Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daarom vraag ik me dus vooral af, hoe groot is Navi 48?
Want ondanks dat RDNA3 best tegenviel, hebben ze wel heel wat gedaan qua die size. Navi 23 vs. Navi 33 is dezelfde configuratie, TSMC 7nm klasse node en Navi 33 is toch bijna 15% kleiner. En die heeft wel het dubbele aan ALU's, betere RT hardware en matrix calculation mogelijkheden.

RDNA4 is zeer waarschijnlijk toch niet high end of geproduceerd op 3nm. Als ze het tussen de 300 a 350mm houden, liefst tegen de 300mm, dan zitten ze weer eens in die klassieke ATI sweetspot. En als AMD nu de RX7800XT met de totale oppervlakte van bijna 350mm, verdeeld over vijf chiplets kan verlopen voor iets meer dan €500, dan kan dat met een monolithische chip ook. Idem voor iets meer dan €400 voor een cut down SKU. Als dat dan presteert zoals een RX790XT of RTX4070Ti Super, tja dan heb je eindelijk eens iets. Het zou ook passen in de circa 30% prestatiewinst die AMD met RDNA chips laat zien als je de marketing onzin van RDNA3 geneert en de chips echt vergelijkt met RDNA2.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
@Sissors dat is mijn punt dan ook. Echter, het is niet zo zeer dat de wafers duurder zijn geworden of dat inflatie bestaat. Dat was altijd al het geval. Het probleem zit hem er in dat er nu al een jaar of 10 minder vooruitgang tussen de procedé's zit op allerlei vlakken. Een die shrink is nu niet meer zo logisch als het vroeger was. De dichtheid gaat nu niet meer zo veel omhoog, er is niet zo veel winst qua kloksnelheid en verbruik, ontwerpen zijn ingewikkelder door de fysieke beperkingen, enzovoort. Als de vooruitgang van 16/12 -> 7 -> 5 even effectief was als die van 65 -> 55 -> 40, dan waren die kosten niet zo'n probleem, zelfs niet met inflatie.

Voeg daar aan toe dat we nu te maken hebben met een verschuiving terug naar deels fixed pipelines (RT) die veel ruimte nodig hebben...en de chips worden duur. Het verschil met 20 jaar geleden is dat de markt nu groot genoeg is dat ze schijt kunnen hebben aan de volume markt en dat kunnen dekken met marges. Daar komt het uiteindelijk op neer: jarenlang konnen de marges omhoog en die willen ze nu niet omlaag trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:31:

RDNA4 is zeer waarschijnlijk toch niet high end of geproduceerd op 3nm. Als ze het tussen de 300 a 350mm houden, liefst tegen de 300mm, dan zitten ze weer eens in die klassieke ATI sweetspot. En als AMD nu de RX7800XT met de totale oppervlakte van bijna 350mm, verdeeld over vijf chiplets kan verlopen voor iets meer dan €500, dan kan dat met een monolithische chip ook. Idem voor iets meer dan €400 voor een cut down SKU. Als dat dan presteert zoals een RX790XT of RTX4070Ti Super, tja dan heb je eindelijk eens iets. Het zou ook passen in de circa 30% prestatiewinst die AMD met RDNA chips laat zien als je de marketing onzin van RDNA3 geneert en de chips echt vergelijkt met RDNA2.
Bij die prijzen zouden ze dan de top RDNA4 Sku voor +-$413 MSRP en de cut voor +-$347 MSRP op de markt moeten brengen bij de huidige koersen. Niets is natuurlijk onmogelijk, maar ik vind dat wel heel 'goedkoop' vanuit AMD en de rest van de markt gezien. Maar je zou dan inderdaad bij zulke prijzen wel een jump zien die je graag zou willen zien gen on gen on gen van RDNA2 naar RDNA4 qua prijs / prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het begint met hoe goed kan Intel Arc B580 de dood van 8GB VRAM verklaren. Elke game die in reviews een enorme hekel aan 8GB VRAM laat zien, is goed om de dood van 8GB VRAM te bespoedigen.

249 dollar MSRP voor 272mm2 die size, 5nm, 192bit geheugenbus, 12GB VRAM en vermoedelijk RTX 4060 prestaties.

249 dollar naar 2018 dollars terugrekenen is 199 dollar. Pre-COVID jaren is een goede referentie naar de tijd van verwaarloosbare inflatie en de prijzen in de supermarkten bleven jarenlang goed liggen.

De drivers hoeven niet alles te ondersteunen. Zolang het de populairste games zoals Fortnite (en UE5 games), Call of Duty, Battlefield, CS2,... goed kan draaien en de devs kort op de bal spelen zoals Epic Games snel op klachten reageert, kan je al veel mensen overtuigen om voor 249 dollar hun GTX 1060 of GTX 1660 te vervangen door iets van deze tijd.

AMD kan uit dezelfde resources/productiekosten 60% meer performance halen en 60% hoger prijzen op 399 dollar. 399 dollar naar 2018 dollars terugrekenen is 319 dollar. RX 7700 XT biedt deze performanceniveau al voor 399 dollar (pcpartpicker). Dit kan met een monolithische ontwerp kleiner en goedkoper geproduceerd worden.

Een Navi 48 is vermoedelijk 10 tot 20% meer die size, 4nm is verbeterde 5nm (van 7nm naar 6nm werd gedaan voor de kostenbesparing), 256bit geheugenbus is ietsje breder dan 192bit en 2 VRAM-chips erbij. Vermoedelijk RTX 4080 prestaties plaatst het op 2,5x B580 of RTX 4060. 2,5 maal 249 dollar is 622 dollar en af te ronden naar 599 of 649 dollar.

599 dollar is teruggerekend 479 dollar en 649 dollar nu is 519 dollar in 2018. 622 dollar nu is 498 dollar in 2018.

Het laat zien hoe hard Intel op een houtje bijt om Arc in de markt te dumpen om marktaandeel en installed base op te bouwen. Hoe goed de AMD marges zijn dankzij het volgen van Nvidia prijsstelling met de nodige discount.

Het wordt tijd dat AMD GPU's gaat dumpen om Intel Arc buiten te houden en Radeon installed base naar bijna de helft zodat de software ook voor Radeon geoptimaliseerd moeten zijn. Dan valt de 30% korting regel weg wegens het verschil in features, software-ondersteuning en mindshare wegwerken.

30% korting regel is dat Radeon met dezelfde performance 30% goedkoper dan Nvidia moet zijn. Of Radeon met dezelfde prijs moet 30% sneller zijn. High-end GPU heeft pas zin als je zonder korting kan verkopen en liefst een dikke premium kan vragen.

RTX 4080 Super heeft 999 dollar MSRP (op pcpartpicker vanaf 1020 dollar) betekent dat Navi 48 kan met gelijkaardige performance op 699 dollar MSRP richten. Is de performance onder 4080 Super dan geeft je wat meer korting door op 649 of 599 dollar te mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat soort prijzen van $599-$699 was ik eerder al bang voor, zie ook in deze post; Dennism in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"

Echter zijn dat dan weer prijzen waar je hier niet vrolijk van gaat worden, zeker niet vergeleken met RDNA3, want dan krijg je hier al weer prijzen van +- €689 (MSRP van $599) tot €809 (MSRP van $699) netjes afgerond, waar dan de AIB modellen waarschijnlijk nog weer flink over gaan.

En dan krijg je straks weer 'nare' vergelijkingen met RDNA3, waar een 7900XTX 'maar' +-10% trager is dan een RTX 4080 en die je morgen in huis hebt voor €729 (of €769 als je een Sapphire wil), waar de prijs / prestatie winst tegenover een onhoudbaar MSRP van 2 jaar geleden er wel leuk uit ziet, maar kijk je naar wat je op het zelfde moment kan kopen voor je geld is dat dan weer zeer matig.

En men weet inmiddels ook dat AMD's GPU's (en tegenwoordig ook cpu's) vaak met een vrij hoog MSRP gelanceerd worden, waar ze niet lang blijven.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
Dennism schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:14:
Dat soort prijzen van $599-$699 was ik eerder al bang voor, zie ook in deze post; Dennism in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"

Echter zijn dat dan weer prijzen waar je hier niet vrolijk van gaat worden, zeker niet vergeleken met RDNA3, want dan krijg je hier al weer prijzen van +- €689 (MSRP van $599) tot €809 (MSRP van $699) netjes afgerond, waar dan de AIB modellen waarschijnlijk nog weer flink over gaan.

En dan krijg je straks weer 'nare' vergelijkingen met RDNA3, waar een 7900XTX 'maar' +-10% trager is dan een RTX 4080 en die je morgen in huis hebt voor €729 (of €769 als je een Sapphire wil), waar de prijs / prestatie winst tegenover een onhoudbaar MSRP van 2 jaar geleden er wel leuk uit ziet, maar kijk je naar wat je op het zelfde moment kan kopen voor je geld is dat dan weer zeer matig.

En men weet inmiddels ook dat AMD's GPU's (en tegenwoordig ook cpu's) vaak met een vrij hoog MSRP gelanceerd worden, waar ze niet lang blijven.
In veel games zijn er uitschieters naar rood en naar groen maar in welke review is een xtx 10% overall langzamer? Ze zijn vergelijkbaar met een klein voordeel juist voor de xtx zover ik weet?

Raytracing is een ander verhaal, hier is de 4080 circa 25% sneller en waar het er echt toe doet (cyberpunk showcase) is het verschil groot. Maar zonder upscaling schiet de 4080 hier ook tekort wat mij betreft.

• Dennism
meljor schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:01:
[...]

In veel games zijn er uitschieters naar rood en naar groen maar in welke review is een xtx 10% overall langzamer? Ze zijn vergelijkbaar met een klein voordeel juist voor de xtx zover ik weet?

Raytracing is een ander verhaal, hier is de 4080 circa 25% sneller en waar het er echt toe doet (cyberpunk showcase) is het verschil groot. Maar zonder upscaling schiet de 4080 hier ook tekort wat mij betreft.
Typo, gezien de genoemde prijzen bedoelde ik daar natuurlijk de 7900XT :) De XTX is uiteraard wat sneller dan dat.

Raytracing is daarnaast inderdaad wel een ander verhaal. Daar zitten de 7900XT en XTX respectievelijk tegen de performance van een 4070 en 4070 super of de 4070 ti aan afhankelijk van resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je moet de naamgeving en prestatiepunten niet door elkaar halen.
RDNA is vrij systematisch circa 30-35% per generatie. Dat de RX7900XT de RX7800XT had moeten zijn maakt verder niet uit.

Nota bene is de RX7800XT bijna 50% sneller dan de RX6700XT met een MSRP van $500 waar de RX6700XT een MSRP van $480 had. Inmiddels is een RX7800XT al een tijdje onder MSRP te krijgen. Dat en de 16GB aan VRAM is waarom ik de RX7800XT beschouw als zo ongeveer de enige niet miserabele videokaart in deze hele generatie.

En dat is dus het punt van RDNA4. Blijkbaar kan AMD wel een videokaart uitbrengen in wat inmiddels het hogere middensegment is, die gewoon goed is. Vervolgens de vraag hoe Navi 48 gaat presteren. Het zou steeds om ergens tussen de RX7900XT en RX7900XTX gaan. Dus 30-50% sneller. Als het rond de 30% sneller gaat zijn, dan de prijs meer richting een MSRP van $400. Meer richting de 50%, dan eerder rond de $450. Dat is alles en daar is niks onredelijks aan. Want dit verschilt nauwelijks van wat een RX7800XT nu kost. RDNA4 lijkt monolithisch te zijn en 5nm is niet meer de leading edge node. Dus die wafers gaan in prijs dalen of zijn al gedaald.

