Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:20
@zion @Robi Yup, ik heb de verkeerde link gepakt :X Heb de de link vervangen voor de video die ik wel in gedachte had.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Dennism schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:21:
Waarom niet, de belangrijkste reden is imho omdat het geen default configuratie zal (voor zover ik begrijp) die iedereen kan gebruiken. Voor zover ik begrijp is het optionele functionaliteit, en zou dat ook behandeld moeten worden zoals optionele functionaliteit normaliter behandeld wordt in reviews. Mocht ik het verkeerd hebben en is het wel een standaard configuratie die ten allen tijde voor alle gebruikers beschikbaar zal zijn is het natuurlijk een ander verhaal.

Om een ander voorbeeld te gebruiken, bij Intel cpu's zet je MCE ook uit als reviewer mocht een moederbord fabrikant dat standaard aanzetten, juist omdat het in principe geen standaard instelling is.
Is SAM uit te zetten? Indien niet dan zou je dus de 6xxx kaarten moeten gaan testen op een trager Intel platform (er even van uit gaan de dat AMD met Zen 3 daadwerkelijk sneller is in alle gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Is SAM uit te zetten? Indien niet dan zou je dus de 6xxx kaarten moeten gaan testen op een trager Intel platform (er even van uit gaan de dat AMD met Zen 3 daadwerkelijk sneller is in alle gevallen).
Ik denk dat dit een bios functie gaat worden. Het lijkt namelijk in de AGESA microcode serie voor Zen 3 te zitten. Potentieel komt het dan nog voor Zen 3 voor de 400 series, maar Zen 2 gaat het denk ik niet krijgen en ik wil daar de reden van weten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:34
Robi schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Oke dus cyberpunk 2077 met raytracing en een rx 6800XT moet werken?

Al zou de framerate niet geweldig zijn zonder iets van DLSS
Nee, niet meteen, want Nvidia heeft de Cyberpunk ontwikkelaars omgekocht om RT in het begin alleen aan te zetten voor Nvidia. Mooi bedrijf hé, Nvidia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Nee, niet meteen, want Nvidia heeft de Cyberpunk ontwikkelaars omgekocht om RT in het begin alleen aan te zetten voor Nvidia. Mooi bedrijf hé, Nvidia?
CDPR omgekocht door nVidia? de grootste voorvechters voor gelijkheid in de gaming biz (CDProjektRed dus, niet nVidia)???
Zo'n bombshell kan je niet droppen zonder onderbouwing.

[ Voor 3% gewijzigd door zion op 31-10-2020 15:15 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

CDPR omgekocht door nVidia? de grootste voorvechters voor gelijkheid in de gaming biz???
Ik denk dat je even het hairworks schandaal moet opzoeken. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:41
[...]

CDPR omgekocht door nVidia? de grootste voorvechters voor gelijkheid in de gaming biz (CDProjektRed dus, niet nVidia)???
https://www.gamepur.com/n...a-graphics-card-at-launch

De ene vendor koopt een platform exclusive, de ander schijnbaar een feature exclusive.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 31-10-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Ik denk dat je even het hairworks schandaal moet opzoeken. ;)
Dat zijn wel heel oude koeien....

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
[...]

Bron.
This news comes from PC Gamer Magazine (via Gfinity Esports) where CD Projekt Red art director Jakup Knapik told the publication that AMD support for ray tracing will come in a later update.
Overigens is CDPR ook gewoon een bedrijf met aandeelhouders die de crunch-beloftes opheft als crunch nodig is om de aandeelprijzen te verdedigen.

[ Voor 11% gewijzigd door Grotbewoner op 31-10-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Je kan een game niet optimaliseren voor een nog niet bestaande GPU is het wel?, je zou meer waarde moeten hechten aan de laatste zin:
Jakup Knapik told the publication that AMD support for ray tracing will come in a later update.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
zion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Je kan een game niet optimaliseren voor een nog niet bestaande GPU is het wel?, je zou meer waarde moeten hechten aan de laatste zin:

[...]
Dat is wel héél naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nergens in die bron wordt toch gesproken over gekochte exclusiviteit? Of lees ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
In Cyberpunk 2077 gebruiken ze gewoon DXR, dus er moet in ieder geval een AMD-filter inzitten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nou dan ben ik maar Grotbewoner2 maar ik zou het van elke design studio aannemen, behalve van CDPR, die notabene hun spel (TW3) aangeboden hebben op torrent sites met de slogan "als je het wat vind zouden we het fijn vinden als je het koopt", ik geloof een van de best verkochte spellen hmmm, zonder DRM of wat voor een onzin dan ook :>

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Bron.

[...]

Overigens is CDPR ook gewoon een bedrijf met aandeelhouders die de crunch-beloftes opheft als crunch nodig is om de aandeelprijzen te verdedigen.
Stel dat je gelijk zou hebben, dan zouden Xbox series X, PS5 en Radeon allemaal mindere performance geven op ray tracing, en nVidia de beste performance. Als je dan kijkt naar het aantal gamers, is nVidia verreweg in de minderheid. Dus dat lijkt me onzin.

CD Project Red zegt niet dat ze RT niet optimaliseren voor RDNA2, alleen later. RDNA2 zit nu in de top consoles en PC. CD Project Red gaat daar dus zeker weten voor optimaliseren.

Wat denk je dat ze de afgelopen 2 jaar hebben gedaan? Alleen maar Cyberpunk optimaliseren. En dan zouden ze RDNA2 niet even meepakken, lol.

[ Voor 7% gewijzigd door sunsmountain op 31-10-2020 15:30 ]

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Ik ben wel benieuwd naar het bronartikel, want het enige interview dat ik kan vinden met die gast is deze:
https://www.pcgameshardwa...racing-interview-1353192/

➤ PCGH: You've opted to use Direct X 12 Ultimate. Will there be a fallback so gamers who are still running Win 7/8.x can also play? Was there a decision between the lower-level APIs DirectX 12 and Vulkan, and if so, why did you pick DX12?

Marcin Gollent: Thanks to the introduction of DX12 support for Windows 7 SP1 that Microsoft introduced last year, the game will run on this system. We do, and will continue to, test Cyberpunk 2077 on Windows 7 in an attempt to iron out any edge-cases that might arise. Unfortunately, Windows 8 didn't receive its variant of DX12 libraries.

Our interview partner: Marcin Gollent (CDPR)
Quelle: CD Projekt Red

Regarding DX12 Ultimate, Cyberpunk 2077 will work absolutely fine with all DX12-compatible GPUs. What the "Ultimate" feature set does is it allows us to do more if the hardware allows for it. We opted to go with DX12 for two main reasons. Firstly, it is the standard API for the Xbox platforms, and with the game also coming to Xbox One, we naturally wanted to have it implemented as soon as possible. Secondly, it is the birthplace of DXR, and given we had plans to invest in DXR very early on, that made the choice to go with DX12 a pretty straightforward one.

➤ PCGH: We've recently seen some quite impressive ray tracing demos from Sony running on the upcoming PS5. They've even managed to get raytraced reflections working (at least somewhat). Are there plans for Cyberpunk 2077 to also support raytracing on the upcoming console-generation?

Marcin Gollent: At release, Cyberpunk 2077 will work on these consoles in backward compatibility mode. We recently announced that everyone who purchases the PlayStation 4 and Xbox One versions of Cyberpunk 2077 will be eligible to download a free next-gen upgrade that will take advantage of PlayStation 5 and Xbox Series X hardware, but it is too early to talk specifics at this time. Right now we're working very hard to make Cyberpunk 2077 look, feel, and most importantly play great on PC, as well as PlayStation 4 and Xbox One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Ik denk dat dit een bios functie gaat worden. Het lijkt namelijk in de AGESA microcode serie voor Zen 3 te zitten. Potentieel komt het dan nog voor Zen 3 voor de 400 series, maar Zen 2 gaat het denk ik niet krijgen en ik wil daar de reden van weten.
Zen2 maakt vast al gebruik van volledig gedeeld VRAM geheugen.. in de consoles. En AMD's oudere hardware een uplift geven (met SAM implementatie in games) en het verschil met Zen3 kleiner maken is natuurlijk niet de bedoeling. Bios updates voor 400 serie zijn ook pas volgend jaar. Wie weet is het voordeel van SAM met Zen2 nog wel groter door hogere intercore en cache latencies. En de vraag of deze feature voor het eerst een verschil laten zien tussen PCIe 3 en 4. Of niet..

