1 base I/O die met veel L3 / infinity cache, alle connecties naar VRAM, HDMI, display port, PCIe, VCN, DCN, etc. op een oudere node, zeg 6nm.
- 1-4 SED's chiplets (zoals CCX's) met de Shader Engines, L1 en L2 cache, op de nieuwste node, zeg N3E. Verbonden met de base I/O die door hybrid bonding.

Vermoedelijk zal het stukje command processor / frontend op de SED blijven, zolang er maar 1 "master" wordt en de rest slaves (anders krijg je multi GPU problematiek). Hoeveel L3 cache er gebruikt kan worden, zou afhangen van het aantal geplaatste SED's.

Reacties welkom.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Werelds schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Het is bij Nvidia niets beter, voelt precies hetzelfde aan (daar had ik het ook voornamelijk over, heb na de switch terug naar AMD niet eens de moeite genomen het te testen :')). Frame interpolatie is gewoon meh. Maar omdat de groene gigant het als het nieuwe gesneden brood weet te verkopen gaat het helaas niet weg en zullen devs er meer op meer vertrouwen om fatsoenlijke "performance" te produceren. Afgrijselijk.
Ik kon het het beste vergelijken met spelen op mijn oude HD 4870 X2. Dus nee, geen framegen voor mij.
[...]

De man is gewoon verrekte slim. En fijn om naar te luisteren. Hij, Cerny, Johan Andersson zijn een aantal van m'n favorieten. Sjoerd de Jong is als dev ook fijn, maar hij ratelt af en toe iets te rap :p
De talks van Cerny zijn ook inderdaad super interessant, die andere twee ken ik niet maar ga ik eens opzoeken!
[...]

Ik heb nergens last van. Enkel een keer gehad dat de PC niet uit slaapstand wilde komen, maar dat had ik met m'n 3080 en 1080 Ti ook.
Dat is schijnbaar nog steeds erg lastig om dat goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Nox schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Ik heb de 5700 van de eerste batch (reference card zelfs) en ik hoor hem niet en is superstabiel. Ja, als ik die fan op 100% zet dan stijgt hij op (en komt er waarschijnlijk nu een bult stof uit de case) maar tijdens spellen is 'ie niet hoorbaar. Mogelijk als ik er heel erg op ga letten, maar hij zit in een fractal case met demping op de sidepanels.

Ik heb hooguit 1x per ~6 maanden een keer een bsod maar dat kan net zo goed ram/cpu/windows zijn. Meestal voel ik het al aan komen als windows weer ergens een memory leak heeft ofzo.
Ik had een 5700 XT(X) anniversary edition. Bij mij viel het beeld constant weg, waardoor je soms een aantal seconden geen beeld of een bevroren beeld had tijdens het gamen. Driver updates hebben nooit geholpen helaas. Aan het einde van zijn leven heeft hij volgens mij ook nog BSODs zitten gooien :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Cid Highwind schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Eens, je wilt gewoon een stabiel systeem en de meeste mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in troubleshooting. Het moet out of the box werken. Als je systeem voorheen, ondanks een slechte configuratie, goed werkte, maar met de nieuwe GPU niet meer. Dan ligt het aan de nieuwe GPU.

Maar goed, nog een reden waarom ik hoop dat gaming op Linux zich doorzet: Het speelt AMD in de kaart, punt not intended, want het werkt gewoon.

Dat gezegd hebbende, heb ik ook op Linux wel wat moeten tweaken. Misschien dat het exemplarisch is voor de game die ik vrijwel uitsluitend speel (Helldivers 2), maar ik krijg met geen mogelijkheid m'n GPU naar z'n boostclocks. Bijkomend voordeel: In plaats van de opgegeven 240W verbruikt hij maar zo'n 160W en is fluisterstil. De prestaties zijn misschien hooguit 10% minder. Daar kan ik wel mee leven.

Ik gok dat het bij de 9070 niet anders zal zijn: Zuipen in boost-mode, maar met base clocks een relatief zuinige, stille kaart. Als de 9070 Ti inderdaad geen extra shaders mee gaat krijgen, lijkt me de 9070 voor mij persoonlijk alleen daarom al de logischere keuze zolang je niet aan je eigen zonnepanelen hangt.
Welke distro heb je? Ik zit zelf op EndeavourOS dus ik heb in principe dezelfde update cyclus als Arch.
Voor het tweaken van clocks zou je misschien eens corectrl kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lockon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
As ik deze tweet mag geloven wordt het dus pas maart (!) voor de 9000 series kaarten? Hopelijk is dat wanneer de gehele lineup compleet is, want met alle rumour rond winkels die al voorraad hebben lijkt me dit wat laat voor de 9070xt's:
https://x.com/McAfeeDavid_AMD/status/1881435903358628047

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Lockon schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:45:
As ik deze tweet mag geloven wordt het dus pas maart (!) voor de 9000 series kaarten? Hopelijk is dat wanneer de gehele lineup compleet is, want met alle rumour rond winkels die al voorraad hebben lijkt me dit wat laat voor de 9070xt's:
Nou, dat duurt nog even.
Wat een teleurstelling.
Zullen de retailers met voorraad ook niet blij van worden.
Waar is AMD toch mee bezig...waarom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Maart is wel laat, voor mij wordt het deze keer Nvidia als die eerder beschikbaar is. Misschien geven ze hiermee winkels de tijd om oude kaarten te verkopen? Ik heb mijn 7900xt al verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:38
HugoBoss1985 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Nou, dat duurt nog even.
Wat een teleurstelling.
Hoezo teleurstelling. Het zou toch in het eerste kwartaal zijn? Dan hebben ze de tijd tot 31 maart.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
winwiz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Hoezo teleurstelling. Het zou toch in het eerste kwartaal zijn? Dan hebben ze de tijd tot 31 maart.
Omdat ik teleurgesteld ben dat het nog zo lang duurt.
Nvidia komt deze maand al met kaarten!
Misschien dan maar een 5070ti nemen.
Of ik wacht wel op Udna.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-01-2025 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 01:46
Wat een absolute dombo's bij AMD zeg. Dit was het ultieme moment om veel marktaandeel te pakken hiermee. Heel hun subreddit is woest en teleurgesteld. Volle magazijnen en dan tot maart wachten is waanzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Laatst online: 18-09 09:44
Ze hebben daar echt talent om dingen te verkloten als dit waar is ...

Misschien moeten ze de vapor chambers nog bijvullen:)

[ Voor 29% gewijzigd door meljor op 20-01-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
We gaan voorlopig nog genoeg (gelekte) foto's van ingepakte videokaarten bij retailers zien!
Jippie.
Wie gaat de opslag van al die pallets betalen voor zo'n 2 maanden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-09 16:54
Techkeizer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:50:
Wat een absolute dombo's bij AMD zeg. Dit was het ultieme moment om veel marktaandeel te pakken hiermee. Heel hun subreddit is woest en teleurgesteld. Volle magazijnen en dan tot maart wachten is waanzin.
Ultiem moment weet ik niet, immers Nvidia's mindshare is er nog altijd en Nvidia staat ook niet stil. Maar ze roepen bij AMD natuurlijk al wel een tijd dat ze voor market share willen gaan en het midden segment optimaal bedienen.

Maar imho moet je, als je dat echt succesvol wil doen, van je eigen kracht uit gaan, het offensief kiezen en dus als AMD zijnde een goed product leveren op een prijspunt waarvan je weet dat de concurrentie (die ook nog eens een enorm mindshare heeft, waardoor jouw product extra goed moet zijn) er simpelweg niet aan kan tippen,

Maar niets van wat ze de laatste weken hebben laten zien wijst erop dat ze dat konden doen. Allemaal veel te paniekerig. Ook dit weer, iedereen weet dat de kaarten er zijn, ze waren op CES waar de reviewers eigenlijk niets meer mochten doen dan ze laten zien en vertellen dat er 16GB op zat. Ze zijn bij de retailers, dus het product is / was in principe klaar. Waar zijn ze dan toch tegen aangelopen dat het nu ineens weer Maart moet worden voor de verkoop. Nvidia's pricing is vast lager dan verwacht, waardoor AMD mogelijk lager moet gaan zitten dan initieel verwacht, maar als dat de reden is, zou dat toch nooit zo'n shitshow mogen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
@meljor @Dennism Misschien hebben al die ingepakte kaarten wel een bios update nodig. :+
Of iets anders mis met drivers.

@Nature
Ik denk dat er financieel wel wat hobbels zijn met de retailers. Inderdaad ook m.b.t. de stock van last gen en de prijzen daarvan.

[ Voor 38% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-01-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:55
Nox schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Totaal andere ervaringen dan ik. Ik beb zelf de 5700XT Pulse, ook eerste batch. Maar stabiel werken heeft het nooit gedaan. Eerste 2 jaar kreeg ik willekeurig zwartbeeld, vanaf een bepaalde driver is dat weg en krijg ik willekeurig driver timeouts inplaats daarvan.

Ik heb dat laatse de afgelopen maanden zelf maar een beetje opgelost (het is minder, niet weg). Maar anders had ik het nu allang in de afvalbak gegooit.
Nature schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Maart is wel laat, voor mij wordt het deze keer Nvidia als die eerder beschikbaar is. Misschien geven ze hiermee winkels de tijd om oude kaarten te verkopen? Ik heb mijn 7900xt al verkocht.
Denk er ook over. Zal dan helaas wel naar een 5070 moeten gaan omdat dat de enige van de nieuwe kaarten zijn die in mijn budget valt. 12GB VRAM klinkt best mager :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:07
@HugoBoss1985
Jeetje, ik las het nieuws net.
Vind het superzwak van AMD dat ze niet gewoon haar eigen weg gaat en een eerlijke MSRP rekent. Stel een duidelijk doel en ga er voor denk ik dan (proactief). Nu lijkt het wel op een schip dat zonder kapitein zeilt (en maar niet aan wal komt).

Ik was nog niet helemaal zeker of ik deze keer voor Nvidia zou gaan i.v.m. dat de raytracing prestatie van RDNA4 behoorlijk goed schijnt te zijn (als de sneaky benchmarks werkelijk kloppen).
Dan had ik nog wellicht een tussenupgrade willen doen om bij AMD te blijven.
De freesync implementatie is gewoon stukken beter en de Andrenaline UI ga ik anders erg missen.
Eerlijk gezegd zat ik mij al te verheugen op a.s. weekend om dan eindelijk duidelijkheid te krijgen.
Op deze manier is de keuze wel makkelijk gemaakt. -O-

Denk je dat je toch liever op UDNA wacht of wordt het ook een uitstapje Nvidia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Maart is natuurlijk wel een behoorlijke teleurstelling.

Ik heb mijn 6800XT al verkocht aan een kamaraad zodra ik de 9070XT in handen heb.
Maar die zal ik nu ook moeten teleurstellen.

Verheugde me er al op om al die benchmarks weer te kijken en er over te lezen.
Maar ja dat zal dan ook wel weer vertraging oplopen.

Dit is nu wel een beetje zo'n -O- aankondiging.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Niet te geloven. :N
Elke keer weten ze een andere manier te bedenken om het te verpesten bij de lancering.
Elke keer weten ze dat jarenlange, harde werken van al da technische personeel die met een zeer krap budget vergeleken met Nvidia, aardige wonderen weten te produceren, zo teniet te doen met deze volslagen, bizarre incompetentie. Het is gewoon beschamend. :F

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

dooder39 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:30:
[...]

Totaal andere ervaringen dan ik. Ik beb zelf de 5700XT Pulse, ook eerste batch. Maar stabiel werken heeft het nooit gedaan. Eerste 2 jaar kreeg ik willekeurig zwartbeeld, vanaf een bepaalde driver is dat weg en krijg ik willekeurig driver timeouts inplaats daarvan.

Ik heb dat laatse de afgelopen maanden zelf maar een beetje opgelost (het is minder, niet weg). Maar anders had ik het nu allang in de afvalbak gegooit.

[...]

Denk er ook over. Zal dan helaas wel naar een 5070 moeten gaan omdat dat de enige van de nieuwe kaarten zijn die in mijn budget valt. 12GB VRAM klinkt best mager :/
Waarom nooit de kaart rma gestuurd? @Sp3ci3s8472 zelfde vraag voor jou ook eigenlijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

HugoBoss1985 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Nou, dat duurt nog even.
Wat een teleurstelling.
Aangezien de grafische kaarten al bij de Oekraïense retailers zijn, dan kunnen we afvragen waarom AMD aan het Scholtz-en is of zoals een hert in de koplampen aan het kijken is.

Nvidia is zoals hoe ze bij Veldheren putin als een boxer omschrijven. Ruik je zwakte, harder meppen! Pak nog meer spullen, terrein, marktaandeel,... af.

AMD zat te dicht op de hielen van Nvidia. Geen probleem, een prijsmatiging doorvoeren en het is dolle paniek bij AMD. Van klaar voor de aanval naar 2 maanden niet weten wat te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 21-01-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 11:19
CMT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 03:18:
@HugoBoss1985
Jeetje, ik las het nieuws net.
Vind het superzwak van AMD dat ze niet gewoon haar eigen weg gaat en een eerlijke MSRP rekent. Stel een duidelijk doel en ga er voor denk ik dan (proactief). Nu lijkt het wel op een schip dat zonder kapitein zeilt (en maar niet aan wal komt).
Wat als ze met hun eerlijke MSRP gelijk of hoger uitkomen dan Nvidia? Dan zijn ze wel helemaal gezien.

