Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:06:
Good news everyone. :*)

Nvidia heeft bevestigd dat Cyperpunk 2077 op DXR draait en op elke DXR GPU zal werken. Dus bedankt Nvidia dat jullie zo sportief zijn. :+
https://www.dsogaming.com...n-any-dxr-compatible-gpu/

Het enige dat niet gaat werken is Quake II RTX, Wolfenstein: Youngblood en JX3. Nee, geen idee wat dat precies is. Crysis remastered gaat ook werken ondanks dat dit geen DXR is.

Maar dat is dan ook weer opgehelderd. :)
Mja, dat heldert toch in principe precies niks op? CP2077 draait toch ook op niét DXR kaarten, en er wordt nergens gerept over framerates.....

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
zion schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:55:
[...]

6900XT zal sowieso pas komen ná Black Friday (27-11), uit mijn hoofd op 8-12 als ik me niet vergis, en waarom zou je dat niet trekken met een 550W kwaliteitsvoeding? 300W, zeg bursts naar 350w, dan hou je nog 200 tot 250w voor de rest van je systeem, lijkt me meer dan genoeg, als je niet een belachelijke hoeveelheid HDD's en/of insteekborden er in heb zitten?
En als de 6900XT voor Black Friday zou komen, dan zou die kaart echt geen korting krijgen (hetzelfde met de rest van de RDNA2 kaarten en Ampere). De kaarten zijn dan nog niet zolang uit, de vraag is erg hoog, het aanbod is klein, geen reden om er korting tegen aan te gooien.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

[...]

6900XT zal sowieso pas komen ná Black Friday (27-11), uit mijn hoofd op 8-12 als ik me niet vergis, en waarom zou je dat niet trekken met een 550W kwaliteitsvoeding? 300W, zeg bursts naar 350w, dan hou je nog 200 tot 250w voor de rest van je systeem, lijkt me meer dan genoeg, als je niet een belachelijke hoeveelheid HDD's en/of insteekborden er in heb zitten?
Totdat je zn inventaris bekijkt en ziet dat hij een 3950x heeft, als je dat systeem goed aan het werk zet, zit je met alleen cpu en gpu al op 550w...dan de rest van zn systeem nog.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
RobinNL schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:03:
[...]

En als de 6900XT voor Black Friday zou komen, dan zou die kaart echt geen korting krijgen (hetzelfde met de rest van de RDNA2 kaarten en Ampere). De kaarten zijn dan nog niet zolang uit, de vraag is erg hoog, het aanbod is klein, geen reden om er korting tegen aan te gooien.
Gaat er niet om dat de 6900XT met korting zou zijn, juist precies het tegenovergestelde, (heel) veel mensen kopen met Black Friday nieuwe gear, en dus alleen (semi-)tweakers/pro's/gamers wachten nog 11 dagen ná Black Friday om een nieuw systeem in elkaar te zetten, dus ik hoop op heel veel mensen die een nieuw systeem kopen met Black Friday, zodat de schaars verkrijgbare 6900XT's in de maand daarna niet al te veel over de kop gaan vanwege schaarste ;)
onsgeluk schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:06:
[...]

Totdat je zn inventaris bekijkt en ziet dat hij een 3950x heeft, als je dat systeem goed aan het werk zet, zit je met alleen cpu en gpu al op 550w...dan de rest van zn systeem nog.
Aja, dat had ik niet gedaan, dan zou het nog nét moeten gaan, maar dan hou je weinig over inderdaad, en zoals hij zelf aangeeft dat zijn CPU vaak langere tijd op 100% draait dan wordt het krap...
Maarja, als je een CPU van € 800,- en een GPU van € 1000,- en de rest er nog bij hebt, kan die €100ish euro voor een knappe PSU er ook nog wel bij..... ;)

@Dennism Hieronder: dat is dus idd precies wat ik bedoel ja, normaal zou het voor zijn systeem nog net te doen zijn, maar als gebruiker aangeeft dat hij zijn systeem vaak (zwaar) belast, dan kan het een goed idee zijn een iets zwaardere voeding te nemen, als je niks overklokt dan zou het genoeg moeten zijn (300W GPU+105W CPU+SSD/MEM/MBR), maar als je aan het tweaken gaat, dan wordt het snel krap....
Dennism schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:54:
@zion Dat ben ik zeker met je eens, bij zo'n systeem zou ik zeker kiezen voor 650W (bij alles op stock) of zelfs hoger (als je ook nog eens wil gaan tweaken).

Maar inderdaad, een GPU met 300W TBP, een CPU waarvan we weten dat het maximale verbruik op stock -140-150W is met een SSD / Mobo en Mem e.d. zou inderdaad nipt moeten kunnen bij 550W wanneer je niet gaat Tweaken. Tenzij de kast ook nog eens vol hangt met andere zaken, denk aan een sloot RGB koeling en dat soort zaken :)
TDP van een 3950X = 105W.
pricewatch: AMD Ryzen 9 3950X
Met MBR/SSD/etc... zit je dan idd wel heel snel aan de 150W op het stopcontact.
Dennism schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:54:
TDP zegt helaas bij AMD (en Intel) niet zoveel over maximaal verbruik, AMD Zen 2 en Zen 3 cpu's met 65W verbruiken namelijk tot +-90W bij Stock settings en de 105W Sku's verbruiken tot +-150W.
Mijn eerste insteek was al dat hij misschien beter een iets zwaardere voeding kon nemen, maar zelfs 150W (en aan zijn systeem te zien zou de rest niet meer dan 50W mogen verbruiken), zit je nog steeds dik onder de 550 (300+150+50=500).
Ik ben geen voedingen kenner maar het is een SF Platinum, dus zolang alles stock draait is hij zeker veilig, zodra je gaat tweaken (zolang het niet undervolten is :P) dan gaat het dus heel snel niet meer.
Modbreak:Graag on-topic houden. Vragen over voedingen horen in Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Om dan ook je edit nog even te beantwoorden:
op 22:20 is te zien dat de 5950X stock op 100% 120W. doet, dus slechts 15W extra op zijn TDP. Zodra je hem gaat overklocken doet hij ruim 110W (113 als stock, 128 als TDP) extra ja, maar dat zei ik al....

[ Voor 48% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:05 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:54
Dat inderdaad, maar hou er ook rekening mee dat je maar weinig situaties zal tegenkomen bij normaal gebruik waarbij zowel de CPU, GPU en de overige componenten gelijktijdig zeer zwaar belast worden.

Modbreak:Graag on-topic houden. Vragen over voedingen horen in Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Tk55 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:06:
@sunsmountain Hoe zie je de 5600X zich verhouden tegenover de consoles die beiden 8 (Zen2) cores bevatten? Kan de 6 core een bottleneck worden, of wegen de single core prestaties daar ruim tegenop?
Voor games die profijt hebben van meerdere cores, telt vooral snelheid per core, meer dan aantal cores. De 5800X zal iets sneller zijn dan de 5600X, maar niet veel. De 6 Zen3 cores zullen sneller zijn en blijven dan 8 Zen2 cores, of dat nu de 3700/3800X is of de consoles.

In het algemeen zal een CPU geen bottleneck zijn, zeker niet voor games op ultra 1440p/4k. In de toekomst zal je GPU sneller verouderen dan je CPU.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zion schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:58:
[...]

Mja, dat heldert toch in principe precies niks op? CP2077 draait toch ook op niét DXR kaarten, en er wordt nergens gerept over framerates.....
Er zijn RT games die dus niet gaan werken met RT op RDNA2 en het was CD Project Red die zelf de verwarring zaaide over Cyberpunk.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@zion Dat ben ik zeker met je eens, bij zo'n systeem zou ik zeker kiezen voor 650W (bij alles op stock) of zelfs hoger (als je ook nog eens wil gaan tweaken).

Maar inderdaad, een GPU met 300W TBP, een CPU waarvan we weten dat het maximale verbruik op stock 140-150W is met een SSD / Mobo en Mem e.d. zou inderdaad nipt moeten kunnen bij 550W wanneer je niet gaat Tweaken. Tenzij de kast ook nog eens vol hangt met andere zaken, denk aan een sloot RGB koeling en dat soort zaken :)
TDP zegt helaas bij AMD (en Intel) niet zoveel over maximaal verbruik, zowel op stock als logischerwijs overklokt, AMD Zen 2 en Zen 3 cpu's met 65W verbruiken namelijk tot +-88W bij stock settings en de 105W Sku's verbruiken tot +-150W op stock.

Zie bijvoorbeeld hier in de GN review (test met blender) YouTube: RIP Intel: AMD Ryzen 9 5950X CPU Review & Benchmarks (Workstation, G...

[ Voor 51% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:49:
[...]

Er zijn RT games die dus niet gaan werken met RT op RDNA2 en het was CD Project Red die zelf de verwarring zaaide over Cyberpunk.
Nee, maar wel zónder RT op RDNA2, dat was mijn nuance, en nVidia geeft nog steeds geen Framerates aan dus is het een beetje holle belofte, "Ja Hoor, het werkt met RT op een 6800XT op 15FPS"

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
zion schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:27:
[...]

Gaat er niet om dat de 6900XT met korting zou zijn, juist precies het tegenovergestelde, (heel) veel mensen kopen met Black Friday nieuwe gear, en dus alleen (semi-)tweakers/pro's/gamers wachten nog 11 dagen ná Black Friday om een nieuw systeem in elkaar te zetten, dus ik hoop op heel veel mensen die een nieuw systeem kopen met Black Friday, zodat de schaars verkrijgbare 6900XT's in de maand daarna niet al te veel over de kop gaan vanwege schaarste ;)
Aaah, dan had ik je reactie verkeerd gelezen ;)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
[...]

