Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:12:
Voor een $480 kostende midrange videokaart die eigenlijk maximaal $350 zou moeten kosten, want "midrange" is geen $400+ is het ontwerp gewoon meh. Met name VRAM koeling is gewoon slecht ontworpen.
Ik vind Gamer's Nexus soms wel erg overdreven negatief, maar ze hebben hier wel gelijk. De 6700XT is gewoon niet wat het moeten had moeten zijn, qua perfromance en dus ook qua build quality. "Just get it out the door" lijkt de prioriteit geweest te zijn, en ondanks dat is het product niet eens zo goed verkrijgbaar 8)7

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zzzzz schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Ik vind Gamer's Nexus soms wel erg overdreven negatief, maar ze hebben hier wel gelijk. De 6700XT is gewoon niet wat het moeten had moeten zijn, qua perfromance en dus ook qua build quality. "Just get it out the door" lijkt de prioriteit geweest te zijn, en ondanks dat is het product niet eens zo goed verkrijgbaar 8)7
Dat is hij ook, maar dat is juist goed. Immers als een fabrikant namelijk afgemaakt word en dan een stap in de goede richting zet, dan krijgen wij een beter product. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Dat is hij ook, maar dat is juist goed. Immers als een fabrikant namelijk afgemaakt word en dan een stap in de goede richting zet, dan krijgen wij een beter product. ;)
Dat werkt bij behuizingen, maar AMD gaat zich in de huidige situatie weinig van Steve aantrekken.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:02
PC Gamer kwam laatst met het nieuwtje dat FidelityFX Super Resolution geen machine learning nodig zou hebben. Ze hebben dit uit een interview met Scott Herkelman, maar als je dat kijkt wordt het me niet helemaal duidelijk dat hij dat echt gezegd heeft. Hij geeft aan dat er veel verschillende manieren zijn om Super Resolution te krijgen, dat ze met partners hebben overlegd waar de meeste vraag naar is en ze op basis daarvan zijn gaan ontwikkelen.

Kortom: leek een nieuwtje, is het volgens mij niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:52

XanderDrake

Build the future!

Op Fudzilla lees ik over leakes rondom de Ryzen 5000 Desktop APUs. Dat er APUs op basis van Zen3 aan zaten te komen is natuurlijk logisch, maar ik ben toch enigszins verbaast over dat men het heeft over "updated" Vega graphics.

Nou is Vega al lang in ons midden en blijft ingezet worden voor integrated GPU, zelfs nu Intel betere iGPUs beschikbaar heeft. Maar over updated Vega heeft niemand het tot nu gehad volgens mij.
Mijn vraag is, wat zouden deze updates kunnen zijn? Hogere clocks hebben we al langer (de Ryzen 9 5800U heeft volgens mij Vega 8@2000mhz!)... Tevens, als AMD van Intel had willen winnen in de notebook sector deze generaties, zouden ze de 5000U serie eigenlijk al moeten voorzien van updated Vega.

Andere vraag: waarom kan AMD niet gewoon kleinere Navi GPU's inzetten? Het kleinste wat we tot nu toe hebben gezien van Navi is 20 CUs ofzo, terwijl Vega schaalt van 3 tot 80 CUs...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
SpankmasterC schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:38:
PC Gamer kwam laatst met het nieuwtje dat FidelityFX Super Resolution geen machine learning nodig zou hebben. Ze hebben dit uit een interview met Scott Herkelman, maar als je dat kijkt wordt het me niet helemaal duidelijk dat hij dat echt gezegd heeft. Hij geeft aan dat er veel verschillende manieren zijn om Super Resolution te krijgen, dat ze met partners hebben overlegd waar de meeste vraag naar is en ze op basis daarvan zijn gaan ontwikkelen.

Kortom: leek een nieuwtje, is het volgens mij niet echt.
Je ziet bij consoles dat ze veel gebruik maken van niet ML versies van upscaling. Volgens mij is checkboard een optie.
https://beebom.com/what-is-checkerboard-rendering/

Edit:
Na het internet doorspitten en eerst uitzoeken wat de naam van het spel was. Killzone Shadowfall launchtitel van PS4 destijds.Vanaf slide 98; ik kan de bijbehorende GDC video helaas niet meer vinden. De gebruikte techniek is temporal reprojection.
https://www.slideshare.ne...-valient-killzonegraphics

[ Voor 15% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-04-2021 21:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:25

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Grappig, een GPU - 6900XT - van ruim 65.000 graden _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1200/096821_3225.jpg

Maar wel op ruim 3Ghz 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Mijn 6800XT doet 4400mhz sinds de driver van gister :P

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 21:35

Apoca

Array Technology Industry

AMD Radeon RX 6900 XTX Liquid Cooled Reference Graphics Card Pictured, Featured A 120mm AIO Solution

Super nice, jammer dat dit nooit op de markt komt in deze hoedanigheid :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HYCRaXauuRigi11tnCdZX3gD3g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TqKhmR6B3OZOONd7mjbo7ZWS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBVYC8izkPUuycamQbM_Hbsmxv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6n31ukrFOimdORO4Ydbv7iG.jpg?f=fotoalbum_tile

https://wccftech.com/amd-...red-a-120mm-aio-solution/

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Apoca schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:13:
AMD Radeon RX 6900 XTX Liquid Cooled Reference Graphics Card Pictured, Featured A 120mm AIO Solution

Ik vind het artikel een beetje raar lezen. Ze doen overkomen dat de XTX een andere chip heeft of lees ik dat dan verkeerd? Of had het gewoon een kaart met LC en hoge clocks moeten zijn?
Wie weet wat er nog vanuit AMD gaat komen als Nvidia in mei de 3080Ti op de markt gooit :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:12
Apoca schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:13:

[Afbeelding][Afbeelding]

https://wccftech.com/amd-...red-a-120mm-aio-solution/
Enige rare vind ik een 120 mm AIO. Het zal vast wel kunnen aangezien de Vega dit ook had en ongeveer hetzelfde verbruikte, maar je ziet toch wel bij Asus en Sapphire dat je met een 280/360 rad mooie resultaten kan boeken. Stel deze kaart was $1249 MSRP, dan wil je toch wel goede stille koeling, met 1x120mm was het denk ik niet al te stil geweest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Niemand over 21.4.1? :P
Maar ik heb de minimale geprobeerd. Helaas hebben ze daar ook per game instellingen uit verwijderd alsmede een aantal andere kleine dingetjes, want verder was het wel echt fijner. Verder lijkt het erop dat een harde framerate limiet weer terug is als optie naast Chill en Boost.

