VRS is ook super interessant, maar ook wel lagere opbrengst: in Gears 5 leidde het tot 14% verbetering, gemiddeld minder. Met DLSS of soortgelijke techniek kun je veel meer verbetering halen.DaniëlWW2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:39:
[...]
Ik blijf erbij dat ik variable rate shading eigenlijk veel interessanter vind. Dat is een veel preciezere manier om detail weg te halen op plekken waar het niks uitmaakt en de rest wel op niveau te houden. Het heeft alleen niet het "magisch AI" verhaal, waardoor het nauwelijks onder de aandacht komt.
Het is alleen wel iets dat in DX12U zit en ondersteund wordt door beide kampen. Al dat vendor specifieke gedoe, geen fan. Elke keer ben je afhankelijk van implementatie in een game, de meeste games krijgen het toch niet en op termijn kan de interesse wegvallen en dan heb je er niks meer aan.SpankmasterC schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:58:
[...]
VRS is ook super interessant, maar ook wel lagere opbrengst: in Gears 5 leidde het tot 14% verbetering, gemiddeld minder. Met DLSS of soortgelijke techniek kun je veel meer verbetering halen.
Stiekem hoop ik ook dat Super Resolution inderdaad via DirectML werkt en het ook werkt op Nvidia videokaarten. Dan vervallen we misschien eens niet in een zinloze loopgravenoorlog van verschillende standaarden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De combinatie van technieken is ideaal. Upscaling met AI, niet (of minder) berekeningen waar niet nodig met VRS en wegpoetsen van ontstane onscherpte met CAS.DaniëlWW2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:39:
[...]
FidelityFX is een verzamelnaam van een aantal zaken waarvan de meeste nog niet beschikbaar zijn. We hebben nu alleen CAS en dat is niks meer dan een lagere resolutie selecteren en een vrij goede sharpening filter toepassen. Wat er nu een keer zou komen is Super Resolution. We weten er echt heel weinig van, maar het lijkt wel degelijk te gaan om een reconstructie upscaling techniek.
De vraag is alleen hoe goed dit gaat werken. Voor DLSS 1.0 geld dat het gewoon blurry was. 2.0 is beduidend beter, maar heeft nog steeds duidelijke artifacts. Het is niet zo goed als native, maar het kan goed genoeg zijn met een goede DLSS 2.0 implementatie.
We weten inmiddels al bijna een halfjaar van het bestaan van Super Resolution, maar nog steeds hebben we niks concreets gezien. Het was ook tekenend dat de grote december driver er niet kwam. Ik kan je dus ook helemaal niks zeggen hoe het werkt, of het game implementatie nodig heeft (waarschijnlijk wel) en hoe goed het werkt.
Ik blijf erbij dat ik variable rate shading eigenlijk veel interessanter vind. Dat is een veel preciezere manier om detail weg te halen op plekken waar het niks uitmaakt en de rest wel op niveau te houden. Het heeft alleen niet het "magisch AI" verhaal, waardoor het nauwelijks onder de aandacht komt.
CAS werkt trouwens behoorlijk goed wanneer je renderresolutie lager is dan je target.
huilt in oude hardware
Valsspelerij! 4K = renderen op 4K.
Een maatje XS shirt op een vetzak maakt het geen maatje 5XL. Ook niet als je de lijnen van tekst met een stift verscherpt.
Een maatje XS shirt op een vetzak maakt het geen maatje 5XL. Ook niet als je de lijnen van tekst met een stift verscherpt.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
HWI meldt weer dat FidelityFX Super Resolution niet in de driver zou zitten die op z'n vroegst in de lente verschijnt.
Daarnaast zou FidelityFX Super Resolution (FSR), de tegenhanger van Nvidia’s dlss, niet deel uitmaken van de nieuwe driver. Zo zou de technologie per game moeten worden geïmplementeerd. Het is dus niet duidelijk wanneer FSR zijn intrede zal doen.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Dat zou ook zomaar een kwestie van interpretatie/vertaling uit de originele taal kunnen zijn. We zien het wel.RobinNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:59:
HWI meldt weer dat FidelityFX Super Resolution niet in de driver zou zitten die op z'n vroegst in de lente verschijnt.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
In ander nieuws, laatste benchmarks van AMD vs Nvidia op Linux. De 6800 en 6800 XT presteren heel erg goed vergeleken met de RTX 3080!
https://www.phoronix.com/...&item=gpus-feb-2021&num=1
Voor Linux zou ik dus ook nooit meer een Nvidia kaart aanschaffen gezien de gesloten blob waar je mee moet werken.
https://www.phoronix.com/...&item=gpus-feb-2021&num=1
Voor Linux zou ik dus ook nooit meer een Nvidia kaart aanschaffen gezien de gesloten blob waar je mee moet werken.
Is er eigenlijk een apart topic over levertijden / beschikbaarheid van AMD RX5000 serie? Kon niet vinden via de zoekfunctie. Vroeg me af waar ik het beste terechtkan als ik een dergelijke kaart wil bestellen / preorderen.
Verrassend om t zien hoeveel efficienter de AMD Radeon driver is met Ryzen cpu's vergeleken met de Nvidia driver. Ben erg benieuwd of dit ook zo is met Intel cpu's want dat zou betekenen dat AMD een grote inhaalslag heeft gemaakt.
Dit zorgt ervoor dat de 5700 XT in een aantal spellen sneller is dan een 3070.
[ Voor 10% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-02-2021 14:44 ]
Wat bedoel je precies met driver efficiency?Sp3ci3s8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:42:
Verrassend om t zien hoeveel efficienter de AMD Radeon driver is met Ryzen cpu's vergeleken met de Nvidia driver.
Misschien de video even kijken? Het komt er op neer dat in de lage resoluties (CPU bound) een AMD 1600x en 2600x met een 5700x sneller kunnen zijn dan een 3070 en redelijk richting 3090 kunnen gaan. Met cpu's met meer oemph, 3600x en 5600x, valt dit weg, zij kunnen het potentieel van de 3070 + 3090 veel beter benuttenOlaf van der Spek schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:17:
[...]
Wat bedoel je precies met driver efficiency?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ze halen met een trage cpu meer frames uit een trage gpu dan Nvidia met een trage cpu uit een snellere gpu kan halen.Olaf van der Spek schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:17:
[...]
Wat bedoel je precies met driver efficiency?
Bekijk het filmpje zou ik zeggen.
Jammere bij dit filmpje is dat het laat zien dat het enige wat geconcludeerd kan worden is dat hoe zwaarder de GPU (meer GPU cores) hoe meer overhead de driver heeft. Dit is omdat de 3070 niet helemaal kan worden vergeleken met de 5700 XT omdat dit een zwakkere kaart is. Met een 6800 (XT) in de mix zou het een stuk beter te vergelijken zijn. Mocht dan het patroon te herkennen zijn dat de AMD driver nog steeds beter schaalt, dan klopt jouw uitspraak wel.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:42:
[YouTube: 4 Years of Ryzen 5, CPU & GPU Scaling Benchmark]
Verrassend om t zien hoeveel efficienter de AMD Radeon driver is met Ryzen cpu's vergeleken met de Nvidia driver. Ben erg benieuwd of dit ook zo is met Intel cpu's want dat zou betekenen dat AMD een grote inhaalslag heeft gemaakt.
Interessant is het wel om te zien, maar een harde conclusie uit het filmpje trekken kan ik helaas niet behalve bovenstaande.
Volgens mij was dat ook de conclussie van het filmpje, Intel cpu in de mix en ook een highend AMD kaart.Yamotek schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:00:
[...]
Jammere bij dit filmpje is dat het laat zien dat het enige wat geconcludeerd kan worden is dat hoe zwaarder de GPU (meer GPU cores) hoe meer overhead de driver heeft. Dit is omdat de 3070 niet helemaal kan worden vergeleken met de 5700 XT omdat dit een zwakkere kaart is. Met een 6800 (XT) in de mix zou het een stuk beter te vergelijken zijn. Mocht dan het patroon te herkennen zijn dat de AMD driver nog steeds beter schaalt, dan klopt jouw uitspraak wel.
Interessant is het wel om te zien, maar een harde conclusie uit het filmpje trekken kan ik helaas niet behalve bovenstaande.
Ah tot zo ver heb ik helaas niet gekeken, afwachten voor die resultaten dan maar!Sp3ci3s8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:02:
[...]
Volgens mij was dat ook de conclussie van het filmpje, Intel cpu in de mix en ook een highend AMD kaart.
Nou dit is interessant. Ik wil nu wel echt de 8700K zien en de RX6800(XT) erbij.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:42:
Wat ik er namelijk eruit haal, is dat de RX5700XT echt een heel erg goede scheduling heeft. Dat was wel duidelijk omdat die met de helft aan ALU's, hooguit een paar procent langzamer is dan een RTX2070S. Dat het zover gaat dat die beter kan presteren dan een RTX3070, toch een RTX2080Ti equivalent, met een mindere CPU, tja dat is niet mals.
Natuurlijk zit de pijn waarschijnlijk ook bij Nvidia hun scheduling en daarom wil ik de 8700K zien. Neemt niet weg dat AMD hier veel consistenter en vendor agnostisch lijkt te zijn. Met name met de 1600X is gewoon knap want die CPU was eigenlijk de betere van twee mindere keuzes. De i5 quadcores waren al onverstandig in 2017 en de 8400 had altijd het gebrek aan SMT tegen zich pleiten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Gerucht: RX 6700XT komt op 18 maart.
https://videocardz.com/ne...t-to-launch-on-march-18th
https://videocardz.com/ne...t-to-launch-on-march-18th
Toxic is terug. Niet dat je dit kan kopen of de prijs niet belachelijk is.
En waarom heeft dit nu een aparte ventilator + AIO voor de GPU? Een blok voor alles wat beter geweest. Verder ook weer losse kabels naast de waterbuizen net zoals ASUS. Het is mij te duur voor zo niet afgewerkt.