Ik heb zit op een 550w platinum PSU. Dus daar heb je gelijk. Maar ik heb ook een 3950X. Ik heb er nu 2 hdd en 2 ssd en een NVME in zitten. 1*120mm fan en een 4*140mm fans. mijn GPU is RX580. Ik heb 260w-320w gezien voor games. Voor F@H heb ik 400watt gezien op de wattmeter, waarbij max CPU en GPU belasting. Dus mijn 550w psu is meer dan genoeg.

De probleem nu is dat huidige GPU en GPU grote stroompieken hebben. Daar maak ik nu zorgen over. Maaaaar PSU's is andere topic volgens de grote rode vierkant onderin :P

Edit: Belangrijkste, zoals hierboven aangegeven is dat ik kan niet gaan overclocken met CPU en GPU!!! Een systeem waarin ik niet rommelen is niet voor mij gemaakt!

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:24

DataGhost

iPL dev

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:49:
[...]

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat die games gewoon naar DXR gaan patchen, tenzij ze graag een waarschijnlijk substantieel deel van de markt mislopen. Of ze moeten genoeg van Nvidia gesponsord krijgen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DataGhost schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:49:
[...]

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat die games gewoon naar DXR gaan patchen, tenzij ze graag een waarschijnlijk substantieel deel van de markt mislopen. Of ze moeten genoeg van Nvidia gesponsord krijgen natuurlijk.
En CDPR zal dus (hopelijk) nooit naar iemands pijpen dansen, daarom is het mijn favoriete studio.

systeem

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zion schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:55:
[...]
Nee, maar wel zónder RT op RDNA2, dat was mijn nuance, en nVidia geeft nog steeds geen Framerates aan dus is het een beetje holle belofte, "Ja Hoor, het werkt met RT op een 6800XT op 15FPS"
Het is DXR waardoor Nvidia voor zover ik kan overzien, geen "sabotage code" kan implementeren. De implementatie is vendor agnostisch. Verder weten we heel weinig over RDNA2 RT prestaties. Zo ongeveer het enige dat we hebben is dat iemand kennelijk een RX6800 heeft gedraaid in Shadow of the Tomb Raider en zonder DLSS, sneller was dan een RTX2080T of RTX3070.

Overigens zijn de 1440p marges van het niveau dat je het even ziet als je de game opstart en framerate meting aanzet, en daarna merk je het niet meer. Vrij irrelevant dus. Op 4K merk je het wel, voornamelijk omdat alles hier eigenlijk inadequaat is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/10/AMD-Radeon-RX-6800-Shadow-of-the-Tomb-Raider-QHD.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/10/AMD-Radeon-RX-6800-Shadow-of-the-Tomb-Raider-4K.png

Kom ik vervolgens terug bij dit: DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Ik vermoed namelijk nog steeds dat AMD, hele CU's op RT zal zetten en dit zal balanceren met CU's die shaders of compute doen. Mijn aanname hierbij is namelijk dat met name op 1440p, een Navi 21 GPU relatief meer CU's in een Shader Arrary kan toewijzen aan RT i.p.v. shaders of compute omdat er minder aan shaders toegewezen hoeven te worden voor een bepaalde framerate. Een extra hulp hierbij zou die enorme 128MB aan L3 cache zijn waar heel wat data in opgeslagen kan worden die veel hogere geheugenbandbreedte kent en welke onder veel lagere latency's dan VRAM zal werken. Data terughalen voor extra berekeningen zal Navi 21 zeer goed kunnen.

Dit geheel in tegenstelling tot Turing/Ampere die een vaste RT eenheid hebben per SM. Nvidia kan veel moeilijker schuiven met workloads en moet shaders, compute en RT juist in optimale verhouding verdelen onder de SM's. Binnen die SM's lijken die workloads elkaar ook in de weg te zitten als het om cache toegang gaat.

Voor zover ik namelijk begrijp is het doel van RT+DLSS om de resolutie van een frame te verlagen zodat de SM meer van haar cache kan toewijzen aan RT voor de BVH checks en deze checks minder precies hoeven te gebeuren omdat er minder triangles zijn in een object door de lagere resolutie van de frame. Zo halen ze die extra prestaties. Dit zou ook verklaren waarom RT+DLSS relatief beter werkt op 4K dan 1440p.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDu6PPu_2x5sTCxzxKy8f_uEjeM=/656x/filters:strip_exif()/i/2003857154.png?f=imagenormal

Ik hou in mijn hoofd ergens al rekening dat de RX6800XT op 1440p, wel eens de RTX2080Ti/RTX3070 met RT+DLSS kan matchen of verslaan. Dat vermoed ik mede omdat de RX6800 iets beter lijkt in DXR enabled zonder DLSS dan de RTX2080Ti/RTX3070. Dan krijg je een interessante dynamiek waar je als Nvidia gebruiker met een RTX2080Ti/RTX3070 moet hopen op DLSS voor acceptabele DXR prestaties, terwijl de RX6800 altijd een betere basispositie heeft voor DXR prestaties. Gezien mijn wantrouwen in de toekomst van DLSS implementatie in games, weet ik wel welke ik zou kiezen.

De "wildcard" hier is Super Resolution dat op DirectML gebaseerd lijkt te worden. Als dat namelijk in een game zit, dan zou het goed kunnen dat dit weer CU's gaat vrijmaken die van shaders naar RT gaan, met nog betere RT ten gevolgen. Ik zie hier meer in omdat het gebaseerd zou zijn op DirectML en dan heb je een console al binnen. Volgens AMD zou Super Resolution ook voor de PS5 beschikbaar zijn, maar daar hebben we details voor nodig. Dan gaat de RX6800XT met DXR nog interessant kunnen worden tegen de RTX3080. Ja, ik ga er voorlopig vanuit dan de RX6800XT, de RTX3080 hier niet gaat matchen. Het is hier vooral de vraag hoe RDNA2 in een dergelijk scenario met upscaling+sharpening+RT presteert en hoe lang het duurt voordat Nvidia DLSS2.0 laat vallen voor een "DLSS 3.0" gebaseerd op DirectML om dit weer gelijk te trekken.

Als ik gelijk heb, tja, ik weet niet of ik dat wil. :P
Ik heb me er allang bij neergelegd dat als ik instap in de RX6800 series, ik ruim door mijn wenselijke budgetplatform ga. Maar met de relatief geringe prijsverschillen tussen de RX6800 en RX6800XT, zie ik mezelf voor de XT gaan als ik gelijk krijgt dat die 12CU's extra in DXR games op 1440p, een serieus verschil gaan maken.
DataGhost schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:49:
[...]

Ze hoeven niet gepatched. Elke DXR game zou meteen moeten werken op RDNA2.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:02:
[...]

Het is DXR waardoor Nvidia voor zover ik kan overzien, geen "sabotage code" kan implementeren. De implementatie is vendor agnostisch. Verder weten we heel weinig over RDNA2 RT prestaties. Zo ongeveer het enige dat we hebben is dat iemand kennelijk een RX6800 heeft gedraaid in Shadow of the Tomb Raider en zonder DLSS, sneller was dan een RTX2080T of RTX3070.
Zoals ik al vaker heb gezegd, heb ik veel respect voor je onderbouwde bijdrage op het forum, maar agnostisch in deze kan niet, losstaand, vrijstaand, apart, op zich zelfstaand, allemaal ok, maar agnostisch is het geen geloof hebben, niet kunnen geloven in, of refereren naar iets wat het geloof/gelijkwaardigheid ontkracht.....

Dus in principe het tegenovergestelde wat je probeert te zeggen, het is dan eerder vendor neutraal, omdat het geen enkele vendor uitsluit.
Dennism schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:29:
Ik denk dat Daniel gewoon "Vendor Agnostic" bedoeld, dat is een best veel gebruikte term voor zaken die niet gebonden zijn aan de producten van een specifieke fabrikant. In die zin is DXR inderdaad Vendor Agnostic.
Dat kan best, maar als een of ander persoon een foutieve uitspraak doet, dient die niet per se herhaald te worden.

Vendor Agnostic is dus letterlijk: Leverancier waar ik niet in kan geloven, of andersom Leverancier waarin ik geen ander kan geloven.

Natuurlijk begreep ik hem ook wel, maar ik ben, ondanks mijn vele schrijfvauten iets van een taalpurist
Modbreak:Dit is niet de plek voor deze discussie.
Dennism schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:48:
[...]

Voor zover ik weet is het in het Engels gewoon correct taalgebruik, zie ook bijvoorbeeld: https://www.lexico.com/definition/agnostic
ga er niet heel veel meer over zeggen, want dan ben ik weer een zwetser ofzo, maar van je eigen site, bovenste passage:
A person who believes that nothing is known or can be known of the existence or nature of God.
Is toch precies wat ik zeg?

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:07 ]

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ik denk dat Daniel gewoon "Vendor Agnostic" bedoeld, dat is een best veel gebruikte term voor zaken die niet gebonden zijn aan de producten van een specifieke fabrikant. In die zin is DXR inderdaad Vendor Agnostic.

Vertalen naar het Nederlands is dan misschien inderdaad niet juist, maar ik snapte wel direct wat Daniel bedoelde met de term.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennism op 07-11-2020 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
zion schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:16:

Vendor Agnostic is dus letterlijk: Leverancier waar ik niet in kan geloven, of andersom Leverancier waarin ik geen ander kan geloven.

Natuurlijk begreep ik hem ook wel, maar ik ben, ondanks mijn vele schrijfvauten iets van een taalpurist
Voor zover ik weet is het in het Engels gewoon correct taalgebruik, zie ook bijvoorbeeld: https://www.lexico.com/definition/agnostic
In die zin kan ik dat foutje wel begrijpen, die term komt in de IT ook wel vrij vaak langs, zeker in contact met buitenlande leveranciers. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik alleen deze Engelse definitie zo kende, niet de Nederlandse :)

@zion

Ja dat klopt, maar als je even iets verder leest:
1.2 Computing usually in combination Denoting or relating to hardware or software that is compatible with many types of platform or operating system.
‘many common file formats (JPEG, MP3, etc.) are platform-agnostic’
Zie je dat dit ook gewoon correct gebruik van de uitdrukking is, een uitdrukking hoeft niet maar 1 betekenis te hebben ;)

Andere voorbeeld uit mijn link:
'This eventuality makes vendor-agnostic frameworks an appealing option.’