Oh en lichte taken verbruik voor RDNA2 lijkt ook aardig omlaag te zijn gegaan. :)
https://www.techpowerup.c...r-consumption-by-up-to-72

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
DaniëlWW2 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:10:
Oh en lichte taken verbruik voor RDNA2 lijkt ook aardig omlaag te zijn gegaan. :)
https://www.techpowerup.c...r-consumption-by-up-to-72
Oh da's een hele nette verbetering zeg, hele mooie toevoeging!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Metro Exodus Enhanced Edition schijnt 6 mei uit te komen en lijkt wel erg mooi te worden...
Had de originele game nog even geparkeerd vanwege deze update. :)

Video geeft ook enigzins idee van mogelijk haalbare settings bij AMD en nVidia.

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 28-04-2021 18:34 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Help!!!! schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:26:
Metro Exodus Enhanced Edition schijnt 6 mei uit te komen en lijkt wel erg mooi te worden...

[Video: Exclusive: Metro Exodus Enhanced Edition Analysis - The First Triple-A Ray Tracing Game]
Zonder dat ik het heb gezien, zou me niks verbazen als ze weer me een halfgebakken GI implementatie komen. Zonder RT dus geen enkele vorm van fatsoenlijke fallback.
Ik ga het nu kijken :P.

Aha RT verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat productiecapaciteit betreft heeft Hardware Times het één en ander uit elkaar gezet:
AMD announced its Q1 earnings reports the other day, and while it didn’t exactly divulge the sales figures for each processor lineup, we have a bit of info to work with. Sony has announced that it has sold 7.8 million PS5 consoles in the last six months and we already know the die size and wafer size of TSMC’s N7 wafers. Similarly, the Xbox Series X|S consoles have sold around 4-4.5 million units to date while the Ryzen 5000 processors were able to sell a million units in Q4 2020 and we’re going with 1.5 million units for Q1. Similarly, the mobile Ryzen APUs should have sold around 500-700K units in the last six months (on the high side, I know), while Big Navi sales should have reached close to 500K GPUs during the same time frame.

This means that the PS5 and Xbox series consoles got nearly 90,000 7nm wafers from AMD’s capacity at TSMC while the Ryzen processors got just under 10,000 wafers. The Navi 21 lineup (RX 6800, 6900) got a bit over 5,000 wafers on account of the large die size but this is likely an exaggeration considering the GPU supply, but it should make up for excluding the older GCN-based products and the older Ryzen CPUs. Overall, this brings the total wafer count for the consumer chips to around 17-19K, a far cry from the 90K wafers diverted to the console business.
Dat het overgrote deel van de productiecapaciteit naar consoles gaat is vast geen verassing. Voor videokaarten blijft al helemaal niet veel over.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:40
XWB schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:20:
Wat productiecapaciteit betreft heeft Hardware Times het één en ander uit elkaar gezet:

[...]

Dat het overgrote deel van de productiecapaciteit naar consoles gaat is vast geen verassing. Voor videokaarten blijft al helemaal niet veel over.
Zal grotendeels wel komen doordat Microsoft en Sony minimale afleverhoeveelheden hebben besproken in de contracten?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Help!!!! schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:26:

[Video: Exclusive: Metro Exodus Enhanced Edition Analysis - The First Triple-A Ray Tracing Game]
Ik kom terug van mijn vorige statement; dit is de eerste keer dat ik van RT denk interessant. Daarnaast performed het ook nog redelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Als de traagste Navi, navi33 al zo sterk wordt als de huidige 6900XT, dan ben ik benieuwd wat Navi31 gaat worden, twee chiplets van 80CU’s of meer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mars Warrior schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:51:
Als de traagste Navi, navi33 al zo sterk wordt als de huidige 6900XT, dan ben ik benieuwd wat Navi31 gaat worden, twee chiplets van 80CU’s of meer 8)
Djeeeez 160cu's :9

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
2 chiplets? Krijg je dan weer interne Crossfire op 1 PCB? Of moet ik dan denken aan een constructie ala Ryzen (zoals de 5900X/5950X ook 2 chiplets hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Santee schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:04:
[...]

2 chiplets? Krijg je dan weer interne Crossfire op 1 PCB? Of moet ik dan denken aan een constructie ala Ryzen (zoals de 5900X/5950X ook 2 chiplets hebben).
Ryzen, 1 controller die verbinding maakt met de 2 chiplets en de pcie bus/geheugen. Een soort van PLX chip maar dan beter want alles dichter bij elkaar :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:14
Hoewel het maar de Steamsurvey is en deze notoir onbetrouwbaar is als het het marketshare gaat, vind ik het toch wel vreemd dat RX6000 series nog altijd volkomen afwezig is.

https://www.techspot.com/...urvey-no-sign-radeon.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 22:40
participation in which is optional among the platform’s users
Je hebt toch helemaal niets aan die survey als x% van je users al niet mee doen?

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Noel schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 02:42:
[...]

Je hebt toch helemaal niets aan die survey als x% van je users al niet mee doen?
Dat is natuurlijk niet waar, je kan zeker trends waarnemen. Kijk bijvoorbeeld naar en exit poll bij de verkiezingen, ook een relatief klein sample size van de bevolking, toch laat het de trend heel goed zien.

Voor absolute marketshare cijfers om de verkopen in dat kwartaal te bepalen kun je het echter uiteraard niet gebruiken. Maar trends over hoe de installed base eruit ziet dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Moeten ze toch ergens wel een 45+% power efficiency vandaan weten te toveren anders hebben ze simpelweg een probleem qua power draw en cooling. Hetzelfde geld overigens voor Nvidia die ook op de limiet zit van wat mogelijk is.
Ik ben zeer sceptisch dat er echt een grote stap gaat komen gezien bepaalde zaken al op de limiet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

computerjunky schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:42:
[...]
Moeten ze toch ergens wel een 45+% power efficiency vandaan weten te toveren anders hebben ze simpelweg een probleem qua power draw en cooling. Hetzelfde geld overigens voor Nvidia die ook op de limiet zit van wat mogelijk is.
Ik ben zeer sceptisch dat er echt een grote stap gaat komen gezien bepaalde zaken al op de limiet zitten.
AMD claimt wederom een 50% verbetering tov RX6000, dus dat moeten we dan voorlopig maar geloven 8)

5nm? IPC? Of weer een konijn uit de hoge hoed? Wie zal het zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Mars Warrior schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:50:
[...]