De chip is binned, blijkbaar voor 2660MHz effectief en VRAM is ook overclockt naar 17,1gbps.
En waarom heeft dit nu een aparte ventilator + AIO voor de GPU? Een blok voor alles wat beter geweest. Verder ook weer losse kabels naast de waterbuizen net zoals ASUS. Het is mij te duur voor zo niet afgewerkt.
De chip is binned, blijkbaar voor 2660MHz effectief en VRAM is ook overclockt naar 17,1gbps.
Ik vind hem er afgewerkter uit zien dan de Asus. Daar heb je echt een rattennest aan kabels aan zitten. Ik vind hem erg vet. Heb net wat reviews gezien en hij blijft aardig koel.DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:10:
[YouTube: Sapphire RX 6900 XT Toxic, 360mm AIO Liquid Cooler, 2.7 GHz Overclock]
Beter dan die ASUS is niet echt een standaard.Swizzler24 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:13:
[...]
Ik vind hem er afgewerkter uit zien dan de Asus. Daar heb je echt een rattennest aan kabels aan zitten. Ik vind hem erg vet. Heb net wat reviews gezien en hij blijft aardiger koel.
Maar dit is Toxic. Deze chips zijn binned, de prijs zal echt belachelijk zijn en dat kleine beetje valt me dan tegen. Dit is ook een show off type videokaart.
Vind het ook altijd raar dat er alsnog een fan op moet zitten. Voor mij is 1 van de grootste voordelen van waterkoeling het geluid. Dat er dan alsnog een fan op zit doet daar wel wat afbreuk aan. Het zal nu vast stiller zijn dan een gewone luchtkoeler maar full cover is gewoon nog stiller en ook efficiënter.DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:10:
[YouTube: Sapphire RX 6900 XT Toxic, 360mm AIO Liquid Cooler, 2.7 GHz Overclock]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Een fan hoeft niet veel geluid te maken en de pompen van een waterkoeling zijn ook niet altijd geruisloos.AtlAntA schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:16:
[...]
Vind het ook altijd raar dat er alsnog een fan op moet zitten. Voor mij is 1 van de grootste voordelen van waterkoeling het geluid. Dat er dan alsnog een fan op zit doet daar wel wat afbreuk aan. Het zal nu vast stiller zijn dan een gewone luchtkoeler maar full cover is gewoon nog stiller en ook efficiënter.
Ook jammer dat de kaart net iets te groot is om 2 sloten in te nemen. Als men nog andere insteekkaarten wil gebruiken moet men dus een moederbord hebben dat 2 lege plekken heeft naast het bovenste 16x slot. Hoewel dat steeds vaker voorkomt, is het nog lang geen universele opstelling voor moederborden die men heden kan kopen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Een tijd terug was er zoiets als Dat bepaalde features bij AMD in GPU hardware gedaan werden en bij nV dat juist in de drivers gedaan wordt.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:42:
Bij een high-end GPU is die driver taak ook groter en bij offload naar gpu speeld CPU dan ook mindere rol.
Geen probleem bij een de zwaar overklokte top game CPU. Maar ja gross heeft dat niet. Toch wel fijn dat met mijn ouwe Threadripper 1950X AMD RDNA? GPU mogelijk de betere kunnen zijn.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
AMD to announce Radeon RX 6700 XT on March 3rd
:strip_exif()/f/image/BtCF31YqS8RDrlYfPxeVcx8j.jpg?f=fotoalbum_large)
https://videocardz.com/ne...n-rx-6700-xt-on-march-3rd
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Kleine spoiler alert... Ze zullen zeer slecht leverbaar zijnXadeon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:52:AMD to announce Radeon RX 6700 XT on March 3rd
[Afbeelding]
https://videocardz.com/ne...n-rx-6700-xt-on-march-3rd
Ik snap dat fabrikanten nieuwe videokaarten willen uitbrengen, maar wat voor zin heeft het eigenlijk als ze wereldwijd (op een paar plekken na) toch niet te koop zijn?
Analisten: chiptekorten houden nog tot ver in 2022 aan
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Ze verkopen ze wel aan cryptominers.RobinNL schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:21:
[...]
Kleine spoiler alert... Ze zullen zeer slecht leverbaar zijn![]()
Ik snap dat fabrikanten nieuwe videokaarten willen uitbrengen, maar wat voor zin heeft het eigenlijk als ze wereldwijd (op een paar plekken na) toch niet te koop zijn?
Analisten: chiptekorten houden nog tot ver in 2022 aan

De rollen zijn omgedraaid in dat Nvidia nu meer in trek is, maar Navi 22 zal ook massaal verdwijnen naar de mining farms...
Ik vermoed dat dit voornamelijk komt omdat miners Nvidia kaarten effectief in grote aantallen kunnen kopen. Navi 21 brengt bijvoorbeeld meer op per dag dan de 3060Ti/3070 maar deze laatste twee zijn veel meer in gebruik bij miners.DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:27:
[...]
Ze verkopen ze wel aan cryptominers.![]()
De rollen zijn omgedraaid in dat Nvidia nu meer in trek is, maar Navi 22 zal ook massaal verdwijnen naar de mining farms...
Omwille van de hogere hashrate zou je echter verwachten dat de Navi 21 kaarten populairder zouden zijn maar het belangrijkste voor een miner is natuurlijk de beschikbaarheid van kaarten. Als je een groot aantal kaarten wil binnenhalen is het niet handig om die heel traag 1 voor 1 aan te kopen.
Dus, als de 6700XT (met SAM?) 2 a 3% beter is als de 3070, in hoeverre zijn we dan nog van de 6800 verwijderd? Ik ben hem kwijt hier als ik heel eerlijk ben. Er zit tussen de 6800 en 6700XT echt maar heel weinig verschil zo, enkele procenten waarschijnlijk. Ik vind 230W ook best wel veel, maar dat is dan waarschijnlijk het stukje 'XT' bij deze kaart.
:strip_exif()/f/image/bg1THSZM8AIM8PCUNLdRPmKS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het ook nog maar onduidelijk wat er nu met FidelityFX gaat gebeuren. Ze stipte het aan, maar gaven niet echt duidelijke uitleg tov DLSS. Komt Super Resolution er nog aan binnenkort of is dat nog steeds iets wat bij de R&D afdeling ligt?
:strip_exif()/f/image/bg1THSZM8AIM8PCUNLdRPmKS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het ook nog maar onduidelijk wat er nu met FidelityFX gaat gebeuren. Ze stipte het aan, maar gaven niet echt duidelijke uitleg tov DLSS. Komt Super Resolution er nog aan binnenkort of is dat nog steeds iets wat bij de R&D afdeling ligt?
[ Voor 66% gewijzigd door zzzzz op 03-03-2021 18:02 ]
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
AMD kondigt Radeon RX 6700XT aan:
https://nl.hardware.info/...igt-radeon-rx-6700-xt-aan
YouTube: Where Gaming Begins: Ep. 3 | AMD Radeon™ RX 6700 XT
https://nl.hardware.info/...igt-radeon-rx-6700-xt-aan
YouTube: Where Gaming Begins: Ep. 3 | AMD Radeon™ RX 6700 XT
Ze claimen echt rond de RTX3070? Wat is dan het punt van de RX6800 nog? Die kan je nu wel helemaal vergeten met iets van 10% sneller voor $100 extra. Maar die clocks zijn echt serieus en de implicatie dat AMD met eigenlijk hetzelfde aantal ALU's en iets meer verbruik als een RX5700XT, nu de RTX2080Ti lijkt te kunnen matchen, is niet misstaand. Dat is een echte sprong, generatie op generatie. Helaas zal bijna niemand er eentje kunnen kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-03-2021 18:26 ]
De 6700XT zit niet ver van een 6800 af, maar dat is ook niet zo heel gek gezien de "advies" prijzen waarmee ze gelanceerd worden. Naast de prijs liggen ook de specificaties, en de prestaties, niet ver van elkaar vandaan.zzzzz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:39:
Dus, als de 6700XT (met SAM?) 2 a 3% beter is als de 3070, in hoeverre zijn we dan nog van de 6800 verwijderd? Ik ben hem kwijt hier als ik heel eerlijk ben. Er zit tussen de 6800 en 6700XT echt maar heel weinig verschil zo, enkele procenten waarschijnlijk. Ik vind 230W ook best wel veel, maar dat is dan waarschijnlijk het stukje 'XT' bij deze kaart.
De Navi 22 XT heeft de helft aan CUs die je terug vind in Navi 21 XTX (40 vs 80), maar de geheugenbus en L3 cache is maar met 25% afgenomen t.o.v. de Navi 21 XTX (192bits vs 256bits en 96MB vs 128MB). De 6800 heeft 60 CUs, 256 bits bus en 128MB L3.
De Navi 22 chip is daarentegen wel aanzienlijk kleiner dan een Navi 21 (335mm2 vs 520mm2).
De yields zijn heel erg goed, zo goed zelfs dat de 6700 (non XT) voorlopig nog niet zal komen. Met een TDP van 230w lijkt het me dat er nog veel te winnen valt d.m.v. undervolting. De zeer efficiënte chips (die op laag voltage nog goed functioneren) zullen wel richting laptops e.d. gaan. De chips voor desktop gebruik krijgen derhalve een hoger TDP mee om binning makkelijker te maken
De hamvraag is misschien ook wel waarom AMD nu pas met deze kaart komt, en niet gelijk in Q4 2020. Dan hadden ze misschien minder kunnen vragen per kaart, maar had de consument er wel een hele goede optie bij gehad.madmaxnl schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:33:
[...]
De 6700XT zit niet ver van een 6800 af, maar dat is ook niet zo heel gek gezien de "advies" prijzen waarmee ze gelanceerd worden. Naast de prijs liggen ook de specificaties, en de prestaties, niet ver van elkaar vandaan.
