LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
En op 1440p komt de gewone RX 6800 soms boven de RTX 3090 uitRobinNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:07:
Hebben jullie deze benchmarks al gezien? In combinatie met een Ryzen 9 5900X en SAM ingeschakeld. https://www.computerbase....00-xt-6900-xt-benchmarks/
Soms komt de RX 6800XT boven de RTX 3090 uit op 4k.
Er zijn dus nog steeds games die of een stuk beter op nVidia draaien, of een stuk beter op een AMD kaart.
Maar je zult maar Forza Horizon 4 spelen op 1440p met je RTX 3090, terwijl een RX 6800 sneller is

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

[ Voor 62% gewijzigd door tweak_dude op 30-10-2020 18:52 ]
Hier de resultaten voor de snelle hap:RobinNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:07:
Hebben jullie deze benchmarks al gezien? In combinatie met een Ryzen 9 5900X en SAM ingeschakeld. https://www.computerbase....00-xt-6900-xt-benchmarks/
Soms komt de RX 6800XT boven de RTX 3090 uit op 4k.
4k:
2080Ti - 79,96 fps
6800 - 91,32 fps (+14,2%)
3080 - 102,92 fps
6800XT - 107,27 fps (+4,23%)
3090 - 113,12 fps
6900XT - 115,99 fps (+2,54%)
6800XT > 6800: +17,5%
6900XT > 6800XT: +8,13%
1440p:
2080Ti - 134,55 fps
6800 - 159,20 fps (+18,3%)
3080 - 168,91 fps
3090 - 182,00 fps
6800XT - 183,35 fps (+8,55% tov 3080)
6900XT - 193,57 fps (+6,36% tov 3090)
6800XT > 6800: +15,2%
6900XT > 6800XT: +5,57%
Een RX 6700 XT wordt waarschijnlijk enorm duur. Ik betaalde 230 euro voor de 5500 XT, de duurste videokaart die ik ooit heb gekocht, maar in dit topic gaan mensen uit van €499,- voor een RX 6700 XT. Voor die prijs heb je een complete budget-desktop en is voor mij een half maandinkomen er doorheen als ik die zou kopen!
*edit: en wat mensen over hebben voor een nVidia vlaggenschip is helemaal mindboggling.
[ Voor 11% gewijzigd door FairPCsPlease op 30-10-2020 19:17 ]
Het is helaas ook duurder geworden. Maar goed een BMW 3 serie was 20 jaar geleden ook stuk goedkoper. Inflatie speelt een rol maar ook het apple effect. Apple kwam erachter dat als ze hun telefoon een paar 100 euro duurder maakte ze nog net zo veel verkochten.FairPCsPlease schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:10:
Terugkijkend op mijn geschiedenis van videokaarten, valt het me op dat ik steeds verder een stapje terug moest doen in 'niveau' van de kaart om een betaalbare videokaart te hebben: ik ging van HD 6670 naar RX 460 naar RX 5500 XT en zelfs met die overgang van 7 naar 6 naar 5 werd de videokaart steeds een beetje duurder. Een RX 6700 XT wordt waarschijnlijk enorm duur. Ik betaalde 230 euro voor de 5500 XT, de duurste videokaart die ik ooit heb gekocht, maar in dit topic gaan mensen uit van €499,- voor een RX 6700 XT. Voor die prijs heb je een complete budget-desktop en is voor mij een half maandinkomen er doorheen als ik die zou kopen!
It sucks. Hopelijk lukt het om je maandinkomen te verbeteren.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 30-10-2020 19:38 ]
Dit werkt eigenlijk alleen bij single player georiënteerde spellen. De gemiddelde levensduur van online community voor een spel is 2 jaar. De uitzonderingen daarop zijn vaak het type spel dat continu verbeterd wordt en waar je dus genoegen moet nemen met tamelijk lage instellingen.MneoreJ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:38:
Een andere aanpak die best goed kan werken is je loskoppelen van de game releases en daar bewust X jaar achter gaan zitten, zodat de budget/mid-range hardware die je hebt ze goed kan spelen. Voor sommige mensen die niet aan multiplayer doen (althans niet voor zware games) en in het algemeen weinig tijd hebben om alle games door te spelen maar wel al een dikke backlog hebben kan dit bijna als vanzelf gaan.Wil je er bij elke nieuwe release bovenop zitten of die ene killer game nu kunnen spelen dan werkt dat natuurlijk niet.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 30-10-2020 20:37 ]
[ Voor 8% gewijzigd door winwiz op 30-10-2020 20:40 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Uh wat?winwiz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:40:
Wat nou History Channel? Ach ja @DaniëlWW2 ........
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik wil wel graag weten of 16GB GDDR6 256-bit icm Smart Acces Memory voor de CPU een voor- of nadeel laat zien in frametimes. En hoe dit gaat uitpakken voor deze kaarten op oudere systemen die misschien geen support (kunnen) krijgen voor deze feature. Meer FPS betekent immers niet automatisch de betere game ervaring.
Het lijkt allemaal erg mooi te worden. Weer volop concurrentie. Toch is het verstandig wat terughoudend te blijven met zulke slides totdat onafhankelijke reviews deze kunnen bevestigen. En zoals JayzTwoCents inmiddels vaker aangeeft; bekijk niet één of onze review maar bekijk er veel meer om een goed beeld te krijgen omdat iedere testopstelling anders is.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
PS:😅
— _rogame 🇵🇸 (@_rogame) 30 oktober 2020
RX 6000 series vs RTX 30 series vs RTX 2080 Ti
Average of 10 games
Smart Memory Access enabled
Updated numbers using https://t.co/7J6Qcd7OMO……
I left RX 6900 XT (RM+SAM) & RX 6800 XT (Stock) numbers from announcement slides for reference pic.twitter.com/ZjUbMnTCmo
/f/image/vyqzO69YjuYT09DZ3Z2YnMuf.png?f=fotoalbum_large)
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
OfftopicAstennu schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:15:
[...]
Inderdaad ik had toen een Prometheia op de CPU zitten die tot -40-45c ging.
En dan watercooling op de GPU en chipset van het moederbord want toen zat de memory controller nog op de North Bridge en scheelde het behoorlijk als je die koel kon houden.
Qua Performance per watt was het allemaal waardeloos maar was wel heel snel voor die tijd. Volgens mij draaide ik iets van 2800MHz op die Athlon XP chips.
Ik had een Swiftech of zoiets. Blauw met in en uitgang voor de waterkoeling. Nordbridge ook watergekoeld en grafische kaarten ook. Ik zit nu te twijfelen of dat met het DFI Lanparty mobo was(die kon je erg hoog zetten qua voltage). Ik weet wel dat ik een lading athlon mp 2400's had die enorm konden klokken door het befaamde potloodstreepje.
En dan in de winter, alle deuren en ramen open en het watterreservoir in de vriezer, hahaha
Mooie tijden.
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Ik ben blij dat AMD nu ook eindelijk met eigen dingen komt. Ik vind het knap dat ze na bijna failliet te zijn geweest, smerig te zijn tegengewerkt door zowel intel en nvidia, ze nu beide reuzen toch best wel een klap uitdelen als zijnde underdog.
Ik ben geen fanboy (heb van alle kampen al jaren van alles gehad, begonnen met een ZX Spectrum), maar ze hebben dit wat mij betreft echt verdiend.
En houd ook nog eens rekening met het buget van AMD tegen deze reuzen. Petje af. Ook voor de engineers.
