Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07-2024

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

M-spec schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:11:
[...]

Erger nog, zelfs updates voor X470 bios'en met 32MB nemen ze soms de moeite niet voor en strippen ze van die mogelijkheid.
Als ze echt willen kunnen ze per chipset toch een aparte bios maken die allemaal naast elkaar kunnen bestaan?

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:45
MSI heeft recentelijk en nieuw biod uitgeleverd voor de b450.

7C02v3A2(Beta)

Hier zou BAR functies in moeten zittrn. Maar werkt dit alleen voor 5000 serie of ook voor de 3000 series cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
WillemAtHome schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:48:
[...]

Als ze echt willen kunnen ze per chipset toch een aparte bios maken die allemaal naast elkaar kunnen bestaan?
Weet niet hoe blij moederbord fabrikanten worden hiervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eikeltje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 17:14
Hardware Unboxed over nVidia's mailtje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gigabyte announces Radeon RX 6800 XT pricing, AORUS Master for 899 USD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLS491-p-j7_VJNhd3XTDV8nitw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3gEZbspRQjvxzcMZN4rFMua.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rraHvc9YGCgHMJivcwqqwroLydI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlEKTubcKLmc2Khky7zZtJuZ.jpg?f=fotoalbum_tile

https://videocardz.com/ne...-aorus-master-for-899-usd

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het is bijna alsof AMD wil dat je in de wachtrij gaat staan voor een RTX3070 of 3080. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:22:
[...]

Het is bijna alsof AMD wil dat je in de wachtrij gaat staan voor een RTX3070 of 3080. O-)
van iedereen anders zou ik het een grappige grap vinden, maar jij bent nota bene zelf degene geweest die de post postte dat het leeuwendeel naar XBX/PS5 gaat.....

Ja het is extreem flut (netjes he ;)) voor ons PC gamers, maar er is weer concurentie (theoretisch, want beide kampen kunnen niet leveren), en het liefst zou ik ook mijn maatje 47,5 op een donkere plek trappen bij LS, maar als we over een (half-)jaar weer een gezonde markt hebben, dan is dat geweldig nieuws....

Wachten is (ik weet niet hoelang ik me nog in kan houden) flut, maar het zal nog even moeten.
geloof me, ik baal net zo hard, mijn nieuwe speakers zijn er, mijn Marantz SR6015 HDMI 2.1 en HP Reverb G2 zijn onderweg, en zodirect is er niks wat ik er op aan kan sluiten.... (Gisteren bijna een XBX gekocht uit frustratie, maar ondersteund geen HPRG2)....
Breathe in 2 ,3, 4....
Breathe out 2, 3, 4.....

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zion schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 04:28:
[...]

van iedereen anders zou ik het een grappige grap vinden, maar jij bent nota bene zelf degene geweest die de post postte dat het leeuwendeel naar XBX/PS5 gaat.....

Ja het is extreem flut (netjes he ;)) voor ons PC gamers, maar er is weer concurentie (theoretisch, want beide kampen kunnen niet leveren), en het liefst zou ik ook mijn maatje 47,5 op een donkere plek trappen bij LS, maar als we over een (half-)jaar weer een gezonde markt hebben, dan is dat geweldig nieuws....

Wachten is (ik weet niet hoelang ik me nog in kan houden) flut, maar het zal nog even moeten.
geloof me, ik baal net zo hard, mijn nieuwe speakers zijn er, mijn Marantz SR6015 HDMI 2.1 en HP Reverb G2 zijn onderweg, en zodirect is er niks wat ik er op aan kan sluiten.... (Gisteren bijna een XBX gekocht uit frustratie, maar ondersteund geen HPRG2)....
Breathe in 2 ,3, 4....
Breathe out 2, 3, 4.....
Dit heeft niks te maken met consoles. Nvidia kan ook niet leveren en daar zijn nog nominaal normale prijzen opgegeven door de partners. Daar is hier geen sprake meer van. En als AMD niet de belachelijke 5500XT had gehad of de domme 5600XT manoeuvres, dan zouden ze misschien nog het voordeel van de twijfel krijgen. Nu moet ik echt even zien dat ze echt naar respectievelijk $580-$630 en $650-$700 zakken. Nee, ik heb absoluut geen vertrouwen meer in wat ze bij de RTG communiceren of beloven. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 14:44
[...]

Dat is echter Gigabyte's (domme) beslissing, niet AMD's. Kennis van me heeft toevallig gisteren een 6800 Phantom Gaming kunnen kopen aan ~€620 - gezien de reference MSRP van €599 zie ik daar geen probleem. Hij is een ex-collega en woont in Kroatië, waar je de 3070 niet onder de 750 euro kunt vinden. Voorraad is daar verder net zo ruk als hier en de scalp praktijken zijn nog erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
Werelds schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:57:
[...]

Dat is echter Gigabyte's (domme) beslissing, niet AMD's. Kennis van me heeft toevallig gisteren een 6800 Phantom Gaming kunnen kopen aan ~€620 - gezien de reference MSRP van €599 zie ik daar geen probleem. Hij is een ex-collega en woont in Kroatië, waar je de 3070 niet onder de 750 euro kunt vinden. Voorraad is daar verder net zo ruk als hier en de scalp praktijken zijn nog erger.
Of de AIB prijzen in Spanje bijv. (zie ook het levertijden topic). Daar vragen ze 670 euro voor een custom (ja, custom niet de referentie) 6800XT. Das hetzelfde wat je bij AMD.com voor de 6800XT betaald. Het kan dus wel, maar leven in 1 van de rijkste landen in de wereld heeft ook zijn nadelen #firstworldproblems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:57:
[...]

Het probleem voor mij is dat de RX6800XT Nitro+ ook $770 zou zijn en de Red Devil $800. Als het nu alleen Gigabyte was, afijn, maar het zijn juist ook twee exclusieve partners die grotendeels afhankelijk zijn van videokaarten verkopen. Die hebben weinig te winnen met zichzelf uit de markt prijzen. Gigabyte kan het waarschijnlijk minder schelen omdat die zo veel producten hebben en ook beide kampen doen. Het enige dat ik zou kunnen bedenken zijn importheffingen door Trump waardoor wij de dans ontspringen, maar geen idee of dat ook klopt. Het verklaard Ampere prijzen alleen ook niet.

Maar goed dat er nog een RX6800 lijkt te zijn die niet belachelijk overpriced is. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
nVidia versus Hardware unboxed, vervolgens maakt nVidia excuses. Ach ja. Verder met het echte nieuws:

Ray tracing extension voor de Vulkan API!
YouTube: Vulkan FINALLY Gets Official Ray Tracing Extension This Is HUGE!

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik ontdek ook iets per stom toeval. Als je tijdens het spelen van een spel naar het drivermenu gaat, dan naar performance, advisors en dan graphs en recommendations uitklapt, dan krijg je een realtime frametime menu van zo te zien de laatste 90s. Nooit geweten terwijl ik vermoed dat het er al een tijdje in zit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:10:
[...]

Dit heeft niks te maken met consoles. Nvidia kan ook niet leveren en daar zijn nog nominaal normale prijzen opgegeven door de partners. Daar is hier geen sprake meer van. En als AMD niet de belachelijke 5500XT had gehad of de domme 5600XT manoeuvres, dan zouden ze misschien nog het voordeel van de twijfel krijgen. Nu moet ik echt even zien dat ze echt naar respectievelijk $580-$630 en $650-$700 zakken. Nee, ik heb absoluut geen vertrouwen meer in wat ze bij de RTG communiceren of beloven. ;)
Ja, maar waarom kan nVidia niet leveren? Natuurlijk, transport is duur / onbetaalbaar, niemand vliegt meer, de boot duurt lang. Vraag is groter dan aanbod. Maar ondertussen gaan ze gewoon een vette deal maken met miners en is er minder aanbod voor ons:
https://wccftech.com/nvid...ce-rtx-30-gpus-to-miners/
Dat zijn tussen de 200-300.000 chips, afhankelijk van de overeengekomen prijs.

Van AMD wisten we tenminste dat ze ook gingen leveren voor PS5 en XSX. nVidia heeft geen excuus. Maar ben wel met je eens dat AMD gewoon hoger verkoopt dan MSRP aan board partners, en iedereen in de keten pikt een graantje mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

sunsmountain schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:32:
nVidia versus Hardware unboxed, vervolgens maakt nVidia excuses. Ach ja. Verder met het echte nieuws:

Ray tracing extension voor de Vulkan API!
YouTube: Vulkan FINALLY Gets Official Ray Tracing Extension This Is HUGE!
Khronos releases Vulkan SDK and drivers with official ray tracing support
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWgjEhkG5tKOkUVPosQtAvE0l14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7weDrNZYp0izziZ5Mnsw7pWe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfqQ04VyyugJNmkEzY0RrZNHEgM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjNjGjMLY9Gmst3vcTyVWuGb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0sorb1C7psbIEcuAaGHdLEpTQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixthAAIjoM313hHfRyQqWafl.jpg?f=fotoalbum_tile

https://videocardz.com/pr...icial-ray-tracing-support

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Hmm, het is toch nooit anders geweest dat Aorus of ROG producten duurder zijn dan referentiemodellen? Dat soort producten zijn nu eenmaal duurder om te maken en de keuze voor een bepaald ontwerp ligt dan ook bij de betreffende fabrikant, en niet bij AMD.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 15-12-2020 19:19 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:41:
Ik ontdek ook iets per stom toeval. Als je tijdens het spelen van een spel naar het drivermenu gaat, dan naar performance, advisors en dan graphs en recommendations uitklapt, dan krijg je een realtime frametime menu van zo te zien de laatste 90s. Nooit geweten terwijl ik vermoed dat het er al een tijdje in zit. :P
Is het realtime?
Bij mij veranderd er niets aan de statistieken en ik weet zeker dat ik wat actief had staan.
Zal er iig eens induiken, het is wel een interessante feature!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

raymondw schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:51:
[...]

Is het realtime?
Bij mij veranderd er niets aan de statistieken en ik weet zeker dat ik wat actief had staan.
Zal er iig eens induiken, het is wel een interessante feature!
Nee helaas, ik keek nog eens goed en het lijkt na 90s gewoon te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Die hebben gewoon naar de markt gekeken. Mensen betalen het, dus waarom niet meegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De volgende nagel aan de prijzen voor RDNA2. :z
https://www.techpowerup.c...d-drive-product-prices-up

De defacto monopolist gaat waarschijnlijk dus meer vragen voor haar wafers. Die 3% gaat ook stevig doorgeregend worden in elke stap van de keten en dan eindigt het bij ons als heel wat meer dan 3% duurder. Het kan ook gewoon want de vraag is enorm en het aanbod ontoereikend met hoe de kaarten nu geschut zijn. Intel haar 10nm is een flop en 14nm capaciteit lijkt erg krap te zitten, juist door de vele problemen. Er lijkt heel wat gekocht te worden op een kortere levenscyclus, zowel ter compensatie van verloren prestaties als de onzekerheid die rond Xeon hangt, en dat drijft vraag op. De grote ARM spelers vechten om schaarse N7 en N5 capaciteit. Alleen Qualcomm doet nog wat bij Samsung, maar overtuigend lijkt dat ook niet. Nvidia lijkt het aan te hebben zien komen dat ze bij TSMC simpelweg geen capaciteit konden krijgen en die zijn naar Samsung gegaan. Tot dusver lijkt dat niet goed te werken. AMD is inmiddels bijna helemaal afhankelijk van TSMC N7 en heeft ook moeite met leveren. Dat zal langzaam verholpen worden als eerst Apple en daarna andere ARM chips naar N5 gaan.

