Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Mmm, true dit hoort in dat andere topic, de reden dat ik het zei was dat ze de GA100 al op TSMC 7nm gedaan hebben: maar dat lijkt de high density node (~90M/mm^2 density), niet de high performance node. En zeker geen EUV (120M+/mm^2), nog steeds DUV. Zeer geschikte node voor mobiel en professioneel gebruik, minder voor game performance. Nee idd, als ze verliezen, verliezen ze gewoon voor minimaal ~2 jaar.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:55:
56CU's zou mooi zijn, hoewel ik erbij blijf dat het waarschijnlijk wat "diep" is met 14CU's/7 dual CU's per Shader Array. Het kan, zeker, maar ik zou niet verbaast zijn als het 52CU's zou worden. Maar als ik erbij pak dat Navi 22 kennelijk ook maar 192bit is, tja, die zou ook een flinke L2 cache nodig hebben om dit te kunnen doen. Ik sluit het niet uit, maar ik weet het bij lange na niet zeker.
Oh en vergeet GA102 op een 7nm node van TSMC. Ik zie het simpelweg niet gebeuren omdat de chip vanaf de grond af is ontworpen voor Samsung 8N en je patentconflicten krijgt als je dezelfde chip ook bij TSMC hebt ontwikkeld. Verder is dit een heel erg duur voorstel. Het kost honderden miljoenen dollars om een architectuur productie gereed te maken. Het is dat de meeste GPU's simpelweg bouwblokken zijn en zeker Nvidia een blok maakt en naar beneden schaalt voor de goedkopere chips. Dat drukt die kosten omdat ze zo heel veel kunnen hergebruiken. Ik zie Nvidia niet honderden miljoenen uitgeven om Ampere eerst op Samsung te ontwerpen om een paar maanden later naar TSMC te gaan, met enorme patentconflicten te komen te zitten en ondertussen de kosten van de Samsung stap er niet uit te hebben gehaald. Nvidia zit gewoon op Samsung voor deze hele generatie.
Maar dit hoort in het Nvidia topic.
Terug naar AMD. Als ik die betere berekening van de ruimte er bij pak, is er - strict genomen, inderdaad - bij Navi22 (340 mm^2) ruimte voor 52 CU, 96MB L2 cache en een 192-bit bus, bij Navi23 (240 mm^2) ruimte voor 36 CU, 64MB L2 cache en een 128-bit bus. Ik neem daar bij aan dat de "Rest" categorie oppervlakte schaalt met de CU's en niet de memory bus.
Dat is 4*13, 4*9, dan zeg je eigenlijk 4*6,5 dual CU... 4*4,5 dual CU... dat kan denk ik niet, je hebt geen 0,5 dual CU. Als ze qua ontwerp dichtheid iets hoger (5%) gaan zitten, 4*14, 4*10. TDP gaat dan ook omhoog, maar boeien voor deze lagere SKU's. Oneven diepte met 9 en 13 vindt een scheduler denk ik niet leuk, er is een sterke voorkeur in architectuur voor even (in het algemeen). Dus ik denk nog steeds 56 CU en 40 CU. Design density van 0,62 naar 0,65.
:fill(white):strip_exif()/f/image/q9BIkBfVplYW8ygNZM4dE5sf.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n09ObzNxQGgcrgI6UeyGTTaO.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door sunsmountain op 22-09-2020 22:12 . Reden: xbox x plaatje erbij en 0,5 dual CU argument ]
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Dat is alleen geen eerlijk voorbeeld. Wat het zegt is dat Tonga vergelijkbaar presteert met Tahiti met minder geheugenbandbreedte. Ja dat klopt, maar Tonga had wel iets meer verbeteringen om dat te bereiken.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:07:
[...]
Dat was het wel, misschien niet in GB/s omdat alles tegenwoordig sneller gaat maar wel je naar de percentages kijkt.
[Afbeelding]
https://www.anandtech.com...md-radeon-r9-285-review/3
De vroege GCN's verdeelde het beeldscherm effectief in gelijkwaardige stukken en elke Shader Engine kreeg een deel toegewezen. Tahiti had maar twee Shader Engines waar Tonga er vier had. Bij Tahiti werd het scherm in twee delen gesplitst en kregen de Shader Engines dus de helft te doen. Als je dan veel meer grafische effecten op een helft van het scherm had, dan kwam de andere helft stil te liggen totdat de andere helft klaar was en de volgende frame renderen kon beginnen. Tonga met vier Shader Engines had hier minder last van. Neemt niet weg dat Tahiti een verdomd goede chip zou blijken te zijn, maar Tonga was beter.
Dit veranderde pas met Vega, zoals wel meer dingen. Ergens denk ik steeds meer dat Vega is gebruikt als experimentele chip voor RDNA om bepaalde zaken te introduceren en testen. Denk aan 2x FP16, niet langer de restrictie op Shader Engines die hun eigen hoek van het scherm kregen en ik vermoed eigenlijk ook HBCC waar ik niet verbaast zou zijn als tenminste Navi 21 die terug gaat krijgen in verbeterde vorm zodat er in de toekomst gebruik gemaakt kan worden van Microsoft DirectStorage.
Tahiti

Tonga

En nu is het nog gissen welke vis nu precies de 40CU's is. Navy Flounder is in ieder geval Navi 22 en Sienna Cichlid is Navi 21.Xadeon schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:11:AMD adds Dimgrey Cavefish (NAVI 23) to Linux OpenGL driver
[Twitter]
[Twitter]
[Afbeelding] [Afbeelding]
TDP maakt juist wel uit voor goedkopere chips. Daar zit minder marge op voor een goede koeloplossing en de volumes zijn veel hoger. Dat zijn de kaarten waar je marktaandeel mee wint.sunsmountain schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:05:
Terug naar AMD. Als ik die betere berekening van de ruimte er bij pak, is er - strict genomen, inderdaad - bij Navi22 (340 mm^2) ruimte voor 52 CU, 96MB L2 cache en een 192-bit bus, bij Navi23 (240 mm^2) ruimte voor 36 CU, 64MB L2 cache en een 128-bit bus. Ik neem daar bij aan dat de "Rest" categorie oppervlakte schaalt met de CU's en niet de memory bus.
Dat is 4*13, 4*9, dan zeg je eigenlijk 4*6,5 dual CU... 4*4,5 dual CU... dat kan denk ik niet, je hebt geen 0,5 dual CU. Als ze qua ontwerp dichtheid iets hoger (5%) gaan zitten, 4*14, 4*10. TDP gaat dan ook omhoog, maar boeien voor deze lagere SKU's. Oneven diepte met 9 en 13 vindt een scheduler denk ik niet leuk, er is een sterke voorkeur in architectuur voor even (in het algemeen). Dus ik denk nog steeds 56 CU en 40 CU. Design density van 0,62 naar 0,65.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar waar haal je eigenlijk 340mm2 en 240mm2 vandaan?
[ Voor 40% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-09-2020 22:26 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Nee 5% kan best, en het is echt geen 0,5 dual CU @DaniëlWW2DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:17:
[...]
[...]
TDP maakt juist wel uit voor goedkopere chips. Daar zit minder marge op voor een goede koeloplossing en de volumes zijn veel hoger. Dat zijn de kaarten waar je marktaandeel mee wint.
Maar waar haal je eigenlijk 340mm2 en 240mm2 vandaan?
Afmetingen, de enige leak die we nog steeds hebben:
https://www.ptt.cc/bbs/PC_Shopping/M.1588075782.A.C1E.html
https://wccftech.com/amd-radeon-big-navi-21-gpu-505-mm-die/
@KOMACHI_ENSAKA) April 28, 2020
Uh ja, 56CU's it is.sunsmountain schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:33:
[...]
Nee 5% kan best, en het is echt geen 0,5 dual CU @DaniëlWW2![]()
, 52 = 13 = oneven = fout. Die Aziaten zijn bijgelovig hoor, qua getallen...
Overigens is dertien meer iets uit wat nu het Midden-Oosten is. De symboliek van twaalf is heel erg oud. Het waren de Sumeriërs die met rekensystemen gebaseerd op twaalf kwamen aanzetten. Dag verdelen in 24 uur, 60 minuten, twaalf maanden in een jaar etc is allemaal ruim vijfduizend jaar oud. Idem voor zaken zoals 360 graden. Het komt waarschijnlijk uit de realisatie dat dat je vingers uit drie delen bestaan en je vier lange vingers hebt, dus twaalf. Dertien is het volgende getal en dat klopt niet. Of het dertien is ongeluk precies uit het oude Egypte komt zoals word aangenomen betwijfel ik eigenlijk, maar over de Sumeriërs is nog minder bekend.
Maar dat is meer dan genoeg offtopic.
