Het grote Tesla topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 138 Laatste
Acties:
  • 633.774 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:22:
[...]

Ik mag toch hopen dat Tesla hier rekening mee houdt. Dat je dus nooit écht 100% kunt laden.

Zo had de Volvo ongeveer 20% minder capaciteit dan accu. Ik gok dat 0 naar 100% dus in werkelijkheid 10% naar 90% was.
Ik ga ervan uit dat Tesla ook zoiets doet.

[...]
"Lithium packs degraderen het minst rond de 50% SoC en het meest onder de 20% en boven de 80% SoC"
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Bij lease is het makkelijker, vervang die accu maar. Kosten zoeken ze onderling uit.
Dus of vergoed door Tesla, of leaseprojzen voor Teslas omhoog
Ik wens je veel succes met het claimen van een nieuw accupakket bij de LM als je 25% degradatie en dus minder range hebt. Gaat je niet lukken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
naii11 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:15:
Heren, ik heb de laatste tijd wat meldinkjes die later weer weggaan. Zoals 'dodehoekdetectie beperkt', of 'rijstrookoverschrijding preventie beperkt' etc. Ik snap dat Tesla geen Duitse of Aziatische kwaliteit heeft, maar zijn dit simpel te verhelpen dingetjes? Of moet ik hiervoor naar de dealer gaan?

Ook heb ik regelmatig bandenspanning waarschuwingen. Dan weer is de druk 2.5 bar, dan weer 2.7 bar, en dan weer staan er alleen maar streepjes (geen waarde).
Dat betekent dat er camera's slecht zicht hebben. Maak je auto eens schoon! :P

De bandenspanning mag ook wel wat hoger dan 2.7 bar hoor. Bandenspanning is temperatuursafhankelijk dus met wisselende temperaturen schommelt je bandenspanning ook wat (met kou daalt die). Af en toe je banden oppompen wil helpen (zoals je auto ook al aangeeft). Streepjes betekent dat de auto al even geen metingen doorgekregen heeft van de sensors (werkt alleen als de auto niet slaapt).
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:22:
[...]

Ik mag toch hopen dat Tesla hier rekening mee houdt. Dat je dus nooit écht 100% kunt laden.

Zo had de Volvo ongeveer 20% minder capaciteit dan accu. Ik gok dat 0 naar 100% dus in werkelijkheid 10% naar 90% was.
Ik ga ervan uit dat Tesla ook zoiets doet.

[...]

Bij lease is het makkelijker, vervang die accu maar. Kosten zoeken ze onderling uit.
Dus of vergoed door Tesla, of leaseprojzen voor Teslas omhoog
Nope, Tesla heeft weinig reserves aan de bovenkant omdat ze er van uit gaan dat je daar zelf bewust keuzes in kan maken. Je bent dus vrij om af en toe de batterij kortstondig wat meer op te laden om een lange rit (vakantie oid) minder te hoeven laden. Daarom staat er in de app en in de auto ook duidelijk een scheiding tussen "daily" en "trip".

En je LM vergoed het niet als je onverantwoord met je auto omgaat.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:29:
Ik wens je veel succes met het claimen van een nieuw accupakket bij de LM als je 25% degradatie en dus minder range hebt. Gaat je niet lukken.
Bij 25% sta ik net zo vaak bij een SeC totdat één van de twee partijen iets doet.
Dat is echt onacceptabel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

afelium schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:24:
[...]

Maar waarom 5 jaar lang 80% gebruiken uit angst na 5 jaar nog maar 80% te kunnen gebruiken??
Het één sluit het ander niet uit?

Als jij dagelijks uit kan met 80% dan spaar je de accu, waardoor je na 5 jaar nog een verse accu hebt om met 100% SoC een keer een lange rit te maken als dat nodig is. Daarnaast zijn laadsnelheden bij een SuC ook hoger bij een accu met lage degradatie.

Als het kan laadt ik tot <80% SoC. Als het nodig is daarboven en ja, dat kan ook 100% zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 23-11-2019 19:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:32:
[...]

Bij 25% sta ik net zo vaak bij een SeC totdat één van de twee partijen iets doet.
Dan heb je de verkeerde auto gekozen, de garantievoorwaarden zijn duidelijk. Je hebt er alleen jezelf mee als je de accu versnelt laat degraderen.

Als je een beetje aandacht geeft aan batterij behoudt dan betaald zich op de lange termijn absoluut terug.
Het kost niets, het is alleen even een aanpassing in je laadgedrag.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 23-11-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tassadar32 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:31:
En je LM vergoed het niet als je onverantwoord met je auto omgaat.
Tesla zegt zelf dat je hem het beste iedere dag kunt volgooien, dat is beter dan snelladen. Terwijl ze snelladen ook zelf heel actief promoten en uitbreiden.

Wordt nog een leuke discussie over “onverantwoord”.

Gelukkig allemaal hypothetisch maar ik heb er ook echt geen probleem mee hem per ongeluk door je pui naar binnen te rijden. Oeps, ik remde toch? Kosten: 136 euro eigen risico, aftrekbaar van de bijtelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
[...]

Ik kan je aanraden je leasecontract eens door te lezen. Als jij als berijder schade aan de auto toebrengt door achterstallig onderhoud of misbruik draai je zelf voor de kosten op. Dikke kans dat als je de accu tot 25% gedegradeert is door misbruik dat je aan het einde nog opdraait voor een nieuwe accu.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tassadar32 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:37:
[...]

Ik kan je aanraden je leasecontract eens door te lezen. Als jij als berijder schade aan de auto toebrengt door achterstallig onderhoud of misbruik draai je zelf voor de kosten op. Dikke kans dat als je de accu tot 25% gedegradeert is door misbruik dat je aan het einde nog opdraait voor een nieuwe accu.
Is iedere dag snelladen dan ook misbruik?
Nogmaals Tesla gaf mij gisteren nog aan dat snelladen schadelijker voor je accu is dan volladen aan een traaglader...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2019 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
afelium schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:24:
[...]

Maar waarom 5 jaar lang 80% gebruiken uit angst na 5 jaar nog maar 80% te kunnen gebruiken??
Waarom zou ik het risico nemen dat ik na 5 jaar nog maar 80% accucapaciteit over heb door nu iedere dag tot 100% te laden terwijl de realiteit is dat ik met iedere dag tot 80% laden ruim voldoende bereik heb voor m'n dagelijkse gebruik. Daarbij is 100% laden alleen maar vervelend omdat regenerative braking dan minder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:39:
[...]

Is iedere dag snelladen dan ook misbruik?
Nogmaals Tesla gaf mij gisteren nog aan dat snelladen schadelijker voor je accu is dan volladen aan een traaglader...
Ik weet niet welke medewerker dit heeft verteld. Maar dit klopt niet. Blijkbaar denkt hij dat.
SuC werkt goed met de accu van Tesla en beschermt dus de accu.

In dit filmpje wordt dit ook uitgelegd. Tesla SuC koelt de accu ook goed, zodat het niet schadelijk is voor je accu.

YouTube: Is Frequent Supercharging BAD For Tesla Model 3 Battery?

Het beste is om ervaringen van Model S taxi bestuurders te lezen. Die hangen elke dag aan de lader. En volgens mij hebben ze ook geen degradatie.

En hier staat ook dat de degradatie reuze meevalt.

https://www.groen7.nl/wat...accupakket-van-een-tesla/

Voor de andere elektrische auto's zal dit wel schadelijk zijn, aangezien zij niet koelen tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hunkaroglu schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:03:
[...]

Ik weet niet welke medewerker dit heeft verteld. Maar dit klopt niet. Blijkbaar denkt hij dat.

In dit filmpje wordt dit ook uitgelegd. Tesla SuC koelt de accu ook goed, zodat het niet schadelijk is voor je accu.

Het beste is om ervaringen van Model S taxi bestuurders te lezen. Die hangen elke dag aan de lader. En volgens mij hebben ze ook geen degradatie.

Voor de andere elektrische auto's zal dit wel schadelijk zijn, aangezien zij niet koelen tijdens het laden.
Medewerker Tesla service center Rotterdam.
Als we die al niet kunnen vertrouwen, hoe kun je dan ooit “misbruik” definiëren?!