[ Voor 7% gewijzigd door DJvL op 30-10-2020 21:04 . Reden: Toevoeging ]
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
https://www.legitreviews....-x-trio-8gb-review_223093
Dit is het nvidia mindshare fenomeen , AMD gaat hier niks aan doen. Ook al zijn hun producten beter of goedkoper.
Welke mensen lopen te klagen over te hoge AMD prijzen?! Er zijn mensen die 100-200 boven msrp willen betalen voor nvidia kaart die is slechter dan de FE.
Waarom zou AMD kun prijzen verlagen?
Ik denk dat intel nog wel terugkomt en nvidia ook.MneoreJ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:09:
@DJvL Ach, je hoort nu al mensen mopperen dat AMD de prijzen verhoogt. Geef het nog 5 jaar en het hele forum staat vol met mensen die AMD verfoeien en voor Intel rooten, dat arme kleine gigantje dat dapper met AMD probeert te concurreren.(Denk dat Nvidia het wat langer volhoudt als pispaaltje.)
Die zijn zoveel groter dan AMD en wat de prijzen betreft; het zijn natuurlijk behoorlijk geavanceerde chips. Ik weet de productiekosten niet.
Tevens is het niet de schuld van AMD dat de prijzen zo hoog zijn en ik snap dat AMD daar ook een graantje van mee wil pikken.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat wij ook willen dat AMD blijft bestaan en eens winst gaat maken.
Concurrentie is voor ons als consument alleen maar beter.
Ga die verhogingen eens goed bekijken, dan valt die prijsverhoging best mee in vergelijking tot de performancewinst.
Tenslotte hebben intel en nvidia (mede door AMD) hun prijzen ook al lager gezet. Kijk eens 2/3 jaar terug en vergelijk dan nog eens, toen ze niks van AMD te duchten hadden.
@DJvL Voor de duidelijkheid, ik zeg absoluut niet dat AMD niet goed bezig is of dat ze de prijzen niet zouden moeten verhogen, alleen dat de consument wispelturig is.
Ik denk dat de enige echte kers hier SAM is.M-spec schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:45:
Interessante slides van AMD, wie weet met een paar verse kersen geplukt maar toch. Nu de frametimes er nog bij.
Ik wil wel graag weten of 16GB GDDR6 256-bit icm Smart Acces Memory voor de CPU een voor- of nadeel laat zien in frametimes. En hoe dit gaat uitpakken voor deze kaarten op oudere systemen die misschien geen support (kunnen) krijgen voor deze feature. Meer FPS betekent immers niet automatisch de betere game ervaring.
Het lijkt allemaal erg mooi te worden. Weer volop concurrentie. Toch is het verstandig wat terughoudend te blijven met zulke slides totdat onafhankelijke reviews deze kunnen bevestigen. En zoals JayzTwoCents inmiddels vaker aangeeft; bekijk niet één of onze review maar bekijk er veel meer om een goed beeld te krijgen omdat iedere testopstelling anders is.
Het is namelijk best een statement om je eigen benchmarks zo uit te brengen. Je gaat namelijk helemaal afgemaakt worden als je het al te bont maakt en dat is gewoon oerdom als je echt een competitief product hebt. Maar SAM lijkt aan te staan en hoewel ik niet erg blij ben dat het voorbehouden lijkt aan Zen 3 en 500 series borden, begrijp ik het ook wel dat ze het gebruiken voor benchmarks. Het is namelijk een voordeel dat er altijd zal zijn. Ik vermoed ook dat het beter zal werken op 1440p met een hogere framerate en het ook ten voordelen in frametimes kan uitpakken. Wat SAM doet is de 256mb aan VRAM die de CPU kan uitlezen, een limiet die al heel lang in Windows zit, weghalen. De grootste winst zit denk ik alleen in de L3 cache.
Het is denk ik ook geen bluf. Battlefield 5 is hartstikke pro AMD en ook behoorlijk anti Ampere, maar Wolfenstein Young Blood en al helemaal Doom Eternal en zijn zowat Nvidia best case scenario's. Navi 21 lijkt brhoorlijk sterk te zijn op 1440p zoals ik al vermoede. Dat verklaard de RX6800 die op 1440p toch behoorlijk dicht op de RTX3080 lijkt te kunnen komen. Dat de RX6800XT en RX6900XT op 4K ook zo goed mee is het knappe. De vraag is alleen hoeveel voortkomt uit SAM op 1440p.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Volgens mij is dat helemaal niet zo typisch, in ieder geval niet voor AMD. Voor zover ik weet staat AMD er juist redelijk bekend op dat ze de kaarten pas zeer laat leveren. Volgens mij hebben ze met Vega nog redelijk wat backlash over gehad omdat ze de kaarten pas laat op vrijdag of in sommige gevallen zelfs pas op zaterdag leverden en de review embargo maandag was. Waardoor reviewers in het weekend halsoverkop moeten gaan benchen om het embargo te halen.sunsmountain schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:38:
[...]
Waarschijnlijk maandag 16 November, met 18 November bestelbaar. Typisch 2 dagen voor retail release wordt het review embargo opgeheven. Maar reviewers krijgen de kaarten al eerder, vanaf rond 9 November. Waarmee de belofte "PC eerst" Big Navi (voor de XSX en PS5) nèt soort van gehaald wordt.
Verder kan ik me ook niet heugen dat AMD normaliter 2 dagen van te voren het embargo heeft, Kijk ik naar de laatste paar launches was het volgens mij voor Vega, Radeon VII en Navi zo dat het embargo op dezelfde dag verviel als de verkoper begonnen.
Volgens mij klopt dat niet, tenminste als ik dit artikel mag geloven is dat iets dat al jaren mogelijk is in Windows (en helemaal geen Windows limiet lijkt te zijn).DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:41:
Wat SAM doet is de 256mb aan VRAM die de CPU kan uitlezen, een limiet die al heel lang in Windows zit, weghalen. De grootste winst zit denk ik alleen in de L3 cache.
https://docs.microsoft.co...lay/resizable-bar-support
zie o.a. ook deze reddit thread waar genoemd wordt dat Nvidia dit al jaren heeft in bepaalde kaarten.
https://www.reddit.com/r/...dy_works_on_linux_and_is/
Als ik zo een beetje rond lees over die feature lijkt het er helaas op dat AMD deze functie gewoon locked zonder dat er een specifieke reden lijkt te zijn om dit te doen (anders dan om meer Zen 3 te verkopen).
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 30-10-2020 21:59 ]
Dit is wat RGT zei over release / review dates, vecht het met hem uit. Het is nu 30 Oktober, als je gaat wachten op 16 November is 18 November ook geen probleem.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:47:
[...]
Volgens mij is dat helemaal niet zo typisch, in ieder geval niet voor AMD. Voor zover ik weet staat AMD er juist redelijk bekend op dat ze de kaarten pas zeer laat leveren. Volgens mij hebben ze met Vega nog redelijk wat backlash over gehad omdat ze de kaarten pas laat op vrijdag of in sommige gevallen zelfs pas op zaterdag leverden en de review embargo maandag was. Waardoor reviewers in het weekend halsoverkop moeten gaan benchen om het embargo te halen.
Verder kan ik me ook niet heugen dat AMD normaliter 2 dagen van te voren het embargo heeft, Kijk ik naar de laatste paar launches was het volgens mij voor Vega, Radeon VII en Navi zo dat het embargo op dezelfde dag vervalde als de verkoper begonnen.
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Of draai het om: ze moeten SAM wel beschikbaar maken voor Zen2 en 400 chips, als het veel uitmaaktDaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:41:
[...]
Ik denk dat de enige echte kers hier SAM is.
