Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

AMD Is Developing A DLSS-Like Super Sampling Technology For PS5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F9IKTde8ZN0g5MlnL0iLcjKjA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uyY0ABlLPOM5CpQ4H1qQzKDM.jpg?f=user_largehttps://www.psu.com/news/...pling-technology-for-ps5/

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Via Anandtech:

"Intended to be AMD’s answer to NVIDIA’s DLSS technology, Super Resolution is a similar intelligent upscaling technique that is designed to upscale lower resolution images to higher resolutions while retaining much of their sharpness and clarity. Like DLSS, don’t expect the resulting faux-detailed images to completely match the quality of a native, full-resolution image. However as DLSS has proven, a good upscaling solution can provide a reasonable middle ground in terms of performance and image quality.

As things currently stand super Resolution is still under development, so it won’t be available to game developers (or gamers) at the time of the RX 6000 series launch. But once it is, like AMD’s other FidelityFX graphics libraries, it will be released as an open source project on GPUOpen, and AMD is explicitly noting that it’s being designed as a cross-platform solution. Game devs will also be happy to hear that AMD is aiming to make it easier to implement across games than DLSS, which would make the tech more accessible and able to be implemented into a larger number of games."

Bij Anandtech zijn ook wat kritische kanttekeningen bij de benchslides te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 28-10-2020 20:02 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nu we ruim twee uur verder zijn, tja wat moet ik hier nu van vinden?

Ik ben namelijk wederom niet onder de indruk van de presentatie. Ze gingen te snel en te onduidelijk over sommige features, ze hadden het vooral over de RX6800XT en voor de RX6800 en RX6900XT gebruikte ze oneerlijke metrics. Het gaat om procenten en niet de belachelijke getallen, procenten en scores van Nvidia, maar toch, geen fan. Ik ben snel over wat benchmarks gegaan en hoewel ze de Nvidia scores niet weergeven, lijkt het in verhouding te staan. Lijkt want geen waarden.

Voor wat meer details moet je naar een heel andere presentatie kijken of naar derde partijen gaan zoals GamersNexus. Daar leer je pas dat "Rage Mode" (verschrikkelijke naam) het verschuiven van de powerlimiet is met een aanpassing aan de ventilatorsnelheid. Het is dus geen auto OC functie die nooit eens werken. Het zou stabiel moeten zijn, maar dan verdwijnen de respectievelijk 250/300/300W TBP ratings wel. Die vielen overigens wat mee, voornamelijk voor de RX6800. Dat is wel goed. Ook goed voor de RX6800 is dat je de volle 128MB aan cache behoud. De configuratie zal 60CU/3SE/6SE/96ROPS zijn en dat hadden ze ook mogen zeggen. Ik weet ook niet of ik dat wel $579 waard vind. De RX6800XT is $649 denk ik beter te verdedigen.

Dan SAM. Tja wat me hier niet bevalt is dat ze het nu alleen over Ryzen 5000 + 500 series + RX6000 hebben. Die laatste oke, maar ik voorzie vooralsnog geen enkele technische reden waarom het niet zou werken op Zen 2 en 300 of 400 series moederborden. Ik zie vooralsnog namelijk niet hoe PCI-E 3.0 een bottleneck zou moeten vormen. Zelfs als dat wel het geval is, dan zie ik niet waarom tenminste Zen 2 dit niet zou moeten kunnen met een 500 series moederbord.

Ze gingen naar mijn mening nu alweer veel te snel, te makkelijk en ronduit slecht over hun hele software stack van Freesync, Anti Lag en Boost heen. De boodschap zal voor velen nog steeds niet aangekomen zijn.

De koeling lijkt redelijk ontworpen te zijn. Ik kreeg de indruk dat er twee varianten zijn, maar ook dat is niet helemaal duidelijk. In ieder geval lijken ze voor een formaat te hebben gekozen dat vrijwel altijd zou moeten passen zonder gedoe. Er is een fan stop en de ventilatoren zouden getuned zijn op 37dBA, maar geen idee wat de afstand is. Van wat er gelekt is, zouden we morgen te horen krijgen over AIB modellen die vlak na launch beschikbaar komen. Dat is een enorme verbetering want dit was vaak drama met AMD.

Dan heeft AMD een upscaling technologie die ze "Super Resolution" noemen. Dat hebben ze gezegd en dat was het wel zo'n beetje. Het zou breder toepasbaar zijn en uh ja, moving on. Het is niet eens duidelijk of het een driver feature is of iets dat geforceerd gaat worden.

DXR vs. RTX lijkt een puinzooi te kunnen gaan worden qua ondersteuning. We hebben ook vrijwel niks gehoord. Via GamersNexus kwam ik er wel achter dat AMD claimt dat hun BVH geholpen word door de cache. Die had ik dus een tijd geleden al goed ingeschat.

Voor SAM, Freesync+Anti lag+ Boost en het referentieontwerp zie:

De Navi 21 chip, tja die is indrukwekkend. Drie jaar geleden kon Vega 10 net meedoen met GP104 met de nodige nadelen en een lagere prijs. Nu hebben ze duidelijk een echt high end product, de eerste sinds Hawaï in 2013. Ze lijken net iets efficiënter afgesteld te zijn voor vergelijkbare prestaties. Technologisch is het ook een flinke stap met de introductie van Variable Rate Shading, Mesh Shading, "Infinity Cache", RT dat waarschijnlijk via de TMU loopt en wel eens zeer transistorbudget efficiënt kan uitvallen. Dat is zeker geen slecht idee omdat RT de komende jaren van beperkte waarde zal blijven. De RT zal alleen zwakker zijn dan Ampere want ze hebben helemaal niks laten zien. Dan ook nog een aardige verbetering in clock speed en wat verbeteringen rond CU ontwerp waar ze niks over hebben gezegd.

Voor mij rest ook een vraag. Wil ik een RX6800 kopen? Ik neig nu namelijk naar niet en deze generatie dan ook over te slaan. Ik weet niet wat de RT gaat doen qua ondersteuning of prestaties. Ik weet niet wat "Super Resolution" gaat inhouden. Hoe breed is die ondersteuning? Hoe goed werkt het? Wat is de impact? Hoeveel kwaliteitsverlies vind er plaats? In hoeverre kan je kwaliteitsverlies compenseren met RIS?

Ik ben niet erg blij dat ze niet vertellen dat de RX6800 een behoorlijke cut down configuratie is. Dat heb ik hier meermaals uitgelegd de afgelopen weken, maar ik vind het niet netjes. Met een 64CU/4SE/8SA/128ROPS configuratie zou je waarschijnlijk nog de optie krijgen om serieus veel supersampling te gaan draaien, maar met de 60CU/3SE/6SA/96ROPS configuratie is dat waarschijnlijk wat minder. Komt er nog eens bovenop dat de game clock is 200MHz minder dan zowel de RX6800XT als de RX6900XT.

Dit voor $579, $80 meer dan de RTX3070. Als ik het nu moet afzetten tegen de RTX2080Ti en dus ook de RTX3070, dan denk ik dat de RTX3070 wel eens de beter gepositioneerde keuze kan zijn is. Nogal een conclusie om te maken dat Nvidia op prijs het beter gepositioneerde product heeft. Ik verwacht ook niet dat de volle Navi 22 met 40CU/2SE/4SA/64ROPS de RTX3070 zal matchen en dan heb je een gat in de line up zitten waar Nvidia in een goede positie zit met een goed product. Ik denk dat $579 eigenlijk te veel is met wat ik nu heb gezien en nu weet, zeker omdat dit de "instapprijs" zal zijn. Ze vergeleken ook op 4K en wuifde 1440p een beetje weg op de achtergrond terwijl ik de RX6800 meer als de ultieme 1440p videokaart zou zien. Voor dit prijsverschil zou ik eigenlijk 15% beter dan de RTX3070 willen zien. Dit mede omdat de stap naar de RX6800XT maar $70 bedraagt en dat lijkt een beduidend beter product te zijn. Of dit gehaald gaat worden is nog drie weken afwachten. Want nu lijkt het namelijk op een herhaling van de RX5700XT en de RTX2070S, maar de rollen zijn nu omgedraaid.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Help!!!! Sluit exact aan op wat RGT zegt.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Metalbuster schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

En daarom koop je geen amd cpu?
Sowieso zal ik pas bij DDR5 + PCI-e 5.0 weer een nieuw systeem kopen denk ik, dus ik kan het nog even uitzingen met wat ik heb. Tegen die tijd zal ik kijken wat intel doet op HEDT vlak, en of AMD nog van zijn idiote prijsbeleid afstapt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Xadeon schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:58:
AMD Is Developing A DLSS-Like Super Sampling Technology For PS5
[Twitter][Afbeelding]https://www.psu.com/news/amd-is-developing-a-dlss-like-super-sampling-technology-for-ps5/

[Twitter]
DLSS wordt op dit forum een beetje weggewuifd als onbelangrijk, maar blijkbaar voelt AMD het toch noodzakelijk om met een alternatief te komen. Dan zit er toch toekomst in DLSS.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:01:
Sowieso zal ik pas bij DDR5 + PCI-e 5.0 weer een nieuw systeem kopen denk ik, dus ik kan het nog even uitzingen met wat ik heb. Tegen die tijd zal ik kijken wat intel doet op HEDT vlak, en of AMD nog van zijn idiote prijsbeleid afstapt.
Ik ben bang dat je altijd degene met de beste kaarten ervan zult moeten beschuldigen een "idioot" prijsbeleid te hebben. Een jaar geleden was Intel nog de onbetwiste titelverdediger daar, nu begint het langzaam te keren en is AMD gelijk het haasje. Tja, voor de consument kan het natuurlijk nooit goedkoop genoeg zijn, maar de markt rekent wat de markt kan dragen. Idioot of niet, zowel de CPUs als GPUs van AMD zullen de komende generatie als warme broodjes over de toonbank gaan.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belgar
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

DLSS wordt op dit forum een beetje weggewuifd als onbelangrijk, maar blijkbaar voelt AMD het toch noodzakelijk om met een alternatief te komen. Dan zit er toch toekomst in DLSS.
Omdat het voor hun belangrijkste klanten (sony / MS) waarschijnlijk wel belangrijk is. Voor console en cloud-gaming-achtige oplossingen is dit fantastisch. Voor mensen die 1000 euro uitgeven om native 4k 120hz te spelen is het inderdaad een stuk minder interessant

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MneoreJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:08:
[...]

