6800:
Ik weet niet goed wat ik van deze kaart moet vinden. Moeten we dit nou zien als de 3070 concurrent. In de presentatie vergeleken met de 2080TI waar de 6800 dan iets beter presteerde. Als we daar de spreekwoordelijke korrel zout voor marketing over strooien kom je ietsjes lager uit en kom je op de 3070 performance uit. Viel niemand op dat bij de andere 2 modellen er vergeleken werd met de 30x0 variant maar hier de 3070 niet genoemd werd. Vandaar dat ik denk dat AMD hem daar wel ziet maar met $80,- duurder dan de 3070 dit niet zo wilde benoemen. Ik vind het een iets wat vreemde keuze.
Ik denk dat op prijs/performance de 3070 de betere keuze is.
6800XT:
Op papier mooie specs, op de slides gelijk aan / sneller dan de 3080. Pas je ook hier dat marketing korreltje zout toe dan denk ik dat het heel erg gelijk op gaat. Ik denk echt dat in dit segment meer dan ooit de comparisons moeten gaan afwachten. Ik verwacht overigens nVidia heel snel die prijs laat zakken. En dat is voor iedereen gunstig.
Dit belooft hele mooie roundup reviews

6900XT:
Hilarisch hoe AMD hier dezelfde performance increase t.o.v. de 6800XT geeft als de 3090 t.o.v. de 3080 maar wel dik $500,- onder de prijs gaat zitten. Zelfs al maakt de 6900XT die increase maar half waar is de prijs/performance de doorslaggevende factor. Ik ben dan ook zeker wel bereid om mijn budget wat ik had voor de 3080 op te trekken naar de 6900XT.
Heb ik aangemaakt maar mijn topic werd geclosed @br00kyThrawni schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:01:
Dus wie maakt alvast het Radeon levertijden & prijzen topic aan?
Vandaag zal een 3080 of 6800XT een lekker vlotte kaart zijn. Echter de komende jaren zal je FPS terug lopen in nieuwe games, en wil je daar ook 4K60fps halen? De keus: of nieuwe graka kopen, of settings omlaag, of een upscaling techniek inzetten. Dat die laatste nu niet is getoond baart mij zorgen. Is de beeldkwaliteit nog niet goed? De performance? Werkt het nog niet goed? Vergelijkbaar argument voor raytracing. Hang er maar waarde aan afhankelijk hoe belangrijk je deze features vindt..
Aan de andere kant is een videokaart met 16GB de betere keus op de langere termijn. Natuurlijk zit daar nog compressie en bandwidth/latency omheen, dus wat zal de beperking worden in nieuwe games? Niemand die het weet.
Voor een termijn van 1 tot 2 jaar verwacht ik niet dat de meeste games grote beperkingen gaan hebben van de hoeveelheid video geheugen (uitzonderingen op 4K daar gelaten). Power consumption is erg vergelijkbaar, en ook een inkopper omdat IMO de 3000 serie erg stevig geklokt zijn. De price undercut van een 6800XT op de 3080 vond ik niet erg schokkend. Ik verwacht dat je de eerste tijd ook 700+ euro voor een AIB model met 'OC' & mooie koeler zal moeten neertellen.
Mooi dat er stevige concurrentie is. Ik denk dat we zonder AMD geen "kortingen" op de 3000 serie line up gezien hadden, of misschien nog wel verdere prijsstijgingen. Nu maar hopen dat de algehele feature set ook bij elkaar komt!
Is er al: [AMD 6000 series] Levertijden & Prijzen alleen zit nog slotje op.Thrawni schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:01:
Dus wie maakt alvast het Radeon levertijden & prijzen topic aan?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
AMD Ray Accelerators = Compute Units
— Andreas Schilling 🇺🇦 🇮🇱 (@aschilling) 28 oktober 2020
Radeon RX 6900 XT: 80
Radeon RX 6800 XT: 72
Radeon RX 6800: 60#RadeonRX6000
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Wat betreft de 6800 vs de 3070: De reviews van de 3070 zijn pas 1 dag uit. Deze presentatie is zeer waarschijnlijk gisteren of zelfs eerder opgenomen. Dan is het natuurlijk moeilijk vergelijken.JeroenNietDoen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:02:
Interessante presentatie...
6800:
Ik weet niet goed wat ik van deze kaart moet vinden. Moeten we dit nou zien als de 3070 concurrent. In de presentatie vergeleken met de 2080TI waar de 6800 dan iets beter presteerde. Als we daar de spreekwoordelijke korrel zout voor marketing over strooien kom je ietsjes lager uit en kom je op de 3070 performance uit. Viel niemand op dat bij de andere 2 modellen er vergeleken werd met de 30x0 variant maar hier de 3070 niet genoemd werd. Vandaar dat ik denk dat AMD hem daar wel ziet maar met $80,- duurder dan de 3070 dit niet zo wilde benoemen. Ik vind het een iets wat vreemde keuze.
