Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

GN heeft de laatste tijd interessante video's gepost over de graphics pipeline en hoe dit allemaal werkt.
Mooi om te zien dat ook de de tools om de prestaties te meten nog steeds verfijnd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J9_LUPaXnJY02nUOc35fQcO5Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuhsuqXAwm5isLqfyvwQEaN4.png?f=fotoalbum_large

We've been trying to add depth to GPU and CPU reviews for a long time now, and last year, Tom Petersen of Intel joined to discuss advancements to PresentMon (an open source tool) that added GPU Busy. We've shown that metric in a few game benchmarks now, but it was missing one more critical piece. That piece gets introduced today: Tom's team has added Simulation Time Error/Animation Error and GPU Wait to the PresentMon 2.0 testing tools, both of which will be useful for reviewers and end users alike to better evaluate where in a pipeline the game framerate is getting held up. Not only is it useful for FPS benchmarking, where we already have used PresentMon for 10+ years, but now for animation error and true stutter representations.

"Frametimes" are also being redefined as measured to be more precise. In most instances, the new output will be similar to the old, but there are some key areas that frametimes will now be more precise when representing gaming performance. PresentMon has a user interface for those who are interested in learning how to benchmark their own GPUs and CPUs like GamersNexus, and the PresentMon 2.0 beta will soon go public. The entire tool is open source. Intel is also introducing Click-to-Photon latency and LMT (the Latency Measurement Tool), bringing latency back into the discussion.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 19-03-2024 08:46 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De volgende over hoe drivers werken, is nog veel interessanter. :)
Eindelijk eens wat toelichting hoe het nu werkt. Had graag nog meer details gehoord over de vertaalslag tussen de API (DirectX of Vulkan) en de lagen in de driver, maar ik vermoed dat dit bedrijfsgeheimen zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tom is zo veel beter op z'n plek bij Intel. Bij Nvidia waren z'n praatjes altijd vol gelul, omdat hij daar instructies van de marketing afdeling kreeg. Maar nu mag hij gewoon zichzelf zijn en enthousiast zijn over de dingen die ze maken en eerlijk is eerlijk: waar Intel op CPU gebied nu bijna zit waar AMD 10 jaar geleden zat, komt het potentieel van Arc steeds beter uit de verf. Hun werk aan Perfmon is fantastisch en ik kijk eerlijk gezegd behoorlijk uit naar Battlemage.

AMD heeft iemand als hem nodig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat was zo te zien ook maar een dubbeltje op z'n kant, want aan het begin mocht hij nergens aanschuiven zonder dat Ryan Shrout erbij zat. Ryan is typisch een voorbeeld van een oneerlijke marketing man. Gelukkig was Intel zo slim om in te zien dat de positieve reactie op Tom iets was om gebruik van te maken en dat hij ook geen foute dingen zei. Maar dit werkt ook alleen maar omdat ze met hem een verhaal hebben omarmt dat in elk geval resulteert in positieve PR: "Wij doen hard ons best om een goed product te maken vanuit de underdogpositie en doen ook dingen die anderen niet doen, voor jullie."

Maar PR is niet hetzelfde als een marketingstrategie. Dat mis ik bij Intel. De elementaire vragen bij marketing zijn:
- Voor wie biedt ons product een meerwaarde boven de alternatieven (de concurrentie of niks kopen)?
- Hoe maken we dit duidelijk aan die mensen?

Hun werk aan Perfmon is typisch iets dat goede PR is, maar feitelijk niks bijdraagt aan hun marketingverhaal. Waarom zou je een Intel GPU kopen omdat ze Perfmon hebben gemaakt? Het is iets dat ze wel als middel zouden kunnen gebruiken om de aandacht te krijgen en vervolgens dat gebruiken om hun marketingverhaal naar binnen te fietsen.

Maar bij Intel zie je heel erg dat ze niet durven te kiezen om hun product echt te marketen als bijvoorbeeld een tweede kaart voor streamers, of als een goedkope 16 GB kaart, of als een heel goedkoop kaartje voor een kinder-PC en dergelijke. Het doel lijkt vooral om een zo breed mogelijke groep aan te spreken, maar daardoor spreek je vaak niemand aan.

Bij AMD zie ik een extreme passiviteit, waarbij ze vrijwel alleen maar bezig zijn met het kopiëren van Nvidia. Terwijl ze meer sterke punten hebben dan Intel, maar daar nauwelijks wat mee doen. Focus de marketing op de extra VRAM. Focus op de mogelijkheden tot eenvoudig undervolten en overklokken met Adrenaline. Toon tijdens een presentatie voor een meer techie publiek gewoon eens wat voor drama Afterburner is om een overklok/undervolt mee te doen versus Adrenaline.

In plaats daarvan bestaat een groot deel van de marketing van AMD uit: wat Nvidia al had, hebben wij nu ook, maar dan wat slechter. Het eindresultaat is dat je dan alleen mensen kan verleiden met een lagere prijs, maar zelfs dat gebruiken ze niet in hun marketing.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 11:49
Ludewig schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:48:
Maar PR is niet hetzelfde als een marketingstrategie. Dat mis ik bij Intel. De elementaire vragen bij marketing zijn:
- Voor wie biedt ons product een meerwaarde boven de alternatieven (de concurrentie of niks kopen)?
Als ik m'n marketingkennis uit m'n studieboeken oplepel (want ik heb nog nooit in marketing daadwerkelijk gewerkt ofzo): de vraag daar voorafgaand zou moeten zijn "Voor wie willen we een product maken?" en daarna "wat voor product willen zij hebben?". Ja goed en dan nog een boel vragen over of we iets kunnen maken wat meerwaarde heeft tov concurrentie enzo natuurlijk.
Maar goed, de antwoorden op deze vragen zijn ook al de antwoorden op jouw vragen. Maar idealiter stel je die vragen dus al vóórdat je je product gaat maken. Het is een beetje lullig als je antwoord op jouw vragen, op het moment dat je product al klaar is, zoiets is als "Voor niemand" ;).
Bij AMD zie ik een extreme passiviteit, waarbij ze vrijwel alleen maar bezig zijn met het kopiëren van Nvidia. Terwijl ze meer sterke punten hebben dan Intel, maar daar nauwelijks wat mee doen. Focus de marketing op de extra VRAM. Focus op de mogelijkheden tot eenvoudig undervolten en overklokken met Adrenaline. Toon tijdens een presentatie voor een meer techie publiek gewoon eens wat voor drama Afterburner is om een overklok/undervolt mee te doen versus Adrenaline.
Je hoopt dat ze dit dus inderdaad al eerder hebben bedacht. In alle eerlijkheid, ze hebben daar een leger aan marketeers rondlopen die allemaal veel meer kennis en ervaring hebben dan ik. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit soort dingen niet bedenken op het moment dat ze een product gaan ontwikkelen.
Ik zou eerder denken dat als zij hun producten anders presenteren dan dat jij dat zou willen, dat zij gewoon een ander publiek voor ogen hebben dan dat jij dat hebt? Of dat zij denken dat hun publiek andere behoeftes e.d. heeft dan dat jij dat voor ogen hebt? Maar misschien bedoel je dit ook precies hoor.

Ik heb echt geen flauw idee van alle communicatie van AMD, ik volg deze markt totaal niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@fruitbakje

Ja, uiteraard wil je ook een product maken dat specifieke groepen graag willen hebben. Maar als het eenmaal (bijna) af is, is er niks meer aan aan te doen behalve het op juiste manier aan de man te brengen. Daar doet AMD en Intel al heel veel fout.

Niet dat Nvidia perfect is, maar ze hebben tenminste een consistent verhaal.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
Werelds schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:37:
Tom is zo veel beter op z'n plek bij Intel. Bij Nvidia waren z'n praatjes altijd vol gelul, omdat hij daar instructies van de marketing afdeling kreeg. Maar nu mag hij gewoon zichzelf zijn en enthousiast zijn over de dingen die ze maken en eerlijk is eerlijk: waar Intel op CPU gebied nu bijna zit waar AMD 10 jaar geleden zat, komt het potentieel van Arc steeds beter uit de verf. Hun werk aan Perfmon is fantastisch en ik kijk eerlijk gezegd behoorlijk uit naar Battlemage.

AMD heeft iemand als hem nodig :p
Helemaal mij eens, ik heb mijn mening over hem 180 graden gedraaid. Zijn interviews toen hij bij Nvidia zat waren echt.... ik kon hem niet uitstaan. Wat hij nu doet is echt, ipv een neppe Nvidia praatbak; alsof je een heel ander persoon ziet.

Was niet de enige die het was opgevallen dus, ik zat het mijzelf dit weekend nog af te vragen waarom ik zijn discussies nu ineens wel leuk vind en toen hij bij Nvidia zat ik hem een creep vond :+ .

Inderdaad, AMD heeft iemand zoals hij echt nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Ludewig schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:48:
Dat was zo te zien ook maar een dubbeltje op z'n kant, want aan het begin mocht hij nergens aanschuiven zonder dat Ryan Shrout erbij zat. Ryan is typisch een voorbeeld van een oneerlijke marketing man. Gelukkig was Intel zo slim om in te zien dat de positieve reactie op Tom iets was om gebruik van te maken en dat hij ook geen foute dingen zei. Maar dit werkt ook alleen maar omdat ze met hem een verhaal hebben omarmt dat in elk geval resulteert in positieve PR: "Wij doen hard ons best om een goed product te maken vanuit de underdogpositie en doen ook dingen die anderen niet doen, voor jullie."

Hun werk aan Perfmon is typisch iets dat goede PR is, maar feitelijk niks bijdraagt aan hun marketingverhaal. Waarom zou je een Intel GPU kopen omdat ze Perfmon hebben gemaakt? Het is iets dat ze wel als middel zouden kunnen gebruiken om de aandacht te krijgen en vervolgens dat gebruiken om hun marketingverhaal naar binnen te fietsen.

Maar bij Intel zie je heel erg dat ze niet durven te kiezen om hun product echt te marketen als bijvoorbeeld een tweede kaart voor streamers, of als een goedkope 16 GB kaart, of als een heel goedkoop kaartje voor een kinder-PC en dergelijke. Het doel lijkt vooral om een zo breed mogelijke groep aan te spreken, maar daardoor spreek je vaak niemand aan.

In plaats daarvan bestaat een groot deel van de marketing van AMD uit: wat Nvidia al had, hebben wij nu ook, maar dan wat slechter. Het eindresultaat is dat je dan alleen mensen kan verleiden met een lagere prijs, maar zelfs dat gebruiken ze niet in hun marketing.
AMD loopt altijd achter de feiten aan; ze hebben niet door dat bijvoorbeeld Blender groot aan het worden is (al enkele jaren).
Dan krijg je weer typische dingen zoals:

Eindelijk gpu accelerated denoisers; die goed werken op Nvidia, Intel en de M1 maar natuurlijk weer niet bij AMD. Hetzelfde met het renderen middels cycles, het was bij AMD jaren een gezeik om dat werkend te krijgen.
Nvidia had dan wel alles closed source, maar alle nieuwe gpu gerelateerde dingen werken bij hun altijd als eerste doordat ze gewoon goede software hebben en er daardoor ook eerst voor hun wordt ontwikkeld.

AMD loopt constant achter de feiten aan bij gpus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
AMD heeft FSR 3.1 aangekondigd tijdens de conferentie van Nvidia en daarbij twee heel interessante zaken:

1. Het ontkoppelen van frame interpolation en upscaling. Daardoor kun je in elk geval in theorie FSR 3 gebruiken samen met DLSS 2 of XeSS. Met name interessant voor Ampere & Turing eigenaren.

2. Het gebruik van een generieke API voor FSR, waardoor games niet meer aangepast hoeven te worden om een nieuwe versie van FSR te gebruiken. Dit heeft twee voordelen:
- Ontwikkelaars kunnen de FSR versie veel makkelijker upgraden. Hopelijk zorgt dit ervoor dat we vaker/sneller updates krijgen naar een nieuwe versie
- Wellicht kunnen gamers zelf de FSR-versie upgraden, net zoals dat bij DLSS al vaak kan (als het spel geen anti-cheat heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:08:
1. Het ontkoppelen van frame interpolation en upscaling. Daardoor kun je in elk geval in theorie FSR 3 gebruiken samen met DLSS 2 of XeSS. Met name interessant voor Ampere & Turing eigenaren.
Vooral fijn dat het nu "officiëel" en zonder mods kan.

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:40:
[...]

Helemaal mij eens, ik heb mijn mening over hem 180 graden gedraaid. Zijn interviews toen hij bij Nvidia zat waren echt.... ik kon hem niet uitstaan. Wat hij nu doet is echt, ipv een neppe Nvidia praatbak; alsof je een heel ander persoon ziet.

Was niet de enige die het was opgevallen dus, ik zat het mijzelf dit weekend nog af te vragen waarom ik zijn discussies nu ineens wel leuk vind en toen hij bij Nvidia zat ik hem een creep vond :+ .

Inderdaad, AMD heeft iemand zoals hij echt nodig!
Bij Nvidia was hij afgrijselijk. Zo veel marketing bullshit.