Ik heb de videokaart markt onder de €200 allang opgegeven en afgeschreven. Dat is gewoon voorbij. En ik verwacht tegenwoordig ook niet veel meer tussen de €200-€300. Inflatie, kosten van wafers en beperkte prestatiewinsten met nieuwe nodes hebben daarvoor gezorgd. Maar boven die €300 kan wel iets goeds gemaakt worden. En dat €300-€500 spectrum wat tegenwoordig mid range is, daar zit de vraag denk ik voor een goed product. Want hoeveel gamers zullen wel niet een videokaart hebben die nog ergens rond de GTX1080Ti presteert? Het zit allemaal nog steeds redelijk in de buurt van die videokaart uit begin 2017. Je moet bij een RX6800 zijn om 50% sneller te zijn. Veel hebben dat niet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:51:
En dat is dus het punt van RDNA4. Blijkbaar kan AMD wel een videokaart uitbrengen in wat inmiddels het hogere middensegment is, die gewoon goed is. Vervolgens de vraag hoe Navi 48 gaat presteren. Het zou steeds om ergens tussen de RX7900XT en RX7900XTX gaan. Dus 30-50% sneller. Als het rond de 30% sneller gaat zijn, dan de prijs meer richting een MSRP van $400. Meer richting de 50%, dan eerder rond de $450. Dat is alles en daar is niks onredelijks aan. Want dit verschilt nauwelijks van wat een RX7800XT nu kost. RDNA4 lijkt monolithisch te zijn en 5nm is niet meer de leading edge node. Dus die wafers gaan in prijs dalen of zijn al gedaald.
En ray tracing significant sneller dan de RX 7900 XTX, daar lijkt de focus te liggen bij RDNA4.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:51:

Als ze die prijzen gaan hanteren, klopt dat uiteraard, dat gaf ik hier dan ook al aan: Dennism in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"

De vraag is echter of AMD het hele segment daarboven wil laten liggen, als je top model op max $450 uitkomt maakt dat mogelijk, als het Nvidia het wil, je hele range mogelijk ook kwetsbaar als je puur voor een 'market share' push gaat, immers is dat mogelijk voor Nvidia, als ze jouw push willen counteren (wat natuurlijk maar de vraag is of ze dat willen) dat dit relatief makkelijk is als je jezelf tot zo'n klein stukje van het prijs spectrum beperkt. Ik meende trouwens dat de node 4nm was, wat natuurlijk een 5nm afgeleide is, niet leading edge meer inderdaad, maar volgens mij wel zeer competitief qua vraag (ook omdat Nvidia bijvoorbeeld op die node fabbed, maar ook bijvoorbeeld AMD zelf met producten die (veel) meer marge genereren).

Dat er relatief gezien veel belangstelling zal zijn in een $300-$500 segment ben ik zeker met je eens. En het zou mooi zijn als zo'n prijsstelling dus klopt en men hier in Nederland ook zo'n kaart op kan pikken voor een €500 of minder. Echter vraag ik me dat nog steeds af, want vergis je niet, een $450 MSRP voor een reference model is hier al €519, en een wat leuk aangeklede AIB kaart gaat dan mogelijk al snel weer richting de €600. Om het €300-€500 segment hier echt op te laten bloeien is er denk ik dus nog wat extra nodig, en dan zeker aan de onderkant, zodat ook het segment rond de €300 echt bedient kan worden met fatsoenlijke upgrades.

Of RNDA 30-35% sneller is hangt denk ik ook er vanaf hoe je er naar kijkt.

Kijk je naar de positionering van AMD zelf hoe ze de range hebben willen verkopen qua marketing kom ik via de TPU database even snel kijkend op de volgende waardes:

6600 > 7600 26%
6600XT > 7600 XT 13%
6700XT > 7700XT 22%
6800XT > 7800XT 5%
6900XT > 7900XT 26%
6950XT > 7900XTX 36%

Eigenlijk voldoet daar dan alleen de 7900XTX.

Dat ze dan door met prijsdalingen (vrij snel) na lancering en bij de latere releases met lagere MSRP's te spelen het nog enigszins het gezicht gered hebben met bepaalde Sku's (waaronder jouw 6700XT > 7800XT vergelijking), echter ik geloof nooit dat ze die 7800XT alijd bedacht hadden om op $499 in de markt te zetten, dat was vermoed ik puur een 'moetje', want het gat naar de 7900XT is daar gewoon te groot in de stack normaal gesproken. Ik vind dat dus ook niet direct een redeeming factor, want ik geloof er sterk in dat hun initiele plannen met RDNA3 qua markt positionering en wat ze er aan wilden verdienen heel anders waren dan dat er uiteindelijk uitgekomen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 12-12-2024 12:45 ]

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:15
Ik ben altijd angstig geweest om van Nividia over te stappen naar AMD vanwege de raytracingsproblemen en de drivers... Tot nu toe op VR na werkt alles gewoon zoals behoren en kan ik Ray Tracing op Minecraft met zware Shaders (die het spel dus een stuk realistischer maken, veel shadows, realistic light etc) waar mijn Geforce 3060 met 12GB VRam heel veel problemen mee had qua FPS, zat toen op max 55
Mijn "nieuwe" Sapphire Pulse 7900XTX van AMD via iemand hier op Tweakers gekocht voor ~900 euro voelt gewoon 3x zo snel aan, ipv 55fps en full load krijg ik nu boven de 120fps met 75% load, dus blijkbaar kon mijn oudere nvidia kaart zoiets helemaal niet aan, best apart gezien de prijs dat ik toen ervoor uitgaf, tegen de 500.. Zal vast wel met de technologische verschillen te maken hebben.

Baal er wel van als ik nu zo dit topic zie dat de nieuwe opkomende GPU kaarten van AMD beter(?) kunnen gaan zijn dan de kaart die ik net overgekocht heb. Maar ben er hoe dan ook wel enorm positief over te praten, 24GB VRam ipv 12 merk ik nog geen verschil in, maar qua performance zit ik bij zowat elk spel nu wel 2 tot 3x zo snel te spelen. En natuurlijk sinds ik een 1440p monitor heb gekocht kan ik nu ook pas daadwerkelijk in detail spellen spelen. Alleen heb ik bij VR het probleem dat ik terug moest naar de drivers van Februari dit jaar, omdat VR anders gewoon crasht... Rocket League en andere games adviseren zelfs bij het opstarten om een driver uit 2023 te pakken, maar dat ga ik niet doen, gelukkig merk ik op wat flinke frame drops na (op de huidige driver van februari) geen problemen bij zulke games..

Zijn er nog driver updates onderweg of weet iemand er iets over of zulke problemen wel nog worden opgelost? Nvidia (die natuurlijk de meeste gamers en target heeft qua development/games) heeft hier nooit last van gehad. Zou wel fijn zijn, tis een flinke hap geld meer dan wat ik eerder had

[ Voor 8% gewijzigd door Jensw19 op 12-12-2024 13:46 ]

• Dennism
@Jensw19 AMD heeft iedere maand een nieuwe driver. Dus ontwikkeling is er zeker, moet wel zeggen dat ik niet zoveel issues zie met mijn AMD kaart en drivers, maar ik gebruik die ook niet voor VR.

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:15
@Dennism hmm oke, misschien zie ik dan niet de belangrijkere updates in de update logs van AMD buiten nieuwe games die ondersteund worden maar VR crasht/glitcht op de versie van November, app geeft ook aan gebruik aub versie uit februari ivm stabiliteit, en zo heb ik bij games zoals Rocket League dat die weer aangeven gebruik 10-2023 drivers, krijg soms grote lagspikes maar buiten dat werken alle andere games zoals Minecraft (jammer dat er geen native driverondersteuning is zoals bij nvidia, maar mods lossen dat op om t via java zelf te regelen), Forza horizon en andere zoals Fallout juist wel weer vlekkenloos, het is gewoon vooral Rocket League en VR gebaseerde spellen die niet/moeilijk op de recentere drivers werken. Hoop dat die problemen dan in 2025 wel weer opgelost worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Licht offtopic, maar als ik een beetje naar Intel Arc B580 kijk, tja dat is mijn punt.
Dat is 272mm2 chip op 5nm met 12GB aan VRAM en 2560 shaders. Op een zeer globaal niveau, aardig te vergelijken met een RX6700XT ook qua shader performance. Maar iets efficienter en vooral een stuk betere RT zonder dat je door de VRAM gaat zoals al die Nvidia 8GB videokaarten doen. Als er geen gedoe meer opduikt met drivers, dan is dit gewoon een solide product met een MSRP van $250. Betwijfel of Intel er veel aan zal verdienen, maar het kan dus wel.

En dan moet AMD aan de bak met Navi 44, zeker als die een 128 bit bus blijkt te hebben. Want een product zoals dit gaat druk zetten op AMD en niet Nvidia. De markt werkt nu eenmaal zo er eerst naar Nvidia gekeken word en als Nvidia echt niet levert wat je wil, dan kijk je pas naar de alternatieven. En opeens krijg je zo potentieel een tweede optie. En het geeft ook aan dat dit soort prijzen wel mogelijk zijn voor een chip die richting de 300mm2 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
De vraag of Intel er (veel) aan verdiend is natuurlijk wel een belangrijke. Intel zal immers nog meer dan AMD moeten interen op marges willen ze een marketshare push doen binnen dGPU. De vraag zal mijn inziens dus ook zijn of Intel hier wel uiteindelijke wel iets op verdiend of niet. Er gaan immers ook nog geruchten dat Intel vooruit betaalde wafer capaciteit heeft op 5nm waar ze 'iets' mee moesten doen omdat ze anders mogelijk nog meer zouden moeten betalen al ze niet zouden afnemen.

Ik las gister ook nog ergens, al betwijfel ik wel een beetje of het (volledig) waar is, want het lijkt me wel erg weinig. Dat AMD momenteel over heel de dGPU business maar +-3% marge zou maken en daar dus ook niet heel veel ruimte meer zit voor kortingen voordat ze geld moeten toeleggen. Maar zou daar een kern van waarheid in zitten, dan lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat Intel mogelijk (flink) moet toeleggen hier per kaart bij dit MSRP met deze die size.

Het verbaasd mij bijvoorbeeld ook nog steeds dat je dit zo weinig in OEM machines ziet, terwijl je eigenlijk juist zou verwachten, met Intels vingers in die markten dat Arc daar all over de place zou zijn als er ook maar iets aan verdiend kan worden en iets als dit eerder een OEM first product zou zijn voor instap Dell / HP w/e gaming / multimedia gebakjes in plaats van een release op de DiY markt met kaart bakkers die vrijwel niemand kent.

Waarbij ik me dus afvraag of deze prijsstelling voor Intel niet gewoon een 'moetje' is, wat het bijkomstig een redelijk goed product maakt op het prijspunt, al lijkt het in de EU wel weer (te) duur te worden als ik zo de berichten hoor met prijzen van €319/€329 her en der. En of Intel hier dus wel een (gezonde) marge op pakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 13-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Intel Arc B580 is relevant in het neerdrukken van AMD's prijzen. Navi 48 kan van vrezen voor 599 tot 699 dollar MSRP naar de "pipe dream", "Wat heb je gerookt?", 499 dollar winkelprijs neergedrukt worden. Zeker als Arc B770 ook goed ontvangen wordt.