Ik ben het verder met je eens hoor, dit lijkt technisch gezien een veel efficientere en effectievere chip te zijn als de Navi21 die in de 6800 gaat. Ik schat ook dat die laatste misschien niet zo heel lang meer in de schappen zal liggen. Je ziet nu eigenlijk al dat er vooral 6900XT kaarten verkocht worden (vooral op AMD.com) en daar achter mondjesmaat de 6800XT en 6800. Als de 6700XT inderdaad beter verkrijgbaar word heeft de klant in ieder geval twee smaken: $479 en $999.
Waar heb je de verkoopcijfers gevonden?zzzzz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:52:
Je ziet nu eigenlijk al dat er vooral 6900XT kaarten verkocht worden (vooral op AMD.com) en daar achter mondjesmaat de 6800XT en 6800.
Je weet dat die er niet zijn, maar als je naar de algemene sentimenten in ons levertijdentopic kijkt is dat wel de praktijk. Ik weet dat er trackers zijn die beschikbare aantallen per drop wel weergeven, maar die heb ik niet direct paraaf.Olaf van der Spek schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:04:
[...]
Waar heb je de verkoopcijfers gevonden?
Good news everyone.
Blijkbaar claimt AMD dat er significant meer voorraad zal zijn. Dus misschien heb je nu een minuut na launch om er eentje te kopen i.p.v 10 seconden.
-Maar resize bar komt ook naar Zen 2 met een 500 series moederbord.
-FidelityFX Super Resolution is nog steeds niet.
-Radeon Boost en Radeon Anti Lag krijgen nu ook DX12 ondersteuning.
-Geen hashrate limiet omdat het toch niet werkt. Blijkbaar moet het op hardware niveau worden voorkomen en dat zit er niet in.
-AIB modellen komen ook de 18de meteen.
-De reviews komen de 17de zodat mensen niet blind hoeven te kopen.
-AMD zegt te proberen om meer kaarten in fysieke winkels te krijgen.
-Ze zouden ook inventarisaantallen gaan weergeven op hun eigen site voor de referentiekaarten.
Blijkbaar claimt AMD dat er significant meer voorraad zal zijn. Dus misschien heb je nu een minuut na launch om er eentje te kopen i.p.v 10 seconden.
-Maar resize bar komt ook naar Zen 2 met een 500 series moederbord.
-FidelityFX Super Resolution is nog steeds niet.
-Radeon Boost en Radeon Anti Lag krijgen nu ook DX12 ondersteuning.
-Geen hashrate limiet omdat het toch niet werkt. Blijkbaar moet het op hardware niveau worden voorkomen en dat zit er niet in.
-AIB modellen komen ook de 18de meteen.
-De reviews komen de 17de zodat mensen niet blind hoeven te kopen.
-AMD zegt te proberen om meer kaarten in fysieke winkels te krijgen.
-Ze zouden ook inventarisaantallen gaan weergeven op hun eigen site voor de referentiekaarten.
[ Voor 57% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-03-2021 21:54 ]
Ik ben benieuwd of ze dan ook voor een redelijk normale prijs verkocht gaan worden, of dat hier ook gewoon weer 300 euro bovenop gezet gaat worden.
Zijn er ook winkels die niet voor woekerprijzen verkopen, maar voor relatief normale prijzen en dan gewoon met een loting of first-comes-first-gets systeem werken, zoals met de PS5 en Xbox?
Zijn er ook winkels die niet voor woekerprijzen verkopen, maar voor relatief normale prijzen en dan gewoon met een loting of first-comes-first-gets systeem werken, zoals met de PS5 en Xbox?
AMD gaf deze keer de prijs als SEP in plaats van MSRP, maar volgens mij is dat zelfde (correct me if I'm wrong)... het blijft dus nu ook weer gokken. $479 op AMD.com en een verrassingsprijs op alle andere sites.Ruuddie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:34:
Ik ben benieuwd of ze dan ook voor een redelijk normale prijs verkocht gaan worden, of dat hier ook gewoon weer 300 euro bovenop gezet gaat worden.
Single Exit Price? Klinkt toch heel anders dan MSRP, wat betekent het?
Suggested E-tail Price, als ik een beetje zoek. Dit lijkt te suggeren dat AMD wil stimuleren dat ze online (bij iedereen) voor $479 over de digitale toonbank gaan, maar dat is tot op heden ook nog niet gelukt. Ik denk dat het verschil hem hier zit in aankoopprijs (MSRP) vs verkoopprijs (SEP)?Olaf van der Spek schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:58:
Single Exit Price? Klinkt toch heel anders dan MSRP, wat betekent het?
Manufacturer Suggested Retail Price vs Suggested Etail Price, volgens mij betekent dat gewoon hetzelfde.
Ik heb dat topic niet echt gevolgd, is het niet gewoon omdat er naar de (veel) duurdere modellen net iets minder vraag is?zzzzz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:10:
[...]
Je weet dat die er niet zijn, maar als je naar de algemene sentimenten in ons levertijdentopic kijkt is dat wel de praktijk. Ik weet dat er trackers zijn die beschikbare aantallen per drop wel weergeven, maar die heb ik niet direct paraaf.
[ Voor 70% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-03-2021 22:00 ]
Moest even googlen, maar vond dit https://www.sciencedirect...abs/pii/S0305048304000684 . Ik denk dat SEP nu betekend; AMD.com prijs (eigen fabrikant online website prijs). MSRP impliceert een prijs die de fabrikant aan retailers suggereert. Dat durven ze niet meerOlaf van der Spek schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:59:
Manufacturer Suggested Retail Price vs Suggested Etail Price, volgens mij betekent dat gewoon hetzelfde.
[...]
Ik heb dat topic niet echt gevolgd, is het niet gewoon omdat er naar de (veel) duurdere modellen net iets minder vraag is?
Sinterklaas wil bier !
Ik zat daarnet de nieuwe Lenovo laptops review te checken. Ik vind het een bijzondere constatering, maar AMD heeft toch echt de strijdt omtrent IGPs performance verloren. Een Intel Xe 96 is makkelijk 33% sneller dan een de snelste Vega 8. Natuurlijk heeft AMD nog een driver voordeel, maar ik hoop dat ze achter hun oren krabben op dit moment.
Toch wel een voorbeeld van een gebied waar AMD weer te laks was. We konden volgens mij al veel langer Navi IGP's hebben. Extra problematisch is dat Vega nog steeds gebruikt gaat worden, nu en in bepaalde toekomstige APU's (icm met Zen 3 als ik het goed begrijp). Maar ze lopen nu al een flink stuk achter
Toch wel een voorbeeld van een gebied waar AMD weer te laks was. We konden volgens mij al veel langer Navi IGP's hebben. Extra problematisch is dat Vega nog steeds gebruikt gaat worden, nu en in bepaalde toekomstige APU's (icm met Zen 3 als ik het goed begrijp). Maar ze lopen nu al een flink stuk achter
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Er is altijd wel iets waardoor AMD niet kan doorpakken. Concurrenten die valse tactieken toepassen, beperkte productiecapaciteit of mensen die weggaan. Ik wens AMD het beste toe, maar intel is zichzelf in de laatste 2 à 3 jaar stiekem aan het positioneren om terug te slaan. Je ziet met Xe de eerste resultaten daarvan.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Google eens de Subor Z+. Die APU heeft gewoon een 24CU Vega ipv 8 of 11CU in de Huidige APU's.XanderDrake schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:29:
Ik zat daarnet de nieuwe Lenovo laptops review te checken. Ik vind het een bijzondere constatering, maar AMD heeft toch echt de strijdt omtrent IGPs performance verloren. Een Intel Xe 96 is makkelijk 33% sneller dan een de snelste Vega 8. Natuurlijk heeft AMD nog een driver voordeel, maar ik hoop dat ze achter hun oren krabben op dit moment.
Dus AMD kan het wel maar ze doen het gewoon niet om een of andere reden...
AMD is mogelijk ook bezig met speciale GPU's voor cryptomining.
https://nl.hardware.info/...informatie-van-tweede-gpu
https://nl.hardware.info/...informatie-van-tweede-gpu
AMD zit in een stijgende lijn.... Intel moet zich nog bewijzen op GPU gebied, de laatste paar keer was het ook groots aangekondigd maar toch geflopt.ocf81 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:48:
Er is altijd wel iets waardoor AMD niet kan doorpakken. Concurrenten die valse tactieken toepassen, beperkte productiecapaciteit of mensen die weggaan. Ik wens AMD het beste toe, maar intel is zichzelf in de laatste 2 à 3 jaar stiekem aan het positioneren om terug te slaan. Je ziet met Xe de eerste resultaten daarvan.
AMD heeft nogal grote afspraken met Sony en Microsoft qua volume voor PS5 en XSX. nVidia heeft dat niet, dus je ziet relatief meer 3080's dan 6800XT's, het levertijden topic laat dat wel zien ja.zzzzz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:52:
[...]
De hamvraag is misschien ook wel waarom AMD nu pas met deze kaart komt, en niet gelijk in Q4 2020. Dan hadden ze misschien minder kunnen vragen per kaart, maar had de consument er wel een hele goede optie bij gehad.
Ik ben het verder met je eens hoor, dit lijkt technisch gezien een veel efficientere en effectievere chip te zijn als de Navi21 die in de 6800 gaat. Ik schat ook dat die laatste misschien niet zo heel lang meer in de schappen zal liggen. Je ziet nu eigenlijk al dat er vooral 6900XT kaarten verkocht worden (vooral op AMD.com) en daar achter mondjesmaat de 6800XT en 6800. Als de 6700XT inderdaad beter verkrijgbaar word heeft de klant in ieder geval twee smaken: $479 en $999.
Dan kun je beter je Navi22 en Navi23 uitstellen: het kost 7nm capaciteit bij TSMC die je toch niet over hebt of ten koste gaat van Navi21, en miners zullen de prijs van wat er ook op de markt komt, opdrijven. Board partners hebben ook een beetje tijd nodig om kaarten te ontwerpen met de Navi21 chips, voordat ze staan te trappelen voor Navi22 of Navi23 chips.
