Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 14:44
sunsmountain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:47:
Het gaat niet om een krasje zoals bij een cd, maar eerder een paar atoompjes die op een onbedoelde plek terecht komen @Werelds .
Tuurlijk komt er meer bij kijken. Maar dat was de simpelste analogie die ik kon bedenken zonder al te technisch te worden.
Ik denk dus niet dat er nog een voorraadje GA 102 100% die van nVidia komt: die zou voorbij gaan aan de 350W TDP, qua referentie ontwerp alleen al, laat staan AIB board partners. Die worden gewoon gelaserd en 3090 kaarten @Werelds .
Echter maakt het ze voor dat halo product geen reet uit of die nog meer stroom vreet of niet. Hetzelfde geldt voor een eventuele volledige GA104. Dat is gewoon Nvidia's MO tegenwoordig, zo doen ze een "refresh". Een 2080S is gewoon een volledige GA104 met 2 extra SM's over de 2080. Een Titan RTX heeft er 4 meer dan de 2080 Ti. Titan Xp 2 meer dan de Titan X(p) en 1080 Ti. Bij Maxwell deden ze dat niet, bij Kepler weer wel.
Qua beschikbaarheid zijn defects en binning echter geen factor.
Jawel hoor. Zie Fermi ;)

Je overschat hoe bereid AMD en Nvidia zijn goede chips te castreren. Ze gaan geen perfecte GA102 of Navi21 castreren puur omdat het kan, tenzij ze een surplus aan voorraad hebben. Dat is duidelijk niet het geval. Ze maken even veel kosten op een 3080 of 3090; of 6800, 6800 XT en 6900 XT. Hoe slecht de chip ook is, hij kost even veel. Als Nvidia een die heeft die goed genoeg is voor een Titan 3000, gaan ze die niet welwillend castreren om een 3090 te kunnen verkopen, want die Titan kunnen ze straks gewoon voor nog eens 20% in de markt zetten. Genoeg mensen die dat dan een geweldig koopje vinden. Voor AMD geldt dat nog veel meer; die gaan geen goede Navi 21 die castreren om maar een 6800 of 6800 XT te kunnen verkopen. Nee, die gaan allemaal gewoon naar een 6900 XT als dat even kan, want daar zit de marge op. Dat is ook niet meer dan logisch.

Wat dat betreft zou het in theorie (theorie! :P) zelfs zo kunnen zijn dat AMD dusdanig goede yields heeft dat ze 50% perfecte dies voor 6900's krijgen en dat van de andere helft 80% gewoon meteen dusdanig slecht is dat ze niet goed genoeg zijn voor een 6800 XT. AMD gaat dan echt niet een deel van die eerste helft zitten lasercutten om de consument van 6800 XT's te kunnen voorzien. Aandeelhouders vinden dat minder leuk dan een paar meer 6900 XT's op de markt ;)

Het grootste verschil is dat AMD gewoon hun volledige die al in een product heeft gestopt, waar dat bij Nvidia bewaard wordt voor hun marketing truukjes. Ik blijf er bij dat het voor AMD nog te vroeg is om conclusies te trekken, maar aan Nvidia's zijde durf ik wel te stellen dat Samsung moeite heeft met hun grote chip, terwijl de kleine chip best aardig loopt - dat moet dus wel aan defects en binning liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Werelds schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:25:
[...]

[...]

Echter maakt het ze voor dat halo product geen reet uit of die nog meer stroom vreet of niet. Hetzelfde geldt voor een eventuele volledige GA104. Dat is gewoon Nvidia's MO tegenwoordig, zo doen ze een "refresh". Een 2080S is gewoon een volledige GA104 met 2 extra SM's over de 2080. Een Titan RTX heeft er 4 meer dan de 2080 Ti. Titan Xp 2 meer dan de Titan X(p) en 1080 Ti. Bij Maxwell deden ze dat niet, bij Kepler weer wel.
Ja, alleen gelden er qua TDP wel beperkingen op package en board design niveau. Ik denk dat 3090 al redelijk die grenzen op zoekt, en vermoed dat "3090 Ti", die ik nog nergens gehoord heb, daar overheen zou gaan.
Eh, link? Bewijs? Dat yields de boosdoener zijn voor gebrek aan availability van *alle* high-end modellen.

Je overschat hoe bereid AMD en Nvidia zijn goede chips te castreren. Ze gaan geen perfecte GA102 of Navi21 castreren puur omdat het kan, tenzij ze een surplus aan voorraad hebben. Dat is duidelijk niet het geval.
Stel dat wat je zegt, waar is. Dan heb je voor 33% 6800 XT, 33% 6800 en 33% 6900 XT chips, een hogere defect density nodig dan 0,09 / cm2 = 0,5 defect per 5 cm2 = 500 mm2 = een Navi21 die.

https://caly-technologies.com/die-yield-calculator/
22.80 mm (width, height)
0.1 defect density
edge loss 2mm

Resultaten:
good dies: 61
partial dies: 12
defective dies: 40

Wat je zegt is dat ze deze 61 dies niet gaan castreren en er 6900 XT's van gaan maken. Maar dat is niet wat we zien. Er zijn veel meer 6800 en 6800XT kaarten dan 6900XT kaarten. Dus ze zijn gecastreerd.
Ze maken even veel kosten op een 3080 of 3090; of 6800, 6800 XT en 6900 XT. Hoe slecht de chip ook is, hij kost even veel. Als Nvidia een die heeft die goed genoeg is voor een Titan 3000, gaan ze die niet welwillend castreren om een 3090 te kunnen verkopen, want die Titan kunnen ze straks gewoon voor nog eens 20% in de markt zetten. Genoeg mensen die dat dan een geweldig koopje vinden. Voor AMD geldt dat nog veel meer; die gaan geen goede Navi 21 die castreren om maar een 6800 of 6800 XT te kunnen verkopen. Nee, die gaan allemaal gewoon naar een 6900 XT als dat even kan, want daar zit de marge op. Dat is ook niet meer dan logisch.
Wat je eigenlijk zegt is dat ze dies gaan achter houden, terwijl de vraag reuzegroot is. Zoals we datzelfde argument van MLID onderuit hebben gehaald in deze thread, is dat gewoon geld weggooien. Minder geld NU = slecht voor business. Het argument van prijzen opdrijven is ook ongeldig. Dat is niet waar aandeelhouders naar kijken. Die kijken naar totale omzet en winst over een gehele periode. Niet naar "hopelijk" meer winst op meer aantallen "in de toekomst". Daar hebben ze futures en andere financiële gereedschappen voor.
Wat dat betreft zou het in theorie (theorie! :P) zelfs zo kunnen zijn dat AMD dusdanig goede yields heeft dat ze 50% perfecte dies voor 6900's krijgen en dat van de andere helft 80% gewoon meteen dusdanig slecht is dat ze niet goed genoeg zijn voor een 6800 XT. AMD gaat dan echt niet een deel van die eerste helft zitten lasercutten om de consument van 6800 XT's te kunnen voorzien. Aandeelhouders vinden dat minder leuk dan een paar meer 6900 XT's op de markt ;)
Met alle respect, dat gaan ze dus echt wel doen. Aandeelhouders willen meer 6800 XT's op de markt en meer verkoop en meer winst NU. Niet later. Als ze niet verkoopbaar zijn als 6900 XT's dan zal dat aandeelhouders jeuken.
Het grootste verschil is dat AMD gewoon hun volledige die al in een product heeft gestopt, waar dat bij Nvidia bewaard wordt voor hun marketing truukjes. Ik blijf er bij dat het voor AMD nog te vroeg is om conclusies te trekken, maar aan Nvidia's zijde durf ik wel te stellen dat Samsung moeite heeft met hun grote chip, terwijl de kleine chip best aardig loopt - dat moet dus wel aan defects en binning liggen.
Er wordt helemaal niks bewaard:
  • Alle surplus voor AMD gaat naar Sony en Microsoft, per contractuele afspraak.
  • Alle surplus voor nVidia gaat sinds September al naar de mining farm, om de hoek, in China, gekoeld, goedkope stroom, maatwerk videokaarten zonder display poort.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
sunsmountain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:41:
Ja, alleen gelden er qua TDP wel beperkingen op package en board design niveau. Ik denk dat 3090 al redelijk die grenzen op zoekt, en vermoed dat "3090 Ti", die ik nog nergens gehoord heb, daar overheen zou gaan.
Nee hoor, ze spelen gewoon net iets aggressiever met de kloksnelheden onder load. Kijk naar de 6900 XT en 6800 XT. Verbruik van die twee is nagenoeg identiek ;)
Eh, link? Bewijs? Dat yields de boosdoener zijn voor gebrek aan availability van *alle* high-end modellen.
Geen? Alles in mijn posts (en die van jou, Daniel of wie dan ook) is speculatie. Maar als je kijkt naar de updates van bijvoorbeeld Megekko (die gelukkig best wel open zijn over het hele verhaal), zie je dat er bergen meer 3060/3070 zijn geweest. Vorige week en de week daarvoor waren er hele bergen aan kaarten - maar de 3080/3090 waren nauwelijks vertegenwoordigd. Als het puur aan grondstoffen lag zouden de kleinere chips ook niet geleverd worden. Dat duidt toch echt wel op een yield probleem hoor :p
Stel dat wat je zegt, waar is. Dan heb je voor 33% 6800 XT, 33% 6800 en 33% 6900 XT chips, een hogere defect density nodig dan 0,09 / cm2 = 0,5 defect per 5 cm2 = 500 mm2 = een Navi21 die.

https://caly-technologies.com/die-yield-calculator/
22.80 mm (width, height)
0.1 defect density
edge loss 2mm

Resultaten:

Wat je zegt is dat ze deze 61 dies niet gaan castreren en er 6900 XT's van gaan maken. Maar dat is niet wat we zien. Er zijn veel meer 6800 en 6800XT kaarten dan 6900XT kaarten. Dus ze zijn gecastreerd.
Ik weet niet waar jij meer 6800 en 6800 XT ziet. Het is juist de 6900 XT die het meest te zien is geweest. De 6800 is in beide vormen slechts heel weinig te zien geweest. Zo ook in Megekko's minimale levering van vorige week; daar zat geen 6800 XT tussen. De 6900 XT stond ook het langst beschikbaar op AMD.com. Dat kan natuurlijk ook met de prijs te maken hebben, maar gezien de bedragen die velen bereid zijn te betalen voor allerlei meuk lijkt dat niet het geval te zijn. Met de huidige stand van zaken is 1000 euro voor een 6900 XT bijna een koopje.
Wat je eigenlijk zegt is dat ze dies gaan achter houden, terwijl de vraag reuzegroot is. Zoals we datzelfde argument van MLID onderuit hebben gehaald in deze thread, is dat gewoon geld weggooien. Minder geld NU = slecht voor business. Het argument van prijzen opdrijven is ook ongeldig. Dat is niet waar aandeelhouders naar kijken. Die kijken naar totale omzet en winst over een gehele periode. Niet naar "hopelijk" meer winst op meer aantallen "in de toekomst". Daar hebben ze futures en andere financiële gereedschappen voor.
Ho, wacht even. AMD houdt sowieso niets achter. Hun volledige die is al op de markt, die kunnen ze gewoon verkopen wanneer ze ze krijgen. In het geval van Nvidia zullen de top-binned chips echt wel bewaard worden - dat zullen er echter maar heel weinig zijn.