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Dennism schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:48:

Zie je dat dit ook gewoon correct gebruik van de uitdrukking is, een uitdrukking hoeft niet maar 1 betekenis te hebben ;)
Hier doe ik een nieuwe post voor....
Modbreak:Doe maar niet, dit is niet de plek voor deze discussie.

Dat is dus niet het correct gebruiken van een uitdrukking, het is het herhaaldelijk verkeerd gebruiken van een uitdrukking.

Dit is ook écht het laatste wat ik erover ga zeggen, want het is verschrikkelijk offtopic en dat was mijn bedoeling niet, maar in het Engels is het discutabel (fout, maar ingeburgerd) , in het Nederlands is het gewoon fout.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:08 ]

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
zion schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:02:
[...]

Hier doe ik een nieuwe post voor....

Dat is dus niet het correct gebruiken van een uitdrukking, het is het herhaaldelijk verkeerd gebruiken van een uitdrukking.

Dit is ook écht het laatste wat ik erover ga zeggen, want het is verschrikkelijk offtopic en dat was mijn bedoeling niet, maar in het Engels is het discutabel (fout, maar ingeburgerd) , in het Nederlands is het gewoon fout.
Het is een leenwoord uit het Grieks, en gnosis betekent letterlijk kennis. In termen van ray tracing betekent vendor agnostisch dus geen weet of geen kennis hebben van de vendor, precies zoals in het Engels. Het gebruik hierboven is dus correct.

Jouw aanname dat agnostisch louter religieus gebruikt mag worden, mag je onderbouwen. Net als % toename conventioneel t.o.v. een oude waarde is, niet t.o.v. de nieuwe ;)

[ Voor 2% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
In de podcast van Tweakers van 5 november is te horen dat nog geen RDNA 2 kaarten hebben ontvangen. De kaarten verschijnen over zo'n 1,5 week, dus die moeten wel vrij snel verschijnen op het HQ.

Klopt het dat er nog niks bekend is over AIB kaarten, de releasedatum etc? Ik heb wel twee kaarten van Sapphire voorbij zien komen, maar voor de rest volgens mij niks meer over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
RobinNL schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:51:
In de podcast van Tweakers van 5 november is te horen dat nog geen RDNA 2 kaarten hebben ontvangen. De kaarten verschijnen over zo'n 1,5 week, dus die moeten wel vrij snel verschijnen op het HQ.

Klopt het dat er nog niks bekend is over AIB kaarten, de releasedatum etc? Ik heb wel twee kaarten van Sapphire voorbij zien komen, maar voor de rest volgens mij niks meer over gehoord.
Dat hoeft niet snel te zijn hoor, bij uit mijn hoofd Vega leverde AMD ook pas de kaarten op vrijdag (in sommige gevallen schijnbaar zelfs zaterdag) terwijl op maandag morgen het embargo verliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
DXR kan wel vendor agnostisch zijn maar dat was tessellation ook; toch liep Witcher 3 voor geen meter op AMD kaarten. Het is denk ik dus nog steeds mogelijk om code te schrijven die voornamelijk goed werkt op een bepaalde vendor, door net ergens over een bepaalde limiet te gaan waar de ene vendor tegen een bottleneck aanloopt en daarmee veel meer performance moet inleveren.
De implementatie van DXR aan de kant van Nvidia of AMD kan dus net zoveel meespelen of het wel of niet goed loopt bij een bepaalt spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
sunsmountain schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:43:
[...]

Het is een leenwoord uit het Grieks, en gnosis betekent letterlijk kennis. In termen van ray tracing betekent vendor agnostisch dus geen weet of geen kennis hebben van de vendor, precies zoals in het Engels. Het gebruik hierboven is dus correct.

Jouw aanname dat agnostisch louter religieus gebruikt mag worden, mag je onderbouwen. Net als % toename conventioneel t.o.v. een oude waarde is, niet t.o.v. de nieuwe ;)
Ik haat mezelf quoten, en reageren terwijl ik zeg dat ik dat niet meer zal doen, maar ok, nogmaals dan:
agnostisch in deze kan niet, losstaand, vrijstaand, apart, op zich zelfstaand, allemaal ok, maar agnostisch is het geen geloof hebben, niet kunnen geloven in, of refereren naar iets wat het geloof/gelijkwaardigheid ontkracht.....
Ik definieer het dus nergens als puur religieus.....

en ik hoop dat je grieks dan ook goed genoeg is dat A(nti)-Gnosis, onwetendheid betekent, om het even te simplificeren (Anti)tegenovergestelde van wel, dus Niet-(Gnosis)Begrijpend, of (Anti=)Geen/Tegen/Zonder (Gnosis=)Kennis is, afhankelijk van de interpretatie.

edit:
Oke oke, ik zie de loop van mijn eigen redenatie in, maar toch is het een incorrecte uitspraak, agnostisch is buitensluitend, niet omarmend.... Waar je dus zou kunnen stellen dat wanneer iedereen buitengesloten wordt en geen kennis heeft vooraf, dat iedereen omarmd word... dit zou uiteraard alleen opgaan als er geen optimalisaties voor eender welke GPU gemaakt zouden zijn.....

Modbreak:Dit is nog steeds niet de plek voor deze discussie. Hopelijk hiermee echt klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 08-11-2020 02:09 ]

systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

🤨

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:02:
[...]

Ze hoeven niet gepatched. Elke DXR game zou meteen moeten werken op RDNA2.
Ik had hier gehoord, en net ook opgezocht dat er schijnbaar games zijn zoals bijv. Quake II die geen DXR gebruiken maar op een manier Nvidia-specifieke RTX-calls doen. Ik zit er verder ook niet in en weet de details niet dus het kan best zijn dat ze het bij het verkeerde eind hadden, maar daar doelde ik dus op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

oOo

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DataGhost schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:52:
[...]

Ik had hier gehoord, en net ook opgezocht dat er schijnbaar games zijn zoals bijv. Quake II die geen DXR gebruiken maar op een manier Nvidia-specifieke RTX-calls doen. Ik zit er verder ook niet in en weet de details niet dus het kan best zijn dat ze het bij het verkeerde eind hadden, maar daar doelde ik dus op.
Die games draaien simpelweg niet op DX12 en hebben dus ook geen DXR. Een game zoals Quake II RTX zal een specifieke AMD implementatie moeten krijgen en ergens betwijfel ik of Nvidia dat gaat doen. :P
Dat zou wel een leuke zijn aangezien Tesla eerst bij Nvidia zat, Nvidia publiekelijk dumpte voor eigen chips en nu alsnog naar AMD gaat.
Die zat er dik aan te komen. Maar uh, die prijs gaat denk ik niet mals zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:27:

Dat zou wel een leuke zijn aangezien Tesla eerst bij Nvidia zat, Nvidia publiekelijk dumpte voor eigen chips en nu alsnog naar AMD gaat.
Dit lijkt niet te gaan over het AI gedeelte, maar over de chip die ze gebruiken voor het infotainment gedeelte. Dat is nu een Atom SoC, misschien dat ze daar een gpu aan willen hangen. Maar heel logisch vind ik dit gerucht niet, dan zou je eerder een AMD APU verwachten ter vervanging van de Atom SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:43:
[...]

Dit lijkt niet te gaan over het AI gedeelte, maar over de chip die ze gebruiken voor het infotainment gedeelte. Dat is nu een Atom SoC, misschien dat ze daar een gpu aan willen hangen. Maar heel logisch vind ik dit gerucht niet, dan zou je eerder een AMD APU verwachten ter vervanging van de Atom SoC.
Of Tesla is iets aan het plannen dat we niet verwachten. Zou niet de eerste keer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:56:
[...]

Of Tesla is iets aan het plannen dat we niet verwachten. Zou niet de eerste keer zijn.
Zou natuurlijk altijd kunnen, echter lijkt Patrick nu ook zelf te bevestigen dat het Infotainment is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:51:
DXR kan wel vendor agnostisch zijn maar dat was tessellation ook; toch liep Witcher 3 voor geen meter op AMD kaarten. Het is denk ik dus nog steeds mogelijk om code te schrijven die voornamelijk goed werkt op een bepaalde vendor, door net ergens over een bepaalde limiet te gaan waar de ene vendor tegen een bottleneck aanloopt en daarmee veel meer performance moet inleveren.
De implementatie van DXR aan de kant van Nvidia of AMD kan dus net zoveel meespelen of het wel of niet goed loopt bij een bepaalt spel.
Hairworks saboteerde ook framerates voor Nvidia, maar in mindere mate dan voor GCN. Het mooie is dat Nvidia nu ook werkelijk elke frame nodig heeft en het voor Cyberpunk ook veel te vroeg zal zijn om nog iets te implementeren. Het is niet alsof Nvidia al maanden een RX6800XT zal hebben liggen die ze uitgebreid getest hebben. Ik maak me dus niet zoveel zorgen. Dat komt mede omdat de afgelopen paar jaar er eigenlijk een vreemd fenomeen waarneembaar is waar AMD sponsored games nog wel eens beter draaien op Nvidia en Nvidia sponsored games soms ook beter draaien op AMD. Dat is wel eens anders geweest. :P
Dennism schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:57:
[...]

Zou natuurlijk altijd kunnen, echter lijkt Patrick nu ook zelf te bevestigen dat het Infotainment is:

[Twitter]
Ingebouwde gaming PC dus terwijl de auto rijdt. :Y) :P
Maar we zien wel wat Tesla doet of van plan is. Het zal ook nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:25
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:51:
Ik moet direct aan https://www.forbes.com/si...airworks/?sh=8c8be4c65e33 denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 19:06
Heeft iemand een idee wat de webshop prijzen gaan zijn? gaan ze de prijs omrekenen naar euros? gebruiken ze de US prijs?