Last but not least, logistiek op alles is vertraagd: vliegen is te duur dus je moet wel met de boot. Wederom kan je dan beter wachten om de kaarten ook fysiek de tijd te geven geleverd te worden. En zo lang videokaarten zichzelf binnen ~6 maanden terugverdienen tegen de huidige bizarre prijzen, zullen ze nog wel een tijdje schaars blijven.
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Uitspraken van MLID dat AMD in Q4 veel meer dGPU's zou verschepen dan Nvdia lijken in ieder geval niet te kloppen.
In dGPU wint Nvidia zelfs 2% marketshare, AMD verliest gewoon 33% van haar marktaandeel aan Nvidia in een jaar.
https://www.jonpeddie.com...ents-soar-once-more-in-q4
APU's lijkt iets AMD beter te leveren, overall (dGPU en iGPU), daar verliezen ze 'slechts' 2% waar Nvidia 4%, terwijl Intel een enorme stap maakt.
In dGPU wint Nvidia zelfs 2% marketshare, AMD verliest gewoon 33% van haar marktaandeel aan Nvidia in een jaar.
APU's lijkt iets AMD beter te leveren, overall (dGPU en iGPU), daar verliezen ze 'slechts' 2% waar Nvidia 4%, terwijl Intel een enorme stap maakt.
[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 07-03-2021 15:51 ]
Ik had het eigenlijk over het bredere plaatje van bedrijven als geheel. AMD is terug en iGPU is onderdeel van bet totaalplaatje op CPU gebied. Op CPU gebied is Xe op dit moment vooral onderdeel van intel als next-gen iGPU en als next-gen opvolger van de compute AIB's.Player86 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:46:
[...]
AMD zit in een stijgende lijn.... Intel moet zich nog bewijzen op GPU gebied, de laatste paar keer was het ook groots aangekondigd maar toch geflopt.
Als je sec naar de GPU-tak van AMD vs intel en nVidia kijkt heb helemaal je gelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 07-03-2021 19:32 ]
© ocf81 1981-infinity
En dit is echt de bodem afschrapen, maar toch.
-FidelityFX Super Resolution moet door de developer worden geïmplementeerd. Ja, dat kon je wel gokken.
-Het zou ook werken op RDNA1, hoewel daar niet duidelijk is hoe het presteert.
-Max 2x performance. Weinigzeggend, maar het is iets.
-"Het zou iets gebaseerd op oudere tech met iets van ML zijn".
-Het zou werken op low precision instructions, wederom niks nieuws eigenlijk.
Alles bij elkaar, nou eigenlijk niks geleerd behalve dat het waarschijnlijk nog wel even gaat duren. Misschien kunnen we weer een videokaart kopen tegen de tijd dat de eerste games hiermee verschijnen.
-FidelityFX Super Resolution moet door de developer worden geïmplementeerd. Ja, dat kon je wel gokken.
Alles bij elkaar, nou eigenlijk niks geleerd behalve dat het waarschijnlijk nog wel even gaat duren. Misschien kunnen we weer een videokaart kopen tegen de tijd dat de eerste games hiermee verschijnen.

AMD had voor het grootste deel van 2020 geen high-end kaarten, en het gemis van DLSS speelt mee. Maar de lage aantallen verkoop dGPU's AMD komen door en staan naast het grote volume van PS5's en XSX's die hier niet zijn meegenomen.Dennism schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:41:
Uitspraken van MLID dat AMD in Q4 veel meer dGPU's zou verschepen dan Nvdia lijken in ieder geval niet te kloppen.
Qua integrated graphics, APU's, verkopen AMD en nVidia vergelijkbare aantallen met AMD zelfs een beetje meer dan nVidia. Ze halen het allebei niet bij Intel natuurlijk op dat vlak.
Even terug rekenen in het JPR artikel en het gaat om 350 miljoen totaal shipments van notebooks + dGPU's in 2020. Daarvan 230 miljoen notebooks, en dan neem ik aan 120 miljoen dGPU's. Veel daarvan zitten in HP / Dell achtige pre-builds, maar 80-20 is nog steeds 100 miljoen nVidia en maar 20 miljoen AMD. Dat is per kwartaal 25 miljoen nVidia en 5 miljoen AMD. De 2,8 miljoen XSX + 4,5 miljoen PS5 Q4 2020 mag je bij AMD tellen, kom je op 12,3 miljoen AMD en 25 miljoen nVidia: nog steeds 2x zoveel nVidia.
Een interessant punt van JPR is dit:
Het zal nog wel even duren voordat alles omgezet is naar ETH2, maar op de lange termijn biedt dit wel hoop dat Etherium waarschijnlijk niet de RTX 40xx en RX 70xx series gaat dwarsbomen.Ethereum, the best-suited coin for GPUs, will fork into version 2.0 very soon, making GPUs obsolete. A person would be very foolish to invest in a high-end, power-consuming AIB for crypto-mining today.”
Ik ben eigenlijk van mening dat je die aantallen niet mag meetellen, AMD kiest er immers voor de consoles voorrang te geven (in hoeverre dat een vrije keuze is, n.a.v. contracten met MS en Sony is natuurlijk maar de vraag), en die chips zitten niet in PC's, ze dan toch meetellen voor het marktaandeel van AMD in het PC dGPU segment zou raar zijn, tenzij ze in het APU segment zitten (dat weet ik niet), het zijn immers geen dGPU's, maar APU'ssunsmountain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:26:
De 2,8 miljoen XSX + 4,5 miljoen PS5 Q4 2020 mag je bij AMD tellen, kom je op 12,3 miljoen AMD en 25 miljoen nVidia: nog steeds 2x zoveel nVidia.
Daarnaast tellen ze immers al mee voor het marktaandeel op de console markt, waar ik zou verwachten dat AMD groter is dan Nvidia, aangezien AMD 2 van de 3 grote consoles heeft en Nvidia maar 1 (Switch). Maar goed, of dat echt zo is, weet ik niet, daar ken ik die markt niet goed genoeg voor, misschien verkoopt de switch wel beter dan de PS5 en Series X en S
Of het niet hebben van highend kaarten die val van 33% kan verklaren verwacht ik eigenlijk ook niet, immers is highend normaliter slechts een klein deel van de totale verkopen, veruit het meeste qua verkopen zit normaal in low end en mid range. Ik vind het vrij lastig te geloven dat het highend kaarten zo'n groot percentage van alle verscheepte units zal zijn.
Ik ben wel heel benieuwd naar de 6700XT en de nieuwer uitspraken van AMD daaromtrent, hopelijk is het deze keer geen onzin, anders dan toen ze Hardware Unboxed eind november / begin december vertelden dat binnen 4 tot 8 weken de Partner modellen van de RX6000 kaarten toch echt tegen MSRP in de schappen zouden moeten liggen.
[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 08-03-2021 11:41 ]
Dikgedrukte is wel grapping, toch riepen hele volkstammen dat AMD's Super Resolution veel makkelijker zou zijn dan DLSS want er zou geen game specifieke implementatie nodig zijn. Toch vraag ik me af of AMD hier niet beter kan kiezen zoiets gewoon alleen voor de laatste generatie uit kan brengen zodat je mogelijk sneller 'to market' kan zijn, en dan RDNA1 mits mogelijk, later implementeren. Het hebben van een DLSS tegenhanger, of je er nu van houd of niet, is heden ten dage toch wel een selling point.DaniëlWW2 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:32:
En dit is echt de bodem afschrapen, maar toch.![]()
[YouTube: AMD Super Resolution DOUBLES Performance - FidelityFX Leak | PS5 Slim Release Date | EXCLUSIVE]
Het is dat er toch geen fatsoenlijk aanbod is, waardoor dit nu niet heel erg pijn doen, maar zo dicht als alles bij elkaar zit zijn het mogelijk toch die (software) features als DLSS, maar ook de betere encoder van Nvidia en misschien zelfs zaken als RTX Voice en die RTX Broadcast software die mensen, hadden we geen tekorten gekend mogelijk toch de Nvidia kant op duwen.
We zeggen toch altijd dat highend achter de komma werk is? Midrange valt het geld te halen en verkopen ze de aantallen. Het is geen verassing dat Nvidia meer marketshare heeft. Deze tendens verbreek je niet met één aardig product alla de 5700 serie. AMD zal echt weer een aantal jaar consistent van boven naar onder reeksen moeten gaan uitbrengen en een beetje serieus competitie gaan leveren op de mobiele chips om het Nvidia lastig te maken. Ze lijken dat nu eindelijk weer te gaan doen.sunsmountain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:26:
[...]
AMD had voor het grootste deel van 2020 geen high-end kaarten, en het gemis van DLSS speelt mee. Maar de lage aantallen verkoop dGPU's AMD komen door en staan naast het grote volume van PS5's en XSX's die hier niet zijn meegenomen.
[...]
Console chips meenemen lijkt me niet relevant hier, dat is een andere markt en daar zitten geen smaken in. Een playstation 4/5 is altijd met dezelfde leverancier gevuld, daar kun je geen geforce in stoppen. En je kunt natuurlijk niet AMD console chips optellen bij AMD en dan Tegra (Switch) niet noemen bij Nvidia
Overweging om consoles toch mee te tellen: het zijn uiteindelijk gewoon gamers net als jij en ik, waarbij ik ons onder de PC gamers schaar. Voor game developers is RDNA2 nu wel een gegeven, en dat betekent ook betere PC ports, voor AMD (discrete) videokaarten dan. Dus indirect wel relevant.Dennism schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:35:
[...]
