Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Snap de opgegeven 3dmark scores van amd op de fp niet helemaal voor deze refresh rx 6X50 xt series...

De 6900xt zou 18400 graphics score halen in timespy en de 6950xt 22000...
Maar mijn stock 6800xt (reference, met stock 5800x) haalt al 19000 en met max. Fanspeed en powerlimit 20200.

De rx 6750xt is dan indrukwekkender. Gaat van 12000 naar 14000 volgens het artikel op de fp. Mijn 6700xt (reference met stock 12400f) haalt stock idd 12000 en met max fanspeed en powerlimit zo'n 13000.

Denk idd dat de 6750 xt zich nu wel aardig kan meten met een 3070(ti?), alleen zou vanwege RT de 3070 aantrekkelijker blijven voor veel mensen denk ik als de prijzen gelijkwaardig zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

rapture schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Voor AMD heeft het wel nut.

De MSRP heeft inflatiecompensatie nodig en paar procent is genoeg om de Nvidia-tegenhanger bij te houden of zelfs naar een kleinere chip overstappen.

RX 6800 is een grote chip met 16GB geheugen dat vertraagd werd om als RTX 3070 tegenhanger te dienen. De goedkopere RX 6750 XT met 12GB kan RTX 3070 bijhouden en RX 6800 wordt afgevoerd.
Ik vind het RX6750XT argument wel een goede. Want de RX6800 lijkt ook min of meer verdwenen te zijn omdat Navi 21 waarschijnlijk te goede yields heeft. Een sneller presterende Navi 22 chip zou voor AMD fijn zijn tegenover de RTX3070. Ik verwacht overigens niet dat de RX6750XT ook echt de RTX3070 zal matchen.

De rest vind ik wat minder. Navi 23 is op zich een efficiëntere chip dan Navi 22 waardoor die merkbaar goedkoper te produceren zal zijn. Maar de RX6600XT heeft het probleem dat de RTX3060 inmiddels dichtbij komt qua prijs. Voor gelijke prijs is de RTX3060 waarschijnlijk de betere keuze. Eigenlijk zou AMD hier de RX6700XT tegenover moeten zetten, maar een snellere RX6650XT kan ook. De RX6600XT moet in ieder geval goedkoper zijn en de RX6700XT niet veel duurder dan de RTX3060.

Laatste is dat ik echt helemaal niks geef om AMD of Nvidia hun marges. Ze hebben meer dan genoeg verdiend en laten de prijzen nu maar (fors) zakken. Want er gaat waarschijnlijk wel een dump van videokaarten beginnen en dan worden ze wel gedwongen.
Voor de consument is er een ander voordeel. Een productiedatum na de GPU-tekort.

Tijdens de 2 Coronajaren was de vraag naar hardware buitengewoon groot en de fabrikanten liepen de kantjes ervan af. De rage blijft niet duren, snel geld verdienen voordat het gedaan is. Met als gevolg dat hardware in brand kon vliegen, voeding die ontploffen, grafische kaarten die niet tegen een bepaalde game kan,...

Nu kunnen ze bij een dalende PC-markt op een normale manier produceren en ze hebben gezien hoe de reviewers erop reageerden.
Helaas was dit er ook al voor de zoveelste ronde aan mining. Bijvoorbeeld de ASUS RX5700 series modellen waren gewoon dramatisch slecht bij lancering. Bij de Strix zakte letterlijk de koeler van het PCB af en TUF alsmede Dual hadden gewoon geen geheugenkoeling. MSI hun Evoke was ook heel erg slecht, XFX was ook helemaal niet goed. Voor deze generatie is er veel minder bekend omdat reviewers die kaarten ook niet kregen, maar ik weet zeker dat er ook deze generatie gewoon bagger tussen zal zitten ongeacht mining.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:09
meljor schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:59:
Snap de opgegeven 3dmark scores van amd op de fp niet helemaal voor deze refresh rx 6X50 xt series...

De 6900xt zou 18400 graphics score halen in timespy en de 6950xt 22000...
Maar mijn stock 6800xt (reference, met stock 5800x) haalt al 19000 en met max. Fanspeed en powerlimit 20200.

De rx 6750xt is dan indrukwekkender. Gaat van 12000 naar 14000 volgens het artikel op de fp. Mijn 6700xt (reference met stock 12400f) haalt stock idd 12000 en met max fanspeed en powerlimit zo'n 13000.

Denk idd dat de 6750 xt zich nu wel aardig kan meten met een 3070(ti?), alleen zou vanwege RT de 3070 aantrekkelijker blijven voor veel mensen denk ik als de prijzen gelijkwaardig zouden zijn.
Ik begrijp het ook niet helemaal. Mijn 6900 XT (standaard gaming oc) haalt 20.2k timespy score. Overclocked (MPT) 23.4k score (en dan moet ik nog sleutelen aan de ram..)

Het enigste verschil is dat de clocks van de memory standaard op de 6950 XT hoger zijn dan de max allowed memory oc op de 6900 XT. Na 2150mhz+ gaat de 6900 XT in safe mode.

Hopelijk is het een en ander mogelijk na de release om de standaard 6900 XT memory max oc te kunnen verhogen. Helaas lees ik hier en daar dat de 6950 XT andere memory chips beschikt wat de kans op hardlock removal van de 6900 XT memory flink verkleint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:46
Hetzelfde met mijn reference 6900XT, doet zonder tuning in de drivers 20262 met mijn oude cpu en 20264 met mijn nieuwe cpu, zie ook deze post: Dennism in '3DMark-scores van AMD Radeon RX 6950 XT, RX 6750 XT en RX 6650 XT gedeeld'

Geheugen op de 6950XT zal inderdaad sneller zijn, ik verwacht eigenlijk dus ook niet dat eventuele verwijderde limieten op die kaarten in de drivers qua tuning ook voor de 6900XT zullen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik weet al wat AMD doet met die Time Spy score. Die is waarschijnlijk van launch waar circa 18K de norm was. Dat je nu eerder 20K haalt zal met driver optimalisaties en betere kwaliteit chips die beter clocken te maken hebben. Dan komt er blijkbaar nog eens 2K extra bij met de RX6960XT. Dat zal uit de hogere TDP rating komen. Ja AMD maakt hier bewust het gat wat groter dan het is, schokkend ik weet het. :z

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=67690

https://www.guru3d.com/ar...rx-6900-xt-review,25.html

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-05-2022 11:34 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 09:49
Vergeet ook niet dat je met een aftermarket kaart over het algemeen sowieso al hoger scoort omdat de fabrikant andere limieten gebruikt. Aftermarket draait over het algemeen op hogere kloksnelheden vanwege de headroom. Als AMD's cijfers op reference chips zijn die daadwerkelijk op boost clock draaien (in plaats van er boven zoals bijna elke aftermarket kaart) is het allemaal heel erg vertekend. Gewoon wachten op reviews :)

Tenzij het om een review van een specifieke kaart gaat, moet je reviews en overzichten ook vooral zien als een grove pikorde, niet exacte cijfers. En zelfs dan zijn geadverteerde boost clocks vaak vrij conservatief. Mijn 1080 Ti (water) draait in de meeste games bijvoorbeeld ook doodleuk met gemiddeld tussen de 1850 en 2025 MHz, terwijl Gigabyte adverteert met 1746 als "max".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 14:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dus als ik wat posts samenvat, dan moet je de volgende zaken meenemen omdat die zomaar 20% meer performance kunnen geven afhankelijk van de testdatum:
  • Merk en type (koeling, powerlimit, overclocking)
  • Drivers (optimalisaties)
  • Productiedatum (betere chips, etc.)
Daarmee kun je dus cijfers van een oude review niet gaan vergelijken met een recente nieuwe kaart O-)

En een 6950XT kan daarmee dus ook trager zijn dan een 6900XT :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
rapture schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Voor AMD heeft het wel nut.

De MSRP heeft inflatiecompensatie nodig en paar procent is genoeg om de Nvidia-tegenhanger bij te houden of zelfs naar een kleinere chip overstappen.

RX 6800 is een grote chip met 16GB geheugen dat vertraagd werd om als RTX 3070 tegenhanger te dienen. De goedkopere RX 6750 XT met 12GB kan RTX 3070 bijhouden en RX 6800 wordt afgevoerd.

Voor de consument is er een ander voordeel. Een productiedatum na de GPU-tekort.

Tijdens de 2 Coronajaren was de vraag naar hardware buitengewoon groot en de fabrikanten liepen de kantjes ervan af. De rage blijft niet duren, snel geld verdienen voordat het gedaan is. Met als gevolg dat hardware in brand kon vliegen, voeding die ontploffen, grafische kaarten die niet tegen een bepaalde game kan,...

Nu kunnen ze bij een dalende PC-markt op een normale manier produceren en ze hebben gezien hoe de reviewers erop reageerden.
Verleidelijk om Corona de schuld te geven van extra vraag, maar dat kwam door de miners. Er komt straks een stortvloed aan goedkope GPUs.

De RX6800 is eigenlijk te groot en te goedkoop, daardoor moest deze worden gesnoeid en heeft nu een Navi22 opvolger qua performance, maar het blijft een Navi21 chip. Vroeger of later zullen ze ook die 6800 chips te koop zetten/houden.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:43
@DaniëlWW2 @sunsmountain
Mag ik vragen op basis waarvan jullie de dump van mining kaarten aan voelen komen? Ik moet zeggen dat ik de crypto niet echt volg de laatste tijd. Als ik naar de grootste coins kijk zie ik inderdaad een flinke dip deze week, maar het staat alsnog hoger dan het stond in heel 2020, en ook hoger dan de grote dip van midden 2021, toen het tekort ook zeker al aan de hand was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Flamesz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:31:
@DaniëlWW2 @sunsmountain
Mag ik vragen op basis waarvan jullie de dump van mining kaarten aan voelen komen? Ik moet zeggen dat ik de crypto niet echt volg de laatste tijd. Als ik naar de grootste coins kijk zie ik inderdaad een flinke dip deze week, maar het staat alsnog hoger dan het stond in heel 2020, en ook hoger dan de grote dip van midden 2021, toen het tekort ook zeker al aan de hand was.
Hoop en de afgelopen dagen ging het weer keihard met de koers. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@DaniëlWW2 @sunsmountain
Vergis je echter niet dat energie prijzen ook hard gestegen zijn in veel regio's, wat in 2020 of 2021 een gezonde marge kon opleveren in Nederland qua mining is nu misschien alleen rendabel wanneer je zonnepanelen hebt met een flink overschot.
sunsmountain schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Verleidelijk om Corona de schuld te geven van extra vraag, maar dat kwam door de miners.
Zo simpel zou ik het niet stellen, als ik kijk hoeveel game PC's ik alleen al in de corona tijd voor familie, vrienden en kennissen gebouwd heb omdat ze 'ineens' weer wilden gamen....

Maar ook op het werk hoeveel zakelijke relaties niet aan ons kwamen vragen of wij als ICT dienstverlener niet kaarten (of zelfs game PC's) voor hun konden leveren tegen een goed prijsje, je wil ze de kost niet geven ;)

Dat zal naast de miners, toch ook zeker invloed gehad hebben op de beschikbaarheid.

[ Voor 34% gewijzigd door Dennism op 10-05-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
@DaniëlWW2 @sunsmountain
Voor Ethereum: Kiln testnet klaar. 3 shadow forks succes. Binnenkort naar formele test net en als het daar ook goed gaat, naar productie.

Qua crypto die goed te minen is, heeft Ethereum 95% van de mining capaciteit. Dat stopt binnen 6 maanden vanaf nu, dus de terugverdientijd is te hoog geworden. Duitsland is al MSRP qua prijzen van, NL webshops zitten nog iets hoger om met de duurdere inkoop geen verlies te nemen.