In de praktijk verwacht ik maximaal 120.000-150.000 km op de teller te zetten. Wat de staat daarna van de accu is of wordt doet mij weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:07:
[...]

Als we die al niet kunnen vertrouwen, hoe kun je dan ooit “misbruik” definiëren?!
De statistieken liegen niet. Bij de Model 3 is het alleen maar beter geworden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Als ik de laatste paar pagina’s lees snap ik weer waarom wij leaserijders zo’n slechte naam hebben...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:52
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:07:
[...]

In de praktijk verwacht ik maximaal 120.000-150.000 km op de teller te zetten. Wat de staat daarna van de accu is of wordt doet mij weinig.
Wordt wel een leuk gesprek over 5 jaar:

@BlakHawk tegen de LM: ‘ja maar Tesla zei dat het echt niet schadelijk was, dus ik ga niet betalen!!’
LM: ‘kunt u ons de email waarin dit staat doorsturen?’
@BlakHawk ’Het werd gezegd door een medewerker van SC Rdam’
LM: ‘eh ja....’.

Komop jongens, we zitten wel op tweakers. Zo’n auto van 60k moet je even goed over nadenken en ‘induiken’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smobbo schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:11:
Als ik de laatste paar pagina’s lees snap ik weer waarom wij leaserijders zo’n slechte naam hebben...
We betalen er ook genoeg voor!
Maar als het écht schadelijk is, zou het niet mogelijk moeten zijn.

Een autofabrikant van een ICE bouwt ook een toerenvegrenzer in, omdat te veel toeren schadelijk zijn.

Dat is mijn mening, verder is het een gebruiksvoorwerp. Het is niet mijn kind of dierbare...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:16:
[...]

Een autofabrikant van een ICE bouwt ook een toerenvegrenzer in, omdat te veel toeren schadelijk zijn.
De toerenteller, mooie analogie!

Dus je vind dat een ICE heel moet blijven als jij iedere dag met koude motor de toerenbegrenzer aantikt en wanneer er zaken hierdoor stuk gaan jij hiervoor niet aansprakelijk bent maar dat de fabrikant of LM de rekening mag betalen?

Interessante zienswijze..

Laten we weer on-topic gaan :P

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 23-11-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:15:
[...]

Wordt wel een leuk gesprek over 5 jaar:

@BlakHawk tegen de LM: ‘ja maar Tesla zei dat het echt niet schadelijk was, dus ik ga niet betalen!!’
LM: ‘kunt u ons de email waarin dit staat doorsturen?’
@BlakHawk ’Het werd gezegd door een medewerker van SC Rdam’
LM: ‘eh ja....’.

Komop jongens, we zitten wel op tweakers. Zo’n auto van 60k moet je even goed over nadenken en ‘induiken’.
Geen idee of je veel ervaring hebt met leasemaatschappijen, maar ik heb ooit één geval meegemaakt waarbij schade werd doorberekend aan de berijder. Het ging om een kapot blok dat buiten de merkdealer en medeweten van de leasemij getuned was.

Verder zaken als koppelingen die binnen de 20k kapot gingen, banden die veel te kort meegingen, nog nooit doorberekend aan de berijder.

Ik deed met mijn Volvo 15.000 km met een set zomerbanden. De enige consequentie was een goedkopere band dan de vorige keer.

Leasemaatschappijen stellen eerder leasebedragen bij dan ze hun klanten aansprakelijk gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
Hunkaroglu schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:03:
[...]

Tesla reduceert wel na "veel" superchargen wel de snelheid van het snelladen.
“The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full, and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.

Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible – even after frequent usage.”
Bron: https://electrek.co/2017/...ing-speed-number-charges/

Weinig onderbouwd verder, maar volgens Ome Elon is laden tot 90 - 95% geen probleem:

https://mashable.com/arti...y-charge-max/?europe=true
[...]

Dat is mijn mening, verder is het een gebruiksvoorwerp. Het is niet mijn kind of dierbare...
Deze gedachtegang bevestigd waarom ik regelmatig mensen met een steenkoude motor maximaal zie acceleren in de wijk / oprit snelweg. Want tja, het is toch maar een leasebak. Met jou analogie reed / rijdt je een ICE blok dus altijd tegen de toerenbegrenzer - want als hij er kapot van zou gaan dan hadden ze dat wel beveiligd 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:21:
[...]

De toerenteller, mooie analogie!

Dus je vind dat een ICE heel moet blijven als jij iedere dag met koude motor de toerenbegrenzer aantikt en wanneer er zaken hierdoor stuk gaan jij hiervoor niet aansprakelijk bent maar dat de fabrikant of LM de rekening mag betalen?

Interessante zienswijze..
Klopt, moeten ze tegen kunnen en dat kunnen ze ook gewoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:25:
[...]

:o Daar ging mijn koffie _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrBasta schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:24:
[...]

[...]

Weinig onderbouwd verder, maar volgens Ome Elon is laden tot 90 - 95% geen probleem:

https://mashable.com/arti...y-charge-max/?europe=true

[...]

Deze gedachtegang bevestigd waarom ik regelmatig mensen met een steenkoude motor maximaal zie acceleren in de wijk / oprit snelweg. Want tja, het is toch maar een leasebak. Met jou analogie reed / rijdt je een ICE blok dus altijd tegen de toerenbegrenzer - want als hij er kapot van zou gaan dan hadden ze dat wel beveiligd 8)7 ?
Oh zeker niet iedere keer, maar heeft ook weinig nut bij diesel.

Overigens vindt de topbelasting bij diesel juist onderin de toeren plaats. Die moet er dus wel tegen kunnen, want je rijd een diesel altijd koud weg op topbelasting voor het blok...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@BlakHawk Als je "genoeg voor iets betaalt" geeft dat je nog niet het recht om het daarom anders of slechter te behandelen.

De LM moet er geld aan verdienen, net als dat jouw werkgever geld moet verdienen om jouw salaris te kunnen betalen. Maar stel dat jouw vrouw een ex-leaseauto (bijv. een Tesla) koopt die door iemand als jou slecht is behandeld, word je daar dan blij van? Dat je een auto en pui kapot wil rijden omdat het je alleen je eigen risico kost zegt natuurlijk al wel heel veel. Op dat moment moet een LM ineens veel geld uitkeren en daardoor worden gemiddeld de premies hoger, zowel voor jouw werkgever als voor anderen. Daarnaast is dat een pui van iemand anders die dat graag heel houdt. Zou jij het tof vinden als iemand je huis in komt rijden, je dierbare spullen kapot rijdt en zegt: Joh, boeien, kost mij maar 136 Euro!

Je bent niet alleen op de wereld, ik mag hopen dat je de leeftijd voorbij bent waarop je het gevoel hebt dat het allemaal om jou draait. Je hebt rekening te houden met anderen en je moet de spullen die anderen je ter beschikking stellen netjes en goed behandelen.

En of een SuC wel of niet goed is voor de accu is inderdaad een goed discussiepunt. Maar als je auto aangeeft dat het niet goed is om iedere dag meer dan een X percentage te laden, dan kan je daar toch gewoon rekening mee houden? En als je daardoor niet heen en weer naar je werk kunt rijden, dan had je vooraf beter moeten opletten en een andere auto moeten nemen.

Dat het niet mogelijk moet zijn als het schadelijk is is op zich terecht, maar, 1x tot 100% laden is prima als dat nodig is. Elke dag tot 100% laden wordt door iedereen afgeraden. Je wil ook niet dat Tesla een limiet gaat inbouwen dat je bijv. maar max 25% van de dagen tot 100% mag opladen, dan voelt iedereen zich weer betutteld. De auto geeft je een signaal dat het niet wenselijk is, dan kan je dat niet zomaar negeren. En het is wél mogelijk omdat je gewoon soms wel die 100% wil kunnen benutten.

Afijn, dit is mijn mening en zo ga ik dus zelf ook met mijn auto om. Ondanks dat het een lease auto is was ik hem netjes met de hand ipv door de krasstraat te rijden, laad ik niet teveel op en ga ik er mee om alsof het mijn eigen auto is. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:25:
[...]

