Dat deze aankondiging ook echt per Tweet gaat he...
Volgens de aankondiging zit alles qua software en hardware wel goed.
Als we dat mogen geloven want ik denk niet dat AMD daar iets over zou communiceren als het anders was

?
Dan zijn de centjes dus waarschijnlijk de reden.
Het is bizar dat ze wederom achter Nvidia aan blijven rennen, ik ben het eens met iedereen hier.
Carmack is eigenlijk de enige die ik ken, vooral m.b.t. tot zijn werk aan Doom 3.
Daar mogen ze van mij wel eens een RT remake van maken met goede EAX (software) support.
@
DaniëlWW2 @
Werelds @
Nox @
Sp3ci3s8472
Van alle videokaarten die ik in mijn leven heb gehad was mijn welgetelde 1-dags (de volgende dag retour Azerty) ervaring met een Asus Strix 5700XT het slechtste.
Die bleken achteraf ook een probleem met verkeerde schroeven te hebben.
Maar dat was qua software gewoon een puinhoop.
@
CMT
Nouja dat riep ik vooral omdat ik zo teleurgesteld was.
De 5070ti en de 5090 vind ik, tot nu toe, de meest interessante Nvidia kaarten.
Ik wil dus wel graag een kaart die flink wat beter is in RT dan mijn 6800XT.
Want ik speel veel UE5 (early access) games.
A Ik wil Nvidia niet meer sponsoren
B Zelfs de 5070ti zal al boven mijn budget (wat ik uit wil geven) zitten... het blijft een 16gb kaart.
C Ik verwacht dat de gehele Nvidia lijn moeilijk verkrijgbaar/uitverkocht zal zijn.
De keuze is dus makkelijk gemaakt: ik zie vanzelf wel wat RDNA 4 gaat brengen en dan besluit ik wellicht op UDNA te wachten.
Ik zie in UDNA het grote voordeel van meer VRAM en grotere toekomstbestendigheid.
Door dat VRAM maar ook m.b.t. de komst van de nieuwe consoles.
@
winwiz
Had eigenlijk wel gewoon een punt: AMD heeft altijd gezegd Q1 voor RNDA 4.
Dus ze doen nu niets vreemds in die zin.
Ik heb me heel erg door leaks laten hypen w.b.t iets van een release rond de 23ste van januari.
Wat wel vreemd is, dat is dat de kaarten al op CES lagen, schijnbaar in december al bij reviewers (ik vind dat nog sterk...) en ook al enige tijd bij retailers.
Dat schepte bij mij wel een bepaalde verwachting.
De hele markt situatie is m.b.t. videokaarten vind ik nog zeer vreemd.
Tweedehands (vraag)prijzen van 6800's en 3080's vind ik verbazend hoog.
De RX7000 series vond ik gewoon tegenvallen qua prijs en prestatie (uplift).
Van de 6800XT naar de 7900XT kon ik op 4k ongeveer dezelfde fps halen met één setting verschil: upscaling van bijvoorbeeld ultra performance naar performance, soms balanced.
Voor dezelfde fps.
Dat vind ik geen upgrade waard met dit soort bedragen.
Iedereen heeft geaccepteerd dat Framegeneration de holy grail is voor speelbare fps.
Ik moet zeggen dat ik er toch wel fan van ben, ondanks de input lag.
Maar ik heb daar geen last van want ik speel voornamelijk nog met controllers.
En voor COOP games vind ik het niet zo'n punt.
Afijn door Framegeneration kunnen veel oudere/tragere kaarten eigenlijk prima/beter meekomen met moderne games.
Ik mis mijn 7900XT echt totaal niet en ben eigenlijk content met de 6800XT (RT mag wat meer zijn).
Die 7900's XT's en XTX'en zijn nog steeds aardig aan de prijs.
Van wat ik hier-en-daar lees vallen de verkopen hiervan blijkbaar tegen.
De prijzen daarvan moeten omlaag maar dat lijkt gewoon nooit te gaan gebeuren.
Ik heb mijn TUF 7900XT ruim een jaar geleden gekocht met cashback en game en daardoor was de kaart toen goedkoper dan dat hij nu is.
En hij is eigenlijk nooit goedkoper geweest.
In een normale markt verwacht ik dat kaarten steeds iets goedkoper worden.
Zeker als een nieuwe generatie aan zit te komen.
De markt is nog niet helemaal normaal en blijkbaar wil AMD/de retailers de 7000 series niet goedkoper maken.
Als de 9070 kaarten daar qua prestaties in de buurt komen en men iets met de prijzen wil doen dan zie ik daar echt wel conflicten ontstaan.
Qua prijzen m.b.t. de vorige kaarten (en het blijven liggen daarvan) maar ook tussen AMD en de retailers.
Ik vraag me nog steeds echt serieus af hoe de financiële constructie tussen AMD en retailers eruit ziet voor deze paar maanden van "videokaarten opslag" ???
Misschien vallen de 9070's wel heel bijzonder mee qua prestaties.
AMD had met de 6000 series (Ik doel met name op de 16gb kaarten) wellicht een van de beste generaties ooit met een monolithische die.
De 7000 series had wat issues en vind ik tegenvallen.
Dus wie weet wat AMD nu bereikt heeft met opnieuw een monolithische chip.
@
Cid Highwind
Volgens Videocardz lijk er toch een corecount verschil tussen de 9070 en 9070 XT te zitten.
Ik hoop/verwacht dat de prestaties echt goed zijn en na dit bericht verwacht ik ook een goede leverbaarheid en levertijd van de kaarten.
Zeker omdat de Nvidia fans eerst hun slag kunnen slaan met een aanschaf.
Ik zie niet echt hoe/dat AMD "bang" zou worden van een 5070 kaart.
Want 12gb... dat is een lachertje.
Daar heeft AMD al gewoon een ruim punt voorsprong in mijn boek.
@
napata
Ik vind de verwachting van mensen niet onrealistisch.
Want AMD roept altijd al dat dit midrange kaarten gaan worden.
Men verwacht dan ook een midrange prijs.
Ze hebben ook aangegeven marktaandeel te willen winnen en daar hoort soms een lagere winst bij.
You lose the battle but you win the war.
To zo ver weer mijn hoop speculaas.
Hopelijk wordt het eerder 1 maart dan 31 maart.
Misschien kunnen we tot die tijd een potje "post je leuke & originele betekenis voor de letter AMD" spelen

Wat dit bij mij allemaal wel oplevert is dat ik het vertrouwen in AMD Radeon toch weer een beetje aan het verliezen ben.
[
Voor 28% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 21-01-2025 12:13
]