[ Voor 49% gewijzigd door Werelds op 21-03-2024 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Microsoft DirectSR Runtime Based on AMD FSR 2.2

Microsoft revealed that its DirectSR (Direct Super Resolution) API, which seeks to standardize super resolution-based performance enhancement technologies in games, is essentially based on AMD FSR 2.2, a Microsoft Dev Manager speaking at GDC has revealed. AMD has opened the code of FSR 2.2 on GPUOpen, which gives the technology greater visibility across the game developer space. This, coupled with the fact that FSR is entirely shader-based, and doesn't use exotic technologies such as AI, may have driven Microsoft use FSR 2.2 as the base for DirectSR. Any GPU capable of Shader Model 6.2 is capable of running FSR 2.2, and by extension, run DirectSR. The DirectSR standardized upscaling API should be as easy to implement for game developers, as AMD FSR, as the AMD upscaler works on fewer input parameters than the competing DLSS technology.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Beetje een crosspost met het RDNA3 ervaringentopic, maar AMD heeft de RX7900GRE unlocked. Het lijkt er ook op, dat er standaard al 20bps GDDR6 chips op zaten, tenminste op bepaalde modellen. En mensen lijken er zo 10% of meer erbij te clocken over stock. Opeens zit je dan tussen de RTX4070S en RTX4070Ti Super. Nota bene lijkt hogere resolutie, de winst alleen maar te vergroten. Op 4K kijk je potentieel al naar een RTX4070Ti Super match.

https://www.techpowerup.c...900-gre-hellhound/41.html

En voor de prijs die een RX7900GRE kost, krijg je zo een behoorlijk capabele videokaart.
Uiteraard denk ik nu ook weer, AMD waar zijn jullie mee bezig zeg? Het is een 80CU N31 chip op een N32 package. Waarom was deze ooit zo kunstmatig begrenst? En waarom was dit niet gewoon de RX7800? Deze hele generatie is gewoon een gigantische exercitie in zelf sabotage.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:11
@DaniëlWW2 Als je ziet dat AMD desondanks marktaandeel terugpakt, denk ik dat je daar je antwoord hebt. Voor degenen die de markt nauw volgen is het natuurlijk frustrerend dergelijke keuzes gemaakt te zien worden. Het liefst had ik het ook zo gezien:
7900 XTX -> 7900 XT
7900 XT -> 7800 XT
7900 GRE -> 7800
7800 XT -> 7700 XT
Etc.

Uiteraard alles met navenante prijzen. De vraag is of AMD daarmee een RX 480 / RX 6800 XT situatie voor zichzelf zou hebben gecreëerd qua productiecapaciteiten? Als de productiecapaciteit de limiterende factor is valt er qua marktaandeel sowieso niks te winnen, maar je verliest wel flink marge door de lagere prijzen.

Zeker nu we dus in feite zo'n 5 jaar lang geconditioneerd zijn met sterk verhoogde prijzen, weet ik niet of dit werkelijk zelf-sabotage te noemen is, of juist een strategisch sterke zet.

Die 7900 GRE wordt zo in ieder geval wel wat interessanter. Zeker ten opzichte van de 7800 XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Cid Highwind Ik denk eigenlijk eerder dat AMD marktaandeel terug aan het winnen is, omdat het Nvidia niet veel meer kan schelen. Vrijwel niks in Nvidia hun RTX40 lijn is erg aantrekkelijk te noemen. Maar toch nog steeds ruim 80% marktaandeel voor de prijzen die Nvidia vraagt. Het grote geld zit voor Nvidia, inmiddels in AI, Gaming is secondair geworden.

Ondertussen strompelt AMD er voor gaming maar een beetje achteraan en schiet zichzelf dan ook nog steeds in de voet. Ergens denk ik dat AMD eigenlijk ook helemaal niet wil. Ik vermoed dat je liever hun wafers alloceren voor CPU's en Radeon nauwelijks capaciteit heeft. Maar alsnog heb ik ze deze generatie, zoveel fouten zien maken. Alles van namen tot misleidende benchmarks voor de RX7900 series, waar is FSR3, opeens AFMF in een ontwikkeldriver zonder dit fatsoenlijk aan te kondigen of uit te leggen hoe het werkt, het Antilag+ fiasco en nu de RX7900GRE ontgrendelen. Ze zijn deze generatie echt aan het prutsen, meer dan normaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:00
DaniëlWW2 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:36:
@Cid Highwind Ze zijn deze generatie echt aan het prutsen, meer dan normaal...
Als je maar iets lang genoeg doet, wordt je er steeds beter in. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Cid Highwind

AMD dacht ook tot de dag van de release nog dat ze 3+ Ghz zouden halen met de 7000-serie. De vraag is of ze de kaarten zo in de markt hadden gezet als ze vanaf het begin hadden geweten wat de echte prestaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ludewig schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:49:
@Cid Highwind

AMD dacht ook tot de dag van de release nog dat ze 3+ Ghz zouden halen met de 7000-serie. De vraag is of ze de kaarten zo in de markt hadden gezet als ze vanaf het begin hadden geweten wat de echte prestaties zijn.
Dat was wel echt een hoop wishful thinking, op het naïeve af lijkt mij. Niet dat ik ze geheel onkundig inschat, maar we weten toch wel sinds de Pentium dagen dat concurreren op kloksnelheid een risicovol vak is omdat, zelfs als ze wel aardig willen schalen, ze altijd met een trade-off komen in de vorm van een buitensporig verbruik.

Daar vermoed ik eerder dat de marketing afdeling gewoon compleet genegeerd heeft wat technici voor mogelijk hebben gehouden. Onder het mom van we moeten buzz genereren dus dan maar zo, mocht engineering er niet uitkomen is het later zorg.

Helaas moet je, zelfs wanneer je AMD een warm hart toedraagt, vaststellen dat dit natuurlijk al veel te vaak is gebeurd. Met als gevolg dat alles wat men over de 8000 serie naar buiten brengt ook in twijfel getrokken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Cid Highwind

Het verbruik is primair afhankelijk van de voltages. We zien steeds dat wanneer mensen een stevige undervolt op hun kaart gooien, ze gigantische efficiëntieverbeteringen kunnen halen, ook bij een hoge klok. Dus zolang ze die 3+ Ghz zouden halen met een vrij laag voltage zou het prima zijn.

En ik denk dat wel erg meespeelt dat het AMD (en Intel) heel veel moeite kost om de drivers op tijd af te krijgen (lees: die zijn nog lang niet af wanneer de hardware al klaar is). Dus dan moeten ze wel gokken hoe goed de kaart gaat presteren. Nvidia lijkt de driver veel sneller af te hebben.

En sowieso heeft Nvidia het makkelijker omdat ze zo'n voorsprong hebben. De 4090 is bijvoorbeeld bij lange na niet de volledige chip, dus als de prestaties hoger zijn dan verwacht hakken ze er wat CU's af en als het tegenvalt, dan hakken ze er wat minder af. Voor AMD en Intel is het lastiger omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om stevig te snijden in de chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:30
Ludewig schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:57:
@Cid Highwind

Het verbruik is primair afhankelijk van de voltages. We zien steeds dat wanneer mensen een stevige undervolt op hun kaart gooien, ze gigantische efficiëntieverbeteringen kunnen halen, ook bij een hoge klok. Dus zolang ze die 3+ Ghz zouden halen met een vrij laag voltage zou het prima zijn.
Maar dat zal een AMD ook weten, die zullen niet voor niets het voltage / v/f curve hanteren dat ze doen. Dat zullen ze ergens bepaald hebben dat dit is wat ze nodig hebben qua veilige marge om de ondergrens qua yield te halen die ze willen kunnen verkopen bij een bepaalde set specificaties.

Kopers kunnen dan inderdaad het goede kwaliteit silicon undervolten en flinke winsten boeken ten aanzien van verbruik bij relatief klein performance verlies, of soms zelfs performance winst. Maar er zullen ook kaarten in omloop moeten zijn die dat simpelweg niet lukt, anders schopt AMD zichzelf wel heel hard voor de schenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD zou zichzelf nooit in de schenen schoppen. O-)
Maar ik vermoed al langer dat AMD vrij losse bins moet hanteren omdat ze zoveel minder GPU's produceren en verkopen en veel minder SKU's hebben. Nvidia heeft veel meer oplage en mogelijkheden met veel meer SKU's en die lijken hun chips ook beter te binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 12-10 13:31

SG

SG surft naar info hardewaren

Ludewig schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:57:
@Cid Highwind

En ik denk dat wel erg meespeelt dat het AMD (en Intel) heel veel moeite kost om de drivers op tijd af te krijgen (lees: die zijn nog lang niet af wanneer de hardware al klaar is). Dus dan moeten ze wel gokken hoe goed de kaart gaat presteren. Nvidia lijkt de driver veel sneller af te hebben.

En sowieso heeft Nvidia het makkelijker omdat ze zo'n voorsprong hebben. De 4090 is bijvoorbeeld bij lange na niet de volledige chip, dus als de prestaties hoger zijn dan verwacht hakken ze er wat CU's af en als het tegenvalt, dan hakken ze er wat minder af. Voor AMD en Intel is het lastiger omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om stevig te snijden in de chips.
Het verbruik is ook afhankelijk die size en klok en procede.
Daar komt bij productie kosten.
Nvidia dure top procede en big chip en hoge kloks en hoge tdp.
AMD goedkopere procede lagere kloks minder transistor density lagere kloks.
Om dezelfde performance te behalen grotere chips hogere kloks wat niet haalbaar is ver buiten de ideale curve. Maar goedkoper dus het kan makkelijk tier lager gepositioneerd worden. Maar nadeel als mobiel gaat. Lagere procede heb grotere lager geklokte chip nodig.
Dat nvidia duurder is, is ook gevolg van keuze bigchip op top procede.
Naast dat je real estate die space kan verschuiven naar RT Tensor hardware en toch met voldoende raw performance wat AMD alleen kan halen als ze inleveren op RT en AI performance.
En dit is gevolg van ex ATI radeon afdeling dat in donkere dagen in coma toestand gehouden is om CPU ruimte te geven om geneog reserves tegen faillisement te geven voor comback poging met sleutel rol TSMC . Dat draai je niet even terug. NVida heeft zich sterk verankerd in de markt.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SG schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:21:
Nvidia dure top procede en big chip en hoge kloks en hoge tdp.
AMD goedkopere procede lagere kloks minder transistor density lagere kloks.
Nee.

Beide zijn TSMC's N5. Het productie proces dat Nvidia gebruikt, 4N, is een variant van N5 - niet van N4. Wat er precies anders aan die variant is geven ze uiteraard niet vrij, maar dat gaat geheel niet vergelijkbaar zijn met N4. Het zal iets zijn waarbij Nvidia op een iets lagere dichtheid zit dan TSMC standaard doet, andere materialen, iets van die aard. Dat is wat 12FFN was: 12FF maar dan zonder de dichtheid verbetering - geen verbetering van 12FF, juist een afzwakking daarvan.

AMD's dichtheid is ook helemaal niet lager. Als je de MCD's mee telt (N6) wel ja, dan kom je uit op zo rond de 110 MTr/mm² tegenover Nvidia's 120-125. Maar die MCD's zitten zoals gezegd op N6 en halen zelf slechts zo'n 55 MTr/mm². De GCD daarentegen zit op een absurde 150 MTr/mm². Als AMD een monolitische chip had gemaakt op N5 waren ze waarschijnlijk, zoals altijd, net iets boven Nvidia uit gekomen op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Wellicht een beetje offtopic, maar Ollama draait nu ook op een aantal AMD gpu's (not niet allemaal natuurlijk) en ik kan je zeggen dat het bloedsnel is :D.
Ik vond dat mijn 7950x de 7b modellen al erg snel deed (net wat trager dan GPT3.5), de 17b modellen die ik heb getest kon hij met enige moeite draaien. Mijn 7900XTX is weer een factor 5-10 sneller.

Het leuke hiervan is dat je dit lokaal kan draaien met een GUI erbij en niet al je data hoeft weg te geven aan allerlei online varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Betekent de AI hype dat we nu minder activiteit gaan zien op het GPU front? Ik zie eigenlijk maar heel weinig nieuws als het gaat om nieuwe ontwikkelingen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ocf81 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:15:
Betekent de AI hype dat we nu minder activiteit gaan zien op het GPU front? Ik zie eigenlijk maar heel weinig nieuws als het gaat om nieuwe ontwikkelingen.
De grote lijnen van een moderne GPU architectuur, zouden inmiddels al zeker twee jaar voor release, vastgelegd worden. AI hype begon in eind 2022 en eind 2024 komt de volgende generatie. Die liggen denk ik aardig vast in hun architectuur. Vraag is denk ik meer, wat wordt uitgebracht en voor welke prijs.

AMD lijkt de hogere SKU's voor RDNA4, geannuleerd te hebben. Er gaan geruchten rond dat ze mikken op Navi 31 rasterisation prestaties voor beduidend minder geld en betere RT. Nvidia zal wel meer RT hebben, nieuwe DLSS etc. En natuurlijk een high end flagship voor een bijbehorende Nvidia prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Wat mij frustreert is dat nogal veel beloftes van de afgelopen jaren niet of nog niet veel voordeel geven. Zo zou DirectX 12 zorgen voor snellere games, maar daar zie je weinig van terug. Sowieso is het de vraag of DirectX niet eens vervangen zou moeten worden door iets moderns, maar een API als Vulkan is het ook nog net niet.

En RT is al zo lang een belofte, die eerder steeds lozer wordt, dan dat we erop vooruitgaan.

En de belofte van DirectStorage is dat de compressed textures direct vanuit de SSD het VRAM in gaan en vervolgens pas tijdens gebruik door de GPU worden uncompressed, door dedicated hardware. Daardoor zou de effectieve bandbreedte sterk moeten toenemen, maar in de praktijk zien we dat totaal nog niet.

