Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

https://www.igorslab.de/e...gb-ram-and-3-4-expansion/

De RX5600XT lijkt er dan toch aan te komen als een 6GB cut down Navi 10. Nu kijken of AMD deze wel een enigszins competitieve prijs kan geven. Het is Navi 10, dus denk een RX Vega 56 vervanger en iets dat het makkelijk zou moeten kunnen opnemen tegen de GTX1660S of GTX1660Ti.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Waarom niet?

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08-04 16:18

vectormatic

In a distant future long ago

Grote dies op een relatief duur proces cut-down verkopen, in waarschijnlijk groter volume dan de full-dies (5700/5700xt), what could go wrong? En dat tegenover de 1660/2060 lineups, die weliswaar ook deels cut-dies zijn, maar stukken minder, en op een goedkoper proces...

Een Navi 10 is 251 mm^2 aan 7nm silicium, een TU116 (1660S/Ti) is maar 280 mm^2 aan relatief goedkoop 12nm wafer.

Zelfs als je optimistisch wil zijn en denk dat de Navi 10 dan even duur is als de TU116, geheugenkosten hetzelfde inschat, en ook het PCB even duur maakt (want ongeveer dezelfde powerdraw en mem bus), gok ik dat puur op de randzaken als efficiency, driver kwaliteit etc... AMD het moeilijk gaat krijgen om die kaart kwa prijs/kwaliteit goed in de markt te zetten.

Er zijn ongetwijfeld 5700 eigenaren die er anders over denken, maar als ik 6 maanden na launch nog steeds bergen verhalen tegenkom over driver issues, moet Navi wel erg goedkoop worden wil het de moeite waard zijn.

When the dark lord comes we will shoot the laser guns, for the glory of mighty Dundee!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
vectormatic schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:45:
Grote dies op een relatief duur proces cut-down verkopen, in waarschijnlijk groter volume dan de full-dies (5700/5700xt), what could go wrong?
Zouden de uitgeschakelde CUs niet gewoon stuk zijn? Anders lijkt het mij geen geen slimme zet.

• vectormatic

vectormatic

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:49:
[...]

Zouden de uitgeschakelde CUs niet gewoon stuk zijn? Anders lijkt het mij geen geen slimme zet.
Dat zal tot op zekere hoogte wel zo zijn ja, maar logisch gezien gaat AMD meer 5600s verkopen dan 5700s, dus tenzij de Navi 10 yields echt dramatisch zijn zullen ze toch ook volledig functionerende dies cut-down moeten verkopen

De 5700 is overigens ook al cut-down, dus een die waar een paar CUs stuk van waren kon al als 5700 verkocht worden, de 5600 kan dan dies die tussen 75% en 90% functioneren nog gebruiken, maar tenzij een forse meerderheid van je productie in die range valt, gaat dat nooit voldoende zijn om aan de vraag te voldoen.

AMD zal er ongetwijfeld over na hebben gedacht, misschien was het verlies nemen op te grote/dure dies wel aantrekkelijker dan een compleet nieuwe die ontwerpen/masken/tapen/produceren, polaris kende immers ook maar 2 dies, maar als je puur naar stuksprijs kijkt is dit geen heel handige move.

When the dark lord comes we will shoot the laser guns, for the glory of mighty Dundee!

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:42
@vectormatic Polaris heeft 4 dies; RX 550 (10cu), RX 560 (16cu), RX 580 (36cu 14nm) en RX 590 (36cu 12nm).

Mijn blog; Floating Points

• vectormatic

vectormatic

@NitroX infinity Damn, helemaal de RX550 vergeten! De 590 tel ik als nakomertje niet helemaal mee, ik zou niet eens durven zeggen of dat een aparte tape-out/mask is, of gewoon dezelfde masks met een iets ander substraat oid... Either way is het geen nieuw logisch ontwerp.

• NitroX infinity
Zit wat te kijken op Wikipedia in de lijst van AMD videokaarten en holy shit die 5500 XT is een blamage. De RX 580/590 heeft 5.7×109 transistoren en de RX 5500 XT 6.4×109.

AMD had echt beter Polaris met een 192bit GDDR6 bus en 2560 of zelfs 2816 shaders op 7nm kunnen uitbrengen. Dan hadden ze betere prestaties in een vergelijkbaar TBP en die-size gehad. Of de 2304 shaders van de 580/590 op hogere snelheden; kleinere die, vergelijkbare prestaties.

Die extra transistoren voor hogere kloksnelheden leveren niets op. rDNA had minimaal op 2200MHz moeten werken.

• Derby
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:37:
Zit wat te kijken op Wikipedia in de lijst van AMD videokaarten en holy shit die 5500 XT is een blamage. De RX 580/590 heeft 5.7×109 transistoren en de RX 5500 XT 6.4×109.

AMD had echt beter Polaris met een 192bit GDDR6 bus en 2560 of zelfs 2816 shaders op 7nm kunnen uitbrengen. Dan hadden ze betere prestaties in een vergelijkbaar TBP en die-size gehad. Of de 2304 shaders van de 580/590 op hogere snelheden; kleinere die, vergelijkbare prestaties.

Die extra transistoren voor hogere kloksnelheden leveren niets op. rDNA had minimaal op 2200MHz moeten werken.
Wat je zegt is waar. De vega is een kaart die van 14 nm naar 7 geport is en inderdaad een fors hogere kloksnelheid haalde. Het kan dus wel.
Nee dat hele RDNA is de afgekeurde (door MS en Sony) architectuur, maar AMD probeert er toch nog wat geld uit te slaan. En het dan raar vinden dat mensen er hun neus voor ophalen. Als ze nu al meteen die RDNA versie twee hadden uitgerold, hadden ze en lager presterende chips gehad voor in de consoles en goed presterende chips voor consumenten.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Reden dat we dit verschil zien is doordat RDNA nog compatible moet blijven met GCN.
Daarnaast is hij als architectuur stabieler in performance dan Polaris, minder uitschieters.

Als AMD gewoon Polaris had gepakt en naar 7nm had gedaan dan hadden er genoeg mensen lopen klagen dat het alweeeeer Polaris is.

Niet iedereen haalt zijn neus er voor op, genoeg leken die nu AMD videokaarten kopen omdat Ryzen het zo goed doet. Markt aandeel van AMD is gestegen en dat zal daar voornamelijk aan te wijten zijn.

Battle.net tag

Ik denk dan ook niet dat Navi 14 ooit bedoeld zal zijn geweest voor het prijssegment waar die nu inzit. Nee, die chip was denk ik bedoeld voor de laptops en daar presteert die wel. De chip is gewoon te klein voor de DIY desktopmarkt en dat komt waarschijnlijk mede omdat Turing zo zwak is dat AMD de mainstream Navi 10 chip flink wat duurder kon maken. De enige reden waarom AMD zoveel durft te vragen is omdat Nvidia de markt zover heeft gekregen om zoveel te betalen...

En activeer de "choo choo" maar weer. Dit zou Navi 21 zijn:
-505mm²
-GDDR6
-Tweemaal zo snel als de RX5700XT

https://www.reddit.com/r/...of_amds_upcoming_highend/

Ja, gigantische lading zout, maar niet onmogelijk met 12GB aan snelle 16Gbps en een 384 bit bus. Dat zou toch 768GB/s zijn. Dit zou ook rond de 72 a 80CU's zijn en dan zou je naar iets moeten kijken dat het direct opneemt tegen de Titan RTX, zo niet die ook verslaat.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:18
Dan heb je het over een kaart van €1000, moeten ze ook nog wat ertussenin doen, want het gat tussen de 5700XT en dit ding zou wel heel groot zijn.

• NitroX infinity
Tweemaal zo snel? Mwa. Op gelijke frequenties ja, maar de 5700XT slurpt al 225+ Watt. Deze krachtigere chip zou dan met gemak 325+ Watt kunnen zijn.

Ik ben er nog niet zo van overtuigd. Misschien 50% betere prestaties.

Zou die 5800 XT/rDNA² trouwens niet hardware raytracing hebben? Dat neemt ook aardig wat transistoren in beslag. Waarschijnlijk dus een 60CU chip, denk ik.

En dit is alles wat we voor nu hoeven te weten. :z
-Ja er komen high ends.
-Ja ze zouden minstens zo snel zijn als de huidige high end RTX kaarten.
-Ja RDNA+/2 is efficiënter dan RDNA1.
https://videocardz.com/ne...will-have-a-high-end-navi
Sissors schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:30:
Dan heb je het over een kaart van €1000, moeten ze ook nog wat ertussenin doen, want het gat tussen de 5700XT en dit ding zou wel heel groot zijn.
En je verwacht iets minder omdat? :P
Nvidia heeft de doos van Pandora geopend. Kijk alleen al naar de RX5600XT. Precies dezelfde chip als de RX5700, maar $70 goedkoper. 2GB VRAM is overduidelijk geen $70. De tijd van goedkope videokaarten is voorbij tenzij er een derde grote partij instapt die lagere prijzen wil vragen. Gek genoeg reken ik niet op Intel hiervoor. :z

[Voor 55% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-01-2020 11:02]

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:26

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:54:
En dit is alles wat we voor nu hoeven te weten. :z
-Ja er komen high ends.
-Ja ze zouden minstens zo snel zijn als de huidige high end RTX kaarten.
-Ja RDNA+/2 is efficiënter dan RDNA1.
https://videocardz.com/ne...will-have-a-high-end-navi
Mijn verwachting: AMD komt met kaarten die met de RTX2xxx serie concurreren wanneer de RTX3xxx serie uit komt, waardoor de achterstand behouden blijft.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

Blaat schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Mijn verwachting: AMD komt met kaarten die met de RTX2xxx serie concurreren wanneer de RTX3xxx serie uit komt, waardoor de achterstand behouden blijft.
Als AMD met iets vergelijkbaars met de Titan RTX komt, tja dan zakt die een tier omlaag. Kunnen mensen het misschien net betalen. :P
Maar we weten vrijwel niks over RDNA schaling omhoog. Geen idee wat een HBM kaart kan doen met 1TB/s+, geen idee hoeveel efficiëntie ze kunnen winnen met de eerste iteratie en geen idee hoeveel CU's ze halen.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:18:
[...]