Of Nvidia dat zou doen? Kijk maar eens naar hun cijfers. In Q1'19 (Q1'20 in de rapporten) hadden ze driekwart miljard aan "finished goods" op voorraad. Wanneer kwam de volledige GA104 (2080S) op de markt? ;)
Met alle respect, dat gaan ze dus echt wel doen. Aandeelhouders willen meer 6800 XT's op de markt en meer verkoop en meer winst NU. Niet later. Als ze niet verkoopbaar zijn als 6900 XT's dan zal dat aandeelhouders jeuken.
Wie zegt dat ze niet verkoopbaar zijn als 6900 XT's? Dat is juist mijn hele punt. Als AMD uit die 101 dies daadwerkelijk 61 perfecte exemplaren haalt, dan verkopen ze die als 6900 XT. Jij denkt dat ze bewust zouden gaan knippen en het ding voor 30% minder winst verkopen? Was dat maar zo :P

Nogmaals: AMD heeft niets achter te houden. Hun volledige product is al op de markt. Het is ook relatief goed ontvangen. En met de huidige stand van zaken is verkopen geen probleem.
Alle surplus voor AMD gaat naar Sony en Microsoft, per contractuele afspraak.
Uh, Sony en MS gebruiken die chips niet. Dat zijn twee geheel andere producten, die hun eigen productieruns krijgen. Ik had het over een surplus aan chips, niet wafers.
Alle surplus voor nVidia gaat sinds September al naar de mining farm, om de hoek, in China, gekoeld, goedkope stroom, maatwerk videokaarten zonder display poort.
Die dingen zijn vooraf besteld en verkocht, nog voordat ze überhaupt geproduceerd zijn, dat is geen surplus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mijn google skills laten me weer eens pijnlijk in de steek. Is er een link voor Megekko? :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:38:
Mijn google skills laten me weer eens pijnlijk in de steek. Is er een link voor Megekko? :P
https://www.megekko.nl/info/RTX-3080

Daarnaast kan je hun Feestboek in de gaten houden. Daar plaatsen ze foto's van leveringen soms (mijn Asrock Phantom Gaming 6900 XT heeft op de foto gestaan :P).

[ Voor 25% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11-01-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja die had ik al gevonden, maar die blijft vrij algemeen. :)

Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in zoiets als:
https://www.proshop.de/RTX-30series-overview
https://www.proshop.de/AMD-Radeon-RX-6000-Series-overview

Want GA104 lijkt enige doorstroom te hebben terwijl GA102 nog steeds absoluut dramatisch is. Elke Navi 21 is hier ook hopeloos, maar de RX6800 valt op omdat ze een partij van 100 referentiemodellen RX6800 hadden ontvangen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
Ze updaten het een paar keer per week, dus de meldingen van vorige week zijn er alweer vanaf.

Wayback machine van 27 december (vreemd genoeg 0 snapshots van dit jaar :P): 3 3090 modellen, 3 3080 modellen, 8 3070 modellen en 7 3060 modellen. De lijst van vorige week was veel omvangrijker, daar had je per fabrikant de meeste 3070/3060 SKU's wel tussen zitten en nog steeds hooguit 1 model 3080 per fabrikant, als het dat al was. Dat was echt een substantiële levering voor GA104.

Voor de AMD kaarten baseer ik het vooral op het betreffende topic en AMD.com vorige week. Ik was net even gaan eten en dan mis ik de ticker melding :+

De 6900 XT stond daar toen echter +- 10-15 minuten te koop, terwijl de 6800 binnen een paar minuten weg was. En volgens mij heeft niemand de 6800 XT kunnen bemachtigen.

Megekko kreeg slechts 1 6800 model en 1 6900 XT model binnen (die 6900 XT was wel relatief lang beschikbaar, dus ik vraag me af hoe "bescheiden" dat aantal was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Beschikbaarheid van GA104 betekent niet dat gebrek aan beschikbaarheid GA102 komt door yields. Dat kan nog steeds heel goed consoles + miners zijn (markt vraag).

De reden dat er meer 6800XT en 6800 *moeten* zijn is precies vanwege de prijs. De 6900XT is te duur en verkoopt daarom minder snel uit.

Op basis van de yields zou de verdeling moeten zijn:

->
60% RX 6900 XT
40% RX 6800 + RX6800 XT

Maar als je bij jezelfde Megekko navraag doet, garandeer ik je dat ze meer 6800 + 6800 XT verkopen dan 6900 XT. En dat kan alleen als het % 6800 + 6800 XT dat ze binnen hebben gekregen, ook meer is dan het % 6900 XT's die ze binnen hebben gekregen.

Fijn dat we het eens zijn dat AMD niks achter houdt :)

Qua achterstallige inventaris van nVidia slijten: daar heb je gelijk in. Maar laten we het dan ook eens zijn dat nVidia deze inventaris liever eerder had verkocht dan later ;)

Besteld / verkocht, semantiek: miners (en bedrijven met heel veel geld) hebben gewoon voorrang op consumenten, punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zal er eens naar gaan kijken dan. Ben nu trouwens wel blij dat ik mijn RX Vega 56 had gesloopt en een RX5700XT heb. Moet er niet aan denken dat ik ook in deze puinzooi zat. :)

RX6800 Fighter van Powercolor. Nominaal een MSRP kaart en het is een goede. Geruisloos, koelt aardig en geen zinloos spul. Voor als iemand er over een halfjaar eentje kan bemachtigen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
sunsmountain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:55:
Maar als je bij jezelfde Megekko navraag doet, garandeer ik je dat ze meer 6800 + 6800 XT verkopen dan 6900 XT. En dat kan alleen als het % 6800 + 6800 XT dat ze binnen hebben gekregen, ook meer is dan het % 6900 XT's die ze binnen hebben gekregen.
Ja, winkels krijgen zeker meer orders binnen voor de 6800 en 6800 XT, dat betwist ik zeker niet. Ze krijgen ook meer orders voor de 3060 Ti binnen dan 6800 XT, 6900 XT, 3080 en 3090 samen. Dat zijn allemaal open deuren.

Dat betekent echter niet dat dat ook is wat de GPU fabrikanten leveren. Nogmaals, ik zei dat áls AMD 61 perfecte dies krijgt, ze ze ook als 6900 XT verkopen. Een "good die" betekent echter niet dat dat ook zo is! Ook al zit er geen defect in, het ding kan alsnog buiten specs gaan waardoor ze er in gaan zitten knippen.

Ik kan je alleen zeggen dat ik al vanaf dag 1 op allerlei plekken zit te kijken naar GPU voorraad her en der (deels voor mezelf, deels voor een maat) en de 6900 XT is gewoon regelmatiger te vinden.
Fijn dat we het eens zijn dat AMD niks achter houdt :)
Suggereerde ik ook nooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Werelds schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Ja, winkels krijgen zeker meer orders binnen voor de 6800 en 6800 XT, dat betwist ik zeker niet. Ze krijgen ook meer orders voor de 3060 Ti binnen dan 6800 XT, 6900 XT, 3080 en 3090 samen. Dat zijn allemaal open deuren.

Dat betekent echter niet dat dat ook is wat de GPU fabrikanten leveren. Nogmaals, ik zei dat áls AMD 61 perfecte dies krijgt, ze ze ook als 6900 XT verkopen. Een "good die" betekent echter niet dat dat ook zo is! Ook al zit er geen defect in, het ding kan alsnog buiten specs gaan waardoor ze er in gaan zitten knippen.

Ik kan je alleen zeggen dat ik al vanaf dag 1 op allerlei plekken zit te kijken naar GPU voorraad her en der (deels voor mezelf, deels voor een maat) en de 6900 XT is gewoon regelmatiger te vinden.
Ah, je zwakt je statement al een beetje af: dus als ze de frequentie eis van 6900XT niet halen, dan is knippen ok? Dan zijn we het al weer eens.

Zoals gezegd, de beschikbaarheid van 6900 XT kan zijn doordat het ding €1000 kost. Ik zeg ook zeker niet dat deze slecht beschikbaar is. Het ging mij er om of "good dies" wel/niet geknipt zouden worden (met lasertje). En helaas, dat gebeurt. Ik dacht ook in mijn voorspellingen van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:09
Je zou bijna denken dat de RX6900 spoedig gaat komen, als ik de website van Azerty mag geloven in ieder geval.
Stond er gisteren nog niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCGrp1ZBxNLNUS43G_UUdldKoNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xvlfsjqn5gdHWTADv9IzIu4v.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:57:
Ik zal er eens naar gaan kijken dan. Ben nu trouwens wel blij dat ik mijn RX Vega 56 had gesloopt en een RX5700XT heb. Moet er niet aan denken dat ik ook in deze puinzooi zat. :)

RX6800 Fighter van Powercolor. Nominaal een MSRP kaart en het is een goede. Geruisloos, koelt aardig en geen zinloos spul. Voor als iemand er over een halfjaar eentje kan bemachtigen. :P
[YouTube: PowerColor RX 6800 Fighter Review, Power, Thermals, Overclocking & Gaming]
Welcome to Hardware Unavailable, ..
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
sunsmountain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Ah, je zwakt je statement al een beetje af: dus als ze de frequentie eis van 6900XT niet halen, dan is knippen ok? Dan zijn we het al weer eens.

Zoals gezegd, de beschikbaarheid van 6900 XT kan zijn doordat het ding €1000 kost. Ik zeg ook zeker niet dat deze slecht beschikbaar is. Het ging mij er om of "good dies" wel/niet geknipt zouden worden (met lasertje). En helaas, dat gebeurt. Ik dacht ook in mijn voorspellingen van niet.
Zo gaat het toch altijd? Vroeger waren er genoeg kaarten die je kon unlocken en het daarna prima deden. Gegeven dat je wel het voltage vaak wat hoger moest zetten omdat ze anders de beaamde snelheden niet haalden.

Als een groep shader cores de snelheid niet haalt tenzij je het voltage hoger moet zetten waardoor je buiten het TBP valt dan is de kaart niet geschikt als 6900 XT.