Ik ben bang dat je altijd degene met de beste kaarten ervan zult moeten beschuldigen een "idioot" prijsbeleid te hebben. Een jaar geleden was Intel nog de onbetwiste titelverdediger daar, nu begint het langzaam te keren en is AMD gelijk het haasje. Tja, voor de consument kan het natuurlijk nooit goedkoop genoeg zijn, maar de markt rekent wat de markt kan dragen. Idioot of niet, zowel de CPUs als GPUs van AMD zullen de komende generatie als warme broodjes over de toonbank gaan.
Het gaat een beetje off-topic, dus ik leg het nog één keer uit voordat ik je naar het AMD CPU topic verwiijs:
Geheugenkanalen en PCI-e banen zijn schaars op consumentenplatformen. Voordat ik mijn 4-kanaals TR4 had, had ik een 3-kanaals 1366 bord. HEDT heeft altijd een meerprijs gehad, maar AMD heeft die prijs bij de 3k-serie Threadrippers echt onevenredig veel opgedreven en tegelijkertijd het upgradepad om idiote redenen afgesneden. Ze zeiden dat het technisch niet mogelijk zou zijn, terwijl ze nota bene een IO switch hadden die je voor Threadripper had kunnen herontwerpen. Wat mij betreft was het lariekoek dat het niet kon. Die combinatie heeft bij mij echt kwaad bloed gezet.
Intel heeft met de 10e generatie op zich een aantrekkelijk aanbod met een CPU zoals de 10900X, waar je wél extra geheugenkanalen krijgt voor een kleine meerprijs. Hopelijk hebben ze dat ook tegen de tijd dat DDR5 zich aandient.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
DLSS in zijn huidige vorm is een halve gebakken implementatie.
Er moet van te voren een bestand gemaakt worden door Nvidia. Nvidia neemt een spel, doet er een analyse op in hun ''supercomputer'' waarna een bestand uitrolt, die verteld hoe je kan voorspellen hoe de niet bestaande bits zich kunnen manifesteren. Deze bestand wordt dat meegestuurd met de drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:45

Apoca

Array Technology Industry

Na ik ben der wel uit, ik sla deze versie over en laat mijn Vega56 nog even zitten en stap mogelijk over een half jaar wel in met een refresh update. Het is wel mooi om te zien dat AMD weer de weg terug omhoog lijkt te hebben gevonden.

Ik ben serieus benieuwd wanneer ze rendement gaan zien van de full DX12 Ultimate implementatie waar ze op inzetten, geholpen door de console markt natuurlijk. Ik denk dat daar voor hun de winst gaat zitten op termijn, dan krijgen ze ontzettend veel optimalisatie cadeau wat ze anders allemaal zelf zouden moeten ontwikken :)

[ Voor 41% gewijzigd door Apoca op 28-10-2020 20:25 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:41
CerandoX.nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Misschien voor het geheugen, maar dit geldt niet voor de performance, als we de slides mogen geloven natuurlijk.
Wist wel dat iemand zou happen op mijn sarcasme. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Specs staan op de website.
RX6900XT
RX6800XT
RX6800

Nou de RX6800 zou toch 16gbps GDDR6 hebben, maar heeft ook een andere, dunnere koeloplossing.

RX6800XT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEE20EiCdCBxT0JsA6DU5gEeMOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlOt3rBcCrPbZ8HRyIryWg3Q.jpg?f=fotoalbum_large

RX6800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrOI91YrqzMXXPm429pia73ms_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyGI8JXmkOynpef1Qt2Ws81M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-10-2020 20:25 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAtmo6N6CMNeEl1kAfMqLIuzWP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uX3C7L9mnFgTCWh3FEX3uvX9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zc5v4twpnfgA8pMH1LINAg3QDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9REIXzHLcG64JKuzAXVZuVdg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
@ocf81 OK, vergeef me dat het niet duidelijk was dat het daarom ging -- dat gaat wat verder dan een "idioot prijsbeleid". :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:10
Dat was zo maar vanaf dlss 2.0 is de werking veranderd, hoe het nu juist werkt weet ik wel niet meer.
Dlss 2.0 is meer flexibeler qua resolutie en betere beeldkwaliteit dan dlss 1.
Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:21:
Er moet van te voren een bestand gemaakt worden door Nvidia. Nvidia neemt een spel, doet er een analyse op in hun ''supercomputer'' waarna een bestand uitrolt, die verteld hoe je kan voorspellen hoe de niet bestaande bits zich kunnen manifesteren. Deze bestand wordt dat meegestuurd met de drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:00:

Ik ben namelijk wederom niet onder de indruk van de presentatie. Ze gingen te snel en te onduidelijk over sommige features, ze hadden het vooral over de RX6800XT en voor de RX6800 en RX6900XT gebruikte ze oneerlijke metrics. Het gaat om procenten en niet de belachelijke getallen, procenten en scores van Nvidia, maar toch, geen fan. Ik ben snel over wat benchmarks gegaan en hoewel ze de Nvidia scores niet weergeven, lijkt het in verhouding te staan. Lijkt want geen waarden.

Voor wat meer details moet je naar een heel andere presentatie kijken of naar derde partijen gaan zoals GamersNexus. Daar leer je pas dat "Rage Mode" (verschrikkelijke naam) het verschuiven van de powerlimiet is met een aanpassing aan de ventilatorsnelheid. Het is dus geen auto OC functie die nooit eens werken. Het zou stabiel moeten zijn, maar dan verdwijnen de respectievelijk 250/300/300W TBP ratings wel. Die vielen overigens wat mee, voornamelijk voor de RX6800. Dat is wel goed. Ook goed voor de RX6800 is dat je de volle 128MB aan cache behoud. De configuratie zal 60CU/3SE/6SE/96ROPS zijn en dat hadden ze ook mogen zeggen. Ik weet ook niet of ik dat wel $579 waard vind. De RX6800XT is $649 denk ik beter te verdedigen.

Dan SAM. Tja wat me hier niet bevalt is dat ze het nu alleen over Ryzen 5000 + 500 series + RX6000 hebben. Die laatste oke, maar ik voorzie vooralsnog geen enkele technische reden waarom het niet zou werken op Zen 2 en 300 of 400 series moederborden. Ik zie vooralsnog namelijk niet hoe PCI-E 3.0 een bottleneck zou moeten vormen. Zelfs als dat wel het geval is, dan zie ik niet waarom tenminste Zen 2 dit niet zou moeten kunnen met een 500 series moederbord.

Ze gingen naar mijn mening nu alweer veel te snel, te makkelijk en ronduit slecht over hun hele software stack van Freesync, Anti Lag en Boost heen. De boodschap zal voor velen nog steeds niet aangekomen zijn.

De koeling lijkt redelijk ontworpen te zijn. Ik kreeg de indruk dat er twee varianten zijn, maar ook dat is niet helemaal duidelijk. In ieder geval lijken ze voor een formaat te hebben gekozen dat vrijwel altijd zou moeten passen zonder gedoe. Er is een fan stop en de ventilatoren zouden getuned zijn op 37dBA, maar geen idee wat de afstand is. Van wat er gelekt is, zouden we morgen te horen krijgen over AIB modellen die vlak na launch beschikbaar komen. Dat is een enorme verbetering want dit was vaak drama met AMD.

Dan heeft AMD een upscaling technologie die ze "Super Resolution" noemen. Dat hebben ze gezegd en dat was het wel zo'n beetje. Het zou breder toepasbaar zijn en uh ja, moving on. Het is niet eens duidelijk of het een driver feature is of iets dat geforceerd gaat worden.

DXR vs. RTX lijkt een puinzooi te kunnen gaan worden qua ondersteuning. We hebben ook vrijwel niks gehoord. Via GamersNexus kwam ik er wel achter dat AMD claimt dat hun BVH geholpen word door de cache. Die had ik dus een tijd geleden al goed ingeschat.

Voor SAM, Freesync+Anti lag+ Boost en het referentieontwerp zie:
[YouTube: The Ultimate Gaming Platform with AMD Ryzen™ & AMD Radeon™]

De Navi 21 chip, tja die is indrukwekkend. Drie jaar geleden kon Vega 10 net meedoen met GP104 met de nodige nadelen en een lagere prijs. Nu hebben ze duidelijk een echt high end product, de eerste sinds Hawaï in 2013. Ze lijken net iets efficiënter afgesteld te zijn voor vergelijkbare prestaties. Technologisch is het ook een flinke stap met de introductie van Variable Rate Shading, Mesh Shading, "Infinity Cache", RT dat waarschijnlijk via de TMU loopt en wel eens zeer transistorbudget efficiënt kan uitvallen. Dat is zeker geen slecht idee omdat RT de komende jaren van beperkte waarde zal blijven. De RT zal alleen zwakker zijn dan Ampere want ze hebben helemaal niks laten zien. Dan ook nog een aardige verbetering in clock speed en wat verbeteringen rond CU ontwerp waar ze niks over hebben gezegd.

Voor mij rest ook een vraag. Wil ik een RX6800 kopen? Ik neig nu namelijk naar niet en deze generatie dan ook over te slaan. Ik weet niet wat de RT gaat doen qua ondersteuning of prestaties. Ik weet niet wat "Super Resolution" gaat inhouden. Hoe breed is die ondersteuning? Hoe goed werkt het? Wat is de impact? Hoeveel kwaliteitsverlies vind er plaats? In hoeverre kan je kwaliteitsverlies compenseren met RIS?

Ik ben niet erg blij dat ze niet vertellen dat de RX6800 een behoorlijke cut down configuratie is. Dat heb ik hier meermaals uitgelegd de afgelopen weken, maar ik vind het niet netjes. Met een 64CU/4SE/8SA/128ROPS configuratie zou je waarschijnlijk nog de optie krijgen om serieus veel supersampling te gaan draaien, maar met de 60CU/3SE/6SA/96ROPS configuratie is dat waarschijnlijk wat minder. Komt er nog eens bovenop dat de game clock is 200MHz minder dan zowel de RX6800XT als de RX6900XT.

Dit voor $579, $80 meer dan de RTX3070. Als ik het nu moet afzetten tegen de RTX2080Ti en dus ook de RTX3070, dan denk ik dat de RTX3070 wel eens de beter gepositioneerde keuze kan zijn is. Nogal een conclusie om te maken dat Nvidia op prijs het beter gepositioneerde product heeft. Ik verwacht ook niet dat de volle Navi 22 met 40CU/2SE/4SA/64ROPS de RTX3070 zal matchen en dan heb je een gat in de line up zitten waar Nvidia in een goede positie zit met een goed product. Ik denk dat $579 eigenlijk te veel is met wat ik nu heb gezien en nu weet, zeker omdat dit de "instapprijs" zal zijn. Ze vergeleken ook op 4K en wuifde 1440p een beetje weg op de achtergrond terwijl ik de RX6800 meer als de ultieme 1440p videokaart zou zien. Voor dit prijsverschil zou ik eigenlijk 15% beter dan de RTX3070 willen zien. Dit mede omdat de stap naar de RX6800XT maar $70 bedraagt en dat lijkt een beduidend beter product te zijn. Of dit gehaald gaat worden is nog drie weken afwachten. Want nu lijkt het namelijk op een herhaling van de RX5700XT en de RTX2070S, maar de rollen zijn nu omgedraaid.
Poeh, als ik jou reactie zo lees heb ik op sommige vlakken bijna het idee dat ik naar een andere presentatie heb gekeken ;)

Je reactie is nogal uitgebreid en ik zit beduidend minder diep in de materie dan jou, desondanks wil ik toch een paar dingen aanstippen die ik anders zie / vergelijk in relatieve zin. Het is goed om daarbij te vertellen dat ik net de aankondiging van Zen3 en RDNA2 achter elkaar heb gekeken :)

SAM: Volgens hadden ze het specifiek over Zen3 / 500 series chipset in verband met de core en cache layout van de nieuwe serie processoren, 8 cores gekoppeld aan een grote L3 cache in je CPU vergelijkbaar met de implementatie in RDNA2.