Het lijkt ook dat ze wel degelijk hun eigen weg hebben gekozen, want de kaarten liggen al klaar bij retailers dus die moeten ze al hebben aangekocht bij AMD tegen een bepaalde prijs voor een vermoedelijk geplande release in januari. Nvidia's prijzen zullen ervoor gezorgd hebbend dat ze nu een andere weg moeten kiezen maar dat bijsturen zal wat tijd kosten.

Ik vind dat men te onrealistische verwachtingen heeft tegenover AMD qua prijzen. Ik zie sommige mensen verwachten dat ze de 9700XT even aan $500 moeten verkopen. Als de 9700XT inderdaad tegen de 400mm² zit dan is dit gewoon de tegenpool van de 5080 qua kost. Men verwacht dus eigenlijk dat AMD hun kaarten aan verlies of break even moet verkopen door ze aan de helft van de prijs van hun concurrent aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Met Navi 10 speelde denk ik drie dingen:
1) Er waren driver problemen.
2) Die GPU was bijzonder gevoelig voor niet VESA gecertificeerde DP kabels die de standaard niet goed volgde.
3) De vermoedens gaan al jaren dat Navi 10 een soort "Proof of Concept" was voor RDNA, in het bijzonder RDNA2. Mede gezien de XSS/XSX en PS5, is dat ook wel logisch. Dit moest gewoon werken en zo heb je meteen iets van een dev kit. Navi 10 mist bijvoorbeeld ook ondersteuning voor instructies die Navi 14 wel had. Hieronder DP4a waardoor XeSS een stuk beter werkt op Navi 14 dan Navi 10. Navi 10 kwam uit het niks, het lekte pas een paar dagen voor de onthulling uit dat RDNA bestond. En opeens hadden ze iets dat net sneller was dan de RTX2070.

Maar maandenlang had je alleen de AIB modellen in beperkte oplagen. AMD was niet klaar om die GPU uit te brengen, dat was wel duidelijk. Ook weet ik nog dat er al een stepping van de GPU was tussen de AIB modellen en de eerste partnermodellen. En volgens mij waren toen al de vermoedens dat er iets aangepast was met de display engine. Toen werden de driver problemen alleen ook groter. Dat hebben ze toen in het begin van 2018 aardig aangepakt, maar het lijkt nooit helemaal verholpen te zijn voor alle Navi 10 GPU's, waardoor de vermoedens bleven op de display engine. VESA gecertificeerde kabels werkte voor mij in ieder geval met mijn partnerkaart.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:57:
De talks van Cerny zijn ook inderdaad super interessant, die andere twee ken ik niet maar ga ik eens opzoeken!
Andersson was de lead Frostbite developer bij DICE, toen DICE dat nog zelf deed. Die engine was buiten BF nooit geweldig, maar wat ze er bij DICE zelf mee konden doen was heel indrukwekkend.

Sjoerd is "evangelist" bij Epic, bullshit titel zoals altijd maar hij is gewoon programmeur in hart en nieren en dat merk je als hij ratelt.
Dat is schijnbaar nog steeds erg lastig om dat goed te krijgen.
Breek me de bek niet open. Met AMD weinig problemen gehad, slaap stand zou ook goed aan m'n monitor kunnen liggen (Samsung G8 OLED...fijn paneel, waardeloze software). Nvidia en display outputs is na 25 jaar nog steeds een mysterie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
HuB denk dat het verstandig is van AMD om zo laat te lanceren, zodat ze 'extra tijd' hebben om ervoor te zorgen dat ze echt goede value kunnen bieden.

Normaal ben ik het regelmatig eens met hun analyses, maar hier zie ik toch wel vrij veel 'copium / hopium' in, immers heeft het er helemaal geen schijn van dat AMD dit wachten uit eigen wil doet om zo Nvidia 'uit de tent' te lokken, en dan op verstandige wijze een goede prijs / performance te bieden. Zoals waar HuB naar lijkt te hinten.

Alles lijkt er juist op dat AMD bij wijze van 'met de broek op de enkels' betrapt is toen Nvidia met hun pricing kwam. En ze daardoor niet meer weten wat te doen, immers als de kaarten al bij de retailers liggen, zijn die retailers daar ook al financiële commitments voor aangegaan, net als hun voor schakels de distri's, de AIB's e.d. Dat doe je niet als achter de schermen de (richt)prijzen niet al bekend zijn.

Daarnaast, als je echt had willen wachten tot maart, en na Nvidia, dan had je op CES ook niet zo raar gedaan met een keynote die op het laatste moment aangepast lijkt, met AIB's die de kaarten wel hebben, maar er dan weer niets over mogen zeggen, techpress die moet doen alsof 'ze niet bestaan' (o.a. Kitguru filmpje) behalve dan dat ze dat ze uitgebreid in beeld komen en ze mogen zeggen dat er 16GB op zit (Waarom zou dat toch zijn :+ )..

Allemaal zo vreemd gedrag dat ik me echt niet kan voorstellen dat AMD het allemaal zo gepland heeft en dat ze niet juist waar HuB voor waarschuwd, Nvidia lineup onderschat hebben en daarom nu de laatste 2 weken zulke vreemde acties hebben gehad weer.

Ik zie AMD op deze wijze zo ook geen deftige sprongen maken in marktaandeel, ook al zouden ze de value nu wel goed inschatten in maart op deze manier.

Ik ben het dan ook zeker (deels) eens met een aantal reacties op HuB's tweet, en zoals ik gister zelf ook al aangaf. Als je marktaandeel wil, waarom dan niet op tijd lanceren, waarbij je simpelweg een goed product levert in de huidige markt, voor een goede prijs zonder onder de indruk te zijn van de concurrentie, of op basis van het aanbod van de concurrentie te willen price gaugen. Is dat dan echt zo moeilijk?

Ik denk namelijk nog steeds niet dat 'Nvidia -$50' of welk bedrag ze ook kiezen echt significant marktaandeel gaat opleveren, tenzij het echt -$150 wordt ofzo. Maar of dat dan weer haalbaar is, kijkende o.a. naar de geschatte die size is dan ook maar weer de vraag.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 21-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Dat deze aankondiging ook echt per Tweet gaat he...
Volgens de aankondiging zit alles qua software en hardware wel goed.
Als we dat mogen geloven want ik denk niet dat AMD daar iets over zou communiceren als het anders was :P?
Dan zijn de centjes dus waarschijnlijk de reden.

Het is bizar dat ze wederom achter Nvidia aan blijven rennen, ik ben het eens met iedereen hier.

Carmack is eigenlijk de enige die ik ken, vooral m.b.t. tot zijn werk aan Doom 3.
Daar mogen ze van mij wel eens een RT remake van maken met goede EAX (software) support.

@DaniëlWW2 @Werelds @Nox @Sp3ci3s8472
Van alle videokaarten die ik in mijn leven heb gehad was mijn welgetelde 1-dags (de volgende dag retour Azerty) ervaring met een Asus Strix 5700XT het slechtste.
Die bleken achteraf ook een probleem met verkeerde schroeven te hebben.
Maar dat was qua software gewoon een puinhoop.

@CMT
Nouja dat riep ik vooral omdat ik zo teleurgesteld was.
De 5070ti en de 5090 vind ik, tot nu toe, de meest interessante Nvidia kaarten.
Ik wil dus wel graag een kaart die flink wat beter is in RT dan mijn 6800XT.
Want ik speel veel UE5 (early access) games.

A Ik wil Nvidia niet meer sponsoren
B Zelfs de 5070ti zal al boven mijn budget (wat ik uit wil geven) zitten... het blijft een 16gb kaart.
C Ik verwacht dat de gehele Nvidia lijn moeilijk verkrijgbaar/uitverkocht zal zijn.

De keuze is dus makkelijk gemaakt: ik zie vanzelf wel wat RDNA 4 gaat brengen en dan besluit ik wellicht op UDNA te wachten.
Ik zie in UDNA het grote voordeel van meer VRAM en grotere toekomstbestendigheid.
Door dat VRAM maar ook m.b.t. de komst van de nieuwe consoles.

@winwiz
Had eigenlijk wel gewoon een punt: AMD heeft altijd gezegd Q1 voor RNDA 4.
Dus ze doen nu niets vreemds in die zin.
Ik heb me heel erg door leaks laten hypen w.b.t iets van een release rond de 23ste van januari.
Wat wel vreemd is, dat is dat de kaarten al op CES lagen, schijnbaar in december al bij reviewers (ik vind dat nog sterk...) en ook al enige tijd bij retailers.
Dat schepte bij mij wel een bepaalde verwachting.

De hele markt situatie is m.b.t. videokaarten vind ik nog zeer vreemd.
Tweedehands (vraag)prijzen van 6800's en 3080's vind ik verbazend hoog.

De RX7000 series vond ik gewoon tegenvallen qua prijs en prestatie (uplift).
Van de 6800XT naar de 7900XT kon ik op 4k ongeveer dezelfde fps halen met één setting verschil: upscaling van bijvoorbeeld ultra performance naar performance, soms balanced.
Voor dezelfde fps.
Dat vind ik geen upgrade waard met dit soort bedragen.

Iedereen heeft geaccepteerd dat Framegeneration de holy grail is voor speelbare fps.
Ik moet zeggen dat ik er toch wel fan van ben, ondanks de input lag.
Maar ik heb daar geen last van want ik speel voornamelijk nog met controllers.
En voor COOP games vind ik het niet zo'n punt.
Afijn door Framegeneration kunnen veel oudere/tragere kaarten eigenlijk prima/beter meekomen met moderne games.
Ik mis mijn 7900XT echt totaal niet en ben eigenlijk content met de 6800XT (RT mag wat meer zijn).

Die 7900's XT's en XTX'en zijn nog steeds aardig aan de prijs.
Van wat ik hier-en-daar lees vallen de verkopen hiervan blijkbaar tegen.
De prijzen daarvan moeten omlaag maar dat lijkt gewoon nooit te gaan gebeuren.
Ik heb mijn TUF 7900XT ruim een jaar geleden gekocht met cashback en game en daardoor was de kaart toen goedkoper dan dat hij nu is.
En hij is eigenlijk nooit goedkoper geweest.
In een normale markt verwacht ik dat kaarten steeds iets goedkoper worden.
Zeker als een nieuwe generatie aan zit te komen.
De markt is nog niet helemaal normaal en blijkbaar wil AMD/de retailers de 7000 series niet goedkoper maken.

Als de 9070 kaarten daar qua prestaties in de buurt komen en men iets met de prijzen wil doen dan zie ik daar echt wel conflicten ontstaan.
Qua prijzen m.b.t. de vorige kaarten (en het blijven liggen daarvan) maar ook tussen AMD en de retailers.
Ik vraag me nog steeds echt serieus af hoe de financiële constructie tussen AMD en retailers eruit ziet voor deze paar maanden van "videokaarten opslag" ???

Misschien vallen de 9070's wel heel bijzonder mee qua prestaties.
AMD had met de 6000 series (Ik doel met name op de 16gb kaarten) wellicht een van de beste generaties ooit met een monolithische die.
De 7000 series had wat issues en vind ik tegenvallen.
Dus wie weet wat AMD nu bereikt heeft met opnieuw een monolithische chip.

@Cid Highwind
Volgens Videocardz lijk er toch een corecount verschil tussen de 9070 en 9070 XT te zitten.

Ik hoop/verwacht dat de prestaties echt goed zijn en na dit bericht verwacht ik ook een goede leverbaarheid en levertijd van de kaarten.
Zeker omdat de Nvidia fans eerst hun slag kunnen slaan met een aanschaf.
Ik zie niet echt hoe/dat AMD "bang" zou worden van een 5070 kaart.
Want 12gb... dat is een lachertje.
Daar heeft AMD al gewoon een ruim punt voorsprong in mijn boek.

@napata
Ik vind de verwachting van mensen niet onrealistisch.
Want AMD roept altijd al dat dit midrange kaarten gaan worden.
Men verwacht dan ook een midrange prijs.
Ze hebben ook aangegeven marktaandeel te willen winnen en daar hoort soms een lagere winst bij.
You lose the battle but you win the war.

To zo ver weer mijn hoop speculaas.
Hopelijk wordt het eerder 1 maart dan 31 maart.
Misschien kunnen we tot die tijd een potje "post je leuke & originele betekenis voor de letter AMD" spelen :+
Wat dit bij mij allemaal wel oplevert is dat ik het vertrouwen in AMD Radeon toch weer een beetje aan het verliezen ben.

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-01-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
napata schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Ik vind dat men te onrealistische verwachtingen heeft tegenover AMD qua prijzen. Ik zie sommige mensen verwachten dat ze de 9700XT even aan $500 moeten verkopen. Als de 9700XT inderdaad tegen de 400mm² zit dan is dit gewoon de tegenpool van de 5080 qua kost. Men verwacht dus eigenlijk dat AMD hun kaarten aan verlies of break even moet verkopen door ze aan de helft van de prijs van hun concurrent aan te bieden.
Zo raar zijn die verwachtingen niet, immers AMD claimt voor de midrange te willen gaan, daarnaast hebben ze geclaimed voor marketshate te willen gaan.