Het zet druk op AMD om de prijsstelling met 30% te verlagen.
For gamers aiming for 1440p, the Radeon 6600 requires medium-to-low quality settings. With the arrival of the Intel Arc B580, AMD may need to price the RX 6600 at around $130. Similarly, the RX 7600 must drop to $200 to compete effectively, though even that won't be very compelling given its 8GB VRAM. A more competitive price for the RX 7600 would be around $180, forcing AMD to slash prices by at least 30%.
https://www.techspot.com/review/2935-intel-arc-b580/
De RTX 3060 zet met 280 dollar winkelprijs een plafond en B580 moet wel met korting op 249 dollar MSRP uitgebracht worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTMnnBMj82xJv760vHJFPV3YuK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzjFeKFnU1waTYvrmP6zPvaN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w22UhnAELm3OIvs5ySTyVk7RWjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8rlo6xB8nRylcrybQdXCyUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Over de stabiliteit en drivers:
In terms of stability, the B580 performed well during testing – though not flawlessly. Nevertheless, it is sufficiently stable for its price point. Intel has made substantial improvements to stability and compatibility over the years, and even during the review process, most of the issues we encountered were resolved before the embargo lifted. That said, users are more likely to encounter occasional issues with the B580 compared to the Radeon 7600 or RTX 4060, which is why we feel the 20% discount is justified – and Intel has delivered on that promise.
https://www.techspot.com/review/2935-intel-arc-b580/
Drivers & Game Support
Despite being the youngest vendor of discrete graphics cards, Intel's driver team has been performing very well. They are consistently releasing game ready drivers ahead of major and minor game releases, beating AMD regularly, sometimes even NVIDIA. This strong release cadence has been going on for well over a year, so there's no reason to assume they'll slow down with Battlemage. During testing, I encountered some small issues in games, Intel released a fixed driver within days. To me, it looks like Intel is aware that drivers and software are an essential piece of the product and that they are allocating the proper resources for it.
https://www.techpowerup.com/review/intel-arc-b580/41.html
Intel beseft heel goed dat ze niet teveel in RT performance mogen achterblijven en regelmatig korter op de bal dan AMD spelen om ervoor te zorgen dat de gamers snel stoppen met klagen over bad drivers.

Als B770 406 mm² groot is, dan kan het de helft beter presteren: 406 mm² / 272 mm² = 1,49

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxvPj0H5b87HdIIFN2uocghvIfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cFxlnCHB9J6YSZ584BwQzBf.jpg?f=fotoalbum_large

RTX 4080 is een kwart hoger dan B770. 369 * 1,25 = 461 en 399 * 1,25 = 499.
Navi 48 moet wel een stevige RT-verbetering hebben om 499 dollar prijsniveau mogelijk te maken. Als Navi 48 van B770 in RT verliest, dan wordt het prijzenoorlog.

Naast verplichte minimumafname is AI en AMD wilt ook de laptopmarkt veroveren motivaties voor Intel om met Arc door te gaan. Als GPU's steeds belangrijker dan CPU's worden, dan heeft Intel ook competitieve GPU's nodig om mee te kunnen met AMD.

Als AMD GPU's ergens echt wilt doorbreken zonder last van Nvidia-voorkeur te hebben, dan is een single chip oplossing voor een laptop met RTX 4060 performanceniveau iets waarop de laptopfabrikanten wachten. Met AMD Strix Halo 256bit LPDDR5 op 2 LPCAMM2-modules kunnen AI-workstation-laptops met enorme hoeveelheden VRAM uitgerust worden.

Wie had gedacht dat Intel tot overnameprooi gedegradeerd werd? Voor Intel is de laptopmarkt the last stand. Als AMD tijdens CES Strix Halo uitbrengt, dan heeft AMD een vergelijkbare zet gemaakt als de Oekraïners trekken door Kursk en voordat je weet gaat de Oekraïense artillerie op het rode plein parkeren. Arc is nodig om weerstand te kunnen bieden tegen het oprukken van AMD in de laptopmarkt.

Voor de kopers van Radeon GPU's is het omlaag zetten van de GPU-prijzen een goede zaak. AMD UDNA vs derde generatie Arc kan een bloederige uitputtingsoorlog worden, goed voor het uitkiezen van de vervanger voor mijn RX 6800 XT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, als dit klopt dan noemt AMD het tenminste niet een 80 klasse.
Maar alweer een andere naamgeving? En nu gewoon direct Nvidia kopiëren? Waarom nou weer? Noem het gewoon de RX8700XT en niet de RX9070XT. :N
https://www.techpowerup.c...s-actually-the-rx-9070-xt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

DaniëlWW2 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:45:
Maar alweer een andere naamgeving? En nu gewoon direct Nvidia kopiëren? Waarom nou weer? Noem het gewoon de RX8700XT en niet de RX9070XT. :N
Mss doen ze dat zodat de naam van de nieuwe kaarten in lijn liggen met de/hun 9000 series CPU's

Op zich is het dan wel "duidelijk" wat je koopt.

En 8000 series GPU's/ CPU's hebben ze altijd "overgeslagen" toch? Qua benaming? Hoe dan ook best interessant wat die 9000 kaartjes gaan doen. En al helemaal als ze goed geprijsd zijn tov de vorige generatie. Als ze bij wijze van dezelfde performance geven als een 7900XTX maar dan met fors verbeterde RT performance (en nog betere/ verbeterde FSR) voor fors minder geld dan denk ik dat dat best wel eens populaire kaartjes kunnen gaan worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Format-C op 23-12-2024 08:22 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20
9700XT was ook leuk geweest. 8)
De nieuwe naamgeving past ook beter bij de huidige gen cpu's.

@Format-C
Er zijn Am5 8000 cpu's.

16gb blijf ik toch jammer vinden.
Ik hoop op een refresh met meer.

Er gaan een hoop geruchten rond dat het $649,00 wordt.
Bij ons dus meer ivm btw.
Fors aan de prijs als het 7900XT niveau wordt met wat meer RT.
Lijkt mij een te hoge prijs tenzij de prestaties ook hoger blijken?
Overigens lees je bij veel van de prijsgeruchten dat het tussen 7900GRE en 7900XT in gaat zitten qua raster.
Ik dacht dat AMD marktaandeel wilde winnen...
Klinkt allemaal niet zo best vind ik zelf.
Mijn 6800XT zit met undervolt en overclock al heel dicht op een 7900GRE qua raster en die heeft ook nog 16gb.
Wellicht nog maar een generatie doordoen daarmee.
RT kan mij niet boeien.
Als RT dadelijk meer verplicht wordt (Indiana Jones) dan wordt het wellicht iets spannender.

[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-12-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
MLID (dus niet direct heel serieus nemen) had het over het $300 tot $600 segment dat AMD wil vullen met de RDNA kaarten. $649 zou dan natuurlijk ook nog kunnen. Maar zelfs al is het $600 voor het top model, blijft dat nog steeds flink aan de prijs.

Dan ga je bij ons naar de €700 toe voor de goedkoopste "9070XT" kaarten , als het dan inderdaad een 7900XT+ is met wat betere RT wordt ik daar niet warm van eigenlijk. Voor rond dat bedrag koop je immers nu ook een 7900XT instapper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het is een probleem dat AMD zelf gecreëerd heeft ja. Maar het begint gewoon irritant te worden dat ze elke paar generaties weer van naamgeving veranderen. We hebben nu namelijk het volgende gehad sinds AMD, ATI heeft overgenomen:
-HD
-R5/7/9
-R9 Fury
-RX xxx
-RX Vega
-RX xxxx

En nu weer wat, gewoon wat Nvidia doet, min of meer overnemen. Maar dan niet "RTX9070Ti" maar "RX9070XT". Ze lijken nu een beetje te doen wat ze met Ryzen ook deden. Toen kwamen ze meteen met een naamgeving die vergelijkbaar was met Intel. En dat werkte de eerste jaren ook. Toen gingen zowel AMD als Intel over op totaal onbegrijpelijke naamgeving voor laptop SKU's. :z

Maar dit RX xxxx systeem werkt gewoon. Het sluit aan bij Nvidia omdat ze een "70" tegenover een '70" kunnen zetten, als ze dat ook echt doen. * DaniëlWW2 kijkt naar de puinzooi rondom RDNA3. }:|

Maar ik vermoed dat het probleem nu weer is dat Zen 5 = Ryzen 9000. En ze zullen zich wel (onterecht) zorgen maken over een RX 9700X CPU met een "RX 9700XT" GPU. Want RX 8000 lijkt gereserveerd te worden voor RDNA 3.5 voor de laptops.

Maar noem het dan RA 9700XT. RA = Radeon AMD. Daarmee kan je ook Ray tracing AMD impliceren, zeker als RDNA4 die extra stap zet. Of GA waarmee je Gaming/Graphics kan bedoelen of voor de consument onbewust de GeForce associatie probeert te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat is natuurlijk iets dat AMD helaas wel vaker doet. Chipset benamingen die op Intel lijken in plaats van het eens anders te doen. Cpu's ook. Marketing zal wel denken, beter goed gejat dan zelf wat moeten verzinnen als het klopt :+

Ben eigenlijk daar wel benieuwd of AMD daar nu de ballen heeft om gewoon 'hun eigen ding' te doen en niet Intel straks weer te gaan kopiëren nu Intel nieuwe cpu naamgevingen heeft aangezien ze nu niet meer hoeven te volgen, maar zelf leiderschap zouden moeten kunnen tonen in die markten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Niet gaming gerelateerd, maar dit is ook wel een leuke read: https://semianalysis.com/...enchmark-part-1-training/

Al is helaas niet het hele artikel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:51:
Het is een probleem dat AMD zelf gecreëerd heeft ja. Maar het begint gewoon irritant te worden dat ze elke paar generaties weer van naamgeving veranderen. We hebben nu namelijk het volgende gehad sinds AMD, ATI heeft overgenomen:
-HD
-R5/7/9
-R9 Fury
-RX xxx
-RX Vega
-RX xxxx

En nu weer wat, gewoon wat Nvidia doet, min of meer overnemen. Maar dan niet "RTX9070Ti" maar "RX9070XT". Ze lijken nu een beetje te doen wat ze met Ryzen ook deden. Toen kwamen ze meteen met een naamgeving die vergelijkbaar was met Intel. En dat werkte de eerste jaren ook. Toen gingen zowel AMD als Intel over op totaal onbegrijpelijke naamgeving voor laptop SKU's. :z

Maar dit RX xxxx systeem werkt gewoon. Het sluit aan bij Nvidia omdat ze een "70" tegenover een '70" kunnen zetten, als ze dat ook echt doen. * DaniëlWW2 kijkt naar de puinzooi rondom RDNA3. }:|

Maar ik vermoed dat het probleem nu weer is dat Zen 5 = Ryzen 9000. En ze zullen zich wel (onterecht) zorgen maken over een RX 9700X CPU met een "RX 9700XT" GPU. Want RX 8000 lijkt gereserveerd te worden voor RDNA 3.5 voor de laptops.