Rente gaat omhoog, gratis geld en dus crypto prijzen gaan omlaag. Energie prijzen omhoog. Dat is de onderbouwing van mijn "gevoel".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Vergis je echter niet dat energie prijzen ook hard gestegen zijn in veel regio's, wat in 2020 of 2021 een gezonde marge kon opleveren in Nederland qua mining is nu misschien alleen rendabel wanneer je zonnepanelen hebt met een flink overschot.
Dat ook zeker. Verder is de CCP ook begonnen met een flinke ingreep in mining. Van wat ik had begrepen zit er ook veel mining in Rusland, mede door vanuit China uitgeweken miners. Maar in Rusland komt via officiële kanalen geen enkele GPU meer naar binnen vanwege alle sancties. Je zag na de invasie Bitcoin even gigantisch omhoog schieten en toen stortte het weer in toen duidelijk werd wat er allemaal voor sancties gingen komen en het initiële Russische plan mislukt was.
[...]

Zo simpel zou ik het niet stellen, als ik kijk hoeveel game PC's ik alleen al in de corona tijd voor familie, vrienden en kennissen gebouwd heb omdat ze 'ineens' weer wilden gamen....

Maar ook op het werk hoeveel zakelijke relaties niet aan ons kwamen vragen of wij als ICT dienstverlener niet kaarten (of zelfs game PC's) voor hun konden leveren tegen een goed prijsje, je wil ze de kost niet geven ;)

Dat zal naast de miners, toch ook zeker invloed gehad hebben op de beschikbaarheid.
Je ziet ook dat de druk op de markt is weggevallen de afgelopen twee maanden. Opeens verschenen er videokaarten in de winkels en op V&A. En die prijzen blijven maar zakken omdat ze niet gekocht lijken te worden in grote aantallen voor de bedragen waarom gevraagd word. En terecht want we zitten aan het einde van deze generatie en die prijzen horen inmiddels onder MSRP te zakken. Komt ook nog eens bij dat het gebied rond de 5 jaar+ oude GTX1080Ti zo belachelijk vol met opties zit zoals nu de RX6600XT of RTX3060. We hebben twee generaties gehad waarbij dat niveau niet echt overtroffen is buiten een paar veel te dure high end opties en inmiddels is daar wel verzadiging opgetreden. Als je een RX5700XT, RTX2070 of zelfs nog een GTX1080Ti etc hebt, dan is het hele segment niet interessant. Het is allemaal niet zo indrukwekkend meer voor de huidige prijzen of zelfs MSRP. Max €300 zou hier nog redelijk voor zijn en max €400 voor zoiets als een RX6700XT of RTX3060Ti. Zeker als je in het achterhoofd houd wat eraan lijkt te komen.

Het helpt denk ik ook niet dat die RDNA3 geruchten zo relatief wijdverspreid zijn geworden. Ergens vraag ik me af in hoeverre AMD het wel best vind dat er zoveel over Navi 31 en eigenlijk nog meer over Navi 33 lekt. Navi 33 kan misschien nog interessanter worden dan Navi 31. Als die inderdaad rond Navi 21 niveau presteert met fors betere RT, geproduceerd is op de nu ietwat verouderde en dus goedkopere N6 (N7 + paar lagen metaal met EUV) node en een €400-€500 price range krijgt, tja dan geef je zoveel mensen eindelijk een serieus upgrade pad van rond de 2x sneller dan ze nu hebben en RT.

Komt bij dat AMD zich waarschijnlijk minder zorgen hoef te maken over hun RDNA2 inventaris te verkopen omdat ze waarschijnlijk niet veel hebben laten produceren. Ik vermoed dat die refreshes er ook komen om nu hun inventaris snel te verkopen. Immers lijken de consoles en Zen 3 een duidelijke prioriteit te hebben gehad. Op zich ook logisch omdat met name Zen 3 beduidend meer per wafer zal opleveren. AMD kan waarschijnlijk RDNA2 productie al bijna gaan staken, alle capaciteit overzetten op Navi 33 en de markt proberen te verzadigen. Voor mij zou dit verklaren waarom er steeds meer gesuggereerd word dat Navi 33 als eerste komt. Op die manier kan AMD ook hun N5 capaciteit als eerste inzetten voor Zen 4 en pas laat in het jaar beginnen met Navi 31 en Navi 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:15:
[...]

[...]

De vraag naar discrete GPU kaarten voor game PC's is wel toegenomen, en de kosten van logistiek zijn gestegen, maar toch is de verkoopprijs gedomineerd door het kunnen printen van crypto geld.

De productie van discrete GPU's is ook toegenomen in 2020 en 2021 en die had de extra vraag vermoed ik bij kunnen houden, maar sinds September 2020 was dat door Ethereum kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Alvast een voorproefje op de nieuwe prijzen:
kiiv3H schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:32:
Vandaag gaat het als het goed is om 15:05 (een uurtje eerder dan normaal dus) los bij AMD met de nieuwe 6950XT en 6750XT. De prijzen lijken tegen te vallen, de 6750XT zou €674,37 gaan kosten en de 6950XT €1462,45. Laten we hopen dat die prijzen te hoog zijn en meevallen in de daadwerkelijke drop, maar ik vrees het ergste.
Het enige goede nieuws is dat er wel vrij veel kaarten van zijn, als het goed is worden er 550x 6750XT gedropt en ook 550x 6950XT.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus wel vandaag. :)

reviews: AMD Radeon RX 6950 XT en RX 6750 XT - Late refresh met sneller geheugen

Maar als ik heel snel kijk, dan lijkt er toch een merkbare prestatiewinst te zijn. De prijzen zijn alleen belachelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:16:

Maar als ik heel snel kijk, dan lijkt er toch een merkbare prestatiewinst te zijn. De prijzen zijn alleen belachelijk...
Ik vind de prijzen eigenlijk redelijk meevallen als de AMD.com prijzen uit het Tweakers artikel kloppen, ik heb slechtere refreshes gezien.

De prijsverhoging bij de 6950XT lijkt redelijk in lijn te zijn met de prestatie winst, iets dat je lang niet iedere refresh ziet.

Zo is de 6950XT +- 5.5% duurder en presteert het geteste AIB model +-9% beter, dat is echt een AIB model, dus haal er een paar % vanaf. Zit je op +- 5-6% prestatie winst bij 5.5% prijsverhoging, is de vraag alleen hoe doet een reference 6950XT het qua verbruik, dat kan nog roet in het eten gooien natuurlijk.

Bij de 6750XT zie je +-10% prijs verhoging en +-9% meer performance bij het AIB model op 1440P Ultra, hier is het mogelijk voor een reference model kaart dus wat lastiger, maar alsnog niet zo overdreven qua prijs verhogingen als we bij andere refreshes wel eens gezien hebben.

Over het algemeen is dit voor mij wel een redelijk eerlijke refresh.

Ben ook wel benieuwd waar HUB direct de prijsverhoging uit haalt, ik heb niet het hele filmpje kunnen bekijken (en alleen zonder geluid), maar als ik naar hun $/frame kijk lijkt de 6650XT goedkoper te zijn dan de 6600XT op alle prijspunten die hij vergelijkt (zal verwacht ik MSRP en straatprijs zijn?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Niet alleen belachelijke prijzen, maar de 6800 XT lijkt ook end of life te zijn waardoor er nu effectief een groot gat tussen 6750 XT en 6950 XT ontstaan is. Wil je meer prestaties dan een 6700/6750 XT mag je direct 1200 euro neertellen 8)7

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:52:
Niet alleen belachelijke prijzen, maar de 6800 XT lijkt ook end of life te zijn waardoor er nu effectief een groot gat tussen 6750 XT en 6950 XT ontstaan is. Wil je meer prestaties dan een 6700/6750 XT mag je direct 1200 euro neertellen 8)7
Dat is inderdaad wel een mogelijk probleem, mocht dat waar zijn, niet heel handig want daar zou Nvidia dan weer mooi kunnen profiteren. Hoewel je het eigenlijk niet zou verwachten, zie ik qua verkopen het segment 700-900 euro nog altijd een relatief gezien populair segment zijn, mensen lijken nog altijd geld te veel te hebben, ook met de huidige inflatie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Ik vind de prijzen eigenlijk redelijk meevallen als de AMD.com prijzen uit het Tweakers artikel kloppen, ik heb slechtere refreshes gezien.

De prijsverhoging bij de 6950XT lijkt redelijk in lijn te zijn met de prestatie winst, iets dat je lang niet iedere refresh ziet.

Zo is de 6950XT +- 5.5% duurder en presteert het geteste AIB model +-9% beter, dat is echt een AIB model, dus haal er een paar % vanaf. Zit je op +- 5-6% prestatie winst bij 5.5% prijsverhoging, is de vraag alleen hoe doet een reference 6950XT het qua verbruik, dat kan nog roet in het eten gooien natuurlijk.

Bij de 6750XT zie je +-10% prijs verhoging en +-9% meer performance bij het AIB model op 1440P Ultra, hier is het mogelijk voor een reference model kaart dus wat lastiger, maar alsnog niet zo overdreven qua prijs verhogingen als we bij andere refreshes wel eens gezien hebben.

Over het algemeen is dit voor mij wel een redelijk eerlijke refresh.

Ben ook wel benieuwd waar HUB direct de prijsverhoging uit haalt, ik heb niet het hele filmpje kunnen bekijken (en alleen zonder geluid), maar als ik naar hun $/frame kijk lijkt de 6650XT goedkoper te zijn dan de 6600XT op alle prijspunten die hij vergelijkt (zal verwacht ik MSRP en straatprijs zijn?).
We zijn anderhalf jaar in de twee jaar cyclus van deze generatie. Yields zullen verbeterd zijn, zowel AMD als Nvidia zullen normaal gesproken al denken over het staken van productie, verkopen van hun inventaris en hun partners de kans geven om dit ook te doen. En dan komt AMD met een prijsverhoging die redelijk meegaat met de prestatiewinst.

Nee, ben niet onder de indruk. Zeker omdat de RX6600XT, RX6700XT en RX6900XT eigenlijk altijd al te duur waren voor wat ze nu echt brachten. Als we een normaal functionerende markt hadden gehad, dan had vrijwel iedereen eerder een RTX3080/RX6800XT of RTX3060Ti gekocht. Dan was de RX6700XT ook geen $480 maar $400 geweest. En de RX6600XT $300 max.

Dit is gewoon een cash grab, de zoveelste van het afgelopen anderhalf jaar. En van mij mag AMD hier ook voor afgestraft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik zeg ook niet dat ik onder de indruk ben, dat moet je van dit soort zaken imho nooit zijn.
Maar zakelijk gezien vind ik dit gewoon een nette refresh, t.o.v. wat de concurrentie de laatste tijd gedaan heeft. Als iemand met een belang in AMD kan ik hier goed mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:06:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik onder de indruk ben, dat moet je van dit soort zaken imho nooit zijn.
Maar zakelijk gezien vind ik dit gewoon een nette refresh, t.o.v. wat de concurrentie de laatste tijd gedaan heeft. Als iemand met een belang in AMD kan ik hier goed mee leven.
Dat zakelijke perspectief kan me niks schelen. Ik ben gewoon een geïnteresseerde consument. Ze geven niks om mijn financiële draagkracht, dus geef ik ook niks om hun winstmarges. En zo zou het ook moeten zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Volgens https://www.amd.com/en/direct-buy/nl is de prijs van de nieuwe RX 6950 XT trouwens € 1280 en niet € 1229 zoals in het nieuwsbericht staat. Dat is dan 9,9% duurder voor 5-6% prestatiewinst.

En laten we ook niet vergeten dat de RX 6900 XT een introductieprijs had van € 999 en die was sindsdien alleen maar opgehoogd. Dus wie op de eerste dag een RX 6900 XT gescoord had en wil upgraden betaalt nu 28% meer, dat kan zelf de inflatie niet goedpraten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

XWB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:28:
[...]
Volgens https://www.amd.com/en/direct-buy/nl is de prijs van de nieuwe RX 6950 XT trouwens € 1280 en niet € 1229 zoals in het nieuwsbericht staat. Dat is dan 9,9% duurder voor 5-6% prestatiewinst.