7(8)7
Ga maar eens bij VW langs om te vragen hoeveel revisies ze hebben moeten doen van 1.4 TSI’s uit de GTE’s die met koude motor (want accu leeg en op de snelweg) direct aan de bak moeten. Dat ligt in mijn optiek dan echt aan knullige/onbenullige berijders.
Maar hé, doe lekker wat je goed lijkt, tijd zal leren hoe het afloopt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022
Smobbo schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:11:
Inderdaad, erger me ook aan de menaliteit van 'ikke ikke ikke en de rest kan....''. Ik rijd al 15 jaar in lease auto's omdat ik dat nodig heb voor mijn beroep en ik ben blij dat ik deze ook prive mag gebruiken voor een vast bedrag. Ik heb de auto's altijd netjes behandeld alsof het mijn eigendom is.

Mag hopen dat de werkgever van sommige mensen hier niet mee aan het lezen is.

Ik behandel de auto netjes omdat ik graag wil dat de auto na mij ook nog een lang bestaan heeft, dit doe ik om onnodige verspilling te voorkomen. Of ik die auto nu nog na 5 jaar rijd of iemand anders dat doet mij er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:18
[all moraalridder modus uit] Kunnen we weer ontopic gaan ipv op de man te spelen? Thx!
Edit, al is er een reactie wel grappig, ikke ikke ikke....tel de ik's eens verder in dat bericht :+

Vandaag belde ik naar het servicecentrum in Tilburg, omdat ik wilde weten of ze via mobile service ook de homelink konden installeren (wat alleen in Amerika te vinden is op de tesla site). De beste man zei, dat weet ik eigenlijk niet, u kunt een mail sturen naar.......zeg, ik bel toch met de garage van Tesla?

[ Voor 81% gewijzigd door carpebios op 23-11-2019 20:33 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022
[...]

Kom op zeg, hoeveel betaal je prive hiervoor? 300 euro per maand? Daar kan je prive echt niet een auto voor rijden, laat staan een Tesla. Het is gewoon een cadeautje van je werkgever die je met respect zou moeten behandelen.

[ Voor 7% gewijzigd door wgdejong99 op 23-11-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taro schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:29:
@BlakHawk Als je "genoeg voor iets betaalt" geeft dat je nog niet het recht om het daarom anders of slechter te behandelen.

De LM moet er geld aan verdienen, net als dat jouw werkgever geld moet verdienen om jouw salaris te kunnen betalen. Maar stel dat jouw vrouw een ex-leaseauto (bijv. een Tesla) koopt die door iemand als jou slecht is behandeld, word je daar dan blij van? Dat je een auto en pui kapot wil rijden omdat het je alleen je eigen risico kost zegt natuurlijk al wel heel veel. Op dat moment moet een LM ineens veel geld uitkeren en daardoor worden gemiddeld de premies hoger, zowel voor jouw werkgever als voor anderen. Daarnaast is dat een pui van iemand anders die dat graag heel houdt. Zou jij het tof vinden als iemand je huis in komt rijden, je dierbare spullen kapot rijdt en zegt: Joh, boeien, kost mij maar 136 Euro!

Je bent niet alleen op de wereld, ik mag hopen dat je de leeftijd voorbij bent waarop je het gevoel hebt dat het allemaal om jou draait. Je hebt rekening te houden met anderen en je moet de spullen die anderen je ter beschikking stellen netjes en goed behandelen.

En of een SuC wel of niet goed is voor de accu is inderdaad een goed discussiepunt. Maar als je auto aangeeft dat het niet goed is om iedere dag meer dan een X percentage te laden, dan kan je daar toch gewoon rekening mee houden? En als je daardoor niet heen en weer naar je werk kunt rijden, dan had je vooraf beter moeten opletten en een andere auto moeten nemen.

Dat het niet mogelijk moet zijn als het schadelijk is is op zich terecht, maar, 1x tot 100% laden is prima als dat nodig is. Elke dag tot 100% laden wordt door iedereen afgeraden. Je wil ook niet dat Tesla een limiet gaat inbouwen dat je bijv. maar max 25% van de dagen tot 100% mag opladen, dan voelt iedereen zich weer betuttelt. De auto geeft je een signaal dat het niet wenselijk is, dan kan je dat niet zomaar negeren. En het is wél mogelijk omdat je gewoon soms wel die 100% wil kunnen benutten.

Afijn, dit is mijn mening en zo ga ik dus zelf ook met mijn auto om. Ondanks dat het een lease auto is was ik hem netjes met de hand ipv door de krasstraat te rijden, laad ik niet teveel op en ga ik er mee om alsof het mijn eigen auto is. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Over de pui, die heb ik niet zelf verzonnen, maar het was een leasemaatschappij die dit een keer “adviseerde” aan een Tesla rijder met heel veel issues die niet opgelost werden.

Onder het mom van een “geintje” natuurlijk.

Ik heb nog nooit een melding gehad en laad vaker tot < 100%. Ik heb zelfs nog nooit volledig de 100% gezien. Wel boven de 90%

Ook al ben ik niet alleen op de wereld, ik ben wel een typische leaserijder. Ik gedraag mij netjes in het verkeer en dwing dat (bij ritsen bijvoorbeeld) ook af op anderen. Rijd maar tegen mij aan, toch een leasebak.

Niet eerlijk? Kan wel zijn, alleen dan leren sommige mensen het af.

Dus nee, ik gebruik het gedurende de leaseperiode en ga niet extra zuinig erop doen. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp. Net als mijn telefoon.

Sommige mensen gooien er protectors en hoesjes om voor de verkoop. Ik koop een mooie iPhone, dan wil ik er ook van genieten. En niet het hoesje of een protector.

Ik behandel mijn auto niet anders dan mijn telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wgdejong99 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:33:
[...]

Kom op zeg, hoeveel betaal je prive hiervoor? 300 euro per maand? Daar kan je prive echt niet een auto voor rijden, laat staan een Tesla. Het is gewoon een cadeautje van je werkgever die je met respect zou moeten behandelen.
Je vergeet het leasebedrag, gaat eerder richting de 800 euro netto per maand. Maar daar gaat het niet om.

Je kunt nu wel net doen alsof ik het aftrap, het enige wat ik zeg: gebruiksvoorwerp.

Ik rijd hem niet voor de volgende koper...

Maar jullie rijden ook altijd in chill mode begrijp ik? Want dat extra bandenverbruik is niet eerlijk voor de leasemaatschappij, nergens voor nodig en kost alleen maar extra geld. Niet echt respectvol.

Of is dat opeens “anders”?

Nogmaals, ik heb voldoende aan 90%, maar ben van mening dat als het schadelijk zou zijn het niet mogelijk moet zijn. Zeg als Tesla dan: 100% is maar x keer per maand mogelijk. Softwarematig afdwingbaar.

Als je een SR+ rijdt, kan ik mij best voorstellen dat je nu de 100% vaker opzoekt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
[quote]MrBasta schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:24:
[...]

[...]

[...]

Ze doelen hier toch op Chademo laadpunten en niet Superchargers van Tesla. Deze persoon laadde vaak bij andere Superchargers dan Tesla SuC. En daarom is het verlaagd in dit geval. Andere superchargers houden geen rekening mee met het koelen van de batterij dan de Tesla SuC. En dit was gedaan om de accu dus te beschermen. Kijk die video die ik heb gepost. Daar wordt het ook uitgelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Hunkaroglu op 23-11-2019 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
Hunkaroglu schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:01:
[quote]MrBasta schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:24:
[...]

[...]

[...]

Ze doelen hier toch op Chademo laadpunten en niet Superchargers van Tesla. Deze persoon laadde vaak bij andere Superchargers dan Tesla SuC. En daarom is het verlaagd in dit geval. Andere superchargers houden geen rekening mee met het koelen van de batterij dan de Tesla SuC.
Mijn quote komt van Tesla zelf, en heeft (zoals ik het begrijp) betrekking op uberhaupt superchargen. De maximale laadsnelheid wordt bepaald door de computer in het voertuig (het maakt volgens mij dus niet uit of het een Supercharger van Tesla is). En deze beperkt dus de maximum snelheid na een bepaald aantal DC Snellaadbeurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roekie2002
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-03-2021
En heb je deze banden besteld? Tevreden?

Tesla monteert de Pirelli SottoZero 3 banden, doch deze banden lijken extra interessant te zijn voor montage op een elektrisch voertuig omwille van de lage rolweerstand en de toch goede grip.
Er zijn helaas wel maar enkele plaatsen in België waar je deze banden kan bestellen.
tim-1985 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:55:
[...]