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Ok, het is dus een papieren versie van een magazine. Om precies te zijn deze:
https://www.magazinesdire...gazine-single-issue.thtml

Maar er valt wel een en ander aan citaten hier te vinden:
https://wccftech.com/cdpr...utomate-facial-animation/
Ray tracing will only be available on PCs with GeForce graphics cards or via GeForce NOW at launch, though we expect that it'll be eventually compatible with AMD's new Navi graphics cards as well as being featured on PlayStation 5 and Xbox Series X once the proper enhancement updates drop for the next-gen consoles in 2021.
Stop de fakkels dus maar weer weg ;).

Misschien wel relevant om een goede vriend van mij (serieuze game-dev) te citeren:
Probleem met GPU's is dat Nvidia zoveel meer is dan puur de hardware. Ik bedoel, als (game)dev zie ik ontzettend veel support vanuit nvidia in terms van research/publicaties en als je groot genoeg bent, ook direct en gratis contact en ondersteuning. Terwijl AMD gewoon niet aanwezig lijkt te zijn vanuit dat perspectief.

[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 31-10-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Paprika schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:40:
Ok, het is dus een papieren versie van een magazine. Om precies te zijn deze:
https://www.magazinesdire...gazine-single-issue.thtml

Maar er valt wel een en ander aan citaten hier te vinden:
https://wccftech.com/cdpr...utomate-facial-animation/

[...]

Stop de fakkels dus maar weer weg ;).
Wat ook niet meehelpt is dat de game nu al een paar keer uitgesteld is waardoor deze nu na de launch van de AMD-kaarten valt. Dus het zou goed kunnen dat dit nu een beetje achterhaald is. Iemand moet hen dat nog eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
sunsmountain schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Stel dat je gelijk zou hebben, dan zouden Xbox series X, PS5 en Radeon allemaal mindere performance geven op ray tracing, en nVidia de beste performance. Als je dan kijkt naar het aantal gamers, is nVidia verreweg in de minderheid. Dus dat lijkt me onzin.

CD Project Red zegt niet dat ze RT niet optimaliseren voor RDNA2, alleen later. RDNA2 zit nu in de top consoles en PC. CD Project Red gaat daar dus zeker weten voor optimaliseren.

Wat denk je dat ze de afgelopen 2 jaar hebben gedaan? Alleen maar Cyberpunk optimaliseren. En dan zouden ze RDNA2 niet even meepakken, lol.
Ik zei dat ze AMD ray tracing op een later punt pas toevoegen terwijl had al eerder kon. Niet dat het er niet zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Wat ook niet meehelpt is dat de game nu al een paar keer uitgesteld is waardoor deze nu na de launch van de AMD-kaarten valt. Dus het zou goed kunnen dat dit nu een beetje achterhaald is. Iemand moet hen dat nog eens vragen.
Gezien ze DXR gebruiken zal het wel goed komen. Juist het feit dat Nvidia zelf code samples deelt die 100% generiek zijn en 0 Nvidia specifieke code wekt toch wel de suggestie dat ze hier niet op een vies spelletje sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Paprika schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Gezien ze DXR gebruiken zal het wel goed komen. Juist het feit dat Nvidia zelf code samples deelt die 100% generiek zijn en 0 Nvidia specifieke code wekt toch wel de suggestie dat ze hier niet op een vies spelletje sturen...
Ik hoop het! De situatie is in ieder geval wel veranderd door de delays van Cyberpunk. Zou het nu wel een gotspe vinden als ze zouden launchen zonder ray tracing voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Ik zei dat ze AMD ray tracing op een later punt pas toevoegen terwijl had al eerder kon. Niet dat het er niet zou zijn.
Ah ok, ja daar kan ik me wel in vinden.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:41
Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Ik hoop het! De situatie is in ieder geval wel veranderd door de delays van Cyberpunk. Zou het nu wel een gotspe vinden als ze zouden launchen zonder ray tracing voor AMD.
Als de launch voor cyberpunk in december is, dan is de launch zonder rray tracing voor AMD. Want ze hebben al gezegd dat die patch pas in 2021 uitkomt. Of dat Q1, Q2 of... is heb ik geen zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

En ondanks dat je me naïef vind, CDPR heeft altijd al gezegd, "it's finished when it's finished", maar aangezien het zo verschrikkelijk off-topic is zal ik er verder niet meer op reageren.
offtopic:
In mijn persoonlijke mening heb ik geloof dat CDPR zichzelf niet zou verloochenen, en vele met mij, mocht het wel zo zijn, is het alleen maar belangrijker dat we géén nVidia meer kopen als ze echt zo manipulatief zijn, utcumque, laten we teruggaan naar het onderwerp.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Dat zijn wel heel oude koeien....
Dat was de vorige RPG die ze uitbrachten. Hoewel een uitzonderlijke game, was die niet zonder problemen. The Witcher 3 heeft de "bekende" GameWorks stutteringen. Het is beduidend minder dan de meeste GameWorks titels die totale treinwrakken zijn om maar eens een verbasterd leenwoord te pakken, maar het zit erin. Ik blijf het opvallend vinden dat een paar jaar geleden er telkens games in het nieuws kwamen die zo bizar slecht draaide dat mensen hun geld terug eisten, maar dat niemand eens de moeite lijkt te hebben genomen om die titels naast de lijst met GameWorks titels te leggen. :z

Ik draai Hairworks met mijn RX5700XT zonder de belachelijk zware impact omdat RDNA vanuit een hardware perspectief, vrij goed kan omgaan met de GameWorks "optimalisaties". Neemt niet weg dat het nog steeds disproportioneel is voor relatief weinig grafische impact en het eigenlijk ook helemaal niet zo mooi is. Ik draai het voor de monsters omdat die echt worden uitgekleed als het uitstaat, niet voor Geralt. Het liefst zou ik het voor Geralt uitzetten.

Dit is gewoon valide kritiek op CD Projekt Red. Net zoals dat ze behoorlijk wat crunch toe hebben gepast voor the Witcher 3 en nu ze dat iets minder lijken te doen is de game al heel vaak uitgesteld.
zion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

[...]
Je denkt dat CD Projekt Red geen PS5 en XSX devkits heeft? Verder is het enorme gat in het argument dat ook Cyberpunk 2077 op DXR draait. Dat is de standaard en die ondersteunt RDNA2 ook. ;)

Het verschil is dat dit een DX12 game is en de developer in veel grotere mate verantwoordelijk is voor efficiënt gebruik van de hardware. En daar kom je terug bij het RT probleem. Wat goed werkt voor Nvidia kan wel eens slecht werken voor AMD. Ampere en RDNA2 verschillen behoorlijk in architectuur voor zover we nu al kunnen behoordelen. Waar RDNA1 en Turing juist een beetje naar elkaar leken te gaan in als je het afzet tegen Vega en Pascal, lijken RDNA2 en Ampere juist weer verder uit elkaar te liggen. RT prestaties lijken uiteindelijk gedicteerd te worden door toegang tot geheugen en laat dat nu zo radicaal anders zijn tussen beide architecturen. Ampere is vrij lokaal georiënteerd met een wat we nu traditionele hoeveelheid L2 cache en een grote, brede framebuffer moeten noemen. Bij RDNA2 weten we eigenlijk vrijwel niks over lokaal niveau, maar op GPU breed niveau van een totaal andere klasse dan Ampere. AMD claimt immers ruim 1,2TB/s aan interne geheugenbandbreedte door die 128MB L3 cache. Dat is dan ook nog eens geheugenbandbreedte met aanzienlijk lagere latency dan wat je zou bereiken met VRAM. Dat kan wel eens een serieus verschil gaan maken, maar daarvoor moeten we wachten en daarom wil ik de whitepaper.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-10-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:58:
Dat was de vorige RPG die ze uitbrachten. Hoewel een uitzonderlijke game, was die niet zonder problemen. The Witcher 3 heeft de "bekende" GameWorks stutteringen. Het is beduidend minder dan de meeste GameWorks titels die totale treinwrakken zijn om maar eens een verbasterd leenwoord te pakken, maar het zit erin. Ik blijf het opvallend vinden dat een paar jaar geleden er telkens games in het nieuws kwamen die zo bizar slecht draaide dat mensen hun geld terug eisten, maar dat niemand eens de moeite lijkt te hebben genomen om die titels naast de lijst met GameWorks titels te leggen. :z
In 2014 ja, dat zijn behoorlijke oude koeien.....
Ik draai Hairworks met mijn RX5700XT zonder de belachelijk zware impact omdat RDNA vanuit een hardware perspectief, vrij goed kan omgaan met de GameWorks "optimalisaties". Neemt niet weg dat het nog steeds disproportioneel is voor relatief weinig grafische impact en het eigenlijk ook helemaal niet zo mooi is. Ik draai het voor de monsters omdat die echt worden uitgekleed als het uitstaat, niet voor Geralt. Het liefst zou ik het voor Geralt uitzetten.