Mijn punt is, kapot is niet "kapot" ansich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Het is begonnen!

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou, niks meer dan H1/2021. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Er stonden op de slide bij Radeon 2 nieuwe kleinere kaarten (1x single fan en 1x dual fan), maar er is nog geen naam voorbij gekomen jammer genoeg of andere informatie.
Wccftech heeft het al wel duidelijk over 6600XT en 6700XT.

[ Voor 33% gewijzigd door zzzzz op 12-01-2021 17:41 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damius
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-07 17:28
Best wel lollig, heeft ze het over de producten in 2021 en de hele chat: no stock. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zzzzz schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:34:
Er stonden op de slide bij Radeon 2 nieuwe kleinere kaarten, maar er is nog geen naam voorbij gekomen jammer genoeg.
We weten eigenlijk allang dat Navi 22 en 23 een ding zijn. Navi 24 lijkt er ook te komen. Nu zou er blijkbaar sprake van zijn dat Navi 23 voor Apple is en daar is je oplossing voor nog twee referentiekoelers. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Mobile RDNA2.
[Streamable: https://streamable.com/yuoy07]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR7LLQ74GdKAqMMFx3RvarfTDpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqlcY7gIzOL7GJAzYdRsheBo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dus RX 5000 wordt niet meer geproduceerd en (mid-range) opvolgers komen pas over ('binnen') 6 maanden beschikbaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-01-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:54:
Dus RX 5000 wordt niet meer geproduceerd en (mid-range) opvolgers komen pas over ('binnen') 6 maanden beschikbaar?
Ja, dat is eigenlijk wel de management samenvatting :/

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ook geen nieuws over dual- en quad-core Ryzen 5000 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 04-10 19:46
En nog steeds geen driver update... Mijn 6800XT werkt prima maar meestal krijg je redelijk snel flink wat optimalisaties waar ik wel benieuwd naar ben.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-10 22:45
Astennu schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:23:
Even een update over het MSRP verhaal. De mensen van Hardware Unboxed hebben een antwoord van AMD gekregen:

[...]

Dus er komen nog cost down modellen die wel voor MSRP te krijgen zijn. Echter zijn de AIB's nu eerst voor de high end versies gegaan. En blijkbaar hebben die momenteel een hoger premium dan wat we voorheen gewend waren.
Is op deze statement van HU nog een follow up gekomen? In mijn beleving is dit namelijk niet echt uitgekomen, in ieder geval voor NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:42
kerath schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Is op deze statement van HU nog een follow up gekomen? In mijn beleving is dit namelijk niet echt uitgekomen, in ieder geval voor NL.
Ik vrees dat er via een achterdeurtje veel chips toch bij miners terecht komen. Ethereum schijnt op gpu's nog te minen zijn en sinds maart x9 is gegaan zal de vraag ook gigantisch zijn. Kaarten komen uit China, veel miners zitten in China. Momenteel zijn de shipping costs ook astronomisch hoog dus zal er minder geshipped worden.

Voor MSRP AMD kaarten moeten we vrees ik nog een tijd geduld hebben (6 maanden?), er wordt namelijk ook gigantisch veel vaccins verscheept de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-10 22:45
Santee schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Ik vrees dat er via een achterdeurtje veel chips toch bij miners terecht komen. Ethereum schijnt op gpu's nog te minen zijn en sinds maart x9 is gegaan zal de vraag ook gigantisch zijn. Kaarten komen uit China, veel miners zitten in China. Momenteel zijn de shipping costs ook astronomisch hoog dus zal er minder geshipped worden.

Voor MSRP AMD kaarten moeten we vrees ik nog een tijd geduld hebben (6 maanden?), er wordt namelijk ook gigantisch veel vaccins verscheept de komende maanden.
Ik onderschrijf jouw inschatting.

Maar ik ben benieuwd of er vanuit AMD of HU nog een folllow up was geweest qua nieuws die ik gemist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:39
Big Navi is vergeleken met de 30 serie of zelfs de 5700(XT) verre van interessant als mining kaart.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Kreeg laatst een video van de "The Good Old Gamer" in mijn feed. AMD heeft geen antwoord op de 3060 want deze komt pas over een aantal maanden uit. Wat slaat die gast de plank mis....
Ten eerste te kort aan 7nm chips.
Ten tweede, AMD heeft zijn hele lineup 3 maanden later gelaunched, het is dan heel logisch dat AMD later komt dan Nvidia met hun midrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:20
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:11:
Kreeg laatst een video van de "The Good Old Gamer" in mijn feed. AMD heeft geen antwoord op de 3060 want deze komt pas over een aantal maanden uit. Wat slaat die gast de plank mis....
Ten eerste te kort aan 7nm chips.
Ten tweede, AMD heeft zijn hele lineup 3 maanden later gelaunched, het is dan heel logisch dat AMD later komt dan Nvidia met hun midrange.
Op welke wijze slaat hij de plank mis dan? Ik mis misschien een beetje duiding in jouw post over de redenen die hij geeft (heb het filmpje zelf niet gezien).

AMD lijkt namelijk voor zover de geruchten gaan initieel inderdaad geen antwoord te hebben op de 3060, al is het natuurlijk vraag of dat nodig is, wat af zal hangen van de verkrijgbaarheid. Echter als Nvidia de verkrijgbaarheid op orde heeft kan dat best een issue zijn voor AMD, want juist in dat segment zal marktaandeel te winnen en te verliezen zijn.

De punten die jij aanhaalt zijn natuurlijk valide redenen waarom AMD initieel geen antwoord gaat hebben, maar dat neemt niet weg dat het mogelijk geen gunstige situatie is voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:43:
[...]

Op welke wijze slaat hij de plank mis dan? Ik mis misschien een beetje duiding in jouw post over de redenen die hij geeft.

AMD lijkt namelijk voor zover de geruchten gaan initieel inderdaad geen antwoord te hebben op de 3060, al is het natuurlijk vraag of dat nodig is, wat af zal hangen van de verkrijgbaarheid. Echter als Nvidia de verkrijgbaarheid op orde heeft kan dat best een issue zijn voor AMD, want juist in dat segment zal marktaandeel te winnen en te verliezen zijn.

De punten die jij aanhaalt zijn natuurlijk valide redenen waarom AMD initieel geen antwoord gaat hebben, maar dat neemt niet weg dat het mogelijk geen gunstige situatie is voor AMD.
Kleine edit, dit is de titel van zijn filmpje:
AMD Has NO Answer for the RTX 3060!
AMD komt toch gewoon later dit jaar (eerste half jaar) met kaarten uit? Waaronder waarschijnlijk de 6500, 6600 en 6700? Dat lijkt mij toch een antwoord. Er was geen echte press briefing over.

Daar heb je gelijk in, in de prijs range 300-500 zal AMD dus een tijdje niks hebben. Daaronder hadden ze al een lange tijd niks interessants de 16xx varianten van Nvidia waren interessanter. De Polaris kaarten zijn niet snel genoeg en Vega gebruiken in verhouding te veel. De huidige Navi kaarten zijn te duur, maar dat ligt meer aan covid en vraag.

Ik denk dat AMD waarschijnlijk nu wel met iets in de range komt dus onder de 300 euro en dat is juist positief.

Zie ook:

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 14-01-2021 14:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
Navi22 en Navi23 liggen wel op de plank (6700, 6600, 6500), zijn ook geteased door AMD bij CES, maar waarom zou je die kaarten nu releasen als alle 6800 / 6900 direct uitverkopen? Het is veel slimmer om substraten en packages te besteden op producten waar je meer winst op maakt.

Dus, AMD heeft echt wel een antwoord, alleen niet nu. Ze zijn te hard bezig met geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:14:
Navi22 en Navi23 liggen wel op de plank (6700, 6600, 6500), zijn ook geteased door AMD bij CES, maar waarom zou je die kaarten nu releasen als alle 6800 / 6900 direct uitverkopen? Het is veel slimmer om substraten en packages te besteden op producten waar je meer winst op maakt.

Dus, AMD heeft echt wel een antwoord, alleen niet nu. Ze zijn te hard bezig met geld verdienen.
Dat zelfde is van toepassing op Nvidia, die verkopen ook alles wat ze kunnen maken, er zal dus wel degelijk een reden zijn om dat soort producten nu toch te lanceren. Daarnaast is het maar de vraag waar de meeste marge op zit. Een kleinere chip kan best meer marge hebben dan een grote chip afhankelijk van de prijs waarvoor deze weggaat. Het is geen gegeven dat een grotere chip per definitie meer marge geeft dan een kleine chip, zeker niet in het consumenten segment. Zo zie je bijv. ook de geruchten dat bij Nvidia dat GA104 momenteel meer marge heeft dan GA102 (op een 3080) in het consumenten segment, terwijl die zelfde die (met een ander achtervoegsel) in een Professionele RTX kaart als de RTX A6000 uiteraard wel voor veel meer marge zorgt.

Maar goed marge zegt ook niet alles, AMD heeft ook marktaandeel nodig en dat win je op deze manier niet (uit alle cijfers die ik zie lijkt Nvidia nog altijd veel meer te leveren dan AMD, ondanks de tekorten in beide kampen). Sterker nog, ik zie om mij heen meer en meer mensen teleurgesteld zijn in AMD, terwijl Nvidia meer en meer weer het "teflon don" imago terug krijgt dat ze enkele maanden geleden toch wat aan het verliezen waren na de RTX 3000 release en bijbehorende tekorten.

@Sp3ci3s8472

Dat is inderdaad wel een typische youtube titel. En ja, daar zou ik het ook niet helemaal mee eens zijn, AMD zal zeker een antwoord hebben, de vraag is alleen wanneer en in welke hoeveelheden kunnen AMD en Nvidia deze kaarten in dat segment gaan leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Misschien is Navi 22 gewoon nog niet gereed voor lauch...
Immers begon Nvidia in september, kwam een GA104 SKU in oktober en de ander pas in december. Nu komt GA106 pas. AMD startte in november en Navi 22 zou kennelijk maart gaan worden. Dat zou betekenen dat de wafers die als verkochte chips bij launch verkocht worden, nu pas begonnen worden. Wat moet AMD nu anders doen? Niks zeggen is hier het juiste antwoord. We hebben namelijk de afgelopen maanden weer eens gezien waarom ze bij de RTG hun kop moeten houden over producten. Azor moet volgens mij nog steeds iemand $10 betalen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Dat zelfde is van toepassing op Nvidia, die verkopen ook alles wat ze kunnen maken, er zal dus wel degelijk een reden zijn om dat soort producten nu toch te lanceren. Daarnaast is het maar de vraag waar de meeste marge op zit. Een kleinere chip kan best meer marge hebben dan een grote chip afhankelijk van de prijs waarvoor deze weggaat. Het is geen gegeven dat een grotere chip per definitie meer marge geeft dan een kleine chip, zeker niet in het consumenten segment. Zo zie je bijv. ook de geruchten dat bij Nvidia dat GA104 momenteel meer marge heeft dan GA102 (op een 3080) in het consumenten segment, terwijl die zelfde die (met een ander achtervoegsel) in een Professionele RTX kaart als de RTX A6000 uiteraard wel voor veel meer marge zorgt.
Niet helemaal, de marge op 3080 3090 bij nVidia ligt lager dan de 6800 en 6900 bij AMD. Voornamelijk door de kosten voor de GDDR6X modules en andere materialen op de BOM.