AMD claimt wederom een 50% verbetering tov RX6000, dus dat moeten we dan voorlopig maar geloven 8)

5nm? IPC? Of weer een konijn uit de hoge hoed? Wie zal het zeggen...
Dat zou echt gigantisch zijn. Als die rumor van 80CU op 5nm waar is op een middenklasse kaart... dan heb je zo een 200W, noem het even 7700XT die gelijk presteert aan een 6900XT. Echter kan middenklasse tegenwoordig ook €800 kosten (kijkt naar de 6700XT), dus ik weet niet hoe snel we hier iets aan hebben. Laat ik zeggen dat ik zéér verbaasd zal zijn als AMD RDNA3 released dit jaar, voor mijn gevoel zouden ze RDNA2 eerst nog massaal aan de man kunnen brengen want (zeker de 6800XT) het zijn gewoon goede kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Die 50% is niets nieuws en hebben we ook bij GCN < RDNA < RDNA 2 gezien. Logischerwijs wil AMD dit doorzetten met RDNA 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gXzZ0xTwObPxuh_US6Hup94yQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwPfjoM80HJWmiOUyEOLxlsL.jpg?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:42:
Hoewel het maar de Steamsurvey is en deze notoir onbetrouwbaar is als het het marketshare gaat, vind ik het toch wel vreemd dat RX6000 series nog altijd volkomen afwezig is.

Klopt inderdaad ook geen barst van:
https://www.reddit.com/r/...al_gaming_gpu_sales_4335/

Met de snelheid dat de 6700XT verkoopt zou ik die in ieder geval in de lijst verwachten.
Wellicht hebben prebuild systemen een grotere impact op het aantal, plus de Chinese internet cafes (die waarshijnlijk gewoon gesloten zijn zodat ze kunnen minen :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Van Mindfactory.de. Marketshare van AMD is prima vergeleken met de 20% die we eerder hadden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOXjX8WZ7Gjj4ybrKQMDapyBEQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iEqH9OQaC3toIsvNm6SJMcBk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:52:
[...]

Klopt inderdaad ook geen barst van:
https://www.reddit.com/r/...al_gaming_gpu_sales_4335/

Met de snelheid dat de 6700XT verkoopt zou ik die in ieder geval in de lijst verwachten.
Wellicht hebben prebuild systemen een grotere impact op het aantal, plus de Chinese internet cafes (die waarshijnlijk gewoon gesloten zijn zodat ze kunnen minen :+).
Ik zou niet zo snel naar mindfactory cijfers kijken voor global marketshare. Het is immers alleen het marketshare van hun eigen verkopen. Zou je de maandelijkse marketshare cijfers van MF als gospel aannemen dan zou AMD bij cpu ook een marketshare van +-80% hebben en Intel 20%, terwijl het in werkelijkheid omgekeerd is.

Het is leuke data, maar voor een echt goed beeld zouden veel meer shops (in verschillende markten) dat soort data moeten vrijgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:04:
[...]

Ik zou niet zo snel naar mindfactory cijfers kijken voor global marketshare. Het is immers alleen het marketshare van hun eigen verkopen. Zou je de maandelijkse marketshare cijfers van MF als gospel aannemen dan zou AMD bij cpu ook een marketshare van +-80% hebben en Intel 20%, terwijl het in werkelijkheid omgekeerd is.

Het is leuke data, maar voor een echt goed beeld zouden veel meer shops (in verschillende markten) dat soort data moeten vrijgeven.
Daar heb je gelijk in. Prebuilt systemen hebben ook een veel grotere impact denk ik.
Wat je er wel aan kan afleiden is dat er een trend te zien is bij de mensen die hun eigen systemen bouwen; die mensen raden uiteindelijk ook de normies hun systemen aan.

Volgens mij is die data van Amazon ook beschikbaar, en daar was met cpu's eenzelfde trend te zien dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De retailmarkt is relatief klein in vergelijking met de OEM afzetmarkt. Ik ben het dan ook eens met @Dennism dat alleen maar naar Mindfactory kijken niet heel representatief is.
Dennism schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:42:

Zo vreemd vind ik dat niet. Kijkend naar https://www.hardwaretimes...the-last-6-months-approx/ dan produceert TSMC momenteel helemaal niet zoveel GPU's voor AMD.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Daar heb je gelijk in. Prebuilt systemen hebben ook een veel grotere impact denk ik.
Wat je er wel aan kan afleiden is dat er een trend te zien is bij de mensen die hun eigen systemen bouwen; die mensen raden uiteindelijk ook de normies hun systemen aan.

Volgens mij is die data van Amazon ook beschikbaar, en daar was met cpu's eenzelfde trend te zien dacht ik.
Dat zeker, maar zo is bijvoorbeeld Duitsland ook volgens mij een land waar AMD het altijd traditioneel goed gedaan heeft. Vandaar dat het jammer is dat je alleen deze data ziet en dat het dan ook nog eens gepost wordt alsof het global marketshare is. Vooral de AMD en AMD Stock subreddits willen dat nog wel eens doen met dit soort data of bijvoorbeeld het passmark marketshare grafiekje.

Ik zou bijv. deze cijfers wel eens willen vergelijken met een New Egg of bijvoorbeeld een Microcenter uit de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:54:

Zo vreemd vind ik dat niet. Kijkend naar https://www.hardwaretimes...the-last-6-months-approx/ dan produceert TSMC momenteel helemaal niet zoveel GPU's voor AMD.
Lijkt wel of die site Ian's Cutress (Anandtech) zijn filmpje gekopieerd heeft voor een artikel. Ik begin me nu zelfs af te vragen of HWtimes niet gebanned is van diverse subreddits wegens niet betrouwbaar / kopieren. Volgens mij spammed die auteur ook altijd op de AMD Stock reddit.

Dat er in verhouding niet veel gpu's gefabbed worden lijkt inderdaad echter wel te kloppen. Echter staat deze survey wel haaks op eerdere geruchten dat AMD juist veel meer GPU's 'in de handen van gamers' zou brengen dan Nvidia en in dat opzicht is het wel vreemd dat bijv. een 6700XT er niet in staat, daar dat toch een van de best verkopende gpu's van de laatste maanden lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:18:
[...]

Lijkt wel of die site Ian's Cutress (Anandtech) zijn filmpje gekopieerd heeft voor een artikel. Ik begin me nu zelfs af te vragen of HWtimes niet gebanned is van diverse subreddits wegens niet betrouwbaar / kopieren. Volgens mij spammed die auteur ook altijd op de AMD Stock reddit.

Dat er in verhouding niet veel gpu's gefabbed worden lijkt inderdaad echter wel te kloppen. Echter staat deze survey wel haaks op eerdere geruchten dat AMD juist veel meer GPU's 'in de handen van gamers' zou brengen dan Nvidia en in dat opzicht is het wel vreemd dat bijv. een 6700XT er niet in staat, daar dat toch een van de best verkopende gpu's van de laatste maanden lijkt te zijn.
Onderaan het artikel, dus dat heb je goed geobserveerd :P.
Thanks to Ian Cutress for the some of the data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:04:
[...]