6800XT:
Op papier mooie specs, op de slides gelijk aan / sneller dan de 3080. Pas je ook hier dat marketing korreltje zout toe dan denk ik dat het heel erg gelijk op gaat. Ik denk echt dat in dit segment meer dan ooit de comparisons moeten gaan afwachten. Ik verwacht overigens nVidia heel snel die prijs laat zakken. En dat is voor iedereen gunstig.
6900XT:
Hilarisch hoe AMD hier dezelfde performance increase t.o.v. de 6800XT geeft als de 3090 t.o.v. de 3080 maar wel dik $500,- onder de prijs gaat zitten. Zelfs al maakt de 6900XT die increase maar half waar is de prijs/performance de doorslaggevende factor. Ik ben dan ook zeker wel bereid om mijn budget wat ik had voor de 3080 op te trekken naar de 6900XT.
Hier de slide, het witte gedeelte is dus met smart & rage mode.NosferatuX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:54:
De benchmarks zijn wel met rage mode en smart cpu mode enabled gedraaid he, dus je hebt wel een AMD 5000 CPU nodig om die prestaties te krijgen.
Ze gaven aan dat alleen smart mode al tot 13% winst gaf, dus heb je die cpu niet dan gaat er max 13% vanaf, uitgaande van de getoonde slides.
Zonder smart&rage mode net zo snel als de competitie in die benchmarks.
:strip_exif()/f/image/Pv6Ba4triIYudmuIWjJ8epXm.jpg?f=fotoalbum_large)
NVIDIA engineers over Navi: Good shit.
AMD "consumenten": Ampere suq.
Nvidia "consumenten": Navi suq.
Me: Concurrentie

Ik snap echt niet dat mensen iedere keer wel weer iets weten te vinden om over te zeiken, terwijl ongeacht je favoriete merk (als je die al hebt) wij als consument de winnaar zijn deze GPU reeks.

:strip_exif()/f/image/QwZPMTltiqG4xmcWGrWzmeVq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-10-2020 18:11 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik denk dat deze release maar weer eens bevestigd dat beide merken een aardig idee hebben waar de ander gaat landen ruimschoots voor de daadwerkelijke leaks plaatsvinden.Goron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:07:
Wow mooie getallen van AMD. Is dit dus waarom Nvidia plotseling zoveel meer 'bang voor buck' ging geven met die 3080 die beter is dan 2080TI? Omdat ze wisten dat AMD eraan kwam?
Tuurlijk, zoals altijd geldt dat we echt de onafhankelijke reviews moeten afwachten. Er is geen enkele marketing afdeling die het niet beter laat doen voorkomen.Tk55 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:06:
[...]
Wat betreft de 6800 vs de 3070: De reviews van de 3070 zijn pas 1 dag uit. Deze presentatie is zeer waarschijnlijk gisteren of zelfs eerder opgenomen. Dan is het natuurlijk moeilijk vergelijken.
Vermoedelijk en ze moesten ergens cutten in de prijzen wat betreft de memory, daarmee 10gig anders was het waarschijnelijk niet meer winstgevend lolGoron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:07:
Wow mooie getallen van AMD. Is dit dus waarom Nvidia plotseling zoveel meer 'bang voor buck' ging geven met die 3080 die beter is dan 2080TI? Omdat ze wisten dat AMD eraan kwam?
290(x) series was ook mooi, alleen het stroomverbruik niet zo.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-10-2020 18:09 ]
Neen. Het waren de drie geesten van Kerstmis die wat vroeger bij Jensen over de vloer kwamen dan gebruikelijk.Goron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:07:

Dan toch nog een flinke misstap gedaan met de prijs van de 3090, dus helemaal schoon was de glazen bol niet.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Zo te zien moeten er nog wat marketing mensen bij de RTG ontslagen worden. Oke, ze zijn best amusant en in ieder geval niet zo dom meer zoals "Poor Volta", maar ergens ook best kinderachtig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb zo een gevoel dat het verschil met de combine zen 5000 en Nvidia 3080/90 op eens hoger is. Ik kan nergens zien dat deze cijfers op een zen 5000 CPU zijn gemaakt voor beide GPUs.DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:07:
Volgens GamersNexus is dit wat AMD claimt omtrent SAM en zou "Rage mode" circa 1 a 2% opleveren. SAM zou ook game depended zijn voor de impact en ook beter werken met hogere resoluties.
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Bij AMD konden ze vast geen 3070 bemachtigen om mee te vergelijkenJeroenNietDoen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:02:
Viel niemand op dat bij de andere 2 modellen er vergeleken werd met de 30x0 variant maar hier de 3070 niet genoemd werd.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Klopt maar dat is de slide specifiek mbt SAM.Plugin schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:06:
[...]
Hier de slide, het witte gedeelte is dus met smart & rage mode.
Zonder smart&rage mode net zo snel als de competitie in die benchmarks.