Dit is gewoon valide kritiek op CD Projekt Red. Net zoals dat ze behoorlijk wat crunch toe hebben gepast voor the Witcher 3 en nu ze dat iets minder lijken te doen is de game al heel vaak uitgesteld.
Geen ervaring mee, ik draai tegenwoordig nog op nVidia, ik weet wel dat nVidia/Gameworks mijn GT650M om zeep hebben geholpen omdat ze niet snel genoeg konden throttlen..... (Dell 7720 laptop), dus mooie techniek, maar niet meer als je dGPU binnen 5 seconden op 125 graden draait en vervolgens *PLOF* doet.....
Je denkt dat CD Projekt Red geen PS5 en XSX devkits heeft? Verder is het enorme gat in het argument dat ook Cyberpunk 2077 op DXR draait. Dat is de standaard en die ondersteunt RDNA2 ook. ;)

Het verschil is dat dit een DX12 game is en de developer in veel grotere mate verantwoordelijk is voor efficiënt gebruik van de hardware. En daar kom je terug bij het RT probleem. Wat goed werkt voor Nvidia werkt kan wel eens slecht werken voor AMD. Ampere en RDNA2 verschillen behoorlijk in architectuur voor zover we nu al kunnen behoordelen. Waar RDNA1 en Turing juist een beetje naar elkaar leken te gaan als je het afzet tegen Vega en Pascal, lijken RDNA2 en Ampere juist weer verder uit elkaar te liggen. RT prestaties lijken uiteindelijk gedicteerd te worden door toegang tot geheugen en laat dat nu zo radicaal anders zijn tussen beide architecturen. Ampere is vrij lokaal, RDNA2 weten we eigenlijk vrijwel niks over lokaal, maar op GPU breed niveau van een totaal andere klasse dan Ampere.
Ik volg bijna al je postings en heb veel respect voor je, maar eigenlijk zeg je hetzelfde als ik, ik alleen wat minder onderbouwt en ongenuanceerder... Ik kan me niet voorstellen dat er geen optimalisaties komen voor beide, en ik durf best te geloven dat ze het in eerste instantie geoptimaliseerd hebben voor de meest populaire GPU's, maar ik denk dat ze nu al heel hard bezig zijn om óók voor XSX/PS5/RX6000 te optimaliseren.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:09:
[...]
In 2014 ja, dat zijn behoorlijke oude koeien.....
2015. ;) :P
[...]
Geen ervaring mee, ik draai tegenwoordig nog op nVidia, ik weet wel dat nVidia/Gameworks mijn GT650M om zeep hebben geholpen omdat ze niet snel genoeg konden throttlen..... (Dell 7720 laptop), dus mooie techniek, maar niet meer als je dGPU binnen 5 seconden op 125 graden draait en vervolgens *PLOF* doet.....
Dat is geen GameWorks, maar gewoon een bagger vbios en waarschijnlijk slechte koeling voor die GPU. Blijft waardeloos, maar die ga ik niet op GameWorks of Nvidia pinnen.
[...]
Ik volg bijna al je postings en heb veel respect voor je, maar eigenlijk zeg je hetzelfde als ik, ik alleen wat minder onderbouwt en ongenuanceerder... Ik kan me niet voorstellen dat er geen optimalisaties komen voor beide, en ik durf best te geloven dat ze het in eerste instantie geoptimaliseerd hebben voor de meest populaire GPU's, maar ik denk dat ze nu al heel hard bezig zijn om óók voor XSX/PS5/RX6000 te optimaliseren.
Ik zeg juist iets met nuance, maar het is iets anders. CD Projekt Red is ook niet van alle kritiek ontheven, ook niet na uitstekende games waar ik misschien iets te veel uren in heb zitten. O-)

Ik ben echt niet zo blij dat ze kozen voor GameWorks met the Witcher 3 omdat het slecht was voor iedereen. Het was en tot zekere hoogte is nog steeds ook een serieuze impact voor Nvidia gebruikers. Als ik dan zie dat ze alweer kozen voor Nvidia en er nu vanuit de studio al geluiden komen dat ze de AMD implementatie van DXR een lagere prioriteit geven terwijl ik weet dat verreweg de meerderheid deze zal gebruiken via de XSX en PS5, tja dan ben ik niet onder de indruk van die beslissing. Een beslissing die nooit was genomen zonder Nvidia sponsoring omdat het vanuit zakelijk oogpunt, twijfelachtig te benoemen is.

Nota bene weet ik ergens dat ik uiteindelijk een RX6800 zal kopen, hoewel ik op het moment nog tegenstribbel. Het is niet eens zozeer Cyberpunk 2077 die me over de streep zal trekken, nee dat gaat de verbeterde versie van the Witcher 3 worden die ze voorbereiden voor de volgende generatie consoles. Die krijgt namelijk DXR en dan is het een verloren zaak voor mij. Maar dat kan maar beter fatsoenlijk draaien op die RX6800. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
Paprika schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:40:

Misschien wel relevant om een goede vriend van mij (serieuze game-dev) te citeren:

Probleem met GPU's is dat Nvidia zoveel meer is dan puur de hardware. Ik bedoel, als (game)dev zie ik ontzettend veel support vanuit nvidia in terms van research/publicaties en als je groot genoeg bent, ook direct en gratis contact en ondersteuning. Terwijl AMD gewoon niet aanwezig lijkt te zijn vanuit dat perspectief.
Dat is niet alleen bij gamedev's het geval, hetzelfde hoor je al jaren bij software dev's maar ook bijv. OEM's en andere hardware fabrikanten e.d.Wat opzich ook niet onlogisch is, AMD heeft altijd flink minder te besteden gehad dan Nvidia en bijv. Intel.

En dat is iets wat vaak zichtbaar is geweest bij de support die ze leverden aan partners, daar lijkt nu uiteraard wel wat verbetering in te zitten nu ook AMD het weer meer voor de wind gaat, maar optimaal is het nog zeker niet voor zover ik het begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Had hem in de pre-order, 2014, toegegeven hij kwam pas in 2015 uit ;)

Oude koeien:
Depends on the type or class. Modern dairy cattle have an average lifespan between 5 to 6 years. Cattle raised for beef have a lifespan between 12 to 24 months. Beef cattle for breeding have an average lifespan of around 8 to 12 years.
Dat is geen GameWorks, maar gewoon een bagger vbios en waarschijnlijk slechte koeling voor die GPU. Blijft waardeloos, maar die ga ik niet op GameWorks of Nvidia pinnen.
Nouja, ik wel, en op de Dell 7720 zat géén slechte koeling, het was de firmware die niet op tijd throttelde==nVidia, jij jouw mening, ik de mijne (was nogal een dingetje destijds, ik ben niet de enige die zijn GPU heeft opgeblazen vanwege nVidia drivers).
Ik zeg juist iets met nuance, maar het is iets anders. CD Projekt Red is ook niet van alle kritiek ontheven, ook niet na uitstekende games waar ik misschien iets te veel uren in heb zitten. O-)
Natuurlijk niet, maar (imho) wel een van de meest respectabele in het wereldje, en ik heb er misschien ook iets te veel uren inzitten ;)
Ik ben echt niet zo blij dat ze kozen voor GameWorks met the Witcher 3 omdat het slecht was voor iedereen. Het was en tot zekere hoogte is nog steeds ook een serieuze impact voor Nvidia gebruikers. Als ik dan zie dat ze alweer kozen voor Nvidia en er nu vanuit de studio al geluiden komen dat ze de AMD implementatie van DXR een lagere prioriteit geven terwijl ik weet dat verreweg de meerderheid deze zal gebruiken via de XSX en PS5, tja dan ben ik niet onder de indruk van die beslissing. Een beslissing die nooit was genomen zonder Nvidia sponsoring omdat het vanuit zakelijk oogpunt, twijfelachtig te benoemen is.
Dan ben jij (wat heel makkelijk kan) beter geïnformeerd dan ik, en mocht dat zo zijn dan is het de laatste developper die van mijn instant-buy lijst gaat, vooralsnog geef ik ze even het voordeel van de twijfel, en krijg ik dus ook CP2077 binnenkort binnen....
Nota bene weet ik ergens dat ik uiteindelijk een RX6800 zal kopen, hoewel ik op het moment nog tegenstribbel. Het is niet eens zozeer Cyberpunk 2077 die me over de streep zal trekken, nee dat gaat de verbeterde versie van the Witcher 3 worden die ze voorbereiden voor de volgende generatie consoles. Die krijgt namelijk DXR en dan is het een verloren zaak voor mij. Maar dat kan maar beter fatsoenlijk draaien op die RX6800. ;)
Nouja, zoals ik al in andere topics gezegd heb, ik hoop dat jullie allemaal massaal op 27-11 (Black Friday) een nieuwe GPU aanschaffen, van welke klasse/merk dan ook, en ik in alle rust met kerst of net erna een 6900XT kan aanschaffen :P