Komachi zit in de regel ook goed en 505mm2 komt inmiddels van meerdere kanten. Tja dan is 56CU's voor Navi 21 ook goed mogelijk. Immers is de XSX met 56CU's + een Zen 2 CPU 360mm2. Er is ruimte voor heel wat L2 cache zonder een Zen 2 CPU en met een kleinere geheugenbus.Afmetingen, de enige leak die we nog steeds hebben:
https://www.ptt.cc/bbs/PC_Shopping/M.1588075782.A.C1E.html
https://wccftech.com/amd-radeon-big-navi-21-gpu-505-mm-die/
@KOMACHI_ENSAKA) April 28, 2020
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Nee, de Xbox heeft er 56, 4*14, kijk nog een keer goed naar het plaatje (er worden er 2 dual CU uitgeschakeld dan ja 52, maar het ontwerp is 56). Ik zou ook graag 60CU willen, maar:XWB schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:29:
De Xbox heeft er natuurlijk 60 waarvan vier uitgeschakeld. Dus wie weet krijgt de desktop uitvoering wel de volle 60?
80 CU 100%
72 CU 90%
64 CU 80%
56 CU 70%
48 CU 60%
gewoon te mooi. En 60 CU past gewoon niet. Ik weet niet waarom ze telkens 8 CU uitschakelen, maar bij de RX 5000 generatie was het telkens 4 CU...
[ Voor 21% gewijzigd door sunsmountain op 22-09-2020 23:37 ]
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:24:
[...]
Uh ja, 56CU's it is.
Overigens is dertien meer iets uit wat nu het Midden-Oosten is. De symboliek van twaalf is heel erg oud. Het waren de Sumeriërs die met rekensystemen gebaseerd op twaalf kwamen aanzetten. Dag verdelen in 24 uur, 60 minuten, twaalf maanden in een jaar etc is allemaal ruim vijfduizend jaar oud. Idem voor zaken zoals 360 graden. Het komt waarschijnlijk uit de realisatie dat dat je vingers uit drie delen bestaan en je vier lange vingers hebt, dus twaalf. Dertien is het volgende getal en dat klopt niet. Of het dertien is ongeluk precies uit het oude Egypte komt zoals word aangenomen betwijfel ik eigenlijk, maar over de Sumeriërs is nog minder bekend.
Maar dat is meer dan genoeg offtopic.![]()
[...]

Nee, Tonga had effectief meer geheugen bandbreedte door de besparing. Mijn punt is dat het prima uit nieuwe compressie technieken kan komen alleen is dat tegenwoordig wel heel onwaarschijnlijk. Je kan het mierenneuken noemen; rest van je verhaal is overigens primaDaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:17:
[...]
Dat is alleen geen eerlijk voorbeeld. Wat het zegt is dat Tonga vergelijkbaar presteert met Tahiti met minder geheugenbandbreedte. Ja dat klopt, maar Tonga had wel iets meer verbeteringen om dat te bereiken.
.
Dit onderzoek gaat op PACT'20 van 3-7 oktober gepresenteerd worden begrijp ik. Met medewerking van AMD!
Contributions: This paper contributes the following:
- We propose shared L1 caches in GPUs. To the best of our knowledge, this is the first paper that performs a thorough characterization of shared L1 caches in GPUs and shows that they can significantly improve the collective L1 hit rates and reduce the bandwidth pressure to the lower levels of the memory hierarchy.
- We develop GPU-specific optimizations to reduce inter-core communication overheads. These optimizations are vital for maximizing the benefits of the shared L1 cache organization.
- We develop a GPU-specific lightweight dynamic scheme that classifies application phases and reconfigures the L1 cache organization (shared or private) based on the phase behavior.
- We extensively evaluate our proposal across 28 GPGPU applications. Our dynamic scheme boosts performance by 22% (up to 52%) and energy efficiency by 49% for the applications that exhibit high data replication and cache sensitivity without degrading the performance of the other applications. This is achieved at a modest area overhead of 0.09 mm2]/core.
- We make a case to employ our dynamic scheme for deeplearning applications to boost their performance by 2.3×.
Het gros van het verhaal gaat beetje boven mijn pet, maar vermoed dat sommigen hier het kunnen lezen als een doktersromannetje
Nog wat stukjes uit dit docje:
Er staat ook een opvallende opmerking in over het vergroten van de L2 cache en de veel betere schaalbaarheid bij toenemend aantal cores:Section 5.2
DynEB enhances IPC by 22% on average over the private baseline. (Graph shows a max of just below 60% increase in IPC).
Overall, DynEB improves performance of all evaluated applications by 9%.
Therefore, DynEB improves performance-per-watt by 9% and the energy efficiency (performance-per-energy) by 20%, on average across all evaluated applications. For the shared-friendly applications, DynEB maintains the total power consumption (similar to baseline) and saves energy by 18%. Therefore, DynEB enhances performance-per-watt and energy efficiency for the shared-friendly applications by 22% and 49%, respectively.
Nog even, en een 56CU RDNA2 GPU komt met deze flinke toename in IPC en de 2100+Mhz boostfrequentie in de buurt van de 3080Section 5.3
Effect of L2 Cache Size.We evaluate a boosted private L1 baseline with double the L2 cache size. We observe almost no performance improvement for the shared-friendly applications compared to the baseline. This is because performance is limited by the L2 reply bandwidth bottleneck [49,73,74]. Such a bottleneck is relieved with Shared++ and DynEB as the shared L1 organization utilizes the remote cores as an additional source of bandwidth.
We observe higher IPC improvement under increased core count because the overall L1 capacity increases with more cores, thus the available collective L1 bandwidth increases under shared L1 organization.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Wel denk ik dat de verwachtingen in deze draad belachelijk hooggespannen zijn en al te optimistisch, maar dat is natuurlijk ook de aard van het beestje.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Haha, as usual. Zat het gisteren ook alweer te denken, een maandje of wat geleden wat het nog een beetje de verwachtingen temperen, maar dat lijkt er inmiddels niet meer bij.MneoreJ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:49:
Wel denk ik dat de verwachtingen in deze draad belachelijk hooggespannen zijn en al te optimistisch
Ik maak me vast op voor de volgende teleurstelling
De 3090, bedoel je dan toch? Of de 20 GB versie van de 3080 die tegen onredelijke meerprijs verkocht zal worden?Snowdog schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:52:
Ik maak me vast op voor de volgende teleurstelling
Ik verwacht dat AMD minstens iets gaat bakken waardoor NV de prijzen niet de pan uit kan laten rijzen. De verhalen als zou AMD gelijk de 3090 naar de schroothoop van de geschiedenis verwijzen met hun eerste kaart dankzij de Super Hype Cache Magic lijken me al te optimistisch, maar dat ze iets goeds gaan neerzetten voor het middensegment, daar heb ik wel vertrouwen in. Als ze het (weer) niet klaarspelen deze ronde ben ik eerder geïnteresseerd in de refreshes (van zowel NV als AMD dan). NV's eerste schot voor de boeg is het wat mij betreft toch allemaal net niet.
[ Voor 21% gewijzigd door MneoreJ op 23-09-2020 12:59 ]
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Haha, let's hope so. Ik verwacht even niks, maar na de voorgaande launches is mijn vertrouwen in ieder geval niet zo geweldig hoog.MneoreJ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:57:
[...]
De 3090, bedoel je dan toch? Of de 20 GB versie van de 3080 die tegen onredelijke meerprijs verkocht zal worden? Dikke kans dat ze allebei nog voor AMD komen
Ik verwacht dat AMD minstens iets gaat bakken waardoor NV de prijzen niet de pan uit kan laten rijzen. Als ze het (weer) niet klaarspelen deze ronde ben ik eerder geïnteresseerd in de refreshes (van zowel NV als AMD dan). NV's eerste schot voor de boeg is het wat mij betreft toch allemaal net niet.
Hoop dat (een deel van) de geruchten hier kloppen though. Het zou mooi zijn. Als ze het niet klaarspelen, dan ga ik persoonlijk gewoon voor de huidige 30xx series. Als AMD enigszins in de buurt van de 3080 weet te komen, dan wordt het gewoon een AMD-kaart though (mits leverbaar). Maar dat zal ook nog wel een dingetje kunnen worden (leverbaarheid).
Ik vrees eigenlijk sowieso dat een kaart scoren voor een goede prijs dit jaar te optimistisch is, of je nu voor rood of groen gaat. AMD heeft in theorie meer capaciteit maar moet dat in de praktijk gaan afstaan aan de consoles, en hoe "goed" het met NV staat weten we al.Snowdog schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:01:
Maar dat zal ook nog wel een dingetje kunnen worden (leverbaarheid).
Ik heb een hekel aan in de rij staan, zelfs als het alleen maar virtueel is, dus ik maak graag mijn keuze als alles leverbaar is tegen normale prijzen en er een gewogen keus gemaakt kan worden. Hijgerig pre-orderen tegen een dikke meerprijs en 10x per dag op F5 drukken is een spelletje dat ik graag aan anderen over laat. Ik heb het voordeel dat upgraden voor mij veel meer een luxe is, ik "moet" niet zo nodig nu een build voor kerst/Cyberpunk of zo.