Los van de marge is het zo dat 6700 verkoop roofbouw pleegt op 6800 verkoop. Dat is prima als 6800 op voorraad is, maar dat is nog niet zo.

Nu was 3080 niet op voorraad toen de 3070 uitkwam (marges zijn beter met GDDR6 en kleinere die size), maar het duurde vervolgens wel een maand of 3 voordat de 3060 kwam. Ik denk dat AMD vergelijkbaar ook nog even de tijd neemt, om AIB board partners de tijd te geven eerst de 6800 / 6900 ontwerp belasting te verwerken. AMD kan wel klaar staan, maar board partners nog niet.

En RTG marketing inderdaad smoelie smoelie houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@DaniëlWW2 Ik denk dat AMD ook zeker het juist doet hier door weinig te zeggen anders dan "Komt in H1".

Ik heb trouwens wel het gevoel dat Azor ergens een tik / advies heeft gehad niet meer zomaar te tweeten. Waar hij voorheen vrij actief was, zie je hem nu niets, op enkele retweets na, meer plaatsen na zijn "Ik heb gewoon een 6800XT kunnen bestellen hoor na een paar keer refreshen" tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:56:
@DaniëlWW2 Ik denk dat AMD ook zeker het juist doet hier door weinig te zeggen anders dan "Komt in H1".

Ik heb trouwens wel het gevoel dat Azor ergens een tik / advies heeft gehad niet meer zomaar te tweeten. Waar hij voorheen vrij actief was, zie je hem nu niets, op enkele retweets na, meer plaatsen na zijn "Ik heb gewoon een 6800XT kunnen bestellen hoor na een paar keer refreshen" tweet.
Ik hoop dat die een flinke tik heeft gehad. Want die achterlijke tweets van hem deden alweer wonderen voor het imago van de RTG. En ditmaal is het product ook nog eens hartstikke goed. Als je namelijk de hoofdprijs wil vragen voor je product, zorg er dan tenminste niet voor dat je overkomt als incompetent op Twitter. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 19:38
sunsmountain schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Niet helemaal, de marge op 3080 3090 bij nVidia ligt lager dan de 6800 en 6900 bij AMD. Voornamelijk door de kosten voor de GDDR6X modules en andere materialen op de BOM.

Los van de marge is het zo dat 6700 verkoop roofbouw pleegt op 6800 verkoop. Dat is prima als 6800 op voorraad is, maar dat is nog niet zo.

Nu was 3080 niet op voorraad toen de 3070 uitkwam (marges zijn beter met GDDR6 en kleinere die size), maar het duurde vervolgens wel een maand of 3 voordat de 3060 kwam. Ik denk dat AMD vergelijkbaar ook nog even de tijd neemt, om AIB board partners de tijd te geven eerst de 6800 / 6900 ontwerp belasting te verwerken. AMD kan wel klaar staan, maar board partners nog niet.

En RTG marketing inderdaad smoelie smoelie houden.
Ja ho wacht even hoor, zo makkelijk kun je dat niet zeggen zonder even verder te denken. Een GDDR6x module zal ongetwijfeld duurder zijn, maar er zit ook minder van op een complete kaart bij Nvidia dan AMD op de high end zet ;) . En uiteraard zal Nvidia op een 3090 veel meer winst maakt dan AMD op een 6900 doet gezien het verschil in MSRP van 500 dollar tussen deze kaarten.
Daarnaast is de vraag wat de kosten per GPU zelf zijn in de praktijk en dan heb je ook nog defects om rekening mee te houden. Ik denk dat 7nm bij TSMC een stuk duurder is dan Samsung kan vragen voor 8nm om klanten te trekken. Nvidia kennende hebben ze een deal gemaakt die mooier was dan ze bij TSMC konden krijgen, anders ga je niet overstappen naar de concurrent. Ik betwijfel het ernstig of AMD echt wel meer marge kan draaien deze generatie op de huidige lineup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Fair enough. Dan blijft alleen m'n board partners argument staan: dat ze tijd nodig hebben voor QA etc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Voor de geintereseerde onder ons ik heb een Performance/Watt/Voltage Scaling gemaakt van met de 6800XT vs 6900XT in SuperPosition 2560x1440P High Windowed mode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IULJ1_Cr4MfgovgSDxWrDaiGQVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ryXko1PPjOPqxIX9ev2T5SJP.png?f=user_large

De prestaties van 900mv naar max 1175mv gaan met 16,5% (6800XT) en 17,5% (6900XT) omhoog.
De clock snelheden gaan 23% omhoog.

De 1175mv waarde van de 6800XT is 1150mv maar met een wat hogere core clock en fan speeds. Dan zie je ook mooi het effect van voltage. Alleen hogere clocks zijn goed voor +5watt verbruik. Maar als je ook het voltage verhoogd met 25mv komt er al snel 10-17watt bij.

Ik wil de 6800 er ook nog aan toe gaan voegen. En ik wil de resultaten van de 6800XT dubbekchecken.
Want nu is een 6900XT op 900mv en slechts 2143MHz net zo snel als de 6800XT op 1075mv en 2521MHz.
Nu schaalt clockspeed natuurlijk niet 1:1 maar gezien de 6900XT maar 10% meer CU's en TMU's heeft had ik een kleiner verschil verwacht. De 6900XT is 12.7@ sneller.

Edit:
Zie dat bij de 6800XT Fast timings uitgeschakeld waren. En dat maakt ook wel wat verschil dus ik ga het ea even retesten.

Edit even snel een testje gedaan verschil is maar 1,5%. Ga wel alles maar even opnieuw doen maar verschil is niet schokkend.

[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 15-01-2021 23:32 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
@Astennu en wat is hieruit de getrokken conclusie? Koop een 6800XT? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lord_Dain schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:22:
@Astennu en wat is hieruit de getrokken conclusie? Koop een 6800XT? :D
Haha qua perf per watt niet beter een 6900XT en die op 900-950mv draaien :) hij evenaart dan een max overgeclockte 6800XT (in SuperPosition tenminste). en verbruikt dan ipv 315 watt slechts 211 watt.
Maar goed qua prijs prestatie verhouding is de 6800 XT natuurlijk beter.. Ik denk dat de 6800 daar ook verrassend goed uit de bus kan komen. Die dingen kunnen nog best aardig clocken ondanks dat ze max 1025mv kunnen. Maar daar door zit je wel altijd in een efficiente range.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 15-01-2021 23:36 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar daar moet je prijs/prestatie dan ook nog even in meenemen lijkt me. Er zitten namelijk nog wel wat euro's tussen een 6800XT en 6900XT in aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:55:
Maar daar moet je prijs/prestatie dan ook nog even in meenemen lijkt me. Er zitten namelijk nog wel wat euro's tussen een 6800XT en 6900XT in aanschaf.
Prijzen zijn ATM lastig. iedereen weer opzich dat de 6900XT en 3090 geen ideale kaarten zijn qua prijs prestatie. Daarnaast verschillen de prijzen per dag en zegt MSRP vandaag de dag ook niets meer met de huidige tekorten is alles duurder (vooral de 6800XT).
Dus ja waar kijk je dan naar naar MSRP of de winkelprijs van producten die niet eens in voorrraad zijn?

Lagere modellen hebben bijna altijd betere prijs prestatie verhoudingen. De 6700 zal zeer waarschijnlijk qua prijs performance alle 6800 en 6900 kaarten verslaan.

Je moet gewoon kopen wat in de games die jij speelt het gewenste aantal FPS levert en binnen je budget past.
Prijs prestatie verhouding is leuk maar als je dan op de resolutie die jij wilt gebruiken maar 30fps hebt hem je er niets aan. Extreem voorbeeld maar zo werkt het natuurlijk wel want 2e hands heeft altijd de beste prijs prestatie verhouding en ouder is dan nog goedkoper.

Dit alles om maar even aan te geven ho e relatief prijs is en hoeveel verschillende aspecten er zijn die daar weer een rol kunnen spelen.

Hij ging bij mij nu vooral om de technische verschillen tussen de SKU's en wat dat voor de prestaties doet. Maar ik denk dat iedereen wel weet dat je geen 6900XT of 3090 moet kopen als je waar voor je geld wilt hebben :)

[ Voor 47% gewijzigd door Astennu op 16-01-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Astennu schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:53:
Voor de geintereseerde onder ons ik heb een Performance/Watt/Voltage Scaling gemaakt van met de 6800XT vs 6900XT in SuperPosition 2560x1440P High Windowed mode:

[Afbeelding]

De prestaties van 900mv naar max 1175mv gaan met 16,5% (6800XT) en 17,5% (6900XT) omhoog.
De clock snelheden gaan 23% omhoog.

De 1175mv waarde van de 6800XT is 1150mv maar met een wat hogere core clock en fan speeds. Dan zie je ook mooi het effect van voltage. Alleen hogere clocks zijn goed voor +5watt verbruik. Maar als je ook het voltage verhoogd met 25mv komt er al snel 10-17watt bij.

Ik wil de 6800 er ook nog aan toe gaan voegen. En ik wil de resultaten van de 6800XT dubbekchecken.
Want nu is een 6900XT op 900mv en slechts 2143MHz net zo snel als de 6800XT op 1075mv en 2521MHz.
Nu schaalt clockspeed natuurlijk niet 1:1 maar gezien de 6900XT maar 10% meer CU's en TMU's heeft had ik een kleiner verschil verwacht. De 6900XT is 12.7@ sneller.

Edit:
Zie dat bij de 6800XT Fast timings uitgeschakeld waren. En dat maakt ook wel wat verschil dus ik ga het ea even retesten.

Edit even snel een testje gedaan verschil is maar 1,5%. Ga wel alles maar even opnieuw doen maar verschil is niet schokkend.
Zeer waardevol @Astennu , en qua performance per Watt is momenteel bij TPU de 6800 koning. Ongelofelijk de RDNA2 versus RDNA1 aangezien de 5700 XT minder goede perf per Watt heeft dan RTX 2070 en 3070.