Ik zie niet direct een wereld waar je significant marketshare kan pushen als AMD zijn als je niet significant meer waarde bied dan Nvidia kijkende naar het totale pakket. En dat betekent simpelweg veel goedkoper zijn dan Nvidia of veel meer performance bieden op een gelijk prijspunt, want het lijkt er niet op dat AMD de achterstand die ze hadden kijkende naar het volledige pakket aan hard en software gaat dichten. Mogelijk wordt het zelfs groter.

Dan kan je niet aankomen met 'Nvidia -$50', als je doel is een deel van de markt te heroveren. Daar is het merk Nvidia veel te sterk voor, en als Nvidia wil zijn is hun 'warchest' ook nog eens diep genoeg om jou in zo'n geval heel veel pijn te doen zouden ze dat willen.

Als AMD's die inderdaad zo groot is, tja, dan snap ik het ook niet direct waarom ze voor zo'n grote die gekozen hebben, tenzij ze op een of andere manier deze heel goedkoop (significant goedkoper dan de concurrentie) hebben kunnen fabben (maar dat lijkt me niet gezien de drukte op de node).

Immers Nvidia kan straks een 378mm2 die verkopen voor $999+, terwijl AMD mogelijk inderdaad $500 of minder moet gaan vragen voor Navi 48 kaarten omdat het er anders niet op lijkt dat ze hun eerder uitgesproken doelen van marktaandeel pakken en value leveren in de midrange niet waar kunnen maken.

Of ze moeten natuurlijk hun doelen laten vallen, maar of ze dan significante aantallen kaarten kunnen verkopen is dan ook maar de vraag. Immers als ze de kaarten duurder in de markt gaan zetten zal dat de perceptie bij de grote massa zeker niet helpen. Wie gaat dan je kaarten kopen, alleen de 'die hard' fanboys?

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 21-01-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44

MazeWing

The plot thickens...

Dennism schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:43:
HuB denk dat het verstandig is van AMD om zo laat te lanceren, zodat ze 'extra tijd' hebben om ervoor te zorgen dat ze echt goede value kunnen bieden.

Normaal ben ik het regelmatig eens met hun analyses, maar hier zie ik toch wel vrij veel 'copium / hopium' in, immers heeft het er helemaal geen schijn van dat AMD dit wachten uit eigen wil doet om zo Nvidia 'uit de tent' te lokken, en dan op verstandige wijze een goede prijs / performance te bieden. Zoals waar HuB naar lijkt te hinten.

Alles lijkt er juist op dat AMD bij wijze van 'met de broek op de enkels' betrapt is toen Nvidia met hun pricing kwam. En ze daardoor niet meer weten wat te doen, immers als de kaarten al bij de retailers liggen, zijn die retailers daar ook al financiële commitments voor aangegaan, net als hun voor schakels de distri's, de AIB's e.d. Dat doe je niet als achter de schermen de (richt)prijzen niet al bekend zijn.

Daarnaast, als je echt had willen wachten tot maart, en na Nvidia, dan had je op CES ook niet zo raar gedaan met een keynote die op het laatste moment aangepast lijkt, met AIB's die de kaarten wel hebben, maar er dan weer niets over mogen zeggen, techpress die moet doen alsof 'ze niet bestaan' (o.a. Kitguru filmpje) behalve dan dat ze dat ze uitgebreid in beeld komen en ze mogen zeggen dat er 16GB op zit (Waarom zou dat toch zijn :+ )..

Allemaal zo vreemd gedrag dat ik me echt niet kan voorstellen dat AMD het allemaal zo gepland heeft en dat ze niet juist waar HuB voor waarschuwd, Nvidia lineup onderschat hebben en daarom nu de laatste 2 weken zulke vreemde acties hebben gehad weer.

[Twitter]

Ik zie AMD op deze wijze zo ook geen deftige sprongen maken in marktaandeel, ook al zouden ze de value nu wel goed inschatten in maart op deze manier.

Ik ben het dan ook zeker (deels) eens met een aantal reacties op HuB's tweet, en zoals ik gister zelf ook al aangaf. Als je marktaandeel wil, waarom dan niet op tijd lanceren, waarbij je simpelweg een goed product levert in de huidige markt, voor een goede prijs zonder onder de indruk te zijn van de concurrentie, of op basis van het aanbod van de concurrentie te willen price gaugen. Is dat dan echt zo moeilijk?

Ik denk namelijk nog steeds niet dat 'Nvidia -$50' of welk bedrag ze ook kiezen echt significant marktaandeel gaat opleveren, tenzij het echt -$150 wordt ofzo. Maar of dat dan weer haalbaar is, kijkende o.a. naar de geschatte die size is dan ook maar weer de vraag.
Ik ben het volledig met je eens! Dit is echt een last minute change van AMD waarbij ze nu vooral willen reageren op nvidia op zowel prijs en beschikbaarheid. Dit doet me inderdaad denken dat ze de prijs in eerste aanleg veel te hoog hebben gemaakt waardoor het al helemaal geen kans van slagen had.

En er is maar 1 manier voor AMD om hun marktaandeel (significant) te verhogen en dat is een beest van een kaart uitbrengen voor een prijs waar nvidia aanzienlijk slechtere kaarten voor neer weet te zetten.
Dus zeg maar een 4080 performance voor een 4060 prijs. Maar gaat dat gebeuren? Nee.
En als ze het al ooit voor elkaar krijgen dan zal nvidia gewoon reageren door de prijzen te verlagen. Ze hebben voldoende $ om dit op te vangen.

Dus ik zou graag een nieuw "Radeon 9700-scenario" willen zien, maar dat gaat anno 2025 echt niet meer gebeuren. Daar is nvidia (en de gehele markt) gewoon te groot en te compolex voor geworden...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 13:37
Er ligt al aanzienlijk wat stock bij retailers en nu gaan ze wachten tot MAART om te launchen?!

Kan iemand hier enige vorm van logica in zien?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 15:52

Nikeo

Jawelles

Ik moest weer aan de jebaited saga denken van een jaar of 5 terug haha.

Het geld brandt me in de zak. Ik was klaar een nieuwe gpu te kopen maar dit is wel vrij triest. Dan maar wachten tot maart. De 5600xt doet het nog prima. Dan nog maar een run factorio space age voor ik aan cyberpunk begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Nature schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Keer op keer dat argument 'AMD will oude kaarten' verkopen, maar de 7900xt zit al maanden vast in prijs. Als we toen niet kochten voor 700-800€ gaan we nu zeker niet voor diezelfde prijs kopen met nieuwe kaarten om de hoek. De 6950xt werd tenminste 3x afgeprijsd tot 650€ en eenmaal (einde laatste lot) 600€. Ik hoopte dat ook met 7900xt maar AMD houd vast aan 700+ €. Het lijkt er sterk op dat ze verlies draaien onder 700€. Maar dan moet je ook niet klagen dat stock niet opgeraakt. Vreemd genoeg is 7900xtx interessanter, Dit staat nu veel vaker aan 870-930€ dan paar maanden geleden, je kan dus met gerust hart kopen, voor 24gb kaart vind ik dit zeker goed, daar nieuwe generatie kaarten 16 of (ultra duur) 32gb bieden, maar niet dit. Kan dus stiekem langer meegaan. Alleen dat verbruik e. Maarjah 5000 serie verslechtert het verbruik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Uiteindelijk heb je die drang om te presteren ook nodig om genoeg prestaties in een goedkopere propositie te kunnen stoppen. Ik zie in dit hele debacle toch weer een bewijs dat het loslaten van de strijd om de prestatiekroon nooit een goede uitkomst kan hebben. Je verliest t.z.t. gewoon de aansluiting die nodig is om te blijven presteren, ook in het middensegment.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Matti7950 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:37:
[...]

Maarjah 5000 serie verslechtert het verbruik ook.
Dit weten we natuurlijk nog niet, immers TBP (het enige dat we nu weten van de 5000 serie) an sich zegt niets. Het gaat erom wat een kaart daadwerkelijk verbruikt tijdens het draaien van een workload, en wat voor performance daarbij hoort.

Pas als je beide variabelen weet kan je bepalen of in een bepaalde workload de 5000 serie efficiënter is dan de 4000 serie, dan AMD's 7000 serie of straks ten opzichte van AMD's 9000 serie.

En wat voor stappen qua efficiëntie AMD gaat zetten met de 9000 serie.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 21-01-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 14:57
ocf81 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:38:
Uiteindelijk heb je die drang om te presteren ook nodig om genoeg prestaties in een goedkopere propositie te kunnen stoppen. Ik zie in dit hele debacle toch weer een bewijs dat het loslaten van de strijd om de prestatiekroon nooit een goede uitkomst kan hebben. Je verliest t.z.t. gewoon de aansluiting die nodig is om te blijven presteren, ook in het middensegment.
Dit is al heel lang het geval. Iedereen kijkt naar de best presterende chip en neemt liever een goedkopere variant uit die lijn, dan een prijsbewust keuze van en ander merk. Zo werkt het nou eenmaal in hardware land.

AMD heeft geen slechte producten, maar kan niet genoeg leveren voor de prijs tegenover Nvidia. Als de prestaties in de buurt komen van voor een paar tientjes voordeel, dan telt het hele pakket mee. zolang RT, upscaling, video encoding support etc minder is, krijg je dus minder voor je geld. En ja natuurlijk zijn er mensen die dat minder boeiend vinden, maar het aandeel van AMD zegt genoeg over hoe groot aandeel het daar mee eens is.

Feit dat AMD zogenaamd slim bezig is door op Nvidia te wachten onderstreept nog eens heel duidelijk dat ze geen ambitie hebben om groter te worden, maar vooral inzetten op goedkoper zijn. In welk universum straalt dat vertrouwen uit?

En ik weet zeker dat als Nvidia op CES geen 5xxx serie had aangekondigd, dat AMD ook niks had te melden had over Radeon tijdens het eigen event. Ze doen het nu puur om iets te doen.

Eigenlijk zie ik AMD al sinds release van de PS4 meer als een console GPU bouwer die ook nog wat losse videokaarten maakt. Echt een vuist maken tegen Nvidia doen ze al lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
Maart is nog steeds Q1, alleen hoe ze het naar de buitenwereld hebben gebracht, man man man ....
Zoals velen kan AMD nog leren qua marketing, echt niet te geloven.
Reddit gaat er ook aardig op los, weet niet hoe serieus je dat moet nemen.
Als het waar is dat retailers de kaarten al op de plank hebben liggen en alleen wachten op een releasedate en AMD gaat nog aan de prijzen zitten, kan dat ook nog een staart krijgen.
Al met al heeft AMD naar mijn mening niet veel goeds gedaan met zo'n simpele tweet om je nieuwe kaarten aan te kondigen.

Maar op persoonlijk vlak wou ik graag mijn 6900xt aflossen met een 5070ti of 9070xt, maar gaat denk ik toch gewoon een 5070ti worden, maar eerst reviews afwachten. 4090 is helaas niet meer voor een schappelijk prijs onder de 2k te krijgen, anders was dat ook nog een optie voor me.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
napata schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Wat als ze met hun eerlijke MSRP gelijk of hoger uitkomen dan Nvidia? Dan zijn ze wel helemaal gezien.

Het lijkt ook dat ze wel degelijk hun eigen weg hebben gekozen, want de kaarten liggen al klaar bij retailers dus die moeten ze al hebben aangekocht bij AMD tegen een bepaalde prijs voor een vermoedelijk geplande release in januari. Nvidia's prijzen zullen ervoor gezorgd hebbend dat ze nu een andere weg moeten kiezen maar dat bijsturen zal wat tijd kosten.

Ik acht de kans dat men met een eerlijke MSRP hoger uitkomt dan Nivdia wel héél klein.
Of het voor $500 excl. btw lukt met een RX9070XT weet ik niet. Maar er is wel een goede schatting te maken van de maximale kosten wanneer je kijkt naar de hardware prijzen van andere PC onderdelen.

Een hoge kwaliteit 10-layer itx bordje was bijv. €300 bij de lancering, normaliseerde naar €250.
Een snelle set DDR5 werkgeheugen van 32GB is voor €130 verkrijgbaar (ik denk dat AMD voor de 8x GDDR6 chips een stuk minder zal betalen).
Halen we hier even de btw er van af dan is dat ca. €355 maximaal. Blijft er minimaal €145 over voor de die + packaging. Dat is denk wel te weinig, maar het is lastig te zeggen zonder de waferkosten en de yield te kennen. Ik kan mij niet voorstellen dat het meer dan €250 ($240) chip+packaging is.

Dus laten we zeggen: €605 ($582) met break-even voor AMD of met 20% winst op de chip: €655 ($630).
Een ander argument is de 7900XT dat een tijd lang voor €800 aangeboden werd. Dat is met de huidige dollarkoers $687 btw vrij. De 9070XT zal waarschijnlijk goedkoper te produceren zijn: minder vrm's nodig, minder geheugenchips nodig. Kosten van een monolithische chip versus een chiplet ontwerp + complexe packaging zullen elkaar misschien uitbalanceren?