Het gaat waarschijnlijk pas veranderen als N5 echt in de 100K+ wafer per maand schaal zit. Over een jaar zitten we potentieel weer in deze situatie. RDNA3 + Zen 4 gaan dan ook vechten om N5 capaciteit met de ARM chips en Nvidia is onduidelijk. Het verschil is dat de Rembrandt APU dan af is gevallen (N6) en de consoles ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Alhoewel er de nodige haken en ogen zijn zou de beste oplossing zijn dat Intel (deel) van haar fabs aan TSMC verkoopt.

Als Intel het dit jaar niet op orde krijgt zie ik dat ook nog wel gebeuren.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:07:
^
Alhoewel er de nodige haken en ogen zijn zou de beste oplossing zijn dat Intel (deel) van haar fabs aan TSMC verkoopt.

Of een andere partij (nVidia) moet Intel gaan overnemen. (of misschien zelfs Samsung)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Als dat zou spelen dan zal dat denk ik niet snel Samsung worden. Lijkt me niet dat de Amerikaanse overheid toestaat dat een buitenlandse partij Intel overneemt.

Het overnemen van Intel lost ook niet de produktieproblemen/capaciteit op.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:34:
Als dat zou spelen dan zal dat denk ik niet snel Samsung worden. Lijkt me niet dat de Amerikaanse overheid toestaat dat een buitenlandse partij Intel overneemt.

Het overnemen van Intel lost ook niet de produktieproblemen/capaciteit op.
Mijn reactie was volgens het perpectief dat de overnemende partij, de 14nm en 10nm van Intel zou uitfaseren en een deal/technologie/kopie van TSMC/Samsung zou integreren in het nieuwe bedrijf.
Daarom zou nVidia daarin een relatief ideale kandidaat zijn aangezien die al zaken doet met TSMC/Samsung. Apple zou dat btw ook kunnen zijn.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:07:
^

Daar heeft niemand wat aan. N5 is DUV+EUV en in de toekomst gaan het steeds meer EUV worden. Intel 14nm zijn DUV machines op een verouderde node. Die fabrieken moet je eerst stilleggen en dan herinrichten met EUV machines en dan heb je een productieproces nodig. Van wat ik heb begrepen, heeft Intel altijd een zeer strenge PDK voor hun eigen nodes omdat hun chips toch rond eigen productieproces ontwikkeld zijn. Dat is waarom 14nm überhaupt nog enige competitiviteit heeft. Outsources naar TSMC maakt het erger voor Intel omdat ze dan producten moeten gaan ontwikkelen rond een algemeen productieproces dat niet geoptimaliseerd is voor hun vereisten. Ook maak je TSMC nog veel meer een monopolist.

Intel 7nm moet gewoon slagen, maar dat is afwachten. Anders zal Intel waarschijnlijk stagneren en dan krijg je meer producten zoals Rocket Lake. Dat is niks meer dan Ice lake naar 14nm geport. Het zal merkbaar sneller zijn dan Skylake++++, potentieel zelfs net wat sneller dan Zen 3 in gaming, maar qua efficiëntie maakt Intel waarschijnlijk geen schijn van kans tegen Zen 3.

Voor de meeste laptops is Intel 14nm zo slecht niet en dat zal waarschijnlijk nog wel even zo blijven. Het legt het af tegen AMD, maar AMD kan nooit de volumes leveren. Dat zou AMD tot een meer high end "boutique" type processor kunnen maken. Dan mogen de enthousiastelingen, professionele gebruikers en gamers ervoor opdraaien. Niet het scenario dat je wil. Zeker niet omdat elke Zen iteratie, meer in trek zal komen bij hyperscalers of wetenschappelijke supercomputers en die kunnen en willen veel meer betalen.

Qua videokaarten lijkt RDNA3 ook de Zen 2 stijl chiplet kant op te gaan. Dat gaat al een tijdje rond en juist door die enorme L3 cache, lijkt het ook mogelijk te zijn geworden om dit te doen zonder enorme latency problemen. Maar een Navi 31 op N5 zal natuurlijk fors sneller moeten zijn dan Navi 21 waardoor je nu al weet dat het een serieus grote chip zal zijn, op een nog veel duurder productieproces.

Ik zit eigenlijk te wachten op het moment dat de GPU's ook een node achter blijven hangen. Nvidia doet het al sinds Turing. Voor Turing was dat een succes, voor Ampere lijkt dat vooralsnog heel wat minder uit te pakken. Voor RDNA3 heb ik alleen nu al in het achterhoofd dat het wel heel erg duur kan gaan worden, puur omdat het N5 is. De hoop is echt chiplets, maar zelfs dan nog kan Navi 31 wel eens helemaal duur worden. Zeker als Navi 31 over GA102 rolt, wat waarschijnlijk zal gebeuren, en Nvidia compleet verrast is omdat ze nog steeds op een twee jaar cyclus zitten en dus minstens een halfjaar niks hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Intel heeft gewoon EUV bestellingen e.d. uitstaan die mee kunnen gaan in de verkoop.

TSMC zal een assesment doen:

Overname bestaande fabriek + personeel + deel vd bruikbare tooling + herinrichting + hoe snel operationeel tegen prijs X
vs
Nieuwe fabriek + hoe snel operationeel tegen prijs Y
enchion schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:40:
[...]

Mijn reactie was volgens het perpectief dat de overnemende partij, de 14nm en 10nm van Intel zou uitfaseren en een deal/technologie/kopie van TSMC/Samsung zou integreren in het nieuwe bedrijf.
Daarom zou nVidia daarin een relatief ideale kandidaat zijn aangezien die al zaken doet met TSMC/Samsung. Apple zou dat btw ook kunnen zijn.
Intel zal meer geneigd zijn te verkopen aan een partij die vervolgens Intel producten voor ze produceert als part of the deal. O.a. daarom lijkt nVidia me geen logische kandidaat. Hetzelfde geldt voor Apple.

Het lijkt me verder vooral niet dat nVidia en Apple ambities hebben om fab owner te worden. Logische kandidaat is eigenlijk alleen een bestaande Foundry die ook betere technology heeft dan intel zelf. Dat is alleen TSMC en wellicht samsung maar dat is geen amerikaans bedrdijf.

[ Voor 70% gewijzigd door Help!!!! op 16-12-2020 20:11 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Alphacool announces Eisblock water blocks for PowerColor Red Devil RX 6800(XT)/6900XT graphics cards
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rdb0JRYaH6DRzTq0f0KCFuXSq0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jv8REXBCgmMG5RMvNQLPDef9.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvohMkhcdX5CQ225kUfj9U9fiQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQWiLwQKrgH3M4zAXLoe9se0.jpg?f=fotoalbum_large
https://videocardz.com/pr...0xt-6900xt-graphics-cards

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Xadeon Waarom post jij de laatste paar dagen dingen die al minstens een week bekend zijn?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Review van de XFX Merc, korte samenvatting; de beste luchkoeling van de 6800 XT op dit moment:

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:43:
Review van de XFX Merc, korte samenvatting; de beste luchkoeling van de 6800 XT op dit moment:
[YouTube: XFX RX 6800 XT Speedster Merc 319 Review, Power, Thermals, Overclocking & Gaming]
Ik mis hier het geluid nogal. :P

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:47:
[...]

Ik mis hier het geluid nogal. :P
Van youtube of van de meting in de review :P? Vanaf ongeveer 11:30 genormaliseerd op 40DB.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:53:
[...]

Van youtube of van de meting in de review :P? Vanaf ongeveer 11:30 genormaliseerd op 40DB.
Ja, dat vind ik waarschijnlijk al veel en veel te luid. ;)
Verder geef ik niet zoveel om noise normalised, maar juist wel om wat je standaard krijgt. De ervaring die zeg maar, 95%+ van de potentiële klanten ervaren.

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:59:
[...]

Verder geef ik niet zoveel om noise normalised, maar juist wel om wat je standaard krijgt. De ervaring die zeg maar, 95%+ van de potentiële klanten ervaren.
Normaal is hij dus 34DB dacht ik (zie tombraider segment) en wordt hij iets warmer dan in die normalised test.
Die normalised tests zijn juist heel belangrijk om te zien wat het verschil tussen de koelers is.

Dus bekijk de review eerst eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:14
DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:59:
[...]

Aussie Steve zegt een paar keer "whisper quiet" maar daar hebben we ook niet zoveel aan. Ook zegt hij dat zijn case fans luider zijn dan die van de GPU. Maar zonder het RPM te weten hebben we daar ook niet zoveel aan. :P

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
AtlAntA schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:34:
[...]

Aussie Steve zegt een paar keer "whisper quiet" maar daar hebben we ook niet zoveel aan. Ook zegt hij dat zijn case fans luider zijn dan die van de GPU. Maar zonder het RPM te weten hebben we daar ook niet zoveel aan. :P
Het verbaast me dat niemand het filmpje gewoon bekijkt, het wordt er letterlijk en figuurlijk in genoemd en je kan het aflezen uit de metrics tijdens de Tomb Raider run :P.
Op 1200 RPM, 34DB, 74 Graden Celsius en +/- 37% fanspeed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

XFX quietly adds USB Type-C to Radeon RX 6800 XT Speedster MERC 319
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8J3aL6jRJyL8wjU9K744HkY_nA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwJnuLUTXGL1tM0kfCSsvMaf.jpg?f=fotoalbum_large
https://videocardz.com/ne...800-xt-speedster-merc-319

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:42
AtlAntA schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:34:
[...]

Inderdaad, als die casefans LL fans op 1600rpm zijn tja, wat zegt dat dan nog? :+
Die 40dBa test zegt wel dat het iig relatief een erg goede koeler is, dus als je het niet erg vindt om met je fan profiel te klooien dan is hij sowieso wel goed stil te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

RDNA2? 🤔
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p725I1nb4oa5BThHXBTBXgnCRT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hOCQ77WZR6tRCZbAhKP1IuK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
ocf81 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:06:
@Xadeon Waarom post jij de laatste paar dagen dingen die al minstens een week bekend zijn?
Ik denk dat het tempo bij dit topic er wel uit is, en dat we niet zo regelmatig meer checken. Ik vind het nog steeds fijn dat @Xadeon de laatste tweets en artikelen quick & easy met ons deelt.

Wat betreft de (6800 en) 6800XT prijzen, zitten zelfs de goedkoopste modellen van Gigabyte en Asus een stuk hoger dan MSRP +€200. Ik had niet verwacht dat AMD de prijzen omhoog zou gooien, of het is gewoon echt puur door logistiek (hogere vlieg- / bootprijzen). De goedkoopste 3080 van nVidia zit ook nog steeds +€100, maar wel lager dan AMD dus.

Waarschijnlijk beter om verder te praten in [ZT][AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

offtopic:
Ik wilde er aanvankelijk niet op ingaan, enfin. Ik link hier artikelen die zelden ouder zijn dan een dag, en is op individuele basis bijhouden wat iemand zogenaamd al weet een onmogelijkheid.

Verder, zoals @sunsmountain al goed zegt, het tempo is wat betreft AMD nieuws gestagneerd. Maar waarschijnlijk niet voor lang, aangezien CES al bijna weer voor de deur staat. Dus we mogen langzamerhand op korte termijn weer leaks/nieuws omtrent Navi22-23 verwachten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Xadeon schreef op donderdag 24 december 2020 @ 07:44:
offtopic:
Ik wilde er aanvankelijk niet op ingaan, enfin. Ik link hier artikelen die zelden ouder zijn dan een dag, en is op individuele basis bijhouden wat iemand zogenaamd al weet een onmogelijkheid.