[Afbeelding]
De gewone slides waarin performance wordt vergeleken hebben die opties ook enabled maar daar zie je niet wat de performance zonder is wat enigszins onduidelijk is omdat deze vergelijkingen dus alleen op gaan als je een 5000 series cpu hebt.
:strip_exif()/f/image/0Cn1q54DRVE8TEAAkPt5jdRK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door NosferatuX op 28-10-2020 18:12 ]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Maar het ziet er naar uit dat de 6800 in 1440p beter gaat presteren dan de 3070.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Moeten we dat RAGE mode zien als tegenhanger van nVidia's boost?DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:07:
Volgens GamersNexus is dit wat AMD claimt omtrent SAM en zou "Rage mode" circa 1 a 2% opleveren. SAM zou ook game depended zijn voor de impact en ook beter werken met hogere resoluties.
[Afbeelding]
Wat vond je trouwens van die infinity cache? Het lijkt een hardwaremarige oplossing waar nVidia het softwarematig toepast. Ik vraag me af of AMDs variant altijd on is of dat het implementatie aan game development zijde vraagt.
Gezien hij duurder is en meer verbruikt, en als je dat vergelijkt met de 3080 vs 6800XT, ja dan mag ik hopen dat een 6800 beter doet dan een 3070Eikeltje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:12:
Imho over de 3070 vs 6800 verhaal, je vergelijkt ook een 8GB kaart tegen een 16GB kaart. Of dat de meerprijs waard is een persoonlijke kwestie.
Maar het ziet er naar uit dat de 6800 in 1440p beter gaat presteren dan de 3070.
De 3070 is morgen pas te koop, dus ik snap dat ze daar nog geen benchmarks mee hebben kunnen doen. Dan kan je alleen maar vergelijken met waarvan Nvidia claimt dat de performance ongeveer gelijk is. Volgens de slides hebben ze daadwerkelijk zelf getest en ik kan me slecht voorstellen dat Nvidia een reviewmodel naar AMD heeft opgestuurdJeroenNietDoen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:02:
6800:
[ Voor 25% gewijzigd door DataGhost op 28-10-2020 18:14 ]
Wat voor mij persoonlijk echt tegenvalt zijn de prijzen van de gehele GPU markt. Je kan voor de prijs van een (nieuwe) mid-range GPU ook één van de nieuwe consoles kopen. Er lijkt niet echt een geweldige value koop te zijn zoals bij CPUs (Ryzen 3600 voor €169). Dat vind ik jammer. Ook omdat zo'n console gewoon de hele generatie mee kan. Dat lijkt bij PC toch anders.Paprika schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:07:
[...] ongeacht je favoriete merk (als je die al hebt) wij als consument de winnaar zijn deze GPU reeks.
Ik denk dat de 6800 eerder vergeleken moet worden met een niet bestaande 3070 TiEikeltje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:12:
Imho over de 3070 vs 6800 verhaal, je vergelijkt ook een 8GB kaart tegen een 16GB kaart. Of dat de meerprijs waard is een persoonlijke kwestie.
Rage mode moet je denk ik eerder zien als een oneclick overclock optie zoals op sommige moederborden zit mbt je CPUJeroenNietDoen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:13:
[...]
Moeten we dat RAGE mode zien als tegenhanger van nVidia's boost?
Wat vond je trouwens van die infinity cache? Het lijkt een hardwaremarige oplossing waar nVidia het softwarematig toepast. Ik vraag me af of AMDs variant altijd on is of dat het implementatie aan game development zijde vraagt.
Het systeem (geen idee hoe dat bij AMD heet) wat zorgt voor een 2250mhz boost clock is te vergelijken met Nvidia boost denk ik.
[ Voor 44% gewijzigd door NosferatuX op 28-10-2020 18:16 ]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Tegenwoordig eisen we 120FPS @ 4K op de pc, tja. Als je dezelfde specs als je console gaat draaien dan kom je ook wel met een lagere prijs weg. Zeker niet 1:1, maar dat is schaalvoordeel.Tk55 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:14:
[...]
Wat voor mij persoonlijk echt tegenvalt zijn de prijzen van de gehele GPU markt. Je kan voor de prijs van een (nieuwe) mid-range GPU ook één van de nieuwe consoles kopen. Er lijkt niet echt een geweldige value koop te zijn zoals bij CPUs (Ryzen 3600 voor €169). Dat vind ik jammer. Ook omdat zo'n console gewoon de hele generatie mee kan. Dat lijkt bij PC toch anders.
Er wordt verlies gemaakt op de consoles zelf en dat wordt terugverdiend met duurdere games.Tk55 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:14:
[...]
Wat voor mij persoonlijk echt tegenvalt zijn de prijzen van de gehele GPU markt. Je kan voor de prijs van een (nieuwe) mid-range GPU ook één van de nieuwe consoles kopen. Er lijkt niet echt een geweldige value koop te zijn zoals bij CPUs (Ryzen 3600 voor €169). Dat vind ik jammer. Ook omdat zo'n console gewoon de hele generatie mee kan. Dat lijkt bij PC toch anders.