Het is namelijk best een statement om je eigen benchmarks zo uit te brengen. Je gaat namelijk helemaal afgemaakt worden als je het al te bont maakt en dat is gewoon oerdom als je echt een competitief product hebt. Maar SAM lijkt aan te staan en hoewel ik niet erg blij ben dat het voorbehouden lijkt aan Zen 3 en 500 series borden, begrijp ik het ook wel dat ze het gebruiken voor benchmarks. Het is namelijk een voordeel dat er altijd zal zijn. Ik vermoed ook dat het beter zal werken op 1440p met een hogere framerate en het ook ten voordelen in frametimes kan uitpakken. Wat SAM doet is de 256mb aan VRAM die de CPU kan uitlezen, een limiet die al heel lang in Windows zit, weghalen. De grootste winst zit denk ik alleen in de L3 cache.
Het is denk ik ook geen bluf. Battlefield 5 is hartstikke pro AMD en ook behoorlijk anti Ampere, maar Wolfenstein Young Blood en al helemaal Doom Eternal en zijn zowat Nvidia best case scenario's. Navi 21 lijkt brhoorlijk sterk te zijn op 1440p zoals ik al vermoede. Dat verklaard de RX6800 die op 1440p toch behoorlijk dicht op de RTX3080 lijkt te kunnen komen. Dat de RX6800XT en RX6900XT op 4K ook zo goed mee is het knappe. De vraag is alleen hoeveel voortkomt uit SAM op 1440p.
AMD is niet het soort bedrijf dat bluft, inderdaad. De 1440p lijkt echt goed en die resolutie is 3x zo populair als 4k, hoewel 1080p en lager nog steeds veel populairder zijn.
Ik ga wel springen naar 4k en sowieso 500 + zen3 nemen, maar ik hoop dat AMD snapt dat ze dit breed moeten uitrollen.
Oh, het kan best zijn dat het voor deze release aangepast is (wat mooi zou zijn, embargo's op de verkoop dag zijn gewoon klote), het ging er meer om dat jij aangaf dat AMD normaliter de embargo op enkele dagen van te voren zet, terwijl dat historisch gezien niet direct zo lijkt te zijn kijkende naar de meest recente GPU releases en AMD juist op dat vlak een wat mindere reputatie lijkt te hebben.sunsmountain schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:59:
[...]
Dit is wat RGT zei over release / review dates, vecht het met hem uit. Het is nu 30 Oktober, als je gaat wachten op 16 November is 18 November ook geen probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 30-10-2020 22:03 ]
Ik sluit niet uit dat AMD de release met drivers en beschikbaarheid weer gigantisch gaat verkloten, historisch gezien. Maar er was vrijwel niks bekend over RDNA2 terwijl historisch gezien er veel meer bekend is over nieuwe AMD kaarten en architectuur.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:02:
[...]
Oh, het kan best zijn dat het voor deze release aangepast is (wat mooi zou zijn, embargo's op de verkoop dag zijn gewoon klote), het ging er meer om dat jij aangaf dat AMD normaliter de embargo op enkele dagen van te voren zet, terwijl dat historisch gezien niet direct zo lijkt te zijn kijkende naar de meest recente GPU releases en AMD juist op dat vlak een wat mindere reputatie lijkt te hebben.
Als ze historisch de trend doorbreken met wat betreft informatie zoals we hebben gezien, dan doorbreken ze hopelijk ook de trend wat betreft slechte drivers en beschikbaarheid. En snappen ze de noodzaak van early reviews.
Als je nu voor 1440p gaat is 3070 echt prima. $1500 game systeem en gaan. Niet wachten op RX 60xx, gaat de eerste weken toch uitverkocht zijn.MneoreJ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:19:
@Amazigh_N_Ariff Waar er in de charts "2080 Ti" staat mag je "3070" lezen, in de benchmarks presteren ze vrijwel gelijk. En ja, een 3070 die evenveel kost als een 6800 zou een slechte keus zijn, maar dan moet je de 6800 ook nog voor MSRP krijgen zien te krijgen natuurlijk. Of dat gaat lukken mogen we nog zien.
@DJvL Voor de duidelijkheid, ik zeg absoluut niet dat AMD niet goed bezig is of dat ze de prijzen niet zouden moeten verhogen, alleen dat de consument wispelturig is.
Als ze dat doen zou dat zeker mooi zijn, ik denk dat we volgende week mogelijk al een glimp gaan zien, Zen 3 komt dan immers uit dus ook de reviews. Zullen die op 5 nov. zijn of misschien eerder? Ik heb nog niet direct iets vernomen over de embargo datum, dus ben benieuwd.
Verder is het inderdaad te hopen dat AMD de lessen omtrent o.a. de 5000 serie Navi kaarten geleerd heeft en ervoor gaan zorgen dat o.a. de drivers echt voor elkaar zijn.
Verkrijgbaarheid heb ik nog steeds twijfels over, we zitten nog steeds met een internationaal probleem dat nog altijd impact heeft op de diverse supplychains en daardoor ook op productie en transport. Zal het beter zijn dan Nvidia en de 3000 series, daar geloof ik nog wel in, maar ik heb (nog) niet de illusie dat het de 18de makkelijk gaan worden om een kaart te scoren, zeker niet de 6800XT.
Het review moment van Zen3 gaat een mooie lakmoesproef zijn.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:14:
@sunsmountain
Als ze dat doen zou dat zeker mooi zijn, ik denk dat we volgende week mogelijk al een glimp gaan zien, Zen 3 komt dan immers uit dus ook de reviews. Zullen die op 5 nov. zijn of misschien eerder? Ik heb nog niet direct iets vernomen over de embargo datum, dus ben benieuwd.
Verder is het inderdaad te hopen dat AMD de lessen omtrent o.a. de 5000 serie Navi kaarten geleerd heeft en ervoor gaan zorgen dat o.a. de drivers echt voor elkaar zijn.
Verkrijgbaarheid heb ik nog steeds twijfels over, we zitten nog steeds met een internationaal probleem dat nog altijd impact heeft op de diverse supplychains en daardoor ook op productie en transport. Zal het beter zijn dan Nvidia en de 3000 series, daar geloof ik nog wel in, maar ik heb (nog) niet de illusie dat het de 18de makkelijk gaan worden om een kaart te scoren, zeker niet de 6800XT.
Ik denk wel dat er vliegtuigen worden ingezet om kaarten naar NL te vliegen, maar waar ik me meer zorgen over maak is het gebrek aan ABF substraat en ander materiaal (glas) om gewoon kaarten te kunnen maken, ueberhaupt.
Als nVidia daar volgens de geruchten al last van heeft, en Sony / Microsoft AMD maximaal onder druk zetten, kan je beter een PS5 XSX kopen en nog even wachten met pc onderdelen.
Vind ik machtig interessant, ik kan met zoeken niet echt 100% bevestiging vinden dat SAM = resizable PCI BAR, alle resultaten leiden uiteindelijk weer terug naar die ene post op Phoronix en die heeft het alleen over hoe resizable BAR in Linux werkt, niet zozeer dat SAM gegarandeerd alleen dat is.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:56:
[...]
Volgens mij klopt dat niet, tenminste als ik dit artikel mag geloven is dat iets dat al jaren mogelijk is in Windows (en helemaal geen Windows limiet lijkt te zijn).
https://docs.microsoft.co...lay/resizable-bar-support
zie o.a. ook deze reddit thread waar genoemd wordt dat Nvidia dit al jaren heeft in bepaalde kaarten.
https://www.reddit.com/r/...dy_works_on_linux_and_is/
Als ik zo een beetje rond lees over die feature lijkt het er helaas op dat AMD deze functie gewoon locked zonder dat er een specifieke reden lijkt te zijn om dit te doen (anders dan om meer Zen 3 te verkopen).