ถ้าอันนี้เป็น Navy Flounder (40CU)
— APISAK (@TUM_APISAK) 23 september 2020
คงสนุกล่ะ https://t.co/SRsL7L9bn2
Vertaling: "Als dit Navy Flounder(40CU) is dan wordt het leuk."
/f/image/YO2Rogf5i8sLxyU86JBiclwU.png?f=fotoalbum_large)
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Het zou wel een mooie onderbouwing zijn van andere geruchten als je die combineert.Xadeon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:41:
[Twitter]
[Afbeelding]
Al eerder is door Digital Foundry aangetoond dat de XSX ongeveer de FPS haalt van de 2080(s).
Geruchten over de PS5 gaan dat die in de buurt komt van een 2080 met zijn 36CU's.
Als je dan aanneemt dat de 2080Ti ca 30% sneller is dan een 2080, en een 3080 weer ca 30% sneller dan een 2080Ti, dan is de 3080 ca 67% sneller dan een 2080.
Als je dan de CU's rekent, en uitgaat van perfecte schaling zit je op: 36*1,67 = 60CU's.
Ga je lager zitten, en neem je 25% - 3080 is dan 56% sneller dan een 2080 - zit je op 36*1,56 = 56CU's
Dat getal had ik een paar posts terug ook al genoemd op basis van dat onderzoek
Waarschijnlijk is deze berekening over een maand complete waanzin, maar wie weet!
Overigens heeft dezelfde user ook resultaten tov de 5700XT neergezet. Toeval, oftewel de 6700XT, ook met rond de 40CU, maar met ca 20% hogere prestaties op 4K?
[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 23-09-2020 15:22 ]
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Dit soort berekeningen heb ik ook geprobeerd, maar zijn nu al "complete waanzin": performance schaalt niet lineair met CU's. AMD bekijkt het vanuit performance per Watt, dus het is afhankelijk van de TDP die ze kiezen. Ook niet helemaal lineair, maar andere AMD info van RDNA2 performance hebben we niet.Mars Warrior schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:06:
[...]
Het zou wel een mooie onderbouwing zijn van andere geruchten als je die combineert.
Al eerder is door Digital Foundry aangetoond dat de XSX ongeveer de FPS haalt van de 2080(s).
Geruchten over de PS5 gaan dat die in de buurt komt van een 2080 met zijn 36CU's.
Als je dan aanneemt dat de 2080Ti ca 30% sneller is dan een 2080, en een 3080 weer ca 30% sneller dan een 2080Ti, dan is de 3080 ca 67% sneller dan een 2080.
Als je dan de CU's rekent, en uitgaat van perfecte schaling zit je op: 36*1,67 = 60CU's.
Ga je lager zitten, en neem je 25% - 3080 is dan 56% sneller dan een 2080 - zit je op 36*1,56 = 56CU's![]()
Dat getal had ik een paar posts terug ook al genoemd op basis van dat onderzoek![]()
Waarschijnlijk is deze berekening over een maand complete waanzin, maar wie weet!
Die gelekte benchmark zou best eens van Navi22 kunnen zijn met hoge TDP, of misschien Navi21 met lage TDP, maar ik vermoed een Navi22 om bewust misinformatie te verspreiden. Een 225W TDP kaart in ieder geval, hetzelfde als de RX5700XT maar dan +50%
https://www.techpowerup.c...x-5700-xt-tuf-evo/28.html
2080 Ti vs RX5700 XT ongeveer +50%.
300W TDP big navi is al +100%, ongeveer wat de RTX3090 nu scoort
Ik denk niet dat AMD voor 350W gaat, maar 325W zou al supervet zijn, als in een stevige portie poesklap met een revolutionair L2 cache design.
Belachelijk hoge verwachtingen, klopt. Maar we horen dan ook gewoon niets vergeleken met eerdere AMD Radeon launches.
Ik denk wel dat ze met +50% performance per Watt de 4k resolutie bedoelen. Maar hoe hoger de TDP, hoe moeilijker de performance meeschaalt. Als ze de +50% alleen halen op een lage TDP zoals 175W or 200W (Navi22), dan komen ze niet verder dan de RTX3080 met hun topkaart (Navi21). Een afnemende 50% boven de 200W, hoe hoger, hoe minder. En 275W max (Igor's eerste voorspelling). Dat is mijn pessimistische scenario.
Realistische scenario 300W en +50%, waarschijnlijker geworden door het cache verhaal (veel meer occupancy in de CU's) en de N7P node (2,2+GHz clocks). De RTX3090 wordt nipt verslagen.
Mijn optimistische scenario is 325W (Igor's tweede voorspelling) en +60% (wat RGT beweert)
[ Voor 4% gewijzigd door sunsmountain op 23-09-2020 15:43 ]
It's a random selection from the list of X11 colours followed by a random selection from the Wikipedia list of fish names.
We used to pick code names from within a per-family theme (eg red giant stars like Arcturus for compute chips) but in the end found that getting through things like trademark review worked better with totally random strings.
/u/bridgmanAMD
Om de Spartanen te citeren toen gedreigd werd dat ze met de grond gelijk gemaakt zouden worden als Filips II van Macedonië zou binnenvallen: "Als".Xadeon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:41:
[Twitter]
[Afbeelding]
Als dit Sienna Cichlid is is het juist vreselijk teleurstellend. Maar misschien is het nog wel een heel nieuwe kaart met maar 50% van zelfs het minste wat we nu hebben gezien, en dan is het nog veel beter dan wat iedereen dacht!
Zo kun je jezelf wel op elke manier rijk/arm rekenen. We weten niet welke chip/configuratie het is, punt.
En Filips koos eieren voor z'n geld en is Sparta toch maar niet binnen gevallen, trouwens.
Hij heeft het over de versie met 40 CU's, dat is niet Sienna Cichlid (Navi 21) maar Navy Flounder (Navi 22). Dat is dan net niet 2080 Ti / 3070 niveau, wat dus zeker goed is. Die versie met 80 CU's gaat er dan nog eens overheen.MneoreJ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:46:
[...]
Als dit Sienna Cichlid is is het juist vreselijk teleurstellend.
En Filips koos eieren voor z'n geld en is Sparta toch maar niet binnen gevallen, trouwens.
Wat een goede beslissing was, hij had zijn leger nodig om het Perzische Rijk binnen te vallen, waar zijn zoon Alexander met dat geërfde leger flink de bezem doorgehaald heeft
[ Voor 29% gewijzigd door XWB op 23-09-2020 16:16 ]
Mijn punt was dus dat dat plaatje ons net niet vertelt om welke Navi het gaat. Vandaar ook tum_apisak's "als". Uiteraard acht ik het zelf ook iets waarschijnlijker dat het hier om een versie aan de onderkant gaat en niet om de bovenkant, want dat zou wel heel erg zijn, maar dat weten we gewoon niet. Of ik moet ergens overheen gelezen hebben.XWB schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:10:
Hij heeft het over de versie met 40 CU's, dat is niet Sienna Cichlid (Navi 21) maar Navy Flounder (Navi 22).
256bit is in Emulation Mode ?
— Elysian Realm (@KittyYYuko) 23 september 2020
HBM2e ?????
I can't understand it at all.
I'll tweet again until October 28.
Ja, die snapt er dus ook niks meer van.
In de andere tweet staat die kaart tegenover de 5700XT, en doet het ca 20% beter.XWB schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:25:
@MneoreJ Fair enough; uit de tweet leek het net of het om de 40 CU variant ging.
Dus de aanname is niet gek, nl dat een nieuwe generatie het 20% beter doet. Dat soort IPC gains staan ook in dat onderzoek nl.
Het zou pas echt gek zijn als ze hiervoor op 4K 60CU’s of zelfs 80CU’s nodig hebben, toch?
Begin Oktober is de presentatie toch? is het dan niet een beetje laat.DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:30:
[Embed]
Ja, die snapt er dus ook niks meer van.
CPU's = 8 okt.Psyonara schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:47:
[...]
Begin Oktober is de presentatie toch? is het dan niet een beetje laat.
GPU's = 25 okt.
Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
[ Voor 96% gewijzigd door Bolletje op 23-09-2020 19:01 ]
RDNA2 is 28 oktober
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Ouch best wel laat eigenlijks. Volgens mij hadden ze dat beter anders om kunnen doen.
Oeps, was even uit mijn hoofd

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
En dan is het de vraag wat er dan gaat komen. Het is niet gezegd dat er vanaf dat moment ook producten gelijk de verkoop in gaan of dat ze aankondigen wanneer de producten in de schappen zullen komen en wat we globaal kunnen verwachten. Ik denk dat je net als Nvidia deed je kunt verwachten dat ze een presentatie geven en eindigen met een release date.Psyonara schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:52:
[...]
Ouch best wel laat eigenlijks. Volgens mij hadden ze dat beter anders om kunnen doen.