Verder, zoals @sunsmountain al goed zegt, het tempo is wat betreft AMD nieuws gestagneerd. Maar waarschijnlijk niet voor lang, aangezien CES al bijna weer voor de deur staat. Dus we mogen langzamerhand op korte termijn weer leaks/nieuws omtrent Navi22-23 verwachten. ;)
Het zijn ook de feestdagen. En aangezien deze herfst en winter in de techwereld al bijzonder stormachtig zijn geweest is valt wat rustiger vaarwater nu beter op. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Tekenend.
MSI focusing on Radeon RX 6000 GAMING series only, other series currently not planned due to lack of Navi 21 GPU supply
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzbvLMz2FiTvkg_H2YiPbJP2EQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2qdp9WAZ3fF2BQBEQSAOGon.jpg?f=fotoalbum_large

https://videocardz.com/ne...ack-of-navi-21-gpu-supply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Xadeon schreef op donderdag 24 december 2020 @ 07:44:
offtopic:

Ik bedoel je niet persoonlijk aan te vallen. Het is puur een constatering van de leeftijd van het nieuws en de vraag of het dan nog nieuws is. Ik zal proberen om er iets aardiger over te zijn. Heet van de pers wekt natuurlijk de meeste interesse. Het is inderdaad te hopen dat we binnenkort meer nieuws over de mid- en low end gaan zien.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 24-12-2020 17:25 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:24:
[...]

Het is inderdaad te hopen dat we binnenkort meer nieuws over de mid- en low end gaan zien.
Vergeet ook niet nieuws over highend, zoals betere voorraden etc.

* RobinNL kan gewoon niet wachten op een nieuwe videokaart.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

RobinNL schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:29:
[...]
Vergeet ook niet nieuws over highend, zoals betere voorraden etc.

* RobinNL kan gewoon niet wachten op een nieuwe videokaart.
Ach, voor je het weet is navi 3.x al gereleased en koop je gewoon een 7800XT :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@ocf81 It's all good. ;)

@Mars Warrior Dat idee bekruipt me ook steeds meer, dat normalisatie van de voorraad wellicht tegen het einde van deze generatie zich pas voltrekt. Misschien is het dan toch niet zo gek idee om te wachten op RDNA3.

Nog even bij deze aan iedereen; Hele Fijne Feestdagen! 🎄🎀🥂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

RDNA3 is pas eind 2021 ten vroegste.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Xadeon schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:35:
Nog even bij deze aan iedereen; Hele Fijne Feestdagen! 🎄🎀🥂
Nog even bij deze, succes met de feestdagen, en ik hoop dat Xadeon gelijk gaat krijgen dat het voor jullie, of het merendeel iig hele fijne dagen gaan zijn.... 🎄🎀🥂

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Damic schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:40:
RDNA3 is pas eind 2021 ten vroegste.
Het eind van COVID-19 is ook pas eind komende zomer, en er komt weer een stimulatiecheque aan in de VS. De gekte zal dus ook nog wel even aanhouden.

[ Voor 0% gewijzigd door ocf81 op 25-12-2020 13:35 . Reden: spelfoutje ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ocf81 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:14:
[...]

Het eind van COVID-19 is ook pas eind komende zomer, en er komt weer een stimulatiecheck aan in de VS. De gekte zal dus ook nog wel even aanhouden.
Dat hoop ik ook maar daar vrees ik voor, maar als RDNA 3 echt chiplets gaan worden zou het wel eens kunne zijn dat de gpu's terug wat goedkoper kunnen worden want meer chiplets komen er uit een wafer :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Damic schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:17:
[...]

Dat hoop ik ook maar daar vrees ik voor, maar als RDNA 3 echt chiplets gaan worden zou het wel eens kunne zijn dat de gpu's terug wat goedkoper kunnen worden want meer chiplets komen er uit een wafer :)
Nouja, ze hadden nu ook wel goedkoper kunnen zijn denk ik zo. Als er geen reden is om de prijzen te verlagen, dan zal dat geld vast niet in de zakken van de consument verschijnen, zeker niet als de productiecapaciteit het toch niet kan bijbenen en de concurrentie ook weinig intentie heeft om in prijs te zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat hele chipletgebeuren zie ik wel komen. Ze gaan het denk ik niet doen om "Navi 31" nu veel goedkoper te maken dan Navi 21. Nee, denk eerder dat ze het doen om Navi 31 nog betaalbaar te houden. N5 wafers gaan weer een forse stap duurder zijn en je kan nu al aardig inschatten dat ze meer L3 cache zullen toevoegen. Dat doet AMD nu al sinds 2017 met werkelijk elke chip die ze introduceren. Het is telkens meer cache en/of optimalisatie in cache waar veel winst uit gehaald word.

Verder zie ik ze voorbij de 80CU's gaan als het ook goed schaalt. Die structuur van 10CU's in een SA en twee SA's per SE zal blijven. Ik zou eigenlijk niet verbaast zijn als ze gaan kijken naar 100 en mogelijk ook 60CU's voor "Navi 32". Immers zou het doel weer heel goed 50% perf/watt kunnen zijn, net zoals voor RDNA1 en RDNA2 het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wazzim
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 00:00
Als je het zo hoort van Apple's productievraag dan ben ik er niet zeker van of het de volgende generatie beter zal zijn. Er moet gewoon meer capaciteit bij, meer fabrieken, meer spelers in de markt. De bal ligt daar o.a. bij de komende Amerikaanse regering. Één van de mogelijke oplossingen in de tussentijd is dan idd zo zuinig mogelijk omgaan per waver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:48
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:06:
Dat hele chipletgebeuren zie ik wel komen. Ze gaan het denk ik niet doen om "Navi 31" nu veel goedkoper te maken dan Navi 21. Nee, denk eerder dat ze het doen om Navi 31 nog betaalbaar te houden. N5 wafers gaan weer een forse stap duurder zijn en je kan nu al aardig inschatten dat ze meer L3 cache zullen toevoegen. Dat doet AMD nu al sinds 2017 met werkelijk elke chip die ze introduceren. Het is telkens meer cache en/of optimalisatie in cache waar veel winst uit gehaald word.

Verder zie ik ze voorbij de 80CU's gaan als het ook goed schaalt. Die structuur van 10CU's in een SA en twee SA's per SE zal blijven. Ik zou eigenlijk niet verbaast zijn als ze gaan kijken naar 100 en mogelijk ook 60CU's voor "Navi 32". Immers zou het doel weer heel goed 50% perf/watt kunnen zijn, net zoals voor RDNA1 en RDNA2 het geval was.
Ik hoop eerder op flinke stappen in kloksnelheden dan grotere chips. Want dat betekent dat ze voor de low-end kleine, goedkope chips met hoge prestaties kunnen produceren.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wazzim schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:41:
Als je het zo hoort van Apple's productievraag dan ben ik er niet zeker van of het de volgende generatie beter zal zijn. Er moet gewoon meer capaciteit bij, meer fabrieken, meer spelers in de markt. De bal ligt daar o.a. bij de komende Amerikaanse regering. Één van de mogelijke oplossingen in de tussentijd is dan idd zo zuinig mogelijk omgaan per waver.
Goed punt dat er meer capaciteit moet komen. Waar ik je niet zo goed kan volgen is waarom de bal daarvoor bij de regering van de Verenigde Staten van Amerika zou liggen. Productie is vooral een private aangelegenheid. Wat ik vooral zie is dat het aantal spelers zo is teruggelopen omdat men het kapitaal niet kan opbrengen. Een paar jaar geleden zag ik iemand een mooi overzicht posten over hoe steeds meer bedrijven de race verlaten. Het kost gewoonweg te veel kapitaal om steeds door te blijven ontwikkelen.
NitroX infinity schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:03:
[...]

Ik hoop eerder op flinke stappen in kloksnelheden dan grotere chips. Want dat betekent dat ze voor de low-end kleine, goedkope chips met hoge prestaties kunnen produceren.
Meer CU's kosten natuurlijk ook meer transistors, dus er is een aardige kans dat je hierin gelijk krijgt. tegelijkertijd kan je ook gewoon minder goed presterende chiplets in minder presterende SKU's stoppen. Het nadeel van hogere frequenties is dat je juist ook goed presterende chips moet hebben, dus dat is dan weer een streepje tegen kleinere chiplets voor midrange kaarten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NitroX infinity schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:03:
[...]

Ik zou al blij zijn als ze deze clock speeds vast kunnen houden. Het wordt gewoon steeds lastiger om dat namelijk te doen. Je moet immers steeds meer hitte afvoeren uit een steeds kleiner oppervlakte en die hitte zit frequentie in de weg. Dat lijkt ook een van de vele problemen met Intel 10nm te zijn. Ze halen er simpelweg te weinig frequentie uit.

Zen+ naar Zen 2 was ook maar weinig extra frequentie en met Zen 3 halen ze er eindelijk wat meer uit. Bij Vega 20 en RDNA1 was het circa 1900-2000MHz ook wel het maximum. Dat moet alleen afgezet worden tegen Polaris, de een zoveelste GCN iteratie. Of natuurlijk Vega 10, een vreemde hybride van GCN met wat dingen die terug zijn gekomen in RDNA(2) en ook een chip met vrij schrikbarende lekstroom karakteristieken. RDNA2 doet dan duidelijk meer, maar dat was net zoals met Zen 3 pas na enkele jaren ervaring opdoen met N7. Dat lijkt ook meer te maken te hebben met hoeveel innovatie in RDNA2 zit dan de node. Immers is zo 400MHz+ erbij, vrij zinloos als je GPU alleen maar meer data starved raakt. En dat zal een van de redenen voor die L3 cache zijn.

Trouwens, het is volgens mij helemaal ondergesneeuwd, maar daar is de 50% perf/watt claim voor RDNA3. Ben echt verbaast. :z
https://www.thestreet.com...nd-next-gen-cpus-and-gpus

Dat gaat er gewoon komen. Het verschil is dat ik voorlopig geen 100% prestatiewinst, generatie op generatie verwacht. Nee, 30% op jaarbasis zou al leuk zijn, 50% helemaal geweldig. Daarom zit ik ook meer te kijken naar grotere chips dan 40 of 80CU's. Dat is waarschijnlijk een simpelere en meer realistische weg naar een forse sprong. Met name 60CU's als "Navi 32" zou ik interessant vinden. Immers 50% meer dan Navi 10 of Navi 22 en dan begint het al snel aan te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik moest even terug zoeken naar mijn prijs en spec's prognose Damic in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143" Ik zat er niet ver naast met de prijzen wel met de naamgeving en het type geheugen

@Snowdog de MSRP is goed alleen de leveranciers nemen nog een grote brok want geen voorraad, ook weinig DIE's uit 1 wafer is nogal duur. Chiplets is de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:53
Weinig gehoord over een grote driver update van AMD. Normaal hadden ze rond december altijd een update met veel nieuwe features (en bugs in de eerste release :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
LongBowNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:24:
Weinig gehoord over een grote driver update van AMD. Normaal hadden ze rond december altijd een update met veel nieuwe features (en bugs in de eerste release :+).
Ik denk dat ze dat proberen te mijden. Ze hebben zeer hun best gedaan met de 6xxx series drivers; ik heb tot nu toe eigenlijk nog geen echt rare dingen meegemaakt. Waar de eerste 2 maanden met 5xxx gewoon echt niet leuk waren.

