Astennu schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:44:
[...]
Ja dat klopt wel
Ik heb zelf geen 3440x1440 gezien maar aangezien 3440x1440 dichter bij 1440P zit dan 4K zullen de prestaties denk ik niet verkeerd zijn.
[...]
Ben benieuwd hoeveel kaarten er in NL via AMD.com verkocht zijn maar denk dat we daar niet achter gaan komen.
[...]
Dat dat is inderdaad een mooi stukje techniek.
OC resultaten @ guru3D vallen tegen. (15% hogere core clocks maar slechts +5% ingame performance)
Ik vermoed dat dat komt door de Infinity Cache die tunned is op +- 2200MHz.
Coreteks zei ook iets dat de infinity cache clocks kunnen wisselen aan de hand van hoeveel bandbreedte er nodig is. Dus ik heb het vermoeden dat deze een eigen clock heeft. En wellicht los staat van de core clocks als in core clock gaat omhoog infinity cache clock blijft gelijk.
Zou wel interessant zijn als er een OC tool zou komen waarmee je de clocks van die cache aan kan passen.
OC resultaten worden zoals het nu lijkt nog tegengehouden door de referentie koeler op een 6800XT. De kaart boost stock namelijk richting max hotspot en kan niet nog meer hitte kwijt of verwerken. Met een OC kan piek boost hoger wel uitvallen, en toch maar weinig of zelfs negatief uitpakken voor de effectieve boost en snelheid. Plaatjes met max OC's op de 6800XT met referentie koeler betekenen op die manier niks zonder een in-game vergelijking (zie Gamers Nexus review). Met een AIB koeloplossingen of een waterblok kunnen we misschien wel betere resultaten gaan zien bij het ophogen van de power limit. Tenminste.. als de Delta T tussen koeler en hotspot(s) beperkt kan blijven. Interne temp en (effectieve) boost gaat wel een dingetje zijn voor een mogelijke OC.
Mijn eerste indruk van de referentie kaarten:
- Goede prestaties per Watt. Verschilt ook niet veel met Ampere op een zelfde power limit.
- Beetje het stuivertje wisselen in games en toepassingen tussen 3080 en 6800XT.
- Koeling zonder OC voldoende en redelijk stil. XT OC'en niet echt een optie of relevant vanwege 100°C+ hot spot temperatuur.
- Undervolten mogelijk met weinig verlies van prestaties. 0,8V zelfs mogelijk. Of -10% power tegen -2% FPS. Dit kan ook te maken hebben met de stock koeling waarmee de pieken van boost alleen maar afgevlakt worden.
- Zuinig in idle op 60Hz enkele monitor. Dual 4K 60Hz of video afspelen gaf helaas nog een hoog verbruik, bijna het dubbele vergeleken met Nvidia. 144Hz desktop verbruik heb ik nog niet gezien en wil ik nog wel graag weten.
- Voor nu meer dan voldoende geheugen met 16GB.
- Kan net als andere high power kaarten wel wat coil whine produceren, soms hoorbaar buiten de kast. 6800 niet hoorbaar buiten de kast.
- Ray Tracing prestaties blijven (nog) achter.
Het komt dus vooral op prijs en persoonlijke voorkeur aan. Al met al wel een mooie inhaalslag voor AMD.
Resultaten op medium detail springen er wel opvallend uit. Dat is welliswaar niet mijn eigen doelstelling bij de aanschaf van een nieuwe videokaart maar toch best opmerkelijk. Ik zou meer voor High/Ultra detail gaan met een paar FPS killende opties uitgeschakeld. En dan is er straks nog de 6900XT.. die met goede koeling en undervolt, laat maar zien.