[ Voor 4% gewijzigd door zion op 31-10-2020 17:04 ]

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:51:
Nouja, ik wel, en op de Dell 7720 zat géén slechte koeling, het was de firmware die niet op tijd throttelde==nVidia, jij jouw mening, ik de mijne (was nogal een dingetje destijds, ik ben niet de enige die zijn GPU heeft opgeblazen vanwege nVidia drivers).
Oh die bucking klotedriver. Ja dat is een Nvidia "dingetje". :X
Het is alleen geen GameWorks, zeer zeker wel Nvidia...
Dan ben jij (wat heel makkelijk kan) beter geïnformeerd dan ik, en mocht dat zo zijn dan is het de laatste developper die van mijn instant-buy lijst gaat, vooralsnog geef ik ze even het voordeel van de twijfel, en krijg ik dus ook CP2077 binnenkort binnen....
Ik doe niet aan instant buy. Ik heb mijn les gelukkig in 2013 al geleerd met Sim City, Rome II Total War en BF4. Ik ga ook Cyberpunk niet pre-orderen. Kopen zeer waarschijnlijk wel, maar na release. ;)
[...]
Nouja, zoals ik al in andere topics gezegd heb, ik hoop dat jullie allemaal massaal op 27-11 (Black Friday) een nieuwe GPU aanschaffen, van welke klasse/merk dan ook, en ik in alle rust met kerst of net erna een 6900XT kan aanschaffen :P
Ik ga denk ik pas volgend jaar iets kopen omdat ik mijn Sapphire Nitro+ wil hebben, wil afwachten wat SAM, "Super Resolution" en AMD haar RT nu werkelijk kan en echt geen zin heb in het slagveld met wachtrijen. Van mij heb je waarschijnlijk dus geen last. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
zion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:51:

Volgens mij viel dat wel tegen hoor, ik kan het mis hebben maar volgens mij hadden die machines een relatief simpel koel design met een heatpipe voor de cpu en een voor de gpu die beide naar dezelfde kleine fan + koelblokje liepen, waarbij de in / outlet ook nog eens vrij snel verstopte. Waardoor je zeker in situaties waarbij de gpu en cpu (flink) gebruikt werden tegen koelproblemen aan kon lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Dennism schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Volgens mij viel dat wel tegen hoor, ik kan het mis hebben maar volgens mij hadden die machines een relatief simpel koel design met een heatpipe voor de cpu en een voor de gpu die beide naar dezelfde kleine fan + koelblokje liepen, waarbij de in / outlet ook nog eens vrij snel verstopte. Waardoor je zeker in situaties waarbij de gpu en cpu (flink) gebruikt werden tegen koelproblemen aan kon lopen.
Nee hoor, was destijds nog DCSE* (en al die andere populaire acronymen) en de 7720 met dGPU had gewoon 2 fans, (een uiterst links, ongeveer hoogte 2/3 van het MBR, waar de GPU zat, en één rechts iets hoger en verder naar binnen waar de CPU en daaronder geheugen zat, daaronder zaten de HDD drives. met een heatpipe ertussen, wat in die tijd wel een redelijke "feat of engineering" was, natuurlijk (zoals altijd) had hij wel zijn tekortkomingen, 100mbit ethernet, terwijl 1gbit al de trend was, en het scherm was ok, maar ik denk naar huidige maatstaven rond de 250cdm max...

*DCSE= Dell Certified System Engineer, CCNA, CCDA, QPC, HPC, MCSE, MCSD, maar dat is wat tegenwoordig kinderen leren op 1e klas voortgezet onderwijs ;)

@Dennism hieronder: dat was idd de versie zonder dGPU, en zelf dan denk ik dat je een versie te laag zit, ik heb geen zin om mijn 7720 open te katten nu, maar die PCB is significant anders.... (heb hem nog wel ergens in mijn storage staan, maar ik heb honger dus moet eerst eten, zit te twijfelen tussen een
1.: Lamb Madras met Kulchi Nan en een Chicken Saag, of een
2. Thaise Ossenhaas in groene curry met Dim-Sum

[ Voor 14% gewijzigd door zion op 31-10-2020 18:57 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Uit mijn hoofd heeft Nvidia het afgelopen decennia driemaal een driver uitgebracht die de ventilator uitschakelde en de beschermingsmaatregelen werkte ook niet. Eentje is berucht omdat het toen echt misging met aardig wat kapotte videokaarten en ik denk dat dit hier ook is gebeurd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
zion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:44:
[...]
Nee hoor, was destijds nog DCSE* (en al die andere populaire acronymen) en de 7720 met dGPU had gewoon 2 fans, (een uiterst links, ongeveer hoogte 2/3 van het MBR, waar de GPU zat, en één rechts iets hoger en verder naar binnen waar de CPU en daaronder geheugen zat, daaronder zaten de HDD drives. met een heatpipe ertussen, wat in die tijd wel een redelijke "feat of engineering" was, natuurlijk (zoals altijd) had hij wel zijn tekortkomingen, 100mbit ethernet, terwijl 1gbit al de trend was, en het scherm was ok, maar ik denk naar huidige maatstaven rond de 250cdm max...

*DCSE= Dell Certified System Engineer, CCNA, CCDA, QPC, HPC, MCSE, MCSD, maar dat is wat tegenwoordig kinderen leren op 1e klas voortgezet onderwijs ;)
Ik vraag me af of we het wel over hetzelfde systeem hebben, ik heb het zelfs nog even opgezocht, maar en dit is eigenlijk precies zoals ik me herinner van destijds. Niet echt een indrukwekkend koelsysteem (fan is verwijderd op het plaatje).

Afbeeldingslocatie: https://www.pntbrother.com/wp-content/uploads/2015/10/dell_inspiron7720_cleanup_17.jpg
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:15:
[...]

Uit mijn hoofd heeft Nvidia het afgelopen decennia driemaal een driver uitgebracht die de ventilator uitschakelde en de beschermingsmaatregelen werkte ook niet. Eentje is berucht omdat het toen echt misging met aardig wat kapotte videokaarten en ik denk dat dit hier ook is gebeurd. :/
Ik ken er daar een van (waarbij ik daadwerkelijk schade heb gezien), dat was volgens mij 2010 / 2011 ergens. Te vroeg voor deze laptops. Ik kan me bij dit type laptop ook eigenlijk niet direct driver issues herinneren die de gpu zouden frituren, nu zegt dat niet alles natuurlijk, maar normaliter herinner ik me dat wel, omdat dit bij relaties voor problemen gezorgd zou hebben :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dennism op 31-10-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[
@Dennism hieronder: dat was idd de versie zonder dGPU, en zelf dan denk ik dat je een versie te laag zit, ik heb geen zin om mijn 7720 open te katten nu, maar die PCB is significant anders.... (heb hem nog wel ergens in mijn storage staan, maar ik heb honger dus moet eerst eten, zit te twijfelen tussen een
1.: Lamb Madras met Kulchi Nan en een Chicken Saag, of een
2. Thaise Ossenhaas in groene curry met Dim-Sum
Dat klopt niet, de hier afgebeelde machine heeft een dGPU, namelijk een Nivia GT650M (onder het onderste vierkante blokje) het bovenliggende rechthoekige blokje is de cpu.

Hier nog een foto van de GPU (met de cpu erboven, niet helemaal in beeld).