Onderaan het artikel, dus dat heb je goed geobserveerd :P.

[...]
Lol, die had ik inderdaad niet gezien :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw:

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dappzor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 14:04
Ik ga overstappen op AMD, wat is de beste manier om mijn Nvidia drivers te verwijderen, ik kan me ergens in dit topic een programma herinneren die zorgt dat alle files van Nvidia ook echt daadwerkelijk verwijderd worden, voordat ik de AMD drivers ga installeren. Kan het alleen nergens meer terug vinden..

Edit: misschien toch iets te snel geweest, was het wellicht ''DDU Display Driver Uninstaller'' ?

[ Voor 14% gewijzigd door Dappzor op 06-05-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:40
Dappzor schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:20:
Ik ga overstappen op AMD, wat is de beste manier om mijn Nvidia drivers te verwijderen, ik kan me ergens in dit topic een programma herinneren die zorgt dat alle files van Nvidia ook echt daadwerkelijk verwijderd worden, voordat ik de AMD drivers ga installeren. Kan het alleen nergens meer terug vinden..

Edit: misschien toch iets te snel geweest, was het wellicht ''DDU Display Driver Uninstaller'' ?
DDU

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hopelijk resulteert dit eindelijk in wat verlichting qua levertijden:

TSMC to Execute Bitmain's Orders for 5nm Crypto-Mining ASICs from Q3-2021

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
FSR gaat toch sneller komen als velen verwachten, als de geruchten op de FP waar blijken:

https://tweakers.net/nieu...n-verschijnt-in-juni.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zodat we RDNA3 tegen die tijd ook niet kunnen kopen. O-)
zzzzz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:47:
FSR gaat toch sneller komen als velen verwachten, als de geruchten op de FP waar blijken:

https://tweakers.net/nieu...n-verschijnt-in-juni.html
Coreteks...
De man heeft volgens mij echt een 0% accuraatheidsrecord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:59:
[...]

Zodat we RDNA3 tegen die tijd ook niet kunnen kopen. O-)

[...]

Coreteks...
De man heeft volgens mij echt een 0% accuraatheidsrecord.
Dat was precies mijn eerste gedachte. Als ik de vergelijking moet maken met Red Gaming Tech, een kanaal wat ik eigenlijk niet echt fantastisch vind. Die heeft het tenminste vaker goed.

Dat het zorgt voor reclame voor FSR op de frontpage is dan wel weer leuk :p.

[ Voor 8% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 07-05-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SagitariusAstar
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-10 16:10
*knip* dit hoort niet thuis in dit topic, maar in [AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen

[ Voor 83% gewijzigd door br00ky op 08-05-2021 19:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Mogelijk zijn de eerste RX 6600XT en RX 6600 gespot bij de EEC. Beiden mogelijk met 8GB VRAM.

Bron: https://videocardz.com/ne...ies-spotted-in-eec-filing

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:06
AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’, wat een betere naam is dan 'FidelityFX Super Resolution' volgens mijn mening.

https://gamer.nl/artikele...pgaming-super-resolution/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
mastr-dc schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:57:
AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’, wat een betere naam is dan 'FidelityFX Super Resolution' volgens mijn mening.

https://gamer.nl/artikele...pgaming-super-resolution/
Om dit op een gaming website eerder te lezen dan op de FP van Tweakers. Terwijl dit en het patent juist interessant is. Het is gelukkig net nog geen Fok.nl want daar heb ik ook al eerder technieuws gezien dan op Tweakers.

Van wat ik zag in RedGamingTech video... zie ik niet veel rare dingen die anders zijn dan ik met mijn computer vision les heb gehad op de uni. Een basis plaatje wordt gedownscaled en daarop wordt een feature collection gedaan. De rest van de stappen laat hij helaas niet (in detail) zien in het filmpje (want dat zijn juist de meeste interessante), misschien dat ik het patent nog even ga doorlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD heeft zichzelf in UE5 gekregen, uiteraard voor de consoles.
https://community.amd.com...-early-access/ba-p/473407

Het gaat dus TSR worden.
Temporal Super Resolution: TSR is a new technique of upscaling a lower resolution frame to maximize performance and visual fidelity. AMD has worked closely with Epic to optimize TSR features on Radeon™ powered systems. A standard feature of UE5, TSR is enabled for all GPUs and provides state-of-the-art upscaling not just on PC, but on PlayStation 5, and Xbox Series X/S, too.
Helaas nog geen echt goede beelden. We hebben dit, maar helaas is de resolutie van de afbeelding zelf niet geweldig. Je kan een verschil zien dat native 4K net iets beter is, maar niet goed genoeg om uit te maken hoe goed dit nu is. Het lijkt goed te zijn, maar hoe goed zie je niet.

Native 4K
https://docs.unrealengine.../ReleaseNotes/image_5.png

1080p upscaled
https://docs.unrealengine.../ReleaseNotes/image_6.png

https://www.reddit.com/r/...games_in_unreal_engine_5/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:11:
https://community.amd.com...-early-access/ba-p/473407

Het gaat dus TSR worden.

Helaas nog geen echt goede beelden. We hebben dit, maar helaas is de resolutie van de afbeelding zelf niet geweldig. Je kan een verschil zien dat native 4K net iets beter is, maar niet goed genoeg om uit te maken hoe goed dit nu is. Het lijkt goed te zijn, maar hoe goed zie je niet.

Native 4K
https://docs.unrealengine.../ReleaseNotes/image_5.png

1080p upscaled
https://docs.unrealengine.../ReleaseNotes/image_6.png

https://www.reddit.com/r/...games_in_unreal_engine_5/
Hier zie je de images nast elkaar met een slider: https://cdn.knightlab.com...4c-11eb-b7bf-95443c729a29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:11:
Ik was gister nog bezig om de UE5 preview te downloaden, maar 100GB vanaf de Epic Games Store valt niet mee ;w Ik ben wel blij dat er in ieder geval native support voor AMD 'tech' is!
Nog een weekje wachten en dan horen we als het goed is hoe het nu echt zit met FSR (of welke naam ze er dan ook aan hangen)

[ Voor 14% gewijzigd door zzzzz op 27-05-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Bedoel je hiermee dat AMD's superresolution oplossing gelijk is aan TSR? Ik krijg namelijk het idee dat TSR door Epic zelf is ontwikkeld, en dat AMD's oplossing vast iets soortgelijks is, maar niet helemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
SpankmasterC schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:26:
[...]