Op basis wat er tot nu toe bekend is geworden en sneaky benchmarks, verwacht ik dat de 9070XT qua prestaties een directe match gaat zijn aan de RTX5070Ti. Dat model heeft een MSRP van $749.
Laten we zeggen dat de MSRP voor de 9070XT midden tussen de kale prijs van een 7900XT zit en mijn eigen ruime schatting: $630 + $(687-630 / 2) = $659. Dat scheelt dan $90 in MSRP.
Wanneer AMD het wilt kan de 5070Ti dus flink gesneden worden.

Ik zie echt niet waarom AMD zo moeilijk loopt te doen, tenzij er is uitgegaan van de idiote $1199 MSRP van de RTX4080 overgeprijsde RTX4080S & RTX4070TIS en de verwachting was dat Nvidia met een gelijkwaardige prijs/prestatie strategie kwam voor blackwell.

Edit:
Ik realiseer mij dat ik het onderdeel R&D bij het kostplaatje vergeten ben. Het break-even punt zal dus hoger liggen. Het is de vraag hoeveel AMD kwijt is aan RD / chip versus Nvidia. Het kan best zijn dat Nvidia verhoudingsgewijs daar minder aan kwijt is.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 21-01-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:55
Nox schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Waarom nooit de kaart rma gestuurd? @Sp3ci3s8472 zelfde vraag voor jou ook eigenlijk.
Omdat het geen hardware issue is. Als ik op plekken als Reddit en officiele forums keek was dit een veel voorkomend probleem. De blackscreen issue stond overigens ook 2 jaar lang op de "known issues" list voor driver updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
HugoBoss1985 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:45:
https://videocardz.com/ne...rice-pressure-from-nvidia

Een mogelijke verklaring voor de "hobbelige" 9070 (XT) launch.
Schijnbaar waren de AMD kaarten te hoog geprijsd in (verhouding tot Nvidia).

Wellicht krijgen we er dadelijk allemaal weer een refund en 3 games bij. :+
Jensen was pissig dat AMD de Nvidia benaming van de kaarten had gejat dus Jensen heeft de 5070 en 5070ti goedkoper uitgebracht :+

Wat een puinhoop als dit waar is.
En inmiddels wordt het dus maart en weten we nog steeds niet wat de MSRP wordt. Heeft AMD nou zo weinig vertrouwen in RDNA4? Of gaan ze de komende tijd aan de drivers sleutelen, om daarna pas de prijspositie te bepalen?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 11:19
CMT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ik acht de kans dat men met een eerlijke MSRP hoger uitkomt dan Nivdia wel héél klein.
Of het voor $500 excl. btw lukt met een RX9070XT weet ik niet. Maar er is wel een goede schatting te maken van de maximale kosten wanneer je kijkt naar de hardware prijzen van andere PC onderdelen.

Een hoge kwaliteit 10-layer itx bordje was bijv. €300 bij de lancering, normaliseerde naar €250.
Een snelle set DDR5 werkgeheugen van 32GB is voor €130 verkrijgbaar (ik denk dat AMD voor de 8x GDDR6 chips een stuk minder zal betalen).
Halen we hier even de btw er van af dan is dat ca. €355 maximaal. Blijft er minimaal €145 over voor de die + packaging. Dat is denk wel te weinig, maar het is lastig te zeggen zonder de waferkosten en de yield te kennen. Ik kan mij niet voorstellen dat het meer dan €250 ($240) chip+packaging is.

Dus laten we zeggen: €605 ($582) met break-even voor AMD of met 20% winst op de chip: €655 ($630).
Een ander argument is de 7900XT dat een tijd lang voor €800 aangeboden werd. Dat is met de huidige dollarkoers $687 btw vrij. De 9070XT zal waarschijnlijk goedkoper te produceren zijn: minder vrm's nodig, minder geheugenchips nodig. Kosten van een monolithische chip versus een chiplet ontwerp + complexe packaging zullen elkaar misschien uitbalanceren?

Op basis wat er tot nu toe bekend is geworden en sneaky benchmarks, verwacht ik dat de 9070XT qua prestaties een directe match gaat zijn aan de RTX5070Ti. Dat model heeft een MSRP van $749.
Laten we zeggen dat de MSRP voor de 9070XT midden tussen de kale prijs van een 7900XT zit en mijn eigen ruime schatting: $630 + $(687-630 / 2) = $659. Dat scheelt dan $90 in MSRP.
Wanneer AMD het wilt kan de 5070Ti dus flink gesneden worden.

Ik zie echt niet waarom AMD zo moeilijk loopt te doen, tenzij er is uitgegaan van de idiote $1199 MSRP van de RTX4080 overgeprijsde RTX4080S & RTX4070TIS en de verwachting was dat Nvidia met een gelijkwaardige prijs/prestatie strategie kwam voor blackwell.
Tja, de vraag is natuurlijk wel of AMD tegen een lage marge wil verkopen? Ik vermoed dat het schoentje daar wat knelt. Dat lijkt me immers een verspilling van hun wafer capaciteit dus dat is moeilijk te verantwoorden naar de rest van het bedrijf. Hoeveel 9800X3D's zouden ze kunnen maken voor de prijs van 1x 9070XT? 3? Of zelfs meer?
Puur voor de chips zit je volgen mij tegen de 2x maar een CPU heeft geen vrm, VRAM, bijna geen PCB en geen koeler nodig. 2 maanden na lancering en de 9800X3D is nog steeds 100€ meer dan MSRP dus het is ook niet dat de vraag ontbreekt. Puur PR-gewijs zullen ze wel zeggen dat ze marktaandeel willen maar achter de schermen lijkt het met toch veel slimmer om de capaciteit naar servers & CPUs te schuiven.

Ik denk dat het trouwens juister is om volledige chips te vergelijken met volledige chips. Je had ook 7900GRE kunnen gebruiken in je argument en dan kom je nog veel goedkoper uit, maar dergelijke chips bestaan om de kosten te drukken. Qua chips kosten een 7900XTX, 7900XT en een 7900GRE hetzelfde maar als die laatste 2 niet zouden bestaan dan zou de 7900XTX gewoon gemiddeld duurder uitkomen want je hebt meer verspilling. Ze kunnen dus tegen lagere marges verkocht worden want dat is toch beter dan niets. Dit geldt dus voor de 9070 maar niet voor de 9070XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ik denk dat RDNA4 nog niet klaar is. De drivers zijn misschien nog niet klaar, dus daarom een release in maart. Wellicht weet AMD zelf nog niet wat het moet gaan kosten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Dennism schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Dit weten we natuurlijk nog niet, immers TBP (het enige dat we nu weten van de 5000 serie) an sich zegt niets. Het gaat erom wat een kaart daadwerkelijk verbruikt tijdens het draaien van een workload, en wat voor performance daarbij hoort.

Pas als je beide variabelen weet kan je bepalen of in een bepaalde workload de 5000 serie efficiënter is dan de 4000 serie, dan AMD's 7000 serie of straks ten opzichte van AMD's 9000 serie.

En wat voor stappen qua efficiëntie AMD gaat zetten met de 9000 serie.
De node verbeterd niet (N4c is echt niet merkbaar beter dan N4), en bv aantal Cores op 5080 vs 4080 super is nagenoeg identiek, de kloks zijn op alle kaarten hoger, buiten 5090. DDR7, per geheugenbrandbreedte is efficienter MAAR, bij volledig gebruik, in absolute termen verbruikt meer. Alles duid erop dat Blackwell, Lovelace 1.2 is. Ik geef het 92% kans dat het verbruik omhoog gaat, en 70% kans dat efficientie keldert of gelijk blijft. Bij de 5090 is het verbruik nog naar de extra cores en hogere parallele werkkracht te herleiden, bij andere kaarten niet, ze zijn Nauwelijks breder in cores (zeker met super, maar Nvidia vergelijk slimweg met Non super modellen om beter te doen uitzien).

De 9070 is met bijna zekerheid efficienter dan 7900 xt, de 9070 xt, hoge turbo kloks kunnen roet in eten houden, afstellen en cappen of 2.65 ghz zal hem ook zo goed als zeker efficienter maken. Het verliezen van Chiplets en niet verbonden cache (allemaal monolitic nu) zal zeker in IDLE het stroomverbruik verbeteren, misschien onder load ook.

Ik volg al 5 maanden de geruchten, en als er een ding is dat ik zeker weet is dat het verbruik van de 5000 kaarten niet lager word dan 4000, GDDR7 factor alleen al, geen beter node, hogere kloks, meer units voor AI, vanaf die in gebruik zijn, zelfs voor iets die niet zichtbaar is = extra verbruik.

Minder zeker ben ik over prestaties, al gok ik tussen 10-30% (5090 30% rest minder), 5080 wss slechtste vooruitgang, dan 5070/ ti (beide rond 18% schat ik).

Nog onzekerder is 9070(xt) prestaties, geheel nieuwe chip op gehaal andere manier gemaakt, wel zelfde geheugen, node, enzovoort. Door hoge kloks goed in games zoals counter strike gok ik. In geheugenbandbreedte lievende games wat minder. Al lijkt infinity cache, de daling van geheugenbandbreedte van 9070 xt tegenover 7900xt voor groot deel heel goed op te vangen, als dat waar is, puik werk van AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
napata schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:49:
[...]
Ik denk dat het trouwens juister is om volledige chips te vergelijken met volledige chips. Je had ook 7900GRE kunnen gebruiken in je argument en dan kom je nog veel goedkoper uit, maar dergelijke chips bestaan om de kosten te drukken. Qua chips kosten een 7900XTX, 7900XT en een 7900GRE hetzelfde maar als die laatste 2 niet zouden bestaan dan zou de 7900XTX gewoon gemiddeld duurder uitkomen want je hebt meer verspilling. Ze kunnen dus tegen lagere marges verkocht worden want dat is toch beter dan niets. Dit geldt dus voor de 9070 maar niet voor de 9070XT.
Hmm ik weet het niet. Het is lastig om te beoordelen of een vergelijking met de 7900XTX kostprijs dan beter is. Het totale chipoppervlak van een 7900XTX is namelijk ook een stuk groter met GCD + 6xMCD = 529mm2 en daarnaast is de packaging een stuk complexer. De GCD zelf is ook niet echt klein te noemen met 304mm2.

Om die reden heb ik maar de 7900XT genomen. Ook omdat de verwachting is dat dat de 9070XT qua rasterprestatie tussen de twee gaat vallen.
XWB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:54:
[...]
Ik denk dat RDNA4 nog niet klaar is. De drivers zijn misschien nog niet klaar, dus daarom een release in maart. Wellicht weet AMD zelf nog niet wat het moet gaan kosten.
We zullen zien wanneer de aap uit de mouw komt. Het gebrek aan communicatie is voor mij het grootste ergernis. De MSRP was al vastgelegd anders kunnen kaarten niet zo ver in de keten al (deels) op voorraad zijn. Het lijkt mij ook niet handig om een kaart te ontwerpen zonder een bepaalde MSRP als doel in gedachten te hebben. En de technische specificaties horen ook allang vast te liggen.
Fabrikanten hebben beiden nodig om het PCB ontwerp en de koeling goed te kunnen dimensioneren. Je wilt immers alles zo goed mogelijk op elkaar afstemmen om de kosten zo laag mogelijk te houden en niet over een bepaald budget te gaan.

Als het doel van AMD was om marktaandeel terug te krijgen dan is het heel simpel: bied een veel betere prijs/prestatie dan de concurrent. Of ze nemen genoegen met het aandeel dat ze hebben en gaan iets onder de prijs van de concurrent zitten.
Maar dat is mijn visie uiteraard ^^. Ik ben meer techneut dan iemand die zich met marketing en/of politiek bezig houdt. Wellicht zie ik het allemaal te veel zwart/wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Nox schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Omdat het met drivers gefixed zou worden en dit inderdaad ook zo leek te zijn in het begin. Helaas heb ik er de tweede maand dat ik de kaart had een custom koeler op gezet waardoor RMA lastig was.

Wat al eerder is aangegeven, de display engine was gewoon gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:00
Lijkt mij dat nvidia AMD even flink de duimschroeven heeft aangedraaid door de 5070(ti) erg scherp in de markt te zetten. Misschien maken ze er geeneens of nauwelijks winst op. Waarom zouden ze, geld klotst tegen de plinten daar momenteel.

Met de kennis dat AMD geen high end kaart uitbrengt kan nvidia nu flinke klappen uitdelen en AMD uit de gpu markt tikken?

Werkelijk niemand overweegt een AMD kaart als die maar €50 goedkoper is dan een 5070(ti) met alle nvidia toeters en bellen lijkt mij. De enige kans voor AMD is dat nvidia te weinig voorraad heeft en men daardoor op AMD is aangewezen. Niet bepaald een luxepositie.

[ Voor 28% gewijzigd door JoeB2C op 21-01-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Geld de NDA eigenlijk nog tot 22 januari nu de kaarten pas in maart te koop zijn?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Mars Warrior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:00:
Geld de NDA eigenlijk nog tot 22 januari nu de kaarten pas in maart te koop zijn?
Volgens mij is over AMD's NDA nog niet officieel bekend. Er waren geruchten van reviews rondom die tijd, maar volgens mij is dat nooit meer geweest dan geruchten. Maar als release maart gaat zijn, ga ik er niet vanuit dat reviews ver daarvoor zijn, want immers bij een review wil je ook de prijzen weten wil je een conclusie kunnen trekken en dat lijkt AMD nu juist niet te willen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
XWB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:35:
[...]