Afbeeldingslocatie: https://www.pntbrother.com/wp-content/uploads/2015/10/dell_inspiron7720_cleanup_9.jpg

En hier de GPU Schoon:

Afbeeldingslocatie: https://www.pntbrother.com/wp-content/uploads/2015/10/dell_inspiron7720_cleanup_12.jpg

Hier heb ik de foto's even van geleend:
https://www.pntbrother.co...sage-fix-october-21-2015/

Eet smakelijk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 31-10-2020 19:08 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
HET AMD RADEON NIEUWS TOPIC!!
Waar U moet gaan voor hoogwaardig Nvidia informatie! :+

[ Voor 5% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 31-10-2020 19:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:55
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:36:
het is voer voor de AMD fanboys die Nvidia fails, hebben ze tenminste iets om Nvidia mee om de oren te slaan. :+

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:36:
excuses
Zal ik mijn 7720 weer in elkaar gaan bouten :P

[ Voor 11% gewijzigd door zion op 31-10-2020 20:38 ]

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Richo999 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:00:
[...]

het is voer voor de AMD fanboys die Nvidia fails, hebben ze tenminste iets om Nvidia mee om de oren te slaan. :+
Verslaan of niet, als er maar concurrentie is en de prijzen betaalbaar blijven. Het maakt mij persoonlijk echt niets uit wie er beter is, zolang ik maar lekker kan blijven gamen voor een goede prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ferio schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:59:
[...]
Verslaan of niet, als er maar concurrentie is en de prijzen betaalbaar blijven. Het maakt mij persoonlijk echt niets uit wie er beter is, zolang ik maar lekker kan blijven gamen voor een goede prijs. :)
En er ontwikkeling is gericht op de toekomstige performance en features ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
raymondw schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:04:
[...]

En er ontwikkeling is gericht op de toekomstige performance en features ;)
Ja, dat zeker.. hopelijk is dat monopoly spelletje van Nvidia wel afgelopen en krijgen nu weer fatsoenlijke upgrades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uG2JoN5kuNZI2Jm_To5hRL3XFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7TORra4hXGsaRjixw7GfliF.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjNnAzk3HqruCmU3AaCEjHlc08o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jmB77ibwWHHXESISuhauH6q.jpg?f=fotoalbum_large

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:30
Is deze timespy score voor de 2080TI niet erg hoog? Check mijn systeem:
https://www.3dmark.com/3dm/52359220?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
procyon schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:30:
[...]

1440p of 4K, welke heb jij gebenched?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Geen idee welke, gewoon de standaard test. Gek eigenlijk dat je dat niet kan zien in de details. Ben voorlopig niet thuis dus kan het niet even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:23
procyon schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:30:
[...]

Nee hoor.

Ik haalde met de standaard settings op timespy een GPU score van 15789 met mijn Asus 2080TI OC. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik 'm tot op het randje had zitten overclocken (luchtkoeling).

En dat is ook gelijk een van de redenen waarom ik persoonlijk de nieuwe nvidia reeks een beetje teleurstellend vond.

Wat AMD hier neer gaat zetten is qua prijs/prestatie veel indrukwekkender, althans, als ik de huidige marketing mag geloven.

[ Voor 23% gewijzigd door DiscoNootje op 01-11-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
https://www.guru3d.com/ar...ightning_z_review,24.html

Ook ik vind hem aan de hoge kant omdat het behoorlijk sneller is dan een stock 2080Ti ala FE is , niet omdat het een onmogelijke score is.

Verder zijn de instellingen niet bekend, dus wie zegt dat het een standaard test was.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
DiscoNootje schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:45:
[...]
Nee hoor.
Daar moet ik wel bij vermelden dat ik 'm tot op het randje had zitten overclocken (luchtkoeling).
Dat is het hele punt... Mijn score is helemaal standaard. Ook met een vergelijkbare CPU als in het screenshot en ik kom lang niet aan die 15000.

edit: nevermind, dit is allemaal offtopic anyway

[ Voor 6% gewijzigd door procyon op 01-11-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
Razkin schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:50:
https://www.guru3d.com/ar...ightning_z_review,24.html

Ook ik vind hem aan de hoge kant omdat het behoorlijk sneller is dan een stock 2080Ti ala FE is , niet omdat het een onmogelijke score is.

Verder zijn de instellingen niet bekend, dus wie zegt dat het een standaard test was.
Dit komt toch overeen? In de benchmark die je linked staat ook een GPU score van 15000+

En dat is wss nog op 'stock settings'. Die lightning kaart kan er zo nog 10% bij prikken met een OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
procyon schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:51:
[...]

Dat is het hele punt... Mijn score is helemaal standaard. Ook met een vergelijkbare CPU als in het screenshot en ik kom lang niet aan die 15000.
Jouw score is wat aan de lage kant maar niet ongewoon. Het ligt een beetje aan welke 2080TI je hebt en aan overige factoren zoals algehele koeling in je kast, achtergrond processen etc.

Als jij zo'n ''instapper'' MSI ventus dual fan 2080TI hebt en die naast een ROG 2080TI of MSI lightning zet dan zijn deze verschillen prima te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@DiscoNootje Normaliter worden in benchmarks stock kaarten gebruikt en krijgen de luxe modellen een eigen mini variant. De 3080 score komt nl wel goed overeen met een FE, net als de 3070 FE

Zie bv de 2080TI Strix
https://www.guru3d.com/ar...rog_strix_preview,23.html

13610

Het laat de 6800 er nog beter uit zien tov van de 2080TI, maar als de 2080TI score niet geheel klopt, wie zegt dat de 6800 dan wel zou kloppen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
@Razkin Nogmaals, die 15000 score van een 2080TI komt mij erg bekend voor en is ook terug te zien in vele benchmarks. Ik vermoed dat er voor deze vergelijking een creme de la creme 2080TI kaart is gebruikt (eventueel op 'stock settings'), zoals een MSI lightning, vergeleken met een 6800 uit de AMD fabriek op stock settings. En dat maakt de AMD resultaten erg indrukwekkend.

Echter, we zullen de serieuze benchmarks gewoonweg moeten afwachten om echte conclusies te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nieuws dan. :+

Tja, het goede is dat we voor de launch dus informatie krijgen over RT en Super Resolution. Het slechte is dat Nvidia met hun upsamping technologie die ze DLSS hebben genoemd, er nu gedacht word dat dit supersampling is, want Deep Learning Super Sampling en AMD dan ook met upscaling super samping komt. Ik, ik weet niet eens waar ik moet beginnen met hoe fout dit is. :N

https://www.notebookcheck...p-to-launch.500179.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:16
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:22:

Tja, het goede is dat we voor de launch dus informatie krijgen over RT en Super Resolution. Het slechte is dat Nvidia met hun upsamping technologie die ze DLSS hebben genoemd, er nu gedacht word dat dit supersampling is, want Deep Learning Super Sampling en AMD dan ook met upscaling supersamping komt. Ik, ik weet niet eens waar ik moet beginnen met hoe fout dit is. :N

Het is gewoon een inverse tautologie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@DiscoNootje Nogmaals, nergens zeg ik dat een 2080Ti geen 15000+ kan scoren, een OC lightning doet 16000. Het is een afwijking in die specifieke leak. Wat mogelijk verklaard kan worden door een 2080Ti ala lightning of gebreken aan de benchmark of gesjoemel of wat dan ook

Uiteraard zijn officiele benchmarks de engie die duidelijkheid gaan geven.
Modbreak:Verkeerde topic? [Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 02-11-2020 10:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:22:

Tja, het goede is dat we voor de launch dus informatie krijgen over RT en Super Resolution. Het slechte is dat Nvidia met hun upsamping technologie die ze DLSS hebben genoemd, er nu gedacht word dat dit supersampling is, want Deep Learning Super Sampling en AMD dan ook met upscaling super samping komt. Ik, ik weet niet eens waar ik moet beginnen met hoe fout dit is. :N

Kun je mij als leek uitleggen wat nou precies het verschil is? Of misschien naar een goed artikel wijzen? Grappig genoeg is DLSS voor mij duidelijker, door middel van machine learning upscalen naar een hogere resolutie (dus pixels invullen/aanpassen op basis van AI ‘ervaring’). Wat gaat AMD’s equivalent (FidelityFX toch?) nou exact doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:16
DMC90 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:37:
[...]