Maar noem het dan RA 9700XT. RA = Radeon AMD. Daarmee kan je ook Ray tracing AMD impliceren, zeker als RDNA4 die extra stap zet. Of GA waarmee je Gaming/Graphics kan bedoelen of voor de consument onbewust de GeForce associatie probeert te maken.
Als de prijs en prestatie geruchten blijken te kloppen... ga jij een 9070XT dan nog overwegen om je 7900XT te vervangen?
Wellicht ook nog afhankelijk van stroomverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HugoBoss1985 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:05:
[...]

Als de prijs en prestatie geruchten blijken te kloppen... ga jij een 9070XT dan nog overwegen om je 7900XT te vervangen?
Wellicht ook nog afhankelijk van stroomverbruik?
offtopic:
Absoluut niet. :P
Mijn RX7900XT clockt zo lekker met een enorme undervolt. Hoe Navi 48 ook mag heten, ik verwacht niet dat die veel sneller gaat zijn in rasterisation. Niet alsof ik iets snellers nodig heb. En RT blijft gewoon zo teleurstellend. Ik kijk wel bij UDNA hoeveel sneller het dan kan zijn en of het nodig/wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met $649 wordt het weer een straatprijs release.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kg5dJzj2819c4IfPWy6qRBkEVHc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fefI979ZyoLbifumTuRBHluv.jpg?f=user_large

RX 7900 XT kan je rond 649 dollar kopen. Dus een ietsje snellere GPU kan je op 649 dollar releasen?

De mensen gaan een kwartaal kat uit de boom kijken. Niet alleen wegens de AMD-traditie van wachten op prijzen die zoals een pudding in elkaar zakken. Eerste kwartaal is in retail het magere kwartaal, want na de feestdagen is het geld op. En Amerikaanse bedrijven hamsteren alles om de voorraden te vullen voordat de Trump's tariffs eraan komt. Na een kortstondig naar voren geschoven vraag, komt een lange periode van tegenvallende vraag.
AMD's marketing blijft iets apart. Zelfs Intel is erin geslaagd om van Arc B580 een aantrekkelijk product te maken.

Marketing is meer dan adverteren. AMD loopt achter op Intel Arc in het bieden van RT-performance, AI upscaling en tegenwoordig ook in kort op de bal spelen bij nieuwe game releases om het geklaag over "bad drivers" zo snel mogelijk de kop in te drukken.

Prijs is een enorme factor, krijg je meer of minder voor je geld dan bij de concurrentie? Voor 249 dollar kan je niet veel verwachten (geen grote koeler met 3 fans, de doos kan eenvoudiger/goedkoper eruit zien) en als zo'n GPU 299 (raster) of 399 (RT) dollar GPU in de games verslaat, dan heb je veel waar voor je geld gekregen.

Te hoge prijs zorgt ervoor dat iedereen gaat wachten totdat de onverkochten in de discount bin gedumpt worden. Dit creëert de perceptie van een ongewild product, zonder een -30% of -35% korting sticker wilt niemand het hebben.

Met de benaming, verpakking,... wordt perceptie, beleving,... gecreëerd. Een GPU in een categorie te hoog zetten, zorgt voor te hoge verwachtingen dat voor teleurstellingen zorgen.

De straatprijs zo lang mogelijk op de MSRP kunnen houden signaleert naar het grote publiek dat het een gewild waardevol product is. Zakt de straatprijs, dan release je een refresh zoals de achtervoegsel Super om performanceniveau's naar lagere prijzen te zetten. Het is beter dat het grote publiek ziet dat de fabrikant de prijzen bepaalt ipv de markt.

Er bestaan ook situaties van te lage prijs in hogere prijssegmenten dat de verkopen tegenhoudt. Dan moet je de prijs maal 2 of 3 doen om het product bij het doelpubliek waardevol te maken. Als het heel goed is, dan moet het wel stukken van mensen kosten.

Dit geeft Nvidia veel ruimte voor hun flagship duurder maken. Deze GPU kost meer dan je hele gaming PC (maal 2).

Hebberigheid is niet de enigste reden om de prijzen te verhogen. Een "elitair" product boven het voetvolk zoals waarom mensen merkkleding dragen om zich te verheven boven het plebs.

Om toegang tot de betere GPU verkoopcijfers, omzet, marges en winsten te krijgen, moet AMD nog heel veel aan hun marketing werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
rapture schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:22:Met $649 wordt het weer een straatprijs release.
As is tradition kan je bijna wel zeggen, ik hoop dat het niet zo is, maar een 70 klasse kaart voor dat geld van AMD, je kan het bijna niet geloven. Ik vermoed dus momenteel eigenlijk een beetje dat of de prijs geruchten niet correct zijn, of dat de 9070XT zoals men nu voorspelt, niet de bovenkant van de stack is.
AMD's marketing blijft iets apart. Zelfs Intel is erin geslaagd om van Arc B580 een aantrekkelijk product te maken.
Al ligt dat tot op heden wel aan naar markt welke markt je kijkt, ik had daar gister ook nog een discussie over op de FP. In de US (En dus ook de US reviewers) ziet de B580 er best aantrekkelijk uit, bij HuB bijv. $4.38 per FPS voor de B580 en $6 voor de 4060 of te wel de 4060 is daar bijna 37% duurder per FPS.

Kijk je echter naar Euro is het ineens (op 1440P) €5,77 per FPS voor de B580 en €6 voor voor de 4060, of te wel, de B580 is hier momenteel maar zo'n 4% goedkoper dan de beroerde 4060 (en dan reken ik nog biased naar de B580, door niet de goedkoopste 4060 te pakken die ik morgen in huis kan hebben maar een iets luxer model, terwijl ik wel de goedkoopste B580 pak die ik morgen in huis kan hebben (volgens de Tweakers PW).

Ga je naar 1080P kijken, waar de kaarten eigenlijk meer voor geschikt zijn is ineens in NL de B580 zelfs duurder dan de 4060 kijkende naar euro per FPS, dan zit de 4060 namelijk op €4,17 per FPS en de B580 op €4,24 per FPS.

Uiteindelijk is op dit moment de B580 hier dus ook een stuk minder interessant dan dat deze in de US is.

En dan lijken wij nog relatief goede prijzen te hebben voor B580, ik las namelijk dat op diverse plekken in oost Europa ze €379 vragen voor de B580, terwijl de Nvidia kaarten daar niet (veel) duurder zijn dan hier.
Om toegang tot de betere GPU verkoopcijfers, omzet, marges en winsten te krijgen, moet AMD nog heel veel aan hun marketing werken.
Dit zeker, maar dat mag niets nieuws zijn, eigenlijk altijd al een c.q. het zwakke punt geweest van AMD, zeker de laatste 10 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 23-12-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
rapture schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:22:
Met $649 wordt het weer een straatprijs release.

[Afbeelding]

RX 7900 XT kan je rond 649 dollar kopen. Dus een ietsje snellere GPU kan je op 649 dollar releasen?
Dat lijkt mij wel, AMD zal inzetten op die 45% snellere ray tracing performance en dat rechtvaardigt dan de prijs.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dennism schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:03:
Niet gaming gerelateerd, maar dit is ook wel een leuke read: https://semianalysis.com/...enchmark-part-1-training/

Al is helaas niet het hele artikel beschikbaar.
Sowieso fijne site. Cool artikel. Hopelijk is AMD in staat en zo wijs om meer resources te alloceren aan de ontwikkeling en testen van de software stack.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Volgens een artikel op wccftech doe de rx9070 ongeveer hetzelfde in timespy als een 7900GRE.....

Als dat alles is wat ze releasen dan gaan ze het nog ERG zwaar krijgen. Zou echt ziek zijn wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
meljor schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:38:
Volgens een artikel op wccftech doe de rx9070 ongeveer hetzelfde in timespy als een 7900GRE.....

Als dat alles is wat ze releasen dan gaan ze het nog ERG zwaar krijgen. Zou echt ziek zijn wat mij betreft.
Prijs is alles-bepalend. Zie de B580.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Majestici schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:40:
[...]

Prijs is alles-bepalend. Zie de B580.
Nee. Als je alleen in de midrange mee wilt doen, prima. Maar als je dan prestaties levert die de VORIGE gen midrange was dan sla je de plank volledig mis wat mij betreft.Iets betere RT gaat niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
RT is Tessellation 2.0, meme-tech. Zelfs voor een 4090 op de maximale settings met RR is het nog korrelige zooi. En zonder RT om de framerate omlaag te trekken is midrange momenteel ruim voldoende voor de nieuwste games.

Engineering Samples kunnen ook laag geklokt zijn, dus ik wacht wel even op first party resultaten voor eerste impressies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Vandaar de naamgeving. Ze hebben bij de marketing afdeling gewoon wat bestaande getalletjes in een andere volgorde gezet. Ff husselen met de 7900 en voilà: 9070 :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 11:19
Majestici schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:50:
RT is Tessellation 2.0, meme-tech. Zelfs voor een 4090 op de maximale settings met RR is het nog korrelige zooi. En zonder RT om de framerate omlaag te trekken is midrange momenteel ruim voldoende voor de nieuwste games.

Engineering Samples kunnen ook laag geklokt zijn, dus ik wacht wel even op first party resultaten voor eerste impressies.
80% van nieuwe games zijn UE5 die allemaal RT als default gebruiken. Ook andere engines zijn aan het overschakelen naar RT-only en dit ga je meer en meer zien. Proberen RT weg te wuiven is je kop in het zand steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik zou RT inderdaad niet meer als 'Meme tech' beschouwen, dat was het ten tijde van de RTX 2000 serie, al was dat natuurlijk ook het kip-ei verhaal, als iemand niet de knuppel gooit veranderd er niets.

En inderdaad RT staat meer en meer standaard aan. HuB is bijvoorbeeld ook overgestapt op het meenemen van RT in hun averages, in plaats van een raster average te doen en een RT average is het nu een mixed average en een RT average.

Comment van HuB hierover:
The 12 game average is not an average of ‘raster’ performance, it’s a mix of ray tracing and raster performance. We’re now at a point in time where there are games that exclusively use RT effects, or enable them with higher presets. In this example Star Wars Outlaws is an RT only title and Dragon Age: The Veilguard enables RT with the ‘Ultra’ preset. So the 12 game average is meant to be an overall representation of modern gaming, whereas the RT section is a look at RT performance in games where it really makes a visual difference (based on our testing and opinions).

The review is weighted more on the 12 game average data, which we also use for our value analysis.

Moving forward I’m sure we’ll see more games included which use RT effects.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
napata schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:26:
[...]

80% van nieuwe games zijn UE5 die allemaal RT als default gebruiken. Ook andere engines zijn aan het overschakelen naar RT-only en dit ga je meer en meer zien. Proberen RT weg te wuiven is je kop in het zand steken.
En kijk hoe ze eruit zien, zelfs op 4K native met een 4090 en ray reconstruction.

Outlaws en Great Circle, alle twee zijn de RT effects niet stabiel. Meme-tech. Tessellation 2.0 is nog zelfs gemeen, want die tech was tenminste stabiel zonder een hoop artefacten. Ondanks dat het, net als toen, AMD qua performance de nek om draaide.

En nu zelfs in het AMD discussietopic moet je de copes nog aanhoren...

[ Voor 9% gewijzigd door Majestici op 24-12-2024 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Het zou verklaren waarom de RX 8800 XT gedegradeerd is tot 70 serie.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GfbhkTTXcAAO9rq?format=png&name=360x360
https://x.com/GawroskiT/status/1870931140179296324

Maar stiekem hoop ik nog steeds op een snellere RX 7900 XTX videokaart :9

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:01:
[...]

