Ik was de laatste dagen eens wat aan het denken over de GPU markt. En hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik werkelijk geen flauw benul heb wat ze bij AMD breed aan het doen zijn, niet alleen de RTG...
Ik zie gewoon een bijna unieke kans voor AMD om daadwerkelijk marktaandeel te winnen en jaren van geld uitgeven aan R&D om te zetten in een inhaalslag ten opzichte van Nvidia, door simpelweg N22-gebaseerde GPU's te verkopen (dus RX6700XT/RX6750XT) voor ongeveer $250/€280. Het is een GPU op de oudere 7nm node die ze ook gebruiken voor N22 en N33. VRAM is op het moment ook erg goedkoop en ik kan me voorstellen dat de AIB's dol zijn op deze lage volumes. Want de AIB's zijn de partijen met flink wat lagere marges (waarom EVGA bijvoorbeeld de markt heeft verlaten) en hebben minimale volume nodig om hun bedrijf draaiende te houden. Vooral degenen die hun eigen faciliteiten draaiende moeten houden.
Nvidia kan het ook niks schelen. Die verhullen niet eens meer dat ze proberen om gamers veel meer te laten betalen voor hun nieuwe videokaart.
I shared with you how the 4070 tie is doing relative to prior Gens. And, in fact, the early results from lower down Ada are also very -- are very strong. I mean, we're -- I'm really pleased with the Ada ramp.
Okay. Well, it's a good question. I -- the -- first of all, when we look at -- when I look at mix up or upsell, remember, even in the days of, I'll call it, product shortages throughout the pandemic and work from home and crypto as you mentioned, we didn't really change our GPU pricing. I mean, the way I measured upsell was from my core price now what it ultimately got inflated to in the end market.
And what we've seen today for Ada in this class 699 and up is a $300 to $400 upgrade in mix in the high end. So gamers who are buying our high-end of our Ada are buying from a much lower class of product, which is super exciting for us. Ampere, it wasn't -- it was -- I'll speculate, it was in the $200 to $300 upgrade range. And Turing was probably a bit below that, so we've seen an increasing mix of upgrades over time.
Vivek Arya:
So just to get it right. So what you're saying is that people who upgraded to Ampere on an average bought a card that was $200 more expensive. And now those who are upgrading to Ada are buying something that is $300 or $400 more expensive?
Jeff Fisher:
Right. Relative to what they had.
NVIDIA SVP, Jeff Fisher (Bank of America Global Technology Conference)
Nota bene claimt Nvidia dat 18% maar iets snellers dan een RTX3060 heeft en dus een upgrade nodig heeft. En ze zijn er trots op dat veel meer gamers nu $700+ betalen voor een videokaart.
https://wccftech.com/nvid...jority-still-without-rtx/
Een RX6700XT/RX6750XT zijn zeker iets van 25-35% sneller dan een RTX3060 12GB. En zo ongeveer alles eronder kijk je al snel naar 50% of meer sneller. Los daarvan speelt VRAM capaciteit wat een probleem is geworden.
Verder hebben we allang gezien dat in de hogere segmenten, mensen toch eerder Nvidia kopen. De reden lijkt me ook overduidelijk, RT. Ada is er gewoon beter in en alleen met de high end modellen kan je het goed gebruiken. Als je dan toch zoveel meer betaald voor je videokaart, tja dan moet het wel een Ada zijn met betere RT. En dat is ook logisch. Maar in de lagere segmenten is RT nog steeds vrij zinloos en meer een een non argument. Veel mensen die in dit segment willen upgraden, hebben waarschijnlijk niet eens RT hardware op hun videokaart of het is zo slecht dat het onbruikbaar is. Ze verliezen dus niks met een RX6700XT. Dan kan je nog over DLSS beginnen, maar een 30% snellere videokaart is altijd beter dan DLSS,
Dit is een zeldzame kans voor AMD om meer te zijn dan een tweede leverancier van chips. Ze kunnen nu proberen een ecosysteemleverancier te zijn en in een tijd van nood, de AIB's die door Nvidia in de steek worden gelaten, uit de problemen halen. Daarmee kunnen ze ook beginnen met het opbouwen van een meer fundamentele aanwezigheid in de bredere PC markt en zichzelf onmisbaar maken.