Ik ben ook aan het zoeken en kom op de Nokian WR A4 XL 3PMSF 235/45 R18 98 V Banden uit.
Lijken zuinig te zijn en goede resultaten te halen in de sneeuw.

LR AWD * SILVER * BLACK * AERO * TREKHAAK * RN109632xxx - 4-10-19 * VIN 28-11 * Levering Gent 19/12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
carpebios schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:32:

Vandaag belde ik naar het servicecentrum in Tilburg, omdat ik wilde weten of ze via mobile service ook de homelink konden installeren (wat alleen in Amerika te vinden is op de tesla site). De beste man zei, dat weet ik eigenlijk niet, u kunt een mail sturen naar.......zeg, ik bel toch met de garage van Tesla?
Homelink is zoiets ongelofelijk goed _/-\o_ _/-\o_
Werkt echt fantastisch hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

naii11 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:15:
Heren, ik heb de laatste tijd wat meldinkjes die later weer weggaan. Zoals 'dodehoekdetectie beperkt', of 'rijstrookoverschrijding preventie beperkt' etc. Ik snap dat Tesla geen Duitse of Aziatische kwaliteit heeft, maar zijn dit simpel te verhelpen dingetjes? Of moet ik hiervoor naar de dealer gaan?

Ook heb ik regelmatig bandenspanning waarschuwingen. Dan weer is de druk 2.5 bar, dan weer 2.7 bar, en dan weer staan er alleen maar streepjes (geen waarde).
Dat is de voorste camera die last heeft van condens. Twee keer drukken op voorruitontwaseming en het zal snel weer verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

roekie2002 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:10:
En heb je deze banden besteld? Tevreden?

Tesla monteert de Pirelli SottoZero 3 banden, doch deze banden lijken extra interessant te zijn voor montage op een elektrisch voertuig omwille van de lage rolweerstand en de toch goede grip.
Er zijn helaas wel maar enkele plaatsen in België waar je deze banden kan bestellen.

[...]
Die 3's heb ik er nu onder zitten. Had alleen W ipv V banden besteld en nu liggen bij Euromaster Pirelli SottoZero 2 W's klaar om volgende week te monteren ipv SottoZero 3 V's. De 2 versie heeft een veel slechtere rolweerstand, dus ik twijfel heel erg om het af te blazen.

Begrijp niet waarom er geen goede 97W's zijn met goede rolweerstand, dat zou ik het liefst hebben.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:34
marco2152 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 23:53:
[...]

Ik had deze vraag ook en bij navraag bij de ANWB kreeg ik deze drie door als goede opties:
- MICHELIN Pilot Alpin 5
- Dunlop Winter Sport 5
- Goodyear UltraGrip Performance
Ik heb zelf de Michelin PA5 besteld en die worden over 2 weken gemonteerd bij Euromaster. In mijn geval wel 18" en geen 19". Gaan gewoon op de Aero en de zomerbanden in de opslag tot volgend jaar.

Ik zag echt door de bomen het bos niet meer, zoveel verschillende winterbanden... Uiteindelijk heb ik gewoon gekeken naar brandstofzuinigheid, grip op nat wegdek en decibels, en kwam toen uit op de PA5. Waren paar andere alternatieven, maar voor Michelin gekozen omdat ik daar eigenlijk altijd al op gereden heb.

Viel mij op dat bij Euromaster je de Pirelli Sottezero 3 hebt en daarnaast de Tesla versie van diezelfde band maar dan met 1 decibel en 50 euro per band meer. Voor de rest totaal geen verschil. Kan iemand mij uitleggen waar dat op slaat? Wat is er zo speciaal aan de "Tesla" versie van die band? Zie: https://bandenkopen.eurom...18-0-0--extra-load-winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkeespiet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
Vandaag in Duitsland onze Model 3 even op z’n staart getrapt.. dat ding ligt echt als een huis op de weg! Bij 220 hield het op (en had ik tevens een Mercedes in m’n binnenspiegel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Mkeespiet Welke variant heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
wgdejong99 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:33:
[...]

Cadeautje? Na het indienen van mijn ontslag wilde mijn werkgever hem het liefst zo snel mogelijk terug hebben. Dit was zijn goed recht (ga verder niet in details), maar het “cadeautje” is gewoon onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Een leaserijder krijgt geen auto, die moeten ze verdienen.

Daarnaast is de korting op bijtelling bedoelt om de berijder te overtuigen. Dat is ook degene die het ongemak van elektrisch rijden ervaart (al heb ik dat persoonlijk nu andersom als de tank wéér leeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vreemd dat je de 233 niet kon aantikken. Regen, tegenwind, banden met veel weerstand, koude/lege accu of zwaar beladen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

@bottom line Homelink is amazing inderdaad!

Meanwhile: nO dEmAnD

Ook beste video die alle haters gelijk geen argumenten meer geeft:

@BlakHawk Je tagde me en noemde me een fanboy, maar fanboyism heeft er niks mee te maken. Als Volvo of Ford een hele goede auto maakt, dan ben ik daar net zo enthousiast over als een auto van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Hoeveel preorders had de VW ID?
Of de Porsche Taycan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkeespiet
Taro schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:40:
[...]

Vreemd dat je de 233 niet kon aantikken. Regen, tegenwind, banden met veel weerstand, koude/lege accu of zwaar beladen?
Dan denk ik dat er misschien toch nog wat meer in had gezeten, zat ook maar kort op de 220. Morgen weer naar huis nog eens proberen;)

Hard rijden met de Model 3 voelt minder heftig dan bij een benzine motor die flink in z’n toeren zit met die snelheid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 09:01

jefjef

learning by doing

Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:41:
[...]

Je vergeet het leasebedrag, gaat eerder richting de 800 euro netto per maand. Maar daar gaat het niet om.

Je kunt nu wel net doen alsof ik het aftrap, het enige wat ik zeg: gebruiksvoorwerp.

Ik rijd hem niet voor de volgende koper...

Maar jullie rijden ook altijd in chill mode begrijp ik? Want dat extra bandenverbruik is niet eerlijk voor de leasemaatschappij, nergens voor nodig en kost alleen maar extra geld. Niet echt respectvol.

Of is dat opeens “anders”?

Nogmaals, ik heb voldoende aan 90%, maar ben van mening dat als het schadelijk zou zijn het niet mogelijk moet zijn. Zeg als Tesla dan: 100% is maar x keer per maand mogelijk. Softwarematig afdwingbaar.

Als je een SR+ rijdt, kan ik mij best voorstellen dat je nu de 100% vaker opzoekt
Eerlijk gezegd rij ik al vanaf dag 1 in chill mode omdat deze mij het beste bevalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
Taro schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:40:
[...]

SR+ komt tot iets van 225. LR AWD tot 233.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inspired schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:56:
[...]

SR+ komt tot iets van 225. LR AWD tot 233.
Ah, ik dacht dat zowel LR als SR+ 233 haalden.

Als de auto tot 220 kwam en tot 225 had gekund, dan zit dat prima in de marge die je door allemaal externe factoren kunt verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
wgdejong99 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:59:
[...]

Dit is regelmatig besproken, 80% is het advies voor dagelijks gebruik en alleen incidenteel tot 100% als je dit voor een lange rit nodig hebt. 5 jaar is best een lange tijd om met een auto te doen, dus niet komen klagen dat je range behoorlijk is afgenomen na 3 jaar als je altijd tot 100% laadt. Tesla kan volgens mij precies zien dat tot 100% laadt en zal dus niets vervangen onder garantie.
Voor de LR/awd/performance is de default instelling 80% en voor de SR+ is het 90% (SR+ heeft grotere ongebruikte buffer?)

**Edit**

Ik zou niet zo bang zijn voor die minimale extra degradatie.

Rijden op de 19/20inch velgen, ipv de Aero 18inch heeft uiteindelijk (even omdenken) meer effect op de degradatie: Je moet immers 6-9% sneller gaan bijladen door het hogere verbruik: accu gaat dan immer 6-9% sneller degraderen.
Niemand die daar zich druk over maakt..?

Onze SR+ (eigendom) gaat gewoon net voor vertrek naar 100% als dat net even handiger is. Ook de laatste 10% en de onderste 10% gebruiken wanneer nodig.