En inmiddels wordt het dus maart en weten we nog steeds niet wat de MSRP wordt. Heeft AMD nou zo weinig vertrouwen in RDNA4? Of gaan ze de komende tijd aan de drivers sleutelen, om daarna pas de prijspositie te bepalen?
Loopt mijn Apple Watch achter of heb ik 2 maanden liggen slapen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Dennism schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Volgens mij is over AMD's NDA nog niet officieel bekend. Er waren geruchten van reviews rondom die tijd, maar volgens mij is dat nooit meer geweest dan geruchten. Maar als release maart gaat zijn, ga ik er niet vanuit dat reviews ver daarvoor zijn, want immers bij een review wil je ook de prijzen weten wil je een conclusie kunnen trekken en dat lijkt AMD nu juist niet te willen :P
En vergeet vooral de drivers niet. Release / Review drivers zijn niet altijd zodanig dat ze het beste laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
JoeB2C schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:50:
Lijkt mij dat nvidia AMD even flink de duimschroeven heeft aangedraaid door de 5070(ti) erg scherp in de markt te zetten. Misschien maken ze er geeneens of nauwelijks winst op. Waarom zouden ze, geld klotst tegen de plinten daar momenteel.

Met de kennis dat AMD geen high end kaart uitbrengt kan nvidia nu flinke klappen uitdelen en AMD uit de gpu markt tikken?

Werkelijk niemand overweegt een AMD kaart als die maar €50 goedkoper is dan een 5070(ti) met alle nvidia toeters en bellen lijkt mij. De enige kans voor AMD is dat nvidia te weinig voorraad heeft en men daardoor op AMD is aangewezen. Niet bepaald een luxepositie.
Als de 9070XT - 5070Ti en 4080 ongeveer gelijkwaardig zijn zal het voor mij vooral van de secundaire features afhangen en de prijs natuurlijk. Ik hoop de de video de/encoding nu eens gelijkwaardig is aan het groene kamp of zelfs Intel. High end is voor de happy 5%(?) maar ja het staat natuurlijk wel leuk "we hebben de snelste gpu" met een prijs waar je een complete PC van bouwt met nog geld over voor een kratje bier en een zakje chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Sure, de 5070 Ti is scherp geprijsd. Maar AMD heeft echt geen twee maanden (!) nodig om een nieuwe prijspositie te bepalen. Er moet dus wat meer aan de hand zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:00
XWB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Sure, de 5070 Ti is scherp geprijsd. Maar AMD heeft echt geen twee maanden (!) nodig om een nieuwe prijspositie te bepalen. Er moet dus wat meer aan de hand zijn.
Het is wel AMD, die staan nogal bekend om klungelige besluiten.. lijkt mij dat er veel retailers momenteel het handje ophouden richting AMD omdat ze de kaarten te duur hebben ingekocht en AMD nu de adviesprijs omlaag wil hebben. Dat heeft wat tijd nodig om uit te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Dat zou je inderdaad verwachten, al zie ik nog wel een optie, als de geruchten inderdaad zouden kloppen dat AMD inderdaad de eerste batch kaarten 'te duur' verkocht heeft aan de retailers en deze kaarten nu flink 'onder water' staan, en Nvidia's prijsstelling zo is dat dit mogelijk betekent dat AMD ook op latere batches niet de marge kan maken dat ze moeten kan dat zeker wel voor langere vertraging zorgen. Maar dan hebben ze denk ik het speelveld wel heel erg verkeerd ingeschat.

Red Gaming Tech kwam gister ook nog met een gerucht dat het bios updates zou betreffen, maar dat lijkt ook niet logisch. Immers zou dan normaliter de stock niet (meer) bij de retailers staan, want die gaan normaal gesproken echt niet al die dozen en de hardware in de dozen unsealen, de hardware zelf updaten en dan weer alles weer resealen. Ik heb zoiets bij een vorig werkgever ook meegemaakt, en dan ging gewoon de hele voorraad terug naar de distri, want al die voorraad ging vanuit daar terug naar locaties opgegeven door de betreffende fabrikanten zodat die zelf het update proces konden uitvoeren / laten uitvoeren door een partner naar keuze en dan kregen wij het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Dennism schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Dat zou je inderdaad verwachten, al zie ik nog wel een optie, als de geruchten inderdaad zouden kloppen dat AMD inderdaad de eerste batch kaarten 'te duur' verkocht heeft aan de retailers en deze kaarten nu flink 'onder water' staan, en Nvidia's prijsstelling zo is dat dit mogelijk betekent dat AMD ook op latere batches niet de marge kan maken dat ze moeten kan dat zeker wel voor langere vertraging zorgen. Maar dan hebben ze denk ik het speelveld wel heel erg verkeerd ingeschat.

Red Gaming Tech kwam gister ook nog met een gerucht dat het bios updates zou betreffen, maar dat lijkt ook niet logisch. Immers zou dan normaliter de stock niet (meer) bij de retailers staan, want die gaan normaal gesproken echt niet al die dozen en de hardware in de dozen unsealen, de hardware zelf updaten en dan weer alles weer resealen. Ik heb zoiets bij een vorig werkgever ook meegemaakt, en dan ging gewoon de hele voorraad terug naar de distri, want al die voorraad ging vanuit daar terug naar locaties opgegeven door de betreffende fabrikanten zodat die zelf het update proces konden uitvoeren / laten uitvoeren door een partner naar keuze en dan kregen wij het weer terug.
Ik heb een gerucht van het massaal terugsturen van 9070 (XT) kaarten door retailers ook gelezen (de reden was onduidelijk; bios update of financieel/frustratie).

En dat van de bios updates had ik ook gelezen.
Op 20 januari ook door mij gepost.

@CMT Het uitblijven van commentaar(/betere communicatie in het algemeen) van AMD doet ze denk ik geen goed.
We horen uiteindelijk toch wel wat hier aan de hand is.
Alhoewel ik ook techneut ben en geen marketing expert op dit gebied.

Het lijkt mij dat AMD niets zou willen zeggen over een recall maar wel iets over een financieel aspect.
Ik zou het bijzonder vinden als ze zich zo vergist hebben in de prijs (t.o.v. de 5070) dat ze zich nu zo opstellen.
Maar dat zou hun gedrag m.b.t. CES verklaren.
Een geschil, over geld, met de retailers vind ik een reële mogelijke verklaring.

Goedkopere videokaarten is voor ons als consument fijn. Heerlijk zo'n duopoly (enig sarcasme) als de 5070 prijzen de reden zijn.

Ik vind alles aannemelijk.

Zoals ik dacht zal de levertijd situatie voor de Nvidia RTX 5000 series vrij beroerd zijn.
Staat een stuk over op Videocardz.
In feite komen die kaarten dus ook pas in maart/na maart beschikbaar voor gamers :+
Dus hopelijk worden we dadelijk allemaal blij van goede AMD kaarten in maart, met goede levertijd.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-01-2025 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matti7950

Je bent te rooskleurig. Ben bijna zeker dat alleen een paar (dichtbij launch) founder edition/simple AIB MRSP rullen krijgen, al de rest is 'up to AIB'. Het feit dat zowel Nvidia, winkels en AIB nog steeds dezelfde prijzen voor 4070 ti super (930€ vragen), zegt veel, een 5070 ti zal in de praktijk niet goedgoedkoper dan dat zijn.

Terwijl ook al zit amd nu ook muurvast van prijs, er is wel in de loop van tijd 200€ van 7900 XT gekomen en de ultra interessante 7900 GRE is ook uitgekomen aan 600€. Het is zo goed als zeker dat amd geen hogere prijs als 7900xt kan vragen. Liefst lager. Hoewel de geruchte 500-570€ te positief zijn naar m'n zin, kan 570-620€ heel zeker. Dat is 300€ goedkoper dan 5070 ti. Dat is een groot gat maat. MRSP zegt niets over reëel prijsverloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Matti7950

Maar dan ga je er vanuit dat de 9070XT feitelijk gaat concurreren met de 5070 en niet de 5070TI qua prijs, met die €570-€620

Zou uiteraard kunnen, maar iets zegt me dat AMD dat niet van plan was in ieder geval. Immers als dat altijd het plan was hadden ze nooit dit hele circus hoeven optuigen zoals ze de laatste weken gedaan hebben. Die kaart zou echt wel verkopen op dat prijspunt als de prestaties zijn zoals de geruchten voorspellen.

Daarnaast ook pijnlijk voor AMD, zouden de die size geruchten kloppen. Dan zouden ze een +-390mm2 die met 16GB geheugen gaan verkopen voor minder dan dat Nvidia gaat vragen voor een 263mm2 die met 12GB geheugen. Dat zou in ieder geval iets kunnen verklaren over de geruchten die nu de ronde doen over financiële issues tussen AMD en het retail kanaal.

Denk trouwens inderdaad niet dat je veel 5070Ti's zal zien voor €889, AIB modellen zullen veelal 900+ zijn(en een boel vermoed ik ruim 900+).

Maar dat is natuurlijk iets dat je bij AMD ook ziet, die maakten de afgelopen releases vaak de fout door te hoog in te zetten qua MSRP, waardoor ze vrij snel al een soort van 'firesale' moesten gaan doen om van de kaarten af te komen, met enorme prijsdalingen.

Juist dat zou AMD nu anders willen doen (immers klanten die al gekocht hebben worden in de regel ook niet vrolijk van dat soort prijsdalingen, omdat het niet goed is voor bijv. resale waarde. Daarnaast kleeft er vaak een 'imago' aan dat soort prijs gestunt vlak na release), en dus zouden ze met een prijs willen komen die voor langere tijd stabiel zou moeten kunnen zijn.

Maar dat AIB modellen duurder zijn dan MSRP (of MSRP met prijsdalingen) is bij AMD natuurlijk niet anders. Daar zie je ook forse verschillen tussen de topmodellen en de instappers bij bijvoorbeeld de 7900XTX, 7900XT en 7800XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Tis meer gevoel van veiligheid dat ik inbouw voor mezelf. AMD slaagt er maar niet in, since Ryzen 5000, bij gpu's deftige launch prijzen te vragen. Vergeet ook niet het AIB effect (willen echt fors geld vergeleken met vroeger) en vraag en aanbod. Hoewel mensen boos zijn, (te laat AMD), wil dat net zeggen dat ze in horden staan te wachten voor 9070 xt, ik ben ervan overtuigd dat er nog een publiek op oude kaarten zit, die wel nee kon zeggen tegen Lovelace (Nvidia 4000), nu met veel hoop richting amd kijkt.

Grootste probleem is aandeelhouders, ik ben er zeker van dat zei en niet marketing, de 7900xt prijs naar 900€ gepushed hebben. Kan gerust nu ook.

Aan andere kant AMD gebruikt GDDR6, en ze zou dat met korten moeten kunnen kopen want het is oude technologie nu voor gpu's. Dus als ze het slim spelen kan dat al 30-50€ per kaart schelen tegenover Nvidia. De 9070 xt lijkt ook simpeler te maken iets grotere die maar bijna alles geïntegreerd.

Maar inderdaad dat 'te hoge startprijs, daarna goed en stabiel' moet stoppen bij amd. Bv 7700xt voor 380€ is altijd interessanter dan Nvidia (tenzij je echt DLSS wilt), hij komt bij de 'herzieningen van reviews', zeg maar de late finale versie zéér goed uit bus, zelfde voor 7800xt, maar ze zijn dat positieve kwijt omdat AMD voor beide 100€ teveel vroeg bij launch.

7900 GRE was eigenlijk wel goede launch al zat die sterk gekneld tussen 7800xt en 7900xt, jammer dat ze trager 18gb/s geheugen gebruikten, dan 7800xt, anders was die nog stuk interessanter.

Bv de 9070 (non XT) word nagenoeg zeker een prijsbreker, hij zal minstens 80€ goedkoper zijn als XT (wss 100), en veel van de prestaties vasthouden en ook nog eens efficienter per prijs en per watt zijn. Dus de 9070 heb ik 0 twijfels over dat het een interessante kaart word, de XT is anders, als ze de overklok, hogere prestaties, top end (van amd), shareholders die ook wat willen enzovoort teveel in hun hoofd halen, kunnen ze 550€ (amd founders) 630 (AIB) vragen. As ze slim zijn doen ze alsnog 480 (FE) 550 (AIB), dan kan het alleen maar minstens goed zijn tot zeer goed als ze 4080 super tot 7900 xtx benchmarks realiteit worden, zonder die nog steeds value, maar iets minder uitbundig.

5070 is zogegegd 550, maar AIB in praktijk zal 700€ zijn, ik vind dat duur. zal misschien niet beter zijn dan 7900xt in raster.

5080 word zeer slechte value, ik kan gebruikte 4090 rtx kopen voor 1550€, en de 4080 met minder GB word zelfde prijs. Zeker bij 4080 super bleek de 200 dollar prijsdaling een frats, elk deftig AIB model was zelfde prijs als 4080 (non super), dus 5080 zogezegd 4080 super prijs? Laat me niet lachen Nvidia.