Als AMD met iets vergelijkbaars met de Titan RTX komt, tja dan zakt die een tier omlaag. Kunnen mensen het misschien net betalen. :P
Maar we weten vrijwel niks over RDNA schaling omhoog. Geen idee wat een HBM kaart kan doen met 1TB/s+, geen idee hoeveel efficiëntie ze kunnen winnen met de eerste iteratie en geen idee hoeveel CU's ze halen.
Correct we weten niks. Maar RTG heeft nu al te vaak aan één stuk net-niet producten opgeleverd. Ik ga er maar vanuit dat dat de norm is geworden, dan kan het alleen maar mee vallen.

Blaat schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Correct we weten niks. Maar RTG heeft nu al te vaak aan één stuk net-niet producten opgeleverd. Ik ga er maar vanuit dat dat de norm is geworden, dan kan het alleen maar mee vallen.
Maar weten we de omstandigheden ook?
Als ik het afgelopen decennium afga dan is er ook genoeg geslaagd. HD5800 en HD6900 waren goed. Niet het beste, maar Fermi was een grap voor een paar procent sneller. Alsnog kochten mensen dat liever en dat is een van de problemen. HD7900 was het beste toen het werd gelanceerd. Toen AMD na bijna een jaar eens met een fatsoenlijke performance driver kwam was het meteen klaar voor de GTX680. Inmiddels is Kepler helemaal ingestort. Dat was wel een oepsie ja voor AMD. R9 290 was uitstekend, ware het niet dat toen de niet blower modellen er eindelijk waren, bitcoin miners alles opkochten.

Daarna moet je denk ik een grens gaan trekken. In 2011 kwam Bulldozer en toen moest AMD allang geweten hebben dat ze de R&D budgetten voor de GPU tak moesten reduceren voor Zen. Rond die tijd zal AMD rond het besluit hebben gezeten voor wat Fiji werd. De rest van wat de R9 300 series werd, was al in ontwikkeling. Ik denk dat toen de geldkraan dicht is gedraaid waardoor elke mogelijkheid op een nieuwe architectuur verdween. Fiji lijkt vervolgens nog eens extra getroffen te zijn door TSMC 20nm dat wel duurder was, maar niet echt beter dan 28nm. Problemen met HBM1 hielpen ook niet. Kwam Nvidia er in directe reactie op de HD4000 en HD5000 series ook nog eens met Maxwell.

En toen werd het stil. Er lijkt een grotere Polaris te zijn geweest, maar die is geannuleerd voor Vega 10. Vega 10 komt bij mij echt niet over als gaming oriented. We weten dat Apple de meeste chips kocht en nu Google. Het is denk ik geen mislukking voor AMD, maar wij hebben er niks aan. Vega 20 is ook zo'n chip die haar weg vind naar Apple en grote professionele klanten. Zijn er ook nog Vega 11 en Vega 12 waar Vega 12 in ieder geval bestaat in ES vorm. Zie:

Er is ook heel veel geannuleerd in de periode 2015-2019. Ik denk dat dit een van de redenen is waarom Koduri "vertrokken" is. Ik denk ook niet dat het probleem is dat AMD steeds faalt. Ik denk dat het probleem is dat AMD het sinds 2013 met de R9 290 niet eens meer echt geprobeerd heeft en er de afgelopen jaren ook heel wat fouten zijn gemaakt die het probleem hebben verergerd.

• vectormatic

vectormatic

@DaniëlWW2 oorzaak daargelaten, de recente geschiedenis van AMD GPUs is gewoon niet best. paper/soft launches, achterstand op nvidia, te veel power usage, kaarten die stock throttlen omdat ze overvolted geleverd worden, driver problemen (bij navi 6 maanden na launch nog steeds), rebadges, de doodlopende Fury line en aan de andere kant wel "poor volta" roepen...

Persoonlijk ben ik best tevreden over polaris (heb een 560 en 570), maar de stock vcore van de 570 slaat ook nergens op, en is alleen acceptabel door de dumpprijzen en game bundels. Een vega of navi kaart zou ik zelf gewoon niet kopen nu, te veel getweak/issues.

Wat mij betreft moet AMD (op GPU gebied) echt elk product case by case zichzelf bewijzen voordat ik het als een acceptabel product zie, terwijl ik bij nvidia er eigenlijk blind op durf te vertrouwen dat power usage, ondersteuning en drivers gewoon in orde zijn.

• NitroX infinity
rDNA lijkt gewoon niet geschikt te zijn voor de low-end.

De 5500 XT presteerd marginaal beter dan een 580 maar is wel meer transistoren nodig (en dus grotere die-size) en de 5600 XT had makkelijk gematched kunnen worden door een Polaris chip met 48cu of zelfs 44cu met minder transistoren. Tuurlijk zou het stroomverbruik dan wat hoger liggen, maar AMD laat met rDNA geld liggen.

Het feit dat AMD nu 3 cut-downs heeft van Navi 10 doet mij denken dat er flink wat mis is met die grotere chips, danwel icm 7nm.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

NitroX infinity schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Het feit dat AMD nu 3 cut-downs heeft van Navi 10 doet mij denken dat er flink wat mis is met die grotere chips, danwel icm 7nm.
Ik denk het niet. Dan waren de cut-down chips als eerste gereleased, ipv de volledige.

De informatie die nu op het internet rond zwerft rondom de yields van 7nm bevestigen dat.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Heb je al gesolliciteerd?
vectormatic schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:49:
@DaniëlWW2 oorzaak daargelaten, de recente geschiedenis van AMD GPUs is gewoon niet best. paper/soft launches, achterstand op nvidia, te veel power usage, kaarten die stock throttlen omdat ze overvolted geleverd worden, driver problemen (bij navi 6 maanden na launch nog steeds), rebadges, de doodlopende Fury line en aan de andere kant wel "poor volta" roepen...
Dat ontken ik toch niet of? :P
Volgens mij heb ik nooit onder stoelen of banken geschoven wat ik van zaken zoals de overvolting, de blowers, rebrands of de marketing van de RTG vind. Ik ben alleen niet erg geïnteresseerd in het herhalen van alle mislukkingen uit het verleden. Ik besef me namelijk dat de RTG wanhopig maar iets uit GCN probeerde te halen zodat ze nog iets overhielden voor hun eigen ontwikkelingen. Het enige dat ze goed deden waren de drivers en dat deden ze waarschijnlijk omdat GCN een aantal jaar oud was en ze alleen GCN deden.

En daar gaat het nu mis. De RTG is een divisie die de afgelopen jaren meermaals is gereorganiseerd. Ze moeten ook opeens verschillende taken doen. Denk aan:
-PS5 en XBOX GPU's afronden, inclusief drivers en RT.
-ROCm met bijbehorend de Radeon Pro en Instinct drivers.
-APU ontwikkeling en drivers.
-Vega voor Google Stadia.
-RDNA lanceren in zowel desktop als laptop's terwijl ze jarenlang grotendeels afwezig waren.
-GCN en RDNA drivers en het verschil tussen die twee uArch's is groter dan Kepler en Turing.

Ik zet het ook opzettelijk zo neer want ik denk dat dit ongeveer de volgorde is. Toen kwam er ook nog eens de verplichte 2019 december update eroverheen en dat ging ten koste van de bugs pletten. Ondertussen worden de problemen nog steeds overdreven. Het is er zeker, maar het niet niet alsof je geen game kan opstarten. Je kan gewoon uren gamen zonder problemen. Ja, ik heb af en toe dat mijn beeldscherm even blijft hangen en die is nieuw met de december driver, maar dat is het ook. Het is irritant en moet opgelost worden, maar het is niet hopeloos.

Zet dit af tegen Nvidia die elke twee jaar een nieuwe lijn uitzetten omdat het voortbestaan van het bedrijf er vanaf hangt. Nvidia heeft veel meer personeel voor GeForce en meer budget. Het is geen eerlijke wedstrijd nu. Dat zal pas gebeuren als de RTG de tijd heeft gehad om te stabiliseren en winst te investeren net zoals de CPU tak kon doen. Maakt dat de drivers van Navi dan niet objectief inferieur? Natuurlijk niet. Ze halen het niveau niet dat ze met GCN drivers wel behaalden. Is het hopeloos? Dat ook niet.
Persoonlijk ben ik best tevreden over polaris (heb een 560 en 570), maar de stock vcore van de 570 slaat ook nergens op, en is alleen acceptabel door de dumpprijzen en game bundels. Een vega of navi kaart zou ik zelf gewoon niet kopen nu, te veel getweak/issues.
De RX570 is dan ook een overclockte RX470. Waarom een RX575 op 12nm niet kon, begrijp ik ook niet. Ze maakte die chips toch en elke niet perfecte Polaris 30 kon weggegooid worden. Tenminste, ik zou niet verbaast zijn als er stiekem RX570's zullen zijn op 12nm. Verder wat is er precies mis met dumpprijzen en game bundels? Volgens mij zijn heel wat mensen er maar wat blij mee. Ik vind het een stuk beter dan Navi 14 of de GTX1600 series. ;)
Wat mij betreft moet AMD (op GPU gebied) echt elk product case by case zichzelf bewijzen voordat ik het als een acceptabel product zie, terwijl ik bij nvidia er eigenlijk blind op durf te vertrouwen dat power usage, ondersteuning en drivers gewoon in orde zijn.
En daar betaal je dan ook een steeds groter premium voor. Het is niet gratis.