Ik ben eigenlijk van mening dat je die aantallen niet mag meetellen, AMD kiest er immers voor de consoles voorrang te geven (in hoeverre dat een vrije keuze is, n.a.v. contracten met MS en Sony is natuurlijk maar de vraag), en die chips zitten niet in PC's, ze dan toch meetellen voor het marktaandeel van AMD in het PC dGPU segment zou raar zijn, tenzij ze in het APU segment zitten (dat weet ik niet), het zijn immers geen dGPU's, maar APU's
Daarnaast tellen ze immers al mee voor het marktaandeel op de console markt, waar ik zou verwachten dat AMD groter is dan Nvidia, aangezien AMD 2 van de 3 grote consoles heeft en Nvidia maar 1 (Switch). Maar goed, of dat echt zo is, weet ik niet, daar ken ik die markt niet goed genoeg voor, misschien verkoopt de switch wel beter dan de PS5 en Series X en S
Of het niet hebben van highend kaarten die val van 33% kan verklaren verwacht ik eigenlijk ook niet, immers is highend normaliter slechts een klein deel van de totale verkopen, veruit het meeste qua verkopen zit normaal in low end en mid range. Ik vind het vrij lastig te geloven dat het highend kaarten zo'n groot percentage van alle verscheepte units zal zijn.
Ik ben wel heel benieuwd naar de 6700XT en de nieuwer uitspraken van AMD daaromtrent, hopelijk is het deze keer geen onzin, anders dan toen ze Hardware Unboxed eind november / begin december vertelden dat binnen 4 tot 8 weken de Partner modellen van de RX6000 kaarten toch echt tegen MSRP in de schappen zouden moeten liggen.
Wat betreft highend, bedoel ik meer het "halo"-effect (niet het spel), waarbij PC gamers massaal RTX 1050 kaarten kochten omdat RTX 1080 "de beste" is, terwijl RX 560 570 etc. beter waren qua performance/dollar. Ik keek naar die Steam survey en dacht echt bij mezelf: why?
MSRP kun je krijgen als je geluk hebt bij shop.amd.com, en anders betaal je de huidige mining premium momenteel, voor elke videokaart. Nog los van scalpers, bitcoin / etherium prijzen zijn bizar momenteel. De piek bij allebei lijkt 19 februari te zijn geweest, maar moet nog een hoop zakken voordat er bulk 3080's en 6800's op de markt komen.
Switch is alweer een oud beestje van 2017, maar doet dat met flinke aantallen (11,57 miljoen Q4 2020). Ik tel hem niet mee omdat het geen 8nm van Samsung gebruikt, maar een ouder proces (Jetson TX2 en nano, 16nm en 20nm).sjekneck schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:52:
[...]
We zeggen toch altijd dat highend achter de komma werk is? Midrange valt het geld te halen en verkopen ze de aantallen. Het is geen verassing dat Nvidia meer marketshare heeft. Deze tendens verbreek je niet met één aardig product alla de 5700 serie. AMD zal echt weer een aantal jaar consistent van boven naar onder reeksen moeten gaan uitbrengen en een beetje serieus competitie gaan leveren op de mobiele chips om het Nvidia lastig te maken. Ze lijken dat nu eindelijk weer te gaan doen.
Console chips meenemen lijkt me niet relevant hier, dat is een andere markt en daar zitten geen smaken in. Een playstation 4/5 is altijd met dezelfde leverancier gevuld, daar kun je geen geforce in stoppen. En je kunt natuurlijk niet AMD console chips optellen bij AMD en dan Tegra (Switch) niet noemen bij Nvidia
Switch pleegt geen roofbouw op de discrete GPU's van nVidia, PS5 en XSX daarentegen wel bij AMD.
High-end is zeker achter de komma werk, maar uitstraling telt: de meeste gamers berekenen niet performance/prijs als ze iets kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door sunsmountain op 08-03-2021 12:28 ]
Dat gaat het ook niet krijgen, althans niet zoals DLSS dat aanvankelijk had (maar inmiddels ook niet meer heeft). Dat is waar dat om draaide.Dennism schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:51:
Dikgedrukte is wel grapping, toch riepen hele volkstammen dat AMD's Super Resolution veel makkelijker zou zijn dan DLSS want er zou geen game specifieke implementatie nodig zijn.
DLSS 1.0: getrained per game.
DLSS 1.9 (Control) en 2.x: algemeen model dat wordt toegepast op alle games
Wat devs moeten implementeren voor DLSS 2.x (en hoogstwaarschijnlijk SR): motion vector data. Dat is input voor het model. Met DLSS 1.0 zat dat (motion vectors als input) er voor zover ik heb begrepen niet eens in, wat DLSS 1.0 eigenlijk vrij dom maakt; en door de noodzaak voor game-specifieke training was het ook geheel niet rendabel.
Maar dat is niet wat ik bedoel, dat er geen game specifieke modellen meer worden gebruikt is duidelijk en ik had ook zeker niet verwacht dat AMD dat wel zou gaan doen.Werelds schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:35:
[...]
Dat gaat het ook niet krijgen, althans niet zoals DLSS dat aanvankelijk had (maar inmiddels ook niet meer heeft). Dat is waar dat om draaide.
DLSS 1.0: getrained per game.
DLSS 1.9 (Control) en 2.x: algemeen model dat wordt toegepast op alle games
Wat devs moeten implementeren voor DLSS 2.x (en hoogstwaarschijnlijk SR): motion vector data. Dat is input voor het model. Met DLSS 1.0 zat dat (motion vectors als input) er voor zover ik heb begrepen niet eens in, wat DLSS 1.0 eigenlijk vrij dom maakt; en door de noodzaak voor game-specifieke training was het ook geheel niet rendabel.
Waar ik op doel was dat juist veel geruchten het zo brachten dat AMD's DLSS alternatief geen implementatie zou vereisen vanuit de developer, wat natuurlijk een flink voordeel zou zijn, immers iedere game zou dan kunnen profiteren van AMD's oplossing, integenstelling tot Nvidia's DLSS dat per game specifiek geïmplementeerd moet worden door de dev.
Die geruchten heb ik persoonlijk niet gelezen, maar die komen dan waarschijnlijk van mensen die sowieso al niet snappen hoe DLSS 1.0 en 1.9+ werken én van elkaar verschillenDennism schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:14:
[...]
Maar dat is niet wat ik bedoel, dat er geen game specifieke modellen meer worden gebruikt is duidelijk en ik had ook zeker niet verwacht dat AMD dat wel zou gaan doen.
Waar ik op doel was dat juist veel geruchten het zo brachten dat AMD's DLSS alternatief geen implementatie zou vereisen vanuit de developer, wat natuurlijk een flink voordeel zou zijn, immers iedere game zou dan kunnen profiteren van AMD's oplossing, integenstelling tot Nvidia's DLSS dat per game specifiek geïmplementeerd moet worden door de dev.
Het kwam van MILD dus.Werelds schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Die geruchten heb ik persoonlijk niet gelezen, maar die komen dan waarschijnlijk van mensen die sowieso al niet snappen hoe DLSS 1.0 en 1.9+ werken én van elkaar verschillen

Of het initieel van MLID kwam kan ik me niet direct meer herinneren, maar MLID heeft het zeker meerdere keren genoemd.
Het was MILD. Daarom nam ik het dus ook niet erg serieus en was er op veel andere plekken, juist ook aardig wat scepsis.Dennism schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:34:
[...]
Of het initieel van MLID kwam kan ik me niet direct meer herinneren, maar MLID heeft het zeker meerdere keren genoemd.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, en dan moet AMD dit soort uitspraken gewoon niet doen.sunsmountain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:18:
MSRP kun je krijgen als je geluk hebt bij shop.amd.com, en anders betaal je de huidige mining premium momenteel, voor elke videokaart. Nog los van scalpers, bitcoin / etherium prijzen zijn bizar momenteel. De piek bij allebei lijkt 19 februari te zijn geweest, maar moet nog een hoop zakken voordat er bulk 3080's en 6800's op de markt komen.
Straks krijgen we weer weddenschappen om een $10 biljet
Ik kan me nog herinneren dat er op reddit een redelijke 'hosanna' stemming was, uiteraard op de AMD subreddit en volgens mij heeft het destijds zelfs de subreddit voor aandeelhouders gehaald. Sowieso krijgt MLID op reddit vaak trouwens veel te veel credits voor zijn content. Een boel van zijn content is best vermakelijk trouwens, maar meer ook niet.DaniëlWW2 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:35:
[...]
Het was MILD. Daarom nam ik het dus ook niet erg serieus en was er op veel andere plekken, juist ook aardig wat scepsis.
Zullen we r/AMD niet als standaard van hoogstaande discussie gaan nemen?Dennism schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:40:
[...]
Ik kan me nog herinneren dat er op reddit een redelijke 'hosanna' stemming was, uiteraard op de AMD subreddit en volgens mij heeft het destijds zelfs de subreddit voor aandeelhouders gehaald. Sowieso krijgt MLID op reddit vaak trouwens veel te veel credits voor zijn content. Een boel van zijn content is best vermakelijk trouwens, maar meer ook niet.

Overigens zijn er daar ook mensen die al zeer sceptisch stonden naar MILD, voordat hij het fout bleek te hebben over zo ongeveer alles omtrent RDNA2. Bijvoorbeeld:
https://www.reddit.com/r/...nvidia_ampere_wins_its_a/
Zo gaat het met Reddit. Het is in grote mate wie er als eerste leest en dan is het conformeren of downvoted. Zeker zoiets als r/AMD is eigenlijk geen discussieplatform.
Doet iemand dat dan?DaniëlWW2 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:59:
[...]
Zullen we r/AMD niet als standaard van hoogstaande discussie gaan nemen?
Voor hoogstaande discussie hoef je er over het algemeen niet te zijn, maar het is altijd wel een mooie vergaarbak van de meeste, zo niet alle, geruchten en regelmatig een stuk sneller dan hier.