Plus dat je bepaalde games niet op je console kan spelen.
De nieuwe consoles zullen zeker aan het begin gewoon hele goede performance voor hun prijs geven. Maar los daarvan, een Xbox vergelijken met een 6800XT of een RTX3080. Zijn GPU zal vergelijkbaar zijn met een 6700XT. Nu is er nog wel wat meer te optimaliseren bij een console waarschijnlijk maar toch.Tk55 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:14:
[...]
En daar komt bovenop dat de gemiddelde PC gamer, zeker die een GPU van €600+ koopt, hoge eisen heeft. Als je nu een 6800XT koopt, kan je daar probleemloos vijf jaar mee doen. Maar ja, je kan dan niet over 5 jaar de nieuwste AAA games op 4k 60 FPS met ultra presets spelen zonder upscaling. Dat zal een console ook niet kunnen, die zullen gewoon of terug gaan naar 30 FPS, of (dynamisch) gaan upscalen.
Speel veel games met een Xbox 360 en Steam Controller op mijn "Tv game pc".
Mijn zware game pc gebruik ik voornamelijk enkel nog voor Hunt: Showdown.
Waarom ik nu geen console overweeg is dat ik al aardig wat games in mijn Steam library heb en inderdaad niet wil gaan investeren in nieuwe console games voor een vrij hoge prijs.
Everyone fights in the GPU wars. We don't like ours, but we sure hate yours. Its the green camp vs. the Radeon boys, let the body hit the floor.Paprika schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:07:
AMD engineers over Ampere: Good shit.
Me: Concurrentie![]()
Ik snap echt niet dat mensen iedere keer wel weer iets weten te vinden om over te zeiken, terwijl ongeacht je favoriete merk (als je die al hebt) wij als consument de winnaar zijn deze GPU reeks.

© ocf81 1981-infinity
[AMD 6000 series] Levertijden & Prijzen Topic terug open
Nu is een Vega64 nou niet een hoogstandje geweest. Maar zelfs die, als je 1440p 60Hz prima vind, moet een Vega64 toch nog gewoon probleemloos meekomen? Het probleem is dat we meer willenocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:20:
@Sissors 5 jaar lijkt mij te ruim. Met mijn Vega 64 doe ik nu 3 jaar, maar die is nu echt wel aan vervanging toe. Ik denk dat dit voor een kaart die ik nu koop niet anders zal zijn.
© ocf81 1981-infinity
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt
Nee, niet nog een Levertijden topic bijhouden......jody2k schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:22:
https://gathering.tweaker...message/64409600#64409600
[AMD 6000 series] Levertijden & Prijzen Topic terug open
Anyway, imo dit keer vrij nette presentatie van AMD en ze lijken qua prestaties gelukkig grote stappen gezet te hebben. Ook mooi om te zien dat ze proberen hun CPU+GPU combinatie en platform te benutten en te marketen.
Grote vraagtekens blijven toch RT+'DLSS' prestaties alhoewel voor mij de traditionele rasterization het belangrijkst blijft.
Mochten de AIB's inderdaad vrij makkelijk beter klokkende kaarten kunnen leveren dan hier getoond, dan zit er nog wat extra's in het vat.
Zoals altijd toch even de reviews afwachten om te zien hoe het nu allemaal echt zit.
[ Voor 48% gewijzigd door Help!!!! op 28-10-2020 18:37 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Het is een beetje het paard achter de kar spannen. Als je lang genoeg wacht zal je inderdaad wel je performance target halen. Maar ik wil gewoon mee kunnen met de spellen die ik speel. Die 'AAA-games' kunnen mij geen zier schelen, want ik speel ze nauwelijks. De spellen die ik speel zijn geen statische releases, maar meer ecosystemen van rollende releases waar je middels DLC dat ecosysteem ondersteunt. Die staan qua GFx niet stil. X-Plane en DCS zijn worden continu aangescherpt en dat geldt ook voor de systeemeisen die de nieuwste features met zich meebrengen. Hoewel ik DCS 2 jaar geleden nog op 4K kon spelen, is dat nu niet meer het geval. Zelfs met de 6900X zal het aanpoten worden om echt goed uit de voeten te kunnen op 4K over een jaar of 2-3. Om even een beeld te geven: DCS is het enige spel dat ik ken waar je meer dan 32GiB geheugen nodig hebt. (32GiB is krap als je Syrië ingeladen hebt, 64GiB wordt aangeraden)Sissors schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:29:
[...]
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. Jij wil 4k 60Hz bij nieuwe games. Maar een console gaat ook niet 4k 60Hz bij nieuwe AAA games over 5 jaar draaien zonder upscaling. Uiteraard kan ik dat niet 100% zeker voorspellen voor de huidige generatie, maar daar ga ik wel vanuit. Zelfs als de consoles dat wel kunnen, wil jij over 5 jaar 4k 120Hz draaien, en dus koop je een nieuwe GPU.