De Model S heeft al zo weinig degradatie met zijn “laptop 18650 cellen” dat ik er niet bang voor ben. De model 3 heeft zijn cellen speciaal op maat en “volgens geheim recept”...

De Model 3 heeft een veel moderner batterijpakket met een nieuwe batterijchemie: niemand weet hoeveel effect die 90-100% uiteindelijk gaat hebben, ik weet enkel dat Elon Musk zelf al meerdere malen dingen heeft gezegd die lijken te beweren: maak je vooral niet druk: lekker laden tot 90-95% als dat nodig is, daarboven heeft enkel weinig zin vooral ivm regeneratie.

🔋⚡️

[ Voor 45% gewijzigd door Stef87 op 23-11-2019 23:36 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

revolution-nl schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:11:
[...]

Download de BatteryCompare App, bij instellingen omschakelen naar metric en dan kan je vrij snel je SoH zien te opzichten van andere berijders.

Werkt op basis van de rated range vs SoC%
Wat voor app? Ik kan geen BatteryCompare app vinden. Heb je een link?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 22:46

matroosoft

Lone Christian

bottom line schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:43:
Hoeveel preorders had de VW ID?
Of de Porsche Taycan? :+
ID.3: 10k in de eerste 24 uur, 15k in de eerste week
https://insideevs.com/new...erved-volkswagen-id3-1st/

Taycan: niet echt duidelijke cijfers van te vinden, laatste bericht is zo'n 30.000 pre-orders en paar maanden geleden.

Kanttekening is wel dat de mogelijkheid voor het plaatsen van een pre-order bij VW en Porsche al startte voor de presentatie van respectievelijk de ID.3 en de Taycan. En bij de laatste betaal je €2.500 versus €100 voor de Cybertruck. Kan wat zeggen over de commitment, maar hoeft niet.

Indrukwekkend niettemin, het aantal pre-orders van de Cybertruck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:34
matroosoft schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:27:
[...]

Taycan: niet echt duidelijke cijfers van te vinden, laatste bericht is zo'n 30.000 pre-orders en paar maanden geleden.

Kanttekening is wel dat de mogelijkheid voor het plaatsen van een pre-order bij VW en Porsche al startte voor de presentatie van respectievelijk de ID.3 en de Taycan. En bij de laatste betaal je €2.500 versus €100 voor de Cybertruck. Kan wat zeggen over de commitment, maar hoeft niet.

Ik weet niet hoe het zat bij de ID.3 en de Taycan, maar vergeet niet dat de pre-order van de Cyber Truck niet veel zegt. Deze kan ten alle tijden kosteloos geannuleerd worden. Wel enorm gaaf om te zien hoe groot de interesse is in deze truck.

Als ik buiten de randstad gewoon zou hebben had er bij mij ook een Cyber Truck in de pre-order gestaan. Toen de truck het podium op reed was mijn eerste reactie "wtf is dit nou weer". Dat sloeg echter al snel om naar "dit is onwijs gaaf!". Elon Musk is iemand die later de geschiedenisboeken ingaat als iemand die de wereld op een positieve manier veranderd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hatsjoe schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:39:
[...]

Elon Musk is iemand die later de geschiedenisboeken ingaat als iemand die de wereld op een positieve manier veranderd heeft.
Met het S3XY maken van EV’s: absoluut! Nu al mission accomplished!
Maar die cybertruck vind ik de plank misslaan als blijkt dat die besteld wordt door mensen die ook 90+% van de ritten met een kleinere wagen en accu uit de voeten kunnen. Grondstoffen zijn en blijven schaars.
In een stedelijke omgeving hebben dit soort wagens geen plek. Te lomp en gevaarlijk. Maar als het de rednecks van een EV weet te overtuigen: prima.
Hoop dat ie OV ook echt weet te innoveren met bijvoorbeeld zn hyperloop, dat zet meer zoden aan de dijk voor het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Taro schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:29:

Prima dat dit jouw mening is, maar niet iedereen is zoals jij. Het klinkt alsof je een roeping als schoolmeester gemist hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Jemig wat een boel op de man spelen hier. Ga eens een blokje omlopen ipv een onzinnig argument op een forum proberen te winnen.

Ontopic: uit deze video, een opmerking dat er geen enkele Tesla badge op de Cybertruck zit. Nu kun je dit ding natuurlijk niet verwarren met wat dan ook (behalve een bug in de 3D engine en een verkeerd LOD model). (not my joke)

En ergens anders ook een interessante observatie gelezen: er zitten geen spiegels op, maar ook geen schermen in de hoek voor evt. virtuele spiegels. Dus er moet in ieder geval nog wel wat gesleuteld worden aan details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stef87 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:03:
[...]

Voor de LR/awd/performance is de default instelling 80% en voor de SR+ is het 90% (SR+ heeft grotere ongebruikte buffer?)

**Edit**

Ik zou niet zo bang zijn voor die minimale extra degradatie.

Rijden op de 19/20inch velgen, ipv de Aero 18inch heeft uiteindelijk (even omdenken) meer effect op de degradatie: Je moet immers 6-9% sneller gaan bijladen door het hogere verbruik: accu gaat dan immer 6-9% sneller degraderen.
Niemand die daar zich druk over maakt..?

Onze SR+ (eigendom) gaat gewoon net voor vertrek naar 100% als dat net even handiger is. Ook de laatste 10% en de onderste 10% gebruiken wanneer nodig.

De Model S heeft al zo weinig degradatie met zijn “laptop 18650 cellen” dat ik er niet bang voor ben. De model 3 heeft zijn cellen speciaal op maat en “volgens geheim recept”...

De Model 3 heeft een veel moderner batterijpakket met een nieuwe batterijchemie: niemand weet hoeveel effect die 90-100% uiteindelijk gaat hebben, ik weet enkel dat Elon Musk zelf al meerdere malen dingen heeft gezegd die lijken te beweren: maak je vooral niet druk: lekker laden tot 90-95% als dat nodig is, daarboven heeft enkel weinig zin vooral ivm regeneratie.

🔋⚡️
Volgens mij was bij mijn LR default 90% en bij superchargen default 80%

Ik laad iedere sessie tot 90%, rijd hem dan op tot 30-40% en laad dan weer naar de 90%

Ik lees hier dat veel mensen hem dus echt op 80% zetten ivm levensduur accu. Waar leg je de grens? 40-60 zal nog beter zijn voor de accu...
matroosoft schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:27:
[...]

Taycan is wel een heel ander segment. Maar inderdaad, aantal pre-orders voor de Cybertruck is indrukwekkend!

Ik had dit niet verwacht...
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:54:
[...]

Met het S3XY maken van EV’s: absoluut! Nu al mission accomplished!
Maar die cybertruck vind ik de plank misslaan als blijkt dat die besteld wordt door mensen die ook 90+% van de ritten met een kleinere wagen en accu uit de voeten kunnen. Grondstoffen zijn en blijven schaars.
In een stedelijke omgeving hebben dit soort wagens geen plek. Te lomp en gevaarlijk. Maar als het de rednecks van een EV weet te overtuigen: prima.
Hoop dat ie OV ook echt weet te innoveren met bijvoorbeeld zn hyperloop, dat zet meer zoden aan de dijk voor het klimaat.
Ik vraag mij af hoeveel rednecks die pre-order hebben gedaan. Iets in mij zegt: niet zo veel...
DaCoTa schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:42:
Jemig wat een boel op de man spelen hier. Ga eens een blokje omlopen ipv een onzinnig argument op een forum proberen te winnen.

Ontopic: uit deze video, een opmerking dat er geen enkele Tesla badge op de Cybertruck zit. Nu kun je dit ding natuurlijk niet verwarren met wat dan ook (behalve een bug in de 3D engine en een verkeerd LOD model). (not my joke)

En ergens anders ook een interessante observatie gelezen: er zitten geen spiegels op, maar ook geen schermen in de hoek voor evt. virtuele spiegels. Dus er moet in ieder geval nog wel wat gesleuteld worden aan details.
Is het niet gewoon nog een conceptcar, waar ook de lijnen nog iets minder hoekig van gaan worden?

Kan toch bijna niet anders?
synorluna schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:06:
[...]