En laten we ook niet vergeten dat de RX 6900 XT een introductieprijs had van € 999 en die was sindsdien alleen maar opgehoogd. Dus wie op de eerste dag een RX 6900 XT gescoord had en wil upgraden betaalt nu 28% meer, dat kan zelf de inflatie niet goedpraten.
Het is nog erger als dat ding in je winkelmandje ligt. De kaart is plotseling al duurder, en er komen nog eat verzendkosten bij…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay40uKLCDqbrEHHvvNOrDYERbYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cC4yShMJqzqTqvGUYWmAJPA.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee waar die €5,15 nog vandaan komt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:52:
Inderdaad, 6800 6800 XT niet meer te bestellen bij shop.amd.com :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:28:

Die prijs klopt nog altijd, prijzen op AMD.com zijn omgerekende dollar prijzen, daar BTW bij op en mogelijk nog wat andere kleine heffingen, sinds december 2020 is de euro flink gekelderd t.o.v. de dollar en dat zorgt voor hogere prijzen op AMD.com

Op 4 december 2020 (8 dec 2020 was de release date van de 6900XT) stond de dollar op 1 USD = €0,82

Dat maakte op die datum $999 = €819,18 Excl BTW, maakt Incl BTW €991, wat redelijk in de buurt komt van €999 op release dag.

Gister was de adviesprijs van de 6900XT nog steeds $999, echter de dollar staat nu op 1 USD = €0.95

Maakt $999 = €949,05 Excl BTW = €1148,35 Incl BTW, wat wederom redelijk in lijn ligt met de laatste prijs op AMD.com

Ikzelf heb €1023,63 betaald begin April 2021 trouwens voor mijn 6900XT.

Kijken we even naar de 6950XT, US prijs is $1099
Dat maakt $1099 = €1044,05 Excl BTW, maakt €1263,30, wederom redelijk in lijn met de AMD.com prijzen.

Alle prijsstijgingen op AMD.com kunnen dus zeer makkelijk verklaard worden door het alsmaar zwakker worden van de euro, ik kan dus jouw opmerking waarom deze prijsstijging niet verklaard zou kunnen worden niet helemaal plaatsen. Ik vind het juist een eerder een zeer logische verklaring.

Neemt niet weg dat het inderdaad ongunstiger is dan de door Tweakers benoemde prijzen.
En ik ben bang dat dit, als de euro zo blijft staan, dit voor veel meer prijsverhogingen gaat zorgen bij ons.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 10-05-2022 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dat het kwam wel, de datum nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
Probleem blijft helaas de implementatie. Ruim aan jaar na introductie heeft het gros van de spellen nog altijd geen upscaling technieken ingebouwd.

Leuk dat iets bestaat maar zolang het afhangt van implementatie heb je er niets aan. RSR is daarom ook nog altijd de beste upscaling techniek omdat het bij alle games werkt ondanks dat je custom resoluties aan moet maken voor de bruikbaarheid aangezien de stappen 720p > 1080p of 1080p > 1440p te groot zijn voor de techniek en het resultaat dus te blurry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Het is nog erger als dat ding in je winkelmandje ligt. De kaart is plotseling al duurder, en er komen nog eat verzendkosten bij…

[Afbeelding]

Geen idee waar die €5,15 nog vandaan komt :?
De prijs is nog te hoog bij die stap. Om de een of andere reden wordt op de hoofpagina van de webshop en de eerste stap bij het bestellen 23% BTW gerekend. Pas in de laatste stap, bij het bevestigen van de order, wordt het aangepast naar 21%. De verzendkosten worden daar dan ook aangepast, die zijn iets van €7 in totaal. Je bent in totaal met verzendkosten erbij dus iets goedkoper uit dan de prijs die je in eerste instantie op de overzichtspagina van de webshop ziet staan.

De veel te hoge prijs die gisteren in eerste instantie werd gerekend (en degene die ik noemde voorafgaand aan de drop) had overigens als reden dat iemand bij AMD de inclusief-BTW prijs op de website had gezet als exclusief-BTW prijs, waardoor de 6950XT dus ineens meer dan 1500 euro kostte. Dit hebben ze toen tijdens de drop nog aangepast :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik moet trouwens zeggen dat de PR afdeling het weer geflikt heeft bij AMD. d:)b |:( 8)7 :X
Ze lanceren drie eigenlijk behoorlijk teleurstellende nieuwe SKU's en ondertussen horen we eigenlijk niks over de nieuwste AMD driver die eraan zit te komen. Die lijkt naast een sharpening setting voor RSR ook serieuze verbeteringen te brengen voor de combinatie DX11 games en RDNA2. Van wat ik had begrepen is het in veel games toch al snel naar de 10% en Crysis is helemaal enorm.

En daar is FSR2 ook al. En ja, het ziet er zeer goed uit tot het punt dat je echt serieuze moeite moet doen om überhaupt een verschil met DLSS2.3 te zien. DLSS lijkt een licht voordeel te behouden in framerates en ook iets te beter zijn op lagere instellingen. Maar daarvoor heeft Nvidia wel heel veel hardware nodig op hun GPU's. Als je quality mode gebruikt zoals de meeste waarschijnlijk doen, tja in ieder geval ga je het verschil hier niet zien. :)
https://www.techpowerup.c...fidelity-fx-fsr-20/2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:23:
Ik moet trouwens zeggen dat de PR afdeling het weer geflikt heeft bij AMD. d:)b |:( 8)7 :X
Ze lanceren drie eigenlijk behoorlijk teleurstellende nieuwe SKU's en ondertussen horen we eigenlijk niks over de nieuwste AMD driver die eraan zit te komen. Die lijkt naast een sharpening setting voor RSR ook serieuze verbeteringen te brengen voor de combinatie DX11 games en RDNA2. Van wat ik had begrepen is het in veel games toch al snel naar de 10% en Crysis is helemaal enorm.

[Twitter]

En daar is FSR2 ook al. En ja, het ziet er zeer goed uit tot het punt dat je echt serieuze moeite moet doen om überhaupt een verschil met DLSS2.3 te zien. DLSS lijkt een licht voordeel te behouden in framerates en ook iets te beter zijn op lagere instellingen. Maar daarvoor heeft Nvidia wel heel veel hardware nodig op hun GPU's. Als je quality mode gebruikt zoals de meeste waarschijnlijk doen, tja in ieder geval ga je het verschil hier niet zien. :)
https://www.techpowerup.c...fidelity-fx-fsr-20/2.html
Dat ziet er serieus goed uit inderdaad! Nog steeds geen grote fan van upscaling maar mooi om te zien dat AMD een serieuze )opensource non ML) counter heeft. Laten we hopen dat FSR 2.0 (en wellicht Intels variant als die ook opensource wordt) DLSS de markt uit drukken net zoals met Freesync tegenover G-Sync.
Al die gesloten standaarden van Nvidia beginnen mij de strot uit te komen.

Ik hoop dat AMD net zoals Nvidia een AA vorm maakt van FSR 2.0, dat is iets wat ik wel zou gebruiken! Iets in de vorm van FSAA, alleen bestaat dat al dus FSRAA :+.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 12-05-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:03:
[...]

Dat ziet er serieus goed uit inderdaad! Nog steeds geen grote fan van upscaling maar mooi om te zien dat AMD een serieuze )opensource non ML) counter heeft. Laten we hopen dat FSR 2.0 (en wellicht Intels variant als die ook opensource wordt) DLSS de markt uit drukken net zoals met Freesync tegenover G-Sync.
Al die gesloten standaarden van Nvidia beginnen mij de strot uit te komen.

Ik hoop dat AMD net zoals Nvidia een AA vorm maakt van FSR 2.0, dat is iets wat ik wel zou gebruiken! Iets in de vorm van FSAA, alleen bestaat dat al dus FSRAA :+.
XeSS zou op termijn ook shader based worden naast Intel hun eigen matrix cores. Maar het is eerst alleen exclusief voor Intel. Tenzij het dus veel beter is dan DLSS2.x en FSR2 en ook veel beter presteert via shaders, mag het van mij vandaag nog een stille dood sterven. Er zijn al te veel opties die allemaal beperkt zijn op hun eigen manier. Eigenlijk alleen FSR2 is dat niet.

Het helpt ook niet dat Arc Alchemist hard op weg is om DOA te worden als ze eindelijk lanceren. Het is nu laat in de zomer zijn geworden. De low end laptopchips zijn voorlopig exclusief voor China zijn en ik zie vooralsnog echt niet hoe dit een schijn van kans gaat maken tegen RDNA3 en Ada Lovelace. Afijn, andere discussie voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:31:
[...]

XeSS zou op termijn ook shader based worden naast Intel hun eigen matrix cores. Maar het is eerst alleen exclusief voor Intel. Tenzij het dus veel beter is dan DLSS2.x en FSR2 en ook veel beter presteert via shaders, mag het van mij vandaag nog een stille dood sterven. Er zijn al te veel opties die allemaal beperkt zijn op hun eigen manier. Eigenlijk alleen FSR2 is dat niet.

Het helpt ook niet dat Arc Alchemist hard op weg is om DOA te worden als ze eindelijk lanceren. Het is nu laat in de zomer zijn geworden. De low end laptopchips zijn voorlopig exclusief voor China zijn en ik zie vooralsnog echt niet hoe dit een schijn van kans gaat maken tegen RDNA3 en Ada Lovelace. Afijn, andere discussie voor een ander topic.
Ben benieuwd wat de prestaties zijn als het via normale shaders gaat ipv via de matrix cores. Als het een grote performance hit geeft dan mag het inderdaad wat mij betreft weg.

Wat ik zei over FSRAA, dit is natuurlijk al mogelijk in een vorm door gebruik te maken van VSR. Dat is waarschijnlijk ook wat ik ga gebruiken, naast de oude driver FSR variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 09:49
Plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus:

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/i.giphy.com/media/26gsw4UkEBrtRXEyc/giphy.gif

Nu developers nog zo ver krijgen dat ze op z'n minst dit ook implementeren als ze DLSS inbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nu ook met bewegende beelden. :)

En dan nog even Sapphire die weer eens Sapphire is met alweer een uitstekend ontworpen videokaart.

spoiler:
Ik vind het altijd zo leuk als ik beschuldigd word een AMD fanboy te zijn. Dit terwijl ik eigenlijk een beetje een Sapphire fanboy ben en helemaal niet zo op Radeon. Ik haat Nvidia hun houding gewoon. :P
Wat? Ik kan de constante focus op kwaliteit voor vaak een goede prijs gewoon erg waarderen.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-05-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Conclussie die ik trek, Nvidia beter in kleinere details van dingen zoals hekjes. AMD beter in details op textures omdat ze net wat scherper zijn. Nvidia heeft betere stabiliteit van kleine details maar heeft nog steeds als nadeel dat ze meer ghosting hebben dan AMD. De clamping die AMD toepast voor ghosting is volgens mij ook de grote reden dat ze het op de image stabiliteit verliezen, ik denk dat dit een afweging is tussen meer ghosting en meer stabiliteit of minder ghosting en minder stabiliteit.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat denk ik naar minder ghosting; maar ik moet het beiden een keer in werking zien. Dat zal wel een tijdje duren voordat ik een spel heb met DLSS en FSR dat op mijn Linux laptop draait :+. Ik game daar normaal niet op, anders had ik veel meer gezeur met Nvidia drivers; ik vind het nu al stront iritant dat als ik meerdere schermen heb dat ik zelf scripts moet draaien om de resoluties goed te zetten (want hun "controle" paneel kan dit niet).
Nvidia heeft nog heel wat werk te verzetten in Linux drivers....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Conclussie die ik trek, Nvidia beter in kleinere details van dingen zoals hekjes. AMD beter in details op textures omdat ze net wat scherper zijn. Nvidia heeft betere stabiliteit van kleine details maar heeft nog steeds als nadeel dat ze meer ghosting hebben dan AMD. De clamping die AMD toepast voor ghosting is volgens mij ook de grote reden dat ze het op de image stabiliteit verliezen, ik denk dat dit een afweging is tussen meer ghosting en meer stabiliteit of minder ghosting en minder stabiliteit.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat denk ik naar minder ghosting; maar ik moet het beiden een keer in werking zien. Dat zal wel een tijdje duren voordat ik een spel heb met DLSS en FSR dat op mijn Linux laptop draait :+. Ik game daar normaal niet op, anders had ik veel meer gezeur met Nvidia drivers; ik vind het nu al stront iritant dat als ik meerdere schermen heb dat ik zelf scripts moet draaien om de resoluties goed te zetten (want hun "controle" paneel kan dit niet).
Nvidia heeft nog heel wat werk te verzetten in Linux drivers....
Ik zou denk ik ook neigen naar minder ghosting over een beetje stabiliteit. Maar ik denk niet eens dat FSR2 nu minder is als het gaat om details. Zelfs dat verschilt al per detail. De sharpening filter is ook fijn alsmede het toch al scherper zijn van FSR2.

