Tuurlijk komt er meer bij kijken. Maar dat was de simpelste analogie die ik kon bedenken zonder al te technisch te worden.sunsmountain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:47:
Het gaat niet om een krasje zoals bij een cd, maar eerder een paar atoompjes die op een onbedoelde plek terecht komen @Werelds .
Echter maakt het ze voor dat halo product geen reet uit of die nog meer stroom vreet of niet. Hetzelfde geldt voor een eventuele volledige GA104. Dat is gewoon Nvidia's MO tegenwoordig, zo doen ze een "refresh". Een 2080S is gewoon een volledige GA104 met 2 extra SM's over de 2080. Een Titan RTX heeft er 4 meer dan de 2080 Ti. Titan Xp 2 meer dan de Titan X(p) en 1080 Ti. Bij Maxwell deden ze dat niet, bij Kepler weer wel.Ik denk dus niet dat er nog een voorraadje GA 102 100% die van nVidia komt: die zou voorbij gaan aan de 350W TDP, qua referentie ontwerp alleen al, laat staan AIB board partners. Die worden gewoon gelaserd en 3090 kaarten @Werelds .
Jawel hoor. Zie FermiQua beschikbaarheid zijn defects en binning echter geen factor.
Je overschat hoe bereid AMD en Nvidia zijn goede chips te castreren. Ze gaan geen perfecte GA102 of Navi21 castreren puur omdat het kan, tenzij ze een surplus aan voorraad hebben. Dat is duidelijk niet het geval. Ze maken even veel kosten op een 3080 of 3090; of 6800, 6800 XT en 6900 XT. Hoe slecht de chip ook is, hij kost even veel. Als Nvidia een die heeft die goed genoeg is voor een Titan 3000, gaan ze die niet welwillend castreren om een 3090 te kunnen verkopen, want die Titan kunnen ze straks gewoon voor nog eens 20% in de markt zetten. Genoeg mensen die dat dan een geweldig koopje vinden. Voor AMD geldt dat nog veel meer; die gaan geen goede Navi 21 die castreren om maar een 6800 of 6800 XT te kunnen verkopen. Nee, die gaan allemaal gewoon naar een 6900 XT als dat even kan, want daar zit de marge op. Dat is ook niet meer dan logisch.
Wat dat betreft zou het in theorie (theorie!
Het grootste verschil is dat AMD gewoon hun volledige die al in een product heeft gestopt, waar dat bij Nvidia bewaard wordt voor hun marketing truukjes. Ik blijf er bij dat het voor AMD nog te vroeg is om conclusies te trekken, maar aan Nvidia's zijde durf ik wel te stellen dat Samsung moeite heeft met hun grote chip, terwijl de kleine chip best aardig loopt - dat moet dus wel aan defects en binning liggen.