AMD heeft wel vaker aankondigingen gedaan waarbij de release nog even op zich laat wachten. Er is wel eens geroepen dat er een release van mid december mogelijk voor de nieuwe Radeon gpu's zouden zijn. Dat is nog steeds een 2020 release zoals Lisa hem had gemeld, maar wel later dan menig persoon hoopt.
Ja ik vermoed dat ze meer tijd nodig hebben voor hun drivers, dat mag dit keer niet falen. En ze hebben gewacht tot nVidia lanceerde, voordat ze tuning (clock speeds, TDP) nog eens gingen bepalen begin September. Als je dan bedenkt dat AIB board partners nog steeds geen Bill Of Materials (BOM) hebben, dan duurt het vanaf 1 oktober nog tot 1 januari voordat je een niet-reference kaart kunt kopen.Psyonara schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:52:
[...]
Dus de AMD reference koeler mag òòk niet falen. Dat zijn al wel 2 grote voorwaarden die AMD in het verleden heeft laten zien niet altijd genoeg bovenop te zitten.
nVidia is vaak beter in software. Maar AMD dit keer misschien wel veel beter in hardware. Je hebt eigenlijk allebei nodig.
Als 3rd parties pas dan BOM krijgen zou dat wel heel vlot zijn met 3rd partie GPUs, Heb dan wel een beetje twijfels of die dan wel goed gekoeld worden gezien Asus en mogelijk nog een paar andere soms dat wel wat links laten liggen.sunsmountain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:08:
[...]
Ja ik vermoed dat ze meer tijd nodig hebben voor hun drivers, dat mag dit keer niet falen. En ze hebben gewacht tot nVidia lanceerde, voordat ze tuning (clock speeds, TDP) nog eens gingen bepalen begin September. Als je dan bedenkt dat AIB board partners nog steeds geen Bill Of Materials (BOM) hebben, dan duurt het vanaf 1 oktober nog tot 1 januari voordat je een niet-reference kaart kunt kopen.
Dus de AMD reference koeler mag òòk niet falen. Dat zijn al wel 2 grote voorwaarden die AMD in het verleden heeft laten zien niet altijd genoeg bovenop te zitten.
nVidia is vaak beter in software. Maar AMD dit keer misschien wel veel beter in hardware. Je hebt eigenlijk allebei nodig.
Of most interest here is the fact that Big Navi does appear to confirm the rumours that it will be a 80 CU (Compute Unit) chip, while Navy Flounder appears to have 40 CUs.
Ik snap je punt, maar in dat onderzoek staat ook het volgende:sunsmountain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:33:
[...]
Dit soort berekeningen heb ik ook geprobeerd, maar zijn nu al "complete waanzin": performance schaalt niet lineair met CU's. AMD bekijkt het vanuit performance per Watt, dus het is afhankelijk van de TDP die ze kiezen. Ook niet helemaal lineair, maar andere AMD info van RDNA2 performance hebben we niet.
Er wordt gesproken zelfs van oplopende IPC gains van 33%.We observe higher IPC improvement under increased core count because the overall L1 capacity increases with more cores, thus the available collective L1 bandwidth increases under shared L1 organization.
Daarmee vraag ik me toch af of 2xCU dus kan betekenen dat de performance maal 2.2 gaat bijv. Dan is het mogelijk om met een lager power budget, toch lineair te schalen
Of toch heel slim van AMD om hier en daar wat mis-informatie te lekken binnen de organisatie?
Deze aankondiging gaat toch héél anders dan de vorige launches van AMD. Veel meer geheimhouding vage details. Zou het dan toch?...
Het alternatief is te vreselijk om over na te denken, namelijk dat ze gewoon kaarten uit gaan brengen die inderdaad zwaar gebottlenecked zijn op geheugen en verder niets uit die hoge hoed gaan toveren behalve wat bescheiden interne gains die in benchmarks gewoon niet naar voren gaan komen. Maar het blijft AMD, dus die mogelijkheid mag je niet uitvlakken.
Ik vind het stiekem wel leuk dat AMD de spanning erin houdt. Of dat gaat uitdraaien op een blijde verrassing of de zoveelste deceptie, daar doen we waarschijnlijk nog gewoon de hele maand over (als het niet langer is, want aankondiging is nog geen benchmark). Of AMD nu een vreselijk prul of een briljantje uit de ovens gaat slepen, ze lijken het iig wel dikke prima te vinden dat iedereen er maar naar moet raden.
• 'Prioriteit van AMD ligt bij RX 68xx(Navi22)'
Als dit klopt, dan willen ze hiermee de 3080 tackelen(?)
Ze willen zoveel en al jarenlang....Xadeon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:07:
[YouTube: Microsoft Not Stopping - Buying Sega Rumor | AMD Navi 23 Leaks Begin]
Het is regelmatig door de jaren heen een driver circus bij AMD.
Een jaar of 20 had ik al regelmatig driver problemen, en geloofde toen al dat het opgelost zou worden.
Daarna kocht ik de achter opvolgende kaart welke ook weer regelmatig driverproblemen gaf.
Ik heb toen de handdoek in de AMD erin gegooid en naar Nvidia overgestapt, waar ik nooit al die jaren een probleem met drivers heb gehad.
Ik weet dat als een AMD driver goed werkt, het systeem meestal prima werkt, maar als er een probleem is, dan kun je zo avonden lang bezig zijn met uitzoeken en uit testen.
Heb ik nu geen zin meer in....
Nu mijn interesse weer naar AMD gaat, zie ik na bijna 20 jaren dat er nog steeds regelmatig problemen zijn met AMD drivers.
Dus ik heb zoiets van aan de ene kant wil ik graag weer naar AMD gaan, maar aan de andere kant weer niet.
Ik betaal eerlijk gezegd liever meer voor een stabiele Nvidia, dan dat ik 100,- goedkoper uit ben en dan regelmatig loop te klooien om een oplossing te vinden....
Bij AMD kan het de ene keer een goede driver zijn, en de driver daarop kan alles weer slopen.
Hieronder 2 voorbeelden.
YouTube: AMD GPU Crash/Black Screen/FPS Stutter ACTUAL FIX. [8/25/2020]
YouTube: AMD Radeon 20.9.1 Drivers | Broken Freesync AGAIN ?!
En in dit geklooi heb ik dus geen zin meer in AMD....
Zou graag willen, maar t vertrouwen blijft russische roulette stijl met AMD.
Voorlopig niet, in dat geval zou Navi 21 dan later komen, bijvoorbeeld tijdens CES volgend jaar.Xadeon schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:07:
Het zou niet zo gek zijn om eerst op 3060 / 3070 te focussen, dat is gewoon een grotere afzetmarkt.
Alle voorspellingen:
- Baseline = RX 5700XT = RTX 2070 Super = 100%
- nVidia performance +80% nVidia RTX 3080 (320W), +~10% RTX 3090 (evenredig met de 350W)
- AMD zal betere prijs/performance hebben, ook als ze verliezen
- #Navi21: 16GB GDDR6, 128MB L2 cache
- #Navi22: 12GB GDDR6, 96MB L2 cache
- #Infinity cache waarbij ze L1 en L2 volledig "gelinked" hebben
- *Navi21 GL-XL, XTX = 18 Gbps, 8pin+8pin, tri fan
- *Navi21 XT, XL = 16 Gbps, 8pin+8pin, dual fan
- *Navi22 XT, XL = 14 Gbps, 8pin+6pin, dual fan
Realistisch:
- Performance per Watt +50% AMD, mogelijk minder boven de 300W (overclocking)
- Topmodel Navi 21 300W = min. +50% (realistisch), daaronder mogelijk hoger (maar constant gehouden)
- AMD zal niet voorbij de 300W gaan: ingenieurs zijn wat conservatiever dan de concurrentie.
- Liquid cooling op het topmodel, hebben ze gedaan met Vega 64 Cooling, en er zit 2x een L in GL-XL
- Ze zullen de RTX3090 nèt wel/niet verslaan, waardoor ze hun kaarten geen 6900 zullen noemen vanuit marketing perspectief.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5E61HDow4h0Q1FLsanstnY9W.png?f=user_large)
Optimistisch:
- Performance per Watt +60% AMD, mogelijk minder boven de 325W (overclocking)
- Topmodel Navi 21 325W = min. 60% (optimistisch) daaronder mogelijk hoger (maar constant gehouden)
- AMD zal niet voorbij de 325W gaan: ingenieurs zijn wat conservatiever dan de concurrentie.
- Liquid cooling op het topmodel, hebben ze gedaan met Vega 64 Cooling, en er zit 2x een L in GL-XL
- Beter prijs/performance. Ze zullen de RTX3090 wel verslaan, waardoor ze hun topkaarten 6900 zullen noemen vanuit marketing perspectief.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GFTb4LckYVVMEh1M5e1JliLc.png?f=user_large)
Pessimistisch:
- Performance per Watt +30-50% AMD, mogelijk minder boven de 200W
- Laagste model Navi 21 200W = min. 50% (pessimistisch) daarboven minder (gewogen gemiddelde tussen 200W en TDP, bijvoorbeel 250W presteert als 225W, etc.)