Het zou hen ook ten goede komen omdat AMD ook moeite heeft om voorraden te verkopen. Ik heb deze cijfers uit hun kwartaalcijfers gehaald.
Q4 2021: $1,955
Q1 2022: $2,431
Q2 2022: $2,648
Q3 2022: $3,369
Q4 2022: $3,771
Q1 2023: $4,235
Wat dit zijn is onduidelijk, maar als ik kijk naar hoeveel omzet ze hebben verloren in bepaalde segmenten, vermoed ik dat het een mix is van Ryzen CPU's, APU's, chipset chips en RDNA GPU's. Als je er nu in slaagt om meer GPU's te verkopen, zelfs tegen sterk verlaagde marges, kun je misschien ook iemand verleiden om een van die afgeprijsde Ryzen CPU's te kopen, te combineren met het vrij goedkope RAM op dit moment, een B550 moederbord en die op het moment ook erg goedkope SSD's.
Zo kun je de bal aan het rollen brengen om je eigen voorraden op te ruimen en een bredere marktaanwezigheid te bereiken. Iets wat AMD hard nodig heeft in de GPU markt. Het werkte nota bene ook voor Ryzen. Het hele punt van Ryzen 1000/2000 was dat hun totale platformkosten goedkoper waren en dat ze iets boden aan gamers dat Intel niet bood. Toen waren het goedkope 6c CPUs met SMT, nu kan het VRAM zijn of überhaupt fatsoenlijke midrange videokaarten. Iets waar mensen al jaren op zitten te wachten.
Desnoods verkopen ze N22 chips voor hun kostprijs aan AIB's als ze daarmee ook Ryzen CPU's en moederbord chipsets verkopen. Al gaan ze bovenop N22 videokaarten voor flink wat minder in de winkels krijgen, ook nog eens flinke bundelkortingen opzetten waar je bijvoorbeeld als je een Zen 3 Ryzen CPU + RX6700XT koopt, je €50 extra korting krijgt. Of geef maanden GamePass weg of een bundel met veel meer games waar je bijvoorbeeld mag kiezen welke je wil. Maar zorg dat de boel weer gaat lopen en richt je op de mensen die systemen van voor de corona pandemie hebben en niet konden upgraden.
Dat marktaandeel hebben ze verder ook niet alleen voor gaming, maar ook voor optimalisaties van professionele toepassingen die vaak nog erg op Nvidia gericht zijn. Dat verandert niet als je de kleine tweede speler blijft. Verder mag Intel ARC op het moment dan niet bepaald geweldig zijn, dit is wel iets waar ze mee bezig lijken te zijn. Dit is extra relevant omdat Nvidia ook de professionele markt in de steek laat met hun slechte producten en vaak gebrekkige VRAM capaciteiten. Als je zoiets krachtigs als een RTX4090 nodig hebt, is dat prima, maar niet iedereen heeft dat nodig of kan het zich veroorloven.
Vanuit het oogpunt van gamers zou een RX6700XT van $250 je 12 GB VRAM geven en een behoorlijke prestatieverhoging voor veel mensen met GPU's zoals RTX2060 of GTX1060. Hetzelfde geldt voor mensen met een GTX1660 serie, Polaris etc. Maar vooral de RTX2060 met zijn 6GB VRAM moet op dit moment verschrikkelijk zijn als je een nieuwere game wilt spelen. RX6700XT geeft je 50% betere prestaties en je loopt niet tegen de volgende VRAM bottleneck aan zoals met een 8GB RTX3060Ti.