Kun je mij als leek uitleggen wat nou precies het verschil is? Of misschien naar een goed artikel wijzen? Grappig genoeg is DLSS voor mij duidelijker, door middel van machine learning upscalen naar een hogere resolutie (dus pixels invullen/aanpassen op basis van AI ‘ervaring’). Wat gaat AMD’s equivalent (FidelityFX toch?) nou exact doen?
Volgens mij valt DaniëlWW2 hierover: "upscaling super sampling". Super Sampling is een techniek waarbij men in hogere resolutie rendered en daarna down sampled naar de gewenste resolutie. De beste techniek voor anti-aliasing. Je kan niet up en down gaan ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Theebag op 01-11-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
[...]

AMD zal geen blackbox feature willen hebben. Dus het zal een implentatie van DirectML super-resolution zijn.

Een voorbeeld.
https://www.pixelmator.co...eature-in-pixelmator-pro/

https://faculty.ucmerced....ccv13_superresolution.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 01-11-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Kun je mij als leek uitleggen wat nou precies het verschil is? Of misschien naar een goed artikel wijzen? Grappig genoeg is DLSS voor mij duidelijker, door middel van machine learning upscalen naar een hogere resolutie (dus pixels invullen/aanpassen op basis van AI ‘ervaring’). Wat gaat AMD’s methode nou exact doen?
Super sampling is de beste en met afstand de meest prestatie-intensieve vorm van traditionele anti aliasing, dus die onscherpe hoekjes bij objecten scherper maken door ze op een hogere resolutie te renderen en dan te downsamplen. Je ziet het eigenlijk nauwelijks meer in games omdat het zo zwaar is, maar je kan het forceren via drivers. Het is grotendeels buiten gebruik gevallen omdat MSAA in de buurt komt qua kwaliteit met een minder extreme impact. Neemt niet weg dat SSAA makkelijk de hoogste kwaliteit AA geeft. Ook speelt tegenwoordig mee dat de kwaliteit van objecten zo hoog aan het worden is dat zeker op hogere resoluties, veel AA niet meer nodig is.

Deze nieuwe upscaling technieken renderen de hele frame op een lagere resolutie, upscalen naar de gewenste resolutie en leggen er een geavanceerde sharpening filter overheen leggen om in de buurt van native resolution te komen zonder dat het een grote blur word. Het is iets compleet anders. AMD haar "Super Resolution" dekt qua naam de lading ook veel beter. Daar gaan ze waarschijnlijk upscaling toepassen en hun eigen sharpening filters eroverheen leggen. Dan krijg je een soort super resolutie effect waar je bijvoorbeeld een 2560x1440p frame pakt, naar 4K upscaled en het niet helemaal verschrikkelijk eruit ziet. Dit kan je overigens nu al doen met de RX5000 series in je driver menu. Gewoon resolution scaling verlagen en RIS activeren. Het zal alleen een tikje beter moeten worden om echt te concurreren met DLSS 2.0. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Razkin schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:27:
@DiscoNootje Nogmaals, nergens zeg ik dat een 2080Ti geen 15000+ kan scoren, een OC lightning doet 16000. Het is een afwijking in die specifieke leak. Wat mogelijk verklaard kan worden door een 2080Ti ala lightning of gebreken aan de benchmark of gesjoemel of wat dan ook

Uiteraard zijn officiele benchmarks de engie die duidelijkheid gaan geven.
Heb ik nu een über 2080Ti dan ?
Graphics Score 16.492

https://www.3dmark.com/spy/14387500

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 16:21
Beetje off topic maar waarom verkopen mensen in godsnaam een 5700XT voor 30-40 euro minder dan de nieuwprijs? Zeker met de nieuwe kaarten die binnen een 17-tal dagen uitkomen.

Ik begrijp mensen soms niet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

jmignolet schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:09:
Beetje off topic maar waarom verkopen mensen in godsnaam een 5700XT voor 30-40 euro minder dan de nieuwprijs? Zeker met de nieuwe kaarten die binnen een 17-tal dagen uitkomen.

Ik begrijp mensen soms niet. :P
Omdat ze zo weinig mogelijk willen verliezen voor hun RX6000 upgrade. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
@Amazigh_N_Ariff @Theebag @DaniëlWW2

Thanks voor de reacties en uitleg 🤟🏼 Blij dat ik dit topic volg, echt een verrijking. Ik leer hier tenminste nog eens wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Q_7 schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:08:
[...]

Heb ik nu een über 2080Ti dan ?
Graphics Score 16.492

https://www.3dmark.com/spy/14387500
Je hebt een full-cover watergekoelde 2080Ti, dus ja.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LjQQAVK.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:11:
[...]

Ik heb AORUS Radeon™ RX580 XTR 8G te koop voor 959 euro. Iemand kopen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:57:
Dit kan je overigens nu al doen met de RX5000 series in je driver menu. Gewoon resolution scaling verlagen en RIS activeren.
RIS werkt ook op Vega en Polaris. Zelfs een 3200G werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Jan1337 schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:39:
[...]

RIS werkt ook op Vega en Polaris. Zelfs een 3200G werkt :)
Werkt inderdaad ook op oudere kaarten. Denk alles wat GCN of nieuwer is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Paprika schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:15:
[...]

Je hebt een full-cover watergekoelde 2080Ti, dus ja.

[Afbeelding]
Wist niet dat ik een uitzonderlijke kaart had, onze vlaggetje staat op nr1 :P

https://ibb.co/dGYt6hy

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZWDSKZC/n1hallofframe.png

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 16:21
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:11:
[...]

Haha begrijp ik absoluut. Maar zelfs de mensen met een 2070 of 2080(ti inclusief) begrijpen het dat ze ongeveer de helft van de prijs moeten vragen gezien de performance van de nieuwe kaarten zo hoog zijn.

Vraag je even 375 euro voor je 5700XT terwijl ik met een beetje moeite 50 euro opleg voor een 2080Ti.

Alleszins, kan niet wachten op de 18de. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
@Q_7 Jij had ook al een super 3900XT qua clocks, mazzelaar :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

jmignolet schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:15:
[...]

Haha begrijp ik absoluut. Maar zelfs de mensen met een 2070 of 2080(ti inclusief) begrijpen het dat ze ongeveer de helft van de prijs moeten vragen gezien de performance van de nieuwe kaarten zo hoog zijn.

Vraag je even 375 euro voor je 5700XT terwijl ik met een beetje moeite 50 euro opleg voor een 2080Ti.

Alleszins, kan niet wachten op de 18de. _/-\o_
Die prijzen gaan tweedehands sowieso nergens meer over.. Betaal je voor een GTX1080 tweedehands rond de 250-275,-, moet je voor een 15-20% beter presterende GTX1080Ti opeens tussen de 350-400,- neertellen. De RTX2080Ti gaat helemaal nergens meer over natuurlijk, tussen de 550-650,- voor een kaart die het 20-25% beter doet dan de GTX1080Ti. Ok, je hebt geen Ray tracing, maar als je dat geen reet interesseert?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Xadeon schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:10:
[Afbeelding]https://twitter.com/planet3dnow/status/1322587421771444226?s=19
Zo, daar staat dus ook SAM aan en uit. Maar ik begin nu te begrijpen waarom AMD zo moeilijk deed over bios ondersteuning voor Zen 3. Het heikele punt lijkt namelijk AGESA te zijn en potentieel PCI-E 4.0, maar ik denk dat het de microcode is.
https://www.amd.com/de/technologies/smart-access-memory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD Frank Azor promises more details on Radeon RX 6000 ray tracing and super sampling tech before launch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUZaT5CkDcaxfwiFznYcEJqsNts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qeEi0zSz20xS1Vf46zXMfpI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzWGDCTddBFP2JmEROo_Q-OdOXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYMdypc4HKvRyE7iWecrnSzn.jpg?f=fotoalbum_tile
https://videocardz.com/ne...mpling-tech-before-launch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:18:
[...]

Zo, daar staat dus ook SAM aan en uit. Maar ik begin nu te begrijpen waarom AMD zo moeilijk deed over bios ondersteuning voor Zen 3. Het heikele punt lijkt namelijk AGESA te zijn en potentieel PCI-E 4.0, maar ik denk dat het de microcode is.
https://www.amd.com/de/technologies/smart-access-memory
Totdat volledig duidelijk is hoe en wat blijf ik hier zeer mijn twijfels bij hebben, als je ziet dat een AMD medewerker al aangeeft dat dit niets anders is dan een resizeable BAR heb ik eigenlijk niet het idee dat geen van deze zaken een heikel punt is. Maar dat het enige heikele punt mogelijk een AMD is die nieuwe cpu's wil verkopen :+

Wat op zich natuurlijk geen probleem is, maar zeg dat dan ook gewoon als dat inderdaad het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
https://www.3dmark.com/3dm/52413392

En ter vergelijking hier is een antieke RX580 timespy score met 3950x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:36:
[...]