Fuck Plan B We Have Plan AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

NickyVDP schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:29:
Heeft iemand een idee wat de webshop prijzen gaan zijn? gaan ze de prijs omrekenen naar euros? gebruiken ze de US prijs?
Als je naar de launch van de Nvidia 30-serie kijkt, en de launch van de Ryzen 5xxx, zie je dat er shops zijn die de standaardconversie gebruiken (dollar exbtw -> euro exbtw, daarna 21% erbij, invoerrechten op elektronica zijn meestal 0%) maar er zijn ook genoeg shops die er een paar tientjes tot bijna 100 euro bovenop gooien. Geen flauw idee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dit was niet bedoelt om vingertjes wijzen overigens, maar meer een voorbeeld om te laten zien dat 3 (GCN, Kepler en Maxwell) architecturen anders omgaan met tesselation. AMD kon destijds heel veel objecten op een lage tesselation factor aan (sweetspot zat dacht ik op 8x). Nvidia had een oplossing die veel beter schaalde bij hoge tesselations factors (op Maxwell was 32-64 nog prima, Kepler vond 16-32 leuker).
De hele discussie van het nut van een tesselation factor hoger dan 8-16 wilde ik juist niet voeren :P. Naar mijn mening voegde boven 8-16 afhankelijk van je resolutie niks meer toe en kost het onnodige performance op zowel AMD als Nvidia kaarten; maar net iets meer op AMD kaarten gezien de architectuur (en ook meer op Kepler).

Tesselation is dus agnostisch tussen vendors alleen is in dit geval was de tesselation factor van Hairworks te hoog ten opzichte van wat je er voor terug kreeg; dat is tenminste mijn mening. Want meer polygons/faces dan pixels op een klein oppervlakte heeft gewoon geen enkele toegevoegde waarde, tenminste niet in die generatie spellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 08-11-2020 13:54 . Reden: 8 ) wordt 8).... ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinNL
Niet echt heel verrassend denk ik... Sapphire RX 6800 Pulse en de Sapphire RX 6800 Nitro+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFwwhNVZDTSAWmW7H34PiI0_ykA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Do3BCCTSIyUdWJcLpu12XTdn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1uCcYM8y5Xm0TxgujztLuzumpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXFYK6nmnb4qgszBj8cPFAGT.jpg?f=fotoalbum_large

https://twitter.com/SapphireTech/status/1325438110839222273
https://twitter.com/SapphireTech/status/1325075713205149697

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
Lenovo heeft de grootte van de RTX 3070 vergeleken met de RX 6800XT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJHJZckRucp-Py32bnM5AJrVW4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bLIYmql5vBUMqIcBs1d32vde.png?f=fotoalbum_large

Meer foto's via https://videocardz.com/ne...070-compared-side-by-side

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnWWBE1hsfEJ8j_qgsXYlGyg1Yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XaCfXfDVJmk1oSAMDYaesIDs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZyBh3HK9pP5mCjNzAnbMnjMDmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6vqT0e8Hz5T4ViNKXdMlEZ7s.jpg?f=user_large

We got a situation here (Jersey Shore throwback).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00
De rest van de RGB ellende even weg denken, vind dat het Radeon logo op een goeie plek zit.
Bij mijn 3080 zit het deels achter de powerkabels....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpF20RUlndC9h7VSajCCWitnJLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2FlEaxUA4HNYkqnNhINkf8P.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Weet iemand hoe het zit met de NDA van de 6800xt de 18e? Bij de zen3 release was het werkelijk dramatisch slecht dat de reviews pas online mochten komen zodra ze in de winkel lagen.

Gaat dat bij de 6800xt ook weer zo zijn of kan er vooraf fatsoenlijk research gedaan worden wat te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@PainkillA Het is dankzij de enorme hype wel te verwachten dat ze direct zijn uitverkocht. Het later uitbrengen van de reviews brengt voor AMD en retailers enkel voordelen met zich mee. Helaas voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

PainkillA schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:23:
Weet iemand hoe het zit met de NDA van de 6800xt de 18e? Bij de zen3 release was het werkelijk dramatisch slecht dat de reviews pas online mochten komen zodra ze in de winkel lagen.

Gaat dat bij de 6800xt ook weer zo zijn of kan er vooraf fatsoenlijk research gedaan worden wat te kopen?
Ik zorg dat ik vooraf weet op welke getallen ik mijn keuze tot aankopen baseer. Dan doe je in de dagen voorafgaand zoveel mogelijk research tussen alle leaks om te kijken of het tenminste een beetje de kant op gaat die je wilt, en dan hoef je op release day als het goed is maar een willekeurige officiele review aan te klikken en direct te skippen naar de getallen die je zoekt. Dan ben je in zo'n twee minuten toch zeker wel klaar met de review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
DataGhost schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:29:
[...]

Ik zorg dat ik vooraf weet op welke getallen ik mijn keuze tot aankopen baseer. Dan doe je in de dagen voorafgaand zoveel mogelijk research tussen alle leaks om te kijken of het tenminste een beetje de kant op gaat die je wilt, en dan hoef je op release day als het goed is maar een willekeurige officiele review aan te klikken en direct te skippen naar de getallen die je zoekt. Dan ben je in zo'n twee minuten toch zeker wel klaar met de review.
het gaat mij niet zozeer om de performance maar meer de cooling/geluidsniveau van reference tegenover 3rd party kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
DataGhost schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:29:
[...]

En dan weet je in ieder geval ook zeker dat je te laat bent. Ik denk dat je beter vooraf kan beslissen wat je wil kopen. Blijken de reviews bagger te zijn dan retourneer je hem of verkoop je hem door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PainkillA 3rd party is bij launch nog geen sprake van neem ik aan, dus dat wordt hoe dan ook lastig vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Och ja, al die geweldige analyses van gerenommeerde tech sites als Forbes :+

Het is helaas wel een goede representatie van hoe de gemiddelde consument het ziet. Even een paar highlights:

- Die geweldige presentatie van E3 2013, waar de vacht veel beter uit ziet dan wat Nvidia uiteindelijk op de markt bracht
- Vervolgens refereren naar Gamescom waar het enige stukje zichtbare Hairworks de staart van Roach is :+
- Geen recente WHQL drivers, want WHQL is super nuttig

De realiteit:

- HairWorks bij W3's release was een binary blob, geen source code. Dus ja, sample rate stond vast op 64xT. Bron zou ik heel hard moeten zoeken, maar Marcin heeft dat later uitgelegd in een interview. Zelfs het oorspronkelijke statement (dat Forbes ook aan haalt!) maakt dat al duidelijk.
- Verder daarop: 64xT op "meshes" die zelfs na tessellation hooguit 3 pixels breed worden is gewoon absurd. Deed Nvidia dat met opzet omdat zij er meer hardware voor hadden? Misschien, misschien niet. Maar zelfs op hun eigen hardware was 64xT bijzonder pijnlijk, terwijl 16xT hetzelfde visuele resultaat gaf (tenzij je 100% inzoomde op het haar, dus door de in-game camera te hacken, niet op een screenshot), met veel minder performance hit (64xT kostte 35-50% performance; 16xT zo'n 10-15%).
- WHQL is 100% nutteloos, behalve dan dat je geen waarschuwing krijgt bij installatie. Het waarborgt de kwaliteit of features geenszins.

Het belangrijkste punt is dat CDPR de settings gewoon niet aan kon passen. Geen controle over tessellation factor, noch over sterkte van AA daarop.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:54:
Tesselation is dus agnostisch tussen vendors alleen is in dit geval was de tesselation factor van Hairworks te hoog ten opzichte van wat je er voor terug kreeg; dat is tenminste mijn mening. Want meer polygons/faces dan pixels op een klein oppervlakte heeft gewoon geen enkele toegevoegde waarde, tenminste niet in die generatie spellen.
Dit is ook het punt met DXR.

Ja, de API is vendor-agnostisch, maar het gebruik van de API is dat niet. Dat geldt echter voor alle graphics API's. DX9, DX11, DX12, OpenGL, Vulkan, alsmede de features in die API's en/of enige extensies vereisen kennis van de gebruikte GPU (en CPU). Bij Nvidia kun je meer tessellation toepassen, terwijl je bij AMD veel meer vrijheid hebt met operand precisie en structuren en dergelijke. Het is niet voor niets dat Nvidia en AMD altijd documentatie voor elke generatie hebben, waar ze in gaan op de tweaks voor die architectuur. Frostbite heeft aparte codepaths voor vrijwel elke generatie. Dat is hoe zij vaak meer performance uit AMD persen dan veel andere games.

En dat geldt ook voor CPU's. Ja, je kunt heel makkelijk zien of je AVX kunt gebruiken, maar hoe AVX, AVX2 en AVX-512 presteren kun je niet aan feature flags zien. Daarvoor zul je toch echt PID's moeten hardcoden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Werelds Ik bewonder je poging tot objectiviteit hier echt. :P
Helaas ben ik een cynische historicus die waarschijnlijk al meer voorbeelden van menselijk cynische omtrent het verdienen van geld is vergeten, dan de meeste mensen ooit zullen weten. Wanneer iets als een "duck" eruit ziet en klinkt, dan ga ik het een "duck" noemen.

Want laten we wel wezen. Hier zijn twee opties mogelijk als het gaat om HairWorks in the Witcher 3.
Optie 1: De mensen die dat programma hebben geschreven waren incompetent omdat 64x tesselation zo goed als niet te onderscheiden is van 16x, maar wel een serieuze prestatie impact heeft.
Optie 2: Het was hartstikke bewust omdat ze wisten dat het een disproportioneel veel zwaardere impact had op GCN generaties dan op Maxwell. Met Maxwell namen ze de hit voor lief of was het wat Nvidia hun "superieure technologie" nu eenmaal vroeg. Dus koop een betere Maxwell.