Als het klopt zou het een zeer sappig detail zijn dat AMD dit niet gewoon universeel beschikbaar maakt, het zou dan gewoon met alle CPU's moeten werken mits de BIOS er support voor heeft -- met nog een klein kansje dat er echt een of andere incompatibiliteit is met Intel vanwege Intel, maar dan toch zeker niet met alle bestaande AMD chips behalve Zen 3. Het zou ook nogal raar zijn als het echt zo simpel is, want dat betekent dat Nvidia het bijna achteloos ook gewoon toe zou moeten kunnen passen op al hun consumentenkaarten, zodat dit als "uniek" AMD voordeel het misschien nog niet eens één refresh vol zou houden. Kan me bijna niet voorstellen dat er niet technisch wat meer achter zou moeten zitten.
Laat dat denk maar weg; alles van AMD, Intel, Apple etc gaat zonder uitzondering met luchtvracht.sunsmountain schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:27:
[...]
Ik denk wel dat er vliegtuigen worden ingezet om kaarten naar NL te vliegen...
Het enige wat hier incidenteel van afwijkt is als een allocatie verandert. Dus goederen komen bv op SPL aan en blijken plots toch naar Letland te moeten gaan. Maar initieel is alles luchtvracht.
Dat het niet 100% bevestigd is klopt, echter aangezien de poster op Phoronix (die aangeeft dat het BAR betreft) schijnbaar een AMD medewerker is (die al jaren de AMD GPU linux drivers beheerd zo lijkt het) heb ik er wel enigszins vertrouwen in dat deze weet hij het over heeft.MneoreJ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:31:
[...]
Vind ik machtig interessant, ik kan met zoeken niet echt 100% bevestiging vinden dat SAM = resizable PCI BAR, alle resultaten leiden uiteindelijk weer terug naar die ene post op Phoronix en die heeft het alleen over hoe resizable BAR in Linux werkt, niet zozeer dat SAM gegarandeerd alleen dat is.
Als het klopt zou het een zeer sappig detail zijn dat AMD dit niet gewoon universeel beschikbaar maakt, het zou dan gewoon met alle CPU's moeten werken mits de BIOS er support voor heeft -- met nog een klein kansje dat er echt een of andere incompatibiliteit is met Intel vanwege Intel, maar dan toch zeker niet met alle bestaande AMD chips behalve Zen 3. Het zou ook nogal raar zijn als het echt zo simpel is, want dat betekent dat Nvidia het bijna achteloos ook gewoon toe zou moeten kunnen passen op al hun consumentenkaarten, zodat dit als "uniek" AMD voordeel het misschien nog niet eens één refresh vol zou houden. Kan me bijna niet voorstellen dat er niet technisch wat meer achter zou moeten zitten.
Ja ik zit nota bene in de koerier / parcel industrie, ik weet zeker dat als er kaarten zijn, ze morgen hier zijn.onsgeluk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:36:
[...]
Laat dat denk maar weg; alles van AMD, Intel, Apple etc gaat zonder uitzondering met luchtvracht.
Het enige wat hier incidenteel van afwijkt is als een allocatie verandert. Dus goederen komen bv op SPL aan en blijken plots toch naar Letland te moeten gaan. Maar initieel is alles luchtvracht.
Hoe bedoel je dit exact, nu tijdens Corona of ook daarvoor al? In het verleden (toen ik nog in een branche zat die hier mee te maken had), kwam altijd het meerden deel van de hardware (denk aan videokaarten, moederborden, hardeschijven e.d.) met zee container en slechts kleine hoeveelheden per vliegtuig, puur omdat vliegtuig veel duurder is heb ik me laten vertellen.onsgeluk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:36:
[...]
Laat dat denk maar weg; alles van AMD, Intel, Apple etc gaat zonder uitzondering met luchtvracht.
Of bedoel je puur dat het halffabricaat (zeg de gpu die) altijd per vliegrtuig gaat.
Dat gaat AMD puntjes kosten, denk ik, want dan hebben ze feitelijk een Nvidiaatje gedaan: iets dat al bestaat implementeren maar dan specifiek voor hun hardware alleen en er een kek marketingnaampje op plakken zodat het lijkt alsof je het bedacht hebt.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:38:
Dat het niet 100% bevestigd is klopt, echter aangezien de poster op Phoronix (die aangeeft dat het BAR betreft) schijnbaar een AMD medewerker is (die al jaren de AMD GPU linux drivers beheerd zo lijkt het) heb ik er wel enigszins vertrouwen in dat deze weet hij het over heeft.
we bedoelen dat als jij een vliegtuig vol met videokaarten kan proppen die meer dan €700 omzet doen, dat dat vliegtuig laten vliegen je de 5 duizend euro waard is.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:43:
[...]
Hoe bedoel je dit exact, nu tijdens Corona of ook daarvoor al? In het verleden (toen ik nog in een branche zat die hier mee te maken had), kwam altijd het meerden deel van de hardware (denk aan videokaarten, moederborden, hardeschijven e.d.) met zee container en slechts kleine hoeveelheden per vliegtuig, puur omdat vliegtuig veel duurder is heb ik me laten vertellen.
Of bedoel je puur dat het halffabricaat (zeg de gpu die) altijd per vliegrtuig gaat.
Dit zou ik wel heel vet vinden van AMD marketing. Beter goed bedacht dan slecht gejat.MneoreJ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:44:
[...]
Dat gaat AMD puntjes kosten, denk ik, want dan hebben ze feitelijk een Nvidiaatje gedaan: iets dat al bestaat implementeren maar dan specifiek voor hun hardware alleen en er een kek marketingnaampje op plakken zodat het lijkt alsof je het bedacht hebt.
Dat snap ik, maar om welk volume gaat dat, dat ze dit, zoals altijd, met kleine percentages doen is logisch. Wat ik veel interessanter vind ik hoeveel van het volume de komende maanden daadwerkelijk met het vliegtuig gaat komen, is dat net als altijd een paar duizend kaarten of gaan het er veel meer zijn. Dat er wat met het vliegtuig gaat komen is geen verrassing en dus ook niet direct belangrijk, dat wist je immers eigenlijk al. De vraag is welk volume het gaat zijn t.o.v. de vraag. Gaan ze daadwerkelijk honderdduizenden kaarten invliegen of wordt dat er enkele duizenden?sunsmountain schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:46:
[...]
we bedoelen dat als jij een vliegtuig vol met videokaarten kan proppen die meer dan €700 omzet doen, dat dat vliegtuig laten vliegen je de 5 duizend euro waard is.
Genoeg om 1 vliegtuig te vullen. Je weet niet wat het totale volume gaat zijn en dat boeit ook niet. Desnoods delen webshops de kosten, maar waarschijnlijk zijn er groothandels die het gewoon ophoesten. Per vliegtuig. Op een contract. Waarop ze goede transportkosten krijgen.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:50:
[...]
Dat snap ik, maar om welk volume gaat dat, dat ze dit, zoals altijd, met kleine percentages doen is logisch. Wat ik veel interessanter vind ik hoeveel van het volume de komende maanden daadwerkelijk met het vliegtuig gaat komen, is dat net als altijd een paar duizend kaarten of gaan het er veel meer zijn. Dat er wat met het vliegtuig gaat komen is geen verrassing en dus ook niet direct belangrijk, dat wist je immers eigenlijk al. De vraag is welk volume het gaat zijn t.o.v. de vraag. Gaan ze daadwerkelijk honderdduizenden kaarten invliegen of wordt dat er enkele duizenden?