Maar het is eigenlijk zo goed dat ik me afvraag waarom je nog DLSS nodig zou hebben? Dit zou namelijk een goede DLSS 2.3 implementatie zijn en eigenlijk zit FSR2 er meteen al zo dichtbij dat je de verschillen niet zal zien tenzij je er naar gaat zoeken. FSR2 werkt ondertussen wel voor zo ongeveer elke relevante videokaart en zou ook voor de consoles moeten werken. Dat zou het eigenlijk moeten omdraaien waarbij FSR2 de standaard is en sommige games ernaast nog XeSS en/of DLSS krijgen. En dat is ook precies waarop ik hoopte. "Democratiseer" temporal upscaling maar en weg met al die gesloten oplossingen.
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:57:
Ben benieuwd wat de prestaties zijn als het via normale shaders gaat ipv via de matrix cores. Als het een grote performance hit geeft dan mag het inderdaad wat mij betreft weg.

Wat ik zei over FSRAA, dit is natuurlijk al mogelijk in een vorm door gebruik te maken van VSR. Dat is waarschijnlijk ook wat ik ga gebruiken, naast de oude driver FSR variant.
Ik begin wat twijfels te koesteren naar Intel hun programma. Het is inmiddels heel veel demonstraties en heel weinig substantie. Inmiddels denk ik dat Arc Alchemist veel te laat gaat zijn en helemaal weggeblazen gaat worden door RDNA3, Ada Love Lace en misschien ook wel door een dump van RDNA2 en Ampère videokaarten. Meer dan Alchemist videokaarten in laptops of een Alienware systeem stoppen, zie ik niet meer gebeuren. Komt bij dat Intel het blijkbaar in het begin bij China wil houden.

XeSS begin ik ook steeds meer te zien als veel te laat en als exclusieve feature alla Nvidia. Het verschil is dat Nvidia rond de 80% dGPU marktaandeel zit en AMD de rest heeft. Waarom zou je dan als developer XeSS implementeren als het eerst exclusief voor Intel is met nul relevant marktaandeel en later er ook een methode via shaders komt? Mijn interesse in XeSS was altijd het alternatief zijn voor DLSS, maar dat zit er voorlopig niet in. Belangrijker nog is dat het alternatief eigenlijk ook niet meer nodig na wat AMD heeft laten zien. Als een flink deel van de grote 2022 games uitgerust worden met FSR2, mede omdat het zeker ook zal werken voor XSX en in theorie ook voor de PS5, dan is het gewoon klaar met XeSS.

[ Voor 29% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-05-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En opeens komt AMD weer met een nieuwe "Raise the game" bundle. Het was weer even geleden aangezien het afgelopen jaar toch elke chip direct uit de fabriek al verkocht was. De bundle is ook niet alleen voor de nieuwe RX6x50 modellen, nee alle RX6000 series videokaarten. Welke games krijg je precies? Tja dat lijkt AMD zelf ook nog niet te weten, maar je krijgt voor in ieder geval $60 aan games. :z

https://www.anandtech.com...new-raise-the-game-bundle

Bij Anandtech denken ze dat het komt omdat de prijzen te hard dalen. Het idee van AMD lijkt te zijn dat ze op deze manier de markt nog een beetje kunnen stabiliseren. Dit omdat anders de AIB's in de problemen komen door de hogere fabricage en verschepingskosten.

Dus ik zeg kom maar met die crash. Zowel AMD als Nvidia hebben enorme winsten gemaakt en ze kunnen het zich echt wel veroorloven als de prijzen nu keihard onderuit gaan. Dan verlagen ze de GPU prijs maar voor hun fabrikanten en schrijven ze maar wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Maar sommige prijzen dalen helemaal niet zo hard. Bijvoorbeeld de meeste AIB RX 6800 XT modellen kosten nog steeds meer dan € 1000:

https://tweakers.net/vide...YFbYe2WSxC4G4bz4WRxb619AQ

Nu weet ik ook wel dat AIB doorgaans duurder is dan MSRP van AMD, maar in geval van de RX 6800 XT is het al snel € 250 duurder...

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 13-05-2022 00:49 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 15:27
Omdat de oude stock aan hogere prijzen werd ingekocht. Winkels kunnen daar niet zomaar 300-400€ van af doen omdat jullie het willen.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat zal best, maar bij andere videokaarten (zoals 6700/6900/3060/3090 etc) ging de prijs veel harder omlaag ondanks dat er ook voorraden waren. Het lijkt wel of die AIB RX 6800 XT niet verkocht wordt of ergens in limbo zit.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Mijn persoonlijke voorkeur gaat denk ik naar minder ghosting; maar ik moet het beiden een keer in werking zien.
...
Heb ook wat zitten kijken op TPU en de verschillen zijn voor mijn gevoel in het algemeen erg minimaal, zeker bij bewegend beeld vraag ik me af of mensen het er uit halen bij een blind test.

De textures zijn bij FSR 2.0 net een fractie scherper wat mijn voorkeur heeft. Daarnaast is het non-proprietary dus ik hoop dat het nu een grote vlucht gaat nemen en in veel games wordt verwerkt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:34:
Dat zal best, maar bij andere videokaarten (zoals 6700/6900/3060/3090 etc) ging de prijs veel harder omlaag ondanks dat er ook voorraden waren. Het lijkt wel of die AIB RX 6800 XT niet verkocht wordt of ergens in limbo zit.
De gamer vraag naar de 6800XT en 3080 10GB is vanaf het begin hoger geweest dan die van andere kaarten, waarbij het aanbod aantal van 6700/3070 een stuk hoger ligt dan 6800/3080/6900/3090. Er is misschien nog steeds een pre-order backlog aan vraag?

Mmm, de prijzen van 6800XT zijn inderdaad echt hoger dan die van 3080 10GB:
https://www.3dcenter.org/news/news-des-78-mai-2022

AMD heeft minder kaarten geproduceerd dan nVidia deze generatie dat wisten we... misschien zelfs gewoon zo weinig qua high-end dat het "collector items" zijn geworden. Of het recent stoppen van 6800 op shop.amd.com zorgt ervoor dat de prijzen langer hoog blijven.

[ Voor 25% gewijzigd door sunsmountain op 13-05-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Noel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:05:
Omdat de oude stock aan hogere prijzen werd ingekocht. Winkels kunnen daar niet zomaar 300-400€ van af doen omdat jullie het willen.
Het is alleen een keuze om dergelijke videokaarten in je assortiment op te nemen of niet. Er is bijvoorbeeld een van de Nederlandse winkels waar modellen die niet goed verkrijgbaar zijn of waarbij de prijs niet stabiel is, gewoon niet te koop worden aangeboden. Je mag zelf zoeken welke het is, met de A. Doen ze al jaren. ;)

Tweede is dat de groothandelaars en importeurs ook maar een verlies nemen...
Uiteraard begint het hier weer langzamer dan elders. De Nederlandse markt is te klein en lijkt ook altijd pas voorzien te worden in tweede instantie waar landen zoals GB of Duitsland voorrang krijgen. Maar zo lang als mensen die videokaarten niet kopen omdat ze de prijzen, terecht, veel te hoog vinden, blijven die prijzen dalen. En ze dalen al weken terwijl de leverbaarheid alleen maar toeneemt. Ergo, er bouwt ergens voorraad op die niet verkocht word. Waarschijnlijk wordt er al verlies genomen op sommige modellen om maar ruimte te maken voor de volgende levering.

Die voorraden moeten waarschijnlijk ook de komende drie a vier maanden allemaal verkocht worden. Anders kan het zomaar al te laat zijn als Navi 33 inderdaad als eerste RDNA3 GPU komt. Als die een enigszins fatsoenlijke prijs heeft en presteert zoals vele malen is gesuggereerd, dan stort de hele markt voor RDNA2 en Ampere in. Dat moet je dus voor zijn.

En dan is er ook nog de vraag hoeveel videokaarten de komende tijd verkocht gaan worden en op de tweedehands markt terechtkomen. Want ETH gaat ook keihard onderuit terwijl de winstgevendheid ook al terugliep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Trouwens, over navi33: die komt volgens de bekende twitter-bronnen met een TDP van 220W-250W. Navi33 klinkt als een opvolger van navi23 maar dat lijkt dus eerder op een navi22. Het segment van schattige ITX-kaartjes sterft zo wel een beetje af... Hopelijk doen ze met navi34 wat beters dan de RX6500XT.
Noel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:05:
Nee, dat kunnen ze doen omdat ze hun spul anders niet verkopen.

Jip en Janneke denken in termen van "300-400 euro verlies" maar een groothandel weet best dat als ze een product op de plank hebben liggen, ze die gewoon moeten verkopen. Liefst met winst, maar als dat met verlies moet is dat nog altijd 10x beter dan een product gewoon helemaal niet verkopen, of vier maanden niet verkopen omdat je de duurste aanbieder bent en als je dan eindelijk de prijs gaat verlagen nog veel lager moeten dan nu.

Ik moet dan denken aan die goede oude tijd dat er nog fysieke hardware-winkels waren, en er daar videokaarten in de schappen lagen van 2 of 3 generaties oud. Succes met wachten tot je die met winst kan verkopen. Kun je beter drie tientjes voor vragen en dan heb je in ieder geval drie tientjes, en je plank is weer leeg.

(TL;DR: vraag en aanbod.)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Help!!!! schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Heb ook wat zitten kijken op TPU en de verschillen zijn voor mijn gevoel in het algemeen erg minimaal, zeker bij bewegend beeld vraag ik me af of mensen het er uit halen bij een blind test.

De textures zijn bij FSR 2.0 net een fractie scherper wat mijn voorkeur heeft. Daarnaast is het non-proprietary dus ik hoop dat het nu een grote vlucht gaat nemen en in veel games wordt verwerkt.
Mee eens, met kleine details bedoelde ik echt hekjes of dingen die een aantal pixels dik zijn. De textures zijn bij FSR 2.0 scherper en ik vind de sharpening van AMD ook een stuk beter (ze gebruiken een variant van CAS). Bij Nvidia zie je eerder "jpg" like artifacts en ik vermoed dat ik dat niet alleen maar aan de compressie van youtube kan weiten als FSR 2.0 ze niet heeft.

Ben ook benieuwd naar de analyse van Digital Foundry. HardwareUnboxed is eigenlijk objectief en neutraal waar ik met Digital Foundry altijd het idee krijg dat ze met een groene bril naar dingen kijken :+. Ze zijn zeker objectief, maar zullen Nvidia eerder het voordeel van twijfel geven dan AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

bwerg schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:43:
Trouwens, over navi33: die komt volgens de bekende twitter-bronnen met een TDP van 220W-250W. Navi33 klinkt als een opvolger van navi23 maar dat lijkt dus eerder op een navi22. Het segment van schattige ITX-kaartjes sterft zo wel een beetje af... Hopelijk doen ze met navi34 wat beters dan de RX6500XT.
Er komt vermoedelijk geen Navi 34. Inmiddels zou je tenminste een vage referentie over het bestaan van die chip gehad moeten hebben, maar zelfs die is er niet. En ik denk dat Zen 4 Phoenix de reden is. Dat zou een serieus krachtige APU zijn waar de laatste weken steeds meer over te doen is.