Enige wat ik ben tegengekomen is dat met VSR aan, het aanzetten van een monitor 3-4x zo lang duurt. Soms geeft het lagspikes van 10-30 seconden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Niemand? :P
[Twitter: https://twitter.com/davideneco25320/status/1345133967515807744]
https://www.freepatentsonline.com/y2020/0409859.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/01/AMD-GPU-Chiplets-FIG1.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/01/AMD-GPU-Chiplets-FIG2.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/01/AMD-GPU-Chiplets-FIG3.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/01/AMD-GPU-Chiplets-FIG4.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/01/AMD-GPU-Chiplets-FIG5.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/01/AMD-GPU-Chiplets-FIG7.png

Dit gaat om RDNA. Dat wordt weggegeven door de WGP terminologie. CDNA gebruikt andere terminologie voor hun ALU clusters. Verder de L3 cache waar ik al van zij dat het een opmaat lijkt te zijn voor chiplets. Het lost het latency probleem namelijk op.
Afbeeldingslocatie: https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2020/11/AMD-Radeon-Instinct-MI100-Block-Diagram.jpg

Het lijkt trouwens om twee verschillende manieren te gaan. Zowel het opsplitsen van individuele Shader Engines met een crosslink op een interposer als het opsplitsen van een GPU in aparte "sub GPU's". Het lijken twee methoden te zijn om de latency en communicatieproblemen op te lossen. Beiden zullen waarschijnlijk een centrale "scheduler chiplet" hebben waardoor het extern een GPU lijkt te zijn.

https://nl.hardware.info/...npasbare-instructies-zien

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-01-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is leuk nieuws @DaniëlWW2 :)

Dr Su spreekt op de vrituele CES maar nu zag ik iets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYn_wlWzP3Fk5kQ-i1ez4CBOlsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qoaWd0e4Z7NN6wL8cins35Ke.png?f=user_large

Waarom is dat bij haar omgedraaid? Haar functie is AMD en waar ze werkt noemt President and CEO :? :+
Heeft er iemand twitter zodoende dat je de CES een update kunt laten doen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 03-01-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Damic schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:41:
Dr Su spreekt op de vrituele CES maar nu zag ik iets
[Afbeelding]

Waarom is dat bij haar omgedraaid? Haar functie is AMD en waar ze werkt noemt President and CEO :? :+
Heeft er iemand twitter zodoende dat je de CES een update kunt laten doen :+
Ga er gewoon maar vanuit dat het een menselijke fout is, misschien iets te snel ingetypt ;)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

In ander nieuws, de Amerikanen gaan het nu echt krijgen qua prijzen. Daar gaan tarieven in. Dat lijkt 7,5% te zijn bovenop de prijs. Blijkbaar gaan de Nvidia modellen al omhoog in de VS, alweer. AMD zal snel volgen. Ondertussen blijft de dollar langzaam wegzakken en gaan we langzaam richting een punt waar de oorspronkelijke MSRP in dollars, direct om te rekenen is in euro's. Zou toch fijn zijn als we iets konden kopen. :z
https://www.nytimes.com/2...fs-exclusions-expire.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

'AMD brengt RX6700(XT) serie pas eind maart uit':
https://videocardz.com/ne...aunch-by-the-end-of-march

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:40

XanderDrake

Build the future!

Microsoft zegt/vraag dat ze meer Xbox chipsets willen van AMD.
De tekorten zijn natuurlijk geen nieuws meer, maar het feit dat Phil Spencer nu publiekelijk in interviews zegt dat hij regelmatig Lisa Su belt om te vragen hoe ze meer chips kunnen krijgen, vind ik wel tekenend.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Misschien kunnen dan meer dan drie mensen er eentje kopen. Vijf, misschien zes ofzo. :z
Maar het is begrijpelijk. Sony en Microsoft zullen om heel wat APU's blijven vragen en zowel Zen 3 als Cezanne hebben waarschijnlijk een grotere prioriteit. Navi 22 productie moet ook opgestart worden en dan kijk je zo naar enkele maanden van wafer starten tot product in de (web)winkels.

Het probleem zit hem er ook in dat vrijwel elke grote speler op N7 zit. Juist op dit moment is het pijnlijk voor AMD dat ze nu niet kunnen leveren. Zonder consoles was Navi 21 + Zen 3 ook niet aan te slepen geweest, maar mensen waren er massaal op gedoken omdat Intel weinig meer heeft en Nvidia niet kan of niet wil leveren. Ja, daar zijn de geruchten al dat ze weer direct aan miners verkopen...

Die kans voor AMD is verkeken. Deze hele generatie was een enorme kans, maar weer niet gegrepen. Volgende ronde, tja ik maak me nu eigenlijk al zorgen over hoe het met RDNA3 gaat. Want zelfs TSMC lijkt problemen te hebben met 3nm en dan weet je nu al dat iedereen op 5nm vast komt te zitten. Krijg je eind van dit jaar daar opeens de meeste ARM SoC's, het begin van RDNA3 en Zen 4 zal eraan zitten te komen. Gaan we weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:50:
Die kans voor AMD is verkeken. Deze hele generatie was een enorme kans, maar weer niet gegrepen.
Ik denk niet dat AMD uitgezonderd hoeft te worden. Ik denk dat de gehele techwereld tegen natuurkundige limieten mbt chip design zit op te beuken.
De enige die nog on-track lijken zijn de ARM jongens: Qualcomm en Apple, en dat komt simpelweg omdat het kleinere chipset betreft (de Apple M1, met al z'n function-dedicated silicon is slechts 120mm² vergeleken met de 150mm² van een Zen 2 APU) en zij kunnen op andere nodes dan het werkpaard van de wereld: TSMC 7NM, zoals je al zei.
nVidia heeft ook getracht om daaraan te ontsnappen, met beperkt succes.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XanderDrake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Ik denk niet dat AMD uitgezonderd hoeft te worden. Ik denk dat de gehele techwereld tegen natuurkundige limieten mbt chip design zit op te beuken.
De enige die nog on-track lijken zijn de ARM jongens: Qualcomm en Apple, en dat komt simpelweg omdat het kleinere chipset betreft (de Apple M1, met al z'n function-dedicated silicon is slechts 120mm² vergeleken met de 150mm² van een Zen 2 APU) en zij kunnen op andere nodes dan het werkpaard van de wereld: TSMC 7NM, zoals je al zei.
nVidia heeft ook getracht om daaraan te ontsnappen, met beperkt succes.
AMD wordt niet uitgezonderd. Ze hebben bewust gekozen om niet langer meer node leading te zijn. Je mist het punt alleen. TSMC schaalt elke node op tot 100.000+ wafers per maand en ze bouwen voor elke node een nieuwe faciliteit. 28nm en 16nm faciliteiten zijn er ook nog steeds, net zoals dat 7nm niet gaat verdwijnen met 5nm en 5nm niet met 3nm. Het probleem is dat zelfs TSMC nu problemen lijkt te hebben met 3nm. En zo kan AMD die al gekozen heeft om de APU's naar N6 (N7+EUV) te verschuiven, alsnog in de situatie komen dat Zen 4 en RDNA3 op N5, ook weinig capaciteit heeft. De hele strategie is immers om capaciteit die vrijkomt als Apple opschuift, in te nemen.

Een ander is dat Samsung is gestopt met hun Exynos ontwikkeling en ARM eigen cores in licentie neemt. Voor de GPU nemen ze RDNA IP dat ontwikkeld word met AMD. Ik zie het gebeuren dat RDNA op een gegeven moment naar Samsung gaat. En als dat kan zonder problemen, dan graag, maar ik weet nog hoe de laatste twee architecturen waren op Samsung. Met name Vega had echt serieuze problemen. Die chips konden veel hoger clocken dan ze eigenlijk deden, maar het verbruik werd dan bezopen. Wat zien we nu met Ampere? Ze clocken wel iets beter dan Turing, met een bezopen toename in verbruik. Verder verschillen ze niet zoveel van Turing. Met een halfnode kleiner zou je iets efficiëntere chips verwachten, niet minder efficiënt. Dat undervolting langzaam een dingetje begint te worden bij Nvidia zegt denk ik toch alles. Ik weet dus niet of ik zo happig ben op een mogelijk RDNA naar Samsung scenario. Samsung "5nm" is ook niks meer dan een rebrand van 7nm. Ze liggen al een node achter en of het nu vergelijkbaar is met TSMC N7 is de vraag.

De reguliere Zen chiplets zullen als laatste naar Samsung gaan. Daar draait AMD op. De APU's zijn bewust achtergesteld ten opzichte van de reguliere Zen chips en nemen in feite al bestaande ontwerpen over. Die blijven dus ook bij TSMC en kunnen op een oudere node. Dat is het hele punt van Rembrandt op N6. Het is design compatible met N7 en bestaat uit Zen 3 + RDNA2. Idem voor Renoir wat Zen 2 + Vega is. Er is immers een N7 Vega. Blijft dus over de GPU. Na RDNA3 kan het wel eens gaan splitsen. Dan hebben de APU's een paar jaar om op door te gaan en splitst de boel. Tegen die tijd verwacht ik wel chiplet based RDNA, maar TSMC lijkt gewoon beter te zijn dan Samsung.

En Nvidia, ik weet het niet. Ik vermoed namelijk steeds meer dat het een combinatie van factoren is, waarvan een Nvidia zelf is. Ik zou niet verbaast zijn als GA102 en GA104 een flinke respin krijgen en het daarom zo stil blijft rond GA106 en potentieel ook GA107.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:11

ParaWM

Pro Prutser

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:35:
[...]

AMD wordt niet uitgezonderd. Ze hebben bewust gekozen om niet langer meer node leading te zijn. Je mist het punt alleen. TSMC schaalt elke node op tot 100.000+ wafers per maand en ze bouwen voor elke node een nieuwe faciliteit. 28nm en 16nm faciliteiten zijn er ook nog steeds, net zoals dat 7nm niet gaat verdwijnen met 5nm en 5nm niet met 3nm. Het probleem is dat zelfs TSMC nu problemen lijkt te hebben met 3nm. En zo kan AMD die al gekozen heeft om de APU's naar N6 (N7+EUV) te verschuiven, alsnog in de situatie komen dat Zen 4 en RDNA3 op N5, ook weinig capaciteit heeft. De hele strategie is immers om capaciteit die vrijkomt als Apple opschuift, in te nemen.

Een ander is dat Samsung is gestopt met hun Exynos ontwikkeling en ARM eigen cores in licentie neemt. Voor de GPU nemen ze RDNA IP dat ontwikkeld word met AMD. Ik zie het gebeuren dat RDNA op een gegeven moment naar Samsung gaat. En als dat kan zonder problemen, dan graag, maar ik weet nog hoe de laatste twee architecturen waren op Samsung. Met name Vega had echt serieuze problemen. Die chips konden veel hoger clocken dan ze eigenlijk deden, maar het verbruik werd dan bezopen. Wat zien we nu met Ampere? Ze clocken wel iets beter dan Turing, met een bezopen toename in verbruik. Verder verschillen ze niet zoveel van Turing. Met een halfnode kleiner zou je iets efficiëntere chips verwachten, niet minder efficiënt. Dat undervolting langzaam een dingetje begint te worden bij Nvidia zegt denk ik toch alles. Ik weet dus niet of ik zo happig ben op een mogelijk RDNA naar Samsung scenario. Samsung "5nm" is ook niks meer dan een rebrand van 7nm. Ze liggen al een node achter en of het nu vergelijkbaar is met TSMC N7 is de vraag.

De reguliere Zen chiplets zullen als laatste naar Samsung gaan. Daar draait AMD op. De APU's zijn bewust achtergesteld ten opzichte van de reguliere Zen chips en nemen in feite al bestaande ontwerpen over. Die blijven dus ook bij TSMC en kunnen op een oudere node. Dat is het hele punt van Rembrandt op N6. Het is design compatible met N7 en bestaat uit Zen 3 + RDNA2. Idem voor Renoir wat Zen 2 + Vega is. Er is immers een N7 Vega. Blijft dus over de GPU. Na RDNA3 kan het wel eens gaan splitsen. Dan hebben de APU's een paar jaar om op door te gaan en splits de boel. Tegen die tijd verwacht ik wel chiplet based RDNA, maar TSMC lijkt gewoon beter te zijn.

En Nvidia, ik weet het niet. Ik vermoed namelijk steeds meer dat het een combinatie van factoren is, waarvan een Nvidia zelf is. Ik zou niet verbaast zijn als GA102 en GA104 een flinke respin krijgen en het daarom zo stil blijft rond GA106 en potentieel ook GA107.
That moment dat je halverwege de tekst bent en je realiseert dat er maar één kan zijn die dit geschreven heeft :) Top hoor, altijd heel informatieve stukken !