- AMD zal niet voorbij de 275W gaan: ingenieurs zijn wat conservatiever dan de concurrentie.
- Beter prijs/performance. Ze zullen de RTX3080 niet verslaan, waardoor ze hun kaarten geen 6900 en ook geen 6800 zullen noemen vanuit marketing perspectief.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EKJM9GM4yoix6jAS76r9M10P.png?f=user_large)
Bronnen:
- AMD (+50% performance/Watt AMD, 'compete in the high end' Lisa Su)
- Benchmarks nVidia RTX 3080, RTX 3090, 10+ game average van 4 websites (Hardware unboxed, Tweakers, Jayz en Tom's hardware), geen ray tracing, geen DLSS 2.0
- Infinity cache gerucht @RedGamingTech
- Whitepaper adaptive caching @nerdtechgasm
- 16GB 12GB gerucht + Navi 21 22 23 SKU namen XL etc. @rogame
- Aanname 80CU, 56CU en 40CU berekend op basis van ruimte Navi10 berekeningen @JirayD
- https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA (die size en namen van chips)
- sienna cichlid 0x28 , 0x32 , navi 21 , 505 mm^2, 80CU
- flounder 0x32 , 0x3C , navi22 , 340 mm^2, 56CU (ook als driver 40 CU zegt)
- dimgrey cavefish 0x3C , 0x46 , navi23 , 240 mm^2, 40CU
- Als AMD de RTX 3080 verslaat, verslaan ze de RTX 3090 waarschijnlijk ook, zij het nipt.
- RTX3080 nu is geen slechte koop voor 700 EUR, je bespaart 100 EUR (realistisch) of 200 EUR (optimistisch) en je krijgt DLSS 2.0 met betere ray tracing performance, als dat boeit
- Price/performance en overclock ruimte is bij realistisch of optimistisch scenario in het voordeel van AMD
Dit zou ik dus niet doen. Ik ga heel bewust uit van rond de RTX3080. Ik zeg niet eens sneller dan de RTX3080, maar rond. Ik heb namelijk geen flauw idee hoe de 80CU Navi 21 zal schalen, wat de clock speeds zijn of er onvoorziene bottlenecks optreden. Ik heb ook geen flauw idee wat ze nu echt doen qua geheugen. Ik heb sterke vermoedens, maar ik weet het niet zeker.Mars Warrior schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:57:
[...]
Ik snap je punt, maar in dat onderzoek staat ook het volgende:
[...]
Er wordt gesproken zelfs van oplopende IPC gains van 33%.
Daarmee vraag ik me toch af of 2xCU dus kan betekenen dat de performance maal 2.2 gaat bijv. Dan is het mogelijk om met een lager power budget, toch lineair te schalen
Ach, Google eens "Nvidia's driver update killed my card"? Ik heb de afgelopen jaren vele (high-end) modellen van beide fabrikanten gehad,Moopa schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:46:
[...]
Ze willen zoveel en al jarenlang....
Het is regelmatig door de jaren heen een driver circus bij AMD.
Een jaar of 20 had ik al regelmatig driver problemen, en geloofde toen al dat het opgelost zou worden.
Daarna kocht ik de achter opvolgende kaart welke ook weer regelmatig driverproblemen gaf.
Ik heb toen de handdoek in de AMD erin gegooid en naar Nvidia overgestapt, waar ik nooit al die jaren een probleem met drivers heb gehad.
Ik weet dat als een AMD driver goed werkt, het systeem meestal prima werkt, maar als er een probleem is, dan kun je zo avonden lang bezig zijn met uitzoeken en uit testen.
Heb ik nu geen zin meer in....
Nu mijn interesse weer naar AMD gaat, zie ik na bijna 20 jaren dat er nog steeds regelmatig problemen zijn met AMD drivers.
Dus ik heb zoiets van aan de ene kant wil ik graag weer naar AMD gaan, maar aan de andere kant weer niet.
Ik betaal eerlijk gezegd liever meer voor een stabiele Nvidia, dan dat ik 100,- goedkoper uit ben en dan regelmatig loop te klooien om een oplossing te vinden....
Bij AMD kan het de ene keer een goede driver zijn, en de driver daarop kan alles weer slopen.
Hieronder 2 voorbeelden.
YouTube: AMD GPU Crash/Black Screen/FPS Stutter ACTUAL FIX. [8/25/2020]
YouTube: AMD Radeon 20.9.1 Drivers | Broken Freesync AGAIN ?!
En in dit geklooi heb ik dus geen zin meer in AMD....
Zou graag willen, maar t vertrouwen blijft russische roulette stijl met AMD.
(GF2 GTS, GF3 Ti , GF4 4800 Ti, FX5700, X850XT, X1950 Pro, 7900GTX SLI, 8800GTX SLI, HD4870x2 quad SLI, HD6970, HD7970, R9 290Pro, RX480, Fury X, Vega 64 + vast nog een paar die ik gemist heb) en ze hadden allemaal hun nukken en mindere drivers. Het is bij mij dan ook meer een zaak van prijs/qualiteit en gunfactor.
[ Voor 98% gewijzigd door Bolletje op 24-09-2020 09:36 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Bolletje op 24-09-2020 09:35 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Bolletje op 24-09-2020 09:35 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Xadeon op 24-09-2020 02:33 ]
Welke was dat ook alweer?bluebear schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:19:
Zelfs toen AMD een objectief betere kaart had neergezet koos iedereen toch voor nVidia.
Maar zijn die keuzes ook niet onderhevig aan het verleden? Ik bedoel, als je een aantal jaar op rij merk A een goed product ziet maken en merk B een slechter product dat als merk B dan eindelijk met een degelijk product komt je onbewust subjectief al een vooroordeel hebt? Het kost dan ook meerdere degelijke producten op rij om dat vooroordeel weer weg te poetsen.
Ik begrijp dat ergens wel.
Ik stel voor dat de fanboyoorlogen gewoon even op pauze kunnen tot AMD zijn nieuwe generatie kaarten plus drivers daarvoor ook uit heeft, dan zijn er in ieder geval weer nieuwe feiten waarmee de strijd gestreden kan worden en dan lijkt het nog een beetje op "Radeon Info & Nieuws".
Ik zie veel mening en weinig objectief ondersteunend materiaal, en al helemaal geen nieuwe informatie. Kom je alleen naar dit topic om te bashen/trollen of heb je zowaar een input over radeon info & nieuws?Moopa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:34:
[...]
Het is wel degelijk omdat Nvidia,s drivers goed zijn, en ook de UI is veel beter.
Amd,s UI is al sterk verouderd.
Vrijwel 75% van de gamers kiest Nvidia, want Nvidia is kwaliteit en dat weet iedereen.
Het grote aantal gebruikers bewijst dat, daar kun je gewoon niet omheen.
Amd videokaarten blijven draaien en draaien en draaien, maar Nvidia zal, tja hoe zal ik t zeggen?
Master in de videokaarten branche zijn....
Anders zouden de meeste wel naar Amd overgestapt zijn uiteraard.
Men kiest nou eenmaal de betere, en men wilt ook goede stabiele kwaliteit.
Zelfs als Amd goedkoper is, kiest men toch nog Nvidia, dat is hoe je t ook went en keert een bewezen feit.
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Dat denk ik wel, na een windows update was mijn surround view vernaggeld, dus moest ik diein de windows xp-look drivers van Nvidia weer aan de gang om het werkend te krijgen. Het is vooral een kwestie van geduld te hebben want dat stuk gaat altijd sloom in de drivers. Maar blijkbaar is de Windows XP-look tegenwoordig weer "modern".aminam schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:16:
[...]
Ik zie veel mening en weinig objectief ondersteunend materiaal, en al helemaal geen nieuwe informatie. Kom je alleen naar dit topic om te bashen/trollen of heb je zowaar een input over radeon info & nieuws?
Anyway in hoeverre is/ wordt AMD's DLSS alternatief wel onafhankelijk van de gamedevelopers? Ik zie allerlei mensen het ophemelen, maar ik heb nog geen game (die ik speel) gezien waar het wordt toegepast of waar er plannen zijn om het te doen. Of is dat iets wat simpelweg niet mogelijk is?
Steam - PTR83
AMD's DLSS alternatief kun je toepassen in ELKE DX9 DX12 of Vulkan game. Deze functionaliteit heet: RIS (radeon image sharpening). En is driver side. Game developers hoeven hier niks aan te doen om dit te laten functioneren.CoronelHimself schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:27:
[...]
Anyway in hoeverre is/ wordt AMD's DLSS alternatief wel onafhankelijk van de gamedevelopers? Ik zie allerlei mensen het ophemelen, maar ik heb nog geen game (die ik speel) gezien waar het wordt toegepast of waar er plannen zijn om het te doen. Of is dat iets wat simpelweg niet mogelijk is?