Ergens neig ik naar optie twee omdat ik Nvidia niet zou beschuldigen van incompetentie. ;)

En dit is dus ook waarom ik zo "pro AMD" ben. Ik ben eigenlijk niet zo pro AMD. Nee, ik ben eerder vooral heel erg anti Nvidia en aardig anti Intel. Heeft weinig met de producten te maken en alles met de bedrijfsethiek. Zo blijft er weinig keuze meer over. Ik zie mezelf in de toekomst misschien wel een Intel + Intel laptop kopen als ze eens een CPU hebben die het overwegen waard is en Xe niet compleet flopt en Intel er dan weer de stekker eruit trekt. Het is Intel en die gaan werkelijk nergens naartoe in deze industrie die ze domineren en voorlopig ook zullen blijven domineren. Nvidia, nee dat gaat niet gebeuren. Daar stem ik met mijn bankrekening.

DXR dan. Tja, daar hebben we harde informatie nodig. Een benchmark van Shadow of the Tomb Raider is eigenlijk te weinig. Het is hooguit indicatief dat het niet slecht lijkt te zijn op 1440p. Die paar RT effecten op 4K blijven waarschijnlijk nog wel hopeloos. Meer dan Global Illumination verwacht ik daar niet. Vind ik ook niet erg want een goede RT based GI zou al heel wat verschil maken en dat zie je meteen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT SE
https://www.sapphiretech....n-rx-6800-xt-se-16g-gddr6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx41sHoSw1IQ54S9Wm8fi58UEAo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B3zYH8TCM8TfACLGPvliNg4R.jpg?f=user_large

SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT
https://www.sapphiretech....deon-rx-6800-xt-16g-gddr6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Xi2AgHILF89YFJi7PjuUMyql0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hMdyOTyDYFYIuWURat7iVeda.jpg?f=user_large

SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 6800
https://www.sapphiretech....-radeon-rx-6800-16g-gddr6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3onC3L16tdkKbua50q4IFkK-Xs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZzalwjFf0PeuBzBVcEnZR9si.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
raymondw schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:24:
De rest van de RGB ellende even weg denken, vind dat het Radeon logo op een goeie plek zit.
Bij mijn 3080 zit het deels achter de powerkabels....

[Afbeelding]
Dat rode "RADEON" ziet er toch wel cool uit (ook al is de FE 3080 3090 fancier qua koeler design, dat zie je in het donker toch niet). Alleen RGB wat meer R maken, en dan klopt het een beetje met de rest van de kast. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xentor
  • Laatst online: 18-09 07:56
Munchie schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:08:
SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT SE

SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT

SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 6800
Pulse staan ondertussen ook op de website van Sapphire.

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Lijken dat nu 3 fans met een verschillende grote? Groot, klein, Grootste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:34

CoronelHimself

Division Brabant

Neeeeeee!! Hopelijk is dit gerucht niet waar. RX6800 50% sneller dan 3090 in mining.

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humbatiki
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-03 01:25
System requirements oa minimum 850W power supply 🧐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
NEEEE... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody2k
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 13:20
Als dit waar is dan mogen we het allemaal vergeten om aan een kaart te geraken |:( dan zullen alle scalper bots er op zitten :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Dat verklaart ook het dringende advies om 1 kaart pp te doen bij verkoop.

Laten we hopen dat ze net zo goed gamen :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

raymondw schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:35:
Dat verklaart ook het dringende advies om 1 kaart pp te doen bij verkoop.

Laten we hopen dat ze net zo goed gamen :+
Voor Zen 3 waren er in ieder geval anti bot maatregelen bij sommige winkels.
Maar miners zijn het grootste probleem misschien niet eens. Nee, dat zal het formaat van Navi 21 zijn. Er zullen maar relatief weinig chips uit die dure TSMC wafers komen, capaciteit is beperkt, traditioneel is de vraag voor Radeon, zeker high end Radeon gewoon laag wat niet zal helpen met allocatie en Navi 21 is waarschijnlijk nog steeds het minst rendabele product per wafer dat AMD heeft. Ik heb me er allang bij neergelegd dat beschikbaarheid niet goed zal zijn. De RTX3000 puinzooi gaat het waarschijnlijk nog erger maken. Miners zijn dan gewoon nog een nagel aan die doodskist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
En hier ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeavLD_d3C9c_AUc-S8L5xx3wE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qiwyj9CoGimmDnSVeK3KYhia.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImpZ_cnrx_HbIEIPG2zhVndaVJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peyrSIG47vGfysz966BSb6qL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85pj7W1HACu5T0FdJdQS1CuHD6k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFXLyi6O7QNqGZ5NNMGedUfU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jThaB34jhkdYyE6ZV1bmjySUV1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPsYS7r4TOEbUw5wmCy2OMeH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_AKTLx3bzqbFm2bc8k50ua3LbA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvdFo5fTRNOaFcuTWAmrugtI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQqE2AiscF4LZqoNwEXXO_N1wcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qd7pgw4J8jr44t8CVdvL9xf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHHfkMmRFfYoVmhhvS0wOCQzLd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKs5RegQYsEghQYxD45cZbTU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u-cxmfdW4FvuSYuVehlcwdoyNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tk2ShuuBGBmOYTarOxF67GA9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Xadeon op 09-11-2020 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dan ga ik de Pulse maar linken. ;)

Tja, ben ik de enige die de Pulse eigenlijk mooier vind?

Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11305_02_rx6800_pulse_16ggddr6/11305_02_rx6800_pulse_c01_r_800x500.ashx?v=42ea9980abc141828ee482aa34ae8fb0
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11305_01_rx6800_nitro_16ggddr6/11305_01_rx6800_nitro_c01_r_800x500.ashx?v=e572b2973dd24d75b67613acb30e0913

Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11304_03_rx6800xt_pulse_16ggddr6/11304_03_rx6800xt_pulse_c05_r_800x500.ashx?v=723d0f17e0b340c0b8edde58409824dd
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11304_02_rx6800xt_nitro_16ggddr6/11304_02_rx6800xt_nitro_c05_r_800x500.ashx?v=1bbb4fe419524047a0c071adc83e702d

Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11304_03_rx6800xt_pulse_16ggddr6/11304_03_rx6800xt_pulse_c04_r_800x500.ashx?v=220edda3a97243929a72a0af90730129
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11304_02_rx6800xt_nitro_16ggddr6/11304_02_rx6800xt_nitro_c04_r_800x500.ashx?v=e90022cdee3a4aee9a9979b74b837bfa

Maar meteen wat observaties. De Nitro+ modellen zijn qua afmetingen identiek. De RX6800 en XT verschillen zijn denk ik kleine meetfouten. Bij de Pulse is het wel duidelijk een verschil.

Pulse
RX6800
2.5 slot, ATX
Dimension: 303(L)X 127.3(W)X 53.8 (H)mm
RX6800XT
2.7 slot, ATX
Dimension: 313(L)X 134.8(W)X 53.4 (H)mm
Nitro+
RX6800
2.7 slot, ATX
Dimension: 310.5(L)X 134.2(W)X 55.2 (H)mm
RX6800XT
2.7 slot, ATX
Dimension: 310(L)X 134.3(W)X 55.3 (H)mm
Tweede observatie is dat de Nitro+ haar middelste ventilator, dezelfde lijkt te zijn als de Pulse heeft. Ik hoop dat dit betekend dat deze dan stiller zijn want met de Navi 10 Pulse modellen was er een duidelijk kwaliteitsverschil. Ze lijken qua ontwerp op de Navi 10 Pulse ventilatoren, maar zijn niet identiek. Ook lijkt de Pulse de tegendraads draaide ventilator aan de rechterkant te hebben.

Op alle kaarten staat op de backplate ook bios switch. Die hebben we dus ook. Ontwerp van de heatsink lijkt ook grotendeels vergelijkbaar te zijn. Er zijn verschillen, maar ze zullen niet al te groot zijn.

De vraag blijft vbios en snelheid van de ventilatoren. Zoals eerder gezegd kan mij persoonlijk een hogere GPU powerlimiet echt gestolen worden, zeker voor de RX6800XT. Ik hoop dan ook dat de Pulse een lekker stille bios optie heeft zonder OC. RGB hoef ik ook niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:18:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar meteen wat observaties. De Nitro+ modellen zijn qua afmetingen identiek. De RX6800 en XT verschillen zijn denk ik kleine meetfouten. Bij de Pulse is het wel duidelijk een verschil.

Pulse
RX6800

[...]

RX6800XT

[...]

Nitro+
RX6800

[...]

RX6800XT

[...]

Tweede observatie is dat de Nitro+ haar middelste ventilator, dezelfde lijkt te zijn als de Pulse heeft. Ik hoop dat dit betekend dat deze dan stiller zijn want met de Navi 10 Pulse modellen was er een duidelijk kwaliteitsverschil. Ze lijken qua ontwerp op de Navi 10 Pulse ventilatoren, maar zijn niet identiek. Ook lijkt de Pulse de tegendraads draaide ventilator aan de rechterkant te hebben.

Op alle kaarten staat op de backplate ook bios switch. Die hebben we dus ook. Ontwerp van de heatsink lijkt ook grotendeels vergelijkbaar te zijn. Er zijn verschillen, maar ze zullen niet al te groot zijn.

De vraag blijft vbios en snelheid van de ventilatoren. Zoals eerder gezegd kan mij persoonlijk een hogere GPU powerlimiet echt gestolen worden, zeker voor de RX6800XT. Ik hoop dan ook dat de Pulse een lekker stille bios optie heeft zonder OC. RGB hoef ik ook niet. :)
Nope, Pulse ziet er clean en cool uit!
Maar ik ga voor een model wat beschikbaar is en zet de RGB ellende dan wel uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Zijn dit high static fans? Of high volume fans?