Ik ben bang dat het vermoeden ook gaat kloppen en het $300- segment dGPU gaat verdwijnen, in ieder geval voor AMD. Dit omdat wafers gewoon te duur aan het worden voor dit segment en omdat zowel AMD als Nvidia inmiddels weigeren om hier nog goede dGPU producten voor te maken. Want zeker Navi 24 heeft niks te zoeken in de dGPU markt. Dat is een laptopchip.

Op zich zal Nvidia het waarschijnlijk wat langer volhouden omdat ze niet de mogelijkheid hebben om APU's te maken met een x86-64 CPU, maar het is maar de vraag of ze die markt niet uitgedrukt gaan worden door AMD en Intel. Want Intel kan ook beginnen met koppelverkoop van CPU + GPU of eigen APU's gaan ontwikkelen. Dan blijft voor Nvidia eigenlijk alleen het hogere segment over. En ik denk dat Nvidia dit zich al tijden beseft en dat is waarom ze zo inzetten op een ecosysteem van RT, DLSS etc naast het koesteren van een imago. Ze moeten iets extra's bieden over de concurrentie.

Dit is ook een van de redenen waarom ik zo hamer op prijzen. Er zijn legitieme redenen waarom videokaarten de afgelopen jaren zoveel duurder zijn geworden zoals:
-Veel duurdere wafers
-Hogere loonkosten in China
-Wereldwijde verstoring van productielijnen door sancties en corona
-Duurder geheugen
-Hogere standaarden voor een PCB
-Hoger verbruik om prestatiedoelen te halen waardoor je betere koeling nodig hebt
-Hogere eisen van de consument als het bijvoorbeeld om geluid gaat of hoe ze eruit zien
-Ontwikkelrace tussen AMD en Nvidia (RT, upscaling, de RDNA1/2/3 inhaalslag etc)

Dat neemt alleen niet weg dat er een verschil is tussen legitieme prijsverhoging en de markt uitknijpen. En als ik zowel AMD als Nvidia alleen maar hogere kwartaalwinsten zie maken, dan weet je dat het niet alleen meer legitieme kosten zijn die ze doorrekenen.

Dan FSR2 benchmarks.
Het lijkt erop dat FSR2 toch wel een zekere mate van GPU performance nodig heeft voordat het een effect heeft. Oudere videokaarten winnen minder frames dan nieuwe. Ook lijken nieuwe videokaarten wat extra's te hebben. Op zich niet verrassend, maar wel bevestigd zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik voel me al dom genoeg als iemand praat over de "duidelijk" zichtbare verschillen tussen X en Y en ik geen enkel verschil zie. Maar dan bedenk ik dat het juist een voordeel is: als ik het niet zie maakt het blijkbaar ook geen bal uit. :P FSR 2 is wat mij betreft dan ook het beste ding sinds gesneden brood, aangezien het praktisch gratis performance is zonder dat je vastzit aan een merk.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:27:
Er komt vermoedelijk geen Navi 34. Inmiddels zou je tenminste een vage referentie over het bestaan van die chip gehad moeten hebben, maar zelfs die is er niet. En ik denk dat Zen 4 Phoenix de reden is. Dat zou een serieus krachtige APU zijn waar de laatste weken steeds meer over te doen is.
Wat ik helemaal prima vind, een IGP waar serieus op te gamen is is natuurlijk fantastisch. Maar: ik zie Phoenix nog niet op de planning staan voor desktops.

Dus als ik straks een desktopje wil bouwen waar ook licht mee te gamen is, vraag ik me af of ik daar dan serieus een 220W-GPU in moet gaan stoppen omdat dat de lichtste dGPU is...

Daarnaast, Phoenix is leuk maar de geruchten zijn 12-16 CU's, terwijl navi33 64 CU's krijgt. Daar zit een behoorlijk gat tussen, het segment van het kaliber RX6600 valt dan weg (en een IGP met gewoon nog meer CU's gaat niet lukken, dat krijgt een flinke geheugenbottleneck). Zou ik toch wel flink zonde vinden.

Maar hopelijk meer uitleg op computex.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 13-05-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Dan FSR2 benchmarks.
Het lijkt erop dat FSR2 toch wel een zekere mate van GPU performance nodig heeft voordat het een effect heeft. Oudere videokaarten winnen minder frames dan nieuwe. Ook lijken nieuwe videokaarten wat extra's te hebben. Op zich niet verrassend, maar wel bevestigd zo. :)

[YouTube: FSR 2.0, How Do Old GPUs Perform? 8 GPU Generations Benchmarked]
Ben pas halverwege maar wilde dit alvast kwijt; Ik had al een vermoeden dat Vega hier gigantisch profijt van zou hebben en andere kaarten minder (met ander bedoel ik de tragere kaarten zoals 570, 1650 etc). Bij Vega is er veel meer (normaal ongebruikte) compute en geheugenbandbreedte beschikbaar en ik denk dat die twee zaken het verschil maken.
Wellicht dat jij of Werelds daar nog wat over te zeggen hebben :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 13-05-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Ben pas halverwege maar wilde dit alvast kwijt; Ik had al een vermoeden dat Vega hier gigantisch profijt van zou hebben en andere kaarten minder (met ander bedoel ik de tragere kaarten zoals 570, 1650 etc). Bij Vega is er veel meer (normaal ongebruikte) compute en geheugenbandbreedte beschikbaar en ik denk dat die twee zaken het verschil maken.
Wellicht dat jij of Werelds daar nog wat over te zeggen hebben :P.
Ik vermoed dat het ook kan komen omdat Vega een verbeterd ALU ontwerp had welke AMD min of meer overgedragen heeft naar RDNA1/2. Belangrijkste is de 2x low precision zoals met FP16. Maar ik denk dat Werelds hier meer over kan zeggen dan ik. Alleen nog niet nu omdat AMD er zelf ook niet al te veel over zegt op hun developer site. :)
https://gpuopen.com/fidelityfx-superresolution-2/
bwerg schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Wat ik helemaal prima vindt, een IGP waar serieus op te gamen is is natuurlijk fantastisch. Maar: ik zie Phoenix nog niet op de planning staan voor desktops.

Dus als ik straks een desktopje wil bouwen waar ook licht mee te gamen is, vraag ik me af of ik daar dan serieus een 220W-GPU in moet gaan stoppen omdat dat de lichtste dGPU is...

Daarnaast, Phoenix is leuk maar de geruchten zijn 12-16 CU's, terwijl navi33 64 CU's krijgt. Daar zit een behoorlijk gat tussen, het segment van het kaliber RX6600 valt dan weg (en een IGP met gewoon nog meer CU's gaat niet lukken, dat krijgt een flinke geheugenbottleneck). Zou ik toch wel flink zonde vinden.

Navi 33 zou 64CU's worden. Er is op zich ook ruimte voor een Navi 34, maar als die er gaat komen, dan is het waarschijnlijk pas over minstens een jaar van nu. Wat ook zou kunnen is dat AMD bijvoorbeeld Navi 23 rebrand. Laatste is dat AMD besluit dat het $300 segment niet meer relevant is voor ze en dat ze liever alleen de hogere segmenten bedienen en bijvoorbeeld die markt aan Intel en Nvidia laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Wat ik helemaal prima vind, een IGP waar serieus op te gamen is is natuurlijk fantastisch. Maar: ik zie Phoenix nog niet op de planning staan voor desktops.
De APU's voor de desktopmarkt volgen doorgaans later. Traditiegetrouw zal AMD zijn eerste Zen 4 APU voor laptops op CES aankondigen, en de desktop varianten volgen dan in de loop van 2023.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:18:
Ik vermoed dat het ook kan komen omdat Vega een verbeterd ALU ontwerp had welke AMD min of meer overgedragen heeft naar RDNA1/2. Belangrijkste is de 2x low precision zoals met FP16. Maar ik denk dat Werelds hier meer over kan zeggen dan ik. Alleen nog niet nu omdat AMD er zelf ook niet al te veel over zegt op hun developer site. :)
https://gpuopen.com/fidelityfx-superresolution-2/
Polaris is toch een voortboorduursel op Vega dacht ik, ergens verwacht ik dan dat je hetzelfde daar hebt; Polaris is wel efficienter in wat je krijgt voor elke TFlop ten opzichte van Vega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

Ik zie eigenlijk niet waarom dat niet zou moeten kunnen, je ziet de PS5 met uit mijn hoofd 36CU's en de Xbox Series X met 52CU's toch ook al gewoon 'uit de kluiten gewassen' Zen 2 met RDNA1.5/2 APU's hebben met flink meer CU's dan de huidige desktops en ook meer dan de 12/16 uit de geruchten. Het kan mijn inziens dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:24:
[...]

Polaris is toch een voortboorduursel op Vega dacht ik, ergens verwacht ik dan dat je hetzelfde daar hebt; Polaris is wel efficienter in wat je krijgt voor elke TFlop ten opzichte van Vega.
Is dat niet omgekeerd, Polaris is toch een stuk eerder op de markt gekomen dan Vega? Waarbij uit mijn hoofd Polaris de een na laatste GCN gebaseerde generatie is en Vega de laatste voordat RDNA kwam.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 13-05-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennism schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Ik zie eigenlijk niet waarom dat niet zou moeten kunnen, je ziet de PS5 met uit mijn hoofd 36CU's en de Xbox Series X met 52CU's toch ook al gewoon 'uit de kluiten gewassen' Zen 2 met RDNA1.5/2 APU's hebben
Dual channel DDR5-geheugen komt qua bandbreedte toch niet in de buurt van het GDDR6 van die consoles?

Voor zover ik weet was Vega 8 al zo ongeveer het maximale wat genoeg had aan de bandbreedte van DDR4, DDR5 heeft dubbel zoveel bandbreedte maar de eerste generatie APU's op AM5 gaat ook meteen met een factor 2 over vega 8 heen wat betreft rekenkracht. Dan heb je die bandbreedte waarschijnlijk al weer vol zitten. Dat zie je al met de IGP van Rembrandt, die baat heeft bij snel DDR5. Dan kun je in de toekomst nog wat cache toevoegen en hopen op iets hogere snelheden bij toekomstige DDR5-modules voor nog iets krachtigere IGP's, maar even 32 CU's erop plakken om een integrated RX6600 te bouwen, ik moet het nog maar zien.

Of AMD moet een apple'tje doen en gewoon 8GB direct op hun APU plakken, natuurlijk. Zie ik niet gebeuren maar dromen mag natuurlijk altijd.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 13-05-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Is dat niet omgekeerd, Polaris is toch een stuk eerder op de markt gekomen dan Vega? Waarbij uit mijn hoofd Polaris de een na laatste GCN gebaseerde generatie is en Vega de laatste voordat RDNA kwam.
Je hebt gelijk, ik heb het nog even nagekeken. Raar dat ik die twee omdraai; misschien was het mijn manier om ermee om te gaan dat Vega niet zo'n succes was :+.
Polaris was als architectuur redelijk efficient, Vega was in mijn ogen geen goede zet (misschien wel vanuit het oogpunt dat ze er technisch veel van hebben geleerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:24:
[...]

Vega kwam na Polaris. :P
Maar Vega is gewoon apart. Het is eigenlijk Fiji met de paar verbeteringen in Polaris en nog wat dingen in Vega die uiteindelijk niet goed werkte of tot hun recht kwamen. Het enige dat wel werkte was dat Vega niet langer meer je scherm kunstmatig in twee of vier stukken hakte en elke pipeline een stuk deed. Kreeg je dus een explosie in een shooter in een hoek van je scherm met met bijvoorbeeld Fiji, dan was een pipeline hiermee bezig terwijl de andere drie niks deden.