[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 28-10-2020 18:47 ]
© ocf81 1981-infinity
High-quality Big Navi die render. pic.twitter.com/F6HUIHmrsr
— VideoCardz.com (@VideoCardz) 28 oktober 2020
:strip_exif()/f/image/CphYgoZnEtqlaE6Ee4oOV3ty.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi symmetrisch ontworpen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Inclusief ingebouwde RGB strip. Die USP heb ik niet voorbij horen komen
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
WEBN & chill (@IBKR)
If AMD uses 6T SRAM for Infinity Cache, then:
— 𝐷𝑟. 𝐼𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑡𝑟𝑒𝑠𝑠 (@IanCutress) 28 oktober 2020
128 MB Inf-Cache
* 8 bits/byte
* 6 transistors/bit
128 MB = 6.14 B transistors.
Plus some for overhead/yield.
That's a large chunk of the die to spend just on cache - must be sizeable uplift in perf/power vs a wider GDDR6 bus
© ocf81 1981-infinity
Verwacht de reviews maar rond de release van de kaarten.DeadKennedy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:47:
Weet iemand wanneer de reviews van deze kaarten komen? Ik heb daar nog niets over gehoord
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
RX 6800 zit tussen de 3070 en 3080 in. Zowel qua performance als prijs. Op dit moment is het dus een lone wolf, maar zal uiteindelijk concurreren met de 3070 Ti waarvan inmiddels het één en ander gelekt is.JeroenNietDoen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:02:
6800:
6800XT:
6900XT:
RX 6800 XT is de mooiste van het trio, met min of meer 3080 prestaties is deze geschikt voor ultra 1440p of 4K gaming. Voor die 300W krijg je gewoon bruut veel prestaties.
En RX 6900 XT is maar net hoe je er tegenaan kijkt: biedt een veel betere prijs/performance dan de 3090 van Nvidia, maar ook een slechtere prijs/performance dan de 6800 XT. Je betaalt namelijk $350 meer voor 8 extra CU's. Een videokaart voor de enthousiast.
-------------
Wat dus duidelijk maakt dat Navi 21 met de GA102 chips van Nvidia concurreert. Navi 22 is dan GA104 terrein.
Dat betekent een nieuwe moederbord, CPU en PSU. En een 6900XT natuurlijk.
Edit: Het hebbeding heet AMD Smart Access Memory.
[ Voor 24% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 28-10-2020 19:03 ]
Ik ben ookPaprika schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:07:
AMD engineers over Ampere: Good shit.
Me: Concurrentie![]()

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
De 6900XT is een slechte koop, omdat je waarschijnlijk de 6800XT en 6800 kunt flashen naar 80CU, gegeven de zeer lage defect rate van TSMC 7nm. (0,5 defect per Navi21 chip).XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:51:
[...]
RX 6800 zit tussen de 3070 en 3080 in. Zowel qua performance als prijs. Op dit moment is het dus een lone wolf, maar zal uiteindelijk concurreren met de 3070 Ti waarvan inmiddels het één en ander gelekt is.
RX 6800 XT is de mooiste van het trio, met min of meer 3080 prestaties is deze geschikt voor ultra 1440p of 4K gaming. Voor die 300W krijg je gewoon bruut veel prestaties.
En RX 6900 XT is maar net hoe je er tegenaan kijkt: biedt een veel betere prijs/performance dan de 3090 van Nvidia, maar ook een slechtere prijs/performance dan de 6800 XT. Je betaalt namelijk $350 meer voor 8 extra CU's. Een videokaart voor de enthousiast.
-------------
Wat dus duidelijk maakt dat Navi 21 met de GA102 chips van Nvidia concurreert. Navi 22 is dan GA104 terrein.
Qua overclocken is Navi21 vermoed ik ook een stuk beter dan RTX 3080 / 3090.
Nvidia wordt momenteel met scalpers toeslag verkocht en daar ga je waarschijnlijk ook een nieuwe PSU nodig hebben. Dus een 3080 en een fatsoenlijke psu maakt je ook een dikke €1000 lichter.Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:52:
Dit gaat een dure grap worden, want ik die extra 2-13% via de CPU hebben.
Het is even afhankelijk of rdna2 fatsoenlijk verkrijgbaar gaat zijn of dat er door schaarste ook rare dingen met de prijs gaat gebeuren.
Daarnaast win je met de nieuwe Zen3 wel meer dan alleen die 2-13% game performance
Presteert volgens de slides iets beter als een 2080TI, neem marketing in acht en is dat natuurlijk niet halverwege een 3080.XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:51:
[...]
RX 6800 zit tussen de 3070 en 3080 in. Zowel qua performance als prijs.
Jawel, maar als je nu zeg €720,- gereserveerd had voor een 3080, omdat die 3090 gewoon never nooit te betalen is, dan is €300,- meer sparen om alsnog die performance van een 3090 te halen natuurlijk erg lucratief. Althans, zo kijk ik daar naar.XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:51:
[...]