Prima dat dit jouw mening is, maar niet iedereen is zoals jij. Het klinkt alsof je een roeping als schoolmeester gemist hebt.
De eerste maanden was ik nieuwe auto’s nog niet met een wasstraat. Gewoon omdat de lak nog zacht is en ik in het verleden een keer gezeik heb gehad met een nieuwe auto vol krassen, door een wasstraat.

Maar met de hand wassen gaat wat ver :+
Gewoon zo’n wasbox tot nu toe.

Maar na een tijdje is een wasstraat toch een stuk handiger, sneller en makkelijker.

Daarnaast is het “nieuwige” binnen 2 weken van je auto af en wordt je ook wat minder “voorzichtig”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Ik mag binnenkort mijn m3 ophalen. Is er een lijst met tips en trics?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
[...]

Ik zit eens van een paar dagen berichten in dit topic door te nemen, maar het valt me op dat jij altijd wel wat hebt met je m3......maandagmorgen modelletje gekregen? Wees maar bij dat hij van de LM is....Kan je er weer makkelijk vanaf over een paar jaar ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Joe Dancen op 24-11-2019 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:38:
[...]
Ook al ben ik niet alleen op de wereld, ik ben wel een typische leaserijder. Ik gedraag mij netjes in het verkeer en dwing dat (bij ritsen bijvoorbeeld) ook af op anderen. Rijd maar tegen mij aan, toch een leasebak.

Ik behandel mijn auto niet anders dan mijn telefoon.
Domme redenatie. Ik adviseer je dit straks in 2020 eens te doen. Misschien rij jij of iemand anders je m3 wel total-loss? . Krijg je fijn een nieuwe met een dubbele bijtelling.

Ik heb ook een "leasebak". behandel hem netjes en voorzichtig, zo ga je met spullen van een ander om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joe Dancen schreef op zondag 24 november 2019 @ 06:17:
[...]

Domme redenatie. Ik adviseer je dit straks in 2020 eens te doen. Misschien rij jij of iemand anders je m3 wel total-loss? . Krijg je fijn een nieuwe met een dubbele bijtelling.

Ik heb ook een "leasebak". behandel hem netjes en voorzichtig, zo ga je met spullen van een ander om
Zo lang de ander aansprakelijk is, geldt dat ook voor de verhoogde bijtelling in 2020.

https://www.delissenmarte...klaard-verhaalbare-schade

Wie zegt er dat ik hem niet netjes behandel?
Alleen niet net zoals ik hem zelf zou betalen. Maar dat doet geen enkele leaserijder!
Als jij zelf je banden moest betalen, zou je ook niet zo vaak snel optrekken als nu!

Ik denk dat als hij echt van mijzelf was ik misschien wel tot 80% zou laden, maar omdat het lease is doe ik dat tot 90%.

Volgens mij blijf ik daarmee binnen de toleranties.
Joe Dancen schreef op zondag 24 november 2019 @ 06:07:
[...]

Ik zit eens van een paar dagen berichten in dit topic door te nemen, maar het valt me op dat jij altijd wel wat hebt met je m3......maandagmorgen modelletje gekregen? Wees maar bij dat hij van de LM is....Kan je er weer makkelijk vanaf over een paar jaar ;)
Altijd wat?
Bij korte ritten en veel stilstaan is het verbruik gewoon erg hoog. Hoger dan ik zou verwachten.
En een bumper die loszit. Maar dat is het wel zo’n beetje.

Gisteren een lange rit gehad en dan is het verbruik wel gewoon prima. Het ligt gewoon aan sluipverbruik en de kou nu denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Maar is dat sluipverbruikt nu zoveel hoger dan? Als je hij in deep sleep gaat valt dat toch wel mee? Het is nu met name (voor)verwarmen dat echt veel energie kost. Als de auto niet in deep sleep kan door Sentry/of zaken als Teslafi dan zal het anders zijn. Maar mijn sluipverbruik is niet veel hoger dan in de zomer zou ik zeggen. Enige is dat je range (tijdelijk) kunt verliezen doordat de batterij kouder geworden is.

Ik ben overigens nog steeds super blij met de Model 3. :) Er zijn zeker verbeterpunten; maar het rijden. Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op zondag 24 november 2019 @ 08:37:
Maar is dat sluipverbruikt nu zoveel hoger dan? Als je hij in deep sleep gaat valt dat toch wel mee? Het is nu met name (voor)verwarmen dat echt veel energie kost. Als de auto niet in deep sleep kan door Sentry/of zaken als Teslafi dan zal het anders zijn. Maar mijn sluipverbruik is niet veel hoger dan in de zomer zou ik zeggen. Enige is dat je range (tijdelijk) kunt verlíiezen doordat de batterij kouder geworden is.

Ik ben overigens nog steeds super blij met de Model 3. :) Er zijn zeker verbeterpunten; maar het rijden. Super.
Scheelt in een koude nacht zo’n 2-3% met de LR zonder third party apps.

Vannacht mét sentry mode gezakt van 43% naar 39%. In 12-14 uur tijd.

Ik vind 4% best wel fors in 12 uur, ik was wel vergeten sentry mode uit te zetten.

Maar goed volgens Tesla is het normaal.
Ik doe in een dagelijkse rit heen en weer naar werk ook 6-8%

Dus eigenlijk verbruik ik met rijden evenveel als een hele dag stilstaan.

Daardoor drukt het zo op het verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2019 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:36

Pierre

Van nature lui!

Ben geen Tesla rijder maar dit is toch diep triest https://www.nrc.nl/nieuws...terug-naar-tesla-a3981098

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Al een paar keer gemeld. Ff zoeken volgende keer. Genoeg op aan te merken overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:12:
[...]

Scheelt in een koude nacht zo’n 2-3% met de LR zonder third party apps.

Vannacht mét sentry mode gezakt van 43% naar 39%. In 12-14 uur tijd.

Ik vind 4% best wel fors in 12 uur, ik was wel vergeten sentry mode uit te zetten.

Maar goed volgens Tesla is het normaal.
Ik doe in een dagelijkse rit heen en weer naar werk ook 6-8%

Dus eigenlijk verbruik ik met rijden evenveel als een hele dag stilstaan.

Daardoor drukt het zo op het verbruik.
Hoeveel voorvallen heb je dan de volgende dag? Want:
1. Je auto blijft wakker.
2. Je lampen/scherm schiet aan bij elke melding.

Kan mij voorstellen dat vooral het eerste ‘gewoon’ veel capaciteit kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit hier denk ik in het verkeerde topic, hier leggen ze de schuld bij de taxichauffeurs neer :+

Het is denk ik gewoon een fout van Schiphol taxi om de Model S af te dwingen.
Onderhoud kan weleens wat langer duren bij Tesla, dan kun je als taxichauffeur niet werken, omdat er geen vervangende taxi Model s klaarstaat.

Batterij vind ik dubbel... Aan de ene kant heb je Elon die op Twitter praat over 1,6 miljoen mogelijke kilometers op een battery pack. Hij moet een keer inzien dat dit een verwachting wekt. Als ik Tesla was zou ik een software limiet instellen op 100% laden. Per x laadsessies mag je 1 keer tot 100% laden. Stapelbaar tot maximaal 10 keer. Of verzin iets wat acceptabel is voor de accu...

Iedere andere fabrikant van EV’s doet dit ook. Of gooi er 7 onbruikbare kWh’s bij, problem solved.

Dat doet Volvo bij de PHEV, bijna 20% meer bruto capaciteit dan netto bruikbaar. Na 200.000km en iedere dag twee keer volledig opladen en leeg rijden, was de accu nog steeds heel goed bruikbaar. Misschien wel iets degradatie, maar niet meer dan een paar km.

Het punt is gewoon dat een consument te weinig verstand heeft van accu’s en de leverancier wel. Laat de leverancier gewoon softwarematig iets inbouwen dat je de accu niet meer dan nodig kunt “slopen”. Voor een tech bedrijf appeltje-eitje zou je denken...

Voor mij als consument boeit onderhoud minder. Zo lang er maar vervangend vervoer is, vind ik het al snel prima. Er kunnen altijd dingen misgaan, als het maar wordt opgelost...