Met Vega heb ik ook al jaren het idee dat ze aan het experimenteren waren voor RDNA. Maar het grootste probleem konden ze gewoon niet verhelpen. Dat is namelijk hoe GCN wavefronts afhandelde. Maximaal 64 threads en elke clock cycle 16 naar een van de vier SIMD blokken van 16 ALU's. Je bent dus maximaal vijf clock cycles bezig om een wave 64 te berekenen.

Het is weer even geleden, maar als ik het me goed herinner werden er vanuit de scheduler maximaal 10 wavefronts klaargezet voor elke CU. En als al het werk voltooid was, kwam de volgende set. Het probleem was dat veel CU's in de meeste gevallen helemaal geen 10 x 64 = 640 threads aan berekeningen kregen. Nee het was vaak een beduidend lager aantal. En als je dan hier en daar een CU hebt die meer werk heeft, en dus meer cycles nodig heeft, dan stalled de rest van je pipeline. Hoe dieper je architectuur dan is, hoe groter de stalls.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimages.idgesg.net%2Fimages%2Farticle%2F2017%2F08%2Fblock-diagram-vega-100731674-orig.jpg&f=1&nofb=1

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.pcgamesn.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F06%2Famd-navi-rdna-execution-unit.jpg&f=1&nofb=1

RDNA heeft dit weggegooid met hun dual CU. Dat is met afstand de belangrijkste reden waarom RDNA zoveel sneller is dan Vega. Een RDNA dual CU kan twee wave 32 of een wave 64 verwerken en het is altijd een clock cycle. Ook dacht ik me te herinneren dat er geen centrale synchronisatie meer is waarbij de hele GPU aan het wachten is totdat een paar CU's ook klaar zijn. Dat is ook logisch omdat het nu altijd een clock cycle is.

En wat je uit de geruchten kan opmaken is dat RDNA3 hier weer een volgende stap in wil zetten. Daar lijken ze terug te gaan naar vier SIMD per CU, maar wel wave 32 capaciteit willen behouden. In feite dus een verdubbeling in rekenkracht zonder de nadelen van de GCN CU die hier vijf cycles over deed.

Ook lijkt de inzet te zijn om nog maar 8CU diepe shader arrays te hebben waarbij elke CU tweemaal zoveel ALU's heeft. Want alle specificaties nu wijzen hierop als je het doorrekent.

edit:

Dan nog even versimpeld wat nu eigenlijk het prestatiebepalende punt is van een GPU is. :)
Eigenlijk kan je alles zoals: FP, INT, geheugenbus, cache etc vergeten. Het is allemaal zeer interessant (vind ik dan) maar uiteindelijk dient het maar een doel: Occupency.

Occupency kan je het beste uitdrukken in de vraag welk percentage van je ALU's een berekening uit te voeren heeft tijdens een clock cycle?

Dus stel je hebt 2560 ALU's die rond de 1800MHz geclocked zijn. Als die videokaart vergelijkbaar presteert met een GPU met 2560 + 2560 ALU's rond 1800MHz, dan is videokaart een bijna tweemaal zo efficiënt. Dit is overigens geen toevallig voorbeeld. Dit is precies wat er gebeurd met de RX5700T en RTX2070S. RDNA1/2 ligt dan ook mijlenver voor op Turing/Ampere als het om occupency gaat. De focus bij RDNA ligt ook op het zo efficiënt mogelijk maken van de GPU door de occupency te verhogen.

Nvidia compenseert dit met fysiek grotere chips op oudere nodes alsmede meer kleinere ALU's, minder cache etc. Dit is waarom er ook wel word gesproken over "brute force" als het weer over Ampere gaat. Het is zijn veel meer rekeneenheden die minder efficiënt ingezet worden.

GCN haar occupency was dramatisch. Het was fysiek niet mogelijk om meer dan 25% te halen door hun CU structuur die elke clock cycle maar maximaal 25% van alle ALU's van een rekenopdracht kon voorzien. RDNA haalde eigenlijk meteen dit probleem weg en daarom presteerde een 2560 ALU chip (Navi 10) opeens beter dan een 4096 ALU chip (Vega 10). RDNA2 deed er een volgende stap overheen door data fetchback flink te verbeteren met de L3 cache alsmede allerlei kleine dingen die ik waarschijnlijk ook niet goed zal begrijpen.

En zo kijk ik dus ook naar RDNA3. Ik kijk echt naar wat ze lijken te doen qua occupency verbeteringen naast de enorme toenames in aantal ALU's, In ieder geval lijken ze de CU helemaal op de schop te nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-05-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ik ben bang dat het vermoeden ook gaat kloppen en het $300- segment dGPU gaat verdwijnen, in ieder geval voor AMD. Dit omdat wafers gewoon te duur aan het worden voor dit segment en omdat zowel AMD als Nvidia inmiddels weigeren om hier nog goede dGPU producten voor te maken. Want zeker Navi 24 heeft niks te zoeken in de dGPU markt. Dat is een laptopchip.
En wafers worden alleen maar duurder:

nieuws: Bloomberg: Samsung wil prijzen chipproductie met 20 procent verhogen

Dat zal voor TSMC niet veel anders zijn, gok ik.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
bwerg schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Dual channel DDR5-geheugen komt qua bandbreedte toch niet in de buurt van het GDDR6 van die consoles?

Voor zover ik weet was Vega 8 al zo ongeveer het maximale wat genoeg had aan de bandbreedte van DDR4, DDR5 heeft dubbel zoveel bandbreedte maar de eerste generatie APU's op AM5 gaat ook meteen met een factor 2 over vega 8 heen wat betreft rekenkracht. Dan heb je die bandbreedte waarschijnlijk al weer vol zitten. Dat zie je al met de IGP van Rembrandt, die baat heeft bij snel DDR5. Dan kun je in de toekomst nog wat cache toevoegen en hopen op iets hogere snelheden bij toekomstige DDR5-modules voor nog iets krachtigere IGP's, maar even 32 CU's erop plakken om een integrated RX6600 te bouwen, ik moet het nog maar zien.

Of AMD moet een apple'tje doen en gewoon 8GB direct op hun APU plakken, natuurlijk. Zie ik niet gebeuren maar dromen mag natuurlijk altijd.
Je moet uiteraard inderdaad wat met het de bandbreedte gaan doen als je top performance wil, het zou mij echter niet verbazen als APU's in de toekomst inderdaad de route gaan volgen die Apple o.a. ook is gaan volgen, zeker bij de wat luxere modellen, anders blijft het imho behelpen met de APU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:08:
[...]

En wafers worden alleen maar duurder:

nieuws: Bloomberg: Samsung wil prijzen chipproductie met 20 procent verhogen

Dat zal voor TSMC niet veel anders zijn, gok ik.
Precies ja en dit komt nog eens bovenop de toch al forse kostenverhogingen voor nieuwe nodes. Ooit was het een paar honderd dollar voor een nieuwe node. Inmiddels is het duizenden dollars. Let vooral op Nvidia. Die gaan van Samsung 8nm (eigenlijk rebranded 10nm) naar TSMC N5 of zelfs een semi custom N4. Ik zou niet verbaast zijn als Nvidia het dubbele per wafer moet gaan betalen. En we weten hopelijk allemaal wat Nvidia doet als ze met forse extra kosten worden opgescheept. Die high end chips zoals AD-102 kunnen nog wat gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:00:
[...]
En zo kijk ik dus ook naar RDNA3. Ik kijk echt naar wat ze lijken te doen qua occupency verbeteringen naast de enorme toenames in aantal ALU's, In ieder geval lijken ze de CU helemaal op de schop te nemen.
De game zelf moet dan denk ik ook wel in zoveel blokjes zijn op te hakken om al die CU's aan het werk te kunnen houden, toch?

Als AMD met een kaart komt met 1 triljard CU's, dan gaat toch geen enkele game daar ten volle profijt van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mars Warrior schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:38:
[...]

De game zelf moet dan denk ik ook wel in zoveel blokjes zijn op te hakken om al die CU's aan het werk te kunnen houden, toch?
Hiervoor moet je een stap terug. :)
Eerst de constatering dat de game een volgend frame wil laten renderen. De game draait hiervoor een programma op de CPU om te bepalen welke objecten gerenderd moeten worden voor dit frame. Het resultaat hiervan worden draw calls genoemd.

Deze draw calls stuurt de CPU vervolgens naar de GPU als rekeninstructies. Alle AMD videokaarten verwerken deze verzoeken vervolgens met speciale hardware op de GPU, vaak versimpeld als hardware scheduling. Dit in contrast met Nvidia die deze stap al jaren met de CPU doet. Hierom heb je met een Nvidia videokaart meestal een iets betere CPU nodig en heeft Nvidia een grotere CPU overhead.

Zie ook:
YouTube: Nvidia Has a Driver Overhead Problem, GeForce vs Radeon on Low-End CPUs
YouTube: Nvidia Driver Investigation [Part 2] Owners of Old CPUs Beware
Dit is overigens ook een perfect voorbeeld van waarom AMD hun marketingafdeling zo bizar slecht is. Dit zou je zo goed kunnen marketen als "AMD advantage" of zoiets. En het zijn niet eens leugens dat een AMD videokaart beter omgaat met een iets mindere CPU. Dus hoef je geen nieuwe CPU te kopen en kan je dit besteden aan een betere Radeon. ;)

Maar terug naar scheduling. Omdat een draw call voor een boom ergens in de achtergrond van een heel ander kaliber qua complexiteit zal zijn dan je geweer in de voorgrond, moeten de draw calls als het ware ontcijferd worden en moeten de rekeninstructies verdeeld worden over verschillende rekenclusters.

AMD doet dit met hun scheduling die bestaat uit twee delen, de Graphics Command Processor en de ACE units. Deze splitsten FP (shaders) en INT (compute) instructies uit en proberen vervolgens die instructies zo goed mogelijk te verdelen in clusters van maximaal 32. Die vormen dan een wave32 (maximaal 32 instructies dus) en worden in een wachtrij gezet voor de verzending naar een CU. Die CU's bestaan dan weer uit ALU's die AMD Streaming Processors noemt. Je raadt het al, die zijn verdeeld in groepen van 32. RDNA1/2 hebben twee van die groepen voor een totaal van 64. Dat is een legacy feature van GCN. Bij AMD zijn al die ALU's ook in staat om zowel FP als INT te doen. Hoe ik het begrepen heb, word het centraal in de GPU opgelegd welke CU op het moment FP en welke op het moment INT waves ontvangt.

De bottleneck ligt dan ook bij hoeveel draw calls de CPU kan leveren. Als de CPU niet de aantallen draw calls kan leveren om de GPU bezig te houden, dan heb je een CPU bottleneck.
Als AMD met een kaart komt met 1 triljard CU's, dan gaat toch geen enkele game daar ten volle profijt van hebben?
Nee, maar dat heeft meer te maken met de CPU die met geen mogelijkheid afdoende instructies kan verwerken om die GPU aan het werk te zetten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Beetje zoals verwacht, ze vertellen niet dat ook DLSS in sommige gevallen last heeft van ghosting verder zijn ze best positief:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 01:32
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:51:
Beetje zoals verwacht, ze vertellen niet dat ook DLSS in sommige gevallen last heeft van ghosting verder zijn ze best positief:
Ze stippen ook niet aan wat de mogelijk issues zijn als je ghosting heel agressief tegen gaat. Verder inderdaad best een goede video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens de laatste geruchten wordt de Navi 31 chip slechts 400 mm2, waar Navi 21 nu 520 mm2 is. Daarbij zou de chip uit 6 dies bestaan, één 5nm die met alle compute units en zes dies op 6nm met de cache en IO.

Navi 32 zou dan één 5nm die hebben met alle compute units en vier dies op 6nm met de cache en IO.

Navi 33 is een monoliet op 6nm.