Bedoel je hiermee dat AMD's superresolution oplossing gelijk is aan TSR? Ik krijg namelijk het idee dat TSR door Epic zelf is ontwikkeld, en dat AMD's oplossing vast iets soortgelijks is, maar niet helemaal hetzelfde.
Ik hoop ook dat AMD zelf met nog iets beters komt. Van wat ik kan zien in de slechte vergelijking is dat je in de TSR variant de extra details mist van de steentjes op de grond. Dit kan ook aan Nanite liggen die automatisch een lagere LOD pakt omdat de resolutie lager ligt.
Ik denk dat we een betere scene moeten hebben om het serieus te kunnen vergelijken. Dit lijkt meer een screenshot dat een developer op een vrijdag middag net voor de borrel heeft gemaakt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...random_crashes_using_red/

Interessante post over de 5700XT en 5600XT crashes.

Deze gebruiker is "erachter gekomen" dat zijn kaart 2 soorten memory modules gebruikt, Samsung en Micron samen dat zegt hij zelf, andere gebruikers denken wel zelfde merk maar dan met verschillende timings.

Dat zou imho een hoop verklaren, en zou wel een schandaaltje zijn aangezien nVidia daar voor afgebrand is, met 3,5GB snel geheugen en 500MB langzaam geheugen. Hoewel nVidia dit expres deed en boardpartners van AMD dit dan waarschijnlijk zelf hebben verzonnen.

[ Voor 9% gewijzigd door enchion op 30-05-2021 23:26 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:24
enchion schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:10:

Deze gebruiker is "erachter gekomen" dat zijn kaart 2 soorten memory modules gebruikt, Samsung en Micron samen dat zegt hij zelf, andere gebruikers denken wel zelfde merk maar dan met verschillende timings.

Dat zou imho een hoop verklaren, en zou wel een schandaaltje zijn aangezien nVidia daar voor afgebrand is, met 3,5GB snel geheugen en 500MB langzaam geheugen. Hoewel nVidia dit expres deed en boardpartners van AMD dit dan waarschijnlijk zelf hebben verzonnen.
Het enige wat deze gebruiker heeft "ontdekt" is dat de bios van zijn rx5700xt voor 2 verschillende memory modules een timings tabel bevat. Of de kaart dan ook fysiek 2 verschillende modules bevat(zoals hij denkt) is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 14:44

Wat @Blastpe zegt. Daarnaast had Nvidia niet 3,5 GB "snel geheugen" en 0,5 GB "langzaam geheugen". Het geheugen was allemaal hetzelfde, het probleem zat in de aansturing. Van de 256-bits bus was 32 bit (1/8e) weggeknipt, waardoor de chips op dat stukje op slechts een fractie van de snelheid aangestuurd werden. Het kwam er op neer dat twee MC's 32 bits op de bus moesten delen, waarbij Nvidia het zo afgesteld had dat de laatste MC slechts één tick de tijd kreeg en daardoor op 1/7e van z'n normale snelheid kon werken.

Met andere woorden: dat was een stukje false advertising van Nvidia over een domme ontwerp keuze die vermeden had kunnen worden door gewoon daadwerkelijk 7 chips te gebruiken, in plaats van 8. De chips zelf was niets anders aan, het probleem zat in de GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Nu online
Ook al op de frontpage... AMD's FidelityFX Super Resolution is beschikbaar vanaf 22 juni. Alleen jammer dat het voor nu nog bij '10+ game studio's en engines' is. Komt niet echt overtuigend over als je dat getal ziet.

nieuws: AMD's DLSS-tegenhanger FidelityFX Super Resolution is beschikbaar van...

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

RobinNL schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:16:
Ook al op de frontpage... AMD's FidelityFX Super Resolution is beschikbaar vanaf 22 juni. Alleen jammer dat het voor nu nog bij '10+ game studio's en engines' is. Komt niet echt overtuigend over als je dat getal ziet.

nieuws: AMD's DLSS-tegenhanger FidelityFX Super Resolution is beschikbaar van...

[YouTube: AMD FidelityFX Super Resolution: Supercharged Performance]
10+ game studios of engines kan meer dan genoeg zijn. Unreal, Unity en Frostbite en je hebt al tig games te pakken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Nu online
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:03:
[...]

10+ game studios of engines kan meer dan genoeg zijn. Unreal, Unity en Frostbite en je hebt al tig games te pakken.
Klopt idd. Ze hebben het in Godfall getoond, die ontwikkeld is in UE4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Kaarten hebben toch altijd al meerdere type geheugens gehad? Dat is niet nieuw, zolang ze maar niet op een individuele kaart worden gemixed dan gaat het gewoon goed.
Wel is het zo dat de een soms iets minder ver overclocked dan de ander, maar dat is geen probleem.

Mijn oude 5700 XT heeft ook waarschijnlijk in de bios meerdere timing tabellen; de geheugen modules die op de kaart zitten zijn van 1 merk (ik ben dat nagegaan...). Toch is deze 5700 XT nog steeds niet helemaal stabiel, terwijl in hetzelfde systeem mijn 6900 XT dat wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 17:34

Dit oogt echt wel gaaf en ik zou het graag breed ondersteund willen zien. Is er een verklaring waarom het wel zou werken op een RX500 serie kaart en tevens nVidia GTX 1060 series, maar niet op bijvoorbeeld een RX480 of R9 Fury?

Zeker als het ook op nVidia hardware werkt die technisch weinig moderner is, zou het op die net iets oudere kaarten toch ook wel moeten werken. Met de huidige videokaarttekorten is een beetje extra leven uit de R9 te persen geen onprettig idee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Cid Highwind schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:08:
[...]

Dit oogt echt wel gaaf en ik zou het graag breed ondersteund willen zien. Is er een verklaring waarom het wel zou werken op een RX500 serie kaart en tevens nVidia GTX 1060 series, maar niet op bijvoorbeeld een RX480 of R9 Fury?
Uitbreidde informatie zal volgen over 3 weken. Ik ben ook wel op zoek naar meer informatie over wat de scope van games en de effecten op visuele kwaliteit is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpankmasterC
Opvallend aan FSR is dat het geen gebruik maakt van temporal data (dus oude frames), maar alleen van spatial data (dus het huidige frame) voor de upsampling. Daarin verschilt het van TAA (en varianten) en van DLSS, en op verschillende plekken roepen mensen nu al dat het dus niets gaat worden.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de kwaliteit van de upsampling, lijkt mij dat je met temporele data veel beter kunt upsamplen, maar de tijd zal het leren. Als het wel goed werkt kan FSR 1 groot voordeel hebben, en dat is meer scherpte. TAA bijvoorbeeld kan er voor zorgen dat in beweging het beeld wazig, onscherp of pixelachtig aandoet, en dat pas als je stilstaat de kwaliteit duidelijk toeneemt. FSR heeft geen temporal component en zou dus tot een rustiger beeld moeten kunnen leiden, maar dat zal vast over 3 weken duidelijk worden. Dan is het ook de vraag of je niet juist allemaal artifacten krijgt door gebrek aan temporal informatie, dat je shimmering krijgt omdat met iedere frame het algoritme opnieuw los gaat.