[Afbeelding]
https://x.com/GawroskiT/status/1870931140179296324

Als er niet veel omhoog geklokt kan worden, dan wordt het prijzenoorlog tegen Intel.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GfeKe7YWsAAF7dN?format=png&name=small
https://x.com/GawroskiT/status/1871116525957968283

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Zou er toch nog een 9080 (XT) kunnen komen als refresh ofzo?
Amd heeft toch nooit eerder alleen een xx70 in een generatie uitgebracht?
Zelfs niet met mid-range mid/high rx480.

Ben ook benieuwd of en zo ja, wat de Intel b780 gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:46:
Zou er toch nog een 9080 (XT) kunnen komen als refresh ofzo?
Amd heeft toch nooit eerder alleen een xx70 in een generatie uitgebracht?
Zelfs niet met mid-range mid/high rx480.

Ben ook benieuwd of en zo ja, wat de Intel b780 gaat doen.
Radeon RX5700XT ;). De 5600 en 5500 volgde echt een stuk later pas maar een snellere kaart is er die generatie niet gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door ECP0WERS op 24-12-2024 19:03 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
ECP0WERS schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:01:
[...]

Radeon RX5700XT ;). De 5600 en 5500 volgde echt een stuk later pas maar een snellere kaart is er die generatie niet gekomen.
Je hebt inderdaad gelijk.
Die stond tegenover de RTX 2070.

Vrijwel vergelijkbare situatie als die nu komen gaat, behalve w.b.t. vram.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-12-2024 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Strix Halo Time Spy score leak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG_kZA7RJ5h5_nZeM-j3SLow2LA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uJkiuq1FvkOSbgRMMlL5e8ua.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Gfk0D1_XEAAiFPs?format=png&name=small

De laptopfabrikanten gaan blij zijn met een single chip solution ipv losse CPU en GPU. Productiekosten omlaag en kan nog als dure workstationlaptops voor AI verkocht worden. Je kan veel RAM als VRAM gebruiken.

Zeker als LPCAMM2 populair wordt. Van 2 (64 bit) latjes naar 1 (128 bit) latje en kortere printbanen tussen geheugen en CPU maakt hogere snelheden mogelijk.

In vergelijking met 2 SODIMM's spaart het veel ruimte uit:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/9euQSc55aazzV5sNdqwfN9-970-80.png

Dan kan je ook voor 2 (128 bit) latjes gaan om 256 bit geheugenbus te maken. Dan is 2x 64GB 7500MT/s of sneller gemakkelijk haalbaar. Als je driekwart van 64GB of 128GB als VRAM kan gebruiken, dan spreken we over 48 of 96 GB VRAM.

Als je de Nvidia CUDA moat wilt breken, dan moet je de studenten van een betaalbare laptop met AMD GPU/APU voorzien. Voortaan zullen de studenten ML, AI,... op AMD-hardware aanleren. Op de lange termijn ontstaat een verschuiving van Nvidia naar AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
[...]

Dat is niet hoe Lumen werkt. UE5 bevat nog steeds baked lighting en Lumen doet RT zelfs als je hardware zonder RT hebt, maar in mindere mate omdat het dan puur op de CPU draait. Het is ook heel schaalbaar en mixbaar, in tegenstelling tot sommige andere setups (hoi Cyberpunk).

Er is geen enkele engine die RT-only is, omdat er geen enkel stuk hardware dat ook maar enigszins in de buurt komt om dat te kunnen doen. En dat gaat de komende jaren zo te zien ook niet gebeuren. Zowel Nvidia als AMD zitten nog steeds op hun 1st-gen opstelling qua RT. Er is nog veel aan RT dat niet op de GPU kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Werelds

Ik denk niet dat @napata bedoeld dat er alleen nog RT gebruikt wordt in die games / engines, maar dat RT een vereiste is / gaat worden om bepaalde games te kunnen draaien. Zie ook Outlaws, Indiana Jones bijvoorbeeld en / of zoals HuB vaststelt in de hierboven door mijn gelinkte quote, dat het bij bepaalde presets aangaat.

En wat er dus uiteindelijk nu voor zorgt dat een partij als HuB geen 'raster only' gemiddelden meer laat zien, wat vroeger wel het geval was, met een dedicated RT selectie er naast.

Maar dat het nu 2 secties zijn geworden met raster / RT performance gemixed en dan nog de dedicated RT sectie voor de zwaarste RT games.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennism op 25-12-2024 21:09 ]

• Werelds
@Dennism

Waar, maar RT wordt nu veel misbruikt. Net zoals Tessellation dat werd. Dat is gewoon waar en in die zin is het nog steeds meme-tech. En uitgerekend in UE5 heb je niet zo veel nodig van de 1st-gen RT hardware om het redelijk goed te laten draaien, mits de ontwikkelaar de juiste settings gebruikt. UE5 is zwaarder dan z'n voorganger, maar de manier waarop je RT en baked lighting zonder al te veel werk kunt mixen in die engine maakt het ook schaalbaar. Nu is dat ontwikkelaar-afhankelijk, en dat is nog steeds hetzelfde probleem als altijd. Maar zolang ze settings beschikbaar maken, zal dat vaak ook met settings op te vangen zijn. Of met .ini tweaks, in UE5 ;)

Net als met tessellation zitten we op een punt waar één van de twee er bergen van dezelfde simpele units tegen aan gooit en de ander dat niet wil doen. En geen van beide is goed voor ons als consument. Het verschil met tessellation is dat de visuele impact groter is en er meer variabelen zijn dan enkel de tessellation factor die performance kunnen beïnvloeden.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Werelds schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:38:
[...]

Dat is niet hoe Lumen werkt. UE5 bevat nog steeds baked lighting en Lumen doet RT zelfs als je hardware zonder RT hebt, maar in mindere mate omdat het dan puur op de CPU draait. Het is ook heel schaalbaar en mixbaar, in tegenstelling tot sommige andere setups (hoi Cyberpunk).
Zelfs in dat scenario wordt nog steeds de GPU gebruikt:
However, unlike most UE5 games that boast GPU-hogging rays, Stalker 2 uses the software mode for Lumen. Your graphics card will still be doing the bulk of the ray tracing but it's done through asynchronous compute shaders and not via any ray tracing hardware inside the GPU.
Er is geen enkele engine die RT-only is, omdat er geen enkel stuk hardware dat ook maar enigszins in de buurt komt om dat te kunnen doen. En dat gaat de komende jaren zo te zien ook niet gebeuren. Zowel Nvidia als AMD zitten nog steeds op hun 1st-gen opstelling qua RT. Er is nog veel aan RT dat niet op de GPU kan lopen.
De vraag is eerder hoe de engine gebruikt wordt door de game. In Indiana Jones kan ray tracing helaas niet uitgezet worden, dus je moet er rekening mee houden bij de aanschaf van een videokaart.

March of the Eagles

• Werelds
XWB schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:48:
Zelfs in dat scenario wordt nog steeds de GPU gebruikt:
Ja, maar de belans verschuift nog meer naar de CPU. In tegenstelling tot wat velen denken is RT nog steeds vooral een CPU verhaal. De RT hardware die we nu hebben doet eigenlijk maar vrij weinig in het grote geheel.
De vraag is eerder hoe de engine gebruikt wordt door de game. In Indiana Jones kan ray tracing helaas niet uitgezet worden, dus je moet er rekening mee houden bij de aanschaf van een videokaart.
Dat zijn, net als voorheen met nieuwe dingen, de uitzonderingen. Indiana Jones draait op Snowdrop, wat sowieso al geen al te beste engine was. En ja, als je dat belangrijk vindt, zul je daar op moeten kopen. Persoonlijk zal ik dat nooit doen, omdat ik vind dat de ontwikkelaar dan een foute keuze maakt. Vooral ook in dit spel, een game die voor de massa's bedoeld is.

Dit is één van de situaties waar het hebben van een engine die in het gros van de games gebruikt wordt wél goed is. Om RT en baked lighting te mixen moet je ook de juiste tools hebben en in-house engines zijn vaak een stuk meer ad-hoc om mee te werken dan zoiets als UE.

• HugoBoss1985
Werelds schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:45:
[...]

Ja, maar de belans verschuift nog meer naar de CPU. In tegenstelling tot wat velen denken is RT nog steeds vooral een CPU verhaal. De RT hardware die we nu hebben doet eigenlijk maar vrij weinig in het grote geheel.

[...]

Dat zijn, net als voorheen met nieuwe dingen, de uitzonderingen. Indiana Jones draait op Snowdrop, wat sowieso al geen al te beste engine was. En ja, als je dat belangrijk vindt, zul je daar op moeten kopen. Persoonlijk zal ik dat nooit doen, omdat ik vind dat de ontwikkelaar dan een foute keuze maakt. Vooral ook in dit spel, een game die voor de massa's bedoeld is.

Dit is één van de situaties waar het hebben van een engine die in het gros van de games gebruikt wordt wél goed is. Om RT en baked lighting te mixen moet je ook de juiste tools hebben en in-house engines zijn vaak een stuk meer ad-hoc om mee te werken dan zoiets als UE.
Ik denk dat het de motor engine (ID-tech 7) is.
Daarom vind ik de verplichte RT ook apart, in Doom Eternal was dat optioneel.

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 20:30

XWB schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:01:
[...]

Als de bewuste 8800, 9070 gaat heten en de 7900GRE matcht, dan maakt Nvidia's 5070 daar gehakt van. Dan kan de 9070 beter 9060 worden genoemd. Het is te hopen dat dat niet waar is, want dan mist AMD niet alleen een kaart in de top, maar ook in de subtop. Prima voor €500 maar ook ik had eigenlijk gehoopt op wat sterkers en eventueel nog een XTX variant erboven.

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
[...]

Zonder enige bron geloof ik hier niks van. Er zijn meer dan alleen AAA spellen tegenwoordig.

Los daarvan, ik zag laatst de "deepdive" van de PS5 Pro van Mark Cerny. Hij heeft het erover dat ze in samenwerking met AMD de RT hardware een suk sterker hebben gemaakt. Ben benieuwd wat dit voor de toekomst gaat brengen.
Tot nu toe heb ik nog niet de echt de neiging gehad om RT aan te zetten gezien de belabberde implementaties in spellen. Geen idee hoe moeilijk het is om te implementeren maar ik zou bij de developers met meer geld verwachten dat ze een hybride oplossing kunnen bouwen voor reflecties, dus screenspace en op de grens dat dat faalt RT.

• Dennism
Werelds schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:05:
@Dennism

Waar, maar RT wordt nu veel misbruikt. Net zoals Tessellation dat werd. Dat is gewoon waar en in die zin is het nog steeds meme-tech.
Toch zou ik het zo niet meer noemen, afgezien van persoonlijke meningen (ik ben ook niet heel erg positief over RT) is de tijd dat RT niet serieus genomen werd toch wel zo'n beetje afgelopen denk ik. Iedere grote engine heeft er volgens mij tegenwoordig support voor, de meeste grote games ook. Je ziet al games die het exclusief maken (dat zouden ze echt niet doen als de installbase van RT capable hardware niet groot genoeg ik) en je ziet ook de review outlets het steeds serieuzer nemen. HuB bijvoorbeeld zal zo'n stap niet zomaar maken, aangezien zij toch ook vrij RT kritisch zijn / geweest zijn.