Totdat volledig duidelijk is hoe en wat blijf ik hier zeer mijn twijfels bij hebben, als je ziet dat een AMD medewerker al aangeeft dat dit niets anders is dan een resizeable BAR heb ik eigenlijk niet het idee dat geen van deze zaken een heikel punt is. Maar dat het enige heikele punt mogelijk een AMD is die nieuwe cpu's wil verkopen :+

Wat op zich natuurlijk geen probleem is, maar zeg dat dan ook gewoon als dat inderdaad het geval is.
Ik zeg toch dat het waarschijnlijk microcode is? Dat lijkt namelijk de grote barrière te zijn hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Dennism schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:36:
[...]

De 470 moederborden hebben geen PCI-e 4.0 gekregen, hoewel technische dit gewoon mogelijke is, wanneer de traces naar de eerste PCi-e slot goed genoeg was. Wanner PCIe 4.0 een van de voorwaarde is zal AMD met een hele goede reden moeten komen waarom de 3000 CPU series geen ondersteuning krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:45:
[...]

Ik zeg toch dat het waarschijnlijk microcode is? Dat lijkt namelijk de grote barrière te zijn hier. ;)
Ik bedoel meer dat ik het dan anders zou noemen, namelijk gewoon een firmwarelock, barriere komt op mij meer over als of AMD hard aan het proberen zou zijn om een techniche barriere te slechten doormiddel van microcode aanpassen :) Iets waar tot op heden voor zover mij bekend nog niets op wijst.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 01-11-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Amazigh_N_Ariff schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:48:
[...]

De 470 moederborden hebben geen PCI-e 4.0 gekregen, hoewel technische dit gewoon mogelijke is, wanneer de traces naar de eerste PC slot goed genoeg was. Wanner PCIe 4.0 een van de voorwaarde is zal AMD met een hele goede reden moeten komen waarom de 3000 CPU series geen ondersteuning krijgt.
Als je die AMD medewerker op Phoronix mag geloven is dit al jaren mogelijk, andere bronnen gaven dan weer aan dat Nvidia deze 'resizeable bar' al jaren gebruikt op professionele kaarten. PCIE4.0 kan dan geen voorwaarde zijn als dat klopt.

Maargoed, het kan natuurlijk ook nog zijn dat die AMD medewerker het volledig verkeerd heeft en dat er wel iets hardwarematigs aan ten grondslag ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 01-11-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Het niet willen ondersteunen van X470 mbt Zen 3 vond ik een kwalijk iets gezien hun belofte om AM4 een x jaar leven te geven. Dat ze nu een bepaalde functie mogelijk niet beschikbaar maken voor een Zen 2 CPU, terwijl dit theoretisch wel mogelijk zou zijn heb ik dan weer geen moeite mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Razkin schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:53:
Het niet willen ondersteunen van X470 mbt Zen 3 vond ik een kwalijk iets gezien hun belofte om AM4 een x jaar leven te geven. Dat ze nu een bepaalde functie mogelijk niet beschikbaar maken voor een Zen 2 CPU, terwijl dit theoretisch wel mogelijk zou zijn heb ik dan weer geen moeite mee.
Ik dan eigenlijk precies andersom, X300 en X400 is vaak gewoon een zooitje qua bios support en ook moederbord kwaliteit is vaak zeer wisselend, ik snap heel goed dat je daar als AMD zijnde het liefst gewoon je handen vanaf trekt omdat vooral ook de moederbord partners er gewoon een zooitje van gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Xadeon schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:10:
[Afbeelding]https://twitter.com/planet3dnow/status/1322587421771444226?s=19
Hardware requirements.. Ik krijg er al een beetje rare nasmaak van in mijn mond.

Nou AMD leg ons eens duidelijk uit; Welk stukje hardware op de moederborden zorgt er voor dat SAM kan werken? Welke stukje hardware dat niet op oudere Zen2 CPU's of AM4 chipsets aanwezig is?
Is dit een bewuste prestatiebeperking op AGESA of driver niveau voor je oude klanten? Een nieuw stukje markteting/koppelverkoop of gaat AMD ons nog vertellen dat men ook gewoon even kan wachten tot begin 2021, en oudere moederborden gewoon support krijgen?

Ik geloof er tot nu toe niks van, die 'hardware requirement'. AMD zegt het niet andersom; 'Wanneer je bij ons een 6000 videokaart aanschaft van 600-1000 Euro zorgen wij er voor dat niet alle features beschikbaar komen op oudere hardware'. Dat klinkt net iets minder mooi.

Voor zover ik weet is de ondersteuning voor SAM ook nodig vanuit de games zelf. Anyway, even afwachten waar dit allemaal naar toe gaat..

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Toen jij je X370 mobo kocht bestond deze tech nog lang niet, dus dat is wel erg makkelijk klagen dan. Zelfs als het alleen maar een softwarelimitatie zou zijn, heeft AMD zelf te bepalen of ze dat doen en waarom. Daar zijn ook wel meer argumenten voor te verzinnen dan alleen het pushen van verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Razkin schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:53:
Potentiële kopers aantrekken voor een goed product vind ik prima maar daarbij proberen onnodig extra geld uit te laten geven is kwalijk. En waarom zou je moederborden vervangen die in feite nog prima mee kunnen gaan, iets met milieu enzo, graaicultuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:11:
Toen jij je X370 mobo kocht bestond deze tech nog lang niet, dus dat is wel erg makkelijk klagen dan. Zelfs als het alleen maar een softwarelimitatie zou zijn, heeft AMD zelf te bepalen of ze dat doen en waarom. Daar zijn ook wel meer argumenten voor te verzinnen dan alleen het pushen van verkoop.
Uiteraard mogen ze dat zelf bepalen, neemt echt niet weg dat een boel AMD gebruikers daar mogelijk wat van zullen vinden. Vergeet immers niet dat veel van deze gebruikers naar AMD overgestapt zijn omdat ze juist dit soort zaken niet konden waarderen van bijvoorbeeld Intel en Nvidia en AMD juist meerdere malen bij monde van belangrijke spelers binnen o.a. de marketing afdeling bij AMD heeft voorgedaan als een partij die zich niet met dat soort zaken zou bezighouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:11:
Ik spreek niet zozeer voor mijzelf en maak waarschijnlijk niet eens de overstap naar een 5000 CPU omdat de GPU de bottleneck blijft. Plus, met een nieuw moederbord is het ook nog maar de vraag of Zen3 meteen de laatst mogelijke upgrade is.

Als we dit allemaal maar gaan goedkeuren (en idd blijven kopen, eigen keus) zijn we straks terug bij af. AMD gaf support voor meerdere generatie CPU's om zich juist te onderscheiden van de concurrentie, dat was top en ik klaag niet over mijn Zen2. Maar het onderscheid lijkt op deze manier met hoog tempo weer kleiner te worden.

Niemand wil een dief zijn van zijn eigen portemonnee, als het niet nodig zou zijn, of wel? Dan slaan we wel weer een generatie over, heel simpel. Ik kijk om me heen voor een nieuwe GPU en bepaalde merken hebben bij mij ook wel een gunfactor, tot op zekere hoogte.
Dennism schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:21:
[...]

Uiteraard mogen ze dat zelf bepalen, neemt echt niet weg dat een boel AMD gebruikers daar mogelijk wat van zullen vinden. Vergeet immers niet dat veel van deze gebruikers naar AMD overgestapt zijn omdat ze juist dit soort zaken niet konden waarderen van bijvoorbeeld Intel en Nvidia en AMD juist meerdere malen bij monde van belangrijke spelers binnen o.a. de marketing afdeling bij AMD heeft voorgedaan als een partij die zich niet met dat soort zaken zou bezighouden.
Precies. Het is belangrijk om als consument kritisch te blijven, fan of geen fan. Vooruitgang is altijd goed maar het blijven commerciële bedrijven.

[ Voor 23% gewijzigd door M-spec op 01-11-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Gezien de mediaan van maar ca. 5% extra perf., zou ik me er niet te druk om maken (vanuit praktisch oogpunt). Ik denk dat ik ook nog maar even bij m'n X290 platform blijf met een i7 9800X@4,7mhz

[ Voor 14% gewijzigd door edward2 op 01-11-2020 17:03 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
M-spec schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:04:
[...]