Ik vind het aantal bladen per fan heeel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:09
850 watt... dat is wel erg veel. Vraag me af of mijn Seasonic Focus GX 650w voldoende zal zijn dan. Momenteel draait een Zotac RTX3080 Trinity OC prima maar die heeft "maar" 750w als requirement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Amazigh_N_Ariff schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:27:
Zijn dit high static fans? Of high volume fans?

Ik vind het aantal bladen per fan heeel veel.
Het zijn er negen net zoals de Navi 10 Pulse ventilatoren. Maar dit lijken me airflow ventilatoren en niet static pressure. Bij de RX5700XT Nitro+ waren het nog wel duidelijk een static pressure ventilatoren en die waren zowel stiller als efficiënter voor een vergelijkbare draaisnelheid. Het verschil is dat als het goed is die ring om de buitenkant, statische druk zou moeten verhogen. Maar dit moeten we verder afwachten. :)

edit: Het is ook wat complexer dan welke soort het is. Omgevingstemperatuur, draaisnelheid, gebruikte lager etc maken ook allemaal uit. We weten dat Sapphire nu al jaren kogellagers gebruikt en dat is fijn. Wat we niet weten is hoe deze precies gaan werken met deze videokaarten. Zie ook:
https://www.reddit.com/r/...discussion_sp_vs_af_fans/

[ Voor 22% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-11-2020 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Sexy hoor! 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj1dJXv18vw61rbVN9KRdLVTjTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkLNxxhTEBFjmFihnrBNGp9D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixeled
Ghehe, smaken verschillen zullen we maar zeggen :) Ik vind dat 'RADEON' nog wel gaaf, maar die plastic rode rand vind ik vrij ouderwets en goedkoop ogen.

De renders van Sapphire's daarentegen vind ik echt heel strak en mooi! Benieuwd hoe die er straks echt uit gaan zien, en presteren natuurlijk. Heeft Sapphire al een beschikbaarheidsdatum voor deze jongens aangekondigd? :*) Los even van het feit dat ze straks binnen 2 seconden uitverkocht zijn, natuurlijk O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pixeled
_/-\o_ dank! Ik hoop dat dit waar is, zou een hele opluchting zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Laatst online: 19-09 11:55
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:18:

Maar meteen wat observaties. De Nitro+ modellen zijn qua afmetingen identiek. De RX6800 en XT verschillen zijn denk ik kleine meetfouten. Bij de Pulse is het wel duidelijk een verschil. .

Dat wordt de Pulse voor mij denk ik, hopelijk beetje beschikbaar.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-09 22:15

jmk

Toch wel fijn dat dit topic er is, voor de zekerheid ga ik een 850W voeding kopen. Kan ik nog meerdere kanten op.
(En ik hoop dat geen enkele concurrent van een 2080Ti / 3080 / 6800xt goed is voor mining. Waardeloos hebberig gedoe.)

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:33
@dyrc @sunsmountain en anderen die twijfelen over welke voeding geschikt is.
Daar hoef je echt geen zorgen over te maken met een kwaliteitsvoeding van bijv. 650W (Seasonic, Fortron, Superflower etc). Het gros van de 'merk' voedingen zijn daarnaast ook rebrands van een van de topmerken.
Corsair bijvoorbeeld, neemt veel af bij Seasonic.

Waar het om gaat is de rated power, dat is het vermogen dat een voeding continue moet kunnen leveren en waar deze ook op gewaardeerd wordt. Dat is dus ongeacht het rendement.
Neem je een Seasonic Prime TX-650 bijvoorbeeld, dan is deze op de 12V lijnen gespecificeerd voor 54A, dus 648W continue. Daarnaast mag het totaal ook niet 650W overschrijden.
Dus om na te gaan of de voeding voldoet, is het verstandig om ca. 25W voor de randapparatuur, 30W voor het moederbord (NVMe's, Fan's, Pomp, etc) en 15W voor 2 HDD's af te trekken. Een en ander zal natuurlijk van de persoonlijke situatie afhangen, ik maak hier slechts een algemene benadering.
Pakweg 70W en dat is vrij ruim genomen eigenlijk.
Dan blijft er 580W voor de CPU en GPU 12V lijnen over.

Voor een 8-core of minder hoef je niet meer dan 150W te reserveren (dat is al extreem veel vermogen voor zo'n kleine chip en alleen bereikbaar met een zware tot extreme overklok).
Wanneer geen PBO wordt gebruikt zal ook een 5950X zonder na te denken gaan.
Het opgenomen vermogen blijft dan namelijk door de PPT beperkt tot 142W.

Dan blijft er dus 430W over en dat is meer dan genoeg om de meest idiote videokaart te voeden ^^.
Bovendien is dat in het ergste geval van maximale belasting/stress/torture.
Iets wat in de praktijk met gaming niet voor zal komen.
Zelfs een goede 550W voeding zal met mits en maren nog gaan.
Een kleine undervolt kan daarbij ook veel vermogen schelen en dat lukt vaak zonder prestatie/stabiliteit verlies. Het mooie van AMD is dat de PPT zelf instelbaar is, dus dat is een andere optie / meer elegante manier om het CPU vermogen te begrenzen ;).

De 850W die fabrikanten roepen is waarschijnlijk om zich juridisch in te dekken. Het is compleet uit de duim gezogen, wanneer je nagaat hoeveel elk component echt verbruikt en het totaalplaatje daarmee compleet wordt.

Edit:
Ik realiseer mij pas net dat het behoorlijk offtopic is. Mijn excuses. De insteek is ook alleen maar om mensen te helpen, dan is het makkelijk om te vergeten dat het draadje alleen voor bepaalde onderwerpen bedoeld is.

Edit2: belangrijk!
Aangezien de post toch behoorlijk gewaardeerd wordt, wil ik nog wel een kanttekening bij de keuze van de voeding plaatsen.
De levensduur is namelijk direct gerelateerd aan de temperatuur (exponentieel zelfs) en dan is het niet verstandig om een voeding langdurig op zijn max te gebruiken.
Het is daarom raadzaam om deze zo te dimensioneren dat het vermogen ca. 2-1.5x van het verwachte nominaal continue verbruik is.
De reden daarvoor is dat het rendement van de voedingen rond de 45-55% belasting maximaal is.
Daarbij zorg je er indirect ook voor dat de rimpel (voedingruis) beperkt blijft en dat eventuele grote pieken geen beveiliging triggeren.
Neem je bijvoorbeeld 430W continue (ca. 480-530W aan de netkant), dan is het aan te raden een voeding te kiezen tussen de 650W - 850W.

[ Voor 22% gewijzigd door CMT op 20-11-2020 05:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Richo999 schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:30:
[...]

Dat wordt de Pulse voor mij denk ik, hopelijk beetje beschikbaar.
Eerder hopelijk een beetje goed. :)
De RX6800 zit nominaal op $579 en de RX6800XT op $649. De 6800 Pulse zal dus ergens tussen de $579-$599 uitkomen en de Nitro+ ergens tussen de $599-$629. Dan met de RX6800XT zal de Pulse ergens tussen de $649-$669 uitkomen, maar er is helemaal geen SKU die de prijs van de Nitro+, Nitro+ SE of misschien ook een Toxic kan beperken. Het gaat nog spannend worden tussen de RX6800XT en de RTX3080 op 4K. Op 1440p is dat denk ik al een gelopen race en RT gaat ook heel interessant worden. De RTX3080 gaat in ieder geval weinig tegenwicht bieden aan $699 of duurdere, premium RX6800XT modellen. Dan ga je voor de RX6900XT waarschijnlijk een Toxic krijgen naast een Nitro+ en misschien alsnog een Pulse. Dat begint alleen pas bij $999.

Het valt te hopen dat die Pulse, zeker de XT Pulse, echt goed is omdat het anders nog duurder kan gaan worden. Komt nog eens bij dat voor veel mensen, 300W zowel een symbolische als praktische limiet is. Het is moeilijk te koelen en de hitte eruit krijgen kan een uitdaging zijn. Ik heb persoonlijk ook geen zin in een OC model met not iets hogere boost clocks voor nog eens 50W extra. Dat zit er namelijk aan te komen omdat de basislijn de RTX3080 is op 320W, maar in de praktijk is het wel wat meer met de betere modellen. Ik zit dus veel meer te kijken dat als ik de stap neem, ik een goede silent bios heb en dan is de Nitro+ waarschijnlijk niet zo relevant meer. Immers hebben zijn ontwerpen van vergelijkbaar formaat en hebben ze dezelfde stijl qua koeling, een stijl die bijzonder efficiënt bleek te zijn met de RX5700XT die tot rond de 280W gaat. Het vraagteken is echt de ventilatoren want ik weet niet of dit nu een verbetering is over wat de RX5700XT Nitro+ heeft. Die ventilatoren konden het goed aan, maar het is afwachten of deze het ook kunnen.

Dan PSU. Mensen, een echt goede 550W PSU die ook echt 550W constant kan leveren. zal een 300W videokaart redelijk comfortabel aankunnen tenzij je er een zwaar overclockte Intel CPU naast heb zitten die je naast gaming loads, ook nog andere, veel zwaardere zaken op laat draaien zodat die constant op maximaal verbruik zit. Verder is het ook aardig oftopic, staat er ook iets van een topicwaarschuwing en ga ik er niet op verder omdat mijn geachte collega roodjasjes dat ook niet leuk zullen vinden. ;)

Edit: Ah, ik heb Sappire hun trucje denk ik gezien. Tel de heatpipes. ;)
Ik denk dat de RX6800XT Pulse, hetzelfde hitteblok deelt met de RX6800 Nitro+. De andere twee zijn uniek. De RX6800XT Nitro+ koeling gaan we denk ik nog wel terugzien op de RTX6900XT.