Yeah helaas zie je dat bij meer dingen. Zie bv telefoons top modellen die vroeger 400-500 waren zijn nu 1300. Bij CPU's was het al langer met de Extreme Editions van Intel die 1000 euro waren. Maar GPU's zijn steeds aan het stijgen.FairPCsPlease schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:10:
Terugkijkend op mijn geschiedenis van videokaarten, valt het me op dat ik steeds verder een stapje terug moest doen in 'niveau' van de kaart om een betaalbare videokaart te hebben: ik ging van HD 6670 naar RX 460 naar RX 5500 XT en zelfs met die overgang van 7 naar 6 naar 5 werd de videokaart steeds een stuk duurder: van €80,- voor de 7 naar €139,- voor de 6 naar €230,- voor de 5 in de reeks.
Een RX 6700 XT wordt waarschijnlijk enorm duur. Ik betaalde 230 euro voor de 5500 XT, de duurste videokaart die ik ooit heb gekocht, maar in dit topic gaan mensen uit van €499,- voor een RX 6700 XT. Voor die prijs heb je een complete budget-desktop en is voor mij een half maandinkomen er doorheen als ik die zou kopen!
*edit: en wat mensen over hebben voor een nVidia vlaggenschip is helemaal mindboggling.
Moederborden ook die kan je nu ook van 300-400 euro kopen en in het high end segment 600-700 euro. Maar goed daar gaan dan ook 64 Core CPU's op die voorheen in servers zaten maar toch het is veel duurder geworden.
Als je in het segment RX480 en 5500XT winkelt moet je straks dus naar de 6500 kaarten gaan kijken ik gok Navi 23 Wellicht dat er nog wel een cut down Navi 22 in het 200-300 segment valt. Al verwacht ik dat de top Navi 23 daar ergens begint en de 5500XT vervangt met hoe die kaart dan ook mag heten.
Als je bang for buck wil kan je denk ik in Jan beter een 2e hands 5700 of 5700 XT kopen (zodra de 6600, 6700 en XT versie uit zijn).
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Hey, ik wil het ook op Zen2 en 400 chips, maar als zij dat niet willen/kunnen/excuus verhaal, is de marketing rond: ga voor SAM. Extra performance. Go Red. Complete PC build. Best overtuigend. (en duur / slimme gamers gaan wachten)MneoreJ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:50:
@sunsmountain Van de marketingafdeling wel, als consument zit ik een stuk minder op dit soort praktijken te wachten... Dat AMD en Nvidia concurreren is natuurlijk prima, maar dan liever op technische innovatie en niet op wie ons de meeste exclusieve zooi door de strot kan duwen die geen enkele technische reden heeft om exclusief te zijn.
Ongeveer zoals @sunsmountain het schetst. Moederborden, en zeker oudere modellen, kunnen prima met alternatieve manieren vervoerd worden (denk aan het spoor). Maar alles wat nieuw dan wel recent is met een relatief hoge waarde komt door de lucht binnen. Harde schijven van WD bijv komen al jaren op SPL binnen om vanaf daar te distributeren Europa in. Iphones liggen wat anders, pre-covid was daar de behoefte aan vrachtcapaciteit veel groter dan het aanbod. Dus distributiepunt was deels afhankelijk op welke europesche luchthaven er ruimte’ was.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:43:
[...]
Hoe bedoel je dit exact, nu tijdens Corona of ook daarvoor al? In het verleden (toen ik nog in een branche zat die hier mee te maken had), kwam altijd het meerden deel van de hardware (denk aan videokaarten, moederborden, hardeschijven e.d.) met zee container en slechts kleine hoeveelheden per vliegtuig, puur omdat vliegtuig veel duurder is heb ik me laten vertellen.
Voornaamste redenen; van deze producten is nooit geen (fabrieks)voorraad, het is makkelijker te tracken, te beveiligen en vooral sneller. Anyway, erg offtopic maar wel leuke materie.
Gast, heb je enig idee hoeveel videokaarten er in 1 vliegtuig passen? De transportkosten gaan echt niet uitmaken.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:56:
Dat volume boeit juist wel, je wil immers geen Nvidia achtige taferelen zoals met de RTX3000 serie, maar goed laten we eerst maar eens zien of AMD uberhaupt voldoende volume heeft voordat er ons druk gaan maken wat de allocatie voor NL gaat zijn, NL staat immers normaliter gezien niet direct vooraan in de rij helaas.
NL is goed bereikbaar. Totaal volume maakt uit voor de totale vraag, maar als iemand iets regelt en betaalt, dan is dat geregeld. NL of niet.
AMD heeft lokaal een branch (NL) die in overleg met HQ de europesche allocaties bepaalt, dus wie weet...Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:56:
Dat volume boeit juist wel, je wil immers geen Nvidia achtige taferelen zoals met de RTX3000 serie, maar goed laten we eerst maar eens zien of AMD überhaupt voldoende volume heeft voordat er ons druk gaan maken wat de allocatie voor NL gaat zijn, NL staat immers normaliter gezien niet direct vooraan in de rij helaas.
Ik heb werkelijk geen idee wat er bij Doom gebeurd. Het patroon lijkt consistent, maar de framerates zijn beduidend lager. Voor de rest lijken de RTX3080 en RTX2080Ti allemaal vergelijkbaar of sneller te presteren op een Zen 3 CPU dan een 10900K 3950X en ook in marges die logisch zijn waar de RTX3080 vaak net iets meer uitloopt. We hebben dus onze eerste Zen 3 benchmarks binnen denk ik.
Maar als je goed kijkt naar de waarden, tja dit is legitiem. Er lijkt niet geknoeid te zijn met de Nvidia getallen en die presteren ook beter op Zen 3.
:strip_exif()/f/image/2fjo0erHbAQRmcaALDDp1RUw.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: Blijkbaar kan je ook ergens de SAM aan en uit resultaten vinden op AMD haar website.

Dus als iemand ze kan vinden.
https://www.amd.com/en/gaming/graphics-gaming-benchmarks
[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-10-2020 23:37 ]
rustig maar, je hoeft niet aan de kook te rakensunsmountain schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:58:
[...]
Gast, heb je enig idee hoeveel videokaarten er in 1 vliegtuig passen? De transportkosten gaan echt niet uitmaken.
NL is goed bereikbaar. Totaal volume maakt uit voor de totale vraag, maar als iemand iets regelt en betaalt, dan is dat geregeld. NL of niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 30-10-2020 23:12 ]
Sorry, voor volume / mainstream kaarten, zeker. Maar voor high end, waar veel marge op gedraaid wordt, nee.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:11:
[...]
rustig maar, je hoeft niet aan de kook te rakenIk geef enkel aan wat mijn praktijk ervaring is in deze branche. Nu kan het zijn, zoals ik al aangaf dat dit de laatste jaren veranderd is, ik werk immers als een paar niet meer bij het bedrijf dat hier mee te maken had. Ik geef alleen aan dat in het verleden vrijwel al het bulk volume via containers binnen kwam en relatief gezien slechts zeer kleine hoeveelheden per vliegtuig bij product lanceringen.
Het zou inderdaad mooi zijn, maar ik ga er gewoon vanuit dat alles qua GPU's binnen 5 min uitverkocht is, dan kan het alleen maar meevallen. de Zen 3 CPU's heb ik wel iets meer vertrouwen in, maar ook daar verwacht ik mogelijk nog wel wat tekorten voor de Sku's met 12 en 16 cores.onsgeluk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:59:
[...]