Hardware requirements.. Ik krijg er al een beetje rare nasmaak van in mijn mond.

Nou AMD leg ons eens duidelijk uit; Welk stukje hardware op de moederborden zorgt er voor dat SAM kan werken? Welke stukje hardware dat niet op oudere Zen2 CPU's of AM4 chipsets aanwezig is?
Is dit een bewuste prestatiebeperking op AGESA of driver niveau voor je oude klanten? Een nieuw stukje markteting/koppelverkoop of gaat AMD ons nog vertellen dat men ook gewoon even kan wachten tot begin 2021, en oudere moederborden gewoon support krijgen?
Nee je krijgt geen prestatie toevoeging.
Mocht het geen hardware matige beperking zijn voor Zen2 vind ik het nog niet erg. Het is AMD's recht om het alleen met Zen3 aan te bieden. Het zou kwalijk zijn als ze de Feature aan Zen2 zouden geven en na een half jaar weg zouden halen. Dan heb je het over een prestatie beperking.

Nu kiezen ze er gewoon voor om SAM alleen uit te brengen voor 5xx borden en 5xxx CPU's om die upgrade wat interessanter te maken.

Als bestaande gebruiker gaan je prestaties niet achteruit. Het is gewoon wat extra voor de mensen die het nieuwste van het nieuwste hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Astennu schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:59:
[...]

Nee je krijgt geen prestatie toevoeging.
Mocht het geen hardware matige beperking zijn voor Zen2 vind ik het nog niet erg. Het is AMD's recht om het alleen met Zen3 aan te bieden. Het zou kwalijk zijn als ze de Feature aan Zen2 zouden geven en na een half jaar weg zouden halen. Dan heb je het over een prestatie beperking.

Nu kiezen ze er gewoon voor om SAM alleen uit te brengen voor 5xx borden en 5xxx CPU's om die upgrade wat interessanter te maken.

Als bestaande gebruiker gaan je prestaties niet achteruit. Het is gewoon wat extra voor de mensen die het nieuwste van het nieuwste hebben.
Het blijft dus nog steeds marketing, om te cashen en mensen er toe te bewegen om een 500 bord te kopen. Heel de 500 serie heeft tot op heden nog geen voordeel laten zien in CPU of GPU prestaties tov 300 of 400 borden. Als mensen dat maar begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Hier bij de nieuweste implementatie van Raytracing In Watchdogs Legion. Ik ben nog steeds niet overtuigd.
De video legt goed uit hoe raytracing wordt gebruikt.
YouTube: Watch Dogs Legion PC Review: Ray Tracing + GFX Upgrades - A Taste of...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:49:
[...]

Ik bedoel meer dat ik het dan anders zou noemen, namelijk gewoon een firmwarelock, barriere komt op mij meer over als of AMD hard aan het proberen zou zijn om een techniche barriere te slechten doormiddel van microcode aanpassen :) Iets waar tot op heden voor zover mij bekend nog niets op wijst.
Dan ga ik even bot doen. ;)
Als dit zo makkelijk te implementeren was en Nvidia het blijkbaar al een tijdje heeft op hun professionele kaarten, tja waarom komt het nu dan pas? Het is niet alsof AMD niet al een decennium, vrij systematisch meer VRAM beschikbaar stelt aan haar videokaarten of de prestatiesprong van zelfs enkele procenten niet hard kon gebruiken.

Ik denk dat dit helemaal niet zo makkelijk is. Wat SAM namelijk lijkt te doen is de complete 16GB aan VRAM van de Navi 21 GPU toegankelijk maken voor de CPU. Dat vraagt om specifieke hardware die de CPU in staat stelt om het geheugen van de GPU uit te lezen. De GPU zal deze verzoeken moeten managen naast de eigen read en writes. Het verschil is dat CPU verzoeken naar de PCI bus gaan en de GPU informatie zelf naar cache brengt, die 128MB aan L3 cache dus en daarna naar lagere niveaus indien nodig. Dat is dus een hardwareoplossing op de GPU en een software mode voor de CPU die dit mogelijk maakt. Die zal in de microcode van de CPU gestopt worden en het gaat waarschijnlijk een bios optie zijn. Het punt van SAM lijkt namelijk het synchroniseren van informatie tussen CPU specifiek geheugen (RAM) en GPU specifiek geheugen (VRAM) voor de CPU te zijn. Waar normaal gesproken de CPU haar informatie in RAM heeft staan en de GPU in VRAM en maar een klein deel van VRAM kan benaderen, lijkt de CPU nu de informatie te gaan synchroniseren tussen RAM en VRAM. Dat lijkt AMD ook te doen zonder tussenkomst van de game, API of windows. Dat vraagt dus om hardware en microcode.

Dat is hoe ik het voor zover we nu weten, begrijp. Hier hebben we alleen echt architectuurinformatie nodig vanuit AMD die we blijkbaar woensdag krijgen als ik GamersNexus mag geloven.

Als ik gelijk heb dan is mijn ongenoegen niet dat 300 en 400 series moederborden dit niet krijgen. Daar kan best een technische reden voor zijn. Dit gaat denk ik namelijk niet zozeer om geheugenbandbreedte, nee ik denk eerder dat het een combinatie van geheugenbandbreedte en latency het probleem is. Nee, mijn ongenoegen zou zijn dat Zen 2 dit niet lijkt te krijgen op 500 series moederborden. Immers heeft AMD zelf gezegd dat de I/O chiplet identiek is voor Zen 3, dus ook de geheugencontroller. Dat je Zen 1 en Zen+ dan wil vergeten is ook logisch omdat die geheugencontroller gewoon matig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@DaniëlWW2

Nogmaals, dat zou kunnen, echter is dat niet wat deze engineer, notabene een medewerker van AMD zegt.

die zegt immers dat het 'gewoon' dit is: https://docs.microsoft.co...lay/resizable-bar-support

Quote van de AMD medewerker:
Smart Access Technology works just fine on Linux. It is resizeable BAR support which Linux has supported for years (AMD actually added support for this), but which is relatively new on windows. You just need a platform with enough MMIO space. On older systems this is enabled via sbios options with names like ">4GB MMIO".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:52:
@DaniëlWW2

Nogmaals, dat zou kunnen, echter is dat niet wat deze engineer, notabene een medewerker van AMD zegt.

die zegt immers dat het 'gewoon' dit is: https://docs.microsoft.co...lay/resizable-bar-support

Quote van de AMD medewerker:

[...]
Ja, maar het werkt dus niet in Windows en daar zal AMD dus een oplossing voor hebben bedacht die heel anders lijkt te werken dan Linux. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kan iemand mij het verschil tussen HBCC Memory Segment en SAM uitleggen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:54:
[...]

Ja, maar het werkt dus niet in Windows en daar zal AMD dus een oplossing voor hebben bedacht die heel anders lijkt te werken dan Linux. ;)
Waar baseer je dat op, die AMD engineer geeft immers zelf aan dat Windows dit ook support (relatively new on windows), net als de link van MS (uit 2017) over hoe dit te implementeren. Ik zie niets waaruit zou blijken dat dit niet in Windows zou werken.

Niet dat ik ga zeggen dat het geen hardwarematige beperking is, ik kan dat immers zelf niet beoordelen en die AMD engineer kan het ook mishebben, echter heb ik nog niemand daarvoor iets zien aandragen anders dan de marketing slides van AMD, terwijl diverse anderen, waaronder een AMD medewerker, aangeeft dat dit gewoon een bestaande techniek is.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 01-11-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

ocf81 schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:57:
Ik dacht dus ook gelijk aan HBCC....

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
ocf81 schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:57:
HBCC Memory Segment – High Bandwidth Cache Controller (HBCC) Memory Segment allows allocation of system memory to the graphics card. This can be useful in applications that require more video memory than what is available on the graphics card.
Set HBCC Memory Segment to Enabled the drag the HBCC Memory Size slider right or left to increase or decrease the total system memory that is allocated to the HBCC. Click OK to confirm.

To reset the system memory allocation back to default settings, click Perform Reset and OK to confirm.

Below is a screenshot example of these options:

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh2-012

So te zien is HBCC tegenovergestelde van SAM.

HBCC zorgt ervoor dat RAM als VRAM gebruikt kan worden.
SAM zorgt ervoor dat CPU direct by de VRAM kan en niets hoeft te dupliceren.

[ Voor 9% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 01-11-2020 18:13 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.