DXR vs RTX: In mijn beleving heeft Nvidia DXR (DirectX Raytracing) handig met wat marketing omgedoopt in RTX. Zoals ik het lees en begrepen heb in Nvidia topics werken zij ook met de DXR api om hun raytracing mogelijk te maken.

Verder had ik na het zien van de presentatie wel het gevoel dat ik enthousiast wordt, in mijn beleving realistische vergelijkingen van hun hardware t.o.v. Nvidia, met hier en daar ook netjes minder performance dan de concurrent in de sheets. Er is nagedacht over toekomstbestendigheid onder andere door het leveren van 16GB VRAM op alledrie de aangekondigde kaarten. Als ik dat vergelijk met Nvidia's 3070 (8GB) vind ik dat prijsverschil niet heel idioot.

Als je dan de 6900XT met de 3090 vergelijkt heb je procentueel gezien iets mindere prestaties voor 500 dollar goedkoper. 6800XT & 3080, marginaal verschil in rasterization, 6GB meer VRAM maar ondergeschikte Raytracing prestaties, wel goedkoper dan een founders edition.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat er over een paar weken uit de "echte" benchmarks komt en of ik m'n 2080Ti ga inruilen voor wat nieuws van Nvidia of AMD. :*)

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

Wacht, Infinity Cache is L3?
Ja.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:21:
Da's al verouderde info over DLSS 1. DLSS 2 heeft dat niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39

Dan SAM. Tja wat me hier niet bevalt is dat ze het nu alleen over Ryzen 5000 + 500 series + RX6000 hebben.
Afwachten op 3 reviews van de kaarten dan maar?

1x Ryzen 5000, 500 en rx6000
1x Ryzen 3000, 400/300 en rx6000?
1x Intel met rx6000?

Ik ben wel benieuwd hoeveel performance het nu allemaal gaat schelen zoals je zei.. eerst maar is de reviews afwachten. RX6000 serie is in elk geval een grote stap voorruit en misschien ook wel een waardige tegenstander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

WeirCo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

Poeh, als ik jou reactie zo lees heb ik op sommige vlakken bijna het idee dat ik naar een andere presentatie heb gekeken ;)

Je reactie is nogal uitgebreid en ik zit beduidend minder diep in de materie dan jou, desondanks wil ik toch een paar dingen aanstippen die ik anders zie / vergelijk in relatieve zin. Het is goed om daarbij te vertellen dat ik net de aankondiging van Zen3 en RDNA2 achter elkaar heb gekeken :)

SAM: Volgens hadden ze het specifiek over Zen3 / 500 series chipset in verband met de core en cache layout van de nieuwe serie processoren, 8 cores gekoppeld aan een grote L3 cache in je CPU vergelijkbaar met de implementatie in RDNA2.
Dat klopt al niet omdat het gaat om de volledige 16GB aan VRAM toegankelijk maken voor de CPU. Dat zal lopen via de I/O chiplet en AMD heeft al aangeven dat die van Zen 2 en Zen 3 identiek zijn.
DXR vs RTX: In mijn beleving heeft Nvidia DXR (DirectX Raytracing) handig met wat marketing omgedoopt in RTX. Zoals ik het lees en begrepen heb in Nvidia topics werken zij ook met de DXR api om hun raytracing mogelijk te maken.
RTX is ook Nvidia haar implementatie van DXR, maar zelfs dan ontstaat er nu verwarring. Bijvoorbeeld Cyperpunk 2077 zou eerst pas later RT ondersteuning krijgen voor RDNA2. Ik weet niet hoe dat nu zit met alweer een uitstel.
Verder had ik na het zien van de presentatie wel het gevoel dat ik enthousiast wordt, in mijn beleving realistische vergelijkingen van hun hardware t.o.v. Nvidia, met hier en daar ook netjes minder performance dan de concurrent in de sheets. Er is nagedacht over toekomstbestendigheid onder andere door het leveren van 16GB VRAM op alledrie de aangekondigde kaarten. Als ik dat vergelijk met Nvidia's 3070 (8GB) vind ik dat prijsverschil niet heel idioot.
Het is objectief gezien niet zo veel nee. Voor mij geld alleen dat ik percentages onder de 5% niet eens als verschil beschouw en ik tot 10% eigenlijk niet relevant vind. Als je zo gaat rekenen, dan is die $80 opeens wel wat relevanter. Ik kan gewoon niet aan de indruk ontsnappen dat AMD eigenlijk probeert om je een RX6800XT te verkopen door de RX6800 relatief zwak te positioneren.
Als je dan de 6900XT met de 3090 vergelijkt heb je procentueel gezien iets mindere prestaties voor 500 dollar goedkoper. 6800XT & 3080, marginaal verschil in rasterization, 6GB meer VRAM maar ondergeschikte Raytracing prestaties, wel goedkoper dan een founders edition.
De RX6900XT gaat denk ik dan ook niet zo snel zijn als de RTX3090. Daar heeft AMD namelijk oneerlijk vergeleken met SAM en een technologie die verbruik van de videokaart verhoogt. De RX6900XT komt waarschijnlijk tegenover de RTX3080Ti te staan die er ook aan zit te komen.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat er over een paar weken uit de "echte" benchmarks komt en of ik m'n 2080Ti ga inruilen voor wat nieuws van Nvidia of AMD. :*)
Ik zou je RTX2080Ti eigenlijk nog een generatie houden. Het is niet alsof deze nu zo slecht is geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:38:

De RX6900XT gaat denk ik dan ook niet zo snel zijn als de RTX3090. Daar heeft AMD namelijk oneerlijk vergeleken met SAM en een technologie die verbruik van de videokaart verhoogt. De RX6900XT komt waarschijnlijk tegenover de RTX3080Ti te staan die er ook aan zit te komen.
De 3080Ti zal boven de 3090 moeten komen wil deze relevant zijn. Een kaart uitbrengen die tussen de 3080 en 3090 zit heeft totaal geen zin. Dus Nvidia heeft zich weer in moeilijkheden gebracht door hun GPU benamingen.

Tweakers zeggen in hun 6000 series preview dat de die size 505mm^2 is.

[ Voor 5% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 28-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:50
Nog een beetje leesvoer op de homepage: reviews: AMD Radeon RX 6800 (XT) & RX 6900 XT Preview

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Ferio schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Afwachten op 3 reviews van de kaarten dan maar?

1x Ryzen 5000, 500 en rx6000
1x Ryzen 3000, 400/300 en rx6000?
1x Intel met rx6000?

Ik ben wel benieuwd hoeveel performance het nu allemaal gaat schelen zoals je zei.. eerst maar is de reviews afwachten. RX6000 serie is in elk geval een grote stap voorruit en misschien ook wel een waardige tegenstander.
Nee, Zen2 vs Zen3 op een 550/570 chip (want pcie4) en rx6000. Dan kan je pas duidelijk zien in hoeverre je een bonus krijgt door een zen3 aan te schaffen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
JeroenNietDoen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Moeten we dat RAGE mode zien als tegenhanger van nVidia's boost?

Wat vond je trouwens van die infinity cache? Het lijkt een hardwaremarige oplossing waar nVidia het softwarematig toepast. Ik vraag me af of AMDs variant altijd on is of dat het implementatie aan game development zijde vraagt.
Nvidia lost het niet softwarematig op maar doet het met bruteforce GDDR6x en een 384bits bus. Beiden gebruiken een vorm van delta color compression hardwarematig.

Je zal IFC misschien wat kunnen optimaliseren als ontwikkelaar door slim met data om te gaan; maar het zal net zoals cache op de CPU automatisch gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik zat te neigen naar een rtx 3080 maar wel met een zen 3 cpu. Helaas misgegrepen en met deze wachtrijen heb ik een keer wat in januari. Als je met de combo zen 3 cpu, 500 mobo en een 6800xt ook op 1440p en 4k goede prestaties kan krijgen ga ik daarvoor. Mijn laatste amd gpu was de 290X en dit is de eerste release in jaren dat ik met interesse de ontwikkelingen volg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Hoewel ik met RDNA1 de hoop wat had opgegeven is RDNA2 wel weer hoopgevend. Qua CPU's heb ik AMD nog altijd niet vergeven dat zij TR4 om zeep hebben geholpen en daar een drogreden voor hebben opgegeven als excuus.
Wat is dat nou in vredesnaam écht een drogreden.....
Ze hebben TR4 in de markt gezet om (voor een prijs) te laten zien waar ze mee bezig waren, en hebben die "om zeep geholpen" zoals jij dat noemt omdat ze op consumer level meer konden bereiken dan TR4, en op Server level meer konden bereiken dan ze met TR4 konden hopen.

AMD's "consumer level" ligt nu al dik boven Intel's "enthousiast level" , en daarmee hebben ze dus eigenlijk alleen maar zichzelf in de voet geschoten. Zij hebben bij lange na niet de R&D budgetten om 15 productie lijnen in stand te houden, dus hun consumer line is beter wat TR4 was, en hun Server Line (die begint bij TR4 achtige prijzen) is beter dan TR4 kon bieden.

Ze hebben dus TR4 achtige prestaties (en beter ondertussen) gebracht voor "de masse", en server voor wat je een paar jaar geleden als supercomputer, of tenminste network/database clusters kon verkopen....

Geen drogreden, maar smerig harde computing power, en TR4 was altijd al een tussenoplossing, en is nu gewoon obsolete.....

That's the cost of being early adaptor. ;)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
HugoBoss1985 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:19:
Ik neig ook steeds meer naar console gaming.
Speel veel games met een Xbox 360 en Steam Controller op mijn "Tv game pc".

Mijn zware game pc gebruik ik voornamelijk enkel nog voor Hunt: Showdown.

Waarom ik nu geen console overweeg is dat ik al aardig wat games in mijn Steam library heb en inderdaad niet wil gaan investeren in nieuwe console games voor een vrij hoge prijs.
Ik juist andersom, vendor locking, wat je op PC niet echt hebt. Als er een zuinige RDNA2 kaart komt dan ga ik mijn media pc weer eens upgraden (4 controllers enzo :P).
Sony heeft de leukste hardware met de PS5 en heb zelf nu een PS4 Pro. Helaas is Sony meer op censuur gericht en zal ik geen PS5 nemen.
Een Xbox zou een optie zijn, maar de meeste spellen die ik speel komen ook uit op de PC en dan doe ik liever een upgrade aan mijn media pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

De 3080Ti zal boven de 3090 moeten komen wil deze relevant zijn. Een kaart uitbrengen die tussen de 3080 en 3090 zit heeft totaal geen zin. Dus Nvidia heeft zich weer in moeilijkheden gebracht door hun GPU benamingen.

Tweakers zeggen in hun 6000 series preview dat de die size 505mm^2 is.
Nah, de RTX3080Ti moet ongeveer net zo snel zijn als de RTX3090 om relevant te zijn. Dus bijvoorbeeld een 78SM ontwerp. ;)

Oh en 505mm2 zou kunnen kloppen want dit was in april al gelekt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
royalt123 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:27:
Dat was zo maar vanaf dlss 2.0 is de werking veranderd, hoe het nu juist werkt weet ik wel niet meer.
Dlss 2.0 is meer flexibeler qua resolutie en betere beeldkwaliteit dan dlss 1.