Dus los van temporal upscaling hebben we de afgelopen jaren weinig meer gezien dan snellere GPU's....met stagnerende prijs/prestatie, dus dat is ook niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kuch ocf81 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144" en de daaropvolgende posts van mijn hand ca oktober 2020 omtrent compute en waar dat voor gebruikt kan worden.

[ Voor 108% gewijzigd door ocf81 op 23-04-2024 15:13 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:07
Ludewig schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:33:
Wat mij frustreert is dat nogal veel beloftes van de afgelopen jaren niet of nog niet veel voordeel geven. Zo zou DirectX 12 zorgen voor snellere games, maar daar zie je weinig van terug. Sowieso is het de vraag of DirectX niet eens vervangen zou moeten worden door iets moderns, maar een API als Vulkan is het ook nog net niet.
DirectX 12 is een compleet andere API dan DirectX 11 hoor en Vulkan en DirectX 12 zijn een beetje gelijk aan elkaar kwa feature set. Het probleem dat je de verandering van DirectX 11 naar 12 niet ziet is omdat de meeste game engines beide APIs moeten ondersteunen. Dat doen ze met een abstractielaag erboven waardoor ze niet echt de voordelen van DX12/Vulkan pakken. Om de voordelen goed te pakken moet je DX11/OpenGL droppen en vol voor DX12/Vulkan gaan en daarbij je hele engine herschrijven. Die spellen zijn er wel maar omdat ze geen optie hebben voor DX11/OpenGL zijn er geen benchmarks om het verschil te vergelijken. Voorbeelden zijn Doom Ethernal, Alan Wake 2 en Horizon Forbidden West.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bij Mindfactory gaat de RX7800XT echt opvallend goed het afgelopen kwartaal. Lijkt erop dat in ieder geval daar, de combinatie van de prijs en 16GB aan VRAM, zwaarder wegen dan Nvidia features. De RX7700XT wordt ook grotendeels genegeerd. Verder is het wel even geleden sinds een AMD GPU, zo goed verkocht. Maar ook de RX7900XT en RX7900XTX doen het daar eigenlijk verrassend goed door beter te verkopen dan de directe Nvidia tegenhangers. Totaal in het €500+ segment zijn er ook meer AMD dan Nvidia videokaarten verkocht.

Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc4/Mindfactory-Graphics-Card-Sales-Q1-2024.png
https://www.notebookcheck...from-NVIDIA.827581.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mindfactory is specifiek voor Duitsland waar AMD sowieso meer populair is dan gemiddeld en daarnaast hebben ze de vaak de beste prijzen voor AMD in Duitsland, maar niet voor Nvidia. Ik zou ze dus slechts gebruiken om de relatieve populariteit voor zelfbouwers te meten tussen AMD producten en tussen Nvidia production, maar niet onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:47:
Bij Mindfactory gaat de RX7800XT echt opvallend goed het afgelopen kwartaal. Lijkt erop dat in ieder geval daar, de combinatie van de prijs en 16GB aan VRAM, zwaarder wegen dan Nvidia features. De RX7700XT wordt ook grotendeels genegeerd. Verder is het wel even geleden sinds een AMD GPU, zo goed verkocht. Maar ook de RX7900XT en RX7900XTX doen het daar eigenlijk verrassend goed door beter te verkopen dan de directe Nvidia tegenhangers. Totaal in het €500+ segment zijn er ook meer AMD dan Nvidia videokaarten verkocht.

[Afbeelding]
https://www.notebookcheck...from-NVIDIA.827581.0.html
AMD had ook nog wat leuke deals lopen wat wellicht ook geholpen heeft.

Wat mij ook opvalt is dat de 6000 serie de 7000 serie nog altijd kannibaliseert. De 7700 XT heeft ook gewoon geen bestaansrecht naast de 6800, dus ik snap het wel. De grote vraag is vooral waarom AMD deze kaarten zo lang naast elkaar heeft laten lopen. Welk baat hebben ze hier zelf bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Cid Highwind

Zowel AMD als Nvidia heeft de productie zoveel mogelijk opgevoerd tijdens de miningboom, dus toen de vraag instortte, hadden ze teveel kaarten beschikbaar.

Beide hebben na de introductie van de nieuwe generatie nog veel voorraad van de vorige generatie moeten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Op een gegeven moment zou zich dit toch moeten wreken. In feite is de prijs voor 6800XT-prestaties in de afgelopen jaren nooit naar beneden gekomen. De 7800XT is nu een populaire kaart groftweg dezelfde prestaties voor dezelfde prijs biedt, met een lagere chip weliswaar. Het is dus tevens de enige 7000 serie chip die echt lekker loopt en waarschijnlijk ook enkel omdat de 6800XT een stuk eerder uit de handel was.

Voor alle langzamere modellen doet de 6000-evenknie het kennelijk beter. Dan vraag ik me af hoeveel van die 7000 chips er tzt op de plank blijven liggen wanneer de 8000 serie aan de deur staat te kloppen. Of zijn er indicaties dat de productie van de 7000 serie een stuk lager is gesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Cid Highwind schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:15:
[...]

Wat mij ook opvalt is dat de 6000 serie de 7000 serie nog altijd kannibaliseert. De 7700 XT heeft ook gewoon geen bestaansrecht naast de 6800, dus ik snap het wel. De grote vraag is vooral waarom AMD deze kaarten zo lang naast elkaar heeft laten lopen. Welk baat hebben ze hier zelf bij?
Tja, ik vraag me nog steeds af waarom N33 ooit uitgebracht is. Het is een betere GPU dan N23, maar voornamelijk vanwege RDNA3 features die langzaam beter gebruikt worden. Voor de rest is het verschil beperkt. En er was enorm veel N23 over toen N33 werd gelanceerd. In veel gevallen is N22, RX6700XT dus, gewoon beter, puur vanwege 12GB aan VRAM. De enige N33 die het overwegen waard kan zijn, is de RX7600XT 16GB. Daar heb je VRAM en RDNA3 hardware features.

Qua N21, tja ik denk dat net zoals N22 en N23, AMD nog overschotten heeft. Verder zijn die chips op het oude 7nm. Die wafers zullen een stuk goedkoper zijn geworden. Misschien maakt AMD ze nog steeds in beperkte oplage voor lagere segmenten, juist omdat N33 niet goed aansluit bij de markt en ze liever hun 5nm gebruiken voor Zen 4 dan N32. Het helpt hier ook dat Nvidia eigenlijk ook helemaal niks interessants heeft onder de €500.

De RX7700XT bestaat eigenlijk alleen maar om N32 chips die niet volledig functioneel zijn, alsnog te verkopen. Met hoe klein N32 eigenlijk is en hoe goed de yields van TSMC 5nm zouden zijn, werken vermoedelijk een ruime meerderheid van alle N32 chips gewoon volledig. Verder vermoed ik dat AMD soms ook defecten kan krijgen bij het assembleren van het MCM package. Ik zou niet verbaast zijn als er soms bridges tussen GCD en MCD stuk kunnen gaan. Dan zou je nog de GCD in theorie gedeeltelijk kunnen uitschakelen en verkopen als lagere SKU. Hetzelfde vermoed ik ook met de RX7900XT en XTX. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Ik vermoed dat het antwoord ligt in de zeer lucratieve laptop-markt, waar AMD in wil doorbreken en waar ze het niet zomaar kunnen maken om geen nieuwe laptop-GPU uit te brengenn. En voor laptops met hun lage beschikbare TDP is een kleine GPU het meest logisch en lijkt een lage VRAM-capaciteit minder erg te worden gevonden.

Sowieso bestaat een groot deel van de laptop-markt volgens mij uit consumenten met weinig verstand van zaken, die eerder eisen dat er iets nieuws in hun laptop zit, dan dat het ook echt beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:01
Cid Highwind schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:15:
[...]

Ik heb even naar de pricewatch gekeken, maar het is nu toch echt wel opgedroogd qua oude voorraden.
Vanaf RX6800 en hoger is er vrijwel niets meer leverbaar of tegen onredelijke prijzen.
Daaronder zijn nog slechts een paar modellen van de 6750XT tegen redelijk prijs verkrijgbaar.

De 7900XT(X) is in december 2022 op de markt verschenen, met de 7700XT volgend in januari/februari 2023.
De release van 7800XT was erg lang uitgesteld tot september 2023 en is dus pas 7 maanden op de markt (maar al sinds release een heet broodje dat over de toonbank gaat ;)).

De beschikbaarheid van de 6950XT & 6900XT is tijdens 2023 hard gekelderd (ik heb rond april 2023 nog een 6950XT MBA weten te bemachtigen tegen dump prijs).
Van de 6800(XT) was er veel keuze, maar daarom zal AMD ook wel gewacht hebben met de 7800XT.
Dat deze kaart meteen bij aanvang goed verkocht, geeft aan dat de timing en prijs gewoon goed was.

Een overlap van een jaar met drooglopende oude voorraden vind ik op zich niet gek.
Alleen de 7600 is een vreemde een in de bijt en prijst zichzelf nog altijd uit de markt (te duur, nagenoeg geen prestatieverbetering t.o.v. de 6600 en vult qua voorraad ook geen gat op).
Al om al vind ik het wel meevallen hoe AMD zich kannibaliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb dit een tijdje geleden wel eens aangestipt, maar hier lijkt toch enige bevestiging te zijn.
MSI lijkt te stoppen met Radeon videokaarten. MSI zelf zegt dat hun focus op RTX ligt en voor AMD hebben ze het over moederborden. Je zag het ook. Er zijn maar vier RX 7000 series modellen van MSI, RTX40 heeft er inmiddels blijkbaar 147...
https://videocardz.com/ne...-disappearing-from-stores

Volgens HWU is MSI helemaal gestopt met Radeon.

Tja, ik ben er niet rauwig om. MSI committeerde zich al jaren niet en als ze het wel deden, dan was het vaak ook niet goed. Recentelijk komen PC handhelds op en MSI is de enige die voor Intel ging. Natuurlijk is MSI lijkt handheld ook een mislukking te worden. GamersNexus ging er ook laatst aardig op los.

De markt voor gaming videokaarten wordt ook al jaren alleen maar kleiner. Dat er AIB's weg gingen vallen, zat er al aan te komen. En voor Radeon, tja MSI zou zo ongeveer de laatste keuze moeten zijn. Want Sapphire, Powercolor, XFX, ASRock, ASUS en Gigabyte zijn er ook al. Nu ben ik ook niet bepaald gecharmeerd van Gigabyte en ASUS, maar die eerste vier hebben allemaal hun plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Die gaming handheld met een Intel gpu van MSI vond ik ook een rare keuze. Je wil de gemiddelde gebruiker eigenlijk gewoon nog geen Arc gpu geven. Als de drivers over een jaar wel stabiel zijn dat ik het vrienden kan gaan aanraden; tot die tijd draai ik er zelf een om mee te testen maar meer ook niet.

MSI heeft volledige focus op Nvidia ik heb een random chip gepakt; maar MSI heeft 12 SKU's van de RTX 4070 Ti Super 8)7 8)7 .
Alleen Asus komt in de buurt met 11 SKU's; en de rest van de fabrikanten zitten tussen de 3-6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:11:
de rest van de fabrikanten zitten tussen de 3-6.
En dat is al te veel. Maak toch gewoon minder modellen zodat de consumenten makkelijker kunnen kiezen. Maar dan kun je ze ook minder makkelijk oplichten als er weinig chip voorraad is door de "OC" versies wél te leveren en de non-OC niet...:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als MSI toch al aan het afbouwen was, maakt het dan nog veel uit?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-10 20:02
XFX schijnt met een nieuwe 7900XTX te komen. Met Honeywell 7950 voor de chip :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2024/04/RX7900XTX-XFX-NIRVANA-3.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door NeverSettle op 29-04-2024 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

AMD to Redesign Ray Tracing Hardware on RDNA 4

MD's next generation RDNA 4 graphics architecture is expected to feature a completely new ray tracing engine, Kepler L2, a reliable source with GPU leaks, claims. Currently, AMD uses a component called Ray Accelerator, which performs the most compute-intensive portion of the ray intersection and testing pipeline, while AMD's approach to ray tracing on a hardware level still relies greatly on the shader engines. The company had debuted the ray accelerator with RDNA 2, its first architecture to meet DirectX 12 Ultimate specs, and improved the component with RDNA 3, by optimizing certain aspects of its ray testing, to bring about a 50% improvement in ray intersection performance over RDNA 2.