Ik associeer meme-tech dan toch met iets dat enkel en alleen als grap gezien kan worden. En dat is bij RT denk ik toch zeker niet meer het geval.

• Werelds
HugoBoss1985 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat het de motor engine (ID-tech 7) is.
Daarom vind ik de verplichte RT ook apart, in Doom Eternal was dat optioneel.
Ah, ik dacht dat het Snowdrop was. Is het Outlaws dat op Snowdrop draait dan?
Dennism schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:29:
Ik associeer meme-tech dan toch met iets dat enkel en alleen als grap gezien kan worden. En dat is bij RT denk ik toch zeker niet meer het geval.
Maar dat was met tessellation ook het geval. Werd in het begin misbruikt, soms zelfs dusdanig dat het letterlijk lachwekkende resultaten gaf en werd in élke game gestopt. Het is echter nu erger omdat RT in sommige gevallen zonder backup gebruikt wordt, waar je bij tessellation altijd nog bumpmapping had. RT wordt nu ook misbruikt op manier dat het soms lachwekkend wordt; er zijn zat games waar ik kraakheldere reflecties op oppervlakken zie die in het echt zelfs met zwaar polijstwerk niet zo scherp zouden zijn. Net als met tessellation een kwestie van parameters.

Ook qua verlichting wordt RT misbruikt; niet in de zin dat de toepassing fout is, maar in de zin dat er meer op geleund wordt dan zelfs de allersnelste hardware kan hebben - en zelfs dan vertrouwen ze nog op upscaling en frame interpolatie. Dat is deels de fout van de ontwikkelaar (lui), maar deels ook van de GPU fabrikanten die RT wel geïntroduceerd hebben, maar er 6 jaar na dato geen vooruitgang in hebben geboekt. Vooral Nvidia neem ik dit kwalijk, want in plaats van meer capabele hardware te maken, zijn zij op hun winstgevende tak gaan leunen en krijgen we het moderne gokwerk. GPU's doen nu enkel hits berekenen. Al het werk dat ervoor en erna komt, hebben we nog steeds geen hardware voor. En eenmaal berekend, worden de resultaten weggegooid, waardoor er ook nog eens veel dubbel werk gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Interessant en bijzonder om te lezen, alsmede de niet-politieke reacties eronder.
Ik vraag me dus ook af wat dat voor ons (voor de prijzen & levertijden hier) gaat betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
Werelds schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:38:
[...]

Voor Lumen heb je inderdaad geen hardware RT nodig maar dat is natuurlijk een gebrek. Het resultaat is dat je enorm lage kwaliteit van RT krijgt met enorm veel noise en ghosting door de lage update snelheid.

Hardware Lumen daarentegen biedt een enorme sprong in kwaliteit aan terwijl voor ADA de kost maar 10-20% extra is. Zelfs voor RDNA3 is de kost eerder beperkt. Epic is dan ook van plan om hardware Lumen als default want het is natuurlijk niet logisch om hardware die er is, ongebruikt te laten. Je ziet dat dan ook goed in games zoals Avatar en Outlaws waar er ook een software fallback voor de RT is, die dezelfde resultaten levert als de hardware versie, maar dan tegen 20-40% lagere prestaties.

Lumen heeft een impact op de CPU maar om te zeggen dat het puur op de CPU draait is onzin. In de games waar je het uit kan zetten is de impact op GPU prestaties enorm. Ik zou dus niet zeggen dat het zo schaalbaar is. Althans zo lijkt het toch niet in de games die het gebruiken. Eerder alles of niets.

Cyberpunk is trouwens perfect schaalbaar met talloze opties maar de game is natuurlijk zwaar zonder RT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
geelers schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:55:
[...]

[...]

Als de bewuste 8800, 9070 gaat heten en de 7900GRE matcht, dan maakt Nvidia's 5070 daar gehakt van. Dan kan de 9070 beter 9060 worden genoemd. Het is te hopen dat dat niet waar is, want dan mist AMD niet alleen een kaart in de top, maar ook in de subtop. Prima voor €500 maar ook ik had eigenlijk gehoopt op wat sterkers en eventueel nog een XTX variant erboven.
Zo te zien komen er diverse varianten van de RX 9070 XT: standaard 260W, en fabrikanten kunnen zo ver gaan als 330W:
According to Chiphell leaker Zhangzhonghao, the reference (public) version of the Radeon RX 9070 XT will have a TBP (Total Board Power) of around 260W, while custom models may go as high as 330W. This represents a visible gap of 70W (approximately 27%) between AMD’s design and what board partners are working on. However, it is unclear if this will result in a similar linear performance boost.
Dat verklaart wellicht waarom we diverse geruchten zien: dat 260W model zal dan RX 7900 GRE (raster) performance bieden, terwijl een 330W uitvoering misschien RX 7900 XTX (raster) performance zal bieden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

XWB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:29:
[...]
Zo te zien komen er diverse varianten van de RX 9070 XT: standaard 260W, en fabrikanten kunnen zo ver gaan als 330W:
[...]
Dat verklaart wellicht waarom we diverse geruchten zien: dat 260W model zal dan RX 7900 GRE (raster) performance bieden, terwijl een 330W uitvoering misschien RX 7900 XTX (raster) performance zal bieden.
Ze hebben het over binnen 5% van een 4080. Dan zit je eerder op 7900 XT terrein, toch? Mogelijk dat de 27% extra power dan op 7900 XTX niveau gaat komen.

Als RT dan dermate is verbetert - ook op 4080 niveau - dan heb je voor 1080p/1440p toch een mooie kaart, zeker als de prijs rond de 7900 GRE komt te liggen? En met FSR4 doe je dan 4k!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:29:
[...]

[...]

Voor 26% meer power 32% meer raster performance krijgen? (Gebaseerd op Tweakers review). Ik vermoed eerder voor 26% meer power een ~5% meer performance. Immers ze zijn altijd al voorbij hun efficiente punt gezet om maar zoveel mogelijk performance eruit te krijgen. En het lijkt mij wel heel vreemd om een GPU uit te brengen die 30% sneller kan zijn, maar hem niet als zodanig te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik stel ook wel wat vragen bij die TDP's, stel dat @XWB gelijk heeft en je +- 7900 GRE performance krijgt op 260W tot +- 7900XTX raster performance op 330W, dan zou RDNA4 dus amper een efficiëntie slag maken.

Ook niet direct iets goeds net nu verbruik / efficiëntie door steeds meer consumenten een belangrijke eigenschap gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En vanuit AMD is het behoorlijk stil wat RDNA4 betreft. Vroeger kregen we, voorafgaand aan de product launch, performance per watt slides te zien zodat we een beetje konden gissen wat de performance zou worden. Maar voor RDNA4 is het muisstil en moeten we toch echt wachten tot de product launch.

[ Voor 33% gewijzigd door XWB op 27-12-2024 21:49 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Ik hoop dat RDNA4 een beetje een knappe kaart is. Ik zit nu met de RX5700, dat was ook een kaart uit het tijdperk van 'geen high-end performance monsters in deze serie' en die focus deed hem goed. Alleen nu is hij bijna 6 jaar oud, deze zomer is hij jarig. Samen met Zen5 prima moment om weer wat moois in elkaar te klikken.

Enige wat ik vaak mis, is een overzicht hoe ver ik er op vooruit ga tegenover mijn huidige kaart/pc. De vergelijkingen zijn vaak tegenover de vorige generatie en die 2 van de concurrent. Het zou fijn zijn als er eens een paar populaire kaarten meegenomen worden van de eerdere generaties zoals een 6800 en een 5700 en een 2070ti en 1080ti. Dan weet je of je zuurverdiende centen een decent upgrade betekenen of eigenlijk een verschil tussen low en medium op jouw resolutie.

Ik heb 4k, een rug of 3 uitgeven voor iets meer grafisch geweld gaat het niet worden en de FSR en DLSS screenshots geven aan dat het verdomd goed werkt dat upscalen, als dat goed werkt ben ik in ieder geval weer helemaal happy. Mijn ogen zijn toch niet goed genoeg om op het niveau van een paar pixels ingame een verschil te zien.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Nox schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:55:
Ik hoop dat RDNA4 een beetje een knappe kaart is. Ik zit nu met de RX5700, dat was ook een kaart uit het tijdperk van 'geen high-end performance monsters in deze serie' en die focus deed hem goed. Alleen nu is hij bijna 6 jaar oud, deze zomer is hij jarig. Samen met Zen5 prima moment om weer wat moois in elkaar te klikken.

Enige wat ik vaak mis, is een overzicht hoe ver ik er op vooruit ga tegenover mijn huidige kaart/pc. De vergelijkingen zijn vaak tegenover de vorige generatie en die 2 van de concurrent. Het zou fijn zijn als er eens een paar populaire kaarten meegenomen worden van de eerdere generaties zoals een 6800 en een 5700 en een 2070ti en 1080ti. Dan weet je of je zuurverdiende centen een decent upgrade betekenen of eigenlijk een verschil tussen low en medium op jouw resolutie.

Ik heb 4k, een rug of 3 uitgeven voor iets meer grafisch geweld gaat het niet worden en de FSR en DLSS screenshots geven aan dat het verdomd goed werkt dat upscalen, als dat goed werkt ben ik in ieder geval weer helemaal happy. Mijn ogen zijn toch niet goed genoeg om op het niveau van een paar pixels ingame een verschil te zien.
Genoeg plekken om te vergelijken. De 5700xt staat bijvoorbeeld ook gewoon in de laatste vergelijking op TPU, getest op het nieuwe testsystemen met 9800x3d cpu. Hier zie je bijvoorbeeld dat over alle geteste games de 7900xtx ruim 3x zo snel is op 4K....

https://www.techpowerup.c...em-update-for-2025/2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

meljor schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:37:
[...]

Genoeg plekken om te vergelijken. De 5700xt staat bijvoorbeeld ook gewoon in de laatste vergelijking op TPU, getest op het nieuwe testsystemen met 9800x3d cpu. Hier zie je bijvoorbeeld dat over alle geteste games de 7900xtx ruim 3x zo snel is op 4K....

https://www.techpowerup.c...em-update-for-2025/2.html
Thanks, dat geeft een hoop inzicht. Op TPU dus wel, maar ik kijk voor reviews vaak op t.net en soms een andere site. Sowieso ben ik een beetje amd fanboy, dus is het vaak al 'take it or leave it' als er zo'n 5 jaar na dato nieuwe hardware uit komt :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Nox schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:55:

Tom's hardware heeft ook een mooie overzichtelijke hierarchy chart: Daar kijk ik met veel plezier:)

https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/qiWnVboCCfkk2JgVern39L-970-80.png.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Ardjee

Vraag me wel af of de door hun gebruikte game suite in 2025 :+ nog heel erg representatief is qua engines met games die we de komende tijd gaan zien, lijkt immers allemaal wat 'verouderd' te zijn qua games zo op het eerste gezicht met release dates van 2017 tot begin 2022. Verder denk ik ook niet dat 1080P medium het meest representatief is tenzij je aan de onderkant van de markt gaat shoppen.