[...]
Game developers moeten TAA geïmplementeerd hebben, Temporal Anti-Aliasing. Op basis daarvan moeten ze proprietary nVidia DLSS code aanroepen in de driver, die de rest doet op basis van een op een aantal games geleerd "invullen van de pixels". Het werkt nu zonder server park / render farm, maar niet automatisch voor alle spellen.

De super resolution van AMD daarentegen, zal wel voor alle spellen werken.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnj5AjOn0d8cybb0tXeN2xdcpQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16qURgeoFXOdbmz7DSPS9WU7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 10:34

WhySoSerious

Be the change.

Dit voor $579, $80 meer dan de RTX3070. Als ik het nu moet afzetten tegen de RTX2080Ti en dus ook de RTX3070, dan denk ik dat de RTX3070 wel eens de beter gepositioneerde keuze kan zijn is.

...
Ik denk dat $579 eigenlijk te veel is met wat ik nu heb gezien en nu weet, zeker omdat dit de "instapprijs" zal zijn. Ze vergeleken ook op 4K en wuifde 1440p een beetje weg op de achtergrond terwijl ik de RX6800 meer als de ultieme 1440p videokaart zou zien. Voor dit prijsverschil zou ik eigenlijk 15% beter dan de RTX3070 willen zien.

Dit mede omdat de stap naar de RX6800XT maar $70 bedraagt en dat lijkt een beduidend beter product te zijn. Of dit gehaald gaat worden is nog drie weken afwachten. Want nu lijkt het namelijk op een herhaling van de RX5700XT en de RTX2070S, maar de rollen zijn nu omgedraaid.
Interessante analyse, waarvoor dank. Technisch inhoudelijk kan ik daar helemaal niets aan bijdragen, dat ga ik dan ook niet doen.

Het viel me op dat het gevoel wat jij omschrijft had ik eigenlijk ook met de RX6800. Nu zou AMD daar m.i. twee redenen voor kunnen hebben.
A. Ze anticipeerden op de 3070 TI. Nu ziten ze inderdaad aan de andere kant van de tafel dan toen het 5700XT vs 2070S was. In feite ook de slechtere kant.

B. Zo kannabaliseren ze hun huidige mid-range aan producten (nog) niet. Hogere midrange prijzen geven ruimte/drukken de prijs/prestatie dan niet. Plus zo zijn alle chips te gebruiken voor de 6800-range.

Anyhow, ik ben sowieso niet bereid om dergelijke bedragen aan een GPU uit te geven (alhoewel Anno op 3440x1400 ook wel redelijk intensief is). Ben daarom wel benieuwd in hoeverre de 5700XT's straks gaan zakken in prijs. Zo eentje voor ~€250,- wil ik wel overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04

Ik ben namelijk wederom niet onder de indruk van de presentatie.

[...]
Grappig om die verschillen in perspectief te lezen. Ook mijn beleving is volgens mij een stuk positiever. Hangt denk ik allemaal samen met je oorspronkelijke verwachting, en het feit dat ik niet zulke specifieke informatie had verwacht als jij blijkbaar deed.

Mijn verwachtingen waren flink getemperd door de vorige paar generaties AMD GPUs, dus mijn meest positieve scenario was dat ze kaarten zouden introduceren die allemaal net wat trager zouden zijn dan hun Nvidia tegenhangers en dan ook een stukje goedkoper. Keuze, dus goed voor de consument. Dat lijkt uit te zijn gekomen, en zelfs nog iets mooier: de 3080 tegenhanger, de 6800 XT, lijkt qua prestaties zelfs gelijk en is nog een stuk goedkoper.

Uiteraard, afwachten op reviews/benchmarks en beschikbaarheid, maar het begin is in mijn ogen goed, en ze hebben aangegeven met mooie softwarematige technieken bezig te zijn die zelfs al in december of januari kunnen doordruppelen in drivers. Kan alleen maar beter worden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

zion schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:55:
[...]
Wat is dat nou in vredesnaam écht een drogreden.....
Ze hebben TR4 in de markt gezet om (voor een prijs) te laten zien waar ze mee bezig waren, en hebben die "om zeep geholpen" zoals jij dat noemt omdat ze op consumer level meer konden bereiken dan TR4, en op Server level meer konden bereiken dan ze met TR4 konden hopen.

AMD's "consumer level" ligt nu al dik boven Intel's "enthousiast level" , en daarmee hebben ze dus eigenlijk alleen maar zichzelf in de voet geschoten. Zij hebben bij lange na niet de R&D budgetten om 15 productie lijnen in stand te houden, dus hun consumer line is beter wat TR4 was, en hun Server Line (die begint bij TR4 achtige prijzen) is beter dan TR4 kon bieden.

Ze hebben dus TR4 achtige prestaties (en beter ondertussen) gebracht voor "de masse", en server voor wat je een paar jaar geleden als supercomputer, of tenminste network/database clusters kon verkopen....

Geen drogreden, maar smerig harde computing power, en TR4 was altijd al een tussenoplossing, en is nu gewoon obsolete.....

That's the cost of being early adaptor. ;)
Ze hadden het anders kunnen, en wat mij betreft moeten, aanpakken. Wat bij intel enthusiast was is bij AMD na TR4 uitgestorven. Ze hebben gewoon hun early adopters als een baksteen laten vallen.

Ik ben geen doorsneeconsument. De extra geheugenkanalen en lanes hebben voor mij meerwaarde omdat ik ook nog wel eens een VM ernaast draai etc.

Kortom, ik kijk er anders naar en ik kan mij niet vinden in jouw verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 28-10-2020 21:09 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:21:

En activeer de "choo choo" maar weer. Dit zou Navi 21 zijn:
-505mm²
-GDDR6
-Tweemaal zo snel als de RX5700XT

https://www.reddit.com/r/...of_amds_upcoming_highend/

Ja, gigantische lading zout, maar niet onmogelijk met 12GB aan snelle 16Gbps en een 384 bit bus. Dat zou toch 768GB/s zijn. Dit zou ook rond de 72 a 80CU's zijn en dan zou je naar iets moeten kijken dat het direct opneemt tegen de Titan RTX, zo niet die ook verslaat.
Niet gek voor een leak bijna een jaar voor launch.

[ Voor 26% gewijzigd door Paprika op 28-10-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Laatst online: 22:38
Is er al wat meer bekend over die super resolution? Ben ik toch wel erg benieuwd naar, met name icm VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Ze hadden het anders kunnen, en wat mij betreft moeten, aanpakken. Wat bij intel enthusiast was is bij AMD na TR4 uitgestorven. Ze hebben gewoon hun early adopters als een baksteen laten vallen.

Kortom, ik kijk er anders naar en ik kan mij niet vinden in jouw verhaal.
Dat staat je vrij natuurlijk, maar bij TR4 hebben ze nooit garanties gemaakt, bij de consumer versie wel, en die zijn ze nagekomen, dat jij je misbruikt voelt is niet de schuld van AMD, maar wel dat jij je destijds niet goed ingelezen hebt.
Maar het is altijd makkelijker te deflecteren.... :>

En om iets minder als een eikel over te komen (hopelijk), het is niet alsof je setup meteen nutteloos is, zeker als je ze in je edit nodig had voor de extra lanes, dan heb je nog steeds een dijk van een systeem staan, maar niet meer een die absoluut kan meekomen met systemen die heden ten dage uitkomen. dat is "the way of things", daar heb je je maar bij neer te leggen, de Intel enthiousiast systemen die je ten tijde van jouw upgrade kocht zijn ondertussen ook al lang niet meer te upgraden, dus daar zit geen verschil in.

[ Voor 28% gewijzigd door zion op 28-10-2020 21:19 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
JoeB2C schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:10:
Is er al wat meer bekend over die super resolution? Ben ik toch wel erg benieuwd naar, met name icm VR.
Is helaas niks over bekend gemaakt, zie ook het betoog van @DaniëlWW2 :p

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

WhySoSerious schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Interessante analyse, waarvoor dank. Technisch inhoudelijk kan ik daar helemaal niets aan bijdragen, dat ga ik dan ook niet doen.

Het viel me op dat het gevoel wat jij omschrijft had ik eigenlijk ook met de RX6800. Nu zou AMD daar m.i. twee redenen voor kunnen hebben.
A. Ze anticipeerden op de 3070 TI. Nu ziten ze inderdaad aan de andere kant van de tafel dan toen het 5700XT vs 2070S was. In feite ook de slechtere kant.

B. Zo kannabaliseren ze hun huidige mid-range aan producten (nog) niet. Hogere midrange prijzen geven ruimte/drukken de prijs/prestatie dan niet. Plus zo zijn alle chips te gebruiken voor de 6800-range.

Anyhow, ik ben sowieso niet bereid om dergelijke bedragen aan een GPU uit te geven (alhoewel Anno op 3440x1400 ook wel redelijk intensief is). Ben daarom wel benieuwd in hoeverre de 5700XT's straks gaan zakken in prijs. Zo eentje voor ~€250,- wil ik wel overwegen.
Voor ANNO 1800 zou ik het niet doen. Die game dipt op 2560x1440p nog makkelijk onder de 60fps met mijn RX5700XT en ik heb viewing distance al omlaag gezet. Die game is gewoon slecht geoptimaliseerd.

Maar ze zitten aan de slechte kant van de prijs/prestaties en ik weet niet of ik er echt enthousiast van kan worden. Ik moet er echt wat meer voor zien en weten.
pixeled schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Grappig om die verschillen in perspectief te lezen. Ook mijn beleving is volgens mij een stuk positiever. Hangt denk ik allemaal samen met je oorspronkelijke verwachting, en het feit dat ik niet zulke specifieke informatie had verwacht als jij blijkbaar deed.
Ik had informatie? :P
Ik kan je verzekeren dat ik helemaal niks intern had over RDNA2. Het was allemaal analyse. :)
Paprika schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Niet gek voor een leak bijna een jaar voor launch.
Ik was ook al helemaal kwijt dat het zelfs december was. Maar dit moet iemand bij TSMC of AMD zijn geweest die dit al wist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:16:
Ik was ook al helemaal kwijt dat het zelfs december was. Maar dit moet iemand bij TSMC of AMD zijn geweest die dit al wist. :P
Zoals ik recent al heb aangegeven. Misschien wordt het tijd om bij leaks vanaf heden iedere keer goed te achterhalen wat de oorspronkelijke bron was en op welke datum. Dan kunnen we in de toekomst makkelijker filteren op onzin en copy pasters.

Na bijna 10 jaar ook weer een reden om Radeon karma te verzamelen /s.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 28-10-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc-Z25PHOpsSHcdVEuXguUglXWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9zyhCoo6K9ahHaMOZYK7Ao5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3DTsoROtpCniUP3zJpEV8bKpdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6EENMd0HHtLIRkmHif61nO8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Laatst online: 00:10
Bedankt voor de verduidelijking en ik wist het ook niet van dat dlls 2.0 aan TAA gebonden was.