En RX 6900 XT is maar net hoe je er tegenaan kijkt: biedt een veel betere prijs/performance dan de 3090 van Nvidia, maar ook een slechtere prijs/performance dan de 6800 XT. Je betaalt namelijk $350 meer voor 8 extra CU's.
Ja, dat gaan we dus niet doenAmazigh_N_Ariff schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:52:
Dit gaat een dure grap worden, want ik die extra 2-13% via de CPU hebben.

Ik zit hier zelf ook een beetje over te denken. Een RTX 3080 is nu ruim €800, dan zou het ongeveer €150 schelen (we weten de europrijzen niet, maar ook nog niet de prijzen van AIB partners). Aan de andere kant... Het verschil met een 6900XT is dan weer niet zo heel veel, maar als je denkt dat je dan een kaart hebt van meer dan €1000, dat klinkt dan wel weer veel.JeroenNietDoen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:59:
[...]
Jawel, maar als je nu zeg €720,- gereserveerd had voor een 3080, omdat die 3090 gewoon never nooit te betalen is, dan is €300,- meer sparen om alsnog die performance van een 3090 te halen natuurlijk erg lucratief. Althans, zo kijk ik daar naar.
Voordat ik een keuze ga maken, wil ik wel meer weten over deze kaarten.
@Psyonara Nog niet bekend
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Het is wel wat verwarrend inderdaad. Met de 6900xt staat het inderdaad met die opties enabled en ook nog met veelal andere games.NosferatuX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:10:
[...]
Klopt maar dat is de slide specifiek mbt SAM.
De gewone slides waarin performance wordt vergeleken hebben die opties ook enabled maar daar zie je niet wat de performance zonder is wat enigszins onduidelijk is omdat deze vergelijkingen dus alleen op gaan als je een 5000 series cpu hebt.
[Afbeelding]
Het is in elk geval wel leuk als je gaat upgraden naar de nieuwe amd cpu's en dat als optie hebt en ook dus een nieuwe amd gpu koopt. Sowieso de echte reviews afwachten maar!
— _rogame 🇵🇸 (@_rogame) 28 oktober 2020
:strip_exif()/f/image/K93yjtcGAwUXHP7sA0e9PUYV.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee!! Nu moet ik een nier gaan verkopen!!
Waarom zou AMD dat nu dan wel doen? Omdat Intel en Nvidia dat ook doen? Werkelijk geen idee, just asking...
Kaart | Chip | CUs | performance | prijs | bestelbaar |
RX 6800 | Navi21 XL | 60CU | ~2080Ti+10% | $579 | 18-NOV |
RX 6800 XT | Navi21 XT | 72CU | ~3080 | $649 | 18-NOV |
RX 6900 XT | Navi21 XTX | 80CU | ~3090 | $999 | 8-DEC |
reviews: ~16-NOV voor 6800, ~6-DEC voor 6900.
© ocf81 1981-infinity
Dit is dus precies waar ik op zat te wachten. Nvidia was voor mij sowieso al afgeschreven vanwege de idiote prijsstelling en ik heb mede daarom vorig jaar een 5700XT gekocht (als soort van investering in AMD), maar ik hoorde dat Nvidia niet eens designs heeft willen delen met EKWB en soortgelijke fabrikanten dus dat leek me al geen best uitgangspunt. Nu lijkt die zorg ook behoorlijk weggenomen voor de 6800XT/6900XT
Wat bedoel je met "geboorte van cache", GPU's hebben toch al langer L1 en L2 cache?ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:49:
Zien we hier de geboorte van cache als beslissende factor in hoe architecturen worden opgezet? Tot nu toe was het niet zo superbelangrijk.
als beslissende factor. Wel even het hele begrip quoten.XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:13:
[...]
Wat bedoel je met "geboorte van cache", GPU's hebben toch al langer L1 en L2 cache?
© ocf81 1981-infinity
Heeft AMD wel iets gezegd over de boostclocks voor deze onthulling?ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:11:
@onsgeluk De manier waarop AMD die boostclocks toch steeds weer overhyped is daarentegen een structureel verhaal. (Nee, geen Intel fanboy, ik draai momenteel alles met AMD)
1.6 TB/s with Infinity Cache pic.twitter.com/ZPI0QDAQu5
— Hassan Mujtaba (@hms1193) 28 oktober 2020
:strip_exif()/f/image/z9yWmyTH6WvXnhPT8LUpP5oi.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is nog steeds onduidelijk, misschien kan je de vraagstelling verduidelijken?ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:13:
[...]
als beslissende factor. Wel even het hele begrip quoten.
Ik betaal iig geen 1000 voor een videokaart meer...IK vind 650 wel een mooie prijs voor de 6800XT
Edit; als AMD en nV stuivertjewisselen qua performance en 50 euro prijsverschil ga ik voor een 3080 (of iets wat de tegenhanger van de 6800XT dan is). Heb nu een tijdje weer een nV kaart maar met nvidia kan je veel meer zelf drivers tweaken qua IQ.