• vectormatic

vectormatic

@DaniëlWW2

Nee eens, je ontkent het niet, de post kwam alleen wat excuserend op me over, kan heel goed aan mij liggen.

Ik snap persoonlijk ook best wel waarom het zon puinhoop is kwa AMD gpus, maar ik ben toch wel echt op een punt dat ik dan vaak liever de nvidia-tax betaal in plaats van de issues van Navi, of de giga powerdrain van een Polaris 30 te accepteren. De RX570 heeft dan het geluk dat de power usage soort van acceptabel is (hoewel het eigenlijk gewoon nvidia maxwell 28nm niveau is), en dat de drivers na ruim 3 jaar toch echt wel stabiel zijn.

Waarom er geen RX575 is... geen idee, ik kan me ook niet voorstellen dat de yields zo goed zijn dat er geen run-off is, maar misschien had AMD ook wel door dat een RX575 met giga power usage niet acceptabel zou zijn, de 590 sloeg ook nergens meer op, 225 watt om in de buurt van een 120w kaart te komen.... Wat dat betreft hadden ze beter low leakage polaris 30s kunnen verkopen als RX575, wel alles enabled maar dan lage clocks/volts.

Afijn, voorlopig is mijn RX570 ruim voldoende, dus volg ik het GPU verhaal puur uit interesse, maar toch frustreert RTG me nogal, een half jaar na launch is navi nog steeds een puinhoop en komen ze met weinig beters dan "ja, we willen de drivers graag verbeteren" en "ja, er komt ooit een big navi", terwijl de 5500 en 5600s uiterst twijfelachtige prijzen kennen.

vectormatic schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:06:
@DaniëlWW2

Nee eens, je ontkent het niet, de post kwam alleen wat excuserend op me over, kan heel goed aan mij liggen.
Verklarend is niet noodzakelijkerwijs excuserend. De RTG is afgelopen jaar zowat opnieuw begonnen. Nieuw leiding, alweer. Nieuwe uArch, veel legacy taken, veel extra taken voor andere divisies, veel softwarevereisten en er viel wat tussenuit en helaas was dat de driver stabiliteit. Het is alleen iets dat opgelost kan worden en daarom is het waarschijnlijk ook gebeurd. Het duurt te lang, zeker, maar het zal opgelost worden.
Ik snap persoonlijk ook best wel waarom het zon puinhoop is kwa AMD gpus, maar ik ben toch wel echt op een punt dat ik dan vaak liever de nvidia-tax betaal in plaats van de issues van Navi, of de giga powerdrain van een Polaris 30 te accepteren. De RX570 heeft dan het geluk dat de power usage soort van acceptabel is (hoewel het eigenlijk gewoon nvidia maxwell 28nm niveau is), en dat de drivers na ruim 3 jaar toch echt wel stabiel zijn.

Waarom er geen RX575 is... geen idee, ik kan me ook niet voorstellen dat de yields zo goed zijn dat er geen run-off is, maar misschien had AMD ook wel door dat een RX575 met giga power usage niet acceptabel zou zijn, de 590 sloeg ook nergens meer op, 225 watt om in de buurt van een 120w kaart te komen.... Wat dat betreft hadden ze beter low leakage polaris 30s kunnen verkopen als RX575, wel alles enabled maar dan lage clocks/volts.
Ik niet want ik heb net zoals tienduizenden anderen dus weinig grote problemen. ;)
Dan de "RX575". Tja, 12nm LP is een 14nm LPP spin off die efficiënter is. Je kan er ook heel goed identieke clockspeeds voor minder verbruik uithalen door het voltage te verlagen. Het was niet mijn idee om de RX590 zo bezopen te overclocken tot het punt dat het een van de meest miserabele kaarten van de afgelopen jaren is, want dat heeft AMD min of meer gedaan. De andere kant opgaan lijkt me juist beter. Het helpt ook niet dat Polaris nog een relatief traditionele GCN was, Vega meer "GCN 2.0" met veel meer mogelijkheden en RDNA helemaal iets anders. Er zit geen echte iteratie in, alleen maar prestaties najagen. Dat is nu juist iets dat ik van RDNA2 verwacht, een iteratie waar AMD de architectuur efficiënter zal maken. Immers moeten ze ook wel omdat 300W naast symbolisch, ook een vrij harde technische grens is. Het is gewoon niet goed te koelen. Kijk alleen al naar de 400mm2 ish semi custom RDNA2 die in de volgende XBOX zit. Ze kunnen echt wel beter want die gaat echt geen 300W verbruiken. Ik denk eigenlijk niet eens 200W.
Afijn, voorlopig is mijn RX570 ruim voldoende, dus volg ik het GPU verhaal puur uit interesse, maar toch frustreert RTG me nogal, een half jaar na launch is navi nog steeds een puinhoop en komen ze met weinig beters dan "ja, we willen de drivers graag verbeteren" en "ja, er komt ooit een big navi", terwijl de 5500 en 5600s uiterst twijfelachtige prijzen kennen.
De RX5500XT is gewoon slecht. De RX5600XT weten we echt niet. Die kan ook heel goed op een punt zitten waar die de GTX1660S overbodig maakt. Paar tientjes meer voor iets dat veel beduidend sneller is. Zijn er ook nog de RX5600M en de RX5700M die beiden zo ook een interessante plek kunnen gaan innemen. In het grotere geheel is dit ook veel gevaarlijker voor Nvidia aangezien AMD in dit segment ongeveer nul aanwezigheid heeft.

• vectormatic

vectormatic

DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:45:
De RX5500XT is gewoon slecht. De RX5600XT weten we echt niet. Die kan ook heel goed op een punt zitten waar die de GTX1660S overbodig maakt. Paar tientjes meer voor iets dat veel beduidend sneller is. Zijn er ook nog de RX5600M en de RX5700M die beiden zo ook een interessante plek kunnen gaan innemen. In het grotere geheel is dit ook veel gevaarlijker voor Nvidia aangezien AMD in dit segment ongeveer nul aanwezigheid heeft.
MSRP ligt $50 uit elkaar, dat noem ik toch meer dan een paar tientjes, ook als de 5600XT kwa perf/$ hetzelfde scoort zullen er genoeg mensen zijn die die $50 niet in het budget hebben, de perf/$ verhouding zal aanzienlijk beter moeten zijn willen mensen met pakweg $200-240 budget voor een GPU dan toch nog dieper in de buidel tasten.

Op mobile kan ik het slecht inschatten, daar zit ik zelf totaal niet in (want ik vind gaming laptops niet bepaald een handig idee), maar als ik naar de desktop kaarten kijk doet navi het niet beter dan turing op perf/watt, dus niks weerhoudt nvidia er van om een mobile versie van TU116 te maken die prima die strijd aan gaat kunnen, geen idee eigenlijk waarom dat er nog niet is... (misschien wel omdat AMD tot nu toe zo compleet afwezig is in die markt dat pascal nog voldoet in het lagere segment?)

vectormatic schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:00:
[...]

MSRP ligt $50 uit elkaar, dat noem ik toch meer dan een paar tientjes, ook als de 5600XT kwa perf/$ hetzelfde scoort zullen er genoeg mensen zijn die die $50 niet in het budget hebben, de perf/$ verhouding zal aanzienlijk beter moeten zijn willen mensen met pakweg $200-240 budget voor een GPU dan toch nog dieper in de buidel tasten.
Tja AMD claimt 15% a 20% beter dan de GTX1660S/Ti. Sinds de RTG haar marketing is overgenomen door AMD algemeen (en wat was dat hard nodig), verdraaien ze niet echt meer. Ze understaten eerder. Dit is tegenwoordig gewoon een tier hoger. De tijden dat dit nog 30% was, zijn helaas ook wel voorbij. Verder is de kunst juist om mensen die $230-$250 willen uitgeven, naar $280-$300 te krijgen voor 20% meer. ;)

https://tweakers.net/i/1mNrIggT1hsYiXFl5oDuPWgMgvc=/i/2003272552.jpeg
https://tweakers.net/i/QvzzoKopKaBNE1KovXPJHIakl8Q=/i/2003272550.jpeg
Op mobile kan ik het slecht inschatten, daar zit ik zelf totaal niet in (want ik vind gaming laptops niet bepaald een handig idee), maar als ik naar de desktop kaarten kijk doet navi het niet beter dan turing op perf/watt, dus niks weerhoudt nvidia er van om een mobile versie van TU116 te maken die prima die strijd aan gaat kunnen, geen idee eigenlijk waarom dat er nog niet is... (misschien wel omdat AMD tot nu toe zo compleet afwezig is in die markt dat pascal nog voldoet in het lagere segment?)
Die komen er waarschijnlijk de komende maanden. Nvidia zit wel vaker op een ruim verlate cyclus voor hun mobile chips. Nvidia lanceert eigenlijk altijd top down, desktop eerst. Ditmaal hebben ze überhaupt concurrentie want ik zie AMD bundel kortingen geven voor een Ryzen 4000 + RX5000M chip.

• vectormatic

vectormatic

@DaniëlWW2 Tja, de MSRP ligt 22% hoger, dus met 15-20% zijn ze er bang/buck wise dan nog niet eens, en versus de 1660S geven ze zelf "up to 15% more performance on average" aan voor de optimistische range aan benchmarks. En de upsell is inderdaad altijd de truuk, maar dat werkt lang niet altijd, zeker niet zolang nvidia nog altijd de mindshare heeft en AMD als budgetmerk gezien wordt, om even een vreselijke auto analogie te nemen, je zal weinig mensen die een Audi A3 willen kopen in een Skoda Superb krijgen, ook al biedt de laatste meer ruimte voor het geld.