Sterke waarschuwing voor de 5090 dromers: De kaart wordt sowiso heel duur (nog duurder dan MRSP of huidige 4090 RTX End of life prijs. Het kan twee kanten uit, heel kort bij launch wel nog redelijke prijzen (2300€), daarna meteen omhoog, of de shops doen het dit keer allemaal meteen speculatie naar 2600-3300€, vanwege 100% zekerheid dat ze gekocht worden, en voorraad niet blijft liggen (er zal sowiso tekorten zijn. Productie word zeer laag in begin). Wees dus rap, of bereid je voor op 2700€ of skip alsnog. Bedenk eer ge begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Matti7950 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:07:

Grootste probleem is aandeelhouders, ik ben er zeker van dat zei en niet marketing, de 7900xt prijs naar 900€ gepushed hebben. Kan gerust nu ook.
Ja en nee, de leidinggevenden die bij AMD die de prijzen vaststellen met hun afdelingen zijn inderdaad vast ook aandeelhouder. Hoort bij de functie bij zulke bedrijven. Aan de andere kant, nee, want externe aandeelhouders bepalen natuurlijk de prijzen niet, die nemen sowieso geen beslissingen op dat detail niveau. Ik heb bijvoorbeeld zelf een belang in AMD. Jij mogelijk ook (pensioenfonds bijvoorbeeld), maar ik heb nog nooit mede de prijs van een GPU bepaald :P
Bv de 9070 (non XT) word nagenoeg zeker een prijsbreker, hij zal minstens 80€ goedkoper zijn als XT (wss 100), en veel van de prestaties vasthouden en ook nog eens efficienter per prijs en per watt zijn. Dus de 9070 heb ik 0 twijfels over dat het een interessante kaart word, de XT is anders, als ze de overklok, hogere prestaties, top end (van amd), shareholders die ook wat willen enzovoort teveel in hun hoofd halen, kunnen ze 550€ (amd founders) 630 (AIB) vragen. As ze slim zijn doen ze alsnog 480 (FE) 550 (AIB), dan kan het alleen maar minstens goed zijn tot zeer goed als ze 4080 super tot 7900 xtx benchmarks realiteit worden, zonder die nog steeds value, maar iets minder uitbundig.

5070 is zogegegd 550, maar AIB in praktijk zal 700€ zijn, ik vind dat duur. zal misschien niet beter zijn dan 7900xt in raster.
Ik weet niet of je hier euro's en dollar door elkaar gebruikt, maar €550 voor een 9070 XT zou heel leuk zijn voor de consument, maar dan zit je wel al op een MSRP van $474 dollar met de huidige koers. Ik vraag me af of dat niet te scherp is. Als een 9070 €80 tot €100 minder moet kosten kom je dan op MSRP's van $400 tot $386. Mooie prijzen, maar wel vrij goedkoop, tenzij de performance echt tegenvalt en ze daadwerkelijk niet eens kunnen concurreren met de 5070. €480 voor een 9070 XT zou dan uitkomen op een dollar MSRP an $412.

Denk dat de meeste 5070 AIB modellen nog wel duurder gaan zijn dan €700, immers is de MSRP hier al €654 voor de FE, die $550 is het dollar MSRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Dennism schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Ja en nee, de leidinggevenden die bij AMD die de prijzen vaststellen met hun afdelingen zijn inderdaad vast ook aandeelhouder. Hoort bij de functie bij zulke bedrijven. Aan de andere kant, nee, want externe aandeelhouders bepalen natuurlijk de prijzen niet, die nemen sowieso geen beslissingen op dat detail niveau. Ik heb bijvoorbeeld zelf een belang in AMD. Jij mogelijk ook (pensioenfonds bijvoorbeeld), maar ik heb nog nooit mede de prijs van een GPU bepaald :P

[...]

Ik weet niet of je hier euro's en dollar door elkaar gebruikt, maar €550 voor een 9070 XT zou heel leuk zijn voor de consument, maar dan zit je wel al op een MSRP van $474 dollar met de huidige koers. Ik vraag me af of dat niet te scherp is. Als een 9070 €80 tot €100 minder moet kosten kom je dan op MSRP's van $400 tot $386. Mooie prijzen, maar wel vrij goedkoop, tenzij de performance echt tegenvalt en ze daadwerkelijk niet eens kunnen concurreren met de 5070. €480 voor een 9070 XT zou dan uitkomen op een dollar MSRP an $412.

Denk dat de meeste 5070 AIB modellen nog wel duurder gaan zijn dan €700, immers is de MSRP hier al €654 voor de FE, die $550 is het dollar MSRP.
Iets waar ik wel nieuwgierig naar ben...
Heeft de situatie m.b.t. de RDNA 4 kaarten gevolg(en) gehad voor de beurskoersen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Iets waar ik wel nieuwgierig naar ben...
Heeft de situatie m.b.t. de RDNA 4 kaarten gevolg(en) gehad voor de beurskoersen?
Is lastig te zeggen, je ziet wel in de aanloop naar CES begin januari een stijging, en dan direct na CES een daling, en nu zit het +- weer op het niveau van rond de jaarwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Ik heb het niet over 0.01% aandeelhouders é Dennism. De 1-99% aandeelhouders, die in raad van bestuur financiële beslissingen nemen. Sommige zijn overduidelijk genomen door aandeelhouders (korte termijn denken, niet lange termijn).

Kijk maar naar Intel, zware fouten maken, onder de mat vegen en pas héél laat met oplossing komen wanneer het veel te laat is (Raptor lake degradation en Raptor lake ringbus die verbrand). In verleden konden ze teren op eindeloze naam hype. Nu niet meer. 9800x3d overtuigd zelfs die-hard intel personen, net door die zware Raptor lake problemen. Zo'n zaken zijn zeker mede door 'korte termijn' denken van Aandeelhouders.

Bv Toyota die vaak auto's terugroept om toch zeker te zijn geen zware fout er in te laten zitten, is een zeldzaam gebaar. De meeste gaan voor onder de mat vegen tot het niet anders kan.

Met prijzen hetzelfde. Bv Ryzen 9600x3 waarom maakt AMD opnieuw de fout om een 6-core 300€ te zetten, gevoelsmatig voor de mensen is een 6-core 200€, misschien tijdelijk 250€ bij launch als nieuwste pak beter is. Maar opnieuw... Aandeelhouders beslissing (korte termijn).

Netflix die accountsharing stopzet. Te duidelijke money grab = aandeelhouders. Ook heel goede series, die tijdelijk (soms hebben series later pak meer kijkers en dus alsnog veel geld waard), worden nu non stop gecancelled aan de vleet. Besparingen. Opgelegd door... Strenge aandeelhouders. Iedereen weet dat je beter weinig series hebt, maar ze wel onderhoud (mensen zijn gewend aan ze, willen blijven kijken bv zoals Friends), maar neen allemaal 10 episode series van 1-3 seizoenen, en boem, cancel. Ik kan je zeggen op korte termijn goed, maar op lange termijn is dit dodelijk, mensen zullen heel snel uitgekeken zijn en inflatie/recessie wereldweid maak dat mensen abo misschien gaan stopzetten (zoals kabelknippers nu). Om die dan nog terug te winnen heel moeilijk.

Dusja korte termijn niet lange termijn. Zelfde met maandelijk abonnement voor digitale zaken zoals Abode and Microsoft. Korte termijn geld (duidelijk aandeelhouders gestuurd), helpt ook niet dat hooggeplaatste 'aandelen' krijgen om te werken, dus om hun bonus aan te rijken is korte termijn waardeverhoging goed, maar of die kan vastgehouden worden.

Kijk naar Intel 100 biljoen dollar schuld. Het onsterfelijk bedrijf, blijkbaar 90% zeker dat overgenomen wordt. Dat komt door aandeelhoudersfouten. Ja ik kan het niet bewijzen, maar je ziet het in elk bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat financials vaak korte termijn denken klopt natuurlijk, maar dat is heel wat anders dan aandeelhouders die een prijs zouden pushen van een individuele videokaart Sku zoals je hiervoor aangaf. Externe aandeelhouders bepalen dat soort zaken echt niet op detail niveau, ook niet via de raad van bestuur. Je hebt als aandeelhouder wel een stemrecht bij bepaalde beslissingen in bijvoorbeeld een aandeelhouders vergadering.

Maar bepalen van de strategie, en daarnaast het operationele dagelijkse reilen en zeilen binnen de onderneming valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur (al dan niet onder toezicht en advies van de RVC, afhankelijk van het gehanteerde model) en niet van de aandeelhouders.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 22-01-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik snap het nu denk ik.
  • nVidia momt eind februari met een paper launch van de 5070’s
  • AMD komt begin maart met een launch van de 9070 waarbij de schappen vol liggen zodat kopers voor AMD gaan.
Slim bedacht dat uitstel dus _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Mars Warrior schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:23:
Ik snap het nu denk ik.
  • nVidia momt eind februari met een paper launch van de 5070’s
  • AMD komt begin maart met een launch van de 9070 waarbij de schappen vol liggen zodat kopers voor AMD gaan.
Slim bedacht dat uitstel dus _/-\o_
Plot twist: alle AMD kaarten zijn (hierdoor) straks ook allemaal uitverkocht :+

https://videocardz.com/ne...mization-and-fsr4-support

Statement van AMD over de lancering in maart.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-01-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Plot twist: alle AMD kaarten zijn (hierdoor) straks ook allemaal uitverkocht :+
Ik zou daar dag 1 niet eens raar van op staan te kijken, zelfs met al het 'gedoe' omtrent AMD de laatste weken. De laatste jaren is dat eigenlijk bij vrijwel iedere initiële launch binnen een generatie wel het geval met her en der een uitzondering en zou ik er dus bijna vanuit gaan dat het ook nu wel zal gebeuren, tenzij ze de pricing echt niet goed krijgen.

Ik zie de vraag eerder zijn, wat gaat het volume zijn de weken erna is dat hoog en blijft het uitverkopen, blijft het liggen na de initiële sales of gaat het zoals bij Intel nu lijkt te gaan en is het echt mondjesmaat werk qua volume. Je zag bijv. bij voorgaande releases MLID regelmatig claimen dat Nvidia amper volume had, en AMD echt enorm veel aan het leveren zou zijn. En als dan de marketshare cijfers kwamen voor het dGPU segment verloor AMD alleen maar ten opzichte van Nvidia.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 22-01-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Dennism schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:17:
[...]

Ik zou daar dag 1 niet eens raar van op staan te kijken, zelfs met al het 'gedoe' omtrent AMD de laatste weken. De laatste jaren is dat eigenlijk bij vrijwel iedere initiële launch binnen een generatie wel het geval met her en der een uitzondering en zou ik er dus bijna vanuit gaan dat het ook nu wel zal gebeuren, tenzij ze de pricing echt niet goed krijgen.

Ik zie de vraag eerder zijn, wat gaat het volume zijn de weken erna is dat hoog en blijft het uitverkopen, blijft het liggen na de initiële sales of gaat het zoals bij Intel nu lijkt te gaan en is het echt mondjesmaat werk qua volume. Je zag bijv. bij voorgaande releases MLID regelmatig claimen dat Nvidia amper volume had, en AMD echt enorm veel aan het leveren zou zijn. En als dan de marketshare cijfers kwamen voor het dGPU segment verloor AMD alleen maar ten opzichte van Nvidia.
Intel heeft ook echt wel het geluk dat initiële reviews allemaal met een 9800X3D waren gedaan :P
En dat jan-met-de-pet consument (nog) niet weet van de overhead issues.
Ik had een B580 overwogen voor mijn 2de pc met 3700x maar ben blij dat ik gewacht heb.
Deel uitmakend van een volledig systeem met een 7400f of 7500f is het natuurlijk een leuke kaart.

Het zou mij ook echt niet verbazen als het inderdaad (dat zal wel) een ramp wordt bij het groene team qua leverbaarheid!
Zeker als de 9070 (XT) kaarten goed zijn en goed geprijsd.
Dan gaan ze vast als warme broodjes.
Afijn ik zie al dit soort verhalen ook als een potentiële strategie (van Nvidia) om mensen helemaal gek en bang (FOMO) te maken.
Ik denk dat alle Nvidia kaarten die beschikbaar zijn dadelijk binnen 1 minuut verkocht zijn.
Gewoon mijn kijk erop.

Ik zit zelf al lang te dubben/twijfelen over een 9070 vs XT gezien het toch 16gb blijft (vs mijn 6800XT).
Aan de ene kant denk ik dan: zo min mogelijk geld uitgeven.
Maar aan de andere kant wil ik natuurlijk wel enige prestatie upgrade.
Niet upgraden is ook nog een optie.
Er staat echt geen druk achter.
Voor de meeste moderne games op 4k moet je toch echt genoegen nemen met settings terugstellen en upscaling gebruiken.
Ook met een vrij dikke kaart.
Ik zou tegen veel mensen zeggen dat je heel tevreden kan zijn met een 7800XT 16gb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@HugoBoss1985

Ik bedoelde juist dat Intel niet in staat (lijkt of wil) te zijn om volume te leveren, wordt veel over geklaagd, zelfs in de US nu dat er simpelweg geen kaart te krijgen is omdat er geen volume is. O.a. HuB had er laatst nog een flink negatieve comment over.