Hier een (oude) review van vorig jaar over RIS tegenover DLSS (1.0). https://www.techspot.com/...harpening-vs-nvidia-dlss/
[Twitter: https://twitter.com/KittyYYuko/status/1309021474590797826]
Goed gedaan AMD. Jullie bewuste leaks met verschillende details, zijn zeer succesvol in iedereen compleet in de war te brengen. Dat kunnen jullie dus weer zoals vroeger.

Maar vind je RIS echt een alternatief voor DLSS? Het is een sharpening techniek, geen upscaling (https://www.pcmag.com/new...gher-frame-rates-for-free). Hoewel je natuurlijk wel handmatig kan upscalen en sharpening aan kan zetten. Maar op resoluties lager dan 1440p vond ik het nog niet zo'n succes want het blijft wat blurry.Temujin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:35:
[...]
AMD's DLSS alternatief kun je toepassen in ELKE DX9 DX12 of Vulkan game. Deze functionaliteit heet: RIS (radeon image sharpening). En is driver side. Game developers hoeven hier niks aan te doen om dit te laten functioneren.
Hier een (oude) review van vorig jaar over RIS tegenover DLSS (1.0). https://www.techspot.com/...harpening-vs-nvidia-dlss/
Maar ja, wat is het dan? Dimgrey Cavefish is er inmiddels ook, en qua driver codes valt deze in de 23 reeks en Navy Flounder in de 22 reeks. Dus wat wil deze twitteraar nu?DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:45:
Navi 22 is kennelijk dus niet Navy Flounder.
[Embed]
Goed gedaan AMD. Jullie bewuste leaks met verschillende details, zijn zeer succesvol in iedereen compleet in de war te brengen. Dat kunnen jullie dus weer zoals vroeger.
Hij/Zij is pas dit jaar actief, en post vaak vreemde dingen of zelfs vragen. Als dat bedoeld is om iedereen in verwarring te brengen, dan gaat dat best goed
Lijkt me wel leuk werk, om strijdige informatie te lekken en te zien hoe de rest van de wereld daar nieuwe speculaties van maakt die een eigen leven gaan leiden

YouTube: AMD Zen 3 Milan, RDNA2 vs Ampere, Nvidia buying ARM | Level1techs We... apart en leuk verhaal: AMD had bijna nVidia gekocht in plaats van ATi in 2006. Hoe anders had de videokaarten wereld er nu uit gezien
Die zat anders verdomd goed als het om Ampere ging.Mars Warrior schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:24:
[...]
Maar ja, wat is het dan? Dimgrey Cavefish is er inmiddels ook, en qua driver codes valt deze in de 23 reeks en Navy Flounder in de 22 reeks. Dus wat wil deze twitteraar nu?
Hij/Zij is pas dit jaar actief, en post vaak vreemde dingen of zelfs vragen. Als dat bedoeld is om iedereen in verwarring te brengen, dan gaat dat best goed![]()
Lijkt me wel leuk werk, om strijdige informatie te lekken en te zien hoe de rest van de wereld daar nieuwe speculaties van maakt die een eigen leven gaan leiden
Maar er zijn waarschijnlijk vier Navi 2x chips, 21, 22, 23 en 24. Sienna Cichlid is waarschijnlijk Navi 21 en die andere twee codenamen zijn onduidelijk. Navi 24 is helemaal vaag en die mag je ook pas ergens volgend jaar verwachten.
Je mist alleen het punt. AMD staat er bekend om dat ze verschillende versies van interne presentaties maken met verschillende volgwoorden van slides, spelfouten, grammatica, rare spaties etc om leaks op te sporen. Niemand zal je dus AMD slides zien overnemen. Wat ze waarschijnlijk ook doen is bewust wel de correcte informatie verspreiden aan partners of derde partijen samen met wat kleine onzin erbij. Kleine dingen waar je geen aandacht aan besteed, maar iets waarmee ze wel kunnen achterhalen hoe zaken lekken. Denk hierbij aan de geheugenconfiguratie of de codenamen. Ik denk dat ze dit heel erg bewust doen. Daarom ben ik ook voorzichtig want het doel is niet alleen om leakers op te sporen, maar ook om geheim te houden wat de chips precies zijn. Bepaalde dingen die je zo makkelijk kon raden zoals 80CU's, ja dat hebben ze wel laten lopen, maar heel veel is nog steeds onduidelijk. Vergeet niet dat het letterlijk enkele dagen voor de RX5700 series aankondiging was dat duidelijk werd dat Navi geen GCN was maar RDNA. Zo goed zijn die mensen in zaken geheim houden als je willen. Ditmaal gaat het niet anders zijn. Half oktober gaat het denk ik pas echt beginnen, niet eerder.
Niet op voorraad.
Mensen zijn niet zo goed in zaken geheim houden die ze weten. Maar mensen zijn heel goed in geheim houden van zaken die ze niet weten. En dat is deze keer het grote verschil. Lisa Su schermt de ingenieurs af, en controleert alle informatie die naar buiten komt, op welk moment, en beperkt dat tot het broodnodige, zoals voor XSX, PS5.DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:18:
[...]
Zo goed zijn die mensen in zaken geheim houden als je willen. Ditmaal gaat het niet anders zijn.
Ik heb wel een beetje medeleden met Scott Herkelman. Veel meer dan een thinking emoji heeft hij waarschijnlijk ook tot nu toe niet als input gekregen. Of de Luger P08 van Lisa staat van achter het gordijn op hem gericht.
Mooi overzicht! Indien je realistische scenario uitkomt en AMD weet inderdaad een 80 CU/275W unit neer te zetten die 183% performance haalt t.o.v. een 5700 XT zou dat in mijn optiek een ongelofelijke prestatie zijn. 83% prestatiewinst t.o.v. de flagship van de voorgaande generatie... Klinkt te mooi om waar te zijn. Mocht het ze lukken dan gaat de media over elkaar heenrollen in een strijd om AMD een dikke veer in hun achterste te drukken met veel gratis positieve reclame als gevolg. Ik ga er niet vanuit dat dat gaat gebeuren, hoewel ik het natuurlijk wel hoopsunsmountain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:12:
Ok, tijd voor een update op mijn voorspelde Navi21+Navi22 specs, met 3 scenario's: realistisch, pessimistisch, optimistisch. Deze kaarten zullen denk ik 28 Oktober onthuld worden, Navi23 zal volgend jaar zijn.
...
Draai nu naar volle tevredenheid een 5700 XT, nooit (driver)problemen mee gehad. Daarom ga ik hoe dan ook afwachten wat AMD gaat aankondigen eind oktober. Niet dat er veel keuze is...
[ Voor 10% gewijzigd door pixeled op 24-09-2020 15:05 . Reden: Extra zinnetje ]
Je beseft je dat de RTG nog steeds grotendeels in Canada zit?sunsmountain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:01:
[...]
Mensen zijn niet zo goed in zaken geheim houden die ze weten. Maar mensen zijn heel goed in geheim houden van zaken die ze niet weten. En dat is deze keer het grote verschil. Lisa Su schermt de ingenieurs af, en controleert alle informatie die naar buiten komt, op welk moment, en beperkt dat tot het broodnodige, zoals voor XSX, PS5.
Ik heb wel een beetje medeleden met Scott Herkelman. Veel meer dan een thinking emoji heeft hij waarschijnlijk ook tot nu toe niet als input gekregen. Of de Luger P08 van Lisa staat van achter het gordijn op hem gericht.
Maar als mensen maar afdoende betaald worden, tja dan is er een zekere motivatie om stil te blijven. Dat en de pakkans vergroten waar ze dus erg goed in zijn de RTG. Verder heeft een CEO denk ik wel wat beters te doen dan elke werknemer controleren op het lekken van informatie. Zelfs Jensen Huang zie ik dat niet doen.
Lisa zal zeker niet persoonlijk controleren, ik bedoel meer welk team moet wat weten. Het schijnt dat Jensen Huang nadat de informatie was verspreid van de RTX30xx, nog even extra met het team ging zitten: "Ok jongens, en dit is wat we ècht gaan doen..." dus hands-on af en toe is zeker niet uitgesloten, zowel Lisa als Jensen zijn zelf ook ingenieurs geweest.DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:10:
[...]
Je beseft je dat de RTG nog steeds grotendeels in Canada zit?
Maar als mensen maar afdoende betaald worden, tja dan is er een zekere motivatie om stil te blijven. Dat en de pakkans vergroten waar ze dus erg goed in zijn de RTG. Verder heeft een CEO denk ik wel wat beters te doen dan elke werknemer controleren op het lekken van informatie. Zelfs Jensen Huang zie ik dat niet doen.
En mensen betalen om hun mond te houden, nee je laat ze gewoon een NDA tekenen, en klaagt ze achteraf aan als ze toch bewust, lekken op een manier die bewijsbaar schade aanricht. Maar waarom zou Lisa het risico lopen? Als board partners dummy informatie krijgen, of halve informatie, prima. De enthousiasts doen nu gratis de marketing voor AMD, ik ben waarschijnlijk daardoor nu een stuk meer gehyped dan ik voor GCN of RDNA1 ooit was.