En mijn persoonlijk scepsis over navi even daargelaten, AMD heeft gewoon nog steeds een achterstand op imago, zelfs veel AMD fanboys werken daar aan mee door een "goeie bang for the buck als je de overvolt er uit tweakt" houding, de situatie is niet zo dramatisch als met de FX chips destijds, maar AMD moet gewoon nvidia undercutten, zeker zolang ze nog steeds die eeuwige driver issues bij/na launch hebben, en dan zijn de 5500XT en 5600XT imho gewoon veel te duur.

vectormatic schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:09:
@DaniëlWW2 Tja, de MSRP ligt 22% hoger, dus met 15-20% zijn ze er bang/buck wise dan nog niet eens, en versus de 1660S geven ze zelf "up to 15% more performance on average" aan voor de optimistische range aan benchmarks. En de upsell is inderdaad altijd de truuk, maar dat werkt lang niet altijd, zeker niet zolang nvidia nog altijd de mindshare heeft en AMD als budgetmerk gezien wordt, om even een vreselijke auto analogie te nemen, je zal weinig mensen die een Audi A3 willen kopen in een Skoda Superb krijgen, ook al biedt de laatste meer ruimte voor het geld.
Ik denk dat AMD haar mindshare op het moment wel aardig is. Iets met Zen dat best aardig en populair schijnt te zijn. :P
Nee, ik denk dat het geen toeval was dat AMD haar marktaandeel begin vorig jaar al op begon te lopen toen ze helemaal niks hadden. 10% in een kwartaal terwijl Navi eraan zat te komen en de GTX1600 series net gelanceerd waren. Het was op zijn zachts gezegd een sprong. Zo populair waren die dump Polaris en Vega kaarten.
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/09/AMD-Radeon-and-NVIDIA-GeForce-GPU-Market-Share.png

Maar volgens mij is elke stap omhoog in de GPU markt met mindere prijs. 22% duurder is perfect acceptabel voor de volgende tier. AMD heeft gewoon niks tegenover de GTX1660S tenzij ze de RX5600 ook los gaan verkopen. Die is 32CU. Het maakt alleen weinig uit omdat er tussen de GTX1660Ti en de RTX2060 ook een gat zat. Een gat waar Nvidia niks heeft zitten op juist het moment dat heel wat mensen langzaam van hun GTX970 af zullen willen. Hoeveel was die ook alweer, $330 toch? Nee, die RX5600XT is denk ik geen toeval. ;)
En mijn persoonlijk scepsis over navi even daargelaten, AMD heeft gewoon nog steeds een achterstand op imago, zelfs veel AMD fanboys werken daar aan mee door een "goeie bang for the buck als je de overvolt er uit tweakt" houding, de situatie is niet zo dramatisch als met de FX chips destijds, maar AMD moet gewoon nvidia undercutten, zeker zolang ze nog steeds die eeuwige driver issues bij/na launch hebben, en dan zijn de 5500XT en 5600XT imho gewoon veel te duur.
Natuurlijk hebben ze een achterstand, maar die achterstand is niet meer te meten in jaren of generaties. Nvidia heeft een 12nm lijn geïntroduceerd waar ze "Paxwell" hebben verfijnd met FP16 en INT ALU's ten koste van FP32 ALU's die niet volledig benut werd. Daarnaast een verbeterde cachestructuur die geheugenbandbreedte scheelt. De chips zijn enorm en op een zeer volwassen proces geproduceerd. AMD reageerde met een 7nm chip die zowel op prestaties, aantal transistoren als verbruik vergelijkbaar is met TU-106. Navi 10 heeft een vergelijkbare cachestructuur, betere ALU's die meer kunnen en een met Nvidia zeer vergelijkbare wave/warp met 32t/clock. RDNA is dan ook het directe antwoord op Maxwell, met alles van Vega erbij. Volgende stap voor AMD is om met een iteratie hierop te komen die RT ondersteund en efficiënter is. Immers is dat de sleutel voor een veel grotere chip die nu wel bevestigd is. Wat kwam er uit Lisa Su bij CES? Nou:
Dean Takahashi, VentureBeat: Is real time ray-tracing in graphics going to be as big as NVIDIA says it is?

LS: I’ve said in the past that ray tracing is important, and I still believe that, but if you look at where we are today it is still very early. We are investing heavily in ray tracing and investing heavily in the ecosystem around it – both of our console partners have also said that they are using ray tracing. You should expect that our discrete graphics as we go through 2020 will also have ray tracing. I do believe though it is still very early, and the ecosystem needs to develop. We need more games and more software and more applications to take advantage of it. At AMD, we feel very good about our position on ray tracing.

AnandTech: The rearchitect of Vega for 7nm has been given a +56% performance increase. Does this mean that there was a lot left on the table with the design for 14/12nm? I’m trying to understand how you were able to pull so much extra performance from a simple process node change.

LS: When we put Vega into a mobile form factor with Ryzen 4000, we learned a lot about power optimization. 7nm was a part of it sure, but it was also a very power optimized design of that architecture. The really good thing about that is that what we learned is all applicable to Navi as well. David’s team put a huge focus on performance per watt, and that really comes out of the mobile form factor, and so I’m pleased with what they are doing. You will see a lot of that technology will also impact when you see Navi in a mobile form factor as well.

AnandTech: Normally when you go after efficiency, there’s not always a positive correlation on frequency, but somehow you’re able to drive higher frequencies on the Mobile APUs on 7nm. Is there a special sauce?

LS: A lot of hard work has gone into this design!

Gordon Ung, PC World: Do you think that AMD has to have a high-end competitor in the discrete graphics market?

LS: [laughs] I know those on Reddit want a high end Navi! You should expect that we will have a high-end Navi, and that it is important to have it. The discrete graphics market, especially at the high end, is very important to us. So you should expect that we will have a high-end Navi, although I don’t usually comment on unannounced products.
https://www.anandtech.com...s-2020-qa-with-dr-lisa-su

Het grootste deel van de antwoorden zijn typische zakelijke bla bla. Su zegt werkelijk nooit iets dat tegen haar gebruikt kan worden en dat valt onderhand wel heel erg op. Als ik dan zo tussen de regels lees, dan zou het heel goed kunnen dat AMD eindelijk de efficiëntiepuzzel heeft gekraakt voor de Vega/RDNA hybride die in de Renoir APU's zit. Waarom zou je dan als iemand zo ingecalculeerd zeggen dat dit allemaal goed toepasbaar is op Navi? ;)

Ik ga dus rustig afwachten wat RDNA2 en "Hopper" (denk eigenlijk niet dat het Ampère zal heten) gaan brengen. Verwacht geen van beiden voor de zomer, misschien niet eens voor het einde van het jaar.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Blijkbaar (zie het als gerucht) is " Big Navi" wel efficient:

Battle.net tag

• Henkje.doc
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08-04 17:30
Ben sinds eind vorig jaar weer terug in het AMD kamp met een ryzen 3600 cpu. Bevalt erg goed.
Voor de toekomst mogelijk ook op GPU echter dan moeten het geen toestanden worden zoals met de 480 destijds.

Dat warem hele mooie verhalen tijdens de onthulling maar viel uiteindelijk (toegegeven ook door bitcoin mining) tegen op meerdere vlakken.

Benieuwd of AMD ook kan ryzen binnen het GPU landschap.

• vectormatic

vectormatic

@Sp3ci3s8472 kwestie van chips niet zo hoog de frequency/voltage curve op klokken, ik heb navi 10 wat dat betreft niet persee gevolgd, maar polaris en vega waren ook een heel stuk beter te krijgen kwa perf/watt met undervolting/clocking

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Samengevat:
Xbox power cord ondersteunt maximaal 250W.
PSU efficiency is maximaal 90% dus de APU verbruikt maximaal iets van 200W.
CPU verbruik wordt geschat op 25W, dus de GPU zou maximaal 175W kunnen verbruiken.
GPU die size wordt geschat op 40% groter dan 5700 XT.

Of de efficiency komt door een betere architectuur, door lagere kloksnelheden, door betere yields of door iets anders blijft speculeren.

[Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-01-2020 11:38]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

vectormatic schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:07:
@Sp3ci3s8472 kwestie van chips niet zo hoog de frequency/voltage curve op klokken, ik heb navi 10 wat dat betreft niet persee gevolgd, maar polaris en vega waren ook een heel stuk beter te krijgen kwa perf/watt met undervolting/clocking
Klopt, als ik mijn 5700XT undervolt dan is hij net zo zuinig als een RTX 2070 Super en haal ik hogere clocks. Probleem is waarschijnlijk dat niet elke chip dit zal halen.

Battle.net tag

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:28:
[...]Sinds de RTG haar marketing is overgenomen door AMD algemeen (en wat was dat hard nodig), verdraaien ze niet echt meer. Ze understaten eerder. [...]
:N

https://images.anandtech.com/doci/15333/IMG_20200106_143349_575px.jpg

We kunnen met z'n allen wel op ons vingers natellen dat dit in de praktijk niet gaat kloppen, gemiddeld genomen over alle games.

Blaat schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]

We kunnen met z'n allen wel op ons vingers natellen dat dit in de praktijk niet gaat kloppen, gemiddeld genomen over alle games.
FFS AMD. :-(

Slides kloppen wel. Is alleen een kwestie van lezen wat er staat. Men kiest alleen de ideale omstandigheden en dat is logisch. Maar hoe er getest wordt, wordt ook altijd vermeld, dus je kunt het controleren. Wat je echter ziet is dat men hele wilde aannames gaat doen op basis van die slides en die komen natuurlijk niet uit.

[Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 09-01-2020 12:39]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

-The_Mask- schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:38:
Slides kloppen wel. Is alleen een kwestie van lezen wat er staat. Men kiest alleen de ideale omstandigheden en dat is logisch. Maar hoe er getest wordt, wordt ook altijd vermeld, dus je kunt het controleren. Wat je echter ziet is dat men hele wilde aannames gaat doen op basis van die slides en die komen natuurlijk niet uit.
Maar misleidend is het wel. Er staat namelijk in koeienletters "gaming performance" boven de slide.

• vectormatic

vectormatic

-The_Mask- schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:38:
En het is natuurlijk niet de intentie van de marketting afdeling om mensen vooral te doen geloven dat die percentages wel voor gaming in het algemeen zijn, daarom zetten ze ook "firestrike physics" met koeienletters er boven, en niet iets generaliserends. ;)

Dit is alles behalve understaten, gewoon cherrypicken met net genoeg indicatie in de marge dat dit een gecherrypicked geval is, om niet compleet nat te gaan

• NitroX infinity
De Asus Strix heeft probleempjes met schroefjes;

YouTube: Asus Strix Fix, Another Defective Radeon RX 5700 XT

Blaat schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:55:
[...]

Maar misleidend is het wel. Er staat namelijk in koeienletters "gaming performance" boven de slide.
Er staat 3D Mark Firestrike Physics test, maar voor de rest is er niks te zien. Is ook maar een kleine uitsnede van de foto zo te zien. Zo is het al niet eens zichtbaar als het gaat over een externe GPU of de interne.

[Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 09-01-2020 12:59]

AMD Nieuwsdiscussie

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

-The_Mask- schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Er staat 3D Mark Firestrike Physics test, maar voor de rest is er niks te zien. Is ook maar een kleine uitsnede van de foto zo te zien. Zo is het al niet eens zichtbaar als het gaat over een externe GPU of de interne.
Betere uitsnede dan:

https://external-preview.redd.it/oefptW_cqe-TRp3TGB0XzB287Zlxykf1Ak_xPETKRMw.png?auto=webp&s=e8c02b1f2a9100a5dd23229be7e95965aaf9508d

Welke GPU is irrelevant bij een physics test, die verloopt 100% op de CPU.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat zegt Firestrike Physics over gaming performance?

En waarom staat dat verticaal ergens links?
Wat verwachten de meesten na het (vluchtig) zien van deze slide?

[Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-01-2020 13:38]

• vectormatic

vectormatic

Het klopt wel, het is alleen niet zoals @DaniëlWW2 zegt understaten, en naast dat het cherrypicking is, wordt het ook nog zodanig opgemaakt dat de cherrypicking niet direct duidelijk is, bij iedereen die de boel vluchtig doorkijkt zal eerder "gaming performance" blijven hangen dan "firestrik physics"

Olaf van der Spek schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:32:
[...]

Wat zegt Firestrike Physics over gaming performance?

En waarom staat dat verticaal ergens links?
Wat verwachten de meesten na het (vluchtig) zien van deze slide?
Hoe is dat anders met 99% van de reviews waar ze de games testen op 720P of 1080P met lage instellingen? Dat zegt toch ook letterlijk niks over de game prestaties? Als je dat vluchtig gaat lezen zal het je ook volledig op het verkeerde been zetten.
vectormatic schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Het klopt wel, het is alleen niet zoals @DaniëlWW2 zegt understaten,
Nou dat is het sowieso niet, dat lijkt mij vrij duidelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

• Olaf van der Spek
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:42:
Hoe is dat anders met 99% van de reviews waar ze de games testen op 720P of 1080P met lage instellingen? Dat zegt toch ook letterlijk niks over de game prestaties? Als je dat vluchtig gaat lezen zal het je ook volledig op het verkeerde been zetten.
Dat zijn slechte reviews, net zoals dit een slechte slide is van AMD. ;)

Maar 99%? Veel (goede) reviewers testen toch ook gewoon high en ultra settings en 1440p en 2160p?

[Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-01-2020 13:46]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ah, zo. Nee, dan is het ook een slechte test .

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Jammer dat AMD met die slide de Intel route volgt.... Het is gelukkig nog niet zo erg als Intel die in de vergelijking een 2080 ipv een 2060 (die in de AMD laptop zat) gebruikte :z ;(.

Gevalletje Ryan Shrout (Shroud/Shill/etc) marketing.

Battle.net tag

• Henkje.doc
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08-04 17:30
Blaat schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]

Zelfde soort slides lieten ze in het verleden wel vaker zien. Valt in de praktijk dat altijd tegen t.o.v. de prijs.
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:45:
Jammer dat AMD met die slide de Intel route volgt.... Het is gelukkig nog niet zo erg als Intel die in de vergelijking een 2080 ipv een 2060 (die in de AMD laptop zat) gebruikte :z ;(.

Gevalletje Ryan Shrout (Shroud/Shill/etc) marketing.
En net zoals de +200MHz PBO boostclock is het ook zo ongelofelijk zinloos. Je hebt een goed product, demonstreer dat lekker. Meer hoeft niet. :z

De RX5800XT, RX5900, RX5950 en RX5950XT zijn ook geregistreerd. Zal nog wel een aantal maanden duren, maar ik denk dat er in ieder geval twee van deze SKU's ook echt zullen verschijnen.

Dan is er ook nog een OpenVR benchmark waar de RTX2080T werd verslagen. Flinke korrel zout, maar het lijkt erop dat OpenVR iets beter draait op Turing dan Navi. Belovend dus. De prijs voor zoiets? Tja ik denk minstens $800, als het niet veel meer zal zijn...
https://www.extremetech.c...beating-rtx-2080-ti-by-17

• Single Malt
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 19-03 14:10
Geregistreerd als in? Met de komst van de 5600XT is het niet aannemelijk dat AMD die naam door gaat trekken? Als ze enkel een naam registreren om deze uitsluitend door AMD te laten gebruiken zegt dat imo nog niet bijzonder veel. Dat er nieuwe kaarten aankomen lijkt me vanzelfsprekend, een naam zegt vrij weinig.

• Munchie
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Op z'n vroegst komen ze dan over een halfjaar of zo, anders hadden ze het wellicht bij de CES getoond ?

• Single Malt
Ik zet mn geld op Computex
En de volledige RX5000M series specs zijn er nu ook duidelijk. :)
https://www.amd.com/en/pr...phics/9016,9031,8911,8976

De RX5700M is min of meer gelijkwaardig aan de RX5700. Het enige echte verschil is 12Gbps i.p.v 14 Gbps VRAM. De RX5600M is fors lager geclockt en heeft maar een 192bit bus. De RX5500M is een lager geclockte RX5500XT met 4GB en de RX5300M is nogmaals lager geclockt en heeft een 96 bit bus en 3GB VRAM.

Als ik zo kijk dan lijken de RX5700M en RX5500M me de twee op het moment meest interessante SKU's. We hebben geen TDP gegevens waardoor ik moeilijk kan inschatten wat met name de RX5600M moet bieden. Die zou namelijk niet veel sneller moeten zijn dan een desktop RX5500XT waardoor die rond desktop GTX1660S niveau zal zitten. De vraag is alleen wat die doet qua verbruik. Ik kan me namelijk voorstellen dat die niet veel meer verbruikt dan de veel hoger geclockte RX5500M en dan is de RX5600M wel een flinke stap voorwaarts met tweemaal de ROPS, 6GB VRAM en simpelweg beduidend meer CU's.

edit: En een dag later lijkt de RX5600XT dan misschien toch interessant te worden. Er lijkt een nieuwe vbios te zijn die clockspeeds wat opschroeft en Sapphire lijkt helemaal interessante dingen te willen doen. Die lijken de RX5600XT Pulse namelijk dezelfde clocks te geven als de RX5700 en naar 14Gbps VRAM te gaan. Op die manier gaat een RX5600XT natuurlijk in de buurt van de RX5700 komen en is die zeer zeker sneller dan een GTX1660S en komt die direct tegenover de RTX2060 te staan. :)

https://videocardz.com/ne...n-rx-5600-xt-pulse-faster

[Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-01-2020 19:00]

Nou daar gaan we weer. :P

https://www.techpowerup.c...-rx-5600-xt-pulse/27.html
https://www.anandtech.com...-radeon-rx-5600-xt-review
https://www.techspot.com/review/1974-amd-radeon-rx-5600-xt/
reviews: De AMD Radeon RX 5600 XT getest - 1080p in hoge kwaliteit
YouTube: Sapphire RX 5600 XT GPU Review & VBIOS Benchmarks: DOA Avoidance

Ongeveer zo snel als de RTX2060, maar iets efficiënter. Voor $280 is dat interessant omdat het gat met de GTX1660S 20% is. De RX5700, tja die komt er nu eigenlijk maar matig vanaf. De 256bit bus lijkt op hoge resoluties nog 10% te bieden, maar hoe lager je gaat, hoe kleiner het verschil.

Natuurlijk komt deze prestaties uit een zeer late vbios. Gaat leuk worden voor de mensen die er eentje kopen en een oud vbios versie krijgen zonder dit door te hebben. Helpt ook dat het juist nu Chinees nieuwjaar is en de boel helemaal stil ligt. Maar voor de rest is dit een zinvolle toevoeging in de videokaartmarkt. Bijna een unicum in deze tijden. :z

edit: Nee, het was weer een fijn staaltje amateurisme bij de RTG. Blijkbaar zijn er maar een aantal RX5600XT modellen die met hogere clocks verkocht zullen worden. Andere modellen zullen dat niet krijgen. Voor de launch lijkt het erop dat iedereen een Sapphire Pulse heeft gekregen met de OC bios en meerdere reviewers spreken over een verbod om vandaag andere modellen te reviewen dan het model dat ze van AMD hebben gekregen.