The way Kepler L2 puts it, RDNA 4 will feature a fundamentally transformed ray tracing hardware solution from the ones on RDNA 2 and RDNA 3. This could probably delegate more of the ray tracing workflow onto fixed-function hardware, unburdening the shader engines further. AMD is expected to debut RDNA 4 with its next line of discrete Radeon RX GPUs in the second half of 2024. Given the chatter about a power-packed event by AMD at Computex, with the company expected to unveil "Zen 5" CPU microarchitecture on both server and client processors; we might expect some talk on RDNA 4, too.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Inmiddels duiken de eerste aanwijzingen op dat met RDNA4, RT losgetrokken gaat worden van de shaders en naar dedicated hardware blokken gaat. Een vermoeden dat er al langer is.
https://videocardz.com/ne...tely-different-from-rdna3

En de zeer waarschijnlijk geannuleerde top RDNA4 chip zou over de 200 CU's zijn geweest. Iets dat vorig jaar ook al lekte. Dat MCM ontwerp met negen tiles, lijkt echt te zijn geweest. Het zou zeer duur zijn geworden, maar potentieel ook zo ongelofelijk snel.
https://videocardz.com/ne...ed-over-200-compute-units

edit: Natuurlijk een minuut te laat. :P

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-05-2024 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dit komt uit een analyse van de source code, waar de parameters voor RT flink zijn veranderd voor de komende generatie:

https://forums.anandtech....668/page-97#post-41202151

Overigens zijn de leak-sites de laatste tijd regelmatig de anand tech forums aan het quoten, vermoedelijk ook omdat hun normale leakers zoals Kopite en All the watts de laatste tijd niet zoveel zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

VESA Announces Updated DisplayHDR 1.2 Specification

The Video Electronics Standards Association (VESA ) today announced that it has published a major update to its widely adopted High-Performance Monitor and Display Compliance Test Specification (DisplayHDR), which launched the display industry's first fully open standard specifying high dynamic range (HDR) quality. The updated spec, DisplayHDR version 1.2, includes significantly tighter performance requirements, including for luminance, color gamut and bit depth, as well as several new test requirements for color accuracy, contrast ratio, black levels, and subtitle flicker, to address recent advances in display technology.

Companies can begin certifying products under the new DisplayHDR 1.2 spec today. In addition, VESA will continue to allow products to be certified under the previous DisplayHDR 1.1 spec through the end of May 2025 for monitors, and May 2026 for laptops, to allow for products already in development that have been designed to meet the previous spec. To date, more than 3000 display models have been certified to the DisplayHDR standard.

etc.

Paar keer op klikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KyqN-_243D0MzjaMdXZECBkOAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Naz4Q7UJZFGN3AgXFiCTv9Om.jpg?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 12-10 13:31

SG

SG surft naar info hardewaren

Ludewig schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:33:

En RT is al zo lang een belofte, die eerder steeds lozer wordt, dan dat we erop vooruitgaan.

En de belofte van DirectStorage is dat de compressed textures direct vanuit de SSD het VRAM in gaan en vervolgens pas tijdens gebruik door de GPU worden uncompressed, door dedicated hardware. Daardoor zou de effectieve bandbreedte sterk moeten toenemen, maar in de praktijk zien we dat totaal nog niet.

Dus los van temporal upscaling hebben we de afgelopen jaren weinig meer gezien dan snellere GPU's....met stagnerende prijs/prestatie, dus dat is ook niet zo best.
Belofte gehuil. Als belofte willen waar maken dan moeten AMD en nvidia en intel zelf games maken die hardware innovatie ondersteunen en dat moet dan ook naast begin van nextgen team op gestart worden om game op release date van nextgen ?PU te krijgen.
Gamedev en vooral hun publishers hebben andere preoriteiten zoals efficient produceren van game content dus data driven . Naast target is altijd mainstream. Je begint dus met target die dag van release nul is. Dat houd in bij grote hardware feature innovatie is er altijd een fallback design om ook de game te kunnen spelen op paar gen oude hardware.
Dat houd in dat game design nooit afhankelijk kan zijn van unieke nextgen features maar dat het optioneel is.
Waarbij je uiteraard ook genre en gameplay moet uitzoeken dat goed aansluit bij features.

Mantle Vulkan DX12 is niks meer dan lage overhead api die wel goed gebruik maakt van multithreading. Dat geeft dev’s alleen wat meer ruimte om render load te vergroten. DX11 games zagen al niet slecht uit dus er is diminishing return voor elke nextstep in GFX features. De stap van ModeX naar SVGA was groot. De stap van wireframe Elite naar Falcon4.0 was zeer groot.
AI niet alle genres hebben daar wat aan.

Bijvoorbeeld PPU P1 Agia PhysX. Probleem daar is dat er gekozen werd voor een online arena TDM tech demo game. Probleem daar is dat je de zware gameplat physx moet synchoniseren netcode en dus extra zwaar is. Een PhysX heavy singleplayer game had flink wat meer laten zien. Soort game kan veel uitmaken.

Naast innovatieve features om echt verschil te maken moeten dan ook onderdeel van core gameplay zijn. Een GFX verhogende feature die in zeld zame senarios tot uiting komt is verspilling van dev resources en tijd.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat meer RDNA4 en nu ook RDNA5 gemompel.
RDNA4 zou een RDNA3 fix zijn omdat de frequency/powercurve daar fors misging. Dat hebben we gezien. Verder betere RT. Doel zou RX7900XT zijn voor de top RDNA4 wat ik ook al heel vaak heb gezien. Iedereen praat elkaar of na, of dat is het. En met hoe waardeloos de GPU markt de afgelopen jaren is geweest, hoop ik dat dit het ook is. Want de pijn zit in de lagere segmenten waar gewoon helemaal niks interessants is.

RDNA5 zou clean sheet zijn. Iets wat ik ook wel vaker hen gehoord in de geruchtenmolen.
https://videocardz.com/ne...erely-a-bug-fix-for-rdna3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een fix lijkt me een prima idee, op dit moment is RDNA2 een prima concurrent voor RDNA3. En niet alleen op prijs, wat tussen twee opvolgende generaties heel normaal is, maar ook gewoon in absolute zin, in de prestaties per verbruik. TSMC 5nm redt daar nog de eer, maar bij GPU's die nog op 6nm gebakken worden (RX7600) zie je dat RDNA3 echt niet veel winst oplevert.

Als de nog te verschijnen generatie ook maar een klein beetje de beloofde winsten van RDNA3 weet te brengen ben ik blij. Beter laat dan nooit.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Maar in feite komt het er dus op neer dat de echte sprong naar een nieuw prestatieniveau pas twee generaties na RDNA2 komt?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Nee, RDNA 3 had juist wel een hoger prestatieniveau, maar slechte prestaties/watt en een matige prestaties/euro. Voor RDNA 4 gaan we juist geen hoger prestatieniveau aan de top zien (max prestaties rond 7900 XT niveau), maar als het goed is een goede sprong in prestaties/watt en prestaties/euro.

Pas voor RDNA 5 gaan we weer echt snelle GPUs zien van AMD, over 2,5 jaar dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Ludewig op 14-05-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Ludewig schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:16:
Nee, RDNA 3 had juist wel een hoger prestatieniveau, maar slechte prestaties/watt en een matige prestaties/euro. Voor RDNA 4 gaan we juist geen hoger prestatieniveau aan de top zien (max prestaties rond 7900 XT niveau), maar als het goed is een goede sprong in prestaties/watt en prestaties/euro.

Pas voor RDNA 5 gaan we weer echt snelle GPUs zien van AMD, over 2,5 jaar dus.
Voor games inderdaad. Op ML gebied is RDNA 3 een stuk sneller dan RDNA 2 en haast vergelijkbaar met Nvidia. Het is alleen jammer dat de support nog wat minder is, en daarmee loopt Nvidia goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Voor games inderdaad. Op ML gebied is RDNA 3 een stuk sneller dan RDNA 2 en haast vergelijkbaar met Nvidia. Het is alleen jammer dat de support nog wat minder is, en daarmee loopt Nvidia goed voor.
Is dik gedrukt niet heel erg workload afhankelijk? Zo'n beetje iedereen die ik ken die hobbymatig wat doet met AI / ML zweert bij Nvidia, bijv plaatjes genereren met Stable diffusion zweert bij Nvidia, want over het algemeen naast beter gesupport, ook vaak simpelweg stukken sneller. En dan zullen er vast wat workloads zijn waar RDNA3 het wel goed doet, begrijp me niet verkeerd. Maar ik krijg niet direct het idee dat dat het heel close is, wanneer ik kijk naar het gebruik enerzijds hobbymatig, maar ook anderzijds kijkende naar wat de vraag is in de workstation markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:32:
[...]

Is dik gedrukt niet heel erg workload afhankelijk? Zo'n beetje iedereen die ik ken die hobbymatig wat doet met AI / ML zweert bij Nvidia, bijv plaatjes genereren met Stable diffusion zweert bij Nvidia, want over het algemeen naast beter gesupport, ook vaak simpelweg stukken sneller. En dan zullen er vast wat workloads zijn waar RDNA3 het wel goed doet, begrijp me niet verkeerd. Maar ik krijg niet direct het idee dat dat het heel close is, wanneer ik kijk naar het gebruik enerzijds hobbymatig, maar ook anderzijds kijkende naar wat de vraag is in de workstation markt.
Tijd geleden benchmarks en tenzij er gebruikt wordt gemaakt door een iets extra's van Facebook (xFormers) zit bijvoorbeeld de 7900 XTX op de hielen van de RTX 4090. De reden dat ze bij Nvidia zweren is voornamelijk software support; want voor geheugen hoef je het niet te doen :+ .
De exacte benchmark kan ik helaas niet meer vinden; maar ik zat met mijn kaart op iets van 19-22 iterations/sec, in de benchmarks haalde ze 19. De 4090 zat ergens in de lage 20 en met xFormers hoger in de 20. Met xFormers was de 4080 even snel als een 7900XTX.

https://www.igorslab.de/e...e-diffusion-optimization/
Note: Tuning for GenAI, much like tuning for crypto mining performance, will have mileage vary significantly depending on the model/configuration being used. This article is about the most common A111 Xformers config (you can get a running tally of average performance by GPU here: https://vladmandic.github...info/pages/benchmark.html) but there *are* hyper tuned boutique optimizations where the NVIDIA RTX 4080 is faster still.
Momenteel is Nvidia of door betere hardware of software met de 4090 3x sneller dan de 7900 XTX. Zie hieronder, dit kan ook een ander model/versie zijn dan ik destijds had:
https://www.tomshardware....able-diffusion-benchmarks

Geen idee hoe snel Ollama is vergeleken met Nvidia, maar 8B modellen draai ik hier 2x zo snel als ChatGPT 3.5. Wat voor mij meer dan snel genoeg is.
Zelfs al zou de 4090 nog sneller zijn, je hebt er vrij weinig aan omdat er maar 24GB geheugen op zit en je de zwaardere modellen toch niet kan draaien daardoor. Om wat context te geven, de meeste modellen zijn 7-8B; sommige hebben 11-15B varianten en daarna ga je al snel naar 40-80B.
Voor elk miljard parameters heb je ongeveer 1GB geheugen nodig.

Ik heb nu voornamelijk een AMD kaart genomen omdat ik een stabiele Linux ervaring wil. Gamen doe ik zo nu en dan en dat gaat ook prima op Linux tegenwoordig. Met mijn laptop met een Nvidia kaart en Linux heb ik te veel gezeik gehad en ik had geen zin om mij daar nog eens aan te wagen.
Die laptop gaat dus ook de deur uit voor een Framework laptop :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 02:14:

Ik heb nu voornamelijk een AMD kaart genomen omdat ik een stabiele Linux ervaring wil. Gamen doe ik zo nu en dan en dat gaat ook prima op Linux tegenwoordig. Met mijn laptop met een Nvidia kaart en Linux heb ik te veel gezeik gehad en ik had geen zin om mij daar nog eens aan te wagen.
Maar dat is veel meer gekeken naar jouw persoonlijke situatie, moet je natuurlijk ook zeker doen voor jezelf, maar ik denk dat het lastig is om vanuit een 'Tweakers' bubble, te bepalen of AMD competitief is of niet. Want wij zullen over het algemeen altijd sneller naar AMD kijken in deze markt dan de rest van markt. En in bepaalde workloads en ook benchmarks zullen ze zeker competitief zijn.

Maar wat ik meer bedoel is dat ze dat in de praktijk niet lijken te zijn, quasi iedereen die ik wat zie doen in dat veld, hobbymatig of zakelijk loopt over het algemeen weg met Nvidia en ziet AMD enkel als optie als Nvidia bijvoorbeeld uitverkocht is, omdat ze zowel op support als performance er nog niet 100% zijn. Het gaat wel beter, maar kijk je weer naar de geruchten rondom RDNA 4 zou het mij niet verbazen als dat ze weer klanten gaat kosten in het prosumer segment en de zakelijke markt, die ze misschien net gewonnen hebben. AMD heeft terecht veel focus op het DC, maar het lijkt er wel op dat de rest van de GPU divisie daar misschien iets teveel onder te lijden heeft.
Die laptop gaat dus ook de deur uit voor een Framework laptop :+ .
Ben benieuwd, vind het een leuk concept. Maar wel nog te duur (kijkende naar hun 16"model met 7840HS kan ik via onze leveranciers HP laptops krijgen met diezelfde CPU + een Nvidia 4070 voor minder dan dat een 'kale' Framework kost, geen heel goed plaatje als je puur naar de specs / prijs kijkt zoals veel consumenten en zakelijke inkopers). Daar moeten ze dus misschien nog even aan werken. Daarnaast lijken ze voor de zakelijke markt niet de plugins e.d. te hebben voor de meeste management systemen, die andere OEM's als HP, Dell, Lenovo e.d. wel hebben, waardoor ook dat lastiger wordt zodra je meer dan een paar machines moet managen in bijvoorbeeld een SCCM of Intune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:00:
[...]

Maar dat is veel meer gekeken naar jouw persoonlijke situatie, moet je natuurlijk ook zeker doen voor jezelf, maar ik denk dat het lastig is om vanuit een 'Tweakers' bubble, te bepalen of AMD competitief is of niet. Want wij zullen over het algemeen altijd sneller naar AMD kijken in deze markt dan de rest van markt. En in bepaalde workloads en ook benchmarks zullen ze zeker competitief zijn.