Uit een hoge resolutie afbeelding van Anandtech is in ieder geval wel te zien dat de kwaliteit nog wel beter kan (dit is in Quality-mode, er is ook nog Ultra quality):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF1GpSEGIeW4HIaI7FCXEwoRucs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGPIPIkG1ycSfNXzSvmQG76f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

SpankmasterC schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:26:
[...]

Dat dacht ik, maar het lijkt misschien toch wat anders te liggen.
Maar FSR is er dan, soort van. Duurde ook even. :P

De presentatie was weer eens zwaar cringe en inhoudelijk weinigzeggend ja. Het enige mooie is dat ze ook GTX10 series ondersteunen en daarmee een flinke vinger geven aan Nvidia met hun DLSS2.0. Uiteindelijk zal het doel van AMD ook zijn om DLSS de nek om te draaien en dit de standaard te maken. Want zo ben je niet langer afhankelijk van wat Nvidia nu weer heeft bedacht dat helemaal geweldig is, maar alleen voor de nieuwste Nvidia videokaarten met hun belachelijke prijsverhogingen. GTX1060 blijft ook zo populair omdat mensen in die prijsklasse, al jaren niks meer noemenswaardigs hebben gehad.
Cid Highwind schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:08:
[...]

Zeker als het ook op nVidia hardware werkt die technisch weinig moderner is, zou het op die net iets oudere kaarten toch ook wel moeten werken. Met de huidige videokaarttekorten is een beetje extra leven uit de R9 te persen geen onprettig idee :D
De RX480 = RX580 met iets lagere clock speeds. Die gaan ze denk ik ook wel ondersteunen. Fury weet ik niet. Technisch kan het waarschijnlijk wel, maar of ze het ook doen is een tweede.
SpankmasterC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:37:
Opvallend aan FSR is dat het geen gebruik maakt van temporal data (dus oude frames), maar alleen van spatial data (dus het huidige frame) voor de upsampling. Daarin verschilt het van TAA (en varianten) en van DLSS, en op verschillende plekken roepen mensen nu al dat het dus niets gaat worden.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de kwaliteit van de upsampling, lijkt mij dat je met temporele data veel beter kunt upsamplen, maar de tijd zal het leren. Als het wel goed werkt kan FSR 1 groot voordeel hebben, en dat is meer scherpte. TAA bijvoorbeeld kan er voor zorgen dat in beweging het beeld wazig, onscherp of pixelachtig aandoet, en dat pas als je stilstaat de kwaliteit duidelijk toeneemt. FSR heeft geen temporal component en zou dus tot een rustiger beeld moeten kunnen leiden, maar dat zal vast over 3 weken duidelijk worden. Dan is het ook de vraag of je niet juist allemaal artifacten krijgt door gebrek aan temporal informatie, dat je shimmering krijgt omdat met iedere frame het algoritme opnieuw los gaat.

Uit een hoge resolutie afbeelding van Anandtech is in ieder geval wel te zien dat de kwaliteit nog wel beter kan (dit is in Quality-mode, er is ook nog Ultra quality):
[Afbeelding]
Uh, die FSR implementatie is best wel blurry. Het is dat native eruit ziet alsof anti aliasing niet bestaat. :P
Maar je gaat native gewoon niet halen. Het hele punt is dat de blur die je accepteert samengaat met een enorme sprong in framerates en je die sprong ook nodig hebt. Dat is altijd een argument waarom ik niet zo enorm onder de indruk was van DLSS en hier ook niet helemaal weggeblazen ben.

Want laten we wel wezen, dit of DLSS gebruiken om de impact van RT te verminderen, is natuurlijk ook niet echt ideaal. RT zou bovenop zeer scherpe objecten moeten komen en niet ten koste van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
SpankmasterC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:37:

[Afbeelding]
Precies, juist met temporal data kan je dingen waar AA het normalitair moeilijk mee heeft (transparante hekjes bijv) betere herconstrureren. Ben benieuwd wat ze dus precies gebruiken, nog even tot 22 juni wachten.

De kwaliteit is duidelijk minder, het is best blurry zover ik kan zien in de voorbeelden. Wellicht dat dit met CAS nog te verbeteren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:15

ilm

Het is een beetje verwarrend. FSR is enkel spatial. TSR is temporal en zit in UE5, maar mede ontwikkeld door amd.

Eerste versie gaat zoiezo veel kritiek op komen. Dat weet je zo. Zal echt niet beter zijn dan DLSS 2 maar een goede eerste stap wss. De vraag is kunnen ze het temporal-spatial maken in de toekomst of is er niet genoeg rekenkracht voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Nu online
Intel kijkt ook naar de mogelijkheden om AMD's FSR te gaan gebruiken voor hun komende videokaarten.

[Twitter: https://twitter.com/KyleBennett/status/1399771888746962944]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En bij AMD lijken ze ook bedacht te hebben dat de RX570 en RX580 eigenlijk rebrands van de RX470 en RX480 zijn. Die krijgen dus ook FSR. Het kon natuurlijk geen RTG launch zijn zonder iets dom te vergeten. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:34:
En bij AMD lijken ze ook bedacht te hebben dat de RX570 en RX580 eigenlijk rebrands van de RX470 en RX480 zijn. Die krijgen dus ook FSR. Het kon natuurlijk geen RTG launch zijn zonder iets dom te vergeten. :z
Dit is echt een gevalletje vergeten tijdens de presentatie. Ik geloof voor geen seconde dat ze de RX 4xx niet hadden gedaan.
Het kost ze geen extra werk en je maakt er alleen maar meer mensen blij mee wat goodwill geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 05-06-2021 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
zzzzz schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Ik was gister nog bezig om de UE5 preview te downloaden, maar 100GB vanaf de Epic Games Store valt niet mee ;w Ik ben wel blij dat er in ieder geval native support voor AMD 'tech' is!
Nog een weekje wachten en dan horen we als het goed is hoe het nu echt zit met FSR (of welke naam ze er dan ook aan hangen)
Ik heb dat trouwens wel gedaan (snelheid viel me voor de verandering ook mee; EGS is vaak tergend traag, maar nu bleef het vrij constant op 35-40 MB/s). Ik moet er nog wat meer mee spelen, het demo project is vooral bedoeld voor de IK solver, Nanite en Lumen. Welke AA methode er standaard gebruikt wordt weet ik niet, maar het ziet er wel beter uit dan de TAA die we de laatste jaren in UE games zien (eerste optie die uit gaat bij mij, dan nog liever enkel FXAA).