Zo krijg je dus de situatie waar een OC model makkelijk 10% sneller is dan een normale RX5600XT. Op zich eens leuk dat OC modellen eens wat bieden, maar ook enorm verwarrend als je dit niet door hebt. Lanceer dan ook een RX5600 of verklap je specificaties niet twee weken voor launch zodat Nvidia kan doen wat Nvidia altijd heeft gedaan, prijsverlagingen doorvoeren. Dit zijn Nvidia tactieken van de RTG om je zo te misleiden. :F :N

[Voor 64% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-01-2020 16:07]

• vectormatic

vectormatic

@DaniëlWW2 de 5600XT is dan ook 27% duurder dan de 1660Super, en de 2060 is afhankelijk van waar je kijkt 6% (anandtech) tot 12% (t.net) sneller, precies zon getalletje wat afhankelijk van de narrative door de een wordt verboven naar 6% en als onbelangrijk wordt afgedaan, of de 12% als significante jump wordt neergezet.

Ik moet me nog wat beter inlezen in het vbios verhaal, maar wel weer redelijk typisch dat er dit soort issues zijn bij een AMD launch. Verder lijkt het kwa bang/buck een nette kaart, die prima op dezelfde lijn past als de rest van het segment (1660Ti daargelaten, maar die was al obsolete door de super).

Blijft over dat ik momenteel niks van navi moet hebben, de volwassenheid kwa drivers lijkt nog steeds niet op het juiste niveau te zijn

• Gkirmathal
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08-04 15:00
Hoewel deze kaart erg mooie prestaties neerzet. Stond het nieuws van hun counter om de clocks te verhogen in plaats dan de MSRP te verlagen, dan ook een beetje tegen.
AMD heeft dus eigenlijk nog steeds niks, tenzij je oude 14nm stock mee telt, wat op prijs én prestatie (wat beter) concurreert met de 1660 super.

Hier baal ik wel van gezien binnen mijn gestelde budget vs prestaties AMD nu niks te bieden heeft.

AMD Ryzen 3600, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x8Gb Cruscial Ballistix Sport LT 3200C16, Sapphire RX 5600 XT, Seasonic 750W

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Comparing the RX 5600 XT board design with the $299 EVGA RTX 2060 KO that we reviewed yesterday, we can immediately see huge differences in manufacturing cost. AMD's VRM uses much more expensive components and the overall complexity is higher, too. The PCB itself is also more expensive, typically a 12-layer PCB is used for RX 5600 XT, whereas RTX 2060 can make do with just 6-layers. All this suggests that NVIDIA is better prepared for a price-war with AMD. The big unknown is ASIC pricing: NVIDIA's 12 nanometer Turing is bigger in die size, but cheaper to make per mm² than AMD's 7 nanometer Navi.
Heeft Navi een duurder PCB nodig of kiezen ze gewoon voor betere kwaliteit?

https://www.techpowerup.c...-rx-5600-xt-pulse/35.html
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:36:
[...]

Heeft Navi een duurder PCB nodig of kiezen ze gewoon voor betere kwaliteit?

https://www.techpowerup.c...-rx-5600-xt-pulse/35.html
AMD heeft in de regel beduidend betere PCB's dan Nvidia. Veel Navi 10 modellen gebruiken ook een afgeleide, downgradet standaard PCB als je het afzet tegen de "blower" wat nog steeds erg goed is. Het is de vrij gebruikelijke superieure kwaliteit. Komt nog eens bij dat een Pulse een uitstekende koeler is voor een 160W TBP kaart. 28dBA under load heb ik volgens mij nog nooit gezien bij TPU. Die 40dBA met 180W van de EVGA is erg matig.
vectormatic schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:08:
@DaniëlWW2 de 5600XT is dan ook 27% duurder dan de 1660Super, en de 2060 is afhankelijk van waar je kijkt 6% (anandtech) tot 12% (t.net) sneller, precies zon getalletje wat afhankelijk van de narrative door de een wordt verboven naar 6% en als onbelangrijk wordt afgedaan, of de 12% als significante jump wordt neergezet.
Ik neem TPU en Techspot/HWU serieuzer gezien het aantal games. :)
Beiden zeggen vrijwel identiek. Nota bene zegt TPU een 2% voor de RX5600XT en die hele stack is waarschijnlijk licht Nvidia biased. Paar procent dus niet erg relevant, maar is het wel. Aangezien ik niet eens echt opkijk van 5% noem ik dit gelijkwaardig, maar de RX5600XT verbruikt iets minder en zit op een $279 MSRP tegen de $299 voor de RTX2060.
Ik moet me nog wat beter inlezen in het vbios verhaal, maar wel weer redelijk typisch dat er dit soort issues zijn bij een AMD launch. Verder lijkt het kwa bang/buck een nette kaart, die prima op dezelfde lijn past als de rest van het segment (1660Ti daargelaten, maar die was al obsolete door de super).
De RTG heeft zichzelf gewoon "jebaited". :Y) :P
Nee echt. Iedereen had kunnen zien aankomen dat Nvidia de RTX2060 in prijs zou verlagen waardoor de RX5600XT niet erg goed zou uitvallen. Dat het zo amateuristisch moest, tja onderhand begin ik te betwijfelen of het wel in het belang van AMD is dat de RTG zelf haar producten mag lanceren...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:31:
De RTG heeft zichzelf gewoon "jebaited". :Y) :P
Nee echt. Iedereen had kunnen zien aankomen dat Nvidia de RTX2060 in prijs zou verlagen waardoor de RX5600XT niet erg goed zou uitvallen. Dat het zo amateuristisch moest, tja onderhand begin ik te betwijfelen of het wel in het belang van AMD is dat de RTG zelf haar producten mag lanceren...
Waarom zou je 14 gbit chips op 12 gbit draaien? De 5700 draait al op 'efficiente' clocks, waarom zou je de 5600 XT langzamer draaien?
De originele specs lijken mij gewoon onlogisch..
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:05:
[...]

Waarom zou je 14 gbit chips op 12 gbit draaien? De 5700 draait al op 'efficiente' clocks, waarom zou je de 5600 XT langzamer draaien?
De originele specs lijken mij gewoon onlogisch..
Omdat AMD de RX5700 niet in prijs wou verlagen, dus moest er een langzamere "RX5700" komen. Die hebben ze nu weer sneller gemaakt waardoor het nu een puinzooi is. Dit alles om te verhullen dat ze ook gewoon de prijzen wat kunnen verlagen, maar dan maken ze minder winst. De RTG is dus wederom goed bezig om het slechtste van Nvidia te kopiëren. Nvidia heeft dit immers ook gedaan met de GTX1070Ti en de Supers. :z

• Olaf van der Spek
  • Niet online
@DaniëlWW2 Het gat tussen de 5500 XT en 5700 is wel erg groot en een 192-bit bus en 6 GB geheugen kosten natuurlijk minder dan een 256-bit bus en 8 GB.
De 5700 zal alsnog wel in prijs omlaag gaan..
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Omdat AMD de RX5700 niet in prijs wou verlagen, dus moest er een langzamere "RX5700" komen. Die hebben ze nu weer sneller gemaakt waardoor het nu een puinzooi is. Dit alles om te verhullen dat ze ook gewoon de prijzen wat kunnen verlagen, maar dan maken ze minder winst. De RTG is dus wederom goed bezig om het slechtste van Nvidia te kopiëren. Nvidia heeft dit immers ook gedaan met de GTX1070Ti en de Supers. :z
Ja extreem slecht van AMD en nVidia om producten uit te brengen met een betere prijs/prestatie, dat is toch echt verschrikkelijk, hoe durven ze!

AMD Nieuwsdiscussie

• vectormatic

vectormatic

-The_Mask- schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:01:
[...]

Ja extreem slecht van AMD en nVidia om producten uit te brengen met een betere prijs/prestatie, dat is toch echt verschrikkelijk, hoe durven ze!
Daar gaat het niet om, voor de consument is de "oh wacht, nee we hadden toch een sneller bios, dit is wat we eigenlijk bedoelden" truuk alleen maar goed, maar als AMD vervolgens met een lineup komt te zitten waarin de 5700 ineens nauwelijks meer ergens op slaat is dat ronduit onhanding, vanuit de aandeelhouder is dit gewoon jezelf winst kosten.

Pak deze, de hele "jebait" saga, de 5500XT die compleet zinloos is, alle driver issues en het mag duidelijk zijn dat RTG zowel op technisch als strategisch gebied de draad een beetje kwijt is. Dat ze de strategie dan vervolgens recht proberen te trekken door in ieder geval de bang/buck te verbeteren is voor de consument prima, maar uiteindelijk zijn we met zn allen meer gebaat bij doordachte en stabiele concurrentie in plaats van paniek voetbal.

Maar wel tof om te zien dat de 5600XT, zeker met OC bios eigenlijk meer een 5700LE (of 5700GT) is, doet me terugdenken aan ~15-20 haar terug, toen je volop van die SE/LE/XT/GT kaarten had die toch best tof waren

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:18
Een topic door een medewerker van Sapphire, dat je de kaart met de oude vbios gewoon terug mag sturen voor een update (iig in de VS).
https://www.reddit.com/r/...pphire_pulse_5600xt_bios/

En ik zie op hun product pagina ook dat je gewoon zelf de vbios update kan downloaden:
https://www.sapphiretech....adeon-rx-5600-xt-6g-gddr6

Mijn website

vectormatic schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:15:
[...]