Een consument heeft geen teller nodig in zijn auto, dus of die nu in zijn 3 rijdt of een vervangende 3, s of x. Al regel je een ice, ook prima. Als je uiteindelijk de problemen maar oplost. Maar na een aantal afspraken zonder oplossing word een consument ook stugger.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eddos schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:22:
[...]

Hoeveel voorvallen heb je dan de volgende dag? Want:
1. Je auto blijft wakker.
2. Je lampen/scherm schiet aan bij elke melding.

Kan mij voorstellen dat vooral het eerste ‘gewoon’ veel capaciteit kost.
Meestal 3-6 voorvallen.
Klopt met sentry mode zo 3-5% extra verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Joe Dancen schreef op zondag 24 november 2019 @ 06:17:
[...]

Ik weet niet of dat zo werkt. Een nieuwe lease-auto ter vervanging van een in de prak gereden lease-auto geldt niet als nieuwe auto, maar als vervanging en voortzetting van het reeds bestaande leasecontract. Enig mogelijk fiscaal nadeel komt dan voor risico van de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 21:33

J-P

Syntax erro....

carpebios schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:32:
Homelink installeren? Dat zit toch gewoon standaard in de auto?
Ik gebruik het bijna iedere dag om mijn garage vanuit de auto te openen.
Heb wel een LR AWD, wellicht dat de SR+ het niet heeft.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
J-P schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:50:
[...]

Homelink installeren? Dat zit toch gewoon standaard in de auto?
Ik gebruik het bijna iedere dag om mijn garage vanuit de auto te openen.
Heb wel een LR AWD, wellicht dat de SR+ het niet heeft.
Alles van na mei dit jaar heeft dat niet meer.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gé Brander schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:21:
[...]

Wat voor app? Ik kan geen BatteryCompare app vinden. Heb je een link?
Astu :)
https://apps.apple.com/us...-for-ev-cars/id1483822849

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:41:
[...]

Iedere andere fabrikant van EV’s doet dit ook. Of gooi er 7 onbruikbare kWh’s bij, problem solved.

Dat doet Volvo bij de PHEV, bijna 20% meer bruto capaciteit dan netto bruikbaar. Na 200.000km en iedere dag twee keer volledig opladen en leeg rijden, was de accu nog steeds heel goed bruikbaar. Misschien wel iets degradatie, maar niet meer dan een paar km.
Misschien deed Volvo dat wel omdat de kwaliteit van de accu gewoon een stuk minder was? De huidige V60 heeft een stuk minder extra ruimte. Daarbij, een degradie van "een paar kilometer" bij de V60 is 10%+ aangezien je iets van 30km kun rijden. En dan had je dus ook nog bijna 30% extra cellen...
Leuk om richting te geven. Temperatuur nemen ze niet mee denk ik? Dan is het wel wat appels met peren vergelijken.
carpebios schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:56:
[...]

Alles van na mei dit jaar heeft dat niet meer.
Premium's na 31/5 (productie) zouden geen Homelink meer krijgen. Partial heeft het nooit gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 24-11-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
@Inspired maar kan je het dan wel laten inbouwen bij een servicepunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
carpebios schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:26:
Weet niet of het in NL al kan. In de US kost het USD 300,- voor LRs/SRs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
carpebios schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:26:
Dat kan ja :) in de US kost het $300. Ook gewoon te bestellen via 'de shop' op de website.
Bij ons is die webstore veel minder compleet.

Waarschijnlijk omdat niemand erachter vraagt, dat ze er ook geen vaart achter zetten.
URL: https://shop.tesla.com/product/automatic-garage-opener

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 24-11-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 21:33

J-P

Syntax erro....

Gisteren een near mis met een reiger, toch leuk TeslaCam:

Brightness flink opgeschroeft, vandaar dat de video ruk is :o

[ Voor 22% gewijzigd door J-P op 24-11-2019 11:44 ]

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
bottom line schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:31:
[...]

Dat kan ja :) in de US kost het $300. Ook gewoon te bestellen via 'de shop' op de website.
Bij ons is die webstore veel minder compleet.

Waarschijnlijk omdat niemand erachter vraagt, dat ze er ook geen vaart achter zetten.
URL: https://shop.tesla.com/product/automatic-garage-opener
Die had ik gevonden inderdaad, maar je kan hem niet bestellen omdat je alleen een service center kan selecteren in de US.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:45:
[...]

Misschien toch een maandag morgen model accu

[Afbeelding]

:+ :+ :+
Hmm even kloppende aantal Miles ingevoerd

591 Miles gereden
37% accu
113 Miles current rated range

Maakt samen: beter than 5% of the users...

Oftewel mijn accu is volgens mij niet al te best... of is dat nieuwigheid?

Ben blij dat het lease is 🤣
Hmmm een procentje verschil (vul 37% in) is direct beter dan 100% van de gebruikers en 36% is beter dan 5% van de gebruikers?

Voelt een beetje als 3,50 weggegooid geld ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Smobbo schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:19:
[...]

Al een paar keer gemeld. Ff zoeken volgende keer. Genoeg op aan te merken overigens
Ook ik ben geen Tesla rijder maar volg dit onderwerp wel. E-norm benieuwd wat Smobbo heeft aan te merken op het NRC artikel.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Laten we hopen dat de Duitsers snel met concurrerende elektrische auto’s op de markt gaan komen. Dat is het beste voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

synorluna schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:09:
Laten we hopen dat de Duitsers snel met concurrerende elektrische auto’s op de markt gaan komen. Dat is het beste voor iedereen.
Een Europees tegengewicht voor Tesla zou inderdaad om meerdere redenen erg goed zijn. Ik ben alleen bang dat dit de komende jaren echt nog niet aan de orde zal zijn. De achterstand is groot.
Inspired schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:20:

Leuk om richting te geven. Temperatuur nemen ze niet mee denk ik? Dan is het wel wat appels met peren vergelijken.
De rated range is volgens mij niet temperatuur afhankelijk en komt tot stand door het door Tesla opgegeven normverbruik /aantal beschikbaar kwh.

Ik kan er naast zitten natuurlijk

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 24-11-2019 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:04:
[...]

Hmm even kloppende aantal Miles ingevoerd

591 Miles gereden
37% accu
113 Miles current rated range

Maakt samen: beter than 5% of the users...

Oftewel mijn accu is volgens mij niet al te best... of is dat nieuwigheid?

Ben blij dat het lease is 🤣
Ik denk dat je meetperiode nog veel te kort is, pas bij 10k km heb je denk ik een zinnige meting. Ik kan helaas geen android of web versie vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaCoTa schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat je meetperiode nog veel te kort is, pas bij 10k km heb je denk ik een zinnige meting. Ik kan helaas geen android of web versie vinden.
Zie mijn edit, procentje verschil is het verschil tussen dr beste accu ooit en bij de 5% aan de onderkant zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dat denk ik ook. Ik hou het bij dus we gaan het de komende periode zien. Ik zag bij mijn iPhone in het begin ook gelijkwaardige degradatie met collega's die iedere nacht tot 100 laden, terwijl ik nooit boven de 90% komt.

Na 2 jaar zit ik nog op een SoH van 96%, diezelfde collega's hebben SoH van 10% lager of zelfs meer.

So far:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7n328nX.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 24-11-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 14-09 11:32
Hatsjoe schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:12:
[...]

Ik heb zelf de Michelin PA5 besteld en die worden over 2 weken gemonteerd bij Euromaster. In mijn geval wel 18" en geen 19". Gaan gewoon op de Aero en de zomerbanden in de opslag tot volgend jaar.

Ik zag echt door de bomen het bos niet meer, zoveel verschillende winterbanden... Uiteindelijk heb ik gewoon gekeken naar brandstofzuinigheid, grip op nat wegdek en decibels, en kwam toen uit op de PA5. Waren paar andere alternatieven, maar voor Michelin gekozen omdat ik daar eigenlijk altijd al op gereden heb.

Viel mij op dat bij Euromaster je de Pirelli Sottezero 3 hebt en daarnaast de Tesla versie van diezelfde band maar dan met 1 decibel en 50 euro per band meer. Voor de rest totaal geen verschil. Kan iemand mij uitleggen waar dat op slaat? Wat is er zo speciaal aan de "Tesla" versie van die band? Zie: https://bandenkopen.eurom...18-0-0--extra-load-winter
Zit daar niet zo’n schuimblok in ter reductie van het afrolgeluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
revolution-nl schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:11:

[...]