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ParaWM schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:49:
[...]

That moment dat je halverwege de tekst bent en je realiseert dat er maar één kan zijn die dit geschreven heeft :) Top hoor, altijd heel informatieve stukken !
Weet je, dit maakt me alleen maar meer kritisch op mijn eigen teksten en dat is niet gezond. Ik probeer namelijk ook nog andere dingen te doen. :P
Maar bedankt. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

offtopic:
Laat hem maar eens een Premium artikel schrijven. Dan weten we zeker dat het de naam 'Premium' verdient. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
[...]

Dat heb ik al na de eerste 2 zinnen tbh. Wel amusant toch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 07:22
Lord_Dain schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:34:
[...]

Dat heb ik al na de eerste 2 zinnen tbh. Wel amusant toch? :P
Ik sluit me hier volledig bij aan.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
@DaniëlWW2 ik denk dat je wel in je achterhoofd moet houden dat het AMD van nu niet het AMD van 5 jaar geleden is. Er zijn inmiddels twee jaar voorbij met alles aan de goede kant van de streep en in het zwart: omzet, winst en marges zitten in een stijgende lijn, schulden een dalende lijn. Ik ben benieuwd hoe hun Q4 er uit gaat zien (en dat van Nvidia).

Ze hebben ook een goede onderhandelingspositie met TSMC. Grote volumes over een divers portfolio (lees: blijven langer op "oude" nodes hangen voor "oude" producten), waardoor ze TSMC een steady cashflow kunnen bieden. En gezien ze nu voor het eerst in 15 jaar Intel evenaren qua marktaandeel is het toekomstbeeld ook goed.

Ik geloof niet dat AMD weer bij Samsung aan gaat kloppen op korte termijn. Daar heeft AMD veel te veel capaciteit voor nodig. Als ze dat al doen is dat niet voor de high-end producten, die chips zijn gewoon te groot om bij SS te bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:20
Werelds schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:23:
En gezien ze nu voor het eerst in 15 jaar Intel evenaren qua marktaandeel is het toekomstbeeld ook goed.
Dat is denk ik een beetje te optimistisch, je gaat daar toch niet uit van de notoir onbetrouwbare passmark grafiek, die helemaal niets te maken heeft met wat normaliter met marktaandeel bedoeld wordt?

Wat Passmark doet is kijken naar het aantal gedraaide benchmarks en hangt daar een misleidende "marketshare" titel aan, terwijl de gebruikelijke definitie van marketshare het aantal verkochte units binnen een bepaald segment is gemeten in een bepaalde tijdsperiode, normaliter het meest recente kwartaal tenzij anders vermeld.

AMD timmert zeer goed aan de weg, maar qua marktaandeel komen ze nog niet in de buurt van Intel. Q4 data van Mercury Research (de data source die het meest gebruikt wordt om cpu marketshare te duiden, AMD gebruikt deze data zelf ook om zaken te duiden voor investeerders, behalve bij servers, voor Servers kiest AMD voor data van IDC omdat Mercury ook een groter deel van de markt bekijkt, waardoor IDC data voor AMD marketingtechnisch beter uitkomt) is uiteraard nog niet bekend, maar in Q3 had AMD qua desktop een marktaandeel van 20.1%, wat iets meer dan een verdubbeling is ten opzichte van Q3 2016, toen ze 9.1% hadden.

Binnen het laptop segment zitten ze op 20.2% in Q3 2020, t.o.v. 8.8% in Q2 2018

En binnen het server segment is AMD goed voor 6.6%, t.o.v. 0.8% in Q4 2017

AMD is zeer goed bezig, maar van het evenaren van het Intel marktaandeel is zeker nog geen sprake, verre van zelfs binnen deze segmenten.

Ik verwacht dat eind januari / begin februari de diverse techsites (al dan niet n.a.v. persberichten van AMD) wel met artikelen komen met de Q4 data. Hier bijv. een artikel met de Q3 2020 data: https://www.tomshardware....0-cpu-market-share-report

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 06-01-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
Dennism schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:34:
Dat is denk ik een beetje te optimistisch, je gaat daar toch niet uit van de notoir onbetrouwbare passmark grafiek, die helemaal niets te maken heeft met wat normaliter met marktaandeel bedoeld wordt?
Sowieso niet Passmark :p

Maar mijn excuses, ik had duidelijker moeten zijn. Ik moet even kijken of ik het nog kan vinden, maar dat ging om shipments en projecties daaromtrent. Actief marktaandeel zal Intel nog jaren heer en meester in blijven, maar Intel is de afgelopen twee kwartalen heel hard gezakt qua aandeel in leveringen. Zoals gezegd moet ik even kijken waar ik dat had gelezen, maar uit m'n blote hoofd was dankzij de groeiende PC markt het aantal leveringen voor iedereen uiteraard hoger. Waar dat voor team blauw slechts single digits was, zat team rood echter op 40% of zoiets idioots. Echt een mega verschil. Qua GPU's was het minder, maar daar was dat ook te zien (dat zal ik sneller kunnen vinden, dat zal wel JPR geweest zijn :+). Evenaren is wellicht alsnog te veel gezegd, maar de groei was echt absurd. Vandaar ook dat ik benieuwd ben naar de Q4 cijfers.

Edit: laatste stukje was inderdaad JPR: JPR's Q3
AMD's market share from last quarter increased by 1.3%, Intel's decreased by -1.4%, and Nvidia's market share increased by 0.09%.

Overall GPU shipments increased by 10.3% from the last quarter, AMD shipments increased 18.7%, Intel's shipments rose 7.8%, and Nvidia's shipments increased 10.8%.
Ook niet onbehoorlijk overigens ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Werelds op 06-01-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:23:
@DaniëlWW2 ik denk dat je wel in je achterhoofd moet houden dat het AMD van nu niet het AMD van 5 jaar geleden is. Er zijn inmiddels twee jaar voorbij met alles aan de goede kant van de streep en in het zwart: omzet, winst en marges zitten in een stijgende lijn, schulden een dalende lijn. Ik ben benieuwd hoe hun Q4 er uit gaat zien (en dat van Nvidia).

Ze hebben ook een goede onderhandelingspositie met TSMC. Grote volumes over een divers portfolio (lees: blijven langer op "oude" nodes hangen voor "oude" producten), waardoor ze TSMC een steady cashflow kunnen bieden. En gezien ze nu voor het eerst in 15 jaar Intel evenaren qua marktaandeel is het toekomstbeeld ook goed.

Ik geloof niet dat AMD weer bij Samsung aan gaat kloppen op korte termijn. Daar heeft AMD veel te veel capaciteit voor nodig. Als ze dat al doen is dat niet voor de high-end producten, die chips zijn gewoon te groot om bij SS te bakken.
Ja, maar wie drukken ze er dan uit? :)
Apple gaat niemand lukken en dan kijk je al snel naar Mediatek, Qualcomm of Nvidia. Dat zijn ook niet bepaald armlastige bedrijven. Ze gaan hun APU lijn splitsen van de hoofdlijn van CPU en GPU. Dat is het hele Rembrandt is Zen 3 + RDNA2 verhaal op N6. RDNA3 en Zen 4 gaan naar N5 en de consoles blijven hangen op N7.

Mediatek is voor zover ik weet alleen maar TSMC en dat is ook niet zo vreemd aangezien het bedrijf ook Taiwanees is. En ik heb net snel even gekeken, maar Qualcomm lijkt toch naar Samsung 5LPE te gaan. Dat is een deel van het probleem, maar er staat tegenover dat Apple overgaat naar haar eigen ARM SoC's voor laptops, op N5. Dat zullen nogal wat wafers zijn. En daar zit voor mij de vrees een beetje met de vertraging naar N3. AMD probeert die boeggolf van Apple te volgen, maar wat gebeurd er als Apple zelf niet door kan varen? Apple betaald uiteindelijk de ontwikkeling en ramp up van die nodes omdat ze altijd als eerste afnemen.

We zagen ook al voordat de consoles en Navi 21 erbij kwamen, AMD eigenlijk al niet alles kon leveren met Renoir. Inmiddels zit Cézanne eraan te komen en die kan zomaar wat groter uitvallen dan Renoir vanwege de CPU. Zen 3 is ook iets groter dan Zen 2, Navi 21 is veel groter dan Navi 10, 12 of 14 en Navi 22 kan met die L3 cache ook zomaar fors groter zijn dan een Navi 10 of 12. Navi 23 en 24 zouden beiden ook wel eens groter kunnen zijn dan Navi 14, en daadwerkelijk enige plaats in de markt hebben buiten Apple om. Want wat was dat een hopeloze chip op de desktop. En toen kwamen de consoles er ook nog bij, lijkt er alweer een cryptomining boom te zijn ontstaan en nu zitten we hiermee.

Het wegvallen van de consoles en APU's die op N7 en N6 komen te zitten, zal natuurlijk helpen. Idem voor de nieuwste Snapdragon naar Samsung, maar Apple haar M1 en de vertraging van N3 kan zomaar roet in het eten gaan gooien. Wat het voor AMD kan redden zou GPU chiplets zijn. Nu hebben we dus geruchten gehad over een "Zen 2" stijl RDNA3 waar de I/O afgesplitst is in een aparte chiplet en die twee chiplet patenten die RDNA terminologie gebruiken en niet CDNA, maar komen ze ook en zo ja, hoeveel scheelt het in de N5 capaciteit? Ik ga er namelijk vanuit dat elke RDNA chiplet, bepaalde delen op N7 zal produceren.

Als laatste zit ik dus ook echt niet te wachten op RDNA bij Samsung, maar ik ben bang dat dit wel eens een realistisch scenario kan worden op termijn. Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat Nvidia hun overstap vrijwillig was of dat het puur om het geld was. Ik denk dat Nvidia misschien wel eens eruit gedrukt kan zijn omdat Apple, Qualcomm, MediaTek, Huawei en AMD allemaal op N7 zaten. Inmiddels durf ik ook wel te stellen dat Nvidia hun overstap niet als bijzonder succesvol bestemd mag worden. Ampere doet me toch een beetje denken aan Vega. Het is niet zo erg als Vega met de clock speed/ verbruik schaal, maar het is slechter dan Turing op een veredelde 16nm. Naast de inefficiëntie lijkt het produceren ook een probleem te zijn,. net zoals Vega ook problematisch lijkt te zijn geweest. Maar wat waren nog waarschijnlijk beduidend goedkopere GoFlo wafers. Immers moest AMD nog een boete betalen voor niet afgenomen wafers. Een hoop Vega 10 chips tegen kostprijs verkopen aan Apple, was waarschijnlijk goedkoper dan geen Vega wafers laten produceren.

Maar als Nvidia heeft besloten dat de uitstap naar Samsung 8N, een eenmalige avontuur was en ze naar N5 wenste te gaan, tja dan heb je nog een partij voor die wafers. Ideaal gezien voor AMD, zou Nvidia gewoon nee verkocht zijn door TSMC. Dat zou ergens "rechtvaardigheid" zijn na Nvidia hun capriolen met 40nm en 20nm, maar in die wereld is rechtvaardigheid een utopisch begrip en gaat het om hoeveel geld je meebrengt. Nvidia heeft geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Werelds

In principe zijn leveringen het marktaandeel, mercury kijkt namelijk naar wat Intel en AMD verkopen (en dus leveren) in een kwartaal en daar zijn deze cijfers op gebaseerd. Ik ben trouwens wel benieuwd naar de bron dat Intel hard dalende is qua leveringen, dat zie ik, op enkele segmenten na (o.a. DiY) eigenlijk niet, zowel Intel als AMD lijken stijgende te zijn qua leveringen QoQ en YoY kijkende over het gehele x86 marktsegment (opzich ook logisch daar het er nog steeds op lijkt dat zowel AMD als Intel alles wat ze bakken verkopen).