Wel durf ik al te stellen dat Nanite veel boeiender is dan RT de afgelopen 3 jaar. Het werkt echt bizar goed, ondanks het feit dat er nog wel wat aan getweakt moet worden. Het werkt op alle hardware, is een gigantische performance boost op high-poly assets en bespaart een hoop LOD geneuzel. Lumen ziet er ook verdomd goed uit en bewijst wat mij betreft wederom dat er veel meer RT hardware nodig is om dit te evenaren zónder de helft van je frames in te leveren of mindere kwaliteit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Werelds schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Ik heb dat trouwens wel gedaan (snelheid viel me voor de verandering ook mee; EGS is vaak tergend traag, maar nu bleef het vrij constant op 35-40 MB/s). Ik moet er nog wat meer mee spelen, het demo project is vooral bedoeld voor de IK solver, Nanite en Lumen. Welke AA methode er standaard gebruikt wordt weet ik niet, maar het ziet er wel beter uit dan de TAA die we de laatste jaren in UE games zien (eerste optie die uit gaat bij mij, dan nog liever enkel FXAA).

Wel durf ik al te stellen dat Nanite veel boeiender is dan RT de afgelopen 3 jaar. Het werkt echt bizar goed, ondanks het feit dat er nog wel wat aan getweakt moet worden. Het werkt op alle hardware, is een gigantische performance boost op high-poly assets en bespaart een hoop LOD geneuzel. Lumen ziet er ook verdomd goed uit en bewijst wat mij betreft wederom dat er veel meer RT hardware nodig is om dit te evenaren zónder de helft van je frames in te leveren of mindere kwaliteit te hebben.
Tof om te horen dat het bij jou wel gelukt is. Ik kreeg het uiteindelijk niet aan de praat omdat de Epic Games Launcher niet werkte zoals het hoort, maar gelukkig zijn er online inmiddels wat filmpjes verschenen bijvoorbeeld over Nanite inderdaad. Verder is mijn game development kennis 0,0 dus dat scheelt.
Het geeft wel weer een richting aan wat betreft next-gen gaming en dat stemt altijd weer positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Even een algemeen vraagje, puur uit interesse:

Waarom zou een RX 5700XT tweedehands meer geld moeten opleveren dan een RX 6700XT?
Is een RX 6700XT niet op elk front beter?

Ik snap sowieso niet helemaal waarom specifiek de RX 5700XT zo populair is op de tweedehands markt...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 22:40
5700XT is beter voor mining.

5700XT heeft een bredere bus, 256bit vs 192bit voor de 6700XT.

De memory speed op de 5700XT kan je waarschijnlijk nog wat verhogen met overclocking om daar op dezelfde snelheid te zitten als de 6700XT.

De infinity cache heeft geen (of zelfs negatief) effect voor mining blijkbaar.

En de architectuur zal ook lichtjes anders zijn in het voordeel van de 5700XT.

5700XT kan uiteindelijk zo'n 15-20% sneller zijn dan een 6700XT.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Werelds schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:00:
[...]
Inderdaad, dit roep ik al sinds de eerste UE5 demo.

Het feit dat je met de combinatie van een goedkope camera in mijn favoriete gratis software Blender een model kan "inscannen" op basis van een aantal foto's geeft al aan hoeveel dit gaat helpen.
Nu kan jan en alleman een game maken met highpoly assets. Indien goed gedaan sla je hier meteen een stap mee over en ben je niet uren zoet met UV unwrapping.
Wellicht dat tijd consumerende dingen zoals exacte retopo van een gesculpt model helemaal niet meer nodig zijn en dat je afkan met aproximaties, bijvoorbeeld een voxel remesh algoritme.
Dit gaat heel veel tijd besparen voor game studio's, die ze kunnen steken in meer en complexere werelden.

RT is alleen leuk als het echt goed geimplementeerd is en de hardware sterk genoeg; en naast de leuke speelsels als Minecraft en Quake 2 is de enige goede implementatie Metro Exodus Enhanced edition (de standaard versie is barslecht).
Ook met RT kan je tijd besparen, maar ik denk dat dit niet dezelfde tijd winst gaat geven als Nanite; zeker gezien je vaak nog een fall back moet hebben voor niet RT videokaarten. RT zal in het begin waarschijnlijk meer tijd kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ben toch benieuwd hoe ze de latency en het aanspreken van het geheugen gaan regelen. De snelheden en dus hoe belangrijk letency is zijn veel hoger als bij een cpu waar amd ook nog niet optimaal is en duidelijke limieten heeft. Maar qua techniek ben ik benieuwd wat het brengen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Geweldig. Nvidia lanceert de volstrekt zinloze RTX3080Ti voor een belachelijke $1200 en AMD denkt, kijk dat kunnen we ook. :+

Daar is de RX6900XT LE. Ik zit er echt op te wachten dat deze ook $1200 kost voor een paar procent sneller dan de RX6900XT voor $1000, die net weer een paar procent sneller is dan de RX6800XT voor $650. :z :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Videocardz heeft blijkbaar al een lijstje in handen met FSR titels. Valt op zich niet tegen, zeker als je ziet welke developers er verder interesse hebben (grote namen ook, misschien opvallend genoeg). Er zit geen titel tussen waar ik dan even zo gauw wat aan heb, maar dat zal vanzelf volgen.
Hopelijk sluiten meer developers en games zich snel aan, zoals bijvoorbeeld een CDPR of Microsoft (voor MSFS).
Zoiezo opvallend dat er volgens mij geen DLSS titels tussen zitten. Het toevoegen van bijvoorbeeld een Death Stranding had een mooie vergelijking kunnen geven voor DLSS vs FSR. Is AMD bang dat men slecht uit zo'n vergelijking komt?
https://videocardz.com/ne...ming-to-7-games-at-launch

[ Voor 37% gewijzigd door zzzzz op 17-06-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zzzzz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:39:
Videocardz heeft blijkbaar al een lijstje in handen met FSR titels. Valt op zich niet tegen, zeker als je ziet welke developers er verder interesse hebben (grote namen ook, misschien opvallend genoeg). Er zit geen titel tussen waar ik dan even zo gauw wat aan heb, maar dat zal vanzelf volgen. Hopelijk sluiten meer developers en games zich snel aan, zoals bijvoorbeeld een CDPR of Microsoft (voor MSFS)
https://videocardz.com/ne...ming-to-7-games-at-launch
CDPR zit te diep in Nvidia tech. Gaat waarschijnlijk niet gebeuren hoe spijtig het ook is. Want FSR zou ook voor de PS5 en XSX een oplossing kunnen bieden aan de soms dramatische framerates. Maar Cyberpunk heeft veel meer problemen dan dat die eigenlijk een nog hogere prioriteit hebben...