AMD heeft lokaal een branch (NL) die in overleg met HQ de europesche allocaties bepaalt, dus wie weet...
PS5 with only 36 CUs do amazingly well with RT. Series X's biggest advantage is the extra CUs & TMUs translating into gains in RT. Still, some underestimate RNDA2 RT capabilities based on RTX games or obsolete synthetic. Optimization is key. https://t.co/Cs9eF8lXvF
— NerdTech (@nerdtechgasm) 30 oktober 2020
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Zijn die HWU benches met een 10900K? Ik dacht dat zij overgestapt waren op de 3950X voor hun GPU benches.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:02:
Omdat ik het wou weten heb ik een paar AMD eigen benchmarks vergeleken met HardwareUnboxed.
Ik heb werkelijk geen idee wat er bij Doom gebeurd. Het patroon lijkt consistent, maar de framerates zijn beduidend lager. Voor de rest lijken de RTX3080 en RTX2080Ti allemaal vergelijkbaar of sneller te presteren op een Zen 3 CPU dan een 10900K en ook in marges die logisch zijn waar de RTX3080 vaak net iets meer uitloopt. We hebben dus onze eerste Zen 3 benchmarks binnen denk ik.
Echt die ene die wel over is gegaan naar de 3950X.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:30:
[...]
Zijn die HWU benches met een 10900K? Ik dacht dat zij overgestapt waren op de 3950X voor hun GPU benches.

Ik had er eigenlijk wel meer verwacht die de sta zouden zetten, al is voor beide wat te zeggen, in ieder geval tot Zen 3 uit is.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:40:
[...]
Echt die ene die wel over is gegaan naar de 3950X.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
HWU heeft wel ook een 3950X v.s. 10900K voor nog meer data voor je sheet
YouTube: RTX 3080 CPU Benchmark, AMD Ryzen 9 3950X vs. Intel Core i9 10900K
Hier de betreffende games:

Hier lokaal zijn ze naar de 3900XT gegaan.Dennism schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:43:
[...]
Ik had er eigenlijk wel meer verwacht die de sta zouden zetten, al is voor beide wat te zeggen, in ieder geval tot Zen 3 uit is.
Daar spelen ze ook in op wat er komende week gaat gebeuren. Vrijwel elke respectabele publicatie gaat komende week over en dan gaat SAM natuurlijk heel erg leuk zijn voor AMD.
Wat dat betreft hoop ik eigenlijk wel zaken als SAM en Ragemode geen default test scenario worden, zeker niet als AMD SAM inderdaad artificieel blokkeert zonder dat daar een harde technische beperking aanwezig is, wel moet het uiteraard getest worden, maar dat zie ik dan liever op een aparte pagina terecht komen, net als dat je niet standaard met 'RTX ON' of DLSS gaat benchen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:53:
[...]
Hier lokaal zijn ze naar de 3900XT gegaan.
Daar spelen ze ook in op wat er komende week gaat gebeuren. Vrijwel elke respectabele publicatie gaat komende week over en dan gaat SAM natuurlijk heel erg leuk zijn voor AMD.
Of iedereen trouwens zijn platform gaat 'overhaulen' weet ik eigenlijk trouwens niet, ik meende dat ze meestal een GPU test bench meerdere jaren / minimaal enige tijd aanhouden in eenzelfde configuratie om zo niet altijd alles te hoeven hertesten.
[ Voor 27% gewijzigd door Dennism op 31-10-2020 00:04 ]
Bij Doom Eternal doet HW Unboxed hun eigen run en niet de standaard benchmark dacht ik.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:02:
Omdat ik het wou weten heb ik een paar AMD eigen benchmarks vergeleken met HardwareUnboxed.
Ik heb werkelijk geen idee wat er bij Doom gebeurd. Het patroon lijkt consistent, maar de framerates zijn beduidend lager. Voor de rest lijken de RTX3080 en RTX2080Ti allemaal vergelijkbaar of sneller te presteren op een Zen 3 CPU dan een 10900K 3950X en ook in marges die logisch zijn waar de RTX3080 vaak net iets meer uitloopt. We hebben dus onze eerste Zen 3 benchmarks binnen denk ik.![]()
Maar als je goed kijkt naar de waarden, tja dit is legitiem. Er lijkt niet geknoeid te zijn met de Nvidia getallen en die presteren ook beter op Zen 3.
[Afbeelding]
edit: Blijkbaar kan je ook ergens de SAM aan en uit resultaten vinden op AMD haar website.![]()
[Afbeelding]
Dus als iemand ze kan vinden.
https://www.amd.com/en/gaming/graphics-gaming-benchmarks
Geniale move van AMD...stel je eens voor dat de benches straks echt equal/better performance laten zien en dan nog ff een mini schepje erbij met SAM..en dat dan ook nog eens blijkt dat er leuke OC headroom is voor de AIB versies en dat de amd kaarten wat beter scalen met power limits en oc's dan de 3000 serie.
The first casualty in war is always the truth...
Om een ander voorbeeld te gebruiken, bij Intel cpu's zet je MCE ook uit als reviewer mocht een moederbord fabrikant dat standaard aanzetten, juist omdat het in principe geen standaard instelling is.
[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 31-10-2020 00:23 ]
Als SAM overigens echt enkel ingezet kan worden met Zen 3, omdat ze dan meer daarvan verkopen terwijl het prima te doen zou zijn met Zen 2, zou ik dat wel een redelijke naaistreek vinden en mag hopen dat ze daar weten dat de waarheid wel boven komt drijven
Dennism schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:21:
Waarom niet, de belangrijkste reden is imho omdat het geen default configuratie zal (voor zover ik begrijp) die iedereen kan gebruiken. Voor zover ik begrijp is het optionele functionaliteit, en zou dat ook behandeld moeten worden zoals optionele functionaliteit normaliter behandeld wordt in reviews. Mocht ik het verkeerd hebben en is het wel een standaard configuratie die ten allen tijde voor alle gebruikers beschikbaar zal zijn is het natuurlijk een ander verhaal.
Om een ander voorbeeld te gebruiken, bij Intel cpu's zet je MCE ook uit als reviewer mocht een moederbord fabrikant dat standaard aanzetten, juist omdat het in principe geen standaard instelling is.
Als straks de benchmarks worden gedaan met de beste cpu, waarschijnlijk een 5000 serie. En die dingen allemaal uiverkocht zijn dan is het toch niet meer dan logisch dat er in de grafieken een extra blokje komt met Sam+Rage enabled? De request zonder rage begrijp ik al helemaal niet, dat is gewoon functionaliteit die voor iedereen beschikbaar is, 1 van de verkoop punten van de kaarten.Thrawni schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:22:
Doe mij maar ook vooral maar benches zonder SAM + Rage, ik als recente R5 3600 eigenaar wil enkel een nieuwe GPU en SAM is niet boeiend voor mij, en ik denk veel andere, als het enkel met Zen 3 kan worden ingezet. Het idee was wel om ooit te upgraden naar Zen 3, maar zolang dat nog niet is gedaan wil ik benches zien die je kan verwachten zonder SAM.