AMD maakt qua leveringen inderdaad flinke stappen ten opzichte van wat AMD in eerdere kwartalen leverde de laatste jaren (dat kun je ook zien in de cijfers van Mercury), maar bijvoorbeeld een stijging van 40% in leveringen zal voor AMD een bescheiden stijging in marktaandeel betekenen binnen de overall x86 markt.

Je bedoelt toch niet de installed base (het aantal intel cpu's dat wereldwijd gebruikt wordt t.o.v. het aantal AMD cpu's), waar je "actief marktaandeel" schrijft daar zal Intel immers nog groter zijn dan qua marktaandeel, omdat AMD pas redelijk recent echt marktaandeel begint te winnen. Echter heeft de Installed base niets van doen met marktaandeel. Marktaandeel is puur het aantal verkochte / geleverde cpu's in een kwartaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 06-01-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:02:
Ja, maar wie drukken ze er dan uit? :)
Wie zegt dat dat hoeft? TSMC blijft ook flink investeren in capaciteit ;)
Apple gaat niemand lukken en dan kijk je al snel naar Mediatek, Qualcomm of Nvidia.
Nvidia mag duidelijk van zijn dat ze niet 100% tevreden zijn, vandaar dat ze het nu bij Samsung proberen. Dat is een nadeel voor ze als ze meer bij TSMC willen. Mediatek zit eigenlijk vooral op 12nm, op 5nm hebben ze bij mijn weten nog niets, enkel wat aangekondigde dingen die op lager volume blijven hangen.

Qualcomm zit heel breed verspreid qua nodes en kijken volgens de geruchten inderdaad ook naar andere fabs.

De concurrentie voor 5nm valt vooralsnog mee en qua volume zal AMD hoogstwaarschijnlijk MT voor kunnen blijven; Qualcomm waarschijnlijk niet.

@Dennism nee, zoals gezegd had ik het juist niet over de installed base. Dat gaat nog jaren duren voordat AMD daar in de buurt komt. Ik zal straks even goed m'n browser geschiedenis doorspitten, ik weet echt bij god niet meer waar ik dat had gelezen (was vlak voor kerst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Werelds Excuses, maar zo kwam je bericht over omdat je het over aktief marktaandeel had, een verspreking die je hier vaker bij Tweakers tegenkomt wanneer mensen installed base bedoelen ipv marktaandeel, bijvoorbeeld wanneer er weer eens gesproken wordt over bijvoorbeeld de steamsurvey data.

Ik ben ook zeer benieuwd naar Q4, AMD zou daar een flinke stijging moeten kunnen maken als ze de markt goed bediend hebben. Ik vraag me echter af of ze niet 'teveel' wafers naar de consoles hebben laten gaan, waardoor mogelijk de stijgingen in marktaandeel in desktop en laptop misschien wat minder gaan zijn dan verwacht.

Je ziet dat AMD over 2020 zo'n 0.5% marktaandeel per kwartaal gemiddeld wint in desktop, echter met de Zen 3 moet dat toch een flink grotere stap kunnen zijn, zeker gezien Q2 naar Q3 2020 bijna 1% was in marktaandeel groei, als het desktop segment minder dan 21% gaat zijn ben ik toch wat teleurgesteld en ik hoop eigenlijk meer op 21.5% of meer, met uiteraard vergelijkbare stijgingen in laptop en server.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 06-01-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Fwiw ik verwacht dat het Daniël AMD scenario :P vrij grote kans maakt om uit te komen.

Er is een toenemende vraag naar high end chips.
Apple wil nu al haar silicon zelf gaan maken en neem ik aan ook bij TSMC produceren waar dat voorheen deels door Intel werd gedaan.
Intel zelf gaat ook nog een deel bij TSMC laten produceren.

Nu investeert TSMC uiteraard in capaciteit en kunnen er afhankelijk van je keuze meer chips uit wafers op kleinere nodes maar toch, gevoelsmatig zie ik dit niet goed gaan.

Nu zijn er een hoop variabelen en miscchien als Samsung toch meer animo krijgt en/of als de next gen console vraag wat af neemt of er sowieso een lagere marktvraag komt of intel nextgen desktop toch competitief is dat het anders loopt.

Heb er vooralsnog geen super goed gevoel bij. Ben bang dat horrible availability bij launches voor komende jaren de realiteit zal zijn :'(

Heb nog Ampere PTSD en ben blij dat ik niet in de race was voor Zen 3 :P :D

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 06-01-2021 14:39 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
@Dennism ze hebben inderdaad aardig wat momentum gekregen, hopelijk houden ze dat vast. Server is een moeilijkere oorlog, maar dat is ook wel een grilligere markt. Daar komt het meer in golven, de vraag is alleen of AMD nét te laat was met de laatste golf of niet.

Voor Q4 verwacht ik dat de GPU's nog geen krasje maken, laat staan een deuk. Release was laat in het kwartaal en levering weten we allemaal wel. Nu zou ik echter niet verbaasd zijn als team groen daar ook een "negatief" kwartaal laat zien. Niet in de zin dat ze verlies draaien, maar wel QoQ en YoY dalingen.

CPU's weet ik niet. Qua timing zouden die op tijd geweest kunnen zijn, maar anderzijds duurde het daar ook even eer de leveringen op gang kwamen. Inmiddels is dat redelijk bij getrokken; de 5900X fluctueert nog af en toe en de vraag naar de 5600X lijkt dusdanig hoog te zijn dat elke pallet daar ook nog steeds meteen van de planken af vliegt. De 5800X en 5950X zijn wel gewoon goed verkrijgbaar.

We zullen het wel zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Het gaat in ieder geval een mooie graadmeter worden, zeker bij de GPU's gaat het interessant zijn om te zien in hoeverre het 'probleem' inderdaad 'demand' is (zoals AMD en Nvidia ons willen laten geloven) of dat 'supply' inderdaad ook een (aanzienlijk) aandeel heeft en zowel AMD en Nvidia simpelweg 'te weinig' geproduceerd hebben.

Als de geruchten kloppen bijvoorbeeld dat Nvidia zeer veel direct aan miners zou verkopen dan zou het voor Nvidia wel eens een heel mooi kwartaal geweest kunnen zijn, hebben ze inderdaad productie problemen zoals anderen claimen kan dat inderdaad wel eens anders uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Gezien tweakers hier niet over bericht:
https://www.phoronix.com/...MI-Closed-Spec-Hurts-Open

Het HDMI forum heeft de publieke specificaties van HDMI dichtgezet. Ik hoop stiekem dat de HDMI standaard alsnog een stille dood sterft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10 20:48
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:43:
Gezien tweakers hier niet over bericht:
https://www.phoronix.com/...MI-Closed-Spec-Hurts-Open

Het HDMI forum heeft de publieke specificaties van HDMI dichtgezet. Ik hoop stiekem dat de HDMI standaard alsnog een stille dood sterft.
HDMI heeft ook maar weinig voordelen tegenover een Displaypoort, voornaamste wat ik zo weet is ARC. Gezien ik al geruime tijd geen DVD/Blueray meer heb en ook geen externe boxen/tuner heb voor de TV kan mij dat gestolen worden. Andere punt is dat consoles en alle apparaten HDMI gebruiken puur omdat dit de standaard is (en display is prijziger voor de kabels zijn wat gevoeliger).
HDMI is ondertussen al een oudere standaard, misschien hebben we gewoon iets nieuws nodig of alles omzetten naar Display port totdat we wat beters krijgen.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 19:38
DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:02:
[...]
Als laatste zit ik dus ook echt niet te wachten op RDNA bij Samsung, maar ik ben bang dat dit wel eens een realistisch scenario kan worden op termijn.
Als Samsung in de buurt komt van of beter kan produceren is dat toch geen issue? Zo lang het product maar in balans is en de prijs gunstig, zie ik echt geen bezwaar.
Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat Nvidia hun overstap vrijwillig was of dat het puur om het geld was. Ik denk dat Nvidia misschien wel eens eruit gedrukt kan zijn omdat Apple, Qualcomm, MediaTek, Huawei en AMD allemaal op N7 zaten.
Wat suggereer je hier nou eigenlijk mee? Je roept dit namelijk al maanden, maar nergens heb je het tot nu toe kunnen onderbouwen buiten een "gevoel" ;) .
Waarom zou dit uberhaupt onvrijwillig zijn geweest?
  • Kan Nvidia deze node niet betalen? Dat lijkt me niet gezien de winsten die ze al jaren draaien.
  • Wil TSMC van Nvidia af? Dat lijkt me ook sterk, aangezien beide partijen letterlijk groot zijn geworden met elkaar en al langer samenwerken dan veel gamers oud zijn.
  • Neemt Nvidia niet genoeg af? Lijkt me niet als je optlet wat ze allemaal verkopen en wat hun marktaandeel is de afgelopen 20 jaar
  • Is Nvidia vergeten tijdig wafers in te kopen? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk en worden alver van te voren besproken :P
Nee, ik denk dat het allemaal neerkomt op capaciteit, prijs en productie afspraken/garanties. Gewoon zaken doen heet dat. Als de prijs bij TSMC stijgt, de verwachte yields lager zijn en beschikbare capaciteit niet is wat je mag verwachten, dan kan het heel goed zijn dat Samsung een aanbod doet die TSMC minder aantrekkelijk maakt. Een bedrijf wat afhankelijk is van een producent voor de verkoop, maakt niet zomaar risicovolle sprong naar een ander. Dat is gewoon een weloverwogen besluit geweest. Als het een bewuste middelvinger van TSMC was richting Nvidia, dan had dit al lang bekend geweest.
Inmiddels durf ik ook wel te stellen dat Nvidia hun overstap niet als bijzonder succesvol bestemd mag worden. Ampere doet me toch een beetje denken aan Vega. Het is niet zo erg als Vega met de clock speed/ verbruik schaal, maar het is slechter dan Turing op een veredelde 16nm. Naast de inefficiëntie lijkt het produceren ook een probleem te zijn,. net zoals Vega ook problematisch lijkt te zijn geweest. Maar wat waren nog waarschijnlijk beduidend goedkopere GoFlo wafers. Immers moest AMD nog een boete betalen voor niet afgenomen wafers. Een hoop Vega 10 chips tegen kostprijs verkopen aan Apple, was waarschijnlijk goedkoper dan geen Vega wafers laten produceren.
Obv van verbruik heb je helemaal gelijk, maar dat is ook echt het enige wat negatief is aan Ampere (leverbaarheid buiten beschouwing, want die is overal ruk). Of yields ook zwaar te leiden hebben bij Samsung weten we nog steeds niet zeker. Aangezien niemand op dit moment fatsoenlijk videokaarten kan leveren aan de markt, denk ik niet dat het een Samsung only issue is.