Maar wat ik meer bedoel is dat ze dat in de praktijk niet lijken te zijn, quasi iedereen die ik wat zie doen in dat veld, hobbymatig of zakelijk loopt over het algemeen weg met Nvidia en ziet AMD enkel als optie als Nvidia bijvoorbeeld uitverkocht is, omdat ze zowel op support als performance er nog niet 100% zijn. Het gaat wel beter, maar kijk je weer naar de geruchten rondom RDNA 4 zou het mij niet verbazen als dat ze weer klanten gaat kosten in het prosumer segment en de zakelijke markt, die ze misschien net gewonnen hebben. AMD heeft terecht veel focus op het DC, maar het lijkt er wel op dat de rest van de GPU divisie daar misschien iets teveel onder te lijden heeft.

[...]

Ben benieuwd, vind het een leuk concept. Maar wel nog te duur (kijkende naar hun 16"model met 7840HS kan ik via onze leveranciers HP laptops krijgen met diezelfde CPU + een Nvidia 4070 voor minder dan dat een 'kale' Framework kost, geen heel goed plaatje als je puur naar de specs / prijs kijkt zoals veel consumenten en zakelijke inkopers). Daar moeten ze dus misschien nog even aan werken. Daarnaast lijken ze voor de zakelijke markt niet de plugins e.d. te hebben voor de meeste management systemen, die andere OEM's als HP, Dell, Lenovo e.d. wel hebben, waardoor ook dat lastiger wordt zodra je meer dan een paar machines moet managen in bijvoorbeeld een SCCM of Intune.
Absoluut, maar het is goed om te zien dat er tenminste met RDNA3 serieus sprongen zijn gemaakt met de performance.

Voor bedrijven is het nog niet echt een optie; en ik hoop ook echt dat ik in de toekomst onderdelen kan upgraden mocht het nodig zijn. Die cpu is voor de komende tijd meer dan snel zat; de gpu is hetgeen wat later nog misschien een upgrade krijgt indien ik nog veel game.
Het gaat er mij met Framework om dat de laptop te repareren is; iets wat andere laptops niet echt het geval is. Als je een laptop voor RMA stuurd dan vervangen ze altijd het moederbord, of dat nu het probleem wel of niet oplost.... Mijn Dell Alienware laptop die ik destijds had is twee keer stuk gegaan en het heeft een lange tijd gekost voor ik hem weer terug kreeg. Moederbord vervangen heeft het onderliggende probleem dus niet gefixed.
De Dell XPS 15 laptop die ik heb gehad, heb ik twee keer de batterij van vervangen en in beide gevallen was hij na een jaar weer bol. Ik ben niet echt te spreken over de kwaliteit van hedendaagse Dell laptops. Lenovo heb ik tot nu toe wel een positieve ervaring mee.

Het is dus nu meer een hobby project en steunbetuiging, met de hoop dat ze groter worden waardoor de prijs naar beneden kan door het volume. Het feit dat ze ook Linux ondersteunen op hun systemen (helaas nog niet zo actief als System76 of Tuxedo) staat mij ook wel aan. Dit soort dingen kunnen alleen werken als ze goede producten zijn en er is vraag naar, en gezien ik nu het geld kan missen geeft ik het liever aan een "goed doel" dan aan een Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
~Misschien fake ~

[ Voor 156% gewijzigd door Ludewig op 31-05-2024 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Computex *O*

Het nieuws over de nieuwe Radeons: er is geen nieuws over de nieuwe Radeons. -O-

Nou was de huidige serie ook niet op een grote conferentie aangekondig maar ergens tussendoor in september, vlak voor een conferentie van NVidia, om precies te zijn. Maar een RDNA3.5 'bugfix" lijkt me meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:36

vectormatic

Warlock of the doorlock

bwerg schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:01:

Het nieuws over de nieuwe Radeons: er is geen nieuws over de nieuwe Radeons. -O-
Dat ja |:(

Zit al een tijdje te azen op een GPU upgrade, en de markt lijkt wel dood. De 7700xt is weliswaar gezakt naar een niet-idioot overpriced punt, maar daar staat tegenover dat AMD ook al een tijd geen game meer bundlet

En hoewel die 7700xt is aardige upgrade is tov mijn 6600, is de perf/watt hooguit hetzelfde, als de 7700xt een beetje wil undervolten.

Had heel erg gehoopt op een RDNA3.5 refresh of RDNA4 news

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
AMD's GPU marketshare in Q1 2024 neemt helaas ook weer een duikvlucht zo lijkt het: https://www.jonpeddie.com...-a-return-to-seasonality/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Computex *O*

Nou was de huidige serie ook niet op een grote conferentie aangekondig maar ergens tussendoor in september, vlak voor een conferentie van NVidia, om precies te zijn. Maar een RDNA3.5 'bugfix" lijkt me meer dan welkom.
Het lijkt 2025 te gaan worden. Zo heeft AMD ook de tijd om RDNA3 voorraden te verkopen. Je kan nota bene nog steeds een RX6600 of RX6700 series videokaart kopen. Dat brengt me ook bij het tweede. AIB shipments zijn niet hetzelfde als verkopen. Zeker omdat er ook nog enorm veel RTX3060 videokaarten te vinden zijn. Je kan wel veel verschepen, maar kan je ze ook verkopen? Ik denk dat AMD denkt van niet en daarom zelf de leveringen heeft teruggeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:51:
[...]

Het lijkt 2025 te gaan worden. Zo heeft AMD ook de tijd om RDNA3 voorraden te verkopen. Je kan nota bene nog steeds een RX6600 of RX6700 series videokaart kopen. Dat brengt me ook bij het tweede. AIB shipments zijn niet hetzelfde als verkopen. Zeker omdat er ook nog enorm veel RTX3060 videokaarten te vinden zijn. Je kan wel veel verschepen, maar kan je ze ook verkopen? Ik denk dat AMD denkt van niet en daarom zelf de leveringen heeft teruggeschroefd.
hoe je die terminologie moet zien is even de vraag inderdaad, maar ik zou niet stellen dat een shipment geen verkoop is. Immers als het gaat om shipments in de letterlijke zin van het woord gaat daar een verkoop van AMD, Intel of Nvidia aan de AIB aan vooraf, wat in principe ook eigenlijk hetgeen is dat interessant is, hoeveel chips verkopen ze. Echter wordt het woord 'shipments' ook regelmatig gebruik als synoniem voor verkopen in het retail kanaal (alles wat de deur uit is, is normaliter immers verkocht) maar ook in de industire, welk van de 2 hier van toepassing is, AMD zal minder chips verkopen. Of dat nu hun eigen keuze is, of niet.

Dat dit te verwachten was zag je natuurlijk ook al wel in de cijfers van AMD, met een flinke daling het Gaming GPU segment in de rapportages.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 07-06-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 17:51
Dennism schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:40:
AMD's GPU marketshare in Q1 2024 neemt helaas ook weer een duikvlucht zo lijkt het: https://www.jonpeddie.com...-a-return-to-seasonality/
Ik geloof dat AMD ook een soort kortingsprogramma had waarbij partners in de toekomst gratis kaarten zouden krijgen als ze bestaande kaarten verkochten. Dat lijkt ze nu in de staart te bijten, want die kaarten tellen niet mee bij JPR, maar worden wel geshipt.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Computex *O*

Het is droevig gesteld in discreet GPU land. Maar goed, een $499 Navi48 met RX 7900 XTX prestaties zou natuurlijk zeer fijn zijn, ik droom graag :z , misschien volgend jaar.
$599 Navi48 met RX 7900 GRE prestaties is realistischer.

Ze gaan van chiplets terug naar monolitisch met de RX 8000 serie, en qua specs:
Navi48 32 WGP / 64 MB IC / 256-bit GDDR6 / ~240 mm2
Navi44 16 WGP / 32 MB IC / 128-bit GDDR6 / ~130 mm2
YouTube: RDNA 4: Budget BEAST or Bust? BIG SPECS UPDATE For RX 8000

Nu is 7900XTX 48 WGP (en 529 mm²), dus 32 WGP kan die prestaties niet halen. Ik verwacht dan ook niet meer dan een 7900 GRE qua prestaties, en die zijn al te koop onder de €600 categorie: Videokaarten

--

Als je het bekijkt vanuit de Shader Engines en de geannuleeerde high end Navi4x ontwerpen, is er nog enige hopium (mits de die sizes groter zijn):

Navi48 4 Shader Engines, met 8 / 10 / 12 WGPs per SE / 64 MB IC / 256-bit GDDR6 / ~? mm2
Navi44 2 Shader Engines, met 8 / 10 / 12 WGPs per SE / 32 MB IC / 128-bit GDDR6 / ~? mm2

Dan is 4x12 toch stiekem 48 WGP, en liggen 7900XTX prestaties binnen bereik. :P

https://wccftech.com/amd-...ouble-navi-31-rdna-3-gpu/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 02:54:
[...]

Ik geloof dat AMD ook een soort kortingsprogramma had waarbij partners in de toekomst gratis kaarten zouden krijgen als ze bestaande kaarten verkochten. Dat lijkt ze nu in de staart te bijten, want die kaarten tellen niet mee bij JPR, maar worden wel geshipt.
Dat zullen geen gratis kaarten zijn, maar rebates (waarbij een verkoper later een stukje van de inkoopprijs terug krijgt, vooral in Amerika lijkt dat populair te zijn). Die chips tellen bij marktaandeel analyses zoals deze van JPR wel gewoon mee. immers op papier worden ze verkocht, dat is nu vaak juist het hele doel van deze rebates, meer verkopen hebben op papier, ook al leveren ze minder op dan normale verkopen. Dat zijn vaak juist pushes voor meer marktaandeel, terwijl je genoegen neemt met minder inkomsten dan normaal.

Wat uiteraard wel kan, is dat zo'n programma bij kelderende verkoopcijfers de kwartaalcijfers negatief beïnvloed. AMD zal dan immers aan het einde van een 'boom' nog wel rebates moeten uitkeren van sales in andere kwartalen, terwijl de afname van kaarten terugloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

sunsmountain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 03:21:
[...]

Het is droevig gesteld in discreet GPU land. Maar goed, een $499 Navi48 met RX 7900 XTX prestaties zou natuurlijk zeer fijn zijn, ik droom graag :z , misschien volgend jaar.
Ik had vooral gehoopt dat ze de inefficiëntie van RDNA3 gewoon hadden kunnen herstellen. De geruchten waren 50% meer preataties per Watt dan RDNA2, dat is nooit gehaald. De RX7600, die op ongeveer hetzelfde procede gebakken is als de RX6600XT en RX6650XT, ontstijgt die twee kaarten gewoon niet. Dus afhankelijk van de prijs kun je dan net zo goed bij die inmiddels 4 jaar oude kaarten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Hoe je die terminologie moet zien is even de vraag inderdaad, maar ik zou niet stellen dat een shipment geen verkoop is.
Het hangt er wat mij betreft vanaf wat er gebeurd als de kaarten niet verkocht worden. Neemt AMD ze dan terug, of is het echt een verkoop aan het retail-kanaal.

Wat mij betreft is het vanuit het perspectief van AMD wel gewoon een verkoop als de distributeur de kaart betaald heeft of gaat betalen, ook al ligt hij in het magazijn.

Al heb je ook nog een tussenvorm, waarbij de kaart officieel verkocht is, maar de fabrikant een rebate geeft aan de retail wanneer ze niet verkopen.

Enfin, ik ben nogal sceptisch over de volgende generatie. AMD lijkt niet te willen prijsvechten en Nvidia zit met te weinig geheugen totdat de 3 GB modules uitkomen. Misschien moet ik mijn 'tussenkaart' nog maar wat langer houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
bwerg schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:00:
[...]

Ik had vooral gehoopt dat ze de inefficiëntie van RDNA3 gewoon hadden kunnen herstellen. De geruchten waren 50% meer preataties per Watt dan RDNA2, dat is nooit gehaald. De RX7600, die op ongeveer hetzelfde procede gebakken is als de RX6600XT en RX6650XT, ontstijgt die twee kaarten gewoon niet. Dus afhankelijk van de prijs kun je dan net zo goed bij die inmiddels 4 jaar oude kaarten blijven.
Helemaal mee eens, RDNA2 is prima, ik heb zelf vorig jaar de RX6950 XT gekocht (7800XT was er nog niet, RTX 4070 had gekund).

Zolang de meeste kaarten geen path tracing, kunnen, merk ik in de meeste games niks van het gebrek aan ray tracing of DLSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ik denk dat de nieuwe generatie RX8000 wel dit jaar lanceert, maar in laag volume.

https://videocardz.com/ne...r-different-board-designs

Het lijkt er niet op dat ze "dynamic caching" van Apple M3 hebben gekopieerd voor RDNA4 (het zou maar een bugfix zijn van RDNA3), maar dedicated denoisers in hun ray tracing units zou op dat vlak performance al aardig kunnen verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Enigzins OT en akward maar goed. GN / Steve is weer goed bezig:

ASUS Enhances Customer Support Following Gamers Nexus Investigation

[ Voor 46% gewijzigd door Help!!!! op 15-06-2024 16:27 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Asus maakt ook videokaarten en doet het meeste volume, dus on topic genoeg. Je wilt toch wel graag dat ze zich aan hun garantie houden, als je een kaart van ze koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Asus maakt ook videokaarten en doet het meeste volume, dus on topic genoeg. Je wilt toch wel graag dat ze zich aan hun garantie houden, als je een kaart van ze koopt.
Hier is dat echter niet direct van toepassing, omdat in Europa een fabrikant wettelijk gezien geen garantie hoeft te geven aan de consument (maar dit wel mag doen, echter mag daar in de EU ook een eisen set garantie voorwaarden aan hangen).