Maar ik ben vooral blij met Anno 1800. Dus ook een game waar ik het kan testen en ook een game waar het wel eens goed kan werken qua artifacts. Ik vraag me wel af wat het daar gaat doen omdat Anno 1800 last heeft van een enorme CPU bottleneck. Het draait gewoon nooit echt goed als je stad eenmaal groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik zag dit artikel op de frontpage voorbij komen.

Ik ben niet onder de indruk. Alleen FarCry 6 ben ik benieuwd naar. Anno 1800 is ook niet slecht maar ik zit niet meer in die serie. And that's it, niet veel meerwaarde.

Gezien de "brede" implementatie, zouden games met DLSS ondersteuning toch ook FSR kunnen ondersteunen? Studio's zoals DICE zijn altijd op handen van AMD geweest, dus ik mag wel hopen dat de volgende Battlefield zowel DLSS als FSR ondersteund?

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 17-06-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
XanderDrake schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:24:
Gezien de "brede" implementatie, zouden games met DLSS ondersteuning toch ook FSR kunnen ondersteunen? Studio's zoals DICE zijn altijd op handen van AMD geweest, dus ik mag wel hopen dat de volgende Battlefield zowel DLSS als FSR ondersteund?
Er zitten nu niet echt titels waarvan je denk 'goh daar moet ik een AMD kaart voor hebben zodat ik van FSR gebruik kan maken'. Wat dat betreft heeft men nog wel even een knaller nodig die men kan inzetten als goede PR. Dat mist nu nog echt.
Het is echt lastig dat men gewoon niet even een launch title hebben die men kan tonen t.o.v. DLSS om het verschil te laten zien en Nvidia te overtreffen of op frames of visuele kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het is niet veel, maar het is veel meer dan hoe DLSS begon. Dat begon echt langzaam, het duurde erg lang voordat er meer titels kwamen en het was ook gewoon niet goed. Ik ben meer benieuwd hoe FSR het nu gaat presteren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Coreteks gaat ook in op FSR, DLSS en TSR (zit in unreal engine) waarbij hij erg positief is over de laatste.

YouTube: Simply EPIC: AMD has nailed Software/Hardware CO-DESIGN

[ Voor 31% gewijzigd door Help!!!! op 18-06-2021 11:05 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Help!!!! schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:04:
Coreteks gaat ook in op FSR, DLSS en TSR (zit in unreal engine) waarbij hij erg positief is over de laatste.

YouTube: Simply EPIC: AMD has nailed Software/Hardware CO-DESIGN
Eindelijk eens een beetje een coherente video van hem haha. Wel mooi om te zien inderdaad dat AMD actief inzet op partnerships die technologie voortbrengen die open is en bruikbaar is op verschillende hardware. Daar maakt AMD echt het verschil op dit moment. Niet inzetten op een Black Box als DLSS, maar actief het partnerschap aangaan met developers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Inderdaad. Hoop dat FSR/TSR uit zal groeien tot een breed geaccepteerde volwaardige concurrent van DLSS qua beeldkwalteit.

Heb nu zelf DLSS in paar games gebruikt (Metro Exodus Enhanced Edition en Cyperpunk 2077) en het werkt imho wel goed. Maar ja, helaas weer closed source.

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Radeon Software Adrenalin 21.6.1

AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) support for select titles :)

https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-21-6-1

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En het einde van de glorieuze run van de HD7900 series alsmede de R9 290/390.
GCN1, 2 en 3 zijn niet langer meer ondersteund. -O-

Maar zo te zien nog geen Anno 1800 update. Ga straks wel eens kijken wat het nu echt is met FSR. :)

[ Voor 29% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-06-2021 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 19:46
Ik neem aan dat we onder andere ook wel iets van de beide Steve's horen over FSR

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Ja iemand enig idee hoe laat de reviews komen, ik ben ook erg geïnteresseerd wat de heren van Digital Foundry ervan vinden die doen altijd goede in-depth analyses van dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:07
Apoca schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:41:
Ja iemand enig idee hoe laat de reviews komen, ik ben ook erg geïnteresseerd wat de heren van Digital Foundry ervan vinden die doen altijd goede in-depth analyses van dit soort zaken.
Ik zit ook te wachten inderdaad :) maar dan op mijn eigen bronnen , Linus , Gamersnexus en Jayztwocents.

Heb zelf geen spellen die FSR ondersteunen dus kan het (nog) niet testen. Wel de nieuwe driver al geinstalleerd, maar ik zie nergens een optie om het aan te zetten (en zoja, op welk "profiel").

Ben wel heel benieuwd.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Apoca schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:41:
Meestal zijn de diverse koekenmannentjes redelijk snel, maar misschien is het een langzame dag in Australie. Ik verwacht dat er in de loop van de dag zat clickbait voorbij zal komen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD is vrijwel altijd 15:00 lokale tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Aangezien de drivers al uit zijn neem ik niet aan dat er nog een NDA op zit? Waarschijnlijk moeten de reviewers, waar wij op wachten, ook gewoon deze drivers downloaden.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

AMD FidelityFX Super Resolution Quality Comparison & Benchmarks (FSR) door GamersNexus

YouTube: AMD FidelityFX Super Resolution Quality Comparison & Benchmarks (FSR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Ziet er zeer positief uit. Hardware Unboxed heeft het ook op Nvidia kaarten getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Mooi werk van AMD. Het is geen DLSS2, maar het doet z'n werk meer dan behoorlijk én vereist geen hardware die sowieso al (bijna) native kan renderen :+)

En sowieso veel, veel beter dan DLSS1.

Nu hopen dat het voet aan de grond krijgt bij devs. Dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Werelds schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:55:
Nu hopen dat het voet aan de grond krijgt bij devs. Dat is het belangrijkste.
Zeker. Ik ben ook zeer positief over wat ik nu kan zien. FSR gaat gewoon altijd aan wanneer het kan zoals ik het zie.

Pagina: 1 ... 55 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.