Daar gaat het niet om, voor de consument is de "oh wacht, nee we hadden toch een sneller bios, dit is wat we eigenlijk bedoelden" truuk alleen maar goed, maar als AMD vervolgens met een lineup komt te zitten waarin de 5700 ineens nauwelijks meer ergens op slaat is dat ronduit onhanding, vanuit de aandeelhouder is dit gewoon jezelf winst kosten.
Jij zegt nu jets heel anders dan DaniëlWW2 hierboven. Echter kan dit ook altijd het idee geweest zijn geweest. Er zitten immers gewoon 14Gbit GDDR6 chips op de kaart en geen 12Gbit chips. Het hogere verbruik moet ook door de koeler kunnen worden afgevoerd, ook hier moet dus van tevoren over nagedacht zijn.

Overigens maakt dit niet een RX5700 overbodig. Deze videokaart heeft alsnog 2GB extra en is iets sneller. Beide kunnen dus prima naast elkaar bestaan. RX 5600 XT is de RTX 2060 concurrent en de RX 5700 de RTX 2060 Super concurrent.
Pak deze, de hele "jebait" saga, de 5500XT die compleet zinloos is, alle driver issues en het mag duidelijk zijn dat RTG zowel op technisch als strategisch gebied de draad een beetje kwijt is. Dat ze de strategie dan vervolgens recht proberen te trekken door in ieder geval de bang/buck te verbeteren is voor de consument prima, maar uiteindelijk zijn we met zn allen meer gebaat bij doordachte en stabiele concurrentie in plaats van paniek voetbal.
RX 5500 XT een zinloos product? Het is het enige product dat AMD op dit moment heeft in dit prijssegment. Hoe zo is het zinloos? Een RX 580 en RX 590 zijn nu echt niet meer het overwegen waard. Enige is dat die twee tientjes goedkoper moet zodat die kan concurreren met een GTX 1650 Super. Op dit moment is die namelijk interessanter.

AMD Nieuwsdiscussie

• vectormatic

vectormatic

@-The_Mask-

De 5600XT en 5700 zitten nu zo dicht tegen elkaar dat puur afhankelijk van de prijs of de ene kaart overbodig is, of de andere, de ruimte om ze genoeg uit elkaar te zetten om beide zinnig te maken is er nagenoeg niet.

En ja, het OC bios zal mogelijk een geval voorbedachte rade zijn, maar het riekt aan alle kanten naar paniekvoetbal, zeker omdat er al kaarten op de plank liggen met het oude bios. Het feit dat het ook de marktsegmentatie compleet overhoop gooit geeft niet de indruk van een doordachte strategie.

De 5500XT, prijs is alles, het is geen slechte kaart, maar met deze prijs is ie gewoon het overwegen niet waard, je zit in een prijsgevoelig segment en nog voordat je je druk gaat maken over drivers sta je op achterstand. Als ze dat ding 20-30 euro goedkoper maken is het ineens een interessant product.

En wat polaris betreft, ik ben het met je eens dat die kaarten eigenlijk al lang niet meer relevant zouden moeten zijn, maar momenteel zijn de 570/580 (590 slaat wederom nergens op kwa vermogen), de enige AMD GPUs die ik zou durven aanbevelen aan vrienden/familie, gewoon omdat navi kwa drivers echt een gok is, en ik genoeg verhalen tegenkom online die ik zelf ook niet zou kunnen troubleshooten, en als ik zelf er al geen trek in heb, ga ik daar minder kundige gebruikers echt niet mee opzadelen.

vectormatic schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:54:
@-The_Mask-

De 5600XT en 5700 zitten nu zo dicht tegen elkaar dat puur afhankelijk van de prijs of de ene kaart overbodig is, of de andere, de ruimte om ze genoeg uit elkaar te zetten om beide zinnig te maken is er nagenoeg niet.
Tussen de 12Gbit RX 5600 XT kaarten en de RX 5700 zit toch wel een redelijk gat hoor. Het gat tussen de snelste RX 5600 XT en de langzaamste RX 5700 is alleen klein. Maar wat is er mis met het hebben van een keuze?
De 5500XT, prijs is alles, het is geen slechte kaart, maar met deze prijs is ie gewoon het overwegen niet waard, je zit in een prijsgevoelig segment en nog voordat je je druk gaat maken over drivers sta je op achterstand. Als ze dat ding 20-30 euro goedkoper maken is het ineens een interessant product.
Prijs is alles idd, maar dat is niet wat je zei. Je zei dat het een nutteloos product is. Ik zei dat het een prima product is, alleen net twee tientjes te duur. Twee tientjes minder en het product komt goedkoper dan een GTX 1650 Super in de pricewatch.

AMD Nieuwsdiscussie

• vectormatic

vectormatic

In de categorie beter laat dan nooit, gisteren mijn RX560 in mn main rig vervangen door de 570 die ik vorig jaar voor een windows bak (om ff borderlands 3 te spelen) had gekocht, en meteen even serieus undervolted. Hij draait nu met een power limit van 90w (stock is 130w), en zit dan zo rond de 1GHz op zon 930mv. Scheelt "aan de muur" een goede 65w. Performance is een goede 20% lager, maar hij is alsnog 80% sneller dan de oude RX560.

Nu kan ik met een gerust hart het ding gebruiken op mijn 300w SFX voeding, met zowel GPU als CPU op 100% load trekt het hele ding 250w uit de muur, dus de daadwerkelijke PSU output zal rond de 200-220w liggen. Ingame zit ik rond de 160w uit de muur.

Nu eerst de koeling in mn kastje aanpakken, dan kan het zijpaneel er weer op, daarna een keer een betere PSU en dan kan die power limit weer omhoog :P

Zo weten we ook weer wat toch eigenlijk al duidelijk was. Ze blijven op de jaarlijkse cyclus zitten en RDNA2 komt dit jaar. Kijken hoeveel de ingenieurs kunnen winnen en hoe ze de launch ditmaal gaan verpesten waardoor het niet gaat over het waarschijnlijk wederom goede product, maar om de stupide f*ck ups. :z

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:54:
[Embed]
Zo weten we ook weer wat toch eigenlijk al duidelijk was. Ze blijven op de jaarlijkse cyclus zitten en RDNA2 komt dit jaar. Kijken hoeveel de ingenieurs kunnen winnen en hoe ze de launch ditmaal gaan verpesten waardoor het niet gaat over het waarschijnlijk wederom goede product, maar om de stupide f*ck ups. :z
Dus 5 maart wordt er meer bekend gemaakt. Ik vraag me af hoeveel dat dan precies is.

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 11:48
Wie weet word het zomaar een Ryzen momentje voor Navi met RDNA2 , en dan gelijk eindelijk die Big Navi,
maar stupide f*ck ups hopelijk niet, zolang het maar geen John Fruehe momentje word..

• vectormatic

vectormatic

Wait for RDNA2 dus... eerst zien dan geloven.

Blaat schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:33:
[...]

Dus 5 maart wordt er meer bekend gemaakt. Ik vraag me af hoeveel dat dan precies is.
Aangezien de PR afdeling al druk bezig was om een statement te verduidelijken, denk ik dat we nu wel zeker weten wat het is. ;)

https://www.overclock3d.n...0_-_new_gpus_are_coming/1

Ze gaan dus niet de hele lijn vervangen, nee er komen RDNA2 bases Navi's. Ja, dat gaat high end worden.
Nu hopen dat ze niet een "Poor Ampère" doen. :z

• Munchie
  • Niet online
Vraag me af waarom ze nu deze informatie geeft tijdens de kwartaalcijfers presentatie. Paar weken terug tijdens CES lijkt me een stuk logischer.

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 05:01
Munchie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:10:
Vraag me af waarom ze nu deze informatie geeft tijdens de kwartaalcijfers presentatie. Paar weken terug tijdens CES lijkt me een stuk logischer.
ze werd specifiek gevraagd. Daarbij komt dat ze zei dat er meer informatie komt bij de Financial Analyst Day...
Is weer een nieuwe productcode opgedoken in een register. Meestal duiken deze hier een maand voor aankondiging op. Kom op, geef Big Navi nu eindelijk eens. :P
https://www.overclock3d.n..._big_navi_graphics_card/1

• Single Malt
Hopen dat ze het niet nog lastiger gaan maken met een 5650 XT o.i.d. Kom maar door met die Big Navi hoor!

• KipCurreh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08-04 15:44

KipCurreh

Nightcrawler

5 Maart staat met stip aangeduid.. En februari moet nu net een dag langer duren ook nog, the horror :P

Ik zit al de hele tijd met een nieuwe build in men hoofd/op men lever, en het is nu een beetje afwegen tussen nu bouwen (3700X + 5700XT Nitro+) of gewoon nog even wachten tot 5 Maart en dan beslissen..

Men hoofd zegt nog even uitzitten, ik red me nog wel best met men good old i5 4670 & RX580, maar het begint toch zo te vreten >:)

Setup | Steam

• Olaf van der Spek
  • Niet online
KipCurreh schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:53:
maar het begint toch zo te vreten >:)
Ik heb al tijden een 6000 serie Radeon, waar maak je je druk over? ;)
(6570)

• MonkeyJohn
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 05:03
@KipCurreh of je maakt je nieuwe build maar stopt gewoon je 580 daarin. Dan zie je wel of er op 5 maart wat interessants wordt aangekondigd of dat je alsnog voor een 5700XT gaat.

• vectormatic

vectormatic

MonkeyJohn schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:26:
@KipCurreh of je maakt je nieuwe build maar stopt gewoon je 580 daarin. Dan zie je wel of er op 5 maart wat interessants wordt aangekondigd of dat je alsnog voor een 5700XT gaat.
Lijkt mij een goed plan, de driver-problems zijn nog steeds geen verleden tijd.