Ik zou me bijvoorbeeld afvragen of deze hiërarchie gelijk blijft zouden er meer moderne games getest worden met UE5, ID Tech 7 en meer van dat soort nieuwere engines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dennism schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:04:
@Ardjee

Vraag me wel af of de door hun gebruikte game suite in 2025 :+ nog heel erg representatief is qua engines met games die we de komende tijd gaan zien, lijkt immers allemaal wat 'verouderd' te zijn qua games zo op het eerste gezicht met release dates van 2017 tot begin 2022. Verder denk ik ook niet dat 1080P medium het meest representatief is tenzij je aan de onderkant van de markt gaat shoppen.

Ik zou me bijvoorbeeld afvragen of deze hiërarchie gelijk blijft zouden er meer moderne games getest worden met UE5, ID Tech 7 en meer van dat soort nieuwere engines.
Na de release van de volgende generatie GPU's en de dood van 8GB VRAM mag hun game suite als legacy weggezet worden en een nieuwe game suite vol games die op 1080p gemakkelijk over 8GB VRAM gaan, veel UE5,... Maak de beperkingen van 8 of 12 GB VRAM goed zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Na de release van de volgende generatie GPU's en de dood van 8GB VRAM mag hun game suite als legacy weggezet worden en een nieuwe game suite vol games die op 1080p gemakkelijk over 8GB VRAM gaan, veel UE5,... Maak de beperkingen van 8 of 12 GB VRAM goed zichtbaar.
Het doel moet zijn een test suite te hebben met representatieve spellen, en dan kan je ook nog wat focus doen op spellen met nieuwe engines, waar komende spellen waarschijnlijk ook gebruik van maken.

Is dan het resultaat dat kaarten met te weinig VRAM in elkaar storten qua performance: Prima, want dat is dus de performance! Maar het moet geen doel op zichzelf zijn om spellen met veel VRAM verbruik uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sissors schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Het doel moet zijn een test suite te hebben met representatieve spellen, en dan kan je ook nog wat focus doen op spellen met nieuwe engines, waar komende spellen waarschijnlijk ook gebruik van maken.

Is dan het resultaat dat kaarten met te weinig VRAM in elkaar storten qua performance: Prima, want dat is dus de performance! Maar het moet geen doel op zichzelf zijn om spellen met veel VRAM verbruik uit te zoeken.
Je hebt niet ver te zoeken naar games die veel VRAM opvreten. Zo ongeveer elke release in 2023 en 2024 deed dat.

Daniel Owen heeft zijn YouTube-kanaal gevuld met het laten zien hoe de games van tegenwoordig VRAM op vreten, CPU's overbelasten,... Daarna zie je de patches om textures automatisch niet meer te laden of naar een lagere kwaliteit downgraden,... om het spel terug speelbaar te maken. Maar dan zeggen de low, medium, high,... presets in een game niets meer wegens dynamisch graphics omlaag gooien bij te weinig VRAM.

Als je eerlijk wilt testen, dan moet je het dynamisch omlaag gooien van de graphics kunnen uitschakelen zodat de low preset een echte low preset is, een medium preset een echte medium preset is,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Als we even uitgaan van de geruchten dat de 9070 kaarten in RT sneller zijn dan de 7900's... kan men er dan vanuit dat UE5 games (met hardware lumen aan) dan dus sneller lopen op een 9070 als raster performance gelijk of = 7900 GRE is?
Mits 16 vs 20 of 24 gb vram geen bottleneck is.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:52:
Als we even uitgaan van de geruchten dat de 9070 kaarten in RT sneller zijn dan de 7900's... kan men er dan vanuit dat UE5 games (met hardware lumen aan) dan dus sneller lopen op een 9070 als raster performance gelijk of = 7900 GRE is?
Mits 16 vs 20 of 24 gb vram geen bottleneck is.
Dat zou je dan wel denken.

Ik herinner me echter nog de claims/rumors van de 7000 serie die ook "significant sneller" zou zijn in RT dan de 6000 serie. Oke, ze zijn ook wat sneller maar komt bij lange na niet in de buurt van de verwachtingen destijds (Amd zou dat gat wel even grotendeels dichten..... Tov de 3000 series niet eens).

Ik denk dat RT uit voorlopig in nagenoeg alle titels het beste blijft. Will je het toch veelvuldig gebruiken dan kom je (met FG/DLSS) uit bij NV.

Ik gebruik op mijn snelste pc (met xtx) alleen racing sims/games. Titels als F1 24 en Forza Motorsport bieden ook Raytracing. Behalve dat het de fps letterlijk vermoord zie ik geen enkel serieus verschil wat het voor mij de moeite waard maakt...(Gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

Dennism schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:29:
[...]

Toch zou ik het zo niet meer noemen, afgezien van persoonlijke meningen (ik ben ook niet heel erg positief over RT) is de tijd dat RT niet serieus genomen werd toch wel zo'n beetje afgelopen denk ik. Iedere grote engine heeft er volgens mij tegenwoordig support voor, de meeste grote games ook. Je ziet al games die het exclusief maken (dat zouden ze echt niet doen als de installbase van RT capable hardware niet groot genoeg ik) en je ziet ook de review outlets het steeds serieuzer nemen. HuB bijvoorbeeld zal zo'n stap niet zomaar maken, aangezien zij toch ook vrij RT kritisch zijn / geweest zijn.

Nou ik noem het wel zo. Ten 1st de streken van nv zijn nog steeds hetzelfde twimtbp zal nu anders heten. Als tripple A titlel niet meer op 50.000.000 potentiele kopers richt, waar de bulk tot 3 gen achterloopt vanaf 2060 , waar meerderheid rond midrange heeft. Is alsof ze geen volumesales willen. Maar dat je direct naar de winkel moet gaan voor minste rtx40 en binnenkort rtx50.
Lijkt mij dat nv langs geweest is bij dev en RT fix on , door de strot geduwd wordt.
Ik zou eerder dit soort games mijden. Naast nV vaak de nieuwste features beperkt zijn tot laatste gen. Intel en AMD zelf apple silicon latest support RT zij het niet op niveau van nV.
Houd in dat RT niet uit kan maar RT settings kunnen zeker op low. Naast dat voor redelijke RT bij niet nV je dan iets hogere tier moet kiezen 7800xt ipv 7700. RX9070XT is midrange maar heeft schijnbaar volgens geruchten ook veel betere RT performance.
Ben je low budget gamer waar 4060 ook niet geweldig doet met RT. Dan is deze game meer lets voor backlog titel voor betere gpu tijden en game je maar vele andere games waar nv met dev geen party poepers zijn.
Naast PC games zijn zeer breed setting instelbaar met wat geluk is hele option page vol met RT opties low mid high etc.
Het is dus 4060 of 7800xt gewoon algemene setting op medium en RT op low.
Ik vind de HARDOCP benches reviews waar per hardware en fps goal je bepaald bij welke setting dat mogelijk is. Die extreem setting waar je amper in gameplay get verschil niet ziet met medium of high. Pas bij low duidelijk merkbaar is bij gewoon gamen. Geen idee of HARDOCP dat nog doet.
Deze game zou op zo een manier gebenched worden
60fps 5090 8K doen met max setting DLLS4 4K native. 4060 zou dat ook 60fps low setting 1080p en dan ook subjectieve beoordeling of dat nog redelijk uitziet.
Zo zag Crysis op low er ruk uit, maar Farcry niet BF2 8500DV ATI zag ruk uit vervangen voor 9500Pro. Maar als deze ruk nv pushed games vaker komen , maar ook port heeft voor PS5 dan jagen ze dus naar consoles toe. Geen idee of hier ook ps port van is.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Wat AMD Pressbriefing zaken als Videocardz geloofd mag worden:

https://videocardz.com/ne...es-rdna4-launches-q1-2025

https://videocardz.com/pi...-on-radeon-rx-9070-series

Niet direct zaken waar ik heel warm van wordt helaas door het gebrek aan informatie, waarbij ze ook nog (weer) eens vrij vaag lijken te blijven wanneer ze wel informatie leveren, waardoor niet duidelijk is, maar het wel er mogelijk op lijkt dat FSR 4 RDNA4 exclusief is bijvoorbeeld.

RX 9070 naamswijziging wel bevestigd, en blijkbaar gaan ze toch nog een redelijk deel van de stack bedienen met deze kaarten, van de 7900XT tot de 7600(XT), alleen de 7900XTX zou dan geen vervanger krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Dennism die naamgevingen :F ze gaan de nVidia toer op :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Damic schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:49:
@Dennism die naamgevingen :F ze gaan de nVidia toer op :F
Ze winden er dit keer ook geen doekjes om :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7wyXcD9.png

Wel weer een teken van zwakte imho. Maar goed, de marketing afdeling zal wel weer goed betaald worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Geen RDNA4/FSR4 nieuws in dit praatje kennelijk, wordt "later this quarter".
En hier hoopte ik op wat mooi 9070XT nieuws. Wellicht dat ze de Nvidia aankondiging afwachten kwa prijzen e.d., om daarop te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Lockon schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:30:
Geen RDNA4/FSR4 nieuws in dit praatje kennelijk, wordt "later this quarter".
-O-

Al is een APU met 40 CU's en quad-channel DDR5 wel heel cool, dat is iets wat ik al tijden hoopte maar nooit verwacht had. Nou hoop ik ook dat die naar de desktop komt, dat zal vast niet snel gebeuren. Als quad-channel niet uberhaupt een aanpassing op moederborden nodig heeft, maar voor zover ik weet is dat niet zo.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ergens heb ik zo'n gevoel dat het GPU gedeelte last-minute weggelaten is. Anders voelt deze tweet van powercolour toch iets vreemd: https://x.com/PowerColor/status/1876276572875104551

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Blijkbaar vond AMD het dGPU nieuws niet boeiend genoeg voor de live stream 8)7
De aankondiging ontbrak opvallend genoeg tijdens de CES-keynote van AMD, maar de fabrikant heeft de informatie over de nieuwe gpu's wel naar de pers gestuurd.
nieuws: AMD brengt Radeon RX 9070 en 9070 XT in eerste kwartaal uit, later oo...

Line-up positionering volgens AMD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoBEKWFHups133yWgvyb-tdYe04=/1280x/filters:strip_exif()/i/2007165090.png?f=imagegallery

[ Voor 91% gewijzigd door XWB op 06-01-2025 20:53 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ergens snap ik het ook niet, je bent voor Nvidia en kan dus wat wind uit de zeilen halen daar door nu je midrange aan te kondigen die de markt zo hard nodig heeft, terwijl je weet dat Nvidia toch eerst met de duurdere kaarten komt.

En dan geef je het initiatief weer zo uit handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD heeft zo te zien een AMD gedaan.
Advanced Marketing Disasters strikes again. :z

Afbeeldingslocatie: https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2025/01/2025-01-06-image.png
Afbeeldingslocatie: https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2025/01/2025-01-06-image-32.jpg

Maar uh, ze kunnen maar beter een verdomd goede reden geven waarom FSR4 niet zou werken op RDNA3. }:|
Zeker omdat AMD lijkt te impliceren dat het werkt op basis van al bestaande FSR3.1 implementaties zonder dat de game een update nodig heeft. Zo zou je meteen tientallen games hebben met FSR4. Maar RDNA3 heeft ook matrix hardware, vrij capabele zelfs. En FSR3.1 is er al een tijdje, net zoals RDNA3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Asus TUF Gaming en Prime 9070 videokaarten:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ggopvl8bwAA7Rkv?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:04:

Zeker omdat AMD lijkt te impliceren dat het werkt op basis van al bestaande FSR3.1 implementaties zonder dat de game een update nodig heeft. Zo zou je meteen tientallen games hebben met FSR4. Maar RDNA3 heeft ook matrix hardware, vrij capabele zelfs. En FSR3.1 is er al een tijdje, net zoals RDNA3.
Dat zijn natuurlijk de uhm 2nd gen AI accelerators!!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
XWB schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:48:
Blijkbaar vond AMD het dGPU nieuws niet boeiend genoeg voor de live stream 8)7

[...]

nieuws: AMD brengt Radeon RX 9070 en 9070 XT in eerste kwartaal uit, later oo...