Daarnaast zie je vaak mensen claimen dat Nvidia geen volume zou hebben, maar als dat zo zou zijn, zou hun markt aandeel nooit stijgen, immers, dat lukt alleen als je meer volume verscheept hebt in het gemeten kwartaal dan de concurrentie. De cijfers lijken dus te eerder te laten zien dat Nvidia veel meer volume verscheept per kwartaal dan de concurrentie, anders kom je niet aan 90% marktaandeel inmiddels :) En ook hun install base blijft groeien als je de cijfers mag geloven (o.a. Steam Survey).

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 22-01-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Dennism schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:38:
@HugoBoss1985

Ik bedoelde juist dat Intel niet in staat (lijkt of wil) te zijn om volume te leveren, wordt veel over geklaagd, zelfs in de US nu dat er simpelweg geen kaart te krijgen is omdat er geen volume is. O.a. HuB had er laatst nog een flink negatieve comment over.

Daarnaast zie je vaak mensen claimen dat Nvidia geen volume zou hebben, maar als dat zo zou zijn, zou hun markt aandeel nooit stijgen, immers, dat lukt alleen als je meer volume verscheept hebt in het gemeten kwartaal dan de concurrentie.
Mmm ik begreep jou/begrijp de situatie met Intel dan niet goed.
Jij doelt erop dat er te weinig geproduceerd/geleverd wordt.
Hier-en-daar las ik wel dat (gerucht) Intel de kaartjes met verlies verkoopt...
... je zei iets over willen :P
Ik ging er vanuit dat die kaarten als warme broodjes gaan.
Wat denk ik wel zo is maar zonder volume is er geen kaart te krijgen.

HUB vind ik altijd wel mooi, die nemen geen blad voor de mond.

Ik geloof die claim van mensen over Nvidia wel omdat ik ook denk dat ze de professionele markt veel interessanter (winstgevender/makkelijker) vinden.
Ik denk ook dat Nvidia de gamers al lang in hun zak heeft, ze hoeven de kaarten niet te "verkopen"; dat gaat vanzelf (alleen bij mij lukt het ze niet :P).
Afijn Nvidia zou dan logischer wijs wel veel (meer dan AMD) volume moeten hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-01-2025 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:40:
[...]

Mmm ik begreep jou/begrijp de situatie met Intel dan niet goed.
Jij doelt erop dat er te weinig geproduceerd/geleverd wordt.
Dat is inderdaad wat er momenteel als kritiek komt vanuit de markt. Geen / amper leveringen.
Ik geloof die claim van mensen over Nvidia wil omdat ik ook denk dat ze de professionele markt veel interessanter (winstgevender/makkelijker) vinden.
Een groot deel van de zakelijke markt zit echter niet in die cijfers. De RTX zakelijke kaarten wel, maar dat is geen enorm volume, maar bijvoorbeeld datacenter GPU's worden daar als het goed is niet in meegerekend.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Nvidia's laatste kwartaalcijfers die gepubliceerd zijn, zie je dat in het dGPU segment gaming goed is voor 3.3 miljard omzet, RTX (Oud Quadro) goed voor 446 miljoen. Nogal een verschil :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FvxXGmX.png

Kijk je dan in vergelijking naar AMD, zie je dat die 462 miljoen omzetten in hun gaming segment, echter hun gaming segment is niet alleen Radeon, maar ook de Playstation SoC's, Xbox SoC's, andere Semi Custom SoC's e.d. Het zou mij helaas weinig verbazen als Radeon op zijn best misschien de helft is van die 462 miljoen omzet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JH2lRY0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Dennism schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:48:
[...]

Dat is inderdaad wat er momenteel als kritiek komt vanuit de markt. Geen / amper leveringen.

[...]

Een groot deel van de zakelijke markt zit echter niet in die cijfers. De RTX zakelijke kaarten wel, maar dat is geen enorm volume, maar bijvoorbeeld datacenter GPU's worden daar als het goed is niet in meegerekend.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Nvidia's laatste kwartaalcijfers die gepubliceerd zijn, zie je dat in het dGPU segment gaming goed is voor 3.3 miljard omzet, RTX (Oud Quadro) goed voor 446 miljoen. Nogal een verschil :)

[Afbeelding]

Kijk je dan in vergelijking naar AMD, zie je dat die 462 miljoen omzetten in hun gaming segment, echter hun gaming segment is niet alleen Radeon, maar ook de Playstation SoC's, Xbox SoC's, andere Semi Custom SoC's e.d. Het zou mij helaas weinig verbazen als Radeon op zijn best misschien de helft is van die 462 miljoen omzet.

[Afbeelding]
Dat is interessante info, dank daarvoor.
Ik lees hetgeen wat ik zei over Nvidia en de professionele markt nog regelmatig van anderen.
Maar dat kan dus gewoon de prullenbak in.
Nvidia haalt de meeste omzet uit gaming videokaarten.
Dat is inderdaad nogal een verschil :)

Het zou mij ook niet verbazen als AMD de minste omzet haalt uit videokaarten dan versus de andere zaken die jij benoemd (consoles e.d.)

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-01-2025 23:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:52:
[...]

Dat is interessante info, dank daarvoor.
Ik lees hetgeen wat ik zei over Nvidia en de professionele markt nog regelmatig van anderen.
Maar dat kan dus gewoon de prullenbak in.
Nvidia haalt de meeste omzet uit gaming videokaarten.
Dat is inderdaad nogal een verschil :)
Mogelijk dat ze daarmee datacenter bedoelen (server markt) en niet de zakelijke RTX tak, alles verbleekt immers bij Nvidia's datacenter omzet :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/naoF47r.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw: AMD is Taking Time with Radeon RX 9000 to Optimize Software and FSR 4

When AMD announced its upcoming Radeon RX 9000 series of GPUs based on RDNA 4 IP, we expected the general availability to follow soon after the CES announcement. However, it turns out that AMD has scheduled its Radeon RX 9000 series availability for March, as the company is allegedly optimizing the software stack and its FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) for a butter smooth user experience. In a response on X to Hardware Unboxed, AMD's David McAfee shared, "I really appreciate the excitement for RDNA 4. We are focused on ensuring we deliver a great set of products with Radeon 9000 series. We are taking a little extra time to optimize the software stack for maximum performance and enable more FSR 4 titles. We also have a wide range of partners launching Radeon 9000 series cards, and while some have started building initial inventory at retailers, you should expect many more partner cards available at launch."

AMD is taking its RDNA 4 launch more cautiously than before, as it now faces a significant problem with NVIDIA and its waste portfolio of software optimization and AI-enhanced visualization tools. The FSR 4 introduces a new machine learning (ML) based upscaling component to handle Super Resolution. This will be paired with Frame Generation and an updated Anti-Lag 2 to make up the FSR 4 feature set. Optimizing this is the number one priority, and AMD plans to get more games on FSR 4 so gamers experience out-of-the-box support.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Help!!!! schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:43:
fwiw: AMD is Taking Time with Radeon RX 9000 to Optimize Software and FSR 4

When AMD announced its upcoming Radeon RX 9000 series of GPUs based on RDNA 4 IP, we expected the general availability to follow soon after the CES announcement. However, it turns out that AMD has scheduled its Radeon RX 9000 series availability for March, as the company is allegedly optimizing the software stack and its FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) for a butter smooth user experience. In a response on X to Hardware Unboxed, AMD's David McAfee shared, "I really appreciate the excitement for RDNA 4. We are focused on ensuring we deliver a great set of products with Radeon 9000 series. We are taking a little extra time to optimize the software stack for maximum performance and enable more FSR 4 titles. We also have a wide range of partners launching Radeon 9000 series cards, and while some have started building initial inventory at retailers, you should expect many more partner cards available at launch."

AMD is taking its RDNA 4 launch more cautiously than before, as it now faces a significant problem with NVIDIA and its waste portfolio of software optimization and AI-enhanced visualization tools. The FSR 4 introduces a new machine learning (ML) based upscaling component to handle Super Resolution. This will be paired with Frame Generation and an updated Anti-Lag 2 to make up the FSR 4 feature set. Optimizing this is the number one priority, and AMD plans to get more games on FSR 4 so gamers experience out-of-the-box support.
Hierover stond gisteren ook iets op Videocardz.
Het is een verklaring, beter dan stilte.

Ik vind het een bijzondere keuze/strategie om hierom de kaarten een paar maanden bij de retailers te laten liggen.
Wellicht had ik een 9070 (XT) wel nu gekocht ook als FSR 4 (nog) niet goed/helemaal werkt i.c.m. veel games.
Hoog aluminium hoedje gehalte maar ik denk zelf dat er meer aan de hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

In commercie is altijd 1 zin altijd leidend.

Voorraad = Kapitaalvernietiging. Elke dag geen voorraad verkocht is gewoon weggegooid geld (logistiek, huur, productie etc etc)

De keuze om moedwillig voorraad te laten verstoffen voor meerdere maanden is voor een gigantisch bedrijf als AMD vreemd maar goed, zij zullen dingen weten die wij niet weten wellicht.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
OMD schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:24:

Voorraad = Kapitaalvernietiging. Elke dag geen voorraad verkocht is gewoon weggegooid geld (logistiek, huur, productie etc etc)

De keuze om moedwillig voorraad te laten verstoffen voor meerdere maanden is voor een gigantisch bedrijf als AMD vreemd maar goed, zij zullen dingen weten die wij niet weten wellicht.
:+ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind

Dat dus. Als je nu een FSR4 uitbrengt die eigenlijk nog twee maanden in de oven moet, heb je niet alleen meteen een negatieve zweem om deze generatie heen hangen die nooit zal verdwijnen. Tevens is het de bevestiging voor iedereen die een AMD kaart overweegt, om toch maar een Nvidia 5000 serie te halen.

Op deze manier houd men mogelijk mensen nog eventjes af van het maken van een keuze. Dat is dus beter dan ze direct te verliezen én FSR4 imagoschade op te laten lopen als onrijp.

Dat men desondanks de kaarten reeds had verstuurd, dat lijkt me dan wel een grove inschattingsfout van hun kant. Laten we hopen dat het het waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Er wordt inderdaad gespeeld alleen op een andere manier dan wat ze in de slide bedoelen :+

@OMD @Cid Highwind
AMD heeft nu toch al vrij lang kunnen testen met drivers/software/FSR 4
De kaarten liggen immers al overal.
Waarom moeten ze dan nu nog achter de feiten aan hollen met FSR 4?
Zijn de game developers (het niet implementeren in games) dus het probleem?
Ik kan er nog enigszins inkomen als ze echt zo geschrokken zijn van de Nvidia mop 5070 = 4090.
Vaak lees ik ook dat men vind (wellicht is dat zo?) dat AMD de laatste tijd ook langzamer is met driver updates uitbrengen, m.a.w. hun software mensen zijn volop bezig voor RDNA4 (FSR 4).

[ Voor 46% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-01-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Tja, voor ons een vraag, voor AMD een weet :)

Als dit inderdaad in de games geïmplementeerd moet worden, kan ik me voorstellen dat ze in een paar maandjes tijd wel even een leuke lijst gepresenteerd kunnen krijgen, zodat het dus ook meteen in de tests meegenomen zou kunnen worden. Zeker als ze er echt van overtuigd zijn een goed product te hebben. Tot nog toe hebben we enkel Ratchet & Clank gezien, wat een goede indruk achter heeft gelaten. Maar als het enkel R&C is en nog twee andere games, is het natuurlijk ook een beetje domper.

Het mooie aan FSR, en eigenlijk alle technieken van AMD altijd, was dat het op driver level vrijwel universeel werkte. Die vlieger gaat nu natuurlijk niet meer op. Ik vraag me daarmee ook bijna af of men er niet een andere naam aan mee had moeten geven, ipv enkel een versienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
HugoBoss1985 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Hierover stond gisteren ook iets op Videocardz.
Het is een verklaring, beter dan stilte.

Ik vind het een bijzondere keuze/strategie om hierom de kaarten een paar maanden bij de retailers te laten liggen.
Wellicht had ik een 9070 (XT) wel nu gekocht ook als FSR 4 (nog) niet goed/helemaal werkt i.c.m. veel games.
Hoog aluminium hoedje gehalte maar ik denk zelf dat er meer aan de hand is.
Blijkbaar is FSR4 nog niet klaar. Misschien dat AMD de multi frame generation van de RTX 50 niet zag aankomen, en daar nu een beter antwoord op wil verzinnen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Misschien is het wel goed dat AMD dit keer de tijd neemt, ook al verprutsen ze de marketing, dat is een gegeven.
  • FSR4 en drivers polijsten,
  • zorgen dat er dit keer geen genante problemen zijn (vapor chamber 7900 XTX founder edition),
  • de prijzen onderhandelen met AIB partners (geen kortingen meer, gewoon een gezonde prijs), èn
  • weten wat de RTX 5070 presteert zodat NVidia niet kan zeggen: onze RTX 5070 is een RTX 4090!
is denk ik wel verstandig. Met een beetje geluk is een RX 9070 XT straks 2/3 van de RTX 5090 prestaties voor 1/4 van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
https://videocardz.com/ne...hellhound-and-reaper-gpus

Meer info (afbeeldingen van) over de Hellhound en Reaper 9070 XT kaarten.