(6800, 6800, 6800XT, 6800XT)
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11305_02_rx6800_pulse_16ggddr6/11305_02_rx6800_pulse_c05_r_800x500.ashx?v=904e5adc848346d7bd6cfbad92e22c36
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11305_01_rx6800_nitro_16ggddr6/11305_01_rx6800_nitro_c05_r_800x500.ashx?v=c22776749e4240fd8cff6601355582e0
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11304_03_rx6800xt_pulse_16ggddr6/11304_03_rx6800xt_pulse_c05_r_800x500.ashx?v=723d0f17e0b340c0b8edde58409824dd
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11304_02_rx6800xt_nitro_16ggddr6/11304_02_rx6800xt_nitro_c05_r_800x500.ashx?v=1bbb4fe419524047a0c071adc83e702d

Hetzelfde zie je aan de zijkant. (6800, 6800XT, 6800)

Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11305_02_rx6800_pulse_16ggddr6/11305_02_rx6800_pulse_c04_r_800x500.ashx?v=1246d9a58eff49489fe617bf2d84df80
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11304_03_rx6800xt_pulse_16ggddr6/11304_03_rx6800xt_pulse_c04_r_800x500.ashx?v=220edda3a97243929a72a0af90730129
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.sapphiretech.co/-/media/sites/sapphire/pim/product-images/11305_01_rx6800_nitro_16ggddr6/11305_01_rx6800_nitro_c04_r_800x500.ashx?v=cee4307f19c64a75b272b4e6ae366cf9

[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-11-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:32:
[...] Komt nog eens bij dat voor veel mensen, 300W zowel een symbolische als praktische limiet is. Het is moeilijk te koelen en de hitte eruit krijgen kan een uitdaging zijn.
Hoeft niet per sé. Met de recente toename van het aantal rekenkernen stijgt de powerdraw van GPU's wel enorm maar daarop wordt de spanning op de GPU ook lager gehouden. Dit in verhouding tot een kleinere GPU met een eventuele OC. Minder hitte per rekenkern en een lagere delta T met het koelblok. Op die manier is een relatief lage GPU temperatuur nog steeds mogelijk met 300W TBP zonder een stofzuiger in je case te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 09-11-2020 22:51 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Laatst online: 19-09 11:55
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:32:
[...]

Eerder hopelijk een beetje goed. :)
De RX6800 zit nominaal op $579 en de RX6800XT op $649. De 6800 Pulse zal dus ergens tussen de $579-$599 uitkomen en de Nitro+ ergens tussen de $599-$629. Dan met de RX6800XT zal de Pulse ergens tussen de $649-$669 uitkomen, maar er is helemaal geen SKU die de prijs van de Nitro+, Nitro+ SE of misschien ook een Toxic kan beperken. Het gaat nog spannend worden tussen de RX6800XT en de RTX3080 op 4K. Op 1440p is dat denk ik al een gelopen race en RT gaat ook heel interessant worden. De RTX3080 gaat in ieder geval weinig tegenwicht bieden aan $699 of duurdere, premium RX6800XT modellen. Dan ga je voor de RX6900XT waarschijnlijk een Toxic krijgen naast een Nitro+ en misschien alsnog een Pulse. Dat begint alleen pas bij $999.

Het valt te hopen dat die Pulse, zeker de XT Pulse, echt goed is omdat het anders nog duurder kan gaan worden. Komt nog eens bij dat voor veel mensen, 300W zowel een symbolische als praktische limiet is. Het is moeilijk te koelen en de hitte eruit krijgen kan een uitdaging zijn. Ik heb persoonlijk ook geen zin in een OC model met not iets hogere boost clocks voor nog eens 50W extra. Dat zit er namelijk aan te komen omdat de basislijn de RTX3080 is op 320W, maar in de praktijk is het wel wat meer met de betere modellen. Ik zit dus veel meer te kijken dat als ik de stap neem, ik een goede silent bios heb en dan is de Nitro+ waarschijnlijk niet zo relevant meer. Immers hebben zijn ontwerpen van vergelijkbaar formaat en hebben ze dezelfde stijl qua koeling, een stijl die bijzonder efficiënt bleek te zijn met de RX5700XT die tot rond de 280W gaat. Het vraagteken is echt de ventilatoren want ik weet niet of dit nu een verbetering is over wat de RX5700XT Nitro+ heeft. Die ventilatoren konden het goed aan, maar het is afwachten of deze het ook kunnen.

Dan PSU. Mensen, een echt goede 550W PSU die ook echt 550W constant kan leveren. zal een 300W videokaart redelijk comfortabel aankunnen tenzij je er een zwaar overclockte Intel CPU naast heb zitten die je naast gaming loads, ook nog andere, veel zwaardere zaken op laat draaien zodat die constant op maximaal verbruik zit. Verder is het ook aardig oftopic, staat er ook iets van een topicwaarschuwing en ga ik er niet op verder omdat mijn geachte collega roodjasjes dat ook niet leuk zullen vinden. ;)

Edit: Ah, ik heb Sappire hun trucje denk ik gezien. Tel de heatpipes. ;)
Ik denk dat de RX6800XT Pulse, hetzelfde hitteblok deelt met de RX6800 Nitro+. De andere twee zijn uniek. De RX6800XT Nitro+ koeling gaan we denk ik nog wel terugzien op de RTX6900XT.
zou mij bijna aangesproken voelen met mijn 5930k O-) , ding verbruikt maar 210W full load :+ maja daarom heb ik op moment geen verwarming nodig in mijn game kamer (die staat gewoon uit als ik ga gamen), naast mijn Vega 64 duw ik dan tegen de 600W de lucht in (daarom dat ik ook een 850W Seasonic heb). wel jammer op die pulse die rode accenten maar dat zilver vind ik sowieso minder op de Nitro+ (de red devil zal vermoedelijk ook zwart/zilver combineren).

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PainkillA
amd kaarten agen als fine whine. Met release was de vega64 over het algemeen iets onder de 1080 maar tegenwoordig bijna in alle games beter en soms zelfs veel betere. Draai hem met een undervolt op 1550/1000mem met 210watt verbruik wat echt geen slechte koop is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

M-spec schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:47:
[...]

Hoeft niet per sé. Met de recente toename van het aantal rekenkernen stijgt de powerdraw van GPU's wel enorm maar daarop wordt de spanning op de GPU ook lager gehouden. Dit in verhouding tot een kleinere GPU met een eventuele OC. Minder hitte per rekenkern en een lagere delta T met het koelblok. Op die manier is een relatief lage GPU temperatuur nog steeds mogelijk met 300W TBP zonder een stofzuiger in je case te hebben.
Ware het niet dat het geen RDNA1 meer is. ;)
Maximale temperatuur lijkt eerder rond de 95 graden uit te komen en omdat het 519,8 is met 26,8 miljard transistoren, is de dichtheid circa 51,6 miljoen mm2. Andere waarden en andere variabelen dus. Goed contact zal waarschijnlijk nog belangrijker worden.
https://www.igorslab.de/e...nd-silent-mode-exclusive/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaj
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:14

zaj

PainkillA schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:51:
[...]

amd kaarten agen als fine whine. Met release was de vega64 over het algemeen iets onder de 1080 maar tegenwoordig bijna in alle games beter en soms zelfs veel betere. Draai hem met een undervolt op 1550/1000mem met 210watt verbruik wat echt geen slechte koop is
dat is ook als bullshit bewezen. op die 10 sponsored amd titles na agen amd kaarten even snel als nvidia.

de enige reden dat vega etc beter "ageden" dan nvidia kaarten is omdat ze al 10jaar van dezelfde GCN architectuur gebruik maken, dus optimalisaties voor navi ( is nog hybrid GCN) beinvloeden onbedoeld vega64, fury... helemaal terug tot de hd 7xxx reeks.

vega 64 is ook een datacenter kaart verkocht als gaming kaart en alle games die compute heavy zijn draaien beter op vega. in realiteit draait 75% van de games beter op nividia omdat de meeste games geoptimaliseerd zijn voor rasterization i.p.v compute. en daar is nvidia heer en meester in.

het omgekeerde is ook waar :

in de laatste need for speed smoked een 980ti een vega 64

https://www.dsogaming.com...enchmarks-2-1469x1080.png

[ Voor 19% gewijzigd door zaj op 10-11-2020 10:05 ]

Like retro longplays? check out my youtube channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32

flessuh

Set sail for fail!

PainkillA schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:51:
[...]

Moeten ze wel stabiel blijven draaien. Daar ben ik ook vooral nieuwsgierig naar met RDNA2 gezien de hoge clocks. 5700 serie had ook best snel wat klachten opgebouwd toch?

kreng van mij crasht nog gemiddeld 3x per week zonder enig patroon :'(

[ Voor 8% gewijzigd door flessuh op 10-11-2020 10:23 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik zie dat "Fine Wine" ook niet altijd als positief, eerder iets dat een marketing afdeling verzint wanneer ze een product misschien wel dat te vroeg lanceren waardoor de performance niet optimaal is. Als klant wil liever vanaf dag 1 de performance genieten waarvoor je betaald hebt, niet pas jaren later.
Niet heel onverwacht, de Dirt serie is altijd een titel geweest die het belachelijk goed deed op Vega, zie ook de launch reviews met Dirt 4 (Techspot in dit geval, dus Steve van HWU).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u4BMldv.png

[ Voor 80% gewijzigd door Dennism op 10-11-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:25
Dennism schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:41:
Ik zie dat "Fine Wine" ook niet altijd als positief, eerder iets dat een marketing afdeling verzint wanneer ze een product misschien wel dat te vroeg lanceren waardoor de performance niet optimaal is. Als klant wil liever vanaf dag 1 de performance genieten waarvoor je betaald hebt, niet pas jaren later.
Dat verzint de marketing afdeling niet. Dat komt van Reddit. De meeste 1080 kopers hebben al een Turing gehad of nu een Ampere. Die boeit het niet eens. :+ Gek genoeg laten de fine wine reviews veelal anders zien, tenzij we echt ver in de tijd teruggaan (7970 bv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit krijg je als een game echt goed geoptimaliseerd is voor GCN op PC. Weinig games die dit echt hebben. De Dirt series en de DICE games en dat is het wel zo'n beetje. De RX5700XT draait hier waarschijnlijk grotendeels in GCN legacy mode. Die laat meteen ook mooi zien wat die kan met 2/3 de ALU's die een Radeon VII heeft en niet eens de helft aan geheugenbandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:23:
[...]