Graag gedaan, ik hou wel een beetje van spreadsheetspixeled schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:02:
[...]
Mooi overzicht! Indien je realistische scenario uitkomt en AMD weet inderdaad een 80 CU/275W unit neer te zetten die 183% performance haalt t.o.v. een 5700 XT zou dat in mijn optiek een ongelofelijke prestatie zijn. 83% prestatiewinst t.o.v. de flagship van de voorgaande generatie... Klinkt te mooi om waar te zijn. Mocht het ze lukken dan gaat de media over elkaar heenrollen in een strijd om AMD een dikke veer in hun achterste te drukken met veel gratis positieve reclame als gevolg. Ik ga er niet vanuit dat dat gaat gebeuren, hoewel ik het natuurlijk wel hoop
Draai nu naar volle tevredenheid een 5700 XT, nooit (driver)problemen mee gehad. Daarom ga ik hoe dan ook afwachten wat AMD gaat aankondigen eind oktober. Niet dat er veel keuze is...
Die 275W/183% zou inderdaad al fantastisch zijn. Een onderbouwing van de 50% performance per Watt:
- 10% van de node N7 -> N7P (clock speed zal +10% gaan)
- 36,6% uit de hogere IPC / sterkere CU, maar vooral hogere (90%+) occupancy per CU door de 128MB L2 "infinity cache" en afname van verkeer op de chip, die daardoor minder Watt nodig heeft.
Dit is zonder enige overclocking, tot 200W gegarandeerd. Omdat de chip een stuk 'kouder' is met minder verkeer, zullen ze net als bij de RX5700XT wel proberen de performance er uit te halen door hoger te clocken en meer Watt er in te pompen.
Maar het blijven ingenieurs. Ze gaan niet voorbij hun TDP als ze dat niet verstandig vinden. Ik denk wel voorbij de 250W wat ze oorspronkelijk in gedachten hadden voor het ontwerp, maar niet de 350W. Ze hebben wel een keer 345W gedaan met Vega 64 Liquid (vandaar dat ik waterkoeling voorspel op de topversie), maar dat was een luidruchtige kachel. Ik denk dat ze daarom dit keer lager gaan zitten, 300W, misschien 325W.
Van wat ik van de RTX3090 gelezen heb, is hij niet luidruchtig, maar wel warm/heet. Besef je dat àls AMD een 300W kaart uitbrengt èn de +50% belofte geldt ook voor die kaart, dan is niet alleen de RTX3080, maar ook de RTX3090 in gevaar. Die 2 zitten dicht bij elkaar, dus positieve geluidjes / geruchten nu voor de competitie met RTX3080, betekent logischerwijs ook met RTX3090.
Maar het grappige is dat veel TechTubers die berekening nog niet gedaan hebben in hun hoofd en op gevoel zeggen: AMD gaat niet voor de RTX3090. Ik denk dat dat echte lariekoek is: als ze het kunnen, gaan ze het doen. Maar niemand weet het dus deze launch, het wordt wachten tot Oktober.
@sherkelman @AzorFrank @AMD @Radeon
— Moore's Law Is Dead (@mooreslawisdead) 24 september 2020
"AMD, the ball is firmly in your court. Don't screw it up."https://t.co/nHP6dWdJEz
I guess we'll scratch our 16K gaming message. And I was so excited about that too.
— Frank Azor (@AzorFrank) 24 september 2020
Tja RIS heeft werkelijk niets met DLSS te maken als ik kijk wat het doet. Ik heb dan ook geen idee waarom mensen dat denken. Zelfs reshade doet beter werk door het combineren van adaptive en luma sharpening. Dit haalt veel meer details naar voren als beide nvidia image sharpening en RIS.MailMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:33:
[...]
Maar vind je RIS echt een alternatief voor DLSS? Het is een sharpening techniek, geen upscaling (https://www.pcmag.com/new...gher-frame-rates-for-free). Hoewel je natuurlijk wel handmatig kan upscalen en sharpening aan kan zetten. Maar op resoluties lager dan 1440p vond ik het nog niet zo'n succes want het blijft wat blurry.
Het is dan ook niet meer als een onintelligent scherpte filtr die al voor ris in de nvidia suite zat en daarna maar in de drivers geïmplementeerd is.
https://static.techspot.c...info/1873/images/F-12.jpg
de lagere resolutie is nog duidelijk te zien.
DLSS is echt stukken intelligenter en berekend echt nieuwe data ipv alleen maar een lage resolutie strak trekken met een filtertje.
Daarnaast kost RIS iets prestatie daar waar je bij DLSS prestatie wint.
Sommige fabels en onwaarheden willen helaas maar moeilijk verslagen worden.
AMD zal echt met wat beter moeten komen als RIS om de enorme potentiële voordelen van DLSS weg te nemen.
*knip* Je zoekt de grens op met deze opmerking, dit neigt naar flamebait.
[ Voor 29% gewijzigd door Blaat op 24-09-2020 20:14 ]
Welp... not being able to pick up a 3090 today means my work is going to be fucked for the next little bit.
— ANDRE ELIJAH (@AndreElijah) 24 september 2020
Can they at least release a new Quadro so I can get my work done?
$10 says AMD will be a paper launch too.
I look forward to taking your $10 :)
— Frank Azor (@AzorFrank) 24 september 2020
Los van de uiteindelijke performance, als ze dit voor elkaar krijgen dan is dat t.o.v. de concurrentie al een dikke win.
[ Voor 95% gewijzigd door Blaat op 24-09-2020 20:16 ]
Eigenlijk zegt hij voor 100% dat het geen paperlaunch gaat worden.
Mocht het nu toch een paperlaunch worden dan hebben ze zichzelf echt goed in de nesten gewerkt, marketing technisch gezien.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Valt reuze mee, wat is een paper launch? Dat valt lastig te definieren, dus dat kunnen ze altijd gewoon ontkennen. Ik kan me niet voorstellen dat er genoeg voorraad zal zijn, no matter what. Zeker omdat de PS5 en XSX/S de meeste wafers opslurpen.thijsco19 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:56:
Oké.. nu moeten ze natuurlijk wel.
Eigenlijk zegt hij voor 100% dat het geen paperlaunch gaat worden.
Mocht het nu toch een paperlaunch worden dan hebben ze zichzelf echt goed in de nesten gewerkt, marketing technisch gezien.
Edit: nouja, tenzij ze gewoon een product op de markt brengen dat of veel te duur is of gewoon niet kan meekomen, maar daar gaan we maar even niet vanuit.
[ Voor 11% gewijzigd door Snowdog op 24-09-2020 18:05 ]
Dus niet zoals we gezien hebben bij de rtx3080.
Dat is dus ook waar Frank Azor op doelt.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik betwijfel het. Ik denk dat hij erop doelt dat er een flink aantal kaarten beschikbaar zullen zijn (wat hij daar ook onder moge verstaan). Ik gok zelf dat ze gewoon nooit aan de vraag kunnen voldoen, want als het een goed product is (prijs- of snelheidstechnisch), dan gaat ze er echt nooit genoeg hebben @ launch date.thijsco19 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:10:
Ja oke, er is misschien geen harde definitie van een paperlaunch maar over het algemeen betekent het wel dat de kaarten als ze gelanceerd worden gewoon op voorraad zijn en prima leverbaar.
Dus niet zoals we gezien hebben bij de rtx3080.
Dat is dus ook waar Frank Azor op doelt.
Ik hoop oprecht dat AMD weer wat gaat betekenen. Maar de 290x, Fury x, Vega, Radeon VII en 5700xt launches waren ook allemaal aangekondigd als de terugkeer van AMD, niets daarvan is uitgekomen.sunsmountain schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:53:
[...]
Hey nVidia aapje, kom je weer even langs buurten? Gezellig!
Ik ben met je eens dat DLSS 2.0 vet is, en jammer dat AMD nu niet verder komt dan die FidelityFX en Image Sharpening
https://www.amd.com/en/te...adeon-software-fidelityfx
https://www.amd.com/en/te...software-image-sharpening
Maar, voordat je trots op je rots gaat zitten, de enige reden dat nVidia telkens wint is omdat ze boven de 500 mm^2 doen voor hun top graphics chip. AMD niet. De belangrijkste business partners van AMD zitten daar echter niet op te wachten. Nu gaan ze dan toch weer eens voor een "halo" product. Het is niet alsof AMD de performance crown nooit gehad heeft, het is alleen een tijd geleden geweest. Iets met je concentreren op geld verdienen buiten desktop videokaarten.
En zelfs in het meest pessimistische scenario, betaal je nog steeds minder geld voor meer rauwe performance bij AMD. Wacht maar tot eind Oktober, en kom dan terug om te melden of je nog steeds zo blij bent met nVidia. Redenen genoeg daarvoor qua software, maar qua hardware denk ik dat nVidia 2 jaar lang tweede viool gaat spelen.