Uiteraard zijn er ook mensen kritisch, neemt niet weg dat deze rond de Ampere, Zen 3 en Navi launches MLID op o.a. de AMD reddit, maar ook de aandeelhouders subreddit (daar zou je het nog minder moeten verwachten), toch veel credit kreeg voor zijn "leaks" en andere verhalen, vooral wanneer het overwegend positief was over AMD of negatief over Intel / Nvidia (je verwacht het niet!).Overigens zijn er daar ook mensen die al zeer sceptisch stonden naar MILD, voordat hij het fout bleek te hebben over zo ongeveer alles omtrent RDNA2. Bijvoorbeeld:
https://www.reddit.com/r/...nvidia_ampere_wins_its_a/
Zo gaat het met Reddit. Het is in grote mate wie er als eerste leest en dan is het conformeren of downvoted. Zeker zoiets als r/AMD is eigenlijk geen discussieplatform.
@Dennism
Dat kiest AMD niet, dat zijn ze verplicht. AMD verdient natuurlijk gigantisch veel meer door gewoon de 6000 serie GPU`s te maken en verkopen, dus dat ze contractueel vast liggen bij Sony en MS is een feit. Daar hoef je geen inzage voor te hebben. Dan krijg je dus meerdere producten op 1 proces (7nm) en dat loopt simpelweg dan al snel vast.AMD kiest er immers voor de consoles voorrang te geven (in hoeverre dat een vrije keuze is, n.a.v. contracten met MS en Sony is natuurlijk maar de vraag),
Natuurlijk is dat wel een keuze, ze hebben immers zelf gekozen die verplichting contractueel aan te gaan. Die handtekening komt niet vanzelf onder het contract natuurlijkPlayer86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:16:
@Dennism
[...]
Dat kiest AMD niet, dat zijn ze verplicht. AMD verdient natuurlijk gigantisch veel meer door gewoon de 6000 serie GPU`s te maken en verkopen, dus dat ze contractueel vast liggen bij Sony en MS is een feit. Daar hoef je geen inzage voor te hebben. Dan krijg je dus meerdere producten op 1 proces (7nm) en dat loopt simpelweg dan al snel vast.
De vraag is grotendeels, wat zijn ze exact verplicht qua volumes en over welke periode. Er gaan bijvoorbeeld ook geruchten dat Sony en MS meer wafers hebben afgenomen dan vooraf besteld. Mocht dat zo zijn dan zal AMD daar mogelijk ook meer voor gecompenseerd zijn wat de verhoudingen qua marges weer kan veranderen. De vraag welk deel van AMD's wafer allocatie ze 'vrij' kunnen besteden (aan hun eigen producten) is wel degelijk interessant.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 08-03-2021 21:26 ]
Onderzoek van cpu overhead met Nvidia en AMD drivers:
Behoorlijk significante verschillen.
Volgens mij was het vroeger ook zo dat Nvidia met hun driver al goede core schaling had maar daardoor een gigantische overhead met DX11. Blijkbaar is de driver er niet beter op geworden.
AMD had met DX11 destijds geen MT en kon hooguit 2 cores belasten, alleen deed dat wel enorm efficient.
Volgens mij was het vroeger ook zo dat Nvidia met hun driver al goede core schaling had maar daardoor een gigantische overhead met DX11. Blijkbaar is de driver er niet beter op geworden.
AMD had met DX11 destijds geen MT en kon hooguit 2 cores belasten, alleen deed dat wel enorm efficient.
Ja klopt nvidia drivers gebruiken al jaren meer CPU dan AMD drivers, AMD handelde meer calls af met hardware functies dan Nvidea. Maar omdat cpu's pre-ryzen veel beperkter waren in hun capaciteit was het een groter issue dan nu, die indruk had ik in ieder geval. De kwestie gaat nu meer om efficiëntie denk ik dan?Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:15:
Behoorlijk significante verschillen.
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Apart dat de rollen nu omgedraaid zijn, een aantal jaar terug was nvidia sneller met een trage cpu, maar nu amd.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Dat was in de DX11 era dat gelukkig grotendeels voorbij is. Ook daar zag je de trend al; AMD is cpu limited omdat ze maar 1-2 cores gebruiken maar ze gebruiken die erg efficient. Nvidia kon meer drawcalls maken door beter gebruik van meerdere cores, alleen hebben ze daardoor meer overhead.haarbal schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:44:
Apart dat de rollen nu omgedraaid zijn, een aantal jaar terug was nvidia sneller met een trage cpu, maar nu amd.
Tenminste dit is wat ik er uit opmaak
Efficiëntie bij welk resolutie, en met een nieuwe of een oude CPU? Als je een oude CPU hebt, verslaan bij 1080p en 1440p vrijwel all Radeon kaarten nVidia kaarten die duurder zijn, omdat nVidia veel van de performance winst in drivers heeft gewonnen door dingen naar de CPU te schuiven.aminam schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:39:
[...]
Ja klopt nvidia drivers gebruiken al jaren meer CPU dan AMD drivers, AMD handelde meer calls af met hardware functies dan Nvidea. Maar omdat cpu's pre-ryzen veel beperkter waren in hun capaciteit was het een groter issue dan nu, die indruk had ik in ieder geval. De kwestie gaat nu meer om efficiëntie denk ik dan?
AMD heeft niet die mentaliteit. Radeon drivers en kaarten "agen" mede daardoor beter als "fine wine". Tenzij je een nieuwe CPU koopt, krijg je ~20% meer performance van een Radeon upgrade dan van een nVidia upgrade, bij 1080p en 1440p en een CPU bottleneck (wat vaker bij nieuwe games voorkomt dan je denkt).
Een Ryzen 5 2600X is al een bottleneck, wat ik bizar vind. Dat was ~3 jaar geleden nog een goede koop. Als je daar nu een upgrade van een RTX 3090 in stopt met 1440p Watch Dogs: Legion, kan je net zo goed een 5700XT kopen. Die geeft evenveel, 90 fps...
Weet je, ik denk eigenlijk steeds minder dat driveroverhead echt het probleem was met GCN. Ik denk dat het probleem was dat GCN alleen optimaal presteerde met een wave van richting de 64 threads, deelbaar in groepen van 16 en een mix van FP en INT threads. Want dat is het scenario waar GCN goede utilisatie zal halen en daar zal een "Paxwell" tegenvallen. Niet elke game is alleen Battlefield waar dit sneller voor zal komen, want veel physics effecten. Ik denk dat GCN zo goed oud blijft, omdat games steeds meer INT nodig hebben en het veel minder met drivers te maken heeft. Dat is iets waar "Paxwell" niet zo goed mee omgaat. Verder was Kepler gewoon meh en zien we Turing eigenlijk ook langzaam maar zeker uitlopen op Pascal in nieuwe en technisch meer geavanceerde games. Want Turing gaat veel beter om met mixed FP en INT dan "Paxwell".
RDNA heeft veel minder afhankelijkheden en voorwaarden qua goede utilisatie dan GCN en eigenlijk ook dan "Paxwell", Turing en Ampere. Maar zaken zoals de hardware scheduler lijken niet fundamenteel anders te zijn dan in Vega. Heel wat zaken in RDNA lijken uit Vega te zijn gekomen. Het grote verschil is dat RDNA een fundamenteel betere architectuur is voor gaming die het weinig lijkt te kunnen schelen wat de workload precies is. Een RDNA rekent het gewoon uit zonder moeite. En dat is misschien ook wel een deel waarom een 2600X + RDNA combinatie zoveel beter is. Het is misschien niet alleen maar dat Nvidia veel afhankelijker is van scheduling op de CPU, maar ook dat RDNA juist niet erg afhankelijk is.
Oh en volgens Igor zijn er enkele duizenden RX6700XT's voor heel Europa bij launch.
https://www.igorslab.de/e...nch-will-be-scarce-again/
RDNA heeft veel minder afhankelijkheden en voorwaarden qua goede utilisatie dan GCN en eigenlijk ook dan "Paxwell", Turing en Ampere. Maar zaken zoals de hardware scheduler lijken niet fundamenteel anders te zijn dan in Vega. Heel wat zaken in RDNA lijken uit Vega te zijn gekomen. Het grote verschil is dat RDNA een fundamenteel betere architectuur is voor gaming die het weinig lijkt te kunnen schelen wat de workload precies is. Een RDNA rekent het gewoon uit zonder moeite. En dat is misschien ook wel een deel waarom een 2600X + RDNA combinatie zoveel beter is. Het is misschien niet alleen maar dat Nvidia veel afhankelijker is van scheduling op de CPU, maar ook dat RDNA juist niet erg afhankelijk is.
Oh en volgens Igor zijn er enkele duizenden RX6700XT's voor heel Europa bij launch.

Ik ben wel benieuwd: Is CDNA nu effectief een rebrand van Vega of is er toch ook echt wel een groot deel dat vanuit Navi is overgenomen?
[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 12-03-2021 16:38 ]
© ocf81 1981-infinity
De verwachte performance van de 6700XT is wel netjes, op 3070 nivo: https://nl.hardware.info/...naal-sneller-dan-rtx-3070
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik vind de test ook een beetje gemaakt om een duidelijk verschil te laten zien. Tenminste, een 6900 of 3090 combineer je over het algemeen niet met een met (oudere) 6 core. Ik mis ook de 8 cores van dezelfde generaties die een betere balans kunnen geven; 1700X vs 2600X, 2700X vs 3600X en 3700X vs 5600X.sunsmountain schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:10:
[...]
Efficiëntie bij welk resolutie, en met een nieuwe of een oude CPU? Als je een oude CPU hebt, verslaan bij 1080p en 1440p vrijwel all Radeon kaarten nVidia kaarten die duurder zijn, omdat nVidia veel van de performance winst in drivers heeft gewonnen door dingen naar de CPU te schuiven.
AMD heeft niet die mentaliteit. Radeon drivers en kaarten "agen" mede daardoor beter als "fine wine". Tenzij je een nieuwe CPU koopt, krijg je ~20% meer performance van een Radeon upgrade dan van een nVidia upgrade, bij 1080p en 1440p en een CPU bottleneck (wat vaker bij nieuwe games voorkomt dan je denkt).