Dat belooft veel goeds voor de 6700, en ik snap de angst bij nVidia wel. De 6700 is de echte "nVidia killer" en de 6600 hopelijk de lang verwachte vervanger van de trouwe RX 570/580/590.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48
@sunsmountain Met een msrp van $580 voor de 6800, verwacht ik dat de 6700 (non-XT) minimaal $450 gaat kosten waarmee de 6600 serie waaschijnlijk op minimaal $300 zit. De 6500 serie zal denk ik de $200 kaarten krijgen en dat zijn dan de opvolgers van de RX 500 serie (welke ook rond de $200 zaten).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sunsmountain schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Zeer waardevol @Astennu , en qua performance per Watt is momenteel bij TPU de 6800 koning. Ongelofelijk de RDNA2 versus RDNA1 aangezien de 5700 XT minder goede perf per Watt heeft dan RTX 2070 en 3070.

Dat belooft veel goeds voor de 6700, en ik snap de angst bij nVidia wel. De 6700 is de echte "nVidia killer" en de 6600 hopelijk de lang verwachte vervanger van de trouwe RX 570/580/590.
Ja ben benieuwd hoe de 6800 het doet.
Out of the box zal die wel de beste Perf/Watt hebben ja maar deze tests zijn met beide kaarten optimised en dan zie een beetje hoe ze qua clocks scalen per voltage en wat voor een prestaties je er voor terug krijgt.

Ik speel meestal met 1025mv (wat de 6800 stock heeft).
Maar ik ga nu ook een +-950mv profiel maken dat scheelt 50 watt en dus 20% en ik hoef maar +-100MHz in te leveren. Dus de performance per watt schiet dan omhoog.

Misschien is het wel leuk om ergens de stock prestaties van de kaart nog in de grafiek op te nemen zodat men het verschil kan zien.

Ja die 6700 kan heel laag zitten tenzij ze hem pushen. De rede dat de 6800 zo goed scoort is omdat hij max maar 1025mv draait. Als ze de 6700 XT wel weer 1175 of 1200mv laten draaien. kan het goed zijn dat hij qua verbruik niet ver van de 6800 af zit. en dat de perf per watt van de 6800 een stuk beter is dan die van de 6700XT (dat verwacht ik eigenlijk wel).
Wellicht dat de 6700 het beter doet. Al verwacht ik dat die ook wel rond de 1100mv zal draaien maar we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
NitroX infinity schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:47:
@sunsmountain Met een msrp van $580 voor de 6800, verwacht ik dat de 6700 (non-XT) minimaal $450 gaat kosten waarmee de 6600 serie waaschijnlijk op minimaal $300 zit. De 6500 serie zal denk ik de $200 kaarten krijgen en dat zijn dan de opvolgers van de RX 500 serie (welke ook rond de $200 zaten).
Ja, ik hoopte dat de 6700 en 6700 XT de MSRP van 5700 ($349) en 5700 XT ($399) zouden overnemen, maar gezien de markt, importheffingen, logistiek, toename in kosten, doen ze er net als Zen 3 waarschijnlijk +$50 bij, +$100 is wel erg gortig. Ik kom dan op $449 voor de 6700 XT en $399 voor de 6700 (Navi22).

De originele RX 5xx pricing (2017):
570 $169 USD
580 $199 USD (4 GB)
580 $229 USD (8 GB)
590 $279 USD

Als de 6600 gaat concurreren met de RTX 3060 ($329), bijvoorbeeld $299 en $349 voor 6600 en 6600 XT, dan blijft inderdaad het $199 prijs punt over voor de 6500 en 6500 XT (Navi23). Als dat prijspunt nog bestaat.

De enige vraag is dan nog of de 6600 Navi22 of Navi23 zal zijn? Wie weet. Misschien komt er wel helemaal geen 6600. Dan wordt het gewoon GA104 versus Navi22, en GA106 versus Navi23, als volgt:

nVidiaprijsAMDprijs
3070$4996700 XT$449
3060 Ti$3996700$399
3060$3296500 XT$299
3050 Ti$2996500$249

Er is ook nog een 3050 (GA107) en een Navi24, maar daar is nog weinig over bekend qua geruchten. AMD gaat wel goedkoper dan nVidia zitten, maar ik denk dat we pas in Q2 of Q3 een $199 "next-gen" videokaart gaan zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 07:22

Rdna 3 & Navi 31 Leaks

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

2,5 keer 6900XT?! o.O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:12

ParaWM

Pro Prutser

Lekker in de wachtrij met z'n allen weer. Gezellig! :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Big if true. Wat? Dat zou echt een enorme chip zijn. :P

Maar 2,5x sneller dan een RX6900XT zou echt heel, heel veel zijn voor iets dat anderhalf jaar later komt en een volgende iteratie op een architectuur is. Als dit gebeurd, tja mijn eerste gedachte is naar de prijs. Ik zie meerdere N5 chiplets met elk heel wat CU's, niet betaalbaar zijn. Het is ook de vraag hoe ze het doen. Er zijn verschillende methoden denkbaar. Het zou kunnen gaan om echt dedicated Shader Array chiplets die je tot op zekere hoogte maar kan toevoegen aan een alsmaar grotere scheduler + I/O + L3 cache chip. Dan heb je een CU chiplet voor alle SKU's en verschillende scheduler chiplets voor verschillende SKU's. Het kan ook zo zijn dat het veel complexer is en je niet een CU chiplet van zeg Navi 31, ook kan gebruiken voor 32 etc.

Ik denk dat het ook nog wel eens een jaar kan duren voordat we echt meer gaan horen. Wat we eigenlijk nu weten is dat er in ieder geval een 50% perf/watt doel staat en er steeds meer geruchten opduiken omtrent chiplets. Hoe of wat is onduidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

In tekstvorm..
AMD Navi 31 rumored to be dual 80CU chiplet design, up to 10240 cores?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGnbRMhOsfj-YZW9cXfzTNHQOwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58KQtv8039UX83esFegy3sIa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOTM9p5CTH7QZiXG3roZkEeq4NY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEieazuJX8UOFr868tSig4nm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP3clNvDf6aVG3pTihjhrIl4iL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkdTQAXDMXoKDQraIM4b1iSb.jpg?f=fotoalbum_tile

https://videocardz.com/ne...-design-up-to-10240-cores

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Met aansluitend nattevingerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ga er maar van uit dat N5 net zo duur of duurder zal zijn dan nu N7. Voor de toch wel grote GPU chips is het niet eens zo gek om de oudere RTX 2060 terug te brengen. Of meer kleine chipjes, waar blijven Navi22 en Navi23 toch??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:45
sunsmountain schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:18:
Ga er maar van uit dat N5 net zo duur of duurder zal zijn dan nu N7. Voor de toch wel grote GPU chips is het niet eens zo gek om de oudere RTX 2060 terug te brengen. Of meer kleine chipjes, waar blijven Navi22 en Navi23 toch??
Of de yields zijn goed of de huidige chips schalen niet lekker naar beneden of er is simpelweg geen productie capaciteit. De 68xxx zijn namelijk ook zeldzamer als nvidia 3xxx chips.
Helaas zullen deze bedrijven nooit eerlijk en openbaar het probleem aankaarten en blijven ze vingertje wijzen en mooi weer spelen.
Ik kan me niet voorstellen dat er een gewone productie op gang is en dat na zoveel maanden er nog geen verbetering in zit. Ergens gaat het goed fout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD Patents Chiplet Design to Push more rasterization to the next level.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S967KR060SSPGrIMgNLujGYP99o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OJvj15LtOoPzp7npadIXius.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0IotJpBTHP6_mTb3RyZJWRyjXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SRmQssTFUMuSW4BaT914ybV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnW2Xf2WLd3VAASUu2bVHSFzqqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXEhACYuMp1R3MaOcbWijL8v.jpg?f=fotoalbum_tile

https://adoredtv.com/amd-...ization-to-the-next-level

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 04-10 19:46
computerjunky schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:53:
[...]

Of de yields zijn goed of de huidige chips schalen niet lekker naar beneden of er is simpelweg geen productie capaciteit. De 68xxx zijn namelijk ook zeldzamer als nvidia 3xxx chips.
Helaas zullen deze bedrijven nooit eerlijk en openbaar het probleem aankaarten en blijven ze vingertje wijzen en mooi weer spelen.
Ik kan me niet voorstellen dat er een gewone productie op gang is en dat na zoveel maanden er nog geen verbetering in zit. Ergens gaat het goed fout.
Je had wel meegekregen dat er veel producten op hetzelfde proces zitten en dat er tekort is aan spullen om de chips zelf in elkaar te zetten?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

RDNA in je Samsung Galaxy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 07:22

[ Voor 57% gewijzigd door DJvL op 26-01-2021 11:59 . Reden: Error ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
Navi33 zou 64 CU voor $200-250 kunnen worden (6800 plus) voor entry level. Ik snap de opwinding wel.

Maar ik denk dat 5nm prijzen eerder $1200 - $600 - $300, high end - mainstream - entry level. De oude tijd is voorbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 19:57

SG

SG surft naar info hardewaren

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:17:
Big if true. Wat? Dat zou echt een enorme chip zijn. :P

Maar 2,5x sneller dan een RX6900XT zou echt heel, heel veel zijn voor iets dat anderhalf jaar later komt en een volgende iteratie op een architectuur is. Als dit gebeurd, tja mijn eerste gedachte is naar de prijs. Ik zie meerdere N5 chiplets met elk heel wat CU's, niet betaalbaar zijn. Het is ook de vraag hoe ze het doen. Er zijn verschillende methoden denkbaar. Het zou kunnen gaan om echt dedicated Shader Array chiplets die je tot op zekere hoogte maar kan toevoegen aan een alsmaar grotere scheduler + I/O + L3 cache chip. Dan heb je een CU chiplet voor alle SKU's en verschillende scheduler chiplets voor verschillende SKU's. Het kan ook zo zijn dat het veel complexer is en je niet een CU chiplet van zeg Navi 31, ook kan gebruiken voor 32 etc.