Geen 3D stacking, maar 3-4 keer meer cache. Sommige leakers zeggen dat de busgrootte hetzelfde blijft, wat dan logischerwijs betekent dat deze generatie ook weer minder presteert op 4k, maar andere leakers zeggen dat de bus groter wordt. Deze generatie zou erg hoog geklokt worden, richting de 3 Ghz. De leakers zijn het met elkaar eens dat dit PCIe 5 wordt.

Navi 33 schijnt eerst uit te komen, richting september.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Behalve dat Navi 31 maar circa 400mm2 zou zijn, is daar niks nieuws aan. :)
Overigens zegt de grote van de geheugenbus ook weinig over prestaties. RDNA GPU's lijken simpelweg door de ALU's heen te zijn op hogere resoluties waar Nvidia pas hun letterlijk duizenden extra ALU's kan gebruiken. Dit komt omdat INT workloads relatief statisch zijn vergeleken met FP. Op hogere resoluties heb je meer FP workloads en dus ook minder content switching waarbij de ALU's tussen INT en FP wisselen en minstens een clock cycle niks doen. Daarom gaat een Ampere waarschijnlijk iets beter om met hogere resoluties dan een vergelijkbare RDNA2 SKU. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
sunsmountain schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:59:
[...]

De gamer vraag naar de 6800XT en 3080 10GB is vanaf het begin hoger geweest dan die van andere kaarten, waarbij het aanbod aantal van 6700/3070 een stuk hoger ligt dan 6800/3080/6900/3090. Er is misschien nog steeds een pre-order backlog aan vraag?

Mmm, de prijzen van 6800XT zijn inderdaad echt hoger dan die van 3080 10GB:
https://www.3dcenter.org/news/news-des-78-mai-2022

AMD heeft minder kaarten geproduceerd dan nVidia deze generatie dat wisten we... misschien zelfs gewoon zo weinig qua high-end dat het "collector items" zijn geworden. Of het recent stoppen van 6800 op shop.amd.com zorgt ervoor dat de prijzen langer hoog blijven.
Mmm, deze hypothese is wel interessant:

Niet meer miners, maar gamers bepalen nu de prijzen van de high end kaarten, voor 4k performance:

YouTube: AMD Market Manipulation or Good Deal? Radeon RX 6950 XT Review
Prijs per peformance op dit moment vrijwel hetzelfde voor:
- 3070
- 3070 Ti
- 3080
- 6800
- 6800 XT
- 6900 XT
- 6950 XT

Met uitzondering van de 3080 Ti, 3090 en 3090 Ti, omdat de MSRPs daarvan gewoon te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:57:
Volgens de laatste geruchten wordt de Navi 31 chip slechts 400 mm2, waar Navi 21 nu 520 mm2 is. Daarbij zou de chip uit 6 dies bestaan, één 5nm die met alle compute units en zes dies op 6nm met de cache en IO.
Hoe komen ze daar exact bij? Is die 400mm2 een enkele compute die en komen alle andere dies daar nog bij
Of is het 400mm2v voor alle 6 de dies. Dat laatste zou me eigenlijk, zeker gezien ook de performance geruchten om Navi 31 heeft eigenlijk vrij onmogelijk lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:13:
[...]Is die 400mm2 een enkele compute die en komen alle andere dies daar nog bij
Alleen de compute die. De IO en cache nemen behoorlijk wat ruimte in op Navi 21, dus dan is dat een behoorlijke toename in de hoeveelheid compute units.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Het is een heel mooi en technisch doorwrocht artikel over de moeilijkheden bij het meten van alleen het verbruik van de graka, wat voor reviews vergelijken natuurlijk heel belangrijk is, maar tegelijk stapt dat over de eenvoudigste en meest praktische manier van verbruik meten heen, en dat is domweg van het hele systeem aan het stopcontact (piekbelastingen even daargelaten, dat is een hoofdstuk apart). Het is om te beginnen al zo dat CPU-verbruik verschilt tussen NV en AMD door de drivers, dus alleen het graka verbruik meten klopt niet, ook al zou je dat perfect doen. Leuk als je kaart X watt trekt, maar als hij voor die perf ook nog eens Y watt extra van de CPU vergt hoort dat natuurlijk gewoon mee te tellen in een vergelijking.

Nu is dat voor een review die puur graka's moet vergelijken natuurlijk niet handig, want dan komen CPU, mobo, PSU, koeling en whatnot er ineens allemaal bij als factoren, maar ja, als het simpel was hoefde Igor ook niet zulke artikeltjes te schrijven. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MneoreJ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Het is een heel mooi en technisch doorwrocht artikel over de moeilijkheden bij het meten van alleen het verbruik van de graka, wat voor reviews vergelijken natuurlijk heel belangrijk is, maar tegelijk stapt dat over de eenvoudigste en meest praktische manier van verbruik meten heen, en dat is domweg van het hele systeem aan het stopcontact (piekbelastingen even daargelaten, dat is een hoofdstuk apart). Het is om te beginnen al zo dat CPU-verbruik verschilt tussen NV en AMD door de drivers, dus alleen het graka verbruik meten klopt niet, ook al zou je dat perfect doen. Leuk als je kaart X watt trekt, maar als hij voor die perf ook nog eens Y watt extra van de CPU vergt hoort dat natuurlijk gewoon mee te tellen in een vergelijking.

Nu is dat voor een review die puur graka's moet vergelijken natuurlijk niet handig, want dan komen CPU, mobo, PSU, koeling en whatnot er ineens allemaal bij als factoren, maar ja, als het simpel was hoefde Igor ook niet zulke artikeltjes te schrijven. :P
Ik denk dat je opmerking dat het totaalverbruik door het samenspel van onderdelen ook ander kan zijn an sich wel terecht is. Het moet dus allebei worden gedaan om een goed beeld te kunnen schetsen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
ocf81 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:18:
Ik denk dat je opmerking dat het totaalverbruik door het samenspel van onderdelen ook ander kan zijn an sich wel terecht is. Het moet dus allebei worden gedaan om een goed beeld te kunnen schetsen.
Zeker. Het is ook niet dat al die dure meetapparatuur die per ms de watts op elke chip van de graka meet weggegooid geld is -- daarmee kom je achter zaken als "oeps, soms moet je PSU spikes van 3x het verbruik opvangen en daarom valt je systeem uit", en dat vind ik als eindgebruiker natuurlijk ook machtig interessant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
MneoreJ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Ik deel je mening over totaal gebruik voor een groot gedeelte, zeker omdat Nvidia hun scheduling voornamelijk op de cpu doet. Alleen is er een kantekening; cpu gebruik is ook afhankelijk van de klasse kaart. Een 3050Ti zal waarschijnlijk minder de cpu belasten dan een 6900 XT.
Het totaal gebruik is dus eigenlijk alleen interessant als je het bij een bepaalde klasse gpu houdt. Het zou niet de enige verbruik metric moeten zijn, maar meer als een toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:53:
Ik deel je mening over totaal gebruik voor een groot gedeelte, zeker omdat Nvidia hun scheduling voornamelijk op de cpu doet. Alleen is er een kantekening; cpu gebruik is ook afhankelijk van de klasse kaart. Een 3050Ti zal waarschijnlijk minder de cpu belasten dan een 6900 XT.
Ja, maar daar komt dan weer bij dat een systeem waarin een 3050 Ti zit waarschijnlijk ook een CPU van een klasse minder heeft dan een systeem met een 6900 XT, zodat e.e.a. elkaar relatief weer in balans houdt (maar het verbruik nog steeds verschilt). Het maakt het er voor vergelijkingen natuurlijk niet eenvoudiger op, omdat reviews van GPU's expres de dikste CPU's gebruiken zodat dat geen bottleneck is om de vergelijkingen zuiver te houden. Dus... je blijft aan de gang.
Het totaal gebruik is dus eigenlijk alleen interessant als je het bij een bepaalde klasse gpu houdt. Het zou niet de enige verbruik metric moeten zijn, maar meer als een toevoeging.
Wat de reviewers zouden moeten doen is niet verbruik gewoon meten onder hun testopstelling en presenteren als getal, maar aan de hand van die metingen accurate modellen opstellen die aan de hand van de belasting, de GPU, de warmte, de CPU en wat overhead voor de andere hardware gewoon uitspugen wat zowel de performance als het totale verbruik zou zijn. Dan hoeven mensen ook niet meer te vragen "maar ik heb hardware X, wat voor FPS krijg ik dan", want het rolt gewoon uit het model (bij benadering).

En ja ik snap ook dat dit geen redelijk ding is om te vragen, maar ik review zelf dan ook geen hardware, ik kan gewoon vanuit mijn leunstoel dingen bedenken. :+

Alle gekheid op een stokje, hier zit misschien nog wel een kern van nut/haalbaarheid in, niet zozeer iets dat de reviewers zelf moeten doen maar iets waar iemand los mee aan de slag kan, en dan iets nauwkeuriger dan de calculators die je kunt vinden op het net die alleen maar grof bepalen hoe dik je PSU eventueel moet zijn aan de hand van wat fabrikanten zelf opgeven. Niet dat ik het echt zie gebeuren, want het is een hoop data invoeren, masseren en vergelijkbaar maken in iets dat feitelijk elk jaar weer op de schop moet om de ontwikkelingen bij te houden. Op een gegeven moment is de dikke duim ook wel goed genoeg.

[ Voor 15% gewijzigd door MneoreJ op 17-05-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wederom vrachtwagen lading aan zout, maar dit zou wat zijn.

Weten we jaren geleden nog het "Super SIMD" patent? Nou misschien gaat het er toch komen. ;)

Informatiedichtheid is verder erg dun dus je hoeft niet te kijken. Het voornaamste is de vraag of het er gaat komen en zo ja, of dat een impact heeft op het aantal ALU's.

Serieus AMD, gib whitepaper already. Ik wil gewoon weten wat het is. :P

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-05-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ik vraag me nog steeds af waar kopite7kimi nou teleurgesteld om zou kunnen zijn. Geloofde hij in een bizarre performance leap ofwel crush van Lovelace door RDNA3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:57:
Ik vraag me nog steeds af waar kopite7kimi nou teleurgesteld om zou kunnen zijn. Geloofde hij in een bizarre performance leap ofwel crush van Lovelace door RDNA3?
Volgens mij weet die het zelf niet omdat die zelf aangaf geen informatie over RDNA3 te hebben.
Het enige dat kan is dat AD102 beter uit zou vallen dan eerder werd gedacht en Navi 31 hierdoor niet met gemak sneller zou zijn. Want daar leek het namelijk wel een tijdje op in het geruchtencircuit. Het probleem is alleen dat we nog steeds niet weten wat Navi 31 nu is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Na Kopite7Kimi heeft ook Rogame nu een tweet over navi31 na alle wilde speculatie van de laatste paar weken. Het zegt niet veel, maar zou RDNA dan echt zoveel te veel opgehyped zijn?

https://mobile.twitter.co...tatus/1528666479272640513

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:41:
Na Kopite7Kimi heeft ook Rogame nu een tweet over navi31 na alle wilde speculatie van de laatste paar weken. Het zegt niet veel, maar zou RDNA dan echt zoveel te veel opgehyped zijn?

Tja, wat is opgehyped? Wel is het zo dat elke nieuwe AMD generatie zijn wilde speculaties kent. Zo was er ooit het verhaal dat AMD met een 1070 alternatief voor €299 zou komen, en dan valt de realiteit tegen.

Gebaseerd op de leaks die er nu zijn zou Navi 31 inmiddels gedowngraded zijn, of in elk geval niet meer het 92 TFlops monster zijn wat AMD initieel voor ogen had (XWB in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"). Wellicht dat die tweet in deze context gelezen moet worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 12:52
Dennism schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:41:

Sommige leakers hebben wel wat zitten overhypen, zoals bvb Greymon55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Eens, Navi31 klonk wel heel erg mooi:

2x compute chiplet, 1 controller chiplet, en 4-16 memory chiplets
met 3x80 CU Navi 31, 2x80 CU Navi32

naar
1x compute chiplet (eigenlijk monolith), 4-6 memory chiplets.
met 3x64 CU Navi 31, 2x64 CU Navi32

Dan is de vraag: hoe groot gaat een 3x64 CU compute chiplet worden, in mm2, op N5? Zonder de infinity cache dus maar inclusief de rest van Navi21.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zie nog steeds niet wat er nu zo teleurstellend moet zijn.
Ja 3x Navi 21 zit er waarschijnlijk niet in, maar stel dat het "maar" 2x is. Wat is daar precies mis mee?