[ Voor 36% gewijzigd door Format-C op 28-10-2020 19:36 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Voor deze release nog niet, maar voor elke voorgaande release in de afgelopen 3 jaar wel.RobinNL schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:14:
[...]
Heeft AMD wel iets gezegd over de boostclocks voor deze onthulling?De geruchten waren hoger ja, maar geruchten hoeven niet altijd waar te zijn.
© ocf81 1981-infinity
Daar was ik aanvankelijk ook niet happy mee, maar dat zie je terug bij alle elektronica waarbij de "domme" consument zich laat leiden door cijfertjes. Maar in de benches halen ze gewoon de performance en vaak meer dan wat beloofd is.ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:11:
@onsgeluk De manier waarop AMD die boostclocks toch steeds weer overhyped is daarentegen een structureel verhaal. (Nee, geen Intel fanboy, ik draai momenteel alles met AMD)
Ik heb zelfs de indruk dat ze qua benchmark scores conservatieve scores opgeven in de presentaties waar zowel de reviewers, maar ook de consument met een doosnee systeem ook moeiteloos aan geraken.
Effectieve bandwidth zal wel echt enorm van de workload afhangen.Xadeon schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:14:
Infinity cache is waarschijnlijk wel het meest indrukwekkende onderdeel. [Twitter][Afbeelding]
Anders gezegd, tot nu toe waren cache-groottes nog beperkt, maar met infinity-cache lijkt dit een wending te hebben genomen, een beetje vergelijkbaar met de cache-explosie op CPU's in de afgelopen ~6 jaar. Dit lijkt dus een paradigmaverschuiving te zijn van veredelde registerkopiën naar een manier om sloom geheugen te omzeilen. Denken jullie dat nVidia dit ook gaat doen?XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:15:
[...]
Dat is nog steeds onduidelijk, misschien kan je de vraagstelling verduidelijken?
© ocf81 1981-infinity
De CPU's zijn ook van L0 naar L3 en zelfs L4(Intel) cache gegaan.
De vraag nu is dan hoe AMD met de latency omgaat die veroorzaakt wordt door die grote cache?
Edit: Ik heb nog niks gehoord over die-size. Iemand iets hierover gezien?
[ Voor 13% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 28-10-2020 19:26 ]
AMD Reveals The Radeon RX 6000 Series: RDNA2 Starts At The High-End, Coming November 18th
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 28-10-2020 19:25 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
.@Radeon RX 6800 pic.twitter.com/cMEbPiqK7j
— Andreas Schilling 🇺🇦 🇮🇱 (@aschilling) 28 oktober 2020
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Looks moeten de kaarten het iig niet van hebben in verhouding met...
Ben benieuwd naar de 16e bij opheffing van de nda.
Als je de boostclocks bedoelt die "gelekt" waren (2,4GHz boost clock+), dat is niet AMD's schuld. AIB partners doen dat. AMD zelf claimt up to 30% higher clocks en het lijkt er op alsof ze dat gewoon gehaald hebben.ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:11:
Dat hele Rage Mode klinkt mij als "auto oc boost clock" in de oren, en mag je verwachten dat gebruikers aan zetten. Niet echt een leugen / overhype.
Qua design van de videokaarten vind ik wel dat AMD heeft gewonnen deze generatie.
Precies. Een Zen2 is nog snel zat tot 144Hz op elke resolutie. Als dat niet het geval is moet men eerder games met een betere engine gaan spelen. Laat de makers van de zogenaamde 'CPU- bottleneck' game maar eens investeren ipv ons op te laten draaien voor hun laksheid.XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:00:
[...]
Ja, dat gaan we dus niet doenMijn Zen 2 cpu hiervoor vervangen zou gekkenwerk zijn.
Het scheelt dat consoles een zelfde Zen2 (8-core/'Eco-3700') gebruiken waar games nog verder voor geoptimaliseerd gaan worden, om bijvoorbeeld alle cores te gaan benutten ipv een paar threads. Eindelijk allcore loads voor de CPU ipv gebrekkige ~50 W game loads.
Wel jammer dat AMD X370 links laat liggen voor een upgrade anders dan gamen. Nemen ze de keus al voor je weg. Ik zou bijna nog voor een Nvidia kaart gaan.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Ik zou voor design juist voor de 3080 gaan! Schitterende kaart, maar wel jammer van de 12pin connector en locatie.RobinNL schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:31:
[...]
Qua design van de videokaarten vind ik wel dat AMD heeft gewonnen deze generatie.
Ik had het niet over Navi2 in het bijzonder, maar over AMD in de afgelopen 3 jaar met zowel CPU's als GPU's.sunsmountain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:31:
[...]