En laten we even heel eerlijk zijn, TSMC kan ook niet afdoende leveren zoals het er naar uitziet. Het is dus echt niet het geval dat TSMC 7nm een uiterst succesvolle node is voor grotere chips (tot nu iig).
Maar als Nvidia heeft besloten dat de uitstap naar Samsung 8N, een eenmalige avontuur was en ze naar N5 wenste te gaan, tja dan heb je nog een partij voor die wafers. Ideaal gezien voor AMD, zou Nvidia gewoon nee verkocht zijn door TSMC. Dat zou ergens "rechtvaardigheid" zijn na Nvidia hun capriolen met 40nm en 20nm, maar in die wereld is rechtvaardigheid een utopisch begrip en gaat het om hoeveel geld je meebrengt. Nvidia heeft geld.
Wederom, waarom zou TSMC Nvidia de deur wijzen? Niemand is perfect, ook TSMC niet. Die hebben ook issues gehad in yields en oepsjes gehad door te tijd heen. End of the day is TSMC echt niet blij als ze een klant kwijt zijn. Nvidia is op haar beurt niet blij als ze vast zitten bij een producent die niet fatsoenlijk kan bakken of de output onvoldoende is. Het is gewoon een geval gemiste inkomsten voor beide partijen dan. Of ze weer bij TSMC komen, zal hoe dan ook echt afhangen van de prijzen en het verloop van de nieuwe Samsung node + prijzen daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

GIGABYTE RX 6900 XT GAMING OC 16G
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4O0SOIM6SXe3D04UOS5fK4u3js=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnCy0OtWvtR0fc1pFLY2Nh3I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp8thJpI3zEpqxQ_uGeamlETCtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1g0XVDQMn2RnUvrNKcBtwqbp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kVstncGyCeIn4ob0lsS59zfS1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JV8QACp6oUIdlt3Hvp1JtqHR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5yzl1jy4vXa8gTjq11loZ6uRsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPVCAWgpbW8NJCYbGoVA1Wn1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKkGWt8CqZH8li243FdEvcyMl1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJhoqVQTvFQdDH9zKNaQnsIl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7s2hvwHYM4Xc4idc0qwdn_WidI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1Xd2N0OvQatPqjUPyp4b5P1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0TjKehBICrEhvA9eW_FjvSDRyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDEGzr81SIS2Z43aVgl8CQcH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulL3-5eHVT3PCjAuFnkuQzJveEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgyXwXp0AOAZW2ubCAvA6FTV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl6p3AgsLc6baI43vcVfto-H__w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D18um9KmosKhNx1MNbiCYMj3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDHERO9CK98t9rOuuhsacoKZl-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9p2ie67sBcNAYmf8biAFpp7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FlBbdvVrzF9k9GBFHMbE4IBw1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcci4qvW7DBwdyOHRLPX72P5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2jZ-JzTl2Ax_Cti3QzHWylLKhg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMebglsROqc0MYPS75U9hf4t.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVrGfgK0G_kJrgSCzW45tw4Da2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mQ35hzfZkdqyiXCTBZsUGoz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuR04b_9gl4lk-Y9gXeeXo-DH1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVp3BIwgMCWORWB714ODTOmI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_ZDZ56BLP4olQpsLfZRquPz5l0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuzSrq66i7wjiyDbSyIAzLDa.jpg?f=fotoalbum_tile

https://www.coolaler.com/...-xt-gaming-oc-16g.361993/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, wellicht geen AMD nieuws, maar als we iets verder kijken dan silicium, dan is dit een misschien interessante techniek voor over 10 jaar (als ze de foutmarge en setup tijd kunnen verkorten)
De techniek draait om het uitvoeren van matrixbewerkingen. Drie keer raden waar je enorm veel matrixbewerkingen doet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 08-01-2021 02:13 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 19:46
LongBowNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:24:
Ik had inmiddels ook wel wat verwacht, maar ik vermoed dat ze hiermee wachten tot CES met de nodige killer features /wishfull thinking

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
De nieuwe gen kaarten zijn helaas reuze interessant voor Etherium mining:

https://www.coinwarz.com/mining/ethereum/difficulty-chart

Zet hem op 1 year, en zie de groei sinds September.

4,022,755,552,101,778.00
+20% in de afgelopen 90 dagen. Er wordt dus (weer) flink gemined.

This is why we can't have nice things.

YouTube: What Graphics Card CAN you BUY in 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sunsmountain schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:27:
De nieuwe gen kaarten zijn helaas reuze interessant voor Etherium mining:

https://www.coinwarz.com/mining/ethereum/difficulty-chart

Zet hem op 1 year, en zie de groei sinds September.

4,022,755,552,101,778.00
+20% in de afgelopen 90 dagen. Er wordt dus (weer) flink gemined.

This is why we can't have nice things.

YouTube: What Graphics Card CAN you BUY in 2021?
Marktwerking op zijn best. Blijkbaar zijn de miners bereid meer te betalen. :'( Het is voor ons jammer dat AMD dacht dat meerdere producten te gelijk lanceren een slim idee was. Waarschijnlijk gek gemaakt door de fantasie verhalen over kerst verkopen.
Zijn wij nu als consument de dupe van de marktwerking of van het beleid van AMD?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Derby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Marktwerking op zijn best. Blijkbaar zijn de miners bereid meer te betalen. :'( Het is voor ons jammer dat AMD dacht dat meerdere producten te gelijk lanceren een slim idee was. Waarschijnlijk gek gemaakt door de fantasie verhalen over kerst verkopen.
Zijn wij nu als consument de dupe van de marktwerking of van het beleid van AMD?
Dupe van algemeen globale pandemie, logistiek, en specifiek crypto gekte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Werelds
@Dennism ik kan het verdorie niet vinden :(

Het zal dus wel iets geweest zijn wat ik ergens op een forum heb gelezen (B3D misschien), dus nu neem ik m'n eigen statement ook met een oceaantje aan zout :+

Excuses!

Ik heb eens even wat zitten rekenen qua wafers. Wij weten uiteraard niet alle details, dus ik heb de scribe lane en exclusion edge op hun standaard waarden (0,2 en 5,0 respectievelijk) laten staan.

Als ik reken met het volgende (de chips zijn niet 100% vierkant, maar rekent wel makkelijker :P):
- GA102: 628,4mm^2, rekenend met 25,07mm per zijde
- GA104: 392,5mm^2, rekenend met 19,81mm per zijde
- Navi 21: 519,8mm^2, rekenend met 22,8mm per zijde

Dan krijg je op een 300mm wafer pakweg het volgende er uit:
- GA102: ~80
- GA104: ~137
- Navi 21: ~97

TSMC heeft in 2019 gezegd dat ze op 0,09 defect density zaten.

Gebruiken we dat voor alle 3:
- GA102: 47 goede dies, 33 defective
- GA104: 97 goede dies, 40 defective
- Navi 21: 62 goede dies, 35 defective

GA102 is een kreng om te produceren. Als ik kijk naar de manier waarop GA104 binnen komt tegenover GA102, dan denk ik dat ze met veel meer defects zitten. GA104 lijkt nu (8 weken later) best goed te lopen, terwijl GA102 nog steeds slechts mondjesmaat binnen druppelt.

En dit is op basis van TSMC's defect density, die gewoon erg goed is (volgens hen tenminste :P). Nu stel dat Samsung's defect density op 0,15 zit (wat nog steeds goed is), dan krijg je zoiets:
- GA102: 34 goede dies, 46 defective
- GA104: 78 goede dies, 59 defective

Dan hangt het af van hoe ernstig die defecten zijn. Zo'n defective die kan best voor een 3080 gebruikt worden, tenzij het defect dusdanig ernstig is dat zelfs dat niet haalbaar is. Zelfs in het meest optimale geval kan AMD er echter toch nog bijna 20% meer produceren per wafer. En GA104 zit daar weer 40% boven. In beide gevallen zijn er meer goede dies en zullen er meer van de defective dies bruikbaar zijn.

Het is mij wel duidelijk dat Samsung veel minder moeite heeft met de kleinere chip; hoewel er daar in het beste geval "slechts" zo'n 70% meer chips per wafer uit rollen dan voor GA102, is het qua verkrijgbaarheid veel beter dan dat gesteld. En dan is dat ding ook nog populairder ook. Dat zou er op kunnen duiden dat Samsung's defect density hoger ligt en de yields voor GA102 dus ruk zijn.

Als AMD de productie op heeft kunnen schroeven na de console-rush en de komende paar weken fatsoenlijk kan beginnen te leveren dan is dat een teken dat Samsung toch echt minder capaciteit en/of kwaliteit biedt. We zitten nu 7 weken na release, dus een productie run die toen gestart is zou nu wel ongeveer klaar zijn - nog even langs de AIB's en dan kan er geleverd worden. Als ze die runs pas later gestart hebben, kan het echter nog makkelijk tot midden of eind februari duren.

2020 was een ruk jaar en 2021 zal meer van hetzelfde worden, maar qua GPU's is het eindelijk weer eens boeiend :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

ASRock Radeon RX 5900 XT Phantom ES tested (former RX 6800 XT)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38fmHavJ5YB43kgTD1RyhxmtsTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPw2n9fZ35OF008nd7SLbPOQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgMIURHtiXh07j56bf6QBA9Fvcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Llzs2ERKZLU37C579iqMmzS2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXj1X-1Exes7l_w-Zpz6QG9T_ZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiAOAknWtGs7xHg6NSVNq5ES.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4N-uY52veaXC7mivCuUkUbwxfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b6KtD9TvIX20UaaTZollLzJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZOQXZIX2DRShGTTofzqx6NSyjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5p9JKyVcs26EYRX8R3r7vEH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRI4ZvLORCK201p5VJHICyK-2yw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ufpaN6KxvPJM7cBgo8gt7cp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szQi3_XLw7Ej_tMb1Y0UMAgGvrc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhfTRzjcqvh4MZzqvYiidxRn.jpg?f=fotoalbum_tile

https://videocardz.com/10...-tested-former-rx-6800-xt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:25
Onwaarschijnljk lijkt mij, gezien de performance van de 6800Xt al aardig on point is en competief. Lijkt mij het raar dat AMD het niet dan op de markt zou hebben gegooid.

AMD had daar flink aan kunnen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Werelds schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:50:
TSMC heeft in 2019 gezegd dat ze op 0,09 defect density zaten.

Gebruiken we dat voor alle 3:
- GA102: 47 goede dies, 33 defective
- GA104: 97 goede dies, 40 defective
- Navi 21: 62 goede dies, 35 defective

GA102 is een kreng om te produceren. Als ik kijk naar de manier waarop GA104 binnen komt tegenover GA102, dan denk ik dat ze met veel meer defects zitten. GA104 lijkt nu (8 weken later) best goed te lopen, terwijl GA102 nog steeds slechts mondjesmaat binnen druppelt.

En dit is op basis van TSMC's defect density, die gewoon erg goed is (volgens hen tenminste :P). Nu stel dat Samsung's defect density op 0,15 zit (wat nog steeds goed is), dan krijg je zoiets:
- GA102: 34 goede dies, 46 defective
- GA104: 78 goede dies, 59 defective

Dan hangt het af van hoe ernstig die defecten zijn. Zo'n defective die kan best voor een 3080 gebruikt worden, tenzij het defect dusdanig ernstig is dat zelfs dat niet haalbaar is. Zelfs in het meest optimale geval kan AMD er echter toch nog bijna 20% meer produceren per wafer. En GA104 zit daar weer 40% boven. In beide gevallen zijn er meer goede dies en zullen er meer van de defective dies bruikbaar zijn.

Het is mij wel duidelijk dat Samsung veel minder moeite heeft met de kleinere chip; hoewel er daar in het beste geval "slechts" zo'n 70% meer chips per wafer uit rollen dan voor GA102, is het qua verkrijgbaarheid veel beter dan dat gesteld. En dan is dat ding ook nog populairder ook. Dat zou er op kunnen duiden dat Samsung's defect density hoger ligt en de yields voor GA102 dus ruk zijn.
Goede analyse. Ik denk dat dit soort marges en verschillen redelijk representatief zijn van de realiteit.
Een paar dingen waar ik zelf vraagtekens bij heb:
  • Betekend een grotere die-area een grotere kans op defecten, of vertalen meer transistors op een chip een grotere kans op defecten? (Dan wordt transistor density ook een factor)
  • Is een RTX 3080 en RX 6800XT niet al een defecte RTX 3090 en RX 6900XT? Zijn de defecten willekeurig, oftewel, zijn er chips die van de wafer komen en echt totaal nutteloos zijn, ipv chips die in een mid-end product kunnen?
  • Weet iemand hoeveel wafers TSMC 7nm en Samsung 8nm worden verwerkt per maand? ik zag cijfers van 100.000den voorbij komen, maar is dat bekend of heeft iemand een 'educated guess'?
Ik ben het met je (en @DaniëlWW2 ) eens dat Samsung veel minder capaciteitsproblemen zou moeten hebben vergeleken met TSMC, en dat we kunnen aannemen dat Samsung gewoon minder chips van OK kwaliteit kunnen leveren. Dus in the long run denk ik dat AMD meer en goedkopere RX 6800XTs kan leveren, gezien supply/demand.