De 290(en 290x) waren toch vrij goed voor hun tijd?DijkvanPieter schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:24:
[...]
Ik hoop oprecht dat AMD weer wat gaat betekenen. Maar de 290x, Fury x, Vega, Radeon VII en 5700xt launches waren ook allemaal aangekondigd als de terugkeer van AMD, niets daarvan is uitgekomen.
De stock koeler was inderdaad niet geweldig voor sommige mensen, maar goed ik heb tot vorig jaar een 290x met stock koeler gebruikt en kon me aan het geluid niet zo enorm storen (ondanks dat het idd wel wat lawaai kon maken tijdens het gamen, mijn geluid stond toch wel harder).Razkin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:31:
@Snowdog Waardeloze stock koeler en drivers nog niet helemaal top. Uiteindelijk met de AIB modellen een dijk van een GPU geworden.
Drivers, kan het me niet meer herinneren, maar om nou te zeggen dat de 290x tot de failures zou behoren, nee dat idee heb ik zelf niet.
Volgensmij waren ze ten tijde van de HD5xxx ook erg goed, althans ik had toen een HD5850 en dat was best een beest van een kaart.Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:43:
[...]
9700PRO? Dat AMD duidelijk beter was is alweer een tijdje geleden.
Hoop van harte dat ze met wat moois komen om de prijzen bij het groene kamp een beetje te drukken..
Dat was niet eens AMD maar ATI!Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:43:
[...]
Verwijderd
Dat snap ik

https://twitter.com/Locuza_/status/1309161136558944258
Sorry, ik kon het niet laten want ik moest hier misschien iets te hard om lachen.
[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-09-2020 20:10 ]
Dat hebben ze vrijwel nooit. Effectief moet AMD er 'gewoon' voor zorgen dat er een (veel) mindere tekort is dan wat Nvidia heeft/had. Dat zou al heel wat zijn.Snowdog schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:17:
[...]
Ik betwijfel het. Ik denk dat hij erop doelt dat er een flink aantal kaarten beschikbaar zullen zijn (wat hij daar ook onder moge verstaan). Ik gok zelf dat ze gewoon nooit aan de vraag kunnen voldoen, want als het een goed product is (prijs- of snelheidstechnisch), dan gaat ze er echt nooit genoeg hebben @ launch date.
@DaniëlWW2 Hahaha
[ Voor 97% gewijzigd door Blaat op 24-09-2020 23:17 ]
De HD5870 daarna. Dat was destijds een hele goede kaart van AMD.Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:43:
[...]
Paul snapt het ook niet meer... misschien GDDR6, of toch HBME? Verder vertelt hij iets over de mogelijke releasedate; announcement 28 oktober. Reviews @ 9 oktober november en ze liggen in de winkels op 11 november.
We shall see
[ Voor 92% gewijzigd door Blaat op 24-09-2020 23:17 ]
En nu toch misschien weer HBM2E.Dutchy007 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:51:
YouTube: RDNA 2 Not A Paper Launch & Possible Release Date | MS Details Xbox ...
Paul snapt het ook niet meer... misschien GDDR6, of toch HBME? Verder vertelt hij iets over de mogelijke releasedate; announcement 28 oktober. Reviews @ 9 oktober november en ze liggen in de winkels op 11 november.
We shall see

Echt AMD, complimenten voor deze puinzooi.
Wat is dat met de hele "stock koeler" issues? Als je een stille en koele kaart wil, dan neem je een AIB koeler. Ongeacht of je Nvidia of AMD shopt.Snowdog schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:34:
[...]
De stock koeler was inderdaad niet geweldig voor sommige mensen, maar goed ik heb tot vorig jaar een 290x met stock koeler gebruikt en kon me aan het geluid niet zo enorm storen (ondanks dat het idd wel wat lawaai kon maken tijdens het gamen, mijn geluid stond toch wel harder).
Drivers, kan het me niet meer herinneren, maar om nou te zeggen dat de 290x tot de failures zou behoren, nee dat idee heb ik zelf niet.
Nvidia schepte deze keer ook hoog op over hun nieuwe "innovatieve dual reversed fan cooler". Nou, hieperdepiep. En ondertussen is een MSI of Asus TUF koeler én stiller. En niet zo'n beetje.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
[ Voor 94% gewijzigd door Blaat op 24-09-2020 23:16 ]
Misschien niet de beste manier om er een puinzooi van te maken, maar een onthulling is ook niet echt spannend/leuk meer als je zo'n 95% weet wat ze gaan onthullen. Dat zagen we eerder deze maand al. Van Big Navi weten we nog weinig (in ieder geval minder dan bij Ampere), dus zo'n onthulling kan dan juist leuk en interessant zijn om te volgen. En nu hopen dat AMD veel kan waar maken, anders hebben ze dit echt niet goed aangepaktDaniëlWW2 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:00:
[...]
En nu toch misschien weer HBM2E.![]()
Echt AMD, complimenten voor deze puinzooi.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Maar die had niet de performance kroon, dus was niet "beter" volgens sommigen. Dat was gewoon een Maxwell aan de rode kant.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:17:
De HD5870 daarna. Dat was destijds een hele goede kaart van AMD.
90% van de performance, voor 80% van de prijs en nog geen 60% van het stroomverbruik. En dat alles onder de 80 graden, in plaats van 95+ met throttling waardoor de performance voorsprong als sneeuw in de zon verdween. En dan vergelijk ik nu nog met Cypress XT (5870), een 5850 gaf het dubbele aan perf/W. Daar ziet GF100 er nog slechter uit.
Maar nee, de GTX 480 was volgens sommigen nog altijd beter.
En het jaar erop was Cayman nog steeds zuiniger (+- 80% van het stroomverbruik van GF110), zat nog steeds op pakweg 90% van de performance en was nóg goedkoper. Maar ook die had niet de performance kroon, dus Nvidia was "beter".
Dat is waarom ik een tijd terug in dit topic zei dat AMD niet zomaar even Nvidia kan verslaan en dat we dan weer een verschuiving in marktaandeel zien. Nee, AMD moet dat minimaal 3-4 jaar op rij doen om die mindset te veranderen.
Neemt niet weg dat ze juist nu wel een win moeten pakken, of op z'n minst op gelijke hoogte komen. Maar het kost wel wat meer tijd om de gemiddelde gamer overstag te krijgen.
Hij lijkt verwarring te willen zaaien, omdat zijn bron dat wil. Een paar tweets van 0x22h en yuko yushida zeggen HBM2E, en hij wil graag "dat we alle informatie hebben". Vervolgens ontkracht hij hun argumenten tegen HBM, zegt dat alles mogelijk is, en toch neigt naar GDDR6. Dan zegt hij 'opeens' "mijn informatie is fout, maar dan heb ik toch gelijk want prijs informatie klopt dan ook niet, bla bla bla."Dutchy007 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:51:
YouTube: RDNA 2 Not A Paper Launch & Possible Release Date | MS Details Xbox ...
We shall see
Vervolgens geeft hij mèèr info:
- 9th november media reviews
- 11th november on store shelves
Niet met mijn gelukVerwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 01:14:
Cyberpunk is gewoon nog steeds te vroeg dan.
MLID:
YouTube: RTX 3090 Analysis & Quadro Ampere Leak: GDDR6X isn’t always better...
bevestigt 300W voor de top big Navi 21 kaart. Nice! (250W voor de Pro kaart, conform oorspronkelijk ontwerp target TDP, die vergelijkbaar zou presteren met een Quadro 6000 GA102 full die). De big Navi 21 kaart zou dus best wel eens gelijkwaardig kunnen worden met een RTX3090, voor 50 minder Watt.
Hoewel een 8GB Navi21 kan, denk ik dat ze met 16GB over de gehele Navi21 linie gaan om de RTX3070/3080 gebrek aan geheugen aan te vallen. Verschillende snelheden, dat wel, maar altijd 256-bit en 128MB L2 (infinity cache).
[ Voor 61% gewijzigd door sunsmountain op 25-09-2020 02:10 ]
Je kan koelers pas vergelijken als ze hetzelfde formaat hebben. 3rd party koelers zijn vaak een stuk groter en moet je ook plek voor hebben. Het wordt interessant of bijvoorbeeld een 3090 FE koeler stand houdt, die is al zo groot. Zal mij benieuwen hoe groot en stil de koeler van Navi 21 in de praktijk gaat zijn.Jeroenneman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:06:
[...]
Wat is dat met de hele "stock koeler" issues? Als je een stille en koele kaart wil, dan neem je een AIB koeler. Ongeacht of je Nvidia of AMD shopt.
Nvidia schepte deze keer ook hoog op over hun nieuwe "innovatieve dual reversed fan cooler". Nou, hieperdepiep. En ondertussen is een MSI of Asus TUF koeler én stiller. En niet zo'n beetje.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.