En met 12288ALUs x 2 x 2015MHz = 49TFLOPS.
Dat is uitgaande van nul verbetering in effectieve clockspeed over Navi 21. Waarschijnlijk zou AMD zelfs RDNA2 naar N5 kunnen porten met een chip van dergelijk formaat. Dan zou je moeten denken aan een 12800ALU/200CU/100WGP chip met 10 shader engines.

Het hele idee van RDNA3 lijkt te zijn dat ze L3 cache plus geheugencontrollers naar chiplets willen verplaatsen. De logica is precies dezelfde als met Zen 2/3/4. Die delen schalen immers minder mee dan fysieke rekeneenheden, waardoor de winst van de overstap naar een kleinere node niet opweegt tegen de hogere kosten van die node.

Kijk alleen al hoeveel ruimte dit inneemt op Navi 21. Die vier blokken boven en onder zijn geheugencontrollers, de blokken erboven is L3 cache. Draai de vier shader engines + scheduling 90 graden en je kan er al bijna nog een set kwijt in dezelfde 520mm chip.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/gpu-specs/images/g/923-cgi-die-shot.jpg

Met een shrink naar N5 kan een formaat van 12288 ALUs gewoon in een monolitische chip. AMD moet het ergens behoorlijk verpest hebben om met een dergelijk formaat chip niet te presteren. De enige manier hoe Navi 31 teleurstellend kan zijn, is als de chip veel kleiner is dan 12288 ALU's, al dan niet omdat er geen aparte geheugen + cache chips zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:28:
Ik zie nog steeds niet wat er nu zo teleurstellend moet zijn.
Ja 3x Navi 21 zit er waarschijnlijk niet in, maar stel dat het "maar" 2x is. Wat is daar precies mis mee?
Op zich is daar niets mis mee, maar dan vervalt wel de hoop dat Navi 31 een flink stuk sneller zou kunnen zijn dan AD102.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Op zich is daar niets mis mee, maar dan vervalt wel de hoop dat Navi 31 een flink stuk sneller zou kunnen zijn dan AD102.
Tja en dan is die misschien ongeveer net zo snel als AD102. Tragisch. :P
Komt bij dat mijn persoonlijke interesse in Navi 31 die sneller is dan AD102, niet verder reikt dan:
Ha ha, leren jasjes man heeft niet meer de snelste videokaart. :z

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-05-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@DaniëlWW2 Maar jij hoopte toch ook dat Nvidia eens een flinke tik zou krijgen? :+
DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Hoewel ik het erg fijn zou vinden als AMD gewoon ruim wint, immers heeft deze markt het echt keihard nodig dat Nvidia het eens een generatie afgelegd, moet ik wel opmerken dat het op korte termijn waarschijnlijk geen goed nieuws is. En mijn zorgen gaan niet eens naar AD102 en Navi 31. Vergeet het maar dat we het hier nog over "betaalbaar" kunnen spreken. Als mensen al massaal in een wachtrij gingen staan voor een $1500 RTX3090 die nauwelijks sneller was dan de $700 RTX3080, dan hoef je niet eens de illusie meer te koesteren wat Nvidia van plan is.
Als dat niet met RDNA3 gaat lukken, wanneer dan wel?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:56:
@DaniëlWW2 Maar jij hoopte toch ook dat Nvidia eens een flinke tik zou krijgen? :+

[...]

Als dat niet met RDNA3 gaat lukken, wanneer dan wel?
De markt heeft dit nodig, ik niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

XanderDrake

Build the future!

DaniëlWW2 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:28:
Met een shrink naar N5 kan een formaat van 12288 ALUs gewoon in een monolitische chip. AMD moet het ergens behoorlijk verpest hebben om met een dergelijk formaat chip niet te presteren. De enige manier hoe Navi 31 teleurstellend kan zijn, is als de chip veel kleiner is dan 12288 ALU's, al dan niet omdat er geen aparte geheugen + cache chips zijn.
Als ik dit hoor, en dan ook nog eens monolitisch zal de performance wel goed komen, maar misschien de levering niet?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XanderDrake schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:42:
[...]

Als ik dit hoor, en dan ook nog eens monolitisch zal de performance wel goed komen, maar misschien de levering niet?
Tja Navi 31 kan zomaar fors kleiner zijn dan AD102 als AMD inderdaad naar chiplet based gaat. :P
Maar het probleem is en blijft dat we gewoon zo, zo weinig zeker weten. Helpt niet dat de afgelopen weken weer alles veranderd zou zijn. Navi 31 bestaat ja en dat is het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:55:
[...]Helpt niet dat de afgelopen weken weer alles veranderd zou zijn.
Dat geeft gewoon aan dat de leakers geen goede bronnen hebben, want de tape-out is al lang geleden geweest, dus het chipontwerp staat vast.

Ik zag trouwens je eerdere opmerking dat er geen Navi 34 zou komen omdat er nog geen leaks zijn en dat Phoenix de reden is, maar Navi 24 kwam ook pas 2 jaar na de release van de eerste navi 2x kaarten, dus dat was voldoende tijd om de chip helemaal nog te ontwerpen. Navi 24 was eigenlijk ook bedoeld voor mobile en leek alleen maar verkocht te worden voor de desktop vanwege de grote tekorten.

Dus het lijkt me dat AMD waarschijnlijk gewoon net als voor Navi 2x het doel heeft om 3 desktopchips te maken.

Phoenix lijkt ook geen uitzonderlijke snelheidsverhoging te gaan geven t.o.v. de eerdere generatie iGPU. De overtrokken geruchten lijken totaal niet realistisch.

Normaliter wordt een groot deel van de onderkant van de markt vervuld door tweedehands kaarten. Die markt is nu erg opgedroogd omdat veel mensen niet upgraden en dus hun kaarten niet doorverkopen. Als de markt weer normaliseert zullen kaarten zoals de 6400 en 6500 veel minder interessant zijn vergeleken met een 2e handsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 23:34
Ludewig schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:01:
[...]

...Als de markt weer normaliseert zullen kaarten zoals de 6400 en 6500 veel minder interessant zijn vergeleken met een 2e handsje.
Die kaarten zijn nog nooit interessant geweest. Voor hetzelfde geld als die 6500 XT heb je altijd al een 980 Ti, 1660(Super/Ti) of 1070 kunnen krijgen en voor de prijs van die 6400 kon je al 980's en 1060's kopen. Zowel toen die Radeons uitkwamen als nu.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Dat geeft gewoon aan dat de leakers geen goede bronnen hebben, want de tape-out is al lang geleden geweest, dus het chipontwerp staat vast.

Ik zag trouwens je eerdere opmerking dat er geen Navi 34 zou komen omdat er nog geen leaks zijn en dat Phoenix de reden is, maar Navi 24 kwam ook pas 2 jaar na de release van de eerste navi 2x kaarten, dus dat was voldoende tijd om de chip helemaal nog te ontwerpen. Navi 24 was eigenlijk ook bedoeld voor mobile en leek alleen maar verkocht te worden voor de desktop vanwege de grote tekorten.

Dus het lijkt me dat AMD waarschijnlijk gewoon net als voor Navi 2x het doel heeft om 3 desktopchips te maken.

Phoenix lijkt ook geen uitzonderlijke snelheidsverhoging te gaan geven t.o.v. de eerdere generatie iGPU. De overtrokken geruchten lijken totaal niet realistisch.

Normaliter wordt een groot deel van de onderkant van de markt vervuld door tweedehands kaarten. Die markt is nu erg opgedroogd omdat veel mensen niet upgraden en dus hun kaarten niet doorverkopen. Als de markt weer normaliseert zullen kaarten zoals de 6400 en 6500 veel minder interessant zijn vergeleken met een 2e handsje.
Als een bron zegt: Navi31 is een multi chiplet design met 7 chiplets, dan zijn zowel de oude als de nieuwe geruchten door dezelfde correcte bron geïnformeerd, alleen de oude zijn foutief ingevuld door de leakers.

2gcd + 4mcd + 1controller = 1gcd + 6mcd = 7 quick math

Navi34 en Navi35 zijn wel degelijk gelekt, maar zijn puur 6nm refreshes van Navi22 respectievelijk Navi23. En daardoor minder interessant voor leakers.

https://videocardz.com/ne...efreshed-6nm-navi-2x-gpus

Phoenix en Dragon Range zitten met 16CU en verschillende TDP onder de 32CU van Navi23, maar Navi24 krijgt inderdaad geen refresh. Er is geen Navi36.

N.B.: Zen4 krijgt standaard CUs, 4 of 8? Dus ja dit is een AMD strategie om de onderkant instap videokaarten overbodig te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door sunsmountain op 25-05-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 02-10 19:57

SG

SG surft naar info hardewaren

Het is ook meer dat volgens de yt leakers hun bronnen vaak data geven zonder voldoende context.
Maar dan worden gekopieerd door andere yt en presenteren het zonder enige uitleg van gebrek aan context.
Veel van yt leakers is opinion gemix met geruchten vaak zonder context.
Er is ook periode dat prototypen getest worden en AMD de top nog zelf niet weet waar ze voor gaan. En dan zit er iemand tussen die zelf niet doel van weet wat hij ziet en dat lekt.
Bijvoorbeeld de 3x zou RT kunnen zijn 3x rena2 == zou 1,5x rtx3
Of rasteration wat extreem is. Meeste leakers geloven dat ook niet. Of Tflops waar conflict leaks zijn.
De sources zitten ook ergen tussen bv in r&D of aib. En missen vaak ook de context.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Beetje offtopic dan.
Dit is gerenderd in UE5 en het zou draaien op een RTX2080 met 7fps op 1440p. :o

Ik wist dat UE5 een goede engine was. Maar de overdag beelden komen echt heel erg dichtbij fotorealisme. Je kan net zien dat het gerendered is als je heel goed kijkt. De nachtscènes zijn iets duidelijker, maar het is nog steeds zo bizar indrukwekkend.

Lumen zo in actie zien roept bij mij ook een andere vraag op. Waarom hebben we ook alweer RT hardware nodig? Dit lijkt me namelijk afdoende kwaliteit qua belichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik moet ten aanzien van UE4/Squad op DX12/Vulkan iets rechtzetten. Ik heb dit nog een keer bekeken, en het blijkt toch wel zo te zijn dat de load redelijk goed over de cores wordt verdeeld, hoewel op Windows er toch wel een paar cores significant meer doen:

Windows:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7NMtJX4zSzjg4Xshol9jj8xpgs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3sMZi1gpxHtP7XOVMMPI5tSJ.png?f=fotoalbum_tile
Linux (linker grafiek met blauwe en rode lijnen zijn de CPU load):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWWBAlAVnkehC4zwc-OBOMRknik=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VzWJ6eqm1ACfqZOUXqMkHpgg.png?f=fotoalbum_tile

[edit] Had eigenlijk in AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38 gepost moeten worden, maar er is toch iets van 80% overlap qua mensen die het lezen, dus ik laat het gewoon hier staan.

[ Voor 30% gewijzigd door ocf81 op 01-06-2022 01:16 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ergens denk ik dat Navi31 nog steeds 3 compute + 6 memory chiplets is en Navi32 2 compute + 4 memory chiplets. Het zou als ingenieur gewoon zo logisch zijn.

1 compute chiplet de mother chiplet, de andere 1 à 2 daughter chiplets conform het patent.

1 compute chiplet ontwerp, 1 memory chiplet ontwerp.

Schieten mag.

Pagina: 1 ... 60 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.