Ik denk dat het ook nog wel eens een jaar kan duren voordat we echt meer gaan horen. Wat we eigenlijk nu weten is dat er in ieder geval een 50% perf/watt doel staat en er steeds meer geruchten opduiken omtrent chiplets. Hoe of wat is onduidelijk.
Ja GPU zelf zal groter zijn door 2 redelijk grote 80CU chiplets en aan Epyc te zien kan je flink opschalen dat geeft mogelijkheden voor de CDNA. 4 of 8 chiplets. Heel groot dus. Waarbij GPU chiplet groter is dan een CPU chippet. Daar naast een Navi21 geeft 3 modellen met 1 of 2 RDNA3 chiplets heb je optie voor 6 producten. Ik denk dat dit mogelijk wordt door de infinity Cache en de infinity fabrick en schedular task manager die nauw samen kunnen werken. Chiplets is de toekomst gezien iNtel Nvidia AMD dat sowieso voor GPU al in de planning hebben. Een AMD innovatie. Nu wordt het dus wie dat het beste zal implementeren. En dat kan ook verschillen per generatie en games kunnen daar ook meer of minder gevoelig voor zijn. Ik heb vermoeden dat door patenten AMD ook verder is op architectuur gebied en RDNA3 dus al redelijke chiplet optimized architectuur heeft. Wat verder doorontwikkeld wordt met RDNA4 en CDNA. Uiteraard krijg je te maken met indirectie dus latency. Dus een efficiënte algoritme voor cache gebruik en duplicatie vermijden toont RDNA2 al aan dat met smallere bus en langzamere geheugen op 4K tot 8K zelfs die grote cache zorgt dat het geëvenaard kan worden. Zonder DLLS. En daarmee komt met gestandaardiseerde "DLLS" bij alle merken zou 8K gaming ook haalbaar en bereikbaar maken bij lagere product posities.
ivm ellende in de wereld en wat de toekomst brengt en chip industrie die levering problemen in alle markten.
Stel major upgrade uit en wacht ik wel tot 2022 als die Zen4 AM5 en RDNA3 er is.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:23

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
@raymondw GPU: Geforce RTX 3070? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:23
Scherp!
Iemand met een grote wens? ;)

Neemt niet weg dat het een goeie ontwikkeling is.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD Navi 23 GPU block diagram for TESLA 2021 infotainment system has been leaked
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NTMQaWOxk_YQtAkVFA2SQZlPro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZSAK8poDNNeH7LhTsHDfiQT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8N26Zxb6LkGQ8iDaxDs0sUZ77s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TNGG1NsukWofi1IpLyejuTu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_m7K4WDvqmVbb4rMkAbB1bl5qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shNZXV8dhu69h3eiWnUvPmwS.jpg?f=fotoalbum_large
https://videocardz.com/ne...nt-system-has-been-leaked

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

SG schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:50:
[...]

Ja GPU zelf zal groter zijn door 2 redelijk grote 80CU chiplets en aan Epyc te zien kan je flink opschalen dat geeft mogelijkheden voor de CDNA. 4 of 8 chiplets. Heel groot dus. Waarbij GPU chiplet groter is dan een CPU chippet. Daar naast een Navi21 geeft 3 modellen met 1 of 2 RDNA3 chiplets heb je optie voor 6 producten. Ik denk dat dit mogelijk wordt door de infinity Cache en de infinity fabrick en schedular task manager die nauw samen kunnen werken. Chiplets is de toekomst gezien iNtel Nvidia AMD dat sowieso voor GPU al in de planning hebben. Een AMD innovatie. Nu wordt het dus wie dat het beste zal implementeren. En dat kan ook verschillen per generatie en games kunnen daar ook meer of minder gevoelig voor zijn. Ik heb vermoeden dat door patenten AMD ook verder is op architectuur gebied en RDNA3 dus al redelijke chiplet optimized architectuur heeft. Wat verder doorontwikkeld wordt met RDNA4 en CDNA. Uiteraard krijg je te maken met indirectie dus latency. Dus een efficiënte algoritme voor cache gebruik en duplicatie vermijden toont RDNA2 al aan dat met smallere bus en langzamere geheugen op 4K tot 8K zelfs die grote cache zorgt dat het geëvenaard kan worden. Zonder DLLS. En daarmee komt met gestandaardiseerde "DLLS" bij alle merken zou 8K gaming ook haalbaar en bereikbaar maken bij lagere product posities.
ivm ellende in de wereld en wat de toekomst brengt en chip industrie die levering problemen in alle markten.
Stel major upgrade uit en wacht ik wel tot 2022 als die Zen4 AM5 en RDNA3 er is.
Ik besef me heel goed dat een Navi 31 op deze manier, echt enorm zal zijn. ;)
Ik wil alleen weten hoe ze het doen aangezien er twee verschillende methoden gepatenteerd zijn. Persoonlijk hoop ik namelijk op de Shader Engine chiplet manier alla Epyc. Het kunnen toevoegen of verwijderen van extra compute chiplets rondom een centrale scheduler + I/O chip zou zeer, zeer interessant zijn.

Maar ik heb geen goed idee wat voor problemen daarmee kunnen ontstaan. Op zich zou het moeten kunnen met een centrale I/O + scheduler chip en chiplets met een cross connect. Een extra, maar serieuze complicatie is alleen dat GPU's zich de afgelopen twee decennia hebben ontwikkeld naar een model van data produceren en wegschrijven naar VRAM met beperkte mogelijkheden om data terug te halen. Daarin is RDNA2 zo radiaal anders met de L3 cache. Het is ook nodig voor veel meer BvH checks + RT intersection checks dan nu gebeuren, maar dat maakt het wel bijzonder complex.

Ik denk dat AMD wel chiplet gaat voor RDNA3, maar ik ben zeer benieuwd hoe ze het gaan uitvoeren. Immers moeten ze nu een manier vinden om verschillende logic chips aan elkaar te verbinden zonder al te grote latency penalties en ook nog eens een manier vinden om toch heel veel informatie lokaal op te slaan en te kunnen delen voor de RT. Het is een enorme uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 19:06

XanderDrake

Build the future!

Pff dit verklaart waarom Elon loopt te hinten dat je Witcher 3 en Cyberpunk 2077 kan spelen in de nieuwe Model S. 8)7

Kan iemand mij uitleggen waarom er zo'n beefy GPU in een auto zit? Zover ik weet produceert Tesla hun eigen dedicated chipsets voor autonomous driving en leunt niet meer op bijv. nVidia chips daarvoor. Dus daar hebben ze de Navi 23 niet voor nodig...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik las er gisteren ook half overheen. Maar dit verklaard helemaal waarom Navi 23 zo vreemd is. Waar Navi 22 een 40CU chip met een 192bit bus is, zou Navi 23 met 32CU's uitgerust zijn en nu blijkt dus ook een 128 bit bus. Ik dacht altijd dat die voor Apple zou zijn, maar het blijkt dus Tesla te zijn geworden. Het was namelijk wel duidelijk dat Navi 22 en Navi 23 niet beiden voor desktop en laptops zouden worden gebruikt. Dat sloeg nergens op omdat het verschil veel te gering was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48
Dus dan is het wachten op nieuws over Navi 24 voor de low-end. Zal dan wel eind 2021 zijn. Of helemaal niet omdat ze op RDNA3 overstappen dan en we nog langer moeten wachten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

XanderDrake schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Pff dit verklaart waarom Elon loopt te hinten dat je Witcher 3 en Cyberpunk 2077 kan spelen in de nieuwe Model S. 8)7

Kan iemand mij uitleggen waarom er zo'n beefy GPU in een auto zit? Zover ik weet produceert Tesla hun eigen dedicated chipsets voor autonomous driving en leunt niet meer op bijv. nVidia chips daarvoor. Dus daar hebben ze de Navi 23 niet voor nodig...
In car entertainment terwijl je aan't laden bent :) lekker eve nwat Cyberpunk of the Witcher spelen of een race game :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 19:06

XanderDrake

Build the future!

Damic schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:02:
[...]
In car entertainment terwijl je aan't laden bent :) lekker eve nwat Cyberpunk of the Witcher spelen of een race game :+
Ik zag inderdaad in andere plaatjes dat er meer schermen zijn in de nieuwe Tesla model, waaronder op de achterbank. Dáár is een console achtige ervaring geen idioot idee.

Of je kan misschien gamen terwijl de auto zichzelf rijdt, who knows :+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
XanderDrake schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:22:
[...]

Ik zag inderdaad in andere plaatjes dat er meer schermen zijn in de nieuwe Tesla model, waaronder op de achterbank. Dáár is een console achtige ervaring geen idioot idee.
Denk het laatste. Dan is het praktischer om bestaande chips gedeeltelijk hertegebruiken.
Techniek die ook al voor de PS5 en XBOX gebruikt wordt.

Maakt updaten ook een stuk simpeler en goedkoper als je standaard windows kan draaien met daarop een schil i.p.v. aparte hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyV19IsIr0Cch7vAO1OugypvxYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd0CPjwN6nC8pyhB8nF6ZISw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

•••••
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sX5N0bYWRqOLK7FoB10DVZ6_pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19r7SpOmxAXGQqUj2CFym021.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5P0VKu3_HkJWgjkdHHxcwEU5rE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yyxzuhC3XoCl7w9z1aX8rvAp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3PxeEEq9zNreZ8Il2T3X59YbB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsjhxuP7DqOsEmws8XLpOoV9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BbrBhM-W01_TI_6oHAO7pE3ngo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3mSGAytKiNhfCD7wuTEeMgx.jpg?f=fotoalbum_tile

https://wccftech.com/amd-...gaming-12-gb-gddr6-memory

[ Voor 27% gewijzigd door Xadeon op 30-01-2021 18:53 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Astennu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj_hHAy9o5lmLlgt_KKkzEBKL88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KtFlNcCcdcy7TJMmluagDefD.png?f=fotoalbum_large

Dit is nog work in progress.
Ben nog niet helemaal blij met hoe het er staat. Liefst wil je alles in een overzicht maar dat lukt nog niet op een overzichtelijke manier.

Ga er van de week wel verder mee stoeien.

Wil ook wat meer inzicht geven in performance per watt. wellicht dat ik in een van de twee wat overzichtelijker kan weergeven.

Edit:

Kon het niet laten toch nog even bezig geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puRIap_oEnxA7V5KT4-fu0AlF0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jJGRomsMrbzG8zHRbYGifzor.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 31-01-2021 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 19:57

SG

SG surft naar info hardewaren

DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:54:
[...]