Wettelijke garantie (het recht op een conform product) heb je hier bij de verkoper, en in de regel zal garantie dus ook via die verkoper lopen, daar liggen immers je wettelijke rechten en de verkopen mag ook geen eigen set garantie voorwaarden hanteren die strenger zijn dan de wetgeving, de verkoper mag enkel meer coulant zijn.

Zo'n ervaring als GN had zal je hier dus normaliter niet snel hebben, tenzij de verkoper zich van onder de wettelijke verplichtingen probeert uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Hier is dat echter niet direct van toepassing, omdat in Europa een fabrikant wettelijk gezien geen garantie hoeft te geven aan de consument (maar dit wel mag doen, echter mag daar in de EU ook een eisen set garantie voorwaarden aan hangen).

Wettelijke garantie (het recht op een conform product) heb je hier bij de verkoper, en in de regel zal garantie dus ook via die verkoper lopen, daar liggen immers je wettelijke rechten en de verkopen mag ook geen eigen set garantie voorwaarden hanteren die strenger zijn dan de wetgeving, de verkoper mag enkel meer coulant zijn.

Zo'n ervaring als GN had zal je hier dus normaliter niet snel hebben, tenzij de verkoper zich van onder de wettelijke verplichtingen probeert uit te komen.
Ik had ook begrepen dat consumenten optionele reparatie prijzen kregen te zien alsof ze verplicht waren voor de garantie, wat natuurlijk niet zo was. Goed dat de VS ook langzaam richting consumenten bescherming gaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

AMD FSR 3.1 with Quality Improvements and Native-AA Comes to Six New Titles

MD announced FSR 3.1 in March 2024, and its first implementations are being announced.

FSR 3.1 is a step up from FSR 3.0, in that it not just has frame generation, but also improvements to its upscaler up from FSR 2.2.

If you recall, FSR 3.0 had only introduced frame generation, but its upscaler was carried over from FSR 2.2.

The newer FSR 3.1 introduces image quality improvements to every performance preset of the upscaler, and introduces new presets, including the Native AA mode that's analogous to NVIDIA's DLAA.
The game is rendered at native resolution, but the upscaler attempts to enhance details, making it an advanced AA mode.

AMD today announced that FSR 3.1 is implemented with "Horizon: Forbidden West," "Ratchet & Clank: Rift Apart," "Ghost of Tsushima," "Marvel's Spider-Man Remastered," "Spider-Man: Miles Morales," and "God of War: Ragnarök."

AMD also recounts that FSR 3.0 now spans over 60 available and upcoming games (which includes the above titles with FSR 3.1). The company is announcing implementation for "Dragon's Dogma 2," "EVERSPACE 2," "Gray Zone Warfare," "House Flipper 2," "NARAKA: BLADEPOINT," "Pax Dei," "Senua's Saga: Hellblade II," "Ships At Sea," "Still Wakes the Deep," and" The Thaumaturge." Recently added upcoming titles include "Concord," "Creatures of Ava, Dungeon Stalkers," "Farming Simulator 25," "inZOI," "Nobody Wants to Die, Preserve," and "The First Descendant."

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is nogal belangrijk om te vermelden dat dit allemaal Nixxes ports zijn, dus blijkbaar heeft AMD met hun samengewerkt. Nixxes is de studio die de beste console naar PC ports maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TPU: AMD FidelityFX FSR 3.1 Review - Frame Generation for Everyone 5 AMD FidelityFX FSR 3.1 Review - Frame Generation for Everyone

Last Friday, AMD announced that the first five games have been released with official support for AMD's FidelityFX Super Resolution 3.1 (FSR 3.1) upscaling and Frame Generation. This is the first quality-improving update for FSR for quite some time, the last one was version 2.2.1, which released a year ago. In this article we're taking a look at the company's new upscaling technology in Horizon Forbidden West. Other titles with FSR 3.1 support are Ratchet and Clank, Spider-Man Remastered, Spider-Man Miles Morales, Ghost of Tsushima and God of War Ragnarök (out soon). These are all Sony PS5 exclusives brought to the PC by Nixxes, who are famous for their top-notch ports. I guess this means that AMD sat down with Nixxes and gave them some extra love, to help them implement FSR 3.1 in their games.

Enz.

[ Voor 65% gewijzigd door Help!!!! op 02-07-2024 19:44 ]

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Modbreak:Verplaatst vanuit Intel Nieuwsdiscussietopic - Deel 2 want dit gaat wel heel erg over GPU's en AMD ;).
Hans1990 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:56:
Nog een aanvulling van Level1Tech bij GN: YouTube: Intel's CPUs Are Failing, ft. Wendell of Level1 Techs

Maar verwacht meer van hetzelfde.

Idd zoals @rapture verwoord is dat het verhaal. Wendel had gekeken naar crashes van een shader decompressor die al jaren mee gaat. In de bug databases waar hij in kon kijken, zaten 1584 crashes van dit type opgeslagen, waarvan 1431 waren ingezonden door 13/14th Intel systemen. Gevolgd daarna met de i7 9750H met 11x crashes. Aantal entries van alle AMD CPUs: 4 crashes van dit type.

De factor moederbordfabrikant-"saus" kan hij enigzins uitsluiten door te kijken naar Asus en Supermicro server planken, die evenvaak crashen, met CPUs die op een W680 moederbord zitten die (in theorie) van z'n levensdag geen verhoogd TDP heeft gezien omdat al die borden worden gelimiteerd op 125W. De heetste CPU core van 250 servers kwam niet boven 83C, dus geen enkele CPU wordt in z'n power/temperature limiet gejaagd. Binnen een tijdsvenster van 1 week (24/7) zouden 50% van de systemen een of meerdere mankementen vertonen, met verhoogde onderhoudstarieven tot gevolg.

Het rare is dat de andere 50% helemaal prima werkt..

In die GN video verwijst Wendell ook naar AMD die eerder problemen had met doorfikkende CPUs, en dat een AGESA update dat kon fixen. Nu was vziw een combinatie van omstandigheden die al vrij gauw catastrofaal werd als die getriggered werd. Dit lijkt meer op een lange duur degradatie te zijn, want CPUs die bij installatie diverse validatie tests passeren zijn na 6 maanden kapot.

Wendell vermoed dat 50% van de falende server systemen niet met software kan worden geholpen, en dus de CPU vervangen moeten worden. En het liefst dan ook voor consumenten, want als dit nog weken doorsleept begint dat wel aan Intel's goede naam knagen mbt QA, validatie en stabiliteit.
Aanvullend:

Naast zo hoog mogelijke single-threading performance, worden desktop CPU's ook voor de "blast radius" gekozen. Op een beperkt aantal cores kan je een beperkt aantal game-servers op een CPU draaien en als het crasht, dan gaan een beperkt aantal game-servers down. Daarom willen ze niet veel game-servers tegelijkertijd op een server-CPU kunnen draaien, is risico op veel game-servers die down gaan.

Ze hebben max multiplier lager gezet voor het geval dat de boost clocks niet stabiel gehaald kan worden, cores uitgeschakeld, trager geheugen getest, de y-cruncher SMT test is klein genoeg om in de cache te passen en de RAM uit te sluiten,...

Bij OEM's zoals Dell, HP, Lenovo,... is er sprake van 15 tot 25% 13th/14th gen CPU falen. Intel geeft een andere antwoord aan de OEM's dan aan de kleine spelers (bestellen slechts paar duizend CPU's in 1 keer).

In een datacenter monitoren ze de temperaturen en het vermogen aan de PDU. Dan kan te hoge vermogens en temperaturen uitgesloten worden en ik vermoed dat er naar de spanning/frequentie curve gekeken moet worden.

Bij RDNA 2 is undervolten populair. AMD geeft de GPU meer dan genoeg spanning om helemaal zeker te zijn dat het stabiel blijft werken. Als je de spanning bij elke frequentie een tikkeltje omlaag zet, dan gaat het vermogen, de warmte, temperaturen omlaag en de GPU kan naar hogere frequenties boosten.

Dan kan Intel bij elke frequentie een tikkeltje te weinig spanning aan Raptor Lake geven om het vermogen/warmte onder controle te houden en meer ruimte voor het boosten te maken. Als Intel voor elke frequentie een tikkeltje meer spanning geeft, dan gaat het vermogen kwadratisch met de spanningsverhoging omhoog, worden de CPU's minder efficiënt, boosten minder hoog en de achterstand tov AMD wordt groter.

AMD had snel op de doorfikkende CPU's gereageerd met "We gaan jullie schadeloos stellen.". Als je goed voor je klanten, enthousiastelingen,... zorgt, dan blijven ze jouw producten aanraden. De hostingpartijen raden de overstap van Raptor Lake naar 7950X aan: stabiel, sneller en de onderhoud is goedkoper.

Intel probeert de schuld op de anderen te schuiven en het probleem in de doofpot te steken. Hoe langer dit doorettert, hoe meer dat de zakelijke markt gaat leaken naar de YouTubers.
Dennism schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Mijn punt was, dat hoewel deze systemen in een datacenter draaien, dit potentieel verlies in marktaandeel niet in het server segment te zien zal zijn, maar bij de cijfers van client group. Dit omdat het consumenten hardware is, ook als het 'misbruikt' wordt als server. Wil je dus de mogelijk impact zien, kijk dan bij marktaandeel metingen van bijv. Mercury naar het marktaandeel desktop en niet naar server. Want deze producten zullen niet gemeten zijn in het server segment.
Naarmate het probleem bij het grote publiek bekend wordt zoals Apple's "You are holding it wrong", Radeon's "bad drivers",... Dan ontstaat een bias tegen een bepaalde merk ongeacht of het jaren later nog van toepassing is. Dit kan bij de inkopers, project managers,... doordringen.

"bad drivers" komt uit de glorietijden van WoW (meer dan 10 miljoen subscribers). Als iemand in de in-game chat over haperingen/stotteringen klaagde, dan was het antwoord "Heb je een Radeon? Vervang je Radeon door een Geforce voor een smooth spelervaring!". Dit is meer dan 15 jaren blijven plakken, 4/5 van de gamers kiezen voor Geforce omdat ze geen "bad drivers" willen.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 14-07-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:41
rapture schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:31:
[...]

Aanvullend:

Naast zo hoog mogelijke single-threading performance, worden desktop CPU's ook voor de "blast radius" gekozen. Op een beperkt aantal cores kan je een beperkt aantal game-servers op een CPU draaien en als het crasht, dan gaan een beperkt aantal game-servers down. Daarom willen ze niet veel game-servers tegelijkertijd op een server-CPU kunnen draaien, is risico op veel game-servers die down gaan.

Ze hebben max multiplier lager gezet voor het geval dat de boost clocks niet stabiel gehaald kan worden, cores uitgeschakeld, trager geheugen getest, de y-cruncher SMT test is klein genoeg om in de cache te passen en de RAM uit te sluiten,...

Bij OEM's zoals Dell, HP, Lenovo,... is er sprake van 15 tot 25% 13th/14th gen CPU falen. Intel geeft een andere antwoord aan de OEM's dan aan de kleine spelers (bestellen slechts paar duizend CPU's in 1 keer).

In een datacenter monitoren ze de temperaturen en het vermogen aan de PDU. Dan kan te hoge vermogens en temperaturen uitgesloten worden en ik vermoed dat er naar de spanning/frequentie curve gekeken moet worden.

Bij RDNA 2 is undervolten populair. AMD geeft de GPU meer dan genoeg spanning om helemaal zeker te zijn dat het stabiel blijft werken. Als je de spanning bij elke frequentie een tikkeltje omlaag zet, dan gaat het vermogen, de warmte, temperaturen omlaag en de GPU kan naar hogere frequenties boosten.

Dan kan Intel bij elke frequentie een tikkeltje te weinig spanning aan Raptor Lake geven om het vermogen/warmte onder controle te houden en meer ruimte voor het boosten te maken. Als Intel voor elke frequentie een tikkeltje meer spanning geeft, dan gaat het vermogen kwadratisch met de spanningsverhoging omhoog, worden de CPU's minder efficiënt, boosten minder hoog en de achterstand tov AMD wordt groter.

AMD had snel op de doorfikkende CPU's gereageerd met "We gaan jullie schadeloos stellen.". Als je goed voor je klanten, enthousiastelingen,... zorgt, dan blijven ze jouw producten aanraden. De hostingpartijen raden de overstap van Raptor Lake naar 7950X aan: stabiel, sneller en de onderhoud is goedkoper.

Intel probeert de schuld op de anderen te schuiven en het probleem in de doofpot te steken. Hoe langer dit doorettert, hoe meer dat de zakelijke markt gaat leaken naar de YouTubers.

[...]

Naarmate het probleem bij het grote publiek bekend wordt zoals Apple's "You are holding it wrong", Radeon's "bad drivers",... Dan ontstaat een bias tegen een bepaalde merk ongeacht of het jaren later nog van toepassing is. Dit kan bij de inkopers, project managers,... doordringen.