En als je op 5 maart wil gaan beslissen gaan er vast al wel Ryzen 4000 geruchten, kan je daar weer op gaan wachten :)

KipCurreh schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:53:
5 Maart staat met stip aangeduid.. En februari moet nu net een dag langer duren ook nog, the horror :P

Ik zit al de hele tijd met een nieuwe build in men hoofd/op men lever, en het is nu een beetje afwegen tussen nu bouwen (3700X + 5700XT Nitro+) of gewoon nog even wachten tot 5 Maart en dan beslissen..

Men hoofd zegt nog even uitzitten, ik red me nog wel best met men good old i5 4670 & RX580, maar het begint toch zo te vreten >:)
Tweede helft van dit jaar moet je de volgende generatie van AMD verwachten.

AMD Nieuwsdiscussie

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:02
Je kan zo altijd blijven uitstellen en wachten want er zal altijd iets nieuws en beter komen :P
Ik heb sinds verleden week de Ryzen 7 3700x klaarliggen en daarnet de Sapphire 5700XT Nitro + besteld :)

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Panasonic 55VT60

• KipCurreh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08-04 15:44

KipCurreh

Nightcrawler

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:03:
[...]

Ik heb al tijden een 6000 serie Radeon, waar maak je je druk over? ;)
(6570)
Haha nou, het is voornamelijk de i5 4670 die op zijn limieten loopt ;)

Setup | Steam

• Olaf van der Spek
  • Niet online
KipCurreh schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:48:
[...]

Haha nou, het is voornamelijk de i5 4670 die op zijn limieten loopt ;)
In maart wordt er niks gelanceerd volgens mij, dus voor je het weet is het juli / augustus. Of december.

• Munchie
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:22:
Is weer een nieuwe productcode opgedoken in een register. Meestal duiken deze hier een maand voor aankondiging op. Kom op, geef Big Navi nu eindelijk eens. :P
https://www.overclock3d.n..._big_navi_graphics_card/1
Zou dit de W5500M-variant voor laptops kunnen zijn?

nieuws: AMD kondigt Radeon Pro W5500-videokaart W5500M-variant voor laptops aan
Met de RTG kan tegenwoordig alles. :P
Maar ik heb geen idee. Ze lanceren eens nieuwe dingen en dit is de pro variant op Navi 14. Het geeft hopelijk aan dat ze tot het punt beginnen te komen dat drivestabiliteit afdoende is voor workstation modellen. Misschien krijgen wij daar ook eens wat van mee. Verder komt "Big Navi" wel. Immers heeft Lisa Su het nu gezegd, bij een finance call. Daar liegen is dus een misdrijf. Ik neig voorlopig dus naar dat die gaan komen. :z

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online

How do you save a random generator ?

80CU's, 96 ROPS en 2048GB/s HBM2E. *O*
ITS HAPPENING. oOo :P

Het was oh zo voorspelbaar dat als AMD er helemaal voor zou gaan, ze dit zou gaan doen met HBM2(E). Deze GPU's gaan toch erg duur worden, dus HBM2 maakt ook weinig uit. Aangezien RDNA 1 in ieder geval ook aardig geheugen bottlenecked lijkt te zijn, gaat die 2TB+ interessant worden. Dit zal ook sterk richting de 500mm2 gaan, misschien nog iets meer. Als gekozen is voor productie op N7+ (EUV), dan gaan ze waarschijnlijk naar de reticle limit die net onder de 500mm2 ligt. :)

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:51
DaniëlWW2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:26:
80CU's, 96 ROPS en 2048GB/s HBM2E. *O*
ITS HAPPENING. oOo :P

Het was oh zo voorspelbaar dat als AMD er helemaal voor zou gaan, ze dit zou gaan doen met HBM2(E). Deze GPU's gaan toch erg duur worden, dus HBM2 maakt ook weinig uit. Aangezien RDNA 1 in ieder geval ook aardig geheugen bottlenecked lijkt te zijn, gaat die 2TB+ interessant worden. Dit zal ook sterk richting de 500mm2 gaan, misschien nog iets meer. Als gekozen is voor productie op N7+ (EUV), dan gaan ze waarschijnlijk naar de reticle limit die net onder de 500mm2 ligt. :)
Ik volg het nieuws niet meer zo enorm, waar zouden we een dergelijke GPU qua performance verwachten?
Wekko306 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Ik volg het nieuws niet meer zo enorm, waar zouden we een dergelijke GPU qua performance verwachten?
Beter dan een Titan RTX. ;)

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:51
Dat zou dan best een mooie upgrade kunnen zijn tov mijn Vega64. Had me voorgenomen pas te gaan upgraden als er een optie zou zijn voor minimaal +100% performance voor maximaal hetzelfde stroomverbruik, dus ben benieuwd hoe het precies zal uitpakken. Oh en de prijs voor al dat moois natuurlijk...
Wekko306 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:23:
[...]

Dat zou dan best een mooie upgrade kunnen zijn tov mijn Vega64. Had me voorgenomen pas te gaan upgraden als er een optie zou zijn voor minimaal +100% performance voor maximaal hetzelfde stroomverbruik, dus ben benieuwd hoe het precies zal uitpakken. Oh en de prijs voor al dat moois natuurlijk...
Dit zou het moeten zijn. Een 40CU Navi 10 is al sneller dan een RX Vega 64. Een 80CU Navi met ruim viermaal de geheugenbandbreedte zou 2x van een Navi 10 moeten kunnen doen, ook met lagere clock speeds. Geheugenbrandbreedte schaalt niet lineair maar exponentieel, maar 2TB/s+ zou dat moeten oplossen. De prijs, tja reken maar op €1000. Dan kan het waarschijnlijk eerder meevallen dan tegenvallen. :z

DaniëlWW2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:26:
Het was oh zo voorspelbaar dat als AMD er helemaal voor zou gaan, ze dit zou gaan doen met HBM2(E). Deze GPU's gaan toch erg duur worden, dus HBM2 maakt ook weinig uit.
Het is niet logisch. Men spreekt hier over 2048GB/s aan geheugenbandbreedte en 4096 bit geheugenbus. Oftewel 4 stacks van 512GB/s. Terwijl de roadmap van SKHynix aangeeft dat ze dit jaar zouden moeten komen met 460GB/s stacks HBM2e en dus "maar" komen tot 1840GB/s. Maar al komt er nog wel een snellere versie, die SKHynix nog niet heeft aangekondigd dan nog is de geheugenbandbreedte extreem overdreven voor een Radeon gamingkaart. Je zou verwachten dat er maar twee van zulke stacks geplaatst gaan worden waardoor je de helft aan bandbreedte krijgt en ook de helft aan capaciteit, dus 12GB in plaats van 24GB.

Logisch zou bijvoorbeeld zoiets zijn:
  • RX 5900:
    4608 streamprocessors, twee stacks van 410GB/s voor een totaal van 820GB/s en dan 8GB of 12GB totaal. Totale hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel lagen en kan tot 24GB per stack. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, 8GB of 12GB lijken mij logische keuzes hier.
  • RX 5900 XT:
    4864 (of misschien 5120) streamprocessors, twee stacks van 460GB/s voor een totaal van 920GB/s en dan 12GB totaal.

En dan zou je een Instinct, Radeon Pro verwachten met dubbel zoveel geheugenbandbreedte voor niet gaming toepassingen. En dan overigens ook wel een versie zonder die dubbele geheugenbandbreedte. Maar voor een gaming exemplaar dubbel zoveel geheugenbandbreedte het is onlogisch en niet nuttig.
DaniëlWW2 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:27:
[...]

Geheugenbrandbreedte schaalt niet lineair maar exponentieel, maar 2TB/s+ zou dat moeten oplossen.
Dat moet je dan snel aan AMD en nVidia vertellen want dan hebben ze dat van het begin af aan al niet gesnapt. Ze gebruiken gemiddeld iets minder dan een lineare schaling zelfs.

AMD Nieuwsdiscussie

• laurens91
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 08-04 10:37
Ben benieuwd hoe deze kaart raytracing ondersteund.
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Het is niet logisch. Men spreekt hier over 2048GB/s aan geheugenbandbreedte en 4096 bit geheugenbus. Oftewel 4 stacks van 512GB/s. Terwijl de roadmap van SKHynix aangeeft dat ze dit jaar zouden moeten komen met 460GB/s stacks HBM2e en dus "maar" komen tot 1840GB/s. Maar al komt er nog wel een snellere versie, die SKHynix nog niet heeft aangekondigd dan nog is de geheugenbandbreedte extreem overdreven voor een Radeon gamingkaart. Je zou verwachten dat er maar twee van zulke stacks geplaatst gaan worden waardoor je de helft aan bandbreedte krijgt en ook de helft aan capaciteit, dus 12GB in plaats van 24GB.

Logisch zou bijvoorbeeld zoiets zijn:
  • RX 5900:
    4608 streamprocessors, twee stacks van 410GB/s voor een totaal van 820GB/s en dan 8GB of 12GB totaal. Totale hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel lagen en kan tot 24GB per stack. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, 8GB of 12GB lijken mij logische keuzes hier.
  • RX 5900 XT:
    4864 (of misschien 5120) streamprocessors, twee stacks van 460GB/s voor een totaal van 920GB/s en dan 12GB totaal.

En dan zou je een Instinct, Radeon Pro verwachten met dubbel zoveel geheugenbandbreedte voor niet gaming toepassingen. En dan overigens ook wel een versie zonder die dubbele geheugenbandbreedte. Maar voor een gaming exemplaar dubbel zoveel geheugenbandbreedte het is onlogisch en niet nuttig.
[...]

Dat moet je dan snel aan AMD en nVidia vertellen want dan hebben ze dat van het begin af aan al niet gesnapt. Ze gebruiken gemiddeld iets minder dan een lineare schaling zelfs.
https://twitter.com/HansDeVriesNL/status/1231838005792530435

[Voor 94% gewijzigd door laurens91 op 25-02-2020 16:35]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True