Als AMD 'Super resolutie' feature goed werkend krijgt dan zou dat echt super zijn en al zeker als dat bij alle games werkend zou zijn.

Ik kan het alvast niet erop wachten voor een uitgebreid technische analyse.
sunsmountain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Game developers moeten TAA geïmplementeerd hebben, Temporal Anti-Aliasing. Op basis daarvan moeten ze proprietary nVidia DLSS code aanroepen in de driver, die de rest doet op basis van een op een aantal games geleerd "invullen van de pixels". Het werkt nu zonder server park / render farm, maar niet automatisch voor alle spellen.

De super resolution van AMD daarentegen, zal wel voor alle spellen werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:19:
[...]

Zoals ik recent al heb aangegeven. Misschien wordt het tijd om bij leaks vanaf heden iedere keer goed te achterhalen wat de oorspronkelijke bron was en op welke datum. Dan kunnen we in de toekomst makkelijker filteren op onzin en copy pasters.

Na bijna 10 jaar ook weer een reden om Radeon karma te verzamelen /s.
Way ahead of ya. Deze heb ik bijna een maand geleden al getypt nadat MILD alweer van mening veranderde. En of ik goed zat zeg. Reddit gold terecht verdiend. :P :+
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Maar deze twee zijn herhaaldelijk zeer betrouwbaar gebleken.
https://twitter.com/kopite7kimi
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA

Deze is relatief betrouwbaar.
https://twitter.com/KittyYYuko

Deze zat zeer goed qua Navi 21.
YouTube: RedGamingTech - YouTube

MILD, tja ik weet het nog steeds niet helemaal zeker, maar ik vermoed voornamelijk leaks jatten en waardeloze en ronduit stupide analyses maken. De "analyses" zijn hier ook het probleem. Het kan best dat hij wat bronnen heeft, maar de analyses zijn dusdanig slecht dat het verder zinloos is. Coreteks is dan helemaal bagger en AdoredTV volg ik nauwelijks meer, maar lijkt ook alleen maar achteruit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ik deel je gevoel een beetje, maar niet helemaal. AMD heeft goede redenen, en ik denk op sommige punten dat je toch te snel een oordeel velt. Wij zijn allebei natuurlijk heel actief in dit topic (en geweest).
Ja zonde dat ze niet de tijd nemen om hun technologie uit te leggen, zeker qua software equivalenten tegenover nVidia. Maar deels zijn die ook nog niet af. En AMD marketing is gonna be AMD marketing, daar kan je bijna niet meer teleurgesteld van worden (ja, wel, maar dat kan je niet verrassen).
Dan nog is de Rage Mode alleen voor de 6900 XT cijfers aan gezet, de "ratings verdwijnen" niet voor de 6800 en 6800XT. En het TDP van de 6800XT is toch 20W lager. Ja bij 6800 wel SAM, maar ik twijfel echt of dat veel uitmaakt voor performance. De TDP is 30W hoger dan de 220W van de 3070.
Mee eens, maar wie zegt dat AMD SAM niet beschikbaar gaat maken voor Zen 2 en bijv. 400 moederborden?
AMD marketing is gonna be AMD marketing. De afterparty video legt het wel wat beter uit.
Kijk zie je wel, je bent wel een beetje positief.
Tja, het is nog niet af dus beter niet teveel over vertellen. En is DLSS nu echt zo belangrijk nu nu nu, met relatief weinig games die het nu ondersteunen?
Je voorspelling van de invloed van de gedeelde cache op de BVH was perfect en vermoedde ik ook (maar ik weet te weinig van RT hardware). Je conclusie dat DXR een puinzooi wordt qua ondersteuning snap ik echter niet, waar baseer je dat op?

De Navi 21 chip, tja die is indrukwekkend. Drie jaar geleden kon Vega 10 net meedoen met GP104 met de nodige nadelen en een lagere prijs. Nu hebben ze duidelijk een echt high end product, de eerste sinds Hawaï in 2013. Ze lijken net iets efficiënter afgesteld te zijn voor vergelijkbare prestaties. Technologisch is het ook een flinke stap met de introductie van Variable Rate Shading, Mesh Shading, "Infinity Cache", RT dat waarschijnlijk via de TMU loopt en wel eens zeer transistorbudget efficiënt kan uitvallen. Dat is zeker geen slecht idee omdat RT de komende jaren van beperkte waarde zal blijven.
Kijk, nog meer positiviteit. Hou dat vast! :)
De RT zal alleen zwakker zijn dan Ampere want ze hebben helemaal niks laten zien. Dan ook nog een aardige verbetering in clock speed en wat verbeteringen rond CU ontwerp waar ze niks over hebben gezegd.
Wederom een te vroege conclusie van jou denk ik. Misschien is DXR wel prima van AMD. Ray Tracing is op dit moment nog steeds een gimmick. Het is geen doorslaggevende factor.
Ik zou deze generatie niet overslaan, maar het is afhankelijk van je use case. Vind je RT belangrijk? Ik niet. Super Resolution? Ik wel, en ik denk dat die breed toepasbaar zal zijn met weinig performance verlies, maar ook weinig performance winst, vergeleken met DLSS. Beeldkwaliteit bij AMD zal goed zijn / minder "liegen" dan nVidia, historisch gezien. Ik weet ook niet of je op 4k wilt gaan gamen of op 1440p/1080p wilt blijven.
80% van de volledige die is hetzelfde als de huidige RTX 3080, ook 80% cut-down. Als nVidia dat een flagship noemt, waardoor moet AMD hun versie dan bottom junk noemen? Ze zetten er duidelijk geen XT achter. Minder TDP is lagere clocks, maar niets verhindert je te overclocken. Met supersampling heb ik te weinig ervaring, maar als ze de infinity cache niet naar beneden snijden, waarom denk je dat ze de ROPS wel naar beneden zouden snijden? Je doet alsof ze het al gedaan hebben op de 6800, maar dat weten we nog niet. Ja ik had ook liever een 72CU 6800 gezien, en ik denk dat als je de 6800 flasht qua BIOS, je gewoon 72CU of 80CU krijgt, met een defect rate van 0,5 per gehele Navi21 die (silicon lottery van 50-50% is best aardig ;) ).
Eens met de value van de RTX3070, ik vind $579 voor een 80% die van AMD ook te duur, maar:
  • als ze de winst van nVidia onder druk zetten, zetten ze hun eigen winst onder druk
  • ze hebben net Xilinx gekocht
  • ze willen hun bedrijfsschuld volledig afbetalen in 2021
Dus ik vergeef het ze wel, maar koop de 6800 niet. Ik zou inderdaad voor de 6800XT gaan. Het gat van $499 is duidelijk, en AMD snapt die psychologische grens voor veel gamers, ben ik bang, niet.

Navi22 is voorlopig geen keuze, ze hebben Navi22 niet eens laten zien. Het gaat nu dus puur tussen Navi21 en GA102, zoals wij beide wekenlang voorspeld hebben. 1440p hebben ze duidelijk slides van laten zien, ze benadrukten hun voorsprong echter weer niet à la AMD marketing, zie boven. Dat terwijl de meest gamers gamen op 1440p of 1080p. Grote gemiste kans.

Al met al ben ik nog steeds tevreden. Jammer van de gemiste AMD marketing kansen, maar dat had ik verwacht. Prijs / performance gaan ze helaas niet zo voordelig zitten als ik had gehoopt, en de huidige human malware is daar mede debet aan.

Alle Navi21 kaarten gaan uitverkopen, dat weet je. Of jij nou deze generatie overslaat of niet. Voor mij is het hoog tijd te upgraden, en waarschijnlijk ga ik $100 voor de CPU en $100 voor de GPU méér betalen dan over een paar maanden, dat zij dan maar zo. Ik kan het missen. Maar ook ik kan AMD nu niet blind aanbevelen, nVidia trouwens ook niet. Het hangt er dan toch weer van af wat je voorkeur is. Dus kop op, zo slecht was dit niet van AMD. Vele TechTubers en reviewers zijn onder de indruk, en iedereen was enthousiaster over deze launch dan die van nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:35:
[...]

Way ahead of ya. Deze heb ik bijna een maand geleden al getypt nadat MILD alweer van mening veranderde. En of ik goed zat zeg. Reddit gold terecht verdiend. :P :+
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Maar deze twee zijn herhaaldelijk zeer betrouwbaar gebleken.
[Embed]
[Embed]

Deze is relatief betrouwbaar.
https://twitter.com/KittyYYuko

Deze zat zeer goed qua Navi 21.
YouTube: RedGamingTech - YouTube

MILD, tja ik weet het nog steeds niet helemaal zeker, maar ik vermoed voornamelijk leaks jatten en waardeloze en ronduit stupide analyses maken. De "analyses" zijn hier ook het probleem. Het kan best dat hij wat bronnen heeft, maar de analyses zijn dusdanig slecht dat het verder zinloos is. Coreteks is dan helemaal bagger en AdoredTV volg ik nauwelijks meer, maar lijkt ook alleen maar achteruit te gaan.
Eens, maar rogame en patrick schur mogen niet ontbreken.
https://twitter.com/_rogame
https://twitter.com/patrickschur_

Ook de reddit user stblr https://www.reddit.com/user/stblr/ mag niet ontbreken. Alle 3 zijn het developers die drivers in de gaten houden voor leaks.

MLID is vooral vermakelijk, en zit vol met crap. Eerst zag ik dat niet, dankzij dit forum prik ik nu zo door zijn bull***t heen. De gasten die hij uitnodigt zijn wel het luisteren waard, inhoudelijk. Hij heeft nog geen enkele nauwkeurige voorspelling gedaan die uitgekomen is. Geen enkele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNUoLetqhm8VWaip34xbf4E1jik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrjguGZVw9inrYmlJQdgYsJ7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liz62qXUdMQPnoZMM-eWcf6pWt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxUnL2pDYcIaJx1CNqd1OX0l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAmxkMnXyqksekx02ypYo-t_hy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27RfIDgZCQCqwMdTmdduufId.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0XSH14kFAO2IlbanarkZeoJsKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZOmWOQTVpo7YJOUdoHu36Ef.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmF-EiogubXcCbATigqFBgHrFKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIHhWLV9kYX69LsAOis7exGO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardientje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-09 11:42
Is het aannemelijk dat, aangezien nVidia DXR ondersteund (zie bovenstaande benchmarks), de RTX kaarten in de toekomst ook 'DXR games' ondersteunen of het echt nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen? Aangezien het een 'open' standaard is/ingebakken zit in DirectX... dan zou je een ecosysteem kunnen krijgen waarin er RTX exclusive games zijn (een paar) tegenover een hoop DXR games (mede door de consoles) maar waarin je als RTX eigenaar niet buitengesloten bent van deze features. Dat zou ideaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
It's physics all over again.

https://hothardware.com/n...physx-cheating-allegation

Ik hoop niet dat we weer zulke taferelen gaan krijgen.

Edit:

En natuurlijk deze niet vergeten.