Als je de boostclocks bedoelt die "gelekt" waren (2,4GHz boost clock+), dat is niet AMD's schuld. AIB partners doen dat. AMD zelf claimt up to 30% higher clocks en het lijkt er op alsof ze dat gewoon gehaald hebben.
Dat hele Rage Mode klinkt mij als "auto oc boost clock" in de oren, en mag je verwachten dat gebruikers aan zetten. Niet echt een leugen / overhype.
© ocf81 1981-infinity
Doe maar, meer voor onsM-spec schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:32:
[...]
Ik zou bijna nog voor een Nvidia kaart gaan.![]()
Misschien voor het geheugen, maar dit geldt niet voor de performance, als we de slides mogen geloven natuurlijk.Paprika schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:33:
[...]
(24 - 16) / 16 * 100 = 50%
999 * 1.5 = 1500, dus een 3090 is 50 USD te duur.
Ah, dat heb ik niet precies genoeg gevolgd, maar dat zou me niet verbazen. Ze lopen strikt genomen nog steeds achter op Intel single core CPU clock speed, maar in CPU performance is AMD nu de top dog.ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:33:
[...]
Ik had het niet over Navi2 in het bijzonder, maar over AMD in de afgelopen 3 jaar met zowel CPU's als GPU's.
Sloom geheugen had AMD ook met HBM kunnen omzeilen.ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:19:
[...]
Anders gezegd, tot nu toe waren cache-groottes nog beperkt, maar met infinity-cache lijkt dit een wending te hebben genomen, een beetje vergelijkbaar met de cache-explosie op CPU's in de afgelopen ~6 jaar. Dit lijkt dus een paradigmaverschuiving te zijn van veredelde registerkopiën naar een manier om sloom geheugen te omzeilen. Denken jullie dat nVidia dit ook gaat doen?
Effectief is het L3 cache. Dat hoeft geen silver bullet te zijn, maar AMD is vast op zoek gegaan naar alternatieve methodes om performance te verbeteren omdat het deze keer geen duur HBM geheugen wou inzetten (terecht IMO), en geen sneller GDDR6 geheugen voor handen had. Die 3,25x bandbreedte waarmee AMD nu adverteert zal per workload verschillen, als er bijvoorbeeld vaak cache misses zijn dan zal de GPU zijn data elders moeten halen en komt het weer neer op geheugenbandbreedte.
De echte reden blijft natuurlijk gissen, maar misschien komt dat ooit tijdens een interview met AMD naar boven.
L3 cache op de GPU zie ik echter wel als een natuurlijke evolutie in het GPU landschap, maar wat Nvidia betreft zie ik dit niet snel overgenomen worden. Die 128MB cache neemt behoorlijk wat ruimte in beslag en de die size van Ampere is al groot vanwege de raytracing hardware. Misschien bij 5nm, maar niet eerder (IMO).
Sowieso ben ik heel tevreden met wat ze getoond hadden. Ik had ondanks alle hype niet verwacht dat ze qua performance op gelijke voet met Nvidia's RTX 3000 serie zouden kunnen komen.
Natuurlijk nog afwachten op onafhankelijke reviews en benchmarks, maar voor nu ben ik blij!
De performance per CU is niet zo denderend veel toegenomen, daarom wordt er zoveel nadruk gelegd op de performance per Watt.pixeled schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:41:
Wat ik opmerkelijk genoeg (volgens mij) nog niemand heb zien vermelden sinds de presentatie: als het waar is wat ze claimen gaat de 6900 XT 65% meer performance leveren dan het flagship van de vorige generatie, de 5700 XT. Dat zou echt wel heel impressive zijn
Sowieso ben ik heel tevreden met wat ze getoond hadden. Ik had ondanks alle hype niet verwacht dat ze qua performance op gelijke voet met Nvidia's RTX 3000 serie zouden kunnen komen.
Natuurlijk nog afwachten op onafhankelijke reviews en benchmarks, maar voor nu ben ik blij!
© ocf81 1981-infinity
Hoewel ik met RDNA1 de hoop wat had opgegeven is RDNA2 wel weer hoopgevend. Qua CPU's heb ik AMD nog altijd niet vergeven dat zij TR4 om zeep hebben geholpen en daar een drogreden voor hebben opgegeven als excuus.DMC90 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:45:
Ik weet niet wat het is, maar ik begin ook een beetje een gun factor voor AMD te krijgen. Het is altijd Intel + Nvidia geweest voor mij geweest, maar ik ben bereid om gewoon vol AMD te gaan momenteel. Zen 3 + Big Navi en hopen dat de software in de loop der tijd nog verbetert.
© ocf81 1981-infinity
En daarom koop je geen amd cpu?ocf81 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:51:
[...]
Hoewel ik met RDNA1 de hoop wat had opgegeven is RDNA2 wel weer hoopgevend. Qua CPU's heb ik AMD nog altijd niet vergeven dat zij TR4 om zeep hebben geholpen en daar een drogreden voor hebben opgegeven als excuus.
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.