Als SAM overigens echt enkel ingezet kan worden met Zen 3, omdat ze dan meer daarvan verkopen terwijl het prima te doen zou zijn met Zen 2, zou ik dat wel een redelijke naaistreek vinden en mag hopen dat ze daar weten dat de waarheid wel boven komt drijven
Het is niet dat ik zeg dat ze geen cijfers moeten laten zien zonder Sam, maar vind het niet meer dan logisch om dat erbij te vermelden. Bedoel, benchmarks komen sowieso niet overeen met wat de meeste gebruikers als systeem hebben, de meeste mensen kopen geen cpu's van bijna 900euro.Benchmarks zijn er imo om te laten zien wat je uit een een stuk hardware kan halen dus zie juist graag wel de hele spectrum in zo een chart.
Begrijp ook niet wat het probleem is van een extra balkje in de chart? Hoe heeft dat effect op jouw situatie?
Idd, als SAM artificieel gelimiteerd wordt dan is dat wel een grote naai streek en een dikke PR blunder die ze te wachten staat.Precies iets wat je van Intel/Nvidia zou verwachten.
[ Voor 47% gewijzigd door Jumpiefox op 31-10-2020 00:29 ]
The first casualty in war is always the truth...
Ik heb er niets tegen om die data op te nemen in de review, sterker nog ik denk dat die data juist in een review moet staan. ik zou het alleen niet als standaard test willen zien, daar zie ik liever de resultaten 'zonder opsmuk', dus gewoon de 'out of the box' experience die je als klant mag verwachten, op ieder platform. En dan aparte grafieken voor zaken als SAM + Rage, RTX en DLSS en AMD's opkomende tegenhanger van DLSS voor functies die niet standaard aan staan c.q. platform / vendor specifiek zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 31-10-2020 00:42 ]
Echt helemaal niks. Meer halve performance analyses op basis van AMD cherry picked benchmarks, die best accuraat zullen blijken te zijn. Er achter komen dat het niet uitmaakt of je een RX 60xx of RTX 30xx kaart bemachtigt, door puur geluk. Dat de meeste gamers tot 10 December wachten voor Cyberpunk, en tot 1 januari tot iets betaalbaars.Psyonara schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:58:
Wat gaat er komende week gebeuren? Review embargo?
Ja, het wordt een prachtig Q4 van 2020, dat we toch wel kunnen afschrijven als de grootste clusterfuck tot nu toe. Tijd voor bed, tijd voor winterslaap, wees als een panda, eet bamboe
Zen 3 launch op 5 november.Psyonara schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:58:
Wat gaat er komende week gebeuren? Review embargo?
En denken jullie dat de TUF, die goed is op de 3080/3070 ook goed is op de 6800XT?
Ik denk eigenlijk dat ze pas na release gaan verschijnen. Niet lang, maar met release heb je denk ik alleen referentiemodellen. En ik durf niet te hopen op een ASUS Radeon die niet hopeloos is, maar misschient verrast ASUS. Hun TUF Evo's waren namelijk best goed in tegenstelling tot de originele TUF.Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:32:
Komen er reviews uit van AIB kaarten voor release of is het maar weer gokken geblazen op release date?
En denken jullie dat de TUF, die goed is op de 3080/3070 ook goed is op de 6800XT?

Het viel me op dat ze praktisch precies hetzelfde eruit zien als de 3080, maar ik weet niet of ik dan ook van gelijke prestaties uit kan gaan.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:45:
[...]
Ik denk eigenlijk dat ze pas na release gaan verschijnen. Niet lang, maar met release heb je denk ik alleen referentiemodellen. En ik durf niet te hopen op een ASUS Radeon die niet hopeloos is, maar misschient verrast ASUS. Hun TUF Evo's waren namelijk best goed in tegenstelling tot de originele TUF.
PCB ontwerp weten we nog niet, maar de koeler is bijna dezelfde dus prima.Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
Het viel me op dat ze praktisch precies hetzelfde eruit zien als de 3080, maar ik weet niet of ik dan ook van gelijke prestaties uit kan gaan.
Het is hetzelfde met MSI en Gigabyte die ontwerpen ook hergebruiken. Dat is in het verleden meermaals verkeerd gegaan omdat een AMD GPU en PCB andere vereisten had. Als ik nu kijk dan lijkt Ampere wederom een stuk koeler te draaien dan RDNA2 waarschijnlijk doet. Ook heeft AMD al die extra sensoren op de GPU zitten en word de heetste uitgelezen en ook gebruikt. Dat kan wel eens een dingetje gaan worden met de MSI en Gigabyte modellen die heatpipe contact gebruiken. Dat wil soms niet echt lekker werken en er kan variatie inzitten. ASUS is volgens mij nu helemaal over naar platen en als ik naar GamersNexus kijk, dan zijn het ook consistent platte platen. Dat is al iets.Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
Het viel me op dat ze praktisch precies hetzelfde eruit zien als de 3080, maar ik weet niet of ik dan ook van gelijke prestaties uit kan gaan.
ASUS is inmiddels ook over naar ventilatoren met kogellagers voor de RTX3000 series en hopelijk dan ook voor de RX6000 series. Daar is de vraag of ze een hogere snelheid moeten draaien omdat de AMD videokaarten een andere temperatuurcurve zullen hebben. Dat ging namelijk mis met de RX5700XT met Gigabyte en ASUS waar de Radeon's hogere ventilator snelheden hadden voor min of meer exact hetzelfde koelblok en dus luidruchtiger waren dan de directe Nvidia tegenhangers. Dat had waarschijnlijk wat te maken met hoe snel de RX5700XT opwarmt op een klein oppervlakte. Dat maakt snelle hitteafvoer lastig.
Een heel andere is hoe "lui" ze het gaan doen. Het is namelijk in het verleden voorgekomen dat het koelblok niet aansloot op alle componenten op het PCB. Dat had de ASUS Vega bijvoorbeeld.
Maar de ASUS TUF ziet er op het eerste gezicht goed uit en kan wel eens goed uitvallen als ASUS de moeite neemt om een goede vbios te schrijven. Gigabyte en MSI is denk ik meer afwachten wat ze hebben.
Bedankt voor de uitweiding! Ben benieuwd wat jij zou kiezen als per sé er eentje op launch wil hebben.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:07:
[...]
Het is hetzelfde met MSI en Gigabyte die ontwerpen ook hergebruiken. Dat is in het verleden meermaals verkeerd gegaan omdat een AMD GPU en OCB andere vereisten had. Als ik nu kijk dan lijkt Ampere wederom een stuk koeler te draaien dan RDNA2 waarschijnlijk doet. Ook heeft AMD al die extra sensoren op de GPU zitten en word de heetste uitgelezen en ook gebruikt. Dat kan wel eens een dingetje gaan worden met de MSI en Gigabyte modellen die heatpipe contact gebruiken. Dat wil soms niet echt lekker werken en er kan variatie inzitten. ASUS is volgens mij nu helemaal over naar platen en als ik naar GamersNexus kijk, dan zijn het ook consistent platte platen. Dat is al iets.
ASUS is inmiddels ook over naar ventilatoren met kogellagers voor de RTX3000 series en hopelijk dan ook voor de RX6000 series. Daar is de vraag of ze een hogere snelheid moeten draaien omdat de AMD videokaarten een andere temperatuurcurve zullen hebben. Dat ging namelijk mis met de RX5700XT met Gigabyte en ASUS waar de Radeon's hogere ventilator snelheden hadden voor min of meer exact hetzelfde koelblok en dus luidruchtiger waren dan de directe Nvidia tegenhangers. Dat had waarschijnlijk wat te maken met hoe snel de RX5700XT opwarmt op een klein oppervlakte. Dat maakt snelle hitteafvoer lastig.