Ik besef me heel goed dat een Navi 31 op deze manier, echt enorm zal zijn. ;)
Ik wil alleen weten hoe ze het doen aangezien er twee verschillende methoden gepatenteerd zijn. Persoonlijk hoop ik namelijk op de Shader Engine chiplet manier alla Epyc. Het kunnen toevoegen of verwijderen van extra compute chiplets rondom een centrale scheduler + I/O chip zou zeer, zeer interessant zijn.
CPU genieten van grotere L2 en L3 caches. In de server markt is Functional & data oriented program paradigma makelijker te handhaven wat ook multithread vriendelijker is en ook rekening gehouden wordt met hardware implementatie. Bij pro gpu task geld dat ook. En GPU pipeline volgt dat ook alleen in games zijn de data structures gevarieerder en complexere afhankelijkheden
Maar ik heb geen goed idee wat voor problemen daarmee kunnen ontstaan. Op zich zou het moeten kunnen met een centrale I/O + scheduler chip en chiplets met een cross connect. Een extra, maar serieuze complicatie is alleen dat GPU's zich de afgelopen twee decennia hebben ontwikkeld naar een model van data produceren en wegschrijven naar VRAM met beperkte mogelijkheden om data terug te halen. Daarin is RDNA2 zo radiaal anders met de L3 cache. Het is ook nodig voor veel meer BvH checks + RT intersection checks dan nu gebeuren, maar dat maakt het wel bijzonder complex.
chiplets in de promarkt is geen probleem in pro markt is many core is wat decades wordt toegepast dus de multithreaded aanpak al vanuit begin van servers al aan de gang is. En SLI en crissfire iets is wat specifiek voor games geld niet voor pro toepassingen. Omdat multithreaded daar al vanaf begin tijd van computers gangbaar is.
Ik denk dat AMD wel chiplet gaat voor RDNA3, maar ik ben zeer benieuwd hoe ze het gaan uitvoeren. Immers moeten ze nu een manier vinden om verschillende logic chips aan elkaar te verbinden zonder al te grote latency penalties en ook nog eens een manier vinden om toch heel veel informatie lokaal op te slaan en te kunnen delen voor de RT. Het is een enorme uitdaging.
Nvidia intel en AMD gaan alle sowieso voor chiplets wat blijkbaar geen isue is voor de pro markt,
G-kaart voor de gamemarkt met chiplets vereist meer omdat defacto daar Object oriented is en hardware abstract is en er dus een kloof is tussen de Functional/data oriented GPU aanpak is. Waarbij er ook nog grote verschillende dataset en structures worden toegepast en complexere afhankelijkheden.

Ik verwacht chiplets wat latency introduceerd , masr dat dat door infinity cache kan worden opgevangen en daardoor ook minder bandbreedte nodig is dus niet te dure geheugen.

En de vraag is dus of ze per chiplet Vram gedeeld is of per chiplet kopie. Ik verwacht dat infinity cache op chiplet niveau dat kan oplossen dus geen kopie van data per chiplet.
Iig dat hoop ik.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

SG schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:44:
[...]
CPU genieten van grotere L2 en L3 caches. In de server markt is Functional & data oriented program paradigma makelijker te handhaven wat ook multithread vriendelijker is en ook rekening gehouden wordt met hardware implementatie. Bij pro gpu task geld dat ook. En GPU pipeline volgt dat ook alleen in games zijn de data structures gevarieerder en complexere afhankelijkheden

[...]
chiplets in de promarkt is geen probleem in pro markt is many core is wat decades wordt toegepast dus de multithreaded aanpak al vanuit begin van servers al aan de gang is. En SLI en crissfire iets is wat specifiek voor games geld niet voor pro toepassingen. Omdat multithreaded daar al vanaf begin tijd van computers gangbaar is.

[...]

Nvidia intel en AMD gaan alle sowieso voor chiplets wat blijkbaar geen isue is voor de pro markt,
G-kaart voor de gamemarkt met chiplets vereist meer omdat defacto daar Object oriented is en hardware abstract is en er dus een kloof is tussen de Functional/data oriented GPU aanpak is. Waarbij er ook nog grote verschillende dataset en structures worden toegepast en complexere afhankelijkheden.

Ik verwacht chiplets wat latency introduceerd , masr dat dat door infinity cache kan worden opgevangen en daardoor ook minder bandbreedte nodig is dus niet te dure geheugen.

En de vraag is dus of ze per chiplet Vram gedeeld is of per chiplet kopie. Ik verwacht dat infinity cache op chiplet niveau dat kan oplossen dus geen kopie van data per chiplet.
Iig dat hoop ik.
Het probleem is alleen dat die patenten in "RDNA" spreken qua benamingen en niet CDNA. Het gaat dus komen voor gaming chips. Maar zelf zie ik ook zo snel niet een andere oplossing dan een RDNA shader engine chiplet die ook L3 cache heeft. Dat zou dus patentoptie twee zijn.

En daar beginnen de geruchten over Samsung.
https://www.techpowerup.c...hip-production-to-samsung

Tja ik denk toch echt dat het RDNA zal zijn. RDNA3 staat op de roadmap als "5nm", maar dat zou misschien ook Samsung kunnen zijn. We weten dat dit jaar de eerste Samsung SoC's met RDNA gaan komen en de situatie voor TSMC N5 lijkt ook niet zo best te zijn. Ik begin het me dus af te vragen of het niet al met RDNA3 gaat komen. Immers als je chiplet gaat, dan zou de veronderstelde lagere kwaliteit van een Samsung wafer qua prestaties en yields, minder uit moeten maken. Je zou namelijk goede chiplets kunnen binnen voor de echt high end modellen.

Ik zie Zen niet overstappen vanwege Epyc. Idem voor CDNA wat ook met enorme marges verkocht word en waar zaken zoals efficiëntie ook relevant zijn. De APU's gaan naar N6 wat eigenlijk N7 + EUV is. Het is Zen 3 + RDNA2 en beiden zijn allang beschikbaar op N7 en de bouwblokken bruikbaar als beginpunt voor die APU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
GPU's zijn groot vergeleken met CPU's en Epyc. Marges kleiner dan op CDNA. Dan lijkt een goedkopere Samsung niet zo gek. Als het design maar niet te heet wordt en de yields goed zijn, maakt het jou en mij niet uit wie de GPU's maakt. Ik denk wel dat Samsung van nVidia geleerd heeft, en ik vind het fijn dat er tenminste 1 bedrijf is dat nog de concurrentie met TSMC aan wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

XFX Radeon RX 6800 QICK 319 ‘Big Navi’ Custom Graphics Cards Pictured, Slightly Toned Down Design Compared To MERC 319
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyGiSKD3mDYTMLKxNQoHXIycvJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxhtdJZRAHChHbi9lMDtmoL3.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7WVhDtIrioLE-TBhojdW1SHpZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CSgql7fyov2XBTv8h24GPo4C.jpg?f=user_large
https://wccftech.com/xfx-...om-graphics-card-pictured

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Werelds schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:50:
@Dennism ze hebben inderdaad aardig wat momentum gekregen, hopelijk houden ze dat vast. Server is een moeilijkere oorlog, maar dat is ook wel een grilligere markt. Daar komt het meer in golven, de vraag is alleen of AMD nét te laat was met de laatste golf of niet.

Voor Q4 verwacht ik dat de GPU's nog geen krasje maken, laat staan een deuk. Release was laat in het kwartaal en levering weten we allemaal wel. Nu zou ik echter niet verbaasd zijn als team groen daar ook een "negatief" kwartaal laat zien. Niet in de zin dat ze verlies draaien, maar wel QoQ en YoY dalingen.

CPU's weet ik niet. Qua timing zouden die op tijd geweest kunnen zijn, maar anderzijds duurde het daar ook even eer de leveringen op gang kwamen. Inmiddels is dat redelijk bij getrokken; de 5900X fluctueert nog af en toe en de vraag naar de 5600X lijkt dusdanig hoog te zijn dat elke pallet daar ook nog steeds meteen van de planken af vliegt. De 5800X en 5950X zijn wel gewoon goed verkrijgbaar.

We zullen het wel zien :+
Om nog even terug te komen op deze discussie van begin dit jaar, de Q4 market cijfers laten een beweging zien die ik niet verwacht had. Intel wint market share voor het eerst in jaren op AMD QoQ, AMD wint 'alleen' in server in Q4 (wat nog steeds uiteraard enorm goed en belangrijk is). YoY uiteraard nog wel winst.

Afbeeldingslocatie: https://i.pcmag.com/imagery/articles/015WwYMRb3ZRuUqsVBuQVXe-2.fit_lim.size_768x.png

Server Share:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lV8DinG.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0xFecpb.png

Ben benieuwd wat dit voor de GPU cijfers gaat doen, misschien toch wat 'teveel' wafers naar console gegaan, want de algemene (en ook de mijne) verwachting was dat AMD wederom een sterke groei in share zou gaan laten zien QoQ.

Of misschien had MLID toch gelijk en heeft AMD inderdaad vele malen meer GPU's dan Nvidia geleverd. Al verwacht ik dat niet helaas :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 04-02-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
@Dennism ik vermoed dat de pandemie daar iets mee te maken heeft, maar dan niet zo zeer qua productie. Ik hoor meer en meer om me heen dat werkgevers hun apparatuur gaan vernieuwen (toevallig zei ma dat gisteren ook), omdat ze eindelijk lijken te beseffen dat dat "griepje" nog wel even blijft hangen. Dat zijn dan met name de werkgevers die niet echt voorbereid waren op de huidige situatie.

In die gevallen gaat het vaak om basis laptopjes, een segment waar AMD nog altijd niet echt vertegenwoordigd is. Celeron en Pentium N komen daar nog steeds het meest voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:52:
[...]

Om nog even terug te komen op deze discussie van begin dit jaar, de Q4 market cijfers laten een beweging zien die ik niet verwacht had. Intel wint market share voor het eerst in jaren op AMD QoQ, AMD wint 'alleen' in server in Q4 (wat nog steeds uiteraard enorm goed en belangrijk is). YoY uiteraard nog wel winst.

Ben benieuwd wat dit voor de GPU cijfers gaat doen, misschien toch wat 'teveel' wafers naar console gegaan, want de algemene (en ook de mijne) verwachting was dat AMD wederom een sterke groei in share zou gaan laten zien QoQ.

Of misschien had MLID toch gelijk en heeft AMD inderdaad vele malen meer GPU's dan Nvidia geleverd. Al verwacht ik dat niet helaas :+
AMD wordt veel harder getroffen dan Intel, omdat Intel meer productie capaciteit en minder logistieke afhankelijkheid heeft.

Wat dat betreft zitten AMD en nVidia in hetzelfde bootje, en zul je zien dat qua marketshare de *voorraad* de verkoopcijfers gaat domineren. Dus niet de RX 6xxx of RTX 3xxx, maar de RX 5xxx RX 5xx, en de RTX 2xxx 1xxx. De inventaris gaat volledig leeg, voor zover geproduceerd.

Dat komt er op neer dat AMD een beetje terrein wint:
https://wccftech.com/amd-...gpu-market-share-q3-2020/

Totale GPU's PC (dus inclusief geïntegreerde meuk, maar exclusief PS5 / XSX):
19% AMD - 62% Intel - 19% nVidia
Q3 2020

Discrete GPU's, nVidia domineert nog steeds:
23% AMD - 0% Intel - 77% nVidia

Voorspellen? Ok:

Op basis van deze grafiek zie je dat nVidia relatief steeds minder omzet doet met gaming:
https://www.jonpeddie.com...a-about-to-change-forever
Wat ook gewoon meer nVidia omzet via miners en compute kan aangeven. Als dat meetelt voor discrete GPU's, blijft nVidia vermoed ik dominant.