"bad drivers" komt uit de glorietijden van WoW (meer dan 10 miljoen subscribers). Als iemand in de in-game chat over haperingen/stotteringen klaagde, dan was het antwoord "Heb je een Radeon? Vervang je Radeon door een Geforce voor een smooth spelervaring!". Dit is meer dan 15 jaren blijven plakken, 4/5 van de gamers kiezen voor Geforce omdat ze geen "bad drivers" willen.
"Bad drivers" stamt al uit de ATi Rage tijd. En ook toen de eerste generaties Radeons kwamen. Moet eerlijk zeggen dat destijds Nvidia het idd beter voor elkaar had qua drivers en support/updates.

Ten tijde van de almachtige Radeon 9700pro en opvolgers hadden ze het bij ATi best goed voor elkaar maar was het kwaad al veel te diep doorgedrongen: ondanks de veel betere hardware werd er massaal Nvidia gekocht..... En nog steeds.

Beide kampen hebben goede en iets mindere goede hardware/prestaties gehad en beide hebben matige/slechte driver versies gehad. Naamsbekendheid en marktaandeel is dan King.

Mede hierdoor valt het voor intel voorlopig nog wel mee, maar ze moeten niet te vaak de plank mis slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:48
meljor schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:14:
[...]

"Bad drivers" stamt al uit de ATi Rage tijd. En ook toen de eerste generaties Radeons kwamen. Moet eerlijk zeggen dat destijds Nvidia het idd beter voor elkaar had qua drivers en support/updates.

Ten tijde van de almachtige Radeon 9700pro en opvolgers hadden ze het bij ATi best goed voor elkaar maar was het kwaad al veel te diep doorgedrongen: ondanks de veel betere hardware werd er massaal Nvidia gekocht..... En nog steeds.

Beide kampen hebben goede en iets mindere goede hardware/prestaties gehad en beide hebben matige/slechte driver versies gehad. Naamsbekendheid en marktaandeel is dan King.

Mede hierdoor valt het voor intel voorlopig nog wel mee, maar ze moeten niet te vaak de plank mis slaan.
Ja en nee, ik heb toch ik mijn 6900XT kocht letterlijk 9 maanden lang DDU met 4 a 5 driver versies en profielen exports op mij desktop geparkeerd omdat iedere driver andere problemen had en ik constant problemen had met zwarte schermen, settings die resetten en crashes en zelfs artifacts door drivers.

ik heb werkelijk in de 10 jaar daarvoor met Nvidia NOOIT ddu gebruikt en altijd gewoon de driver eroverheen gepleurd en nooit problemen gehad.
Ondertussen is het beter maar neem AMD driver 24.6.1 WAARDELOZE driver! waar ze eind vorig jaar EINDELIJK de cache buffer opgelost hadden is die weer terug en heb ik haperingen bij verschillende games waaronder wow en battlefield. Ik ben dus weer terug naar oude drivers tot ze dat ooit weer oplossen. En als je.

AMD en software blijft echt een punt waar aandacht nodig is. Desondanks is de gpu zelfs echt prima. Ik zou door RSR en build in underclock profielen niet terug willen naar Nvidia omdat ik 95% van de prestaties krijg met 55% van de power draw door een simpele clock frequency limiet per game. ook Chill is best goenig. ik speel nu fishing planet en daar heb ik geen hoge fps nodig dus heb de range op 60-80 gezet en ipv 350 watt gebruikt hij nog maar 66 watt gemiddeld.

AMD heeft voornamelijk op software nog een hoop te verbeteren en vooral verbeterd te houden. Hoe vaak ze wel niet iets fixen en later weer slopen...

Wat me ook stoord is de hoeveelheid onzin processen er draaien bij AMD drivers. bij Nvidia disablde ik 1 process en er bleef er 1 over (geen idee hoe dat nu is met nieuwe drivers) maar bij AMD blijven er gewoon 6 processen draaien. Ik kan ze (met moeite) handmatig uitschakelen dus echt nodig zijn ze niet.

Ben dan ook best benieuwd naar wat de Ryzen software gaat zijn (naar verwachting komt er een 9800X3D) want Intel ziet er niet goed uit voor mij zonder hyperthreading.

Maar goed Dezelfde software is de reden dat ik geen Arc of battlemage zou halen. geen vertrouwen in die software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

meljor schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:14:
[...]

Dat verhaal van generatie World of Warcraft komt van een iemand (game dev?) die door MLID geïnterviewd werd.

ATi RAGE had ik destijds niet gezien als iets dat je als een uitbreidingskaart kocht en zag het wel als een onboard oplossing voor moederborden zonder AGP-slot.

Mijn eerste hardwareaankoop op een computerbeurs was een moederbord met een 486 en 30 pins SIMM geheugen.

3dfx Voodoo was wat ik wou en na een aantal ISA-videokaarten uit computers gesloopt was mijn eerste nieuw gekochte PCI-videokaart een 3dfx Voodoo Banshee. Daarna deed ik de upgrade naar nVidia GeForce 256. Vroeger was Nvidia stylized met kleine n zoals nano.

Ten tijde van Radeon 9700pro had ik voor GeForce4 Ti 4400 (volgeplakt met Zalman waaiers) gekozen en mijn eerste Radeon was Sapphire HD 4830.

In EVE Online kon je in de Jita lag, fleet battles,... geen uitspraken over stotteringen/haperingen doen. Daar kan je een uur naar het scherm staren om te zien of er iets gaat laden, reactie op een muisklik komt,... Ging de node onderuit, dan was er een race tussen de allianties om ter snelste inloggen en de overwinning van de dag grijpen.

Ik deed de upgrade naar een GeForce GTX 760. GTX 1660 als tijdelijke placeholder en mijn huidige kaart is een RX 6800 XT.

Afhankelijk van de driver versies had ik last van Fortnite BR crashes of het spel wilt niet opstarten. Eenmaal ik een stabiele driverversie gevonden heb, don't touch it. Totdat het spel niet meer wilt starten of ik krijg een melding dat de game of game engine een recentere driver nodig heeft.

Ik heb door de jaren niet veel van "bad drivers" gemerkt op een aantal Fortnite seasons in Chapter 4 (met een RX 6800 XT) dat ik uit BR crasht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Ik herken die 6900xt driver problemen helemaal niet. Maar net wat rapture hierboven zegt: heb je een goede dan blijft je hangen bij die driver tot het noodzakelijk is om te vernieuwen...

"Vroegah" dacht je bij iedere driver update "nieuwer is beter". Tegenwoordig alleen voor specifieke game updates.

@rapure: ik mis die computerbeurzen!! En al die kleine computerzaakjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
rapture schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Dat verhaal van generatie World of Warcraft komt van een iemand (game dev?) die door MLID geïnterviewd werd.
Tje MLID, een inmiddels bewezen leugenaar en fantast, vraag is dus maar hoe serieus we dat moeten nemen.

Ik herken het in ieder geval niet echt (in combinatie met WoW, de driver bad meme is er uiteraard wel, dan niet geweest, maar ik het niet direct het idee dat dit vanwege WoW is, immers zelfs met 10 miljoen subs op het hoogste punt is en blijft het een niche game), en ik speel WoW zonder pauze sinds release in EU (2005), over de jaren voornamelijk met Ati / AMD kaarten. Al met al is er in WoW in die bijna 20 jaar 1 'game breaking' AMD GPU bug geweest, die er ook nog eens voor gezorgd heeft dat ik destijds een Nvidia kaart heb gekocht. Echter met stotteren e.d. had dit niets te makien, en ik de ingame chat is dat ook nooit een hot topic geweest. Moet zeggen dat ik het zelf ook nooit gemerkt heb dat stotteren erger was met AMD dan met Nvidia, WoW stotterde altijd voornamelijk als je een matige cpu had (of tijdens de eerste paar seconden van een gevecht als je veel addons hebt die alleen actief worden in combat / raid, maar dat is vandaag de dag nog steeds zo.

Ati / AMD kaarten deden het altijd prima, en die gamebreaking bug was er alleen met zeer specifieke hardware. alleen X58 chipsets waren getroffen, en die bug zorgde voor een harde lockup van het systeem (dus volledige herstart nodig), wat dan ook de reden is dat ik toen een andere kaart heb gekocht, ze hebben er iets van 9 maand over gedaan om die bug op te lossen (juist waarschijnlijk omdat het zo hardware specifiek en dus zeldzaam was, want X58 was destijds het high end segment, dus procentueel zal dat aandeel niet heel groot geweest zijn, ten opzichte van de Core 2 duo's en core 2 quads en later lynnfield / sandy bridge die een stuk populairder waren bij de massa en de bug niet hadden) en ik speelde WoW destijds competitief en kon dus niet hebben dat ik tijdens belangrijke raids ineens moest rebooten.

Stond dan weer tegenover dat Nvidia ook zeker niet probleemloos is geweest in WoW, die hebben bijvoorbeeld een hele periode gehad dat bepaalde drivers zware artifacten gaven in delen van de game. En AMD had zoiets dan weer toen raytracing in WoW kwam, 1 bepaalde plek waar flicker te zien was onder een bepaalde hoek. Maar verder zie je zelfs dat tegenwoordig vaak AMD technieken (Fidelity FX suite, FSR) eerder in WoW komen dan die van Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:42:
Ik herken die 6900xt driver problemen helemaal niet. Maar net wat rapture hierboven zegt: heb je een goede dan blijft je hangen bij die driver tot het noodzakelijk is om te vernieuwen...

"Vroegah" dacht je bij iedere driver update "nieuwer is beter". Tegenwoordig alleen voor specifieke game updates.

@rapure: ik mis die computerbeurzen!! En al die kleine computerzaakjes etc.
Ik herken dit grotendeels ook niet, wel wat kleine eigenaardigheden gehad (zo was mijn kaart op stock settings met enkele vroege driver versie's niet stabiel), maar over het algemeen is de 6900XT daarna zeer stabiel gebleken (en ik ben wel iemand die constant de laatste versie's installeert, al is het maar om te kijken of er ergens wat nieuwe opties e.d. te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Wat ik zelf zie is dat AMD minder ontwikkelcapaciteit heeft en daardoor de drivers later op orde heeft en langer doet over het oplossen van problemen. Waar je bij Nvidia de driver meestal meteen bij release op orde is, zie je bij AMD vaak dat het vele maanden duurt voordat dingen als multi-monitor support en VR op orde zijn. Wat dat betreft kun je bij AMD beter niet meteen na release kopen, ook omdat de launch-prijzen vaak te hoog zijn en snel dalen.

Maar dit is het Intel-topic. Bij Intel hebben we stevige verbeteringen gezien, maar het is een groot vraagteken hoe goed de drivers gaan zijn bij de launch van Battlemage. Gezien de vereiste hardware-fixes om de chip veel efficiënter te maken, zullen er vermoedelijk ook wel aardig wat driver-aanpassingen nodig zijn. Al is het maar om de Alchemist workarounds uit te schakelen voor Battlemage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Als ze de drivers op orde hebben en de prestaties zouden verdubbelen van de a770 16gb dan zitten ze eigenlijk nog maar op het niveau van een 3090/4070super/6950xt.

Dat lijkt me een bijna onhaalbare stap en zelfs dan zullen ze moeten prijs vechten..

Ik ben blij met iedere concurrent maar het zal op zowel cpu als gpu gebied lastig blijven voor Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
meljor schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:55:
Als ze de drivers op orde hebben en de prestaties zouden verdubbelen van de a770 16gb dan zitten ze eigenlijk nog maar op het niveau van een 3090/4070super/6950xt.

Dat lijkt me een bijna onhaalbare stap en zelfs dan zullen ze moeten prijs vechten..

Ik ben blij met iedere concurrent maar het zal op zowel cpu als gpu gebied lastig blijven voor Intel
Valt wel mee de 3090 is ruim 50% groter qua die en ze gaan van 7nm naar 4nm en de nieuwe architectuur gaat uiteraard minimaal wel 25 a 30% sneller zijn.

Met die 3 factoren alleen al is het makkelijk om boven de 3090 uit te komen.

Daarnaast heeft de nieuwe 4nm ook nog eens meer dan de 3x zo veel layers als optie maar of dat gebruikt word is de vraag.

maar goed als de prijs goed is... meer als 80% zit nog op een 1070 of lager en dan is een Arc is een mega upgrade.

Persoonlijk zou ik het niet kopen hoor ik heb geen zin in de heisa van de drivers. Intel zal het gewoon uit moeten zingen en 3 a 4 generaties verlies of magere winst moeten nemen en blijven werken aan de drivers en relaties met devs.
Persoonlijk vind ik ook dat ze beter sneller generaties kunnen doen komende paar generaties en productie beperkt kunnen houden. Dan kunnen ze sneller de fouten eruit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ludewig schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:17:
Maar dit is het Intel-topic. Bij Intel hebben we stevige verbeteringen gezien, maar het is een groot vraagteken hoe goed de drivers gaan zijn bij de launch van Battlemage. Gezien de vereiste hardware-fixes om de chip veel efficiënter te maken, zullen er vermoedelijk ook wel aardig wat driver-aanpassingen nodig zijn. Al is het maar om de Alchemist workarounds uit te schakelen voor Battlemage.
We gaan stevige veranderingen zien maar of het verbeteringen zijn is nog maar de vraag. Ze lijken ondertussen te snappen dat stroomverbruik een mega probleem is (yay werd tijd haha) maar of geen hyperthreading met 8 OP cores goed gaat werken ik heb mijn twijfels.