Ware het niet dat het geen RDNA1 meer is. ;)
Maximale temperatuur lijkt eerder rond de 95 graden uit te komen en omdat het 519,8 is met 26,8 miljard transistoren, is de dichtheid circa 51,6 miljoen mm2. Andere waarden en andere variabelen dus. Goed contact zal waarschijnlijk nog belangrijker worden.
https://www.igorslab.de/e...nd-silent-mode-exclusive/
Vrij hoge (target) temps voor boost misschien en eerder zag ik op een slide van een andere tab een max GFX voltage van 1150mV voorbij komen. Ik hoop echt dat de spanning zonder eigen OC of Rage mode een stuk lager kan blijven en daarmee al goede prestaties laat zien. Anders worden het inderdaad heethoofden. Of eigenlijk ook weer niet want de overdracht naar de baseplate is met een kleiner procede immers steeds lastiger. ;)

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:41:

[...]

Niet heel onverwacht, de Dirt serie is altijd een titel geweest die het belachelijk goed deed op Vega, zie ook de launch reviews met Dirt 4 (Techspot in dit geval, dus Steve van HWU).

[Afbeelding]
Het zal een gedeelte architectuur en een gedeelte drivers zijn. Want als je kijkt naar de HD 7970 vs de GTX 680 dan is het verschil tegenwoordig enorm. De HD7970 zit dichter tegen de GTX 780 aan dan tegen de GTX 770.

Kwam het volgende tegen. RT ziet er nog best ok uit op de trage variant van de nieuwe XBox; wellicht een indicatie van wat de 6xxx series gaat doen.

En zoals we gewend zijn bij nieuwe technieken; elke stoeptegel is een spiegel als het regent :+.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 10-11-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

BYKSKI Unveils AMD Radeon RX 6900 XT & RX 6800 XT Water Blocks, Compatible With Reference PCBs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRU7TgCSZuU1O9wu5wjQ0lqPu2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DoDAA2RuHuZtXDZm1eOcGBkT.png?f=user_large
BYKSKI has once again kept its tradition alive by unveiling the first AMD Radeon RX 6900 XT & RX 6800 XT series water blocks which are designed specifically for the reference PCB variants. The water blocks come in various options to buy and come with an acrylic cover which provides a nice view.
BYKSKI Unveils AMD Radeon RX 6900 XT & RX 6800 XT Series Water Blocks, Reference PCBs Compatible

The BYKSKI water blocks include the A-RX6900XT-X and the A-RX6800-X. As the name suggests, the water blocks are compatible with the AMD Radeon RX 6900 XT, Radeon RX 6800 XT and the Radeon RX 6800 graphics cards but only with the reference PCBs. The initial wave of Radeon RX 6000 series cards is going to be reference designs only regardless so those who want to water cool one of their cards can get BYKSKI's latest solution.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ0CZg43iY3c8ownWHzc3GXFwxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxjJsOWN4adqbLTdNGvoCwWG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on6KxvtS1on8-WuY8O4YjxAYKfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtdI5QDET9DBuz1fr5K4pg7Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZxR2nLWvFxi2GStJoO_mxoNxME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZdd5Hdu3AfHog9a7wAeLz5h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_O_y1zv42HmSjUwDb7ljbGZWQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYAN337riKIRU6caVx8dDXJ2.jpg?f=fotoalbum_tile

https://wccftech.com/byks...__twitter_impression=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:36:
[...]

Het zal een gedeelte architectuur en een gedeelte drivers zijn. Want als je kijkt naar de HD 7970 vs de GTX 680 dan is het verschil tegenwoordig enorm. De HD7970 zit dichter tegen de GTX 780 aan dan tegen de GTX 770.

Kwam het volgende tegen. RT ziet er nog best ok uit op de trage variant van de nieuwe XBox; wellicht een indicatie van wat de 6xxx series gaat doen.
[YouTube: Raytracing on the XBOX Series S is impressive | MVG]

En zoals we gewend zijn bij nieuwe technieken; elke stoeptegel is een spiegel als het regent :+.
Misschien ben ik als pc gamer verwend maar dit ziet toch wel matig uit? doffe onscherpe textures overdreven belichting, lage viewrange en fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaddix
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Hoeveel hoop hebben we eigenlijk dat de reference kaart goed koelt enzo? Was dat bij de 5700xt geen kleine ramp?
Het feit dat het deze keer geen blower is, stelt me wel wat meer gerust precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Shaddix schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:58:
Hoeveel hoop hebben we eigenlijk dat de reference kaart goed koelt enzo? Was dat bij de 5700xt geen kleine ramp?
Het feit dat het deze keer geen blower is, stelt me wel wat meer gerust precies?
Vond ik persoonlijk wel meevallen, ik game altijd met hoofdtelefoon op zodat ik beter hoor waar geluiden vandaan komen, dus de blower heb ik eigenlijk niet vaak gehoord. Qua temps was het allemaal wel prima in ieder geval. Pas na ruim een jaar heb ik er een waterblok op gezet omdat ik een custom loop ging bouwen, dat was eerder mijn plan maar er waren nog geen blokken, daarna heeft het plan op de plank gelegen totdat ik klaar was met de stock CPU-koeler van AMD als ik niet gaan het gamen was.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 10-11-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
Shaddix schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:58:
Geen voor zover ik weet :) Dit is een nieuw PCB, heatsink en koelers en is er nog helemaal niks over gelekt (en zo wel, nog niet hier gepost) dus afwachten tot volgende week woensdag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
PainkillA schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:31:
[...]

Misschien ben ik als pc gamer verwend maar dit ziet toch wel matig uit? doffe onscherpe textures overdreven belichting, lage viewrange en fps.
Dat was niet het punt wat ik probeerde te maken :p.

Het punt is dat de trage Xbox Series S maar 20 CU's heeft die op 1.565GHz lopen wat ongeveer 4TFlops geeft. Dat ze daar al RT op aanzetten wat blijkbaar werkt zij het op 30fps 1080p is goed om te weten. Dat is een indicatie voor de performance van de desktop kaarten.

Dat staat helemaal los van of je wel of niet op een console gamed; daarnaast zijn consoles prima, voor party games en couch coop! Je moet ze inderdaad niet in huis halen voor het grafische spectakel.
Dus daarom heb ik beide, best of both worlds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD Radeon RX 6000 ray tracing performance goal is 1440p resolution
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmSAnJZ5k6x_icMjuK1xZJFWY6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sID6s6PtGH5nJrBzDtW5lHxL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDZHjQ1ROCke_K6RXUVnSoorOcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNGuwQSANcWg1UiJlVdRPG2p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmHwHBEksMbYlk36MWZgqYXjrDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8f2JYeEOC6OJ3kWs1TfVwz8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inedr3SwiJ6PVUzWGdQ9GXlKa-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0t6fIV4RLHTV2bI4ajBFk9X.jpg?f=fotoalbum_tile

https://videocardz.com/ne...-goal-is-1440p-resolution

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Toch een beetje gelijk gekregen met m'n Liquid voorspelling (voordat RGT er mee kwam), à la Vega64. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Charmant hoe droogjes beweerd word dat als Infinity Cache in RDNA2 voor prestatieverbeteringen zorgt, dit een optie is voor RDNA3. Het is namelijk totaal niet zo dat als RDNA3 in laat 2021 of begin 2022 volgt, de architectuur niet nu al klaar is en ze bezig zijn om de eerste Navi 3x chips naar tape-out status te krijgen, als de tape-out niet al plaats heeft gevonden. Ze zullen het dus nu nog even overwegen. :z

Maar 1440p RT is ook niet verrassend. Dat lijkt me ook de inzet en ik ben er tevreden mee als het echt presteert. 4K is waarschijnlijk te veel gevraagd voor de eerste iteratie.

Maar die 50% perf/watt, tja ik zou niet verbaast zijn als dit het gestelde doel is. Probleem is dat je dit op heel wat manieren kan berekenen. Je kan 50% sneller doen voor dezelfde 300W, maar je kan ook dezelfde prestaties voor 150W claimen en de chip alsnog een TBP van 300W geven waarna die opeens maar 30% sneller is. In ieder geval gaat er in GPU land denk ik ook een einde komen aan iets kopen dat meteen twee jaar geweldig is en daarna nog steeds goed. Zelfs als de generatiesprong maar 30% is, tja die komt na een jaar en niet twee.

RDNA3, tja chiplets.
[Twitter: https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1291796703767457792]
Nota bene word vermoed dat deze bij TSMC werkt of daar in ieder geval relaties heeft. Het is namelijk te vaak, te accuraat en de informatie is meestal meer omtrent fabricage dan architectuur.

Dat zit eraan te komen, maar niet zo radicaal als je misschien zou denken. Nee, nu AMD hun hand heeft laten zien met die enorme L3 cache, vermoed ik dat ze I/O en de geheugencontrollers gaan afsplitsen. De GPU blijft waarschijnlijk een aparte chip vanwege latency. Dan kunnen ze een paar kanten op. Kleiner maken zodat het goedkoper is, meer CU's of krachtigere CU's wat in de regel gepaard gaat met meer transistoren per CU. Kies maar welke je het best bevalt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD Promises A Massive Perf Per Watt Improvement With Next-Gen RDNA 3 Radeon RX GPUs Over RDNA 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIe9gj0dYxqyvYP0lhJiNVQBnJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo5C3LV9ZR43tQCvcam1wmh1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O85zi-EAIR4bTMUSNhzjLMrtHwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jwCIZqOGhZzJK1RO8Ik4TrSB.jpg?f=user_large
https://wccftech.com/amd-...__twitter_impression=true

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.