Line-up positionering volgens AMD:

[Afbeelding]
Eigenaardig dat ze de 7900XTX lichtjes onder de 4080 plaatsen want qua raster zijn die toch eerder gelijk. RT mee in rekening gebracht?
Dennism schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:53:
Ergens snap ik het ook niet, je bent voor Nvidia en kan dus wat wind uit de zeilen halen daar door nu je midrange aan te kondigen die de markt zo hard nodig heeft, terwijl je weet dat Nvidia toch eerst met de duurdere kaarten komt.

En dan geef je het initiatief weer zo uit handen.
Ik denk dat ze dat intiatief niet willen omdat ze bang zijn om een product aan te kondigen met een prijs hoger dan die van Nvidia's equivalent. Dan hebben ze helemaal niets om mee te concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
napata schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:11:

Ik denk dat ze dat intiatief niet willen omdat ze bang zijn om een product aan te kondigen met een prijs hoger dan die van Nvidia's equivalent. Dan hebben ze helemaal niets om mee te concurreren.
Maar met zo'n houding gaat een marketshare play nooit werken imho, dan moet je lef tonen, risico nemen en er imho vol voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Dennism schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:20:
[...]

Maar met zo'n houding gaat een marketshare play nooit werken imho, dan moet je lef tonen, risico nemen en er imho vol voor gaan.
Als ze Nvidia zwaar gaan undercutten op de prijs is dat voor de consument wel leuk.
Ik vind het prima dat ze het zo doen... als het maar geen teleurstelling blijkt zodra de prijzen van Nvidia & Amd op tafel liggen.
Om die teleurstelling te voorkomen ga ik er maar even vanuit dat ik een 9070 XT straks te duur vind (7900XT of duurder prijzen).
Want je leest overal dat Nvidia de prijzen fors omhoog gaat doen.
Ik denk niet dat AMD daar echt extreem onder gaat zitten.
Wat natuurlijk wel leuk zou zijn.

Ik las eerder op Videocardz dat er al velen dachten dat AMD eerst wilt kijken waar Nvidia (prestaties + prijs) mee komt.

Overigens had ik ook wel wat meer details en info over de 9070 verwacht/daar op gehoopt tijdens CES.
In dit geval: AMD never misses an opportunity to miss an opportunity of zoiets :P

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Als ze Nvidia zwaar gaan undercutten op de prijs is dat voor de consument wel leuk.
Ik vind het prima dat ze het zo doen... als het maar geen teleurstelling blijkt zodra de prijzen van Nvidia & Amd op tafel liggen.
Dat wel, maar dat had je dan imho nu moeten doen, je weet dat Nvidia vaak pas maanden later komt met kaarten in het midden segment, waarom daar dan op wachten. In plaats van nu weer een halve aankondiging zonder enige echte inhoud en een later in Q1 boodschap. Nu lijkt het meer op een 'laten we Nvidia weer volgen play'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:51
DaniëlWW2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:04:
AMD heeft zo te zien een AMD gedaan.
Advanced Marketing Disasters strikes again. :z

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt er in mijn ogen op dat AMD eindelijk het speelveld gelijk wil maken met Nvidia op features waar ze al jaren op achter lopen. Hardware upscaling, verbeterde encoder en laten we vooral AI niet vergeten. Fijn dat ze eindelijk een fatsoenlijke encoder aan boord krijgen.
Opzich geen verkeerde ontwikkeling verder, maar wel heel magere presentatie hoor. Schijnbaar hebben ze niet de kunde in huis om ook een sneller te worden in dezelfde adem.

Voor de prijsbewuste consument zal het genoeg zijn, maar laten we eerlijk zijn. Hoe vaak verkoopt een ok product beter dan het winnende team?
Maar uh, ze kunnen maar beter een verdomd goede reden geven waarom FSR4 niet zou werken op RDNA3. }:|
Omdat het toch nodig lijkt te zijn om specifieke hardware in te bakken die de huidige RDNA kaarten niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 17-09 22:46
Houdt FSR3 FG integratie in de engine niet in dat er bepaalde motion vectors meegegeven worden die een significante invloed hebben op de kwaliteit van het resultaat? Dat zou kunnen verklaren waarom énkel games die reeds FSR3 integratie hebben ook meteen FSR4 ondersteunen.

Daarnaast is de HW-vereiste dan weer omdat er bepaalde rekenoperaties uitgevoerd zullen worden die tot dusver bij nvidia/intel wél aparte acceleratie hadden.

Een combinatie van technische aspecten die ervoor moet zorgen dat FSR4 technisch gewoon op gelijke voet staat met de concurrentie. Voor al de rest er dan nog steeds een fallback via FSR3 dat op de "oude" wijze werkt. Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
XWB schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:09:
Asus TUF Gaming en Prime 9070 videokaarten:

[Twitter]

[Afbeelding]
Met standaard pcm ipv koelpasta deze generatie.
Van die ellende zijn we dan af.
Als ik een 9070 XT koop dan wordt het weer een Asus TUF.
Die Asus kaarten hebben 3x 8 pin maarliefst, veel voor een midrange kaart.

Iets anders wat ik opvallend vond is dat MSI (volgens de frontpage) gestopt is met AMD kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:17:
[...]

Met standaard pcm ipv koelpasta deze generatie.
Van die ellende zijn we dan af.
Als ik een 9070 XT koop dan wordt het weer een Asus TUF.
Die Asus kaarten hebben 3x 8 pin maarliefst, veel voor een midrange kaart.

Iets anders wat ik opvallend vond is dat MSI (volgens de frontpage) gestopt is met AMD kaarten.
Pcm is het beste nieuws tot nu toe, hopelijk krijgt iedere Amd en Nvidia kaart dat voortaan. Met het huidige verbruik/temperaturen gewoon niet meer dan logisch. Maar kuddo's to Asus iig.

MSI ga ik niet missen, mogen van mij de gehele hardware markt verlaten maar denk dat ik daarin een van de weinige ben. Ik heb vooral op langere termijn de kwaliteit nooit top gevonden. Wellicht is het tegenwoordig veel beter maar ik waag me er niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
We gaan het zien binnen een maand of 3 als het goed is. Prestaties zullen best wel ok zijn. Nieuwe encoder was wel een beetje nodig dus dat is fijn. Alles zal afhangen van de prijs/prestatie tegenover het groene kamp.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
meljor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:56:
[...]

Pcm is het beste nieuws tot nu toe, hopelijk krijgt iedere Amd en Nvidia kaart dat voortaan. Met het huidige verbruik/temperaturen gewoon niet meer dan logisch. Maar kuddo's to Asus iig.

MSI ga ik niet missen, mogen van mij de gehele hardware markt verlaten maar denk dat ik daarin een van de weinige ben. Ik heb vooral op langere termijn de kwaliteit nooit top gevonden. Wellicht is het tegenwoordig veel beter maar ik waag me er niet meer aan.
Het is stil in dit topic.
Je kan een ... (videokaart) horen vallen.
Ik ben benieuwd wanneer we prijs en prestaties van de 9000 series horen.

Het is altijd overal wel wat.
Asus kaarten hebben vaak coilwhine en net als de rest koelpasta issues.
Gigabyte heeft heel lang slechte fans (lagers) gebruikt en shroud (vibratie e.d .) Issues.
En nog wat slechtere koelpasta dan Asus.
Keer op keer reviseer ik Gigabyte kaarten met uitgeharde troep.
Bovenstaande hebben wel 3 jaar garantie.
Xfx, Powercolor en Sapphire maken super mooie kaarten maar ik haak eerder af bij 2 jaar garantie.

Overigens hoop ik bij Asus nooit meer garantie te hoeven claimen.
Afijn ik koop ze bij goede webshops die het dan mogen realiseren.
Want dat vind ik bij Asus niet al te best geregeld.
Vanuit eigen ervaring met R9 290 kaarten en van wat ik gelezen heb.
Hun Strix 5700 XT was overigens ook een faal.

Mijn laatste MSI kaart was een RX480 8gb gaming.
Die heb ik nog steeds.
Onverwoestbaar en stil.
De fans draaien nog als nieuw.

Het laatste wat mij vooral bij blijft van MSI was het scalping debacle.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-01-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:30
Gigabyte geeft zelfs vier jaar garantie als je online registreert.

Los daarvan, ik ben benieuwd wat deze kaarten echt te bieden hebben. Minimaal 4070ti super prestaties en ik spring aan boord, want 900 euro voor een 5070ti vind ik nogal veel... Maar we weten nog altijd niks meer.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Wordt nu tijd voor de eerste bench leaks van beide partijen (zonder upscaling etc. Gewoon raw power).

Aangezien kaarten gereed zijn en inmiddels ook voorzien (worden) van bios verwacht ik van de week al wel wat bruikbare info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb een stuk minder interesse in AMD nu ze hebben aangekondigd dat ze geen kaarten meer gaan maken voor het hogere segment. nVidia heeft inmiddels ook een steeds betere linux driver, dus de kans is groot dat ik een 5080 ga kopen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Ik heb net eens wat videos bekeken over de aankomende AMD releases. Ik draag AMD een warmt hart toe, maar ik denk dat ik toch even blijf hangen bij mijn 7900xtx....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:30
Verwachte launch ook pas in maart... Klopt dat? Das ook niet echt ideaal gezien de Nvidia timeline.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Tricolores schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:31:
Verwachte launch ook pas in maart... Klopt dat? Das ook niet echt ideaal gezien de Nvidia timeline.
Als dan al alle benchmarks bekend zijn, kan AMD natuurlijk wel hun eigen GPU’s perfect plaatsen qua performance en €€€ tov nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Galaxis schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:30:
Ik heb net eens wat videos bekeken over de aankomende AMD releases. Ik draag AMD een warmt hart toe, maar ik denk dat ik toch even blijf hangen bij mijn 7900xtx....
En je zou gek zijn als je dat niet doet. :P
De verwachting van Navi 48 (RX9070 series, oh wat haat ik die benaming nu al) is hooguit RX7900XTX prestaties met een lager TDP en betere RT. Iedereen met een Navi 31 GPU zou dit waarschijnlijk moeten overslaan. In de regel zie ik toch niet waarom je elke generatie een nieuwe videokaart zou moeten kopen. Persoonlijk kijk ik niet eens als ik niet echt 50% sneller kan krijgen, en met de prijzen tegenwoordig, heb ik liever nog veel meer.

ASUS lijkt ook te erkennen dat hun thermal paste bagger is. Ze gaan nu thermal pads gebruiken voor GPU contact. Daarnaast bevestigen ze ook dat de RX9070, ook 16GB aan VRAM krijgt.

https://videocardz.com/ne...gpus-confirms-16gb-memory

Pagina: 1 ... 96 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.