Een Ryzen 5 2600X is al een bottleneck, wat ik bizar vind. Dat was ~3 jaar geleden nog een goede koop. Als je daar nu een upgrade van een RTX 3090 in stopt met 1440p Watch Dogs: Legion, kan je net zo goed een 5700XT kopen. Die geeft evenveel, 90 fps...
Ook een 5600X kan soms een 5800/5900X niet meer bijbenen. Het komt op dit moment nog niet heel vaak voor maar die kant gaan we wel op.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
CDNA is ook een heel andere architectuur die eigenlijk niet zoveel over heeft genomen van Vega. Qua brede conceptualisatie lijkt het op RDNA omdat ook hier een centrale scheduler, verschillende Shader Engines aanstuurt, maar dat is het ook wel. De ALU's zijn heel anders georganiseerd. Er is geen display engine, dus geen beeld en geen ROPS dus geen mogelijkheid om 3D objecten te renderen. Het is eigenlijk niet eens een Radeon meer omdat een Radeon, GPU's zijn en dit is geen GPU meer is.ocf81 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:38:
Ik ben wel benieuwd: Is CDNA nu effectief een rebrand van Vega of is er toch ook echt wel een groot deel dat vanuit Navi is overgenomen?
Daarnaast HBM2 en geen enorme L3 cache en dit ding is oh zo snel in FP16, FP32 of FP64. In theorie is die sneller dan Nvidia haar A100.

Een 3090 niet, maar dit effect treedt ook op bij een 3070.M-spec schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:07:
[...]
Ik vind de test ook een beetje gemaakt om een duidelijk verschil te laten zien. Tenminste, een 6900 of 3090 combineer je over het algemeen niet met een met (oudere) 6 core. Ik mis ook de 8 cores van dezelfde generaties die een betere balans kunnen geven; 1700X vs 2600X, 2700X vs 3600X en 3700X vs 5600X.
Ook een 5600X kan soms een 5800/5900X niet meer bijbenen. Het komt op dit moment nog niet heel vaak voor maar die kant gaan we wel op.
Ikzelf upgrade mijn CPU 1x in de ~8 jaar, GPU 1x in de ~4 jaar. De kans dat ik na 4 jaar een CPU bottleneck heb, is een stuk groter dan ik dacht. En het verschil tussen een upgrade naar een Radeon of een Geforce ook.
Ik dacht dat ACE functie bij Radeon in hardware afgehandeld wordt en bij nVidia dat de drivers doen. Dus AMD beter voor midrange en helemaal voor lowbudget setup nV beter voor high-end setups. AMD radeon beter voor gkaart upgrade voor oudere cpu systemen.
Ik doe vaker gkaart upgrade dan CPU en dat allemaal ook niet te vaak.
Ik doe vaker gkaart upgrade dan CPU en dat allemaal ook niet te vaak.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Ik zag in het beschikbaarheids topic dat er iets van 15-30 tweakers bij de laatste drop een kaart hebben kunnen bemachtigen. Dus ik denk dat de beschikbaarheid nu eindelijk een beetje beter wordt.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:02:
Oh en volgens Igor zijn er enkele duizenden RX6700XT's voor heel Europa bij launch.![]()
![]()
De post kan ik helaas zo snel niet meer vinden, maar iemand had een lijst gemaakt
Wat je zegt over drivers kan best heel waar zijn; ik weet er net te weinig van af.
GevondenParaWM schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:40:
Er zitten er 1 of 2 bij waar ik niet helemaal kon opmaken of het nu afgelopen week was dat ze gekocht hadden, maar ik kom op 31 Tweakers succesvol in totaal voor de laatste drop. Dat is toch wel een heel flink aantal![]()
13582
1337Steven1337
Arjo0o
Arnoud72
Bigheld
CarJunkyXL
Evading
Evandi
Excessed
Himalaya
Idanue
Jasper15
JohnnyV76
Joost.van.Dijck
Joppe
Knaak
Mafk33s
Mgamer
Morantec
N0koo
Paladin
ParaWM
Pikkemans
ppunter2020
radeondutch
sjoerdjeververs
SpeedfreakR
TechAlf
Tedsond
TheLarger1
YodaTheOne
Nu de reviews uit zijn, wat vinden jullie nou van de 6700 XT? Zag al wat discussie in het levertijden topic maar dat is daar niet voor lijkt me.
Qua features loopt AMD natuurlijk wel nog achter, en de performance zou de prijs dan ook niet echt rechtvaardigen in een normale markt. Maar gezien alle Nvidia's die voor dubbel de oorspronkelijke prijs weggaan, lijkt me dit wel een erg interessante kaart als je m voor MSRP kan kopen op AMDs website (het echte unique selling point wat mij betreft). Dan valt de MSRP die misschien 50 tot 100 dollar/euro te hoog is wel mee vergeleken met de marktprijzen die nog veel hoger liggen.
Oke, het is geen enorme upgrade t.o.v. de RX 5700 die ik nu heb, maar gezien de tweedehands prijzen wel een gratis upgrade, als ik m te pakken krijg (maar daar is dit topic dan weer niet voor).
Enige wat wel jammer is, is dat performance/watt zo achteruitgaat als je hem met de RX 6800 vergelijkt - de kaart die ik liever had gehad als ie verkrijgbaar was - door de keuze voor significant minder CUs maar die wel een stuk hoger te klokken.
Qua features loopt AMD natuurlijk wel nog achter, en de performance zou de prijs dan ook niet echt rechtvaardigen in een normale markt. Maar gezien alle Nvidia's die voor dubbel de oorspronkelijke prijs weggaan, lijkt me dit wel een erg interessante kaart als je m voor MSRP kan kopen op AMDs website (het echte unique selling point wat mij betreft). Dan valt de MSRP die misschien 50 tot 100 dollar/euro te hoog is wel mee vergeleken met de marktprijzen die nog veel hoger liggen.
Oke, het is geen enorme upgrade t.o.v. de RX 5700 die ik nu heb, maar gezien de tweedehands prijzen wel een gratis upgrade, als ik m te pakken krijg (maar daar is dit topic dan weer niet voor).
Enige wat wel jammer is, is dat performance/watt zo achteruitgaat als je hem met de RX 6800 vergelijkt - de kaart die ik liever had gehad als ie verkrijgbaar was - door de keuze voor significant minder CUs maar die wel een stuk hoger te klokken.
01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110
Hij valt gewoon tussen wal en schip. Het is geen 3070 en ook niet echt veel meer als de 3060Ti. De grootste reden door voor lijkt me geheugenbus te zijn, maar dat kan ik zelf lastig beoordelen. Op papier zag de 6700XT er namelijk goed uit, maar de performance is niet wat het zou moeten zijn tegenover de kaarten van Nvidia (zeker een half jaar na de lancering van die kaarten).deraco96 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:33:
Nu de reviews uit zijn, wat vinden jullie nou van de 6700 XT? Zag al wat discussie in het levertijden topic maar dat is daar niet voor lijkt me.
Het blijft echter nog steeds wel zo dat wanneer deze kaarten voor 480 euro de deur uit gaan je alsnog gewoon een mooie kaart in handen hebt gezien de sitautie op de markt momenteel. En dat is misschien nog wel het grootste probleem van allemaal. Want een 3070 betaal je nu geloof ik ook gewoon 1000 euro voor.
Het is ook gewoon echt wachten op de FidelityFX SuperResolution release, want dan liggen de kaarten weer anders. Als ik 100% extra performance krijg, dan is het verhaal namelijk weer helemaal anders als dat het nu is. Voor dit moment is de hardware alleen nog niet echt duidelijk competetief met de concurrentie.
Zeg hallo AMD, beetje bepaalde reviewers maar de halve wereldvoorraad geven.
https://www.techpowerup.com/
Dan hoe die presteert. Tja, draai het eens om en vergelijk Nvidia met AMD i.p.v. AMD met Nvidia. Dan zie je de RX6800 die duidelijk beter is dan de RTX3070, erboven staan en hetzelfde met de RX6700XT die beter is dan de RTX3060Ti en richting de RTX3070 gaat. Zo staan die kaarten namelijk in de markt. Elke keer een stapje sneller en een stapje duurder.
Laat ik er meteen duidelijk over zijn. Ze zijn allemaal veel te duur, maar in deze volstrekt gesloopte videokaartmarkt, hebben ze allemaal hun plaats. Tegenwoordig ben je namelijk een "pauper" die geen fatsoenlijke videokaart verdient als je niet minstens $400 wil betalen. En vanaf dat punt krijg je steeds kleine stapjes sneller voor steeds meer kosten per stap.
Nee, ik geef nog steeds geen ene F om RT. Inmiddels begin ik ook gelijk te krijgen in de vermoedens die ik al maanden geleden uitsprak. RDNA2 RT is anders en vraagt om optimalisatie en het is niet zozeer zwakker.
Zie deze tread:
[Twitter: https://twitter.com/JirayD/status/1368997299976814596]
Het gaat gewoon wat tijd kosten voordat RDNA2 optimalisatie ook gaat komen, en dan is het helemaal niet zo dramatisch slechter dan Ampere RT. Nee, het is redelijk vergelijkbaar, dus ook gewoon waardeloos voor alles zwaarder dan wat global illumination. Je koopt deze generatie überhaupt niet als het even kan, maar je doet het al helemaal niet voor RT. Want het gaat nooit krachtig genoeg zijn voor wat je denkt. Je koopt "beta hardware" voor developers om mee te testen. Tegen de tijd dat RT iets breder uitgerold zal worden, zijn je RT capaciteiten van je videokaart al dusdanig achterhaald dat deze het niet goed zal kunnen draaien.