@Cid Highwind Het lijkt erop dat deze geen logo hebben wat het flow through gedeelte blokkeert, zoals de Red Devil dat well heeft.
De Hellhound lijkt ook de meest "open" backplate te hebben bij de flow through dus de Hellhound is wellicht nog niet zo verkeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-01-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Er komt misschien geen grote multi chiplet GPU met UDNA (voorheen RDNA5) voor gamers (wel voor AI / server / workstation):

Toch heb ik nog enige hoop: een duale GPU (monolitische) chip:
  • 1 base chip met L3 cache, I/O, VRAM PHYs, HDMI, display port, PCIe, VCN, DCN, etc op een oudere node, bijv N5
  • 1 shader chip met L1 L2 en command / frontend, compute, ray tracing cores etc., op de nieuwste node, bijv. N3
Dus de memory chiplets niet er naast maar er onder, verbonden met hybrid bonding (zoals Zen X3D chips):

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/gpu-specs/images/g/998-die-shot.jpg

Qua nieuw max aantal CU's / shaders... Navi31 heeft er 96 op N5 en ~300 mm2, even aangenomen 1,7x density N5->N3 is nog steeds ~164 CU op 300 mm2. Vergelijkbaar met de 170 SM van de RTX 5090 maar dan op 750 mm2! Het AMD "monster" blijft mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:27:
Er komt misschien geen grote multi chiplet GPU met UDNA (voorheen RDNA5) voor gamers (wel voor AI / server / workstation):

[Twitter]

Toch heb ik nog enige hoop: een duale GPU (monolitische) chip:
  • 1 base chip met L3 cache, I/O, VRAM PHYs, HDMI, display port, PCIe, VCN, DCN, etc op een oudere node, bijv N5
  • 1 shader chip met L1 L2 en command / frontend, compute, ray tracing cores etc., op de nieuwste node, bijv. N3
Dus de memory chiplets niet er naast maar er onder, verbonden met hybrid bonding (zoals Zen X3D chips):

[Afbeelding]

Qua nieuw max aantal CU's / shaders... Navi31 heeft er 96 op N5 en ~300 mm2, even aangenomen 1,7x density N5->N3 is nog steeds ~164 CU op 300 mm2. Vergelijkbaar met de 170 SM van de RTX 5090 maar dan op 750 mm2! Het AMD "monster" blijft mogelijk :)
Ik denk sowieso dat next gen is monolithisch er al op wijst dat het niet zal bestaan uit 2 chiplets als dat gerucht klopt.

Verder probleem is, als AMD de volgende generatie voor 3nm gaat en weer voor de highend gaat, ze dan ook zeker niet alleen moeten opboksen tegen de 5090, maar ook nog eens met wat Nvidia de komende generatie gaan brengen, en die zullen ook niet op een 5nm klasse node als 4N blijven zitten.

Op zo'n AMD monster speculeren is leuk in een vacuum, maar keer op keer blijkt weer dat dat AMD simpelweg gewoon weer een generatie achterloopt bij de volgende release qua total package en dat zo'n vacuum er dus niet is, immers Nvidia staat ook niet stil. En zelfs gezien het feit dat Nvidia in het DC vele malen meer kan verdienen dan in de gaming / provis markt lijken ze die laatste markt toch ook echt niet links te laten om AMD terug in de wedstrijd te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Over welke highend hebben we het precies? Uit een eerder gelekte roadmap blijkt dat UDMA niet hetzelfde marktsegment van N31 zal bedienen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GXHebnLWMAAYf1N?format=jpg&name=medium
https://x.com/hms1193/status/1833491928739930330

Er komt dus hoogstens nog een 80 serie, maar de 90 serie lijkt voorgoed opgegeven te zijn?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:56:
Over welke highend hebben we het precies? Uit een eerder gelekte roadmap blijkt dat UDMA niet hetzelfde marktsegment van N31 zal bedienen:

[Afbeelding]

Er komt dus hoogstens nog een 80 serie, maar de 90 serie lijkt voorgoed opgegeven te zijn?
Het is ook nog maar de vraag in hoeverre die roadmap nog relevant is, immers is dat al van een flinke tijd voordat AMD UDNA aankondigde en de plannen kunnen dus makkelijk (flink) veranderd zijn.

Als AMD met UDNA CUDA echt wil aanvallen zoals ze hebben aangegeven ontkom je mijn inziens niet aan kaarten in het prosumer segment die kunnen concurreren met Nvidia's 80/90 segment en de workstation segmenten waar Nvidia nu de RTX4000/5000/6000 e.d. neerzet.

Anders ga je immers de professionals en prosumers / studenten die CUDA gebruiken voor hun werk / onderzoek en opleiding mijn inziens niet voor je willen. Zou je de segmenten waar die groepen hun hardware in kopen niet bedienen.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennism op 25-01-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Misschien wordt/is het nVidia business model tegen die tijd wel deels cooked. En weer meer focus op en concurrentie bij gaming. Praying. 8)

China's DeepSeek Bombshell Rocks Trump's $500BN AI Boondoggle

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 25-01-2025 17:44 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:56:

[Afbeelding]

Er was eerst een gecancelde Navi4C high end die doorgeschoven zou worden naar RDNA5 en dat zou een "compleet redesign" worden. Dat is vervolgens UDNA geworden en de door jou gedeelde roadmap lijkt inderdaad te bevestigen dat er geen AMD Radeon high-end meer komt.

https://videocardz.com/ne...has-been-partially-leaked

https://videocardz.com/ne...erely-a-bug-fix-for-rdna3
Dennism schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ik denk sowieso dat next gen is monolithisch er al op wijst dat het niet zal bestaan uit 2 chiplets als dat gerucht klopt.

Verder probleem is, als AMD de volgende generatie voor 3nm gaat en weer voor de highend gaat, ze dan ook zeker niet alleen moeten opboksen tegen de 5090, maar ook nog eens met wat Nvidia de komende generatie gaan brengen, en die zullen ook niet op een 5nm klasse node als 4N blijven zitten.

Op zo'n AMD monster speculeren is leuk in een vacuum, maar keer op keer blijkt weer dat dat AMD simpelweg gewoon weer een generatie achterloopt bij de volgende release qua total package en dat zo'n vacuum er dus niet is, immers Nvidia staat ook niet stil. En zelfs gezien het feit dat Nvidia in het DC vele malen meer kan verdienen dan in de gaming / provis markt lijken ze die laatste markt toch ook echt niet links te laten om AMD terug in de wedstrijd te laten komen.
De reden dat ik toch nog hoop zie in een duaal design is dat ze met hun CPUs ook een base I/O met 1 of 2 CCD's hebben. In dat licht kan je een AMD 8-core CPU beschouwen als "monolitisch", terwijl deze dat strict genomen niet is.

Misschien dat dat bij CPU's alleen maar kan omdat de die sizes veel kleiner zijn, de wildcard hierin is denk ik de hybrid bonding, die de door AMD zo gewenste splitsing van SRAM / Analog / connecties en Logic mogelijk kan maken en de huidige splitsing in chiplets kan verbeteren.

Dit is niet opeens onzin geworden, alleen maar omdat de geruchten zeggen "monolitisch":

Afbeeldingslocatie: https://www.techspot.com/articles-info/2678/images/2023-05-11-image-3-j_1100.webp

Het idee om voor CPU's de base I/O chiplet direct te hechten aan de CCD's is overigens niet van mijzelf, daar kwam High Yield mee:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:35:

Dit is niet opeens onzin geworden, alleen omdat de geruchten zeggen "monolitisch":
Het kan ook best dat ze zoiets willen doen, maar als het gerucht klopt dat het monolitisch is, zal dit normaliter niet het geval zijn, want dan is het niet monolithisch :P Veel meer of minder is het niet. Dus of het gerucht klopt en ze gaan dit niet doen, of het gerucht klopt niet, en dan ligt dit mogelijk wel op tafel.

Een Zen 2/3/4/5 8 core wordt immers ook niet monolithisch genoemd omdat die bestaat uit 2 chiplets, namelijk die i/o die en de compute die.

Met uitzondering van Zen 1 en Zen+, wat soms chiplet designs genoemd werden (omdat TR / Epyc er 2/4 van gebruikten), terwijl dat juist in het consumenten segment wel monolithische cpu's waren, want ze gebruikten maar een enkele die uit een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Nou nee dat korte termijn denken. Lange termijn heeft de early reviews grotere invloed op.
Op langere termijn reviews gebaseerd op betere uitgewerkte software features.
Is betere strategie. Voorraad buildup zorgt dat op release de straat prijs sneller stabiliseert.
Dit is betere strategie dan nu releasen met FSR4 belofte , maar met werkbare FSR4 feature.
Naast dat als nu verkoopt moet je prijs aanpassen ivm geen FSR4 . Het is wat het is ,AMD zit in niet ideale situatie. En dit is de betere lange termijn strategie.
Ik wil zeker gaan voor RX9070XT in April . Ik heb geen probleem met beloftes had liever ook nu gehad. Maar de reviewers sabelen 9000 serie hard af en beloftes van feature gelden niet. En de wereld ziet dan die eerste wave aan reviews. En dat blijft die gen achtervolgen.
Gross van influencers doen geen follow up review. Wat AMD doet is goed lange termijn damage controle.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Dat kan wel kloppen maar als je wederom wacht op Nvidia heb je geen afzetmarkt meer over.
Het aantal mensen wat afwachten tot beide partijen een product hebben uitgebracht om daarna een keuze te maken is klein.

Als je marktaandeel wilt afsnoepen moet je met een goed product komen voor een scherpe prijs EN eerder.

Nu is de kans groot dat verreweg de meesten al een 5070 kopen (zoals altijd) maar je gaf ze nu ook geen kans om te twijfelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 17-09 22:46
Inderdaad. Moest er nu nog een 9070 voor een goede prijs eerder op de markt komen én goede prijs/kwaliteit bevonden worden zouden er sowieso wel mensen dat kopen.
Als het uitkomt ná de 5070 zullen zij die iets over de 5070 lazen en geen idee hebben van concurrerende producten die pas in een maand komen, gewoon de 5070 halen.

En nvidia weet héél goed hoe in het nieuws te blijven komen. AMD zou het ook zo gedaan kunnen hebben door een event over de 9000 reeks op te zetten, dan de 9070XT te releasen en de 9070 te teasen, dan een beetje later weer de 9070 en de 9060 nog te teasen. Nog eens een demo van FSR4 tonen en zeggen dat het er in een maand aankomt. Dan nog eens wat interviews. Elke week weer wat AMD.

Maar gewoon helemaal stil blijven met techpers die het uit AMD moet sleuren en een ongeziene tweet hier en daar. Tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
YouTube: Checkpoint | Голямото объркване при AMD видеокартите

Ik kwam bij die video terecht via het nieuwste AMD artikel op Videocardz.
https://videocardz.com/ne...alks-amd-pricing-strategy
Iets meer over de 9070 en XT prijzen, wat er van waar is... korreltje zout.
Het zou naar mijn mening (en alu hoedje) wel eerder verklaren waarom er vertraging is t.o.v. de FSR4 reden.
Anders grote faal van AMD w.b.t. de prijzen en waar dan het hele midrange verhaal op slaat/sloeg... 8)7

Ik heb nog geen koffie op vandaag en doe het maar met ondertitels onder de video... maar die gast (handelaar die bevestigd dat er kaarten op voorraad zijn) lijkt mij behoorlijk pissig?
In ieder geval emotioneel... teleurstelling denk ik.

Op het einde nog wel even snel de RX7000 series aanprijzen ;)

Wel een opvallend grote doos voor die Red Devil.

@meljor @Arrigi
Ik hoop vooral dat de ongeduldige (gamers) de 5070 volop kopen.
Dan heb straks wellicht een 9070 (XT) met 16gb die goed beschikbaar is.
Maar met prijzen zoals in bovenstaande leaks... sla ik echt over.

Deze hele generatie van AMD en Nvidia maakt het voor mij dan een makkelijke keuze.

[ Voor 60% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
HugoBoss1985 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:57:
YouTube: Checkpoint | Голямото объркване при AMD видеокартите

Ik kwam bij die video terecht via het nieuwste AMD artikel op Videocardz.
https://videocardz.com/ne...alks-amd-pricing-strategy
Iets meer over de 9070 en XT prijzen, wat er van waar is... korreltje zout.
Het zou naar mijn mening (en alu hoedje) wel eerder verklaren waarom er vertraging is t.o.v. de FSR4 reden.
Anders grote faal van AMD w.b.t. de prijzen en waar dan het hele midrange verhaal op slaat/sloeg... 8)7

Ik heb nog geen koffie op vandaag en doe het maar met ondertitels onder de video... maar die gast (handelaar die bevestigd dat er kaarten op voorraad zijn) lijkt mij behoorlijk pissig?
In ieder geval emotioneel... teleurstelling denk ik.

Wel een opvallend grote doos voor die Red Devil.

@meljor @Arrigi
Ik hoop vooral dat de ongeduldige (gamers) de 5070 volop kopen.
Dan heb straks wellicht een 9070 (XT) met 16gb die goed beschikbaar is.
Maar met prijzen zoals in bovenstaande leaks... sla ik echt over.

Deze hele generatie van AMD en Nvidia maakt het voor mij dan een makkelijke keuze.
900 dollar hahahaha, dat is met btw hier de prijs waar je de goedkoopste 4080 super voor koopt. Wie had gedacht dat de 4080 super nog es een redelijke deal zou worden!

Voorlopige conclusie: wil je een snelle Amd kaart koop dan nu de XTX zolang het nog kan.
Pagina: 1 ... 99 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.