Maar natuurlijk zitten ze bij AMD maar toe te kijken hoe hun verscheepte GPU's tot bijna niets zijn gedaald. Op deze manier vraag ik me echt af of het huidige management van de Radeon groep, nog wel in de dGPU markt wil zitten? Waarom doen ze al die moeite en investeren ze zoveel geld om zaken als FSR2, FSR3 of zelfs hele nieuwe RDNA generaties hardware te ontwikkelen, als ze niet bereid zijn om hun producten aan een groter deel van de markt te verkopen? Ze volgen nu lijdzaam wat Nvidia doet en gaan er zo dadelijk zelf aan ten onder. Want Nvdia verscheept nog steeds een paar miljoen videokaarten en verleid gamers om er veel meer voor te betalen. AMD verscheept nu al maanden nauwelijks nog wat...
Heb je ook nog die DerBauer rondleiding onlangs bij Powercolor. Daar liet hij een hele stapel met zakken vol GPU's zien. Dat waren RX6700XT. Die moeten dus of in de voorraad van AMD zitten, of nog gemaakt worden. Maar wie koopt ze of neemt de chips af om er videokaarten van te maken? Duidelijk bijna niemand als je kijkt naar de AIB verschepingscijfers. In plaats daarvan lanceerde AMD de N33 in de vorm van de RX7600. Het resultaat daarvan is dat ze nu met zichzelf en hun oudere RX6600-serie concurreren. En de RX7600 ziet er slecht uit als je hem vergelijkt met een goedkopere RX6650XT of de iets duurdere RX6700XT. Wat is het punt hiervan? Het is dezelfde node als 7nm, het verschil is wel of geen EUV in een paar lagen metaal toepassen. Maak dan gewoon N22 en verscheep iets.
Nvidia heeft de mainstream gaming markt zowat verlaten, dat is overduidelijk. Grijp die dan voor jezelf om je installatiebasis te vergroten, de voordelen in optimalisaties te pakken, R&D kosten te kunnen spreiden over meerdere chips en juist het gegeven dat je CPU + GPU's maakt en verkoopt, uit te buiten nu het ook zo slecht met de client CPU markt gaat. Want als AMD het niet doet, dan doet Intel het dadelijk over een paar jaar wel, als ze ARC op orde krijgen.
edit: Dacht ik kijk eens snel in de pricewatch.
En ja hoor, opeens zijn heel wat RTX3060 en RTX3060Ti modellen, een paar dagen na de release van de RTX4060Ti, een stuk in prijs gedaald. Echt AMD, waar zijn jullie toch mee bezig.
edit 2: Oh ja, Nvidia had ook die verschrikkelijke RTX3060 8GB. Maar alsnog lijken er 12GB modellen van ruim €350 naar net iets meer dan €300 te zijn gegaan. En daarmee is de RX7600 meteen DOA. Die is iets van 11% sneller op 1080p en 1440p, maar op 4K is het nog maar 6%.
De RTX3060 heeft alleen wel 12GB VRAM over een 192 bit bus en DLSS2 wat beter werkt op met name upscaling naar 1080p en ook op 1440p. Dus gefeliciteerd AMD, jullie hebben jezelf uitgespeeld. Want het resultaat van jullie nieuw mainstream videokaart is dat jullie nu jezelf beconcurreren met de RX6600XT/RX6650XT/RX7600/RX6700, terwijl Nvidia nu met de RTX3060 12GB het betere product lijkt te hebben.
Het is gewoon realiteit dat FSR2 minder goed is als DLSS2 op lagere resoluties waar dit soort videokaarten beter passen. Dus dat moet je neutraliseren in lagere segmenten waar rasterisation prestaties zwaarder tellen. Dat doe je door 30% sneller te zijn voor een vergelijkbaar bedrag. Dan heb je namelijk "DLSS99", ook wel bekend als native resolution. Dan is DLSS een non argument geworden. En de 30% snellere videokaart hier is de RX6700XT.
[
Voor 20% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 15-06-2023 22:03
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.