It's tessellation all over again

https://techreport.com/re...too-much-of-a-good-thing/

[ Voor 7% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 28-10-2020 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het meest teleurstellende is dat we nu weer moeten wachten op de onafhankelijke reviews die wel alles op tafel gaan leggen. Puur uit nieuwsgierigheid en als leesvoer wie de zaken uiteindelijk beter voor elkaar heeft. Eventuele fouten of verbeterpunten die naar voren komen. De voorraden zal me van zowel Nvidia als AMD in eerste instantie dan ook een zorg zijn want we spreken inmiddels wel over bedragen dat alles dik in orde mag zijn. Ik wil best graag upgraden maar voor nu vermaak ik mij prima met alle hardware nieuws en tear-downs van het materiaal. Op naar de volgende.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Laatst online: 20-09 18:13

Jumpiefox

Hoi ?

Ik ben toch wel redelijk verrast, vooral met de 6900xt. 3090 performance..en 500euro goedkoper? Pffff, wat een genadeslag zeg voor Nvidia. Jammer dat de 6800xt niet 50usd ofzo goedkoper is geweest dat zou de markt wat beter opbreken. De 6800 heeft me ook verrast. beter dan een 3070, twee keer zoveel ram en maar iets duurder? Keuze lijkt me snel gemaakt, 16gb ram is geen kattepist.

Persoon lijk kan RT en DLSS me echt helemaal niks boeien nog dus daar kijk ik niet eens naar. De afgelopen paar dagen lopen kijken voor een 38" qhd schermie..mijn 2080ti gaat dat niet trekken op 100+ fps misschien toch maar een 6900xt of een tweede 2080ti voor SLI (1 van de weinige mensen denk ik die nog fan is van SLI..het geeft je gewoon performance die je niet kan halen met een single card). Ik speel niet elke spel die gereleased wordt..en de spellen die ik wel speel ondersteunen SLI dus tjah. Ff benches afwachten en kijken wat de 2de hands 2080ti's gaan doen.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In hoeverre de 6900XT echt de RTX3090 kan evenaren moet nog blijken denk ik, maar voor dat prijsverschil hoeft evenaren ook helemaal niet. De testcondities bij AMD zullen echter een best case scenario zijn geweest, dus ik ben benieuwd naar de onafhankelijke recensies. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Die Jayz2cents moet echt niet over dingen praten waar hij geen weet van heeft. Komt hij met de opmerking dat AMD gebruik maakt van DXR dus dat hun RT softwarematig is...... }:O
AMD maakt met RDNA2 gebruik van de DXR specificatie (is een implementatie van), dat staat helemaal los van het feit dat het inderdaad met DXR mogelijk zou zijn om met een 5700 XT RT te doen (ik weet niet of dit ook in de driver eerst moet worden gesupport maar dat even terzijde).

Hoe kan hij zoveel subs hebben als hij zo vaak de plank misslaat (dit is niet de eerset keer dat hij dingen gewoon niet juist heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

It's physics all over again.

https://hothardware.com/n...physx-cheating-allegation

Ik hoop niet dat we weer zulke taferelen gaan krijgen.

Edit:

En natuurlijk deze niet vergeten.

It's tessellation all over again

https://techreport.com/re...too-much-of-a-good-thing/
Wil je suggereren dat Nvidia bij developers zal voorstellen om niet uit te schakelen RT effecten te implementeren? Dit zou performance op pre-Navi en pre-RTX kaarten hard kapotmaken. Of als RT effecten nodeloos zwaar worden gemaakt, ze niet acceptabel draaien op RX6000? Je kan nu met RT effecten de RTX3000 al zwaar limiteren. Ik zie het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:56:
In hoeverre de 6900XT echt de RTX3090 kan evenaren moet nog blijken denk ik, maar voor dat prijsverschil hoeft evenaren ook helemaal niet. De testcondities bij AMD zullen echter een best case scenario zijn geweest, dus ik ben benieuwd naar de onafhankelijke recensies. :)
Wie weet zit er meer OC ruimte bij de R6900XT. Die is bij de 3090 nihil (~5-7%).

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
edward2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:59:
[...]

Wie weet zit er meer OC ruimte bij de R6900XT. Die is bij de 3090 nihil (~5-7%).
De benchmarks van de 6900 XT waren al in rage mode (= OC) gedraaid.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:02:
[...]

Ja maar dat zal nog wel vrij conservatief zijn. (hoop ik :))

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:30
@XWB Daarnaast repte AMD ook geen woord meer over 300W op die slide vs de 3090. Dat is echt een blunder in mijn ogen, gezien de 6800XT aan alle kanten prima lijkt, gaan ze het met een 6900XT verkloten(marketings technisch).

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sardientje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:27:
Is het aannemelijk dat, aangezien nVidia DXR ondersteund (zie bovenstaande benchmarks), de RTX kaarten in de toekomst ook 'DXR games' ondersteunen of het echt nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen? Aangezien het een 'open' standaard is/ingebakken zit in DirectX... dan zou je een ecosysteem kunnen krijgen waarin er RTX exclusive games zijn (een paar) tegenover een hoop DXR games (mede door de consoles) maar waarin je als RTX eigenaar niet buitengesloten bent van deze features. Dat zou ideaal zijn.
In principe draait elke "RTX" game op DXR. RTX is de Nvidia specifieke toepassing van de DXR standaard. Dat is het probleem dan ook niet. Het probleem is dat niet duidelijk is waar "DXR" ophoud voor sommige games en "RTX" begint. Dat is de verwarring die opgehelderd moet worden.

Tweede is dat er nu sprake zou zijn dat AMD haar "Super Resolution" ook juist voor betere framerates met RT bedoeld is. Dan vermoed ik dat er potentieel sprake is van softwarematige denoising naast upscaling met een sharpening filter (RIS of FidelityFX). Het zou verklaren waarom AMD helemaal niks heeft gezegd over RT. Het zou in ieder geval typerend AMD zijn om best iets goeds te hebben, maar te falen bij presentatie en achteraf als de meningen al gevormd zijn, alsnog te laten zien wat ze nu werkelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

[...]

Trouwens..Rage mode..een ode aan ATi Rage Fury, nee? ;)

@edward2 Dat verwacht ik ook. De standaard boost zal best aan de conservatieve kant kunnen zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Xadeon op 28-10-2020 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Hier een impressie van de ray tracing performance van RDNA2 t.o.v. Turing en Ampere:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvJMTkoFw_XAUmXTRH6BKzUQutY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33Md2Z7chVM3jfgplP8OLiDp.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://wccftech.com/amd-...ing-performance-detailed/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:57:

Hoe kan hij zoveel subs hebben als hij zo vaak de plank misslaat (dit is niet de eerset keer dat hij dingen gewoon niet juist heeft).
Ik denk niet dat je het aantal subs kan relateren aan de exacte juistheid van de content :+
Ik ben zelf geen grote Jayz fan, maar ik zie er wel dat zijn content, net zoals bijvoorbeeld die van Linus, door bepaalde groepen als entertainment gezien zal worden. Ik denk dat daar ook het verschil zit, een linus en jay gaan vaak voor wat meer 'luchtigheid' en entertainen veel meer, terwijl bijv. een. HWU en GN veel veel 'op de feiten' zitten. En hoewel ik een duidelijke voorkeur heb voor HWU en GN snap ik heel goed dat een groter publiek waarschijnlijk de kant van Linus en Jayz zullen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
[...]

Rage mode was niet echt een OC. Het is niets meer dan in Wattman de powerlimit een paar procent omhoog gooien (al dus Steve van GN). Daarnaast gaf het maar 1-2% extra performance. Ik denk dat je met een eigen overclock een stuk hoger kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Laatst online: 20-09 18:13

Jumpiefox

Hoi ?

Ze benoemde expliciet dat er OC headroom is voor de mensen...en de leaks van de AIB partners zouden dus zomaar waar kunnen zijn. Waar de rtx 3000series niet veel sneller worden FE VS AIB, kan dat in amd's geval wel anders zijn. Zou erg mooi zijn.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:23:
[...]

Ik denk niet dat je het aantal subs kan relateren aan de exacte juistheid van de content :+
Ik ben zelf geen grote Jayz fan, maar ik zie er wel dat zijn content, net zoals bijvoorbeeld die van Linus, door bepaalde groepen als entertainment gezien zal worden. Ik denk dat daar ook het verschil zit, een linus en jay gaan vaak voor wat meer 'luchtigheid' en entertainen veel meer, terwijl bijv. een. HWU en GN veel veel 'op de feiten' zitten. En hoewel ik een duidelijke voorkeur heb voor HWU en GN snap ik heel goed dat een groter publiek waarschijnlijk de kant van Linus en Jayz zullen kiezen.
Daar heb je helemaal gelijk in :p.

Linus heeft tenminste nog Anthony die aan enige fact checking doet en de kennis van Linus aanvult indien nodig. Beiden zijn niet echt mijn stijl; maar ik vind Linus dan wel de betere van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Potenscia schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:21:
Hier een impressie van de ray tracing performance van RDNA2 t.o.v. Turing en Ampere:
[Afbeelding]

Bron: https://wccftech.com/amd-...ing-performance-detailed/
Maar welke GPU is dit dan? de 6800XT?
En is de 6900XT wel sneller met RT?

Daarnaast hoe is de game performance want pure troughput zou de 3070 ook hoger moeten scoren dan de 2080 Ti maar in games zie je daar niets van terug.

Persoonlijk vind ik RT performance niet zo heel spannend omdat ik het zelf eigenlijk niet gebruik. Als hij het goed genoeg kan zodat je speelbare framerates kan halen met upscaling vind ik het al goed.

Ik ben wel echt onder de indruk van de 6900XT ik had echt niet verwacht dat ze head to head met de 3090 zouden gaan. Dit is boven mijn verwachtingen.

Dat ze niet zo snel zouden zijn in RT had ik al rekening mee gehouden. Maar ben vooral benieuwd naar game tests en hoe ze kaarten dan presteren als je dan goede speelbare framerates hebt is het prima.

Ik kan niet wachten tot de 18e ik gok dat die dag ook de reviews online komen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kltnyzs6eRCvHjg35k5A1_xlT4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dz2u1I4WkO0WOnT2G9M92L72.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HNWLWyOFnxL9dDNfxzqGxC4FkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fc13wmtxqoxxKVoV8WwGeKg3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6y_ViOeWSXXwDbHeT7WkqAepr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlWn2i8BDPuAJO6V0R6DTHx0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozd6lQPsb2iQNPHc0I_SegrRIIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADOoj0C2f5giLMij7n83Wig6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9jAL5OSSr9njs7AeKb5X23lK6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RPNEvWb2yHWESq7LOu20ocu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YrusvGw4s91q8r-poAehmTlbE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXP6d1KlwXkVTlNsbhMUYAXo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Smp1lGo_1AfMArqYWry8fj-wOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1XT1bNKQDZrKaoK5vyJ7eU7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2qsmSnDXWT8DSqCDSrpH5mmfCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRvdTzUt7AYl3p36JagVQiOI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
Ik ben eigenlijk benieuwd naar het verschil tussen de 6800XT van AIB partners vs de 6900XT van AMD. Hoeveel kleiner zou het performance verschil kunnen worden? Het onderstaande verschil zou toch kleiner kunnen worden als AIB partners hogere clocks kunnen krijgen?