https://www.techpowerup.com/
Dan hoe die presteert. Tja, draai het eens om en vergelijk Nvidia met AMD i.p.v. AMD met Nvidia. Dan zie je de RX6800 die duidelijk beter is dan de RTX3070, erboven staan en hetzelfde met de RX6700XT die beter is dan de RTX3060Ti en richting de RTX3070 gaat. Zo staan die kaarten namelijk in de markt. Elke keer een stapje sneller en een stapje duurder.
Laat ik er meteen duidelijk over zijn. Ze zijn allemaal veel te duur, maar in deze volstrekt gesloopte videokaartmarkt, hebben ze allemaal hun plaats. Tegenwoordig ben je namelijk een "pauper" die geen fatsoenlijke videokaart verdient als je niet minstens $400 wil betalen. En vanaf dat punt krijg je steeds kleine stapjes sneller voor steeds meer kosten per stap.
Nee, ik geef nog steeds geen ene F om RT. Inmiddels begin ik ook gelijk te krijgen in de vermoedens die ik al maanden geleden uitsprak. RDNA2 RT is anders en vraagt om optimalisatie en het is niet zozeer zwakker.
Zie deze tread:
[Twitter: https://twitter.com/JirayD/status/1368997299976814596]
Het gaat gewoon wat tijd kosten voordat RDNA2 optimalisatie ook gaat komen, en dan is het helemaal niet zo dramatisch slechter dan Ampere RT. Nee, het is redelijk vergelijkbaar, dus ook gewoon waardeloos voor alles zwaarder dan wat global illumination. Je koopt deze generatie überhaupt niet als het even kan, maar je doet het al helemaal niet voor RT. Want het gaat nooit krachtig genoeg zijn voor wat je denkt. Je koopt "beta hardware" voor developers om mee te testen. Tegen de tijd dat RT iets breder uitgerold zal worden, zijn je RT capaciteiten van je videokaart al dusdanig achterhaald dat deze het niet goed zal kunnen draaien.
Ik denk dat de reviews redelijk voldoen aan mijn verwachtingen: ergens tussen de 3060 Ti en 3070 in.deraco96 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:33:
Ik heb vandaag mijn 3070 (Gigabyte Gaming OC) ontvangen en had al een 6700 XT in bestelling staan bij Amazon met een verwachte levertijd van 21-22 maart. Of 'ie daadwerkelijk uitgeleverd zou worden is nog maar de vraag, als ik de review van Tweakers mag geloven zouden er slechts pakweg 100 stuks voor de Benelux beschikbaar zijn.
Nu mijn 3070 eindelijk binnen is en daar dus geen onzekerheid meer over bestaat, ga ik de 6700 XT maar annuleren. Je kan wachten op die FidelityFX SuperResolution maar zolang het er niet is, is het ook niet duidelijk wat het effect gaat zijn en of het 't waard is om erop te wachten. DLSS is er al wel en schijnt goed te werken, dus dan is de keuze voor mij snel gemaakt.
Ik denk dat als je in de markt bent voor een nieuwe kaart en je kan het je veroorloven om aanbetalingen te doen, je het beste je bestellingen kan verspreiden over meerdere kaarten bij meerdere shops en vervolgens kijken wat het eerste binnenkomt (had zelf nog elders een 3070 en een 3060 TI besteld, ook die annuleer ik nu). Uiteraard ook de AMD shop op donderdagmiddag rond 17:35 uur in de gaten houden maar als er daadwerkelijk zo weinig beschikbaar komen, verwacht ik ook niet dat je daar zonder bot enige kans maakt.
Dat kan zeker mogelijk zijn, zie bijv. onderstaande grafiek uit een performance leak enkele dagen geleden, nu ben ik niet heel erg op de hoogte met welke titels Nvidia sponsored zijn en welke AMD, maar WoW is bijv. een AMD optimised title en daar zie je AMD het dan ook direct heel goed doen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:36:

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 17-03-2021 19:41 ]
Nou BF5, CoD, Control, Tomb Raider, Metro en Watch dogs zijn zeker Nvidia.Dennism schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:36:
[...]
Dat kan zeker mogelijk zijn, zie bijv. onderstaande grafiek, nu ben ik niet heel erg op de hoogte met welke titels Nvidia sponsored zijn en welke AMD, maar WoW is bijv. een AMD optimised title en daar zie je AMD het dan ook direct heel goed doen.
[Afbeelding]
Dirt, Godfall en WoW zijn AMD.
Zie je een patroon of?
Fortnight is trouwens wel interessant. Nvidia liep die namelijk trots te verkondigen, maar het lijkt erop dat die game misschien wel eens echt dedicated optimalisatie voor beide vendors heeft gekregen.
@DaniëlWW2
Dat komt dan inderdaad redelijk overeen met de optimalisaties, waarbij dan Godfall en inderdaad Fortnite redelijk zijn voor beide.
Dat komt dan inderdaad redelijk overeen met de optimalisaties, waarbij dan Godfall en inderdaad Fortnite redelijk zijn voor beide.
Fortnite is dan ook zwaar in het voordeel van AMD (in DX11). De meeste spellen zien er ook mooi uit zonder RT.DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:46:
[...]
Nou BF5, CoD, Control, Tomb Raider, Metro en Watch dogs zijn zeker Nvidia.
Dirt, Godfall en WoW zijn AMD.
Zie je een patroon of?
Fortnight is trouwens wel interessant. Nvidia liep die namelijk trots te verkondigen, maar het lijkt erop dat die game misschien wel eens echt dedicated optimalisatie voor beide vendors heeft gekregen.
Voornaamste voordeel van nVidia is nog DLSS, maar beperkte set van games die dat ondersteunt. Net als superfidelity / superresolution bij AMD.
RX6700XT (40 CU) concurreert naar verwachting met 3060 Ti (38 SM) en 3070 (46 SM), oftewel Navi22 concurreert met GA104. Net zoals Navi21 dat doet met GA102, waarbij de 3080 en 3090 net ìets beter zijn dan de 6800XT en 6900XT, op 4k. Op 1080 en 1440 is AMD iets sterker
Drivers van AMD op lange termijn zijn beter (minder CPU overhead, meer FPS en software features inhalen), die van nVidia zijn beter op korte termijn.
Software bij nVidia is beter dan bij AMD.
De 6700XT verandert eigenlijk weinig aan het plaatje.
Confronting NVIDIA's DLSS: AMD Confirms FidelityFX Super Resolution (FSR) to Launch in 2021
AMD Confirms it Won't Block any Workloads on its Graphics Cards - Including Mining
AMD Confirms it Won't Block any Workloads on its Graphics Cards - Including Mining
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Dus in Q4 met een beetje geluk? De informatievoorziening rondom FSR is echt heel matig, en het word er niet beter op zo.
AMD is to name the technology FidelityFX Super Resolution, aka FSR. Unfortunately, it is still unknown how this tech will work; logic indicates it'll be a port of full MLAA (DirectML) as developed by Microsoft. AMD does not have Tensor cores or an equivalent to them; the methodology still needs to run over the existing CUs, which will require GPU resources, more so than DLSS. However, since there are no details, this might not even become a machine learning algorithm-based solution. We state this because this is what Mr. Herkelman mentions:
You don’t need machine learning to do it, you can do this many different ways and we are evaluating many different ways. What matters the most to us is what game developers want to use because if at the end of the day it is just for us, we force people to do it, it is not a good outcome. We would rather say: gaming community, which one of these techniques would you rather see us implement so that this way it can be immediately spread across the industry and hopefully cross-platform.
— Scott Herkelman
[ Voor 53% gewijzigd door zzzzz op 18-03-2021 13:50 ]
Laatste week van december als ze met de grote december driver komen die ze dit jaar ook hebben overgeslagen. Oftewel het komt als we beginnen met de RDNA3 hype.zzzzz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:47:
[...]
Dus in Q4 met een beetje geluk? De informatievoorziening rondom FSR is echt heel matig, en het word er niet beter op zo.
[...]

Onze oosterburen hebben nog interessante vergelijking gedaan tussen CU schaling en architectuur van RDNA(2) en CNG.
https://www.computerbase....dna-gcn-ipc-cu-vergleich/
Iets minder prestaties per CU gekregen maar de hogere clocks van RDNA2 maken het weer ruim goed. De combinatie van front-end en 256-bit geheugenbus + cache van RDNA2 blijk geen beperking te zijn om 80CU van data te voorzien gezien de kleine verschillen in schaalverdeling naar hogere resoluties.
Iets minder prestaties per CU gekregen maar de hogere clocks van RDNA2 maken het weer ruim goed. De combinatie van front-end en 256-bit geheugenbus + cache van RDNA2 blijk geen beperking te zijn om 80CU van data te voorzien gezien de kleine verschillen in schaalverdeling naar hogere resoluties.
[ Voor 59% gewijzigd door M-spec op 18-03-2021 17:47 ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Toevallig hebben de Ozzies daar ook naar gekeken:M-spec schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:44:
Onze oosterburen hebben nog interessante vergelijking gedaan tussen CU schaling en architectuur van RDNA(2) en CNG.
YouTube: Radeon RX 6700 XT vs. Radeon RX 5700 XT, Clock-for-Clock IPC Benchmark
Samengevat: bij dezelfde GPU clock 1800 MHz is er bijna geen verschil tussen RDNA1 en RDNA2.
Behalve dan natuurlijk dat de 6700XT 30% hogere clock speed heeft met 15% minder vermogen = de beloofde +50% performance per Watt. Allebei op 7nm, best netjes!
Steve is not pleased.
Maar hij heeft wel een punt. Voor een $480 kostende midrange videokaart die eigenlijk maximaal $350 zou moeten kosten, want "midrange" is geen $400+ is het ontwerp gewoon meh. Met name VRAM koeling is gewoon slecht ontworpen.
Maar hij heeft wel een punt. Voor een $480 kostende midrange videokaart die eigenlijk maximaal $350 zou moeten kosten, want "midrange" is geen $400+ is het ontwerp gewoon meh. Met name VRAM koeling is gewoon slecht ontworpen.
Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.