De grote vraag is; is dat nog deze product cycle?? Daar heb ik mijn twijfels over. De Xbox en PS5 Zen APU's zijn niet klein met hun ~360mm², waar er uiteindelijk veel meer van gemaakt moeten worden. Zen 3 CPU CCD's zijn wel een stuk kleiner (80mm²) maar de vraag naar sommige SKUs is nog te hoog om stock te hebben dus moeten daar ook nog veel van gemaakt worden. Ditto met Ryzen 5000 APU's voor laptops. En we beginnen nog niet eens over Threadripper en Epyc CPUs.
nVidia/Samsung hoeft alleen maar GPU's te leveren, want bijv. de Switch chip zit nog lekker op een 20nm node :+ Andere chips zoals de Exynos zitten op andere Samsung nodes (bijv 7nm voor de 990 en 5nm voor de 1080).
En daarnaast zijn er ook andere tekorten, zoals die substraten, een probleem waar iedereen mee zit. Sommige analisten denken dat dit probleem het hele jaar gaan spelen :o

Conclusie: Al met al denk ik dat we mogelijk pas (te) laat gaan zien dat AMD hier een voordeel uit haalt.
Misschien had AMD een paar maanden moeten gewacht hebben en dan de markt overspoelen met hun product, dan hadden ze weer een R300, 9700 Pro moment. Maar ja, de kerst periode he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@XanderDrake
* bij een grotere die area heb je meer kans op defecten waardoor een chip sneller een mindere chip word
* RTX3080 is een "defecte" die van de 3090, zelfde voor de 6800(XT), dit is gewoon binning dat ze ook bij cpu's doen. de chips op de rand van de wafer zijn meestal nutteloos omdat je daar echt stukken mist. De rest word gebinned naar andere producten.

De Zen chips zijn voor alle producten het is de io die ("dye" en 12nm), die nu uitmaakt wat voor een cpu het is. De defecten kunnen dus zitten in een defecte core/cache/ minder hoog klokken en worden dus daarnaar gebinned. Dus een TR 3990 heeft dus de beste Zen die's (vermoed ik) enzo ga je altijd lager :)

* de wafer count van TSMC is bekend door hun eigen "notities" in augustus/september

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
XanderDrake schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:19:
Betekend een grotere die-area een grotere kans op defecten, of vertalen meer transistors op een chip een grotere kans op defecten? (Dan wordt transistor density ook een factor)
Grotere kans op één of meerdere defecten in een willekeurige chip? Ja.

Grotere kans op een defect in z'n algemeen? Nee.

Lithografie is imperfect. Er sluipen foutjes in, die willekeurig over de hele wafer verspreid zitten. Met een grotere chip is de kans dus groter dat er minstens 1 defect in een chip valt. Erger is echter dat de kans ook groter is op meerdere defecten in 1 chip. Zie het als krasjes op een CD. Als zo'n krasje 5mm lang is, maakt het best veel uit of dat perfect in een spoor valt, of dat onder een hoek van +- 45 graden of gewoon haaks van op het spoor valt. In het laatste geval zijn meer nummers op de CD beschadigd, maar is de schade wel beperkt vergeleken met een kras vol in een spoor ;)

Het aantal transistors maakt niets uit.
Is een RTX 3080 en RX 6800XT niet al een defecte RTX 3090 en RX 6900XT? Zijn de defecten willekeurig, oftewel, zijn er chips die van de wafer komen en echt totaal nutteloos zijn, ipv chips die in een mid-end product kunnen?
De defecten zijn willekeurig. En ja, er kunnen chips uit de wafer komen die dusdanig veel defecten bevatten dat ze gewoon echt niet levensvatbaar zijn. Er is een verschil tussen een defecte chip, of een chip met een defect ;)

Een chip met een defect wordt, waar mogelijk, gecastreerd. Die gaan dus inderdaad naar een 3080 of 6800 XT. Dat wil echter niet zeggen dat alle 3080's/6800 XT's een defect bevatten. Waarschijnlijk wel, maar hoeft niet. Het kan ook zijn dat zo'n chip gewoon net iets te veel sap nodig heeft, waardoor hij buiten specs gaat.

Overigens is een 3090 ook geen volledige GA102. Die heeft slechts 82 van de 84 SM's ingeschakeld. Dat heeft waarschijnlijk minder met enige defecten te maken dan met voorraad opbouwen voor de 3090 Ti, Titan of wat ze er deze keer ook voor naam aan willen geven :)
Weet iemand hoeveel wafers TSMC 7nm en Samsung 8nm worden verwerkt per maand? ik zag cijfers van 100.000den voorbij komen, maar is dat bekend of heeft iemand een 'educated guess'?
TSMC's capaciteit voor N7 ligt op pakweg 140000 per maand naar het schijnt.

Samsung is vrijwel niets over bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een kanttekening erbij is wel dat er verschillende type cellen zijn die andere productievereisten kunnen kennen en ook afhankelijk kunnen zijn van de expertise van de fabrikant. Ik vermoed namelijk dat AMD heeft gekozen voor de enorme L3 cache aanpak op N7, nadat ze ruime ervaring konden opdoen met Vega 20 en Zen 2. Het viel mij namelijk op dat er maar weinig Zen 2 based SKU's zijn waar L3 cache is uitgeschakeld. Aangezien meer dan de helft van een Zen 2 chiplet bestaat uit cache, moeten ze dat aardig onder controle hebben. Het was vaak ook niet alsof een 3700X nu zoveel beter gebinned was dan een 3600 of 3600X. Ik denk dat variatie in kwaliteit dus ook niet enorm zal zijn. De 3800X was wel gebinned, maar die kochten weinig maar. 3900X lijkt vaak een goede en een doorsnee chiplet te zijn geweest en de 3950X was super binned en dus ook erg duur. De verschillen waren alleen gering en veel variatie in kwaliteit was er ook niet. Ik betwijfel eigenlijk er veel volwaardige 8c chiplets zijn gedowngraded van 3700X naar 3600. Tenminste bewust want er was volgens mij ook een productierun waar er weer eens wat "3600's" waren met 8c/16t. Dat blijft toch iets dat AMD maar blijft verprutsen. :P

Ik vermoed dus dat TSMC hun cache cellen aardig onder controle heeft. Als dit niet zo was, dan had een 384 bit bus waarschijnlijk nog gedaan kunnen worden in ruil voor minder L3 cache of misschien helemaal geen L3 cache en HBM2 gebruiken. Logic cellen daarentegen kunnen weer heel anders uitpakken. Het zou voor mij verklaren waarom je een setup hebt met een zeer dure 80CU, een beter betaalbare 72CU en een iets goedkopere 60CU. De 60CU bestaat puur voor fouten in shader array of engine logic die een hele array of engine onbruikbaar maken. Gezien de prijs denk ik dat die wel eens mee zullen kunnen vallen. 72CU is duidelijk de sweetspot qua prijs. Dat betekent de volle 8 array's/4 engines, maar een paar dual CU's uit. De helft van de array's heeft er eentje uit staan. Dat kan je ook bereiken door array's die net wat minder clocken of iets meer voltage nodig hebben, uit te zetten. Het prijsverschil met de 80CU is alleen fors. Deels omdat mensen het blijkbaar willen betalen, maar het zal deels ook zijn omdat die 80CU gebinned zal zijn. Maar het opvallende is hier ook dat zelfs de 60CU, alle 128MB aan L3 cache heeft. Wederom lijkt cache dus wel goed te zitten.

Samsung en Nvidia ziet er eigenlijk wat minder rooskleurig uit. Dat de RTX3080 maar 68 van de 84 SM's heeft is een ding, maar ook nog eens naar 320bit bus is een tweede. Voornamelijk marketingtechnisch is die 10GB geen succes te noemen. Dat wekt bij mij deels de scepsis over hoe goed Samsung nu is. Het prijsverschil met de RTX3090 is ook enorm. Dat zal deels de markt zijn die het wil betalen, maar net zoals met de RX6900XT denk ik ook deels de kwaliteit van de chip zijn. Daar speelt ook mee dat de Quadro wel de volle 84SM's heeft en nog veel duurder is. Met GA102 zou het best wel eens zo kunnen zijn dat de chip (vrijwel) helemaal werkt, of je meteen naar zoiets als een RTX3080 moet gaan. Het zou de prijs voor de RTX3090 gedeeltelijk verklaren als veel van die chips eigenlijk Quadro standaard kunnen halen of daar dichtbij komen. Maar over Nvidia en Samsung is weinig bekend en ik vind Navi 21 ook veel makkelijker in te schatten. Immers gokte ik ook al weken voor de aankondiging goed op 60, 72 en 80CU's. Dat was vrij makkelijk en voorspelbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
Ik had nog de ijdele hoop op 72 CU / 80 CU / 80 CU binned, net als Navi 10. Met een defect rate van 0,09 had dat prima gekund. Maar qua pricing en performance heeft AMD andere keuzes gemaakt dit keer, achteraf logisch omdat ze een competitief product met GA102 hebben deze ronde "niet meer de underdog".

Wat betreft die defects, veel van de core logic (dispatch processor, belangrijke switches, etc.) zijn dubbel uitgevoerd, zodat een defect in die gebieden geen failed die oplevert. Daardoor zijn vrijwel alle defecte dies bruikbaar na binning, zowel bij AMD als nVidia. Het gaat niet om een krasje zoals bij een cd, maar eerder een paar atoompjes die op een onbedoelde plek terecht komen @Werelds .

Het grote verschil tussen TSMC en Samsung is niet zozeer de defects, het is eerder het lithografie proces zelf, dat gewoon dies maakt die meer sap nodig hebben en dus warmer worden bij Samsung dan bij TSMC. Bij een zelfde aantal defects, hoewel ik de defect ratio van Samsung schat op het dubbele van TSMC (0,2 ipv 0,09 per cm2). De "binning" bij Samsung lijkt mij meer noodzakelijk, en de binning bij AMD meer kunstmatig:

75% / 90% / 100% Navi21 (kunstmatig)
80% / 95% GA102 (noodzakelijk)
95% GA104 (noodzakelijk)

De binning wordt vast gelegd met lasers, waardoor je niet je 6800XT kan upgraden naar een 6900XT met een BIOS flash, helaas.

Ik denk dus niet dat er nog een voorraadje GA 102 100% die van nVidia komt: die zou voorbij gaan aan de 350W TDP, qua referentie ontwerp alleen al, laat staan AIB board partners. Die worden gewoon gelaserd en 3090 kaarten @Werelds .

Het is ook niet voor niets dat nVidia weer terug gaat switchen naar TSMC volgende refresh. En dat zelfs Intel in de rij staat (vermoedelijk voor hun discrete graphics, 2023 naar het nu lijkt).

Qua beschikbaarheid zijn defects en binning echter geen factor. Daarbij gaat het:
  • globaal om uitval, toename in logistieke kosten door de human malware van 2020; gecombineerd met
  • specifiek op GPU's de grote vraag in de markt door PS5, XSX en miners. CPU's hebben minder last want die zijn veel kleiner.
Navi22, maar vooral Navi23 en GA106 zullen ook minder last hebben, waardoor de rust in de GPU markt zal terugkeren. Anders gezegd, het is nu een gekkenhuis. Tweedehands kaarten die je voor meer kunt verkopen dan je ze kocht 8)7 ...

Pagina: 1 ... 52 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.