RX 6800XT (zonder rage mode en SAM) vs RX 6900XT (met rage mode en SAM)
Battlefield 5: 113fps vs 122fps (+9)
Borderlands 3: 63fps vs 73fps (+10)
Modern Warfare: 91fps vs 102fps (+11)
Division 2: 74fps vs 81fps (+7)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:14

jgj82

Ja, maar = nee

Xadeon schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

Trouwens..Rage mode..een ode aan ATi Rage Fury, nee? ;)
Dat was ook het eerste wat in mij opkwam zodra het genoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
RobinNL schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:32:
Ik ben eigenlijk benieuwd naar het verschil tussen de 6800XT van AIB partners vs de 6900XT van AMD. Hoeveel kleiner zou het performance verschil kunnen worden? Het onderstaande verschil zou toch kleiner kunnen worden als AIB partners hogere clocks kunnen krijgen?

RX 6800XT (zonder rage mode en SAM) vs RX 6900XT (met rage mode en SAM)
Battlefield 5: 113fps vs 122fps (+9)
Borderlands 3: 63fps vs 73fps (+10)
Modern Warfare: 91fps vs 102fps (+11)
Division 2: 74fps vs 81fps (+7)
Afhankelijk van wat ze mogen doen bv power limit 350 watt of hoger en hogere clocks bv 100-200 MHz meer. Dan is het verschil zo goed als weg. Maar is hij veel minder efficient.
Ik denk dat dat een beetje het doel van de 6900XT is net als de Ryzen 3950X en de 5950X dat zijn de pinacle chips alles unlocked en binned zodat ze op lage voltages kunnen draaien en toch hoog clocken.
het TDP van de 6800XT en de 6900XT is hetzelfde dus best netjes dat ze er dan nog 5-10% extra uit persen.

Maar dan is het ook niet zo raar dat je dat als AIB kan evenaren als je de power 15-25% omhoog gaat pushen

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Overigens ik dacht net; de prijs van Ryzen 5900x + Radeon 6900xt = RTX 3090 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Astennu schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:38:
[...]

Afhankelijk van wat ze mogen doen bv power limit 350 watt of hoger en hogere clocks bv 100-200 MHz meer. Dan is het verschil zo goed als weg. Maar is hij veel minder efficient.
Ik denk dat dat een beetje het doel van de 6900XT is net als de Ryzen 3950X en de 5950X dat zijn de pinacle chips alles unlocked en binned zodat ze op lage voltages kunnen draaien en toch hoog clocken.
het TDP van de 6800XT en de 6900XT is hetzelfde dus best netjes dat ze er dan nog 5-10% extra uit persen.

Maar dan is het ook niet zo raar dat je dat als AIB kan evenaren als je de power 15-25% omhoog gaat pushen
Als je naar dat verschil zou kijken, dan is de 6800XT van een AIB veel interessanter dan een 6900XT, als je ook een beetje let op het geld (verschil van $350). Ik zeg niet dat de 6900XT niet goed geprijsd is, maar iemand die liever geen $1000+ wil uitgeven aan een videokaart zou dan eerder die 50W extra voor lief nemen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
RobinNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:06:
[...]

Als je naar dat verschil zou kijken, dan is de 6800XT van een AIB veel interessanter dan een 6900XT, als je ook een beetje let op het geld (verschil van $350). Ik zeg niet dat de 6900XT niet goed geprijsd is, maar iemand die liever geen $1000+ wil uitgeven aan een videokaart zou dan eerder die 50W extra voor lief nemen lijkt me.
Nee natuurlijk is dat zo. Maar de 6900XT is gewoon de top net als de 5950X betaal je gewoon relatief veel voor wat je krijgt bij de 6900XT nog wat meer maar dat heeft met de prijs en prestaties van de 3090 te maken.

Als nVidia ineens met iets op de proppen komt wat veel goedkoper is maar net zo snel is zal AMD de prijs wel bijstellen.

Echter lijkt de 3080 Ti volgens de geruchten net wat langzamer te zijn dan de 3090 en ik zie die eerlijk gezegd niet snel voor 900 euro verkocht worden. Maar wie weet verrast nVidia ons. Als ze die voor 1000 gaan aanbieden vraag ik mij af of AMD met deze prestaties de prijs wel gaat laten zakken gezien die 3080 Ti waarschijnlijk trager is dan de 3090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:12:
[...]

Nee natuurlijk is dat zo. Maar de 6900XT is gewoon de top net als de 5950X betaal je gewoon relatief veel voor wat je krijgt bij de 6900XT nog wat meer maar dat heeft met de prijs en prestaties van de 3090 te maken.

Als nVidia ineens met iets op de proppen komt wat veel goedkoper is maar net zo snel is zal AMD de prijs wel bijstellen.

Echter lijkt de 3080 Ti volgens de geruchten net wat langzamer te zijn dan de 3090 en ik zie die eerlijk gezegd niet snel voor 900 euro verkocht worden. Maar wie weet verrast nVidia ons. Als ze die voor 1000 gaan aanbieden vraag ik mij af of AMD met deze prestaties de prijs wel gaat laten zakken gezien die 3080 Ti waarschijnlijk trager is dan de 3090.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil tussen de 6800XT, 6900XT en de 3080Ti.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als AMD Raytracing kan toevoegen aan een game zoals Reshade dat kan doen dan heeft RTX geen lang leven meer.

Al is het alleen al om de developer feedback te geven vanuit de community dat het interessant is om toe te voegen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 18:28
Wanneer denken we dat we een AIB kaart kunnen pre-orderen? Zal dat pas echt in de week van de launch zijn of kan dat al veel eerder zijn?

Is een Zen 2 CPU (Ryzen 5 3600 reporting for duty) ook mogelijk om gebruik te maken van SAM, als voldaan is aan een B550/X570 moederbord + RX6000?

Last but not least, heeft FreeSync 2 (heb ik op mijn monitor) toegevoegde waarde tegenover een RTX 3080?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Thrawni schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:32:
Wanneer denken we dat we een AIB kaart kunnen pre-orderen? Zal dat pas echt in de week van de launch zijn of kan dat al veel eerder zijn?
Ligt aan de winkels sommige doen wel aan pre orders maar dan vragen ze nog wel eens hogere prijzen
Is een Zen 2 CPU (Ryzen 5 3600 reporting for duty) ook mogelijk om gebruik te maken van SAM, als voldaan is aan een B550/X570 moederbord + RX6000?
Wat ik uit de presentatie begrijp is dat je 3 dingen nodig hebt:
1: Ryzen 5000 CPU
2: B550 of X570 Moederbord
3: Ryzen RX6000 GPU

Dus ik denk dat het met een 3600 niet gaat werken pas als je er een Ryzen 5000 CPU in zet kan je het aan zetten.
Last but not least, heeft FreeSync 2 (heb ik op mijn monitor) toegevoegde waarde tegenover een RTX 3080?
nVidia laat tegenwoordig ook freesync toe. Geen idee of het op AMD beter werkt. Ik heb geen ervaring met Freesync op nVidia kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2xbCLWEI_GRlrvq79oYAvvo_gs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r0oj2DTYhRLCUAUo4tSyiRPV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28

muhda

Time & Space traveler

Ik hoop dat de ECO-Mode functie aanwezig zal zijn voor de GPU's, net zoals bij de AMD CPU's.
Ideaal voor ITX builds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 22:45
De AMD kaarten zijn 267mm, heb het gelijk nagemeten en het kan net (niet)in mijn ITX build, maar als ik het randje van de radiator 3mm eraf dremel moet het net lukken… *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
muhda schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:55:
[...]

Ik hoop dat de ECO-Mode functie aanwezig zal zijn voor de GPU's, net zoals bij de AMD CPU's.
Ideaal voor ITX builds.
Ze hebben in ieder geval: Quiet, Balanced en Rage.
Dat zijn de presets

Daarnaast heb je ook nog Automatic en Manual.

Bij de 5700 XT Heb je Bij Automatic al:
Default, Undervolt GPU, Overclock GPU en Overclock VRAM

Die opties verwacht ik ook bij de RX6000 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

[b]Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:45:
De hamvraag komt dan ook direct opborrelen; wat zit er bij de 5000 onder IHS wat mist bij de 3000? Ik begreep overigens exact hetzelfde hoor, maar het zou mooi zijn als het uiteindelijk ook naar de 3000 cpu's komt indien technisch mogelijk.

iR Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

Ik vond het een aardige presentatie. Op RT prestaties en vergelijkingen na (had ik eigenlijk ook niet verwacht om voor de hand liggende redenen) alles wat we wilden weten, duidelijk, kort en bondig.
Inj de 6900XT vs 3090 vergelijking een beetje valsspelen met OC, maar dat is marketing, wat iedereen ziet en onthoud is 6900XT=3090 prestaties. (en als je een 3090 hebt of wilt gaat je het verbruik toch niet schelen)

Enfin, zouden we de leaks niet gevolgd hebben zouden we van onze stoelen gevallen zijn, want na dik 6 jaar Nvidia dominantie doet AMD weer mee in de hoogste regionen, waar zelfs een jaar geleden (upper) mid range prestaties nog het hoogst haalbare waren!

Wat AMD eerder al zei lijkt te kloppen "een Zen moment in GPU's", met cache ipv chiplets dit keer.
Vind Ik dit stukje toch ook interessant in de disclaimer
AMD infinity cache hit rates of 58% across top titles
Dit zou kunnen betekenen dat er met optimalisaties nog wat te winnen valt om de hit rates te verbeteren.

Verder valt op (dit werd hier al vaker geopperd) hoe achterlijk goed RDNA2 lijkt te schalen met meer CU's.
Het is jammer dat de die size al zowat de maximale afmeting is van een die op 7nm TSMC, want stel je voor, een >80CU Titan killer... De bandbreedte hebben ze wel zo lijkt het.

Verder, eindelijk de CPU-GPU integratie waarop we al sinds de aankoop van ATI zitten te wachten?

En als dan de DLSS variant in de buurt komt van Nvidia's propriety methode en industrie wijd opgekpikt zal worden zou het wel een Gsync achterna kunnen gaan en zijn ze dat voordeel ook kwijt.

En tsja, de prijzen, geen grote verassingen, behalve misschien de 6800 die boven de 3070 ligt, maar daar krijg je dan wel het dubbele aan geheugen voor. (Serieus, 8GB? Het is geen 2018 meer)

Verslaat AMD nu Nvidia? Nee.
Hebben ze een "titan killer"? Nee.

Maar ze kunnen nu prima meekomen met Nvidia wat een jaar geleden nog zo goed als onmogelijk leek op hetzelfde proces waar nu Nvidia een node jump gemaakt heeft, en nu juist Nvidia steken heeft laten vallen wat geheugen en verbruik betreft.
Buiten dat heeft Nvidia een hoop goodwill verloren met de het gedoe rond levertijden.

Zo las ik op reddit (even geen quote want per ongeluk het venster gesloten) een comment dat een bepaalde retailer al honderd(en) preorders gecancelled zien worden kort na de presentatie.

Maar als je een 6000 GPU wilt hebben, en dan wel zo snel mogelijk, maak je borst dan maar nat. De 6900XT zal even zeldzaam worden als de 3090 en ik geloof ook niet dat AMD genoeg kan produceren om langer dan 10 seconden op voorraad te zijn bij de webshops. (alsnog 2 keer zo lang als de 3080)
Helemaal omdat Cyberpunk is uitgesteld.