Een heel andere is hoe "lui" ze het gaan doen. Het is namelijk in het verleden voorgekomen dat het koelblok niet aansloot op alle componenten op het PCB. Dat had de ASUS Vega bijvoorbeeld.
Maar de ASUS TUF ziet er op het eerste gezicht goed uit en kan wel eens goed uitvallen als ASUS de moeite neemt om een goede vbios te schrijven. Gigabyte en MSI is denk ik meer afwachten wat ze hebben.
Inmiddels ben ik wel klaar met wachten op mijn 3080 bestellingen. Vind het ook fijn om AMD weer te supporten boven Nvidia.
Dat dus ja en voor AMD lijken de platen gewoon beter te werken omdat je met AMD eerder naar junction temperature kijkt en minder naar egde.Paprika schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
TUF en Trio voor beeld bij je verhaal.
Als je blind wil gokken, Sapphire Nitro+.Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:40:
[...]
Bedankt voor de uitweiding! Ben benieuwd wat jij zou kiezen als per sé er eentje op launch wil hebben.
Inmiddels ben ik wel klaar met wachten op mijn 3080 bestellingen. Vind het ook fijn om AMD weer te supporten boven Nvidia.
Maar ik ga het gewoon rustig afwachten en uitpluizen welke je nu echt wil hebben. Dat zal even duren, maar als ik dergelijke bedragen ga uitgeven aan een RX6800, dan doe ik het liever goed.
De ray tracing performance loopt niet heel erg achter op Ampere aangezien de 3070 met DLSS maar net aan wint van de 6800:
https://wccftech.com/amd-...-dxr-benchmarks-leak-out/
Ik kan niet wachten tot alle reviews online komen, dit belooft veel goeds!Potenscia schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:59:
Aardig goed nieuws:
De ray tracing performance loopt niet heel erg achter op Ampere aangezien de 3070 met DLSS maar net aan wint van de 6800:
Definieer maar "net" ik zie toch wel een 8 fps verschil in 4KPotenscia schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:59:
Aardig goed nieuws:
van 46 fps voor de 6800 vs 54 voor de 3070 wat toch wel een redelijk verschil is vind ik.
Het kon zeker slechter dat klopt maar toch wel een significant verschil
Niet dat ray tracing mij boeit maar nvidia zal hier jammer genoeg de lead in nemen
On the other side AMD 6800 zou volgens de geruchten 10% meer overclock headroom hebben dus ik denk dat het ongv gelijk zal zijn. Time will tell
[ Voor 14% gewijzigd door jody2k op 31-10-2020 12:37 ]
Dat ziet er niet verkeerd uit voor een eerste take en een Nvidia optimised RT implementatie. Immers geen alternatief destijds. Tweede is dat DLSS meespeelt. Wat ik vermoed is dat Nvidia, DLSS+RT combineert om hun SM cache te ontlasten en zo meer ruimte vrij te maken voor zeer intensieve RT instructies. AMD lijkt iets vergelijkbaars te plannen met "Super Resolution", maar dat lijkt nog niet voltooid en we weten er zeer weinig over.Potenscia schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:59:
Aardig goed nieuws:
Tweede is dat AMD en Nvidia andere methoden lijken te hebben voor hun RT implementatie. Voor Nvidia bestaat er nu een methodische basis die is toegepast in een paar games, voor AMD niet. We weten niet wat een AMD CU nu echt nodig heeft om optimaal te presteren en in hoeverre dat verschilt van een Turing/Ampere SM, waar de knelpunten liggen en hoe deze te omzeilen. Dat zullen de game developers moeten uitzoeken en dat kost tijd.
It's important to remember, theoretical peak RT (which will certainly be marketed) is purely academic for gaming, the real performance while also rendering a complex scene with raster + compute shaders is vastly different. https://t.co/aEggu4c5pn
— NerdTech (@nerdtechgasm) 6 oktober 2020
Not every game is going to greatly benefit, especially ones that use rt shadows, honestly to me, its not worth the perf hit for that. But global illumination is a yes. Nice reflections in some game genres also great, brings it more alive. https://t.co/plWyP5ByFO
Once you think about this, then you will know that RDNA2 and Turing/Ampere, requires different optimizations to take back some of that RT perf loss.
The problem is this: When you do RT, it takes time. Time that you could be doing other things. Because many of your SIMD lanes are free, as the RT shader is offloaded onto the fixed units. What will you run asynchronously to take back that lost time (perf penalty of RT)? https://t.co/aenmMiDCb6
Once you think about this, then you will know that RDNA2 and Turing/Ampere, requires different optimizations to take back some of that RT perf loss.
It's something AAA devs who are optimizing to extract peak performance out of the PS5 or SSX have to solve within their game engine. :)
Oh en ik kwam er net via GamersNexus achter dat aankomende woensdag, AMD met de RDNA2 architectuur gaat komen.
Met RT op high en DLSS uit (eerlijke vergelijking dus) is het op 1440P gewoon 80 vs 74 in het voordeel van de (toch al sterkere) 6800.jody2k schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:25:
[...]
Definieer maar "net" ik zie toch wel een 8 fps verschil in 4K
van 46 fps voor de 6800 vs 54 voor de 3070 wat toch wel een redelijk verschil is vind ik.
Het kon zeker slechter dat klopt maar toch wel een significant verschil
Niet dat ray tracing mij boeit maar nvidia zal hier jammer genoeg de lead in nemen
On the other side AMD 6800 zou volgens de geruchten 10% meer overclock headroom hebben dus ik denk dat het ongv gelijk zal zijn. Time will tell
Ja, DLLS is leuk, maar alles behalve breed gedragen.
Laatste.Robi schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:57:
Moet AMD Raytracing apart implementeren in games of kan je het al gebruiken in de huidige games die het ondersteunen van Nvidia?
Oke dus cyberpunk 2077 met raytracing en een rx 6800XT moet werken?
Al zou de framerate niet geweldig zijn zonder iets van DLSS
Dat wordt zeker de nieuwe "But does it run Crysis"Robi schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:07:
[...]
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Was het niet inmiddels "But can it install Crysis?" (op de VRAM zelfzion schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:11:
[...]
Dat wordt zeker de nieuwe "But does it run Crysis"
Hoezo niet? Als Cyberpunk raytracing op een console gaat toepassen dan werkt het ook wel op de pc.Robi schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:07:
[...]
Met de meeste mods installed is hij 17GB, dus simpele antwoord: NEEsunsmountain schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:13:
[...]
Was het niet inmiddels "But can it install Crysis?" (op de VRAM zelf)
Vanilla is hij 7GB, dus dan is het ook waarschijnlijk: NEE
systeem
En hoewel DLSS sterk is verbeterd, leidt het alsnog soms tot vreemde artifacten.ZenTex schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:46:
[...]
Met RT op high en DLSS uit (eerlijke vergelijking dus) is het op 1440P gewoon 80 vs 74 in het voordeel van de (toch al sterkere) 6800.
Ja, DLLS is leuk, maar alles behalve breed gedragen.
Als ik dan zie dat DLSS de 3070 slechts licht boven de 6800 weet te krijgen, dan zou ik altijd voor native kiezen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Meer inzicht over RT en dat raytracing =/ RTX.
[ Voor 36% gewijzigd door Razkin op 31-10-2020 13:28 ]
Ik hoor en zie alleen maar veel propaganda/reclame, weinig feiten.Razkin schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:21:
@Robi YouTube: AMD RX 6000 Ray Tracing is 25% SLOWER than RTX 3080!
Meer inzicht over RT en dat raytracing =/ RTX.
systeem
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.