De discrete GPU's zullen voor Q4 2020 en Q1 2021 en verder, sterk voorraad afhankelijk blijken.
https://videocardz.com/ne...able-in-the-first-quarter
Hoopvol, hoewel het ook gewoon in reactie kan zijn op AIB partner prijzen, en niks zegt over voorraad.

Q4 2020 heeft AMD goed geboerd:
https://www.statista.com/...rterly-revenue-worldwide/

AMD's computing and graphics segments generated revenues of 1.96 billion U.S. dollars in the fourth quarter of 2020, an increase from the 1.67 billion U.S. dollars in revenue that the company recorded for this segment in the previous quarter.

nVidia ook, maar lijkt iets gezakt in de preview van het grafiekje

https://www.statista.com/...vidia-revenue-by-segment/

In their 2020 fiscal year, NVIDIA's revenue from its GPU business segment amounted to about 9.47 billion U.S. dollars, whilst revenue from its Tegra Processor segment amounted to 1.45 billion U.S. dollars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Ik ook, vooral in landen zoals Spanje lijken ze er heel veel te hebben. Als je ziet hoeveel Tweakers via pluribox die dingen hierheen halen. Het lijkt alsof de Benelux gewoon haast niks heeft gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:34
[...]

[Afbeelding]

Server Share:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals @sunsmountain al zei zal het vooral komen doordat Intel gewoon meer *kan* verkopen. Simpelweg omdat ze meer kunnen produceren. Daarbij komt dat intel ook meer actieve SKU's in de markt heeft staan en ook dat zal zich vertalen in meer verkopen. Ik denk dat het verschil daarbij vooral in de low power desktop CPU's zal zitten want die biedt AMD eigenlijk niet.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Werelds schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:08:
@Dennism ik vermoed dat de pandemie daar iets mee te maken heeft, maar dan niet zo zeer qua productie. Ik hoor meer en meer om me heen dat werkgevers hun apparatuur gaan vernieuwen (toevallig zei ma dat gisteren ook), omdat ze eindelijk lijken te beseffen dat dat "griepje" nog wel even blijft hangen. Dat zijn dan met name de werkgevers die niet echt voorbereid waren op de huidige situatie.

In die gevallen gaat het vaak om basis laptopjes, een segment waar AMD nog altijd niet echt vertegenwoordigd is. Celeron en Pentium N komen daar nog steeds het meest voor.
Productie heeft daar natuurlijk alles mee te maken, zowel Intel als AMD zijn momenteel begrenst door hun productie capaciteit gezien de enorme vraag vanuit de markt. Dit geven beide bedrijven ook duidelijk aan. Er is meer vraag dan dat ze kunnen produceren.

Neem daarbij het feit dat AMD ook nog eens een grotere toename in productie capaciteit zou hebben gehad dan Intel (Van Intel is niet bekend dat ze nieuwe capaciteit hebben toegevoegd, echter zullen ze door veranderingen in product mix zeker meer geproduceerd hebben in totaal volume) terwijl AMD zeer agressief wafer capaciteit ingekocht zou hebben bij TSMC. Op basis van dat alles had de markt duidelijk de verwachting dat AMD wederom flink in share zou gaan winnen. Dat dit niet is gebeurt is toch redelijk verrassend te noemen en de enige verklaring die ik heb is dat dit komt door de consoles, daar zullen immers veel wafers heengegaan zijn.

Dat de pandemie ermee te maken heeft klopt zeker, maar dat is niet iets dat nu ineens opkomt. Vraag vanuit bedrijven is sinds maart vorig jaar al aanhoudend overdreven groot. Dat is niet iets van het vorige kwartaal. Wij lopen er al sinds maart tegenaan dat het enorm lastig is om alle orders op tijdige wijze uit te voeren. Uiteraard heb je ook bedrijven die nu pas wakker worden, maar die mogen dan lekker aansluiten in de rij van orders.
Dat AMD daar niet vertegenwoordigd is ben ik niet met je eens, juist in dat segment zijn ze altijd vrij groot gebleven, ook in de jaren dat het slecht ging. Low end laptop en desktop met de A-serie Apu's bijvoorbeeld. Vrijwel alle market share die ze nog hadden pre-zen kwam uit dit segment. En ook nu zijn ze daar nog steeds vertegenwoordigd met A-serie APU producten (al lijken die er nu eindelijk een beetje uit te gaan langzaam maar zeker) en Athlon en instap Ryzen Sku's. Dat Intel meer verkoopt in dat segment klopt uiteraard wel. Maar dat is logisch.

Maar goed, wat de oorzaak ook is, dat gerucht van die sprong naar 50% marketshare die jij ergens gelezen had kunnen we nu wel als onbetrouwbaar bestempelen, daar van zo'n sprong zeker geen sprake is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

ASRock plans Radeon RX 6600XT with 12GB and RX 6700 with 6GB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke7PtZ2Ulw70V8f1hUi4kF6ktQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TN41oyda5nGhr4uyC4oC8SdO.jpg?f=fotoalbum_large
https://videocardz.com/ne...12gb-and-rx-6700-with-6gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

🤔

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 20:43
AMD's FidelityFX Super Resolution technologie verschijnt mogelijk deze lente. Waarschijnlijk krijgen we in maart meer informatie.

https://videocardz.com/ne...gy-may-launch-this-spring

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
RobinNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:17:
AMD's FidelityFX Super Resolution technologie verschijnt mogelijk deze lente. Waarschijnlijk krijgen we in maart meer informatie.
https://videocardz.com/ne...gy-may-launch-this-spring
Misschien een rare vraag hoor, maar hoe is dit anders dan de FidelityFX optie die nu al in bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 zit? Ik heb daar toentertijd wat mee geklooid maar zag vooral hele lage texture-resoluties waardoor ik het totaal niet prettig vond om aan te hebben. Is het voordeel van DLSS juist niet dat je geen negatieve impact hebt op grafische kwaliteit? Ik heb nog steeds niet echt een helder beeld van wat de nieuwe functionaliteit nu gaat bieden t.o.v. DLSS.
Is er iemand die er wel een heldere blik op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
zzzzz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Misschien een rare vraag hoor, maar hoe is dit anders dan de FidelityFX optie die nu al in bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 zit?
Het is nog compleet onduidelijk wat ze gaan doen, maar ik verwacht wel dat het iets zal gaan toevoegen aan FidelityFX CAS. CAS is "alleen" maar een shader die zorgt dat je betere sharpening krijgt, zodat negatieve effecten van TAA of upscaling verminderd worden.

Dit zou meer moeten zijn, zoals DLSS ook meer is dan alleen maar een upscaler. Wat het precies gaat doen, hoe het dat doet, en of het algemeen werkt of in een game ingebouwd moet worden, is nog onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
SpankmasterC schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:00:
[...]
Het is nog compleet onduidelijk wat ze gaan doen, maar ik verwacht wel dat het iets zal gaan toevoegen aan FidelityFX CAS.
Ik hoop dat het inderdaad meer is. FidelityFX is nu voornamelijk 'modder-modus' namelijk. Ik kan het nu aanzetten en van 85 fps naar target 100 fps gaan, maar dan zit ik tegen een soort impressionist werk aan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
zzzzz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Ik hoop dat het inderdaad meer is. FidelityFX is nu voornamelijk 'modder-modus' namelijk. Ik kan het nu aanzetten en van 85 fps naar target 100 fps gaan, maar dan zit ik tegen een soort impressionist werk aan te kijken.
Dat is hetzelfde met DLSS, dat is blurry in Cyberpunk tenzij je zelf aan de knoppen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzim
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 00:00
zzzzz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:18:
[...]

In Monster Hunter vind ik FidelityFX wel beter dan DLSS 1.0. De 100fps voelen ook veel fijner aan dus voor mij is het waard dat het wat minder scherp is, zeker met de sharpness wat omhoog. Over welke spellen heb jij het in je post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Wazzim schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:00:
[...]
In Monster Hunter vind ik FidelityFX wel beter dan DLSS 1.0. De 100fps voelen ook veel fijner aan dus voor mij is het waard dat het wat minder scherp is, zeker met de sharpness wat omhoog. Over welke spellen heb jij het in je post?
N=1 met Cyberpunk :X
Ik heb sinds ik de PC in elkaar heb gedraaid eigenlijk qua 'next-gen' titles alleen dat en Flight Simulator gedaan, en dat is nu niet direct een titel waarbij DLSS in aanmerking komt (voor zover ik inschat) aangezien ik daar met 35-45 fps genoeg heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zzzzz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Misschien een rare vraag hoor, maar hoe is dit anders dan de FidelityFX optie die nu al in bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 zit? Ik heb daar toentertijd wat mee geklooid maar zag vooral hele lage texture-resoluties waardoor ik het totaal niet prettig vond om aan te hebben. Is het voordeel van DLSS juist niet dat je geen negatieve impact hebt op grafische kwaliteit? Ik heb nog steeds niet echt een helder beeld van wat de nieuwe functionaliteit nu gaat bieden t.o.v. DLSS.
Is er iemand die er wel een heldere blik op heeft?
FidelityFX is een verzamelnaam van een aantal zaken waarvan de meeste nog niet beschikbaar zijn. We hebben nu alleen CAS en dat is niks meer dan een lagere resolutie selecteren en een vrij goede sharpening filter toepassen. Wat er nu een keer zou komen is Super Resolution. We weten er echt heel weinig van, maar het lijkt wel degelijk te gaan om een reconstructie upscaling techniek.

De vraag is alleen hoe goed dit gaat werken. Voor DLSS 1.0 geld dat het gewoon blurry was. 2.0 is beduidend beter, maar heeft nog steeds duidelijke artifacts. Het is niet zo goed als native, maar het kan goed genoeg zijn met een goede DLSS 2.0 implementatie.

We weten inmiddels al bijna een halfjaar van het bestaan van Super Resolution, maar nog steeds hebben we niks concreets gezien. Het was ook tekenend dat de grote december driver er niet kwam. Ik kan je dus ook helemaal niks zeggen hoe het werkt, of het game implementatie nodig heeft (waarschijnlijk wel) en hoe goed het werkt.

Ik blijf erbij dat ik variable rate shading eigenlijk veel interessanter vind. Dat is een veel preciezere manier om detail weg te halen op plekken waar het niks uitmaakt en de rest wel op niveau te houden. Het heeft alleen niet het "magisch AI" verhaal, waardoor het nauwelijks onder de aandacht komt.

Pagina: 1 ... 53 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.