Kortom:
Nvidia is niet op alle fronten verslagen, maar AMD legt ze nu serieus het vuur aan de schenen.
De prijzen zijn als verweacht wat hoger dan de meesten verwacht/gehoopt hadden.
Infinity cache bevestigden lijkt de toekomst te gaan worden.
AMD werkt aan een DLSS achtige concurrent.
RT prestaties is nog weinig over bekend maar zal een stuk lager liggen dan bij Nvidia.

Ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27
onsgeluk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 01:41:
[...]

De hamvraag komt dan ook direct opborrelen; wat zit er bij de 5000 onder IHS wat mist bij de 3000? Ik begreep overigens exact hetzelfde hoor, maar het zou mooi zijn als het uiteindelijk ook naar de 3000 cpu's komt indien technisch mogelijk.
Dé echte hamvraag ;) , komen er nog combinatie-kortingen!?
Ze zouden qua prijs nog wat extra kunnen pushen door Ryzen 5xxx te combineren met de verschillende RX6xxx kaarten en €50-100 korting te geven op de combo :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YijUh7E9kDYLNi5QVhKYAHc4HEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31nn3v9FfBwqfNq7ceGpKFLT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy1bAGNWbJN1bkch4-vXQ2TVdOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRhQqdFUyLix70XrwSPIeS6v.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:55
Nu alleen de vraag, welk model kaart gaan ze dat blok voor ontwerpen, wil wss de 6800XT in mijn custom loop gaan gooien O+

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08

SG

SG surft naar info hardewaren

enchion schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:24:
Als AMD Raytracing kan toevoegen aan een game zoals Reshade dat kan doen dan heeft RTX geen lang leven meer.

Al is het alleen al om de developer feedback te geven vanuit de community dat het interessant is om toe te voegen.
Bignavi heeft nu dezelfde probleem als RTX20 de game dev.branch moet DXR feature oppakken. RTX is ook een nV SDK over de DX12u en Vulkan API heen en zal niet werken op RDNA2 tenzij dev een aparte RDNA2 path maken en dat heeft patch nodig en dus dev effort wat velen niet zullen doen en als wel later beschikbaar komt. Daarnaast elke nieuwe XBoxseries S/X met PC exclusive is RDNA2 optimised en zal full DX12Ultra features supporten en dus RT en RTX path zal optioneel zijn en mogelijk uitsluitend een eigen engine implementatie direct op DXR. Ik zou dus nu niet blind staten op DLSS en RTX performance tenzij je heel vaak upgrade dus RTX 20 volk dat daarvoor ook GTX10 highend moet hebben dan is focussen op huidige games en performance wel relevant.

Voor iedereen die hun spul aantal jaren gebruikt zou ik niet blind staren op huidige games.
Ten 1ST voor 1440P en 4K is die 16GB veel belangrijker en het duurt ook even eer de games AMD RT op pakken en met de consoles gaat de adoptie met de tijd voorbij RTX en ik verwacht ook dat daarna de dev de DXR en vulkan API direct gebruiken en RTX links laten liggen .

Bignavi zal dus achterlopen op RT game support maar gaat met de tijd standaard worden voor elke cross platform dus consoles en PC games.
Dus RTX30 heeft de kroon omdat games en bignavi de feature lijst nog niet compleet is en game adoptie op gang moet komen.

Een nV fan die elke generatie pakt is RTX 3080 of 3090 niet verkeerd maar krijgt mogelijk nog extra keuze 3070Ti en of 3080Ti en of 3090Ti .
Hou je kaart langer en spreken je de MS console met PC exclusives je meer aan dan kan huidige bignavi betere keuze zijn voor de lange termijn.

En uiteraard hoe belangrijk je 4K gamen RT en DLSS vind.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SG schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

Bignavi heeft nu dezelfde probleem als RTX20 de game dev.branch moet DXR feature oppakken. RTX is ook een nV SDK over de DX12u en Vulkan API heen en zal niet werken op RDNA2 tenzij dev een aparte RDNA2 path maken en dat heeft patch nodig en dus dev effort wat velen niet zullen doen en als wel later beschikbaar komt. Daarnaast elke nieuwe XBoxseries S/X met PC exclusive is RDNA2 optimised en zal full DX12Ultra features supporten en dus RT en RTX path zal optioneel zijn en mogelijk uitsluitend een eigen engine implementatie direct op DXR. Ik zou dus nu niet blind staten op DLSS en RTX performance tenzij je heel vaak upgrade dus RTX 20 volk dat daarvoor ook GTX10 highend moet hebben dan is focussen op huidige games en performance wel relevant.

Voor iedereen die hun spul aantal jaren gebruikt zou ik niet blind staren op huidige games.
Ten 1ST voor 1440P en 4K is die 16GB veel belangrijker en het duurt ook even eer de games AMD RT op pakken en met de consoles gaat de adoptie met de tijd voorbij RTX en ik verwacht ook dat daarna de dev de DXR en vulkan API direct gebruiken en RTX links laten liggen .

Bignavi zal dus achterlopen op RT game support maar gaat met de tijd standaard worden voor elke cross platform dus consoles en PC games.
Dus RTX30 heeft de kroon omdat games en bignavi de feature lijst nog niet compleet is en game adoptie op gang moet komen.

Een nV fan die elke generatie pakt is RTX 3080 of 3090 niet verkeerd maar krijgt mogelijk nog extra keuze 3070Ti en of 3080Ti en of 3090Ti .
Hou je kaart langer en spreken je de MS console met PC exclusives je meer aan dan kan huidige bignavi betere keuze zijn voor de lange termijn.

Dat is nu iets waar ik me echt totaal geen zorgen over maak. Waarom?
AMD levert voor beide next-gen consoles zowel de GPU als CPU. Het type ray tracing dat daar gebruikt gaat worden, gaat ook de standaard worden voor de PC. De voorsprong die Nvidia nu heeft met RTX gaan ze snel inlopen vermoed ik.

Een developer gaat niet nog eens voor de PC apart Nvidia specifieke raytracing inbouwen, als je al een implementatie hebt die werkt voor je consoles bij een multiplatform game.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Jeroenneman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:03:
[...]

AMD levert voor beide next-gen consoles zowel de GPU als CPU. Het type ray tracing dat daar gebruikt gaat worden, gaat ook de standaard worden voor de PC. De voorsprong die Nvidia nu heeft met RTX gaan ze snel inlopen vermoed ik.

Een developer gaat niet nog eens voor de PC apart Nvidia specifieke raytracing inbouwen, als je al een implementatie hebt die werkt voor je consoles bij een multiplatform game.
Kuch, overhandigt zak geld...... :X

Maak me er ook niet zoveel zorgen over. Denk dat AMD naar de toekomst idd best sterk staat qua RT.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Jeroenneman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:03:
[...]

Nee ik vermoed dat Nvidia toch beter blijft met raytracng want Nvidia kan het over de aparte cores laten lopen terwijl AMD alles over hun cores moet laten lopen daardoor al de hit op AMD altijd groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:45:
[...]

Ligt aan de winkels sommige doen wel aan pre orders maar dan vragen ze nog wel eens hogere prijzen

[...]

Dus ik denk dat het met een 3600 niet gaat werken pas als je er een Ryzen 5000 CPU in zet kan je het aan zetten.

[...]

nVidia laat tegenwoordig ook freesync toe. Geen idee of het op AMD beter werkt. Ik heb geen ervaring met Freesync op nVidia kaarten.
Ik denk dat dit komt omdat (meestal) de PCI-e lanes van de videokaart direct aangesloten zitten op de CPU. dus uiteindelijk op het moment dat de cpu en videokaart er op voorbereid zijn kunnen ze dus direct contact hebben. Waarom het een 550 of570 moet zijn weet ik niet, misschien vanwege PCI-e 4.0, of vanwege hoe de moederborden zijn opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
SG schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

Die 16Gb is echt puur marketing. Op 4k heb je bij lange na geen 16GB nodig. Ook de komende jaren niet. Er is zelfs op dit moment geen enkele tripple A game welke meer dan 8GB vram verbruikt. Anders zou je namelijk bottlenecks tegenkomen tussen een 2080 super (8GB) en 2080Ti (11GB). Maar die zijn er niet.

De nieuwe Xbox en PS5 hebben ook maar 10GB vram aanboord wat 25%+ langzamer is dan de 3080 aan boord heeft. En dit zijn 4k gaming consoles. Daarnaast worden er nieuwe compressie technieken gebruikt en met RTX IO worden assets ingeladen via een SSD. Dus je zou kunnen concluderen dat als assets supersnel ingeladen kunnen worden via een SSD dat deze niet altijd meer in het VRAM hoeven te staan.

Met andere woorden, de 10GB op de 3080 is ruim voldoende voor de komende jaren. Al helemaal op 1440p.

Als je gaat gamen op 4K zou ik even heel goed nadenken wat je gaat doen. Niet zomaar blind afgaan op pure FPS. Er gaan vast en zeker hier heel wat mensen Cyberpunk 2077 spelen. Cyberpunk ondersteund DLSS 2.0. Met DLSS 2.0. blaast een 3080 de 6900xt gewoon keihard voorbij op 4k. DLSS 2.0 is echt een zeer krachtige techniek en de toekomst voor 4k gaming. Maar geldt natuurlijk ook voor 1440p. Onderschat dit zeker niet. AMD heeft gewoon nog geen goede tegenhanger hiervoor.

En wellicht heb ik iets gemist maar ik kon het zo 123 niet direct vinden. De benchmarks uit de slides van de 3080 hebben ze deze gewoon overgenomen van Nvidia? Met andere woorden, hebben ze de 3080 benchmarks ook gedaan op Zen 3 of op een intel? Anders is het echt appels met peren vergelijken.

En natuurlijk de rage mode plus die andere optie heb je alleen iets aan als je een nieuwe Ryzen CPU hebt. Ik draai nu nog Intel maar de stap naar een nieuwe Ryzen is wel erg veel geld. Dan ben ik minstens 500 euro verder en voor de 8 core nog meer. De prestatiewinst die je daarmee pakt staat niet in verhouding tot de kosten.

Verder ben ik onder de indruk van AMD wat ze presteren met hun CPU's en GPU's. Voor de 6900XT ziet er erg goed uit qua prijs prestatie. Ik denk dat Nvidia met een 3080TI gaat komen tussen de 3080 en 6900xt in met hopelijk 12GB en niet onzinnig 20GB wat de kaart weer duurder gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Arrigi schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:58:
[...]

Wil je suggereren dat Nvidia bij developers zal voorstellen om niet uit te schakelen RT effecten te implementeren? Dit zou performance op pre-Navi en pre-RTX kaarten hard kapotmaken. Of als RT effecten nodeloos zwaar worden gemaakt, ze niet acceptabel draaien op RX6000? Je kan nu met RT effecten de RTX3000 al zwaar limiteren. Ik zie het niet.
Je mist de /s.

En ik weet het bijna zeker, het is Nvidia waar we het over hebben.
Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.