5 jaar geleden was de 9700k vs 9900K al niet al te vest voor de 9700k omdat er niet genoeg threads waren. Dat zal met nieuwe consoles echt niet beter gaan worden.

Ik maak me echt grote zorgen om de 1% lows in games met deze chips. Want constant thread swappen kan wel eens heel slecht gaan uitpakken in games die wel wat threads lusten.
Tenzij ze drastisch verandert hoe de E-cores werken en die hardwarematig als threads ingezet kunnen worden. Want de game engines en windows snappen ze nog altijd niet in veel games.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
Ah, we hebben het weer eens over drivers, is dat nieuws? Nou ja, een beetje. Fallout 3 en Fallout New Vegas gingen eerder dit jaar kapot door AMD driver 24.1.1 , en het duurde tot 24.6.1 voor een fix:

https://community.amd.com...shes-on-24-1-1/m-p/669876

Ik update zelf niet automatisch drivers, dus ik heb er niks van gemerkt, ik zat nog op een oudere driver en kon prima Fallout NV spelen.

Een jaar geleden kwam TechLens met een goede analyse waarom AMD graphics drivers slechter zijn:
  • als er bugs zijn met Radeon, zijn het relatief vaker high impact bugs -> en deze blijf je herinneren
  • als er bugs zijn met Nvidia, zijn het relatief vaker medium impact bugs -> deze vergeet je weer
  • Nvidia heeft meer bugs, maar ook meer fixes en iets vaker releases (1 extra per jaar)
YouTube: THIS is why "AMD Drivers Suck"... And It's Super Interesting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
Het grootste probleem is dat het “AMD heeft slechte drivers” een typisch geval is van hoe 1 persoon meer vragen kan oproepen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.

Het is een cliché met een baard van jewelste geworden waarbij slechts één persoon met problemen als “zie je wel” voorbeeld wordt gehouden, waarna het dus vechten tegen de bierkaai is om uit te leggen dat het specifieke of exemplarische problemen zijn. Relativeren lijkt een buitenaardse kunst te zijn tegenwoordig.

Zet daar nog eens tegenover dat vele consumenten graag in de val van confirmation bias en cognitieve dissonantie trappen zonder zich hier van bewust te zijn, hierop hun oordeel vellen én graag delen, en het is extreem lastig van een vooroordeel af te komen.

Niet dat AMD geen problemen heeft. Maar ze zijn op geen enkele manier dusdanig ernstig om de gehele GPU tak tot in lengte van dagen als een onacceptabel alternatief weg te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cid Highwind schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:17:
Het grootste probleem is dat het “AMD heeft slechte drivers” een typisch geval is van hoe 1 persoon meer vragen kan oproepen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.

Het is een cliché met een baard van jewelste geworden waarbij slechts één persoon met problemen als “zie je wel” voorbeeld wordt gehouden, waarna het dus vechten tegen de bierkaai is om uit te leggen dat het specifieke of exemplarische problemen zijn. Relativeren lijkt een buitenaardse kunst te zijn tegenwoordig.

Zet daar nog eens tegenover dat vele consumenten graag in de val van confirmation bias en cognitieve dissonantie trappen zonder zich hier van bewust te zijn, hierop hun oordeel vellen én graag delen, en het is extreem lastig van een vooroordeel af te komen.

Niet dat AMD geen problemen heeft. Maar ze zijn op geen enkele manier dusdanig ernstig om de gehele GPU tak tot in lengte van dagen als een onacceptabel alternatief weg te zetten.
Niet tot in de lengte van dagen nee. Maar het is toch moeilijk te ontkennen dat de 5700XT driver problemen wel wat meer dan enkel exemplarisch waren. En zoveel jaar geleden is dat natuurlijk niet. Dat betekend niet dat een 9700XT dezelfde problemen heeft, maar het blijft wel een puntje voor AMD. En kan je confirmation bias noemen, en tot op zekere hoogte heb je een punt, maar tegelijk komt vertrouwen te voet, en gaat het te paard. Ik heb in mijn leven meer AMD dan Nvidia kaarten gehad, maar door de 5700XT ben ik bewust voor Nvidia gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Niet tot in de lengte van dagen nee. Maar het is toch moeilijk te ontkennen dat de 5700XT driver problemen wel wat meer dan enkel exemplarisch waren. En zoveel jaar geleden is dat natuurlijk niet. Dat betekend niet dat een 9700XT dezelfde problemen heeft, maar het blijft wel een puntje voor AMD. En kan je confirmation bias noemen, en tot op zekere hoogte heb je een punt, maar tegelijk komt vertrouwen te voet, en gaat het te paard. Ik heb in mijn leven meer AMD dan Nvidia kaarten gehad, maar door de 5700XT ben ik bewust voor Nvidia gegaan.
En die keuze snap ik ook. Maar tegelijkertijd neem ik ook aan dat je in de toekomst ook gewoon weer AMD overweegt. Dat het vertrouwen ff een generatie nodig heeft om te herstellen is logisch.

Ik vond het ook niet cool dat de R9 Fury te kort support kreeg. Tegelijkertijd was dat een bijzondere kaart in beperkte oplage, iets wat voor een 6000 of 7000 serie niet het geval is. Kwestie van zaken in het juiste perspectief stellen.

Oude uit de sloot gehaalde koeien maken geen goed argument. Daar vallen er van Nvidia immers ook nog wel een aantal van op te baggeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 17:15
Cid Highwind schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:28:
[...]
En die keuze snap ik ook. Maar tegelijkertijd neem ik ook aan dat je in de toekomst ook gewoon weer AMD overweegt. Dat het vertrouwen ff een generatie nodig heeft om te herstellen is logisch.

Ik vond het ook niet cool dat de R9 Fury te kort support kreeg. Tegelijkertijd was dat een bijzondere kaart in beperkte oplage, iets wat voor een 6000 of 7000 serie niet het geval is. Kwestie van zaken in het juiste perspectief stellen.
Bij Fury dacht AMD echt dat ze Nvidia konden aanpakken op high-end. Gooi er HBM en een waterkoeler tegenaan en we hebben de winst op papier al binnen. Dat bleek toch niet zo makkelijk te zijn...

Dit is het grote Radeon probleem die al langer speelt. AMD kan per generatie keuzes maken die soms negatief zijn voor hun eigen installed base. Een ronde niet high-end chips brengen, is een verloren ronde. Potentiele kopers moeten daardoor wel uitwijken naar Nvidia anders om niet te down of sidegraden.

Een nieuwe architectuur introduceren klinkt op papier als een win voor de base, maar AMD zal toch echt support moeten geven aan zowel oude als nieuwe tech. Meer code, meer bugfixes & meer tijd aan optimalisaties zijn dan nodig voor de driverteams. Sommige noemen het fine wine, ik noem het achter je eigen releases aanmodderen en te laat alles eruit halen.
Oude uit de sloot gehaalde koeien maken geen goed argument. Daar vallen er van Nvidia immers ook nog wel een aantal van op te baggeren :)
En toch doen we dat op Tweakers nog maar al te vaak, zeker om Nvidia te bashen. Als het gaat om oude koeien, dan tref je hier nog genoeg meuk aan die 10 tot 20 jaar oud zijn als actueel argument om te blijven haten :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Interessant stukje weer, zoals gewoonlijk van Igor :P

Nouja daar ben ik dus al heel lang benieuwd naar... wanneer gaat dit veranderen?
Wanneer gaan fabrikanten nou definitief over naar PCM pads om dit voor eens- en voor altijd op te lossen?

In het eerste stukje/op de eerste pagina lees ik "hotspot over 100 degrees"...
Ik dacht altijd dat een hoge delta (verschil) tussen gpu en hotspot temp hier typisch voor was en niet alleen een hoge hotspot temperatuur?

Want ik heb ook kaarten gezien met een nette 10-15 graden hotspot delta waarbij de hotspot toch ook wel richting de 90-95 graden ging.
Is dat dan ook een koelpasta issue?

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-07-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Goede vraag. Ben geen expert op dit gebied maar denk dat dat niet met de koelpasta te maken heeft. Hedendaagse GPU's en CPU's hebben altijd wel een hotspot plek die warmer is dan de rest van de chip.

Wat mij opvalt is dat ik al langere tijd vrij veel ervaringen lees van mensen die een GPU kopen en X temp meten die redelijk ok is. En paar maanden daarna is diezelfde temp ineens stukken hoger. Onredelijk veel hoger.

Dat heeft denk ik vrijwel altijd met inferieure paste te maken wat natuurlijk absurd is. Het zou mooi zijn als Igor hetzelfde kan bewijzen bij een aantal andere (grote) GPU kaart fabrikanten. Name and Shame is the game. :)

Je kan en mag niet verwachten dat mensen zelf maar even hun peperdure kaart uit elkaar gaan halen om te repasten met zelf gekochte fatsoenlijke paste zodat alles weer werkt zoals het hoort en je mag verwachten!

Die kaarten gaan ook nog eens niet altijd zo makkelijk uit elkaar, je loopt ook kans memory padz te slopen etc. etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 19-07-2024 09:18 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Help!!!! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:10:
Goede vraag. Ben geen expert op dit gebied maar denk dat dat niet met de koelpasta te maken heeft. Hedendaagse GPU's en CPU's hebben altijd wel een hotspot plek die warmer is dan de rest van de chip.

Wat mij opvalt is dat ik al langere tijd vrij veel ervaringen lees van mensen die een GPU kopen en X temp meten die redelijk ok is. En paar maanden daarna is diezelfde temp ineens stukken hoger.

Dat heeft denk ik vrijwel altijd met inferieure paste te maken wat natuurlijk absurd is. Het zou mooi zijn als Igor hetzelfde kan bewijzen bij een aantal andere (grote) GPU kaart fabrikanten. Name and Shame is the game. :)

Je kan en mag niet verwachten dat mensen zelf maar even hun peperdure kaart uit elkaar gaan halen om te repasten met zelf gekochte fatsoenlijke paste. Die kaarten gaan ook nog eens niet altijd zo makkelijk uit elkaar, je loopt ook kans memory padz te slopen etc. etc.
Klopt allemaal en volledig mee eens.

Thermal paste is al tientallen jaren niet de ideale oplossing.
Vroeger hadden we geen hotspot monitoring en dan bleek koelpasta op den duur uit te harden, maar dan had je het, volgens mij, over jaren.

Nu zijn gpu's/grafische kaarten beter te monitoren (meer sensoren) maar ze zijn ook véél meer stroom gaan gebruiken (volgens mij heb je daardoor meer kans op pump-out).
Hoe-dan-ook zijn er nu meer en grotere problemen met koelpasta dan alleen het uitharden.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-07-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PCM zou trouwens inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. Denk alleen zeker nog te duur en/of wellicht te lastig/bewerkelijk om in massaproduktie te gebruiken.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Help!!!! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:16:
PCM zou trouwens inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. Denk alleen zeker nog te duur en/of wellicht te lastig/bewerkelijk om in massaproduktie te gebruiken.
Ontevreden klanten, defecte kaarten en rma's afhandelen is ook bewerkelijk :P
Voor de klanten én de fabrikanten.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-07-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ja maar blijkbaar is de cheapass paste nog steeds voordeliger voor ze.

Waarschijnlijk omdat ze de meeste klagers gewoon met een kluitje het riet in sturen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Help!!!! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:20:

Waarschijnlijk omdat ze de meeste klagers gewoon met een kluitje het riet in sturen.
Kaarten krijgen ook vaak een idioot (te) hoog voltage mee op stock en werken vervolgens met een boost die bij x hotspot temp pas gaat throttlen dus dat draagt volgens mij ook wel bij...

Let wel: ik zeg niet dat er geen thermal paste problemen zijn want dat is dus wel duidelijk :P

Tja, belachelijk als je sommige extreme gevallen ziet met temperaturen dan is er duidelijk iets niet tof.
Dat is gewoon een defect/non-conform product.

Ik wil ook geen dure kaarten binnen garantie uit elkaar gaan halen, persoonlijk.
Dat (repaste/repad) kan ik wel goed, al zeg ik het zelf...
Maar ik vind het teveel risico omdat ook de kans bestaat dat er garantie geweigerd gaat worden/dat ik iets sloop.
RMA sturen wil ik zowieso ook niet als de kaart eigenlijk goed werkt met een undervolt en ook nog eens zeer goed undervolt (golden sample).

Mijn ervaring leert dat undervolten het beste werkt in het geval dat je niet zelf wilt gaan klooien aan de kaart.
Het houdt de delta op 10-15 graden.
Voor de clocks van de undervolt kijk ik wat de gpu in GPU-Z als stock boost waarde heeft en dat stel ik dan in Adrenaline in als max clock.

Ik hou mijn hotspots zelf het liefste onder de 90 graden en ideaal onder de 80 graden.

Bovenstaande is gebaseerd op 2 Asus kaarten van 1,5 en 2,5 jaar oud.

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-07-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Help!!!! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:20:

En omdat de meeste problemen pas later ontstaan. Want ze testen alles in de fabriek, dus aan het begin voldoet alles aan de minimumeisen. Maar als de kaart viezer wordt, de pasta gaat verdrogen, etc; dan gaan de temps omhoog.

Tegen die tijd is de garantie al afgelopen.

Maar het is wel erg irritant, zeker aangezien ze ook het trucje proberen om je te verbieden om zelf de kaart open te schroeven (met anti-tamper stickers en zo).

Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.