De rated range is volgens mij niet temperatuur afhankelijk en komt tot stand door het door Tesla opgegeven normverbruik /aantal beschikbaar kwh.

Ik kan er naast zitten natuurlijk
Weet het ook niet zeker maar heb nu met het koude weer minder rated range bij opladen tot 80%. Dus zou zeggen dat temp wel invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:52
[...]

Ik zie dat de opgegeven range al aangepast wordt na een aantal keer rustig rijden. Bij 90% opladen varieert de opgegeven range tussen de 435 en 447km. Dit na 18.000km rijden in een LR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j1990
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:41
naii11 schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:45:
[...]

Ik weet niet of dat zo werkt. Een nieuwe lease-auto ter vervanging van een in de prak gereden lease-auto geldt niet als nieuwe auto, maar als vervanging en voortzetting van het reeds bestaande leasecontract. Enig mogelijk fiscaal nadeel komt dan voor risico van de LM.
Sowieso fout dit. Als je je auto in de prak rijdt, is je auto total loss (technisch óf financieel) en wordt het leasecontract beëindigt. Lees je voorwaarden er nog maar eens op na.

Edit: bovendien bepaald de lease maatschappij de voorwaarden voor bijtelling niet. Dus nieuwe auto in 2020 is gewoon 8% (indien elektrisch).

[ Voor 11% gewijzigd door j1990 op 24-11-2019 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

offtopic:
Precies. Je kunt bij sommige verzekeraars wel een “bijtellingsbeschermer” afnemen die het risico van stijgende bijtelling door een total loss afdekt.
Als er een tegenpartij is zou je het daarop kunnen proberen te verhalen, maar anders is het dikke pech en extra bijtelling dokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:21:
offtopic:
Precies. Je kunt bij sommige verzekeraars wel een “bijtellingsbeschermer” afnemen die het risico van stijgende bijtelling door een total loss afdekt.
Als er een tegenpartij is zou je het daarop kunnen proberen te verhalen, maar anders is het dikke pech en extra bijtelling dokken.
Uiteraard alleen als de tegenpartij aansprakelijk is, maar die WA verzekering dekt de geleden schade. Bijtelling is in 2020 ook een schadepost.

Overigens is de discussie hier niet nodig, de rechter heeft zich er al over uitgesproken:
https://www.delissenmarte...klaard-verhaalbare-schade

Bij zelf Total loss rijden is dat natuurlijk anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Nu online
Nog een leuke observatie van de Cybertruck event: hij kan supercharger met meer dan 250 kW. Supercharger v3 is nog niet eens uitgerold en er is al een opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:16
Taro schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:05:
@-Muncky- Heb je een 1x16 (lijkt me niet, je bedoelt een vrije groep) of 1x32 of 1x40 aansluiting? Want het kan ook een optie zijn om niets om te zetten, je die kosten te besparen en voor 1x32A te gaan.

Ik heb zelf de upgrade naar 3x25A ook overwogen, maar de laadpaal was duurder, de uitbreiding van de meterkast was duurder en ik zat met een 1-fase zonnepanelen omvormer. Ik heb 1x40A en heb daarom voor 1x32A laden gekozen met loadbalancer. Bevalt tot nu toe prima, 44 km/uur is voor mij ruim voldoende.
Ik zie op de website van Enexis dat het nu 1x40A is (woning uit 2012). Ik weet nu niet echt goed wat nu handig is.
Een verhoging van 1x40A naar 3x35A kost bij Enexis EUR 253,- en zullen de netwerkkosten per maand stijgen. Op dit moment EUR 19,19 (incl. BTW) per maand.naar EUR 70,06 per maand (incl. BTW).
Dat lijkt mij niet de bedoeling toch? Bij 3x25A blijft dit EUR 19,19.

Waarom moet/zou ik voor 3x25A of 3x35A moeten gaan.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pliesie
  • Laatst online: 10-09 11:00
-Muncky- schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:03:
[...]

Ik zie op de website van Enexis dat het nu 1x40A is (woning uit 2012). Ik weet nu niet echt goed wat nu handig is.
Een verhoging van 1x40A naar 3x35A kost bij Enexis EUR 253,- en zullen de netwerkkosten per maand stijgen. Op dit moment EUR 19,19 (incl. BTW) per maand.naar EUR 70,06 per maand (incl. BTW).

3x25 met een load balancer op je laadunit. Dan bespaar je de netwerk kosten. En de load balancer zorgt er voor dat je aansluiting niet overbelast raakt. Bijvoorbeeld: droger, vaatwasser, magnetron & laadunit tegelijk aan.. dan gaat de laadunit afhankelijk van de instelling in de loadbalancer minder verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Welkom in Nederland, is 1 fase niet voldoende?
Dan laad je met zo’n 22km per uur.

18:00 uur parkeren en 8:00 uur wegrijden is dus 308km erbij in een nacht op 16A, op 32A zelfs 616km, gewoon vol dus.

Een verzwaring “verdien” je m.i. nooit terug.
pliesie schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:11:
[...]

3x25 met een load balancer op je laadunit. Dan bespaar je de netwerk kosten. En de load balancer zorgt er voor dat je aansluiting niet overbelast raakt. Bijvoorbeeld: droger, vaatwasser, magnetron & laadunit tegelijk aan.. dan gaat de laadunit afhankelijk van de instelling in de loadbalancer minder verbruiken.
Dan komt er toch een hoop gepuzzel bij, wat zet je op welke groep en welke fase?

Ik zou thuis lekker 1 fase pakken voor het gemak. En in 99% van de gevallen volgens mij geen enkel probleem met range.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ben naar een paal thuis aan het kijken en denk op dit moment gewoon 16A 1 fase.

We hebben 1 fase aansluiting en ik heb twee 16A groepen vrij in de meterkast. Het makkelijkst en goedkoopste is 1 van die te pakken en “klaar”.

Anders heb je nog superchargers voor 25 cent per kWh en overal staan openbare palen...

[ Voor 37% gewijzigd door Perkouw op 24-11-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelieve niet meer te dubbelposten. Dank.

[ Voor 114% gewijzigd door Perkouw op 24-11-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:11:
[...]

18:00 uur parkeren en 8:00 uur wegrijden is dus 308km erbij in een nacht op 16A, op 32A zelfs 616km, gewoon vol dus.

3x25 kost niet meer vastrecht dan 1 fase. Eenmalig die paarhonderd Euro voor zou ik er voor het gemak al voor overhebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Tenzij ik thuis werk ben ik vrijwel altijd na 18u thuis en vóór 8u weer weg. Ik rijd regelmatig 300+ km op een dag, dus het zou voor mij gewoon noodzaak zijn om uberhaupt voldoende range bij te kunnen laden.

Momenteel maak ik gebruik van openbare laadpalen, maar zodra ik een paal "aan huis" neem moet deze in een kort nachtje de accu volledig kunnen opladen.

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wild Chocolate schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:16:
[...]

3x25 kost niet meer vastrecht dan 1 fase. Eenmalig die paarhonderd Euro voor zou ik er voor het gemak al voor overhebben.
Ik dacht dat er dan veel gepuzzel bij zou komen, welke je droger, je wasmachine, vaatwasser, oven en kookplaat. Maar misschien valt dat mee.

Kun je met meerdere fasen 1 fase 25A laten pakken en de andere 2 falen 9A ofzo?
Bananeman schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:21:
[...]

Tenzij ik thuis werk ben ik vrijwel altijd na 18u thuis en vóór 8u weer weg. Ik rijd regelmatig 300+ km op een dag, dus het zou voor mij gewoon noodzaak zijn om uberhaupt voldoende range bij te kunnen laden.

Momenteel maak ik gebruik van openbare laadpalen, maar zodra ik een paal "aan huis" neem moet deze in een kort nachtje de accu volledig kunnen opladen.
Dan gewoon doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

1-fase a 32A = 44km/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Nu online
[...]

Met 1 fase kun je alsnog op max 32A laden, volgens ev database:
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 7u30m 42 km/u
Dus 42 km/u, dan kom je zelfs met een korte nacht een behoorlijk eind.
Pagina: 1 ... 95 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.